Home >Documents >Biblio Psiho

Biblio Psiho

Date post:05-Nov-2015
Category:
View:227 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:

Lucrare de licenAspecte privind dezvoltarea orientat obiect a aplicaiilor economice centrate pe baze de date

Coordonator tiinific,Conf.univ.dr. tefan BoncuStudentOana Maria Cernu

Capitolul 1. Definirea identitii comunitii rrome

1.1 Delimitri conceptuale Termenii de etnie i ras sunt utilizai de multe ori ca noiuni interschimbabile. Este necesar totui o delimitare a acestora, ntruct elementele de psihologie social identificabile la nivelul comunitii rrome se leag de raporturile interetnice i interrasiale stabilite ntre aceasta i populaia alb din Romnia.Apartenena la o etnie presupune nsuirea unor elemente de organizare a vieii, a unor atitudini i percepii, cutume i reacii. Aceste aspecte se ncadreaz ntr-o motenire cultural, pe care membrii grupului aleg s o respecte. Astfel, un grup etnic se definete n principal pe baza istoriei colective a acestuia. Percepia asupra raportrii la comunitatea majoritar, valorile ncompensate de adaptarea stilului de via la diferitele schimbri socio-economice din trecut sau tradiiile conservate n procesul de adaptare devin nglobate n existena cotidian a membrilor grupului etnic. O comunitate rasial poate cuprinde mai multe grupuri etnice sau nu. La rndul ei, o etnie se poate ncadra ntr-o ras sau nu. Rasa, spre deosebire de etnie, se refer la un set de atribute fizice i biologice care se ncadreaz n grupurile majore de preconfiguraii fizice existente pn n prezent[footnoteRef:1]. Aceast explicaie general este extins n diverse domenii. n sociologie, conceptul desemneaz att diferenele de structur anatomico-fiziologic, ct i aspecte ce in de contextul istoric, cultural i socio-economic care afecteaz comunitile rasiale n toate faetele existenei acestora[footnoteRef:2]. [1: 'Race', Oxford Dictionary of English (2000), Oxford: Oxford University Press, p. 1041] [2: Wilson, Frank Harold (2006), The Sociology of Racial and Ethnic Relatons n 21st Century Sociology, Milwaukee: Ed. Universitii Wisconsin-Milwaukee, p. 237 ]

Tot n acest domeniu, conceptul de ras este redefinit n funcie de studiile i ideologiile existente. n consecin, diversele abordri au dus la o reconstruire a termenului de ras. n abordarea oarb (colorblind), rasa devine un concept strict social, existnd posibilitatea ignorrii aspectelor de fiziologie i a contextului n care acestea genereaz diferene de atitudine, pentru a ajunge la egalitate. Ea insist pe generarea schimbrilor sociale dorite prin ignorarea cauzelor. n alt paradigm, a egalitii oportunitilor, se accept existena unor diferene rasiale i a unor considerente culturale asociate, propunndu-se tratarea tuturor n acelai mod pentru a nltura diferenele de atitudini determinate de contextul cultural. Este demn de menionat c n cadrul acestei paradigme, discriminarea pozitiv este declarat nociv. La polul opus, se ncurajeaz specularea diferenelor culturale determinate de ras i folosirea calitilor care vin mpreun cu motenirea cultural pentru integrarea adecvat a minoritilor rasiale. Tot o modalitate extrem de a defini rasa se bazeaz pe analiza contextului istoric i redefinirea comunitii majoritare ca singura capabil de discriminare. Teoria definete rasismul ca bazndu-se pe existena prejudecii, amplificat de instituionalizarea tratamentului inegal. Este folosit n aceast abordare conceptul efectului Pygmalion. Diferenele de anatomie i fiziologie determin apariia prejudecilor. Att timp ct ele rmn doar preconcepii, cu efecte limitate la apariia microagresiunilor rasiale, nu se poate vorbi de ras sau discriminare rasial. Etapa urmtoare este instituionalizarea prejudecilor, n care autoritile statale intervin i discrimineaz pe baza acestora. Se ajunge astfel la crearea unui mediu ostil, n care minoritile rasiale ajung s aib acces limitat la resurse i s ofere performane sczute la adaptarea n contextul social existent. Aceast faz este urmat de ntrirea prejudecilor i nscrierea ntr-un ciclu vicios[footnoteRef:3]. [3: Sawrikar, P., Katz, I (2010), Only White People can be Racist: What does Power have to with Prejudice? n Cosmopolitan Civil Societies Journal, Vol.2, Nr.1, Sydney: UTSePress, p. 82]

Putem lua ca exemplu pentru aceast ultim definiie cazul comunitii rrome. Stereotipurile negative, ce i privesc ca mai puin muncitori, au determinat ca, pe piaa muncii, populaia rrom apt de munc s se confrunte cu discriminare n Europa Central i de Est. Dou treimi dintre persoanele rrome apte de munc i-au meninut slujbele avute pentru o perioad considerabil de timp. Totui, doar o treime din populaia rrom apt de munc este angajat[footnoteRef:4]. Aceasta se reflect i n condiiile socio-economice ale comunitii rrome. Discriminarea la locul de munc, care are ca rezultat o populaie numeroas fr slujb, ntrete stereotipul c acetia nu sunt la fel de srguincioi ca persoanele din afara comunitii i alimenteaz reluarea atitudinilor cauzale. [4: Hyde, A. (2006), Systemic Exclusion of Roma from Employment, European Roma Rights Center, disponbil: http://www.errc.org/article/systemic-exclusion-of-roma-from-employment/2535 ]

Discuiile despre comunitatea rrom se complic deoarece ei reprezint att un grup etnic, ct i rasial. Dei originea exact a populaiei rrome este incert, se consider c acetia aparin unui subgrup rasial indian. Evoluia diferit fa de populaia care aparine naionalitilor rilor n care acetia sunt prezeni accentueaz diferenele i fac din motenirea cultural i transmiterea tradiiilor un element marcant, ce i ncadreaz sub egida noiunii de grup etnic. 1.2 Teoria identitii socialeHenri Tajfel a desfurat n anii 70 un experiment n care a selecionat 64 de participani de 14-15 ani, care erau elevi la aceeai coal i locuiau n acelai cmin, i i-a distribuit n mod aleatoriu n grupuri de cte 8 persoane. Scopul experimentului era s observe dac subiecii vor ajunge s discrimineze intergrup. Pentru aceasta, experimentul a fost structurat n dou faze. n prim faz, li s-a spus participanilor c este condus un studiu asupra percepiei vizuale, n care li s-a prezentat un set de imagini cu un anumit numr de puncte fiecare, precizndu-se c o proporie considerabil din oameni subestimeaz sau supraestimeaz numrul de puncte. Unui grup i se spunea, n schimb, c aceste aprecieri eronate nu au o valen negativ, n timp ce un alt grup era informat c performana este relevant pentru abilitile unei persoane. n urma acestei faze, li s-a spus subiecilor c, n funcie de rezultatele obinute la test, ei vor fi distribuii n alte grupuri, membrii grup avnd rezultate similare la test. n realitate, gruparea era aleatorie. Scopul informrii subiecilor a fost de a vedea cum viziunea asupra calitii performanei celorlali membri ai grupului afecteaz calitativ afilierea lor la acesta. Considernd c oamenii, n afirmarea identitii, vor alege varianta consolidrii stimei de sine, cercettorii porneau de la premisa c subiecii care credeau c scorurile obinute sunt relevante vor prezenta un sentiment de apartenen la grup mai puternic.n cea de-a doua parte a experimentului, subiecii trebuiau s aloce diverse sume de bani celorlali, fr ca vreo parte din acei bani s fie distribuii propriei persoane. Cartonaele pe care urmau s atribuie acele sume de bani (sume nesemnificative), aveau dou seciuni, fiecare corespunztoare unui alt subiect. Nu era revelat persoana creia i erau distribuii banii, ci doar grupul de apartenen. Erau posibile trei situaii: ambele seciuni alocate membrilor din grup, ambele seciuni alocate membrilor din afara grupului i cte o seciune pentru un cuplu de persoane aparinnd a dou grupuri diferite (Tajfel, 1971). Rezultatele obinute au demonstrat c discriminarea ntre grupuri are loc indiferent de aprecierea performnei grupului. Atribuirea sumelor de bani avea ca scop maximizarea sumei de bani pentru grupul n care era ncadrat participantul, indiferent de grup. Metoda lui Tajfel a fost considerat prima n a dezvolta paradigma grupului minimal, n care caracteristicile apartenei la grup sunt nesemnificative, dar provoac apariia discriminrii.Tajfel, i mai trziu Turner, au concluzionat c exist dou tipuri de interaciuni i, asemenea, dou tipuri de identiti[footnoteRef:5]. Un tip se axeaz pe caracteristicile intrinseci individului, cele percepute ca definitorii strict pentru personalitatea acestuia. Un alt tip de identitate este construit pe baza percepiei apartenenei persoanei la grup. Dac n primul caz, percepia asupra identitii se face pe baza definirii de sine, punnd n opoziie eul cu alteritatea, cea de-a doua se bazeaz pe tensiunile i distinciile grup de apartenen alteritate. Cooley meniona c reaciile noastre, modul n care reacionm fa de norme este influenat de imaginea sinelui n oglind sau percepia noastr asupra modului n care ne percep ceilali[footnoteRef:6]. n cazul grupurilor de apartenen i referin, filtrarea acestor percepii asupra percepiilor este suplimentat de un nivel adiional, n care percepiile imaginate ale celor din grup capt o valen mai mare. [5: Tajfel, H., Turner, J.C. (1986), The Social Identity Theory of Intergroup Behaviour n Psychology of Intergroup Relations, SUA: Nelson-Hall, p. 8] [6: Cooley, Charles Horton (1902), Human nature and the social order, New York: Schocken Books, p. 183]

Teoria identitii sociale stabilete trei etape de conturare a acestei identiti. Prima este categorizarea social, prin care persoanele sunt ncadrate n grupuri de apartenen, urmnd apoi ncadrarea proprie ntr-o categorie social. Percepia asupra categoriilor sociale nu corespunde neaprat cu realitatea sau cu opinia celorlali asupra realitii. Putem oferi ca exemplu cazul rromilor. Dei o bun parte din comunitatea romn o vede pe cea rrom drept una omogen, rromii nu percep aceleai categorii sociale. Doar un sfert dintre acetia consider c se pot denumi doar igani. O treime din populaia rrom din Romnia i definesc identitatea dup alte subgrupuri etnice existente, create n trecut de tradiii ocupaionale (de exemplu, ursari sau cldrari). O parte important, de 45%, se consider romni de etnie rrom i folosesc naionalita

Embed Size (px)
Recommended