+ All Categories
Home > Documents > Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: norbyzuby
View: 470 times
Download: 10 times
Share this document with a friend

of 232

Transcript
  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    1/232

    III.1 (Particulariti ale basmului cult:Povestea lui Harap-Alb de Ion Creang)

    Basmul cult i are originea n cel popular de la care autorul preia tiparul narativ, dar

    reorganizeaz elementele stereotipe conform viziunii sale artistice i propriului su stil. Basmul

    cult imit relaia de comunicare de tip oral din basmul popular, ceea ce confer oralitate stilului.

    Basmul cult este o specie narativ ampl, cu numeroase personaje purttoare ale unor

    valori simbolice, cu aciune implicnd fabulosul, supranaturalul, care nfieaz parcurgerea

    drumului maturizrii de ctre erou. Conflictul dintre bine i ru se ncheie prin victoria forelor

    binelui. ersonajele ndeplinesc, prin raportare la erou, o serie de funcii !antagonistul,

    ajutoarele, donatorii", ca n basmul popular, dar sunt individualizate prin atributele e#terioare i

    prin limbaj. $eperele temporale i spaiale sunt vagi, nedeterminate. %unt prezente clieele

    compoziionale, numerele i obiectele magice. &n basmul cult, stilul este elaborat, se mbinnaraiunea cu dialogul i descrierea.

    &n literatura universal sunt cunoscute basmele lui errault i 'nderson, iar la noi ale lui

    (minescu, Caragiale, %lavici, Creang, )elavrancea, etc.

    * capodoper a genului, la noi, rmne +ovestea lui arap-'lb de /on Creang, basm

    publicat n 0122, n revista +Convorbiri literare.

    3araiunea la persoana a ///-a este realizat de un autor omniscient, dar nu i obiectiv,

    deoarece intervine adesea prin comentarii. %pre deosebire de basmul popular, unde predominnaraiunea, basmul cult presupune mbinarea naraiuniii cu dialogul i descrierea.

    4ema basmului este triumful binelui asupra rului. 5otivele narative sunt6 superioritatea

    mezinului, cltoria, supunearea prin vicleug, muncile, demascarea rufctorului !%pnul",

    pedeapsa, cstoria.

    &n basm sunt prezente clieele compoziionale, formule tipice. 7ormula iniial6 +'mu

    cic era odat i formula final +8i a inut veselia ani ntregi, i acum mai ine nc9 cine se duce

    acolo be i mnnc. /ar pe la noi, cine are bani bea i mnnc, iar cine nu, se uit i rabd

    sunt convenii care marcheaz intrarea i ieirea din fabulos. 7ormulele mediane6 +i merg ei o zi,

    i merg dou, i merg patruzeci i nou, +i mai merge el ct mai merge, +)umnezeu s ne ie,

    c cuvntul din poveste, nainte mult mai este, realizeaz trecerea de la o secven la alta i

    menin cititorul atent, antrenndu-i curiozitatea.

    * trstur a basmului lui /on Creang o reprezint tratarea fabulosului n mod realist,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    2/232

    povetile lui Creang fiind caracterizate printr-o alturare a miraculosului cu realitatea. 'stfel,

    %pnul se comport ca un om viclean, esena lui demonic, fiind dezvluit mai trziu. 4ot aa,

    cele cinci apariii bizare se comport, vorbesc i se ceart ca nite steni humuleteni9 n plus,

    fiecare schi de portret cuprinde o trimitere la fiina uman. )e altfel, aceast particularitate a

    fost numit de critica literar +localizarea fantasticului.

    arcurgerea drumului maturizrii de ctre erou presuspune un lan de aciuni6 o situaie

    iniial de echilibru !e#istena celor doi frai, Craiul i &mpratul :erde, care triesc departe unul

    de cellalt", o parte pregtitoare, un eveniment duce la dezechilibru, apariia donatorilor i a

    ajutoarelor, trecerea cu bine a probelor ce duce la refacerea echilibrului, apoi rsplata eroului

    !finalul fericit".

    ersonajele, dei individualizate, sunt purttoare ale unor valori simbolice6 binele i rul

    n diverse ipostaze. Conflictul dintre bine i ru se ncheie prin victoria forelor binelui.ersonajul principal al basmului cult este mezinul craiului, arap-'lb, dar el nu mai

    reprezint modelul de frumusee fizic, moral i psihic din basmele populare anunat de la

    nceputul acestora prin e#presii de tipul +cretea ntr-un an ct alii n zece, astfel nct cltoria

    ntreprins de el nu are valoarea de a confirma calitile e#cepionale, ci este un traseu de

    iniiere, parcurs de un tnr naiv i timid i care la sfrit devine capabil sa conduc o mprie.

    'stfel, se vorbete despre un caracter de bildungsroman al basmului. Cea mai mare parte a

    basmului este reprezentat de cltoria mezinului ctre mpria lui :erde &mprat i probele lacare este supus de ctre %pn.

    &n procesul su de formare se disting trei etape6 etapa iniial, de pregtire pentru drum9

    apoi parcurgerea drumului iniiatic i rsplata. 'cesta este presrat cu diferite spaii cu valoare

    simbolic6 podul !simbolizeaz trecerea la alt etap a vieii, at atunci cnd are loc confruntarea

    cu tatl deghizat n urs, ct i la ntlnirea cu furnicile", fntna !spaiu al renaterii i al

    regenerrii9 scena n care are loc schimbarea numelui, a identitii i reprezint nceputul iniierii

    spirituale, unde va fi condus de %pn", pdurea !loc al morii i al regenerrii".

    )ac eroul basmului popular era supus n general la trei probe, arap-'lb trece prin mai

    multe ncercri6 aducerea salilor din grdina ;rsului i a pielii Cerbului, noaptea petrecut n

    casa de aram, separarea macului de nisip, pzirea fetei &mpratului $o, gsirea i identificarea

    acesteia. )up ce i dovedete buntatea ajutnd albinele s-i fac stup i ocolind nunta

    furnicilor, trecnd pe un pod, arap-'lb ntlnete cele cinci personaje himerice ntruchipnd

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    3/232

    focul, apa, pmntul i aerul6 ", dativul epic !+8i odat mi i-l nfac cu dinii de cap" i versuri populare

    !+)e-ar ti omul ce-ar pi, ?)inainte s-ar pzi@".

    +oveste lui arap-'lb este un basm cult ce are ca surs de inspiraie basmul popular,

    de la care autorul pstreaz motivele !cstoria, ncercarea puterii, peitul, probele", personaje

    fabuloase, ajutoarele venite n sprijinul binelui, formule tipice i inoveaz pentru basmul cult

    umanizarea fantasticului prin comportamentul, gestica, psihologia i limbajul personajelor.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    4/232

    III. 2 (Relaia dintre incipit i final ntr!un basm:Povestea lui Harap-Alb de Ion Creang)

    Basmul reprezint Aoglindirea vieii n moduri fabuloase !

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    5/232

    &mparatului $o. )epairea probelor l face nvingtor, cci fata mparatului l demascheaz pe

    %pn iar calul l ucide, arap-'lb devenind n final mparat.

    4ot acest traseu iniiatic este parcurs de fiul craiului ntre un incipit i final simbolice.

    /ncipitul, prin formula A'mu cic era odat... , situeaz naraiunea n atemporalitate,

    ntr-un timp mitologic, fabulos. )e asemenea, spaiul este nedefinit, nu se dau relaii cu privire la

    locul n care se afl craiul i cei trei fii ai si, dar se tie c eroul va pleca la cellalt capt al

    lumii, la unchiul su. %e desluete astfel o prim categorie estetic6 miraculosul. /ncipitul

    conine de asemenea un prim simbol e#istent n toate basmele, cifra , care reprezint

    desavrirea, perfeciunea !craiul avea feciori, &mparatul :erde avea fete", simbol ce va

    reaprea pe parcursul aciunii.

    * deosebire ntre basmul popular i cel cult o reprezint faptul c, n cel din urm, eroul

    va remedia lipsa, nu mai este chiar din incipit un individ maturizat, model de frumusee fizic,moral i spiritual, ci apare ca un personaj la inceput de drum, neiniiat. 4raseul parcurs de

    acesta, probele la care va fi supus vor avea rolul de a-l pregti pentru via.

    7inalul basmului nseamn n primul rnd remedierea situaiei problematice din incipit,

    prin pedepsirea i omorrea %pnului, dar i prin recompensarea personajului pozitiv. rin

    urmare, i n basmul cult, binele iese nvingtor din lupta cu rul. )ar finalul unui basm cult

    nseamn i sfritul procesului iniiatic al potagonistului, care va deveni mprat, cstorindu-se

    cu fata lui $ou &mparat. 3u ntmpltor basmul se ncheie cu pedepsirea rufctorului, pentruc prezint mentalitatea omului din popor, conform creia binele triumf ntotdeauna, iar starea

    fireasc este cea de bundispoziie i de optimism.

    7ormula narativ final anun un osp de dimensiuni simbolice, la care a luat parte i

    povestitorul. $olul acesteia este acela de a readuce cititorul n situaia iniial, n lumea real.

    'adar, incipitul i finalul unui basm cult sunt elemente de structur cu semnificaii bine

    determinate, sunt poarta magic prin care cititorul intr ntr-un univers miraculos, al tuturor

    posibilitilor, cu personaje care strnesc rsul fr a nspimnta prin nfirile lor, i acesta

    revine n realitatea cotidian nelegnd, probabil, ca totul este de fapt Ao transfigurare n moduri

    fabuloase a realitii.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    6/232

    III. ". (#umea basmului:Povestea lui Harap-Alb de Ion Creang)

    Consideraiile folcloritilor 5ihai op i avel $u#ndroiu pun n lumin faptul c

    lumea basmului este cu totul aparte, fiind definit de supranatural sau fabulos i conceput pe

    alte coodonate dect cele ale realitii cotidiene.

    Basmul are la origine un mit care s-a degradat, s-a transformat nencetat, contamindu-

    se tot mai mult cu elemente concrete, locale ,etnice. Basmul pstreaz n astfel de forme

    +degradate reminicene din cosmologii i antropologii arhaice din tehnicile de iniiere i

    ritualuri. )up cum remarca

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    7/232

    pe lng caliti i defecte omeneti, pot avea i nsuiri supranaturale.

    )up cum spune i

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    8/232

    focului.

    &n concluzie, basmul cult +ovestea lui arap-'lb chiar dac este o creaie original,

    nu se ndeprteaz prea mult de cel popular.

    III. $ (Particularitile de construcie a unui persona% dintr!un basm cult: Povestea lui

    Harap-Alb de Ion Creang )

    Basmul particularizeaz categoria fantasticului sub forma fabulosului i a miraculosului.'ceasta presupune c personajul i lectorul accept e#istena unor alte legi ale naturii dect cele

    ale lumii reale, obiective, prin care supranaturalul poate fi e#plicat. %upranaturalul nu provoac

    reacii de uimire sau team. 7abulosul i miraculosul propune o lume care i afl e#plicaiile n

    ea nsi.

    &n +ovestea lui arap 'lb, basm cult aparinnd lui /on Creang, protagonistul trece

    printr-o serie de ntmplri miraculoase. 4ema basmului este lupta binelui mpotriva rului, dar i

    drumul iniiatic al eroului, lucru ce-i d operei caracterul de bildungsroman.'ciunea basmului este simpl, se desfoar liniar, prin nlnuire i respect modelul

    structural stereotip6 o situaie iniial de echilibru !e#poziiunea", un eveniment sau o secven de

    eveniment care deregleaz situaia iniial !intriga", trecerea probelor !desfurarea actiunii",

    aciunea reparatorie !punctul culminant" i rsplata eroului !deznodmntul".

    4impul i spaiul sunt nedeterminate9 din punct de vedere spaial, aciunea debuteaz

    ntr-un capt de lume i se sfrete n alt capt. 'ciunea este relatat de un narator omniscient,

    uneori subiectiv, care alterneaz naraiunea la persoana a ///-a cu dialogul.

    (roul este construit dup schema narativ a iniierii. 'ceasta presupune un traseu al

    devenirii prin sine i se realizeaz prin actualizarea unor trsturi umane i supraumane, prin

    confruntarea cu un factor pertubator. 4raseul devenirii coincide cu modificarea statului social al

    eroului.

    (roul nsumeaz o serie de caliti umane e#cepionale, ns nu are caliti supraumane,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    9/232

    e construit mai degrab pe o schem realist. 're ns un cal nzdrvan care vorbete i poate

    zbura, este sprijinit de ajutoare, personaje fabuloase i groteti. =upt cu forele rului, n final

    este ucis, dar este renviat cu ajutorul unor obiecte magicei i descntece.

    ersonajul basmului parcurge un drum al iniierii, la finalul cruia trebuie s treac ntr-

    un plan superior al e#istenei.

    %tatutul iniial al personajului este cel de neiniiat. (l triete ntr-un orizont al inocenei,

    justificat prin tinereea sa6 lipsit de e#periena vieiii. )ei are caliti umane deosebite, aceastea

    nu sunt actualizate de la nceput, ci i le descoper prin intermediul probelor la care este supus.

    (l apare n scen dup ce fraii si mai mari eueaz n ncercarea de a-i asuma un destin de

    e#cepie. 3iciunul nu este destul de vrednic pentru a ndeplini destinul de conducere propus de

    mpratul :erde, unchiul lor. 4risteea i ruinea tatlui provoac autoanaliza celui mic. %ecvena

    conine o caracterizare direct realizat de ctre narator6 +ncepe a plnge n inima sa lovit fiindn adncul sufletului de apstoarele cuvinte ale tatlui su ...D st el pe gnduri i nu se dumerea

    ce s fac pentru a scpa de ruine.

    rin caracterizare indirect se realizeaz apoi portretul spiritual al fiului nc neiniiat.

    'cesta nu se grbete s i revendice drepturile, ci caut n sine rspunsul la problema

    destoiniciei proprii. 'jutorul nzdrvan apare sub forma unei btrne care cere milostenie.

    'ceasta face parte din categoria personajelor confidente i are rol important n iniierea eroului.

    $eplica fiului, mijloc de caracterizarea indirect, demonstreaz egoism i concentrareasupra sinelui6 +acum am altele pe capul meu.

    /nsistenelor btrnei tnrul i rspunde cu opacitate, mniat, dovedind lips de

    cunoatere uman, pripeal.

    7iul nu vede nc dincolo de aparene E +tocmai de la una ca dumneata i-ai gsit s

    atept eu ajutor>, nu tie c nu n nfiare se convertete cunoaterea i ntelepciunea. )up

    insistenele btrnei el i d bani6 +ine mtu, de la mine mai puin i de la )umnezeu mult.

    )in aceste vorbe E mijloc de caracterizare indirect E rezult acum chibzuina, fiul ntelegnd c

    este o fiin limitat.

    )ovada buntii va fi rsplatit. entru a-i desvri destinul, trebuie sa treac proba

    buntii. Celelalte nsuiri se pot dobndi, ns buntatea este nnscut. )rumul iniierii fiului

    este o cltorie n sinele su. Btrna i ia n primire rolul de mentor i i fi#eaz fiului de crai

    traseul e#istenial. &i atrage atenia c a face uz de valorile umanului nseamn a-i deschide

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    10/232

    porile devenirii +ca s vezi ct poate s-i ajute milostenia. =imita proiectului e#istenial propus

    este pus sub semnul e#celenei6 +ai s ajungi mprat, care n-a mai stat altul pe faa pmntului,

    aa de iubit, de slvit i de puternic. ' conduce sub semnul iubirii, al gloriei i al cinstirii, a fi

    puternic prin milostenie este ceea ce l ateapt pe erou.

    /nocena, lipsa de e#perien n a vedea dincolo de aparene, se manifest la alegerea

    calului. ersonaj nzdrvan, cu caliti supranaturale, calul acumuleaz funciile de iniiator i de

    adjutant.

    'pariia sa respect un anumit tipar6 la nceput este cel mai urt, jigrit i rpciugos,

    apoi, dup ce mnnc jar, se transform ntr-un cal artos, cu puteri supranaturale E zboar,

    vorbete, deine cunotine inaccesibile eroului. &n descoperirea calului de ctre erou se poate

    vedea o prob pregtitoare, cci iniial, feciorul l trateaz cu dispre i cu violen. $splata ia

    forma unei lecii de via. )up ce se transform ntr-un cal mndru, acesta l ia pe erou i zboarcu el pn la lun i soare, nct pe acesta l trec +toate grozile morii. ( o lecie pe care i-o d

    calul, anume c nimic n via nu rmne nerspltit, binele cu binele, rul cu rul, +vorba ceea6

    una pentru alta.

    &n drumul su eroul se ntlnete de trei ori cu omul spn, care ntruchipeaz imaginea

    rului. rima dat feciorul ine cont de sfaturile tatlui su i i refuz oferta de a-i fi cluz. '

    doua oar, %pnul are alt nfiare, nu-l recunoate, dar l refuz iari. ' treia oar, aflat ntr-

    un moment de cumpn fiul de crai accept ajutorul %pnului. %pnul nsui are un rol foarteimportant n iniierea protagonistului, el fiind considerat rul necesar.

    Ceea ce i lipsete nc fiului i ceea ce nu poate cpta dect prin e#perien este

    cunoaterea de oameni, capacitatea de a vedea dincolo de aparene. /nocena i credulitatea nu

    sunt defecte, ci doar caracteristici, de pe urma crora va avea de suferit.

    3aiv, acesta cade n capcana spnului i i devine slug !scena fntnii". 'ceasta l

    numete pe fiul craiului arap-'lb, ce nseamn +slug de origine nobil. )in acest moment, el

    duce un traseu al umilinei, n urma cruia va putea culege roadele.

    us n situaia de a aduce salat din grdina ursului, arap-'lb se ntristeaz. (ste

    descurajat i se autocomptimete, ns calul l ajut s treac peste acest moment mbrbtndu-

    l. rimete, de asemenea ajutorul %fintei )uminici care s-a dovedit a fi btrna pe care se

    milostivise mai demult.

    roba aducerii capului cerbului l pune din nou pe erou fa n fa cu %fnta )uminic.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    11/232

    arap-'lb accept acum c i binele i rul sunt date spre desvrirea sinelui. Btrna

    ndrumtoare l nva c suferina e dat pentru a putea nelege suferina altora. ;n conductor

    nu poate fi iubit i slvit fr a cunoate suferina supuilor si +cnd vei ajunge i tu odat mare

    i tare, i cuta s judeci lucrurile de-a fir-a-pr i vei crede celor asuprii i necjii, pentru c tii

    ce e necazul.

    ;ltima prob, aceea a aducerii fetei mpratului $o presupune un ir de ncercri, pe

    care eroul l depete ajutat de diverse personaje cu puteri supranaturale6 criasa furnicilor,

    criasa albinelor, %etil, *chil, 7lmnzil, sri-=i-=ungil i

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    12/232

    III. & (Relaia dintre dou persona%e studiate ntr!un basm cult: Povestea lui Harap-Alb de

    Ion Creang)

    Basmul este o specie epic ampl !n proz sau n versuri" care dezvolt categoria

    estetic a fabulosului, avnd un singur plan narativ, cu o aciune convenional, la care particip

    personaje sau fore supranaturale.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    13/232

    ersonajul iese din fntn arap-'lb, rob al %pnului. =ipsit de puteri supranaturale sau de

    nsuiri e#cepionale, personajul trebuie s treac prin ncercrile la care este supus de %pn, cu

    ajutorul calitilor sale morale. %pnul l silete pe arap-'lb s jure c-l va asculta i l ba sluji

    pn va muri, aa c, odat ajuni la curtea mpratului, %pnul l supune pe personajul principal

    la trei probe peste care arap-'lb trece cu brio. 4recerea probelor l ajut pe tnar s

    dobndeasc buntate, curaj, generozitate, prieteni !cu ajutoarele lui, n special", caliti necesare

    unui mprat.

    &ntr-un conflict dintre cei doi, dup demascarea %pnului, acesta i taie capul lui arap-

    'lb, eliberndu-l de jurmnt, semn ca iniierea este ncheiat, iar rolul %pnului ia sfrit. (roul

    renvie ns, datorit ajutorului primit de la prietenii si, semn c a tiut s fie un bun prieten, i

    primete mpria i pe fata pe care o dorea. 5aturizarea eroului, la care %pnul contribuie n

    mod decisiv, este confirmat de nunt i de schimbarea statului social.esonajele aflate n opoziie sunt uor de recunoscut i dup nume6 arap-'lb reflect

    condiia dual, rob, slug !arap", dar i originea lui nobil i naivitatea sa de la nceput !'lb"9

    pe cnd %pnul este, dup nume, ntruchiparea rului.

    +ovestea lui arap-'lb d cititorului impresia c nu doar naratorul, ci i personajele,

    par a avea cunotin de scenariul iniiatic pe care trebuie s-l traverseze protagonistul. &n acest

    scenariu eroul are de nvat i de la %pn, simbol al rului necesar, pentru a-i testa limitele i a-l

    ajuta s se maturizeze.Cu e#cepia eroului care este vzut n evoluie, celelalte personaje sunt reductibile la o

    trstur dominant, reprezentativ tipologii umane. %pnul este tipul vicleanului, rolul su fiind

    acela de a-l iniia !n mod involuntar" pe erou i de a ajuta cititorul s neleag mai bine

    tipologia personajului principal prin raportare la personajul antagonist !caracterizare indirect".

    arap-'lb trece astfel de la mezinul craiului, cel timid i ruinos, cum este descris la nceput, la

    un mprat demn de titlul pe care l poart i asta n mare parte datorit %pnului i ncercrilor la

    care l supune pe erou.

    (sena basmului, ideea c binele triumf ntotdeauna n faa rului, este pstrat i n

    +ovestea lui arap-'lb, doar c drumul iniiatic al eroului este mai interesant pentru cititor.

    )ei este un personaj de basm, arap-'lb nu este acel 7t-7rumos din basmele

    populare, model de perfeciune fizic i moral, dotat cu puteri supranaturale9 el este umanizat

    prin comportament, atitudine, limbaj, personaj dinamic ce parcurge aventura iniierii.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    14/232

    rotagonistul traverseaz o serie de probe, nva din greeli i progreseaz, se maturizeaz

    pentru a merita s devin mprat, basmul putnd fiind considerat astfel un bildungsroman.

    'adar, dei basmul cult al lui /on Creang pornete de la tiparul popular, pstrnd

    tipologia personajelor, se deprteaz de acesta prin stilul de a povesti, prin problematica mult mai

    comple# i prin crearea unor personaje individualizate, devenind astfel memorabile.

    III. ' (Particularitile de construcie ale unui persona% dintr!un tet narati de Ion

    Creang:Povestea lui Harap-Alb)

    /on Creang, cel mai mare povestitor al romnilor, creaz o oper e#trem de unitar sub

    raportul coninutului i al mijloacelor i de aceea considerat +epopeea poporului romn, iar

    scriitorul E +omer al nostru !

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    15/232

    umane, care pe msur ce depete diferite probe, se maturizeaz.

    rin urmare, drumul su este unul de iniiere n tainele vieii.

    7iul cel mai mic al craiului este reprezentant al binelui. 'cesta este la nceput timid,

    ruinos, lipsit de curaj. Cnd tatl su i mustr pe fraii lui mai mari pentru c s-au ntors din

    drum de frica ursului, el nu are curajul s-i spun acestuia c vrea i el s-i ncerce norocul.

    $eacia sa este evideniat de narator prin intermediul caracterizrii directe6 +7iul craiului cel

    mic, fcndu-se atunci ro cum i gotca, iese afar n grdin i ncepe a plnge n inima sa, lovit

    fiind n adncul sufletului de apstoarel cuvinte ale printelui su.

    /ncapabil de a distinge esena de aparen, tnrul o respinge de dou ori pe btrna

    ceretoare fr a fi atent la vorbele ei. &n cele din urm i d acesteia un bnu i milostenia i este

    rspltit, fiindc btrna femeie l ajut s-i ndeplineasc dorina de a ncerca s plece spre

    unchiul su, :erde &mprat. Btrna i spune s cear +calul, armele i hainele cu care tatl su afost mire. &n momentul alegerii calului, fiul craiului se las din nou nelat de aparene, ns

    animalul, ce prea btrn i bolnav, dup ce mnnc din jratec, i arat adevratele puteri i l

    ajut pe tnr s treac de proba tatlui su, aceea de a se deghiza n urs pentru a-i pune fii la

    ncercare. =a plecarea fiului su, craiul i d pielea de urs acestuia i l ndeamn s se fereasc

    de %pn i de omul ro. 4recere podului semnific pentru mezin trecerea ctre o alt etap a

    e#istenei sale, dar i un act de curaj, reprezentnd afundarea n necunoscut.

    'poi tnrul se rtcete n pdure, dovedind lipsa sa de e#perien !+boboc n felul sula trebi de-aiste", n plus uit de vorbele tatlui i l ia drept cluz pe %pn, care l nchide pe

    tnr ntr-o fntn i i cere, n schimbul vieii lui s i schimbe ntre ei identitile. %pnul i d

    fiului de crai numele de arap-'lb, harap nsemnnd rob, sclav de culoare neagr, iar ntregul

    nume semnific sclav-alb, rob de origine nobil, deci dubla condiie a acestuia.

    'juni la curtea mpratului :erde, %pnul l supune pe arap-'lb la trei probe6

    aducerea +slilor din

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    16/232

    i taie capul. Calul l omoar pe %pn, iar fata l readuce la via pe arap-'lb cu ajutorul

    obiectelor magice. (roul reintr n posesia paloului i primete recompensa6 pe fata mpratului

    $o i mpartia. 3unta i schimbarea statutului social confirm maturizarea eroului.

    )eznodmntul const n refacerea echilibrului i rsplata eroului.

    'adar, n drumul su initiatic, arap-'lb, un tnr nee#perimentat, va reui, datorit

    unor caliti ale sale !buntate, solidaritate, sinceritate", dar i graie altor personaje, semn c n

    via omul, pentru a izbndi, trebuie s ajute i s primeasc ajutor. 'devrata maturizare este

    cea n plan moral i spiritual !probabil de aceea scriitorul nu ofer un portret fizic al personajului

    su", treapta final fiind nplinirea prin iubire !cstoria lui arap-'lb cu fata mpratului $o".

    5ajotitatea trsturilor personajului reies n mod indirect, prin comportament, din

    relaiile cu celelalte personaje, din limbaj, Creang punndu-i eroul n scen i lsndu-l s se

    manifeste.&n concluzie, +ovestea lui arap-'lb rmne un basm memorabil, care, dei pornete

    de la tiparul popular l depete prin crearea unor personaje comple#e, care folosesc un limbaj

    savuros n scene de un comic inconfundabil.

    III. * (Relaiile dintre dou persona%e studiate ntr!un tet narati de Ion Creang:

    Povestea lui Harap-Alb)

    +*pera lui Creang este epopeea poporului romn. Creang este omer al nostru. !

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    17/232

    parcurgerea drumului maturizrii de ctre erou.

    Fesut pe universala tem a confruntrii binelui cu rul, +ovestea lui arap-'lb este

    frumoasa poveste cult n care feciorul de mprat E fr nume i mezin al familiei E va pleca la

    unchiul su :erde &mprat pentru a moteni mpria, pentru c acesta nu avea dect fete !iar

    fratele su trei feciori".

    3eascultnd sfaturile tatlui, ia n drumul su n slujb pe un %pn, care prin viclenie

    pune stpnire pe feciorul de mprat i acesta jur credin i supunere i, cu rolurile schimbate

    E sluga ca stpn i stpnul ca slug E sub numele de arap-'lb !slug alb" merg la :erde

    &mprat, unde falsul nepot ncearc sa scape de arap-'lb, supundu-l la probe primejdioase

    pentru a-l pierde. (roul le va ndeplini pe toate, %pnul va fi demascat iar arap-'lb va lua n

    cstorie pe fata mpratului $o.

    ersonajele din basmul cult +ovestea lui arap-'lb !oameni dar i fiine himerice cucomportament omenesc" sunt purttoare ale unor valori simbolice6 binele i rul n diversele lor

    ipostaze. Conflictul dintre bine i ru se ncheie ntotdeauna, n basm, prin victoria forelor

    binelui.

    %e utilizeaz triplicarea, dar Creang supraliciteaz procedeul, a treia prob !aducerea

    fetei" conine alte ncercri impuse de &mpratul $o i chiar de fat.

    (roul basmului, mezinul craiului, arap-'lb nu are puteri supranaturale i nici nsuiri

    e#cepionale, asemenea lui 7t-7rumos din basmele populare. (l are calitti i defecte, sugeratei de o#imoronul din numele su. rin trecerea probelor la care este supus de %pn, rul necesar,

    pe parcusul cltoriei, una iniiatic, fiul cel mic al craiului va dobndi calitile necesare unui

    viitor mprat !cu simul responsabilitii, al curajului, al prieteniei, capacitatea de a-i respecta

    cuvntul". arap-'lb trece astfel de la mezinul craiului cel timid i ruinos, cum este descris la

    nceput, la un mprat demn de titlul pe care l poart i asta n mare parte datorit %pnului i

    ncercrilor la care l supune pe erou. Basmul poate fi considerat astfel un bildungsroman, roman

    al iniierii.

    esonajele aflate n opoziie sunt uor de recunoscut i dup nume6 arap-'lb reflect

    condiia dual, rob, slug !arap", dar i originea lui nobil i naivitatea sa de la nceput !'lb"9

    pe cnd %pnul este, dup nume, ntruchiparea rului.

    +ovestea lui arap-'lb d cititorului impresia c nu doar naratorul, ci i personajele,

    par a avea cunotin de scenariul iniiatic pe care trebuie s-l traverseze protagonistul. &n acest

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    18/232

    scenariu eroul are de nvat i de la %pn, simbol al rului necesar, pentru a-i testa limitele i a-l

    ajuta s se maturizeze.

    Cu e#cepia eroului care este vzut n evoluie, celelalte personaje sunt reductibile la o

    trstur dominant, reprezentativ tipologii umane. %pnul este tipul vicleanului, rolul su fiind

    acela de a-l iniia !n mod involuntar" pe erou i de a ajuta cititorul s neleag mai bine

    tipologia personajului principal prin raportare la personajul antagonist !caracterizare indirect".

    )e remarcat este faptul c, dei lipsit de puteri supranaturale sau de nsuiri

    e#cepionale, personajul principal trebuie s treac prin ncercrile la care este supus de %pn cu

    ajutorul calitilor sale morale !buntate, mil, curaj", dar susinut de o serie ntreag de prieteni.

    ersonajele se individualizeaz i prin limbaj, asemntor eroilor humuleteni din +'mintiri din

    copilrie, spunndu-se despre %pn c +triete cu adevrat n replici.

    (sena basmelor, ideea c binele triumf ntotdeauna n faa rului, este pstrat i n+ovestea lui arap-'lb, doar c drumul iniiatic al eroului este mai interesant pentru cititor.

    rin conturarea eroilor si /on Creang demonstreaz talentul de creator al unor

    personaje originale, spontane, pline de umor, ce rmn nemuritoare n sufletele cititorilor. %e

    spune despre Creang c i nzestreaz creaiile pur fantastice +cu nsuiri sufleteti i trupeti

    peste msura omeneasc, mprumutndu-le o via omeneasc, una rneasc i amestecndu-i

    printre humuleteni.

    III. + (,espre persona%ele dintr!un basm cult studiat: Povestea lui Harap-Alb de Ion

    Creang).

    Basmul cult este o specie narativ ampl, cu numeroase personaje purttoare ale unor

    valori simbolice, cu aciuni implicnd fabulosul i supus unor stereotipii n care binele iese

    ntotdeauna nvingtor n lupta cu rul.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    19/232

    ntr-un spaiu i o durat nedeterminate. &n basmul cult, stilul este elaborat, se mbin naraiunea

    cu dialogul i cu descrierea.

    Fesut pe universala tem a confruntrii binelui cu rul, +ovestea lui arap-'lb este

    frumoasa poveste cult n care feciorul de mprat E fr nume i mezin al familiei E va pleca la

    unchiul su :erde &mprat pentru a moteni mpria.

    ersonajele din basmul cult +ovestea lui arap-'lb !oameni dar i fiine himerice cu

    comportament omenesc" sunt purttoare ale unor valori simbolice6 binele i rul n diversele lor

    ipostaze. Conflictul dintre bine i ru se ncheie ntotdeauna, n basm, prin victoria forelor

    binelui.

    Chiar dac pstreaz tipologia personajelor din basmul popular i simbolistica acestora,

    Creang de ndeprteaz de modelul su, prin construcia unor personaje comple#e, originale,

    inconfundabile. ersonajul principal, arap-'lb, ca de altfel i celelalte este individualizat princomportament, prin limbaj, prin nume. $eaciile diverse, strile ce reies din diferite situaii

    denot o psihologie tipic uman, indiferent dac sunt personaje cu puteri supranaturale sau nu.

    arap-'lb nu are puteri supranaturale i nici nsuiri e#ceionale !vitejie, drzenie,

    isteime", dar dobndete prin trecerea probelor o serie de caliti psiho-morale !valori etice,

    mila, buntatea, generozitatea" necesare unui mprat, n viziunea autorului. %ensul diactic al

    basmului este e#primat de %fnta )uminic6 +Cnd vei ajunge i tu odat mare i tare, i cuta s

    judeci lucrurile de-a fir a-pr i vei crede celor suprii i necjii i asuprii, pentru c tii acum cee necazul.

    3umele personajului reflect condiia dual6 rob, slug !arap" de origine nobil !'lb",

    iar sugestia cromatic alb-negru, traversarea unei stri intermediare !iniiere", ntre starea de

    inocen !negru" i +nvierea spiritual a celui ce va deveni mprat !alb".

    (roul este sprijinit de ajutoare i donatori6 fiine cu nsuiri supranaturale !%fnta

    )uminic", animale fabuloase !calul nzdrvan, criasa furnicilor i a albinelor", fpturi himerice

    !cei cinci tovari" sau obiecte miraculoase !aripile crieselor" i se confrunt cu rufctorul,

    personajul antagonist, %pnul care are i funcia de trimitor. 'cesta nu este doar o ntruchipare

    a rului, ci are i rolul iniiatorului, este un +ru necesar. )e aceea calul nzdrvan nu-l ucide

    nainte ca iniierea eroului s se fi ncheiat6 +8i unii ca acetia sunt trebuitori pe lume cteodat,

    pentru c fac oamenii s prind la minte. 3u doar naratorul, ci i personajele, par a avea

    cunotin de scenariul iniiatic pe care trebuie s-l traverseze protagonistul.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    20/232

    ersonajele ndeplinesc deci, prin raportare la erou, o serie de funcii6 antagonistul,

    ajutoarele, donatorii, ca i n basmul popular, dar sunt invidualizate prin atribute e#terioare i

    prin limbaj. Cu e#cepia eroului care este vzut n evoluie, celelalte personaje sunt reductibile la

    o trstur dominant.

    rin portretele fizice ale celor cinci tovari ai eroului se ironizeaz defecte umane

    !frigurosul, mncciosul, etc.", dar aspectul lor grotesc ascunde caliti precum buntatea i

    prietenia. 'ceste personaje fantastice sunt creaii originale ale lui Creang, fiind individualizate

    n manier clasic, printr-o trstur fizic sau moral dominant. ortretele lor hiperbolizate

    sunt realizate cu ajutorul augmentativelor i al diminutivelor utilizate cu sens contrar6

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    21/232

    III. - (Particularitile nuelei:Moara cu noroc de Ioan laici)

    3uvela este o specie a genului epic n proz, cu un singur fir narativ, urmrind un conflict

    unic, concentrat. ersonajele nu sunt numeroase, fiind caracterizate succint, n funcie de

    contribuia lor la desfurarea aciunii. 3uvela prezint fapte verosimile ntr-un singur conflict,

    cu o intrig riguros construit, accentul fiind pus mai mult pe definirea personajului dect pe

    aciune.

    3uvelele pot fi clasificate, dupa modalitatea de realizare a subiectului, n6 nuvele istorice,psihologice, fantastice, filosofice sau anecdotice, iar n funcie de curentele literare n care se

    nscriu ca formul compozitional6 renascentiste, romantice, realiste sau naturaliste.

    * nuvela este i A5oara cu noroc a lui /oan %lavici, publicat n 0110 n volumul

    A3ovele din popor, alturi de dureanca i Budulea 4aichii,

    4ema prezint consecinele nefaste ale setei de navuire , n societatea ardeleneasc a

    secolului al G/G-lea.

    4itlul ales este mai degrab ironic, mutarea la 5oara cu noroc aduce destrmarea familieilui

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    22/232

    i atitudinea detaat n descrierea aciunii.

    )e asemenea, mai apare tehnica narativ a punctului de vedere, concretizat prin

    interveniile btrnei de la nceputul i din finalul nuvelei.

    &n incipitul nuvelei, n prolog, btrna rostete o replic ce anticipeaz oarecum aciunea

    nuvelei, i destrmarea familiei lui

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    23/232

    Cei doi se nstrineaz ntr-att, nct

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    24/232

    a lui Caragiale.

    Creatorul nuvelei realist-psihologice n literatura romn rmne /oan %lavici, autorul

    volumului +3ovele din popor, publicat n anul 0110.

    Capodopera volumul este nuvela +5oara cu noroc, reprezentativ pentru viziunea

    autorului asupra e#istenei i mai ales asupra vieii din satul transilvnean.

    *pera de caracter psihologic, ntruct sunt prezente toate particularitile acestei specii6

    tematic, puternic conflict interior, personaje comple#e i modaliti de caracterizare i de

    investigaie psihologic a acestora. $ealismul nuvelei este susinut de tem, de personaje,

    plasarea aciunii ntr-un timp i spatiu ct mai e#acte, de e#istena unui determinism social

    !personajele au un caracter format n strns legtur cu mediul de via". 'lte elemente care

    susin caracterul realist sunt reprezentate de e#istena unui puternic conflict e#terior, impresia de

    veridicitate, prezena unui narator obiectiv care nareaz la persoana a ///-a, precum i redareaatmosferei de epoc.

    4ema nuvelei o constituie consecinele nefaste, morale i e#isteniale ale patimii

    banului. e un plan mai profund, tema acestei opere este destinul, ca fatalitate impus de

    adncimile sufleteti ale personajelor. 'ceast tem sintetizeaz viziunea despre lume a

    scriitorului, una de factur realist-moralizatoare i izvort din mentalitatea omului din popor6

    cumptarea omului n toate i frica de )umnezeu.

    )e altfel, incipitul nuvelei, constituit din vorbele btrnei, mama 'nei, despre via,reprezint aceai concepie profund moralizatoare a autorului !+*mul s fie mulumit cu srcia

    sa, cci, dac e vorba, nu bogia, ci linitea colibei tale te face fericit". 'ceste cuvinte stau la

    baza ntregii aciuni, fi#nd destinul personajelor n funcie de respectarea sau nerespectarea lor.

    Cel care trebuie s le rosteasc n final este

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    25/232

    %mdul, personaj malefic, care va schimba destinul familiei. 'cesta distruge echilivrul i

    linitea familiei lui

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    26/232

    se atras de caracterul puternic al porcarului, devenind o victim a mprejurrilor, mai mult dect

    a propriului pcat.

    =a ntoarcere, simind c i s-a pus ceva +de-a curmeziul n cap,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    27/232

    acune riguros construit, cu un conflict puternic, punnd n eviden personaje comple#e bine

    individualizate.

    &n literatura romn nuvela a aprut n perioada paoptist, fiind singura specie de

    ficiune acceptat unanim n epoca romantic !01IJ-011J". &n acea perioad nuvela avea caracter

    istoric !+'le#andru =puneanu". 5ai trziu, n anul 0110, a fost inclus n volumul +3ovele

    din popor al lui %lavici, nuvela +5oara cu noroc.

    +5oara cu noroc prezint !alturi de celelalte nuvele ale lui %lavici" monografic viaa

    satului ardelenesc n cea de-a doua jumtate a secolului al GG-lea, momentul ptrunderii

    influenelor capitaliste. &n toate nuvelele lui %lavici conflictul pornete de la nclcarea unor

    norme etice i de aceea teza moralizatoare strbate ntreaga sa oper. %pre deosebire de nuvela

    +Comoara cu aceeai tem, n care personajul reuete s contientizeze c patima banului pune

    stpnire pe sufletul su i astfel renun la comoara pe care o gsise,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    28/232

    pentru ce urmeaz.

    Conflictul iniial este unul e#terior, de natur social i economic, reprezentat prin =ic

    %mdul, eful porcarilor din zona, om avut care stpnete ntreaga zon, i

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    29/232

    'stfel, din relaia incipitNfinal putem deduce concepia scriitorului potrivit creia legile morale

    persist asupra e#istenei umane.

    %lavici este un adept al lui Confucius i, conform ideilor acestuia, aplic n +5oara cu

    noroc principalele virtui morale analizate de filosoful chinez 6 sinceritatea, cinstea, cumptarea,

    opera devenind o pledoarie pentru echilibrul moral9 scriitorul romn este astfel +un autor pe

    deplin sntos n concepie. !5. (minescu"

    III.12 (Particularitile de construcie a unui persona% ntr!o nuel studiat: AlexandruLpuneanul de Costace 3egrui)

    Ca specie a genului epic, nuvela are dimensiuni medii, cu o acune riguros construit n

    conflict puternic, punnd n eviden personaje comple#e bine individualizate. %pre deosebire de

    povestire, cu care se confund adeseori, nuvela are urmtoarele trsturi definitorii6 construcia

    subiectului este riguroas, personajele sunt deja caractere formate, accentul este pus pe

    construcia personajelor, nu pe aciune, iar timpul i spaiul sunt clar delimitate.&n literatura romn nuvela a aprut n perioada paoptist, prima i cea mai important

    fiind nuvela istoric +'le#andru =puneanul a lui Costache 3egruzzi. 'ceasta este istoric

    prin tem i din perspectiva formulei estetice cu elemente clasice.

    4itlul nuvelei face referire la personajul principal, anticipnd conflictul i importana

    personajului n oper.

    *pera este mparit n patru capitole, fiecare avnd cte un moto semnificativ care

    accentueaz conflictul dominant. &n centrul nuvelei, scriitorul l aaz pe 'le#andru

    =puneanu , domnul 5oldovei, aciunile prezentate ct i celelalte personaje avnd rolul de a

    reliefa caracterul personajului principal.

    +'le#andru =puneanu, dup nfrngerea sa n dou rnduri de otile )espotului, fugind

    la Constantinopol, izbutise a lua oti turceti i se ntorcea acum s izgoneasc pre rpitorul

    4oma i s-i ia scaunul pe care nu l-ar fi pierdut de n-ar fi fost vndut de boieri. 'stfel,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    30/232

    =puneanu +intrase n 5oldavia, ntovrit de apte mii de spahii i de vreo trei mii oaste de

    strnsur. +

    'le#andru =puneanu este un erou romantic prin caliti de e#cepie i defecte e#treme,

    caracter realizat pe baza antitezei romantice. Cu alte cuvinte, =puneanu este un personaj

    e#cepional pus n situaii e#cepionale. %pre deosebire de +=etopiseul Frii 5oldovei de

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    31/232

    ;ltima parte a acestui dialog dezvluie furia i ura abia stpnit a lui =puneanu, ca

    rspuns la vicleniile lui 5ooc. rin aceste replici tioase sunt evideniate impulsivitatea, lipsa de

    scrupule i violena domnitorului n nfruntarea cu boierii6 +)ac voi nu m vrei eu v vreu ...D

    i dac voi nu m iubii, eu v iubesc pre voi i voi merge i cu voia, ori fr voia voastr.

    *bservaiile asupra fizionomiei personajului, fcute de 3egruzzi, reflect tririle

    interioare ale eroului 6 +rspunse =puneanu, a cruia ochi scnteiar ca un fulger.

    7iind un bun cunosctor al firii umane, =puneanu l cru pe 5ooc pentru ncercarea

    de a-l nela din nou, deoarece avea nevoie de acesta +ca s mai uureze blstemurile norodului.

    'ceast scen reflect duritatea, luciditatea i ironia necrutoare a domnului.

    artea a ///-a a nuvelei !+Capul lui 5ooc vrem" este cea mai dramatic i ncepe printr-

    o linite i o atmosfer de srbatoare, unde domnul i boierii se adunaser la biseric.

    %cena este prezentat minuios, pregtindu-se antiteza romantic i contrastul din scenauciderii celor I2 de boieri.

    )ismularea i ipocrizia, precum i ateismul sunt trsturi specifice personajului romantic

    i sunt foarte bine evideniate n aceast scen6 +&mpotriva obiceiului su, =puneanul, n ziua

    aceea era mbrcat cu toat pompa domneasc, +)ar dup ce a ascultat %fnta %lujb, s-a

    cobort din stran, s-a nchinat pe la icoane, i, apropiindu-se de racla %fntului /oan cel 3ou, s-a

    aplecat cu mare smerenie i a srutat moatele sfntului, +%pun c n minutul acela, el era foarte

    galben la fa, i ca racla sfntului ar fi tresrit.&n episodul uciderii celor I2 de boieri, se poate observa antiteza dintre cinismul lui

    =puneanu !+(l rdea" i groaza lui 5ooc care +se silea a rde ca s plac stpnului, simind

    prul zburlindu-i-se pe cap i dinii si clnnind.

    &n scena final a bolii i a otrvirii sale, personajul principal triete cu intensitate att

    umilina, ct i revolta mpotriva celor ce l-au clugrit, dup care urmeaz groaza n faa morii.

    )ei naratorul este obiectiv, apar scurte intervenii subiective prin care naratorul i

    trdeaz atitudinea fa de personaj6 +aceast denat cuvntare, +era groaz a privi aceast

    scen sngeroas.

    &n realizarea operei sale, 3egruzzi interpreteaz cronicile lui

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    32/232

    III.1" (Relaiile dintre dou persona%e ntr!o nuel studiat: Alexandru Lpuneanul de

    Costace 3egrui )

    &n literatura romn, numeroi scriitori au abordat nuvela, ncepnd cu secolul G/G.

    rima oper aparinnd acestei specii literare este A'le#andru =puneanul de Costache

    3egruzzi, care a rmas o adevrat capodoper.

    'prut n anul 01IJ, n primul numr al revistei A)acia literar, nuvela A'le#andru=puneanul este romantic prin tem !prezentarea unui episod din istoria 5oldovei, cea de-a

    doua domnie a lui 'le#andru =puneanul", prin construcia personajelor, prin sursele de

    inspiraie utilizate.

    7iind o nuvel, accentul este pus pe conturarea unor ersonaje comple#e. Cele dou

    personaje care se constituie ntr-un cuplu n acest nuvel sunt domnitorul i soia sa, doamna

    $u#anda, personaje romantice construite pe baza antitezei. 'le#andru =puneanu evolueaz

    liniar i are un destin tragic9 el s-a cstorit cu fiica lui etru $are, domnia $u#anda, pentru a-ilegitima preteniile la tron i pentru a atrage asupra sa ceva din faima bunicului acestuia,

    neuitatul 8tefan cel 5are. )omniei i se face un portret remarcabil, cu amanunte biografice i

    trsturi fizice9 personajul feminin d dovad de blndee, buntate, evlavie, n antitez cu soul

    ei crud, nemilos i tiran.

    )omnitorul intr n aciune nc din incipit, cnd se evideniaz i motivaia acestuia de

    a-i recpta tronul, pierdut prin trdarea boierilor si, fa de care se artase ataat i generos n

    prima domnie. ersonalitatea protagonistului se dezvluie treptat cci, dup ce i e#prim voina

    de neclintit, tenacitatea, fermitatea i energia n realizarea scopului propus, dovedete i o

    capacitate de disimulare !evideniat n scena de la mitropolie, cnd reuete s-i conving pe

    boieri c remucrile sale sunt sincere i s vin la curte", o inteligen politic desvrit prin

    spiitul vindicativ, un umor macabru cnd i promite soiei sale un Aleac de fric, concretizat

    ulterior ntr-o piramid din capete de boieri. =puneanul este i viclean, cnd i propune s se

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    33/232

    foloseasc de cei care l nconjoar pentru a-i atinge obiectivul.

    )oamna $u#anda are, n structura administrativ i politic a 5oldovei de odinioar,

    statutul insignifiant pe care orice femeie l avea n acea epoc n societate. $ugmintea ei nu

    devine porunc pentru un so precum 'le#andru =puneanul, dar nici nu e respins brutal de

    acesta, promisiunea de a nu mai ucide boierii fiind fcut pentru a catiga credibilitatea. 4otui,

    aceasta e relativ respectat, cci )oamnei supuse i evlavioase i se promite un Aleac de fric.

    )omnitorul e dispreuitor fa de soia sa cand o ntreab ce a determinat-o s i Alase

    fusele ntr-o zi oarecare i o las pe aceasta s se umileasc profund6$u#anda czu la

    picioarele lui. $espectul, ncrederea i admiraia pe care ea i le poart soului reies din

    apelativele 6bunul meu domn@, Aviteazul meu so, mria-ta esti prea puternic i din declaraii

    A)umnezeu tie ct te iubesc@, la care =puneanul rmne complet insensibil, rostind cu

    arogan Amuiere nesocotit@ i fiind pregtit s pun mna pe jungherul de la bru. )easemenea, n scena n care Aleacul de fric i provoac lesinul domniei, domnitorul este

    sarcastic67emeia tot femeie, zise =puneanul zmbind9 n loc s se bucure, ea se sparie.

    %cena final a nuvelei d posibilitatea personajului feminin s se afirme6 retras n cetatea

    otinului s-l ngrijeasc pe =puneanul, rpus de o boal teribil, constat c soul ei s-a

    hotrt s se clugreasc dac )umnezeu l va salva9 dar domnitorul se dovedete la fel de cinic

    i uit repede promisiunea facut, ameninnd cu moartea pe cei care l-au clugrit. )oamna

    $u#anda, oprit din drumul ei la ieirea din ncperea unde se afla soul bolnav de ctre cei doiboieri fugari, %pancioc i %troici, este ndemnat s-i otrveasc soul fiindu-i sugerat faptul c

    viaa fiului ei, proclamat deja domn, e n primejdie. 'ceasta nu are fora necesar pentru a comite

    un asemenea pcat capital i cere sprijin moral de la mitropolitul 4eofan, care i spune c aa

    Acrud i cumplit cum Ae omul acesta ar putea face mult ru i de acum nainte. &n cele din

    urm, doamna $u#anda i duce apa otrvit domnitorului, care moare n chinuri groaznice.

    rin urmare, autorul a evideniat prin cele dou personaje un cuplu romantic6 dac

    domnitorul e dur, tiranic, crud, ipocrit, impulsiv i vindicativ, doamna $u#anda este o fire

    angelic, suav, delicat, sensibil, sincer, evlavioas i supus. 'stfel, cele doua personaje sunt

    prezentate n antitez i formeaz un cuplu devenit celebru n literatur.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    34/232

    III.1$ (Relaiile dintre dou persona%e dintr!o nuel de Ioan laici:Moara cu noroc)

    &n literatura romn, nuvela a fost abordat ncepnd cu secolul G/G, n special n

    perioada marilor clasici, unele dintre aceste creaii literare fiind adevrate capodopere. Ca specie

    literar, nuvela este un te#t n proz cu un singur fir narativ, un numr restrns de personaje,

    spaiul i timpul sunt bine determinate, iar naratorul este n general obiectiv.

    &n orice nuvel, accentul nu cade pe actul povestirii, ci pe comple#itatea personajelor.

    'cest lucru este vizibil i n nuvela realist-psihologic A5oara cu noroc a lui /oan %lavici.

    $ealismul nuvelei este susinut mai ales de amprenta pe care i-o pune mediul social

    asupra comportamentului i caracterului uman, dar i de veridicitatea relaiilor dintre personaje.'stfel iau natere conflicte puternice de ordin e#terior !social" sau interior !psihologic, generat

    de cel dinti".

    $elaia dintre

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    35/232

    *m al frdelegilor, criminal nrit !faptele fiind mrturisite lui

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    36/232

    Creanga de aur)

    %trict formal, +Creanga de aur este un roman istoric, de mai mic ntindere, ncadrabil

    lnga +Zodia Cancerului, Nunta domniei Ruxandra etc. &n fondul su, se constituie ca

    roman filosofic pigmentat cu o tragic poveste de dragoste. * definiie adecvat ar fi aceea de

    roman-basm, sugerat de autorul nsui atunci cnd se refer la o creaie similar, +Izvorul Alb 6

    +'m convingerea c romanul, n ultim analiz, trebuie s fie ce era basmul mamei, ori al bunicii

    in copilria noastr.

    (lementele care definesc cel mai puternic acest roman sunt simbolul i mitul. +Creanga

    de aur evoc un univers sacralizat, al eresurilor, n care e#istena uman se desfaoar sub

    semnul unei primitiviti benefice.

    %imbolistica bogat, elementele de parabol i mit fac din acest roman un roman mitic.

    Cu o arhitectur tradiional, +Creanga de aur se structureaz n 02 capitole, dintre carecel introductiv ar putea ndeplini funcia de prefa. (l se pliaz pe structura prefeei ca discurs

    editorial folosind motivul manuscrisului ncredinat. 'ciunea se petrece n )acia prefeudal i se

    desfoar ntre 21J-2O2, mutndu-i locul n funcie de personajul central6 pe 5untele 'scuns

    ! capitolele //-///", n Bizan !capitolele /:-G:/", din nou la 5unte !capitolul G://".

    4ema romanului este regresia n timpul i spaiul primordial. 'ceast tem se manifest

    n cele trei motive fundamentale 6 iubirea, cltoria iniiatic i religia !sacrul".

    'utorul preia masca editorului care primete de la profesorul %tamatin un manuscris cu opoveste de dragoste. (ste evocat figura profesorului, autorul romanului6 +(ra un om interesant

    n orice caz, i lui i se datoreaz povestea care urmeaz.

    %peologul %tamatin nu cerceteaz rocile , aa cum mrturisete, ci caut petera 5agului,

    e#ponentul civilizaiei dacice. &n viziunea lui %tamatin E e#pus ntr-un lung monolog E magul

    pe care l caut practica +grafia sacr a cunoaterilor spirituale de pe vremea regilor daci6

    +Btrnul mi-a deschis nelegerea eresurilor, a datinelor, a descntecelor, a vieii intime a

    poporului nostru, aa de deosebit de civilizaia oreneasc. 'cest neam triete nc n trecut.

    'cest mag este ultimul )echeneu, al treizeci i treilea, pstrtor al credinei lui Hamol#is.

    ovestea istoric ncepe n anul 21J d.r, cnd +btrnii legii vechi , monahii lui

    Hamol#is urc pe +muntele cel ascuns spre petera 5agului, al treizeci i doilea )echeneu,

    preot al )aciei vechi. =ocul este sacru, tinuit i nimeni, n afara celor alei, nu poate ptrunde n

    aria lui. %pre a ntreine magia locului, %adoveanu nu dezvluie numele muntelui, dar este vorba,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    37/232

    evident, de Pogaionon, muntele sacru din mitologia geto-dacic, unde se afla sanctuarul lui

    Hamol#is sau locuina marelui preot dac.

    5hnit de nlocuirea religiei vechi cu cretinismul, btrnul preot pgn l alege, dintre

    ucenicii si, pe Pesarion Breb spre a-l trimite ntr-o e#pediie iniiatic, pregtitoare pentru

    numirea sa ca al treizeci i treilea )echeneu.

    artea cea mai substanial a romanului se refer la cunoaterea vieii din Bizan, unde

    Pesarion triete aproape zece ani. %ecretul iniierii sale n misterele egiptene rmne intact,

    ntruct romancierul pstreaz taina, nerelatnd cei apte ani petrecui n (gipt. =a nceputul

    capitolului al patrulea, n anul 212, Pesarion Breb intr n Bizan, nsoit de slujitorul su,

    munteanul Constantin i de asinul nelept %antabarenos. 'ici l cunoate pe printele laton de

    la %aQQoudion i afl despre nclcitele primejdii care ameninau mpria.

    /mprteasa /rina, +lupttoarea pentru ortodo#ie mpotriva arienilor, rennoise credinai i izgonise pe iconoclati. (ra ajutat de credinciosul sfetnic %tavriQie postelnicul i de sfntul

    episcop laton. )oar Constantin este +apsat de plictis i stpnit de demon, ndemnat la

    +destrblarea trupului de ctre intrigantul prieten 'le#ie 5oseles.

    entru a-i ine fiul departe de +prigonitorii iconoclati, mprteasa i cere episcopului

    laton s-/ caute +o soie nu numai cea mai frumoas i mai dorit, dar i cea mai

    binecredincioas ntru ortodo#ie. (piscopul, nzestrat cu un har divin, iluminat de %f. 5aria, are

    previziunea fecioarei alese, care s-ar afla printre nepoatele cuviosului 7ilaret din 'mnia.Pesarion Breb i promite episcopului c va pleca n cutarea miresei. 'juns la curtea lui 7ilaret,

    (gipteanul E cum l denumesc localnicii care +i atribuiau n tain puteri mprumutate de la

    )emon E o cunoate pe nepoata acestuia, 5aria, care l face s e#clame admirativ6 +*@ vedenie

    a frumuseii eterne. 'cesta este momentul declanator al iubirii interzise. &n acest punct,

    prozatorul introduce motivul Cenuresei. Cu un mic condur cusut cu fir de argint, Pesarion o

    peete pe 5aria pentru mpratul Constantin. )ar spre Bizan se vor ndrepta douzeci de tinere

    alese dup aceeai prob. &n cele din urm, 5aria va ajunge soia mpratului Constantin, iar

    iubirea dintre ea i Pesarion Breb va rmne ca o +creang de aur care va luci n sine n afar de

    timp.

    )up nunta mprateasc se ivesc semnele infernale in Bizan. Constantin i prsete

    adesea soia, petrece nopilein desfru i comploteaz cu prietenul su, 'le#ie. 'junge s i

    e#ileze mama i s i mutileze unchii pentru a nu mai rvni la domnie. e 5aria o nlocuiete

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    38/232

    cu o alt mprteas, o repudiaz, fr a-/ da mcar voie s participle la nmormantarea bunicii

    sale, ineleapta 4eosva. / se permite totui s-i ia rmas bun de la bunicul su , 7ilaret, aflat i el

    pe patul de moarte, prilej cu care 5aria l vede pentru ultima dat pe Pesarion Breb. (ste

    momentul cnd cei doi ii mrturisesc dragostea, rmas n ipostaza pur, spiritual6 +/at, ne

    vom despri. %e va desface i amgirea care se numete trup. )ar ceea ce e ntre noi acum,

    lmurit n foc, e o creang de aur, care va luci n sine, n afar de timp. ( o legatur aproape

    mistic, transcendent i etern ntre Pesarion Breb, care va ajunge al treizeci i treilea )echeneu

    i mprtia 5aria devenit, n final, slujitoarea lui ristos n /nsula rincipilor.

    )up trecerea celor trei trepte iniiatice, sacr, profan i erotic, deci dup cunoaterea

    lumii n tainele ei cele mai adnci, Pesarion se ntoarce la 5untele 'scuns pentru a da socoteal

    de nvtura primit despre noua religie i a-i lua n primire destinul de al treizeci i treilea

    )echeneu6 +)up cum mi-a fost porunca, am cercetat pe rnd toate locurile cetii, de la palatpna la colibe. =a acestea din urm am cunoscut lacrimile fr nici un pic de rutateRCci acolo

    unde s-au adunat bunurile i puterea, stau demonii lcomiei, ai zavistiei, ai minciunii. 'colo

    oamenii se pleac legii mpratului i legii lui )umnezeu, ns cu viclenie, alctuindu-i dobnda

    pentru pofte i inimi. +$eligia cea nou este simit de +prorocul cel btrn ca o prelungire a

    celei vechi, omul percepnd ns altfel divinitatea6 +5i-ai vorbit de legea nou ctre care

    popoarele se ndreapt, dar sub cuvintele ei proaspete, eu vd aceleai semne vechi, cci )omnul

    )umnezeu are o mie de nume i o mie de forme.Pesarion Breb, un inelept, tia toate acestea nainte de a pleca, numai c ntnlirea cu

    nelepciunea altora, cu /nfernul !Bizanul" i cu iubirea trebuia s aib loc pentru ca, n final,

    Breb s se ntoarc i s se zvorasc definitiv n petera sacr din 5untele 'scuns, ca al treizeci

    i treilea i cel din urm )echeneu.

    $omanul are 02 capitole, n care aciunea se construiete printr-o succesiune de nuclee

    narative nlnuite, n care alterneaz planul real cu cel mitic-simbolic.

    3araiunea este la persoana a treia, cu narator omniscient care se dovedete un bun

    cunosctor al unor practici arhaice, magice sau religioase i un erudit, dei i asum doar rolul

    unui editor care e#trage povestirea din manuscrisul profesorului %tamatin.

    )easupra faptelor lumeti se nal, ns, Pesarion Breb, pregtindu-se s urce pe

    5untele 'scuns i s preia atribuiile celui de-al treizeci i treilea )echeneu6 +%e ducea acum

    ntr-o cltorie fr ntoarcere RD tiind c va fi cel din urm slujitor al 5untelui 'scuns.

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    39/232

    3umele personajului este, desigur, simbolic 6 Pesarion vine din latinescul Caesar, +mprat ,

    sugernd faptul c este desemnat s devin mare preot al lui Hamol#e, iar +breb este numele

    unui animal, fiind o aluzie la legtura omului cu natura i cu mitul. ortretul eroului se

    contureaz n ficiune e#act cum l-a proiectat creatorul su, care mrturisea ntr-un interviu din

    0OSS 6 +Pesarion Breb aduce din vechime un ideal de nelepciune nalt, el fiind un conductor

    spiritual hrnit la coala filosofic a *rientului 'ntic.

    5aria ajunge dintr-o fat simpl mprtia Bizanului, avnd aadar un destin de e#cepie

    ce ar putea ilustra motivul Cenuresei dac nu ar fi dublat de drama trit. 3umele ei sugereaz

    puritate, credina i faptul c este i ea o aleas. ortretul fizic este fcut prin caracterizare direct

    de ctre narator, dar punctul de vedere i aparine lui Pesarion Breb6 +* copil de 0T ani sta n

    cadrul uii zmbind RD ctr strin clipi cu sfial nclinndu-i o clip fruntea lucie. 'vea pr

    negru i greu, ochi mari, adumbrii de gene lungi. $otunzimea obrazului era delicat i a olduluiplin.

    %tilul este ceremonios, uneori arhaizant, ncrcat de simboluri ntr-o tonalitate slab,

    linitit, specific scriitorului. =imbajul sadovenian este elaborat, rafinat, livresc, savant,

    +amestec original de 3eculce, grai rnesc, ardelenesc i chiar muntenesc, limb cult i limb

    bisericeasc !3icolae 5anolescu". Cu ajutorul e#presiei stilizate, ndelung elaborate, prozatorul

    recreeaz atmosfera arhaic a )aciei. ersonajele se e#prim n fraze ornamentale i

    ceremonioase, uznd de +o vorb nflorit i dulce E cum o caracterizeaz laton, completat,mai apoi, de Pesarion6 +utem s vorbim deci cu dulceaa de ceea ce este al nostru, lsnd pe

    oamenii neluminai s se certe pentru vorbe.

    )efinit de critici fie ca +roman-parabol , fie ca +romanul inelepciunii strvechi sau

    +utopia dacic, +Creanga de aur se numr, fr ndoial, printre cele mai valoroase opere

    sadoveniene.

    III. 1& (0ema i principalele componente de structur ntr!un tet de 4iail adoeanu:

    Hanu-Ancuei )

    5ihail %adoveanu rmne n literatura romn un scriitor nsemnat cu o oper vast n

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    40/232

    care tematica abordat este variat, pornind de la istorie, roman mitic, pn la problematica

    social. 5ihail %adoveanu, la fel ca 5ihai (minescu n poezie, propune n operele sale !+7raii

    Uderi, +Hodia cancerului, +Creanga de aur" un loc unde lumea nu este cotropit de legile

    civilizaiei industriale. *pera sa, +anu-'ncutei rmne o memorabil demonstraie

    naratologic.

    $eprezentativ pentru specia literar a povestirii n literatura romn, scurta culegere de

    povestiri a lui %adoveanu aprut n anul 0OL1 conine nou povestiri, reprezint o trecerea spre

    perioada de maturitate a scriitorului, spre etapa marilor cri sadoveniene i st sub semnul

    construirii unui univers mitic i fabulos. &n sensul su restrns, povestirea este o specie literar n

    proz, aparinnd genului epic. (a se definete ca o naraiune subiectivizat. $elatarea se face

    din perspectiva povestitorului, implicat ca martor sau doar ca mesager al ntmplrii, care se

    limiteaz la nararea unui singur fir epic. &n povestire interesul major nu se concentreaz asupraconturrii unor personaje comple#e, ci asupra felului n care se povestete, asupra situaiei

    povestite.

    Cu un fir epic de sine stttor, cartea are caracter unitar, rezultat al mbinrii mai multor

    elemente6 spaiul i timpul n care sunt povestite ntmplrile, e#istena unor personaje care

    reapar n toate istorisirile i devin pe rnd naratori, subiectivitatea acestora, crearea unei

    atmosfere propice povestirii, e#istena unui ceremonial al povestirii.

    rima dintre particularitile acestei specii literare este tehnica narativ utilizat,povestirea n ram. &ntmplrile sunt transfigurate prin intermediul povestirii. (#ist un

    povestitor al naraiunii cadru care asist ca martor i ascult fiecare naraiune rostit de ceilali.

    Ceilali naratori devin pe rnd personaje i asculttori. 'stfel, povestirea cadru este reprezentat

    de nceputul i sfritul volumului i aici sunt fi#ate timpul i spaiul n care au fost povestite

    ntmplrile.

    %paiul este hanul 'ncuei i capt valene simbolice prin e#istena sa parc pierdut n

    negura timpului, prin atmosfera creat n interior, prin scopul venirii cltorilor. Chiar hangia

    'ncua mpreun cu mama ei reprezint simbolurile acestor locuri de legend.

    )in descrierea fcut de narator n prima povestire, +/apa lui :od, hanul apare ca un

    spaiu sigur, primitor, ce ofer oamenilor adpostii aici linite i bun-dispoziie. anul este un

    punct de refugiu, de izolare +nu era han E era cetate, cu +ziduri groase de ici pn colo i pori

    ferecate. &ntr-o atmosfer de total voioie, +bun-voire ntre oameni, cu pace n ar, cu +zile

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    41/232

    line de toamn, poposesc aici rani moldoveni, se adun in jurul focului, gust din bucele

    hangiei i se desfat cu istorisiri. 'cest cadru este creat de un narator principal, abstract, discret

    n discursul narativ, martor prezent la han n calitate de ascultator al povetilor. =a hotare ntre

    real i mitic, hanul i deschide ziua porile spre realitatea imediat a vieii, iar noaptea le

    nchide, devenind un trm al imaginarului. anul devine astfel un topos al povestirii. :aloarea

    simbolic a hanului este aceea de loc de ntlnire a diferitelor destine i peripeii de via.

    ovestind ntmplri din tinereea lor, oamenii se sustrag de fapt timpului.

    4impul este o alt particularitate a povestirii i este de regul foarte ndeprtat, situat n

    trecut, evideniind caracteristica principal a povestirii, cea de evocare. 'mbiguu precizat, capt

    valoarea de atemporalitate +ntr-o ndeprtat vreme, demult.

    =umea povetilor din +anu 'ncuei poate fi determinat mai greu temporal, fiind

    situat ntr-un segment al timpului apropiat de cel n care se nasc legendele. 'ciunea de la hanse petrece +ntr-o toamn aurie, epitet ce trimite direct ctre +o vrst de aur, +ntr-o

    ndeprtat vreme. 4impul real al povestirilor i al ntmplrilor nu este bine determinat, dar

    poate fi indentificat anul 01S cand ncepe $zboiul Crimeei, fiind menionat +mpratul 'lb al

    $usiei care ncepe rzboi mpotriva +limbilor pgne. 4ocmai din faptul ca ntmplrile

    povestite n cele noua naraiuni sunt plasate ntr-un trecut ndepartat se contureaz atmosfera

    fabuloasa. )eosebirea trebuie facut ntre timpul povestirii, adic atunci cnd au fost narate la

    hanul 'ncuei, +ntr-o toamn aurie, i timpul povestit, mult mai ndeprtat,din tinereeapersonajelor-narator. )istana dintre timpul povestit i cel al povestirii este de LS ani i aduce un

    sentiment de nostalgie +de-atuncea au trecut ani peste LS. Catastihul acelor vremuri a nceput s

    mi se ncurce. (ram un om buimac i ticlos., +din vremea veche, care astzi nu se mai vd.

    5ai important este timpul mitic, accentuat de semne ciudate, prefaceri +au czut de

    %ntilie ploi nprasnice, +balaur negru n nouri, deasupra puhoaielor 5oldovei, +paseri cum nu

    s-au mai pomenit. )upa ce timpul mitic i cel real se contopesc, se creeaz un spaiu narativ de

    mare fascinaie nct se declaneaz +la hanul 'ncuei vremea petrecerilor i a povetilor.

    3araiunea este subiectivizat pentru c este facut la persoana nti, iar atenia se

    concentreaz nu asupra personajului, ci asupra atmosferei. ovestirea este creatoarea de

    atmosfer. &n timpul povestirilor se petrece, se chefuiete fr team, n timp ce se prepar la foc

    moale pui n igl i hartane de miel, se bea vin din cofe de lut, iar pinea este proaspt.

    Ceremonialul reprezint tot o particularitate a povestirii i const n ospul de la han,

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    42/232

    care mijlocete ritualul povestirii. (l este acelai n cele nou povestiri i reprezint modul n

    care apare povestitorul i atrage atenia asupra a ceea ce vrea s povesteasc. )ialogul

    presupune apariia povestitorului, prete#tul care declaneaz povestirea, formulele de adresare.

    3aratorul se adreseaz ascultatorului n mod ceremonios +domnilor i frailor, ascultai ce mi s-a

    ntmplat..., +dragii mei, +prieteni, +iubiii mei, +dumneavoastr. 'ceste formule de

    adresare subliniaz respectul, buna nelegere, prietenia dintre cei prezeni la han.

    'tmosfera povestirii ia natere din felul n care naratorul creeaz o anumit tensiune,

    suspans pe parcursul relatrii pentru a capta atenia asculttorilor.

    'lt element specific povestirii este autenticitatea, dat de relatarea la persoana nti i de

    intervenia 'ncuei, unul dintre asculttori care adeverete ntmplarea aflat de la mama ei.

    )iversitatea ntregului ciclu de povestiri const n faptul c fiecare ntmplare relatat are

    stilul su specific i reprezint o alt specie literar6 snoav, idil, povestire fantastic, aventur,legend, raportaj, portret prin naraiune.

    +7ntna dintre plopi este o povestire i este cea de-a patra a volumului +anu

    'ncuei. Cpitanul 3eculai /sac, narator-personaj, sosit mai trziu n spaiul narativ, evoc, n

    +7ntna dintre plopi, o poveste nefericit de dragoste din tinereea sa. %e ndragostise de +o

    biat fat din atr, dar ea a fost omorat de ai si cnd l avertizeaz pe tnrul aventurier de un

    jaf ce urma s aib loc asupra lui.

    ersonajul care va deveni narator este introdus n scen de ctre naratorul martor prezentla han, crendu-i o aur misterioas +venea de pe deprtate trmuri, dintr-o linite ca din

    veacuri. ortretul fizic succint al personajului, realizat tot de ctre narator ofer sumare, dar

    suficiente informaii pentru sublinierea calitilor sale morale. 3eculai /sac este un om trecut prin

    e#periene multiple, iar pierderea ochiului poate nsemna dobndirea nelepciunii. 3aratorul

    evocator, cel care controleaz planul narativ general face portretul lui 3eculai /sac +obrazu-i

    smad cu mustcioara tuns i barba rotunjit, cu nas vulturesc i sprncene ntunecoase, arta

    nc frumusee i brbie, desi ochiul drept strns i nchis i ddea ceva trist i straniu.

    5aniera de a povesti nu este ns la ntmplare, ci urmeaz un anumit ceremonial,

    element specific ntregului volum de povestiri. )upa ce sosete la han, mai nti 3eculai cere

    rgaz pentru a se liniti i pentru a-i ngriji calul. ;rmeaz o amnare a momentului povestirii

    tocmai pentru a crea o anumit atmosfer. *amenii prezeni la han se adun n jurul focului,

    pregtindu-se pentru +fabuloasa ntmplare, cinstii fiind cu vin i bucate de ctre 'ncua cea

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    43/232

    tnr.

    'ceast povestire a cpitanului /sac are o tem de factur romantic, i anume iubirea cu

    final tragic. 5otivul acestei povestiri este fntna nconjurat de plopi, simbol al altei lumi.

    7ntna este un loc al iubirii i al morii !apa se amestec cu sngele", al amintirii i al trecerii

    timpului. 'cest loc al pierzaniei +s-a drmat ca toate ale lumii.

    *ralitatea este dominant, stilistica, neleas att ca relaie dintre naratori i asculttori,

    dar rezultat i din limbajul utilizat. &n dialogul dintre narator i asculttor se folosete persoana

    nti i a doua. =imbajul popular, dar i elemente arhaice i regionale sunt folosite cu naturalee

    de ctre personaje, creeaz o limb uor accesibil i ofer nuana de ziceri +singur ca un cuc,

    +catastih, +mazili, +ima, +rosa. =imbajul nu este ns lipsit de e#presivitate, dat de figuri

    de stil precum metafora +catastihul acelor vremuri a nceput s mi se ncurce, epitetul +nri

    largi, i ochii iui, comparaia +'m simit n mine ceva fierbinte, parc-a fi nghiit o buturtare. 'rta de a povesti a autorului const n mbinarea epicului cu liricul. 'a cum afirma

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    44/232

    ublicat n 0OL1, volumul Aanu 'ncuei reprezint pentru creaia lui 5ihail %adoveanu

    Acapodopera de la rscruce !3. 5anolescu"9 face trecerea n etapa marilor cri sadoveniene

    !romane istorice6 A7raii Uder, A3eamul 8oimretilor, AHodia cancerului9 romane sociale6

    ABaltagul", dar este i o sintez a elementelor ntlnite n povestirile anterioare !lumea

    rneasc, natura, legenda, oralitatea".

    $ealizat prin tehnica povestirii n ram, Avolumul e un fel de )ecameron n care caiva

    obinuii ai unui han spun anecdote !

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    45/232

    lumin i pulberi, Aluneca spre noi,clreul parc venea spre noi de demult, de pe deprtate

    trmuri" reprezint indirect o modalitate de caracterizare.

    *prirea la han are valoare de destin !Aaici i erau sorii s se opreasc", deoarece ne

    aflm ntr-o lume n care soarta i divinitatea au puterea absolut asupra fpturilor omeneti care

    nu se pot mpotrivi legilor firii , mentalitate arhaic tipic.

    ortretul fizic al noului oaspete,fcut de un narator obiectiv, mpletete mijloacele de

    caracterizare deoarece conine att referine directe6 Aom ajuns la crunte Ace arat nc

    frumuse i brbaie ,ct i derivate,din vestimentaie i atitudine,care dau indicii despre starea

    lui material superioar ct i despre trsturile morale6 sta drept n a, Apurta ciubote de iuft

    cu tureci nalte Kun ilic de postav civit cu nasturi rotunzi de argint . e umeri, inut numa ntr-un

    lanujel atrna o blni cu guler de jder. 'vea torb de piele galben la old i pistoale la colburi

    RD dei ochiul drept stns i nchis i ddea ceva trist i straniu.'stfel avem ingredintele-cheie ale personalitii lui /sac6 ochiul stins, motiv de curiozitate

    n ceea ce privete mprejurrile n care s-a petrecut nenorocirea care l-a marcat pentru toat

    viaa, pistoalele, simbol al firii sale curajoase i rzboinice i bunstarea afiat aproape

    ostentativ.

    ;rmtorul episod, cel al rentlnirii cu comisul /oni,vechi prieten, relev i o alt parte

    a caracterului su6 cea sensibil. 4otodat, n aceast ntlnire este sugerat, prin e#trapolare ,alt

    calitate a mazlului6 cea de bun orator, deoarece o relaie att de strns cu Amaestrul deceremonii al ciclului indic oameni de aceeai valoare spiritual.

    (l se autocaracterizeaz ca o persoan sociabil Amie mi-a plcut s beau vinul cu

    tovarii, Ami suntei toi ca nite frai, fiind totodat acceptat de cei de la han i considerat

    Aom cum ne place nou. 4ocmai din acest motiv, portretul pe care -l face este unul admirativ,

    bazat pe antiteza dintre zilele tinereii i cele ale maturitii, not n care i va spune i mazlu l

    povestea.

    Caracterizarea direct prin formulele Avoinic i frumosVi ru.la fel cu Abuiac i

    ticlos atest veleitile tinereii, n timp ce ABtea drumurile cutndu-i dragostele arat

    natura aventurier dar i romanioas a eroului. &n aceeai not se ncadreaz i

    autocaracterizarea Ami erau dragi ochii negrii i pentru ei clcam multe hotare A.

    'ceste trsturi sunt evidente n momentul ntlnirii cu igncua 5arga, pentru care

    3eculai va dezvolta o dragoste rapid i tulburtoare ca i apariia Afetei cu fusta ro i forme

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    46/232

    frumos rotunjite, care i d tnrului o senzaie stranie prin intensitate Aam simit ceva fierbinte.

    arc a fi nghiit o butur tare.

    * ntlnire de cateva clipe trezete senzaii nebnuite n mintea nflcrat a lui 3eculai

    care nu renun pn nu obine o ntlnire cu fata, situaie n care nu este precaut , nu i ia nicio

    msur de siguran, nu suspecteaz nimic.

    'utocaracterizarea Ape atunci nu cunoteam ca acum sufletul femeilor, spus din poziia

    maturului, vine ca o anticipare la ce va urma i se poate corela cu Avorbeam mai puin i

    Anopile mi preau mai scurte9 astfel tinereea capt valoare de timp al aciunii , al rapiditii

    ,al trecerii timpului fr a fi clasificat, n timp ce, odat ajuns la vrsta refleciei, personajul se

    simte dator s Ei cntreasc nesbuinele .

    %ensibilitatea eroului va fi relevat n atitudinea acestuia fa de igncu9 gesturile

    mrunte6 Ao nvelii n conna cci tremura, i mngiai ochii dau msura masculinitii saleprotectoare, pstrate i acum fa de fiinele feminine gingae precum 'ncua pe care Ao prinse

    de mn.

    'tenia pe care el i-o acord fetei, modul n care i se adreseaz, eti frumoas ca o

    duducu, atest o cretere aleas, i aprecierea calitilor feminine indiferent de statutul social,

    dau, de fapt , msura propriei persoane, fac din el un cavaler.

    )eoarece el a fost dintotdeauna om cu dare de mn! n tineree avea Aoi i negua

    vinuri, acum pstreaz nsemnele bogiei ", /sac a fost i a ramas o persoan generoas 6diganilor bani, i cumpr 5argi haina promis, i cinstete pe cei de la han cu vin Aceru pentru

    sine i soi vin vechi n oale nou, meninnd astfel relaiile civilizate i impunndu-se ca

    Aboier.

    )erivat din meseria sa !cpitan de mazili", vitejia , calitate absolut necesar oricrui

    brbat, este demostrat n confruntarea cu iganii care l atrseser n curs i vroiau s l

    jefuiasc.

    %cena nfruntrii este dramatic, omul capt valene animalice prin putere i curaj, el se

    lupt ca un leu, Aridicai pistolul i fulgerai la un pas ,ntre ochi, pe cel ce ma nclec sau

    Ancepui a rcni c-un glas schimbat de tulburare i durere.

    $nit, cu ochiul nsngerat, cpitanul gsete puterea de a lupta pn i izgonete pe

    atacatori.

    $emarcabil rmne, n condiiile date interesul su pentru soarta fetei care l atrsese n

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    47/232

    capcan.

    (l nu i poart pic, nu are nici un fel de resentiment pentru cea care aprope i adusese

    moartea, ci regret sincer i profund pierderea unei fiine dragi,care se sacrificase pentru el ,ns

    prea tarziu.

    'stfel deducem, indirect profunzimea sentimentelor de care este capabil 3eculai /sac, n

    opoziie cu prima impresie despre el, !iniial este perceput ca fiind un cuceritor", confirmnd

    spusele comisului /oni despre el Apentru o muiere care i era drag i punea totdeauna capul.

    &n cazul acesta ns, i capitanul i 5arga au acionat prea tarziu pentru a se putea salva.

    %tatutul de personaj-narator i d cpitanului puterea de a recrea prin cuvnt lumea

    disprut a tinereii sale agitate.4alentul incontestabil de povestitor este e#ersat n compania

    tovarilor ,oameni de aceeai factur, cu acelai sistem de valori !Aom cum ne place nou",iar

    istoria relatat, dei cu un grad ridicat de subiectivitate, d impresia de veridicitate.%e poate avansa ideea ncercrii anulrii Acastelor i consecinele nefaste asupra

    indivizilor care au ndrzneala de a interveni n ornduirea lumii, ncercnd s fac abstracie de

    statutul social.

    $espectarea ritualului povestirii se face prin ndeprtarea de lumea material !Wngduie-

    mi s-mi duc calul la grajd",servirea vinului !Aom bea o ulcic de vin"ca eli#ir al

    naraiunii,captatio benevolantiae prin folosirea formulelor de adresare totodat politicoase i

    familiare !Aiubii prietini,domnilor i frailor"urmate de istoria spus pe nersuflate,ncrescendo dramatic.

    =imbajul cpitanului este tipic moldovenesc, n stilul cronicarilor !Aacum douazeci i

    cinci de ani", ns i cu o tent litarar!Acatastihul acelor ani ncepe a se ncurca", abund n

    arhaisme !Acivit,turecicoburi", regionalisme !Ascurteic, juruit", per total atest

    apartentena personajului la lumea tipic sadovenian nfiat i ntrirea de catre scriitor a

    crezului su Aranul romn a fost principalul meu erou.

    )e factur romantic,povetile care se ncadreaz n aceast tem pot avea i final tragic

    dac protagonitii nu au tria de caracter s se detaeze total de clasa social creia i aparin i

    s se dedice n e#clusivitate unul altuia.

    &n povestirea A7ntna dintre plopi, 5arga este credincios familiei ei,l atrage pe

    3eculai n capcan, apoi are remucri, n timp ce el nu ine cont de statutul ei social ns nici nu

    i abandoneaz condiia lui, ca atare evadarea ntr-un univers numai al lor nu este posibil, iar

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    48/232

    ndrzaneala lor este pedepsit dup gravitatea faptei.

    4ocmai din aceste condiii, cpitanul /sac nu este un erou romantic complet, el are doar

    cteva caracteristici ale acestui tip, ns rmane un personaj liniar, un aventurier atins de

    sensibilitate, insuficient dezvoltat pentru a fi un personaj puternic, impresionant.

    III.1* (0ema iubirii ntr!un tet narati: Ultima noapte de dragoste, nt!ia noapte de r"boi

    de Camil Petrescu)

    /ubirea a fost ntotdeauna una din temele predilecte ale literaturii, fiind vzut ca oposibilitate de a e#plora interiorul fiinei umane. 'a cum afirm (mil Cioran, A/ubirea are attea

    fee, attea devieri i attea forme, nct este destul de greu s gseti un smbure central sau o

    form tipic a iubirii. !Ae culmile disperrii". 8i n literatura romn tema iubirii este tratat

    cu interes, fiind n centrul substanei epice, mai ales n literatura interbelic. 'ceast tem a fost

    abordat de scriitori precum 5ihail %adoveanu, =iviu $ebreanu, Camil etrescu, 5ihail

    %ebastian, fiecare evideniind o anumit latur a acestui sentiment comple#. 'stfel, n A/on al

    lui $ebreanu, sentimentul este unul instinctual9 eroul trece de la pasiune la instinctualitate, de laraiune la dezechilibru, de la via la moarte, ntre iubirea fa de 7lorica i fa de pmnt.

    5ihail %adoveanu ofer o imagine tradiionalist, conservatoare a iubirii n romanul ABaltagul.

    :itoria =ipan i triete iubirea puternic fa de soul ei, n conformitate cu normele societii

    patriarhale din acea vreme. /ubirea sa are la baz devotement i datorie, ceea ce o mpinge s

    caute dreptatea cu orice pre.

    $omanul modern psihologic Aatul lui rocust al lui Camil etrescu ofer o perspectiv

    mai rafinat asupra temei, i datorit plasrii evenimentelor n mediul citadin. %unt prezentate

    dou poveti de iubire diferite 6 pe de o parte, iubirea intelectualizat a doamnei 4., dar nu lipsit

    de pasiune i a lui 7red :asilescu, iar pe de alt parte iubirea oarb a lui =adima pentru frivola

    (milia, iubire ce duce la anularea de sine.

    * perspectiv interesant asupra acestui sentiment este cea din romanul A;ltima noapte

    de dragoste, ntia noapte de rzboi al lui Camil etrescu9 iubirea dintre 8tefan

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    49/232

    (la este prezentat prin ochii personajului- narator, fiind o iubire situat sub semnul orgoliului i

    al frustrrii.

    &n acest roman al lui Camil etrescu, personajul principal, 8tefan

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    50/232

    ntlnirilor mondene. e de alt parte, (la este ncntat de noua sa via, fiind mgulit de

    succesul pe care l are pe lng un domn

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    51/232

    simurile mele, ceea ce gndesc euR 'sta-i singura realitate pe care o pot povestiR)ar aceasta-i

    realitatea consiintei mele, coninutul meu psihologic.

    III.1+ (0ema familiei ntr!un tet narati:Moromeii de 4arin Preda)

    4ema familiei este una dintre cele mai ntlnite din literatur, permind surprinderea unui

    comple# de interrelaionri umane. Comple#itatea pe care o impune ilustrarea unor astfel de

    relaii umane presupune desfurri epice ample, fapt ce implic abordarea acestei teme n specii

    realiste precum nuvela si romanul.

    &n literatura romn, tema familiei este predilect n literatura realist. ;na dintre opereleliterare narative ce abordeaz acest tem este romanul A5oromeii, al lui 5arin reda. regtit

    de nuvele care prefigureaz motive, ntamplri i personaje din roman, A5oromeii este publicat

    n dou volume, elaborate la 0L ani distan6 volumul /, 0OSS, volumul al doilea, 0OT2. rima

    realitate scriitoriceasc a rmas constant n opera lui 5arin reda, cea rurala, a satului romnesc

    din Cmpia )unrii.

    &n primul volum al romanului, tema familiei este mai precis conturat. 'ciunea se

    petrece ntr-un sat din Cmpia )unrii, n preajma celui de-al )oilea $zboi 5ondial. $omanuleste construit dintr-un numr mare de personaje din planuri diferite, dar care dobndesc un sens

    unitar, plasate n universul satului i al unei familii pe cale s se destrame. (#ist o legtur

    strns ntre incipit i final, tema romanului putnd fi redus la dou cuvinte 6 omul i timpul !Ase

    pare c timpul era foarte rbdtor cu oamenii E Atimpul nu mai avea rbdare". 'stfel tema

    familiei poate fi subordonat celeilalte teme obsedante din opera lui reda E relaia omului cu

    timpul. e parcursul aciunii romanului, familia are de suferit o serie de transformri, ca urmare a

    numeroaselor conflicte ce se declaneaz ntre membrii familiei 5oromete, dar i a tranziiei

    suferite de satul romnesc n perioada din preajma celui de-al )oilea $zboi 5ondial. $omanul

    va urmri, aadar, procesul destrmrii familiei 5oromete sub presiunea unor factori e#teriori

    sau a unor elemente de comportament.

    'ciunea primului volum se desfoar n vara anului 0OT i prezint viaa unei familii

    din satul %ilitea E

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    52/232

    primul rnd, conflictul dintre 5oromete i cei trei fii ai si, 'chim, 3il i araschiv, este strnit

    de modalitatea diferit de ntelegere a lumii9 astfel, pentru tat , pmntul semnific garania

    libertii, n timp ce cei trei fii ai si sunt preocupai doar de bani. 'cest conflict se ncheie cu

    plecarea celor trei fii cu oile la Bucureti, n ncercarea de a-i ctiga singuri e#istena. 'l doilea

    conflict este cel dintre 5oromete i soia sa, Catrina. 'ceasta i cele dou fiice ale sale i

    reproeaz lui 5oromete faptul c nu trece casa pe numele ei, temnd-se c ar putea rmne pe

    drumuri. Cel de-al treilea conflict este cel conturat ntre /lie i sora lui, 5aria !

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    53/232

    condamn tatl pentru ezitrile sale.

    %cena salcmului este construit ntr-un registru stilistic diferit. ( spre ziu, iar luna

    Asemna cu un soare mort, ciuntit i rece. Bocetele ce se aud din cimitir pare c Aies din

    pmnt. ;riaul salcm n care Acopiii se urcau n orice primvar i i mncau florile, iar iarna

    Ai mbriau tulpina, care Aera curat de crci n fiecare an i cretea la loc mai bogat domina

    ntreg satul i pare nemuritor. Chiar cnd achiile ncep s sar din trunchiul su, ele par s se

    aeze n jurul lui protector. Cnd se prbuete la pmnt, totul dobndete un aer tragic, de

    moarte violent, ca i cum cineva ar fi silit s rspund unui alt destin, nefast. rotecia

    salcmului nu se mai e#ercit asupra mprejuruimilor 6 Acercul deschis i cmpia npdeau

    mprejurimile i Atotul se fcuse mic.

    %cena se ncheie n aceeai atmosfer ru prevestitoare n care ncepuse, cu stolul de ciori

    care zboar derutate, cci nu mai recunosc locul. %alcmul a reprezentat n lumea vegetal ceeace reprezint /lie pentru familia sa, un Apater familias. )estinul unuia este anticipat de destinul

    celuilalt.

    )ei 5oromete ine la unitatea familiei, aceasta se va destrma din cauza imposibilitii

    de comunicare dintre membrii si !tatl reprezint mentalitatea tradiional, n timp ce fiii si mai

    mari sunt atrai de mirajul oraului, iar fiul cel mic, 3iculae, este dornic de a studia.", dar i

    pentru c timpul era nerbdtor cu oamenii. )ac la nceputul romanului lumea era aezat, n

    final lucrurile se precipit, ameninnd linitea acesteia. &n volumul al doilea, /lie 5oromete intrntr-un con de umbr. 5oromete face ultima ncercare nereuit de a i aduce fiii acas. rsit

    la btrnee de Catrina, el rmne doar cu fata cea mic, autoritatea lui scade, oamenii nu l mai

    respect ca altdat. &n ciuda transformrilor sociale la care asist, /lie 5oromete nu accept

    ideea c rostul su n lume a fost greit i c ranul trebuie As dispar. ;ltima replic a lui

    5oromete E crezul su de via, libertatea moral, - A)-leR eu ntotdeauna am dus o via

    independent@

    $omanul urmarete procesul destrmrii familiei 5oromete, destrmare simbolic pentru

    Astingerea unei lumi sub presiunea unor factori e#teriori sau unor elemente de comportament.

    e lng tema familiei ,care include i tema paternitii, se observ i tema tercerii timpului,

    confruntarea omului cu istoria potrivnic. %e insist pe relaiile dintre membrii familiei

    5oromete i mai ales pe drama tatlui nepuntincios n a menine familia unit. )rama

    paternitii se grefeaz pe conte#tul social E istoric, care aduce schimbarea ordinii cunoscute a

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    54/232

    lumii. 'gresiunea istoriei spulber iluzia personajului 6 unitatea familiei, libertatea moral a

    individului. $isipirea familiei duce la prbuirea moral a tatlui.

    'adar , tema familiei n romanul A5oromeii este prezentat ntr-o manier modern,

    cu realism, valoarea romanului fiind sporit i de acest aspect.

    III.1- (0ema banului ntr!un tet narati:#nigma $tiliei de 5eorge Clinescu)

    4ema banului sau a avariiei este abordat mai ales de ctre scriitorii realisi, ce urmareau

    s redea ct mai fidel i mai veridic societatea, relaia dintre mediu i individ, consecinele pe

    care le poate avea acesta asupra comportamentului i caracterului uman.&n literatura francez, cel care analizeaz urmrile degradante ale dorinei de navuire,

    crend personaje memorabile, este onore de Balzac.

    =a noi, aceast tem va fi n centrul unor opere literare ale scriitorilor clasici !A5oara cu

    3oroc, AComoara de /oan %lavici, urmrite din perspectiva moralizatoare", dar i din literatura

    interbelic, semnificativ fiind romanul A(nigma *tiliei de

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    55/232

    la gndurile personajelor, ntelege mai bine felul n care acestea vd lumea.

    'ciunea romanului cuprinde dou planuri epice6 cel erotic, n care evolueaz *tilia i

    7eli#, i cel social legat de tema motenirii - mobilizarea clanului 4ulea pentru a intra n posesia

    averii lui Costache

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    56/232

    $aiu. %copul lor este de a dobndi banii, casa, aciunile, proprietile, lucrurile, pmntul lui

    Costache

  • 7/29/2019 Bac: Subiectul III rezolvari (1-100)

    57/232

    romanul realist.

    %pecific operei balzaciene, i n romanul A


Recommended