+ All Categories
Home > Documents > Azil Cultural, număr de vară-iarnă

Azil Cultural, număr de vară-iarnă

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: ioan-mateiciuc
View: 222 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 24

Transcript
  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    1/24

    obiective

    azilcultural

    ntreruperi literare

    backstagece vedem, ce ascultam recenzierestituiri

    aventurafotografiecineast

    jurnal de calatoriepoezie

    foto: marius busuioc

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    2/24

    AZILcultural

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    ..

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    ..

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    ..

    .

    .

    .

    .

    .

    revist editat de

    an I, nr. 2 / var-iarn / 2013aprut pe data de 10 ianuarie 2014

    tipar asigurat de

    preedinteIoan Mateiciuc

    Adresora Siret, str. Alexandru cel Bun, nr. 10 B

    [email protected]

    0746132218

    cuprinsn loc de editorialn loc de editorial.

    / MihaiMIHIESCU ANIUK / 2, 10

    Cum am descoperit America / Ovidiu SCRIDON / 3Recenzie.Chirurgia narativ a patologiei romneti / Virginia

    PARASCHIV / 4 Statutul ontologic al poeziei / Florin ONIC / 5

    Avizier.

    Relatri din cele dou Romnii.Oamenii de lng / / 11

    Azil poetic.Mircea RUSU / Ioan MATEICIUC / 12

    Poesis.

    Matei HUTOPIL / 15

    omul i religia, astzi fr majuscule

    Jurnal de cltorie.

    Folkul ca manier / George STANCA / 6Restituiri.

    Muntele Sfnt / Viorel HAIURA / 9

    Anca UNGURIANU

    George SEREDIUC / 14

    Ce vedem. Ce ascultmFilmul romnesc.

    Bobo Burlcianu / Tiberiu ROTARU / 16Autograf.

    Interviu cu fotograful Oleg Zharii / Cristi MATEI / 18Minoritari n majoritate.

    Arta ca mijloc / Tiberiu ROTARU / 21

    ISSN 2286-1343

    potrivit art. 206 C.P.responsabilitatea juridic pentru coninutul articolului aparineautorului. n cazul unor agenii de pres i personaliti citate,

    responsabilitatea juridic le aparine.

    omul i religia, astzi fr majuscule(continuare n pg. 10)

    S-a scris mult, niciodat ns prea mult, despre fiina umancontemporan i religiozitatea ei. Srim peste definiii, de genul: Ce este

    omul? Ce este religia? Acceptm, drag, midrag cetitoriule/cetitoario,cea mai comod, cea mai light dintre ele: Omul este o fiin liber care aredreptul s cread sau s nu cread n Ceva. i de aici, de la simpla constatarec ultimul cuvnt din ultima propoziie l-am scris cu majuscule, putei deducec subsemnatul crede n Ceva, adic nu-i ateu. Ba mai mult, dac v place deeroul lui Arthur Conan Doyle, ai putea completa, c plecnd la Athos, sunt icretin. i nu doar att ci i orthodox. Schepsisul, n toateaceste observaii, nul-am observat, de la nceput nici eu! ns nu este de ajuns s crezi n ceva sau smergi undeva, pentru a fi ceea ce te declari c eti sau ai vrea s fi! Omulcontemporan (i din aceast catalogare nu m exclud!), din comoditate sautradiionalism (Aa au fost ai mei, aa rmn i eu!) paradoxal,tradiionalismul, de data aceasta, se condimenteaz i cu ceva boabe desecularism (Vrem spitale, nu biserici!) i libertinism (De ce s-mi dea popaaghiazm!) uit cnu prea este el subiectul central al aciunilor care se petrec

    n lumea asta. Cel puin, n-ar trebui s uite,fiindc dac se declar cretin artebui s tie (cine tiedac mai tie!), c altul esteOmul! Ecce Homo!Expresie care ne-ar plcea s ne-o atribuim, numai c uitm contextul.Exclamaia aparinea procuratorului roman Pilat din Pont, n momentul ncare acesta ar fi artat mulimii pe Iisus, cu coroana de spini pe cap, lngfortreaa Antonina din Ierusalim. Ei! Acum e acum! Sunt sigur c nu ne-arplcea s ne ad, nici unuia dintre noi, ceva ghimpi pe la tmple i urechi camai apoi s ne tim atrnai pe un obiect de tortur din cele mai perversnchipuite de cruda societate roman! i atunci spunem, n cor Numulumesc ! Nu eu! Dac pn aici suntem de acord cu faptul c nu vrem s fimOmul Acela, de aici ncolo, lucrurile se complic Fiindc tot noi, tia,culitermic, personajele secundare, nu vrem s cedm nici n ruptul capului, laideea c nu noi suntem centrul pmntului aa cum ne ndeamn s credemnite draci i drcuori de prin reclame mbcsite de consumism sau de prin

    mini iluminate i preailuminate. Cci punctul de pe i nu l-am luat, nici eu ncalcul, nici cnd am plecat i nici cnd m-am ntors de laAthos i nici n chiartoatezilele, nopile vieii mele

    O ntreag pleiad de teologi rsriteni spun, bine de tt, c Hristoseste axul acestei lumi, centrul ei, depinznd de el tot i toate Numai c nu deteologie ne arde nou acum! Aproape deloc! Nu de alta, dar vorba unuipersonaj de-a lui Damian Stnoiu: Dracu-i cel mai mare teolog! Ci, deliteratur! i m ntrebam, dac dintre ai notri stimai scriitori a mai scriscineva, ceva, destul de recent, despre Muntele Maicii Domnului!? Ei, da! Ascris! Dan C. Mihilescu, autor. Oare chiar m-am ntors de la Athos?, titlul.Humanitas, editura. Costion Nicolescu, cel care-i face prezentarea, scrie:Nueste att o carte despre Athos, ct o carte despre Dan C. Despre rsfrngerea(sau frngerea? sau nfrngerea?) lui de sine n oglinda Athosului. Iar, ntr-un interviu, din 3 mai 2013, publicat n Adevrul, Simona Chian, l ntreab:

    Spuneai n aceeai carte c, pn la 58 de ani, ai trit cel mult 15 ore deexperien religioas n biseric. Cum v-a modificat echilibrul interiorplonjarea n stricteea slujbelor de la Sfntul Munte? Iar rspunsul, vine,parc nu de la un singur om, ci de la toi aceia care au fost n Sfntul Munte,fr a se putea numi nici vizitatori i nici pelerini:Cnd petreci n biseric subliniez: petreci cale de aproape aizeci de ani numai orele rezervatectorva slujbe de nunt, botez, nmormntare, pentru ca, apoi, ntr-o singursptmn, s stai n picioare opt ceasuri pe zi, ascultnd liturghii n grecete,inclusiv, pe nemncate, la patru dimineaa, de bun seam ci se zdruncinechilibrul interior. n prim instan m-am rzvrtit, am vrut s plec furios, mi-am blestemat decizia de-a fi aterizat acolo absolut nepregtit, n totalignoran, la un drum care nu mi se mai prea deloc iniiatic, ci inuman de-abinelea. Dar cnd i-e dat s te vezi nconjurat de cteva zeci, sute de brbai nplin vigoare, care cad brusc n genunchi la icoane i care, n gospodrirea

    monahiceasc, mplinesc ct se poate de natural mulimea gesturilor rezervatetradiional femeii grdinrit, buctrisit, curenie, croitorie etc. nelegiiute c-i bine s te lai prad ncercrilor, mustrrilor, supunerii i ascultrii.Chiar dac, odat cobort din Sfntul Munte, te vei redrui pcatelor, ceva-ceva n adncul fiinei tale a fost irepresibil i ireversibil atins, ars, lecuit,amprentat, nduhovnicit. i asta, orict ai ncerca s sfidezi, cu naivitate sauobrznicie, cu ipocrit sfial, ori cu stupid arogan, evidena.

    ( )Mihai MIHIESCU ANIUK

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    3/24

    AZILcultural

    2013/var-iarn........................................................................................................................................................................3

    ....................... .......

    cu

    ma

    md

    escoperitamerica

    jurnal de cltorie

    ora cea mai grea(Ovidiu SCRIDON)

    Cu bagajele fcute, urma s iau decizia final:mai rmn o zi n State College, apoi voi zbura spreWashington i de-acolo acas-n Bucureti, sau plecntr-o or s-mi triesc visul? Visul american desprecare-am auzit attea, dar care era un imens necunoscut,poate de aceea i-o teribil provocare.

    Prima variant prea cea mai simpl i cea

    mai sigur. n Lion Inn Hotel aveam asigurat cazareai masa pentru nc o zi, dup care-a fi putut profita deamabilitatea hotelului pentru o main, care s m ducpn la aeroportul campusului universitar. De acolopn n Washington ar fi urmat acel zbor la joasnlime care mi-ar fi oferit din nou o minunatprivelite a statului Pennsylvania dintr-un mic avion cu20 de pasageri la bord, iar din Washington mai departespre ar, via Paris. Simplu, extrem de uor i frcomplicaii.

    Biletul de avion pltit avea dat fix dentoarcere i toate ncercrile mele de a-l schimba aufost zadarnice, prin urmare trebuia s iau n calcul, ncazul rmnerii mele n America i acest aspect. Iar

    situaia nu era prea optimist cu att mai mult cu ct nurm cu cteva zile am vorbit la telefon cu Remus, unvechi prieten care se afla pentru cteva zile nWashington i care mi-a spus c uneori un bilet de aviondoar pentru ntors poate costa de dou ori mai multdect unul dus-ntors Bucureti-New York. Delocncurajator i ilogic, ns aveam s aflu c este foarteadevrat. Aa c motivele pentru care-ar fi trebuit sm-ntorc n Romnia ngroau rndurile.

    Pe de alt parte ns, ajuns acas urma s-midau demisia, s renun la salariul de 2500 de euro pelun, bani pentru care psihic plteam nefiresc de mult,s-mi caut alt job, cutare ce-ar fi putut s se lungeascmult vreme, dar m ntorceam cu 1500 de dolari, bani

    care ar fi trebuit s-mi ajung un timp. ns cu sigurana fi ndurat apstoarea frustrare c-am ajuns pesteocean, fr s-neleg mare lucru, fr s tiu ce-nseamn de fapt America. Aeroportul Dulles dinWashington, unde-am fost nevoit s m descal i srenun la cureaua de la pantaloni i la tot ce-aveam prinbuzunare cnd am trecut de controlul vamal, apoi StateCollege unde-am studiat o vreme, un orel studenesc,centru universitar cu 30.000 de studeni, delocreprezentativ pentru America, dar fascinant, i-n finaldin nou Aeroportul Dulles Washington ... i cam att!

    Fr s vd Statuia Libertii ori Casa Alb,fr s m plimb pe Broadway sau prin Central Park ifr s fac o baie n Oceanul Atlantic?

    Nu! ... N-a fi fost corect fa de mine i fade dorinele mele i nu cred c mi-a fi iertat-ovreodat.

    Cea de-a doua variant, aceea de-a rmne,avea cteva implicaii emoionale i nu cuprindea delocsimplitatea i firescul celei dinti.

    Pe lngfaptul curma sm-arunc ntr-un totalnecunoscut, pentru cnu tiam pe nimeni n America attde bine nct spot apela la vreun ajutor n vreun fel, maitrebuia sdau vestea acas: mamei, care nu m-ndoiesccnu m-ar fi neles i Gabrielei, prietenei mele pe care-am ncercat s-o pregtesc nainte de-a pleca din Romnia.

    Pe mama, o femeie extrem de sensibil, care ne-

    a crescut cu mult dragoste, mi-o i imaginam cumplnge; sora mea mai mare era de trei luni n Italia laRoma, iar eu afi fost al doilea copil plecat departe. Chiardactie cmdescurc n orice situaie, doar am plecatde-acasla 14 ani la liceu n Cluj, apoi n armatunde-amfost parautist ntr-o unitate prezentn primele linii aleevenimentelor din `89, pe urmfacultatea i viaa meacare s-a aezat n Bucureti, tot s-ar fi ntrebat mereu cefac printre strini, dacam ce mnca i cte i mai cte.

    n ce-o privete pe Gabriela, o personalitateextrem de puternic pentru cei 22 de ani ai ei, eramabsolut convins cva fi alturi de mine, doar tia ct demult mi doresc svd Lumea Nou. n mintea mea ea arurma s fie suportul moral pentru ct vreme voi fi

    departe de cas.Relaia noastrde aproape un an, am simit-o nultima vreme destul de liniar, fr evenimentespectaculoase, foarte comod pentru ea, eu suportamfinanciar aproape totul, plin de semne de ntrebarepentru mine ntruct ajunsesem ntr-un stadiu n care numai eram foarte convins dac era relaia care s mmplineasc. Din punctul sta de vedere m-am consolatctimpul i absena pot fi un test bun, destul de riguros,dar necesar.

    Nu putea fi vorba s dau cu banul, miza era multprea important. n Philadelphia aveam o singur adres,aceea a printelui Grigora cu care am vorbit doar de vreodou ori la telefon, despre care nu tiam absolut nimic,

    dect c pstorete o biseric ortodox. i dintr-un filmdocumentar difuzat la TVR am aflat c diasporaromneasceste susinuti se adunn jurul bisericii.

    Distana ntre State College i Philadelphia estede 200 de mile, distanpe care-ar fi trebuit s-o strbat cuo cursGreyhound (autocarele lor interstatale) cam n 5-6 ore. i-ajuns n Philadelphia cu rucsacu-n spate scauto adresntr-o suburbie. De fapt nici nu tiam foarte exactce-nseamno suburbie a unei metropole.

    Era ct se poate de clar ctrebuia scntresccu mult responsabilitate cele dou variante. Capul ipajura nu m-ar fi putut ajuta n niciun fel, ci doar minteamea limpede i raional.

    Fr ndoial am trit primul moment de

    cumpn de cnd am plecat din Romnia. nconjurat deoameni extrem de prietenoi, majoritatea americani,printre care m-am simit foarte n elementul meu, dintr-odat m-am trezit singur n camera 3028.

    A fost cu siguran cea mai grea or.... i m-am decis!

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    4/24

    (Virginia PARASCHIV)

    chirurgia narativ a patologiei romneti

    RECENZIE................................................................

    Tripticul narativ Batalionul de pedeaps (EdituraTransilvania, 2012, Colecia Cititor de Proz, ediieprint i ediie

    on-line) vine s confirme vocaia autorului Mihai Ganea pentru

    scriitura provocatoare i incomod, eliberat programatic deconstrngerile canoanelor conceptului clasic de literatur.

    Volumul Batalionul de pedeaps are o structur atipic: o suit depovestiri sub genericul care a dat i numele volumului, Batalionul

    de pedeaps, un serial romnesc, Chirurgul, un set de documenteargumentative pentru faptul povestit, Urme i Umbre. n fapt,entitatea narativ, derulat cu limpezime i ritm alert, graviteaz

    n jurul unuia i acelai personaj, care se definete n cronologiadevenirii sale, ca doctor de vocaie. Un misionar ce se izbete de

    duritatea unui sistem care l respinge ca pe un corp strin. Inocena,onestitatea, buna sa credin, simul su ntreprinztor i iscoditor,

    talentul i competena profesional, l vor conduce pe G, peregrinprin timp istoric confuz i de neneles. Un tnr cititor a ntrebat

    dup lectur, chiar erau posibile asemenea grozvii? Un singur

    rspuns se impune de la sine, grozviile evocate de Mihai Ganea

    erau nu numai posibile, dar i necesare unui regim politic instauratprin teroare. Comunismul a creat un sindrom periculos iinsuportabil. A ters hotarul ntre bine i ru, condiia uman nu s-a

    mai raportat maniheist la antiteza dintre ri i buni, ci a pus de-avalma, nemernicia laolalt cu bunul sim justificativ, n fond un fel

    de variant deghizat a ticloiei. Mihai Ganea surprinde cu fineei sim de observaie memorabil atmosfera pestilenial n care

    totul e posibil, prin mimarea principial, prin fentare, prin rnjet i

    prin mecherie. Sistemul te tortureaz cu rbdarea infinit i tepleznete cu umor i duioie. Miliianul e cumsecade, procurorul

    te dojenete protector, eful e binevoitor, dar e obligat de reguli iacte normative s te sancioneze administrativ, dar efectul

    bunvoinei afiate birocratic i ideologic, este absurd, individulse cufund ncet i sigur, n sindromul cronic de vinovie. Omul

    ce opune rezisten la pervertirea inteligenei i la alterareatrsturilor de caracter, nu are nicio ans. Un doctor cu vocaie de

    misionar este respins de corpul oficial al decidenilor, pentru

    simplul fapt c deranjeaz aranjamentele esute n reeaua deinterese. Purttorii nsemnelor puterii, tampila, parafa, uniforma,

    halatul alb, sunt reunii printr-o complicitatea pervers i fac frontcomun mpotriva oricui atenteaz la confortul viermuielii prin

    sistemul criminal i corupt. Mihai Ganea i iniiaz cititorul ncomunismul de factur ludic, ndelung i pervers elaborat. Un

    tnr pleac s dea o simpl declaraie n faa organelor de miliie.Nu se mai ntoarce acas niciodat. Un student e ridicat n plin

    strad i dus ntr-un batalion de munc forat.

    4........................................................................................................................................................................2013/var-iarn

    Un doctor chirurg este nevoit s-i supravegheze

    postoperator pacienii, pentru c rivalitatea colegial n spitalatinge pentru unii cote criminale. Judectorii stau la un chef

    pantagruelic alturi de procurori, miliieni i inculpai. Personajele

    au identitate autentic, nume, profesie, locaie de gndire i deaciune. Ca stare civil, sunt indivizi unici i irepetabili, ca eantion

    de raportare psihologic i sociologic, alctuiesc tipologia

    comun a ratrilor existeniale. Nu comunismul i-a obligat s fieintrigani i brute, este vorba de natura lor malefic i impregnatde toxine care-i afl n comunism sistemul lor favorizant de

    evoluie i dezvoltare. Se apropie i se grupeaz mpreun prinempatie, fiecare tie s se conformeze orizontului de ateptare a

    spiritului de hait. Cu un amendament. O hait privilegiat i

    ndestulat, nicidecum flmnd, ca argument scuzabil pentrudezumanizare. Autorul decripteaz cu atenie i migal, teroarea

    exponenial a provinciei tolerate de centru. Celebra apendicit deTecuci,era prea cunoscut i tolerat de nomenclatura de la centru.

    Nimic mai simplu, practicarea comportamentului disimulat i a

    dublului limbaj. Scindarea personalitii, cu program bine intit:meninerea n topul privilegiailor, prin exersarea ipocrit a cultuluipersonalitii, n paralel cu aciunea de fentare a politicii

    demografice, o aciune bine pus la punct, cu beneficii morale imateriale pentru toi, atta vreme ct funciona ireproabil legea

    tcerii absolute. Batalionul de pedeapseste o carte incomodpentru Gorgonele nc prezente n viaa public. De dou decenii imai bine, n Romnia se statueaz capitalismul cu comunitii,

    servii i urmaii lor. Scriitorul Mihai Ganea prefaeaz volumul culuciditate dureroas. Un cititor din generaia fertil a epocii de aur,s-a scandalizatpentru analogiaargumentativ a autorului cu ororileenumerate pe panourile de afiaj de la Sighet. Bunul sim didactic l-

    a fcut s exclame patetic: pe vremea lui Ceauescu nu mai eraupucrii politice. Are dreptate omul. Oficial, pucriile politice i-

    au ncetat activitatea ca urmare a amnistiei politice din 1964. A

    rmas efectul, ntr-o dramatic perpetuitate. Parafraznd un enundeja celebru mediatic, am rmas cu eterna i fascinanta abjecie

    uman, condensat n spaiul romnesc. Batalionul de pedeapsnu istorisete un trecut demult apus, ci ne avertizeaz c rul ce ne

    copleete i ne strivete n cotidianul de infern pe care l trim iazi, i trage cu voluptate seva veninoas i viabil din comunismul

    cenuiu. Scriitorul Mihai Ganea afirm pe bun dreptate laceremonia de lansare on-line: Romnia e o afacere, nu un stat. O

    afacere din care un popor iese umilit i stigmatizat n lumea

    civilizat, ca o naiune de mecheri i de infractori.

    batalionul de pedeapsAZILcultural

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    5/24

    n foarte multe feluri reuim s lsm semne aletrecerii noastre prin lume. Participm la festivaluri

    internaionale, ne delectm cu gemul de caise n fiecarediminea, organizm rzboaie mondiale, trecem cu mna prinnisip, mcar o dat pe an, la Costineti (numai pentru a-i testacu pielea granulaia), inventm stiloul, avionul, tiparul itableta, ne legm ireturile pe partea stng, organizmdezbateri despre viaa de apoi cu universitari baptiti din state,

    pltim facturile online, stm de vorb cu pisica, construim 112zgrie-nori pe an, lansm navete spaiale, cltorim n timp,suntem n general geniali. Dar, cteodat mai suntem itrimbulinzi. Atunci cnd scriem poezie? Cu siguran. Dar maiales cnd o trim. V-ai gndit vreodat c o trim tot timpul?

    Vine o vreme cnd ne fulger un gnd cum ar fi acesta:dac noi nu existm dect ca un reflex, ca o imagine ntr-ooglind, ca o umbr a unei idei, ca o realitate de gradul doi?Dac poezia e realitatea de gradul unu, iar noi suntem doar

    jocul ei secund? Dac nu noi o trim i o aducem pe lume, cieste exact invers? Dac suntem doar nite simpli martori?

    Volumul de fa m-a determinat s las ntrebrile demai sus s nfloreasc, i mi-am permis s las s treac ctevasptmni prin mine, nainte de a scrie despre asta. Boalavindecrilorprovoac vindecarea prin poezie, i ntrebarea,retoric, desigur, este: avem de ce s ne vindecm? n poemulAniversm? Comemorm? Teodora Ionescu lanseaz o

    ntrebare teribil: dar vezi tu nici unul dintre noi/ nu arecurajul nebuniei benign de altfel - e o interogaie cugreutate, chiar dac nu apare semnul grafic al ntrebrii, sautocmai din acest motiv. Nu tim desigur, ce ne trebuie pentru aavea curaj, dar poezia tie, i atunci nseamn c ar trebui s ne

    permitem s-i conferim statut ontologic. Poezia exist. Noifiinm cu adevrat?

    Volumul este nsoit att de o vitalitate subtil ct i deacea umbr a tristeii de care a vorbit Nichita cnd scriaTristeea mea aude nenscuii cine pe nenscuii oamenicum i latr, i e o tem la care revin obsedat o dat la fiecareciva ani. Chiar nainte cu dou zile de acest moment, n care

    scriu, cineva foarte tnr mi-a reamintit c tristeea nu are doarcapul plecat, ci mai ales ptrunde, ca un laser, pn n sinelelucrurilor. i este nsoit de maturitate exact aa cum debut nunseamn neaprat lips de experien sau substan, ci pur isimplu faptul c la un moment dat ceva care nu exist ncncepe pur i simplu s-i fac simit prezena printre noi. Aaa descrie ntr-o fraz scurt volumul Boala vindecrilor.Dac ar fi s decid sub care semn st acest volum, ar fi cel alvisului, cu registrele accesorii ale somnului i nopii, care seinsinueaz n poeme, recurent i implacabil, manifest sau doarsugerat. Pn la urm, nu aceasta este substana poeziei, nuvisul i este i carne i spirit?

    AZILcultural

    (Florin ONIC)statutul ontologic al poezieiboala vindecrilor

    i dac ar fi s-i mplineti visul...,consolideaz cetatea/ n care m visam pn mai ieri, ca

    n visele acelea n care/ ncerci s prinzi/ un ceva sau pe uncineva, adorm i visez/ c adorm lng tine,blestemnd ansa/ ce prea curnd m ndeprta/ de raiulcomun i visat/ construit din nespusele tale/ din nchipuirilemele, s-avem n nri miros de oapte nude/ cupe de vis sse rstoarne-n ele, Cnd ochii deschid nu pot/ crede clinitea iar m inund (poemul Comar), iar somnul mise prefcea cetate/ ce nu puteam nicicum s-o cuceresc.

    n poemul amplu Descntece de vreme pentrutoat pasrea m-a frapat similitudinea stilistic-baladescn maniera cerculului literar sibian precum i cea lingvisticapropiat de registrul stnescian (cruia i este de altfeldedicat). Aceast mbinare de registre care se preteaz la orevitalizare a genului m face s sugerez c nu ar fi nicitrzie, nici inoportun a reluare a scriiturii de poeme-

    balad, dac ne gndim i la faptul c Mistreul cu coli deargint este una dintre cele mai frumoase piese din poeziaromneasc. Descoperirea unor poeme cum este acesta, nanul de graie 2013, ne trimite la ideea c fenomenulconfigurat de tezele Cercului literar de la Sibiu privindresurecia baladei nu este nc epuizat. De altfel, remarcc, n ntregime, ultimul ciclu din volum st sub semnulunui baladesc reconfigurat, aa cum scoate n evidentonul cu tent popular, absolut natural, fr nici o urm de

    sforare livresc a poemului Pedeapsa: Apa bun dedurut/ dintr-un ru ce m-a but/ m-a topit/ m-a contopit/ntr-o gean de iubit/ m-a furat/ m-a frmat/ luna c n-amsrutat/ nici cntat/ nici descntat/ de cocoi n-am ascultat.

    Aceast asociere cu proiectul literar de la Sibiu deacum mai bine de jumtate de veac, mi-a adus aminte defaptul c tefan Augustin Doina a debutat n poezie cu unvolum la 42 de ani iar n proz la 80 de ani. Iar volumulBoala vindecrilor, care mi-a ntrerupt rutina intelectualpe o perioad care este greu s fie determinat, m-a fcut sm ntreb care a fost primul poet. Nu cel nregistrat n vreundocument, ci cu adevrat primul poet. Asta este o sarcindemn de orice istorie a literaturii, cu att mai demn pe cteste de imposibil. nchei fcnd aluzie att la poeiiviitorului, ct i la fiina intim i greu de circumscris a

    poeziei, dar prin cuvintele Teodorei Ionescu: voi srutanumai hrtia/ cu cerneala poemelor viitoare.

    Ilie Krasovschi

    2013/var-iarn........................................................................................................................................................................5

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    6/24

    vizierfolkul ca manier

    AZILcultural

    ................................. (George STANCA)

    Cine se mai intereseaz, cine mai practic n zilele noastre tulburi de culori manelistice,muzica folk? Unde sunt cluburile de fani? A ajuns folkul ca i vinul vechi, numai pentrucunosctori.

    De la cium la mum...

    Erau vremuri cnd folkul umplea stadioane, sli de sport. Chiar sub un faldnumit impropriu cenaclu, fiindc noiunea se refer la ceva mai restrns, la cevamai discret, mai puin vizibil. Punescu - pe care l-am ajutat n primele lui demersuride ntemeietor, de ctitor - a fcut totul la dimensiunile lui fizice. Gigantice. Din aa-

    numitul Cenaclu nceput pe str. Sltineanu ntr-o sli a unei case de culturcondus de un tnr prieten de-al meu, care fusese coleg de facultate cu Poetul, ntr-o sal n care abia ncpeau pe scaune 50-60 de persoane, bruscamente Punescu s-aaruncat la sal mare. Mai nti, o sal din Covasna cu public mixtromno/maghiar, apoi teatrul Creang, Sala Floreasca, apoi Sala Palatului i n celedin urm Polivalenta, marile case de cultur din provincie, apoi... stadioanele.Inclusiv Republicii din Bucureti, pn la demolare... Da, cam asta e o parte dincv-ul meu pentru cei doi ani lucrai, la Flacra. De la km zero al cenaclului. Azi,condiia folkului, existena sa ca manier, e cu totul alta. Ba, a parcurs i momentede pericol letal. Cci prin 90, dup..., i se spunea, prin greite sau exagerateasocieri, ciuma roie. O urm de adevr era. O boal, o molumu, o gripu...Cci, ca s-i justifice excesele, s-i ating oportunitile personale, Punescu maiddea obol Partidului. i, Crmaciului destinului naional, cum l numea el parci cu o und de solemn, obedient bclie. Auzi!, Crmaciul Ceauescu! Daerau patriotismele. Partinismele alea de serviciu. Exagerate. Din cteva cntece frde care nu se putea. Era filodorma. Chiria pltit partidului ca s te lase. i, atenie,prieteni, eu nu justific. Nu explic. Expun! Pi un Nicu Alifantis, de pild, are vreovin c din textul poetului Ion Nicolescu Triasc Alma Mater, s-a ajuns laCeauescu? Iar Nicu cnta din Bacovia, Stanca (Radu...), Nichita, Dimov. Desigur,mai erau cntece patriotice. De mare simire. Scrise fr vreun imbold partinic deEminescu, Goga, Cobuc. Plus, mai ales, de Punescu. Cu oarece imbold... Dar deaici pn la cium e o distan. O mare exagerare. Ce anume deosebetefundamental folkul de ieri, de cel contemporan este textuarea. Folosirea textului. imai este atitudinea. Unghiul lui de abordare. Maniera. Cci, textele, cndva nmajoritate poeme de Punescu, sunt azi poezie pur. Fr nicio direcie oportunist.Fr vreun scop lucrativ. Folkul s-a legat indestructibil i sntos de poezie. De ceaadevrat. Sigur, nu e o regul. E o realitate. Pot exista i texte minunate cu valoare

    de poeme... Dar acesta cred c e ctigul folkului contemporan: ligamentarea lui dePoezie. Am un exemplu. Suficient. Dinu Olrau. Ar mai fi unul, poate mai discret.De ce, nu tim: Dan Van. Dar, Olrau e vechi. Dintotdeanuna. El e aproape de aceicelebri americano-canadieni, cvasi-contemporani cu poezia, beat i cu hedonitii ei:Bob Dylan, Leonard Cohen. Poei-poei! Pe dou vrfuri, dou culmi... S nunegljm nici folkul de Rsrit. Cu Vladimir Vsoki, Jeana Bicevskaia i, mai ales,poetul Bulat Okudjava la rui, n Uresese.Efectele clubbizrii

    ncepui articolul cu interogaia: pe cine mai interseaz folkul? Rspuns: pe muli. Dar nu att de muli ci erau pe vremuri. i,

    asta de cnd cu clubbizarea muzicii de consum, partajarea ei pe gusturi, genuri, maniere. Cci, avem cluburi de pop, rock, hard, chiar i- n mod regretabil, dureros... - de manele. Acum doar nume mari ca Joan Baez, Donovan, Leonard Cohen mai pot umple piee, stadioane,

    Polivalenta sau Sala Palatului... Autohtonii se mulumesc cu cluburile. Or cu sli de spectacol deloc arhipline n mod curent. Mai ales nprovincie. De istorie a rmas un club bucuretean desfiinat de un primar veros. Folk Club Vali Sterian, ntemeiat chiar de Vali... Azi

    exist cluburi la Constana care promoveaz folkul. Din greu. i vara i iarna. Doors exist de ani buni. Mai este Phoenix. Ba, primul are

    varinate estivale. Extinse. La Costineti White Horse. La Nvodari Doors Beach. Brendul Doors aparine unui tnr de 23 de ani, iubitorde folk, care a mai organizat, iniiat Out of Doors Festival anul trecut ntr-o mare parcare.

    6........................................................................................................................................................................2013/var-iarn

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    7/24

    AZILcultural

    Iat,f

    olkulnumo

    are.

    Nu se pred. Apoi, mai sunt i acele festivaluri specifice. Multe estivale i nu numai. Iat, de pild la Siret, orel de grani cu

    Ukraina, exist un festival, naional, chiar internaional numit Folkever. Folk i poezie. Sigur, ne gndim la ineditul, pittiianul,

    penetrantul, botezat cu impertinen fonetic, FolkYou. Care e exclusiv dedicat muzicii. Poeziei, nu prea. Apoi, exist deja consacrata,celebra tabr de folk i poezie de la Calafat. Care adun cam totul. O aglomerare de tip metropolitan de vedete naionale cu un promotor

    avizat Dan Van. Vin acolo, de la Mircea Vintil, Doru Stnculescu, Andrei Punescu la tnrul poet i folkist Ioan Mateiciuc, grupIcarus, Emeric Imre. Apropo de el, de Mateiciuc, el e persoana cu care se comfund acel FolkEver de la Siret. El e cu Primria. El e cu

    proiectul. El e cu cazarea. El cu decontarea. El cu scena. El cu protocolul. Factotum... Ba mai nou Festivalul are o zi i la Cernui. Unde

    anul acesta a cntat i un folkist rus din Ucraina, Serghei Lebedi. Pe lng o parte din invitaii venii de la Siret. Un nceput timid, darnceput. Cci, da!, la FolkEver Siret a fost un regal. Dou regaluri. Chiar trei. Cu cel de la Cernui.

    Necesar scanare

    Poetul profund. Melancolic. Profundmelancolic. Profundmelancolic.ro. Cu iubirile lui. Cu tririle lui. Cuumorile lui. Sublim. Adulat deopotriv de ambele sexe pentru stilullui de poet//interpret colocvial. Singuratic. Discret, uor, transparentca un voal de mireas. Nu forez deloc dac afirm: o Norah Jonescarpatic avant-la-lettre...

    Artistul la maturitate. Cnt optit ca-npoemele respirat nsinuat-cntate ale lui Cohen. Cnt rstit ca-nNicu Vladimir, cine-l mai tie? Mn, Gheorghe, calu' tu. Or, nmaniera iniial a lui Dylan... Cnt popular. Cnt poeme de clasici.Contemporani. Texte populare. Inedite. Celui celuit. De-ale...Pline de farmec lingvistic i nelepciune. Numa' la bine,// preteni-s cu tine// Iar la ru,// Bunul Dumnezu. Are un repertoriu vast.Uluitor. Un clasic al folkului.

    Succes la Siret. Succes la Cernui. Uormpietrit n mimica interpretrii. Sfinx. Te face s deduci mesajul. Nui-l divulg deloc prin facies, ochi. Pare secretos. Misterios.Coninutul textului ns i divulg vulnerabilitatea sentimental.Liric. Mai ales n mult-aplaudatele Femeie i Mi-e dor de prultu. Ultimul de o liric profund cu accente de step. Piese derezisten.

    O mare revelaie. Etern, dac nu forez preamult. Schimbtor ca marea la culoare. Sau cerul de toamn vntoas.Repertoriu curcubeu. De toate culorile. Muzici. Muzici pentru copii.Muzici jucue. Ironice. Ludice. Dar, peste toate mi-a plcut parteaaia medieval a lui. Cred c ar trebui s insiste p-acilea... Evoc i

    poate face mai mult, acel memorabil, Om bun al lui Dan Aldea. Ba,chiar amintete Menuetul. Scris i compus de subsemnatul, subacoperirea Bal n salonul oval, tot sub pana danaldesc, pe care avrea s i-l ncredinez...

    Ca la o serbare naional oficial, am trecut n revisttrupele. Diviziile de folk. n cap cu corifeii. Le-am scanat pnla ultimul... folkdat.

    Dinu Olrau.

    Mircea Rusu.

    Ovidiu Scridon.

    Dan Van.

    Sunt un semi-ignorant n ale folkului dac eu l-am descoperit abia acum pe Vasile Mardare. Folkistadevrat. Voce extraordinar. Penetrant. Putea s cnte rock. Un melanj de voci i stiluri evocnd atmosfera cenaclist dinanii 80-90. E o esen incredibil din tot ce nsemn cntec. Melodie. Compoziie. Interpretare. Timbru vocal. Vers.Atmosfer. Manier! E, parc, o pastil concentrat a istoriei Cenaclului. Mi se pare mai mult dect remarcabil. De la Hruc,Zrnescu, Gil Ioni, cetire - iat, numai voci virile, solide! - la versurile derutante total punesciene ale lui Poclitaru... Nu etrziu s-l decopr pe Mardare nici azi. S am revelaii decalate, tardive. Fabulos. Minunat. Cci, dac Mardare aprea maidevereme, pre muli ar fi popit...

    Alt creator exponenial cenaclo-punescian. [i, rog a nu mi se lua depreciativ, or Doamne ferete,

    peiorativ expresiile mele legate de Punescu, nu!; ele sunt pur i simplu fr conotaii maliioase. Ca atare.] Mare succes al luiBuic e Chitanele pe un text de Ion Chichere. Poet impus ateniei generale, pe bun dreptate, de pleiada folkitilor bbenicontemporani. Ochii ei pies de un dramatism... incomod. Nu tii cum s-i ascunzi lacrimile. Cci atunci cnd Buic edramatic, e profund. Nscut parc pentru acest registru sentimental. Mai ales cu vocea i ale ei rezonane. Siretul FolkEvernu a nsemnat numai recitalurile cosacrailor. Tocmai aici e meritul organizatorului Ioan Mateiciuc, poet i folkist totodat,deci un ins avizat i implicat n fenomen, de a divesifica i de a da anse unui nou val.

    Vasile Mardare.

    Cristian Buic.

    2013/var-iarn........................................................................................................................................................................7

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    8/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    9/24

    AZILcultural

    restituirimuntele sfnt

    (Viorel HAIURA)

    Muntele Athos este recunoscut n toat lumea ca fiind un

    loc dedicat spiritualitii. i ntr-adevr, aa i este. Viaa

    monastic a nceput aici n secolul al VII-lea dar abia n secolul al

    X-lea a fost introdus un sistem monastic organizat, Sfntul Munte

    devenind principalul centru al monahismului bizantin. Acest

    sistem se pstreaz pn astzi, iar printre regulile principale se

    numr interdicia de a avea averi personale, drepturi egale i

    tratament egal pentru toi calugrii, indiferent dac sunt greci saude alt naionalitate, interzicerea accesului femeilor n Sfntul

    Munte.

    n zilele noastre, Muntele Athos este asociat de obicei cu

    Grecia. De altfel, Sfntul Munte este stat autonom aflat sub

    jurisdicia Greciei, grecii practicnd un naionalism agresiv i

    susinnd chiar ideea c tot ce nseamn acest Munte, att ca

    valoare spiritual ct i ca valoare istoric i cultural, se datoreaz

    Greciei sau Imperiului Bizantin. Trebuie spus ns c de-a lungul

    secolelor, multe ri ortodoxe au avut un rol important n sprijinirea

    i dezvoltarea vieii monahale din acest loc. Rusia, Bulgaria, Serbia

    i nu n ultimul rnd Moldova i ara Romneasc, au contribuitsemnificativ la sprijinirea mnstirilor din Sfntul Munte.

    Mnstirea Cutlumu, a asea ca importan din Muntele

    Athos, este atestat pentru prima dat n anul 1169, ctitori fiind

    mpratul bizantin Alexie Comnenul i clugrul Calist Cotlumu.

    Aceast mnstire a fost sprijinit de-a lungul timpului de

    numeroi voievozi munteni. Primele ajutoare romneti au sosit de

    la voievodul Nicolae Alexandru Basarab (1352-1364). Mnstirea

    a fost jefuit de cteva ori fiind refcut succesiv de domnitorii

    Mircea cel Btrn, Vladislav I - Vlaicu Vod, Neagoe Basarab i

    Vintil Vod. Perioada de nflorire a mnstirii ncepe odat cu

    intervenia voievodului Vladislav I care a contribuit att la

    refacerea mnstirii ct i la dotarea ei. Cu sprijinul acestui

    voievod s-au construit ziduri de mprejmuire, a fost construit un

    turn de aprare, a fost refcut biserica, s-au construit c-o trapez

    chilii, s-au cumprat moii i animale. Domnitorul Neagoe

    Basarab a construit aici biserica Sfntul Nicolae, pivni, brutrie,

    buctrie, hambar, bolni, arhondaric (cas de oaspei), un port

    ntrit i a numit Mnstirea Cutlumu "Lavra cea Mare a rii

    Romneti". Aceast mnstire a primit numeroase danii i de la

    ali domnitori romni cum ar fi: Matei Basarab, Alexandru

    Ipsilanti, Vod Caragea, Mihai Suu i Alexandru Moruzi. n cadrulmnstirii funcioneaz o bibliotec n care pot fi gsite numeroase

    crti vechi, 94 de manuscrise din secolul al XIV-lea i alte 300 de

    manuscrise din perioada secolelor XV- XIX. n total, biblioteca

    deine 660 de manuscrise i 3500 de cri tiprite.

    consistent a voievozilor romni este Caracalu. A fost atestat

    documentar n anul 1018, dar pn n secolul al XV-lea nu a avut o

    importan deosebit n rndul mnstirilor din Sfntul Munte.Perioada de nflorire a mnstirii ncepe odat cu urcarea

    domnitorului Petru Rare pe tronul Moldovei. Acest voievod a

    reconstruit practic mnstirea, ncepnd cu portul i continund cu

    zidurile mnstirii, turnul de aprare i cldirile din interior, cum ar

    fi chiliile i biserica. Clugrii de la mnstirea Caracalu susin c

    voievodul Petru Rare s-ar fi clugrit la sfritul vieii i ar fi chiar

    nmormntat aici. Din punct de vedere istoric, se tie c Petru Rare

    este nmormntat la Mnstirea Probota. Afirmaiile clugrilor de

    la Mnstirea Caracalu dovedesc ns c acest voievod se bucur

    de un respect deosebit n Muntele Athos. Un alt voievod care a

    contribuit semnificativ la dezvoltarea acestei mnstiri esteAlexandru Lpuneanu. Acesta a continuat lucrrile ncepute de

    Petru Rare fiind menionat printre ctitorii mnstirii. Dup ce a

    murit, soia sa - doamna Ruxandra - a rscumprat n anul 1568, cu

    35.000 de aspri, toate averile mobile i imobile ale mnstirii,

    confiscate de sultanul Selim al II-lea. Mnstirea Caracalu s-a

    bucurat i de sprijinul voievozilor Nicolae Mavrocordat,

    Alexandru Ipsilanti, Nicolae Constantin Caragea i Alexandru

    Suu.

    Mnstirea Iviron, una dintre cele mai iubite mnstiri din

    Muntele Athos, a fost ctitorit ntre anii 980 - 983 de Sfntul Ioan

    Ivritul, un fost general al armatei bizantine, originar din Georgia - care

    n acea vreme se numea Iviria. Ioan Ivritul a renunat la cariera militar

    i a intrat n monahism mpreun cu cei trei fii ai si, slujind chiar n

    aceast mnstire. Mnstirea a fost jefuit permanent de pirai i

    armatele turceti, fiind uneori distrus aproape n ntregime.

    n aceast mnstire se afl cea mai cunoscut i mai iubit

    icoan fctoare de minuni din Muntele Athos: Maica Domnului

    Portarita.Potrivit tradiiei athonite, aceast icoan a sosit pe mare i n

    momentul n care a fost adus n mnstire a ales singur s stea pe

    zidul de aprare, n dreptul porii.

    Dei a fost adus n mnstire de trei ori, aceasta a revenit

    miraculos pe zid n dreptul porii. Dup a treia ncercare de a o aduce n

    biseric, stareul mnstirii a visat-o pe Maica Domnului care i-a spus

    "Nu m mai deranjai din locul pe care mi l-am ales. Am venit aici ca eu

    s v pzesc pe voi i nu voi pe mine".

    O alt mnstire care s-a bucurat de o susinere

    2013/var-iarn........................................................................................................................................................................9

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    10/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    11/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    12/2412.................................................................................................................................................2013/ianuarie - martie

    AZILcultural

    Pe site-uri de socializare suntei foarte activ i v urmresc

    cu interes epistolele i recenziile la tot felul de evenimente i

    probleme. Care e secretul unui proces att de activ i de unde gsii

    timp pentru toate?

    Dac s-ar propune nfiinarea unui partid al folk-itilor

    care s apere interesele artitilor i ale muzicii, cine credei c ar fi

    cei mai buni manageri pe care zona i are la momentul acesta, sau pe

    cine vedei n stare s fac echip i s militeze printr-un lobby, a

    spune agresiv mai degrab dect activ, pentru c trebuie s existe o

    oarecare micare brownian i o oarecare mobilitate i mobilizare

    pentru a reui?

    Iarba verde de acas sau Omul bun i pomul copt?

    Va veni i va fi. Povestii-ne despre acest proiect care nu e

    unul oarecare, sunt implicai actori renumii i nu numai.

    Cum se mpac latura administrativ cu cea artistic?

    Exist o oarecare armonizare a strrilor de spirit contradictorii?

    A locui ntr-o comun nseamn n primul rnd

    redescoperirea timpului natural, cu totul altul dect cel din

    aglomeraiile urbane unde este artificial accelerat. n plus, rmn o

    persoan comunicativ, participativ, creia-i pas n general de tot

    ce-l nconjoar, dincolo de limitele geografice.

    Diviziunea social a muncii ofer anse nefructificate nc

    de muzica folk. Cei mai buni manageri cred c rmn managerii de

    profesie. Cu amrciune, nu cred c e posibil o astfel de coagulare

    dect la acest nivel ideatic. Folkul de azi e compus din muzicieni cu

    aspiraii mult diferite. O parte alearg dup bani, cea consacrat, alta

    dup succes i recunoatere. ntre aceste tendine nu exist nimic nafar de mici uete n care prima categorie o ngduie pe-a doua s-o

    mai gdile la orgoliu.

    Verde-nrourat.

    Albumul e gata. A prefera ns s vorbesc despre el

    fcndu-l, punndu-l pe scen. Am pus carul naintea boilor i am

    greit. Un proiect cultural de anvergur, cu dificultile lui ntr-ale

    concretizrii. Sper s le depim.

    Uneori nu se-mpac deloc. Sunt la mare distan una de alta.

    Cteodat ns e mai suportabil. i n rest, se-armonizeaz foarte bine.

    (Anca UNGURIANU)

    azil poetic Mircea R cu usu

    (Ioan MATEICIUC)

    Pentru nceput trebuie s mi manifest bucuria i s v salut,

    mulumindu-v pentru faptul c ai acceptat s purtm o discuie,

    acum mai mult din exterior a spune, despre cum ai perceput lumea

    muzicii folk din interior, asta n cazul n care exist conturat o lume

    de genul acesta, ori e numai inclus n marea lume a muzicilor de tot

    felul?

    Rspund ntotdeauna cu mare plcere oricror astfel de

    invitaii! Cnd ea vine din partea unui tip ce trudete pe ogoarele

    spiritului, cu att mai bucuros! Lumea muzicii folk, aa cum am

    cunoscut-o eu, nu mai exist din pcate, de foarte mult vreme.

    Populat de muzicieni unul i unul. Cnd Dan Andrei Aldea m-a urcat

    pe scena Slii Sporturilor din Bucureti ntr-un concert maraton al

    Cenaclului Flacra, eram nsoit de nc doi adolesceni din Trgu-

    Mure, cu care alctuiam un grup de folk. Ne ascultase Dan ntr-un

    veceu al Slii Sporturilor din Cluj, cu cteva sptmni n urm i

    plcndu-i, intuind foarte probabil c e ceva de capul nostru, a i

    acionat n consecin. Eram aadar pe imensa scen iar n faa noastr

    o sal nencptoare.

    Privind n jur pe scen, aezai pe scaune ateptnd s cnte,

    stateau Doru Stnculescu, Mircea Vintil, Vali Sterian, Florian Pitti,

    Marcela Saftiuc, Zoe Alecu, Mircea Florian, Dan Chebac, Evandro

    Rosseti, Adriana Ausch, Mircea Bodolan, Dan Andrei Aldea desiguri nc alii. Adaug acestor nume pe cele ale regretatului Nicu

    Vladimir, Horia Stoicanu, Alexandru Andrie, Mircea Baniciu, Nicu

    Alifantis i ai imaginea acelei lumi aflat ntr-o continu i sublim

    competiie artistic, stimulndu-se, ajutntu-se, bucurndu-se de tot

    ce izbutea cellalt. Azi, din pcate, nici vorb s mai existe atta

    nghesuial a valorii i mcar acest lucru ar trebui s rmn

    indiscutabil prin evidena lui. Sigur, generaia mea a dat un Poesis, un

    Olrau, un Ovidiu Mihilescu, dar cam att. Mai ncoace nu prea

    tiu, nici nu cutez a privi. n timp am cptat deprinderea identificrii

    cu uurin a mediocritii i nu mai gsesc suficiente resurse

    interioare s-o menajez. Cum nu sunt masochist, o i ocolesc pe ct

    posibil chiar i la nivelul conversaiei. Aud c, nici vorb de acest

    dezastru, dar astea sunt vorbe dearte. Atept cu interes i nerbdare

    valoarea, certificat de timp, singurul, nemilosul judector.

    12......................................................................................................................................................................2013/var-iarn

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    13/24

    AZILcultural

    Facei parte din rndul artitilor folk consacrai care nu

    dau la o parte tinerii aspirani foarte talentai, i aici a face referire

    la Paul Arva i Lucian Darie. Au fost la mare cutare cnd se

    organiza cte un festival pentru c implicit, valoroi fiind, creteau

    cota concursului i astfel valoarea festivalului. Cum v explicai c

    dup ce au ctigat cam tot ce se putea ctiga i regulamentul nu le

    permitea s se rentoarc n zona concursului pentru c era o

    posibilitate de a fi auzii i apreciai, asta se ntmpla prin 2008 dac

    mi aduc bine aminte, au fost pur i simplu uitai sau condiionai s

    cnte pe banii lor? i dac atept un rspuns, m-ar interesa o soluie

    real la problem.

    Eu i-am luat n trup pentru talentul lor indiscutabil. Nu ns

    pentru ceea ce creeaz. Din aceast perspectiv nc sunt forme fr

    fond. Am purtat discuii cu Paul pe aceast tem. Cnd ntre fond i

    form exist o legtur organic, nimic i nimeni nu poate opri

    respectivul muzician. El va fi recepionat cu siguran. Darie este,

    foarte probabil, vocea numrul unu din Romnia. Se dovedete c nue de ajuns. n general, cred c toate neajunsurile, vinile, ncep cu i din

    noi. Abia apoi conjuncturi mai mult sau mai puin favorabile. Nu sunt

    suporterul victimizrilor.

    Ceea ce pentru mine e sumbru e s constat o nclinaie

    maladiv a tinerilor spre tristeuri aiuritoare ale unor poveti de

    dragoste siropoase n game minore. Pe de alt parte, cu cteva foarte

    puine excepii, folkul tnr, asemeni muzicii uoare sau dance,

    lipsete din viaa cetii. Orice se poate ntmpla n cmpul nostrusocial, pot izbucni rzboaie n lumea asta, folkul tnr cnt aceleai

    iubiri fade. De pe scen a ajuns n cluburi, de-aici, innd-o tot aa, n

    parc i de-abia de-acolo s mai ntrezrete o speran. i evident c-

    mi doresc s m-nel n analiza mea sumar de altfel i subiectiv

    deopotriv.

    N-am avut niciodat pricepere i preocupare pentru

    definiii. Fac ceea ce-mi dicteaz inima n anume momente. Nici s

    m erijez n purttor de cuvnt nu-mi seamn. Ceea ce-mi seamn

    leit ns, e s fiu purttorul propriului cuvnt.

    Nu prea mai reuesc s-mi dau seama ce-ar plcea. Ceea ce

    mie-mi place ns la acest tip, e consecvena cu care-i urmeaz

    sufletul. Bucuria fructificrii unor informaii ce-mi parvin pe firul

    scurt, ca s zic aa. Secundele cnd notez repede tot s nu uit. Ele,

    aceste secunde sunt cele care leag misterios toate vrstele mele

    biologice i-mi ngduie accesul la copilul din mine. i el, copilul, e

    armonic, cuprinztor de bine i frumos, aternut n glia strmoilor

    notri ca un pui de dac.

    Despre generaiile care urmeaz ntreb frecvent i m ntreb

    din ce n ce mai des. Cum se vede de la fereastra dumneavoastr

    viitorul acestui gen muzical?

    Foarte des v-am vzut pe media ntr-un proces continuu de

    recurs la buntate i pace, atingnd subiecte de care muli se feresc s

    vorbeasc, chiar dac sunt importante pentru societate. Se poate

    defini artistul Mircea Rusu ca fiind unul din puinii oameni de folk

    care tiu s pun problema atunci cnd e nevoie de o voce purttoare

    de cuvnt?

    Spunei-ne ceva ce nu tim despre Mircea Rusu i credei c

    pentru noi, cei interesai de artist, ar fi plcut.

    Este sau nu este Mircea Rusu poet?

    Am avut privilegiul s stau n preajma ctorva poei

    importani ai neamului nostru. Ei bine, respirnd acelai aer tare al

    nlimilor, am neles c poetul e mijlocul cel mai performant prin

    care se poate lega cerul de pmnt i omul de ceruri. C poezia are o

    for colosal ce poate urni munii din loc. Poezia e prima ureche n

    care-a optit Dumnezeu tainele lumii i universului. Sigur c mi-ar fi

    plcut s fiu poet, dar n-a fost s fie. Din respect pentru adevrata

    poezie, m socotesc un statornic prieten al ei, cruia din cnd n cnd

    aceasta i mai d sculele ei s se joace i el o tur-dou.

    azil poetic Mircea R cu usuanunuri bizare i maini urlnd

    pavaje i stlpi de betonfemei uoare, aerul vibrnd

    reclame n lumini de neon

    ziarul de sear i caldul perfidceretorii lipsii de noroc

    preuri ce zboar, un carnet de partidcntrei din loc n loc

    excursii n rai, dolarul n fluxelectrice oapte de amor

    un concert de nai, limuzine de luxurmriri i instituia lor

    nserare n gri c-un poet conformistce-i pierde cumptul su

    caden kaki, cetean optimisti nevoia mea de zmbetul tu...

    2013/var-iarn......................................................................................................................................................................13

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    14/24

    george serediuc

    ***n scorburi, scorburi uriae buzunarevorbele noastre, mpturitei ntre ele levnica strecurat ca un secretiar dimineaa, nemncat i nevisatvei ti unde s caui cnd arcul va plesni iviaa se va rupe

    nal o rugciune, nal-o ca pe un zmeue de-ajuns nceputuli mna-i va fi mai alb.i rsritul atnc

    ***

    pleoapa ta se ridic puin i primete sub eadimineaa uscatn faa casei creioanele ateaptca o gur de crocodil uitat deschispasul neatentcndva toate scrile duceau la tine-n pracum iau liftul i printre strzi alunecvslind spre locul n care am gsit fericire i am jurats nu m mai ntorcnorii de parfum te dezvelescngduindu-mi privirea ct o vrabies-i odihneasc drumul migratorla noapte va ninge cu diamante. n prul tuse vor pierde toate i i spun c nu va mai fi nevoie

    s cerem. te voi vedea ca pe un naufragiute voi vorbi ca pe o poeziee abia septembrie i cuvinteleparc nu se mai termin

    ***la noapte, eclipsa ne va fi cptuealce bine va fi s nu te mai cunosc pn la captvoi trage din pip voi avea un fir de ntuneric i voi toarceapsnd cu limba de cerul gurii cte o bucic din pielea tarmas nc negustatdespre noi se va vorbi cu litere de stepeu voi fi un super-erou, voi coborpe frnghia de bumbac, subire, iar tu m vei iubi

    te vei sili s fii ct mai uoar

    ..............................................................................

    Poemele din volumul de debut al lui George Serediuc fac osintez a poeziei doumiiste, dar pe un ton cald i ataant, fr isterii ibravade expresioniste, ci cu o permanent tentaie a luminosului i cuscenarii atent construite, n care fragilitatea poate deveni o surs aforei. Soarele mecanic e o colecie unitar de poeme i totui plin desurprize, n care sunt puse n joc toate resursele unuia dintre cei maitalentai poei tineri. (Claudiu Komartin)

    Eclipsa

    ***nu mai e la fel: pune mna pe bruma de pe pieptul meuai s vezi c se rrete cu fiecare rsrit pe care l ratezintr-un pat strinla noapte, eclipsa ne va sparge timpanelela noapte timpanele vor fi zimi de mtasela noapte, eclipsa ne va acoperi feelechemnd gheparzi la fereastr i rinoceri n pnteci cine voi mai fi eu? cum te vei numi tu?ne vom ti dup ceea ce ne-am spus pn atunciva trebui s cred ce mi-ai optit cnd pe oglinzinu va umbla dect rcoareai dintr-un arpe rsucit pe degetva iei un nou arpe care s ne lege:tu- o main de scris pe fundul oceanuluieu- un penson fcut n grabdin coama cailor de pdureaici nu vom fi niciodat liberi ca pasrea cerului.pentru c nu suntem pasrea cerului

    nu cunoatei pe cineva care s mpieze animale?cineva priceput, care s nu-i zgrie pielea

    ***aa suntem noipe dinafar saci cu pmntpe dinuntru galaxieun ac de i-ar face loc sub pielea scoroas

    ar ni pulsari i nebuloaseiar ochiul tu incendiarpstrat ntr-o cutie de vioar va rsri pesteochiul meu de sticlcu ochiul meu de sticl am vzut adevrata nfiare a lumii:vntorii rupeau pe genunchi elefanii de jadn subsoluri, copii ascuni n cpie de luminnu tiau cum s-i ia adio.

    nu cunoatei pe cineva care s mpieze animale?cineva priceput, care s nu-i zgrie pielea

    pornit n expediiemi vei desface pieptul

    rscolind tciunii dup freamtul oaselorfii sigur c am vn, o pstrezpentru final: acela va fi meteugultu rzi de visele mele cele lungi de trei zilen care cuceresc lumea i umplu cu ea golul ferestreitrezete-te: nu mai eti un copila, eti copil n toat firea

    AZILcultural

    14......................................................................................................................................................................2013/var-iarn

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    15/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    16/24

    AZILcultural

    .................................................

    Sscrii despre Bobo Burlcianu este un act de suicid. Inteligena fini ironia cteodatnu att de fin,profunzimea mesajului i multitudinea de proiecte n care a fost i este implicat, colaborarea cu Ada Milea (ominunaie a folkului romnesc) i faptul cl are pe Gellu Naum ca inspiraie, l face sfie unul dintre cei maicaptivani actori din muzica, teatrul i literatura romn. Din teatru pentru care o prodigioasactivitate decompozitor pentru multe spectacole, majoritatea puse n scenla Iai, dar nu numai,i ca scriitor a semnat alturide Bobi (cealaltjumtate a lui FrZahr) rubrica Voi n-ai ntrebat, FrZahr vrspunde, articole apruteiniial n Suplimentul de culturce apoi au fost publicate ntr-un volum de ctre Polirom.

    ce

    ascul

    tm?

    (Tiberiu ROTARU)

    Despre muzica lui Bobo se potspune foarte multe, cpleacdin folki ajunge n alternativ i rock, c asatirizat ngrozitor de realist minunatasocietate sub-urbanromneasc, i ca creat un proiect nou caprivant.

    Dacnoi credeam cnu se maipoate inventa nimic dupspectacolelecu Ada Milea i dupApolodor, Bobose reinventeaz prin trupa The Brad

    Pits. Dincolo de originalitatea i ironia

    din titlu, sound-ul este foarte fresh, unrock ce se dla ascultat i n variantadestudio i n varianta live.

    Ultima colaborare cu apinariiThe M.F. Song amintete deminunaii ani 60, cu un touch deobrznicie lingvisticdar i muzicalcare strnete zmbete i provoacadicii. Daci ntlnii nu-i evitai pecei de la Brad Pits, iar Bobo, suntconvins c mai are multe de

    spus/cntat/creat.

    16.................................................... ..................................2013/var-iarn................................................................................

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    17/24

    AZILcultural

    Despre filmul romnesc Recunosc cam fost un optimist nceea ce privete noul val romnesc, dei, perioada de tranziie a

    fost una destul de greu de digerat. DupBalanaiHotel de lux auexistat o serie de devieri care de care mai naturaliste sau deviante,cutri evidente ale unei voci proprii. OdatcuMarfa i banii,

    Moartea dlui Lzrescui altele, iaceastvoces-a fcut auziti s-aimpus ca solist n cinematograful de arteuropean i nu numai (festivalul,att de inspirat, intitutlatMaking Waves, de la Lincoln Center New York,este un minunat exemplu ccinematograful romnesc i croiete crareai peste ocean). Ceea ce cred cs-a ntmplat este faptul c, dincolo demodul n care o face, am nvat sspunem poveti care au un caracteruniversal reflectat prin peisajul romnesc. Luna aceasta avem dou

    premiere pe DVD i pe un anume canal TV, premiere care s-au bucurat de

    un succes fulminant n Europa. Este vorba despre Dup Dealuri iPoziia Copilului. Nu cred ceste necesar sspun csunt filme bune caremerit vzute, nu cred c este nevoie s povestesc despre premiilecucerite i despre minunatele intepretri feminine din aceste pelicule, darvreau svpropun sle privii ca i cnd nu ai ti nimic despre Romnia,aa cum v-ai uita la un film fcut n republica cetra-african, sau alt locdespre care nu tii mai nimic. De ce? Pentru cvei descoperi csuccesulsttocmai n universalitatea povetii pe care o spune filmul.Dupdealurieste un film ntr-o cheie aparte, la care eu recomand clduros scitii icartea Spovedania de la Tanacu. Nu vdau cheia, dar nu are niciolegtur cu ortodoxia sau monahismul, povestea este una uman,

    universal

    i sensibil

    . Poziia copilului este o intepretare aproapefreudiana relaiei mam-fiu, relaie ce poate fi disfuncionaln oricesocietate, inclusiv cea romneasc. Modul n care Netzer reuete sotranspunpe ecran este emoionant i realist, ducnd la o realdezvluirea sinelui. i dac paii ca i mine s v ndrgostii de LuminiaGheorghiu pot svanun cacum are loc premiera i ateptatul film a luiStere Gulea: Sunt o babcomunistn care apare i minunata Ana UlarudinPeriferic un alt film senzaional.

    ceascu

    ltm

    2013/var-iarn......................................................................................................................................................................17

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    18/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    19/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    20/24

    AZILculturalcultural

    dela

    Oleg

    Zharii

    zona rezidenial Obolon

    grdina botanic M.M.Gryshko

    casa arhitectului Gorodetskyi

    rsrit de soare pe Nipru

    catedrala Sfnta Sofia

    monument n cinstea luiVolodymyr cel Mare

    20......................................................................................................................................................................2013/var-iarn

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    21/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    22/24

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    23/24

    AZILculturalcultural

    2013/var-iarn......................................................................................................................................................................23

  • 8/13/2019 Azil Cultural, numr de var-iarn

    24/24

    Proiect susinut de


Recommended