C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
C1.1. CONCEPTUL DE CADTERMINOLOGIE
- COMPUTER AIDED ENGINEERING - CAE- vizează etapele de cercetare, inovare
si concepţie;
- COMPUTER AIDED DRAWING/ DESIGN – CAD, CADD- fundamentează proiectarea şi devoltarea deproduse si tehnologii;
- COMPUTER AIDED MANUFACTURING – CAM- controlează realizarea prototipurilor şi a
produselor de serie.
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
APLICATII – PROGRAME DE CALCULATOR
modelare geometrică şi desenare asistată de calculator: AutoCAD, TurboCAD, KeyCAD, DesignCAD, Solid Works, etc.;
probleme generale de calcul mecanic, utile mai ales în ingineria asistată CAE: Matlab, Matematica, MathCAD, etc.;
modelare numerică cu element finit, utilizate în proiectarea integrată: ANSYS, COSMOS, NASTRAN, etc.;
aplicaţii orientate spre un domeniu particular: PipeCAD- proiectarea instalaţiilor, AeroCAD- proiectarea construcţiilor aeronautice, ArhiCAD - proiectarea în arhitectură, etc.;
sisteme integrate de aplicaţii, cu module CAE/CAD/CAM: I-DEAS, CATIA, EUCLID, ProEngineer, SAAP, etc.
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
PRODUSE CAD
AutoCAD şi Inventor, produse de Autodesk;
MicroStation, produs de Bentley System;
SolidWorks şi CATIA, produse de Dassault Systems;
CADDS şi Pro/Engineer, produse de Parametric Tehnology;
I-DEAS (Integrated Design and Engineering Analysis Software),produs initial de Structural Dynamics Research Corporation; în prezent este asimilat de Siemens PLM Software.
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
C1.2. LANSAREA APLICATIEI AutoCAD
Desktop dublu clic pe pictograma aplicatiei
Meniul Start Autodesk AutoCAD 2008
1.
2.
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
C1.3. INTERFATA APLICATIEI
1.
1’.
ECRANUL GRAFIC (Graphic screen)
Command: graphscr↵tasta F2
EDITORUL DE DESENARE
ECRANUL TEXT (Text screen)
Command: textscr↵tasta F2
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
2. BARA DE TITLU
3. BARA CU MENIURI DERULANTE
- intermediaza apelarea comenzilor (I)
- grupeaza functiile/comenzile specifice aplicatiei AutoCAD si mediului Windows
Meniuri cascada
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
… dialog prin caseta
4. BARA DE STARE (STATUS BAR)
- afisare coordonate si moduri de lucru;- activare/dezactivare prin clic stanga mouse pe butonul dedicat;- setare stare (ON, OFF) si parametri (Settings) prin clic dreapta mouse.
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
5. BARE MOBILE CU INSTRUMENTE
- intermediaza apelarea comenzilor (II)
- pot fi eliminate/afisate, repozitionate, redimensionate
- in mod implicit, sunt afisate:
Bara cu instrumente standard (Standard bar)
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Bara cu medii de lucru (Workspaces bar)
Bara cu stiluri (Styles bar)
Bara cu straturi (Layers bar)
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Bara cu proprietatile obiectelor (Properties bar)
Zona de dialog (Command line)
IN PLUS - BARE MOBILE CU INSTRUMENTE DE:
desenare (Draw)
editare (Modify)
cotare (Dimension), etc
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
6. ZONA DE DESENARE CULOARE: meniul Tools Options Display Colors…
Apply & Close
SETARI: Suprafata de desenare: meniul Format Drawing LimitsCommand: '_limitsReset Model space limits:Specify lower left corner or [ON/OFF] <0.0000,0.0000>:Specify upper right corner <420.0000,297.0000>:
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Masurarea lungimilor si unghiurilor: meniul Format Units…
Lungimi – sistem zecimal, precizie 0
Unghiuri – sistem zecimal, precizie 0
Sens de masurare unghiuri -- contrar acelor de ceasornic
Direction Unghi 0º - Est
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
* SETARI INITIALE - Variabilele de sistem:
Startup = 1 (0), Filedia = 1 (0) - acces la casete de dialog:
Enter template file name or [. (for none)] <C:\Documents and Settings\Magnolis\Local Settings\Application Data\Autodesk\AutoCAD 2008\R17.1\enu\Template\acadiso.dwt>:
lansare aplicatie fisier nou – comanda New
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
7. CURSOR (crosshair) - utilizat pentru plasare obiecte grafice siselectie
FORMA: plasare obiecte selectie obiecte introducere text
MARIME: meniul Tools Options Display Crosshair size
Apply & Close
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
C1.4. COMENZI
I.
II.
III.
Utilizarea meniurilor
Utilizarea barelor mobile cu instrumente
Tastarea comenziiin zona de dialog
Command: LINE Specify first point: 0,0Specify next point or [Undo]: 20,20Specify next point or [Undo]: @10,10Specify next point or [Close/Undo]:
LANSARE
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Command: UCS Current ucs name: *WORLD*Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/Zaxis] <World>:
STRUCTURA
Cerinta
Optiuni
ANULAREEscape (tasta ESC) – intrerupe comanda (actionata de 1 sau 2 ori)U ( ) – anuleaza comanda/actiunea anterioara
(revenire: REDO ( )) Command: UNDO
Current settings: Auto = On, Control = All, Combine = YesEnter the number of operations to undo or [Auto/Control/BEgin/End/Mark/
Back] <1>:
(revenire: OOPS)
Optiunea implicita
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
SNAP - deplaseaza incremental cursorul in nodurile retelei SNAP (invizibila);- activare: butonul SNAP din bara de stare, comanda SNAP, tasta F9;- setare parametri specifici: meniul Tools Drafting Settings… Snap and Grid
C1.5. AJUTOARE GRAFICE
GRID- defineşte o reţea de puncte pe toata suprafaţa de desenare definită de utilizator - reţeaua GRID (vizibila); - activare: butonul GRID din bara de stare, comanda GRID, tasta F7;- setare parametri specifici: meniul Tools Drafting Settings… Snap and Grid
simplifică selectarea punctelor; conduce la desene de precizie ridicată
ajuta la alinierea obiectelor şi vizualizarea distanţei dintre ele
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
SETARE PARAMETRI RETELE SNAP SI GRID
Acces rapid: clic dreapta mouse la nivelul butoanelor Snap sau Grid
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
ORTHO - limitează deplasarea cursorului pe direcţii paralele cu axele de coordonate, relativ la reţeaua Snap;- activare: butonul ORTHO din bara de stare, comanda ORTHO, tasta F8
POLAR-limitează deplasarea cursoruluisub unghiuri specificate;- activare: butonul POLAR din bara de stare, tasta F10;- setare parametri specifici: meniul Tools Drafting Settings… Polar Tracking
simplifică definirea punctelor semnificative
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
C1.6. DEFINIREA PUNCTELOR SEMNIFICATIVE
WCS (World Coordinate System) = Sistem de Coordonate Universal, fix
- pictograma sistemului
UCS (User Coordinate System) = Sistem de Coordonate al utilizatorului, mobil
- pictograma sistemului
SISTEME DE COORDONATE
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Command: ucsCurrent ucs name: *WORLD*Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/Zaxis] <World>:Specify point on X-axis or <Accept>:
DEFINIRE UCS
Comanda UCS, in plan, permite:
Implicit definirea unei noi origini si orientari a semiaxei pozitive X; NA salvarea, restaurarea, stergerea, listarea unui/unor sisteme de coordonate; OBject definirea unui nou sistem prin raportarea la un obiect existent (linie, arc de cerc, cerc, cota, etc; Previous restaurarea sistemului anterior definit;World restaurarea sistemului de coordonate universal Z reorientarea sistemului, in jurul originii, prin rotatia cu un unghi precizat.
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Selectarea rapida a optiunilor comenzii UCS:
meniul Tools New UCS/ Named UCS
barele cu instrumente UCS, UCS II
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
Există patru metode prin care punctele semnificative ale obiectelor grafice pot fi definite în mediul AutoCAD:
1. Introducerea coordonatelor punctelor;
2. Utilizarea modului OSNAP;
3. Utilizarea filtrelor de puncte;
4. Utilizarea construcţiilor ajutătoare.
DEFINIRE PUNCTE
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
1. INTRODUCEREA COORDONATELOR PUNCTELOR
COORDONATE CARTEZIENE ABSOLUTE:
- relativ la originea sistemului de coordonate curent;- format de scriere:
COORDONATE CARTEZIENE RELATIVE:
- relativ la punctul anterior definit;- format de scriere:
COORDONATE POLARE RELATIVE:
- relativ la punctul anterior definit;- format de scriere:
X,Y
@X,Y
@distanta<unghi
C1 – INTRODUCERE IN AUTOCAD
ABCDEFGH
ABCDEFGH
DESENARESI
EDITARESPATIUL 2D
C2 – DESENARE SI EDITARE
C2.1. DEFINIREA PUNCTELORSEMNIFICATIVE
1. Introducerea coordonatelor punctelor;
2. Utilizarea modului OSNAP;
3. Utilizarea filtrelor de puncte;
4. Utilizarea construcţiilor ajutătoare.
UTILIZAREA MODURILOR OSNAP
- se recomandată pentru o singură selecţie;- se acceseaza:
de la tastatură, prin introducerea primelor 3 caractere ale saltului (end, mid, cen, int, ....);
din bara cu instrumente Object Snap
OBJECT SNAP (salt la obiecte)= puncte remarcabile din desen: extremitate segment,
mijloc segment, centru cerc, punct de intersectie, etc
Utilizarea temporară a modurilor Osnap
C2 – DESENARE SI EDITARE
UTILIZAREA MODURILOR OSNAP
- se recomandă în cazul selecţiei frecvente a unui anumit salt la obiecte;
- se activeaza prin:meniul Tools caseta de dialog Drafting Settings
pagina Object Snap;comanda OSNAP (os);butonul Osnap Settings ( )
din bara Osnap;butonul Osnap din bara de
Stare – clic dreapta mouse Settings
Utilizarea continuă a modurilor Osnap
C2 – DESENARE SI EDITARE
UTILIZAREA FILTRELOR DE PUNCTE
.X - Se preia abscisa unui punct ce se va indica prin instrumentele Osnap
.Y
.Z
- Se preia ordonata unui punct ce se va indica prin instrumentele Osnap
- Se preia cota unui punct ce se va indica prin instrumentele Osnap
C2 – DESENARE SI EDITARE
UTILIZAREA LINIILOR AJUTATOARE
- desenează drepte (infinite), ce trec prin puncte specificate;
- se apelează de la tastatură (xl), din bara cu instrumente de desenare ( ) sau din meniul Draw.
Command: xl↵Specify a point or [Hor/Ver/Ang/Bisect/Offset]:Specify through point:Specify through point:
Comanda CONSTRUCTION LINE (XLINE)
C2 – DESENARE SI EDITARE
Hor, Ver – deseneaza un fascicul de linii orizontale, respectivverticale, ce trec prin puncte specificate;
Ang – deseneaza un fascicul de drepte paralele, înclinate cu ununghi precizat faţă de axa X a sistemului de coordonate saufaţă de o altă linie din desen (Reference);
Bisect – trasează bisectoarele unghiurilor cu acelaşi vârf (vertexpoint) şi o latură comună (angle start point);
Offset - deseneaza un fascicul de drepte paralele, echidistante(offset distance) sau care trec prin puncte specificate(Through).
C2 – DESENARE SI EDITARE
OPTIUNI
- traseaza un segment de dreaptă sau o succesiune desegmente de dreaptă;
- se apelează de la tastatură (l), din bara cuinstrumente de desenare ( ) sau din meniul Draw.
Command: l↵Specify first point:Specify next point or [Undo]: Specify next point or [Undo]: Specify next point or [Close/Undo]:
C2.2. DESENAREA ŞI EDITAREA OBIECTELOR FUNDAMENTALE
Comanda LINE
C2 – DESENARE SI EDITARE
Specify first point – localizează punctul de început alsegmentului de dreaptă;
Specify next point – specifică cealaltă extremitate asegmentului;
Undo – şterge segmentul anterior construit;Close - închide seria de segmente consecutive cu un nou
segment de dreaptă.
C2 – DESENARE SI EDITARE
OPTIUNI
!! Fiecare segment al unei succesiuni realizate în cadrul aceleiaşi comenzi Line este considerat ca o entitate de sine stătătoare, care poate fi editată separat;!! Apăsarea tastei Enter la secvenţa Specify first point determină începerea unui nou segment de dreaptă din punctul final al ultimei entităţi
- traseaza un cerc;- se apelează de la tastatură (c), din bara cu
instrumente de desenare ( ) sau din meniul Draw.
Command: c↵Specify center point for circle or [3P/2P/Ttr (tan tan
radius)]:Specify radius of circle or [Diameter]:
Comanda CIRCLE
C2 – DESENARE SI EDITARE
Diameter – permite înscrierea valorii diametrului;3P – trasează un cerc prin specificarea a trei puncte necoliniare;2P – trasează un cerc prin specificarea a două puncte diametral
opuse;Ttr - trasează un cerc de rază cunoscută, tangent la alte două
cercuri/ arce de cerc.
C2 – DESENARE SI EDITARE
OPTIUNI
C2 – DESENARE SI EDITARE
!! Rezoluţia de afişare a curbelor în AutoCAD este controlată prin comanda VIEWRES. O curbă netedă se va obţine pentru un număr foarte mare de segmente ce o aproximează.
Command: viewres↵Do you want fast zooms? [Yes/No] <Y>:↵Enter circle zoom percent (1-20000) <1000>: se introduce o
valoare număr întreg între 1 şi 20000
Zoom percent = 20
- traseaza un arc de cerc pentru care se cunosc:centrul sau punctul de start si alti doi parametri –raza, punct intermediar, punct de sfârşit, lungimeacorzii, unghi la centru;
- se apelează de la tastatură (a), din bara cuinstrumente de desenare ( ) sau din meniul Draw.
Command: a ↵Specify start point of arc or [CEnter]: Specify second point of arc or [CEnter/ENd]:Specify end point of arc:
Comanda ARC
C2 – DESENARE SI EDITARE
CEnter – solicită centrul cercului din care provine arcul;Angle – solicită unghiul subintins de arc;ENd – solicită punctul de final al arcului;chord Length - solicită lungimea corzii subintinse de arc;Direction – solicită direcţia tangentei la arc, în punctul de start al
acestuia;Radius - solicită raza arcului de cerc.
C2 – DESENARE SI EDITARE
OPTIUNI
!! Răspunsul nul (↵), la prima cerinţă, determină alegerea automată a opţiunii Continue care trasează un arc de cerc tangent la ultima entitate desenată;!! Valori pozitive ale unghiului la centru determină desenarea arcului în sens trigonometric; valorile negative conduc la trasarea cercului în sensul arcelor de ceasornic.
- principala proprietate a unui obiect, care permite controlul global al celorlalte proprietăţi ale obiectelor de pe strat;- este gestionat prin utilitarul Layer Properties Manager, accesat prin comanda LAYER (la), din bara Layers ( ) sau din meniul derulant Format Layer.
C2 – DESENARE SI EDITARE
C2.3. PROPRIETATILE OBIECTELOR
STRATUL
- controlează comportamentul obiectelor (vizibilitatea pe ecran, posibilitatea de selecţie), prin intermediul comutatoarelor afişate în bara Layers: Turn a layer on or off ( ) - activeaza sau dezactiveaza stratul; obiectele plasate pe strat devin invizibile, dar rămân disponibile la operaţiile de regenerare sau zoom;Freeze or thaw in all viewports ( ) - îngheaţa sau dezgheaţa stratul; obiectele plasate pe strat devin invizibile şi nu sunt incluse în calculele de zoom sau regenerare;Lock or unlock a layer ( ) - blocheaza sau deblocheaza un strat; deşi rămân afişate pe ecran, obiectele plasate pe strat nu pot fi selectate. Cu toate acestea, ele pot fi utilizate la plasarea altor obiecte, cu ajutorul modului Osnap.
C2 – DESENARE SI EDITARE
STRATUL
Se accesează caseta de dialog Layer Properties Manager;
Se accesează butonul New Layer ( ) = o copie a stratului precedent. Evidenţierea noului strat se face printr-o bandă colorată;
În rubrica Name se atribuie un nume stratului;
În rubrica Color clic pe mostra de culoarecaseta Select Color se selectează o culoare OK;
C2 – DESENARE SI EDITARE
DEFINIREA STRATURILOR
În rubrica Linetype clic pe inscripţia Continuouscaseta de dialog Select Linetype clic pe butonul Load lista tipurilor de linie disponibile - se selectează tipul delinie dorit OK tipul de linie este transferat în lista Select Linetype selectie tip de linie OK;
În rubrica Lineweight clic pe inscripţia Defaultcaseta Lineweight selectie grosime dorită;
Se valideaza setarile prin OK
C2 – DESENARE SI EDITARE
C2 – DESENARE SI EDITARE
C2.4. EDITAREA OBIECTELOR –STERGEREA
Comanda ERASE
- sterge obiectele in intregime;- se apelează de la tastatură (e), din bara cu
instrumente de editare ( ) sau din meniul Modify.
Command: e ↵Select objects:Select objects:
C2 – DESENARE SI EDITARE
Comanda TRIM
- sterge partial obiectele (le reteaza);- se apelează de la tastatură (tr), din bara cu
instrumente de editare ( ) sau din meniul Modify;
- operează cu două seturi de obiecte:
muchiile tăietoare (cutting edges) şi
obiectele ce vor fi retezate (object to trim)până la limita muchiilor tăietoare
C2 – DESENARE SI EDITARE
Command: tr↵Current settings: Projection=UCS, Edge=NoneSelect cutting edges ...Select objects or <select all>: Select objects: Select object to trim or shift-select to extend or [Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]:
Select cutting edges/ Select objects – permite selectarea frontierelor până la care are loc întreruperea obiectelor. Pentru întreruperea acestui proces de selecţie se apasă tasta Enter;
Select object to trim – permite selectarea obiectelor de retezat. Programul elimină acea porţiune din obiect căreia îi aparţine punctul de selecţie.
Project – este o opţiune specifică desenelor 3D, care coordonează retezarea obiectelor ce nu aparţin UCS-ului curent;
C2 – DESENARE SI EDITARE
OPTIUNI
Edge – influenţează comportarea muchiilor tăietoare prin afişarea opţiunilor Extend/No extend. La prima apelare a comenzii, nu este definit modul de operare (Edge = None), dar, implicit, comanda Trim lucrează cu opţiunea No extend.
Extend – prelungeşte temporar, la infinit, muchiile tăietoare, facilitând retezarea tuturor obiectelor selectate care intersectează vizibil sau aparent frontierele definite;
No extend – retează numai acele obiecte din setul de selecţie care intersectează vizibil muchiile tăietoare definite;
Erase – şterge obiectul selectat;
Undo – anulează operaţia de retezare.
C2 – DESENARE SI EDITARE
OPTIUNI
DESENARE,EDITARE
siCOTARE
SPATIUL 2D
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
C3.1. DESENAREA POLILINIILORPARTICULARE
POLILINIA = o succesiune, închisă saudeschisă, de segmente de linii drepte saucurbe, interconectate, cu sau fără lăţime saucu lăţime variabilă, considerate ca obiect unic.
Avantaje: editare usoara; posibilitatea de determinare a
ariei şi perimetrului
DESENAREA DREPTUNGHIULUI
Comanda RECTANGLE- se acceseaza:
de la tastatură, prin introducerea prescurtarii RECdin meniul Draw;din bara cu instrumente Draw:
Exemple: dreptunghiul, poligonul regulat, elipsa,arcul de elipsă, coroana circulară, curba Spline şi „norul”.
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Command: rec ↵Specify first corner point or [Chamfer/Elevation/Fillet/Thickness/Width]:Specify other corner point or [Area/Dimensions/Rotation]:
OPTIUNIimplicit – se construieste un dreptunghi clasic, pentru care se
solicita doua colturi diagonal opuse;
Chamfer – se construieşte un dreptunghi cu colţurile teşite, pentru care se specifică distanţele de teşire.
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Elevation – se construieşte un dreptunghi situat într-un plan denivel, la înălţimea precizată (optiune 3D);
Fillet – se construieşte un dreptunghi cu colţurile rotunjite, pentrucare se specifică raza de racordare.
Thickness – se construieşte o prismădreptunghiulară, de înălţime precizată;
Width - se trasează un dreptunghi cu linie de lăţime constantă, precizată.
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Area – se construieşte un dreptunghi pentru care se precizează aria, lungimea unei laturi şi se indică, pe ecran, cadranul în care se amplasează colţul diagonal opus, relativ la primul colţ specificat;
Dimensions – se construieşte un dreptunghi pentru care se precizează lungimile laturilor şi se indică, pe ecran, cadranul în care se amplasează colţul diagonal opus primului colţ specificat;
Rotation – se construieşte un dreptunghi înclinat cu un unghi definit fie prin valoarea sa, fie prin două puncte (extremităţile laturilor unghiului).
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
DESENAREA POLIGONULUI REGULAT
Comanda POLYGON- se acceseaza:
de la tastatură, prin introducerea prescurtarii POL;din meniul Draw;din bara cu instrumente Draw:
Command: pol ↵Enter number of sides <4>:Specify center of polygon or [Edge]:Enter an option [Inscribed in circle/Circumscribed about circle] <I>:Specify radius of circle:
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
1. metoda cercului circumscris poligonului
METODE DE CONSTRUCTIE
center Inscribed in circle radius of circle
2. metoda cercului înscris poligonului
3. metoda vârfurilor - optiunea Edge
center Circumscribed about circle radius
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
C3.2. EDITAREA OBIECTELOR
Selectarea obiectelor
Select Objects caseta de selecţie (pickbox)
1. Selectia directa (individuala)
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
2. Selectia indirecta (multipla)Select objects: k ↵ (se tasteaza o litera, arbitrar)*Invalid selection*Expects a point or Window/Last/Crossing/BOX/ALL/Fence/WPolygon/CPolygon/Group/Add/Remove/Multiple/Previous/Undo/AUto/SIngle/SUbobject/Object
Window - creează un contur dreptunghiular (o fereastră) în jurulobiectelor şi selectează acele obiecte care sunt situate înîntregime în interiorul conturului.
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Crossing - creează un contur dreptunghiular (o fereastră) în jurulobiectelor şi selectează acele obiecte care sunt situate înîntregime în interiorul conturului si intersectate de contur.
Last - selectează ultimul obiect creat, vizibil în spaţiul de desenareFence - defineşte o linie “de hotar” deschisă şi selectează obiectele care sunt intersectate de aceasta
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
WPolygon, CPolygon - creează un contur poligonal în jurulobiectelor şi realizează selecţia în acelaşi mod cu opţiunileWindow/Crossing;
ALL - selectează toate obiectele din desen;Group - selectează un grup de obiecte predefinit. Definirea şicrearea acestuia se realizează prin intermediul comenzii Group şi acasetei de dialog Object Grouping şi se recomandă în cazuleditărilor repetate ale aceloraşi obiecte;Multiple - pemite selectarea mai multor obiecte, la un acelaşiprompt, accelerând procesul de selecţie.
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Comanda EXTEND
- prelungeste obiectele pana la limita altor obiecte;- se apelează de la tastatură (ex), din bara cu
instrumente de editare sau din meniul Modify;
- operează cu două seturi de obiecte: frontiere (boundary edges) şi
obiectele ce vor fi prelungite (object to extend)până la limita frontierelor
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Command: ex ↵Current settings: Projection=UCS, Edge=NoneSelect boundary edges ...Select objects or <select all>: Select objects:Select object to extend or shift-select to trim or [Fence/Crossing/Project/Edge/Undo]:
OPTIUNI
Fence, Crossing – selectie de tip Fence, Crossing;
Project/Edge/Undo – opereaza similar ca in cazul comenzii TRIM;
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Comanda LENGHTEN
- alungeşte sau comprimă, după o singură direcţie, obiectele liniare deschise şi modifică unghiul subîntins de elementele circulare;- se apelează de la tastatură (len) sau din meniul Modify.
Command: len ↵Select an object or [DElta/Percent/Total/DYnamic]:
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Select an object – iniţiază procesul de selecţie a obiectului.Programul afişează lungimea obiectului selectat şi reafişeazăpromptul iniţial;
DElta – permite specificarea incrementului liniar sau unghiular,măsurat faţă de un punct de bază, cu care va fi alungit (Delta > 0)sau comprimat (Delta < 0) obiectul;
Percent – specifică noua lungime sau noul unghi, sub formăprocentuală, raportate la lungimea sau unghiul total;
Total – specifică lungimea sau unghiul subîntins în valoare totalăabsolută;
DYnamic – permite translatarea dinamică a punctului de capăt alobiectului până în poziţia dorită.
OPTIUNI
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
linia de cotă - dimension line; textul cotei - text; extremităţile liniei de cotă - arrowheads; liniile ajutătoare - extension lines; linii de indicaţii - leader.
C3.3. COTAREA OBIECTELOR
ELEMENTELE COTEI
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
ELEMENTELE COTEI
15
60
15
25
120
30
4
R15
Ø10
5030
R20
40
2 gauri Ø16
textul cotei (text)spatierea dintre textul cotei silinia de cota (offset from dim line)
linie de indicatie (leader)
linie ajutatoare (extension line)
linia de cota (dimension line)
extremitatile liniei de cota (arrowheads)
spatierea dintre liniile de cota
(baseline spacing)
prelungirea liniei ajutatoare(extend beyond
dim lines)decalarea originii
liniei ajutatoare (offset from origin)
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
bara Styles
meniul Format Dimension Style
meniul Dimension Dimension Style
STILUL DE COTARE
Caseta de dialog Dimension Styles Manager
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
New – creează un nou stil de cotare (copie a stilului ISO-25) caseta de dialog Create New Dimension Style se atribuie un nume noului stil de cotare opţiunea Continue caseta de dialog New Dimension Style – se seteaza noi
valori pentru variabilele de cotare;
Set Current – defineşte ca stil de cotare curent stilul nou creat sau cel selectat din lista Styles (activare rapida din bara Styles)
Modify/Override – permit modificarea stilului de cotare curent, prin accesul la casetele de dialog Modify Dimension Style / Override Dimension Style, identice cu caseta New Dimension Style;
Compare – afişează lista valorilor variabilelor de cotare ale stilului nou de cotare, comparativ cu alt stil de cotare specificat.
OPTIUNI
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
CREAREA COTELOR LINIARE
- Cotarea liniară este aplicată pentru crearea cotelor orizontale, verticale sau aliniate, individuale sau consecutive (cote în serie, cote raportate la aceeaşi bază de referinţă);
- În timpul procesului de creare a unei cote, se poate modifica textul cotei sau unghiul de dispunere a liniei de cotă faţă de obiect;
- Exista 5 comenzi de cotare liniară, care pot fi accesate din meniul derulant Dimension, din bara cu instrumente de cotare sau se pot introduce de la tastatură.
DIMLINEAR
DIMALIGNED DIMBASELINE DIMCONTINUE DIMROTATED
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
- aplică automat cote paralele cu axele X şi Y ale UCS-lui curent;- defineste cota prin două metode:
1. Metoda celor trei puncte – se specifica originile liniilorajutătoare ale cotei (2 puncte) şi poziţia liniei de cotă (1 punct);
Command: dimlinear ↵Specify first extension line origin or <select object>: punctul ASpecify second extension line origin:punctul BSpecify dimension line location or [Mtext/Text/Angle/Horizontal/Vertical/Rotated]:se poziţionează cotaDimension text = 35
COMANDA DIMLINEAR
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
2. Metoda celor doua puncte – se bazează pe selecţia obiectului decotat şi indicarea poziţiei liniei de cotă. Pentru a aplica aceastămetodă se apasă tasta Enter la promptul care solicită origineaprimei linii ajutătoare.
OPTIUNI
Mtext – permite editarea textului cotei prin utilizarea opţiunilor casetei Text Formating. Frecvent utilizată este opţiunea de inserare a simbolurilor: butonul Options ( ) Symbol selectare
prefix/sufix cotă);
Text - permite editarea textului cotei prin dialog de la tastatură;
Angle – înclină textul cotei în raport cu linia de cotă;
Horizontal/Vertical – defineşte cote orizontale/verticale;
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
CREAREA COTELOR CIRCULARE
- Cotarea circulară este aplicată pentru inscrierea razelor şidiametrelor specifice arcelor de cerc şi cercurilor;
- Plasarea cotelor se face prin selectarea elementului circular care se cotează şi indicarea poziţiei liniei de cotă;
- Exista 2 comenzi de cotare circulară, care pot fi accesate din meniul derulant Dimension, din bara cu instrumente de cotare sau se pot introduce de la tastatură.
DIMRADIUS DIMDIAMETER
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Command: _dimdiameterSelect arc or circle:Dimension text = 16Specify dimension line location or [Mtext/Text/Angle]: tEnter dimension text <10>: 3gauri%%c16Specify dimension line location or [Mtext/Text/Angle]:
Command: _dimdiameterSelect arc or circle:Dimension text = 32Specify dimension line location or[Mtext/Text/Angle]:
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
DIMANGULAR
CREAREA COTELOR UNGHIULARE
- cota unghiulară se inscrie între două linii concurente, între două puncte specificate pe un cerc sau intre extremităţile unui arc de cerc
Command: _dimangularSelect arc, circle, line, or <specify vertex>:Select second line:Specify dimension arc line location or [Mtext/Text/Angle/Quadrant]:Dimension text = ...
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
DESENARE,EDITARE
siCOTARE
SPATIUL 2D
COMENZI DE DESENARE
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
COMENZI DE EDITARE
DESENAREA ELIPSEI
Comanda ELLIPSE
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii ELdin meniul Draw;din bara cu instrumente Draw:
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
C4.1. DESENAREA POLILINIILORPARTICULARE
1. metoda prestabilită elipsa propriu-zisa(variabila PELLIPSE = 0)
avantaj: elipse corecte din punct de vederematematic, cu centre geometrice şi vârfuri calculateprecis; dezavantaj: editare anevoioasă, necesitând mai
multe operaţii;
2. metoda alternativă elipsa aproximata poligonal(variabila PELLIPSE = 1)
avantaj: editare simpla
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Command: elSpecify axis endpoint of ellipse or [Arc/Center]: Specify other endpoint of axis: Specify distance to other axis or [Rotation]:
OPTIUNIimplicit – se solicita extremitatile unei axe si semilungimea
celeilalte axe;
Center solicită centrul elipsei;
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Rotation - trasează o elipsă prin simularea rotaţiei unei elipse cu ununghi R < 90° (R = 0 cerc;
R = 89.4 segment de dreaptă)
Arc - trasează un arc eliptic pentru care se solicită:- unghiul care corespunde punctului de început al arcului;- unghiul care corespunde punctului de sfârşit al arcului sau unghiul la centru al arcului de elipsă (Included angle).
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Comanda BREAK
- redimensioneaza obiectele prin eliminarea unor porţiuni specificate- se apelează de la tastatură (br), din bara cu
instrumente de editare sau din meniul Modify;
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
C4.2. EDITAREA OBIECTELOR
Command: brSelect object:Specify second break point or [First point]:
OPTIUNI
Select object – permite selectarea directă a obiectului în primul punct de întrerupere, după care se aşteaptă indicarea celui de-al doilea punct;
First point – permite, după selectarea arbitrară a obiectului, specificarea punctelor de început şi respectiv de sfârşit ale întreruperii. Apelarea rapidă a opţiunii First se poate face din bara cu instrumente de modificare, butonul .
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Observaţii:!! Prin indicarea celor două puncte ale întreruperii într-un acelaşi punct, programul separă obiectul în două elemente individuale, fără ştergeri parţiale;!! Pentru specificarea punctelor definitorii ale întreruperii se recomandă utilizarea punctelor Osnap;!! Arcele de cerc sau de elipsă sunt întrerupte în sens trigonometric;!! Atunci când punctul de întrerupere se află la intersecţia mai multor elemente, se recomandă selectarea obiectelor în zone neaglomerate;
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Comanda FILLET
- racordeaza elementele geometrice, prin arce de cerc de rază cunoscută, tangente la elementele selectate;
- se apelează de la tastatură (f), din meniul Modify sau din bara cu instrumente de editare
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Radius – defineşte valoarea razei de racordare;
Trim – stabileste daca muchiile sunt retezate sau nu;
OPTIUNI
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Command: fCurrent settings: Mode = NOTRIM, Radius = 0.0000Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]:Select second object or shift-select to apply corner:
Polyline – racordează toate colţurile unei polilinii;
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Undo – anuleaza racordarea anterioara;
Multiple – permite racordări succesive în cadrul aceleiaşi comenzi,cu opţiuni diferite.
Comanda CHAMFER
- editează colţurile obiectelor prin teşire;
- se apelează de la tastatură (cha), din meniul Modify sau din bara cu instrumente de editare
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
C3 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Command: cha(TRIM mode) Current chamfer Dist1 = 0.0000, Dist2 = 0.0000Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]: d↵Specify first chamfer distance <0.0000>: 5↵Specify second chamfer distance <5.0000>:↵Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]:Select second line or shift-select to apply corner:
OPTIUNI
Distance – defineste distantele de tesire;
Polyline – teseste toate colţurile unei polilinii;!! Atentie la tesirea inegala
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
Undo – anuleaza tesirea anterioara;
Multiple – permite tesiri succesive în cadrul aceleiaşi comenzi, cuopţiuni diferite;
Trim - decide dacă, prin teşire, muchiile colţurilor sunt retezate(Trim) sau nu (No Trim).
Angle – comută în modul Angle, de definire a teşiturii prin distanţăşi unghi
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
mEthod – comută între modurile de teşire Distance şi Angle.
DIMLINEAR
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
C4.3. COTAREA OBIECTELOR
DIMRADIUS
DIMDIAMETER
DIMANGULAR
- creează cote multiple, măsurate faţă de aceeaşi bază dereferinţă. Pentru a face comanda operabilă, este necesar caîn prealabil să se fi creat cote liniare sau unghiulare.
COMANDA DIMBASELINE
C4 – DESENARE, EDITARE SI COTARE
COMANDA DIMCONTINUE
- creează cote liniare în serie; aplicarea comenzii este posibilădacă există cote în desen, create în prealabil.
EDITAREA
OBIECTELOR
SPATIUL 2D
COMENZI DE DESENARE
COMENZI DE EDITARE
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Comanda COPY
- creeaza copii identice ale unui obiect, ca formă, dimensiuni şiorientare;
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii COdin meniul Modify;din bara cu instrumente Modify:
C6.1. MULTIPLICAREA OBIECTELOR
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: coSelect objects: Select objects:Current settings: Copy mode = MultipleSpecify base point or [Displacement/mOde] <Displacement>: Specify second point or <use first point as displacement>: Specify second point or [Exit/Undo] <Exit>:
OPTIUNISpecify base point/ Specify second point – defineşte punctul destart al deplasării copiei (punct de salt al obiectului sursa),respectiv poziţia în care se amplasează copia;Displacement - defineşte distanţa dintre copie şi original, prinprecizarea coordonatelor absolute carteziene sau polare ale poziţieiîn care se amplasează copia, relativ la original;mOde – decide numărul de copiii create.
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: copy ↵Select objects: selectie cercSelect objects: selectie axaSelect objects: selectie axaSelect objects: ↵Current settings: Copy mode = Multiple
Specify base point or [Displacement/mOde] <Displacement>: se indică punctul A cen of_Specify second point or <use first point as displacement>: se indică punctul B 31,0 ↵Specify second point or [Exit/Undo] <Exit>: se indică punctul C 51,0 ↵Specify second point or [Exit/Undo] <Exit>: se indică punctul D 15,-16 ↵Specify second point or [Exit/Undo] <Exit>: ↵
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Comanda ARRAY
- generează copii multiple ale obiectelor, dispuse ordonat într-unsistem rectangular sau polar, numit matrice;
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii AR;din meniul Modify;din bara cu instrumente Modify:
caseta de dialog Array
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
MATRICE RECTANGULARA
Rows - numărul de linii (de jos în sus) pe care sunt dispuse copiile,inclusiv obiectul original – ex: 2;Columns - numărul de coloane (de la stânga la dreapta) pe care suntdispuse copiile, inclusiv obiectul original - ex: 2;Row offset - Distanţa dintre linii; introdusă cu semnul minus vadetermina crearea liniilor de sus în jos (sub obiectul selectat) - ex: -31;Column offset - Distanţa dintre coloane; distanţa negativă va dispunecoloanele de la dreapta la stânga - ex: 31;
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
MATRICE RECTANGULARA
Angle of array - unghiul de înclinare a liniilor matricei faţă de axa X asistemului de coordonate curent – ex: 0;
Select Objects – afiseaza ecranul grafic si permite selectia obiectelor –ex: cerc, axa, axa
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
MATRICE POLARA
Center point – introduce coordonatele centrului matricei sau afiseazaecranul grafic pentru selectia centrului (butonul ) – ex: xO, yO;Total number of items – numărul de obiecte (copii + original) - ex: 4;Angle to fill – Unghiul subintins de matrice - ex: 360;Rotate items as copied – implicit, copiile originalului sunt rotite;Select Objects – afiseaza ecranul grafic si permite selectia obiectelor –ex: cerc, axa
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Comanda OFFSET
- genereaza rapid elemente grafice paralele sau concentrice cuobiectele selectate. Prin decalarea originalului, se obţin copiiidentice ca formă şi orientare, dar cu dimensiunilemodificate;
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii Odin meniul Modify; din bara cu instrumente Modify:
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: offsetCurrent settings: Erase source=No Layer=Source OFFSETGAPTYPE=0Specify offset distance or [Through/Erase/Layer] <Through>: Select object to offset or [Exit/Undo] <Exit>:Specify point on side to offset or [Exit/Multiple/Undo] <Exit>:
Observatie:Variabila de sistem OFFSETGAPTYPE controlează generareacopiilor decalate ale poliliniilor închise, de dimensiuni mai maridecât originalul. Valori acceptate:0 (valoare implicită) – prelungeşte elementele poliliniei până laintersecţie,1 – realizează intersecţia prin racordare,2 - realizează intersecţia prin teşire.
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
OPTIUNIImplicit – se specifica distanta de decalare;Through – se indica un punct prin care trece obiectul creat;Erase – pemite ştergerea obiectului original, după crearea copieidecalate;Layer – decide dacă noul obiect se creează pe stratul curent(opţiune implicită) sau pe stratul pe care este amplasat obiectuloriginal;Multiple – realizează decalări multiple rapide prin selecţiasingulară a obiectului şi amplasarea copiilor
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Comanda MIRROR
- modifică orientarea obiectelor selectate, generând copiisimetrice în raport cu o axă specificată de utilizator;
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii MIdin meniul Modify; din bara cu instrumente Modify:
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: MIRRORSelect objects: Specify first point of mirror line: Specify second point of mirror line:Erase source objects? [Yes/No] <N>:
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Comanda ROTATE
- roteste obiecte sau copii ale acestora, in jurul unuipunct;
- se apelează de la tastatură (ro), din meniul Modify sau din bara cu instrumente Modify.
C6.2. REORIENTAREA SIREPOZITIONAREA OBIECTELOR
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: rotateCurrent positive angle in UCS: ANGDIR=counterclockwise ANGBASE=0Select objects:Specify base point:Specify rotation angle or [Copy/Reference] <0>:
Implicit – se solicita centrul de rotatie si specificarea unghiuluirelativ de rotatie, ca valoare algebrica;
Copy – creeaza o copie a obiectului selectat si o roteste cuunghiul precizat;
Reference – permite definirea valorilor de început şi sfârşit alerotaţiei;
OPTIUNI
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
O
A
B
30°
A
B
OC D
E
F
40
3560
Rotatie implicita cu unghiul -30
Rotatie prin optiunea Reference – pozitia initiala CD, pozitia finala EF
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Comanda MOVE
- deplasează obiectele, fără a le afecta orientarea saumărimea;
- se apelează de la tastatură (m), din meniul Modify sau din bara cu instrumente Draw.
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: moveSelect objects:Specify base point or [Displacement] <Displacement>:Specify second point or <use first point as displacement>:
Base point/ second point – se solicita locatiile initiala si finala,respectiv, ale obiectului;
Displacement – metoda implicita de mutare a obiectelor selectate,utilizând distanţa relativă de deplasare; distanţa se va introducedirect, la solicitarea punctului de bază: Δx,Δyiar la solicitarea noii locaţii a punctului de bază, se va tasta Enter.
OPTIUNI
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
APLICATIE
C6 – EDITAREA OBIECTELOR
EDITAREA
OBIECTELOR
SPATIUL 2D
COMENZI DE EDITARE
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Stergere – Erase
Multiplicare – Copy, Mirror, Offset, Array
Finisarea marginilor (redimensionare) – Trim, Extend, Lengthen,Break
Finisarea colturilor – Fillet, Chamfer
Repozitionare – Move
Reorientare – Rotate
Editarea poliliniilor – Pedit, Explode
Comanda SCALE
- măreşte sau micşorează obiectele existente, în mod proporţional, petoate direcţiile;
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii SCdin meniul Modify;din bara cu instrumente Modify:
C7.1. SCALAREA OBIECTELOR
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: scaleSelect objects:Specify base point:Specify scale factor or [Copy/Reference] <1.0000>:
OPTIUNI
Specify base point/specify scale factor – defineşte punctul in jurulcaruia se realizeaza scalarea cu factorul de scara precizat;Copy – scaleaza copia obiectului selectat;Reference – calculează automat factorul de scalare, prin indicareaunei lungimi de referinţă a obiectului selectat şi a noii valori pecare trebuie să o atingă lungimea definită.
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Observatii: 1. Prin selectarea tuturor obiectelor desenate, întregul desen poate fi mărit sau micşorat la scară;
2. Scalarea unui obiect presupune modificarea latimii liniei de desenare.
Recomandare: Scalarea faciliteaza realizarea detaliilor…
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
A
AScara 5:1
R0.5
R0.3
Ø4.
52
45°
M
COPY TRIM PEDIT (Width) SCALE
Comanda STRETCH- modifică dimensiunile si/sau forma obiectelor, de-a lungul unei
axe, prin repoziţionarea unei porţiuni a obiectului selectat;
Atentie! Obiectele se selecteaza prin optiuni de tip Crossing.Ca urmare:
elementele incluse în totalitate în fereastra de selecţiesunt mutate pe distanţa precizată,
elementele intersectate de fereastra de selecţie suntdeformate.
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
C7.2. DEFORMAREA OBIECTELOR
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii S;din meniul Modify;din bara cu instrumente Modify:
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Command: sSTRETCHSelect objects to stretch by crossing-window or crossing-polygon...Specify base point or [Displacement] <Displacement>:Specify second point or <use first point as displacement>:
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Efecte ale comenzii STRETCH:
Este mutat cercul
Efect nul
Comanda ALIGN- repoziţioneaza, roteste şi scaleaza obiectele, în vederea alinierii cu
alte elemente grafice (MOVE + ROTATE + SCALE);
- se acceseaza:de la tastatură, prin introducerea prescurtarii ALdin meniul Modify - 3D Operation;
- se solicita trei perechi de puncte sursă – destinaţie, specificate la nivelul obiectului editat, respectiv a obiectului la care se raportează alinierea.
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
C7.3. TEHNICI AVANSATE DE EDITARE
Command: alignSelect objects:Specify first source point:Specify first destination point:Specify second source point:Specify second destination point:Specify third source point or <continue>:Scale objects based on alignment points? [Yes/No] <N>:
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
first source point - first destination point - muta obiectul;
second source point - second destination point – roteste obiectul;
third source point - third destination point – roteste obiectul inspatiul 3D
OPTIUNI
EXEMPLU
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
A
B
12
3
4
first source point – 1 first destination point - 2second source point - 3 second destination point - 4
Scale objects based on alignment points? [Yes/No] <N>: Y
Editarea prin puncte de prindere (GRIPS - uri)
constituie o alternativă directă şi rapidă de editare; elimina secvenţa de introducere a comenzilor dedicate; permite operaţii de deformare, mutare, scalare, rotire, simetrizare
şi copiere, într-un acelaşi proces ciclic.
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Punctele de prindere - casete mici care apar în punctele strategice ale obiectelor selectate
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
puncte de prindere neselectate (calde) - includ obiectul în setulde selecţie, acesta fiind afişat cu linie întreruptă. Punctele deprindere neselectate au, în mod prestabilit, culoarea albastră;
puncte de prindere selectate (fierbinţi) includ obiectul în setul deselecţie şi devin, implicit, punctele de bază pentru operaţiile deeditare ulterioare. Afişarea acestor puncte se face printr-o casetăplină, roşie;
puncte de prindere reci sunt puncte neselectate, care excludobiectul din setul de selecţie
** STRETCH **Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:** MOVE **Specify move point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:** ROTATE **Specify rotation angle or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]:** SCALE **Specify scale factor or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]:** MIRROR **Specify second point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:
C7 – EDITAREA OBIECTELOR
Base point – permite definirea unui alt punct de bază;Undo – anulează ultima operaţie de editare;eXit – permite ieşirea din procesul de editare;Copy – aplică operaţia de editare asupra copiilor obiectului;Reference – are efect similar opţiunii Reference a comenzilor
Rotate şi Scale
OPTIUNI
APLICATIE
C9_2009/2010
INTRODUCERE ÎN DESENAREA 3D
Programul AutoCAD utilizează trei metode de reprezentare grafică a obiectelor
tridimensionale: modelarea wireframe, modelarea superficială (surface - prin suprafeţe) şi modelarea solidă. Modelarea solidă este metoda uzuală şi preferată în activităţile de proiectare şi fabricare. Dintre metodele de modelare solidă, cea mai frecvent utilizată este geometria constructivă solidă (CGS) care, pentru a construi un obiect, utilizează combinarea booleeană a solidelor: adunarea (union), scăderea (subtract) şi intersecţia (intersect).
Solidele cu care operează aplicaţia AutoCAD se împart în primitive pure (cub, cilindru, con, sferă, etc.), non-primitive, corpuri 3D generate prin extrudarea sau rotaţia profilurilor plane, şi superprimitive, corpuri care provin din combinarea solidelor anterior prezentate. Obiectele tridimensionale, de complexitate ridicată, pot fi create prin generarea şi compunerea primitivelor pure; variaţia configuraţiei geometrice, elementele neidentificate dimensional, orientările arbitrare ale primitivelor complică adesea procesul de generare a solidelor. Ca urmare, facilitarea şi accelerarea procesului de desenare recomandă utilizarea non-primitivele, transferând, în plan, mare parte a operaţiilor de desenare şi editare.
9.1. DEFINIREA SISTEMULUI DE COORDONATE
Un instrument de bază în realizarea computerizată a desenelor tridimensionale este sistemul
de coordonate al utilizatorului (User Coordinate System) a cărui mobilitate permite definirea punctelor spaţiale, crearea obiectelor plane cu orientări diferite, editarea geometrică a obiectelor, definirea direcţiei de extrudare şi a axelor de rotaţie. Localizarea şi orientarea sistemului de coordonate al utilizatorului se realizează prin comanda UCS (vezi Curs 3): Command: ucs↵ Current ucs name: *NO NAME* Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/ZAxis]<World>: Specify point on X-axis or <Accept>: Specify point on the XY plane or <Accept>:
În mod implicit, programul defineşte un nou sistem de coordonate prin specificarea a trei puncte: originea, un punct pe semiaxa pozitivă X şi un punct pe semiaxa pozitivă Y.
Tabelul 9.1 prezintă principalele opţiuni ale comenzii UCS, utilizate frecvent în spaţiul 3D. Accesarea rapidă a acestor opţiuni se poate face utilizând instrumentele barei mobile UCS (fig. 9.1).
Tabelul 9.1
Opţiune/ Prompt Acţiune Face Select face of solid object: Enter an option [Next/Xflip/Yflip] <accept>:
- suprapune planul XY peste o faţă a unui obiect tridimensional, selectată într-un punct interior sau pe o muchie. Suprafaţa este vizualizată prin evidenţierea conturului; Next - selectează o altă suprafaţă, adiacentă celei iniţial identificată de program; Xflip – roteşte UCS-ul în jurul axei X, cu 180°; Yflip – roteşte UCS-ul în jurul axei Y, cu 180°.
View - plasează planul XY paralel cu ecranul, păstrând poziţia originii.
C9_2009/2010
2
Opţiune/ Prompt Acţiune X/Y Specify rotation angle about n axis <0>:
- roteşte sistemul în jurul axei X, respectiv Y, cu unghiul specificat.
ZAxis Specify new origin point or [Object] <0,0,0>: Specify point on positive portion of Z-axis <current>:
- defineşte un nou sistem prin precizarea originii şi a unui punct de pe semiaxa pozitivă Z; Object – orientează axa Z pe direcţia tangentei la obiectul selectat, în extremitatea cea mai apropiată de punctul de selecţie.
Face View ZAxis X Y Fig. 9.1. Opţiuni 3D ale barei mobile UCS
9.2. DESENAREA NON-PRIMITIVELOR Non-primitivele sunt generate prin „înălţarea” sau rotaţia curbelor plane închise, utilizând
parametri geometrici cunoscuţi (înălţime, unghi) sau curbe generatoare/directoare desenate în prealabil. Aplicaţia AutoCAD dispune de următoarele comenzi de generare a non-primitivelor: EXTRUDE, LOFT, SWEEP şi REVOLVE. 9.2.1. EXTRUDAREA PROFILURILOR PLANE
Apelată de la tastatură (ext), din meniul Draw ± Modeling ± Extrude sau din bara mobilă cu instrumente Modeling ( ), comanda EXTRUDE generează un solid, prin extrudarea unei forme geometrice plane închise:
Command: ext↵ EXTRUDE Current wire frame density: ISOLINES=4 Select objects to extrude: (secvenţă repetitivă) Specify height of extrusion or [Direction/Path/Taper angle]:
Obiectele plane închise care acceptă extrudarea sunt poliliniile, curbele Spline, cercurile, elipsele, solidele, regiunile, feţele plane ale solidelor. Implicit, extrudarea obiectului selectat se realizează pe o înălţime precizată ca mărime algebrică (±), după o direcţie paralelă cu axa Z. Opţiunile comenzii sunt detaliate în tabelul 9.2.
Observaţii: 1. Extrudarea elementelor grafice deschise (segmente de dreapta, arce de cerc şi de elipsă, poliliniilor) conduce la generarea suprafeţelor 3D; 2. Variabila de sistem DELOBJ controlează dacă geometria generatoare este menţinută sau eliminată din desen (delobj = 0 menţine întreaga geometrie, delobj = 1 (varianta implicită) elimină obiectul de extrudat, delobj = 2 elimină obiectul de extrudat şi calea de extrudare), în mod automat
C9_2009/2010
3
sau prin dialog cu utilizatorul (delobj = -1 afişează promptul prin care se solicită menţinerea sau eliminarea din desen a anumitor elemente geometrice).
Tabelul 9.2 Opţiune/ Prompt Acţiune Rezultat grafic
Opţiune implicită
Direction Specify start point of direction: Specify end point of direction:
- extrudează după o direcţie şi o lungime precizate prin specificarea punctelor de extrem;
Path Select extrusion path:
- extrudează de-a lungul unei căi;
Observaţii: 1. Căi de extrudare pot fi segmentele de dreaptă, cercurile, elipsele, arcele de cerc şi de elipsă, poliliniile şi curbele Spline 2D şi 3D, muchii ale solidelor şi suprafeţelor, elice; 2. Calea de extrudare nu trebuie să fie coplanară cu obiectul de extrudat şi nu trebuie să prezinte raze mici de curbură; 3. Opţiunea Path impune ca obiectul de extrudat să se afle într-un plan perpendicular pe calea de extrudare! Taper angle Specify angle of taper for extrusion <0>:
- extrudează sub un anumit unghi;
Observaţie: O valoare pozitivă a unghiului de extrudare va înălţa profilul în sensul micşorării secţiunii transversale; o valoare negativă a unghiului va conduce la mărirea suprafeţei secţiunii transversale a corpului generat.
C9_2009/2010
4
9.2.2. EXTRUDAREA COMPLEXĂ A OBIECTELOR PLANE Versiunea 2007 introduce noi comenzi de extrudare, care permit atât modificări ale
configuraţiei geometrice ale obiectelor, cât şi setări specifice procesului de extrudare în timpul generării obiectelor solide/suprafeţelor.
Comanda LOFT permite extrudarea simultană între două sau mai multe profiluri plane
(crossing section curves), utilizând sau nu curbe directoare (guide curves), generând un singur obiect tridimensional continuu; corpul 3D obţinut este solid sau suprafaţă, după cum curbele plane generatoare sunt închise, respectiv deschise. Apelată de la tastatură, din bara mobilă cu instrumente Modeling ( ) sau din meniul Draw ± Modeling ± LOFT, comanda solicită selectarea contururilor/suprafeţelor plane între care se realizează extrudarea şi specificarea modului de extrudare – opţiunile comenzii sunt detaliate în tabelul 9.3.
Command: loft Select cross sections in lofting order: (secvenţă repetitivă) Enter an option [Guides/Path/Cross sections only] <Cross sections only>:
Tabelul 9.3 Opţiune/ Prompt Rezultat grafic
Command: loft↵ Select cross sections in lofting order:
(contur C1) Select cross sections in lofting order:
(contur C2) Select cross sections in lofting order:↵ Enter an option [Guides/Path/Cross sections only] <Cross sections only>:
(OK în caseta Loft Settings)
Observaţii: 1. Generarea corpului prin opţiunea implicită are la bază o procedură proprie de asociere a vertexurilor suprafeţelor generatoare – nu întotdeauna se obţine forma dorită; 2. Secţiuni generatoare pot fi segmente de dreaptă, arce de cerc şi de elipsă, polilinii şi curbe Spline 2D, cercuri, elipse, puncte (numai pentru secţiunile extreme), regiuni, solide, feţe ale solidelor; 3. Secţiunile generatoare ale unui solid trebuie să fie toate mărginite de contururi închise, după cum toate secţiunile directoare ale unei suprafeţe trebuie să fie curbe deschise. Guides - controlează modul de extrudare (forma corpului) prin considerarea unor curbe directoare care asociază puncte de pe suprafeţele generatoare. Select guide curves: curba 1-1’ Select guide curves: curba 2-2’ Select guide curves: curba 3-3’ Select guide curves: curba 4-4’ Select guide curves: ↵ Observaţii: 1. Curbe directoare pot fi segmente de dreaptă, arce de cerc şi de elipsă, curbe Spline, elice, cercuri,
C9_2009/2010
5
Opţiune/ Prompt Rezultat grafic elipse, polilinii 2D şi 3D; 2. Curbele directoare trebuie să aibă punctele extreme pe secţiunile extreme generatoare. În cazul mai multor secţiuni generatoare, se impune ca toate curbele directoare să treacă prin vertexuri ale acestor secţiuni. Path Select path: - se defineşte o singură curbă directoare (Path) care va influenţa extrudarea dintre secţiuni.
Observaţii: 1. Calea de extrudare poate fi segment de dreaptă, arc de cerc şi de elipsă, curbă Spline şi polilinie 2D sau 3D; 2. Calea de extrudare trebuie să intersecteze toate secţiunile generatoare.
Comanda SWEEP accelerează procesul de extrudare prin manevrarea implicită a obiectului
de extrudat, relativ la calea de extrudare, şi permite redimensionarea şi repoziţionarea continuă a acestuia în timpul procesului de generare a corpului 3D. Apelată de la tastatură, din bara mobilă cu instrumente Modeling ( ) sau din meniul Draw ± Modeling ± SWEEP, comanda afişează secvenţa de lucru detaliată în tabelul 9.4.
Tabelul 9.4
Opţiune/ Prompt Rezultat grafic Command: sweep↵ Current wire frame density: ISOLINES=8 Select objects to sweep: se selectează cercul Select objects to sweep:↵ Select sweep path or [Alignment/Base point/Scale/Twist]: se selectează arcul de cerc
Observaţii: 1. Obiectul de extrudat poate fi desenat arbitrar, relativ la calea de extrudare – programul repoziţionează şi reorientează implicit obiectul, plasându-l în poziţia cerută de comanda clasică EXTRUDE; 2. Obiectele de extrudat pot fi segmente de dreaptă, arce de cerc şi de elipsă, polilinii şi curbe Spline 2D, cercuri, elipse, regiuni, feţe ale solidelor; 3. Căi de extrudare pot fi segmentele de dreaptă, cercurile, elipsele, arcele de cerc şi de elipsă, poliliniile şi curbele Spline 2D şi 3D, muchii ale solidelor şi suprafeţelor, elice. Alignment – specifică dacă obiectul de extrudat este aliniat în plan normal la direcţia tangentei la calea de extrudare, în punctul de start; Base point – specifică punctul de bază al obiectului de extrudat. Dacă punctul de bază nu se află pe suprafaţa obiectului, el va fi proiectat pe aceasta; Scale – scalează obiectul de extrudat, în mod uniform, de-a lungul căii de extrudare;
C9_2009/2010
6
Opţiune/ Prompt Rezultat grafic Twist – răsuceşte obiectul de extrudat de-a lungul căii de extrudare, cu unghiul precizat.
Command: sweep↵ Current wire frame density: ISOLINES=8 Select objects to sweep: 1 found Select objects to sweep:↵ Select sweep path or [Alignment/Base point/Scale/Twist]: s↵ Enter scale factor or [Reference]<1.0000>: .6 Select sweep path or [Alignment/Base point/Scale/Twist]:↵
Command: sweep↵ Current wire frame density: ISOLINES=8 Select objects to sweep: 1 found Select objects to sweep:↵ Select sweep path or [Alignment/Base point/Scale/Twist]: t↵ Enter twist angle or allow banking for a non-planar sweep path [Bank]<0.0000>: 270↵ Select sweep path or [Alignment/Base point/Scale/Twist]:↵
9.2.3. ROTAŢIA PROFILURILOR PLANE Comanda REVOLVE generează solide tridimensionale prin rotaţia profilurilor plane, în
jurul unei axe. Apelată de la tastatură (rev), din bara mobilă cu instrumente Modeling ( ) sau din meniul Draw ± Modeling ± REVOLVE, comanda afişează următorul dialog:
Command: revolve↵ Current wire frame density: ISOLINES=10 Select objects to revolve: (secvenţă repetitivă) Specify axis start point or define axis by [Object/X/Y/Z] <Object>: Specify angle of revolution or [STart angle] <360>:
Fig. 9.2. Generarea solidelor prin rotaţia semisecţiunii longitudinale în jurul axei X
Implicit, axa de rotaţie se defineşte prin precizarea a două puncte sau poate fi selectată ca obiect desenat (Object), de tip linie sau segment liniar de polilinie;
C9_2009/2010
7
Amplasarea judicioasă a sistemului de axe facilitează rotaţia obiectelor plane, utilizând axele X, Y, Z ca axe de rotaţie (fig. 9.2). STart angle – specifică decalarea rotaţiei faţă de planul obiectului.
9.3. COMPUNEREA CORPURILOR SOLIDE
Aplicaţia AutoCAD realizează operaţii booleene între corpurile solide, operaţii de tip
adunare, scădere, intersecţie. Comenzile dedicate sunt apelate din meniul Modify – opţiunea Solid Editing, din barele mobile cu instrumente Modeling/Solid Editing sau de la tastatură.
compunere
Fig. 9.3
UNION – compune prin adunare două sau mai multe solide (fig. 9.4b). Command: _union Select objects: 1 found Select objects: 1 found, 2 total Select objects:↵ SUBTRACT – compune prin scădere două sau mai multe solide (fig. 9.4c). Comanda solicită, la început, setul de obiecte din care se realizează scăderea (solids to subtract from…), după care solicită selectarea obiectelor de scăzut (solids to subtract…). Command: _subtract Select solids and regions to subtract from .. Select objects: 1 found Select objects:↵ Select solids and regions to subtract .. Select objects: 1 found Select objects:↵
a) b) c) d)
Fig. 9.4. Compunerea solidelor a) solide individuale; b) compunerea solidelor prin “adunare”;
c) compunerea solidelor prin “scădere”; d) compunerea solidelor prin intersectare
INTERSECT – realizează intersecţia dintre solide (fig. 9.4d).
C9_2009/2010
8
Command: _intersect Select objects: 1 found Select objects: 1 found, 2 total Select objects:↵ APLICAŢIE
15
30 50
12015 40
R15
4
40
Ø16
70
13
25
R20
44
A A
A-A
P
V
DESENARE SI
EDITARE
SPATIUL 3D
♦Aplicatia AutoCAD recunoaşte urmatoarele tipuri de primitive:
- corpuri prismatice:paralelipipedul (box),prisma triunghiulară (wedge),piramida (pyramid);
- corpuri de revolutie:cilindrul (cylinder),conul (cone),sfera (sphere),torul (torus);
- corpuri complexe:solidul cu sectiune poligonala (polysolid),spirala (helix)
C10.1. DESENAREA PRIMITIVELOR
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
♦ Prisma patrulateră (paralelipipedul) poate fi construită princomanda dedicată BOX, prin extrudarea bazei (Rectang + Extrude)sau ca polisolid;
COMANDA BOX
♦ Comanda BOX se apelează:- din meniul DrawModeling Box,- de la tastatura (box) sau- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
PRISMA PATRULATERA
Command: BOXSpecify first corner or [Center]:Specify other corner or [Cube/Length]:Specify height or [2Point]:
OPTIUNI:First corner – un colt al bazei prismei (x1, y1, z1);
Other corner – coltul diagonal (x2, y2, z2) al:- prismei (z2 ≠ z1);- bazei prismei (z2 = z1). In acest caz, se vasolicita inaltimea prismei;
Height – inaltimea prismei, precizata ca valoare algebrica sau prinextremitatile sale (2Point);
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
Length – solicita dimensiunile de gabarit de gabarit ale prismei:- lungimea (length) măsurată de-a lungul axei X,- lăţimea (width) măsurată de-a lungul axei Y,- înălţimea (height) măsurată de-a lungul axei Z.
Observatie: La utilizarea optiunii Length, pentru a alinia laturileprismei cu axele de coordonate, se recomanda ca modul ORTHO safie activ.
Center – centrul degreutate al prismei;
Cube – traseaza un cub,prin precizarea marimiilaturii;
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
♦ Prisma triunghiulara (pana) poate fi construită prin comandadedicată WEDGE, prin extrudarea bazei (Pline + Extrude) sau capolisolid;
COMANDA WEDGE
♦ Comanda WEDGE se apelează:- din meniul DrawModelingWedge,- de la tastatura (we) sau- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
PRISMA TRIUNGHIULARA
Command: WEDGESpecify first corner or [Center]:Specify other corner or [Cube/Length]:Specify height or [2Point]:
Observaţie:Comanda se derulează similar cu comanda BOX;pana rezultă prin retezarea unei prismepatrulatere cu un plan înclinat de-a lungul axei X
⇒ pentru construcţia corectă a uneiprisme triunghiulare, este necesară definirea cuatenţie a orientării axelor sistemului decoordonate!
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
♦ Piramida regulata poate fi construită prin comanda dedicatăPYRAMID, prin extrudarea bazei (Polygon + Extrude) sau capolisolid;
COMANDA PYRAMID
♦ Comanda PYRAMID se apelează:- din meniul DrawModeling Pyramid,- de la tastatura (pyr) sau- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
PIRAMIDA
Command: PYRAMID4 sides CircumscribedSpecify center point of base or [Edge/Sides]:Specify base radius or [Inscribed]:Specify height or [2Point/Axis endpoint/Top radius]:
OPTIUNI:
Implicit – se solicita centrul bazei, raza cercului inscris in baza siinaltimea piramidei;
Edge – specifica latura bazei piramidei;
Sides – Specifica numarul de fete laterale ale piramidei;
Inscribed – defineste baza piramidei prin cercul circumscris bazei;
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
2Point – defineste inaltimea piramidei prin lungimea sa;
Axis endpoint – specifica varful piramidei. Prin definirea inaltimiica segment, baza piramidei se va roti in jurul centrului astfel incatplanul bazei sa devina perpendicular pe inaltime;
Top radius – construieste un trunchi de piramida, prin specificarearazei bazei superioare.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
Axis Endpoint
♦ Un cilindru drept, circular sau eliptic, cu baza în planul XY şiînălţimea paralelă cu axa Z, se traseaza prin comanda dedicatăCYLINDER; constructii de corpuri cilindrice se pot realiza prinextrudarea bazei (Circle + Extrude), prin rotatia sectiunii axiale(Rectang + Revolve) sau ca polisolid;
COMANDA CYLINDER
♦ Comanda CYLINDER se apelează:- din meniul DrawModeling Cylinder,- de la tastatura (cyl) sau- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
CILINDRUL
Command: CYLINDERSpecify center point of base or [3P/2P/Ttr/Elliptical]:Specify base radius or [Diameter]:Specify height or [2Point/Axis endpoint]:
OPTIUNI:Implicit – se solicita centrul bazei, raza bazei si inaltimea
cilindrului;
3P/2P/Ttr – specifica moduri de construire a cercului bazei(optiunile comanzii Circle);
Elliptical – construieste un cilindru eliptic drept;
2Point/Axis endpoint – definesc inaltimea cilindrului prinextremitatile unui segment sau prin precizarea centrului bazeisuperioare, respectiv.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
Observaţii:1. Variabila de sistem ISOLINES controlează numărul de
generatoare pe suprafaţa unui obiect (ISOLINES = 0….2047).
2. Variabila de sistem FACETRES ajustează netezimea cu care sunt afişate corpurile cilindro-conice (FACETRES = 0.01….10).
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
Isolines = 4 Isolines = 10
♦ Un con drept, circular sau eliptic, cu baza înplanul XY şi înălţimea paralelă cu axa Z, setraseaza prin comanda dedicată CONE, prinextrudarea bazei (Circle + Extrude) sau prinrotatia sectiunii axiale (Pline + Revolve);
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
CONUL
COMANDA CONE
♦ Comanda CONE se apelează:- din meniul DrawModeling Cone,- de la tastatura (cone) sau- din bara cu instrumente Modeling.
Command: coneSpecify center point of base or [3P/2P/Ttr/Elliptical]:Specify base radius or [Diameter]:Specify height or [2Point/Axis endpoint/Top radius]
OPTIUNI:
Implicit – se solicita centrul si raza bazei si inaltimea conului;
3P/2P/Ttr – specifica moduri de construire a cercului bazei;
Elliptical – construieste un con eliptic drept;
2Point/Axis endpoint – definesc inaltimea cilindrului;
Top radius – construieste un trunchi de con, pentru care se solicitaraza bazei superioare.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
COMANDA SPHERE
♦ Se apelează:- din meniul DrawModeling Sphere,
- de la tastatura (sphere) sau
- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
SFERA
Command: sphereSpecify center point or [3P/2P/Ttr]:Specify radius or [Diameter]:
OPTIUNI:
Implicit – se solicita centrul si raza sferei;
3P/2P/Ttr – specifica moduri de construire a sferei care trece prin3 puncte necoplanare, 2 puncte (centrul sferei va aveacota primului punct specificat), respectiv va fitangenta la alte doua solide;
Diameter – specifica diametrul sferei.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
♦ Comanda dedicata TORUS traseaza un tor cu planul ecuatorial inplanul XY al UCS-ului curent;
♦ Elemente definitorii:circumference
tube
COMANDA TORUS♦ Comanda TORUS se apelează:
- din meniul DrawModeling Torus,- de la tastatura (tor) sau- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
TORUL
Command: torusSpecify center point or [3P/2P/Ttr]:Specify radius or [Diameter]:Specify tube radius or [2Point/Diameter]:
OPTIUNI:
Implicit – se solicita centrul si raza sectiunii ecuatoriale(circumferinta), respectiv raza sectiunii “tubului”;
3P/2P/Ttr – specifica moduri de construire/evaluare acircumferintei
2Point/Diameter – definesc sectiunea tubului.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
COMANDA POLYSOLID
♦ Comanda POLYSOLID se apelează:- din meniul DrawModeling Polysolid,- de la tastatura sau- din bara cu instrumente Modeling.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
POLISOLIDUL
♦ Este un solid cu grosime si inaltimeconstante; curba directoare este unobiect de tip Line, Arc, Circle sau Pline
OPTIUNI:Object – converteste un obiect de tip linie, arc de cerc, cerc,polilinie intr-un solid;
Height/Width – specifica inaltimea, respectiv grosimea solidului;
Justify – aliniaza sectiunea solidului in raport cu profilul plandefinitoriu;
start point/next point/Arc…. – definesc profilul director alsolidului.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
Command: PolysolidHeight = 4.0000, Width = 0.2500, Justification = CenterSpecify start point or [Object/Height/Width/Justify] <Object>:Specify next point or [Arc/Undo]:
COMANDA HELIX
♦Traseaza o spirala 2D sau3D (cilindrica sau conica);
♦ Comanda HELIX se apelează:- din meniul DrawModeling Helix,- de la tastatura sau- din bara cu instrumente Modeling;
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
SPIRALA
Command: HelixNumber of turns = 3.0000 Twist=CCWSpecify center point of base:Specify base radius or [Diameter] <1.0000>:Specify top radius or [Diameter] <30.0000>:Specify helix height or [Axis endpoint/Turns/turn Height/tWist]:
OPTIUNI:Implicit – se solicita centrul bazei inferioare, razele bazelor siinaltimea spiralei. Daca inaltimea spiralei este 0 se obtine o spiralaplana.
Turns – specifica numarul de spire;
turn Height – specifica pasul spiralei;
tWist – specifica sensul de infasurare a elicei.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
C10.2. EDITAREA MUCHIILOR
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
♦ Comenzile de editare plană FILLET şi CHAMFER pot fiaplicate obiectelor tridimensionale. La selectarea unui solid 3D,comenzile afişează o secvenţă de dialog particulară:
COMANDA FILLET
Command: FILLETCurrent settings: Mode = TRIM, Radius = 0.0000Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: rSpecify fillet radius <0.0000>: …..Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]:Enter fillet radius <…..>:Select an edge or [Chain/Radius]:
OPTIUNI:
Select an edge – permite selectarea individuală a muchiei ca va fi racordată;
Chain – permite racordarea tuturor muchiilor interconectate, selectate succesiv.
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
C10 – DESENARE SI EDITARE 3D
COMANDA CHAMFER
Command: CHAMFER(TRIM mode) Current chamfer Dist1 = 0.0000, Dist2 = 0.0000Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]: selectie muchieBase surface selection...Enter surface selection option [Next/OK (current)] <OK>:Specify base surface chamfer distance: 3Specify other surface chamfer distance <3.0000>:Select an edge or [Loop]:
Base surface – suprafata fata de care se defineste tesirea;Next – selecteaza cealalta suprafata adiacenta muchiei selectate;Loop – permite tesirea tuturor muchiilor succesive ale suprafetei de baza