+ All Categories
Home > Documents > Aurel Bodiu-Ornamentica Mobilierului Taranesc

Aurel Bodiu-Ornamentica Mobilierului Taranesc

Date post: 06-Jul-2015
Category:
Upload: cristina-dobrin
View: 903 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 63

Transcript

1

2

Aurel Bodiu

Consiliul Judeean ClujCentrul Judeean pentru Conservarea i Promovarea Culturii Tradiionale Cluj

Cluj-Napoca 2006Coperta i tehnoredactare: Nicolae Neran

ORNAMENTICA MOBILIERULUI RNESC ROMNESC DIN TRANSILVANIA

CLUJ-NAPOCA 2006

3

4

Florica Marian

Cuprins:IV. Arta decorativ a uneltelor Argument I. Condiia lemnului n arta popular romneasc II. Mobilierul tradiional rnesc III. Ornamentica mobilierului rnesc i simbolistica sa 1. Consideraii generale 2. Ornamentica mobilierului pictat 3. Motive, semne i simboluri n ornamentica mobilierului rnesc din TransilvaniaColoana Unghiul Rombul Semnele gemene Cercul Crucea Spirala circular Spirala unghiular Pomul vieii Pomul vieii i vasul cu flori Vasul cu flori cu psri

83 89 93 99 103

7 Concluzii 9 Denumiri de ornamente populare 21 Bibliografie 47 Imagini 47 52 5657 58 58 59 59 62 64 65 65 68

4. Motive i simboluri antropomorfeCalul i clreul Motivul arpelui Dinii de lup

7375 76 76

5. Motive ornamentale skeomorfe

78

6

Aurel Bodiu

ARGUMENTn lucrarea de fa sunt selecionate principalele rezultate pe care le-am acumulat de-a lungul unei perioade de cercetri directe asupra fenomenului ornamental popular dezvoltat n mai multe zone i subzone etnografice din Transilvania, conservat n cuprinsul multor colecii muzeale din acest areal i din publicaii diferite cu caracter etnologic. n baza cercetrilor de teren muzeologice i bibliografice, lucrarea i propune realizarea unei sinteze etnologice i etnoestetice ntr-un sector important al istoriei culturii i artei populare romneti, considerat ntr-un mai larg context. Ca domeniu de creaie i cercetare situat la intersecia etnologiei cu istoria artei, lucrarea ofer i o clasificare a ornamentelor populare tradiionale romneti pe fundalul general al comunicrii umane. Cercetarea funciei sociale a obiectelor de mobilier rnesc a dus la constatarea c acestea sunt obiecte de utilitate practic n care, pe lng funcia util pentru care au fost create, furitorul lor a pus i anumite elemente de podoab, a manifestat anumite intenii decorative i c, se pare, aspectul estetic se subordoneaz celui practic. Arta popular ndeplinete, n strns corelaie cu funciile concrete ale obiectelor, i funcia de art decorativ. Aceasta reiese fie din vreun motiv ornamental aplicat pe suprafaa

obiectelor de art, fie din forma bun stilizat i adecvat scopului a acestor obiecte. Cmpurile ornamentale ale suprafeei ce suport decoraia pot conine i unele elemente cu alt rost dect cel pur estetic, i anume unul magic, religios sau alt atribut social-practic. Acestea se situeaz la nceputul artei, al atitudinii estetice, dnd cu vremea natere unei anumite structuri decorative tipice prin trecerea progresiv de la necaracteristic la caracteristic, de la preestetic la estetic, prin felurite forme de trecere. Cu toate c ornamentul are funcia unei decoraiuni1, realismul acestuia se afirm prin comunicarea unui anumit neles preluat din realitatea concret, prelucrat n contextul artei populare i se constituie ca depozit al tainelor colective ale fiecrei etnii2. Arta ornamental constituie una din cele mai veridice modaliti de comunicare etnocultural, iar totodat i de sistematizare colectiv a reprezentrilor din lumea nconjurtoare, corespunztoare stadiului de dezvoltare i elurilor specifice fiecrei comuniti. Ornamentul e un alfabet ce aduce dovezi, documente etnografice i istorice cu ajutorul crora se pot determina evoluia cultural i spiritual a unui popor, stilul unei zone dar i evoluia parcurs de modul de via desfurat n snul comunitii respective.1 Nicolae Dunre, Ornamentica tradiional comparat, Bucureti, 1979, pag. 7. 2 Lucian Blaga, Trilogia culturii, Bucureti, 1945, pag. 137, 269.

8

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

I. Condiia lemnului n arta popular romneasc

Lucrarea de fa trebuie privit ca o schi de sintez asupra mobilierului rnesc din Transilvania, a mobilierului vechi romnesc, pornind de la o analiz sumar a dezvoltrii att a meteugurilor lemnului, ct i a unor fenomene artistice. Am cutat s supunem discuiei numai trsturile cele mai caracteristice fenomenului general, reliefnd tangenele mobilierului popular cu arta cult sau cu arhitecura, precum i ornamentica acestuia, interpretarea motivelor i a simbolurilor. Oricare ar fi domeniul cruia i aparine o oper de art, ncercarea unei judeci de valoare reclam ntotdeauna o analiz nu numai a fenomenului estetic n sine, cu plastica i tehnica sa de execuie, ci i a ntregului context de date legate de momentul apariiei. Aspectele istorice, social-economice sau culturale au o mare importan. Dominanta o constituie descifrarea acelor aspecte ce pot fi implicate n procesul de creaie, oglindind sensuri i semnificaii anume cutate, legate de modul de via al locuitorilor, de tradiiile i obiceiurile locale, de dezvoltarea nu numai a artei, ci i a meteugurilor n general. n cazul mobilierului, se poate ca uneori decoraia s9

fie gndit numai ca un accesoriu i deci tratat independent, iar transpunerile n materiale i tehnici diferite, ca i schimbarea manierei de lucru, s nu joace un rol esenial.3 Ca s nelegem rolul lemnului n viaa omului, trebuie s ne raportm la timpurile arhaice, la primele unelte (buci de piatr sau lemn), la paleoliticul mijlociu n care omul i construiete adposturi ad-hoc, sulie de lemn, descoper, toporul de piatr cu ajutorul cruia confecioneaz grosolan, e drept, primele unelte de lemn. Lemnul, materie ideal pentru prelucrare, se ndeprteaz tot mai mult de forma lui natural prin cioplire, mbrcnd forme cu un aspect ct de ct artistic. Omul epocii mezolitice inventeaz noi tehnici pentru confecionarea uneltelor folosind n mod predilect lemnul, lemnul de foioase sau rinoase ce apare pe suprafee mari odat cu retragerea ultimelor glaciaii Wrm. Manifestrile artistice evolueaz pe linia schematizrii i simbolizrii, producndu-se o diversificare a mijloacelor de expresie. Apar o mare varietate de crestturi n lemn, gravuri i picturi policrome pe stnc, n peteri. n regiunea Porile de Fier au fost descoperite primele locuine cu o marcat folosire a lemnului, datnd din jurul anului 5800 .Hr. Perioada neoliticului reprezint etapa cnd omul trece la un nou fel de via, n care se cultiv plantele cu ajutorul plugului de lemn, i construiete adposturi de lemn, se dezvolt3

G. Oprescu, Arta rneasc la romni, Bucureti, 1922, pag. 26. 10

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

olritul, torsul, esutul, confecionarea de mobilier primitiv. n cultura Hamangia s-au descoperit topoare din granit ce ilustreaz folosirea din plin a lemnului. Este probabil ca ornamentaia lineat de pe ceramic s fi fost folosit i n ornamentaia lemnului de uz casnic, prin tehnica inciziei i a incrustaiei. Tipul de locuin bordei oval spat n pmnt e nlocuit cu casa de suprafa construit n proporie de 60% din lemn. S-au identificat locuine cu una sau dou ncperi, cu stlpi, trunchiuri groase de arbori despicate n lungime sau cioplite n muchii.4 n epoca metalelor s-au accentuat aezrile statornice. Evolueaz toporul spre tipul plat permind dezvoltarea meteugurilor legate de prelucrarea lemnului. Judecnd prin similitudine cu ceramica, arta decorrii lemnului n aceast epoc va fi avut, desigur, un caracter geometric. Obiectele i construciile confecionate din lemn ptrund adnd n obiceiurile poporului, rmnnd legate de toate aspectele vieii. n mai toate regiunile i n special n cele de deal i munte, locuinele steti i construciile gospodreti s-au fcut aproape exclusiv din lemn. Tot din lemn s-au confecionat i rudimentarul mobilier, vasele i aproape toate uneltele de uz agricol sau pstoresc. n perioada geto-dac descoperirile arheologice au dezvluit o evoluie crescnd a tehnicilor de construcie: locuine mari, cu mai4

multe ncperi, fcute din lemn, cu ui groase din stejar, ferecate cu balamale i ncheietori lucrate artistic i fr ndoial sculptate. La Ortie s-au gsit urmele unor turnuri-locuin din piatr i lemn acoperite cu indril. De altfel, putem socoti c tot complexul aezrilor dacice din munii Ortiei, cetile i fortificaiile grupate n jurul centrului de la Grditea Muncelului, construciile de tot felul de pe acest deal executate n piatr i lemn, tehnica superioar constatat la construciile amintite sunt expresia material a nivelului la care a ajuns societatea dac prin secolul I d.Hr.5 Socotind dup inventarul de unelte descoperite prin spturi arheologice (tesle, sfredele, ferstraie, rindele, scoabe, dli, pile, compase), putem afirma c tmplarii daci au cunoscut tehnologia, contragerea i umflarea lemnului, lucrnd i n lemn uscat, aplicnd tehnica mbinrii dar i a curbrii, furniruirii cu plci din lemn nobil, apoi lituirea, mbinarea n dini, lamb i uluc etc. Vasile Prvan6 referindu-se la viaa geilor arat c n aurora istoriei lor, ei au rmas tot timpul n epoca lemnului. Folosirea lemnului n agricultur, plugul de lemn, carul de lemn, carul de lupt, vasele de lemn, butoaiele este ilustrat pe Columna lui Traian, precum i n consemnarea lui Diodor (XXI, 12), cum c paturile, mesele, scaunele,5 A se vedea i V. Prvan, Epoca lemnului n Getica, 1926, pag. 138 142. 6 Epoca lemnului, n Getica, 1926, pag. 140.

Vezi Istoria Romnilor, 1962, vol. I, pag. 64. 11

12

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

paharele ce au servit geilor la banchetul dat de regele Dromichetes erau din lemn. Referindu-se la mobilierul geto-dac, Vasile Prvan7 arat c acesta era executat din lemn masiv, folosindu-se de preferin speciile foioase tari i c era puin variat. O mobil des ntlnit n aezrile tuturor claselor sociale era taburetul din lemn, confecionat mai ales din lemn de nuc sau de stejar, cu picioare drepte, uneori sculptate, imitnd pe cele de cprioar. Scaunele cu sptar aveau linii comode, urmnd forma corpului omenesc. Patul servea pentru prnzuri, ospee, deoarece nobilii daci mncau la fel ca romanii, culcai i sprijinii pe cot i era confecionat din lemn de nuc, adeseori decorat. Mesele erau simple, ovale sau dreptunghiulare, fr ornamente deosebite. Lada (scrinul) era utilizat pentru pstrarea hainelor i era asemenea lzilor populaiei de la munte. Sipetul se folosea pentru pstrarea diverselor obiecte de uz domestic. Un asemenea model cu broasc este reprezentat pe monumentul de la Adam Clisi. Mobila executat n acest timp se caracterizeaz prin proporionalitate, armonie, ornamentaie, simplitate i finee, cu nimic mai prejos dect mobila altor ri din sudul european. A existat i o coal la Drobeta Turnu-Severin, o Schola (Colegium fabrum) care se ocupa cu confecionarea de mobil i cu construirea marilor vase de navigat pe Dunre i Marea Neagr8. n7 8

perioada influenei bizantine, o contribuie aduce arta ornamentrii lemnului care se confund i cu nceputurile formrii poporului romn, proces ndelungat, ncheiat prin secolele al VIII-lea i al IXlea. Motivele utilizate sunt clasice pentru ntreaga arie a Carpailor. Sunt motive geometrice care urc din arta Daciei pn la noi, dominant fiind motivul Soarelui figurat ca rozet, romb sau cerc concentric, apoi cel al Lunii, care i asociaz predilect spirala sau meandrele, motivul bradului, frunzei, pe care le gsim i n alte compartimente ale ornamentaiei populare pe scoare, elemente de port etc. Spturile arheologice de la Sucidava, dar mai ales de la Dbca, judeul Cluj, au scos la iveal, pentru secolele al X-lea i al XI-lea un bogat inventar, confirmnd folosirea continu a lemnului i a vechilor unelte de tmplrie de factura celor din vremea dac. Situaia politic a Bizanului a fcut ca arta sa rafinat s se rspndeasc att peste regiunile ce le stpnea ct i peste altele mai ndeprtate cu care avea relaii. n sculptura lemnului un studiu ar putea deosebi elementele vechi autohtone i elementele mprumutate din arta bizantin. Acum se ridic primele monumente de arhitectur religioas, o sintez ntre fondul autohton i influenele exercitate de marile arii de cultur, n primul rnd de arta bizantin. n secolul al XVI-lea, ca o consecin a unor fenomene politice, putem vorbi de o art proprie Transilvaniei, n care

Ibidem, pag. 141 - 142. Corpus inscriptionum Latinorum, III. 8.018. 13 14

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

elementele gotice ocup un loc destul de important n arhitectur, decorarea lemnului ca i n celelalte arte. Ctre sfritul secolului al XVII-lea, caracterizat printr-o relativ stabilitate politic i economic, se petrece n art un interesant proces al luptei dintre tradiie i inovaie n aa numita epoc brncoveneasc, n care arta tradiional se mbogete n contact cu arta Renaterii i a barocului ptrunse n ara Romneasc prin meteri italieni venii din Transilvania. Motivele ornamentale, dei mai pstreaz influena bizantin, sunt n cea mai mare parte renascentiste, dominate de sculpturi n relief, rozete, flori stilizate i multe elemente abstracte. n cadrul mobilierului religios din aceast perioad, jilul se instituie cu un program al su aparte, n care putem urmri ndeaproape mpletirea practicelor i influenelor artei culte cu tradiiile populare i care apare fie sub forma unui scaun cu sptar capitonat n care recunoatem sistemul constructiv specific lzilor de zestre sau meselor populare, crestturi ce amintesc de modul de tratare a decoraiei populare, fie sub forma de fotoliu lucrat n aceeai manier cu sptar capitonat, dar prevzut cu brae realizate ca o articulaie ntre furcile sptarului i picioarele din fa. Decoraia captului de jos al picioarelor reproduce o form asemntoare capitelelor pridvoarelor de la casele de lemn. Arta meterilor cruceri deine un anumit stil caracterizat prin tehnicile decoraiilor identificate15

astzi cu certitudine n mobilierul btrnesc. A fost o art rneasc pe care a preluat-o interiorul, dar care s-a extins i la alte podoabe monumentale, desfurate n peisajul liber, cum ar fi fntnile, troiele, suitele crucilor de pomenire aezate pe marginea drumurilor, precum i lucratul pridvoarelor, a stlpilor, portalurilor sau ramelor de la ferestre dar mai ales confecionarea pieselor de mobilier. Crestturile n lemn i-au gsit larg cmp de aplicaie i la mobilierul din interiorul caselor rneti, care a fost adaptat, de-a lungul timpului, nevoilor practice ale vieii de la ar, dndu-i-se formele cele mai simple, mai armonioase, mai echilibrate. Inventivitatea i spiritul practic al meterului ran rezid din sistemul constructiv al locuinei n care au fost incluse i piese de mobilier: primbele, polie, nie, furci, capete de paturi, scaune i mese, dar mai ales lavie. Piesele din interiorul locuinei rneti din veacurile trecute rezult din inventarele consemnate n actele de zestre, descrieri sau reprezentri ale unor pictori sau desenatori din secolul al XIX-lea. Sunt menionate msue joase, blidare, colare, polie, lzi de zestre, piese vechi rspndite n toate regiunile din jurul arcului carpatic. n Transilvania feudal dar i mai trziu se foloseau laviele confecionate din scnduri masive de stejar sau fag, fixate ndeobte de brnele pereilor i lipsite de ornamentri. ncepnd din secolul al XIX-lea, laviele au cedat locul unor bnci cu sptar, destinate nu numai ederii, ci i pstrrii hainelor, dar i loc de dormit, avnd sptarul16

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

decorat prin traforare sau prin pictare cu modele pstrate pn-n zilele noastre. Patul crestat sau traforat, uneori i colorat, era aezat de-a lungul peretelui din spate a camerelor de locuit. n unele zone patul se fixa de perete, iar colul exterior era prins de grind sau de podul casei cu ajutorul unui stlp, de obicei ornamentat. Locul de cinste n ansamblul interiorului a fost rezervat mesei, masa rotund, masa dreptunghiular sau masa cu scrie despre care vom vorbi n alt parte a lucrrii. Scaunele au avut o mare varietate de la cele joase cu trei sau patru picioare, fr sptar, pn la scaunele nalte cu sptar, decorate tot prin traforare sau pictare, situate lng paturi. Din mobilierul caselor rneti din aceast perioad, mai amintim: blidarele, podioarele pentru pstrat vase, colarele nfrumuseate prin crestare sau pictare. n Transilvania se mai gseau i cuiere de care se prindeau farfurii sau ulcioare (cancee) cu ornamentaii variate, de la motive geometrice pn la reprezentri fitomorfe sau zoomorfe. Lzile pentru alimente dar mai ales lzile de zestre erau confecionate dup o tehnic ce perpetueaz din Antichitate, fasonarea prin despicare, cioplirea cu barda, finisarea cu cuitoaia, cu rindeaua simpl ca i ncheietura fcut cu horja sau n diblu. Ornamentica este cea tradiional, strict linear, cu tendin de geometrizare a formelor. Indiferent dac este vorba de sculptur, incizie sau pictur ori alte tehnici, compoziiile cele17

mai frecvente sunt ansambluri de crestturi rezultate din linii drepte, linii frnte, zigzaguri, puncte, cercuri, triunghiuri sau romburi dar i torsade. Prin dispunerea acestor elemente dup diferite axe, folosind niruirea sau ncolonarea, simetria, simetria dreapt sau pe diagonal se realizeaz compoziii dezvoltate. Rozeta geometric sau cea floral, steaua sau soarele, concepute ntr-o varietate de forme ca i interseciile de cercuri, articulaiile de arce sau segmentele de cerc sunt nelipsite din decoraia lzilor dar i a altor piese de mobilier. Ca tehnic de execuie, pictura este ntlnit mai mult ca o culoare de ap sau n tempera, aplicat direct pe suprafaa lemnului sau pe un glet de praf de cret i clei. Din mobilierul specific bisericesc fac parte i piese de tipul scaunelor, meselor, lzilor de zestre identice cu cele ale mobilierului laic pentru c ele provin din interiorul civil. n ctitoriile de lemn avem chiar polie, cuiere, rafturi i dulapuri asemenea celor aflate n locuinele rneti. n alte piese de mobilier religios observm suprapuneri succesive, att n construcie ct i n decoraie, de sorginte bizantin arhaic ct i popular sau mprumutate din arta apusean. n Transilvania secolului al XVIII-lea i nceputul secolului al XIX-lea, n casele cu planul simplu cu o camer de locuit i cmar sau tind, fiecare avnd intrri separate, patul se afla n continuarea vetrei, iar n colul opus lui erau dou lavie aezate n unghi, cu o mas n fa. n felul18

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

acesta cunoatem nivelul de evoluie a mobilierului n aceast perioad i componena lui. Cu timpul n camera curat apare al doilea pat, nlocuind laviele n unghi. Patul cu ram apare n locuina rneasc trziu, pe la nceputul secolului al XVIII-lea i deriv n cele mai multe cazuri din lavi. n Transilvania apare i patul nalt la care se ajunge cu ajutorul unei bnci aezate n faa patului, iar uneori acestui pat i se adaug la partea superioar un schelet de scndur pe care se aaz esturi cu caracter decorativ, asemenea unui baldachin. ntre paturile aezate paralel de-a lungul pereilor, se aaz masa nalt, pies de mobilier neutilizat n interioarele cu paturi de pmnt. De regul, locul mesei este n faa laviei de lng perete, alteori ntr-un col ntre pat i lavi i este ncadrat, n mod obinuit, de dou scaune cu sptar. Un element specific n trecut ntregii Transilvanii este culmea, o bar de lemn fixat pe dou grinzi ale plafonului, deasupra patului sau n jurul sobei. Larga rspndire a culmii, precum i faptul c o gsim la tipurile cele mai arhaice de locuin, ne ndreptesc s o considerm un element de veche tradiie. Avnd la nceput un caracter practic de uscare i atrnare a textilelor, cu timpul a obinut un rol decorativ n cadrul interiorului. ncadrarea sistemelor de aranjare a unor piese de mobilier cu caracter fix n cteva tipuri nu trebuie s duc la diminuarea rolului pe care-l ndeplinete mobilierul n cadrul interiorului, att19

n ceea ce privete asigurarea unui anumit grad de confort, ct i sub aspect estetic. Aadar, mobilierul din casa rneasc ndeplinete difereniat un rol funcional, elementele decorative subordonate acestei funcionaliti cutnd s armonizeze cerinele de confort cu preocuparea pentru frumos. Spaiul interiorului este bine dozat, echilibrat cu grija permanent de a constitui ansambluri unitare. Din cele constatate pn acum se desprinde ideea c cele mai vechi piese de mobilier sunt laviele simple, confecionate dintr-o scndur, prezente i n casele feudalilor. n Transilvania, cu trecerea timpului, acestea sunt nlocuite de bnci lungi cu sptar sau lad dedesubt, care se utilizau pentru pstrat hainele.

20

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

II. Mobilierul tradiional rnescAcest tip de mobilier formeaz un mare capitol al artei romneti, pornind de la bogia esenelor lemnoase pn la produsul finit din interiorul locuinei rneti. Este tiut c ranul i-a amenajat locuina dup datini strvechi i dup gustul su. Interiorul era format din cele mai trebuitoare piese de mobilier, printre care patul, masa, scaunele, lzile de zestre; acestora li se adaug numeroase obiecte de uz casnic i uneltele necesare, precum i podoabe i esturi din lemn, piele sau metal, vase ceramice. Furit dup datini, obiceiuri i credine din cele mai ndeprtate timpuri, mobilierul contureaz o fizionomie cultural-artistic dintre cele mai originale care s-a rsfrnt i n modul de organizare al aezrilor steti, n construcia locuinelor i a numeroaselor lor anexe. De la nceput trebuie s remarcm simplitatea formelor adaptate perfect funcionalitii chemate s o ndeplineasc fiecare pies de mobilier n parte. Legtura cu arhitecura caselor este intim n cazul mobilierului, exemple arhaice dovedind c mare parte din mobilierul tradiional era fix, fiind construit odat cu casa i nglobat solidar n construcie. Dup tehnica de execuie i sistemul ornamental, mobilierul rnesc romnesc se mparte n dou mari categorii: a) mobilierul fixat prin mbinri, fr cuie de fier, mpodobit prin crestturi i scrijelri21

b) mobilierul lucrat de tmplari, decorat prin pictur. Prima categorie reprezint tradiia veche a mobilierului rnesc, fiind rspndit n toate zonele etnografice romneti n forme unitare de stil. A doua categorie, mobilierul pictat, s-a lucrat mai ales de ctre meterii centrelor urbane transilvnene. Organizai n bresle, meterii sai din Sighioara, Braov, Hendorf au lucrat un mare numr de piese de mobilier precum: lzi, dulapuri, paturi, scaune, pe care le-au pictat ntr-o varietate de culori folosind mai ales motive vegetale. Din punct de vedere morfologic, se constat o concomiten stilistic: geometric, negeometric i mixt. ncepnd cu secolul al XVII-lea, tratarea negeometric a ornamentelor deine o preponderen evident, pe alocuri consemnnduse tratarea mixt, dar i n asemenea cazuri accentul e pus pe componenta negeometric a decorului. Ct privete semantica reprezentrilor artistice, se relev att ornamente abstracte ct i abstractizate, linii simple, paralele, ntretiate, arabescuri ritmice, aritmice, romburi, patrulatere, ct mai ales decoruri reflectnd n sens larg realitatea natural, social i psihologic. Domeniul astral este valorificat prin stele, roi, rozete solare, vrtelnie solare. n multe zone i subzone din Transilvania, cercetrile au scos n relief caracterul morfologic aproape exclusiv negeometric al ornamenticii sseti i ungureti, iar din punctul de vedere al coninutului tematic, predominarea reprezentrilor22

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

artistice populare de sorginte antropomorf, skeomorf, social i simbolic. n mod special trebuie s menionm diferenierea decorului n dou grupe de compoziii ornamentale.9 a) cu o tematic floral, considerat autohton b) cu o tematic eterogen. Mult vreme prima grup s-a caracterizat printr-un anumit motiv central, o vaz cu flori, un co cu flori sau cu fructe. ncepnd cu secolul al XVII-lea, decorul acestor piese a fost invadat de o mare diversitate de compoziii cu flori i fructe, liber desenate. Decorul mai poate reprezenta i diverse animale exotice, meandrul chinezesc, imagini biblice etc. n contextul unor permanente schimbri ritmice, acest proces creator a dus la o sintez original ntre motivele zoomorfe, psri cu aripi avntate, balaur mitologic, psri n dublet fa n fa sau chiar bicefale i cele fitomorfe frunze de acant, crcelul viei de vie, alturi de motivul rozaceelor. Vorbind despre mobilierul rnesc din partea de vest a Romniei, Barbu tefnescu10 l ncadreaz att sub raportul tipurilor morfologice, a tehnicilor de confecionare, a funcionalitii, ct i a tehnicilor de ornamentare, a cmpurilor i9

Vezi N. Dunre, Arta popular din Munii Apuseni, Editura Meridiane, Bucureti, 1981. Vezi Barbu tefnescu, Mobilier rnesc din Criana, Oradea, 1997. 23

motivelor ornamentale n familia mobilierului romnesc de pretutindeni, subliniind preponderena mobilierului nalt caracteristic Europei nordice. Autorul clasific mobilierul rnesc dup tehnicile de confecionare n mobilier de dulgherie (lavia, scaunul, leagnul, masa, lada de zestre) i mobilier de tmplrie (patul, canapeaua, dulapul)11, structurare care ns nu evideniaz morfologia, unitatea stilistic sau cmpul ornamental al pieselor menionate. Piesele de mobilier care contribuie la definirea interiorului tradiional sunt patul, lavia, masa, scaunul, colarul, podiorul i lada de zestre. Mobilierul tradiional lucrat de dulgherii din Transilvania, aceiai care construiau i casele, prezint multe similitudini morfologice i structurale cu cel din restul inuturilor romneti. Ca atare, structura i decorul mobilierului rnesc sunt unitare pe ntreg teritoriul rii, n ciuda unei mari varieti de forme constructive i ornamentale. Simul formei, tiina folosirii n nenumrate feluri a lemnului este o constant caracteristic a alctuirii interiorului rnesc. Aminteam pe parcursul lucrrii c o categorie important este aceea a mobilierului cules din natur, adic folosirea ca piese de mobilier a unor fragmente de ramuri de copac, de rdcini, tulpini asupra crora s-a exercitat o minim intervenie din partea meterului. Aa au aprut scaune din

10

11

Ibidem, pag. 23. 24

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

trunchiuri de copac, cuiere pom, vase pentru pstrat cereale, lavie din blni de stejar etc. n privina mobilierului dulgresc, dorim s subliniem simul formei, adecvarea dimensiunilor, simplitatea ornamentrii, tiina asamblrii, perfecta coeren dintre decor i form etc. La alctuirea acestor mobile rneti lucrate mai ales din lemn de fag, au intrat n joc i datele legate de spaiul ncperilor crora le erau destinate, precum i cele legate de funcia lor (mese, paturi, dulapuri, polie, scaune, bnci, lavie, colare). Categoria mobilei realizat de tmplari sub influena oraului se caracterizeaz prin perfeciunea formei, a finisajelor, prin dispoziia decorului pe suprafeele pieselor de mobilier mai dens pe poriunile expuse vederii, mai rare pe poriunile laterale i lipsind cu totul pe prile dosnice, neexpuse vederii. Acest principiu e vizibil pe paturi, unde sunt sculptate doar picioarele, pe lzile de zestre a cror suprafee sunt divers expuse; pe cele plane ornamentele de baz (cercul, crucea, rozeta), iar pe cele secundare: linia dreapt, striaiile paralele, unghiul V, frunzele de brad. Acest alfabet de semne, pornind de la cele simple i ajungnd treptat la combinaii complicate, este de natur general geometric. Compoziia lor urmeaz legile repetiiei, simetriei i alternanei, care uneori sunt nclcate conferind pieselor respective un farmec izvort din aceste imperfeciuni ce rup impresia de monotonie. Felul cum nelege meterul frumosul, cum distribuie motivele pe cmpul mobilei ine de o tradiie strveche a artei25

geometrice, legndu-se fr ndoial i de un anume fel de a gndi realitatea, ce depete limitele esteticului i a crei explicare e destul de complicat. n aceast gndire intervin i elemente de mitologie transpuse, poate, ntr-o viziune geometrizant. i aici m refer, n primul rnd, la gndirea i arta lui Brncui.12 n interioarele locuinei rneti locul cel mai important din punct de vedere decorativ este colul cu patul, datorit n mare parte esturilor grupate aici. Patul ca mobilier cu form special apare n locuina rneasc trziu, prin secolul al XIX-lea i deriv din lavia de dormit. Cel mai apropiat ca form de lavia tradiional este patul cu picioarele nfipte n pmnt sau sprijinite pe tlpi sau capre. Laviele pentru dormit erau ncorporate n perei i construite odat cu casa. Ele sunt prezente n epoca i n casele nobililor. Patul cu ram apare n locuina rneasc prin secolul al XVIII-lea, din el derivnd patul nalt i patul cu tblii. Din acestea ia natere patul cu baldachin, denumit cu cotei sau cu cort ori cu cobr. Patul cu cobr s-a construit din patul cu ram prin prelungirea picioarelor n sus, prinse cu leuri, peste care se fixeaz scnduri, rezultnd un planeu, unde se aaz ntr-o anumit ordine mai multe lepedee de bumbac sau ln, apoi rnduri12

Vezi i N. Dunre, op. cit. 26

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

de perne cu fundar ornamentat, deoarece rostul acestui pat nu a fost pentru dormit, ci pentru etalarea zestrei fetelor de mritat. Acest pat nu prezint ornamente deosebite deoarece el se acoper n ntregime cu textile decorate multicolor. n perioada interbelic patul cu cobr a cunoscut o larg rspndire n Transilvania. Din acest tip de pat s-a dezvoltat patul cu tblii nalte la cele dou capete numit n unele pri patul cu tras, care s-a rspndit n multe spaii la mijlocul secolului al XX-lea. Patul cu tras are vizibile tblii cu picioare drepte sau curbate care aduc cu ele nsele note de decor. Tbliile sunt mpodobite cu buci de lemn traforate sau cu ciubucuri de diferite forme lucrate la strungul primitiv de lemn. Vopsite n diferite nuane de maron, au o patin elegant. Am dori s exemplificm originalitatea patului nalt cu banc n fa din vestul Transilvaniei att n privina formei ct i a ornamenticii. Tbliile patului pot avea diferite forme, dreptunghiulare, ptrate ori ovale ornamentate n cmpuri fitomorfe i geometrice. Printre ornamentele frecvente amintim: iruri, pean, floare, roat, ruj. Coloritul e discret n dou sau trei nuane cafenii, maro, galben, crem. Liniile motivelor sunt n general curbe, facilitnd aezarea dunelor, a pernelor, a lepedeelor nflorate, oferind o rezolvare armonioas a raportului dintre funcie, form i decor. Mai recent exist cptie de pat cu cmpul ornamental n multe culori, fapt ce nu duce totui27

la kitsch, datorit unui deosebit sim al msurii, care echilibreaz elementele componente dnd un efect deosebit, vesel, luminos. n acest caz, ordonarea repertoriului ornamental se face prin dispunerea intern spre margine a motivelor care se gsesc n mijlocul cmpului, acesta rmnnd uneori liber. Pe paturile prinse de perete, cu dou picioare sculptate sau incizate, vom descoperi cercul tiat n cruce alturi de romburi, rozete, discuri ori spirala rectangular, care prefigureaz combinaia motivelor liniare i curbe (vrtejurile). Cea mai rspndit este masa nalt, de form dreptunghiular, cu patru picioare, cu stinghie sau tlpi aezate fie n cruce, fie drept. Unii specialiti spun c are o origine romanic, ntlnit fiind n ntreaga Europ central i apusean. n zonele din nordul Transilvaniei mbrac o form special mbinnd caracteristicile constructive ale mesei cu cele ale lzii. Faa acestui tip de mas este mobil, n sensul c alunec pe dou stinghii subiri iar corpul mesei formeaz o lad. Se pare c ea a aparinut mai mult interiorului nstrit. Sistemul constructiv i decoraia ei nscriu piesa n suita cunoscutelor mese cu sicrie sau scrie numeroase n zona Bihorului, a Munilor Apuseni sau n zona Maramureului. Destul de rspndit este i masa cu dulpior, numit i masa hambar sau cu hambar. Ea se compune din patru montani, pe structura crora se amenajeaz un dulpior cu dou ui, prevzut de multe ori i cu sertar. Tipul28

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

de mas cu scriu i de mas hambar se nscrie n categoria tronurilor aa ca i lzile. Tot n Transilvania vom gsi i tipul de mas cu cutie, venit pe calea Europei Centrale; ea este alctuit din dou capete reunite ntre ele de corpul cutiei i de una sau dou puni. Caracteristica ei o constituie faptul c faa mesei este mobil, spre deosebire de cutie care rmne fix. La tipurile mai trzii se ataeaz cutiei nite sertrae fcute s gliseze. Comun zonei Transilvaniei este i masa pe cpie, cu picioarele ncruciate, n form de X. Ca i la lzile de zestre, efectul decorativ al scrijeliturilor este completat de tonurile de brun rocat ce acoper n mod variat suprafeele diverse ale figurilor geometrice. Masa de tip germanic, cu tlpi laterale i sertar dedesubt, adnc i mai lung numit puiuc sau fuioc apare n casele din sudul Transilvaniei (Mrginimea Sibiului, zona Rupea, satele din jurul Braovului). Piesa e construit pe dou tlpi masive i are o tblie ptrat lucrat adesea dintr-o singur bucat din lemn de nuc sau paltin. Masa mic, rotund, cu picioare scurte se ntlnete destul de rar n arealul transilvan, piesa fiind de sorginte balcanic. Aproape niciodat decorat, ea se sprijin pe trei picioare uor curbate i i are originea n timpurile strvechi (neolitic) i a fost atestat n Transilvania la mocnimea Munilor Trascu. Masa de tip germanic sau masa gotic cu aceeai morfologie n toat Transilvania, lucrat de29

tmplari steti, s-a bucurat de un decor deosebit de bogat alctuit din ornamente geometrice rezultate din cioplitur, iar apoi cu un decor fitomorf, liber desenat i adeseori pictat. De altfel, la minoritile naionale din Transilvania (unguri, slovaci, sai) decorul sculptat a fost nlocuit cu cel pictat. Masa cu scrie reprezint o pies important cu o anumit semnificaie n organizarea interiorului de cas, lucru adeverit de poziia ei ntre cele dou paturi, mai precis ntre cele dou ferestre din fa, loc de luat masa, dar i loc de cult. Pe lng acestea, scriul (lada) mesei ndeplinete i locul de depozitare a unor alimente care nu sunt supuse uor alterrii: pine, brnz, slnin, fin. Aceast mas este confecionat din lemn de esen tare, de obicei de fag, dar i din frasin sau chiar cire i are dou pri distincte, lada sau scriul propriu-zis i tblia, aezate pe patru picioare care nchid colurile scriului. Fundul scriului, respectiv al lzii e format din scnduri cioplite din ntreg. Din asemenea scnduri se confecioneaz i tblia mesei (capacul) i dac e posibil aceasta s se constituie dintr-o singur bucat sau din dou, cel mult trei. Capacul, adic tblia mesei se poate mica spre nainte atunci cnd se umbl la lucrurile din scriu. n general, ornamentaia acestui tip de mas o constituie motivele geometrice, ncrustate pe feele lzii i picioarele mesei. Motivele de baz n cmpul30

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

ornamental sunt linia dreapt i linia sinuoas, urmate de cercuri i rozete de cert sorginte solar. Motivele se completeaz cu un chenar format din romburi puse cap la cap, alturi de ramura de brad. Pe picioarele mesei vom descoperi aceleai motive cu brduul sau ramura de brad. Masa cu scrie e prezent i azi n interioarele caselor de pe Valea Someului Mare, n Lpu sau n Maramure. Lada ns tinde s dispar, iar tblia e sprijinit pe picioarele aezate n cruci. Scaunul este o pies cu mare varietate de forme, realizat din lemn ntr-un mod ingenios i simplu, fiind utilizat din cele mai vechi timpuri. Vom ntlni scaune joase cu faa rotund, ptrat sau dreptunghiular, scaune lungi, scaune nalte, scaune cu sptar sau fr i au fost concepute ntrun mod ingenios i simplu. ntr-o frecven curent l gsim sub forma unui taburet cu trei picioare nfipte i mpnate ntr-un disc. Scaunul cu sptar din interiorul rnesc reprezint o influen a aezrilor oreneti. Scaunele joase legate, se pare, de tradiiile orientale continu i o anumit tradiie roman. De altfel, termenul scaun povine din latinescul scamnum, pstrndu-se n limba romn sub diferite forme: scaun, scue, scunel, iar n vestul Transilvaniei (Bihor) chiar scamn, foarte apropiat de denumirea latin. Scaunele lungi cu sptar au nlocuit bncile sau laviele cu col. Sptarul lor are un decor simplu traforat, iar motivele aparin unor ecouri trzii din stilurile europene. Scaunele nalte au fost31

introduse n casa rneasc destul de trziu, mai precis la mijlocul secolului al XIX-lea n Transilvania i Banat.13 Scaunele taburet au trei sau patru picioare n funcie de forma planeului; cea rectangular sau trapezoidal are patru picioare iar cea rotund doar trei. Din punct de vedere decorativ, cele mai reprezentative scaune cu sptar nalt sunt cele din Bihor, la care vom descoperi armonia formei, a proporiilor i a decorului. La sptarul traforat, incizat sau sculptat s-a ajuns pornind de la scaunul cu sptar plin, confecionat printr-un sistem de mbinare fr liant sau cuie de fier, stabilitatea lui structural fiind rezolvat cu ajutorul cepurilor. La varianta cu sptar scund sau normal specific subzonei Gilului din judeul Cluj, aceast parte consta dintr-o platform ptrat, pe cnd la cellalt tip sptarul nalt era, de obicei, de form dreptunghiular (zona Bihor). n toate cazurile, acest tip de scaun era susinut de patru picioare. ndeosebi n Bihor, n zona Criurilor, decorul sptarelor, decupat prin scobituri n interiorul suprafeei, dezvolt o serie de contraste ntre plin i gol care, datorit impresiei de cadene ritmate, depesc funcionalitatea acestor decupri pentru a exprima o seam de valori magice precum simboluri

13 Vezi Roswith Capesius, Mobilierul rnesc romnesc, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1974, pag. 38 - 41.

32

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

solare benefice, figuri antropomorfe, cruciforme, zoomorfe n relaie cu expresive valene decorative. Dei, n general, imaginile antropomorfe lipsesc pe piesele mari importante ale mobilierului rnesc14, totui pe sptarele scaunelor din Bihor vom descoperi imaginea unor figuri umane realizat prin aceast interesant alternan ntre plin i gol, avnd un rol utilitar dublat de cel decorativ care uneori devine preponderent. Alturi de aceste imagini inedite zicem noi vom descoperi motivul solar figurat ca rozet, romb sau cerc concentric, precum i spirala, meandrele i motivul bradului. Lada de zestre, de rspndire general n arta popular european, s-a meninut pn azi n multe din casele rneti ca o pies esenial a mobilierului. Lucrat n numeroase centre de ldari, aceast pies folosete n primul rnd lemnul de fag sub forma scndurilor cioplite cu barda i mbinndu-se ntr-un sistem de uluci. n tehnica amintit au fost cioplite i primele lzi de zestre ale cror forme arhaice s-au pierdut, dar le-a rmas numele tron, probabil de la cuvntul franuzesc tronc care nseamn trunchi, aplicat unor piese de mobilier identice. Din punctul de vedere al formei se pot distinge dou tipuri de lzi: 1. Lada paralelipipedic cu capacul plat 2. Lada cu capacul construit din scnduri formnd o coam nalt, asemenea14

Vezi P. Petrescu, Georgeta Stoica, Arta popular romneasc, Editura Meridiane, Bucureti, 1981, pag. 48. 33

acoperiului cu dou ape al casei sau cu cel al unui sarcofag roman. Prima categorie a fost rspndit n toat ara n timp ce aria lzilor cu capac bombat se nscrie unei zone ce cuprinde bazinul Criurilor i centrul Transilvaniei. Asemenea piese au fost confecionate n satele de ldari Budureasa, Clea i erghi, judeul Bihor, Bulzeti, Hlmgel din ara Zrandului, Dngu, judeul Cluj, precum i n satele ungureti Rimetea, judeul Alba, Izvorul Criului i Biclat, judeul Cluj. Cele mai rspndite n locuinele populare romneti sunt lzile de zestre de la Budureasa, pentru a cror incizie meterii se folosesc de un compas de lemn i de un cuit cu vrful ntors numit horj. Lzile de tip braovenesc rspndite n partea central i sudic a Transilvaniei au suprafaa pictat. Lada de zestre reproduce n mod cert prototipuri inspirate dup sarcofagul greco-roman; cu privire la originea acestor lzi semnificative sunt urnele de pmnt ars descoperite n Creta, copiind modele cu funciuni similare ale vremii realizate n lemn. Lada de zestre dar i masa scriu a conservat intact trsturile eseniale ale prototipurilor acestor sarcofage cretane, att n privina sistemului constructiv, ct i a caracterului linear al decoraiei, abundent n elemente geometrice i figurative. Cmpul ornamental al acestora acoper ntreaga suprafa expus a piesei. Motivele de origine strveche, autohton (bradul), prefigurnd simboluri apotropaice solare precum roata i cocrla, redate sub forma unor34

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

suite de semicercuri i valuri organizate n dou sau patru registre, sunt reunite n compoziii cu valoare tradiional, transmise de-a lungul timpului, caracterizate prin simetrie i alternan. Se remarc o vioiciune ritmic trdnd micarea, att de frecvent n decorul tradiional romnesc. Dintr-o strveche practic s-au imaginat anumite procedee de asamblare i de solidarizare a prilor componente, ncheieturile n dibli sau cele n cuie de lemn, cele strnse cu pana sau prevzute cu opritori. Aezat la captul lavielor sau al patului, lada conine zestrea femeii sau pe cea a fetei de mritat. De multe ori pe lad se nal pn la tavan teancuri de scoare i esturi. n lad se mai ineau i acte, podoabe, bani sau alte obiecte de pre din gospodria ranului. Privind desenul ctorva asemenea lzi este imposibil s nu impresioneze fastuosul lor decor, precizia cu care acesta este organizat, iar n acest decor soarele este omniprezent, fiecare pies prnd mai degrab un obiect de cult dect de ntrebuinare curent. Notm n acest sens o lad din Budureasa, Bihor (reprodus la sfritul crii), o adevrat apoteoz a decorului solar. Precizia cu care semnele sunt tipizate dau uneori impresia unui adevrat scris. Este caligrafia unui alfabet, unui cod de semne al crui neles s-a pierdut. Imaginile soarelui i ale altor motive i-au pierdut cu timpul semnificaia, nu mai sunt recunoscute i adesea denumirile lor sunt cu totul35

ntmpltoare sau reflect alte stadii ale mentalitii populare, cum ar fi spre exemplu denumirea de cai dat motivului crucii frnte, sau vrtelniei cu patru brae, simbol de sorginte solar, care n cele mai vechi culturi a fost asociat cu cursa diurn a cailor ce trag carul de foc al soarelui. Mai putem aminti rotia, vrtelnia, flori rotunde, nori etc. Cercetarea domeniilor artei populare romneti n care apar semnele solare n diferitele lor modaliti de expresie plastic poate oferi tabloul concret al repertoriului acestora. Pretutindeni n arta ornamentrii se afl un numr de motive cu o semnificaie tematic similar n limitele a mai multor zone etnografice sau chiar pe teritorii mai ntinse, aa cum se ntmpl cu motivele ce simbolizeaz soarele sau arborele vieii ori zigzagul (zlua). Pe suprafaa lzii amintite vom descoperi, pe lng rozeta clasic, mici cercuri combinate n chip felurit grupate cte 5, 6 sau 7 formnd mai ales cruci, i ele semne solare, apoi cercuri concentrice, care au n jurul lor fie un alt cerc de puncte individual sculptate, fie un cerc de liniue perpendiculare. Cercurile de pe spaiul marginal sunt transformate ntr-o serie de arcuri concave, avnd aspectul unei stele i ncadrate tot ntr-un motiv solar. Felul n care sunt dispuse ornamentele face ca s se poat deslui uor simbolurile solare. Pe lng acestea, mai putem deosebi alte motive precum spirala fugtoare, realizat din Suri, meandrul i derivatele lui.36

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

Pe alte lzi vom deslui rombul curbiliniu nscris n cerc i crligul spiralic. Spirala curbilinie poate da natere unui vrtej solar, uneori cu dublu cerc interior i cu raze curbate. Marginile sunt ocupate de motive solare rectilinii, de X-uri multiple i ptrate cu laturi uor curbate. Rozeta solar de diferite tipuri este prezent ntr-o serie ntrag de lzi (lzi pentru provizii, lzi cu sptar i mai ales lzile de zestre), dar i pe podioare, blidare, cuiere. Prezent este i rozeta n form de stea cu 6 sau 12 coluri, alctuit din baghete ncruciate, nscris n cerc; centrul stelei este ocupat de o rozet-vrtej. De o mare varietate sunt rozetele combinate cu entrelacsuri sau cu motive fitomorfe, cum e frunza de brad. De altfel, frunza de brad face parte dintr-un alt motiv fundamental al ornamenticii populare i anume pomul vieii, prezent att n arealul romnesc ct i n cel european. E vorba de pomul vieii din tiparul local traco-dacic, mai precis bradul, cu o mare vechime i o larg rspndire. Bradul i ramura de brad sunt prezente n domeniul arhitecturii populare, grinzi, ui, frontoane, tencuial, apoi pe costumul tradiional i pe obiecte mici, vase pirogravate: cofe, itare, ciubere etc. Scrijelarea lui pe lemn este uoar, datorit poziiei unghiulare a ramurilor fa de trunchi. Prelucrarea lzilor de zestre este un meteug care s-a conturat n aceast zon ctre sfritul secolului al XVIII-lea, n aceeai perioad cu37

specialitatea pronunat a unei colectiviti n satele Budureasa, Vrciorog din judeul Bihor i Hma, Groeni, Clit, de pe Valea Teuzului, Arad. Ldarii din satele amintite erau n acelai timp i pricepui meteri n confecionarea unor variate piese de mobilier: paturi, lavie, blidare, furci de tors, rzboaie de esut. n exclusivitate la confecionarea lzilor se folosea numai lemn de fag. Operaiunile de prelucrare i confecionare a lzilor fr cuie erau destul de complicate: cioplitul (brdlitul), jiluitul, horjitul apoi ornamentarea. Pe noi se intereseaz n primul rnd modul cum se ornamentau precum i tipul decorului ornamental, motive, simboluri. n ornamentarea lzilor ntlnim dou tehnici: a) crestare, o operaie mai veche b) vopsirea, operaiune mai nou. Majoritatea lzilor sunt ornamentate n tehnica crestrii, inciziei. Cu excepia prii din spate a lzii, ornamentarea se face pe toat suprafaa. Gama ornamental este foarte asemntoare pentru ambele centre amintite. Motivul cel mai rspndit este rozeta cu ase petale nscrise n cerc prezent i n alte centre de ldrit din Maramure, Slaj15 sau Moldova. Frecvente sunt motivele spicul, brduul, ujerul, crucia, afinul. Motivele amintite sunt mprite pe vertical n dou grupuri dispuse simetric de ctre un motiv central. Majoritatea motivelor sunt de origine solar i n

15

E vorba de centrul de ldrit Preoteasa, judeul Slaj. 38

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

primul rnd seria de rozete, apoi cercurile, cercurile concentrice, cercurile cu stea i crucea. Culoarea se aterne ntr-un strat subire ntre spaiile dintre liniile crestate i vine s ntregeasc unitatea compoziional de ansamblu i s individualizeze fiecare cmp ornamental prin efecte proprii, cum ar fi ritmul, simetria, succesiunea i alternana. Culorile mbrac nuane nchise sau mai deschise crend o anume patin cu aer de vechime. Coloranii folosii sunt cei naturali: lutul cu oxizi metalici dar i vopsele din plante (nuc, salcie, arin). Folosirea tonurilor aprinse n vopsirea lzilor pare a fi o influen a minoritilor conlocuitoare vabi, maghiari, sai sau a meterilor care pe Valea Teuzului au lucrat sticl colorat (n spe slovaci). Sigur c n vestul Transilvaniei au existat uneori influene reciproce n arta popular a romnilor i maghiarilor, dar n cazul lzilor de zestre din Valea Teuzului sau Budureasa nu poate fi vorba de vreo asemnare nici ca morfologie a lzii nici ca ornamentaie cu lzile cu tulipan (lalea), caracteristice populaiei maghiare. Tipologia lzilor din aceast zon este cea clasic a lzilor sarcofag i a lzilor cu capacul plat, iar n privina ornamentaiei nu exist deosebiri. O pies original n acest areal este lada cu sptar care are o ornamentaie bogat att pe lad ct i pe sptar. Mai amintim ldiele pentru pstrarea podoabelor (ldue) sau a actelor, cu dimensiuni mai mici dect lada de zestre.

Barbu tefnescu a ncercat o tipologizare16 n funcie de forma capacului i a cptielor lzilor de zestre, astfel: a) Lada de zestre i capac plat, unde putem include i lzile de breasl din Oradea b) Lzi cu cptie asimetrice c) Lzi cu cptie simetrice d) Lzi cu capacul bombat circular. Din mobilierul caselor rneti mai trebuie s menionm blidarele sau podioarele pentru pstrat vase sau alte obiecte de uz casnic confecionate din lemn de fag, ornamentate prin cioplire, dltuire, crestate sau scrijelate cu motive predominant geometrice. Poliele sunt simple scnduri fixate prin cuie de lemn fie direct lng perete, deasupra uilor sau ferestrelor, fie pe grinzile tavanului, de obicei pe meter-grind. Poliele aezate deasupra ferestrelor au o margine bogat decorat n traforaj sau cresttori. Podioarele decorate cu crestturi sunt aezate n apropierea vetrei, pe peretele de lng u. n multe zone i subzone ale Transilvaniei ntlnim i azi la partea superioar a pereilor, pe sub grinzi, fixate prin cuie de lemn cuiere pentru farfurii, cancee i ulcioare. Un dulap de form deosebit este colarul fixat, aa dup cum arat i numele, ntr-un col al camerei, de obicei colul cu laviele, folosit la aezarea vaselor i a lingurilor. Pus la loc vizibil, el este nfrumuseat prin crestturi cu motive florale.16

Barbu tefnescu, op. cit., pag. 31. 40

39

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

O pies de mobilier de dat recent este dulapul pe care-l gsim n interiorul rnesc sub form de bufet. n vechea cas a ranului romn nu a existat dulapul sub form de mobil, cu excepia acelora din zonele unde influene ale naionalitilor conlocuitoare au adus aceast pies. n Transilvania sunt de semnalat denumiri de origine german coastn de la cuvntul Kasten, precum i regionalismul armar de la francezul armoir sau creden de la germanul Kredentz. Numele dolap de origine turc de unde i trage originea cuvntul dulap nseamn de fapt lemn de o anumit form, denumire folosit i azi de constructori cnd se refer la o scndur mai groas dect cea obinuit (dulapi). n interiorul casei rneti ntlnim dulapurile pentru vase confecionate din lemn de brad i care sunt specifice Transilvaniei. Forma lor este variabil; mai toate sunt nchise cu ui la partea de jos, iar deasupra au rafturi pentru farfurii i cni sau cancee. Prin form i decor, aceste dulapuri amintesc de cele frecvente n Europa central i apusean. n casele rneti lipsete dulapul pentru pstrat mbrcminte, funcia lui fiind ndeplinit mult timp de lada de zestre, despre care am vorbit mai sus. Elementele ornamentale de baz ale acestor dulapuri sunt linia dreapt i cercul din combinaia crora s-au obinut o varietate de motive decorative, conducnd la sisteme de striaii paralele orizontale i verticale. Lavia numit i lai a fost principala pies de mobilier servind pentru ezut i confecionat41

din lemn de stejar sau fag, la nceput aezat pe butuci apoi pe patru sau chiar ase picioare, cnd e vorba de lavia lung. Cu timpul apare lavia cu lad i cu sptar, iar uneori i cu dou brae laterale care l susin. n cazul acestui tip de lavi, att sptarul ct i lada prezint variate elemente decorative n tehnica traforajului i a inciziei, elemente asemntoare celor de pe lzile de zestre: rozete, cercuri, cercuri concentrice, brdui, cruci. Adugnd culoarea n diferite nuane de verde sau maron, laviele se asorteaz cu celelalte piese ale mobilierului transilvnean, n primul rnd cu patul (cu tblii) n faa cruia se aaz n mod obinuit acestea. Podiorul triunghiular este o alt form de dulap; i se spune aa deoarece are form triunghiular la cele dou baze, inferioar i superioar care sunt etane cu colul odii. Acesta este nchis cu dou ui uoare, iar nuntru are un raft median tot triunghiular. Ornamentele sunt simple, crestate sau pictate, mai recent pirogravate. Dulapul de tip bufet a fost introdus trziu, n perioada interbelic, fiind o consecin a influenei oraului. Acest tip de dulap e construit de meteri locali din scnduri mbinate prin sistemul penelor i cepurilor de lemn, iar suprafeele laterale, dar mai ales uile prezint ca elemente decorative diferite figuri geometrice alternnd cu rozete executate prin incizii cu scoaba. Tipul de bufet unguresc este de regul pictat n culori alb, rou, verde cu motive preponderent florale, avnd n centrul decorului vasul cu flori sau vasul cu flori i psri.42

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

Colarul. Aceast pies este decorat doar parial, mai precis pe ua din fa, celelalte fee sunt ascunse de unghiul peretelui. Pe un colar din lpu deosebim un decor incizat constnd ntr-o rozet central mare nscris ntr-un triplu cerc i semicercuri nchise. Marginile sunt decorate cu frunze de brad. n acest caz, operaiile de analogie i asociere au creat un decor armonios n care poziia, locul motivului principal, rozeta are rol de a evoca puterile binefctoare ale soarelui. i pe unele dulpioare sau pe lzile de zestre poziia motivelor solare capt o semnificaie magic. Vechimea mobilierului rnesc romnesc atestat att de structura arhaic a formei i a tehnicii de construcie este confirmat i de ornamentica sa, att n ce privete modalitatea de plasare, ct i a tipurilor i repertoriului de motive. Mulimea motivelor solare n ornamentica tradiional romneasc i firete i n cea a mobilierului este copleitoare i de o impresionant varietate, gsindu-i o coresponden surprinztoare n motivele solare din cultura strveche inter i extracarpatic. Repertoriul geometric al semnelor solare se continu din aceast epoc pn astzi, alturi de alte motive preponderent geometrice i geometrizante care se leag organic de nsi istoria poporului nostru.1717

Fondul ornamenticii romneti este prin excelen unul geometric i este att de puternic nct a rzbtut n forme asemntoare n arta popular romneasc. Al. Dima demonstreaz c geometrismul motivelor ornamentale romneti este de origine tracic i c, pe lng acestea, au ptruns de-a lungul timpului motive cu tematic organic. Creatorul popular continu autorul reine doar liniile eseniale ale modelului, ca urmare a aplicrii procedeului tipismului formei.18 Lucian Blaga subliniaz caracterul concret al coninutului ornamenticii populare, remarcnd caracterul predominant liniar, static, discret al acesteia.19 Cuierul. Aa cum artam n alt parte a lucrrii, ptratele i romburile au fost nelese ca semne solare cvadratizate, elemente prezente pe unele cuiere din zona Albei, pe valea Arieului i a Abrudului. Patrulaterele i romburile sunt tiate de linii diagonale i n sectoarele formate sunt nscrise cercuri mici. n cercuri apar scrijelate ramuri de brad i X-uri multiple. Marginile cuierelor sunt conturate cu funii (torsade) scrijelate sau n relief i cu dini de lup. Pe scndura de la perete a cuierului apar ornamente simple de cruci care alterneaz cu X-uri i nelipsitele crlige.18

A se vedea i V. Vasilescu, op. cit., 1995, pag. 56 58. 43

19

Al. Dima, Arta popular i relaiile ei, Bucureti, 1971, pag. 34 46. Lucian Blaga, op. cit., 1945, pag. 269 280. 44

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

Noile nevoi estetice schimb ns cmpul ornamental, simetria motivelor geometrice, consecvena formal nlocuindu-le cu un caracter plastic figurat n care predomin fantezia, jocul liber, variaia componentelor structurale, desenul liber etc. Pe cuierele pictate, alturi de puine ornamente arhaice, apar ornamente de tranziie, ornamente noi dar i reprezentri fitomorfe: flori, frunze, trandafiri, precum i arborele vieii, frunza de brad; ultima este considerat de specialiti i ca simbol arhaic al brbiei. Aadar, n ornamentica mobilierului rnesc ncepnd cu secolul al XX-lea, desenul liber, motivele negeometrice noi dein un rol tot mai important, ndeosebi din clasa celor de inspiraie fitomorf. Evoluia ornamenticii de la tratarea geometric la cea liber desenat sau negeometric, mbogit secol dup secol cu noi elemente, motive i compoziii s-a desfurat paralel cu trecerea de la piese de mobilier simple, cumulnd funcii diferite, spre piese specializate cu funcii distincte. Spre exemplu, poliele simple fixate pe perete, cunoscute nc din Evul Mediu, au fost nlocuite cu polia cu mai multe rafturi, iar n sudul Transilvaniei polia apare ca substitut al niei. Blidarele deschise au evoluat spre blidareledulap, nchise n partea de jos, care susin dulapuri deschise cu rafturi (zona Nsud). i evoluia planului cromatic a avut de-a lungul timpului un45

ritm diferit, lent n decursul istoriei meteugului i accelerat pn la exploziv n secolul al XX-lea. Spirala dialectic de la neologic la norm a vdit n acest secol mai multe etape de evoluie structurndu-se azi n noi raporturi, ele nsele specifice ariilor de provenien, diferite ns de cele considerate clasice. Rezult de aici marele cmp de libertate oferit de nivelul cromaticii, mai ales n privina jocului i bogiei nuanelor. Considerm relevant minuiozitatea i diversitatea de tratare a motivelor antropomorfe, avimorfe sau animaliere, pe care-l explicm prin nevoia de joc i individualizare. Aa, de pild, pe un cuier din Maramure, imaginea omului, motiv central, este asociat cu cea a simbolului solar reprezentat n acest caz de o rozet clasic avnd ase roze nscrise ntr-un dublu cerc haurat. Pe un alt cuier din Drgu (Fgra) se reia aceeai imagine a omului alturi de cal folosind ns o alt tehnic, cea a picturii, permind meterului o abordare liber, cu o mare siguran a alegerii volumelor.

46

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

III. Ornamentica mobilierului rnesc i simbolistica sa1. Consideraii generaleOrnamentica este disciplina ce studiaz geneza, structura, funcia, stilul, valoarea i mesajul sistemelor de elemente decorative populare sau culte elaborate de-a lungul istoriei de fiecare popor. Principalele elemente de inspiraie ale ornamenticii populare sunt cele ce reflect realitatea nconjurtoare: soarele, luna, stelele, plantele i animalele din jur, uneltele folosite zi de zi, omul sau elementele anatomice ale sale. Ornamentica popular exprim o mare bogie de sentimente i un deosebit gust artistic al ranului. Structura decorativ a ornamenticii populare cuprinde: elemente, motive i compoziii ornamentale. Legat n mod organic de obiectele pe care le mpodobete prin caracterul su predominant funcional, decorul n arta popular i are o problematic special. Studierea lui poate aduce uneori lumin n probleme ce par ndeprtate de considerarea valorilor estetice. El nchide nu numai sensurile nelegerii frumosului, ci i pe cele ale rosturilor istorice i sociale ce au prezidat la naterea i evoluia lui. Decorul are nscrise n el o mulime de informaii ce se ofer privitorului sau cercettorului n forme adesea criptice, greu de47

descifrat. Citirea lor necesit un oarecare efort i o cunoatere a tuturor semnelor similare sau corespunztoare din diferite arii de cultur. Ornamentica n arta popular este o uria i n parte nedescifrat carte nescris, dar alctuit din semne ordonate dup reguli de o vechime imemorial i totui nou.20 Structura i ornamentica mobilierului rnesc sunt unitare pe ntreg teritoriul locuit de romni. Aceast unitate nu exclude o mare varietate de forme constructive i ornamentale i n acelai timp ofer specialistului posibilitatea de studiere a evoluiei unor categorii arhaice, pstrate la noi datorit n primul rnd continuitii de via istoric din timpuri ndeprtate, iar pstrarea unor forme de mobilier perfect cristalizate este determinat de modul de via prin esen sedentar al poporului romn. Trstura principal a ornamenticii artei populare romneti o constituie geometrismul cu rdcini adnci n tradiia autohton. n cadrul acestui geometrism prin compoziii de figuri sau reduceri de forme schematice, prin reprezentri cu caracter simbolic, stilizri ale unor elemente reale, desfurate ritmic prin alternan i repetare, se desfoar ntreaga gam a elementelor, motivelor i compoziiilor ornamentale. Acest fenomen e specific ntregului mobilier rnesc din Romnia i nu numai. Tehnicile de ornamentare sunt n strns corelaie cu esena lemnoas, forma, dimensiunile20

Paul Petrescu, Motive decorative celebre, Bucureti, 1971, pag. 31 35. 48

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

i destinaia piesei, cu locul de amplasare a cmpurilor ornamentale. Cele mai des utilizate tehnici de ornamentare n cazul pieselor romneti de mobilier sunt: crestarea, traforarea, incizia, sculptura, strunjirea i mai rar pictarea sau vopsirea. Crestarea are dou variante: crestarea cu cuitul i crestarea cu horjul numit n unele pri pistol21. Locul de dispunere al ornamentelor difer de la o pies la alta, respectnd ns criterii de dispunere a decorului pentru fiecare tip de mobilier. De pild, n cazul lavielor, se decoreaz sptarele, tbliile din fa, n cazul meselor picioarele i lada de sub tblie, n cazul paturilor cptiele, iar n cazul lzilor de zestre toate suprafeele exterioare etc. O trstur de baz a dispunerii decorului este faptul c se ornamenteaz suprafeele cele mai vizibile, avndu-se n vedere ca prin ornamentare s nu se aduc prejudicii funcionalitii. Exist anumite cmpuri ornamentale pe care se utilizeaz anumite motive. Astfel pentru lzile de zestre picioarele i capetele au ornamente liniare, pe cnd faa i capacul, ornamente pe baza cercului. Motivele fitomorfe liber desenate apar pe laviele i lzile maghiare, cele mai frecvente fiind laleaua, trandafirul, crizantema. Structurarea ornamentelor se poate face dup criterii morfologice, sintactice i semantice, dar i dup coninutul motivelor:

a) Ornamentele abstracte rezult din stilizarea prin reducere a semnificaiei originare a unor elemente realiste nconjurtoare. Cele mai vechi i mai simple elemente ornamentale ale acestei categorii sunt punctul i linia din care se obin compoziii ornamentale prin combinarea lor. b) Ornamentele concrete pot fi fiziomorfe, skeomorfe i sociale. Cele fiziomorfe reprezentnd lucruri sau fiine existente n natur se difereniaz n: - Ornamentele cosmomorfe ilustrnd corpuri i fenomene cereti (soare, stele), succesiunea anotimpurilor (vrtelnia) n diverse compoziii ornamentale. - Ornamentele geomorfe sau toponimice (clia ocolit, poteca, valul, prul) care se leag i de filosofia stilului a lui Lucian Blaga cu referire la spaiul mioritic22, orizontul spaial romnesc ondulat cu alternana deal-vale ce implic un mers ritmic de sui i cobor. Acest spaiu e prezent n ornamentica mobilierului ntr-o suit de reprezentri ale cii ocolite, zigzaguri, linia ondulat, linia frnt etc. - Ornamentele fitomorfe ce ilustreaz lumea vegetal (flori, frunze, fructe, ramuri) - Ornamentele zoomorfe ce redau lumea faunei specifice spaiului romnesc (calul, coarnele berbecului, cinele (brnee), petele, racii, psri, fluturi, cerb etc.)

21

Barbu tefnescu, op. cit., pag. 19. 49

22

Lucian Blaga, op. cit., pag. 269 286. 50

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

- Ornamentele antropomorfe (cele mai vechi n arta tradiional romneasc) apar stilizate (ochiul, femei perechi, mna, calul i clreul, ppui) - Ornamentele skeomorfe (skeos = unealt) reprezint obiecte casnice, unelte, mijloace de transport (crlige, zlue, ciutura, furca, plugul, grebla, carul) - Ornamentele sociale reprezint aspecte ale comunitii steti (sfditele, hora rneasc, nsureii, mireasa). Ornamentele sociale sunt n general de factur geometric. Motivul sfditele oglindete poziia a dou femei certate, una opus celeilalte. Se obine n forma cea mai simpl i anume din lungimea a dou dintre braele laterale ale furcii, care se prezint astfel sub forma a dou unghiuri opuse. Prin caracterele sale morfologice i structurale, ca i prin accepiunea lor semantic, sfditele sunt alctuite dintr-o pereche de elemente ornamentale. Acest motiv decorativ este de obicei completat de liniue accesorii perpendiculare pe cele principale. El este nelipsit din ornamentica tradiional romneasc de pe ntreg cuprinsul rii i semnificativ pentru fenomenul de unitate etnocultural i artistic popular; poart aceeai denumire, doar cu diferenieri dialectale de exprimare. n toate cazurile, motivul este redat exclusiv n stil geometric. Pe lng furca elementar indicat mai sus, dou unghiuri egale, cu una din laturi ndreptat n sens opus, sfditele apar sub forma a dou litere F dispuse opus, cu dou sau trei brae.51

Adeseori acestea sunt alese ori cusute n combinaii de efect: sfditele cu ciutur, sfdite cu furc i crlig, sfdite cu jumti de ciutur etc. c) Ornamentele simbolice reflect obiceiuri i credine populare: simbolul fertilitii, brduul, simbolul brbiei (falusul), arborele vieii, arpele, trifoi cu patru foi. e) Alturi de acestea mai amintim simbolurile religioase (prescuri, pristornice, sfenice, cruci).

2. Ornamentica mobilierului pictatn cadrul etnocultural transilvnean apare corelaia funcional i estetic ntre ornamentaie i cromatic, legtura culorii cu forma decorativ, un rafinament propriu fiecrui popor n dozarea culorii. Mobilierul pictat este specific, aa cum se tie, popoarelor germanice i celor fino-ugrice cu care locuitorii din Transilvania au avut permanente relaii. Tratarea negeometric a ornamentelor deine o preponderen evident n cadrul ornamenticii sailor i ungurilor din arealul transilvnean. Comparnd ornamentica popular romneasc i cea a altor etnii de la noi, constatm c primei i este caracteristic tratarea liniar, geometric i stilizat, pe cnd ornamentica sseasc i maghiar se caracterizeaz prin tendina de a folosi o ornamentic naturalist, cu linii rotunjite, nestilizate, cu decoruri vegetale n care predomin laleaua, apoi trandafiri, garoafe,52

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

ciorchini de struguri, vrejuri de vie, crcei, figuri umane, reprezentri sociale, scene de familie, scene biblice, variante ale crucii.23 De multe ori unele motive geometrice au evoluat spre floare, cum este cazul roii solare numit floare. n cadrul ornamenticii tradiionale a mobilierului rnesc romnesc au ptruns motive ale etniilor conlocuitoare, tratarea negeometric a motivelor deinnd o preponderen evident. n multe cazuri, consemnm tratarea mixt a cmpului ornamental, dar i n aceste cazuri accentul e pus pe componenta negeometric a acestuia. Se remarc n semantica reprezentrilor artistice ornamente abstracte, abstractizate, linii simple, paralele sau ntretiate, unghiuri, arabescuri ritmice i aritmice, patrulatere simple ori romburi, dar mai ales decoruri vegetale: trandafiri, garoafe, struguri, frunze, vrejuri. E curios c motivul lalelei, att de frecvent n cmpul ornamental al mobilierului maghiar i ssesc, e foarte rar n cel romnesc, iar culorile sunt mai potolite, mai nchise: albastrul nchis, bleumarin pn la negru, roul nchis pn la viiniu sau cafeniu. Pe lzile de zestre pictate culorile capt o patin mai rece. De multe ori n cmpul ornamental romnesc pictat alterneaz spaii colorate, decorate cu cele ale lemnului n

23

Vezi R. Capesius, op. cit., pag 32 - 36. 53

culorile sale naturale, nlturnd astfel acel horror vacui specific creaiei artistice a altor popoare. Spaiile neornamentale au aceeai valoare ca aceea a funciei albului n cromatica decorativ. Pe o comod cu trei sertare, mobilier de influen sseasc din zona Trnavei Mari (Rupea), fondul nu este vopsit ci lsat n culoare natural, peste care sau aplicat motive fitomorfe: trandafiri n canceu, maci i margarete. Menionm c aezarea motivelor florale este asimetric n condiiile ornamenticii liber desenate, realizndu-se astfel ornamente omogene n arta popular romneasc de un remarcabil sim al msurii izvorte dintr-o matrice sau vatr stilistic strin tradiiei romneti, dar nu fondului indoeuropean. La romni n redarea ornamentelor fitomorfe, pe lng reprezentrile stilizate pn la esen, specifice mobilierului sculptat, zgriat sau incizat, vom gsi i o redare figurativ mai apropiat de cea ntlnit n natur sau o asociere n cuprinsul aceleiai compoziii de reprezentri geometrice cu cele liber desenate, modalitate specific pieselor de mobilier pictat. Astfel, pe uile unor dulapuri, piese de influen oreneasc, vom descoperi pe lng motivele geometrizante de pe chenarul modelului i pe cel al pomului vieii alctuit dintr-o cup din care se rsfrng ghirlande de flori de trandafiri, iar n partea superioar a uilor o cunun din flori geometrizante. E o compoziie fitomorf i simbolic geometrizant.54

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

Pe o lad de zestre pictat de pe valea Sluei, Bistria-Nsud, datat 1870 compoziia, destul de simpl de altfel, mbin elemente fitomorfe de flori cu corola rotund, de cert inspiraie solar, transpuse geometric cu motive astrale de tipul stelelor n succesiune i n grup. Pe ambele capete ale lzii apare arborele vieii transpus liber, compus din aceleai tipuri de flori cu boboci i frunze pe un fond cafeniu nchis. Pe un blidar lung din aceeai zon pe care se aaz blide, cancee (bocau), icoane vom deosebi un cmp ornamental pictat alctuit din pupi ori ruji, mai precis nite sfere de obicei de culoare roie, ncadrate de linii paralele i dini de lup de culori nchise, cu precdere negru. Cercetat din perspectiva formrii i dezvoltrii etnico-istorice i a rspndirii spaiale, mobilierul rnesc romnesc ofer posibilitatea descifrrii formelor i motivelor de tradiie strveche specifice creaiei romneti i valori culturale aparinnd altor etnii cu care poporul romn s-a aflat ntr-un permanent dialog. Identitatea condiiilor de habitat a generat similitudini de structur, form i mai ales decor, realizndu-se un proces profund i subtil de interferri, influene i asimilri reciproce ce a dus la un mobilier original romnesc pictat. Pe de alt parte, treptat, alturi sau n locul decorului geometric reprezentrile solare, fitomorfe, zoomorfe, simbolice primesc o form negeometric, conducnd la forme negeometrice, mai aproape de sursele imediate de inspiraie cum ar fi i motivele55

skeomorfe. Trecerea la ornamentele pictate pe unele piese de mobilier s-a fcut n mod treptat, utilizndu-se att tehnica inciziei, a scrijelrii ct i a picturii. Pe un dulap scund din Racovia, judeul Sibiu, cmpul ornamental este decorat cu rozete incizate i colorate. Pe suprafaa celor dou ui, n centru, dou rozete nscrise n cercuri concentrice i nconjurate de semicercuri sunt colorate cu rou i verde. Fondul i restul ornamentelor de pe marginea dulpiorului nu sunt vopsite ci se nscriu n culoarea natural a lemnului.

3. Motive, semne i simboluri n ornamentica mobilierului rnesc din TransilvaniaCu scurgerea timpului, att cutumele ct i simbolurile au mbrcat forme i variante multiple, semnificaiile coninutului rmnnd neschimbate, fr ca esenialul s fie alterat. Prezena tuturor simbolurilor n arta lemnritului, n spe n cea a mobilierului a ntregului spaiu carpatic constituie o dovad de larg interes deoarece aceasta presupune c multe grupuri sedentare rspndite n acest areal aveau aceeai credin, aceleai legi de convenie. Cu att mai vrtos n Transilvania cmpul ornamental, motivele i simbolurile amintite se nscriu n arealul carpatic general, dovad a unei uniti de gndire, credin i cultur. Vom analiza cteva asemenea motive, simboluri i semne ce aparin ornamenticii mobilierului rnesc i nu numai.56

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

Coloana Surse arheologice mrturisesc c semnul coloanei pornete din paleolitic, ajungnd pn n neolitic unde este investit cu noi semnificaii. Poziia i planul coloanei alterneaz n diferite epoci, dup cerine riguros stabilite, cu rdcini n magie i religie. Verticalitatea este specificul acestui semn, simboliznd tendina spre nlimi care a obsedat omul n evoluia sa. Verticalitatea coloanei a fost imaginat ca avnd doi poli opui i ca poziie n spaiu i ca spiritualitate. Un pol de plecare situat n lumea subpmntean sau aici pe pmnt, n el concentrndu-se forele malefice i un pol situat n lumea cealalt spre care se desfoar ntregul urcu al coloanei i care reprezint forele benefice.24 De la coloan s-a ajuns la Axis mundi, simbol comentat pe larg de Mircea Eliade25, ce reprezint centrul pmntului, al puterii divine, spaiu magic prin excelen ascendent. Mai exist i un alt semn ce evolueaz paralel cu semnul coloanei, avnd o ncrctur semantic apropiat de aceasta i anume scria, ce apare printre semnele incizate pe lzi sau lavie i este format din dou paralele unite la intervale mici. Coloana investit spiritual cu puteri divine leag cele trei niveluri ale Cosmosului, avnd rol prioritar24 25

n repertoriul motivelor ornamentica romneasc.

i

simbolurilor

din

Unghiul Acest motiv numit i cpriorul sau V-ul ntruchipeaz viaa i ndestularea, noiunea luat la superlativ. Unghiurile pot fi alturate, opuse la vrf realiznd segmentul de coloan, sau semnele pot fi repetate n grup cu laturi paralele, realiznd combinaii dictate de transmiterea mesajului. Principalul simbol ce a derivat din semnul unghiului a fost acela al zeiei-pasre apoi doar al psrii. Mai trziu a aprut un alt element, irul de unghiuri umplute sau haurate, crendu-se un flanc de triunghiuri, apoi compoziii din grupe de cte trei unghiuri cu laturi paralele. Aceast creaie subliniaz multiplul de trei, semn magic frecvent n ornamentica romneasc. Semnul cuprinde cele trei aspecte ale existenei umane: naterea, viaa i moartea i poate fi semnalat pe obiectele oferite drept ofrand dar i pe articole de vestimantaie sau pe piese de mobilier (mese, lzi de zestre, cuiere, blidare). Rombul Este legat direct de simbolul fertilitii solului. Primele atestri documentare indic semnul sacru haurat cu linii paralele, orizontale sau perpendicular aezate pe unghiurile obtuze. Romburile circumscrise cu spaiul dintre linii ncrcat de puncte simbolizeaz superlativul, bogia, fertilitatea, crend ns un cmp58

Vezi i V. Vasilescu, Semnele cerului, Bucureti, 1995, pag. 49. Mircea Eliade, De la Zalmoxis la Gengis-han, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1980. 57

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

ornamental cu efecte deosebite. Rombul, mprit n patru pri egale prin dou segmente ce cad perpendicular pe laturile acestuia obinndu-se astfel patru figuri egale, constituie un element grafic important. Rombul luat simplu mbrac prin incizii multe obiecte ceramice precum i variate piese de mobilier i este un simbol solar. Semnele gemene Prin perechi de segmente de dreapt au fost reprezentate dualitatea i multiplul. Dualitatea se reprezint prin dou segmente care creteau ca lungime, n raport cu alte segmente perechi, iar multiplul prin repetarea perechilor. Grupul de trei linii sugereaz totalitatea i abundena, sursa tripl. V. Vasilescu analizeaz o inscripie foarte veche, grupat n coloane de linii paralele i ajunge la un mesaj ce se refer la expresia belug, belug, pentru toi mari i mici26. Cercul Este simbol universal confundat cu oul i asociat ideii de creaie primordial, de cosmogonie. Cercul e i simbol al regenerrii, al micrii venice pe o traiectorie perfect, fr variaii, care nu are nici nceput nici sfrit. Cercurile concentrice reprezint gradele fiinei n ierarhiile create. Pentru a sublinia multiplul n cadrul simbolisticii cercului se incizeaz pe mobilier rozete din cercuri26

concentrice cu punct n centru, cu cercuri n descretere pn la miniaturizare sau cercul este haurat cu grup oblic de linii paralele. Cercul privit ca un punct fix ine de perfeciune. Oamenii desenau cercul prin jocul horei btnd pmntul cu tlpile picioarelor.27 Simbolul cercului precum i alte simboluri circulare in, evident, de cultul solar. Rspndirea semnelor solare pe ntreg teritoriul romnesc, ntr-o mare varietate de forme geometrice i, mai ales, n aproape toate domeniile artei populare, se explic prin continuitatea acestui strvechi fond de reprezentri solare tradiionale. Semnele solare sunt aezate n anume locuri bine precizate, n arhitectur, n costum, pe unelte, avnd rolul de a invoca puterile binefctoare i aprtoare. Cununa, roata, coroana, colacul, rozeta sunt simboluri solare legate unele de altele, fiind asociate de multe ori cu crucea. Alte simboluri solare regsim n modelele ornamentale n form de cercuri i rozete, pe stlpi de pridvor, pe pori dar i stogurile de gru, clile de fn, ariile de treierat etc. n interiorul caselor rneti semnele solare sunt omniprezente pe numeroase categorii de obiecte, ncepnd cu grinda principal denumit n Transilvania meter-grind, care trece prin mijlocul ncperilor, este marcat cu semne solare, rozete, romburi, patrate haurate, X-urile ncadrateN. Dunre, Ornamentaia tradiional comparat, Bucureti, 1979, pag. 57. 6027

Vezi V. Vasilescu, op. cit., pag. 56.

59

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

de numele proprietarului i anul construciei. Mobilierul ofer un larg cmp de desfurare semnelor solare. Lzile de zestre din nord-vestul Transilvaniei, dulapurile, cuierele, mesele sunt literalmente acoperite de cercuri, rozete, romburi n diferite combinaii ornamentale de efect datorit i variaiei tonurilor rocate, galbene, maronii ale lemnului de paltin, brad sau fag. Striaiile de pe marginea lzii sau de pe picioare redau motive solare de linii paralele i unghiuri nscrise uneori n cercuri concentrice. Scaunele au sptarul fasonat n form de roat, iar pe scriele meselor din Bihor vom descoperi roata mare, precum i un strvechi motiv solar alctuit din dou perechi de capete de cai stilizate ntr-o micare spiraloid. Pe lzile de zestre gsim semnele solare ce fac parte din categoria motivelor rectilinii nchise pe baza rombului sau deschise pe baza meandrului simplu sau dublu. De altfel pn azi n Transilvania n arta popular rombul este numit roat, mai ales n esturi. n sudul Transilvaniei un covor n romburi (Avrig) se numete scoar n roate. Pe furcile de tors exist incizii sau tieturi ajurate, cercuri, roi, cruci, meandre. n Mrginimea Sibiului sunt furci cu reprezentri ale rozetei cu ase brae, nsoit de imaginea crucii nscris n ptrat. Cucele de ap din Hunedoara sau Alba, cioplite dintr-o singur bucat de lemn de paltin, poart ca semne cercul tiat n patru (soarele n ipostaza celor patru anotimpuri, ptratele), volute afrontate grupate cte dou sub forma coarnelor berbecului.61

Tot pe mobilierul din Transilvania (faete, picioare, margini) ntlnim vechi motive solare cristalizate i stilizate n repertoriul romnesc al semnelor i al termenilor greu de recunoscut precum zlua, vrtelnia, roata, coarnele berbecului, cai etc., prezente n Transilvania, teritoriu care reprezint cultura veche a spaiului dacic romanizat. Vrtelnia cu patru brae este simbolul soarelui care n cele mai vechi culturi ale omenirii a fost asociat cu cursa cailor ce trag pe cer carul de foc al Soarelui (Zeul luminii)28. De aici provine i motivul cailor ca simbol solar, prezent n balade i colinde alturi de junele su Ft-Frumos. Crucea, simbol solar ce precede cu mult vreme cretinismul, gsindu-se n diferite forme pe obiecte strvechi ncepnd cu cultura Orientului, a Egiptului, a Greciei Antice etc., s-a impus ca simbol cretin i la romni e prezent pe turlele bisericilor, pe morminte, la rscruci de drumuri (troie). Pe lng valoarea simbolic, crucea ndeplinete funcii practice n structura oricrei construcii, situat fiind n punctele principale ale acesteia. n Transilvania clile de gru sunt numite cruci datorit modului n care sunt cldite pe cmp cu spicele spre interior n form de cruce. E greu s credem c omul a aranjat astfel snopii de gru doar dup apariia Cretinismului. De asemenea28

Vezi A. Bodiu, Convergena universaliilor, Editura Limes, ClujNapoca, 2000, pag. 113. 62

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

cununile de gru mpletite la sfritul seceriului sunt numite cruci, iar n mpletitura colacului de Crciun semnul crucii se ncadreaz ca un motiv solar. Aadar, nu ne mai mir prezena ei i pe piesele de mobilier precum lzi, dulapuri, mese, colare. Alturi de rozet, apare i motivul S, a crui frecven n arta de pe teritoriul rii noastre este cunoscut din timpuri strvechi. Combinaiile sale sunt de asemenea multiple; el poate fi ntlnit fie izolat, fie ntr-o serie de perechi afrontate ori suprapuse. Uneori S-ul apare intercalat altor motive de alt natur, formnd un nou decor ornamental. Semnificaia acestui ornament este discutabil, dar relaia lui cu reprezentrile solare este indubitabil. Despre vrtej se spune c are n simplitatea sa o extraordinar expresie a micrii, lucru constatat i n arta noastr, unde acest motiv este foarte frecvent. Simbolul general al soarelui este cercul tiat de cruce, alturi de care mai pot aprea discuri, romburi, rozete. Semne solare nsoesc i reprezentrile calului care se leag ns i de ap. Relaia se face prin credina strveche c discul solar purtat pe car e tras de cai n timpul zilei, iar noaptea continu drumul sub ap. Spturile arheologice din ara noastr ofer un material bogat n problema ornamenticii populare. Litera S simpl sau mbucat executat n tehnica inciziei este frecvent n cultura Boian, iar n cultura Tangm63

(lng Bucureti) s-au descoperit figuri incizate, forme curbilinii a unui S, ct i o spiral rectangular prefigurnd cele dou modaliti fundamentale de reprezentare a motivelor geometrice n arta popular, motivele liniare drepte i curbe care, combinate, pot crea spirale curbilinii sau vrtejuri. Spirala circular Este numit i serpentiform i descinde din paleolitic; ea a dinuit pretutindeni n contiina oamenilor pentru c prin ea pulseaz energia micrii universale. E ntlnit n regnul vegetal (via de vie, zorelele) i n cel animal (melcul, scoicile) i evoc o stare, o evoluie a unei stri i anume una benefic. Spirala a fost nscris de micarea roii olarului, e prezent pe obiectele de cult, pe toiagul destinat sufletelor celor mori. Ea simbolizeaz echilibrul micrii, energia regenerativ. Spirala dubl cu o volut cuprins ntr-o alt volut semnific cele dou sensuri ale micrii: naterea i moartea, indicnd aciunea n sens invers a aceleiai fore. Acest motiv abund n ceramica culturii Cucuteni i e prezent n ceramica de Leheceni (Bihor), Turda i Tihu (Slaj). Pe piesele de mobilier apare spirala simpl cu denumirea de vrtej pe cuiere i colare sau pe polie (Maramure, Bihor). Rozetele solare i spiralele circulare construite din interferenele mai multor cercuri au ntre ele cruci, cercuri i chiar imagini antropomorfe. Un asemenea cmp ornamental apare pe un blidar din zona Nsud.64

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

Exist apoi o serie de cuce din zona Pdurenilor din judeul Hunedoara care au ncrestate spirale circulare, stiliznd probabil un arpe. Spirala unghiular Este o variant a spiralei circulare sau cu volute circulare. Aceast spiral n unghi, simpl, cu nfurare n sensul invers mersului acelor de ceasornic simbolizeaz solul, pmntul n adncul cruia omul e cuprins de un vrtej tenebros, n clocotul volutelor unghiulare29. Pomul vieii Acest motiv mai este numit arborele vieii i e prezent n mai multe mitologii ntre care i cea biblic, iar ca imagine plastic se ntlnete n variate forme n arta multor popoare din Europa i Asia. Mitologic, acest arbore ntruchipeaz visul omului, cel al tinereii fr btrnee i al vieii fr de moarte. Acest mit se nfieaz oarecum constant, e vorba n esen de un copac ale crui fructe sau a crui sev sunt elixire ale vieii. n coroana lui stau psri sau animale nfricotoare ce pzesc aceste fructe. n jurul acestei imagini s-au brodat o serie de basme, legende i poveti. n folclorul romnesc pomul vieii se confund cu mrul care rodete mere de aur din basmul Prslea cel voinic i merele de aur. n arta popular european, pomul vieii mpodobete obiecte de diferite genuri, printre care i piese de29

V. Vasilescu, op. cit., pag. 78. 65

mobilier. Pe un dulpior pictat din Karlsbad lucrat n 1850 apare un vas cu flori ncadrat de o pereche de logodnici. Pe o lad elveian (1776) apare o tuf mare cu poame i psri. Uneori florile din buchet sunt nlocuite cu rozete. Aceste motive ornamentale s-au perpetuat n arta mobilierului pictat al sailor i ungurilor din Transilvania. Un rol important n acest context l-a avut i religia catolic ce a perpetuat motivul sub forma crinului i al lalelei. Pe teritoriul romnesc inclusiv pe cel transilvnean se ntlnesc din epoci diferite trei tipare plastice ale pomului vieii: cel elenistic mai ales n sudul rii, cel iranian n Moldova, i n Transilvania i cel traco-dacic cu o rspndire general. Tiparul elenistic prezint o geometrizare vdit a arborelui, a tufei sau a florilor i a psrilor. La unele variante vasul este foarte mic, aproape disprut sub buchetul bogat al florii. Tiparul iranian se compune dintr-un copac cu coroana destul de mare i cu rdcina ngroat ca un triunghi simboliznd izvorul. Lateral copacul e pzit de psri, animale sau figuri antropomorfe. Ca simbol strvechi, originea lui e plasat n Persia. Acest tipar apare cu o frecven sporit n Moldova secolului al XIX-lea. n Transilvania tiparul iranian e prezent pictural att pe mobilierul romnesc ct i pe cel ssesc sau unguresc. Tiparul traco-dac a cptat o rspndire general. El reprezint un brad cu sau fr rdcin sau chiar o ramur de brad. Datorit vechimii sale, psrile nsoitoare lipsesc. Bradul66

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

figureaz, aadar, singur, fr nici un element ajuttor. n domeniul arhitecturii populare, a decorrii lemnului, a pieselor de mobilier, motivul bradului este folosit frecvent datorit uurinei scrijelrii i a poziiei unghiulare a ramurilor fa de trunchi. ntre piesele de mobilier, este semnificativ apariia bradului pe lada de zestre, aa cum este n prezent ca pom al nunii, mpodobit i pus la poart sau pe cas. Aadar motivul bradului i are locul lui pe piesa de mobilier legat de actul nunii: aa cum pe lzile de zestre de pe coastele Adriaticii (Grecia) apare chiparosul, corespondentul meridional al bradului i care credem c reprezint i el imaginea autohton a pomului vieii din aceast parte a Europei.30 Pe lzile din Transilvania bradul este figurat adesea pe picioarele din fa sub forma unor scurte ramuri paralele colorate n dou tonuri apropiate de brun. La Budureasa, centru de ldari din Bihor, bradul este scrijelit pe faa lzii n dou feluri: ca pom singur nchis ntr-un cartu i n combinaie cu rozeta, simbol solar. n aceast zon terminologia popular cunoate multe expresii derivate din brad: brdoi, brdu, brad mic, brad n steau etc. n categoria unor unelte sau obiecte din lemn de brad (podioare, colare, cofe, furci de tors) decorate prin tehnica pirogravrii (ara Moilor, Valea Arieului), vom distinge imagini uor de30

realizat a ramurii sau frunzei de brad, formnd un decor simplu dar de efect. i n tehnica crestturilor sau inciziilor este realizat bradul. Pe cucele din Pdureni, judeul Hunedoara, confecionate dintr-o singur bucat de lemn, motivul bradului intr n compoziia cmpului ornamental, alturi de alte motive precum crucea sau rozeta. E de subliniat faptul c n multe asemenea cazuri fenomenul de sincretism se manifest plenar: bradul ca simbol dendrolatric se combin cu crucea, simbol cretin. Bradul se vede i pe unele obiecte sseti din Transilvania: lzi, colare, lavie.31 Pomul vieii i vasul cu flori E greu de fcut o distincie clar ntre imaginea pomului vieii i cea a unui vas cu flori cu care s-a confundat adesea, datorit poziiei verticale i a asemnrii arborelui stilizat sau nu cu imaginea unei flori ntr-un vas sau n ghiveci. De multe ori e vizibil imaginea vasului cu flori ca imagine realist i vasul cu flori simbol deprtat dar legat de vechea reprezentare a pomului vieii. O alt categorie a vasului cu flori este caracterizat de un schematism avansat neavnd nimic cu realitatea n care tratarea abstract a vasului cu flori se apropie mai mult de ideea de semn. E probabil s fie i o preluare a unor motive de circulaie oriental sau occidental aflate odat ntr-un context inteligibil n cadrul reprezentriiA se vedea i R. Capesius, Das sieben brgischschsiche Bauernhaus, Bucureti, 1977.31

A se vedea i A. Haberlandt, Volkskunst der Balkanlnder, Wien,

1919, pag. 62.

67

68

Ornamentica mobilierului rnesc romnesc din Transilvania

Aurel Bodiu

pomului vieii i care au trecut n patrimoniul artei noastre populare departe de nelesul lor original. Tratarea abstract a imaginii vasului cu flori realizat prin cteva linii sumare apare pe lzile de zestre din sudul Transilvaniei. Pe alte lzi se vd figurate crucea i ramura de brad, mbinare ce ne duce cu gndul la acel sincretism amintit mai nainte i care face ca semnificaia vasului cu flori ca pom al vieii s fie cu att mai clar cu ct e vorba de lzi de zestre. n tratarea oriental a pomului vieii se disting dou caracteristici: folosirea garoafei stilizate i dispunerea ei ntr-un buchet de cinci buci. Pe mobilele pictate sseti i ungureti vom ntlni o asemenea imagine ncadrat fie de coloane, fie de arcade sau cununi de flori. Imagini ale vasului cu flori apar pe porile de lemn romneti din Slaj (Fildul de Sus), pe tergarele din zona Nsud sau pe unele case din judeul Bihor. Prestigiul motivului pomului vieii a fcut ca acesta s ptrund adnc n plastica european cult i popular. Vechimea mitului legat de dentrolatrie ne ndreptete s ne ntrebm dac nu cumva nainte de ptrunderea acestui motiv, nevoia de exprimare plastic a credinelor populare nu i-a gsit o expresie proprie care s fie a populaiei btinae.32 Cu att mai mult cu ct multe date iconografice ilustreaz marea vechime pe teritoriul rii noastre a reprezentrilor bradului nu numai ca frunz ci mai ales ca arbore cu rdcini,32

atribut esenial al mitului pomului vieii. Bradul este un arbore sacru; verde i peren, folositor omului, a inspirat acestuia credina n fora sa vital. Este denumit arborele nunii cci este pus la nceputul unei viei noi de familie, apoi pe cas, ca semn al noii construcii. l vom gsi i ca brad la mort, cci se taie din pdure i se pune la cptiul tinerilor mori nelumii. Aceasta explic marele numr de reprezentri plastice ale bradului n arta noastr popular, precum i vechimea mult mai mare dect a tiparului cunoscut al pomului vieii i al vasului cu flori.33 Imaginea vasului cu flori poate mbrca o serie de aspecte, ncepnd cu cea de reproducere a unui vas real aa cum l vede realizatorul, pn la cel mrturisind un proces de descompunere n sensul separrii elementelor, alctuind motive autonome. Pe lng obiectele populare romneti, vom ntlni frecvent aceast imagine pe piese de mobilier sseti sau ungureti. Pe lzi, pe uile dulapurilo


Recommended