+ All Categories
Home > Documents > ate Crestina in Istorie

ate Crestina in Istorie

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: sinceritate-elena
View: 239 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 170

Transcript
  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    1/170

    DANIEL BRNZEI

    Identitate cre tin nistorie

    1

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    2/170

    CUPRINS:

    Capitolul 1

    a) Istoria Bisericii din primele trei secoleb) De la 1300 la Marea schism

    c) Vremea Reformei Protestante

    d) Epoca "modern "

    e) Unitatea Bisericii

    f) Care este Biserica cea adev rat ?

    Capitolul 2

    a) Biserica Ortodox Catolic Rsritean

    b) "Boscorodirea"

    c) Biserica Unit (Greco-catolic )

    d) Oastea Domnului

    Capitolul 3

    a) Scurt istoric baptist

    b) Scurt istoric al bapti tilor romni

    c) Mesajul i credin a baptist

    d) Care este cea mai veche Biseric ?

    Anexa 1 - Un pacifism preziden ial

    Anexa 2 - Constitu ii i structuri biserice ti

    2

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    3/170

    CAPITOLUL 1

    a) Istoria Bisericii din primele trei secole

    Introducere

    Se spune c n democra ie discu iile au loc ntre prieteni, negocierilentre parteneri, iar polemicile ntre adversari. Doresc din toat inima

    ca aceast carte s fie o discu ie ntre prieteni despre una dinproblemele cele mai intime i mai importante ale con tiin ei noastreumane: identitatea noastr cre tin n istorie. Paginile care urmeaz

    sunt o ocazie de dialog, nu un ndemn la lupt . Pentru a putea institui ns undialog este nevoie s lmurim mai nti c iva termeni ai discu iei.

    Cretin, cre tinism, cre tin tate

    Cre tinismul nu este o culegere de crezuri, ci un grup de oameni prin caretr ie te i se manifest Cristos. Dac ar fi doar o sum de nv turi,cre tinismul ar putea nc pea ntr-o carte sau, i mai bine, ntr-o bibliotec . El

    este ns mult mai mult dect a a ceva. Cre tinismul este coborrea lui Cristosn cotidian prin intermediul oamenilor care L-au primit prin credin a personal i care I s-au dat pentru slujire. Scopul cre tinismului este vestirea lui Cristosca trimis al Tat lui venit s caute i s mntuiasc ce era pierdut.

    Numele de cre tin apare pentru prima oar n cronica Faptelor Apostolilor11:26: Pentru ntia i dat , ucenicilor li s-a dat numele de cre tini nAntiohia. n acest context, a fi ucenic nseamn nu a nv a ca s tii, ci anv a ca s faci, a dobndi o cuno tin cu imediata aplicabilitate n practic .

    ntr-o scrisoare comentariu trimis dup ce a corectat acest manuscris,pastorul bisericii romne din Portland, Aurelian Popescu, spune: n n elegereamea, cre tin este omul care crede, adic l prime te n inima lui pe Cristos caMntuitor i ca Domn. Cristos este de-acum temelia vie ii lui i pe baza aceastase zide te un nou fel de via , de o calitate nou . Pc tosul devine purt tor deCristos! Altoit n Cristos, el va rodi - adic va face fapte bune spre slava Celuice l-a n scut din nou. Cuvntul Domnului, rug ciunea, p rt ia cu al i cre tinil va maturiza pas cu pas. El este un om nou n Cristos, o nou crea ie, careo anun pe cea viitoare, n care Dumnezeu va rea eza lumea pe temeiul

    3

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    4/170

    neprih nirii. Acest tip de om a ap rut n ziua de Rusalii i de atunci el n-ancetat s existe. irul va fi nentrerupt pn la sfr itul istoriei. Factorulcomun care i leag pe ace ti cre tini este Cristos, pe care-L m rturisesc caDomn i Mntuitor. mpreun , ei alc tuiesc Biserica lui Cristos, adic trupulLui spiritual - organism i n acela i timp organiza ie, care este de asemenea

    nelipsit din istorie. Ca i ntemeietorul ei, Biserica este imposibil de distrus.Sunt diferite nume pe care le-au adoptat bisericile locale, ambasadele teritorialeale marii Biserici, dar aceast diversitate este restrns la un perimetru foarteprecis i strict delimitat de nv turile i practica descris n c rile Noului

    Testament.

    Prin cre tin tate se n elege ecoul cre tinilor n societate. n acest sens,cre tin tatea este sfera de influen a cre tinilor. F r a garanta c to i aceicare tr iesc n cre tin tate sunt i cre tini, cre tin tatea pune la dispozi ieoamenilor un mediu mbibat cu nv turi cre tine. Am putea asem nacre tin tatea cu n vodul din pilda pe care o d Domnul Isus: mp r ia

    cerurilor se aseam n cu un n vod aruncat n mare, care prinde tot felul depe ti. Dup ce s-a umplut, pescarii l scot la mal, ed jos, aleg n vase ce estebun i arunc afar ce este r u. Tot a a va fi i la sfr itul veacului. ngerii vorie i, vor desp ri pe cei r i din mijlocul celor buni, i-i vor arunca n cuptorulaprins; acolo va fi plnsul i scr nirea din ilor (Matei 13:47-50). Ghidul defa este o incursiune cronologic i analitic n cre tinismul istoric i ncre tin tate.

    Cum v place istoria?

    Orice studiu al istoriei poate fi ncadrat n parcurgerea a trei itinerarii specifice:o inventariere a datelor la care s-au produs anumite evenimente istorice, oeviden iere a persoanelor care au declan at evenimentele istorice sau oidentificare a ideilor care au modelat societatea uman i au produsevenimentele i au scos n eviden persoanele.

    Mrturisesc c nu mi-a pl cut niciodat istoria la coal pentru c , dac ar fifost s ascult de profesorii mei, ar fi trebuit s m transform ntr-o arhiv ambulant de date, localit i i nume de personaje din trecut. Sunt ns fascinat de istoria ca investigare tiin ific a ideilor care au modelat societatea.Aceasta pentru c n spatele ideilor exist de regul personalit i puternice,

    fore nev zute care traseaz albia prin care vor s duc uvoiul istoriei umanen scurgerea ei milenar . Binen eles, n spatele acestor personalit i se afl marile personalit i definitorii ale existen ei: Dumnezeu i Satan, n nfruntarealor teluric , nceput pentru noi n Edenul copil riei noastre i anun at s sesfr easc la revenirea lui Cristos i la aruncarea tuturor du manilor S i niazul de foc.

    4

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    5/170

    n rezumatul istoric ce urmeaz , am c utat s scot n eviden micrileunduitoare din umbr , evolu ia convingerilor i materializarea lor nmodificarea, uneori grosolan , a societ ii i bisericii. S rac n date i nume depersoane, acest rezumat al istoriei bisericii, are ns avantajul c p trunde nadncimile realit ii i explic apari ia ntin ciunii p gne, a reformei, i a

    contrareformei, valuri succesive care au tulburat via a i evolu iacre tinismului pn n epoca pluralismului modern.

    Ce nseamn de fapt era noastr ?

    Numirea era noastr desparte istoria lumii n dou pri: aceea dinainteavenirii lui Isus Cristos n lume i cea de dup venirea Lui. Era noastr a fostexpresia care a nlocuit abrevierea d.Cr. (dup Cristos) sau A.D. (anno domini -anul Domnului) din dorin a unora de a elimina orice referire istoric despreviaa i mesajul lui Cristos.

    ntr-un sens evanghelic ( i ca o ironie providen ial adresat ateilor), eranoastr poate desemna epoca n care Neamurile au acces direct la mntuire,prin Cristos. nainte de venirea lui Cristos, Israel a fost poporul Domnului.Astzi, n fiin a i via a Bisericii, n poporul Domnului sunt oameni din oriceneam i orice semin ie. Deci, era noastr nume te perioada istoric ce adebutat cu nfiin area bisericii cre tine pe p mnt. Niciuna din celelalte religiinu are o dat care s fi marcat att de semnificativ istoria ca i mi careacre tin .

    Pentru u urarea procesului de n elegere a istoriei bisericii cre tine, vommp ri acest rezumat istoric n etape distincte: istoria bisericii n primele dou secole, istoria bisericii ntre anii 300-1500, istoria bisericii n vremea Reformei(1500-1600) i istoria bisericii n epoca modern .

    Cui i este destinat aceast carte?

    Fr nici o ndoial , aceast carte este scris din perspectiva unui cre tin cares-a n scut, a tr it i a studiat n mediul bisericii cre tine baptiste. Totu i, m-am str duit s aez aici suficiente cuno tin e care s -i ajute pe to i cre tinii s n eleag de ce exist aa de multe biserici i denomina ii n ncreng turacre tinismului istoric.

    n condi iile ie irii de sub domina ia ntunecat a comuni tilor atei, romniitrec din nou ast zi printr-un ceas al marilor decizii. Viitorul va fi construit petiparele care se ncropesc timid acum. Din punct de vedere cre tin, dup noaptea persecu iei atee, romnii tr iesc zorile unei dimine i spirituale. nsprece se vor ndrepta ei ns n aceast nou libertate?

    Recens mntul f cut nu de mult a ar tat cu prisosin c majoritatearomnilor nu au fost niciodat adep i ai comunismului i c se gr besc s se

    5

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    6/170

    declare sus i tare cre tini. De la voin la putin este ns un drum foartelung... Sunt sigur c , n c utarea ie irii din impasul economic-social, dac pebuletinele de recens mnt ar fi existat o rubric pentru cet eni americani,mul i romni s-ar fi declarat sub aceast mult rvnita identitate. Goana dup pa apoarte i dup vize nu face dect s confirme aceast nevinovat bnuial .

    Dac romnii vor ast zi in corpore s fie cre tini, ce fel de cre tini vor fi ei?Biserica Ortodox majoritar se gr be te s -i declare copii ai ei pe to icet enii Romniei, dndu-le de n eles celor ce ader la altfel de m rturisiri decredin c locul lor nu poate fi de drept n Romnia i c trebuie s sea tepte s fie trata i sub statutul de tolera i.

    Biserica Unit , rod al eforturilor de latinizare ale colii ardelene, cere acumnapoi cl dirile confiscate de Statul comunist i oferite cu fals drnicieBisericii ortodoxe.

    Bisericile evanghelice din Romnia (bapti tii, penticostalii, oastea Domnului,cre tinii dup Evanghelie, adventi tii) cer un statut de egalitate democratic cuBiserica Ortodox i propun o libertate de exprimare deplin n care fiecarecet ean al Romniei s aib posibilitatea de informare corect i de alegerepersonal .

    Eforturile evanghelicilor sunt f cute i mai dificile de o veritabil invazie acultelor, care mai de care mai ezoterice. Literatura lor i proorocii lormincino i au mpnzit pie ele ora elor i tarabele de pe trotuare. TacticaBisericii ortodoxe (nedreapt i nendrept it) este s -i a eze i pe bapti ti nrndul acestor m scrici care i-au atras antipatia popula iei cu o tradi iemilenar cre tin .

    Din punct de vedere spiritual, Romnia este ast zi o Agora, un teatru de lupt al ideilor, g lgios i confuz. Din aceast cauz , n multe locuri, credincio iibapti ti sunt nen ele i n eforturile lor evanghelistice i, nu de pu ine ori, lant rt rile venite din altarele Bisericilor ortodoxe, ntmpina i cu violen nlimbaj i... nu numai. Experien a a ar tat c , acolo unde se st de vorb omene te i se dau explica ii clare, opinia public se schimb i bapti tiidobndesc respect i, dac nu acceptarea tuturor, m car un climat civilizat detoleran .

    Cartea aceasta este o astfel de ncercare de a explica cine sunt i ce vorbapti tii. ncadra i n totul n uvoiul cre tinismului istoric, cu o via spiritual ale c rei articole de credin sunt ancorate n substan a tuturorcrezurilor cre tine stabilite n sinoadele (conciliile) ecumenice inute de-a lungulistoriei, bapti tii vor s - i ndeplineasc partea lor n lucrarea lui Dumnezeudin Romnia. Prezen a lor, departe de a fi du mnoas sau amenin toare,trebuie privit ca o contribu ie sincer i fr easc la mntuirea celor din

    6

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    7/170

    neamul romnesc, ca un ndemn i ca o ncurajare spre o conformare maifidel la standardul i spiritul Noului Testament.

    Ce date statistice justific importan a acestei c r i?

    Vorbind de Biserica baptist , se cade s spunem c ea este o prezen marcant n cre tinism, cu o cre tere continu i accentuat . Ea reune te omare diversitate de grup ri cre tine caracterizate de dorin a de a se ntoarcela simplitatea i spiritualitatea Bisericii descrise n Noul Testament. Deosebitentre ele prin felul de manifestare sau de organizare, aceste grup ri cre tine seconduc n asocierea lor dup principiul: n lucrurile majore unitate, n celeminore diversitate i n toate dragoste.

    Fr a reuni toate asocia iile i bisericile baptiste din lume, Alian a mondial baptist adun n snul ei asocia ii din 180 de ri i teritorii cu unimpresionant num r de membrii:

    1852 1904 1994Insulele britanice 192.000 395.000 220.000

    SUA i Canada 922.000 5.450.000 28.385.000Indiile de vest 35.000 42.000 400.000

    Europacontinental

    4.200 124.000 680.000

    Asia/Oceania 12.300 161.000 2.965.000Africa 1.200 10.200 3.090.000

    America central i de sud

    - 5.500 1.585.000

    TOTAL 1.167.200 6.188.000 37.325.000

    Iat care este prezen a protestan ilor i neo-protestan ilor n contextulfamiliei cre tine mondiale:

    Romano-catolici 968.025.000Protestan i 393.867.000

    Ortodoc i 217.948.000Anglicani 70.530.300

    Alte denomina ii cre tine 275.583.700

    TOTAL 1.927.953.000(Encyclopedia Britanica, Year Book 1996).

    Cum trebuie citit aceast carte?

    Capitolele c rii au fost aranjate ntr-o ordine care pleac de la general laparticular, de la complex la simplu, ng duind cititorului s se opreasc acolounde curiozitatea sau interesul lui au ajuns la cap t.

    7

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    8/170

    La ce ntreb ri r spunde aceast carte?

    Care este la urma urmei istoria bisericii n lume? n ce const specificulortodox? Au fost romnii dintotdeauna ortodoc i? Ce p rere avem despre ceea

    ce se ntmpl ast zi n cre tinismul romnesc? De ce este biserica noastr aacum este? Cnd au ajuns i de unde au venit bapti tii n Romnia? Cnd auap rut ei n lume?

    Probabil c cea mai nsemnat contribu ie a acestei c ri este confirmareaprezen ei lui Dumnezeu n desf urarea istoriei i suveranitatea Lui absolut nevenimentele cotidiene. Vorbind acum aproape 2.700 de ani prin prooroculIsaia, Dumnezeu a dorit s le inspire copiilor S i aceast realitate: Eu sunt Celdinti i Cel de pe urm i afar de Mine nu este alt Dumnezeu. Cine a f cutproorocii ca Mine (s spun i s Mi-o dovedeasc !), de cnd am f cut peoameni din vremurile str vechi? S vesteasc viitorul i ce are s se ntmple!

    Nu v teme i i nu tremura i; cci nu i-am vestit i nu i-a spus Eu de multlucrul acesta? Voi sunte i martori! (Isaia 44:6-8)

    Vorbind despre istoria Bisericii, trebuie s proclam m de la nceput c Acelacare este Domn al Bisericii este n acela i timp i Domn al istoriei. La o analiz atent , cronica vremurilor este ntotdeauna His-story (istoria Lui), adic dep narea hot rrilor Lui n scurgerea veacurilor (joc de cuvinte de la History= istorie). Adev rul absolut despre istoria lumii, ca i despre istoria fiec ruiadintre noi, l vom afla cnd se vor deschide cronicile eterne despre care ni sevorbe te n Biblie:

    i am v zut mor i, mari i mici, stnd n picioare naintea scaunului dedomnie. Ni te c ri au fost deschise. i a fost deschis o alt carte, care estecartea vie ii (Apocalipsa 20:12).

    nainte de a trece la citirea acestei c ri, vreau s ine i n minte un lucruesen ial:

    Evanghelia este o veste bun i ea a produs lucruri extraordinare oriunde afost acceptat .

    Cre tinismul a fost i este un ferment social inegalat n istorie. Domnul Isus aspus celor dinti ucenici ai S i: Voi sunte i sarea p mntului i lumina lumii...o cetate a ezat pe un munte, nu poate s rmn ascuns (Matei 5:13-16).

    ntr-o carte de analiz , ca aceasta, ve i da de multe aspecte negative i de multemanifest ri regretabile. Unele evenimente din istoria cre tinismului nu L-auar tat pe Cristos a a cum este El, ci pe noi, a a r i cum suntem. Totu i, oricteaspecte negative am identifica n via a Bisericii, ea r mne instrumentul princare istoria a fost dus n ceea ce numim civiliza ie.

    8

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    9/170

    Supus la proba compara iei, nv tura cre tin este superioar tuturorcelorlalte filosofii de via a din lume. Chiar i atunci cnd a fost aplicat doarpar ial bine, nv tura cre tin a creat societ i progresiste n care oamenii sesimt mai bine ca n oricare alt cultur . Privi i pe harta lumii i vei vedea c

    oamenii migreaz spre rile cre tine. Spre celelalte nu se prea nghesuienimeni. Africa animist i Asia confucianist sau idolatr nu prezint interesdect pentru c ut torii excentrici. Progresul social s-a produs acolo unde aap rut fermentul cre tin. i dac , aplicat de multe ori prost, Evanghelia a datna tere la societ i progresiste, ce va fi cnd ea va fi aplicat plenar nmp r ia Fiului lui Dumnezeu? Aleluia! O mare slav viitoare ne a teapt !

    Trit doar par ial n Biserici, ca n ni te veritabile avanpremiere i avanposturiale mp r iei, Evanghelia cre tin este m rturia veacului viitor. Eapreg te te ast zi oameni noi pentru o lume nou care va veni. A a c ncepem aceast carte de analiz a cre tinismului optimi ti i cu spirit de

    anticipa ie, fiind con tien i c ce vom fi, nu s-a ar tat nc , dar rugndu-nenencetat: Doamne, vin mp r ia Ta!

    9

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    10/170

    10

    CAPITOLUL 1

    b) De la 1300 la Marea schism

    Istoria bisericii ntre anii 300-1500

    Perioada de istorie cuprins ntre secolul IV i secolul XVI estecunoscut sub numele de "Evul Mediu" ("Moyen Age"- francez ,"Middle age"- englez ) sau "epoca ntunecat " ("Dark Age"- englez ).

    Privit retrospectiv, ea marcheaz o epoca n care biserica cre tin s-atransformat, dintr-un ferment social, ntr-o frn a dezvolt rii sociale,dintr-o mireas a Mirelui a teptat, ntr-una c s torit cu puterea politic deStat, dintr-o grupare persecutat i urm rit , ntr-o institu ie majoritar persecutant i terorizant . Cum de a fost posibil?

    Pe scurt, putem spune c principala cauz a acestei evolu ii a fost pervertireaaltor dou doctrine fundamentale ale nv turii Noului Testament desprebiseric : doctrina despre "mp r ia lui Dumnezeu" i "doctrina desprelibertatea con tiin ei umane." Modificarea acestor doctrine fundamentale a dusla "m ritarea bisericii cu Statul" i la apari ia multor forme de constrngere

    religioas , care au culminat cu infamele Cruciade i cu mult temuta Inchizi ie.Din aceast ghear a cre tinismului retrograd de Stat nu s-a putut ie i dectprin for a r zboaielor religioase duse de Reforma i sau prin martirajul sutelorde mii de anabapti ti, fra i moravieni, fra i elve ieni, bapti ti, etc.

    Biruin prin compromis

    Biserica local nu poate fi n eleas dect n contextul realit ii sociale n careexist . Numai cel ce se nal la n limea ntregului poate n elege corect"prile" din care este alc tuit realitatea.

    Cnd i-a f cut apari ia n lume, cre tinismul a ap rut pe fundalul ImperiuluiRoman. Nimic din ceea ce era n fiin atunci nu a sc pat influen ei luicovr itoare. Biserica lui Cristos a fost for a care, n final, a dus la pr bu ireaImperiului, dar nici ea, n structurile ei istorice, n-a sc pat de influen aimperial .

    ntre Imperiu i Biseric s-a dus un conflict de principii. For a l untric acre tinismului s-a confruntat cu for a exterioar brut a legiunilor. Pentru o

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    11/170

    vreme, p rea c triumf Imperiul, dar punnd st pnire pe inimile oamenilor,cre tinismul a fost acela care a triumfat n final, modelnd ntreaga societate idndu-i un impuls irezistibil spre "civiliza ia" de care ne bucur m ast zi.

    La nceput, Roma imperial a fost condus de democra ia Senatului. Pe

    fundalul societ ilor tiranice de pn atunci, aceast noutate a nsemnat oextraordinar schimbare de epoc . Democra ia roman a fost o apari ie care aschimbat fa a lumii. Senatul n-avea ns armat i a trebuit s recurg laajutorul generalilor. Ace tia au fost oameni proveni i din rndul "patricienilor",clasa cea mai bogat i mai instruit a societ ii. Necazul a fost c legiunile

    jurau credin naintea generalului care le conducea, nu naintea Senatului.Cnd for a generalilor n-a mai fost dep it dect de ambi ia lor, Senatul atrebuit s treac n planul secund, cednd n fa a dictaturii. Cel dinti generalcare a ngenuncheat Senatul a fost Iulius Cezar (46-44 .Cr.). El a obligatSenatul s -l declare mp rat i chiar s -l "ndumnezeiasc ". Cnd aceasta s-arealizat, luna de na tere a "zeului-om" i-a schimbat numele n "Iulius", de

    unde se trage i numirea romneasc : "Iulie". ntr-o ultim ncercare dereinstaurare a democra iei, Senatul l-a asasinat pe Iulius Cezar. Chiar iBrutus, favoritul mp ratului, i-a dat aportul la aceast crim detestabil , dar"necesar " din ra iuni de Stat.

    Dup Iulius Cezar a venit ns Octavian Augustus (31 .Cr.) - 14 d.Cr.). Cu el s-a reinstaurat i dictatura i cultul mp ratului. ntmpl tor, luna de na tere anoului dictator a fost cea de dup Iulie. Automat, ea s-a transformat n"August"! Octavian Augustus a rafinat i mai mult domina ia Romei asupralumii, ad ugnd for ei brute, ncle tarea nemaipomenit a birocra iei.

    Reprezentan ii acestei noi clase imperiale, au fost promova i din toate claselesociale ale societ ii, nu o dat dintre "legionarii" ie ii la pensie i chiar dintresclavii elibera i i credincio i mp ratului. Cancelariile romane au nlocuitpretutindeni autoritatea forturilor militare. Nimic nu mi ca n Imperiu f r s treac prin eviden a strict a birocra ilor. Cultura scrisului a civilizatmajoritatea popoarelor din Imperiu. De la un cap t la cel lalt, "pax romana",(pacea roman ) a scos la lumin o nou civiliza ie care i-a fascinat pe oameni ii-a nlesnit Romei dominarea.

    Nici m car Biserica cre tin , cu tot accentul ei pe spiritualitate i pe lipsa deformalism nu a sc pat influen ei birocra iei romane.

    n decurs de doar cteva secole, Roma a "institu ionalizat" Biserica,transformnd-o n "Biserica Romei". Conflictul acut dintre Imperiu i Biseric s-a ncheiat printr-o alian . i de o parte i de alta s-au f cut compromisuri:Imperiul a proclamat cre tinismul religie de Stat cu statut preferen ial, iarBiserica a acceptat s se supun scopurilor Imperiale. S-a format astfel:"Sfntul Imperiu Romano-catolic".

    11

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    12/170

    Stafia acestui Imperiu a continuat s bntuie Europa, mult dup cdereapolitic a Romei. Carol cel Mare, sau Charlemagne, cum l prefera francezii, afost exponentul primordial al Imperiului. Napoleon i Hitler au ncercat i ei s restaureze m re ia Imperiului. Visul lor de domina ie mondial a fost ns doarde scurt durat . Cel de-al treilea "Reich" al germanilor, care trebuia s dureze

    "o mie de ani", s-a pr bu it n nd ri.Fragmentele Imperiului tr iesc ast zi separat, dar lucreaz n secret la oreorganizare mondial . Nzuin a lor este "reintegrarea" i "rena terea". Termeniisub care se vorbe te despre aceasta sunt diferi i: "casa comun a Europei","noua ordine economic mondial " , "Europa unificat " sau "Statele Unite aleEuropei". Toate ns vestesc un singur lucru: c se lucreaz subteran pentrureapari ia Imperiului. Papa de la Roma este iar i vizitat i curtat de cei maiimportan i efi de stat ai lumii. "Babilonul cel mare", cum nume te Biblia acestconglomerat imperial de popoare, st s apar preg tind fondul pe care vaapare "Anticrist", pentru o ultima nfruntare ntre Dumnezeu i Diavol. Despre

    aceast ncle tare nemaipomenit i despre deznod mntul ei ne vorbe te pelarg extraordinara carte a "Apocalipsei".

    Mariajul bisericii cu Statul

    n primele trei secole, mi carea cre tin a fost considerat "decadent " (religio parva ) i a suferit persecu ii din toate direc iile. Cele zece valuri de maripersecu ii din Imperiu, n-au putut ns s sting flacra mesajului cre tin.Dimpotriv ! La debutul secolului IV existau n Imperiu ntre cinci i zecemilioane de cre tini.

    Devenit o mi care ideologic major , cre tinismul concura acum pe scenasocial cu p gnismul idolatru. n acest context istoric, n istoria bisericiicre tine apare Constantin (306-337), dup Iulius Cezar, cel mai mare dintremp ra ii romani. Prin geniul s u politic de om de Stat, Constantin a intuitimediat c n capacitatea de sacrificiu i n credincio ia cre tinilor este for ainvincibil a unei "mp r ii a sufletului".

    La ntrebarea: "Cum s fac s njug acest extraordinar poten ial uman lastructura Imperiului Roman, pentru ca oamenii s fie gata s moar i pentrumine cum sunt gata s moar pentru acest Isus?", Constantin a r spunsprintr-o "p cleal" .

    Semnul de pe cer

    La vremea aceea, Constantin era nc doar unul din cei c iva pretenden i laconducerea Imperiului Roman. n octombrie, 312, trupele lui Constantin senfruntau n teritorii cu legiunile tiranicului Maxen ius. n preziua unei astfelde b tlii, Constantin a pretins c ar fi avut o "vedenie" i c pe cer i s-ar fi

    12

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    13/170

    ar tat semnul crucii cre tine, mpreun cu mesajul: " In hoc signo vinces " ("nsemnul acesta vei birui").

    Am dori din tot sufletul s credem n aceast "convertire" (asem n toare cu ceape care a avut-o Pavel pe drumul Damascului), dar via a tr it ulterior de

    mp ratul Constantin a dovedit din plin contrariul. Prin contrast cu to i"converti ii" de atunci, el a refuzat botezul cre tin pn n preajma mor ii i s-apurtat ca un despot cu "episcopii" bisericilor.

    Este mult mai probabil ca acest Constantin a privit spre milioanele de cre tinirspndi i n mai toate provinciile Imperiului, a v zut cinstea lor exemplar ,corectitudinea, devotamentul, bog iile adunate prin h rnicia lor, solidaritatealor ie it din comun i i-a dat seama ce for extraordinar pot fi ei nstructura i stabilitatea Imperiului. Astfel, un genial strateg a ntrebuin at ostratagem pentru a nregimenta "armata mntuirii" n legiunile Imperiului.Solda ii crucii de la Calvar au fost transforma i astfel n slujitorii unui tiran

    ascuns n umbra unei cruci pictate pe drapele. Nonviolen ii de pn mai ieri aufost ndemna i s pun mn pe sabie i s "spintece" pentru cauza unorambi ii arogante, deghizate de acum sub masca "cre tin t ii." Mieiineprih nirii au mbr cat haina aspr de lup i i-au ascu it col ii uciga i.

    Cretinismul de Stat

    Dup biruin ele n lupt , Constantin a ajuns "cezar" i a dat un decret n anul323 prin care religia cre tin a fost proclamat "religie de Stat". F r s sencre tineze el nsu i, sub pretext c "cezarul" trebuie s fie mp ratul tuturor,Constantin a convocat episcopii cre tini la palat i i-a ns rcinat cuinstitu ionalizarea bisericii. A trebuit publicat un crez oficial al bisericii, n care"episcopii" au fost obliga i s fac concesii i compromisuri care s ngduie"maselor" s intre n biseric f r s mplineasc condi iile convertirii Nou

    Testamentale (credin a personal i poc in a). Constantin n-a avut r bdare cuepiscopii. El trebuia s cldeasc un Imperiu. Sub presiunile lui, episcopii carenu au acceptat compromisul au fost nl tura i i, nu de pu ine ori, omor i.For a politic a nceput s dicteze n rezolvarea problemelor religioase. Pentrua- i justifica excesele, cezarul roman i-a silit pe cre tini s "inventeze" i apoi s accepte pretutindeni "doctrina celor dou sbii". Aceast nv tur se baza peexegeza gre it a textului n care, nainte de r stignire, Petru i spuneDomnului: "Doamne, iat aici dou sbii", iar Domnul, i r spunde: "Destul." nconcep ia noii doctrine, cele dou sbii din text ar reprezenta cele dou faeteale noii societ i cre tine: sabia administra iei politice i sabia autorit iieclesiastice.

    Pn la data aceea, cezarul fusese " pontifex maximus ", marele preot, capulreligiilor p gne, ndumnezeitul reprezentant al divinit ii printre muritorii dernd. Prin Constantin, cezarul a devenit i capul suprem al Bisericii cre tine,ap rtorul i garantorul ei n societate. Prin introducerea unor legi favorabile,

    13

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    14/170

    prin alocarea de fonduri pentru cl direa unor edificii impun toare i pringarantarea unor privilegii care s asigure bisericii accesul la mbog ire iconfort, Constantin i cezarii de dup el au trt biserica ntr-o incuscrire cuputerea secular , departe de credincio ia fa de "Mirele din cer" care z boveas vin .

    Exist o infinit diferen ntre bisericile Nou Testamentale independente carese zb teau n conflicte sub persecu iile din primele trei secole i bisericacompact , unitar , institu ionalizat i puternic de la sfr itul vie ii luiConstantin. Aparent, cre tinismul a triumfat asupra persecutorilor lui, dar abiruit prin compromis, iar victoria l-a mboln vit de moarte. n Imperiul roman,cre tinismul a c tigat politic, dar a pierdut din punct de vedere spiritual. Princompromis i ced ri repetate, episcopii au binecuvntat na terea unui monstrucu dou capete: "Sfntul Imperiu Romano-catolic".

    Deformarea doctrinei despre mp r ia lui Dumnezeu

    Cartea Faptele Apostolilor debuteaz cu un pasaj n care ni se spune c Domnul Isus li s-a ar tat timp de 40 de zile ucenicilor i a stat adeseori devorb cu ei despre "lucrurile privitoare la mp r ia lui Dumnezeu". Esteinteresant c n acel context, ucenicii au fost att de cuprin i de entuziasm nanticiparea evenimentului, nct L-au ntrebat: "Doamne, n vremea aceasta aide gnd s aezi din nou mp r ia lui Israel?" (Faptele Apostolilor 1:6).

    Rspunsul Domnului Isus ("Nu este treaba voastr CND...") nu a fost o negarea venirii mp r iei, ci doar o anun are a faptului c instaurarea ei nu trebuies fie o preocupare a acelei genera ii, i probabil nici a Bisericii ca atare.mp r ia trebuie s rmn un prerogativ al Domnului Isus, la cea de-a douaSa venire.

    n limbajul teologic, nv tura despre existen a unei mp r ii terestremilenare a Domnului Isus se nume te i "Chiliasm", de la termenul " chilios ", "omie" din limba greac . Chiliasmul a fost singura t lmcire predominant nbiserica primelor dou secole. Unul dintre exponen ii s i au fost Irineu, care adevenit episcop de Gaul n anul 177 i a murit n preajma anului 200. Acestom, socotit drept unul dintre p rin ii Bisericii, i-a exprimat crezul astfel:

    (1) Dup cderea lui Adam n p cat, lumea trebuie s parcurg o istorie de6.000 de ani. Aceast prere i-a bazat-o pe ideea ca Dumnezeu lucreaz ncicluri de apte i pe t lmcirea unor texte ca acelea din Psalmul 90:4; 2 Petru3:8 i Evrei 4:9;

    (2) La sfr itul istoriei lumii actuale se va ridica pe p mnt Anticristul.

    (3) Cristos se va ar ta atunci n slav i va triumfa asupra tuturordu manilor S i.

    14

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    15/170

    (4) Cristos va instaura pe p mnt Domnia Sa de o mie de ani, ca unSabat care va ncheia ciclul de apte mii de ani al istoriei.

    (5) Ierusalimul va fi reconstruit i ntreg p mntul va cunoa te o perioad

    de refacere i regenerare f r egal n istorie.(6) Pacea i neprih nirea vor fi cele dou coordonate de baz ale domnieilui Cristos pe p mnt.

    (7) Dup aceast domnie de o mie de ani a lui Cristos, va urma nvierea, judecata final i nnoirea tuturor lucrurilor.

    Printre ceilal i adep i ai chiliasmului i mai putem aminti i pe Papias, care atr it n prima jum tate a celui de-al doilea secol, pe Tertulian (c.160 - c.230), peBarnabas, care ne-a l sat o scriere datat ntre anii 50 - 70, pe Iustin Martirul

    (c.100 - c.165), pe Iranaeus (c.130 - c.200), pe Hippolitus, care a tr it n primaparte a celui de-al treilea secol, pe Cyprian (martirizat la Cartagina n anul258), pe Lactantius (c.260 - c.325), pe Commodianus, care a tr it n primaparte a secolului patru, pe Victorinus, care a murit ca martir n anul 304, peApollinaris (c.310 - c.392), pe Cerintius din primul secol i pe ucenicii s inumi i "cerin ieni".

    Prin imixtiunea cezarului n sinoadele bisericii i prin subordonareaescatologiei Nou Testamentale la scopurile imediate ale Imperiului Roman,"chiliasmul" a fost nlocuit cu "amilenismul". Aceast nv tur , foarteprevalent i ast zi n bisericile catolice i ortodoxe, spune c nu trebuie s a tept m n n dejde ca mp r ia terestr milenar s fie instaurat la venirealui Cristos, ci c "mp r ia" este un concept care trebuie realizat ast zi debiseric , prin propov duirea Evangheliei i prin convertirea tuturor oamenilor.(Mai trziu, amilenismul avea s modifice conceptul de mp r ie terestr ntr-unul de mp r ie spiritual ).

    Astfel, de la "a teptarea mp r iei" i de la "NU e treaba voastr s tii cnd..."s-a trecut la "realizarea mp r iei prin ncre tinarea n mas i princonstrngere cu ajutorul puterii militare a Statului."

    "Chiliasmul" a fost n dejdea bisericii persecutate. Cnd biserica nu a mai fostpersecutat de Stat, ea a abandonat "n dejdea ntr-o glorioas mp r ieviitoare", pentru care mp ra ii de acum nu aveau r bdare, i a fabricat odoctrin care s justifice domnia mp ra ilor din lumea de acum, sub pretextulunui mandat divin primit din partea Domnului Isus, "mp ratul mp ra ilor iDomnul domnilor".

    n loc s a tepte n smerenie i cur ie feciorelnic "mpr ia neprih nirii" pecare o va instaura Cristos la cea de-a doua Sa venire, Biserica s-a aliat cu

    15

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    16/170

    Statul ca s construiasc o mp r ie n care ambi iile, lcomia i orgoliilemp ra ilor au trt-o n p cat.

    Pus s aleag ntre martiraj i ademenitoarea perspectiv a bog iei i aconfortului, biserica, prin reprezentan ii ei de atunci, a preferat, n limbajul

    metaforic al Apocalipsei s "se suie n pat" i s curveasc cu mai marii lumii(Apocalipsa 2:20-22). Dumnezeu a tiut mai dinainte aceasta. Cuvintele folositede Domnul Isus n scrisorile trimise bisericilor Pergam, Tiatira i Sardes neaeaz nainte analiza i diagnosticul pe care-L face Dumnezeu bisericii dinaceast perioad istoric :

    PERGAM = biserica n crd ie cu Statul, doctrina celor dou sbii;

    TIATIRA = biserica "n pat" cu Statul nelegiuit, epoca pl gilor mortale care audecimat Europa;

    SARDES = biserica muribund , o fa ad fals , o form lipsit de con inut; " imerge numele c tr ie ti, dar e ti mort" (Apocalipsa 2:8-3:6).

    Prin deformarea nv turii despre mp r ia lui Dumnezeu, cre tinismul aclcat n picioare dorin a lui Cristos ca Biserica s rmn separat de Stat.Iat ce a spus El n Matei 22:21: "Da i dar Cezarului ce este al Cezarului i luiDumnezeu ce este al lui Dumnezeu."

    Aceste cuvinte au ap rut ntr-o mprejurare n care mai marii vremii au vrut s -L prind pe Domnul Isus i s -L aresteze sub pretext c nu respect autoritateade Stat. Ei au fost a a de siguri c Domnul Isus nu se poate ncadra nsistemul Statal nct au trimis mpreun cu provocatorii i garda de la Templu,"irodianii" (Matei 22:16).

    ntrebarea provocatorilor a fost: "Se cade s pl tim bir Cezarului sau nu?"

    "Isus, care le cuno tea vicle ugul, a r spuns: "Pentru ce M ispiti i,f arnicilor? Ar ta i-Mi banul birului" i ei I-au adus un ban. El i-a ntrebat:"Chipul acesta i slovele scrise pe el, ale cui sunt?"

    "Ale Cezarului," i-au r spuns ei. Atunci, El le-a zis: "Da i dar Cezarului ce esteal Cezarului i lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!"

    "Mirai de cuvintele acestea, ei L-au l sat i au plecat" (Matei 22:15-22).

    Am putea preciza: Au plecat cu minile goale! Nu L-au putut prinde! Princuvintele spuse atunci, Domnul Isus ne-a ar tat pentru toate veacurileatitudinea pe care trebuie s o avem fa de Stat, "puterea temporal ."Exprimat succint ea este: "O separare distinct i un respect reciproc."

    16

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    17/170

    Pentru cei familiariza i cu terminologia Bibliei iudaice, r spunsul DomnuluiIsus a fost limpede. Iat -l acum explicat pentru cei lipsi i de tradi ia iudaic :

    1. Pe "banul birului" era chipul Cezarului i slovele limbii lui latine.

    2. Aceast ntip rire i arat f r nici o confuzie apartenen a: era "al Cezarului."3. Dumnezeu l f cuse pe om dup "chipul i asem narea Sa" (Geneza 1:27)

    4. Deci, omul, f r nici o posibilitate de confuzie, i apar ine lui Dumnezeu itrebuie "dat lui Dumnezeu."

    Rezumnd cele de mai sus, putem spune c exist o "mp r ie temporal " ncare se cuvine s ne ndeplinim corect ndatoririle cet ene ti rnduite deautoritatea Stat, i o "mp r ie a lui Dumnezeu" n care trebuie s ne d m penoi n ine Dumnezeului al c rui chip l purt m prin crea ie.

    Cre tinul este o "intersec ie" ntre etern i temporal. Prin faptul c el estecet ean, face parte din mp r ia rnduielilor sociale prezente, dar prin faptulc el face parte din Biseric , el transcende mp r iile terestre i particip laactivit ile unei realit i care nu poate fi reglementat de legisla ii imperialeomene ti: "mp r ia lui Dumnezeu sau mp r ia cerurilor.

    Orice ncercare de a terge linia de demarca ie dintre aceste dou mp r ii,este echivalent cu o "lovitur de palat", n care puterea omeneasc ncearc s detroneze autoritatea divin . Pu i s aleag , copiii lui Dumnezeu trebuie s refuze ntotdeauna demn, dar categoric, amestecul autorit ii omene ti ndomeniul spiritual al Bisericii: "Judeca i voi singuri dac este drept naintea luiDumnezeu s ascult m mai mult de voi, dect de Dumnezeu" (FapteleApostolilor 4:19).

    Istoric, cre tinismul a f cut tocmai aceast greeal . Mai marii Bisericii s-auplecat n fa a Cezarului i au acceptat s se a eze sub protec ia, dar i sub...autoritatea lui! n felul acesta, cre tinismul a devenit un instrument alambi iilor imperiale!

    Persecuta ii ajung s persecute

    Aliat cu Imperiul Roman, biserica a trebuit s manifeste "ner bdarea" cezarilorn fa a ezit rii cu care erau ntmpinate dorin ele de unificare i deinstitu ionalizare. n multe locuri, cet enii imperiului care refuzau s se"ncre tineze" au nceput s fie persecuta i. Agresivitatea bisericii cre tine s-atransformat dintr-o propov duire persistent ntr-o "constrngere" sprijinit cumijloacele puterii politico-administrative. Cum a fost posibil?

    17

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    18/170

    La insisten ele ner bd toare ale lui Constantin i mai ales ale cezarului dedup el, Teodosiu I, "sinodurile episcopilor cre tini" au renun at la nv tura"totalei libert i de con tiin " i au introdus "doctrina ncre tin rii for ate".Aceast modificare de doctrin a fost sprijinit cu o inacceptabil "t lmcire" auneia din pildele Domnului Isus. Este vorba despre pilda celor pofti i la cin

    (Luca 14:15-24). Prin aceast pild , Domnul Isus i-a r spuns unuia care a zis,aparent evlavios: "Ferice de acela care va prnzi n mp r ia lui Dumnezeu!"Ideea pildei este c "doritori teoretici" sunt mul i, dar cei care sunt gata s lasepreocup rile n eltoarei vie i de acum, pentru a se gndi i preg ti pentrump r ia viitoare sunt, din p cate, foarte pu ini. ntr-unul din ultimele verseteale pildei, "st pnul" care i poftise musafirii, exasperat c ei n-au venit i c nc mai este loc n sala de osp , i-a zis robului s u: "Ie i la drumuri i lagarduri i pe cei ce-i vei g si, sile te-i s intre, ca s mi se umple casa" (Luca14:23). Acest "sile te-i s intre" (r st lmcit cu bun tiin ) a devenit deviza"ncre tin rii for ate," dictate de puterea imperial .

    Unii dintre "p rin ii bisericii" au nceput s recomande pe fa "ncre tinareaforat ". Augustin din Hippo declara c este preferabil ca oamenii s fie adu i laDumnezeu prin nv tur i sf tuire, dar c , n situa ia cnd acestea nu daurezultatele dorite, trebuie folosit fora i pedeapsa:

    "Muli trebuiesc adu i ca slugile cele rele, for ndu-i s intre cu nuiauasuferin ei. Vor avea apoi timp s creasc singuri la un nivel de spiritualitatenalt ... Domnul nsu i ne-a spus c musafirii au fost mai nti invita i s vin de bun voie la marele osp , apoi, cnd n-au vrut s se conformeze, au fostsilii s intre."

    Prin ceea ce s-a f cut atunci, biserica cre tin a ajuns s fie compus din treicategorii de "credincio i": credincio i din convingeri personale, credincio i dininterese personale i credincio i din team de represalii. Puritatea bisericii afost alterat , iar con tiin a uman a fost "ngenuncheat cu for a." n timp,biserica a preluat chiar func iile i puterea Imperiului i a devenit singuraautoritate suprem admis n societate. Acesta este motivul pentru careperioada de istorie nceput n secolul IV este supranumit "Dark ages - epocantunecat " sau "Middle Ages" - veacul de mijloc. Prin anumite col uri ale lumii,umbrele acestei epoci mai d inuiesc i ast zi.

    Dou din manifest rile cele mai detestabile ale "epocii ntunecate" au fostCruciadele i Inchizi ia. Iat ce spune Encyclopedia Britanica despre "MiddleAges":

    "Evul Mediu este perioada de istorie european cuprins ntre c dereaImperiului Roman de Apus (c. 395) i perioada Rena terii (care a nmugurit nregiuni diferite ale Europei n secolele XIII, XIV sau XV). Termenul ca atare isemnifica ia lui tradi ional au fost introduse cu o v dit tendin deconfruntare de umani tii italieni; "rena terea" studiilor i culturii clasice

    18

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    19/170

    grece ti pe care o s rb toreau ei venea astfel dup o simbolic perioad de "omie de ani", al c rei ntunerec sublinia i mai mult importan a lucr rii lor. ntr-un sens, ace ti umani ti au "inventat" Evul mediu pentru a se putea distan a ein i i de el i pentru a se putea defini prin contrast cu el."

    "Dup ce vizigo ii au cucerit Roma (410), Imperiul Roman a nceput s seclatine. Triburile germanice care s-au infiltrat for at n teritoriile Imperiale dinsud i din vest au fost pn la urm "ncre tinate", dar nu au acceptatniciodat ideea de Stat centralizat unic. Ele i-au p strat obiceiurile i stilul devia , iar aceasta a f cut guvernarea lor i unitatea cultural a ImperiuluiRoman imposibile. Multe din mbun t irile i din calitatea vie ii adus deImperiul Roman, ca de exemplu: sistemul extraordinar de drumuri, sistemulpo tal, rutele comerciale, au dec zut n mod substan ial, mpreun cu nivelulrealiz rilor din art i tiin a. (n haosul politic i administrativ)... singura for capabil s dea o baz pentru unitatea social a r mas Biserica Romano-catolic . Evul Mediu deci prezint o imagine confuz i adesea contradictorie a

    unei societ i care ncearc s se structureze politic pe o baz eminamentespiritual ."

    "Dup dizolvarea Imperiului, s-a ivit ideea unei Europe care s func ioneze caun mare Stat-biseric , numit "cre tin tate". ( ine i minte versul eminescian:Peste-un ceas, cre tin tatea e ca pleava vnturat "). Aceast "cre tin tate" eragndit s func ioneze cu dou straturi de conduc tori: " sacerdotium ", sauierarhia eclesiastic i "imperium", sau conduc torii seculari. n teorie, acestedou grupuri trebuiau s se completeze reciproc, n misiunea lor de areglementa, una problemele eterne, iar cealalt , problemele p mnte ti aleoamenilor. n sfera problemelor eterne, autoritatea suprem era investit nscaunul papal, iar n sfera temporal n scaunul mp rtesc. n practic ns ,aceste dou centre de autoritate se nfruntau continuu, se certau n public iau purtat chiar r zboaie unul cu cel lalt. mp ra ii au ncercat adesea s intervin n treburile interne ale bisericii, pretinznd c au dreptul divin de anumi slujitorii bisericii din teritoriile aflate sub suveranitatea lor i c trebuies aib un cuvnt de spus n "doctrinele care reglementeaz viaa icomportamentul social." Biserica, la rndul ei, nu numai c avea n proprietateora e i for e militare, dar a i ncercat mereu s se amestece n treburileStatului. Papa Inocen iu al III-lea, de exemplu, a pretins c are dreptul s arbitreze n disputele seculare dintre monarhii rivali pro ratione peccati (nmprejur ri n care ar putea exista pericolul s vr irii de p cate). Al i papi aufolosit "excomunic rile" drept un instrument politic i i-au arogat chiar idreptul de a-i nl tura pe regi de la domnie." (Encyclopedia Britanica, MiddleAge, pag. 107).

    19

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    20/170

    Cruciadele

    Venit s moar pe o cruce pentru p cto ii lumii, Cristos a trebuit s vad pentru o vreme pe p cto ii lumii omor i n numele crucii. Ce au fost acestecruciade?

    Din punct de vedere teologic, cruciadele au fost ncerc ri de a integraIerusalimul n dogma mp r iei amileniste. Cartea Apocalipsei i doctrinacontinuit ii preo e ti cerea, n t lmcirea amilenist , ca Ierusalimul s fiecuprins n teritoriul teocra iei cre tine. La umbra teologiei s-au ascuns ns oserie ntreag de alte interese, unele dintre ele foarte "lume ti" i preocupatemai mult cu aurul i argintul lumii, dect cu sufletele oamenilor. Vom citaiar i din Encyclopedia Compton :

    "Este porunca Domnului!" Acesta a fost strig tul miilor de cre tini care s-aual turat cruciadelor pornite s cucereasc ara Sfnt i s elibereze

    Ierusalimul de sub turci. Din 1096 pn n 1270 au fost opt cruciade majore idou "cruciade ale copiilor" (amndou n anul 1212). Numai cea dinti i ceade-a treia cruciad au fost, pentru un timp, victorioase. n lunga istorie acruciadelor, mii de "cavaleri", de osta i, negustori i rani i-au pierdut via an mar urile de pe drum i n luptele purtate.

    Pentru cre tinii din Europa, Ierusalimul era cetatea sfnt . Mormntul luiCristos, Muntele M slinilor, Golgota i multe alte locuri asociate cu via a inv tura lui Cristos le erau prezentate ca de in toare de puteri magice pentruvindecarea de boli i pentru iertarea de p cate.

    Mna i de o supersti ie p gn "ncre tinat " de biserica oficial , oameni dintoate col urile Europei f ceau pelerinaje la "locurile sfinte." Cnd accesul le-afost interzis de turci, cre tinii au pornit s ia cu asalt Israelul i s eliberezeIerusalimul. n plus, Commenus, mp ratul ramurii R sritene a ImperiuluiRoman, a nceput s se team c turcii vor ataca Constantinopolul. Ei lnvinseser deja n lupt pe predecesorul s u i-l omorser . "Cre tin tatea" anceput s simt amenin area teroarei turce ti, a a c acest Commenus i-atrimis papei Urban al II-lea o scrisoare n care-i solicita ajutorul. Papa aconvocat de urgen un Conciliu bisericesc la Cleremont, n Fran a (1095).Vorbind cu mult patos i elocin , el i-a ndemnat audien a s porneasc nentrziat o cruciad pentru eliberarea rii Sfinte. Nici un alt discurs dinistorie nu a avut un efect mai mare. nfl cra i de un nest pnit zel religios,preo i, cavaleri i nenum ra i oameni din popor au strigat n cor: "Este poruncaDomnului!"

    Sub masca religioas se ascundeau ns alte sentimente. n vremea aceea,Europa cre tin tr ia n feudalism. St pnul castelului administra dup plac ipmntul i oamenii care se aflau pe el. Nu exista prea mult via "citadin ",

    20

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    21/170

    cu excep ia Italiei, unde comer ul transformase ora ele n cet i ale luxului idistrac iilor care atr geau ca un magnet pe cei dornici de via .

    Pe de alt parte, popula ia aflat ntr-o explozie demografic avea nevoie deteritorii noi n care s se extind . Pe acest fond, cruciadele s-au dovedit a fi de

    fapt ni te expedi ii de cucerire i jaf, deghizate ntr-o hain religioas .Participan ii la ele doreau mult mai mult dect eliberarea Ierusalimului. ifascina mai ales tezaurul Templului despre care unii credeau c se mai afl nc ascuns sub ruine. i fascina i s plece din locurile anoste n care tr iau,ca s tr iasc "marea aventur " a unor c ltorii din care sperau s se ntoarc "celebrii i boga i."

    Pleca i f r provizii de acas , crucia ii s-au manifestat ca adev rate hoarde delcuste care au devorat i jefuit totul n cale. Europa i trimetea de fapt"exploratorii" s se ntoarc aducnd cu ei noile fascina ii din lumea oriental :trestie de zah r, orez, caise, pepeni, portocale, l mi, banane, pnza de

    Damasc, m tase, satin, catifea i vopsele.Cruciadele sunt o ru ine a bisericii. Judecate retrospectiv, ele nu au produsnimic "cre tin" n teritorii. Au deschis ns mintea oamenilor spre realit i dinafara sferei cre tine i au adus n Europa germenii din care s-a dezvoltat apoigndirea independent , mi carea rena terii i, mai trziu, marile explor rigeografice care au dus la descoperirea Americii i a faptului c tr im pe unpmnt... rotund. Din acest punct de vedere, mergnd suficient de mult spreest ajungi la... vest, iar adncindu-te prea mult n istoria aspectului cre tin alEvului Mediu, dai de str vechea i egoista fire p mnteasc , interesat s domine, s adune bog ii i s ... se mplineasc ntr-o existen f r legturapersonal cu Dumnezeu.

    Marea schism dintre Apus i Rsritn vara anului 1054, chiar n clipa cnd trebuia s nceap liturghia n m rea acatedral "Sfnta Sofia" din Constantinopol, cardinalul Humbert mpreun cuali doi trimi i ai Papei de la Roma au naintat pn la altar, au depus acolo o"bul " papal i au ie it tergndu- i praful de pe picioare i spunnd:"Dumnezeu s vad i s judece!" Documentul excomunic patriarhulConstantinopolului i ntreaga Biseric aflat sub p storirea sa, interzicndu-le

    s mai primeasc "harul divin" prin comuniune cu Biserica Catolic i prinsvr irea sacramentelor.

    Unul dintre diaconii prezen i, intuind con inutul documentului l-a luat repedede pe altar, a alergat dup Humbert i l-a implorat s ia "bula deexcomunicare" napoi. Cum Humbert a refuzat s-o fac , diaconul a aruncatdocumentul n praful de pe strad .

    21

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    22/170

    Acest incident este identificat de obicei drept clipa n care s-a produs "schisma",marea ruptur dintre ramura Apusean i ramura R sritean a BisericiiCatolice. De atunci, cele dou jum t i sunt cunoscute ca Biserica latin (Romano-catolic ) din vest i Biserica greac (Grec Ortodox ) din est. Incidentuldin catedral nu a fost ns dect unul dintr-o ntreag serie de incidente care

    au marcat permanentizarea schismei, pecetluind-o prin teribilul masacrudezln uit de crucia ii Romei n Constantinopol n anul 1204. Consecin eleacestei rupturi d inuiesc i ast zi, iar cauzele ei au fost multiple i complexe.

    Schisma - realit i geo-politice

    Pe vremea apostolilor, Imperiul Roman se bucura de unitate i stabilitate. De iera constituit din grupuri etnice diferite care vorbeau o sumedenie de limbina ionale i de dialecte, imperiul era condus de un singur Cezar (mp rat) i semanifesta pretutindeni pe coordonatele civiliza iei greco-romane. Cel pu in unadin cele dou limbi de circula ie mondial , latina i greaca, era vorbit n

    fiecare col al imperiului, limba latin fiind cu predilec ie limba cancelariilorimperiale.

    Cam pe la sfr itul celui de-al doilea secol, Imperiul Roman, de i teoretic armas intact, a func ionat practic prin dou jum t i plasate fiecare subautoritatea unui mp rat propriu. Constantin a nfiin at chiar i o a douacapital imperial n R srit, Constantinopol, cunoscut sub titlul de "cea de-adou Rom ."

    Au urmat apoi invaziile germanice din secolul cinci. Vestul Europei a fostsf iat de r zboaie i mp rit ntre go i, lombarzi, franci, vandali i alte triburigermanice. Bizantinii din R srit considerau n continuare Imperiul Romandrept universal (catolic), dar n realitate, divizarea pe coordonatele est-vest seadncea cu fiecare an.

    Avarii i slavii au ocupat apoi peninsula balcanic . Iliricum, care func ionase caun veritabil pod ntre R srit i apus a devenit astfel o formidabil barier .Odat cu ridicarea Islamului n secolul apte, Marea Mediteran a intrat din cen ce mai mult sub controlul lumii arabe. Contactele culturale dintre rmulrsritean i rmul vestic al Mediteranei a fost din ce n ce mai dificile.

    Realit ile geo-politice s-au complicat i mai mult. Timp de secole, de cte oriavuseser nevoie, papii de la Roma apelaser la Constantinopol pentru ajutoreconomic i militar. n anul 754 ns , papa tefan al II-lea, incapabil s primeasc ajutor din R srit, a solicitat sprijin din partea conduc toruluifrancilor, Papin, pentru a putea face fa atacurilor lombarzilor. Din momentulacela, papalitatea a alunecat din ce n ce mai mult sub tutela politic afrancilor.

    22

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    23/170

    Peste doar o jum tate de secol s-a ntmplat un alt eveniment, mai dramatic icu o i mai mare valoare simbolic . n ziua de Cr ciun a anului 800, papa Leoal III-lea l-a ncoronat pe Charlemagne (Carol cel Mare), rege al francilor,conferindu-i titlul de "mp rat al Sfntului Imperiu Roman." Charlemagne acutat imediat s primeasc aceia i recunoa tere i din partea mp ratului de

    la Constantinopol (Bizan ). mp ratul Bizantin se considera ns conduc torulunui imperiu nc unic. Actul de ncoronare a fost declarat drept o "nefericit fars ", cu inten ia nem rturisit de a produce o "schism ." Bizan ul nu s-agrbit sa recunoasc ncoronarea lui Charlemagne.

    Schisma - nstr inarea crescnd

    ncoronarea lui Charlemagne a scos n eviden i mai mult "schisma" deciviliza ie dintre vest i est. Toate m surile de rena tere cultural promovate deCharlemagne la curtea sa din occident au fost marcate de puternice prejudec iteologice i politice mpotriva greco-orientalilor. La rndul lor, Bizantinii s-au

    compl cut s se retrag n turnul lor de filde i au refuzat s ia n seriosevolu ia scolastic din vest. Pentru Bizantini, francii, cu toat cultura lor, eraudoar ni te "barbari." Aceast prejudecat reciproc a fost amplificat deproblema limbii folosite. Apuseser zilele cnd oamenii din clasa educat cuno teau i greaca i latina. ncepnd de prin anul 450, foarte pu ini oamenidin vest cuno teau greaca, iar dup anul 600, cu toate c Bizan ul i pstranc numele de Imperiu Roman, foarte pu ini Bizantini mai vorbeau limbalatin . Fontiuss, cel mai mare scolar r sritean al secolului IX, nu tia s citeasc n limba latin . n anul 864, un mp rat "roman" al Bizan ului, Mihaelal III-lea, desemna limba lui Virgiliu drept o limb "barbar ."

    Peste aceste realit i s-a suprapus i felul n care era v zut educa ia n celedou jum t i imperiale. Bizantinii aveau o civiliza ie de mare bog ie icultur . Foarte mul i "laici" erau pasiona i de teologie. Figura omului de rndpasionat de teologie este o caracteristic a "sfin ilor" din Imperiul Bizantin. Uniidin cei mai renumi i oameni ai Ortodoxiei - Fon iu de exemplu - au fost "laici"nainte de a fi promova i ca "patriarhi."

    n Occidentul prins n plasa confuziilor i luptelor politice, singura educa ienalt care a supravie uit n ceea ce se cheam de obicei "Evul Mediu" sau"ntunecat", a fost cea din sfera Bisericii. Teologia a devenit astfel domeniulexclusivist al preo ilor. Cei mai mul i "laici" erau f r educa ie, incapabili s ptrund nuan ele dezbaterilor teologice.

    Teologia Bisericii cre tine a urmat deci dou ci diferite. n vestul latin, ea afost prevalent practic , n timp ce n r sritul grec a devenit preponderentspeculativ . Gndirea latin a fost influen at puternic de "dreptul roman."Grecii au a ezat teologia mai mult n contextul unei vie i de nchin ciune. Ceadinti a n scut o teologie "juridic ", cea de-a doua a dat na tere uneia"meditativ i ireneic " (de venera ie).

    23

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    24/170

    n privin a "crucific rii"de exemplu, latinii L-au privit pe Cristos ca "victim ", ntimp ce grecii L-au privit mai mult ca "biruitor asupra mor ii." Latinii au vorbitmai mult despre necesitatea "r scump rrii" celor p cto i, n timp ce grecii auaccentuat imperativul "ndumnezeirii" fiin ei umane.

    Au existat i diferen e n ceea ce prive te aspectele practice: grecii au admiscstorirea preo ilor, latinii au insistat asupra necesit ii celibatului. Cele dou ramuri au avut p reri diferite i n privin a "postului". n Eucharistie, grecii aufolosit pinea dospit , n timp ce latinii au preferat pinile f r drojdie, numite i "azimi."

    Toate aceste deosebiri nu s-au exclus neap rat unele pe celelalte. Ele au fostmai mult "complementare", asemenea deosebirilor care exist n cadrul familieintre un so i o so ie.

    Schisma - lupt pe fa Disputele f ie dintre cele dou ramuri ale Bisericii au nceput cam de prinsecolul ase. O ntmplare petrecut n secolul nou ns arat ct de departeajunsese ruptura dintre Roma i Constantinopol. Incidentul este cunoscut nistorie sub numele de schisma lui Fo iu", de i ortodoc ii prefera s -i spun schisma papei Nicolae."

    El a debutat n anul 858, cnd patriarhul Igna iu din Constantinopol a fostexilat de mp ratul Bizantin pentru c ndr znise s -i critice imoralitatea dinviaa personal . Sub presiunea mp ratului, Igna iu i-a dat demisia i n locullui a fost promovat Fo iu, un "laic" foarte dotat. Acest Fo iu a fost supranumit"cel mai renumit gnditor, cel mai capabil politician i cel mai abil diplomatcare a ocupat vreodat postul de patriarh la Constantinopol."

    Foiu, a a cum cerea obiceiul vremii, a trimis o scrisoare episcopului de laRoma, papa Nicolae I, prin care anun a instalarea sa n scaunul patriarhal. nmod normal, papa ar fi trebuit n mod automat s trimit napoi o scrisoare derecunoa tere i felicitare. Dar Nicolae a z bovit. El auzise c n Constantinopolmai existau nc mul i suporteri ai patriarhului demis care l priveau pe Fo iudrept "uzurpator." A a c papa Nicolae s-a decis s a tepte ni te l muririsuplimentare nainte de a da un r spuns. n anul 861, el a trimis ni te"delega i" la Constantinopol. Fo iu, care nu dorea un conflict deschis cu papa,i-a tratat pe delega i cu toat cinstea, invitndu-i chiar s prezideze un Consiliulocal n care s se pun cap t tuturor nen elegerilor. Consiliul a decis c Foiueste ndrept it s fie considerat patriarh legitim.

    Cnd i-a primit napoi pe delega ii veni i din Constantinopol, papa a consideratc ceea ce f cuser ei reprezenta o "dep ire a atribu iilor." A rejudecat elnsu i problema dup datele aduse de ei i a r sturnat decizia, spunnd c

    24

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    25/170

    Foiu trebuie s renun e la toate preten iile de demnitate preo easc i c nlocul lui trebuie reinstalat ca patriarh, Igna iu.

    Auzind cele petrecute, Bizantinii au preferat s ignore hot rrea papei i n-audat nici un r spuns scrisorii trimise de la Roma.

    Nen elegerea cea mare era n privin a preten iilor papale, care deveniser un"mr al discordiei" ntre Apus i Rsrit. ntre bisericile r sritene exista unputernic sentiment de egalitate i fr ie ntre episcopi. O serie ntreag debiserici locale se pretindeau a fi fost nfiin ate personal de apostoli. De iacordau scaunului episcopal de la Roma cinstea de "primat ntre episcopi",bisericile l priveau pe pap mai mult ca pe un "primus inter pares" (cel dintidintre mai mul i egali).

    n Apus, un singur ora putea pretinde cinstea de a avea o biseric fondat deunul din apostoli, Roma, a a c "cetatea etern " ajunsese s fie singura cu

    statut "apostolic." Bisericile apusene func ionau mai pu in ca un colegiu deegali i mai mult ca o monarhie cu conducerea centralizat n persoana celuicare ocupa scaunul papal. Bizantinii nu s-au sup rat pe aceast situa ie attavreme ct scaunul papal n-a avut preten ia s - i ntind ascenden a i asuprarsritului.

    Mai mult, r sritul avea un conduc tor unic n persoana mp ratului Bizantin,care avea datoria s pstreze i s garanteze ordinea public . Dup invaziiletriburilor germanice din Europa de vest, ntregul teritoriu se f rmi ase ninuturi aflate sub domnia unei pluralit i de mici c petenii r zboinice. Singurafigur care putea proiecta n jur aparen a unei centraliz ri politice a Europei devest a fost liderul religios de la Roma. De exemplu, papa Leo I a fost acela care,n anul 452, l-a convins pe Attila, conduc torul hunilor migratori s ocoleasc Roma ntr-una din campanile lui r zboinice. Dup acest incident, scaunulpapal a nceput s - i exercite autoritatea nu numai asupra fe elor biserice tisubordonate, ci i asupra liderilor politici ai zilei. i atunci ns , r sritul atrecut cu vederea aceste abuzuri, atta timp ct papa pretindea autoritateasuprem numai n Apus.

    Pentru prima data, n cazul acestui Nicolae I, scaunul papal c uta s - i extind i s- i exercite autoritatea suprem i asupra ramurii r sritene a Bisericii.Aa cum avea s o formuleze ntr-un document din 865, Nicolae I aveapreten ia ca autoritatea lui trebuie s se manifeste "asupra ntregului p mnt,adic , asupra oricarei biserici." Cnd s-a ivit disputa dintre Igna iu i Foiu laConstantinopol, papa Nicolae a socotit s o foloseasc ca o ocazie de a faceambele p ri implicate n conflict s se a eze sub propria lui autoritate,certificnd prin aceasta jurisdic ia sa universal .

    Ironia este c tocmai "supunerea" lui Fo iu n fa a delega ilor papali a dat pestecap toate planurile. Decizia lui n-a confirmat neap rat suprema ia papal , ci

    25

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    26/170

    doar o oarecare m sura de "curtoazie diplomatic ." Pentru a- i demonstraautoritatea, papa Nicolae I a hot rt s convoace un nou Consiliu. Bizantinii nuau fost deranja i de scrisorile venite de la Roma, doar n m sura n care acesteadep eau prevederile articolului 111 stabilit la Consiliul de la Sardica (343).Acest articol stipula c "rejudec rile" nu pot fi f cute de papa de la Roma, ci de

    ctre un grup de episcopi din provinciile imediat nvecinate cu locul n care seafl episcopul aflat n discu ie.

    Bizantinii i-au dat seama c Nicolae I a nc lcat cu bun tiin acest articol is-a amestecat n mod nepermis n afacerile unui alt patriarhat. Chiar i doar pefondul acestei "autorit i papale", disputa dintre Nicolae I i Fo iu a avut unpoten ial exploziv. Exista ns i un alt fond al problemei, mult mai subtil, dar i mult mai distructiv ca i consecin e.

    Schisma - politic misionar

    Pe vremea aceea, i Bizan ul i Biserica Apusean (cu prec dere germanii)porniser campanii misionare n mijlocul popoarelor slave. Cele dou linii destrategie misionar , una pornit din vest, iar cealalt din est aveau s sentlneasc n Bulgaria.

    Bulgaria era o ar pe care i Roma i Constantinopolul dorea cu ardoare s oatrag n sfera lor de influen . "Hanul" bulgar Boris a nclinat la nceput s ceara misionarilor germani (deci catolicilor) s -l boteze n religia cre tin , darcnd a fost amenin at cu invazia Bizantinilor s-a r zgndit i, n preajmaanului 865, a fost botezat de preo ii greci.

    Boris a cerut ca biserica bulgar s primeasc aceia i autonomie pe care oaveau alte patriarhate (Alexandria, Antiohia i Ierusalim), dar Constantinopolull-a refuzat.

    Din aceast cauz , Boris s-a ntors iar i nspre Apus, spernd s ob in condi ii mai bune pentru intrarea rii sale n "lumea cre tin ." Hanul le-a datmisionarilor latini mn liber s lucreze n Bulgaria, iar ei s-au n pustit natacuri verbale asupra grecilor, gr bindu-se s scoat n eviden punctele ncare cele dou ramuri ale Bisericii nu era de acord: c storirea preo ilor, regulipentru zilele de post, i, mai ales..."FILIOQUE"!

    Aceast disput din urm se referea la o formul rostit n "credeul cre tin." Lanceput, fraza suna astfel: "Cred n Duhul Sfnt, Domnul, d t torul vie ii, carepurcede de la Tat l..." Ea se roste te astfel i ast zi n bisericile r sritene.Apusul a introdus ns treptat nc o expresie " i DE LA FIUL" (n latin :FILIOQUE), a a c n Apus credeul spunea "purcede de la Tat l i DE LA FIUL."

    Aceast ad ugire a ap rut pentru prima dat n Spania ca un r spuns dat"arianismului" (doctrina care nega divinitatea Fiului lui Dumnezeu). Formula s-

    26

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    27/170

    a r spndit apoi n Fran a i Germania, unde a fost acceptat cu entuziasm deCharlemagne i canonizat n Consiliul de la Frankfurt (794).

    Roma propriu-zis nu a folosit aceast formul liturgic dect de la nceputulsecolului XI. n anul 808, papa Leo al III-lea i-a scris lui Charlemagne c , de i

    el crede c ad ugirea este n ntregime n spiritul nv turii Evangheliei,considera c este periculos s accepte modificarea unui text adoptat deConsiliile Bisericii drept "credeu oficial."

    Grecii au ignorat acest "FILIOQUE" pn n secolul IX, dar cnd l-au contestatau f cut-o cu toat pasiunea. Ortodoc ii rsriteni au respins ( i resping iast zi) aceast ad ugire la "credeu" din dou motive. n primul rnd "credeul"este o avu ie comun a ntregii Biserici i dac ar trebui schimbat ceva,schimbarea trebuie f cut n cadrul unui Consiliu ecumenic (al tuturorepiscopilor din est i vest). Prin faptul c au modificat "credeul" f r consultarea celor din R srit, vesticii sunt vinova i de, n terminologia unui

    teolog ortodox, "fraticid moral", sau de p cat mpotriva unit ii Bisericii.n al doilea rnd, majoritatea ortodoc ilor cred c ad ugirea clauzei "FILIOQUE"este gre it din punct de vedere teologic. Unii merg pn la a o denun a drept"erezie", pentru c ea schimb echilibrul delicat din doctrina despre trinitateadumnezeirii.

    Cu toate c ad ugirea la crez nu era nc acceptat n Roma secolului IX, papaNicolae I i-a sus inut pe misionarii germani care o propov duiau n Bulgaria.

    Alarmat de aceast invazie misionar la chiar grani ele Imperiului Bizantin,Foiu a scris n anul 867 o scrisoare c tre to i episcopii Bisericii r sritene. nea, el condamn ad ugirea la credeu i-i proclam drept eretici pe cei ce opropov duiesc n popor. Fo iu convoac un Consiliu la Constantinopol, i lexcomunic pe papa Nicolae I, numindu-l "un eretic care face pr pd n viaDomnului." Cre tin tatea era n pragul marii schisme.

    Situa ia s-a schimbat ns pe nea teptate. n acela i an, 867, mp ratulBizan ului a fost asasinat, iar uzurpatorul tronului l-a demis pe Fo iu i l-areinstalat ca patriarh pe Igna iu, omul a c rui demitere i exilare pornise toat controvers . Cam n aceia i vreme a murit i papa Nicolae I. n locul s u aurmat Adrian al II-lea, iar apoi papa Ioan al VIII-lea. Prin aceste succesiuni depersonaje, au ap rut alte controverse i alte alian e, despre semnifica iile icomplexitatea c rora nu este locul s discut m aici.

    Un alt Consiliu convocat la Constantinopol, cunoscut sub numirea de Consiliulanti-Fo ian, l-a condamnat pe Fo iu, r sturnnd deciziile din anul 867.Consiliul acesta a decis c Bulgaria apar ine de patriarhatul dinConstantinopol. Dndu- i seama c Roma i va oferi chiar mai pu in libertatedect i-a oferit Bizan ul, Boris a mai schimbat o dat macazul i a acceptat

    27

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    28/170

    decizia episcopilor. n anul 870 au fost alunga i din Bulgaria to i misionariiapuseni i nimeni n-a mai auzit de atunci n Bulgaria despre "FILIOQUE."

    Istoria nu se sfr e te ns aici. Dup o vreme, la Constantinopol, Igna iu iFoiu s-au mp cat, iar cnd n 877 a murit Igna iu, Fo iu a devenit nc o dat

    patriarh!n 879 a fost convocat un nou Consiliu la Constantinopol, Consiliul precedent afost anatemizat i au fost ridicate toate sanc iunile plasate anterior asupra luiFoiu. Roma a stat deoparte, nencercnd nici s insiste asupra ad ugirii lacrez i nici s impun autoritatea scaunului papal. Pentru o vreme cel pu in, naspectele ei exterioare, pericolul schismei p rea nl turat.

    Schisma - e ecul diploma iei

    La debutul secolului XI a ap rut iar i necazul. n anul 1014, cu ocazia

    ncoron rii lui Henry al II-lea ca Sfnt mp rat Romano-catolic, credeul a fostcntat pentru prima oar n forma lui "ad ugit ." n plus, plasat sub influen agerman acum, Roma s-a reorganizat din interior i, prin activitatea unor papica Grigore al VII-lea, i-a dobndit o pozi ie de autoritate f r paralel n istoriapolitic a Europei de vest. n mod firesc, urm torul pas al Romei a fost s readuc la via preten iile ei de jurisdic ie universal .

    Lucrurile au fost complicate i mai mult de normanzii i de vikingii care auatacat regiunile din sudul Italiei, aflate pn atunci sub directa autoritateBizantin . Mai mult, Vene ia, un puternic ora -stat i centru comercial anceput s se amestece din ce n ce mai sup rtor n afacerile comercialeBizantine din Italia i Asia Mica.

    Prin 1050, normanzii au nceput s -i for eze pe grecii din Italia Bizantin s seconformeze liturghiei i practicilor latine. Ca reac ie, patriarhul Mihai Cerulariele-a pretins bisericilor latine din Constantinopol s se conformeze practicilorgrece ti. Cnd acestea au refuzat, patriarhul a dispus nchiderea lor.

    n 1053, Cerularie i-a temperat atitudinea i i-a scris papei Leo al IX-lea,propunndu-i o ncercare pentru rezolvarea tuturor controverselor. n 1054,papa Leo a trimis la Constantinopol trei delega i n frunte cu Humbert,episcopul din Silva Candida.

    Cardinalul Humbert i patriarhul Cerularie au fost ns amndoi ngmfa i inc p na i, a a c ntlnirea lor n-a produs nici o mbun t ire. Cnd i s-auadresat lui Cerularie, delega ii papali i-au nmnat doar o scrisoare din parteapapei i s-au retras f r s rosteasc mcar salutarea de uzan . De fapt,scrisoarea fusese scris de Humbert i era foarte pornit pe ceart .

    28

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    29/170

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    30/170

    interminabilele dispute politice, crucia ii porni i pe c ptuial i-au pierdutrbdarea i au nceput s jefuiasc ora ul. Cele trei zile de jaf au fost f r egaln istorie.

    Timp de 900 de ani, m re ul Constantinopol fusese capitala civiliza iei cre tine.

    Ora ul era mpodobit pretutindeni cu capodopere de art . Mul i din crucia i, nspecial cei din Vene ia, au c rat aceste odoare sfinte i le-au a ezat ca podoabes nfrumuse eze pie ele i bisericile lor. Plcuri de solda i transforma i n ho i i tlhari au cutreierat str zile i au spart casele oamenilor, smulgnd avari totce str lucea sau p rea de valoare. Nici m nstirile, nici bisericile, nicibibliotecile n-au fost cru ate. Vile somptuoase i case s rccioase au fostntoarse peste cap i jefuite.

    "Crucia ii" nu s-au oprit din jaf dect ca s necinsteasc femei i s goleasc butoaiele cu vin din pivni e. C lug riele au fost siluite n chiliile lor. Pe str zizceau trupuri nsngerate de femei desfigurate i de copii. n Hagia Sofia, cea

    mai impun toare cl dire de Biseric a cre tinismului, solda ii be i au ruptdraperiile scumpe de pe pere i, au sf rmat iconostasul de argint i au c ratbuc ile cu ei. C rile sfinte i icoanele au fost c lcate n picioare.

    n timp ce solda ii chefuiau bnd din vasele de la altar, o prostituat s-a a ezatpe tronul patriarhului i a cntat un cntec francez imoral. Dup trei zile deapocaliptic distrugere, Constantinopolul era n ruine.

    Schisma - trist realizare

    Dup jaful crucia ilor, Bizan ul nu i-a mai revenit niciodat . Imperiul deRsrit fusese sl bit pentru totdeauna. Dup nici dou sute de ani, cnd a fostatacat de turci, Constantinopolul a c zut f r s mai poat opune o prea marerezisten . Ora ul a fost cucerit n anul 1453. Civiliza ia Bizantin s-a f cut nd ri, iar Biserica R sritean s-a v zut aruncat ntr-un statut deminoritate sufocat ntr-o cultur ostil .

    Cre tinismul ortodox n-a uitat niciodat jaful i distrugerea acelor trei zileteribile din anul 1204. Istoricul Steven Runciman scrie: "Crucia ii n-au aduspacea, ci sabia, iar aceast sabie a fost instrumentul prin care cre tinismul afost t iat n dou ."

    Resentimentul i du mnia i-a pus o amprent durabil pe inimile cre tinilordin R srit. "Chiar i sarazinii (musulmanii) sunt milo i i buni", scrie unistoric ortodox al vremii, "n compara ie cu ace ti oameni care au purtat semnulCrucii lui Cristos pe umerii lor."

    Istoricii disput n continuare data la care a nceput marea schism . Ce estesigur, este c dup 1204, ceea ce Dumnezeu unise, omul a reu it s despart .

    30

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    31/170

    (Multe pasaje din capitolul dedicat schismei" sunt tributare lucr rii "BisericaOrtodox ", scris de Timothy Ware i ap rut n editura Pinguin n anul 1993).

    Pentru o autentificare a document rii de mai sus, iat cum descrieevenimentele legate de schism , Ioan Ploscaru, episcop al Bisericii greco-

    catolice din Romnia, om care i-a pl tit convingerile cu anii de grei de pu crien timpul regimului comunist din Romnia:

    "Acest eveniment att de important (Schisma) nu a fost cauzat doar de o nen elegere doctrinar ntre Roma i Constantinopol. Cauzele sunt mai vechi, implicnd o lung perioad de fr mnt ri, cu elemente de na ionalism i orgoliu omenesc.

    A fost conflictul dintre greci i romani. Imperiul roman a ajuns la o mare putere, realiznd unitatea administrativ a lumii antice. Apoi a urmat unitatea cre tin , avnd conduc tor un Pap , urma al sfntului Petru, cu

    sediul tot la Roma.Orientul, n special grecii, se sim eau p gubi i. Prin cultura lor veche, ei se sim eau superiori tuturor barbarilor din apus, inclusiv latinilor. Din acest motiv nici nu voiau s nve e limba latin , comunica iile fiind astfel ngreuiate ntre Apus i R s rit.

    Conflictul a luat propor ii i a dus la crearea Imperiului Roman de R s rit sub Todosiu cel Mare la 395, nt rind astfel sentimentul grecesc de suprema ie.

    Treptat, mp ra ii Bizantini au nceput s se amestece n treburile biserice ti, fiind ncuraja i de sl biciunea episcopilor. Astfel lua fiin "Cezaro-papismul-Bizantin", numind Constantinopolul "Noua Rom ", iar la sfr itul sec. IV, episcopii reclamau titlul de "pontifici", a teptnd momentul s se declare independen i de Roma. Au mai fost mici perioade de rupturi ntre anii 337-787, dar s-au mp cat la Conciliul II din Niceea. Conflictul serios va ncepe cu anul 857.

    Patriarhul Constantinopolului, Igna iu, refuz s -l cuminece pe primul ministru Bardas, fiindc acesta tr ia n f r delege cu nora lui.

    Din r zbunare, Bardas, unchiul mp ratului Mihail al III-lea, l nl tur pe Igna iu i-l nume te patriarh pe Fo iu, un laic plin de vanitate. Igna iu se

    plnge Papei Nicolae I, care, dup cercet ri, declar legitimitatea lui Igna iu. Dar Fon ius nu ine seama i, bazndu-se pe sprijinul Cur ii,convoac un Conciliu cu 318 de episcopi din R s rit, caterisindu-l pe Pap i aducnd o serie de nvinuiri bisericii de Apus. Astfel: c au scurtat postul Pa telui cu o s pt mn , c n post se m nnc lapte, ou i brnz , c

    31

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    32/170

    preo ii nu sunt c s tori i i c - i rad b rbile ca solda ii, c sunt eretici,introducnd n Crez i cuvntul "FILIOQUE", etc.

    n 867, mp ratul Mihail al III-lea este ucis de un general de al s u care-l nl tur pe Fon ius i-l readuce pe Igna iu, sub conducerea c ruia se ine

    cel de-al optulea Conciliu Ecumenic, care osnde te pe Fon ius (Conciliu inut la Constantinopol n anul 869).

    Dup moartea lui Igna iu, urmeaz din nou Fon ius, care d dea semne de c in , dar apoi repet acuzele i condamn al optulea Conciliu Ecumenic.Dar mp ratul Leo Filosoful l trimite n exil, unde i moare n anul 891.

    Dup nl turarea lui Fon ius, se restabile te unitatea Bisericii, dar numai pentru scurt timp. n anul 1054 ajunge patriarh Mihail Cerularie. Acesta nchide toate bisericile de rit latin din Constantinopol, alungndu-i pe c lug ri i pe preo i. Cnd Papa Leo IX trimite de la Roma o delega ie

    pentru mp care, patriarhul nici nu vrea s stea de vorb cu ei. Atunci,delega ii Papei au pus pe altarul Bisericii Sfnta Sofia, "Bula de excomunicare", zicnd: "Aici s judece Dumnezeu!"

    Cerularie l excomunic pe Papa i rennoie te punctele de desp r ire,nmul indu-le la 60. Dar esen iale vor r mne peste veacuri cele patru

    puncte principale:

    1. Primatul Papal.

    2. Purcederea Sfntului Duh i de la Fiul.

    3. Existen a purgatoriului.

    4. Cuminec tura cu azim (pine nedospit ).

    Astfel, la anul 1054, Biserica de R s rit se rupe de Biserica Romei.Urm rile acestui eveniment sunt considerabile.

    ncerc ri de unire au mai fost f cute n anul 1247 la Lyon i n anul 1439 la Floren a, unde a venit chiar mp ratul Bizantin Ioan IV Paleologul, care se temea de pericolul turcesc din R s rit. Actul Unirii de la Floren a a fost semnat i de mitropolitul Moldovei Damian. Dar aici, s-a opus Unirii episcopul Efesului, Marcu, zicnd c "dect s fie supus Bisericii de Apus,i prefer pe turci."

    Era normal, c ci el de turci a fost trimis, ora ul Efes fiind de mult vreme sub ocupa ie turceasc . Un alt principe Bizantin, Nottaras, declara: "Mai bine s v d turban turcesc, dect tiara papal ." Dorin a li s-a mplinit, c ci dup paisprezece ani, turcii au ocupat Constantinopolul (1453).

    32

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    33/170

    Rupndu-se de centrul cre tin t ii, de Roma, Biserica din R s rit s-a dezmembrat i a sl bit, pierzndu- i orice dinamism i spiritualitate. Ct de pu in s-a ndeplinit dorin a Bizantinilor ca ora ul lor, Constantinopol, s ajung cea de-a doua Roma!

    Dup schism , patriarhii din Constantinopol urcau i coborau treptele tronului patriarhal, la nceput dup capriciile mp ra ilor Bizantini, apoi dup dorin a turcilor, care i urau de moarte pe cre tini i aveau tot interesul s -i in desp r i i. n anul 1621, Pa a Ali i cerea patriarhului 300 de mii de galbeni pentru aceast demnitate, spunnd c o d ieftin...

    A adar, n timpul turcilor, aceast func ie se vindea la licita ie. n astfel de mprejur ri, Biserica oriental a sl bit, misiunile au ncetat, avntul sufletesc a sc zut, monahismul a dec zut. Exemplele de via sfnt , ca sfntul Vasile cel Mare, sfntul Ioan Gur de Aur i al ii au disp rut cu

    totul. ns i "Biserica" s-a dezmembrat, ajungnd s se formeze vreo 17 Biserici Autocefale (Independente).

    Urm rile schismei de la 1054 sunt imense! Poate c alta ar fi fost ntreaga istorie a Europei, dac n fa a puhoiului turcesc ar fi stat o Biseric unit n aceia i credin . Ruptura creat de Cerularie a r mas peste veacuri i

    pr pastia s-a adncit tot mai mult, spre paguba R s ritului.

    (Fragment din "Scurt istorie a Bisericii romane", scris de Ioan Ploscaru ipublicat n serial de revista " tirea" din Cluj n prim vara anului 1998).

    33

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    34/170

    CAPITOLUL 1

    c) Vremea Reformei Protestante

    Considera ii preliminare

    Fenomenul monahic (c lugria)

    Nici Domnul Isus (idealul de om dup inima lui Dumnezeu), niciapostolii (ntemeietorii Bisericii primare) nu au fost c lugri i nici nu

    au instaurat ordine c lug re ti. Ideea c trupul (ca element material)este depravat i ru i c sufletul nu poate fi eliberat de sub tirania c rnii dectprin exerci ii ascetice provine din filosofia greac . Ea s-a strecurat n cre tinismprin influen a gnostic . M port aspru cu trupul meu, expresie a apostoluluiPavel a fost astfel scoas din contextul cre tin i transformat ntr-o justificarea clugriei.

    Este important s spunem c n timpul vie ii Domnului Isus a existat o gruparecu caracter monahic numit secta eseneilor (n pe terile c rora s-audescoperit manuscrisele de la Moarea Moart ). Noul Testament nu pomene tens nimic despre aceast partid . Oare nu ar fi f cut-o dac ea ar fi

    reprezentat o mi care validat de inten iile divine? Oare Domnul Isus iapostolii nu ar fi recomandat-o dac ea ar fi fost o mi care spiritual pozitiv?

    Monasticismul a nceput ntr-o smb t diminea , n anul 270 sau 271, ntr-un sat din Egipt. Pasajul din Evanghelie care s-a citit atunci n Biserica a fost:Dac vrei s fi des vr it, du-te de vinde ce ai, d la s raci i vei avea ocomoar n cer. Apoi vino i urmeaz -M (Matei 19:21). Cnd a auzit acestecuvinte, un tinerel numit Antoniu s-a hot rt nu numai s renun e la tot ceare, dar s i duc o via de total izolare de ceilal i.

    tirea c Antoniu a plecat s locuiasc n de ert n-a fost b gat n seam nicide cei din sat i nici de cei din mprejurimi, dar cnd acest Antoniu a murit, lavrsta de 106 ani, el ajunsese ntr-att de cunoscut nct biograful i prietenulsu Atanasius din Alexandria (m. 373) a putut spune: Era cunoscut n totinutul. Toat pustia, scrie el, devenise un singur ora , adic mii de oamenide pretutindeni i f cuser drum spre locuin a lui Antoniu, ca s -l asculte.

    Ca urmare a ini iativei lui Antoniu, n Egipt s-au dezvoltat trei tipuri declugrie:

    34

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    35/170

    1. Pustnicii, care au ap rut n Egiptul de jos i care, dup exemplul luiAntoniu, au tr it n singur tate i ntr-o via de total austeritate.

    2. Comunarzii, care au luat fiin n Egiptul de sus, unde Pachomius (m. 346) a

    format un grup de c lugri care se rugau mpreun i tr iau o via de strns comunitate.

    3. Cei din calea de mijloc, n Nitria i Scetis, la vest de gura Nilului. Ace tia aunceput cu Ammon (m. 350) i au format un lan de mici comunit i (familii)interdependente, n care doi pn la ase c lug ri se aflau sub conducereaunui c lug r matur, numit abba (p rinte spiritual). Este evident c acestecomune primitive urm reau s emuleze modelul colilor fiilor profe ilor dinVechiul Testament (2 Regi 6:1-7).

    Treptat, centrul monasticismului s-a mutat n anii 300 din Egipt n Asia Mic ;

    n anii 400 din Asia Mic n Palestina; n anii 500 din Palestina n Sinai; iar nanii 900 la muntele Athos din Grecia, unde se afl i ast zi. Cele mai multemnstiri au fost nfiin ate n locuri pustii, ndep rtate i izolate de lumeacivilizat . Singur tatea i izolarea predispuneau la o via de medita ie i derug ciune. Printre cele mai celebre sunt: m nstirea Sfnta Saba din Israel,mnstirea Sfnta Ecaterina de pe muntele Sinai, republica monastic de pemuntele Athos i cea situat pe piscurile stncoase de la Meteora, n centrulGreciei.

    Scopul vie ii de c lug rie a fost unirea cu Dumnezeu printr-o total cur ire depoftele i pornirile firii p mnte ti. Un alt termen folosit n teologia monahic este mortificarea trupului, justificat prin deformarea unei alte expresii dintextul Noului Testament:

    De aceea, omor i m dularele voastre care sunt pe p mnt: curvia, necur ia,patima rea i lcomia, care este o nchinare la idoli (Coloseni 3:5).

    Mai ales n Evul Mediu, dar cu nceputuri n chiar primele secole ale ereicre tine, oamenii au nceput s se retrag n mun i sau s se izoleze n locuripustii pentru a ie i din societate i a lupta din r sputeri cu r ul din l untrullor. Ei practicau celibatul, postul ndelungat, rug ciunea dus pn la extaz(isihia) i chiar autoflagelarea, chinuirea i chiar mutilarea trupului prinpozi ii incomode (ntr-un picior, c ra i pe un stlp) i chiar prin b ti cubiciul sau funia ud .

    Cnd num rul c lugrilor s-a nmul it, au fost nfiin ate ordine monastice cuun sistem foarte strict de jur minte i de disciplin . Dou dintre aceste ordinemonastice au devenit cu timpul foarte influente n Biserica Romano-catolic ;Franciscanii un ordin fondat de Francis din Assisi (1216) i Dominicanii,fondat de Dominic (1216). Ordinul dominicanilor a fost esen ial n activitatea

    35

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    36/170

    Inchizi iei. Supu i direct papei, ei au dezl n uit un climat de teroareeclesiastic . F cnd un joc de cuvinte, lumea de atunci i-a numit Domini canes , (Cinii lui Dumnezeu), paznicii ns rcina i cu supravegherea turmeicatolice.

    Unele din ordinele monahice au ap rut ca protest fa de dec derea total careexista n lumea cre tin i ca o ncercare de a ie i din sistemul eclesiasticcorupt. Jur mntul s rciei trebuie v zut ca un protest fa dematerialismul vinovat ce mbog ise Biserica din punct de vedere financiar,dar care o s rcise aproape total n ceea ce prive te spiritualitatea.

    De ce se f ceau ace ti protestatari c lugri i nu preo i? Pentru c preo iinu mai reprezentau pilde de virtute duhovniceasc . Identifica i n textulApocalipsei sub numele de Nicolai i, membrii castei eclesiastice se gr biser s alc tuiasc o structur n care ierarhia preo easc st pnea peste masaamorf a laicilor. O astfel de organizare n-a produs niciodat un climat

    puternic de spiritualitate.Laicii nu aveau nici un fel de voce n treburile bisericii, ci trebuiau doar s asculte orbe te de vocea clericilor speciali ti. Preo ii au alunecat treptat spre oexisten dus ntr-un turn de filde , care i-a separat din ce n ce mai mult deceilal i oameni.

    Oricare slujitor al bisericii care pierde contactul nemijlocit cu oamenii nceteaz de a mai fi un instrument eficient n mna lui Dumnezeu.

    Clug rii au ap rut deci ca o ncercare gre it de a "spiritualiza" via a cre tin prin ie irea din lume, i, mai trziu, ca o form de protest mpotriva vie iidecadente i materialiste a preo ilor apatici i profitori.

    n Apus, multe m nstiri au devenit loca uri de studiu i medita ie. Au fostadunate c ri n biblioteci imense. Aceste loca uri au devenit focare de cultur din care au pornit apoi multe din ideile progresiste ale vremii.

    Inchizi iaDup ce Romano-catolicismul i-a consolidat puterea n Evul Mediu, ereticii,

    adic orice cet eni care nu se aliniau cu dorin ele, nu ntotdeauna biblice, aleBisericii oficiale, au nceput s fie privi i ca inamici ai societ ii. Din dorin ade a ap ra unitatea ideologic a cre tin t ii, biserica Romano-catolic , prinpapa Grigore al IX-lea, a instituit n anul 1231 Inchizi ia. Numele acesteiinstitu ii deriv de la verbul inauiro , (a cerceta cu deam runtul, a constata),ceea ce spune c Inchizi ia nu a tepta plngerile cet enilor, ci lua ini iativadepist rii i pedepsirii celor vinova i fa de Biseric .

    36

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    37/170

    Inchizi ia a func ionat mai mult n rile din sudul Europei, n special nSpania. Papa Sixtus IV a instituit Inchizi ia spaniol n 1478, i a folosit-o dreptinstrument de lupt mpotriva evreilor i musulmanilor din Sevilia, Aragon iCatalonia. Aproximativ 2.000 de persoane au fost arse pe rug.

    O alt form a Inchizi iei a fost Inchizi ia Roman , nfiin at n anul 1542 depapa Paul al III-lea pentru combaterea protestantismului.

    Orict ar p rea de straniu, Biserica Romano-catolic nu a renun at formal laInchizi ie dect n 1908, prin reorganizarea eclesiastic produs sub papa Piusal X-lea. Dar nici pn azi (1997), Biserica Romano-catolic nu a condamnatInchizi ia ca institu ie criminal . i cum ar putea s o fac atta vreme ctInchizi ia a beneficiat de binecuvntarea unor papi socoti i pn ast zi ca fiindinfailibili?

    Cum a fost posibil ca Biserica s terorizeze i s chinuiasc ?

    Binen eles c autorit ile au c utat un suport n textul Bibliei i s-au f cut c l-au g sit ntr-un pasaj din scrierile apostolului Pavel. Indignat de apatiabisericii din Corint n probleme legate de moral (n acel caz: incest), Pavel le-ascris foarte categoric i solemn:

    Ct despre mine, m car c n-am fost la voi cu trupul, dar fiind de fa cuduhul, am i judecat, ca i cnd a fi fost de fa , pe cel ce a f cut o astfel defapt . n Numele Domnului Isus, voi i duhul meu, fiind aduna i laolalt , prinputerea Domnului nostru Isus, am hot rt ca un astfel de om s fie dat pemna Satanei, pentru nimicirea c rnii, ca duhul lui s fie mntuit n ziuaDomnului Isus (1 Corinteni 5:3-5).

    Textul vorbe te despre gravitatea faptei comise i despre groz via pedepsei pecare o va aplica providen a divin asupra unui astfel de om, dar nu spune nnici un fel ca un astfel de p ctos trebuie dat pe mna bisericii sau Statuluipentru nimicirea trupului. Ar fi tare interesant s aflm cu care dintre celedou institu ii sociale a fost identificat, n interpretarea gre it de atunci, ...Satan, executorul pedepsei divine.

    Cum a func ionat Inchizi ia?

    Din cauza valurilor de opozi ie ridicate n fa a abuzurilor Bisericii din secolulXIII, cre tin tatea a instituit tribunale unde persoanele nvinuite saubnuite de erezie erau cercetate i pedepsite.

    La sosirea ntr-un anumit district, judec torii, ajuta i sau doar asista i deepiscopi i de autorit ile de stat locale, anun au imediat o perioad de 30 dezile de gra ie n care to i ereticii puteau veni de bun voie s - i m rturiseasc singuri gre elile. La sfr itul acestor 30 de zile, ncepea judecata celor vinova i

    37

  • 8/6/2019 ate Crestina in Istorie

    38/170

    care n-au vrut s recunoasc de bun voie. Numele denun torilor era inutsecret, dar nvinuitului i se permitea s pun la dispozi ia tribunalului o list cu numele celor pe care i-i tia du mani. Denun ul acestora nu era, de regul ,luat n seam . Dup practicile vremii, judec torii aveau dreptul s foloseasc tortura pentru a ob ine m rturisire din partea acuzatului. Ct de cre tin a

    fost aceast institu ie se vede i din faptul c oricine avea acas o copie aBibliei era pasibil de pedeapsa cu moartea.

    n cadrul unei ceremonii foarte elaborate, numit sermo generalis sau auto- da-fe , lumea adunat afla numele celor g si i vinova i i ace tia erau pedepsi i,cu pedepse vari


Recommended