+ All Categories
Home > Documents > Asceti Duhovnici - Georges Florovski

Asceti Duhovnici - Georges Florovski

Date post: 11-Oct-2015
Category:
Upload: kristen-hoffman
View: 65 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
Once you upload an approved document, you will be able to read and download this document

of 164

Transcript
  • PRINII BIZANTINI ASCETICI I DUHOVNICETI

    Traducere dupVOLUMUL AL X-LEA

    Al Coleciei lucrrilor lui

    GEORGES FLOROVSKYProfesor Emerit de Istoria Bisericii de Rsrit

    Universitatea Harvard

    Editor GeneralRichard S. Haugh

    Crturar aflat n vizitcoala Teologic Andover Newton

    Traducere de Raymond MillerAnne-Marie Dollinger-Labriolle i Helmut Wilhelm Schmiedel

    BchervertriesbsansaltPostfach 461, Fl 9490 Vaduz, Europa

    [Agent exclusiv de vnzri: Notable & Academic BooksP.O. Box 470 Belmont MA [USA] 02187]

    1

  • CuprinsPrefaa autorului (1978)

    1. Idealul Ascetic din Noul Testament

    Reflecii despre critica Teologiei ReformeiSemnificaia DeertuluiEvanghelia Sf. MateiNepotrivirea criticii lui Andres NygrenDesvrirea, milostenia, rugciunea, postul i fecioriaSrcia i smereniaScrierile Sf. PavelRomaniI i II CorinteniGalateniEfeseniFilipeniColoseniI i II TesaloniceniI i II TimoteiEvreiI i II PetruEpistolele Sfntului IoanEpistola Sfntului Iacob i Evaluarea lui LutherViaa Bisericii Primare

    2. Opoziiile fa de ascetism i monahism

    IovinianVigilantiuHelvidiuAetius al SebastieiMartin LutherJean Calvin

    3. Sf. Antonie i Monahismul Anahoretic

    Esena duhovniceasc a idealului monahalSf. Antonie i viaa anahoreticEvalurile negative ale Vita AntoniiScrierile Sf. AntonieInfluena monahismului egiptean prin Sf. Atanasie

    4. Sf. Pahomie i monahismul cenobitic

    2

  • 5. Rspndirea monahismului

    6. Sf. Vasile i Sf. Grigorie de Nyssa

    Sf. Vasile cel MareSf. Grigorie de Nyssa

    7. Omiliile duhovniceti

    Sursele i problemele cu manuscriseleAcuzaia de messalianism din Omiliile duhovniceti

    8. Evagrie Ponticul

    ViaaCondamnarea lui EvagrieScrierile lui EvagrieGndirea teologic a lui Evagrie

    9. Nil, Marcu Ascetul i enut al Atripei

    Sf. Nil al AncireiMarcu Ascetulenut al Antripei

    10. Isidor Pelusiotul i Diadoh al Foticeii

    Isidor PelusiotulDiadoh al Foticeii

    11. Prinii ascetici mici

    12. Corpusul Areopagitic

    Natura CorpusuluiInfluena istoric a Corpusului ArepagiticProblema autorului

    Viziunea teologic

    Ci de cunoatere a lui DumnezeuStructura i ordinea lumiiLiturghia

    13. Sfntul Isaac Sirul

    3

  • 14. Sfntul Ioan Scrarul

    Lipsa datelor vieii saleScara Raiului i influena sa istoricPrerea negativ a lui Andres Nygren despre Scara Raiului

    CTEVA ASPECTE TEOLGOICE LEGATE DE SUBTILITATEA I PERICOLELE CELOR CARE DORESC S AVENSEZE PE DRUMUL RUGCIUNII I AL CUNOATERII INEFABILE A LUI

    DUMNEZEU

    Experiena ne arat c drumul desvririi luntrice nu este unul uor. Din cte a demonstrat-o practica i experiena concret, este un proces dificil i plin de capcane, unele chiar mortale. Exist muli oameni doritori de desvire. Acest lucru este menit s ne ofere sperane. Totui, trebuie avut n vedere c exist i mai muli oameni care nu voiesc s se desvreasc. Temele legate de ascez, via duhovniceasc i importana suferinelor le sunt indiferente. Ei prefer, din nefericire, s rmn la un stadiu superficial al percepiei realitilor externe ale lumii n care triesc. Este adevrat c nu toi oamenii au fost nzestrai cu aceast capacitate de a privii lucrurile obiectiv. Obiectivitatea este un preambul al manifestrii deplintii i mplinirii. Desvrirea a fost abordat de mai multe studii i filosofii. Exist mai multe posibiliti de a fi desvrit; desvrit nu n sensul abstract i ingeniu, ci n sens realist, palpabil. Orice mentalitate sntoas i poate da seama c procesul desvririi luntrice este mult mai important dect cel extern. Aparent marea majoritate a oamenilor i a credincioilor tind cumva spre desvrire. Unii vd n desvrire ceva accesibil interselor i scopurilor lor imediate. Unii sunt interesai de desvrrire numai n msura n care ea este n conformitate cu scopurile lor imediate. De aici i necesitatea de a ne ruga, a postii, a face fapte bune, a face milostenii, a ne ndrepta minile i simirile spre inefabil i spre lumea de dincolo. Este adevrat c o cere i o impune cumva lumea extern. Oamenii i mediul social ateapt s vad n cei care frecventeaz Biserica un exemplu, nu vor s vad n ei un prilej de poticneal i de sminteal. Lor le sunt analizate toate detaliile vieii i de multe ori sunt supui unor judeci sociale mai aspre dect restul celor care nu practic n mod regulat nici un fel de credin sau religie i nici nu frecventeaz Biserica sau dac o fac, o fac temporar i de ochii celor dimprejurul lor.

    Studile prezentate aici sunt n acest sens o nuanare mai elaborat a felurilor n care a fost perceput viaa ascetic i cea mistic n planul practic i mai multe nenelegeri i controverse care s-au iscat pe aceast tem. Este greu s prelucrezi fierul, este greu s conduci un avion, o companie petrolier sau un combinat chimic, dar este probabil cel mai greu s formezi i s desvreti un suflet omenesc. Mai multe individualiti umane nu sunt dispuse s se ridice la un plan superior al percepiei existenei. Grijile materiale i cele legate de comfortul unui trai luxos i face s devin opaci i nchi fa de lumea cereasc. Din nefericire, prefer s se rezume la starea nefireasc de aici. Nu i putem nvinovii de aceasta. Dat fiindc omului i-a fost conferit nc de la creaie libertatea, omul i poate decide nc din prim instan ce are de fcut n aceast via. El poate alege binele sau poate svrii rul. Din nefericire trecutul ne demonstreaz c au existat mai multe mentaliti care au realizat acest lucru. Nu exist un criteriu selectiv care s l mpiedice s fac aceasta. Dei de mai multe ori omul, din nefericire, prefer s fac sau s comit rul n mod deliberat, nu trebuie s ne eschivm i s devenim sceptici n privina formaiei lui luntrice. Fr ndoial exist mai multe posibiliti de a percepe realitile obiective tragice ale lumii i a haosului care l

    4

  • nconjoar pe vieuitor ca fiin nzestrat cu capacitate de gndire. Numai omul poate gndii i raiona n sens dinamic.

    Rndurile de fa sunt o sum de articole colecionate i grupate pe o tematic serioas. Sunt o analiz tematic la adresa complexului mbuntirii vieii sufleteti. Slujitorii Bisericii nu sunt pltii din veniturile statului numai pentru parazita i a nu produce nimic. Ei sunt chemai s se roage pentru cei plecai de la noi, pentru cei care deja gust din buntile lumii de dincolo. Dei s-a eticheat Biserica de mai multe ori ca un fel de corporaie sau firm care presteaz la comand servicii religioase, menirea strategic a Bisericii nu este aceasta. Ea are un sens transcendent, un sens care merge dincolo de neajunsurile inrente lumii de aici. Ca i slujitoare a Bisericii, ierarhia este cea care voind nevoind, nolens volens, v-a da rspuns pentru sufletele celor adormii n Domnul. Dei aprent Biserica este o instuie care nu produce nimic, ci mai mult consum, ea i are sensul i direcia existenial n transecent. Aceste rnduri de aici nu sunt nite simple amuzamente ale unui autor care a scris n disperare de cauz. Rolul scrierilor lui a fost de a ine o linie median n avalana de literatur teologic ieftin care a umplut mai toate tejghelele pangarelor bisericeti. Sujitorii Bisericii sunt chemai i ei s fac mai accesibil un astfel de mesaj teologic. Teologia i poate conferii omului i studentului care o abordeaz cu interes, seriozitate, cumptare i mai mult dect orice discernmnt intelectual. Acest discernmnt este extrem de important pentru noi cei care suntem n proces de definire a concepilor de via i de cretere. Putem crete i ne putem maturiza efectiv numai prin seriozitate, printr-o abordare serioas a principalelor teme ale existenei. Dezbaterile teologice din aceste rnduri sunt extrem de semnificative. Ele sunt nite analize ale unor probe mai sofisticare a celor care au ajuns la un anumit nivel sau urcu pe scara nbuntirii sufleteti. Sfinii sunt cei care au perceput aceste schimbri ale mediului suflesc cel mai bine. Ei sunt cei care ne pot arta cel mai bine o deschidere deplin fa de realitile cereti. Cerurile sunt deschise prin intermediul rugciunilor lor. Rugciunea permanent, postirea i spovedania regulat, cercetarea contiinei, tinderea spre perfeciune i deplintae sunt nite teme dragi autorului de fa. Iat c religia are un potenial infinit de a l realiza pe om n planul lui cel mai profund, n adncimea asiprailor lui cele mai puternice. n cadrul acestor volume sunt analizate cteva personaliti care au tiut cum s trateze explicit aceste probeleme. Au existat i opoziii drastice fa de practica impus de Biseric. Muli nu i-au vzut sensul i mai muli nu au considerat-o necesar. Rndurile de fa nu sunt un fel de teoretizare searbd i simplist la adresa unui compex de personaliti care au tins s se exprime analogic i metaforic.

    Critica teologului de origine danez Andres Nygres i reluctana lui fa de temele ascetice majore prezentate aici sunt destul de semnificative. Andres Nygren, Iovinain, Martin Luther i ali lideri cretini au avut o poziie rezervat fa de modul de vieuire monahal cretin. Ei vedeau totul ca fiind mult prea exagerat, mult prea dus la extrem i din dorina de a reabilita o situaie care lor li se prea extrem au czut ei nii ntr-o extrem. Din nefericire teologia reformei protestante nu a tiu s pstreze o linie de echilibru. Martin Luther i restul teologilor reformai au dus lucrurile mult prea n extrem, mult prea distorsioant i prea lipsit de semnificaie. Semnificativul nu reprezenta pentru ei prea mult, n timp ce diferite aspecte i detalii secundare au devenit ct se poate de rezonante. Pentru o percepie teologic sensibil aceste detalii sunt extrem de relevante. Nu se poate degrada esenialul n favoarea secundarului. Tocmai acest lucru au tins teologii occidentali s l fac. Ei au separat prea mult teologicul de practic, sfera discursului i a dialogului teologic de cea practic. Nici nefericire, aceasta a reprezentat un eec al considerailor dogmatice. Dogmaticul se vede i el pe sine

    5

  • rsfrnt n practic. Viaa practic nu poate fi rupt de cea mistic. Mistica trebuie s devin principalul scop al vieilor noastre, numai ea ne poate ajuta s ne curim de dorine necurate i de patimi. O practic religioas lipsit de factorul misitc nu poate s ne fie concludent, nu ne poate ajuta destul de mult. Pentru acest motiv nu putem s scpm de dorina de a ne desvrii. Dup cum se expune aici desvrirea vine treptat. Se necesit eforturi i mult migal, adic rbdare. Nu totul se dobndete dintr-o dat.

    Iudaismul (legea mozaic) a avut partea lui de adevr. Dar deplintatea a putut s apar numai prin desvrritrea ascetic impus de perceptele cretine ale canonului Noului Testament. Dei s-a reproat de mai multe ori c sunt nite legi (n plan religios) mult prea rigoriste, pe care nu toi pot s le poarte, totui ele sunt actuale i de interes pentru cititorul avizat i pentru sufletul care caut s vad frumuseea lumii de dincolo. Ele nu sunt obligatorii cum ar fi de exemplu botezul sau mirungerea dup sunt ele adminstrate de Biseric, dar sunt nite lucruri necesare. Semnificaia lor nu este doar una simbolic, ci i una real i deplin. Tot aici se analizeaz i teme din scrierile lui Dionisie Areopagitul care a expus i a analizat cel mai plastic probelma coincidenei dintre ierarhia cereasc i cea pmntasc. ngerii sunt ngemnai ntr-un anume fel cu lumea ierarhiei terestre. Ei sunt complementari slujbelor care au loc pe pmnt. Pmntescul se unete singeric cu cerescul ntr-un fel de concordie litrugic. Tematica rndurilor de aici este totui de actualitate la muli ani dup ce a fost scris. Sperm ca cititorul lor s le gseasc pline de semnificaie i actualitate.

    Radu Teodorescu

    Prefaa autorului (1978)

    Aceste patru volume despre Prinii Rsriteni ai secolului al IV-lea i Prinii Bizantini din secolul al V-lea pn n secolul al VIII-lea au fost publicate original n 1931 i 1933 n rus. Ele conin leciile mele inute la Institutul de Teologie Ortodox din Paris din 1928 pn n 1931 i au fost publicate n rus mai mult sau mai puin n forma brut n care au fost predate. Prin urmare le lipseau referine exacte i note de subsol potrivite. Un alt motiv pentru omiterea materialului de referin n publicaiile din 1931 i 1933 este faptul c aceste cri au fost publicate original pe cheltuiala mea i prin urmare era necesar o economie strict. De fapt, publicarea lor a fost rezultatul unei cooperri generoase i a ajutorului unor prieteni personali. Aceste publicaii engleze trebuie dedicate memoriei lor. Iniiativa publicrii originale a fost luat de doamna Elisabeta Skobtstov, care a devenit ulterior o clugri ortodox cunoscut sub numele de Maica Maria. Ea a fost cea care a tiprit manuscrisele originale i tot ea a fost cea care a convins pe Domnul Iliia

    6

  • Fondaminski, la acel moment unul din editorii rennoitei reviste ruse, Sovremennye Zapiski [Annales Contemporaries], s-i asume responsabilitatea financiar. Amndoi prietenii mei au pierit tragic n lagrele de concentrare germane. Ei au fost inspirai de convingerea c lucrrile n rus despre Prinii Rsriteni erau dorite foarte mult nu numai de studenii n teologie, ci i de un cerc mai larg al celor interesai de perspectivele i subiectele Tradiiei Ortodoxe Rsritene. Ateptrile lor au fost justificate deplin: volumele n rus s-au vndut rapid i au fost apreciate cu cldur de presa ntreag.

    Cnd am nceput s predau la Institutul din Paris, ca i profesor de patrologie m-am confruntat cu o problem metodologic preliminar. Problema scopului i metodei studiilor patristice au fost aprig dezbtute de specialiti de mult vreme. (Pe aceast tem a fost publicat o carte excelent de printele J. de Ghellinck, S.J., Patristique et Moyen Age, Volume II, 1947, pp. 1-180). Tendina general era de a se trata Patrologia ca Istorie a Literaturii Cretine Antice iar cele mai bune manuale moderne de Patrologie din Occident au fost scrise exact n aceast manier: Bardenhewer, Cayre, Tixeront i Quasten, adereni ai acestei coli de gndire au fcut doar nite referiri sporadice cu privire la anumite puncte de doctrin. Modul lor de abordare a fost totui folositor i legitim. Oricum, o alt disciplin cognitiv a prins existen n ultimul secol, Dogmengeschichte sau coala istoriei doctrinei. Aici crturarii nu erau interesai att de mult de scriitori sau gnditori individuali ci de ceea ce ar putea fi numit ca dialectica intern a minii cretine i cu genurile de curente ale gndirii cretine.

    n opinia mea aceste dou metode abordeaz acelai material i ar trebui s fie combinate i corelate. Am ncercat s fac tocmai acest lucru odat cu revizuirea materialului pentru publicaiile n englez. Am scris ceva material despre istoria extern i n special despre sinoadele ecumenice. n esen Patrologia trebuie s fie ceva mai mult dect o istorie literar. Trebuie tratat ca o istorie a doctrinei cretine dei prinii au fost mai nti de toate testes veritatis, martori ai adevrului, ai credinei. Teologia este mai larg i mai comprehensiv dect doctrina. Este un fel de filosofie cretin. ntr-adevr exist o analogie evident ntre studiul Patristicii i studiul Istoriei Filosofiei. Istoricii filosofiei sunt mai nti de orice interesai de gnditorii individuali i n cele din urm captivai de dialectica ideilor. Esena filosofiei se demonstreaz prin sisteme particulare. Unitatea procesului istoric se asigur din cauza identitii temelor i problemelor crora li se dedic att filosofii ct i teologii. Nu pretind c aceast metod este original, deoarece a fost folosit ocazional de alii. Ceea ce voi face eu este s subliniez caracterul Patrologiei.

    Cartea este scris cu muli anii n urm. n anumite puncte necesit revizuire i extensiune. ntr-o mare msur acest lucru a fost deja fcut. Decadele recente au nregistrat un progres rapid al studiilor patristice n mai multe direcii. Astzi avem ediii ale surselor primare mai bune dect le aveam cu patruzeci sau treizeci de ani n urm. Astzi avem la dispoziie noi texte de prim importan: de exemplu, Capetele lui Evagrie sau noile Predici ale Sfntului Ioan Gur de Aur. S-au publicat multe studii monografice excelente n ultimii ani. Dar n ciuda acestui progres cred c aceste cri, chiar i fr revizuiri i adugiri ar fi fost nvechite. Bazate pe un studiu independent al surselor primare, aceste lucrri pot fi de folos att celor interesai ct i studenilor.

    Georges Florovski Septembrie, 1978

    1. Idealul Ascetic i Noul Testament

    7

  • Reflecii critice cu privire la teologia Reformei.

    Dac idealul monastic ar fi unirea cu Dumnezeu prin rugciune, prin smerenie, prin ascultare, printr-o pocin permanent fa de pcatele omului att cele cu voie ct i cele fr de voie, printr-o renunare la valorile lumii, prin srcie, feciorie, prin iubire fa de toat omenirea i fa de Dumnezeu este totui acesta pn la urm un ideal cretin? Pentru unii o astfel de ntrebare ar prea strin i ciudat. Totui istoria cretin, cu precdere prin noua atitudine teologic obinut ca rezultat al Reformei, foreaz o astfel de ntrebare i ne oblig la un rspuns serios. Dac idealul monahal este de a obine o libertate duhovniceasc creativ, dac idealul monahal i-a dat seama c libertatea poate fi obinut numai prin Dumnezeu Tatl, Dumnezeu Fiul i Dumnezeu Duhul Sfnt i dac idealul monahal afirm c a deveni un rob al lui Dumnezeu este calea ontologic i existenial de a deveni liber, calea prin care umanitatea devine deplin uman deoarece existena creat a umanitii este contingent fa de Dumnezeu i este prin sine limitat de ambele margini ale non-existenei, atunci un astfel de ideal mai este cretin? Este un astfel de ideal biblic Nou Testamentar? Sau acest ideal monastic este, dup cum au pretins oponenii lui, o distorsiune a cretinismului autentic, o robie la un fel de lucrare a cuvioeniei clugreasc i un fel de maimureal a idealului nsui?

    Semnificaia deertului

    Atunci cnd Domnul nostru i-a nceput misiunea, El s-a dus n deert (pustie) . Domnul nostru avea mai multe posibiliti dar a fcut o alegere sau mai bine spus, a fost mnat de Duhul n deert. Evident aceasta nu este o aciune lipsit de sens, nu este o alegere a unui loc fr semnificaie. i acolo n deert Domnul se angajeaz ntr-o lupt duhovniceasc, deoarece El a postit patruzeci de zile i patruzeci de nopi . Evanghelia Sfntului Marcu adaug c Domnul a trit dimpreun cu animalele slbatice . Domnul, Dumnezeul-Om a fost cu adevrat Dumnezeu i cu adevrat om. Ceea ce aparine exclusiv lucrrii de rscumprare a Mntuitorului, ceea ce este unic Domnului este faptul c El ne chiam s-L urmm . A urma Domnului nu este ceva care implic excluderi, nu nseamn pur i simplu a alege i a urma anumite aspecte psihologice plcute ale vieii i nvturii Sale. A urma Lui implic a-L urma deplin. Noi trebuie s-I urmm Domnului n orice fel posibil. A merge n deert nseamn a urma Mntuitorului. Este interesant faptul c dup moartea Sfntului Ioan Boteztorul El se rentoarce n deert. Exist un motiv evident pentru acest lucru. i auzind [de moartea Boteztorului] Iisus s-a deprtat de acolo ntr-o corabie la un loc deert n singurtate . Cnd Sfntul Antonie merge n deert, el urmeaz exemplul Mntuitorului. Acest lucru nu diminueaz deloc lucrarea unic i mntuitoare a Domnului, nu face din El, Dumnezeul-Omul, un simplu exemplu. Pentru mplinirea lucrrii Sale de rscumprare, care putea fi svrit numai de Domnul nostru, El a nvat i a dat exemple. Prin urmarea Mntuitorului n deert, Sfntul Antonie a intrat pe un teren deja stabilit i pecetluit de El ca un loc specific luptelor duhovniceti. n deert exist att specificitate ct i tipologie. n regiunile geografice n care nu exist deerturi sunt locuri similare acestui gen simbolizat de deert. Este vorba de acel gen de loc care i permite inimii umane izolare i linite. Este acel tip de loc care pune inima uman ntr-un stadiu de singurtate, un stadiu al meditaiei, s se roage, s

    8

  • posteasc, s reflecteze la existena luntric i la relaia cu realitatea ultim Dumnezeu. Mai mult dect att este un loc n care realitatea duhovniceac este intensificat i simultan un loc n care forele opuse vieii duhovniceti devin mai dominante. Este un teren pentru o btlie dar una duhovniceasc. Domnul este cel care a stabilit un precedent i nu Sfntul Antonie. Domnul nostru spune: ct despre ceea ce este semnat ntre spini, sunt cei care aud cuvntul, dar grijile acestei lumi i nelciunea bogiilor taie cuvntul i ei devin lipsii de road , , , . Deertul sau un loc similar lui este tocmai acel loc care taie grijile i preocuprile lumii i nelciunii ei, nelciunea bogiilor acestei lumii. Taie tocmai acest lumesc i tocmai de aceea retragerea n deert sau n singurtate conine n sine un motiv puternic pentru a exista i a intra n cile duhovniceti ale Bisericii. Nu ca singura cale, nu ca i o cale pentru toat lumea, dar ca i una, o cale deplin autentic a vieii cretine.

    Evanghelia Sfntului Matei

    n Evanghelia Sfntului Matei (5; 16) este tocmai Domnul cel care folosete terminologia de fapte bune. Fie ca lumina voastr s strluceasc naintea oamenilor ca ei s vad faptele voastre cele bune i s preamreasc pe Tatl vostru care ste n ceruri , . n context aceste fapte bune sunt definite n textul precedent al Fericirilor. Fericii cei blnzi c aceia vor motenii pmntul o , . Fericii cei ce flmnzesc i nseteaz de dreptate c aceia se vor stura , . Fericii cei curai cu inima c aceia vor vedea pe Dumnezeu , . Nu este oare o parte integral a elului monahal de a crea blndeea, de a nfometa i nseta dup dreptate i a devenii curat cu inima? n Evaghelia dup Matei (5; 19) Domnul exprim un gnd profund i plin de neles mai mult un fel de ameninare. Prin urmare oricine stric una din aceste porunci ale Mele i i nva pe oameni astfel acela se v-a chema cel mai mic ntru mpria cerurilor o , . Tocmai n acest context Domnul nostru continu s adnceasc nelesul legii celei vechi cu unul nou, cu o semnificaie duhovniceasc, o interiorizare penetrant a legii. El nu abrog i nici nu reduce legea Vechiului Testament ci mai mult o extinde la limitele ei cele mai logice i mai ontologice, deoarece El conduce nelesul duhovnicesc al legii n adncurile existenei umanitii. Ai auzit c s-a spus celor din vechime dar Eu v spun vou ... . Odat cu adncirea dimesniunii duhovniceti a legii, rmne vechiul. Vechiul este baza, dar realitatea sa duhovniceasc este dus spre surs. Nu ucide devine legat evident de mnie. Dar Eu v spun vou c oricine este mnios pe fratele su este vrednic de judecat. . Actul extern nu mai este singurul punct central. Mai mult dect att sursa, intenia, motivul este considerat acum ca i solul din care rsare motivul. Umanitatea trebuie s-i vegheze, s[ protejeze, s controleze i purifice simirea luntric sau atitudinea de mnie i fcnd aa s considere mnia ca fiind pe aceiai treapt cu un act criminal sau cu uciderea. Domnul nostru a ptruns ntru adncurile inimii umane i a intit sursa actului extern. S nu fi desfrnat. Dar Eu v spun vou c tot cel ce privete la femeie cu patim a fcut deja adulter cu ea n inima sa .

    9

  • . Dintr-o perspectiv duhovniceasc persoana care nu acioneaz extern dar a primit n sine gndul patimii se face vrednic de pcatul desfrnrii n acelai fel ca i cea care ndeplinete actul n realitate. A-i auzit c s-a zis, iubete pe aproapele tu i urte-i dumanul. Dar Eu v spun vou: iubii pe dumanii votrii i rugai-v pentru cei care v prigonesc ca s putei fi fii Tatlui vostru care este n ceruri , . , .

    Nepotrivirea criticii lui Anders Nygren

    ntr-adevr ideea cretin a iubirii este ceva nou. Nu este ceva att de radical de ciudat nct sufletul uman s nu o poat nelge. Nu este att de mult o transevaluare a tuturor valorilor antice, dup cum pretindea Andres Nygren n lungul su studiu Agape i Eros (publicat original n suedez n 1947 ca i Den kristna karlekstanken genom tiderna, Eros och Agape; apoi republicat n dou volume n 1938 i 1939; apoi din nou n dou volume publicate ntr-o singur ediie Harper & Row n 1969). Dei exist nite aspecte de adevr n anumite fraze ale lui Nygren, totui premiza sa rmne incorect. Nygren merge napoi la Noul Testament i la Biserica Primar i citete n ele poziia de baz a lui Luther n loc s trateze gndirea cretinismului primar prin propriul mediu intelectual. O astfel de tratare a subiectului poart foarte puin din creaia ultim i adesea, la fel ca i n cazul poziiei sale din Agape i Eros, el distorsioneaz sursele originale prin presupoziii care au intrat n istoria gndirii cretine la 1500 de anii dup ce Domnul a alterat nsi natura umanitii intrnd n existena ei ca i Dumnezeu i Om. Exist multe lucruri interesante, perceptive i adevrate la Luther. Totui sunt enorm de multe lucruri care nu vorbesc n limbajul cretinismului primar. n aceasta const marea diviziune din dialogul ecumenic. Pentru ca dialogul ecumenic s fie rodnic, aceste controverse nu trebuie s fie aduse la tcere. Ele trebuie aduse n discuii directe, cu respect i n deplintate. Exist multe lucruri la Luther de care teologii ortodoci rsriteni se pot lega. Monahismul rmne ns o arie n care exist o profund lips de nelegere. La nceput pn i Luther nu a respins monahismul. Reforma lui Luther a fost rezultatul nelegerii sale a Noului Testament, o nelegere pe care Luther o numete nou. Poziia sa teologic s-a format deja nainte de subiectul indulgenelor i de postarea celor Nouzeciiase de Teze. Loial viziunii teologice a lui Luther, Nygren pretinde c are un motiv teologic ntemeiat pentru poziia sa din Agape i Eros. Nygren identific interpretarea lui Agape cu conceptul monoenergist al lui Dumnezeu, un concept al lui Dumnezeu care ar fi corect n i prin sine deoarece El este surs a toate. Dar din moment ce ne confruntm cu taina creaiei, cu taina altei existene, acea existen creat care include umanitatea, avem de a face cu o situaie total diferit. Sensul ontologic i existenial al fiinei create a omului const tocmai n faptul c Dumnezeu putea s nu creeze, c ceea ce a creat a fost un act liber al libertii dumnezeieti. Dar i aici apare marea dificultate creat de un cretinism occidental lipsit de echilibru cu privire la doctrina harului i a libertii prin crearea liber a omului, Dumnezeu a voit s-i confere acestuia o libertate duhovniceasc luntric. Aceast doctrin nu are nici un fel de poziie pelagian sau semi-pelagian. Echilibrata doctrina sinergist a Bisericii primare rsritene, o doctrin neneleas n cretinismul latin n general de la Fericitul Augustin ncoace dei n Biserica Latin a existat ntotdeauna opoziie mpotiva acestui punct de vedere a neles c Dumnezeu iniiaz, acompaniaz i compeleteaz tot ceea ce se afl n procesul mntuirii. Ceea ce este respins ntotdeauna att spontan ct i

    10

  • intelectual este idea unui har irezistibil, idea c omul nu particip la mntuirea sa. Nygren nu identific nici o participare a omului n mntuirea sa, nici o micare a voinei umane i a sufletului spre Dumnezeu, ca o distorsiune pgn a lui Agape, ca i Eros. Aceast atitudine, aceast perspectiv teologic va fii n esen punctul determinant pentru respingerea monahismului i a altor forme de ascetism i duhovnicie att de familiare Bisericii cretine chiar de la naterea ei.

    Dac poziia lui Nygren despre Agape este corect, atunci cuvintele Domnului nostru, citate mai sus nu ar fi avut nici o baz pentru nelegere n inimile asculttorilor. Mai mult, Mntuitorul, prin folosirea formulei verbale de Agape folosete vechea porunc ca baz pentru una nou, adic pentru dimensiunea luntric, extensiunea duhovniceasc a poruncii lui agape, cea a iubirii. Obiecia lui Nygren este c Porunca Iubirii n Vechiul Testament i este introdus n Evanghelii nu ca ceva nou, ci ca un citat a Vechiului Testament. Nygren are dreptate dar i greete. Are dreptate n sensul c Mntuitorul i-a o referire din Vechiul Testament. Cum altcumva s-ar fi putut adresa El poporului Su? Nygren greete ns cnd pretinde c este un citat din Vechiul Testament, deoarece Domnul nostru folosete tot Vechiul Testament ca o baz pe care construiete. De aici rezult c fundaia trebuia s fie solid deoarece altfel cldirea ar fi putut fi inundat de ape i nvtura Sa greit. ntradevr, Nygren nsui pretinde c Agape nu ar fi putut fi niciodat evident prin sine. i totui el scrie poate fi artat c motivul lui Agape formeaz tema principal a unei ntregi serii de Prabole. n acest caz, cei care au auzit aceste parabole nu le-ar fi putut nelege, deoarece este ct se poate de sigur c ei nu ar fi putut s-l neleag pe Agape n specificitatea definit de Nygren i de aici parabolele n conformitate cu logica luntric a poziiei lui Nygren ar fi fost lipsite de sens contemporanilor Domnului, asculttorilor Lui.

    Este un ideal monahal a fi plin de iubire de i pentru Dumnezeu. n Evanghelia Sfntului Matei (22: 34-40) Mntuitorul este ntrebat care este cea mai mare porunc. S-L iubeti pe Domnul Dumnezeul Tu cu toat inima ta, cu tot sufletul tu i cu toat mintea ta [nelegerea]. Aceasta este prima i cea mai mare porunc. A doua este ca i prima, s-i iubeti aproapele ca pe tine nsui. n aceste dou porunci st ntreaga lege i toi profeii . , , . . Idealul monastic i cel ascetic nseamn cultivarea iubirii inimii, a sufletului i a minii pentru Dumnezeu. Comentariul lui Andres Nygren la acest text din al su Agape i Eros este similar acestei poziii. Este de mult vreme recunoscut faptul c ideea de Agape reprezint o trstur distinct i original a cretinismului. Oare n ce const distincia i originalitatea acestei trsturi? La aceast ntrebare s-a rspuns adesea fcndu-se precis referire la Porunca Iubirii. Porunca dubl, s-L iubeti pe Domnul Dumnezeul Tu cu toat inima ta i iubete-i aproapele ca pe tine nsui a fost considerat ca fiind punctul de nceput natural al nelesului iubirii cretine. Faptul st astfel c dac ncepem cu porunca, cu Agape ca fiind ceva de genul unui impuls, ne blocm calea spre nelegerea ideii de Agape... Dac despre Porunca Iubirii se poate spune c este specific cretin, cum de altfel i a fost numit, poate fi gsit un motiv, nu n porunca n sine, ci n nelesul cu totul nou pe care i l-a oferit cretinismul... Dar a ajunge la nelegerea ideii iubirii cretine fcnd o simpl referin la Porunca Iubirii este imposibil; a ncerca s facem acest lucru nu nseamn nimic altceva dect a ne nvrtii n cerc. Nu vom putea descoperii niciodat adevrata natur a lui Agape, iubirea n sensul cretin dac ceea ce ne-ar conduce ar fi doar dubla porunc... Nu este porunca cea

    11

  • care explic ideea lui Agape, ci introspecia din concepia cretin a lui Agape este cea care ne face capabili s cuprindem nelesul cretin al poruncii. Prin urmare trebuie s gsim un alt punct de nceput (pp. 61-63). Pentru cineva care vine dintr-o tradiie a lui Sola Scriptura, ntr-adevr aceast poziie este ciudat, deoarece esena acestei poziii nu este Sola Scripura ci mai precis faptul c Scriptura trebuie s fie interpretat i aici interpretarea nu vine din matricea cretinismului primar ci din afar, dintr-o interpretare care n mare msur depinde de interpretarea cretinismului care a intrat n istorie aproximativ acum 1500 de ani dup ce a nceput predarea cretin n coli. Presupunem c Nygren i urmeaz lui Luther. n analiza anumitor interpretri i n respingerile acestor interpretri ca fiind cele care determin unicitatea iubirii cretine Nygren are parial dreptate. De fapt aceasta este rdcina greelii tuturor interpretrilor pe care le-am luat n considerare pn acum. Nici una nu reuete s realizeze c iubirea cretin se bazeaz pe o poziie-baz proprie, pozitiv i destul de definit. Care este prin urmare aceast baz? Nygren se apropie de esena subiectului dar neglijeaz importantul aspect al ontologiei umane, o ontologie uman creat de Dumnezeu. Rspunsul la aceast ntrebare poate fi gsit n text... Iubete-i dumanii. Este adevrat c iubirea fa de dumani st ntr-o legtur ct se poate de strns cu sentimentele noastre naturale imediate i poate sugera un caracter mai negativ dect cel sugerat mai sus, dar dac stm s considerm motivul care l sublimeaz vom vedea c este n ntregime pozitiv. Cretinului i se cere s-i iubeasc dumanii nu fiindc alte nvturi s-ar putea s nvee s-i urm, ci fiindc exist o baz i un motiv pentru o astfel de iubire n faptul concret i pozitiv al iubirii lui Dumnezeu fa de oamenii ri. Cci el face ca soarele s rsar i peste cei buni i peste cei ri. Pentru acest motiv ni se spune: iubii pe vrjmaii votri... ca s putei fi copiii Tatlui vostru care este n ceruri. Ceea ce descrie Nygren aici este adevrat. Totui el neag semnificaia ontologiei umane, care const n faptul c exist o valoare duhovniceasc ntru chiar facerea i existena naturii umane create de Dumnezeu, chiar i pn n natura czut. Aceast valoare duhovniceasc poate fi gsit n fiecare om orict de vag o mai putem percepe. Dac vom ncepe s ne iubim dumanii vom ncepe s percepem c n caracteristicile dumanului exist aspecte care au fost ascunse, care au fost puse sub obroc de orbirea urii noastre. Ni se cere s ne iubim dumanii nu fiindc Dumnezeu iubete omenirea, nu numai fiindc Dumnezeu face ca soarele s rsar i peste cei buni i peste cei ri ci tocmai pentru faptul c Dumnezeu iubete omenirea deoarece exist o valoare n omenire. Nygren scrie (p. 79) c sugestia c omul este prin natura sa cuprins de o astfel de valoare inalienabil poate crea cu uurin gndul c este tocmai aceast valoare inestimabil pe care se centreaz iubirea lui Dumnezeu. Este probabil s greim cnd afirmm c Nygren omite motivul principal c ceea ce este de valoare n om este creat de Dumnezeu, este dat de Dumnezeu. Este mai bine s afirmm c Nygren respinge acest subiect total i c el face acest lucru din cauza doctrinei sale teologice despre Dumnezeu i om. Acest lucru este din nou una dintre acele mari pri care separ anumite Biserici ntru contextul dialogului ecumenic. Exist o diferen primar i fundamental a viziunii despre natura lui Dumnezeu i a omului. O anumit opinie pretinde c poziia sa este loial cretinismului apostolic, loial fa de crezul apostolic i consistent cu nvtura i viaa Bisericii primare i a Bisericii tuturor epocilor. Alte opinii ncep doar de la Reform. Ambele opinii pretind c sunt susinute de Noul Testament. Scrierile lui Luther despre natura dumnezeiasc a iubirii sunt valabile i interesante avnd un accent penetrant i sunt pline de acuratee. ntr-adevr dac cineva v-a lua n considerare doctrina lui Luther despre iubirea dumnezeiasc prin sine, excluznd alte doctrine, n special cele despre natura omului, natura mntuirii, natura ndreptrii, doctrina

    12

  • predestinaiei i a harului, ne putem ntlnii cu un punct de vedere puin diferit fa de cel al cretinismului ortodox antic. Uneori Luther pare c are o anumit nclinaie mistic. Cunoscuta descriere a lui Luther a iubirii cretine ca i "eine quellende Liebe" [o fntn sau o iubire pururi curgtoare] este prin sine o opinie ortodox. Pentru Luther la fel ca i pentru Prinii Bisericii aceast iubire nu are nevoie de nimic, nu este cauzat, nu vine ntru existen din cauza unui obiect dorit, nu este ridicat de anumite caliti dorite ale unui obiect. Este natura lui Dumnezeu. n acelai timp este Dumnezeu cel care a creat umanitatea i de aici iubirea lui Dumnezeu fa de umanitate, dei nu are nevoie de nimic i nu este atras de nimic, iubete omul n permanen nu din cauza unei anumite valori n om deoarece exist o valoare n om care este tocmai faptul c omul a fost creat de Dumnezeu. n aceasta const diferena i ntr-adevr exist o prea mare diviziune atunci cnd lum n considerare punctele de vedere diferite despre alte subiecte care stau ntr-o legtur strns cu natura iubirii dumnezeieti.

    Desvrirea, milostenia, rugciunea, postul i fecioria.

    n literatura monahal i ascetic nc din primele timpuri cretine cuvntul i idea de desvrire stau n contradicie. Monahul cut desvrirea, mohanul vrea s nceap s se ntemeieze pe calea care duce la desvrire. Este oare acesta elul monahismului? Sunt oare tendinele ascetice i monahale din Biserica primar cele care creaz idea de desvrire, cele care creaz idea luptei i a tnjirii duhovniceti? Nu sunt clugrii ci Domnul nostru Cel care insereaz elul desvririi ntru mecanismul gndirii cretinsimului primar. n Evanghelia Sfntului Matei (5:48) Domnul poruncete: Fi-i desvri-i precum i Tatl vostru cel ceresc desvrit este o .

    Viaa tradiional ascetic i monahal a inclus printre activitile ei milostenia, rugciunea i postul. Au fost oare aceste practici impuse unui cretinism autentic de monahism sau au fost oare ele ncorporate ntru viaa ascetic i monahal de cretinismul original? n Evanghelia Sfntului Matei Mntuitorul i Domnul nostru este cel care a fost iniiatorul milosteniilor, rugciunii i postului. Domnul nostru putea destitui aceste obiceiuri foarte uor. Dect s le destituie, Domnul le cur, le confer statutul adecvat ntru viaa duhovniceasc care nseamn cultivarea lor fr nici o ipocrizie sau fcute cu emfatuare la vederea tuturor, fr s se caute nici o mrire pentru practicarea lor. Ceea ce poruncete Domnul este o perspectiv duhovniceasc potrivit. Fi-i ateni s nu facei faptele dreptii naintea oamenilor pentru ca fi-i vzui de ei; deoarece atunci v ve-i pierde rsplata de la Tatl vostru care este n ceruri : , (6:1). Deci cnd faci milostenie, nu trmbia naintea ta, cum fac farnicii n sinagogi i pe ulie, ca s fie slvii de oameni; adevrat griesc vou: i-au luat plata lor. Tu ns cnd faci milostenie, s nu tie stnga ta ce face dreapta ta, ca milostenia s fie ntr-ascuns i Tatl tu, Care vede ntr-ascuns, i va rsplti ie ov , , , , , o , , , (6:2-4). Se poruncete ca rugciunea s fie fcut similar pentru ai fi asigurat natura duhovniceasc. La aceast conjunctur Domnul i nva pe ucenicii Si s foloseasc rugciunea Tatl nostru,o rugciue att de simpl i totui att de profund, o rugciune

    13

  • care conine ntru ea mrirea numelui lui Dumnezeu, o rugciune care conine ntru sine invocarea mpriei lui Dumnezeu, o rugciune care ntiineaz c voina lui Dumnezeu este cea care iniiaz totul i c fr voina lui Dumnezeu omul este pierdut . Este o rugciune a smereniei prin faptul c nu cere nimic dincolo de cele de trebuin zilnic. Este o rugciune a solidaritii umane n iertare, pentru c i cere lui Dumnezeu s ne ierte numai atunci cnd i iertm pe alii i n acest fel se contureaz o realitate adnc a vieii duhovniceti, o via care unete omul cu Dumnezeu la fel cum omul este unit cu alte persone, cu omenirea, n iertare. Urmeaz apoi rugciunea de alungarea a ispitelor i dac cineva cade n ispit se recomand o rugciune de izbvire i ridicare. O rugciune att de simpl dar att de profund la nivel cosmic i personal. Oare este monahismul o distorsiune a cretinismului autentic fiindc clugrii recit rugciunea domneasc dup nvtura i porunca Domnului? Dac monahii ar fi folosit rugciunea liber, spontan atunci ei ar fi putut greii deoarece nu au urmat poruncii Rugciunii Domneti. Se poate vedea c lucrurile nu stau aa. Este atunci monahismul o deviere din cauza folosirii frecvente o rugciunii domneti? Domnul a fost specific: cnd v rugai, rugai-v astfel. Acest lucru nu exclude alte rugciuni dar se cuvine s se confere proeminen i prioritate Rugciunii Domneti. ntr-adevr este n ntregime strin Domnului nostru s restrng frecvena rugciunii. Repetiiile dearte sau mai acurat n grecete, nterzicerea ca atunci cnd v rugai nu spunei multe cuvinte la fel ca i neamurile [pgnii], cci ei cred c n multa lor vorbrie vor fi ascutate n esen acestea sunt diferite de intenia Domnului nostru , . Domnul nostru spune mai multe lucruri cu privire la acest subiect, din cte reiese un subiect destul de important pentru El. n Evanghelia Sfntului Matei (17:21) Domnul ridic subiectul c atunci cnd El va fi luat ucenicii vor posti . n Evanghelia Sfntului Matei ucenicilor li se explic c nu au fost capabili s alunge pe diavol deoarece acest neam de demoni nu iese dect cu post i cu rugciune . Este adevrat c acest verset lipsete n multe din manuscrisele vechi. n orice caz apare n destule manuscrise antice i mai mult apare n Evabghelia Sfntului Marcu (9: 29). Devine evident c Domnul desemneaz o anumit eficen duhovniceasc rugciunii i postului.

    Fecioria este un ideal monastic i ascetic. Nu este vorba doar de un celibat extern ci i de o feciorie luntric a gndurilor. Este deasemenea ceva impus peste un cretinism original de tipul unei gndiri elenice sau ntru depozitul original al cretinismului Biblic i apostolic? n Evanghelia Sfntului Matei (19: 10-12) ucenicii l ntreab pe Domnul dac este folositor omului s se cstoreasc. Iar El le-a zis: Nu toi pricep cuvntul acesta, ci aceia crora le este dat. Cci sunt fameni care s-au nscut aa din pntece mamei lor; sunt fameni pe care oamneii i-au fcut fameni i sunt oameni care s-au fcut fameni pe ei nii pentru mpria cerurilor. Cine poate nelege s neleag O , ' . , , , . Idealul monastic i ascetic urmeaz de la sine nvturii Domnului. Original cretinismul nu a impus niciodat celibatul. Este, dup cum a afirmat Domnul, doar pentru aceia crora le-a fost dar, doar pentru cei care pot primii o astfel de cale. A fost o cale autentic cretin de duhovnicie fundamentat de Domnul. n cretinismul primar, nici chiar preoilor i episcopilor nu li se impunea s fie celibatari. Era o problem de alegere. Mai trziu Biserica a considerat nelept s impun celibatul episcopilor. n cretinismul rsritean, celibatul nu a fost impus niciodat celui ce dorete s devin preot.

    14

  • Alegerea de a fi cstorit sau celibatar trebuia fcut nainte de hirotonie. Dac cineva era cstorit nainte de hirotonie, atunci i se cerea s rmn cstorit, dei Biserica a fost martor i la cazuri de excepie. Biserica romano catolic, nu i Biserica ortodox, a extins cerina celibatului preoilor i a avut dificulti destul de mari ncercnd s impun acest lucru pretutindeni pe parcursul veacurilor. Nu se pot impune forme de duhovnicie asupra unei persoane i a se atepta un rezultat fructuos. Cuvintele Domnului sunt pline de nelepciune numai celor crora le este dat, celor care pot tri o astfel de form de duhovnicie.

    Srcia i Smerenia.

    Srcia nu a fost elul ci punctul de nceput al vieii monahale i ascetice n cretinismul primar. A fost oare acest precedent stabilit de Sfntul Antonie, o micare nou i o micare care nu a mai fost niciodat ntlnit ntru gndirea cretin? Din nou, Domnul este cel care stabilete valoarea duhovniceasc a srciei. n Evanghelia Sfntului Matei (19:21) Domnul i poruncete omului bogat care pretindea c a pzit toate poruncile: dac voieti s fi desvrit, du-te, vinde averea ta, d-o sracilor... i vino i-mi urmeaz mie , ; ; . Nu a fost Sfntul Antonie cel care a stabilit un precedent. Ci mai cu seam este Sfntul Antonie cel care a auzit cuvntul Domnului i la dus la ndeplinire, care a fcut dup cuvntul Domnului. Este Hristos, Dumnezeul-om, cel care ne-a poruncit s fim desvrii (vezi deasemenea i 5: 48), Cel care a pus naintea ochilor notii idealul srciei ca i un punct de nceput pentru o anumit form de via duhovniceasc. n alt loc din Evanghelia sfntului Matei (13: 45) Hristos ridic o problem similar concluzionnd c omul ar vinde tot ca s poat dobndii mpria cerurilor. Asemenea este mpria cerurilor cu o comoar ascuns n arin, pe care gsind-o un om, a ascuns-o, i de bucuria ei se duce i vinde tot ce are i cumpr arina aceia , , .

    Cretinismul are smerenia la mare cinste. Nu ar fi prin urmare o surpriz faptul c duhovnicia monahal i ascetic se bazeaz pe smerenie. n Evanghlia dup Matei (18:4) Domnul proclam: deci cine se va smeri pe sine ca pruncul acesta, acela este cel mai mare n mpria cerurilor ov , . n alt loc (23: 12) Domnul spune: cine se va nla pe sine se va smeri i cine se va smeri pe sine se va nla , . Accentul cade pe smerenie i ar putea aprea ca fiind evident prin sine. Oriicum, n spatele lui st realitatea naturii lui Dumnezeu la care nu prea muli sunt ateni. Prin ntrupare sunt evideniate dou elemente eseniale ale oricrei duhovnicii iubirea i smerenia lui Dumnezeu. Idea c smerenia este nrdcinat n Dumnezeu poate prea uimitoare. Smerenia lui Dumnezeu nu poate fi considerat, bineneles, n aceiai lumin ca i smerenia ascetic sau ca i orice form de smerenie omeneasc. Oriicum, formele umane de smerenie deriv din chiar natura lui Dumnezeu, la fel cum porunca iubirii este nrdcinat n iubirea lui Dumnezeu fa de omenire. Dumnezeu este smerit deoarece fiind Dumnezeu El dorete, El voiete s fie n comuniune cu tot ceea ce exist i tot ceea ce exist i este inferior lui Dumnezeu. Acest lucru are o semnificaie teologic enorm deoarece ne descoper valoarea tuturor lucrurilor create, o valoare voit de Dumnezeu. Se poate trasa o paralel cu sfinii care iubeau florile i animalele. Din aceast

    15

  • idee, o idee care deriv intrinsec din ntrupare i kenosis-ul Fiului lui Dumnezeu, se poate vedea n aciune originea dumnezeiasc a nvturii lui Hristos despre alii. n chiar inima noiunii unei duhovnicii verticale se descoper un interes major pentru alii. n timp ce unii se suie spre Dumnezeu pentru Nygren o abominaie semenii si trebuie s fie inclui n dimensiunea duhovniciei. Prin ntrupare toate formele existenei omeneti sunt sfinite. Prin ntrupare se fac cunoscute att iubirea ct i smerenia lui Dumnezeu. Omul trebuie s-L iubeasc pe Dumnezeu i semenii deoarece iubirea conine o valoare pozitiv absolut, dar o valoare derivat deoarece ea provine din chiar natura lui Dumnezeu. Omul trebuie s experimenteze smerenia, trebuie s ard de smerenie deoarece smerenia aparine lui Dumnezeu i prin urmare valoare ei deriv din Dumnezeu. A devenii plini de iubire i smerenie luntric pentru Dumnezeu nu este un lucru uor. Nu se pretinde doar o simpl ncunotinare a faptului c Dumnezeu este iubire i smerenie, c El este Dumnezeiescul ci se cere mai mult curirea total a naturii noastre pentru Dumnezeu. Aceasta este lupta, lupta duhovniceasc care trebuie ntreinut i ctigat pentru a intra i menine realitatea iubirii i umilinei. Calea monahal i ascetismul sunt o cale autentic, o cale hotrt de Domnul nostru.

    Scrierile Sfntului Apostol Pavel i interpretarea Reformei.

    Dintr-un punct de vedere critic scrierile de sau cele atribuite Sfntului Apostol Pavel contribuie enorm la marea diviziune dintre Bisericile Reformei, Biserica Ortodox i Biserica Romano Catolic. Epistola ctre Romani este una dintre cele mai importante referine privitoare la aceast controvers. Aceast epistol i Epistola ctre Galateni au format baza pe care Luther i-a dezvoltat doctrina credinei i justificrii, o doctrin pe care a caracterizat-o n prefaa la scrierile latine ca i o nelegere total nou a Scripturii. Aceste dou lucrri continu s fie referina principal pentru teologii contemporani din tradiia Reformei. Din aceast nou nelegere a Scripturilor s-a ajuns la respingerea monahismului n Reform. n general nu este o exagerare s pretindem c acest tip de gndire l consider pe Sfntul Pavel ca i singurul care a neles mesajul cretin. Mai mult dect att nu este Sfntul Apostol prin sine sau Sfntul Apostol Pavel din corpusul ntreg al lucrrilor, ci mai cu seam nelegerea lui Luther privitoare la Sfntul Pavel. Din aceast perspectiv interpretatorii autentici ai nvturii Domnului dup cum nelege Luther sunt Sfntul Apostol Pavel, apoi Marcion, mai apoi Fericitul Augustin i n cele din urm Luther. Se tie c Marcion a fost condamnat de ntreaga Biseric primar. ntr-adevr Fericitul Augustin l anticipeaz pe Luther n anumite puncte de vedere dar n nici un caz n cazul doctrinei justificrii i n nelegerea specific a lui Luther cu privire la credin. Este vorba mai mult de doctrina predestinrii a fericitului Augustin, de doctrina harului irezistibil i de doctrina depravrii totale a omului coninute n aceast nou ca s-l citm pe Sfntul Viceniu al Lerinului doctrin a pcatului original care l-a influenat pe Luther, care el nsui era un monah augustinean.

    A urmat n cele din urm respingerea monahismului din accentuarea mntuirii ca i un dar liber a lui Dumnezeu. O astfel de concluzie este adevrat n ntregime dar nelegerea ei specific era n ntregime celei a Bisericii primare. Mntuirea ca un dar liber a lui Dumnezeu i faptul c omul se ndrepteaz prin credin nu a fost niciodat o problem pentru cretinismul primar. Totui, din perspectiva lui Luther i din accentul pus pe lucrarea oricrui fel de fapte bune, n special faptele monahilor n lupta lor ascetic se considera c aceste fapte provin din natura liber a harului i darul liber al mntuirii. Dac cineva era ntr-adevr ndreptat prin credin, atunci dup cum merge linia gndirii lui Luther omul nu se ndreapt prin fapte.

    16

  • Pentru Luther ndreptarea prin credin nsemna o ndreptare extrinsec, o ndreptare independent total de orice fel de schimbare luntric ntru adncurile vieii duhovniceti a unei persoane. Pentru Luther a fi ndreptat nsemna s declari pe cineva drept sau cuvios sau a face pe cineva drept sau cuvios este un fel de apel la o dreptate extrinsec care n realitate nu este nimic altceva dect o ficiune duhovniceasc. Luther i-a creat un legalism cu mult mai serios dect legalismul pe care l-a detectat n gndirea romano-catolic a timpului su. Mai mult dect att, doctrina legalist a ndreptrii extrinseci este serioas duhovnicete deoarece este o tranzacie legal care n realitate nu exist i nici nu va putea exista. Luther gndea c niciunde nu era un accent att de mare pus pe fapte dect n monahism. De aici rezult c monahismul trebuia respins i respins a fost. Totui, Luther citea mult prea mult n accentul pus de Sfntul Apostol Pavel pe credin, pe ndreptarea prin credin i de darul liber al harului mntuirii. Sfntul Pavel se afl ntr-o controvers direct cu iudaismul, n special n Epistola sa ctre Romani. Aici este vorba de faptele legii, legea aa cum era ea definit, interpretat i practicat de iudaismul din timpul Sfntului Pavel. Domnul nostru are aceiai reacie fa de externalismul i nelegerea mecanic a legii. ntr-adevr, nsi textul Epistolei ctre Romani arat n fiecare pasaj c Sfntul Pavel compar legea extern a iudaismului cu noutatea nelegerii duhovniceti a legii, cu noutatea descoperirii lui Dumnezeu n Iisus Hristos prin ntruparea, moartea i nvierea Domnului nostru. Dumnezeu a devenit Om. Dumnezeu a intrat n istoria uman i ntr-adevr noutatea este radical. Dar a nu nelege critica faptelor fcut de Sfntului Pavel creznd c Sfntul Pavel vorbete de faptele poruncite de Domnul mai mult dect despre nelegerea iudaic a faptelor legii este o dovad de nenelegere cras. Este adevrat c Luther a detectat bine atunci cnd a considerat direcia specific pe care a pornit sistemul de merite romano catolic ca i un punct de referin similar cu sistemul legal iudaic. Ca i rezultat al trecutului lui Luther, ca i rezultat al mediului su teologic, ori de cte ori citea ceva n Sfntul Pavel despre fapte el se gndea imediat la propria sa experien ca i monah i la sistemul de merite i indulgene n care a fost crescut.

    Trebuie accentuat cu putere c Luther ntr-adevr protesteaz fa de un anumit aspect al mntuirii, chiar fa de sursa i cauza rscumprrii i harului. Dar el neglijeaz o alt parte, aspectul participrii omului n darul liber al harului i iniiativei dumnezeieti. Luther se teme de orice reapariie a sistemului romano catolic al meritelor i indulgenelor, el se teme de orice tendin care ar putea constitui o atitudine cu adevrat pelagian, orice tendin care ar permite omului s cread c el omul este cauza, sursa sau principalul izvor al mntuirii. Aici Luther nu greete. Distincia lui Nygren cu privire la Agape-eros este corect n acest context deoarece orice duhovnicie care omite pe Agape i se concentreaz numai pe Eros, pe motivaia omului de a dobndi influena lui Dumnezeu este fundamental necretin. Dar problema nu este att de simpl. Ambele extreme sunt false. Dumnezeu a voit liber o cale sinergist a rscumprrii n care omul trebuie s participe duhovnicete. Dumnezeu este actorul, cauza, iniiatorul, singurul care duce la ndeplinire ntreaga activitate de rscumprare. Omul este cel care trebuie s rspund duhovnicete darului liber al harului. n acest rspuns exist un loc autentic pentru duhovnicia monahismului i ascetismului, o duhovnicie care nu are nimic de a face cu faptele legii sau cu orice fel de sistem de merite i indulgene.

    Romanii.

    17

  • n Epistola sa ctre romani Sfntul apostol Pavel scrie chiar n introducere (1: 4-5) c prin Iisus Hristos am primit har i apostolie pentru ca ntru numele Su s fie credina adus spre ascultare la toate neamurile ... . Noiunea de ascultarea credinei are mult neles pentru Sfntul Pavel. Este mai mult dect o ncunotinare sau recunoatere a credinei amplasat de oameni ntru Dumnezeu. Este o noiune duhovniceasc bogat, una care conine ntru sine o duhovnicie a activitii din partea omului aceasta nu n sensul c activitatea va ctiga harul lui Dumnezeu ci fiindc activitatea duhovniceasc este un rspuns dat harului lui Dumnezeu, ndeplinit de harul lui Dumnezeu, cu scopul de a fi plini de harul lui Dumnezeu. Va fi o fapt duhovniceasc perpetu, una care nu va putea fi niciodat oprit i una total strin de faptele legii iudaice.

    Sfntul Pavel scrie (2:6) c Dumnezeu va rspltii fiecruia dup faptele sale . Dac sfntul Pavel era att de mult preocupat de cuvntul fapte,dac el se temea c cititorii cretini ai epistolei sale ar fi putut interpreta complet diferit ceea ce inteniona el, atunci cu siguran ar fi putut fi mai precaut. Sfntul apostol Pavel face o distincie clar ntre faptele legii iudaice i faptele Duhului Sfnt care sunt cerute pentru toi cretinii. Prin urmare este dificil s facem o confuzie ntre aceste dou perspective i este semnificativ faptul c Biserica primar nu le-a confundat niciodat, deoarece ei nelegeau ceea ce a scris Sfntul Pavel. Dat fiind prezenta situaie n ciuda luciditii gndirii sfntului Pavel existau uneori tendine de a nu cdea n interpretarea ngust a lui Luther ci de a cdea spontan ntr-o interpretare de gen Eros.

    Fctorii legii sunt cei care vor fi ndreptai (2:13). Noiunea de fctori implic aciune, activitate. Altundeva n aceiai epistol (5:2) Sfntul Pavel scrie c prin Domnul Iisus Hristos prin credina [n El] avem cale deschis la harul acesta n care stm ( ) . nsei idea de cale deschis la har este dinamic i implic activitate duhovniceasc din partea umanitii.

    Dup lunga proclamaie a harului lui Dumnezeu, impotena faptelor legii n comparaie cu faptele noi i realitile Duhului, Sfntul Pavel cere sprijinul ndemnurilor duhovniceti tradiionale (6:12f). Aadar s nu domneasc pcatul n trupul vostru cel muritor, ca s v supunei poftelor lui; nici mdularele s nu le punei n slujba pcatului ca arme ale nedreptii , . ndemnul presupune c omul are un anumit fel de activitate duhovniceasc i control asupra existenei interne. Folosirea cuvntului de arm implic idea de btaie, de lupt duhovniceasc, nsei natura ispitirii monahale. n acelai capitol (6:17) Sfntul Pavel scrie: Mulumim ns lui Dumnezeu c voi, cei ce ai fost robi ai pcatului, din inim ai ascultat de regula nvturii creia i-ai fost ncredinai . n al doilea capitol al Epistolei ctre Romani (2:15) Sfntul Pavel scrie despre aspectul universal al legii care este scris n inimile omenirii, un gnd cu implicaii teologice profunde . n folosirea imaginii inimii, Sfntul Pavel accentueaz cel mai adnc aspect al vieii interioare a omenirii, deoarece astfel era folosirea imaginii inimii ntre evrei. Cnd scrie c ei au ascultat din inim, Sfntul Pavel atribuie un anume fel de activitate duhovniceasc ascultrii care rsare din inim. Oare au devenit ei asculttori ai acesteia? Ei au devenit asculttori unei forme sau standard de nvtur sau doctrin predat lor este

    18

  • vorba ntocmai de corpul, trupul nvturii cretine primare creia ei i-au rspuns i cruia i-au deveni asculttori. Fcnd aceasta ei au devenit robi ai dreptii, dreptatea noii legi, vieii Duhului (6:18). Fructul de a devenii robi ai Domnului const exact n sfinirea care duce la via venic , , (6:22). Este un proces. Este o activitate duhovniceasc dinamic din partea omului. Sfntul apostol Pavel devine mai explicit cu privire la distincia dintre legea veche i cea nou (7:6). Acum n-am desprins de Lege, murindu-i aceleia care ne inea robi, ca s slujim ntru nnoirea duhului, iar nu ntru vechimea literei , , .

    Sfntul Pavel scrie c de acum suntem fii, suntem i motenitori motenitori ai lui Dumnezeu i mpreun motenitori cu Hristos (8:17). Acest lucru pune o condiie, impune o specificitate, deoarece este cel mai important dac ntr-adevr . Dac ntr-adevr ptimim mpreun cu El, pentru ca mpreun cu El s ne mrim. E , , , , . Mrirea noastr, dup Sfntul Pavel depinde de un puternic dac mai precis dac ne duce la realitatea duhovniceasc a mpreun suferinei. Folosirea expresiei mpreun suferin presupune c realitatea ideii mpreun suferinei i ambele presupun o aciune duhovniceasc dinamic sau activitate din partea celui care mpreun sufer, deoarece fr acest lucru cuvntul mpreun nu are nici un sens.

    n Epistola ctre Romani (12:1) Sfntul Pavel folosete un limbaj care ar fi lipsit de sens dac omul are fi doar un obiect pasiv n procesul de rscumprare, dac ndreptarea prin credin era o aciune care avea loc doar la nivelul dumnezeiesc. V ndemn deci, frailor, pentru ndurrile lui Dumnezeu, s nfiai trupurile voastre ca pe o jertf vie, sfnt, bineplcut lui Dumnezeu, adic nchinarea voastr cea duhovniceasc , , , , . Sfntul Pavel i cere cretinului acest lucru n prezent, o realitate care presupune i cere activitatea uman. Dar nu numai n prezent ci s-i prezinte trupul ca pe o jertf vie, ca fiind sfnt, ca fiind de primit i bineplcut lui Dumnezeu. Acest lucru sfntul apostol Pavel l consider ca i pe o jertf bineplcut sau ca i o nchinare duhovniceasc. Limbajul i idea vorbesc despre sine. Folosind acest imperativ, Sfntul Pavel ne poruncete: nu v potrivii acestui veac, ci schimbai-v prin nnoirea minii, ca s deosebii care este voia lui Dumnezeu: ce este bun, bineplcut i desvrit , , , . Luate prin ele nsele i scoase din context acest fel de limbaj ar putea fi considerat greit ca fiind pelagian, deoarece aici este omul cel care i transform mintea, este omul cel cruia i se poruncete s-i activeze viaa duhovniceasc. Bineneles c o astfel de interpretare este greit dar descoper ce poate face omul n faa totalitii gndirii teologice a Sfntului Pavel atunci cnd omul nu nelege balana, dac omul nu nelege c viziunea sa este profund sinergist. Sinergismul nu implic c aceste dou energii sunt egale. Sinergismul nseamn c exist dou voine prima, voina lui Dumnezeu care precede, acompaniaz i completeaz tot ceea ce este bun, pozitiv, duhovnicesc i rscumprtor, voin care a dorit ca omul s aib o voin duhovniceasc, o participare duhovniceasc n procesul de rscumprare; cealalt este voina omului care trebuie s rspund, coopereze, s sufere mpreun. n 12:9 Sfntul Pavel ne sftuiete s ne alipim de bine i n 12:12 ne ndeamn s fim

    19

  • struitori n rugciune . O astfel de poziie nu exclude duhovnicia ascetic i pe cea monahal ci din contr o implic.

    I i II Corinteni.

    Celibatul este o parte a vieii monastice i i are sursele n nvturile Noului Testament. n I Corinteni 7: 1-11 Sfntul Pavel ncurajeaz cstoria i celibatul ambele sunt forme ale duhovniciei cretine. n celelalte epistole Sfntul Pavel are multe de spus despre cstorie. Ceea ce vrea el s spun este c celibatul este o form de duhovnicie pentru unii i prin urmare nu poate fi exclus din duhovnicia Bisericii. n versetul 7 Sfntul Pavel scrie c i-ar place ca fim s fie precum este el . Dar i d seama c fiecare persoan are propriul dar de la Dumnezeu , , . Celor necstorii i vduvelor le spun: bine este pentru ei s rmn ca mine. Dar dac nu se pot nfrna, s se cstoreasc , , , . n versetele 37-38 Sfntul Pavel sumarizeaz: dar cel ce st neclintit n inima sa i nu e strns de vreo nevoie i are stpnire peste voina lui i aceasta a hotrt el n inima sa: s-i in fata fecioar, bine va face. Aadar, cel ce-i mrit fata, bine face; dar cel ce n-o mrit, mai bine face , , , , . Practica monahal a celibatului nu este exclus din Noul Testament. Mai mult dect att este ncurajat de Domnul i Sfntul Pavel acest lucru fr s ridice nici un fel de probleme fa de statutului cstoriei. Aceast decizie nu poate fi forat. Trebuie s vin din inim. ntr-adevr, celibatul nu este un lucru pentru toat lumea.

    Comparaia vieii duhovniceti cu o competiie de ntrecere sportiv i cu cea a unei btlii apare n tot Noul Testament. Fr s-i diminueze bazele viziunii sale teologice c Dumnezeu este cel care iniiaz totul Sfntul Pavel scrie n I Corinteni 9: 24-27 ntr-o manier, care luat prin sine ar prea ntr-adevr pelagian, ntr-adevr ar prea ca i cum esena mntuirii depinde de un singur om. n contextul total al teologiei sale nu exist nici o contradicie, deoarece exist dou voine n procesul mntuirii cea dumnezeiasc care iniiaz; i cea uman care rspunde i este n rspunsul ei activ prin harul prin care a fost primit. Nu tii c cei ce alearg n stadion alearg toi dar numai unul i-a premiul? Alergai aa ca s-l luai. i orice lupttor de la toate se nfrneaz. Ei ns ca s i-a o cunun striccioas; dar noi, una nestriccioas. Ei bine eu aa alerg, nu ca la ntmplare; eu aa m lupt cu pumnul, nu ca i cum a lovi aer. Ci mi chinuiesc trupul i-l supun robiei, de team ca nu cumva dup ce am fost altora crainic, s devin eu nsumi de neluat n seam. n acest text ne ntlnim cu o curs o competiie duhovniceasc i cu premiul; ne ntlnim cu structura gramatical i cu o alt structur a gndirii pentru ca voi s dobndii. Aceast structur implic contingen i certitudine. Ne ntlnim cu ntrecerea ca i cu o lupt duhovniceasc n care nfrnarea este totul i prin urmare necesit s fie exercitat. Mai apoi sfntul Pavel descrie propria sa btlie duhovniceasc i chinuie trupul i l trateaz ca i pe un sclav i pentru ce motiv? Pentru ca el s nu fie descalificat i dezaprobat. ntreg pasajul este extrem de ascetic i monahal n coninutul su. n ciuda siguranei Sfntului Pavel cu privire la realitatea obiectiv a rscumprrii care a venit prin Hristos ca i un dar dumnezeiesc, el nu crede c destinul su duhovnicesc merit s fie inclus n rscumprarea obiectiv care este deja aici dect dac nu particip la ea i pn la sfritul cursei. n 10:12 el ne avertizeaz: prin

    20

  • urmare cel cruia i se pare c st n picioare s ia seama s nu cad . n 11:28 Sfntul Pavel scrie: s se cerceteze omul pe sine... . n ultimul context dovedirea sau cercetarea de sine este cel mai serios context deoarece se vorbete de ea n legtur cu taina Euharistiei despre care se vorbete obiectiv deoarece dac cineva mnnc aceast pine sau bea din acest pahar al Domnului cu nevrednicie, acea persoan se va face vinovat de trupul i sngele Domnului i i va aduce asupra sa pedeaps pentru acest motiv continu Sfntul Aspostol Pavel, unii au slbit, unii s-au mbolnvit i unii au i murit. Centrul ateniei noastre st pe cercetarea de sine pentru cei care cred c stau. Din nou acesta este un aspect integral al vieii ascetice i a celei monahale; adic o examinare constant a vieii duhovniceti. n II Corinteni 13:5, din nou sfntul Pavel accentueaz cercetarea de sine: cercetai-v pe voi niv dac suntei n credin, punei-v la ncercare , .

    n I Corinteni Sfntul Pavel introduce un semnificativ dac i deasemenea. V aduc ns aminte, frailor, de Evanghelia pe care v-am bine vestind-o, pe care a-i primit-o, ntru care i stai cu trie, prin care suntei i mntuii dac o inei cu trie aa cum v-am bine vestit-o eu; dac nu n zadar a-i crezut , , , , , , .

    n I Corinteni 14:15 Sfntul apostol Pavel vorbete c se cuvine a ne ruga cu duhul i cu mintea, un gnd care i face drumul prin literatura monahal i prin cea ascetic. Folosirea termenului de minte n rugciune i gsete cea mai nalt expresie n folosirea controversat a minii n gndirea lui Evagrie Ponticul. Textul, chiar i n contextul general al capitolului este clar. Atunci ce-am s fac? M voi ruga cu duhul, dar m voi ruga i cu mintea; voi cnta cu duhul dar voi cnta i cu mintea , o, , o.

    Imnul dragostei Sfntului apostol Pavel, imnul lui Agape umple ntregimea lui I Corinteni 13. n ciuda interpretrilor mai trzii a cuvntului credin din acest capitol, ceea ce este specific interpretrilor care au intrat n gndirea cretin odat cu Reforma este c nu exista nici o nenelegere cu privire la acest imn al dragostei n Biserica primar ntradevr n istoria gndirii cretine de pn la Reform era neles destul de direct. Doar printr-o metod exegetic complex impus de o nelegere teologic specific i nou acest mare imn al iubirii a fost neles prin sensuri diferite distincte ataate cuvntului credin. Dei se poate vorbii cu limbile oamenilor i a ngerilor, dei putem avea darul profeiei, dei am putea nelege toate tainele, dei am avea toat cunotina, dei am avea credin nct s mutm i munii, dei ne-am vinde toate bunurile ca s miluim pe sraci, dei am da trupul s ne fie ars dei am avea toate acestea dar nu avem dragoste suntem nimic, suntem aram suntoare i chimval zngnitor i suntem nimic. Sfntul Pavel este destul de explicit cu privire la ce este dragostea. Iubirea rabd ndelung; iubirea se druie, ea nu invidiaz, ea nu se trufete, nu se ngmf, nu se poart cu necuviin, nu-i caut pe ale sale, nu se ntrt, nu ine minte rul, nu se bucur de nedreptate, ci se bucur de adevr; pe toate le sufer, pe toate le crede, pe toate le ndejduiete, pe toate le rabd. Iubirea nu cade niciodat. Ct despre profeii: vor pieri; fie ele limbile: vor nceta; fie ea tiina: pieri-va... Iar acum rmn acestea trei: credina, ndejdea, iubirea; dar cea mai mare dintre ele este iubirea. elul luptei ascetice i al celei monahale, elul ispitirilor este iubirea a iubii pe Dumnezeu, a iubii umanitatea, a iubii toate lucrurile create, a fi ptruni de iubirea lui Dumnezeu, a participa la

    21

  • iubire care este Dumnezeu i care curge din Dumnezeu i de a intra n unire cu Dumnezeu, cu iubirea. Adeseori literatura monahal va vorbii de dobndirea acestei iubiri, ca i cum ar fi lucrarea omului. Acesta nu este contextul total al iubirii din literatura monahal, nici mcar n acele texte n care tot ceea ce exist nu este nimic altceva dect o tnjire din partea omului n aceast ispitire. Acest limbaj este vorbit deoarece nu se potrivete cu natura duhovniceasc. Acest limbaj este vorbit deoarece merge n paralel cu acea cunoatere asumat c Dumnezeu este sursa a tot ceea ce exist. i totui Sfntul Apostol Pavel folosete un limbaj care vine direct din afirmaiile monahale. Este adevrat c ambele sunt scoase afar din contextul lor total, dar este adevrat c ambele limbaje sunt folosite limbajul care se refer la Dumnezeu ca i sursa, ca i iniiatorul, ca i harul lui Dumnezeu, darul oricrei duhovnicii; i limbajul care se concentreaz pe activitatea omului, pe rspunsul omului la lucrarea de rscumprare a lui Dumnezeu n Iisus Hristos prin Duhul Sfnt. Atunci cnd se folosete o anumit linie de gndire, nu se neag n nici un fel cealalt linie de gndire. Ci din contr, este tocmai opusul, deoarece literatura ascetic i monahal vorbete doar despre activitatea omului dac se presupune c Dumnezeu a mplinit activitatea rscumprtoare prin Domnul, c Dumnezeu lucreaz n om prin Duhul Sfnt. Altcumva totul ar fi scris fr nici un sens, temporar i ultim. ndemnului Sfntului Apostol Pavel n I Corinteni 14:1: urmai iubirea; i rvnii la darurile duhovniceti este are un rspuns direct n duhovnicia monahal i cea ascetic , .

    n II Corinteni 2:9 Sfntul Pavel scrie n acelai duh ca un stare ucenicilor lui: c de aceia v-am scris, ca s v ncerc i prin aceasta s cunosc dac-n toate suntei asculttori , , . Ascultarea este o tem important i o realitate n ispitirea monahal i ascetic, tema ascultrii fiind menionat adesea pe tot parcursul Noului Testament. Literatura monahal i cea ascetic vor folosii adesea termenii de mireasm i arom i din nou sursa este Noul Testament. n II Corinteni 2: 14-15 Sfntul Pavel scrie: descoperindu-i prin noi n tot locul mireasma cunotinei Sale! Pentru c noi i suntem lui Dumnezeu bun mireasm (arom) ntre cei care se mntuiesc i ntre cei care pier; unora adic, mireasm a morii spre moarte; iar altora, mireasm a vieii spre via.

    n II Corinteni 3: 18 sfntul Pavel folosete expresia care este adesea gsit n literatura ascetic din slav n slav. Iar noi toi, cei cu faa descoperit privim ca-n oglind slava Domnului, ntru aceiai icoan ne schimbm din slav n slav, ca de la Duhul Domnului. Structura verbal greac de pe tot parcursul Vechiului Testament nu poate fi accentuat ndeajuns, deoarece exprim o activitate dinamic care poate fi gsit arareori n alte limbi i traduceri. n acest text accentul cade pe procesul prin care suntem schimbai i suntem mntuii. Pretutindeni accentul cade pe faptul c suntem n procesul mntuirii dect pe suntem schimbai i suntem mntuii. Atunci cnd centrul obiectiv al naturii mntuirii este direcia ateniei noastre, atunci structura verbal greceasc folosete suntem mntuii. Atunci cnd procesul este centrul, dinamismul este exprimat de structura verbal a lui suntem n procesul mntuirii. n acest text este semnificativ c natura obiectiv este exprimat de ceea ce a fost dezvelit, timp n care procesul participrii noastre continue este procesul duhovnicesc al mntuirii exprimat de faptul c ne aflm n procesul mntuirii. Aici se exprim dinamismul sinergiei.

    n II Corinteni 4: 16 sfntul Pavel accentueaz din nou dinamismul i procesul realitii duhovniceti din om. Viaa noastr zilnic este rennoit n fiecare zi . Viaa monahal ncearc s rspund unui astfel de text prin

    22

  • ornduirea zilnic a rugciunii, meditaiei, examinrii de sine i a cultului pentru a ncerca precis s rennoiasc zilnic viaa noastr luntric i duhovniceasc. n 10:15 aspectul dinamic al creterii este accentuat atunci cnd st n legtur cu credina i rnduiala. Avem ndejde c odat cu creterea ntru voi a credinei voastre, cu prisosin, vom crete dup dreptarul nostru . n 4:12 Sfntul Pavel plaseaz din nou adncurile luntrice ale vieii duhovniceti a omului n inim, monahismul estic va dezvolta acest lucru n viaa de rugciune .

    Tot capitolul cinci de la II Corinteni exist un text excepional de important. Aici, ca i n alte locuri, Sfntul Pavel folosete limbajul care, folosit de alii, deranjeaz pe mulii din crturarii ce lucreaz din perspectiva Reformei el folosete noiunea de a plcea lui Dumnezeu, ceva pe care anumii crturari o gsesc ca fiind indicativul lui a ctiga favoarea lui Dumnezeu. Atunci cnd sfntul Pavel folosete un astfel de limbaj l trece sub tcere, l consider ca fiind lipsit de orice obiecie deoarece sfntul Pavel i-a stabilit poziia sa c Dumnezeu este sursa a tot ceea ce exist. Literatura monahal i cea ascetic presupune c Dumnezeu iniiaz i este sursa a tot ceea ce exist. St n natura vieii duhovniceti zilnice a monahismului i n duhovnicia ascetic s se concentreze asupra activitii omului. Este vorba de concentrare i nu de o poziie teologic. Prin urmare suntem ambiioi [s facem din acesta elul nostru], fie c suntem acas sau fie c suntem departe, adic s fim bineplcui lui. Deoarece este necesar ca toi s ne nfim n faa judecii lui Hristos cu scopul ca fiecare din noi s primeasc ceva bun sau ceva ru dup ceea ce a lucrat fiecare n trupul su. tiind, prin urmare, frica Domnului i putem convinge pe oameni. n II Corinteni 11:15 sfntul Pavel scrie c sfritul fiecruia va fi n conformitate cu faptele sale . Acest loc nu este singurul n care Noul Testament folosete cuvntul practic, un cuvnt care a devenit sistematizat n monahism. Dup o expunere profund a iniiativei lui Dumnezeu din lucrarea rscumprtoare a lui Hristos (5: 15-20), n care sfntul Pavel scrie c toate lucrurile sunt de la Dumnezeu, care, ne-a mpcat pe noi cu Sine prin Hristos , Sfntul Pavel scrie n versetul 21: mpcai-v cu Dumnezeu . Mai mult dect att el nu folosete doar forma imperativ ci precede aceast afirmaie cu v implorm din partea lui Hristos . Limbajul su devine lipsit de sens dac nu se i-a n considerare activitatea duhovniceasc din partea omului. i cea ce este mult mai interesant este faptul c Sfntul Apostol Pavel folosete o structur ce st n legtur cu dreptatea lui Dumnezeu, deoarece el scrie c lucrarea de rscumprare a lui Hristos a fost mplinit pentru ca ntru El s devenim noi dreptate a lui Dumnezeu . Aici semnificaia cade pe am putea devenii dect suntem deja sau am devenit deja. Implicit este vorba de un dinamism sinergetic. Acest lucru este accentuat deplin n 6:1: fiind dar mpreun lucrtori cu El , v ndemn ca harul lui Dumnezeu s nu-l primii n zadar . Apoi sfntul Pavel citeaz din Isaia 48:8 n care se spune c Dumnezeu aude i ajut ... .

    n II Corinteni 6: 4-10 Sfntul Pavel scrie ce ar putea fi un ghid pentru viaa duhovniceasc monahal. Dimpotriv, ntru toate nfindu-ne pe noi nine ca slujitori ai lui Dumnezeu: n mult rbdare, n necazuri, n nevoi, n strmtorri, n bti, n temnie, n tulburri, n osteneli, n privegheri, n posturi, n curie, n cunotin, n ndelung-rbdare, n buntate, n Duhul Sfnt, n iubire nefarnic, n cuvntul adevrului, n puterea lui

    23

  • Dumnezeu; prin armele dreptii cele de-a dreapta i cele de-a stnga, prin slav i necinste, prin defimare i laud; ca nite amgitori i totui ca nite iubitori de adevr... ca nite muribunzi i iat c trim... ca nite pedepsii dar pururea bucurndu-ne; ca nite sraci, dar pe toi mbogindu-i; ca unii care nu au nimic dar pe toate le stpnesc. Privegherile, postirile, curia, gnoza sau cunoaterea toate sunt reflectate n viaa monahal i ascetic. Mai mult dect att, Sfntul Pavel folosete din nou imaginea luptei i se refer la armele dreptii. Limbajul folosit de sfntul Pavel n acest pasaj poate avea semnificaie dac omul particip sinergetic n procesul de rscumprare. Dac doctrina ndreptrii n gndirea sfntului Pavel are doar un sens unic care este, ndreptarea lui Dumnezeu, care bineneles este sursa oricrei drepti atunci de ce este plasat discuia despre armele dreptii n mna dreapt i n cea stng a omului? Dac omul este singur socotit ndreptat de notoriul sacrificiu al Domnului nostru Iisus Hristos, de ce este necesar s vorbim de armele dreptii, dect dac este vorba de un al doilea aspect al procesului de rscumprare care include ontologic participarea duhovniceasc a omului? n II Corinteni 10: 3-6 Sfntul Pavel continu cu referina la lupt i din nou accentueaz ascultarea. Pentru c, dei umblm n trup, nu ne luptm trupete de vreme ce armele luptei noastre nu sunt trupeti, ci lui Dumnezeu puternice spre surparea ntriturilor. Noi surpm socotinele minii i toat trufia care se ridic mpotriva cunoaterii lui Dumnezeu i tot gndul l robim spre supunerea fa de Hristos. n II Corinteni 7:1 Sfntul Pavel vorbete despre curire, despre desvrirea sfineniei i despre frica de Dumnezeu. Dup ce face referire la noi c avem deja aceste fgduine, el ndeamn: s ne curim pe noi nine de toat ntinarea trupului i a duhului, desvrind sfinenia n frica lui Dumnezeu , . Acest ndemn este exact ceea ce ncearc s implementeze viaa ascetic i cea monahal. n II Corinteni 13:9 Sfntul Pavel scrie: aceasta o i cerem n rugciune: desvrirea voastr , . Pentru ca cineva s fie desvrit el trebuie s fi trecut prin mai multe nivele mai nainte. Textul aduce mrturie naturii dinamice a credinei, a vieii duhovniceti n Hristos, a ridicrii i a cderii i n cele din urm a desvririi.

    n II Corinteni 7:10 Sfntul Pavel vorbete n nite termenii destul de similari cu cei pe care i gsim n literatura ascetic, deoarece vorbete de ntristarea care lucreaz pocin i care duce la mntuire. Cci ntristarea cea dup Dumnezeu aduce pocin spre mntuire, fr prere de ru . Sfntul Pavel i opune acestei ntristri dumnezeieti ntristarea lumii care aduce moarte . Tema ntristrii i a plngerii fa de pcatul cuiva adic ntristarea cea dup Dumnezeu sau ntristarea dumnezeiasc este o constant n viaa duhovniceasc monahal. Sfntul Pavel ncheie textul II Corinteni cum se cuvine cu un ndemn final. Desvrii-v, mngiai-v, fii unii n cuget, trii n pace i Dumnezeul iubirii i al pcii va fi cu voi , , , , ' . Aici din nou accentul cade pe desvrire. Aceast secven de limbaj a sfntului Pavel dac este luat n i prin sine dac este scoas din context i luat prin sine ar putea fi uor interpretat ca i cnd omul ar fi cauza aciunii lui Dumnezeu. Dumnezeu va fi cu voi, dac dobndii pacea c-am aa ar putea fi interpretat acest text dac nu am avea corpul lucrrilor sfntului Pavel la ndemn. Ceea ce s-a ntmplat gndirii sfntului Pavel este de obicei ceea ce se ntmpl gndirii exprimate n literatura monahal i n cea ascetic.

    24

  • Galatenii.

    Dimpreun cu Epistola ctre Romani, Epistola ctre Galateni a Sfntul Pavel este o alt lucrare din corpusul cel mai adesea citat de Reforma calvin, luteran i de acei teologi care au urmat aceste tradiii teologice. Ele sunt deasemenea cele dou lucrri cel mai adesea citate de Fericitul Augustin pentru a-i ntemeia doctrina predestinrii i a harului irezistibil. n Galateni ne ntlnim cu aceiai problem adic, ezit un al doilea rnd de gndire care prin sine poate fi interpretat ntr-un sens pelagian. Problema care se ridic aici este c ambele aceste forme sunt bineneles direcionate ntr-un singur sens, adic gndul sfntului Pavel este mult mai bogat dect permite orice interpretare ngust, mult mai realist n ceea ce privete att slava lui Dumnezeu ct i tragedia omului n experiena rului, a corupiei i a morii. Sfntul Pavel nu numai c laud slava lui Dumnezeu, puterea i iniiativa harului, ci deasemenea i bucuria unei rscumprri obiective la care trebuie s participe fiecare persoan pentru ca rscumprarea omului s fie deplin.

    n primul capitol al Galatenilor n versetul 10 Sfntul Pavel folosete un limbaj care implic cutarea bunvoinei lui Dumnezeu. oare caut eu acum s ctig bunvoina oamenilor sau pe a lui Dumnezeu? ; ? La un anumit moment, n Galateni 4:9, Sfntul Pavel se afl pe sine cznd n mult prea neleasa folosire a limbajului uman: dar acum cunoscndu-l pe Dumnezeu sau mai bine dup ce a-i fost cunoscui de Dumnezeu , . Avem de a face cu o neclaritate n exprimare chiar i la Sfntul Apostol Pavel.

    Al doilea capitol al Galatenilor ne ofer o iluminare a subiectului controversial central din teologia Sfntului Pavel. n acest context Sfntul Pavel se adreseaz ipocriziei comportamentului Sfntului Petru n Antiohia, deoarece Sfntul Petru a mncat cu popoarele necretine nainte ca cei din grupul circumscriilor s soseasc din Ierusalim. n acel moment Sfntul Petru s-a retras dintre necretini temndu-se de cei circumscrii . Sfntul Pavel l provoac pe Sfntul Petru fa ctre fa. Din nou, toat controversa este n legtur cu diferena dintre faptele legii i faptele duhului, ntre legea iudaic i legile duhovniceti ale lui Hristos ca i rezultat direct al lucrrii de rscumprare dumnezeieti. Prin urmare n acest context Sfntul Pavel aduce n discuie doctrina justificrii. n Galateni 2:16 Sfntul Pavel scrie: tiind ns c omul nu se ndreptete din faptele Legii, ci numai prin credina n Iisus Hristos am crezut i noi n Hristos Iisus pentru ca prin credina n Hristos s ne ndreptim, iar nu din faptele legii; cci din faptele legii nimeni nu se va ndreptii , , , . n construcia greceasc folosit de Sfntul Pavel mai exist nc un dinamism, deoarece noi am crezut pentru a fii ndreptii i am crezut din credin. Aceast ultim expresie conine lrgime, o expansiune a vieii duhovniceti nscut din credin. Este o expresie bogat iar dinamismul i plintatea ei nu trebuie s fie diminuate de o interpretare reducionist. Folosirea lui pentru ca are implicaii teleologice, la fel cum are i construcia pentru ca s fim ndreptii. Sfntul Pavel putea scrie c tocmai pentru faptul c am crezut de aceea suntem ndreptii. Dar nu este acest lucru este ceea ce a scris el. Realitatea obiectiv a rscumprrii, realitatea obiectiv a omenirii ndreptite de Hristos este o alt dimensiune, o dimensiune care cere i se adreseaz ntregii compoziii a omului. Realitatea subiectiv a

    25

  • fiecrei persoane care particip n aceast lucrare de rscumprare a ndreptirii deja mplinite, de a fi drepi n faa lui Dumnezeu este o alt dimensiune, o dimensiune care se adreseaz ntregii compoziii duhovniceti a omului. Pentru a sprijinii acest lucru n chiar urmtorul verset Sfntul Pavel scrie c suntem n cutarea de a ne ndreptii n Hristos . n 5:5 el scrie pentru c noi n Duhul ateptm cu nerbdare ndejdea ndreptirii . Care este sensul ontologic al ndejdii ndreptirii dac ndreptirea ne este implementat asemenea unei tranzacii legale i dac este ndreptarea pasiv a lui Dumnezeu cea care ne ndrepteaz pe noi? Nu, viziunea Sfntului Apostol Pavel este mult mai profund. Ndejdea ndreptrii este exact acea ndejde de a ne mprtii de acea ndreptire obiectiv a lui Dumnezeu care acum este oferit liber de Dumnezeu n i prin Hristos. Noi ndjduim c exist munc etern pentru noi pentru a lua i participa n acea ndreptare etern. Dumnezeu creeaz din libertate. Dumnezeu l-a creat pe om cu imaginea libertii Sale. Hristos accept crucea n libertate. Libertatea este temelia creaiei i a rscumprrii. Libertatea omului, oriicum deja slbit, poate fi nc inspirat de darul liber al harului. n aceast libertate omul trebuie, dup cum scrie Sfntul Pavel n Epistola sa ctre Filipeni 2:12, s-i lucreze propria-i mntuire cu fric i cu cutremur . Nu poate fi negat c duhovnicia monahal i cea ascetic nu au luat acest lucru n serios. n Galateni 5:1 Sfntul Pavel scrie c Hristos ne-a eliberat pentru a fi liberi. Prin urmare n aceasta suntem ntemeiai .

    Semnificaia teologic total a tot ceea ce a avut loc prin venirea lui Hristos, n ntruparea Dumnezeului-om, n viaa sa, n nvturile Sale, ntemeierea Bisericii sale i a vieii mistice i sacramentale a Bisericii, nlarea Sa, trimiterea Duhului Sfnt precum i a doua venire a Sa i Judecata de Apoi toate acestea au schimbat radical lucrrile legii vechi, acest neles fiind clar Bisericii primare. Este adevrat c ceea ce spune Sfntul Pavel despre faptele legii poate fi pus n practic de orice form de cretinism care deviaz de la precizia balanei, care deviaz de la lucrrile autentice ale Duhului, nlocuindu-le printr-o atitudine mecanic i mecanist. n Galateni 3:27 Sfntul Pavel leag imediat ndreptirea prin credin de taina mistic a botezului. Fiindc toi suntei fi ai lui Dumnezeu prin credina n Iisus Hristos. Cci ci n Hristos v-ai botezat n Hristos v-ai i mbrcat , . ntru acest context care este oare distincia ntre ndreptirea prin credin i cea prin fapte fiind botezai ntru Hristos i de aici mbrcai ntru Hristos?

    Sfntul Pavel se adreseaz cretinilor, celor care au fost botezai, celor care au acceptat credina. n ciuda limbajului su despre ndreptirea prin credin, despre mbrcarea n Hristos prin botez, despre aspectul obiectiv al rscumprrii care a fost deja mplinit, Sfntul Pavel nc poate scrie n Galateni 4:19 O, copii mei, pentru care sufr iari durerile naterii pn ce Hristos va lua chip n voi o . Ce poate semnifica acest lucru cu excepia faptului c procesul rscumprrii pentru om este o lupt, o lupt a ridicrii i a cderii, un dinamism duhovnicesc continuu? n 5:7 el scrie c ei alearg bine i ntreab cine le-a sleit avntul? , , invocnd din nou imaginea unei ntreceri sportive.

    n Galateni 5:14 Sfntul Pavel repet porunca iubirii lui Hristos, un gnd care nu este strin Sfntului Pavel n special atunci cnd lum n considerare al su Imn al iubirii [Agape] n I Corinteni 13. Deoarece legea ntreag poate fi cuprins ntr-o porunc: iubete-i aproapele

    26

  • ca pe tine nsui , . Apoi el distinge faptele crnii de faptele Duhului, legnd-o explicit pe aceasta din urm de legea veche. Apoi el ne ndeamn i ne poruncete s trim realismul vieii duhovniceti (5:25). Dac trim cu Duhul cu Duhul s i umblm , . Care este sensul unui astfel de ndemn? Are un neles bazat pe realism numai dac trirea n Duhul se refer la ntregimea lucrrii obiective a lucrrii rscumprtoare a lui Hristos de acum deja mplinit i deja disponibil omenirii, o rscumprare care i nconjoar de viaa Bisericii n care triesc dar o rscumprare n care ei trebuie s participe activ, n care trebuie s umble dac vor s obin i s dobndeasc lucrarea final a rscumprrii, unirea omului i a lui Dumnezeu n iubire, n buntate i adevr. Calea este o expresie evident a activitii, o micare n spre un el. n Galateni 6:2 Sfntul Pavel leag porunca iubirii i umblarea n Duhul de legea lui Hristos. i astfel ve-i mplinii legea lui Hristos real . Limbajul de lege a lui Hristos i mplinirea legii este semnificativ din punct de vedere teologic, deoarece legea lui Hristos se refer la tot ceea ce este comunicat de Biseric prin Hristos. Gndul de concluzie n Galateni este: Pace i milostivire asupra multora dintre aceia care vor urma aceast rnduial , ' . Noua creaie despre care vorbete Sfntul Pavel este att o realitate deja mplinit i pentru noi ca indivizi cu libertate duhovniceasc, noua creaie este o realitate care trebuie s fie format, o realitate care poate apare doar printr-un proces, atunci cnd realitatea subiectiv a fiecrei persoane este format printr-o realitate obiectiv a unei noi creaii formate de Domnul nostru Iisus Hristos.

    Efesenii.

    n Efeseni 1:14 Sfntul Pavel folosete un limbaj extrem de interesant n legtur cu mntuirea noastr n Hristos n care am crezut i prin urmare suntem pecetluii cu Duhul Sfnt care este arvuna motenirii noastre n vederea rscumprrii celor dobndii , . nelesul este ct se poate de clar aici: pecetea Duhului Sfnt este motenirea n spre motenirea a ceea ce lum atunci cnd o dobndim. Este un text dinamic. Posesia unei astfel de moteniri ne cere s umblm n fapte bune, un lucru care devine destul de clar n Efeseni 2:10: Fiindc a Lui fptur suntem, zidii n Hristos Iisus spre fapte bune pe care Dumnezeu mai nainte le-a gtit pentru ca noi s umblm ntru ele , , . n Efeseni 6:11 Sfntul Pavel folosete din nou imaginea btliei i ne cheam s ne putem pe noi ntreaga armur a lui Dumnezeu . Plimbarea este evocat din nou n 5:8 i n 5:15. Umblai ca i fii ai luminii . Prin urmare, luai bine seama cum umblai o . n 5:9 el scrie c road luminii este n orice buntate, dreptate i adevr . Este mergerea n lumin care produce fructul care este buntatea deplin, dreptatea i adevrul i este descris ca dovedirea a ceea ce este bineplcut Domnului .

    n Efeseni 5:14 Sfntul Pavel citeaz din ceea ce a fost probabil un imn al Bisericii primare, un text care are legtura unui motiv monahal. Ridic-te cel care dormi , . De ce se cuvine s ne ridicm? n 5:1 el ne ndeamn s fim urmtorii lui

    27

  • Dumnezeu ov . n 4:23 Sfntul Pavel ne recomand s fim nnoii n Duhul minii noastre i s ne mbrcm n omul cel nou . n 4:1 ne roag s umblm n vrednicia chemrii la care am fost chemai . n 4:15 ne ndeamn s cretem ntru Hristos . n versetul 6:18 Sfntul Pavel accentuiaz importana rugciunii. n toat vremea rugndu-v ntru Duhul prin orice rugciune i cerere , . Toate acestea sunt aspecte ale vieii monahale i a celei ascetice.

    Filipenii.

    Epistola ctre Filipeni conine multe exp


Recommended