Date post: | 07-Sep-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | monica-iuliana-enache-popescu |
View: | 214 times |
Download: | 0 times |
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
3
Tehnica colajului cu imagini din reviste
Conf. Univ. Dr. Elena Otilia Vladislav1
Universitatea din Bucureti
Lucrul terapeutic cu colajul din reviste ca suport expresiv-
creativ se bazeaz pe realizarea creaiei cu ajutorul imaginilor
exterioare deja construite de alii. n studiul de caz pe care vi-l
prezint mai jos am abordat cu ajutorul colajului polaritatea
Percepia personal de sine i Percepia celorlali despre sine, cu
scopul de a pune n eviden eventuale incongruene i de a-l ajuta pe
Bogdan, un adolescent de 14 ani, s apropie aceste aspecte ale
imaginii de sine.
Consemnul: Te rog s te aezi ntr-o poziie comod i s
priveti n interiorul tu cteva momente. Cnd te gndeti la
lucrurile care te caracterizeaz acum pe tine, ce i vine n minte? Cu
ce imagini le asociezi? Nu e nevoie s spui cu voce tare. Acum te
invit s te gndeti la cum eti vzut de ceilali din jurul tu: colegi,
prieteni, de cei din familia ta. Ce caracteristici i atribuie ei?... Cu ce
imagini le asociezi?... Cnd consideri c i-ai format nite idei clare
asupra acestor aspecte poi s te ndrepi spre masa de lucru. Ai aici
diferite reviste, suporturi de diferite mrimi, culori, foarfeci, lipici.
Cu ajutorul imaginilor din reviste vei construi un colaj care s se
numeasc Cum m vd eu acum i un altul Cum m vd ceilali.
Rsfoiete n tcere revistele i cnd gseti imagini care se potrivesc
celor care i-au venit mai devreme n minte poi s le decupezi sau s
le rupi. Apoi poi s le lipeti pe un carton pe care l vei alege. Vom
1 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
4
lua, la sfritul ntlnirii, un timp n care vei putea prezenta colajul
tu. Lucreaz n tcere, pentru a putea fi atent la ce i transmit
imaginile, ce trezesc n tine! Dac nu gseti imaginile pe care le ai
n minte poi face apel la desen sau la scris pentru a i completa
colajele... Cnd o s termini o s te invit s mi vorbeti despre
colajele tale.
Bogdan artndu-i primul colaj: Eu m vd ca pe un om
suprat, care se gndete tot timpul la necazurile lui, la suprrile lui.
Figura nr. 1. Colaj 1
Terapeut: Se gndete numai la problemele lui, la ct este
de suprat i de necjit.
Bogdan: Aici mai e unul care st suprat cu minile la cap
i altul care se ascunde n ntuneric.
Terapeut: Se ascunde?
Bogdan: Aa, n el. Nu prea vorbete, c oricum nu-l bag
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
5
n seam nimeni. E suprat i din cauza asta. E suprat c la el nu e
ca la ceilali! n primul rnd,
mi-e ru nu pentru c am suprri, pentru c neleg c aa e
soarta mea, ci cnd i vd pe alii c le e bine. Mi-e ciud c eu nu
sunt ca ei. Nu am omort pe nimeni. Eu sunt un om cinstit.
Terapeut: Ai i tu dreptul s fii fericit!
Bogdan: Da. Am i eu dreptul s fiu la fel ca ceilali. Mcar
puin sub ei, dar nu n halul n care sunt eu.
Terapeut: Te superi i mai tare acum.
Bogdan: M enervez, da. (Ridic tonul.)
Terapeut: n ce hal eti tu, Bogdan?
Bogdan: Nu mi-e bine. Sunt speriat.
Terapeut: De...?
Bogdan: S nu se ntmple ceva ru.
Bogdan (artnd cellalt colaj): Ceilali m vd ca i cum n-
am nici o problem, prinii cel puin.
Figura nr. 2. Colaj 2
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
6
Terapeut: Cum te vd prinii?
Bogdan: C art bine, sunt fericit. N-am nici o problem,
nici un motiv de suprare. Ei nu prea tiu de problemele mele.
Terapeut: Bogdan, m uit la fotografia omului suprat i
vd c st adunat n el, parc devine una cu problema lui i nu mai
vede nimic altceva n jur.
Bogdan: Da. Aa este.
Terapeut: Mai poi vedea i alte lucruri care te fac fericit,
dac te uii doar la problem?
Bogdan: Nu prea.
Terapeut (accentund ideea de externalizare a problemei):
Cum i vezi problema din afar? Uit-te la ea. Este expus pe foaia
din faa ta. Acum nu mai eti tot una cu problema. Cum o vezi?
Bogdan: Aa. Aiurea. Suprtoare. M deranjeaz.
Terapeut: Cum reuete problema asta s te conving s
devii una cu ea?
Bogdan: mi amintesc de ea tot timpul.
Terapeut: Nu te las n pace?
Bogdan: Da.
Terapeut: Ce-i spune?
Bogdan: Uit-te! tia toi se simt bine, numai tu nu te
simi aa!
Terapeut: Simi c ai devenit una cu problema i nu vezi
nici o soluie de a iei din ea. Cum o vezi dac ncerci s te distanezi
puin de ea?
Bogdan tace.
Terapeut: Nu ai impresia c atunci cnd te gndeti aa de
mult la problema ta, ea devine i mai mare?
Bogdan: Devin din ce n ce mai nervos.
Terapeut: Problema ta este expus n colajul pe care-l ai n
fa. Ce alegi acum: s te identifici iari cu problema sau s o vezi
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
7
mai de la distan?
Bogdan: S o vd mai de la distan.
Terapeut: Cum o vezi acum?
Bogdan: O vd altfel. Nu m mai chinuiete. Nu mai are
putere. E nchis pe foaia aia.
Terapeut: Cine nu-i mai d putere?
Bogdan, responsabilizndu-se: Eu nu o mai las!
Terapeut: Ce-i spun cei apropiai despre lucrurile de care s
fii mulumit?
Bogdan: C sunt detept, dar mi-e lene s gndesc. Dar nu e
adevrat. Nu mi-e lene s gndesc. M preocup prea mult problema
mea. M gndesc prea mult i nu am timp de altele.
Terapeut: Deci asta este. O lai s te copleeasc. Tu i
permii. Ea e doar ca o idee care se infiltreaz n mintea ta ncet, ncet.
Dar tu eti cel ce-i d prea mult importan. Erai contient de asta?
Bogdan: Nu prea.
Terapeut: Ce ai putea s faci s n-o mai lai s te
copleeasc?
Bogdan: S o rezolv.
Terapeut: Pe ce ai putea s-i ndrepi atenia?
Bogdan: Pe ceea ce m face s m simt bine. Pe
calculatoare.
Terapeut: i propun un joc. Hai s ne imaginm c eti n
faa unui calculator. Problema ta i apare sub forma unei imagini pe
ecran i tu poi s operezi pe tastatur pentru a o face din ce n ce mai
mic, mai tears, mai neclar.
Bogdan, zmbind: Am bgat-o la coul de gunoi i i-am dat
i un virus. Un partener de celul.
Terapeut: Cum te-ai simit n faa tastaturii?
Bogdan: Bine. Stpn.
Terapeut: Deci n-a mai fost ea stpnul tu?
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
8
Bogdan: Nu!
Terapeut: Ei, cum i-e acum?
Bogdan: Mai bine.
Terapeut: n ce fel te mai reprezint colajul?
Bogdan: E departe.
Terapeut: Ai vrea s gseti imagini cu care s faci un colaj
i cu alte lucruri care te reprezint acum?
Bogdan, hotrt: Da!
Comentarii interpretative
Externalizarea problemei l-a ajutat pe Bogdan s se
descentreze de pe suprarea sa i s ias din rolul de victim pe
care-l joac adesea. A devenit mai responsabil, asumndu-i gsirea
de soluii, mai nti n plan imaginar (principala sa resurs), pe care
s le comute apoi i n realitate. Detandu-se, a putut s vad i
alte aspecte care-i creeaz satisfacii.
Bogdan a realizat un nou colaj care-l reprezint pe el, aa
cum se simte acum.
Bogdan: Aici e colecia mea de virui. i in ascuni.
Terapeut: Nu-i mai foloseti?
Bogdan: Momentan nu mai am nevoie de ei.
E important s precizez c la nceputul ntlnirilor de grup
Bogdan vorbea n mod obsesiv despre viruii pe care-i creeaz pe
calculator i pe care-i va trimite colegilor care-l supr, pentru a le
distruge calculatoarele. Era obsedat de ideea de a se rzbuna pe cei
care-l jigniser, l respinseser.
Bogdan: Aici este INTEL, cea mai mare firm de
calculatoare din lume. Mi-ar plcea s fiu aici angajat. Aici e un
program. Mi-ar plcea s fiu programator. M pricep la calculatoare.
Aici sunt oameni de tiin. Sunt interesat de tiin, de medicin. mi
place s cunosc tot ce se descoper .
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
9
Figura nr. 3. Colaj 3
Terapeut: Observ c vorbeti mai tare acum fa de prima
prezentare.
Bogdan: Aa este.
Terapeut: i corpul tu sttea nainte mai grbovit, mai
aplecat.
Bogdan: Dup ce am micorat suprarea m-am ndreptat,
m-am simit mai bine.
Terapeut: Ai vzut cte pasiuni ai? i tonul tu e altul. Tu ai
realizat asta. Te-ai concentrat pe pasiunile tale.
Bogdan: Vreau s fac aceste lucruri.
Terapeut: Ce reprezint celelalte imagini din colaj?
Bogdan: Mi-ar plcea s fiu un om celebru, cum ar fi Bush
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
10
s cunosc secrete, s conduc sau s fiu afacerist.
Terapeut: S ai putere.
Bogdan: Da. i mi-ar plcea s am o prieten cu care s
vorbesc, s m neleg bine i mi-ar plcea s lucrez n domeniul
calculatoarelor.
Terapeut: Simi c poi realiza aceste lucruri?
Bogdan: Da.
Terapeut: Cnd vrei s le realizezi?
Bogdan: n timp.
Terapeut: Ce depinde de tine pentru a le realiza?
Bogdan: S vreau mult i s fac tot posibilul, tot ce-mi st
n putere.
Terapeut: i urez succes!
Comentarii interpretative
Bogdan nu s-a mai identificat n final cu suprarea lui i i-a
activat i alte aspecte ale conceptului de Sine: aspiraiile, rolurile
dorinele, interesele. Aceasta i-a ntrit Eul, lucru observat mai ales
prin schimbrile la nivel non-verbal.
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
11
Portretul persoanei din faa mea
tehnic artterapeutic n lucrul cu copiii dignosticai cu TSA
(tulburare de spectru autist)
Lect. Univ. Dr., Artterapeut Naiana Vtavu2
Universitatea Naional de Arte, Bucureti
Programul artterapeutic de intervenie pe care vi-l propun n
acest material a pornit de la nevoia de dezvoltare a capacitilor
motrice ale copiilor diagnosticai cu TSA (tulburare de spectru
autist). Scopul su este s creasc ncrederea n sine prin dobndirea
sentimentului de miestrie. Alte obiective urmrite n construirea
tehnicilor specifice sunt: integrarea schemei corporale, scderea
pragului de frustrare la murdrie, formarea abilitilor de manipulare
corect a obiectelor de scris/desen/pictur, creterea flexibilitii fa
de reguli, exersarea abilitilor perceptive, creterea abilitilor de
socializare i comunicare. Programul artterapeutic de intervenie are
la baz mprirea activitilor n secvene de lucru mai puin
solicitante i creterea treptat a dificultii, concomitent cu afiarea
unei atitudini pozitive, deschise i suportive.
Activitatea artistic ntr-un mediu organizat, cu reguli
prestabilite le ofer copiilor cu TSA un climat de siguran i
hipersistematizare, de care ei au nevoie. Organizarea se impune nu
doar mediului fizic, ci i activitii grupului, de exemplu stabilirea
unui set de reguli eseniale este important pe de o parte pentru c
ajut la responsabilizarea copilului i la exersarea abilitilor de
2 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
12
autoservire, iar pe de alt parte este un pretext pentru socializare.
Activitile sunt mprite n proiecte globale i proiecte
punctuale. Am ales s folosim termenul de proiect care s fie
subordonat celui de ,,tem pentru c termenul ,,proiect presupune i
procesul de realizare a temei. Un alt considerent a fost cel de oferire a
unui cadru structurat care s fie perceput chiar de la nceput de copil.
Proiectele globale se ntind pe mai multe edine, iar proiectele
punctuale sunt cele care necesit o singur ntlnire. O edin este
compus dintr-un proiect punctual i nceperea sau finalizarea unui
proiect global. Proiectele punctuale se folosesc de obinuina copiilor
cu sistemul bazat pe recompense din terapia ABA, transformnd-o
ntr-o ancor motivaional extrinsec cu mai puine riscuri (mult mai
non-invaziv comparativ cu recompensele alimentare) i cu avantajul
de a crea o punte de legtur mai echilibrat ntre terapeut i copil.
Condiionarea nu mai este strns legat de o recompens din partea
terapeutului, ci ine de o aciune ce st n puterea copilului el este cel
care creeaz i ofer recompensa, terapeutul creeaz doar cadrul.
Terapeutul nu i mai ofer o recompens material, ci finalizarea
proiectului este recompensa n sine. Copiii cu autism sunt centrai pe a
finaliza un demers, iar faptul c pot face acest lucru n cadrul unei
ntlniri este gratificant.
Temele propuse n cadrul modelului artterapeutic de
intervenie n TSA sunt centrate pe dezvoltarea disponibilitilor
compensatorii, pe corectarea patternurilor comportamentale sau
senzoriale deficitare i pe nvarea de noi concepte sau abiliti.
Temele - Corpul uman, Repere de timp i spaiu, Mijloace de
transport, Supereroi, Obiecte i Peisaj 3D - au nivele diferite de
dificultate sau complexitate n funcie de numrul de secvene necesare
pentru finalizare sau de constructele psiho-comportamentale care
necesitau corecie. Astfel am avut teme care au fost finalizate ntr-o
ntlnire (proiect punctual) ex.: Tema ,,Peisaj 3D i teme foarte
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
13
ample compuse dintr-o serie de alte ,,subteme parcurse n cadrul mai
multor ntlniri (proiecte globale) ex.: Tema ,,Corpul uman.
Vom descrie o edin de terapie n cadrul creia s-a
desfurat proiectul ,,Portretul persoanei din faa mea, proiect inclus
n tema ,,Corpul uman. Proiectul a urmrit integrarea mai multor
segmente corporale prin redarea torsului. Astfel este pregtit
gradual reprezentarea ntregului corp.
Tema ,,Corpul uman Proiectul global ,,Portretul persoanei din faa
mea
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
14
Acest proiect s-a finalizat n cadrul unei edine (proiect
punctual) i a fost mprit n 3 secvene: realizarea desenului,
pictarea portretului i pictarea fundalului. La nceputul edinei,
participanilor le-au fost prezentate tema i materialele de lucru.
Temei i s-au ataat valene pozitive (,,Astzi vom fi mari pictori i
vom realiza un portret. Toi marii artiti au fcut portrete ...) pentru
a-l motiva pe copil, subiectul ,,portret va fi perceput ca fiind mai
interesant i pentru a oferi totodat importan temei fcnd
accesibil prin secvene bine controlate o tem care pare dificil, ne
asigurm de reuita n sarcin a copilului i de experimentarea
sentimentului de miestrie prin alturarea rezultatului obinut cu cel
al unei performane realizate i de marii artiti. Dup finalizarea
instructajului, participanii au realizat desenul. Desenul independent
pornind de la o coal alb neavnd forme predefinite de ctre
terapeut este o activitate destul de dificil, i a fost pregtit n
prealabil de traversarea unor proiecte punctuale bazate pe
parcurgerea sarcinilor de desen prin unirea de puncte, iniial cu
ajutor, pentru ca ulterior ajutorul s scad pn la obinerea abilitii
de desen independent (vezi proiecte punctuale). Secvena de desen n
primul rnd i capteaz atenia copilului, un prim obiectiv fiind cel de
cretere a nivelului de receptivitate i prezen n sarcin. Specificul
temei reclam focalizarea progresiv pe diferite elemente pentru a le
putea reda prin desen. Focalizarea ntr-un punct presupune observare,
iar observarea figurii celuilalt este esenial pentru o tem viitoare
numit ,,Autoportretul-colaj i pregtete de asemenea integrarea
propriei imagini corporale prin raportare la cellalt.
Un alt aspect pe care l-am urmrit a fost abilitatea de
restructurare a pattern-urilor rigide de comportament, n special cele
legate de creterea flexibilitii fa de reguli sau de alte tipare
obsesive (pentru unul dintre copii de exemplu prea imposibil ca
cineva s aib alt culoare a ochilor dect cprui, ca el, din aceast
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
15
cauz, toate personajele pictate de el aveau ochii cprui), prin
respectarea reperelor de organizare (tema era s realizeze portretul
copilului aflat n faa sa, nu pe a celui din stnga) i prin raportare la
realitate copiii erau direcionai s respecte ct mai mult posibil
elementele definitorii ale celuilalt. n aceast prim secven,
terapeutul a direcionat observarea persoanei, ncepnd cu formele
mari i terminnd cu detaliile. Dup desenarea formei mari, atenia a
fost ndreptat ctre elementele anatomice care intr n componena
capului: urechi ochi nas gur sprncene pr. Copilul a fost
ajutat n observarea fiecrui segment n parte (ex.: ,,X zmbete sau
este trist? cum sunt sprncenele lui ,,X? Groase sau subiri? Dar
prul? Lung sau scurt, etc... Dup desenarea segmentelor anatomice
ale capului, participanii au redat detaliile vestimentare, fiind dirijai
din nou de ctre terapeut, de aceast dat mult mai puin, detaliile
vestimentare fiind observate cu o mare uurin i acuratee
comparativ cu cele anatomice. Toi copiii au desenat cu mare
precizie detalii precum nasturi (respectnd i numrul acestora),
eventualele modele sau litere existente pe mbrcminte).
Prin dirijarea procesului de observare i desenare, terapeutul a
urmrit creterea abilitilor perceptive globale rednd prile
componente (elemente anatomice i vestimentare) copilul creeaz
ntregul portretul persoanei observate. Creterea abilitilor din sfera
manualitii fine este implicit, pe tot parcursul secvenei copilul
manipulnd creionul pentru a desena diverse semne grafice (cap=oval,
gt=dreptunghi, umeri=2 linii curbe), forme mai speciale (diferite
elemente decorative observate pe haine) i pentru a scrie (atunci cnd
pe tricoul unei persoane exist un nsemn). A doua secven a fost
pictarea portretului unde s-a urmrit centrarea n aici i acum prin
sprijinirea manifestrii unui spirit de fin observator. Copiii erau
ncurajai s observe culorile i s le descrie ct mai n detaliu
folosind culori secundare (violet, oranj, verde) i tonuri (roz, mov
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
16
deschis/nchis, bleu/albastru deschis), nu doar culorile primare (rou,
albastru, galben). Observarea celuilalt a fost valorizat, copiii fiind
acum ,,pictori care se uitau foarte atent la ceea ce urmau s picteze....
n aceast secven, copiii au experimentat combinarea culorilor, fiind
dirijai ctre respectarea ct mai fidel a realitii: privind cu atenie un
element, de exemplu pielea, copiii numeau culoarea elementului
observat (roz), dup care o creau combinnd rou cu alb. Acest
exerciiu a fost benefic pentru nvarea culorilor secundare, pentru
experimentarea elementului de noutate (unii copii au fost foarte
surprini atunci cnd amestecnd verde cu rou i cu galben au obinut
maro), i pentru flexibilizarea tiparelor rigide participantul
experimenteaz culoarea albastru n sine dar i variantele culorii: cum
arat albastru atunci cnd l amestecm cu alb? - bleu sau atunci cnd
l amestecm cu galben - verde.
Exerciiul de a combina culorile n palet presupune o
procesualitate aparte - culorile trebuie s fie luate pe rnd i
amestecate ntr-un al treilea spaiul liber de pe palet, se folosete
culoarea obinut, se spal pensula (pentru a nu schimba culoarea
urmtorului amestec), se elimin surplusul de ap prin apsare
(pentru a nu lsa prea mult ap). Etapele au rolul de a prezerva
calitile cromatice (astfel culorile vor fi n acord cu ceea ce
urmrim), n acest fel noi respectm nevoia copilului cu TSA att
pentru ordine i pentru lipsa murdriei, ct i pentru predictibilitate.
Folosirea pensulei pentru a picta desenul reclam utilizarea unor
abiliti de mai mare precizie comparativ cu secvena precedent,
pensula fiind mai ampl i mai moale dect creionul. Respectarea
conturului feei sau a ochilor a fost o provocare, ns majoritatea
copiilor au reuit s pstreze n linii mari aceste repere. n secvena
de pictur au fost urmrite aceleai obiective din secvena de desen:
copilul a pictat elementele n aceeai ordine n care au fost desenate
(cap-detalii vestimentare). Pictarea fundalului a fost ultima secven
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
17
a proiectului fundalul ajut la integrarea gestaltului restructurnd
perceperea ntregului: n primele dou etape forma mare era ntregul
(corpul), iar prile anatomice i vestimentare erau elementele
componente. Acum fundalul devine un nou element care
restructureaz modul de percepere: odat pictat, spaiul din spatele
portretului ne face s percepem ntreaga lucrare ca fiind
ntregul/gestaltul, iar prile componente sunt nsi fundalul, faa i
detaliile vestimentare. Principalul beneficiu al realizrii de portrete
de ctre copilul cu TSA este cel de conectare la cellalt (fie doar
pentru a-l observa). Portretul are ns i marele merit de a structura
modul n care percepem ntregul n fond portretul este o form mai
mare care include/este compus din forme mai mici i este plasat pe
o alt form mai mare mpreun toate aceste elemente creeaz
ntregul. Lund n calcul teoria hipersistematizrii i a
hipoempatizrii din autism i teoria slabei coerene centrale,
considerm c astfel de teme rspund deficitelor explicate de ambele
abordri: folosind hipersistematizarea copilului i ,,iubirea sa pentru
sisteme/detalii urmrim s restructurm modul de percepere,
antrennd pattern-ul perceptiv de la forma mare ctre detalii. n acest
fel realizarea detaliilor (nscrisurile de pe haine, modelele, nasturii)
va fi ultima, funcionnd n dublu sens: ca recompens i ca oferire
de sens (detaliile confer consisten i sens formei). Astfel reuim s
crem un modus operandi inversat (opus modului de percepere tipic
n TSA) prin repetarea ordinii de redare a formelor (de la mare la
mic) prin desen i a doua oar prin pictur.
Adoptnd o atitudine pozitiv, constructiv i suportiv,
terapeutul l ndrum pe copil n demersul de experimentare multi-
modal a prilor copilul intr n contact direct cu materialele care
vor compune ulterior ntregul, decupeaz conturul, astfel separnd
pentru prima dat partea de ntreg participantul decupeaz
elementele componente simind i observnd modul n care acestea
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
18
se desprind. Aflat n faa elementelor componente, el face apel la
propriile experiene, cunotine, informaii senzoriale pentru a
compune/construi ntregul. Odat obinut imaginea/obiectul, copilul
poate experimenta sentimentul miestriei, iar terapeutul accentueaz
importana actului de creaie.
Exist foarte multe tehnici artterapeutice care permit
realizarea unor obiecte frumoase, care i pot face pe creatorii acestora
s se simt mndri i s trezeasc sentimentul miestriei, sentiment
extrem de gratificant, care poate avea un impact major n sfera
imaginii de sine att la persoanele fr deficiene, ct i la persoanele
cu dizabiliti. n opinia noastr, n special persoanele cu dizabiliti
sunt cele pentru care sentimentul miestriei are puternice valene
(re)transformative, mai ales n contextul n care acestea
experimenteaz frecvent sentimente opuse, cum sunt cel de neputin
sau cel al lipsei valorii personale.
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
19
Psihologia artistului
Psih. Petrescu Emilia3, consilier psihologic autonom,
Cabinet Individual de Psihologie - Petrescu Emilia,
Ploieti, Jud. Prahova
Lucrarea de fa constituie o analiz a personalitii artistului din perspectiv psihologic. Psihologia artistului are ca dominant capacitatea acestuia de a fi nalt creativ. A fi creativ n sens
psihologic nseamn a crea ceva nou, original i adecvat realitii. Actul creativ trebuie s aib o anumit valoare economic, cultural, social, valoare care trebuie s fie recunoscut social.
Toi oamenii au capacitatea de a fi creativi, dar ea exist ntr-
o stare latent i depinde de fiecare dac o descoper i o dezvolt.
Creativitatea este i o nevoie, ea este inclus n nevoia de
autoactualizare a omului care se afl n vrful piramidei nevoilor
omului, dup nevoia de valorizare, nevoia de socializare, nevoile de
siguran i confort i nevoile biologice (foame, sete, sex). (Aniei
M., 2010)
n actul creaiei se utilizeaz att inteligena, ct i
imaginaia. n cadrul creaiei tiinifice accentul cade pe utilizarea
inteligenei, n cadrul creaiei artistice accentul cade pe utilizarea
imaginaiei. De aceea putem afirma c artitii au o imaginaie mai
dezvoltat dect ceilali oameni. Inteligena presupune capacitatea de
adaptare a omului la situaii noi n sensul rezolvrii de probleme,
imaginaia presupune combinarea i asocierea informaiilor diverse
ntr-o form cu totul nou. (Roco Mihaela, 2008)
3 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
20
Un alt aspect prin care se remarc personalitatea artitilor, fie
c sunt pictori, poei, prozatori, cntrei, actori sau compozitori este
acela c au triri emoionale puternice care sunt i materialul de
construcie al imaginaiei creatoare. Sunt firi sensibile, emotive, la
care emoiile: frica, furia, bucuria, tristeea, vinovia, ruinea sunt
resimite cu intensitate mai mare dect de ceilali oameni. De
asemenea au capacitatea de a transmite aceste emoii celor care vin n
contact cu opera lor.
Ion Minulescu transmite i triete cu intensitate emoia
ndrgostirii n poezia sa ,,Celei care minte:
,,Deci nu-i cer vorbe-mperecheate de srutri,
Nu-i cer s-mi spui ce-ai spus la alii,
Ci tot ce n-ai spus nimnui.
i nu-i cer patima nebun i fr de sfrit,
Nu-i cer
Nimic din ce poetul palid
Cerete-n veci de veci, stingher,
Voi doar s-mi schimbi de vrei o clip
Din irul clipelor la fel.
O alt caracteristic a artitilor este aceea c sunt empatici,
se pot transpune cu uurin n situaiile altor persoane i pot nelege
cu uurin emoiile lor. Pentru actori aceast calitate este esenial
pentru a putea intra n rolul personajului pe care l interpreteaz.
Artitii sunt persoane independente, spirite libere, care nu
suport constrngerile i care vor ca tot ceea ce fac s fie cu
consimmntul lor. De asemenea sunt persoane care au curiozitatea
treaz i sunt interesate de diverse domenii de activitate.
Lucian Blaga, personalitate marcant a culturii romneti
interbelice a fost filozof, scriitor, poet, iar n opera lui poezia i
filozofia se ntreptrund, ea fiind dominat de marile ntrebri ale
existenei i cunoaterii.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
21
Ion Barbu (pseudonim pentru Dan Barbilian) a fost
matematician i scriitor. El afirm c : ,,Pentru mine poezia este o
prelungire a geometriei, aa c, rmnnd poet, n-am prsit
niciodat domeniul divin al geometriei. (C.Barboi, S.Boatca,
M.Popescu, 1994)
Sunt persoane care au curajul s-i exprime propriile triri
afective. La cei cu nevoile de baz biologice nesatisfcute sau cele de
siguran i confort sau de socializare, aceast descrcare emoional
devine o form de terapie prin art i este chiar o resurs pentru
acetia,pentru a merge mai departe pe crarea vieii, n ciuda
dificultilor pe care le presupune aceasta.
George Bacovia, poetul florilor de plumb, al toamnelor reci
i ploioase, al verilor cu clduri toride, al primverilor iritante,
nevrotice i satisface nevoia sa de evadare din aceast lume unde nu-
i gsete locul, refugiindu-se n creaia poetic. Lumea ostil n care
poetul se simte izolat este evocat de exemplu n poezia ,,Plumb:
,,Stau singur n cavou i era vnt sau n poezia ,,Lacustr:
,,De-attea nopi aud plound
Tot tremurnd, tot ateptnd
Sunt singur i m duce-un gnd
Spre locuinele lacustre.
ntreaga oper a lui Bacovia exprim o atmosfer apstoare,
ca de plumb, o tristee profund care provine din sentimentul de
nsingurare exprimat n lirica sa prin evocarea naturii n dezagregare.
Tririle sale sunt puternice i creeaz de asemenea emoii puternice
i cititorilor.
Mihai Eminescu, dezamgit n relaiile lui pasionale, i
gsete refugiul n lumea poeziei, fapt ilustrat n ultima strof a
poeziei ,,Luceafrul:
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
22
,,Ce-i pas ie chip de lut,
Dac-oi fi eu sau altul?
Trind n cercul vostru strmt,
Norocul v petrece;
Ci eu n lumea mea m simt
Nemuritor i rece.
Ceea ce i motiveaz pe artiti n actul lor de creaie este
plcerea i bucuria de a crea ceva nou i valoros, ei nu creeaz din
obligaie. De asemenea i motiveaz i nevoia de a fi importani
pentru alii prin lucrurile pe care le realizeaz, nevoia de a avea
prestigiu i recunoatere.
Sunt persoane care au ncredere n propriile lor fore, pentru
c este nevoie de mult ncredere n sine pentru a exprima idei noi
care pot fi apreciate sau nu de ctre grup.
Copilul interior la artiti este treaz, acetia au capacitatea de
a fi uluii i de a se mira n faa lucrurilor banale, de asemenea au
inocena i entuziasmul copilului care se joac. Sunt cunoscute
btile cu perne de la ntlnirile dintre Ion Luca Caragiale, n casa
acestuia i Titu Maiorescu, Alexandru Vlahu i George Cobuc
(Alexandrina I.L.Caragiale, Ecaterina Logadi-Caragiale, 2012).
Au abilitatea de a utiliza metafore i analogii i au o atitudine
ludic, de joc, combin i recombin, asociaz i manipuleaz n cele
mai diferite i inedite moduri, cuvinte, idei, culori i sunete. Un
exemplu de astfel de asociere inedit de cuvinte i de idei apare n
poezia ,,Simt a lui Nichita Stnescu:
,,De ce nu suntei voi care suntei
Hai s ne facem cas, v strig
Sau mcar loc pentru a dormi
De ce nu suntei voi care suntei
De ce dormii n gangul unei stele
De ce mprumutai raza
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
23
De ce nu suntei i care suntei?
Au o atitudine rezervat i selectiv n relaiile
interpersonale. Din motive de timp i pentru c sunt absorbii de
ideile lor nu sunt foarte sociabili.
La artiti exist i un risc pentru sntatea lor n condiiile
consumului de alcool i de narcotice. Uneori sunt tentai s utilizeze
aceste substane pe de o parte pentru a evada din nefericirea lor, iar
pe de alt parte pentru a-i intensifica tririle prin spargerea
barierelor contientului i accesarea coninuturilor incontiente.
Dei n psihologia romneasc se gsesc referiri la psihologia creativitii, psihologia artistului este un domeniu foarte puin studiat i necesit o analiz mai amnunit i un grad de deschidere mai mare din partea cercettorilor i specialitilor.
Bibliografie
Aniei M. (2010). Fundamentele psihologiei. Bucureti: Editura
Universitar.
Caragiale I.L. Alexandrina, Logadi-Caragiale Ecaterina (2012).
Amintiri despre I.L.Caragiale. Ploieti: Editura Karta-
Graphic.
Barboi C., Boatca S., Popescu M. (1994). Limba i Literatura
Romn n licee. Bucureti: Editura Recif.
Roco Mihaela (2008). Curs Psihologia creativitii. Universitatea
Bucureti: Editura Credis.
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
24
Exprimarea emoiilor prin metode de artterapie
Georgescu Andreea-Daniela4, psiholog clinician,
profesor consilier colar, Centrul Judeean de Resurse i Asisten
Educaional Dmbovia
Rezumat: n articolul de fa mi-am propus s nfiez
scurte modaliti de exprimare a emoiilor prin artterapie, dar i mici
relatri provenite din experiena mea ca profesor consilier colar.
Consider c este important exprimarea emoiilor, iar copiii i
adolescenii evit s le exprime fie pentru a nu se dezvlui, fie pentru
ca ceilali s nu profite de anumite slbiciuni ale lor, fie pentru c nu
tiu cum anume s le exprime. De aceea, cred c artterapia vine n
ntmpinarea nevoilor de exprimare oferind modaliti concrete, dar
i modaliti libere.
Cuvinte-cheie: emoii, artterapie
Atunci cnd i ntreb pe elevii ce sunt emoiile i i rog s-mi
ofere exemple de emoii, toi mi spun c au emoii cnd trebuie s fac
un lucru important, cnd se afl pe o scen, la o serbare, la un concurs.
Chiar i la liceu, nu primesc rspunsuri clare de emoii precum: bucurie,
team, tristee, furie. Bineneles c nu este greit faptul c ei identific
totui momentele cnd simt ceva, dar aceast situaie m face s
aprofundez n lucrul cu elevii exprimarea i dezvoltarea emoional, dar
i s m ntreb: Oare copiii vorbesc cu prinii lor despre propriile
emoii, despre ceea ce simt n diverse situaii? Prinii le accentueaz
importana emoiilor i a exprimrii acestora n via? La coal se ine
4 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
25
cont de exprimarea emoiilor, de dezvoltarea emoional? tiu copiii, n
diferitele perioade de dezvoltare, s fac fa emoiilor care deseori i
copleesc?
Emoia nseamn s trieti, s simi c trieti. De
asemenea, esenial este s ne gestionm eficient emoiile pentru ca
acestea s nu ne zdrobeasc relaiile, viaa n totalitate. Att emoiile
pozitive, ct i emoiile negative trebuie cunoscute i acceptate.
Emoiile negative necesit un management mai accentuat pentru ca
persoana s reueasc s treac mai bine i mai uor peste
evenimentele neplcute din via.
Consider c exprimarea emoiilor prin art i totodat
dezvoltarea emoional prin metode artistice este atractiv, interactiv,
strnete interesul i implic orice tip de persoan, orict de rezervat
ar fi. n momentul n care propun desenul ca modalitate de lucru cu
copiii, n special cu adolescenii, acetia spun adesea: nu tiu s
desenez, nu desenez frumos, nu m pricep la desen, rspuns ce poate
indica uneori o nesiguran n forele proprii, dar i faptul c nu au fost
ncurajai s se exprime i prin aceast modalitate, nu au fost ncurajai
s-i dea fru liber imaginaiei i s nu ia n considerare att de mult
aptitudinile artistice mai mult sau mai puin dezvoltate. Informarea
elevilor privind schimbrile din toate punctele de vedere din perioada
pubertii i a adolescenei, schimbri n special din punct de vedere
emoional, nu este opional, este o necesitate deoarece ei trebuie s
neleag normalitatea suiurilor i coborurilor strilor emoionale; ei
trebuie s neleag c nu sunt anormali sau bolnavi, ci c este o
perioad care va trece!
Chiar dac artterapia are o larg utilizare a formelor artistice,
desenul i pictura mi sunt mai la ndemn n activitatea pe care o
desfor. Copiii i adolescenii se exprim mult mai uor prin desen,
iar n desenele lor poi vedea lucruri pe care ei poate nu vor s le
spun direct, din diferite motive. Prin desen, copilul se dezvluie, se
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
26
las descoperit i dorete s fie neles.
Cum ne putem exprima emoiile prin artterapie? Se tie
faptul c emoiilor le sunt atribuite diferite culori: unii asociaz roul
cu furia, alii cu pasiunea, iubirea, verdele este pentru unii speran,
iar pentru alii nelinite. Dar ceea ce conteaz este c fiecare dintre
noi putem asocia fiecare culoare cu orice emoie pe care o simim
potrivit. Astfel, un joc numit Culorile emoiilor poate ajuta foarte
mult n exprimarea emoiilor la copii, utiliznd cartonae colorate sau
chiar coli i creioane colorate. Copiii pot desena emoia aa cum o
simt ei, cum o vd i cum cred de cuviin.
Prin crearea de poezii ne putem aterne pe foaie emoiile
referitoare la anumite situaii, ne putem dezvlui triri pe care nu
avem curajul s le exprimm n mod direct.
Teatrul i jocul de rol au o mare ncrctur afectiv i
reprezint o provocare n ceea ce privete emoiile, exprimarea
acestora, dar i gestionarea lor. Pentru a intra real ntr-un anumit rol
este nevoie de cunoatere de sine, implicare i un bun management al
emoiilor, pentru a putea juca eficient rolul.
Sculptura presupune kinestezie, atingere, simire. Emoia, aadar,
este simit la propriu, iar exprimarea ei se poate realiza prin realizarea de
modele sau de obiecte care s aib o semnificaie pentru subiect.
Consider c artterapia ajut n momentele n care simim
anumite blocaje n exprimare, atunci cnd simim c nu tim ce s
spunem, cum s ne expunem emoiile, cum s reacionam n faa
anumitor situaii sau evenimente. Prin desen, prin dans sau prin creare
de poezii ne putem divulga cele mai ascunse dorine, necesiti, triri i
idei.
Artterapia este o modalitate de detensionare psihic att n
cazul adulilor, ct i n cazul copiilor i adolescenilor. Artterapia nu
este destinat unei vrste sau perioade anume, ea este pentru toat
lumea i n orice moment al vieii.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
27
Creaie artistic grafic i dezvoltare personal
unificatoare
psih. Irina Chiri5, anul 2 master Psihologie Clinic - Evaluare i
Intervenie Terapeutic, Universitatea din Bucureti
Gndindu-m la incontient mi vine n minte imaginea unui
iceberg, pe care este posibil s o fi ntlnit pentru prima dat ntr-o carte
de psihologie de clasa a X-a. Atunci am neles mai bine funcionarea
psihicului uman. Contiina poate fi doar vrful, de zeci de ori mai mic
dect ceea ce se afl n profunzime. Este o metafor - imagine care ne
apropie mai mult de ideea de simbol. Sunt lucruri care scap
obiectivului, materialului i poate chiar limbajului verbal n aceste
momente, ne salveaz metafora, reprezentarea vizual spontan, care
deschide modaliti de comunicare alternative. Deseori aceasta este
modalitatea preferat de incontient pentru a se dezvlui.
Pentru mine arta este puntea care unete contiina cu
manifestrile pur simbolice ale incontientului, chemnd
creativitatea la o comunicare intim ntre prile psihicului nostru i
provocnd implicit, n mod spontan, unificarea interioar. Arta mi-a
fost ntotdeauna de ajutor n momentele de impas. Fie c aveam
nevoie s confer o nfiare uman unui anumit amalgam de
sentimente, s m debarasez de energia distructiv a unor emoii
negative intense sau pur i simplu s las incontientul s vorbeasc
pentru a reui s ne mprietenim, creaia grafic a fost modalitatea
potrivit pentru a realiza acest dialog, precum i o form eficient de
auto-terapie i un instrument al cunoaterii de sine.
5 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
28
Desenul este o modalitate ce mi-a permis s cunosc mai bine
arhetipurile incontientului colectiv, alturi de propriile vise i triri
interioare. Uneori, atunci cnd sunt copleit de stri confuze, mi
canalizez energia n aceast direcie i aflu astfel, aproape miraculos,
pe unde m-am blocat, unde s-a aezat tensiunea psihologic. Mai
mult, toate acestea vin, tot aproape miraculos, cu un mesaj despre cine
sunt, ce am de fcut i care este sensul experienei pe care o triesc
Astfel, am ajuns s am o cunoatere mai profund a Umbrei, a prii de
Animus i chiar a Sinelui. Pot s observ cum se modific aceste
elemente n timp, cum trec unele n altele i cum mi caracterizeaz ele
strile. Uitndu-m la desenele pe care le-am realizat de-a lungul anilor
este ca i cum m uit ntr-un jurnal al proceselor incontiente care s-au
rsfrnt n diferite moduri n viaa mea de zi cu zi. Ele mi amintesc de
unde am pornit pe acest drum al transformrii, ce obstacole am ntlnit
i spre ce m ndrept. Eforturile contiente pe care le-am fcut dup
descifrarea acestor mesaje se observ la rndul lor desctuarea de
team, purificarea coninuturilor negative, ba chiar transformarea lor n
resurse prin conectarea cu nevoile psihologice, oferind dreptul la
opinie i exprimare a fiecrei pri din mine.
Voi parcurge mpreun cu tine conturul simbolic al
cltoriei pe care am realizat-o n timp prin tehnicile creativ-
expresive de tip grafic. i voi oferi i un scurt ghidaj bazat pe
propriile insight-uri, contientizri, mecanisme psihologice decriptate
de mine i clarificatoare de sens psihologic al experienelor trite. A
vrea s i precizez c, n anumite cazuri, simbolistica desenelor mi s-a
revelat mai trziu. Procesele implicate n creaie au fost n mare
msur incontiente, urmnd s observ apoi anumite detalii
revelatoare. Mi-ar plcea i mi doresc s trezesc i n tine astfel
inspiraia i curiozitatea n legtur cu puterea artei, a creaiei
artistice de reconfigurare profund a experienelor blocante i de
promovare a evoluiei personale.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
29
2008
1. Scindri interioare
reprezentate prin pasrea
phoenix. Desenul pune
accent pe simultaneitatea
distrugerii i a renaterii
sub o alt form.
2. Vrjitor demonic ce
aduce sacrificii unui totem
pgn. n acea perioad,
resursele mele creative aveau
ca punct de pornire
ntunericul, domeniul
umbrelor, de care simeam c
aparin.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
30
3. Pan cntnd la flaut.
Exemplu al puterii vieii
instinctuale ntunecate,
integrarea acesteia, pasiune i
rzvrtire.
4. Imaginaia
scpat de sub control,
sub forma unei
halucinaii terifiante.
Iubeam trmul
creativitii n care m
aflam, ns m i
temeam s nu fiu
copleit de acesta, dat
fiind c i acordam mai
mult atenie dect
realitii.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
31
5. Catedral a
incontientului. Desen
spontan, liber, n care
am lsat figurile s
curg, admirndu-le
fluiditatea. Procese n
derulare, contact intim
cu interioritatea.
6. Perioad de
izolare i tristee. Preul
pe care l plteam
uneori pentru a-mi
menine att de vie
lumea interioar.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
32
2009
1. Natura ca
poart mistic spre
alte dimensiuni.
Respect profund
pentru via,
solitudine dttoare
de sensuri, contact
cu sine.
2. Animus sub
form de vrjitor
renascentist. Ghid
interior, deschiztor de
drumuri, personaj al
corespondenelor, ce
ajut la descoperirea
simbolurilor i la
interpretarea lor.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
33
3. Copilul i psrile o nou
via ce ateapt s se nasc din
mijlocul sentimentelor de tristee.
Purificare i evoluie.
4. Refugiu mental. Imagini
vizualizate prin meditaie,
sanctuare pdurea i castelul.
Un loc n care m retrgeam
atunci cnd eram copleit de
negativitate.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
34
5. Melancolie i renunare
calm, meditaie. Desen
reprezentnd strile pe care mi
le oferea muzica n acea
perioad, tot un fel de refugiu
cu valene creatoare.
2010
1. Negocierea dintre Eu,
ntuneric i lumin. Acceptarea
tuturor elementelor psihice,
contientizare senin, obiectivitate.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
35
2. Culcuul vrcolacului
Umbra, monstrul ce
amenina s atace n orice
moment, mai ales dac m
rtceam prin pdurea lui.
Atunci cnd dormea, l
puteam privi cu nelegere,
ajungeam s l cunosc mai
bine i chiar s l mngi.
3. Revelarea unui sens
profund al existenei. Drumul
lung ce va fi parcurs spre
lumin trebuie s treac
inevitabil i prin ntuneric.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
36
4. Ajutor misterios,
necunoscut, ce aduce la
iveal o resurs nebnuit. O
ntrezrire a esenialului.
5. Animus sub forma unui
demon. Fiin difuz, eteric,
companion invizibil i ajutor
de ndejde n perioadele de
conflict.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
37
6. Patimile lui Lucifer
rsturnare de situaie.
Acceptarea paradoxului, a
contrariilor, reprezentat
printr-un Lucifer cu valene de
mntuitor, ca nger al
sacrificiului de sine.
2011
1. Biatul care vedea
pisici naripate reprezentare
grafic a interesului crescnd
pentru boala psihic, ce va
domina ntreaga sfer a creaiei
mele din aceast perioad.
Empatie/simpatie, construirea
unui personaj pe care s pot
proiecta ideile mele despre
psihoz, dorina de a cunoate
universul acestor oameni,
curiozitate i fascinaie,
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
38
ncercarea de a descifra
sensurile alienrii.
2. Cltorie imaginar n
psihoz. Monstrul din adnc,
Neinteligibilul, care zace n
ntuneric. Distorsiune a
sensurilor, capcan, cdere,
tentacule.
3. Reprezentare a schizofreniei.
Scindare, sentimentul de a fi ncorsetat
de un Cellalt, de un Altceva, pri care
s-au rupt din tine i de care nu poi
scpa, Umbra ce pare a sta mereu la
pnd.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
39
4. Reprezentare a delirului. Haos, coninuturi ce altereaz
realitatea, capcan a ntunericului interior, contientizare dureroas a
Terorii.
2012
1. Anxietate copleitoare,
team. Povara tuturor
coninuturilor vii din interior,
aflate n continu micare.
Iniiere a unor noi
transformri.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
40
2. Eden intervenia
unor puternice simboluri
transformatoare. arpele ca
agent al schimbrii, modificri
imperceptibile, ascunse, ntr-
un univers nocturn, dominat
de principiul lunar.
3. Delimitarea a dou planuri ce pot exista n armonie. Nevoia de
a avea ca baz i punct de susinere ceva viu i puternic. Coexisten
panic a contrariilor, complementaritate.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
41
4. Diferenieri. Contientizarea creterii cu ajutorul ntunericului
i al Nevzutului.
Orice copac i
trage seva din
lumea de dedesubt
pentru a se putea
nla. De
asemenea, crengile
pot fi privite i ca
un alt fel de
rdcini,
perspectivele sunt
ntretiate.
5. Dante i Beatrice
ntr-un fel de inversare.
Femeia ca demon, materie i
ntuneric, brbatul ca spirit
i lumin. Drumul n spiral,
secretul nceputurilor din
incontient. Cu ct vrem s
ajungem mai sus, cu att
trebuie s pornim din
adncuri mai ntunecate.
Beatrice ca pstrtoare a
cheii infernului, dar i a
scnteii ce va face posibil
urcarea lui Dante (fiina n
cutarea Sinelui) spre
Paradis.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
42
2013
1. Conflicte
ntr-o relaie
apropiat.
Tendine opuse.
Pe fundal, energii
vindectoare sub
form de psri ce
ncearc s i
recapete
coninuturile i s
se restructureze.
2. Universul privit prin metafora copacului, axa central a lumii.
Drumuri, destin, noi hotrri, contientizarea repercusiunilor. Fiecare
alegere este o ramificaie ce ne duce pe o alt creang/dimensiune a
existenei. ntr-un fel sau altul, putem decide dac s mergem spre
ramuri tinere sau spre cioturi/blocaje.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
43
3. Grifonul, simbol
al completitudinii.
Unificare a unor
coninuturi aparent
contradictorii. Credina
ntr-o armonie sacr.
4. Hieros gamos, coniunctio oppositorum, mpletirea femininului
cu masculinul sub egida unui yin-yang spiritual, cu nelesuri ce se
pierd n profunzimi. Formarea unui al treilea element, unificat.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
44
2014
1. Desen inspirat de
un vis cu valene
transformatoare:
Vedeam lumea prin
prisma unui personaj
necunoscut, priveam
peisajul din deprtare de
la o fereastr imens. Nu
mi ddeam seama dac
locul n care m aflam
era o catedral gotic,
turnul unui castel sau o
fortrea, dar l simeam
ca fiind sacru. Din
deprtare, venea spre
mine o pasre. Pe msur
ce s-a apropiat, am
realizat c este un corb de dimensiuni extraordinare aripile sale
deschise msurau aproximativ 3 metri. Nu era orice fel de corb, ci
unul cu cap alb. A venit lng mine ca i cnd m-ar fi cunoscut,
simeam c mi trimite afeciune i ajutor. Corbul ca mesager i ca
agent al transformrii, primul stadiu al alchimiei interioare. Moartea
vechiului Eu i renaterea prin purificare.
2. Continuare a iniierii. Un brbat ce devine corb sau poate
invers. nceputul i sfritul transmutaiei se pierde undeva n cea.
Descoperirea unor adevruri fundamentale despre via, conectarea
cu sine i cu ceilali, puteri de auto-transformare.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
45
3. mbriare a
Sinelui, n echilibru,
ntre lumea solar i cea
lunar. Dragonul ca
simbol al Sinelui,
ntruct cuprinde
modaliti de integrare a
tuturor celor patru
elemente. Acceptarea
paradoxurilor cuprinse
n el. mblnzirea sa.
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
46
Meditaie creativ dinamic suport pentru lucrul cu harta
corporal n cadrul unui grup de persoane supraponderale
Jeanina Cristoiu6, psihoterapeut experienialist
Articolul pe care vi-l supun aici ateniei a fost realizat n
urma unei meditaii ce a fost realizat la o ntlnire a unui grup de
persoane ,,cu greutate. Am simit nevoia s fac asta pentru c multe
dintre persoanele supraponderale au dificulti n a-i reprezenta
dimensiunile reale ale corpului. Eu consider c o experien n care
supraponderalii i observ conturul corpului desenat, l redeseneaz
i apoi acioneaz asupra lui n mod simbolic poate fi folositoare n
obinerea unei imagini de sine ct mai corecte i ulterior a uneia din
ce n ce mai bune.
Experiena de a aciona simbolic asupra propriei imagini e
folosit ca punct de sprijin n remodelarea propriului corp care poate
deveni realitate.
(Participantele, un grup de cteva femei supraponderale;
fiecare n faa unei coli de hrtie suficient de mari pentru a-i trasa
conturul corpului. Dup primul moment ele se vor mpri n
perechi, iar fiecare va trasa pe o coala de hrtie conturul corporal
al partenerei de exerciiu)
Acum te invit ns s observi c marea coal de hrtie din
faa ta, pe care urmeaz s apar conturul corpului tu, al corpurilor
tale! Da, corpurilor, pentru c vom desena aici i corpul actual i pe
cel dorit, unul peste cellalt... aa cum se suprapun i se suin ele n
realitate i n mintea ta, n clipa aceasta!...
6 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
47
Te invit s o priveti i s i imaginezi cum va arta desenul.
Poate c l vezi clar sau nu, poate c te temi c nu o s i plac... Ct
de mic sau de mare crezi c va fi spaiul conturat? O s ncap pe
toat foaia? Va fi bine conturat sau linia va fi tremurat?
Foaia alb va deveni un spaiu care s susin i s conin
propria umbr, proiectat pe hrtie... umbr pe care o vei privi, o
vom privi ntr-o lumin nou... umbr pe care o vei lsa acolo pentru
a te ridica mai uoar i mai luminoas...
Pe moment te invit s alegi dac n acest moment vei desena
conturul corpului unei colege sau vei fi ajutat de o coleg care i va
desena conturul corpului... dup acest moment vei schimba rolurile
ntre voi astfel nct peste cteva minute fiecare va reveni n faa
propriei foi de hrtie pe care se va afla desenul conturului corpului
su...
M adresez acum celor care vor fi desenate...
Te invit s te ntinzi pe coala alb, culcat pe spate i cu faa
n sus. Ct de uor sau de greu i e s te ntinzi? Care sunt micrile
pe care le foloseti? Poate c te aezi nti n genunchi i apoi te
rsuceti... sau poate c te aezi n ezut i apoi te ntinzi... oricum ai
face e bine... care sunt senzaiile pe care corpul tu le triete? n ce
punct, n ce zon a corpului senzaiile sunt mai intense? Ce situaii de
via i amintesc aceste senzaii?
(n timpul acesta le ofer persoanelor care au rmas n
picioare markere i le ndemn, non-verbal, s nceap s traseze o
linie n jurul corpului colegei care s-a ntins pe hrtie.)
Acum eti ntins, cu faa n sus, cu ochii nchii iar cineva i
traseaz conturul corpului pe hrtie. Ce simi cnd cineva plimb
markerul n jurul tu? Cum i imaginezi c se ntmpl asta? Simi
creionul lipit de corpul tu sau la distan? i dai seama de momentul
n care a nceput, n care a terminat? Ai simit tot timpul markerul n
dreptul corpului tu?
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
48
Te invit acum s te ridici, fiind atent la semnalele corpului
tu: ce spun muchii ti, ce spun articulaiile tale n momenul acesta?
Ct de mult seamn senzaiile tale cu cele din momentul n care te-
ai aezat? Ce i-a fost mai greu: s te aezi sau s te ridici?
Stai acum n faa desenului i privete-l. Cum arat? Ct de
mult sau de puin seamn cu ceea ce i-ai imaginat? Ce simi n faa
lui? l recunoti, poi spune c e al tu sau nu? i place, simi c te
reprezint?
(Rolurile se schimb, iar cele care au conturat desenul i
vor lua locul pe propria coal de hrtie,n timp ce partenerele de
exerciiu acum iau markerul i le contureaz corpul; se repet
instructajul anterior.)
Aa, acum fiecare are n fa desenul corpului su, trasat de
ctre altcineva... ce a fost mai uor, ce a fost mai greu, s desenezi
sau s te lai desenat? Acum e rndul tu s-i desenezi propriul
corp, aa cum doreti...
Aeaz-te acum pe jos n faa corpului desenat deja, ia o alt
culoare i traseaz peste el conturul corpului tu aa cum l doreti,
aa cum i-ar plcea s fie, cu toate detaliile. Folosete cte culori
doreti, deseneaz amnuntele, pn simi c acesta e corpul tu
adevrat, pe care te bucuri s l ari celorlali... chiar dac nu e nc
vizibil dect pe hrtie...
Cum e s l desenezi? Poate c eti absorbit de propriul
desen, pe care vrei s l faci ct mai expresiv, poate te uii mai direct
sau mai pe furi la desenele celorlalte colege, comparnd desenele cu
voie sau fr voie... aa cum, n mod obinuit, privim la alte femei,
comparndu-ne corpurile...
[...]
Aa, acum ai corpul conturat de altcineva i corpul dorit,
desenat de tine... care se suprapun parial... mai mult sau mai puin...
Observ n ce zone ntre corpul tu conturat de ctre
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
49
altcineva i corpul desenat de tine apar spaii i caut s vezi ce se
afl n acele spaii. Ce se afl acolo? Din ce sunt fcute acele goluri?
Caut cuvinte care s exprime tot ceea ce se afl acolo... fie ele
senzaii, emoii, amintiri, comportamente, sentimente i
resentimente, dorine, persoane, relaii, regrete, diete, ncercri
nereuite, nceputuri entuziaste i provocri mai mult sau mai puin
depite... d un nume pentru fiecare...
Fig. 1 Desenele suprapuse corpul actual i corpul dorit.
Rostete-le n minte... cum sun?... i apoi scrie aceste
cuvinte aa cum i vin... ia primul cuvnt i scrie-l n spaiul cel mai
mare... i vezi, e doar el acolo, sau mai ncap i altele? Scrie-l i pe
urmtorul i tot aa pn cnd spaiul se umple... dac printre
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
50
cuvintele scrise unele i se par mai importante dect altele, le poi
scrie de mai multe ori, sau n mai multe locuri... dac apar emoii
puternice n timp ce scrii, d-le un nume i trece-le pe hrtie... dac
unele dintre cuvinte sunt mai greu de scris, de spus sau chiar de
gndit, poi desena ceva, poi face un semn n locul lor... un semn pe
care s l nelegi doar tu i a crui semnificaie vei alege s o
dezvlui sau nu i altora n momentul cel mai potrivit...
Fig. 2 Explorarea spaiului dintre cele dou contururi corporale
desenate.
[...]
i poate c unele dintre cuvintele scrise n spaiul dintre
corpuri i au locul, cu sau fr voia ta i n interiorul conturului
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
51
corpului dorit... unde anume n adncul corpului tu rezoneaz ele?
i ce au creat acolo? Dac e cazul, deseneaz sau scrie cuvintele
potrivite i n interior, pentru a face legtura cu exteriorul... a face
legtura ntre ce se ascunde i ce se arat... Unde le este locul cel mai
potrivit sau unde nu le mai este locul?
[...]
Ai acum o hart detaliat a corpurilor tale i a spaiilor pline
sau goale din viaa ta... o hart cu forme de relief i de indicaii, cu
drumuri i poduri care fac legtura dintre situaia actual i cea
dorit... o hart a drumului pe care porneti n clipa asta, a drumului
pe care vei merge uneori singur, alteori nsoit de noi, toate
celelalte, pentru a descoperi teritoriul att de dorit... cum oare o vei
folosi?
i acum, pentru ai pune pecetea pe harta pe care tocmai ai
creat-o, alege s faci un gest de acceptare i asumare a ei... poate c
doreti s o semnezi... sau poate s i mbriezi umbrele scoase
acum la lumin... poate vrei s scrii pe ea o scurt planificare a
cltoriei... orice ai face e bine...
i dup ce ai ncheiat astfel aceast etap a lucrului cu
imaginea propriului corp, ia-i un rgaz pentru a-i nota cte ceva din
ceea ce ai simit, ai gndit i ai experimentat n timpul lucrului...
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
52
Suflet la minut
Psih. Drd. Flavia Dorelia Carda7
coala Emil Racovi, Grdinia Strop de rou, Bucureti
i propun un exerciiu scurt pentru c tiu c nu ai timp! Eti
ocupat s faci ct mai muli kilometrii pe or, s ctigi ct mai muli
bani, s faci ct mai multe economii, s munceti ct mai mult, s i
faci ct mai multe cunotine, s i cumperi ct mai multe obiecte, s
ajungi ct mai repede oriunde, s aduni ct mai multe informaii, s
gndeti ct mai mult... Te neleg c eti prea ocupat s mai simi, s
mai crezi, s mai schimbi ceva din tot ce te-ai obinuit s faci zi de
zi. De asta i i propun acest mic exerciiu. E foarte simplu, ca o o
pauz de cafea; aa c aeaz-te confortabil i savureaz!
nchide ochii, te rog! Te invit ntr-o cltorie la minut, aa
cum i place ie. Apas pe clan i deschide-i sufletul! tiu c nu l-
ai mai vzut demult. l recunoti? A trecut ceva vreme de cnd nu l-
ai mai vizitat. tiu, ai fost ocupat. Privete-l! Pare c i-a fost dor de
tine. E nc viu, dei e cam palid cci nu l-ai mai hrnit demult. Are
totui energia s-i zmbeasc. ns tu nu ai timp acum. i strngi n
fug mna i parc vrei s-l ntrebi ct e ceasul. Nu te poi uita n
ochii lui pentru c te simi cumva vinovat, exact ca atunci cnd ai
prea multe sarcini de ndeplinit i nu reueti. El totui te privete cu
blndee; te face s te simi inconfortabil pentru c nu ai mai fost
demult blnd cu tine sau cu altcineva. Pentru c nu ai timp, te neleg.
Fa n fa cu sufletul tu te simi invadat, ca n metrou, cnd e
aglomerat i nu ai unde s priveti dect la persoana din faa ta.
7 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
53
Atepi s vin staia ca s te arunci din nou n vltoarea vieii pe
care tu nsui o construieti clip de clip. Dar aici, fa n fa cu
sufletul tu, nu exist nicio staie la care s cobori! Aici nu poi alege
starea de amorire la care apelezi de fiecare dat cnd crezi c nu eti
capabil s nfruni vreo provocare a vieii care s i cheltuiasc
atta timp! Eti confuz. E ceva parc nou pentru tine s fii treaz.
Credeai c e mult mai dureros s te ntlneti cu sufletul, fr s
apelezi la vreun sedativ emoional.
Aa c, ce ar fi dac pentru o clip, exact ca atunci cnd sorbi
o gur de cafea, ai fi doar aici, tu, aa cum eti n acest moment, fr
s i doreti s fii n alt parte sau s faci altceva? Ce ar fi dac,
acum, cnd ai n fa propriul suflet, i-ai da voie s te eliberezi din
costumul acesta de scafandru, n care te-ai obinuit s te ii nchis ca
s te pedepseti pentru strile inadecvate, aa cum le numeti tu?
Nu e nevoie dect de iubire i nu orice fel, ci iubirea pentru tine.
Aceea care te face s te ieri atunci cnd greeti, s te sprijini atunci
cnd ntmpini dificulti, s fii bun cu tine atunci cnd suferi, s te
ncurajezi atunci cnd i vine s renuni, s te apreciezi. E acea
iubire care te face s te uii n oglind i s i mulumeti ie c
exiti, fr s te uii la ceas. Apropo, tiai c msurarea timpului e
doar o iluzie a controlului vieii?
Privete-i sufletul din nou. Parc s-a mai mbujorat, nu? Mai
prinde-l odat de mn sau chiar mbrieaz-l. E posibil s fie
emoionat, aa c d-i voie s mprteti cu el acest sentiment. Fii
unul cu sufletul tu, purtndu-l nuntru ca pe busol i urmeaz-l.
Nu te lsa pclit de faptul c e tcut. nc nu poi auzi ce spune, dar
cu ct l priveti mai des, cu att cuvintele vor fi de prisos.
Acum, mulumete-i. Nu trebuie s mai apei pe clan
pentru c nu exist nicio poart ctre sufletul tu. Sufletul nsui e cu
tine pretutindeni i nu trebuie s-i pierzi timpul s-l mai caui.
Deschide ochii!
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
54
Copacul
(meditaie centrat pe accesarea resurselor i integrarea
simbolurilor primordiale: ap, aer, foc, pmnt)
Psih. Drd. Vasile Constantin8
Universitatea din Bucureti
ntr-o diminea, cnd nu era nc nici primvar dar nici
iarn, cci razele calde de soare i firioarele de iarb convieuiau cu
zpada ce se ncpna s mai rmn o vreme, COPACUL a decis
c este vremea s ias la iveal, s descopere i el minuniile acestei
lumi, s le exploreze, s le venereze... i era puin team cci n
momentul n care gndul de cltorie i-a venit n minte, era doar o
smn subire, firav. Era incapabil s se protejeze, poate de frigul
de afar sau de vreo cioar nfometat care st la pnd, doar i-o iei
ceva de mncare n cale. Unde mai pui c ACOLO, adic sub
pmnt, copacului i era bine, i era cald, era protejat exact ca n
pntecul unei MAME, care i protejeaz ftul i el incapabil s i
poarte singur de grij pn ce toate funciile vitale i se dezvolt n
totalitate!
Pn una alta, copacul i d seama de pericole, dar asta nu l
mpiedic. Ba mai mult, chiar n acest moment, el triete o serie de
emoii, pe ct de contradictorii, pe att de complementare: i e team
de ce va descoperi n exterior, dar, n acelai timp, e entuziasmat cci
i d seama de cltoria fascinant pe care o are n cale. Este trist
cci se prea poate s nu mai vad niciodat la fel pntecul ce l-a
susinut, dar fericit cci tie c de acum ncolo el nsui poate fi un
pntec, pentru psrile ce i fac cuib ntre ramurile sale sau pentru
8 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
55
veveriele care i construiesc scorbur n trunchiul su. E ndurerat,
cci se va rupe de un lucru drag...dar fericit... cci tie c acel lucru i
va fi ntotdeauna aproape, la nevoie!
i, nconjurat de toate aceste triri, copacul i ncepe
cltoria. nchide ochii, dndu-i voie s fie contient de el, de ceea
ce triete n acest moment, de starea sa interioar i, ca prin miracol,
din vrful seminei care este el nsui dou frunzulie, i ele mici i
firave, dar verzi i strlucitoare, ncep s ias la iveal. i fac loc
printre grunele de pmnt cald, ieind n aerul rece al sezonului de
primvar iarn.
Brrr, dar ce frig e aici, afar!, gndi copacul. M ntreb
oare cum reuesc s supravieuiasc ceilali copaci? Ei, nu-mi
rmne dect s descopr singur. Continu el, dup care i arunc
o privire n sus. COPACUL se uit la cerul albastru, strbtut de
nori, uneori de un alb imaculat, alteori de un gri mohort. Privi
psrile zgribulite care stau pe ramurile goale i negre ale celorlali
copaci, se uit la stratul rece de zpad ce acoper solul... privete
peste tot n jur, i o urm de dezamgire i trece prin corp, ca un
fior...
Nu e aa cum mi-am imaginat. Totul e rece i pustiu. E
gri i trist. Iar eu... eu sunt singur...
Cele dou frunzulie ale copacului bat dintr-o parte n alta, n
faldurile reci ale unor rafale de vnt. i este frig i somn. Ar vrea s
se ntoarc napoi, dar tie c nu mai e posibil. Ar vrea s i fie cald,
s se mai poat nveli mcar o clip cu pntecele cald al pmntului...
Cnd colo, COPACUL are parte numai de vnt, un vnt rece, care
parc, n loc s l fac mai puternic, l strpunge mai tare... parc l
omoar...
Odat cu lsarea nopii, sentimentul celor dou frunzulie se
accentueaz. Nici nu s-a nscut bine i urmeaz s moar. E
ntuneric, e frig, iar el e singur. Totui, fiind un COPAC contient de
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
56
tririle sale interioare, chiar acum, n ntuneric, ceva cu totul
neateptat se ntmpl, el simind uor, uor, cum ncepe s creasc.
Cele dou frunzulie se despart, tulpina se nal i devine mai
puternic, mai rigid, mai clduroas.
Ce interesant!, i spune din nou copacul. Parc aerul
sta rece de care sunt nconjurat, m face mai puternic, m ajut
s cresc, s lupt. Dei mi e un inamic, el mi este totui un aliat,
cci datorit AERULUI, devin mai solid. Cred c i aerul rece are
rolul su. adug copacul, n timp ce un zmbet i travers
frunzuliele i tulpina. Simte acum c prinde rdcini, c ncep s fie
puternice, c are mai mult stabilitate... COPACUL a descoperit c
adevrat for e n interiorul su, iar asta nu poate dect s-l bucure.
Iar n timp ce se bucura de aceast descoperire, odat cu
lsarea dimineii, observ i razele de soare, astzi mai puternice
dect ieri. Se simi dezmierdat de ele i de cldura emanat, se juca
parc, cu SOARELE de diminea, iar acesta prea c vrea s l apere
un pic, s l alinte, s l ajute s creasc. Copacul primea acum de sus
cldura necesar, iar de jos, de la pmnt, substratul necesar s i
mreasc rdcinile, care i deveneau tot mai puternice... Mai trziu,
dup ce se decise s topeasc toat zpada rmas, soarele intr n
nori i ddu voie ploii s danseze prin atmosfer.
Un sentiment cu totul nou, dar foarte plcut... Copacul simte
picturile reci de ploaie cum i ating frunzuliele (acum mai mult de
dou), i cum i ptrund n tulpin i i ajung pn la rdcini.
Culmea e c i senzaia asta i e de mare ajutor. Parc n felul acestaa
crete i mai mult, simte cum toat energia, dansul, echilibrul
picturilor de APA (ce seamn parc, cu nite fecioare care se
bucur de puritatea lor) i ptrund n corp... COPACUL le accept i
i este bine.
E minunat aici, afar! Cte lucruri interesante i cte am
de nvat, chiar dac la nceput mi s-a prut o corvoad. Credeam
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
57
c voi muri i totui, ele m-au nvat s supravieuiesc, iar mai
apoi, s triesc.
COPACUL, exaltat de experienele i descoperirile sale,
ncepu s triasc i s se bucure tot mai mult de ce l nconjura, de
natur, de aer, de ap, de soare, de pmnt... se bucura tot mai mult
de SINE...
Iar timpul ncepu s treac. Trecur zile, sptmni, luni,
ani....
Pe parcursul acestei treceri inevitabile a timpului, COPACUL
devine din ce n ce mai frumos: tulpinia subire pe care o avea cnd s-
a nscut, s-a transformat, fiind acum mare, groas, puternic, gata s
nfrunte orice cataclism. Frunzuliele de la nceput, s-au tot nmulit,
druindu-i copacului o coroan maiestuoas, bogat, verde i deas,
care vede pn n deprtare, datorit nlimii sale.
ncet, pe ramuri ncep s-i apar nite flori albe, frumos
mirositoare, ce atrag n vizit albine, dar i alte insecte. Sunt flori
bogate n petale, ce strlucesc parc i mai tare n lumina soarelui, n
vreme ce stropii de rou le transform n adevrate cristale.
Din flori, se formeaz i fructele, iar asta l mplinete pe
copac peste msur: este o fiin roditoare, iar toate eforturile sale nu
au dat gre! tie c n interiorul acestor fructe se afl semine i i
aduce aminte cum el nsui, o smn fiind, a decis ntr-o zi (destul
de rece, dup cum bine tie) s ias la iveal, s DEVIN ceea ce
este azi. tie i c aceste semine vor face la fel, fie c vor dori s
rmn lng el, pe acel pmnt, fie c vor prefera s caute alt teren
unde s creasc, s se dezvolte... s descopere...
La lsarea toamnei, un lucru mai puin frumos ncepe s se
ntmple: soarele e tot mai slab, aerul tot mai rece, frunzele ncep s
nglbeneasc... Frigul le omoar, scorojind i chelind copacul, care
nu mai are acum altceva dect nite cioturi, nite ramuri goale...
exact aa cum a vzut la ceilali copaci, atunci cnd s-a nscut. Fulgii
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
58
de nea ncep s cad din nou, iar COPACUL se ntristeaz. Parc nici
puterea s lupte, pe care o avea deunzi nu o mai are. Se simte, din
nou, pierdut.... iar sufletul su, smna care l-a nsoit tot timpul,
ncepe s se sting...
Sufletul meu simt c a cobort chiar acum n pmnt...
da, acolo e cald i merit s se protejeze. l voi proteja pn i eu,
aa cum pot. Dar cu mine ce o s se ntmple? Stai puin, parc-s
nemuritor... s nu fie oare aa? S fie sta... finalul drumului?
Aa e: copacul e nemuritor! n perioadele n care simte ns
c nu poate lupta alege s i protejeze sufletul, el rmnnd doar un
ciot uscat i rmuros, ateptnd s treac iarna. Pentru c odat cu
venirea primverii copacul renvie, frunzele-i rsar din nou, sufletul
rencepe s i strluceasc.
Copacul e ns i vigilent i mai ales, nelept. i pune
ntrebri, se observ, caut n interiorul su resursele care s-l ajute
s rzbat, i accept vulnerabilitile, pentru a ti care sunt punctele
slabe i cum le poate folosi atunci cnd are nevoie s creasc.
Copacul acesta nemuritor e ntr-un contact permanent cu
sufletul tu (cu smna primordial su - Sinele), gata oricnd s i
vin siei n ajutor, dar i n ajutorul celorlali, atunci cnd i se
solicit...
Copacul iubete i se iubete...
Copacul este...
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
59
RECENZII
Ctre tine 13 exerciii de
autocunoatere, dezvoltare
personal i well-being,
Autor Sorina Daniela Dumitrache
Cartea care se citete cu
ochii nchii
Psiholog Radu Filip9,
colaborator Institutul SPER
Ei, dar cum a putea s citesc o carte cu ochii nchii?Ai
putea ntreba, i pe bun dreptate, dup ce vei fi citit subtitlul la care
m-am gndit eu c i s-ar potrivi acestei cri. Exact asta i voi
explica eu n rndurile care urmeaz.
Ctre tine este o carte de meditaii. Meditaii creatoare.
Creatoare de tine. De un tine mai mplinit, mai complet, mai
actualizat mai naripat, a cuteza eu s m avnt. Fiecare fragment
al crii te ndeamn la o cltorie diferit. i chiar dac la nceput s-ar
putea s i se par c este o cltorie ctre spaii ndeprtate, vei
9 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
60
constata c, n toate, vei sfri prin a te ntoarce la tine nsui,
cunoscndu-te un pic mai profund. nelegndu-te ceva mai bine.
ndrgindu-te cu o idee mai mult.
Aceasta pentru c autoarea te provoac, cu fiecare nou
invitaie, s mai faci un pas ctre cunoaterea unei pri din tine, fie a
uneia pe care nu o tiai deloc, fie a uneia pe care poate c o uitasei.
Dar fiecare capitol este, dup cum spuneam, o meditaie. Iar aceasta
nseamn c nu poi trece la urmtoarea fr s meditezi. i acesta
este momentul cnd ar trebui s nchizi ochii i s (re)creezi, nc o
dat, itinerariul pe care tocmai l-ai citit. Mai lectureaz o dat
cltoria, de data aceasta cu ochii nchii i fii atent la tririle pe care
le experimentezi pe parcursul lecturii. nchide ochii i imagineaz-i
c autoarea te ghideaz n cltoria ctre tine pe care urmeaz s o
faci. i auzi vocea deja, nu-i aa?
Iar aceasta ar putea fi i o posibil sugestie pentru viitor:
cartea s fie nsoit i de un suport audio, pentru a putea fi citit de-
adevratelea cu ochii nchii
i, n loc de ncheiere, o s parafrazez un fragment din carte,
fragment ce mi se pare c descrie foarte bine ceea ce poate descoperi
o persoan care a pornit pe drumul (deloc uor, dar cu att de multe
beneficii reale la captul lui) al cutrii de sine i, mai ales, al
dezvoltrii personale:
Pe msur ce naintezi [] ncepi s iei contact cu sunete,
culori pnze cu fragmente de vieuire, fotografii atent nrmate
sau lustruite cu grij de colecionar, relicve din amintiri memorabile
sau ntmplri proaspete, felii de drame sau fluturi n stomac atent
conservai, aciuni brave sau stres autontreinut, decoraii inutile ori
false onoruri, diplome menite a ntreine varii mituri locale sau
familiale, supra-adaptri la ferecate, buci de sine ponosite,
ncriptate sau fantomizate, fii luntrice scotomizate, interdicia de
a crete ori poate parentalizare pe pnza n ulei, separri i regsiri,
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
61
dolii i nateri, scenarii i contrascenarii, identificri i proiecii,
investiri i contrainvestiri, umbre i lumini vise mpiate i
ateptri volatile, grandilocven sau sobrietate, dependene i
desprinderi, metaforizri i de-metaforizri, triri inefabile sau lips
de sens, iluzii i realiti, negocieri i renegocieri, ncercri i
renunri, ilaritate i hohote de plns, frica de moarte sau himera
nemuririi prin descendeni, adevruri peremptorii sau prezbitism
intelectual, dreptul la a crete, plcerea de a oferi, provocarea de a
cere, ncntarea de a mpri, rsful de a afla, maturizarea lui a
crea, cutezana de a cuceri, bucuria de a fi
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
62
Experiena sinuciderii
de la cel care pleac
la cei care rmn
Autor Iuliana E. Molnar
De ce?
Psiholog Radu Filip10
,
colaborator Institutul SPER
Draga mea, scumpa mea, iubita mea,
mi pare foarte ru c i fac asta. Nici nu tiu ce s i spun
i am ochii plini de lacrimi. mi pare att de ru c te las, c trebuie
s te las. mi pare enorm de ru c trebuie s fac asta. Viaa mea
parc nu mai are niciun rost. M-am gndit mult la mine, la tine, la
noi i nu mai am puterea s fac nimic. tiu c m-ai tot ntrebat ce am
pit, ai vzut c parc nu mai sunt eu cel care eram nainte. i ai
dreptate, viaa mea nu mai e la fel. Sunt multe probleme peste care
nu pot s trec. Multe regrete cu care nu mai pot s triesc. Ieri, cnd
10 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
63
te-am vzut aa fericit i zmbitoare, mi-am zis c a venit
momentul, c aa vreau s te pstrez n sufletul meu: zmbitoare, cu
rsul tu cristalin. Mult prea multe probleme cu care nu m mai
descurc. M-am tot gndit cum s fac, dar nu am gsit absolut nicio
soluie. []
Scumpa mea, iubita mea, te iubesc foarte, foarte mult! Te
rog s nu te ndoieti niciodat de asta. Te rog s m ieri. Te rog s
ai grij de tine. Eu o s fiu mereu alturi de tine. Sper s m poi
ierta la un moment dat. Te iubesc
Acesta este un exemplu dintr-un bilet de adio al unui
sinuciga. La fel de sfietor ca i durerea psihologic profund, de
nedepit i insuportabil pe care o ncearc cei care ajung, n cele din
urm, s se ntoarc mpotriva propriului instinct de supravieuire i s
treac la punerea n fapt a actului sinuciderii. Pentru c despre acest
lucru este vorba: cel care pleac o face nu pentru c vrea s moar, ci
pentru c nu mai poate s triasc, pentru c viaa nu mai are nimic de
oferit pentru el, aceasta fiind, dimpotriv, o tortur continu.
Cartea de fa abordeaz actul sinuciderii dintr-o dubl
perspectiv, ncercnd s clarifice att mecanismele psihologice care
duc la finalizarea actului sinuciga, ct i pe cele care-i privesc pe
apropiaii care rmn n urm cu un gol care nu mai poate fi umplut
de nimic altceva.
n prima parte a crii sunt descrise modul n care evolueaz
impulsul sinuciga de la ideaiile suicidare la punerea n fapt, factorii
predispozani, factorii de risc, dar i semnalele de avertizare i
caracteristicile psihologice ale persoanei sinucigae. Aa dup cum
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
64
subliniaz autoarea, sinuciderea este un act multidimensional i
complex, iar abordarea simplist a acestei probleme este nu doar
injust, ci i greit. Tocmai de aceea, n carte sunt discutate i
clarificate i unele dintre miturile i credinele false referitoare la
sinucidere.
Cea de-a doua parte se ocup de cei care rmn n urm,
ntrebndu-se De ce?. ocul i negarea, vinovia, ruinea,
ambivalena, depresia, precum i, n cele din urm, acceptarea i
vindecarea, sunt mecanisme i etape pe care acetia trebuie s le
parcurg pentru a ajunge s integreze i s accepte pierderea, atunci
cnd ajung s i exprime adecvat tririle, iar nu s le ignore sau s
(i) le ascund.
Experiena sinuciderii este un impas existenial cruia nu-i
este uor nimnui s i fac fa. Drept urmare, cred c nu m nel
cnd afirm c aceast carte a fost scris pentru ca cei ce o vor fi citit
s poat recunoate mai uor simptomele i mecanismele, putnd
astfel s i ajute, poate, pe cei care trec prin situaii de via att de
grave i serioase nct s nu le mai poat face fa. i, desigur, i
pentru cei care rmn, att cei care pot ajuta, ct i cei care pot i vor
s fie ajutai.
i nu n ultimul rnd, consider c este o carte al crei
coninut ar trebui s fie cunoscut de fiecare psiholog.
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
65
POEZIE TERAPEUTIC
Aproape oranj
Camelia Iuliana Radu11
,
psihoterapeut experienialist
Nu ai neles, sub streaina mandarinei
ururii se topesc ncet,
picur pe obrazul asfaltului stropi
dintr-un vis portocaliu, alunecat mai departe
prin crpturile lumii.
Ieri,
mi-ai spus c n zpezile din Bucegi
au rsrit brndue cu fruntea fierbinte,
strinul important din viaa ta le-a adus n ora
ispitind cerul cu o culoare nou.
Azi eti aici
la ua mea, cu ele n brae.
Pori pe tine un convoi de atingeri necunoscute
stau ca polenul prinse de gnduri
plecnd i venind la fiecare pas
- n fiecare zi mi aduci o atingere nou.
11 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
66
Cltorim mpreun, unii n gndurile altora
pe aceeai autostrad.
Cnd valul dragonului a sgetat inima Japoniei,
cnd soarele rou s-a frnt pe flamura alb,
te-a lovit i pe tine, zdrobind un simbol.
Pune mriorul n piept, s i aduc aminte
de partea cui eti!
Vei auzi clopotele Tibetului i te va atinge
mireasma Indiei
Vei dansa tango pe bordura clipei
cu vecinul de bloc sau poate
i vei aduce aminte c poeziile sunt cutii de carton
n care se ascund toate sngerrile lumii.
Aa c, vezi,
culoarea anului este o vindecare subit
pentru o iarn comun
din care fiecare a sorbit pe ct a iubit.
(Tangerine Tango - EdituraGrinta)
* *
*
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
67
Reeta cardiologului de ocazie
Indara Iolanda Mitrofan12
Este bine s faci o cltorie
prin arterele tale seara
prea mult autonomie stric uneori
e bine s te familiarizezi cu aspiraiile lor
ntre dou concerte n deplasare
s vezi cu ce psri se mai in
ce tablete mai folosesc
n ce lumi mai cred
dac te-ntorci
fericit ca o globul roie
antreneaz-te intensiv pentru zbor
m-a sftuit fcnd-mi cu ochiul amar
terapeutul inimii
apoi mi-a scris
cteva indicaii pe-o bucat de coaj de copac
n loc de reet
S fii de trei ori pe zi frunz
sfrmat ntre degetele unui copil
s-i curg seva pe braele lui
s-i nverzeasc iriii privindu-l
i n mirosul tu s l adposteti
ca ntr-o temni
dimineaa
la prnz
i seara
semntura indescifrabil
(Glonul Fratricid Cronica unei lumi confuze)
12 E-mail: [email protected]
VOL. 1, NR. 2, 2015
REVISTA DE TERAPII CREATIV-EXPRESIVE I DEZVOLTARE PERSONAL UNIFICATOARE
68
INTERVIURI
Interviu cu Prof. Univ. Dr. Amara
Renate Eckert
Abordarea Mindful este cea
mai profund i mai eficient cale
de a nelege oamenii.
Prof. univ. dr. Amara Renate Eckert este cadru didactic
la Universitatea de tiine Aplicate din Darmstadt, Germania,
preedinte al Senatului Universitii din Darmstadt.
Competenele