+ All Categories
Home > Documents > Arta Visatului - Carlos Castaneda

Arta Visatului - Carlos Castaneda

Date post: 16-Oct-2015
Category:
Upload: diana
View: 756 times
Download: 227 times
Share this document with a friend
Description:
.
146
Transcript
  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    1/146

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    2/146

    Carlos Castaneda

    Arta visatuluiThe Art of Dreaming, 1993

    NOTA AUTORULUIn ultimii douzeci de ani am scris o serie de cri despre ucenicia mea pe lng un

    indian Yaqui din Mexic, don Juan Matus. Am explicat n crile respective c acesta m-a vrjitoria, dar nu n sensul n care este aceasta neleas n contextul vieii noastre cotidienfolosire a forelor supranaturale asupra celorlali sau invocare a spiritelor prin farmece, desori ritualuri pentru a produce efecte supranaturale. Pentru don Juan, vrjitoria nsemna aciconcretizare a unor principii specifice teoretice i practice privind natura i rolul percemodelarea universului ce ne nconjoar.

    Respectnd sugestia lui don Juan, am evitat folosirea termenului de amanism o cateine de antropologie pentru a caracteriza tiina lui. Am denumit-o tot timpul, aa cum o del nsui: vrjitorie. Totui, la o analiz mai atent, mi-am dat seama c acest termen face smai confuze fenomenele i aa enigmatice pe care mi le-a prezentat n nvturile sale.

    n lucrrile de antropologie, amanismul este definit ca sistem de credine al unor pindigene din nordul Asiei rspndit i printre unele triburi btinae indiene din America d

    care susine c suntem nconjurai de o lume nevzut de fore spirituale ancestrale bun i c aceste fore pot fi invocate i controlate prin aciunile practicanilor, care sunt inter

    ntre trmul naturalului i cel al supranaturalului.Don Juan era, ntr-adevr, un intermediar ntre lumea obinuit a vieii cotidiene i nevzut, pe care nu o numea supranatural, ci a doua atenie. Rolul su, ca profesor, era s-aceast structur accesibil. Am descris n lucrarea mea anterioar metodele lui de predare sens, ca i artele vrjitoreti pe care m-a nvat s le practic, cea mai important dintre ele nse arta visatului.

    Don Juan susinea c lumea noastr, pe care o credem unic i absolut, este doar o dintr-un mnunchi de lumi succesive, aranjate ca foile unui bulb de ceap. El afirma c, dei

    pregtii din punct de vedere energetic s percepem numai lumea noastr, avem totui capaci

    a accede la celelalte lumi, care sunt la fel de reale, unice, absolute i atotcuprinztoare ca noastr.Don Juan mi-a explicat c, pentru a putea percepe aceste lumi, nu numai c este nec

    dorim cu nfocare acest lucru, ci trebuie s avem i suficient energie pentru a le accede. Elor este permanent i independent de contiina noastr, spunea el, dar faptul c nu accesibile este n totalitate consecina predeterminrii noastre din punct de vedere energetic.cuvinte, pur i simplu, numai datorit acestei predeterminri, suntem constrini s credem cvieii noastre cotidiene este singura lume posibil.

    Don Juan spunea c din convingerea c aceast predeterminare energetic se poate

    vrjitorii din timpuri strvechi creaser un set de metode menite s recondiioneze capanoastre energetice de a percepe, numind acest set de metode arta visatului.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    3/146

    Din perspectiva pe care mi-o ofer timpul scurs de atunci, mi dau seama acum c cadecvat definire a visatului fcut de don Juan a fost de a-l numi poarta ctre nemrginmomentul respectiv, eu am replicat c metafora aceea nu avea pentru mine nici un sens.

    Atunci s renunm la metafore, a consimit el. S zicem c visatul este maniera pracare vrjitorii fac ca visele obinuite s aib utilizare.

    Dar cum pot fi utilizate visele obinuite? am ntrebat eu. Suntem mereu indui n eroare de vorbe, a spus el. n ceea ce m privete, profesoru

    ncercat s-mi defineasc visatul, spunndu-mi c este modul n care vrjitorii spun noap

    lumii. Desigur c ncerca s-i ajusteze explicaiile n funcie de modul meu de a gndi.procedez i eu cu tine. Cu o alt ocazie, don Juan mi-a spus: Visatul poate fi doar trit ca expdirect. Nu nseamn numai s ai vise n somn. Nu nseamn nici s visezi cu ochii deschidoreti sau s-i imaginezi ceva. Prin intermediul visatului putem percepe alte lumi, pe care c le putem descrie, dei nu putem descrie ceea ce ne face s le percepem. Dar putem simvisatul deschide aceste lumi pentru noi. Visatul pare a fi o senzaie un proces ce se desfcorpul nostru, o stare contient n mintea nostr.

    n cadrul nvturilor sale, don Juan mi-a explicat, pe larg, principiile, argumentarea lutilizrile practice ale artei visatului. Procesul de instruire se compune din dou pri: una

    procedeele practice de visat, iar cealalt, explicarea acestor procedee la nivelul abstractMetoda sa didactic era o combinaie ntre a-mi suscita curiozitatea intelectual cu priabstracte ale visatului i a m ndruma s le gsesc rezolvarea n practic,.

    Am scris deja despre toate acestea ct de amnunit am putut. Am descris totodat vrjitoresc n care m-a plasat don

    Juan pentru a m nva arta lui. Interaciunile mele din acest mediu m-au interesat special, pentru c s-au petrecut n exclusivitate n cea de a doua atenie. Am interaciona acele zece femei i cinci brbai, care fceau parte din grupul de vrjitori al lui don Juan

    patru tineri i patru tinere, care erau ucenicii si.

    Don Juan i-a adunat pe toi cei opt imediat dup ce am venit n lumea lui. Mi-a preacetia formau un grup vrjitoresc tradiional o replic a grupului su i c eu trebconduc. Totui, dup ce a lucrat cu mine, i-a dat seama c eram altfel dect se atepta. A eaceast deosebire n termenii unei configuraii energetice, pe care o vedeau numai vrjitorii: am patru compartimente de energie, aa cum avea el nsui, eu aveam numai trei. configuraie, despre care el n mod eronat crezuse c este un defect ce poate fi corefcea total necorespunztor pentru a interaciona cu cei opt ucenici sau a-i conduce, astfdevenit absolut necesar ca don Juan s constituie alt grup de persoane, cu structuri energetapropiate de a mea.

    Am scris pe larg despre toate aceste ntmplri. Totui, n-am menionat niciodat cedoilea grup de ucenici: don Juan nu mi-a permis s o fac. A argumentat c acetia fceau pdomeniul meu de activitate i c nelegerea pe care o aveam cu el era s scriu despre domeninu despre al meu.

    Cel de al doilea grup de ucenici avea un numr extrem de redus de membri numpersoane: o vistoare, Florida Grau; un stalker, Taisha Abelar; i o femeie nagual, Carol Tigg

    Interacionam ntre noi numai n cea de a doua atenie. n lumea de zi cu zi, nu aveam nmai vag idee unii despre alii. Dar, n termenii relaiei noastre cu don Juan, nu exista nimic v

    depus eforturi colosale s ne instruiasc n mod egal pe toi. Totui, ctre sfritul perioinstruire, cnd se apropia sorocul lui don Juan, presiunea psihologic exercitat de imin

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    4/146

    plecare a nceput s produc nruirea granielor rigide ale celei de a doua atenii. Rezultatul ainteraciunea noastr a nceput s se transfere n lumea cotidian i ne-am ntlnit, evident

    prima dat.Nici unul dintre noi nu tia, n mod contient, nimic despre interaciunea noastr pro

    intens din cea de a doua atenie. ntruct activam cu toii n domeniul studiilor teoretice, am fmult dect ocai s constatm c ne mai ntlniserm. Desigur, aceast problem a fost i confie pentru noi ceva cu neputin de admis la nivel intelectual, i totui, tim foarte bine c faintegrant din experiena noastr personal. Prin urmare, am ajuns la alarmanta constatare c

    uman este infinit mai complex dect ne-au fcut s credem raionamentele noastre practtiinifice.Cu o ocazie, i-am cerut lui don Juan, la unison, s clarifice impasul n care ne aflam.

    spus c avea dou alternative din punct de vedere al explicrii fenomenului. Una era s se oraionalitatea noastr rnit, ncercnd s-i restabileasc statutul prin a afirma c cea de atenie este o stare de contiin la fel de nereal ca elefanii zburtori i c tot ce credeam notrit n acea stare este, pur i simplu, un produs al sugestiei hipnotice. Cealalt alternativexplice cea de a doua atenie n felul n care o neleg vrjitorii vistori, drept o confenergetic a strii contiente.

    Totui, pe timpul efecturii exerciiilor mele de visat, obstrucionarea celei de a doua armas neschimbat. De fiecare dat cnd intram n visat, intram n cea de a doua atenie, iar din visat nu nsemna, n mod necesar, c ieisem din cea de a doua atenie. Ani de-a rndul

    putut aminti numai fragmente din experienele trite n visat. Cea mai mare parte a ceea ce mi era, din punct de vedere energetic, inaccesibil. Mi-a trebuit cincisprezece ani de nentrerupt din 1973 pn n 1988 pentru a stoca destul energie i a putea, asreorganizez totul n succesiune liniar n mintea mea. Atunci mi-am amintit secvene dup secvntmplri din visat i am putut s completez cel puin unele goluri evidente din amintirile mfelul acesta, am reuit s refac continuitatea inerent a leciilor lui don Juan n arta v

    continuitate pe care o pierdusem datorit faptului c el m fcuse s pendulez continuu ntre stcontiin a vieii cotidiene i starea de contiin din cea de a doua atenie. Lucrarea de frezultatul acestei reorganizri.

    Toate acestea m aduc la partea final a expunerii mele, i anume, la motivul pentru scris aceast carte. Aflndu-m n posesia majoritii prilor componente ale leciilor lui dn arta visatului, a dori s prezint ntr-o lucrare viitoare situaia i preocuprile actuale a

    patru nvcei ai si de pe urm: Florinda Grau, Taisha Abelar, Carol Tiggs i cu mine. Dar,de a descrie i explica rezultatele ndrumrilor lui don Juan i ale influenei lui asupra trebuie s revd, n lumina a ceea ce tiu acum, prile din leciile sale de visat la care n-a

    pn acum acces.Motivul hotrtor pentru care am scris totui aceast carte mi-a fost furnizat de Caro

    Convingerea ei este c explicarea lumii pe care ne-a lsat-o ca motenire don Juan repexpresia suprem a recunotinei noastre fa de el i a angajrii noastre fa de obiectivele sa

    1. VRJITORII DIN TIMPURI STRVECHI: INTRODUCERE

    Don Juan a insistat n repetate rnduri asupra faptului c tot ceea ce m nva elconceptualizat i clarificat de acei oameni pe care i numea vrjitorii din timpuri strv

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    5/146

    precizat, cu hotrre, c este o mare deosebire ntre acei vrjitori i vrjitorii din epoca acdescria pe vrjitorii din timpuri strvechi ca pe oameni ce triser n Mexic, probabil cu minainte ca acesta s fie cucerit de spanioli, i a cror realizare major fusese de a construi strvrjitoriei, evideniind caracterul practic i concret al acesteia. i nfia ca pe nite extraordinari, dar lipsii de discernmnt. n contrast, i descria pe vrjitorii din contemporca pe oameni faimoi pentru gndirea lor logic solid i capacitatea de a modifica atunconsider necesar modul de operare al vrjitoriei.

    Don Juan mi-a explicat c premisele vrjitoreti pertinente visatului fuseser prevzute

    n mod firesc de vrjitorii din timpuri strvechi. ntruct aceste premise sunt eseniale n expi nelegerea visatului, este absolut necesar s scriu din nou despre ele, discutndu-le. Cea mparte a acestei cri este, prin urmare, o reintroducere i dezvoltare a ceea ce am prezlucrrile mele precedente. n timpul uneia dintre discuiile noastre don Juan a declarat c p

    putea aprecia statutul visatului i a celor care-l practic este necesar s fie neleas svrjitorilor contemporani de a dirija vrjitoria ctre abstract, ndeprtnd-o de concret.

    Ce nelegi prin concret, don Juan? am ntrebat eu. Partea practic a vrjitoriei, a spus el. Fixaia obsesiv a minii pe practici i

    influena nejustificat asupra oamenilor. Toate acestea aparin domeniului vrjitorilor din trec

    i ce nelegi prin abstract? Aciunea de cutare a libertii. A libertii de a percepe tot ceea ce este posibil din p

    vedere uman, eliberat de orice obsesii. Susin c vrjitorii contemporani sunt orientai ctre pentru c ei sunt n cutarea libertii; nu i intereseaz ctui de puin ctigurile concrete. Efuncii n societate, aa cum aveau vrjitorii din trecut. Astfel nct nu-i vei descoperi n povizionari oficiali sau vrjitori ai curii.

    Vrei s spui, don Juan, c trecutul nu are nici o valoare pentru vrjitorii din zilele noa Ba cu siguran c are valoare. Ceea ce nu ne place ns este sentimentul lsat de ace

    Personal detest ntunecimea i morbiditatea n gndire. Mie mi place imensitatea gndirii. O

    indiferent de ceea ce mi place sau mi displace mie, trebuie s recunosc meritele vrjitortimpuri strvechi, pentru c au fost cei dinti care au descoperit i au aplicat tot ceea ce cunoaaplicm n ziua de azi.

    Don Juan mi-a explicat c cea mai mare descoperire a vrjitorilor din trecut a fost peresenei energetice a lucrurilor. Cunoaterea acestui adevr avea o importan att de mare,devenit premisa fundamental a vrjitoriei. n prezent, dup o via de disciplin i invrjitorii dobndesc cu adevrat capacitatea de a percepe esena lucrurilor, capacitate pedenumesc clarviziune.

    Ce ar nsemna pentru mine s pot percepe esena energetic a lucrurilor? l-am ntrebape don Juan.

    Ar nsemna c poi percepe energia n mod direct, a rspuns el. Prin nlturareasociale a percepiei, vei percepe esena tuturor lucrurilor. Tot ceea ce percepem este energdeoarece nu o putem percepe direct, prelucrm percepia pentru a o adapta unui tipar. Aceeste latura social a percepiei, pe care trebuie s o nlturi.

    De ce trebuie s o nltur? Pentru c aceasta reduce n mod deliberat sfera a ceea ce poate fi perceput i ne

    credem c tiparul n care ne adaptm percepia este tot ceea ce exist. Sunt convins c, pe

    omul s poat supravieui acum, percepia sa trebuie s se schimbe din punct de vefundamentrii sociale.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    6/146

    Ce este aceast fundamentare social a percepiei, don Juan? Certitudinea fizic cum c lumea este alctuit din obiecte concrete. Numesc

    fundamentare social pentru c toi depun eforturi serioase i intense pentru a ne direcionapercepe lumea n acest mod.

    Dar atunci cum ar trebui s percepem lumea? Totul este energie. ntregul univers este energie. Fundamentarea social a percepiei

    trebuie s fie certitudinea fizic cum c tot ceea ce exist este energie. Este necesar s se eforturi mari ca s fim ndrumai cum s percepem energia ca energie. Atunci am avea

    alternative la ndemn. Este posibil ca oamenii s fie instruii n acest mod? am ntrebat eu.Don Juan a rspuns c este posibil i c tocmai acest lucru era ceea ce fcea el cu mi

    ceilali nvcei ai si. Ne nva un nou mod de a percepe, fcndu-ne mai nti s realizmprelucrm percepia pentru a o adapta unui tipar, ndrumndu-ne apoi cu asiduitate s peenergia n mod direct. M-a asigurat c aceast metod este foarte asemntoare celei folosite pne deprinde s percepem lumea activitilor cotidiene.

    Concepia lui don Juan era c dependena noastr fa de actul prelucrrii percepieiadaptare la un tipar social dispare atunci cnd ne dm seama c am acceptat tiparul ca mote

    la strmoii notri, fr s ne ostenim s-l examinm. Perceperea unei lumi de obiecte materiale cu valoare pozitiv sau negativ trebuie s

    absolut necesar pentru supravieuirea strmoilor notri, a spus don Juan. Dup ce secorndul am perceput lumea n acest fel, n mod obligator vom crede c lumea este alctuobiecte.

    Nu pot s concep lumea n vreun alt mod, don Juan, m-am plns eu. Este fr nici unlume a obiectelor. Tot ce trebuie s facem pentru a demonstra acest lucru este s ne lovim de e

    Desigur c este o lume a obiectelor. Nu contrazicem acest fapt. Atunci, ce vrei s spui?

    Vreau s spun c, n primul rnd, este o lume a energiei i abia n al doilea rnd oobiectelor. Dac nu pornim de la premisa c este o lume a energiei, nu vom fi niciodat cap

    percepem energia direct. Vom fi n permanen blocai de certitudinea fizic a exact ceeaevideniat adineauri: materialitatea obiectelor.

    Argumentarea lui don Juan mi se prea extrem de deconcertant. La timpul respectiv minrefuza, pur i simplu, s ia n considerare o alt modalitate de a nelege lumea n afar celei era familiar. Afirmaiile lui i ideile pe care se strduia s le impun erau pentru mine neobinuite, pe care nu puteam nici s le accept, dar nici s le resping.

    Modul nostru de a percepe lumea este cel al unui animal de prad, mi-a spus el ntrmanier foarte eficient de evaluare i clasificare a hranei i a pericolelor. Dar nu este uniculcare putem percepe lumea. Mai exist unul, cel cu care ncerc s te familiarizez: actul de a esena tuturor lucrurilor energia n chip direct. Perceperea esenei tuturor lucrurilor necapabili s nelegem, s clasificm i s ne nfim lumea n termeni absolut noi, mai interemai compleci.

    Aceasta era teza lui don Juan. Iar termenii mai compleci la care se referea erau cei nvla predecesorii si, termeni ce corespund adevrurilor vrjitoriei, ce nu au nici o fundamraional i nici o legtur cu realitile cotidiene, dar care sunt adevruri de necontestat pen

    vrjitori care percep energia direct i pot vedea esena tuturor lucrurilor.Pentru astfel de vrjitori cea mai semnificativ aciune vrjitoreasc este de a vedea

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    7/146

    universului. n opinia lui don Juan, vrjitorii din timpuri strvechi primii care au vzuuniversului au fost cei care au descris-o cel mai bine. Ei au afirmat c esena universului scu nite fire incandescente ntinse n infinit n toate direciile posibile, filamente lumincontiin de sine de un nivel ce este imposibil de neles pentru mintea omeneasc.

    De la vizualizarea esenei universului vrjitorii din timpuri strvechi au trecut la vizuaesenei energetice a fiinelor umane. Don Juan spunea c ei au descris fiinele umane ca forme luminoase, similare unor ou uriae, i le-au mumit ou luminoase.

    Atunci cnd vrjitorii vizualizeaz o fiin uman, spunea don Juan, ceea ce vd este

    luminoas uria care plutete, producnd n micarea sa o brazd adnc n pmntului, ca i cnd forma luminoas ar tr dup sine o rdcin.Don Juan avea senzaia c forma noastr energetic se tot schimb de-a lungul timp

    spunea c toi vizionarii pe care-i cunotea inclusiv el nsui vedeau fiinele umane mai degrab de mingi sau chiar de pietre funerare, dect de ou. Dar, din cnd n cnd dinnecunoscute lor vrjitorii pot vedea o persoan a crei energie este de forma unui ou. Dera de prere c oamenii contemporani cu energie n form de ou sunt mult mai asemnoamenii din timpuri strvechi.

    Pe parcursul prelegerilor sale, don Juan a discutat i explicat n repetate rnduri

    considera el c este descoperirea decisiv a vrjitorilor din timpuri strvechi. O particularitatea crucial a fiinelor umane ca mingi luminoase: o zon rotund de strlucire de mrimea unei mingi de tenis, aflat permanent n interiorul mingii luminoase, la acelai suprafaa acesteia, la o distan de aproximativ aizeci de centimetri n spatele muchiei omodrept al persoanei respective.

    Deoarece mi-a fost greu s-mi imaginez toate acestea de prima dat, don Juan mi-a descriere mai exact. El mi-a explicat c mingea luminoas este mult mai mare dect corpul c zona de strlucire intens face parte din aceast minge de energie, fiind plasat ntr-un loafl la nlimea omoplailor, la un bra distan de spatele persoanei. El spunea c dupvzut ce face aceast zon vrjitorii din vechime au denumit-o punctul de asamblare.

    Ce face punctul de asamblare? am ntrebat eu. Ne face api de a percepe, a rspuns el. Vrjitorii din vechime au vzut c n fiinele

    percepia se asambleaz acolo, n acel punct. Vznd c toi oamenii vii posed un asemenede strlucire, vrjitorii au conchis c percepia n general are loc n acel punct ntr-o madecvat, dup caz.

    Ce au vzut vrjitorii din vechime care s i fac s trag concluzia c percepia arpunctul de asamblare? am ntrebat.

    Don Juan a rspuns c, mai nti, au vzut c numai un numr redus dintre milioafilamente luminoase de energie ale universului ce strbat ntregul corp al mingii luminoadirect prin punctul de asamblare, ceea ce era i de ateptat datorit faptului c acesta estecomparaie cu ntregul.

    Apoi au vzut nc o zon de luminozitate, de form sferic, puin mai mare dect punasamblare, care se afl ntotdeauna n jurul acestuia i intensific la maximum luminfilamentelor ce trec direct prin ea.

    i n cele din urm au vzut dou lucruri. Primul c punctele de asamblare ale umane se pot mica din locul n care sunt plasate de obicei. Al doilea c, atunci cnd pun

    asamblare se afl n poziia sa obinuit, percepia i starea contient a individului observafie normale, judecnd dup comportamentul su normal.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    8/146

    Dar, atunci cnd punctele de asamblare i sferele de luminozitate care le nconjoar se ao poziie diferit de cea obinuit, comportamentul ciudat al indivizilor pare s indice contient diferit i faptul c ei percep ntr-un mod diferit.

    Concluzia pe care au tras-o vrjitorii din vechime din toate acestea a fost c, cu ct emare deplasarea punctului de asamblare de poziia sa obinuit, cu att este mai necomportamentul, i, evident, modificarea strii contiente i a percepiei ce se maniconsecin.

    Te rog s observi c, atunci cnd vorbesc despre vzut, m exprim ntotdeauna cu

    impresia c" sau prnd c", m-a prevenit don Juan. Tot ceea ce vede cineva este att de unnu exist manier de a vorbi despre aceast experien dect prin compararea cu ceva ce cunoscut.

    Spunea c cel mai adecvat exemplu care ilustreaz aceast dificultate este modul vrjitorii vorbesc despre punctul de asamblare i luminozitatea care l nconjoar. Le caractecu termenul de strlucire, dar nu poate fi vorba cu adevrat de strlucire deoarece vizionariiaceste lucruri cu ochii. Trebuie totui s evidenieze diferena i atunci spun c punctul de asaeste o zon de lumin strlucitoare i c n jurul lui este un halo, o luminozitate. Don Juan a sc suntem att de dependeni de simul vzului, att de guvernai de percepia noastr de an

    prad, nct tot ceea ce vedem trebuie redat n termenii a ceea ce vede n mod normalanimalului de prad.

    Dup ce au vzut ceea ce preau s fac punctul de asamblare i luminozitatea care l nvrjitorii din vechime a spus don Juan au formulat o explicaie. Au avansat ideea c laumane punctul de asamblare prin focalizarea sferei sale luminoase asupra filamentelor de ale universului ce trec direct prin el asambleaz automat, fr nici un fel de premrespectivele filamente ntr-o percepie ferm definit asupra lumii.

    Cum sunt filamentele, despre care vorbeti, asamblate ntr-o percepie ferm despram ntrebat eu.

    Nimeni nu poate ti acest lucru, a rspuns el cu emfaz. Vrjitorii vd micarea energfaptul c vd aceast micare nu le poate explica cum i de ce se mic energia.

    Don Juan susinea c, vznd c milioane de filamente de energie contient trec prin punasamblare, vrjitorii din vechime au emis ipoteza c n trecere acestea se adun la un lode luminozitatea care nconjoar punctul. Dup ce au vzut c luminozitatea este extrem de oamenii n stare de incontien sau pe moarte i c este total absent la cadavre, vrjitoriiconvini c aceast luminozitate este starea contient.

    Dar punctul de asamblare? Este i el absent n cazul cadavrelor? am ntrebat.Don Juan a rspuns c nu exist nici o urm a punctului de asamblare la o fiin d

    ntruct punctul de asamblare i luminozitatea care l nconjoar sunt semne ale prezenei viestrii contiente. Concluzia inevitabil a vrjitorilor din timpuri strvechi a fost c starea coi percepia sunt corelate i se afl n strns dependen fa de punctul de asambluminozitatea care-l nconjoar.

    Este posibil ca vrjitorii s se fi nelat n privina a ceea ce au vzui am ntrebat. Nu pot s-i explic de ce, dar nu exist posibilitatea ca vrjitorii s se nele asupra

    ce vd, a spus don Juan pe un ton ce nu admitea discuie. Concluziile la care au ajuns pe bavzutepot fi greite, dar asta numai din cauz c erau oameni simpli, fr cultur. Pentru a pre

    astfel de dezastru, vrjitorii trebuie s-i cultive facultile intelectuale prin toate mijloacestau la ndemn.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    9/146

    Apoi i-a mblnzit tonul i a remarcat c ar fi infinit mai sigur pentru vrjitori s rmnla nivelul descrierii a ceea ce vd, dar c tentaia de a trage concluzii i de a explica fi

    pentru ei nii este prea mare ca s poat rezista.O alt configuraie a energiei pe care vrjitorii din vechime au putut s o vad i s o s

    este efectul deplasrii punctului de asamblare. Don Juan spunea c, atunci cnd punctul de asse mut n alt poziie, n punctul respectiv se formeaz o nou aglomerare de milioane de filuminoase de energie. Vrjitorii din vechime au vzut acest lucru i au conchis c luminozitatea strii contiente este totdeauna prezent acolo unde se afl punctul de asamb

    percepia este n mod automat asamblat n acel loc. ns, din cauza poziiei diferite a puncasamblare, lumea reprezentat nu poate fi lumea vieii noastre cotidiene.Don Juan mi-a explicat c vrjitorii din vechime au putut distinge dou tipuri de dep

    punctului de asamblare. Unul era deplasarea n orice poziie pe suprafaa sau n interioruluminoase, pe care au numit-o translaie. Cellalt tip era o deplasare ntr-o poziie aflat mingii luminoase pe care au denumit-o transfer. Au descoperit c diferena dintre transtransfer const n natura percepiei pe care o permite fiecare.

    ntruct translaiile punctului de asamblare sunt deplasri n interiorul mingii luminoasegenerate de ele indiferent ct de stranii, incredibile sau splendide ar fi sunt totui lumi c

    domeniul umanului. Acesta este format de filamentele de energie care trec prin ntreagaluminoas. Prin contrast, transferul punctului de asamblare reprezentnd o deplasare mingii luminoase antreneaz filamente de energie de dincolo de domeniul umanului. Perunor asemenea filamente genereaz lumi ce sn mai presus de nivelul nostru de nelegere, neconcepu, fr nici o urm de antecedente umane n ele.

    n modul meu de a judeca, de pe atunci, problema validrii afirmaiilor avea un rol esen Iart-m, don Juan, i-am spus eu ntr-una din mprejurri, dar chestiunea aceasta a p

    de asamblare este o idee att de forat, att de greu de admis, nct nu tiu cum s-o abordopinie s-mi formez.

    Nu trebuie s faci dect un singur lucru, a replicat el. S vezipunctul de asamblare! aa de dificil s-l vezi. Dificil este s strpungi zidul pe care l avem cu toii n minile nocare ne ine n loc. Pentru a-l sparge nu avem nevoie dect de energie. O dat ce avem vzutul se ntmpl de la sine. Secretul const n a abandona fortreaa de automulumire securitate n care ne complcem.

    Pentru mine este evident, don Juan, c este nevoie de multe cunotine pentru a puteaNu este doar o chestiune de a avea energie.

    Ba este doar o chestiune de a avea energie, crede-m. Partea cea mai grea este s te cpe tine nsui c acest lucru poate fi fcut. i pentru asta trebuie s ai ncredere n Splendoarea vrjitoriei rezid n faptul c fiecare vrjitor trebuie s probeze totul prin experien. i vorbesc despre principiile vrjitoriei nu n sperana c le vei memora, ci n sc le vei practica.

    Don Juan avea, fr ndoial, dreptate n ceea ce privete necesitatea ncrederii. n stanceput ale uceniciei mele de treisprezece ani pe lng el, cea mai dificil problem a fost s asocierea mea cu lumea i persoana sa. Aceast asociere nsemna c trebuie s nv s am n

    absolul n el, acceptndu-l fr rezerve ca nagual.Rolul esenial al lui don Juan n lumea vrjitorilor era sintetizat n titlul acordat de eg

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    10/146

    era numit nagual. Mi s-a explicat c acest concept definete orice persoan brbat sau femcare posed un anumit gen de configuraie a energiei ce unui vizionar i se prezint ca o dublluminoas. Vizionarii cred c, atunci cnd una dintre aceste persoane intr n lumea vrjaceast suprasarcin de energie se transform n extraputere i capacitatea de a conduce.nagualul este n mod firesc ndrumtorul i conductorul unui grup de vrjitori.

    La nceput, mi s-a prut deranjant dac nu chiar detestabil s nutresc o asncredere n don Juan. Atunci cnd am discutat ns acest aspect cu el, m-a asigurat c i lui la fel de greu s aib ncredere n profesorul su n asemenea msur.

    I-am spus profesorului meu acelai lucru pe care mi-l spui tu mie acum, a afirmat doIar el mi-a rspuns c, fr s ai ncredere n nagual, nu exist posibilitatea de uurare i desdeci nu exist posibilitatea de a cura resturile duntoare din viaa noastr pentru a nelibera.

    Don Juan continua s susin ct dreptate avusese profesorul su, iar eu continuam s-mtotalul dezacord fa de idee. I-am spus c faptul c fusese crescut ntr-un mediu de o religsufocant a avut efecte devastatoare asupra mea i c preceptele profesorului su, ca i proacceptare deplin a acestora, mi aminteau de dogma obedienei, pe care fusesem obligat sn copilrie i pe care o detestam.

    Cnd vorbeti despre nagual pare c exprimi un fel de precept religios, am spus eu. Poi s crezi ce vrei, a rspuns don Juan cu ndrjire. Faptul rmne ca atare, nu s

    face nimic fr nagual. O tiu i o afirm rspicat. La fel au fcut toi nagualii dinaintea mea. Dafcut aceste afirmaii pentru a-i susine importana i nici eu nu fac acest lucru. Afirmaiexist cale fr nagual se refer absolut numai la faptul c omul respectiv nagualul este

    pentru c poate s reflecte abstractul, spiritul, mai bine dect ali oameni. Dar asta-i tot. Lnoastr este cu spiritul nsui i doar ntmpltor cu omul care ne aduce mesajul su.

    Am nvat ntr-adevr s am ncredere absolut n don Juan, ca nagual, i aceasta aspusese el mi-a adus un imens sentiment de uurare i destindere, o mai mare capacita

    accepta ceea ce se strduia el s m nvee.n prelegerile sale don Juan punea mare accent pe explicarea i discutarea punct

    asamblare. L-am ntrebat o dat dac punctul de asamblare avea vreo legtur cu corpul fizic. Nu are nici o legtur cu ceea ce percepem n mod normal drept corpul nostru, a spus

    parte a oului luminos, care este eul nostru energetic. Cum este deplasat? am ntrebat. Prin curenii de energie. ocuri de energie ce se produc n afara sau nuntrul formei

    energetice. De obicei, sunt cureni imprevizibili, a cror apariie este ntmpltoare, dar vrjitorilor sunt ct se poate de previzibili i se supun voinei vrjitorului.

    Dumneata nsui poi simi aceti cureni? Orice vrjitor i simte. De fapt, orice fiin uman i simte, dar oamenii obinuii su

    preocupai de interesele lor personale ca s dea vreo atenie simminelor de genul acesta. Cum se simt aceti cureni? Ca un uor disconfort, o senzaie vag de tristee, urmat imediat de una de euforie. D

    nici tristeea i nici euforia nu au o cauz explicabil, nu le considerm niciodat ca veatacuri ale necunoscutului asupra noastr, ci drept stri sufleteti inexplicabile i nemotivate.

    Ce se ntmpl cnd punctul de asamblare se deplaseaz n afara formei noastre ene

    Plutete, pur i simplu, n exterior? Sau este ataat de mingea luminoas? Punctul mpinge contururile formei energetice n afar, fr s rup ns marginile

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    11/146

    delimitare energetic.Don Juan mi-a explicat c rezultatul final al deplasrii punctului de asamblare este mod

    total a formei energetice a fiinei umane. n loc s fie ca o minge sau ca un ou, forma devine seamn cu o pip. Mutiucul pipei este punctul de asamblare, iar bolul pipei este ceea ce rmmingea luminoas. Dac punctul de asamblare continu s se deplaseze, vine un moment cndluminoas devine o subire linie de energie.

    Don Juan a precizat n continuare c vrjitorii din vechime au fost singurii care au rrealizeze aceast transformare extraordinar a formei energetice. Iar eu l-am ntrebat dac,

    lor form energetic, respectivii vrjitori mai erau totui oameni. Desigur c erau nc oameni, a rspuns el. Dar cred c ceea ce vrei cu adevrat s dac erau oameni cu raiune logic, persoane pe care s le poi bizui. Ei bine, nu prea.

    Prin ce erau ei diferii? Prin preocupri. Grijile i strdaniile omeneti nu aveau nici o semnificaie pe

    Totodat, nfiarea lor era cu totul schimbat. Vrei s spui c nu aveau nfiare de oameni? Este foarte greu s spui ce era schimbat la acei vrjitori. Desigur c aveau nfi

    oameni. Ce alt nfiare puteau s aib? Dar nu erau tocmai cum te-ai fi ateptat s fie.

    dac m-ai fora s-i spun n ce fel erau deosebii, n-a reui, aa cum un cine care se nvrcoada sa nu reuete s o prind.

    Ai cunoscut vreodat pe vreunul dintre ei, don Juan? Da, am cunoscut unul. Cum arta? n ceea ce privete nfiarea sa, arta ca o persoan obinuit. Ceea ce era neobi

    comportamentul su. n ce fel era neobinuit? Tot ce pot s-i spun este c comportamentul acelui vrjitor era ceva ce depet

    nchipuire. Dar ar fi greit s reducem totul la aspectul comportamentului. Este ntr-adevr trebuie vzut pentru a putea fi apreciat.

    Erau toi acei vrjitori despre care vorbim ca cel pe care l-ai cunoscut? Cu siguran, nu. Nu pot ti cum erau ceilali dect prin intermediul povestirilor vrj

    ce s-au transmis din generaie n generaie. Iar aceste povestiri i descriu ca fiind foarte ciuda Vrei s spui monstruoi? Nicidecum. Se spune c erau foarte plcui, dar extrem de nspimnttori. Erau mai

    ca nite creaturi necunoscute. Ceea ce face ca omenirea s fie omogen este faptul c toi suntemingi luminoase. Iar vrjitorii aceia nu mai erau mingi de energie, ci linii de energie care ncese curbeze n cercuri, ceea ce nu prea le reuea.

    Ce s-a ntmplat n cele din urm cu ei, don Juan? Au murit? Povestirile vrjitorilor susin c, datorit faptului c au reuit s-i alungeasc form

    vrjitori au reuit totodat s-i prelungeasc durata strii lor contiente. Astfel nct suncontieni pn n ziua de azi. Exist relatri despre reapariia lor periodic pe pmnt.

    Ce crezi personal despre toate astea, don Juan? Este mult prea straniu pentru mine. Ceea ce-mi doresc eu este libertate. Libertatea

    menine starea contient, disprnd totui n imensitate. Dup prerea mea personal, acei v

    din vechime au fost nite oameni excentrici, obsedai de o idee i capricioi, care au fost purzeala propriilor mainaiuni. Dar nu te lsa influenat de sentimentele mele. Realizarea vrj

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    12/146

    din vechime este un lucru fr egal. Fie i numai pentru faptul c ne-au demonstrat c potomului nu este deloc de neglijat.

    O alt tem a explicaiilor lui don Juan era necesitatea absolut de uniformitate i cenergetic n scopul realizrii percepiei. Punctul lui de vedere era c noi, oamenii, percepem

    pe care o cunoatem n termenii n care o facem numai pentru c avem uniformitate i cenergetic. Spunea c ajungem n mod automat s ndeplinim aceste dou condiii energetice

    perioadei de cretere i educaie i c aceste caliti sunt att de acceptate ca ceva de la sinenct nu ne dm seama de importana lor vital pn nu ne confruntm cu posibilitatea de a alte lumi dect lumea pe care o cunoatem. Abia n astfel de momente devine evident faptul cnevoie de o nou uniformitate i coeziune energetic adecvate pentru a putea percepe cocomplet.

    L-am ntrebat ce erau acelea uniformitate i coeziune i mi-a rspuns c forma energomului are uniformitate n sensul c orice fiin uman de pe pmnt are forma unei mingi sauou. Iar faptul c energia omului este strns laolalt n form de minge sau ou arat c acecoeziune. Spunea c un exemplu de unitate i coeziune nou era forma energetic a vrjitor

    vechime, atunci cnd a devenit o simpl linie: fiecare dintre ei a devenit n mod uniform o lirmas n mod coeziv o linie. Uniformitatea i coeziunea la nivel de linie le-a permis acelor vs perceap o lume nou i omogen.

    Cum se obin uniformitatea i coeziunea? am ntrebat. Factorul cheie este poziia punctului de asamblare sau, mai degrab, fixarea punc

    asamblare, a spus el.La momentul respectiv nu a vrut s intre n amnunte, aa c l-am ntrebat dac acei vrj

    vechime ar fi putut s revin la forma de ou. Mi-a rspuns c, la un anumit punct ar fi putut, daau fcut-o. Iar dup aceea s-a instalat coeziunea de tipul liniei i a fcut imposibil reve

    forma iniial. Era de prere c ceea ce a instalat definitiv coeziunea de tipul liniei, mpiedis se ntoarc la forma iniial, era o chestiune de opiune i aviditate. Posibilitile acelor vn domeniul a ceea ce puteau percepe i face ca linii de energie erau cu mult mai mar

    posibilitile de a aciona i percepe ale oricrui om obinuit sau vrjitor obinuit.Mi-a explicat c domeniul umanului, atunci cnd cineva este o minge de energie, re

    filamentele de energie care trec prin spaiul aflat n interiorul granielor mingiei. n mod norpercepem tot domeniul umanului, ci probabil numai o miime din el. Opinia lui era c, avedere acest lucru, devine cu att mai evident mreia a ceea ce au fcut vrjitorii din vechimau extins ntr-o linie avnd o lungime de o mie de ori mai mare dect diametrul unui ou enerau perceput toate filamentele energetice care treceau prin acea linie.

    La insistenele lui, am fcut eforturi gigantice s neleg noul tipar de configuraie energcare mi-l prezenta. n cele din urm, dup multe reluri, am reuit s-mi precizez ideea filamde energie n interiorul i n exteriorul mingii luminoase. Dar dac mi nchipuiam o mulmingi luminoase, tiparul se destrma. ntr-o mulime de mingi luminoase, raionam eu, filameenergie aflate n exteriorul uneia vor fi, prin fora lucrurilor, n interiorul celei adiacente. Asntr-o mulime, nu pot exista filamente de energie n afara mingilor luminoase.

    Pentru a putea nelege toate acestea nu trebuie s te foloseti de raiune, a spus do

    dup ce a ascultat cu atenie toate argumentele mele. Nu am cum s explic ce au n vedere vprin filamentele aflate n interiorul i n afara formei umane. Atunci cnd vizionarii v

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    13/146

    energetic uman, ei vd o singur minge de energie. Dac lng aceasta se afl o altluminoas, cea de a doua este i ea vzut ca o singur minge energetic. Ideea unei mulimi dluminoase provine din cunotinele tale referitoare la mulimile de oameni. n universul ens, sunt numai entiti individuale separate, nconjurate de infinitate. Trebuie s vezi asta tu

    I-am replicat atunci lui don Juan c era lipsit de sens s-mi spun s vd eu nsumi cndnu pot face acest lucru. Iar el mi-a propus s mprumut energia sa i s m folosesc de ea pvedea.

    Cum pot s fac asta? S mprumut energia dumitale?

    Foarte simplu. Pot face ca punctul tu de asamblare s se transleze ntr-o alt pozipropice pentru a percepe energia n mod direct.Din cte mi amintesc, aceea a fost prima dat cnd s-a referit deliberat la ceea ce f

    timpul: s m determine s intru ntr-o stare contient incoprehensibil, care contrazicea idedespre lume i despre mine nsumi, o stare pe care o numea a doua atenie. Aa c, pentru a

    punctul meu de asamblare s se transleze ntr-o poziie mai adecvat pentru a percepe energiadon Juan mi-a tras o palm n spate, ntre omoplai, cu o asemenea for, nct mi s-a tiat resAm crezut c am leinat sau c lovitura m-a adormit. Brusc, vedeam sau visam c vd literalmente depea orice posibilitate de descriere. Fire strlucitoare de lumin ven

    pretutindeni, ndreptndu-se n toate direciile, fire de lumin ce nu semnau cu nimic din cunotea mintea mea. Cnd mi-am recptat respiraia sau cnd m-am trezit, don Juan m-a

    plin de speran: Ei, ce ai vzut?Cnd i-am rspuns cu sinceritate, Lovitura dumitale m-a fcut s vd stele", a rs cu hohA afirmat c nu eram nc pregtit pentru a nelege percepiile neobinuite pe care le-am

    Am produs o translaie a punctului tu de asamblare, a spus el n continuare, i pentruai visat filamentele universului. Dar nc nu posezi disciplina i nici energia de a-i reounitatea i coeziunea. Vrjitorii din vechime erau maetri desvrii n astfel de reorgani

    felul acesta, au vzut ei tot ceea ce poate fi vzut de om. Ce nseamn s-i reorganizezi unitatea i coeziunea? nseamn s intri n cea de a doua atenie, prin meninerea punctului de asamblare n

    poziie, nepermindu-i s alunece napoi n poziia iniial.Apoi don Juan mi-a dat definiia tradiional a celei de a doua atenii. Spunea c vrjit

    vechime au numit rezultatul fixrii ntr-o nou poziie a punctului de asamblare cea de a douai c o considerau o sfer de activitate atotcuprinztoare, la fel cum era i atenia dincotidian. A evideniat faptul c vrjitorii dispuneau ntr-adevr de dou sfere completeaciunile lor: una mic, numit prima atenie sau contiina lumii noastre cotidiene, nsemnnd

    punctului de asamblare n poziia sa obinuit; i o sfer mult mai larg, cea de a doua atecontiina altor lumi, nsemnnd fixarea punctului de asamblare n fiecare dintre enormul nunoi poziii.

    Don Juan m-a ajutat s cunosc lucruri de neexplicat n cea de a doua atenie prin intermceea ce numea el uneltire de vrjitor: lovindu-m uor sau cu putere pe spate, la nomoplailor. Susinea c prin aceste lovituri mi deplasa punctul de asamblare. Din punctempiric de vedere, aceste deplasri nsemnau c contiina mea intra ntr-o extrem de deconstare de neasemuit claritate, o stare de ultra-contient, n care m gseam pentru scurte peri

    timp, cnd puteam nelege orice cu minimum de pregtire prealabil. Nu era o stare prea plccele mai multe ori semna cu un vis ciudat, dar att de intens, nct starea contient normal d

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    14/146

    prin comparaie ceva foarte palid.Don Juan justifica necesitatea acestor manevre, spunnd c n starea contient n

    vrjitorul l nva pe ucenic conceptele i procedurile de baz, iar n cea de a doua atenexplicaii abstracte amnunite.

    De regul, ucenicii nu-i amintesc deloc aceste explicaii, dei le nmagazineaz cuabsolut intacte n memoria lor. Vrjitorii s-au folosit de aceast particularitate specific mi au transformat aciunea de a-i aminti tot ceea ce li se ntmpl n cea de a doua atenie ntr-cele mai dificile i mai complexe misiuni ale vrjitoriei.

    Vrjitorii susin aceast particularitate specific a memoriei i misiunea de a-i amafirmaia c, de fiecare dat cnd cineva intr n cea de a doua atenie, punctul de asamblantr-o alt poziie. Deci, pentru a-i aminti, individul trebuie s-i reaeze punctul de asamexact aceeai poziie pe care o avea n momentul n care s-au petrecut respectivele intrri n cdoua atenie. Don Juan m-a asigurat c vrjitorii nu numai c i aminteau perfect de tot, dar

    prin actul de redeplasare a punctului de asamblare n fiecare din poziiile specifice chiar fiecare experien avut. Totodat, m-a ncredinat c vrjitorii i dedic ntreaga via penndeplini aceast misiune de a-i aminti.

    n cea de a doua atenie don Juan mi-a dat explicaii foarte detaliate n ceea ce

    vrjitoria, tiind c exactitatea i coninutul acestor instruciuni vor rmne absolut intacte pdurata vieii mele. n ceea ce privete aceast calitate a exactitii el spunea:

    A deprinde ceva n cea de a doua atenie este similar cu procesul de deprincunotinelor din perioada copilriei. Ceea ce deprindem atunci rmne pentru toat viaa. Ea doua natur", obinuim s spunem despre ceva ce am nvat cnd eram copii.

    Judecnd din situaia mea actual, mi dau seama c don Juan m-a fcut s intru ct dputut n cea de a doua atenie, pentru a m fora s-mi menin pentru perioade lungi de noi poziii ale punctului meu de asamblare i s percep coerent n aceste poziii, adic a vedere s m foreze s-mi reorganizez uniformitatea i coeziunea.

    Am reuit de nenumrate ori s percep totul cu aceeai precizie cu care percep lucrlumea cotidian. Problema era incapacitatea mea de a face legtura ntre aciunile mele din cdoua atenie i contiina mea din viaa cotidian. Au fost necesare multe eforturi i mult timajung s neleg ce este cea de a doua atenie. Nu att din cauza caracterului su complicat i c

    care este ntr-adevr extrem, ct pentru c o dat ntors n starea normal de contconstatam c-mi era imposibil s-mi amintesc nu numai faptul c intrasem n cea de a doua ati c exista o astfel de stare.

    O alt descoperire colosal pe care i-o revendicau vrjitorii din vechime i pe care dmi-a explicat-o cu minuiozitate a fost s constate c punctul de asamblare se deplaseaz cuurin n timpul somnului. Descoperirea a condus la o alta: c visele sunt n ntregime asoaceast deplasare. Vrjitorii din vechime au vzut c, cu ct era mai mare deplasarea, cu visul mai neobinuit i viceversa: cu ct era mai neobinuit visul, cu att era mai mare depDon Juan spunea c aceast constatare i-a determinat s conceap metode sofisticate pentrudeplasarea punctului de asamblare, cum ar fi ingerarea de plante ce pot produce stri de comodificate, supunerea la foame, oboseal i stres i, mai ales, exercitarea controlului asupra n acest fel i probabil fr s realizeze faptul ei au creat visatul.

    ntr-o zi, pe cnd ne plimbam prin piaa oraului Oaxaca, don Juan mi-a prezentat c

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    15/146

    coerent definiie a visatului din punctul de vedere al unui vrjitor. Vrjitorii consider visatul ca pe o art extrem de rafinat, a spus el, arta de a dizlo

    dorin punctul de asamblare din poziia sa obinuit, pentru a intensifica i a extinde gama pot fi percepute.

    Spunea c vrjitorii din vechime au consolidat arta visatului pe baza a cinci premise pe au vzut n fluxul de energie al fiinelor umane.

    n primul rnd au vzut c numai filamentele de energie care trec direct prin punasamblare pot fi asamblate n percepie coerent.

    n al doilea rnd, au vzut c, dac punctul de asamblare este dizlocat n alt poziie, inct de mic este deplasarea sa, prin el ncep s treac alte filamente de energie, care pn atau trecut pe acolo i care, angrennd contiina, foreaz asamblarea acestor cmpuri enneobinuite ntr-o percepie stabil i coerent.

    n al treilea rnd, au vzut c n cursul viselor obinuite punctul de asamblare se de la sine cu uurin ntr-o alt poziie de pe suprafaa sau din interiorul oului luminos.

    n al patrulea rnd, au vzut c punctul de asamblare poate fi fcut s se mite n poziii afara oului luminos, n drumul filamentelor luminoase ale universului.

    i, n al cincilea rnd, au vzut c, prin disciplin i antrenament, este posibil nv

    efectuarea n cursul somnului i al viselor obinuite a deplasrii sistematice a puncasamblare.

    2. PRIMA POART A VISATULUI

    Ca o introducere la prima sa lecie despre visat, don Juan a vorbit despre cea de a douaca progresie: ncepnd ca idee ce ne vine mai mult ca o curiozitate dect ca posibilitattransformndu-se n ceva ce poate fi doar simit, aa cum este simit o senzaie; i evolund

    ntr-o stare sau un domeniu de aspecte practice ori o for extraordinar care deschide n faalumi ce depesc cele mai fantastice nchipuiri.

    Atunci cnd explic vrjitoria, vrjitorii au dou opiuni. Una este s vorbeasc n metaforici despre o lume de dimensiuni magice. Cealalt este s explice aciunile lor n tabstraci specifici vrjitoriei. Am preferat ntotdeauna aceast a doua modalitate, dei nici ele nu poate satisface pe deplin mintea raional a unui occidental.

    Don Juan mi-a spus c ceea ce avea n vedere prin descrierea metaforic a celei de atenii ca progresie era s sublinieze faptul c fiind un derivat al deplasrii punctasamblare cea de a doua atenie nu se produce n mod natural, ci trebuie proiectat deliberat ca intenie ncepnd cu intenionarea ei ca idee i sfrind prin intenionarea contient stabil i controlat a deplasrii punctului de asamblare.

    Te voi nva primul pas ctre dobndirea puterii, a spus don Juan la nceputul instarta visatului. Te voi nva cum s organizezi visatul.

    Ce nseamn s organizezi visatul? nseamn s stpneti practic i cu mare precizie situaia general dintr-un vis. De e

    poi visa c te afli n clas. S organizezi visatul nseamn s nu lai visul s alunece n altcevar fi s treac brusc din clas undeva n muni. Cu alte cuvinte, ii sub control imaginea clasei

    lai s dispar pn nu vrei tu. Dar este posibil s faci acest lucru?

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    16/146

    Desigur c este posibil. Acest gen de control nu difer de controlul pe care l avemoricrei situaii din viaa cotidian. Vrjitorii sunt obinuii cu el i l realizeaz de fiecare daau nevoie sau doresc s o fac. Pentru a te obinui i tu cu aceasta, trebuie, la nceput, s fact se poate de simplu. Disear, n visele tale, trebuie s i priveti minile.

    Nu am vorbit mai mult despre asta n starea de contient a vieii cotidiene. Dar n amprivind experienele mele din cea de a doua atenie am descoperit c discutaserm mai aceast tem. De pild, mi exprimasem simmintele n ceea ce privete absurditatea aciudon Juan mi sugerase s consider totul n termenii unei cercetri antrenante i amuzante i nu

    solemne i morbide. Poi s devii orict de grav i greoi doreti cnd vorbim de visat, a spus el. Pentru exeste totdeauna nevoie de o judecat adnc. Dar cnd visezi, s fii uor ca fulgul. Visatul trefie fcut cu integritate i seriozitate, dar cu bun dispoziie i cu ncrederea celui lipsit de ori

    Numai n aceste condiii este posibil ca visele noastre s se transforme n visat.Don Juan m-a asigurat c alesese n mod arbitrar minile mele ca ceea ce trebuia s

    visele mele i cutarea a orice altceva era la fel de justificat. Scopul aciunii nu era gsiranumit lucru, ci antrenarea ateniei visatului.

    Don Juan definea atenia visatului ca pe stpnirea asupra propriilor vise pe care o dob

    cineva atunci cnd i fixeaz punctul de asamblare ntr-o oricare nou poziie n care a fost dn timpul viselor. n termeni mai generali, numea atenie a visatului o faet incomprehencontiinei, care exist independent, ateptnd momentul n care o vom implica, un moment nvom da un scop; este o facultate ascuns, pe care o are n rezerv fiecare dintre noi, dar pe are posibilitatea s o foloseasc n viaa cotidian.

    Primele mele ncercri s-mi privesc minile n vis au fost un adevrat fiasco. Dup eforturi euate, am renunat i m-am plns din nou lui don Juan de absurditatea unei astfel de a

    Exist apte pori, mi-a spus el n replic, iar vistorii trebuie s le deschid pe toatuna cte una. Te afli n faa primei pori, pe care trebuie s o deschizi pentru a putea visa.

    De ce nu mi-ai spus asta dinainte? Ar fi fost lipsit de sens s-i vorbesc despre porile visatului nainte s te loveti cu c

    prima dintre ele. Acum tii c este un obstacol i c trebuie s-l depeti.Don Juan mi-a explicat c n fluxul de energie al universului exist multe intrri i ieiri

    cazul specific al visatului, sunt apte intrri, resimite ca obstacole, pe care vrjitorii le numapte pori ale visatului.

    Prima poart este un prag pe care trebuie s-l trecem devenind contieni de o senzaie nainte de somnul adnc, a spus el. O senzaie ca o toropeal plcut, care nu nedeschidem ochii. Ajungem la aceast poart n momentul n care devenim contieni c adsuspendai n ntuneric i toropeal.

    Cum devin contient c adorm? Exist prevederi sau etape de care trebuie s inem se Nu. Nu exist nici un fel de prevederi sau etape. Trebuie doar s ai intenia s devii c

    c adormi. Dar cum poi s ai intenia de a deveni contient de asta? Intenia i faptul de a avea intenie sunt foarte greu de definit. Orice explicaie, avan

    mine sau de oricine altcineva, ar prea stupid. ine seama de asta la auzul celor ce-i voi scontinuare: vrjitorii intenioneaz orice se decid s intenioneze, pur i simplu, prin inteni

    face. Asta n-are nici un neles, don Juan.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    17/146

    Fii foarte atent. ntr-o zi va fi rndul tu s le explici altora. Afirmaia pare fr sensc nu o pui n contextul corespunztor. Ca orice om raional, crezi c nelegerea este excldomeniul raiunii, al minii noastre. Pentru vrjitori

    ntruct afirmaia mea se refer la intenie i la a avea intenie nelegerea acesteia ine de domeniul energiei. Vrjitorii sunt convini c, dac

    intenioneaz aceast afirmaie pentru corpul energetic, corpul energetic o va nelege n complet diferii de cei ai minii. Important este s ajungi la corpul energetic. Pentru asta nnevoie de energie.

    n ce termeni va nelege afirmaia corpul energetic, don Juan? n termenii unei senzaii trupeti, ceea ce este greu de descris. Trebuie s o simnelegi ce vreau s spun.

    Doream o explicaie mai exact, dar don Juan m-a plesnit peste spate i m-a fcut s intrde a doua atenie. n perioada aceea, ceea ce fcea el era nc o total enigm pentru mine. ura c atingerea lui m hipnotizase. Am crezut c m-a adormit instantaneu i c am visat c m

    cu el pe un bulevard larg, mrginit de copaci, dintr-un ora necunoscut. Visul era att de reaeram att de contient de tot ce m nconjura, nct imediat am ncercat s m orientezindicatoarele i observnd oamenii. Era clar c nu era un ora dintr-o ar de limb engl

    spaniol, dar era un ora occidental. Oamenii preau s fie europeni din zona de nord a continprobabil lituanieni. Am devenit absorbit n ncercarea de a citi ce scria pe panourile publicitaindicatoarele strzilor. Don Juan m-a nghiontit uor.

    Nu-i bate capul cu asta, a spus el. Nu ne aflm ntr-un loc ce poate fi identificat. Toam mprumutat energia mea ca s poi ajunge la corpul tu energetic, iar cu acesta ai intrat nlume. Asta nu va dura mult, aa c folosete-i timpul cu nelepciune. Uit-te la tot, dostentaie. Nu-i face observat prezena.

    Am mers mai departe n tcere pe distana dintre dou strzi, iar mersul a avut uextraordinar asupra mea. Cu ct mergeam, cu att cretea senzaia mea de nelinite visceral.

    mea era curioas, dar trupul era cuprins de panic. nelegeam foarte limpede c nu m aaceast lume. Cnd am ajuns la o intersecie i ne-am oprit din mers, am observat c ccopacilor de pe strad fuseser tunse i aranjate cu grij. Erau nite copaci scunzi, cu frunze rcu aspect dur. Fiecare copac avea n jurul su un spaiu ptrat de pmnt pentru a putea fi aceste spaii ns nu se aflau nici un fel de buruieni sau gunoaie, aa cum se gsesc n jurul codin orae, ci doar pmnt negru afnat.

    n momentul n care mi-am concentrat privirea asupra bordurii trotuarului, nainte de a cope ea pentru a traversa, am observat c pe strad nu erau nici un fel de maini. Am ncedisperare s observ oamenii care roiau n jurul nostru pentru a descoperi ceva la ei, care ar s explice nelinitea pe care o simeam. Cum eu i priveam fix, i ei mi rspundeau fixndu

    privirea. ntr-o clip s-a format n jurul nostru un cerc de ochi albatri i cprui cu privire durAm realizat, ca pe o lovitur, certitudinea c acesta nu era deloc un vis; ne aflam ntr-o

    dincolo de ceea ce cunoteam eu c este realul. M-am ntors ctre don Juan. Eram pe puncrealiza ce era diferit n legtur cu acei oameni, cnd m-a lovit n fa un straniu vnt uscat, caintrat pe sinusuri, mi-a ntunecat vederea i m-a fcut s uit ce voiam s-i spun lui don Juan. urmtoare, m aflam din nou acolo de unde plecasem: n casa lui don Juan. Eram ntins pe o rde paie, ghemuit pe o parte.

    i-am mprumutat energia mea i ai ajuns pn la corpul tu energetic, a spus don Jual auzeam vorbind, dar eram amorit. O senzaie de iritaie n zona plexului solar f

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    18/146

    respiraia s-mi fie sacadat i dureroas. tiam c m aflasem pe punctul de a descopeextraordinar n legtur cu visatul i cu oamenii pe care i vzusem, dar, cu toate acestea, nu s m concentrez asupra a ceea ce tiam.

    Unde ne-am aflat, don Juan? A fost totul doar un vis? O stare de hipnoz? Nu a fost un vis, a rspuns el. A fost visatul. Te-am ajutat s ajungi n cea de a doua

    astfel nct s nelegi intenia ca subiect nu pentru raiune, ci pentru corpul tu energetic. stadiu, nc nu poi s ptrunzi importana acestor lucruri, nu numai pentru c nu ai suficient ci i pentru faptul c nu intenionezi nimic. Dac ai face-o, corpul tu energetic ar nelege im

    singura cale de a inteniona este prin concentrarea inteniei asupra a ceea ce doreti s intenDe aceast dat am concentrat-o eu pentru tine, ajungnd la corpul tu energetic. Scopul visatului este de a inteniona corpul energetic? am ntrebat eu, sub impulsul

    unui straniu raionament. Desigur c se poate pune problema i aa, a spus el. Dar n momentul acesta an

    deoarece vorbim despre prima poart a visatului scopul visatului este de a inteniona coenergetic s devin contient c adormi. Nu te fora s devii contient c adormi. Las coenergetic s fac asta. S intenionezi este s doreti fr a dori, s faci fr a face. Acceptinteniei, a continuat el. Pune-i hotrrea tacit fr s stai pe gnduri s lucreze

    convinge c ai ajuns la corpul tu energetic i c eti un vistor. Fcnd aceasta, te vei pune an situaia de a fi contient c adormi.

    Cum pot s m conving c sunt un vistor, cnd, de fapt, nu sunt? Cum auzi c trebuie s te convingi, cum, automat, devii mai raional. Cum poi s te c

    c eti un vistor, cnd, de fapt, nu eti? Intenia nseamn ambele lucruri: actul de a te conveti ntr-adevr un vistor dei nu ai mai visat niciodat pn acum i actul de a fi convi

    Ai n vedere c trebuie s-mi spun c sunt un vistor i s fac tot posibilul s o i cretrebuie s fac?

    Nu, nu asta. Intenia este mult mai simpl i, n acelai timp, infinit mai complex de

    Ea reclam imaginaie, disciplin i fermitate. n cazul nostru, s intenionezi nseamn scunoaterea corporal incontestabil c eti un vistor. Simi c eti un vistor cu toate celutrup.

    Don Juan a adugat pe un ton glume c nu avea suficient energie spre a-mi face mprumut pentru intenie i c ceea ce aveam de fcut era s ajung singur la corpul meu energea asigurat c intenionarea primei pori a visatului este unul dintre mijloacele descopevrjitorii din vechime, pentru a ajunge la cea de a doua atenie i la corpul energetic.

    Dup ce mi-a spus toate acestea, m-a dat, pur i simplu, afar din cas, poruncindu-mi sntorc pn nu am intenionat prima poart a visatului.

    M-am ntors acas i luni de-a rndul m culcam seara intenionnd din toate puterile scontient c adorm i s-mi vd minile n vis. Cealalt parte a testului s m conving c vistor i c am ajuns la corpul meu energetic mi-era total imposibil de realizat.

    Apoi, ntr-o dup-amiaz, cnd am aipit puin, am visat c m uitam la minile melevisului a fost de ajuns pentru a m trezi. Dar s-a dovedit a fi fost un vis singular, care nu srepeta. Sptmnile treceau, dar eu nu eram capabil nici s devin contient c adorm, nicregsesc minile n vis. Am nceput s observ ns c n vis aveam un sentiment vag c ar fi trfac ceva i nu-mi aminteam ce. Sentimentul a devenit att de puternic, nct m tot trezea noa

    somn.Cnd i-am relatat lui don Juan despre ncercrile mele nereuite de a trece prin prima p

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    19/146

    visatului, el mi-a oferit cteva lmuriri. S-i ceri unui vistor s gseasc un anumit lucru n visele sale este un subterfugiu, a

    Adevratul scop este de a deveni contient c adormi. i, orict de ciudat ar prea, acest lucrntmpl dac i ordoni s fii contient c adormi, ci prin meninerea prelungit a imaginii a

    priveti n vis.Mi-a spus c vistorii arunc cu premeditare priviri rapide asupra a tot ceea ce este

    ntr-un vis. Dac i concentreaz atenia visatului asupra a ceva specific, fac acest lucrupentru a stabili un punct de pornire. De acolo, ei purced s priveasc la alte lucruri din co

    visului, rentorcndu-se la punctul de pornire ct de des pot.Dup multe eforturi, am regsit ntr-adevr mini n visele mele, dar acestea nu erau nale mele. Erau mini care doar ddeau impresia c mi aparin, mini care-i schimbaudevenind uneori chiar groaznice la nfiare. Cu toate acestea, restul coninutului viselor mntotdeauna plcut de stabil. Puteam s menin ndelung imaginea a aproape oricrui lucrucruia mi concentram atenia.

    i totul a continuat aa timp de luni ntregi, pn ntr-o zi, cnd capacitatea mea de a modificat parc de la sine. Nu fcusem nimic special n afar de a persista n hotrrea mea si constant de a fi contient c adorm i de a-mi regsi minile n vis.

    Am visat c venisem n vizit n oraul meu natal. Nu pentru c oraul pe care-l visasemnat ctui de puin cu oraul meu natal, ci pentru c, cumva, aveam convingerea c aclocul unde m nscusem. Totul a nceput ca un vis obinuit, i totui cu un aer foarte realumina din vis s-a schimbat. Imaginile au devenit mai clare. Strada pe care mergeam a devenit

    perceptibil mai real dect cu o clip nainte. Au nceput s m doar picioarele. Puteam slucrurile erau absurd de tari. De exemplu, atunci cnd m-am lovit de o u, nu numai c amdurere n genunchiul la care m-am lovit, dar m-am i nfuriat din cauza nendemnrii mele.

    Am umblat n modul cel mai realist prin acel ora pn cnd am fost total epuizat. Am vce a fi putut vedea, dac a fi fost un turist care se plimb pe strzile unui ora. i nu er

    diferen ntre plimbarea din vis i orice plimbare pe care am fcut-o vreodat pe strzile unpe care-l vizitam pentru prima dat.

    Cred c ai mers puin cam prea departe, a spus don Juan dup ce mi-a ascultat reCeea ce i se solicita era s devii contient c adormi. Ceea ce ai fcut este echivalent cu a un zid doar pentru a strivi un nar care st pe el.

    Vrei s spui, don Juan, c am fcut o gaf? Nu. Dar este evident c ncerci s repei ceva ce ai mai fcut nainte. Atunci cnd am

    translarea punctului tu de asamblare, iar noi doi am ajuns n acel misterios ora, tu nu dVisai, dar nu dormeai, adic punctul tu de asamblare nu ajunsese n poziia respectiv printrobinuit. Eu l-am forat s se deplaseze. Desigur c poi s ajungi n aceeai poziie prin viste-a sftui s faci asta n acest stadiu.

    Este periculos? i nc ce periculos! Visatul trebuie fcut cu mult seriozitate. Nu ne putem permit

    micare greit. Visatul este un proces de contientizare, de dobndire a controlului. Atenia vtrebuie antrenat sistematic, pentru c ea este portia ctre cea de a doua atenie.

    Care este diferena dintre atenia visatului i cea de a doua atenie? Cea de a doua atenie este ca un ocean, iar atenia visatului este ca un fluviu ce se var

    Cea de a doua atenie este starea de a fi contient de lumi n totalitatea ntregului lor totntregului la fel cum lumea noastr este o totalitate a ntregului pe cnd atenia visatului est

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    20/146

    de a fi contient de elementele din visele noastre.Don Juan a accentuat faptul c atenia visatului este esenial pentru orice micare n

    vrjitoriilor. A afirmat c n mulimea de elemente din visele noastre sunt prezente interenergetice reale, lucruri neeseniale, care au fost plasate n visele noastre de o for potAbilitatea de a le gsi i de a le urmri nseamn vrjitorie.

    Struina cu care insista asupra acestor afirmaii era att de mare, nct a trebuit s-l role explice. A ezitat un moment nainte de a-mi rspunde.

    Visele reprezint dac nu o ui o ferestruic spre alte lumi, a spus el pentru

    Astfel c visele sunt o osea cu dou sensuri. Contiina noastr trece prin acea ferestruicdomenii, iar acele domenii i trimit cercetaii n visele noastre. Ce sunt aceti cercetai? Sarcini energetice care se amestec cu elementele viselor noastre obinuite. Sunt im

    de energie strin care apar n visele noastre i pe care le interpretm ca elemente familinefamiliare nou.

    mi pare ru, don Juan, dar nu neleg nimic din explicaia dumitale. Nici nu poi, pentru c continui n a insista s-i reprezini visele n termenii ce

    cunoscui: drept ceva ce se ntmpl n timpul somnului nostru. Iar eu m strduiesc s-i da

    versiune: o ferestruic ndreptat ctre alte domenii ale percepiei. Prin aceast ferestrstrecoar ns nuntru cureni de energie necunoscut. Atunci mintea sau creierul, sau ce-o care face asta, preia aceti cureni de energie i-i transform n pri componente ale viselor n

    S-a oprit, evident pentru a permite minii mele s nmagazineze ceea ce-mi spunea. Vrjitorii sunt contieni de aceti cureni de energie strin, a spus el n continuar

    observ i se strduiesc s-i separe de elementele obinuite ale viselor lor. De ce i separ, don Juan? Pentru c provin din alte domenii. Dac i-am urma pn la surs, ne-ar serv

    ndrumtori n zone de un asemenea grad de mister, nct vrjitorii se cutremur doar la

    meniune a unei astfel de posibiliti. i cum separ vrjitorii aceti cureni de elementele obinuite ale viselor lor? Prin antrenarea i stpnirea ateniei visatului. La un moment dat, atenia visatului de

    curenii printre elementele visului i se concentreaz asupra lor, i atunci ntregul vis se delsnd n urm numai energia strin.

    Don Juan a refuzat s continue explicaiile pe aceast tem. A revenit la subiectul visuluia spus c, una peste alta, trebuia s ia visul meu drept prima mea tentativ autentic de visat, nsemna c reuisem s ajung la prima poart a visatului.

    Cu o alt ocazie, n timpul unei alte discuii, a abordat brusc subiectul din nou. A spus: Voi repeta ceea ce ai de fcut n vis, pentru a putea s treci de prima poart a visat

    primul rnd, trebuie s-i concentrezi privirea pe orice lucru, la alegerea ta, ca punct de Apoi s-i mui privirea la alte elemente din vis, pe care s le nregistrezi prin scurte aruncochi. Privete astfel fugar la orict de multe elemente poi. ine minte c, dac le privetitreact, imaginile nu se destram. Apoi revino la elementul pe care l-ai privit nti.

    Ce nseamn s treci de prima poart a visatului?

    Ajungem la prima poart a visatului prin faptul c devenim contieni c adormim intermediul unui vis colosal de real, ca n cazul tu. O dat ajuni la poart, trebuie s trecem

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    21/146

    prin capacitatea de a menine prelungit imaginea oricrui element din vis. Aproape c pot s fixez cu privirea elementele din visele mele, dar ele se destram

    repede. Tocmai asta ncerc s-i spun. Pentru a contracara caracterul evanescent al viselor, v

    au nscocit procedeul de utilizare a punctului de pornire. De fiecare dat cnd priveti respelement i-l separi de restul, primeti un impuls de energie, aa c, la nceput nu te uita la preelemente din visele tale. Patru sunt suficiente. Mai trziu, poi s extinzi numrul lor pn c

    putea cuprinde tot ce doreti, dar, imediat ce imaginile ncep s se destrame i simi c

    controlul, ntoarce-te la punctul de pornire i ia-o de la nceput. Eti convins c am ajuns ntr-adevr la prima poart a visatului, don Juan? Ai ajuns i asta nseamn foarte mult. Vei descoperi, pe msur ce avansezi, ce uor

    s te angajezi n visat acum.Credeam c don Juan fie exagera, fie voia s m ncurajeze. Dar el m-a asigurat c

    spunea era ct se poate de adevrat. Cel mai uluitor lucru care li se ntmpl vistorilor, a spus el, este c, n momentul a

    la prima poart, ei ajung i la corpul energetic. Ce este cu exactitate corpul energetic?

    Este replica, perechea complementar a corpului fizic. O structur spectral alctenergie pur.

    Dar corpul fizic nu este i el alctuit din energie? Sigur c da. Diferena const n faptul c acest corp energetic are doar nfiare, da

    mas material. ntruct el este energie pur, poate face lucruri ce sunt peste posibilitile cfizic.

    Ca, de exemplu, ce anume, don Juan? Ca, de exemplu, s se transporte ntr-o clip la captul universului. Iar visatul este a

    tempera corpul energetic, de a-l face flexibil i coerent prin antrenarea sa treptat. Prin v

    condensm corpul energetic pn cnd devine o unitate capabil s perceap. Percepia sa influenat de modul nostru obinuit de a percepe lumea cotidian este o percepie indepeAre propriul su domeniu.

    Care este acest domeniu, don Juan? Domeniul energiei. Corpul energetic se comport fa de energie n termenii ener

    visat trateaz energia n trei moduri: poate percepe energia n fluxul ei, o poate folosi dreptpentru a se proiecta ca o rachet n zone neateptate sau o poate percepe aa cum percepem non mod obinuit.

    Ce nseamn a percepe energia n fluxul ei? nseamn a vedea. nseamn c corpul energetic vede energia direct ca pe o lumin, u

    curent oscilant sau o turbulen. Ori o simte direct ca pe o zdruncintur sau o senzaie ce chiar de durere.

    i cellalt mod despre care ai pomenit, don Juan? Corpul energetic folosind energimpuls.

    ntruct energia este domeniul su de aciune, nu este nici o problem pentru corpul es foloseasc curenii de energie existeni n univers pentru a se propulsa. Nu trebuie desepare i gata, a plecat cu ei.

    S-a oprit, prnd indecis, ca i cnd ar fi vrut s mai adauge ceva, dar nu era sigur dafac sau nu. Mi-a zmbit i, exact n momentul n care m pregteam s-i adresez o ntre

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    22/146

    continuat. i-am spus mai nainte c vrjitorii izoleaz, n visele lor, cercetaii din alte lumi. Co

    lor energetice fac acest lucru. Ele detecteaz energia i o atac. Dar nu este recomandabil cviseaz s se lase antrenai n astfel de vntori de iscoade. Am ezitat s-i vorbesc despre acauza uurinei cu care cutarea de cercetai se poate transforma ntr-o obsesie.

    Apoi don Juan a trecut repede la alt subiect. Mi-a expus pe larg un ntreg corpus de rndumomentul acela, am descoperit c totul era ntr-un anume plan total incomprehensibil pentru mn alt plan prea ct se poate de logic i inteligibil. El a repetat c ajungerea premeditat l

    poart a visatului este o modalitate de a ajunge la corpul energetic. Dar meninerea acestei rdepinde numai de energie. Vrjitorii obin aceast energie printr-o redistribuire ntr-o mmai inteligent a energiei pe care o au i o folosesc pentru a percepe lumea cotidian.

    Cnd l-am rugat s explice mai clar acest aspect, don Juan a adugat c noi toi avem o cfix de energie de baz. Aceast cantitate reprezint toat energia pe care o posedm, iafolosim n ntregime pentru a percepe i a tri n lumea noastr cotidian, de care ne lsm atotal. A repetat de mai multe ori, pentru a-l sublinia, faptul c nu exist nicieri energie suplim

    pentru noi i, ntruct energia de care dispunem este deja n uz, n noi nu rmne nici o frms poat fi folosit pentru vreo percepie ieit din comun, cum ar fi visatul.

    i atunci, n ce situaie suntem? am ntrebat eu. Suntem n situaia de a fi nevoii s ciupim" energie de oriunde o putem gsi, a rspuMi-a explicat c vrjitorii au o metod de a face rost de energie. Ei i redistri

    nelepciune energia, prin reducerea oricror lucruri pe care le consider de prisos n viaanumesc metoda vrjitorilor. n esen aa cum a expus-o don Juan metoda const ntr-o opiuni comportamentale viznd relaia cu lumea, opiuni cu mult mai nelepte dect cele trade strmoii notri. Respectivele opiuni sunt menite s ne restructureze viaa, prin modreaciilor noastre fundamentale legate de faptul c suntem vii.

    Care sunt aceste reacii fundamentale? am ntrebat.

    Exist dou modaliti de a face fa faptului c suntem vii, a rspuns el. Una este capn faa acestei situaii fie prin acceptarea cerinelor acestei stri, fie prin lupta mpotrCealalt este prin modelarea situaiei noastre specifice de via, pentru a o adecva propriilor structuri.

    Putem ntr-adevr s ne modelm situaia vieii, don Juan? Situaia specific de via a unui individ poate fi modelat pentru a corespunde ce

    sale exprese, a insistat don Juan. Vistorii fac acest lucru. O afirmaie nefondat? Ba deloinem seama de ct de puin tim despre noi nine.

    A susinut c interesul su, n calitate de profesor, era s m implice profund n problvieii i a faptului de a fi viu, cu alte cuvinte, n precizarea diferenei dintre via ca rezaciunii forelor biologice i faptul de a fi viu ca rezultat al cunoaterii.

    Ceea ce au n vedere vrjitorii prin modelarea situaiei de via a unui individ a don Juan este modelarea contiinei de a fi viu. Prin modelarea acestei contiine putemsuficient energie pentru a ajunge la corpul energetic i pentru a-l fortifica, iar cu ajutorul luifr ndoial, s structurm direcia general de desfurare i rezultatele vieii noastre.

    Don Juan a ncheiat discuia noastr despre visat povuindu-m s nu m rezum doar gndi la cele ce-mi spusese, ci s ncerc s transform respectivele concepte prin repetiie

    un mod de via viabil. A afirmat c orice lucru nou din via aa cum erau teoriile vrjitocare m iniia trebuie s ne fie repetat pn la epuizare, pn cnd devenim receptivi fa

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    23/146

    evideniat faptul c repetiia este modalitatea prin care strmoii notri ne-au pregtit din pvedere social, pentru a funciona n lumea cotidian.

    Pe msur ce am continuat exerciiile mele de visat, mi-am dezvoltat capacitatea de a fi pntregul contient de faptul c adormeam, ca i capacitatea de a m opri ntr-un vis pentru a edup cum doream, orice era parte component a coninutului respectivului vis. S pot face aera pentru mine, pur i simplu, un miracol.

    Don Juan susinea c, pe msur ce ne ntrim controlul asupra viselor noastre, ne puterea de a stpni atenia visatului. Avusese dreptate cnd afirmase c atenia visatului

    aciune atunci cnd este solicitat, cnd i se d un scop. Intrarea ei n aciune nu este chiar un n sensul noiunii de proces cu care suntem obinuii: un sistem nentrerupt de operaiunserie de aciuni ori funciuni care produc un anume rezultat final. Este mai degrab ca o deCeva inactiv, n stare latent, intr brusc n funciune.

    3. CEA DE A DOUA POART A VISATULUI

    Prin intermediul exerciiilor mele de visat am descoperit c un profesor n ale visatului

    s creeze o sintez didactic pentru a scoate n eviden un anumit aspect. n esen, ceea ce n vedere don Juan n legtur cu primul meu test era s-mi exersez atenia visatului prin conceei asupra elementelor din vis. n acest scop s-a folosit ca de o trambulin de ideea de a fi conadormi. Subterfugiul folosit de el consta n a afirma c singura modalitate de a fi contient cera s examinezi elementele din vis.

    Mi-am dat seama, aproape imediat dup ce am nceput antrenamentele de visat, c eseacest domeniu era exersarea ateniei visatului. Totui, pentru judecata raional pare impocineva s se antreneze pentru a fi contient la nivelul viselor. Don Juan spunea c elementul unui asemenea antrenament este struina i c mintea i toate pavezele sale raionale nu re

    faa struinei. Mai devreme sau mai trziu, barierele de aprare ale judecii raionale se prsub impactul struinei, iar atenia visatului prosper.

    Pe msur ce exersam mai mult n a-mi concentra i menine atenia visatului asupra elemdin vise, am nceput s simt o deosebit ncredere n mine, att de ieit din comun, nct am aud prerea lui don Juan.

    Intrarea ta n cea de a doua atenie i d acest sentiment de ncredere, a spus reclam i mai mult seriozitate din partea ta. Ia-o cu ncetul, dar nu te opri i, mai presus de tvorbi despre asta, ci f-o!

    I-am spus c am confirmat n practic ceea ce-mi spusese, i anume c, dac aruncfugare la tot ceea ce se ntmpl ntr-un vis, imaginile nu se destram. Mi-am imaginat obser

    partea dificil era de a sparge bariera iniial care ne mpiedic s aducem visele n ateniacontient. L-am rugat pe don Juan s-i spun prerea n aceast problem, pentru c eu credtoat convingerea, c aceast barier este una psihologic, creat de educaia noastr ca mesocietii ce pune mare pre pe desconsiderarea viselor.

    Bariera reprezint mai mult dect socializarea, a rspuns el. Este chiar prima pvisatului. Acum, c ai trecut de ea, i se pare stupid c nu ne putem opri, dup cum dorimconcentrm atenia asupra elementelor din visele noastre. Dar asta este o certitudine fals

    poart a visatului privete fluxul de energie din univers. Este un obstacol natural.Don Juan m-a determinat atunci s accept c vom continua s discutm despre visat numa

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    24/146

    de a doua atenie, cnd va considera el c este oportun. M-a ncurajat ca, ntre timp, s fac multe exerciii, promind c nu se va amesteca n nici un fel.

    Pe msur ce deveneam ct mai priceput n a-mi organiza visatul, am nceput s am repetat senzaii pe care le consideram foarte importante, precum ar fi aceea c, exact n momcare adormeam, m rostogoleam ntr-un an. Don Juan nu-mi spusese c acestea sunt nesemnificative, ci m lsase s le consemnez n notele mele. mi dau seama ct de absurd trei fi prut totul. Dac a preda arta visatului acum, a interzice cu hotrre un astfel de comporDar don Juan doar se distra pe seama mea, numindu-m egocentric abscons, care, dei se de

    lupttor mpotriva suficienei, inea cu meticulozitate un jurnal ultrapersonal intitulat Visele mDe cte ori avea ocazia, don Juan evidenia faptul c, pentru a elibera energia necesaratenia visatului din carcera socializrii este nevoie s ne redistribuim energia existent.

    putea fi mai adevrat. Manifestarea ateniei visatului este rezultatul direct al restructurrnoastre. ntruct nu avem aa cum spunea don Juan alte surse externe, la care s apelmun impuls suplimentar de energie, trebuie s ne redistribuim energia existent prin orice m

    posibile.Don Juan a insistat asupra faptului c metoda vrjitorilor este cel mai adecvat mijloc de

    ca s spunem aa mecanismul redistribuirii energiei i c cel mai eficient element al

    este renunarea la importana de sine". Era absolut convins c acest lucru este indispensabitot ceea ce fac vrjitorii i de aceea acorda o importan extrem ndrumrii tuturor nvcen direcia ndeplinirii acestei cerine. Era de prere c importana de sine este nu numai insuprem al vrjitorilor, ci i blestemul omenirii.

    Explicaia lui don Juan era c cea mai mare parte a energiei noastre este consumat pensusine propria importan, ceea ce este ct se poate de evident n preocuparea obsedant n lcu felul n care ne prezentm, n legtur cu faptul c suntem admirai, plcui, acceptai Argumenta c, dac am fi capabili s renunm la o parte din aceast importan, ni s-ar ndou lucruri extraordinare. n primul rnd, ne-am elibera energia din ncercarea de a menin

    iluzorie a mreiei noastre. Iar, n al doilea rnd, ne-am putea pune la dispoziie suficient pentru a intra n cea de a doua atenie, ca s ntrezrim o frntur din mreia autentic a unive

    Mi-a trebuit mai bine de doi ani pentru a ajunge s fiu capabil de a-mi concentra neabtutvisatului asupra orice doream i am devenit att de priceput la asta, nct aveam sentimentfceam de o via. Partea cea mai stranie este c nu puteam concepe c nu avusesem aptitudine. mi aminteam totui ct de greu mi fusese chiar i numai s m gndesc la aceastaeventual posibilitate. Mi-a trecut prin minte c aceast capacitate de a ne putea examina coviselor trebuie s fie produsul alctuirii naturale a fiinei noastre, similar probabil cu capnoastr de a merge. Suntem condiionai din punct de vedere al alctuirii fizice s mergemsingur fel, n poziie biped, i totui trebuie s depunem un efort imens pentru a nva s mer

    Aceast nou capacitate de a putea s arunc priviri scurte asupra elementelor din viseera cuplat cu ideea obsedant de a-mi reaminti permanent s privesc elementele din vis. Cunaceast tendin de nestpnit a firii mele, dar n vis tendina era mult amplificat. Deveniseevident, nct nu numai c m irita s m aud cum m ciclesc n permanen, ci chiar ncepum ntreb dac era vorba ntr-adevr de trstura firii mele sau de cu totul altceva. Am ajuns c-mi pierd minile.

    Vorbesc ncontinuu cu mine n vis, reamintindu-mi s m uit la lucruri i-am spu

    don Juan.Respectasem pn atunci nelegerea noastr, c vom discuta despre visat numai cnd ad

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    25/146

    vorba despre acest subiect. n acest caz, consideram ns c este o urgen. i se pare c nu eti tu cel care i vorbete, ci altcineva? a ntrebat el. Dac m gndesc bine, aa este. Nu mi se pare c sunt eu cel care vorbete n acele m Atunci nici nu eti tu. nc nu a sosit timpul s-i explic asta. Dar hai s spunem c nu

    singuri pe aceast lume. S spunem c vistorilor le sunt accesibile i alte lumi, lumi totaaceste alte lumi totale, uneori vin la noi entiti energetice. Data urmtoare, cnd te auzi cicn vis, nfurie-te foarte tare i rcnete ordinul: nceteaz!"

    Astfel, am intrat ntr-o alt zon dificil: s-mi amintesc n vis s strig acel ordin. C

    probabil, datorit faptului c eram att de enervat de cicleala mea, mi-am amintit ntr-adstrig: "nceteaz!" Cicleala a ncetat imediat i nu s-a mai repetat. Toi vistorii trec prin aceast experien? l-am ntrebat eu pe don Juan cnd l-am nt

    nou. Unii, a rspuns el fr interes.Am nceput s relatez cu patos ct de straniu fusese totul. Dar don Juan m-a ntrerupt, spu

    Acum eti pregtit pentru a purcede la a doua poart a visatului.M-am folosit de prilej pentru a solicita rspunsuri la ntrebrile pe care nu putusem s i

    Senzaiile pe care le trisem prima dat, cnd m fcuse el s visez, struiser cu preponde

    mintea mea. I-am spus c am observat, pe sturate, elementele din propriile mele vise, niciodat nu am simit ceva, fie i pe departe similar n termenii claritii i detaliului, cu acel

    Cu ct m gndesc mai mult la el, cu att sunt mai nedumerit. Pe cnd i observam oameni din vis, am simit o team i o repulsie imposibil de uitat. Ce era acel simmnt, don J

    Dup prerea mea, corpul tu energetic s-a agat de energia strin a acelui loc i s-de minune. Este normal c te-ai simit nfricoat i ai avut o reacie de respingere; examina

    prima dat n viaa ta o energie strin. Ai tendina de a te comporta ca vrjitorii din strvechi. Imediat ce ai ocazia, i lai punctul de asamblare s se deplaseze. n acel caz, punde asamblare s-a translat pe distan destul de mare. Rezultatul a fost c tu, precum vrjit

    vechime, ai cltorit dincolo de lumea pe care o cunoatem. O cltorie ct se poate de repericuloas.

    Am eludat sensul afirmaiilor sale n favoarea problemelor care m interesau pe minentrebat:

    Era cumva acel ora pe o alt planet? Nu poi explica visatul prin lucrurile pe care le cunoti sau bnuieti c le cunoti, a

    Tot ce-i pot spune este c oraul pe care l-ai vizitat nu era pe aceast lume. i atunci, unde era? n afara lumii acesteia, desigur. Nu eti chiar att de prost. Acesta este primul lucru

    l-ai observat. Ceea ce te-a fcut s te zbai n nedumerire este faptul c nu poi s-i nchipui ar putea fi din afara lumii acesteia, de pe alt lume.

    Unde este acest de pe alt lume, don Juan? Crede-m c cea mai extraordinar caracteristic a vrjitoriei este acea conf

    denumit de pe alt lume. De pild, ai presupus c i eu vedeam aceleai lucruri pe care le veCa dovad, nu m-ai ntrebat niciodat ce am vzut eu. Tu i numai tu ai vzut un ora i oamacel ora. Eu nu am vzut nimic de genul acesta. Eu am vzut energie. Aa c, n afara lumii aa fost, cu acea ocazie, numai pentru tine un ora.

    Dar atunci, don Juan, nu era un ora real. El exista numai pentru mine, n mintea mea. Nu. Nu aa stau lucrurile. Acum vrei s reduci ceva transcendental la ceva lumesc, t

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    26/146

    Aa ceva nu se poate face. Cltoria aceea a fost real. Tu ai vzut-o n chip de ora. Eu am ca energie. Nici unul din noi nu are dreptate i nici nu se nal.

    Confuzia mea se produce atunci cnd spui c lucrurile sunt reale. Ai afirmat mai nam ajuns ntr-un loc real. Dar dac este real, cum este posibil s avem dou versiuni diferiteel?

    Foarte simplu. Avem versiuni diferite, deoarece am avut, n acel moment, coeficienide uniformitate i coeziune. i-am explicat c aceste dou proprieti reprezint cheia percep

    Crezi c a putea s m ntorc n acel ora?

    Ei, aici m-ai prins. Nu tiu. Sau poate c tiu, dar nu pot s explic. Ori, probabilexplic, dar nu vreau s o fac. Va trebui s atepi i s-i dai singur seama care este adevrefuzat s mai discute pe acest subiect. S ne continum treaba pe care am nceput-o, a Ajungi la cea de a doua poart a visatului atunci cnd te trezeti dintr-un vis ntr-un alt vis. Pct de multe vise doreti sau ct de multe eti capabil s ai, dar trebuie s exercii un control asupra lor i s nu te trezeti n lumea pe care o cunoatem.

    M-a cuprins panica. Vrei s spui c ar trebui s nu m trezesc niciodat pe lumea asta? am ntrebat. Nu, nu asta am vrut s spun. Dar, acum c ai adus vorba, trebuie s-i spun c i acea

    o alternativ. Vrjitorii din vremurile strvechi obinuiau s fac acest lucru, s nu se trniciodat n lumea pe care o cunoatem. i unii dintre vrjitorii din brana mea au procedaAcest lucru nu poate fi cu siguran realizat, dar nu-l recomand. Ceea ce vreau este ca tu s te n mod normal cnd ai terminat cu visatul, dar n timp ce visezi vreau s visezi c te trealt vis.

    M-am auzit punnd aceeai ntrebare pe care o formulasem atunci cnd mi vorbise pentrdat despre organizarea visatului.

    Dar este posibil s faci acest lucru?Dndu-i evident seama c vorbisem fr s m gndesc, don Juan a repetat, rznd, r

    pe care mi-l dduse la momentul respectiv. Desigur c este posibil. Acest gen de control nu difer de controlul pe care-l avem

    oricrei situaii din viaa cotidian.Mi-am revenit repede din stnjeneal i eram gata s mai pun i alte ntrebri, dar don

    anticipnd intenia mea a nceput s explice aspectele legate de cea de a doua poart a vexplicaie care m-a fcut s m simt i mai ncurcat.

    Exist o problem n ceea ce privete cea de a doua poart a spus el. Aceastdeveni serioas, n funcie de tendinele firii fiecruia. Dac avem nclinaia de a ne complaceaga de lucruri sau situaii, suntem candidai la a o lua pe cocoa.

    n ce fel, don Juan? Gndete-te puin. Ai avut parte deja de experiena neobinuit de a examina co

    viselor tale. nchipuie-i c treci dintr-un vis ntr-altul, observnd totul, examinnd fiecare Este foarte uor s-i dai seama c te poi cufunda pn la adncimi fatale n acest sens. Mdac ai nclinaia de a te lsa antrenat n asta.

    n mod normal, nu ar interveni corpul sau creierul pentru a opri situaia? Dac este vorba de o stare normal adic obinuit de somn, atunci da. Dar ac

    este o stare normal. Aici este vorba despre visat. Prin trecerea de prima poart, cel care vise

    ajuns la corpul su energetic. Astfel nct ceea ce trece de cea de a doua poart, srind dintrntr-altul, este corpul energetic.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    27/146

    Care este implicaia acestei situaii, don Juan? Implicaia este c, la trecerea prin cea de a doua poart trebuie s intenionezi un con

    mare i mai serios asupra ateniei visatului: singura supap de siguran pentru cei care viseaz Ce este aceast supap de siguran? Vei descoperi i singur c scopul visatului este de a-i perfeciona corpul energetic. U

    energetic perfect are printre alte lucruri, desigur un asemenea control asupra ateniei vnct o face s se opreasc atunci cnd este nevoie. Aceasta este supapa de siguran pe care care viseaz. Indiferent de ct de mult s-ar lsa antrenai la un moment dat, atenia visatului

    s-i fac s revin la suprafa.Am pornit din nou pe calea unei alte ncercri ntr-ale visatului. De data aceasta, inta evaziv, iar dificultatea i mai mare. La fel ca la prima ncercare, nu-mi ddeam seama ce trefac. Aveam deprimanta bnuial c acum exerciiile practice nu-mi vor fi de prea mare ajutonenumrate eecuri, am renunat s mai ncerc i m-am consacrat simplei continuri a exercifixare a ateniei visatului asupra fiecrui element din vis. Acceptarea neajunsurilor mele a pmi dea un impuls pozitiv i am devenit mai expert n meninerea imaginii oricrui element dimele.

    A trecut astfel un an fr s se ntmple nimic. Apoi, ntr-o zi, ceva s-a schimbat. P

    priveam, n vis, o fereastr dintr-o ncpere, ncercnd s descopr dac a putea s arunc oasupra peisajului de afar, o for ca un fel de vnt pe care am simit-o ca un vjit n urm-a tras prin fereastr afar.

    Exact nainte de aceast smucitur, atenia visatului mi fusese atras de o structur aflat la o oarecare distan, ce avea nfiarea unui tractor. n clipa urmtoare, m aflamaceasta, examinnd-o.

    Eram perfect contient c visam. Am privit napoi s vd dac a putea s precizez defereastr m uitasem afar. Privelitea era cea a unei ferme, la ar. Nu se vedeau nici uncldiri n preajm. Doream s reflectez asupra acestui lucru, ns atenia mi-a fost n to

    captivat de marele numr de maini agricole, rspndite peste tot, ca i cum ar fi fost abanAm examinat secertoare, tractoare, combine, pluguri cu disc, treiertoare. Erau att de multam uitat visul meu iniial. Apoi am dorit s m orientez prin observarea mprejurimilor, n dese vedea ceva ce prea a fi un panou publicitar, iar, lng el, nite stlpi de telefon.

    n momentul n care mi-am concentrat atenia asupra panoului, m i aflam lng el. Smetalic a acestuia m-a nspimntat. Avea un aspect amenintor. Pe panou se afla imagincldiri. Am citit textul nsoitor; era reclama unui motel. Aveam strania certitudine c m Oregon sau n nordul Californiei.

    Am cutat alte trsturi caracteristice ale peisajului din vis. Am vzut muni la mare deiar, nu prea departe, nite dealuri joase, nverzite. Pe ele se aflau pilcuri de copaci, care nmea erau stejari californieni. A fi vrut s fiu atras de dealurile nverzite, dar m-au trmunii din deprtare. Eram convins c erau Munii Sierra Nevada.

    n munii aceia s-a consumat toat energia mea de a visa. Dar, nainte s se ntmple acesam fost atras de toate caracteristicile posibile. Visul meu a ncetat s fie un vis. n ceea ce pcapacitatea mea de a percepe, m aflam ntr-adevr n Munii Sierra Nevada, trecnd n tromdefileuri, stnci, copaci i grote. Am examinat totul, de la grohoti pn la vrfuri muntoacnd nu am mai avut energie i nu mi-am mai putut concentra atenia visatului asupra n

    element. Simeam c-mi pierd controlul. n cele din urm, n-am mai vzut nici un fel de pdoar ntuneric.

  • 5/26/2018 Arta Visatului - Carlos Castaneda

    28/146

    Ai ajuns la cea de a doua poart a visatului mi-a spus don Juan, cnd i-am povestCeea ce trebuie s faci n continuare este s treci de ea. Trecerea prin cea de a doua poarttreab foarte serioas; pentru aceasta este nevoie de un efort extrem de controlat.

    Nu eram sigur c ndeplinisem cerina pe care mi-o fixase, pentru c, de fapt, nu m trezalt vis. L-am chestionat pe don Juan n legtur cu aceast anomalie.

    Greeala este a mea, a zis el. i-am spus c trebuie s te trezeti n alt vis, dar ceevrut s spun, de fapt, era c este necesar s schimbi visele ntr-o manier sistematic precisaa cum ai fcut. n cazul primei pori, ai pierdut o mulime de timp cutndu-i, n exclu

    minile. De data aceasta, ai m


Recommended