+ All Categories
Home > Documents > arhivistica si documentaristica

arhivistica si documentaristica

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: lyeys-adalia
View: 719 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 69

Transcript

ARHIVISTICA SI DOCUMENTARISTICA Arhivistica i informarea documentar (documentaristica) sunt dou discipline care au drept sfer de cercetare documentele scrise. Arhivistica este disciplina care are drept domeniu de investigaie izvoarele scrise pe supori friabili (uor deteriorabili) i pe baza crora se efectueaz cercetri fundamentale i aplicative n vederea stabilirii soluiilor optime de selecionare, ordonare, inventariere, conservare i valorificare a documentelor. Informarea documentar studiaz informaiile, datele cuprinse n documente, n publicaii, elabornd apoi mijloace de cercetare eficiente de prelucrare analitic i sintetic, de regsire a datelor i de transmitere a lor ct mai bine la beneficiar. Documentele, mai ales acelea care conin informaii tiinifice i tehnice constituie principala surs de informare documentar. Documentul constituie ,,un termen generic nsemnnd toate categoriile de surse ce pot transmite date istorice (inscripii, urme de civilizaie material, acte etc.). Documentele sunt, aadar, purttoare de informaii i ,,servesc transmiterea acestora n spaiu i timp. Ele sunt utilizate n diferite domenii de activitate ale omului constituind obiect de studii ale diferitelor discipline tiinifice i se afl depozitate n arhive, biblioteci, muzee. O categorie deosebit de important de documente o constituie acelea care sunt studiate de tiinele auxiliare ale istoriei. tiinele auxiliare ale istoriei depisteaz i analizeaz sursele istorice de tot felul, care se afl depozitate n muzee, biblioteci, arhive, colecii particulare. Fr nelegerea acestor categorii de izvoare i fr stpnirea aspectelor generale ale disciplinelor care se ocup de descrierea lor nu se poate realiza o documentare serioas. Aceste tiine auxiliare ale istoriei sunt discipline conexe arhivisticii n cea mai mare parte a lor. n arhiv aflndu-se documente heraldice, iconografice, cartografice, codicologice, literare, carte rar romneasc i strin etc. Socotim util prezentarea in cadrul specializarii Administraie Public i Asisten Managerial si Secretariat a acestui curs, specific tiinelor auxiliare ale istoriei, deoarece cunoaterea disciplinelor tratate contribuie la formarea viitorilor funcionari publici i asisteni manager ca specialiti temenic avizai asupra valorii i importanei documentelor ca surse primare de documentare i informare cu rol deosebit n activitatea socioeconomic. De asemenea, nu putem omite faptul c n domeniul vast al documentaristicii i arhivisticii, cercettorul, dar i lucrtorul curent se confrunt permanent cu categoriile de izvoare care constituie obiectul acestor tiine auxiliare ale istoriei i a disciplinelor conexe acestora. Apoi, activitatea arhivistic presupune, de asemenea, stpnirea metodelor de lucru din cadrul acestor discipline, care sunt discipline tradiionale, dar ntro perpetu nnoire metodologic i deschise spre noi acumulri. Aadar, n pregtirea documentaristului, a unei persoane specializate n munca de arhivarea si pastrare a documentelor unei entitati economico-sociale, realizarea

contactului cu bibliotecile, cu arhivele, cu fondurile i coleciile i categoriile de izvoare aflate aici este absolut necesar pentru realizarea unei documentri moderne i eficiente. Documentaristica i arhivistica nu vor putea face niciodat abstracie de Fondul Arhivistic Naional n activitatea lor de cercetare, documentare i n alctuirea diverselor tipuri de bibliografii i publicaii specializate. Toate aceste considerente au fcut s socotim necesar alctuirea prezentului curs. Cursul contribuie i la mbogirea cunotinelor de cultur general, ct i la formarea i educarea studenilor n scopul folosirii surselor documentare puse la dispoziia lor de arhive, biblioteci, muzee. Cursul nu conine contribuii tiinifice originale, rezultat al unor cercetri personale, el fiind un curs general adaptat tematicii specializrilor Administraie Public i Asistenta Manageriala si Secretariat . Selecia i redactarea materialului le-am fcut cu preocuparea ca lucrarea s fie util n activitatea de curs i seminar. El este structurat n dou pri: partea I - tiinele auxiliare ale istoriei, i partea a II-a: Arhivistica si documentaristica deoarece aceasta aprte a cursului, atat ca disciplina stiintifica cat si ca activitate practic, presupune, dup prerea noastr, cunoaterea unor reguli si norme specifice activitatii de asistenta ,manager. De asemenea am considerat necesar sa includem in structura primei parti a cursului o metodologie de elaborarea a referatelor si lucrarilor de licenta in conformitate cu normele stiintifice in vigoare. La finalul fiecrei pri se afl o ampl bibliografie, instrument de lucru absolut necesar studenilor i absolvenilor n cazul documentrii i al cercetrii aprofundate a problemelor. Arhivistica este tiina care se ocup cu teoria i practica n arhive. Arhivele, ca pstrtoare de vestigii i antichiti, ca pstrtoare a contiinei de sine a popoarelor, constituie condiia sine qua non pentru reconstituirea istoriei unui popor. tiina arhivistic, prin cercetrile ei fundamentale i aplicative, are drept scop crearea celor mai bune condiii pentru munca n arhive. Indiferent de forma pe care o au astzi materialele arhivistice, toate arhivele din lume conin izvoare istorice care lmuresc aspecte economice, sociale, politice, culturale ale unui popor sau se refer la relaiile internaionale. tiinele auxiliare ale istoriei s-au format ntr-o perioad ndelungat de timp. nc din antichitate s-a recurs la izvoarele epigrafice i la arhive, ceea ce presupunea cunotine deosebite. n evul mediu interpretarea mrturiilor istorice era, de multe ori, contradictorie i chiar inexact, ceea ce a dus la elaborarea unor reguli de cercetare i a unor reguli de publicare tiinific a izvoarelor istorice. Se ncepea astfel constituirea tiinelor auxiliare tradiionale nc din secolul al XVI-lea, cum a fost heraldica i genealogia. Dar cele mai multe dintre tiinele auxiliare s-au constituit ca atare n secolul al XVII-lea, iar n cel urmtor unele dintre ele au devenit chiar obiect de studiu n unele universiti europene.

Cursul I tiinele auxiliare tiinele auxiliare se ocup cu studierea n sine a mrturiilor istorice de tot felul care sunt depozitate n arhive, biblioteci, muzee, colecii particulare. nc din 1822, J. Lelewel aprecia c scopul tiinelor auxiliare ale istoriei const n cunoaterea, respectiv nelegerea izvoarelor. Termenul de tiine auxiliare ale istoriei a fost introdus de Theodor Sickel, istoric vienez i paleograf, din a doua jumtate a secolului al XIX-lea. Odat cu dezvoltarea tiinei, acest concept a cptat tot mai mult un caracter relativ. La ora actual mai persist nc divergene de opinii n ceea ce privete sfera tiinelor auxiliare i implicit a terminologiei. Pentru un istoric, orice tiin, de al crei rezultat i metod se folosete, poate fi numit auxiliar. Cu att mai mult n momentul de fa cnd se constat tendina unei ,,atitudini integrative n tiin, ntreaga tiin devenind un ,,angrenaj de discipline tiinifice, n care fiecare tiin raportat la alta, este ntr-un anume fel auxiliar. Astfel, n timp s-a fcut distincia ntre tiinele ajuttoare ale istoriei (termenul introdus de specialistul n paleografie latin W. Semkowicz) i tiinele auxiliare ale istoriei. tiinele ajuttoare ale istoriei sunt acelea, dup cum arat i cuvntul (lat. auxilium = ajutor), care ,,furnizeaz cunotine ce nu provin de la izvoare sau care atrag atenia asupra unor posibiliti noi ale metodei de cercetare, se leag de etapele urmtoare ale activitii istoricului. Ele procur istoricului concluzii i date elaborate. Termenul de tiine auxiliare rmne valabil pentru tiinele auxiliare tradiionale ale istoriei, legate de cunoaterea izvoarelor i care furnizeaz metoda de cercetare a acestora. Istoricul Damian P. Bogdan a fost adeptul punctului de vedere conform cruia aceste discipline trebuie numite tiine speciale i nu tiine auxiliare, deoarece: ,,n tiina istoric, ca i n alte tiine, desprinderea, formarea i dezvoltarea de noi ramuri tiinifice constituie urmarea evoluiei nsi a tiinei care genereaz noi discipline ca o consecin a nevoilor stringente ale investigaiilor tiinifice. O parte dintre tiinele auxiliare, ca urmare a acestei dezvoltri, au devenit tiine independente, n primul rnd, paleografia, apoi arhivistica, numismatica, diplomatica, cronologia, sigilografia, istoriografia i textologia. Dat fiind aceast dezvoltare, cred potrivit s nu mai numesc tiinele respective auxiliare, ci tiine speciale, termenul fiind pus n circulaie tiinific nc n

anul 1957". Pentru astfel de schimbri de denumire pledeaz numeroi istorici, propunnd i alte denumiri: tiine istorice de baz, discipline istorice speciale. Oricum, cea mai mare parte a istoricilor recunosc c termenul de tiine auxiliare reflect neconvingtor sensul lor. Pe aceeai linie s-a situat i Direcia General a Arhivelor Statului Bucureti care a publicat un Dicionar al tiinelor speciale ale istoriei, n 1982. Dicionarul le definete astfel: ,,tiine speciale (auxiliare) ale istoriei, totalitate a tiinelor (arhivistic, diplomatic, paleografie, cronologie etc.) care studiaz izvoarele documentare i elaboreaz metodologia cercetrii acestora. n prezent, n istoriografia romneasc se folosesc cei doi termeni: tiine auxiliare i tiinifice speciale. Stpnirea deplin a acestor tiine auxiliare i este indispensabil istoricului i documentaristului pentru descifrarea, nelegerea i evaluarea critic a izvoarelor. Specializarea n istorie, bibliologie, biblioteconomie i documentaristic, chiar i birotic, trebuie s implice i o cunoatere temeinic a tiinelor auxiliare al cror studiu este extins i la epocile modern i contemporan, epoci care pstreaz un numr foarte mare de izvoare documentare. Un istoric, ca i un bibliolog i documentarist nu poate stpni toate limbile, toate tehnicile de lucru, dar el trebuie s cunoasc teoria tiinelor auxiliare ale istoriei. ,,Acestea sunt constituite din toate tiinele posibile s fie nregistrate n repertoriul culturii umane. n ceea ce privete numrul tiinelor auxiliare, din nou exist mai multe puncte de vedere. A. Sacerdoeanu, istoric cu cele mai mari contribuii n acest domeniu din istoriografia romneasc din a doua jumtate a secolului XX, a mprit tiinele auxiliare n tiine auxiliare majore i minor. tiinele auxiliare majore (geografie, geologie, lingvistic, paleontologie, etnografie, sociologie, drept, psihologie, statistic istoric, demografie) furnizeaz rezultatele sigure i concluziile. Din acest punct de vedere, ele se afl cu istoria n raport de interdisciplinaritate. n schimb, de tiinele auxiliare minore (epigrafia, paleografia, bibliologia, codicologia, cronologia, heraldica, sigilografia, metrologia, numismatica, diplomatica, arhivistica) avem nevoie pentru adunarea i apoi interpretarea izvoarelor n cadrul cercetrii tiinifice. n evoluia acestora exist o strns interdependen cu caracter de reciprocitate, n sensul c dezvoltarea fiecreia contribuie la evoluia celorlalte, iar rezultatele de ansamblu contribuie la progresul fiecreia n parte. tiinele auxiliare se mbogesc permanent cu noi izvoare care intr mereu n sfera lor de cercetare i se bazeaz pe metode tot mai bune i mai moderne de investigare. tiinele auxiliare minore furnizeaz cercettorului metode de lucru necesare adunrii, verificrii i folosirii izvoarelor. Un loc aparte n cadrul acestor discipline l ocup arheologia, fost disciplin auxiliar tradiional i devenit tiin de sine stttoare a istoriei. Arheologia este o disciplin istoric cu un cmp de cercetare bine precizat i cu metode de investigaie proprii, pentru cunoaterea ct mai deplin a dezvoltrii societii omeneti n anumite epoci. Prin unele metode ale sale, ea se apropie de tiinele naturii, dar prin caracterul izvoarelor i mai ales prin interpretarea monumentelor ce constituie aceste izvoare, ea

este o disciplin istoric. Diferitele izvoare ale trecutului trebuie s fie privite n contextul istoric Epigrafia (gr. epi = deasupra, pe; grapho = a scrie) este tiina auxiliar a istoriei care se ocup cu studiul (descifrarea i interpretarea) inscripiilor pe materiale dure: piatr, metal (plumb, bronz, aur, argint), oase, sidef, filde, lemn, piele, muama, argil, tencuial, sticl, geme, camee, sigilii, inele (inscripia de pe veriga inelelor), ponduri i chiar pe stnci (cum este de exemplu inscripia lui Darius de la Behistun) n limbile vorbite odinioar sau mai recente. Ea nu-i limiteaz cercetarea la operele cu caracter solemn, cu coninut juridic, religios, funerar arhitectonic, ci studiaz numeroase produse i nscrisuri cum ar fi: cuvinte, litere izolate, semnturi, nume proprii, formule, mrci de fabric, nume de uniti militare, scrierile trasate de mn pe monumente - graffiti. Obiectul epigrafiei l constituie nu numai inscripiile greceti i latine, ci i cele egiptene, sumeriene, asiriene, hittite, etrusce, punice, miceniene etc. Justa interpretare a izvoarelor epigrafice se afl n strns legtur cu filologia, papirologia, numismatica i ele furnizeaz date deosebit de preioase pentru cunoaterea proceselor istorice. Paleografia (gr. palaios = vechi, grapho = a scrie) este tiina auxiliar a istoriei care are drept obiect de cercetare izvoarele scrise vechi, respectiv cunoaterea, descifrarea i transcrierea lor. Prin aceasta ea furnizeaz informaii preioase privind materialele pe care s-au scris n timp izvoarele paleografice, instrumentele de scris, precum i evoluia grafemelor (a literelor). De asemenea tot paleografia ofer date importante pe baza crora se pot identifica originalele i copiile, se pot sesiza falsurile. Apoi tot ea este aceea care determin, ,,n lipsa datei cronologice sau tipografice, epoca i locul unde s-a scris un text paleografic Paleograful studiaz crile manuscrise, fie n form de sul, fie codice, precum i documentele, respectiv textele care ,,au la baz un emitent i un destinatar, pstrate toate acestea n biblioteci, muzee i arhive publice, ct i n colecii particulare. Aadar paleografia se ocup numai cu cercetarea textelor care au fost scrise cu stilul, condeiul i pana pe table de lemn cerat, pe papirus, pe pergament, pe hrtie. ,,Paleografia i propune s ofere cunotinele necesare nu numai istoricilor, ci i arhivitilor i bibliotecarilor care pstreaz i se ngrijesc de motenirea scris a timpurilor trecute. Paleografia se afl n strns legtur cu o serie de tiine auxiliare: epigrafia, numismatica, genealogia, sigilografia, diplomatica, arhivistica, cronologia, codicologia, heraldica, metrologia, bibliologia. Dintre toate acestea cea mai apropiat i este epigrafia. Pe de o parte fiindc litera, nainte de a fi spat n piatr, era mai nti desenat cu cret i apoi n domeniul prescurtrilor acestea sunt fie identice, fie asemntoare. Bibliologia (gr. biblion = carte, logos = vorbire), cu subdiviziunile ei: istoria crilor i a bibliotecilor, bibliografia, biblioteconomia, bibliotecografia - este tiina auxiliar care se ocup de carte i de munca n bibliotec. Obiectul acestei tiine include: istoricul

scrisului, folosit n codice, n cri manuscrise, suportul su, instrumentele de scris, tehnica tiparului, fabricarea, legatul i ilustrarea crii, punerea ei n circulaie, publicaiile bibliografice, organizarea bibliotecilor, alctuirea cataloagelor. Bibliotecile, ca deintoare ale tezaurului de cunotine i ca centre de difuzare ale acestora, sunt verigi ale culturii n orice timp i societate, continund s fie i n epoca contemporan izvoare de cultur. Este cunoscut faptul c de la apariia televiziunii i a calculatoarelor, numrul crilor n lume nu a sczut, ci, dimpotriv, a crescut de aproape patru ori. Aadar, n viitor cartea va fi n continuare principalul mijloc de nvare, de educaie, de creaie i de cercetare. Codicologia (lat. codex, icis = scoar, carte, tbli de scris, condic, registru; logos = vorbire) este acea tiin auxiliar care are ca obiect studiul crilor manuscrise, materialul de scris, formatul, tierea perforarea i linierea filelor, instrumentele de lucru, felul n care s-a alctuit codexul, signatura, tehnica ornamentrii, legtura lui, specia de lemn folosit, natura i culoarea pielii care acoper scoarele, procedeele fixrii acestora, ornamentele lor, depistarea eventualelor fragmente de texte folosite la ntrirea scoarelor. Pe lng acestea, codicologia are n sarcina ei i ntocmirea i publicarea unor instrumente specifice de lucru cum ar fi: inventare, cataloage, diferite repertorii de colecii i colecionari, de manuscrise datate sau nedatate, sau incorect datate. Pentru a putea crea instrumentele de lucru, codicologia trebuie s apeleze i la alte tiine auxiliare cum ar fi: paleografia, epigrafia, criptografia, bibliologia, cronologia, filigranologia, diplomatica, critica textelor i altele. Evoluia codicelui nu se poate nelege fr cunoaterea evoluiei scrierii i dei grafia nu este obiectul de studiu al codicologiei, se recurge n primul rnd lapaleografie. n multe codice exist pasaje scrise cu litere capitale folosite n scrisul pe materiale dure de descifrarea cruia se ocup epigrafia. Pentru a se lmuri unele fragmente din codice scrise n criptogram, codicologul trebuie s utilizeze cunotine de criptografie, care este tiina textelor criptice (secrete, cifrate i a descifrrii acestora). De asemenea, pentru a afla cum a fost alctuit o carte manuscris de-a lungul timpului sunt necesare i cunotine de bibliologie. Dup cum, pentru datarea codicelui, pentru studierea ornamentelor sale i a materialului din care este confecionat, codicologul trebuie s apeleze la cronologie, iconografie, istoria artelor, i chiar la papirologie. De asemenea natura diferit acodicelui impune istoricului cunotine din domenii diverse: muzic, medicin, teologie, hagiografie. Cronologia (gr. cronos = timp, logos = vorbire) este tiina auxiliar a istoriei care are ca obiect stabilirea exact a datelor, a evenimentelor istorice, a documentelor. Istoricul i bibliologul trebuie s cunoasc principiile sistemului cronologic practicat pn n epoca contemporan, trebuie s tie s raporteze elementele cronologice din documente la modul de datare contemporan. Datarea izvorului are o importan deosebit deoarece este tiut faptul c un document nu poate intra n circuitul tiinific, nu poate fi folosit dac nu este datat corect, iar o datare greit duce la concluzii eronate.Cronologia

recurge la paleografie pentru a putea citi grafia datelor, dar i paleograful, la rndul su, apeleaz la cronologie pentru descifrarea elementelor cronologice principale i secundare i transpunerea lor n datele erei noastre. Genealogia (gr. genos = neam, logos= vorbire) este una dintre cele mai importante tiine ale istoriei. Ea studiaz naterea i evoluia neamurilor i a familiilor nrudite care se stabilesc ntre persoanele unei epoci date, precum i rolul pe care aceste nrudiri l joac n desfurarea unor evenimente istorice, satisface o ,,frntur din nesfrita sete de cunoatere a omului[ Genealogia folosete ca izvoare mai ales registrele de stare civil care cuprind nateri, cstorii, decese, registrele parohiale cu date privind cstoriile, decesele, nmormntrile, diplomele de nnobilare, nlri n grad, foile de zestre, testamente, pomelnice, inscripii funerare, registre de ranguri nobiliare i altele. ,,Istoria, cu ajutorul genealogiei, poate cunoate succesiunile (limpezete deci i cronologia), dar poate afla i explicaii sau realiza portrete prin cunoaterea ascendenei unei figuri oarecare (). Se pot crea chiar sisteme de gndire istoric bazate pe succesiunea generaiilor (). Numai genealogia poate da elemente eseniale pentru cunoaterea locului pe care l ocup omul n societate din punct de vedere istoric, juridic, etnic i biologic. Cercetrile genealogice dau posibilitatea cunoaterii mai aprofundate a anumitor personaliti care au fost n centrul unor evenimente. Fr cercetrile cu caracter genealogic, fr descifrarea prin aceast filier a rolului i poziiei diferitelor persoane n societate, multe aspecte rmn neelucidate. Genealogia sprijin cercetrile istorice i chiar bibliologice i docu-mentare, furniznd date pentru rezolvarea problemelor de cronologie, lmurete unele chestiuni de istorie social. politic i cultural. Anumite informaii sunt furnizate i tiinelor juridice prin explicarea formelor juridice de proprietate i de succesiune. Cunoscndu-se progresia numeric a naterilor, se pot rezolva multe probleme de demografie istoric, mai exact de statistic demografic. Dup cum, prin ntocmirea unui arbore genealogic i a unor tabele a naterilor, se pot da lmuriri cu caracter economic, cum ar fi spre exemplu, creterea i descreterea averii unor mari familii n diverse epoci istorice etc. Genealogia se afl ntr-un proces de continu nnoire, innd pasul cu o serie de alte tiine auxiliare i domenii cu care se afl n corelaie: cronologia, demografia, antropologia. Sigilografia sau sfragistica (lat. sigillum, = pecete, semn, sigiliu; gr. sfragis = sigiliu, logos = vorbire) este tiina care se ocup cu studierea sigiliilor sub toate aspectele. Sigilografia are drept obiect descrierea, att a materialelor, ct i a impresiunilor sigilare care sunt studiate din punct de vedere istoric, artistic, tehnic, juridic, diplomatic. Tot aceast tiin se ocup i de modalitile de aplicare a sigiliului, de depistarea falsurilor sigilare, precum i de conservarea i restaurarea lor.

Sigiliile s-au conservat sub dou aspecte: ca tipare sau matrice de metal, gravate negativ i ca pecei, adic impresiuni pozitive ale acestora., realizate n cear, hrtie, lut, fum, cerneal. La rndul lor tiparele sigilare sunt i ele izvoare documentare deosebit de importante, transmind preioase informaii referitoare la arta gravrii. Ele pot elucida i anumite probleme de genealogie, deoarece matricele sigilare ale diverilor demnitari, personaliti, familii etc., au fost pstrate i transmise din generaie n generaie. Sigiliile ca i monedele au un ,,caracter de oficialitate, de garanie, care le d o valoare excepional ca izvoare pentru cunoaterea trecutului. Monedele sunt garantate de puterea suveran, sigiliile dei eman adeseori de la instituii sau persoane particulare, prezint garanii suficiente prin nsui faptul c menirea lor este tocmai s certifice autenticitatea unui act. Tot aceste izvoare furnizeaz preioase informaii privind organizarea cancelariilor, a modului de autentificare a actelor publice sau particulare. Sigiliile constituie izvoare care pot ilustra n mod special anumite evenimente, ele pstreaz informaii preioase privind istoria unor zone, unor orae, unor instituii. Este izvorul care pstreaz, sintetizeaz i transmite generaiilor mai noi simbolurile strmoilor. Sigiliul, de foarte multe ori, mai ales n epoca modern, a constituit un mijloc de exprimare a idealurilor naionale i, n consecin, pentru istorie constituie o surs deosebit de preioas i interesant, dar dificil de descifrat prin nsi complexitatea problemelor ce le conine. Cercettorului din domeniul istoriei i bibliologiei i sunt necesare i cunotine de heraldic pentru folosirea ct mai exact a izvoarelor. Din cadrul surselor istorice ea utilizeaz peceile, monedele, inscripiile de pe pietrele de mormnt, monumentele de arhitectur, diplomele etc. Heraldica (lat. medieval heraldus, hraut = crainic) are drept obiect stabilirea principiilor teoretice, cercetarea, cercetarea, interpretarea i evoluia stemelor unui stat, ora, familie, corporaie etc. Tot ea este aceea care fixeaz i studiaz aspectele teoretice ale unei steme, precum i alctuirea acestora. Heraldica este un factor de civilizaie iar izvoarele acestei discipline dovedesc, odat n plus, ntreptrunderea dintre istorie i art. Pentru interpretarea just a izvoarelor, pentru redarea ct mai fidel a adevrului, istoricul i orice cercettor i documentarist trebuie s poat citi i nelege elementele heraldice, trebuie, altfel spus, s posede tehnica descifrrii stemelor sau a blazoanelor, care constituie elementul fundamental al heraldicii. Heraldica, prin izvoarele sale speciale pe care le pune la dispoziia cercettorilor, prin simbolistica sa, constituie un domeniu deosebit de important pentru cunoaterea proceselor sociale, politice i culturale ale societii omeneti. Prin descifrarea izvoarelor heraldice se poate nelege mai bine mentalitatea lumii medievale n general, moravurile i obiceiurile, de multe ori ele servind la ,,descifrarea ncrengturilor genealogice, adesea foarte ncurcate. Ea a constituit, de asemenea i un domeniu larg de manifestare a

contiinei naionale, domeniu pe care romnii l-au folosit din plin. Lupta pentru independen i pentru unitate naional este evideniat i de simbolurile heraldice care au servit i ca arme de lupt pentru realizarea acestor deziderate. Metrologia (gr. metron = msur, logos = vorbire) este tiina care se ocup cu studiul msurilor fixe sau variabile. Msurile determinate de om prin calcule au variat dup timp i dup loc, formnd adevrate sisteme. Cunoaterea acestor sisteme este necesar pentru folosirea ct mai exact a izvoarelor pentru nelegerea izvoarelor istorice ale unor epoci, pentru nelegerea mai ales a problemelor economice ale epocii. Apoi istoria unitilor de msur este legat strns de istoria schimbului de produse. Metrologia este legtur cu paleografia prin lectura corect a izvoarelor paleografice care cuprind elemente metrologice, iar precizarea timpului de apariie a msurilor sau a greutilor ajut paleografia la datarea izvoarelor sale lipsite de dat. Ea ofer de asemenea elemente foarte importante pentru studierea monedelor. Numismatica (gr. nomisma = moned) este tiina auxiliar a istoriei care are drept obiect de studiu moneda (analizat sub toate aspectele). Numismatica are n vedere tipurile monetare, descrierea lor, descifrarea legendelor, materialul din care sunt confecionate, raporturile dintre diferitele categorii de monede, circulaia monetar, alctuirea corpurilor de monede. Medalia constituie i ea un document metalic al unei epoci istorice. Ea este pentru contemporani, dar mai ales pentru urmai, un prilej de nelegere a importanei acordate unor probleme ale vieii societii respective, unor personaliti care prin activitatea desfurat au contribuit la propirea societii omeneti, unor societi i a unor instituii. O ramur a numismaticii se ocup de medalii i plachete: medalistica. Moneda, prin natura sa specific a fost destinat s fie o valoare circulatorie, constituind un instrument de lucru practic (dar i teoretic) deosebit de important n analiza vieii economice, sociale, politice i culturale a societii omeneti. n cadrul ei, modena poate fi o msur a valorii, deci un instrument de schimb, poate fi un intermediar al schimburilor i o rezerv de valoare. n acest ultim caz, tezaurele monetare pot furniza informaii preioase de natur numismatic i economic, privind raportul dintre monedele autohtone i cele care circul concomitent cu ele, orientarea economic a statului respectiv, orientare care este n strns legtur cu politica extern etc. Moneda a constituit i constituie n prezent o anten deosebit de sensibil a vieii economice, sociale, politice i culturale a unei societi. De aceea, ea nu este numai un instrument fiscal, ci a fost i un mijloc de a aciona asupra unei conjuncturi economice, sociale i politice. Apariia, evoluia, rspndirea ei pn la tezaurizare reflect gradul de dezvoltare a societii care a emis-o i n cadrul creia circul. n acelai timp moneda conine numeroase elemente ponderale i de valoare intrinsec, elemente iconografice, heraldice, epigrafice i sigilografice care, pentru a putea fi nelese, necesit vaste cunotine teoretice i o ndelungat experien practic.

Prin natura sa special, studiul monedei reprezint un domeniu deosebit de complex, i de complicat n acelai timp, al cercetrii istorice. n toate epocile moneda constituie un izvor important pentru studierea nivelului economic al unui popor, pentru determinarea i nelegerea fluctuaiilor economice, a crizelor din acest domeniu, apariia falsurilor monetare, deprecierile din titlul metalului preios, monede cu miez de aram etc., O interpretare ct mai complex a descoperirilor monetare dintr-o zon, conduce la o prezentare ct mai exact a vieii comerciale, a circulaiei bunurilor economice; se pot realiza interesante raporturi valorice ntre monedele diferitelor ri, se poate stabili puterea de cumprare a membrilor societii ntr-o anumit perioad etc. Istoria finanelor unui stat nu se poate scrie fr date despre circulaia monetar, fr izvoare scrise referitoare la echivalena monedelor. Prin particularitile sale, moneda reprezint aadar, un izvor de o deosebit nsemntate pentru studierea istoriei, deoarece aa cum afirma marele numismat francez Ernest Babelon, ,,o colecie de monede este un depozit oficial de documente contemporane care n-au putut fi alterate n decursul timpurilor prin transcrieri greite, prin interpolri voite, prin suprimri arbitrare sau incontiente. Ele sunt martorii oculari i oficiali, chemai fr ncetare s fac mrturisiri n vasta anchet pe care tiinele istorice o ntreprind din diferite puncte de vedere asupra trecutului omenirii: o moned este, mai adeseori dect se crede, singurul document autentic care a ferit de profanarea uitrii un eveniment istoric.

Cursul II EPIGRAFIA Epigrafia este tiina auxiliar a istoriei care se ocup cu studiul (descifrarea i interpretarea) inscripiilor pe materiale dure: piatr, metal (plumb, bronz, aur, argint), oase, sidef, filde, lemn, piele, muama, argil, tencuial, sticl, geme, camee, sigilii, inele (inscripia de pe veriga inelelor), ponduri (greuti) i chiar pe stnci (cum este, de exemplu, inscripia lui Darius de la Behistun - localitate aflat azi n Iran), n limbile vorbite odinioar sau mai recente. Ea nu-i limiteaz cercetarea numai la opere cu caracter solemn, cu coninut juridic, religios, funerar, arhitectonic, ci studiaz numeroase produse i nscrisuri cum ar fi: cuvinte, litere izolate, semnturi, nume proprii, formule, mrci de fabric (oficina), nume de uniti militare, scrierile trasate de mn pe monumente (grafitti). Apographele (copiile de inscripii din manuscrise vechi) intr i ele n sfera ateniei acestei tiine, precum i n alctuirea corpusurilor epigrafice. ,,n mod curent se nelege prin epigrafie acea ramur a cercetrilor istorice al crei obiect n constituie studiul inscripiilor greceti i latine. n realitate, accepia termenului este mai larg i la ora actual se vorbete de o epigrafie egiptean, sumerian, hittit, etrusc, punic, micenian etc. Sunt socotite inscripii tot ceea ce este scris prin procedee ca: spat, desenat, pictat, incizat, brodat sau cusut. Inscripia este un document primar i un martor direct la evenimente. Ne parvine fr intermediar, spre deosebire de operele istorice ale antichitii transmise prin manuscrise recopiate de-a lungul secolelor. Prin permanentele descoperiri de inscripii, epigrafia mprospteaz nencetat cmpul de cercetare istoric. Epigrafele ,,reprezint cele mai elocvente i obiective documente /.../ nu numai prin faptul c relativ numeroaselor inscripii variate constituie unicate, piese exclusive, singulare, de caracter general sau local, dar i fiindc nscrisurile, orict de scurte i ,,laconice ar fi sau ar prea s fie, ,,vorbesc despre autorii i mediul lor socialeconomic ntr-un mod mult mai circumstanial, explicit, i mai direct dect alte izvoare, evident mai mult dect cele nescrise. Scopul inscripiei este acela ca anumite fapte care au fost socotite importante s fie fcute cunoscute att contemporanilor, ct i celor care vor urma. Numele acestei discipline auxiliare a istoriei provine de la cuvintele greceti epi = deasupra, pe; grapho = a scrie, a grava, a desena; graphein = scriere.

Istoria epigrafiei este foarte veche. Chiar Herodot (484-428 .Hr.) a folosit inscripiile templelor ca izvoare istorice pentru alctuirea operei sale. El a fost urmat de cercetarea izvoarelor epigrafice i arheologice de o serie de istorici greci i romani. n perioada medieval preocuprile au continuat, remarcndu-se n secolul al XVIlea Conrad Peutinger (1465-1547) i Martin Smet. Acetia nu au depit faza recunoaterii inscripiilor ca izvor istoric i folosirea lor ca atare. Ca tiin auxiliar a istoriei, epigrafia s-a constituit abia la nceputul secolului al XIX-lea. August Boekh (1785-1867) i Th. Mommsen (1817-1903) sunt considerai fondatorii ei. nc din anul 1827, n studiile sale, A. Boekh arta scopul i necesitatea publicrii corpusurilor de inscripii greceti. Tot el a definit epigrafia drept ,,arta monumentelor literare care sunt scrise pe material durabil ca lemnul sau piatra. De remarcat c la iniiativa lui August Boekh, Th. Mommsen i Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff s-a nceput adunarea, studierea i publicarea inscripiilor antice. Astfel, din anul 1828 au nceput s apar volumele Corpus Inscriptionum Graecarum, nlocuit foarte curnd cu colecia Inscriptiones graecae. (Editate de Academia din Berlin). nc din 1847, eruditul istoric german Th. Mommsen a iniiat, mai nti sub form de proiect, o lucrare istoric monumental: Corpus Inscriptionum Latinarum. Dup un deceniu de demersuri struitoare, Academia din Berlin a acceptat acest Corpus de izvoare i el va fi realizat i editat de savantul german dup cteva decenii de munc asidu. n cadrul sferei sale de cercetare s-a situat i teritoriul Daciei romane, mai exact Transilvania, fiind preocupat mai nti s cerceteze lucrrile de specialitate, publicaiile i coleciile de texte epigrafice transilvnene. Dup aceast etap Mommsen a fost interesat s cunoasc la faa locului - de visu - inscripiile latine din Transilvania, pregtindu-i cu minuiozitate (timp de 2 luni) cltoria sa n Transilvania. n acest scop a consultat pentru a doua oar lucrarea lui I. F. Neigebaur, Alterthmer und Inscripten in Siebenbrgen, 1848. Apoi i-a ntocmit fie i note care s-l ajute la verificarea la faa locului (in situ) a inscripiilor romane publicate de Neigebaur. S-a interesat la Berlin i Viena i despre ali cercettori transilvneni cu care putea colabora cnd va ajunge la faa locului i i-a fost recomandat G. D. Teutsch, cunoscut n cercurile tiinifice germane din perioada cnd i fcea studiile la Berlin (1837-1839). Cu acest mare istoric transilvnean Th. Mommsen a ntreinut timp de 10 ani (1856-1866) o interesant coresponden tiinific. Tot prin intermediul su va intra n contact cu o serie de arheologi, istorici, colecionari i anticari din Transilvania (arheologul Michael Johann Ackner, colecionarii Adam Vardi, Fr. Mller, Albert Bielts, Ludwig Reisenberger, Timotei Cipariu i alii). Din corespondena Mommsen - Tetsch rezult ntreaga activitate tiinific desfurat de istoricul german n Transilvania. La 23 septembrie 1859 a sosit la Cluj unde n cteva zile a cercetat cu mult atenie toate textele epigrafice din colecia J. Kmeny. De la Cluj a mers la castrul roman de lng localitatea Iliua (situat pe Someul Mare). De aici a cltorit mai departe la Turda, comuna Luncani - Aiud, Blaj,

Zlatna, Abrud, Roia-Montana, Alba Iulia, Sibiu, Ortie, Valea Haegului, Deva, Micia (Veel), Mintia i Zam. Desigur, ntlnirea cea mai important s-a petrecut la Sibiu unde l ateptau Teutsch i ali colaboratori ai acestuia i unde a avut ocazia s vad cea mai important colecie transilvnean de materiale arheologice a lui M. J. Acknner - piesele din Muzeul Brukenthal (monede, camee, pietre antice). De la Sibiu, a poposit cteva zile n comitatul Hunedoara, deosebit de bogat n vestigii antice i unde a gsit pe teren inscripiile latine care-l interesau i pe care le-a descifrat. Dup prsirea Transilvaniei, Th. Mommsen a continuat s corespondeze cu Teutsch i cu ali colecionari, pentru identificarea unor localiti transilvnene cu denumiri latine, sau alte piese. Astfel, n urma acestei colaborri a savantului german cu cercettorii transilvneni, Transilvania a fost cuprins n aceast oper fundamental pentru istoria Imperiului Roman - Corpus Inscriptionum Latinarum, vol. III, Berlin, 1862. Dup contribuia lui August Boekh i Th. Mommsen, epigrafia s-a dezvoltat n toate ramurile sale. n foarte multe ri europene a nceput o adevrat campanie publicitar a corpusurilor inscripiilor antice (greceti i romane). Aceste mari colecii au oferit material de cercetare pentru apariia altor lucrri de interpretare. Astfel, n 1885 apreau la Paris lucrrile lui Solomon Reinach: Trait dpigraphie grecque i Ren Cahnat: Cours dpigraphie latine. Acestea au pus bazele teoretice i tiinifice ale epigrafiei. n perioada interbelic i dup al doilea rzboi mondial cercetrile din domeniul epigrafiei s-au identificat att prin publicarea de noi inscripii, ct i prin editarea a numeroase studii de teorie a acestei tiine. Congresele internaionale de la Paris, Viena, Cambridge, Mnchen au fost locul unor dezbateri importante ale problemelor de epigrafie. La Paris apare o publicaie specializat: ,,Anne Epigraphique. Vestigiile romane din Dacia descoperite de-a lungul timpului n localitile provinciei imperiale romane au strnit interesul istoricilor romni i strini nc din perioada medieval. Astfel, primele preocupri epigrafice s-au semnalat pe teritoriul romnesc din secolul al XVI-lea prin activitatea lui Ioan Mezerzius care a realizat prima culegere de inscripii din Dacia. n secolul al XVII-lea, Miron Costin (1633-1691) a fost primul care a menionat n operele sale vestigii arheologice i monumente epigrafice, fiind primul istoric care ne-a lsat tiri cu caracter epigrafic, folosind el nsui inscripiile ca izvor istoric. Drumul deschis de acesta a fost continuat de fiul su Nicolae Costin (1660-1712), de Dimitrie Cantemir (1673-1723) i mai ales de stolnicul Constantin Cantacuzino (1640-1716). Acesta din urm a fost atras n mod deosebit de izvoarele arheologice i epigrafice. De multe ori, n lucrrile sale, a fcut referiri la ,,pietrele scrise epigramate. Primele preocupri cu caracter tiinific n domeniul epigrafiei pe teritoriul romnesc le datorm unor cltori strini din secolele XVI-XVIII care au transcris o serie de inscripii antice i medievale. Menionm dintre acetia pe: Jacques Bongars, Georg Dousa, William Paget, Verancsics, Pire Lescalopier, Stephanus Zamosius (Szamoskzy), Bartholomeo Bassetti, Marco Bandini, Martin Opitz, inginerul topograf

Massigli, secretarul lui Constantin Brncoveanu - Anton Maria del Chiaro i alii. n secolul al XVII-lea s-a nceput citirea i copierea pisaniilor de la mnstiri i a unor piese tombale de ctre clugrii crturari, din rndul crora s-a remarcat mitropolitul Dosoftei al Moldovei. n secolul urmtor n ara Romneasc s-a alctuit lucrarea intitulat Cronologia tabelarae (autorul neidentificat) care-i propune s realizeze o baz cronologic sigur a rii Romneti, sprijinindu-se pe o anchet mai larg n domeniul inscripiilor i al hrisoavelor de pe teritoriul respectiv. Lucrarea, deosebit de valoroas, este apreciat de epigrafiti drept ,,prima ncercare larg i sistematic de folosire a inscripiilor medievale romneti pentru ntocmirea unei cronologii a istoriei naionale. n secolul al XIX-lea s-au fcut progrese remarcabile. Acum s-au desfurat o serie de periegheze pentru a se depista inscripii antice i medievale pe teritoriul romnesc, una dintre sarcinile perioadei constituind-o strngerea inscripiilor i a altor nscrisuri cu caracter religios, pentru a se putea realiza istoria celor mai importante monumente. Exegeza inscripiilor a fcut progrese deosebite ctre sfritul secolului XIX i nceputul celui urmtor. O contribuie remarcabil i-au adus-o: episcopul Melchisedec (1823-1892), Grigore Tocilescu (1850-1909), Ioan Bogdan (1864-1919), Vasile Prvan (1882-1927), Nicolae Iorga (1871-1940); mai apoi s-au remarcat Grigore Florescu (18921960), D. M. Pippidi (1905-1993), I. I. Russu (1911-1989), Popescu Emilian (n. 1928), ca s nu-i pomenim dect pe acetia. n ceea ce privete publicarea corpusurilor de inscripii, trebuie menionat colecionarul de antichiti Mihail Manolache Ghica, care, n 1842, avea n vedere publicarea unui corpus al inscripiilor antice. Pe aceeai linie s-a situat Nicolae Blcescu (1819-1852), George Bariiu (1812-1893), A. T. Laurian (1810-1881). Cezar Bolliac (1813-1881), Ion Ionescu de la Brad (1813-1891), Al. Odobescu (1834-1895), Grigore Tocilescu (1850-1909). n 1904 Nicolae Iorga, vznd c Academia Romn tergiversa publicarea volumelor de inscripii, a pornit singur la alctuirea unei culegeri: Inscripii din bisericile Romniei. Este una din cele mai valoare lucrri cuprinznd inscripii feudale din ara Romneasc i Moldova. La ora actual, printre corpusurile de inscripii deosebit de preioase ale Romniei, menionm: Inscripiile medievale ale Romniei. Oraul Bucureti, vol. I, (1395-1800), 1965: Inscripiile greceti i latine din sec. IVXIII, descoperite n Romnia, publicate de Emilian Popescu, 1976; Inscripiile Daciei Romane, vol. III, 1980; Inscripiile din Scythia Minor, publicate de ctre D. M. Pippidi 1983. Epigrafia antic se ocup cu totalitatea materialelor i obiectelor scrise, imprimate, turnate ce s-au pstrat i transmis integral sau parial din vechime. Inscripiile epocii antice se mpart n dou categorii, dup coninutul lor: 1) inscripii cu coninut administrativ i juridic; 2) inscripii cu caracter diferit. Din prima grup fac parte legile, contractele, listele de funcionari, de consul de preoi etc., nsemnri cronologice, cronistice, metrologice. Celei de a doua grupe i aparin inscripiile de pe morminte (epitafurile), diferite dedicaii sacre (tituli sacri) de

cinstire a unor persoane (honoris causa). Exist o mare categorie de inscripii de un gen mai special: poezia funerar (s-au descoperit cca. 5000 de astfel de poeme n limba greac). O bogat categorie de inscripii antice o constituie acele izvoare de mare interes istoric i care nu au un echivalent n epigrafia modern. Este vorba de legi i decrete, tratate de pace, tratate de alian, fixnd chiar solda trupelor care urmau s fie trimise, arbitraje n probleme litigioase, delimitri de frontiere, tarife prin care se stabileau preurile maximale ale nor produse etc. Inscripiile antice se studiaz sub dou aspecte: a) textul latinesc i grecesc ca produs i form lingvistic i b) piesa arheologic n sine, cu acelai rost politic militar, social-economic. n epoca medieval i modern, un loc important l au inscripiile de pe morminte (epitafurile), diferite dedicaii sacre cu caracter religios, de cinstire a unor persoane, pisaniile de la biserici i mnstiri, inscripiile cu caracter religios sau artistic de pe unelte, mrcile puse pe crmizi sau pe diferite produse meteugreti, pe diferite esturi, inele, nsemnele de pe vesel, sau alte obiecte casnice etc. Indiferent de etapa cnd s-au scris i de coninutul lor, caracteristica dominant este aceea c trebuie s fie foarte concise i clare. n epoca antic, cele mai vechi inscripii se ntlnesc spate n lemn ceruit, apoi n piatr i marmur. Grecii i romanii au scris n piatr de la dreapta la stnga, apoi s-a socotit mai potrivit s se scrie alternativ, un rnd de la dreapta la stnga, urmtorul invers, scriere ce se numete bustrophedon. Sistemul a fost mult folosit n antichitate. Literele se aezau fie n form de coloan, unele sub altele, fie n form paralelipipedic (crmid), fie n form de co, rndurile ngustndu-se treptat. Dar se ntlnesc i inscripii ptrate sau triunghiulare (n form de piramid). Dei se scria cu litere capitale (mari, clare), lectura era dificil deoarece se foloseau, n greaca antic i medieval, o serie de prescurtri ale cuvintelor, precum i accente. Treptat, prescurtrile n scrierea inscripiilor s-au generalizat n lumea roman i au fost aceleai peste tot. Printre problemele tehnice ntlnite n epigrafie menionm: legturile (literele ntre ele) foarte variate, siglele i abrevierile. Cuvintele nu erau scrise n ntregime, scriindu-se numai prima liter (sigla) sau dou sau mai multe litere de la nceputul cuvntului. Accentele se foloseau pentru a nlesni o lectur corect. n epigrafia greac se ntlnesc trei accente: ascuit (/), grav (\), circumflex (^); n epigrafia latin exist dou accente: ascuit (/) i circumflex (^) care arat dublarea literei. n inscripii, cuvintele se aeaz dup o anumit ordine care, o dat cunoscut, uureaz descifrarea inscripiei. n perioada antic i n cea medieval inscripiile votive, religioase etc. ajung s fie formulate aproape la fel, ceea ce uureaz lectura acestora Pentru o corect lectur a inscripiilor, epigrafistul trebuie s aib n vedere timpul, limba i caracterul scrisului, deoarece n fiecare limb i alfabet scrisul pe materiale dure a evoluat diferit. Tot epigrafia stabilete i autenticitatea, din punct de vedere grafic, a izvorului epigrafic.

Justa interpretare a izvoarelor epigrafice se afl n strns legtur cu filologia, papirologia, paleografia i numismatica. Un principiu important care trebuie respectat pentru o interpretare judicioas a corpusurilor de inscripii este acela de a respecta locul geografic unde ele au fost scrise. Corpusul epigrafic reconstituie viaa unei regiuni, a unui ora etc. O inscripie izolat nu valoreaz nimic sau aproape nimic, ea cptnd sensul real numai n cadrul unei serii de inscripii i trebuind s fie ncadrat ntr-o serie de inscripii dintr-un anumit loc, epoc i o anumit problem. De aici a aprut necesitatea realizrii corpusurilor de izvoare epigrafice care s-au alctuit nc din secolul al XVI-lea. Dar publicarea cu caracter tiinific al acestor corpusuri, ,,restituirea, astfel spus, a inscripiilor a nceput abia n secolul al XIX-lea, prin activitatea lui Antoine-Jean Letronne. S-au distins apoi savanii: germanul Dittenberger, austriacul Adolf Wilhelm, francezul Morice Holleaux. Publicarea inscripiilor trebuie s respecte anumite reguli. Cnd inscripiile se afl in situ, sau izolate, sau ntregi sau n fragmentare, se arat aceast situaie. Se descrie piesa n amnunit inndu-se seama de forma i natura piesei, de nlime, lime i greutate, de crpturi, sprturi i basoreliefuri; de nlimea, limea i adncimea literelor. Toate aceste amnunte se dau n nota de la nceputul textului numit lem. Pentru a arta lipsa nceputului textului, a sfritului acestuia ori n mijloc a unei litere, se folosesc anumite semne. Se completeaz abrevierile, se verific corectndu-se unele lecturi greite n ediiile anterioare, dac acestea exist. Textul inscripiilor se reproduce n caracterele originalului cu majuscule sau cursive. Se recomand ca alturi s se dea i o transliteraie, n minuscul, cu restabilirea textului i a ortografiei. Publicarea inscripiei pentru a fi util istoricilor trebuie s fie nsoit de comentariu critic. Rezultatele obinute n epigrafie, din punct de vedere al valorii, se situeaz pe planuri diferite, n funcie de epoca istoric n care nu au fost create. Izvorul epigrafic antic furnizeaz date deosebit de preioase. Cele mai bogate relatri sunt de natur social: istoria social pentru unele perioade antice nu exist dect n urma descifrrii nenumratelor inscripii. Pe baza lor se poate studia istoria dreptului antic, se pot cunoate o serie de instituii din cetile greceti. Inscripiile furnizeaz de asemenea relatri bogate privind viaa religioas. De multe ori epigrafia este unica surs pentru cunoaterea diferitelor culte indigene din Asia Mic, Siria, din Nordul Africii, Thracia, Spania, Gallia, Illiria, Noricum, precum i pentru numeroase date referitoare la sentimentele religioase, referiri la o serie de miracole; inscripiile cuprind uneori i imnuri sau confesiuni cu caracter religios ale credincioilor. Izvoarele epigrafice sunt generoase i n ceea ce privete viaa cotidian din perioada antic. Spre exemplu, ele furnizeaz relatri despre viaa din agora, celebrri de concursuri atletice, hipice, muzicale, numele ctigtorilor acestor ntreceri sportive. Uneori din ele aflm ntreaga carier a unor celebri muzicieni, a unor atlei. Spectacolele de gladiatori i de animale slbatice sunt de asemenea cunoscute din inscripii, iar din basoreliefurile lor se pot trage concluzii referitoare la tactica i armamentul folosit, la organizare etc. Pentru

reconstituirea limbii i a vocabularului antic inscripiile pot furniza de asemenea un bogat material de cercetare. n epocile ulterioare, inscripiile au de cele mai multe ori un caracter privat i deci numai n mod indirect pot sluji la elucidarea anumitor probleme majore ale istoriei. Cele mai multe dintre ele au caracter religios (pisanii, pietre tombale, inscripii pe cruci de lemn, de piatr, pe esturi destinate vieii religioase). Prea puine au un caracter militar sau laic. Prin urmare, prin natura lor, inscripiile epocii feudale nu pot furniza date compatibile, n importan, cu cele pe care ni le nlesnesc izvoarele narative i cele diplomatice. Dar prin caracterul obiectiv al izvoarelor epigrafice precizia lor este mai mare. Inscripiile ne pun la ndemn n genere mai sigure dect ale altor izvoare contemporane, att sub raport cronologic, ct i sub acela al materialului faptic i al detaliilor pe care le nfieaz. Inscripiile medievale sunt redactate mai puin cu un scop anume, cum este cazul izvoarelor scrise, de aici rezultnd veridicitatea tirilor furnizate i valoarea izvorului. Ele devin astfel o surs preioas de informare n domeniul arheologiei i artei medievale prin datele pe care le furnizeaz asupra constructorilor, meterilor, decoratorilor i diferiilor lucrtori n domeniul ,,artelor minore. De asemenea, ele furnizeaz informaii preioase privind ridicarea unor construcii i monumente cu caracter laic sau religios, civile sau militare, constituind uneori o surs de nenlocuit pentru istoria local a oraelor, trgurilor, a unor sate chiar. De asemenea, cantitatea mare de antroponime, toponime i hidronime pe care le conin inscripiile funerare, cele votive, pisaniile, pomelnicile i grafitele reprezint un material deosebit de valoros pentru istorici. Evenimentele de interes politic i militar se gsesc nscrise n inscripiile medievale, putndu-se completa tirile din izvoarele scrise (i n epoca medieval), iar uneori izvorul epigrafic poate fi chiar singura surs de informare i de clasificare ntr-o anumit problem.

Cursul III BIBLIOLOGIA Bibliologia, fost tiin auxiliar a istoriei dar n prezent, disciplin independent, care se ocup de carte i de munca n bibliotec. Prin bibliologie se nelege ,,studiul

metodic, tiinific a tot ceea ce privete scrisul de mn sau tipar, pe hrtie sau pe alt material, deci orice vehicul al gndirii prezentat mai adesea sub forma crii, de la fabricarea i condiiile ei materiale i pn la viaa ei ca factor cultural, cu imensa ei influen asupra individului i a societii. Prin urmare, obiectul acestei tiine include: istoricul scrisului, suportul su, instrumentele de scris, tehnica tiparului, fabricarea, legatul i ilustrarea crii, punerea ei n circulaie, publicaiile bibliografice, organizarea bibliotecilor, cataloagele. Cuvintele bibliologie i bibliotec i au originea n limba greac veche: biblon = carte; logos = vorbire, tratare; thk = dulap, loc de pstrare a crilor. Deci bibliotec nseamn loc de pstrare a crii. Spre sfritul Evului Mediu, n concepia umanist biblioteca reprezenta triada: loc, dulap, cri ea era un muzeu de carte, un depozit de valori spirituale. Ca deintor a tezaurului de cunotine i ca centre de difuzare ale acestora, bibliotecile sunt verigi ale culturii n oricare timp i societate. Prile componente ale acestei discipline sunt: I. Istoria crilor i a bibliotecilor de la nceputuri pn la epoca contemporan. Aici sunt incluse i problemele legate de istoria scrisului, a materialului de scris, tiparul, ilustrarea crilor, precum i istoricul bibliotecilor i rolul lor n viaa social i cultural a popoarelor. II. Bibliografia se ocup cu descrierea crilor spre a alctui repertorii sau cataloage de cri. III. Biblioteconomia se preocup de organizarea, catalogarea, clasificarea i funcionarea bibliotecilor, inclusiv orientarea de carte, propaganda de carte, completarea i organizarea fondului bibliotecilor, conservarea crilor. IV. Bibliotecografia se ocup cu descrierea bibliotecilor din punct de vedere istoric, statistic, al construciei, al instalaiilor, al ngrijirii localurilor lor. Bibliologia a devenit o tiin n adevratul neles al cuvntului la nceputul secolului al XIX-lea. Tot atunci, francezul Gabriel Peignot punea n circulaie, pentru prima oar, termenul de bibliologie. Un rol deosebit de important pentru dezvoltarea studiilor bibliologice n Romnia la jucat Societatea Academic Romn (1867), societate devenit apoi Academia Romn (1879). n aceeai perioad, cnd se punea bazele acestei discipline n principalele ri europene, n Principatele Romne apreau lucrri sistematizate referitoare la tipografii, la cri, biblioteci, bibliografii. S-au remarcat n domeniul bibliologiei, cu toate subramurile sale, din secolul XIX i pn astzi: Gh. Asachi, (1788 - 1869), Heliade Rdulescu (1802 - 1872), Timotei Cipariu (1805 - 1887), George Bariiu (1812 - 1893), B. P. Hadeu (1838 - 1907), Aug. Treboniu Laurian (1810 - 1881), Ioan Bianu (1856 - 1935), Nerva Hodo (1869 - 1913), Ilarie Chendi (1838 - 1913), Al. Sadi - Ionescu (1873 - 1926), Oct. Schiau, Corneliu Dima - Drgan (1936 - 1986), Barbu Teodorescu, Nicolae Georgescu Tistu (1894 - 1972), Dan Simonescu (1902 - 1992), Gabriel Strempel (n. 1926).

Biblioteca Academiei a polarizat n jurul su importante personaliti ale biblioteconomiei romneti fiind nu numai ,,loc de depozitare a crilor ci i un important for tiinific i cultural naional, rol ce l joac i n prezent. Bibliologia, n nelesul de disciplin care nglobeaz i sistematizeaz toate cunotinele referitoare la carte, a constituit obiectul unor congrese internaionale nc de la sfritul secolului al XIX-lea. n 1895 s-a organizat prima Conferin internaional de bibliografie la Bruxelles. Cu aceast ocazie s-a hotrt crearea unui Repertoriu Bibliografic Universal i s-a fondat Institutul Internaional de Bibliografie cu sediul la Bruxelles, care funcioneaz i astzi, cu scopul de a realiza repertoriul menionat. Planul era i mai vast: crearea unui muzeu al crii i al materialelor documentare, crearea unei Uniuni a asociaiilor internaionale, crearea la Palatul mondial din Bruxelles a unei Ceti intelectuale internaionale. n cadrul centrului de la Bruxelles un rol, deosebit l-a jucat Paul Otlet, cruia i-a revenit i meritul de a califica disciplinele care se ocupau cu studiul crii drept ,,tiine bibliologice. Dup nfiinarea Societii Naiunilor (1919) s-a creat pe lng ea o Comisie internaional de Cooperaie Intelectual (1922) creia i s-a adugat ca organ de colaborare tehnic un Institut de Cooperaie Intelectual. Geneva, Paris i Bruxelles au devenit de la nceputul secolului XX pn astzi principalele centre cu preocupri bibliologice ale Europei. Printre membrii Comisiei create n 1922 la Geneva se aflau oameni de nalt cultur, filozofi, savani: H. Bergson. A. Einstein, H. Lorentz, Marie Curie, precum i tehnicieni n probleme de bibliotec precum Marcel Godet. n a doua jumtate a secolului nostru, bibliologia i ramurile ei au nregistrat progrese deosebite odat cu creterea uria a volumului de informaie, recurgndu-se i n cadrul acestei tiine la cele mai moderne metode de lucru cu cartea. ca disciplin de nvmnt, bibliologia a fost introdus mai nti la cole des Chartes, apoi la Universitatea din Gttingen, preluat ulterior de celelalte mari centre universitare europene. n Romnia primul curs de bibliologie s-a predat la Universitatea din Cluj n 1932, curs susinut de renumitul bibliolog Ioachim Crciun. 3.1. Istoria crii i a bibliotecilor Aceast parte component a bibliologiei, ncepe cu istoria scrisului. Scrierea, una din marile invenii ale omenirii, const din reprezentarea prin semne convenionale a gndirii umane. Scrisul a aprut treptat, n mai multe focare de civilizaie, sub forme variate n timp i n spaiu, ca urmare a necesitii de comunicare ntre grupurile umane. De-a lungul timpului scrierea a trecut prin trei mari stadii de dezvoltare: 1. Scrierea sintetic (ideogramatic) 2. Scrierea analitic (de cuvinte)

3. Scrierea fonetic (alfabetic) 1. Scrierea sintetic (ideogramatic) red prin simbol o idee, un obiect sau un gnd, sensul acestora. Primele manifestri ale unui limbaj concretizat l-au constituit picturile rupestre din paleolitic ale cror imagini sunt pline de coninut magic. Este vorba de amprentele minilor, de semne geometrice, cercuri, discuri solare, spirale, meandre, crbii chiar, de diferite animale, toate pictate sau scrijelite pe pereii peterilor sau n piatr pietroglifele. Treptat, aceste imagini devin tot mai schematizate, tinznd ctre simboluri, ctre semne. Inscripii ideografice se mai pot gsi i n zilele noastre la aborigenii din America de Nord, la eschimoi, la unele comuniti din Oceania i din Africa. Gesticulaia nsoit de diverse zgomote i semnale (prin fum, prin foc), de mesaje prin obiecte semnificative i simbolice, sunt considerate ncercri de a crea limbaje convenionale i aparin acestei prime etape a scrierii. Un loc aparte l ocup sistemele scrierii prin intermediul nodurilor (Quippu). Quippus-ul incailor era compus dintr-o sfoar principal de care de nnodau alte sfori mai subiri, de lungimi i culori diferite. Acestea se legau ntre ele sau aveau noduri de-a lungul lor, realizndu-se un anumit numr de combinaii ctre care serveau la transmiterea mesajelor i la anumite calcule. Aceast scriere nu a fost nc descifrat. n aceeai ordine de idei merit a fi menionat i sistemul vampun ale indigenilor din America de Nord. Acestea erau alctuite din sfori pe care se nirau mici discuri din scoici colorate. Culorile aveau un sens precis: rou nsemna rzboi, alb - pace, noroc, negru - dumnie, pericol. Un pas nainte s-a fcut i cnd s-a nceput nirarea de imagini, schematizndu-se semnele i personajele i sugerndu-se desfurarea unui eveniment. Trecerea la faza urmtoare a scrierii, la cea analitic, s-a fcut printr-una intermediar, realizat de scrierea civilizaiilor maya i aztec. Acestea nu sunt descifrate n ntregime, dei limba maya este cunoscut prin transcrierile latine posterioare cuceririi Americii i prin idiomurilor indigenilor actuali. Nu s-a putut preciza dac este vorba de o scriere de idei, de cuvinte sau fonetic. Din scrierea aztec s-au pstrat mai bine conservate multe manuscrise trzii scrise pe piele de cerb, pe hrtie, pe esturi de bumbac, cu ,,desene convenionale i comentarii n semne figurative ce trebuie citite, n parte fonetic. 2. Scrierea analitic (de cuvinte) noteaz o idee sau o silab. Cele mai vechi scrieri din aceast categorie sunt cele sumeriene, egiptene i chineze. n cadrul scrierilor sumeriene un loc important l ocup cea cuneiform, descifrat din secolul al XIX-lea de filosoful german Georg Grotefend i de savantul englez Henry Rawlinson. Aceast scriere este constituit din ,,semne, combinaii de pene ,,imprimate n plci de argil proaspt cu vergele de lemn, terminate n triedru. De obicei se folosea o ramur de trestie lefuit la un capt iar cellalt se inea n pumn. Lujerul de trestie astfel

pregtit lsa n lut o urm n form de pan sau de cui, de unde denumirea de scriere cuneiform (n lat. cuneus, i = cui, pan de despicat lemne, unghi ascuit). Dup scriere, tblia se ardea n cuptor asigurnd textului o rezisten deosebit. Scrierea cuneiform a cunoscut o larg rspndire n Orient i s-a meninut un timp destul de mare (3500 .Hr. - 100 .Hr.) comparativ cu soarta altor scrieri. Scrierea cuneiform avea semne n special din linii orizontale, verticale i oblice. Rotunde foarte puine. Folosirea pentru prima oar a acestei scrieri a fost atribuit sumerienilor de la care au preluat-o babilonienii, asirienii i perii. Scrierea egiptean reprezenta prin desene, deosebit de semnificative, obiectele pe care le desemnau cuvintele. Ea nota fie o idee, fie o silab. Termenul de scriere hieroglif provine de la cuvintele greceti: hieros = sfnt i gliphein = a grava, a sculpta. Se disting trei tipuri descriere egiptean: a) hieroglif, care era scrierea monumental, cu litere spate pe monumente; b) hieratic - de uz curent, cursiv, trasat cu calamul n cerneal roie sau neagr, pe piele, esturi, papirus; c) demotic - o scriere hieroglific simplificat (n gr. demos = popor) folosit la notarea textelor administrative i literare. Scrierea egiptean a fost descifrat dup 23 de ani de cercetri, n 1822, de Franois Champollion, prin intermediul celebrei pietre de bazalt negru, bilingv: egiptean (hieroglif, demotic) i greac descoperit n 1799 la Rosette(Egipt). n 1803 Franois Champollion s-a ocupat de descifrarea scrierii egiptene lsndu-ne n lucrarea (rmas neterminat). Principii generale ale scrierii sacre egiptene. Acesta a intuit un principiu de baz al hieroglifelor i anume faptul c ele se citesc asemenea unui rebus i a stabilit anumite reguli de citire: hieroglifele se citesc de la stnga la dreapta, de la dreapta la stnga sau de sus n jos. Ca regul general, nceputul frazei este indicat de primul desen reprezentnd o persoan, un animal, sau o pasre. Aceste fiine au ntotdeauna capul ndreptat spre nceputul textului. Cuvintele abstracte se redau prin transformarea semnului - imagine n semn - sunet. Spre exemplu, pentru a sugera adjectivul ,,vscos scribul desena o crengu de vsc alturi de imaginea unui os. Scribul nu aeza semnele unele dup altele, ci le grupa cte dou sau cte trei n scopul realizrii unei estetici deosebite a textului care trebuia reprezentat. Fr. Champollion nu numai c a descifrat scrierea egiptean (1822) dar a fost socotit i ntemeietorul unei noi tiine: egiptologia. Ca material de scris s-a folosit papirusul (Cyperus papyrus), o plant ce crete n Delta Nilului, Africa Central i Malta), iar ca unealt s-a folosit un fel de pensul al crei corp era fcut dintr-un beior de trestie ascuit la vrf. Scribii aveau dup ureche cteva astfel de pensule, iar n fa o palet cu dou mici climri cu cerneal neagr i roie. Cerneala roie se folosea pentru a se ateniona asupra pasajelor mai importante, obicei ce va fi preluat de romani i perpetuat n Evul Mediu i epoca modern. Scrierea chinez era constituit din mileniul II .Hr. n liniile sale generale, dup cum o dovedesc inscripiile pe piatr, bronz i manuscrisele de pe lamele de bambus.

Avea un duct masiv. Iniial se scria prin gravare, apoi s-a introdus cerneala i pensula (n jurul anilor 200 .Hr. - 100 .Hr.) modificndu-se forma caracterelor. S-a scris pe oase, pe scoici, pe piatr, lame de bambus i pe un material inventat n China, pe hrtie. Hrtia a fost inventat de chinezi n anii 104 - 105 d.Hr. din fire de mtase i bambus. Abia n 610 d.Hr. prin intermediul coreenilor, secretul a ajuns la japonezi. peste alte dou secole l vor afla arabii de la care va fi transmis n Europa n jurul anului 1000. Limba chinez monosilabic era foarte potrivit pentru notarea cuvnt cu cuvnt. Regulile caligrafice se respectau cu strictee pentru a se evita confuziile ntre cele 50.000 de caractere ce se puteau ntrebuina n scriere, reduse apoi la 8000 pentru uzul curent. Fiecare caracter se nscria ntr-un ptrat care se aeza n coloane, de sus n jos, din partea dreapt. 3. Scrierea fonetic (alfabetic) este aceea n care fiecrui sunet i corespunde un semn. Cele mai vechi inscripii cu acest tip de scriere sunt cele de pe muntele Sinai (Egipt) descoperite n 1905, urmate apoi de cele feniciene. Ebraica ptrat, numit astfel datorit formei sale, apare n secolul II .Hr. Din secolul urmtor dateaz celebrele manuscrise pe suluri de piele de la Marea Moart. De atunci aceast scriere a servit la copierea manuscriselor religioase, pstrndu-se neschimbat pn astzi, deoarece cnd s-a creat statul Israel (1949) a devenit scriere naional. Alfabetul ebraic conine 22 de litere. Scrierea arab este una dintre cele mai rspndite scrieri fonetice, la ora actual, dup cea latin. De la nceput s-au dezvoltat dou tipuri de scriere: a) cufica, monumentala, unghiular, dreapt, trasat cu ajutorul dltiei n piatr; b) naskhi, de uz curent, trasat cu calamul pe papirus, hrtie, foaie de palmier. Din ea au derivat toate scrierile arabe moderne. Scrierea fenician se formase definitiv n jurul anului 1200 .Hr. att n ceea ce privete sistemul de notare consonantic, ct i n forma celor 22 de semne, trasate liniar de la stnga la dreapta. Aceast scriere fenician arhaic, respectiv ordinea, numele i forma caracterelor alfabetului su, s-a rspndit rapid, devenind baza tuturor scrierilor arabe. Grecii au preluat aceast scriere i au adaptat-o limbii lor n jurul anului 1000 .Hr. Alfabetul grec clasic denumit i ,,ionic s-a constituit definitiv n jurul anului 500 .Hr. din 24 de litere (vocale i consoane). Din epoca elenistic au aprut diferite feluri de scriere: a) unciala greac - era scrierea copitilor, caligrafiat cu caractere rotunjite; b) cursiva greac - era mai simplificat i mai rapid, cu caractere legate ntre ele; c) scrierea de cancelarie era aceea folosit de romani n Egipt; d) minuscula greac (sec. VIII), folosit n locul uncialei i care a fost scrierea copitilor bizantini. Din alfabetul grecesc a derivat alfabetul glagolitic al slavilor, alctuit din 40 de semne de ctre clugrii Chiril (827 - 869) i Metodie (815 - 855) n anul 863. Oamenii

de tiin au apreciat acest alfabet drept ,,un model inegalabil n istoria marilor alfabete europene; el este rezultatul perceperii neobinuit de fine de ctre autorii si a sistemului fonetic al limbii (...) literare furit de aceeai nvai i denumit slava - veche. Va fi depit de alfabetul chirilic, creat de discipolii celor doi clugri i numit astfel n memoria lor. Alfabetul chirilic are la baz scrierea majuscul greac la care s-au adugat unele litere din alfabetul glagolitic. Cuprinde 43 de slove n aceeai ordine ca cea din alfabetul grecesc. Popoarele de limb slab care la cretinare au trecut la ortodoxism au folosit i folosesc i n prezent acest alfabet slav. Cele care s-au cretinat n ritul catolic au preluat limba i alfabetul latin, mai nti pentru oficierea slujbei religioase i apoi pentru a o folosi n cancelariile puterii centrale. Pentru rile Romne, cu excepia Transilvaniei, care a intrat sub influena cancelariei de limb latin, alfabetul chirilic a fost preluat odat cu nfiinarea mitropoliilor i a cancelariilor domneti i utilizat mai bine de 900 de ani, dar adaptat necesitilor fonetice unei limbi latine, respectiv limbii romne. Cu caractere chirilice s-a scris pe materiale foarte variate: piatr (pisaniile), tencuial, lemn, metal, sticl, esturi, tblie cerate (panachide), pergament, hrtie. Pentru scris s-au folosit cernelurile pe baz de substane vegetale extrase din frunze, fructe, scoar de arbori i unele substane chimice: funingine amestecat cu ulei vegetal i cu alcool (uic). Se ntrebuinau urmtoarele culori de cerneal: brun, neagr, verde, galben, roie (chinovarul). S-a scris cu pene de gsc, curc, gin, barz. Penia de metal, dei fusese utilizat nc din antichitate, s-a folosit din nou abia n secolul XIX. Printre alte unelte de scris folosite menionm: cuitul, care servea la ascuirea penei, la rzuitul greelilor de pe pergament, pensula (cnd se scria cu aur lichid i cu chinovar gros), linia, haragul i silcea (o sul de dimensiuni mici cu care se linia suportul de scris). Varianta chalcidic a alfabetului grec a fost preluat de romani i adaptat necesitii limbii acestora n secolul VII .e.n. Scrierea roman era deplin constituit n secolul al III-lea .Hr. Curnd, alfabetul latin a devenit o scriere universal. Scrierea cu alfabet latin ,,cuprinde mai multe perioade, n funcie de caracterul scrisului i de condiiile istorice: 1) Perioada scrierii romane (sec. VI .Hr. - VI d.Hr.); 2) Perioada scrierilor regionale (sec. VI - IX); 3) Perioada scrierii caroligiene (sec. IX - XII); 4) Perioada scrierii gotice (sec. XII - XV); 5) Perioada scrierii umaniste (sec. XV - XVII); 6) Perioada scrierii moderne (din secolul al XVII-lea). Romanii au folosit nti numai majusculele, literele numite ,,capitale - romane, iar scrierea s-a numit capital roman sau monumental; era utilizat pentru scrierea pe piatr i pe metal. Pe papirus i pe pergament s-a scris cu majuscule cursive i cu scriere uncial i semiuncial.

Scrierea uncial avea litere majuscule rotunjite, derivate din literele romane capitale. Semiunciala era caligrafic, se caracterizeaz prin apropierea literelor, nclinare uoar spre dreapta. Scrisului cursiv i este caracteristic legtura dintre litere, prescurtrile i dimensiunea redus a literelor. Era o scriere continu i rapid. Din aceast scriere a derivat minuscula diplomatic sau cursiva umanitilor, care a dat scrierea obinuit din zilele noastre cu alfabet latin. n final, cteva cuvinte despre principalele suporturi grafice care s-au utilizat de-a lungul timpului. Ele ar fi urmtoarele: Scoara de copac sau miezul de lemn. Pe acesta se putea scrie fie pe lemnul crud, fie dup ce a fost acoperit n prealabil cu un strat de cear. n acest din urm caz se scrie cu stilul, un instrument ascuit la un capt i plat la cellalt; se foloseau i tblie duble, legate ntre ele printr-un sistem de balamale pentru care se folosea i termenul de codex. Apoi acest termen s-a folosit i pentru volumele (pachetele de coli) din papirus i pergament. Argila, preparat n maniera unei paste aezate sub forma unei plci. pe ele scria cu vergele de lemn sau de trestie, terminate n triedru (D), rezistente, lsnd urme de forma unei pene sau a unui cui, de unde i denumirea de scriere cuneiform (lat.: cuneus, i = cui, pan de despicat lemne, unghi ascuit). Piatra, din diverse roci, pe care s-a putut scrie folosindu-se dalta. Metalul, mai ales aurul i argintul, dar i bronzul i fierul, a fost folosit ca suport grafic din epoca antic pn n zilele noastre. Papirusul a constituit unul din cele mai utilizate suporturi de scris. Papirusul cretea din abunden n regiunile mltinoase ale Deltei Nilului, nct a devenit simbolul acestei regiuni. Planta (Cyperus papyrus) are aspectul unei trestii fr frunze, nalt de la 2 pn la 4 m. La fabricarea papirusului servea numai partea ngropat a plantei, lung de 30 - 40 cm. Acest fragment al tijei fibroase, de grosimea unui bra, dup ce era jupuit de coaj, era separat n lamele subiri, aezate n straturi suprapuse, orizontale i verticale, puse la presare. Lamele aderau perfect, prin uscare se autonclzeau n sucul propriu, formnd o reea subire. Aceasta, dup netezire i uscare, forma un suport de scris. Uneori, pentru a i se spori rezistena, era consolidat cu o pnz de in. Foile de papirus de lipeau cap la cap i formau un sul. Lungimea medie a unui sul de papirus era de 10 m, iar limea de 30 cm. Papirusul a fost utilizat de egipteni pentru scriere din anul 3000 .Hr. i pn n secolul IX d.Hr. Fabricarea sa a fost, un ,,monopol de stat, monopol pe care romanii, bizantinii i arabii l-au meninut cu strictee. Cel mai bun papirus era cel fabricat la Alexandria. La Roma se aflau ateliere specializate n finisarea papirusului brut. Pergamentul se fcea din piei de animale: oi, capre, viei, iepuri i chiar din pieile mieilor nenscui (cel mai fin pergament) dup o laborioas munc de tabcire. Cel mai

important centru de prelucrare s-a aflat n oraul Pergam din Asia Mic. Romanii numeau acest suport de scris membrana sau charta pergamena, n amintirea acestei ceti. Cnd pergamentul era fcut din piele de viel purta denumirea de vellum. La fel i pentru cel fcut din piele de miel sau ied nenscut. Vellum-ul era un pergament foarte fin, de foarte bun calitate dar foarte scump. Termenul exist i astzi: hrtie velin. Dup sacrificarea animalului i jupuirea pielii urma splarea i introducerea acesteia n ap de var. n obinerea unui pergament de bun calitate era important ca pielea s fie inut un timp mai ndelungat n soluia de tbcit. urma apoi ntinderea pe o ram de lemn pentru a se usca i pentru a se finisa suprafaa de scriere. Aceast operaie a variat de la perioad la perioad, folosindu-se: piatra ponce sub form de pudr sau past, sruri de aluminiu, cantiti mici de taniu, vegetale, past de var, albu de ou amestecat cu fin sau cu var stins. n urma prelucrrii se putea scrie pe ambele fee. O reeta special avea pergamentul transparent utilizat ca material decorativ, suport pentru miniaturi i ca material de mbrcat crile. Pergamentul putea fi i reutilizat n urma rzuirii textului vechi. Pergamentul rescris se numete palimpsest sau rescript; la el se pot citi ambele texte folosindu-se tehnicile moderne de descifrare a scrierii. Hrtia constituie suportul de scriere cu cea mai ndelungat i larg folosire. Acest material a fost preparat prima dat n China, n anii 104 - 105 d.Hr. Dup aceea, tehnica de fabricare a hrtiei s-a rspndit n Japonia (600 d.Hr.). n sec. VIII arabii preiau secretul fabricrii i-l rspndesc n Europa islamic, n secolele urmtoare. n sec. XII Spania i Italia fabricau hrtie. Din secolul al XII-lea meteugul s-a rspndit n toat Europa continental i n Anglia. Hrtia se produce din diferite tipuri de fibre ncleiate n form de coli (frunze de dud, in, cnep, bumbac, crpe recuperate). Pn n secolul al XVII-lea, tehnica de preparare era aceea manual, singurul utilaj era moara de mcinat fibrele (mori de hrtie). n cadrul tehnicii de preparare se efectuau operaiunile: procurarea fibrelor, splarea, defibrarea crpelor cu ap pn la obinerea unei paste omogene, turnarea acesteia pe o sit de pnz ntins pe o ram, introducerea colii ntr-o soluie de amidon sau gelatin, uscarea pe srm prin atrnare cu cleti, netezirea colilor. Din secolul al XVII-lea s-au aplicat tehnologiile moderne: maina de produs hrtie, ncleierea pe baz de alaun, nlocuirea crpelor cu pasta de lemn mcinat. Transparena hrtiei s-a obinut prin prelungirea timpului de mcinare pn la dezintegrarea complet a fibrelor celulozice i obinerea unei paste gelatinoase. S-a putut realiza astfel hrtia pergament, pergamentul vegetal i hrtia de calc. Pentru scrierea pe aceti supori grafici s-au folosit diferite materiale colorate, dintre care cele mai importante sunt cernelurile, clasificate dup: 1. Durabilitatea n timp: a) cerneluri stabile care posed o bun rezisten fa de factorii de mediu i un caracter neutru n raport cu suportul grafic pe care sunt aplicate; b)

cernelurile instabile care au suferit n timp modificri ale culorii sau determin modificri asupra suportului grafic. 2. Culoare: a) cerneluri negre care au ca pigment de baz carbonul; b) cerneluri colorate - foarte variate; c) cerneluri invizibile a cror scriere se poate citi n condiii speciale termice, luminoase, chimice etc. 3. Procedura de aplicare pe suport: a) cerneluri caligrafice folosite la manuscrise: b) cerneluri de tipar folosite n tipografii i alte procedee de multiplicare; c) cerneluri i paste de pictur folosite, pentru lucrri de art. n limba latin se scria cu pana sau cu condeiul de trestie cu cerneal neagr, roie, verde. Se mai folosea i pensula pentru scrierea cu cerneal din praf de aur sau pentru executarea iniialelor i a miniaturilor. Cerneala se prepara din gogoi de ristic, acid sulfuric, oet sau bere. Cele mai vechi cri pot fi socotite tbliele cuneiforme din argil ars din Mesopotamia i sulurile de papirus din Egipt. Tbliele erau n general dreptunghiulare, de dimensiuni variate pn n 37 cm lungime. Cnd a aprut necesitatea scrierii i pe a doua tbli a aprut i cartea. Textele comerciale se scriau pe tblie rotunde. Cartea antichitii, n forma ei clasic, era scris pe piele de animale sau papirus i avea forma de rulou sau de sul; se numea volumen (volumen, inis = nfurare, ncolcire, micare circular). Banda de papirus era nfurat n jurul unui b de lemn, os, filde etc., care se numea i ,,ombilic. n Evul Mediu, s-au mai folosit rulourile de pergament i hrtie, dar n cea mai mic msur. Foile de pergament sau de papirus, mai subiri se puteau lega mai multe la un loc, rezultnd codex-ul (sec. IV - V d.Hr.), strmoul crii contemporane. n Evul Mediu, forma general a crii este codexul (lat. codex, cis = scoar, trunchi de copac), tbli de scris, carte, condic, avnd ca model tablele romane legate cu balamale. Codexul era mai uor de mnuit i se putea scrie pe ambele fee ale papirusului, pergamentului sau hrtiei. Forma de codice a crii a fcut necesar apariia paginaiei i a titlului. n Grecia i la Roma crile erau copiate de scribi i sclavi, oameni de carte, plasai n fiecare ora ntr-un loc fix, care va deveni editur. Lectorul le dicta scribilor, astfel explicndu-se existena numeroaselor exemplare identice ale acelorai opere. Urma operaia de verificare a textelor copiate (colaionarea). Antichitatea a fost preocupat intens de carte, sub forma bibliofiliei (a dragostei de carte), constnd n strngerea manuscriselor frumoase i rare i a textelor originale ale unor scriitori consacrai. n secolul V d.Hr. funcionau deja instituii de nvmnt superior n centrele culturale importante: Antiohia, Gaza, Nisibis (azi n Turcia), Cezareea (Palestina), Siracuza, Roma, Atena, Beirut. Centrul tuturor acestor aciuni era Alexandria (Egipt), renumit fiind Universitatea de aici pentru studiul filosofiei, medicinei, dreptului, astronomiei. Biblioteca din Alexandria, deosebit de bogat, avea i un ndreptar, un ghid pentru bibliofili, coninnd lista autorilor clasici. Acesta este de fapt primul catalog de bibliotec servind i ca bibliografie de recomandare.

La Constantinopol exista o Universitate din secolul IV ce va fi reorganizat n secolul V d.Hr., cu 31 de catedre: 16 catedre greceti i 15 latineti, numeroase ateliere de copiti, unde se scriau cri laice i religioase. n secolul VI, n perioada mpratului Justinian (527 - 565), domeniile culturii, al crii i al nvmntului au cunoscut o nflorire deosebit. Toate bibliotecile (laice i clericale) aveau un scriptorium unde locuiau copitii care aparineau tuturor profesiunilor: medici, profesori, funcionari etc. Aceasta spre deosebire de Occident unde copitii erau clugri. Chiar unii mprai s-au ndeletnicit cu copierea i mpodobirea manuscriselor, din secolul al XIV-lea. n mnstiri se copiau numai texte religioase, iar n celelalte scriptorii se copiau operele lui Homer, Hesiod, Eschill, Sofocle, Euripide, Aristofan, Xenofon, Plutarh, Strabon. Manuscrisele bizantine constituiau adevrate opere de artm ,,de o mare vivacitate, savoare, fantezie, sim al observaiei i al pitorescului. Aadar, cartea din perioada bizantin era o carte nou prin formatul de codex, prin materialul su - pergament - i mai ales prin concepia asupra paginii care era nu numai suport de scris, ci i de pictur, cartea devenind astfel oper de art. Din cele mai vechi timpuri crii i-a fost rezervat un loc cultural important. n secolul al XIV-lea au aprut i primele preocupri de bibliologie; ntiul tratat asupra crii, intitulat Philobiblion, scris de Richard de Bury, unde se ddeau o serie de recomandri i informaii bibliofilice i unde cartea este considerat ,,fntna de ap vie a lui Abraham, ,,urn de aur plin de man sau ,,sn plin de laptele vieii. La nceputul secolului al XVI-lea, Litania bibliographica afirma c ,,Liber est lumen cordis, speculum corporis, virtutum magister ... corona prudentium ... hortus plenus fructibus, pratum floribus distincrtum Cartea este lumina sufletului, oglinda trupului, dascl al virtuii ... coroana celor nelepi ... grdina plin de fructe, pajite mpodobit cu flori. Crile erau de format mai mic pn n secolul al XIV-lea, legate n scoara de lemn mbrcate n piele, uneori cu gravuri i decoraiuni. Principalele centre de copiere ale manuscriselor, erau n evul mediu mnstirile, dintre care s-au remarcat: Cluny, Limoges, Lige, Kln, Salzburg, Canterbury, York, Malmesbury, Yarmouth, Monte Cassino. n rile Romne, n secolele XIV - XV, se copiau manuscrise religioase, mai ales n mnstirile Peri (Maramure). Tismana i Neam. Acestea erau mpodobite cu miniaturi de o rar frumusee, executate uneori chiar de copiti, distingndu-se Nicodim de la Tismana (Oltenia) i Gavril Uric de la Neam. Activitatea a continuat n perioadele urmtoare la mnstirile de la Dragomirna, Bistria (Oltenia), Hurezi, Rmnicu Vlcea, distingndu-se Popa Grigore din Mhaci, Anastasie Crimca, Ioan i Grigore Rmniceanu i alii. Pe lng mnstiri, crile se copiau n incinta Universitilor care urmreau i coordonau chiar aceast activitate. Tot Universitatea fixa i preul exemplarelor care se vindeau n librrii, ce existau pe lng fiecare dintre acestea. n secolul al XV-lea germanul Johann Genschfleisch, supranumit Guttenberg (? 1468) a adus n lumea crii ,,minunea tiparului. Ctre anul 1440 a nceput s fabrice litere mobile din metal, gsind i aliajul cel mai potrivit: plumb cu antimoniu. n 1456,

mpreun cu asociatul su J. Just, a tiprit la Mainz o biblie latin, cunoscut sub numele de Biblia de 42 de rnduri sau Biblia lui Guttenberg. Era o carte de format mare, in folio, din pergament, iar caracterul literelor tiprite era la fel ca acela al manuscriselor. Pn la 1500 litera din cartea tiprit imita litera din manuscris, cartea purtnd numele de incunabul (lat. incunabula, orum = leagn, nceput, obrie, locul unde s-a nscut cineva aici cu sensul de carte de nceput). Lupta dintre cartea tiprit i cea manuscris a fost de lung durat i abia n secolul al XVII-lea se poate vorbi de o victorie complet a tiparului n Europa Apusean. n rile Romne - chiar mai trziu. Din Mainz, tiparul s-a rspndit rapid n toate rile Europei: Frana, Italia, Anglia, rile de Jos, mai lent s-a rspndit n teritoriile stpnite de Imperiul Otoman. n rile Romne tiparul a ajuns la nceputul secolului al XVI-lea. Prima carte tiprit n ara Romneasc, prin filier veneian i cu ajutor srb a fost Liturghierul slavonesc (1508). Cetatea de scaun Trgovite s-a afirmat n mod deosebit n planul tipriturilor n secolul al XVI-lea, fiind dup oraul Cracovia i Cetinije (Serbia) unul dintre centrele europene deosebit de importante ale tiparului chirilic, ct i de difuzare a crilor n Peninsula Balcanic i n secolele XVII - XVIII, chiar pn n Georgia i Peninsula Sinai. Din acest punct de vedere un loc aparte l-a ocupat perioada domniei lui Constantin Brncoveanu (1688 - 1714), cnd i-a desfurat activitatea Antim Ivireanu. n secolul al XVI-lea n Transilvania funcionau tipografii la Sibiu (1529), Alba Iulia, Ortie, Braov, dar numrul foarte mare de centre tipografice va fi atins n rile Romne n secolul al XVII-lea, cnd se vor deschide noi tiparnie i la Iai, Bucureti, Govora, Snagov, Cluj. n perioada Renaterii, cartea s-a individualizat i a crescut din punct de vedere al numrului, astfel c n anul 1500 n Europa existau peste 40000 de exemplare. Au aprut tot mai muli autori laici: critica de text a cptat tot mai mult teren i atenia s-a ndreptate spre cercetarea i descoperirea manuscriselor antice. Biblioteca a existat, dup cum s-a putut observa deja, nc din Antichitate. n epoca antic existau biblioteci, dar ele se confundau cu arhivele. Cea mai veche bibliotec cunoscut este aceea de la Ninive, datnd din secolul VII .Hr., biblioteca regelui Asurbanipal, care cuprindea dou ncperi cu numeroase lzi n care s-au gsit peste 22000 de tblie de lut. Aceasta avea i un bibliotecar i chiar cataloage din care, fragmente, au ajuns pn n epoca contemporan i au putut fi studiate cu ajutorul calculatoarelor. n Grecia au funcionat, de asemenea, biblioteci. La Atena existau n coli, n temple sau funcionau biblioteci personale, cum a fost cea a lui Aristotel sau aceea a lui Pisistrate (600 - 527 .Hr.). n epoca elenistic, la Alexandria funciona o bibliotec i un Museion (locul unde de adunau savanii i filozofii celebri i care adpostea i biblioteca), iar la Pergam - o bibliotec celebr. Biblioteca din Alexandria cuprindea aproximativ 400000 de manuscrise care au fost sistematizate i catalogate de personaliti tiinifice ale vremii: Demetrios din Phaleron, Calimach, Eratostene.

Biblioteca din Pergam a ajuns n posesia reginei Egiptului, Cleopatra (51 - 30 .Hr.), alturndu-se apoi celei din Alexandria. Romanii au continuat tradiia crend i prima bibliotec public n timpul lui Cezar (101 - 44 .Hr.) i o bibliotec cu dou secii, de limb greac i latin, n timpul mpratului Augustus (63 .Hr. - 14 d.Hr.). n anul 354, Constantin cel Mare a fondat la Constantinopol o bibliotec ce se va dovedi cea mai viabil pn la cderea oraului sub turci (1453). Treptat, colecia de cri a bibliotecii imperiale din Bizan a crescut necontenit i a fost consultat de crturarii vremii, dintre care s-a remarcat mpratul Constantin Porfirogenetul. S-a distins activitatea lui Photias (cca. 828 - cca. 895), profesor la Universitatea din Constantinopol, bibliofil pasionat, posednd o bibliotec remarcabil, unul dintre cei mai erudii oameni ai secolului IX. A lsat numeroase scrieri, dintre care un loc deosebit l ocup una cu caracter enciclopedic: Myrabilion, cunoscut i ca biblioteca lui Photias, unde au fost rezumate 279 de opere, cu adnotri, date bibliografice i opere critice. n epoca medieval, n Europa au continuat s se creeze biblioteci personale ale intelectualilor vremii, precum i biblioteci de curte ale mprailor, regilor, seniorilor. Pe de alt parte, au cunoscut o larg nflorire bibliotecile clericale i cele ale universitilor. Cele clericale (ale mnstirilor, ale papilor, patriarhilor, episcopilor etc.) au lsat un fond de carte deosebit de bogat. S-au remarcat, n secolele VI-VIII: biblioteca Vaticanului, cea de la mnstirile Monte-Cassino, Luxeuil, Canterbury, Saint Gallen, Westminster, Saint-Denis, Corbie, Fulda, Athos, Patmos, a Patriarhiei din Alexandria, din Ierusalim, din Antiohia i Bizan. n secolul X s-a fondat la Bagdad o bibliotec cuprinznd 12.000 volume: opere inedite, traduceri din greac, sanscrit, chinez. La 1233 activitatea acesteia s-a lrgit considerabil, fiind construit aici o bibliotec pentru toate popoarele Orientului, cu zeci de biblioteci i sute de mii de cri. De remarcat c n rstimpul secolelor X-XIII Orientul a cunoscut foarte numeroase i bogate biblioteci particulare. Celebr era biblioteca din Cairo, care n secolul X poseda un fond de 1.600.000 de volume de matematic, filosofie etc. Universitile au fost dotate i ele cu cri, dar acestea, fiind foarte scumpe i destul de rare pn la invenia tiparului, erau legate de pupitrele din sala de lectur (libri catenatae). Menionm n acest sens cteva biblioteci ale unor universiti celebre: Kln, Viena, Cracovia, Praga, Basel, Padova. n perioada secolelor XIV-XVI bibliotecile publice i cele personale au cunoscut o dezvoltare deosebit. Merit a fi amintite Biblioteca Corvinian de la Buda, creat de Matei Corvin regele Ungariei (1458-1490), care la un moment dat coninea ntre 1000 i 1500 codexuri, n special italiene. La Florena, regele Ungariei a ntreinut permanent 4 copiti i cumpra manuscrise n valoare de 33.000 de galbeni. n 1540, biblioteca a fost jefuit de turci i multe cri risipite i distruse. n aceeai categorie de biblioteci trebuie amintit i cea creat de Laureniu Magnificul (1447-1492), Biblioteca Laurenziana, la Florena, n ncperea construit special de Michelangelo i cea de la Veneia, Biblioteca Marciana, iniiat de Petrarca n

1362 i devenit o adevrat bibliotec abia n 1468. Nucleul acesteia l-a constituit biblioteca cardinalului grec Bessarion, pe care acesta a druit-o n 1467 Signoriei veneiene (1900 de volume).

3.2 Bibliotecile in spatiul romanesc Tiparul s-a rspndit rapid n toate rile Europei: Frana, Italia, Anglia, rile de Jos, mai lent s-a rspndit n teritoriile stpnite de Imperiul Otoman. n rile Romne tiparul a ajuns la nceputul secolului al XVI-lea. Prima carte tiprit n ara Romneasc, prin filier veneian i cu ajutor srb a fost Liturghierul slavonesc (1508). Cetatea de scaun Trgovite s-a afirmat n mod deosebit n planul tipriturilor n secolul al XVI-lea, fiind dup oraul Cracovia i Cetinije (Serbia) unul dintre centrele europene deosebit de importante ale tiparului chirilic, ct i de difuzare a crilor n Peninsula Balcanic i n secolele XVII - XVIII, chiar pn n Georgia i Peninsula Sinai. Din acest punct de vedere un loc aparte l-a ocupat perioada domniei lui Constantin Brncoveanu (1688 - 1714), cnd i-a desfurat activitatea Antim Ivireanu. n secolul al XVI-lea n Transilvania funcionau tipografii la Sibiu (1529), Alba Iulia, Ortie, Braov, dar numrul foarte mare de centre tipografice va fi atins n rile Romne n secolul al XVII-lea, cnd se vor deschide noi tiparnie i la Iai, Bucureti, Govora, Snagov, Cluj. n rile Romne, n secolele XIV - XV, se copiau manuscrise religioase, mai ales n mnstirile Peri (Maramure). Tismana i Neam. Acestea erau mpodobite cu miniaturi de o rar frumusee, executate uneori chiar de copiti, distingndu-se Nicodim de la Tismana (Oltenia) i Gavril Uric de la Neam. Activitatea a continuat n perioadele urmtoare la mnstirile de la Dragomirna, Bistria (Oltenia), Hurezi, Rmnicu Vlcea, distingndu-se Popa Grigore din Mhaci, Anastasie Crimca, Ioan i Grigore Rmniceanu i alii. n ceea ce privete rile Romne, primele biblioteci au fost de asemenea cele mnstireti, care s-au format pe lng mnstirile benedictine n secolul XI n Transilvania. n secolele urmtoare s-au alturat cele ale mnstirilor franciscane, dominicane i cele ale catedralelor. Oraele Alba Iulia, Sibiu, Braov, Cluj erau renumite n Europa pentru coleciile acestor biblioteci n secolele XIV-XVI. La mijlocul secolului al XV-lea mnstirile franciscane de la Bacu i Baia posedau i ele biblioteci nsemnate. n secolul al XVI-lea avem meniuni n izvoarele scrise despre existena unei biblioteci n Moldova, la coala de la Cotnari, n perioada domniei lui Despot-Vod (1561-1563). O atenie deosebit s-a acordat bibliotecilor din rile Romne n secolul al XVIII-lea, remarcndu-se n acest sens: Constantin Brncoveanu (1688-1714), Antim Ivireanu (?1716), stolnicul Constantin Cantacuzino (1640-1716), Dimitrie Cantemir (1673-1723), Constantin Mavrocordat (1741-1743). Iar n Transilvania, n aceast perioad, s-au creat marile colecii particulare ale cror fonduri se pot consulta i astzi la Biblioteca

Battyanaeum (Alba Iulia), Biblioteca Brukenthal (Sibiu), Biblioteca Teleki (Trgu Mure)

Cursul 4 ISTORIA CRII I A BIBLIOTECILOR Aceast parte component a bibliologiei, ncepe cu istoria scrisului. Scrierea, una din marile invenii ale omenirii, const din reprezentarea prin semne convenionale a gndirii umane. Scrisul a aprut treptat, n mai multe focare de civilizaie, sub forme variate n timp i n spaiu, ca urmare a necesitii de comunicare ntre grupurile umane. De-a lungul timpului scrierea a trecut prin trei mari stadii de dezvoltare: 1. Scrierea sintetic (ideogramatic) 2. Scrierea analitic (de cuvinte) 3. Scrierea fonetic (alfabetic) 1. Scrierea sintetic (ideogramatic) red prin simbol o idee, un obiect sau un gnd, sensul acestora. Primele manifestri ale unui limbaj concretizat l-au constituit picturile rupestre din paleolitic ale cror imagini sunt pline de coninut magic. Este vorba de amprentele minilor, de semne geometrice, cercuri, discuri solare, spirale, meandre, crbii chiar, de diferite animale, toate pictate sau scrijelite pe pereii peterilor sau n piatr pietroglifele. Treptat, aceste imagini devin tot mai schematizate, tinznd ctre simboluri, ctre semne. Inscripii ideografice se mai pot gsi i n zilele noastre la aborigenii din America de Nord, la eschimoi, la unele comuniti din Oceania i din Africa. Gesticulaia nsoit de diverse zgomote


Recommended