+ All Categories
Home > Education > Arhitectura romana - scurta prezentare

Arhitectura romana - scurta prezentare

Date post: 30-May-2015
Category:
Upload: nistor-mirela
View: 3,310 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
Description:
prezentare in cadrul proiectului educational ,,Viata cotidiana la Dunarea de Jos in epoca romana"
28
ARHITECTURA ROMANA Material prezentat in cadrul proiectului ,,Viata cotidiana la Dunarea de Jos in Epoca romana” Prof. Nistor Mirela ,,De fapt istoria nu ne apartine, dar noi ii apartinem ei” Hans-Georg Gadamer
Transcript
Page 1: Arhitectura romana - scurta prezentare

ARHITECTURA ROMANA Material prezentat in cadrul proiectului

,,Viata cotidiana la Dunarea de Jos in Epoca romana”

Prof. Nistor Mirela

,,De fapt istoria nu ne apartine, dar noi ii apartinem ei”

Hans-Georg Gadamer

Page 2: Arhitectura romana - scurta prezentare

ARTA ROMANA ● Arta este o expresie a societății romane, a puterii statului, având ca scop principal propaganda în favoarea politicii oficiale. De asemenea, arta exprimă și pasiunea romanilor pentru ornament, gustul lor pentru fastuos, dorința de a-și înfrumuseța locuințele, palatele, templele și locurile publice.● La început, arta romană este dominată de influențe etrusce și grecești (încât unii o consideră chiar o copie a acestor arte), ca apoi să devină o artă originală, cu trăsături specifice, care a supraviețuit de-a lungul istoriei, exercitând influențe asupra perioadelor ulterioare (Renașterea, neoclasicismul).● Având un caracter statal, este o artă unitară, bazată pe talentul organizatoric, spiritul utilitar și simțul practic al romanilor. De la Roma pornesc principiile, soluțiile, noutățile, pentru a se extinde apoi în toate provinciile.

Page 3: Arhitectura romana - scurta prezentare

Câteva sunt elementele care constituie “firul roşu” al acestei arte.1. Arta este percepută în primă fază ca un meşteşug

aidoma celorlalte; arta era dependenta de realitatea din jur, imita realitatea;

2. Rolul moralizator al acesteia se explica prin prezenta in interiorul corpului civic - monumentele sunt destinate pentru a fi privite şi a constitui un fundal pentru exprimarea măreţiei senatului şi, ceva mai târziu, a împăratului.

ARTA ROMANA

Page 4: Arhitectura romana - scurta prezentare

Arta greacă şi cea romană Arta romană, s-a spus adesea, reprezintă din multe puncte de vedere o simplă continuare a artei greceşti.1. Lumea greacă a exercitat o influenţă foarte puternică asupra unor populaţii italice care, la rândul lor, au constituit o sursă de inspiraţie pentru latini, cum ar fi etruscii. Influenţa greacă s-a manifestat direct, prin intermediul coloniilor greceşti din sudul Italiei (Magna Graecia).2. După cucerirea regatelor elenistice de către romani, intelectualitatea greacă a acceptat să fie integrată într-o nouă comunitate politică, cea romană.Asemănările dintre arta greacă şi cea romană - sunt numeroase dar nu elimină diferenţele dintre acestea.Evoluţia artei romane a fost afectată de mult mai mulţi factori decât cea greacă şi, dacă putem spune, mult mai străini de orizontul mediteranean.Arta romană influenţează arta medievală europeană până târziu în epoca modernă.

Page 5: Arhitectura romana - scurta prezentare

Sursele originalităţii artei romane● Arta romană este mult mai puţin interesată de materiale de foarte bună calitate sau de aplicarea unor tehnici foarte elaborate;● Are un caracter narativ mult mai accentuat;● Asimilarea influenţelor străine rămâne la nivelul tehnicilor de lucru;● Atenţia mai mare acordată spaţiului privat - se adaugă alte camere cu funcţionalitate diversă;● Un alt element definitoriu al arhitecturii romane îl constituie forumul;● Monumentul cel mai răspândit al arhitecturii romane este reprezentat de băile publice.

Page 6: Arhitectura romana - scurta prezentare

MORTARUL ROMAN Procedeele de constructie s-au perfectionat cand in sec II iH s-a descoperit un fel de ciment :un conglomerat artificial de pietris si nisip, amestecat cu materii vulcanice, peste care se turna in cofraje mortar. Dupa aceasta, peretele era acoperit cu caramizi are sau cu mici blocuri de piatra taiate in forma de romb. Apoi prin folosirea generalizata a caramizilor arse, a fost posibila constructia boltei in leagan si a cupolei care putea acoperii sali de mari dimensiuni. Asemenea progrese tehnice i-au ajutat pe romani sa realizeze edificii indraznete,impresionind prin dimensiunile lor uriase : constructii in special cu caracter pur utilitar: bazilici, terme, apeducte si edificii destinate spectacolelor.

Page 7: Arhitectura romana - scurta prezentare

SPATIUL PRIVATÎn ciuda amplorii unor construcţii, acestea rămân tributare unui model de locuinţă tipic mediteranean, centrat pe o curte interioară. Două sunt excepţiile notabile. ► În primul rând, vilele imperiale, subordonate unui program arhitectonic centrat pe împărat şi pe sublinierea (cu ajutorul “citatelor” vizuale din arta greacă) excelenţei personajului. ► În al doilea rând, villae rusticae, reşedinţe de ţară pentru aristocraţia provincială şi care se constituie în acelaşi timp în reşedinţe de lux (în standardele provinciale) şi centre de administrare a unor latifundii. ► Casele obişnuite sunt decorate adesea cu fresce şi cu mozaicuri, primele mai degrabă de inspiraţie mitologică, în timp ce cele din urmă sunt decorate cu scene din viaţa cotidiană.

Page 8: Arhitectura romana - scurta prezentare

Casele romanilor Casele romanilor se deosebeau de cele ale grecilor ,in primul rand prin acel element tipic roman care este atrimul, curtea interioara , de forma rectangulara sau patrata,cu un bazin sau un put in centru ,iar de jur-inprejur cu camerele de locuit : in atrium erau plasate imaginile stramosilor si caminul domestic , precum si statuile divinitatilor protectoare ale familiei.

Page 10: Arhitectura romana - scurta prezentare

House of Sallust, atrium and tablinum

Herculaneum: House of the Mosaic Atrium

Page 11: Arhitectura romana - scurta prezentare

PODURILE ROMANE ► Atat de solidele poduri romane, indispensabile imensei retele de drumuri ,erau perfect calculate ca sa reziste la presiunea apei. ► Podurile din epoca imperiala nu foloseau in totdeauna betonul ci blocuri de travertin . ► Ei cunosteau din cele mai vechi timpuri si arcul liber. Ponte Milvio din Roma, de pilda , avea arcele cu deschiderea de 18 m : dar in Spania , podul in intregime din argit de langa Alcantara, peste fluviul Tajo, pod lung de 189 m , are sase semiarce circulare, deschiderea celui mai mare fiind de 27 m. Iar podul lui Traian de la Portile de Fier, avea o lungime de aprox. 900 m , cu piloni de piatra la o dis. de 51 m unul de altul. ► Adeseori podurile trcand peste apele unui rau sau traversand o campie, functionau ca suport al unor apeducte.

Page 12: Arhitectura romana - scurta prezentare

Podul Alcantara, Spania Pont Milvius, Roma

Podul de la Drobeta, Romania

Page 13: Arhitectura romana - scurta prezentare

Pont du Gard - Franţa Apeductul lui Valens - IstanbulZaghuan - Cartagina - Tunisia

Carsarea Maritima - Izrael Tarragona - Spania Izmir - Turcia

APEDUCTELE ROMANE Faimoasele apeducte romane, opere impresionante de inginerie, aduceau in orase apa prin tuburi sau canale sustinute de arcuri uriase, de la mari distante. Inginerul roman Frontinus, expert in

constructia de apeducte, spunea ca acestea sunt 'principalul semn al maretiei Imperiului roman.

Total apeducte = aprox. 265; Total km = aprox. 6000

Page 14: Arhitectura romana - scurta prezentare

Reproducerea santierului unui apeduct

Page 15: Arhitectura romana - scurta prezentare

AMFITEATRELE ROMANE O realizare tipic romanain domeniul arhitecturii a fost si amfiteatrul.

Aceste gigantice constructii ovale reprezinta o dublare a teatrului semicircular greco roman, a carei prima versiune permanenta , constituita in piatra si stuf vulcanic ,a fost completata de pompei, in 54 ien. Arena de forma eliptica era acoperita cu nisip pentru ca acesta sa absoarba sangele oamenilor ori al animalelor. Primul amfitiatru, prtial din piatra a fost construit la Roma de Augustus, II sub Nerodar cel mai mare amfitiatru romansi totodata si cel mai celebrueste'Amfiteatru Flaviilor'(sau Coloseum).,inceput de Vespasian si terminat de Titus in 80 ien .

Renumite sunt si amfiteatrele din Verona, Arles, Nimes, Pola, sa.Arhitectura amfiteatrelor romane a exercitat o influenta considerabila in epoca renasterii.

Page 16: Arhitectura romana - scurta prezentare

Amfiteatrul Roman Kom el-Dikka Amfiteatrul Aspendos, Turcia

Verona Arena, ItaliaAmman, Iordania. Amfiteatrul roman

Page 17: Arhitectura romana - scurta prezentare

TERMELE ROMANETerme: clădire care adăpostește băi publice. La romani diversele săli (frigidarium, tepidarium, caldarium) aveau temperaturi diferite;Faimoasele terme romane nu erau doar niste enorme si luxoase bai publice, ci si locuri de recreatie si centre de activitati sportive si culturale. Dintre cele existente la Roma cele mai renumite erau cele din Agripa , Termele lui Diocletian construite intre 298-305 si Termele lui Caracala a caror constructie dateaza de la inceputul sec III.

Page 18: Arhitectura romana - scurta prezentare

Exemple de terme romane

Page 19: Arhitectura romana - scurta prezentare

Activitati in cadrul termelor

Page 20: Arhitectura romana - scurta prezentare

ARCURI DE TRIUMF ► Arcul de triumf, realizat pentru prima data in secolul I i. Hr., are forma unei porti boltite, cu 1-3 deschideri frontale, uneori si laterale, ornamentata cu coloane, basoreliefuri si statui. ► Deasupra se plasa un grup statuar sau trofee care aminteau victoriile din razboaiele de cucerire purtate de imparati, despre virtutile carora erau inscriptionate texte pe fronton (partea centrala superioara a arcului). ► Cele mai impunatoare arcuri de triumf existente la Roma sunt ale imparatilor Titus, Constantin, Septimius Severus. La Beneventum (Italia) se afla cel inchinat imparatului Traian, altele in zone ale Italiei si Frantei, dedicate lui Octavianus Augustus. Portile de intrare in orase erau de asemenea monumentale dar s-au pastrat doar partial, ca cel din orasul german Trier. Erau flancate de turnuri si aveau atat rol de aparare cat si decorativ.

Page 21: Arhitectura romana - scurta prezentare

Arcul de Triumf al lui Constantin cel Mare

Arcul lui Caracalla, Djemila

Arcul lui Titus, Roma

Arcul Timgad, Algeria

Arcul lui Adrian, Jerash

Arcul lui Septimius Severus

Page 22: Arhitectura romana - scurta prezentare

TEMPLE ROMANE ● Templul roman era asemenea celui etrusc pe care-l continua dar incorporand si influente grecesti. In general de dimensiuni mici, avea forma dreptunghiulara si era construit pe un podium de piatra inalt. Avea in fata un rand sau doua de coloane, iar cela , incaperea rezervata imaginii divinitatii respective , era pseudoperiptera,adica inconjurata de coloane incorporate pe jumate in zidul celei.● Exemplu tipic este templul bine pastrat azi dedicat Fortunei Virile, din Roma,avand alaturi un alt tip de templu circular inchinat Vestei. Perfect conservate au ramas si templele din S Galiei, de pilda la Nimes. ● Una din marile capodopere ale arhitecturii este Panteonul din Roma-'templul tuturor zeilor' cel mai bine conservat si cel mai celebru edificiu pe care ni l-au last romani. Construit in anul 27 ien de Agrippa : distrus de un incendiu , reconstrut de imparatul Domitian, apoi de Hadrian dupa un alt incendiu a fost restaurat in fine de Septimius Severus si Caracala . Templul are forma unui edificiu circular, precedat de un vestibul sustinut de 16 coloane . Interiorul este de o absoluta armonie si simplitate. Peretii inbracati in marmura, au 7 nise iar in planul superior, 8 edicule. Cu Panteonul intilnim pentru prima data o arhitectura inteleasa ca organizare a spatiului, mai degraba decat ca simpla compozitie a maselor de zidarie.

Page 23: Arhitectura romana - scurta prezentare

◄Fortuna Virila

▼Templul Vesta

▲Templul roman din Nimes

◄▼Panteonul din Roma

Page 24: Arhitectura romana - scurta prezentare

Templul lui VestaTemplul lui Castor şi Pollux

Templul lui SaturnTemplul lui Vespasian

Templul lui Romulus

Page 25: Arhitectura romana - scurta prezentare

Arta romană imperială şi barbarizarea artei romane

► Trecerea de la sistemul republican la cel imperial a dus la apariţia unui nou comanditar, familia imperială. Iniţiativa edilitară este, din acest moment, o prerogativă imperială şi în egală măsură un instrument politic de subliniere a autorităţii împăratului în funcţie = este materializată arhitectonic în mari programe edilitare sau în monumente cu caracter excepţional. Colloseumul, Forul lui Traian sau amenajarea cursului Tibrului sunt expresia interesului împăraţilor de a dota oraşele imperiului şi mai ales capitala cu construcţii care să ateste autoritatea lor.► Termenul care pare să definească cel mai bine arhitectura romană este cel de masivitate. . În ciuda elementelor preluate din arta şi arhitectura greacă, utilizarea semicercului şi a boltei semicirculare ca forme principale, masivitatea coloanelor portante duc la impresia generală de soliditate. Acest efect este întărit de utilizarea, în multe situaţii, a pietrei aparente. Discursul ideologic este subliniat de existenţa basoreliefurilor care narează succesele militare ale împăratului şi beneficiile aduse puterii şi prestigiului imperiului.

Page 26: Arhitectura romana - scurta prezentare

Arta romană imperială şi barbarizarea artei romane

► La nivelul tipurilor de monument, două sunt monumentele care par să caracterizeze epoca imperială: coloanele comemorative (cum este Columna lui Traian) şi arcurile de triumf (cum este cel al lui Constantin cel Mare). Acestora li se adaugă o serie de statui colosale (cele mai cunoscute fiind cea a lui Constantin cel Mare, din care s-a păstrat doar capul, respectiv statuia unui împărat necunoscut din Barletta). ► Aceste categorii de monumente subliniază centrarea artei romane (cel puţin a celei aulice) pe figura împăratului încă din timpul lui Augustus. Seria de statui imperiale indică faptul că acestea atestă mai mult decât nevoile cultului imperial, ele sunt o formă de demonstrare a fidelităţii faţă de dinastie, dar şi de consolidare a puterii împăratului.

Page 27: Arhitectura romana - scurta prezentare

Sfârşitul artei romane imperiale ► Asistăm, astfel, la o “segmentare” a fenomenului artistic în lumea romană a secolelor II-IV d.Hr., o artă aulică, centrată pe figura imperială şi pe instrumentele puterii romane (armata, justiţia, cultele oficiale, spaţiul urban), simboluri ala autorităţii şi unităţii statului, respectiv o artă provincială, cu un predominant accent elenistic sau chiar oriental în părţile estice şi unul celtic sau germanic în provinciile occidentale ale imperiului. ► Acest dualism al artei romane în perioada târzie este rezultatul atât al expansiunii teritoriale, cât şi al unei anumite toleranţe religioase şi al perpetuării limbii greceşti ca limbă a elitelor romane.

Arta romana privita in totalitatea ei pastreaza adeseori amprenta spiritului, a conceptiei, a

stilului artistic al acestor populatii.


Recommended