Date post: | 31-Oct-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | delia-donca |
View: | 97 times |
Download: | 1 times |
of 51
Arhitectura generala a sistemelor de calculStructura fizica a calculatoarelor
sistem de calcul = hard + soft componenta necesara dispozitiv pentru memorarea datelor si programelor ( unitate de memorie dispozitiv pentru comanda si executia operatiilor programelor ( unitate centrala / procesor dispozitive pentru introduceri si extrageri de date ( dispozitive periferice interconectarea dispozitivelor; functionare bazata pe 2 stari posibile ( 0, 1 Unitatea de memorie
Memoria interna
pastreaza datele initiale, intermediare, finale + programul
un element de memorie - 0,1
locatie de memorie = succesiune de elemente de memorie - 1,2,4,6,8,10 O
locatiile - identificate prin adresa (absoluta sau relativa)
adresa identifica variabila a carei valoare se memoreaza intr-o locatie
Principii de memorare
intr-o locatie se pastreaza o data ce se va referi prin adresa; programele prelucreaza generic datele, prin numele de variabile
citirea nu distruge continutul
scrierea se face peste vechiul continut
continutul memoriei interne se pierde in absenta curentului electric
informatiile din meoria interna se retin pe suporturi externe - salvare
Unitatea centrala procesorul
Unitatea de comanda + unitatea de calcul (aritmetico-logica)
executa la un moment dat o instructiune (princ. von. Neumann)
Unitatea de calcul - executa operatiile aritmetice si logice cerute de programe
componenta
sumator binar - element de baza
dispozitiv de calcul in virgula mobila
registri - locatii de memorie speciale, cu viteza de acces mare, utilizate in calcule
Exemple de registri:
adresa instructiunii urmatoare - Program counter
registri de calcul
informatii despre starea programului - Flag
Unitatea de comanda - descifreaza instructiunile masina ale programului, comanda unitatii de calcul operatiile aritmetico-logice si perifericelor - op. I/O
componenta
decodificator de instructiuni
generator de comenzi
Dispozitive periferice
Asigura
introducerea in calculator a informatiilor de pe suporturi externe
extragerea din calculator a informatiilor si depunerea lor pe suporturi externe
suporturile - medii materiale capabile sa pastreze, permanent sau temporar, informatii
suporturile magnetice cresc capacitatea de memorare a unui sistem de calcul, alcatuind memoria externa
Diferente intre memoria interna- externa
memoria interna lucreaza direct cu procesorul si isi pierde continutul in absenta curentului electric
memoria externa - utilizata pt. stocarea datelor in vederea transferului ulterior
Dispozitive de intrare
asigura citirea datelor de pe suporturi externe si introducerea lor in memoria inyrtns, in diverse reprezentari
Dispozitive de intrare
Tastatura, mouse, scanner, creion optic, cititor de CD-ROM (650M), DVD-ROM
unitatile de discheta (1.44M), disc magnetic (20-40G), ZIP (100M)
suporturi vechi bazate pe hartie - cartele, banda perforata
benzi magnetice ( casete de backup
Dispozitive de iesire
Asigura depunerea informatiilor din memoria interna pe suporturi externe
monitor (+placa video), imprimante, plotter
unitati de discheta, disc magnetic, discheta de ZIP
inscriptor de CD
multimedia - difuzoare, placa de sunet
Dispozitive periferice
Se conecteaza la un sistem de calcul printr-o interfata fizica (Ex. placa video, placa de sunet) si una logica - driver (program de interfata cu perifericul)
Discheta - floppy disk - FD
disc dintr-un material flexibil, acoperit cu un strat magnetizabil, cu 2 suprafete utile
anvelopa - plastic: azi 3 x 3 inch (vechi - 8 x 8, 5 x 5 ) unitatea de discheta: sistem de antrenare + cap de citire-scriere
Discheta
Organizare: piste concentrice, impartite in sectoare
inregistrarea se face pe blocuri
Densitatea de inregistrare
evolutie: simpla (SD ~360K), dubla (DD), inalta (HD)
formatare = pregatirea dischetei pentru inregistrare de informatii - comanda DOS format
Capacitate = nr. piste * nr. sectoare / pista * nr. octeti / sector
Hard-disk-ul
Disc magnetic cu capacitate si viteza de acces mari (primele - cativa MO; azi - 20-40G)
incorporat in calculator ca memorie externa
avantaje in memorarea informatiilor, incarcarea sistemului de operare fara discheta
dezavantaje - proliferarea virusilor
Imprimanta
Tipareste pe hartie informatii din memoria interna
evolutia cronologica: imprimante cu tambur, cu rozeta, matriceale, cu jet de cerneala, laser
tiparire = listare; prima hartie - listing
Componenta
dispozitiv de antrenare a hartiei
dispozitiv de imprimare
modul de memorie
on-line -comunicare directa cu calculatorul
Componenta functionala a calculatorului
Canalul de intrare-iesire
Viteza de lucru a perifericelor e mult mai mica decat a procesorului cat timp un program executa o operatie de I/O, procesorul ar putea executa o alta operatie problema e rezolvata prin aparitie unui dispozitiv cu rolul de a controla operatiile I/O - canal de I/O (gen 2.)ulterior: USM (unitate de schimburi multiple, calc. medii-mari), controlor al magistralei (minicalc.), extensie a magistralei (microcalc.)In timpul realizarii unei operatii de I/O procesorul poate executa operatii dintr-un alt program in memorie pot exista mai multe programe in diverse stari: unul in executie, altele in asteptare, altele - in op. I/O modul de lucru cu mai multe programe in memoria interna se numeste multiprogramare / multitasking incheierea unei op. I/O e semnalata de canal unitatii de comanda cu o intrerupere Integrarea canalului de I/O in schema SC
Conectare si adresare in Internet
Mesajele se impart in pachete, care se dirijeaza prin router-e
Protocoale - regulile folosite de Internet / retele pentru a decide cum i unde s se livreze pacheteleProtocolul tipic Internet - TCP/IP - Transmission Control Protocol / Internet Protocol
Conectare si adresare in Internet - TCP/IP
TCP/IP apare ca un ansamblu de programe care specific detaliile comunicrii dintre calculatoare, cu convenii de interconectare a reelelor i dirijare a traficului flexibil permite reunirea retelelor de tipuri diferite integrat in SO Unix rol important in extinderea Internet-ului .Masinile se identifica cu adrese IP - contin identificatorul retelei si al masinii din retea pe 4O - 4 numere separate cu .
adrese IP reale si adrese IP false
serverele de mail, stiri, ftp, web au adrese reale
2 protocoale: Internet si TCP
Conectare si adresare in Internet
Protocolul Internet - gestioneaz dirijarea (adresarea) pachetelor, pe baza adreselor IP, astfel nct fiecare router s poat transmite optim datele care-i sosesc.Protocolul TCP - preia informatia de transmis, o imparte in secvente, pe care le inglobeaza in anvelope TCP. Acestea se include in anvelope IP si se transmit. La destinatie se extrag si ordoneaza datele. TCP creeaz iluzia unei conexiuni fizice directe ntre orice surs i destinaie Protocolul UDP - mai simplu: nu se ocupa de mesajele pierdute si ordonarea datelor
Sistemul numelor de domenii DNS
Un sistem de adresare alternativa in Internet, mai accesibil utilizatorilor, care foloseste nume convertibile in adrese IP
initial: un fisier unic hosts.txt pentru retinerea corespondentelor (nume-masina,IP) pentru toate gazdele, preluat periodic
neconvenabil deja pentru cateva mii de statii
administrarea centralizata - neconvenabila
DNS - sistem de adresare ierarhic, distribuit
DNS se bazeaz pe o schem ierarhic de nume de domenii i pe un sistem de baze de date distribuite care o implementeazaun nume DNS contine exist un numr variabil de domenii (cel mult 5), separate prin .fiecare domeniu corespunde unui anumit grup, ultimul domeniu din nume avnd nivelul cel mai nalt. Domeniile se restrng succesiv de la dreapta la stnga.
domeniu ) Ex. Prompt $p$g
Comanda PATH
PATH drive:cale [;]
Ex. Path c:\bc; c:\BP; c:\fox
Comanda externa format
FORMAT drive: [/U] [/S] []
Ex. Format a: /s /u
Transmisii multimedia in Internet
Aparitia comunicarilor multimedia in retele de calculatoare
Informatii multimedia in format digital
Compresia datelor multimedia memorate si transmise
Caracteristici si avantaje ale transmisiilor multimedia
Audio- si videoconferinte
Video la cerere
Multimedia - combinarea mai multor medii
Mediile audio si video se integreaza in serviciile de comunicare din Internet, extinzandu-se din domeniul prelucrarii pe un calculator local
facilitatile multimedia imbogatesc comunicarile prin mesaje electronice si dialog textual
in retelele de calculatoare, informatiile multimedia vor fi memorate si transmise in format digital
Informatii multimedia in format digital
Codificare digitala; fisierele audio-video se prelucreaza cu aplicatii soft specifice (Ex. Sound Recorder, CD Player, MIDI, Media Player)
Secvente de sunet
convertirea in format digital produce pierderi nedesizabile; informatiile se retin sub forma de fisiere pe suporturi specifice (magnetice, optice)
fisierele de sunet se prelucreaza cu aplicatii specifice (ex. sintetizatorul MIDI - Musical Instrument Digital Interface)
transmiterea vocii umane
Secvente video
succedarea a cel putin 25 de imagini statice / sec
sistemul digital - reprezentarea ecranului cu un careu de pixeli ; uzual 1 pixel e codificat cu 8 biti ( 256 de culori sau nuante de gri
tipuri de imagini: BMP (BiT Map), GIF, JPG
rezolutia ecranului; tipuri de ecrane
raportul de aspect
imaginea ecranului se reafiseaza
Compresia datelor multimedia
Informatiile multimedia au dimensiuni mari
pentru o transmisie (si stocare) eficienta se transforma intr-o forma comprimata echivalenta
algoritmii de codificare (si decodificare) sunt rapizi; se furnizeaza o forma foarte apropiata (diferentele minore sunt imperceptibile);
1993: standardele JPEG (Joint Photographic Experts Group), MPEG (Motion Picture Experts Group)
Caracteristici si avantaje ale transmisiilor multimedia
Introducerea unor noi tehnologii de comunicatii au condus la cresterea cantitatii de date transmise, eliminand limitarile impuse de viteza traditionala a legaturilor (ex. ISDN)
s-au dezvoltat programe de comunicare performante, care adauga la comunicarea textuala mesaje vocale, mimica, miscari etc.
MBone (Multicast Backbone) - sistem de radio si TV prin Internet (din 1992)
Audio- si videoconferinte
Programele de videoconferinta pot fi utilizate pe calculatoare echipate uzual, ca urmare a scaderii preturilor si cresterii performantelor tehnice
Audioconferinta permite comunicarea simultana intre mai multe persoane, prin dialog direct
Videoconferintele permit suplimentar vizualizarea de secvente video (camere video, sistem audio, videoproiector)
broadcast - transmiterea imaginilor dintr-un nod central catre ceilalti - prezentari, expuneri
multipoint -vizualizarea tuturor sau a participantului activ
aplicatii: ID, intalniri de afaceri, politice, sfaturi medicale
Programe pentru videoconferinte
NetMeeting
Aplicatii de tip video la cerere
O retea prin care sa fie satisfacuta instantaneu cererea unui client de difuzare a unui film
Componenta:
o retea de arie larga
mii de retele locale de distributie cu servere locale si cutii de conectare (calculatoare) pentru conectarea fiecarui utilizator la reteaua de distributie
servicii diverse la domiciliu, inclusiv acces la Web
Video servere - arhitectura performanta, multiprocesor, echipamente de stocare, componente de conectare la retea, soft adecvat, care sa functioneze in regim distribuit si in timp real
Reteaua de distributie - fibra optica sau cabluri coaxiale mai performante decat pentru TV cablu
Conectare calculatoare personale (dezavantaj: calitatea imaginii)
cutii de conectare care leaga televizorul la reteaua de distributie (dezavantaj: interfata - telecomanda)
Lipsa standardizarilor, cost ridicat
Posta electronica Functionalitate
Componenta mesajelor
Sistemele de posta electronica
Interfata cu utilizatorul
Sistemele de transfer
Posta criptata
Mult mai eficienta decat posta clasica
Rapiditatea transmiterii mesajelor
Actualitatea mesajelor
Independenta de localizarile geografice
Creste eficienta comunicarii
Creste eficienta colaborarilor in proiectre si a productivitatii muncii (estimare 30% in unele companii)
Primele sisteme de posta electronic
Transmiteau texte simple (cu adresa destinatie) prin protocoale de transfer de fisiere
Dezavantaje:
trimiterea complicata a mesajelor adresate grupurilor de persoane
mesajele nu aveau structura interna - dificultati in prelucrare
transmitatorul unui mesaj nu stia daca acesta a ajuns sau nu
n absenta temporara a unei persoane era dificil ca posta s fie preluata de catre o alta persoana
mesajele nu puteau conine combinatii de text, desene, sunete.
Posta electronica
Sistemele actuale permit:
Compunerea si trimiterea mesajelor
Retinerea mesajelor in cutii postale si afisarea lor
Informarea asupra starii mesajelor
Realizarea unor operatii specifice la destinatie - filtrare Componenta mesajelor de e-mail
Anvelopa cu informatii de adresare, prioritate, securitate
Continutul mesajului
Antet
campuri specifice
Corp
mesajul propriu-zis
signatura
Componenta mesajelor campurile antetului
adresa (adresele) de e-mail pentru receptorul (receptorii) primar(i) - To: adresa (adresele) de e-mail pentru receptorul (receptorii) secundar(i) - Cc: (Carbon Copy) adresa (adresele) de e-mail pentru "blind carbon copy" Bcc: (acetia nu vor vizualiza adresele celorlali); persoana (persoanele) care a(u) creat mesajul - From: adresa de e- mail a transmitorului curent - Sender:
liniile introduse de fiecare agent de transfer pe drumul parcurs de mesaj - Received:o cale de ntoarcere la transmitor - Return-Path data i ora la care a fost trimis mesajul - Date: subiectul mesajului afisat pe o linie - Subject:
adresa de e-mail la care trebuie trimise rspunsurile - Reply-To:
identificatorul numeric al mesajului - Message-Id:
identificatorul mesajului rspuns - In-Reply-To:
ali identificatori de mesaje relevante - References: cuvinte cheie alese de utilizator - Keywords: Standarde extinse pentru mesajele de mail
Probleme rezolvate:
Diacritice
Caractere nelatine
Scrieri de tip ideograma
Secvente audio si video
Standardul MIME Multipurpose Internet Mail Extensions
compatibil cu standardul uzual
Introduce elemente suplimentare in antet
Standardul MIME
Tipuri posibile de mesaje
Text (eventual cu formatari simple)
Imagine statica
Audio
Video
Aplicatie
Mesaj
Tip combinat
Functionarea sistemelor de e-mail Agenti utilizator permit utilizatorilor sa citeasca, sa scrie si sa trimita mesaje
Interfete diverse comenzi sau vizuale
Gestioneaza cutiile postale si opereaza asupra mesajelor
Agenti de transfer asigura transmiterea mesajelor transparent pentru utilizatori
E-mail agentii utilizator
Exemple: pine (comenzi) sub linux, Outlook Express sub Windows
Functii
Afisarea mesajelor
Compunerea mesajelor
Operarea asupra mesajelor
Alte facilitati
Organizarea si operarea cu cutii postale / foldere
Liste de adrese
Copii la indigo, posta cu prioritate
E-mail agentii de transfer
Dirijarea mesajelor spre destinatie, fara interventia utilizatorilor
Functii
Transferul mesajelor
Raportarea
Dispozitia operatia realizata la destinatie
Protocol de transfer SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) protocol simplu, de tip text
Un program care ruleaza in background pe masina destinatie, acceptand conexiunile si introducand mesajele in cutiile postale
Porti de comunicare (gateways) pentru asigurarea compatibilitatii intre sursa si destinatie, respectiv pentru a permite masinilor care nu sunt conectate direct la Internet sa foloseasca e-mail-ul
Livrarea finala protocoale de livrare intre serverele de mail din Internet si masinile care nu sunt conectate direct la Internet
POP3 (Post Office Protocol) aduce mesajele de pe serverul de mail pe calculatorul utilizatorului (folosit uzual)
IMAP (Interactive Mail Access Protocol) pentru utilizatorii care folosesc mai multe calculatoare; exista un depozit de mesaje pe serverul de mail
DMAP (Distributed Mail Access Protocol) acces distribuit; nu presupune ca toata posta se afla pe un singur server
Alte facilitati ale sistemelor de livrare:
Filtrarea mesajelor se specifica conditii si actiuni corespunzatoare, de realizat asupra mesajelor la destinatie
Mecanisme de forwardare automata
demoni de vacanta
FAQ (Frequently Asked Questions)
Confidentialitatea postei electronice
PGP (Pretty Good Privacy) - creat de Phil Zimermann (1995) ca pachet de securitate pentru e-mail:
Confidentialitate, autentificare, semnaturi digitale intr-o forma usor de utilizat
Distribuit gratuit pe Internet (controversa cu guvernul SUA)
Compatibil cu diverse platforme: MS-DOS/Windows, UNIX, MacIntosh
Se bazeaza pe algoritmi de criptare existenti (in RSA se poate alege lungimea cheii)
foloseste algoritmul ZIP (compresie) si amprente de timp
PEM (Privacy Enhanced Mail) standard oficial Internet
Foloseste algoritmul DES (cheie destul de scurta)
Chei private si publice
Bazat pe autoritati de certificare (un sistem complicat cu 3 niveluri), care valideaza si revoca cheile
Autentificarea este obligatorie
Mai putin folosit decat PGP (implemetarile sale au aparut mai tarziu si s-au dovedit ceva mai putin inspirate)Retele de calculatoare Definitie si principii de functionare
Avantajele retelelor
Clasificare geografica
Retele locale
Retele metropolitane
Retele de arie larga
Retele radio
Retele de calculatoare. Definitii
Evolutia sistemelor de calcul: sisteme de tip centru de calcul, minicalculatoare, microcalculatoare, retele
Conectarea calculatoarelor urmareste cresterea capacitatii de calcul
Retea de calculatoare = ansamblu de calculatoare autonome, interconectate
Autonomia: un calculator poate functiona independent de celelalte
Interconectarea: se realizeaza prin medii de comunicatie
Se asigura folosirea in comun, de un numar mare de utilizatori, a resurselor fizice si logice ale retelei partajarea resurselor in conditii de securitate a retelei
Retele de calculatoare - principii de functionare
Comunicarea dintre calculatoare:
Comutare de circuite stabilirea unei legaturi permanente pe durata comunicarii intre 2 noduri
Comutare de pachete - stabilirea unei legaturi dinamice, prin intermediul altor noduri si impartirea mesajelor in pachete; pachetele sunt multiplexate la destinatie
Softul de retea asigura realizarea comunicarii si partajare a resurselor
Exemple: Windows NT/2000 pentru retele locale; UNIX / linux pentru retele de arie larga
Protocol de comunicatii = set de reguli care descriu transmiterea datelor, detectia si corectia erorilor, mprtirea si/sau reasamblarea mesajelor n/din pachete, dirijarea spre destinatie a pachetelor
Exemple: NetBEUI, IPX/SPX, TCP/IP
mascheaza diferentele tehnologice dintre retele si permit realizarea conexiunilor independent de tehnologiile folosite
Avantajele utilizarii retelelor de calculatoare
Depasirea limitarilor geografice si temporale in comunicare si acces la informatii
Partajarea resurselor fizice si logice colaborari la proiecte
Raport convenabil performanta/pret (sistemele de calcul mari - de ~10 ori mai performante dar costa de 1000 ori mai mult)
Modelul client-server fizic, logic (cererile sunt adresate de programul client programului server)
Fiabilitate mare; acces la echipamente alternative de stocare a informatiei
Dezvoltare in etape prin adaugare de noi calculatoare in retea
Utilizare in firme si de catre persoane particulare
Servicii la domiciliu pentru persoane particulare
Tot mai multe activitati se desfasoara pe cale electronica
Facilitati de informare si comunicare
Acces la informatii la distanta sistemul World Wide Web
Activitati electronice: banking virtual, comert electronic, presa, biblioteci electronice, invatamant la distanta
Comunicari electronice:
Posta electronica
Grupuri de stiri
Chat textual
Videoconferinte integrarea transmisiilor multimedia
Divertisment interactiv
Clasificarea geografica a retelelor de calculatoare
Retele locale
Retele metropolitane
Retele de arie larga
Reteaua mondiala Internet
Retele radio
Retele locale LAN
Local Area Networks
Localizate intr-o cladire / campus / firma
Dimensiuni reduse; topologii specifice (bus, ring)
Viteza mare 10-100 Mbps; rata de eroare mica
Aspecte de utilizare
Conturi de retea; conectare si deconectare
Partajarea resurselor; drepturi de acces
Mesaje in retea Aspecte de utilizare a retelelor locale
Conturi de retea; conectare de deconectare
Fiecare utilizator are un cont, caracterizat prin drepturi de acces la resursele fizice si logice ale retelei (fisiere, directoare, programe, drive-uri de retea, imprimante de retea), in functie de necesitatile si cunostintele utilizatorilor
Conturile sunt create pe domenii de lucru si grupuri de utilizatori cu obiective comune
Administratorul retelei creeaza si gestioneaza domeniile, grupurile, conturile si drepturile de acces specifice lor
Conectare: serverul e informat ca utilizatorul va folosi resursele retelei; procesul se incheie la deconectare
Partajarea resurselor; drepturi de acces
Utilizatori pot avea acces la resursele care au fost partajate si pentru care li s-au acordat drepturi de acces
Resurse fizice: discuri si imprimante de retea
Maparea drive-urilor (directoare pe calculatoare din retea, uzual de pe server)
Cozi de imprimare pentru imprimantele partajate; acestea sunt instalate fizic si logic (+ partajate)
Resurse logice: fisiere, directoare, programe
Drepturi de acces: Read, Write, Execute, Change, Full Control
Mesaje in retea
Transmitere/receptionare de mesaje intre utilizatori (grupuri)Clasificarea geografica a retelelor de calculatoare
Retele metropolitane MAN (Metropolitan Area Networks)
Aria unui campus sau a unui oras
Tehnologii similare cu retelele locale
Pot integra retele de TV cablu
Retele radio utilitatea calculatoarelor mobile, conectate prin unde (e-mail, fax-uri etc. din orice locatie)
Comunicatiile digitale fara fir apar in 1901 G. Marconi
Se pot construi retele conectate prin unde se recomanda daca nu pot fi instalate cabluri de retea (performantele sunt mai reduse)
Retele de arie larga WAN
Wide Area Networks acopera arii extinse tari, continente
Se separa problemele de comunicatii de executia aplicatiilor
Contin
Masini gazda pentru executia aplicatiilor, conectate intr-o
Subretea de comunicatii
Linii de transmisie + routere (elemente de comutare) pentru dirijarea pachetelor
Dialog on-line in Internet Facilitatile de dialog textual on-line extind comunicarile prin mesaje electronice
Avantaje: comunicare interactiva, in timp real
se va extinde cu mesaje audio-video
linux - comanda talk
mecanismele de chat - dialog intre mai multi utilizatori - implementate prin serviciul IRC
IRC (Internet Relay Chat)
Serviciul de chat permite participantilor sa poarte discutii directe pe diverse teme, regasite in canale de discutii dedicate
utilizatorii se conecteaza la serverele IRC si la canalele dorite (cu programe specifice)
serverele IRC sunt interconectate intr-o retea IRC (asigurand comunicari intre persoane conectate la oricare server)
dupa conectare se pot folosi comenzi specifice sau interfata vizuala a programului - ex. mIRC
World Wide Web
Aparitia aplicatiei WWW
Utilizarea aplicatiei WWW
Functionarea aplicatiei WWW
Sistemul URL
Crearea paginilor Web
limbajul HTML
editoare HTML
un context hard i soft care permite accesarea facil a informaiilor rspndite pe mii de calculatoare din Internet - servere web cea mai populara aplicatie de informare din Internet
interfata accesibila, usor de utilizat
asigua obtinerea unei cantitati mari de informatii intr-o forma expresiva si intr-un timp convenabil
Web-ul a evoluat dintr-o aplicatie folosita pentru transmiterea datelor rezultate din experimente de fizica particulelor a aparut n 1989 la CERN - Tim Berners Lee scopul - asigurarea partajarii rapide si la distanta a rezultatelor experimentale primul prototip prezentat la conferinta Hypertex91 (decembrie), San Antonio, Texas februarie 1993 - prima interfata grafica - Mosaic - NCSA (Centru Supercalculatoare)
Marc Andersen a fondat Netscape Communications Inc., dedicata dezvoltarii softului pentru Web - Netscape Navigator
Netscape a devenit companie publica in 1995 (1.5 miliarde dolari)
1994: CERN si MIT formeaza consortiul WWW, cu obiectivul de a dezvolta Web-ul
standardizarea protocoalelor, compatibilitate intr site-uri. Adresa: http://www.w3.org
Utilizarea aplicatiei WWW
Web-ul - o colectie de informatii raspandite pe serverele web, structurate in pagini si site-uri
paginile pot contine legaturi catre alte pagini - hipertexte, hiperlegaturi (hyperlink)
click pe o hiperlegatura ( se aduce pagina asociata (sau se acceseaza resursa asociata)
parcurgerea unor cantitati mari de informatii (limite: exclusiv temporale+viteza conectiei)
Navigatoare (browsere) - programe care permit vizualizarea paginilor web si accesarea hiperlegaturilor (a resurselor asociate)
navigatoarele aduc pagina ceruta si afiseaza continutul pe ecran, interpretand comenzile de formatare si includere de obiecte
elemente continute in pagini: texte, hiperlegaturi, adrese de mail, obiecte integrate (imagini, grafice, obiecte multimedia)
Navigarea - cu ajutorul hiperlegaturilor, butoanelor Back, Forward + bookmarks
optiuni de configurare a navigatoarelor
alte interfete: text (lynx), bazata pe voce
pagini hipermedia - contin secvente multimedia (pentru anumite obiecte se pot utiliza programe auxiliare de vizualizare / executie)
problema incarcarii imaginilor (intai textele, apoi imbunatatirea rezolutiei; compresii)
Aplicatia WWW - pagini speciale Harti - permit selectarea unor portiuni si marirea / micsorarea imaginii
Formulare - asigura preluarea accesibila informatiilor pe Web, prin obiecte de control
Aplicatii: comert electronic (comenzi, tranzactii electronice, descrieri de produse), sondaje de opinie, evaluari de cunostinte, introducerea de informatii personale pentru acces la diverse servicii Internet
Motoare de cautare : www.google.com, www.altavista.com, www.yahoo.com
retinerea paginilor in memoria cache navigatoarele se pot utiliza de pe calculatoare conectate direct la Internet sau la un server / router din Internet, eventual chiar printr-o linie telefonica
la baza transferului de informatii stau conexiunile TCP
Functionarea aplicatiei WWW
protocolul care descrie cererile (client) + raspunsurile (server) de accesare a paginilor web ( HTTP (HyperText Transfer Protocol) sistemul de adresare a resurselor - URL (Uniform Resource Locator)protocol://server/resursa URL se utilizeaza pentru accesarea din navigatoare a unor resurse diverse (implicit protocolul = http)
Actiunile realizate de navigator pentru transferul unei pagini web referite cu URL:
afla IP-ul serverului (specificat uzual cu DNS) si realizeaza conexiunea TCP
trimite o comanda de transfer a fisierului cerut (conexiunea se elibereaza dupa transfer)
afiseaza fisierul in formatul specificat (interpreteaza sursa HTML)
HTTP = protocol ASCII simplu (cereri si raspunsuri tip MIME)
Serverele proxy
se utilizeaza ca si porti de comunicare intre programul de navigare si server, de exemplu in cazul in care cele 2 folosesc protocoale diferite
solutia proxy - fizica si logica (programe)
un server proxy poate deservi mai multe programe de navigare de pe calculatoare client, putand asigura conectarea la Internet a mai multor calculatoare dintr-o retea locala
mecanisme de memorie cache pentru pagini
mecanisme de restrictionare a accesului la anumite adrese prin serverele web (proxy)
Sistemul URL
Un mod de adresare a paginilor web si, mai general, a unor resurse diverse din browsere
protocol://server/resursa - integreaza intr-o forma accesibila, din navigatoare, diverse servicii Internet protocolul implicit = http (pentru pagini web)
apar in bara de adresare, hiperlegaturi sau bookmarks
http://www.euro.ubbcluj.ro, http://www.ubbcluj.ro/, http://www.yahoo.com, http://www.netscape.com, http://www.microsoft.com/, http://www.unige.ch/eua fisier implicit - index.htm (index.html)
Sistemul URL protocoale
http - protocol nativ pentru pagini web
ftp - compatibilitate cu File Transfer Protocol
ftp://ftp.ubbcluj.ro/ , ftp://ftp.utcluj.ro file - deschiderea unui fisier local -nume+cale
telnet - conectare la distanta
news - acces la articole de stiri (din navigator)
news://comp.infosystems.www.providers
gopher - sistemul care a precedat web-ul
mailto - deschide formular de mail
mailto:[email protected] Limbajul HTML
HyperText Markup Language - un limbaj creat pentru a descrie formatul paginilor web
fisierele HTML sunt interpretate de browsere
bazat pe principii de marcare (marcaje, tags)
( fisiere text fisierele scrise in limbaje de marcare sunt portabile, interpretarea lor fiind convenabila si similara in contexte diferite (Ex. LaTeX fata de Word)
procesoarele de documente (What You See Is What You Get) ascund marcajele
Crearea paginilor web
direct in limbajul HTML - cu un procesor de texte. Importanta cunoasterii sintaxei si marcajelor pentru corectari de erori, modificari
folosind editoare HTML, care genereaza automat cod HTML in urma introducerii obiectelor dorite, intr-o interfata vizuala
Exemple: Netscape Composer, Microsoft Front Page, Front Page Editor
folosind facilitatile de integrare in web si salvare in format HTML ale produselor Microsoft Office
Elementele limbajului HTML Marcaje (simple si cu parametri)
... Tipuri de marcaje
de baza - delimitarea paginii, titlului, corpului
structurarea documentului - subtitluri, paragrafe
formatarea textului si crerea listelor
crearea hiperlegaturilor
introducerea de obiecte - tabele, formule, imagini, obiecte multimedia, formulare
in ultimele versiuni - frame-uri, applet-uri Java
Limbajul HTML
Marcaje de baza
antet ; contine titlul paginii corp Marcaje pentru structurarea
documentului subtitluri linie noua
; linie orizontala paragraf nou Marcaje pentru formatarea textului
caractere aldine -
caractere cursive -
caractere subliniate - marimea fonturilor si culori -
Marcaje pentru crearea listelor
element de lista - liste ordonate -
liste neordonate -
Marcaje pentru hiperlegaturi -
adrese URL
fisiere / resurse locale (link-uri locale)
link-uri interne, catre zone din document
Parametri:
HREF = adresa URL sau specificarea fisierului local
NAME = numele hiperlegaturii sau zonei din pagina
METHODS = metodele de acces
Exemple:
text - link local / URL - link intern Marcaje pentru introducerea de obiecte
Tabele:
parametri: BORDER, RULES
titlu: ; antet
coloane: cu parametrul ALLIGN (=LEFT, CENTER, RIGHT)
linie noua: ; celula (cu ALLIGN)
Imagini: . Parametri:
SRC = URL-ul imaginii / calea fisierului local
ALLIGN = TOP, MIDDLE, BOTTOM (alinierea)
ALT = textul de afisat in locul imaginii (daca se dezactiveaza afisarea imaginilor) ; ISMAP - harta
parametri specifici pentru obiecte multimedia
Editoare HTML
Front Page Editor
Extinderi
XML eXtended Markup Lamguage posibilitatea de a defini diverse tipuri de marcaje
Limbaje de programare web: Java, PHP (cu baze de date), ASP (cu baze de date)
Exemplu: facebook (php)
AcademicInfo ASP
EMBED PBrush
EMBED PBrush