+ All Categories
Home > Documents > Arhitectura calculatorului

Arhitectura calculatorului

Date post: 20-Feb-2016
Category:
Upload: ursu-dan
View: 72 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Arhitectura calculatorului
9
Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova Universitatea de Stat din Moldova Facultatea de Fizică şi Inginerie Catedra Fizică Aplicată şi Informatică Lucrare de laborator nr.1 .
Transcript
Page 1: Arhitectura calculatorului

Ministerul Educaţiei al Republicii MoldovaUniversitatea de Stat din Moldova

Facultatea de Fizică şi InginerieCatedra Fizică Aplicată şi Informatică

Lucrare de laborator nr.1

.

A efectuat: A verificat :

Ursu Dan

Gr. 2.2/1 Sprincean V.

Page 2: Arhitectura calculatorului

Chişinău 2015

Note teoretice

Deși design-ul și performanțele calculatoarelor s-au îmbunătățit dramatic în comparație cu anii 1940, principiile arhitecturii von Neumann sunt în continuare la baza aproape tuturor mașinilor de calcul contemporane. Ea este denumită așa după renumitul matematician austro-ungar John von Neumann.

Această arhitectură descrie un calculator cu patru module importante: unitatea aritmetică-logică (UAL), unitatea de control (UC), memoria centrală și dispozitivele de intrare/ieșire (prescurtat I/E). Acestea sunt interconectate cu un mănunchi de fire numit magistrală pe care circulă datele de calcul și datele de program (instrucțiuni) și sunt conduse în tactul unui ceas (șir de impulsuri continuu).

Conceptual, memoria unui calculator poate fi văzută ca o mulțime de „celule“ numerotate. Fiecare celulă primește drept adresă un număr unic propriu; ele pot înmagazina o cantitate mică, prestabilită de informație. Informația poate fi ori o instrucțiune, ori date propriu-zise. Instrucțiunile spun calculatorului ce să facă, iar datele sunt acele informații care trebuie prelucrate conform cu instrucțiunile. În principiu orice celulă poate stoca (memora) atât instrucțiuni cât și date. Interesant este și cazul când una sau mai multe instrucțiuni, deja stocate în memorie, sunt privite de către alte instrucțiuni drept date de prelucrat/modificat și sunt deci ele însele modificate dinamic („în mers“), după necesitate.

Alte arhitecturi întrebuințate la calculatoarele de uz general sunt de exemplu arhitectura Harvard și arhitectura Dataflow.

Instrucțiunile interpretate de către unitatea de control și executate de UAL nu seamănă deloc cu limbajul uman. Calculatorul cunoaște prin construcție un set relativ mic de instrucțiuni elementare, care sunt simple, bine definite și neambigue. Exemple de instrucțiuni sunt: „copiază conținutul celulei de memorie 5 și plasează rezultatul în celula 10”, „adună conținutul celulei 7 cu conținutul celulei 13 și plasează rezultatul în celula 6”, „dacă conținutul celulei 999 este 0 (zero), următoarea instrucțiune de executat se găsește memorată în celula 30”, dacă nu, „se urmează secvența (șirul de instrucțiuni) mai departe”.

Instrucțiunile calculatorului se împart în patru mari categorii:

1. mutare de date dintr-o locație în alta (instrucțiuni de transfer),2. executare de operații aritmetice și logice asupra datelor (instrucțiuni aritmetice,

instrucțiuni logice),3. testare a unor condiții, de exemplu „conține celula de memorie nr. 999 un 0?”

(instrucțiuni de testare sau de condiție),4. modificare a secvenței (șirului) de operații (instrucțiuni de comandă propriu-zise).

În calculator instrucțiunile „externe” sunt memorate și deci reprezentate în cod binar, la fel ca și toate celelalte date de calcul (numere, litere, simboluri). De exemplu, codul în limbaj-mașină pentru una din operațiile de copiere într-un microprocesor fabricat de firma Intel este 10110000, „1” și „0” fiind cele două valori logice binare „înțelese” de microprocesor (computer, mașină). În completarea exemplului de mai sus, se poate intui că o instrucțiune de adunare în respectivul Intel-microprocesor trebuie să fie reprezentată altfel decât cea de copiere, de exemplu 01001110. Mulțimea de instrucțiuni implementate într-un calculator (computer) formează și este numit limbajul mașină al acelui calculator.

Page 3: Arhitectura calculatorului

Simplificat vorbind, dacă două calculatoare au CPU-uri (unități centrale de procesare) care răspund la fel la același set de instrucțiuni, programele (executabile) scrise pentru unul pot rula și pe celălalt aproape fără modificări, dar de exemplu cu viteze diferite. Ușurința portabilității este o motivație pentru proiectanții de calculatoare ca ei să nu modifice radical design-urile existente, decât pentru motive serioase.

Un sistem de numerație pozițional este un sistem de numerație în care valoarea indicată de o cifră este valoarea cifrei înmulțită cu o putere a unei constante numită bază. Ordinea puterilor bazei este succesivă, de la dreapta la stânga, cu puterea 0 la ultima cifră în cazul întregilor. Pentru valori fracționare, puterile negative ale bazei se extind la dreapta, începând de la un separator zecimal.

Cifrele folosite sunt un set de simboluri care formează o mulțime al cărei număr cardinal este egal cu baza de numerație.

Microsoft Word este un procesor de text, parte a suitei (grupului) Microsoft Office. Numele întreg este Microsoft Office Word deși popular se numește Microsoft Word, MS Word sau doar Word in unele cazuri. Prima lui versiune datează din 1983 fiind inițial disponibil sub numele de Multi-Tool Word pentru Xenix systems.[1][2][3], doar pentru MS-DOS (ultima versiune MS-DOS fiind 6 în 1993). În 1985, Microsoft Word a fost lansat și pe (atunci noua) platformă Apple Macintosh, iar în 1989 pentru Windows, Microsoft continuând să suporte ambele platforme până astăzi. În 1992-1993, Microsoft a oferit și o versiune de Word pentru sisteme Unix (mai precis distribuția SCO), ofertă care însă a fost de foarte scurtă durată. Versiunea cea mai recentă este Word 2010 pentru Windows, respectiv Word 2008 pentru sisteme Macintosh (folosind Mac OS X, atât pe arhitectură Intel cât și PowerPC). Formatul nativ a fost .doc, de la versiunea 1 până la Word 2003 devenind de la Word 2007 .docx( extensia ".docx" este folosită în noul standard internațional Office Open XML pentru documentele Office).

Page 4: Arhitectura calculatorului

1)Transformarile1.(126)10=26+25+24+23+22+21=(1111110)2

(215)10=27+26+24+22+21+20=(11010111)2

(47)10=25+23+22+21+20=(101111)2

(23)10=24+22+24+20=(10111)2

2.(1011101)2=26+24+23+22+20=(93)10

(0110001)2=25+24+20=(49)10

(10001101)2=27+23+21+20=(141)10

3.(1000010111011101)2=(85DD)16(1111111000000)2=(1FC0)16(1001011010111)2=(12D7)16

4.(1000010111011101)2=(102735)8

(1111111000000)2= (17700)8

(1001011010111)2= (11327)8

5. (126)10= (1111110)2=(176)8

(215)10=11010111)2=(327)8

(47)10=(101111)2=(57)8

(23)10= (10111)2=(27)8

6. (126)10= (1111110)2=(7E)16

(215)10=(11010111)2=(D7)16

(47)10=(101111)2=(2F)16

(23)10= (10111)2=(17)16

7. (7E)16= (1111110)2

(D7)16=(11010111)2

(2F)16=(101111)2

(17)16= (10111)2

8. (85DD)16=(1000010111011101)2=(102735)8

(1FC0)16=(1111111000000)2=(17700)8

(12D7)16=(1001011010111)2=(11327)8

9. (85DD)16=8*163+5*162+13*161+13*160=(34269)10

(1FC0)16=1*163+15*162+12*161=(8128)10

(12D7)16=1*163+2*162+7*160=(4615)10

10. (176)8= (1111110)2

(327)8=(11010111)2

(57)8=(101111)2

(27)8= (10111)2

11. (102735)8=(1000010111011101)2=(85DD)16 (17700)8=(1111111000000)2= (1FC0)16 (11327)8=(1001011010111)2= (12D7)16

12. (102735)8 =7*85+2*83+7*82+3*81+5*80=(34269)10

(17700)8 =1*84+7*83+7*82=(8128)10

Page 5: Arhitectura calculatorului

(11327)8 =1*84+1*83+3*82+2*81+7*80=(4615)10

2)Hardware1.Caracteristicile:Microprocesor Intel Celeron CPU B815 1.6GHz , 2 coresMemorie RAM DDR3, 4.096 GB , 665.3 MHzMemorie externa:disc D - capacitatea 199 GB, spatiu liber 122 GB disc C - capacitatea 98,1 GB, spatiu liber 66,5 GB

1.Subsistem de I/EDrivere instalate:Tastatura – Tastatura standarta PS/2 versiunea driverului 10.0.10240.16384Mouse - Standart PS/2 Monitor - Monitor universal PnP versiunea driverului 10.0.10240.16384Placa retea - Qualcomm Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)versiunea driverului 2.1.0.21Placa sunet – Realtek High Definition Audio versiunea driverului 10.0.10240.16384

3) Software.Sistemul de operare.

Modul comandaSunt 2 modalitati de lansare a ferestrei de comenzi:a) Win+R -> in fereastra care a aparut sciem cmd.exeb)In meniul principal-> Programe standarte-> fereastra de comenzi

Page 6: Arhitectura calculatorului

Modul de lucru GUI

Avem programe(compilator, antivirus, media player,browseri,etc.), documente(Word si JPG) si fisiere

Page 7: Arhitectura calculatorului

My computera regulariza, proprietățile, proprietăți ale sistemului, a conecta discul de retea,a deschide panoul de control

Google ChomeFisier,Instrumente, Edit ,ecranul marcaje, Ajutor, Jurnalul

My computer lucreaza cu informatie care deja exista in calculator, iar browser cu informatie din internet

Help- obtinerea ajutorului Run- lansare la executareSearch- cautare (fisierului, programului,etc. in calculator) dupa numeSetting documents- deschidem si modificam documentelePrograms-vedem care programe sunt instalate

The End


Recommended