+ All Categories
Home > Documents > Arhitectura 1935-3-4

Arhitectura 1935-3-4

Date post: 28-Feb-2018
Category:
Upload: life4rock
View: 280 times
Download: 8 times
Share this document with a friend

of 64

Transcript
  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    1/64

    a

    ; 1C

    ;

    rhitectur

    t r i m e s t r i a l d e a r h i t e c t u r a s i u r b a n i s t i c a

    a l s o c i e t a t i i a r h i t e c t i l o r r o m a n i

    o c t o m b r i e

    1 9 3 5

    d i r e c t o r

    a r h i t e c t f l o r e a s t a n c u l e s c u

    redactia administratia

    v. val. v. cr oit or u

    o n a m e n t e :

    ritati lei 50 0 anual

    Bucuresti, str. episcopiei,

    telefon 3.57/28

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    2/64

    pro fes iona le

    Un a din cele mai pe rfect reversib ile corela tiuni

    este des igur aceia din tre individ colectivitate, ira-

    plinind imp reun a o evolu^iune asem anatoare varia^iei

    niveluri lor din vasele comunicante , insa cu volume

    mu lt in egale. Ideea nu este noua , insa via{a o actua -

    lizeaza cu a tat m ai insi stent cu cat greuta^ile de

    existenta impun solidarizari pe categorii cu interese,

    fie individu ale, fie generale, comu ne. Cu toate u nele

    te nd in g cen tr ifug e nici noi arhitec^ii nu pu tem de-

    roga dela aceste imperative categorice cari, cu aproape

    jumatate de secol in urma, au condus la infiin^area

    Societa^ei Arhitectflor Romani, pentru ca acum trei

    ani sa culmineze prin consti tuirea Corpului Arhitec-

    tilor din Romania, organ oficial $i sustinut de o lege

    profesion ala. Privi ta p rin prism a bun ei credin^e, evo-

    lu^ia nu este deloc neg lijabila. Ceiace creiaza motive

    de in gri jora re ?i fran e serioase in desvo ltarea logica

    ?i armonioasa intre ace?ti doi poli

    sunt inqii f i ati-

    tudinile individuale. Nu ne interese aza nu le re-

    marca m pen tru persoane. Le privim num ai pe acelea

    ata ta vreme, cat influen^eaza tendin^ele intere-

    sele c olec tivita tii ,

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    3/64

    s'a pu tu t primi in concurs, jude ca refine, la Bu-

    zau un proec t p reda t in fo tograf i i cand programul p re -

    t indea o scara a proectelor? Cum s 'a pu tut premia la

    Bucureijti un proect de sanatoriu al carui teren avea

    cu totu l alt relief decat eel ind icat in piesele prog ra-

    m u lu i

    ?

    Fiindca nu num ai progr amu l dar ideea de

    baza admisa la noi pen tru concursuri este anonim atul ,

    cum s'a putut refine la Buzau un proect care a mai

    figurat la un al t concurs unde f i ind premiat , anoni-

    matul a disparut? $i juriul a $t iut aceasta eel pu^in

    din peti^ia un ui conc uren t daca pe mem orie nu a vroit

    sa se bazeze. Cand un proect, tot la Buzau, se apreci-

    aza de juriu textua l ,,se va restudia fafadele si planul

    in vederea unei biserici ortodoxe si sa corospu nda

    programului' cum a mai putut , acela? juriu sa ret ina

    acel proect, ?i cum a putut iara?i sa retina un alt

    proect despre care spune intre al te le ca: se va

    conforma programului" ?

    La aceste doua concursuri urm a sa se dea 4 premii

    intai i deci sa se execute patru proecte; s'a acordat

    totusi numa i un singzir premiu I.

    la ta un al t punct

    nevralgic al problemei, comun, aproape totalita^ii con-

    cursuri lor i de capitala important in propa^irea lor

    Aci trebue cautata cauza mai tuturor relelor acu-

    mula te in jurul unei problem e a$a de atrag atoa re ca

    forma atat de profu nd morala demo crata ca fond

    Perspectiva vioaie a luptei entuziaste loaiale a unor

    idei exprimate plastic in solu^ii arhitectonice i$i frange

    plan ul super ior de ideal de in da ta ce juri ul promin^a

    judecata pen tru a cadea in meschin compromis.

    Concurentul i judecatorul formal in laboratorul ace-

    lorai idei iau pozi^iuni d iam etra le in cele dou a ipos-

    tase ?i tocmai acest japt ne face sa insistam arata nd

    ca soarta concursu rilor este croita ?i intre^inuta de

    noi in aceasta atmos fera de ueincre dere, neserioz itate.

    echivoc i arbitrar nu numai improprie unei norraa' .e

    desvoltari dar care s is tematic indispune, inde par t ir . 1

    elementele de mu nca pozit iva ?i c inst i ta . Est e usor

    ?i de mu lte ori comod unor aran jam ente person ale

    viitoare, sa critici proec tele p rez ent ate aplicandu-'.e

    formula ca nici unul nu este bun de ex ec ut e deci

    premiul I nu se acorda, dar trebue sa se $tie ca

    re -

    zultatul unui concurs reprezintd un maxim de realizdri

    in conditiunile program ului i desfaquiarii hoi.Facem

    gre?ala, de m ulte ori voita, de a caut a definitivul"

    sumus-ul" non plus u ltra" acolo und e trebue sa

    fie numai raport" cel mai bun". Pe cine, judecand

    serios, ar put ea sa-1 sur pri nd a rezu ltate le ?i realizarile

    grote?ti a le conctirsului pentr u fatad a prefecturei po-

    li^iei capitalei, cand se cunosc conditiunile, sub orice

    apreciere, in cari s 'au pr od us ? E sim plu : la a$a con-

    curs a?a rezu ltat este in aceasta, taria unei axiom e

    aplicabila fara nici o excep^ie tut ur or conc ursurilor

    atunci se degajeaza clar concluzia care trebue sa

    pun a stavila defaimatori lor acestei ide i: Organizari

    conc ursuri serioase p en tru a ob^ine rezu ltate serioase.

    Nu putem pune la indoiala bun a credin^a dorm^a

    de rezultat a orgauizatorilor, dar putem cere cu insi-

    s t e n t ? i cu toata greu tatea colegilor judecatOri , sa-?i

    faca dato ria astfel cum o im pun e codul profesional,

    fara ?ovaire fara mena jamen te, dar servind ideea

    cea mare in baza careia au aceasta calitate. Ii vrem

    mai bine trasnet, daca e nevoe, decat coada de topor.

    Daca noi ?i prin noi c reiem ambian^a necesara,

    rezultatele nu pot intarzia ut i l i ta tea va imp inge

    concursul imp unandu-1 inan um ite cazuri drept s ing ura

    so lu t e .

    a rh i tec t i. c. rosu

    Octombrie 1935 .

    Co n acu l I . P au n escu T u rcen i

    - G o r j

    A r h .

    P I. S t a n c u l e s c u

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    4/64

    In vreme ce marile puteri organizau

    in favo area rasb oiulu i, mica Bel-

    tru a demon stra , im preu na cu fac-

    ea din campul de cr ea te productie ,

    i ved e de r ostul ei, sinchisin du-se p rea

    Despre expozit ia internatio nala de la Bruxelles se

    , ca o mirea sa care i$i a.?teapta invitatii, cu o

    Si invita tii n 'au preg eta t sa soseasca din toate

    pop orul belgian, gazda mu safirilo r ?i in al

    Vizitatorul, sosit in Bruxelles, ia mai intai, contact

    ora?ul, ?i prim a imp resie este destul de favorab ila.

    tren ai esit din gar a centra la, te gase$ti in fata

    ardelo r largi drepte, cari tae ora.?ul de la o

    rgin e la alta. Su nt putin e ora$e capitale cari se

    as a de bine/ din pun ct de vedere al mari lor

    re de com unicatie, ca ora$ul Bruxelles. i tot pu-

    sun t ora?ele care au a?a de bine amen ajate im-

    ile, cu parcnri, alei, lacuri, basine, etc.

    In special par tea cu muz eele cu arcul cinquan -

    ului, am ena jata cu prileju l celor 50 ani de inde-

    . , P l a nu l e xpoz i t i e i d i n

    ^ Apoi nu trebue sa m- B r u x e l l e s 1935.

    tam ca Bruxelles-ul are

    eel mai grandios palat de

    jus titi e din lume, a?ezat pe un platou care dom ina

    tot ora?ul, ca i cum poporul belgian ar vrea sa spuna

    vizita torului s trein: noi suntem cu dreptatea" .

    Acea sta expoz itie treb uia sa aiba loc acum 5 ani,

    in 1930, pentru a sarbatori centenarul, aniversarea a

    100 ani de la proclamarea independentii; dar Capitala

    Belgiei a trebuit sa se resemneze in fata dorintei celor

    doua ora?e de sea ma : Liege Anve rs, de a avea, la

    acea data, fie care, expozitia sa.

    Expozitia de azi este aezata in vecinatatea par-

    cului castelului L aek en .si com binata cu grad ina

    Van der Borglit. In aceasta extremitate, a ora$ului

    Bruxelles, s 'a amenajat, cu prilejul expozitiei, noui ar-

    tere de comunicatie, cu tot ce trebue pentru desvol-

    tarea ulterioara a unui nou cartier, indeplinind toate

    cerintele urbanistice, care se va numi cartierul cen-

    tenarului ?i care impreuna cu eel al cincantenarului,

    ceva mai veclii, vor constitu i cele mai frum oas e

    atragatoare parti ale capitalei belgiene.

    Posibilitatile mijloacele de circulatie, spre in

    jurul expozit ie i , au fost minunat solutionate , evitan-

    du-se pierderea de vreme, ori care ar fi aglomeratia

    publicului.

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    5/64

    Se poate intra in expozitie prin mai multe porti ,

    insapoarta principals este aceia din piata St. Lambert,

    in fa^a careia se deschide perspectiva marei alei,

    denu mita bulevard ul Centenarulu i , care tae in doua

    expozitia care sue in pa nta uoara pan a la terasa

    cu m arile jocuri de apa, din f ata ma rilor palate, con-

    s tru i te pent ru a ram ane dupa t recerea expozi tie i .

    Poa rta d e intra re es te simpla, form ata din o serie

    de piloni, in emiciclu fie care pilon orna t de sculp-

    turi ?i in fata de statui. colosale, repre senta nd vic-

    tor ia inar ipata .

    Intrand in expozitie, prin aceasta poarta, se des-

    chide in fata ochilor toata partea centrala a expozitiei,

    cu bulevardul Centenarulu i , presara t pana la ce la la l t

    capat, cu fa nta ni e tajate , ce se aprind seara de focuri

    colo rate; ?i cu decoratia florala bog ata artisti c

    com binata. De opa rte ?i de a lta a bule vard ului se des-

    fa?oara pavilioanele principale, cari, favorizate de te-

    renul in panta, se prezinta complect, fiecare, privirii

    v iz i ta torulu i .

    De la intrare, in d reap ta, vizit atoru l poat e cerceta

    vechiul Bruxel les, o reconstru ire sau reconst i tu ire a

    vechei capitale, cu palatu l du cilor, cu podurile, bise-

    ricile, casele, prav aliile , carciu mil e, et c; i cu un i.

    formele oficiale ale epocii.

    Apoi tot pe dreap ta, pe aleia T eiulu i, deo parte

    sunt in? ira te pavi l ioanele : Luxemburg, Cehoslovacia ,

    Ung aria , Polonia ? i No rvegia in care su nt exp use

    produsele de seama ale fiecareia, din aceste tari. De

    cealalta pa rte a acestei alei, pri vire a este isbita de

    im pres iona ntul pavilion al Italiei, cu fata da simpla,

    de proport i i m onum enta le , ta ia ta de patru imense

    fascii negre, e?ind complect in relief p e cam pul ne-

    ted al fatadei, dand o impre-

    sie de indrasneala ?i origina-

    litate. In inte rior pavilio nul

    nu este mai pu tin origina l.

    Sali imense cu pereti acope-

    riti de colosale mariri foto-

    grafice, din ceeace repre zinta

    actiu nea realizarile fascis-

    mului in toa te domenii le . To-

    tul e spu s ?i ara tat in ima-

    gin i impresionante : tab louri

    i diagrame.

    Pe langa acest pavi l ion

    reprezentand oarecum I ta l ia

    politica i sociala, alte 16 pa-

    vilioane mai mici, reprezen-

    tand Italia economica, comp lecteaza se ctia italian a a

    expozitie i, una din cele mai bo gat e sectiuni.

    Mai departe , spre fun du l aleei, pavilion ul Marei

    Britanii, mo dern $i sever, a$a cum ii $ade bine engle-

    zulu i . In in ter iorul pavi l ionului sunt expuse in sa lonul

    de onoare , por tre te le suverani lor , in marime raporta ta

    la ma rime a imp eriu lui colonial, iar in celelalte sali,

    diferite produse ale industriei, ale solului i subsolului

    coloniilor, prin tre cari u nele repr ezin ta 80 - 90 la suta

    din productia totala a globului.

    Spre s tanga pavi l ionului englez , Letonia , Suedia ,

    Danemarca , Elvet ia , F in landa, Turc ia , Bulgar ia , Au-

    stria i Grecia i$i au fiecare pavilionul.

    Ca un soi de popas pent ru ochi i ma teria cenu?ie,

    obosite de inregistrarea celor vazute, vine la vreme,

    trecerea pr in parcul admirabi l am enaja t cu pr i le ju l

    acestei expozitii , pare care constituia alta data gradina

    vilei baro nulu i Van der Borg ht. Fie care copac, fie

    care col t i?or a fos t cu gr i je amenaja t , infrumuseta t ,

    im brac at cu verde ata, flori jocuri de lum ina, pen tru

    zi i pentru noapte.

    De a l t fe l toa ta exposi t ia const i tue o perfec ta ar-

    mo nie int re diferit ele pavilioane, ?osele, alei cadrul

    de verdeata i flori, cu care formeaza un tot unitar

    ?i deopotr iva de ingri j i t . O comparat ie cu exposi t ia

    coloniala, de acum cativa ani, de la Paris, ese com-

    plect in favoarea belgienilor.

    Din pare, trecand pe langa pavilionul Comisariatului

    Exposi t ie i , t ra ta t cu mult lux de mater ia le a lese , dupa

    vizita pavilioanelor din sectia artelor decorative, din

    care se dega jeaza ten din ta deba rasarii de tot ce mo-

    dernismul primitiv adusese in tovara?ia ridicolului ?i

    abs urd ulu i a aprop ierei de realitate , logica bun

    31 . EXPOSITION DE BRUXELLES 1935

    V u p an o r j mi q y e d 5 C r i d $ Pa l a i s

    V e d e r e a p a n o r a m i c a a

    Ma r e l o r Pa l a t e .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    6/64

    2 1 : E XPO SI T I ON DE B R UXE tL E S 1 9 3 5

    Av en u e d u Or es T i l l eu l

    Pa l a i s d e I ' l f a l i e lAr ch . L ib e r a e t De R en z i ) , au fond ce o i

    d e I ' An g le f e r r e .

    simt se ajunge, revenind spre bulevardul centenarului ,

    la pavil ioanele F ran tei : pavil ionul Parisului ? i pavi-

    l ionul Fran tei , propriu zis. Pavil ioane in care regasim

    i admiram,

    mai ales in ce prive ?te moda,

    gustul ,

    e legan ta grat ia , care pastreaza poporulu i francez

    primul loc, in acest domeniu.

    Alaturi de pavil ionul Frante i , pe aceia?i la tura a

    bulevardului , pavil ioanele de confectiuni a le Belgiei

    )

    arata vizitatorului ca, in ce prive?te gustul, belgienii

    se inrudesc, de aproape cu francezii.

    Putin mai departe , tot pe drea pta un pavil ion cu

    o mar e cupola, cu altele m ai m ici

    ?i cu un soi de minarete, amintind

    moscheele turce$ti, represinta

    vta}a

    catolica". Pavil ionul cuprindela ni-

    velul solului, berari i restaura nte ,

    deasupra activitatea catolica, ?co-

    lara, misionara, medicala, bine re-

    presentate . Iar deasupra, sub cu-

    pola, biserica, cu lumina indirecta

    foarte impresion anta, cu cupola

    toata colorata in bleu, in carelaje

    forma te din l inii oblice intreta iate

    pe directia meridianelor, in aur.

    In an samblu, un amestec de

    misticism de si nit practic, carac-

    teristicile catolicismului.

    E.?ind din pavilionul bisericii

    catolice ne gasim pe mares

    esplanada, din capul bule- =.r-

    dului, cu fant anel e mon -

    tale in centru, cu cele d i

    p a v i l i o a n e i n d r e a p t a . - ' .

    s ta ng a: a l fest ivi ta t i lor s : i r-

    tei ve ch i; i cu grup ul n-.iri r

    pala te in fun d, cari inchi i : er-

    spec t iva bu levardu lu i ce r t i -

    narului .

    Aceasta esplanada este a t i t

    de vasta incat oamenii 51 ve-

    chiculele par jucari i minus-

    cule. De ase me nea palate".e

    sun t de proport i i mai m ui:

    decat monumentale . Pavil io-

    nul central , din grupul ma-

    ri lor palate , este o enorma hala , in beton ar m at sus-

    tinu ta de arcuri cu desc hiza tura libera de 80 m. $i

    sub care s 'a im agin at o gara in ternationala , cu ult i-

    mele noutat i in ce prive?te locomotivele , vagoanele

    de calatori, de dormit, restaurante, de marfa cu fri-

    gidere, e tc . Locom otivele de proport i i gigantice, par

    cu ?iruri le de vago ane cu tot , ni$te min iaturi sub

    bolta uria?a, care le adapo ste?te. P ent ru a ma rca

    prog resul realizat, in acest dome niu, belg ienii au a -

    ?ezat micul tren cu locomotiva de la 1835, de acum

    o suta ani, prim ul tren, care sub ochii lui Leopold I

    P a v i l i o n u l I t a l i e i

    ( in fu nd se ve de pav: ' . : r .

    A ng l i e i ) .

    B u l e v a r d u l C e n t e n a r u l u i

    ( Ef e c t de noa p t e )

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    7/64

    P a v i l i o n u l

    A r t e l o r G r a f i c e - B e l g i a

    se inaug uras e in Belgia. In dreap ta i s tan ga acestei

    halle, alte doua halle, aproape de aceia?i proportie,

    adapostesc diferi te secfiuni a le exposan^ilor belg ieni:

    tot felul de produse, ma?ini, aparate mecanice, elec-

    trice, etc. Mai depar te, in sta ng a gr up ulu i de halle

    (marile palate) se gase$te pavil ionul halle i internatio-

    nale, in care se gasesc i se vand produse de tot

    felul , mai de pe toata sup rafa ta globului pamantesc,

    de catre vanzatori exotici ' , veritabili sau improvizati.

    In apropierea acestui pavil ion, pentru complectarea

    cadrului, se gasesc pavilio anele Palestinei, Iran ulu i

    ?i Egiptului, cu specificul fiecaruia.

    In pavil ionul de arta veche belgiana, se desfa?oara

    tot ce s'a produs de la 1400 la 1900, adica in timp

    de cinci secole, ca pictura , s culptu ra, tesaturi, etc.

    In afara de m uzeele belgiene , de colectiile particu-

    lare cele mai remarcabile , muzeul Luv ru, muzeele de

    la Flo renta , Viena, Berlin, etc., au im pru m uta t, cu

    acest prilej capo d'operile mae jtrilor de origi na bel-

    gia na: R ubens, Van Dick, Brenghel , Tenn iers , Van

    der Weyden, etc.

    Parasind pavil ionul de arta veche esplanada,

    gasim, scoborand pe partea stang a a bulevardu lui ,

    cea mai mare parte consacrata Belgiei : pavil ioanele

    diferitelor case, firme, industrii belgiene, pavilionul ora-

    $ului B ruxelles in care sunt arata te toate activi ta t i le

    municipale, printre care cea urbanistiea, cu proecte

    ?i realizari, este dintre cele mai }nteresante. Apoi pa-

    vilionul Cong o-ului belgian , cu produ se ?i cu tot ce

    au realizat belgienii, ca opera de civiliza^ie, in aceasta

    colonie.

    To t in acest sector al expositiei se afla gara tram-

    vaielor, in afa ra de aceia de la intrar ea St. La mbe rt,

    prin care s 'a organizat 111

    chip minunat , mij loacele

    de transport , pentru vizi ta-

    tori. Apoi stadionul pentru

    50.000 spectatori. Tot aci,

    minunat aranjat , se gase?te

    un mare rosarium, etajat

    in terase i intr eru pt de

    basinuri cu apa, cuprin-

    zand, se zice, 40.000 ti'an-

    dafiri, de toate speciile. De

    pe terasele acestui rosarium

    se desfa?oara o min una ta

    v e d e re a su p ra o r a $ u lu i

    Bruxelles, peste parcul a-

    trac|iunilor din exposi^ie,

    un amestec de balci, de

    Lu na Park, i de circ. Pen tru cei doritori de senzatii

    mai putern ice, se gasete aci un tu rn, destu l de

    lnalt, din ca re se poat e arunc a, oricine, cu para.?uta.

    Pe un teren tr iunghiu lar , avand o la tura pe bule-

    vard, alta c atre rozariu m a treia spre parcul distrac -

    tiilor, se afla pavilionul Olandei, cu coloniile sale ?i

    pavil ionul Romaniei .

    Pavilio nul nostru este bine plasa t i atat infati -

    area exterioara, priv ind arhi tectu ra, cat $i an tura jul,

    se pres inta simpatic. Es te ope ra coleg ului Mo^inschi.

    In interior pavilionul se presinta, din punct de ve-

    dere al specificului nostru, destul de bine. Pe langa

    icoane vechi, covoare, troi^e, s 'a av ut g rije, de asta

    data, a se am inti streinilo r i despre petrolul, lemn ul,

    graul , porum bul tutu nul nostru. N 'ar f i s tr icat

    chiar o mai complecta presen tare a produselor so-

    lului subsolului nostru.

    Arta este ea bine repr esen tata, prin scriitorii,

    pictorii i sculpto rii no ^tri. Scu lptu rile i pictu rile

    expuse, mai mult moderniste , au oarecare exagerari ,

    presentand femeia roman a prea bine desvoltata , prea

    solida, dand prilej streinilor sa trag a concluzii gre^ite.

    De la pavilionul Romaniei te indrepti spre esire, cu

    impresia neta ca exposit ia internationala din Bruxelles

    consti tue un succes pen tru organizatori i e i o man-

    drie indrepta t i ta , din toate punctele de vedere, pe ntru

    poporul belgian.

    Vazuta noaptea, sub foeuri le mi nun at com binate

    ale electricitatii, expositia este o feerie. Arhitectii au

    $tiut sa com bine fata dele a?a incat sa se prezinte de

    o pot riva de bine, ata t sub lumin a zilei cat .si sub

    cea electrica, in tijnpul noptii.

    a rh i tec t i . d . enescu

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    8/64

    i l um ina tu l i n se rv i c i u l u rban i smu lu i

    i l um ina tu l ca i l o r pub l i ce

    Asupra importa ntei pe eare modernizarea unei re-

    tele de drumuri o reprezinta pentru economia natio-

    nals, nu e locul sa inzist aei. Diferite ra mu ri de

    activitate ii coordoneaza lucrarile in scop de a men-

    tine incontinuu bulevardele, strazile ?i ?oselele, la un

    nivel de realizare tehnica perfecta.

    In primul rand trebuie evita t ca odata cu venirea

    noptii, viata cailor publice sa inceteze. Electrificarea

    urbana i rurala a generat campania pentru i lumi-

    narea drum urilor , ut i l izand procedeele de i lum inat

    prin incandescenta, sau, ca acum in ultimul timp, pro-

    cedee de i luminat prin lumineseenta.

    Pe taramul i luminatului cai lor publice, cercetari le

    au fost anevoioase, aplic atiun ile costisitoar e rezul-

    ta tele controversate . M etoda de urm at trebuia gasita-

    J. M. Waldram

    sp un e: ProprieJ:atile reale esen-

    tiale ale iluminatului cailor publice s 'au sustras ma-

    suratori lor . Desigur masuram ceeace putem, cum ar

    fi i lumina rea pe supr afata drum urilor .si inalt imea de

    suspensiune a armaturi lor $i adesea complicatiuni

    survin, dar nu putem aprecia ma sura in care o insta-

    latie indepline^te exigentele noastre. Cuno.?tintele ce

    le avem sunt s labe nesatisfac atoare; i lu-

    mi natu l cailor publice nu este inca o ?ti-

    inta .

    Cu toate acestea ar fi ued rep t sa nu re-

    cunoatem eforturile depuse de speciali.sti,

    a caror competent^ a contribuit in mod cert

    la perfectionarile aduse in ultimii aui ilu-

    mi nat ulu i rationa l al cailor publice. Me-

    tode ?tiintifice au dat rezultate, cari cu cat

    au fost mai greu obtinute, cu atat au a vu t

    111

    e

    11

    i r e a sa

    d u r e z e m a i In t r a r ea t u n e l u l u i su b E s -

    j. cau t . Be l g i a . I l u m i n a t cu

    m u l t $1 s a t o - l a m p i

    P h i l i p s

    cu v ap o r i

    loseasca mai

    d e s o d i u

    -

    mu lt unei elite in slujba sigu ran tei ?i a conf ortului.

    In cadrul unui s tudiu privitor la i luminatul in

    serviciul urbanismului , am expus in numarul trecut

    al revistei noastre , technica i lumin atului mo num entelor

    ?i gradinilor publice.

    1

    ) Voiu arata acum in mod suc-

    cint in ce consta iluminatul cailor publice intra mu-

    ros,

    fara ca sa tree cu veder ea prob lem a corel ativa

    care trebue exam inata s imultan, a i lumin atului cai lor

    publice extra muros.

    Normele dupa cari s tudiul trebue dir i ja t sunt mul-

    tiple ?i fun ctiu ne de acele cond itiuni pe cari ilumi-

    natul trebue sa le indeplineasca, carora le dam in-

    taietate.

    In linii generale am aratat in alta parte,

    2

    ) ca rolul

    primordial al unui bun iluminat al cailor publice este

    facilitar ea cireulatiei vehicu lelor pietonilor. Corolare

    imedia te sun t :

    1) lug. Gh. B. M arculescu I l u m i n a t u l i n s e r v i c i u l u r b a n i s -

    mu l u i : i l u m i n a t u l m o n u me n t e l o r i g r a d i n i l o r p u b l ice . Arh i -

    tectura No. 2 , Bucure t i , August 1935 .

    2) Ing. Gh./>'. Marculescu.

    P r i n c i p i i l e I lu m i n a t u l u i R a t i o n a l ,

    Bu cu re t i , Car t ea Ro man easca 1 9 3 3 .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    9/64

    ra) dezvoltarea comertului: in cart ierele cu strazi

    bine iluminate, circulatia se marete, magazinele i

    localurile de petrecere se ingramadesc, valoarea tere-

    nului cre?te;

    b) paralizarea actiunii raufa catori l or: sarcina for-

    telor publice este mult u$urata cand eel pu^in unul

    i

    mm

    Sos e a i n t i m pu l z i l e i : f r un -

    z e l e a r b o r i l o r p r o d u c e o n -

    t r a s t e i n s e m n a t e d e i l u m i -

    na re (I . E. F eb r. 1935).

    din adversarii cu cari

    ar avea de luptat , intu-

    nericul, este dinainte in-

    vins.

    Ilum ina tul electric al bule varde lor i strazilor se

    poate face cu armaturi a^ezate axial, suspendatei

    daca distan^a in tre s talpi n u este exa gera ta, sau dea-

    lung ul tro tuarelor sau refugii lor , daca nu sunt in

    imediata apropiere arbori cu coroane frunzoase.

    Un rol de prim ordin il joaca culoarea lumin ii

    emise. Lvm ina becuri lor cu f i lam ent de tung sten co-

    respunde nevoilor curente . Aceasta lumina difera de

    lumina zilei caci confine in compozitia ei mai multe

    radiatiuni ro?ii, cari ii dau un ton cald foarte agreabil.

    Circulatia

    111

    lumina colorata pune din nou pro-

    blema utilizarii srrs elo r de lum ina colorata in spe-

    cial de lumina monocromatica.

    Nu mero ase lucrari ' ) au expus pe larg aceasta

    chestiune controversata; urmatoarele facultat i vizuale

    au fost 111 deosebi studiate in raport cu culoarea lu-

    mi nii : 1. sensibil i ta tea la perceperea contrastelor

    pragnl vizual, adica valoarea iluminarii minime la care

    obiectele observate incep sa se contureze; 2. timpul

    ') W. Amdt A. Dresler.

    U e be r da s Se l i e n be i m ouoc hr o -

    m a t i s c he n L i c h t , D a s L i c h t , D e c e m br i e 1933 .

    U'. Arndt.

    S i e h t m a n be i f a r b i g e m L i c h t b e s s e r ? P r e -

    e g e r e ^ in u t a l a S o c i e t a t e a G e r m a n a p e n t r u T e c h n i c a I l u m i -

    natului , Ber l in 1934.

    L. Schneider.

    D a s Se he n be i f a r b i ge m Li c h t O s r a m Li c h t -

    hef t , Ber l in .

    necesar perceperi i contras telor; 3 . acuitatea vizuala

    sau sensibilitatea de percepere a formelor, determi-

    nata cu ajutorul inelelor lui Lan dol t ; 4. t impul ne-

    cesar perceperii formelor; 5. ebluismentul, adica ur-

    birea produsa de corpuri cu stralucir i prea m ari;

    6. deschiderea pupilei; 7. tensiunea nervoasa; 8. pu-

    t inta de dinst inc de a culori lor; 9 . oboseala och iului;

    10. indispo zitia psih ica ; 11. acom oda tiune a etc.

    Problemele enumerate , a tat de complexe, au fost

    studiate in deosebi la cele doua mari surse de lumina

    colorata, lampile cu vapori de mercur sub presume

    inalta\ lampile c u vapori de sodiu.Tubu r i le luminoase

    cu neon nu au fost in treb uinta te la i lumina tul cai-

    lor publice.

    Lam pile cu vap ori de m ercur sub presiune in-

    nalta au avantajul asupra lampilor obi$nuite cu vapori

    de mercur, ca emit o proport ie mai mare de radiat iuni

    albastre . Spectrul este astfel deplasat inspre regiu nea

    in care sensibilitatea vizuala este mai buna. Razele

    roii lipsesc totu$i cu desavar?ire, a?a iucat suprafetele

    ro$ii nu gasesc in lumina incidenta radiatiuni pe cari

    sa le poata reflecta apar negre, neaju ns insemnat,

    care schim ba in special fizionomia persoan elor care

    face ca lum ina rece pro dusa de astfel de lampi sa fie

    rareori ut i l izata in aglomeratiuni .

    In experiente , masu ratoarea i luminari lor se face

    exclusiv obiectiv cu celula de selen a carei sensibili-

    A c e e a ? os e a noa p t e a : i l u -

    m i na t u l a r t i f i c i a l r e a l i z e a z a

    un i l um i na t un i f o r m ( T . E .

    Febr. 1935).

    ta te spectrala este ajus-

    tata perfect , cu ajutorul

    filtrelor, la sensibilitatea

    ochiului uman mediu.

    Rezultatele incercari lor au aratat ca acuitatea vi-

    zuala in cazul lampii cu vapori de mercur este cu 22 '/>

    mai buna decat in cazul lampilor cu filament de tung-

    I)

    H. Krefft jt E. Summ erer.

    D i e n e u e n Q u e c k s i l b e r d a m p f -

    l a m p e n u n d i h r e A n w e n d u n g , B e r l in .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    10/64

    fiind ratid am entu l de 40

    acestor lampi, ca un procent de 13'/o

    energia electr ica consum ata de un i lum inat cu

    fect, utilizand lamp i cu vapori d e m ercur.

    Lampile cu vapori de sodiu au gasit o aplicare

    il... : -.:..' .:.,

    i l um i n a r i i e s t e uu i -

    f o r m a . P a v a j : g r a n i t

    (I. E. Aug. 1935).

    mu lt m ai larga. Aceasta se

    datore?te luminii emise de

    culoare galbena calda, a-

    vand o lung im e de unda

    iata de lungimea de unda corespunz atoare sen-

    vizuale max ime. *)

    Principiul acestor lampi este cunoscut din anul

    Westinghouse Lamp Company

    a facut pri-

    Acuitatea vizuala este in lumina produsa in vapori

    croma tic necore ctat, face ca ima gine a unu i

    albas tru sa se produc a in fata retinei, ima gine a

    ui obiect ro$u 111 dosul ei, iar rad iati un ile galb en-

    pe ntru cari ocliiul nost ru e ste eel mai sensibil,

    produc a exact pe retina. (In timp ul zilei imag inile

    clare din cauza ca pup ila fiind micorata, ocliiul

    om po rta ca 1111 ana stig ma t).

    Eblu isme ntul surselor cu vapo ri de sodiu este re-

    2

    .

    Ran datn entul r idicat (40 L um en/W att) face ca ar-

    turi le cu vapori de sodiu sus pen date pe ?oselele

    Casele constructoare de apa rate de i lum inat au

    izat 111 strain atate num eroase man ifestari de

    gand a in favoarea uuuia sau eeluila l t s is tem.

    icienii au cautat sa remedieze insuficientele lu-

    minii emise de lampile cu vapoffcfe mercur, cori-

    ja tid-o pr intr 'u n i lum inat mix t cu becuri cu f i lament

    de tungsten.

    Reflectoare de formele cele mai variate au fost

    fabricate, in ma jorit ate asime trice i cu oglinda ar-

    gintata .

    Totu.?i, impresiile pe cari instalatiunile de proba

    le-au facut asupra spectatori lor au fost fe luri te pa-

    reri deosebite, de cele mai multe ori subjective, au

    fost emise.

    1

    )

    De spre ilu mi na tul obi$1111 it, eel ma i rasp and it, cu

    becuri incandescente cu f i lament de tungsten, n 'am

    vorb it decat in treacat. A cest procede u d e utiliz are a

    energie i electrice este astazi aproa pe exclusiv intre -

    bu int at 111 practic a pen tru ilumina tul strazilor bu-

    levarde lor (111 An glia se in treb uin teaz a inca mu lt ilu-

    minatul cu gaz aerian, din cauza numeroaselor za-

    caminte de carbuni ce se gasesc acolo).

    Arm aturi le sunt deobiceiu pentru becuri de 500

    sau 300 W att, din tabla em ailat a alb in in terio r, de.si

    pierderi le de f lux luminos sunt mult mai mari decat

    in a rmaturi le cu reflectoarele oglind ate .

    2

    ) E locul sa

    atragem aten^iunea asupra factoiului de depre cierc

    care se introduce in calculele de i lum inat pentru a

    t ine seama de uzura f i lamen tului de absorbtiunea

    de lum ina 111 insu$i c orp urile de ilum ina t, din cauza

    depozitarii de impuritati.

    V

    A c e e a ^ s t f nda uda , og l i n -

    d i r e a f oc a r e l o r l u i n i noa -

    s e p r o d u r e e b l u i s m e n t .

    ( I . E. Augus t 1935)

    T o t

    111

    proectele de ilu-

    m in a t t r e b u e c o n sid era t

    apo rtul de lum ina pe ca-

    re-1 adu ce ilum inatu l vitri- " "

    uelor. Intr' adevar, o bun a parte din trotuarele arte-

    relor princ ipale din ceutre le comerciale ale rnarilor

    ora?e capata lum ina indire cta din vitrin e sau directa

    1)

    G. Hoist.

    - N a t r i u m l a m p e i i , D i I n g i n e u r , D e c e n i b r i e

    33, C o m u n i c a r i Ph i l i p s .

    ) S. Englisch.

    Som e ne w f o r m s of s t r e e t l i g h t i n g f i t t i ngs ,

    T h e i l l u m i n a t i n g e n g i n e e r , L o n d o n , N o v e m b e r 1 9 3 4 .

    2)

    Ing. Gh. B. Marculescu.

    O p . c i t .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    11/64

    dela reclam e luminoa se, cari se comp orta ca focare

    luminoase secundare.

    Un alt aport de lumina i l aduc faruri le vehicu-

    lelor ?i in special ale automobilelor. Farurile preva-

    zute cu dispozit ive antiorbitoare denumite

    piocctoarc

    co d

    sau

    procctoarc cu stralucirc nula,

    1

    ) gasesc o in-

    tre bu int are din ce in ce mai lar ga, caci permi t ra ba-

    terea fascicolulu i de raze spre sol, la apro pierea un ui

    vehicul venind in sens invers.

    2

    )

    S'a propus, tot pentru a evita orbirea, prin lumina

    prea mare, a con ducatori lor de vehicule , mon tarea

    unor armaturi pe marginea autostradelor , la o inal-

    time de doi metri de pamant, in cari fluxul luminos

    sa fie diri jat astfel inca t sa luminez e in direc tia de

    mers, sa fie limi tat exact pe linia med iana a $oselei.

    3

    )

    Culoarea pava jului joaca deasemeni un rol inse m na t

    Culorile deschise, cum sun t cele ale pa vaje lor nisi-

    poase, ref lecta mai mu lta lumin a contr ibue astfel la

    realizarea unui iluminat mai economic.

    Un factor imp ortan t care modifica intru totul dis-

    trib utia de ilum inar e a cailor publice este reflectia

    datori ta p avajelor ud e: conducatorul unui vehicul

    vede pe supr afata dru mu lui o regiu ne stralucitoare

    care se deplaseaza odata cu el.

    Acest caz special, care e totu?i f oar te frecve nt, a

    fost s tudiat in amanuntime.

    4

    ) Nu put em insa, in

    cadrul acestui articol, intra in detalii.

    Intrucat conducatorul unui vehicul percepe un

    obstacol din fata sa prin efectul de silueta, adica su-

    biect inchis pe fond deschis sau subiect deschis pe

    fond inchis, este logic ca datorita jocului de lumini

    1)

    G. Laurent

    Le s p r o j e c t e u r s c ode , La r e vu e de l 'e c l a i -

    r a ge , Pa r i s , J a nv i e r 1934.

    2) Se pa r e c a r a z e l e g a l b e ne a u p r o p r i e t a t e a de a pa -

    t r u nd e c u u^ u r i n t a p r i n c ea ^a ; de a c e e a s e f a b r i c a d i ve r s e

    t i pu r i de be c u r i de a u t o m o b i l e c a r i e m i t nu m a i l um i n a s e -

    l e c t i o n a t a g a l b e n a .

    3

    ) W. Hagemann.

    N e u e P r o b l e m e d e r B e l e u c h t u n g v o n

    St r a s s e n un d A u t ob a hn e n , D a s L i c h t , B e r l i n , J a nu a r 1934.

    4

    ) J. M. Waldram.

    R o a d s u r f a c e r e f l e c t io n c h a r a c t e r i s -

    t i c s a nd t he i r i n f l u e nc e on s t r e e t l i gh t i n g p r a c t i c e , T he

    our na l o f good l i gh t i ng , London 1934 .

    (luminile faru rilor sale pro prii sau ale veh iculu lui c u

    care se incruci?eaza, luminile armaturi lor distant; . : ,

    reflectia solului ud etc.), va ajnng e, in timpu l nier-

    sului, la un mome nt critic de vizibilitate minima co-

    respun zator unu i co ntrast nul dintre subiect ? i font:.

    Un i luminat ingenios are de scop tocmai sa evite

    aceste puncte primejdioase, reducand astfel numarul

    accidentelor pe cat posibil.

    Statisticile dau cifre interesante relativ la acci-

    dentele datori te i luminatului defectuos al cai lor pu-

    blice. )

    Adesea reiese din tablou ri statistic e ca acciden tele

    sunt mai numeroas e pe caile bine i luminate , chiar

    t inand seama de mar i rea^ropor t iona la a c i rcu la t ie i ;

    cauza este de ordin psihic, dupa cum la trecerile de

    nivel nepazite, conducatorii sunt mai prudenti decat

    la cele pazite, unde de multe ori platesc scump incre-

    derea prea mare in con?tiinciozitatea altora. In locurile

    bine i lumin ate atentiunea nu este atat de in cordata

    $i urmari fatale nu sunt excluse.

    Acciden tele in timp ul no ptii su nt aprox. de 54' /

    0)

    in tim pul zilei aprox. nu ma i de 37'V,. Pe de alta p art e

    s 'a constatat ca accidentele de automobil datori te unui

    ilum ina t insu ficien t pot fi redu se cu 33/

    0

    pentru o

    augm entare numai de 8

    1

    /

    0

    a cheltuiel i lor dest ina te

    i lumina tu lu i .

    Viata calatorilor pietonilo r depin de deci de can-

    t i ta tea cali ta tea luminii rostul i lumin atului ra-

    tional al cailor publice este sa inspire maximum de

    incredere in s igu ran ta uuei locomotiuni rapide. La tu-

    ri le economice estet ice nu sun t de mai pu dn a im-

    porta nta i cade in sarcina teh nicianului-art is t rolul

    de a cantari diferitele sisteme .si a alege pe eel mai

    apropiat in fiecare caz particular.

    In momentul in care cerintele cele mai exigente

    vor fi satisfacute, ilum inat ul cailor public e n u va mai

    fi o ?tiinta: va fi o arta.

    ing.

    g-h . b . m ar cu les cn

    l) Le s s t a t i s t i que s d ' a c c i de n t s e t l ' e c l a i r a ge de s vo i e s

    pub l i qu e s , L a r e vue de l 'e c l a i r a ge , Pa r i s , J a nv i e r 1934.

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    12/64

    pav i l i onu l roman ie i

    la expozi t ia

    d in b ruxe l l es

    F a ^ a d a

    Pe un teren de forma trapezoidala, de-

    a jun s de b ine s i tua t , la in tre taere a a doua

    din ce le mai importante a le i a le Expozi t ie i ,

    s 'a construit pavilionul Romaniei.

    Ca aproa pe in to td eaun a in cazuri s i -

    milare, s 'a luc rat ata t la proect e cat la

    construct ie ame najare cu o v i teza ex-

    ceptional; . Aproap e un record.

    La cererea Minis teru lu i de Indu str ie am in toc-

    m it 3 ante pro ecte re prez enta nd 3 pa rtiuri " diferite>

    din cari until, acel exe cut at, a fost ales i apro-

    bat de catre 'II.

    Informa^iuni preliminare au aratat ca org-anizatorii

    Expozitiei au vrut sa prilejuiasca in fata lumii un

    exainen international cu privire la realizarile cele mai

    moderne in toate domeniile activitatii omene$ti, deci

    inclusiv arh i tec tura .

    Acesta es te argu me ntul pr incipal pentr u care nu

    ne-a ' i i prezenta t cu o arh i tec tura nat ionala .

    bine am facut, fiindca t&ri cu o mult mai ve-

    che i mai imp ortan ta arh i tec tura decat a noastra , de

    exemplu I ta l ia , Franta , Anglia i aproape unan imita tea

    statelor participaute s 'au prezentat cu realizari in spi-

    rit modern.

    Aceasta uni ta te de te nd in g a cre ia t o com unita te

    intelectuala care constitue una din caracteristicile in-

    teresante ale acestei expozitii .

    Cu mij loace f inanciare deajuns de reduse , Roma-

    nia trebuia totu$i sa se afirme, acesta fiind insui sco-

    pul participarii .

    Pentru rea l izarea arh i tec tonica am cauta t sa ma

    feresc de caracter ul oste nta tiv care de obiceiu se uti-

    lizeaza in asenienea oeaziuni.

    Am cautat sa evit caracterul oarecum de balci

    de reclama de eari into tdea una se leag a impre sia

    desag reabila de u$or provizoriu.

    Pe ntru a creia un con trast favo rabil tarii noa stre

    am construit un pavilion care prin compozitie ?i exe-

    cutie pare sa fie definitiv.

    p r m c i p a l a A r h i t e c t

    C. M o s i n s c h i

    Prin insa$i aceasta dn uta , pa vilionul nostru se de-

    ta^eaza de celelalte participari.

    Ca f i ind mai mo num enta la b ine adap ta ta s itua-

    tiei, compozitia a fost exacta pe bisectricea celor doua

    alei principale.

    Un ma re hall de onoa re pe plan cub, fiindca a$a

    il cerea situatia topogra fica, leag a d oua aripi latera le

    (trata te fiecar e cu cate 4 alveole) din cari una desti-

    nata culturii i cealalta economiei.

    In fatada posterioara, aceste aripi laterale cari for-

    meaza 2 fa tade s imetr ice , sunt legate pr in tr 'un por-

    tic tot pe plan cub (impus de situate), portic care

    este destinat turismului ?i repaosului vizitatorilor i

    care este larg d eschis pe o par te as upr a un ei intere-

    sante perspect ive a Expozi t ie i .

    In acest mod pavi l ionul prez in ta o mare dezvol-

    tare cu 4 fatade, fiind construit pe 1000 m. p.

    In centra l compozit ie i es te amena ja ta o mar e sa la

    a artelor plastice, sculptura ?i pictura.

    Din cauza marelui numar de vizitatori cari de obi-

    ceiu urmaresc o astfel de expozitie, am creiat o circu-

    l a t e circulara cu sens unic, care a dat rezu ltate foart e

    bu ne chia r in unele zile de sarb atoa re in cari pavilio-

    nul nost ru a prim it vizita a peste 20.000 de persoane.

    In astfel de cazuri problem a circulatiei este capi-

    tals. Mi-am dat seama de acest adevar cu atat mai

    m ult cu cat intr 'o Dum inica am fost str ivit fara sa pot

    vedea nimic 111 nu m ai tiu care pavilion defec tuos

    conceput.

    O a l ta chest iune importanta es te aceea a luminei

    ata t ziua cat noap tea.

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    13/64

    Pentru zi toate salile, afara de hall-ul de onoare,

    sunt lu mina te pe sus, prin velum urile cari dau o lu-

    min a tam izata i creizata o atm osfe ra a greab ila de in-

    t imitate propice examinari i obiectelor expuse.

    H a l l - u l de onoa r e .

    Noa ptea pavil ioanele f i ind inchise, s' a pu s num ai

    problema puneri i in valoare a arhitecturi i exterioare

    cu ajutorul electricitatii.

    Iara?i problema impo rtanta din rezolvarea ferici ta

    a careia, E xpoz itia univ ersal e dela Bru xelles a ob-

    tinut efecte feerice.

    Din punc t de vedere technic, afara de che stiun ea

    vitezei, s 'a pus problema acoperi^urilor, delicata din

    cauza climatului ploios al Belgiei ?i problema secu-

    ri ta t i i contra iucendiului foarte ingri j i t

    rczolvata din cauza marei valori a obiec-

    telor expu se a carac terulu i lemno s al

    constructiei .

    Participarea contine in sectiunea cul-

    turala uruiatoarele sub-sectiuui:

    archeologie,

    arta taraneasca,

    cartea Fun dati i le Regale ,

    cusaturi romane^ti, ?i

    expozit ia de sculptura pictura.

    arta religioasa,

    Sectiunea economica se compune din

    urmatoarele

    s tandur i :

    transporturi le ,

    petrolul,

    lemn $i

    cerea l el e.

    Sectiunea culturala, ca fiind mai ca-

    racteris t ica , a ca patat o mai mare amploare, iar pentru

    econom ie s'a insistat mai mu lt asu pra articolelor

    noastre importante de export .

    Pentru a pune mai bine in valoare obiectele ex-

    puse, peretii salilor au fost vopsiti cu

    ulei mu?etat, mat, intr 'o culoare unica,

    calda ca ton ?i neutra.

    Deci un s i s t e m pra ctic i eco-

    nomic.

    In schim b hall-ul de onoare,in m ijlocul

    caruia se r idica statuia equestra a R egelui

    Carol II, s 'a bucurat de o atentie speciala

    fi ind lucrat in intregim e din materiale

    pretioase decorative : marmora, placaj

    de lemn colonial, piatra artificiala, cri-

    staluri, metal cromat, scafe luminoase,

    catifele de culoare, etc.

    Gradini a la Fran?aise" incon jura pa-

    vil ionul, urmarind declivi ta tea de aproape

    3 m. a terenului agrem entarea ansam-

    blului.

    In linii mari proectul urmare?te in

    plan o rigla stransa $i in fatadele cautate

    simplu sobru proport i i juste decurgan d

    din jocul liber al voluinelor.

    Contraste netede ?i suprafete limpezi cari pun in

    valoare cateva panouri decorative.

    O incercare de arhitectura moderna impleti ta pe

    fond de clasicism.

    Articolele elogioase scrise despre arhitectura Pa-

    vil ionului Romaniei [ in presa belgiana se resfr ang

    in intregime asupra tar i i noastre .

    arh.

    c . c . m o s i n sc h i

    V e de r e s p r e e xpoz i t i e , d i n po r t i c u l pa v i l i onu l u i .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    14/64

    f r um osu l acop e r i de p l ane t i g l e

    o r ops i t pe ned r ep t

    De vreo 7"8 an i vedem impor tandu-se i in

    tar a no ast ra u n n ou st i l , un st i l far a de st i l , z is

    cub is t , mo dern is t . Su n t n i^ te cub ur i ina l te , fa ra

    acoper i^ur i , cu fo rm e de vapoa re , sobe , mo noto ne ,

    aspre ban a le , ca r i toa te au in t r e e le ase ma nar e l

    f ie ca sun t cons t ru i te la Ber l in , la Bu dap es ta sau

    C h ic a g o , f i e c a su n t d e s t i n a t e u n e i a m b a sa d e s a u

    Case de As igu rare , toa te se asea ma na in t r e e le ca

    a se m a n a re a d in t r e d o i c h in e z i . P a re c a r e su r se l e d e

    d e c o r s 'a u l im i t a t ; a i im p re s i e d e g o l , d e u n i fo rm i -

    ta te , de t r i s te te , de fa lsa modes t ie ; sun t fo rme bo lna-

    vicioa se ce ince p sa en erve ze i sa ne obosea sea.

    A c e a s t a a rh i t e c tu r a im p o r t a t a e r i g id a , s t r a in a d e

    suf le tu l nos t ru , de t rad i^ i i le noas t re , de c l ima tu l

    t a r i i n o a s t r e ; e o a rh i t e c tu r a e e n e a g a , i n s u l t a t r e -

    cu tu l a rh i tec tu r i i noas t re in j gh eb a ta pe so lu l ^a ri i

    romane^ t i .

    N u m a i c o n s t ru im a s t az i

    blocsolid

    ci pur

    rapid M u n c i m , c o n s t ru i m , t r a n s f o r m a m p e n t r u

    n o i i n l i n e , p e n t ru i n t e r e su l d e m o m e n t , n u p e n t ru

    copi i i no t r i , ma i pu t in pe n t r u o am pre n ta de con-

    cep t ie na t io na la , ce t reb ue sa o lasam gen era t i i lo r

    v i i toare .

    Ma in t r e b d e c e n e g l i j a m l i n i a v e c h e a

    romdncs-

    cuhii nos t ru , l in ia s tamoeasca cu acoper iu l de

    t ig la , cu s t ra^ ina , cu la , ceardac?

    N u n u m a i o r a e l e m a r i su n t i n to x i c a t e , su n t

    conver t i te la aceas ta a rh i tec tu ra s tandard" , c i ch ia r

    m ic i l e a ez a ri u rb a n e d e p r e tu t in d e n i , d in fu n -

    d u l m u n t i l o r n o ^ t r i s t r a v e e h i r o m a n e ^ t i ; c h i a r

    conace le boer i lo r no^ t r i ii imp rosp a teaz a inv en ta ru l

    lo r imob i l ia r , p re tu t in den i , vedem aceas ta para s i re

    a romanescului n o s t ru .

    Sa a na l iza m put in . Acoper i^u l casa- te rasa sau

    acoper i^u l m asca t a l s t i lu lu i s ta nda rd" e dep ar te

    de a se pu t ea com par a cu es te t ica a rh i tec to n ica

    a un ui acoperi svelt , cu colo ri tul viu de t ig la sa u

    olan. Acoperi

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    15/64

    nu in t rece e l se rv ic i i le e fem ere ce n i -1 o fe ra te rasa -

    p l a j e " ?

    U n s tu d iu i n t e r e sa n t , v a lo ro s , d o c u m e n ta t p a n a

    in c e le m a i m ic i a m a n u n te , a su p ra a v a n ta j e lo r

    unui acoper i de t ig la , a ta t d in punc t de vedere

    estet ic , igien ic , de cost de du rata , ni-1 pre zin ta

    d-1 Caz imir Bra n isk i , doc tor in t i in te le econo-

    mice i f inan c ia re , in teza sa de doc tora t asu pra

    m a t e r i a l u l u i tigla.

    A c e s t a u to r d u p a c e n e c i te a z a n e n u m a ra t i a u -

    to r i s t ra in i i rom ani ce i -au se rv i t la doc um en-

    t a r e a s tu d i u lu i s a u i t i n a n d s e a m a d e m a te r i a lu l

    ce compune un acoper i , baza lu i de supor t , dura ta

    lu i , c l ie l tu ie l i le de in t re t ine re rep ara t iun i ce e l

    n e c e s i t a , n e d a u rm a to a re l e c o e f i c i e n t e d e c o s t :

    a) Aco peri?u l cu ^igrla Marsilia, pun cte de cost 2.2 2.6

    b) solzi 2,5 2.9

    c) $in dri la 6.3

    d)

    tabla galv aniz ata 8.2

    e) nea gr a 8.7

    f ) te ra sa ,. ,, 12.4

    D in p u n c t d e v e d e re t e c h n ic , n o i , g e n e ra t i a

    c o n te m p o ra n a , n u su n te m m a i f e r t il i , n i c i m a i

    inven t iv i deca t As i r ien i i , deca t Romani i sau deca t

    a rh i tec^ i i ca r i au cons t ru i t g rand ioase le ca tedra le

    a le Ev ul u i M ed iu ca r i to t i uzau de t ig la ; ceva

    ma i mul t , no i nu vom put ea f i , poa te , n ic iod a ta

    tot a tat de perfec^i .

    f i g l a e s t e u n p ro d u s b u n , f ru m o s , i g i e n i c

    ie f t in .

    a

    f

    s

    t cunoscu ta de ch inez i inca d in

    se c o lu l a l X U I - l e a i n a in t e d e C h r i s to s , a p o i a u

    adop ta t -o i Ro m an i i , M au r i i i Arab i i , in tech-

    n ica aces te i indu s t r i i , au m ers i ma i depa r te ap l i -

    cand g laz ura sau smal^u ia la de d i fe r i te cu lor i pe

    aces te p roduse de pamant a rs .

    T i g l a r a m a n e un progres in a r ta cons t ruc t ive ;

    t a b l a sa u lu a n d m a te r i a l e d e d i f e r i t e c o m p o -

    z i^ i i minera le , vege ta le sau ch imice , in t i tu la te :

    D u r s i t e k t , P a ra t e k t , I n e r to l , S ik a , D e r to , H o lz c e -

    m ent , e tc . ce su nt uzi ta te 111 acoperi^u l - terasa ,

    t o a t e a c e s t e a r a m a n d o a r i n o v a t iu n i a l e p r e z e n -

    tu lu i , ce le mai mul te f i ind s imple incercar i a le

    caror rezu l ta te def in i t ive se vor pu te a conf i rm a

    abea du pa 10-15 an i de in t re bu i n ta r e" . (Prof . -

    Ing . I . S ied le r , Ber l in ) . T i g l a insa , ho ta ra t , va

    su p ra v ie tu i , i a r l i n i a rom&nescului n o s t ru d e s ig u r

    va re lua a r ip i le sa le de p l in sbor .

    S t a t e b a t r a n e i i n a in t a t e d in A p u s c a ri a u

    adopta t , i na in t ea noas t ra , acope r i^u l p la n a l case i

    s t a n d a rd " , a u r e v e n i t l a f ru m o su l s a lu t a ru l

    acoper i de t ig la . U11 ex em pl u : D is t r ic tu l Gera ,

    d in T h u r i n g ia , d in t r i s t a e x p e r i e n t a f a c u t a c u

    case le cu acoper i^u l p lan , a lua t l io ta ra rea

    :

    pe

    v i i to r se aproba numai cons t ruc t i i de case a l ca ror

    acoper i a re inc l ina t ia de 38-35 /o" .

    Atunc i dece sa nu rev ina a rh i tec t i i no^ t r i , ca t

    ma i ne in ta rz ia t , i sa p re do mi ne in ac t iv i ta tea lo r

    a rh i t e c tu r a p a m a n te a n a , c u fo rm e ro m a n e ^ t i , d e

    recrea t ie i ina l^are suf le teasca , pu r ta nd fac l ia ma i

    dep ar te a a r te i noa s t re bas t i na^e ?

    Avem a ta tea i svoare de insp i ra t ie , incepand

    cu veac ur i le a l 12-18- lea , pe n t ru c rea t iun i le noa-

    s t re a r t i s tice , rea l iza r i ca r i se po t opu ne cu m an -

    d r i e c u re n tu lu i b o ln a v ic io s c o sm o p o l i t, im p o r t a t

    e fem er la no i , ca o r ice mod a t reca toa re cop ia ta

    de a iu rea .

    Sa con s t ru im romane te , sa uzam de t ig l a

    n o a s t r a , d e m a te r i a lu l sc o s d in so lu l n o s t ru V o m

    avea case mai sana toase , mai f rumoase , ce vorbesc

    su f l e tu lu i n o s t ru , tr e c u tu lu i n o s t ru . V o m c in s ti

    a s t fe l d e m n m e ^ te r i i n o t r i m a r i d in v r e m u r i l e

    dep ar ta t e ce ne- au con s t ru i t mana s t i r i le , b ise r ice le

    cur t i le vech i lo r no^ t r i bo ie r i .

    a rh i te c t v i c t o r a s q u i n i

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    16/64

    actual i tat i

    Cit im des in z ia re: Zi le le t rec ute s 'a i na u-

    gura t Pa la tu l Camere i de Comer t d in o raul X

    a . m. d . sa u : Ie r i s ' a pus p ia t ra fun da m en ta l s

    a catedralei din". . . Urmeaza eel put in 100 ran-

    duri de ziar , in car i se pomene^te numele celor pre-

    zen t i l a fes t iv ita te , aduc andu -se e log i i u nora , me-

    r i t e a l t o r a , p e n t r u i n f a p t u i r e a f r u m o s u l u i m o n u -

    me nt de a r ta cu ca re se va m an dr i o ra fu l . ju -

    detul , e tc . De arhi tect , autorul lucrar i i de ar ta ,

    eel ce a da ru it pri n conc eptia lui, inca un col

    de peisaj ar l i i tectonic , inca o poezie urbanist ica ,

    nim en i nu vorbete . I I pot i ca uta or icat de inf r i -

    gur at . P e a rhi tect , nu-1 vei gasi t re cut in corp ul

    acelui ar t icol de ziar . Arhi tectul ramane nomina

    odiosa (?) i s in gu ru l fara m eri t acolo ? Sa ne f ie

    ier ta ta l ipsa de mo dest ie daca i l vom socot i pe

    acesta, eel pu^in la inal t im ea d-lui sub-pre fect ,

    a d- lui director a l Camerei locale , a cutarui domn

    avocat s au secretar , pe e ar i z ia rul binevoe^te sa- i

    c insteasca. Dece aa da r z iarele t ree sub ta-

    ce re num ele a rh i tec tu lu i a ca ru i opera m ai to t -

    deauna remarcab i la mer i ta macar c ins tea une i

    pomeni r i .

    Aceasta intrebare na^te in mintea mea in or i-

    ca re asem enea imp re jur a re . V or b inevoi z ia re le

    ziar i^ t i i no.s tr i sa ras pn nd a candv a intre -

    bari i acesteia?

    *

    * *

    O impor tan ta ho ta r i re de drep t comun, demna

    de re^inut pentm noi arhi tec^i i , s 'a repetat z i le le

    trecute de astadata in fa^a Trib. Muscel .

    Rec lamantu l ape lan t ce rea sa f i e ob l iga t pa -

    rat ul sa desfiin^ez e sa ast up e fere strele , ee u".-

    t im ul , le deschisese in calcan ul casei sp re pro-

    prie tatea vecina, p e tem ei ca dei ferestrele cu

    pr ic ina , sun t fe res t re f ixe , p revazu te cu geamur i

    groase mate , nedesch iz ib i le , a r insemna to tu i o

    servi tute opri ta de lege.

    Ac^iunea a fost resp insa ca nefon data , pe ur-

    ma toare le t em eiur i ce c r i s ta l i zeaza a rgu me nte le

    j u r i s p r u d e n t e i l a z i :

    Codul c ivi l roman, spre deosebire de eel f ran-

    cez , reg lementeaza numai servitutile de vedere,

    constand , 111 pr im ul rand , d in feres tre a^ezate la

    ina l t im ea p r in ca re , in mod norm al , c ineva se

    poate ui ta , m ai a les acele ferestre car i sun t

    prev azu te cu s t ic la t ran spa ren t ; ce pe rm ite cu uu-

    r i n t a sa strabatd nu numai lumina soarelui, dar

    fi vederea omului, creind astfel posib i l i ta tea , or i

    s imp la p rezu mp t iune , de sup ravegl ie re , i dec i de

    impedicare , j e na , a ac^ iuni lo r vec in u lu i ; nu m ai

    un or asem enea fere stre . i pe ntr u aeeste motive,

    leg iui to rul roma n, le socote^te in cadrul servi tu^i i

    de vedere, le-a inipu s restr ic t iuni le din a r t . 612-6 1 3

    cod. civil.

    Fere s t re le de lum ina in s i s temul nos t ru de

    drept , f i in d fe restre f ixe, cu gea m ur i mate, opace,

    ca r i nu permi t vederea in spre vec in , neputand

    f i incad ra te ingra d i te de d ip . a r t. 612 613

    cod. civil, nu pot f i socotitc ca servitufi de vedere;

    deschiderea lor in z idul vecin, z id care apar^ine

    exc lus iv nu m ai un uia d in vec in i, cons t i tue dar

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    17/64

    e x e rc i t i u l n o rm a l a l d r e p tu lu i d e p ro p r i e t a t e ; i

    i n t ru c a t n u d a u n e a z a p e v e c in i n i c i n u p ro -

    duce o pos ib i l i ta te de p re jud i c iu in v i i t^ r vec i-

    nu l u i , n u poa te f i sanc t iona t cu n im ic un ase -

    m e n e a f a p t .

    Feres t re lo r de lumina , cum es te in spe^a cazu l ,

    ne f i in d soco t i te ca se rv i tu t i de vedere ,

    nu li se

    poate impune distanta si restrictiunile din art. 612

    si 613 cod civ.,

    d u p a c u m n ic i p ro p r i e t a ru l u n o r

    ase me nea fe res t re , o r ica t le -a r posed a fo los i,

    in fo r m a s ta rea ac tua la , nu p oate sa-si creeze

    fata de vecini si imobilul sau, nici un drept de ser-

    vitute si nici-o restrictiune a exercifiului dreptului

    norm al de proprietate si vecinatate.

    BrH?3

    n,,,

    tt

    jati

    1

    P a l a t u l d e J u s t i t i e

    B r uxe l l e s

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    18/64

    cong resu l i n te rna t i ona l

    a l a rh i tec t i lo r

    r o m a

    D e l a 2 2 p a n S l a 2 8 S e p t e m b r i e s ' a

    t i n u t l a R o m a a l X H I - l e a c o n g r e s i n t e r -

    n a t i o n a l a l a r h i t e c t i l o r l a c a r e a u p a r t i -

    c i p a t p e s t e 4 0 d e S t a t e .

    N ' a f o s t n u m a i u n c o n g r e s d e a r h i t e c -

    t u r a . A f o s t a s p u t e a z i c e o a d e v a r a t a

    s a r b & t o a r e a a r h i t e c t u r e i . I n c a d r u l p l i n

    d e e v o c a t i u n i s t r& v e c h i a l c e t a ^ e i e t e r n e ,

    a c e a s t a sa r b & to a r e a l u a t i n f a ^ a r e a u n u i

    m a r e e v e n i m e n t , p a t r o n a t d e a u t o r i t a t i l e

    R o m e i s i I t a l i e i f a s c i s t e , l a c a r e i n s u s i

    D uc e l e a t i n u t s a - s i spun& cuv&ntu l . S i n ' a

    f o s t n u m a i u n c u v a n t s e a r b a d d e b u n v e n i t ,

    a t a t d e o b i s n u i t i n a s t f e l d e i m p r e j u r a r i .

    A f o s t c u v a n t u l u n u i s p e c i a l i s t , a f o s t c u -

    v & n t u l u n u i m a r e a r h i t e c t , a f o s t c u v a n t u l

    t i t a n u l u i a r h i t e c t u r e i d e a s t & z i i n t o a t e

    d o m e n i i l e d e a c t i v i t a t e p u b l i c a .

    S i - a s p u s c u v a n t u l c u a u t o r i t a t e a c e i

    s e c u v i n e n u m a i l u i, Semanatonil de orase,

    ca re in m ai p u t i n de 3 an i a sm ul s d in

    g h i a r e l e m a l a r i e i z e c i d e m i i d e h e c t a r e ,

    r ed&n du- l e ag r i c u l t u r i i s i c l&d ind o r as e

    n o i c a L i t o r i a s i S a b a u d i a c a r i s u n t u n

    a d e v S r a t i m n r i d i c a t a r h i t e c t u r i i m o d e r n e .

    C a s a m a i v o r b e s c d e c e t a t e a u n i v e r -

    s i t a r a d i n R o m a , d e i n s t i t u t e l e s i a s e z S -

    m i n t e l e p r e v e d e r e i s o c i a l e s i d e f o a r t e

    m u l t e l u c r & r i f ^ c u t e s u b d i r e c t i a a c e s t u i

    g i g a n t , a r f i

    sk

    e n u m a r p a g i n i i n t r e g i .

    E s t e d e s t u l s p u n c a d e l a i n c e p u t u l

    e r e i f a s c i s t e , a c e s t om a i n ^ e l e s m e n i r e a

    s e c o l u l u i s a u , i n c a r e a s c r i s p r i m a p a -

    g i n a n e p i e r i t o a r e i n p i a t r a s i p e n t r u c a r e

    a f a c u t s a c r i f i c i i d e m i l i a r d e .

    I n f a t a m a r e l u i e x e m p l u , c a r e a i m -

    p r i m a t p o p o r u l u i i t a l i a n u n r i t m n o u d e

    v i a t a , n u m a i c o n s t i t u e p e n t r u n o i n i c i u n

    s e c r e t f a p t u l , i n t r e a g a I t a l i e a r e a s t a z i

    u n s i n g u r g a n d , u n s i n g u r s u f l e t . E s t e e l.

    D u c e l e .

    S i c a u n m i r a c o l , a c e s t s e n t i m e n t , p a r c S

    s ' a s t r e c u r a t s i i n i n i m i l e n o a s t r e , d a n -

    d u - n e a c e a e m u l a t e , c a r e a a d u s in d e s -

    b a t e r i l e c o n g r e s u l u i , d i s c u t i u n i p l i n e d e

    inv&t&min te i ndemn.

    D a r d e s p r e a c e a s t a i n n u m a r u l v i i to r .

    arh i tec t v a s i l e r a d u l e s c u

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    19/64

    i n fo rma t i un i

    P ro e c tu l d e l e g e p e n t ru r e g l e m e n ta r e a t i t l u lu i

    d e a rh i t e c t , d e p u s i n p a r l a m e n tu l F ra n c e z , a f o s t

    r e t r a s d in c a u z a n e m u l tu m i r i l o r p ro d u se , m a i a le s

    in r a n d u l a rh i t e c t i l o r f u n c t io n a l l a S t a t l a

    comune , ca rora p r in lege l i se in te rz icea p rofe -

    sa rea in par t icu la r a a rh i tec tu r i i , ad ica in a fa ra de

    serv ic iu .

    * *

    O d el eg at e a Societat i i Arhitecti lor Romani, com-

    pusa din d -nii : arhitect i I . D. Enescu, D. Renard, A.

    Culina, G. Ne goescu , C. Dobrescu, Al. Zamfiropo l, I.

    Taru?e anu, a fost primita de d. Donescu, prim arul

    general al Capitalei, spre a-i expune doleantele arhi-

    tectilor in ch estiun ile priv itoar e la lucrar ile d e trans-

    formare modernizare a Bucuretilor .

    Arh i tec t i au p rezen ta t obs erv ab le p r iv ind p lanu l

    de sis tematizare ?i noul regula me nt de construc t^ ,

    d. prim ar gene ral apro band ca doi delegatf ai arhi-

    tectilor sa faca parte din comisiunea ce va pune la

    punct planul de sis tematizare i noul regu lame nt.

    La cererea ca, pentru pietele publice sa se faca

    concurs intr e toti a rhitectii, pe ntr u gasirea solutiei

    celei mai bune, d. prim ar a apr oba t pun ctu l de ve-

    dere al arhitectilor.

    In ce prive?te concursul pentru vii torul palat a l

    municipiului , d . primar a aratat ca nu a revenit asupra

    concursului i a fixat termenul de predare la 31 Martie

    1936.

    Arhitecti i au mai cerut d-lui Donescu urge ntare a

    proceduri i biurocratice pentru obtinerea autorizati i lor

    de construc tii, cari se obtin azi cu mari intarzieri,

    daunand pe arhitecti, constructori i proprietari.

    Deleg atiunea a cerut d-lui primar general ca in

    ce prive$te cazurile speciale pe ntr u cari com isia tech-

    nica s 'a mai pronuntat, lucrarile sa fie rezolvate de

    serviciul respectiv in virtutea avizelor anterioare ale

    comisiei, avize cari pot constitui o jurisprudent^ va-

    labila pentru lucrarile similare.

    Arhitectii au mai aratat ca azi, orele de primire

    ale pu blic ulu i (dela 11-13) coincid cu ore le ca nd efii

    $i directorii de serviciu sun t in diferite comisiuni, a?a

    incat publicul arhitectii, in acele ore, n'au cui cere

    referinte.

    D. primar a recunoscut ca indreptat i te constata-

    rile arhitectilo r, prom itand sa remedieze a ceasta stare

    de lucruri . De asemenea in ce prive^te urge ntare a

    avizelor comisiei technice, pentru cazurile speciale.

    D. primar gen eral Donescu a r ug at delegatia sa

    com unice arhitec tilor ca-i considera ca pe cei mai

    pretio?i colabo ratori ai d-sale in opera de infr um u-

    seta re mo derniz are a Capitalei, cons ultand u-i ?i

    tinand seama de sfaturile lor.

    Delegatia a multumit d-lui primar pentru solic i-

    tudinea aratata .

    *

    * *

    Rapor tul Socictatii Arhitectilor Rom ani, privind

    noul regulame nt de constructii este comp lect rcdactat

    f i va f i prezentat de delegatii arhitectilor, Com itc-

    tului de lucru de pe langa Prima ria Mun icipiului.

    * *

    L a 1 5 D e c e m b r i e a . c . e x p i r a m a n d a tu l C o n -

    s i l i u l u i C o r p u l u i A r h i t e c t i l o r d i n R o m a n i a , c& nd

    a d u n a r e a a r h i t e c t i l o r d i n t o a t a t a r a v a p r o-

    c e d a c o n fo r m l e g i i i r e g -u l a m e n tu l u i C o r p u l u i

    a r h i t e c t i l o r la a l e g e r e a n o u l u i c o n s i l i u .

    *

    * *

    T e rm e n u l d e p r e d a re a p ro i e c t e lo r c o n c u r su lu i

    in s t i t u i t d e P r im a r i a C a p i t a l e i p e n t r u c l a d i re a

    P a la tu lu i M u n ic ip a l , e x p i r a l a 3 1 Ma r t i e 1 9 3 6

    ora 1 a. m.

    I n f o r m a t i u n i a s u p r a p r o g r a m u l u i p l a n u l u i

    de s i tu a te se po t lua de la Serv ic iu l de cad as t ru a l

    Mu n ic ip iu lu i , d in S t r . N . F i l i p e sc u .

    *

    * *

    Societatea Arhitecfilor Rom ani a intervenit pe langa

    Com itetulparohial al Bisericei Sfinfii Ingeri din Buzau,

    sa instituie un nou con cuts public pentru proecteh

    acestei bisericiintre tofi arhitecfii.

    *

    * *

    R a s p u n z & n d d o r i n j e i e x p r i m a t a d e C o m i t e t u l S o c i e -

    t a t i i A r h i t e c t i l o r R o m a n i , D i r e c t i u n e a r e v i s t e i n o a s t r e

    a h o t a r& t s a a m a n e S a p t a m & n a A r h i t e c t u r i i p e n t r u

    p r i m a d e c a d a a l u n e i M a r t i e 1 9 3 6 .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    20/64

    i n fo rma t i un i

    P ro e c tu l d e l e g e p e n t ru r e g l e m e n ta r e a t i t l u lu i

    d e a rh i t e c t , d e p u s i n p a r l a m e n tu l F ra n c e z , a f o s t

    r e t r a s d in c a u z a n e m u ty u m i r i l o r p ro d u se , m a i a l e s

    in ra nd ul a rh i te c i i lo r func^ ionar i la S ta t la

    comune , ca rora p r in lege l i se in te rz icea p rofe -

    sa rea in par t icu la r a a rh i tec tu r i i , ad ica in a fa ra de

    serv ic iu .

    O d el eg at e a Societat i i Arhitecii lor Romani, com-

    pusa din d -n ii: arhitec^i I. D. Ene scu, D. Ren ard, A-

    Culina, G. Ne goescu , C. Dobrescu, Al. Zam firopol, I.

    Taruean u, a fost primita de d. Donescu, prim arul

    general al Capitalei, spre a-i expune doleantele arhi-

    teciilor in che stiun ile priv itoa re la lucrarile de trans -

    formare modernizare a Bucure?ti lor .

    Arh i tec i i i au p rezen ta t o bse rva b le p r iv ind p lanu l

    de s i s temat iza re $i nou l regu lamen t de con s t ru c t ,

    d. prim ar genera l apro band ca doi delegatf ai arhi-

    tectilor sa faca parte din comisiunea ce va pune la

    punct planul de sis tematizare i noul regula me nt.

    La cererea ca, pe ntr u pietele public e sa se faca

    concurs intr e totf arhiteciii, pen tru ga sirea solutiei

    celei mai bune, d. prim ar a apr oba t pun ctu l de ve-

    dere al arhiteciilor.

    In ce prive?te concursul pentru viitorul palat al

    municipiului , d . primar a ara tat ca nu a revenit asu pra

    concursului ?i a fixat termenul de predare la 31 Martie

    1936.

    Arliitectii au mai cerut d-lui Donescu urg en tar ea

    proceduri i biurocratice pentru obiinerea autorizati i lor

    de co ns tr u ct , cari se ob^in azi cu mari intarzieri,

    dauna nd pe arhitecti , constructori proprietari .

    Delega^iun ea a cerut d-lui p rima r general ca in

    ce prive?te cazurile speciale pen tru cari com isia tech-

    nica s 'a mai pronuntat, lucrarile sa fie rezolvate de

    serviciul respectiv in virtutea avizelor anterioare ale

    comisiei, avize cari pot consti tui o ju ri sp ru d en t va-

    labila pentru lucrarile similare.

    Arhitectii au mai aratat ca azi, orele de primire

    ale p ub licu lui (dela 11-13) coincid cu orele cand efii

    directorii de serviciu sunt in diferite comisiuni, a?a

    inc at pub licul i arhitec^ii, in acele ore, n'au cui cere

    referinie .

    D. primar a recunoscut ca indreptat i te constata-

    rile arhiteciilo r, promi^and sa remedieze aceasta stare

    de lucruri. De asem enea ?i in ce prive? te urg enta rea

    avizelor comisiei technice, pentru cazurile speciale.

    D. primar general Donescu a rugat aelegatfa sa

    com unice arhite ciilor ca-i considera ca pe cei mai

    pretioi colabora tori ai d-sale in opera de inf rum u-

    se^are ?i mo derniz are a Cap italei, c onsu ltandu -i $i

    tinand seama de sfaturile lor.

    Delega^ia a muliumit d-lui primar pentru solic i-

    tudinea aratata .

    *

    * *

    Rapo rtul Societatii Arhiteciilor Rom ani, privind

    noul regulam ent de constructii este complect rcdactat

    fi va f i prezentat de delegatii arhiteciilor, Com ite-

    tului de lucru de pe langa Primaria Mun icipiului.

    *

    * *

    L a 1 5 D e c e m b r i e a . c . e x p i r a m a n d a tu l C o n -

    a i l iu l u i C o r p u l u i A r h i t e c i i l o r d i n R o m a n i a , c &n d

    a d u n a r e a a r h i t e c i i l o r d i n to a tS . i a r a v a p r o -

    c e d a c o n f o r m l e g i i i r e g u l a m e n t u l u i C o r p u lu i

    a r h i t e c i i l o r l a a l e g e r e a n o u l u i c o n s i l i u .

    *

    * *

    T e rm e n u l d e p r e d a re a p ro i e c t e lo r c o n c u r su lu i

    in s t i t u i t d e P r im a r i a C a p i t a l e i p e n t ru c l a d i r ea

    P a la tu lu i Mu n ic ip a l , e x p i r a l a 3 1 M a r t i e 1 9 3 6

    ora 1 a. m.

    I n f o r m a t i u n i a s u p r a p r o g r a m u l u i p l a n u l u i

    d e s i t u a t e se p o t l u a d e l a S e rv i c iu l d e c a d a s t ru al

    Mu n ic ip iu lu i , d in S t r . N . F i l i p e sc u .

    Societatea Arhitecfilor Rom ani a intervenit pe langa

    Com it etui parohial a I Bis eric ei Sfinfii Ingeri din Buzau .

    sa instituie un nou con cuis public pentru proecteL

    acestei bisericiintre tofi arhitecfii.

    *

    * *

    R a s p u n z & n d d o r i n j e i e x p r i m a t S d e C o m i t e t u l S o c i e -

    t a t i i A r h i t e c j i l o r R o m a n i , D i r e c t i u n e a r e v i s t e i n o a s t r e

    a h o t a r a t s a a m a n e S a p t a m a n a A r h i t e c t u r i i p e n t r u

    p r i m a d e c a d a a l u n e i M a r t i e 1 9 3 6 .

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    21/64

    iuti

    co nc urs u l pen t ru sana to r i i l e t . b . c .

    Cuno scator ad anc al problem elor de ordin san itar

    $i eu osebire cunoscator al starii sanitare a tarii , d.

    Dr. I . E . C ostinescu, a rea lizat in scur tul tim p cat

    a condus depa rtam entu l Sanata t i i Publicenu num ai

    o opera de inze strar e a spitalelo r ?i sana toriilo r exis-

    tente, ci .si o impo rtan ta opera de constru ctii de spi-

    tale, sanatorii i preventorii .

    Convins ca pentru numarul impresionant de mare

    al tuberculo?ilor, sanatoriile in fiinta azi, cu un numar

    tota l de cca. 1.200 pat ur i la 18 milio ane locuitor i,

    su nt neind estula toare, d. Dr. I . E. Costinescu, a lio-

    tara t creiarea unor noui sanato rii pen tru tuberculoid

    in diferite localitati ale tarii .si marirea capacitatii de

    ospitalizare a sanato riilor existente .

    Astfe l sub minis ter ia tu l d-sa le s 'au constru i t pentru

    tuberc uloza osoasa do ua sanato rii la Mare si an um e:

    un ui la Bu gaz (111 sud ul Basa rabiei) cu 250 pa tu ri

    altul la M anga lia cu 150 patur i. La Ag igea (Con-

    stan ta) a fost edificat un prev ent oriu pen tru copii iar

    pentr u tuberculoza pulm onara s 'a mari t capaci ta tea

    cladirilor existen te (sanatoriile de tuberculoi) ?i s 'a

    pus in construct ie patru noi sanator i i cu un numar

    total de 1.200 paturi.

    Pe ntru tre i din aceste sanato rii , d. mi nistr u Dr.

    Costinescu a deschis un concurs public pen tru exe-

    euta rea planur ilor, fixand in pro gram ul de concurs,

    capacitatea de ospitalizare ?i detaliile esentiale, pentru

    orientarea arh i tec t i lor concurend.

    La ac est concu rs, fixat pe ziua de 1 Iuli e a. c.>

    s'au pre zen tat 15 proecte, cari au fost expu se in amfi-

    teatr ul Facu ltat ii de Medicina din Bucure?ti ?i au fost

    examinate de catre o comisie de speciali?ti si de un

    jur iu cotnpus d in urmator i i membri i :

    Ministrul Sanatatii , Secretarul General al Minis-

    teru lu i .si de legati i ur inatoare lor ins t i tu t iun i : Lig i i

    Natio nale contra Tuberculozei , Academiei de Arhi-

    tectura, Corpului Arhitectilor, Consiliului Technic Su-

    perior i S

    e

    f

    u

    ' Serviciu lui Edili tatii din Min isterul

    Sanata t i i .

    Pentru proecte le prezenta te s 'au decernat urma-

    toare le premii :

    Grupa I. Sanatoriul de Tuberculosi Mo roeni, Jud.

    DAmbovifa.

    Premiul I . nu s 'a acordat.

    I I . Motto San ata te" Arhi tec t Alexa ndra

    Psepelinski.

    Premiul I I I . Motto Tri ungh iul isoscel" Arhi tec t :

    L

    Z. Tabarca, V. Alexandersolm si Star:-

    Grupa II. Dobrita.

    Premiul I . Motto Lum ina" Arhi tec t Angelo Yie-

    celli.

    II . Motto T.B.C." Arh itect Eu ge n Grosu.

    III. nu s 'a acordat.

    Grupa III. Refifa.

    Premiul I . nu s 'a acordat.

    I I . Motto Punctul Albastru" Arhi tec t An-

    gelo Viecelli.

    III. nu s 'a acordat.

    In afara de proectele premiate, Ministerul a retinur

    tre i proecte recomandate de jur iu .

    Proectele acestor Sanatorii sunt prevazute cu cele

    mai m ode rne insta latiun i .si cup rin d; sali pen tru pri-

    mire a bolnav ilor, cu cam ere speciale p ent ru desin-

    fec tie; laboratoa re, sali pen tru fizioterapie, radiologic,

    pneum otorax , sa la de ope ra te , s ter i l izare pansa-

    me ute, cabinet den tar .si came re pen tru bolnavi, cu

    1-2-3-4 .si 6 pat uri , cu ge am ur i spec iale pe nt ru pa-

    tru nd ere a razelor ultra violete terase de cura, ex-

    puse la Sud-Est .

    La fiecare etaj, sau grupa de bolnavi, servicii de

    bai, lavabo uri, depozit de efecte, pe ntru cura titul i

    calcatul hain elor bolnavilor, cam ere pen tru su rori de

    ocrotire infirm iere etc., toate pre vaz ute cu insta-

    latiun i mod erne, sala de me se ; ca me re de zi, sala de

    lectura i o sala mare pentru concerte i,serbari.

    Pavi l ion pen tru gazduirea temp orara a rudelor ,

    vizitato rilor si a insotito rilor bolnavilo r. B ueataria .si

    spalato ria mecanica, inst alati e de incalzire centra la,

    electricitate, etc.

    Sa ada ug am ca edificarea acestor sa nator ii este

    una d in opere le de mare importanta rea l iza te in u l t ima

    vrem e ca aceasta o pera cata sa fie con tinu ata

    in viitor cu aceia?i larg a intel eger e a nevoilor de

    ordin ob^tesc de care a dat dovad a d. mi nistru Dr.

    I. E. Costinescu, socotiin ca ar fi de prisos.

    Porni t i pe acest drum pe drum ul mari lor rea-

    lizari 111 po f ida p reocupa ri lo r ma run te de c lub dre -

    gatorii no?tri vor binemerita dela natiune.

    Oricum , d. Dr. I . E. Costinescu, ram ane deschi-

    zatorul unei noui vieti sanitare a tarii .

    a.

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    22/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    23/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    24/64

    Proect Sanator iu T. B. C. Dobri ta-Go rj Prem iul I I Arhi tec t

    E ug f e n

    G r o s u

    'QEUPA DOBWBM

    ;PZOWJL.il.

    jABOKN GKU

    M>0T S tn iv Cc mnvcifc SAMToefviwt

    j l j W B W c v i o i i Din C o t i v n a D o f i e i i a -

    JH. Godj. Pun ci Mmmm

    ura USaila*

    rraw

    k

    pofsMti

    MCH. um

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    25/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    26/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    27/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    28/64

    A M i m n

    Cort-

    Curtc.

    Camt/ai V

    Yc/tibwl

    rou

    wuar

    aicoY.

    V*"

    Casa Alba Arhitect

    A . C u l i n a

    Prop . A. C ulina 91 C. Mihaiescu

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    29/64

    ( Fa ^a da s a l a de ope r a t i un i ) .

    Prof. Arhitect

    S ta t i e C i o r ta n

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    30/64

    t e o

    o

    s

    r

    M 3

    3 S

    g

    o

    o

    v

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    54/64

    Prop . vSoc. Mara?e?ti, S tr. C arag iale, 1 bis

    A rh it . M . S o n e n f e l d C a m p e a n u

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    55/64

    . --

    -s.g>tT

    OL

    ~:jr

    L ..

    . o , oa,

    , 100 _

    Prop. Soc. Mara?e$ti

    Str . Robert de Flers

    Arh i tec t M . S o n e n f e l d C a m p e a n u

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    56/64

    DPO flg, Joc.

    MJPJ5L3T -

    Prnn ft rtp

    MSra< P

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    57/64

    propJoe.

    'mt&iisr '

    fioBEKT a* fter-RS MrH

    atiWt LTJjetati " / *

    Prop . Soc . Ma ra ^e s t i P l a nu l E t a j e l o r

    A rh it . M . S o n e n f e l d C a m p e a n u

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    58/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    59/64A r h i t e c t ' R s m i i a

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    60/64

    Arli i tect C . C . Mo s i n s c h i

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    61/64

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    62/64

    V

    Q t r

    AUSfrL VIL.AICL M

    Sn

    T - A TA C 7 A V R I N C 1 P A L A

    Casa G. Cocorascu, Str. Aurel Vlaicu, 38.

    tot-.

    A r h i t e c t I . B o z i a n t t

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    63/64

    f

    r

    u

    ft

    _u

    o

    l

    a

    u

  • 7/25/2019 Arhitectura 1935-3-4

    64/64


Recommended