Home >Documents >(Arhimandrit Gheorghios) Scrieri Athonite Pe Teme Contemporane

(Arhimandrit Gheorghios) Scrieri Athonite Pe Teme Contemporane

Date post:19-Jan-2016
Category:
View:21 times
Download:1 times
Share this document with a friend
Description:
Scrieri Athonite Pe Teme Contemporane
Transcript:
  • Arhimandritul Gheorghios Stareul Sf. Mnstiri Grigoriu-Athos

    SCRIERI ATHONITE

    PE TEME CONTEMPORANE Traducere.: ieromonahul Agapie - Arad Editura Sfntul Nectarie, 2003 ISBN 973-85817-1-0

    Pr. Damaschin Grigoritis Sf. Mnstire Grigoriu

    Sfntul Munte Athos

    HOMEOPATIA

    ESTE CONTRAR CREDINEI ORTODOXE Nu este specificat editura ce a tiparit broura cu aceast nvtur (n. ed.)

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    2

    Cuprins Scrieri athonite pe teme contemporane Nota editorului ... 4 EXPERIENE ALE HARULUI LUI DUMNEZEU .................................................... 6 1. Forme ale experienei harului lui Dumnezeu ............................................................. 7 2. Premise ale experienei autentice a harului lui Dumnezeu ........................................ 9 3. False experiene ale harului ....................................................................................... 9 4. Despre penticostali ................................................... ................................................ 11 5. Biserica Ortodox, spaiul autenticei experiene a harului lui Dumnezeu ................ 12 CARACTERISTICILE MONAHISMULUI ORTODOX ......................................... 15 1. Monahismul ortodox are rdcinile n Sfnta Scriptur ........................................... 15 2. Monahismul ortodox este o instituie bisericeasc ................................................... 16 3. Monahismul ortodox este isihast i nu de tip activist, aa cum este monahismul apusean ............................................................................................................................. 16 4. Monahismul ortodox este isihast i separat de lume, dar nu urtor de lume sau antisocial; dimpotriv, el este profund social .................................................................. 17 SFINTELE CANOANE DESPRE MONAHISM ....................................................... 19 1. Generaliti ...................................... ......................................................................... 19 2. Intrarea, tunderea i ieirea din mnstire ................................................................ 21 3. Rspunderea pastoral a egumenului n mnstire ................................................... 21 4. Rspunderea pastoral i drepturile episcopilor asupra monahilor CHARTA ECUMENIC - JUDECAT l CONDAMNAT ORTODOX ............ 24 REFLECII LEGATE DE PARTICIPAREA ORTODOCILOR LA MICAREA ECUMENIC l LA CONSILIUL MONDIAL AL BISERICILOR ....................... 27 1. Sincretism cretin ...................................................................................................... 27 2. Sincretism interreligios ............................... .............................................................. 28 3. Problemele participrii ortodocilor la Micarea ecumenic .................................... 29 4. Dialogurile cu romano-catolicii i anticalcedonienii .......................... ...................... 30 5. Neliniti legate de metodele ecumenismului ............................................................ 30 AVATON" -UL SFNTULUI MUNTE l HIROTONIA FEMEILOR ................ 32 ECUMENISM l ORTODOXIE ECUMENIC ........................................................ 35 Homeopatia este contrar credinei ortodoxe ...................................................... 42 Cuvnt nainte............................................................................................ ....................... 42 Homeopatia nu face parte dintr-o specializare medical ................................................. 42 Cel care face tratamentul mobilitzeaz "puterea terapeutic a vieii" ............................. 44 Cauza aciunii "medicamentului" homeopat, conform homeopailor .............................. 45 Pentru Hahnemann, Confucius a fost superior lui Hristos, pe care l consider "sentimentalist nflcrat" ...................................................................... ......................................... 46 Hahnemann, fondatorul homeopatiei a fost mason, iar rdcinile homeopatiei se afl n misticism.................................................................................................................... ....... 47 Epilog............................................................................................................................... 49 ANEXA 1: Despre felul n care va fi prigonita Biserica lui Hristos de ctre religia ecumenista a viitorului - din cartea ORTODOXIA PENTRU POSTMODERNITI ...................................................................................................... 50 ANEXA 2: Despre sntate i homeopatie, din cartea PRINTELE PAISIE MI-A SPUS de Athanasie Rakovalis ........................................................................................ 53 ANEXA 3: SEMNELE VREMURILOR, 666, - din cartea PRINTELE PAISIE MI-A SPUS de Athanasie Rakovalis .................................................................... .......... 58

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    3

    Nota editorului Volumul de fa, oferit cititorului romn sub titlul Scrieri athonite pe teme contemporane", conine traducerea ctorva articole mai vechi sau mai recente scrise de Arhimandritul Gheorghios Kapsanis. De aproape 30 de ani sfinia sa conduce Mnstirea Sfntului Grigorie din Sfntul Munte Athos, susinnd n paralel i o intens activitate n plan general bisericesc, nainte de intrarea n cinul monahal, autorul scrierilor de fa, doctor n teologie n specialitatea Drept Bisericesc, a predat n cadrul Facultii de Teologie din Athena, fiind confereniar la catedra de Drept Bisericesc. Primind ns n inim chemarea la vieuirea cea mai presus de lume a lepdat slava deart i trectoare a unei cariere universitare strlucite precum i perspectivele ce i se ofereau de ascensiune n ierarhia bisericeasc, ncepnd viaa monahal ntr-o mic mnstire din preajma Atenei, este chemat de prietenul su duhovnicesc, Arhimandritul Emilianos, stare al Mnstirii athonite Simonos Petras, s se aeze mpreun cu cei civa ucenici ai si n Mnstirea Grigoriu, ai crei vieuitori erau puini i foarte btrni. Astfel, Maica Domnului, pzitoarea Sfntului Munte, a nnoit i ntinerit obtea monahal a acestei Mnstiri, adugnd apoi, an de an, noi i noi vieuitori pe lng tnrul, pe atunci, stare Gheorghios. Aezat la crma duhovniceasc a acestei importante Mnstiri athonite, printele Gheorghios nu s-a gndit doar la viaa duhovniceasc a monahilor din ascultarea sa, ci a nceput i o intens lucrare de susinere a Ortodoxiei, att n Grecia, ct i n afara granielor ei. Dac viaa monahal a Mnstirii urmeaz ndeaproape cadrul tradiional ortodox, activitatea misionar a Printelui Gheorghios i a Mnstirii sale cuprinde dou laturi importante: teologic i practic-pastoral. Aa se face c, n Mnstirea Grigoriu, stareul Gheorghios a format mai muli ucenici care stpnesc cu mult subirime teologia Bisericii i a Sfinilor Prini, fiind n msur s elaboreze studii profunde, solid ntemeiate patristic, n care s afirme punctul de vedere tradiional ortodox asupra diferitelor probleme cu care se confrunt Biserica n zilele noastre. Scrierile stareului Gheorghios i ale ucenicilor si reprezint astfel o cluz nertcit n hiul problematicii pe care o ridic lumea de astzi i de aceea sunt cutate de cei ce iubesc cunotina adevrului cel ntocmai cu dreapta credin" (Tit l, 1). Departe de a avea vreun caracter fundamentalist sau intolerant, scrierile Printelui Gheorghios poart amprenta echilibrului, reprezentnd un punct de vedere formulat n urma asimilrii i tririi nvturilor patristice. Cealalt direcie n care i-a orientat atenia stareul Gheorghios vizeaz legtura direct cu poporul credincios, n acest scop, Mnstirea Grigoriu are n cuprinsul Greciei cteva metocuri n care vin regulat duhovnici din Mnstire pentru povuirea duhovniceasc a credincioilor i svrirea slujbelor dup rnduiala athonit. n plus, Mnstirea Grigoriu a nceput pe la sfritul anilor '70, prin ieromonahul Cosma Grigoriatul, o misiune ortodox n Africa, misiune care continu i astzi. Mnstirea Grigoriu are o legtur special i cu ara noastr, deoarece stareul Gheorghios s-a ngrijit s aib i un monah, printele Damaschin, care s nvee limba romn i s traduc n grecete numeroase cri din tezaurul duhovnicesc al Ortodoxiei din Romnia. Articolele din volumul de fa se refer la viaa duhovniceasc, viaa monahal i viaa Bisericii. Toate aceste trei dimensiuni ale vieii duhovniceti au fost i sunt supuse unor tendine deformatoare, care n grai duhovnicesc se cheam rtcire, n viaa duhovni-ceasc, esena rtcirii const n a lua drept Duh al lui Dumnezeu lucrarea duhurilor necurate. n viaa monahal, lepdarea vechilor rnduieli clugreti i a practicii consfinite de dumnezeietii Prini nu poate s conduc dect la degradarea monahismului i la transformarea lui ntr-o simpl societate uman, n ceea ce privete viaa Bisericii, articolele reunite aici ating o problem contemporan nevralgic: ecumenismul, care este situat de printele Gheorghios ntre coordonatele lui ortodoxe i cruia, totodat, i se demasc tendinele duntoare Bisericii.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    4

    Tonul general al scrierilor este plcut, simplu i direct, atingnd ntotdeauna esena problemei n discuie. Afirmarea poziiei ortodoxe este nsoit ntotdeauna de delimitarea clar fa de concepiile eterodoxe, care adesea sunt prezentate de unii teologi drept ale Bisericii Ortodoxe n ansamblu. Oferim astfel volumul de fa cititorului romn pentru a se edifica n anumite probleme arztoare ale vieii bisericeti de astzi, avnd drept povuitor nertcit i experimentat pe starul Gheorghios de la Grigoriu.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    5

    EXPERIENE ALE HARULUI LUI DUMNEZEU1

    Scopul vieii noastre, dup cum tim, este unirea noastr cu Dumnezeu. Dup cum spune Sfnta Scriptur, omul a fost fcut dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu", ca s se asemene cu Dumnezeu, adic s se uneasc cu El. Asemnarea omului cu Dumnezeu e numit de Sfinii Prini ndumnezeire. Vedei ct e de nalt scopul vieii omului? Nu doar s devin mai bun, mai moral, mai drept, ci dumnezeu dup har. Fiindc, unindu-se cu Dumnezeu, omul devine i el dumnezeu dup har. Dar atunci ce diferen este ntre Creatorul nostru i omul ndumnezeit? Diferena const n aceea c El este Dumnezeu prin fire, n timp ce noi devenim dumnezei prin har, rmnnd oameni ca fire, ndumnezeindu-ne cu harul Lui. Cnd omul se unete cu Dumnezeu prin har, el dobndete experiena harului dumnezeiesc i l simte pe Dumnezeu. Cum altfel, oare, ar fi posibil unirea cu Dumnezeu dac nu am simi harul Lui? Primii oameni zidii, n Paradis, nainte de a cdea, vorbeau cu Dumnezeu simind harul Lui. Dumnezeu 1-a zidit pe om ca s fie preot, profet i mprat. Preot, ca s primeasc existena sa n lume ca pe un dar al lui Dumnezeu i ca s redea lumea i pe sine lui Dumnezeu mulumindu-I i slvindu-L. Profet, ca s cunoasc tainele lui Dumnezeu. Profeii erau n Vechiul Testament cei ce vedeau i vorbeau n numele lui Dumnezeu despre Tainele i voia Lui. mprat, ca s mprteasc i peste creaia material i peste sine nsui; ca s foloseasc natura nu ca un tiran, ci cu noblee. S nu fac abuz de creaie, ci s-o foloseasc cu mulumire. Astzi, omul nu mai folosete natura raional, ci o exploateaz n mod egoist i iraional; urmarea este distrugerea mediului i, prin urmare, i a omului nsui. Dac omul nu ar fi pctuit i dac nu ar fi nlocuit iubirea i ascultarea fa de Dumnezeu cu egoismul, atunci nu s-ar fi separat de Dumnezeu, ar fi fost mprat, preot i profet. Dar Dumnezeu sufer pentru creatura Sa i vrea s-1 readuc pe om la starea de a putea fi din nou un adevrat preot, profet i mprat. S poat din nou s aib experiena lui Dumnezeu i s se uneasc cu El. De aceea, n istoria Vechiului Testament, vedem cum Dumnezeu pregtete ncet-ncet mntuirea oamenilor prin venirea Fiului Lui Cel Unul-nscut. Astfel, a druit doar ctorva drepi ai Vechiului Testament harisme asemntoare cu cele avute de om nainte de cdere, precum harisma profeiei. Gsim n Vechiul Testament brbai ca profetul Ilie, profetul Isaia, profetul Moise, care au primit harisma profeiei i au vzut slava lui Dumnezeu. Aceast harism nu a fost lucrtoare n tot cursul vieii lor, ci Dumnezeu le-a dat-o cu un anumit scop i n anumite situaii. Adic, ori de cte ori Dumnezeu a vrut ca aceti brbai sfini s vesteasc venirea lui Hristos n lume sau s-I fac cunoscut voia, le-a dat puterea de a primi unele descoperiri i de a avea o anume experien. Profetul Ioil a proorocit, ns, c va veni ziua n care harul Sfntului Duh va fi dat de Dumnezeu nu numai anumitor persoane, ci ntregului popor. Iat ce zice profetul Ioil: Voi vrsa din Duhul Meu peste tot trupul", voi da Duhul Meu peste tot omul, iar fiii i fiicele voastre vor prooroci, iar cei mai btrni ai votri vise vor visa, iar tinerii votri vedenii vor vedea" (Ioil 3, 1). Adic poporul Meu va vedea vedenii duhovniceti, va vedea tainele lui Dumnezeu. Aceast revrsare a Duhului Sfnt s-a mplinit n ziua Cincizecimii. Atunci, harul Sfntului Duh a fost dat ntregii Biserici, n perioada Vechiului Testament, harul nu a fost dat tuturor fiindc Hristos nc nu Se ntrupase. Prpastia dintre Dumnezeu i om era nc fr pod. Trebuia s se restabileasc mprtirea omului de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu s dea harul Duhului Sfnt peste tot poporul. Aceast reunificare a mplinit-o Mntuitorul nostru Hristos prin ntrupare. Prima unire a lui Dumnezeu cu omul a avut loc n Paradis, dar n-a fost ipostatic, i de aceea s-a distrus. Aceast a doua unire este ipostatic, adic personal. n ipostasul, n

    1 Traducere dup Arhimandritou Greorgiou, EMPEIRIES ES HARITOS TOU THEOU, Hiera Mone Hosiou Gregoriou, Hagion Oros, 1997

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    6

    persoana lui Hristos, s-au unit n mod neamestecat, neschimbat, nemprit, nedesprit, venic, firea uman cu firea dumnezeiasc. Chiar dac vor mai pctui, oamenii nu mai pot separa firea omeneasc de Dumnezeu, fiindc n Iisus Hristos, Dumnezeul-om, aceasta e unit pentru venicie cu firea dumnezeiasc. Pentru ca omul s poat primi, deci, Sfntul Duh, s devin preot, mprat i profet, s cunoasc tainele lui Dumnezeu i s-L simt pe Dumnezeu, trebuie s devin mdular al Trupului lui Hristos, al Bisericii. Iisus Hristos este singurul, adevratul, desvritul Preot, mprat i Profet. Ceea ce trebuiau s fac Adam i Eva - dar nu au reuit din cauza pcatului i a egoismului - a fcut Hristos. Acum, noi toi, unii cu Hristos, putem s lum parte la demnitile lui Hristos: la cea mprteasc, profetic i preoeasc. n acest punct trebuie s notm c, prin Sfntul Botez i Mirungere, cretinul dobndete preoia general, i nu pe cea special, care se capt prin hirotonie i prin care slujitorii Bisericii au primit harul de a svri Tainele i slujbele Bisericii i de a pstori turma credincioilor. Laicul nu este doar cel nehirotonit, ci tot cel care, prin Sfntul Botez i Mirungere, a primit vrednicia de a fi mdular al Trupului lui Hristos, al poporului lui Dumnezeu, i de a avea prtie la cele trei slujiri ale lui Hristos. Cu ct cretinul este un mdular mai sntos, mai contient i mai activ al poporului lui Dumnezeu i al Trupului lui Hristos, cu att mai mult se mprtete de vrednicia preoeasc, profetic i regeasc a lui Hristos, i are o experien a harului mai nalt, aa cum vedem n vieile Sfinilor. 1. Forme ale experienei harului lui Dumnezeu Care sunt experienele harului pe care poate s le aib cretinul, astfel nct credina i viaa cretin s nu fie pentru el ceva pur intelectual sau exterior, ci s fie adevrate, simire duhovniceasc a lui Dumnezeu, comuniune cu Dumnezeu, locuire a lui Dumnezeu, de care poate s se mprteasc fiecare om? Mai nti de toate este o ncunotiinare luntric, interioar, c prin credina n Dumnezeu omul i gsete adevratul sens al vieii. Simte c credina lui n Hristos este o credin care-l odihnete luntric, care-i d sens vieii i-l ndrum, care este o lumin puternic ce-l lumineaz. Cnd simte astfel credina cretin nluntrul su nseamn c omul a nceput s triasc harul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu mai este pentru el ceva exterior. Alt experien a harului lui Dumnezeu o are omul cnd aude n inima sa chemarea lui Dumnezeu la pocina pentru faptele lui ntunecoase i pctoase, chemare la ntoarcerea spre o via cretin, spre spovedanie, spre calea lui Dumnezeu. Acest glas al lui Dumnezeu pe care-1 aude nluntrul lui este o prim experien a harului lui Dumnezeu. Atia ani ct a trit departe de Dumnezeu nu a neles nimic. ncepe s se pociasc. Se spovedete pentru prima oar n viaa lui la duhovnic. Dup spovedanie simte o pace adnc i bucurie, lucruri pe care niciodat nu le-a mai simit n viaa sa. i atunci i zice: ,,M-am alinat". Aceast alinare, acest sentiment de uurare este o cercetare a harului dumnezeiesc n sufletul care s-a pocit, iar Dumnezeu vrea s-1 mngie. Lacrimile cretinului care se pociete atunci cnd se roag i cere iertare de la Dumnezeu sau cnd se spovedete sunt lacrimi cie pocin. Aceste lacrimi sunt foarte alintoare. Aduc mult pace n sufletul omului. Iar omul simte atunci c ele sunt dar dumnezeiesc i gustare a harului. Cu ct se pociete mai adnc i vine la mai mult iubire fa de Dumnezeu i se roag strpuns de dragoste dumnezeiasc, cu att aceste lacrimi de pocin devin lacrimi de bucurie, lacrimi de dragoste i de iubire dumnezeiasc. Aceste lacrimi care sunt mai sus dect lacrimile pocinei reprezint o cercetare i o experien a harului mai intens. Ne rugm pentru a ne mprti cu Trupul i Sngele lui Hristos pocii, spovedii, cu post i cu pregtire duhovniceasc. Dup Sfnta mprtanie ce se ntmpl? O adnc bucurie i pace vin n sufletul nostru. i acestea sunt experiene ale harului lui Dumnezeu.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    7

    Alteori iari, n timpul rugciunii sau al Sfintelor Slujbe sau al Dumnezeietii Liturghii, simim o bucurie negrit. i aceasta este o experien a harului i o simire a lui Dumnezeu. Exist ns i alte forme ale experierii prezentei lui Dumnezeu, mult mai nalte. Dintre ele, cea mai nalt este vederea luminii necrcate. Aceast lumin au vzut-o ucenicii Domnului pe muntele Schimbrii la Fa. Atunci, ei L-au vzut pe Hristos strlucind ca soarele ntr-o lumin cereasc i dumnezeiasc, necreat, nezidit, aa cum strlucesc soarele sau ali lumintori. Era o lumin necreat, adic lumina lui Dumnezeu, lumina Sfintei Treimi. Cei care se curesc desvrit de patimi i de pcate i se roag cu o rugciune adevrat i curat se nvrednicesc de aceast mare experien, aceea de a vedea lumina lui Dumnezeu, nc din aceast via. Aceast lumin este cea care va strluci n viaa cea venic. Acetia nu numai c o vd nc de acum, ci i vd n aceast lumin tainele lui Dumnezeu. Noi nu o vedem, ns cei curai cu inima i sfinii o vd. Aureola care se picteaz n jurul capetelor sfinilor este lumina Sfintei Treimi care i-a luminat i i-a sfinit. n viaa Sfntului Vasile cel Mare citim c, atunci cnd se ruga n chilia sa, putea fi vzut strlucind n ntregime de lumina nccreat care l nconjura. De asemenea, n numeroase viei ale sfinilor ntlnim acelai lucru. Dar a se nvrednici cineva de vederea luminii nccreate reprezint cea mai nalt experien a lui Dumnezeu, care nu se d tuturor. Dup Sfntul Isaac Sirul, n fiecare generaie doar un singur om ajunge s vad lumina cea necreat. Exist ns i astzi cretini sfini care se nvrednicesc de aceast experien unic a lui Dumnezeu. Desigur, trebuie s spunem c nu oricine vede o lumin oarecare n timpul rugciunii a i vzut lumina necreat. Diavolul i neal pe oameni i le arat alte lumini, demonice sau psihologice, pentru a-i face s cread c aceea este lumina necreat. De aceea, fiecare cretin care vede ceva sau aude o voce sau are o oarecare experien nu trebuie s le accepte ca fiind de la Dumnezeu, deoarece poate fi nelat de diavol; trebuie s se spovedeasc la duhovnicul su, iar acesta i va spune dac este de la Dumnezeu sau dac este o rtcire a demonilor. 2. Premise ale experienei autentice a harului lui Dumnezeu Vom analiza acum premisele care ne asigur c diferitele experiene pe care le avem sunt autentice i nu false. Prima premis este s fim oameni ai pocinei. Dac nu ne pocim de pcatele noastre i nu ne curim de patimi, nu putem s-L vedem pe Dumnezeu, dup cum spune Domnul nostru n Predica de pe Munte: Fericii cei curai cu inima, c aceia vor vedea pe Dumnezeu". Cu ct omul se cur mai mult de patimi, se pociete, se ntoarce la Dumnezeu, cu att mai mult l va simi. Faptul de a cuta cu tot dinadinsul experiene spirituale care se vor duhovniceti prin metode i tehnici asemntoare celor din diferitele erezii (mai ales de tip hindus sau yoga) este o mare greeal. Aceste experiene nu sunt de la Dumnezeu, ci sunt provocate prin metode psihologice. Sfinii Prini spun: ,,D snge i ia Duh". Adic: dac nu-i dai sngele prin pocin, prin rugciune, prin post, prin ascez, nu vei putea s iei harul Sfntului Duh. Adevratele experiene se dau celor care au smerenie i nu caut experiene duhovniceti de senzaie, ci cer de la Dumnezeu pocin i mntuire, celor care sunt smerii i zic: Dumnezeul meu, nu sunt vrednic s am triri, nu sunt vrednic s primesc harisme duhovniceti, nu sunt vrednic s primesc cercetarea harului tu, mngieri cereti i dumnezeieti i plceri duhovniceti". Cei care, ns, plini de mndrie, cer lui Dumnezeu s le dea experiene, nu vor avea experiene adevrate i autentice, ci, dimpotriv, se va apropia ispititorul i le va da experiene rtcite i diavoleti din cauza mndriei lor. Aadar, a doua premis este smerenia. A treia premis pentru a avea adevrate experiene duhovniceti este s fim n trupul Bisericii; nu n afara Bisericii, deoarece n afara ei diavolul ne va rtci. Dac oaia se

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    8

    rtcete de turm, lupul o nfac. Doar n turm exist siguran. Cretinul n snul Bisericii se afl i el la adpost. Dac prsete, ns. Biserica, este expus la rtcirile proprii, ale altor oameni i ale demonilor. Avem exemplele a numeroi oameni care, neascultnd de Biseric i de duhovnic, au czut n mari rtciri. Creznd c-L vd pe Dumnezeu sau c El i viziteaz se aflau, n realitate, n ghearele demonului. Desigur, ne ajut foarte mult a avea o rugciune curat i fierbinte. Adevrul este c cele mai multe experiene duhovniceti sunt date de Dumnezeu n ceasul rugciunii, i de aceea toi ci se roag cu rvn, cu rbdare, primesc darurile Sfntului Duh i simirea harului. Dup cum se tie, n Sfntul Munte se practic o rugciune pe care poate s o spun, de fapt, orice cretin: Doamne Iisuse Hristoase, miluiete-m pe mine, pctosul". Aceast rugciune - care mai este numit a minii, a inimii, nencetat - aduce n inima omului simirea harului dumnezeiesc, atunci cnd este spus cu smerenie, cu rbdare i cu rvn. 3. False experiene ale harului Astfel de experiene au toi cei care cred c prin ei nii, prin propriile lor puteri, mprtind diferite eresuri, fcnd parte din diferite grupri sau adunri religioase din afara Bisericii, pot s ia harul Sfntului Duh. ntrunindu-se, unii ca acetia au ca i conductor un nou profet", i cred c primesc harul Duhului Sfnt. n 1966 s-a ntmplat s m gsesc n America la o adunare a penticostalilor. Biserica" lor era ca o clas de coal. Mai nti a nceput o org electronic s cnte o muzic asemntoare celei igneti, care, pe msur ce trecea timpul, devenea tot mai agitat, tot mai iritant, astfel nct s produc exaltare. Dup ce s-a terminat muzica a nceput predicatorul. i acesta a nceput ncet, i pe msur ce vorbea striga tot mai tare. La sfrit a produs i el o atmosfer de iritare. Iar atunci toi cei de fa au fost cuprini de o isterie colectiv ncepnd s strige, s se scoale n picioare, s ridice minile i s scoat strigte nearticulate. Am simit atunci c acolo nu sufla Duhul cel Sfnt al lui Dumnezeu, Care e Duh al pcii i nu al tulburrii i al exaltrii. Duhul lui Dumnezeu nu vine prin mijloace psihologice, parapsihologice (meditaie, concentrare pe ceakre, meditaie pe culori etc.) sau prin vreo tehnic respiratorie oarecare (gen yoga). M-am ntristat, desigur, pentru acei copii care erau acolo mpreun cu prinii lor, i pentru psihoza colectiv care-i cuprinsese pe toi. Astfel de situaii n care anumite stri emotive sunt considerate ca lucrri" ale harului i ca o dovad a prezenei Duhului Sfnt pot fi numite, fr nici o ezitare, nelciuni diavoleti. Un tnr oarecare, actualmente un bun clugr n Sfntul Munte, a experimentat nainte de ntoarcerea sa la Dumnezeu meditaia hindus de tip yoga (n Grecia exist n prezent peste 500 de ramuri ale religiilor orientale). Acest tnr mi-a explicat ce fel de experiene urmresc cei care practic acest gen de meditaie. Atunci cnd doreau s vad o lumin i frecau ochii cu putere astfel nct ajungeau s vad anumite luminie. Cnd doreau s aud zgomote neobinuite i apsau urechile astfel nct s produc sunete. Nu dorim s mai amintim de aa numitele elevaii spirituale produse prin practici perverse sexuale, tehnici care sunt considerate accesibile doar elitei yoghine i celor iniiai. Iat cum desfrul i perversiunea sunt ncununarea misticii orientale. Astfel de experiene psihologice produse prin diferite mainaiuni i tehnici sunt considerate de ctre eretici ca roade ale Duhului Sfnt. Dar experienele care apar n adunrile ereticilor nu sunt doar psihologice, ci uneori ele sunt chiar demonice. Diavolul exploateaz strdaniile i cutarea unor astfel de experiene de ctre diferii oameni i le d anumite semne care nu sunt de la Dumnezeu, ci ale lui, diabolice. Aceti oameni ns nu pricep c se afl n ghearele diavolului. Ei cred c semnele respective sunt cereti i de la Duhul Sfnt. Pe deasupra, diavolul le mai d i anumite profeii, aa cum o face n cazul mediumurilor (astfel de mediumuri sunt folosite n edinele de spiritism de ctre anumii fachiri-vraci, pentru a pune diagnostic i tratament etc., situaii n care, de fapt, mediumul este un vehicul prin care diavolul vorbete, nelndu-i pe creduli). Domnul ns ne-a avertizat dinainte c se vor

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    9

    ridica hristoi mincinoi i profei mincinoi i vor da semne mari i chiar minuni" (Mt. 24, 24). Nu numai c vor face minuni, ci chiar minuni mari i semne nfricotoare. Tot aa i antihristul, cnd va veni, nu va face lucruri rele. Va face binefaceri, vindecri miraculoase de bolnavi i alte lucruri minunate pentru a subjuga contiina oamenilor i pentru a-i duce n rtcire, dac este cu putin, chiar i pe cei alei, astfel nct s-l considere pe el drept mntuitor i s-l urmeze. Din aceste motive trebuie s avem grij. Nu oricine face semne sau profeete este de la Dumnezeu. Dup cum iari ne-a spus Domnul: Muli mi vor zice n ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu n numele Tu am proorocit i nu n numele Tu am scos demoni i nu n numele Tu minuni multe am fcut? i atunci voi mrturisi lor: Niciodat nu v-am cunoscut pe voi. Deprtai-v de la Mine cei ce lucrai frdelegea" (Mt. 7,22-23). Am cunoscut tineri care fcuser parte din diferite grupri sectare de tip penticostal i care, dup ntoarcerea lor la Biserica Ortodox, au mrturisit c diferitele experiene pe care le-au avut atunci cnd fceau parte din aceste secte erau demonice. Un fost penticostal mrturisea, de exemplu, c la adunrile lor, cnd profeea un aa zis profet, el simea o tulburare demonic i cnd ncerca s zic rugciunea Doamne Iisuse Hristoase, miluiete-m pe mine, pctosul", ncepea s lucreze harisma glosolaliei" care-l mpiedica s mai rosteasc rugciunea. Ne putem da seama - aa cum a facut-o i fostul penticostal - c aceste harisme" sunt expresia ncuibrii diavolului n fraii penticostali. Dumnezeu s-i miluiasc, ca s scape din rtcirea aceasta. Deoarece diavolul se preschimb n nger de lumin, trebuie s fim prudeni n privina diferitelor experiene pe care le putem avea. Sfntul Apostol Ioan ne sftuiete: Iubiilor, nu dai crezare oricrui duh" (l In. 4, 1). Aadar, nu toate duhurile sunt de la Dumnezeu. Cei care au harisma deosebirii duhurilor, despre care ne vorbete Sfntul Apostol Pavel (l Cor. 12, 10), pot s deosebeasc duhurile - dac sunt de la Dumnezeu sau sunt ale diavolului. O astfel de harisma au duhovnicii Bisericii noastre celei Ortodoxe. De aceea, cnd avem o astfel de problem, trebuie s ne mrturisim duhovnicului nostru i el va deosebi grul de neghin n cazul fiecreia dintre experienele noastre spirituale. Chiar i monahii pot s rtceasc uneori n viaa duhovniceasc. Exist destule cazuri n Sfntul Munte cnd unii monahi s-au rtcit din cauza unor astfel de experiene. De exemplu, unui clugr i s-a nfiat diavolul sub chipul unui nger zicndu-i: Vino sus, pe vrful Athosului, ca s-i art nite minuni". L-a condus acolo i puin a lipsit ca s nu-l arunce de pe stnci n prpastie, lucru care s-ar fi ntmplat dac monahul nu i-ar fi fcut, n virtutea obinuinei, semnul Sfintei Cruci. Iat, deci, un exemplu concret referitor la pericolele la care ne expune credulitatea fa de diferitele vedenii pe care le putem avea. Monahii, n general, tiu c trebuie s mrturiseasc i s relateze orice vedenie pe care ar putea-o avea stareului lor, iar acesta le va spune dac vedenia este de la Dumnezeu sau de la demoni. Trebuie tiut faptul c acolo unde exist mndrie ntotdeauna apare nelarea. 4. Despre penticostali Experienele penticostalilor nu sunt de la Dumnezeu. De aceea, ele nu numai c nu-i ajut s intre n Biseric, ci, dimpotriv, i conduc n afara Bisericii. Un astfel de interes numai diavolul poate s aib - acela de a-i ndeprta pe oameni de Biseric. Aceast separaie a diferitelor erezii i grupri este o dovad a faptului c ele nu constituie adevrata Biseric a lui Dumnezeu. Protestantismul se constituie din mii de grupri i grupulee, schisme i faciuni. Una dintre acestea este i secta penticostalilor. Numai n Statele Unite ale Americii exist 39 de secte cu caracter penticostal. Multe dintre acestea nu au nici o legtur ntre ele. Este suficient s pomenim cteva dintre denumirile unora dintre acestea pentru a vedea ct de diferite sunt ntre ele: Adunarea de pe munte a Bisericii lui Dumnezeu", Apostolia priveghind", Biserica mamei Horn", Biserica mamei Robertson", Iisus i apostolia neadormit", Rmia Bisericii lui Dumnezeu", Biserica cea sfnt a lui

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    10

    Dumnezeu botezat n foc", Biserica celor patru Evanghelii", Templul unirii duhovniceti naionale i davidice a Bisericii lui Dumnezeu" .a. Dac ntre aceste grupri ar fi existat Duhul lui Dumnezeu atunci ar fi existat i unire. Ar fi existat o singur biseric, i nu attea grupri opuse una alteia. De asemenea, n adunrile penticostalilor se petrec lucruri pe care orice minte sntoas le respinge i care nu pot fi catalogate ca expresii ale prezenei Duhului celui panic al lui Dumnezeu. Astfel, se pot vedea penticostali tremurnd, cznd ca mori la pmnt, scond sunete nearticulate, spumegnd, ipnd, trgndu-se de pr i de haine, dndu-i palme i pumni, bolborosind (lucru pe care alii l consider profeie). Fenomene asemntoare au existat i n vechile religii idolatre pgne. Penticostalii, ca de altfel toi sectarii - cum sunt baptitii, iehovitii, mormonii -, cultiv i duhul mndriei, crezndu-se posesori ai adevrului i considernd c Biserica, n ntregimea ei, se afl n rtcire de dou mii de ani, ct vreme ci au gsit adevrul dup o mie nou sute de ani. ntemeietorul pcnticostalismului a fost un american, n Grecia, primul penticostal, Mihai Gunas, proclama: Dup attea veacuri, Grecia este din nou cercetat de Dumnezeu, ca i n ziua Cincizecimii". Cu alte cuvinte, cu el a nceput Hristos s cerceteze Grecia. Attea veacuri, Hristos a lipsit de la noi i doar acum a fost adus de ctre ei. Vedei ct egoism diabolic i ct mndrie? Dar despre harisma glosolaliei, att de cutat de ctre ei, ce-am putea spune? ntr-adevr, n Noul Testament se face referire la glosolalie. n ziua Cincizecimii, Sfinii Apostoli au vorbit n alte limbi" (F.A. 2, 4), adic n limbile popoarelor care veniser s se nchine la Ierusalim, iar aceasta Apostolii o fceau pentru a le predica Evanghelia. Harisma glosolaliei este o harisma care a fost dat de Dumnezeu Apostolilor pentru un motiv special: s propovduiasc necretinilor credina cretin. Sfinii Apostoli, atunci cnd vorbeau, nu scoteau sunete nearticulate ca i ndrcitii, ci vorbeau limbi strine; nu orice limbi, ci limbile celor care veniser la Ierusalim i nu cunoteau limba aramaic. Aadar, zbieretele nearticulate nu au nici o legtur cu harisma glosolaliei, att de preuit i cutat de penticostali. 5. Biserica Ortodox, spaiul autenticei experiene a harului lui Dumnezeu Biserica Cincizecimii este scumpa noastr Biseric Ortodox. De ce? Pentru c este Biserica ntruprii si nomenirii lui Hristos, a morii Sale pe Cruce, a nvierii Lui i a Cincizecimii. Dac din ntreaga lucrare a lui Hristos izolm chiar i un singur element, l exacerbm i l tlcuim n mod greit, apare erezia. Doar Biserica ce primete i triete ntreaga lucrare a lui Hristos, nglobnd i Cincizecimea, este adevrata Biseric a Cincizecimii. Fr Cruce exist nviere? Fr ca omul s se rstigneasc cu postul, cu rugciunea, cu pocina, cu smerenia, cu asceza, poate oare s-L vad pe Dumnezeu? n viaa lui Hristos i a cretinului, Crucea premerge nvierii i Cincizecimii, iar cei care vor nviere i harisme duhovniceti fr s se rstigneasc pe ei nii prin pocin, prin ascez, prin post, prin ascultare fa de Biseric, pot fi oare adevraii urmtori ai lui Hristos Cel rstignit i nviat? De aceea, unii ca acetia nu pot face parte din Biserica Cincizecimii. n fiecare Liturghie a Bisericii noastre avem o Cincizecime. Cum devin pinea i vinul Trupul i Sngele lui Hristos? Oare nu prin pogorrea Sfntului Duh? Iat Cincizecimea! Fiecare Sfnt Mas a Bisericii Ortodoxe este foiorul Cincizecimii. La fiecare Botez avem o Cincizecime. Prin harul Duhului Sfnt omul devine cretin i este ncorporat n Trupul lui Hristos. Fiecare hirotonie ntru diacon, preot sau arhiereu este o nou Cincizecime. Duhul Sfnt coboar i-l face pe om slujitor al lui Dumnezeu. Fiecare spovedanie a unui cretin este, de asemenea, o Cincizecime. n clipa n care cretinul ngenuncheaz n faa duhovnicului su cu smerenie i i mrturisete pcatele plin

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    11

    de pocin iar duhovnicul rostete rugciunea de dezlegare, aceast dezlegare se face prin harul Duhului Sfnt. Fiecare adunare i fiecare Tain a Bisericii este o continuare a Cincizecimii, deoarece se svrete prin prezenta i lucrarea Duhului Sfnt. De aceea, toate lucrrile, rugciunile i Tainele Bisericii ncep cu rugciunea mprate ceresc, Mngietorule, Duhul Adevrului, Care pretutindenea eti i toate le-mplineti, Comoara buntilor i Dttorule de viat, vino i Te slluiete ntru noi ...". Cerem, aadar, s vin Mngietorul, Duhul Sfnt. i vine. Oriunde se adun Biserica Ortodox, adevrata Biseric a lui Hristos, acolo este i harul Duhului Sfnt. Fiecare sfnt al Bisericii noastre este un om purttor de Duh, plin de harismele Duhului Sfnt, un om al Cincizecimii. Cererea pe care o facem n Rugciunea Domneasc: vie mpria Ta" nseamn s vin harul Duhului Tu celui Sfnt". mpria lui Dumnezeu este harul Duhului Sfnt. Aadar, i n rugciunea Tatl nostru", cerem tot pe Duhul Sfnt. Cunoscuta rugciune Doamne Iisuse Hristoase, miluiete-m" sau, n formula mai dezvoltat, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiete-m pe mine, pctosul", se face i ea tot prin harul Duhului Sfnt. Aceasta deoarece Sfntul Apostol Pavel spune c nimeni nu poate numi Domn pe Iisus dect n Duhul Sfnt" (l Cor. 12, 3). Iat, aadar, c Biserica noastr triete n mod constant Cincizecimca. n Sfnta noastr Biseric avem aceast binecuvntare de a putea s ne facem locauri ale Duhului Sfnt i de a experimenta harul unindu-ne cu Dumnezeu. Biserica noastr Ortodox este calea sigur i ncercat de muli a mntuirii. Este Biserica Profeilor, a Apostolilor, a Sfinilor Prini, a Martirilor, a Sfinilor, pn la cei din zilele noastre - cum ar fi Sfntul Nectarie, fctorul de minuni. Este Biserica n care se pstreaz nefalsificat nvtura Evangheliei de aproape dou mii de ani, dei eretici nfricotori au luptat mpotriva ei. Dar nu numai eretici i grupri eretice vrjmae - cum sunt cele penticostale, baptiste, iehoviste sau chiar misiunile greco-catolice - s-au ridicat mpotriva noastr, ci chiar mprai care s-au slujit de armat. Nu au putut ns nici unii, nici alii s distrug Biserica. Nici iconoclasmul care a durat 130 de ani nu a putut s nbue Ortodoxia. Mii i zeci de mii i sute de mii sunt martirii Bisericii. i chiar dac, uneori, se pare c Biserica este copleit, totui niciodat nu a fost nvins i nici nu poate fi. Mai mult, cu ct este mai rzboit, cu att mai puternic strlucete. n Biserica noastr viaz, aadar, harul Duhului Sfnt, n Biserica noastr exist sfini pn astzi. Trupurile multor sfini se pstreaz ntregi, izvornd mireasm i mir, svrind numeroase minuni. Unde altundeva se mai ntmpl aceasta? n care erezie sau biseric"? Scot pe cineva din mormnt iar acesta mprtie mireasm plcut dup ani i sute de ani de la moarte? La Sfntul Munte, osuarele mnstirilor rspndesc mireasm bineplcut tocmai din cauza faptului c printre osemintele prinilor se afl i oseminte ale sfinilor clugri. Aceasta se ntmpl datorit prezenei Duhului Sfnt, n plus, mai putem aminti faptul c doar aghiasma sfinit de un preot sau de un arhiereu ortodox rmne nestricat, spre deosebire de apa provenit de la romano-catolici sau unii.

    * * * Aceasta este credina noastr cea adevrat i ortodox. De ce am prsi-o pentru a urma nite mntuitori" americani recent aprui care cred c Biserica a nceput cu ei? Pentru noi, ortodocii, care avem o tradiie att de bogat, atia Sfini, attea mnstiri, attea Sfinte moate, attea icoane fctoare de minuni, atia martiri i Sfini Prini, a prsi Biserica nseamn sinucidere. Prsirea Ortodoxiei nseamn apostazie de la Dumnezeu, Tatl nostru. Diavolul ncearc prin erezii s zdrobeasc Biserica, ns n cele din urm el nsui este zdrobit; i asta pentru c Dumnezeu cel Sfnt, din rzboiul pe care-l d diavolul mpotriva Bisericii, scoate un folos pentru Biseric. Ortodocii se ntresc n credin, apar noi i noi martiri, teologi i susintori ai credinei ortodoxe. Cnd, n veacul al XIV-lea, monahul

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    12

    apusean Varlaam a combtut nvtura ortodox despre energiile dumnezeieti i despre lumina necreat, aa cum era ca trit la Sfntul Munte, Dumnezeu l-a ridicat pe ieromonahul aghiorit Grigorie Palama ca teolog i nvtor al credinei adevrate ortodoxe. n aceste vremuri critice n care Ortodoxia este atacat de nenumrate erezii, fiecare cretin ortodox care pstreaz cu sfinenie credina n Hristos se va mprti de mult binecuvntare de la Dumnezeu. Aceasta deoarece n epoca noastr confuz asistm la o recrudescen a idolatriei, a relativismului religios pe care se bazeaz ecumenismul intercretin i cel interreligios. Fericit cretinul ortodox care nu se face trdtor ca Iuda i nu apostaziaz de la sfnta credin ortodox. Cu toii suntem pctoi, dar gsindu-ne n Sfnta noastr Biseric Ortodox avem ndejde de mntuire; n timp ce, chiar dac am fi drepi", atunci cnd ne gsim n afara Bisericii Ortodoxe nu avem aceast ndejde. n Biseric ne putem poci, ne putem spovedi, primim iertare de la Dumnezeu care ne miluiete. n afara Bisericii, cine ne va putea mntui? Care duh sfnt" ne va ierta pcatele i care biseric" se va mai ruga pentru sufletele noastre dup moarte? De aceea, orice ortodox care moare ca ortodox s tie c are ndejde de mntuire, dar cel ieit din Biseric, chiar dac crede c are fapte bune, nu poate ndjdui la mntuire. De aceea, doar Biserica Ortodox este spaiul adevratelor experiene ale harului Duhului Sfnt, aa cum le-am descris la nceput, i care constituie ncredinarea noastr, nc din aceast via, a mntuirii sufletelor noastre, cu harul lui Dumnezeu i cu rugciunile Preabinecuvntatei Nsctoare de Dumnezeu i pururea Fecioarei Maria.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    13

    CARACTERISTICILE MONAHISMULUI ORTODOX1

    Este cunoscut faptul c instituia monahismului este neneleas de ctre cei mai muli, i chiar greit interpretat. Iar acest lucru se datoreaz faptului c monahismul este o instituie profund duhovniceasc ce nu poate fi neleas de ctre oameni crora le lipsesc criteriile ortodoxe duhovniceti. Chiar i oameni religioi, crora le lipsete ns gndirea ortodox autentic, nu pot s preuiasc monahismul aa cum ar trebui. n continuare, voi ncerca s prezint caracteristicile fundamentale ale monahismului ortodox, lucru care ne va ajuta la nelegerea lui, dar ne va indica i deosebirea sa fat de monahismul din cadrul altor religii sau faciuni cretine. 1. Monahismul ortodox are rdcinile n Sfnta Scriptur Sfinii oameni ai Vechiului Testament - ca Profetul Ilie i Profetul Elisei - au trit n feciorie. Ultimul Profet al Vechiului Testament, cinstitul naintemergtor, a devenit nceptorul monahilor Bisericii, prin viaa ascetic i prin petrecerea lui n pustie. n Noul Testament, virtutea fecioriei este recomandat i chiar preferat. Domnul Iisus Hristos a trit n feciorie i S-a nscut negrit din Tat Fecior, iar ca om din Maic Fecioar i nc Pururea-Fecioar (cf. Sfntul Grigorie Palama, Omilia 52). De asemenea, Domnul ne-a vorbit despre cei care aleg viaa n feciorie, care s-au fcut pe ei nii fameni" pentru mpria cerurilor. Fecioria, dup cuvntul Domnului, este o harism aparte a lui Dumnezeu, care se d numai puinora: nu toi pot s priceap cuvntul acesta, ci numai cei crora le este dat" (Mt. 19, 11). Marele Apostol Pavel a ales s rmn necstorit pentru a nu fi mpiedicat n slujirea sa apostolic, i recomanda aceast alegere tuturor care doreau s se consacre desvrit slujirii Domnului: Vreau ca toi oamenii s fie ca mine" (l Cor. 7, 7). Prima chinovie a Bisericii au alctuit-o Sfinii Apostoli, avndu-1 ca i cap pe Domnul. Voi aminti aici cuvintele Domnului i ale Sfinilor Apostoli, cuvinte pe care se ntemeiaz asceza i consacrarea monahal: Oricine a lsat case sau frai, sau surori, sau tat, sau mam, sau femeie, sau copii, sau arine, pentru numele Meu, nmulit va lua napoi i va moteni viaa venic" (Mt. 19, 29). i: Din zilele lui Ioan Boteztorul pn acum mpria cerurilor se ia prin strduin i cei ce se silesc pun mna pe ea" (Mt. 11, 12). Cei care se strduiesc i care silesc firea pentru mpria cerurilor sunt monahii. i Sfntul Ioan Scrarul spune c monahul este cel ce supune firea sa unei siliri nencetate" (Scara I, 10). Ascultarea, curirea inimii de patimi, postul, neiubirea de argini, srcia, rugciunea, iubirea de frai - toate virtui de baz pentru un monah - sunt, prin excelen, virtui evanghelice, ndemnul rugati-v nencetat (1 Tes. 5, 17), vederea lui Dumnezeu i ndumnezeirca sunt, de asemenea, daruri ale Evangheliei. Vedem, aadar, c este mai mult dect evident faptul c Evanghelia lui Hristos nu a putut dect s rodeasc - ntocmai ca un copac bine nfrunzit - monahismul ortodox. 2. Monahismul ortodox este o instituie bisericeasc Biserica hrnete n permanen arborele monahismului ortodox. Monahismul ortodox nu este supra-biscricesc sau para-bisericesc. El triete ct mai intens cu putin taina Bisericii i de aceea i odihnete Biserica. ntre comunitile Bisericii din lume i cele ale mnstirilor din pustie exist un schimb de haruri, o comuniune i o susinere reciproc. Prin Canoanele Sinoadelor Ecumenice, 1 Articol publicat n revista Mnstirii Grigoriu, HO HOSIOS GREGORIOS, nr. 23 (an 1998), p. 41-51

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    14

    Biserica a ferit monahismul de orice form de autonomizare spiritual. Monahismul a druit Bisericii mulimi de Sfini, Cuvioi, Martiri, Ierarhi. A druit Bisericii, de asemenea, bogia cultului i a tipicului monahal, multe elemente fiind adoptate i de bisericile de parohie. Din acest motiv, opinia potrivit creia monahismul ar fi constituit, chipurile, din persoane nesociabile i ciudate, nu este conform cu tradiia ortodox. Cu att mai puin putem vorbi despre monahism ca fiind o instituie tolerat de Biseric. Sfntul Ioan Scrarul spune: lumina clugrilor sunt ngerii, lumina tuturor oamenilor clugrii (Scara, XXVII, 23). De aceea, monahismul este expresia mdularelor celor mai sfinte i mai evlavioase ale Bisericii i constituie piscul duhovnicesc al ei. 3. Monahismul ortodox este isihast i nu de tip activist, aa cum este monahismul apusean Ca purttor al Tradiiei evanghelice i ortodoxe, monahismul ortodox nu are ca scop cucerirea lumii prin mijloace exterioare, ci transfigurarea sa prin pocin, prin curirea de patimi, prin rugciune i prin mprtirea cu Tainele Bisericii. Cu aceste instrumente, monahul se lumineaz, se sfinete, se ndumnezeiete. Aa se schimb n mod ontologic, i nu numai exterior. Omul ntreg revine la starea iniial, dup chipul i dup asemnarea lui Dumnezeu. Cretinismul apusean, n general, i mpreun cu el monahismul care a izvort din acest tip de cretinism, nu cunoate ndumnezeirea omului ca scop al vieii, ci o simpl mbuntire moral. Aceasta se ntmpl deoarece teologia oficial apusean nu accept distincia dintre fiina i energiile lui Dumnezeu i, ca urmare, nici ndumnezeirca omului prin aceste energii necreate dumnezeieti. Orientarea eminamente exterioar a monahului apusean, cu diferite obligaii sociale, nu i permite s-i cunoasc neputina duhovniceasc i patimile sufleteti care-1 stpnesc i, prin urmare, nu se lupt mpotriva lor pentru curire, pentru iluminare i pentru ndumnezeire. Monahismul ortodox ns, prin sfnta isihie, are puterea de a nainta n etapele fptuirii celei duhovniceti (curire de patimi) i, mai presus de aceasta, n contemplarea (adic vederea) lui Dumnezeu n energiile Sale necreate. Un astfel de monah devine el nsui lumin pentru ntreaga lume. Mii de oameni vor alerga la el pentru sprijin duhovnicesc iar rugciunea lui ajut ntreaga lume. n mod caracteristic, ni se spune despre marele sfnt isihast Antonie c susinea cu rugciunile lui lumea. ntre numeroasele metode cezaro-papiste ale Vaticanului - prin care acest rege urmrete prin mijloace economice, diplomatice i chiar subversive s-i ntind dominaia asupra a ct mai multe popoare - se nscrie i folosirea unui mare numr de clugri. Acetia sunt folosii ca soldai ai papei, ca spioni, pentru atingerea scopurilor pmnteti ale papei1. A aminti aici declaraia public fcut sub form de ntrebare de ctre fostul Arhiepiscop al Atenei, Prea Fericitul Serafim: A vrea s-mi spunei: Vaticanul este Biseric?" Exist, desigur, i n snul cretinismului apusean cteva ordine clugreti care practic unele forme de ascez - cum ar fi tcerea (de exemplu, trapitii) - ns acestea, n afar de faptul c sunt nite excepii, se deosebesc de duhul monahismului ortodox. n monahismul ortodox nu trim Crucea i Patimile lui Hristos n mod unilateral, ci n acelai timp ne mprtim de lumina Schimbrii la Fa i a nvierii. De aceea, fenomene de genul stigmatelor care apar pe trupurile clugrilor apuseni sunt necunoscute n Ortodoxie. Dimpotriv, monahii ortodoci naintai duhovnicete ajung la experiena luminii taborice n care primesc slava i strlucirea mpriei lui Dumnezeu care vine i este deja prezent. 4. Monahismul ortodox este isihast i separat de lume, dar nu urtor de lume sau antisocial; dimpotriv, el este profund social 1Un exemplu concret l constituie istoria uniaiei, realizat prin vicleniile i minciunile clugrilor iezuii, sprijinii de tunurile habsburgice.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    15

    Esena monahismului ortodox este, n mod fundamental, social (koinonike). Fugind de lume, clugrul caut adevrata sociabilitate, adic comuniunea (koinonia) cu Dumnezeu i cu aproapele. Aceast comuniune divino-uman poate fi realizat foarte greu n lume, unde, de obicei, legturile se realizeaz pe baze exterioare i convenionale. Pentru a stabili o legtur nemijlocit cu Dumnezeu i cu aproapele, monahul se lupt prin pocin zilnic, prin ascez, prin ascultare, urmrind s se curee de patimile care izvorsc din iubirea de sine i formeaz principalul obstacol n calea unei autentice legturi cu Dumnezeu i cu aproapele. Sfinii Prini au subliniat adesea faptul c cel ce se iubete pe sine nu poate s fie nici iubitor de Dumnezeu, nici iubitor de oameni. De aceea, de sine (filavitia) este rdcina tuturor rutilor. Patimile ne mpiedic s-L vedem pe Dumnezeu, pe om i darurile lui Dumnezeu. Dac le vedem, le vedem ptima, adic cu o vedere duhovniceasc bolnav i contorsionat. Cosmosul este bun. Devine ru pentru noi deoarece l vedem n mod ptima. Lumea sunt patimile noastre spune Sfntul Isaac Sirul. Curindu-se de patimi, monahul i cur ochiul sufletului i poate s vad din profunzimea curiei sale, n chip neptima, att pe semeni, ct i cosmosul. Astfel, poate s aib o adevrat comuniune cu oamenii i s foloseasc n mod drept lucrurile i cosmosul. Este evident c sociabilitatea monahului nu const ntr-o stare sufleteasc sentimental i ntr-o legtur omeneasc (prietenie, nrudiri, iubire trupeasc), ci ntr-o stare harismatic, dar al Sfntului Duh, Care d ascetului darul curirii de patimi. Ct vreme eti plin de iubirea de sine nu vei putea s-i ncapi n inima ta nici pe oameni i nici pe Dumnezeu. Pe ct cureti inima de iubirea de sine, pe att de mult i cuprinzi n tine pe fratele tu i pe Dumnezeu. Aceste experiene le dobndete monahul dup ce depune o ascez pn la snge i duce o lupt dur. n textele Sfinilor Prini neptici gsim o antropologie i o sociologie realiste. Sfinii Prini au scris din experiena lor proprie i din lupta pe care au dus-o personal cu patimile i aa au cunoscut faptul c omul devine prin patimi tot mai antisocial, ct vreme prin neptimire devine tot mai social. S ne amintim cuvntul Sfntului Maxim Mrturisitorul: Mintea, unindu-se cu Dumnezeu i petrecnd n El prin rugciune i dragoste, se face bun, neleapt, puternic, iubitoare de oameni, milostiv, ndelung rbdtoare i, simplu vorbind, poart n sine aproape toate nsuirile dumnezeieti. Dar desprindu-se de Dumnezeu i lipindu-se de cele materiale, sau se face dobitoceasc, ca una ce a devenit iubitoare de plcere, sau slbatic, rzboindu-se cu oamenii pentru aceasta" (Cele 400 de capete despre dragoste, I, 52, FR 2, p. 91). Retragerea monahului nu nseamn antisociabilitate, dup cum nici a vieui n lume nu nseamn a fi sociabil. Este un lucru minunat cum monahii care triesc retrai sunt deschii ctre fiecare om privindu-l ca pe nsui chipul lui Dumnezeu, cum cei mai sporii i mai haritofori dintre monahi pot s odihneasc pe fiecare om, aa cum spune i cuvntul din Gheronticon: Ai odihnit pe fratele tu, ai odihnit pe Dumnezeu". Primirea nchintorilor n mnstiri constituie o dovad a caracterului social al vieii mnstireti. ns monahii i exprim iubirea lor pentru semeni ntr-un chip i mai sublim, i mai mistic: rugndu-se pentru ei. Cu ct monahul este mai avansat duhovnicete, cu att mai des se roag pentru cei vii i pentru cei mori. Sfntul Siluan Athonitul scrie: Unii zic c monahii trebuie s slujeasc lumea ca s nu mnnce pe degeaba pinea poporului. Dar trebuie bine neles n ce const slujirea lor. Monahul este un om care se roag i plnge pentru ntreaga lume. Aceasta este principala lui ocupaie. Cine l mpinge s plng pentru ntreaga lume? Domnul lisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. El d monahului iubirea Duhului Sfnt i aceast iubire umple inima monahului de durere pentru toi oamenii pentru c nu sunt pe calea mntuirii cu toii. Domnul nsui a fost att de ntristat pentru poporul Su nct S-a dat pe Sine nsui

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    16

    morii pe cruce. Dar i Maica Domnului a avut n inima ei aceeai ntristare pentru oameni. i Fiul ei preaiubit dorea pn la sfrit mntuirea tuturor". Aceeai sociabilitate exprim monahii i prin scrierile lor (de exemplu, Sfntul Nicodim Aghioritul), corespondena lor (cum ar fi Cuviosul Daniil Katunakiotul sau Gheron Iosif), prin cltoriile fcute de ei, din ascultare, n comunitile cretinilor din lume pentru a ine predici, a spovedi etc. n anumite situaii de grea ncercare pentru neam - cum ar fi rzboaiele, prigonirile, nrobirile -, monahii i manifest iubirea lor fa de semeni prin lucrri folositoare societii, aa cum a fcut Sfnta Filoteia n Atena, n perioada stpnirii turceti, sau prin predici care nflcreaz i susin credina, cum a fcut Sfntul Cosma Etolianul. Un martor nemincinos al acestui adevr este istorica Mnstire a Lavrei care a luat parte Ia Revoluia din 1821. De asemenea, sfaturile monahilor isihati ortodoci pentru pstrarea credinei ortodoxe, a limbii i a naionalitii popoarelor ortodoxe n timpul dominaiei turceti este bine cunoscut. Pentru monahi, sociabilitatea nu este ceva care se dobndete uor. Ea este rod al unor lupte continue de ani de zile, fr de care monahul nu poate dobndi harul dumnezeiesc i nu poate smulge iubirea de sine i, deci, antisociabilitatea. Cnd chinoviile ortodoxe i sinodiile mnstireti funcioneaz corect, ele devin centre din care iradiaz sociabilitatea cretin, dup Hristos. La fel, fiecare monah lupttor i fiecare bun cretin devin un astfel de centru.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    17

    SFINTELE CANOANE DESPRE MONAHISM1

    1. Generaliti Conform Canoanelor, viaa monahal este via de pocin: vieuirea clugreasc ne nfieaz viaa cea ntru pocin (43, Trul.). Viaa monahilor este linitit (isihast) i singuratic (22, VII). Monah este cel ce s-a ndatorat Domnului Dumnezeu s poarte jugul clugresc" (22, VII) i, de aceea, trebuie s se fereasc de ocupaiile lumeti, s stea singur i s tac" (22, VII), ndeletnicindu-se cu obiceiul i cu lucrarea cea mntuitoare" (Sfntul Alanasie, Epistola ctre Amum), ngrijindu-se doar de post i de rugciune" (4, IV). Starea monahilor este stare pstorit i nu care pstorete, cci aezmintele monahale au cuvnt de ascultare necondiionat i de ucenicie, iar nu de a nva i de a fi ntistttor; nici nu cer a pstori pe alii, ci nii a fi pstorii" (I; 10, C-pol.), chiar dac, n mod indirect, mistic i tcut, clugrii, cnd se desvresc, pstoresc Biserica prin sfntul lor exemplu, prin scrieri, prin sfaturi i prin rugciunile lor pline de ndrzneal ctre Dumnezeu. ntre viaa cretin din lume i viaa monahilor nu exist opoziie. i unii, i alii sunt chemai la mntuire, prin pocin i ascez. Termenii i modalitatea ascezei difer ns. Asceza monahului este mai aspr i, de aceea, i curirea mai profund, i vederea slavei lui Dumnezeu mai strlucitoare" (Sfntul Alanasic cel Mare, op. cit.), n mod caracteristic nva i Sfntul Grigorie de Nyssa c scopul vieii n feciorie nu este doar retragerea din mijlocul rutilor omeneti", ci i strdania pentru nestricciune", pentru ca, prin aceasta, s poat fi vzut Dumnezeu. Cci principalul i primul i singurul bun i curat dintre toate este Dumnezeu" (PG 46, 337b). De aceea, i isihia n care monahul poate s cucereasc desvrirea este caracterizat ca adevratul bun" (41, Trul.). Adevraii monahi nu iau pretextul ascezei spre mndrie, ridicndu-se mpotriva celor ce vieuiesc mai simplu" (21, Gangr.), nici nu se laud, cum fac ereticii encratii i cei ce introduc inovaii mpotriva Scripturilor i Canoanelor bisericeti" (ibid.). Sinodul de la Gangra exprim concepia general a Bisericii atunci cnd spune: Noi, aadar, admirm i fecioria cea cu smerenie i privim nfrnarea cea fcut cu demnitate i cu evlavie i aprobm retragerea cu smerenie de la lucrurile lumeti, i cinstim legtura venerabil a nunii..." (ibid.) Contiina Bisericii cinstete nunta, ns se minuneaz de retragere ca fiind o cale mai bun". 2. Intrarea, tunderea i ieirea din mnstire Nimeni nu este mpiedicat de pctoenia sa s mbrace schima monahal ct vreme s-a pocit n mod sincer" (43, Trul.). Este cerut ns o ncercare de trei ani naintea tunderii, care poate fi redus ns pn la ase luni dac este brbat evlavios i a purtat vieuirea clugreasc i n timpul petrecerii sale n lume" (5, I-1I). n caz contrar, egumenul este alungat din egumenie i cel n cauz este mutat n alt mnstire. Iconomia de la acest Canon este ngduit n caz de boal. Se mai cere, de asemenea, prezena unui printe experimentat cruia sa-i fie ncredinat noul clugr i care s-1 iniieze pe acesta n viaa clugreasc. Cel care clugrete fr un astfel de printe este ameninat cu caterisirea: cci cei care au fcut tundere fr judecat i nu n deplin siguran, i schima monahiceasc au necinstit-o, i numele lui Hristos au fcut s fie blasfemiat" (2, I-II). Sfintele Canoane prescriu elementele de siguran n interiorul crora clugrii sunt n afara pericolului lepdrii. Astfel, monahul nu poate s se lepede de calitatea sa clugreasc, nici

    1 Traducere dup Arhimandrit Georgiou Kapsane, HE POIMANTIKE DIAKONIA KATA TOUS HIEROUS KANONAS, Pireu, 1976, p. 167-175.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    18

    s prseasc mnstirea de metanie din voia proprie (dup Canonul 34 al lui Nichifor al Constantinopolului, clugrul care i leapd schima se anatemizeaz, se mbrac cu schim i este readus chiar cu fora n mnstire). Pentru a se muta n alt mnstire i se cere permisiunea egumenului su (21, VII). Dar nici s ias din mnstire nu poate dect n caz de mare nevoie i avnd permisiunea egumenului (46, Trul.). Tot astfel, i pustnicii care cutreier cetile petrecnd printre brbaii laici i printre femei [...] s fie cu desvrire gonii din ceti i s locuiasc pustiurile" (42, Trul.). n ceea ce privete monahiile, nu li se ngduie s ias din mnstire dect n caz de nevoie i nsoite de una dintre btrnele rnduite de egumen, nengduindu-li-se sub nici o form s doarm n afara mnstirii (46, Trul.). Unii prsesc mnstirile lor ,,ca unii ce nzuiesc s stpneasc i nevoind s asculte" (17, VII). Monahului i se ngduie s prseasc mnstirea doar n cazul n care se vtma cu adevrat", chiar dac a fost legat de egumen s nu plece" (6, Nicolae al Constantinopolului). Sfntul Nichifor al Constantinopolului deosebete urmtoarele pricini de vtmare: a) dac egumenul este eretic; b) dac intr femei n mnstire; c) dac n mnstire sunt copii care nva lucruri lumeti care se predau i n afara mnstirii (Canonul 17). Sinodul 9 de la Constantinopol accept faptul c mutarea monahilor din mnstirea lor poate s se fac i de ctre episcop n scopul statornicirii mnstireti, sau i n cas lumeasc, dac va socoti spre mntuirea celor ce locuiesc ntr-nsa, sau altundeva..., aceast mprejurare nenvinovindu-i nici pe cei ce-1 primesc, nici pe monahi" (Canonul 4). Monahul nu poate s rmn n mnstire de maici, nici s vorbeasc n particular cu o monahie, ci, n afara mnstirii, s vorbeasc doar n prezena unei monahii btrne sau a rudelor (20, VII). Alte Canoane interzic monahilor s mnnce mpreun cu femeile sau s rmn n hoteluri n afar de mare trebuin (22, VII), iar atunci cnd vor face aceasta s o fac cu evlavie, mbierea i scldatul mpreun cu femeile sunt interzise, ca de altfel i laicilor i clericilor (30, Laodiceea). Conjuraia, ortcirea (facerea de ceat) mpotriva episcopului i a clericilor sunt pedepsite cu ndeprtarea din treapt" (18, IV). Clericii i monahii nu au voie s mearg la alergrile de cai sau s fie de fa la jocurile de teatru" (24, Trul.). Se interzice, de asemenea, colportarea crilor apocrife i eretice (mincinoase) i nepredarea lor Patriarhului de Constantinopol (9, VII). Mai exist, de asemenea, i alte Canoane ale Sfntului Nichifor al Constantinopolului care privesc pstorirea n mnstire a clugrilor. Aceste rnduieli au fost stabilite n cea mai mare parte de ctre Sinoadele Ecumenice i nu au ca scop limitarea libertii n Hristos a monahilor, ci de a-i pzi pe acetia i Biserica de cderi i de reaua ntrebuinare a libertii. Canoanele menioneaz greelile i cderile clugrilor pentru care pstorii Bisericii, adunai n Soboare Ecumenice, s-au ngrijit de vindecarea acestora. Sfintele Canoane dau mrturie nu despre duhul legalist i despotic al acestor Sfini Prini, ci despre grija i interesul lor pastoral. Astzi, multe dintre aceste Canoane continu s fie actuale i necesare, n vreme ce altele, neavnd coresponden n problemele contemporane, ne slujesc drept exemple pentru formularea unor noi Canoane, pe baza principiului analogiei, n vederea rezolvrii situaiilor contemporane. 3. Rspunderea pastoral a egumenului n mnstire Sfintele Canoane presupun perspectiva Bisericii, aa cum au exprimat-o Sfinii Prini i, mai ales, legiuitorul prin excelen al monahismului, Sfntul Vasile cel Mare, perspectiv potrivit creia egumenul nimic altceva nu este dect cel ce este n chipul Mntuitorului", i, de aceea, cel ce se supune sau i se mpotrivete nu se supune sau se mpotrivete unui om, ci Domnului care a zis: Cel ce v ascult pe voi, pe Mine M ascult, i cel ce se leapd de voi de Mine se leapd" (PG 31, 1409). De aceea, monahii mnstirii conduse n frica lui Dumnezeu trebuie s se supun ntru toate ntistttorului" (41, Trul.). Aceast ascultare este

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    19

    att de necesar nct nimeni nu poate s plece n pustie naintea a trei ani de vieuire ntr-o mnstire sub conducerea egumenului (ibid.). Canonul 3 al Sinodului IX de la Constantinopol vorbete despre rvna pe care trebuie s o arate egumenul n pstorirea monahilor si: cci dac acela cruia i s-a ncredinat purtarea de grij a dobitoacelor celor necuvnttoare i, neglijnd turma, nu se las nepedepsit, cu ct mai mult acela cruia i s-a ncredinat conducerea turmei lui Hristos i, vnznd mntuirea lor cu trndvie i cu lenevie, cum nu va lua pedeapsa faptei lui ndrznee?" Egumenul care nu-1 caut pe monahul fugit din mnstire se afurisete (ibid.). Se vede c au existat i situaii n care unii egumeni au primit clugri pentru bani. Un astfel de egumen sau nceteaz, sau se caterisete, iar dac nu are preoie se izgonete (19, VII). Nu vom exagera spunnd c rspunderea pastoral i puterea egumenului n mnstire este identic cu cea pe care o are episcopul n eparhie. Astfel, egumenul poate hirotesi, dac este preot, cite i ipodiacon n mnstirea sa (6, Nichifor al Constantinopolului). Despre alegerea egumenului, Sfintele Canoane nu menioneaz nimic, ns Sfntul Nicodim Aghioritul spune: Legile dumnezeieti ale mprailor ortodoci, completnd n aceasta Sfintele Canoane, au artat cum trebuie ales egumenul. Episcopul nu trebuie s aeze egumen cu fora n mnstiri, ci s-1 aeze pe cel ales de toi monahii sau de cei mai virtuoi din mnstire, nu dup prieteug sau plcere, ci tiindu-1 pe acesta ortodox i nelept i vrednic s conduc bine pe monahi mnstirea. Acelai lucru se svrete i n mnstirile de femei" (Pidalion). 4. Rspunderea pastoral i drepturile episcopilor asupra monahilor Problema rspunderilor pastorale i drepturilor episcopului asupra mnstirilor nu trebuie s fie privit n termenii autoritii lumeti, ci ca o ntietate de ordin duhovnicesc i teologic. n eparhia sa, episcopul este icoana vie a lui Hristos i centrul vzut al Bisericii locale. El este tatl tuturor i, de aceea, trebuie s poarte grij trebuitoare mnstirilor" (4, IV). Supunerea mnstirii fa de episcop o pzete de orice form de egocentrism bisericesc, izolare i autarhie. Prin episcop, mnstirea este legat cu ntreaga episcopie i cu Biserica Universal. ns, din cauza neputinelor omeneti, sensul drepturilor episcopului asupra mnstirilor poate fi uor rstlmcit. De aceea, Sfintele Canoane stabilesc aceste drepturi pe care le putem rezuma dup cum urmeaz: a) monahii trebuie s se gseasc sub crmuirea episcopului locului, dup predania Sfinilor Prini, i s nu se retrag cu trufie de sub oblduirea lui" (8, IV). De asemenea, nici nu se pot separa de episcop, dac acesta cade n erezie, nainte ca el s fie judecat i condamnat de ctre Sinod (13;9 C-pol); b) pentru tunderea n clugrie de ctre ieromonahi este necesar aprobarea episcopului, dup cum tlcuiesc Balsamon i Cuviosul Nicodim; c) monahul nu poate construi mnstiri sau cldiri fr tirea episcopului (4, IV); d) ctitorul mnstirii nu poate s aeze alt egumen fr tirea episcopului (1; 9 C-pol); e) monahul care i prsete mnstirea pentru a-i zidi propria mnstire, dac nu are mijloacele necesare, va fi oprit de episcop (17, VII); f) monahul care se face pustnic are nevoie de aprobarea episcopului i de o petrecere de trei ani n mnstire; g) cel care clugrete n absena egumenului i fr tiina acestuia se va caterisi (2; 9 C-pol); h) mutarea monahului din mnstirea sa poate fi fcut numai cu nvoirea episcopului (4; 9 C-pol); i) preocuparea cu griji lumeti, case, cldiri etc., nu-i este ngduit monahului fr numai dac ar fi rnduii de ctre episcopul cetii pentru vreo trebuin strmtortoare" (4, IV);

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    20

    j) pentru ca monahii s viziteze casele vduvelor sau ale fecioarelor (mnstiri de femei) este necesar aprobarea episcopului i nsoirea acestuia de ctre alt monah (38, Cartag.); k) monahul care are avere proprie dup clugrire va fi lipsit de aceasta de ctre egumen sau de ctre episcop, care o va mpri sracilor (6; 9 C-pol). Din Canoanele prezentate mai sus reiese c episcopul nu intervine n viaa intern a mnstirii i n pstorirea monahilor, care sunt ncredinate egumenului. Episcopul doar supravegheaz ca viaa mnstirii s se desfoare potrivit Tradiiei i Sfintelor Canoane. Intervenia episcopului este cerut de ctre Sfintele Canoane n cazul faptelor svrite de ctre monahi n afara mnstirii i care scandalizeaz Biserica (vizitarea fecioarelor, preocuparea cu griji lumeti, .a.). Balsamon, tlcuind Canonul l al Sinodului de la Constantinopol, arat c problema drepturilor episcopului fa de mnstiri era o preocupare n Bizan. nsemnarea lui Balsamon lumineaz i mai mult problema: Consider c prin acest Canon nu s-a dat episcopului putere asupra mnstirii, aa cum are n biserica sa, ci doar drepturile episcopale le are, adic judecarea greelilor sufleteti, supravegherea conductorilor, pomenirea la slujbe i confirmarea egumenului ales de obte. Aadar, mnstirile se conduc singure, fr amestecul din afar al nimnui". Dac legturile mnstirii cu episcopul se vor situa strict ntre limitele acestor Canoane, atunci disensiunile ntre ei se vor reduce la minimum, iar mnstirile vor putea s-i mplineasc nestinghcnte rosturile lor, iar ca monahii s devin pricin de scandal i s se ndeprteze de scopul vieii lor, adic dobndirea virtuii.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    21

    CHARTA ECUMENIC - JUDECAT l CONDAMNAT

    ORTODOX1

    Textul care a fost numit Charta ecumenic" i s-a semnat n 22 aprilie 2001 la Strasbourg este rodul eforturilor ecumenitilor de la aa-numitele ntruniri Ecumenice I i a II-a, care au avut loc n Elveia (1989), i, respectiv, n Austria (1997). El constituie un text statutar viznd obligaiile confesiunilor cretine din Europa, reprezentate n Consiliul Mondial al Bisericilor, pentru a gsi modalitatea colaborrii i aciunii lor n Europa Unit, n legtur cu problemele politico-economice i sociale i cu religiile reprezentate n populaia ei. Logica secularizat a epocii noastre nu vede nimic negativ n felul de colaborare pe care l promoveaz Charta Ecumenic. Presa politic nu putea, desigur, s ia o poziie critic. Contiina bisericeasc, ns, ntrezrete o problem grav. Pn acum s-au auzit foarte puine glasuri critice. Ne sunt cunoscute dou texte publicate ce cuprind observaii importante. Primul, al .P.S. Mitropolitul Pavel al Cirineii, a fost publicat n periodicul Parakatatheke (Comoara) din 6.02.2001, cu o introducere informativ. Al doilea aparine P.S. Vasile, Episcop de Trimitunda, i a fost publicat n periodicul Apostolul Varnava" (tom 10, octombrie 2001). Ambele texte condamn Charta Ecumenica. .P.S. Pavel al Cirineii constat c unitatea cretin care se urmrete prin obligaiile ce decurg din Charta nu este o unitate a credinei, n msura n care Occidentul nu are intenia s prseasc cugetrile eretice pe care papismul i protestantismul i le impun, ci, pe zi ce trece, se mpovreaz cu idei anticretine noi i cu opiuni morale. De asemenea, ne ncredineaz de faptul c Charta nu are ca premis eclesiologia ortodox conform creia nu se poate vorbi de mai multe Biserici n afara Bisericii Celei Una, Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc, care este Biserica Ortodox de Rsrit. Observ, de asemenea, c apropierea interreligioas nu este lipsit de elemente sincretiste, cum s-a dovedit, de altfel, prin studii de specialitate. n sfrit, .P.S. Pavel arat c ntreaga Charta exprim acceptarea de ctre confesiunile cretine a procesului globalizrii. P.S. Vasile subliniaz pe scurt : Charta ecumenic are mai mult un caracter i o orientare apusean" i faptul c n cursul colaborrilor pentru realizarea unitii europene, n Apus, foarte adesea, problemele de credin i duhovnicie sunt relativizate, iar Bisericile apusene se ntorc spre un activism social pentru a face fa la presiunile pe care le primesc din partea instituiilor sociale, politice i economice ale Europei." Ortodocii care au participat la ntlnirea n care s-a semnat textul Chartei au acceptat fr discernmnt termenul unitate vzut" a Bisericilor, termen care eludeaz diferenele teologice dintre confesiunile cretine ale Apusului i Biserica Ortodox. Ortodocii nu pot s primeasc propovduirea n comun a Evangheliei de ctre Bisericile cretine, ct vreme nu exist mrturisire comun de credin. Biserica Ortodox, credina n Tradiia ei canonic, respinge ndemnul Chartei pentru rugciuni comune. nelesul ,,unitii n diversitate", care urmrete legalizarea diferenelor dogmatice, nu este acceptabil din punct de vedere ortodox. Din observaiile celor dou articole reiese c acest text al Chartei Ecumenice este foarte problematic. Ne bucurm de observaiile celor doi arhierei deoarece, ntr-adevr, Biserica Ortodox nu poate s fie de acord cu stipulrile Chartei Ecumenice. Ne rugm ca glasurile critice ale episcopilor Bisericii s se nmuleasc.

    1 Traducere dup un manuscris nepublicat (n.tr.)

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    22

    Este vrednic de mirare felul n care reprezentanii ortodoci la organismele intercretine au fost legitimai teologic i bisericesc s semneze un astfel de text din partea Bisericilor Ortodoxe fr o ncuviinare sinodal din partea Bisericilor Ortodoxe locale. Organismele intercretine sunt mai presus i lucreaz n lipsa Sfintelor Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe locale? Este vrednic de atenie observaia Prea Sfinitului Vasile al Trimitundei, potrivit creia consultarea Bisericii Ortodoxe la lucrrile de apropiere intercretin este obligatorie deoarece reprezentanii ortodoci la diferitele ntlniri de dialog teologic au adus i vor continua s aduc multe contribuii din bogia credinei i tradiiei ortodoxe" i c trebuie s acionm teologic i nu negativist, nici cu exemple de fanatism fa de cineva". nelegem c ideile Prea Sfinitului sunt acceptate de toi cei care contest i resping faptele teologilor care au reprezentat Biserica la dialoguri. Trebuie, fr putin de tgad, s ne rugm pentru aceti teologi care au luat asupr-le un rol att de dificil i plin de rspundere. Trebuie, ns, s acceptm faptul c la dialogurile care au avut deja loc n cadrul Micrii ecumenice hotrrile care au fost semnate i de ctre teologi ortodoci, nu au fost ntotdeauna, din pcate, n acord cu credina Bisericii. Un exemplu incontestabil l constituie hotrrile ntrunirii de la Balamand i ale Declaraiilor comune cu anticalcedonienii, fapt care arat c teologii care ne reprezint la dialoguri nu exprim ntotdeauna contiina noastr bisericeasc ortodox. Avem credina c asemenea situaii se vor evita atunci cnd diferitele probleme vor fi discutate mai nti teologic, aprobate ulterior n mod sinodal, ntiinat suficient clerul i poporul credincios, iar la sfrit, avnd acordul ntregii Biserici, se poate duce cuvntul Ortodoxiei la diferitele convorbiri intercretine. Problemele i dificultile apar ori de cte ori chestiunile sunt discutate numai de civa teologi specialiti", fr consultarea pliromei Bisericii, iar prerile lor sunt prezentate la ntrunirile intercretine ca i opinie a Bisericii. Studiind Chiarta Ecumenic, oricine se poate ncredina c redactorii ei nu au criterii teologice, ci sociale. Slujesc o viziune lumeasc: globalizarea, n snul creia cretinii vor convieui panic, fr a avea ns simmntul granielor dintre adevr i erezie. Noi, ortodocii, care alctuim singura Biseric Una, Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc, putem s ignorm contiina noastr de sine i s acceptm o asemenea viziune? Problema teologic nu este convieuirea, deoarece ntotdeauna am convieuit cu eterodoci i cu cei de alte religii, i ne rugm pentru pacea ntregii lumi. Problema este tocirea contiinei dogmatice pn la a considera c, n esen, toi suntem una i aceeai", i a construi viaa noastr social pe aceast baz. Aceast gndire nu este ns a Evangheliei, nu este a Prinilor, nu este a Sfintelor Canoane. Nu este cugetul Bisericii. Arhitecii Noii Ordini tiu c globalizarea va fi irealizabil dac, mai nti, religiile nu vor converge i nu vor nceta s separe oamenii planetei prin mrturisirile de credin. tiu c nu sunt suficiente elementele politice i economice. tiu, de asemenea, c dialogurile intercretine i interreligioase, aa cum se fac, nu par a conduce la unitatea credinei i a adevrului. Dar, pentru a conduce la o unitate exterioar vzut", fabricat, organizeaz un program de colaborare care s uneasc la nceput confesiunile cretine, iar apoi i diferitele religii, astfel nct diferenele confesionale s estompeze i s anihileze contiina dogmatic. Charta Ecumenic urmeaz o mentalitate secularizat, incapabil s soluioneze problema adnc, ontologic, a omului european: lipsa harului dumnezeiesc din societile sale. Din acest motiv, unitatea european i globalizarea probabil c vor reui, dar omul european nu se va izbvi de pcat i de moarte venic. Ndejdea lui se gsete n ntoarcerea sa la singura Biseric Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc, Biserica Ortodox. Charta Ecumenic nu contribuie la aceasta.

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    23

    REFLECII LEGATE DE PARTICIPAREA ORTODOCILOR LA MICAREA ECUMENIC l LA CONSILIUL MONDIAL AL

    BISERICILOR1

    Secolul XX este caracterizat, dup cum se tie, de ncercrile de apropiere ntre diferitele comuniti cretine. Aceste ncercri din snul, dar i din afara C.M.B., sunt caracterizate drept Micarea ecumenic sau Ecumenism. Promotorii ecumenismului dintre ortodoci sunt purtai de dorina realizrii unitii cretinilor. Dup cum se prezint, ns, aciunile i poziiile lor, putem s considerm c cel puin o parte dintre ei sunt sub influena puternicului curent al secularismului, curent ce s-a impus n secolul XX n Bisericile i societatea Apusului. ntrebarea care se pune, deci, i pentru al crei rspuns e nevoie de studiu aprofundat, este urmtoarea: pn la ce punct Micarea ecumenic, n general, dar i participarea ortodocilor la ea, n special, sunt influenate de teologia secularizant? Este cunoscut faptul c teologia ortodox s-a gsit i nainte de secolul XX sub o puternic influen apusean. Fericitul ntru pomenire Printe Dumitru Stniloae mi-a spus c la Facultatea de Teologie a Universitii din Atena, unde i dduse doctoratul, a fost uimit de pregtirea unor profesori, printre care Andrutsos, dar teologia patristic i pur ortodox a cunoscut-o abia mai trziu, cnd a tradus n romnete Filocalia i Sfinii Prini, i mai ales pe Sfntul Maxim Mrturisitorul. Dar i nsui autorul acestor rnduri n-a auzit niciodat n perioada studiilor de teologie la Universitatea din Atena (1953-1957) vorbindu-se despre Sfntul Grigorie Palama i teologia mistic, despre distincia ntre fiin i energiile lui Dumnezeu i despre ndumnezeire. Este de la sine neles c teologii ortodoci care au o astfel de pregtire vor imprima un caracter corespunztor participrii lor la Micarea ecumenic. Secularismul nu tolereaz expresii absolute i fr echivoc i, prin urmare, nici credina ortodox dup care Biserica cea Una, Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc este doar cea Ortodox, iar celelalte Biserici" sunt lipsite de plintatea Adevrului i a harului i nu pot s constituie Biserica cea Una, Sfnt, Soborniceasc i Apostoleasc. n plus, secularismul nu d importan dogmelor, ci doar colaborrii practice n scopuri sociale. 1. Sincretism cretin Pentru cretinii secularizai nu are importan ce i cum crezi, ajunge doar s crezi cumva. Rod al duhului secularizrii este i minimalismul dogmatic, adic s fim de acord n nvturile fundamentale i s nu dm important la aa-zisele nvturi secundare. Exist ns n domeniul credinei elemente principale i altele secundare? i care sunt principale i care secundare? Sfinii Prini spun c aa cum o moned creia i lipsete fie i un singur element este fals, la fel se ntmpl i cu credina. n virtutea acestui spirit secularist, diferenele dogmatice importante (cum ar fi Filioque) sunt privite tot mai mult ca secundare i nu se mai discut. Se susine chiar de ctre ecumenitii ortodoci c diferenele de dup Schism nu sunt fundamentale, ci reprezint dou moduri diferite de exprimare a aceleiai credine apostolice. Iar aceast atitudine e caracterizat ca tradiie fotian". De fapt, este vorba de o pervertire sinistr a Adevrului. Ar fi dus Sfntul Fotie attea lupte contra nvturii despre Filioque dac aceasta ar fi fost una dintre cele dou modaliti de exprimare a credinei apostolice? Ecumenitii din partea ortodocilor tac n mod desvrit atunci cnd este vorba de luptele duse de Sfinii Prini pentru aprarea dogmelor i a nvturii de credin ortodoxe. La 1 Referat prezentat la Simpozionul Facultii de Teologie Arad. mai 1998

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    24

    diferitele simpozioane teologice, cum ar fi de exemplu despre Marele Fotie, sunt prezentate doar teme de natur secundar, ns nici un cuvnt nu se rostete despre lupta contra ereziilor sau, n cazul Sfntului Fotie, despre importanta sa contribuie teologic la combaterea ereziei filioqu-iste. n aceast privin, doresc s prezint cteva observaii demne de luat n consideraie ale Printelui Dumitru Stniloae: Din marea dorin dup unire se nate un entuziasm facil care crede c poate depi dificultile prin sentimentalism diluat i c poate s refac unitatea fr nici o greutate. Ia natere i o mentalitate diplomatic a compromisului care are impresia c poate s aduc mpcarea prin cedri reciproce n unele chestiuni dogmatice sau probleme mai generale care in Bisericile separate. Aceste dou modaliti prin care este abordat sau, mai bine zis, eludat - realitatea arat o anumit larghee sau un relativism cu care sunt tratate anumite articole de credin ale Bisericilor. Acest relativism reflect probabil minima importan pe care o dau anumite grupri cretine articolelor de credin. n plus, mai sugereaz, fie din diplomaie, fie din entuziasm, un schimb de compromisuri, tocmai fiindc nu au nimic de pierdut prin aceste propuneri." (Dumitru Stniloae, Gia hema orthodoxo oikoumenismo, Ed. Athos, 1976, p. 19-20). 2. Sincretism interreligios Relativizarea adevrului nu conduce doar la sincretism intercretin, ei chiar la unul interreligios. Recent, un ecumenist ortodox implicat n dialogul cu musulmanii a afirmat, printre alte teze sincretiste: Apropierea noastr reciproc ne face s dobndim dintr-o dat contiina faptului c o biseric sau o moschee - locuri n care omul i descoper nimicnicia sa - au ca scop aceeai transformare spiritual a omului" (Orthodoxia kai Islam, Ekdosis Hieras Mones Hosiou Grigoriou, Hagion Oros, 1997, p. 17). Alt teolog ecumenist, Olivier Clement, procedeaz la comparaii ntre credina ortodox i cea a altor religii, ceea ce creeaz confuzie i sincretism religios de tip New Age. Despre mahomedanism red, printre altele, prerea mitropolitului George Khodr, cu care e de acord: Mahomed nu e doar un profet care conduce popoare ntregi la Vechiul Testament, ci un vestitor al Judecii de pe urm, iar Dumnezeu, prin el, i face rspunztori pe cretini pentru vrjmia i ura care-i divizeaz" (Olivier Clement, Iar adevrul v va face liberi, citat dup ediia greac, Nea Smirni, 1997, p. 269). Asemntor vorbete i despre budism i iudaism. Despre Noua Er scrie: ,,S nu ne strduim s acuzm neo-pgnismul, dei tentaia n acest sens este mare. Cutrile Noii Ere ne trimit la teologia nalt (prin definiie niptic) a Bisericii Ortodoxe" (ibidem. p. 281-282). La relativizarea credinei conduc i rugciunile ortodocilor n comun cu eterodoci sau necretini. La rugciunea anual pentru pace de la Asissi iau parte nu numai grupuri de cretini din diferite confesiuni, ci i necretini i idolatri. Din acest motiv, muli ortodoci sunt foarte nemulumii, deoarece n spatele unor astfel de manifestri se ascunde micarea new age-ist - care urmrete distrugerea credinei cretine -, o dat cu intrarea n al treilea mileniu i n epoca zis a Vrstorului. Socotesc c ecumenitii ortodoci nu urmresc contient scopurile micrii New Age, ci o fac din netiin i naivitate. 3. Problemele participrii ortodocilor la Micarea ecumenic Urmtoarele fapte constituie astzi principalele probleme ale participrii ortodocilor la Micarea ecumenic: La Consiliul Mondial al Bisericilor nu mai este permis ca ortodocii s vorbeasc n calitate de reprezentani ai singurei Biserici cu adevrat Drept-mritoare, formulnd declaraii proprii,

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    25

    aa cum a fost la adunrile generale de la Lausanne (1927), Edinburg (1937), Londra (1952), Evanston (1954) i New Delhi (1961) (vezi Ioan Karmiris - Ta Dogmatica kai symbolica Mnemeia tis Orthodoxou Katholikes Ekklesias, Tomos B', 1968, p. 962 .u.). Astfel, vocea Ortodoxiei nu se mai aude i nu se mai face nici o mrturisire a credinei ortodoxe. Vocea ortodocilor se pierde n rumoarea diferitelor grupri protestante. C.M.B. i pierde ncet-ncet caracterul cretin" prin aceea c adopt puncte de vedere teologice raionale, interreligioase i pgne. Este cunoscut faptul c la Adunarea general a C.M.B. de la Canberra, un teolog protestant a vorbit despre Duhul Sfnt din punct de vedere animist (idolatru). Acest lucru se ntmpl i cu morala cretin. Ultimul numr al principalului organ al C.M.B., The Ecumenical Review", se ocup cu tema locului homosexualilor n Biseric. ntr-un articol al unui teolog suedez care prezint discuiile duse n snul Bisericii" suedeze pe aceast tem este prezentat i textul rugciunii de la cununia homosexualilor: Dumnezeule, Tu ne dai via. Ctre Tine venim cu cererea noastr ca s mplineti i s ne desvreti viaa. Ctre Tine venim cu bucuria noastr pentru aceste persoane umane care pot s se iubeasc unul pe altul i s transfigureze cosmosul ntru lumina Ta. Ne rugm pentru ... i pentru ... Binevoiete ca viaa lor comun s fie caracterizat de ncrederea i respectul unuia fa de unicitatea celuilalt. Ajut-i s triasc n nelegere reciproc i s fie deschii unul fa de altul, nct s mplineasc voia Ta. Cnd ntmpin greuti, adu-i mai aproape unul fa de altul. Ajut-i s se ierte unul pe altul i binevoiete ca zi de zi s primeasc bucurie i putere din mna Ta. Dumnezeule, Tu dai viaa i puterea de a iubi. Ajut-ne s trim aproape de Tine ntotdeauna. Amin!" (The Ecumenical Review, vol. 50, Nr. l, ianuarie 1998, p. 64) Ne ntrebm: aceast rug este ctre Dumnezeu sau ctre diavol? Hirotonia femeilor ca episcop" i preot" i participarea acestora la rugciunile comune i discuiile acestora cu ortodoci i chiar cu ierarhi i ntistttori cu engolpioane, scandalizeaz n mod periculos contiina ortodocilor, producndu-le un dezgust fa de ierarhi i preoi. 4. Dialogurile cu romano-catolicii i anticalcedonienii Dar i dialogurile purtate cu romano-catolicii i cu anticalcedonienii au condus la micorarea credinei ortodoxe, dup cum dovedesc documentele privitoare la aceast problem ale Sfintei Chinotite a Sfntului Munte sau ale altor teologi. Aceasta deoarece, prin acordul de la Balamand, unii ortodoci au recunoscut Biserica papal drept Biseric deplin, iar prin declaraiile comune ale ortodocilor i anticalcedonienilor s-a recunoscut de ctre ortodoci c anticalcedonienii sunt ortodoci i c cele dou familii de ortodoci" pot proceda la unire sacramental prin ridicarea anatemelor de ctre fiecare autoritate bisericeasc n parte, fr s se precizeze dac autoritatea bisericeasc o reprezint capii Bisericilor autocefale sau Sinoadele generale ale Bisericilor autocefale locale, prin dialogul liber i hotrrile luate n Duhul Sfnt n libertatea i unitatea cugetului. n ciuda politeurilor i a agapologiei, uniaia i continu lucrarea ei distructiv i Papa, prin enciclicile sale, i consolideaz primatul i infailibilitatea", prezentndu-se ca pstor universal i supraepiscop. Dar i anticalcedonienii declar n clipe de sinceritate ce gndesc cu adevrat. Astfel, n recenta carte a patriarhului copt enuda, tradus n greac sub numele Firea Iul Hristos, se vede persistena anticalcedonicnienilor n terminologia lor eretic pe care Sinoadele Ecumenice au condamnat-o i anatemizat-o. enuda vorbete despre o fire, o voin, o lucrare

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    26

    a Cuvntului lui Dumnezeu ntrupat, i pe deasupra mai declar c nu primete Sinodul IV Ecumenic, deoarece hotrrile lui s-au luat pe baze nestoriene. Concret, Patriarhul enuda scrie: Dei Sinodul III l-a anatemizat pe Nestorie, rtcirile nestoriene s-au ntins i au influenat Sinodul IV de la Calcedon, unde tendina de separare a celor dou firi a devenit att de evident nct s-a spus c Hristos sunt dou persoane, Dumnezeu i omul. Unul svrete minuni, cellalt ptimete. Urmnd aceeai tendin, Leon, episcopul Romei, a redactat faimosul su tom care a fost respins de Biserica Copt. Sinodul ns l-a acceptat, adeverind c cele dou firi exist n Hristos i dup unire. Una dumnezeiasc care-i urmrete scopurile i una omeneasc ce-i joac propriul rol." (enuda III, Partriarhul Bisericii Ortodoxe Copte a Alexandriei Egiptului, Firea lui Hristos, citat dup traducerea greac, ed. Armos, Atena, 1996, p. 23). 5. Neliniti legate de metodele ecumenismului ncheind, a vrea s-mi exprim profunda nelinite fa de metodele urmate n vederea infiltrrii n Biserica Ortodox a punctelor de vedere ecumeniste de unire cu eterodocii. 1. Hotrrile care se iau de ctre comisiile comune de dialog nu sunt discutate apoi de ctre Sinoadele tuturor episcopiilor locale, conform Canoanelor. Nu sunt ascultate opiniile contrare. Nu funcioneaz sistemul sinodal. Un numr limitat de teologi ecumeniti (specialiti n ecumenism) discut i iau hotrri mpreun cu un foarte mic numr de episcopi din Sinod, fr cunotina i informarea tuturor episcopilor Bisericilor locale, a preoilor, a diaconilor, a monahilor, teologilor i a poporului credincios. Cum va putea pliroma Bisericilor Ortodoxe s primeasc aceste uniri" n privina crora nu i-a exprimat niciodat prerea? Cu siguran, prerea credincioilor nu e exprimat de cei civa reporteri laici care militeaz pentru popularizarea succeselor ecumeniste. 2. Ecumenitii ortodoci doresc din toate puterile s dialogheze cu eterodocii, nu ns i cu ortodocii. Pe ortodocii care dezaprob deschiderile lor ecumeniste i caracterizeaz ca fanatici sau fundamentaliti, pentru a-i scoate din lupt. Uit ns c fanatici nu sunt doar antiecumenitii radicali care folosesc antiecumenismul ca s formeze grupri, ci i ecumenitii radicali, ct vreme ncearc s impun perspectiva lor individual n Biseric, fr s se intereseze dac aceasta exprim nvtura Sfinilor Prini i contiina Bisericii. Extremele se ntlnesc i formeaz dou fee ale aceleiai monede. Foarte rar, sau chiar niciodat, un teolog ortodox care dezaprob felul n care se duc azi dialogurile ecumenice este chemat s ia parte la acestea, i dac, din greeal, ia parte, ecumenitii se vor ngriji de nlocuirea lui. 3. Sunt organizate asemenea simpozioane ecumeniste la care, n colaborare cu catolici i protestani, se ncearc influenarea tinerilor teologi i clerici printr-o educaie i formare n spiritul relativismului ecumenist. Din cele mai multe periodice bisericeti sunt excluse textele critice la adresa sincretismului ecumenist. Probabil c se va ntreba cineva dac sunt mpotriva ecumenismului. Voi rspunde: sunt mpotriva ecumenismului sincretist. Acceptm ns un ecumenism ortodox aa cum a fost exprimat de fericitul ntru pomenire Printe Gheorghe Florovski: Ca mdular i preot al Bisericii Ortodoxe, cred c Biserica n snul creia m-am botezat i am crescut este Biserica, adevrata Biseric, singura Biseric adevrat. i cred aceasta din mai multe motive: din ncredinare personal, din sigurana luntric a Duhului Care sufl n Tainele Bisericii, i din tot ceea ce pot cunoate din Scriptur i din Tradiia Bisericii; sunt obligat, deci, s consider toate celelalte Biserici ca nedepline i, n multe cazuri, pot s stabilesc lipsurile lor cu precizie maxim. De aceea, unirea cretinilor, dup mine, nseamn ntoarcerea la Ortodoxie. Nu am nici o convingere

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    27

    izvort din obligaie, ci ea aparine desvrit de Una Sancta." (George Florovsky, Teme de Teologie ortodox, traducere greac, Ed. Artos Zois, Atena, 1973,p.219) n sensul unui astfel de ecumenism suntem informai c au fost luate hotrrile ntlnirii Interortodoxe de la Tesalonic din 29.04-2.05 1998. Cred c Preasfntul Duh va conduce Sfnta noastr Biseric astfel nct s dea mrturie n adevr i n dragoste, dup porunca Apostolului Pavel: [...] innd adevrul, n iubire, s cretem ntru toate pentru El, Care este capul - Hristos" (Ef. 4, 15).

  • Scrieri athonite pe teme contemporane

    28

    AVATON" 1-UL SFNTULUI MUNTE l HIROTONIA FEMEILOR2

    n ultima vreme se vorbete mult despre desfiinarea avaton-ului Sfntului Munte i despre hirotonirea femeilor. Mi s-a cerut i mie prerea pe care o i dau tiparului, deoarece, dup neleptul Solomon, vreme este s taci i vreme s grieti" (Eccl. 3,7). Feministele cer desfiinarea avaton"-ului Sfntului Munte deoarece consider c este atins dreptul lor personal de a vizita i, probabil, chiar i de a vieui n Sfntul Munte. Uit ns c i monahii au dreptul lor personal de a tri clugrete ntr-un loc pe care ei nii l-au ales, ei nii l-au amenajat i ei nii l-au dorit s fie avaton". n plus, uit i c cei ce au ajutat la construirea Sfntului Munte, mprai ortodoci i voievozi, greci i negreci, precum i Patriarhi ecumenici, aa l-au i vrut, iar prin hrisoavele i sigiliile lor l-au statornicit astfel. nc i Pzitoarea Sfntului Munte, Doamna de Dumnezeu Nsctoare, cu semne i minu

of 51/51
Arhimandritul Gheorghios Stareţul Sf. Mânăstiri Grigoriu-Athos SCRIERI ATHONITE PE TEME CONTEMPORANE Traducere.: ieromonahul Agapie - Arad Editura Sfântul Nectarie, 2003 ISBN 973-85817-1-0 Pr. Damaschin Grigoritis Sf. Mânăstire Grigoriu Sfântul Munte Athos HOMEOPATIA ESTE CONTRARĂ CREDINŢEI ORTODOXE Nu este specificat ă editura ce a tiparit broşura cu această învăţătură (n. ed.)
Embed Size (px)
Recommended