+ All Categories
Home > Documents > Arhanghellii

Arhanghellii

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: carmencita-sisi
View: 228 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
36
7/29/2019 Arhanghellii http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 1/36 Arhanghelul Gabriel - Prezentare ampla Arhanghelul Gabriel este vestitor al dumnezeieştilor taine. În limba ebraică, Gabriel semnifică "Dumnezeu este puterea mea". Este îngerul Bunei Vestiri, al reînvierii, al compasiunii, al pedepsei divine, al morţii şi al revelaţiei divine. De asemenea, el este considerat a fi guvernatorul Paradisului. El este menţionat de mai multe ori în Biblie, de fiecare dată ca un mesager care aduce veşti importante. Este prezent în viziunile lui Daniel despre întoarcerea evreilor din captivitate, căruia i-a revelat şi viitorul naţiunii. Tot el i-a vestit lui Zaharia naşterea Sfântului Ioan Botezătorul şi lui Ioachim şi Anei naşterea Fecioarei Maria. El este vestitorul venirii lui Mesia pe Pământ. Gabriel a anunţat-o pe Fecioara Maria că-l va naşte pe Iisus şi i-a apărut în vis lui Iosif pentru a-i explica această situaţie. În cadrul tradiţiei creştine, Arhanghelul Gabriel este considerat şi  îngerul păzitor al lui Iisus Cristos în perioada întrupării sale pe Pământ. El este îngerul care i-a apărut lui Iisus în Grădina Ghetsimani, pentru a- l sprijini în teribilul moment al cunoaşterii cu anticipaţie a Calvarului ce urma să se producă. Tot el a răsturnat piatra de la mormântul lui Iisus la Înviere şi le-a vorbit femeilor mironosiţe. Textul biblic ne spune că intrând în mormânt, acestea au văzut un tânăr şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi pentru că s-au înfricoşat, el le-a spus: "Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazariteanul cel răstignit?
Transcript
Page 1: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 1/36

Arhanghelul Gabriel -

Prezentare amplaArhanghelul Gabriel este vestitor al dumnezeieştilor taine. În limbaebraică, Gabriel semnifică "Dumnezeu este puterea mea". Este îngerulBunei Vestiri, al reînvierii, al compasiunii, al pedepsei divine, al morţiişi al revelaţiei divine. De asemenea, el este considerat a fi guvernatorulParadisului. El este menţionat de mai multe ori în Biblie, de fiecare datăca un mesager care aduce veşti importante.

Este prezent în viziunile lui Danieldespre întoarcerea evreilor din captivitate, căruia i-a revelat şi viitorulnaţiunii. Tot el i-a vestit lui Zaharia naşterea Sfântului Ioan Botezătorulşi lui Ioachim şi Anei naşterea Fecioarei Maria. El este vestitorul veniriilui Mesia pe Pământ. Gabriel a anunţat-o pe Fecioara Maria că-l vanaşte pe Iisus şi i-a apărut în vis lui Iosif pentru a-i explica aceastăsituaţie.

În cadrul tradiţiei creştine, Arhanghelul Gabriel este considerat şi

 îngerul păzitor al lui Iisus Cristos în perioada întrupării sale pe Pământ.El este îngerul care i-a apărut lui Iisus în Grădina Ghetsimani, pentru a-l sprijini în teribilul moment al cunoaşterii cu anticipaţie a Calvarului ceurma să se producă. Tot el a răsturnat piatra de la mormântul lui Iisusla Înviere şi le-a vorbit femeilor mironosiţe. Textul biblic ne spune căintrând în mormânt, acestea au văzut un tânăr şezând în parteadreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi pentru că s-au înfricoşat, el le-aspus: "Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazariteanul cel răstignit?

Page 2: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 2/36

A înviat!"

Simbolurile cu care este asociat sunt crinul, trâmbiţa, un pergament,un sceptru şi uneori o ramură de măslin.

În afară de momentul Bunei Vestiri, Arhanghelul Gabriel apare demulte ori în viaţa Fecioarei Maria. Când ea era la templu, Dumnezeu îltrimitea pe Arhanghelul Gabriel să-i aducă mană din cer şi să o înveţesă citească. Când arhiereul intra în Sfânta Sfintelor vedea şi el pearhanghel stând de vorbă cu Maria şi se minuna.

Tot el a anunţat-o când se va duce la fiul ei mult iubit: în timp ce Mariase ruga, plângând de dorul veşniciei, iată că a apărut înaintea ei o fiinţăcare-i era nespus de dragă, Arhanghelul Gabriel. Avea în mână oramură de finic şi i-a pus: "Pregăteşte-te, căci peste trei zile Fiul Tău şi

Dumnezeul nostru va veni să te ia la cer".

În tradiţia islamică, Gabriel esteconsiderat spiritul divin al adevărului, sub protecţia căruia s-a născutIslamul. Profetul Mahomed afirmă că Arhanghelul Gabriel, cel cu 140de perechi de aripi, i-a dictat Coranul vers cu vers. El îl considera îngerul său protector şi inspirator, care l-a ajutat totodată să realizeze

Page 3: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 3/36

mai multe minuni.

Arhanghelul Gabriel este înger al darurilor, al intuiţiei, al clarviziunii şial călătoriilor astrale. Misiunea sa legată de omenire este în principalaceea de a selecta suflete din Rai pentru încarnare şi de a le informa

despre ceea ce trebuie să ştie pe Pământ. El restaurează viaţa şilumina în aspectele neclarificate ale vieţii şi facilitează comunicarea între oameni.

El ne ajută să cultivăm adevărul în viaţa noastră, să ne respectămindividualitatea, să ascultăm intuiţia şi vocea noastră interioară. Toatereligiile îl preamăresc pe Gabriel ca mesager divin al Creatorului.Neobosit, el împarte cuvântul lui Dumnezeu acelor care au regăsit în ei înşişi drumul către El. Cu ajutorul Arhanghelului Gabriel ne putemdescoperi potenţialul corpului nostru fizic şi a realităţii noastre

individuale. El ne ajută să avem încredere în puterea noastră, să outilizăm pentru a ajunge la Dumnezeu. Cea mai importantă misiune asa este aceea de a ne ajuta să îngrijim puterea şi convingerea astfel încât să devenim la rândul nostru purtători ai mesajului divin pentruceilalţi oameni.

Arhanghelul Gabriel susţine capacitatea omului de a putea descoperifrumuseţea din el însuşi şi capacitatea de a simţi pe deplin bucuria întoate aspectele vieţii. El ne însoţeşte pe drumul nostru către Lumină şine răsplăteşte cu darurile sale ori de câte ori, cu aspiraţie, efort şiperseverenţă, mai urcăm o treaptă pe scara evoluţiei.

Iată două intervenţii spectaculoase ale Arhanghelului Gabriel în viaţaunor fiinţe pline de puritate şi aspiraţie. Fratele Giacomo della Coronaera novice când îşi propusese să rostească înainte de fiecare masă orugăciune foarte frumoasă către Fecioara Maria. Într-o zi, chiar înaintesă intre în sala de mese, şi-a amintit brusc că nu rostise rugăciunea. I-a cerut respectuos permisiunea părintelui gardian să se retragă în corpentru a-şi îndeplini angajamentul. Superiorul a consimţit, dar absenţanovicelui s-a prelungit excesiv, astfel că acesta a trimis după el un altcălugăr. Însă cum nici acesta nu a mai revenit, părintele a trimis un al

doilea, apoi un al treilea frate să îi cheme. Contrariat de faptul că niciunul dintre ei nu s-a mai întors, părintele a decis să se ducă personalsă elucideze misterul. Intrând în cor, el i-a văzut pe cei trei fraţi înextaz, contemplând pe Arhanghelul Gabriel, care culegea trandafiri şicrini care ieşeau din gura novicelui în timp ce acesta rostea rugăciunea.După ce a împletit din aceste flori o coroană legată cu fir de aur,Arhanghelul Gabriel a aşezat-o pe statuia Fecioarei Maria.

Page 4: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 4/36

Părintele Lamy avea o devoţiune deosebită faţă de îngeri şi s-a bucuratde multe ori de prezenţa şi sprijinul îngerului său păzitor şi aArhanghelului Gabriel. În timp ce se întorcea acasă, mergând cu ochiiaproape închişi, pentru că razele soarelui băteau din faţă şi îl deranjau,părintele Lamy s-a trezit brusc în faţa unui biciclist care se îndrepta

spre el cu toată viteza. Când mai era doar un metru până la impactulviolent, a apărut Arhanghelul Gabriel, care l-a ridicat în aer pe ciclist cutot cu bicicletă şi l-a aşezat apoi pe marginea drumului, pentru capărintele să-şi continue liniştit călătoria.

Arhanghelul Mihail -

Prezentare ampla

Numele său înseamnă, în traducereromânească, Cel care este asemenea lui DUMNEZEU. Atât în unele

texte biblice cât şi în cele care le sunt posterioare lor, ArhanghelulMihail este considerat a fi cel mai important dintre toţiArhanghelii. Acest aspect este menţionat atât în tradiţia creştină câtşi în cea ebraică şi islamică. Fiind un protector divin prin excelenţă,Arhanghelul Mihail este apelat adeseori de Biserică şi de comunitateacreştină ca să apere de rău. Nu este deloc întâmplator că în Apocalipsalui Ioan, Arhanghelul Mihail împreună cu îngerii săi, sunt descrişi ca

Page 5: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 5/36

fiind în luptă cu balaurul (forţa satanică) şi cu demonii (îngerii decăzuţi)care sunt subordonaţi acestuia, iar deznodământul acestei lupte este căacest balaur al abisurilor infernale a fost azvârlit sub pământ împreunăcu îngerii întunericului (demonii) care-l slujeau.

Tocmai din această cauză, Arhanghelul Mihail este reprezentat cel maiadesea în iconografia creştină luptându-se şi biruind un balaur. Mihaileste adeseori înfăţişat cu aripi puternice, foarte mari, şi cu SabiaDreptăţii, de un albastru strălucitor, o sabie de foc, care arde, careradiază căldura şi strălucirea Luminii Divine. În perioada Renaşterii, elapare ca un tânăr puternic şi chipeş, îmbrăcat într-o splendidă haină,purtând sabie, scut şi lance, iar în alte reprezentări este cel care ţineBalanţa Dreptăţii.

Atunci când ne apare în chip de Cel ce cântăreşte sufletele, Mihail

este înfăţişat ţinând în mână o scală a dreptăţii sau o balanţă în care,pe fiecare platan, se află câte un mic trup gol, reprezentând sufletele:cele acceptate au de obicei mâinile împreunate într-un gest derecunoştinţă, iar cele păcătoase exprimă groază în privire şi atitudine.

El este atunci înarmat cu o lance sau cu o sabie, amândouă fiind înrealitate simboluri ale discernământului spiritual care învinge până laurmă orice rău. Instrument al adevărului în acţiune, sabia este simbolulputerii, al forţei lucide a spiritului, uneori singurul mijloc de a rezolva oproblemă sau de a atinge un rezultat durabil. Sabia lui Mihail este

focul purificator al adevărului care învinge forţele răului, ale întunericului, care transformă energiile negative în energii pure, divine,aducătoare de viaţă. Nimeni nu îl poate învinge pe cel ce ţine în mânăsabia Divină a Dreptăţii, simbol al credinţei putere. Lama şi gardasabiei se îmbină în formă de cruce, semn al înfăptuirilor sale consacrateSfintei Treimi.

Testamentul lui Avraam, lucrare care datează din secolul al II-leaD.C. îl prezintă pe Arhanghelul Mihail ca fiind atât de apropiat deDUMNEZEU încât, prin intervenţia sa în faţa lui DUMNEZEU, el poatechiar să salveze sufletele din infernuri şi să le ghideze către

ceruri (sferele tainice superioare ale manifestării).

Întocmai ca şi zeul egiptean ANUBIS care patrona toate riturilefunerare precum şi procedeele de proiecţie conştientă în lumile astrale,Arhanghelul Mihail este de asemenea însărcinat cu cântărirea faptelorbune şi a faptelor rele ale sufletului care tocmai a părăsit definitivcorpul fizic prin aşa zisa moarte. HERMES, care este judecătorul

Page 6: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 6/36

tradiţional al sufletelor celor defuncţi, în tradiţia greacă (el fiind înaceastă direcţie identic cu zeul MERCUR din tradiţia romană) esteadesea identificat cu ANUBIS iar şerpii care sunt încolăciţi pe caduceulsău tradiţional îl fac să prezinte unele asemănări cu Arhanghelul Mihail

şi cu balaurul pe care el îl învinge. De altfel, este demn de reţinut că înezoterism, înfrângerea balaurului reprezintă în realitate atingerea fazeide control perfect asupra potenţialului creator. De altfel, nu este deloc întâmplător că balaurul care e învins de Arhanghelul Mihail estereprezentat cel mai adesea având aripi, iar acesta (balaurul cu aripi)este un binecunoscut simbol alchimic, care semnifică un controlperfect, atât asupra tentaţiilor, cât şi asupra forţelor inferioare, ce suntimediat sublimate (aceasta este semnificaţia ascunsă a aripilor) înaspecte angelice şi dumnezeieşti; în felul acesta, natura inferioară aşarpelui este sublimată şi transformată în natura superioară a păsării(porumbelul sau vulturul).

Arhanghelul Mihail (lat. Sanctus Michael Angelus; fr. Monseigneur SaintMichel; it. San Michele, Sammichele) este cel pe care Dumnezeu l-a însărcinat să-i alunge din rai pe Satana şi pe ceilalţi îngeri răzvrătiţi.Mihail este un luptător pentru dreptate şi adevăr. Cu sabia lui deLumină, el taie legăturile malefice şi îi protejează cu căldura luminiisale pe toţi cei care trebuie apăraţi de forţele întunericului. Toatetrăsăturile sale şi orice tip de intervenţie în relaţia dintre om şiDivinitate îşi au izvorul în capacitatea şi natura sa războinică, deluptător în slujba binelui şi a Luminii.

Sarcina lui acum este dublă: cea de sfânt protector al Bisericii pePâmânt şi de Stăpân al sufletelor morţilor. El hotărăşte, în funcţiede meritele lor, ca cei buni să meargă la Dumnezeu, iar cei răi şiticăloşi, în iad. Se crede că Arhanghelul Mihail i-a aparut la Hagar(Geneza XXI.17) lui Abraham pentru a-i interzice sacrificarea lui Isaac(Geneza XXII.11); tot el este acela care i-a adus pe ciumaţi în Egipt, i-a condus pe israeliţi în timpul călătoriei lor, s-a luptat cu Satana pentrutrupul lui Moise (Iudei 5), a înlocuit blestemele din gura lui Balaam cubinecuvântări (Num. XXII, 35), a fost cu Joshua la Jericho (Josh. V.13),i-a apărut lui Gideon (Jud. VI.11), a adus molima în Israel (2 Sam.

XXIV.16), a distrus armata asiriană (2 Cron. XXXII.21), i-a eliberat pecei trei evrei credincioşi din cuptorul fierbinte (Daniel III, 25) şi l-atrimis pe Habakkuk să-l hrănescă pe Daniel în adăpostul leului(Clopotul şi dragonul, 32). Tot învăţătura Bisericii ne arată că SfântulArhanghel Mihail este cel care l-a scos pe Sfîntul Apostol Petru din închisoare şi l-a pedepsit pe Irod (care primise cu încântare laudaexagerată a poporului, ce îi spunea ca ar fi vorbit cu glas de înger).

Page 7: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 7/36

Descris uneori ca deţinând cheile Cerului (Paradisului), ArhanghelulMihail, este numit Prinţul Luminii, într-unul dintre manuscrisele de laMarea Moartă, intitulat Lupta Fiilor Luminii împotriva Fiilor întunericului,

şi el este conducătorul îngerilor de lumină în lupta împotrivademonilor (îngerilor întunericului), aceştia din urma fiind conduşi dedemonul Belial, identificat de regulă cu Satana (care este denumit şiPrinţul Întunericului).

În tradiţia islamică, Arhanghelul Mihail (numit Mikail), este înfăţişatavând aripi verzi, din topaz, şi fiind acoperit din cap până în picioare cufire de păr aurii, fiecare fir având un milion de faţete (feţe), iar fiecaredintre aceste feţe implorând într-o limbă diferită iertarea divină pentrufaptele rele ale celor credincioşi. În scrierile musulmane, ArhanghelulMihail este reprezentat cu aripi de culoare verde smarald şi cu păr de

culoarea şofranului, iar fiecare dintre firele sale de păr are câte unmilion de feţe şi guri cu care, în milioane de dialecte, îi imploră iertarelui Dumnezeu.

O altă frumoasă credinţă ne transmite că Dumnezeu, după ce l-a creatpe Arhanghelul Mihail, l-a pus să stăpânească forţele, spiritele naturii,ale zăpezii, fulgerului, tunetului, ale vântului şi norilor. Plecând de laaceastă imagine, Rudolf Steiner, în cartea sa Misiunea lui Mihail, spunecă fierul meteoritic a fost aruncat de Arhanghelul Mihail pe Pământpentru a neutraliza efectele trăirilor negative ale oamenilor.

Cândva, Gabriel şi Mihail l-au vizitat pe Profetul Mahomed. Acesta dinurmă avea în mână un beţişor pe care i l-a dat lui Gabriel, îngerul care, în mod constant, a adus cu el Revelaţia. Gabriel a spus: "O,Mahomed! Dă-i-l celui mai în vârstă înger" . Atunci, profetul, i l-adat lui Mihail spunând: "Dumnezeu mi-a dat doi sfetnici cereşti  pentru a mă ajuta să propovăduiesc mesajul meu – Gabriel şi Mihail". Profetul obişnuia întotdeauna să trimită către Mihail şi Gabriel îngrijorarea lui faţă de soarta fiinţelor umane. În tradiţia islamică, celcare cheamă la rugăciune (muezzin) în ceruri este considerat a fiGabriel, iar conducătorul persoanelor care se roagă (imam) este Mihail.

Încă din vechime, poporul evreu l-a iubit şi venerat pe Mihail pentru căel este acela ce a păzit mormântul lui Moise şi l-a ferit de Satana, carea încercat să-i scoată trupul profetului din mormânt la lumină, îndorinţa sa de a ademeni poporul evreu spre păcatul cultului eroilorpământeni.Creştinii din Egipt au aşezat râul lor dătător de viaţă, Nilul, sub

Page 8: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 8/36

protecţia Sfântului Mihail şi a organizat ample festivităţi pentru asărbători revărsarea Nilului şi pe patronul său.

În Persia este considerat Prinţ al Stelelor.

Ghid divin al sufletelor umane, pe care le conduce către lumina eternă,Arhanghelul Mihail este prin excelenţă eroul luptător al luiDumnezeu. Prin urmare, ajutorul său necondiţionat este primitinstantaneu de toţi cei care luptă plini de eroism şi cu curaj împotrivarăului (atât cel exterior, cât şi cel interior, din fiinţa lor). Modalitateaoptimă de a-i atrage spontan sprijinul şi ghidarea este calealuptătorului curajos sau a eroului spiritual. Reciproca este, deasemenea adevărată, în sensul că apelarea constantă şi plină dedăruire a Arhanghelului Mihail dezvoltă extraordinar de mult în cel sau în cea care îl invocă astfel, starea de erou spiritual.

În decursul istoriei creştine, Arhanghelul Mihail s-a manifestat de multeori, salvând diferite comunităţi creştine de o serie întreagă de pericole.În sec. Al Vl-lea, când s-a declanşat în Roma o molimă înspăimântatoare, Sfântul Grigore i-a sfatuit pe locuitori sa realizeze oprocesiune care să străbată străzile oraşului, intonând cântecereligioase, cântece care de atunci s-au numit Marile Litanii. Acesteprocesiuni s-au desfăşurat timp de trei zile, şi în ultima zi, când auajuns în faţa mormântului lui Hadrian, Sfântul Grigore l-a vazut peArhanghelul Mihail plutind în aer deasupra oraşului; Arhanghelul a

coborât apoi pe vârful Mausoleului şi şi-a scos sabia din teacă; sabiaera, se spune, stropită cu sânge. După aceasta, ciuma a încetat, iarmormântul lui Hadrian a fost numit din acea zi "Castelul SfântuluiÎnger"; o capelă purtând numele de "Ecclesia Sancti Angeli usqueal Coelos" i-a fost consacrată Arhanghelului Mihail.

Se mai spune că tot Arhanghelul Mihail ar fi apărut pentru a cereconstruirea a două biserici. Prima a fost ridicată pe coasta de est aItaliei şi a fost denumită Biserica Muntele Galgano. Legendapovesteşte că în sec. Al V-lea locuia în Siponte un om numit Galgano,care avea multe turme; acestea erau duse la păşune pe munte. La un

moment dat, un taur s-a rătăcit, iar Galgano a plecat împreună cucâţiva slujitori să-l caute; când l-au văzut, taurul se afla pe vârfulmuntelui, lânga intrarea unei peşteri. Galgano s-a înfuriat pe taur atâtde tare, încât a ordonat unui slujitor să-l omoare; dar săgeata s-a întors în pieptul slujitorului care a tras-o şi l-a omorât imediat.Bineînţeles martorii incidentului au vorbit iar vestea a ajuns a urechileepiscopului Laurent, acesta ia măsurile care se impuneau: trei zile depost şi de rugăciune pentru toată populaţia, în scopul de a afla

Page 9: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 9/36

semnificaţia acestui episod. În cea de a treia zi un cavaler în alb înconjurat de lumină apare şi spune: "Eu sunt Mihail, autorul miracolului de la grotă. De acum înainte ea va fi sanctuarul meu pe pământ." Oricât de impresionat de această viziune, Laurean nu

face mare lucru, de altfel după ce tăuraşul şi-a îndeplinit misiunea s-a întors cuminte în turma sa. Dar îngerul nu s-a lăsat împiedicat: el îşivoia sanctuarul, pentru că Dumnezeu îl dorea şi îl va avea. Puţin timpdupă apariţia sa, navele barbare au apărut pe mare: o imensă flotătransportând trupe cu intenţia de a nimici regiunea. Din nou Laurent aordonat supuşilor săi un tribuum de post şi de rugăciune. În cea de atreia zi, când o furtună providenţială a măturat vapoarele duşmanului,arhanghelul apare revendicând victoria. Convins de această dată,episcopul îi scrie papei Gelase pentru a cere permisiunea de a consacraacea grotă sfântului Mihail. Dar considerând că a pierdut deja destul demult timp arhanghelul vine pentru a treia oară să îl viziteze pe episcop:

inutil să îşi mai complice existenţa, grota este consacrată chiar de el!Oricum răspunsul papei a fost favorabil. În peşteră a fost descoperit unpârâu ce cobora de pe stâncă, cu o apă miraculoasă care vindeca totfelul de boli; imediat au fost ridicate trei altare, iar unul dintre ele afost acoperit cu o ţesătură purpurie, brodată cu fir de aur. Faimaacestei viziuni s-a răspândit în toată Europa, iar biserica ce a fostridicată acolo a devenit un loc sfânt de pelerinaj.

Foarte curând va fi ridicată, somptuos o biserică dedicată mareluiarhanghel, pe locul numit de atunci Muntele Sant Angelo. Aceasta va

fi în Evul Mediu, unul din punctele cel mai cele mai importante depelerinaj către Pământul Sfânt şi mult timp va fi arătată splendidapaudamentum – mantia de ofiţer al cavaleriei romane- care a fostlăsată de arhanghel ca semn al trecerii sale.Mihail îşi va manifesta din nou protecţia sa în timpul unei epidemii deciumă, în 1656: apărând lui Giovani Alfonso Puccinelli, episcop deManfredonia( vechia Sipontium) pe data de 22 decembrie a acelui an, îlasigură că epidemia va dispărea din momentul în care va fi celebrat untriduum în onoarea sa, ceea ce s-a şi adeverit.

Page 10: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 10/36

În timpul domniei lui Hidelbert II,Arhanghelul Mihail i-a apărut Sfântului Aubert, Episcop de Avranches, în Normandia. Aici se afla o stâncă ce era înconjurată de apă peperioada fluxului, şi de aceea era considerată ca o fortăreaţăinaccesibilă. Episcopului i s-a spus că un taur va fi găsit ascuns acolo,iar biserica trebuie construită astfel încât să acopere tot pământul pe

care taurul l-a călcat în picioare; tot acolo se afla şi un pârâu cu apăextrem de pură. Sfântul Aubert a crezut că este vorba doar despre unvis, dar viziunea s-a repetat din nou şi din nou. Zilele treceau. O nouăapariţie îl impresionă pe episcop: arhanghelul avea un aer foartenemulţumit. După câteva zile Aubert respinge şi această viziune cafiind o iluzie, poate un simulacru al diavolului care sub numele deBelenos se făcea adorat acolo. Cu toate acestea nu reuşea să îşigăsească pacea. Arhanghelul îşi făcu apariţia pentru a treia oară. Era într-adevăr furios şi pe un ton care nu admitea nici o replică cere să îifie construit un sanctuar. Pentru a-l convinge pe prelat îi spune că îi va

lăsa un semn. Atinge fruntea acestuia şi Aubert simte cum fruntea îieste sfredelită, dar cu toate acestea nu îi rămâne nici o rană. Profundconvins de această dată episcopul decide să acţioneze de a doua zi dedimineaţa: aceasta ar fi făcut fără îndoială să dispară insuportabilamigrenă care durase tot restul nopţii cauzându-i o durere intensă. Cupreţul a eforturi şi munci colosale muntele Tombe este luat triburilorpăgâne apoi defrişat şi i se face o excavaţie asemănătoare imaginii dela grota de pe Galgano: sfântul Mihail a dorit în mod special aceasta.Pentru a sublinia legătura cu sanctuarul din Italia Aubert trimite doicălugări cu scopul de a obţine de la episcopul din Sipontium câtevarelicve: o bucată din marmura pe care arhanghelul călcase, şi o bucată

din mantia pe care o lăsase în grotă. Deoarece erau foarte dificilemuncile pentru construirea sanctuarului arhanghelul apare unui ompios din satul Icicus pe nume Baino: "Nu te teme, eu sunt arhanghelul Mihail, şi vin să îţi cer să mergi să îl ajuţi peepiscopul Aubert. Ia-ţi fiii şi mergi pe munte.!" Uluit, dar plin decredinţă, ţăranul îi ia pe cei 11 fii ai săi -cel de al 12-lea era încă înscutece- şi merge să-i ofere episcopului ajutorul, relatându-i apariţia.

Page 11: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 11/36

Aubert este încântat de acest ajutor providenţial dar nu se arată a fifoarte eficace: băieţii solizi, plini de bună-voinţă, nu reuşesc totuşi să înduplece rezistenţa stâncii. Atunci Aubert trimite să fie adus mezinulcare abia mergea în picioare: spre minunarea tuturor cu o singură

lovitură de picior mezinul face să se spulbere granitul permiţând astfelcontinuarea construcţiei. În rocă se poate vedea urma picioruluicopilului când a atins roca. Aceasta este legenda. În 709, cei doicălugări trimişi în Italia se întorc din pelerinajul lor. Aceştia nu mairecunosc aproape deloc regiunea: pădurea Scissz şi micile sate depăgâni au cedat locul unei plaje imense care mărginea imensitateamării. Şi în depărtare, dominând mareele, se ridica pe muntele Tombesanctuarul arhanghelului. Le povestesc acestora cum, cu ceva timp înainte- la mijlocul lui martie- un seism de o violenţă inimaginabilă alovit ţinutul făcând să dispară în valurile dezlănţuite pădurea şimarginile sale care au fost înghiţite de ocean. Numai muntele a rezistat

care a fost numit de atunci Muntele Sfântul Mihail în pericolul mării.Toţi au văzut în acest cataclism un ultim atac a lui Lucifer care eraalungat de pe teritoriul său de către forţele arhanghelului Mihail, pecare episcopul îl rugase cu toate forţele sale să îl înlăture.

Miracolul a provocat o aşa puternică impresie asupra spiritelor încât în710, regele Childebert a consacrat regatul său arhanghelului Mihail: şiastfel arhanghelul a devenit protectorul Franţei. În 732, CharlesMartel dovedeşte protecţia acestuia în timpul luptei de la Poitiers cândinvocându-l îi învinge pe sarazini, stopând în mod clar înaintarea lorcătre nord. Apoi au fost numeroşi salvatorii Franţei care au realizat

pelerinaje la muntele Sant Michel devenit de-a lungul secolelorunul din cele mai prestigioase sanctuare creştine, care nu a fostniciodată distrus în ciuda seismelor, furtunilor, incendiilor şirăzboaielor.

Atunci când în picturi apare şi Fecioara Maria cu Pruncul,Arhanghelul Mihail îi prezintă balanţa lui Iisus, care pare să spunăbun venit sufletelor fericite. Oricum, cu sau fără balanţă, ArhanghelulMihail este întotdeauna stăpânul sufletelor în picturile carereprezintă moartea, venerarea sau glorificarea (slăvirea)

Fecioarei Maria, deoarece tradiţia arată că el i-a primit sufletul şi aavut grijă de el până când s-a ridicat la Fiul ei. Cei doi Arhangheli,Mihail şi Gabriel, sunt pictaţi pe uşile laterale ale iconostasului (peretelepictat care desparte altarul de restul bisericii), păzind intrarea în loculunde se săvârşeşte, la fiecare Liturghie, Sfânta Jertfă. Datorită tuturoracestor dovezi ale sprijinului şi protectiei permanente din partea saasupra întregii umanităţi, Arhanghelul Mihail este cel mai popularşi mai apelat înger din tradiţia creştină.

Page 12: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 12/36

Mihail este cunoscut şi ca Prinţul Arhanghelilor, ÎngerulEliberator, Apărătorul Credinţei Fiilor si Fiicelor lui Dumnezeu,Păzitorul Celor Douăsprezece Triburi ale lui Israel, Protectorul

Relaţiei Ghid spiritual - Discipol. În ierarhia cerească, el are rolulcelui care conduce oştirile de lumina împotriva rebelilor. DespreArhanghelul Mihail şi acţiunile sau misiunea sa apar multe referiri înBiblie, atât referitoare la cele din trecut, cât şi la misiunea sa dinevenimentele descrise în Apocalipsă. Lui i s-a dat rolul de a aduceprima din cele 7 plăgi care sunt descrise ca "mînia lui Dumnezeu", defapt karma negativă acumulată de omenire, şi care astfel se poatemanifesta pentru a-i elibera pe cei care au generat-o, în măsura în caresunt pregătiţi pentru asta. Mesajele recepţionate prin channeling,meditaţii sau de către mediumi în ultimele zeci de ani dezvăluie căPamântul a fost scos din carantină, şi că Arhanghelul Mihail conduce

acţiunea de eliminare, din corpurile subtile ale oamenilor, a seminţei derebeliune plantate de către aşa-numiţii îngeri căzuţi. Pentru aceasta,fiecare om trebuie să ceară, în sufletul său, această purificare, pe caleacare îi este proprie, pentru ca să poată trece la o nouă conştiinţă.

Tot ce se petrece cu adevărat la nivel planetar a fost orchestrat demarele arhanghel Mihail şi de mulţi mari lideri spirituali din toatereligiile. Mihail este cel care desparte lumina de întuneric şi spune:"Alegeţi, mergeţi către lumină, căci dacă mergeţi către lumină,veţi avea o mai mare libertate, dar ea trebuie să vină din

 propria voastră voinţă, fără să fiţi forţaţi de nimeni". Epoca luiMihail, care va mai continua multe sute de ani, este o epocă în carevom deveni puternici din punct de vedere spiritual, atingând nivele devibraţie din ce în ce mai elevate. Vom resimţi atunci o adâncăcompasiune, nu doar compasiune pentru cineva de pe stradă care nuare ce mânca, ci compasiune faţă de impactul acţiunilor noastre învieţile celorlalţi.

Arhanghelul Mihail eliberează energiile negative indiferent de sursa saude locul lor, nu numai din universul exterior, dar şi din corpurile subtileale oamenilor acţionând pentru anihilarea seminţei de rebeliune sădite

printre oameni de îngerii căzuţi. Pentru aceasta fiecare om trebuie săceară, în sufletul său, purificarea, pe calea care îi este proprie, pentru aputea trece spre o nouă conştiinţă. Mihail îi călăuzeşte pe toţi aceiacare sunt pierduţi sau împotmoliţi pe drumul pe care se aflăm.Arhanghelul Mihail ne trimite revelaţii, ne dă sfaturi sfinte, pline de înţelepciune, ne este un protector divin, ne apără împotriva întunericului, împotriva forţelor răului. El este înger al dreptăţii, al

Page 13: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 13/36

progresului, al cunoaşterii şi al împlinirii misiunilor noastre înviaţa pământească, este cel care ne ajută să dobândim răbdare în aşteptarea împlinirii Voinţei Divine.

Locurile sfinte ale arhanghelului

  Muntele Sfântul Mihail şi Minunea sa sunt universal cunoscute,clasate în patrimoniul mondial UNESCO. Există totuşi şi alte sanctuareconsacrate arhanghelului. Cel mai vechi, frecventat din secolul al 3-lea , este poate la Colossea, în Phrygie: cu sabia sa de luminăarhanghelul a crăpat o stâncă în două pentru a face să izvorască unizvor miraculos. A realizat aceeaşi minune la Chairetopa, deasemenea în Phrygie: apele curative vindecându-i pe credincioşii careinvocau aici cu fervoare Sfânta Treime.

Dar unul din cele mai importante este biserica construită la Roma pestradea Salaria de către papa Leon cel Mare (+461) ca semn demulţumire pentru protecţia acordată oraşului de către arhanghel înperioada invaziei hunilor. În faţa înaintării hoardelor lui Atila, pontifulpunând soarta oraşului în mâinile marelui arhanghel s-a dus la porţileoraşului pentru a întâlni Biciul lui Dumnezeu care impresionat dedemersul şi îmbiată de o ispăşire confortabilă, nu şi-a împins mai multexpediţia: Roma fiind astfel salvată, biserica promisă arhanghelului i-afost dăruită pe 29 septembrie, care a rămas ziua de sărbătorire asfântului Mihail.

Credinţa în această protecţie specială a reînviat în secolul al 4-leaatunci când Constantin, proaspăt convertit la creştinism a obţinutvictoria decisivă asupra rivalului său Maxenţiu, în data de 29octombrie 312. Neliniştit de soarta bătăliei pe care urma să o ducă,tânărul Cesar al Occidentului are inspiraţia să plaseze în frunteaarmatei, cu mult mai puţin numeroasă decât cea a lui Maxenţiu,conducător al Romei, un steag – labarum – purtând semnul crucii, carei-a apărut pe cer seara, cu un comentariu scris în litere greceşti: "Cuacest semn vei învinge" . Alte tradiţii afirmă că o voce misterioasă l-asfătuit să picteze pe scuturile soldaţilor săi literele greceşti Chi şi Rhocare sunt iniţialele lui Cristos. Constantin l-a învins pe Maxenţiuaproape de podul Milvius, în locul numit Saxa Rubra (Pietrele Roşii) iarcel învins moare înecându-se în Tibru.

Doi ani mai târziu , în 314, Constantin are o viziune. O fiinţă foarteluminoasă îi apare îmbrăcată într-o tunică cu aripile larg desfăcute, cupicioarele puternic înfipte‚ în sol, care îi declară: "Eu sunt Mihail,conducătorul armatelor lui Dumnezeu, protectorul credinţei 

Page 14: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 14/36

creştinilor. Eu sunt cel care în momentul în care luptai împotriva tiranului necredincios, te-a asistat, punându-ţi victoria în mână."  

Plin de recunoştinţă Constantin i-a ridicat arhanghelului o frumoasă

biserică la Sosthenion o periferie a oraşului Anapee, la aproximativ50 de mile de Constantinopol. Sanctuarul -numit Michaelion- esteconsacrat pe data de 8 iunie 337, iar ortodocşii sărbătoresc încăaceastă dată. În 483, îngrijorat de înaintarea hoardelor barbare veninddin Asia centrală, episcopul Focius din Apamee, în Siria, construieşte şiconsacră un alt Michaelion, la Huarte, nu departe de oraşul săuepiscopal: Într-un mozaic arhanghelul este reprezentat aşa cum i-aapărut lui Constantin, purtând în mâna stângă un glob iar în mânadreaptă o cruce cu capătul ascuţit cu care spinteca balaurul. 

Francis din Assissi vizitează Muntele Sant Angelo în pelerinajul săuprin Locurile Sfinte. În marea sa umilinţă îşi petrece noaptea la intrarea în peşteră considerându-se nedemn de a intra înăuntru. Un secol maitârziu, preafericita Oringa (+1310) face un pelerinaj împreună cu douăprietene. În timp ce traversa întunecatele păduri din Umbra careacoperă muntele Gargan, tinerele fete sunt abordate de nişte tâlharicare le propun să le ghideze. Când ele se consultau între ele, nu prealiniştite, un bărbat frumos de statură mare înconjurat de lumină cu unchip radios, cu ochii strălucind precum stelele le-a apărut şi li s-aadresat: "Tinere fete, lăsaţi-i pe aceşti mizerabili care doresc numai săvă conducă la ascunzătoarea lor pentru a vă jefui bunurile şi onoarea!"

La vederea lui tâlharii şi-au luat tălpăşiţa, în timp ce necunoscutul le-ainvitat pe fete să îl urmeze până la un luminiş în apropierea unui izvor:le-a invitat să se aşeze pe iarbă şi le-a servit cu o delicioasă prăjitură şicu puţin vin, improvizând un mic picnic la umbra copacilor. Apoi le-aarătat un drum până la un han unde au petrecut o noapte liniştită. Adoua zi au ajuns fără probleme la sanctuar şi au recunoscut, în statuiamarelui arhanghel pe însoţitorul lor. Întoarsă în Toscana natală, Oringai-a fondat sub numele de Christine de la Croix o mânăstire decălugăriţe augustine, unde a beneficiat de numeroase apariţii alearhanghelului Mihail: el o încuraja în rugăciunile sale, alunga demonii

care o tentau sau care o molestau, o încânta cu parfumuri suave care îiumpleau încăperea. Datorită umilinţei ea a refuzat totdeauna să fiestareţa comunităţii şi ducea o viaţă retrasă complet abandonată înrugăciune, penitenţe, şi în serviciul celor săraci. Două secole mai târziucorpul ei a fost descoperit intact.

De două ori regii Franţei au experimentat intr-un mod specialprotecţia marelui arhanghel. În 1226, regele Luis al 8-lea tatăl sfântului

Page 15: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 15/36

Luis, conducând asediul de la La Rochelle, o piatră mare din meterezel-a lovit la cap fără să îi facă nici cel mai mic rău. Suveranul a atribuitsupravieţuirea sa sfântului Mihail căruia îi era foarte devotat şi va duceacea piatră ca mărturie la sanctuarul de pe munte. Mai târziu, în 1472,

pe când se găsea la Alencon, regele Luis XI, a fost atins de o piatrăcare s-a desprins din crenelul unui turn de care se sprijineau doi îndrăgostiţi, deviată din căderea sa piatra a atins doar uşor pe suveranrupându-i doar o bucată din haină. fără a-i cauza insă nici un rău. Luisal XI este convins că sfântul Mihail pe care îl venera in mod deosebit, aintervenit în apărarea sa. Recunoscător, a realizat un pelerinaj pe jos lamuntele acestuia pentru a depune acolo piatra şi o bucată din haină. Ela creat de asemenea ordinul cavaleresc Sfântul Mihail.

În timpul cruciadelor, arhanghelul luptător a dat un serios ajutorarmatelor creştine. Prima dată, (iulie 1099) el a apărut pe zidurile din

Ierusalim trupelor franceze, normande ale lui Godefroz de Bouillon,care asediau oraşul şi care simţeau că pierd teren descurajaţi fiind deviolenţa şi cruzimea luptelor pe care trebuiseră să le susţină pânăatunci: viziunea gloriosului conducător al armatelor celeste i-a încurajatşi cu un ultim efort au reuşit să ia Ierusalimul musulmanilor. În 1145,arhanghelul intervine sub aspectul unui misterios cavaler care vapreveni armata cruciaţilor de o capcană întinsă de duşmanii lor. În celedin urmă, în 1191, se arată de mai multe ori trupelor lui Filip August şibaronilor săi pentru a-i ghida în anumite defilee deosebit de periculoaseşi pentru a-i conduce la victoria contra lui Saladin. Aceste povestiri-

oricât de legendare ar fi – au cunoscut o mare popularitate. Elesubliniază cât de mare era încrederea în arhanghelul Mihail, protectorulcreştinilor şi al Franţei. În cele din urmă, în timpul războiului de o sutăde ani arhanghelul va veghea asupra Franţei în agonie.

Benedictinul anglo-saxon Bonifacio (680-754) este foarte preocupat înGermania să creştineze Saxonia şi Bavaria, după ce realizase unfructuos apostolat în Turingia. Pentru a-l recompensa pentru eforturilesale, papa l-a consacrat ca episcop conferindu-i jurisdicţia unui mareteritoriu. În ciuda succeselor sale Bonifacio era trist: în Bavaria exista omică rezistenţă rebelă la răspândirea Evangheliei. Un puternic trib, se

afla pe muntele sacru unde realiza un cult sângeros al zeului Wotan şi în mod aparent nu era nici un mijloc de a rezolva această problemă.Atunci Bonifacio se hotărăşte să consacre muntele lui Dumnezeu: înarmat numai cu crucea sa, el urcă pe jos spre sanctuar. Văzându-ltrecând paşnic şi solitar, păgânii râd de el. Cu toate acestea cândcălugărul a început să urce panta, natura condusă de forţe malefice a început să se revolte: pietrele cădeau de sub picioarele sale, pentru a-l

Page 16: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 16/36

face să cadă, stâcile începeau să se prăbuşească pentru a-l lovi, spinicreşteau în drumul său pentru a-i bloca calea. În faţa acestorevenimente diabolice miraculoase, Bonifacio invocă prezenţa lui Mihailpentru a-l ajuta.

Curând cerul se luminează puternic şi unmeteor apare dintre nori. În inima acestei lumini strălucitoare Bonifaciodistinge un tânăr bărbat îmbrăcat într-o armură de foc cu nişte imensearipi imaculate. Un nou fenomen ceresc se produce atunci, o torţă deflăcări şi de pucioasă care cuprindea totul ca şi cum ar fi fost făcut din jăratec, ca şi cum s-ar fi aprins din interior, apare un alt bărbat care arfi fost la fel de frumos ca şi arhanghelul dacă chipul său nu ar fiexprimat atâta furie, suferinţă şi disperare. Mihail şi Lucifer se privesc,apoi se aruncă unul asupra celuilalt. Bonifacio nu visează: cei doi

serafimi, cei mai înalţi Prinţi dintre toate spiritele, binele şi răul seluptă. Este departe de luptele descrise de către teologi. Au amândoiforţe aproape egale, doi campioni redutabili care nu se tem de nimic.De această dată Lucifer nu se lasă învins cu uşurinţă; acest munte esteunul din preferaţii săi şi unul din ultimele sale locuri înalte şi îl apără.Dacă arhanghelul vrea acest munte pentru el, va trebui să plăteascăscump. Şi Lucifer îşi înfige degetele în aripile albe ale fratelui său

Page 17: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 17/36

duşman; trage hotărât să îi facă rău. Rămăşiţe din aripile sale îi rămânacestuia în mână. Bonifacio vede o pană din acestea căzând înapropierea sa. Dumnezeule, ce minune! Nu se compară cu nimic dinaceastă lume. Nu este o pană este o bijuterie pe care nici un bijutier nu

ar şti să o făurească.Arhanghelul sfârşeşte prin a-şi învinge adversarul. Bonifacio va construipe înălţimile acelui loc – numit apoi Michaelsberg (muntele luiMihail). Nu departe de Bamberg o casă pentru călugării săi unde s-aconservat preţioasa pană până la Reformă. Luteranii, duşmani aioricăror relicve au furat-o şi nu se mai ştie ce s-a petrecut cu aceasta.Din acele timpuri spune tradiţia, arhanghelul Mihail se făcea văzut înfiecare an de ziua sa la fereastra unui hotel din Augsburg, oraşul rivalBambergului, pentru a-l pedepsi pe acesta din urmă pentru că nu aştiut să conserve preţioasa relicvă: în momentul în care gongul

hotelului bate sufletele sarmane îl pot vedea pe arhanghel luptândcontra lui Lucifer într-un turbion de pene de argint.Avem adeseori impresia că Sfantul Mihail îşi conduce protejaţii cand cuduhul blandeţii, cand cu pedeapsa severă: excelent pedagog, ca toţi îngerii, el se adaptează temperamentului fiecăruia şi acţionează înconsecinţă. În intervenţiile sale asupra oamenilor, el este foarteexigent, cateodată chiar foarte sever: aceasta ii vine din faptul caapara gloria lui Dumnezeu cu multa strasnicie. Daca sfintenia piosiloreste in primul rand in interesul lor personal, el o transforma in propriullui scop, pentru care el se roaga lui Dumnezeu, de la care primeste

mereu un raspuns generos pentru protejatii sai. Aceasta severitate,desi reala, este dublata intotdeauna de o mare rabdare si chiar de oprofunda delicatete care ii inminuneaza mereu pe beneficiarii sai si iiface sa ii iubeasca si rigoarea care ii conduce pe caile perfectionarii desine. Daca citim scrierile misticilor care il evoca, el este printul ingerilorsau marele arhanghel. In "Jurnalul" sau, parintele Johann Baptist Reussubliniaza cat de mult Sfantul Mihail se arata interesat si prevazator inceea ce il priveste, in special atunci cand el celebra mesa: "Dinmomentul in care inaintam spre altar, Sfantul Arhanghel Mihail  se aseza la stanga mea si ma insotea. El ramanea alaturi demine pe toata durata celebrarii, chiar dedesuptul a doua randuri 

de ingeri, care se inaltau pana la tronul Preasfintei Trinitati." 

Tadros, un legionar sirian venerat in biserica orientala, este unul dintreprimii crestini care au marturisit ca l-au intalnit. Pe vremea cand eraadolescent, el a avut viziunea Sfantului Mihail care l-a sfatuit sa ilinvoce daca va avea de a face cu demoni. In schimb, i-a spus ca dacava avea de a face cu rautatea oamenilor, El nu va interveni cu scopul

Page 18: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 18/36

de a nu pune la indoiala vigilenta sa si pentru ca il alesese deoareceera un om de onoare. Inrolati in armata romana, Tadros si varul sauAkladios s-au dovedit excelenti recruti pana intr-atat incat au reusitchiar sa-l impresioneze si pe imparatul Diocletian. Dar in timp ce

imparatul ii detesta pe crestini, Tadros si-a proclamat deschis credintarefuzand sa sa roage altor idoli. In aceste conditii, in pofida prietenieidintre ei, imparatul a refuzat sa il sustraga calaului care l-a batut incuie pe un arbore. In agonie, Sfantul Mihail i-a aparut oferindu-itrei coronite: a castitatii, a iubirii fata de cruce si coroanapurpurie destinata martirilor. Tadros i-a multumit deoarece iioferise ocazia sa ii arate Domnului ca era capabil prin el insusi sa sesacrifice in numele Lui, fara nici un ajutor din afara. Atunci arhangheluls-a retras respectuos lasandu-l pe Iisus insusi sa vina pentru a-siimbratisa martirul si a-l conduce in Paradis.

Aproape in aceeasi epoca (secolul al IV lea), Sfantul Mihail a intervenitin aceeasi maniera si asupra lui Adanub, un tanar egiptean din Nehesa.Chiar de la varsta de 12 ani, acesta il auzise pe preotul comunitatiispunandu-le credinciosilor sa ramana fermi in credinta lor in momentulpersecutiilor. Ceva mai tarziu, marele arhanghel i-a aparut copilului casa ii spuna ca daca ii va ramane credincios lui Iisus, va fi supus laatrocitati cumplite dar in final va primi coroana martirilor. Adolescentuli-a multumit mesagerului dumnezeiesc pentru aceasta veste buna si s-a daruit arhaghelului rugandu-l sa il ajute sa nu isi nege nicioadatacredinta!

Foarte curand, persecutiile si-au dublat intensitatea: guvernatorulroman a inceput sa organizeze descinderi in gruparile de crestini careerau somati sa renunte la credinta lor sub amenintarea cu moartea.Adanub a fost luat impreuna cu opt mii de fratii ai sai in credinta. Faraincetare, el i-a incurajat, i-a consolat, i-a servit pana cand a venitrandul sau sa fie sacrificat. Asezat pe un sevalet, i-au despicatabdomenul si i-au scos intestinele afara. Lasat sa moara, el a fostsalvat de Arhanghelul Mihail deoarece misiunea lui nu se terminase.Adanub a ajuns in Itreb, o alta localitate pe Nil, unde un alt guvernatorroman amorsa un alt val de persecutii. Si acolo, tanarul tovaras si-a

sustinut companionii, ajutandu-i sa isi pastreze intacta credinta.Guvernatorul l-a prins, l-a maltratat si l-a agatat de catargul corabieisale.Deodata, o lumina orbitoare a acoperit intreaga nava, iar soldatiiau putut vedea o fiinta de foc care a aparut in fata chipului insangeratal martirului, pe care l-a desprins de sus facandu-l sa dispara dinvederea lor. Inca o data, marele arhanghel a intervenit. Soldatii s-auconvertit, iar guvernatorul furios i–a executat pe toti.

Page 19: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 19/36

In final, Adanub a ajuns in Alexandria unde si-a realizat apostolatulalaturi de fratii sai. Aici, el a finalizat cursa lui victorioasa cu mareapersecutie de la Maximin Daia, a carei ilustra victima este si sfantaCaterina. Dupa torturi cumplite, suportate cu un curaj eroic, el este

decapitat si inainte ca sa ii cada capul pe sol, el il vede in fata ochilorpe Arhanghelul Mihail care ii ofera coroana de lauri a invingatorilor.Adanub este unul dintre cei mai populari sfinti crestini ai Egiptului.

În 1624, in Sicilia, marele arhanghel a venit in ajutorul unui infirmierun pic cam distrat. Fra Francesco era calugar- infirmier al franciscanilordin Licata. Intr-o seara, el credea ca este in regula cu dotarea farmacieisi absorbit de slujba, el a omis sa aduca medicamente noi. Evident,rugaciunea este o ocupatie sfanta, dar nu ar trebui sa aduca prejudiciiindeplinirii sarcinilor zilnice, cu atat mai mult atunci cand de aceastasarcina a noastra depinde un frate bolnav, care a facut o criza si are

nevoie urgenta de un medicament. Este ora 22 si nu mai poate fi vorbade a parasi manastirea. Fra Francesco se duce in capela impreuna cureteta fratelui bolnav si cu un pahar gol, pe care il pune pe altarulSfantului Mihail."Sfinte Arhanghel, eu nu mai pot face acum nimic, te rog petine sa faci in locul meu! Revin intr-o jumate de ora si te rog sagasesc in pahar solutia prescrisa de medic!" Cand s-a intors in capela, el chiar a gasit remediul in pahar si, foartefericit, s-a dus sa il administreze pacientului care a fost vindecat deindata.

A doua zi, la prima ora, medicul si farmacistul, ingrijorati de stareagrava a pacientului, au venit sa afle vesti noi despre acesta cu atat maimult cu cat cu o noapte in urma, foarte tarziu, un trimis al parintelui deplanton i-a trezit din somn pentru a-i face sa semneze o ordonanta, inprimul rand, si pentru a lua de la ei potiunea vindecatoare, in al doilearand. Parintele de servici nu a inteles nimic din discursul lor cu atat maimult cu cat el nu trimisese pe nimeni sa ii trezeasca la o ora atat detarzie. Dar cei doi oameni au insistat:"Era imbracat ca un domn foarte bogat, cu o armura alba si cu ocasca ornata cu o pana foarte frumoasa. Pe pieptul sau

 stralucea un soare. Purta o pelerina din brocart aurit, iar esarfalui era ea insasi o comoara. Scanteia pretutindeni de pietre pretioase , dispuse intr-o ordine perfecta pe centura, manusi,cascheta si cuirasa. In fine, splendoarea sa ne orbea privireaastfel incat abia puteam sa il privim si am fost cuprinsi de unasemenea sentiment de veneratie incat nu am indraznit sa il intrebam ce nume are. " 

Page 20: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 20/36

Impresionat de aceasta poveste, parintele de servici le repeta celor doioaspeti ca el nu este la curent cu nimic din toate acestea. Pentru aintelege ceva, cei trei s-au hotarat sa il intrebe si pe fratele Francesco

de la infirmerie care, fiind insarcinat cu supravegherea medicala, eraposibil sa stie ceva despre toate acestea. Tremurand si inrosindu-se,saracul frate a inceput sa se balbaie si a sfarsit prin a recunoaste infata celorlalti fericita lui iesire din situatia in care se aflase. Parintelegardian si cei doi vizitatori, bulversati, nu mai stiau de ce sa seminuneze mai intai, de credinta naiva a tanarului calugar sau deminunea realizata de arhanghel.Cazul divulgat foarte repede, a avut un mare rasunet. Din acea zi,credinciosii veneau in numar foarte mare la manastire, unde frateleFrancesco le distribuia bucati de vata imbibate intr-un ulei ce se afla pealtarul Arhanghelului Mihail. Purtate de bolnavi, bucatelele de vata

imbibate in ulei, produceau miracole vindecatoare asupra celor care leprimeau cu umilinta si cu credinta, suscitand o reinnoire extraordinaraa devotiunii in marele arhanghel.

Sa o regasim, cu zece ani mai tarziu, pe scriitoarea Maria dÁgreda. Amvazut deja cum, pentru a-i permite sa redacteze in siguranta "Cetateamistica a lui Dumnezeu", Iisus a plasat-o sub protectia a doi serafimicare ii tineau departe pe diavolii care incercau sa ii perturbe acesteiapioasa munca monahala.Cu toate acestea, ea nu reusea sa isi formuleze gandirea si sa isi

traduca viziunile. Ea s-a lamentat, din aceasta cauza, ingerului saupazitor si arhanghelului Mihail. Arhanghelul a incurajat-o, asigurand-oca "lumea, care a fost pierduta prin neascultarea lui Adam si reabilitata prin supunerea Fiului, trebuie salvata prin propriilenoastre acte de supunere in fata vointei divine." Pentru a o ajuta, el i-a revelat anumite secrete din viata Salvatorului sia Fecioarei, ceea ce i-a permis acesteia sa finalizeze, in anul 1637, celde-al treilea volum al cartii sale. Cand ea a inceput sa scrie,arhanghelul i-a aparut din nou pentru a-i disipa si ultimele scrupule,"indemnand-o catre viata perfecta si anuland din ea ultimeleresturi ale vechiului Adam". Consolata in intregime, ea s-a putut

dedica fara rezerve discursului sau si guvernarii comunitatii pe care oconducea ca stareta.Cu toate acestea, ea a trebuit sa isi arda manuscrisul in anul 1654, laordinul confesorului sau neiluminat. Cand urmatorul confesor, cu un anmai tarziu, a pus-o sa rescrie opera, ea este gata sa isi piarda curajul sise arata mult mai reticenta. Din nou, Sfantul Mihail, plin de blandete, oajuta sa se reangajeze in aceasta munca, asigurand-o ca in iubire, nu

Page 21: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 21/36

exista timp pierdut. El a obtinut pentru ea si un inger suplimentar caresa o secondeze in munca ei, unul dintre miile de ingeri care odinioara oasistau pe Fecioara Maria, aici jos, si care poarta pe piept monogramaMamei lui Dumnezeu. Se pastreaza inca, la conceptionistii dÁgreda, o

carte micuta, in quatro, care include toate intrebarile pe careVenerabila "le punea ingerilor si toate raspunsurile pe care acestia i ledadeau si care ii iluminau inteligenta".

Cu un an inainte de moartea sa, parintele Paul de la Croix (1694-1776), fondatorul Ordinului Patimilor, o intalneste pentru prima data pefiica sa spirituala Rosa Calabresi, venita la Roma cu ocazia Jubileuluidin 1775. O profunda prietenie apare intre batranul preot, care avea laacea data mai mult de 80 ani, si tarancuta de 30 ani care isi face odatorie din a-l vizita cat mai des cu putinta pentru a profita deinvataturile sale si pentru a inveseli putin solitudinea in care el traia

adesea, credinciosii sai fiind prinsi cu munca in ministerul lor. Sepetrecea astfel ca, in timpul colocviilor lor spirituale, ea deveneamartorul unor fapte extraordinare, a caror amintire ea a pastrat-o cucredinta si despre care a marturisit cu cativa ani mai tarziu, in cadrulprocedurii de canonizare a sfantului fondator. Astfel, ea l-a vazut demulte ori in extaz, cu fata stralucind, si chiar inaltat deasuprapamantului in doua reprize. Chiar si mai mult, ea a fost admisa saimpartaseasca viziunile si aparitiile cu care el era favorizat: atunci ease prosterna alaturi de el, privea si asculta. Intr-o zi, ea a vazut cumarhanghelul Mihail si un alt inger, care i-au aparut si ei in mod vizibil, il

sunstineau in timpul unui extaz in care el nu isi mai controla foarte binecorpul fizic: ei l-au asezat cu grija pe un fotoliu si au disparut apoi farasa zica un cuvant. O alta data, ea l-a vazut vorbind cu doi ingeri, atatde stralucitori incat ea nu ii putea privi foarte bine. Preotul ii cereaunuia dintre ei sa ia sub protectia sa sufletul lui si familia lui religioasa,iar acesta, in care Rosa Calabresi l-a recunoscut pe Sfantul Mihail, i-araspuns ca va continua sa faca aceasta, ca si pana atunci:  "Am vazut foarte bine ca erau doi ingeri, dar unul dintre ei avea un aer mai majestuos si era imbracat ca un luptator, asacum il reprezinta si pictorii. El era de o frumusete atat de stralucitoare care nu inspira decat reverenta si fervoare. De

aceea eu m-am gandit ca era Sfantul Mihail. Totusi, ca sa maapar de ganduriler mele si de propria imaginatie, l-am intrebat despre aceasta viziune pe venerabilul servitor al Domnului si el mi-a confirmat ca gandisem corect ;el mi-a impus in acelasi timp o tacere riguroasa." Ascultatoare, Rosa a tacut pana in ziua in care ea a trebuit sa revelezeevenimentele la care fusese martora.

Page 22: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 22/36

Prima pagina  Ingeri si arhangheli Arhanghelul Rafael - Prezentareampla

Arhanghelul Rafael -

Prezentare amplaDintre cei trei arhangheli, Rafael este primul numit în Biblie. El nuapare decât în Cartea lui Tobias, scrisă pe la începutul secolului al II-lea înainte de Iisus, în care el este eroul principal. În această povestireedificatoare, minunat relatată, el se prezintă sub aparenţa unui bărbattânăr pe nume Azarias. Spre deosebire de alte spirite viclene careacţionează urmărind să îşi păstreze secretă identitatea, un înger nupoarte fi acuzat de prefăcătorie: aşadar, dacă Rafael înseamnă

 “Dumnezeu vindecă”, pseudonimul adoptat – Azarias - se traduce prin “Dumnezeu salvează”, care este aproape acelaşi lucru.

Azarias i-a propus adolescentului Tobiassă îl însoţească până în ţara Medeea. Acesta trebuia să recuperezebanii pe care îi datora un prieten tatălui său Tobit, un evreu pios din

Page 23: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 23/36

Ninive, devenit orb şi apoi ruinat şi care îşi dorea să îşi plătească dărileobişnuite. După mai multe peripeţii, îngerul reuşeşte să recuperezebanii de la debitor şi îi găseşte lui Tobias o soţie în persoanapreafrumoasei Sara şi apoi escortează tânărul cuplu la Ninive, undebătrânul Tobit fusese vindecat datorită sfaturilor sale şi li se revealează

atunci tatălui şi fiului în cuvinte foarte simple:

“Eu sunt Rafael, unul dintre cei şapte îngeri care se păstrează în faţaGloriei lui Dumnezeu.” (Tobias, 12, 15)

În timp ce tatăl şi fiul încep să înţeleagă, Rafael urcă deja în Ceruri,lăsându-i copleşiţi. Apoi bătrânul Tobit intonează un imn al Graţiei.

Cartea lui Tobias dozează cu mult talent povestea de dragoste,aventurile şi învăţătura morală, dar ea de asemenea punea pentru

prima dată bazele angelologiei.Chiar şi mai mult, această Carte face lumină în teologia îngeruluipăzitor, care este fundamentată pe învăţătura lui Iisus, conform căreiacopiii au îngeri păzitori (Matei 18,10). Mult mai devreme, în misiuneasa alături de tânărul Tobias, îngerul Rafael poate fi consideratprototipul îngerului păzitor.

Biblia ni-l descrie ca pe un tovarăş fidel şi avizat, foarte inventiv: nu-l învaţă el pe Tobias cum să utilizeze ficatul şi inima unui peşte ca să-l

alunge pe demonul Asmode şi grăsime ade peşte ca să se vindece de orbire? Exorcism şi remediu magic, care

Page 24: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 24/36

erau conforme cu mentalitatea epocii. Dar înainte de toate, Rafael esteun mesager divin, purtătorul unei misiuni spirituale pe care el i-orevelează lui Tobias:

 „Am fost trimis la tine ca dovadă. Dar Dumnezeu m-a trimis de

asemenea ca să te vindec şi să o vindec şi pe Sara, iubita ta.” (Tobias12,13-14)

El este de asemenea acela care, asemenea tuturor îngerilor îi prezintălui Dumnezeu rugăciunile şi binefacerile oamenilor:

 „Ei bine, în timp ce tu şi Sara vă rugaţi, eu am fost cel care am prezentat rugăciunea voastră Domnuluişi aşa am făcut şi atunci când îngropai morţii.” (Tobias 12, 12)

De asemenea, Rafael ne oferă două învăţături preţioase. Când demonulcare o tulbura pe Sara a fugit în deşertul Egiptului, urmărit de magiaviscerelor peştelui pe care Tobias l-a ars în camera nupţială, îngerul l-aurmărit pentru a-l alunga cât mai departe (eufemism care înseamnăfaptul că îngerul l-a gonit pe demon, convingându-l să nu se mai întoarcă niciodată să-i agaseze pe tinerii căsătoriţi: Dumnezeu a dăruit îngerilor săi o mare putere în lupta cu răul). În schimb, când Rafael secomportă exact ca o fiinţă umană, ceea ce nu este decât o aparenţă, el îi ajută să găsească adevărata semnificaţie a acestui fapt:

 „Voi m-aţi văzut că nu mâncam nimic; nu era decât o aparenţă ceea ce

voi vedeaţi” (Tobias 12,19).

Modelul îngerului păzitor

Page 25: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 25/36

În pofida trăsăturilor sale caracteristice încântătoare, Rafael nu se bucură de aceeaşi popularitate printrecredincioşi ca fraţii săi Gabriel şi Mihail. Acest lucru se datoreazăparţial şi discreţiei cu care el a intervenit în viaţa oamenilor. Deasemenea, în devoţiunea populară, el a fost confundat cu îngeriipăzitori al căror model este: „ Rafael este (...) arhetipul îngerului  păzitor, călătoria sa alături de Tobias simbolizând reîntoarcereacopilului la Tatăl Ceresc sub îndrumarea unui spirit protector.” 

Arhanghelului Rafael i se atribuie anumite simboluri: este reprezentatcu un peşte şi un vas cu ulei, aluzie la actul de vindecare al bătrânului

Tobias. Şi pentru că l-a însoţit pe tânărul Tobias în periplul său prinMedeea, arhanghelului Rafael i se atribuie şi un baston de călător, unclopot şi o ploscă şi este invocat de pelerini în călătoriile lor.

În primii ani ai secolului al XV-lea, nobila doamnă Francesca Bussa deLeoni s-a îmbolnăvit. Soţul său Lorenzo de Ponziani şi apropiaţii lor aucrezut că o vor pierde. Ea însăşi îşi dorea să moară ca să sereîntâlnească cu copilaşii săi decedaţi prematur: fermecătoarea

Page 26: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 26/36

Evangelista, decedată la 9 ani şi surioara ei Agnes, decedată la 7 ani.Ea îl văzuse faţă în faţă pe Dumnezeu care a condus-o pe căile unei înalte contemplaţii. Dar nu venise încă ceasul: un înger înveşmântat într-o robă de un alb strălucitor răspândind împrejur lumină şi ofrumuseţe irezistibilă a apărut în faţa ei. Ochii bolnavei nu au putut

suporta o asemenea splendoare. Întorcându-şi capul, ea l-a auzit pe înger prezentându-se ca fiind arhanghelul Rafael care urma să oconducă de aici înainte pe drumul perfecţiunii interioare. El a devenitghidul ei prin infern şi purgatoriu, apoi au urcat împreună la cer: toateacestea au crescut dezgustul ei faţă de păcat şi dorinţa arzătoare de adeveni una cu Dumnezeu. Ea l-a revăzut cu 40 de ani mai târziu subacelaşi aspect:

 „Eu văd cerul deschis. Îngerul este în picioare în faţa mea. Misiuneamea a fost îndeplinită. El mă cheamă.” 

Stigmatizata germană Mechtilde Thaller, numită şi „prietena îngerilor”,din cauza familiarităţii cu care spiritele celeste o tratau, îl descriediferit, dar foarte concret: „Veşmântul sfântului Rafael este strâns lamijloc cu o centură. În mâna dreaptă ţine un baston în formă desceptru. El poartă o haină verde. Faţa lui e întoarsă către cer şimâinile-i sunt reunite într-o rugăciune plină de fervoare. Există în

frumuseţea lui ceva foarte emoţionant, aş spune chiar melancolic.” Paginile pe care această mistică le consacră acestui înger şi misiuniisale sunt originale şi foarte interesante, încadrându-se pe linia dreaptăa angeologiei declanşate de „Cartea lui Tobias”.

Deplasări profesionale

Primul sanctuar consacrat în Europa arhanghelului Rafael a fost bisericanumită Templieri, din oraşul Saint Raphael, din regiunea Coastei deAzur. Localitatea îi poartă numele şi de asemenea multe efigii. Dar

originile acestui loc de cult, care urcă în istorie până în secolul al V-leasunt în mod obişnuit ignorate.

Page 27: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 27/36

În schimb, este foarte cunoscută istoriabisericii Anzolo din Veneţia. A fost construită în secolul al VI-lea de oanume Adriana, soţia lui Genusio Ruterio, senior de Padova. DomnulGenusio era plecat în călătorie de-a lungul Europei, într-o epocă în caredrumurile nu erau sigure datorită barbarilor veniţi din nord sau din est în ţările occidentale. Văzând că nu se întoarce timp de câteva luni,Adriana l-a invocate pe arhanghelul Rafael şi i-a promis că o să-iconstruiască o capelă dacă soţul ei se va întoarce sănătos şi întregacasă. Nici nu şi-a formulat cererea în întregime că nobilul senior a şiajuns la porţile Veneţiei, unde cuplul îşi avea reşedinţa de vară.Promisiune dată, promisiune îndeplinită: în câteva săptămâni edificiul afost terminat şi consacrat lui Anzolo Rafael, formă dialectală pentru îngerul Rafael.

Adriana a avut dificultăţi să consacre capela arhanghelului Rafael,deoarece cultul său era foarte puţin răspândit, dar a beneficiat desprijinul unui prelat – Magnus, episcopul din Heracleea, care ajunsese

 în laguna din Veneţia în timpul unui pelerinaj de la Marea Egee cătreMarea Adriatică. El căzuse în mâinile barbarilor şi-n acele moment serugase intens arhanghelului Rafael. Acesta i-a apărut într-o formă pecare episcopul nu ne-a revelat-o, dar l-a asigurat de protecţia lui şi i-acerut în schimb ca acesta să-i dedice un sanctuar. Când episcopul a început să realizeze primele eforturi în această direcţie, Adriana a ajuns înaintea lui şi a început să-i vorbească despre dorinţa ei profundă de a-i consacra arhanghelului Rafael capela pe care şi-a propus să oconstruiască. În acest fel, nobila doamnă şi episcopul s-au asociat şi seaflă la originea bisericii Anzolo. Oraşul dogilor l-a adoptat pe SfântulRafael ca pe unul dintre protectorii lui cereşti şi de-a lungul secoleleorsanctuarul foarte drag veneţienilor a fost constant mărit şi împodobit.

Pe 9 octombrie 1659 seara, părintele Bartolomeu Canale şi fratele său

Page 28: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 28/36

Melchiorre Bonetti, au ajuns în oraşul Savone. De cinci zile ei se aflau într-un pelerinaj început de la Monza, oraşul lor de reşedinţă, prin celemai faimoase sanctuare ale Italiei: pelerinajul era asumat cu un foartemare risc, ţinând cont de faptul că drumurile erau foarte nesigure,infestate cu mercenari străini, soldaţi dezertaţi şi vagabonzi de toate

soiurile. Incinta era deja închisă datorită situaţiei periculoase, iar ceidoi pelerine nu au fost lăsaţi să intre în cetate. O santinelă le-a indicatun adăpost unde ar fi putut fi primiţi cu ospitalitate:

 „Ne urmam drumul care ne fusese indicat, dar până să intrăm într-ocurbă, datorită întunericului am reuşit să ne pierdem şi ne-am regăsitdeparte de orice aşezare omenească sau drum. Nu mai ştiam ce săfacem şi unde să mergem şi în această situaţie angoasantă ezitam săluăm o decizie. Atunci am început să ne rugăm la Dumnezeu, careniciodată nu-I abandonează pe cei care au încredere în El.” 

Nici nu au început bine să invoce asistenţa divină, că rugăciunea le-a şifost ascultată: „Deodată am început să auzim sunete şi cuvinte şi-nfaţa noastră au apărut doi adolescenţi asemănători cu doi îngeri veniţidin cer. Plini de eleganţă, ei ne-au însoţit şi-n foarte puţin timp, pe undrum foarte comod, noi am ajuns la hanul din Savona, de pe lângă SanSebastiano, în faţa adăpostului „Trandafirul roşu”. Era aproape ora 2noaptea. Tinerii au bătut la poartă şi gazda ne-a primit de îndată, cuospitalitate. Le-am spus celor doi ghizi ai noştri să ne aştepte o clipă,deoarece doream să le ofer ceva de băut şi câţiva bănuţi. Dar îndată cehangiţa a aprins lumina şi a adus vinul, în timp ce număram banii, cei

doi bărbaţi au dispărut într-un mod miraculous. Ei ne luminaserădrumul cu un felinar, dar după aceea nu i-am mai revăzut niciodată.Părintele Canale a spus: “Cred că Dumnezeu ne-a trimis doi îngeri casă ne însoţească.” 

Plin de naivitate, fratele Melchiore se prinde în frumuseţea povestirii şi,foarte grav, omite să precizeze că venerabilul Bartolomeu Canale(1605-1681) îi recunoscuse pe misterioşii adolescenţi ca fiindarhanghelul Rafael şi îngerul protector al familiei lor religioase.

Ceea ce i s-a petrecut în 1839 lui Antonio Maria Claret este şi maiuluitor. Tânărul preot catalan, aflat în acest ordin din 1835 a decis săse ducă la Roma pentru a fi admis în Propaganda Fide, pentru că doreasă devină misionar. Deoarece i-a fost refuzat un act oficial de călătorie,el a pornit pe drumul de contrabandă şi al clandestinilor până la

Page 29: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 29/36

Perpignan. Din Perpignan, el şi-a urmat drumul până la Marsilia, unde aajuns la sfârşitul lunii septembrie. În timpul acestei călătorii, el a fostacostat de un trecător care i-a indicat unde se afla cel mai bun han şiea zis adresa Consulatului spaniol de unde trebuia să îşi ridicepaşaportul. A doua zi, în timp ce căuta strada pe care locuia consulul

spaniol, acelaşi tânăr l-a acostat: „Nu numai că mi-a arătat care estestrada, dar m-a şi însoţit până la destinaţie. El a vorbit cu Consulul şi totul s-a aranjat foarte bine , iar apoi m-a condus pana la han. Întimpul celor 5 zile în care am locuit la Marsilia , el bătea la uşa mea înfiecare dimineaţă şi seara şi mă ducea apoi să vizitez bisericile,cimitirul şi tot ceea ce oraşul deţinea mai preţios în materie de edificii religioase; niciodată nu mi-a vorbit şi nu m-a condus să văd clădiri saulocuri profane.” 

În fine, pe 2 octombrie, Antonio Maria Claret s-a îmbarcat pe

 „Tancrede”, care urma să traverseze Marsilia până la Civitavecchia:“Cu puţin înainte de îmbarcare, tânărul s-a prezentat la hanul meu şi m-a rugat într-o mie de feluri să îl las să îmi poarte bagajul până la port. Ne-am despărţit înaintea vaporului. În timpul celor cinci zile el mă însoţise permanent, fiind plin de delicateţe, atent, amabil şi plin degrijă faţă de mine şi îmi părea că Domnul mi-l dăruise ca să mă asistecu multă amabilitate; el părea mai mult un înger decât un om, atât erade modest, vesel, dar şi serios câteodată, religios şi plin de fervoare. El m-a condus mereu pe la Biserici, ceea ce mi-a plăcut foarte mult şi niciodată nu mi-a propus să intru în cafenele sau în alte locuri similare,

nu l-am văzut niciodată mâncând sau bând, deoarece în timpul dejunului dispărea pentru a reveni după aceea.” 

Sfântul Antonio Maria Claret a crezut tot timpul că pe timpul sejuruluisău în cetatea marseieză a beneficiat de asistenţa unui trimis alDomnului, foarte probabil Arhanghelul Rafael. Adeseori în viaţa lui, el asimţit protecţia sensibilă a îngerilor faţă de care trăia permanent ostare autentică de devoţiune. El scrie în notele sale autobiografice căde mai multe ori ei l-au ajutat să regăsească un drum pierdut, l-auprotejat de atacurile bandiţilor şi i-au dezvăluit tentativele de asasinat

la care urma să fie supus atunci când era episcop de Cuba, iar apoiconfesor al Reginei Isabela a II-a a Spaniei. În pofida discreţiei imensede care a dat dovadă în privinţa vieţii sale interioare, el a făcut totuşianumite confidenţe, neputând ascunde faţă de ceilalţi anumite stări deextaz, acompaniate de levitaţii şi manifestări luminoase.

Page 30: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 30/36

Este foarte interesant de asemenea să cunoaştem favorurile

extraordinare pe care le-a primit de la Arhanghelui Rafael Sfânta MariaJosefa Sancho de Guerra (1842-1912), fondatoarea ordinuluiServitoarelor lui Iisus al Carităţii: „Ea ne recomanda devoţiunea faţă deîngeri pe care o practica şi ea însăşi, invitându-ne să cerem credinţă dela Arhanghelui Mihail, bunătate şi puterea de a îngriji bolnavii de la Arhanghelul Rafael, iar de la Arhanghelui Gabriel forţă în faţavicisitudinilor vieţii. Ea ne insufla de asemenea şi devoţiunea faţă deîngerul păzitor, cu scopul de a deveni credincioşi şi deschişi în faţainspiraţiilor divine.” 

Maria a primit multe favoruri din partea îngerilor, mai ales religioase,pe care însă s-a mulţumit să le reveleze într-un mod laconic:

 „Până la moartea sa, umilinţa remarcabilă a Mamei noastre a vegheat  pentru a ţine ascunse numeroasele sale stări de graţie extraordinare(…) Urmând exemplul dat de venerabila Maică fondatoare, devoţiuneafaţă de Arhanghelul Rafael a cunoscut o mare dezvoltare în cadrul Institutului creat de ea: surorile sale au adoptat o practică de adorarea Arhaghelului şi au experimentat de multe ori protecţia vizibilăacordată de acesta în faţa multor pericole care apăreau în cadrul misiunilor lor caritabile. “

Medic

Deoarece a găsit remediul pentru orbirea lui Tobias, Rafael esteconsiderat un înger făcător de minuni şi sub acest titlu el este unuldintre patronii medicilor, vindecătorilor şi farmaciştilor. Dar în primulrând, credincioşii i se adresează cu scopul de a obţine vindecareaspirituală sau graţia convertirii religioase. Încă din Evul Mediu, circula

următoarea rugăciune:

Page 31: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 31/36

“Vino şi ajută-mă, te rog,

Părinte Glorios, Sfinte Rafael,

Cel mai bun doctor al sufletelor şi al trupului.

O, Tu, cel care ai vindecat ochii lui Tobias,

Dă ochilor mei lumina fizică

Şi sufletului meu lumina spirituală;

 Alungă de la mine toate tenebrele

Prin puterile tale cereşti. Amin” 

Unul dintre primii credincioşi cunoscuţi care a făcut apel la ArhanghelulRafael ca la un vindecător de suflete este tânărul călugăr GensBournarel (prenumele lui înseamnă în franceză provincială “frumos”, “graţios”). Născut în 1104 la Monteux, aproape de Carpentras, el şi-acultivat din copilărie o devoţiune deosebită faţă de Sfântul ArhanghelRafael şi a acuzat obiceiul supărat al concetăţenilor săi de a-l pedepsipe timp de secetă. Dimpotrivă, el a conceput o procesiune a unei statuiantice care-l reprezenta pe înger, pe care în final a aruncat-o în apelemicului pârâu Ricaveau, unde a lăsat-o să stea până când a început săplouă.

Anumiţi autori afirmă că acest tânăr credincios a scăpat şi dintr-ocăsătorie aranjată de Papa Bournarel, pe care el de fapt nu o dorea.Astfel, la numai 15 de ani, Gens Bournarel se retrage în solitudine, înapropierea localităţii Beaucet, nu departe de Venasque. Pentru câţivaani, el duce o viaţă solitară, beneficiind de apariţiile frecvente ale îngerului său păzitor şi ale Arhanghelului Rafael, care îi dă drept

Page 32: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 32/36

misiune convertirea religioasă a locuitorilor din Monteux. Într-o zi, dupăce un lup îi mâncase vaca, el l-a obligat în numele îngerului să ia loculbietului animal şi să-i tragă căruţa. Legenda, însă, nu spune dacă lupula dat şi lapte.

Sfântul Gens moare la vârsta de 23 de ani, în locul în care astăzi seaflă satul care-i poartă numele.

O legendă fermecătoare relatează modul în care Rafael i-a revelat unuicălugăr pios (care este posibil să fie chiar Gens din povestireaanterioară) folosirea plantei angelică (Angelica Arhanghelica), denumităastfel chiar în onoarea sa. Ea aduce armonia în cuplu, iar credincioşilorle dăruieşte devoţiunea constantă. Ea este considerată de asemeneasuverană împotriva veninului de şarpe şi de scorpion şi conferălongevitate: un anume Annibal Camoux, mort la Marsillia în 1759, larespectabila vârstă de 120 de ani, a atribuit longevitatea saexcepţională obiceiului de a mesteca în fiecare dimineaţă o rădăcină deangelică. Dar mai ales, angelica şi-a arătat eficienţa în timpul epidemieide ciumă: în 1510, după cum relatează Paracelsus, această plantă erautilizată frecvent la Milano şi în Poitou sau în mai 1603 de cătrecredincioşii mănăstirii „Visitation de Niort”, care distilau tijele plantei şiapoi distribuiau respectiva tinctură bolnavilor. Povestirea nu afirmădacă acest remediu a fost foarte eficient, însă există multe mărturii

care spun că folosind o căpăţână de usturoi şi o salată din rădăcină deangelică, un muribund poate fi readus în simţiri.

Această utilizare a angelicăi îşi are originea în apariţia ArhangheluluiRafael lui Simon de Sousa, comandantul ordinului Notre-Dame de laMerci, Cordoue, în timpul ciumei din 1348. Acest credincios era dezolatsă vadă bolnavi murind cu sutele când, un tânăr de o frumuseţestrălucitoare a apărut şi i-a spus:

Page 33: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 33/36

 „Sunt Îngerul Rafael şi am venit înajutorul tău. Rugăciunile tale, donaţiile, dar mai ales persevenţa ta pecalea umilinţei şi a compasiunii sunt de un mare preţ în ochii lui Dumnezeu, care şi-a calmat supărarea, a oprit boala şi a hotărât sădăruiască acestui oraş încercat bunătatea milei Sale. Du-te şi caută-l  pe episcop şi spune-i să aşeze pe turnul catedralei o imaginei de-a mea

şi să aducă oamenii la slujbă în faţa catedralei. Imediat bolnavii vor fi vindecaţi, cu singura condiţie să-i ceară Reginei îngerilor medicamentul lui Dumnezeu. Află acum că toţi cei care-mi vor purta imaginea şi sevor ruga la mine, vor fi eliberaţi de tot răul şi în special de influenţamalefică a Necuratului Asmodée, care îi pierde pe oameni şi îi îndepărtează de graţia lui Dumnezeu.” 

Medicamentul lui Dumnezeu nu a fost, aşa cum am fi putut să neaşteptă, angelica. Rafael se referea mai degrabă la remediile spirituale,care sunt rugăciunea şi întoarcerea la spiritualitate. Oamenii locului nu

au mai întârziat în greşeală şi în curând epidemia a dispărut ca prinfarmec. Recunoscător, Cordoue s-a dăruit cu seninătate ArhangheluluiRafael, căruia municipalitatea i-a ridicat o statuie în 1884, într-unul dinlocurile cele mai frumoase ale oraşului. Pornind de aici, devoţiunea faţăde îngerul vindecător a devenit foarte populară în Spania.

Page 34: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 34/36

Sfântul Ioan al lui Dumnezeu (1495-1550), fondatorul unui spital la

Grenada, de unde s-a format Ordinul Fraţilor Ospitalieri, a beneficiat la începuturile sale de ajutorul lui Rafael, care a apărut pentru a-i spune:

 „Jean, eu sunt Arhanghelul Rafael, trimis de Dumnezeu pentru a teajuta în munca ta caritabilă. Domnul mi-a încredinţat paza ta şi atuturor celor care, împreună cu tine, îl vor servi pe Dumnezeu. Eu îţi observ cu atenţie acţiunile şi operele de binefacere pe care le realizezi.Misiunea mea este să îi protejez pe toţi cei care te ajută şi tefavorizează în operele tale de binefacere.” 

Sub aceste auspicii, lucrarea Sfântului Ioan nu a putut decât săprospere, cu atât mai mult cu cât îngerul se implica direct. Odată, cândIoan parcurgea străzile Grenadei cu coşul său de donaţii – vase cusupă, sticle cu vin, flacoane cu ulei, bandaje, fiole de medicamente,poţiuni, unguente, a văzut într-o curte un bolnav într-o staredeplorabilă: ar fi trebuit să-l ducă la spital, dar cum să facă aceasta încovoiat de greutatea coşului său arhiplin? De îndată i-a apărut Rafaelcare a început să care coşul pe sub braţul său, asftel încât Ioan,susţinut în mod divin, a reuşit să târască şi bolnavul până la spital. Altădată, pâinea lipsea şi Ioan a început să alerge pe străzi în căutareaunui binefăcător. Câtă vreme a absentat, un adolescent frumos a intrat

 în infirmerie aducând un coş mare plin cu pâini proaspete, pe care le-a împărţit cu generozitate bolnavilor. Când sfântul căutător s-a reîntorsobosit şi foarte trist la gândul că săracii săi pacienţi nu aveau nimic demâncare, el i-a regăsit dormind fericiţi cu burţile pline. Fiind foartemirat, arhanghelul i s-a arătat:

 „Fratele meu, noi formăm un singur şi acelaşi ordin, deoarece existăoameni care, sub un veşmânt sărac sunt totuşi egalii îngerilor.Primeşte această pâine pe care Cerul ţi-o trimite!” 

Şi i-a dat o mulţime de pâiniţe calde aurii, care urmau să asigure hranade a doua zi a bolnavilor din spital. Au fost ulterior câţiva bolnavi careau mărturisit că în timp ce le distribuia pâinea cerească, Ioan emana ofrumuseţe şi o tinereţe extraordinară, celestă. El a încercat chiar să îiconvingă ca foamea le-a creat halucinaţii, dar ei nu s-au lăsatinfluenţaţi: au rămas convinşi că binefăcătorul lor este un înger sau celpuţin o fiinţă celesta aflată in bilocaţie prin miracol divin.

Page 35: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 35/36

La moartea Sfântului Ioan al lui Dumnezeu, clopotele bisericilor dinGrenada au început să sune singure, aşa cum au făcut-o şi la naştereasa – fenomen pe care oamenii buni îl atribuie iniţiativei îngerilor,dornici să-l omagieze pe cel care i-a onorat şi împreună cu care s-aurugat întreaga lui viaţă.

Confidentul Îngerului

Amedeo Gomez de Silva Y Meneses s-a născut la mijlocul secolului alXV-lea. Aventurile acestui portughez nobil se constituie într-un veritabilroman. După o căsătorie aranjată, el părăseşte Curtea în care exercitao funcţie înaltă şi cu asentimentul soţiei sale, care nici ea nu era încântată de uniunea lor, el abandonează domiciliul conjugal şi seconsacră lui Dumnezeu. În timp ce se îndrepta spre mănăstireaHieronimiţilor din Guadalupe, în Spania, el este împresurat de treitâlhari dispuşi să-i facă felul. Deodată, un personaj splendid de luminăapare la faţa locului cu sabia în mână şi-i pune pe fugă pe atacatori.Apoi se adresează tânărului bărbat: „Eu ştiu că tu călătoreşti pentru a- ţi perfecţiona sufletul. Du-te, Dumnezeu te însoţeşte!” 

Cuprins de emoţie, Amedeo îl recunoaşte pe arhangelul Rafael faţă decare el trăise permanent o devoţiune deosebită şi care venise înajutorul lui.

Primit de călugării Hieronimiţi, el este angajat ca ţârcovnic. Într-odimineaţă după slujbă, în timp ce aranja ornamentele sacerdotale, unincendiu s-a declanşat între sacristie şi altar. Înconjurat de flăcări,Amedeo îl invocă din nou pe Sfântul Rafael: de îndată apar doi îngericare, scuturându-şi aripile, sting focul. Cinci ani mai târziu, o viziune aSfântului Francisc de Assisi şi apoi o apariţie a lui Cristos îl conving săintre în ordinul franciscanilor. El părăseşte Guadalupe şi în timp cemerge spre Ubeda este atacat şi jefuit de bandiţi care îl lasă să moarăla marginea drumului. După câteva zile de convalescenţă într-un spital,Amedeo îşi reîncepe drumul. Chiar de la intrarea în Ubeda el esteabordat de doi tineri pe care piosul călugăr îi trimisese în întâmpinareasa. Un înger venise să-l prevină pe călugăr de sosirea pelerinului lăsândpentru toţi pâine şi merinde. Amedeo nu a avut nici o dificultate în arecunoaşte din nou manifestarea îngerului Rafael. Acelaşi Rafael arevenit cu câteva zile mai târziu şi i-a ordonat să cucerească Italia.

La capătul unei călătorii pline de peripeţii în care îngerul l-a salvat

Page 36: Arhanghellii

7/29/2019 Arhanghellii

http://slidepdf.com/reader/full/arhanghellii 36/36

mereu din situaţii extreme, Amedeo a ajuns în sfarşit în Assisi. Daracolo, decepţie: franciscanii nu îl doreau. Rafael greşise oare cuaprecierile lui? Amedeo nu se descurajează şi se instalează într-o chilieaproape de manăstirea franciscană. Viaţa lui exemplară îi convinge încele din urmă pe fraţii franciscani să îl accepte în rândurile lor, după

trei ani de la părăsirea Spaniei. Austerităţile extraordinare şi graţiile pecare le primeşte de sus atrag totuşi invidia fraţilor lui care îl vânează,deoarece el constituia în existenţa lor relaxată, un exemplu de viaţăspirituală. În noaptea următoare, Îngerul îi apare spunându-i să sepună la dispoziţia generalului Ordinului franciscan. El este trimis laMilano unde îşi exercită o dată în plus calităţile de ţârcovnic, după careeste invitat să trăiască într-o chilie de călugăr la intrarea în mănăstire,pe motiv că farmecul lui deranjează comunitatea. În schimb, foartemulţi credincioşi vin să îl consulte la chilia lui. Chiar şi ducele FrancescoSforza şi soţia lui au recurs la ajutorul şi înţelepciunea lui Amedeo.

Această popularitate a lui îi deranjează totuşi pe superiori, astfel încât în 1459 el este transferat la Marignan. Acolo, superiorii lui, mailuminaţi decât precedenţii, îl obligă să devină preot atât sunt deimpresionaţi de sfinţenia lui. Ales ca protector al mănăstirii Orta, elrealizează reforma comunităţii şi apoi, în pofida opoziţiei celorconservatori, el revoluţionează şi casele Marignan şi Castiglione. Operasa susţinută de multe intervenţii angelice este bogată în miracole şibeneficiază de susţinerea ducelui Galeas Maria Sforza de la Paix. Fărăzăbavă, Amedeo îşi îndeplineşte sarcinile: nici persecuţiile adversarilor,nici greşelile susţinătorilor nu îl descurajează. El îşi pune toată baza în

Rafael şi în îngeri care intervin în mod vizibil pentru a-l ajuta. El sestinge pe 10 august 1482, aşa cum îşi anunţase enoriaşii: cu câtevazile înainte de moarte, îngerul i-a apărut din nou pentru a-l pregătipentru momentul trecerii, spunându-i data exactă a evenimentului.