+ All Categories
Home > Documents > Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal....

Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal....

Date post: 10-Aug-2020
Category:
Upload: others
View: 5 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
12
ÎN ACEST NUMĂR: 1. Gânduri cu ocazia afilierii la M:.O:.A:.R:. 2. Lanțul de Unire 3. Manuscrisul ”Kirkwall” 4. Libertate 5. Liga Universală a Franc-masonilor 6. Recomandate carte 7. Ceremonia de ”Aprindere a Focurilor” 8. Eveniment cultural Gânduri cu ocazia afilierii la M:.O:.A:.R:. Prea iubiți Frați, Prea iubite Surori, Când un copil vine pe lume părinții săi se bucură. Ei îl admiră în leagăn. Ei fac proiecte pentru el în loc să facă, cum făceau până la nașterea copilului, proiecte care includeau copilul în proiectele lor. Atunci când o Lojă vine pe lume fondatorii se bucură la fel și concep proiecte pentru ea. Ei au dorit-o și iată că ea se află acum sub privirile lor. Ei sunt responsabili și tot ce doresc este ca Loja să prospere, să devină cu timpul adultă și responsabilă. Franc-Masonii desfășoară o energie enormă pentru tânăra lor Lojă, cum fac și părinții pentru copilul lor. Părinții imaginează pentru copilul lor o viață senină și confortabilă, fără capcane și cât mai lină, mai în linie dreaptă cu putință, un viitor luminos, o dezvoltare optimă. Apoi, ei vor trebui să se confrunte cu bolile copilăriei, cu tulburări ale somnului, cu dificultățile studiilor și cu socializarea progeniturii lor. Au găsit ei cea mai bună școală, cadrul ideal pentru dezvoltarea copilului, au găsit ei oare răspunsurile adecvate la întrebările lui ? Părinții descoperă repede că nimic nu este simplu, că și copilul lor are o personalitate, că viața nu este o autostradă rectilinie, precum cea care leagă București de Constanța. Copilul însuși se va afla, într-o bună zi, pe mici cărări paralele, pe drumuri contrarii, așa încât drumul simplu și drept nu va mai fi decât o iluzie. Și totuși, aceste căi imprevizibile, erorile de parcurs, îi vor servi ca experiențe. Și aceste lecții de viață vor face progresiv din copil un adult. Tânăra Lojă, și ea, va traversa dificultăți și obstacole în drumul ei, până în ziua în care va deveni suficient de coaptă fiindcă a reușit să le învingă și să descopere ce este mai bun pentru ea. Loja noastră nu va putea evita această lege naturală. Suntem cu toții martorii maturizării sale.
Transcript
Page 1: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

ÎN ACEST NUMĂR:

1. Gânduri cu ocazia afilierii la M:.O:.A:.R:.

2. Lanțul de Unire

3. Manuscrisul ”Kirkwall”

4. Libertate

5. Liga Universală a Franc-masonilor

6. Recomandate carte

7. Ceremonia de ”Aprindere a Focurilor”

8. Eveniment cultural

Gânduri cu ocazia afilierii la

M:.O:.A:.R:.

Prea iubiți Frați,

Prea iubite Surori,

Când un copil vine pe lume

părinții săi se bucură. Ei îl

admiră în leagăn. Ei fac proiecte

pentru el în loc să facă, cum

făceau până la nașterea copilului,

proiecte care includeau copilul în

proiectele lor.

Atunci când o Lojă vine pe

lume fondatorii se bucură la fel și

concep proiecte pentru ea. Ei au

dorit-o și iată că ea se află acum

sub privirile lor. Ei sunt

responsabili și tot ce doresc este

ca Loja să prospere, să devină cu

timpul adultă și responsabilă. Franc-Masonii desfășoară o

energie enormă pentru tânăra lor

Lojă, cum fac și părinții pentru

copilul lor.

Părinții imaginează pentru

copilul lor o viață senină și

confortabilă, fără capcane și cât

mai lină, mai în linie dreaptă cu

putință, un viitor luminos, o

dezvoltare optimă.

Apoi, ei vor trebui să se

confrunte cu bolile copilăriei, cu

tulburări ale somnului, cu

dificultățile studiilor și cu

socializarea progeniturii lor. Au

găsit ei cea mai bună școală,

cadrul ideal pentru dezvoltarea

copilului, au găsit ei oare

răspunsurile adecvate la

întrebările lui ?

Părinții descoperă repede că

nimic nu este simplu, că și copilul

lor are o personalitate, că viața

nu este o autostradă rectilinie,

precum cea care leagă București de

Constanța. Copilul însuși se va

afla, într-o bună zi, pe mici

cărări paralele, pe drumuri

contrarii, așa încât drumul simplu

și drept nu va mai fi decât o

iluzie. Și totuși, aceste căi

imprevizibile, erorile de parcurs,

îi vor servi ca experiențe. Și

aceste lecții de viață vor face

progresiv din copil un adult.

Tânăra Lojă, și ea, va

traversa dificultăți și obstacole

în drumul ei, până în ziua în care

va deveni suficient de coaptă

fiindcă a reușit să le învingă și

să descopere ce este mai bun pentru

ea.

Loja noastră nu va putea evita

această lege naturală. Suntem cu

toții martorii maturizării sale.

Page 2: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

2

Ea s-a născut în 2013 prin dorința

noastră comună de a-i da viață și

de a o conduce la locul ei cel bun.

Ca toți părinții, am cunoscut

momente de entuziasm, momente de

decepție, de certitudini și de

îndoieli, de bucurie și de

îngrijorare. Dar, am pus cu

perseverență în acțiune tot ce

trebuia pentru binele ei, am

îndreptat-o pe drum și i-am oferit

instrumentele masonice, invizibile

dar indispensabile, care sunt

spiritul de toleranță și de

solidaritate, libertatea absolută

de conștiință, credința în

libertate, egalitate și

fraternitate.

Am înlăturat din drumul ei

pericolul gândirii unice,

pericolul dogmaticilor reductoare,

ale atracției pentru valorile

materiale și pentru vanitățile

omenești, mai ales tentația de a se

umfla în pene, egocentrismul și

egoismul, care sunt cele mai grave

boli într-un Ordin inițiatic. Am

înlăturat voalul care slăbește

Lumina și am degajat din calea

Lojii obstacolele care au fost

ridicate prin veleități profane

mereu gata să ne rătăcească pe

drumul finalității inițiatice.

În primăvara anului 2015 am

făcut un pas esențial, singurul

posibil pentru viitorul nostru,

alăturându-ne Marelui Orient al

României, Obediență liberală care

se înscrie, prin atașamentul său la

CLIPSAS, alături de toate

Obediențele din lume fondate pe

uniunea nedezmințită, neclintită,

dintre responsabilitățile umane și

căutarea inițiatică prin

libertatea absolută a conștiinței.

Ne-am eliberat de sub

tutelele profane și parcursul

nostru poate acum să continue cu

seninătatea maturității necesare

propășirii noastre.

Fără îndoială, vom întâlni

încă obstacole în calea noastră.

Dar un șofer experimentat știe, la

volanul mașinii lui, că trebuie să

rămână vigilent în observarea

circulației, atent la pericolele

posibile care se pot ivi; el știe

bine că dacă absoarbe prea multă

țuică va avea spiritul prea

tulburat de iluzii ca să mai

conducă în condiții bune.

Suntem responsabili de actele

noastre. Și de două ori

responsabili: o dată pentru Loja

noastră, Alexandru Vaida-Voevod,

și încă odată pentru Loja Aurora,

pe care ne-am angajat s-o purtam

spre propriul sau destin.

În doi ani Loja noastră și-a

dublat efectivul, precum un copil

care trece de la copilărie la

adolescență și de la adolescență la

maturitate.

Știți, dragii mei Frați și

Surori, că numai deplin

responsabili de educația copiilor

noștri putem avea o conștiință

clară și senină. Suntem cu toții

deplin responsabili de viitorul

celor două Loji ale noastre și, în

consecință, de o anumită manieră,

față de Obediența noastră, Marele

Orient al României, care ne-a

acceptat în sânul ei și, mai

departe, față de imaginea Franc-

Masoneriei frumoasei noastre țări

în cadrul Franc-Masoneriei

universale.

Doresc să-i mulțumesc Prea

Iubitului nostru Frate Mircea

Bucin, primul nostru Venerabil

Maestru, care a fost artizanul

realizării muncii noastre. Să-i

mulțumesc pentru devotamentul și

abnegația sa, pentru dinamismul,

tenacitatea și curajul său. Fără el

noi nu am fi astăzi aici.

Am zis!

J.H.3°

Page 3: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

3

Lanțul de Unire

”Armonia invizibilă este mai

puternică decât cea vizibilă” spune

Heraclit în De Natura Rerum. Așa

sunt și legăturile care se formează

între Frați și Surori, în cadrul

Lojii, a Obedienței și a Ordinului

Inițiatic Tradițional și Universal

al Francmasoneriei.

Loja, Atelierul, în care

Francmasonii lucrează este un

Atelier în sensul cel mia exact al

cuvântului dar cu implicații foarte

îndepărtate de forma materială a

Lojii. În acest Atelier se concep

și se nasc idei-forță, în viziunea

lui Stanislas de Guaita, care pe

urmă sunt transmise prin anumite

canale asupra omenirii, cu scopul

de a ilumina mințile oamenilor și

a aduce avansa progresul

umanității. Cele mai vizibile

și mai cunoscute dintre aceste

idei-forță sunt regăsite în deviza

Francmasoneriei Universale, și

anume Libertate, Egalitate,

Fraternitate, invocate atât la

deschiderea cât și la închiderea

Lucrărilor Lojii.

Canalul prin care se transmit

aceste idei-forță, atât de benefice

și necesare progresului pe calea

luminii, în aceste vremuri în care

întunericul ignoranței acoperă tot

mai multe dintre sufletele

oamenilor, este Lanțul de Unire

practicat în Lojă.

Originile Lanțului de Unire

se pierd undeva în secolul XII în

inima breslelor de zidari, care nu

își închideau lucrările din ziua

respectivă, fără a forma acest lanț

și a invoca gloria Marelui Arhitect

al Universului. Pe atunci Lanțul se

numea Lanțul Alianței sau a

Legământului.

Lanțul se formează

încrucișând brațele pe piept,

dreptul peste stângul, bărbia

plecată pe piept; mâna dreaptă

prinde mâna stângă a Fratelui de

lângă, fiind totdeauna orientată cu

palma în jos, astfel încât palma

stângă a celuilalt să fie orientată

în sus. Prin acest mod, Maestrul

Venerabil, transmite ideea-forță

creată în acea Ținută, iar aceasta

prinde forță și vigoare trecând pe

la toți membrii Atelierului. Din

această cauză, Lanțul de unire nu

trebuie privit ca un simplu

ceremonial lipsit de orice valoare

ezoterică și cei care îl formează,

trebuie să își canalizeze atenția

către ideea enunțată de Maestrul

Venerabil prin invocarea făcută în

Lanț.

Anumite Rituri indică

practica Lanțului de Unire, în

deschiderea Lucrărilor, altele în

afara lor, iar altele îl includ ca

parte integrată în Lucrări. Nu este

important să acordăm prea multă

atenție acestui detaliu, important

este ca fiecare Lojă care lucrează

un anumit Rit, să îl respecte

întocmai.

Lanțul de Unire este singura

manifestare care este permisă și în

afara Lojii. La înmormântări, în

capelă sau la mormânt, Frații pot

forma Lanțul de Unire în jurul

Masonului trecut la Orientul Etern.

Ca orice simbol în

Francmasonerie, Lanțul are pe lângă

aspectul ezoteric, și un aspect

mintal. Fratele sau Sora nou

inițiați văd după ce primesc Lumina

că ei sunt parte a Lanțului de

Unire format de Lojă. Momentul

primirii Luminii coincide cu

conștientizarea faptului că de acum

înainte, fiecare din noi este o

verigă a unui lanț de fraternitate

și primim explicația acestui

simbol: ”Dragul meu, în jurul tău

s-a format un Lanț de Unire, ce

constituie o verigă a Lanțului

Francmasoneriei Universale și care

îți arată că Francmasonii nu te vor

părăsi atâta timp cât Adevărul,

Dreptatea, Fidelitatea și

Dragostea frățească vor rămâne

sacre pentru tine…”. Această

Page 4: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

4

explicație nu necesită o detaliere

suplimentară, caracterul moral și

armonia în cadrul Ordinului fiind

foarte clar enunțate. Dar ce este

de remarcat este faptul că Lanțul

format în cadrul Lojii este doar o

verigă a Lanțului format de Ordinul

Universal al Francmasoneriei. Din

nou întâlnim un aspect de natură

spirituală a acestui simbol, și

anume faptul că odată introduși în

Lanț, ne unim in spirit cu toți

Frații și Surorile din întreg

universul, fie că au trecut la

Orientul Etern, fie că sunt

răspândiți pe suprafața

pământului. Astfel, Lanțul de Unire

este simbolul care sparge barierele

timpului și a spațiului, revelând

natura spiritului, esența divină în

fiecare dintre noi: nemurirea

sufletului, ca rezultat al sursei

Marelui Arhitect al Universului,

din care el a răsărit.

După ce Frații au format

Lanțul de Unire, Maestrul Venerabil

rostește o invocație a ideii-forță

după care Frații balansează energic

de 3 ori brațele și desfac Lanțul,

lăsând libere mâinile. Dacă

Lucrările continuă, fiecare merge

la locul său.

În zilele noastre, observă

Marius Lepage, sunt puține Ateliere

care dau naștere acestor idei-

forță, și din păcate și mai puțini

Maeștrii Venerabili care să le

conceapă. Unica cerință pentru a

putea genera aceste energii este să

avem sufletul liniștit, gândul

curat, și disciplina corpului

fizici în timpul Lucrărilor.

Momentul cheie este invocarea dată

de Maestrul Venerabil și atunci

toți Frații și Surorile din Atelier

trebuie să se dedice întru totul

acestei idei.

La desfacerea Lanțului,

energiile sunt preluate în alte

planuri, de unde ele se întorc și

materializează schimbările propuse

prin invocație. Nu este vorba de

magie, sau vrăjitorie! Totul în

jurul nostru este vibrație, iar

odată ce un întreg rezonează și

vibrează la aceeași intensitate, și

mediul înconjurător începe să

rezoneze cu generatorul și preia

nivelul de vibrație de la acesta.

Acest lucru era cunoscut de

constructorii piramidelor și altor

edificii antice de unde s-a

transmis Zidarilor Liberi,

constructori de Catedrale, și de la

ei, nouă, Francmasoni care ridicăm

temple simbolice.

Am zis!

M.B.,3°

Manuscrisul ”Kirkwall”

RL Kirkwall Kilwinning

No. 38 din Orkney, în nordul

Scoției, deține un manuscris al

cărui origine este incertă, datând

probabil din sec. 16, dar care

alături de manuscrisul Halliwell,

cunoscut sub numele de Poemul

Regius și manuscrisul Cooke, are o

importanță deosebită. Pe lângă

numeroasele simboluri, acest

manuscris conține anumite pasaje

încifrate în cod masonic,

corespunzător gradelor Masoneriei

Albastre și Gradelor Înalte.

Frații din RL susțin că ar

fi vorba de o expunere a

algoritmului gradelor RSAA de la gradul 4 până la gradul 33 şi

ultim.

Am intrat de curând în posesia

unei copii a manuscrisului iar

primul lucru care mi-a atras

atenția a fost inscripția din

partea de jos a acestuia. Am

recunoscut cifrul ca fiind cel pe

care Tradiția îl transmite prin

Gradele Simbolice, iar forma

inscripțiilor îmi sugera o

trimitere la Cartea Legii Sacre.

Astfel am început să descifrez ceea

ce era de descifrat iar rezultatul

este acesta:

Primul rând, de jos începând,

ascunde în spatele cifrului - M A

T H E L C H A P 16,18. Am fost

Page 5: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

5

surprins sa găsesc in Biblie

următorul text: MATEI 16.18 “Și eu

îți spun: tu ești Petru și pe

această piatră voi zidi Biserica

Mea, și porțile Locuinței morților

nu o vor birui.”

Următorul - 1 A I(J) N G S C

H A P 7.21, am găsit ca fiind

oportuna trimiterea la 1 REGII

(KINGS) 7.21: “A așezat stâlpii în

pridvorul Templului; a așezat

stâlpul din dreapta, și l-a numit

Iachin; apoi a așezat stâlpul din

stânga, și l-a numit Boaz.”

Rândul trei trimite la H E N

S I(J) S C H A P 4.22, GENEZA

(GENESIS) 4.22: “Ţila, de partea

ei, a născut și ea pe Tubal-Cain,

făuritorul tuturor uneltelor de

aramă și de fer. Sora lui Tubal-

Cain era Naama.”

Al patrulea rând, l-am

descifrat ca fiind I(J) O C H E S

C H A P 12.6,7, adică JUDECĂTORII

(JUDGES) 12.6,7:

“6. Atunci îi ziceau: “Ei bine, zi

Şibolet.” Și el zicea “Sibolet”,

căci nu putea să-l spună bine.

Atunci bărbații Galaadului îl

apucau, și-l junghiau lângă

vadurile Iordanului. Astfel au

pierit în vremea aceea patruzeci și

doua de mii de bărbați în Efraim.”

“7. Iefta a fost judecător în

Israel zece ani; apoi Iefta,

Galaaditul, a murit, și a fost

îngropat într-una din cetățile

Galaadului.”

Iar al cincilea și ultimul

rând, 1 C H L O N I(J) A L S E

2.48,49 m-a dus la 1 CRONICILE

(CHRONICLES) 2.48,49:

“48. Maaca, țiitoarea lui Caleb, a

născut pe Şeber și Tirhana.”

“49. Ea a mai născut pe Şaaf, tatăl

lui Madmana, și pe Şeva, tatăl lui

Macbena și tatăl lui Ghibea. Fata

lui Caleb era Acsa. ”

Am recunoscut în pasajele de

mai sus trimiteri la primele trei

grade, Gradele Simbolice.

Secțiunea manuscrisului, aleasă de

mine, expune toate simbolurile,

uneltele, decorurile, bijuteriile

funcțiilor primelor trei grade, așa

cum au considerat Maeștrii acelor

vremuri de cuviință - cele doua

Page 6: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

6

Coloane de la intrarea în Templu,

Luna, Soarele, Ochiul Divin, M

B, poziția diferită a Echerului

și Compasului, etc. împreună cu

referințele din textul biblic,

Macbena, Şibolet, Boaz și Iachin,

Piatra, etc.

Simt ca acest manuscris are

multe de transmis iar pe parcurs ce

am să pătrund mai adânc tainele

învățăturilor gradelor Ritului

Scoțian Antic și Acceptat și am să

contemplu Lumina, cu voia Marelui

Arhitect al Universului, am să pot

să adun ceea ce s-a risipit.

Cu siguranță această

experiență a întărit convingerea

mea că in domeniul cunoașterii un

răspuns ridică mai multe semne de

întrebare și că pentru noi,

oamenii, Adevărul absolut nu ne

este dat să îl pătrundem în această

viață, dar avem uneltele necesare

să tindem către el. Ca un copil

care întinde mâinile să își

cuprindă părintele, așa și noi

trebuie să întindem mâinile să

cuprindem Cunoașterea.

Prin exemplul dat, nu pot

decât să subliniez importanța

Cărții Legii Sacre în studiul și

cunoașterea învățăturilor masonice

și dau dreptate lui Anderson când

spunea: “și dacă înțelege Arta, el

(masonul) nu va fi niciodată un

ateu stupid sau un libertin

nereligios.” Aici vedeți bine că se

referă la Mason nu la Lojă, astfel

încât trebuie să înțelegem

libertatea fiecăruia de a munci

după bunul său plac, în acord cu

convingerile sale, la binele și

progresul umanității.

În concluzie am să adaug doar

atât, după capacitățile mele de

înțelegere în cazul de față -

Masoneria primelor trei grade, este

Piatra pe care se construiește

RSAA, iar această piatră,

datorită Tradiției, a Landmark-

urilor, a Vechilor Constituții, va

dăinui pe vecie - algoritmul

Gradelor Superioare vine să

completeze primele trei grade

înlăturând progresiv voalurile

simbolurilor pentru o mai bună

înțelegere a acestora. Dar cu toate

acestea fundația a fost și va

rămâne mereu Masoneria Albastră,

Francmasoneria gradelor Ucenic,

Calfă și Maestru.

Am zis!

M.B.,3°

Libertatea

Libertatea este definită

foarte simplu de marea majoritatea

a dicționarelor în mai toate

limbile ca “Posibilitatea de a

acționa după propria voință sau

dorință”. De asemenea ea are ca

definiții secundare “Starea unei

persoane care se bucură de

deplinătatea drepturilor politice

și civile în stat. ♦ Starea celui

care nu este supus unui stăpân. ♦

Situația unei persoane care nu se

află închisă sau întemnițată.”

Pare simplu însă libertatea

ca și concept este extrem de

complexă, cu multe componente

interconectate: Libertatea fizică,

Libertatea ca opus al sclaviei,

Libertatea de exprimare, a

cuvântului, a presei, Libertatea

politică, de asociere, Libertatea

de a munci, Libertatea de gândire,

Libertatea religioasă și altele.

Formele libertății sunt

pretutindeni guvernate de reguli.

De exemplu libertatea de a munci

este garantată în majoritatea

țărilor însă munca este guvernată

de reguli, de necesitatea unor

Page 7: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

7

studii, de îndeplinirea unor

criterii. Un om nu poate să urce

într-un tren și să îl conducă doar

mizând pe libertatea lui de a

munci. El trebuie să aibă anumite

studii, să fie angajat la anumite

companii, să îndeplinească o serie

de proceduri și să completeze

anumite documente înainte.

Libertatea de exprimare, a

cuvântului, a presei, este de

asemenea guvernată, sau ar trebui

să fie, de o serie de reguli scrise

și morale. Dă libertatea de

exprimare dreptul unui om să

calomnieze alți indivizi? Are un

jurnalist dreptul să publice cu

bună știință minciuni, știind că

acest lucru va fi imposibil de

dovedit? Nu ar trebui ca regulile

de moralitate și de etică să

oprească acel jurnalist să publice

minciuni conștient? Chiar și

libertatea religioasă trebuie să

aibă unele limitări. Până unde

poate merge o acțiune în numele

unei religii? Este acceptabil ca un

individ sau un grup să distrugă

situri arheologice și vestigii

istorice în numele unei religii?

Este acceptabil ca un grup sau un

individ să ucidă în numele unei

religii?

Libertatea ca posibilitate de

a acționa după propria voință sau

dorință, libertatea de a alege,

presupune asumarea unor

consecințe, deoarece în cazul

încălcării unor legi, chiar dacă

este asumată această încălcare, un

om poate ajunge cu libertatea

fizică îngrădită. Așa cum spunea

George Bernard Shaw: “Libertatea

înseamnă răspundere, de aceea

majoritatea oamenilor se tem de

ea.”. Clamând Libertatea ca

principiu fundamental, un individ

nu are dreptul de a încălca legile

societății în care trăiește sau

libertatea altui individ.

Așadar libertatea absolută e

o utopie. Excluzând sclavia în

forma ei arhaica și formele ei

moderne: prostituție, trafic de

persoane, excluzând regimurile

dictatoriale și alte încălcări și

îngrădiri nejustificate ale

libertăților, libertatea trebuie

să fie guvernată de reguli pentru

a evita haosul și anarhia. Chiar și

în cazul în care nu există reguli

scrise, noi ca indivizi, ca ființe

raționale, ar trebui să ne guvernăm

probabil după Regula de Aur, după

etica reciprocității – “Comporta-

te cu ceilalți așa cum ai vrea să

se comporte ei cu tine”? Regulile

și legile scrise trebuie însă doar

să încerce să găsească punctul de

mijloc și să creeze zona perfectă

între asuprire și anarhie.

Page 8: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

8

În Franc-masonerie se spune

foarte clar că fiecare membru

trebuie să fie în primul rând “om

liber și de bune moravuri”.

Înglobam astfel atât

libertatea ca posibilitate de a

acționa după propria voință sau

dorință dar și responsabilitatea de

a fi un om virtuos care urmează

Regula de Aur. Libertatea este un

concept fundamental pentru lumea

masonică. Libertatea masonică este

însă libertatea de conștiință,

libertatea de gândire, libertatea

fiecărui individ față de impunerile

dogmatice. Acestea sunt

libertățile care îi oferă

individului, Franc-masonului,

posibilitatea de a evolua și de a

se îmbunătăți pe tot parcursul

vieții sale.

Am zis!

R.M.,3°

Liga Universală a

Franc-masonilor

În 1903 ia ființă în Elveția

organizația ”Biroul de Relații

Internaționale Masonice”. Această

organizație avea rolul de a aduce

mai aproape Frații din diferitele

Obediențe ale diferitelor țări în

vederea îmbinării Lanțului

universal al Franc-Masoneriei.

Aceasta a fost ideea care a

însuflețit formarea Ligii. În 1905

va lua ființă Liga Universală a

Franc-masonilor la finalul

Conferinței Mondiale ”Esperanto”

din Franța, conferință la care au

participat în special Franc-masoni

din toate colțurile lumii.

Numele de început al Ligii a

fost ”Esperanto Masona” și va fi

schimbat în 1913 în numele actual

- ”Liga Universală a Franc-

masonilor” - în urma Conventului

anual de la Berna, Elveția. În

prezent se folosește numele de LUF-

1905 pentru a comemora momentul

așezării pietrei de temelie a

acestui demers extrem de important

în contextul Ordinului Franc-

masonic.

În 1992, în cadrul Adunării

Generale, s-a luat decizia de a

primi în Ligă și persoane de sex

feminin, membri ai diferitelor

Obediențe mixte sau feminine.

Până la cel de al II-lea

Război Mondial, LUF era

reprezentată în 72 de țări și

însuma 12000 de membri. După

conflictul mondial doar Grupul

național din Elveția mai era activ,

cu sediul în Geneva.

Chiar și în ziua de azi Liga

este prezentă în viața masonică

internațională, având membri sau

grupuri naționale în Austria,

Belgia, Danemarca, Germania,

Spania, Franța, Italia, Luxemburg,

Elveția, Argentina, Brazilia,

Canada, Columbia, Ecuador, Mexic,

Paraguay, Uruguay, USA, Venezuela,

Israel, Liban, Togo și Republica

Democrată Congo.

Liga este o platformă de

comunicare în primul rând, de

cunoaștere și de comuniune între

Franc-Masoni. Nu este în schimb o

putere masonică și nici fraternală.

Pur și simplu prin scopul și

mijloacele ei, Liga devine un

centru de reflecție care întrunește

oameni preocupați de binele

omenirii. Prin natura ei Liga nu

concurează cu Lojile Masonice sau

Obediențele care au ca scop, prin

inițierea membrilor ei, de a

răspândi Lumina printre oameni și

astfel de a combate viciul și

ignoranța ducând spre progresul

umanității. Liga vine să completeze

acest efort și să îl susțină prin

mijloacele ei de lucru agresându-

se Franc-Masonilor la un nivel

personal.

Scopul organizației este azi

mai actual ca oricând. În zilele

noastre când Francmasonii sunt

reuniți în zeci sau sute de

Obediențe pe țară și mii și zeci de

mii în lume, câteva din ele având

tratate reciproce de amiciție dar

majoritatea fiind ostile una

alteia, trebuie să ne amintim de

Page 9: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

9

sarcina Franc-masonilor: ”Să

adunăm ceea ce s-a risipit”. Astfel

Liga reunește păstrând acest

îndemn, Franc-masoni indiferent de

sex, religie, naționalitate, de

limba vorbită, Lojă sau Obediență,

sau de gradul pe care îl dețin, la

un nivel individual și personal.

Liga nu se amestecă în viața

proprie a Lojilor și Obediențelor

iar Frații și Surorile care sunt

membri ai Ligii au libertatea

totală în ceea ce privește

activitatea în cadrul Grupurilor

locale sau naționale.

Singura cerință pentru a

deveni membru este să poată fi

verificată calitatea de Franc-

mason.

La nivel de activitate

practică, Liga organizează un

Convent anual în câte una din

țările în care ea este reprezentată

iar grupele naționale sau cele

locale au libertatea de a organiza

întâlniri lunare sau cum consideră

de cuviință, prin care se strânge

Lanțul de Unire al Ordinului Franc-

masonic și se consolidează

relațiile între oameni.

Mijloacele prin care Liga

lucrează spre a-și atinge scopul

sunt: încurajarea tuturor

activităților menite să apropie

oamenii și să aducă înțelegere în

rândul lor; conferințe și

prezentări, atât publice cât și în

interiorul Ligii, pe diferite teme;

publicarea diferitelor materiale

și informații prin care să fie

promovate idealurile Ordinului de

Fraternitate Universală și ale

Ligii; acordarea de ajutor

membrilor aflați în situații de

necesitate, după posibilități și

totdeauna în conformitate cu

principiile Ordinului și ale

legilor țării în care activează;

implicarea în viața societății prin

educarea membrilor ei astfel încât

aceștia să cunoască și să înțeleagă

importanța unui comportament

conform legii iubirii: ”Iubește-ți

aproapele tău!”; consolidarea și

implementarea unui sistem de valori

corect în care dreptatea este un

drept fundamental al fiecăruia iar

toleranța este legătura care unește

toți membrii comunităților. Toate

acestea în folosul umanității și

pentru combaterea egoismului,

invidiei și ignoranței, cauze

primare ale suferinței și

dezbinării.

Poziția Ligii față de

politică și religie este una neutră

prin care inspiră toleranță, dar

totodată prin care se combate

extremismul de orice fel ar fi el.

Urmând deviza atât de justă și

dragă întemeietorilor lumii

moderne - ”Unitate în diversitate”,

Liga unește Frați și Surori

indiferent de Loja din care fac

parte sau de Obediență, oricare ar

fi curentul în care acestea se

înscriu – Regular, Liberal sau

Tradițional, indiferent de

riturile practicate, de caracterul

masculin, feminin sau mixt,

păstrând ca element fundamental în

construcția ei individul - Franc-

Masonul ”om liber și de bune

moravuri, prieten de o potrivă cu

cel sărac și cu cel bogat cu

condiția ca aceștia să fie

cinstiți, universal în natura sa”.

Doar împreună putem lucra la

realizarea scopului suprem al

Ordinului, ridicarea Templului

Universal al Umanității.

Având în vedere situația

Franc-Masoneriei din România, am

considerat acesta ca fiind momentul

oportun pentru fondarea Grupului

național român al Ligii Universale

a Franc-Masonilor. Numărul mare de

Obediențe încoronat de orgoliile și

rivalitatea dintre ele ne împing să

ne adresăm celui mai important

element al Ordinului nostru, Franc-

Masonul, care este înainte de toate

Om.

Page 10: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

10

Frați și Surori, oameni de

bună credință, care doresc să se

cunoască între ei o pot face prin

intermediul Ligii fără a încălca

prevederile Obediențelor și

Lojilor lor, fără a implica în nici

un fel organizațiile din care fac

parte. Nu încercăm să unim

organizațiile și nu încercăm să

unificăm Ordinul. Încercăm să unim

oamenii care au aceleași idealuri

dar care sunt diferiți prin

viziunile pe care le au. Astfel

singurele pietre implicate în

această Construcție sunt acele

pietre folosite în construcția

societății, oamenii!

Principiile după care

funcționează Liga sunt:

1. Libertatea de conștiință a

fiecărui individ în parte.

2. Toleranța față de ceea ce ne

diferențiază, pentru că ceea ce ne

aseamănă ne unește și ceea ce ne

deosebește ne dă forță.

3. Combaterea extremismului și

separatismului de orice fel prin

cunoaștere și înțelegere.

4. Consolidarea Lanțului de

Unire prin cunoașterea și dialogul

deschis între membri Ordinului.

5. Dezvoltarea societății și a

mediului în care trăim prin acțiuni

educative, culturale și

filantropice.

6. Combaterea ignoranței prin

cunoaștere.

7. Acordarea de sprijin

membrilor aflați în nevoie.

La ora actuală LUF nu are un

organism în România, dar sperăm ca

anul acesta, la 110 ani de la

înființare, să extindem conceptul

LUF și să îl manifestăm sub forma

unui grup român.

Am zis!

M.B.,3°

RECOMANDARE de CARTE:

”Comentariu la Crata Repoa

sau Inițierea în Vechea Societate

Secretă a Preoților Egipteni” de

Mircea Bucin

Cartea de față cuprinde o

radiografie din punct de vedere

istoric dar mai ales simbolic al

textului publicat în 1770, scris în

germana veche sub forma unei

broșuri de 30 de pagini.

Autorul analizează pas cu pas

fiecare grad al sistemului atât din

perspectiva simbolică, filozofică

și istorică cât și prin comparația

cu rituri de inițiere ale Franc-

masoneriei și a altor Societăți

Inițiatice.

Cartea mai cuprinde o

reproducere facsimil a broșurii din

1770 și o traducere exactă, astfel

încât fiecare cititor poate cerceta

subiectele abordate și poate trage

propriile sale concluzii.

Titlul apare în cadrul

Colecției ”Calea inițiatică”,

colecție care vrea să prezinte

diversele sisteme inițiatice, atât

de tradiției vestică cât și estică,

publicului din România.

Page 11: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

11

Titlul: ”Comentariu la Crata Repoa

sau Inițierea în Vechea Societate

Secretă a Preoților Egipteni”.

Autor: Mircea Bucin

Editura: AVV 13 Publishing, Cluj-

Napoca

Nr. Pagini: 217

Format: A5

Data lansării: 25.04.2015

ISBN: 978-1-326-18609-8

Preț: 35 Ron

Ceremonia de

”Aprindere a Focurilor”

Evenimentul a avut loc la

Hotel Sunny Hill, Or Cluj-Napoca începând cu ora 12:00, în prezența

a peste 100 de FF și SS de la

RL ale MOAR și distinși

invitați ai Obediențelor prietene.

1. FF și SS iau loc pe Coloane și la Orient. Intră

delegațiile Lojilor și

Obediențelor Prietene:

- Horia Nestorescu Bălcești,

Mare Maestru al Marii Loji de

Tradiție Scoțiană din România

- Delegația Marii Loji

Naționale Unite din România și a

altor Obediențe.

2. Deschiderea Lucrărilor de

către RL ”Concordia

Transilvană”, Or Cluj-Napoca. 3. Primirea delegației

Consiliului de Ordin MOAR

condusă de PRMare Maestru.

4. Aprinderea Focurilor J și P

L ”Alexandru Vaida-Voevod”, Lojă

Mixtă ce va lucra în RSAA la

Or Cluj-Napoca, prin Patenta

nr.24 emisă de Consiliul de Ordin

MOAR. 5. Instalarea primului M:.V:. al

Lojii, Fr M B și a Colegiului de Ofițeri ai Lojii după cum

urmează:

-Primul Supraveghetor Fr V D

-Al Doilea Supraveghetor Fr M B

-Secretar Fr D N

-Orator Fr A V

-Expert Fr R M

-Maestru de Ceremonii Fr C T

-Ospitalier Fr F C

-Trezorier Fr R P

-Acoperitor Fr G G

6. Cuvântul Marelui Maestru G

S și înmânarea Patentei de Lojă

M:.V:. M B.

7. Cuvântul M:.V:. M B 8. Citirea de către Fr:. Orator

a Planșei de Arhitectură cu titlul

”Alexandru Vaida-Voevod”.

9. Au luat cuvântul FF:. și SS:.

de pe Coloane și FF:. și SS:. de la

Orient, invitații și MM:. VV:.

10. A fost prezentată cartea Fr Mircea Bucin, ”Comentariu la Crata

Repoa sau Inițierea în Vechea

Societate Secretă a Preoților

Egipteni”

11. Au fost primite cadouri din

partea Lojilor.

12. Închiderea Lucrărilor de

către J:. și P:. L:. ”Alexandru

Vaida-Voevod” nr.24, Or:. Cluj-

Napoca.

La ieșire FF:. și SS:. au

primit medalia comemorativă și

broșura istorică a J:. și P:. L:.

”Alexandru Vaida-Voevod” nr.24,

Or:. Cluj-Napoca. A urmat Agapa

Fraternă.

Am zis!

M.B.,3°

Page 12: Apoi, ei vor trebui să se ÎN ACEST NUMĂR€¦ · aspectul ezoteric, și un aspect mintal. Fratele sau Sora nou inițiați văd după ce primesc Lumina că ei sunt parte a Lanțului

12

Eveniment cultural

”Expoziţia 55 – introspecţie

în tetraedrul memoriei” care se

desfăşoară în perioada 06 –

31.05.2015, la Casa Albastră, din

cadrul Muzeului Brukenthal.

Artistul Mircea Popiţiu s-a

născut în data de 17.03.1960 în

comuna Bocşa, jud. Sălaj, locuieşte

la Deva şi are o dublă vocaţie, pe

lângă cea de artist profesionist

fiind şi ofiţer al Marinei

Militare, absolvind Academia

Navală „Mircea cel Bătrân” din

Constanţa în 1986. Atracţia

permanentă pentru creaţia

artistică i-a îndreptat paşii

înspre Facultatea de Arte şi Design

din cadrul Universităţii de Vest

din Timişoara, ale cărei cursuri

le-a absolvit în anul 2011, având-

o ca îndumător pentru lucrarea de

licenţă „Strigare peste sat” pe

prof. univ. dr. Dana Constanin.

Prin această expoziţie

arstistul încearcă a-şi atinge mai

uşor scopul, anume acela de a reda

în imagini rezultatul

introspecţiei memoriei. Demersul

său este legat de împlinirea unei

vârste speciale -cea de 55 de ani-

iar cheia de decodificare este

cifra pitagoreică 5, de care este

fascinat, şi prin care încearcă să

redea în imagini rezultatul

cercetărilor din tetraedrul

memoriei. Convins că experienţele

acumulate se stochează într-un

tetraedru, rezultatul

introspecţiei se materializează

prin tehnici diferite. Acest

rezultat nu se vrea o imagine

concretă ci mai degrabă o stare

sufletească.

A participat la numeroase

expoziţii de grup, realizează un

număr impresionant de expoziţii

personale, atât în ţară (la Tulcea,

Constanţa, Deva, Hunedoara, Arad,

Timişoara, Bucureşti) cât şi în

străinătate (Bruxelles Belgia şi

Sziget Vár Ungaria). Deasemenea,

pentru activitatea sa artistică a

primit mai multe premii şi

distincţii. Creaţia artistică

bogată ne reaminteşte de universul

marin definitoriu în biografia sa;

din punct de vedere însă al

încadrării stilistice, este foarte

greu de a fi cuprinsă într-un cadru

strict al unui curent artistic,

deşi se pot recunoaşte influenţe

ale unor artişti ca Nicolas de

Stael, Mark Rothko sau Cliford

Still.

Buletin lunar al:

Justei și Perfectei Loji

”Alexandru Vaida-Voevod”

Or. Cluj-Napoca

[email protected]

Editat de Editura:

AVV 13 Publishing

[email protected]


Recommended