+ All Categories
Home > Documents > Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin...

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin...

Date post: 06-Feb-2018
Category:
Upload: ngokhuong
View: 230 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
27
Academia Română Secţia Ştiinţa şi Tehnologia Informaţiei Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială REFERAT III APLICAŢII PENTRU SINTEZA VORBIRII Coordonator ştiinţific: Prof. Dr. Ioan Dan TUFIŞ Membru Corespondent al Academiei Romane Doctorand: Tiberiu BOROŞ
Transcript
Page 1: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Academia Română

Secţia Ştiinţa şi Tehnologia Informaţiei

Institutul de Cercetări pentru Inteligenţă Artificială

REFERAT III

APLICAŢII PENTRU

SINTEZA VORBIRII

Coordonator ştiinţific: Prof. Dr. Ioan Dan TUFIŞ

Membru Corespondent al Academiei Romane

Doctorand: Tiberiu BOROŞ

Page 2: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

2

Cuprins

1. Introducere .................................................................................................................. 3

i. Prelucrarea limbajului natural ................................................................................. 4

ii. Prelucrarea semnalului vocal ................................................................................... 4

iii. Construirea unei baze de date pentru sinteza bazază pe metoda concatenativă... 5

2. Considerente asupra modului de producere și percepție a sunetelor .......................... 6

i. Producerea sunetelor ................................................................................................ 6

ii. Percepţia sunetelor ................................................................................................... 7

iii. O clasificare a sunetelor din punct de vedere articulatoriu .................................. 9

3. Algoritmi şi aplicaţii de sinteză a vorbirii ................................................................. 12

4. Segmentarea automată a vorbirii şi alinierea la text ................................................. 14

i. Alinierea bazată pe Dynamic Time Warping ........................................................ 21

5. Concluzii ................................................................................................................... 24

6. Referinţe bibliografice............................................................................................... 25

Page 3: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

3

1. Introducere

Procesarea vorbirii este un domeniu care a evoluat mult în ultimii ani odată cu creșterea

perfomanțelor sistemelor de calcul. Există un număr mare de aplicații în special în cazul

serviciilor interactive și a sistemelor menite să ajute persoanele cu handicap (deficiențe de

auz, vedere sau vorbire).

Procesarea vorbirii cuprinde două mari direcții de dezvoltare:

1. Recunoașterea vorbirii reprezintă procesul de identificare a cuvintelor rostite de un

vorbitor, lucru realizat cu ajutorul unei componente software numită Speech

Recognition Engine (SRE).

2. Sinteza vorbirii este procesul invers recunoașterii vorbirii și constă în reconstruirea

vocii de către sistemul de calcul. Acest lucru este strâns legat de procesul de

conversie a unui text în limbaj vorbit și are loc printr-o analiză lingvistică a textului

pentru a ajunge în final la unități lexicale ce sunt transformate în vorbire continuă

(Todorean, 2008). Sistemele care realizează acest process se numesc sisteme text-to-

speech (TTS).

Un sistem TTS primește la intrare un text şi are ca ieşire pronunţarea acestuia prin voce.

Diferența esențială față de alte sisteme capabile să redea voce (de exemplu un casetofon sau

un player audio) este posibilitatea de a creea în mod automat noi cuvinte sau propoziții

(Dutoit, 1999). Există şi posibilitatea de a concatena cuvinte izolate pentru a obține propoziții

noi (fără o prelucrare intensă a acestora) atunci când se lucrează cu vocabulare reduse (de

exemplu vocea care însoțește orice sistem de navigație GPS la ora actuală).

Un sistem de sinteză a vorbirii este format din două componente importante:

1. Un modul de prelucrare a limbajului natural (NLP) folosit pentru a obţine o

transcriere fonetică şi a extrage elemente de prozodie.

2. Un modul de prelucrare digitală a semnalului care se ocupă de sinteza vorbirii.

Figura 1.1 reprezintă schema bloc a modulului NLP.

Modul NLP

Analiză text

PreprocesareAnalizor

morfologic

Analizor

contextual

Analizor

prozodic

Transcriere

fonetică

Generare de

elemente de

prosodie

Text DSP

Figura 1.1 Modul NLP (adaptată după A Short Introduction to Text-to-Speech Synthesis)

Page 4: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

4

i. Prelucrarea limbajului natural

În general textul ce trebuie sintetizat este supus unei preprocesări, care elimină anumite

caractere, transformă numerele în secvenţe de text (de exemplu 1002 o mie doi), tratează

formulele matematice (în cazul în care acestea sunt prezente în text) etc. (Ordean, 2009;

Dutoit, 1999).

Pentru transcrierea fonetică a cuvintelor din text este necesară în prealabil o adnotare

morfologică a acestora, lucru realizat în mod automat cu ajutorul unui POS Tagger, format

dintr-un analizor morfologic și unul contextual. Rezultatul constă în atribuirea unui descriptor

morfo-sinctactic (MSD) fiecărui cuvânt din text. Acesta este un şir de caractere în care

fiecare poziţie corespunde unui atribut iar caracterul de pe poziţia respectivă indică valoarea

atributului:

1. Primul caracter indică partea de vorbire

2. Următoarele n caractere codează valoarea fiecărui atribut (persoană, număr, gen etc.)

3. Dacă un atribut nu se aplică în cazul respectiv, atunci se foloseşte caracterul ‘-‘.

Pentru codarea lexiconului românesc este necesar un număr de 614 etichete MSD (Tufiş

et al, 2007).

Perceperea sunetelor din punct de vedere fizic este influențată de trei factori importanți:

volumul care este o măsură a intensității sunetului, frecvența componentei fundamentale a

sunetului cunoscută sub numele de înălțime a vocii și timbrul care reprezintă conținutul

armonic al semnalului. Astfel, impunerea elementelor de prozodie se referă la modificarea

frecvenţei fundamentale, a energiei semnalului şi a duratei de pronunţie.

ii. Prelucrarea semnalului vocal

Trăsăturile care stabilesc performanţele unui sistem TTS (text to speech) sunt

inteligibilitatea şi naturaleţea vocii obținute. Aceste caracteristici sunt influenţate în primul

rând de tehnica folosită pentru procesul de sinteză a vorbirii.

1. În sinteza formantică nu se folosesc mostre de vorbire umană pentru sinteză ci

modelul acustic. Frecvenţa fundamentală şi zgomotul sunt variate în timp pentru a

crea forma de undă pentru vorbirea artificială. Nivelul de naturaleţe al vocii

sintentizate este redus, în schimb aplicaţiile care folosesc acestă metodă nu

necesită o bază de date de dimensiuni mari.

2. Sinteza articulatorie se referă la utilizarea modelului tractului uman pentru

generarea de sunet.

Page 5: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

5

3. Metoda concatenativă se bazează pe concatenarea segmentelor extrase din

vorbirea naturală înregistrată. Rezultate obținute prin această metodă sunt bune în

ceea ce priveşte naturaleţea vocii, dar necesită un volum mare de înregistrări.

Producerea artificială a vorbirii prin metoda concatenativă implică metode de prelucrare

a semnalului vocal începând cu achiziția acestuia, filtrarea pentru eliminarea zgomotelor,

stocarea lui pe un suport magnetic sau optic, analiza lui în vederea extragerii anumitor

parametri, segmentarea manuală sau automată în foneme, difoneme etc. precum și algoritmi

de concatenare a unităților de sunet alese pentru sinteză.

iii. Construirea unei baze de date pentru sinteza bazată pe metoda

concatenativă

Sistemele de sinteză a vorbirii bazate pe această metodă funcţionează prin concatenarea

segmentelor acustice preînregistrate. Un sistem TTS trebuie sa fie capabil să transforme în

voce orice cuvânt din vocabularul limbii pentru care a fost creat. În majoritatea cazurilor se

folosesc baze de date ce conţin difoneme, trifoneme sau eventual silabe. Pentru a reduce din

problemele care apar ulterior la algoritmul de concatenare este necesar un inventar mare de

înregistrări pentru a putea selecta candidaţi potriviţi.

Astfel, după ce se obține un set de unități necesare pentru acoperirea totală (în cele mai

multe cazuri această listă este formată din difonemele specifice unei limbi), se trece la

generarea unei liste de cuvinte ce urmează a fi înregistrate având grijă ca fiecare segment să

apara cel puțin o dată, evitând silabe accentuate şi cuvinte prea lungi care sunt pronunțate în

general mai repede și mai puțin articulat (Burileanu, 1999).

Calitatea vocii obţinute dintr-un inventar mic de segmente preînregistrate este afectată de

prelucrările la care este supus semnalul. Acest lucru determină nevoia de a îmbogăţi

inventarul acustic cu trifoneme, silabe, cuvinte şi chiar grupuri de cuvinte.

Stabilirea manuală a graniţelor dintre sunete necesită timp şi efort care poate fi redus prin

folosirea unor metode de segmentare automată înainte de rafinarea manuală a rezultatelor.

Lucrarea de faţă introduce o metodă nouă de segmentare semiautomată şi aliniere a

semnalului vocal la text, bazată pe analiza caracteristicilor acustice şi a modului de articulare

a diferitelor tipuri de sunete din limba română ce va fi detaliată în capitolul 4.

Page 6: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

6

2. Considerente asupra modului de producere și percepție a

sunetelor

i. Producerea sunetelor

Din punct de vedere fonetic, aparatul fonator uman este un tub acustic în care o parte a

aerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale.

Procesul prin care aerul trece prin laringe (cutia vorbirii) unde este modulat de glotă (coardele

vocale) se numeşte fonaţie sau intonaţie şi este responsabil pentru generarea înălţimii

sunetului şi a tonului. În final, aerul modulat este filtrat de gură, nas şi gât – proces numit

articulare.

În majoritatea limbilor indoerupeene, sunetele articulate sunt produse în timpul expiraţiei

aerului, cele obţinute în timpul inspiraţiei fiind în număr redus. În timpul vorbirii inspiraţia

este mai adâncă iar expiraţia devine mai lentă, surplusul de aer fiind eliberat pe nas la sfârşit.

Laringele reprezintă partea superioară a traheei, formată din mai multe cartilaje, în

structura căreia intră şi coardele vocale. El este închis în partea de sus de epiglotă, care are ca

funcţie şi împiedicarea glotei în momentul înghiţirii. Există patru coarde vocale (două

superioare şi două inferioare), între care se află o deschizătură (glota interligamentoasă),

diferită ca dimensiuni pentru bărbaţi şi femei. Activitatea coardelor vocale este stimulată şi

dirijată de către sistemul nervos central. Faringele influenţează direcţia aerului spre cavitatea

bucală sau nazală sau eventual spre amândouă în acelaşi timp.

Cavitatea bucală se compune din palatul dur şi palatul moale (prelungit cu o uvulă

numită omuşor). În poziţie de repaus vălul palatului cade pe muşchiul lingual şi aerul iese pe

nas. Căile nazale sunt închise prin ridicarea vălului cu o mişcare de dare înapoi, în timp ce

pereţii faringelui se apropie de acesta. Bolta şi vălul palatului joacă un rol important în

articulaţia cuvintelor. Prima este împărţită în regiunea anterioara (dentală şi alveolară),

mediană (palatală) şi posterioară (velară) (Roseti şi Lazăroiu, 1982).

Page 7: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

7

Cavitate nazală

Faringe

Palatul dur

Esofag

Epiglotă

Maxilar

inferior

Cavitate bucală

Corzile vocale

Laringe

Palatul moale

Trahee

Buze Dinţi

Limbă

Figura 1.2 - Anatomia şi fiziologia organelor vorbirii

La formarea sunetelor mai participă şi muşchiul lingual, maxilarul inferior (care se

aproprie şi se îndepărtează), bolta şi vălul (joacă un rol important în articulaţia unei categorii

de consoane) precum şi incisivii superiori şi inferiori. Fosele nazale sunt canale osoase,

acoperite cu o mucoasă care participă la formarea sunetelor numite nazale (Roseti şi

Lazăroiu, 1982).

Vibraţiile sonore emise prin articulare se propagă în aer, care este un mediu elastic,

ajungând în ureche. Fenomenul audiţiei presupune receptarea undei sonore sub forma

mesajului. În urechea interioară, aceste unde trec în codul sistemului nervos urmând

momentul identificării.

ii. Percepţia sunetelor

Urechea este organul cu ajutorul căruia oamenii detectează sunetele. Ea este împărţită în

trei componente principale numite urechea externă, medie şi internă. Urechea externă se

compune dintr-un ţesut cartilaginos, numit pavilion, şi din canalul auditiv extern, care uneşte

pavilionul cu timpanul. Timpanul este o membrană foarte subţire de 0,1 mm. Sunetele sunt

captate de pavilion şi sunt transmise prin canalul auditiv extern către membrana timpanică pe

care o antrenază în vibraţii. Conectate la timpan se găsesc cele mai mici oase din corpul

uman, numite ciocan, scăriţă şi nicovală şi care au rolul de a transmite informaţiile captate de

pe suprafaţa membranei către urechea internă. Acest lucru se realizează cu ajutorul cavităţii

Page 8: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

8

numite cohlee (melcul) care conţine un lichid numit endolimfă şi care este prevăzută cu un

membrană acoperită de celule senzoriale (cili) care convertesc vibraţiile sonore în impulsuri

electromagnetice (impulsuri nervoase) şi transmit aceste informaţii creierului prin intermediul

canalului auditiv intern.

PavilionCiocan

Nicovală

Scăriţă

Trompa lui

Eustachio

Nerv

auditiv

Nerv

vestibular

Cohlee

Canal

semicircular

Canal

auditiv

exter

Fereastră

rotundă

Timpan

Figura 1.3–Canal auditiv (adaptată după Bornaz Sebastian)

Procesul de audiţie este unul atât fizic cât şi psihic. În general înţelegerea sunetelor este

redusă, 30% din foneme fiind percepute greşit. În plus s-a demonstrat că nervii nu pot trimite

impulsurile continue generate de vibaţia sonoră ci doar mostre din acestea. Procesul de

identificare prin aproximare a unui sunet receptat cu unul deja cunoscut se numeşte

vocalitate. Un alt fapt interesant este acela că perceperea consoanelor este dependentă de

modul în care se schimbă frecvenţele formanţilor în zona de tranziţie a acestora în timp ce

vocalele depind direct de frecvenţele formanţilor în zona stabilă(Roseti şi Lazăroiu, 1982).

Urechea umană percepe sunete ale căror frecvenţă variază între 16 Hz şi 20Khz.

Sistemul fonologic al limbii române este format din sistemul vocalic şi sistemul

consonantic:

- Vocalele sunt sunete propriu-zise. Unda sonoră are în cazul lor un caracter periodic.

La formarea vocalelor, curentul de aer fonator iese liber prin cavitatea bucală.

Datorită faptului că vibraţia aerului este determinată doar de coardele vocale, ele sunt

Page 9: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

9

întotdeauna sonore(cu anumite excepţii cum ar fi vocalele nazalizate din limba

franceză) (Burileanu, 1999)

- Articularea consoanelor este însoţită de zgomote, datorate curentului de aer fonator

care întălneşte diferite obstacole în interiorul cavităţii bucale.

iii. O clasificare a sunetelor din punct de vedere articulatoriu

Informaţiile prezentate în continuare sunt preluate din Burileanu (1999).

1. Vocalele: se disting prin înălţime (dată de frecvenţa fundamentală) şi prin timbru

(reprezentat prin conţinutul de armonici care se alătură frecvenţei fundamentale).

a. În funcţie de unghiul de deschidere a maxilarelor (apertura):

i. Vocale deschise: a

ii. Vocale medii (semideschise): e, ă, o

iii. Vocale închise: i, î (â), u

b. În funcţie de localizarea lor, deci de locul de articulare (punctul din

cavitatea bucală în care se creează spaţiul optim de rezonanţă, realizat prin

diferitele poziţii pe care le ia muşchiul lingual):

i. Vocale anterioare: e, i

ii. Vocale centrale (neutre): a, ă, î (â)

iii. Vocale posterioare (postpalatale): o, u

c. După modul în care sunt însoţite sau nu de rotunjirea buzelor:

i. Vocale labializate (rotunjite): o, u

ii. Vocale nelabializate: a, e, i, ă, î (â)

Page 10: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

10

Vocale

Deschidere

Închise

Cvasiînchise

Semiînchise

Mijlocii

Semideschise

Cvasideschise

Deschise

Anterioritate

Anterioare Semianterioare Centrale Semiposterioare Posterioare

i y ɨ ʉ ɯ u

ɤ o

ʌ ɔ

ɑ ɒ

äa ɶ

æ

ɛ œ

ɪ ʏ ʊ

ɘ ɵe ø

ə

ɜ ɞ

ɐ

Figura 1.4 - Clasificarea vocalelor după deschidere, loc de articulare şi rotunjire

2. Consoanele: La rândul lor, consoanele sunt împărţie în consoane sonante şi

nesonante.

a. Clasificarea consoanelor nesonante:

i. După modul de articulare:

1. Consoane oclusive (explozive, sau plozive): p, b, t, d, c, g, ch,

gh (produse prin închiderea completă a canalului fonator şi

apoi deschiderea sa bruscă)

2. Consoane fricative (constrictive): f, v, s, z, ş, j, h (sunt

consoane produse printr-o îngustare a canalului fonator)

3. Consoane semioclusive (africate): ţ, c(e/i), g(e/i) (sunt

consoane ce au un început oclusiv, dar un final fricativ).

ii. După locul de articulare (locul din cavitatea bucală unde se creează

obstacolul):

1. Consoane bilabiale: p, b

2. Consoane labio-dentale: f, v

3. Consoane dentale (alveorare): t, d, s, z, ţ

4. Consoane prepalatale (anteropalatale): ş, j, c(e/i), g(e/i)

5. Consoane palatale: ch, gh

Page 11: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

11

6. Consoane velare (postpalatale): c, g

7. Consoane laringale (glotale): h

iii. După sonoritate (pronunţia unei consoane este însoţită sau nu de

vibraţia coardelor vocale):

1. Consoane sonore: b, d, g, gh, v, z, j, g(e/i)

2. Consoane nesonore (surde): p, t, c, ch, f, s, ş, h, c(e/i), ţ

b. Clasificarea consoanelor sonante:acestă clasă de consoane, reprezintă o

categorie distinctă care are caracteristici comune atât cu vocalele cât şi cu

consoanele. Astfel, la articularea lor predomină tonurile muzicale, iar

zgomotele specifice consoanelor este mai slab. Ca şi nesonantele, ele nu

primesc accent în silabă.

i. În funcţie de modul de articulare:

1. Sonante oclusive: m, n

2. Sonante lichide: l

3. Sonante vibrante: r

ii. În funcţie de locul de articulare

1. Sonante bilabiale: m

2. Sonante dentale: n, r

3. Sonante laterale: l

iii. În funcţie de timbru:

1. Sonante nazale: m, n

2. Sonante orale: l, r

Modul de

articulare Lo

cul

de

art

icu

lare

Bilabiale Labiodentale Dentale Prepalatale Palatale Velare Laringiale

Su

rde

So

no

re

Su

rde

So

no

re

Su

rde

So

no

re

Su

rde

So

no

re

Su

rde

So

no

re

Su

rde

So

no

re

Su

rde

So

no

re

Nes

on

an

te

Oclusive p b t d ch gh k g

Semioclusive ţ ce/ci ge/gi

Constrictive f v s z ş j h

Son

an

te Ocluzive nazale m n

Lichide Laterale l

Vibrante r Tabel 1.1 - Clasificarea consoanelor după locul şi modul de articulare

Page 12: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

12

3. Algoritmi şi aplicaţii pentru sinteza a vorbirii

PSOLA (Pitch Synchornous Overlap Add) este un algoritm utilizat pentru

manipularea frecvenţei fundamentale a semnalului vocal. În cazul TD-PSOLA (time-domain

PSOLA), semnalul original se împarte în segmente având ca durata dublul perioadei

frecvenţei fundamentale şi se marchează centrul segmentelor. Pentru a modifica frecvenţa

fundamentală, semnalul este rearanjat pe axa timpului.

MBROLA (Multiband Resynthesis Overlap and Add), este un alt algoritm de sinteză

a vorbirii, care lucrează în domeniul timp şi care are avantajul de a netezi discontinuităţile

spectrale care apar în cazul TD-PSOLA. Există şi un proiect opensource bazat pe acest

algoritm, scopul său fiind de a creea o bază de date cât mai cuprinzătoare pentru majoritatea

limbilor vorbite. Mbrola nu este în sine o soluţie completă de TTS, fiind necesară prelucrarea

prealabilă a textului pentru a evidenţia informaţia fonemică şi prozodică. (The MBROLA

Project, http://tcts.fpms.ac.be/synthesis /mbrola.html, accesat la 18.09.2010)

Ivona este o aplicaţie dezvoltată de IVO Software ce oferă o sinteză de voce

performantă, comparabilă cu cea umană, ce permite integrarea în aplicaţii web şi sisteme

bazate pe agenţi voce (IVONA text-to-speech, http://www.ivona.com/awards.php, accesat la

data 18.09.2010). În cadrul competiţiei organizată de Blizzard în 2006, IVONA a fost

recunoscută ca fiind cea mai bună soluţie TTS din lume. În anul 2008, prima voce pentru

limba română a fost lansată în cadrul proiectului, lucru evitat de alte companii de vârf,

datorită complexităţii limbajului.

FreeTTS este un sistem de sinteză a vorbirii opensource, scris integral în JAVA, bazat

pe Flite.

PlainTalk este un nume dat pentru mai multe sisteme de sinteză şi recunoaştere folosite

de sistemele MAC, dezvoltate de Apple. Motorul iniţial de sinteză, MachinTalk, a fost

introdus de Apple în 1984.

eSpeak este un software open-source pentru sinteza vorbirii folosit pentru Linux,

Windows şi alte plaforme. eSpeak pune la dispoziţie două metode de sinteză, una fiind bazată

pe sintetizator Klatt.

Festival este un sistem de sinteză multingv dezvoltat de Alan W. Black la Centrul Pentru

Cercetarea Tehnologiei Vorbirii (CSTR) din cadrul universităţii din Edinburg (Black şi

Taylor, 1997). Este distribuit sub o licenţă gratuită similară cu BSD. Oferă un sistem complet

TTS, precum şi un sistem de dezvoltare integrat pentru cercetarea metodelor de sinteză.

Page 13: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

13

Flite este un motor de sinteză a vorbirii creat în cadrul Universităţii Carnegie Mellon.

Este derivat din Festival şi din proiectul Festvox (CMU Speech Software,

http://www.speech.cs.cmu.edu/flite/, accesat la data 14.06.2011).

Praat (traducerea olandeză a verbului „a vorbi”) este o aplicaţie ce permite analiza şi

sinteza vocii.

Page 14: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

14

4. Segmentarea automată a vorbirii şi alinierea la text

Segmentarea vorbirii este procesul de identificare a graniţelor dintre cuvinte, silabe,

foneme etc., fiind un proces important atât pentru recunoaşterea vorbirii cât şi pentru

strângerea unei baze de date pentru sinteza concatenativă.

Majoritatea metodelor de segmentare automată folosesc graniţele dintre foneme obţinute

de un sistem de recunoaştere a vorbirii (ASR) aplicând apoi metode de rafinare a rezultatelor

(Sethy şi Narayanan, 2002; Kim şi Conkie, 2002; Jarifi et al., 2008).

În absenţa unui ASR, o tehnică eficientă este blind speech segmentation (Sharma şi

Mammone, 1996; Aversano et al., 2001; Cherniz et al., 2007; Almpanidis şi Kotropoulos,

2008; Wang et al., 2003). În această metodă, segmentele iniţiale sunt obţinute prin aplicarea

unui algoritm de clustering bazat pe diferite trăsături ale semnalului acustic.

În cazul nostru am plecat de la un text rostit şi cunoaşterea apriori a acestuia ne-a permis

să venim cu o abordare proprie de blind speech segmentation, în care am folosit ca indicator

al numărului de clusteri ce trebuiau obţinuţi valoarea dată de numărul de silabe din text. În

final am aplicat un algoritm de tip DTW pentru a obţine o aliniere între clusteri şi unităţile de

text (silabe).

Impărţir a t xtului în unităţi

Filtrar a s mnalului şi

xtrag r a d trăsăturiClustering

DTWAlinierea între unităţil d

t xt şi cadr audi

Figura 4.1 - Schema bloc pentru procesul de aliniere

Procedura pe care am aplicat-o este ilustrată în figura 4.1 şi poate fi rezumată în felul

următor:

1. Împărţirea textului în unităţi folosite în aliniere;

2. Filtrarea semnalului;

3. Segmentarea semnalului;

4. Calculul unor parametri precum rata trecerilor prin zero, a energiei şi a variaţiei

spectrale;

Page 15: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

15

5. Aplicarea unui algoritm de clustering pentru crearea unor clase de trasături şi

netezirea energiei şi a ratei trecerilor prin zero;

6. Alinierea clusterilor obţinuţi anterior la unităţile de text.

1. Împărţirea textului în unităţi ce vor fi utilizate la aliniere

O condiţie importantă pentru abordarea noastră este cunoaşterea apriori a textului cu care

urmează să se facă alinierea. Acest lucru determină numărul de clusteri dorit şi oferă

informaţii despre trasăturile care trebuie analizate de algoritmi (de exemplu pentru segmente

care conţin vocale se vor căuta clusteri cu energie mare şi rata mică de treceri prin zero).

Silaba este un segment fonetic, format din unul sau mai multe foneme, pronunţate printr-

un singur efort respirator. Din acest motiv am plecat de la un despărţitor în silabe, modificat

prin câteva reguli:

1. înlocuirea lui “x” cu “cs” – de exemplu în cazul cuvântului axă, alinierea se va

face la segmente de text “ac” şi “să”, lucru valabil şi pentru cazul în care “x” se

transformă în “gz” (examen);

2. înlocuirea secvenţelor “ch”, „gh”, „c”-i, „c”-e, „g”-i, „g”-e cu „~”, datorită

comportamentului pe care îl au aceste sunete în momentul articulării;

3. eliminarea cratimei şi evitarea despărţirii a două vocale alăturate, chiar dacă

regulile gramaticale implică acest lucru;

4. Pentru evitarea ambiguităţii, la finalul operaţiei, semnul “~” este înlocuit cu

secvenţa iniţială de litere de la care s-a plecat (exemplu “ci”, “che”).

Astfel pentru propoziţia “cine-a venit aseară”, secvenţa obţinută este: „ci”, „inea”, „ve”,

„nit”, „a”, „sea”, „ră”.

2. Filtrarea semnalului

Deoarece majoritatea energiei în timpul vorbirii se află în banda de 0-4Khz iar peste

10Khz nu există practic niciun fel de energie, în prima fază am aplicat un filtru trece jos cu

răspunsul în frecvenţă reprezentat în figura 4.2.

Page 16: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

16

Figura 4.2 - Răspuns în frecvenţă

La calculul parametrilor pentru acest filtru, am folosit un generator Kaiser-Bessel, pus la

dipoziţie online de A.R.Collins (http://arc.id.au/FilterDesign.html).

Am ales rata de eşantionare corespunzătoare cu formatul înregistrărilor (44100Hz),

banda de trecere 0-8Khz (datorită considerentelor expuse mai devreme), atenuarea 98dB şi

ordinul filtrului 37 (valori implicite ale generatorului).

3. Segmentarea semnalului şi extragerea de parametri pe termen scurt

Datorită faptului că semnalul se află în regim cvasistaţionar pe intervale de 10-30 ms, am

ales dimensiunea segmentelor de 512 eşantioane, care au acoperit un interval de aproximativ

12ms.

De asemenea, pentru a diminua efectele de dispersie a componentelor spectrale în

benzile lor laterale, datorat trunchierii abrupte a semnalului la capete (Burileanu şi Dan,

2000), am folosit funcţia fereastră Hamming, care este una dintre cele mai utilizate în

literatura de specialitate (ecuaţia 4.1).

( ) { (

)

(4.1)

Pentru a evita pierderea unei cantităţi mari de informaţii datorate aplicării procedeului de

ferestruire, am ales o suprapunere de semnal de D/2 valori, la stânga şi la dreapta (D fiind

numărul de eşantioane ale segmentului de semnal analizat – 512).

Pentru procesul de clustering ce urmează a fi aplicat, am ales să folosim rata trecerilor

prin zero, energia şi un vector calculat pe baza spectrului. Aceşti parametri

reprezintăstatistici pe termen scurt ale semnalului vocal.

Page 17: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

17

4. Calculul parametrilor

Calculul parametrilor pe termen scurt ale semnalului vocal este posibil datorită regimului

său cvasistaţionar în intervale de 10-30 ms.

În cazul semnalelor eşationate, o trecere prin zero face ca două eşantione consecutive să

aibă semn diferit. Rata trecerilor prin zero se calculează după ecuaţia 4.2.

∑ | { } { }| (4.2)

{ } {

Energia semnalului vocal ne dă informaţii importante legate de caracterul sonor sau

nesonor al semnalului vocal şi este utilă în detecţia pauzelor (liniştii) din vorbire. Pe termen

scurt, energia semnalului vocal se poate calcula folosind o funcţie fereastră aplicată asupra

unei secvenţe de eşantioane din semnal (ecuaţia 4.3).

∑ ( ( ) )

(4.3)

Spectrul semnalului se obţine prin aplicarea algoritmului Fast Fourier Transform (FFT)

pe fereastra de semnal analizat (1024 de eşantioane) şi prin calculul energiei pe baza formulei

√( ( )) ( ( )) , pentru fiecare element complex Ck din şirul

rezultat.

Aşa cum am precizat, pentru clustering am folosit valoarea distanţei euclidiene dintre doi

vectori, ce reprezintă distribuţia de energie a segementelor de sunet adicente. Pentru calculul

vectorilor, am împărţit intervalul 0-4Khz în opt segmente egale suprapuse la capete1. Peste

acestea am aplicat o secvenţă de ferestre Hamming şi am însumat valorile calculate (figura

4.4 şi ecuaţia 4.4)

∑ ( ) (4.4)

Figura 4.3 arată spectrograma sunetului pentru pronunţia propoziţiei “cine a făcut asta”

(partea de sus a imaginii) şi distribuţia de energie calculată mai devreme (partea de jos).

Fiecare fâşie verticală reprezintă rezultatul pentru o fereastră de semnal.

1S-au făcut teste cu 4, 8, 16 şi 32 de segmente.Rezultatele cele mai bune au fost obţinute

pentru valorile 4 şi 8. Valorile 16 şi 32 au avut un impact negativ asupra clusteringului.

Page 18: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

18

Figure 4.3– Reprezentare spectrogramă şi vector de distributţie de energie, pentru propoziţia "cine-a făcut

asta"

Figura 4.4–Suprapunearea ferestrelor Hamming peste spectru

5. Clustering

Clusteringul este procesul de grupare a unor obiecte în grupuri numite clusteri în aşa fel

încât acestea să fie similare, găsind practic reprezentanţii unor grupuri omogene.

În cazul nostru am folosit clusteringul atât pentru netezirea statisticilor calculate la pasul

anterior cât şi pentru obţinerea unor candidaţi de segmentare a semnalului vocal. Astfel,

valorile utilizate în calcul distanţelor pentru metodele de aliniere sunt reprezentate de mediile

obţinute pentru rata trecerilor prin zero, a energiei şi a distribuţiei de energie pe fiecare

cluster în parte. Analizatorul de blocuri folosit în cea de-a doua metodă de aliniere înceacă să

depisteze graniţe între sunete doar în zona clusterilor adiacenţi, aceştia reprezentând pentru

alogoritm candidaţi de segmentare.

Există două tipuri principale de clustering care se pot aplica:

1. Agglomerative (bottom-up): Aceştia încep prin a trata fiecare element ca făcând

parte dintr-un cluster separat, care sunt uniţi pentru a forma clusteri mai mari (figura

4.5).

2. Divisive (top-down): Aceştia tratează tot setul ca un cluster mare şi la fiecare pas

divid clusterii existenţi în grupuri mai mici.

Page 19: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

19

Orice metodă de clustering foloseşte o funcţiegrupare a candidaţilor care este bazată pe

similaritateadintre aceştia. În cazul nostru am ales să exprimăm similaritatea cu un criteriu de

grupare de tip distanţă.Câteva exemple tipice de funcţii distanţă sunt distanţa Euclidiană,

distanţa Manhattan, distanţa Hamming, etc.

A B C D E

AB DEC

AB CDE

AB

CD

E

ABCDE

Figura 4.5 - Agglomerative hierarchical clustering aplicat pe distanţa euclidiană dintre elemente

Algoritmul folosit pentru clustering (figura 4.6) a fost adaptat pentru a acţiona doar pe

segmente adiacente:

Pasul 1: Tuturor vectorilorle esteasignatpropriul lor cluster

Pasul 2: Se calculeazădistanţa între fiecare doi clusteri adiacenţi

Pasul 3: Se unesc clusterii cu distanţă minimă şi se calculează valorile medii pentru

aceştia

Pasul 4: Se verifică dacă s-a obţinut numărul dorit de clusteri şi în caz contrar se revine

la pasul 2.

Page 20: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

20

Funcţia de distanţă a fost calculată ca sumă ponderată a distanţei euclidiene dintre

vectorii de distribuţie energetică, rata trecerilor prin zero, energia medie şi numărul de vârfuri

în spectrul de energie (aflate la o distanţă mai mare decât un prag dat). Ponderile au fost

stabilite empiric, pentru a maximiza rezultatele pe datele de antrenare. Valorile acestora sunt

de 0.0025 pentru distanţa euclidiană, 0.409 pentru rata trecerilor prin zero, 0.0025 pentru

energia medie şi 0.59 pentru numărul de vârfuri în spectru.

După determinarea clusterilor, îl identificăm pe cel cu energie maximă (Emax), urmând ca

acest parametru să fie utilizată în partea finală a procesului.

Cele două metode prezentate în continuare, urmează să aleagă modul în care se vor

folosii în aliniere clusterii obţinuţi.

Figura 4.6 - Pseudocod algoritm de clustering

Intrare: desired_clusters – numărul de segmente căutat

foreach vector in vectors do

.clusteri

.clusterLengh1

end

cluster_countcount(vectors)

while cluster_count>desired_clusters*3 do

d_mininfinity

pos_min-1

foreach , in vectors do

if .cluster<> .cluster then

ddistance( ) if d<d_min then

d_mind

pos_mini

end

end

end

cluster_countcluster_count-1

MergeClusters( ) end

Page 21: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

21

i. Alinierea bazată pe Dynamic Time Warping

Dynamic Time Warping (DTW) este un algoritm folosit pentru găsirea unei

suprapuneri optime în timp dintre două secvenţe între elementele cărora se poate defini o

funcţie de similaritate.

DTW este unul dintre cei mai vechi algoritmi în recunoaşterea vorbirii, cea mai frecventă

utilizare a acestuia fiind pentru identificarea unui şablon cu care cuvântul rostit se potriveşte

(Giorginio, 2009). Monotonia în timp al rezultatelor alinierii secvenţelor determină DTW să

facă parte din clasa algoritmilor care aparţin programării dinamice.

Am ales utilizarea DTW în cazul de faţă pentru a găsi alinierea neliniară optimă în

timppentrusecvenţa de simboluri obţinute din procesarea textului şi secvenţa de segmentele

de voce înregistrate.

Principiul de funcţionare este simplu. Se creează o matrice având ca dimensiuni

lungimile celor două secvenţe care trebuiesc comparate. În fiecare celulă se pune o valoare

numerică dată de distanţa dintre elementele corespunzătoare ale celor două secvenţe. De

exemplu, dacă avem o secvenţă A de K elemente şi o secvenţă B de L elemente, dimensiunea

matricii M va fi de K linii şi L coloane, iar fiecare celulă Mij, cu şi are

valoarea d(Ai,Bj) şi reprezintă distanţa dintre cele două elemente. Alinierea optimă este dată

de găsirea drumului maxim sau, în cazul de faţă, a drumului minim în această matrice între

poziţiile (1,1) şi (K,L) cu condiţia ca fiecare pereche (iz,jz), (iz+1,jz+1) să respecte condiţia de

monotonie în timp: şi (figura 4.7).

Perechea (iz,jz) semnifică similaritatea dintre elementele şi

Figura 4.7 - Exemplu grid DTW

Page 22: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

22

Pentru a putea descrie funcţia de distanţă textul a trebuit tranformat într-o secvenţă de

simboluri, grupând astfel plajele de valori pentru rata trecerilor prin zero şi energie:

Paşii urmaţi în procesarea textului sunt descrişi în continuare:

1. Fiecare pauză a fost marcată cu simbolul “~”;

2. La început şi la sfârşit au fost adăugate pauze;

3. Grupurile “ce”, “ci”, “ghe”, “ghi” “che”, “chi”, “ge”, “gi” au fost înlocuite cu

simbolul “D”;

4. Literele “a”, “e”, “i”, “o”, “u”, “ă”, “î”, “â” au fost înlocuite de simbolul “V”;

5. Literele “f”, “s”, “ş”, “j”, “h”, “ţ”, “r”,”v”,”z”, ”m”, ”n”,”l”,”r” au fost

înlocuite cu simbolul “F”;

6. Literele “p”, “b”, “t”, “d”, “c”, “g” au fost înlocuite cu simbolul “P”.

Funcţia de similaritate a fost aplicată între secvenţa de simboluri şi parametrii clusterilor

obţinuţi la pasul anterior de procesare. Aceasta a fost scrisă sub forma unei distanţe

Euclidiene (ecuaţia 4.5) între valorile aşteptate pentru parametri ZR (EZCRR ) şi ER (EER)

(tabelul 4.1) şi parametri clusterilor obţinuţi, unde ZR şi ER reprezintă valorile normalizate

pentru Z şi respectiv E.

√( ) ( ) (4.5)

Symbol ER ZCRR

D 0.464 0.652

V 0.466 0.112

F 0.118 0.660

~ 0.030 0.180

P 0.085 0.065

Tabel 4.1 - Calcul funcţie disntanţă

Alinirea obţinută prin DTW este apoi validata manual (figura 4.9) şi segmentele obţinute

sunt adăugate la inventarul de unităţi acustice.

Antrenarea pentru această metodă constă în recalcularea valorilor aşteptate pentru ZR şi

ER după validarea de mână a rezultatelor obţinute.

Page 23: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

23

Figura 4.9 - Alinierea obţinută prin metoda DTW

În anumite situaţii, algoritmul de clustering poate să nu detecteze tranziţia între două

foneme sau costul minim de aliniere poate fi dat de alinierea unităţilor din text cu segmente

acustice de lungime 0. Aceste două situaţii pot fi rezolvate în anumite cazuri prin regruparea

unităţilor de text. Un exemplu este cazul „vine mama” (figura 4.10), în care uniăţile “vi” +

“ne” sunt regrupate pentru a forma cuvântul „vine” şi “ma” + ”ma” cuvântul “mama”.

Unităţile obţinute astfel, pot fi utilizate cu succes în strângerea bazei de date de segmente

acustice neuniforme.

Figura 4.10 – Alinierea pentru “vine mama”

Page 24: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

24

5. Concluzii

Procesarea vorbirii depinde foarte mult de colectarea unui număr mare de unităţi

acustice. Acest lucru este un proces complicat în special atunci când este realizat de mână.

Studiile recente au arătat un interes crescut pentru metodele de segmentare automată a

vorbirii.

Lucrarea de faţă introduce o metodă nouă de blind speech segmentation, bazată pe

analiza caracteristicilor acustice şi a modului de articulare a diferitelor tipuri de sunete din

limba română.

Scopul principal al acestei metode este reducerea timpului şi a efortului necesar pentru

segmentarea manuală precum şi facilitarea obţinerii unor segmente acustice neuniforme

pentru realizarea unei baze de date folosită într-un motor sinteză a vorbirii bazat pe

concatenare.

Există o serie de limitări în sensul că sunt necesare înregistrări fără zgomot de fundal şi

cuvintele trebuie pronunţate cât mai clar, însă acest lucru este acoperit de faptul că aceste

unităţi vor fi utilizate pentru un sistem TTS, ceea ce impune o serie de standarde în ceea ce

priveşte calitatea lor.

Page 25: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

25

6. Referinţe bibliografice

Almpanidis, G., & Kotropoulos, C. (2008). Phonemic segmentation using the generalized

Gamma distribution and small sample Bayesian information criterion. In: Speech

Communication, Vol. 50, pp. 38-55

Aversano, G., Esposito, A., Esposito, A., & Marinaro, M. (2001). A New Text-Independent

Method for Phoneme Segmentation. In: Proceedings of the IEEE international Workshop on

Circuits and Systems, Dayton, Ohio, USA, August, 2001

Black, A., şi Taylor, P. The Festival Speech Synthesis System: system documentation, raport

de activitate HCRC/TR-83, Human Communication Research Centre, University of

Edinburgh, Scotland, UK, 1997.

Burileanu, D., Dan, C., Principii şi tehnici de bază în prelucrarea digitală a semnalelor,

Editura Printech,2000, ISBN 973-652-127-3

Burileanu, D., Negrescu, C., Prosody Modeling for an Embedded TTS System

Implementation. In: Proceedings of the 14th

European Signal Processing Conference

EUSIPCO 2006, Florence, pp. 715–718, 2006

Burileanu, D., Contributions on Speech Synthesis from Text in Romanian Language, teză

doctorat, 1999

Cherniz, A.S., Torres, M.E., Rufiner, H.L., & Esposito A. (2007). Multiresolution Analysis

Applied to Text-Independent Phone Segmentation. In: Journal of Physics: Conference

Series, Vol. 90, pp. 1-7

Demuynck, K. and T. Laureys, A Comparison of Different Approaches to Automatic Speech

Segmentation. In: Proceedings of International Conference on Text, Speech and Dialogue,

2002, pp. 277-284.

Dong Wang, Lie Lu, Hong-Jiang Zhang, Speech Segmentation Without Speech Recognition,

2003

Dutoit,T., A Short Introduction to Text-to-Speech Synthesis, http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/,

accesat la 12.07.2011

Fant, G., Acoustic Theory of Speech Production., Mouton De Gruyter, 1970, ISBN 90-279-

1600-4

Giorgino,T., Computing and Visualizing Dynamic Time Warping Alignments in R: The dtw

Package, 2009

Ionescu, E. (2001). Manual de lingvistică generală (Ediţia a III-a), Ed. Bic ALL, Bucureşti

Kim, Y.J., Conkie, A., Automatic segmentation combining an HMM-based approach and

spectral boundary correction. In: Proc. 7th Internat. Conf. on Spoken Language Processing

(ICSLP 2002); 2002. p. 145-148

Marcu, F., Marele dicționar de neologisme, Editura Saeculum, 2000

Page 26: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

26

Ordean, M., Saupe, A., Ordean, M., Gorgan, D., Componentele unui sistem de sinteza text-

vorbire, publicat în A 6-a Conferinta Nationala de Interactiune Om-Calculator,

RoCHI2009, Cluj-Napoca, Romania, 2009

Roseti, Al., Lazăroiu, A., Introducere în fonetică, Editura Ştiinţifică şi Eciclopedică,

Bucureşti 1982

Safaa Jarifi, Dominique Pastor, Olivier Rosec, A fusion approach for automatic speech

segmentation of large, corpora with application to speech synthesis. In: Speech

Communication 2008; 50:67-80.

Sethy A, Narayanan S. Refined speech segmentation for concatenative speech synthesis, in

Proc. 7th International Conf. on Spoken Language Processing (ICSLP 2002); 2002. p. 149-

152

Sharma, M. and Mammone, R., ”Blind” speech segmentation: automatic segmentation of

speech without linguistic knowledge. In: Proc. ICSLP’96, vol. 2, pp. 1237-1240, 1996.

Teodorescu, H.N., Pistol, L., Feraru, M., Zbancioc, M., Trandabăţ, D., Sounds of the

Romanian Language Corpus, © 2010, http://www.etc.tuiasi.ro/sibm/romanian_spoken_

language/index.htm, accesat la 02.04.2011

Teodorescu, H.N., Pistol, L., Feraru, M., Zbancioc, M., Trandabăţ, D., Sounds of the

Romanian Language Corpus,© 2010, http://www.etc.tuiasi.ro/sibm/ romanian

_spoken_language/index.htm, accesed at 02.04.2011

Toderean, G., Buza,O., SISTEM INTERACTIV PE BAZA DE VOCE DESTINAT

PERSOANELOR NEVAZATOARE, Raport de Cercetare, Universitatea Tehnică din Cluj-

Napoca, 2008

Tufiş, D., Barbu, A.M., Pătraşcu, V., Rotariu, G., Popescu, C., Corpora and Corpus-Based

Morpho-Lexical Processing, Recent Advances in Romanian Language Technology, Editura

Academiei, 1997

Tufiş, D., Ion, R., Ceauşu, A., Ştefănescu, D., Servicii Web Lignvistice ale ICIA, Lucrările

atelierului Resurse lingvistice si instrumente pentru prelucrarea limbii române, Editura

Universităţii “Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, 14-15 decembrie 2007

Wang, D., Lu, L., Zhang, H.J., Speech segmentation without speech recognition. In: Proc. of

IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing, 2003. p. 468–

471 Technical Report HCRC/TR-83, Human Communciation Research Centre, University

of Edinburgh, Scotland, UK, 1997

Walker, W., Lamere, P., Kwok, P., FreeTTS - A Performance Case Study, Sun Microsystems,

2002

Page 27: Aplicaţii pentru sinteza vorbirii - · PDF fileaerului expirat din plămâni trece prin trahee, în laringe, unde sunt activate coardele vocale. Procesul prin care aerul trece prin

Aplicaţii pentru sinteza vorbirii

27

Abrevieri

BSD = Berkeley Software Distribution

CSTR = Centrul Pentru Cercetarea Tehnologiei Vorbirii

DAVO = Dynamic Analog of the Vocal tract

DFT = Discrete Fourier Transform

DTW = Dynamic Time Warping

FFT = Fast Fourier Transform

HMM = Hidden Markov Model

IVR = Interractive Voice Response

LPC = Linear Predictive Coding

M.I.T. = Massachusetts Institute of Technology

NVDA = NonVisual Desktop Access

TTS = Text to Speech

Vocoderul = voice coder decoder

Voder = voice operating demonstrator

SRE = Speech Recognition engine

XML = eXtended Markup Language


Recommended