+ All Categories
Home > Documents > Apare aproape zilnic E gratis, dar nu gratuit Anul 4 ... · legată de lectură este, probabil, cea...

Apare aproape zilnic E gratis, dar nu gratuit Anul 4 ... · legată de lectură este, probabil, cea...

Date post: 08-Sep-2018
Category:
Upload: hakhanh
View: 218 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
12
D intre multele noastre lamentări, cea legată de lectură este, probabil, cea mai întemeiată și cea mai lipsită de speranță. Peisajul deznădejdii are caracte- risticile unui dezastru: un învățământ în ruină, cu 42% dintre elevii de 15 ani analfa- beți funcțional, cu o infrastructură care amintește de Stalingrad și cu o armată de profesori umiliți, privind cu groază spre pensie. Două mari abordări au făcut mereu ca discuția despre lectură – și despre formare în general – să fie ratată din start. Prima a fost aceea că statul „dă“ pentru cultură, pentru „de-astea“, dar nu poate să dea foarte mult pentru că, știți și voi foarte bine, banii trebuie băgați pentru România adevărată, reală, aia cu investiții în infras- tructură, în chestii. Nu ai nici un motiv să crezi că, spre exemplu, subvențiile în cul- tură ar funcționa altfel decât cele în agri- cultură. Poate ceva mai bine, dar mai rău nu cred. Vouchere pentru cumpărat cărți, pentru cumpărat presă, nu cred că asta, mai ales în contextul crizei economice, nu ar fi dat un impuls cititului. Statul a fost mereu intruziv, acaparant, primăriile și-au pus numele mare pe toate proiectele, festivalurile, în care au „băgat“ bani. A fost ceva direct, cu banii și cu numele primăriei și al primarului, dacă se poate, la vedere. Punctual, sporadic, mereu aproape de nimic. Asta înseamnă azi „să dai bani la cultură“. În marele dicționar nescris al vremurilor noastre, „să dai bani la cultră“ = să pierzi niște bani, să le dai și unora niște bani, să îi mulțumești pe niște tolerați. Nu departe sunt văzute lucrurile legat de creșterile salariale ale profesorilor – li se dau bani! Toate acestea sunt investiții, nu apă aruncată în nisip. Și a doua abordare care ne ține într-o sintaxă păguboasă a lamentării este excepționalismul nostru, pe care îl putem vedea cel mai bine în mândria cu acre se scrie despre „olimpici“. Sunt la matema- tică, informatică sau la altceva, ei sunt mândria noastră, copiii care ne duc faima în lume, noi, cei rămași în acest sătuc de munte numit România. Excepționalism, elite, aerul rarefiat al celor puțini, celor aleși, iată, cred, un alt fascicul de lumină după care societatea noastră a alergat cu fața proastă a unui motan pus pe joacă. n l Lansările de miercuri-joi (pag. 2) l Top editorial – Polirom vă recomandă (pag. 3) Marta Petreu • Supa de la miezul nopții • Ioan Groșan • Lumea ca literatură Alte amintiri • Vintilă Mihăilescu • Hotel Ambos Mundos • Scurt eseu de antropologie borgesiană • Salman Rushdie • Casa Golden • Bruce Springsteen • Born to Run l Dinu Guțu: „Suporterii locali sunt alie- nați de propria dragoste pentru club” (pag. 3) l Vlad Epstein: Despre cei care sunt în stare să privească peste umăr… (pag. 4) l Pariul scriitorului Liviu Antonesei (pag. 4) l Top editorial – Humanitas vă recoman- dă (pag. 5) Gabriel Liiceanu • Continentele insomniei • Mircea Cărtărescu • Știutorii • Trei povestiri din Orbitor • Ana Blandiana • Istoria ca viitor și alte conferințe și pagini • Radu Paraschivescu • Cartea râsului și a cer- cetării • Ce se întâmplă cu creierul dacă în- veți cuvinte noi în timp ce faci sex l Veronica D. Niculescu: N-am vrut pisi- cuță, cățel, șoricel, elefant. Am vrut sălbăti- ciune, frumusețe bizară. (pag. 6) Sumar Uneori îi invidiez pe cei cărora nu le place să citească. Pentru ei, toate cărțile au happy end, pentru că, în sfârșit, s-a terminat chi- nul lecturii. Au venit mulți oameni încă din prima zi la cel mai mare târg de carte și de produse din carte Despre lamentare Mihai Radu Ziarul tîrgului l Apare aproape zilnic l E gratis, dar nu gratuit l Anul 4 l Numărul 1, miercuri/joi, 22-23 noiembrie 2017
Transcript

Dintre multele noastre lamentări, cealegată de lectură este, probabil, ceamai întemeiată și cea mai lipsită de

speranță. Peisajul deznădejdii are caracte-risticile unui dezastru: un învățământ înruină, cu 42% dintre elevii de 15 ani analfa-beți funcțional, cu o infrastructură careamintește de Stalingrad și cu o armată deprofesori umiliți, privind cu groază sprepensie.

Două mari abordări au făcut mereu cadiscuția despre lectură – și despre formareîn general – să fie ratată din start.

Prima a fost aceea că statul „dă“ pentrucultură, pentru „de-astea“, dar nu poate sădea foarte mult pentru că, știți și voi foartebine, banii trebuie băgați pentru Româniaadevărată, reală, aia cu investiții în infras-tructură, în chestii. Nu ai nici un motiv săcrezi că, spre exemplu, subvențiile în cul-tură ar funcționa altfel decât cele în agri-cultură. Poate ceva mai bine, dar mai răunu cred. Vouchere pentru cumpărat cărți,pentru cumpărat presă, nu cred că asta,mai ales în contextul crizei economice, nuar fi dat un impuls cititului.

Statul a fost mereu intruziv, acaparant,primăriile și-au pus numele mare pe toateproiectele, festivalurile, în care au „băgat“bani. A fost ceva direct, cu banii și cunumele primăriei și al primarului, dacă sepoate, la vedere. Punctual, sporadic,mereu aproape de nimic. Asta înseamnăazi „să dai bani la cultură“.

În marele dicționar nescris al vremurilornoastre, „să dai bani la cultră“ = să pierziniște bani, să le dai și unora niște bani, săîi mulțumești pe niște tolerați.

Nu departe sunt văzute lucrurile legatde creșterile salariale ale profesorilor – lise dau bani!

Toate acestea sunt investiții, nu apăaruncată în nisip.

Și a doua abordare care ne ține într-osintaxă păguboasă a lamentării esteexcepționalismul nostru, pe care îl putemvedea cel mai bine în mândria cu acre sescrie despre „olimpici“. Sunt la matema-tică, informatică sau la altceva, ei suntmândria noastră, copiii care ne duc faimaîn lume, noi, cei rămași în acest sătuc demunte numit România. Excepționalism,elite, aerul rarefiat al celor puțini, celoraleși, iată, cred, un alt fascicul de luminădupă care societatea noastră a alergat cufața proastă a unui motan pus pe joacă. n

l Lansările de miercuri-joi (pag. 2)

l Top editorial – Polirom vă recomandă(pag. 3) Marta Petreu • Supa de la miezulnopții • Ioan Groșan • Lumea ca literatură •Alte amintiri • Vintilă Mihăilescu • HotelAmbos Mundos • Scurt eseu de antropologieborgesiană • Salman Rushdie • Casa Golden• Bruce Springsteen • Born to Run

l Dinu Guțu: „Suporterii locali sunt alie-nați de propria dragoste pentru club” (pag.3)

l Vlad Epstein: Despre cei care sunt înstare să privească peste umăr… (pag. 4)

l Pariul scriitorului Liviu Antonesei (pag.4)

l Top editorial –Humanitas vă recoman -dă (pag. 5) Gabriel Liiceanu • Continenteleinsomniei • Mircea Cărtărescu • Știutorii •

Trei povestiri din Orbitor • Ana Blandiana •Istoria ca viitor și alte conferințe și pagini •Radu Paraschivescu • Cartea râsului și a cer-cetării • Ce se întâmplă cu creierul dacă în -veți cuvinte noi în timp ce faci sex

l Veronica D. Niculescu: N-am vrut pisi-cuță, cățel, șoricel, elefant. Am vrut sălbăti-ciune, frumusețe bizară. (pag. 6)

Sumar

Uneori îiinvidiez pe cei cărora

nu le place să citească.Pentru ei, toate cărțile auhappy end, pentru că, însfârșit, s-a terminat chi-

nul lecturii.

Au venit mulți oameni încă din prima zi la cel mai mare târg de carte și de produse din carte

Despre lamentare

Mihai Radu

Ziarul tîrgului l Apare aproape zilnic l E gratis, dar nu gratuit l Anul 4 l Numărul 1, miercuri/joi, 22-23 noiembrie 2017

Miercuri, 22 noiembrie12.00 RADIO ROMÂNIA – nivelul 0.00DESCHIDEREA OFICIALĂ A CELEI DE AXXIV-A EDIȚII A TÂRGULUI INTERNAȚIO-NAL GAUDEAMUS – CARTE DE ÎNVĂȚĂ-TURĂ Transmisiune directă la Radio Româ-nia Actualități

12.30 nivelul 4.50:201Inaugurarea standului invitatului de onoare– Reprezentanța Comisiei Europene înRomânia15.00 nivelul 7.70:384Deschiderea oficială a Salonului Național deInventică și Creație Științifică pentru Tineret2017SALA „MIRCEA SÂNTIMBREANU” –nivelu l 7.70:339 14.30 CENTRUL TEHNIC-EDITORIAL ALARMATEILansarea volumului „Războiul de întregire(1916 – 1919). Comandanți militari români”,autori prof. dr. Valeriu Avram, Lucian Dră-ghici, Gabriel-George Pătrașcu, dr. Ion Râș-noveanu15.00 ASOCIAȚIA ITALIENILOR DINROMÂNIALansare de carte: ,,Măria sa actorul. Exercițiide admirație’’ scrisă de Eugen Comarnescuși revizuită de Gabriela Tarabega Comar-nescu și Dan Comarnescu16.00 EDITURA „ANTIM IVIREANU”Lansare carte: „Iubiri la marele zid” (EdițiaaII-a) de Lia Maria-Andreiță și Ion Andreiță16.30 – 18.00 EDITURA BETTALansarea volumelor de poezie: „Deriva sen-timentelor” de Victoria Milescu; „Felinar învadul nopții” de Florian Huțanu; „Un mirajcare lasă urme” de Vasile Toma; „Poeme” deMaria Toma; „Tristeți pontice” de Marian Ilie;„Călăuză și cântec” de Ion Văduva; „Certifi-catul de viață -II-” de Maria Calciu; Antologiade poezie turcă modernă de Nermin și Nev-zat Yusuf18.00 EDITURA ARS DOCENDI – UNIVER-SITATEA DIN BUCUREȘTILansare a volumului Watch your English. Ghidde fonetică și gramatică a limbii engleze, autorSanda Retinschi19.00 – 20.00 AMURG SENTIMENTALLansare: Georgeta Crișu / Andreea Ognean –„Independență! Mă pregătesc...” (Ghidul abor-dării terapeutice la persoana cu TSA, parteaI); Paula Isac – „Suflet stingher”, 44 scrisoriInvitată: prof. Loredana Bănică

BURSA DE CONTACTE – nivelul 3.20:132

14.00 EDITURA EXCEL XXI BOOKSLansare de carte: „Only în Brussels!” deMihaela Gherghișan17.00 EDITURA VREMEALansarea volumului „În numele tatălui”, deVlad Mitric-Ciupe18.00 EDITURA VREMEALansare carte: „O vară de foc pe cerul Româ-niei. Misiuni și lupte aeriene, iunie-septem-brie 1917”, autor Valeriu Avram18.30 EDITURA SEMNELansare: „Pionier în pop, rock, folk”, deGeorge StancaCEAINĂRIA BERNSCHUTZ GAUDEA-MUS – nivelul 3.20:106 15.00 – 17.00 RADIO ROMÂNIA CULTU-RALDezbatere: „Cafeneaua de știință”Moderator: Corina Negrea

SALA CUPOL A – nivel u l 0.00 16.30 INSTITUTUL REVOLUȚIEI RO -MÂNE DIN DECEMBRIE 1989Lansare de carte: „Revoluție și tranziție laromâni într-un secol scurt (1918 – 1989)”,autor prof. dr. Constantin HlihorInvitați: prof. dr. Ioan Scurtu, prof. dr. MihaiRetegan, autorul17.00 – 18.00 EDITURA ACADEMIEIROMÂNE ȘI EDITURA PRIORLansare de carte: „Mic tratat de cardiologie”,ediția a II-a, coord. prof. dr. Carmen GinghinăSTANDUL PROPRI U 16.00 EDITURA ARS DOCENDI – UNIVER-

SITATEA DIN BUCUREȘTI – nivelul7.70:326Prezentarea volumului Matematica în Româ-nia. Profesorii noștri – modele de viață, autorEufrosina Otlăcan16.00 EDITURA CORINT – nivelul 0.00:43Eveniment „Dot to dot” de Adam Linley16.00 EDITURA TEȘU – nivelul 0.00:9Mihail Sebastian: Noi, evreii (volum oma-gial); Weekend cu Suzana (o nuvelă redes-coperită); JurnalII. Jurnal indirect (ediție definitivă)Invitați: Acad. Eugen Simion, Andrei Pleșu,Răzvan Voncu, Teșu Solomovici18.00 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Lansare de carte: Capriciile destinului – VeraMolea în dialog cu regizorul Lucian GiurchescuInvitați: Lucian Giurghescu, Vera Molea

Joi, 23 noiembrie14.00 – 15.00 BUCUREȘTI FM – la intrareaîn pavilionConcurs cu vizitatorii Târgului:,,Noi îți dămcâte poți duce! Ai multe cărți pe cap, dar temiști cu talent? Le primești pe cele care-țirămân acolo!”SALA „MIRCEA SÂNTIMBREANU” – nive-lul 7.70:339 13.00 – 14.00 ASOCIAȚIA UNESCO IULIAHAȘDEUMasă rotundă cu tema „Viață după viață –destine nedescifrate”Lansare revista literară: „Mesaj literar”14.00 EDITURA MILITARĂLansarea a două volume de carte, respectiv:– Soldați la roabă și lopată. Detașamentele demuncă forțată din România comunistă– Elita militară românească în timpul lui CarolI (1866–1914)15.00 ASOCIAȚIA ITALIENILOR DINROMÂNIAPrezentarea seriei de 6 volume „Clanul deNiro”, scrise de Coleta de Sabata16.30 – 17.30 EDITURA JUNIMEACLUB JUNIMEA-SCRIPTOR. Ediția nr. 89,specialăSemnale editoriale junimiste• Ana Blandiana, „Proiecte de trecut/ Projetsde passé”, Colecția „Cuvinte migratoare”• Romulus Rusan, „America ogarului cenu-șiu”, Colecția „Epica”• Prezentarea revistei Scriptor, nr. 11-12/ 2017

BURSA DE CONTACTE – nivelul 3.20:132

12.30 – 13.30 EDITURA ANTIM IVIREANULansare album: Ediția definitivă a albumuluiretrospectiv „Sculptorul Radu Adrian”, auto-rul basoreliefului de la Mausoleul Mateiașși bustului lui Mihail Eminescu de la Curteade ArgeșInvitat de onoare: Acad. Gh. PăunInvitați: Gh. Dican, vicepreședinte UAP,Nicolae Sofianu, Eugenia Enescu, Dalia Bial-covskiModerator: Ioan Barbu15.30 – 16.30 EDITURA DACOROMÂNATEMPUS DACOROMÂNIA COMTERRAManifest. Cartea neagră a româniei – autorMihai Cosmin Șerban; Rolandis – roman isto-ric, autor Armașoiu Eugen; Tot înainte!, 3volume, autor Ștefan Theodoru; Reticularia– autor Raimond Petrescu; Așa suntem noi– autor Raimond Petrescu; Campania arma-tei române.... ocuparea Budapestei 1919 –autor amiral ret. dr. Jipa Rotaru, precum șialte lucrări aflate în prezent sub tipar; Basa-rabia, Bucovina, Transnistria – dr. ing. PăunMarinescu16.30 EDITURA SPANDUGINOLansare de carte: C.D. Zeletin, Domnu-i domnși lerui ler17.00 EDITURA VREMEALansare: „Zozo și alte povestiri”, autorTatiana Mărgescu17.30 FUNDAȚIA GOLESCU- Lansare CD – Colecția omagială „File delumină” cu actrița Manuela Golescu- Lansare carte: „Jurnal de călătorie” (vol I-III)de Eduard Golescu18.00 EDITURA VREMEALansarea volumului „Amintiri din strada

Suvenir. Poveștile doamnei Ioana Cru-penschi” de VictoriaDragu-Dimitriu19.00 – 20.00 EDITURA PRUTLansare carte: „Perfectul (des)compus”, autorIon HadârcăInvitați: președintele Senatului României,vicepreședintele Uniunii Scriitorilor dinRomânia, președintele Uniunii Scriitorilordin Republica MoldovaCEAINĂRIA BERNSCHUTZ GAUDEA-MUS – nivelul 3.20:106 12.00 – 13.00 BUCUREȘTI FMLansarea Concursului de proză scurtă pentruadolescenți, organizat de București FM și Edi-turaEikon, în parteneriat cu Inspectoratul ȘcolarBucurești17.00 – 18.00 EDITURA ECOU TRANSIL-VANLansarea volumelor: Ionel Sporea – Dincolode iubire și ură, vol 1,2,3; Dora Molnar –Nemuritoarele iubiri, Gelozie, dragoste și ură;Colonel Ioan Mija – Pe frontul mediatic, douădecenii... pe micul ecran; Ioan Iacob – CorbulciberneticSALONUL DE CARTE PENTRU COPII„ION CREANGĂ” – nivelu l 3.20:121 11.00 EDITURA PRUTLansare carte: „Lumea basmelor. Mic dicțio-nar”, autori: Rodica Chiriacescu, Doina Flo-reaSALA CUPOL A – nivel u l 0.00 15.00 – 16.00 EDITURA MILITARĂLansarea a trei volume de carte, respectiv:– La microfon, Țopescu!– Erou la Cotul Donului: însemnări din război(1941-1944)– Prizonier la Cotul Donului: jurnal de război(27.08–23.11.1942) și prizonierat(24.11.1942–20.11.1946)Invitați: Nicolae Manolescu, Radu Cosașu,Cristian Țopescu, Cristian Gațu, HoriaAlexandrescu, Gheorghe Tănăsescu, FlorianBichir, Adrian Pandea18.00 – 19.00 EDITURA PROEMA – ANCILansări de carte din colecția „BibliotecaArabă”:„Punte între lumi. Selecție din lirica românăși arabă contemporană”, antologare, tradu-cere din/în limba arabă, studiu introductivși note: Dumitru Chican, prefață: TeodorMeleșcanu, Ministrul Afacerilor Externe;„Istoria relațiilor diplomatice româno-arabe”,autor: Emanuel Peterliceanu, prefață: Dumi-tru Chican; „Cele șapte porturi ale iubirii”,autor: Ali Al-Qasimi, traducere din limbaarabă, prefață și note: Nicolae Dobrișan

STANDUL PROPRI U 11.00 ePUBLISHERS – eLITERATURA –eDIDACTICA – nivelul 7.70:307Lansare de carte: Intervenție divină. Roman deIca IovaInvitați: Ica Iova, Vasile PoenaruLansare de carte: WWW Mărită-te cu mine.Eseu de Liliana BartoșInvitați: Liliana Bartoș, Vasile PoenaruLansare de carte: Tăcerea doare. Roman de Ște-fania GhițăInvitați: Ștefania Ghiță, Vasile Poenaru12.00 EDITURA TEȘU – nivelul 0.00:9Teșu Solomovici: Mossad. Războaiele secreteale Israelului13.00 EDITURA RAO – nivelul 0.00:37Constantin Bostan – Ștefan, Ștefan, Domncel Mare14.00 ACADEMIA DE STUDII ECONO-MICE DIN BUCUREȘTI – nivelul 7.70:315Lansare de carte: Elena Tălmăcian BusinessAnglicism in Romanian Online Economic PressInvitați: Prof. univ. dr. Mariana Nicolae, Prof.univ. dr. Mihai Dinu, Conf. univ. dr. Antoa-neta Lorentz, Lect. univ. dr. Elena Tălmăcian14.00 EDITURA MAGIC PRINT – nivelul3.20:104Lansare volum: „Valea Trotușului. Enciclo-pedie. Ediție de lux”, autor Corneliu StoicaInvitat: Maria Dohotaru14.00 EDITURA RAO – nivelul 0.00:37Radu Călin Cristea – Împăratul cu șapcă15.00 EDITURA BOOKLET – nivelul

0.00:14Lansarea cărții Bufnițe, de Carl HiaasenInvitat: Ana-Maria Lupașcu (redactor)15.00 ADMINISTRAȚIA FONDULUI CULTURAL NAȚIONAL – nivelul 4.50:223Poeți la debut16.00 EDITURA CORINT – nivelul 0.00:43Lansare: „Întoarcerea Regelui Mihai” deDanielle Maillefer, cu participarea AltețeiSale Regale Principesa Margareta16.30 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Lansare de carte: Soarele cenușiu al dimineții –Iubire și teroare în vremea mineriadei , deAdrianaGurău; Fatimata, Ediția a II-a, de MihaelaMalea Stroe, prefață de Christian Crăciun;Unde dorm fotonii noaptea?, de Gheorghe IoanBrad17.00 EDITURA TRACUS ARTE – nivelul0.00:12Mircea Tiberian – Magister musicae în țarasurâsului17.00 EDITURA PRIOR – nivelul 0.00:40Lansarea colecției „Art.Prior”; prezentareaunor albume de artă: Gustav Klimt, ClaudeMonet,Rembrandt, Jan Vermeer, Paul Klee, Mon-drian, Grădini impresioniste, Nuferi, Vienaîn jurul anilor1900 (fotografii de epocă) etc.17.00 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Lansare de carte: CLEPSIDRĂ. Cei plecați/ceiveniți, de Cristina Struțeanu17.00 EDITURA HERALD – nivelul 0.00:25Titlu eveniment: Călătorie spre centrul fiin-țeiLansarea cărților: „Fii ceea ce ești” și „Imor-talitate conștientă” de Ramana MaharshiInvitați: Matei Georgescu, George Petre,Mihai Liță17.00 EDITURA RAO – nivelul 0.00:37Dinu Săraru – Corrida17.00 EDITURA ȘCOALA ARDELEANĂ –nivelul 0.00:24Lansarea volumului „Amintiri despre PetruCreția. O carte alcătuită de Maria Gabor”. Pro-iect editorial apărut sub egida BiblioteciiJudețene „George Coșbuc” Bistrița-Năsăud.Prezintă: Gabriela Creția, Maria Gabor,Valentin Coșereanu și Ioan Pintea17.30 EDITURA POLIROM – nivelul0.00:36Collegium. Litere. Carmen Mușat, FrumoasanecunoscutăInvitați: Bianca Burța-Cernat, Mircea Martin,Caius Dobrescu17.30 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Lansare de carte: Coajă sau miez, de NiculinaConstantinescu18.00 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Lansări de carte: 70 de poezii ciudate; Înțelep-ciunea de a fi fericit, de Ciprian VestemeanInvitați: Violeta Dumitrașcu, Vianu Mureșan,Ciprian VestemeanModerator: Valentin Ajder18.00 EDITURA POLIROM – nivelul0.00:36Bogdan Suceavă, Istoria lacunelor. Despremanuscrise pierdute18.00 EDITURA RAO – nivelul 0.00:37Marian Nazat – Ziua de azi18.30 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Lansare de carte: La masa presei, de Adi Dobre18.30 EDITURA POLIROM – nivelul0.00:36Seria de autor Gheorghe Crăciun, Aisbergulpoeziei moderne18.30 EDITURA HERALD – nivelul 0.00:25Titlu eveniment: Regularitate și istorie maso-nicăLansarea cărților: „Ortodoxie masonică” deJean-Marie Ragon, „Istoria francmasoneriei”de Albert Mackey19.00 EDITURA POLIROM – nivelul0.00:36Ego. Proză. Cristian Fulaș, Cei frumoși și ceibuni19.00 EDITURA EIKON – nivelul 0.00:17Calea poeziei, de Mina Zariadoran: Carte –Experiment poetic: un alt mod de a vedeapoezia și poetul`

Lansările de miercuri-joiGaudeamus l nr. 1, 22-23 noiembrie 2017 Ce se întîmplă, lectore? pag. 2

Ce se întîmplă azi -MIERCURI, 22 NOIEMBRIE

Gaudeamus l nr. 1, 22-23 noiembrie 2017 scriitori la vorbitor pag. 3

Ultras de-al echipei de fotbal DinamoBucurești și doctor în Sociologie despregaleria sa de fotbal. Intervenția este carteape care și-o lansează la Gaudeamus. Edespre ultras și cu corporatiști și cese-ntâmplă din această „ciocnire” socială.

Cum poate un ultras să scrie despreultrași?

Dinu Guțu: Am o condiție ușor liminală.Păstrând proporțiie, ca în Donnie Brascoam fost mai întâi un soi de ”infiltrat” în aînțelege această cultură, și-am făcut maiîntâi o teză de licență, apoi teren etnograficși o teză de doctorat, mergând la meciuricu băieții lui Dinamo. M-am cam lăsat șinu neapărat cu voia mea de academii și defacultăți, de peluză, nu. Ba mai mult e maieliberator acum. Nu mă consider neapăratultras, e o identitate, o condiție pe care-oînveți și care nu-i defel bătută-n cuie. Decicontinuu să învăț și să mă bucur de-ai mei.

Are suflet un ultras? Dă-mi o întâm-plare.

D G: Au, de cele mai multe ori mai multdecât găsești prin biserici, prin presă, saupe la universități unde se predă dreptatesocială sau etică. Mă gândesc în primulrând la cazul fratelui nostru, Cucu, omulcare a muncit multe nopți pentru acele 5minute de spectacol și glorie pe care leaduc coregrafiile dinamoviste. Cucu epuțin trecut peste 30 și a fost diagnosticatcu cancer acum câteva săptămâni iar ceeace n-a reușit statul a reușit o comunitateinimoasă, strângând câteva mii bune deeuro pentru ai asigura tratamentul și-al

avea din nou printre noi. Au făcut concur-suri de băut bere, au licitat tricouri și mate-riale de suflet, au organizat un concert cari-tabil, și-un număr de sms (8826) punândla bătaie multă energie pozitivă pentru alavea pe Cucu din nou în primul rând, înPeluză.

Cum poți să susții  o echipă care de -pinde de legile marketingului mai multdecât la cele ale bunului simț și simpa-tiei fanilor?

D G: O susții pentru culori,istorie și nume, nu pentrupatroni, jucători sau impresari.Din păcate piața liberă de la noiși de aiurea a distrus o parte dince-nsemna fotbalul romantic.Cluburile se transformă într-unsoi de corporații unde imagineae mai importantă decât fairplay-ul sau fotbalul jucat de plă-cere. Echipele din occident

Dinu Guțu: „Suporterii locali sunt alienațide propria dragoste pentru club”

Polirom vă recomandăMarta PetreuSupa de la miezul nopții

„Deși cu o materieepică foarte concretă,Supa de la miezul nopțiieste, de fapt, un romanmitic , ce împleteșteinextricabil tema mitu-lui numai aparent pro-fan al lui Don Juan cuaceea sacră a insu lui-ta -bu pentru că atins de

zeu. Însuși numele eroinei principale,Todora, adică «purtătoarea de Dumnezeu»,ne pune pe urmele unui destin în care omuleste jucăria unui transcendent ludic și plinde cruzime. De aceea, păpușa înaripată dindeznodămînt îmi amintește de îngerașul carescoate limba într-un tablou mistic al lui Bal-dung Grien.” (Ion Vartic)

Ioan Groșan Lumea ca literatură Alte amintiri

„Micul, relativul suc-ces de critică profesio-nistă și în rîndul puțini-lor , dar pătimașilorcititori de azi pe care separe că l-a avut primulvolum din Lumea ca lite-ratură, precum și îndem-nurile unor prieteni încare am deplină încre-dere m-au determinat să

aștern din nou pe hîrtie alte și alte întîmplăriși amintiri ce, cum am mai spus, nu pot (și

nici n-ar avea cum) să fie «ficționalizate»,căci ele au farmecul lor intrinsec, se consti-tuie ele însele într-o «literatură», fie măcarpentru faptul că, în majoritate, s-au petrecutîn lumea celor care mai cuvîntă în scris...”(Ioan Groșan)

Din cuprins: De ce nu-l suport pe NoamChomsky • Bunicul și americanii • Concursulde Miss „Muncă, tinerețe, frumusețe“, Costi-nești, 1988 • O sinucidere ratată • Cum n-ammai publicat în Hustler • Eros în socialism •Eugen Barbu și comerțul cu nutrii

Vintilă Mihăilescu Hotel Ambos Mundos Scurt eseu de antropologie borgesiană

„Am nimerit la hotelAmbos Mundos , îninima Havanei, unuldintre acele edificii ba -roce copleșitoare ale pro-tipendadei coloniale spa-niole, vecin de camerăcu Hemingway, care stă-tuse ani de zile acolo, șiînconjurat doar de

turiști occidentali. Eram în ambos mundos, înambele lumi, cea veche și cea nouă, enigma-tic una și aceeași...” Excursia în Cuba îi dăprilejul lui Vintilă Mihăilescu să admire pei-sajele superbe sau străzile pline de culoare,dar și să observe viața oamenilor obișnuițidin această țară a contrastelor, în care la fie-care pas bogăția se întîlnește cu sărăcia, iarlumea comunistă cu cea capitalistă.

Din cuprins: Turiști all inclusive • Țigara și

Moartea • Comunism pentru cine și împo-triva cui? Castro și Batista • Estrella solitaria:Che Guevara

Salman Rushdie Casa GoldenTraducere din limba engleză și note de

Dana Crăciun

În agitatul și aglome-ratul New York existăun spațiu liniștit și plinde farmec, unde tînărulRené, regizor aspirant,duce o viață plăcută șiliniștită. Asta pînă înziua cînd în cartier semută o familie ciudată,formată din patru băr-bați – un tată vîrstnic și

cei trei fii ai săi – ce folosesc nume romane,ascunzîndu-și originile și trecutul. Cei patruGolden, Nero și fiii săi, stîrnesc interesul vii-torului cineast, căci această familie exorbi-tant de bogată ascunde taine uluitoare: legă-turi vechi cu lumea interlopă din India,dezechilibre psihice, dezorientări sexuale. Înscenă intră și o rusoaică superbă, o vînătoarede avere ce-l cucerește pe bătrînul Nero Gol-den, manipulîndu-i pe toți în jur, inclusiv penaratorul René. Casa Golden este un tur deforță narativ, un roman cosmopolit, unroman al globalizării în decor newyorkez,un roman despre identitate și destin. Fante-zia dezlănțuită a autoru lui, exotismul binetemperat, rețeaua complexă de povești și bio-grafii întrețesute, pasajele despre realitățileamericane recente, infuzate de o ironie rafi-nată, de sorginte britanică, fac din această

carte una din reușitele incontestabile ale luiRushdie.

Bruce Springsteen Born to RunTraducere din limba engleză și note de

Mircea PricăjanAutobiografia unui legendar star rock

Rareori un artist și-aistorisit viața cu atît demult talent narativ șiforță evocatoare. La felca în cîntecele sale(„Thunder Road”, „Bad-lands”, „Darkness on theEdge of Town”, „TheRiver” , „Born in theUSA”, „The Rising”, „TheGhost of Tom Joad”), în

autobiografia lui Bruce Springsteen găsimacea doză de lirism care l-a consacrat pe scenamuzicală a lumii, dar și înțelepciunea unuiom care a știut să reflecteze profund la expe-riențele prin care a trecut în viață. În Born toRun, Bruce Springsteen povestește cum acrescut într-un mediu religios, în Freehold,New Jersey, înconjurat de poezia, pericoleleși întunericul care i-au stimulat apoi imagi-nația, ajungînd la momentul marii revelații:debutul lui Elvis Presley la The Ed SullivanShow. Cantautorul evocă într-o manieră sur-prinzătoare dorința sa de a deveni muzician,începuturile ca rege al formațiilor de bar dinAsbury Park și înființarea E Street Band. Cuo candoare dezarmantă, spune pentru primadată povestea frămîntărilor personale carei-au inspirat cele mai bune compoziții muzi-cale.

devin un soi muzee în aer liber, undeturiști din toată lumea dau bani mulți pen-tru a-și face check in la meciurile lor.Suporterii locali sunt alienați de propriadragoste pentru club. Ne paște și pe noiaceastă filozofie unde capitaul și fluctua-țiile lui dictează dispariții de cluburiistorce, invenții de echipe fără spectatoriși fără vreo legitimitate comunitară etc.Fotbalul e puțin despre altceva. Echipareprezintă orașul, comunitasul, și acesteanu sunt negociabile sau tranzacționabilela bursă. Au mai rămas, băieții cu torțeleși cântecele lor care mai animă un sportcare cel puțin în România e în comă de anibuni. Așa cum s-au privatizat fabriciledupă 90, așa s-a vândut la fier vechi și obună parte din echipele noastre.

Cum ai facut să ficționalizezi o pa -siune, o haiducie?

D G: Cartea am scris-o din mai multemotive. Odată pentru că a fostterapeutic să pun ca-ntr-o schițăcele două lumi în care mă învârt.Pe de o parte hipsterii și ong-iștiide pe centru și băieții mai de car-tier a galeriilor. Primii, maidegrabă individualiști, parvin șisar cu voiciune tot soiul de trep -te sociale, ceilalți rămân fidelianturajului și a unui soi de ra -tare dulce. E fascinant că celedouă grupuri trăiesc în douăbucureștiuri complet diferite, șide aici poate și tensiunea roma-nului. n

top editorial

Gaudeamus l nr. 1, 22-23 noiembrie 2017 pag. 4

Poate ați auzit – sau poate nu, dar învara asta, la mare, am aniversat 100de ediții GAUDEAMUS. Acelora din-

tre dumneavoastră care ați început deja săfaceți calculele, dați-mi voie să mă explic:sunt 100 de târguri Gaudeamus care auavut loc în București și în toate orașele peunde s-a plimbat Caravana GAUDEAMUS– Craiova, Cluj-Napoca, Târgu-Mureș,Sibiu, Timișoara, Oradea, Mamaia sau Con-stanța. 100 de deschideri oficiale, 100 deînchideri oficiale, 100x2 de intonări aleimnului Gaudeamus, 100 de președinți deonoare, 100 de conferințe de presă și listapoate continua.

Mă simt ca la un fel de Oscaruri –… și,premiul pentru cel mai longeviv târg decarte merge la… GAUDEAMUS! Și, ca opiesă de teatru care ajunge la cea de-a 100-areprezentație cu casa închisă, îndrăz nescsă afirm că și Gaudeamus nu mai are ne -voie de nicio prezentare/recomandare șică, pentru mulți dintre voi, Gaudeamus edeja sinonim cu magia cărților.

Dar cum orice moment de bilanț nu ecomplet fără a exprima public mulțumi-rile noastre pentru toți cei care au contri-buit la această poveste frumoasă, sper fărăsfârșit, care a început în 1994 și care tocmaia depășit 100 de capitole, permiteți-mi săîncep:

Editorii. Am spus-o de peste 100 de oriși o voi repeta ori de câte ori voi avea pri-lejul. Pentru mine sunt ca niște acrobațiiscusiți/redutabili care, de aproape 30 deani, fac o echilibristică fină, pe muchie decuțit, fără plasă de siguranță, cu amenin-țarea falimentului sau a insolvenței veșnicpândind din umbră. Sunt cei care au reușitsă privatizeze prima industrie din Româ-nia – cea editorială, care au reușit să facăperformanță în ciuda tuturor neajunsuri-

lor, care au arătat ce înseamnă cu adevăratantreprenoriat într-o vreme când cuvântulacesta nu flutura pe buzele tuturor. Deșiconfruntându-se constant cu o severă sub-finanțare, au reușit să reconecteze și să sin-cronizeze piața de carte din România cupiața internațională de carte, să modelezeși să rafineze preferințe, să creeze așteptăriși standarde, atât în ceea ce privește con-ținutul, cât și forma. Editorii noștri ne-auadus din epoca Sandra Brown, în zona fic-țiunii și a non-ficțiunii de calitate, în per-manentă conexiune cu tendințele și nou-tățile lumii editoriale de dincolo. Nu amniciun dubiu că, transplantați în orice altdomeniu, ar reuși să își multiplice perfor-manța. E un miracol ca raman alaturi denoi.

Scriitorii. Acele creaturi misterioase,fascinante pe care avem ocazia la Gaudea-mus să le întâlnim față în față, să respirămacelași aer cu ele, să le cerem un autografpe cartea nou lansată sau cu care chiar săschimbăm câteva vorbe. Gaudeamus avăzut crescând și chiar născându-se câtevagenerații de scriitori. Gaudeamus a fost șieste contemporan cu nume mari ale lite-raturii noastre de astăzi. O să îi amintescaici doar pe câțiva care nu mai sunt printrenoi dar a căror poveste este direct legată

de povestea târgului: Mircea Nedelciu, Mir-cea Sântimbreanu, Gellu Naum, AugustinBuzura și, din păcate, multi alții…. Am avutbucuria să citesc, în urmă cu câțiva ani, unarticol din Boston Globe pe care aleg să îlconsider profetic. Spunea autorul artico-lului că este de așteptat ca, după ce filmulromânesc a ieșit din umbră într-un modspectaculos, literatura românească con-temporană să producă o „explozie” simi-lară.

Alături de scriitori, dați-mi voie să îiașez, pe traducători, ilustratori și agențiiliterari din România. De cele mai multeori nevăzuți, fără de ei piața de carte dinRomânia și, implicit, târgurile Gaudeamusnu ar fi ajuns unde sunt acum.

Radioul – consecvent, așa cum ne-a o -bișnuit, etern partener și susținător al pie-ței de carte, on și off-air, prin târgurile Gau-deamus și miile de ore de emisie dedicatecărților și tuturor celor care fac posibil dru-mul cărții între scriitor și cititor. E de amin-tit faptul ca Radio România este singurainstituție media publică din lume care ținespatele unui eveniment de o asemenea an -vergură.

Presa care întotdeauna s-a apropiat cubucurie și cu vorbe frumoase de târg, re -

Carte râvnită, cinste cui te-a scris

Despre cei care sunt în stare să privească peste umăr…

Pariul scriitoruluiLiviu Antonesei

Aș începe cu o propunere pentru organizatori. Așacum mi-au spus mulți prieteni editori – și cum amconstatat și eu cît am fost editor –, poate ar fi bine

ca perioada desfășurării tîrgului să fie mutată în octombrie.Românul e o ființă meteorologică! Am participat laaproape toate edițiile, la trei din patru a plouat, iar vînzărilede carte au scăzut semnificativ, din pricina scăderii numă-rului participanților. Ca editor, am participat la două ediții,la același număr de cărți noi și aceeași structură a apari-țiilor, la ediția „uscată”, am vîndut de două ori mai mult!Sigur, ar putea ploua și în octombrie, totuși am constatatde vreo zece ani încoace, în timpul „toamnei aurii”, n-aplouat!

Trecînd la dimensiunea calittivă, ca să spun așa – sîntun mare cititor al noilor generații de prozatori încă din2003, cînd Polirom a lansat programul Votați literaturatînără, căruia între timp i s-au adăugat multe alte edituri.Cum tot pe atunci constatasem că fenomenul literar post-decembrist cel mai important a fost explozia genurilornarative – proză, film, teatru – sînt direct interesat să-miverific observațiile. Așa că voi sta cu ochii pe aparițiile deproză. Nu doar de la Polirom, pe care le pot lua și de la edi-tură, ci și de Cartea Românească, Humanitas etc. Dar deproză fiind vorba, nu voi evita nici traducerile, mai alesde anglo-saxoni, pe care îi recitesc și citesc de vreo doi anideja. Cum nu sînt sectar, voi căuta și traducerile din alteliteraturi. De pildă, sînt un mare cititor de Kundera, Kadaresau Andrei Makine. În cazul celui din urmă și al cărțilorsemnate Gabriel Osmonde...

Cît privește poezia, mă interesează mai ales noile aparițiiale colegilor mei de generație din seria Opera poetică, pecare foarte inspirat a lansat-o Călin Vlasie la Paralela 45și cu un gînd bun a transferat-o la Cartea Românească,cînd a renunțat la prima editură. Iar poet fiind și eu, voiîncerca să radiografiez și alte apariții, mai ales pe cele dela editurile de nișă, mai greu de găsit în librării.

Dar tîrgurile, deosebit de librării, chiar de toate librăriilela un loc, mai au un avantaj, numărul mare de surprizeposibile. Și cum sînt iubitor de surprize...

Plăceri vinovate

Florin Iaru

Ar trebui un cîntec încăpător precum… Ba nu, cînteceavem, slavă Domnului, de nimeni nu depandăm, bachiar mai fluierăm și a pagubă. Ne-ar trebui doar un

buget ceva mai rotunjor, că uite, la rectificarea de răsalaltă -ieri, se volatilizară cîteva zeci de milioane taman de la cultură.Vorba regretatului actor nonconformist Gheorghe Dinică,„Țară mică, scaune puține.“ Dar nu despre zadarnicele chinuriale guvernării vreau să vă vorbesc, nici despre cum vă place?,lucrul ăăsta amestecat, ci despre această mică renaștere a lite-raturii române. Atît de mică, încît numai cititorii o văd. Și ovăd mai ales cei care străbat, zilele astea, la pas, tîrgul de carte.Niciodată nu a fost mai multă carte românească bună, solidă,bine scrisă, sau, cu o veche vorbă, bine adusă din condei.Curat condei! Producție proaspătă, nu reeditări, nu mariinoștri clasici, nu compendii, nu ediții revăzute și adăugite,ci literatură contemporană, variată, în toate genurile și, maiales, fermecătoare. Ce s-o fi întîmplat nu știu, nimeni nu arevreo explicație. Editurile își scuipă în sîn și-și trimit traficanțiide talente la vînătoare de capete și povești. Fenomenul, însă,are o amploare nemaivăzută de 20 de ani încoace. Poate doarla începuturile României democratice să fi dat în clocot lite-ratura de sertar (cîtă fusese) și pofta publicului de a citi penerăsuflate. Nume noi, dar și nume vechi, debutanți umbroșiși maeștri serioși se pun pe scris, iar publicul, după ce deschideochii, după ce-și destupă urechile, după ce-și plimbă deștu’printre colile proaspăt tipărite, ei bine, publicul deschide șiafurisitul de portofel.

E clar că s-a întîmplat ceva. Se spune că în vremuri de paceși prosperitate literele se lenevesc. Dar România n-a fost nicio-dată calmă și reflexivă, ci haotică, cam resemnată, visătoare,gata de fugă. Civilizația romănească a conținut, zi de zi, su -biecte pentru sute de romane, mii de nuvele și milioane deschițe. La noi, realitatea a bătut ficțiunea, pentru ca, de unan sau doi, să vedem cum adormitul din șanț, prozatorulneaoș se ridică odată cu teoriile conspirației și pornește să-șirecîștige cititorul. Din mirare poți da în încîntare.

Acum, odată cu Gaudeamu, vom putea vedea dacă a fostun foc de paie sau o adevărată vîlvătaie!

1. Grupul Editorial Art2. Crime Scene Press3. Editura Univers4. Editura Integral5. Q-T-RAZ6. Okian - Pearson7. Editura Didactică și Pedagogică8. Editura Gama9. Editura Teșu. Contemporanul –

Ideea Europeană10. Institutul Cultural Român11. Centrul de Carte Străină Sitka12. Editura Tracus Arte13. Act și Politon

14. Editura Booklet15. Editura Publica16. Editura Trei17. Editurile: Eikon, Casa Cărții de

Știință, Mega, Tribuna18. Tritonic Grup Editorial19. Editura Vellant20. Editura Cartier21. Editura Diana22. Consorțiul Universitaria - Editura

Universităţii din Bucureşti, EdituraUniversităţii “Al. I. Cuza” din Iaşi,Presa Universitară Clujeană, Edi-tura Universităţii de Vest din

Timişoara23. Editura Prut / Știința - Intreprin-

dere Editorial-Poligrafică / EdituraArc

24. Editura Nomina / Editura ȘcoalaArdeleană

25. Editura Herald26. Nautilus - Cartea Europeană27. Editura Univers Enciclopedic

Gold28. Didactica Publishing House29. Meteor Press30. Editura Vremea31. Grupul Editorial Art

32. Fischer International33. Editura Paralela 4534. Editura Nemira35. Editura Litera36. Editura Polirom37. Editura Rao38. Editura Niculescu - Oxford Uni-

versity Press39. Curtea Veche Publishing40. Prior Media Group41. Editura All42. Humanitas43. Grupul Editorial Corint44. Editura Aramis - Editura Minerva

Târgul Internaţional Gaudeamus - Carte de învăţătură 22 - 26 noiembrie 2017

Târgul Internaţional Gaudeamus - Carte de învăţătură 22 - 26 noiembrie 2017

100. Cărțile se întorc acasă101. Editura Academiei Române102. Crux Publishing103. Elixir Press – Editură și Tipografie104. Editura și Tipografia Magic Print Onești105. Editura Muzeul Literaturii Române106. Ceainăria Bernschutz&Co - Gaudeamus107. Institutul Revoluției Române din Decembrie 1989108. Editura Fundaţiei „România de Mâine”109. Editura Uranus110. Editura Sens111. Hofigal112. Carte Veche - Stampe Japoneze - Gravuri vechi

113. Editura Nestor114. Spațiu Tehnic115. Spațiu Tehnic116. Studio TV117. Treasure & Co118. Editura Zorio119. Spațiu Tehnic120. Editura CD Press121. Atelierul de creație Gaudeamus122. Happycolor.ro123. Happycolor.ro124. Fresh Communications125. Erc Press

126. Editura Oscar Print127. Cărți Geniale pentru Copii128. Maya’s Amazing Bookland129. Usborne Books130. Spațiu Tehnic131. Centrul de presă Gaudeamus /

Ziarul Târgului Gaudeamus132. Bursa de contacte Gaudeamus133. Cabina tehnică Gaudeamus134. Secretariat Gaudeamus135. Dacia136. BRD Groupe Société Générale

Târgul Internaţional Gaudeamus - Carte de învăţătură 22 - 26 noiembrie 2017

201. Reprezentanța Comisiei Europene în România -Invitat de onoare

202. BRD Groupe Société Générale203. China Books204. Schneider&Carioca205. Editura Vivaldi206. Editura Unicart207. Editura Casa Cărții208. Editura Egumenița209. Bernschutz&Co210. Uniscan Grup Educațional - Tinkerbella211. GetMusic.ro212. Editura Galaxia Gutenberg213. Editura Doxologia a Mitropoliei Moldovei

și Bucovinei214. Editura Medicală215. InfoTouch Systems216. Editura Universitară217. Editura Spandugino

218. Monitorul Oficial R.A.219. Editura Gramar220. CBT China Book Trading GMBH221. Byton Music222. Marketing Management Europe - TINTIN în România223. Administraţia Fondului Cultural Naţional224. Editura Saeculum I.O.225. Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice

de București226. Treasure&Co227. Délégation Wallonie - Bruxelles228. Editura Flamingo GD229. Ambasada Republicii Liban230. Editurile Semne - Artemis231. Editura Herg Benet232. Editura Carminis233. Editura Excel XXI Books234. Asociația Difuzorilor și Editorilor -

Patronat al Cărții

235. Editura Cetatea de Scaun236. Mediadocs Publishing237. Cartea Copiilor238. Editura Bizantină239. Romfilatelia240. Editura Trend241. Ad Libri242. Editura Casa243. Expo Book Title/Mentat.ro244. Editura Girasol245. Editura Sigma246. Seven Last Muse247. CEWE248. Radio România249. Centrul Rus de Știință și Cultură250. Radio România - Editura Casa Radio251. Radio România

Târgul Internaţional Gaudeamus - Carte de învăţătură 22 - 26 noiembrie 2017

301. Bibliotheca302. Editura Proema - ANCI303. E-Media304. Centrul Tehnic - Editorial al Armatei305. Editura Nord Sud306. Editura The New Earth307. ePublishers - eLiteratura - eDidactica308. Biblioteca Județeană Timiș „Sorin Titel“309. Biblioteca Națională a României310. Editura Graal311. Torent Press312. Lamserv313. Editura For You314. SNSPA - Comunicare.ro315. Academia de Studii Economice din Bucureşti316. Editura Universitaria Craiova317. Editura Paideia318. Eurodidactica319. Universitatea Petrol - Gaze din Ploieşti320. Universitatea „Transilvania” din Brașov -

Biblioteca - Editură321. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu322. Editura Academica Brâncuși, Universitatea

„Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu323. Universitatea Politehnica din București324. Delicatese Florescu - Tradiție Armenească

din 1530325. Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir“326. Editura Ars Docendi / Universitatea din București327. Editura Silvică - Institutul Național de Cercetare -

Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”328. Editura Vinea / Institutul pentru Cercetarea Avan-

gardei Românești și Europene329. Departamentul Centenar330. Muzeul Național de Istorie a României331. Universitatea Tehnică de Construcții București /

Editura CONSPRESS332. Editurile Eurobook - Eurobookids /

Editura Steaua Nordului333. Editura Istros a Muzeului Brăilei334. Muzeul Național de Artă al României335. Editura Ecou Transilvan336. Romzaman Impex SRL337. Comisia Națională UNESCO pentru România338. Manpres - Abonamente la ziare și reviste339. Sala „Mircea Sântimbreanu“340. Casa de Editură Max Blecher341. Minorități Naționale din România342. Casa de discuri Eurostar343. Centru Național de Cultură a Romilor -

Romano Kher344. Fundația Culturală Gheorghe Marin Speteanu345. Sonimpex Topoloveni346. Wheelys Cafe Romania347. Editura Renașterea348. Eduard Boitan349. Editura Amurg Sentimental350. Editura Pauline351. Editurile Patriarhiei Române (Ed. IBMO -

BASILICA - TRINITAS)352. Supergraph Prest Com - Editura Sophia353. Ibu Publishing354. Editura ARI - Cărți despre Cabala &

Educație Integrală355. Editura Shambala356. Lovin Carla Maria357. Dinescu Constantin358. Casa de Pariuri Literare359. Mind Fitness Games - Ludicus Games360. Asociația Difuzorilor și Editorilor -

Patronat al Cărții (ADEPC)361. Editura Tact362. Editura Regală363. Editura Mica Valahie364. Treasure&Co365. Mediteranea Gourmet

366. Instituto Cervantes367. Societatea Biblică Interconfesională din România368. Editura Junimea369. Editura Princeps Multimedia370. Editura Quantum Publishers371. frACTalia - Sonia372. Editura Mix373. Editura Idea374. Linghea375. Fundația Academia Civică376. Asociația Macedonenilor din România377. Proffessor Puzzle378. Basilur Tea379. Editura Cununi de Stele380. Editura Atman381. Miidecărți382. Asociatia Liga Albanezilor din România383. Cadouri-Grozave.ro384. Salonul Național de Inventică și

Creație Științifică pentru Tineret385. Expoziția „În lumea lui Caragiale“386. Institutul SPER - Editura Sper387. Editura M.A.S.T.388. Editura Evdokimos389. Editura Militară390. Adevăr Divin - www.divin.ro391. Matrix Rom392. Perfect Mind - Terapie prin neurorezonanță sonoră393. DinoShop.ro394. Expoziția „Pagini din Istoria Radioului“395. Radical Românesc396. Editura Frontiera397. Fruitables398. Editura Brumar - Asociația Memoria Culturii399. Editura Pro Universitaria400. Arhivele Naționale ale României401. Editura Electra402. Cartographia R

Somnul narațiunii naște monștri sacri pag. 5

compunându-l în mii de articole, de repor-taje, interviuri care au dus, în pagini deziar sau reviste, pe unde radio, la televizorsau, mai recent în online, vestea că se în -tâmplă un nou Gaudeamus.

Fondatorii târgului, o echipă de cura-joși care în 1994 s-au încumetat să scrieprimul capitol al uneia dintre cele maidătătoare de speranță povești din lumeacare ne înconjoară. Anca Dumitrescu, Mir-cea Nedelciu, Cătălin Târlea, Paul Daian,Mircea Sântimbreanu, Ion Bogdan Leftersi subsemnatul. Din pacate, din varii mo -tive dintre cei mentionati în preajma Gau-deamus-ului am ramas numai trei.

Da, studii de toate felurile arată că Româ-nia este pe ultimele locuri în Europa laconsumul de carte. Da, piața de carte dinRomânia se confruntă cu tot felul de pro-bleme care merg de la bugetul de timp șibani limitat, la schimbări legislative pro-funde. Paradoxal. Targul Gaudeamus re -prezintă, cu cei peste 120.000 de vizitatoriai săi și cu cele peste 800 de evenimenteeditoriale pe care le găzduiește în 5 zile, înperfectă contradicție cu piața de carte așacum o cunoaștem cu toții în restul anului.Cu toate acestea, hai să nu cădem în depre-sie ci, mai degrabă, să ne suflecăm mâne-cile și să vedem ce putem face să schim-băm acest statu quo și să multiplicăm„e fectul” Gaudeamus. Mai ales că avem unatu în mânecă:

Măria Sa, publicul Gaudeamus. Ceipeste 200.000 de oameni (am în vederetoate targurile Gaudeamus ) care dau sens,an de an, eforturilor tuturor celor de maisus. Fără de care, cărțile foșnitoare ar ră -mâne prăfuite și triste, uitate pe un raft.

La Gaudeamus, cărțile sunt așteptate cubucurie, cu nerăbdare, ca niște prietenidragi pe care nu i-am văzut demult. Cândvăd zecile de mii de oameni care iau cuasalt pavilionul central de la Romexpo, măsimt norocos și îmi aduc aminte de ulti-

mul interviu al lui Henri Coandă. Parafrazândacestă remarcă plină de înțelepciu ne, faptul căe o iluzie că ne îndreptăm spre vi itor mergândcu privirea înainte. De fapt, ne îndreptăm spreviitor cu spatele și cu fața spre trecut. Esteextrem de important ca printre noi să se afle

cei în stare să a runce privirea peste umar…În mod cert, acei oameni sunt publicul nos-

tru și în fața lor mă înclin. Pe acei oa meni văpropun să îi cunoaștem mai bine în zilele ceurmează.

Vlad Epstein

M-am hotărât,îmi iau albumul ăsta cu

poze. Știi cum se zice: o imagineface cât o mie de cuvinte. Doar căacuma, fiind târg, e super-ofertăși cică o imagine e undeva pe la

o mie cinci sute decuvinte.

La Gaudeamus, editurile se simt ca niște staruri rock, mai ales dacă lansează un nou album

Cum să fii fericit în România Vo lum coor-donat de Oana Bârna

Texte de GabrielLiiceanu, IoanaPârvulescu, RaduP a r a s c h i v e s c u ,Tatiana Niculescu,Anamaria Smi-gelschi , AndreiPleșu, Adriana Bit-tel, Dan Tăpălagă,Jean A. Harris, VladZografi, Clotilde

Armand, Ariana Rosser Macarie, AndreeaRăsuceanu, Andrei Cornea, Monica Pillat,Mihaela Coman, Horia-Roman Patapievici

În loc de introducere: Cioran despre (ne)fe -ricire

În loc de încheiere: Punctul 7 din chestio-narul lui Proust: „Fericirea pe care mi-o visez“

Ce-ar fi să descoperim că adevărata fericiree cea care ne pune viața la încercare și îi dă oîmplinire tocmai pentru că a fost smulsă uneilumi ostile? S-ar putea ca trecerea noastră pepământ să capete altă forță când, în strădanianaturală spre fericire, suntem puși în situațiade a compune un destin nu cu bunăstarea,răsfățul și trufia marilor popoare, ci cu sufe-rința celor „insignifiante“ (Cioran).

Ce miză extraordinară intră în joc cândîntrebarea privitoare la fericire se naștedinăuntrul unei istorii nefaste! Cum de-auexistat oameni care și-au găsit fericirea într-olume în care totul predispunea la nefericire?Să existe oare o alchimie grație căreia, dintr-oviață atacată pe versantul ei negativ, sfârșeștiprin a extrage poftă de viață și gândul final cănu ai trăit degea ba?

Pe scurt: cum e cu putință ecuația parado-xală a fericirii?

Gabriel LiiceanuContinentele insomniei

„Mai are voie scrisul,în lumea noastră gră-bită, să fie abscons fărăadâncime, complicatfără să transmită nimic,prețios și doar pentru omână de oameni? Iar ceicare au pretenția că gân-desc mai pot s-o facă

fără să aibă harul de a-i pune pe alții pe gân-duri?

Am năzuit să scriu o carte frumoasă pur șisimplu. De aceea, m-am adresat literaturii.Paginile din acest volum reprezintă modulmeu de a fi întâlnit literatura dinăuntrul filo-zofiei. Reprezintă ceea ce a urmat după «ceartamea cu filozofia» de acum câteva decenii. Elesunt meditații despre nodurile vieții – desprelibertate, Dumnezeu, plictis, prostie, frumu-sețe, îndrăgostire, neîntâlnire și altele aseme-nea –, dar împletite și strânse din «materiaprimă» a literaturii. Am gândit cu ajutorulBibliei, al lui Shakespeare, al lui Flaubert, allui Joyce, al lui Musil, al lui Caragiale sau Mir-cea Ivănescu și, făcând-o, mi s-a părut că aflumai multe și într-un mod mai prietenos decâtaș fi aflat dacă aș fi rămas singur, față în fațăcu «esențele pure».“

Mircea CărtărescuȘtiutoriiTrei povestiri din Orbitor

„Dintre cele pestepatruzeci de poveștiintersectate în construc-ția tridimensională aOrbitorului, am selectatpentru acest volum trei

nuclee pe care le-am socotit deopotrivă foarte

importante și foarte poetice: episodul treceriiDunării de către clanul Badislavilor, specta-colul de circ la care asistă copilul Mirceaîntr-o vară de neuitat și povestea conteluiWitold Csartarowsky și-a nunții sale misticepetrecute în fantasticul decor al laculuiComo.“

Ana BlandianaIstoria ca viitorși alte conferințe șipagini

„Cu excepția celorcare se referă la poezie,aceste texte sunt dovadamăsurii în care istoriai-a răpit istoriei literaredrepturile pe care leavea de la naștere asu-

pra mea.“„Nu există nici o îndoială că omenirea de

azi este în criză. Dar există oare un singurmoment al lungii sale istorii când să nu fifost? Etimologic, în greaca veche cuvântul«criză» vine din verbul krinein, care înseamnă«a judeca», «a analiza». Acest sens și conse-cințele sale fiind de altfel și partea de câștiga încercării. Dacă în acest moment Europa îșivede puse sub semnul întrebării toate prin-cipiile – care au făcut-o să fie ceea ce este șipe care a făcut tot ce-a putut nu numai să lerespecte ea însăși, ci să-i convingă și pe ceilalțisă le respecte –, ea este obligată să se opreascădin goana irațională a profitului și progresu-lui («un élan vers le pire», spunea Cioran), sătragă aer în piept și să se judece, să se anali-zeze, să privească în trecut ca într-o oglindăretrovizoare pentru a putea înainta corect.

De altfel, Winston Churchill spunea: «Măuit în trecut ca să am perspectiva drumuluipe care îl am de urmat».“

Radu Paraschivescu Cartea râsului și a cer-cetăriiCe se întâmplă cu creie-rul dacă înveți cuvintenoi în timp ce faci sex

Un pahar de vin roșuechivalează cu o oră desport. Peste câțiva anioamenii vor atingenemurirea. Ingerarea

prafului de zeolit te scapă de cancer. Consu-mul de ciocolată te face să slăbești și îți scadeglicemia. Bărbații care se uită la sâni frumoșizece minute pe zi își prelungesc viața cu cinciani. Bondarii pot învăța să marcheze goluri.Apa sfințită din Austria conține materii fecale.Tatuajele ajută organismul să lupte mai bineîmpotriva anumitor boli. Femeile cu fundulmare sunt mai sănătoase și mai inteligentedecât celelalte. Mâncarea e mai sănătoasă dacăe fotografiată înainte de consum. Puii de găinăau mai multă minte decât copiii. Bărbații carepoartă cămăși roz câștigă mai mult decât cei-lalți. Îmbrățișările vindecă răceala și gripa.

Toate aceste bazaconii sunt concluzii aleunor așa-zise studii și cercetări din Anglia șiRomânia, din Suedia și Statele Unite, din Ger-mania și Australia. Asta arată că delirul pseu-doștiințific nu are granițe și că naivitatea especulată la fel de bine în orice colț al lumii.În concertul imposturii mondiale, Româniaare un loc bine stabilit și greu de contestat.Radu Paraschivescu pune față în față șarlata-nia românească și omoloagele ei din alte țăriși de pe alte continente. E greu să stabilești,la finalul lecturii, cine merită Marele Premiual neghiobiei. E la fel de greu, pe parcursul ei,să-ți stăpânești râsul.

Și nu uitați: fiecare carte vă prelungeșteviața cu durata citirii ei.

Humanitas vă recomandătop editorial

Gaudeamus l nr. 1, 22-23 noiembrie 2017 gaudeamus junior pag. 6

S-a scris dintr-o răsuflare „O vară cu Isidor”.Trebuie să ai toată libertatea posibilă pentrua-ți lua avânt în lume. E povestea unei fetițecare caută și caută un loc liber și larg pentruca acvila să-și vadă de zborul ei.

Ce-i un copil?— Eu sunt un copil. Ceea ce-am fost odată

rămânem pe viață.

Care-s cărțile pentru copii care-ți plac?De ce?

— Cărțile de citit! Cărțile dense, cu textmult, care pot fi lipsite complet de ilustrații.Cărțile care pot fi citite oricând cu plăcere șide un adult. De fapt, chiar de asta am scris„O vară cu Isidor”. La propunerea lui Bog-dan-Alexandru Stănescu, de-a scrie pentrucolecția Polirom Junior, asta a cântărit celmai greu: îmi plăcea colecția, sunt cărți decitit, nu de frunzărit. Pentru mine astaînsemna carte adevărată când eram mică, opoveste densă, cu care să-mi petrec multezile. Nu mă tentează cărțile cu puțin text șimulte ilustrații. Nu mă tentează nici cărțileunde autorul se prostește și-și țuguiazăbuzele când vorbește cu copiii, ciupindu-i deobraji. De asta m-am ferit foarte tare. Îmi placcărțile lui Michael Ende, E. B. White. Îmiplace să știu că atunci când lui Cehov i s-acerut o poveste pentru o antologie destinatăcopiilor, el le-a dat „Kaștanka” și le-a zis căel consideră că și copiii trebuie să citească cecitesc și adulții. Cățelușa lui roșcată a apărut

pe coperta antologiei.

De ce Isidor?— Ca să rimeze cu „dor” și „condor”. Și să

fie nemaiauzit și nemaivăzut pe la noi, venit

de peste ocean, din casa lui cuMunții D’Or. De ce condor?Pentru că n-am vrut pisicuță,cățel, șoricel, elefant. Am vrutsălbăticiune, frumusețe bizară.

Totul e chestie de avânt in viață? Să ailoc să-ți iei zborul?

— Nu m-am gândit la asta când am scrispovestea lui Isidor. Isidor nu zboară niciodată ieșit din cușcă, nici mai târziu, cândare destul loc de unde să se lanseze. Arenevoie de cu totul altceva decât un pervazde cameră la etajul șapte al unui bloc dinBucurești și-o fetiță care-i zice grăbită: „Hai,hai!”. Să vedem. Totul a pornit de la o poves-tire scrisă pentru antologia „Uite cine vor-bește”, de la Editura Arthur. Atunci am alessă fiu un condor în cușcă la Zoo, impresio-nată de imaginea asta: cea mai longevivăpasăre din lume, cu cea mai mare deschiderea aripilor, închisă pe viață într-o cușcă. Con-dorul, cu trei metri de aripi, cu 50 de ani spe-ranța de viață. I-am scris visul, cel în versuridin miezul povestirii, iar povestirea asta adevenit apoi capitolul trei din roman. Este opoveste despre captivitate și vis, înainte de

toate. Pentru roman, i-am inventatlui Isidor o salvatoare, pe Serena. Ofetiță curajoasă, care să-l ajute pepăsăroiul bătrân – dar care e ca uncopil pe lângă copila asta descurcă-reață. Am vrut să scriu o po veste fru-moasă, atât, care să bucure cititorul.Și cred că este despre frumusețe, prie-tenie, libertate și forța viselor noastre.Fără morală, fără teze. E o carte înțe-sată de întrebări. M-am bucurat săvăd ce bine au ajuns la copii. n

Veronica D. Niculescu: N-am vrut pisicuță, cățel,șoricel, elefant. Am vrut sălbăticiune, frumusețe bizară.

Gaudeamus l nr. 1, 22-23 noiembrie 2017 Există scriitori și în străinătate? pag. 7

Nu doar marii scriitori pe care-i oco-lește Nobelul sunt nedreptățiți, ciși juriul care acordă premiul. Cei

care-i reproșează Academiei Suedeze că n-apremiat un mare autor pierd din vedereun lucru important: și scriitorii care-au pri-mit Nobelul au fost ani la rând ocoliți sis-tematic. Cumva, asta-i soarta premiilorcare se acordă pentru întreaga carieră. Nuexistă un moment precis în care un autora devenit demn de luat în seamă, ca să poțipe urmă stabili cât timp l-a ocolit juriul.

Romancierul japonez Haruki Mura-kami e într-o situație dificilă. Stârneștenemulțumiri indiferent dacă primeșteNobelul sau nu. E în fiecare an pe listă,printre favoriți, dar criticii serioși îl con-sideră prea popular ca să merite cea maiprestigioasă distincție literară. Dacă nu-ipremiat, juriului i se reproșează că ocoleșteun autor atât de important. Dacă îl pre-miază, i se bate obrazul că bagă în seamăautori de consum.

Născut în 1949, Murakami e tânăr dupăstandardele Nobelului. Trăiește sănătos (eun entuziast al maratoanelor și chiar ascris o carte despre alergat), așa că poatesă prindă centenarul și, cine știe, o gene-rație de jurați mai generoasă cu autoriicare vând bine.

A debutat relativ târziu, la 30 de ani, curomanul ”Ascultă cum cântă vântul”, dar,odată ce a descoperit scrisul, nu s-a maiputut opri. Și nici nu-i de mirare, pentrucă romanele lui, dominate de melancolia

unor personaje singuratice, care brusc nuse mai simt acasă în lumea lor, au ceva dinnaturalețea și cursivitatea unor confesiuni.Nici un efort nu cer din partea cititoruluiși pare că autorul le-a scris, la rândul lui,cu aceeași ușurință.

Recunoașterea a venit în 1987, la opt anide la debut, odată cu romanul ”Pădureanorvegiană”. Murakami ajunge pestenoapte celebru, genul de persoană pecare-o recunoști pe stradă și care trebuiesă se mute din țară dacă vrea iar viața dis-cretă de până atunci. Și chiar asta a făcut.A călătorit prin Europa, a locuit în StateleUnite, unde a fost writing fellow la maimulte Universități, iar în 1995 a venit con-firmarea: romanul ”Cronica păsării arc”,probabil cea mai bună carte a lui de pânăacum și singura care-l recomandă pentruNobel.

De ce ar putea să ia Nobelul: E un autorpopular, care vinde foarte multe volume.Murakami are un succes la public atât demare încât și Academia Suedeză ar da olovitură de imagine dacă l-ar premia.

De ce nu-l ia: E prea popular. În plus,tocmai a luat Nobelul pentru Literaturăun alt autor de origine japoneză, KazuoIshiguro.

Până anul trecut, când juriul suedez l-aales pe Bob Dylan, ultimul scriitor ameri-can care luase Nobelul era Toni Morrison,în 1993. Un interval imens, de 23 de ani,în care poate cea mai importantă literatură

a lumii a fost ignorată de cel mai impor-tant premiu. Și nici măcar nu-i o chestiecare ține de limbă. În acest interval, brita-nicii au beneficiat de multă atenție, luândchiar și două premii în trei ani (Harold Pin-ter în 2005 și Doris Lessing în 2007).

La mijloc pare să fie o aversiune a Aca-demiei Suedeze față de autorii americani,mai ales dacă ne gândim la simpatiile pro-gresiste ale juriului și la condiția de privi-legiați a favoriților de peste ocean. PhilipRoth, DeLillo, Richard Ford, Cormac

Scriitorii Nobelului paralel mari scriitori carenu au luat Nobelul

McCarthy și Thomas Pynchon sunt toțibărbați albi heterosexuali care scriu despreproblemele lor de bărbați albi heterose-xuali. Nu despre asta a fost toată literaturade până acum? Să mai ascultăm și altevoci.

Dintre ei, Philip Roth are și mai puțineșanse pentru că, în ciuda zecilor de romanepe care le-a scris, în 2012 a făcut impru-dența să anunțe că se retrage din activitate.Nu e un motiv bun să nu-l mai iei în seamăpentru Nobel, dar pentru Academia Sue-deză ar putea fi pretextul excelent.


Recommended