+ All Categories
Home > Documents > ANTROPOSOFIA ŞI INIMA UMANĂ.doc

ANTROPOSOFIA ŞI INIMA UMANĂ.doc

Date post: 21-Nov-2015
Category:
Upload: adashan
View: 42 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
61
ANTROPOSOFIA ŞI INIMA UMANĂ CONFERINŢA ÎNTÂI [ Nota 11 ] Viena, 27 septembrie 1923 Printre unele cuvinte neadevărate care se spun în legătură cu antroposofia, când vine vorba despre ea, în unele cercuri din lumea de azi, se numără şi acela că antroposofia ar fi ceva intelectualist, că ea apelează prea mult la gândirea ştiinţifică şi ţine seama prea puţin de nevoile inimii umane.* Din acest motiv, pentru scurtul ciclu de conferinţe pe care îmi este îngăduit, spre marea mea mulţumire, să-l prezint din nou în faţa dvs., aici, la Viena, am ales tema: “Antroposofia şi inima umană”. * “Gemüt” este un cuvânt specific german, care nu are un corespondent exact în limbile romanice. El are legătură cu “Müt” (curaj) şi înseamnă acea parte a sufletului unde omul este plin de curaj, inimos, capabil de altruism şi abnegaţie, capabil să se transpună cu iubire şi înţelegere în fiinţele şi lucrurile din jur. “Ein gemütvoller Mensch” ar fi, în româneşte, “un om cu inimă”, de aceea am ales pentru substantivul “Gemüt” cuvântul “inimă”, care aici trebuie luat în sens figurat. (n. trad.) Dezvoltarea intelectualistă a civilizaţiei din ultimele trei-patru secole a exclus, desigur, inima din sfera cunoaşterii. În orice caz, astăzi oamenii nu mai obosesc afirmând mereu că omul nu poate să rămână la intelectul sec, raţional şi la posibilităţile de înţelegere ale acestuia, în schimb, când e vorba de a se ajunge la nişte cunoştinţe, se apelează exclusiv la intelect. Pe de altă parte, se subliniază mereu că inima umană trebuie să-şi reintre în drepturi; dar nimeni n-o repune în drepturile ei. Se afirmă că ea nu are absolut nici o posibilitate de a ajunge să aibă o legătură cât de mică cu misterele lumii; inima umană este închisă între limitele problemelor personale ale omului, între limitele lucrurilor legate numai chestiunile cele mai personale din viaţa omului. Noi ne propunem să arătăm astăzi, pentru început, sub forma unei mici retrospective istorice, cum îi era îngăduit inimii umane, în perioadele mai vechi din evoluţia omenirii, să-şi spună cuvântul şi în domeniul cunoaşterii, cum ea proiecta în faţa sufletului uman nişte imagini mari, grandioase, menite să le aducă oamenilor lămuriri, când se punea problema ca omul să afle care-i este locul în întregul mers al vieţii lumii, în Cosmos, în derularea epocilor. În vremea în care inimii umane îi era încă îngăduit să-şi spună cuvântul în domeniul concepţiilor despre lume, asemenea imagini erau, de fapt, lucrul cel mai important din aceste concepţii despre lume. Ele înfăţişau marile, vastele
Transcript

ANTROPOSOFIA I INIMA UMANCONFERINA NTI [ Nota 11 ]Viena, 27 septembrie 1923Printre unele cuvinte neadevrate care se spun n legtur cu antroposofia, cnd vine vorba despre ea, n unele cercuri din lumea de azi, se numr i acela c antroposofia ar fi ceva intelectualist, c ea apeleaz prea mult la gndirea tiinific i ine seama prea puin de nevoile inimii umane.* Din acest motiv, pentru scurtul ciclu de conferine pe care mi este ngduit, spre marea mea mulumire, s-l prezint din nou n faa dvs., aici, la Viena, am ales tema: Antroposofia i inima uman.

* Gemt este un cuvnt specific german, care nu are un corespondent exact n limbile romanice. El are legtur cu Mt (curaj) i nseamn acea parte a sufletului unde omul este plin de curaj, inimos, capabil de altruism i abnegaie, capabil s se transpun cu iubire i nelegere n fiinele i lucrurile din jur. Ein gemtvoller Mensch ar fi, n romnete, un om cu inim, de aceea am ales pentru substantivul Gemt cuvntul inim, care aici trebuie luat n sens figurat. (n. trad.)Dezvoltarea intelectualist a civilizaiei din ultimele trei-patru secole a exclus, desigur, inima din sfera cunoaterii. n orice caz, astzi oamenii nu mai obosesc afirmnd mereu c omul nu poate s rmn la intelectul sec, raional i la posibilitile de nelegere ale acestuia, n schimb, cnd e vorba de a se ajunge la nite cunotine, se apeleaz exclusiv la intelect. Pe de alt parte, se subliniaz mereu c inima uman trebuie s-i reintre n drepturi; dar nimeni n-o repune n drepturile ei. Se afirm c ea nu are absolut nici o posibilitate de a ajunge s aib o legtur ct de mic cu misterele lumii; inima uman este nchis ntre limitele problemelor personale ale omului, ntre limitele lucrurilor legate numai chestiunile cele mai personale din viaa omului.

Noi ne propunem s artm astzi, pentru nceput, sub forma unei mici retrospective istorice, cum i era ngduit inimii umane, n perioadele mai vechi din evoluia omenirii, s-i spun cuvntul i n domeniul cunoaterii, cum ea proiecta n faa sufletului uman nite imagini mari, grandioase, menite s le aduc oamenilor lmuriri, cnd se punea problema ca omul s afle care-i este locul n ntregul mers al vieii lumii, n Cosmos, n derularea epocilor. n vremea n care inimii umane i era nc ngduit s-i spun cuvntul n domeniul concepiilor despre lume, asemenea imagini erau, de fapt, lucrul cel mai important din aceste concepii despre lume. Ele nfiau marile, vastele corelaii cosmice i l situau pe om n snul acestor mari i vaste corelaii cosmice.

A vrea s aduc astzi n faa sufletelor dvs. una dintre acele imagini grandioase, pline de mreie, al cror rost era s acioneze aa cum am artat; n acest fel, voi putea s creez o baz pe care s se poat nla expunerea noastr, care va prezenta inima uman aa cum o vede concepia antroposofic despre lume; va fi, totodat, una dintre acele imagini care, n epoca prezent, trebuie s fie aduse iari n faa oamenilor, sub o form nou, despre care vom mai vorbi. A vrea s vorbesc despre o imagine care v este tuturor bine cunoscut, dar a crei importan i semnificaie n parte au plit treptat n contiena uman, n parte, au fost greit nelese: imaginea luptei, imaginea nfruntrii lui Mihael cu balaurul. Ea i mai impresioneaz i astzi puternic pe muli oameni, dar coninutul propriu-zis, mai adnc, fie c a plit, dup cum am spus, fie c a fost greit neles, sau, cel puin, el nu este prezentat inimii umane sub forma n care sttea odinioar n faa acestei inimi umane, ba chiar, sub forma n care el mai tria nc n secolul al 18-lea n inimile multor oameni. Nimeni nu mai are astzi habar ct de mult s-au schimbat lucrurile din acest punct de vedere, ct de mult din ceea ce omul aa-numit inteligent consider c sunt imagini fantasmagorice erau componentele cele mai serioase ale vechilor concepii despre lume. Aa a fost mai ales cu imaginea luptei lui Mihael cu balaurul.

Dac omul de astzi reflecteaz la felul cum s-a dezvoltat el nsui pe Pmnt, el ajunge n sensul concepiei sale materialiste despre lume s considere c forma sa uman actual, relativ mai desvrit dintr-un anumit punct de vedere, se trage din nite forme imperfecte, din nite strmoi de natur fizic-animal, situai tot mai departe i mai departe n trecut. Se ajunge astfel de la omul actual, care este n msur s-i vieuiasc propria fiin n mod luntric sufletesc-spiritual, la nite creaturi mult mai materiale, din care se pretinde c se trage omul i care erau mult mai aproape de existena material. Se presupune c materia a evoluat din ce n ce mai mult, pn a ajuns n stare s vieuiasc spiritualul. Dar nu aceasta era concepia unei epoci relativ apropiate de cea actual, ci ea se situa exact la polul opus. Cnd, chiar i n secolul al 18-lea, oamenii care nc nu fuseser atacai de morbul concepiei materialiste din acetia nu existau nc dect foarte puini i ndreptau privirile spre vremurile originare ale omenirii, ei nu credeau c au existat nite fiine mai puin umane dect strmoii lor, ci ei i ndreptau privirile spre nite fiine mai spirituale dect omul nsui. i ndreptau privirile spre nite fiine crora spiritualitatea le era att de proprie, nct ele nici nu luau un corp fizic n sensul n care o face astzi omul pe Pmnt de altfel, pe atunci Pmntul nc nici nu exista, n acele vremuri ndeprtate. Cnd i ndreptau privirile spre omenire, ei priveau spre nite entiti care triau sub o form mai nalt, mai spiritual, i care, dac e s folosesc o expresie grosolan, aveau un trup fcut dintr-o substan mult mai spiritual, mai subtil. n sfera despre care vorbeau oamenii n acest caz nu triau nc aa se credea fiine de felul oamenilor actuali, ci nite fiine aflate pe o treapt superioar, posednd cel mult un corp eteric, dar nu un corp fizic, nite fiine care erau, n concepia lor, strmoii omului. Aceti oameni i ntorceau privirile n trecut, spre vremea n care nu existau nici aa-numitele animale superioare, ci, cel mult, animalele gelatinoase pe care le ntlnim, ca pe un fel de urmai ai lor, n mri i oceane. Acesta era, ca s zicem aa, regnul animal inferior, situat imediat sub om, care tria pe planeta anterioar celei pmnteti; deasupra lui se afla o sfer n care, dup cum am spus, existau doar nite fiine mbrcate cel mult ntr-un corp eteric. Ceea ce noi enumerm astzi, n sensul crii mele tiina ocult, drept fiine ale ierarhiilor superioare, ar mai exista i astzi, sub alte forme, ele fiind concepute pe atunci, ntr-un anumit sens, drept strmoi ai omului.

Trebuie s spunem, nainte de toate, c aceste entiti ngeri, Arhangheli, Arhai , n formele lor de atunci, nc nu erau destinate libertii, n sensul n care vorbim astzi despre libertate la om. Asemenea fiine nu triau voina n aa fel nct s aib acel sentiment, unic n felul lui, pe care l exprimm n cuvintele: Vreau ceva eu nsumi. Asemenea fiine nu voiau nimic ele nsei, ci voiau ceea ce se revrsa n fiina lor drept voin divin. Voina lor era cuibrit cu totul n voina divin. Fiinele divine situate deasupra lor i care, acolo unde se afl, reprezint crmuirea divin a lumilor, voiau, am putea spune, prin spiritele situate sub ele, prin Arhangheli i ngeri, aa c aceste spirite, aflate pe o treapt mai de jos a evoluiei, voiau n direcia, n sensul voinei divin-spirituale supraordonate lor. Lumea de idei a acestei omeniri mai vechi spunea aa: n acea epoc veche nc nu venise momentul s se poat dezvolta nite fiine care s aib n contiena lor sentimentul libertii. n sensul ordinii divin-spirituale a lumii, acest moment era rezervat unei epoci ulterioare. Atunci, o parte a spiritelor adpostite n voina divin urma s-i cucereasc voina proprie, liber. Urma s se ajung la voina proprie, liber, cnd va fi sosit momentul n cadrul evoluiei cosmice.

Nu vreau s descriu astzi, prin toate acestea, nite lucruri pe care s le justific din punctul de vedere al antroposofiei, despre asta vom vorbi n zilele urmtoare, ci vreau s descriu reprezentrile care au trit pn n secolul al 18-lea n nite spirite dintre cele mai luminate. Vreau s le descriu ca realiti istorice, fiindc numai dac le aducem n faa sufletelor noastre sub forma lor istoric vom ajunge s ne dm seama ntr-un mod nou n ce msur aceste reprezentri ar putea fi rennoite sub o alt form.

Dar iat c gndeau aceti oameni printre spiritele al cror destin cosmic era s rmn n sfera de voin a spiritelor divine, s-a ridicat un numr de entiti care voiau s-i despart voina de voina divin, care voiau s-i emancipeze voina de voina divin. S-au ridicat, cu o trufie supraomeneasc, nite entiti care au vrut s ajung la libertatea voinei lor nainte s fi venit vremea n care trebuia s se maturizeze libertatea. i se credea c cel mai important dintre toate, conductorul acestor entiti, era acea fiin care mai trziu a luat forma balaurului cu care se lupt Mihael, acel Mihael care a rmas sus, n sfera spiritelor care voiau s-i orienteze i pe mai departe voina n sensul voinei divin-spirituale situate deasupra lor.

Datorit faptului c a rmas n sfera voinei divin-spirituale, n Mihael s-a nscut impulsul de a face ceea ce e just cu acea fiin care i-a ntins minile prea devreme, dac pot spune astfel, dup libertate. Fiindc formele pe care le aveau entitile din ierarhiile Arhanghelilor, ngerilor, Arhailor, pur i simplu, n-ar fi fost potrivite pentru o fiin care urma s aib, n felul descris, o voina liber, emancipat de divinitate. De-abia mai trziu, n cursul evoluiei cosmice, avea s apar forma uman. Dar toate acestea sunt transpuse ntr-o epoc n care, n situaia cosmic de atunci, forma uman nc nu era posibil; nu erau posibile nici formele animale superioare, ci numai acele forme animale inferioare pe care le-am caracterizat deja. Aa c trebuia s ia natere o form contradictorie din punct de vedere cosmic. n ea trebuia s fie turnat, ca s zicem aa, spiritul care fcea opoziie. Nu putea fi vorba de o form animal, care urma s ia natere mult mai trziu, nu putea fi vorba nici de una dintre formele animale care existau pe atunci, n materia obinuit, moale, a zice. Putea fi vorba numai de o form animal care se deosebea de formele animale posibile n lumea fizic, dar care, totui, fiindc urma s reprezinte o contradicie cosmic, a devenit asemntoare celei animale. Singura form care a putut fi creat, dintre toate cele posibile pe atunci, este forma de balaur. Pe urm, bineneles, unul a vzut-o ntr-un fel, altul ntr-alt fel, cnd ea a fost pictat sau redat cu alte mijloace; ea va fi nfiat ntr-un mod mai mult sau mai puin adecvat, sau i neadecvat, dup cum cel care o nfieaz are sau nu o nelegere imaginativ interioar a ceea ce era posibil n acea vreme pentru o entitate care a dezvoltat o voin rebel. n orice caz, printre acele forme care au devenit posibile n lumea fizic, n irul animalelor, pn sus, la om, nu se afl aceast form. Ea a trebuit s rmn suprasensibil. Dar o asemenea form suprasensibil nu putea s existe n acea sfer n care se afl fiinele ierarhiilor superioare, Arhangheli, ngeri .a.m.d.; era necesar ca ea s fie mutat, a zice, printre acele forme care puteau lua natere n cursul evoluiei fizice. Aceasta este prvlirea balaurului din Cer pe Pmnt. n aceasta const marea fapt svrit de Mihael: aceast fiin a intrat ntr-o form situat deasupra celei animale, care este suprasensibil, dar care nu are voie s rmn n sfera suprasensibilului, cci, dei este o form suprasensibil, ea este neconcordant cu sfera suprasensibilului, n care exista nainte s devin rebel.

Aa c aceast fiin a fost mutat n lumea care este lumea fizic, dar drept fiin suprafizic, suprasensibil. De atunci nainte, ea a trit n sfera n care se afl mineralele, plantele, animalele, ea a trit de atunci nainte pe ceea ce se formase drept planeta Pmnt. Dar n-a trit n aa fel nct s poat fi vzut de ochii umani, aa cum ochii umani pot s vad animalele obinuite. Cnd ochiul sufletesc se ndreapt spre lumile care erau prevzute, ca s zicem aa, n planul superior al lumii, el vede, n imaginaiunile sale, entitile ierarhiilor superioare. Cnd ochiul uman fizic se ndreapt spre lumea fizic, el vede ceea ce a luat natere n diferitele regnuri ale naturii, pn sus, la forma uman fizic-senzorial. Dar cnd ochiul sufletesc se ndreapt spre ceea ce exist n natura fizic, atunci el vede aceast fptur contradictorie n sine a vrjmaului, a celui care este de natur animal i totui nu e animal, care triete n lumea vizibil i totui nu este vizibil el nsui: vede fptura balaurului. n ntregul proces de formare a balaurului, oamenii unor epoci mai vechi vedeau fapta lui Mihael, care, n sfera spiritualului, rmsese la acea form care e adecvat mpriei spiritului.

i acum a luat natere Pmntul, o dat cu Pmntul i omul, iar omul trebuia s ia natere n aa fel nct s devin o fiin dual. O parte a fiinei sale, cea sufletesc-spiritual, trebuia s fie unit cu ceea ce numim lumea cereasc, suprasensibil; cu cealalt parte a fiinei sale, partea fizic-eteric, el trebuia s fac parte din acea natur care luase natere drept natur pmnteasc, drept nou corp ceresc, acel corp ceresc pe care a fost mutat apoi spiritul rebel, vrjmaul. Acolo urma s ia natere omul. El era acea fiin care aparine acestei lumi, conform cu hotrrea iniial care st la baza ntregii evoluii. Locul omului era pe Pmnt. Locul balaurului nu era pe Pmnt, dar el fusese mutat pe Pmnt.

i ia gndii-v acuma ce a ntlnit omul pe Pmnt, cnd a aprut, n cursul evoluiei sale, o dat cu Pmntul. El a gsit ceea ce se dezvoltase, din regnurile mai vechi ale naturii, drept natur exterioar, i aceasta a luat apoi o direcie care a atins punctul culminant n regnul mineral de astzi, n regnul nostru vegetal, n regnul animal, pn sus, la propria sa form uman fizic. Pe acestea le-a ntlnit omul. A ntlnit, cu alte cuvinte, ceea ce suntem obinuii s numim natur extrauman. Ce era aceast natur extrauman? Era i este nc i astzi continuarea a ceea ce supremele puteri creatoare au vrut s apar n cadrul planului de evoluie normal al omenirii. De aceea, omului i este ngduit, trind acestea n inima lui, s priveasc afar, spre natura exterioar, s priveasc mineralele, cu tot ceea ce ine de lumea mineral, lui i este ngduit s priveasc minunatele forme cristaline, dar i munii, norii i celelalte forme i atunci el privete aceast natur exterioar n starea ei nevie, moart. Dar omul o privete ca pe ceva care nu e viu, ca pe ceva ce a fost dat afar de o lume divin din ea nsi, odinioar, la fel cum cadavrul uman n orice caz, astzi, ntr-un cu totul alt sens este dat afar, la moarte, din omul viu. Chiar dac, n prim instan, cadavrul uman, aa cum i apare el omului, nu e ceva care s-i poat face acestuia o impresie pozitiv, ceea ce este, ntr-un anumit sens, un cadavru divin, dar un cadavru pe o treapt superioar i care s-a nscut drept regnul mineral, poate fi privit de ctre om drept ceea ce oglindete n forma sa, n nfiarea sa, divinul viu care la origini era lipsit de form. Iar n ceea ce a fost creat apoi drept regnuri superioare ale naturii vedem o alt oglindire a ceea ce exista la origini ca realitate divin lipsit de form. Aa c omului i este ngduit s-i ndrepte privirile spre ntreaga natur exterioar i s simt c aceast natur extrauman este o oglindire a divinului n lume.

Acesta este, la urma urmei, lucrul pe care natura trebuie s-l dea inimii umane. n mod naiv, nu speculativ, omul trebuie s fie n stare s simt, privind una sau alta dintre entitile naturii, bucurie, simpatie, ba chiar i o jubilaie interioar, un entuziasm interior, vznd procesele de germinare i nflorire din snul naturii. i pe urm, n raport cu ceea ce el nu-i poate explica total, din acest entuziasm, din aceast jubilaie, din aceast bucurie debordant n faa naturii, n strfundurile fiinei sale trebuie s triasc sentimentul nrudirii att de strnse care exist n ntreaga lui inim, nct el poate s-i spun, chiar dac nu devine contient dect n mod foarte vag de acest lucru: Toate acestea zeii le-au dat afar din nsi fiina lor i le-au aezat n lume, drept oglind a lor, aceiai zei n care i are originea propria mea inim, aceiai zei din care, pe o alt cale, m trag eu nsumi. i, de fapt, ntreaga jubilaie interioar cauzat de natur, ntreaga bucurie pe care o trezete n noi natura, tot ceea ce urc n noi drept sentiment att de eliberator, cnd trim, ntr-un mod luntric viu, prospeimea naturii, ar trebui s fie scldate n sentimentul c inima uman se simte nrudit cu ceea ce triete afar, n natur, ca oglind a divinitii.

Dar omul este situat n cadrul evoluiei sale n aa fel nct el preia n fiina lui natura, prin hrnire, prin respiraie chiar dac ntr-un mod spiritual , prin faptul c percepe natura cu simurile sale. Aa c omul primete natura exterioar pe trei ci: prin faptul c se hrnete, prin faptul c respir, prin faptul c percepe. i de aceea, omul este o fiin dual. Prin entitatea sa spiritual-sufleteasc, el este nrudit cu entitile ierarhiilor superioare, dar el trebuie s plsmuiasc o parte a fiinei sale din ceea ce exist ca natur exterioar. Pe aceasta o ia n fiina lui. i prin faptul c toate acestea sunt primite n om ca hran, ca stimulent al respiraiei, ba chiar i n acel mod eteric subtil n care el triete n procesul percepiei, natura exterioar i continu n interiorul omului procesele pe care le vedem n lumea de afar. Toate acestea se trezesc n om drept instinct, drept pornire, drept poft animal, drept tot ceea ce se nal n om, ca animalitate, din strfundurile naturii umane.

S studiem bine problema. Avem n lumea exterioar cristalele, cu formele lor minunate, masele minerale, care se ngrmdesc unele peste altele, formnd munii gigantici, masele minerale proaspete, care se revars drept ap peste Pmnt, n cele mai diverse moduri; avem substane i fiinialitatea vegetal, avem cele mai diverse forme animale, avem i forma fizic-uman nsi. Toate acestea, tot ceea ce triete n lumea exterioar, este o oglind a divinitii, st n faa inimii umane ntr-o minunat inocen, pentru c oglindete divinitatea i, de fapt, nu e altceva dect imaginea de oglind curat a ei. Doar c trebuie s nelegem oglindirea. n prim instan, omul n-o poate nelege, cu intelectul su; o poate nelege, dup cum vom mai auzi n conferinele urmtoare, tocmai cu inima sa. Dar dac o nelege n mod just cu inima sa i n vremurile vechi, la care m refer acum, el o nelegea cu inima sa , o vede ca oglind a divinitii. Dar acum el privete ceea ce triete n natura de afar, sub form de sruri, ceea ce triete n plante i n componentele animale, care constituie apoi propriul su trup i observ ce rsare n verdele inocent al plantelor i ce exist sub o form naiv, ca animalitate, chiar i n trupul animalului. Omul privete toate acestea, privind n interiorul lui, cum toate se ridic n el, drept porniri, drept pofte animalice, drept instincte animalice; el vede ce devine natura n interiorul lui.

Acesta e sentimentul pe care-l mai aveau muli dintre oamenii cei mai luminai ai secolului al 18-lea. Ei mai simeau nc n mod viu deosebirea dintre natura de afar i natura aa cum devine ea cnd omul o mnnc, o respir, o percepe. Ei simeau foarte intens deosebirea dintre natura senzorial exterioar naiv i senzualitatea uman, care crete tot mai mult n interior. Deosebirea care tria ntre una i alta sttea nc sub o form minunat de clar i vie n faa multor oameni ai secolului al 18-lea, care descriau n faa lor nii sau a discipolilor lor natura i omul, ca i faptul c natura i omul sunt prini ntre polii luptei dintre Mihael i balaur.Vznd cum aceast opoziie polar, natura din exterior, n inocena ei elementar, natura din interiorul omului, n vinovia ei, mai st n faa ochiului sufletesc uman nc i n secolul al 18-lea, trebuie s ne amintim de balaurul pe care Mihael l-a aezat n aceast lume a naturii, fiindc nu l-a gsit demn s rmne n lumea spiritualitii. Afar, n lumea mineralelor, n lumea plantelor, chiar i n lumea animalelor, balaurul, care contrazice prin forma lui natura, nu a luat nici una din nfirile pe care le-au luat fiinele din natur, ci a luat acea form de balaur care pentru noi, cei de astzi, este att de fantastic n multe privine i care trebuie s rmn n suprasensibil. Ea nu poate s ptrund nici n mineral, nici n plant, nici n animal, i nu poate s ptrund nici ntr-un corp fizic uman. Dar poate s intre n ceea ce a devenit n corpul fizic uman inocenta natur exterioar, sub forma vinoviei, prin viaa instinctual ce se tlzuiete n om. i aa i mai spuneau muli oameni ai secolului al 18-lea: Balaurul, vechiul arpe, a fost prvlit din Cer pe Pmnt. Dar, n prim in-stan, el nu avea aici nici un sla. Pe urm i-a nlat bastionul n fiina uman, aa c acum el i are fortreaa n natura uman.

Acea imagine grandioas a lui Mihael cu balaurul le mai ddea acelor epoci ceva din cunoaterea omului. Dac am vrea s ne punem n fa, vorbind de secolul al 18-lea, antroposofia corespunztoare vremii, ar trebui s spunem c n om, n msura n care el primete n fiina sa natura exterioar, prin hrnire, respiraie i percepii, este creat un sla pentru balaur. Balaurul locuiete n natura uman. A zice c acest lucru tria nc att de precis n inimile oamenilor din secolul al 18-lea, nct ne-am putea reprezenta foarte bine c asemenea oameni ai secolului al 18-lea ar fi instalat pe un corp ceresc strin o fiin clarvztoare i i-ar fi cerut s deseneze Pmntul. Iar aceast fiin ar fi desenat Pmntul n aa fel nct tot ceea ce tria n regnurile mineral, vegetal, animal, pe scurt, tot ce tria n afara omului, ar fi fost desenat liber de balaur, dar c, n schimb, balaurul s-ar fi erpuit prin fiinialitatea animalic a omului i ar fi reprezentat astfel o fiin pmnteasc. Dar, prin aceasta, chiar i pentru oamenii secolului al 18-lea situaia se schimbase fa de situaia din care se nscuse totul, n era anterioar apariiei omului. n era preuman, lupta lui Mihael cu balaurul trebuia transpus n realitatea obiectiv exterioar. Dar acum balaurul nu era de gsit nicieri n planul exterior. Oare unde era balaurul, unde trebuia cutat? Peste tot acolo unde, pe Pmnt, exist oameni! Acolo era balaurul. Dac Mihael voia acum s-i duc mai departe misiunea pe care o avusese, n era preuman, n snul naturii obiective, acolo unde trebuia s-l nving pe balaur n planul exterior, drept bestia cosmic, acum el trebuia s dea lupta n interiorul naturii umane. Lupta lui Mihael dus deja de foarte mult timp, din vremuri strvechi, dar pn n secolul al 18-lea , lupta lui Mihael a fost mutat n interiorul omului. Dar cei ce vorbeau aa tiau c transpuseser n interiorul omului un eveniment care odinioar fusese un eveniment cosmic. Ei spuneau cam aa: Privii vremurile strvechi. Trebuie s v reprezentai c odinioar balaurul a fost prvlit de ctre Mihael din Cer pe Pmnt, eveniment care a avut loc n lumile supraumane. i privii epoca modern. Trebuie s v reprezentai c omul vine pe Pmnt, primete n fiina lui natura exterioar, o transform, n aa fel nct balaurul s poat pune stpnire pe el. i de acum nainte, lupta lui Mihael cu balaurul trebuie mutat pe Pmnt.

O asemenea ntoarcere a gndurilor nu avea abstractismul felului de a vorbi pe care atia l prefer astzi. Astzi, oamenilor le place s-o scoat la capt cu nite gnduri ct mai scurt formulate. Ei spun: Pi da, odinioar oamenii au transpus n planul exterior un eveniment cum e lupta lui Mihael cu balaurul. n cursul evoluiei, omenirea a devenit mai interiorizat i de aceea acum un asemenea eveniment nu mai este vzut dect n interior. Cu adevrat, nu trebuie s-i invidiem pe cei care pot rmne la asemenea abstraciuni, dar ei, cu siguran, nu sesizeaz evoluia istoric a gndurilor umane. Fiindc s-a ntmplat aa cum am descris eu lucrurile, acum, lupta cosmic exterioar a lui Mihael cu balaurul a fost mutat n interiorul entitii umane, pentru c balaurul nu-i mai putea gsi locul dect n natura uman. Dar prin aceasta fusese transpus n problema mihaelic ncolirea libertii umane, fiindc omul ar fi devenit un simplu automat, dac lupta s-ar fi dat n el tot aa cum se dduse odinioar n planul exterior. Prin faptul c lupta a fost mutat n interiorul omului, ea a devenit luat n sens exterior-abstract o lupt a naturii superioare mpotriva naturii inferioare din om. Dar n contiena uman ea putea s ia numai acea form care-i fcea pe oamenii s-i nale privirile spre figura lui Mihael, n lumile suprasensibile. i, de fapt, n secolul al 18-lea mai existau nc multe ndrumri date oamenilor, al cror scop era ntotdeauna s le arate n ce fel puteau ajunge n sfera lui Mihael, pentru a lupta, avnd n ei fora lui Mihael, mpotriva balaurului care-i avea fiina tocmai n natura lor animalic.

Un asemenea om, care i-ar fi ndreptat privirile spre viaa spiritual mai adnc existent pn n secolul al 18-lea, ar fi trebuit s nfieze toate acestea sub forma unui tablou, n felul urmtor: n exterior, forma uman, n partea inferioar animalic balaurul, erpuind i ncolcindu-se pn i n jurul inimii. Apoi ns, n dosul omului, ca s zic aa pentru c omul vede realitile superioare cu partea posterioar a capului , forma cosmic exterioar a lui Mihael, de dimensiuni uriae, plin de strlucire, pstrndu-i fiina cosmic, dar oglindindu-i aceast fiin n interiorul naturii umane superioare, astfel nct omul ofer n propriul su corp eteric o imagine de oglind eteric a fpturii cosmice a lui Mihael. i pe urm, n acest cap uman ar deveni vizibil, dar acionnd n jos, spre inim, fora lui Mihael, zdrobind balaurul, n aa fel nct sngele lui curge n jos, din inim spre membrele omului. Aceasta era imaginea luptei care se d n interiorul omului ntre Mihael i balaur, pe care numeroi oameni din secolul al 18-lea o mai purtau cu ei prin lume. i aceasta era, totodat, imaginea care le spunea multor oameni ai acelei epoci c omul trebuie s nving cele inferioare cu ajutorul celor superioare, cum se exprimau ei, c omul are nevoie de fora lui Mihael pentru propria sa via.

Intelectul vede teoria lui Kant-Laplace, vede nebuloasa originar inventat de aceast teorie, poate c o nebuloas n form de spiral; din aceasta se desprind planetele, ele las s apar n mijloc Soarele; pe una dintre planete iau natere rnd pe rnd regnurile naturii, omul. Iar cnd se arunc o privire n viitor, totul ajunge iari n marele cimitir al existenei naturale. Intelectul nu poate gndi lucrurile dect n felul acesta. Din cauz c intelectului i-a fost acordat din ce n ce mai mult supremaia n cadrul cunoaterii, concepia despre lume a luat cu ncetul, pentru cea mai mare parte a omenirii, forma pe care o are astzi. Numai c la toi oamenii despre care am vorbit mai nainte aciona ceea ce a numi ochiul inimii. Prin intelect, omul se poate izola de lume, cci fiecare om posed propriul lui cap i n cap propriile gnduri. Dar cu inima nu poate face la fel, fiindc inima nu e legat de capul omului, ci de organismul su ritmic. Aerul care este acum n mine, cu puin timp nainte nu era n mine, ci era aerul general al lumii, i dup ce-l voi fi expirat el va redeveni aerul general al lumii. Numai capul l izoleaz pe om, numai capul face din om un eremit pe Pmnt. Chiar i n ceea ce privete organele, organele fizice ale inimii sale, omul nu este izolat n acest fel, el face parte din Cosmosul general, este doar o bucic din Cosmos. Dar ncetul cu ncetul inima a devenit nevztoare, singur capul a devenit vztor. Dar capul singur dezvolt numai intelectualismul, el l izoleaz pe om. Ba chiar, pe cnd omul nc mai vedea cu inima, el nu proiecta n Cosmos nite gnduri abstracte, n scopul explicrii acestuia, ci mai vedea n el nite imagini grandioase, cum este aceea a luptei lui Mihael cu balaurul. Pe atunci, omul vedea ceea ce tria n propria sa natur i entitate, vedea ceva care se formase n felul descris astzi, din lume, din Cosmos El vedea, a zice, cum devine vie lupta luntric a lui Mihael cu balaurul n om, n anthropos, provenind din lupta exterioar dat de Mihael n Cosmos. El vedea odinioar cum din cosmosofie se ntea o antroposofie.

i astfel, dac ne ntoarcem la o concepie despre lume mai veche, suntem condui pretutindeni de la nite gnduri abstracte, care ne ating ca un vnt rece i ne dau fiori de frig, din cauza caracterului lor intelectualist, spre nite imagini, ntre care una dintre cele mai grandioase este tocmai imaginea lui Mihael n lupt cu balaurul, a lui Mihael care l-a prvlit pe balaur pe Pmnt, unde mai apoi, a zice, balaurul i-a putut cldi fortreaa n om. i pe urm Mihael a devenit lupttorul mpotriva balaurului din om, n felul descris. n aceast imagine, pe care am aezat-o n faa sufletelor dvs., Mihael se afl, din punct de vedere cosmic, n spatele omului. n om triete o copie eteric a lui Mihael, care d lupta propriu-zis din om, prin care omul, n lupta mihaelic, poate deveni treptat liber, fiindc nu Mihael d lupta, ci puterea de druire uman i copia, creat prin aceasta, a lui Mihael. n Mihael, ca fiin cosmic, triete mai departe acea fiin spre care omul poate s-i nale privirile i care a nceput lupta cosmic originar cu balaurul.

Cu adevrat, nu numai pe Pmnt au loc evenimente. Evenimentele care au loc pe Pmnt sunt, n fond, de neneles pentru om, dac el nu e n msur s le priveasc drept imagini ale unor evenimente care au loc n lumea suprasensibil, dac nu poate vedea cauzele lor n lumea suprasensibil. Aa c a fost svrit deja o dat n mpria suprasensibil, cu puin timp nainte de epoca noastr, o mare fapt mihaelic, acea fapt mihaelic pe care a vrea s-o carac-terizez n felul urmtor. Trebuie s m exprim aici ntr-un fel care este luat azi n derdere, i numit antropomorfic, dar cum s povestesc altfel ceea ce are loc n lumea suprasensibil dect folosind cuvinte omeneti.

Oamenii i imaginau c epoca n care Mihael l-a prvlit pe balaur pe Pmnt e mult mai ndeprtat dect vremurile preumane. Dar apoi omul a aprut pe Pmnt i atunci s-a petrecut ceea ce v-am descris: a devenit din ce n ce mai aprig lupta lui Mihael cu balaurul n interiorul omului. Tocmai spre sfritul secolului al 18-lea Mihael a putut spune: Acum, imaginea s-a densificat att de mult n om, nct omul o poate sesiza n interiorul lui, nct el l poate simi acum n inima lui pe biruitorul balaurului, el poate simi ceva, mcar n imagine.n evoluia omenirii, ultima treime a secolului al 19-lea reprezint cu adevrat ceva extraordinar de important. n prim instan, n vremurile mai vechi n om exista doar o imagine subire a lui Mihael; dar ea s-a densificat din ce n ce mai mult i mai mult. n ultima treime a secolului al 19-lea, situaia era urmtoarea: n vremurile vechi era puternic balaurul invizibil-suprasensibil, care aciona n pornirile i instinctele, n dorinele i plcerile animalice din om; pentru contiena obinuit, el rmne subsenzorial, triete n partea animalic a fiinei umane. Dar acolo el triete cu adevrat, acolo se manifest; acolo el triete andu-l mereu pe om, cutnd s fac din el treptat o entitate subuman, el triete n tot ceea ce vrea s-l trag pe om n jos. Mihael nsui a intervenit mereu, influennd natura uman, pentru ca oamenii s nu decad prea mult. Dar n ultima treime a secolului al 19-lea, imaginea lui Mihael a devenit att de puternic n om, nct depindea, ca s zic aa, numai de voina bun a omului pentru ca, trimindu-i simirea spre cele de sus, s se ridice n mod contient pn la imaginea lui Mihael, pentru ca, pe de-o parte, s i se nfieze, ca ntr-o trire afectiv neiluminat, imaginea balaurului i apoi, pe de alt parte, n faa ochiului sufletesc s poat sta, drept percepie spiritual i totui sesizabil deja pentru contiena obinuit, fptura de lumin a lui Mihael. Aa c n faa omului poate s stea urmtorul coninut afectiv: n mine acioneaz fora balaurului, care vrea s m trag n jos, eu n-o vd, o simt drept fora care vrea s m fac s cobor sub nivelul la care am ajuns deja. Dar eu l vd n spirit pe ngerul strlucitor a crui misiune cosmic a fost ntotdeauna aceea de a-l nvinge pe balaur. mi concentrez simirea asupra acestei fpturi luminoase, las ca lumina ei s radieze n inima mea. Iar inima luminat i nclzit n acest fel va purta n ea fora mihaelic, i omul va fi n stare ca, pe baza unei hotrri libere, n unire cu Mihael, s nving fora balaurului din partea inferioar a fiinei sale.

Dac n cercurile cele mai largi de oameni s-ar nate voina bun de a face dintr-o asemenea reprezentare o for religioas i de a o nscrie n fiecare inim, atunci noi n-am mai avea n viaa epocii actuale nite idei anemice, de felul celor pe care le putem ntlni peste tot, sub form de idei reformiste .a.m.d., ci am avea ceva care ar pu-tea s ia din nou n stpnire, luntric, ntreaga fiin uman, fiindc aa ceva se poate nscrie n inima vie, n acea inim vie care, n mo-mentul n care devine cu adevrat vie, va intra ntr-o relaie de ase-menea vie cu ntregul Cosmos. i atunci gndurile luminoase ale lui Mihael ar fi primii vestitori ai faptului c omul ptrunde iari n lumea suprasensibil. Facultatea de percepie cognitiv s-ar putea interioriza, ar putea fi aprofundat din punct de vedere religios. i astfel, omul ar fi pregtit pentru srbtorile anului, a cror nelegere mai mijete spre el din vremurile vechi sub o form crepuscular, dar cel puin mijete ntr-o oarecare msur, pentru a putea s petreac ntr-un mod absolut contient acea srbtoare care n calendar este nscris la sfritul lunii septembrie, la nceputul toamnei: srbtoarea Mihaeli.

Aceast srbtoare va avea din nou un sens dac vom ajunge s putem pune n faa sufletului o asemenea viziune vie. i dac vom ajunge s putem simi ntr-un mod viu aceast srbtoare i s-o transformm n impulsul social instinctiv al epocii prezente, ea ar putea fi privit deoarece aici impulsurile vin direct din spiritual drept ncununarea, ba chiar drept nceputul propriu-zis al impulsurilor de care avem nevoie, dac vrem s ieim din decderea actual, dac am aduga ntregii vorbrii despre idealuri ceva ce n-ar proveni din capul sau pieptul unor oameni, ci care ar fi un ideal rostit din Cosmos. i atunci, noi am putea simi, cnd copacii i pierd frunzele, cnd natura ne trimite primul nghe i se pregtete s intre n moartea iernii, noi am putea simi i deschiderea spiritualului, cu care omul trebuie s se uneasc, la fel cum simim Patile o dat cu primvara n care totul ncolete i rsare. i atunci, noi am putea s introducem n via, ca ceteni ai Cosmosului, nite impulsuri care, fiindc nu sunt nite idei abstracte, n-ar rmne la fel de ineficiente cum sunt impulsurile abstracte, ci i-ar dovedi eficiena n mod nemijlocit. Viaa va avea din nou un coninut sufletesc numai dac vom putea s dezvoltm n inima noastr impulsuri venite din Cosmos. Despre aceasta voi vorbi n conferina urmtoare.

CONFERINA A DOUA

Viena, 28 septembrie 1928

Ceea ce am avut ocazia s v spun ieri, la sfritul expunerii, despre vechea reprezentarea a luptei lui Mihael cu balaurul, va fi fost pentru dvs. deja un fel de atragere de atenie asupra faptului c n epoca noastr este necesar s fie renviate acele elemente ale unei concepii despre lume care erau coninute odinioar pentru omenire n aceast grandioas imagine. Cci n locurile cele mai diferite ale conferinei de ieri am putut arta c n numeroase suflete ale secolului al 18-lea aceast reprezentare mai era absolut vie. Dar nainte de a vorbi, n conferinele urmtoare, despre ceea ce poate i trebuie s duc, din spiritul epocii noastre, dintr-o concepie real despre spirit a epocii noastre, la o renviere a acestei reprezentri, este necesar s fac mai nti n faa dvs. ca un fel de intermezzo nite consideraii antroposofice generale. De aici se va putea vedea pe urm cum poate fi renviat reprezentarea de mai sus, n aa fel nct ea s poat deveni iari o adevrat for n gndirea, simirea i faptele oamenilor.

Dac studiem felul cum se raporteaz astzi omul la natur i la ntreaga lume, vom putea spune, dac suntem n stare s comparm ntr-un mod lipsit de prejudeci acest raport actual cu cel care exista n vremurile mai vechi: De fapt, astzi omul a devenit un adevrat eremit n raport cu puterile cosmice, un pustnic, n msura n care prin natere el este situat n existena fizic i nu mai are acele amintiri din existena prepmnteasc pe care odinioar le avea cu adevrat omenirea ntreag. n perioada n care, de obicei, omul crete numai ca s-i foloseasc fora intelectului i a memoriei, n perioada pn la care el se poate ntoarce cu amintirea n cadrul vieii pmnteti, exista cndva, n epocile mai vechi, la toi oamenii, i aprinderea unei amintiri reale, a unei retrospective reale asupra tririlor prepmnteti, asupra tririlor prin care trecuse ca fiin spiritual-sufleteasc nainte de a tri pe Pmnt. Acesta este unul dintre lucrurile care fac din omul de astzi un pustnic cosmic: el nu e contient de faptul c existena sa pmnteasc are legtur cu o existen spiritual. Iar cellalt lucru const n faptul c astzi omul i ndreapt privirile spre ntinderile Cosmosului, c el vede formele exterioare ale stelelor i constelaiilor, dar nu mai are o legtur spiritual interioar cu spiritualul din Cosmos. Ba, putem merge i mai departe. Omul de astzi i ndreapt privirile spre regnurile din natur, care-l nconjoar pe Pmnt, spre frumuseea att de variat a plantelor, spre munii gigantici, spre norii care trec pe cer .a.m.d.; dar i aici el este nevoit s se limiteze la ceea ce face o impresie asupra simurilor sale, el chiar se teme adeseori, cnd ajunge s aib o relaie mai intim, mai profund cu ntinderile naturii, c ar putea s piard astfel modul naiv de a percepe natura. Dar orict de necesar a fost aceast faz din evoluia omenirii, pentru ca omul s poat dezvolta ceea ce trim astzi drept contien a libertii, drept sentiment al libertii, orict a fost de necesar acest lucru pentru om, pentru ca el s ajung la contiena plenar a sinei proprii, la acea trie interioar care face ca eul s se verticalizeze n om cu for deplin, orict a fost de necesar, dup cum am spus, aceast via de pustnic a omului n Cosmos: ea nu poate s fie dect o faz de trecere spre o alt epoc, n care omul va regsi calea spre spiritual, care st, totui, la baza tuturor lucrurilor i entitilor. i tocmai regsirea cii spre spiritual trebuie s se fac prin acea for care se poate nate n om, dac el e n msur s-i nsueasc n sensul just ideea mihaelic n forma ei adevrat i n forma pe care ea trebuie s-o ia n epoca noastr. Noi avem nevoie, pentru activitatea de gndire, pentru viaa de simire, i pentru faptele noastre, s fim ptruni de impulsul mihaelic. Dar, bineneles, nu e destul s auzim aa ceva: n omenire trebuie s devin iari vie o srbtoare a lui Mihael, i ar fi momentul s adugm aceast srbtoare a lui Mihael la celelalte srbtori din cursul anului. Nu e destul ca apoi civa s spun: Aadar, hai s iniiem, hai s celebrm o srbtoare a lui Mihael!Dac e ca n omenire s se realizeze elul spre care trebuie s nzuim prin antroposofie, atunci nu e ngduit ca tocmai la instituirea unor lucruri de natur antroposofic s domneasc superficialitatea care se ntlnete astzi pretutindeni n lume; dac ceva vrea s creasc din solul antroposofiei, acest lucru trebuie s creasc n atmosfera celei mai mari serioziti. Ca s ne transpunem puin n ceea ce ar trebui s fie aceast seriozitate, a vrea s v rog s reflectai la felul cum s-au ncetenit n evoluia omenirii srbtorile, vii odinioar, care astzi s-au golit de via.

Oare Crciunul sau Patile s-au nscut prin hotrrea ctorva oameni, care au spus: Noi avem o idee, c ntr-o anumit perioad a anului trebuie celebrat o srbtoare i acum noi facem pregtirile necesare? Nu s-a ntmplat aa, bineneles. Pentru ca n snul omenirii s-i poat face intrarea ceva de felul srbtorii Crciunului, a fost necesar naterea lui Christos Iisus, a fost necesar ca n evoluia istoric general a Pmntului s aib loc un eveniment de prim rang, a fost necesar ca acest fapt s intre n evoluia de pe Pmnt. Iar srbtoarea Patilor? Ea n-ar fi avut niciodat vreun sens n lume dac n-ar fi fost srbtoarea de aducere aminte a ceea ce s-a ntmplat prin Misterul de pe Golgota, dac acest eveniment n-ar fi intervenit n ntreaga evoluie a omenirii, influennd ntr-o msur decisiv istoria pmnteasc. Dac astzi aceste srbtori s-au golit de via, dac de Crciun oamenii nu mai simt ntreaga seriozitate a momentului, i tot aa de puin de Pati, atunci poate c tocmai aceast constatare ar trebui s ne ajute s dm din nou profunzime acestor srbtori, printr-o nelegere mai intens a ceea ce sunt naterea lui Christos Iisus i Misterul de pe Golgota. n nici un caz n-ar trebui s se rspndeasc ideea c, pentru a altura acestor srbtori nc una, cu aceeai superficialitate, vom ncepe s organizm, pur i simplu, n pragul toamnei, srbtoarea Mihaeli.

Trebuie s fie ceva chiar dac, poate, de proporii mai mici care s poat avea o influen la fel de hotrtoare asupra evoluiei omenirii ca i toate celelalte evenimente care au dus la instituirea diferitelor srbtori deja existente. Trebuie, n mod absolut sigur, s se ajung la o srbtoare a lui Mihael care s fie celebrat cu toat seriozitatea i pentru aceast srbtoare a lui Mihael trebuie s se nasc nelegerea corespunztoare din snul Micrii Antroposofice. Dar, dup cum srbtoarea Patilor s-a nscut sub influena unor evenimente exterioare, petrecute n planul obiectiv al devenirii, acum n interiorul omenirii al acelei omeniri care va lua hotrrea de a face acest lucru ceva trebuie s se schimbe n mod radical, n raport cu ceea ce a fost nainte. Trebuie ca antroposofia s devin o trire temeinic, o trire despre care omul s poat vorbi cu adevrat la fel cum vorbete cnd i se reveleaz ntreaga for care triete n naterea lui Christos Iisus, care triete n Misterul de pe Golgota. Dup cum am spus, n cazul srbtorii lui Mihael se poate ca aceast trire s aib proporii mai mici, dar de la Micarea Antroposofic trebuie s vin ceva asemntor, ca for transformatoare a sufletului. Acesta este lucrul care dorim s se ntmple, ca antroposofia s dobndeasc fora de transformare a sufletelor. Iar aa ceva va fi posibil numai dac ceea ce zace n nvturile ei, dac pot spune astfel, va deveni trire real. Tocmai astzi vom aduce n faa sufletelor noastre cteva din acele triri care pot s-i fac intrarea n interiorul omului prin antroposofie. Dup cum tii, noi facem distincie n viaa sufleteasc uman ntre gndire, simire i voin, i, cnd ne ndreptm privirile n mod special spre simire, vorbim despre inim. Gsim c gndirea noastr e rece, seac, lucid, gsim c ajungem s ne epuizm din punct de vedere spiritual, dac nu suntem n stare s trimitem n aceste gnduri cldura, entuziasmul simirii. Putem spune despre un om c are o inim cald numai dac n gndurile exprimate de el curge spre noi ceva din cldura interioar a inimii sale. i ne putem apropia cu adevrat de un om numai dac el nu acioneaz n raport cu noi doar corect, conform datoriei, dac i n raport cu lumea el nu acioneaz doar corect, conform datoriei, ci dac n faptele sale exist ceva care ne permite s vedem c n ele se revars entuziasmul inimii sale, cldura, iubirea fa de natur, fa de fiecare fiin. Aa c ceea ce desemnm aici prin inim se afl, a zice, n centrul vieii sufleteti umane.

Dar chiar dac gndirea, chiar dac i voina au luat un anumit caracter, prin faptul c omul a devenit un pustnic cosmic, cel mai mult a primit un anumit caracter, sub influena acestei existene de pustnic, tocmai inima uman. Gndirea poate s-i aeze n fa calculele ei perfecte n legtur cu universul, ea poate c se delecteaz vznd ingeniozitatea a ceea ce este calculat astfel, dar ea nu simte ct de departe se afl, n fond, de pulsul cald al vieii. i poate c destui oameni se simt satisfcui dac acioneaz corect, conform datoriei, fr a simi prea bine c n acest mod de a aciona sec i raional viaa este numai o jumtate de via. Nici una, nici alta nu se apropie prea mult de sufletul uman. Dar ceea ce este situat ntre gndire i voin, tot ceea ce este cuprins n inim se apropie foarte, foarte mult de fiina uman ntreag. i chiar dac noi credem uneori c pn i ceea ce ar trebui s nclzeasc, s entuziasmeze, s nale inima uman, s-ar putea rci din cauza predispoziiei speciale a unor oameni din epoca prezent, aceasta este o amgire. La urma urmelor, lucrurile stau aa: n privina a ceea ce triete n interiorul lui, n privina a ceea ce el triete n mod contient, omul mai poate fi la nevoie hai s folosim o expresie paradoxal fr inim*, dar nimeni nu poate fi fr inim i fiina lui s nu fie influenat ntr-un fel sau altul. Dac omul poate suporta sufletete aa ceva, dac el se va constrnge ca prin lipsa de suflet s devin un om fr inim, acest lucru va roade, sub o form sau alta, la rdcinile fiinei sale ntregi, pn la nivelul organizrii fizice, pn la nivel sntii i bolii. Multe dintre fenomenele decadente care apar n epoca noastr sunt cauzate, propriu-zis, de lipsa de inim cu care s-au deprins muli oameni. Dar tot ceea ce vreau s spun prin aceste fraze cu caracter mai mult general va aprea n faa noastr de-abia dup ce vom fi aprofundat puin expunerea de ieri.

*La cuvintele germane, gemttes i Gemttlosigkeit accentul nu cade, ca n limba romn, pe partea negativ (un om fr inim = un om crud, ru). Ele exprim absena calitilor sufleteti cuprinse n cuvntul Gemt. Omul care crete, pur i simplu, n snul civilizaiei actuale, privete lucrurile lumii exterioare, le percepe, i face speculaiile lui abstracte n legtur cu ele, poate c se bucur i el din inim vznd o floare drgla, sau o plant plin de maiestate, poate c simte i el o satisfacie n inim i poate chiar, dac are puin fantezie, i face o anumit imagine interioar a florii drglae, a plantei maiestuoase. Dar el nu bnuiete care este legtura lui mai profund s zicem, ca s scoatem ceva n eviden cu lumea plantelor. Pentru o concepie spiritual nu e deloc suficient s tot vorbim i s vorbim mereu despre spirit, ci e necesar s devenim contieni de legtura spiritual real pe care o avem cu plantele existente de jur mprejurul nostru.

Cnd privim o plant aa cum suntem obinuii astzi s-o facem, nu bnuim deloc c n acea plant zace o entitate elementar, ceva spiritual, c n fiecare asemenea plant exist ceva cruia nu-i este suficient s-l privim i s ne facem reprezentarea abstract pe care ne-o facem de obicei despre plante. Fiindc n fiecare asemenea plant zace o fiin elementar spiritual, dar ea zace acolo n aa fel nct s-ar putea spune c e ferecat prin vraj n acea plant. i, de fapt, privete n mod just o plant numai acela care-i spune: Aceast plant este, n ntreaga ei frumusee, nveliul unei fiine spirituale care este ferecat prin vraj n ea. Desigur, n marele tot cosmic, o fiin relativ lipsit de importan, dar care are o legtur profund cu omul.

De fapt, omul e att de strns unit cu lumea, nct nu poate s fac nici cea mai mic plimbare n natur, fr ca legturile intime pe care le are cu lumea s aib o importan puternic pentru el. Cnd crinul de cmpie crete din germene, pn ajunge s nfloreasc, noi trebuie s ne reprezentm n mod foarte intens fr a face nici un fel de personificri c n acest crin ateapt ceva. Iari trebuie s spun i acest lucru folosind cuvinte omeneti, la fel cum am fost nevoit s redau i imaginea de ieri n cuvinte omeneti. Cuvintele omeneti nu nimeresc esena lucrurilor, totui, ele exprim ceea ce exist ca realitate n lucruri. Cnd i deschide frunzele, dar mai ales floarea, acest crin ateapt, de fapt, ceva. El i spune: Pe lng mine vor trece oamenii, vor trece oameni care m vor privi, i dac vor fi destui ochi umani care s-i ndrepte privirile spre mine, atunci i spune spiritul crinului eu voi fi desferecat din vraj i voi putea s pornesc pe drumul meu spre lumea spiritual! Dvs. vei spune, desigur: Cresc muli crini asupra crora nu zbovete nici un ochi uman. Dar la ei este altfel. Crinii asupra crora nu poposete nici un ochi uman sunt desferecai pe o alt cale. Fiindc primul ochi uman care privete un crin face s apar determinarea c acel crin trebuie s fie desferecat din vraj de ctre nite ochi umani. Crinul intr ntr-o relaie cu primul om care i arunc privirile asupra lui. n lumea din jurul nostru exist pretutindeni aceste spirite elementare i ele strig, de fapt, spre noi: Nu mai privii florile n mod att de abstract i nu v facei doar imagini abstracte despre ele, ci avei inim, avei simire pentru ceea ce locuiete n floare sub form spiritual-sufleteasc. Acest ceva vrea s fie eliberat de voi din starea de nctuare n care se afl. i existena uman ar trebui s fie, de fapt, o izbvire nentrerupt a spiritelor elementare existente n minerale, plante i animale.

O asemenea idee poate fi simit n deplina ei frumusee. Dar tocmai dac ea e sesizat n sensul spiritual just, ea poate fi resimit, de asemenea, n lumina deplinei responsabiliti pe care omul o ia astfel asupra sa fa de ntregul Cosmos. Iar felul cum se raporteaz omul la flori n epoca prezent, n epoca civilizat a dezvoltrii libertii, echivaleaz, de fapt, cu a lua cte o pictur de ap, cnd, de fapt, ar trebui s bea. El bea cte o pictur de ap, cnd i formeaz idei i noiuni, dar el ar trebui s bea, prin faptul c se unete n inima sa cu spiritele elementare ale lucrurilor i fiinelor aflate de jur mprejurul lui.

Am spus: Nu e nevoie s ne gndim la acei crini asupra crora nu cade niciodat o privire omeneasc, noi trebuie s ne gndim la aceia asupra crora cade privirea omeneasc, deoarece acetia au nevoie de legtura pe care omul i-o poate crea n inima lui fa de ei. Dar, de la crin pornete influena. i sunt foarte variate, grandioase i impresionante influenele spirituale care se apropie n permanen de om, venind de la lucrurile din natur, cnd omul merge n mijlocul naturii. Cine poate privi n intimitatea acestor lucruri vede la orice pas ct de infinit de variat i de mre e tot ceea ce se revars spre om din toate prile, prin spiritualitatea elementar a naturii. i totul se revars n interiorul lui. Este am explicat ieri acest lucru, n sensul modului de reprezentare exterior ceea ce, din oglinda naturii, care este o oglind a divin-spiritualului, se revars nencetat spre om, drept realitate spiritual, care exist drept ceva suprasensibil, care este revrsat peste ntreaga natur.

Numai c, n prim instan vom vorbi mai exact despre aceste lucruri, n sensul modului de reprezentare antroposofic real , n om exist acea for pe care am descris-o ieri drept for a balaurului, cu care lupt Mihael, a balaurului cu care Mihael este n lupt. Am artat c, ce-i drept, balaurul are o form asemntoare cu cea animal, fiind ns o fiin suprasensibil, c din cauza atitudinii sale rebele a fost alungat, ca fiin suprasensibil, n lumea senzorial i c acum locuiete n ea. Am mai artat c el exist numai n om, deoarece natura exterioar nu poate s-l aib n snul ei. Natura exterioar, n inocena ei, ca oglind a spiritualitii divine, nu are nimic comun cu balaurul. Ieri am spus c el locuiete n entitile umane. Dar prin faptul c este o fiin suprasensibil care exist n lumea senzorial, el atrage n aceeai clip spiritualitatea elementar suprasensibil care se revars spre om din ntinderile naturii, se unete cu ea i n loc ca omul s elibereze prin viaa lui sufleteasc, prin inima lui, fiinele elementare, plantele, s zicem, din vraja care le ine nctuate, el le unete cu balaurul, le face s coboare o dat cu balaurul n natura lui inferioar. Fiindc tot ce exist n lume este n evoluie, o ia pe cele mai diferite ci ale evoluiei. Iar acele fiine elementare care triesc n minerale, n plante i n animale trebuie s se nale la o existen superioar celei pe care pot s-o duc n mineralele, plantele i animalele de azi. Cu adevrat, omul nu triete pe Pmnt doar ca s pun bazele civilizaiei exterioare. n cadrul ntregii evoluii cosmice, el are un el cosmic, i elul su cosmic are legtur cu lucruri de felul celor pe care le-am artat acum: cu dezvoltarea spre o treapt superioar a fiinelor elementare care n existena pmnteasc se afl pe o treapt inferioar, dar sunt menite unei trepte mai nalte i care, dac omul i stabilete o anumit legtur cu ele, i dac toate acestea au loc n mod cinstit, pot ajunge la o treapt de dezvoltare mai nalt.

n vremurile vechi, n care evoluia omului se desfura n mod instinctiv, cnd oamenii aveau ca trire n inima lor spiritual-sufletescul, i cnd spiritual-sufletescul era pentru ei ceva de la sine neles, la fel ca realitile din natur, evoluia cosmic nainta cu adevrat prin faptul c, a zice, curentul existenei trecea prin om ntr-un mod just. Dar tocmai n epoca ce trebuie s se ncheie acum i care trebuie s nainteze spre o spiritualitate mai nalt, spiritualitatea unui numr extrem de mare de fiine elementare a czut n prada balaurului, n interiorul fiinei umane. Fiindc entitatea acestui balaur const tocmai n faptul c lui i e foame i sete de fiinele elementare; el ar vrea s se furieze peste tot, s nghit toate plantele i animalele, pentru a putea nghii fiinele elementare ale naturii. Cci cu acestea vrea el s se uneasc, s-i ptrund existena lui proprie. n lumea extrauman nu poate face acest lucru, l poate face numai n natura din interiorul omului. O poate face numai n natura uman, fiindc acolo se afl pentru el o posibilitate de a exista. i dac ar merge tot aa, Pmntul ar ajunge la cea mai mare decdere, atunci balaurul despre care am vorbit ieri ar iei nvingtor n existena pmnteasc. El ar iei nvingtor dintr-un motiv absolut precis, din cauz c, dac se umple pe sturate, ca s zic aa, n interiorul naturii umane, de fiine elementare, se petrece ceva.

Se petrece, din aceast cauz, ceva din punct de vedere fizic, sufletesc i spiritual. Spiritual: ei bine, omului nu i-ar veni niciodat ideea s cread ntr-o lume exterioar pur material, aa cum presupune astzi activitatea de cercetare a naturii, nu s-ar ajunge niciodat la presupunerea c exist nite atomi mori, cum se ntmpl astzi etc., omul n-ar ajunge niciodat la nite legi att de vrjmae progresului, cum este legea conservrii forei i a energiei i a conservrii materiei etc., dac balaurul din el n-ar nghii fiine elementare din exterior. Din cauz c fiinele elementare din lumea exterioar locuiesc n el, privirea omului este abtut de la spiritualul existent n lucruri. Cnd omul i ndreapt privirile spre exterior, el nu mai vede spiritualul din lucruri, care ntre timp a intrat n el, ci vede numai materia moart.

Iar n plan sufletesc? Tot ceea ce omul a manifestat vreodat drept laiti ale sufletului i are cauza n puterile elementare pe care balaurul le aspir n el. O, ct sunt de rspndite aceste laiti ale sufletului! Omul tie foarte bine: Eu trebuie s fac asta sau asta, lucrul cutare sau cutare este cel mai just, ntr-o anumit situaie. Dar el nu se poate mobiliza, nu poate s fac acel lucru, n el ceva acioneaz drept greutate sufleteasc. Sunt fiinele elementare din trupul balaurului care acioneaz n el.

Iar din punct de vedere fizic? Omul n-ar fi chinuit niciodat de ceea ce numim bacilii bolilor, dac acele influene spirituale pe care le-am descris adineaori n-ar face ca trupul su s devin un sol fertil pentru activitatea bacililor. Aceste influene merg pn la nivelul organizrii fizice. i am putea spune: Dac-l vedem pe om n mod just, n ceea ce privete constituia lui spiritual, sufleteasc i fizic, dac vedem cum este el astzi n aceste trei privine, atunci constatm c n orice caz, pentru un scop bun, pentru ca el s ajung la libertate omul a fost separat de spiritual n trei direcii, c el nu mai are forele spirituale pe care le-ar putea avea. nelegei, deci, c prin aceast slbire ntreit a vieii sale, prin ceea ce a devenit n om balaurul plin pn la refuz /cu entiti elementare/, omul e mpiedicat s triasc n interiorul su fora real, activ, a spiritului.

Exist dou feluri de a tri antroposofia. Mai exist diverse nuane intermediare, dar eu vreau s caracterizez numai cele dou extreme. Unul dintre felurile de a tri antroposofia este urmtorul: Te aezi pe scaunul tu, iei o carte, o citeti, o gseti foarte interesant, gseti c e o mare consolare pentru om n faptul c exist spirit, c exist nemurirea, te simi foarte bine la gndul c aa ceva exist i c omul nu e mort n ceea ce privete sufletul, chiar atunci cnd dup trup el a murit. Te simi mult mai satisfcut cu o asemenea concepie despre lume dect cu una materialist, i-o nsueti cum i-ai nsui, poate, gndurile abstracte ale geografiei, numai c ceea ce un asemenea om primete citind antroposofie e mai consolator pentru om. Bineneles, aceasta e una dintre modaliti: te scoli de pe scaunul tu la fel cum te-ai aezat, atta doar c ai simit o oarecare satisfacie n timpul lecturii. A putea vorbi la fel de bine i despre o conferin, n loc de o carte. Dar mai exist i un alt mod de a lsa antroposofia s acioneze asupra noastr; acela cnd, primind n el lucruri de felul ideii referitoare la lupta lui Mihael cu balaurul, de exemplu, un om e transformat n fiina lui interioar, cnd ceea ce a citit devine pentru el o trire important, decisiv, cnd el se ridic de pe scaunul lui cu totul transformat, drept alt om, dup ce a citit aa ceva. ntre aceste dou feluri de a primi antroposofia exist tot felul de alte nuane.

Pe primul fel de cititori nu se poate conta absolut deloc, dac e vorba, s zicem, de renvierea srbtorii lui Mihael; se poate conta numai pe aceia care au mcar pe departe n voina lor tendina de a primi antroposofia ca pe ceva viu. Acesta e lucrul care ar trebui s fie perceput n snul Micrii Antroposofice: necesitatea de a simi c gndurile pe care le primim mai nti sub form de gnduri sunt puteri de via. Voi face acum o afirmaie absolut paradoxal: Uneori i poi nelege mult mai bine pe adversarii antroposofiei dect pe adepii ei. Adversarii spun: Ah, ideile astea antroposofice sunt nite fantasmagorii, ele nu corespund nicidecum unei realiti. Adversarii o resping, i pe urm nu mai sunt atini de ea. Poi nelege foarte bine o asemenea atitudine, poi aduce argumentele cele mai diferite; n majoritatea cazurilor, la baza acestei atitudini nu se afl altceva dect frica de asemenea idei, care rmne ns subcontient, dar, oricum, este o atitudine. Adeseori se ntmpl ns ca ideile s fie acceptate, dar ca omul respectiv s nu simt, sub impresia unor gnduri care se deosebesc de tot ceea ce poi primi n restul lumii, nici mcar ceea ce simi dac-i atingi buricul degetului de butonul unui aparat electric i ai un oc electric. Scnteia electric i provoac mcar o zvcnire corporal. Absena unei asemenea descrcri electrice n suflet este ceea ce poate provoca atta durere nesfrit, cnd nu exist. Aceasta din cauz c e necesar ca oamenii epocii noastre s nu fie luai n stpnire doar de realitile fizice, ci s fie luai n stpnire i captivai de realitile spirituale. Omul evit s fie mpins, bruscat, dar nu evit s lase s se apropie de el gnduri care-i vorbesc despre alte lumi, care se situeaz ca ceva cu totul deosebit n lumea actual a simurilor, i el nu evit s aib fa de asemenea gnduri aceeai indiferen ca aceea pe care o manifest fa de gndurile referitoare la lumea simurilor.

Aceast putere de a ne avnta pn acolo unde putem fi luai n stpnire de gndurile referitoare la lumea spiritual, aa cum suntem luai n stpnire de o realitate fizic oarecare a lumii: aceasta este for mihaelic! A avea ncredere n gndurile referitoare la spiritual, dac, n prim instan, suntem dispui s le primim n noi, astfel nct s tim: Tu ai impulsul cutare sau cutare, venit din spiritual. Tu i te druieti, te faci instrumentul nfptuirii sale. Vine primul insucces nu-i nimic! Vine al doilea insucces nu-i nimic! i dac vin o sut de insuccese nu-i nimic! Fiindc nici un insucces nu poate s decid vreodat asupra adevrului unui impuls spiritual al crui mod de a aciona l-am neles n interiorul nostru i l-am adoptat n suflet.Fiindc de-abia atunci avem ncrederea just ntr-un impuls spiritual pe care ni l-am nsuit la un moment dat, cnd ne spunem: De o sut de ori am avut insucces, dar aceasta mi poate dovedi, cel mult, c n ncarnarea prezent nu-mi sunt date condiiile necesare pentru realizarea acestui impuls. Dar c acest impuls este just o vd din propria sa natur. i chiar dac se va ntmpla numai peste o sut de ncarnri, cnd n mine se vor fi dezvoltat forele de care am nevoie pentru realizarea acestui impuls nimic, n afar de propria sa natur, nu m poate convinge de faptul c acest impuls are sau nu n el puterea realizrii sale. Dac v imaginai c n inima omului aceast atitudine s-a dezvoltat drept marea ncredere n ceva spiritual, ntr-o anumit realitate spiritual, dac v gndii c omul poate s in cu trie de stnc la ceva despre care a neles c este o realitate biruitoare n spirit, s in cu atta trie nct nu renun la ea orict de mult ar striga lumea exterioar mpotriva ei, dac v imaginai acest lucru, atunci avei o reprezentare a ceea ce vrea de la om fora mihaelic, Entitatea Mihael, fiindc de-abia atunci avei o reprezentare despre marea ncredere a lui Mihael n spirit. Omul poate amna un anumit impuls spiritual chiar pentru o ntreag ncarnare, dar dup ce i l-a nsuit o dat, el nu mai are voie niciodat s ovie, nici s nceteze de a-l cultiva i ngriji n sufletul su; fiindc numai atunci l poate pstra pentru ncarnrile urmtoare. Iar dac ncrederea n spiritual pune astfel bazele unei dispoziii sufleteti care ne aduce n situaia de a simi acest spiritual la fel de real ca i solul de sub picioarele noastre, despre care tim c, dac n-ar exista, n-am putea pi cu picioarele, atunci avem n inima noastr un sentiment a ceea ce vrea Mihael de la noi.

Vei admite, fr ndoial, c infinit de mult din aceast ncredere, din aceast ncredere activ n spirit, a disprut n cursul ultimelor secole, ba chiar al ultimului mileniu i c astzi, n cazul majoritii oamenilor, viaa nici nu se apropie de ei cu cerina de a dezvolta o asemenea ncredere. Dar aa trebuia s se ntmple. Fiindc: Ce spun eu, de fapt, cnd fac aceast afirmaie? Eu spun: Propriu-zis, omul a drmat n spatele su podul care ducea spre Mihael. Dar ntre timp, n lume au avut loc unele evenimente. Omul s-a ndeprtat de fora lui Mihael; materialismul rigid i inflexibil al secolului al 19-lea reprezint o ndeprtare de fora lui Mihael. Dar n lumea obiectiv, n spiritualitatea exterioar, fora mihaelic a nvins, ea a nvins tocmai n ultima treime a secolului al 19-lea. Ceea ce balaurul voia s realizeze prin evoluia omului, nu va fi realizat. Dar n faa sufletului uman mai st astzi o alt sarcin mrea: omul va trebui s participe, pe baza unei hotrri proprii, libere, la biruina lui Mihael asupra balaurului. Dar aceasta cere ca omul s gseasc ntr-adevr posibilitatea de a iei din acea stare de pasivitate fa de spiritual n care se afl astzi din multe puncte de vedere i de a-i crea un raport activ fa de spiritual. Forele mihaelice nu se las cucerite printr-o atitudine pasiv sau alta nici prin rugciunea pasiv. Forele mihaelice se las cucerite numai i numai dac omul se face, cu voina sa iubitoare, un instrument al puterilor divin-spirituale. Cci forele mihaelice nu vor ca omul s le implore, ci vor ca omul s se nfreasc cu ele. i omul poate s fac aceasta dac primete n el cu energie interioar adevrurile despre lumea spiritual.

Noi putem astfel s atragem atenia asupra a ceea ce trebuie s aib loc n om, pentru ca ideea mihaelic s poat redeveni vie. Trebuie ca omul s poat avea n mod real trirea spiritualului. El trebuie s ajung la aceast trire a spiritualului pornind de la simplul gnd, nu, cum cred unii, de la un fel sau altul de clarvedere. Ar fi foarte ru dac ar trebui ca fiecare om s devin clarvztor pentru a putea avea aceast ncredere n spirit. Aceast ncredere n spirit o poate avea oricine, cu condiia s fie receptiv la adevrurile tiinei spirituale. Dac omul se ptrunde tot mai mult i mai mult de aceast ncredere n spiritual, atunci asupra lui va veni un fel de inspiraie, o inspiraie pe care o ateapt toate spiritele bune ale lumii. Omul va tri primvara n aa fel nct va simi frumuseea, drglenia lumii vegetale, nct va avea bucuria lui cea mai cald n faa vieii ce rsare i crete, dar el i va nsui, totodat, un sentiment care-i va spune c n tot ce e via ce rsare i crete se afl ferecat spiritualitate elementar. Omul i va cuceri un sentiment, un coninut afectiv care-i va da de tire c fiecare lujer de floare este mrturia faptului c n floarea ce nflorete i-a fcut sla o fiin elementar ferecat prin vraj. i omul i va cuceri un sentiment care-i va spune c n acea fiin elementar triete dorul de a fi mntuit tocmai prin el, de a nu fi dat n prada balaurului, cu care e nrudit, din cauz c i ea e invizibil. i apoi, cnd, toamna, florile se ofilesc, omul va avea un sentiment al faptului c a reuit s-i aduc o modest contribuie pentru ca lumea s mai prospere cu civa pai n spiritualitatea ei i c, o dat cu ofilirea i frngerea florii, o dat cu floarea care trece n stadiul de smn, care devine dur i uscat, din acea plant iese afar o fiin elementar. n msura n care omul se va fi ptruns cu fora puternic a lui Mihael, el va fi acela care va ajuta aceast fiin elementar s-o ia n sus, spre spiritualitatea creia i duce dorul.

i omul va tri mpreun cu anotimpurile. El va tri primvara drept momentul de natere a fiinelor elementare, care duc dorul spiritualului, i el va tri toamna ca eliberare a acestor fiine elementare din plantele pe cale de ofilire, din florile ce se ofilesc .a.m.d. i toamna, omul nu doar va fi devenit, ca eremit cosmic, cu o jumtate de an mai btrn dect fusese n primvar, lucru care nu are importan dect pentru el nsui. Omul va fi naintat, mpreun cu natura n devenire, cu nc un pas n via. El nu doar va fi inspirat i expirat oxigenul fizic de attea i attea ori, ci va fi luat parte la devenirea naturii, va fi luat parte la ferecarea i desferecarea unor fiine elementare din natur. Omul nu va mai simi doar c mbtrnete el nsui, ci va simi transformrile din natur drept destin care este i al lui. El se va uni cu ceea ce crete afar, n lume, el va deveni mai mare n ceea ce privete fiina lui, n timp ce partea sa individual se va putea revrsa ca fiin liber n Cosmos, jertfindu-i-se. Aceasta este contribuia pe care omul o va putea aduce, pentru ca lupta lui Mihael cu balaurul s se decid n favoarea Binelui.

i astfel, noi suntem n msur s atragem atenia asupra faptului c ceea ce poate duce la crearea unei srbtori a lui Mihael trebuie s fie un eveniment al inimii umane, acel eveniment care triete din nou cursul anului ca pe ceva real, n felul descris. Dar s nu spunei, aeznd n faa sufletului dvs. acest gnd abstract, c deja trii aa, spunei-o de-abia dup ce v vei fi nsuit cu adevrat antroposofia n aa fel nct antroposofia v va nva s privii altfel dect nainte fiecare plant, fiecare piatr; spunei-o de-abia dup ce antroposofia v va fi nvat s privii altfel ntreaga via uman, n devenirea ei.

Am vrut s v dau astfel o privire anticipativ asupra a ceea ce trebuie s se pregteasc tocmai n inima uman, pentru ca aceast inim uman s-i dezvolte capacitatea de a simi natura care triete de jur mprejurul ei ca pe propria ei entitate. De bine de ru, oamenii i-au pstrat capacitatea de a-i percepe, de exemplu, circulaia sanguin n aa fel nct s tie c n ea are loc, pe lng procesul material, i un proces sufletesc. Oamenii care nu sunt nite materialiti grosolani i-au mai pstrat acest sim. Dar a ajunge s simim din nou pulsul existenei exterioare la fel ca pe cel al fiinei noastre interioare, a ajunge s trim din nou cursul anului aa cum trim viaa dintre limitele date de propria noastr piele acesta e lucrul care trebuie s ne pregteasc pentru srbtoarea lui Mihael.

A dori ca aceste conferine al cror scop este acela de a aduce n faa sufletului legturile dintre antroposofie i inima uman s nu fie recepionate doar cu capul, ci, ntr-adevr, i cu inima. Fiindc, n fond, exist aproape degeaba n lume i printre oameni orice antroposofie care nu ar fi recepionat cu inima, care nu introduce cldur n aceast inim uman. Ultimele secole au adus din belug deteptciune asupra oamenilor; n ceea ce privete gndirea, oamenii au ajuns att de departe nct nici nu mai tiu deja ct sunt de detepi. Aa este: Unii cred, n mod sigur, c oamenii epocii actuale sunt proti. Se poate admite, ce-i drept, c exist i proti, dar aceasta se ntmpl numai din cauz c deteptciunea a crescut att de mult nct oamenii, din cauza unei slbiciuni a inimii, nu mai tiu ce s fac cu deteptciunea. Eu spun mereu, cnd se afirm n legtur cu un om c e prost: Aici nu e vorba de altceva, dect de faptul c el nu mai tie ce s fac cu deteptciunea lui. Am ascultat deja multe dezbateri, n cursul crora s-a rs de un vorbitor sau altul, fiindc el era considerat prost, dar mie uneori cei de care se rdea cel mai mult mi preau cei mai detepi. Prin urmare, ultimele secole i-au adus omului suficient deteptciune. Dar lucrul de care ei au cea mai mare nevoie este cldura inimii i pe aceasta antroposofia poate s-o dea. Dac cineva studiaz antroposofia i afirm c ea l las rece, el mi pare la fel ca unul care pune lemne n sob i iar pune i spune: dar soba asta nu se nclzete deloc. Dar n-ar trebui dect ca el s aprind lemnele, i soba s-ar nclzi n mod sigur! Antroposofia poate fi prezentat n faa oamenilor; ea este lemnul cel bun pentru suflet; dar de aprins, l poate aprinde numai fiecare pentru sine. Acesta e lucrul pe care fiecare trebuie s-l gseasc n inima lui: chibritul cu care s aprind lemnele oferite de antroposofie. Dac cineva gsete c antroposofia este rece i seac i intelectual, aceasta arat doar c el nu este n stare s aprind aceast antroposofie care arde foarte bine, nclzete i nsufleete foarte bine inima , n aa fel nct ea s-l poat strbate cu focul ei. La fel cum pentru lemnele obinuite e necesar numai un mic chibrit, i pentru antroposofie e necesar numai un chibrit foarte mic. Dar cu acesta vom putea s aprindem n om fora lui Mihael.

CONFERINA A TREIA

Viena, 30 septembrie 1923

n prima dintre conferinele de fa am ncercat s v art c lupta lui Mihael cu balaurul a continuat s existe ca idee determinant pentru om, mai bine zis, ca impuls determinant pentru om, chiar pn prin secolul al 18-lea, iar n cea de a doua conferin am cutat s art c este posibil o renviere rodnic a acestui impuls i c, de fapt, ea i trebuie s devin posibil. Dar nainte de a vorbi despre caracterul deosebit, a zice, al ncercrii de a institui o srbtoare a lui Mihael la nceputul toamnei, lucru pe care-l voi face mine, a dori s v vorbesc despre condiiile preliminare care sunt necesare pentru realizarea unei asemenea intenii.

Impulsuri de felul impulsului mihaelic cer ntotdeauna ca omul s dobndeasc o nelegere suprasensibil a legturii pe care el o are nu numai cu raporturile existenei pmnteti, ci i cu raporturile vieii cosmice, el cere ca omul s nu se mai simt doar un cetean al Pmntului, ci un cetean al universului perceptibil pentru el, perceptibil fie pe cale suprasensibil, fie pe cale fizic, drept copie. Dar n cultura general a epocii noastre, condiiile care permit s fie perceput legtura omului cu Cosmosul sunt extrem de reduse. Noi trebuie s spunem: Omul cunoate pn la un punct, desigur, i prin tiina lui de nuan materialist, raporturile vieii de pe Pmnt, ntr-o asemenea msur nct se simte legat de aceste raporturi ale vieii de pe Pmnt, cel puin n ceea ce privete existena lui material, n sensul cel mai larg al cuvntului. n orice caz, cunoaterea acestei legturi nu are calitatea de a trezi entuziasmul. De aceea, toate semnele exterioare ale unei asemenea legturi au luat, propriu-zis, un caracter de umbr. Sentimentele umane fa de srbtorile transmise prin tradiie au un caracter de umbr. Dac asemenea srbtori Crciunul, Patile exercitau n vremurile vechi din evoluia omenirii o influen profund asupra ntregii viei sociale, asupra instituiilor sociale, astzi ele aproape c nu mai sunt altceva dect o umbr a ceea ce au fost cndva, acest reflex se manifest sub forma celor mai diferite datini i obiceiuri, care nu mai au ns o importan profund pentru viaa social.

Dac e necesar s ne gndim la crearea unei srbtori a lui Mihael care s aib tocmai o importan social despre care voi vorbi mine , atunci trebuie creat mai nti, bineneles, un sentiment pentru ceea ce ar putea s nsemne o asemenea srbtoare a lui Mihael. Fiindc o asemenea srbtoare a lui Mihael n-ar trebui s aib acelai caracter ca i ceremoniile din epoca noastr, ci ea ar trebui s fie adus la lumin, dup cum am artat deja ieri, din strfundurile entitii umane. Dar la acestea vom putea ajunge numai dac vom regsi i rennoda legtura omului cu Cosmosul extrapmntesc i cu ceea ce rezult pentru ciclul anotimpurilor din Cosmosul suprapmntesc. Ca s nelegei la ce m refer aici, de fapt, a vrea s v art ce groaznic de abstracte sunt sentimentele legate de Cosmosul extrapmntesc ce intr astzi n contiena uman i ct de puin l ating ele pe om. Gndii-v numai, sub acest aspect, la tot ceea ce realizeaz astzi astronomia, astrofizica .a.m.d. Ele calculeaz orbitele planetelor, locurile stelelor fixe, dac vrei, ele ajung, prin analize spectrale, s trag concluzii referitoare la compoziia material a acestor corpuri cereti. Dar ce legtur exist ntre toate rezultatele obinute n acest fel i viaa sufleteasc interioar, intim a omului? Cu aceast ntreag nelepciune cereasc omul se simte un eremit pe ceea ce se numete planeta pmnteasc. Iar modul de gndire care se leag astzi de asemenea lucruri nu este, propriu-zis, dect un sistem construit din nite noiuni foarte nguste.

S studiem puin, ca s ne-o aducem n faa sufletului, o stare de contien care exist ca ceva foarte normal n viaa obinuit, chiar dac aceast stare de contien are o valoare inferioar: starea somnului plin de vise. Vreau s v aduc n faa ochilor, n cteva cuvinte, ceea ce se refer la somnul plin de vise, ca s ne cucerim cteva puncte de sprijin pentru expunerea de astzi.

Somnul plin de vise pornete, dup cum am spus ieri n cadrul conferinei publice [ Nota 12 ], fie de la nite stri interne ale organismului uman, el transformnd asemenea stri interne ale organismului n imagini care arat ca nite simboluri, n aa fel nct, de exemplu, micrile inimii apar simbolizate drept flcri de foc i alte lucruri de acest fel; vom putea afla foarte uor, n fiecare caz concret, care este legtura dintre imaginile simbolice ale visului i strile sau procesele organice interne. Sau apar sub form simbolic diferite evenimente exterioare ale vieii, care exist n noi sub form de amintiri etc. n orice caz, vom ajunge la rtciri foarte mari dac lum prea mult n serios coninutul de reprezentri al visului. El este interesant, are o latur senzaional, e ceva care-i intereseaz pe unii oameni extraordinar de mult, numai c pentru acela care ptrunde mai adnc n natura uman coninutul de reprezentri al visului are o importan extrem de mic. n schimb, desfurarea dramatic a visului este de cea mai mare importan. Vreau s ilustrez afirmaia de mai sus printr-un exemplu.

Cineva poate s viseze c face o excursie la munte. Drumul este extraordinar de greu, cu ct urc mai sus, cu att devine mai greu. i ajunge astfel ntr-o regiune unde puterile l prsesc, unde condiiile devin att de nefavorabile nct nu mai poate urca, trebuie s se opreasc. n visul lui se mai amestec un fel de fric, un fel de dezamgire. i poate c atunci se trezete. La baza unui asemenea vis se afl ceva care n-ar trebui cutat n coninutul de reprezentare al imaginilor din vis, ci n trirea afectiv a faptului de a avea o intenie, n intensificarea piedicilor care se pun n calea acestei intenii i n apropierea de nite piedici din ce n ce mai imposibil de nvins. Dac ne imaginm toate acestea sub o form dramatic-afectiv, vom avea, a zice, un coninut afectiv, care triete drept coninut dramatic n dosul imaginilor propriu-zise ale visului. Aceleai lucruri care triesc n acest coninut afectiv ar putea s apar n vis sub o cu totul alt form. Omul respectiv ar putea s viseze c intr ntr-o peter, se face tot mai ntuneric, el i caut drumul mereu mai departe, tatonnd, ajunge n cele din urm pe un teren noroios. Mai nainteaz puin prin ap i noroi, i dup ce a mers destul de mult, d de un fel de mlatin. Nu mai poate nainta nici un pas. i n aceast imagine avem aceeai dram de sentimente. Acelai vis ar putea s mai fie visat n multe alte feluri, n ceea ce privete coninutul lui dramatic.

Coninutul reprezentrilor dintr-un vis poate fi ntotdeauna diferit. Micrile, tensiunile i detensionrile, ateptrile i dezamgirile, sunt esenialul ntr-un vis. Dar visul se mbrac n imagini. Cum iau natere asemenea imagini? Ele iau natere prin faptul c la trezire eul i corpul astral au o trire oarecare, ele aflndu-se n afara corpurilor fizic i eteric. Ceea ce omul are astfel, ca triri suprasensibile, este ceva care, firete, nu-i poate avea originea n imaginile lumii senzoriale, dar prin faptul c eul i corpul astral se cufund n corpurile fizic i eteric, ele au ocazia s ia, din rezerva de imagini care exist acolo, pe cele care tocmai se ofer n momentul respectiv. Aa se face c drama propriu-zis a visului e mbrcat n imagini. i acum coninutul acestor imagini ncepe s ne intereseze. Legtura este cu totul alta dect cea dintre tririle exterioare. Din ce cauz? Visul folosete exclusiv triri exterioare sau interioare, dar el le pune n alte contexte. De ce? Pentru c visul este un protest mpotriva felului cum trim noi n lumea fizic-senzorial ntre trezire i adormire. n aceast lume fizic-senzorial dintre trezire i adormire noi suntem ntreesui, cu ntreaga noastr via, n legitatea naturii. Visul ncalc aceast legitate. El nu accept aceast legitate a naturii, el smulge evenimentele din contextul lor, le transpune ntr-o alt succesiune. El protesteaz mpotriva legitilor naturii.

Omul ar trebui s nvee c noi protestm mpotriva legitii naturii chiar din clipa n care ne cufundm n spiritual. n aceast privin, sunt chiar nostim de prostui acei oameni care vor s ptrund n lumea spiritual prin metoda obinuit a tiinelor naturii. Este extraordinar de caracteristic n acest sens cartea scris de dr. Ludwig Staudenmaier [ Nota 13 ] pe tema Magia ca tiin experimental a naturii. Un asemenea om pornete de la prerea: Tot ceea ce urmeaz s fie neles, trebuie s fie neles conform cu gndirea tiinelor naturii. Ei bine, Staudenmaier nu se apuc s studieze chiar visul, ci se ocup de aa-numitele fenomene mediumnice, care sunt, de fapt, o form mai dezvoltat a lumii visului. La omul sntos, visul rmne un fenomen care nu ptrunde n organizarea exterioar. n cazul mediumnismului, ceea ce este trit n mod normal de ctre eu i corpul astral, i care se transpune n imagini ale corpului fizic i ale corpului eteric, trece atunci i n tririle corpului fizic i ale corpului eteric, lund natere astfel toate acele fenomene care apar n mediumnism. Staudenmaier n-a vrut s se orienteze i aici avea perfect dreptate dup ceea ce-i ofereau ali oameni cu faculti mediumnice, aa c, ntr-un anumit sens, a devenit el nsui un medium. El visa, ca s zicem aa, scriind. A nceput s pun pe hrtie pana i creionul, aa cum i vzuse fcnd mereu pe aceti oameni i, just a mers! Numai c el a fost uimit la culme de ceea ce a ieit acum la lumina zilei, a fost uimit de legtura pe care nu i-ar fi imaginat-o niciodat nainte. El a scris pe hrtie tot felul de lucruri aflate cu totul n afara vieii sale contiente. i unele lucruri erau att de mult n afara sferei vieii sale contiente, nct el a pus ntrebarea: Ei, dar cine suntei voi, cei care scriei aici? Suntem spirite, au rspuns acetia. El a fost nevoit s scrie: Spirite! Imaginai-v, materialistul care nu admite existena spiritelor, a fost nevoit s scrie: Spirite! Aa c el a rmas convins de faptul c cel care scrie acolo e un mincinos. i a ntrebat mai departe spiritele de ce l mint ntr-un asemenea hal. Iar ele au spus: Noi trebuie s te minim, asta e n firea noastr. Apoi, el le-a ntrebat diferite lucruri care aveau legtur cu el nsui. i odat s-a ntmplat chiar ca ei s spun: Cpn de varz! Nu se poate presupune c n dispoziia lui sufleteasc a existat tendina de a se desemna pe sine drept cpn de varz. Aadar, au ieit la lumina zilei tot felul de lucruri care se caracterizau prin faptul c spuneau: Noi trebuie s te minim... Dar pe urm el i-a spus: Spirite nu exist, bineneles, deci, aici vorbete subcontientul meu. Dar acum ntreaga problem devine din ce n ce mai nelinititoare, cci subcontientul este ceva care numete contiena superioar cpn de varz i care minte, iar un asemenea proces ar trebui s oblige omul respectiv s-i spun: n subcontientul meu sunt un mincinos de prim rang!

Dar toate acestea nu dovedesc, la urma urmei, nimic altceva dect c, la fel ca lumea visului, i lumea n care se cufund un medium protesteaz mpotriva corelaiei date de legitatea naturii. Tot ceea ce noi putem gndi, simi i voi n lumea fizic-senzorial este denaturat de ndat ce ptrundem n aceast lume mai mult sau mai puin subcontient. De ce? Ei bine, visul e puntea spre lumea spiritual, iar lumea spiritual e ntreesut peste tot de o legitate care nu e legitatea naturii, ci are un cu totul alt caracter. Visul e forma de trecere. Cine crede c poate s neleag lumea spiritual apelnd la legile naturii se afl ntr-o mare eroare. Aa c visul ne anun c, din momentul n care intrm n lumea spiritual, nu putem continua, pur i simplu, legile naturii. Putem continua metodele, pregtindu-ne pentru aceasta, dar de ndat ce ptrundem n lumea spiritual, intrm n sfera unei cu totul alte legiti.

Acesta e lucrul la care adeseori se reflecteaz prea puin. Astzi, toi recunosc principiul fundamental conform cruia putem i trebuie s cunoatem lumea numai conform cu activitatea intelectual care s-a dezvoltat de-abia n cursul ultimelor trei-patru secole. Ea s-a dezvoltat ncetul cu ncetul. Astzi, nu mai exist deloc acei oameni n prima jumtate a secolului al 19-lea nc mai existau , de felul unui Johannes Mller [ Nota 14 ], s zicem, profesorul lui Haeckel, care a mrturisit el nsui c unele probleme pe care cuta s le rezolve exclusiv n calitate de fiziolog nu i se deschideau cnd reflecta asupra lor n starea obinuit, deplin treaz; dar c pe urm l cuprindea somnul, avea un vis n care i aprea din nou chiar esutul pe care-l preparase n laborator, fiind perfect treaz, ca i toate operaiile pe care le fcuse. i n vis i venea apoi dezlegarea multor enigme. Johannes Mller mai era nc ptruns de convingerea c n timpul somnului ne aflm n snul acestei urziri ciudate a spiritualului, unde omul nu e atins de necesitatea dur a legitii fizic-naturale, unde chiar poate s ptrund n legitatea fizic-natural, fiindc i la baza acestei legiti fizic-naturale se afl ceva spiritual i pentru c, n fundamentele sale, spiritualul nu ine de legitatea fizic-natural, ci ne-o ofer pe aceasta numai la suprafaa sa.Trebuie s devenim cu adevrat paradoxali, dac ducem pn la capt asemenea gnduri, ce rezult ntr-un mod absolut de la sine neles din cercetarea spiritual. Nici unul dintre oamenii care gndesc n sensul tiinelor actuale ale naturii nu va crede c o lumin care strlucete aici, ntr-un anumit loc, va strluci la fel de puternic i la periferie, la o anumit distan de locul iniial. Fizicianul calculeaz c intensitatea luminii scade n mod direct proporional cu ptratul distanei respective, i la fel calculeaz scderea forei gravitaionale. El i spune, cu privire la aceste entiti fizice: Ceea ce este valabil aici, pe suprafaa Pmntului, i pierde din valabilitate pe msur ce ne apropiem de ambiana cosmic. Numai n ceea ce privete coninutul gndirii sale nu admite aceast lege. i totui, cu gndirea nu este altfel dect cu ceea ce aflm despre lucrurile lumii pmnteti, aici, n laboratoarele de pe Pmnt, n clinici, peste tot, pe Pmnt pn la doi-ori-doi-fac-patru. Dac fora gravitaional scade proporional cu ptratul distanei, de ce nu s-ar putea ca legitatea naturii s scad n valabilitate tot cu ptratul distanei i ca, de la o anumit distan, s-i piard valabilitatea? Dar aceste e domeniul n care ptrunde tiina spiritual. i ea trebuie s spun: Cnd vrei s studiai nebuloasa lui Orion sau nebuloasa constelaiei Cinii de vntoare, voi procedai ca n cazul n care ai aplica nite noiuni pmnteti i ai vrea, de exemplu, s luminai planeta Venus cu ajutorul unei lumnri pmnteti. Dac punem n faa oamenilor, sub forma unor asemenea analogii, adevrul gsit de tiina spiritual, el le pare oamenilor paradoxal. i totui, n acea stare n care, n somn, ptrundem n lumea spiritual, avem mai multe posibiliti s studiem, de exemplu, nebuloasa lui Orion sau nebuloasa constelaiei Cinii de vntoare, dect cele care ni se ofer lucrnd n laboratoare i n observatoare astronomice. S-ar putea cerceta mult mai mult n legtur cu aceste lucruri dac le-am visa, dect dac am reflecta la ele n mod intelectual. Cnd ajungem n Cosmos, nu folosete la nimic s aplicm asupra Cosmosului lucrurile pe care le-am studiat pe Pmnt. Aa c noi, cu cultura noastr actual, ne aflm n situaia de a voi s aplicm asupra ntregului Cosmos ceea ce constatm c e just n mica noastr chilie pmnteasc, i nu e greu de vzut c ceea ce iese la lumin n acest caz nu poate fi adevrul.

Cnd pornim de la asemenea reflecii, vom ajunge s preuim mai mult dect o face omenirea actual unele dintre lucrurile care n vremurile mai vechi stteau n faa omenirii nzestrate cu o privire clarvztoare, mai primitiv, dar ptrunztoare. i nu vom mai trece cu aceeai superficialitate cu care trecem astzi pe lng acele cunotine despre om care au luat natere odinioar, n perioada de la nceputuri, cnd oamenii erau pstori. Fiindc aceti oameni visau, n viaa lor de pstori, unele din tainele stelelor, mai bine dect ceea ce pot constata astzi oamenii, cu viaa lor inteligent, prin cercetrile fcute n observatorul astronomic, prin calculele fcute la spectroscop. Orict ar suna de bizar, aa este. Dar noi ne putem transpune n aceast legtur misterioas dintre om i univers dac studiem cu metodele spiritual-tiinifice unele vestigii care s-au pstrat din vremurile vechi. ngduii-mi, deci, s v vorbesc astzi despre nite lucruri care pot fi constatate, dac examinm din punct de vedere spiritual-tiinific profunda semnificaie religios-etic, dar i social, pe de-o parte, a vechilor practici druidice, i, pe de alt parte, a vechilor practici din misteriile lui Mithras, dac facem s treac prin faa sufletelor noastre toate acestea, vom dobndi nite puncte de reper pentru felul cum ar trebui conceput o srbtoare a lui Mihael.

n ceea ce privete misteriile druidice, acel ciclu de conferine pe care l-am prezentat acum cteva sptmni n Wales, la Penmaenmawr [ Nota 15 ], n imediata apropiere a acelei pri din Anglia lng care e situat insula Anglesey, are cu adevrat o importan cu totul deosebit, fiindc acolo se afl un loc unde zac peste tot, n ruine, multe amintiri legate de vechile altare de jertf, legate de lcaurile de misterii ale druizilor. Astzi, aceste vestigii, cromlehurile i dolmenii, sunt destul de neartoase. Te urci pe aceste culmi muntoase, gseti acolo nite pietre aezate n aa fel nct ele formeaz un fel de ncpere, deasupra e aezat o piatr mai mare, sau gseti asemenea cromlehuri dispuse i n cerc iniial sau ntotdeauna n numr de dousprezece. Tocmai n imediata apropiere a oraului Penmaenmawr am avut ocazia s m urc pe o asemenea culme i am gsit acolo dou asemenea cadrane solare, situate exact unul lng altul, astfel nct ele se atingeau. i tocmai n acest inut deosebit, unde i n viaa spiritual a naturii exist attea lucruri care i fac o alt impresie dect i face astzi natura n mod obinuit n alte regiuni ale lumii, am putut verifica din nou, cu cea mai mare claritate, ceea ce am explicat n diferite conferine antroposofice, tocmai referitor la misteriile druidice. n acel loc, unde s-a aflat, de asemenea, pe insula Anglesey, o aezare a grupului din jurul regelui Arthur, n acest inut domnete cu adevrat o atmosfer spiritual deosebit. Trebuie s-o caracterizez n felul urmtor.

Cnd te referi la realitile suprasensibile nu-i poi forma gndurile n acelai fel n care i le formezi n viaa obinuit sau n tiin. Atunci i formezi nite gnduri abstracte, tragi concluzii .a.m.d. Dar dac eti nevoit s vorbeti ntr-un mod mai mult sau mai puin abstract, fiindc la asta ne constrnge vorbirea noastr, care a devenit abstract, n fiina ta sufleteasc interioar nu poi fi att de abstract, dac vrei s faci o descriere spiritual-tiinific. n acest caz, totul trebuie s se desfoare sub form de imagini. n faa sufletului trebuie s ai imagini, imaginaii. Dar a avea n faa sufletului imagini, imaginaii, mai nseamn i altceva dect a avea n suflet gnduri. Dup cum omul e mai mult sau mai puin lene din punct de vedere luntric, gndurile din suflet sunt extraordinar de rbdtoare, ele pot fi inute pe loc. Imaginaiile au ntotdeauna o via a lor. Simi n mod absolut precis: Imaginaiile i se aeaz n faa sufletului. Este altfel, i totui asemntor cu cazul n care scriem sau desenm. Noi scriem sau desenm cu sufletul. Dar imaginaiile nu sunt ceva fixat ntr-o form att de abstract ca i gndurile. Le scriem. Ei bine, n cele mai multe din regiunile Europei, unde civilizaia a luat deja un caracter att de abstract, imaginaiile trec relativ repede pe lng om, trebuie s dai ntotdeauna o lupt interioar, cnd vrei s descrii o realitate suprasensibil. E ca i cum ai scrie i o putere demonic ar terge imediat cele scrise. Aa este cu imaginaiile, prin care facem ca suprasensibilul s devin adecvat reprezentrilor, s devin trire sufleteasc.

Atmosfera spiritual a acelor locuri din Wales pe care le-am amintit deja are particularitatea c acolo imaginaiile se nscriu, ce-i drept, mai greu n astral, n schimb rmn mai mult timp acolo, sunt imprimate mai adnc. Acesta este lucrul att de frapant pe care l-am putut percepe tocmai n acel inut. i totul arta c acolo poi s parcurgi, de asemenea, pe o cale mai spiritual, drumul napoi, spre ceea ce voiau, de fapt, pe atunci, acei preoi druizi [ Nota 16 ] nu n epocile de decdere a cultelor druidice, cnd ele au avut un caracter destul de antipatic, ba chiar foarte ru, ci n epocile lor de nflorire.

Trebuie doar s priveti un asemenea cromleh: el nchide n interiorul lui, n mod primitiv, un anumit spaiu, care era acoperit. Dac privii lumina solar, vei avea, n prim instan, lumina solar fizic. Dar lumina solar fizic e impregnat peste tot de influenele spirituale ale Soarelui. A vorbi numai despre lumina solar fizic, aa cum face fizicianul de astzi, ar fi exact la fel de inteligent ca a ne referi la un om i a vorbi numai de muchii i oasele lui .a.m.d., fr a lua deloc n considerare spiritual-sufletescul ce triete n el. Lumina nu este nicidecum doar phos. Lumina este Phosphor, purttoare de lumin, ea are ceva activ, ceva sufletesc. n simpla lume senzorial, acest ceva sufletesc i scap omului. Cnd preotul-druid intra n acest mormnt cromlehurile erau ridicate, n majoritatea cazurilor, ca i alte lcauri de cult, deasupra mormintelor , el aeza pietrele n aa fel nct s nu poat ptrunde nuntru razele luminii solare fizice. Dar influenele solare spirituale puteau s treac, i preotul-druid era deosebit de bine pregtit ca s perceap influenele solare spirituale. Aa c el vedea, datorit pietrelor alese n mod special ele erau alese ntotdeauna n mod special , n interiorul acelei ncperi n care cdeau influenele solare spirituale, influena solar fizic fiind ns exclus. El i educase n mod intim facultatea de percepie. Fiindc ceea ce se poate vedea ntr-o asemenea camer obscur, realizat cu mijloace primitive, este altfel n februarie, altfel n iulie sau august i altfel n decembrie. n iulie, totul are o nuan uor g


Recommended