Home >Documents >Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

Date post:14-Oct-2015
Category:
View:92 times
Download:7 times
Share this document with a friend
Description:
istorie an 2
Transcript:
  • 5/24/2018 Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

    1/40

    Universitatea Spiru Haret, Facultatea de Arhitectur

    ANTICHITATEA TRZIE I EVUL MEDIU

    - NOTE DE CURS -

    ISTORIA UNIVERSALA ARHITECTURII I ARTELOR

    Anul II, semestrul IV

    Titular curs: lect. drd. arh. Ioana Maria Petrescu

  • 5/24/2018 Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

    2/40

    ANTICHITATEA TRZIE I EVUL MEDIU

    - NOTE DE CURS -

    Cuprins

    Arhitectura paleocretin p. 2

    Arhitectura preromanic p. 7

    Arhitectura evului mediu occidental dupanul 1000 p. 15

    Programe de arhitectur p. 17

    Arhitectura militar p. 17

    Arhitectura rezidenialurban p. 19

    Cldirile publice p. 21

    Arhitectura religioas p. 22

    Cldirea de cult n perioada romanic p. 23

    Componentele bisericilor romanice p. 24

    Tehnici de acoperire a navei centrale p. 26

    Caracteristicile structurale ale cldirilor

    romanice de cult

    p. 29

    Decoraia p. 30

    Cldirea de cult n perioada gotic p. 31

    Goticul timpuriu p. 33

    Goticul pur p. 35

    Goticul trziu p. 36

    Rspndirea goticului n afara Franei p. 37

    Bibliografie p. 38

  • 5/24/2018 Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

    3/40

    Arhitectura paleocretin

    Apariia cretinismului i rspndirea acestuia pe teritoriul european nu

    nseamntotodati momentul de natere al unei arhitecturi religioase adaptate noului

    cult. Persecuiile la care au fost supui vreme de trei veacuri adepii lui Christos au

    ntrziat apariia i definirea unor tipologii constructive adaptate noii credine, pnla

    acceptarea i recunoaterea religiei cretine, adepii acesteia fiind nevoii sse adune

    i sse roage n cldiri cu destinaii din cele mai diverse.

    Momentul de cotitur l-a reprezentat btlia lui Constantin mpotriva lui

    Maxeniu. Legenda spune c n ajunul luptei, Constantin a visat c nu va obine

    izbnda dect sub semnul crucii; impresionat, viitorul mprat dordin ca trupele sale

    s arboreze crucea. Constantin iese biruitor i n semn de recunotin proclam

    Edictul de la Milano, din 313, prin care cretinii captdrepturi egale cu practicanii

    celorlalte religii din imperiu.

    O dat cu recunoaterea cretinismului i cu adoptarea acestuia ca religie

    oficial, principala preocupare a credincioilor a devenit cutarea unui model optim

    pentru construirea lcaului de cult. ntruct numrul de credincioi era n continu

    cretere iar ceremonialul trebuia s se desfoare ntr-un spaiu nchis, comunitile

    cretine aveau nevoie de o cldire vast, n care spoatintra un numr ct mai mare

    de oameni. Singura structurcare putea sadposteascun numr mare de persoane i

    care putea fi adaptatla cerinele ritualului cretin era bazilica, edificiu public roman

    cu plan rectangular i mprit, pe direcie longitudinal, n mai multe nave.

    Fig. 1. Bazilica profanroman Fig. 2. Bazilica cretin.

    Bazilica cretinpreia formele bazilicii profane pe care le adapteazfunciunii

    religioase. n plan, bazilica cretinpstreazforma rectangular, dezvoltarea pe unadintre direcii i mprirea n mai multe nave (trei sau cinci), separate ntre ele prin

  • 5/24/2018 Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

    4/40

    coloane. n seciune, nlimea navei centrale a bazilicii1depete nlimea navelor

    laterale astfel nct partea central a construciei s poat fi luminat direct, cu

    ajutorul unor goluri amplasate la partea superioar. Acest tip de seciune se numete

    seciune bazilical

    .

    Orientarea cardinal a primelor bazilici cretine nu s-a fcut dup o regul

    anume; n multe cazuri cldirea era pur i simplu aliniat cu alte construcii

    importante din jur, cum ar fi mormntul unui martir. Orientarea edificiilor de cult

    ctre rsrit a nceput sse practice pe scarlargncepnd cu secolul al VIIIlea, i a

    devenit regulabia n veacul al IXlea.

    Fig. 3. Vechea bazilicSan Pietro din Vatican

    1 atrium

    2 fntna ritual

    3 nartex

    4 nava central

    6 transept

    7 absida altarului

    Bazilica paleocretincaptcu timpul o structurarhitecturalcomplexcare

    urmrea s

    serveasc

    o func

    ie liturgic

    (i social

    ) precis

    . Clasificarea comunit

    ii

    religioase n grupuri diferite i necesitatea de a avea, pe durata serviciului religios,

    cte un spaiu pentru fiecare dintre acestea a condus la conturarea unor zone aparte,

    bine difereniate. De exemplu neofiii, cei care nu erau nc botezai, trebuiau s

    rmnafardin bisericdeoarece numai credincioii botezai aveau voie sasiste la

    tot ritualul religios. Dintre formele arhitecturale destinate celor crora nu le era permis

    sintre n zona unde se desfura serviciul religios cel mai comun era atriumul: un

    spaiu larg, deschis, nconjurat de portice pe cel puin trei laturi. Sub Constantin,

    atriumul bazilicii, inspirat de cel al casei romane, s-a rspndit n bazinul Mediteranei,

    cu excepia Siriei i a Africii de nord. Porticele care nconjurau curtea formau un

    culoar acoperit, continuu, care uneori se desfura pe dounivele. Partea superioara

    acestuia putea fi nchis cu zid plin sau putea fi deschis ctre spaiul central prin

    arcade.

    1Este frecvent confuzia fcut ntre bazilica pgni edificul religios cretin. In prezent termenulbaziliceste, frecvent, asociat i confundat cu cel de biseric. In realitate aceastnoiune nu se refer

    att la destinaia cldirii pe care o desemneazct la caracteristicile ei arhitecturale (plan i seciune).Astfel edificiile de cult (bisericile) de tip bazilical prezintcaracteristici arhitecturale asemntoare cucele ale bazilicilor profane de la care s-au inspirat.

    4

  • 5/24/2018 Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

    5/40

    Nartexulsau vestibulul, situat la intrarea n edificiul religios propriu-zis putea

    fi tratat fie sub forma unui amplu spaiu nchis, fie sub forma unui portic. n cazul n

    care biserica nu era dotatcu un atrium, neofiii se puteau adposti n nartex; se pare

    c iniial nartexul era spaiul special destinat penitenilor, care, asemenea celor

    nebotezai, nu aveau dreptul sintre n biseric. Cu timpul aceastcomponentdevine

    un simplu vestibul.

    La interior, edificiul era divizat n nava principali colateraleseparate ntre

    ele de coloane sau de pilatri. Numrul total al navelor era impar i varia ntre unu i

    cinci; sistemul tripartit a fost folosit cel mai des. La bazilicile paleocretine navele

    erau acoperite fie cu arpant aparent fie cu planee casetate, din lemn. n

    majoritatea situaiilor separarea ntre nave se fcea prin intermediul unor coloane care

    purtau deasupra un ir de arce n plin cintru sau un antablament lat. Uneori coloanele

    alterneazcu pile de zidrie. La unele dintre monumente apar tribune sau matronee,

    galerii destinate femeilor, amplasate deasupra navelor colaterale, care se deschideau

    ctre zona centralprin goluri delimitate de coloane sau pilatri. Tribunele comunicau

    cu nivelul inferior prin scri situate n nartex. Galeria avea limea egal cu cea a

    navei peste care era aezatdar avea nlime mai micdect aceasta.

    La extremitatea opusintrrii n cldire se afla transeptul2, o navtransversal

    care separa corpul principal al bisericii de cor. Transeptul putea s aib lungimea

    egalcu limea bisericii, sau putea sdepeasclimea acesteia. n cea de-a doua

    situaie biserica lua forma unui T sau a unei cruci care simboliza crucea lui Christos.

    Corul era spaiul liturgic care cuprindea absida, altarul, scaunul episcopal,

    scaunele pentru preoi, amvonul, capelele i cripta. Era folosit exclusiv de ctre

    clerici pe durata slujbei. n unele cazuri corul era uor nlat fade cota generala

    navelor. Corul era nconjurat fie de balustrade fie de alte tipuri de nchidere care

    asigurau izolarea simbolic a zonei sacre. Altarul, punctul de maxim interes al

    bazilicii, simboliza masa la care Iisus a luat Cina cea de Tain i care amintea de

    sacrificiul lui Christos. Absida era elementul care nchidea corul i biserica; n acest

    spaiu era amplasatcatedra, scaunul episcopal. Cripta, situatsub cor, era locul unde

    se adposteau relicvele. La origine termenul desemna o ncpere mic, rectangular,

    deasupra creia se construia altarul. n unele cazuri absida era flancatde alte dou

    absidiolele denumitepastoforae.

    2Denumirea de transept provine din trans saeptacare nseamndincolo de zid.

    4

  • 5/24/2018 Antichitatea Tarzie Si Evul Mediu

    6/40

    Fig. 4. Baptisteriul arian din Ravenna Fig. 5. Axonometrie secionata unui baptisteriu

    Pe lng edificiul principal de cult, de o atenie deosebit se bucur

    baptisteriile, cldiri cu caracter religios, destinate oficierii botezului. Acest tip de

    construcii erau prezente n fiecare sediu episcopal3i fceau parte de obicei dintr-un

    complex ceva mai amplu. Baptisteriul comunica direct cu bazilica; accesul n interior

    se fcea pe dou

    intr

    ri separate: unul dintre accese era destinat cre

    tinilor iar cel de-

    al doilea era pentru persoanele care urmau s fie botezate. n ceea ce privete

    caracteristicile arhitecturale, baptisteriile erau cldiri de tip central. Cel mai adesea

    planul era circular sau octogonal; centrul compoziiei era reprezentat de un corp mai

    nalt, nconjurat de o galerie cu unul sau dounivele. Volumul rezulta din rotirea unei

    seciuni bazilicale n jurul unui ax vertical. Componenta cea mai important a

    baptisteriului era cuva baptismal, situatchiar n mijlocul construciei.

    Un loc nsemnat n viaa cretinilor din antichitate l ocupa i arhitectura

    funerarcare se prezintsub diferite forme. Cele mai cunoscute construcii funerare

    cretine sunt catacombele, cimitire subterane spa

Embed Size (px)
Recommended