+ All Categories
Home > Documents > Ansamblarea unitatii centrale

Ansamblarea unitatii centrale

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: cornav
View: 157 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 40

Transcript

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

INTRODUCERE. Deoarece tehnica n domeniul IT cunoa te o puternic i rapid dezvoltare, echipamentele

din ziua de azi i schimb tehnologia la perioade de timp foarte scurte (perioade ce se m soar n luni), astfel, principalele componente ale tehnici IT ajung s fie schimbate foarte des. De aceea, cunoa terea asambl rii calculatorului poate aduce conveniente att materiale ct i de performan celor care cunosc a face acest lucru. Cump rarea unui calculator reprezint o decizie important care trebuie luat n func ie de modul n care dorim s folosim calculatorul. Un calculator folosit n principal pentru procesare de text (scris, formatare) i pentru explorarea internetului nu trebuie s fie puternic, ns un calculator folosit pentru jocuri sau editare audio-video trebuie s fie ndeajuns de puternic nct s poat face fa cu succes acestor sarcini. Ofertele calculatoarelor deja asamblate sunt ns de multe ori dezechilibrate (de ex. procesor puternic i plac video slaba, etc.). Avantajul principal al asambl rii unui calculator din componente cump rate separat este acela c putem n acela i timp s deschidem calculatorul pentru a face mbun t iri sau pentru a-l ntre ine (cur are de praf, lubrifierea ventilatoarelor, etc.) f r a pierde garan ia. Un alt avantaj major este faptul c putem alege piesele care au cel mai bun raport calitate/pre , nefiind obliga i s le cump r m pe toate de la acela i furnizor. Faptul c nu depindem de componentele avute n stoc de o anumit firm care vinde calculatoare asamblate deja, ne permite s alegem piesele i n func ie de companiile produc toare. Calculatorul este n esen o ma in electronic complex i la fel ca orice ma in are nevoie de ntre inere pentru a func iona la parametrii maximi un timp ct mai ndelungat. n capitolele de mai jos vom prezenta structura i modul de asamblare a unit ii centrale, precum i modalit ile de amplasare a componentelor n a a fel nct unitatea central sa aiba raportul de fiabilitate cel mai bun. Aceasta lucrare a fost aleasa n vederea prezent rii celei mai importante opera iuni de asamblare a sistemelor de calcul, opera iuni ce sunt efectuate att la asamblarea unei unit i noi ct i la depanarea unei unit i deja folosite.

5

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Capitolul I. COMPONENTELE CALCULATORULUI. 1. Carcasa i sursa de alimentare. 1.1. Carcasa. Carcasa (fig. 1.1.) calculatorului este cea care ad poste te toate componentele acestuia.

Ea are o form paralelipipedic din plastic. Carcasa este format

i de obicei este din metal, la care se adaug unele elemente

dintr-o structur de sus inere (pe care se fixeaz componentele

calculatorului) acoperit de panouri metalice. Acestea sunt n num r variabil, dar de obicei exist dou panouri laterale i unul superior, la care se ad ug o masc frontal din plastic. Carcasa are ca rol principal asigurarea protec iei componentelor calculatorului, iar ca roluri secundare pe acelea de izolare fonic 1.2. Sursa de alimentare. Sursa de alimentare (fig. 1.2.) este una din componentele cele mai importante ale unui calculator, de buna func ionare a ei depinznd performan a i stabilitatea acestuia. Sursa de alimentare nu este o component complex , ea neincluz nd tehnologii avansate. Ea este i una din componentele cu cea mai mare tendin de defectare din orice sistem de calcul, sursa de alimentare care func ioneaz necorespunzator putnd deteriora celelalte componente din calculator prin furnizarea unei tensiuni incorecte sau oscilante. i de participare la r cirea componentelor.

6

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

2. Procesorul. Procesorul (fig. 1.3.) este piesa cea mai important lor din tranzistori, rezistori, capacitori i diode. a unui calculator (cea care face calculele) i este alc tuit dintr-o multitudine de microcircuite integrate, care sunt compuse la rndul

Toate aceste componente servesc la alc tuirea unor circuite care formeaz por i logice (logic gates) ce stau la baza principiului de func ionare a microprocesorului. Procesorul se mai nume te i CPU1, puterea lui fiind dat de frecven a de func ionare ("viteza cu care face calculele"), de arhitectura s intern procesorului. Exist mai mul i fabrican i de procesoare, dar cei mai importan i sunt INTEL i AMD. Aceste companii au o ofert mp r it n patru categorii : a) Procesoare foarte puternice. Aceste procesoare sunt destinate jocurilor de ultim superioare (anima ii 3D, editare audio-video profesional , etc.). b) Procesoare puternice. Ce sunt destinate att pentru jocuri de ultim genera ie ct i pentru aplica ii comune (prelucrare de text, internet, editare audio-video, etc.). c) Procesoare cu performan medie. Sunt destinate calculatoarelor care folosesc aplica ii mai pu in intensive (aplica ii de birotic , internet, vizionare de filme, ascultare de muzic , etc.).1

i de cantitatea de memorie de pe pastila

genera ie sau performan elor

CPU - Central Processing Unit, este partea unui sistem din computer care execut instruc iunile unui program de calculator, n vederea efectu rii de opera iuni aritmetice de baz , logice, i de intrare / ie ire a sistemului, http://en.wikipedia.org/wiki/Central_processing_unit.

7

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

d) Procesoare cu performan

sc zut (redus ).

Sunt destinate calculatoarelor exclusiv pentru aplica ii pu in intensive (aplica ii de birotic , internet, vizionare de filme, ascultare de muzic , etc.). Aceste procesoare au avantajul c nu consum mult energie electric performante. Procesoarele moderne se nc lzesc foarte mult atunci cnd func ioneaz , iar temperatura lor trebuie men inut sub o anumit limit pentru a se asigura o func ionare optim . Pentru aceasta, peste procesor se fixeaz un r citor (cooler) compus dintr-un radiator pe care se afl fixat un ventilator. 2.1. Radiatorul. Este format dintr-un postament care se continu cu o structur lamelar obicei din aluminiu, dar poate avea i p r i din cupru (fig. 1.4.). Postamentul vine n contact cu suprafa a procesorului de la care preia c ldura degajat de acesta i o disip cu ajutorul structurii lamelare n mediul nconjur tor. Acest tip de r cire se nume te r cire pasiv . 2.2. Ventilatorul. Asigur transferul aerului nc lzit care se afl n apropierea suprafe ei radiatorului, permi nd astfel schimbul mai eficient de c ldur ntre radiator i mediul nconjur tor (fig. 1.5.). i este construit de i c degaj foarte pu in c ldur , ceea ce le face s poat fi folosite n special n calculatoarele portabile mai pu in

Acest tip de r cire se nume te r cire activ .

8

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

3. Placa de baz . Placa de baz (fig.1.6.) este piesa la care se conecteaza toate celelalte componente ale calculatorului, att din interior (procesor, plac video, hardisc, etc.) ct i din exterior (tastatura, mouse, etc.).

Ea este alc tuit dintr-o plac pe care sunt gravate circuitele ce permit comunicarea ntre componentele calculatorului. Pe plac se gasesc dispozitivele care permit montarea componentelor (soclu pentru procesor, slot special pentru placa video, sloturi pentru modem, placa de re ea, etc.), dispozitivele de conectare a unor componente (porturi seriale, paralele, USB, conectori SATA i PATA, etc.) dar i componentele care sunt integrate n placa de baz (de ex. placa de sunet). Pl cile de baz se diferen iaz dup soclul (socket-ul) procesorului, care este denumit n mod obi nuit dup num rul existent de contacte pentru pinii procesorului. Soclurile pentru procesoarele INTEL sunt incompatibile cu procesoarele AMD i viceversa. Cipsetul este component principal a unei pl ci de baza. El este format dintr-un ansamblu de microcircuite a c rui func ie este de realizare i optimizare a transferului de date ntre diferitele componente ale calculatorului (CPU, memoria RAM2, placa video, hard disc, etc.). Ca urmare, placa de baz are un rol important att n ceea ce prive te performan a general a unui calculator ct i n stabilitatea cu care func ioneaz acesta.

2

RAM - Random Access Memory, este denumirea generic pentru orice tip de memorie de calculator care poate fi accesat aleator, oferind acces direct la orice locaie sau adres a ei, n orice ordine, chiar i la ntmplare, http://ro.wikipedia.org/wiki/Memorie_cu_acces_aleator

9

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

4. Hard Disc-ul. Hardiscul (fig.1.7.) este componenta pe care sunt stocate datele cu care lucreaz calculatorul, ncep nd cu sistemul de operare i terminnd cu fi ierele instalate de programe sau create de noi.

El reprezint memoria durabil (nevolatil ) a calculatorului, deoarece datele sunt p strate i dup ntreruperea aliment rii cu energie a calculatorului. Hard disc-ul este format din mai multe discuri de aluminiu (numite platane) suprapuse pe acela i ax i acoperite cu oxid de fier. La mic distan de suprafa a discurilor se mi c ni te bra e metalice ale c ror capete magnetizeaz por iuni din discuri (n acest fel fiind "scrise" i "citite" datele). Hard disc-ul este una din pu inele piese dintr-un calculator care are i o component mecanic (un motor care nvrte discurile i mi c bra ele metalice), dar asta nu nseamn c nu este o pies foarte fiabil , capabil s func ioneze mul i ani f r a cauza pierderea datelor stocate. 5. Memoria RAM. Memoria RAM (fig. 1.7.) este memoria rapid folosit de componentele calculatorului pentru stocarea temporar de date. Datele sunt scrise, terse i iar i scrise rezultnd un ciclu de scriere- tergere determinat de necesit ile programelor care ruleaz ntr-un anumit moment. Memoria RAM reprezint memoria volatil a calculatorului, pentru c datele stocate de ea sunt pierdute n momentul ntreruperii aliment rii cu energie electric .

10

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Acest lucru nu este un dezavantaj deoarece func ia memoriei RAM este aceea de a stoca datele care sunt necesare func ion rii calculatorului ntr-un anumit moment i nu aceea de a stoca date pe perioade lungi de timp.

Memoria RAM se prezint ca o pl cu

mic (modul) pe care se afl mai multe cipuri de

memorie (pl cu care se fixeaz ntr-un loca special (slot de memorie)). 6. Placa video. Placa Video (fig. 1.9.) este responsabil cu afi area imaginilor pe ecranul monitorului.

Ea este a doua component (dup processor) care determin performan a unui calculator.

11

Proiect pentru absolvirea colii postliceale Placa video con ine un procesor specializat numit GPU3 sau VPU4 care face o parte din calculele necesare pentru afi area imaginilor, cealalt procesorul calculatorului (CPU). Fiecare plac video are i o cantitate de memorie RAM inclus pe ea care este folosit de GP. Placa video afi eaz pe ecranul monitorului imagini de dou tipuri, i anume: n dou dimensiuni (2D) i (ferestrele, barele, - n trei dimensiuni (3D). Imaginile 2D sunt folosite n special pentru elementele de interfa butoanele, etc) ale softurilor, iar imaginile 3D sunt folosite n special pentru jocurile 3D. Puterea unei pl ci video, const n capacitatea ei de a oferi anima ii ct mai fluide (cursive, f r sacad ri). 6.1. Folosirea a dou pl ci video n paralel. ncepnd cu anul 2004, NVIDIA a introdus posibilitatea folosirii tehnologiei SLI5 n scopul ob inerii de performan e crescute n jocuri sau aplica iile profesionale 3D folosind dou pl ci video NVIDIA fixate n aceea i plac de baz . Pentru aceasta este nevoie de o plac de baz compatibil SLI i de dou PV identice. 7. Unit ile optice. Unit ile optice (fig. 1.10.) sunt ni te dispozitive care folosesc medii de stocare optice pentru citirea i scrierea datelor. Stocarea optic este metoda prin care datele sunt inscrip ionate pe un mediu special cu ajutorul unei raze laser. Citirea datelor de pe un mediu optic se realizeaz tot cu ajutorul unei raze laser. n func ie de caracteristicile lor tehnice i de capacitatea de stocare, mediile optice se mpart n dou categorii i anume: CD ("Compact Disc") i parte a acestor calcule fiind f cut de

3

GPU - Graphics Processing Unit, este un procesor special de flux, utilizat n hardwar-urile de grafic ale calculatoarelor, http://en.wikipedia.org/wiki/Gpu. 4 VPU - Visual Processing Unit, este microprocesorul de pe o plac grafic a unui calculator personal sau o consol de jocuri, http://www.javvin.com/hardware/VPU.html. 5 SLI - Scalable Link Interface, este un brand pentru o solutie multi-GPU dezvoltat de c tre NVIDIA pentru concatenarea a dou sau mai multe placi video mpreun pentru a produce o singur ie ire, http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

12

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

-

DVD ("Digital Versatile Disc"). datele sunt inscrip ionate sub form de adncituri (gropi e (pits"))

Att CD-urile ct i DVD-urile se prezint ca ni te discuri din plastic (cu diametrul de 12 cm) pe a c ror suprafa microsopice de-a lungul unei piste care se desf oar n spiral .

Mediile optice se mpart n dou categorii dup modul de inscrip ionare a datelor i anume: medii produse prin matri are (inscrip ionare prin presarea unei matri e) i medii produse prin ardere (inscrip ionare cu raz laser).

7.1. Tipuri de unit i optice. 7.1.1. Unitatea CD-ROM. Unitatea CD-ROM este o component esen ial a oric rui calculator pentru c ea permite instalarea programelor ncep nd cu sistemul de operare pe care le folosim. Unitatea CD-ROM cite te CD-urile cu date sau audio cu ajutorul unei raze laser, ns nu poate scrie date pe CD-uri. 7.1.2. Unitatea DVD-ROM. Unitatea DVD-ROM poate citi datele inscrip ionate att pe DVD-uri ct i pe CD-uri, dar nu poate scrie pe aceste medii. 7.1.3. Unitatea CD-RW. Aceasta are capacitatea de a scrie pe CD-uri cu ajutorul unei raze laser al turi de capacitatea de a citi CD-uri. Exist dou tipuri de CD-uri pe care putem scrie i anume: - CD-uri pe care putem scrie doar o singur dat (CD-uri inscriptibile - CD Recordable (CD-R)) i13

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

- CD-uri pe care putem scrie de mai multe ori (CD-uri reinscriptibile - CD Rewritable (CD-RW)). . 7.1.4. Unitatea combo CD-RW / DVD-ROM. Unitatea combo i deriv numele de la faptul c ea combin func ionalitatea unei unit i CD-RW i a uneia DVD-ROM, deci ea poate s citeasc att DVD-uri ct i CD-uri i de asemenea poate s scrie CD-uri. 7.1.5. Unitatea DVDRW. Unitatea DVDRW este cea mai complex unitate optic n sensul c ea are capacitatea de a citi i de a scrie DVD-uri i CD-uri. Exist dou tipuri de DVD-uri pe care putem scrie i anume: - DVD-uri pe care putem scrie doar o singur Recordable (DVDR)) i - DVD-uri pe care putem scrie de mai multe ori (DVD-uri reinscriptibile - DVD Rewritable (DVDRW)). 8. Unitatea de dischet . Unitatea de dischet (fig. 1.11.) i-a pierdut din importan unit ilor CD-RW i mai nou a mini hard discurilor ("pocki-drive"). n ultimii ani odat cu apari ia dat (DVD-uri inscriptibile - DVD

Ea r mne totu i esen ial pentru orice calculator pentru c unitatea este u or de utilizat, iar dischetele sunt ieftine. Discheta ("floppy disk") are o capacitate de stocare redus (1,44 MB) dar reprezint un mijloc bun de transfer de date ntre calculatoare, dac este vorba de fi iere de dimensiuni mici (de ex. fi iere de tip text).14

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Un argument important n favoarea dot rii calculatorului cu o unitate de dischet este faptul c o dischet de start (startup disk) pe care am instalat anumite fi iere ale sistemului de operare poate fi folosit pentru pornirea calculatorului n cazul n care nt mpin m probleme la pornirea acestuia folosind sistemul de operare instalat pe hardisc. De asemenea multe programe de tip antivirus folosesc dischete (rescue disks) pentru a restaura sistemul de operare dup infec ia cu un virus. 9. Placa de sunet. Placa de sunet (fig.1.12.) este una din componentele care ne permit s transform m calculatorul ntr-un sistem multimedia conceput pentru a satisface nevoia de divertisment sau pentru a pune n valoare capacit ile creatoare n domeniul muzical ale utilizatorului. Placa de sunet este fie de sine st t toare (separat (standalone)), fie cel mai frecvent este inclus (integrat ) n placa de baz .

Pl cile de sunet separate sunt de obicei interne, adic se monteaz ntr-un slot PCI6 de pe placa de baz , ns exist i pl ci "externe" care se conecteaz la portul USB7. Componenta principal a unei pl ci de sunet separate este procesorul audio (DSP8) i cu ct acesta este mai puternic, cu att placa va fi mai performant .

6 7

8

PCI - Peripheral Component Interconnect. Un slot pentru conectarea componentelor hardware ale calculatorului, http://en.wikipedia.org/wiki/Pci. USB - Universal Serial Bus, este un standard industrial dezvoltat n mijlocul anilor 1990, care define te cabluri, conectori si protocoalele utilizate pentru furnizarea de conectare, de comunicare i de putere ntre computere i dispozitive electronice. http://en.wikipedia.org/wiki/Usb DSP - Digital signal processor, este un microprocesor specializat, cu o arhitectur optimizat pentru nevoile opera ionale rapide de procesare a semnalului digital, http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal_processor.

15

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

10. Modemul. Modemul (fig. 1.13.) este componenta care ne permite s intermediul liniei telefonice obi nuite. Modemul (MOdulator - DEModulator) moduleaz fluxurile de date digitale n a a fel nct acestea s poat circula prin linia telefonica (care transport datele n mod analog) i demoduleaz fluxurile de date primite prin linia telefonic transformndu-le din format analog n format digital. Viteza modemurilor vndute n prezent este de 56 kbps (kilobi i pe secunda). Un astfel de modem nu este necesar dac avem o conexiune prin cablu coaxial sau ADSL9, acestea folosesc modemuri speciale. 11. Placa de re ea. Este componenta care ne permite s ne conect m calculatorul ntr-o re ea local (LAN10) cu alte calculatoare, n a a fel nct s mp r im resursele acestora ntre ele (fig.1.14). folosim internetul prin

Placa de re ea este absolut necesar dac dorim s avem acces la internet prin cablu TV (coaxial) sau ADSL.

9

ADSL - Asymmetric Digital Subscriber Line, este o tehnologie de comunica ii de date care permite o mai rapid transmitere de date prin liniile telefonice de cupru dect poate oferi un modem conven ional. http://en.wikipedia.org/wiki/Adsl 10 LAN - Local area network, o re ea de calculatoare care acoper o zon local mic , http://en.wikipedia.org/wiki/Lan.

16

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Capitolul II. ALEGERA COMPONENTELOR PC-ULUI. Alegerea i cump rarea pieselor sunt cele mai importante etape atunci cnd ne decidem s ne asambl m singuri un calculator. Alegerea pieselor trebuie s se fac n func ie de bugetul de care dispunem i de modul principal de folosire a calculatorului. Exist piese la care putem face economie cump rnd sortimente mai ieftine i piese la care nu este indicat s facem economie dac dorim s avem un calculator puternic. nainte de a cump ra piesele este bine s citim revistele cu tematic TI (tehnologia informa iei), testele la care au fost supuse componentele dintr-o anumit categorie i n func ie de acestea s le alegem pe acelea care au cel mai bun raport calitate-pre (piese cu performan un pre rezonabil). Toate revistele de calculatoare efectueaz periodic teste ale pieselor ce compun calculatoarele (pl ci de baz , procesoare, pl ci video, etc.) unde sunt prezentate de asemenea i caracteristicile tehnice precum i dot rile pieselor respective. Dac avem deja un calculator conectat la internet, putem consulta paginile site-urilor specializate n hardware. Este bine s avem pentru fiecare component cel pu in dou op iuni, n a a fel nct dac piesa respectiv nu este de g sit, s putem cump ra o alta cu performan e similare. Vizitarea site-urilor web sau consultarea ofertelor existente n magazine este mai mult orientativ pentru c ofertele nu prezint de cele mai multe ori situa ia pieselor avute n stoc ntr-un anumit moment. Compar m pre ul pieselor la diver i furnizori i alegem pentru aceea i pies furnizorul care practic cel mai mic pre , pentru c de i diferen ele de pre sunt de obicei foarte mici ntre variatele oferte, atunci cnd cump r m mai multe piese, orice mic economie se adun economisit nu este de neglijat. Este recomandat cump rarea pieselor de la magazine specializate n comercializarea de calculatoare, pentru c n acest fel beneficiem de garan ie. Standardele mai noi sunt ntotdeauna mai bune dect cele vechi, dar nu acela i lucru se poate spune despre primele componente construite n conformitate cu ele. Ca i n cazul oric rui produs electronic de larg consum, prima genera ie conform cu standardul nou nu este ntotdeauna i cea mai reu it , pentru c doar utilizarea mai ndelungat a i la sfr it totalul bun la

17

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

unui produs va scoate la iveal defectele de fabrica ie, prin rezolvarea c rora produc torul va reu i s - i mbun t easc produsul. Fiecare utilizator va decide singur dac s cumpere o component din prima genera ie conform cu noul standard sau dac s a tepte un timp (3 - 6 luni este suficient) pn la maturizarea produsului respectiv. n general, a teptarea este cea mai bun op iune, mai ales c pre ul unui produs tinde s scad odat cu trecerea timpului de la introducerea pe pia , iar calitatea se mbun t e te. 1. Alegerea unui procesor. Este de recomandat cump rarea unui procesor ct mai puternic. n cazul n care folosim calculatorul pentru o plaj larg de aplica ii (birotic , editare audiovideo, jocuri, programare, proiectare, etc.) cump r m. Cu alte cuvinte, trebuie s lu m un procesor ct mai puternic, pentru c performan a acestuia se va reflecta pozitiv n absolut toate aplica iile, pe cnd performan a pl cii video este de obicei limitat la jocuri i la aplica iile de grafic 3D. 2. Alegerea unui r citor. Exist multe tipuri de r citoare, ns este recomandat cump rarea unuia care s fie eficient i n acela i timp care s nu aib un ventilator foarte zgomotos. La cump rarea r citorului trebuie s inem cont de faptul c r citoarele pentru procesoare Pentium sau Celeron sunt diferite (din punct de vedere al dispozitivului de montare) de cele pentru procesoare AthlonXP sau Duron i diferite de cele pentru procesoarele Athlon 64. Este recomandat cump rarea unui r citor care are o pastil de cupru n locul n care radiatorul vine n contact cu procesorul. 3. Alegerea unei pl ci video. 3.1. Pl cile video de sine st t toare. Atunci cnd dorim s cump r m o plac video trebuie s ne interes m de urm toarele aspecte: - Procesorul grafic (numele i frecven a sa de ceas); i avem un buget restrns, trebuie s favoriz m procesorul n dauna pl cii video, atunci cnd lu m decizia final referitoare la piesele pe care le

18

Proiect pentru absolvirea colii postliceale - Memoria RAM (cantitatea, tipul (DDR11, DDR2, GDDR3, etc.) func ionare) - Magistrala de memorie (64, 128, 256, 384, 512 bi i); - Conectarea la placa de baz (AGP sau PCI12 Express DirectX) i - Sistemul de r cire (radiator i ventilator). Pentru a compara dou pl ci video trebuie s calcul m performan a lor brut (num rul de pixeli care pot fi prelucra i ntr-o secund ) prin nmul irea frecven ei de tact a procesorului grafic cu num rul de conducte de randare. 3.2. Sistemul de r cire (radiator + ventilator). Un aspect care nu trebuie neglijat la cump rarea unei placi video este calitatea sistemului de r cire inclus. Este recomandat s cump r m o plac video care s aib r cire att pentru cipul grafic ct i pentru modulele de memorie integrate. Aceasta este configura ia tipic a unui sistem de r cire bun. De obicei cipul grafic este r cit cu un radiator peste care este fixat un ventilator, iar modulele de memorie doar cu mici radiatoare montate pe ele. Exista ns i situa ii n care modulele de memorie nu au radiatoare pe ele pentru c produc torul pl cii de baz nu le socote te necesare i n acest fel realizeaz o mic economie. Utilizatorul va trebui s decid dac va cump ra o astfel de plac de baz sau va c uta o plac de baz cu cip grafic identic dar produs de o companie care a ad ugat i radiatoare peste modulele de memorie, pentru orice eventualitate (de ex. func ionare la temperatura ambiant foarte crescut pe timp de var ). Pl cile video cu performan e slabe n jocurile 3D au uneori un sistem de r cire redus la minim (doar un radiator peste cipul grafic), aceasta deoarece cipul i memoria RAM func ioneaz la o frecven de ceas sc zut i nu se nc lzesc prea mult. Lipsa ventilatorului poate fi n acest caz un avantaj pentru c reduce nivelul de zgomot al calculatorului, lucru de dorit ntr-un birou cu mai multe calculatoare. Pl cile video cu performan e obi nuite au un r citor alc tuit din radiator i ventilator, dar i a a pot ap rea probleme dac r citorul nu este ntre inut n mod regulat.11

i frecven a de

DDR - Double Data Rate, un mod de transfer pentru informa ii pe magistrala unui calculator, http://ro. wikipedia.org/ wiki/DDR. 12 PCI - Peripheral Component Interconnect, componente ce fac leg tura ntre dispozitivele hardware din computer, http://ro.wikipedia.org/wiki/PCI.

19

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Pl cile video scumpe au sisteme de r cire performante, compuse dintr-un ventilator de dimensiuni mari (sau chiar mai multe ventilatoare mici) i radiatoare cu suprafa a crescut puse cteodat pe ambele p r i ale pl cii de baz . 3.3. Pl cile video integrate. Dac folosim calculatorul n principal pentru aplica ii 2D (birotic , internet, prelucrare audio-video, etc.) i nu l folosim pentru jocuri de ultim genera ie i nici pentru prelucrarea complex de grafic 3D putem s cump r m o plac de baz cu cip grafic integrat. Aceste cipuri au avantajul c sunt foarte ieftine (pre ul lor fiind inclus n pre ul pl cii de baz ) iar ca dezavantaj trebuie men ionat faptul c ele folosesc exclusiv memoria RAM a sistemului, pe care trebuie s o mpart cu celelalte componente. 3.4. Pl cile video pentru grafic 3D profesional . Prelucrarea video i grafic (randare, anima ii, etc.) de nivel profesionist necesit cump rarea unor pl ci de baz specializate (Nvidia Quadro sau ATI FireGL) care sunt mai scumpe dect pl cile de baz obi nuite pentru c sunt optimizate pentru programele profesioniste de grafic 3D (3D Studio Max, Maya, Softimage, etc.). 4. Alegerea unei pl ci de baz . Performan a unei pl ci de baz este dat n mare m sur de cipsetul ei, dar un rol important l are i arhitectura sa (asamblarea diverselor sale componente i optimizarea func ion rii acestora) care este specific fiec rui produc tor. Pl cile de baz se aleg n primul rnd n func ie de procesorul pe care dorim s -l folosim (AMD sau Intel) i de viteza acestuia. Un aspect suplimentar pe care trebuie s -l lu m n calcul este soclul procesorului. Companiile produc toare de procesoare schimb uneori formatul soclului pentru un anumit procesor i ca urmare vor exista pe pia pentru acela i tip de procesor. Este recomandat s cump r m o plac de baz care are ultima variant de soclu, pentru c aceasta con ine de obicei mbun t iri fa de versiunea anterioar . n mod evident, atunci cnd cump r m procesorul trebuie de asemenea s alegem unul construit n conformitate cu noul standard. A doua etap n luarea deciziei cu privire la cump rarea unei pl ci de baz este legat de cipsetul acesteia. modele de pl ci de baz cu mai multe tipuri de socluri

20

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Num rul de produc tori de cipseturi este restrns (Intel, Nvidia, SIS i ATI) iar dintre ei Intel produce cipseturi doar pentru platformele care g zduiesc procesoare Core, Pentium i Celeron. Alegerea ntre un cipset sau altul trebuie f cut stabilitatea lor, dar i raportul calitate-pre . n ceea ce prive te cipsetul placii de baz este recomandat s -l alegem n func ie de modul principal n care folosim calculatorul (pentru aplica ii obi nuite sau pentru aplica ii care snt extrem de solicitante - jocuri), dar trebuie binen eles s lu m n considera ie i raportul pre /performan . La fel ca orice componente de calculator i pl cile de baz au pre uri care variaz foarte mult, lucru determinat n principal de dot rile incluse de c tre produc tori. Toate pl cile de baz produse recent au cteva dot ri esen iale cum sunt sloturile PCI (n care se fixeaz de exemplu placa de sunet, modemul, placa de captur video, etc.), slotul PCI Express x16 (n care se fixeaz placa video), sloturile pentru memoria RAM, porturi PS/2 (pentru tastatur i maus), porturi USB (pentru dispozitive care se conecteaz prin USB cum snt minicamerele video), gameport (pentru joystic sau gamepad), portul paralel (pentru imprimant ). Multe din p cile de baz au i alte dot ri n afara celor esen iale (de exemplu aproape toate pl cile de baz au inclus i o plac de sunet, iar unele au inclus o plac grafica, o plac de re ea, porturi IEEE 1394 ("FireWire"), etc.). n cazul n care avem un hardisc Serial ATA (SATA13) sau inten ionam s cump r m unul n viitor trebuie s ne asigur m c plac de baz este compatibil cu acest standard (are controler SATA i este dotat cu conectorii corespunz tori). Al turi de o plac de baz este inclus de obicei i un CD pe care al turi de driver-e se afl mai multe softuri dintre care cele mai importante sunt un program de tip antivirus i un program de monitorizare a temperaturii procesorului i a vitezei de rota ie a palelor ventilatorului procesorului. 5. Alegerea unui Hard Disc. Hard discurile sunt fabricate de un num r restrns de companii (Seagate, Maxtor, Hitachi, Samsung, Western Digital i Fujitsu). Performan ele HD-ului sunt oarecum asem n toare indiferent de produc tor, dar ceea ce le diferen iaz este fiabilitatea. HD-urile sunt unele din cele mai fiabile componente ale unui calculator, dar cu timpul la fel ca orice alt component , se pot defecta ntr-o mai mare sau mai mic m sur .13

lundu-se n calcul performan a

i

SATA - este o interfa care realizeaz conectarea adapterelor locale cu dispozitivele de stocare a datelor(cum ar fi unit i de hard disk i unit ile optice), http://ro.wikipedia.org/wiki/SATA,

21

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Este recomandat cump rarea unui HD SATA II cu o capacitate de minimum 80 GB i cu o vitez de rota ie a platanelor de 7.200 rpm. Hardiscurile cu viteza de 5.400 rpm nu se mai fabric dect pentru calculatoarele portabile pentru c au un consum de energie mai mic i nu se nc lzesc att de mult. 6. Alegerea de memorie RAM. Este recomandat cump rarea a cel pu in 512 MB de memorie SDRAM pentru a beneficia de o rulare rapid a programelor intensive (de ex. cele de prelucrare audio-video sau grafic ) i a jocurilor de ultim genera ie. Cu ct cump r m mai mult memorie RAM, cu att calculatorul va fi mai performant. n cazul n care folosim calculatorul n mod frecvent pentru rularea unor jocuri nou ap rute este recomandat s cump r m cel pu in 1 GB de memorie RAM. Pentru a beneficia de sporul de performan adus de configura ia bicanal este recomandat s cump r m un kit cu dou module de memorie identice (de ex. un kit de 2 x 512 MB DDR2-800), to i produc torii oferind astfel de kituri. Cump rarea de module cu latente foarte mici este indicat doar dac folosim calculatorul pentru jocuri de ultim genera ie i avem neap rat nevoie de o performan de vrf. 7. Alegerea unei unit i optice. Unit ile CD-ROM i DVD-ROM sunt din ce n ce mai mult nlocuite cu unit ile care permit att citirea ct i scrierea pe mediile optice, tendin a favorizat de pre urile n sc dere att pentru unit ile optice ct i pentru mediile de stocare. Fiecare utilizator trebuie s decid n func ie de nevoile sale specifice (stocarea de date desc rcate de pe internet, crearea de copii de rezerv , crearea de filme, de muzic , etc.) care este tipul de unitate optic de inscrip ionare (CD-RW sau DVDRW) ale c rei caracteristici i se potrivesc cel mai bine. n situa ia n care folosim unitatea optic foarte mult pentru citirea de CD-uri (DVD-uri) cu jocuri, filme sau muzic este indicat s cump r m al turi de o unitate CD-RW (DVDRW) i o unitate CD-ROM (DVD-ROM) special pentru acest tip de utilizare, pentru a nu risca s defect m o unitate mai scump (CD-RW, combo sau DVDRW) n cazul n care unul din CD-urile cu jocuri sau unul din DVD-urile cu filme se blocheaz sau se sparge n unitate, eventualitate rar , dar care trebuie luat n calcul.

22

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

8. Alegerea unitat ii de dischet . Un argument important n favoarea dot rii calculatorului cu o unitate de dischet este faptul c o dischet de start ("startup disk") pe care am instalat anumite fi iere ale sistemului de operare poate fi folosit pentru pornirea calculatorului n cazul n care ntmpin m probleme la pornirea acestuia folosind sistemul de operare instalat pe hardisc. De asemenea multe programe de tip antivirus folosesc dischete ("rescue disks") pentru a restaura sistemul de operare dup infec ia cu un virus. 9. Alegerea carcasei si a sursei de alimentare. Carcasa include de obicei n pre ul ei i o surs de alimentare (care este deja fixat ). Este ns posibil s cump r m o carcas f r surs sau o surs separat pe care s o mont m ntr-o carcas pe care o avem deja. Carcasele i sursele mai ieftine sunt desemnate prin apelativul "no-name" (f r -nume) pentru c nu sunt construite de o companie cu renume n domeniu. Aceasta nu nseamn c o carcas f r -nume este prin defini ie proast sau c sursa de alimentare inclus nu este fiabil i va ceda n scurt timp. Carcasele i sursele de alimentare sunt construite n conformitate cu standarde precise, care trebuie respectate indiferent de pre ul final al produsului. De multe ori sursa de alimentare f r -nume sunt construite de companii care construiesc i surse de alimentare scumpe, dar pentru c o surs de alimentare f r -nume nu este vndut sub o marc renumit ea va fi mult mai ieftin , de i con ine n mare acelea i componente ca i o surs scump . Carcasele scumpe includ mbun t iri de ordin utilitar (ventilatoare suplimentare ncastrate n panourile laterale, porturi USB i FireWire pe masca frontal , panou de control a tura iei ventilatoarelor, filtru de praf, etc.) i de ordin estetic (colora ie deosebit , geam lateral, l mpi cu neon la interior, etc.). Este recomandat cump rarea unei carcase miditurn (miditower) care s con in o surs de alimentare n format ATX, avnd o putere de cel pu in 350 W i o intensitate a curentului de cel pu in 16A pe tronsonul de 12V. Dac inten ion m s folosim un procesor Intel modern este bine s ne asigur m c sursa are i conectorul auxiliar necesar pentru alimentarea acestor procesoare (cele mai multe surse, ieftine sau scumpe, l au).

23

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Cei care au de gnd s adauge multe componente la calculator (de ex. mai multe hardiscuri, mai multe componente conectate prin USB, etc.) trebuie s i cumpere o surs cu o putere mai mare de 400W, pentru a fi siguri c sursa va face fa solicit rilor. O surs de 450W este recomandat pentru utilizatorii care doresc s - i cumpere pl ci video foarte performante. O astfel de sursa nu consum dect necesarul de curent pentru piesele instalate aflate n func iune. 10. Alegerea pl cii de sunet. Dac folosim calculatorul pentru aplica ii multimedia obi nuite (ascultarea de muzic n format MP3 i vizionare de filme) i pentru jocuri, nu este nevoie s mai cump r m o plac de sunet separat , cea inclus face fa cu succes unor astfel de sarcini n condi iile n care avem un CPU i de editare puternic (cu frecven a de ceas de peste 1 GHz). Putem chiar s folosim la nivel de amator programele de creare de muzic audio (mixare). 11. Alegerea unui modem. Este recomandat cump rarea unui modem dial-up hardware intern. Dac se dore te o mic economie se poate cump ra un modem software intern. Un modem nu este scump, ns datorit lui i internetului este posibil s ajungem s cheltuim sume mari pentru nota telefonic , sume pe care le-am putea folosi de exemplu pentru a ne mbun t i calculatorul. Evident ca o conexiune prin dial-up nu mai este recomandat ast zi dect acolo unde nu exista o alt posibilitate.

24

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Capitolul III. ASAMBLAREA UNIT 1. Preg tirea carcasei.

II CENTRALE.

Carcasa (fig. 3.1.) este format dintr-o structur metalic de sus inere (pe care se fixeaz componentele calculatorului) care este acoperit cu dou panouri laterale, un panou superior i un

panou frontal ("fa a" calculatorului). Toate panourile sunt deta abile, fiind fixate de obicei cu uruburi metalice sau cu elemente de plastic. Panourile laterale i cel superior sunt de obicei din metal, iar panoul frontale din plastic. La anumite carcase panourile laterale i panoul superior formeaz un tot unitar, deci se manevreaz mpreun . Ca i procedur vom ncepem prin a dezasambla panourile laterale. Acestea sunt fixate cu mai multe uruburi de partea din spate a structurii metalice de sus inere. Dup de urubare tragem pe rnd panourile nspre napoi i ele culiseaz pn n momentul n care p r sesc ina pe care se afl este necesar. n interiorul carcasei de obicei vom gasi uruburi care se pot afla n spatele panoului frontal. Preg tirea carcasei ne permite i desc rcarea electricit ii statice acumulat n corpul nostru.25

i astfel pot fi scoase.

Nu este nevoie s scoatem panourile superior i frontal, dar o putem face dac socotim c

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Aceasta poate afecta componentele pe care le manipul m i le poate deregla sau strica. Electricitatea static poate fi desc rcat dac atingem cu minile o parte din carcas care nu este vopsit (de exemplu structura metalic de sus inere a componentelor calculatorului). O modalitate folosit de profesioni ti este folosirea unei br o conect m printr-un fir metalic la carcasa acestuia. Este recomandat s asambl m calculatorul pe o mas vom c lca pe piesele pe care urmeaz s le instal m. 2. Instalarea sursei. n unele cazuri, sursa vine montat o data cu carcasa. i nu pe podea pentru a fi siguri c nu ri anti-statice. Aceasta este o br ar pe care o purt m la mn atunci cnd umbl m n calculator i pe care

n mod normal pozi ia sursei este n partea din spate a carcasei, deasupra pl cii de baz dar sunt i excep ii. Instalarea sursei (fig.3.2.) de alimentare se va efectua n urm torii pa i: Se va memora pozi ia acesteia; Se va asigura c sursa nu va c dea peste restul componentelor (aten ie la pozi ionarea g urilor pentru uruburi. Pentru a nl tura posibilele confuzii, sursa nu poate fi pus dec t ntr-o singur pozi ie. Se va conecta alimentarea pl cii de baz . n func ie de produc tor, pot fi mai multe fire care realizeaz acest lucru, dar n general sunt 2 conectori (un conector de 20 de pini i unul de 4 pini).26

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

-

Apoi se vor conecta dispozitivele din calculator i eventualele ventilatoare sau alte controale care in de sursa nou instalat . Dac ventilatorul nu func ioneaz atunci poate fi o conexiune de alimentare gre it sau sursa defect . Orice surs de alimentare are o putere limitat i calculat s suporte un anumit consum maxim, de aceea nu trebuie abuzat cu ad ugarea de noi componente n computer pentru ca la un moment dat acestea pot s suprasolicite sursa.

-

Se va verifica nc odat dac sursa este bine fixat , daca to i conectorii sunt la locul lor i neap rat daca nu lez m vreunul din ventilatoarele din interiorul carcasei cu firele folosite.

-

Conectam calculatorul i urm rim ca toate s func ioneze.

Deoarece, sursa de alimentare con ine componente care se nc lzesc puternic n timpul func ion rii, sursa este prevazut cu un ventilator de r cire. 3. Instalarea procesorului. Procesorul se monteaz nainte de introducerea pl cii de baz n carcas . Procesorul se prezint ca o pl cu pe care la partea superioar se g se te corpul

procesorului, iar la partea inferioar se g sesc contactele metalice, numite i pini (ace) care vor face dup montare leg tura cu placa de baz . Procesorul trebuie fixat ntr-un l ca numit "socket" (soclu) care este construit din material plastic i are o multitudine de mici g uri pe suprafa a sa n care trebuie s intre pinii procesorului (fig. 3.3.).27

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Exist

un singur sens n care se introduce procesorul n socket (ve i g si un semn i una inferioar .

inscrip ionat pe marginile sale). Soclul este construit din dou p r i, una superioar G urile de pe partea superioar sunt u or decalate fa a de cele de pe partea inferior n a a fel nct nu vom putea s mont m procesorul dect dup ce aducem g urile pe aceea i linie. Soclul procesorului are pe una din p r ile laterale un bra metalic (fig.3.3.), rolul acestuia este s permit fixarea procesorului n soclu i apoi s "z vorasc " contactele (pinii) acestuia. Pentru a monta procesorul trebuie s ridic m bra ul metalic, iar pentru aceast opera iune, prindem capul bra ului metalic cu degetele i l tragem u or nspre exterior i apoi l ducem n sus pn cnd bra ul se afla n pozi ie vertical . Observ m c partea superioar a soclului procesorului a culisat n timpul ridic rii bra ului metalic n a a fel nct acum este permis fixarea procesorului. Lu m procesorul n mn i l ap s m cu grij n soclu n a a fel nct col ul marcat special (este mai bont sau este nsemnat cu o mic s geat ) al pl cu ei procesorului s se pozi ioneze exact n dreptul balamalei bra ului metalic. Procesorul nu poate fi fixat n soclu dect n pozi ia corect (dac l-am pozi ionat incorect pinii s i nu vor intra complet n g uri). Procesorul este complet stabilizat n soclu (fig. 3.4.) dup ce cobor m bra ul metalic al soclului pn la orizontal exterior). i l fix m n pozi ia sa ini ial (pentru aceasta tragem bra ul un pic spre

28

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

4. Instalarea sistemului de r cire pentru procesor. Sistemul de r cire al procesorului este format din dou componente: r citorul i ventilatorul a r citorului (cooler) este esen ial pentru bun func ionare a

4.1. Instalarea r citorului. Montarea corect procesorului. Pentru ca montarea racitorului sa fie facut corect, mont m i demont m r citorul de mai multe ori peste soclul gol pn st p nim bine tehnica.

R citorul (fig. 3.5.) este format dintr-un radiator, pe care este fixat prin uruburi un ventilator. Baza radiatorului trebuie s vin n contact cu suprafa a procesorului pentru a prelua c ldura degajat de acesta. Radiatorul se fixeaz cu ajutorul unei cleme pe soclul procesorului. Clema n cauz trece prin mijlocul structurii lamelare a radiatorului i are forma unei lame metalice ale c rei capete sunt ndoite n jos. Soclul procesorului are ni te excrescen e (ca ni te din i sau ca ni te crlige) de plastic pe dou din laturile sale. Ambele capete ale clemei au cte trei orificii (g uri) n care trebuie s intre din ii (c rligele) soclului. Unul din capete este ns articulat, deci el se poate mi ca n raport cu corpul clemei (lama metalic ).29

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Acest cap t are i un dispozitiv (un fel de mic m ner) care ne permite s l pozi ion m cu ajutorul degetelor atunci cnd dorim s introducem sau s scoatem n/din orificii din ii soclului. Dac la modelul nostru de r citor nu exist acest m ner, va trebui s folosim o urubelni pentru a ap sa cap tul clemei i a-l fixa de excrescen ele soclului. Baza radiatorului este n a a fel construit nc t ne permite pozi ionarea corect peste soclul procesorului, ea fiind alc tuit din dou suprafe e care se g sesc n planuri diferite. Suprafa a cea mai ntins se va suprapune peste partea din soclu n care se g se te fixat procesorul. Suprafa a mai mic se va suprapune peste partea din soclu care con ine articula ia p rghiei de fixare a procesorului, parte care este mai ridicat fa de restul suprafe ei soclului. Fix m procesorul n soclu i apoi punem o pic tur de past termoconductoare pe suprafa a procesorului (pasta se g se te ntr-o mic sering furnizat mpreun cu r citorul). mpr tiem cu delicate e pic tura de past ntr-un strat omogen pe toat suprafa a procesorului cu ajutorul degetului ar t tor nvelit ntr-o bucat de plastic (pung , m nu ) i

nl tur m pasta care a dep it marginile procesorului, apoi mont m r citorul peste procesor. Montarea presupune o tehnic similar cu cea folosit la montarea r citorului peste soclul gol, ns este un pic mai dificil pentru c n acest caz pentru a fixa clema trebuie s aplic m ceva mai mult for i n acela i timp s fim mai aten i. fix m capetele clemei r citorului de din ii Aceast montare trebuie f cut cu mare grij , n a a fel nc t s nu ap s m prea tare r citorul peste procesor atunci cnd ncerc m s (c rligele) soclului. Pentru a evita deteriorarea procesorului n timpul acestei manevre, pe pl cu a procesorului se afl ni te rondele din cauciuc care amortizeaz presiunea pe care o exercit m. Punem radiatorul peste procesor i l inem pe loc cu mna st ng , iar cu mna dreapt fix m cap tul nearticulat al clemei n din ii soclului. apoi pozi ion m din nou foarte delicat radiatorul peste procesor n a a fel nct s putem manevra corespunz tor cap tul articulat al clemei. Cu m na stng inem r citorul (f r a-l ap sa) pentru a nu se mi ca i apoi cu degetul mare i ar t torul m inii drepte manevr m m nerul cap tului articulat al clemei. Va trebui s ap s m n jos pe acest m ner, iar n momentul n care orificiile cap tului clemei au ajuns la nivelul din ilor (c rligelor) soclului s l tragem ncet spre exteriorul soclului. Din cauza faptului c acest cap t al clemei este articulat, n momentul n care manevr m m nerul spre exterior, cap tul ce con ine orificiile se va deplasa spre interior n a a fel nc t din ii (c rligele) soclului vor intra n orificii.30

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

n momentul n care acest lucru s-a ntmplat nu mai aplic m presiune pe mner i clema va fixa r citorul peste procesor prin intermediul celor dou capete ale sale care vor ine n tensiune corpul clemei (lamela metalic ). 4.2. Instalarea ventilatorului. Ventilatorul (fig. 3.6.) este fixat prin uruburi de partea superioar a radiatorului.

Pentru a func iona, el trebuie alimentat cu curent electric i aceasta se realizeaz prin intermediul unui mic cordon terminat cu un cap de plastic. Acest cap trebuie fixat ntr-o priz cu trei pini aflat pe placa de baz n apropierea soclului procesorului. 5. Montarea pl cii de baz n carcas . Fiecare plac de baz are acelea i elemente constitutive principale (cipseturi, sloturi, etc.) dar fiecare produc tor are felul s u de a le asambla pe plac , de aceea trebuie s ne familiariz m cu configura ia pl cii de baz ajut ndu-ne de manual. Componentele incluse n cutia pl cii de baz sunt cele incluse n mod obi nuit ( i cele absolut necesare), ns produc torii de placi de baz pot include module i/sau cabluri suplimentare destinate unei func ionalit i sporite (de ex. pentru integrarea calculatorului ntr-o re ea f r fir ( wireless)). Dup ce am montat procesorul i r citorul putem fixa placa de baz n carcas cu ajutorul unor uruburi. Fixarea se face pe o por iune lateral a carcasei care con ine o suprafa observ mai multe g uri pentru instalarea uruburilor. metalic n care se

31

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Placa de baz nu se fixeaz de obicei direct pe suprafa a metalic a carcasei, ntre ea i aceasta din urm se instaleaz mai nt i ni te desp r itoare care pot fi din plastic sau din metal (fig 3.7.).

uruburile care fixeaz placa de baz se n urubeaz n capul desp r itoarelor. Orient m placa de baz n a a fel nc t conectoarele pentru periferice (porturile seriale, portul paralel, etc.) s fie ndreptate c tre partea din spate a carcasei i punem placa de baz peste suprafa a metalic lateral . n acest moment va trebui s facem loc n partea din spate a carcasei pentru unele conectoare de pe placa de baz (porturile seriale, portul paralel, portul pentru joystic). Acestea trebuie s ias prin partea din spate a carcasei i de obicei orificiile prin care ies sunt acoperite cu pl cu e metalice sub iri pe care va trebui s le decupam (aceste pl cu e au marginile special capsate pentru a putea fi u or deta ate prin rupere). Cnd suntem siguri c am g sit pozi ia optim pentru placa de baz observ m care sunt g urile de carcasa care se suprapun cu g urile de pe placa. Mai intai vom fixa desp r itoarele metalice prin n urubare pe carcasa apoi punem placa de baz peste desp r itoare i fix m placa de baz cu uruburi n desp r itoare, astfel ea fiind pe pozi ie (fig. 3.8.). Prin intermediul pl cii de baz se realizeaz alimentarea cu energie electric a pl cilor instalate n sloturile PCI i slotul AGP14.

14

AGP Advance Graphics Port, este o interconexiune pentru acceleratoarele grafice din sistemele bazate pe procesorul Pentium II, utilizate special pentru grafica 3D i redarea secven elor video, http://www.escoala.ro/informatica/indexvideo.html

32

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Alimentarea cu electricitate a pl cii de baz se realizeaz cu ajutorul unui cablu care iese din sursa de alimentare. La cap tul acestui cablu se afl un conector pe care trebuie s l fix m prin ap sare (dup ce l-am orientat corect) n priza ATX15 de pe placa de baz .

Priza ATX de pe placa de baz este unic reperat.

i de aceea conectorul care intr n ea este u or de

Pl cile de baz pentru procesoare Pentium 4 au n afar de priza ATX (priza principal ) i o priz suplimentar de alimentare. Aceasta este alc tuit din acelea i elemente ca i priza ATX, ns este mai mic form p trat . Conectorul pentru ea este de asemenea unic, iar cablul la cap tul c ruia se afla este u or de reperat n multitudinea de cabluri care ies din sursa de alimentare. 5.1. Conectarea la placa de baz a butoanelor de pe panoul frontal. Pe panoul frontal al carcasei se afl butoanele de pornire i resetare a calculatorului, al turi de led-ul care ne indic starea de activitate a hardiscului. Aceste dispozitive (al turi de altele) se conecteaz la placa de baz prin unele fire sub iri la cap tul c rora se afla conectoare din plastic care au dou sau mai multe g uri. Pe placa de baz se mai afl unul sau dou dispozitive de conectare cu pini ("ace") care trebuie s intre n g urile conectorilor afla i la cap tul firelor. Aceste dispozitive (prize) de pe placa de baz se remarc u or pentru c sunt linii din plastic lungi i sub iri din care ies ni te ace.15

i are o

Advanced Technology eXtended, http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

33

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Fiecare dispozitiv con ine mai multe prize de conectare a ezate una lng alta pe lungime, iar n dreptul fiec reia este scris pe placa de baz func ia ei (de exemplu priza lng care scrie HDLED este pentru dioda care ne arat starea de activitate a hardiscului, priza lng care scrie PW-ON este cea n care trebuie fixat conectorul firului care vine de la butonul de pornire/oprire a calculatorului, priza lng care scrie SPK este cea n care trebuie fixat conectorul firului care vine de la difuzorul carcasei, cel care ne semnaleaz vine de la butonul de resetare a calculatorului). 6. Montarea modulelor de memorie (RAM). Este recomandat montarea modulelor (pl cu elor) de memorie dup ce am instalat placa de baz n carcas . Dac ne obi nuim s proced m n acest fel, atunci ne va fi foarte u or s instal m noi module (cnd ne hot rm s cre tem cantitatea de memorie a sistemului) f r a demonta placa de baz din carcas . Modulele RAM pot fi fixate i nainte de a instala placa de baz n carcas (n acest caz instalarea fiind un pic mai u oar ). Modulele de memorie DDR SDRAM (numite prescurtat i DDR sau DDRAM) se prezint ca ni te pl cu e sub iri nalte de 2-3 cm care au la partea inferioar o serie de conectori auri i. La partea din mijloc a laturii cu conectori a modulelor DDR DRAM se afla o scobitur . Sloturile n care se monteaz modulele de memorie se caracterizeaz prin faptul c la p r ile laterale au dou dispozitive din plastic ("cleme") care permit fixarea foarte sigur a modulelor de memorie n sloturi (aceste cleme se pot mi ca n sus i n jos). Apuc m cu degetele cele dou cleme ale unui slot de memorie i le mi c m spre exterior n a a fel nc t s ajung la aproximativ 45 de grade fa de suprafa a pl cii de baz . Apoi lu m cu ambele m ini un modul de memorie i l orient m perpendicular pe placa de baz , cu conectorii n jos i cu scobitura suprapus peste por iunea corespunz toare slotului. Ap s m u or dar ferm cu cele dou degete mari pe p r ile laterale ale modulului p n cnd partea cu conectori a intrat n slot si astfel modulul este montat (fig. 3.9.). n acest moment cele dou cleme laterale ale slotului revin la un unghi de 90 de grade fa de PB i intr n ni te scobituri de pe p r ile laterale ale modulului de memorie. eventualele probleme care apar la pornirea calculatorului sau priza lng care scrie RST este cea n care trebuie fixat conectorul firului care

34

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

7. Montarea pl cii video. Placa video (fig.3.10.) se monteaz n slotul PCI Express16 sau AGP17 (fig. 3.11.). inem placa video cu ambele m ini, av nd marginea cu conectorii auri i n jos, iar marginea metalic spre partea din spate a carcasei.

Vedem care este locul de pe partea din spate a carcasei care va fi ocupat de marginea metalic a pl cii video i ndep rt m pl cu a de tabl care se afl n zona respectiv . mpingem ncet dar ferm placa video n slot p n c nd vedem c partea cu conectori a intrat complet n acesta. Este posibil s fie nevoie s zg l im un pic placa vidoe pentru a intra complet n slot.16 17

PCI - Express, Peripheral Component Interconnect Express, port de conectare a placii video la placa de baz , http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express. AGP - Accelerated Graphics Port, este un slot pentru atasarea unei placi video la placa de baza in vederea ajutarii accelerarii grafice 3D, http://en.wikipedia.org/wiki/Agp.

35

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Unele pl ci video foarte puternice au nevoie, pentru a putea func iona la parametrii maximi, de o alimentare suplimentar de curent n afara celei furnizate prin intermediul pl cii de baz astfel va trebui s corespunz toare existent pe placa video. Este recomandat s bloc m placa n slot ridicnd i apoi ap s nd spre interiorul pl cii video mica clem (AGP retainer) care se afl l ng slotul AGP i care func ioneaz ntruc tva asem n tor cu clemele de la pl cile de memorie. Dac placa video iese din slot, calculatorul devine practic inutilizabil monitorul nefiind capabil s afi eze imagini. Clema de blocare a fost inventat pentru c mul i utilizatori s-au trezit brusc c nu mai pot utiliza calculatorul. Acest lucru se ntmpla mai ales atunci cnd se transport calculatorul i se reconecteaz monitorul odat ajun i la noua loca ie. Fie datorit transportului, fie mai ales datorit faptului c la reconectarea monitorului se aplic o for excesiv mping nd prea tare conectorul n priz pl cii video, rezultatul era acela i, ie irea par ial a pl cii video din slotul s u. Partea metalic a pl cii video este ndoit la 90 de grade (fig. 3.11.) n partea sa superioar rezult nd o lamel orizontal care se suprapune peste o por iune a structurii metalice a carcasei. Pe aceast lamel se g se te o scobitur n care trebuie s introducem un urub pentru a fixa placa video la structur metalic a carcasei. 8. Montarea modemului Dial-Up. Modemul dial-up se monteaz ntr-un slot PCI18. Este recomandat s l fix m c t mai departe de placa video n a a fel nc t s i permitem ventilatorului de pe placa video s i indeplineasca func ia de r cire a pl cii. O pozi ie bun este penultimul slot PCI (numar nd sloturile ncep nd de la cel mai aproape de procesor). inem modemul cu ambele m ini av nd marginea cu conectorii auri i n jos iar marginea metalic spre partea din spate a carcasei. Vedem care este locul de pe partea din spate a carcasei care va fi ocupat de marginea metalic a modemului i ndep rt m placu a de tabl care se afl n zona respectiv .18

i

conect m unul din cablurile care ies din sursa de alimentare la priza

PCI - Peripheral Component Interconnect, este un slot pentru atasarea componentelor hardware la placa de baza, http://en.wikipedia.org/wiki/Pci.

36

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

mpingem ncet dar ferm modemul n slot p n cnd vedem c partea cu conectori a intrat complet n acesta. Este posibil sa fie nevoie sa zg l im un pic modemul pentru a intra complet n slot. Fix m apoi modemul la structura metalic a carcasei cu un urub inserat n scobitura de pe lamela orizontal . 9. Montarea pl cii de re ea. Placa de re ea se monteaz ntr-un slot PCI19 (o pozi ie bun este ultimul slot PCI). Montarea se face la fel ca i montarea modemului. Placa de re ea are un cablu care trebuie conectat la placa de baz (wake on LAN). mpingem u or conectorul de la cap tul cablului n pinii prizei. 10. Montarea hard disc-uli. Hardiscul trebuie amplasat sub unitatea de dischet (fig. 3.12.) la o distan ns de preferin nu pe ultimul loca de 3,5" (cel care este cel mai apropiat de sol). Hardiscul se conecteaz la placa de baz prin intermediul unui cablu IDE21 (fig. 3.13.). ct mai mare, i anume la priza WOL20

Acesta are trei conectori (cte unul la fiecare cap t al cablului i unul la mijloc). Conectoarii afla i la capetele cablului se folosesc pentru fixarea pe placa de baz sau la un hardisc aflat n postura de Primar(Master).PCI - Peripheral Component Interconnect, este un slot pentru conectarea hardware, http://en.wikipedia.org/wiki/Pci. WOL Wake on LAN, este o re ea Ethernet standard care permite unui computer s fie pornit sau oprit de un mesaj de re ea, http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN 21 IDE - Integrated Drive Electronics, slot pentru conectarea la placa de baza a unitati Hard disc sau a unitatilor optice, http://en.wikipedia.org/wiki/Ide.20 19

37

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

La anumite cabluri conectorul care se fixeaz pe placa de baz are un mecanism de fixare special n a a fel nc t cablul s nu se desprind accidental. Conectorul din mijloc este folosit pentru un hardisc sau o unitate CD-ROM aflate n postura de secundar (Slave). Conectoarele IDE trebuie orientate corect, altfel nu vor intra n prizele IDE de pe componente sau de pe PB. Cablul IDE este de obicei plat i are una din margini colorat (n ro u sau negru). Conect m mai nt i cablul la hardisc. Acesta are la partea din spate o priz IDE (de form alungit lng priza pentru cordonul de alimentare. Marginea marcat cu o culoare a cablului IDE trebuie s se afle spre priza de alimentare cu curent electric. De altfel mpingerea conectorului IDE al cablului n priza de pe hardisc nu este posibil dect n aceast situa ie, din cauza unor ghidaje care mpiedica p trunderea conectorului n priz dac nu este pozi ionat corect. Urmeaz conectarea cablului IDE la placa de baz . Cele dou dispozitive de conectare (prizele) IDE de pe placa de baz sunt denumite IDE 1 i IDE 2. Hard disc-ul se va conecta ntotdeauna la priza IDE 1 (vom observa c prizele au unul din capete marcat cu cifra 1). Marginea marcat cu o culoare a cablului IDE trebuie s se afle de aceea i parte cu cap tul prizei IDE marcat cu cifra 1. De altfel mpingerea conectorului IDE al cablului n priz de pe placa de baz nu este posibil dect n aceast situa ie, din cauza unor ghidaje care mpiedica p trunderea conectorului n priz dac nu este pozi ionat corect. Trebuie s mpingem conectorul ncet dar ferm, n a a fel nct s intre complet n priz eventual l fix m dac dispune i de un dispozitiv de fixare. Dac avem dou hardiscuri de viteze diferite va trebui s conect m la priza IDE 1 ambele hardiscuri, dar ntotdeauna hardiscul cel mai rapid trebuie s se afle n postura de primar (Primary Master). Hardiscul mai lent (sau care este folosit doar pentru stocarea de date) trebuie montat n postura de secundar, dar numai dup ce am mutat corespunz tor comutatorul ("jumper") de pe partea din spate a hardiscului n a a fel nc t s fie selectat configura ia secundar (Slave).38

i cu mul i pini) care se afl

i

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Mutarea comutatorului se face cu o mic penset cu care se trage comutatorul de pe pinii pe care era a ezat i apoi se pune pe al i pini, dup cum este indicat n mica schem care se afl ntotdeauna imprimat pe partea de sus a hardiscului. n cazul hardiscurilor SATA (Serial ATA) nu mai este necesar configurarea lor manual ca unit i conectate n postura de primar (Master) sau secundar (Slave). Fiecare hardisc este configurat automat ca primar ("Master"). 11. Montarea CD-ROM-ului. n spatele panoului frontal al carcasei se g sesc loca urile de fixare pentru hardisc, unitatea de dischet i CD-ROM. i sunt de dou tipuri : Aceste loca uri sunt suprapuse pe vertical

- unele mai late (pentru CD-ROM) numite loca uri ("bays") de 5,25 inci i - altele mai nguste (pentru hardisc i unitate de dischet ) numite loca uri de 3,5 inci. Loca urile au ghidaje care ne ajut s introducem corect componentele calculatorului i care n acela i timp sus in aceste componente pentru ca ele s nu cad pn cnd le fix m cu uruburi. Hardiscul i unitatea CD-ROM se nc lzesc destul de mult atunci cnd au activitate intens , deci este indicat ca ntre componentele instalate n loca uri s fie destul spa iu necesar pentru o aerisire corect . Panoul frontal are ni te pl cu e de plastic care acoper fa a loca urilor de 5,25". Va trebui s scoatem pl cu a care acoper fa a loca ului n care instal m unitatea CD-ROM i eventual pl cu a care acoper fa a loca ului n care vom instala unitatea de dischet . Pl cu ele au ni te aripioare care le fixeaz la panoul frontal. Dac ap s m u or spre interior pe ambele aripioare de fixare putem scoate foarte u or pl cu ele. Atunci cnd instal m unitatea CD-ROM avem dou posibilit i. Unitatea CD-ROM poate func iona n regim secundar (Slave) al hardiscului ATA ns poate func iona i n regim de primar secundar (Secondary Master). Atunci cnd scoatem din cutie unitatea, ea este configurat s lucreze n regim de secundar. Acest lucru este datorat faptului c placa de baz vine de obicei nso it de un singur cablu IDE i ca urmare cu ajutorul lui trebuie s conect m att hardiscul ATA ct i unitatea CD-ROM, iar hardiscul trebuie s se afle n postura de primar (Master). Este recomandat s conect m ntotdeauna unitatea CD-ROM n postura de secundar (Secondary Master) i anume la priza IDE 2 de pe placa de baz .39

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Pentru aceasta vom fi nevoi i de cele mai multe ori s cump r m un cablu IDE suplimentar care ne scute te de eventualele probleme (erori de citire a datelor de pe hardisc sau sc derea performan ei hardiscului) care ar putea apare dac am conecta prin acela i cablu at t hardiscul ct i unitatea CD-ROM. De asemenea dac avem dou unit i de stocare optice (de exemplu o unitate CD-RW i o unitate CD-ROM) este recomandat s le conect m pe amndou cu acela i cablu IDE la priza IDE 2, una din unit i fiind n postura de St p n Secundar i cealalt n postura de Sclav Secundar. Dac avem un singur hardisc ATA i nu dorim s cump r m un cablu IDE suplimentar, atunci unitatea CD-ROM (aflat exclusiv n postura de Sclav) va putea fi conectat la placa de baz prin intermediul cablului IDE la care este conectat i hardiscul. Pentru aceasta conect m nt i cablul IDE la hardiscul ATA cu ajutorul unui conector de la cap tul cablului i apoi cu ajutorul conectorului de la mijlocul cablului l conect m i la unitatea CD-ROM. Marginea colorat a cablului IDE trebuie s se afle spre priza de alimentare cu curent electric a unit ii CD-ROM. Va fi nevoie s r sucim cablul pentru a realiza conectarea la unitatea CD-ROM (care trebuie s fie fixat ntr-un loca aproape de loca ul n care e fixat hardiscul). n final conect m cablul IDE la priza IDE 1 sau IDE 2 de pe PB. Unitatea CD-ROM mai trebuie conectat la placa de baz mpreun cu unitatea. Acesta este format din dou fire i se conectez la priza numit "Analog Audio" pe unitatea CD-ROM i la priza CD 1 de pe placa de baz . Dup ce am conectat cablurile IDE i FDD trebuie s asigur m alimentarea cu curent electric a componentelor. Din sursa de alimentare ies mai multe cabluri, la ale c ror capete se afla conectorii care trebuie s intre n prizele de alimentare prezente pe componentele instalate. Trebuie s vedem care dintre conectori se potrivesc cu prizele de alimentare prezente pe hardisc, unitatea CD-ROM, respectiv unitatea de dischet . Dup ce i g sim, i introducem n prizele componentelor ap snd pn n momentul n care vedem c au intrat complet. Conectorii de la cap tul cablurilor de alimentare folosite pentru hardiscuri i unit i CD sunt identici. i cu un cablu audio furnizat

40

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Pe de alt parte fiecare cablu are doi conectori, ceea ce ne permite s aliment m prin acela i cablu dou hardiscuri a ezate unul lng altul. Acela i aranjament este valabil i dac avem o unitate CD-ROM i o unitate CD-RW a ezate una lng alta. 12. Montarea unit ii de dischet . Unitatea de dischet trebuie amplasat n zona care i este destinat . Exist carcase care au n panoul frontal o fant n fa a loca ului n care trebuie amplasat unitatea de dischet , fanta folosit pentru a introduce i scoate dischetele din unitate. n acest fel nu se va vedea fa a unit ii de dischet , dar aceasta va putea fi folosit ca de obicei. Alte carcase au un loca acoperit cu o pl cu unitatea de dischet . Conectarea unit ii de dischet ("floppy disk drive" - FDD) se face cu ajutorul cablului s u special. Cablul FDD are o caracteristic unic i anume c este despicat c tre unul din capete, iar un fascicul de fire este r sucit nainte de a intra n conectorul de la cap tul cablului. Partea cu fasciculul r sucit se conecteaz la unitatea de dischet , iar cealalt parte la priza FDD a pl cii de baz . Orientarea cablului se face la fel ca mai sus. Marginea colorat trebuie s fie nspre conectorul sursei de alimentare a unit ii de dischet , iar la partea opus trebuie s fie aliniat cu cap tul prizei de pe placa de baz care este marcat cu cifra 1 n manualul pl cii de baz . 13. Fixarea cablurilor. Exist trei categorii de cabluri: indicatoare. G siti cablul pentru fiecare dintre acestea i conecta i-l pe placa de baz . cabluri de la surs , cabluri legate de conectica hardului i a unit ii optice i cabluri de conectare a carcasei la senzorii pl cii de baz . de plastic care trebuie scoas pentru a instala

Pe panoul frontal al oric rei carcase exist un buton de pornire, unul de reset i doua leduri

41

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

Pentru a vedea care este pozitia acestor conectori verificati mai nt i manualul pl cii de baza. Urmatorul pas este de a localiza conectorii pentru USB, Firewire sau audio pe placa de baz i de a ata a cablurile corespunz toare. Alimentarea pl cii de baz se face prin intermediul unui conector cu 20+4 pini i a unuia cu 4 pini, direct de la surs . Tot de aici se mai pot alimenta i unitatea hard disc, dar i unitatea optic prin intermediul cablurilor de alimentare. Ultimul pas este de a monta cablurile de date, ce pot fi pentru hard disc IDEE sau SATA. 14. nchiderea carcasei calculatorului. Mont m cele dou panouri laterale ale carcasei i le fix m cu uruburi. Putem s nu fix m cu urub panoul din stnga (dac privim partea frontal a carcasei) pentru a putea s -l deschidem mai u or n cazul n care apar probleme la pornirea calculatorului. Conect m cablul de alimentare a carcasei la priza de pe carcas care se afl ventilatorul sursei de alimentare. Cablul trebuie apoi conectat la priza de curent de pe perete. Este recomandat ca techerul acestui cablu s intre direct n perete i nu prin intermediul unui triplu techer. De asemenea este recomandat s nu se conecteze cablul de alimentare la priza de perete dect dup ce am terminat de conectat dispozitivele periferice i monitorul (vezi mai jos). La unele carcase exist la partea din spate un comutator cu dou pozi ii (0 i l) a c rui func ie este s permit sau s ntrerup alimentarea cu curent electric de la priza din perete. Dac partea comutatorului pe care scrie l se afla la nivelul suprafe ei carcasei, atunci alimentarea cu curent este permis . Dac ap sam pe partea pe care scrie 0 pn cnd aceasta ajunge la nivelul suprafe ei carcasei, atunci alimentarea cu curent este ntrerupt . Acest comutator ne permite pe de o parte ntreruperea rapid a aliment rii cu curent n caz de accident i pe de alt parte ne permite evitarea pornirii din nt mplare a calculatorului. lng

42

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

CONCLUZII Calculatoarele de azi sunt n mod definitoriu mult mai mici i mai rapide. Ceea ce ocupa pe vremuri o camer ntreaga, acum ncape ntr-o cutie mic . Calculatoarele pot nmagazina mai mult informa ie, ele consum mai pu in energie datorit noilor surse de alimentare i au devenit mult mai u or de manevrat. O modalitate de a concepe un calculator este s -l vedem ca o "cutie neagra" care accept la un cap t un material, l prelucreaz ntr-un anume fel, apoi produce rezultate la celalalt cap t. n carcas e adapostit procesorul, diferite tipuri de memorii i partea electronic r spunzatoare de controlul tuturor celorlalte componente. Evolu ia continu a materialelor din care sunt concepute elementele constitutive ale unui calculator, aduc inova ii n constructia surselor de alimentare i a componentelor electronice ce alc tuiesc un calculator acestea devenind tot mai performate i mai u or de folosit. Genera iile viitoare de calculatoare vor pune la dispozi ia consumatorilor de informa ii virtual o gam tot mai variat mult mai mari. i mai complex de baz de date cu un acces mai u or i la viteze

43

Proiect pentru absolvirea colii postliceale

BIBLIOGRAFIE A. Rathborne, Modernizarea i depanare calculatoarelor pentru To i, Ed. Teora, Bucure ti, 1996. D. A. Patterson, J. L. Henessy, Organizarea i proiectarea calculatoarelor. Interfa a hardware/software, Editura All, Bucure ti, 2002. Georgescu Ioana, Sisteme de operare, Editura Arves, Craiova, 2006. Ionescu Dan, Re ele de calculatoare, Editura All, Alba Iulia, 2006, Jennifer, Fulton, Ghidul bobocului pentru modernizarea calculatorului personal, Editura Teora, Bucure ti, 1996. Kris, Jamsa, Modernizarea calculatorului personal, Editura ALL, Bucure ti, 1996. Lisa, Bucki, PC 6 N 1, Editura Teora, Bucure ti, 1999. Marinescu, D., Trandafirescu, M., PC-manualul ncep torului, Editura Teora, Bucure ti, 1995. Mihaela, Crstea, Ion, Diamandi Calculatorul pe n elesul tuturor, Editura AGNI, Bucure ti, 1995 Nicolae, I., C, Calculatorul personal, Editura Niculescu, Bucure ti, 2003. Peter, Norton, Secrete PC, Editura Teora, Bucure ti, 1998. Redac ia CHIP Colec ia CHIP 1997,1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 Rudu, Mr anu, Calculatoare personale, elemente arhitecturale, Editura All, Bucure ti, 2001. S. Mueller, PC Depanare i Modernizare, Ed. Teora, Bucure ti, 2001 Winn I Rosch, Totul despre hardware, Editura Teora, Bucure ti, 1999.

44


Recommended