+ All Categories
Home > Documents > Andrei_3

Andrei_3

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: gog-gogu
View: 8 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
dsdsd
20
I G PA,RTEA A DOUA T ILUMINAREA 1. D.{RURILE SFINTULUI DUH Pind ce nu ne-am curdlit de patimi, nu se arati cleplin darurile Du- hului Sfint; primite prin Taina Sfintului &fir, degi lucreazii gi ele in mod acoperit prin fiecare virtute. Dar odatd ce patimile care le acopereau sint inldturate, darurile Duhului Sfint izbucnesc in congtiinfa noastri, din locul ascuns al inimii, in toatd strd.lucirea lor 2s0. Propriu-ris, aceste daruri, spre deosebire de harul botezului care conduce lucrarea de mor- tificare a omului vechi gi de cregtere generalE. a omului nou, au meni- rea de a reface gi intensifica puterile {e cunoagtere ale sufietului gi de st6ruire bErbdteascd in Dumnezeu, dupd ce t-a cunoscut. Sint in primul rind daruri de luminare a minfii gi, tocmai de aceea, daruri db fortificare a ei in orientarea spre Dumnezeu. De aceea ele iSi aratd deplin efici- enfa numai cind s-au dezvoltat suficieni in noi puterile intelectuale, care colaboreazd cu ele 2er. Fiind roadele unei Taine care ne impirt6. Segte darurile Duhului Sfint, .ele sint menite sd deschidd duhul din noi gi sd facd bogatd viala ,.in Duh,r, dar acest lucru nu se poate realiza inainte de purificarea de patimi. Abia dupE terminarea operei de purificare, condusd in special dg puteriie botezuiui gi ale pocdinfei, apare pe primul plan iucrarea daru- rilor Duhului Sfint. 290' Nic. Cabasila, Despre viala in Hrislos : u$i dacd liecare lainE igi are roadele sale, apoi impdrt5lirea Duhuiui Sfint gi a darurilor Lui sint un rod al Sfintului Mir. IatI de oe, chiar dacE aceste daruri nu se aratd a fi roditoare incd din clipa ungerii cu Mir. ci mult mai tirziu, nu trebuie si uitEm i.ncepitura pi putered acestor itarurii (Trad. rom- de T. Bodogae, p.79). . 2Sl.. "A$a der Taipa Sfintului Mir iri aduce roadele sale in tofi cai ce-l primesc. dar nu tofi simt darurile ce se pogoar{ peste ei 9i nici-nu se grlUesi toli i6 tragE folbs din aceastd comoard ce li se dE. 9i aceasta fie din pricini cE fiind 'nevirstniii n-au-!'i:cE ,pitteiea Ce a judeca, fie cd etu.:ci.c!i:,3 prinesi faiae nu dovedesc toatE pregitirea gi dragostea de a Ie primir, (Op. cit., p.?7).
Transcript
  • IGPA,RTEA A DOUA T

    ILUMINAREA

    1. D.{RURILE SFINTULUI DUH

    Pind ce nu ne-am curdlit de patimi, nu se arati cleplin darurile Du-hului Sfint; primite prin Taina Sfintului &fir, degi lucreazii gi ele in modacoperit prin fiecare virtute. Dar odatd ce patimile care le acopereausint inldturate, darurile Duhului Sfint izbucnesc in congtiinfa noastri,din locul ascuns al inimii, in toatd strd.lucirea lor 2s0. Propriu-ris, acestedaruri, spre deosebire de harul botezului care conduce lucrarea de mor-tificare a omului vechi gi de cregtere generalE. a omului nou, au meni-rea de a reface gi intensifica puterile {e cunoagtere ale sufietului gi dest6ruire bErbdteascd in Dumnezeu, dupd ce t-a cunoscut. Sint in primulrind daruri de luminare a minfii gi, tocmai de aceea, daruri db fortificarea ei in orientarea spre Dumnezeu. De aceea ele iSi aratd deplin efici-enfa numai cind s-au dezvoltat suficieni in noi puterile intelectuale,care colaboreazd cu ele 2er. Fiind roadele unei Taine care ne impirt6.Segte darurile Duhului Sfint, .ele sint menite sd deschidd duhul din noigi sd facd bogatd viala ,.in Duh,r, dar acest lucru nu se poate realizainainte de purificarea de patimi.

    Abia dupE terminarea operei de purificare, condusd in special dgputeriie botezuiui gi ale pocdinfei, apare pe primul plan iucrarea daru-rilor Duhului Sfint.

    290' Nic. Cabasila, Despre viala in Hrislos : u$i dacd liecare lainE igi are roadelesale, apoi impdrt5lirea Duhuiui Sfint gi a darurilor Lui sint un rod al Sfintului Mir.IatI de oe, chiar dacE aceste daruri nu se aratd a fi roditoare incd din clipa ungerii cuMir. ci mult mai tirziu, nu trebuie si uitEm i.ncepitura pi putered acestor itarurii (Trad.rom- de T. Bodogae, p.79)..

    2Sl.. "A$a der Taipa Sfintului Mir iri aduce roadele sale in tofi cai ce-l primesc.dar nu tofi simt darurile ce se pogoar{ peste ei 9i nici-nu se grlUesi toli i6 tragEfolbs din aceastd comoard ce li se dE. 9i aceasta fie din pricini cE fiind 'nevirstniii

    n-au-!'i:cE ,pitteiea Ce a judeca, fie cd etu.:ci.c!i:,3 prinesi faiae nu dovedesc toatEpregitirea gi dragostea de a Ie primir, (Op. cit., p.?7).

  • 158 SPIRTTLJALITATEA ORTGSOXA

    Desigur aceasta nu lnseanni c5 sufletui r6mine numai cu acesteelaruri, ci inceputui cie aciivare a ciarurilor D,-ihuir; Sfiat insearnaE gio act[vare a inrluririi Lui nemijtocite. Unde e f,rarur sau darui, acoio eDuhrri, de aceea se aieerneazd expresiile: harui gi Duhul. Pri:r TainaSfintuieli Mir, Duhul S{int $i-e creat un s6lap in centrul ascuns al fii;-rf,einoastre. trl eSte IneIeu in contact cu noi din acel m.oment.

    De acolo, harul botezuiui pune in :nigcare darurile Slintuiui Duh,in lucrarea de strdpungere a stratulrri Eros de patimi, ca la sfirgit sE[lgneascE, prin deschizdiura operatd, iumina ior, adicd a Duhului Sfintde pe tErimr.:l adinc al fiiniei noastre. Dar aceastd lumi;:i. se lace totmai transpa,entd incd inainte de a iigni descoperit la sfirgitul .otaleicurdliri de patimi. Prin fiecare vir{ute, dobinditd odat5 cu inldiurareafiec6rui strat pdtimag din noi, ea devine m,ai strdvezie. Dar mai intiisimfii:a puterea ce lticreazE in noi la aceastd cur6|ire. Adicd Da-lhul Sfintla inceput lgi aratE mal rnult puterea, iar pe urm6 mai :nult lurnina, pindia izhucnirea ilumindrii ciepline in cong.liin.$a noastrd" Astfel trebuie s5inleleEem faptul cd, din ceie gapte daruri ale Duhului Sfint : duhul te-rnerii, duhul tiriei, duhtii sfatului, duhul gtiinlei, duhul cunogtin{ei,duhul lnfeleEeri.i, duhul inlelepciunii 2s?, primele doud indicd aproapeexclusiv pieterea f6ptuitoare : al temerii, relinindu-ne de !a rele; aliSriei, indeianindui-ne la sdvirgirea celor bune. Din aceasiE fazE inilialEiipsegte deocamdatd cunoagierea idmuritd. Ea vine abia pe urmd, fiindr.eprezentai& de celelalte cinci daruri.

    Dupd ce am progresat intrelcitva in dobindirea virtulilor, incepe sdse lnrogeasdd orizontul congtiinlei noastre de avansurile ilumindrii, cape crelmea nep6tim.irii s6 rdsard intreg soarele Duhuhei Sfint.

    Sfintul Maxim Mdrturisitorul interpreteazE astfel darurile DuhuluiSfint : dup6 incetarea de a pEcdtui prin temere pi dupd lucrarea virtu-filor prin tdtie, dobindim prin doru/ sJatului deprinderea discern6mln-tttlui, care ne ajuti sE indeplinim cu cea mai bund judecatd porunciledumnezeiegti Ei sd deosebim fapteie ce se potrivesc mai bine in fiecareimprejurare. Apadar, dac6 la inceput lucrdm mai mult de frica lui Dum-nezeu, implinind porunciie pentru simplul fapt cd Dum.nezeu ie-a dai, peurnd lncepem sE ne d6na seama prin proprie judecat6 cd ceea ce neporunceFte Dumrrezeu sd facem e lucru bun, iar ceea ce ne opregte, elucru rdu. Totodatd increpem si pricepem ce e mai potrivit sE implinimdin porunci in fiecare imprejurare,

    292. iln aceastd ordine le lngird sflntul Maxim MArturisitorul, ln: Quaesl. adThqlas. q. 5,t; P.G. 90, 521.

  • 160 SPIRITUALITATEA ORTODSXA

    !n fiecare aritindu-ni-se o perie a ei ?s4. Fiecare a fost un dar, din daru-rile ilumindtoare ale Duhului Sfint. Acum inlelepciunea apare intreagd,in aceiagi tim.p concentrat6 6i simpld 205. [6 este unitd totdeauna cu pleni-iudinea darurilor ilumindtoare atre Duhului. Inleleptui vede dintr-o datd,intr-un m.od larg cuprinzdtor adevdrul din toate, adic6 Ie vede pe toatelntr.o interdependenld, avindu-gi fiecare rostul sdu, gi, in acelagi timp, infunclie de cauza 1or ultim6, de Duronezeu.

    Infeiepciunea e darul de a vedea pe Dumnezeu simi.litan cu toatesau prin toate, ca Fdcdtorul, Suslindtorul gi Cirmuitorul efectiv al tutu-ror. Ea ne ajutA sE, inlelegem dintr-o ochire viala noastrd trecut6, rostulei, Iinia pe care trebuie sd mergem, intrelesui solidar al tuturor faptelorgi eveaimentelor din viala omeneascd, al lucrurilor din naturd, pentrucd pe toale le explicd Puterea gi Cauza cea unicd ce std la baza tuturorgi-$i aratd lucrarea deodatd in toate.

    'In baza acestei priviri gi infeiegeri simultane, putem apoi desprindeinlelesul fiecdrui lucru gi norma fiecdrei fapte ce trebuie sivirgitd.DacE la Inceput ne-am ridicat treptat de la parfialul cunoscut, la univer-saiul necunoscut, acum, de pe piscul vederii de ansambiu ne coborimprivirea cind la un amdnunt cind ia altul din peisajul total, constatindindatd locui, inlelegind ihdatd rostul ti stabilind indatd norma lui inacest peisagiu.

    In altd parte, siintul Maxim Mdrturisitorul deosebegte intre discer-nimint gi-eunogtin!6 (Diaxptc,,;, Jvriotc). Cea dintii e n6scutd de activita-tea virtuoasS, cea de a doua, din credinld; cea dintii ede ordin practic,cea de a doua, de ordin contemplativ. Prin cea dintii deosebJm binelede rdu, prin cea de a doua cunoagtem raliunile reatiJEtilor vizute ginevEzute 8e6, avindu-qi fundamentul in Dumnezeu. Am putea sd

    .identi-ficdm pe cea dintii cu daruriie sfatului, gtiinfei, cunogtinfei 9i infelegerii,iar pe cea din urmd, cu darul inlelepciunii, intrucit in-alte piirfi sfintulMaxim_nu considerd credinla dezvoitindu-se in cunogtinld pe o linie

    _

    294. oSau poate Scriptuna inlelege rprin cele .patru miriade cele palru inaintdri inlrnpHnirea pon:ncilor dumnez-d-egti, cirona le corespunde un spor pe linia contern--pl,alii 5i cuaoa@rii,,. (QuaesL ad Thalas. q.55; P.G.90,541 D). Dar aceste ilumin6rise dator,esc lucrdrilor sau drarurilor Duhului Sfint,'sau acestelaruri se mnnifestd in311{fl6nio rlrrpr virtuli, care sint rnedii de revelare a luminii I"ui. . (Quaest. ad Thalas.,q. 5,D.295. Scolia 271 la Quaest. ad Thalos. q. 54: r,Unitatea ffiepclunii, existind ne-divizat in, v,irtuflle varinte ce izvorisc dim ea $i pe mEsurd ce sporim ln lucrdrile tutu-ror virtufilor, o concentrim tot mai mult, inclt la slirlit se descoperd iarili ca o uni-

    tate simpli prin reintoarcerea la ea a tu,turor virtufilor porrrlte din ea. Aceasta se ln-timpltr cind noi, pentru care se lanseazE din sine prin nagterea fiecdrei virtufi, nestringem iarEgi in ea, urciM prin fieoare virtute>. (P.G. 90, 533). E vddittr aci o oarB-care ideutificare a inlelepciunii cu Dumaezeu.Cuvintul, Care e ln acelagi timp tntreagaI n f elepci une' 9i tot ali latera vi rtufitor. purt ate iposta tic.

    296. Cap. de char.II, 25-26, p.G. 90, 992.

  • SPIRITUAAITATEA OA,TOSGXA

    De aceea cunoagterea prin Dr:hul Sfint esfe o cunoa$tere a mintiireintoarse in duhul sEu, din im.prdgtierea la suprafefE. Cunoagterea

  • SP I TLITUALI.TP.TEA ORTODOXA

    2. CCNTEMPLAR.EA LUI DUMNEZEU IN C,EE.AT:E

  • r88 SPISTU.4IITA?BA ORTODOXA

    cansiderd raliunile lucrr:rilor vEzi:"te ca iiind "tru.putr,, Domnuilti, pe

    care-I dd spre mincare ceior vrednici de EI, sgngeS.e fiind

  • I@ SPIRTTUALITATSA ORTODOXA

    infinitE, i.nepulzabild, nu poate fi obiect al determinEri,lor rafionale. R.e-giunea se potrivegte numai lumi.i naturale, nu gi celei spirituale. "Cu-poagterea de Dumnezeu, zice ginditorul ortodox arnintit, estr.e un Frocesinfinit aI'spiritului. Totu$i misterul persisttr mereu, niciodatd dumneze-irea nu poate fi epuizatE pini la capdtr,31e. Sau : ,,DupI natura sa, sim-bolul nu intemnileazd infinitul in finit, ci face tot finitul strdveziu.Prin finit lucegte infinitul. In lumea finit6 nu existd o inchidere a ori-zontului,, t?0.

    Dar iicdrirea. aceasta nu e un dat obiectiv pentru oricine, ci ea sedescoperd numai intr-o trdire spirituald, numai unei priviri "in duhr,cum ar spune sfintul Maxim Mdrturisitorul. Dar pentru aceast6 privire,,in duh,, a .rafiunilor lumii, deosebitd de cunoagterea lor deductivE, ra-fionald, e .necesar5 o purificare prealabild a fiinfei noastre, prin inde-lungate nevoinfe.

    Dar sb cade sd expunem mai pe trarg aceastd privir6 ain duh,, a ra-|iunilor iumii, de citre mintea celui purificat de patimi. Sfintul MaximMdrturisitorul nu ne dd nicdieri analiza insEgi a actului de sesizare aragiun.lor din lucruri, pe care el il numegte (contemplafie natural5,,.Termenul ((contemplafie,r, pe care il folosegte pentru cunoa5terea aces-tor

    "raliuni,: din naturd, ar fi un indiciu ed e vorba de o intuilie, dacdde iapi contempialia e pe toate treptele acel act in care, cum spuneBiondel,

  • SPIRJTUALITATEA OR.TODOXA

    Voro cEslta in cele ce urmeaz6 sE }imurin aceast5 inv6|EturE asfintilor plrinli, care e mai complicaid decit soh:|iile uaiiaterele alesimplului ralionaiisrtr sau ale intuifionismului.

    In pri.:nr:l rind notdm cd existd un adevdr sa.u un sens obiectiv cuprivire ia fiecare lucru. Aceasta vrea sE o spund terraenul de r(I61oc),. folosit de sfintul Maxim si de al|i pdrinfi bisericegti. Adevdrulsau sensul nu e un produs subiectiv, variind in mod real de la subiectla subiect. Fiecare lucru igi are in mod obiectiv un sens propriu, ca Siun rost, o cauzd gi o finalitate 9i o legdturd speciaid cu celelalte tru-cruri. Judecata noastrd asupra acestui adevdr sau sens jpoate variadup6 interese, dupd idei preconcepute, dupd capacitatea gi pregdtireanoastrd intelectual6._:\ceasta nu rnodificd insd gi adevdrul sau sensul.acelui lucru, care rdmine in sine neatlns, agteptind sd fi.e descoperit.Tot aga, orice fapt& trebuie sd-gi aibd o ((raiiunr> gi numai atunci esteobiectiv rafionald, cind se conformeazi cu ea. Dacd, din diferite inte-rse, nu ne conformdm fapta cu raliunea cdreia e chem,at6 sd-i slujeascd,in zadar c6utdm sd o inzestr6m cu o altd

  • gPIRITUAIITATEA OE.TODOXA

    iicularuiai, impiedicinC dezvoltarea normald a intregului. Adevdrullbiec'iiv gi Eenerai e iniocuit de fiecare ci.l un adevdr ai lui. Astfel ridi-cind fircar un adevEr ai lui in locul adevdrului obiectiv gi generai, 3u-rriea n,,L mai apare aceeagi pentru tofi, ci fiecare o vede altfel, lncit nuse mai gtie care este cea adevdratE. Aceasta nagte indoiala dac6 pro-priu-zis mai existd un adevdr $i dacd nu totul este iluzie. De fapt toateopiniile date in felul acesta drept adevdr sint iiuzii. Dar adevirul obiec-tiv totugi existd, insd e dincoio de judecata interesatd a tuturor,

    Teologul german Karl Heim socotegte cd in mod fatal lumea tre-buie sd apard fiecdruia gi in fiecare clipd altfel gi altfel, dupd centrulperspectivei (perspektivische Mitte) din care o privepte. Dar acest cen-tru de perspecirq[ este de cele mai rnulte ori un centru al intereselor,un centru aI paiimilor. E posibil sd fie motive nevinovate, care fac po-sibi.li varietatea perspbctivelor din care e privitd luruea : pu[ina expe-rienld, concentrarea priviri,i asupra unui domeniu al lumii, cultura prea-labil5. Dar fie .d li aceste inotive sint amestecate cu ingrediente indi-vidualist-pdtimage (de pildd cultura achizilionatd poate fi influenfat&de un punct de vedere unilateral pdtima5), fie cd prin curdfirea de patimi,care se dobindegte prin experienld, aceste motive nevinovate sint de-pdg.le gi ele, fapt e cd la urma urmelor gi aceste perspective, in apa-renid totai nevinovate, pot fi depEgite mdcar in parte. In orice cez,exisl{ un adevdr unic care e dineolo de perspectivele Si de adevdrurilesubiective. De eI nu ne putem apropia insd decii treptat gi poate nici-od-rG ntr-l avem intreg in vTala aceasta. Dar-nici in via!a viitoare. Sin-gur Dumnezeu il cunoagte intreg. Cdci El insugi e Adevdrul intreg. giilgerii se purificd fdrd incetare de ne$iiinli, zice Dionisie Areoptrgitul,

    -adicd progreseazd la nesfirgit in cunoagterea Adevdrului e33 a. Iar ideeagenerald a sfinr,ilor pdrinli este cd fiecdruia ii sint date darurile, deci sidarurile cunoagterii (se infelege al adevdrului), dupE puterile [ui. Dar in-trc--cei eare au dobindit aceastd cunoagtere parliald a adevdrului

    -adicd dintr-o perspectivd particularS, determinatd de motivE nepdti-mage (cunoagterea din-pa+te)

    -

    qi cei care falsificd voit adevdrul, estemare deosebire. eei dintii sint pe drumul adevdrului, pelerini spre

    cer, cei din urmd-=int intor$i cu spatele Ia adevdr, sint cdldtori spre1ad, spre tafdl minciunii.

    Aparenla de

  • 174 SFl RITUA].IT.1TL{ OR.TODOXA

    Cine s-a eprcpiat de a

  • 176 SPlAI?UATITATEA ORTODOXA

    llrec.qfil omul dupd sldbirea trupula.ri rdmine cu o firnfd ajunsd la cur6|ie.Astfel, judecd]iie susfinute ia inceput de credintd, trecind prin experienlaunei vieli virtuoase, incep sd se lumineze de o eviden|6 interleard. Cre-dinga pind nu se prelungegte in implinirea poruncilor .,are in sine rafi-urlea adev5rului,r 32r, dar neluminat, nefdcut evident. Deci ea ne indru-rneazd bine.

    Ca sE ajunEem insd la evidenfa adevErului implicat in credinfd, Laevidenfa ;udecdfilor ce le facem pe baza ei, trebuie sE ne fi exerci.tatmu'trt in viala virtuoas6 8e5. AceastE eviden|6. clard e ceea ce se nu-rnegte discerndmint (Srcir.prorc). Faptul cd d.scern6mintul std pe de o partein itrinsd iegdtur6 cu inlelegerea . a'finnilor din lucruri (1v6orc), aplrindcleodatE gi

    -dezvoltindu-se paralel, dar pe altd parte d6 nagtei'e acesteicunoagteri a raliunilor $i nu invers, poate indreptEfi pe sfiirtul Maximsd ageze discerndmintul, cind pe o treaptd paraleld, cind pe o treaptaanterioard cunoagterii raliunilor din iucruri.

    Dar ne ddm seama cE. discerndmintul se intemeiazd pe o eviden f dmai }argd decit cea p care o putem cuprinde in judecata sau in concep-ii.,1 nostru. Cdci ne ddm seama cE insi$i raliunea unei porunci sar.r ratiu-nea unui lucru nu poate fi prinsi intreagd gi exact intr-o iudeoatd anoastr&, cu altit mai pufin, raJiunea sau sensul unei persoane. Astfel,tin

  • SPi RTTUALITATIA ORTODOX.{

    caliri"6fi ilsugiri clivine care au reaiizat-o, ,scopull cu care ni s-a ddruit, casemrl al iubiric, Lul pentru a prcvoca iubirea noastrd, pentri: ,a se realizaintre noi, Dumnezu,gi semeni un dialog al C5ruirii reciproce din iubire-Dar precum spuneam. inainte, $i in aceastd sesizare rapidd e o eviden|Emal largd decit cea pe c,axe o putem cuprinde in concep:t. Pe cit de fulge-rhtor aducem frumuselea unui lucru in legdturd cu Du::lnezeu pe bazaobignuinfei, to.t pe,atit de fulger6tor ne d6m seama cd frumuselea divin6e mai mult decit frumusefea ,Jucrului. Indatd ,licdreqte raistenrl a cevacoplegitor.

    Evidenla aceasta totdeauna mai largd gi mai altfel, totdeauna de-pdgind marginile c'onceptului, e ceea ce-i misterios in ceea ce-i vdzut, decinu poate fi exprimat, ceea ce se asociazd ca element contemplativ laelementul ralional. Dar elementul acesta propriu contemplafiei nu apare,nu se dezvoltd decit din prilejui eforturilor ralionale, stir:ulindu-Ie larindui lor pe acestea. El tcideauna ap,are ca un plus peste sensul ralional,nu ca un mi,nus, Aces,t pius fiind prezent pe toate treptele, am putea spunecd in tot timpuJ rafionam'entu] este insolit de contemplalie. Dar totugie bine sd fie rezelvat numele de contemplafie acestei trepie de sesizarerapidd a raliunilor din lucruri 5i a plusului corespunzdtor acestei trepte'

    Aceastd sesizare rapidd a sensului spiritual al lucrurilor, qi a1 plu-sului de sens, ,e deosebitd de intuilia fenomenologicd (Wesenschau), carenu $tie de o asemenea pregdtire. Chiar actul de cunoagtere religioasd a

    -.-- ',ltri Dumnezeq.-de care vorbe$,te Scheler e2?, n-ar fi capabil, socotim, deasmenea intuifii devenite statornice, idra treptele premergiitoare ingi-rate, adicd fdrd o pregdtire morald indelungata 328. Ele pot ,avea lo-e ceXmult in momente rare ; pe cind contempiarea de care vorbesc pErinfii, degi

    -fulgeratoare, e ca o fuigerare permanentd. Omul crescut duhovnicegtepe toate le raporteazE indatd gi continuu la Dumnezeu, piin toate con-templd pe pumnezeu. Desigur, el nu leapddd cugetarea discursivd. Daracerrstd operalie o face de cele mai muite ori dupd ce a contemplat intr-ocljpi irr mod si*rqJtan lucrul-Ei reiatia lui cu Dumnezeu, sau deodatd-cuaceasta. Aceastd desfdgurare in componenteie sale ai--ac'eastd demon-str.alie raliorraiE a unei viziuni fulgeritoare directe o duce.la rindul ei pe,,.,:edsla 9i mai departe, asa cum a pregdtit-o gi mai -irrainTe. Rafiona-mentul discursiv Fi contemplalia fulgerd,toare nu se exclpd, intrucitultima a crescut din primul, sau gi din primul, fiind din nou punct de

    327. Max Soheler, Yom Ewigen jrn Menschen, Berlin, 1933.328. Odre de acee,a concepe protestantisrnul credi,nJa ca fiind cu totul

    simpli afirmare voluntar& produsd tn noi de Dumnezeu, lipsit6 de oriceoarbd, ca

    iluminare ?

    178

    !i

    .t:,F

  • SP:RTUALiTATEA ORTODOXA

    fieiegte gi ie,agd toate, j.radiind dln fiecare lucru, din tiecare lapta vir-iuoasil. Aceasta e infelepciunea 330. Ea face cu nepuiin|d iudecdfi3.e uni-iaterale, trebuinia de retractdri uiterioare, pentru cd de fiecare datdomui inlelept, in baza viziunii integrale a adevdrului din toate, d6 ojudecat iumpdnitd, adicd una care fine cumpdna intre toate, neaple-cindu-se lntr-o parte sau in alta.

    De aceea, dupb ce s-a ridicat cineva prin obignuinla discern6min-tului exact, nuanfat gi rapid, cu privire la lucrurile gi faptele individuale,pind ia inlelepciune, adicd la capacitatea de a privi adevdrul cel unicdin ansamblul lurnii, de cite ori va trebui pe urmd sd dea o judecatdasupra lucrurilor sau faptelor individuale, va porni de la aceastd privirede ansamblu, |inind seama de adevhrul unitar vdzut in toate 33r.

    Precunr la sesizarea rafiunilor particulare a licdrit in fala minlii unplus de evidenld, ce nu intrd ln ccncept, cu atit mai muit adevdrui sausensul unitar din toate e o evidenld ce depdgegte cu mult marginileoiicarui concept gi al oricdrui ralionament. Pentru cd el este chipulLogosului divin oglindit in lume. Din ce ne adincim in cuEetarea acestuichip, progresdm pe firul energiilor divine spre modelul ceresc gi ne ddmseama de infinitatea lui. Dar acest progres inseamnd totodatd o sporirein lnlelegerea prinsd in concepte tot mai nuanfate, tot mai cuprinzdtoare.

    Logosul divin e pentru noi sinul virtuai ai tuiuror conceptelor gi sen-surilor. Dar El rdmine mereu mai mult Ei attfel decit se poate ouprinde in

    -

    concepte8rz. Faotul cd nici un con,cept nu-L cuprinde ade,cvat -

    faptpentru ,care sfintii pdrinli socotesc identificarea lui Dumnezeu, cu con-ceptul despre El, drept o inchinare la idol, intrucit idolul e ridicarea acelra creat, la rangul absolutului

    -

    nu ne poate opri, pin6 {e n-avempretentia de a viza insdgi fiinfa dumnezeiascd, de a prinde din nou inroncepte, cite ceva din ratiunile sau din energiiie Lui, concepte sausimboluri cu rol de definitii ce avem congtiinta cE pot fi mereu depdgite.Altfel nu s-ar mai spune nimic despre Dumnezeu si viata religioasd acelor multi nu s-ar putea susfine gi progresa. Afar6 de aceea sfintii

    330. Sf;-Eta-xim aduce uneori inJelepciunea in leg&tur6 cu mirutea oa rg,an gene-- ;ol de cunbagtere, irar cu,nogtinfa (parliald), in leg6tu,rd cu rafiunea (Quaesl. od ?halas.

    q. 59, sc. 3; Filoc. rom. III, p, 323).33T. Sf. Maxim spu.ne cE dupd ce ne-am urcat Ia (contemplarea simp16 $i exact6

    ------a-a,ievdrului din toate iucruri'le, pornind de ia acestea, vorn--scoate-la iveald multeleqi .,'ariatele rafiuni ale adevirului din contemplarea infeleaptE a lucrurilor sensibile

    qi a iiintelor inteligibile> (Quaesl. adThalas. q.54i Iiloc. rom. iII, p. 246).332. Deqpre acest plus, a cdrui perspectivd ne-o deschid conceptele, a se vedeala Ch. Journert, Connaissance el inconnajssonce de Dieu, Fribourg, 1943, p. 104 : ul'in-

    telligence est 6leve par un cartaine expdrience affective... .,Parce qu'elle p6netre etcont:ait qu'il y a plus de cach6 dans les choses de foi qu'elle-mdme ne le manifeste ; etd

    -cause de ce plus dont l'amour lui iait epreuve qu'il est cach6 li, I'intelligencejuge plus hautement des choses divines en vertu d'un instinct special du Saint Esprit>.

    180

    1i

  • SPI R]TU#L]TATEA CRTODCXA182

    spre ideile din Dumnezei:, dupE: care sint fdcuie" Aceslea sint raliunileI_cgosului. divin gi precum ele formeazd in Ei un ansarablu uni'iar, $d$i lucrurile sin't uB. asemerld cr.r.sds,b1u. infetepciunea, ssizind adevE-rul unitar din toaie lucru-rile, sesizeazi ansamblul idei-1or divine aleLogosului. Oare om, zice sfintul Maxim,

  • SPITTITUALITATEA ORTODOXA

    deii care o infeleg+au trupegte, stdplnegte iadui, adicd neqtiinla' "Cei ce

    nu siribate cu mintea spre frumuselile qi ndrelia dumnezeiascE a du*hului din iduntrul triterei legii cade sub pulerea patimilor 5i va fi ro-bul iumii, care e supusd stricdciunii ... neavind nimic in clnste decilcele supuse stric'dciunii> 3ao.

    ,,Intelegerea intocmai a cuvintelor Duhului se descoperd insd nu-mai ceior vrednici de Duhul, adicd nurnai acelora care printr-o inde-Iungd cultivare a virtufilor, curdfindu-qi mintea de funinginea.patimilor,primesc cunogtinla celor dumnezeie;ti, care se intipdre$te $i se aqeazdde la prima atingere,> e+t. psgi infelegerea duhovniceascd a Scripturii,sau intrarea in legdturd, prin cuvlntele ei, cu ,,cuvintels,r, crJ sensurilevii li cu energii.ie intenfionale ale lui Dumnezeur are nevoie rle o pre-gdtire ca $i cunoagterea ratiuniior sau a cuvintelor vii gi lucrdrilor ac:ttrale a1e iui Dumnezeu prin lucruri. Cei plini de patimi, d$d cum rdminlipili de suprafala v6zutd .a lucruriior, tot aga rdmin lipili de litera Scrip-turii gi de istoria ei, atit natura cit Si litera Scripturii fiindu-le zidui cele inchide drumul spre Dumnezeur in loc de a le fi transparente, saucdlduze spre El.

    Deci Scriptura, ca gi natura, treb.uie socotitd ca simbol, in sensuliE.murit inainte, ca medi:r prin care se ,strdvdd .adincirsile infinite alesensuriior duhrovnicegti comunicate de Dumnezeu ca Persoand. Cine nuse scufuncld in ele, cine nu are aceastd capacitate, ci se limiteazd Ia li-tera de la suprafald, acela--taie Ieg6turile Scripturii cu adincurile iuiDuEnezeu. Dacd ea cuprinde cugetdrile gi inrtenliile divine adresate noud.gi dacd acesle cugetdri gi inten{ii sint etern valablle, ScriptuTa trebuiesd aitd o adincime nesfirgitd li o valabilita_te prmanentd, potrivindu-seoricdrui timp gi oricdrEi persoane. A infelege Scriptura astfel inseamnia iegi din marginea literei gi a momentului temporal, in care s-a'rostitprima datd un cuvint dumnezeiesc, gi a inieiege cd referindu-se la mineinsumi, la generafia p.ea, ia timpul rneu, la viitorul nostru, inseamnd.cd citind Iitera aud pe Dumnezeu insugi grEind cdtre mige gi cdtre noi,azi, s-ag despre mine qi despre noi, gi despre datoriile noasfre. A inle-lcge Scriptura

    "in duh" insmmnd a vedea-raportul de totdeauna intreDumnezeu gi noi ll a trai acest raport ir ce md privegte pe mine;-in c'lipa

    -actuald, intrucit eu tr6iesc in clipa actuald.Mai trebuie precizat c6, pi cuvintele Scripturii qi fapteHd- Dum-nezeu din ea, ca Revelalie supranaturald a ]ui Dumnezeu, au un infelesmai ]dmurfut si un caracter de revendicare mai direc,td a noastrd declt

    3-tr0. Quoest. ad Thalas. q. 65 ; Filoc. rom. III, p. 412.341. Ibid. p. 420.

    184

  • SPIRJTUAI,ITATEA ORTODOXA

    namintul in iegErturd cu texiele Scripturii, care devine tot rnai nuantrat,tot mai aprofundat qi tot mai rapid, cum am v6zut gi in cazul cliscernd-mintului referitor la lucrurile din natur6, la persoanele Si ia fapteleomenegti. Aceastd pregdtire fiind o creqtere in iubirea de Flristos mdface sd simt tot mai mult pe Hristos insugi vorbind prin Scriptr-lrd. Cuvremea omui duhovnicesc dobindegte o capaci,tate a unel intelegeride ansamblu a sensurilor Scripturii, vdzindu-le pe toate ca iradiind dinAcelagi Hrisrtos, Care Se aratd ln interpretarea fiecdrtui text. Aceastaferegte pe cititor' de rdtdcire, prin interpretarea samavolnicd. Fiindcdin Scripturd este intelepciunea cea unitard a lui F{ristos, comunicatdprin Duhul Sdu cel Sfint, pe care a dobindit-o $i omui duhovnicesc. CaSi fiinta noastrd lduntricd, gi ca gi natura, Ia fel 9i Scriptura, dar intr-ungrad gi mai idmurit, mai direct, are adincuri ce duc spre infinltul divingi fac simlitd Persoana Cuvintului dumnezeiesc. Ea lasd rieschis un pro-gres infinit in ,aprofundarea Scripturii +i in simlirea to,t mai accentuatda lui Hristos. Orice concepte, in care am cuprinde sensurile noi ce le-amdescoperit gi am exprima prezenla lui Hristos, sint mereu depdgite deevidenta unui cuprins mai larg, a unei prezenfe mai sim,fite a lui Hristos,degi nu poate fi nici o contrazicere intre cee,a ce am reugiit, pe o anumitdtreaptd a inlelegerii, sd prindem in concepte. juste, Si ceea ce r'dm.i'ne ne-contenit de aprofunda't. Prcgresul in aprofund,area duhovniceascd--aScripturii e in funcfie de progresul nostru in viala cea dupd duh, infuncli,e de purificarea noastrd de egoismul patimilor 6i, ca urmare, deciragostea Ia care am cre,scut prin virtufi fafd de Hristos, dragoste dez-

    - voltatd gi prin efort, dar gi prin d,arurile Duhului Sfint ce ne vin dinHristos, adicd prin venirea in intimpinalqa noastrd a dragostei llui Hristos.

    Dacd. inlelegerea duhovniceascd ,r Scripturii inseamnd qi o reJerire-e ei la viala mea proprie qi a generafiei contemporane, a'runci ea actua-Iizeazd Scriptura, $i fiecare personaj din ea devine un tip pentru sufie-tu1 propriu, qi fiecare eveniment din ea, un eveniment real sau posibilai vielii sufiete$ti proprii. Toate_sintJipuri pentru ceea ce se petrecepermanent cu oamenii : regele E_zechia in diferitele lui faze de viatd

    - -=e-sufletul omenesc, deci $i sufletul meu in diferite taze; David-----min-,

    -

    ..;-tea curdtitd de patimi, ce stdpinegte-peste sufletul pagnic, ca peste unIc:usalim care e cetatea pdcii ; Saul e sufletul cu o inlelegere trupeascda legii; poarta de fier ce se deschr'de- dlnaintea apostoluiui Pe'tru, casd poatd iesi din inchisoare, este inima invirtogatd din orice timp, deciS: a mea ; Babilonul este sufletul prins in confuzi,a patimilor 342.

    r86

    342. Toatte acestea,pre necesi,tatea a,cesteipatris,tice lSi d,au ssam,a

    la sfintul Maxi.m MEnturisi,torul, Quaest. ad Thalas. 55. Des-,interpretd.rli duhovnioeqti,a Scripturii prin re,1'uarea tr'ad,itieiazi 5i unii cregtini occidentali. .In rev. ., Pnris

    i

    I

    I

    I

    ..r i,9 I:-al

  • 188 SPIR.ITUALITATEA ORTODOXA

    noi, solidare ci1 cele vechi. ln aceasta se aratd cd Duhul Sfint nu evitdiimpul, ci-t sirdbate, il transfigureazE, Conlinuturiie spiritrlale a1enoastre vor pdstra vegnic ceva din culoaiea iimpului ln care arn trdit-

    Dar gi desfdgurarea creatiei poate fi in{eleasd tot mai mult ln }u-mina inlelegerii duhovnice$ti a Scripturii gi, peste tot, a invdidiuriicre;tine. Aceastd desfdgurare nu este monovalentd. in ea se manifestddeodatd raliunile Providenlei gi a1e JudecSlii divine, a cdror cunoaqterese dobindegte pe o treaptd mai inaltd a vielii duhovnlc,e$ti s*s. RatiunileProvidenfei sin,t latura de lumind a dezvoltdrii crealiei in ,timP, iar celeale Judecd{ii, Iatura de umbrd. Aceastd desfdlurare scoate ia iveald inc,ursul ei forte, aspiraliuni 5i valori pozitive care sint expresia ratiunilordinamice, a ideilor-forfd ale Providenlei. Adeseori timpurile deprosperitate gi de strdduintd pentru bine sint urmate de perioade desuferintd care sint pe de o parte efectul acfiunilor irationaie a1e unorfactori pdtimagi, pe de alta manifestarea pedepselor lui Dumnezeu, careigi au rafiuniie 1or, urmdrindu-se prin ele o abatere a lumii de ia r6u'Dar Providenla $i Judecata, in istorie, nu nurnai se aiterneazd dupdepoci, ci uneori sint gi amestecate. Se introduc uneori in dezvoltareavietii omenegti idei qi orinduiri noi, prin mijloace aspre.

    In desffrsurarea acestei vigii sint active astfel energiile raliunilorriumnezeie;ti, spi'e a cdror inielegere progresam pe mdsura induhoVni-cirii noastre. Pentru omul duhovnicesc aceastd desfdlurare este 9i ea ulrsimbol mobii tot mai transparent al lui Dumnezeu, cum a apdrut ea pro-oroeilor din Vechiul Testament qi aulqlului Apocalipsei. Timpul cuevenimentele din el, ca gi spaliul cu lucrurile lui, sint un mediu in CareIuqreazd Dumnezeu.

    Pentru omui duhovnicesf, in adincimitle Scripturii, ale naturii $ a1e -

    desfd$urdrii creaiiei in timp, e plezent 9i activ Acelagi Duh care e pre-zent gi ,activ gi in adincui sdu, suslinindu-i eforturile de purificare giluminindu-i toate cele din jur ca sd devind simboluri transparente a1edivinitdlii. Toate ii dau congtiinta cd -*in Dumnezeu trdim, ne miqcdmgi sintem))--cum a spus sfintul Pavel in Areopag (Fapte 17,28).

    4. CUNOASTEREA NEGATIVA $I APOFATICAA LUI DUMNEZEU, IN GENERIAL

    Cunoagterea lui Dumnezeu prin ratiunile naturii, ale desfdpurdriivielii omenegti gi ale Scripturii, reprezintd calea afirmativd a cunoag-terii noas,tre despre El. Dar, precum ,am vdzut, ln progresul acestei cu-

    Maxim Mdrturisitorul, Cop. gnosl. I,; Filoc. rom, III, p.252,

    3.15. Sf.q. 54, scol. 19 i

    i!III

    .-:

    I1.- l'=!

    16; P.G. 90, 1132; Quaest. ad Tholas.

  • Si)IRITUAIITATEA ORTODOXA

    Vorn expune desclieLea acestui apoiatism ficuid Ce T-ossky 9i apoiI,,om adduga uneie precizdri, fntru.cit ni se pare ca el ii descrie naai E"uitin termeni negatirri gi pe lingd aceasta nu ctlprinde in descrierea !.ui 9itema atit de esenliald a apofatismului ortodox gi anume vederea lumi'niidur.nezeiegti.

    Lossky a inceput prin a indica cele doufi cdi de cunoagtere a luiDumnezeu, dupd Dionisie Areopagitul :

    r,Dionisie di:stinge, zice el, doud cdi posibiie : una procedeazE prinafirmaliuni (teologia ,catafaticd sau pozitivd), cealaltd procedeazd iprinnegafiuni (teologia apofaticd sau negartivd). trrim,a ne condu,ce la oanumitd cunogtinld de Dumnezeu

    -

    e o cale imperfectl ; a doua ne ducelaignoranla'totald-aceastaecaleaperfecrtd,'singn'iracaresepotriveFtecu Dumnezeu, necunottibil prin naturd. De fapt, toate cuno;tinlele auca c,biect ceea ce este ; dar Dumnezeu este dincolo de lot ce existd"Pentru a ne apropia de El, trebuie negat tot ce tri este inferior, adic6lot ce esie... Deci, prin necunoagtere (alruroia),este cunoscut CeI ce estedeasupra tuturor obiectelor posibile de cunoscut. Procedind prin nega-fii ne ridicdm, pornind de la treptele inferioare ale existentei, pind iavirfurile ei, inldturind progresiv tot ce poate fi cunoscut, pentru a neapropia de Cel necunoscut, in tenebreie r:nei neStiintre absolute. Cdcia$a cum iumina, ;;i cu deosebire lumina abunrleniS, face tenebrele-iflvi-zibile, tot aga cunoagterea creaturilor

    -- 9i cu deosebire excesul de cu-

    noagtere -

    suprimd negtiinla, care este singura cale pentfu a ajunge laDEE.nezeu insugi,r 3r7,

    Dupd aceastd enunla:e generald, iossky continud 3 ,,Dacd transpu-nem Cistincliunea intre teologia afirm-ativd 9i tea negativd, stabilitd deI)ionisie, pe planul dialecticii, ne afidm in fafa unei antinomii. Aceasldantinomie s-a cdutat sd se rezolve, s-a incercat sd se facd o sintezd acelor doud cdi opuse, reducindu-se la o singurd metodd a cunoagterii deDumnezeu. Astfel, Toma d'Aquino reduce cele doud cdi ale lui Dionisie'la una singurS, fdcind din teologia negativd o corecturd'a teotlogiei afir-mative. Atribuind lui Dumneze-u perfecliunile ce le afldm in fiinlele

    -

    create, rtrebuie sd negdm, dupd Tom'a, modul dupa care inlelege* noiaceste afirmalii finite, dar putemtd-Ie afirm6m in raport cu Dumnezeu'dupd un mod mai sublim, mod.o sublimiori... Ne putem intreba in cemdsurd acest otrouvailler> filozofic afit de ingenios corespunde cu cu-getarea lui Dionisie, Dacd existd, dupd autorul Areopagiticelor, o antti-nomie intre cele doud r,teologii>) pe care le distinge, admite el sintezacelor doud cdi ?)) s48.

    347, Op. cit., p,348, Op. cit., p,

    190

    II

    II,

    i

    i'i

    iii

    {I

    IIIIiII

    ',, l":t

    I

    aoLJ.24.

  • 792 SPIRTTUAI.ITATEA ORTODOXA

    tillui ;onsacrat metoclei negaliunllor) are ca obiect pe Dumnezeu caabsajut necunogtlbil,, ts53.

    Temeiul incognoscibilitAFi ,livine in slstemul dicnisian t1 gdsegteLossky ln faptul cd, pentru conceplia cregtind a iui Dionisie, Dumnezeunu std in continuitate cu lumea, ca olJnul" iui Plotin. La Piotin, minteatrebuie sE plrdseascd toate pentru a ajunge Ia

  • 134 SPIRITUAL]TATEA CRTODOXA

    iitgrgic6, sau, in sfir$it, pfin extaz, aceastd experienlei a lui Du.mnezeurta fi iotdeaune frupiul unei atitudini apofaticer sss.

    Rezumindu-gi conceplia despre apofatism. Lossky spune: ",XncoE-noscibilitatea nu lnseamnE agrrosticisnx, sau reluz de a cunoagte pe Dum.nezbu, : Totu$i aceaster Cunottinld se va efectua totdeauna pe calea a}cdrei sfirgit nu e cunogtinla, ci indumnezeirea. Ea nu va fi deci o teo-Logie abSt+actd, operipd cu conceptei ci o teologie contemplativE, inEl-{ind spiritu'} citre fealitdtile ce depdgesc infelegerea, De eceea do'gme}eBisericii,se prezintd qdeseori raliunii umane sub.forma unor antinomiicu.atit mai i4solubi,Ie, qg,cirt misterul pe care-l,exprimd e mai inalt>r35e-

    Socotim prezentarea;lui Lossky justd, intruclt vede In apofatism oatitudine.generalE a congtiinlei fafd de misterul divin qi o unire cu divi-Dul:care transformd, sau,lndumnezeie9te pe out. Dar am dori sd addugS.macestei prezentdri anumite nuanldri gi completdri.

    Lossky are dreptate icind spune cd apofat'ism.ul este prezent pe toatetreptele urc.ugului spiritual. Dar uneori ias{ impresia cd ei accentueazdincognoScibilitatea-Iui Durrinezu atii'de muit, incit aproape cd excludela,ture cealalt'E a unei oErcar cunoaqtri, degi pe de altd parte lasd sd sef?feieagd cd nu disprefuiegte :in fond o cunoagteie prin experientd. a lulDu.mnezeu, ci..numai o cunoagtere conceptuald. Dar dacd p:siu tol putemavea ceyg po1rliv din. Dumnezeu, atunci nu se mei poate -,'orbi de o ,,in-cognoscibilitate,totald, absolut6,,,-cu,m se exprim{ alteori. Aceasia vinepoate din faptul c5, dupfl cum se pare, el nu s-a preocupat de diferitetrepte ale-apofatismului.

    In realitate incogno,scibilitatea se impreund in chip tainac cu cu-noa$;erea $i, pe mdsurd ce -uredm spr+ misterul divin, ne umplem detot mai murltd cunogtinid,' desigur cle un.,al'tfel de cunoqtinld,-dar Si decunogtinta cd natur,a divind e mai presus de orice cunogtinld s00. Sau, intermenii Sfintului Grigorie Palamn, nu din pricina absenlei cunogtinlei,experienla de pe trepiele mai inalte nu se nume;te cunogtinfd, ci din

    358. Op. cil., p. 38-39.-359. Op, cit., p.39-41.

    - 360. E drept ie slintul Gr,igorie de Nyssa zice (De Vito MoyTIsl P.G-44, 377) t"Cind deci Moise ajunge rnai mare in cunogt,in|6, atun,cri mirtl\dseSltB cd vede.peDrimnrezeu ln

    .lntuneric, adicd .atunci cunoagte cd Dumrrezeu e prin fire ceea .ce e mdi-_-presus de toati eunogtinfa qi cuprjnde+ea. Cdci a intrat, zice, Moise in intunericuldumnezeiesc unde era Dumnezeu. .ln primul rind, cuvintul dumnezeiesc ponracegteca oamenii sE nu asemene pe Dumnezeu cu nimic din cele cunoscute, lntrucit orice'concept apErut ln mainfu si in ,socoti::ti prin vreo inchipuire cuprinz6Jtorare 'este unidol care plSzmuiegte pe Dumnezeu, nu-L vestegte>. Dar, pulin mai departe, tot sfintulGrigorie de Nyssa zice: rrAcestea gi unele ca acestea fiind invElate prin viziuneacorlutrui, ochiul sufletesc al lui Moise, intllat prin a'semenea vederi (Dra t6v corolt