of 42
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
1/42
NOT LMURITOARE
Cele patru texte care urmeaz, dei subintitulate eseuri, sunt, n realitate, patr
conferine publice, inute la solicitarea unor instituii din strintate. Fac aceast precizar
pentru a-l ajuta pe cititor s neleag corect construcia i stilistica lor. Nu e vorba de stud
aprofundate, ci de expuneri destinate unui public larg, nu ntotdeauna omogen i n
ntotdeauna bine informat cu privire la realitile Europei de Est. De aici, unele pasaj
explicative, care, pentru publicul romnesc, n-ar fi fost necesare. Pe de alt parte, ntruc
temele discutate au fost, fr excepie, alese de mine, ele sunt reprezentative pentru
problematic i o atitudine intelectual care reflect mai curnd obsesiile autorului dec
programul instituiilor comanditare. Ar mai fi de spus c textul uneia dintre conferine ce
despre toleran a fost reluat i n ar, la nceputul anului 2005, n seria de preleger
organizat de sptmnalul Cuvntul.Andrei Ple
Despre bucurie n Est i n Vest
V mai amintii, poate, imagini ale revoluiei romne din decembrie 1989, aa cum a
aprut ele pe canalele de televiziune din toat lumea. Fusese, s-a spus, prima revoluie
direct: un dictator fugea cu elicopterul de pe cldirea guvernului, strzile erau pline d
tancuri, de soldai descumpnii i de civili exaltai. Se trgea din toate prile. Euforia nu sputea nc deosebi de teroare, sperana se asocia cu doliul. Ulterior, analiti de toate feluril
din Romnia i din afara ei, au cutat i au gsit argumente pentru a relativiza dimensiune
revoluionar a acelor zile. S-au numrat morii i s-a stabilit c n-au fost destui, s-a
identificat complicate scenarii conspiraioniste, s-a vorbit de o lovitur de stat comunist, de
subtil manevr sovietic, sau american, sau sovieto-american, sau, cum altfel, iudeo
masonic. Romnia prea s fi reuit o neltorie de proporii: organizase ceva care semna
revoluie, dar care, n realitate, lsa neatinse structurile dictaturii. Era, aadar, marele ee
excepia, oaia neagr a estului european. ntre timp, suspiciunile s-au mai potolit, oaia
devenit comestibil, a fost invitat s adere la NATO i i s-a promis marea pune european
Evenimentele din decembrie '89 au fost reinvestite cu titlul de revoluie.
Dar eu nu despre aceste grandioase evoluii istorice vreau s v vorbesc. Amintiril
mele despre revoluia de la Bucureti sunt mai modeste: in de faptul divers, de spaim
concrete, de detalii mai mult sau mai puin semnificative. De pild, primul strigt de victori
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
2/42
pe care l-am auzit, prima bucurie articulat, atestnd schimbarea radical a vremurilor, a ven
din partea unei vecine cumsecade, fr nici un fel de apetene revoluionare. Ea a intra
impetuos n curte, trecnd, eroic, printre gloane i a proclamat, n beneficiul ntregulu
cartier: La magazinul din col se gsesc msline! i nu e coad! Am simit imediat arom
viitorului. Am simit c suntem n pragul unei schimbri decisive: de-acum nainte vom ave
msline. i le vom putea cumpra n orice cantitate, fr mcar s stm la coad. Din punctu
meu de vedere, era o realizare suficient pentru a justifica o revoluie...
Bucuria norocoasei mele vecine era, n acelai timp, un ecou al trecutului i o profei
Era un tip de bucurie pe care numai austeritatea economic a unei dictaturi o putea explica
care, n scurt timp, urma s dispar. Atingem, astfel, o prim treapt a distinciei dintre Estu
comunist i Vestul liber n materie de bucurie: esticul resimea achiziia mslinelor ca pe
bucurie, n vreme ce vesticul care cumpr msline nu simte nimic. Cu alte cuvinte, ceea cpentru unul e o circumstan banal, subneleas, pentru cellalt era un eveniment, o ans
electrizant, o srbtoare. Pentru estic, subnelesul vesticului era i este nc
utopie. Observaia merit oarecare atenie, pentru c, dup prerea mea, unul din motivel
pentru care Estul i Vestul nu se neleg uneori este faptul c ele nu se sub-neleg, c a
experiene diferite despre ceea ce este, n viaa zilnic, de la sine neles. Normalitatea
Vestului const ntr-o lung list de de la sine nelesuri: e de la sine neles s gseti d
mncare, s ai cldur n cas cnd afar e frig, s ai, fr ntrerupere, curent electric, s vinautobuzul la timp, s ai paaport, s te ntlneti cu cine vrei, s crezi ce vrei, s scrii i s
publici ce vrei. E de la sine neles s njuri guvernul, s fluieri forele de ordine, s vezi film
din toat lumea, s citeti orice autor, s pori sau nu barb i plete, s faci ci copii vrei, s
ai, n genere, drepturi individuale pe care instituiile trebuie s le respecte. Nimic din toat
acestea nu era, pentru ceteanul unei ri comuniste, de la sine neles. De aceea, cnd di
ntmplare, sau prin excepie, sau prin arbitrara magnanimitate a puterii, unul sau altul di
punctele listei de mai sus era contrazis de realitate, cnd aveai cldur, sau lumin, sa
paaport, sau msline, cnd i aprea o carte, sau nu ateptai autobuzul dect o jumtate d
or, aveai toate motivele s te bucuri. Improbabilul devenea posibil. Minimalul cpt
proporii solemne.
Bucurii minimale
A savura din plin bucuriile minimale iat una din experienele ireductibile a
bucuriei n rsritul european nainte de 1989. Bucuriile minimale nu trebuie confundate c
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
3/42
bucuriile simple. Una e s te bucuri de o bucat de pine cald i de un pahar cu vi
ntorcnd spatele restaurantului sofisticat de peste drum i alta e s te bucuri pur i simplu c
ai pine i vin. A spune c Vestului i erau accesibile, n mai mare msur dect nou
bucuriile simple. Noi eram n situaia de a ne mulumi cu bucuriile minimale. Regimu
totalitar nu ne-a putut lua marilebucurii, bucuriile de care orice om are parte, indiferent d
condiiile n care triete: bucuria dragostei, a prieteniei, a creativitii. Dar, obligndu-ne s
ne concentrm asupra bucuriilor minimale, ne-a vduvit de bucuriile simple.Nu luxulne er
interzis n primul rnd, ci firescul, traiul tihnit, nobleea calm a omenescului. Trebuie s
adaug c unul din efectele paradoxale ale penuriei era monumentalizarea bucuriilo
minimale. Bucuria achiziiei clandestine, a mobilizrii suprao-meneti pentru obinerea un
mese bune ajunsese un adevrat sport naional. Una din formele rezistenei la dictatur er
rezistena prin mncare. Am sabotat/wror-ul comunist al austeritii printr-un efort uriaorganizat i solidar, al crui rezultat a fost constituirea unei ample i eficiente burse negre
hranei. A procura, laborios, cele necesare, a pndi momentul (i locul) distribuiei fulgurant
a mrfii (a mslinelor de pild), a conserva ritualul domestic al mesei i al srbtorilor, a ofe
oaspetelui strin un prnz suficient de bun ca el s nu mai neleag nimic din discursu
despre srcie al gazdei toate acestea (plus cozile interminabile i mustind de subversiune
au fost forme de rezisten mult mai rspndite dect se crede. In Romnia, unde a avea
main de scris devenise o potenial infraciune, n-a existat dect un singur samizdasamizdatul alimentaiei clandestine.
Diferena dintre cele dou jumti ale Europei avea, pentru fericitul care se ntmpl
s cltoreasc spre Vest, inevitabile conotaii comice. La primele mele contacte cu pia
capitalist, am strnit perplexitatea multor negustori punnd ntrebri de neneles pentr
modul lor de via. Intram, de pild, ntr-o brutrie i ntrebam: Avei pine? n prima clip
cel ntrebat amuea. Glumeam? Eram idiot? II luam peste picior? Bineneles c avem pine
Ce altceva credei c vindem? Omul n-avea de unde s tie c, n limitele experienei mele
existena pinii ntr-o brutrie nu era deloc de la sine neleas. Cnd l-am ntrebat ce anum
din cotidianul occidental l impresiona mai mult, un amic care reuise s fug din ar i s
stabilise la Paris mi-a rspuns fr s clipeasc: Lucrul cel mai nucitor e c dac intri ntr-
berrie i ceri o bere i se aduce o bere! Lipsa ajunsese, ntr-un fel, pentru noi, la fel d
obinuit ca aerul pe care l respiram. i odat cu ea, capacitatea de a ne bucura de aproap
nimic. De fapt, sfrisem prin a nu mai percepe catastrofalul lipsei, mi amintesc c,
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
4/42
februarie 1992, invitat pentru cteva luni la Wissenschaftskolleg zu Berlin, am constatat, p
cnd mi desfceam bagajele ntr-un foarte agreabil apartament din Grunewald, c nu merg
lumina. Era la amiaz i mi-am vzut de treab nestingherit, uitnd incidentul. Dup dou
ore, totul a reintrat, oricum, n normal. La Bucureti, lumina se ntrerupea adesea, mai ale
seara, cnd era nemijlocit necesar. La Berlin ns, ntmplarea a provocat o acut criz
politic. Pana de electricitate dezorganizase totul: televiziunile trecuser pe lng falimen
mamele nu mai putuser nclzi la timp laptele pentru copii, semipreparatele din refrigerato
se topiser, apa cald ncetase i aa mai departe. Ct pe-aci s cad guvernul. Btrnul me
profesor de filozofie din ar avusese, prin urmare, dreptate: Ai s vezi, spunea el: sfritu
lumii civilizate nu va surveni n urma unei nenorociri de proporii; totul va porni de la u
fleac, de la o comoditate curent, suspendat brusc. Va disprea, pentru trei zile, ap
mineral, sau hrtia igienic, sau benzina fr plumb. i toi cei pentru care lucrurile astea faparte din necesarul subneles vor sfri, dezadaptai, n marasm fizic i psihic. Nu mare
apocalips va fi ncheierea, ci o mic apocalips, uor ridicol, dar fatal... n ajunul un
eventuale mari apocalipse, Occidentul va fi acela care, cu minunata tehnologie de car
dispune, cu extraordinarii lui specialiti, cu mijloacele sale financiare, va putea salv
omenirea. Dar dac ceea ce ne amenin este o mic apocalips, contai pe Europa Central
de Est! V vom nva, rapid, tehnica de a tri cu puin, de a valorifica ersatz-ul, de a savur
nimicul.Bucurii negative
Alturi de bucuriile minimale, ceteanul din Est avea parte i de o sumedenie de bucur
negative. Bucuriile minimale sunt euforia strictului necesar. Bucuriile negative deriv nu di
satisfacia de a avea o experien agreabil, ci din aceea de a nu avea o experien re
Bucuriile negative se exprim perfect n sintagma se putea i mai ru. Ele survin p
fundalul unei ateptri sumbre i deriv din nemplinirea acestei ateptri. Evident, ni
vesticului nu i sunt strine asemenea bucurii. Ele sunt, n fond, bucurii general uman
bucuria de a nu fi bolnav, bucuria de a nu pierde locul de munc, bucuria de a nu locui c
soacra etc. Cum ns normalitatea vesticului era diferit de a esticului, bucuriile negative a
celui din urm aveau o culoare specific. Vesticul se bucur c nu pete nimic anormal
Esticul se bucura c e scutit de normalitatea dictaturii: se bucura c din cartea predat un
edituri nu i se tiase prea mult, c nu i se drma biserica ori casa, c nu fusese turnat
securitate, sau c, dei turnat, nu era (nc) penalizat, anchetat sau arestat etc. Vesticul s
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
5/42
bucur cnd anomalia rului nu se produce, esticul se bucura cnd se producea anomalia
binelui. Cu alte cuvinte, bucuria negativ a esticului era mai intens i, ca s zicem aa, m
pozitiv: bucuria de a scpa necenzurat sau nepedepsit era mai ascuit i mai actual
dect, s zicem, bucuria de a fi sntos care, ct vreme nu apare boala, e, ndeobte, relati
palid.
Bucurii interzise
S amintim i o a treia categorie de bucurii, resimite diferit n cele dou lum
europene: bucuriile interzise. Rapid spus, n Vest, interdicia, ca expresie a unei moralit
unanim acceptate, este legitim, ceea ce face ca transgresiunea ei s fie malefic. In Es
interdicia era nelegitim, astfel nct transgresiunea ei era un act de curaj moral, o form
pur de jubilaie spiritual. A citi n ascuns un mare autor interzis, a avea o via religioas,
asculta Europa Liber, a gzdui prieteni din strintate, a face bancuri pe socoteaguvernului totalitar, a nu declara la poliie c ai main de scris erau tot attea victorii, to
attea puncte ctigate mpotriva abuzului dictatorial. Bucuriile interzise sunt bucur
periculoase. Plcerea e dublat de palpitaia riscului. Chiar i anumite bucurii care
condiii normale sunt nelegitime, de pild bucuria de a pcli statul, mergnd pn la
fura de la stat, dobndeau, n contextul comunist, o stranie legitimitate: erau un act de sabota
un fel de a lua napoi ceea ce regimul i confiscase n mod samavolnic dendat ce venise l
putere. Statul era, n fond, Partidul, adic dumanul. M gndesc, uneori, c exploziresponsabil a corupiei n unele ri din Europa rsritean de astzi e supravieuire
inerial a acestei mentaliti, ceea ce, firete, nu scuz nimic, chiar dac poate explic
multe... Alturi de pozitivarea ideologic a furtului, pot meniona i pozitivarea ideologic
a viciului. Eram n Polonia, n 1981, cnd se instaurase starea de urgen. Dup o anumit
or, era interzis s iei din cas i s te manifeti zgomotos. Vodca avea preuri prohibitiv
asta n cazul n care se putea gsi. Aflat n atelierul unui pictor, am auzit, deodat, dinspr
strad, interjeciile joviale ale unui chefliu. Gazda mea s-a grbit s observe, pe jumtate
glum, pe jumtate n serios: a fi beat la ora asta pe strzile Varoviei nu mai este un viciu, c
o form voioas de dizident.
n cutarea unor bucurii comune
Am putea spune c bucuria avea, n Est, alt regim temporaldect n Vest. Vestului i s
potrivete definiia cartezian a bucuriei: contemplarea unui bine prezent (Pass.an., I
61,93). Dar n Est tocmai prezentul, imediatul erau lipsite de conotaia bucuriei. Singur
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
6/42
specie de bucurie asociabil frecvent prezentului era aceea, deja menionat, a bucuriilo
negative: un ru anticipat ca probabil ntrzia s se petreac. Psihologic vorbind, bucurii
negative implic ns i ele o suprapunere a timpurilor. Ele se refer la o ateptare (aadar la
proiecie anticipativ, la un viitor), combinat cu o experien negativ trecut. Atepi c
acum i n viitor, reiterarea confirmat de trecut a rului s devinprezent. Te bucur
prin urmare, c rul de care erai sigur nu are loc, sau c are loc un bine de care te ndoia
Suntem, cu aceste nuane, mai aproape de Spinoza dect de Descartes. n Etica sa (III, pro
XVIII, schol. II), Spinoza definete bucuria (gaudium) drept satisfacia nscut din imagine
unui lucru trecut care s-a petrecut n ciuda ndoielilor noastre (de cuius eventu du-bitavimus
n Est, Spinoza continu s fie valabil. Ne bucurm nc de enorma schimbare survenit
1989, dei nimeni n-a crezut-o posibil. i suferim nc de o proast experien
temporalitii. Trecutul imediat e jalnic, prezentul e dificil, viitorul e incert. Vei recunoatc, n asemenea condiii, nu e uor s-i pstrezi buna-dispoziie... Nu mai avem bucuriil
paradoxale, n acelai timp chinuite i exaltante, pe care le provoca universul dictatorial, da
nu avem nc nici bucuriile voastre. Ceea ce se numete perioada de tranziie este, ntr
altele, o perioad de criz a bucuriei. Suntem expui fie nostalgiilor sterile, fie speranelo
nentemeiate. Nerbdarea sincronizrii cu Vestul n-a adus, deocamdat, dect apetitul pentr
consumul ieftin, plcerea minor (sau direct trivial), bucuriile ntmpltoare i derizorii. N
numai c nu putem avea nc bucuriile voastre, dar nici nu suntem pregtii, ntotdeauna, s nelegem. ngduii-mi s dau un exemplu. Ideologia comunist, incapabil s garanteze u
nivel de via decent (ca s nu vorbim de bunstare) i preocupat mai curnd s compromit
prin teroare, bucuria de a tri, inea foarte mult la tematica fericirii i la ritmica marulu
victorios. Cu alte cuvinte, bucuria era, n acelai timp, imposibil i obligatorie. Cu att m
obligatorie cu ct era mai imposibil. Autorii melancolici erau amendai drastic, proletaru
trebuia s cread ntr-un viitor luminos, arta trebuia s fie tonic, mobilizatoare, euforizant
Pn i tragediile trebuiau s fie optimiste. Din cnd n cnd, de ziua naional i la 1 Mai, s
organizau mari defilri entuziaste, care s exprime fericirea general: elevii zburdau dup
trasee fixe, muncitorii raportau creteri utopice ale produciei, armata i etala nzestrare
necesar luptei pentru pace. Alturi de sportivi, jandarmi i tractoriti, toi oamenii muncii
trebuiau s participe la aceste uriae manifestri populare, purtnd lozinci ale biruine
steaguri i portrete ale conductorilor. Pentru toat lumea, singurele bucurii reale prilejuite d
asemenea demonstraii erau efectele lor colaterale: se ddea liber de la serviciu i s
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
7/42
gseau, brusc, cremvurti i bere. n rest, isteria colectivist, retorica propagandistic
scenografia triumfalist nu fceau dect s intensifice marasmul general. n comunism
bucuriile comunitare erau abominabile, pentru c erau impuse i mincinoase. Prin contras
viaa interioar, valorile individuale, convivialitatea micului grup de prieteni cptau
importan special. Universul privat era singurul capabil s asigure supravieuire
sufleteasc i intelectual. Bucuria se cupla, aadar, mai curnd cu concentrarea dect c
expansiunea, ceea ce nu corespunde cu metabolismul obinuit al unei emoii pozitiv
Bucuria spunea Sf. Augustin e expansiunea sufletului (diffusio animi), n vreme c
tristeea este contracia lui. Ei bine, comunismul i dictaturile n genere reuesc s rstoarn
lucrurile. Ele produc bucurii ale contraciei, ale reduciei voluntare, ale restriciei. Exagern
puin, a spune c, n regimurile dictatoriale, bucuria are ceva din metabolismul suferinei:
amar, gtuit, astringent. Nu ntmpltor, jurnalul de detenie al unui mare intelectual evredin Romnia, Nicolae Steinhardt, se intituleaz Jurnalul fericirii. Un fel de a spune c
dezastrul pucriei nu e incompatibil cu bucuria interioar, dar i c bucuria prizonierului
inevitabil contaminat de atmosfera concentraionar.
Marcat de astfel de experiene, esticul nu e pregtit s neleag simpatia unanim
existent, n Vest, pentru micrile de strad, pentru marile demonstraii publice, destinate s
exprime protestul, solidaritatea sau, pur i simplu, bucuria comunitar. Civismul, n aceas
variant, i se pare uor carnavalesc. Obinuit cu defilrile impuse, i educat, sub ameninares se abin de la protestul colectiv, est-europeanul nu pricepe cum pot organiza oamenii, d
bunvoie, maruri de Pati patronate de emblema lui Che Guevarra, n loc s petreac
linite cu civa prieteni i care e miza unor proteste stradale zgomotoase, cnd protestatar
nu risc nimic i totul e, de fapt, un prilej de amuzament, de socializare cochet. nelegem
desigur, c oamenii au nevoie s se exprime, c vor s se comporte responsabil, s-
demonstreze luciditatea civic, angajamentul, rostul politic. Dar miza ni se pare mic
formele de manifestare candid juvenile. n plus, ne tulbur s constatm c sute de mii d
oameni se mobilizeaz, pe tot globul, pentru a condamna rzboiul din Iran, dar c mpotriva uno
dictatori sngeroi de tipul Kim Jon II, Ceauescu, Saddam Hussein, Gaddafi sau Fidel Castr
nu s-au nscut niciodat micri de asemenea anvergur. Steven Spielberg declara de curnd c
cele opt ceasuri petrecute cu longevivul dictator cubanez au fost cele mai frumoase opt ceasu
din viaa sa. Iat o bucurie care rmne refuzat est-europenilor. Nu suntem nc pregtii s
ne bucurm de Fidel Castro, s-l invocm pios pe Mao, s ne mprietenim, n numele dreptulu
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
8/42
internaional, cu guvernul rus, ca i cnd Cecenia n-ar exista. S-ar spune c, n anumi
privine, noi lum n glum ceea ce dumneavoastr luai n serios, i lum n serios ceea c
dumneavoastr luai n glum. Pentru a ajunge la un numitor comun ar trebui ca
dumneavoastr i noi s avem mai mult umor. n ceea ce ne privete, avem oarecar
antrenament, pentru c, sub dictatur, umorul era adesea o surs de bucurie compensatoare,
soluie de supravieuire. Dar era un umor de fermentaie, un umor fr mare legtur c
veselia. Un fel de a rde n ciuda fundalului lipsit de orice haz al ideologiei totalitare. Pete
Berger, un sociolog care triete la Boston, dar s-a nscut la Viena, vorbea, la un moment da
despre teribila lips de umor a ideologiilor revoluionare din vremea noastr. Nu exist
dictatori cu umor. i singurul fel de a nu te lsa prostit de prostia sumbr, crud,
revoluionarilor de profesie este tocmai umorul. Ceea ce avem ns de nvat acum est
umorul destins, solar, al oamenilor liberi, un umor a crui motivaie nu e, n primul rnddefensiva neputincioas, ci o sntoas bun-dispoziie. Unificarea european va nsemn
ntre altele, i o unificare a bucuriilor noastre, o armonizare a experienei bucuriei din Est c
experiena bucuriei din Vest. Vom nva s ne bucurm de aceleai lucruri i, mai ales, vom
nva s ne bucurm unii de alii. Trebuie s tii c, nainte de 1989, am admirat fr invid
stilul de via apusean. Fericirea altora spune undeva Balzac poate fi o surs d
bucurie pentru cei care nu pot fi fericii. Chiar i acum, noi ne bucurm mai mult d
dumneavoastr dect v bucurai dumneavoastr de noi... Cred totui c avem o temelicomun pentru a reconstrui o bucurie mprtit de ambele tabere. Avem de refcut unitate
european, pe care dezastrul celui de al Doilea Rzboi Mondial a surpat-o. Avem de nlat
cas n care s convieuim dup marele incendiu de la Yalta. Iarreconstrucia, orict de gre
e una din cele mai mari bucurii ale omului. Asta spune, n orice caz, o scurt poves
hassidic, reprodus de Martin Buber: Cel care se bucur cu adevrat e asemenea unui
cruia i-a ars casa i care, lovit de necaz n adncul inimii, ncepe s construiasc totui o cas
nou. i pentru fiecare crmid nou aezat, inima lui se umple de bucurie.
Conferin inut n deschidere
Festivalului internaiona
de muzic simfonic de la Salzburg
25 iulie 200
Despre elite n Est i n Vest
Sper s nu contrariez prea mult spiritul conferinelor Reuter dac, n locul un
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
9/42
prelegeri propriu-zise, voi oferi ceva care seamn mai degrab a istorisire. Cu alte cuvint
voi prefera s fiu epic i nu analitic, i aceasta din dou motive. Mai nti, vin dintr-o fost
ar comunist, n care tema elitelor a aprut ca o experien de via nainte de a apuca s fi
un subiect de reflexie, de cercetare i dezbatere academic. Elitele au fost, la noi, materi
unui rzboi. ntrebarea sub care am trit dup 1945 nu era Ce sunt elitele i care e rolul lor
viaa social?, ci Cum se pot lichida elitele, cum se poate cura lumea de prezena lo
nefast?. Nu se cuta un concept, ci o strategie. Nimeni nu pierdea timpul cu definiii i ce
curios e c, dei o definiie riguroas lipsea, toat lumea tia foarte bine despre ce era vorba.
Al doilea motiv pentru care am ales varianta epic ine de modul cum vd, n acest momen
desfurarea optim a unui dialog Est-Vest. Cred c, dup 1989, Europa rsritean a deven
prea repede pentru Europa de Vest un obiect de studiu. Construcia teoretic a survenit nainte
unei temeinice absorbii a faptelor. Am fost sistematizai nainte de a fi auzii, nainte de a ascultai pn la capt. Nu vreau s spun c nu exist un inventar cuprinztor al realitilor
est-europene i nu vreau nici s adopt i s amplific postura victimei nenelese. Pretind doa
c e nc mult de acumulat la nivelul micii istorii revelatoare, a insesizabilei promiscuit
cotidiene. E nevoie de un naiv i brfitor Diogenes Laertios al Estului, care s pun din nou
lumin carnea experienei totalitare, prematur disecat de analiti politici, sociologi, istorici
economiti de pretutindeni. Pe scurt, Europa de Est nu i-a spus nc povestea n ntregim
Iat de ce orice episod epic mi se pare binevenit.Voi ncepe ns cu o poveste din Europa de Vest. n 1992, eram n aceast sal, c
fericit invitat al rectorului. Aveam de inut o comunicare despre ngeri, subiectul meu de
atunci, suficient de exotic spre a strni simultan curiozitate i nencredere. Inevitabil, am
pomenit de ierarhiile cereti, cu cele nou trepte enumerate de Dionysie Pseudo-Areopagitu
de la treapta cea mai de jos, a ngerilor simpli, situai imediat deasupra omului, pn la treap
suprem, a Serafimilor, din imediata vecintate a lui Dumnezeu, n timpul discuiilor care a
urmat comunicrii mele, un foarte priceput coleg din Chicago, cu care, ulterior, m-am
mprietenit, a remarcat, mai n glum mai n serios, c ierarhiile lui Dionysie trdeaz
viziune elitist-discriminatorie. Termenul nsui de ierarhie ar semnala prin rigorismul lu
scleroza valorilor, ncremenirea lor ntr-o inechitabil stratificare. Inutil s spun c am fo
luat prin surprindere. Nu m gndisem niciodat pn atunci s analizez aezarea ierarhic
cetelor ngereti ca pe o expresie a inegalitii, ca pe o caren a spiritului democratic. Mi s
prea c, sub ochiul divin, toi cei care i mplinesc rostul sunt egali. Exist, e drept, n lume
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
10/42
creat, un fel de diviziune a muncii care distribuie fiecruia un rol particular, pe una sa
alta din treptele cosmice. Aceast distribuie a rolurilor nu produce ns, neaprat, raportu
de subordonare injust. Omul, de pild, e situat sub ngeri, dar nu le este necesarment
inferior; dimpotriv, el poate fi eine Ueberengelheit (Supra-angelicitate (germ.) sau,
traducerea Ioanei Prvulescu, asupra-ngerime), cum spune Angelus Silesius, i ca atare poat
fi distribuit n rolul de centru al universului. Nu inegalitate impus despotic vedeam
conceptul ierarhiei, ci ordine vie, funcional, asumat n mod liber.
Confruntat cu remarca amicului american, descopeream totui o sensibilitate nou
pentru mine fa de problema elitelor. Crescusem ntr-un mediu n care termenul elit n
tolera nici o accepiune negativ. Credeam, cu o inocen aproape colar, c el desemneaz
strict ceva bun, frumos, nobil, dezirabil. Numai activitii partidului comunist erau alergici l
invocarea lui; pentru ei nu exista dect o singur elit acceptabil: contra-elita. Or iat cajuns n Occident, mi se sugera n mod neateptat i dintr-un cu totul alt punct de veder
c ceva nu e n regul cu elitele. C legitimitatea elitelor nu e ...ceva de la sine nele
ncepeam s-mi pierd inocena...
Nu era totui nici prima, nici ultima dat cnd experiena mea de via sub comunism
se dovedea inutilizabil n lumea liber. Chiar cnd avem aerul c spunem acelai lucru, n
gndim, adesea, la realiti diferite. Dar de multe ori nu putem nici mcar s spunem acela
lucru. ntre cele dou lumi s-a adunat o complicat colecie de disimetrii care mpiedicreunificarea cel puin n egal msur cu disfunciile economice. ngduii-mi s dau,
treact, cteva exemple. Dup 1989, dou inte stteau dinaintea fostelor ri comuniste c
titlu de urgen: ntemeierea unui sistem politic pluripartit i trecerea la economia de pia
Democraie i capitalism. Teoretic, aspiraiile noastre erau lipsite de orice echivoc. Nu trebu
dect s trecem la treab, sub privirea expert i cu ajutorul generos al Vestului. Numai c
Vestul nu mai era n punctul n care eram obinuii s-l cutm. O asemenea descoperire n
putea s nu aib, pentru noi, importante consecine tactice i strategice. Preedintele de-atun
al Germaniei, domnul Richard von Weiszacker, tocmai adresase politicienilor din ara sa u
mesaj curajos despre ponderea excesiv a luptelor de partid n viaa public. Interesul publi
risc s fie subminat de interese electorale. Mecanismul disputei politice ntre diferitel
formaiuni partizane devine singurul coninut real al democraiei, ceea ce e o abdicare de l
principiile ei constitutive. Poate c ar trebui s ne folosim imaginaia pentru a tatona no
forme de funcionare a pieei politice, n care partidele s nu mai aib pregnana suveran d
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
11/42
astzi. In mediile romneti, acest tip de argumentare a creat stupoare. Spiritele democratic
s-au indispus, cripto-comunitii au jubilat. Rezulta c alesesem un model pe cale d
dispariie. Voiam s adoptm un sistem pe care inventatorii lui se pregteau s-l abandoneze
Evident, domnul von Weizsacker nu se referea la problemele rilor aflate n tranziie i ar
fost deplasat s aplicm n Romnia o idee care avea sens numai ntr-un context democrati
stabil. Dar psihologic e cel puin inconfortabil s te mobilizezi pentru un scop ale crui fisur
sunt att de uor anticipabile. Eti n pragul unei cstorii i i se anun divorul. Luciditate
nu e o bun premis pentru entuziasmul reformator. E motivul pentru care i-am purtat pic
mult vreme lui Andre Glucksmann, care, venit la Bucureti n decembrie '89, a demola
euforia noastr revoluionar spunnd: Maintenant, c'est le bordel qui commence! (Acu
ncepe balamucul! - fr.) Avea dreptate. Dar nu era nimic de fcut cu dreptatea sa.
Probleme asemntoare au aprut i n legtur cu economia de pia i, n general, cmodelul capitalist. Eram obinuii s auzim la coal, la orele de nvmnt politic,
conferinele oficiale sau n mass-media care sunt neajunsurile capitalismului din perspectiv
marxist-leninist. Dup 1989 ns nu mai aveam de a face cu o critic socialist, ci cu
critic capitalist a capitalismului. George Soros nsui are multiple rezerve n legtur c
funcionarea contemporan a pieei financiare i a organismelor financiare internaional
(Vezi, ntre altele, articolul su intitulat The Capitalist Threat aprut n The Atlanti
Monthly din februarie 1997). Unele ri hiperdezvoltate, Japonia de pild, nu ezit s practicnc un control centralizat asupra produciei i comerului, apar teoreticieni abili de
Galbraith la Adolph Lowe care demonstreaz c eecul planificrii nu poate fi corect
prin idolatrizarea pieei, se vorbete de un fundamentalism vinovat al liberalismului (Joh
Gray), iar teza celei de-a treia ci, lsnd n urm binomul comunism (respectiv socia
democraie)-capitalism (respectiv liberalism) are, de la Anthony Giddens ncoace, o tot m
larg audien. Nu pun nici o clip la ndoial ndreptirea, subtilitatea i actualitatea aceste
abundente dezbateri. Tot ce vreau s spun e c noi, n Est, nu suntem pregtii s o asumm
mai mult chiar, c ar fi riscant, n clipa de fa, s o asumm, nlocuind decizia de a acion
prompt, cu reflexia asupra unei problematici fr acoperire n experiena noastr zilnic
Exemplele se pot nmuli: avem, iat, sentimentul c putem reintra, n sfrit, n metabolismu
firesc al istoriei; pentru starea noastr de-acum, Fukuyama e inadecvat i iritant. Avem
sentimentul c trebuie s ne regsim identitatea, dup decenii ntregi de internaionalism
mai mult sau mai puin proletar; iureul globalizrii vine, pentru noi, prea devreme. S-a
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
12/42
putea, de altfel, ca tot ce ne vine, ca exigen, din Vest, s vin prea devreme, dup ce decen
ntregi am trit cu gndul c ruptura de comunism, dac se va produce, ar putea s vin pre
trziu... Suntem prini, periculos, n dialectica aceasta drastic a unui prea devreme-pre
trziu cu posibile efecte paralizante.
Ajungem, acum, la elite. Probabil c, dup cele spuse deja, teza mea este previzibil
Susin c programul cel mai caracteristic i efectul cel mai durabil al comunismului a fo
suprimarea elitelor. Susin, de asemenea, c dificultile cu care se confrunt Europa de Est
perioada post-comunist se explic, n mare msur, prin insuficiena numeric i calitativ
elitelor, drept care reinventarea lor e vital. Dar contextul global, ideologia dominant l
aceast or nclin mai curnd spre relativizarea elitelor. Prin urmare, suntem n situaia de
propune un proiect de reconstrucie elitar pe fondul unei retorici antielitiste. nc o asimetri
pe lng cele enunate mai sus. Numai c, de data aceasta, am de adugat o nuan care mi spare esenial: cred c ntrzierea noastr nu e, n acest caz, nefast. Cred c e preferabil s a
dinainte perspectiva unei refaceri a elitelor dect pe aceea a nivelrii lor. Cred c ceea ce
prea devreme pentru noi e prea devreme i pentru restul lumii. Cred, mai mult, c tendina l
mod de a diminua autoritatea elitelor e neproductiv i va fi ntotdeauna neavenit.
I. Unul din cele mai rspndite locuri comune ale comentariului politic modern este ce
care definete nazismul ca doctrin a urei de ras, spre deosebire de comunism, care ar fi
doctrin a urei de clas. n fapt, comunismul nu-i exerseaz resentimentele dup criterii dclas. Toate clasele sociale sunt poteniali dumani, inclusiv clasa proletar. Ceea c
comunismul vizeaz cu adevrat sunt elitele: elitele burgheze, dar i cele muncitoreti, elitel
boiereti, dar i elita rneasc. Pn i elita contrafcut pe care partidul o mpinge n fa
n funcii de conducere, este lichidat fr prejudeci, de ndat ce se manifest ca elit c
tendine de independen. Comunismul este o teorie a luptei de clas, dar o practic
uzurprii elitelor. C aa stau lucrurile o dovedete populaia nchisorilor comuniste, n car
politicieni, profesori universitari i mari moieri convieuiesc i ptimesc laolalt cu ran
analfabei, muncitori de toate vrstele, preoi, jandarmi i studeni. Universul concentraiona
nu e expresia unui martiraj de clas; este un perfect rezumat al lumii. Cele 100.000.000 d
mori care par s fie bilanul provizoriu al comunismului mondial nu sunt 100.000.000 d
burghezi. Titlul ales de Nicolas Werth pentru primul capitol din Cartea neagr
comunismului, cel referitor la Uniunea Sovietic, este ct se poate de exact: Un sta
mpotriva poporului su. Nu mpotriva unei clase sau a unei idei. mpotriva unui ntre
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
13/42
popor. Retorica represiunii vorbea, desigur, despre muncitori i rani ca despre iniiatorii
beneficiarii revoluiei, dar, n realitate, ei ajungeau frecvent printre victime. Comisar
bolevici declaneaz ample i sngeroase campanii de pacificare a satelor rezistente
colectivizare. O statistic a Comisariatului Poporului pentru Munc stabilete, ca s dm u
singur exemplu, c, n 1920, 77% din ntreprinderile industriale mari i mijlocii ale Rusiei a
fost atinse de greve de protest. Un gazetar angajat al Pravdei comenteaz tranant: Locu
cel mai bun pentru un grevist, acest nar galben i duntor, este lagrul de concentrare
(Cartea neagr..., p. 88). ranul bogat i rapace, cmtarul, culacul butor de snge
sunt, n vocabularul de partid, inte ale justiiei revoluionare, alturi de trntori
intelectuali i de bandiii moierimii. Un subaltern i propune lui Lenin un alt nume pentr
Comisariatul Poporului pentru Justiie: Comisariatul Poporului pentru Exterminar
Social. Excelent idee! rspunde Lenin. Exact aa vd i eu lucrurile. Din nefericire nul putem numi aa (Cartea neagr..., p. 62). Numele nu era, n definitiv, important. Importan
era principiul nsui al exterminrii dumanului, iar dumanul, chiar cnd era numit d
clas, putea fi localizat pretutindeni. n Romnia, numai n anii 1951-1952, au fost aresta
cea 35.000 de rani, dintre care cea 29.000 erau rani nstrii. (Cartea neagr..., p. 763
Dar dup ce criterii era identificat dumanul i de ce pretindem c apartenena la o anumit
elit era trstura lui distinctiv? Nu vreau s abuzez de metafizic sau de psihologie, s opu
inumanei arogante naziste trivialul resentiment comunist. Ceea ce mi se pare evident este cideologul comunist localiza cu un tulburtor discernmnt registrul nalt al fiecr
categorii sociale i se mobiliza pentru a-l distruge, tiind c, pentru marele su proiect, tocm
registrul acesta este Obstacolul. Se dorea fabricarea unui om nou: cu alte criterii i opiun
dect omul tradiional. Pentru realizarea acestui proiect, termenul-cheie e reeducarea: alt
modele, alt memorie, alte moravuri. Cine e impermeabil, ntr-o prim instan, la reeducare
(Spun ntr-o prim instan pentru c nu exist impermeabilitate fa de reeducarea forat
Rspunsul l d Gorki, scriindu-i lui Romain Rolland: mai nti intelighenia cu valo
stabile pe care tinde s le conserve i apoi ranul bogat cu simul proprietii. mpotriv
acestora trebuie dus spune Gorki un necrutor rzboi civil. Iar n rzboi se ucide
(Cartea neagr...,p. 712). Tot ceea ce are valoare identitar pentru individul uman, tot ce
confer autoritate nluntrul clasei sale trebuie anulat. Fiindc identitatea i autoritatea sun
atribute ale omului vechi... Un ofier Ceka spunea, n 1918, subordonailor si: Nu cutai,
timpul anchetei, documente i probe privind faptele acuzatului (...). Prima ntrebare pe car
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
14/42
trebuie s i-o punei este (...) care-i sunt originile, educaia, instrucia, profesia (Carte
neagr... p. 15). Ceea ce trebuie obinut e dezrdcinarea, un fel de oper la negru
alchimic, readucerea lumii n stadiul de materie prim. Trebuie distrus elita rneasc
pentru c e prea legat de pmnt, de obiceiuri, de trecut. Trebuie lichidat eli
muncitoreasc, pentru c e prea legat de cultul neideologizabil al meseriei i pentru c are n
doar contiina drepturilor ei, dar i fora de a le impune. Trebuie lichidat intelectualitate
pentru c abuzeaz de spirit critic i manevreaz concepte riscante ca adevr, cultur
idei etc. Trebuie compromis religia, politizat familia, restucturat coala. Se elaboreaz
nou teorie a istoriei, potrivit creia personalitile sunt simple edecuri ale massei, s
evacueaz din manualele de istorie eroii neconformi i din cele de literatur autor
nesistematizabili dup un canon marxist-leninist. Se regleaz cu grij lungimea de und
admiraiei, un afect periculos dac nu e dirijat cu vigilen ideologic. Istoria se rescriconvenabil, pn devine ficiune, ficiunea, n schimb, e somat s devin realist, pn
devine propagand. Bogtaii ajung ceretori, pegra social face carier. Simul ierarhiilor
brutalizat, bagatelizat, culpabilizat. Viaa interioar e tratat ca subversiune. E valorizat
dimpotriv, exterioritatea locvace, dinamismul de suprafa. Pe drumul spre omul nou
apare specia intermediar a activistului, cu varianta romantic a agitatorului. Comunismul s
impune, n mai toate domeniile, ca un campion al planimetriei. Universul su e un fel d
patinoar fr repere, un delir al egalizrii. Dedesubturile sunt, de regul, demascate csuspecte, nlimile sunt demitizate ca simple suprastructuri derivate. Profunzimea istoriei
redus la grafica luptei de clas. Adncul sufletesc e un reflex oarecare al epiderm
sociale. In aceste condiii, ce s-a ntmplat totui cu elitele? Unele au disprut pur i simplu
In pucrii sau n mizeria anonim a unei existene periferice. Altele au supravieuit discret,
margine, ca nobilimea scptat, capabil nc s salveze aparenele, dar n realita
emasculat: o elit crepuscular, de underground, atta ct s pstreze memoria norma
taii. Puteai vizita vreun btrn scriitor ntr-un apartament demodat sau vreun filozof toler
de oficialiti, ntr-un sat de munte. Regseai, astfel, o firav continuitate cu o alt er
aproximat din auzite, obiect al unei nostalgii difuze, inavuabile. Mai exista, n fine, i o
treia categorie, pe care a numi-o elita de ser. E vorba de comunitatea restrns
scriitorilor i artitilor, organizai n uniuni de creaie, un fel de rezervaii bin
supravegheate, n care o subzisten acceptabil era oferit n schimbul dezimplicrii di
imediat sau al unei implicri triumfaliste. Ideologii artei angajate reueau astfel perfect
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
15/42
izolare a elitei artistice de metabolismul real al societii. Elita cultural era condamnat l
exotism. Ct despre elitele celelalte, ele sunt dislocate prin ncurajarea perfid a unui spirit d
emulaie deviat, nsctor de grave malformaii. rnimea e ndemnat s aspire la un statu
muncitoresc, aadar citadin. Se vorbete de tergerea diferenelor dintre sat i ora
Muncitorimea, la rndul ei, e ndemnat s migreze ctre statutul intelectualitii. S
nfiineaz coli de partid, care dau peste noapte titluri universitare unor reprezentani a
proletariatului, alei dup criteriul originii sociale paupere i al devotamentului politi
Oameni fr liceu capt doctorate i grade academice. n felul acesta se obine rapi
uzurparea oricrei competene i discreditarea oricrei performane autentice. Se organizeaz
ample festivaluri ale artitilor amatori, pentru a dovedi c creativitatea nu trebuie confiscat
de profesioniti i c talentul e o virtute democratic. Nivelare, rsturnare, dislocar
destabilizare acestea sunt manevrele cotidiene ale regimului. Raportul dintre centru periferie, dintre superior i inferior e inversat. Cine are autoritate real n-are putere, iar cin
are putere n-are, de regul, nici o autoritate.
II. Acesta este, n mare, fundalul pe care s-au desenat schimbrile revoluionare di
decembrie 1989. i nu e lipsit de o anumit relevan simbolic faptul c aceste schimbri a
fost provocate de o micare de strad ai crei eroi nu erau, statistic vorbind, reprezentani a
vreunei elite. Elitele produc mai curnd revoluii de catifea; revoluiile sngeroase a
nevoie de vehemena anonim a mulimii. Dar dup o rsturnare de proporii a vechiloinstituii, problema esenial este cine preia friele, cine definete i gestioneaz noutate
dintr-odat posibil. Ochii tuturor se ndreapt, aadar, spre locul vid din centrul vrtejului
spre eventualii noi administratori ai puterii. Numai c, dup 45 de ani de deriv totalitar
oferta e confuz, cnd nu e pur i simplu nul. Privirile caut, mai nti, n imediat
vecintate a fotilor conductori. Euforia eliminrii dictatorului atenueaz viciile fotilor lu
colaboratori. Se aud numele unora din fotii lui prim-minitri, care se declar gata s nceap
reforma. Se caut apoi printre activitii persecutai politic de capriciosul conductor, printr
eroii strzii, i printre cei civa disideni recuperai de contiina public. n mod vdit, n
exist o rezerv de elite nlocuitoare. Romnia post-comunist trebuie, prin urmare, s-
inventeze o elit din nimic sau din rmiele ubrede ale celei vechi. Fosta nomenclatur s
dovedete, inevitabil, o pepinier de cadre nc frecventabil. Alturi de ea, apar veleitar
mecheri i romantici nebuloi, dispui s asume interesat sau candid dezordinea momentulu
n joc intr i ceea ce am numit adineaori elita de ser, care trebuie s-i redefineasc
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
16/42
statutul i s compenseze printr-un activism n sfrit curajos i, n plus, lucrativ
pasivitatea vinovat de dinaintea lui 1989.0 parte din intelectuali simt c vremurile noi vo
impune alt tip de vedete i i reorienteaz cariera n funcie de criteriile actualitii: devi
gazetari, politicieni i, mai rar, ntreprinztori. In general, se poate vorbi de o spectaculoas
redistribuie a meseriilor. E relativ curent transformarea medicilor, inginerilor, scriitorilor
juritilor n analiti politici (o meserie inflaionar), diplomai, militani de partid, editor
Unii - j'en sais quelque chose (tiu eu ce spun!) ajung minitri, parlamentari, patroni. M
toi se nghesuie n mediul select al societii civile, care are tendina s devin,
perioadele de tranziie, un omonim al elitei. Restructurarea profesional echivaleaz, di
pcate, cel puin deocamdat, cu o deprofesionalizare general. Toat lumea, de la preedin
i minitri pn la cel mai modest proprietar de chioc, se afl n condiia debutantului, car
ncearc s compenseze lipsa de instrucie adecvat i de experien prin talent, dexteritatconjunctural, noroc sau tupeu. Sentimentul general este c nu avem oameni, c nu putem
confeciona, pentru nici un domeniu, un catalog convingtor al experilor. Actuala coali
de guvernmnt a anunat, n campania electoral din 1996, c va aduce la putere 15.000 d
specialiti. S-a vzut curnd c promisiunea aceasta respecta ntru totul regula oricre
campanii: nu avea nici o acoperire. Cei 15.000 de specialiti, mai exact lipsa lor, constituie
astzi, un subiect de deriziune public...
Caracteristic este faptul c rnimea i muncitorimea, adic massa propriu-zis populaiei, se implic minimal n trebile rii. Dimensiunea lor elitar fiind amputat, nu m
au interese limpezi dincolo de exigena cotidian a supravieuirii, nu mai au criter
convingeri, iniiativ. Uor de manipulat, ei explodeaz, din cnd n cnd, gregar, mnai d
tropisme vagi sau de lideri abili i impuri. La ntrebarea Cu care din cei doi candidai
preedinie vei vota?, pus n 1992 unor femei de la ar, se primeau rspunsuri de tipu
Ct e preedinte sta de-acum votez cu el; cnd o veni llalt, oi vota cu acela, sau Vote
cu amndoi, s aleag Dumnezeu care-i mai bun. Abdicarea de la decizie, delegarea opiun
atest o acut criz de identitate. Iar cu un electorat n criz de identitate, alegeri
democratice nu pot distila corect o elit politic adecvat.
Obinerea elitei conductoare prin alegeri presupune competena politic a massei
mai mult dect att, o anumit sensibilitate a massei fa de virtuile elitei. Elitele adevrat
nu sunt o minoritate auto-suficient, un club solitar ntruchipnd un superlativ abstract. E
sunt expresia nevoii de elite a organismului social, proiecia unui afect comunitar. Pentru a s
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
17/42
constitui, elitele au, firete, nevoie de calitate uman, de nzestrri alese i temeini
cultivate, dar i de o investiie de respect din partea celorlali, de mandatul ncreder
colective. Elitele sunt corelativul unei comuniti care are intuiia performanei de elit i
admir. Aristocraia competenei nu exist, cu alte cuvinte, fr aristofilia corpului socia
Or, lucrul cel mai dramatic care s-a ntmplat n fostele ri comuniste a fost, pe lng
subminarea elitelor, erodarea strategic a respectului pentru elite. Consecinele se vd acum
cnd ne dm seama c, dac ne lipsesc elitele, este i pentru c nu mai avem organ pentr
ele. Reeducarea la care am fost supui a reuit: nu ne mai plac superlativele, nu m
suportm anvergura. Dup mai multe decenii de obedien mutilant, asistm la exploz
compensatorie a unui spirit critic devastator: nimeni nu e la adpost de voluptate
generalizat a discreditrii. n loc s fie valorificate, solicitate, stimulate, elitele sunt ma
degrab obiectul unei dezlnuite culpabilizri. Calificarea de elit e dizolvat i transferatprin atomizare, asupra tuturor. Fiecare cetean se simte ndreptit s conteste orice form d
excelen. Trim, dup 1990, ntr-o atmosfer asemntoare cu aceea pe care Ortega y Gass
o percepea n Spania nevertebrat din jurul lui 1920: ... fiecare membru al mulimii s
socotete o personalitate directoare i se npustete mpotriva oricui ar iei n relief (...
Exist n rndul massei un resentiment plebeu mpotriva oricrei excelene posibile (Spani
nevertebrat, p. 76). Una din funciunile definitorii ale elitelor, aceea de a se constitui
reper coagulant, n centru magnetic al societii, devine imposibil. S-ar prea c avem de face cu un scenariu tipic al evoluiilor istorice post-revoluionare: scenariul, haotic,
tranziiei. O pagin din Tocqueville publicat dup ntoarcerea din America descrie,
termeni asemntori, ambiana francez din 1835: Oare unde ne aflm? Oamenii religio
combat libertatea, iar prietenii libertii atac religiile; spirite nobile i generoase laud
sclavia i suflete josnice i senile preconizeaz independena; ceteni cinstii i luminai s
mpotrivesc oricrui progres, n timp ce oameni lipsii de patriotism i de moralitate devi
apostolii civilizaiei i ai luminilor! (...) O lume n care nimic nu se leag, n care virtutea n
are geniu i geniul nu are onoare, n care dragostea de ordine se confund cu atracia pentr
tirani, iar cultul sacru al libertii cu dispreul pentru legi; o lume n care contiina nu arunc
dect o lumin incert asupra aciunilor omeneti, n care nimic nu mai pare s fie nic
interzis, nici permis, nici cinstit, nici ruinos, nici adevrat, nici fals (Despre democraie
America, I, p. 52). Tocqueville putea spera ns la o ieire din criz, pentru c avea modelu
unei soluii: democraia american. In Europa de Est, am diagnosticat i noi criza. tim cum
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
18/42
trebuie s arate primele manevre terapeutice. Suntem, de asemenea, gata s adoptm u
model util, fie el vest-european sau american. Dar modelul se lupt cu alte boli dect no
Mai exact, ceea ce noi resimim ca maladie dezarticularea elitelor pare s fie resimit,
nivelul modelului, ca simptom al normali taii. Noi vrem s reconstruim ceea ce modelul
propune s de-construiasc...
III. Definiia nsi a termenului de elit a evoluat vizibil spre relativizare. Pe vreme
lui Vilfredo Pareto i a lui Gaetano Mosca, elita avea nc o urm de sens somptuar,
vechea tradiie a retoricii greceti i mai ales romane. Vorbesc de un sens somptuar
msura n care ideea calitii umane (virtute, cunoatere, noblee) se cupla cu ideea mreiei,
prestigiului monumental, n cartea a V-a a Legilor(730 c 731 a), Platon acord, de pild
omului superior predicaia megas kai teleios, mare i desvrit. Oameni mari sunt
eroii Vieilor lui Plutarch i unele personaje ale tragediei greceti i nobilii lui Pindar. Daemfaza retoric a omului mre pare s fie, n civilizaia occidental, mai curnd
motenire ciceronian. (Cf. pentru toat aceast problematic Hans Joachim Mette, De
grosse Mensch, n Hermes. Zeitschrift fur klassische Philologie, 89. Bnd, 1961, pp. 332
334.) Tocmai conotaia somptuar la care ne referim a sfrit ns prin a irita setea de echita
a unei anumite corectitudini politice. De teama derapajelor injuste, ofensatoare,
ierarhizrilor nemeritate, nsctoare de arogan, cultul mreiei a fost abandonat, da
odat cu el, i cultul calitii umane de excepie. De teama elitismului, s-a trecut minimalizarea elitei. Mai nti a fost nlocuit singularitatea ei (minoritatea celor mai buni
aristoi reprezentani ai unei comuniti) cu un plural repartizat pe profesiuni, institui
funcii. Deja n 1936, Harold Lasswell vedea n elite suma deintorilor de influen eficac
din feluritele sectoare ale activitii sociale: politic, afaceri, religie, armat etc. Aadar elit
nu elit. Apoi ns a urmat o restrngere funcional a termenului: tiinele sociale de astz
lucreaz, practic, cu un concept al elitei care nu mai acoper dect mecanica elementar
puterii. Elitele sunt, n fiecare domeniu public, cei care conduc, adic cei care decid
Substantivul a devenit, ca s spunem aa, un simplu atribut. Elitele nu mai desemneaz
calitate statornic, ci o poziie trectoare. Notabilitile, celebritile, cu un cuvnt star-uri
(sau die Prominenten, sau VIP-urile), vin i pleac, calificarea fiind, pn la urm,
problem de imagine, un efect al publicitii.
Foarte semnificativ este mutaia survenit exact n domeniul care gireaz, n mo
obinuit, formarea elitelor: educaia i nvmntul, ntr-un studiu aprut n toamna lui 1993
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
19/42
n Daedalus, John R. Searle semnaleaz tensiunea existent deja la acea dat, mai ales
mediul academic american, ntre pedagogia mai mult sau mai puin tradiional, respectn
principiile raionalismului occidental, i noul val al pedagogiei post-moderne, nscut su
impactul unor autori ca Thomas Kuhn, Jacques Derrida, Richard Rorty i, n mai mic
msur, Michel Foucault. O recitire stngist a lui Nietzsche pune sub semnul ntrebr
concepte cu o glorioas i stabil ereditate: nu exist obiectivitate, adevrul e ceva mai curn
fabricat dect descoperit, noiunea nsi de tiin e considerat ca represiv. Canonul
cultural pe care universitile l conserv i propag este un construct politic, un bloc valori
arbitrar, inventat pentru manipularea celor neavizai. La uriaul abuz politic al elitelo
universitare tradiionale, trebuie reacionat tot politic. Manipularea rea va fi nlocuit cu
manipulare bun. Pentru aceasta, regulile de recrutare ale noilor profesori vor fi schimbat
Se redefinete, astfel, conceptul nsui de calitate intelectual. Virtuile obligatorii in mmult de corecta orientare politic, de intensitatea angajrii, de dedicaia fa de cauz
dect de prestaia propriu-zis tiinific. Asistm la o radical restructurare a ierarhiilo
curente i, de fapt, la suspendarea de principiu a oricrei ierarhii. E, de pild, nedrep
nentemeiat, elitist s pretinzi c unele cri sunt mai bune dect altele, c unele teorii sun
adevrate i altele false, sau c se poate face o deosebire valid ntre cultura savant i cultur
popular. Prestana profesorului trebuie i ea demitizat. Prelegerea magistral e suspect. N
exist cineva care tie i cineva care nva: exist doar un efort comun, camaraderesc, de face s avanseze o cauz politic just.
Scopul meu nu este, n conferina acesta, s comentez sau s calific n vreun fe
revoluia schiat de Searle. M ntreb ns cum se poate concilia criza elitelor pe care
triete Estul european dup lungile decenii ale perioadei comuniste, cu furorul reformator a
ideologilor post-moderni? Cum se poate face un salt rezonabil din pre-modernitate n pos
modernism, admind c acest salt e obligatoriu?
Pentru mine, problema nu e de ordin teoretic. Nu e vorba de o dezbatere abstrac
despre filozofia educaiei. E vorba de presante consecine practice. Cnd, n 1994, am desch
la Bucureti un mic Institut de Studii Avansate, profitnd de nelegerea i sprijinu
Colegiului n care ne aflm acum, proiectul meu era ct se poate de limpede: organizarea un
ambiane n care nzestrarea de elit s fie identificat, recuperat, stimulat, ajutat s s
realizeze. Bursierii urmau s aib, n sfrit, ceea ce nici perioada dictaturii, nici aceea
tranziiei nu reuiser s le ofere: o subzisten decent, deplin libertate de gndire
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
20/42
expresie, instrumente de lucru moderne, contacte cu elita tiinific internaional
Sptmnal, li se cere s participe la un colocviu amical, n care se discut, rnd pe rnd
proiectele fiecruia. Scopul este, printre altele, redobndirea unor deprinderi intelectuale p
care marginalitatea (eventual clandestinitatea), izolarea, suspiciunea, impuse de vechiul st
de via erau pe cale s le suprime. Am avut norocul s gsesc oameni i instituii a cro
generozitate era dublat de o comprehensiune subtil i prompt. Dar i ei, ca i mine, avea
de nfruntat semnele timpului... Din cnd n cnd, mprejurul instituiei noastre, apar
rumoarea unor neliniti la mod: nu cumva e o instituie elitist? Nu cumva finanm un jo
cu mrgele de sticl? Cum profit societatea de pe urma unei asemenea activit
Subtextul acestor neliniti const ntr-o sum de presupoziii, care tind s intervin, cu bun
intenie de altfel, n procesul de reconstrucie din Est, cu principii nscute n ambian
istoric, social i intelectual a Vestului. Se ncearc vindecarea unei maladii cu o medicaigndit pentru vindecarea alteia. Se ncearc tratamentul penuriei, cu o filozofie
supraproduciei.
rile rsritului european se confrunt, n acest moment, cu un inventar de urgene,
care nu se poate stabili o ordine prioritar. Totul e prioritar i aceasta este cea mai mar
piedic n recuperarea normalitii. Nu e mai urgent reabilitarea nivelului de trai dec
remodelarea mentalitilor, i aceasta pentru simplul motiv c fr o nou mentalitate
materie de munc, profit, libertate i justiie nu se poate produce mbuntirea calitii vieiNu e mai urgent reforma industriei dect reforma colii, nu e mai urgent restituire
proprietilor dect instituionalizarea controlului civil asupra armatei, nu e mai urgen
scderea inflaiei dect consolidarea societii civile. Tot astfel, nu e mai urgen
mbuntirea sistemului de nvmnt public dect refacerea elitelor. O anumit zgrcen
birocratic ncearc s ne conving c nevoile omului nu se manifest ntr-o simultaneita
organic, ci ntr-o succesiune contabil. Primum vivere, deinde philosophari: un dicton p
ct de celebru pe att de trival, un mod de a converti minimalul n valoare primordial.
realitate, un om ntreg i o societate sntoas au nevoie n acelai timp de beneficiile subzistent
i de cele ale reflexiei, de osete i vise, de pinea zilnic i de utopii. n Est, ne lipses
deocamdat, i unele i altele. i nu putem accepta c lotul generaiei actuale e acela al lu
vivere, filozofia urmnd s fie finanat mai trziu... n ce m privete, am n minte u
portret ideal al sponsorului cultural i, de altfel, cred c l-am i ntlnit de cteva ori:
cineva care, dup ce a investit cu folos n mari proiecte de educaie universitar, n cercet
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
21/42
despre arta guvernrii, legislaie, liberalism, ecologie i minoriti, n programe de revitalizar
economic i instituional, simte nevoia s ias din circumstanial, din rezonabilul de prim
instan, pentru a investi ntr-un joc cu mrgele de sticl. A finana instalarea lui Newton su
mr sau navigaia utopic a lui Columb s-a dovedit rentabil. Oamenii nu devin mai sraci dac
din cnd n cnd, consimt s dea de mncare Serafimilor...
Conferin inut la Wissenschaftskolleg zu Berlin
n seria Conferinelor Ernst Reute
iunie 200
Toleranta i intolerabilul
Criza unui concept
Cu cteva luni n urm am asistat, la Wissenschaftskolleg zu Berlin, la o conferin
unui jurist indian despre drepturile omului. Confereniarul era, de mai muli ani, profesor la mare universitate european, aa nct nu putea fi suspectat de patriotism local ngust sau d
provincialism. nelegea totui, s abordeze subiectul din punctul de vedere al tradii
hinduse. n mare, era vorba de a cupla noiunea de drepturi cu aceea de obligaii i d
definirea obligaiei n termenii unui concept strin de habitudinile culturii europen
conceptul de dharma. Dharma e legea universal a existentului, temeiul funcional al lumii. I
acest context, datoria individual nu se decide n funcie de exigenele celorlali, ale uno
instituii sau ale unor legiferri imanente, ci n funcie de dharma, adic de o ordine cosmicla care fiecare existent trebuie s participe, dac nu vrea s se auto-anuleze. Mi-am amintit,
timp ce ascultam conferina, de un mai vechi colocviu pe aceeai tem, organizat de ril
arabe. Colocviul sfrise prin a ilustra principiul potrivit cruia nu se poate vorbi de drepturi
omului fr a invoca, n permanen, drepturile lui Allah. Era limpede c din unghi india
i din unghi islamic, problema drepturilor omului se punea n cu totul ali termeni dect di
unghi european, ceea ce, firete, ridica mari probleme de comunicare. Ca de obicei, dup
conferina de la Wissenschaftskolleg, au urmat discuii. Pentru cei care nu cunosc institu
berlinez, voi face precizarea c publicul const ntr-o echip de aproximativ treizeci d
universitari de elit, recoltai din toate rile lumii. Predominant este ns viziune
european, cu tot ceea ce implic ea n materie de presupoziii istorice, cultural
metodologice etc. Discuia de dup conferin a fost cvasinul, ceea ce nu se ntmpl d
obicei n comunitatea academic amintit. n mod vdit, cei din sal erau luai pri
surprindere. Ei erau la curent cu ceea ce am putea numi vulgata drepturilor omului, aa cum
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
22/42
s-a constituit ea dup Revoluia Francez, dar nu tiau nimic, sau tiau foarte puin, despr
alte spaii de civilizaie. Ceea ce tocmai aflaser de la profesorul indian nu se potrivea delo
cu concepia lor curent. Pe de alt parte, dei, n fond, aveau preri diferite, nscute dintr-
filozofie n care metafizica, n sens tradiional, i teologia nu mai au greutate, ei era
stnjenii, n impulsul firesc de a dezbate chestiunea, de cteva principii pe care ultime
decenii le-au impus ca inviolabile: respectul alteritii, dreptul la diferen, tolerana fa d
prerile celorlali. Refleciile care urmeaz pornesc din nevoia de a nelege acest blocaj
dialogului i de a semnala criza unui concept tolerana care, devenind un loc comun a
comportamentului civilizat, a ajuns, ca orice loc comun, s aib o validitate oarb, fr
contur.
O prim observaie cu privire la situaia de la Wissenschaftskolleg ar fi c trim ntr-
lume a globalizrii, n care distanele spaiale i culturale se micoreaz vizibil, dar c asta nexclude ignorarea fundamentelor intelectuale i sociale ale celuilalt, ba dimpotriv amplific
aspectul iraional al acestei ignorante. Poi ajunge relativ repede la Bangkok, poi avea rela
politice sau comerciale cu Bangkokul, dar poi face asta fr s treci, epistemologic, dincol
de pitorescul turistic. ntre globalizare i cultur general se instaleaz, n mod paradoxal,
relaie de proporionalitate invers. Cu ct ne ntlnim mai uor, cu att ne cunoatem ma
puin. O a doua observaie ar fi c ignorana nu exclude cordialitatea. Poi avea bune raportu
cu cineva despre al crui background cultural nu tii nimic. La prima vedere, avem deface cu un beneficiu de civilizaie: comunicarea e posibil n absena cunoaterii. Dar a
stnd lucrurile, se mai poate vorbi de comunicare veritabil, sau avem de a face cu o simpl
problem de etichet, cu o agreabil coregrafie de suprafa? Asistm, de fapt, la
substanial modificare de sens a conceptului de toleran. El nu mai desemneaz
acceptarea lui altfel, a opiniei diferite, ci pur i simplu ignorarea (amabil) a opini
diferite, suspendarea diferenei ca diferen. Rezult c: 1. n-am nevoie s te neleg ca s t
accept; 2. n-am nevoie s discut cu tine pentru a-i da dreptate. Altfel spus, sunt de acord c
ceea ce nu pricep i sunt din principiu de acord cu ceea ce nu sunt de acord. Dumneata a
dreptul la prerea dumitale. O respect. Eu am dreptul la prerea mea i m atept ca ea s-m
fie respectat. Dialectica e inutil. Tolerana reciproc sfrete ntr-o universal tcer
surztoare, pacific, o tcere pentru care dialogul e un bruiaj indezirabil. In aceste condii
tolerana are efecte mai mult dect discutabile: ea amputeaz apetitul cunoaterii,
nelegerii reale a alteritii, i dinamiteaz necesitatea dezbaterii. La ce bun s mai negociem
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
23/42
dac rezultatul e, oricum, consimirea mutual la dreptatea celuilalt? ntr-o lume guvernat d
asemenea reguli, Socrate ar fi omat. Nu e de aflat nici un adevr, nu e de fcut nici u
raionament. Nu ni se cere dect s respectm, politicoi, convingerile interlocutorulu
Prestigiul nediscriminatoriu al toleranei pune sub semnul ntrebrii o serie ntreag d
categorii, pn mai ieri operative: eroarea, culpa, relaia cu excepia, principiile educaie
tehnica disputei i, n genere, problematica riscant i complicat a intolerabilului. Dintr-u
strict necesar al bunei convieuiri (apanajul umanitii i spunea Voltaire: a ne iert
reciproc prostiile e prima lege a naturii), tolerana devine un habitus al neutralitii, un soi d
anestezie logic i axiologic, simptom al unei voioase paralizii interioare. A fi tolerant par
s nsemne a renuna la simul orientrii. Sper s nu judecai pripit ngrijorarea mea. N
pledez pentru intoleran, pentru cruzimile spiritului de geometrie. Nu vreau s reinstitu
judecile n alb-negru, scleroza normativ a dihotomiilor, monotonia nerealist a lui sausau. Vreau doar s atrag atenia asupra necesitii imperative de a aduga toleran
discernmntul, de a nu confunda respectul diferenei cu etica dizolvant a lui anythin
goes.
Se admite, n genere, c dezbaterea modern despre toleran ncepe la sfritu
secolului al XVII-lea, cu John Locke. n realitate, cnd un concept devine subiect d
controvers, cnd se simte nevoia ntemeierii lui teoretice, a afirmrii lui explicite pe scen
public, conceptul cu pricina e mai curnd n criz. (Vezi supralicitarea contemporan problematicii europene...) Locke propune o justificare filozofic a toleranei, pe fundalu
unor conflicte barbare ntre diferite confesiuni i faciuni religioase, incapabile s
convieuiasc. Tolerana era, n acest context, un antidot la practica persecuiei. i n-ar trebu
s uitm c, iniial, tolerana s-a impus spiritului european prin conotaiile ei strict religioase
a o invoca, prin extrapolare, n alte domenii e o ntreprindere dificil, care se preteaz l
nuane i reformulri. (n treact fie spus, John Locke, teoretician al toleranei i exponen
luminat al separrii dintre viaa civil i cea religioas, nu e att de modern, nct s
accepte tolerana fa de atei, care i se par, prin lipsa lor de angajament spiritual, fiin
asociale.) Exist ns un subneles al toleranei, care face parte din zestrea comportamental
a speciei i nu avea nevoie, prin urmare, s atepte, pentru a se manifesta, zorii moderniti
A pomeni, n primul rnd, tolerana fa de sine, care are, cred, tradiii strvechi. Fa d
sine nsui, omul se comport cretinete cu mult nainte, probabil, de apariia cretinismulu
Ne tim bine pcatele, tim despre noi lucruri inavuabile, suntem, nu o dat, n dezacord c
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
24/42
ceea ce facem, dar una peste alta ne privim cu destul simpatie: ne nelegem, ne suportm, n
iertm. Prevaleaz sentimentul c suntem, n fond, oameni cumsecade, good guys, figu
onorabile. In orice caz, nu suntem att de ri ct s-ar prea i, mai ales, att de ri ct sun
alii. nclin s spun, de aceea, c iubete-i aproapele ca pe tine nsui! nseamn nu at
iubete-i pe ceilali la fel de mult ct te iubeti pe tine, ci mai degrab iubete-i pe ceilal
cu aceeai ngduin cu care te iubeti pe tine, fii la fel de tolerant cu slbiciunil
celorlali, pe ct eti de tolerant cu propriile tale slbiciuni. O ilustrare minor, d
semnificativ a toleranei fa de sine e complezena pe care o avem ndeobte fa d
tabieturile noastre. Orict de ridicole, orict de maniacale, ele sunt n asemenea msur part
din noi, nct nu lum niciodat n calcul eventuala lor reform. Tolerana apare ca perfec
natural i atunci cnd e practicat fa de cei apropiai. Iubirea se exprim ntotdeauna
uneori n chip iraional ca toleran: suntem foarte ngduitori cu copiii notri, cu cei difamilia noastr, sau cu unii prieteni. Acceptm din partea lor derapaje care, n cazul altora, n
se par inacceptabile. Se poate spune, de altfel, c viaa n comuniti mici este o adevrat
coal a toleranei. n comunitile mari te poi izola, i poi crea cluburi pe baz d
afiniti, evitnd contactul cu ceea ce te contrariaz. Dar ntr-o familie trebuie s
acomodezi la particularitile fiecrui membru ca la un dat, de care, n condiiile curente, n-
cum s fugi. Csnicia, de pild, ncurajeaz spiritul de toleran pn la martiraj... E inevitab
s cazi la nvoial, s te obinuieti cu modul partenerului de a rula (sau nu) tubul de past ddini, cu deprinderile lui alimentare, cu tabieturile lui, sau ale unui ntreg clan, cu ritmuri
idiosincrasii care i sunt strine. Experiena toleranei e ns o experien comun chiar i
afara relaiei cu sine sau cu cei din preajm. E foarte rspndit, n viaa zilnic, varianta
s zicem slab a toleranei, numit indulgen. tii c are loc o neregul, nu consimi
comiterea ei, daro treci cu vederea, te prefaci c nu iei not de existena ei. tii, s zicem, c
unii elevi fumeaz n pauz, la closet, tii c femeia de serviciu i fur, candid, di
bomboanele de pe birou, c amicul X te tapeaz sistematic de igri, dar decizi c nu meri
s dai importan unor astfel de fleacuri. Indulgena e, prin urmare, tendina de a tolera cee
ce i se pare neesenial. Micile pcate, cele pe care le avem i noi sau pe care le-am avut, c
toat lumea, n alt etap a vieii, trebuie tratate cu blndee, muamalizate, uitate. Indulgen
e tolerana bunicilor care trag ghidu, cu coada ochiului, la delicioasele nzbtii ale nepoilor
Comun, ca s nu zicem banal, este i o form ceva mai tare a tolerane
complicitatea, consimirea tacit. Nu mai poi trece cu vederea neregula, dar decizi,
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
25/42
virtutea unui calcul pragmatic, s o ngdui. Toi tim, cel puin noi, cei din Europa Oriental
c baciul e o deprindere nesntoas. Nu suntem de acord cu ea, dar o asumm, fie di
slbiciune, fie din oportunism strategic; preferm s ncurajm un obicei prost dect s n
confruntm cu efectele negative ale corectrii lui; ni se pare c e mai rentabil s stimulm, pri
baci, promptitudinea unor servicii, sau s recompensm acordarea unei favori, dect s d
inutile lecii de corectitudine... Fie c n-ai curaj s intervii moralizator, fie c nu vrei s-i fac
un portret antipatic, fie c suplimentarea remuneraiei i se pare scuzabil n anumite condii
te hotrti s participi la transgresiune pe principiul alegerii rului mai mic. n acest cm
semantic trebuie neleas i expresia cas de toleran. [Tolerana? exclama un scriito
francez mais il y a des maisons pour cela!( Dar sunt case anume pentru asta!)] Casa d
toleran i propune s neutralizeze, prin decizie civil, o surs potenial de dezordin
necontrolat, instituind un teritoriu al dezordinii controlate, adic permise n msura n carse respect anumite condiii. E ceea ce n dreptul canonic se numete permissio comparativa, c
fiind de preferat permisivitii necondiionate (approbatio).
n sfrit, pe o alt treapt, avem uneori de a face cu o specie mai sumbr a tolerane
resemnarea. Vezi neregula, o respingi interior, dar o supori, o nduri, ca pe ceva inevitabil. D
regul, adopi resemnarea fie pentru c nu crezi n posibilitatea rectificrii situaiei (i, deci,
sensul efortului rectificator), fie pentru c, dintr-un motiv sau altul, vrei s salvezi aparenel
n primul caz, tolerana capt coloratura demobilizrii i, la limit, a laitii. Cel terorizat de dictatur e inert nu pentru c e tolerant cu dictatura, ci pentru c e timorat de resursele e
represive. n al doilea caz, tolerana cade n retorica ipocriziei: femeia sau brbatul car
tiindu-se nelai de partener, accept situaia pentru a menaja convenienele, par a cultiv
tolerana, dar, n fapt, sunt doar resemnai, de dragul imaginii proprii i a cuplului.
Situaiile pe care le-am inventariat pn acum demonstreaz c exist o practic i
problematic anistoric a toleranei, c ea este ntr-adevr, cum spunea Voltaire, apanaj
umanitii. Chiar dac, din cnd n cnd, mprejurrile exterioare au ngustat drastic spectru
ei de manifestare, tolerana a rmas condiia minimal a convieuirii, a igienei interioare
cadrul funcionalitii de grup. Faptul c astzi se vorbete pe aceast tem mult mai mult
mai apsat dect pn mai ieri nu semnaleaz un teritoriu de reflexie nou, ci o amplificar
deviatorie a noiunii, o schimbare de context care aduce sfera acestei noiuni n prag
exploziei.
nainte de a ncerca s descriem aceast evoluie, s sistematizm rapid cazurile evoca
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
26/42
mai sus:
1. Tolerana este un epifenomen al vieii comunitare. E nevoie de cel puin dou
personaje diferite pentru ca problema toleranei s se poat pune n termeni concre
Psihologizarea conceptului, discursul despre firi tolerante sau intolerante, despre blnde
temperamental (Calvin vorbea despre mansuetudo animi), ca i definiia toleranei ca virtu
autonom, ca valoare n sine, legitimabil n absolut, toate acestea sunt speculaiun
irelevante, ct vreme nu apare ocazia unei testri nemijlocite, a unei probe sociale. Pentr
Robinson Crusoe, singur pe insul, problema toleranei nu se pune. Asta ca s descurajm
din plecare, vorbria naripat (i utopic) despre toleran n general, despre nobleea
serafic, auto-suficient. Trebuie s fim tolerani! nu nseamn nimic. Problema e n c
mprejurri, n ce moment, n ce dozaj i cu referire la ce. 2. Tolerana nu intr n discui
dect dac una din poziiile care se confrunt dispune de atributul puterii. Altfel spus, npoate fi tolerant dect cineva care dispune de mijloacele de a fi intolerant. Tolerana es
decizia raional a unei instane coercitive de a-i amenda funcia coercitiv, de a nu abuza d
puterea proprie. Din punctul de vedere al puterii, tolerana e limita dreptului de intervenie.
de observat c puterea adevrat, puterea care are o baz larg de legitimitate e, de regul
mult mai tolerant dect puterea arbitrar, uzurpatoare, impus samavolnic. Dictaturile sun
intolerante, pentru c se simt ameninate de metabolismul divers al supuilor lor. Tot ce e via
multicolor pune n pericol isterica lor uniformitate. Inflexibilitatea legislativ i excesunumeric al reglementrilor sunt simptome ale unui organism slab, cu un cmp de toleran
restrns. Sistemele puternice, dimpotriv, i permit o mult mai generoas marj d
permisivitate. Tolerana este, aadar, expresia unui organism politic viguros, garania d
sntate a corpului social. Laxismul, suspensia criteriilor, anarhia, confuzia valorilor, indigen
instituiilor, relativismul dizolvant nu sunt semne ale unui spor de toleran, ci fenomene d
degenerescent. Tolerana adevrat e la antipodul slbiciunii. Nu poi fi tolerant n nume
unei palori, nu poi ngdui diferena cnd n-ai nici o identitate, nu poi admite orice num
pentru c nu crezi n nimic. Pe scurt, nu poi sluji eficient pluralismul sprijinindu-te pe
anemie fr chip. Tolerana este atenia acordat de majoritate fiecrei minoriti, nelegere
celui tare fa de cel slab, nelepciunea normei de a nu-i impune cu fora normativitatea. ntr-
lume n care principiul egalitii ar obine o victorie definitiv, etica toleranei ar fi caduc
tot astfel cum ea ar fi caduc ntr-o lume a libertii religioase unanim acceptate. Tolerana e
virtute a celui mai puternic n convieuirea lui cu un interlocutor dezavantajat ntr-un fel sa
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
27/42
altul. Fr aceast departajare structural nu se poate vorbi de toleran real, ci doar de u
schimb graios de politeuri. E, oricum, un semn de patologie social cnd o minoritate s
declar tolerant cu majoritatea, cnd excepia se declar tolerant cu regula. E ca i cum
iepurele s-ar declara tolerant cu elefantul.
3. Tolerana e soluia socialmente convenabil a unui dezacord. Decid s nu m compo
discriminatoriu cu o stare de lucruri pe care am argumente s o dezaprob. Acordul cu cella
nu se poate numi toleran; el nu e dect o form de consens. Pentru ca folosirea cuvntulu
toleran s fie adecvat, trebuie ca evaluarea lucrului tolerat s pstreze o conotai
negativ. Expresia sunt tolerant cu femeile frumoase e absurd, dac nu e rostit de u
misogin pentru care femeile frumoase sunt o categorie reprobabil. Nu poi fi tolerant cu
idee sau cu un fapt pe care le validezi fr rezerve. Nu tolerezi lucrurile cu care consun
Trebuie s existe o rezerv mental, o nepotrivire de opinie, o consemnare a diferenei criticntre cel care tolereaz i obiectul tolerat. Tolerana este nclinaia sau decizia de a accept
lucruri pe care anumite criterii le-ar defini ca inacceptabile. E cdere la nvoial cu ceva car
te contrariaz.
Toate aceste observaii conduc spre concluzia c tolerana e o valoare comportamenta
validabil i recomandabil numai ntruct lumea e imperfect. Mediul privilegiat n car
ea i gsete locul e unul al diferenelor greu conciliabile, al inegalitii politice i sociale,
tensiunii dintre bine i ru. Spiritul de toleran cere discernmntului s nu fie rigidjudecii s nu fie penalizatoare. A nu exclude ceea ce nu te include, a permite celuilalt s fi
altfel, ba chiar, n anumite limite, s greeasc, a trata n chip acomodant diversitate
nesistematizabil a prerilor, convingerilor i moravurilor, a nu nlocui persuasiunea pri
constrngere iat exigenele toleranei, onorabilitatea ei n ambiana, fatalmente impur
a vieii publice cotidiene. Tolerana nu are sens i valoare n paradis. Ea este o virtut
tranzitorie, o manevr de pasaj, adaptat promiscuitii sub-lunare... E un fel de a salv
obrazul umanitii, n condiii de subzisten pline de capcane, ispite i provocri. Idealul ar
o lume n care tolerana nu mai e necesar, n care rul e domesticit, puterea e distribuit
omogen, diferenele armonizate. Pn n clipa unei asemenea improbabile reuite suntem, c
s zicem aa, condamnai la toleran. i trebuie s o cultivm lucid, chibzuit, fr idolatri
ateni la patologia latent a funcionrii ei. Pentru c tolerana poate avea adncuri tulbur
motivaii suspecte, efecte deformatoare. S ne oprim asupra ctorva. Exist forme a
toleranei care, n ciuda ambalajului prezentabil, conin un smbure otrvit. E, de exemplu
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
28/42
cazul toleranei nscute din orgoliu. Din perspectiva plonjant a unei prea bune preri de sin
tolerana este o form de condescenden, de marginalizare arogant a obiectului tolerat. Sun
plasat att de sus, nct nu m cobor pn la a lua n seam diferena. Refuz ca pe o njosir
confruntarea cu ceea ce m contrazice sau m indispune. Intolerana e sub demnitatea mea.
anumite circumstane, arogana alege s se comporte tolerant dintr-un soi de abilita
strategic: tolerez pentru a dezamorsa, absorb ceea ce mi se opune, integrnd rezistena l
sistem n chiar imaginea prepotent a sistemului. n contribuia sa dintr-o antologie aprut
1966 (Kritik der reinen Toleram), Herbert Marcuse numea aceast specie de toleran
definit ca un Integrationsmechanismus, eine repres-sive Toleram( Mecanism de integrar
o toleran represiv).Nu numai tolerana de sus poate fi ns blamabil, ci i tolerana d
jos, cea care exprim fie umilina servil (tolerana ca ndurare), fie lipsa personalitii
fragilitatea convingerilor. Poi fi tolerant din oportunism sau din nesimire. Ateul care sdeclar tolerant n materie religioas e un impostor: n realitate, sfera religiosului i es
indiferent, astfel nct tolerana nu-l cost nimic. Trebuie spus c, n general, naturi
inconsistente, frivole, capabile de o anumit ingeniozitate mental par mai acomodante, po
mima cu mai mult dexteritate tolerana dect naturile geometric consecvente. Sofitii, cern
legilor s nu abuzeze de normativitate, sunt mai tolerani dect Platon...
Nu se poate contesta faptul c exerciiul neglijent al toleranei, supralicitarea
demagogic implic riscul unor evoluii anarhice. Karl Popper, n cartea sa despre Societatedeschis, observa, pe bun dreptate, c tolerana nelimitat duce la dispariia toleranei
Trebuie s ne conservm, cu alte cuvinte, dreptul de a nu tolera pe cel intolerant (the righ
not to tolerate the intolerant). Formularea lui Popper este ns foarte prudent. Ea vorbet
despre omul intolerant, dar nu pare a se preocupa de categoria intolerabilului. Or toleran
este riscant tocmai cnd minimalizeaz, ocolete sau pur i simplu suspend problematic
intolerabilului. Ce putem spune despre aceast problematic? Mai exact, exist limi
obiective ale toleranei? In tiinele aplicate, lucrurile sunt simple i de o foarte instructiv
eviden: ele folosesc noiunea de cmp de toleran, pentru a semnala graniele ntre car
sunt permise anumite abateri, fr ca un ansamblu dat s aib de suferit. Cmpul d
toleran este invocat, de pild, atunci cnd trebuie evaluat precizia de execuie a une
piese. Calibrul unei evi sau greutatea unei monede pot tolera o anumit aproximaie
dimensiunilor, dar exist o limit dincolo de care avem de a face cu un rebut. La fe
organismul uman poate suporta, pn la o limit, suferina fizic, sau ingurgitarea uno
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
29/42
substane nocive. Dincolo de aceast limit, echilibrul fiziologic se nruie i organismul intr
n colaps. Prin urmare, nici un sistem, fie el mecanic, sau biologic, nu poate supravieui
condiiile n care cmpul lui de toleran e suprasolicitat. Nici un ansamblu nu poate toler
principii sau stri de lucruri care i submineaz raiunea de a fi. Exemplu: o constitu
raional nu poate include un articol care s garanteze dreptul fiecrui cetean de a o nclc
O alt ilustrare a intolerabilului este eroarea. Nu poate trece drept toleran nclinaia de
manifesta nelegere pentru cineva care susine inflexibil c doi i cu doi fac cinci. To
astfel, tolerana e neavenit n sfera dreptului.Nu se poate pleda, n numele toleranei, pentr
nesancionarea culpei dovedite. Graierea, amnistia sau iertarea valorific cu totul al
principii i deschid un evantai semantic distinct de acela al comportamentului tolerant. Ni
teritoriul pedagogiei nu se intersecteaz fericit cu practica toleranei. Evident, nu se pun
problema unor metode brutale, a unui didacticism ngust, lipsit de comprehensiune i rbdarDar teoria identificrii cu cel pe care vrei s-l educi, reflexul de a gsi, pentru toat
insuficienele lui, un diagnostic justificativ inhib cu totul impulsul modelator. Nu poi educ
un copil pe care l nelegi perfect, punndu-te mereu, programatic, n locul lui. Locu
pedagogului trebuie s rmn distinct de locul nvcelului, chiar dac i el are ceva d
nvat n timp ce i exercit oficiul pedagogic.
Pe msur ce tema toleranei a devenit mai corect politic, mai fashionable p
fundalul relativismului post-modern, conturele ei au nceput s se tearg. Odat cu anii '80,nceput s se invoce tot mai des paradoxul toleranei, nscut, pe de o parte, din ntrebarea
cum trebuie s reacioneze spiritul de toleran fa de intoleran? i, pe de alt parte, di
dificultatea de a susine, cu argumente riguroase, c e bine s tolerezi ceea ce nu e bine. Pn
unde merge, aadar, obligaia firii tolerante de a se comporta permisiv cu insul intolerant i c
intolerabilul i cum se poate ntemeia raional acceptabilitatea inacceptabilului? Nu cumv
faptul de a te declara tolerant e, cum spunea Goethe, jignitor fa de lucrul tolerat? Nu cumv
tolerana trebuie s evolueze spre aprobare ncurajatoare, preuire i respect? Nu cumv
excepia trebuie s nceteze a mai fi privit ca transgresiune a normei, pentru a funciona c
transgresiune normativ? Pornind de la asemenea ntrebri, ceea ce avea statut de realitat
tolerat intr, ncet-ncet, n expansiune, candideaz la legitimitate, chestionnd legitimitate
instanei tolerante. Cu alte cuvinte, excepia devine tolerant cu regula, iar regula adopt u
complex de culpabilitate, adic de inferioritate fa de excepie. Excepia devine militant
auto-suficient i, la limit, discriminatorie i intolerant!
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
30/42
Toat aceast confuzie e rezultatul modului n care definim diferena i al felulu
cum nelegem s ne raportm la ea. Am stabilit c nu exist toleran dect acolo unde exis
diferen. Diferena vrea s fie acceptat, s aib dreptul la identitate, s aib un statut d
valabilitate, aa cum e normal ntr-o lume plural i pregtit s dea diferenei ce e a
diferenei. Chestiunea e ns mai delicat dect pare la prima vedere, cci, pe de o parte
diferena vrea s fie consfinit ca diferen, dar, pe de alt parte, ea aspir la o condiie d
generalitate, de natur s o integreze n rndul lumii, laolalt cu toate celelalte diferene
Cel tolerat ca fiind altfelnu vrea s simt mereu c e altfel, c e exponentul unei categor
particulare i, eventual, neobinuite (peculiar); nu-i face plcere, deci, s fie tratat altf
dect ceilali (chiar dac e un altfel pozitiv, un surplus de bunvoin). Discursul lui are do
timpi, oarecum contradictorii: A. Respectai-m aa cum sunt, orict de diferit a fi de vo
Lsai-m s fiu diferit! i B. De fapt, sunt la fel cu voi i nu vreau un statut de excepitolerat. Diferena care ne desparte e secundar fa de umanitatea care ne unete. Nu m
obligai s iau mereu not de mprejurarea c sunt altfel! Aadar: A. Asumai diferena! i B
Comportai-v ca i cnd diferena n-ar exista!
E nevoie de mult graie social, de mare finee psihologic i, a spune, de mar
subtilitate metafizic, pentru a uni cele dou exigene (A i B) ntr-o atitudin
comportamental unic i coerent. Pui accentul pe diferen eti suspect de un latent spir
de discriminare. Pui accentul pe echivalen eti suspect c minimalizezi diferena. Eprins, orice ai face, ntr-un cerc vicios, care tinde s nemulumeasc pe toat lumea. Te vez
constrns la precauii care pot deveni tot attea gafe. E, ca s lum un exemplu, una di
capcanele curente ale sexismului, aa cum l-am experimentat n unele universiti di
Statele Unite: dac, intrnd ntr-o cldire, dai ntietate, la u, unei femei, eti amendat c
macho; dac n-o faci, eti prost crescut. Un alt exemplu ar fi evoluia unei comunit
dezavantajate ctre situaia de comunitate favorizat. n anii trecui, o mulime de ajutoare a
fost trimise n Romnia pentru copiii handicapai. Era foarte greu s explici copiilor snto
dar la fel de sraci, din cminele nvecinate, de ce minunatele daruri venite din strintate
ocolesc, mai ales c, n inocena lor, ei nu dramatizau diferena dintre ei i ceilali. Un episo
mai curnd amuzant am trit, cu muli ani n urm, la Londra, n Hyde Park. Un foarte arto
brbat de culoare inea, la Speakers' Corner, un remarcabil discurs conceput ca arj rasis
mpotriva albilor majoritari. Discursul suna cam aa: M uit la voi i m umplu de mil
Avei nri nguste prin care abia dac se poate respira. Asta explic de ce v oxigena
7/28/2019 Andrei Plesu Despre Bucurii
31/42
insuficient i de ce gndii att de crispat i de mediocru. Privii, pentru contrast, nrile mele
ample, largi, vitale, gata s absoarb toate miresmele lumii. Pielea voastr e incredibil: ziu
e alb, la soare se nroete obscen, noaptea e albastr. Eu sunt negru, negru masiv, neezitan
indiferent de ambian. Comparaia se dezvolta catastrofal, pornind de la dini i ajungnd
zone inavuabile, pentru a semnala degenerescenta albilor fa de uriaul potenial biologic a
africanilor. Publicul britanic adunat n jurul ndrzneului tribun i-a pierdut repede calmu
caracteristic. Unii au plecat deprimai, zdrobii de evidena argumentelor, alii au nceput s
vocifereze barbar, prilejuind oratorului o ultim, strivitoare, constatare: Uitai-v ct d
primitiv reacionai! V-ai pierdut pn i umorul! Exponentul unei comuniti persecuta
secole de-a rndul i lua, n mod convingtor i ironic, revana. Toleratul de ieri privea d
sus, cu o compasiune ipocrit, ctre fostul lui persecutor. Modelul acesta al schimbr
rolurilor e strvechi. Cretinismul a putut trece i el, fr prejudeci, de la martiraj linchiziie. n anii de coal de pe vremea comunismului, ni se povestea, n toate orele d
istorie, cum, pe parcursul nedreptelor procese intentate de regimul burghezo-moieres
lupttorilor comuniti, acetia se transformau, curajos, din acuzai n acuzatori. Un trase
asemntor pare s stea dinaintea tribulaiilor contemporane ale toleranei. Nu se mai tie cin
pe cine tolereaz, nu se mai tie cine e victima cui. Toleratul de ieri devine tolerantul d
astzi sau fondatorul unui nou tip de intoleran. Teama de a nu grei duce la complicat
forme de auto-cenzur, la frnicii baroce i spaime sociale fr precedent. Problematicdiscriminrii capt nuane nebnuite. O pasionant discuie pe aceast tem e de gsit
cartea lui Thomas Nagel, intitulat Mortal Questions (Cambridge University Press, 1979
Autorul constat c din teama de a nu aluneca ntr-o blamabil discriminare negativ exis
tendina fireasc de a practica discriminarea pozitiv. Intre candidai de valoare egal pentr
o anumit poziie va fi preferat, de regul, candidatul ndeobte defavorizat, respecti
candidatul de culoare sau de sex feminin. ntrebarea care se pune e dac aceast decizie est
dreapt sau nu. Nagel crede c e vorba de o decizie mai curnd dreapt, ntruct i propun
s corecteze un sistem anterior n mod evident nedrept. Pe de alt