Preotul profesor ALEXANDER SCHMEMANN
Pt/C
2^ 1 - ' J O C
PENTRU VIAA LUMIISacramentele i Ortodoxia
CARTE TIPRIT CU BINECUVNTAREA PREA FERICITULUI PRINTE
T E O C T I S TPATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMNE
Traducere din limba englez de Preotul profesor dr. AUREL JIVI
EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC I DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMNE
BUCURETI - 2001
PREFAA
Aceast carte a fost scris cu zece ani n urm, ca ndrumar pentru Conferina Cvadrienal a Federaiei naionale a Studenilor Cretini inut la Athens, Ohio, n decembrie 1963. Ea n-a fost hrzit a fi i cu siguran nu este un tratat teologic sistematic al tradiiei liturgice ortodoxe. Singurul meu scop n scrierea ei a fost de a schia - pentru studenii care se pregtesc s discute despre misiunea cretin - concepia cretin despre lume", adic abordarea lumii i a vieii omului n lume, care decurge din experiena liturgic a Bisericii Ortodoxe.
S-a ntmplat ns c aceast carte a ajuns la un cerc mai larg de cititori, dincolo de cercurile studeneti pentru care a fost scris. Retiprit n 1965 de ctre Editura Herder and Herder (sub titlul Sacra- ments and Orthodoxy) apoi n Anglia (World as Sacrament), tradus n francez, italian i greac, ea a fost chiar recent publicat" ntr-o traducere ruseasc anonim de ctre samizdatul clandestin din Uniunea Sovietic. Sunt sigur c toate acestea dovedesc nu caliti deosebite ale crii n sine - eu nsumi, mai mult dect oricine, sunt contient de multele ei defecte i lipsuri -, ci importana temei de care am ncercat s m ocup i necesitatea imperioas de a o aborda care, evident acum zece ani, este i mai evi
4 PENTRU VIAA LUMII
dent astzi i constituie singura justificare pentru aceast nou ediie.
Aceste teme nu sunt altele dect secularismul - nstrinarea progresiv i rapid a culturii noastre, a nsei temeliilor ei, de experiena cretin i de concepia despre lume care, iniial, au dat form acestei culturi - i profunda polarizare pe care secularismul a provocat-o chiar ntre cretini. ntr-adevr, n timp ce unii dintre ei par s priveasc secularismul ca pe rodul cel mai bun al cretinismului n istorie, alii gsesc n el justificarea pentru o respingere aproape maniheic, pentru evadarea ntr-o spiritualitate" imaterial i dualist. Astfel, exist unii care reduc Biserica la lume i la problemele ei i alii care pun semnul egalitii ntre lume i ru, i se bucur n chip morbid de amurgul ei apocaliptic.
Ambele atitudini, sunt convins, denatureaz deplintatea, sobornicitatea tradiiei ortodoxe autentice, care a afirmat ntotdeauna att buntatea lumii, pentru a crei viat Dumnezeu a dat pe Fiul Su cel Unul Mscut, ct i rutatea n care zace lumea, care ntotdeauna a vestit i continu s vesteasc n fiecare duminic faptul c prin Cruce bucurie a venit la toat lumea" i care, totui, spune celor ce cred n Hristos:....voi nti murit i viata voastr este ascuns cu Hristosin Dumnezeu" (Col.3, 3).
l u.sllel ntrebarea noastr real este: cum putem ti< il lliu mpreun" - n credin, n viat i n fapt - .1* '.i .iilim.itII despre Biseric care par contradic- i uli mii pul< iu noi nvinge tentafia de a opta pentru ..... linii* i ir absolulizand-o", ajungnd astfel la
PREFA 5
alegerile greite sau la ereziile" care au npstuit att de des Cretinismul n trecut?
Este certitudinea mea c rspunsul ne vine, nu din teorii intelectuale elegant formulate, ci, mai presus de toate, din acea experien vie i nentrerupt a Bisericii pe care ea ne-o descoper i ne-o comunic n cultul ei, n leitourga, fcnd-o ntotdeauna ceea ce este: sacrament al lumii, sacramentul mpriei - darul lor ctre noi, n Hristos. n aceast lucrare am ncercat nu att s explic sau s analizez aceast experien, ct, pur i simplu, s o confirm.
Dac ar fi trebuit s o scriu astzi, probabil c a fi scris-o ntr-un mod diferit. Dar eu nu cred c e posibil i nici nu sunt capabil de rescrierea cu toat inima a ceea ce a fost scris o dat, orict de imperfect ar fi. Prin urmare, doar cteva corectri i schimbri minore au fost fcute In aceast nou retiprire. Am adugat, sub form de apendice, dou eseuri, scrise ntr-o not oarecum diferit, prin care sper s pot ajuta la o mai bun nelegere a unora dintre implicaiile acestei cri.
n cele din urm, a dori s folosesc posibilitatea ce mi se ofer prin aceast nou ediie pentru a exprima recunotina mea profund fat de cei ale cror reacii la lucrarea mea au constituit pentru mine izvor de mare bucurie: dl. Zissimos Lorenzatos de la Atena, care, din proprie iniiativ, pur i simplu pentru c, aa cum mi-a scris, a simtit c trebuie s o fac", a publicat o excelent traducere greceasc a acestei cri; prietenii mei necunoscui din Rusia: vestea despre ediia lor modest, dactilografiat, a crii mele a constituit una dintre cele mai mictoare experiene
PENTRU VIAA LUMII
ale vieii mele; toti cei care mi-au scris i ale cror mesaje au nsemnat pentru mine o fericit afirmare a unitii noastre n credin i dragoste"; n cele din urm, dar nu n ultimul rnd, prietenii mei David Drillock i Anthony Pluth, care n-au crutat nici un efort pentru pregtirea acestei noi ediii.
Preotul profesor Alexander Schmemann
Ianuarie, 1973
VIAA LUMII
I
l
Omul este ceea ce mnnc". Cu aceast afirmaie, filosoful materialist german Feuerbach a crezut c a pus capt tuturor speculaiilor idealiste" despre natura uman. De fapt ns, el exprima, fr s o tie, cea mai religioas idee despre om. Pentru c, mult nainte de Feuerbach, aceeai definiie a omului a fost dat de Biblie. n relatarea biblic despre Creafie, omul este prezentat mai nti ca o fiin nfometat, i ntreaga lume, ca hran a sa. ndemnului de a se nmuli i de a stpni pmntul, potrivit primului capitol al Facerii, i urmeaz porunca lui Dumnezeu dat oamenilor de a mnca din cele ale pmntului: lat v dau toat iarba, ce face smn... i tot pomul ce are rod cu smn ntr~nsul. Acestea vor fi hrana voastr...". Omul trebuie s mnnce pentru ca s triasc; el trebuie s primeasc lumea n trupul su i s o transforme n propriul sine, n trup i snge. El este, ntr-adevr, ceea ce mnnc, i ntreaga lume apare ca o atotcuprinztoare mas de osp pentru om. i aceast imagine a ospului rmne n tot cuprinsul Bibliei imaginea central a vieii. Este imaginea vieii de la crearea ei i, la fel, imaginea vieii la
8 PENTRU VIAA LUMII
sfritul i mplinirea ei: ... ca voi s mncai i s bei la masa Mea n mpria Mea".
Am nceput cu aceast tem, aparent secundar, a hranei - secundar din punctul de vedere al marilor teme religioase" ale vremii noastre -, pentru c nsui scopul acestui eseu este s rspund, dac este posibil, la ntrebarea: despre care via vorbim, ce via predicm, proclamm i vestim atunci cnd, n calitatea noastr de cretini, mrturisim c Hristos a murit pentru viaa lumii? Care este viaa care constituie att motivaia, ct i nceputul i elul misiunii cretine?
Rspunsurile care s-au dat urmeaz dou modele generale. Exist aceia dintre noi pentru care viaa, al unei cnd este discutat n termeni religioi, nseamn viat religioas. i aceast via religioas esle o lunii* m sine care exist separat de lumea secului.i *.! li* vlala ei. Este lumea spiritualitii", i n /IIH< no.i'tlit* ca pare s dobndeasc tot mai mult Imi|iil.n(lal
VIAA LUMII 9
const aici n convertirea oamenilor la aceast via spiritual", n a-i face religioi".
Exist o mare varietate de accente i chiar de teologii n cadrul acestui model general, de la populara redeteptare a credinei, la interesul sofisticat pentru doctrine mistice ezoterice. Dar rezultatul este acelai: viaa religioas" o face pe cea secular - viaa mncrii i buturii - irelevant, o lipsete de orice neles real, cu excepia celui de a fi un exerciiu de pietate i rbdare. i cu ct ospul religios" este mai spiritual, cu att mai seculare devin semnalele luminoase de neon: "Mnnc! ", "Bea!", pe care le vedem de-a lungul oselelor noastre.
Dar exist i cei pentru care afirmaia pentru viaa lumii" pare s nsemne n chip firesc pentru mai buna via a lumii". Spiritualitii" sunt contrabalansai de ctre activiti. Cu siguran ne aflm astzi departe de optimismul simplu i euforia Evangheliei sociale". Toate implicaiile existenialismului cu nelinitile lui, ale neo-ortodoxiei cu concepia sa pesimist i realist despre istorie au fost asimilate i li s-a acordat consideraia cuvenit. ns credina fundamental despre cretinism, ca fiind mai nti de toate aciune, a rmas intact i de fapt a dobndit mai mult trie. Din acest punct de vedere cretinismul a pierdut pur i simplu lumea. i lumea trebuie rectigat. Misiunea cretin, deci, const n a ajunge din urm viaa, care a luat-o pe ci greite. Omul mnctor" i butor" este luat foarte n serios, aproape prea n serios. El constituie efectiv obiectivul exclusiv al aciunii cretine i noi suntem n mod constant chemai s ne pocim pentru c am petrecut prea mult
10 PENTRU VIAA LUMII
timp n contemplare i adorare, n linite i liturghie, pentru c nu ne-am ocupat ndeajuns de problemele sociale, politice, economice, rasiale i de alt fel ale vieii reale. Crilor despre mistic i spiritualitate le corespund, n acest plan, cri despre Religie i via" (sau societate, sau urbanism, sau sex...). i, totui, ntrebrii de baz nu i s-a dat rspuns. Care este aceast via pe care noi trebuie s o redobndim pentru Hristos i s o facem cretin? Care este, cu alte cuvinte, elul final al tuturor acestor fapte i aciuni?
Presupunnd c am atins cel puin unul dintre aceste eluri, ce am ctigat" atunci? ntrebarea poate prea naiv, dar nimeni nu poate aciona n mod real fr a cunoate nu numai nelesul aciunii, ci i pe cel al vieii nsei n numele creia acioneaz. Omul mnnc i bea, omul lupt pentru libertate i dreptate, pentru a fi viu, pentru a avea plenitudinea vieii. Dar ce este aceasta? Ce este viaa vieii nsi? Care este coninutul vieii venice? ntr-un final, n cadrul unei analize finale, noi descoperim n mod inevitabil c, n sine i prin sine, aciunea nu are sens. Atunci cnd toate comitetele i-au ndeplinit misiunea, cnd toate documentele au fost distribuite i toate elurile practice realizate, ar trebui s urmeze o bucurie desvrit. Dar de ce ne bucurm? Dac nu tim pentru ce, rmne aceeai dihotomie ntre religie i via, pe care am observat-o i n soluia spiritualist". Fie c spiritualizm" viaa noastr, fie c secularizm" religia noastr, fie c invitm oameni la un osp spiritual, sau pur i simplu ne alturm lor la unul secular, viaa adevrat a lumii, pentru care ni se
VIATA LUMII 11
spune c Dumnezeu L-a dat pe Fiul Su cel Unul Mscut, (Ioan 3, 16), rmne n mod iremediabil dincolo de cuprinderea noastr.
2
Omul este ceea ce mnnc". Dar ce mnnc i de ce? Aceste ntrebri par naive i irelevante nu numai pentru Feuerbach. Fie au prut i mai irelevante pentru oponenii lui religioi. Pentru ei, ca i pentru el, a mnca constituie o funcie material, i singura chestiune important era dac, pe lng aceasta, omul posed o suprastructur" spiritual. Religia a rspuns: da. Feuerbach a rspuns: nu. Dar ambele rspunsuri au fost date n cadrul aceleiai opoziii fundamentale, a spiritualului fa de material. Spiritual" contra material", sacru" contra profan", supranatural" contra natural" - acestea au fost, timp de secole, singurele tipare i categorii inteligibile ale gndirii i experienei religioase. Iar Feuerbach, n pofida materialismului su total, a fost de fapt un motenitor firesc al idealismului" i spiritualismului" cretin.
ns, aa cum am vzut, i Biblia ncepe cu omul ca fiin nfometat, cu omul care este ceea ce mnnc. Perspectiva ns este total diferit, pentru c nicieri n Biblie nu gsim dihotomiile care pentru noi sunt cadrul evident al tuturor abordrilor religiei. n Biblie, hrana pe care omul o mnnc, lumea din care trebuie s se mprteasc pentru a tri i este dat de Dumnezeu i i este dat ca i comuniune cu Dum
12 PENTRU VIAA LUMII
nezeu. Lumea, ca hran a omului, nu este ceva material" i limitat la funcii materiale, diferit, deci opus funciilor specific spirituale" prin care omul este legat de Dumnezeu. Tot ceea ce exist este darul lui Dumnezeu pentru om, i totul exist pentru a-L face pe Dumnezeu cunoscut omului, pentru a face din viaa omului comuniune cu Dumnezeu. Este iubirea divin devenit hran, devenit via pentru om. Dumnezeu binecuvnteaz tot ceea ce El creeaz, iar n limbaj biblic aceasta nseamn c El face din ntreaga creaie semn i mijloc al prezenei i al nelepciunii, al iubirii i revelaiei Sale. Gustai i vedei c bun este Domnul" (Fs. 33, 8).
Omul este o fiin nfometat. Dar el este nfometat de Dumnezeu. Dincolo de toat aceast foame a vieii noastre este Dumnezeu. Toat dorina este, n cele din urm, o dorire a Lui. Cu siguran omul nu este singura fiin flmnd. Tot ce exist triete mncnd. ntreaga creaie depinde de hran. ns poziia unic a omului n univers este dat de faptul c el singur binecuvnteaz pe Dumnezeu pentru hrana i viaa pe care le primete de la El. El singur rspunde binecuvntrii lui Dumnezeu cu propria sa binecuvntare. Semnificativ pentru viaa din grdina raiului este faptul c omul d nume lucrurilor. De ndat ce au fost create animalele, ca s-i in tovrie lui Adam, Dumnezeu i le aduce pe acestea pentru a vedea cum Ie va numi: ...aa ca toate fiinele vii s se numeasc precum le va numi Adam". Dar, n Biblie, un nume este infinit mai mult dect un mijloc prin care s se disting un lucru de altul. El descoper esena nsi a unui lucru, sau mai degrab dezvluie
VIAA LUMII 13
esena acestuia, ca dar al lui Dumnezeu. A numi un lucru nseamn a arta nelesul i valoarea pe care i le-a dat Dumnezeu, a-1 cunoate ca venind de la Dumnezeu i a-i cunoate locul i funcia n cosmosul creat de Dumnezeu.
A numi un lucru nseamn, cu alte cuvinte, a-L binecuvnta pe Dumnezeu pentru el i prin el. i, n Biblie, a-L binecuvnta pe Dumnezeu nu este un act religios" sau cultic", ci chiar mod de via. Dumnezeu a binecuvntat lumea, l-a binecuvntat pe om, a binecuvntat ziua a aptea (adic timpul), i aceasta nseamn c a umplut tot ce exist cu iubirea i buntatea Sa, le-a fcut pe toate, adic, bune foarte. Aa nct singura reacie natural (i nu supranatural") a omului, cruia Dumnezeu i-a dat aceast lume binecuvntat i sfinit, este de a-L binecuvnta i el pe Dumnezeu, de a-i mulumi, de a vedea lumea aa cum o vede Dumnezeu i - n acest act de recunotin i adorare - de a cunoate, a numi i a stpni lumea. Toate calitile raionale, spirituale i de alt fel ale omului, care-1 disting de celelalte creaturi, i au centrul i realizarea final n aceast capacitate de a-L binecuvnta pe Dumnezeu, de a nelege, aa-zicnd, sensul setei i foamei care constituie viaa lui. Homo sapiens", homo faber"..., dar, mai nti de toate, homo adorans". Prima definiie a omului, cea de baz, este c el este preotul. El st n centrul lumii i o unific prin actul su de binecuvntare a Iui Dumnezeu, primind lumea de la Dumnezeu, oferind-o lui Dumnezeu. i umplnd lumea cu aceast Euharistie, el transform viaa sa, cea pe care o primete de la lume, n via n Dumnezeu, n comuniune cu El.
14 PENTRU VIAA LUMII
Lumea a fost creat ca materie", material al unei euharistii atotcuprinztoare, i omul a fost creat ca preot al acestei cosmice slujiri sacramentale.
Iar oamenii neleg toate acestea, chiar dac instinctiv, i nu raional. Veacuri de secularism au euat n strdania de a transforma aciunea de a mnca n ceva strict utilitarist. Hrana este nc tratat cu veneraie. A mnca este nc o ceremonie - ultimul sacrament natural" al familiei i prieteniei, al vieii care este mai mult dect a mnca" i a bea". A mnca continu s fie nc ceva mai mult dect a menine funciile organice. Dei oamenii poate nu neleg ce este acest ceva mai mult", totui ei simt nevoia s-I celebreze. Ei sunt nfometai i nsetai de viaa sacramental.
3
Hu este deci ntmpltor faptul c relatarea biblic despre cdere se concentreaz din nou asupra hranei. Omul a mncat din fructul oprit. Fructul acelui pom, indiferent de semnificaia lui, era diferit de oricare alt fruct din grdina raiului; el nu i-a fost oferit ca dar omului. Pentru c n-a fost dat, pentru c n-a fost binecuvntat de Dumnezeu, era o hran a crei consumare a fost condamnat a fi comuniune doar cu ea nsi, i nu cu Dumnezeu. Fructul oprit este imaginea lumii care este iubit doar pentru ea nsi, iar mncarea lui este imaginea vieii neleas ca scop n sine.
VIAA LUMII 15
A iubi nu este uor, i omenirea a ales s nu rspund iubirii lui Dumnezeu. Omul a iubit lumea, dar ca scop n sine, i nu ca transparen spre Dumnezeu. i omul a fcut acest lucru ntr-un mod att de consecvent, nct acesta a devenit ceva care plutete n aer". Este firesc pentru om s experieze lumea ca opac, i nu ptruns de prezena lui Dumnezeu. Pare firesc a tri o via care s nu fie mulumire pentru darul lui Dumnezeu, care este lumea. Pare firesc a nu fi euharistie.
Lumea este o lume czut pentru c s-a ndeprtat de contiina c Dumnezeu este totul n toate. Acumularea acestei lipse de cinstire fa de Dumnezeu este pcatul originar care vatm lumea. Chiar i religia acestei lumi czute nu o poate vindeca sau rscumpra, pentru c a acceptat restrngerea lui Dumnezeu la o zon numit sacr" (spiritual", supranatural"), opus lumii, care este profan". Ea a acceptat secularismul atotcuprinztor care ncearc s sustrag lumea de la Dumnezeu.
Dependena fireasc a omului de lume era menit s fie transformat n mod constant ntr-o comuniune cu Dumnezeu, n care se afl toat viaa. Omul era menit s fie preot al unei euharistii, aducnd lumea n dar lui Dumnezeu, i prin aceast druire el urma s primeasc viaa ca dar. Dar n lumea czut omul nu are puterea preoeasc de a face acest lucru. Dependena lui de lume devine un circuit nchis, i capaci: tatea lui de a iubi este abtut de la inta ei. El nc iubete, este nc nfometat. El tie c este dependent de ceva ce este dincolo de el. Totui dragostea i dependena lui se raporteaz doar la lumea n sine. El
16 PENTRU VIAA LUMII
nu tie c a respira poate fi comuniune cu Dumnezeu. El nu-i d seama c a mnca poate nsemna a primi viat de la Dumnezeu, mai mult dect n nelesul ei fizic. El uit c lumea, aerul ei, mncarea ei nu pot aduce viat prin ele nsele, ci doar n msura n care sunt primite i acceptate pentru Dumnezeu, n Dumnezeu i ca purttoare ale darului divin al vieii. Luate n sine, ele pot produce doar aparenta vieii.
Atunci cnd vedem lumea ca un scop n sine, totul capt o valoare n sine i, prin urmare, pierde orice valoare, pentru c doar n Dumnezeu se gsete nelesul (valoarea) a toate, i lumea este plin de sens doar atunci cnd ea este sacrament" al prezenei lui Dumnezeu. Lucrurile tratate doar ca lucruri n sine se distrug pe ele nsele, pentru c doar n Dumnezeu au ele viat. Lumea naturii, separat de izvorul vieii, este o lume muribund. Pentru cel care consider c hrana n sine este izvorul vieii, mncarea este comuniune cu aceast lume muribund, este comuniune cu moartea. Hrana n sine este moart, este viaa care a murit i de aceea trebuie pstrat n frigidere, ca i un cadavru.
Pentru c plata pcatului este moartea". Viaa pe care omul a ales-o a fost doar o aparen a vieii. i Dumnezeu i-a artat c el nsui a decis s mnnce pine ntr-un fel care pur i simplu l va rentoarce n pmntul din care att el, ct i pinea au fost luai. Pentru c rn eti i n rn te vei ntoarce". Omul a pierdut viaa euharistic, el a pierdut viaa vieii nsei, puterea de a o transforma n Via. El a ncetat s fie preotul lumii, i a devenit sclavul ei.
VIAA LUMII 17
In relatarea biblic ni se spune c aceasta s-a petrecut n rcoarea serii", adic noaptea. i Adam, atunci cnd a prsit grdina raiului, unde viaa era menit s fie euharistic - o oferire a lumii cu mulumire lui Dumnezeu, a aruncat ntreaga lume n ntuneric. ntr-una din frumoasele cntri din imnolo- gia bizantin, Adam este nfiat stnd n afara raiului i plngnd la porile lui. Aceasta este imaginea omului nsui.
4
Vom ntrerupe aici, pentru un timp, aceast tem a hranei. Am nceput cu ea doar pentru a elibera termenii sacramental" i euharistie" de conotaiile pe care le-au dobndit n lunga istorie a teologiei teoretice, unde acetia sunt aplicai aproape exclusiv n cadrul opoziiei: natural" - supranatural" i sacru" - profan", adic n cadrul unei opoziii ntre religie i via, care face viaa, n cele din urm cu neputin de rscumprat, i din punct de vedere religios, lipsit de sens. Din perspectiva noastr, ns, pcatul originar" nu const n primul rnd n aceea c omul nu s-a supus" lui Dumnezeu; pcatul este c omul a ncetat s fie nfometat de Dumnezeu i numai de El, a ncetat s-i vad ntreaga sa via depinznd de nelegerea ntregii lumi ca sacrament al comuniunii cu Dumnezeu. Pcatul nu a constat n aceea c omul i-a neglijat datoriile religioase. Pcatul a constat n aceea c omul a cugetat la Dumnezeu n termenii religiei, adic opunndu-L pe Dumnezeu vieii. Viaa neeuha- ristic a omului ntr-o lume neeuharistic este adev-
2 - Pentru viata lumii
18 PENTRU VIAA LUMII
rata lui cdere. Cderea nu const n faptul c el a ales lumea n locul lui Dumnezeu, c a stricat echilibrul dintre spiritual i material, ci c a fcut lumea s fie material, el care era menit s o transforme n via n Dumnezeu", plin de sens i duh.
Dar, vestea cea bun adus de cretinism este c Dumnezeu nu l-a prsit pe om n exilul su, n starea primejdioas a unei nzuine lipsite de sens. El l-a creat pe om dup inima Sa" i pentru Sine, i omul s-a zbtut n libertatea sa pentru a gsi rspuns la misterioasa foame din el. n acest moment al totalei nem- pliniri. Dumnezeu a acionat n mod decisiv: n ntunericul n care omul bjbia cutndu-i Paradisul pierdut. El a trimis lumin. El a procedat astfel nu ca ntr-o aciune de salvare, pentru a-1 recupera pe omul rtcit: aceasta s-a fcut mai degrab pentru mplinirea a ceea ce El a fgduit dintru nceput. Dumnezeu a acionat astfel pentru ca omul s-L cunoasc cu adevrat i s neleag ncotro l mn foamea sa.
Lumina pe care a trimis-o Dumnezeu a fost Fiul Su: Lumina nestins care mereu a luminat ntunericul vieii dar care acum s-a vzut n toat strlucirea ei.
nainte ca Hristos s fi venit, Dumnezeu i fgduise omului c l va trimite. El a fcut aceasta n chip major grind prin proorocii lui Israel, dar i n alte multe chipuri prin care El a comunicat cu omul. n calitate de cretini, noi credem c El, , care este adevrul att despre Dumnezeu ct i despre om, ofer pregustri ale ntruprii Sale n orice adevr, chiar fragmentar. Credem, de asemenea, c Hristos este prezent n oricare cuttor al adevrului. Simone Weil a spus c o persoan care fuge de Hristos, dac se
f II
ndreapt spre ceea ce este adevrat, alearg de fapt drept n braele Lui.
Multe dintre adevrurile despre Dumnezeu au fost revelate de asemenea i n lunga istorie a religiei, i acest lucru este vdit pentru cretini prin referire la dreptarul adevrului, Hristos. n marile religii, care au dat form aspiraiilor umane, Dumnezeu face s cnte o orchestr care, departe de a fi deplin armonizat, produce totui uneori o muzic plin de profunzime.
Cretinismul este ns, ntr-un sens profund, sfritul oricrei religii. n convorbirea cu femeia samari- neanc la fntna lui Iacob, lisus a artat limpede acest lucru. "Doamne", i-a spus femeia, vd c Tu eti prooroc. Prinii notri s-au nchinat pe acest munte, iar voi zicei c n Ierusalim este locul unde trebuie a se nchina". i lisus i-a zis: "Femeie, crede-M c vine ceasul cnd nici pe muntele acesta, nici n Ierusalim nu v vei nchina Tatlui... Dar vine ceasul, i acum este, cnd adevraii nchintori se vor nchina Tatlui n duh i n adevr, cci i Tatl astfel de nchintori dorete" (In. 4, 19-21, 23). Ea i-a pus o ntrebare despre cult, dar n rspunsul Su lisus a modificat ntreaga perspectiv. De fapt, nicieri n Noul Testament, cretinismul nu este prezentat ca un cult sau ca o religie. Religia este necesar acolo unde exist un zid despritor ntre Dumnezeu i om. Dar Hristos, care este att Dumnezeu ct i Om, a drmat zidul dintre om i Dumnezeu. El a inaugurat o nou via, nu o nou religie.
Aceast libertate a Bisericii primare fa de religie", n sensul obinuit, tradiional al acestui cuvnt, i-a fcut pe pgni s-i acuze pe cretini de
VIAA LUMII 19
1kv, i
f V:!VI I
I
II
It
20 PENTRU VIAA LUMII
ateism". Cretinii n-au fost preocupai de vreo geografie sacr, n-au avut temple i nici un cult care s poat fi recunoscut ca atare de neamurile obinuite cu solemnitile cultelor de mistere. Nu a existat nici un interes religios specific pentru locurile n care a trit Hristos. H-au existat pelerinaje. Vechea religie i avea miile ei de locuri i temple sacre; pentru cretini, toate acestea aparineau trecutului. Nu era nevoie de temple zidite din piatr: Trupul lui Hristos, Biserica nsi, poporul cel nou adunat n El, erau singurul templu adevrat. Drmai templul acesta i n trei zile l voi ridica" (In. 2, 19).
Biserica nsi era noul i cerescul Ierusalim: Biserica din Ierusalim era, prin contrast, neimportant. Faptul c Hristos vine i aici i este prezent acum i aici era mult mai semnificativ dect locurile unde El fusese n timpul vieii pmnteti. Realitatea istoric a lui Hristos era desigur temeiul de netgduit al credinei primilor cretini; totui ei nu i-L aminteau pe El, tiau c El este cu ei. Iar n El se afla sfritul religiei", pentru c El nsui era Rspunsul Ia toate religiile, la foamea omului de Dumnezeu, pentru c n El viaa pe care omul o pierduse - i care nu mai putea fi dect simbolizat, semnificat, cerut, prin religie - i-a fost napoiat omului.
5
Lucrarea de fa nu este un tratat de teologie sistematic. Ea nu ncearc s exploreze toate aspectele i implicaiile acestui Rspuns. i nici nu pretinde s adauge ceva - n mica ei ntindere ~ la nelepciunea
VIAA LUMII 21
acumulat n nenumrate volume de teologii" i dogmatici". Scopul acestei cri este mai modest: de a reaminti c, n Hristos, viata - viaa n deplintatea ei - i-a fost restituit omului, i-a fost din nou oferit ca sacrament i comuniune, a devenit Euharistie. i, nc, de a arta - fie i numai parial i superficial - semnificaia acestei Euharistii pentru misiunea noastr n lume. Cretinul apusean este obinuit s neleag sacramentul ca opus Cuvntului i el leag misiunea de Cuvnt, i nu de sacrament. Mai mult, el este obinuit s considere sacramentul ca fiind, poate, o parte sau o instituie sau un act, esenial i clar definit, al Bisericii i n cadrul Bisericii, i nu nelege Biserica ca fiind ea nsi sacramentul prezenei i lucrrii lui Hristos. i, n fine, el este, n primul rnd, interesat de anumite chestiuni extrem de formale" privind tainele: numrul lor, validitatea" lor, instituirea lor etc. Scopul nostru este, de aceea, de a arta c exist i c ntot- deuna a existat o perspectiv diferit, o abordare diferit a sacramentului i c aceast abordare poate avea o importan crucial pentru chestiunea arztoare a misiunii noastre, a mrturisirii lui Hristos de ctre noi n lume. Pentru c ntrebarea fundamental este: ce mrturisim noi? Ceea ce am vzut cu ochii notri i minile noastre au pipit? Cele Ia care am fost fcui prtai i din care ne-am mprtit? La ce i chemm pe oameni? Ce le putem noi oferi?
Acest eseu este scris de ctre un ortodox i din perspectiva Bisericii Ortodoxe. Dar nu este o carte despre Ortodoxie aa cum sunt scrise i nelese astzi crile despre Ortodoxie. Exist o abordare apusean" a Rsritului, pe care ortodocii nii au
22 PENTRU VIAA LUMII
acceptat-o. Astfel, Ortodoxia este prezentat, de obicei, ca specializat n misticism" i spiritualitate", ca refugiu tuturor celor care sunt nsetai i nfometai de ospul spiritual". Bisericii Ortodoxe i s-au desemnat locul i funcia de Biseric liturgic" i sacramental", prin urmare indiferent, mai mult sau mai puin, fa de misiune. Dar toate acestea sunt greite. Poate c ortodocii n-au reuit s vad implicaiile reale ale sacramentalismului" lor, dar nelesul lui fundamental cu siguran nu este acela al evadrii ntr-o spiritualitate" atemporal, departe de lumea anost a aciunii". Tocmai acest neles adevrat ar vrea autorul acestor rnduri s-l descopere i s-l mprteasc cititorilor si.
ns existena unor biserici minunate, cu slujbe de miezonoptic", cu icoane i procesiuni, cu o liturghie care pentru a fi svrit corespunztor are nevoie de nu mai puin de 27 de cri liturgice voluminoase - toate acestea par s contrazic ce s-a spus mai sus despre cretinism, ca sfrit al religiei". Este el astfel, n realitate? i dac nu, care este sensul tuturor acestora n lumea real n care trim i pentru a crei via Dumnezeu L-a dat pe Fiul Su?
EUHARISTIAII
l
n aceast lume Hristos a fost respins. El era expresia desvrit a vieii aa cum a voit-o Dumnezeu. Viaa fragmentar a lumii a fost unificat n viaa Lui; El era btaia inimii acestei lumi, i lumea L-a omort. Dar n acel act uciga, lumea nsi a murit. Ea a pierdut ultima ans de a deveni raiul pentru care Dumnezeu a creat-o. Noi putem continua s producem bunuri materiale noi i mai bune. Putem construi o societate mai uman, care ne-ar putea feri s ne nimicim unii pe alii. Dar atunci cnd Hristos, adevrata via a lumii, a fost respins, acesta a fost nceputul sfritului. Aceast respingere a avut un caracter final: El a fost rstignit pentru totdeauna. Aa cum a spus Pascal: Hristos este n agonie pn la sfritul lumii".
Cretinismul pare adesea, ns, s spun c, dac oamenii se strduiesc din toate puterile s duc o via cu adevrat cretin, rstignirea poate fi cumva anulat. Aceasta, pentru c cretinismul a uitat de sine, a uitat c ntotdeauna, mai presus de toate, trebuie s stea lng Cruce. Nu c aceast lume nu ar putea fi mbuntit - unul dintre elurile noastre este cu siguran acela de a activa pentru pace, dreptate,
24 PENTRU VIAA LUMII
libertate. Dar, dac ea poate fi mbuntit, ea nu poate niciodat deveni ceea ce Dumnezeu a voit s fie. Cretinismul nu condamn lumea. Lumea s-a condamnat pe sine nsi atunci cnd, pe Golgota, L-a condamnat pe Cel care era adevratul ei sine. n lume era i lumea prin El s-a fcut, dar lumea nu L-a cunoscut" (In. 1, 10). Dac cugetm n mod profundla nelesul real, la proporiile reale ale acestor cuvinte, nelegem c, n calitatea de cretini i ntruct suntem cretini, noi suntem n primul rnd martori ai acelui sfrit sfrit al oricrei bucurii fireti, sfrit al oricrei mulumiri a omului cu lumea i cu sine nsui, sfrit, cu adevrat, al vieii nsi ca o rezonabil i raional organizat cutare a fericirii". Cretinii nu au avut de ateptat apariia susintorilor moderni ai anxietii, disperrii i absurditii existenialiste pentru a-i da seama de toate acestea. i cu toate c, n decursul ndelungii lor istorii, cretinii au uitat prea adesea de semnificaia Crucii i s-au bucurat de via ca i cnd nimic nu s-ar fi ntmplat", cu toate c fiecare dintre noi prea adesea ne lum timp liber" - noi tim c n lumea n care Hristos a murit, viaa fireasc" a luat sfrit.
2
i totui, chiar de la nceputurile sale, cretinismul a fost o proclamare a bucuriei, a singurei bucurii posibile pe pmnt. El a fcut imposibil orice alt bucurie, pe care de obicei o socotim posibil. Dar n cadrul acestei imposibiliti, chiar n strfundul aces
EUHARISTIA 25
tei ntunecimi, el a vestit i a mprtit o nou i atotcuprinztoare bucurie, i cu aceast bucurie el a transformat Sfritul Intr-un nceput. Fr vestirea acestei bucurii, cretinismul este de neneles. Doar ca bucurie Biserica a biruit n lume, i a pierdut lumea atunci cnd a pierdut aceast bucurie i a ncetat s fie o mrturie credibil a acesteia. Dintre toate acuzaiile la adresa cretinilor, cea mai teribil a fost rostit de Nietzsche, cnd a spus c acetia nu cunosc bucuria.
S uitm, deci, pentru un timp, discuiile teoretice despre Biseric, misiunea ei, metodele ei. Nu pentru c aceste discuii ar fi eronate sau inutile - dar ele nu pot fi folositoare i semnificative dect ntr-un context fundamental, iar acest context este marea bucurie" din care s-au dezvoltat i au dobndit sens toate celelalte n cretinism. Cci, iat, v vestesc vou bucurie mare" - aa ncepe Evanghelia, iar sfritul ei este: Iar ei, nchinndu-se Lui, s-au ntors n Ierusalim cu bucurie mare" (Lc. 2, 10; 24, 52). i noi trebuie s redobndim semnificaia acestei mari bucurii. Trebuie, dac este posibil, s ne mprtim de ea, nainte de a discuta orice altceva - programe i misiuni, proiecte i tehnici.
Bucuria ns nu este ceva care se poate defini i analiza. n bucurie se intr. Intr ntru bucuria Domnului tu" (Mt. 25, 21). i noi nu avem alt mijloc de a intra n aceast bucurie, nici o cale de a o nelege, n afar de singura lucrare care, de la nceput, a fost pentru Biseric att izvorul, ct i mplinirea bucuriei, nsui sacramentul bucuriei, Euharistia.
26 PENTRU VIAA LUMII
Euharistia este o liturghie. i cel care zice astzi liturghie este posibil s se implice ntr-o controvers, ntruct pentru unii - cei cu o concepie liturgic" ~, dintre toate activitile Bisericii liturghia este cea maiimportant, dac nu singura. Pentru alii, liturghia este o deviere estetic i spiritual de la sarcina real a Bisericii. Exist astzi Biserici i cretini liturgici" i neliturgici". Aceast controvers ns este inutil, ntruct i are rdcinile ntr-o nelegere fundamental greit - nelegerea liturgic" a liturghiei. Ea const n reducerea liturghiei la categorii cultice", definirea ei ca act sacru de cult, diferit, ca atare, nu doar de zona profan" a vieii, ci i de toate celelalte activiti aleBisericii nsei. Dar nu aceasta este semnificaia originar a cuvntului grecesc leitourgia. El a desemnat iniial o aciune prin care un grup de oameni devine corporativ, ceea ce nu fuseser mai nainte, cnd erau o simpl adunare de indivizi -, adic devine un ntreg mai mare dect suma prilor sale. El a mai nsemnat funcie sau ;,slujire" a unui om, sau a unui grup, n numele i n interesul ntregii comuniti. Astfel, leitourgia vechiului Israel a fost lucrarea corporativ a celor puini alei pentru a pregti lumea pentru venirea lui Mesia. i, n chiar actul pregtirii, ei au devenit ceea ce au fost chemai s fie, Israelul lui Dumnezeu, instrumentul ales al elului Su.
Astfel, Biserica nsi este o leitourgia, o slujire, o chemare la a lucra n aceast lume dup modelul lui Hristos, la a da mrturie despre El i despre mpria Lui. Prin urmare, liturghia euharistic nu trebuie abordat i neleas doar n termeni liturgici" i cultici".
EUHARISTIA 27
Tot aa precum cretinismul poate - i trebuie - s fie considerat sfritul religiei, la fel liturghia cretin n general i Euharistia n particular sunt, ntr-adevr, sfritul cultului, al actului religios sacru" izolat de, i opus vieii profane" a comunitii. Prima condiie pentru nelegerea liturghiei este de a uita orice pietate liturgic" specific.
Euharistia este un sacrament. Dar i cel ce zice sacrament se implic ntr-o controvers. Dac vorbim despre sacrament, unde este Cuvntul? Hu ne ndreptm oare spre primejdiile sacramentalismului" i magicului", spre o trdare a caracterului spiritual al Cretinismului? La aceste ntrebri nu vom da nici un rspuns acum. Cci scopul eseului de fa este de a arta c acest context n care se pun astfel de ntre- bri nu este singurul posibil. In aceast faz vom spune doar c Euharistia este intrarea Bisericii n bucuria Domnului ei. Iar a intra n aceast bucurie aa nct s fii o mrturie a ei n lume este cu adevrat chemarea nsi a Bisericii, leitourgia ei esenial, sacramentul prin care ea devine ceea ce este".
n scurta descriere a Euharistiei, care urmeaz, se vor face referiri mai cu seam la liturghia euharistic ortodox, i aceasta pentru dou motive. n primul rnd pentru c despre Liturghie poate vorbi cu deplin convingere numai cel care a experiat-o, iar experiena autorului rndurilor de fa s-a produs n tradiia ortodox. i, n al doilea rnd, opinia unanim a litur- gitilor" este c liturghia ortodox a pstrat cel mai bine acele elemente i acele accente care constituie nsi tema acestei cri.
28 PENTRU VIAA LUMII
3
Liturghia euharistic poate fi cel mai bine neleas dac este privit precum o cltorie sau procesiune. Ea este o cltorie a Bisericii n dimensiunea mpriei. Folosim termenul dimensiune" pentru c pare calea cea mai bun de a indica felul intrrii noastre sacramentale n viaa lui Hristos cel nviat. Diapozitivele capt via atunci cnd sunt proiectate n trei dimensiuni n loc de dou. Adugarea unei noi dimensiuni ne ngduie s vedem mult mai bine realitatea a ceea ce a fost fotografiat, n chip foarte asemntor dei, desigur, orice analogie este nepotrivit, intrarea noastr n prezena lui Hristos este o intrare ntr-o a patra dimensiune care ne ngduie s vedem realitatea esenial a vieii. Ea nu este o fug de lume, ci mai degrab situarea pe o poziie avantajoas, de pe care putem privi cu mai mult profunzime n realitatea lumii.
Cltoria ncepe atunci cnd cretinii pleac de acas, de cnd se ridic din patul lor. ntr-adevr, ei i prsesc viaa din aceast lume prezent i concret i, fie c trebuie s conduc maina civa Kilometri, fie c strbat pe jos cteva strzi, un act sacramental are deja loc, un act care este condiia nsi a orice urmeaz s se ntmple. Pentru c ei sunt pe cale de a constitui Biserica, sau, ca s fiu mai exact, de a fi transformai n Biserica lui Dumnezeu. Ei, care au fost persoane individuale, unii albi, alii negri, unii sraci, alii bogai, ei, care au fost lumea natural" i o comunitate natural sunt chemai acum s se
EUHARISTIA 29
adune ntr-un loc", s-i aduc vieile lor, nsi lumea" lor cu ei i s devin, s fie mai mult dect ceea ce sunt: o nou comunitate cu o nou via. Noi suntem deja cu mult dincolo de categoriile cultului i rugciunii comune. Scopul acestei veniri mpreun" nu este pur i simplu de a aduga o dimensiune religioas comunitii naturale, de a o face mai bun" - mai responsabil, mai cretin. Scopul este de a realiza Biserica, i aceasta nseamn a-L face prezent pe Cel n care toate lucrurile se afl la captul lor i n acelai timp, la nceputul lor.
Liturghia ncepe deci ca o real separare de lume. n ncercarea noastr de a face cretinismul atractiv pentru omul de pe strad, adesea am minimalizat sau chiar am uitat n ntregime de aceast separare necesar. ntotdeauna dorim s facem cretinismul de neles" i acceptabil" pentru acest mitic om modern" de pe strad. i uitm c Hristos despre care vorbim nu este din lumea aceasta" i c, dup nvierea Sa, El nu a fost recunoscut nici chiar de ctre ucenicii Lui. Maria Magdalena a crezut c este un grdinar oarecare. Cnd doi dintre ucenicii Lui mergeau spre Emaus, Isus nsui, apropiindu-Se, mergea mpreun cu ei", dar ei nu L-au cunoscut pn cnd lund El pinea, a binecuvntat i, frngnd, le-a dat lor" (Lc. 24, 15-16; 30). El li S-a artat celor doisprezece, uile fiind ncuiate". Dar se pare c nu mai era suficient pur i simplu s tie c El era Fiul Mriei. Nu exista imperativul fizic, ca s-L recunoasc. Cu alte cuvinte, El nu mai era o parte" a acestei lumi, a realitii ei i a-L recunoate, a intja ntru bucuria prezenei
30 PENTRU VIAA LUMII
Lui, a fi cu EI nsemna o convertire Ia o alt realitate. Proslvirea Domnului nu are evidenta zdrobitoare, obiectiv a umilirii Sale i a crucii. Proslvirea Sa este cunoscut doar prin moartea tainic, In apa botezului, prin ungerea Duhului Sfnt. Ea este cunoscut doar n deplintatea Bisericii, n timp ce ea se adun pentru a-L ntlni pe Domnul i pentru a deveni prta la viata lui Hristos nviat.
Primii cretini au neles c, pentru a deveni templu al Duhului Sfnt, trebuie s se nale la Cer, acolo unde S-a nlat Hristos, Ei au mai neles c aceast nlare este condiia nsi a misiunii lor n lume, a slujirii de ctre ei a lumii. Pentru c acolo - n cer - ei erau cufundai n viaa cea nou a mpriei; i atunci cnd, dup aceast liturghie a nlrii", ei se rentorceau n lume, feele lor reflectau lumina, bucuria i pacea" acelei mprii, i ei erau cu adevrat martori ai ei. Cretinii nu au adus nici programe i nici teorii; dar oriunde mergeau ei, seminele mpriei ncoleau, credina era aprins, viaa era transfigurat; lucrurile imposibile deveneau posibile. Ei erau cu adevrat martori, i cnd erau ntrebai de unde rsare aceast lumin, unde este izvorul acestei puteri?", ei tiau ce s rspund i ncotro s ndrume oamenii. n Biseric, astzi, att de des descoperim c ntlnim aceeai lume veche, i nu pe Hristos i mpria Lui. Moi nu ne dm seama c niciodat nu ajungem undeva, pentru c niciodat nu prsim un loc.
A pleca, a ajunge... Acesta este nceputul, punctul de plecare al sacramentului, condiia puterii i realitii lui transformatoare.
EUHARISTIA 31
4
Liturghia ortodox ncepe cu doxologia solemn: Binecuvntat este mpria Tatlui i a Fiului i a Sfntului Duh, acum i pururea i n vecii vecilor". De la nceput este anunat destinaia: cltorim spre mprie. Acesta este locul spre care mergem - i nu n mod simbolic, ci real. n limbajul Bibliei, care este i limbajul Bisericii, a binecuvnta mpria nu nseamn pur i simplu a o aclama. nseamn a o declara ca scop, ca tel al tuturor dorinelor i intereselor noastre, al ntregii noastre viei, ca valoarea suprem i absolut a tot ceea ce exist. A binecuvnta este a accepta cu iubire i a te mica spre ceea ce este iubit i acceptat. Astfel, Biserica este comunitatea celor crora le-a fost descoperit destinaia ultim a ntregii viei i care au acceptat-o. Aceast acceptare este exprimat n rspunsul solemn la doxologie: Amin. Acesta este, ntr-adevr, unul dintre cele mai importante cuvinte din lume, pentru c el exprim acordul Bisericii de a-L urma pe Hristos n nlarea Lui la Tatl, de a face din aceast nlare destinul omului. Acesta este darul lui Hristos pentru noi, ntruct doar n El putem spune amin" lui Dumnezeu, sau mai degrab El nsui este Aminul" nostru ctre Dumnezeu, i Biserica este un amin" ctre Hristos. Acest amin" decide soarta rasei umane. El descoper c micarea ctre Dumnezeu a nceput.
Dar noi suntem nc foarte la nceput. Am prsit
32 PENTRU VIATA LUMII
ncepem cu rugciuni i cereri comune", cu o laud plin de bucurie. O dat mai mult trebuie accentuat faptul c adunarea euharistic este plin de bucurie. Cci accentul medieval pus pe cruce, dei nu este greit, este unilateral. Liturghia este, nainte de orice, adunarea plin de bucurie a celor care l vor ntlni pe Domnul cel nviat i vor intra cu El n cmara de nunt. i tocmai aceast bucurie a ateptrii i aceast ateptare a bucuriei sunt exprimate n cntare i ritual, n veminte i tmiere, n acea ntreag frumusee" a liturghiei care adeseori a fost nfierat ca inutil i chiar pctoas.
Este inutil, ntr-adevr, pentru c ne situm dincolo de categoriile necesarului". Frumuseea nu este niciodat necesar", funcional" sau folositoare". Atunci cnd, ateptnd pe cineva drag, aternem masa i o mpodobim cu lumnri i flori, facem toate acestea nu din necesitate, ci din dragoste. i Biserica este dragoste, ateptare i bucurie. Potrivit tradiiei noastre ortodoxe, ea este cerul pe pmnt, este bucuria copilriei redobndite, acea bucurie nestnjenit, necondiionat i dezinteresat, singura n stare s transforme lumea. n evlavia noastr matur, serioas, noi cerem definiii i justificri, i ele sunt nrdcinate n team - teama de denaturare, de deviere, de influene pgne" i de cte altele. Dar cel ce se teme nu este desvrit n iubire" (I In. 4, 18). Atta vreme ct cretinii vor iubi mpria lui Dumnezeu i nu doar vor discuta despre ea, ei o vor reprezenta" i semnifica n ceva artistic i n frumos. i svritorul acestei taine a bucuriei se va nvemnta n preafrumoase odjdii, pentru c el este mbrcat n slava
EUHARISTIA 33
mpriei, pentru c pn i n aspectul omului se vede slava lui Dumnezeu. n Euharistie noi ne aflm n prezena lui Hristos i asemenea lui Moise naintea lui Dumnezeu, suntem acoperii cu slava Lui. Hristos nsui a purtat o mbrcminte esut dintr-un singur fir, pe care soldaii, pe Golgota, nu s-au ndurat s-o sfie; cu siguran ea nu fusese cumprat n pia, ci fusese fcut de nite mini iubitoare. Da, frumuseea pregtirii noastre pentru Euharistie nu are o utilitate practic. Romano Guardini a vorbit n mod nelept despre aceast frumusee fr rost practic. Astfel, vorbind despre liturghie, el spune:
Omului, cu ajutorul harului, i este dat posibilitatea de a-i schimba fiina fundamental, de a deveni cu adevrat ceea ce el ar trebui s fie i tnjete s fie, potrivit destinului su dumnezeiesc, adic un copil al lui Dumnezeu. n liturghie el intr Ia Dumnezeu, care bucur tinereea lui...".ntruct viaa liturghiei este superioar celei creia realitatea obinuit i d fie posiblitatea, fie forma de expresie, ea adapteaz forme i metode potrivite din singura sfer n care acestea pot fi gsite, adic din art. Ea vorbete msurat i melodios; folosete gesturi riguroase, ritmice; se mbrac n culori i veminte fr nici o legtur cu viaa de fiecare zi... Ea este, n nelesul cel mai nalt, viaa unui copil, n care totul este imagine, melodie i cntec. Astfel, acesta este faptul minunat pe care l demonstreaz liturghia: ea unete actul i realitatea ntr-o stare de copilrie supranatural naintea lui Dumnezeu".1 1
1. Romano Guardini, T h e C h u rc h a n d T h e C a th o lic , a n d T h e S p irit o f th e L itu rg y (New York, 1950), p. 180-181.
3 - Pentru v ia ta lumii
34 PENTRU VIAA LUMII
5
Urmtorul act al liturghiei este intrarea slujitorului n altar. Acesteia i s-au dat toate explicaiile simbolice posibile, dar ea nu este un simbol". Este nsi micarea Bisericii ca trecere de la vechi la nou, de la aceast lume" n lumea ce va s vin" i, ca atare, este micarea esenial a cltoriei" liturgice. n aceast lume nu exist altar, iar templul a fost distrus. ntruct singurul altar este Hristos nsui, omenitatea Sa, pe care El a asumat-o i ndumnezeit-o i a fcut-o templu al lui Dumnezeu, altarul prezenei Sale; iar pentru c Hristos S-a nlat la cer, altarul este astfel semn c n Hristos ni s-a dat acces n cer, c Biserica este trecerea" spre cer, intrarea n sanctuarul ceresc i c doar intrnd", nlndu-se la cer, Biserica se mplinete pe sine, devine ceea ce este. i astfel intrarea, aceast apropiere a slujitorului - i, n el, a ntregii Biserici - de altar, nu este un simbol. Este actul crucial i decisiv n care sunt revelate i stabilite dimensiunile reale ale sacramentului. Hu harul" coboar; Biserica intr n har", i har nseamn fptura cea nou, mpria, lumea ce va s fie. i n timp ce slujitorul se apropie de altar, Biserica intoneaz imnul pe care ngerii l cnt necontenit naintea tronului lui Dumnezeu - Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fr de moarte" - , i preotul zice: Dumnezeule cel Sfnt, ... Cel ce cu glas ntreit-sfnt eti ludat de serafimi i slvit de heruvimi i de toat puterea cereasc nchinat".
ngerii nu se afl aici pentru a decora i inspira. Ei simbolizeaz cerul, cel mai de deasupra, plin de slav i mai presus de nelegere, despre care tim doar un
EUHARISTIA 35
singur lucru: c el rsun venic de lauda adus slavei i sfineniei dumnezeieti. Sfnt" este numele real al lui Dumnezeu, nu Dumnezeul savanilor i filosofilor", ci Dumnezeul cel viu al credinei. Cunoaterea despre Dumnezeu rezult n definiii i distincii. Cunoaterea Iui Dumnezeu duce la acest unic, incomprehensibil i totui evident i inevitabil cuvnt: sfnt. i prin acest cuvnt exprimm att faptul c Dumnezeu este Absolut Altul, Cel despre care nu tim nimic, i c El este sfritul foamei noastre, al tuturor dorinelor noastre, Cel neajuns, Care pune n micare voina noastr, comoara tinuit care ne atrage, i c de fapt nu este nimic vrednic de cunoscut n afar de El. Sfnt" este cuvntul, cntarea, reacia" Bisericii, la intrarea sa n cer, cnd st n faa slavei cereti a lui Dumnezeu.
6
Acum, pentru prima dat de cnd a nceput cltoria euharistic, preotul slujitor se ntoarce spre popor. Pn aici el a fost cel care a condus Biserica n ascensiunea ei, dar acum micarea i-a atins elul. i preotul, a crui liturghie, a crui unic funcie i ascultare n Biseric este de a reprezenta, de a face prezent preoia lui Hristos nsui, spune poporului: Pace vou". n Hristos, omul se ntoarce la Dumnezeu i, n Hristos, Dumnezeu vine la om. Ca Noul Adam, ca omul desvrit, El ne conduce la Dumnezeu; ca Dumnezeu ntrupat, El ni-L reveleaz pe Tatl i ne mpac cu Dumnezeu. El este pacea noastr - mpcarea cu
36 PENTRU VIAA LUMII
Dumnezeu, iertarea dumnezeiasc, comuniunea. Iar pacea pe care preotul o vestete i pe care ne-o d este pacea pe care Hristos a ntemeiat-o ntre Dumnezeu i lumea Sa, i n care noi, Biserica, am intrat.
n aceast pace - care depete orice nelegere" - ncepe acum liturghia Cuvntului. Cretinii apuseni sunt aa de obinuii s disting Cuvntul de sacrament, nct poate fi dificil pentru ei s neleag c, n perspectiv ortodox, liturghia Cuvntului este tot att de sacramental pe ct de evanghelic" este sacramentul. Sacramentul este o manifestare a Cuvntului. i atta vreme ct nu se depete dihotomia dintre Cuvnt i sacrament, nu poate fi neles adevratul sens, att al Cuvntului, ct i al sacramentului, i n special adevratul neles al sacramen- talismului" cretin, n toate implicaiile lor minunate. Vestirea Cuvntului este un act sacramental prin excelen pentru c este un act transformator. El transform cuvintele omeneti ale Evangheliei n Cuvntul Iui Dumnezeu i manifestare a mpriei. Iar pe omul care ascult Cuvntul l transform n receptacol al Cuvntului i templu al Duhului Sfnt. n fiecare smbt seara, la Vecernia mare, Evanghelia este adus n procesiune solemn n mijlocul credincioilor, i prin acest act este vestit i artat Ziua Domnului. Pentru c Evanghelia nu este numai o consemnare" a nvierii lui Hristos, Cuvntul lui Dumnezeu este eterna venire la noi a Domnului nviat, nsei puterea i bucuria nvierii.
n liturghie, citirea Evangheliei este precedat de Aliluia", de cntarea acestui misterios cuvnt teofor" (purttor de Dumnezeu), care este salutul plin de
EUHARISTIA 37
bucurie al celor care vd venirea Domnului, care cunosc prezena Lui i care i exprim bucuria la aceast slvit parousia. Iat-L", ar putea fi cea mai potrivit traducere a acestui cuvnt intraductibil.
Iat de ce citirea i predicarea Evangheliei In Biserica Ortodox este un act liturgic, o parte integral i esenial a sacramentului. Ea este ascultat ca i Cuvnt al lui Dumnezeu i este primit n Duhul, adic n Biseric, cea care este viaa Cuvntului i creterea" lui n lume.
7
Pine i vin: pentru a nelege semnificaia lor iniial i venic, s uitm, pentru un timp, controversele nesfrite care, puin cte puin, le-au transformat n elemente" ale unei speculaii teologice aproape abstracte. ntr-adevr, unul dintre principalele defecte ale teologiei sacramentale este c, n loc s urmeze etapele cltoriei euharistice, cu revelarea progresiv a nelesului ei, teologii au aplicat Euharistiei un set de ntrebri abstracte, pentru a o fora s intre n propriul lor cadru intelectual. n aceast abordare, liturghia n sine a disprut din sfera interesului i investigaiei teologice, rmnnd doar momente" izolate, formule" i condiii de validitate". A disprut Euharistia ca act organic, atotcuprinztor i profund transformator al ntregii Biserici, i au rmas doar pri, eseniale" i neeseniale", elemente", consacrare" etc. Astfel, de pild, pentru a explica i defini nelesul Euharistiei, n modul n care o face o anu-
38 PENTRU VIAA LUMII
mit teologie, nici nu mai este nevoie de cuvntul euharistie"; el a devenit irelevant. i totui, pentru Prinii epocii primare, acesta era cuvntul cheie, care ddea unitate i sens tuturor elementelor" liturghiei. Prinii numeau Euharistie pinea i vinul punerii nainte, oferirea i sfinirea lor i, n cele din urm, mprtirea cu ele. Toate acestea erau Euharistie, i toate acestea puteau fi nelese doar n cadrul Euharistiei.
naintnd n liturghia euharistic, sosete vremea s-I oferim lui Dumnezeu n ntregime viata noastr, pe noi nine, lumea n care trim. Aceasta este cea dinti semnificaie a aducerii de ctre noi la altar a elementelor care constituie hrana noastr. Pentru c tim deja c hrana este viat, c este principiul nsui al vieii i c ntreaga lume a fost creat ca hran pentru om. tim, de asemenea, c a oferi lui Dumnezeu aceast hran, aceast lume, aceast via constituie funcia euharistic" iniial a omului, nsi mplinirea sa ca om. Noi tim c am fost creai ca slujitori ai sacramentului vieii, ai transformrii ei n viat-n- Dumnezeu, n comuniune cu Dumnezeu. Moi tim c adevrata viat este euharistic", un elan de iubire i . adorare ctre Dumnezeu, n care pot fi revelate i mplinite sensul i valoarea a tot ce exist. tim c am pierdut aceast viat euharistic, dar, n final, tim c n Hristos, Moul Adam, Omul desvrit, aceast viat euharistic i-a fost redat omului. Pentru c El nsui a fost euharistie desvrit; El S-a adus pe Sine jertf n total supunere, iubire i recunotin fat de Dumnezeu, Care era nsi viata Lui, i EI ne-a druit
EUHARISTIA 39
aceast via desvrit i euharistic. In EL Dumnezeu a devenit viaa noastr.
i astfel n aceast oferire lui Dumnezeu a pinii i vinului, a hranei pe care trebuie s o mncm pentru a tri, ne oferim pe noi nine, viaa noastr i ntreaga lume lui Dumnezeu. ntreaga lume, ca pe un mr, n mini s-o lum!", a zis un poet rus. Aceasta este Euharistia noastr. Este ceea ce Adam n-a reuit s fac i care n Hristos a devenit nsi viaa omului: elan de adorare i laud n care toat bucuria i suferina, toat frumuseea i toat frustrarea, toat foamea i toat satisfacia sunt raportate la elul lor final i devin n cele din urm pline de sens. Da, cu siguran, aceasta nseamn o jertf , dar jertfa este cel mai firesc act al omului, esena nsi a vieii lui. Omul este o fiin jertfelnic, pentru c el i afl viaa n iubire, iar iubirea este jertfelnic: ea plaseaz valoarea, sensul nsui al vieii n altul i i druiete viaa celuilalt, i n aceast druire, n aceast jertf, descoper sensul i bucuria vieii.
Moi oferim lumea i pe noi nine lui Dumnezeu. Dar facem aceasta n Hristos i ntru pomenirea Lui. Moi facem aceasta n Hristos pentru c El a oferit deja lui Dumnezeu tot ceea ce este de oferit, El a svrit o dat pentru totdeauna aceast Euharistie, i nimic nu a rmas neoferit. n El a fost Via - i aceast via a noastr a tuturor El a dat-o lui Dumnezeu. Biserica sunt toi cei care au fost primii n viaa euharistic a lui Hristos. i noi facem aceasta ntru pomenirea Lui pentru c, aducnd n dar, iar i iar, viaa noastr i lumea noastr lui Dumnezeu, descoperim de fiecare
40 PENTRU VIAA LUMII
dat c nu avem nimic altceva s-l oferim dect pe Hristos nsui - Viata lumii, deplintatea a tot ce exist. Ea este Euharistia Lui, i El este Euharistia. Aa cum se spune n rugciunea punerii nainte, El este cel ce aduce i Cel ce Se aduce". Liturghia ne conduce n Euharistia atotcuprinztoare a lui Hristos i ne descoper faptul c singura Euharistie, singura adevrat ofrand a lumii este Hristos. Venim, iar i iar, cu darul vieilor noastre; aducem i jertfim", adic dm lui Dumnezeu ceea ce El ne-a dat nou; i de fiecare dat ajungem la captul tuturor jertfelor, al tuturor druirilor, al desvritei Euharistii, pentru c de fiecare dat ni se descoper c Hristos a oferit tot ce exist i c S-a jertfit pe El, i tot ce exist, n suprema Sa jertf de Sine. Hoi toi suntem cuprini n Euharistia lui Hristos, i Hristos este Euharistia noastr.
i astfel, aducnd pinea i vinul la altar, noi cunoatem c Hristos nsui este cel care ne poart pe noi toi i toat viaa noastr la Dumnezeu, n nlarea Sa euharistic. De aceea, n acest moment al liturghiei noi comemorm sau pomenim. Domnul Dumnezeu s pomeneasc n mpria Sa..." Pomenirea este un act de iubire. Dumnezeu ne pomenete, i pomenirea . Lui, iubirea Lui, este temelia lumii. Iar n Hristos i noi pomenim. Devenim din nou fiine deschise iubirii, pomenind i noi. Biserica, n separarea ei de aceast lume", n cltoria ei spre cer, pomenete lumea, pomenete pe toi oamenii, pomenete ntreaga creaie, o duce n iubire la Dumnezeu. Euharistia este sacrament al unei pomeniri cosmice: ea este, ntr-adevr, o restaurare a iubirii ca viaa nsi a lumii.
EUHARISTIA 41
8
Pinea i vinul sunt acum pe altar, acoperite, ascunse, aa cum viata noastr este ascuns cu Hristos ntru Dumnezeu" (Col.3, 3). Acolo st, ascuns n Dumnezeu, viata n ntregimea ei, via pe care Hristos a adus-o napoi la Dumnezeu. i preotul slujitor rostete: S ne iubim unii pe alii, ca ntr-un gnd s mrturisim...". Urmeaz srutarea pcii, unul dintre actele fundamentale ale liturghiei cretine. Biserica, pentru ca s fie Biseric, trebuie s fie descoperire a acestei iubiri divine pe care Dumnezeu a revrsat-o n inimile noastre". Fr aceast iubire nimic nu este valid" n Biseric, ntruct nimic nu este posibil. Coninutul Euharistiei lui Hristos este iubirea, i doar prin iubire ajungem s ptrundem i s ne mprtim de ea, pentru c noi nu suntem n stare d o asemenea iubire. Am pierdut aceast iubire. Hristos ns ne-a druit aceast iubire, i Biserica este acest dar. Biserica s-a ntemeiat prin iubire i pe iubire, i n aceast lume ea trebuie s dea mrturie de aceast iubire, s o reprezinte, s fac iubirea prezent. Doar iubirea creeaz i transform: ea este, deci, principiul" nsui al sacramentului.
Sus s avem inimile", spune preotul slujitor, iar poporul rspunde: Avem, ctre Domnul". Euharistia este anaphora, nlare a ofrandei noastre, a noastr nine. Este nlarea Bisericii la cer. Dar m mai ngrijesc eu, oare, de cer", spune Sfntul Ioan Hrisosto-
42 PENTRU VIAA LUMII
mul, cnd eu nsumi am devenit cer...?" Att de adesea Euharistia a fost explicat cu referire doar la daruri: ce se ntmpl" cu pinea i vinul, i de ce, i cnd se ntmpl! Dar trebuie s nelegem c ceea ce se ntmpl" cu pinea i vinul se ntmpl pentru c ceva s-a ntmplat mai nti cu noi, cu Biserica. Pentru c noi am ntemeiat" Biserica, iar aceasta nseamn c L-am urmat pe Hristos n nlarea Sa la cer; pentru c El ne-a primit la masa Sa n mpria Sa; pentru c, n termeni teologici am intrat n Eshaton, iar acum suntem dincolo de timp i spaiu i pentru c toate acestea ni s-au ntmplat mai nti nou, ceva se ntmpl i cu pinea i vinul.
Sus s avem inimile", zice preotul slujitor. Avem ctre Domnul", rspunde poporul.S mulumim Domnului" (Eucharistisomen), zice preotul slujitor.
10
Cnd omul se afl n fata tronului lui Dumnezeu, cnd a mplinit tot ceea ce Dumnezeu i-a dat s mplineasc, cnd toate pcatele i sunt iertate i toat bucuria i este redat, atunci nu-i mai rmne nimic altceva de fcut dect s aduc mulumire. Euharistia (mulumire) este starea omului desvrit. Euharistia este vieuirea n rai. Euharistia este singurul rspuns deplin i real al omului la darurile lui Dumnezeu: creaia, rscumprarea i mpria cerurilor. Dar acest om desvrit care st naintea lui Dumnezeu este Hristos. Doar n El tot ceea ce Dumnezeu a dat
EUHARISTIA 43
omului a fost mplinit i adus napoi n cer. Doar EI este Fiinfa Euharistic desvrit. El este Euharistia lumii. n i prin aceast Euharistie ntreaga creaie devine ceea ce dintotdeauna a fost menit s fie, dar n-a reuit s fie.
Cu vrednicie i cu dreptate..." s mulumim, rspunde poporul, exprimnd prin aceste cuvinte predarea necondiionat" cu care ncepe adevrata religie". Deoarece credina nu este rodul unei cutri intelectuale sau al pariului" lui Pascal, nu este o soluie raional la frustrrile i nelinitile vieii noastre. Nu se nate din lipsa" a ceva, ci, n ultim instan, izvorte din deplintate, din iubire, din bucurie. Cu vrednicie i cu dreptate", exprim toate acestea. Este singurul rspuns posibil la faptul c Dtimnezeu ne cheam la via i la belug de viat.
i aa preotul ncepe marea Rugciune euharistic:
Cu vrednicie i cu dreptate este a-i cnta ie, pe Tine a Te binecuvnta, pe Tine a Te luda, ie a-i mulumi, ie a ne nchina, n tot locul stpnirii Tale; cci Tu eti Dumnezeu negrit i necuprins cu gndul, nevzut, neajuns, pururea fiind i acelai fiind... Tu din nefiin la fiin ne-ai adus pe noi, i cznd noi, iari ne-ai ridicat i nu Te-ai deprtat, toate fcndu- le, pn ce ne-ai suit la cer i ne-ai druit mpria Ta ce va s fie. Pentru toate acestea mulumim ie..., pentru toate pe care le tim, i pe care nu le tim; pentru binefacerile Tale cele artate, i cele neartate, ce ni s-au fcut nou...".
44 PENTRU VIATA LUMII
nceputul Rugciunii euharistice este de obicei numit Prefa". i dei aceast Prefa aparine tuturor riturilor euharistice cunoscute, nu i s-a acordat prea mult atenie n dezvoltarea teologiei euharistice. O prefa" este ceva care nu ine de fapt de corpul unei cri. Iar teologii au neglijat-o, pentru c erau nerbdtori s ajung la problemele" reale: sfinirea i prefacerea elementelor, jertfa i alte aspecte. Aici aflm principalul defect" al teologiei cretine; teologia euharistiei a ncetat s fie Euharistic, i astfel a ndeprtat spiritul euharistie din nelegerea acestei taine, din nsi viaa Bisericii. Lunga controvers despre cuvintele de instituire i invocarea Duhului Sfnt (epicleza), care a continuat timp de secole ntre Rsrit i Apus, constituie un exemplu foarte bun al acestei faze neeuharistice" din istoria teologiei sacramentale.
Dar trebuie s nelegem c tocmai aceast prefa - acest act, acest cuvinte, aceast micare de mulumire - este cea care ntr-adevr face posibil" tot ceea ce urmeaz. Pentru c, fr acest nceput, restul nu ar putea avea loc. Euharistia lui Hristos i Hristos - Euharistia este mplinirea" care ne aduce la ospul din mprie, care ne nal la cer i ne face prtai hranei dumnezeieti. Cci Euharistia - mulumire i laud - este nsui chipul i coninutul vieii celei noi pe care Dumnezeu ne-a dat-o atunci cnd n Hristos El ne-a mpcat cu Sine. mpcarea, iertarea, puterea de via - toate acestea i au elul i mplinirea n aceast nou stare a fiinei, acest nou fel de via, care este Euharistia, singura via adevrat a creaiei, cu Dum
II
nezeu i n Dumnezeu, singura legtur adevrat dintre Dumnezeu i lume.
Ea este ntr-adevr prefa la lumea care va s fie, poarta spre mprie: i noi mrturisim i vestim aceasta atunci cnd, vorbind de mpria care va s fie, afirmm n acelai timp c Dumnezeu ne-a nzestrat deja cu ea. Acest viitor ne-a fost dat n trecut pentru ca s poat constitui prezentul nsui, viaa nsi, nsi ziua de azi a Bisericii,
11
i astfel Prefaa se mplinete n imnul ntreit sfnt" - Sfnt, Sfnt, Sfnt" - al venicei doxologii, care este firea tainic a tot ce exist. Plin este cerul i pmntul de mrirea Ta". Trebuie s ne nlm la cer n Hristos pentru a vedea i nelege creaia, ea fiind cu adevrat preamrire a lui Dumnezeu, ca rspuns la dragostea dumnezeiasc, singurul n care creaia devine ceea ce Dumnezeu vrea s fie: mulumire, euharistie, adorare. Aici - n dimensiunea cereasc a Bisericii, cu mii de arhangheli i zeci de mii de ngeri, heruvimii... i serafimii... care se nal zburnd..." - ca noi s putem n cele din urm s ne exprimm pe noi nine, cntnd: Sfnt, Sfnt, Sfnt, Domnul Savaot. Plin este cerul i pmntul de mrirea Ta. Osana ntru cei de sus! Binecuvntat este Cel ce vine ntru numele Domnului."
Acesta este scopul ultim a tot ceea ce exist, sfritul, elul i mplinirea, pentru c acesta este nceputul, principiul Creaiei.
EUHARISTIA 45
I
46 PENTRU VIAA LUMII
12
Dar n timp ce stm naintea lui Dumnezeu, adu- cndu-ne aminte de tot ce a fcut pentru noi i ofe- rindu-I mulumirea noastr pentru toate binefacerile Lui, descoperim n mod inevitabil coninutul acestei ntregi mulumiri i aduceri-aminte ca fiind Hristos. Toat aceast aducere-aminte este, n cele din urm, aducerea-aminte de Hristos: toat mulumirea este, n final, mulumire pentru Hristos. ntru El era via, i viaa era lumina oamenilor. Iar n lumina Euharistiei noi vedem c Hristos este ntr-adevr viaa i lumina a tot ce exist i slava care umple cerul i pmntul. Nu exist nimic altceva vrednic de aducere-aminte, nimic altceva pentru care s mulumim, pentru c n El toate i gsesc fiina lor, viaa lor, elul lor.
Cntarea Sfnt, Sfnt, Sfnt", ne duce deci att de firesc, att de logic spre acel om, spre acea noapte, spre acel eveniment n care aceast lume i-a gsit, o dat pentru totdeauna, judecata ei i mntuirea ei. Dup ce am cntat Sfnt, Sfnt, Sfnt" i am mrturisit mreia slavei dumnezeieti, noi nu prsim cu totul acest moment, ndreptndu-ne spre urmtoarea subdiviziune a rugciunii, anamneza. Nu. Aducerea- aminte constituie mplinirea doxologiei noastre, Euharistia conducndu-ne din nou, firesc", n nsei inima i coninutul ntregii pomeniri i mulumiri.
Sfnt eti i preasfnt, i slava Ta este plin de mreie. Cci Tu ai iubit lumea att de mult, nct pe Unul-Nscut Fiul Tu L-ai dat, ca tot cel ce crede ntr- nsul s nu piar, ci s aib via venic. i Acesta venind i toat rnduiala cea pentru noi plinind, n
EUHARISTIA 47
noaptea ntru care a fost vndut i mai vrtos nsui pe Sine S-a dat pentru viaa lum ii lund pinea cu sfintele i preacuratele i fr prihan minile Sale, mulumind i binecuvntnd, sfinind i frngnd a dat Sfinilor Si Ucenici i Apostoli, zicnd: Luai, mncai, acesta este Trupul Meu, care se frnge pentru voi spre iertarea pcatelor. Asemenea i paharul, dup cin, zicnd: Bei dintru acesta toti, acesta este Sngele Meu, al Legii celei noi, care pentru voi i pentru muli se vars, spre iertarea pcatelor."
i stnd naintea lui Dumnezeu nu avem nimic altceva de care s ne aducem aminte, i nimic altceva nu avem s aducem i s oferim lui Dumnezeu dect aceast jertf de Sine a lui Hristos, n care s-au mplinit toate jertfele, toat mulumirea, toat aducerea- aminte - adic ntreaga viat a omului i a lumii.
i aa:Aducndu-ne aminte de aceast porunc mntu
itoare i de toate cele ce s-au fcut pentru noi: de cruce, de groap, de nvierea cea de a treia zi, de suirea la ceruri, de ederea cea de-a dreapta i de cea de-a doua i slvit iari venire. Ale Tale dintru ale Tale, ie-i aducem de toate i pentru toate."
13
Pn la acest punct Euharistia a fost nlarea noastr n Hristos, intrarea noastr prin El n lumea ce va s fie". Iar acum, n aceast jertf n Hristos a tuturor lucrurilor, adus Celui cruia ele i aparin, sin
48 PENTRU VIAA LUMII
gurul n care ele exist cu adevrat, aceast micare de nlare i-a atins telul. Ne aflm la masa pascal a mpriei. Tot ceea ce am oferit - hrana noastr, viata noastr, pe noi nine i ntreaga lume - am oferit n Hristos i dup chipul lui Hristos, pentru c El nsui a asumat viata noastr i este viata noastr. i acum toate acestea ne sunt date napoi ca dar al noii viei i, prin urmare, n mod necesar ca hran.
Acesta este Trupul Meu..., acesta este Sngele Meu". Luai, mncai... Bei...". Generaii dup generaii de teologi s-au tot ntrebat: Cum este posibil acest lucru? Cum se ntmpl aceasta? Ce se ntmpl n aceast prefacere? i cnd anume? i care este cauza? Nici un rspuns nu pare s fie satisfctor. Simbol? Dar ce este un simbol? Substan, accidenti? Se simte imediat c ceva lipsete n toate aceste teorii n care sacramentul este redus la categoriile timpului, substanei i cauzalitii, nsei categoriile acestei lumi".
Ceva lipsete, pentru c teologul cuget numai la sacrament, uitnd de liturghie. Ca un bun om de tiin, el mai nti izoleaz obiectul studiului su, l reduce la un moment, la un fenomen" - i apoi, mergnd de la general la particular, de la cunoscut la necunoscut, el d o definiie care, de fapt, mai curnd isc noi ntrebri, dect s rspund la ele. Dar de-a lungul studiului nostru n principal am artat c ntreaga liturghie este sacramental, adic un unic act transformator i o unic micare ascendent. i scopul acestei micri ascensionale este s ne scoat din aceast lume" i s ne fac prtai ai lumii care va s fie. n aceast lume - cea care L-a condamnat pe
EUHARISTIA 4-9
Hristos i, fcnd aceasta, s-a condamnat pe sine ~, nici o pine, nici un vin nu pot deveni Trupul i Sngele lui Hristos. Himic din ceea ce reprezint o parte a ei nu poate fi sacralizat". Dar liturghia Bisericii este ntotdeauna o anafora, o ridicare, o nlare. Biserica se mplinete pe sine n cer, n acel nou eon, pe care Hristos l-a inaugurat n moartea, nvierea i nlarea Sa i care i-a fost dat Bisericii n ziua Rusaliilor ca via a ei, ca elul" ctre care se nainteaz. n aceast lume, Hristos este rstignit, Trupul Su este frnt i Sngele Su vrsat. i trebuie s ieim din aceast lume, trebuie s urcm la cer, n Hristos, pentru a deveni prtai ai lumii care va s fie.
Dar aceasta nu este o alt" lume, diferit de cea pe care Dumnezeu a creat-o i ne-a dat-o nou. Este aceeai lume a noastr, desvrit deja n Hristos, dar nu nc n noi. Este aceeai lume a noastr, rscumprat i restaurat, n care Hristos pe toate le umple cu Sine nsui. i ntruct Dumnezeu a creat lumea ca hran pentru noi, i ne-a dat hrana ca mijloc de comuniune cu El, ca via n El, hrana cea nou a vieii celei noi, pe care o primim de la Dumnezeu n mpria Sa, este Hristos nsui. El este pinea noastr - pentru c de la bun nceput foamea noastr a fost o foame dup El, i pinea noastr a fost doar un simbol al Lui, un simbol care trebuia s devin realitate.
El S-a fcut om i a trit n aceast lume. El a mncat i a but, i aceasta nseamn c lumea de care S-a mprtit, nsi hrana lumii noastre, a devenit trupul Su, viaa Sa. Dar viaa Sa a fost n ntregime, n mod absolut euharistic - ea n ntregime a fost transfor-
4 - Pentru viata lumii
50 PENTRU VIATA LUMII
mat n comuniune cu Dumnezeu i n ntregime a fost nlat n cer. Iar acum El mprtete aceast via preamrit cu noi. Ceea ce singur am fcut - v dau acum vou: luai, mncai...".
Noi am oferit pinea spre pomenirea" lui Hristos, pentru c tim c Hristos este Via i, prin urmare, orice hran trebuie s ne conduc la El. Iar acum, cnd primim aceast pine din minile Lui, tim c El a luat ntreaga via, a umplut-o cu Sine i a fcut-o ceea ce a fost menit s fie: comuniune cu Dumnezeu, sacrament al prezenei i iubirii Sale. Doar n mprie putem mrturisi, mpreun cu Sfntul Vasile, c pinea aceasta este ntr-adevr cinstitul Trup al Domnului nostru, iar acest vin, cinstitul Snge al lui Hristos". Ceea ce este supranatural" aici, n aceast lume, ni se reveleaz ca natural" dincolo. i pentru c scopul Bisericii a fost ntotdeauna tocmai acela de a ne cluzi acolo" i de a ne face ceea ce suntem, ea se desvrete pe sine n liturghie.
14
Duhul Sfnt este cel care arat pinea ca Trup, i vinul ca Snge ale lui Hristos.2 Biserica Ortodox a insistat ntotdeauna asupra faptului c prefacerea (metabole) elementelor euharistice este realizat prin epiclez - invocarea Duhului Sfnt i nu prin cuvintele de instituire. Aceast doctrin, ns, a fost adesea
2. Vezi Liturghia Sf. Vasile: ...i s le arate: pinea aceasta adic nsui Cinstitul Trup...; iar ceea ce este n potirul acesta nsui Cinstitul Snge...".
Ineleas greit chiar de ctre ortodoci. Important nu este s se nlocuiasc o cauzalitate" - cuvintele de instituire - cu alta, cu o formul" diferit, ci s se arate caracterul eshatologic al tainei. Duhul Sfnt vine n ultima i marea zi" a Rusaliilor. El face vzut lumea ce va s fie. El inaugureaz mpria. El ne trece ntotdeauna dincolo. A fi n Duhul, nseamn a fi n cer, pentru c mpria lui Dumnezeu este bucurie i pace n Duhul Sfnt". i astfel n Euharistie El este Cel care pecetluiete i confirm ridicarea noastr la cer, Cel care transform Biserica n trupul lui Hristos i - deci - arat elementele ofrandei noastre ca i comuniune n Duhul Sfnt Aceasta este sfinirea lor.
15
Dar nainte de a ne putea mprti de hrana cereasc, mai rmne de mplinit un ultim act absolut esenial: s ne rugm pentru alii. A fi n Hristos nseamn a fi asemenea Lui, nseamn a ne impropria nsi micarea vieii Lui. i fiindc El pururea este viu pentru ca s mijloceasc pentru ei" (Evrei 7, 25), noi nu putem dect s ne nsuim mijlocirea Lui, s o facem a noastr. Biserica nu este o adunare prin intermediul creia evadm - n mod corporativ sau individual - din aceast lume, pentru a gusta extazul mistic al veniciei. mprtania nu este o experien mistic": noi bem din potirul lui Hristos, Cel ce S-a dat pe Sine pentru viaa lumii. Pinea de pe disc i vinul din potir sunt menite a ne aminti de ntruparea Fiului lui Dumnezeu, de cruce i de moartea Sa. nsi bucuria
EUHARISTIA 51
I
52 PENTRU VIAA LUMII
mpriei este cea care ne face s ne aducem aminte de lume i s ne rugm pentru ea. mprtirea cu Duhul Sfnt este cea care ne ngduie s iubim lumea cu dragostea lui Hristos. Euharistia este sacramentul unitii i momentul adevrului: n ea vedem lumea n Hristos, aa cum este ea cu adevrat, i nu din punctele noastre de vedere particulare i deci limitate i pariale. Rugciunea pentru ceilali ncepe aici, mesianic, i acesta este singurul nceput adevrat pentru misiunea Bisericii; i atunci cnd, lepdnd toat grija cea lumeasc", prem c am prsit aceast lume", o redobndim de fapt n ntreaga ei realitate.
Rugciunea pentru ceilali constituie astfel singura pregtire adevrat pentru mprtanie. Pentru c n i prin mprtanie nu numai c noi devenim un trup i un duh, dar suntem readui n acea stare de comuniune i iubire pe care lumea le-a pierdut. i marea Rugciune euharistic este rezumat acum n Rugciunea Domneasc, fiecare cerere a acesteia presupunnd o total i complet dedicare fa de mpria lui Dumnezeu n lume. Este rugciunea Lui, i EI ne-a dat-o nou, a fcut-o rugciunea noastr, dup cum L-a fcut pe Tatl Su, Tatl nostru. Nimeni nu este cu adevrat vrednic" s primeasc mprtania, nimeni nu este cu adevrat pregtit pentru ea. n acest moment, orice merit, orice virtute, orice act de evlavie, dispar i se topesc. Viaa ne vine din nou ca Dar, un dar gratuit i dumnezeiesc. Din aceast pricin, n Biserica Ortodox elementele euharistice sunt numite Sfintele Daruri. Adam este introdus din nou n Rai, scos din nimicnicie i ncununat ca rege al Creaiei. Totul este gratuit: nimic nu ni se cuvine i totui ni se
A
EUHARISTIA 53
druiete tot. i, prin urmare, cea mai mare smerenie i supunere este s accepi drui, s zici da - cu bucurie i recunotin. Nu putem face nimic, i totui devenim ceea ce Dumnezeu a voit s fim din venicie - cnd suntem euharistiei.
16
i acum a sosit vremea s ne ntoarcem n lume. Cu pace s ieim", spune preotul la ieirea din altar, i aceasta este ultima porunc a liturghiei. Trebuie s prsim Muntele Taborului, cu toate c ne este bine acolo. Suntem trimii napoi n lume. Dar de acum noi am vzut lumina cea adevrat, am primit Duhul cel ceresc". i ca martori ai acestei Lumini, ca martori ai Duhului trebuie s mergem mai departe" i s ncepem misiunea fr de sfrit a Bisericii. i din nou nceputul, i din nou lucruri care preau imposibile ni se descoper ca posibile. Timpul lumii devine timpul Bisericii, timpul mnturii i al rscumprrii. i Dumnezeu ne-a fcut com peteni cum a spus Paul Claudel, competeni s fim martorii Lui, s mplinim ceea ce El nsui a fcut i face mereu. Acesta este nelesul Euharistiei; de aceea misiunea Bisericii ncepe n liturghia nlrii, pentru c numai ea face posibil liturghia misiunii.
IIITIMPUL MISIUNII
l
Prsind biserica dup Liturghie, intrm din nou n timp, i timpul, deci, este primul obiect" al credinei i faptei noastre cretine. Pentru c el este, ntr-adevr, imaginea realitii noastre fundamentale, a optimismului, ca i a pesimismului vieii noastre, a vieii ca via, i a vieii ca moarte. Prin timp, pe de o parte, experiem viaa ca posibilitate, cretere, mplinire, ca naintare ctre un viitor. Prin timp, pe de alt parte, ntreg viitorul se destram n moarte i nimicire. Timpul este singura realitate a vieii i totui, n mod curios, este o realitate neexistent: n mod constant el descompune viaa, ntr-un trecut care nu mai este i ntr-un viitor care ntotdeauna duce spre moarte. Prin sine nsui timpul nu este nimic altceva dect un ir de stlpi de telegraf fixai la o anumit distan i n anumite puncte pe o cale care este chiar moartea noastr.
Toate generaiile, toi filosofii au fost ntotdeauna contieni de aceast anxietate a timpului, de paradoxul lui. Toate filosofiile, toate religiile sunt, n ultim instan, o ncercare de a rezolva problema timpului". Despre el s-au scris mii de cri, cretine i necretine. Scopul nostru nu este de a aduga o alt teologie a
TIMPUL MISIUNII 55
timpului" la toate cele care exist deja. Ci, mai degrab, este acela de a descrie foarte pe scurt felul n care cretinii au experiat timpul de la bun nceput i, n continuare, n Biseric. Trebuie spus nc o dat c ceea ce ofer Biserica nu este o soluie" a unei probleme filosofice, ci un dar. Iar acesta devine soluie doar n msura n care este acceptat n acelai chip liber i plin de bucurie n care ne-a fost dat. Sau s-ar putea ca bucuria acestui dar s fac irelevante i de prisos att problema, ct i soluia ei,
2
Pentru a nelege acest dar ne vom ntoarce, o dat mai mult, la liturghie, ncercnd s descifrm din nou limbajul ei uitat. Nimeni, astzi, cu excepia tagmei particulare i ezoterice a liturgiologilor", nu mai este interesat de ceea ce a constituit n trecut o preocupare major pentru cretini: srbtorile i timpurile, perioadele rugciunii; o preocupare foarte real pentru kairos" - timpul celebrrii liturgice. Nu numai mireanul obinuit, dar chiar i teologul pare s spun: lumea simbolismului" cretin nu mai este lumea noastr, ea a euat, s-a dus, iar noi avem acum treburi mai serioase; ar fi de neconceput, ridicol chiar, s ncercm s rezolvm orice problem" real a vieii moderne raportnd-o, s zicem, la Pati sau Rusalii, sau chiar la Duminic.
Totui, s punem acum cteva ntrebri. Sunt aceste simboale" doar simbolice"? Sau eecul lor se explic tocmai prin valoarea simbolic atribuit lor de
56 PENTRU VIAA LUMII
cretinii nii, cretini care au ncetat s le priceap adevrata lor natur? i oare n-au ncetat ei s priceap aceast natur tocmai pentru c, ntr-o anume perioad, (ne-ar lua prea mult timp ca s dezvoltm acest lucru aici) cretinii au ajuns s cread c religia" nu are nimic de a face cu timpul, c este, de fapt, o salvare din timp? nainte de a dobndi dreptul de a ne descotorosi de vechile simboluri", trebuie s nelegem c adevrata tragedie a cretinismului nu este compromisul" lui cu lumea i cu materialismul" aflat n cretere, ci, dimpotriv, spiritualizarea" i transformarea lui ntr-o religie". i, aa cum tim, religie a ^juns s nsemne o lume a spiritualitii pure, o concentrare a ateniei asupra chestiunilor referitoare la suflet". Cretinii au fost tentati s resping cu totul timpul i s-l nlocuiasc cu misticismul i cutrile spirituale", s triasc, n calitatea lor de cretini, n afara timpului, i astfel s scape de frustrrile pe care el le implic; s insiste n a considera c timpul nu are neles real, din punctul de vedere al mpriei, care este dincolo de timp". i, n cele din urm, au reuit. Ei au golit timpul de sens, umplndu-1 de simboluri" cretine. Iar astzi, ei nii nu tiu ce s fac cu aceste simboluri. Pentru c este imposibil s-L readucem pe Hristos n srbtoarea Crciunului", dac nu nelegem c El a rscumprat - adic a umplut de sens - timpul nsui.
Trebuie, deci, s nelegem c preocuparea intens, aproape patologic, a lumii noastre moderne fat de timp i problema" lui este nrdcinat n acest eec specific cretin. Din cauza noastr, a cretinilor, lumea n care trim pur i simplu nu are
TTMPUL MISIUNII 57
timp. Mu este, oare, evident c, cu ct inventm mai multe mijloace de economisit timp", cu att avem mai puin timp? n locul lui s-a instalat o grab lipsit de orice bucurie, ntrerupt din cnd n cnd de relaxare (stai jos i odihnete-te"). Dar oroarea acestui straniu vacuum, care zace n spatele cuvntului, cu adevrat demonic, relaxare", este att de mare nct oamenii ajung s ia pilule pentru a-i rezista, cii scumpe despre felul cum s omoare timpul, acest pmnt al nimnui al traiului modern".
Piu exist timp, pentru c, pe de o parte, cretinismul a fcut imposibil pentru om s triasc n vechiul timp natural, a rupt n mod ireparabil ciclul venicei rentoarceri. El a vestit deplintatea timpului, a revelat timpul ca istorie i mplinire i, cu adevrat, ne-a nveninat", o dat pentru totdeauna, cu vistl unui timp plin de sens. Mu exist timp, pe de alt parte, pentru c, vestind toate acestea, cretinismul totui a abandonat timpul, invitndu-i pe cretini pur i simplu s prseasc timpul i s cugete la eternitate ca odihn venic (chiar dac nc nu relaxare"). n mod cert, cretinul poate totui s mpodobeasc timpul, lipsit de sens, cu simboluri frumoase" i cu rituri pline de culoare", de preferin strvechi". Mai poate ca - la intervale regulate i consultnd rnduielile tipi- conale" - s schimbe culoarea vemintelor liturgice i s condimenteze aceeai etern predic cu referiri la Pati sau Crciun sau Boboteaz. Toate acestea, orict de inspirate" i nltoare" ar fi, nu au nici un sens pentru timpul adevrat, n care omul adevrat este nevoit s triasc; sau, mai degrab, pentru lipsa de
58 PENTRU VIAA LUMII
timp, care face din viata lui o alternare de comar ntre grab" i relaxare".
i atunci ntrebarea noastr este: Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a nviat din mori, n prima zi a sptmnii, a trimis El pe Duhul Su n ziua Cincizecimii, cu alte cuvinte a intrat El n timp doar pentru ca noi s putem s-l simbolizm" prin slujbe frumoase, care, dei legate de zile i de ore, nu au puterea de a da timpului un neles real, de a-1 transforma i de a-1 rscumpra?
3
De la nceput cretinii au avut o zi a lor, i n natura ei specific se afl cheia experierii cretine a timpului. Pentru a o recupera, ns, trebuie s depim legislaia lui Constantin, care, prin instituirea duminicii ca zi obligatorie de odihn, a transformat-o ntr-un substitut cretin al sabatului iudaic. Dup care, semnificaia unic i paradoxal a Zilei Domnului a fost ncetul cu ncetul uitat. Totui semnificaia ei provenea tocmai din relaia ei cu Sabatul, adic, cu ntreaga concepie biblic despre timp. n experiena religioas iudaic, sabatul, ziua a aptea, are o important extraordinar, ea este participarea omului la, i afirmarea de ctre el a buntii creaiei lui Dumnezeu. i a vzut Dumnezeu c e bine... i a binecuvntat Dumnezeu ziua a aptea i a sfintit-o, pentru c ntr-nsa S-a odihnit de toate lucrurile Sale, pe care le-a fcut i le-a pus n rnduial" (Fac. 1, 25; 2, 3). Ziua a aptea este, astfel, primirea plin de bucurie a lumii
TIMPUL MISIUNII 5 9
create de Dumnezeu bun foarte. Odihna prescris pentru acea zi, i care a fost oarecum pus n umbr de prescripii i tabuuri mrunte i legaliste, nu este nicidecum relaxarea" noastr modern, o absen a muncii. Ea este participarea activ la desftarea sabatului", n sfinenia i plintatea pcii dumnezeieti ca road a muncii, ca ncununare a ntregului timp. Ea are, astfel, att conotaii cosmice ct i eshatologice.
Totui, aceast lume bun foarte" pe care evreul o binecuvnteaz n ziua a aptea este, n acelai timp, lumea pcatului i a rzvrtirii mpotriva lui Dumnezeu, iar timpul ei este timp al exilului i nstrinrii omului de Dumnezeu. i, prin urmare, ziua a aptea ne conduce dincolo de ea nsi, ctre o nou Zi a Domnului - ziua mntuirii i rscumprrii, a biruinei lui Dumnezeu asupra vrjmailor Lui. n scrierile apocaliptice iudaice trzii apare ideea unei noi zile, care este att cea de a opta - ntruct este dincolo de frustrrile i limitrile lui apte", a timpului acestei lumi -, ct i cea dinti pentru c odat cu ea ncepe timpul cel nou, acela al mpriei. Dintr-o asemenea idee a luat natere Duminica cretin.
Hristos a nviat din mori n prima zi dup sabat. Viaa care a strlucit din mormnt era dincolo de limitrile lui apte", ale timpului care duce spre moarte. Ea a fost, astfel, nceputul unei viei noi i al unui timp nou. A fost cu adevrat cea de a opta i prima zi, i a devenit ziua Bisericii. Potrivit celei de a patra Evanghelii, Hristos cel nviat S-a artat ucenicilor Si n prima zi (Ioan 20, 19) i apoi dup opt zile" (20, 26). Aceasta este ziua n care Biserica celebreaz Euharistia - sacramentul nlrii ei n mprie i al
60 PENTRU VIAA LUMII
participrii ei la ospul mesianic n veacul ce va s fie", ziua n care Biserica se desvrete pe sine ca via nou. Izvoarele cele mai timpurii menioneaz faptul c, cretinii se ntlnesc sttu die - ntr-o zi anume, i nimic din lunga istorie a cretinismului nu a putut altera importana acestei zile anume.
O zi anume"... Dac cretinismul ar fi fost o credin pur spiritual" i pur eshatologic, nu ar fi fost nevoie de o zi anume", pentru c misticismul nu este interesat de timp. ntr-adevr, pentru a-i mntui sufletul, omul nu are nevoie de calendar"'. i dac cretinismul ar fi fost doar o nou religie", el i-ar fi stabilit un calendar al su, cu obinuita opoziie dintre zilele sfinte" i zilele profane", cele care trebuie s fie inute i respectate, i cele nesemnificative din punct de vedere religios. Ambele nelesuri au aprut, de fapt, mai trziu. Dar nu acesta a fost sensul originar al acelei zile anume". Ea nu a fost menit s fie o zi sfnt", opus celor profane, o comemorare n timp a unui eveniment trecut. nelesul ei adevrat sta n transformarea timpului, nu a calendarului. Pentru c, pe de o parte, Duminica a rmas una din zile (timp de mai bine de trei secole ea nici nu a fost zi de odihn), cea dinti a sptmnii, aparinnd pe deplin acestei lumi. Totui, pe de alt parte, n aceast zi, prin nlarea euharistic, Ziua Domnului a fost revelat i s-a manifestat n toat slava ei i n toat puterea ei transformatoare, ca sfrit al acestei lumi i nceput al lumii ce va s fie. i astfel prin aceast zi, toate zilele, ntreg timpul a fost transformat n timp al aducerii- aminte i ateptrii, aducerea-aminte de aceast nlare (am vzut lumina cea adevrat") i atep-
TIMPUL MISIUNII 61
tare a venirii ei. Toate zilele, toate orele erau raportate acum la acest sfrit al ntregii viei naturale", i la nceputul noii viei. Sptmna nu mai era o niruire de zile profane", urmate de odihna n ziua sacr", la sfritul lor. Ea devenise o micare din Muntele Tabo- rului n lume, iar din lume, n ziua cea nenserat" a lumii ce va s fie. Fiecare zi, fiecare or a dobndit acum o importan, o gravitate pe care nu le-au putut avea nainte: fiecare zi trebuia s fie de-acum un pas n aceast naintare, un moment de decizie i mrturie, un timp al semnificaiei absolute. Duminica, deci, nu era o zi sacr" ce trebuia inut", deosebit de toate celelalte zile i opus lor. Ea nu ntrerupea timpul cu un extaz mistic atemporal". Ea nu era o pauz" ntr-o desfurare de zile i nopi lipsit de sens. Rmnnd una dintre zilele obinuite i totui vdindu-se, prin Euharistie, ca cea de a opta i prima zi, ea ddea tuturor zilelor adevratul lor neles. Ea fcea din timpul acestei lumi un timp al sfritului i l fcea, de asemenea, timpul nceputului.
4
Trebuie s ne ndreptm acum spre cea de- a doua dimensiune a experierii cretine a timpului, ctre aa- numitul an bisericesc". A vorbi despre el este, ns, chiar i mai dificil dect a vorbi despre Duminic, ntruct pentru cretinul modern relaia dintre acest an bisericesc" i timp a devenit incomprehensibil i prin urmare irelevant. La anumite date, Biserica
* comemoreaz anumite evenimente din trecut - nate-
62 PENTRU VIAA LUMII
rea, nvierea, Pogorrea Sfntului Duh. Aceste date constituie un prilej pentru o ilustrare" liturgic a anumitor afirmaii teologice, dar ca i cum ele nu ar fi n nici un fel legate de timpul real sau importante pentru acesta. Chiar i In Biseric, ele sunt simple pauze" n rutina normal a activitilor ei, i muli cretini, cu mintea ndreptat spre afaceri i aciune, consider n secret aceste srbtori i celebrri o pierdere de timp. i chiar dac ali cretini le ntmpin cu bucurie, ca zile suplimentare de odihn i vacant", de fapt, nimeni nu se gndete la ele n mod serios, ca la nsi inima vieii i misiunii Bisericii, Exist, cu alte cuvinte, o criz serioas a nsei ideii de srbtoare, i tocmai de aici trebuie s ncepem scurta discuie privitoare la anul cretin.
Srbtoare nseamn bucurie. Totui, dac exist un lucru pe care noi - cretinii serioi, maturi i frustrai ai secolului al douzecilea - s l privim cu suspiciune, acesta este cu siguran bucuria. Cum poate cineva s se bucure, cnd att de muli oameni sufer? Cnd sunt de fcut att de multe lucruri? Cum poate cineva s se complac" n srbtori i prznuiri, cnd oamenii ateapt de la noi rspunsuri serioase" la problemele lor? n mod contient sau incontient, cretinii au acceptat ntregul ethos al culturii noastre orientate spre afaceri i lipsit de bucurie. Ei cred c singurul mijloc de a fi luat n serios" de ctre cei serioi" - adic de ctre oamenii zilelor noastre - este de a fi serios, iar aceasta nseamn a reduce la un minimum" simbolic tot ceea ce n trecut era fundamental n viaa Bisericii - bucuria unei srbtori. Lumea modern a exilat bucuria n categoria amuza-
TIMPUL MISIUNII 63
meritului" i a relaxrii". Ea este justificat i permis n timpul nostru liber"; ea este o concesie, un compromis. i cretinii au ajuns s cread toate acestea, sau, mai degrab, ei au ncetat s cread c srbtoarea, bucuria au de-a face tocmai cu problemele serioase" ale vieii nsei, c pot fi chiar rspunsul cretin la acestea. Cu toate aceste conotaii spirituale i culturale, anul bisericesc" - niruirea de pomeniri i prznuiri liturgice - a ncetat s mai fie generator de putere, fiind privit acum ca o decorare mai mult sau mai puin nvechit a religiei. El este folosit ca un fel de mijloc audio-vizual" de educaie religioas. El nu mai este nici rdcin a vieii i aciunii cretine, i nici el" spre care acestea sunt orientate.
Pentru a nelege adevrata natur - i funcie" - a srbtorilor trebuie s ne amintim c cretinismul s-a nscut i a fost propovduit la nceput n cadrul unor culturi n care srbtorile i celebrrile erau o parte organic i esenial a ntregii concepii despre lume i a modului de via. Pentru omul din trecut, o srbtoare nu era ceva accidental i adiional": ea era modul su de a da sens vieii sale, de a o elibera de ritmul animalic al muncii urmate de odihn. O srbtoare nu era o simpl pauz" ntr-o via de munc, altfel lipsit de sens i grea, ci o justificare a acelei munci, rodul ei, transformarea ei - ca s zicem aa - sacramental n bucurie i, deci, n libertate. O srbtoare era astfel ntotdeauna profund i organic legat * de timp, de ciclurile naturale ale timpului, de ntregul cadru al vieii omului n lume. i, fie dac vrem