+ All Categories
Home > Documents > Alege Scoala Patriarhie

Alege Scoala Patriarhie

Date post: 01-Feb-2016
Category:
Upload: elena-gabriela-guiu
View: 27 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
alege scoala
26
Proiectul catehetic „Alege Şcoala!“. Interferenţe cu proiectul „Hristos împărtăşit copiilor“ Pr. drd. Sorin Lungoci Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în conformitate cu Temeiurile nr. 3769 din 19 iunie 2009 şi 747 din 11 februarie 2010 ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, Patriarhia Română, prin Sectorul teologic-educaţional, în parteneriat cu Fundaţia World Vision România, derulează proiectul „Alege Şcoala!“. I. Obiectivele proiectului „Alege Şcoala!“ [1] . Obiectivul general al proiectului „Alege Şcoala!“ îl constituie prevenirea şi combaterea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi prevenirea delincvenţei juvenile prin dezvoltarea unor soluţii alternative de tip „şcoala de duminică“. Copiii din mediul rural şi urban, inclusiv populaţia romă, cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani , sunt asistaţi în însuşirea educaţiei morale de bază, în dezvoltarea motivaţiei necesare rămânerii în şcoală prin intermediul participării la „şcoala de duminică“, la concursuri şi la tabere de creaţie. Alături de obiectivul general – prevenirea şi combaterea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi prevenirea delincvenţei juvenile – proiectul „Alege Şcoala!“ are în vedere şi unele obiective specifice: – dezvoltarea unor comportamente şi atitudini pozitive faţă de şcoală şi semeni pentru cel puţin 28.854 de copii din mediul rural şi urban, cu vârste cuprinse între 6 şi 16 ani; – formarea specifică a 3.206 persoane adulte implicate în prevenirea fenomenului de părăsire a şcolii, în vederea dezvoltării deprinderilor de lucru cu copiii şi a aptitudinilor psiho-pedagogice. Proiectul „Alege Şcoala!“ este un proiect cu finanţare europeană. El se încadrează în linia de finanţare a proiectelor strategice nr. 61, „A doua şansă în educaţie“, axa prioritară 2, domeniul major de intervenţie 2.2., „Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii“ şi este finanţat de Uniunea Europeană prin
Transcript
Page 1: Alege Scoala Patriarhie

Proiectul catehetic „Alege Şcoala!“. Interferenţe cu proiectul „Hristos împărtăşit copiilor“Pr. drd. Sorin Lungoci

 Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe

Române, în conformitate cu Temeiurile nr. 3769 din 19 iunie 2009 şi 747 din

11 februarie 2010 ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, Patriarhia

Română, prin Sectorul teologic-educaţional, în parteneriat cu Fundaţia World

Vision România, derulează proiectul „Alege Şcoala!“.

I. Obiectivele proiectului „Alege Şcoala!“[1]. Obiectivul general al

proiectului „Alege Şcoala!“ îl constituie prevenirea şi combaterea

fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi prevenirea delincvenţei

juvenile prin dezvoltarea unor soluţii alternative de tip „şcoala de duminică“.

Copiii din mediul rural şi urban, inclusiv populaţia romă, cu vârste cuprinse

între 6 şi 16 ani, sunt asistaţi în însuşirea educaţiei morale de bază, în

dezvoltarea motivaţiei necesare rămânerii în şcoală prin intermediul

participării la „şcoala de duminică“, la concursuri şi la tabere de creaţie.

Alături de obiectivul general – prevenirea şi combaterea fenomenului de

părăsire timpurie a şcolii şi prevenirea delincvenţei juvenile – proiectul „Alege

Şcoala!“ are în vedere şi unele obiective specifice:

– dezvoltarea unor comportamente şi atitudini pozitive faţă de şcoală şi

semeni pentru cel puţin 28.854 de copii din mediul rural şi urban, cu vârste

cuprinse între 6 şi 16 ani;

– formarea specifică a 3.206 persoane adulte implicate în prevenirea

fenomenului de părăsire a şcolii, în vederea dezvoltării deprinderilor de lucru

cu copiii şi a aptitudinilor psiho-pedagogice.

Proiectul „Alege Şcoala!“ este un proiect cu finanţare europeană. El se

încadrează în linia de finanţare a proiectelor strategice nr. 61, „A doua şansă

în educaţie“, axa prioritară 2, domeniul major de intervenţie 2.2., „Prevenirea

şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii“ şi este finanţat de Uniunea Europeană

prin Fondul Social European. La nivel naţional, proiectele ce se încadrează în

această linie de finanţare sunt gestionate de Autoritatea de Management

pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane

2007–2013 (AMPOSDRU) prin Organismul Intermediar – Ministerul Educaţiei,

Cercetării, Tineretului şi Sportului (OIPOSDRU – MECTS).

Page 2: Alege Scoala Patriarhie

II. Aplicare şi dezvoltare. Proiectul a fost lansat în două etape succesive,

dar pentru zone diferite, după cum urmează:

A) La 1 septembrie 2009, Patriarhia Română a început implementarea

proiectului „Alege Şcoala!“, pe o perioadă de 34 de luni, în trei regiuni [2] de

dezvoltare: Bucureşti-Ilfov, nord-est (în judeţele: Bacău, Botoşani, Iaşi,

Neamţ, Suceava şi Vaslui) şi sud Muntenia(judeţele: Argeş, Călăraşi,

Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman), cuprinzând 10 eparhii

(Arhiepiscopia Bucureştilor, Arhiepiscopia Iaşilor, Arhiepiscopia Târgoviştei,

Arhiepiscopia Sucevei, Arhiepiscopia Romanului şi Bacăului, Arhiepiscopia

Argeşului şi Muscelului, Episcopia Huşilor, Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor,

Episcopia Alexandriei şi Teleormanului şi Episcopia Giurgiului).

B) Deşi nu trecuse mult timp de la lansare şi înregistrându-se rezultate

pozitive prin aplicare proiectului în cele trei regiuni, acesta fiind primit cu

interes de către mulţi preoţi[3], cât şi de către copii,  în urma analizei

necesităţii aplicării proiectului şi în celelalte regiuni de dezvoltare ale

României, s-a considerat oportună extinderea proiectului la nivelul întregii

ţări. Prin urmare, începând cu 1 august 2010, proiectul „Alege

Şcoala!“ a devenit un proiect naţional. Fiind un proiect naţional, acesta

a fost prezentat Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţele de

lucru din 18–19 iunie 2009 şi 10–11 februarie 2010, care a aprobat

implementarea proiectului „Alege Şcoala!“ odată cu activităţile propuse în

cererea de finanţare.

Pentru această a doua etapă de aplicare prin extindere, proiectul este

prevăzut a se desfăşura pe o perioadă de 36 de luni (începând cu luna august

2010), în celelalte cinci regiuni de dezvoltare[4], regiuni care nu au fost

cuprinse în faza iniţială a proiectului început la 1 septembrie 2009, şi anume:

centru (în judeţele: Alba, Braşov, Covasna, Sibiu, Mureş, Harghita), nord-vest

(judeţele: Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Satu-Mare, Sălaj, Maramureş), vest

(judeţele: Arad, Caraş-Severin, Hunedoara, Timiş), sud-vest Oltenia (judeţele:

Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea) şi sud-est (judeţele: Brăila, Buzău,

Constanţa, Galaţi, Tulcea, Vrancea), cuprinzând 19 eparhi: Arhiepiscopia

Sibiului, Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului, Arhiepiscopia Craiovei,

Arhiepiscopia Timişoarei, Arhiepiscopia Tomisului, Arhiepiscopia Alba Iuliei,

Arhiepiscopia Râmnicului, Arhiepiscopia Buzăului şi Vrancei, Arhiepiscopia

Dunării de Jos, Arhiepiscopia Aradului, Episcopia Maramureşului şi Sătmarului,

Episcopia Covasnei şi Harghitei, Episcopia Caransebeşului, Episcopia Oradiei,

Episcopia Severinului şi Strehaiei, Episcopia Slatinei şi Romanaţilor, Episcopia

Tulcei, Episcopia Sălajului, Episcopia Devei şi Hunedoarei.

Page 3: Alege Scoala Patriarhie

III. Beneficiarii proiectului „Alege Şcoala!“. Beneficiarii direcţi ai

proiectului sunt3.206[5] de preoţi şi profesori de religie din cuprinsul celor opt

regiuni de dezvoltare menţionate mai sus şi 28.854[6] de copii de vârstă

şcolară, aflaţi sub riscul abandonului şcolar. Beneficiari indirecţi sunt preoţii şi

profesorii de religie (aproximativ 17.000 de persoane), prin preluarea unui

model concret şi eficient de lucru cu copiii aflaţi sub riscul abandonului şcolar

şi 72.000 de copii de vârstă şcolară, aflaţi sub riscul abandonului şcolar [7].

IV. Activităţile proiectului. Activităţile prevăzute în proiect şi care sunt

generate de către obiectivele propuse cuprind: 246[8] de sesiuni de

formare pentru preoţi şi profesori de religie, 235[9] de tabere de creaţie pentru

9.618[10] de copii, un concurs naţional desfăşurat în 4 etape (la nivelul

parohiilor, protopopiatelor, eparhiilor şi Patriarhiei).

Totodată, proiectul propune dezvoltarea unui program special pentru

menţinerea elevilor în educaţie şi prevenirea părăsirii timpurii a şcolii, în aria

de aplicare menţionată, ce include: acţiuni adresate formatorilor şi acţiuni

adresate copiilor.

IV.1. Acţiuni adresate formatorilor – sesiuni de formare de

formatori pentru 3.206 de preoţi şi profesori de religie responsabili cu

formarea elevilor în cadrul unor activităţi extraşcolare de tip „şcoala de

duminică“. Acestea se vor desfăşura pe parcursul a 24 de luni. Fiecare

sesiune de formare de formatori durează două zile. În prima zi are loc

pregătirea teoretică a formatorilor, iar a doua zi sunt prezentate modalităţi

practice de aplicare a cunoştinţelor dobândite.

IV.1.1. Obiectivele dobândite[11]. La sfârşitul cursului se estimează ca

participanţii să fie capabili:

– să demonstreze înţelegerea informaţiilor de bază despre abandonul şcolar;

– să identifice propriile valori şi atitudini faţă de fenomenul de părăsire

timpurie a şcolii;

– să identifice situaţiile şi atitudinile care pot crea risc de abandon şcolar şi

delincvenţă juvenilă;

– să descrie rolul Bisericii în prevenirea abandonului şcolar şi în sprijinirea

persoanelor afectate, în însuşirea educaţiei morale de bază prin intermediul

participării la „şcoala de duminică“.

Page 4: Alege Scoala Patriarhie

În ce priveşte obiectivele seminariilor de formare, au fost identificate mai

multe, printre care:

– completarea cunoştinţelor participanţilor referitoare la problematica

abandonului şcolar;

– îmbunătăţirea nivelului de conştientizare şi sensibilizare asupra problemelor

create de abandonul şcolar şi asupra nevoilor copiilor;

– îmbunăţăţirea abilităţilor de organizare a activităţilor de prevenire în

comunitate/şcoală;

– îmbunătăţirea abilităţilor de motivare şi de mobilizare a membrilor

comunităţii.

Aşadar, rezultatele aşteptate ale sesiunilor de formare şi, implicit ale

proiectului, sunt:

– specializarea participanţilor în elaborarea şi derularea de activităţi de

informare, sensibilizare şi prevenire;

– îmbunăţăţirea gradului de implicare voluntară şi a motivaţiei participanţilor:

preoţi, profesori, membri ai comunităţii, elevi;

– scăderea nivelului de toleranţă faţă de abandonul şcolar în familie;

– consolidarea relevanţei Bisericii Ortodoxe Române pentru echilibrul

societăţii româneşti.

IV.1.2. Suportul de curs. Atelierul (sesiunea) de formare are la bază un

suport de curs destinat formării preoţilor în cadrul proiectului „Alege Şcoala!“,

ce oferă indicaţiile şi materialele necesare pentru a dezvolta/îmbunătăţi

capacitatea acestora de a aborda problema abandonului şcolar la nivelul

catehezei parohiale.

Ambele dezvoltări ale proiectului au avut ca obiectiv şi alcătuirea unui

curriculum (suport de curs) de către un colectiv redacţional. Aşa au fost

elaborate două cursuri de formare. Pentru proiectul „Alege Şcoala!“, lansat în

Page 5: Alege Scoala Patriarhie

2009, echipa de redactare a cursului de formare de formatori a fost formată

din: pr. lect. dr. Gheorghe Holbea, diac. dr. Florin Marica, pr. drd. Mihail

Arcadius Iliescu, diac. George Jambore, pr. Eugen Sebastian Teacu şi conf. dr.

Marius Ciprian Ceobanu, iar pentru proiectul lansat în 2010, echipa de

redactare a cursului a fost formată din: pr. lect. dr. Gheorghe Holbea, pr.

conf. dr. Constantin Necula, pr. conf. dr. Miron Erdei, pr. lect. dr. Jan Nicolae,

pr. asist. dr. Sorin Şelaru, pr. drd. Florin Stan, pr. drd. Sorin Lungoci şi diac.

George Jambore.

Primul suport de curs de formare conţine opt secvenţe în cadrul căruia se

regăsesc următoarele teme: „Înţelegerea vieţii lăuntrice a copilului din

perspectivă duhovnicească“, „Caracteristicile vârstelor şcolare“, „Exigenţe

ale educaţiei creştine la vârstele şcolare“, „Dinamica valorilor la vârsta

şcolară“, „Criza valorilor şi lipsa de modele în relaţia Biserică–şcoală–familie“,

„Abandonul şcolar – cauze şi mijloace de prevenire“, „Asumarea vocaţiei de

părinte în familie“, „Comunicarea şi lucru în reţea“, „Învăţarea – mod de

transformare a vieţii“ şi „Cum învaţă copiii?“

Al doilea suport de curs de formare, pe lângă o bogată bibliografie în

domeniul problematicii proiectului inserată la sfârşitul cursului, conţine

următoarele teme: „Principii pedagogice creştine în proiectul naţional Hristos

împărtăşit copiilor“, „Drama abandonului şcolar. Reflecţia şi soluţia pastorală

a Bisericii“, „Familia creştină – laborator al învierii şi şcoală a vituţilor“,

„Exigenţe ale educaţiei creştine la vârstele şcolare“, „Formarea

duhovnicească a catehetului. Importanţa fundamentării duhovniceşti a

catehezei“, „Învăţarea ca mod de transformare a vieţii“, „Asumarea vocaţiei

de părinte în familie“, „Criza valorilor şi lipsa de modele în relaţia Biserică–

şcoală–familie“, „Modalităţi de cultivare a motivaţiei creştine a copiilor şi a

tinerilor“, „Impactul televizorului în educaţia copilului contemporan“ şi

„Metode practice ale comunicării în comunitate. Comunicarea socială şi lucru

în reţea“.

Considerând că Biserica, alături de alte instituţii şi organizaţii, poate contribui

la ameliorarea situaţiei referitoare la abandonul şcolar, s-au elaborat aceste

manuale, luând în considerare specificul misiunii preoţilor şi natura muncii lor

în mijlocul credincioşilor prin şi adaptând informaţia ştiinţifică la nevoile şi

înţelegerea participanţilor.

Page 6: Alege Scoala Patriarhie

IV.1.3. Cauzele care favorizează apariţia abandonul şcolar[12]

Preotul este slujitorul comunităţii pe care o păstoreşte şi părintele

duhovnicesc al fiecăruia dintre membrii săi. Scopul preotului, pentru

demersul nostru, este de a fi informat corect astfel încât să poată lua decizii

eficiente.

Având în vedere că abandonul şcolar reprezintă o problemă gravă cu care se

confruntă societatea contemporană, pentru a putea contribui la prevenirea şi

reducerea numărului abandonurilor şcolare, este necesar cunoşterea de către

preot a cauzelor care determină apariţia abandonului şcolar. Astfel, prin

intermediul cursului de formare, pot fi identificate câteva cauze:

a) Şcolile din zonele defavorizate sunt caracterizate de izolare, sărăcie şi lipsa

oportunităţilor de succes socio-profesional pentru absolvenţi. Lipsiţi de

motivaţie, mulţi dintre elevii claselor gimnaziale renunţă în primii ani de

studiu, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile proprii, sau

muncind ca zilieri la oameni mai avuţi din sate.

b) Sărăcia comunităţilor din zonele defavorizate limitează posibilităţile

părinţilor de a oferi copiilor resursele materiale necesare educaţiei. Această

stare provoacă deseori, exploatarea copiilor prin muncă de către părinţi.

Tendinţa de a considera că familiile din zonele defavorizate nu valorizează

pozitiv importanţa educaţiei este superficială. Lipsa interesului pentru şcoală

se explică prin presiunile de ordin economic, prin dezamăgirile personale ale

părinţilor şi prin lipsa de cultură a comunităţii care poate fi susceptibilă faţă

de instituţiile formale.

c) Aceste cauze ar putea fi eliminate prin orientarea fondurilor disponibile

spre şcoli din asemenea zone, prin stabilirea unor legături cu centre de

instruire existente, prin asigurarea unei infrastructuri care să asigure

transportul elevilor, dar şi asigurarea hranei pentru elevi care au domiciliul la

distanţe mari de şcoală.

d) Cultura de origine a elevilor – cercetările din domeniul educaţional au

relevat faptul ca mediul socio-cultural de provenienţă al elevilor este una

dintre cele mai importante variabile în reuşita sau eşecul şcolar şi profesional

al elevului. Este foarte importantă atitudinea familiei în raport cu şcoala.

Page 7: Alege Scoala Patriarhie

Cunoaşterea acestor atitudini şi identificarea surselor de posibile tensiuni sau

blocaje manifestate faţă de cariera şcolară a tinerilor constituie un factor

important în prevenirea abandonurilor.

e) Climatul familial – are un rol hotărâtor în cauzele de abandon şcolar. Astfel,

dezorganizarea vieţii de familie, consecinţă a divorţului[13], a decesului vreunui

părinte, a muncii în străinătate, a navetismului, a lipsei părinţilor de acasă pe

o perioadă mai mare, transferarea funcţiilor parentale asupra bunicilor sau

alte rude, climatul familial conflictual (nemulţumiri, reproşuri, certuri etc) şi

imoral, excesiv de permisiv, divergenţa metodelor educative şi lipsa de

autoritate a părinţilor, atitudinea rece, indiferentă sau dimpotrivă, tiranică [14] a

acestora, iată alte câteva aspecte care conduc spre abandonul şcolar.

f) Factori de natură socială şi economică – cum ar fi: crize politice,

economice, sociale şi morale, prabuşirea sistemului de protecţie socială,

confuzia sau absenţa unor norme sau valori.

g) Factorii de natură educaţională – insubordonare faţă de normele şi regulile

şcolare, chiul, absenteism, repetenţie, motivaţii şi interese slabe în raport cu

şcoala, greşelile dascălilor (de atitudine şi relaţionare, competenţă

profesională, autoritate morală) – au şi ei un rol important în apariţia

fenomenului de abandon şcolar[15].

h) Anturajul – de proastă calitate debusolează elevii cu un psihic labil datorat

unor carenţe din copilărie – dorinţa de a scăpa de sub tutela educaţională sau

familială, dorinţa de a primi obiecte, haine sau mâncare prin căi ocolite,

necinstite.

IV.1.4. Modalităţi de intervenţie la nivelul Bisericii sau activitatea

practică a preoţilor[16]

Pentru a realiza misiunea complexă de a promova şi proteja copiii din cadrul

unei comunităţi este important ca toate grupurile profesionale şi instituţiile

care intră în contact cu copilul şi familia să-şi cunoască atribuţiile şi să-şi

înţeleagă locul în reţeaua instituţiilor şi serviciilor comunitare. Între instituţiile

importante din comunitate, Biserica are un rol aparte, pentru că, deşi nu se

poate vorbi de un rol sau atribuţii conferite prin lege, Biserica a acordat

dintotdeauna sprijin categoriilor vulnerabile din punct de vedere social şi a

militat pentru păstrarea valorilor familiale. Ca şi în alte ţări europene, şi în

România primele aşezăminte de ocrotire pentru persoanele defavorizate s-au

Page 8: Alege Scoala Patriarhie

constituit în jurul bisericilor şi al mănăstirilor şi au fost susţinute de acestea

cu resurse materiale, financiare şi umane.

Având în vedere valorile creştine pe care le promovează şi vocaţia lor

umanitară, preoţii pot contribui la prevenirea abandonului şcolar din

comunitatea lor prin:

– educarea comunităţii cu privire la drepturile copilului şi la beneficiile pe

care respectarea acestora le aduce întregii comunităţi;

– identificarea nevoilor copiilor şi familiilor, precum şi a situaţiilor de risc în

care se pot afla acestea;

– îndrumarea, informarea şi orientarea către servicii specializate;

– medierea în vederea restabilirii relaţiilor familiale sau în vederea prevenirii

abandonului (mediere între mamă şi tată, copil şi părinţi, familie şi

comunitate, mama singură şi familia acesteia) prin promovarea reconcilierii şi

a iertării greşelilor celorlalţi etc.;

– sesizarea situaţiilor de abuz sau neglijare a copiilor;

– implicarea în rezolvarea problemelor prin structurile comunitare;

– mobilizarea comunităţii pentru a sprijini familiile şi copiii aflaţi în nevoie;

– implicare în dezvoltarea unor servicii pentru copii şi familii la nivelul

comunităţii.

În cele ce urmează vom detalia modalităţile prin care preoţii pot realiza

aceste activităţi.

a) Educarea comunităţii cu privire la drepturile copilului şi la beneficiile pe

care respectarea acestora le aduce întregii comunităţi

O misiune importantă a preoţilor în comunitate este cea a promovării unui

nou tip de atitudine faţă de copil, bazată pe respect, pe înţelegerea

capacităţilor şi nevoilor fiecărei vârste, stimularea participării şi implicării

Page 9: Alege Scoala Patriarhie

copiilor în viaţa comunităţii şi în luarea deciziilor care îi privesc. Pentru a

îndeplini această misiune, preoţii pot folosi ocaziile în care comunitatea este

prezentă în biserică pentru slujbă sau alte momente religioase şi în care este

receptivă şi deschisă la îndrumările privind relaţia cu copilul. Pe lângă

promovarea valorilor iubirii, a bunei înţelegeri şi convieţuiri în cadrul

comunităţii, a întrajutorării şi respectului pentru fiecare membru al acesteia,

predica preotului poate conţine informaţii valoroase privind importanţa

educaţiei copilului şi consolidarea unui sistem de valori moral-civice. Mai mult

decât atât, prin intermediul ei, preotul le poate da oamenilor repere despre

ce înseamnă un climat familial şi social pozitiv, în cadrul căruia copilul să se

simtă respectat şi în siguranţă.

b) Identificarea nevoilor copiilor şi familiilor, precum şi a situaţiilor de risc în

care se pot afla acestea

Sarcina creşterii şi educării unui copil poate fi mai dificilă decât anticipează

un părinte. De multe ori problemele ce ţin de îngrijirea unui copil sau

problemele de relaţie între membrii unei familii depăşesc cunoştinţele

părinţilor sau capacitatea acestora de a gestiona relaţia cu copilul. Prin

natura relaţiilor pe care le stabileşte cu familia, preotul este, de cele mai

multe ori, învestit cu încredere şi poate afla care sunt problemele familiei sau

copilului. Uneori, părinţii sau copiii se adresează preotului atunci când se

confruntă cu anumite dificultăţi, destăinuindu-i-se şi cerându-i sfatul. Printr-o

serie de întrebări simple, preotul poate obţine numeroase informaţii privind

situaţia familiei şi va reuşi să consilieze părinţii sau copiii pentru depăşirea

situaţiei respective sau să îi îndrume spre alte servicii din comunitate. Alteori,

preotul observă el însuşi anumite probleme, de natură materială sau care

privesc relaţiile din cadrul familiei, atunci când vizitează casele oamenilor în

diferite ocazii legate de sărbători religioase. Aceste vizite pastorale au

avantajul de a înlesni comunicarea directă, dat fiind faptul că membrii

familiei acceptă cu uşurinţă prezenţa preotului în casă şi nu o percep ca

având un scop de evaluare a situaţiei lor (cum se întâmplă în cazul

evaluărilor făcute de asistenţii sociali sau alţi profesionişti locali). Este o

ocazie de a afla dacă în acea familie copiii frecventează şcoala, dacă sunt

martori sau victime ale violenţei domestice, dacă părinţii pot răspunde

nevoilor de bază ale copiilor.

c) Îndrumarea, informarea şi orientarea către servicii specializate

Page 10: Alege Scoala Patriarhie

Părinţii au, uneori, nevoie să fie susţinuţi, sprijiniţi să-şi dezvolte abilităţile,

într-un mod în care să le fie respectată viaţa de familie, iar accentul să cadă

pe valorificarea calităţilor şi resurselor intrinseci fiecărei familii. Atunci când

se află în situaţii dificile, părinţilor le vine, câteodată, greu să apeleze la

autorităţile competente, din diferite motive: teama de a fi etichetat,

necunoaşterea procedurilor şi a metodelor de intervenţie ale acestor instituţii

sau chiar a instituţiilor la care pot apela. În aceste cazuri, preotul îi poate

consilia pe părinţi, încurajându-i să ceară ajutor şi orientându-i către

instituţiile sau serviciile adecvate, din domenii precum educaţia, protecţia şi

asistenţa socială, sănătatea. Preotul poate discuta cu părinţii, atunci când

este cazul, despre importanţa creşterii, educaţiei şi îngrijirii copilului de către

aceştia, precum şi despre faptul că nici un alt tip de îngrijire alternativă nu

poate înlocui un mediu familial stabil, şi poate ajuta familia, dacă este nevoie,

să devină conştientă de consecinţele abandonului, ale neglijării sau abuzului

asupra dezvoltării copilului. Organizarea şi moderarea de grupuri de sprijin

pentru părinţi, în cadrul cărora aceştia îşi pot împărtăşi experienţele legate

de creşterea şi educarea copiilor reprezintă un alt tip de activitate în care pot

fi antrenaţi preoţii, cu rezultate extrem de utile şi eficiente.

d) Medierea în vederea restabilirii relaţiilor familiale prin promovarea

reconcilierii

Medierea este o modalitate de rezolvare a conflictelor care îi permite

preotului să sprijine familia în vederea restabilirii echilibrului şi a depăşirii

situaţiilor de criză. În cadrul acestui proces, preotul poate trage semnale de

alarmă cu privire la repercusiunile situaţiilor de violenţă, abuz şi neglijare, îi

poate sprijini pe membrii familiei să găsească singuri soluţii la problemele

care tulbură echilibrul familiei, afectând emoţional şi fizic copilul, şi poate

facilita valorizarea resurselor familiei în depăşirea unor situaţii de criză care

pot conduce la abandon şcolar. Medierea este un proces care se bazează pe

ascultarea celor implicaţi, pe respectarea confidenţialităţii, pe încredere în

autoritatea mediatorului (în această situaţie, a preotului), dată de statutul

său în comunitate, de capacitatea de comunicare, de competenţele şi de

calitatea sa de „avocat al copilului“.

Atunci când se discută trebuie avut în vedere tonul folosit, respectul faţă de

demnitatea părinţilor şi faţă de eforturile acestora de a se îngriji de copii.

Unul dintre aspectele cele mai complexe este acela al recomandărilor privind

creşterea capacităţilor parentale, mulţi părinţi manifestând reticenţă la a

Page 11: Alege Scoala Patriarhie

introduce schimbări în modul în care relaţionează cu copilul şi la a accepta

intervenţii ale profesioniştilor. Prin chiar vocaţia sa, preotul poate găsi cel mai

potrivit mod de comunicare cu părinţii, dovedind înţelegere pentru situaţia

fiecărei familii în parte şi adaptându-şi mesajul astfel încât acesta să fie

accesibil fiecărei persoane căreia i se adresează.

e) Sesizarea situaţiilor de abuz şi neglijare a copiilor

Angajaţii instituţiilor publice sau private care, prin natura profesiei, intră în

contact cu copilul şi au suspiciuni asupra unui posibil caz de abuz, neglijare

sau rele tratamente au obligaţia de a sesiza de urgenţă „Direcţia generală de

asistenţă socială şi protecţia copilului“. Articolul 91 alin.1 din Legea nr.

272/2004 precizează: „Orice persoană care, prin natura profesiei sau

ocupaţiei sale, lucrează direct cu un copil şi are suspiciuni în legătură cu

existenţa unei situaţii de abuz sau de neglijare a acestuia este obligată să

sesizeze Serviciul public de asistenţă socială sau Direcţia generală de

asistenţă socială şi protecţia copilului în a cărei rază teritorială a fost

identificat cazul respectiv“. Aşa cum am arătat anterior, preoţii, prin natura

profesiei lor, intră în contact cu copiii şi familiile lor în diverse ocazii. Ei au

astfel prilejul de a remarca indicii care pot sugera existenţa unor abuzuri

asupra copiilor. Dacă implicarea preoţilor în respectarea şi promovarea

celorlalte drepturi ale copiilor nu este prevăzută în mod imperativ de lege, ea

ţinând de propria lor vocaţie, când vine vorba despre semnalarea cazurilor de

abuz, aceasta este în mod clar o obligaţie. Uneori preoţii pot afla despre

existenţa abuzurilor din spovedaniile enoriaşilor, ceea ce creează o

conjunctură delicată, generată de conflictul dintre obligaţia de a păstra

confidenţialitatea mărturisirilor care le sunt făcute şi aceea de a sesiza

autorităţile. Chiar dacă nu poate trece peste obligaţia de păstrare a

confidenţialităţii, preotul îl poate sfătui pe cel care mărturiseşte că a comis

un abuz sau că are cunoştinţă despre existenţa unui abuz să anunţe el însuşi

autorităţile, pentru a fi iertat de păcate sau pentru a se elibera de povara

care îl apasă, ştiind ceea ce ştie.

f) Implicarea în rezolvarea problemelor prin structurile comunitare

consultative

Sprijinul oferit familiei şi copilului este cu atât mai eficient cu cât sunt

utilizate cât mai multe dintre resursele comunităţii. Astfel, în situaţia unei

familii cu mulţi copii care se confruntă cu sărăcia, problemele asociate pot fi

multiple: de exemplu, părinţii nu au un loc de muncă, copiii sunt antrenaţi în

Page 12: Alege Scoala Patriarhie

munci agricole sau în gospodărie şi lipsesc de la şcoală din acest motiv,

condiţiile de viaţă sunt inadecvate, unii membri ai familiei au probleme

deosebite de sănătate etc. Pe termen lung, toate acestea pot avea

consecinţe majore asupra educaţiei copiilor şi asupra integrării lor sociale şi

profesionale. Dintre grupurile sociale cele mai expuse situaţiilor de risc şi

care pot să beneficieze de sprijinul profesioniştilor şi al comunităţii, putem

menţiona: familiile cu mulţi copii, familiile cu situaţie materială dificilă,

familiile monoparentale, femeile însărcinate care nu beneficiază de sprijinul

familiei, copiii cu dizabilităţi, familiile cu istoric de violenţă domestic, copiii

străzii, copiii neglijaţi sau exploataţi prin muncă.

Un sprijin unilateral (venit doar din partea Bisericii) nu poate garanta

întotdeauna depăşirea problemelor, intervenţia coordonată a profesioniştilor

şi utilizarea tuturor resurselor disponibile fiind în aceste situaţii mai eficiente.

În acest sens, Legea nr. 272/2004 a prevăzut posibilitatea ca autorităţile

administraţiei publice să creeze structuri comunitare consultative, având în

componenţă oameni de afaceri locali, preoţi, cadre didactice, personal

medical, consilieri locali, poliţişti.

g) Mobilizarea comunităţii pentru a sprijini familiile şi copiii aflaţi în nevoie

Preotul poate contribui la sensibilizarea membrilor comunităţii şi la angajarea

lor în diverse activităţi caritabile concrete de sprijin în beneficiul acestor

familii.

h) Implicarea în dezvoltarea unor servicii pentru copii şi familii la nivelul

comunităţii

În cadrul „şcolii de duminică“, preotul poate antrena membrii comunităţii sale

în acordarea de asistenţă educaţională copiilor cu risc de abandon şcolar prin

antrenarea voluntară a enoriaşilor în acordarea gratuită de meditaţii şcolare,

ajutor în rezolvarea temelor, organizarea de activităţi extra-şcolare, cercuri

tematice etc[17].

Prin urmare, rolul proiectului „Alege Şcoala“ este unul de orientare şi de

recomandare în ceea ce priveşte modalitatea de interacţiune cu enoriaşii

păstoriţi: atât cu cei care suferă din cauza abandonului şcolar, cât şi cu cei

care cauzează aceste situaţii, de găsire a unui reper de folosit în construcţia

unei strategii de abordare a acestui fenomen, în contextul comunităţii de azi.

Page 13: Alege Scoala Patriarhie

Însă, nu există recomandări care să se potrivescă tuturor cazurilor abordate,

fiecare caz în parte are o tipologie unică.

IV.2. Acţiuni adresate copiilor – 235 de tabere de creaţie pentru 9.618 de

copii, un concurs naţional desfăşurat în 4 etape (la nivelul parohiilor,

protopopiatelor, eparhiilor şi Patriarhiei), precum şi serii de cateheze pentru

cel puţin 28.854 de copii care prezintă risc de părăsire a şcolii şi potenţial

infracţional, din comunităţile celor opt regiuni de dezvoltare. Temele de

educaţie morală vor fi corelate cu realităţile mediului din care provine fiecare

copil, în vederea conştientizării necesităţii şcolii pentru formarea lor

profesională viitoare. Preoţii formatori vor susţine în comunităţile de

provenienţă cateheze/sesiuni de formare pentru copiii şi tinerii cu vârste între

6 şi 16 ani.

Întrucât în spaţiul dedicat interferenţei proiectului „Alege Şcoala!“ cu

programul catehetic „Hristos împărtăşit copiilor“ vom aborda problema

seriilor catehetice cu copiii, în cele ce urmează vom avea în vedere celelalte

activităţi adresate copiilor.

IV.2.1. Organizarea de tabere de creaţie[18] – taberele de creaţie se vor

desfăşura pe perioada vacanţelor de vară, conform graficului şi programului

zilnic stabilit dinainte, pe grupe de vârstă, fiecare tabără având o perioadă de

minimum 5 zile. Toţi copiii, beneficiari ai acestor tabere, vor participa şi la un

concurs de creaţie.

La nivelul parohiilor cuprinse în proiect, au fost selectaţi câte nouă copii,

dintre care trei vor merge în tabere de creaţie organizate la diferite mănăstiri

din ţară[19].

Copiii vor participa la trei ateliere de creaţie: un atelier de creaţie religioasă

care va însemna confecţionarea de diferite obiecte religioase din materiale

refolosibile sau din alte materiale, un atelier religios care va cuprinde

activităţi legate de studiul Bibliei, de orientare turistică, de lecţii

demonstrative, dar şi un atelier de pictură care va cuprinde desen şi grafică.

Pe lângă aceste ateliere tabăra va avea în fiecare seară şi un film tematic,

film care va fi urmat de o dezbatere cu copiii.

Prin participarea la activităţi de creaţie artistică în cadrul atelierelor de

educaţie plastică, dar şi de dezvoltare a unor abilităţi practice din tabere,

copiii îşi dezvoltă creativitatea, afectivitatea, sensibilitatea estetică, dar şi

Page 14: Alege Scoala Patriarhie

motivaţia de a continua şcoala. Tabăra şi ambianţa din interiorul ei

stimulează dezvoltarea unor sentimente superioare, de natură intelectuală,

morală şi estetică. Intensificarea interacţiunilor psiho-sociale, a convieţuirii şi

a lucrului în echipă, conduc la accentuarea sensibilităţii umane, la

consolidarea unor sentimente morale pozitive. Prin toate aceste activităţi se

urmăreşte încurajarea fiecărui copil de a participa activ la descoperirea

adevărurilor despre lucruri şi fenomene, care corespund orizontului de

cunoaştere specific vârstei, în vederea continuării studiilor pentru reuşita în

viaţă.

Taberele de creaţie care s-au desfăşurat în anii precedenţi aveau să confirme

aşteptările proiectului, a echipei de implementare, a celor care s-au ocupat

direct de organizarea şi derularea activităţilor cu copiii în tabără, a părinţilor

copiilor şi, implicit, a copiilor participanţi. În sprijinul argumentării celor

afirmate ne vin impresiile copiilor participanţi la taberele de creaţie. Sugestiv

vom reda doar câteva dintre ele[20]: „Această tabără m-a făcut să privesc

lumea cu alţi ochi şi să nu ezit să dau o mână de ajutor celor ce au nevoie. A

fost o adevărată lecţie de viaţă. Mi-am făcut o mulţime de prieteni. Am

cunoscut profesori de la care am avut ce învăţa. Am cunoscut alte stiluri de

viaţă. Am învăţat să apreciez viaţa pe care o am, văzând că alţii nu par să

aibă ce am eu“; „Această tabără m-a schimbat foarte mult. Am învăţat unele

lucruri pe care nu credeam că le voi face. Această experienţă va fi de neuitat.

A fost cea mai frumoasă tabără“; „Eu aici am învăţat un lucru: să-L iubim pe

Dumnezeu şi pe aproapele. A fost foarte frumos, şi-mi pare rău că mă despart

de voi“.

IV.2.2. Concursul de creaţie „Alege Şcoala!“[21] se va desfăşura în 4 etape:

A) În prima etapă (etapa parohială) participă toţi copiii (cca. 28.854) incluşi în

proiect din cele 3.206 de comunităţi (câte 9 copii din fiecare grupă/parohie).

Pentru această etapă, tema concursului este Şcoala mea, iar copiii

participanţi la concurs au de ales o singură abordare din cele trei secţiuni:

a) Secţiunea literară: o scrisoare către Dumnezeu despre şcoala mea; un

articol de ziar despre şcoala mea; o poezie despre şcoala mea; o povestioară

moralizatoare despre şcoală; o rugăciune către Dumnezeu pentru cei care nu

merg la şcoală.

b) Secţiunea artistică: un desen/pictură despre şcoala mea (A4 sau A3); o

fotografie inedită în concordanţă cu tema concursului; o descriere a unui joc

imaginat de copii, care a fost jucat/poate fi jucat.

Page 15: Alege Scoala Patriarhie

c) Secţiunea multimedia: interviu cu preotul (profesorul de religie) – un copil

din grupa de cateheză intervievează preotul/prof. de religie despre cum a fost

şcoala lui; o prezentare multimedia despre şcoala mea (film, ppt. etc.).

B) La etapa a doua (etapa la nivel de protopopiat) lucrările tuturor copiilor

participanţi vor fi evaluate de către o comisie de jurizare formată din: părinţii

protopopi, responsabilii la nivel de protopopiat pentru cateheza parohială, un

profesor de religie, un profesor de desen şi un profesor de limba română.

Pentru evaluarea lucrărilor, membrii juriului au în vedere: conţinutul

(conexiunea cu educaţia catehetică a Bisericii: valorile educaţiei creştine,

necesitatea educaţiei creştine, mijloace educative creştine, finalitatea

educaţiei creştine), claritatea, imaginaţia, originalitatea, precum şi viziunea

unitară a portofoliului. În urma evaluării lucrărilor, alcătuite de către copii,

comisiile de jurizare vor desemna pe cei 9 câştigători, câte trei pentru fiecare

secţiune (literară, artistică şi multimedia) şi vor evidenţia portofoliul parohiei

cu punctajul cel mai mare.

C) Următoarea etapă a concursului este cea la nivel de eparhie. Pentru

această etapă, tema concursului este Şcoala din pridvorul Bisericii. Dacă la

prima etapă lurările aveau ca temă centrală Şcoala mea, în cadrul acestei

etape lucrările vor avea în vedere parohia mea. La această etapă vor

participa toţi copiii desemnaţi câştigători la faza pe protopopiat. Ei vor realiza

lucrări individuale (una singură) pe tema dată, alegându-şi abordarea care li

se potriveşte (poate fi alta decât cea din prima etapă, conform sugestiilor din

conceptul concursului), dar numai din secţiunea la care au câştigat. Şi la

această etapă, în urma evaluării lucrărilor copiilor, comisiile de jurizare vor

desemna pe cei 9 câştigători, câte trei pentru fiecare secţiune (literară,

artistică şi multimedia).

D) Ultima etapă a concursului este cea naţională (etapa la nivel de

Patriarhie). Pentru această etapă, tema concursului va fi În Biserică şi în

şcoală, educaţie pentru viaţă. La această etapă vor participa toţi copiii

desemnaţi câştigători la faza pe eparhie. Ei vor realiza, de asemeni, lucrări

individuale pe tema dată, alegându-şi abordarea care li se potriveşte, din

secţiunea la care au câştigat. Ca şi la etapele precedente, în urma evaluării

lucrărilor copiilor, comisia de jurizare va desemna pe cei 9 câştigători, câte

trei pentru fiecare secţiune (literară, artistică şi multimedia).

IV.2.2.1. Scopul concursului[22]. Scopul acestui concurs este multiplu:

valorificarea aptitudinilor şi competenţelor sociale ale copiilor înscrişi în

Page 16: Alege Scoala Patriarhie

proiect; identificarea elevilor cu aptitudini speciale: artistice (literare şi de

dezvoltare a interesului pentru lectură şi pentru creaţie literară), plastice

(desen, fotografie), teologice, de comunicare şi organizare etc.; cunoaşterea,

afirmarea şi stimularea potenţialului social, artistic, plastic, teologic şi de

comunicare al copiilor; conştientizarea rolului educaţiei în viaţa unui copil şi a

posibilităţilor pe care le oferă aceasta pentru integrarea în viaţa socială;

integrarea copiilor în viaţa şcolară şi combaterea abandonului şcolar prin

reabilitarea socio-emoţională şi comportamentală a elevilor participanţi;

asigurarea educaţiei morale de bază necesară fiecărui copil.

IV.2.2.2. Obiectivele concursului[23]. Obiectivele concursului „Alege Şcoala!“

sunt:înţelegerea valorilor copilăriei ca etapă esenţială în formarea

personalităţii copiilor; stimularea creativităţii prin realizarea/redactarea unor

creaţii artistice, plastice, literare sau teologice; dezvoltarea imaginaţiei şi a

încrederii în talentul lor; utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în

producerea de mesaje scrise; dezvoltarea competenţelor lingvistice şi a

abilităţilor artistice; interpretarea plastică a unui mod de a-şi petrece

copilăria; socializarea şi culturalizarea elevilor şi a comunităţii; integrarea

copiilor de vârstă şcolară şi formarea unei atitudini favorabile faţă de şcoală;

identificarea elevilor cu devieri comportamentale şi cuprinderea lor într-un

program de reabilitare socio-emoţională şi comportamentală de tip „şcoala

de duminică“; depistarea cauzelor care duc la înregistrarea absenţelor şi a

efectelor imediate resimţite în plan şcolar, analiza complexităţii problemelor

puse de prevenirea, diminuarea şi înlăturarea lor; asigurarea unei bune

colaborări a şcolii cu familia şi monitorizarea copiilor a căror părinţi lucrează

în străinătate.

IV.2.2.3. Acordarea premiilor. Se ştie că motivaţia educaţională se naşte

nu doar în contextul unui complex de factori şi procese interne, ci şi cu

concursul unei suite de factori externi. Factorii interni cuprind atât trăsături

înnăscute (vârstă, temperament, gen, stare generală de sănătate), cât şi

dobândite. Factorii externi se referă la acele influenţe contextuale generale

sau specifice cum ar fi: mediul socio-cultural general, familia, educaţia,

Biserica etc.

Pe lângă acei factori interni înnăscuţi pe care i-am amintit, factorii interni

dobândiţi (valori, credinţe, cunoştinţe, imagine despre sine, despre lume,

convingeri legate de eficienţa personală etc.) exercită aceeaşi presiune

motivaţională asupra elevilor. Prin valorile, credinţele şi cunoştinţele

antropologice pe care le promovează în cadrul activităţilor catehetice,

taberelor şi concursurilor de creaţie, Biserica este un factor major în

Page 17: Alege Scoala Patriarhie

reducerea riscului de abandon şcolar şi în reintegrarea educaţională a copiilor

şi tinerilor aflaţi în abandon şcolar.

Metoda cea mai viabilă în cultivarea şi potenţarea autoeficacităţii copiilor

aflaţi în risc de abandon şcolar este creaţia. Activităţile de creaţie contribuie

decisiv la descoperirea şi cultivarea unor aptitudini înnăscute, sporind astfel

încrederea în potenţialul personal şi în valoarea actului educativ.

Lumea  copilăriei cu valorile sale oferă elevilor posibilităţi de a crea în diferite

domenii, de a-şi dezvolta imaginaţia, aptitudinile şi talentul. Prin Concursul de

creaţie „Alege Şcoala!“ se are în vedere înţelegerea acestei lumi, să se

cunoască mai bine preocupările, interesele şi aspiraţiile generaţiilor actuale

de elevi pentru ca acestea să fie evidenţiate şi fructificate.

Un alt aspect motivaţional al concursului îl reprezintă acordarea premiilor [24].

La prima etapă toţi copiii participanţi vor primi premii şi diplome, urmând ca

la celelalte etape premiile să fie acordate doar copiilor clasaţi pe primele trei

locuri, la una dintre cele trei secţiuni. Acordare premilor se va face într-un

cadru festiv, conform sugestiilor din conceptul concursului. Într-una dintre

duminici sau sărbători, va avea loc premierea copiilor câştigători. La acest

eveniment vor fi invitaţi să participe copiii câştigători, împreună cu părinţii şi

preoţii/profesorii lor îndrumători, precum şi alţi copii şi tineri implicaţi în

activităţile catehetice ale Bisericii, profesorii de religie din localitate, alte

cadre didactice etc. După Sfânta Liturghie coordonatorul programului

catehetic va rosti un scurt cuvânt în care va evidenţia: efortul Bisericii pe

tărâmul educaţiei catehetice şi importanţa acesteia în promovarea valorilor

educaţiei autentice în rândul tinerilor; activitatea educativ-catehetică a

proiectului „Alege Şcoala!“; efortul şi rezultatele copiilor câştigători ai fazei

respective a Concursului de creaţie „Alege Şcoala!“.

Concluzionând, activităţile acestui proiect: cateheze, tabere de creaţie,

concursuri, ateliere de formare pentru preoţi au în intenţie prevenirea şi

combaterea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi apropierea copiilor

de viaţa Bisericii.

V. Interferenţa cu proiectul catehetic „Hristos împărtăşit copiilor“

Asigurarea educaţiei morale de bază, necesară fiecărui copil, este unul

dintre pilonii ce susţin formarea şi menţinerea în educaţie a copiilor şi ajută la

prevenirea delincvenţei juvenile. Prin aplicarea proiectului propus rezultă

formatori care, la rândul lor, vor asigura furnizarea educaţiei moral-civice şi a

Page 18: Alege Scoala Patriarhie

motivaţiei necesare rămânerii în şcoală, printr-o educaţie de tip „şcoala de

duminică“.

Proiectul „Alege Şcoala!“ nu este un proiect separat de activitatea de

catehizare, el fiind gândit ca un mod de a ajuta preoţii şi copiii din parohii să

înţeleagă mai bine metoda de catehizare a proiectului „Hristos împărtăşit

copiilor“ şi să susţină începerea efectivă a activităţilor cu grupa de copii în

parohie, acolo unde demersul catehetic este mai anevoios şi să consolideze

activitatea catehetică cu copiii, acolo unde ea este în desfăşurare. Nu

întâmplător, în a doua zi de participare la cursul de formare, li se prezintă

celor prezenţi în mod practic, pe viu, o lecţie, o cateheză conform

programului „Hristos împărtăşit copiilor“[25]. Astfel, proiectul „Alege Şcoala!“

este parte integrantă a programului de catehizare „Hristos împărtăşit

copiilor“, aplicat de Patriarhia Română, fiind dezvoltat împreună cu acesta.

Acest program propune o metodă de catehizare şi un curriculum biblic

adaptat vârstei şi caracteristicilor specifice dezvoltării psihologice a copiilor.

Întâlnirile catehetice pe grupe cu copiii sunt necesare asigurării educaţiei de

bază şi motivaţiei pentru rămânerea în educaţie a copiilor din mediul rural şi

urban. Copiii sunt asistaţi în însuşirea educaţiei morale de bază, în

dezvoltarea motivaţiei necesare rămânerii în şcoală prin intermediul

participării la „şcoala de duminică“, la concursuri şi la tabere de creaţie. Prin

acestea copilul poate dobândi o nouă perspectivă duhovnicească asupra

vieţii, având orientare nu numai către viaţa aceasta, care este din păcate

observată ca o viaţă de consum şi de plăcere, ci o perspectivă şi o orientare,

o finalitate în viaţa veşnică.

În ce priveşte programul catehetic „Hristos împărtăşit copiilor“, acesta s-a

dezvoltat cu scopul de a susţine activitatea de catehizare a copiilor prin

punerea la dispoziţia preoţilor şi a cateheţilor a unui set de instrumente

catehetice pentru a transmite copiilor, încă de la cele mai fragede vârste,

învăţăturile biblice, ajutându-i astfel să atingă maturitatea întru credinţă

pentru că, în general, în Biserica Ortodoxă lipsea cateheza biblică, fiind

redusă în foarte multe situaţii la serviciul divin, fără a face obiectul unui

studiu separat, mai aprofundat[26].

Se simţea nevoia şi în ţara noastră a unei cateheze mai specializate pentru

că în lumea în care trăim secularizarea se face tot mai simţită, mai mult sau

mai puţin agresiv, în toate mediile, cu atât mai mult în rândul tinerilor care

sunt cei mai expuşi, iar capcanele imoralităţii întinse copiilor noştri devin tot

mai numeroase. Tinerii cu vârste cuprinse între 6 şi 17 ani, cărora li se

Page 19: Alege Scoala Patriarhie

adresează acest program naţional, se află în perioada formării personalităţii

lor şi sunt cei mai vulnerabili în faţa unei lumi fără Dumnezeu.

Nevoia acoperită de acest program catehetic provine şi din necesitatea

urgentă de a oferi copiilor Cuvântul lui Dumnezeu într-o formă atractivă care

să le deschidă inimile spre un set de valori autentice într-o lume seculară

înţesată de pseudovalori precum şi ca urmare a golului care s-a format în

societatea românească, după perioada comunistă. Importanţa proiectului

rezidă în generaţia care acum se formează şi devine responsabilă pentru

viitorul ţării[27].

Prin acest proiect se realizează aducerea Sfintei Scripturi, a Cuvântului lui

Dumnezeu în viaţa tânărului la modul cel mai concret, pentru ca el să

înţeleagă că în Sfânta Scriptură se află izvorul tuturor celorlalte învăţături. În

cadrul parohiilor unde proiectul este deja implementat, copiii, tinerii devin

mult mai responsabili şi activi în biserică şi participă la foarte multe proiecte

social-filantropice şi pastorale din cadrul comunităţii din care fac parte.

Dacă pe planul pastoraţiei individuale, educaţia religioasă se realizează mai

ales prin Taina Spovedaniei, pe planul pastoraţiei colective, ea se realizează

prin grupul de dialogcatehetic în cadrul programului „Hristos împărtăşit

copiilor“. Specificul grupului catehetic în raport cu alte grupuri de interes

sociologic, terapeutic sau psihosocial, constă în prezenţa lui Hristos în

mijlocul celor adunaţi în numele Lui şi a Duhului Adevărului, care-i luminează

şi călăuzeşte spre o mai profundă înţelegere a realităţilor spirituale şi spre o

adâncire a comuniunii ecleziale[28].

Grupul/grupurile catehetice nu constituie o tentativă de fragmentare şi

separare de comunitatea bisericii parohiale, ci o expresie a misionarismului şi

dinamismului didactic parohial. Educaţia în grupul catehetic reprezintă o

introducere în experienţa comunitară eclezială, dezvoltând relaţii de

solidaritate şi influenţare reciprocă între membrii săi. Grupul catehetic, pe

lângă faptul că îndeplineşte un rol instructiv-educativ, devine şi un important

factor de influenţare a personalităţii şi de dezvoltare a simţului comunitar-

eclezial, în el regăsindu-se „funcţionarea exemplară a experienţei comunităţii

apostolice“ (Luciano Meddi) a Bisericii primare[29].

Făcând parte din tehnologia educaţională colectivă, promovată de

numeroase orientări psihopedagogice actuale, cateheza de grup, pe lângă

faptul că oferă un cadru propice dezvoltării personalităţii moral-duhovniceşti

şi de stimulare a creativităţii, este şi un mijloc remarcabil de învăţare a

Page 20: Alege Scoala Patriarhie

adevărurilor de credinţă şi de formare duhovnicească atât a copilului, cât şi a

celorlalte vârste. Se impune însă o nouă viziune

catehetică,hristocentrică şi pnevmatizată, care să aibă drept scop nu doar

simpla informare teologică, ci înduhovnicirea copilului[30]. Un astfel de demers

îl constituie programul catehetic „Hristos împărtăşit copiilor“ având drept

consecinţă şi schimbarea atitudinii faţă de învăţământul de masă a copiilor

aflaţi în risc de părăsire timpurie a şcolii.

Aducerea Cuvântului lui Dumnezeu mai aproape de copii şi tineri într-o formă

atractivă şi creativă, uşor de înţeles şi de asimilat se realizează în cadrul

proiectului „Hristos împărtăşit copiilor“ prin intermediul ghidurilor

catehetice. Acestea sunt concepute într-un limbaj aflat în concordanţă cu

nivelul de înţelegere al fiecărei vârste, de la 6 la 17 ani. Metoda folosită are

trei componente: descoperirea, interacţiunea şi aplicaţia. Ghidurile catehetice

nu se substituie manualelor de religie folosite în şcoli [31], nu le înlocuiesc, ci

reprezintă instrumente complementare de lucru de care preoţii şi cateheţii au

nevoie pentru a transmite copiilor, încă de la cele mai fragede vârste,

învăţăturile biblice şi a-i ajuta astfel să atingă maturitatea întru credinţă. Sunt

concepute astfel încât să asigure interactivitatea în cadrul lecţiilor de

cateheză şi implicarea directă a copiilor în procesul de învăţare. Predarea

este centrată pe copil. Aceasta înseamnă că activitatea catehetului,

înţelepciunea Sfintelor Scripturi, resursele curriculum-ului şi puterea lui

Dumnezeu sunt toate concentrate pe fiecare elev şi către progresul său spre

deplina maturitate spirituală. Cu alte cuvinte, chiar şi cele mai bune materiale

de educaţie creştină şi cel mai dedicat catehet pot avea un impact scăzut

asupra elevului dacă nu este provocată o schimbare într-un anumit fel. Este

imperativ să se folosească doar acele metode de predare [32] care pot

determina o schimbare în viaţa fiecărui elev.

Un alt element demn de reţinut este şi acela că o cateheză captivantă,

atractivă şi ziditoare pentru copii solicită şi impune o atmosferă relaxantă,

dar plină de evlavie. Copilul doreşte să se detaşeze (să scape) de tiparele

existente în şcoală. El nu mai vrea o altă oră de religie, care îşi are limitele şi

neajunsurile ei. La biserică nu mai există constrângerea vreunei note. El vine

din plăcere, pentru a afla lucruri noi. Se aşteaptă să găsească altceva. De

aceea, preotul este chemat, ca prin tactul său pastoral şi prin experienţa sa

didactică, să asigure un climat psiho-afectiv relaxant. O asemenea atmosferă

are ca efect consolidarea grupului, asigurarea continuităţii lui, stimulează

gândirea, creativitatea, comunicarea, oferă echilibru interior, încredere

personală în exprimarea opiniilor, favorizează propria cunoaştere.

Page 21: Alege Scoala Patriarhie

Astfel întâlnirea catehetică devine o adevărată sărbătoare a dialogului şi a

frăţietăţii, în care copilul se simte în elementul lui, se poate deschide, spune

ce gândeşte, ce simte, ce îl frământă, întreabă la rându-i, are sentimentul

susţinerii, comuniunii şi comunicării sincere cu preotul şi cu colegii săi [33].

Lecţiile aduc Cuvântul lui Dumnezeu la nivel personal, asociindu-l

întotdeauna cu experienţele de viaţă personale ale copilului, extinzându-l şi

la nivelul familiei. Noutatea pe care o aduce „şcoala de duminică“ prin aceste

ghiduri catehetice propuse o reprezintămetoda modernă de predare a unor

cunoştinţe religioase (biblice, liturgice, istorice, aghiografice, iconografice),

precum şi accentul pe însuşirea şi aplicarea în viaţa de zi cu zi a acestor

cunoştinţe. Fiecare lecţie are, la sfârşit, o serie de îndrumări practice, strâns

legate de conţinutul respectivei lecţii, reunite sub titlul „Acasă şi în

familie“[34]. Catehizarea efectuată după metoda propusă în ghidurile „Hristos

împărtăşit copiilor“ creează o adevărată emulaţie religioasă în sânul familiei,

copilul fiind în permanenţă îndemnat să discute cu ceilalţi membri ai familiei,

să rezolve sarcinile propuse pentru acasă şi să aplice în viaţa de zi cu zi

cunoştinţele dobândite prin cateheză. Elevul este călăuzit să descopere el

însuşi adevărul prin activitatea proprie. Această metodă prezintă avantajul

implicării active şi directe, al participării afective şi efective a lui la procesul

învăţării şi al cunoaşterii[35]. Nu este vorba doar de acceptarea pasivă a unor

cunoştinţe gata formulate. Ea are menirea de a dezvolta capacitatea de

autoinvestigaţie a copilului, punând bazele unei gândiri autonome, învăţându-

l să descopere, să ştie ce şi cum să caute, să problematizeze, să vadă dincolo

de aparenţe cauza interioară a manifestărilor comportamentale, a

atitudinilor, „îl ajută să descopere esenţa vieţii, nu numai cu mintea, ci cu

întreaga lui fiinţă“[36].

Concluzii

Concluzionând ne manifestăm convingerea că atât proiectul „Alege Şcoala!“,

cât şi proiectul catehetic „Hristos împărtăşit copiilor“ arată preocuparea

Bisericii noastre pentru lucrarea educativ-misionară a noii generaţii. Ele sunt

un impuls de revigorare a catehezei parohiale, este o invitaţie de implicare în

demersul de creştere a copiilor în iubirea lui Hristos. Prin ele, Biserica dă un

răspuns[37] unei tot mai largi de tineri şi copii, care încearcă să-şi regăsească

rostul şi propriul drum în viaţă. Sfântul Ioan Gură de Aur înComentariu la

Evanghelia după Matei (LIX; Despre Ana, III) îndemna: „Să depuneţi în

sufletele copiilor bunătatea, smerenia, buna-cuviinţă, înţelepciunea şi orice

altă virtute. Dacă strângem această bogăţie pentru noi şi pentru copiii noştri,

şi în această viaţă ne vom bucura de strălucire, dar şi în cea viitoare vom auzi

Page 22: Alege Scoala Patriarhie

vocea fericită cu care Domnul Iisus Hristos îi recunoaşte ca ai Săi pe toţi cei

care L-au mărturisit“.

Preot drd. SORIN LUNGOCI

 

[3] Au fost şi preoţi reticenţi la implicarea în derularea şi aplicarea proiectului

ca urmare a dificultăţilor întâmpinate: în a identifica şi convinge pe

părinţi/copii pentru a face parte din proiect (mai ales la parohiile urbane);

dificultatea de a înregistra copii aflaţi în abandon şcolar, copii delincvenţi sau

adolescenţi care au depăşit vârsta de 18 ani şi care nu au finalizat perioada

de şcolarizare obligatorie; greutatea de a obţine documentele justificative

pentru înregistrarea copiilor, conform formularului de înregistrare a grupului

ţintă; nemulţumirea cauzată de imposibilitatea ca toţi cei 9 copii înscrişi în

proiect (cu atât mai mult a copiilor preoţilor) din parohie să participe la

tabăra de creaţie de cinci zile etc.

 


Recommended