+ All Categories
Home > Documents > AGORA+NR3beta5

AGORA+NR3beta5

Date post: 14-Feb-2018
Category:
Upload: stefan-popov
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 12

Transcript
  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    1/12

    Filosofia muziciiedina nr. 24

    Muzica este interpretarea specific a existenei umane, n ea se afirm oa

    titudine fa de via. Aceast expresie a reprezentat pista de decolare a uneinoi ntlniri filosofice n cadrul clubului Agora, unde s-a realizat o interseciefr ambuteaje ntre muzic i filosofie. Circulaia gndurilor pe aceste traseie afost una foarte fluid i eficient, ntruct mai muli membri din Agora au permisi statut de calificare n domeniul muzicii, ceea ce a reprezentat culoarea verdepentru desfsurarea unei asemenea discuii. Printr-o rezumare a datelor dezbaterii, se pot exprima ideile i puncteleeseniale care s-au nscut n urma coleziunilor fericite ntre muzic i filosofie. n pofida existenei mai multor intersecii ntre filosofie i muzic, totuidin punct de vedere al naturii lor ontologice, ele sunt dou trmuri diferite.Filosofia este una de natur analitic, ce pune accentul pe raionalitate, peinteligen, opernd cu diverse structuri logice etc., iar muzica este clasat pedimensiunea psiho-emoional a omului. Totui, filosofia, cu caracterul ei logicriguros, n-a putut s marginalizeze importana i necesitatea muzicii ca fenomensocial, cci dac s-ar exculde muzica din societate, existena uman ar deveniuna goal i uscat.

    Muzica poate fi neleas sub mai multe dimensiuni, n dependen de funci ilesale. De exemplu, muzica ca art sau muzic ca psiho-terapie. Cel din urm cazpresupune faptul c fiina noastr nu poate fi abstractizat de fonul sau mediulsu, de anturajul sau ambiana n care se afl, cci acestea il predispun spre oanumit rezonan i stare sufleteasc, i dac de exemplu persoana se afl ntr-ostare melancolic sau depresiv, atunci prin muzic ea poate s depeascaceste stri de a fi. Aceasta presupune ca exist mereu o deschidere sistemicntre ambian, fiin i muzic. Muzica este una dintre cele mai importante forme ale existenei. n acestsens cineva dintre filosofi afirmase faptul c, unde se termin cuvintele, acolo

    ncepe muzica, sau ntr-un sens mai ngust, unde se termin filosofia, acoloncepe muzica. Ea ar fi un limbaj superior de comunicare. O form de expresiepshiho-emoional cu mult mai profund, cu mult mai reverbativ de rezonaninterioar. n acelai timp, ea nu are funcia doar de comunicare, dar i sensulinvers, de a trezi unele stri psiho-emoionalemai accentuate i mai puternice, dect oricare alte forme de comunicare de ladiscursuri pn la art.

    cpag. 2

    FILOSOFIA TIINEI //

    ntroducere n neconvenionalCnd m-am nscut, nici nu tiu cum arta

    lumea, primele amintiri mi aduc n fa

    imagini de obiecte de care m loveam, sauimaginea prinilor mei fericii, care nutiau ce s mai fac pentru mine. Acum mntreb dac ceea ce vedeam eu atunci erantr-adevr lumea real, realitatea sauvisul, nu snt convins nici acum c aceeaera o realitate, cum nici c ceea ce triescacum este o realitate, chiar dac mai toi ispun realitate.

    _pag.8

    DIALOGURI FILOSOFICE //

    Interviu cu Angela STAFIIFilosofia, defapt, a venit n viaa mea ca

    ntmplare. Cnd am depus actele pentru

    Romnia, am ncurcat filologia cu filosofia.Am avut noroc c au fost aceleai examenede admitere- istoria si limba romn. Amintrat la Facultatea de Filosofie la Cluj, ichiar a nceput s-mi plac. Pentru c, dinmomentul n care am neles c am ajuns lafilosofie, m-am dus acas, i am cutat totfelul de cri care s m ajute s intru unpic n domeniu...

    _pag.6

    ABORDRI HERMENEUTICE//

    Filosofia Micului prinFilosofia, n opinia unor filosofi, poate fi

    gsit doar n crile exclusiv filosofice:

    Republica lui Platon, Aa grit-aZaratustra scris de Nietzsche, sau Fiini timp de Heidegger. Filosofia este creatde filosofi, citit de filosofi, neleas idiscutat doar de filosofi. Ali filosofi,precum este i autorul acestui articol, vaafirma contrariul. Filosofia este o dragostede nelepciune...

    _pag.10

    Nr. 3, Martie 2012 www.agorasophie.blogspot.com e-mail: [email protected]

    Agorisme

    n ruinele unei civilizaii se gasete maimult adevr, dect n cultura unei civilizaii

    nfloritoare... Oleg MELNIC

    Chestiile astea cu sisteme filosoficeconstruite pentru a explica mai bine careva

    fenomene sunt nite ipocrizii inutile. Ovidiu

    Filosofia matematicii//

    Geometria neeuclidian canoua form de gndire

    Discursul filosofic contemporan traducerealitatea n semne, lucru devine un semnprintre semne i nu lucrul n sine. Realitateanu este nimic altceva dect universullingvistic, i aici m refer n special laabordrile structuralismului lingvistic a coliiglosemantice i a colilor engleze de filosofieanalitic. Ceea ce este comun acestor coli, estefaptul c ambele apropie limbajul de...

    _pag.4

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    2/12

    ntelegerea, recepionarea, interpre-tarea muzicii este ntr-o strnsdependen de starea interioar derezonan a omului. Aceeai persoan,n momente de timp diferit, cu stri despirit diferite, va da judeci de valoarediferite asupra aceleeai muzici. nacelai timp recepionarea muzicii lanivel de sim estetic este dependent ide nivelul de cultur, inteligen i derafinamentul perceptiv al persoanei.Un intelectual va prefera muzica clasic,oper, jazz etc., pe cnd un mediocru

    mereu va opta pentru genurile demuzic ieftin i vulgar sub aspectestetic.

    Filosofia este practic nceputulmuzicii, cci Pitagora este primul carestabilete intervalele i gama notelormuzicale. Din principiile sale filosoficeasupra conceptului de armonie, cutacrearea unei muzici armonioase, ccidoar aceast muzic era n stare s

    purifice sufletul i s vindece corpul.Revelaia asupra acestei problemeo gsete ntr-o fierrie, auzindsunetele produse de fierar prin lovireanicovalelor. Prin aceste observaii adescoperit o legtur ntre matematici lungimea unei coarde, astfel stabilindraporturile armonice pentru gamanotelor muzicale. Fizica contemporan afirm cntreg universul vibreaz, toatelucrurile au o frecven de vibraie,ele sunt ceea ce sunt n dependen

    de fregvena vibraiei, materia estevibraie, lumina este vibraie, sunetuleste vibraie, ntreaga existen este ovibraie, muzica nu este nimic altcevadect o form a vibraiei. Prin urmare,putem cataloga faptul ca muzica estedoar o form a existenei. Dar i acelaiPitagora afirma despre muzica sferelor(a planetelor) care prin micarea lorproduc o vibraie, adic un sunet.

    Aceast muzic a vibraiilor, deexemplu a pianului, face ca rezonanainterioar a celui ce ascult, srezoneze i ea n acord cu pianul. Deaici se nelege, de ce unele muzici suntplculte, altele nu. Tocmai pe motivulal raporturilor dintre rezonaneinterioare cu rezonana muzicii. Dacaceste dou rezonane sunt propice,atunci muzica este plcut; dacrezonanele nu sunt compatibile, saucreaz anumite tensiuni interioare,atunci muzica este respins.

    n cele din urm, s-a neles faptulc exist o legtur, o inter-relaiei o interdependen ntre formeleexistenei - existena uman, existenanatural, iar ca mediator ntre acestedou se poate situa muzica, iar muzicapoate fi numit ca o alt form defilosofie.

    tefan POPOV

    Individul transpus ntr-o existen ireal

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    2

    Totul pare relativ. De fapt, orice form derealitate este periclitat de o nuan palid aunei dorine de a aprinde flacra mplinirii.Individul este cel ce refuz s prevadcoerent aciunile ce le ntreprinde. Oare dece? Cred c-i este fric s recunoasc unanumit adevr, pentru a nu cdea praddezndejdei. Existena individului, n celemai multe cazuri, este plin de ironie isarcasm. Fr prezena unui scop binedefinit aceast existen i pierde la unmoment dat sensul, devenind o haoticpersuadare necondiionat a unei anumitecauze; sau adesea se vehiculeaz: ceea cepare la un moment dat nu reprezint uncadru real, fiind prezent desigur imagineadestul de bine definit sub prghia unei

    cenue reziduale a unui

    anumit adevr, a uneianumite realiti . Ne conformm la ceea ce

    se ntmpl din motivulspeculativ c e mai bine sfugi de realitate, dect so accepi. Sub acest aspectfacem un compromis cusentimentul - cel ce ridicn lanuri paradigmaexistenei umane, astfelnct se prfuieteprofunzimea exaltanta emoiei deviind nindiferen i penetrarea ceea ce este de la sine,far a cuta cu o setenebun, pentru a oferisens aciunilor dictate de

    un instinct inexistent. Dartotul i pierde sensul.Eroii au devenit eroi,pentru c au realizat

    mreele fapte, au cucerit suprema gloriea zeificrii. Individul este precum o frunzce danseaz-n sclipirea arztoare a unuisoare imaginar, greelele ies ca form desalvare, stopare a ceea ce nu trebuie sse ntmple; cu noduri multiple primeteceea ce se cere, dar o dat trezindu-se cutrofeul obinut, nimic nu mai are valoare,rmne doar o banal prezen. Realitateala care s-a aspirat, la un moment datdispare i n acest moment se sesizeaz osete de mplinire. Dar totul este un fals,deoarece aspirm la ceva ce nu poate s fie.Proiectm un anumit curs al voinei, dardecupm ntr-un final un alt adevr.

    Uneori avem impresia c lumea esteceea ce dorim noi s fie, c orice aciune

    este transpus uniform alturi de doleane

    individuale. Dar nu e aa. O existen la unmoment dat se transform-n inexisten,un adevr n falsitate. Trim astfel ntr-orealitate relativ. Sentimentul este cel maiaprig pericol ce-i aduce instabilitate. Odat ce iubeti, devii dezorientat i flexibilla decdere; mai cu seam cnd trieti odezamgire, o trdare, aerul devine preatoxic ca s-l mai respiri. Dar totui prinaceast trire cunoti cu adevrat ce ansemnat un anumit crnpei din existenata. Dac urmrim gndul cioranian princare suferina se identific cu mplinirea ifericirea, consider c o dat ce devii prinssub carapacea suferinei descoperi faptulc trim o existen ireal. Adesea dorimceva, dar ne reducem la altceva doar ca s neprotejm. Fugim de adevr, deoarece estemai simplu s mini, dect s exclami un

    adevr din care ai avea de suferit. Considerc suferina este o latur importan aexistenei umane, sub aspectul c cea maimare parte a vieii noastre este ndreptatspre metamorfoza suferinei, dezamgirii.i doar atunci ascendem la fericire cndnu mai avem parte de ea. Individul estecel care e amorezat de profundul act alregsirii... Caut deseori rspunsul lantrebrile pe care le tie, dar dorete smai aud o dat rspunsul. Este vorba deun adevrat sadism al propriei identiti,deoarce se refuz cu ndrjire renunareala jocul ieftin, care parc ar aduce unoarecare echilibru, dar din contra creazo prpastie dezastruoas ce demonstreazc orice aciune este contramandat deun cronometru fictiv. Acesta ajut spurcedem de la o curb la o linie dreapt.

    Tatiana SORONCEAN

    Sfideaz nlimile lor! Plimb-i gndurile pe alei nflorite, dor

    nebun de cirei ce eman efervescen Redutabil s mergi printre ei i de umeris te in pescruii. Nu exist fericire maimare dect linitea interioar, armonia cuspiritul, i concomitent cu corpul, c daccorpul e bolnav, i spiritualitatea e moartsau tnjete, ndurnd chinuri srate Efals cldura la 30 de grade. Agnostic s rmi pentru ei, c doar nasta const mreia ta, iar pentru tine,

    pstreaz norii de toamn, valurile mriispumegnd uor, ceaiul telepatic i pescruii. Doar pentru tine pstreaz-i !

    Doina LEPDATU

    Pescruii

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    3/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    3

    Clubul Filosofic Agoras-a constituit ca organizaie juridic

    n intenia de implimentarea unor noiproiecte, realizri i activiti cu caracterjuridic n cadrul Clubului FilosoficAgora (CFA), precum i crearea unui

    cadru organizaional durabil n vedereaunui management eficient n atingereascopurilor fixate ale clubului, s-a hotrtnecesitatea stabilirii statutului juridic alclubului Agora sub form de organizaieneguvernamental.

    Astfel c n data de 26 ianuarie 2012 CFAa fost nregistrat la Ministerul Justitieica organizaie neguvernamental subnr.5230, n baza primului Congres (AdunareGeneral) a CFA-ului, care a avut loc n datade 16 decembrie 2011.

    n cadrul Congresului de constituire aCFA-ului sub statut de ONG, s-a discutat iaprobat statutul organizaiei, care prevedeprincipiile de activitate ale acesteia,scopurile i metodele de realizare, drepturilei obligaiile membrilor, precum i structura

    organizaional deconducere i control aclubului.

    n ceea ce privetestructura organelor deconducere, s-a stabilitc aceasta s fie format

    din preedinte cu patrumembri n consiliu deadministrare, iar organelede control s-a instituiutcomisia de cenzori cu doimembri. Toate funciilefiind asugurate cu unmandat de 2 ani. n urmaprocesului de votare, ncalitate de preedinte alclubului a fost ales Popovtefan, n cadrul consiliuluide administrare: CondreaCristian, Gulko Anna, OuDumitru i Poloboc Mihai,

    n funcia de cenzori au fost votai OscolcovaDaria, Lepdatu Doina, i secertar: SoronceanTatiana.

    n acelai timp s-a stabilit regulamentulintern de funcionare a organizaieiprecum i elaborarea planului de activitatepe urmtorii doi ani.

    Noul statut de organizaie juridicdeschide noi oportuniti i perspectivede dezvoltare a clubului pentru realizareascopurilor sale statuare, de dezvoltareafilosofiei n Republica Moldova i decrearea unei curent intelectual autonom cuprofil filosofic. Din momentul nregistrrii a clubului

    ca organizaie juridic, aderarea noilormembri se efectueaz n baza unei cereriadresat ctre preedinte i achitareacotizaiei de membru n baza statutului, nsuma de 120 lei anual sau 30 lei trimestrial.(Modelul de cerere poate fi gasit pe blogulclubului).

    tefan POPOV

    E cnd te lepezi de tot i te lai nexilul muzicii interioare. i atunci te simi mai singur i mai

    nsingurat de toate cele trecute i triten lamentrile sufletului i fluctuaiileinteriorului. i atunci, freneziile trupuluidevin glasul melodiei ce instinctul i-lcnt i nu eti dect rul ce curge prinvenele tale. Tu iubeti s respiri depnarea lent

    a momentelor ce i le descriu amintirilereci, pentru c le vezi deja departe detine i nu-i mai e fric s stai n faalor. Invei s noi n bltoaca lacrimilortale ca mai apoi s te reveri ca o maren largul ocean. Eti plin de tine icalci cu ncredereteren strin, pentruc glasul dinluntrultu i dicteaz paii ite simi n siguran,protejat de zidurilegrele ce le construiescregretele i n-ai vreas te mai ntorci napoila ei. Ci doar s curgi nsenzualitate inocent,s te desprinzi decrengile de undeai cules fructele

    interzise ca s sdetitei cu flori albe iprin tine s curgparfumul efervesceneilor. S creti nrdcinile puternicea pmnturilor fertiledin care se nasc zeii

    i s te tii a tuturor fctoare. S aparica forma ce o poate lua adevrul idragostea pentru a te descompune pnla paroxism de intensitatea lor, c-iplace s pluteti n esena lor, legat detoate, dar i eliberat de umbrele lor.Tu voieti a fi puternic, c din rnidivine i-ai creat existena i eti slabi neputincioas dup ce bei elixirulextatic al dragostei. Aici tu mnncimrul lui Adam. Si vrei s mergi naintei nainte, s te tratezi n vocile corurilorde ngeri. Angelic, te ndrepi spreporile incomensurabile ale cerurilor cas-i ascunzi urmele i s rmi uitat Dar te intorci, n nebunia vnturilor,

    stoars i alb ca lumina n apus, pentruc El i las sceptrul ntru a fi punteadintre tine i via.

    Doina LEPDATU

    Abandon

    Omul s-a situat perfect n lume, caun diavol, care n scopul cunoateriicatafatice a preferat s despart, s clasifice,s separe, s divizeze tot ceea ce se puteade divizat, de la nucleul dur al atomului dehidrogen pn la sentimentul de dragoste.Pn aici, totul pare a fi perfect, logic i

    raional; a obinut o lume frmiat,constituit din uniti elementare. Fiecareelement obinut este descris afirmativprintr-un ir de caracteristici i atribute,care nu fac nimic altceva dect s distrugdin nou solidaritatea tensionant a unitiisale n alte elemente constitutive. Acestinstrument al diavolului este discursul(religios, filosofic, tiinific etc.). Atunci cndun filosof ncearc s explice conceptul dedragoste, l descrie n mod absurd- printr-un ir de alte concepte, semne, simboluridivizate, care sunt improprii conceptuluinsui, i care i distruge unitatea saintern, prin urmare denaturnd conceptulde dragoste n sine. Bietul om a uitat celmai important lucru - s fie diavol pnla capt. El a uitat s fac o distincie i odivizare clar ntre universul simbolic(limbajul) i realitatea n sine. El a presupusmereu o unitate coerent ntre limbaj irealitate, ntre semn i obiect, i astfel stndlucrurile, este de la sine neles c oriceobiect, concept poate fi descris printr-unir de semne. ns limbajul este un universsimbolic uman inventat, fantasmagoric,mitic, convenional, lipsit de orce coerendirect n realitate. Atunci cnd Dumnezeueste descris ca atotputernic, atotbun,atottiutor, sau atunci cnd orice obiecteste descris prin alte semne caracteristice,aceasta constituie cea mai mare prostiefundamentat de om, i cel mai tragiceste atunci cnd acestea sunt luate dreptrealitate. Conceptele de atotputernic,atotbun, atottiutor nu sunt atributelen sine a lui Dumnezeu, ele sunt simple

    simboluri fictive, limbajul uman esteunu fictiv. Aceasta este i cauza tuturorcontradiciilor sau paradoxurilor nmetafizic, de exemplu paradoxul prostescn legtur cu faptul dac Dumnezeueste atottiutor, nct s fie n stare sconstruiasc o piatr pe care s n-o poatridica, i dac n-o poate ridica atunci nueste atotputernic, iar dac o ridic, nueste atottiutor. Cauza acestui paradoxconstituie atribuirea lui Dumnezeu unorcaliti simbolice umane, ce nu-i suntproprii.Cu ct mai mult descriem un obiect printr-

    un sistem de semne, cu att mai multl ndeprtm de la ceea ce este n sine.Atunci, cel mai bun lucru, pe care l poateface omul, este descrierea prin negaie aobiectelor, adic cunoaterea apofatic. nacest sens Dionisie Areopagitul realizeazo cunoatere apofatic a lui Dumnezeudeclarnd c Dumnezeu nu e suflet nicispirit, c nu e fantezie nici imagine, c nuare intelect nici duh; c nu e exprimabili nu e de gndit, c nu e numr, ordine,mrime, micime, egalitate, nici inegalitate,asemnare sau neasemnare; ca nu enici putere nici lumina; [...] Defapt, oricenegaie reprezint o tcere. Iar prin tcerevom fi mult mai apropiai de obiectul nsine, dect investindu-i i procurndu-le obiectelor un ir de semne, simboluri,imagini produse de fantezia uman, caresunt absolut improprii tuturor obictelor.napoi la negaie este defapt ntoarcereala nceputul metodei apofatice, iniiate deDionisie Areopagitul, sau un ndemn la

    tcere. Evident, prin aceasta filosofia moare,dar i o merit pe drept cuvnd. Cci ea, cuoricare alt gen de discurs afirmativ, prindescriere a ceea ce este un obiect printr-unir de semne, l-a indeprtat cel mai mult peom de la cunoaterea reala a obiectului dat.

    Alexandru TESPEZEREAN

    Cunoaterea apofatic.

    napoi la negaie!

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    4/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    4

    Natura matematic a gndirii Discursul filosofic contemporan

    traduce realitatea n semne. Lucruldevine un semn printre semne i nulucrul n sine. Realitatea nu este nimicaltceva dect universul lingvistic, iaici m refer n special la abordrilestructuralismului lingvistic al coliiglosemantice i a colilor engleze defilosofie analitic. Ceea ce este comunacestor coli, este c ambele apropielimbajul de structurile matematice.coala glosemantic, de exemplu, veden structura lingvistic o similaritateprofund cu structuralismul icombinatorica matematic. Propoziiilear putea fi dependente de aceste reguliale combinrii matematice, sau, celpuin, se construiesc dup aceleai legi.Dac realitatea este un cod de semnelingvistice, prin urmare, realitatea se

    exprim prin propoziii, iar propoziiilesunt dependente de aceleai reguliale combinrii matematice. De aicirezult c forma de a vedea i a nelegerealitatea depinde de aceste reguli alematematicii. Orientrile din cadrulfilosofiei analitice practic exprimacelai lucru. Ea, n primul rnd,evideniaz c problemele cunoateriirealitii sunt, defapt, probleme delimbaj, iar aceste probleme de limbajpot fi elucidate printr-o analiz logico-matematic riguroas.

    Realitatea este dependent i delimbaj, iar limbajul, dup Wittgeinstein,cuprinde n sine forma gndirii. Prinforma gndirii exprim o matrice logico-structurala, ce traduce realitatea

    n semne lingvistce i, o ordoneazconform principiilor, regulilor icategoriilor logice. Ins, logica este i eade natur matematic, i se bazeaz peregulile matematicii. De exemplu, celepatru principii ale logicii clasice sunt denatur matematic. Dac am presupunec am schimba axiomele matematicii,atunci n mod automat trasformm ilogica, iar logica va transforma formagndirii, i prin aceasta transformmperceperea realitii, astfel trezindu-nentr-o noua realitate.

    Aceste coli de orientare lingvistic ianalitic s-au oprit pna la matematic,nelegnd matematica ca un sistem dejudeci sintetice a priorice universal-valabile i absolute, ce sunt inefabile iimuabile, i care asigur o cunoatere

    absolut i sigur a realitii. Darconsider de cuviin s facem o analiznsi a matematicii; n ce msur eane garanteaz o cunoatere veridic a

    realitii i c legile sale sunt sfinte.Aici este cazul s ne ntoarcem la Kant,iar de la Kant la Euclid, i de la Euclidnapoi la sfiritul modernitii pe la

    Lobacevski, Bolyai i Gauss. n cele dinurm ateriznd n contemporanietate laEinstein.

    napoi la transcendentalismulkantian

    Kant ne explic faptul c matematicase fundamenteaz n baza esteticiitranscedentale, care cuprinde cele douforme ale intuiiei sensibile: spaiul itimpul. O not suplimentar n acestsens ar fi de adugat faptul c spaiul itimpul sunt absolut interdependente unade alta, dup demonstraiile teoreticeconform lui Einstein, adica schimbndproprietile i calitile spaiului, semodific proprietile i calitile timpului.

    La fel i viceversa, - aceasta indic faptulc ele formeaz o unitate dimensional.ns, atunci cnd Kant vorbete de spaiu,la care spaiu se referea? Este evident,c n perioada lui Kant era cunoscut osingur form de spaiu caracterizat pringeometria lui Euclid. Geometria euclidianse refer doar la spaiul regulat cu infinituldeschis. Deci, atunci cnd Kant vorbetede spaiu, n primul rnd trebuie sanelegem c acest spaiu este unul regulatcu infinitul deschis. Iar forma spaiuluiintuit transcedental, deci i a timpului,genereaz i fac posibile judecilesintetice a priorice ale matematicii. Deci,forma i principiile matematicii suntdependente de forma i calitile intuiieisensibile a spaiului i timpului. Se nelegeatunci, de ce judecile matematice erau

    declarate universal valabile, ntruct elese bazau pe acelai spaiu unic, ale cruicele 5 postulate euclidiene (care descriucalitile spaiului) erau considerateadevruri absolute, iar negarea unuipostulat din aceste 5, era considerat oerezie i o blasfemie n adresa matematicii.

    Postulatul suspect igeometria neeuclidian

    Al V-lea postulat a lui Euclid totui prea afi suspectat de faptul c n-a fost elaborat ncondiii sintetice a priori, dar a fost extrasdin experien, ceea ce nu garanteaz cproprietile lui sunt fundamentale iuniversale. Acest postulat menioneazfaptul c, printr-un punct exterior uneidrepte, ntr-un plan, nu se poate duce (nuexist n plan) dect o singur dreaptparalel cu dreapta dat. Totui, dinanumite condiii matematice i geometrice,

    aceasta axiom a fostpus la ndoial. Pnla urma s-a demonstratfaptul, c ea nu satisfacecerinele de aplicabilitateuniversal. Aceastconcluzie se datoreazm a t e m a t i c i e n i l o rLobacevski, Bolyai iGauss, care n deceniul4 al sec. al XIX-lea,demonstreaz faptulc acest postulat estevalabil doar pentru un

    plan local (limitat), darnu i pentru planurileinfinite. Pentru c aceastaxiom s fie valabili pentru infinit, estenecesar ca acest infinitsa fie unul nchis, nsacest fapt deformeaza

    spaiul regulat, i-l transform ntr-unspaiu curbat. De aici sunt schimbate itoate proprietile spaiului. Acest gende geometrie a fost numit geometrie

    neeuclidian, care, n funcie de genulcurburii, se mparte n geometrieneeuclidiana hiperbolic i geometrieneeuclidian eliptic. n cadru acestuispaiu curbat, printr-un punct exteriordat unei drepte, se pot duce o infinitatede drepte paralele, doar c n cadrul celeihiperbolice dreptele se indeprteaz unade alta, iar n cazul celei eliptice ele seintersecteaz. fig.1

    Geometria neeuclidian ca noua formde gndire i realitate

    Hyperbolic Eliptic

    Euclidian fig.1

    Spaiului, judecilematematice i realitatea

    Intorcndu-ne la Kant, am putea oareconcluziona c, schimbnd proprietile

    formei de intuie a spaiului, respectiv iforma de intuiie a timpului, n ansamblu- estetica transcedental, ca consecinpoate s transforme i forma judecilormatematice? Fr doar i poate. Iargeometria neeuclidiana a demonstratacest lucru. Iniial a fost intuit spaiulneeuclidian, iar consecina acestuifapt a fost negarea vechilor axiome alegeometriei, ceea ce a demonstrat faptulc nici o axiom a matematicii, n fond, nuare caracterul general universal-valabil,cu proprieti fundamentale. Aceastrevoluie copernician a matematiciia zdruncinat orice credin n faptulc legile matematicii sunt inefambile,imuabile i sfinte. Cu privire la aceasta,matematicianul german, G. Cantor,meniona c esena matematicii este dea fi liber. Astzi, fiecare matematic ipoate stabili axiomele i regulile sale. Totui, Kant lanseaz o idee destul de

    provoctoare, n privina construciei icunoaterii realitii. Contiina noastrdispunde a prioric de formele sensibilitii(spaiu i timp), i categoriile intelectuale,fiind o matrice cu funcia de construciei organizare a senzaiilor exterioare, arealitii. Adic, realitatea nu ne este dataa, cum este ea n sine, dar contiintanoastr o construiete n baza acesteimatrici. Legile nu sunt coninute imanent nnatur, nu subzist mpreun cu fenomene,dar legile ne sunt create de aceast matrice.Foarte ingenios... Aceasta presupunefaptul c, dac am schimba structuramatricei intelectuale transcedentale,

    atunci am schimba imediat i structurarealitii, precum i legile naturii. Modelulcosmologic al lui Einstein confirm acestfapt, cu toate c puini vd legturadintre cazul lui Einstein i teoria lui Kant.Teoria relativitii i modelul cosmologiceinstenian, nu erau posibile dact n bazamodelului de spaiu prezentat n geometria

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    5/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    5

    neeuclidian intuit a prioric de Lobacevskii alii. n ce const defapt isprava luiLobacevski? Tocmai n faptul c a reuit smodifice una din elementele structuraleale matricei noastre transcedentale spaiul. A modifcat spaiul transcedentali Einstein a vzut o alta lume, cosmosulavea deja o alt ordine, legile preau afi altele, i matematica clasic nu maifunciona. n acelai timp, Einstein ncepes cointeintizeze, c matematica nudescrie realitatea n sine, i nici nu poates-o descrie, dar o construiete dup

    propriile sale legi. Modificm matematica,modificm i realitatea: n msura n carelegile matematice se refer la realitateele nu sunt certe, iar n msura n caresunt certe ele nu se refer la realitate (nsine n.a.). Iar legile matematicii sunt

    dependente de estetica transcedental.

    Geometria neeuclidiana ca nouaform de gndire

    Aici ajungem la punctul iniial; dacmodificm forma a cel puin uneia dintreintuiile sensibile, atunci se modific ijudecile, axiomele i legile matematicii.Modificarea matematicii are n consecinmodificarea, principiile i regulile logicii.Modificarea logicii duce la o nou formde gndire. Deci, elaborarea geometrieineeuclidiene are ca consecin apariia uneinoi forme de gndire n baza unei noi logici.Iar n ansamblu, o nou reprezentare alumii, o reconstrucie a realitii. La momentnu ne este cunoscut o logic format nbaza geometriei neeuclediene, dar aceastposibil logic, defapt, este foarte similarcu logicile poli-/trili-, sau multi-valente,logicile neclasice. Cci, n cazul geometrieineeuclediene se ntmpl un pardox dinperspectiva logicii clasice. Dou drepte, Ai B, sunt paralele, n pofida faptului c se

    intersecteaz ntr-un oarecare punct C. Ai B, dac sunt paralele, este imposibil caindentitatea i unitatea lor s se pstrezedisctinct ca A i B, fiind dizolvate n C,dar totui matematic ele sunt paralele.Aici se recurge foarte simplu la o logicpolivalent: punctul C este, n acelai timpi A i B, pstrndu-le unitatea discret.Structura logicii clasice este ea nsi oform analagic spaiului euclidian. Ea areprincipii i legi foarte regulate. Aceastalogic intr n conflict cu orice domeniulmetafizic, artistic, poetic, religios etc., alecror realiti nu pot fi supuse unei logiciclasice regulate, dimpotriv, ele ar simulao realitate neregulat, ondulatorie, sfericsau curbat n plan ideal. Modificareareprezentrilor noastre despre spaiui timp ar modifica i forma noastr degndire, i structura lingvistic, precum

    i ar impune o nou construcie a lumii,unde un obiect poate fi n acelai timp ndou spaii diferite i n dou momentede timp diferit; s-au parcurgerea uneidistane infinite stnd practic n acelailoc. Geometria neeculdiana este, defapt,mai mult aplicabil pentru spaiilede la infinitul mic sau, din contra, lanivelul infinitului mare. Pe aceastax, lumea noastr reprezint doar ozon local, unde geometria euclidianeste valabilil, precum este valabilcu limite locale asupra paralelelor.

    O singur ntrebare se nate nprivina posibilitii noastre de amodifica formele noastre sensibile apriorice cu privire la spaiu i timp,inclusiv i categoriile intelectuale?Aceasta rmne o ntrebare deschis...

    tefan POPOV

    Ar fi cazul s elaborezo introducere pe ct depompoas pe att deplicticoas? Sau s facapel la autoritate ca sntresc convingereacelor ce citesc c nu-s unoarecare speculant? Nu!Prefer sa fiu mai simplui s filosofez la rece,fr abordri supra-academice.

    Ceva timp n urmm ntrebam : Cenu ne-ajunge nou,oamenilor, ca s fim

    fericii? O ntrebare pect se poate de fireasci frecvent, chiar

    i n rndul majoritii. Dac reducem fericirea la suplinireanecesitilor noastre fiziologice, materiale i spirituale atunci eclar de la sine de ce avem nevoie. Dar ar trebui oare s spargemzidurile cu capul , s nu descreim frunile i s jucm rolurihorror pe strad, din cauz c nu putem atinge maximulaspiraiilor noastre? Confortul epocii ne-a gelatinizat completcreerii i dorina de via nct cei care mai pot s zmbeasc cuoptimism sunt pe cale de dispariie. Confuzia e i mai mare cnddetaat de problemele existeniale rzi n hohote pe strad, iarcei din jur te catalogheaz drept nebun(filosof) sau drogat.Moldoveanul contemporan e n deficit de optimism i asta sedatoreaz n cea mai mare parte condiiilor sociale, politice ieconomice din ar, ce i-au nzestrat cu o fire contemplativ.Contemplaia l face pe om foarte serios, iar cnd acestacontempleaz n exces mimica feei sale, capt conturmeditativ lasnd aceast pecete a seriozitii, amprentat

    adnc n contiina sa. Din cauza contemplaiei, moldoveniiau uitat s zmbeasc. Aceasta este concluzia unanim iluzoriedar cel puin ncurajatoare la care am ajuns. Desigur c-i oaberaie, o aberaie care privit dintr-un anumit unghi creeazsenzaia unei ironii. Dar ce drept am eu sa ironizez pe seamamoldovenilor? Ce eu nu-s moldovean?

    i ce e totui optimismul? DEX-ul ne spune : Concepiefilosofic potrivit creia n lume precumpnete binele

    asupra rului, iar lumea existent este cea mai bun dintrelumile posibile; atitudine a omului care privete cu ncredereviaa i viitorul; tendin de a vedea latura bun, favorabil a

    lucrurilor.-din fr.optimisme, germ.optimismus. M intereseaza doua parte a explicaiei care ne spune despre optimism caatitudine. Cum adic o atitudine? Dac-ar fi aa, atunci nu m-arcosta nimic s mi-o schimb i s fiu fericit. n acest caz ne-amciocni de un optimism exagerat, mai mult forat dect ntemeiat.Pe mine ns m intereseaz optimismul generat de siguran,de stabilitate. La rndul ei, sigurana depinde n cea mai maremsur de viitor, sau mai bine zis de previzibilitatea viitorului.Cu ct pot s-l anticipez mai bine cu att sunt mai sigur i maioptimist . Dar sigurana nu poate fi niciodat una maxim iea nu este nicidecum un produs al capacitilor noastre deanticipare extrasenzoriale, ci atrn de aciunile pe care lenfptuim zi de zi i care ne zugrvesc ntr-o oarecare msurviitorul. Deci, unica certitudine care ne-ar motiva s privim cuconfien i cu optimism nainte, se rezum la propriile noastreaciuni, la ceea ce fac azi ca s-mi permit s zmbesc mine.Imposibilitatea obinerii siguranei absolute m impune sconcluzionez c optimismul este o calitate utopic, un aspectdegradant al spirtului iar optimistul este un tip care crede c o

    musc este n cutarea unei ci de a iei afar, cum zicea crit iculamerican G.J Nathan. Ei fie, recunosc c m-amgesc cnd spun :Mulumesc Doamne c hainele mi sunt cam strmte, nseamnc mnnc bine, Nu m enerveaz zgomotul care l fac vecinii,bine c pot auzi sau Primesc plcere de la splatul podelelori geamurilor, asta nseamn c am cas dar care ar fi reaciacea mai potrivita? S m-arunc de la balcon c mi-i acr viaa?

    Cred c acum a devenit mai clar persifilarea n adresapoporului moldav, care s-a transformat ntr-un gloat dezombi manipulai de grijile cotidiene unde nu exist loc pentruzmbet nentemeiat i unde bun ziua a devenit o sintagmpueril. Nu putem acuza pe nimeni, dup cum nici nu putemfugi de aceast realitate. Unica soluie ar fi s ne conformmcircumstanelor, i chiar s ne amgim n caz de necesitate.Doar pn la urm noi suntem ceea ce gndim. Cu aproximativ2012 ani n urm un nelept spunea ucenicilor si s nu seteam c nu vor avea ce mnca, sau c nu vor avea unde nopta,cci animalele, plantele i psrile cerului nu se gndesc la ziua

    de mine dar Domnul le poart de grij. Nevoile, deficienelemateriale, constrngerile ne fac s pierdem din vlaga proprieiexistene, s sugrumm dorina de viaa i s trim n ipocrizie.Paradoxul cel mai mare este c toi aceti factori demoralizatorisunt doar n mintea noastr i e destul s ncepem a privi laturfavorabil a lucrurilor ca s schimbm lumea n care trim.

    Orice zi e buna, daca nu, ce rost are s ne mai trezim?

    Dumitru OU

    O doz de optimism

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    6/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    6

    -Cnd i de ce ai nceput s vpreocupai de filosofie?

    -Filosofia, defapt, a venit n viaa meaca ntmplare. Cnd am depus actelepentru Romnia, am ncurcat filologiacu filosofia. Am avut noroc c au fost

    aceleai examene de admitere- istoria silimba romn. Am intrat la Facultateade Filosofie la Cluj, i chiar a nceputs-mi plac. Pentru c, din momentul ncare am neles c am ajuns la filosofie,m-am dus acas, i am cutat tot felul decri care s m ajute s intru un pic ndomeniu. i, defapt, gustul de filosofiel-am prins n a doua jumtate a anuluiI la facultate, pentru c am avut lecturicare mi-au permis s neleg, c filosofiaeste aplicabil. Pentru mine asta a fostfoarte important... precum i faptul c te-ajut s te nelegi pe tine, mai mult dectorice alt domeniu. Nu tiu ce a fi fcut,dac n-a fi fcut filosofie.. Pn la urm,probabil c a fi ajuns la asta, pentru cposibilitile pe care le ofer filosofia

    sunt mult mai mari, dect ceea ce-i oferrestul tiinelor. Iar frumuseea ei- e c tenva s-i pui ntrebri, i s te miri delucrurile care snt...

    -Cum face femeia filosofie?

    -Asta-i o ntrebare pe care toatlumea i-o pune, pentru c snt foartepuine femei-filosofi. i cele care snt,snt adesea preocupate de problemafemininului- cum de exemplu Simonede Beauvoir, care practic a rsturnatconceptul de femeie. ns, foartepuine dintre ele fac epistemolologie,care e tiin pur i dur. Dar, eu credc aici motivul nu ine de a fi femeiesau de a fi brbat, ci ine mai multde modelul de gndire pe care l ai...

    dac ai n tine acea mirare de carevorbeam anterior, i calitatea de a-ipune ntrebri cu referire la ceea ce sentmpl- cu tine n primul rnd, i dupaceea cu cei din jur... i cum s faci ca siasa bine n viaa ta... Pentru c scopulnostru, al tuturor, este, de fapt, s fimfericii. Pentru asta muncim toat viaa:s avem o armonie i sentimentul stade satisfacie. i atunci, nu conteaz deeti femeie sau brbat. Dar e mai greus fii femeie i s faci filosofie, pentru cntmpini rezistena social. Brbaii nuse pot uita la o femeie serios, atunci cndea face filosofie. ns, vreau s zic, demulte ori am ntlnit femei cu capacitimult mai mari de a face filosofie, dectbrbaii.

    -Cunosc c ai inut cursul defilosofie feminist. Care este celmai apropiat subiect pentru Dvs. ?

    Mie mi-a plcut foarte mult conceptulfeministelor de valul doi, care se leag decunoaterea situat. Aceast cunoatere

    situat e un concept care demostreazc anumite persoane, se pot ocupa deanumite chestii mai mult dect altele.Din contextul social i educaional ncare eti plasat, tu ai tendina s te ocupide anumite lucruri. i asta nu-i o ideeneaparat a feministelor, pentru c despreasta vorbise nainte i Habermas- cuinteresele de cunoatere, i mai muli.Dar ideea asta, venit de la o femeie,demonteaz, practic, tot conceptul stade a face ceva, doar pentru c tu etifemeie, sau pentru c tu eti brbat. Deci,nu genul conteaz. Asta mi s-a prut celmai apropiat de mine. i, nc o chestiecare mie mi s-a prut interesant...

    Feminismul n sine este perceput ca ilupta cu brbaii. Dar, de fapt, el nu estelupta cu brbaii... Numai feminismulradical privete lucrurile astfel. ns,pentru feminismul valului doi, e vorbade a avea posibilitatea s te afirmi, de anu fi discriminat. Dar asta nu nseamnc vreau s iau locul unui brbat, ciasta nseamn c eu vreau s-mi iaulocul meu. i atunci cnd l am, s nu mntrebe nimeni, de ce snt femeie i amlocul sta...

    -Cu ce carte ai recomanda s senceap intrarea n filosofie?

    -Noica zicea c poi ncepe s citetif

    ilosofie de oriunde Pentru c trebuies porneti de la ceea ce-i place. Tu aio ntrebare pe care nu i-o poi explica-atunci trebuie s porneti exact de lantrebarea asta. Eu zic altfel. Am avutrecent un caz- cineva citea nite cride filosofie, i rdea d e limbajul care eraacolo i e vorba de un om inteligent,un om care citete foarte mult, darcare nu citete filosofie, i nu tie cums o citeasc. i atunci eu am zis cpregtesc o schem: cine i de unde arputea ncepe s citeasc filosofie. Dac,de exemplu, omul vine din filologie, din

    literatur, e mai simplu s alunecen filosofie. Dar dac omul vine dineconomie, sau din matematic? i euntotdeauna porneam cu studenii de laPlaton. Mie Platon mi se prea extremde important, pentru c el e suculentla lectur, citeti- i i place. Conteazfoarte mult s ai plcerea textului. Dactu nu ai plcerea lecturii, nu poi sciteti cartea asta. ntr-al doilea rnd,crile sunt chestii tehnice, ns foarteimportante. Ele nu trebuie s fie mari.Asta e o chestie foarte important. Iarn al treilea rnd, trebuie s te atingpersonal. Filosofia, dac nu te atinge,n-o poi nelege i atunci Platon e o

    alegere potrivit, pentru c el are totspectrul, de la el poi s porneti norice direcie...

    -Dar care este cartea Dvs.preferata i de ce?

    -Nu pot s zic c am o carte preferat...Pentru c sunt attea de multe frumoase,nct s zici c ai o carte sau un autorpreferat, e practic imposibil... Pot nss spun ce cri m-au format, ce criau fost foarte importante pentru mine.i dac e vorba de filosofie, atunci astae Nietzsche- Aa grit-a Zarathustra;filosofii post-moderni: Jacques Derrida,Jean-Franois Ltard, Gianni Vattimo. Lafel, pentru mine a fost foarte important

    Ferdinand de Saussure, Levi Strauss...Iar din romane,cnd eram mic citeamfoarte mult. i mai ales romane din asteafeminine. Una dintre crile care pe minem-au format, a fost Consuelo (de GeorgeSand). i de acolo,de fapt, am nceputs m ntreb, dac o femeie trebuie sstea neaparat la crati, sau o femeiepoate gndi. Sau, o femeie dac gndete,trebuie s evite cratia, sau poate saib i o familie foarte bun? Astea aufost ntrebrile pe care mi le-a generatcartea. n rest, mie mi plac foarte multecri

    Interviu cu Angela STAFII A fi femeie e cel mai frumos lucru, care poate s sentmple unui om...

    Filosof practician, Confereniar Universitar, Doctor n Filosofie... Este vorbade Angela STAFII- femeia plin de chestiue, i inteligen veritabil. Omulcare tie s-i pun ntrebri i s gseasc rspunsuri. Filosofia pentru ea efundamentul casei, iar aplicabilitatea sa- un lucru ce nu necesit dovezi...

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    7/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    7

    -i dac s revenim la crati i larolul femeiei, atunci, cum se raporteazo femeie-filosof contemporan lasocietate, la tarele ei, i fa de rolurileimpuse i asumate de ctre femei ngeneral?

    -Adevrat, tu trebuie s te raportezila nite norme; maniera n care tu eti,maniera n care te impui- te ajut s meniiun om pe care tu i-l doreti. Pentru cn contemporanietate femeia nu mai arerolul pe care l-a avut cndva. Ceea ce sentmpl acum- se observ i o detecteazfoarte muli teoreticieni este feminizareabrbailor i masculinizarea femeilorPentru c femeile ncep s fie cele carefac banii; femeile ncep s-i contruiasccarierele, i numai dup patruzeci ajungsa-i formeze familia- exact modelulmasculin din trecut. i atunci, pe mineca persoan m enerveaz cnd cinevancearc s-mi impun limite pentru csunt femeie E ca i cum ai impune limite,pentru c eti mai plinu, sau pentru c aiun defect, .a.m.d . M enerveaza ideea ca fi femeie e o limitare. Dimpotriv, mi separe c a fi femeie e cel mai frumos lucru,care poate s se ntmple unui om... Pentru

    c noi avem attea chestiue interesanten interior, i misterul sta, pe care foartemuli brbai nu pot s-l descifreze

    -Exist un stereotip, precum cfilosofia nu este aplicabil, c eanu este altceva, dect un joc de-acuvintele nelepte. Pe cnd n viaade zi cu zi ea nu-i poate aduce nimicperceptibil, sau ceva ce ar ncpean portofel...

    -n spaiul post-sovietic n special, s-aformat tradiia asta a filosofiei speculative-care e un set de nelepciuni care nu te pot

    ajuta, dar ele-i dezvolt cumva gndirea,te las s te dai deptept n faa altora.Mie mi se pare foarte important faptul cfilosofia te ajut s te cunoti. Iar mai mareaplicabilitate dect a te cunoate pe tine,a-i cunoate limitele, a ti ce vrei, i a ti cepoi tu s faci- eu nu vd. n prezent, mulizic c filosofia aplicat pronete din sec.XX, odat cu post-modernii De fapt, nueste aa. Filosofia aplicat ncepe n GreciaAntic. Noi tim c i Aristotel, i muli-mulialii, au lucrat la curile domnitorilor ca ifilosofi. n America anilor 80, poate chiarmai nainte, deja n secolul nostru, firmele

    i angajeaz filosofi pentru planificarestrategic. Pentru c ceea ce face un filosof,nu poate face oricine altcineva. Noi putemprevedea nite lucruri, construi o hart aceea ce se ntmpl, i construi strategiipentru ca firma n cauz s reueasca, sautu ca persoan s reueti...-Cum poate s ias din depresie

    un filosof?

    -n primul rnd, filosoful nu intr ndepresie... Pentru c el tie s se detaeze.Dar procesul sta de detaare, de fapt,este ieirea dintr-o anumit situaiecomplicat. Anume aici i ajut foarte multfilosofia... Pentru c te nva s te vezidintr-o parte lucru pe care nu i-l poatepermite nimeni altcineva. Da, psihologiapoate face lucrul sta, dar atunci ai nevoientotdeauna de un psiholog alturi, cares te ghideze. n filosofie, ns, e altfel.

    Tu ai nevoie de un consilier alturi, darpentru foarte scurt timp- atta timp, ctnvei s te cunoti pe tine. Dup aceea,cunoaterea asta de sine i detaarea desine i permite s te joci. Conceptul stade joc mi place foarte mult. De exemplu,dac mie mi s-a ntmplat o chestie urt,ceea ce fac eu, e c m aez i m gndesc:cel cruia i s-a ntmplat asta nu snt eu, cie un om diferit de mine. Omul sta vine lamine i m ntreab: Ce s fac?. i atuncieu am o serie de strategii i m impun sies din situaia dat. i cred c majoritateafilosofilor fac asta...

    -Utilizarea conceptelor filosoficentr-o cheie a senzaionalului, ajocului, i formularea temelorfilosofice ntr-un mod n care acestea

    s sune mai atractiv pentru mase-nu credei c ar putea afecta cumvaspiritul clasic al filosofiei?

    -Ce este, de fapt, filosofia? Ea este oanaliz a concepiei despre lume, i o bazpentru formarea conceptelor noi. Nu se potinfluena una pe alta. Dimpotriv... Nu, eunu zic c noi iluminm oamenii, dar ieireaasta a filosofiei n lume permite schimbareaatitudinii fa de ea. Mie asta mi se parefoarte important. i pe urm, din tea carevin la Philosophical Wines unu-doi cndajung n cellalt Club Filosofic, precum eAgora- consider c este foarte important.Prin maniera asta eu am atras foarte mulioameni la filosofie. Filosofia e ntr-attde larg , nct acolo ncap toi. Cci, de

    exemplu, matematica superioar nu arede suferit de la faptul, c copii se joacape calculator n jocurile de matematic.Tot ce facem noi la Philosophical Wines e de a le arta oamenilor frumuseeaasta a filosofiei, i de a-i nva s-i punntrebri.

    -i n final- spre ce, dup prereaDvs., se ndreapt filosofiamondial?

    -Prin anii 60 s-a declarat moarteafilosofiei. Toi filosofii vorbeau desprefaptul c filosofia a murit. Eu cred c,defapt, ea doar i schimb formele. Ei normal. Marele ziare i reviste ale

    lumii cheam filosofi pentru explicareacrizei mondiale, sau pentru explicarearzboaielor de exemplu... i anumeaplicabilitatea asta a gndirii filosofice esteacum actual i important. Oamenii nceps neleag c cel mai important e a ti sgndeti. Asta i e filosofia. Dac tu nu pois gndeti un anumit eveniment, tu nu aicum s-l rezolvi. Asta-i foarte clar. i atunci,partea asta aplicabil la nivel social mie mise pare extrem de important. n afar deasta, exist partea de filosofie speculativ,care-i la fel extrem de important; care dconcepte noi de nelegere a lumii. i acumase lucreaz n tiina interdisciplinar. Numai exist un fizician care st cu nasuln cri. Fizicianul are alturi o echipntreag de ali savani... i filosoful estefoarte important pentru construcia astaa bazei. Cci filosofia este fundamentulcasei i dac dispare fundamentul, casanu mai este... Deci, rolul filosofiei nu seschimb. Se schimb forma. Filosofii ies nlume...

    Anna GULKO

    Philosophical Wines

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    8/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    8

    Cnd m-am nscut, nici nu tiu cum artalumea, primele amintiri mi aduc n faimagini de obiecte de care m loveam, sauimaginea prinilor mei fericii, care nutiau ce s mai fac pentru mine. Acumm ntreb, dac ceea ce vedeam eu atunciera ntr-adevr lumea real, realitateasau visul, nu snt convins nici acum caceea era o realitate, cum nici c ceea cetriesc acum este o realitate, chiar dacmai toi i spun realitate. Chiar dacuneori ncerc s m conving c simurilemele, auzul, vzul sau pipitul etc., sauspiritul ntreg (sufletul, cum spun btrnii)s-au perfecionat, tot nu m pot convingec am atins perfeciunea lor. (Eu nu credn perfeciune, probabil cum nu credeinici voi, pentru c noi nu ajungem la eaniciodat). Atunci nu vedeam cu siguranrealitatea, pentru c era doar un vis alnceputurilor, snt sigur c nici acum nu vdrealitatea. Atunci, ce vd i ce vedei voii, mai ales, ce vd celelalte entitiuniversdin aceast realitate? De 2000 de ani oamenii au crezut n

    aceast realitate, au vzut aceastrealitate cnd materie cnd idee, dar vine

    un neavenit, sau, poate un nebun s spunc greim, c toi au greit i greesc, i cnu au vzut i nu vd realitatea(n-o vdcorect, convenional vorbind). Ei nu vdc, de fapt, materia i idea snt simultane?Nu exist materie fr idee, i nici idee frmaterie, la fel cum nu exist materie frenergie, i nici energie fr materie. Deaici i acum, ntreg sistemul se redefinete,ncepnd cu teoriile lui Aristotel i pnla Husserl, sau Heidegger, sau Kant, totultrebuie revizuit, reflectat ca simultanietatei nu doar independent. Cunoaterea lortranscedental sau nu, experien primarsau nu- trebuie pus n concordan cuaceast simultanietate materie/idee/energie. i, ca s devin mai interesant, v aduc

    n prim plan unele din cele mai noi

    descoperiri ale tiinei, unde, paradoxal, nlumea cuantic a aprut ipoteza existeneia dou lumi paralele (una- sistem i alta-haos), care, n loc s limpezeasc apele, mairu le agit. Este nevoie de neconvenional.Pe de o parte, pentru c aduce n primplan paradoxul ca existen obligatorien orice entitateunivers, (aici intr isimultaneitatea materie/ide/energie,simultaneitate care doar din snobism sepoate spune c nu exist ca realitate n sine ), pede alt parte, orice paradox rmne paraoxn orice condiii, dar esenial este c acestparadox nu este exprimat de existena adou lumi paralel, ci simultane. Mrimastfel incertitudinile, ca i cnd nu eradestul.O alt idee care tulbur mintea uman

    (entitateunivers) este tendina ei de acrede c energia poate produce materie,i c din Bing-Bangul ancestral (presupusdoar energie) am aprut noi materiaidee.Lumea este n impas, dac nu ader lasimultanietile neconvenionaluluimenioate (snt mult mai multesimultanieti, vom vedea), i prelund ideagreit c energia poate produce materie.

    S vedem argumentele. Plecm de la ontrebare, oare, la rndul ei, energia seproduce din vid? Poate un savant sau otiin s ne confirme c energia se producedin vid? NU. n nici un caz. Orice energie(gravitaional, magnetic, electric,atomic tare i slab) este produsul, maiexact efectul materiei, i nu invers, (ca iDumnezeu) nu putem crede altceva. Sne imaginm, ce se ntmpl cu orice corpdac l aruncm pe soare, ntr-o GaurNeagr, sau un Big-Bang. Credei c disparepur i simplu? Este evident, c pe soarenu dispare, ci se transform n particuleceva mai mici. Materia lui nu dispare nicintr-o Gaur Neagr sau Big- bang. El setransform n particule din ce n ce maimici, n raport de energia care particip,iar dac acest energie ar fi nelimitat- ica valoare, i ca extindere spaiutimp acelecorpuri s-ar transforma n particule foartemici, (imposibil de msurat sau detectatde o entitateunivers chiar om) nelimitatde mici. n concluzie, materia nu dispare(este doar o aparen), ci aa cum energiadevine mic de nivel cuantic, i materiadevine mic de nivel cuantic, ba mai

    mult, materia, ca i energia devin att demici, nct nici o entitateunivers nu o maipoate detecta, msura, convenionaliza,cunoate, etc. Materie/idee/energie naceste condiii devine 0, fa de un 0*(cuantificabil, diferit ca realitate de 0, darinfinit apropiat de 0), care definete o lumecuantic; 0 este un paradox care, dei nureprezint nimic, el reproduce ulterioruniversul n sine, inclusiv lumea noastrconvenional. Desigur, unii vor spune cnu exist energii nelimitate sau materienelimitat (mic sau mare). Eu v aducdou argumente, unul- neputina oricreientitiunivers este mare, ca dovad c noinu sntem n stare s msurm energiacuantificabil dect limitat, i doar ajutatde alte entitiunivers, (calculatoare, scule,instrumente, aparate etc.), c nu cunoatem

    i nu putem msura dimensiunile aromelornucleului, cu att mai mult s determinmstructural lor, pe de alt parte, nimeni inimic nu a putut defini limitele universuluinici n exterior, nici n interior. Poatespune cineva c a gsit limita spaiuluisau a timpului? NU.Mai snt o mulimede argumente, cadovad c, deitiina a evoluatimens (imensitateaei este raportat launiversul nostruconvenional, pentruc raportat launiversul n sine esteinfim de mic), nici

    o ramur a tiineinu a gsit un captn direcia propus,dar nici captulde pornire nu l-adeterminat nimenin mod absolut,ci doar ca relativconvenional.

    tiina, ca i mintea uman, ca i spirituloricrei entitiunivers produce doarreflectri ale realitii, adic conveniii convenional, relative n raport deabsolutul lor ca univers n sine (paradox). Filozofia este definit de dicionar ca1. tiin constituit dintr-un ansamblu

    nchegat de noiuni i idei, careinterpreteaz i reflect realitatea subaspectele ei cele mai generale; concepiegeneral despre lume i via. 2. Totalitateaconcepiilor i a principiilor metodologicecare stau la baza unei discipline sau a unei

    tiine. 3. (Rar) Atitudine (neleapt) fade ntmplrile vieii; mod specific de aprivi problemele vieii. 4. (Fam.) Lucrugreu de fcut, problem greu de rezolvat. Din ngr. philosophia, fr. philosophie.Sursa: DEX 98 | Adugat de cata |

    Semnaleaz o greeal | Permalink sauConcepie general despre lume i via,

    proprie unui gnditor sau unui grup degnditori. 2) tiin care se ocup custudierea legilor i principiilor generale aleexistenei i dezvoltrii naturii, societii igndirii. 3) Baz metodologic pe care sesprijin o tiin; ansamblu de principiimetodologice. ~a limbii. 4) Atitudinespecific; comportament personal. 5)Problem greu de rezolvat; lucru greude fcut. 6) iron. Vorbire ncurcat iabstract. A nceput o ~ ! [Art. filozofia;

    G.-D. filozofiei; Sil. -fi-e] /

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    9/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    9

    univers, iluzie/realitate, vom descoperinoi categorii filozofice mult mai apropiatede realitate dect realitatea definit nfilozofiile anterioare. Vom descoperi astfelcategoriile de baz ale unei noi filozofii carenu numai c este o noutate ca reflectare arealitii, aceast filozofie i permite is sistematizeze i s redefineasc ntreagacunoatere uman nu doar filozofia de pnacum. Filozofiile anterioare au plecat n moderonat (nici nu aveau tiina i evoluia departea lor, s recunoatem) de la simuriledirecte i de la categorii filozofice ca spaiul

    i timpul pe care le-au fcut experieneprimare, (Husserl) transcedentale (Kant)sau materiale (Marx) sau ideale, (Hegel), euli sinele (Schelling) etc. Din lipsa evoluieispirituale i a tiinelor ei s-au limitat lanivelul cunoaterii timpului lor, ca atare icategoriile lor filozofice de spaiu i timperau limitate la universal lor convenional.Aceste categorii filozofice nu snt greiteele snt doar limitate i ca simple categoriifilozofice dar i ca legturi cu alte categoriifilozofice sau ntre ele. Astfel ei nu au avutcapacitatea s defineasc o alt categoriefilozofic esenial care aduce o nouperspectiv a cunoaterii realitii i ailuzieirealitate. Categoria filozofic la caretrebuie raportat inclusiv spaiul i timpuleste transformarea. Transformarea estecategoria filozofic fa de care trebuiesc

    raportate toate categoriile filozfice itoate entitileunivers. n lipsa ei toateconveniile i nonconveniile devinabsurde. Timpul i spaiul snt efecte aletransformrii i nu invers cum se credea,este dac dorii ca i cnd noi nu mai existmdar vrem s msurm spaiul i timpuluniversului nostru, imposibil. Dac murimcredei c mai putem vorbi noi desprespaiu i timp sau despre orice altceva?NU. Dac transformarea dispare (adic noica entitateunivers de sine) dispare totul

    pentru noi ca entitateunivers adic pentrutransformarea care eram i spiul i timpuldefinit de ea. Este evident un paradox la careorice entitateunivers este supus indiferentde dimensiunile spaiului i timpului su.Spun entitateunivers dintr-un singur motiv

    deocamdat, nu exist entitate (atom,molecul, om, animal, plant, planete,universul n sine, etc.) care s nu fie ununivers (atom, molecul, om, animal, plant,planete, universul n sine, etc.) indiferent ctde mare sau ct de mic este. Dac plecmde la transformare de data aceasta vom

    descperi o simultaneitate foarte importantuniversul. Universul redefinit astfel esteo simultaneitate a acestor trei categoriifilozofice transformare, spaiu i timprespectiv universul este simultaneitateatransformarespaiutimp. ncercai s negaiacest lucru i s descoperii un univers(atom, molecul, om, animal, plant,planet, universul n sine, etc.) care s nu fiedeterminat de simultaneitatea prezentat imai discutm.Ca s vedem importana acestei definiii i

    rolul esenial al transformrii, s observmc i universal lui Kant sau Heidegger, sauHusserl, sau oricare snt determinate desimultaneitatea transformarespaiutimp,astfel dac transformarea este una materialfilozofia i universul acesteia devinmaterialiste, dac transformarea este de

    natur ideal atunci acestea devin idealiste,dac transformarea este transcedentalfilozofia i universal ei devin transcedentale,etc. n noile condiii, orice filozofie i ca sgeneralizez orice reflectare a realitiiesteparte component a simulanietiitransformarespaiutimp i nu doar aspaiului sau timpului sau chiar transformriirespective. Prioritatea uneia sau alteiadevine inutil char dac n mod convenionalpoate s o fac oricine, doar c este ca icnd n fizica cuantic unde cineva ar putea

    spune c lumea sistemic este n faa lumiihaosului acesteia, ceea ce ca realitate i nicica iluzierealitate nu este adevrat la fel cumnu s-a reuit niciodat s se demonstrezeprioritatea materiei sau ideii. n 2000 de aninimeni nu a putut face acest lucru pentru cele snt simultane ca i teoria aceia cu oul igina acum putem spune cu certitudine coul i gina snt simultane i nu sucessive.i dac am ajuns aici, aa cum am spus

    anterior orice form de organizarenu este altceva dect o entiateuniversindiferent dac analizm materia, idea

    sau energia sau simultaneitatea lor. Aacum se observ orice entitateuniversnu are doar component universal ci icomponenta entitate. Dar ce este atuncientitatea? Este evident tot o simultaneitatedar de data asta o simultaneitate cares fac distincie ntre formele deorganizare i din acest motiv entitatea estesimultaneitatea formexistenspirit undetrebuiesc redefinite conveniile. Forma estesimultaneitatea tuturor entitiloruniversde efect directe ale entitiiunivers(proprieti fizice, chimice, fiziologice,biologice etc.) existena este simultaneitateagolplin a entitiiunivers iar spiritul estesimultaneitatea memorie/gndire/simuri/sentimente/intuiie/instinct.Din pcate nu poate fi redat o ntreag

    filozofie n cteva rnduri (poate c ar trebui

    s ncepem cu un dicionar neconvenionalmai nti) motiv pentru care atept ntrebriindiferent de domeniu sau activitate. Sntconvins c i dumneavoastr putei faceasocierile ntre filozofia acesta i realitiledumneavoastr fr mari probleme i sntconvins c vom putea da mpreun multerspunsuri convenionale dar orice rspunsva rmne paradox n raport cu realitatea nsine. Tudor PAROIU

    (Bucureti)

    Astzi, tot mai accentuat se profileaztendina populaiei din ara noastr ctremodelul cultural din occident: ideileglobalizrii, blugii, venerarea vedeteloroccidentale, coca-cola, pop-corn, glamour,cultul limbilor strine (engleza, franceza,italian etc)? ns, aceast tendin idorin de-a tri ca ei se face ca prinntuneric i cu ochi legai. Totui, faptul csuntem o ar agrar nu trebuie neglijat.Pe strzile oraelor noastre se profileazfenomenele, care ofer dovad c suntemo ar agrar: lipsa acut de intelectuali,lipsa gustului estetic (n orice domeniu),multe de etc.. Nici ntr-un caz nu ncercs afirm c a fi rani este ceva de care artrebuie s ne fie ruine. Nu!!! Din contra

    trebuie s fii i s faci acel lucru pe care-leti capabil s-l faci excelent. S fii mndrude aceast capacitate. Cred c este nevoiede o remarc aici: nu ncerc s afirm cevoluia, ori dezvoltarea, ori progres artrebui condamnat la nchisoare (n situaiadat) ci ncerc s accentuez faptul c celmai uor e s devii delitant n progresdect un profesionist n cadrul dezvoltriiinterioare. Alt fenomen, de care ntr-adevr ar trebui s ne fie ruine, este ceeac noi suntem asemenea unor maimuecare copie orice micare fr a se gndiasupra acestei micri, fr a o supunecriticii. Aceast dorin de-a fugi de acasofer un teren inepuizabil pentru satir nunumai indivizilor autohtoni dotai cu spiritcritic, dar i celor aflai n afara rii. Ne esteruine deorice: de folclorul nostru muzical,de hituri, de vestimentaie, de bucate, detradiii i obiceiuri, de relaiile noastre.Prin comportamentul acest de tip xeroxstricat nu facem alt ceva dect s inventmo biciclet cu roile ptrate, dar bicicletacare este una funcional o acoperimcu plapume transparente. ncercai sprivii ceva din prisma paharului cu ap:

    imaginea va fi una strmb ineclar ns, asemtoare cuoriginalul. Acelai lucru sentmpl cu cultura noastr.Noi nu promovm muzicastrmoilor care este perfectdin orice punc de vedere, noinu pim pe aceeai und,n schimb noi compunempiese n stil occidental decare, n consecin, singurine amuzm. Noi nu studiemn profunzime limba ncare vorbim, noi tindem scunoatem o alt limb: nrezultat cunoatem doulimbi.

    Desigur, noi nu suntemsinguri n faa acestei problemede ruine de sine. Cu aceastproblem s-au confruntatpractic toate rile care fusesecndva sovietice. Mult timpni s-a interzis s mncmdulciuri din motiv c vom aveaalergie. ntr-o zi noi am ajunsla o fabric de ciocolat i am fost liberi sfacem orice . Exact-ORICE! Fr precizri.Facei ce vrei! Ce vrem? Dar ce doream noinici idee nu aveam. Respectiv, s-a primitceea ce avem nivelul cultural (i nu numai)aproape la zero.

    Este necesar s treac timpul ns,timpul trebuie ajutat cu propriilenoastre aciuni (adevrul banal). Nutrebuie s precizm cum este Bine, citrebuie s ne nvm s depistm acestBine. Republica Moldova are nevoiede un training intensiv i calitativ. Etimpul s strigm Aho-Aho la cei carecontientizeaz situaia adevrata Moldovei. Mojoritatea din acesteasunt tcui pentru c sunt ncrezui ninutilitatea aciunilor sale n calitate de

    schimbtori . Omenirea este n continudezvoltare i, posibil c aceast ruinede sine nu este ceva din domeniulRului ci, este un pas n drumul continuuspre perfeciune. Nu trebuie s creemun nou cult al culturii n cazul dat ci,trebuie s ncercm s schimbm ceeace ne st n puteri . ncepem de la simplui treptat vom ajunge la complex, de lapri la ntreg .

    P.S.Sunt contient de faptul c nu suntprima i ultima n domeniul sfaturilor indemnelor ns, n cadrul acestui eseufusese imposibil s reflectez asupraproblemei far a ncerca s ofer soluii(nu exclud faptul c sunt inutile).

    Daria OSCOLCOVA

    Ruinea de sine a moldoveanului

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    10/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    10

    Filosofia, n opinia unor filosofi, poate fi

    gsit doar n crile exclusiv filosofice:Republica lui Platon, Aa grit-aZarathustra scris de Nietzsche, sauFiin i timp de Heidegger. Filosofia estecreat de filosofi, citit de filosofi, neleasi discutat doar de filosofi. Ali filosofi,precum este i autorul acestui articol, vaafirma contrariul. Filosofia este o dragostede nelepciune, ns nelepciunea nupoate fi nici privatizat, nici monopolizatde anumii oameni cu anumite privilegii.Sofia este purttoare a principiilor

    existenei, idei cu rezonan mai multpractic dect teoretic, de cum s-itrieti viaa ct mai armonic cu tine nsuii cu orizontul lumii ce te nconjoar.Ea implic principii, tendine, sensuri,sfaturi, idei, recomandri, axiome de cums-i duci piatra pn n vrful muntelui

    lui Sisif i dup care s obii mpcarecu sine cnd ea se va rostogoli napoi.Sofia, ca o ap dttoare de existen, opoi gsi pretutindeni: la col de strad,n capul lui mo Ion Roat din satul X, lapoalele unor muni, n ochii unui copil, nsituaii de nunt sau moarte a prietenuluitu, doar c n crile de filosofie, sofia,este mai condensat, mai aranjat. Nuvreau s-i neleg pe filosofi, care crnescnasurile cnd aud de Dostoevsky, Mann,Kafka, Camil-Petrescu, Ionescu sau deSaint-Exupery, recunoscndu-i doar pecei din Istoria Filosofiei: Aristotel, Kant,Schopenhauer i alii.

    Saint-Exupery nu a fost filosof! A fostaviator i ntre cursele sale de zbor maii scria. ns cum scria? ... i ce rezonanau avut scrierile sale att pentru timpulsu, ct i pentru posteritate? ... e preadificil s-i estimezi impactul, ca o bijuteriesau o oper de art cnd nu i se cunoatevaloarea inestimabil; deci Saint-Exuperyeste inestimabil el nu poate fi msurat.ncepnd cu prima liter, nroleaz cititorulntr-o excursie, din cabina avionului su,asupra sensului i valorilor vieii umane.De acolo, de sus, din nori, actele i valorileumane i capt noi nelesuri - Cine creden zor, e stpn peste zare zicea Blaga.

    Ideile sale filosofice penduleaz n arialulideilor umaniste Un individ trebuie s sesacrifice pentru salvarea unei colectiviti.Nu este vorba aici de o aritmetic stupid.E vorba de respectarea omului ca individ.Ideea omului ca individ este mult mai mare

    dect n aspectul biologic - structuri i

    sisteme de celule i esuturi; ea presupuneo ntindere a Om-ului din om oentitate de a fi: valori, aciuni, sacrificii,contemplaii etc. Pentru a exista un copacnflorit, terbuie mai nti s existe un copac,iar pentru a exista un om fericit, trebuienainte de toate s fie un om. Om-ul senate din greu, n faa obstacolelor, n faaalegerilor sale, n faa responsabilitilorsale i n primul rnd n direcia spre viitor.n aceast perspectiv Saint-Exupery seafiliaz la curentul existenial. AdeseaOm-ul este folosit de cuvntul francezsubstance, cu alte cuvinte substanaOm-ului din om. i sunt aproape, catextur axiologic: Heidegger, Camus,Sartre, Berdiaev, Ortega-y-Gasset etc.

    Sensul devenirii Om se capt prinfranuzescul - aventure. Aventure n

    limbajul cotidian ar semnifica peripeie,o relaie uuratic, azart, pe cnd laSaint-Exupery aventure este o micareluntric, o direcionare a spiritului,prin risc, ctre necunoscut. Antipodulaventure este lenea spiritual, leneade a te mica din loc, de a nu te repetacontinuu, a fi neimplicat i dependent nexclusivitate de experienele altora inumesc pleav pe toi cei care triesc dingesturile altora i asemeni cameleonuluiiau culorile altora, iubesc partea de undele vin darurile, gust aclamaiile i sejudec n oglinda mulimii. Subiectuluman devine, el cucerete spaiu desine prin noi orizonturi de a explicaexistena i dac aceast manevr esterisc, atunci decizia aciunii este i o fapteroic, ce implic mult curaj. Pentru ase mplini, omul trebuie s creeze, nu srepete. O a doua ntindere a aventure poate fi

    considerat luminarea sau descoperireacelorlali a ideiei de Om. Oameniinu au limite, nu au naionalitate, nu auprofesie, ei au o micare a spiritului ctrevirtute: gndire independent, dragoste,prietenie, toleran, pace, natur. Pentrua cuceri ntinderea sferei interioare aOm-ului Saint-Exupery, acord o ateniemare asupra relaiilor interpersonale.Autorul folosete cteva cuvinte-cheie,

    pentru a desemna calitatea acestorrelaii: etendue ntindere, suprafa,presence prezen i densite densitate, plintate. Etendue relaional

    poate implica sinceritate i vastitateafigurilor relaionale; densite numrulde subieci-Om cu care se comunic;presence apropiere spiritual ntredoi subieci umani. Limbajul oameniloreste redat prin simbolicul cuvnt la soif(sete). La soif l activizeaz pe om scaute adevrul existenei sale.Orice om i pune, n situaii complicate,

    diverse ntrebri de fiinare, majoritateans preiau rspunsuri fr a le cuta,din diverse surse: cri, manuale etc.la soif presupune starea omului dea fi n pustiu, i prin pribegii, erori,singur ajunge s-i potoleasc setea,adesea ei risc s se rtceasc i smoar, ns e noroc atunci cnd avem npreajma noastr prieteni-oameni carene ajut i ne susin. Prietenii-oameninu genereaz ap, ci sunt alturi detine ncurajndu-te asta-i tot ce pot eis-i ofere. O relaie profund, amical,ntre oameni este foarte dificil s

    o obii Prietenia este n primul rndpacea reciproc i zborul spiritelor pedeasupra amnuntelor vulgare. Sensulvieii subiectului uman - de a deveniOm, de aceea n lucrarea sa Miculprin, o lucrare alegoric prin excelen,exist un fragment care deschide omulspre nite relaii prieteneti de o altnatur: - Nu cunoti lucrurile pe carele mblnzeti, spuse vulpea. Oameniinu au timp s cunoasc nimic. Cumprlucruri de-a gata de la negustori. Dar,cum nu exist negustori de prieteni,oamenii nu mai au prieteni. Dac vrei unprieten, mblnzete-m.Oamenii ar fi o communaute

    (comunitate) de pictori, scriitori,arhiteci, profesori, chiar i din sferelemai puin intelectuale: muncitori,agricultori, adic toi cei care susin,reclameaz, provoac oamenii sdevin oameni. Nu-mi cere, deci,mie, conductor al unui imperiu, de acuceri fericirea pentru tot poporul meu.Nu-mi cere mie, sculptor, s alerg dupfrumusee; m-a opri n loc, netiindncotro s alerg. Cere-mi doar s cldescun suflet, n care un asemenea foc spoat arde.

    P.S. Saint-Exupery nu este filosof!Aceasta nu nseamn c el nu genereazidei filosofice. Ba chiar mai mult elface un sistem de idei filosofofice ntr-un limbaj descriptiv, alegoric i foartepoetic. Ca un lait-motiv, ideea sensuluiuman, parcurge toate filele operei sale.El te ndeamn s fii un om al omenirii:

    ne-politizat, ne-naionalizat, ne-colarizat, ci unul umanizat. Rndurileoamenilor sunt rarisime, dar la soif(setea) pare insuporabil cutaiap! ... putei cteva picturi s gsii nlucrrile lui Saint-Exupery v spun dinexperienele mele proprii (autorul).

    Sorin SCUTELNIC

    Filosofia Micului prinIdei filosofice n scrierile lui Saint-Exupery

    Limpede nu vezi dect cu inima.Miezul lucrurilor nu poate fi vzut cu ochii. Saint-Exupery

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    11/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    11

    Tot ntreb n ultima vreme oamenii: Tumini?, Ct de des mini?, De ce mini?.Am un gnd ciudat c minciuna a devenit unatribut de esen al omului contemporan.Dar de ce att de departe de origini, tocmaicontemporanietatea? Omul de cnd s-a trezitcu cuvinte-n gur tot fecundeaz capu denghea cascadele. Iat esena omului!!! Nuraiunea, e prea general, aspectul particular

    al raiunii minciuna. Acesta e specificulanimalului social. Apariia, i cine tie, invenialimbajului a fost un mijloc, un marafet, unmeteug de a dobndi ceva pe cale artificial,nenatural, n modul n care doar omul poate.Tadaaaaammm!!! Triasc minciuna!!! Primulom care a minit a fost un geniu. E un miracol.Doar omul, din toate fiinele cunoscute,doar el minte!!! S revenim totui la primulgeniu. El a fcut un salt cognitiv radical, el adescoperit arta i tiina minciunii, un fel depolitic embrionar. Probabil c evoluia dela om primitiv la cel de cultur i civilizaiea fost mijlocit de geniul nostru. i vom dai un nume, nume demn de contribuiasa istoric Mendacius (lat. mendacium -minciun). i iat c Mendacius al nostruse pomenete cu cea mai puternic armdemagocic n gur. Vorbeam de culturi civilizaie... Cvasiaxiom: Minciuna estemotorul progresului. Cum aa? Se pare cMendacius a fost primul politician, cel care aspus: Eu voi conduce cel mai bine ara (tribulsau grmada ceea de oameni)!!! Co-tribariinici nu au pus la ndoial discursul liderului,ei erau ignorani, ei nu tiau de minciun.L-au ales, l-au crezut, l-au susiunut: s-au lsatndobitocii. i-am nclecat pe-o a, i v-amspus povestea aa, i-am nclecat pe-o roati v-am spus povestea polisului. Concluzie:progres=minciun. Sun contradictoriu, nsasta e principiul luptei i unitii contrariilor- dilaectic nu alta.Mai mult ca att, primul casanova nu a fost

    Casanova, a fost Mendacius. Era cel maipopular n faa sexului frumos. Cine altcinevaera n stare s spun femelelor ceea ce eleatt de tare rvneau s aud? Respectiv elprimea cea mai mult atenie feminin.

    Norocosu dracului... n esen, este aceiaipoveste cu Pinocchio, doar c ppueiminciunoase i se lungea nasul i nu ... s nuintrm n detalii. Mai departe ereditatea i-afcut datoria, astfel nct s-a ajuns la faza can secolul XXI s avem o societate debordant,a zice chiar exuberant de astfel de genii.Cum de Pmntul ne mai ine?! Descendeniidomnului Braoav-s peste tot, de la simpliimuncitori de rnd la starurile showbizuluimondial, politicieni, profesori, studeni, soii soii. Continuitatea se rsfrnge asupratuturor sferelor, rolurilor i statutelor sociale.Toi mint!!! Sau mcar au minit cndva. Areomul ceva-n sinea lui care-l face s cad pradispitei; poate pcatul originar, nclcareasfintei convenii? Nichidu tie...De ce mint oamenii? Am vorbit de

    politic, unde minciuna deseori e condiie

    a persuasiunii. Am spus de Mendacius-armsarul, care-i folosete geniul n scopulacelor cteva secunde culminante. nsminciuna nu-i totimpul un mijloc de obinere,de exemplu a puterii, plcerii .a, ea este i

    un mecanism de aprare. Frica este unuldin principalele motive al neadevrurilor demic i mare anvergur. Oamenii se tem. Setem s fie judecai, s par, i s arate prostn faa altora, s fie discreditai. Mai pe scurt,oamenii simt frica de a-i pierde imagineapropriei persoane. Vrem s fim apreciai, nudesconsiderai. Iar, cnd contientizm cpersonalitatea noastr nu coincide normelori idealurilor sociale, cnd amorul propriustrmb din nas c-i miroase a primejdie,scoate sticlua cu denumirea Ieire urgentdin situaie i-l invoc pe Mendacius-

    parfumerul. Eu un cunosctor bestial, cu nasde cine, i are arome pentru orice mirospericulos. Concluzie: miciuna-i o mireasm,un pseudoparfum pe care doar cei cu staj lpot folosi i aprecia la justa valoare.i totui, mai este ceva n minciun care-o

    face att de favorabil n situaii nefavorabile confortul. Iat ispita cea mare! Ideea c suntemoarecum asigurai de acest fenomen ne ofero comoditate existenial a spune eu. E ca icum s tii ca afar-i al treilea rzboi mondial,dar n pofida acestui context, te cufunzi comodntr-un fotoliu de piele de nar, cu un paharde Jack Daniels n mn, un Al Caponentre dini, cu nocturnele lui Chopin masndu-i urechile. Rezult, c nu-i doar un simpluconfort, ci i un lux al dracului de costisitor, carei-l poate permite doar cel care are mai multebife n jurnalul de braoave. Cu ct mai multe

    bife, cu att mai mult experien. Minte binecel experimentat. Luxul const n abilitateade-a face minciuna calitativ: cu ct mai binestructurat i mai convingtor expus, cu attefectul se contureaz a fi mai potrivit, cu attconfortul e mai mare. Confortul vine odatcu convingerea c fenomenul i face treaba,odat cu linitea pe care ne-o procur. O micprecizie, nainte de a continua expunerea,pentru cei care ct de ct au bjbit filosofia.Am botezat miciuna ca fiind fenomen dincauza similitudinii aspectului su social cugnoseologia kantian. Adevrul este un lucrun sine, o esen, ea nu poate fi cunoscut, eapoate fi doar gndit ... pi, n cazul nostrudoar presupus, ntruct totimpul rmne odoz de scepticism, chiar dac exist credinac nu suntem minii. n permanen apareundeva pe fundalul contiinei acel , dadac nu-i a ...? Unde credina-i are fiineste loc i pentru ndoin. ntorcndu-ne laKant, observm c este convenional acceptatc fenomenul este o reflecie a lucrului nsine, c acesta apare ca percepie n urma

    interaciunii cu subiectul cunosctor. Totuinoi furm ceva din esen, dac ntr-un finalexist o interaciune cu aceasta. Analogiceste situaia minciunii. Se mai aude din cndn cnd spunnd: Orice minciun-i areporia de adevr. n limbaj kantian ar sunacam n felul urmtor: Orice fenomen i aredoza de esen (de lucru n sine). Concluzie:miniunosul e un cunosctor de filosofie, adeptal kantianismului.Ca s fii sincer, s apari transparent n discuii

    i s nu ai nevoia s fardezi realitatea, trebuies posezi o indiferen fr margini, sau uncuraj al naibii de pronunat. Angajamentulmoral de a nu mini i are propriul farmeci beneficii. O astfel de abstinen te asigurcu un i mai mare confort sufletesc, cu o maimare dispoziie de a te simi ca petele-n ap.Nu ai nevoie s-l faci pe strategul, pentru ainvoca alibiuri, s croieti scheme i ieiri dinsituaii care-i dau impresia c-n capul tu sederuleaz Mission Impossible 27. Nici o fricde a fi prins cu ma-n sac. Nici un sentimentde vinovie. Totul e limpede. Desigur c un

    om sincer la suta de procente este un omincomod. E greu de conceput o societate, ncare toi spun doar adevrul. nchipuii-vperplexul i calvarul celui ntrebat de soiansrcinat, n plin isterie c i-a pierdutforma: Drag, ce spui, art bine??? Concluzie:minciuna e un bun clei social. Putem lesneobserva din cele expuse c Mendacius e unexcelent actor social. Attea talente, pn iun homo universalis ca Da Vinci l-ar fi invidiat.Retor, politician, seductor, parfumer, filosof,cte i mai cte pot fi nc discutate, doar cm tem c va suferi o metamorfoz i minese va trezi elf.Minciuna e vacana adevrului, dup cum

    spunea Lucian Blaga. Reproabil e doar faptulc deseori vacana ia forma pensionrii, iarpensionarul devine dependent de pensia sa.Spunei adevrul mcar de srbtori, stimai

    minciunoi n poten, i fie ca 2012 s ne aducmai puini ipocrii i ... pensionari din aia.Cu drag, al vostru Mendacius...

    Cristi CONDREA

    Elogiul minciunii

    Sunt plin i goal de Ei n toamn, cnd toamna e nveliulce-mi acoper umerii i nu-mi srut fruntea i e rece nplenitudinea ei, spre defavoarea beatitudinii mele. i cnt,i dnuie pe valurile mrii mele nvolburate i nu vrea s-iopreasc paii la suspinele notelor mele muzicale, dirijate depsri i strjuite de cer.

    ters mi atrn sufletul de orele moarte a veacurilor, aspirndla vremi ndeprtate, aezate pe marginea malurilor mele i

    esena mi deseneaz trasee pe corpul transcendent al vntului.N-am vzut copaci, dect frunzele lor moarte care-mi plngapele i lacrimile lor se prbuesc n amploarea mea. Suntnscut din cntecul cerului i lacrimile frunzelor, iar toamnami-e stpn. Clocotesc melancolia sinesteziei lor i-n neantulexistenei mi scald resemnat apele La mine e toamn, venic toamn.

    Doina LEPDATU

    Toamna

  • 7/23/2019 AGORA+NR3beta5

    12/12

    Revista filosofic Agora - Nr.3, martie 2012

    Colul memorieiStai, cltorule i uit de problemele mrunte. naceast zi, cndva, demult, au aprut/disprut minicare au fondat existena trmului de azi a Agorei(Iluminator)

    10 martie 1772 se nate Friedrich Schlegel. Criticliterar, teoretician i istoric a literaturii germane, filosof.mpreun cu Fratele su mai mic August Schlegel a fostntemeietorul colii romantice de la Viena. Drumul suspre filosofie a limbii a fost foarte sinusoidal: a studiatcomerul, drepul, a fost interesat de matematic,medicin, filologie clasic. Era adeptul ideilor filosofice

    ale lui Geothe i Fichte. (d. 12 ianuarie 1829)18 martie 1980 a decedat Erich Fromm. Psihanalist,sociolog, filosof este cunoscut prin faptul c a activatn coala de la Frankfurt a teoriei critice. Ideile salesocial-filosofice sunt influenate de Karl Marx, lucrareasa filosofic Fuga de libertate este recunoscut caun program social-umanist al dezvoltrii societiicapitaliste. Principala sarcin din viaa unui om estes se nasc, s devin ceea ce i permite potenialul,cel mai important produs al efortului su este propriapersonalitate (n. 23 martie 1900)

    26 martie 1905 s-a nscut Frankl Victor. Neurolog,psihiatru i filosof, care ntr-un mod foarte sensibil ainfluenat gndirea secolului XX. Frankl a fost fondatorulcolii de logoterapie, a crei principiu psihoterapeuticera cutarea subiectului uman a sensului existeneisale. Sensul vieii mele spunea Frankl este s i ajut

    pe alii s l gseasc pe al lor. (d. 2 septembrie 1997)28 martie 1592 s-a nscut Comenius Amos. Eruditgramatician, pedagog, teolog i filosof. Activitatea saa orientat-o spre filosofia educaiei. De origine Ceh,nu era satisfcut de condiiile i metodele pedagogieitimpului su i prin activitatea sa de pedagog a oferit obaz metodologic i conceptual valid pn n zilelenoastre. A instrui pe tineri cum se cuvine nu constn a le vr n cap mulime de cuvinte, fraze, expresii iopinii din diferii autori, ci a le deschide calea cum sperceap lucrurile (d. 15 noiembrie 1670)

    31 martie 1886s-a nscut Kotarbinski Tadeusz, logiciai filosof polonez. Datorit lui Kotarbinski praxiologia,ca domeniu de cercetare, a fost recunoscut n lumeatiinific i filosofic internaional. Praxiologiacerceteaz structura general a aciunilor umane icondiiile eficacitii acestora. Omul nu doar trebuie

    s deschid noi domenii de activitate, ci este obilgats cunoasc modaliti de cretere a eficienei sale nproblemele practice. (d. 3 octombrie 1981)

    Cnd voi muriTu frate vnt de primvarRidic-m n cer s zbor,S zbor din zori i pn-n seari la apus s cad, s mor.

    Tu, Nistrule, tovar venicM du pe valul tu uori pune-o lumnare-n sfenicCnd m voi neca de dor.

    Iar tu pmnt, printe-al lumiiS te desfaci n jumtateCa Nistru s curg n spume,i n adnc s cad pe spate.

    i cnd voi fi adnc n tineTu s m-ngropi n haina ta,Iar tu pdure pentru mineS pui o cruce undeva.

    Ion SOROCEAN

    AziAvem o civilizaie plin de lupiDornici de-a ucidePentru un singur galben,Scos din buzunarul mort.O civilizaie distrus-n minte,Un nceput,Un om netot.

    ***M-ntreb ce gen de arta fac,Nu fac nici-unul!Eu rup din ea tot ce-mi pe placi-amestec cu tutunul.

    ***

    Cafeaua neagr curge,n gtul plin de fum,n fumul speriatAmestecul de gust, mirosE placut.M simt infernal de scump

    Sunt unul, unul rupt.Mihai POLOBOC

    O dat ce-am pornit voi fi!Puterea care-am obinut,Prin chinul care l-am trecut,Ma ndrumat spre noi tendine,Spre depiri de biruine.Doar cand dorinele-s invinse,i-s inelese doar ca vise,Sunt vise terse, vise moarteDorind de-a le vedea spre noapte.

    E noaptea-n carea-i vrea s fugi,Fugind de via n-o alungi,Ar trebui doar s-o nvingiPrin renunri i sacrificiin schimb de sfinte beneficii.

    Iar daca n-o s poi cunoateFrumosul dorurilor moarte,Vei fi nvins de suferineDe dor, de vise i dorine.

    Oleg MELNIC

    Agora, revista Clubului Filosofic AGORA,Echipa redacional: tefan POPOV, Sorin SCUTELNIC, Anna GULKO, Cristian CONDREA, Tatiana SORONCEAN, DoinaLEPDATU, Tudor PAROIU, Mihai POLOBOC, Ion SOROCEAN, Oleg MELNIC, Alexandru TESPEZEREAN i toi membrii activi AGORA.

    Adresa electronic: www.agorasophie.blogspot.comForum AGORA: www.agorasophie.forummo.com

    e-mail: [email protected]

    J J Jntrebare: De ce a trecut gina strada?

    Zenon din Elea: Pentru a demonstra c nu sepoate ajunge pe partea cealalt.Aristotel: Este n natura ginilor s treac strzi.Buddha:A pune aceast ntrebare neag naturansi a ginii.Newton:A fost atras de o alt gin care se aflape partea opus a strzii.Heisenberg: Nu tim cu certitudine pe ce parte astrzii s-a aflat iniial gina, dar tim c s-a micatfoarte repede.Einstein:Suntem siguri ca gina a trecut strada?Nu cumva strada a trecut pe sub gin?

    J J J

    De ci marxiti e nevoie ca s schimbi un bec?Niciunul; becul poart n sine germenii proprieirevoluii.De ci liberali e nevoie ca s schimbi un bec?Niciunul; mna invizibil a pieei va avea grij ide bec.De ci astronomi e nevoie ca s schimbi un bec?Niciunul; astronomilor le place ntunericul.De ci filosofi e nevoie ca s schimbi un bec?Definete schimbarea!

    Data Tema9 martie coala de la Frankfurt

    16 martie Normal VS Anormal

    23 martie Wittgeinstein - Filosofia limbajului

    30 martie Fenomenul rudeniei,ntre moral i corupie

    6 aprilie Mircea Vulcnescu-Dimensiunea romneasc a existenei

    13 aprilie De la birocraie la ad-hocraie

    20 aprilie M. Foucault - Microfizica puterii

    Orarul edinelor AgoraToate edinele sunt n zile de vineri, orele 16.00

    Locaia:edinele cu tematic general: Biblioteca public Onisifor Ghibuedinele cu tematic restrns: Locaie variabil


Recommended