+ All Categories
Home > Documents > AGORA+NR2+beta

AGORA+NR2+beta

Date post: 09-Jan-2016
Category:
Upload: stefan-popov
View: 223 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
nm

of 12

Transcript
  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    1/12

    Problema morii n filosofieedina nr. 21

    Agora pe trmul morilor. Aceasta a fost locaia n care s-a desfurat primaedina din cel de-al IV-lea sezon de activitate a clubului, sau a 21-a n general. Freud recomanda pacienilor si, s mearg n cimitir i s reflecteze asupra unorprobleme din viaa lor, cci acolo omul se ntlnete cu moartea i cu non-fiina, iaraceasta l replaseaz ntr-o nou sfer, din perspectiva creea privete viaa din altpunct de vedere. Modul de a gndi asupra unui obiect, este determinat de contextuln care este gndit obiectul dat.

    Aa cum tema edineii fiind problema morii n filosofie, cel mai eficient spaiude desfurare a edinei constitue cimitirul. Nu poi vorbi adecvat asupra problemeimorii, stnd pe canapea cu o ceac de cafea, ntr-o ambian confortabil, nconjuratde fiine vii: de pisici i celui. Cimitirul ca trm al nefiinei, te plaseaz oarecum nfaa morii, iar atmosfera muribund predispune la o alt form de discuie. Aici nudoar se vorbete despre moarte, aici se simte moartea Dar n acelai timp nu simidoar moartea, ci i neantul. Neantul provoac starea de angoas, iar prin angoasajungi la existena autentic... Sau doar prin contrast cu moartea, simi c exiti...

    Existena printre existene se diminueaz, si pierde din contur, pierzi simulexistenei, cci nu poi percepe sau delimita culoarea alb scris pe un fon alb.Existena prinde contur doar fiind plasat n faa morii; prin contrast cu moarteapoi nelege sfera ei.

    Problema morii reprezint una din problemele centrale n filosofie. Cioranmenioneaz c filosofia n afar de problema morii, nu are despre ce discuta.Albert Camus afirma c scopul filosofiei este de a elucida daca viaa merit saunu a fi trit. Filosofii discutnd problema morii, oarecum se apropie de moarte,i astfel sunt mai pregtii pentru a ntimpina acest fenomen, (dupa expresia luiPlaton).

    Discuia din cadrul edinei a ncercat s perforeze n conceptul de moarte,genernd astfel o serie de idei, unele fiind apodictice, altele contraversate. Moartea ca neant reprezint n primul rnd graniele vieii, viaa fiind unsegment n care fiina uman este integrat ntr-o realitate ontic socio-uman.n ea ntlneti oameni, evenimente, situaii, iar meditaia asupra acestuisegment i graniele acestuia predispune la modul n care trim acest segment,adic spre o trire calitativ. n acest context rolul morii n viaa noastr esteunul considerabil, dac este integrat n planul gndirii. Simul morii este simullimitei, iar limita te constrnge n a tri viaa intensiv i calitativ. Statisticageneral arat c oamenii care s-au aflat n pragul morii, ntorcndu-se la viaau nceput s priveasc altfel realitatea, ei realizeaz un restart i elaboreaz unnou proiect de trire calitativ.

    cpag. 2

    FILOSOFIA TIINEI //

    Omul n paradigmatransdisciplinar

    Pe parcusul istoriei, umanoidul, numit n mod

    convenional om, a fost obsedat de patologiadefinirii, clasificrii i categorizrii a tot ceeace ptrunde n cutia neagr a contiinei sale.Astfel c s-a bgat pe sine n anumite tiparerigide, btndu-i singur cuiul sicriului su,numindu-se homo sapiens, homo ludicus,homo economicus, homo politicus, homogooglis i mai nou, recunoscndu-i prostia, seautonumeste homo stupidicus...

    a pag.4

    DIALOGURI FILOSOFICE //

    Interviu cu Alex COSMESCU

    n felul n care eu vd lucrurile, filosofia este

    un mod de a trece dincolo de prejudecile tale,i dincolo de prejudecile societii din care faciparte, i asta pentru a te apropia de o viziune alucrurilor aa cum snt ele... A fi capabil s vezi,s nelegi, s creezi un sistem conceptual, caredup aceea s-i permit s te integrezi maibine n sistemul lumii pe care-l vezi, i s tiis rspunzi adecvat fiecrei situaii cu care teconfruni...

    a pag. 6

    INTERSECII HERMENEUTICE// Conceptul de Fiin la Parmenides i Heidegger n cadrul ontologiei tradiionale occidentalecontemporane, problema fiinei ca obiect decercetare era deja n plin proces de putrefacie.Wittgeinstein btea ultimul cui al oricreiprobleme metafizice sau ontologice cu ciocanulpozitivismului. Aceasta avea ca consecinsterilizarea umanismului din om i dizolvareaacestuia printre simple lucruri... a pag. 8

    Nr. 2, Decembrie, 2011 www.agorasophie.blogspot.com e-mail: [email protected]

    Agorisme

    ncerc cu toat fina s triesc prezentul,ns propria-mi natur se mpotrivete...

    Cristian CONDREA

    Filosofa lipsit de prejudeci este o calespre a deveni aborigen.

    Ovidiu

    Eu creez absolutul, nu el ma creeaz pe mine.Dumitru

    CURENTE I COLI FILOSOFICE//

    Revolta prin NietzscheNietzsche - mi se asociaz cu o mainde splat rufele., singur nu neleg de ce?Probabil pentru efectul curativ la care suntsupus atunci cnd stau n pat, sau n fotoliu cuun text de-al su ncercnd s-l absorb. Forastilului su: sincopat, pe alocuri neclar, bruti n acelai timp limpede i ptrunztor, teface n scurt timp dependent. neleg foartebine c o carte bun te modific,devii altfel...

    a pag. 10

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    2/12

    Contientizarea morii este un actreflexiv asupra propriei viei, prin carese msoar gradul de trire autentici valoric, n funcie de aceasta omuli reprogrameaz viaa. n lipsa acesteicontiine omul se pierde n cotidian,punnd accente pe diverse banaliti, pechestii efemere i mediocre, uitnd depropria sa existen i trirea autenticn sensul heideggerian.

    Un alt moment favorabil al morii,pentru care am putea aduce irecunotine, este faptul nsui de a

    muri. Sunt binecunoscute insomniilendelungate ale lui Cioran, care afirmac nu poate fi nimic mai tragic dect a ficontient 24/24 n lips de somn. Una dinideile menionate n aceast discuie estefaptul c moartea este aceeai necesitatepsihic a omului ca i somnul, doar c lao scar mai mare. n lipsa morii viaa laun moment dat poate deveni un calvarsau iadul nsui, dup cum meniona iPetrea uea, pentru faptul c murim latimp este o dovad a milei lui Dumnezeufa de oameni.

    n societate s-a obinuit s se opereze

    cu conceptul de moarte doar n sensrestrns ca moarte fizic. n scurt timps-a considerat c este necesar de a lrgisemnificaia morii, unde moartea esteun echivalent cu lipsa de activitate, sau cuactivitatea ciclic pe tot parcusul vieii,fr nelegerea sensului i semnificaieicelor realizate. Poi fi mort fiind viu, a nusimi c treti sau lipsa de participarereal la via. A avea o activitate ciclicpresupune existena unui proiect binestabilit n via. Anumite etape precisepe care le reiai zilnic, dar care totui se

    simte confortabil (ex: dejun, serviciu,prnz, serviciu, cin, TV, liuliu). Prinaceste proiecte, omul pierde foarte mult,pierde sincopa i plcerea vieii sauntlnirea cu necunoscutul, unde tocmaiacest necunoscut i intensific simul iplcerea vieii.

    Unul din paradoxurile menionate afost ideea precum c n realitate, omuluinu-i este fric de moarte, fric de neant,dar fric de via sau de existena nsi.Pornind de la ideea ca omul triete naceste proiecte de natur ciclic, el estemort fiind viu, nelegem ideea c omul

    alege incontient moartea, cci moartea,fiind de natur pasiv, este mult maiconfortabil. Viaa ca atare este un procesmult mai dinamic i dramatic, undese cere efortul cotiinei. Se ntmplc cei care i-au intensificat n modartificial dasein-ul (contiina proprieiexistene), au avut frica nu de neant, pecare l simeau la marginea contiinei,dar frica de propria lor existen. E vorbade existena autentic care este altcevadect simpla existen a oamenilor carese desfsoar n cotidian.

    n final s-a ajuns la faptul c totuimodul de percepere a morii este unfenomen cultural care se educ, fie ceste vorba despre moartea n sine, fiec este vorba de frica morii, fie ca estevorba de atitudinea omului care o arefa de moarte etc., sunt atitudini carese cultiv n om de societatea n caretrete. Moartea n sine este un noumen,ce nu poate fi cunoscut, cert este faptulobiectiv, indiferent de cultura societii,c toi vom muri sub aspect fizic.

    tefan POPOV

    Nevoile umane i lupta mpotrivasinelui

    Satisfacerea nevoilor umane impune ideea unei treceri de la vis laaciune. Aceasta presupune de asemenea o lupt mpotriva sinelui nncercarea noastr de a satisface anumite nevoi n detrimentul altora. Aflndu-ne ntr-o lume n continu dezvoltare, cu interaciunisociale tot mai complicate i ale cror sensuri nu ncercm sle mai descoperim, necesitatea de schimbare individual apareca prerogativ. Fie c ne adaptm sau nu schimbrilor, omulrmne a fi unitatea distinct ce opereaz cum tie el mai bine peseama acestora. El este centrul de atenie. El decide care poate ficoninutul aciunilor sale, fiind mai mult sau mai puin contientde acestea.Tot el este cel care se complic, caut cu lumnarea cumse zice, conflicte i situaii penibile (n mod incontient alese) ncare s se poziioneze. Tot mai muli teoreticieni sociali analizeazsursele noastre de nemulumire, cauzele i factorii ce le amplific.Binecunoscuta teorie a lui Maslow susine ideea c toate aciunileumane sunt orientate spre satisfacerea unor nevoi, 5 la numr,

    structurate piramidal. Astfel nct, satisfacerea primar a nevoilorasigur ndeplinirea celor din vrful piramidei- care este nevoia derespect i cea de autorealizare. ntrebarea logic apare imediat:Cum omul s ajung s capete respect de la ceilali dac el singur nuse respect. Sau mai mult, cum acesta s fie mpcat cu sine atuncicnd nevoile elementare sau cele de securitate inidividual nu i lepoate realiza. Nevoile elemenatre sau cele biologice, precum ar fi:hrana, mbrcmintea sau adpostul sunt n strns legtur cu celede securitate individual; cele din urm se sprijin pe stabilitateaunui loc de munc i pe asigurarea unor resurse materiale necesareexistenei- salariul, spre exemplu. Extrapolnd aceste nevoi agitaieicotidiene i nesiguranei de la tot pasul, individul este tot mai incertcu sine nsui, dar i cu cei cel nconjoar. Relaiile sociale sunt totmai singularizate, unilaterale. Sensul revers al acestora devineconvenional: dac i dau asta, care este folosul meu n schimb? n fapt, indivizii sunt preocupai de satisfacerea- trebuinelor denivelul I, numite astfel de filosoful Harry Frankfurt, sau ndeplinireanevoilor imediate ale omului, cele care exclud nc de la bun

    nceput proiectelenoastre de dezvoltarepersonal de lungdurat. Acelaifilosof susine cnevoile de ordinul Ii cele din urm- deordinul II se afl nconflict permanent.Nu este vorba deincapacitatea omuluide a-i organizaplanuri i proiectede lung durat, pentru c fiecare poate descoperi aceste caliti.Problema este c, dei oamenii viseaz i i construiesc vizual,mintal proiecte majore de satisfacere a nevoilor, acestea rmn

    la nivel de vis, fr a face sau ntreprinde ceva anume. Astfel,ceilali devin vinovaii insuccesului, nefericirii, nemulumiriiproprii. E de vin sistemul, lumea, grupul social din care facemparte, chiar i familia i nu eu ca entitate distinct i unic.

    Evident unele din prerile imediate vor fi cele care vorsusine punctul de vedere sus numit i pot fi aduse un ir ntregde argumente convingtoare. De ce a recunoate c suntincpabil, avnd n vedere c este mult mai simplu i mult maiuor s mprtesc i s adopt o atitudine univoc acceptat:ceilali sunt de vin! Ceea ce ne ndeamn ns, teoreticieniii practicienii domeniului este s ne alegem prioritile. Unlucru binecunoscut de ctre noi toi, dar cruia nu i acordmsuficient atenie. Relevndu-ne un ir de prioriti s-ar puteas ne fie mai uor s ne ndeplinim nevoile, iar cele imediatesau elementare nu vor necesita o preocupare att de deosebitcum se ntmpl de cele mai multe ori.

    Vera ERHAN

    Suntem cltorii unei lumi metodice;actorii unui teatru sumbru; vistorii unorcmpuri despdurite. Suntem aici i acum ca s urmm voluntarsau involuntar regulile unor cri enormescrise de mini nevzute care au tot presuratcuvinte i sensuri Iar drumul nostru ehaotic i existena ni-i stearp de goliciuneanoastr, i radiem la biruine demultsemnate de alii. Ataraxie spontan ni senfieaz ca victorie just meritat i dacnu, cutm s facem s par aa. Astfel, nubiruina noastr e frumoas, ci calea princare am ajuns la ea. i-s numeroase cile pecare tot rtcim a nimnui, i tot alergms facem cinste victoriilor care ne-au datstatut i apreciere. Triesc o via fr biruine, care-mi

    nruie sperana unei stabiliti, pe care odoresc profund. Simt cum biruinele midetroneaz linitea i haosul, care-mi mnapele-n neant. Simt cum m-ar ndeprta demine i a alerga ca o zlud prin labirintulvieii, acest labirint prin care obinuiescs-l ptrund studiindu-i fiece frunzuli ipietricic. Triesc o via cu drumul biruinei, frs-o vreau i fr s m vrea, pn cndparadoxul mi va nate ci de izbnd ilumin. Iar cnd o s prind biruina dinurm s-mi pun lauri Vidul, c-n elprimete i pe prini, i pe ceretori.mi apare acum n fa chipul mriinvolburate n care Btrnul i scald

    undia i sufletul. i-l vd fr dorinabiruinei, ci cu biruina deja n ochi ibiruina lui a fost seac, doar sufletul maimpovrat i mai bogat, c Marea lui s-ascldat n el i el n ea. De ce s nu-l primeasc Vidul, mpreun cuMarea i Biruina sa ?

    Doina LEPDATU

    Biruina ividul

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    2

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    3/12

    Studentul un trm al ateptrilor sociale.A fi student semnific nu doar o anumitntindere spaio-temporal n instituiileuniversitare sau post-universitare, ci i undialog cu societatea nsi. n acest contexavem diverse percepii i reprezentrisociale, care identific ntr-un anumit sensfiinarea social a subiecilor ce poartecusonul de student. De exemplu:

    -Prinii - adevrai sponsori, careconsider c odrasla lor este chinuit deprofesori prin cerine extrem de mari ihiper-complexe. Sistemul universitar l facepe fiic/fecior s nopteze prin biblioteci,flmnzi, fr s-i mplineasc normanecesar de somn i culmea i evalueazcu nite note joase i nejustificate. Studeniisunt nite adevrai martiri! -A boss-ilor de firme - crora li-i plcuts nu plteasc un salariu deplin. Studeniisunt o for de munc ieftin, fr pretenii,cu o energie i creativitate enorm, cu odare de sine la 100 % pentru doar nitebombonele sau cuvinte mgulitoare. -A firmelor economice de tip Studenttravel, sau Student adventure - pefundamentul crora, chipurile, studenii seodihnesc, se mbogesc socio-cultural,se civilizaioneaz prin oraele americanecunoscnd adevratele valori democraticei liberale, dar defapt... -A partidelor politice viitoare cadreideologice, sperana societii, viitoruluiumanitii, adevrate spirite ale voinei,adevrului i luptei pentru viitor cci allor este. Studentul este un perfect ostaal drapelelor uni sau multi-colore:,uor influenabil, idealist, rebel i non-conformist, sincer pn la sacrificare. n timpul crizelor, instituiile sociale autendina de a-i pierde din imagine, eledevin n sfera reprezentrilor socialenon-funcionale: poliia, bncile, justiia,partidele politice, administrarea public,primria chiar i instituia familiei.n aceast sfer de idei instituiile de

    nvmnt nicidecum nu rmn n urm.Universitatea este n prezent discreditat isubestimat nu doar de politica de stat, ct ide cadrele din interiorul su, nemavorbindde studeni.

    Universitatea, nu mai este aceeai de altdat: s-au modificat principiile, dinamicarelaiei profesor-student, valorile iidealurile educaionale, apar noi modele dedesfurare a procesului predare-nvare.Aceast realitate este puin observat dectre profesorii cu experien i n acelaitimp ofer nite modele obosite pentrutnra generaie de profesori. De aceea,consider c e necesar ca profesorii, cudiferitele torbe de experien, s revininteligent, nu doar apelnd la autoritatea sa,ci i la alte fore, s-i fac eficient meseria. Ceea ce va urma mai departe, ar fi nite

    recomandri mai mult subiective, pe carele putei sau nu s le utilizai. Pe de altparte, a solicita ajutorul studenilor de amobiliza i interesa profesorii: -voi veiputea s intervenii pe parcursul leciilor cudiverse propuneri sau ntrebri, reieinddin mini-strategia de mai jos.

    1. Studentul de azi nu este un personajlene, cum afirm unii lectori, pur i simpluel nu este motivat. Cauza? Este lipsitlegtura dintre informaia predat la orei aplicabilitatea sa concret. Nu mai suntvalabile strategiile vechi: se nva de dragulnvrii, de fric sau din datorie. Omulcontemporan este mult mai pragmatic imai materialist, prea sunt departe ideile detip: pace pe ntreg pmnt sau nu vrem

    rzboi, aceste timpuri au rmas undeva nistorie. Idealurile adolescenilor i tinerilorsunt mult mai palpabile: O main bun,un loc de serviciu bine pltit, timp iposibilitatea de a te destinde i relaxa,s poi procura ceea ce-i doreti. Ei aupltit contractul la universitate anumepentru asta i nu pentru iubii oamenii(profesorii bunii in cont i de dimensiunea

    valoric pro-uman, dar aceasta educie o

    fac mai catifelat, inteligent i non-directiv).Recomandri: - La nceputul unei teme s se evidenieze ce anume vor putea s fac, pentru a apropiavisurile sale de o via frumoas. Dacprofesorul, n caz de este ntrebat: Ce miaduce nou i util tema dat? nu este capabils-i ofere un rspuns acceptabil, atunci saunu vede legtura teoria cu practica (este vinalui), sau problema este n tine (nu eti acolounde doreti s fii). - S se fac legtura dialectic ntre temaprecedent, prezent i viitoare, cci oricedisciplin i are logica sa: de la suprafa nprofunzime, sau de la simplu la compus. - Dragi profesori, demonstrai v rogaplicabilitatea cunotinelor predate laprelegere, artai modele a unor oameni care

    i-au cumprat main bun, atunci cnd auinut cont de informaia dat la or.

    2.Datorit faptului c societateacontemporan este ntr-o dinamic destul demare: debitul de informaie este extrem defluent, profesorii sunt solicitai de a fi multmai selectivi i ateni la coninuturile pe carele ofer studenilor. Condiiile unui coninutde prelegere eficient: - Un profesor bun ine pulsul noutii, eline cont de ultimele descoperiri, proiecte,probleme socio-culturale, chiar i zvonurilesau brfele pot fi n vizorul critic al su. - Nu se folosesc multe cuvinte ntru redareaconinutului, ct mai laconic, structurat,chiar tabelar. Studiosul de azi, lejer poates obin o monografie, o informaie fade omul, fenomenul, problema X, pe cnd

    scopul profesorului e mai mult de orientarei ghidare, i mai puin de redare. Pentruasta se cuvine s se indice, la fiecare obiectivdin curricul, o suit de cri de diverscomplexitate i accesibilitate. - Coninutul ar trebui s fie redat ntr-oform, care s implice mai multe sisteme depercepie: vizual (se poate de folosit tabele,fotografii, scheme, panouri etc.), auditiv(n caz de solicitare i un fragment muzical,o convorbire, un recital sau o explicare),tactil (s palpeze obiecte). Cea mai eficientstrategie este de a combina canalul vizual,auditiv, tactil i ct mai mult aplicative.

    3. Seminarele vin s continuie prelegerea,nicidecum s fie o oglind invers a explicriiprofesorilor. S se realizeze un seminar, dinpunct de vedere tehnic, e cu mult mai dificildect s predai o prelegere (dar i prelegereanu se cuvine s se desfoare ntr-un monologcontinuu: se solicit prerile studenilor,se negociaz asupra unei idei sau explicaiietc.). Totui, de ce este mai dificil s faci unseminar? Deoarece are o doz ridicat deimprevizibilitate i nu se tie cu certitudineunde va coti discuia, pe un trm academic

    sau non-academic, ntr-o dilem sau ntr-unconflict. Aceste manevre, ad libitum, cer de laprofesor o mai mare rezerv de cunotine,explicaii alternative, monografii i articole,analize i comparaii neacademice, abilitide comunicare, negociere a unor judeci devaloare sau de aciune etc. Cu alte cuvinteun seminar este o - terra incognita, pe ct deinteresant, pe att de extenuant. - Una din greelile profesorului la seminarconst n transformarea seminarului ntr-oprelegere. Dac totui vocea de baz laprelegere o deine profesorul, atunci n timpulseminarului el trebuie s poat dirija cusolo-urile studenilor lsai-i pe studenis vorbeasc!!! i nu ateptai s v dublezeceea ce ai predat! trezete rapid un plictisde moarte.

    - Organizai seminarul, ns lsai un spaiu

    i pentru improvizare. Nu e cazul s se repeteun acelai scenariu seminaristic la fiecareor. Sunt destul de multe metode, tehnicidinamice care pot s l intereseze pe student. - Operai cu lucrul individual: o analizde carte, un studiu de caz, diverse proiecte,deschidere ctre materiale scrise n limbistine etc., studentul nu este lene pur isimplu el nu-i irosete energia n van.Desigur c fiecare profesor i are maniera sadistinctiv, unical i personal de a realizao prelegere i/sau seminar; fiecare poates vin cu alte recomandri extrem de utilela capitolul didacticii universitare; fiecareprofesor i are ritmul su, abilitatea sa de amotiva studenii pentru o prestan bun.Sunt invitai toi profesorii, sau cei caredoresc n curnd s devin, la o disuie peforum: http://agorasophie.forummo.com

    Un P.S. filosofic: Individul uman inclus nprocesul de predare-nvare, care de altfele i aruncat ntr-un canibalism de inter-relaionare: ofer servicii, profit de resurseetc., poate fi privit nu doar ca un conglomeratde obligaii i normative, ci ca o form defiinare Fiina-ntru-student: o formspecial de sensibilitate vis-a-vis de lumeanconjurtoare, o dimensiune existenialinedit cu problemele, tririle i dinamicilesale. Problema universitii const n faptulc se limiteaz nemijlocit la aspectelemsurabile: obinerea calificativelorpozitive, realizarea lucrurui individual,operarea cu sistemul noional, msurareaabilitilor profesionale. Pe cnd viaa destudent e mult mai mult, mai specific imai interesant. Cu timpul, puini i aducaminte de obiectivele sau coninuturilecurriculare, ci in minte cu lux de amnunteprima fug de la ore, ziua studentului dinpiaa mri adunri naionale, dragosteastudeneasc, plcutele nebunii de la oreetc. - i asta trebuie s tie un bun profesor.

    Sorin SCUTELNIC

    Restart pentru profesori i nu numaiRevista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    3

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    4/12

    Homo stupidicus

    Pe parcusul istoriei, umanoidul, numit nmod convenional om, a fost obsedat depatologia definirii, clasificrii i categorizriia tot ceea ce ptrunde n cutia neagr acontiinei sale. Astfel c s-a bgat pe sine

    n anumite tipare rigide, btndu-i singurcuiul sicriului su, numindu-se homosapiens, homo ludicus, homo economicus,homo politicus, homo googlis, i mai nou,recunoscndu-i prostia, se autonumesteca homo stupidicus. Iar ultimul tipar separe a fi cel mai relevant. Perspectivatransdisciplinar este incompatibil cuideea de a defini omul prin anumite formefixe, adic, pe lng homo stupidicus maipoate fi n acelai timp i un homo deus.

    A fost necesar de mai bine de doumilenii ca occidentul s conteintizezeprin existenialism, i apoi prin viziuneatransdisciplinar c ncercarea de definirea omului este mai curnd o prostie banal. nsi aceast intenie de a-i fixa omuluio etichet imperativ a reprezentat ceamai grav eroare n istorie, responsabil

    de moartea a milioanelor de oameni, labaza crora se afla un anumit tip de om,definit printr-o anumit matrice ideologic,cultural sau religioas, care au dus lacrearea unor curente extremiste i agresive. Problema a fost profund alimentat deraionalismul occidental, care cuta unmathesis universalis, al cunoateri ideale,sistematice, deductive, conceptuale iriguroase. Se foreaz stabilirea unor legiuniversale, pentru descrierea universului,sau mai corect- al realitii. Prin Leibniz iNewton acest mathesis universalis, avea sdevin o scientia universalis, adic stabilireaunor legi tiinifice universale i absolute.Rezultatele acestei isprvi au avut efectecatastrofale, cel puin naterea celor dousisteme totalitare nazismul i comunismul.

    Divorul dintre om i natur Este important s ne amintim c ncontextul gndirii mitice, nu exista odiscrepan sau o distincie ntre subiect iobiect, adic nu exista o difereniere ntreeu i natur, dar exist o unitate deschis,o continuitate, unde aceste dou aspectereprezint dou fee a unei realiti unice.Levy Bruhl meniona n acest contextdespre o lege a participaiei, unde omul seindentific cu natura, unde un membru altribului Baroro se indentific cu papagalulArara. n acelai timp, omul arhaicrecunotea existena unor mai multorniveluri de realitate, realiti bntuite dezei, de fiine intermediare ntre oameni izei, sau alte genuri de fore spirituale, care

    fiecare avnd lumile lor, cu legile i ordinilespecifice. Natura, omul i zeul, obiectul,subiectul i sacrul reprezentau o unitatedeschis, al cror componene sunt ntr-oabsolut interdependen.

    Mai trziu n epoca modern, omul avea sse instituie ca un diavol, care, prin aceastscientia universalis, separ i rupe categoric

    subiectul cunoaterii de obiectul realitii,acesta din urm fiind presupus absolutindependent de subiectul care l observ.Tot aici se instituie i posibilitateacunoaterii obiective a realitii, pringarantarea n existena unor legi universaleabsolute. Cunoaterea subiectiv n acestcaz era spnzurat, strangulat, ars pe rug,condamnat n lumea lui Hades.Stabilirea unor legi universale cu caractermatematic, fundamentate pe mecanicaclasic newtoniana, avea drept consecinformularea unui univers cu un singur nivelde realitate, iar divinitatea nu mai avea nicio funcie. Aceste legi, avnd caracter deuniversalitate, presupuneau i aplicarealor asupra oricrei fiine sau lucru dinunivers, fr nici o difereniere specific.Prin urmare nici omul nu se sustragede sub incidena acestor legi. Astfel comul se transform el nsui n obiect.ns a converti omul n obiect presupunen acelai timp atribuirea unei definiiiconcrete a ceea ce este omul, n funcie delegile universale. Din momentul acesta,omul devine o jucrie, o minge de fotbal, o

    main cu resorturile moarte, cum le numeaEminescu; o bucat de lemn care poatefi modelat n funcie de o ideologie saualta. Este acea strduin a liberalismului,a fascismului, sau a socialismului tiinificde creare a omului nou, sau mai recent, decrearea supra-omului n postumanism omul cyborg. Istoria a demonstrat de fiecaredat eecul acestor ncercri, i tragediilesngeroase pe care le-a provocat, n numelea ce? Homo liberalis se autodistruge subprivirele noastre, fcnd loc supra-omulcyborg, care va muri nainte de a se nate,dar nu nainte de retezarea ctorva miliardede capete umane i transformnd un oceann snge.

    Principiile transdisciplinaritii

    Paradigma transdisciplinar asupra lumii,(foarte puin cunoscut mediilor academicedin ar sau practic deloc, cu excepiatermenului ngust utilizat n tiinele aleeducaiei) reprezint una din paradigmelecontemporanietii. Fizicianul i filosofulroamn Basarab Nicolescu, este unul dintrefondatorii i promotorii acestei paradigmecare fondeaz n 1987 Centrul Internaionalde Cercetri i Studii Transdisciplinare

    (CIRET) cu sediul la Paris.Principiile i fundamentele transdisci-plinaritii i gsesc sursa n descoperirilei revoluiile create de mecanica cuantic,care dizolva credina n existena unorlegi mecanice universale, acesteareducndule doar la cazuri limit, ce pot fiaplicate asupra unei planete, asupra unuitopor, sau asupra unei crue etc. Mecanica cuantic descoper un altnivel de realitate, realitatea niveluluisubatomic, dominat de existena altor legifizice. Aceste legi sfideaz logica clasici cere implementarea unei noi logici-logica cuantic cu implicarea teruluiinclus ( T este n acelai timp A i non-A,conform principiului complementaritiicorpuscular-ondulatorii a materiei). nbaza acestor descoperiri, mecanica cuantic

    postuleaz existena a mai multor nivele derealitate n univers. n acelai timp, nouamecanic nelege c universul nu poatefi redus la un mecanism de ceas, adic lao natur mecanic, fiindc aceast natureste una extrem de complex i dinamic.Astfel c se formuleaza cei trei piloni aitransdisciplinaritii: recunoaterea maimultor niveluri de realitate, logica teruluiinclus i complexitatea universului.

    Termenul de transdiciplinaritatate implicrdcina cuvntului sanscrit trans adictrei, ceea ce vizeaz abolirea dualitii saudepirea dualismului, adic depireaimpriiri lumii n obiect i subiect. nacelai timp trans se refer i la ceea cese afl ntre, nuntru i dincolo de discpline(sensul iniial). Tocmai acest dincolo,este accentul transdisciplinaritii, dincolode dualism, iar dincolo de dualismreprezint unitatea deschis a acestor dou,realizat de un al treilea teremen implicat alsacralitii. n cele din urm, prin prismatransdisciplinaritii, omul i societatearecapat o nou form dimensional,cci recunoaterea multiplelor niveluride realitate i reunificarea obiectului cusubiectul, modific atitudinea fa de omi de comportamentul acestuia, omul estereaezat ntr-o nou lume. El nu mai esteun obiect ncadrat ntr-un sistem mecanicreglabil dup bunul plac al unor ideologii, aunor credine, a unor filosofii etc.

    Omul n paradigma

    transdisciplinar

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    4

    Foto by Anna Gulko

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    5/12

    Consecinele teoriei existenei unuisingur nivel de realitate impunea i ologic extremist: nu poate fi ziua i noapten acelai timp, ori este zi, ori este noapte;nu poate ca tractorul s fie i o pisic nacelai timp, ori este tractor, ori este pisic;nu poate ca ceva s fie alb i negru n acelaitimp, ori este alb, ori este negru. Totul eradivizat n sistemul binar 0 i 1. Nimic nupoate fi ceva ntre 0 i 1. Aceast logic estejust, dar numai la nivelul macrocosmic,nefiind valabil microcosmusului i

    societilor umane. Aceast logic euaz,dar nu nante de a spnzura o mas deoameni care nu se conformeaz acesteilogici, ori eti romn, ori eti o animal; orieti cretin, ori eti slujnicul lui satan, fie ceti hindus sau musulman. Ori tocmai unalt nivel de realitate cum este cea cuanticdepete aceast logic extremist, iformuleaz noua logic bivalent a teruluiinclus - i/i, sau exist ceva ntre 0 i 1.Aceasta impune recunoaterea ambelorvalori de adevr a doi subieci contrarii.

    Homo sui transcedentalis

    n transdisciplinaritate omului i esterecunoscut importana subiectivitii i aindividualitii i este repus ntr-o unitatecu obiectul, precum i cu zona sacr a

    realitii care realizeaz aceasta unitate.Acestea fiind cele trei faete ale unei

    Realiti unice. Astfel Realitatea capat onou form de percepere. Ea nu mai esteun obiect independent de subiect, dar eaeste n mod absolut interdependent desubiect i realitatea interioar al acestuia.

    Omul nu mai este un obiect definit rigidi plasat n matricea unei ideologii, dareste o fiin unic i flexibil, liber icreatoare, sub propria pulsiune interioara subiectivitii, prin determinareasacralitii. Basarab Nicolescu afirm:Realitatea redus la Subiect a nscutsocietile tradiionale, care au fost

    nlturate de modernitate. Realitatearedus la Obiect a dus la sisteme totalitare.Realitatea redus la sacru a dus la fanatismei integrisme religioase. O societate viabilnu poate fi dect acea n care cele treifaete ale Realitii sunt reunite n modechilibrat.

    Transdisciplinaritatea nu recunoatereducera fiinei umane la o anumitadefiniie sau la o anumit structurformal, nici plasarea acesteia n cadrulunei ideologii de mas, aceasta din urm, imutileaz i-i pervertete interioritatea isubiectivitatea.

    Ideologiile tocmai vizeaza omul ca obiect.Mai mult ca att, aceste ideologii au o naturnchis i egocentrist, nerecunoscndsubiectivitatea i idividualitatea altorsubieci umani; iar aceasta reprezint

    prima surs a conflictelor de orice gen.Homo sui transcedentalis nu este omul

    nou ci omul ce se nate din nou, dup cummenioneaz acelai Basarabescu. Omulreadus la starea natural a fiinei umane,starea genului omului arhaic. n acelai timpacest homo sui transcedentalis pretindea fi un om transcultural, transreligios,transnaional, transistoric i transpolitic.Aceasta va aduce la o schimbare aperspectivelor i atitudinilor ntre indivizineomogeni. Ce presupune concret acestlucru? Presupune posbilitatea ca la aceeaimas s discute despre iepurai i fluturai- un cretin cu un satanist, un burghez cu

    un comunist, un metalist cu un manelist,un sudanez cu un chinez etc. Dar aceastmanifestare nu este indentic cu tolerana.Tolerana presupune suportarea saurbdarea unor fapte nepermise, cu faptelece cazi n dezacord, prin toleran se ajungenapoi la ur. Cci tolerana nu presupunemomentul comprehensiunii a altor subiecicontrari, a recunoaterii propriilor lorsubiectiviti i individualiti, cci eaprivete individul ca pe un obiect separat.n cazul transdisciplinaritii fiecare individrecunoate valoarea de adevr al fiecruisubiect, indiferent dac acesta i contravineconvingerilor sale proprii. Astfel ntre uncretin i un satanist, exist o recunoatereintersubiectiv a individualitii, esterealitatea fiecaruia ce o traieste. Cci, nansamblu, suntem aceeai realitate unic.

    tefan POPOV

    Ce este iubirea? tiu c aceast ntrebareprovoac unora efectul scrituluiunghiilor pe tabl. Din motiv c aceastdilema comport un caracter cvasiexaustivsau chiar deloc-exaustiv, voi risca otentativ de penetrare a acestei membranemisterioase. Aceast tematic a fost,este i va fi probabil n continuare sursaprincipal de creaie, muza cea mai fidela diferitelor opere de art, cum ar fi piesede teatru, simfonii, picturi i, de ce nu -filme. Omenirea plesnete de indigestiai obezitatea pe care o sufer din pricina

    suprasaturrii cu acest polen roz, nsnimeni nc nu cunoate cu sigurance reprezint. Paradoxal, majoritatea ausimit-o i o recunosc de fiecare dat, dardac s-ar face un sondaj, bag mna n foc canu se ajunge la un numitor comun. Acest concept este ntr-att de abstractnct nu se tie dac exist vreun corelantcu nfiare material pentru el. Uniispun c iubirea este atunci cnd ai fluturin stomac, alii spun c e atunci cnd tegndeti 25 de ore din 24 la acea persoan.Am mai auzit i ceva de genul c iubireaeste atunci, cnd doreti s-i petrecitot weekend-ul mpreun. ns acestedefiniii nu se potrivesc cu rangul titluluide EROSOFIE. O interpretare mai profundi o privire mai detaliat asupra acesteitematici ar merita efortul pentru a stimula

    motoraele prfuite din cutiuele noastrecerebrale.Astfel, vom aduce la suprafaa diverse

    perspective. O prim latur care se prezintca o posibila interpretare a conceptului deiubire, i care pe ct de originar, pe att i dendraznea pare, este aa-zisa interpretaredarwinist (remarc!!! Nu are a face cu

    spusele lui Ch. Darwin). Se subnelegedeja c aceast idee se sprijin pe teoriaevoluiei. ns n ce fel? Foarte simplu!Batrna i buna mam natur se ngrijetede noi. Ea se folosete de acest subterfugiudeghizat n iubire, plus instinctul derepoducere pentru a-i asigura perpetuareaspeciei umane. Mai simplu spus, iubirea nueste dect un iretlic al naturii. n acest felea se asigur c nu se lipsete de o aa operde art complex i miraculoas, precum eomul. O privire destul de pesimist asupraproblemei, ns destul de interesant dac i

    se ofer dreptul la existen. O alt interpretare ar putea fi analogiccelei dinti, i anume perspectiva chimico-biologic. Aici totul este simplu i strveziu.Iubirea se prezint ca un rezultat al acelorpoiuni magice din corp hormonii idiversele reacii chimice. n aa fel, dinaceast perspectiv totul este clar femeiai barbatul se cunosc, hormonii i factreaba ... se stinge lumina i ... happy end.Nimic romantic i poetic. O a treia latur ar fi cea psihologico-reducionist. O astfel de abordarepresupune ideea c natura uman n sineeste egoist, i face totul doar n limiteleego-ului su. Mai simplu spus: Eu teiubesc, dar oricum o fac pentru mine.Suntem cu un picior pe prima i cu altulpe a treia treapt a piramidei lui Maslow.

    Din perspectiva acestei panorame vedemc iubirea este rezultatul manifestriinecesitilor umane, adic sexul (canecesitate fiziologic) i afeciunea (canevoie de dragoste i apartenen).Aadar, nici aici nimic roz.ntruct suntem preocupai de filosofie,acesta este teritoriul unde ne simim ca

    acas. Deci, aici ne este staia terminus.Marele gnditor clasic german Hegel amenionat n una din scrierile sale: Iubireaeste uitarea sinelui n cellalt, sau cevaasemntor. n sfrit o interpretare pect de filosofic pe att de metaforici stilizat. Aceast idee m-a pus pegnduri dup ce am depit o alt crizemoional. Atunci am ptruns i m-amregsit n spusele lui Hegel. Am ajuns scontientizez c pe tot parcursul perioadein care am simit c iubesc uitasem de mine.nsui sinele se scufunda ntr-un univers

    amnezic, de parc eul meu era acoperitde acest vl al propriei mele pasiunii.De fiecare data aveam impresia c toatlumea nconjurtoare se compreseaz ise reduce la un simplu ea. Nu n zadarse spune: cnd iubeti i pierzi minile!!!Pn la urma tot prostul e fericit. Prost sfii i s iubeti. Nimic complicat. Uitarea de sine este totui puternic iprofund, nct se impune impresia caceast conexiune dintre dou ego-uriiniial separate creaz un al treilea martor,invizibil, care acioneaza ca o entitateseparat i care dispare odat cu rupereacomplet a legturii. Miroase a SF. nstendina de contopire cu alte persoaneeste att de mare nct te miri ce ne maiine unii: emoii, ataament, energia saufantome invizibile care plutesc deasupra i

    ne in de mnue.i totui ce este iubirea? Rezultatulunei abstracii logice sau ceva mai mult?Dac ntr-un final nu putem ajunge la oconcluzie concret, poate c ea meritdoar trait, i nu teoretizat?

    Cristian CONDREA

    Filosofia eroticii

    Iubirea

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    5

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    6/12

    -Ce semnific filosofia pentruDvs. ?

    -n felul n care eu vd lucrurile, filosofia esteun mod de a trece dincolo de prejudeciletale, i dincolo de prejudecile societii dincare faci parte, i asta pentru a te apropia deo viziune a lucrurilor aa cum snt ele... A ficapabil s vezi, s nelegi, s creezi unsistem conceptual, care dup aceea s-ipermit s te integrezi mai bine n sistemullumii pe care-l vezi, i s tii s rspunziadecvat fiecrei situaii cu care te confruni.Or, un rspuns adecvat este posibil numaica rezultat al nelegerii, iar filosofiafurnizeaz tocmai mecanismele necesarepentru nelegerea lucrurilor, nelegereaoamenilor, a evenimentelor...

    -Care a fost drumul Dvs. sprefilosofie? n ce direcie mergeiacum?

    -Am mers prin tot felul de cotituri, prin totfelul de ocoliuri... Prima carte serioas defilosofie care a influenat practic tot ceea cefac acum a fost Martin Buber- Eu i tu, pecare am cumprat-o n clasa a unsprezecea...Am intrat absolut ntmpltor ntr-o librrie,am ales ceva, i am nceput s citesc... Mi-aplcut foarte tare, m-a influenat foarte tare.De-atunci, practic tot ceea ce fac, n ceea ceine de cercetri sau activitate teoretic, senvrte n jurul unei tematici unice- cea adialogului, cea a ntlnirii reale ntre doi saumai muli oameni; care s treac dincolode faadele noastre, i de felul n care neraportm unul la altul ca la nite obiecte;s fie posibil o ntlnire real, bazat pereciprocitate, nelegere i empatie... La fel,n ultimul timp ceea ce fac eu, i intereselemele de cercetare se nvrt i n jurulfenomenologiei, fenomenologia neleasnu neaprat n sensul husserlian sauheideggerian, ci ca atenie foarte specificfa de experiena trit la nivel cotidian.

    -Ce nseamn s devii un filosof?

    -Asta nseamn, n primul rnd, foartemult lectur i discuii cu oamenii... Pentruc filosofia de fapt s-a nscut n climatuldialogului, n momentele n care Socratencepea s pun oamenilor ntrebrireferitor la anumite chestii, pe care ei leluau drept de la sine nelese, i ncerca s-iduc dincolo de acest domeniu al de la sinenelesului, spre o conceptualizare un picmai profund, care s treac dincolo de ceeace am primit de-a gata de la alii... Cred c

    astea sunt ingredientele eseniale pentruformarea ca filosof- s ai lecturi bune ifoarte largi, vaste, nu neaprat doar deni (dei i asta e necesar), i din diferitedomenii... i anume cunoaterea acestordomenii variate este cea care i permite sstabileti legturi ntre fenomenele pe carele vezi. Pentru c, n fond, orice activitate

    filosofic pornete de la o situaie concret,i dup aceea se caut anumite metode dea interpreta situaia asta, de a-i oferi unsens, i de a gsi un concept sub care s oncadrezi. Cred ca este nevoie, n primulrnd, de o lectur foarte serioas n istoriafilosofiei- de la Platon i Aristotel, pn laLevinas i Derrida... dar n acelai timp i deun mediu n care s raportezi ideile tale laideile altora. Iar o a treia dimensiune pe carea aduga-o eu, este dimensiunea lecturilordin alte domenii dect cele filosofice. Credc astea ar fi ingredientele eseniale pentruformarea ca filosof. Dup cum vedei, nu amspus nici un cuvnt despre universitate...Cci nu universitatea neaprat este cea carete face filosof. Creatorul filosofiei moderne,Descartes, nu a avut nici o legtura cuuniversitatea, i nu a predat niciodatacolo; Spinoza nu a predat niciodat launiversitate, i atunci cnd i s-a propus sdevin eful unei catedre de filosofie- arefuzat. A spus c asta ar nsemna sa-ipun gndirea n anumite limite- n limitelepoliticii universitare, n limitele politiciistatului n care este universitatea asta...Adic este nevoie de o comunitate nuneaparat academic, dar o comunitate cares-i permit s te exprimi, i s nelegiceea ce citeti cu ajutorul viziunii altuia,pentru c anume punnd cap la cap viziunilecelor cu care suntem, putem s ne apropiemmult mai tare de nelegerea profund pecare o cutm.

    -Care sunt crile Dvs. preferatede filosofie?

    -Sunt tare-tare multe! n ultimultimp, ultima mea descoperire mare-Fenomenologia Spiritului lui Hegel.Asta-i ceea ce ncerc eu s citesc foarteatent n ultimele cteva luni. i sigur, ca

    s-l neleg mai bine pe Hegel, ncerc s facun studiu al contextului n care a aprutel, i a continuatorilor lui. Dar desigurrmn i lucrurile care-mi plac foarte tare,descoperite mai demult: Eu i tu (MartinBuber), Totalitate i infinit (EmanuelLevinas), Comunitatea absent (JeanLuc Nancy), i o carte foarte frumoas,care se afl la intersecia mai multordomenii, att teorie literar, filosofie, cti psihanaliz- Conversaia infinit deMaurice Blanchot.

    -Dar cum s citeti eficientfilosofie?

    -n fiecare text trebuie s caui cevacare s-i deschid anumite perspectiveasupra ceea ce i se ntmpl deja...Adic mereu s stabileti legturadintre textul pe care l citeti i situaiaconcret n care eti tu acuma... S nugndeti c filosoful X scrie despre ochestie foarte abstract i departe demine, ci s ncerci s stabileti legturacu ceea ce eti tu aici i acum... Pentruc orice text filosofic are dimensiuneaasta a raportrii la viaa cotidian, ila tine- subiect care citeti i ncerci snelegi. Asta este un aspect- adic snu crezi c filosofii scriu despre altcevadect despre tine i viaa ta. Iar un aldoilea aspect e ca atunci cnd i se pare

    c nu nelegi- s continui s citeti, idup aceea s reciteti. n afar de asta,un ingredient esenial pentru lecturafilosofic este scrierea filosofic... Pentruc orice ncercare de a face filosofie esteo recreare n mijloace proprii a tot ceeace ai primit din lecturile tale filosofice,i poi s nelegi mult mai bine ceea ceai recreat tu, ceea ce ai ncercat tu sreconstitui.

    Interviu cu Alex COSMESCU Un filosof ce eman nelegere i empatie. Omulmereu deschis spre dialogul buberian i cunoatereaprofund. Un cercettor tiinific prin destin i unmagistru n filosofie cu cele mai multe carnete de notie.

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    6

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    7/12

    -Cum poate fi aplicat filosofia?

    -Nu cred c exist o reet, sau un programcare s ghideze- iata aa trebuie aplicatfilosofia... Filosofia este aplicat de fiecarepersoan care citete/face filosofie- ntr-un mod absolut specific i unic. Pentru cfiecare gsete ntr-un text filosofic cevacare i se pare relevant anume pentru viaalui i pentru situaiile prin care trece...Filosofia poate fi aplicat anume pringsirea acestor legturi, i prin posibilitateaunei gndiri extinse pe care o ofer ea... O

    gndire care s nu se limiteze la propriiletale preconcepii, dar care s-i permits vezi lucrurile din perspectiva altcuiva.Or, asta e ceea ce ne nva filosofia. Iar opersoan cu gndirea extins poate facefoarte multe lucruri. Nu neaprat s scrietexte filosofice, sau s vorbeasc desprefilosofie, dar s se ghideze de lucrurile pecare le-a neles i de aceast deschidere pecare a obinut-o pentru realizarea oricrorscopuri pe care le vrea.

    -Care sunt problemele actualeale filosofiei?

    -Cred c-s aceleai probleme care aufost mereu, dar care au un pic alt form.ntrebarea din care s-a nscut filosofiaeste- Cum s am o via bun? , i astae o ntrebare foarte-foarte personal, lacare nimeni altcineva nu poate rspunden locul tu... i ntrebarea asta a rmasvalid i valabil i acum...

    -Care este boala profesionala filosofului?

    -ncercarea de a cuta explicaii pentruorice... i de foarte multe ori aceastncercare de a cuta explicaii blocheaz

    tocmai nelegereafenomenului aa cumeste el, blocheaz tocmaideschiderea pentru ceeace este... asta e atuncicnd ncerci s vezi cumpoate fi justificat ceea ceeste, fr a fi capabil ideschis s vezi ceea ceeste de fapt...

    -Care ar fi agendaunei zile de lucru alui Alex Cosmescu?

    -Cum mi-a dori s fiee foarte diferit de cumeste. JEu mi-a dori sstau noaptea (aa cumstau noaptea acum, darlucrez la chestii care nuneaprat mi plac), i s citesc i s scriulucrurile pe care vreau s le citesc i sle scriu. Iar n fiecare zi, cnd o s mtrezesc, pe la dousprezece sau unu, spot iei cu doi-trei oameni foarte-foarteapropiai cu care s discutm... i dupaceea noaptea pe la dousprezece-unu-

    dou s ajung acas, s citesc i s scriu,s dorm, s m tr ezesc, i s discut... Astaar fi ideal! J Dar viaa mea e destul dedeparte de lucrurile astea, date fiindconstrngerile pe care le am ca i angajatn cteva locuri, ca i persoan carencearc s supravieuiasc n condiiilenoastre... i ceea ce-mi rmne, e sncerc s m gndesc cum ar fi asta, is ncerc s-mi construiesc o via cares-mi permit s fac lucrurile astea pecare le vreau...

    -Ce se poate gsi n geanta unuifilosof?

    -Hai s vedem! J - Un caiet cu notievechi de vreo trei ani; un caiet cu notiepe care le fac acuma; o carte a lui JeanLuc Nancy- Comunitatea absent; un

    articol pe care l-am scris i urmeaz s fiepublicat ntr-o revist; o revist de filosofie,sociologie i tiine politice; maximelelui La Rochefoucauld; o comunicare la oconferin; un articol; prezervative; treicarduri bancare de la trei locuri diferite ncare lucrez; un reportofon; un flash; o foaiecu notie foarte vechi, i o baterie pentrureportofon.

    -V mulumim pentru interviul acordat iv urm baft n fiece activitate nceput.

    Anna GULKO

    Mai temperai-v intelectualilor!

    mi amintesc cum n multe cazuri mconsideram mai bun ca alii, fceambaia n amorul propriu i m bteampe umr spunndu-mi Ce bravo eti!.Desigur c nu e un pcat de moarte ste autoapreciezi, uneori chiar un pic maisus de nivelul real. Autosugestia i areatuurile sale. ns intervine o problem:

    uneori poi s capei o alergie zdravnchiar de la cele mai obinuite alimente,spre exemplu mere, desigur dac nfulecilighean dup lighean, iar pe urm te maii cari n copac. Aluzia e clar. Dupcum spuneau elenii - Totul cu msur.Indubitabil e o regul de aur. Ar trebui sfie valabil i pentru autoapreciere. Omulador s aud cuvinte de laud desprepropria persoan i astfel se bucur cndaltul e njosit. i cnd liftul respectuluide sine anun ultimul etaj ... dzin-dzin:iei drag i urc cu propriile picioare peacoperi, iar de acolo nchipuie-i c etiBatman, i f o ncercare. Poate aa-i veida seama c tot ce urc mai i coboar. nce mod? De obicei forat i mortal. Dup cum se tie, filosoful om cucri n loc de cap, i mai iese el uneori

    din modestie i d fru liber propriuluiego, doar are cu ce. Ego-naripat.Motto: inteligena trebuie nhmat ...NU! Mai bine punei-i botni, c aredeseori nravul s hmie i s fac maimult glgie dect s produc mirarefilosofic. Atenie!!! Poate s mute!!!i desigur sufer cei care nu prea sunt

    Inteligena deseori e arogant. E un mustang care,nemblnzit, slbatic rmne.

    prieteni cu cinii, sau nu pot s-i permits ntrein un dulu ori mcar unchihuahua. Ei complexeaz, iar posesoriise plimb fuduli i fac parad: la careodrasla-i mai mare i care are echibann loc de coafur mai extravagant, iarcel lipsit st timid ntr-un col i esteimpus s se mulumeasc cu ceea ce ...

    nu are. Filosoful cu dihaniile lui nu e nstare s tolereze piticania de alturi. idulul latr, url, se smulge din zgardi ia la fugrit biata fiin microscopicnct ea se vede constrns s nu maifac niciodat prestaii publice, i chiarde le face, le face cu spaima c acu-acuunul mai mare sare la chelfneal. Rabienu alta. i stpnul n-are ce face, doarpotaia celuilalt e mai cu muchi. Aaoamenii devin cinofobi. Teama patologicde cini e o problem actual, iar filosofiii oameni cu scaun la cap contribuie laaceasta n cea mai mare masur.

    Filosoful este doar un model, doarunul din mulii cu javrele mari. Oamenii,scldndu-se n lucirea propriului praftind s uite c tot ce suntem, suntemprin comparaie, iar superlativul este

    cu necesitate suprimat de un superlativcu plus. Fii mai modeti, mai tolerani,dragi intelectuali, pentru c se preapoateca chihuahua celui de-alturi ntr-o zi screasc doberman, i atunci umilina iva pune garduri aroganei.

    Cristian CONDREA

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    7

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    8/12

    n cadrul ontologiei tradiionale occidentalecontemporane, problema fiinei ca obiectde cercetare era demult n plin proces deputrefacie. Wittgeinstein btea ultimulcui al oricrei probleme metafizice sauontologice, cu ciocanul pozitivismului.Aceasta avea ca o consecin sterilizarea

    umanismului din om i dizolvareaacestuia printre simple lucruri. Printr-un reacionism al acestei situaii de crizse nate fenomenologia lui Husserl, iarHeidegger simte necesitatea reluriitranscendentului n proiectarea ontologic,prin metoda fenomenologic. Dar deaceast dat, o abordare ontologic dinperspectiva existenei umane, numind-oontologia fundamental. Din aceste motiveHeidegger consider necesitatea reluriiproblemeii fiinei, pentru soluionareacrizei provocate de pozitivism; oferireaunui sens al existenei umane i reabilitareaumanismului. Noua sa ontologie nu se poate edifica peontologia tradiional, care consider cde la fundamentele sale din Grecia Antica evoluat pe un fga naiv i speculativmetafizic. Din aceste motive Heideggerrealizeaz o deconstrucie ontologicpn la rdicinele sale, pentru a curanoul teren de edificare a unei noi ontologiifundamentale i abordarea fiinei dinperspectiva celui ce se intreab asuprafiinei. Orice deconstrucie ca proces ajunge laun fundament originar, fundament ce numai poate fi deconstruit, ns un fundamentn baza caruia se pot construi diversesensuri i forme. Acest fundament originaral ontologiei tradiionale l indentificmla Parmenides, care este considerat caadevratul iniiator al ontologismului, icare a pus bazele unei teorii a Fiinei.

    Cu toate c Heidegger se ntoarce laParmenides, totui este practic imposibil

    ca n concepiile acestora s se ntlneasccareva similititudini, cu excepia problemeifiinei.

    Totui am putea indentifica, prin miciprocedee reducioniste i hermeneutice,careva trsturi paralele i, de ce nu, ofenomenologie parmenides-iana n ceea ceprivete problema fiinei. Att Parmenides, ct i Heidegger nu sntpreocupai de faptul cum ntemeiaz Fiina(problema care l obseda pe Aristotel sauHegel), dar cum gndim Fiina i care estemodalitatea de inteligibilitate a acesteea, sau

    de posibilitatea instituriiontologice a Fiinei. Deosebirea fundamentaladintre acesti doi se refer lamodul cum este neleasFiina. Dac pentruParmenides Fiina este unic,

    nenscuta, etern, absolut,este o entitate, o esen etc.,iar multiplicitatea existeneifiind o iluzie provocatde cunoaterea senzoriali a opiniei, atunci pentruHeidegger Fiina universal,este de fiecare dat Fiinaunei fiinri. Ea nu este nicientitate (un substantiv), nicio esen; ea este o existenca proces. Omul care este ofiinare privilegiat, adicDasein; i construeste oFiin a sa proprie, sau pringndire plsmuiete Fiina.

    n poemul Despre Natur, Parmenidestrieste o experien mistic, avnd orevelaie de la o zei, care i arat douadevruri fundamentale: E tot una a gndii a fi i Fiina este i nefiina nu este.n aceast abordare ne intereseaz n modspecial doar prima afirmaie. Ea sugereazfaptul c nu exist Fiin fr gndire, darnici gndire fr Fiin. Acest moment netrimite la Heidegger, atunci cnd afirm cdoar Dasein-ul poate gndi Fiina; adicn lips de Dasein Fiina nu are sens, ncelai timp Fiina se institue ca fiinareuman n Dasein, iar aceasta presupune cn lips de Fiin, Dasein nu poate fi, cciDasein din german prseupune aici-fiinasau contiina de sine, sau contiia ce segndete pe sine ca exisen. Deci, cum arputea s se institue un Dasein, fr Fiin? Omul este unicul dintre fiinduri care estecontient de existena sa, care gndete,

    se interogheaz, i se deschide spre Fiin.Acelai lucru se ntmpl i n cazul luiParmenides, unde doar omul deinefacultatea de a gndi, iar prin aceastapoate cuprinde Fiina. n ambele cazuri,pentru instituirea ontologic a Fiineieste necesar parcurgerea unui traseuprintr-un act al gndirii. Cci n cazul luiParmenides gndirea, care este una cuFiina, nu este simplul fapt de a gndi; nueste simpla gndire, cci i simplii muritoriigndesc, dar gndirea lor este una naiv ineltoare; ele sunt simple opinii n baza

    simurilor; aceasta gndire nu poate instituisau cuprinde Fiina, deci nu poate fi unacu Fiina, (de exemplu gndind c nefiinaeste, aceasta ar presupune c Fiina este

    nefiin). Genul de gndire la care se referParmenides este nous-ul (gndireaspeculativ), unicul gen de gndire cecluzete calea spre adevr. Nous-ul sauspeculaiunea presupune meditaia irevelaia asupra transcendenei, asupratotalitilor i procesualitilor ce depescdincolo de limitele cunoaterii empirice.Or, numai prin gndirea speculativ poigndi i cuprinde Fiina, adic instituireaei ontologic. Schelling numea acest gende gndire intuiie intelectual, care esteun mijloc cert, unic i necesar pentruposibilitatea gndirii transcedentale. ncadrul intuiiei intelectuale, subiectulintuitiv se afl n identitate cu obiectulintuit, producndu-se astfel indentitateadintre subiect i obiect (conform filosofieiindentitii). Deci prin acest tip de gndireare loc absorbia obiectului (Fiina) nsubiect (gndirea), explicndu-se asftelposibilitatea identitii a Fiinei cu gndirea(nous-ul). O alt posibilitate de deschiderespre Fiin sau de instituire a acesteia,printr-un alt gen de cunoatere (sensibil)este inadmisibil, doar acest nous este ocunoatere pur inteligibil, nemijlocit,nediscursiv, neconceptualizat i sigurpe calea convingerii spre adevr. Aici am putea s indentificm osimilaritate relativ ntre aceast intuiieintelectual i metoda fenomenologichusserlian a intuiiei eidetice, diferenaa constata-o doar n obiectul cercetat,la Parmenides - Fiina, iar la Husserleidos-ul (esena). Intuiia eidetic sau

    intuiia direct, reprezint un travaliual gndirii n zona transcedental, caremerge pn la instituirea ultimelororigini cognitive, la elucidarea eseneilucrurilor. Acelai travaliu transcendentall efectueaz i intuiia intelectual saugndirea speculativ a lui Parmenides,doar c ea nu institute esena lucrurilor,dar Fiina lucrurilor, care la Parmenideseste una, iar la Heidegger este multipl.

    Cu toate c Husserl prin fenomenologiencearc s ajung la esene (eidos),Tudor Ghideanu afirm n lucrareaPercepia i morala n fenomenologiafrancez c fenomenologia estefenomenologie pentru c studiazapariia fiinei la contiin. Contiinaeste indespensabil gndirii, iar dupParmenides gndirea este una cu Fiina.Tocmai aici se realizeaz interesecia ntreParmenides, Heidegger i fenomenologie. Am putea afirma c n cazul luiParmenides a existat o fenomenologieexistenial ntr-o form ngust, ntr-oform nedeterminat n terminologiahegelian.

    tefan POPOV

    Conceptul de Fiin la Parmenides i Heidegger:coleziuni fenomenologice

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    8

    Foto by Anna Gulko

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    9/12

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    9

    Mtile personalitii

    Fiina uman este amplasatprezumial n goacea de a ncerca cutoat dezddejdea de a-i fundamenta iechilibra poziia sa favorabil n raportcu ceilali, atribuindu-i n maximalitatedorina de a deveni o personaliate. Actelece le realizeaz crispeaz adevrata saidentitate, pictat cu o falsitate deosebit,i imprim eronat ceea ce se numete actulpatriotic al ajutorului ce l ofer aproapelui,

    croindu-i astfel impresia pozitiv nprivirea exteriorului. Banala amgire decare se profit cu o crud luciditate vinen ntmpinarea cererilor celor ce cermil, plngndu-se de bestialitatea uneiexistene dezastruoase ce a produs ruperea,n conceperea unor subieci, a tot ceeace era frumos ntr-un trecut paradisiac;prostii - gustul amar al unei clipe fericiteeste amgirea cu care dansm n formmelancolic dincolo de orice form derealitate, supunnd cu tot dinadinsul abisulunei meschine iluzii rzbuntoare: ams demonstrez c sunt n stare -mmmadic vei mbrca masca cu care vei inundaruptura interiorului propriu, avnd iluziac vei obine laurii succesului atrgnd

    atenia asupra propriei personalitin curs de formare-greeal! Formaamgit a demonstrrii complace propriaidentificare, maschezi comportamentulpentru a nfiripa impresia n ochii celorlaic viaa ta e super c eti pe culmelefericirii, astfel personalitatea pe care i-aicreat-o devine doar o masc, pind ntr-unalt cadru nu faci dect s schimbi mtilepentru a da impresie bun i graioas, n

    majoritatea cazurilor individul acioneazn modul dat pentru un manifest reuit.Dar astfel se perind uitarea c trebuie smai scoi masca din cnd n cnd, ca nucumva s devin o adevrat identitate.Poate unii consider aceasta o aberaiedar, la sigur, pentru a face o deosebitimpresie i mbrac masca corectitudinii isoliditii, privind ironic la cei ce danseazla cumpna realitii, se dau de gol atuncicnd triesc o situaie neplcut, un strescauzat de identitatea lor parc solid, darde o falsitate i mai ncrezut, aici pozia lornobil devine gradual negativ circulndhaios n universul realitii crude. Cnd reueti s scoi aceast masc,apare teama c vei descoperi o imagine

    perfid i stngace, din momentul datrespigerea este soluia dar i demascarea ceo svrete falsa personalitate. Frica de arspunde la sentimente este scparea de a teinhiba cumplit n subtextul ficiunii, oferindmotive ntemeiate dar absurde ivindu-se ocrispare c totul e anapoda, cutreieri aceast

    lume fr sens i cnd ajungi ntr-un puncts gseti sensul, oboseti i te traspui legerdup o form manipulatorie a interioruluiamgit i dezolant. Punctul culminat vineatunci, cnd nu mai doreti s pori acestemti, doreti s devii o personalitate ce seconduce n totalitate de principile morale, darnici nu-i dai seama c este o masc evidentc vrei s devii ceea ce nu eti cu adevrat-pentru a te simi bine trebuie s fii tu nsui-tu i propriul interior - restul sunt doar ocaziice se ivesc doar ca s-i pun la ncercarepuritatea i naivitatea identitii tale.

    Trim ntr-o realitate meschin unde totuleste condiionat de un scop bine definit, undeorice aciune este dictat de satisfacereapropriilor nevoi. Se spune c individulrealizeaz un act moral fiind condus deinstinctul iubete-i aproapele, e o aberaie,fiind de fapt o aparen neltoare, toateaciunile sunt condiionate i determinatesub faeda crora se ascunde mult rvnitadorin de a obine un anumit i deosebitscop. Moralitatea este masca bine persuadata egocentrismului i altruismului, mareainovaie a moralitii este presupusul actmoral care rvnete cucerirea superioritiin raport cu cellalt, falsa comptimiredemonstrez c eti superior deoarece nueti n locul lui. Astfel, toate aciunile suntizbucnire a obosirii de a tri ntr-o realitatemonoton i decizi de a iei pentru ademonstra c deii o anumit identitate. Viaa e o scen de teatru unde indivizii deino multitudine de mti de exemplu: mascade a respecta, iubi, a plnge de mil pentrua

    vedea cine te comtimete mai tare, de-ate oferi voluntar la cererea de ajutor a unuiprieten, dar dup toate acestea se ascunde odiversitate de scopuri pe care, ajungnd s lerealizezi, te simi satisfcut i fericit ca ai jucatmaiestuos masca aparenei, dar nu faci dects demonstrezi propriului interior c de faptaceasta eti cu adevrat. Existena umanpenduleaz ntre contient i incontient,pentru a fundamenta o scuz mreaexclami ca o fost o aciune incontient,dar de fapt ai svrit aciunea dat ntr-oluciditate perfect, prerea exteriorului ezero, deoarece el asemenea poart masca de ate identifica, astfel doar punerea mtii te maipoate salva de la pieirea propriei identiti.

    Tatiana SORONCEAN

    Uneori, m simt att de mult, nct credc explodez n mici frme de senzaie,care sunt toate att de diferite, dar attde asemntoare cnd vrei s le priveti,s le simi, s le auzi. A vrea att de mults pot cnta, nencetat i ndurerat, ncts pot s cuprind toate colinele, pdurilei ntunericul. Da, ntunericul. S ridiciadul color i s cobor n raiul rece cuvocea i fiina mea. S strig dup psrii s adun toate meduzele ca s-mi alinedescompunerea. S cnt iubind i s iubesc

    cntnd i s nu vreau dect s fiu iubit deTine. Dar sunt mut i nu pot dect s-mi trimitiscoadele n lume ca s-mi caute nefericirea,ca mai apoi s-mi ngrdeasc nelinitea.De dragul tu, eu privesc munii.

    Doina LEPDATU

    Descompunere

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    10/12

    Nietzsche - mi se asociaz cu o mainde splat rufele., singur nu neleg de ce?Probabil pentru efectul curativ la caresunt supus atunci cnd stau n pat, saun fotoliu cu un text de-al su, ncercnds-l defriez. Fora stilului su - sincopat,pe alocuri neclar, brut, i n acelai timplimpede i ptrunztor, te face n scurt timpdependent. neleg foarte bine c o cartebun te modific, devii altfel, dup ce o laidin mini, ns Nietzsche este un caz aparte,el i schimb polaritatea felului de a gndi:albul cu negru, sus-ul cu jos-ul, tragedia cufericirea .a.m.d. Apropierea de Nietzsche nu poate fi

    identic cu cea kantian sau hegelian - eiconstruiesc ample sisteme filosofice; ci seaseamn mai mult cu stilul lui Montaigne,Pascal i Rochefoucauld - moraliti care mainti i diseac inima, i doar mai apoi, prinintermediul logicii - va s gseasc sens.Dificultatea de a-l percepe, vine din faptulc el nu se simte comod n conjuncturafilosofilor academicieni; el cere o altapropiere. El este ca un punk cu toatatributica sa: jachet din piele, piercing,cercei n urechi, coafur ridicat n sus, deculoare rou-aprins, cu mult fixativ, prezentla un banchet n cinstea reginei Victoria dela palatul regal din Notinghem. Profesia sase numete mpotriva la toi; chiar s deviiduman pentru tine nsui, ndeosebi atuncicnd stai n faa TV-ului i apatic apei pebutonul Next Chanel.

    Fenomenal, ns dup splarea sa, nelegc am plmni, dar nu tiu cum s respir cuei mult de tot respirm cu un alt aer, n altritm, adesea prea diferit de dorina noastr.Nietzsche este o coal, unde te nv cums respiri n mod independent, fr filtresau adaosuri de micro-elemente necesare,i impuse de societate. Lui Nietzche i se recunoate statutul defondator al omului contemporan, alturi deMarx i Freud. El cere, n stilul iluminitilordin secolul XVIII, o revalorificare a valorilorumane, ceea ce de fapt reprezint orevoluie fa de condiia omului clasic,perceput n filosofia german ca fiindraional; cel care-i planific existena sa;cel care-i ngrijete ziua de azi pentru afuri ziua de mine; cel care se armonizeaz

    cu societatea i cautadevrul adevrat.Nu! strig Nietzsche aa ceva distrugeomul, aa ceva nuofer realitate, aa cevanu ofer via! Esenaomului este de a tri dinplin! Problema omuluimic const n faptulc el nu are voina sauputerea de a tri cu for,ceea ce presupune:nu evitarea situaiilorconflictuale i stresante,

    jenante i neplcutepentru confortulpsihologic al omului, cirecunoaterea la rangmetafizic a necesitiilor, a faptului c nu poitri fr ele, dac voietis lupi pentru tine. n comparaie cuSchopenhauer, care iel punea voina ca o for primar n existena imanifestarea fenomenelor, voina lui Nietzscheeste una dinamic, una ofensiv. Dac laSchopnehauer voina de a exista este unareactiv, mai mult de conservare a materiei,ceea ce se poate nelege prin caracterul supesimist i pasiv al sensului vieii umane,atunci la Nietzsche voina de putere poatefi neleas prin capacitatea omului de a-i

    afirma i satisface impulsurile i instinctelesale omul trebuie s lupte pentru viaasa, pentru visurile nepotrivite, i adeseatmpite (etalonate astfel de aa-zisaraiune a bunului sim - ca fiind imposibilei irealizabile), ns att de corecte i sinceren viziunea lui Nietzsche. Revoluionarul Nietzsche distinge doutipuri de fore prin care se poate manifestaomul: n primul rnd fora activ, care faceviaa s fie ascendent, cu sens i existen;pe de alt parte fora reactiv, decadent avieii n aceast condiie viaa obosete,se plictisete i nu mai poate oferi striemoionale destul de puternice care senergizeze, s-i dea omului o pulsaievital. Decadena apare atunci cnd fiinareaomului este suprimat de valorile i normele

    sociale: ce trebuie s faci ce nu trebuie,ce-i bine ce-i ru, ce este frumos ce esteurt, cum e bine s te compori ntr-o situaieanumit .a.m.d.

    Aceast manier de a tri corectpresupune s asculi fanfara (cum i plcealui Kant s asculte) i cntecele patriotice(necesare pentru statul ideal platonic), sfii conectat la emisiunile de analiz social,politic sau economic. Ce facem atunci cndmie mi place Beatles, Queen, MaschinaVremeni, DDT sau Cuibul? Saupreferatele emisiuni sunt cele de distraciii destindere? nu e bine!!! spune raiuneaclasic, cum rmne cu patriotismul? cuparticiparea la viaa socio-politic? att denecesar pentru armonia socil? Acestesunt nite valori sterile, susine Nietzsche.Ele nu aduc cu sine via. Statul (n

    el se include lumea politic; instituiilesociale, printre care i universitatea;sistemele valorice i normative; biserica,i chiar familia) are nevoie de combustibil:participare, ncredere, sacrificare, interesarecu alte cuvinte el are nevoie de via.Aceast energie vital este absorbit din omprin anumite metode i tehnici de implicare,

    formnd, n cele din urm, o societate desclavi.

    Omul puternic lupt pentru libertatea sa,el nelege c realitatea este n permanentcurgere, transformare, modificare irevalorificare, i de aceea nu poi s te ncrezidect n propria voin, s realizezi ceea ce-iplace cu adevrat: muzic, filme, ocupaii, ipuin s-i pese de ce o s zic societatea coare vei obine doar nite note pozitive? Veiavea anumite conflicte cu realitatea social?Nu vei putea s obii o leaf mare .a.m.d.

    Modul de existen nietzschean esteincompatibil cu al multor persoane carevor lectura acest articol. n esena sa paredestul de ororos, anarhic i anti-social! Cusiguran va aprea ntrebarea: dac toise vor comporta n maniera revoluionar,ce rmne cu funcionalitatea social oare nu va fi un haos total? - Nu pot s nufiu de acord cu ei, dar cte o dat aa-mivine s pun o bomb atomic la temeliavieii mele i s arunc totul n aer ... ice fac? - m aez n fotoliu i l citesc peNietzsche.

    EJIK

    Revolta prinNietzsche

    M-a mucat Nitezsche, azi, de fa

    i lumea mi s-a dus de-a dura ...

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    10

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    11/12

    Homo religiosus Spiritualitatea Greciei Antice am putea s-onumim o spiritualitate destul de monoteisti echilibrat, unde fiecare cetate i are

    un zeu suprem i alii mai periferici, nraport cu societatea contemporan, ncare culturile i subculturile sunt invadatecu zeci de panteonuri de zeiti; undese formeaz un amalgam de oferte, lacare fiecare ader ntr-un fel sau altul.Societatea contemporan pare a ficonsiderat o societate monoteist, iar ceapostcontemporan n genere una ateist.Dar, n fond, ea pastreaz aceeai structurpoliteist. Pentru c omul nu poate exista,fr s adere la o instan superioarreligioas, cum meniona i Eliade;religiozitatea face parte din structuraumanului. Este adevrat c societateaabandoneaz treptat religiozitatea, darmai curnd ea o metamorfizeaz n altestructuri, unde panteonul su de zei i sfinicereti este nlocuit cu zeitile pmntene,

    pe care i vedem zilnic n mass-media.

    Sfntul Stalini cultul madonist

    Cultul religios este nlocuitcu cultul personalitii. Iniial, cultulpersonalitii se referea doar la opersonalitate politic, conductor a unuistat totalitar, astfel c avem, de exemplucultul Lenin, sfntul Stalin, zeul Hitleretc. Astzi, cultura de mas i de consumimpune ca aceast noiune s fie extinsi asupra altor personaliti- n specialdin sfera show-biz. Astfel c Hollywood-ulreprezint o imens uzin de producere azeilor n mas, unde fiecare are ceva s-igaranteze: zeul Eminem - zeul oamenilor de

    strad, zeul Rihana - protectorul oamenilorde ploile toreniale, zeul Terminator zeul tehnologiilor informaionale, zeulVandame -protectorul oamenilor (fa) deteroriti etc. Indivizii sunt obsedai de oanumit personalitate, nct sunt gata s-isacrifice viaa pentru zeitatea acestora; sembrac ca ea, mannc ca ea, face sex caea, se cstorete ca ea i doresc s moar

    ca ea, sau odata cu ea. Cte sinucideris-au nregistrat dupa moartea lui MichaelJackson ? Este suficient s iei n strad, i poi observa,urmrind indivizii, n baza costumaiei- care

    i din ce cult fac parte. Nici zeitile anticenu s-au bucurat de atta atenie i loialitatedin partea enoriailor sau credincioilor,ct se bucur starurile mondiale.

    Hristos a zis ucenicilor si : Dac voietecineva s vin dupa Mine, s se lepede desine, s-si ea crucea i s m urmeze.Acum dac Shakira i schimb look-ul, toimembri cultului Shakira, si vor schimba

    i ei look-ul, dac Madona se va clugri,atunci toi madonitii se vor clugri i ei.Aici functioneaz perfect aceast lepdarede sine i urmarea unei anumite zeiti.Dac Eminem strig Rain Man, toimartorii lui Eminem vor striga Rain Man,

    indiferent ce simbolizeaz acest termen. idac pentru aceste cuvinte voi fi atacat deun emenist, atunci voi fi nvinuit de un felde blasfemie n adresa acestui zeu. Evident,cci Eminem deja poart i o conotaiesacramental.

    Cultul personalitii capatologie psiho-social

    Aceti idoli sunt defapt mentorii, maetriispirituali, guru, un fel de preoi, iluminatorisau, clas sacerdotal a societiicontemporane. Templul este mass-media,iar altarul este, fie televizorul, fie internetul,fie pieile publice, unde enoriaii se aduni aduc cinste i laud zeitilor lor.

    Aceast tendin a societii reprezint

    semnele unor grave patologii psihice,att la nivel individual, ct i la cel social;este vorba de criza unor valori interne ipersonale. Omul ncearc s fie cineva, stind ctre ceva, dar simte o interioritateagoal; i lipsete o ax de valori proprii, iatunci cel mai simplu e s-i umpli acestvacuum interior, urmnd cultura de mas,cultura bazat pe cele mai perverse ijosnice instincte umane, pe cultura ieftin,obscen, mediocr i vulgar, i toateacestea neaprat mpnzite cu tematicasexual. Prin ce poi converti un individ lao idee, dac nu-i faci o legtur ntre idee isex. Aceti idoli, sunt tocmai idolii preferaide mas, acei care le satisfac poftele lubrice,i n acelai timp le ofer o anumit cultur.

    Oamenii greci aveau mereu tendina dea zeifica eroii pmnteni, sau cel puin

    s-i transforme n semizei. Heracles deexemplu a fost numit ca fiul lui Zeus i alAlcmenei; astzi, un grec antic l-ar numi peSchwarzenegger ca fiu al zeiei Thetys i almuritorului Peleus. Esena rmne exactaceeai.Dar tu nc nu ai un zeu ?

    RIGEL166

    Cultul personalitii un politeism contemporan

    Orarul edinelor Agora

    Data Tema9 - XII Relaiile sociale ca teatru social

    23 - XII Mass-Media i noua realitate cultural

    20 - I Filosofia feminist

    3 - II Binele ca ru i rul ca bine

    17 - II Filosofia vinului - dimensiuneadionisic a existenei

    2 - III Natura uman a priori

    16 -III Normal VS Anormal

    Data Tema2 - XII Fukuyama - Moartea istoriei i ultimul om

    16 - XII Conceptul de Fiin n Grecia Antic

    27 - I Logica transcedental

    10 - II Hegel - Fenomenologia spiritlui

    24 - II Conceptul de sorge (grij)la Heiddeger

    9 - III Wittgeinstein - Filosofia limbajului

    23 -III coala de la Frankfurt

    edinele cu tematic generalBiblioteca public Onisifor Ghibuedinele cu tematic restrnsLocaie: variabil

    Toate edinele sunt n zile de vineri, orele 16.00

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    11

  • 7/17/2019 AGORA+NR2+beta

    12/12

    Agora, revista Clubului Filosofic AGORA,Echipa redacional: tefan POPOV, Sorin SCUTELNIC, Vera ERHAN, Anna GULKO, Cristian CONDREA, Tatiana SORONCEAN,Doina LEPDATU, Mihai POLOBOC, Ion SOROCEAN, tefan ROTARI, ILUMINATOR, EJIK, RIGEL166 i toi membrii activi AGORA.

    Adresa electronic: www.agorasophie.blogspot.comForum AGORA: www.agorasophie.forummo.com

    e-mail: [email protected]

    Sincere mulumiri pentru contribuirea larealizarea proiectului Agora!

    LUPUOR Alexandru- master n filosofie,lector universitar

    BEREGOI Oleg- Preedinte A. O. PredDetept

    Biblioteca Public Onisifor Ghibu -

    VULPE Elena, director;LESSAN Ana, bibliotecar

    SCUTELNIC Sorin - d-ant filosofie, masterpsihologie clinic, lector univ. USEM, USM

    GULKO Anna- Student Fac. de Jurnalismi tiine ale Comunicrii, USM

    CONDREA Cristian- Student Fac. Istorie iFilosofie, USM

    POPOV tefanIntemeietor Agora, studentFac. Istorie i Filosofie, USM

    Colul memoriei Stai, cltorule i uit de problemele mrunte. naceast zi, cndva, demult, au aprut/disprut minicare au fondat existena trmului de azi a Agorei(Iluminator)

    9 decembrie 1292 a murit Muslah-Al-Din Saadi,a fost un poet, prozaic i filosof persan. Orientareagndurilor sale sunt direcionate ctre capacitateaomului de a supraveui n complexitatea iincorectitudinea vieii. Saadi, contientizeaz cnu toi oamenii pot s triasc n meditaie irecomand s se adopte o filosofie a recunoaterii

    c: tot ce ai poi n orice clip s pierzi. Cel care nuare rbdare, nu are nici filosofie. (n. 1203-1210)

    10 decembrie 1950 a murit Frank SemionLyudvigovich.Gnditor religios, psiholog i un eminentfilosof. Eu-l omului nu este doar o insul singuraticpierdut n ocean, ci el descoper n profunzimilesale att un Tu, ct i un Noi. O cunoatere veridic serealizeaz atunci cnd exist unitate i comunicare ntreoameni. Un Eu, Tu i Noi creaz un continent imens obiect al sensului uman. (n. 28 ianuarie 1877)

    18 decembrie 1803 a murit Herder Johann Gottfried,filosof, teolog i poet german care a influenatclasicismul german i romantismul. Teoretician almicrii Sturm und Drang, a fost considerat celmai de seam animator din istoria micrilor de ideigermane. n filosofia sa el abordeaz o varietate deteme: relaiile dintre fenomenele lingvistice i naturauman, arat importana literaturii naionale pentrudezvoltarea cultural a unui popor, face i o analizvast a filosofiei lui Immanuel Kant. (n. 25 august

    1744)

    21 decembrie 1942a murit Boas Franz.Fondatorulantropologiei moderne, care a putut s-i ofereantropologiei un statut tiinific. Dup el seconsider c toate grupurile umane au evoluat nmod egal, ns n feluri diferite. Factorii genetici nusunt dominani pentru dezvoltarea unei societi,ci mai degrab condiiile cultural-istorici oferacele posibiliti pozitive, prin intermediul crora

    oamenii au posibilitateas se realizeze. (n. 9 iulie 1858)

    25 decembrie 1925 se nate celebrul CastanedaCarlos.Antropolog, culturolog i filosof l cunoatem

    prin lucrrile sale de mare succes - nvturile luiDon Juan. n timpul studiilor de teren face legturcu celebra figur Juan Matus vrjitor, care l iniiazn practicile amanice ale indienilor yaqui. (m. 27

    Ce e venic...Din veac n veacuri totu-ajunge-n moarteNu e nimica venic pe pmntDoar literele ce sunt scrise-n carteNu se vor duce ne citite-n vnt.

    i muni nali ce se ridic-n noriSe vor preface n cmpii cndvaCci totul seamn, cu nite culorii totul n curnd va disprea.

    Dar nu e moarte fr nviere

    Cci totul moare pentru a se nateNu-i bucurie fr o durerei totul n curnd se va renate.

    Cci cnd un pom de vreme se despicn jurul lui pdure se nal,Pdure verde-n ceruri se ridicCu alte ramuri i cu alt fa.

    Ion SOROCEAN

    Eu exist doar atunciEu exist doar atunciCnd simt c existCnd plou din suflet pe cretetEu exist doar atunci...

    Eu exist doar atunciCnd sunt un momentCnd aici i acumEu exist doar atunci...

    Eu exist doar atunci

    Cnd respir cu emoiiCnd corpul nu-mi simtEu exist doar atunci...

    Eu exist doar atunciCnd exist i eaCnd vou v spun:C exist doar atunci...

    tefanROTARI

    TIC TaceEu tac!i-n tcere scriun verde-azuriu,Despre un dracSau despre un copilCu inim de fiu.Scriu despre-o tcereCe zace-n trupul viu.

    Scriu despre mine,Despre tine,Despre noi i voinfurai n trupuri noi,Scriu despre-o turm de eroi.

    Scriu tot despre nimic,i nimicul despre-amindoi,Sunt dependent de voiDar totui tac furat de linite,i fac!

    O mn de gunoi. Mihai POLOBOC

    Revista filosofic Agora - Nr.2, decembrie 2011

    Forum Agora

    Noile subiecte de discuiionline

    ln cutarea fenomenologieilCondiia post-modern a limbajuluilAlfred Jules AyerlOntologia suiciduluilDemonii din interiorul nostrulMiguel de UnamunolSingurtatealRevolta mpotriva blugilorlFrica de a existalAzi simt...

    Statistic:

    40 membri nregistrai168 subiecte800 comentarii

    www.agorasophie.forummo.com

    J J J

    Studentul a nvat toate biletele lafilosofie, dar nu s-a dus la examene,pentru c viaa n-are sens, i toioamenii n ea sunt nite marionete.

    J J J

    Decanul Facultii de Fizic, nedina de Consiliu:

    - M-am sturat de voi, tot timpul cereibani, bani i iar bani - pentru aparaturi experimente, care de care mai s cump e!De ce nu putei fi ca cei de la Matematic?-care nu cer bani dect pentru hrtie,creioane i couri pentru aruncat hrtie?Sau, i mai bine, ca cei de la Filosofie?care cer bani doar pentru hrtie i creioane?!

    Max Ernst - Ubu


Recommended