+ All Categories
Home > Documents > Adriana Neacșu - Istoria filosofiei românești (curs universitar)

Adriana Neacșu - Istoria filosofiei românești (curs universitar)

Date post: 25-Nov-2015
Category:
Upload: valerius2006
View: 63 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
136
1 UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA FACULTATEA DE ȘTIINȚE SOCIALE SPECIALIZAREA: FILOSOFIE ISTORIA FILOSOFIEI ROMÂNEȘTI TITULARUL DISCIPLINEI Conf. univ. dr. Adriana NEACŞU Anul III Filosofie Anul universitar 2010-2011 PRELEGERI SEMESTRUL I I. Premise istorice şi culturale ale cristalizării gândirii filosofice româneşti; de la geto-daci la Cantemir 1. Valenţe filosofice ale culturii române de tip popular 2. Circulaţia literaturii filosofice universale în mediile culturale româneşti 3. Reflecţii de tip filosofic în primele scrieri ale literaturii culte române II. Începuturile filosofiei româneşti; conturarea orizontului şi formarea limbajului filosofic românesc 4. Dimitrie Cantemir 5. Aspecte filosofice ale gândirii luministe româneşti 6. Filosofia paşoptiştilor 7. Titu Maiorescu III. Materialismul mecanicist şi marxismul la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX 8. Vasile Conta 9. C. Dobrogeanu Gherea şi curentul marxist IV. Filosofi de orientare raţionalistă 10. P.P. Negulescu 11. Constantin Rădulescu-Motru 12. Mircea Florian 13. D.D. Roşca 14. Mihail Ralea
Transcript
  • 1

    UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA FACULTATEA DE TIINE SOCIALE SPECIALIZAREA: FILOSOFIE

    ISTORIA FILOSOFIEI ROMNETI

    TITULARUL DISCIPLINEI Conf. univ. dr. Adriana NEACU

    Anul III Filosofie Anul universitar 2010-2011

    PRELEGERI

    SEMESTRUL I

    I. Premise istorice i culturale ale cristalizrii gndirii filosofice romneti; de la geto-daci la Cantemir 1. Valene filosofice ale culturii romne de tip popular 2. Circulaia literaturii filosofice universale n mediile culturale romneti 3. Reflecii de tip filosofic n primele scrieri ale literaturii culte romne

    II. nceputurile filosofiei romneti; conturarea orizontului i formarea limbajului filosofic romnesc 4. Dimitrie Cantemir 5. Aspecte filosofice ale gndirii luministe romneti 6. Filosofia paoptitilor 7. Titu Maiorescu

    III. Materialismul mecanicist i marxismul la sfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului XX 8. Vasile Conta 9. C. Dobrogeanu Gherea i curentul marxist

    IV. Filosofi de orientare raionalist 10. P.P. Negulescu 11. Constantin Rdulescu-Motru 12. Mircea Florian 13. D.D. Roca 14. Mihail Ralea

  • 2

    SEMESTRUL AL II-LEA

    V. Tendine spiritualiste 15. Ion Petrovici 16. Metafizic i ontologie n creaia lui Lucian Blaga 17. Teoria cunoaterii la Lucian Blaga 18. Filosofia culturii i teoria valorilor la Lucian Blaga 19. Trirismul i gndirismul 20. Mircea Vulcnescu 21. Emil Cioran 22. Constantin Noica

    VI. ncercri de fenomenologie 23. I.D. Gherea 24. Camil Petrescu

    VII. Filosofia istoriei i filosofia social 25. A.D. Xenopol i Nicolae Iorga 26. Vasile Prvan i Dumitru Drghicescu

    VIII. Estetica i filosofia culturii 27. Tudor Vianu 28. Mircea Eliade

  • 3

    SEMESTRUL I

    I. Premise istorice i culturale ale cristalizrii gndirii filosofice romneti; de la geto-daci la Cantemir

    1. Valene filosofice ale culturii romne de tip popular

    Gndirea filosofic romneasc se contureaz destul de trziu n istorie, abia cu cteva secole n urm. Dar ea este un rezultat nu numai al contactului cu filosofia universal a timpului ci i al ntregii spiritualiti a poporului romn, care s-a format de-a lungul evului mediu i a epocii moderne. Cultura noastr popular reprezint deci una din premisele fundamentale ale filosofiei romneti. n cadrul acesteia ntlnim o viziune specific despre lume i via, valori etice i estetice care i-au influenat mai mult sau mai puin direct pe filosofii romni.

    Cultura popular romneasc are o latur extrem de arhaic, provenit din fondul geto-dac perpetuat de-a lungul timpului, aa nct, n evidenierea premiselor culturale autohtone ale filosofiei romneti nu putem face abstracie de spiritualitatea dac. Informaii asupra acesteia le avem, ncepnd cu secolul al VI-lea .Hr. de la diveri istorici, filosofi i scriitori antici ca Herodot, Hecateu, Strabon, Pomponius Mela, Dio Cassius, iar apoi din primele secole cretine, precum Porphyrius, Iamblichos, Jordanes.

    Din toate aceste surse rezult c dacii, socotii cei mai viteji i mai drepi dintre traci, i care, prin Burebista, au reuit s-i creeze un stat puternic, centralizat, practicau o religie henoteist, adic, admind exitena a numeroase diviniti minore, venerau un singur zeu suprem, pe care l numeau Zalmoxis i la care trimiteau o dat la civa ani un mesager prin aruncarea acestuia n sulii. Fa de zeul suprem dacii nu aveau ns o atitudine de supunere necondiionat de vreme ce aveau obiceiul s trimit sgei spre cer de cte ori tuna i fulgera, cu scopul de a-l indimida i de a-l face s-i domoleasc mnia. Aceast poziie demn provenea din credina nrudirii lor cu zeul, lucru exprimat n ideea nemuririi sufletului, care dup moarte se nla la Zalmoxis.

    Mitul lui Zalmoxis a fost interpretat ntr-un mod raionalist de ctre scriitorii greci, care socoteau c Zalmoxis a fost un sclav trac al lui Pitagora, eliberat apoi i devenit nvcel, care, ntors printre ai lui a reuit s-i conving de faptul c este nemuritor stnd ascuns civa ani n pmnt i apoi revenind, insuflndu-le astfel credina n nemurirea tuturora. Totui, unii dintre interprei nclinau s considere c, de fapt, Zalmoxis a fost anterior lui Pitagora i c nu se poate vorbi de o influen a pitagorismului n cazul religiei dacilor.

    Semnificativ pentru ideea nemuririi sufletului i a concepiei despre legtura necesar dintre toate lucrurile n univers este mrturia lui Platon din dialogul Charmides, n care Socrate ne povestete cum a nvat de la un medic trac doctrina lui Zalmoxis, care spune c aa cum nu trebuie s ncerci a vindeca ochii fr s vindeci capul i nici capul fr s vindeci trupul, la fel nu trebuie s ncerci s vindeci trupul fr s vindeci sufletul iar tocmai asta este pricina pentru care cele mai multe boli rmn nevindecate de medicii greci, faptul c ei nu in seama de ntregul a crui ngrijire ar trebui s-o ntreprind, cci dac acesta nu se simte bine, este cu neputin

  • 4

    ca partea s se simt bine. Iar sufletul se ngrijete cu vorbe i gnduri frumoase, din care se nate n el nelepciunea, singura care confer sntate i capului i trupului. Platon pune deci n eviden, n cadrul spiritualitii trace, valoarea ontologic a sufletului i a nelepciunii ca factor de sntate a individului i colectivitii.

    Preuirea pentru nivelul nalt de cultur atins de daci n antichitate o exprim istoricul got Jordanes (sec. VI d.Hr.), care, e-adevrat, i socotea, n mod eronat, strmoii goilor. Acesta l elogiaz pe marele preot Deceneu, urma al lui Zalmoxix, care i-a instruit pe gei n toate ramurile filosofiei, n care era foarte priceput. Astfel, el i-a nvat morala, dezbrndu-i de moravurile barbare i ndemnndu-i s fac numai fapte bune; i-a instruit n tiinele fizicii, fcndu-i s triasc potrivit legilor naturii; i-a nvat logica, fcndu-i cu mintea superiori celorlalte popoare; le-a artat secretele astronomice i i-a ndemnat s afle proprietile plantelor n vederea practicrii medicinei. Chiar dac aceste elogii trebuie primite cu foarte mare pruden, cercetrile arheologice din Munii Ortiei au scos la iveal cisterne i conducte, o trus medical i un craniu pe care exist urmele unei operaii chirurgicale, ceea ce demonstreaz c dacii nu erau deloc primitivi.

    Concepia lor despre lume era deci a unui popor profund convins de propria-i trinicie i vechime, care nutrea ideea stabilitii, dat att de practicarea agriculturii ct i a meteugurilor fierului i argintului, oglindit i de credina ntr-un zeu suprem, care este i rege, de existena unui singur loc al nchinciunii (muntele Kogaianon), de msurarea exact a timpului prin intermediul unor sanctuare i calendare, care atest un cult activ al soarelui, importat probabil din Asia Mic. De altfel, asistm de-a lungul mai multor secole la o faz sincretic a culturii dace, n care se adopt diverse credine ale popoarelor cu care dacii au intrat n contact. Procesul de romanizare a nsemnat apoi un i mai complex amestec de tradiii i obiceiuri diverse, care s-au adugat peste fondul autohton dac.

    Mai trziu, adoptarea religiei cretine de ctre populaia daco-roman a fost consecina direct a legturilor multiple i continue cu civilizaia roman trzie i bizantin ntr-o perioad ndelungat i complex, n limitele creia a avut loc procesul de formare a limbii i poporului romn. Acesta este urmaul vechilor daci care au suferit multiple influene culturale i amestecul cu alte populaii, n primul rnd cea roman, astfel nct cultura pe care a dezvoltat-o, dei specific, original, nu numai c d socoteal de sufletul propriu dar evideniaz i motenirea strmoilor.

    n ceea ce privete creaia cultural a poporului, dezvoltat de-a lungul evului mediu i al epocii moderne, ea evideniaz o nfloritoare civilizaie a satului i o bogat via spiritual, ale crei elemente eseniale au fost pstrate i transmise din generaie n generaie. Poporul romn, nainte de a avea o literatur scris, a dezvoltat o cultur nescris, colectiv i anonim, una dintre cele mai complexe i mai interesante din cele cunoscute.

    n ceea ce privete dimensiunea ei filosofic, aceasta, dei neexplicit, este, totui, real. Dac este adevrat c filosofia, n sensul propriu al termenului, este legat de dezvoltarea culturii urbane, totui, marile ntrebri existeniale pe care spiritul uman le-a formulat, n moduri diverse, n toate timpurile, nu lipsesc nici din cultura noastr tradiional. Desigur, nu putem vorbi de o filosofie popular, deoarece n folclor valorile filosofice apar indiscernabil legate de alte valori culturale, ntr-o structur sincretic. Lipsesc, de asemenea, din limbajul popular, termenii adecvai pentru o deplin claritate a conceptelor, gndirea conceptual coexistnd cu cea metaforic.

  • 5

    Cu toate acestea, ntrebri i reflecii pe teme legate de naterea i alctuirea lumii, de locul omului n lume, de raporturile dintre bine i ru nu lipsesc din cele mai nsemnate creraii folclorice, din legendele cosmogoniei populare, din baladele ca Mioria sau Meterul Manole, din basmele romneti i din proverbele poporului.

    Legendele populare romneti vorbesc despre originea cosmosului i a fenomenelor naturale, despre originea societii i a omului sau nareaz despre anumite situaii umane fundamentale. Mitul cosmogonic ntlnit aici nsceneaz o confruntare ntre voina creatoare divin i cea a diavolului, care contribuie fr voie la creaie, ca un al doilea principiu, e-adevrat, inferior, sau ncearc s deturneze creaia n folosul propriu. Legendele pun n lumin trei momente eseniale, prin care materia cosmic, preexistent, capt form i un sens al devenirii, dup un model aproape vegetal.

    Schematic, aceste trei momente ale cosmogoniei populare sunt: 1. creaia iniial a divinitii, care ns este imperfect; 2. completarea creaiei de ctre un auxiliar, deoarece Dumnezeu, creatorul prim, a obosit; 3. conflictul dintre lumea uman i cea divin, urmat de instituirea unei diferene, a unei distane ntre lumea divin i lumea uman.

    Primul moment opune pe Dumnezeu i pe Diavol ca dou fiine de aceeai natur dar opuse ca sens etic, n orice caz complementare i difereniate ca for creatoare. Cel mai puternic dintre ele, Dumnezeu, este principiul binelui, care domin n toate aciunile ntreprinse mpreun. Astfel, ntr-una din legende se spune c Dumnezeu, care umbla mpreun cu Diavolul pe apele primordiale, stul de atta umblat, l-a trimis pe Diavol ca s ia n numele Domnului o mn de pmnt. Diavolul coboar dar, de dou ori, ia pmnt n numele su i de aceea l pierde la suprafa. A treia oar ia pmnt att n numelel su ct i n cel al Domnului, astfel nct acum i mai rmne ceva pmnt sub unghii, din care Domnul face pmntul: mic, exact ct o turt, pe care se ntinde s se odihneasc.

    Al doilea moment, cel al completrii creaiei ni-l arat pe Diavol care, vrnd s-l nece pe Dumnezeu, l rostogolete n toate prile dar nu face astfel dect s ntind pmntul pn cnd aproape c nu mai ncpea n ape. La trezire, Dumnezeu nu tie s-l micoreze dar, spionnd ariciul, strnge faa neted a pmntului crend muni i vi, aducndu-l astfel la mrimea actual.

    n sfrit, dup ce omul a fost creat, la un moment dat o femeie murdrete cerul cu un scutec, astfel nct, dac pn atunci cerul era aproape de pmnt, Dumnezeu l nal pentru a le deveni inaccesibil oamenilor, ceea ce simbolizeaz retragerea lui Dumnezeu din lume.

    n geneza omului, aceeai colaborare dintre Diavol i Dumnezeu, pentru ca Dumnezeu s fie absolvit de latura rea a omului. Astfel, uneori creatorul din lut al omului e chiar Diavolul dar numai Dumnezeu e cel care poate s-i dea via; alteori Diavolul creeaz numai femeiea, Lui Dumnezeu revenindu-i creaia brbatului. La fel este i cu toate celelalte lucruri ale lumii, care fie c sunt create de diavol i abia Dumnezeu le face funcionale, fie c cele bune i frumoase provin din mna lui Dumnezeu iar cele rele i urte din cea a Diavolului.

    Pmntul, conform cosmogoniei populare, este situat pe ap i susinut fie de peti, fie de unul sau mai muli stlpi (furci), fie de coarnele unui bou, ceea ce exprim o oarecare instabilitate, pentru a explica cutremurele. Ca i n alte culturi strvechi, pmntul este nconjurat de Apa Smbetei, care nu poate fi trecut de femei i fierbe n fiecare zi, n afara smbetei. Undeva pe Apa Smbetei sunt aezai

  • 6

    blajinii, probabil o reprezentare a strmoilor. ranul romn i imagineaz bolta cereasc ca o reproducere la alt scar a lumii pmnteti, umaniznd n acest fel cosmosul. El descifreaz pe cer constelaiile fcnd din ele personaje familiare precum: Hora Satului, Ciobanul cu Oile, cele dou Care, Raria, Sfredelul, Comoara.

    Soarele, luna, vntul, de a cror evoluie depinde, sub o form sau alta, munca agricol, sunt vzute antropomorf de ctre popor. Soarele, n drumul lui circular pe bolta cereasc, este imaginat ca un tnr frumos care clrete, succesiv, pe un bivol, un cal i un leu, sugernd creterea i scderea treptat a razelor sale. Motivul cel mai cunoscut, acela al nunii soarelui cu luna, exprim o norm social fundamental, i anume interzicerea incestului, deoarece soarele i luna sunt frai. Vntul de o anumit intensitate, este numit turbat i, uneori, dorobanul lui Dumnezeu cci face s turbeze pe cei care ncearc s urce la cer, iar Mo Criv e imaginat ca o zeitate cu prul i barba de ghea.

    Apa este n folclorul cosmogonic elementul care preexist creaiei, n vreme ce pmntul este elementul primordial, din care Dumnezeul-Demiurg, ca i Diavolul, corelativul su, furete primele fiine i lucruri. Dac apa este materie fr form, sugernd instabilitatea i devenirea, pmntul este statornic, ferm, dar, totodat ambiguu, cci are profunzimi n care poate ascunde nesfrite comori. Totodat, pmntul este i un arhetip al maternitii, el d natere vegetaiei; de aceea este imaginat ca o fiin vie, n venele cruia curge snge.

    Totui, temeiurile lumii sunt mai ales etice, nu pur i simplu ontologice. Lumea crete dintr-o smn, deci urmeaz un model vegetal, ciclic, n care intervine temporalitatea cosmic. Modelul cultural al timpului care curge d natere n cultura tradiional unor raporturi mai nuanate ntre individ i societate dect cele din culturile arhaice. Dac timpul unic, mitologic, impune tergerea deosebirilor individuale i o compact solidaritate a comunitii, cultura tradiional relaxeaz constrngerile i mbin exemplaritatea cu individualitatea, astfel nct istoria individului se mbin armonios cu cea a colectivitii. Omul se contureaz astfel ca o fiin istoric, cu o problematic personal i un grad sporit de responsabilitate.

    n dialectica identificrii i individualizrii, srbtoarea se nscrie ca o modalitate-limit de autocunoatere a omului n cultura tradiional. Pentru asta ea pune n scen adesea o lume ntoars pe dos, n care lucrurile vechi sunt aruncate sau arse, cele funcionale nc sunt rsturnate iar aspectele serioase ale lumii, ierarhiile ferme, sociale i religioase sunt intens parodiate. n scen intervin mtile de moi (strmoi) de uri (demoni) de personaje de basm (fantastice), care renviaz ceremonii strvechi, relevate ntr-o manier comic. Parodiindu-i propria cultur, comunitatea tradiional se privete critic, se cunoate mai bine i se autoevalueaz.

    Dar srbtorile nu nseamn doar parodie ci i o retrire a unor obiceiuri ndrgite, apreciate i nltoare (colindatul, ceremonii de aducere a ploii, de celebrare a recoltei), fapt prin care se ntresc valorile culturale i sociale ale colectivitii.

    Momentele existenei individuale sunt i ele vzute, n poezia ceremonialurilor de trecere, din perspectiva att a comunitii ct i a individului. Naterea, trecerea de la copilrie la adolescen i apoi la maturitate, cstoria, moartea, sunt prilejuri ale reafirmrii unor valori filosofice i culturale fundamentale, care stau n centrul ethosului tradiional. n cadrul su omul apare ca o personalitate cu o problematic concret, rezultat al unui destin personal, al unei istorii proprii.

  • 7

    Aceasta se vede n structura basmului popular, n modul n care basmul traduce preocuparea pentru mplinirea omului n planul cunoaterii i n acela al eticii. Basmul se situeaz ntr-un univers fantastic, un teren al cunoaterii ncifrate n simboluri etice, n care rsun ecolul conflictului cosmogonic dintre bine i ru. Schema lui prevede de regul o cltorie ctre trmul de dincolo, care prezint parc o alt vrst a pmntului. Eroul trebuie s treac o serie de probe, s dovedeasc nelepciune, trie de caracter i, mai ales, caliti etice, care i aduc ajutorul indispensabil al altor fiine cu nsuiri supranaturale.

    Cltoria este urmat de rentoarcerea eroului n lumea sa obinuit, ns cu beneficiul unei experiene care joac n basm un rol esenial, adic superioritatea principiului etic bun fa de cel ru. n acest sens basmul are o latur iniiatic, el mprtete un secret, fiind un instrument al umanizrii omului. Fr a fi o cunoatere propriu-zis, adic a planului fenomenal al lumii, basmul este o form a cunoaterii de sine a omului din perspectiva etic, promovnd ideea unui finalism etic. Eroul de basm intr n categoria modelelor umane pe care le propune cultura tradiional, stimulnd participarea prin identificarea admirativ a asculttorului.

    Basmul se regsete la intersecia dintre un ethos predominant colectiv i un ethos individualizat. Acesta din urm se exprim cu precdere n balada popular sau cntecul btrnesc, n care eroul parcurge un destin mai puin generic i se confrunt cu o realitate mai puin simbolic fa de ceea ce ntlnim n basm. O parte nsemnat a baladei populare o constituie cntecul epic eroic, care are drept figur central un viteaz, uneori haiduc, exprimnd o nzuin spre dreptate i libertate fie naional fie social. El vorbete de obicei despre istoria luptelor duse de popor i domnitori pentru neatrnarea rii, n timpul crora s-au afirmat figuri exemplare, rmase n contiina colectiv ca modele de urmat. n felul acesta poporul romn a neles s ia atitudine fa de istorie n creaiile sale.

    Dar balada are i alte teme, care i confer o dimensiune i mai pregnant filosofic. Astfel, Mioria pune n discuia tema destinului uman i a nfririi omului cu natura. Tragedia pstorului care va trebui s moar nclcnd ordinea fireasc a generaiilor, nainte de vreme i nelumit, trezete n mentalitatea popular spaima n faa absurdului i genereaz o tensiune liric ce face din aceast balad o capodoper literar. Totodat metafora care domin n balad devine elementul n jurul cruia se organizeaz o alt modalitate de nelegere a lumii: sentimentul eternitii vieii pastorale, care se opune tragediei individuale. Moartea, a crui necesitate este recunoscut n ethosul colectiv dar negat n cazul individului, este o tem etic, prins ntr-o metafor cu funcie cathartic: moartea ca nunt, prin care o tragedie personal este transformat ntr-un eveniment sacru, ceea ce permite ca acelai fenomen s fie privit, pe de o parte, cu deplin obiectivitate i, pe de alt parte, ca situaie limit, ce invit la meditaie. De aceea Mioria rezum ea nsi un ntreg univers filosofic popular.

    BIBLIOGRAFIE

    1. *** Istoria filosofiei romneti, Buc., Ed. Academiei, Vol. I, ediia a II-a, 1985

    2. Vlduescu, Gheorghe, Filozofia legendelor cosmogonice romneti, Buc., Ed. Minerva, 1982

  • 8

    2. Circulaia literaturii filosofice universale n mediile culturale de pe teritoriul Romniei

    Dac folclorul reprezint una din premisele eseniale ale filosofiei romneti, trebuie s menionm c aceasta a fost fcut posibil i de contactul intelectualilor notri cu marile opere ale filosofiei universale. Chiar dac acest lucru s-a fcut ntr-o manier semnificativ trziu n istorie, pe teritoriul rii noastre au circulat aproape n permanen, chiar dac n medii restrnse, opere ale marilor filosofi, aa nct se poate vorbi de o oarecare continuitate a gndului filosofic pe aceste meleaguri.

    Pentru a arta acest lucru trebuie s ne ntoarcem din nou n antichitate, pe vremea n care grecii au ntemeiat n Dobrogea coloniile Tomis i Callatis. n aceste colonii, nfiinate ncepnd din sec. al VII-le .Hr., s-a dezvoltat o cultur superioar, care a permis afirmarea unor oameni de litere, biografi, gramatici, istorici, geografi, iar mai trziu, dup cucerirea roman, a unor teologi, cu o vast cultur filosofic.

    Astfel, n sec. al III-lea .Hr., Satyros din Callatis, numit i peripateticul, a scris biografiile unor filosofi cunoscui ca Pitagora, Empedocle, Socrate, Platon, etc., din care s-au pstrat fragmente reproduse de Diogene Laertios n despre vieile i doctrinele filosofilor. De asemenea, n sec. al II-lea .Hr., Heracleides Lembos din Callatis a scris Viaa lui Arhimede, fiind i creatorul unui tip specific de raionament, numit de aceea raionamentul lembeutic. Chiar dac cetile greceti de la Marea Neagr nu au dat lumii filosofi importani, ele erau incluse n circuitul culturii greceti, n cadrul creia filosofia ocupa un loc privilegiat. Este deci clar c operele filosofilor greci au circulat i aici.

    n momentul n care Dobrogea este cucerit de romani, cultura din cetile greceti capt un caracter greco-roman, fiind influenat i de tradiiile dacice iar mai trziu de populaia daco-roman, care ajunge s triasc n aceste ceti i s ia parte la conducere. Atunci cnd religia cretin a fost adoptat i pe meleagurile nord-dunrene, pe fondul educaiei filosofiei greceti din aceste ceti s-a dezvoltat o teologie de nalt nivel.

    Cum Dobrogea a rmas sub stpnire roman pn la nceputul sec. al VII-lea, gndirea teologico-filosofic de aici a beneficiat i de legtura cu patriarhia de la Constantinopol precum i cu centrele de intens via cretin din Asia Mic (Capadocia). Astfel, la Tomis a fost nfiinat mai nti un episcopat subordonat direct Constantinopolului, care, n secolele V-VI, a devenit o mitropolie avnd n subordine 14 episcopate.

    Crturarii cretini din Dobrogea, n primul rnd episcopii Tomisului, atestai n documente ntre secolele IV-VI, prelai cu o pregtire teologico-filosofic superioar, ne-au lsat scrieri greceti i, ncepnd din secolul V, latineti, care ni s-au pstrat integral sau fragmentar. De asemenea, ei au intervenit activ n disputele teologice din imperiu n epoca patristic. Aceste dispute au aprut ca urmare a diverselor nelesuri care se ddeau unor dogme centrale ale religiei cretine i care nu primiser nc o interpretare oficial. Ele nu erau simple certuri ci se realizau cu ntregul instrumentar logico-conceptual oferit de filosofia greac, atingnd nivele superioare de speculaie filosofic.

    Disputele teologico-filosofice la care particip crturarii cretini din Dobrogea privesc fie raportul dintre cele trei ipostaze ale Sfintei Treimi, fie raportul dintre

  • 9

    Logos ca ipostaz divin i Iisus Hristos ca om. n aceast din urm problem s-au ivit poziii care ncercau s-i dea o interpretare raionalist, ceea ce ataca dogma Bisericii cretine, care le-a declarat eretice. Una din aceste erezii a fost arianismul, aprut n sec. IV. Acesta consider c Logosul, fiul lui Dumnezeu, trebuie considerat ca o creatur a Tatlui, deci ca o divinitate subordonat, neavnd aceeai substan cu el.

    Nestorianismul, aprut n sec. V, legat de coala teologilor din Antiohia i numit astfel dup numele patriarhului Constantinopolului, Nestorius, accentua pe natura uman a lui Iisis Hristos. El susinea legtura pur exterioar, nu ontologic ntre natura divin i cea uman a lui Iisus, divinitatea fiind mai degrab juxtapus dect unit cu umanitatea; n cele din urm, nestorienii au ajuns s nege divinitatea lui Iisus Hristos. De aceea, dup Nestorius, Maria nu poate fi numit nsctoarea de Dumnezeu. Maria a nscut mai nti omul Iisus Hristos, care apoi s-a unit cu Dumnezeu.

    Monofizitismul, ntemeiat de Appolinarius, episcop de Laodiceea (330-292) i dezvoltat apoi de Eutyches, clugr constantinopolitan, care l propovduiete ctre 448, accentua natura divin a lui Iisus. El concepea relaia dintre Dumnezeu i om n persoana lui Hristos dup schema suflet-corp, considernd c agentul gndirii, al voinei, al contiinei, ntr-un cuvnt esena personalitii este n Hristos ceva divin. Acest Logos divin abia apoi se unete cu corpul, pentru a forma o singur natur dar fr a o face n prezena unui suflet omenesc, deci a unei personaliti umane complete. Asta nseamn c Iisus este, practic, n primul rnd, Dumnezeu, fiind cu totul secundar c este i om. De aici ns rezult c Iisus Hristos a ptimit i a murit nu pentru c era om ci chiar n calitate de Dumnezeu, ceea ce era inacceptabil pentru religia cretin.

    Cum aceste erezii erau legate de diferite micri sociale i politice ele au antrenat pturi largi sociale i intervenii directe ale mprailor, pentru care a menine unitatea religiei nsemna a menine unitatea imperiului. Personalitile care se impuneau n dezbateri cptau astfel nu numai autoritate spiritual ci i putere politic.

    Primul episcop tomitan care se implic n aceste dispute a fost Bretanion sau Vetranion, care intr n conflict cu mpratul Valens, adept al arianismului. Astfel, n 369, Valens a venit la Tomis ncercnd s-l conving pe Bretanion s adere la arianism i cum acesta a refuzat, l-a exilat. Dobrogenii ns s-au solidarizat cu episcopul lor, astfel nct mpratul a fost nevoit s cedeze, reinstalndu-l pe Bretanion n scaunul episcopal.

    n secolele IV-V, al doilea episcop tomitan, Teotim Scitul, probabil un autohton, avea o instrucie filosofic i era renumit pentru virtutea lui, aa nct hunii, care se aflau n acea vreme la nord de Dunre i n rndurile crora el se pare c a fcut o munc de misionar, l-au numit Dumnezeul Romanilor. Teotim a scris scurte tratate sub forma unor dialoguri, n stilul retoricii antice iar fragmente din scrierile sale s-au pstrat n Sacra Parallela (Sfintele Paralele) ale lui Ioan Damaschin (o culegere de texte din Biblie i din vechi autori cretini, grupate pe anumite teme).

    Teotim Scitul, supranumit Filosoful, este primul autor de scrieri filosofice de pe teritoriul rii noastre n perioada romanizrii i a rspndirii cretinismului printre daco-romani. El nu a fost preocupat de probleme ontologico-metafizice ci de cele morale. Astfel, el considera c nu este grav s suferi ceva greu de ndurat ci s suferi pe drept. De aceea omul trebuie s caute s aib un suflet desvrit, care este ca un

  • 10

    crin n mijlocul spinilor. Pentru asta nu trebuie s fim legai de aceast via cci cei legai merg greu i nu duc la bun sfrit drumul curat al virtuii.

    Teotim recomand linitea sufleteasc, care nu se poate dobndi dect prin eliberarea de grijile trupeti, cci ntr-o minte tulburat i frmntat nu ptrunde nici o idee frumoas i nici harul divin. Omul deci nu trebuie s se ncread n cele sensibile, neglijnd partea conductoare a sufletului. Termenul de parte conductoare (hegemonikon), care desemneaz, la stoici, raiunea, creia trebuie s i se subordoneze pornirile legate de lucrurile sensibile, arat preluarea, de ctre Teotim, n cadrul eticii cretine, a unor motive stoice, dup modelul altor mari scriitori cretini, ca, de exemplu, Vasile cel Mare, care a avut i el legturi cu aceste meleaguri.

    Gndirea lui Teotim se caracterizeaz deci prin asimilarea unor motive ale filosofiei greceti antice n cadrul idealului ascetic cretin n forma sa oriental, orientat nu att spre mortificarea trupului ct spre meditaie i contemplare.

    Teotim era n relaii apropiate cu Sfntul Ioan Hrisostom, n acea vreme patriarh al Constantinopolului (din 398) i mare admirator al lui Origene, lucru pentru care a fost atacat de adversari. n 402 Teotim s-a dus la Constantinopol pentru a-l apra pe Ioan Hrisostom i a aprat totodat i pe Origen, demonstrnd celor de fa c scrierile acestuia nu contravin concepiei Bisericii i Bibliei. Dintre toate interveniile n dezbatere, numai cea a lui Teotim a fost consemnat de ctre istoricii vremii, lucru ce demonstreaz prestigiul de care se bucura printre contemporani.

    O intervenie important n disputele teologice a fost aceea a lui Ioan de Tomis, considerat unul dintre cei mai buni teologi ai vremii, (ctre 448), autor al unei scrieri latineti n care condamn erezia nestorian i pe cea monofizit, pe care le rezum ntr-o manier etrem de concis i de inteligibil. Dintre cele dou, ultima i se pare cu mult mai periculoas, ceea ce arat c nestorianismul, datorit raionalismului su, a avut oarecare for de atracie pentru daco-romani. Oricum Ioan de Tomis le respinge deopotriv iar intervenia sa a cntrit puternic n cadrul sinodului din Calcedon, din 451, n care monofizitismul a fost condamnat.

    Aceeai orientare antimonofizit reiese i din scrisoarea din 458 a lui Teotim al II-lea de Tomis ctre mpratul Leon, rspunznd circularei acestuia prin care i se cerea s se pronune pro sau contra hotrrilor sinodului de la Calcedon.

    Un episod important al disputelor teologice a fost acela al interveniei aa-numiilor clugri scii (519-520) n frunte cu Ioan Maxentiu i Leontius. Propunnd o nou formul a dogmei hristologice, ei au angajat discuii cu legaii papali de la Constantinopol, apoi s-au dus la Roma unde au ncercat s-l conving pe Papa Hormisdas, fiind sprijinii de teologul Dionosie Exiguul (cel Mic), care era i el de origine dobrogean, dei romanizat. Ei au intrat n coresponden i cu episcopii latini din Africa, exilai pe atunci n Sardinia.

    Gndirea lui Ioan Maxeniu a fost influenat de Augustin; n scrierile ndreptate contra pelagienilor, el se angajeaz n problema specific patristicii occidentale a relaiei dintre liberul arbitru i graia divin, situndu-se pe poziia predestinaionist a lui Augustin: omul nu dispune de liberul arbitru, el nu poate voi binele prin propriile sale fore ci numai cu ajutorul graiei.

    Clugrii scii exprimau, de fapt, tendinele pturilor de jos ale populaiei dobrogene romanizate, care se opunea puterii centrale bizantine datorit fiscalitii ei apstoare. Ideile clugrilor scii au influenat ulterior politica bisericeasc a mpratului bizantin Iustinian.

  • 11

    n afara teologilor care i-au desfurat activitatea n Dobrogea (Scytia Minor) au mai existat alii care, de origine dobrogean, i-au ctigat faima pe alte meleaguri. Unul dintre acetia a fost Ioan Cassian (cca. 360-cca.435), nscut ntr-un sat Dobrogean i care, dup ce a cltorit n Palestina, Egipt, Constantinopol i Roma, s-a stabilit n sudul Galliei, la Marsilia, unde a ntemeiat dou mnstiri (de brbai i de femei), punnd astfel bazele monahismului n Occident. nc din tineree, n Dobrogea, el studiase literatura i filosofia greac i latin. Prin scrierile sale, redactate n limba latin, a contribuit la rspndirea patristicii orientale n Occident.

    n filosofie, contribuia sa cea mai importan ine de etic i e legat de disputa dintre Pelagius (episcop din sec. IV) i Augustin privind pcatul originar i natura moral a omului. Poziia adoptat de Ioan Cassian a fost numit semipelagian sau antiaugustinian, soccotind c nceputul credinei i voina ndreptat spre bine i aparin omului nsui; libertatea efortului uman i harul divin trebuie s colaboreze pentru realizarea mntuirii. Oamenii au binele nnscut n ei, nu trebuie s atribuim fiinei umane numai ce este ru i pervers.

    Al doilea crturar este Dionisie Exiguul, care a trit la Roma din 500 dar care a pstrat legturi cu Dobrogea. El este ntemeietorul cronologiei cretine i a tradus n latin opere patristice greceti, unele la cererea clugrilor scii.

    Ultimul teolog dobrogean din perioada patristic i ultimul episcop de Tomis a fost Valentinianus, care a purtat o coresponden cu Papa Virgilius n unele probleme teologice i privind politica bisericeasc a mpratului Iustinian.

    n anul 602 cade linia de aprare a Imperiului Roman la Dunre i, sub presiunea popoarelor barbare, teritoriul Dobrogei, ca i al ntregii foste provincii romane se ruralizeaz. Cteva secole viaa cultural se diminueaz enorm, supravieuind n mediile cretine, n jurul bisericilor. n secolul X Dobrogea este recucerit de Imperiul Bizantin, ceea ce permite reapariia unor forme superioare ale culturii spirituale, sub form religioas.

    n aceeai vreme i n Transilvania ncep s apar semne ale unei viei spirituale destul de bine organizat. Aici, la Cenat, n sec. XI, a fost adus episcopul romano-catolic Gerardus de Sagredo, originar din Italia i a fost nfiinat o coal episcopal, care marcheaz nceputurile nvmntului medieval n limba latin pe teritoriul romnesc. Aici se nvau gramatica i muzica, deci cteva arte liberale, care contribuiau la pregtirea elevilor pentru a deveni clerici.

    n apropiere de Cenad, la mnstirea cistercit din Igri, nfiinat prin 1179 ca filial a unei abaii din Potigny n Frana, exista o bibliotetc ce coninea cri de filosofie precum: opere ale lui Augustin, Ieronim, Grogorie cel Mare, Anselm de Canterbury, Seneca, Cicero, Quintilian i Suetoniu.

    Dar ntrirea legturilor cu Imperiul Bizantin dup secolul al X-lea a fcut ca limba bisericii ortodoxe romne s fie limba slavon, care devine apoi limba oficial a cancelariilor domneti i chiar a culturii scrise n genere, jucnd un rol analog cu latina medieval a Occidentului prin intermediul ei, crturarii din rile romne au participat la comunitatea de cultur a cretintii orientale, caracterizat prin acelai universalism de tip medieval ca i Occidentul latin catolic.

    Cultura bizantino-slabon integrat n cultura romneasc veche se ntruchipeaz n miile de manuscrise copiate i citite la noi. Alturi de crile de cult, de literatura religioas popular i de crile ascetice, care alctuiesc majoritatea, apar i texte teologice de factur filosofic i chiar texte filosofice propriu-zise. Astfel n manuscrisele din sec. XIV-XVI ntlnim opere teologico-filosofice ale prinilor

  • 12

    bisericii de limb greac: Vasile cel Mare, Ioan Hrisostom, Grigore de Nazians supranumit Teologul, Pseudo-Dionisie Areopagitul; opere ale lui Grigore Palamas, teoreticianul curentului mistic isihast, curent care a avut se pare o mare influen n mediile monastice romneti la sf. sec. XIV, cnd activeaz clugrul Nicodim, reorganizatorul vieii mnstireti. n a doua jumtate a sec. XV, acest curent i-a diminuat mult influena, pentru a reapare n sec. al XVI-lea.

    Mai ntlnim pe teritoriile romneti i fragmente din operele lui Aristotel i Apollonius din Rhodos i un mic tratat de logic, prelucrare cretin a teoriei aristotelice i porphiriene despre categorii. Exist i o traducere slavon a unor opere filosofico-teologice ale mpratului bizantin din sec XIV Ioan Cantacuzino, adept al isihasmului. De asemenea, n ara noastr se pare c au circulat, tot n traducere slavon, operele filosofului bizantin Mihail Psellos, reprezentant al umanismului bizantin din sec. XI.

    n secolele XVII-XVIII aceste opere filosofice sunt traduse i n limba romn. Astfel, n 1691, fraii Greceanu traduc Mrgritarele lui Ioan Hrisostom, din care Dimitrie Cantemir i citea tatlui su. Nicolae Milescu Sptarul a tradus n 1688, tratatul Despre raiunea dominant, al lui Pseudo-Josephus, care, dei nu aparinea unui scriitor cretin, se nrudea nseaproape prin izvoarele stoice i prin coninut cu scrierile prinilor capadocieni. Tot el traduce lucrarea ntrebri i rspunsuri, atribuit patriarhului Atanasie al Alexandriei (sec. IV).

    O mare circulaie au avut n rile romne o serie de culegeri de texte care cuprindeau mostre de nelepciune ale diferiilor scriitori cretini sau parafrazri ale ideilor acestora, adresate fie clugrilor fie laicilor. Majoritatea acestor florilegii pornesc de la surse bizantine, traducnd sau adaptnd texte, la care adaug sentine i sfaturi din mai multe surse. Cele mai populare au fost Eclogele sau Capetele (capitolele) teologice atribuite lui Maxim Mrturisitorul, care cuprindea sentine atribuite filosofilor antice, i Albina, alctuit de clugrul Antonie la sf. sec. XI sau nceputul sec. XII i cunoscut la noi din sec. XVI n variante slavone. Ele au fost traduse n romnete n sec. al XVII-lea.

    Pentru laici a circulat mai ales Floarea darurilor, scris n sec. XIII de un italian i tradus n romnete nc din sec. XV, dar care circul intens doar din sec. XVII, plin de maxime apocrife ale filosofilor greci. Prestigiul nelepilor din vechime n cultura romn ntre secolele XIV-XVI se vede ns i n limbajul figurativ. Astfel, nelepii elini Aristotel, Platon, Pitagora, Socrate dar i Homer, Sofocle, Tucidide apar n pictura bisericeasc romn n pictura exterioar a mnstirilor din nordul Moldovei, construite i pictate n sec. XVI. Reprezentarea lor a fost posibil datorit teoriei conform creia filosofii pgni ar fi proorocit venirea lui Hristos i ar fi pregtit spiritele pentru nelegerea i acceptarea lui.

    Astfel, dei n forme sumare i mai ales prin intermediul traducerilor n alte limbi, lucrrile filosofilor i ideile acestora au circulat aproape n permanen pe teritoriul rii noastre, ceea ce nseamn c spiritul filosofic nu i-a fost niciodat strin.

    BIBLIOGRAFIE

    1. *** Istoria filosofiei romneti, Buc., Ed. Academiei, Vol. I, ediia a II-a, 1985

  • 13

    3. Reflecii de tip filosofic n primele scrieri ale literaturii culte romne

    nvturile lui Neagoe Basarab ctre fiul su Theodosie constituie cel mai vechi monument literar romnesc cunoscut n epoca feudal, cu un coninut esenialmente politic i moral, dei totul se proiecteaz pe un fundal religios. nvturile se nscriu printre lucrrile n care se teoretizeaz politica domneasc autoritar i centralizatoare, lucrri obonuite pentru acel timp, aa cum au fost Il Principe, a lui Miachiavelli, scris n 1513, adic pe timpul domniei luii Neagoe n ara Romneasc (1512-1521) sau lucrarea lui Peresvetov care, la mijlocul sec. XVI, a scris nvturi adresate lui Ivan cel Groaznic al Rusiei, atribuite ns lui Petru Rare, domnul Moldovei.

    Scris n limba slavon, aceast lucrare este reprezentativ pentru filosofia i cultura religioas medieval cretin de nuan bizantino-slav, n care sunt prezente importante elemente ale stoicismului. A tri conform raiunii, a fi nelept, adomina afestele i pasiunile, a avea o atitudine ferm n faa vicisitudinilor vieii, sunt imperative morale susinute de Neagoe pentru modul de via al conductorilor, care-l apropie de marele mprat Marc Aureliu.

    n acelai timp, ca i Machiavelli, Neagoe recomand reguli precise care s-i cluzeasc pe principi n guvernarea lor i apr o guvernatr autoritar, monarhic centralizatoare, care s in n fru tendinele de frmiare a statului de ctre marea nobilime, s asigure unitatea rii nuntru i fora ei de aprare n faa cotropitorilor strini. Tot de Machiavelli l mai apropie pe Neagoe i stabilirea tacticii acestei guvernri n relaiile interne i externe.

    Scopul principal urmrit de Neagoe Basarab n sfaturile sale este formarea unui principe ideal i, n acelai timp, a unui om ideal, n conformitate cu necesitile rii Romneti din timpul su. n sprijinul tezelor sale el citeaz i comenteaz texte numeroase din literatura religioas pentru a dovedi c domnia vine de la Dumnezeu, c domnul este alesul acestuia, nu al oamenilor, al boierilor. Prin aceasta, el justific independena domniei fa de boierime, considernd c toi locuitorii rii sunt egali n faa domnului, ca i n faa lui Dumnezeu, care l-a ales drept pstor s-i trateze i s-i judece pe toi fr prtinire, numai dup faptele lor.

    Pentru a da mai mult autoritate sfaturilor sale, el le sprijin pe Biblie, dndu-le drept porunci ale lui Dumnezeu. n acelai timp, el se sprijin i pe o serie de exemple luate din istoria universal privitoare la faptele pozitive sau negative ale diverilor condiuctori de popoare.

    Viziunea lui despre omul politic este ncadrat, totodat, ntr-o concepie general despre lume i via, care pstreaz caracteristicile teologice ale vremii. Prin urmare ea este o concepie creaionist dar cu o nuan antropocentric, n sensul c socotete ntregul univers ca fiind creat n folosul omului. Fiecare din componentele universului are natura sa proprie, stabilit de ctre Dumnezeu, din care nu pot iei. Numai omul este singura vietate care i poate nesocoti firea, cci datorit libertii el poate alege binele sau rul, ceea ce-l determin fie s-i perfecioneze natura fie s i-o degradeze, putnd cobor n rndul fiarelor i al dobitoacelor.

    Putina de a cunoate binele i rul i este dat omului ca urmare a unei caracteristici a sa care l difereniaz de celelalte animale iar aceast caracteristic este mintea adic raiunea, darul cel mai de pre al omului. Datorit minii, conform lui

  • 14

    Neagoe, omul se nate ca un Dumnezeu. Divinitatea omului este ns numai o poten, care poate fi sau nu realizat. El i pstreaz aceast calitate ct timp lucreaz conform raiunii i o pierde atunci cnd i pierde mintea. Prin minte ns el are puterea de a stpni ntreg universul pmntesc i ceresc.

    Ca fiin biologic, omul nu se deosebete prea mult de celelalte animale. Are aceleai organe corporale, aceleai simuri. Ca fiin spiritual el este ns calitativ superior, ceea ce nseamn c esena omului o constituie mintea i cuvntul. Mintea nu este un dar gratuit i necondiionat. Ea nu funcioneaz automat ci implic efort, activitate i struin. De aceea, omul care rmne pasiv i se las n voia afectelor i pasiunilor poate cdea ntr-un trai dobitocesc, care e chiar mai prejos dect cel al animalelor fr minte, cci ele, neavnd minte, nu cunosc nici rul nici binele, deci nu pot pctui.

    Numai omul poate pctui, lucrnd mpotriva firii lui de fiin raional, prad pasiunilor trupeti, a lcomiei la mncare i butur, i pasiunilor sufleteti, trufia i lcomia de avere i putere, care duc la asuprirea semenilor i la crim, care este cel mai mare pcat. De multe ori, animalele sunt mai nelepte dect oamenii, care pot nva multe de la ele. Astfel, albina are nelepciunea s aleag numai florile din care poate face miere, ocolind pe cele otrvite sau nefolositoare. Tot aa i omul trebuie s nvee s aleag numai ceea ce este folositor pentru hrana sufletului, lsnd deoparte tot ce-i este duntor.

    Concepia lui Neagoe despre om este dualist, n acord cu religia cretin: omul este alctuit din trup i suflet iar trupul este inferior sufletului i trebuie subordonat acestuia, pe care-l identific minii. Cci trupul trage omul spre cele lumeti, n vreme ce sufletul l ndrum spre cele cereti. Fiind alctuit din contrarii, n om se d o permanent lupt. Legile morale sunt legi ale sufletului, care adesea sunt nfrnte de cele ale trupului i omul svrete atunci acte condamnate de propria sa minte, care tie c el a fcut ru. Totui, Neagoe nu nclin ctre ascez i mortificarea trupului, el condamnnd numai excesele, recomandnd cumptarea i viaa raional. De aceea el ndeamn omul s-i nfrumuseeze mintea mai mult dar s nu neglijeze nici trupul.

    Mintea, comparat cu un mprat, este simbolul unitii forelor personalitii, avnd puterea de a asigura convergena tuturor forelor fizice i psihice iar lipsa ei duce la risipirea omului. Tot astfel, n stat, unitatea de aciune este asigurat de domn. Misiunea acestuia este o sarcin grea, primit de la Dumnezeu. El trebuie s aib o serie de caliti morale, s fie, n primul rnd, blnd, rbdtor, bun, milostiv. Apoi trebuie s dea dovad de mult chibzuin i nelepciune, ascultnd sfaturile tuturor celor capabili dar lund apoi el nsui hotrrile, ntr-o total independen a gndirii i a voinei.

    Independena de gndire trebuie nsoit de prudena n exprimare, astfel nct n nici o mprejurare s nu-i piard cumptul, s nu se arate jignit sau s se mnie, artndu-se impenetrabil pentru cei din jur pentru ca apoi aciunile sale s aib un mai mare efect. Domnul trebuie s fie un exemplu pentru toi, s arate omenie i generozitate, pstrnd totui demnitatea rangului su. El trebuie s iubeasc adevrul i dreptatea; s fie viteaz la rzboi, dei s-l accepte doar atunci cnd toate tentativele de a menine pacea au euat. n orice caz, el niciodat nu trebuie s-i prseasc ara, ci mai bine s moar pe cmpul de lupt pentru ea.

    Domnul trebuie s fie nelept, modest, senin i generos, s cunoasc toate problemele rii pentru a le putea rezolva. n plus, i se cere s fie un bun psiholog, capabil s se apropie de oameni i s-i neleag, cutnd s-i dea seama de interesul

  • 15

    fiecruia, cci interesul este cauza tuturor aciunilor omeneti. El trebuie astfel s tie c ceea ce-l mn pe fiecare este dorina de a tri mai bine. innd cont de acest lucru, domnul trebuie s-i stimuleze pe cei harnici i s-i pedepseasc pe cei lenei, veghind ca nu cumva unii s se ngrae fr munc iar alii s munceasc i s moar de foame. n acest context, el condamn, n manier medieval, negutoria i precupia. n primul rnd el s aib grija sracilor, s nu fie asuprii, cci, de regul, ei sunt cei mai cinstii dar la nici o judacat s nu se lase condus de prejudeci n acest sens; aadar, el nu trebuie s dea dreptate sracului doar pentru c e srac sau bogatului doar pentru c e bogat, cci toi n faa lui sunt egali.

    Susinnd teza unei guvernri centralizate, el afirm c domnia i bogia rii aparin exclisiv domnului, care nu trebuie s-o mpart cu nimeni. El trebuie s tie s-o foloseasc n folosul bunei conduceri a rii. Astfel, el trebuie s exploateze dorina oamenilor de ctig i navuire, folosindu-i averea ca un instrument pentru a-i atrage slujitori capabili, cinstii, care s-i acorde respectul cuvenit, innd cont numai de meritele lor, nicidecum de rudenie, avere sau poziie social.

    Aceeai bogie trebuie s-o foloseasc pentru a-i angaja ostai gata s-i verse sngele pentru a apra hotarele i neatrnarea rii. Ca persoan particular ns, el nu trebuie s caute s se mbogeasc, deoarece nu averea ci faptele bune i renumele i vor asigura nemurirea peste veacuri n memoria urmailor iar n ceruri un loc n rai. Fa de boieri trebuie s fie autoritar, pentru c numai astfel i poate pstra puterea i menine unitatea statului.

    Prin concepia sa general despre lume Neagoe Basarab aparine spiritualitii feudale, dar prin concepia despre om el anun zorii umanismului romnesc, ctre care face trecerea.

    Acest umanism se dezvolt ncepnd cu sec. XVI dar mai ales n secolele XVII-XVIII, ceva mai trziu dect n restul Europei. Un prim reprezentant al acestuia a fost Nicolaus Olahus (Romnul) (1493-1568). Nscut la Sibiu, ntr-o familie de urmai ai domnitorilor din ara Romneasc, era rud apropiat a Huniazilor (bunica lui era sora lui Iancu de Hunedoara). Ca urmare a originii i datorit calitii sale, a ocupat cele mai nalte demniti ecleziastice, ca primat al Ungariei i civile, ca regent al Ungariei. Avnd legturi cu umanitii vremii, prieten al lui Erasmus din Roterdam, Nicolaus Olahus a fost un umanist foarte apreciat de contemporani.

    Lucrrile sale, redactate n limba latin, nu pstreaz nimic din formaia lui ecleziast. n cartea Hungaria, el scrie istoria rii n spiritul istoricilor umaniti, preocupndu-se de probleme economice, politice, sociale, etnografice i culturale. Stilul su este al unui umanist laic, plin de referine la scriitorii i gnditorii antici, la eroii mitologiei greco-latine. Referinele la sfinii i la prinii bisericii, precum i problemele religioase aproape c lipsesc din scrierile sale principale.

    Olahus explic realitile sociale pe care le descrie i evenimentele ntr-un mod raional, cauzal. Intervenia divinitii nu este invocat. Consideraiile religioase le rezerv unor scrieri separate n legtur cu sarcinile sale n ierarhia bisericii catolice. Ca poet umanist, Nicolaus Olahus elogiaz natura cu bucuriile ei i frumuseile vieii pe pmnt, binefacerile culturii ca mijloc de nnobilare a omului. Aproape toate srierile sale sunt ptrunse de patriotismul militant pus n slujba pentru eliberarea Ungariei de turci.

    Un alt reprezentant de seam al umanismului romnesc a fost Grigore Ureche (1590-1647). El a fost primul cronicar care a scris istoria Moldovei n limba romn. Dei pstreaz n linii generale credina cretin, caut totui o cauzalitate raional,

  • 16

    natural pentru a explica evenimentele istorice, manifestndu-i convingerea n rolul activ al omului, care, prin mintea sa, prin nvtur, prin pricepere i experien, poate interveni cu succes n mersul evenimentelor, ceea ce ilustreaz prin exemple din viaa diferiilor domni i conductoro de oti. Prin aceasta el a contribuit la nlocuirea culturii slavo-bisericeti cu cultura laic, modern. El nu mai scrie, ca autorii medievali, o istorie de la facerea lumii, ci de la nceputurile poporului romn i ale civilizaiei romne.

    Totodat, el a fost primul cronicar laic care a scris n mod independent, nu ca angajat al unor domni sau al unor partide boiereti. De aceea el i permite o oarecare libertate n gndire, criticndu-i pe unii domnitori. Despre tefan cel Mare spune c, n ciuda venerrii lui pe drept ca sfnt, pentru faptele sale, era un om cu pcate, mnios i degrab vrstor de snge nevinovat. El critic pn i biserica ortodox i pe cea catolic, acuzndu-le c, n loc s se ajute reciproc, se submineaz una pe cealalt.

    Fcnd parte dintr-o familie de boieri ridicat prin nego cu cai i grne n toat Europa, avnd un tat care fusese nnobilat i n Polonia, Grigore Ureche a nvat n colile poloneze gramatica i literatura latin, retorica, filosofia,, precum i limbile polon, slavon i, se pare, greac. Avea deci o cultur general i clasic pe msura timpului. Dei mare sptar i mare vornic, el i-a dedicat o parte a timpului i scrisului.

    Letopiseul rii Moldovei este att o oper literar ct i una istoric, care se remarc prin apropierea de gndirea umanist a vremii. Pentru a-l scrie, Grigore Ureche s-a servit de izvoare interne i externe, insernd uneori i legende, pe care le comenteaz i ncearc o explicaie raional a lor. La fel procedeaz i cu izvoarele, fa de care arat un spirit critic. El laud omul care tie s preuiasc cultura i nvtura, care sunt notele specifice ale fiinei umane, singurele care ne difereniaz de celelalte animale i ne pot duce ctre nelepciune.

    Istoria o concepe n sens umanist, ca o pild pentru via, ca un ndreptar n comportamentul social i etic. n general, ca i ali umaniti din perioada Renaterii, el are o concepie individualist despre istorie, elogiind fora de creaie a eroilor, conductorilor, considernd istoria ca oper a marilor personaliti. Totui, nu uit rolul important al maselor, care, n momentele grele, decid btliile.

    Grigore Ureche vorbete despre originea roman a poporului romn, despre unitatea acestuia de limb i obiceiuri n toate cele trei ri romne. El deplnge starea de nesiguran n care se aflau acestea, venic nevoite s-i apere neatrnarea i arat c idealul cel mai nalt al omului este convieuirea panic, astfel nct adevrata glorie i nemurire pe pmnt se obine prin bunul renume care i supravieuiete.

    Miron Costin (1633-1691) l-a continuat pe Grigore Ureche att ca istoric, scriind Letopiseul rii Moldovei de la Aaron Vod ncoace, de unde este prsitu de Ureche vornicu, ct i ca ntemeietor de cultur. i el nobil polon, i el ocupnd demniti nalte n Moldova, se remarc printr-o erudiie deosebit, printr-un stil literar superior dar i prin faptul c a creat primul poem filosofic autohton, Viaa lumii, dup modelul unor poei latini, n special Ovidiu.

    Ca umanist romn, l intereseaz n primul rnd problema originii romane a poporului romn. Combate cu vehemen teoriile ruvoitoare, aducnd dovezi materiale i istorice cu privire la originea i adevrata istorie a poporului romn, a limbii, obiceiurilor i virtuilor lui. Cutnd o explicaie a faptului c nu numai limba, latin, dar i obiciurile, romane, s-au schimbat,, el arat c acest lucru se datoreaz

  • 17

    att lucrrii timpului ct i influenei celorlalte popoare dar mai ales a mediului, ceea ce azi se numete determinism geografic sau cosmic. Astfel, portul s-a modificat datorit climei mai aspre, care, de exemplu, a fcut din sandalele romane, opincile rneti; tot astfel, endromida roman, purtat pe vremuri friguroase, s-a transformat n dimie, esut de rani din ln groas.

    Ca i la Grigore Ureche i la toi umanitii romni, reprezentativi pentru concepia popular concentrat n conceptul de omenie , concepia despre via i om a lui Miron Costin se definete ca o filozofie umanist, ntemeiat pe nelepciune i pe experiena uman concret, care arat c soarta omului este ntotdeauna legat de societatea n care triete. De multe ori, Miron Costin pare copleit de vremi, totui nu cade n pesimism i fatalism, ci ntrezrete un viitor mai fericit pentru urmai, urnd cititorilor si vremuri de pace, care s le ngduie a se ocupa de cultur.

    Dezastrele sociale i personale se datoresc nu att vremilor n sine ct lipsei de tiin, de socoteal, de prevedere, de sfat bun. n sine, vremile merg n cursul lor, au legitatea lor proprie, fatal i nu in cont de dorinele subiective ale omului ceea ce arat recunoaterea obiectivitii istoriei. Dar din partea omului exist dou feluri de supunere n faa istoriei: una fatalist, de resemnare, alta prin cunoatere, care-i permite s prevad consecinele i astfel s intervin n cursul evenimentelor. Omul adic trebuie s mediteze la urmrile aciunilor sau ale neglizrii unei aciuni importante pentru a preveni la timp urmrile nedorite.

    Aceeai ncredere n putina omului de a-i nelege viitorul formeaz ideea de baz a poemului su filosofic Viaa lumii. Viaa este scurt, trectoare, plin de nesiguran iar instabilitatea este, de fapt, o trstur a ntregului univers. Dorina de nemurire este iluzorie, nu poate duce dect la nefericire. Nici filosofia, nici teologia nu te apr de moarte i pn i cele mai durabile corpuri cereti i gsesc pn la urm sfritul. Din aceast perspectiv tot ceea ce obii vei pierde la un moment dat, deci totul este deertciune. Dar atta vreme ct triete omul poate fi stpn pe soarta sa, cu condiia s-i priveasc lucid soarta, s-i asume condiia i s acioneze n mod raional.

    Nicolae Milescu (1636-1708) a fost un umanist erudit, preuit i n strintate ca scriitor i diplomat. El a tradus pentru prima oar n limba romn Biblia, din grecete, n care a intercalat un text atribuit lui Josephus Flavius, Despre raiunea dominant, n care se d definiia filosofiei i se discut despre minte, gndire, afecte, plcere i durere.

    Constantin Cantacuzino Stolnicul (1640-1716), n ara Romneasc, a ajuns n scrierile sale istorice la ideea de legitate n istorie, considernd c toate evenimentele parcurg trei etape necesare: urcarea, starea i coborrea, i c nimic nou nu apare pn nu se degradeaz ceea ce este vechi. El se preocup de conceptul de civilizaie, pe care l analizeaz pe larg i pe care l definete prin opoziie cu felul de a fi barbar.

    BIBLIOGRAFIE

    1. Basarab, Neagoe, nvturile ctre Theodosie, Buc., Ed. Minerva, 1970 2. *** Istoria filosofiei romneti, Buc., Ed. Academiei, Vol. I, ediia a II-a,

    1985

  • 18

    II. nceputurile filosofiei romneti; conturarea orizontului i formarea limbajului filosofic romnesc

    4. Dimitrie Cantemir

    Dimitrie Cantemir s-a nscut n 1673 la Siliteni, ca fiu al serdarului Constantin i al Anei, o femeie de o larg cultur. Tatl, dei analfabet, ajunge domn i le asigur celor doi copii, Antioh i Dimitrie, condiii alese de nvtur. Dimitrie a nvat la curtea domneasc din Iai, cu preotul grec Irimie Cacavela, att filosofia ct i limbile latin, greac, slavon, ajungnd pn la urm s stpneasc n jur de 20 de limbi. La 15 ani, Dimitrie Cantemir este trimis ostatic la Constantinopol, zlog al tatlui pe lng nalta Poart, nlocuindu-l pe Antioh. Va sta 22 de ani n capitala otoman i va face studii diverse, cu vestii profesori ai epocii, la Academia Greceasc. Din punct de vedere filosofic ns, acolo nu ajunsese nc influena celei mai naintate filosofii a timpului, astfel nct pregtirea lui Cantemir n acest domeniu a fost totui din start depit, ngustndu-i orizontul, ceea ce i-a diminuat capacitatea creatoare i, mai ales, originalitatea.

    Dup moartea tatlui, este ales domn al Moldovei (1693), dar Poarta nu-l confirm. Din 1695 e capuchehaie, la Constantinopol, a fratelui su Antioh, ales domn. Se cstorete cu fiica lui erban Cantacuzino, Casandra, care-i druiete mai muli copii, ntre care viitorul preot i diplomat rus Antioh Cantemir (1708-1744).

    Turcii l-au nscunat pe Dimitrie Cantemir la Iai (1710) dar noul domn ncheie la Lutk (1711) un tratat secret cu Petru cel Mare, n dorina eliberrii de sub turci. ns armatele ruso-moldovene sunt nfrante la Stnilesti, pe Prut (1711), Cantemir fiind nevoit s fug n Rusia cu familia i 4000 de moldoveni (ntre care i Ion Neculce). Locuiete la Harcov, apoi la Moscova (consilier intim al arului), rmnnd n Rusia pn la moarte (1723). S-a stins la moia sa Dimitrievska (asezarea ii poarta numele). n 1935, osemintele i-au fost aduse n ar i depuse la Iai. Activitatea sa tiinific a fost recunoscut n Europa, Dimitrie Cantemir ntreinnd o coresponden cu Leibniz i fiind ales n 1714 membru al Academiei din Berlin.

    Perioada creatoare de tineree a lui Dimitrie Cantemir a stat sub semnul filosofiei. nc de la 25 de ani (1598) el public, la Iai, att n limba romn, ct i n limba greac, prima sa lucrare, Divanul sau glceava neleptului cu lumea sau Giudeul sufletului cu trupul, care este i prima lucrare propriu-zis de filozofie scris n cultura romn, n limba romn. La scurt timp, n anul 1700, pe aceeai direcie filosofic, a scris n limba latin lucrarea Sacrosanctae scientiae indepingibilis imago (Icoana de nezugrvit a tiinei sacre) i tot n latin a redactat Micul compendiu de logic general.

    ntre anii 1700 i 1710, n afara Tratatului de muzic turceasc, Dimitrie Cantemir a scris Istoria ieroglific, primul roman romnesc i, totodat, o lucrare esenial pentru concepia sa filosofic. Ulterior, n Rusia, Dimitrie Cantemir s-a orientat cu precdere ctre tiine. Dnd expresie convingerii sale despre iminena cderii Imperiului Otoman, el a scris Istoria creterii i descreterii Imperiului Otoman, Cercetare natural a monarhiilor, Descrierea Moldovei, Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor care reprezint o culme a istoriografiei autohtone, n care tradiiile cronicarilor se mbin cu cuceririle teoretice i metodologice europene.

  • 19

    Analiza concepiei sale filosofice reliefeaz o anumit, fireasc, de altfel, evoluie. Divanul, care n poezia oriental nseamn antologie iar n lumea turceasc mai nseamn i adunare, consiliu, sfat, pune n discuie raportul dintre suflet i natur, surprinse n dualitatea i antinomia lor. Aceasta este o tem filosofic important, motenit deopotriv de la filosofia anticp i medieval, pe care Dimitrie Cantemir a remodelat-o ntr-o tem a filosofiei romneti.

    Lucrarea este scris ca un dialog, un fel de sfad ntre nelept i lume, aflai ntr-o semnificativ opoziie. Mai nti, neleptul i expune poziia sa mpotriva lumii, pe care o apostrofeaz continuu. Lumea este neltoare i linguitoare, ea amgete oamenii cu splendorile sale, dndu-le de neles c-i poate face fericii prin nsuirea lor, dar totul nu este dect minciun i deertciune. Venic preocupat de lume i de lucrurile ei omul nu are vreme s se gndeasc la propriul suflet, care rmne srac, nlnuit n ruti i greeal, ratndu-i astfel mntuirea. Dar norocul este nestatornic i omul ar trebui s se gndeasc din timp la moartea trupului i la nemurirea sufletului, ntorcnd spatele lumii i cultivnd nelepciunea.

    Aceasta este teza lucrrii, pe care o avanseaz neleptul. Urmeaz ns antiteza, care este reprezentat de contraargumentele lumii la aceste acuze grave ce i s-au adus. Astfel, n favoarea sa lumea invoc faptul c ea a fost creat cea dinti de ctre Dumnezeu, cu mult nainte de apariia oricrui microcosmos spiritual, ceea ce i neleptul recunoate. Or, ceea ce este creat de Dumnezeu, nu poate fi ru. nsui neleptul locuiete n lume, hrnindu-se cu roadele ei i neputnd tri fr suportul acesteia. Lumea i nfieaz apoi neleptului bogiile i frumuseile ei: cetile, satele, viile, livezile, grdinile. Toate acestea nu pot fi dispreuite, chiar dac nu le poi avea pe veci, cci tot i va rmne numele ca amintire dup petrecerea ta din lume.

    Desigur, pn la urm victoria este a neleptului, care, fr s nege atracia pe care o exercit lumea i faptul c ea este creaia divinitii, consider c omul e situat deasupra lumii i se cuvine s-o nesocoteasc; dei este nevoit s triasc n lume, el trebuie s priveasc tot ceea ce aceasta i ofer ca la bunuri trectoare, de care s nu se lege i n care s nu se ncread. Spre a fi cu adevrat o culme a creaiei divine el nu trebuie s urmreasc averea i mrirea, resemnndu-se cu norocul i nenorocul ce-l ateapt, cu vrstele i petrecerile, nzuind cu sufletul doar la cele venice, pomenind numai moartea, nvierea i dreapta judecat. Totui, punerea n antitez a neleptului i a lumii, care are i ea contraargumente destul de solide, d construciei lucrrii o for dramatic deosebit.

    n Sacrosanctae scientiae indepingibilis imago, Dimitrie Cantemir a fost influenat de teosofia lui Van Helmont, un filosof i gnditor flamand care considera c se poate ajunge la cunoaterea divinitii n mod direct, prin intuiie intelectual, lsnd deoparte toate cile obinuite ale tiinei. n aceast carte Dimitrie Cantemir i-a propus s contureze principiile sacre care stau la baza unei astfel de cunoateri inefabile, cu statul egal de fizic i teologie, punnd n discuie, de fapt, problematica unei adevrate ontologii. Lucrarea, mult vreme inedit a fost tradus n romnete abia n 1928 cu titlul de Metafizica dar, n realitate, ea este o oper de filosofie a naturii, n sensul Fizicii lui Aristotel.

    n viziunea lui Cantemir, tiina sacr este tiina biblic despre geneza universului, pe care el o opune tiinei sezitive sau profane. Prima se ntemeiaz pe revelaie iar cea de a doua pe intelect i raiune, ceea ce nseamn c numai cea dinti poate s ating adevrul unic i absolut, pe care l prezint n imagini pure i eseniale,

  • 20

    conforme cu adevrurile din Biblie, n vreme ce cealalt rmne doar la suprafaa lucrurilor. De aceea el desfoar o ampl polemic cu fizica aristotelic; de exemplu, dualismul materie-form i se pare contradictoriu pentru c, dac materia produce formele de la sine, atunci forma nu mai poate fi considerat alt principiu.

    Totui el se inspir destul de mult din cosmologia greac. n tendina sa de a face inteligibil textul biblic al Facerii, Cantemir introduce problema elementelor. Astfel, din punctul su de vedere, elementul anterior creaiei a fost apa, gndit ca un abis, ca o ntindere nesfrit, fiind lipsit de orice fel de dimensiune, privat de orice form i numit de acea gaz de ap sau haos. De la acest element primordial, care trece pentru filosof ca nedefinitul sau nedeterminatul a creat Dumnezeu lumea.

    Tot un element primordial i la fel de nedeterminat este i aerul, pe care-l numete spirit sau blas. Rolul lui este de a reduce gazul de ap la o form compact i de a separa apoi apele de sus de apele de jos. Dar cele dou elemente primordiale se afl undeva anume, deci spaiul este i el un al treilea element primordial. n acest spaiu n care apele au fost ordonate de ctre aer, Dumnezeu creeaz lumea i lucrurile ei n conformitate cu relatarea din Biblie. O dat cu textul biblic, Dimitrie Cantemirpreia de la Van Helmont i noiunea de arheus, esen a fiecrui lucru introdus de Dumnezeu n el.

    Dintre toate fiinele, omul este capabil s-i altereze esena, lucru ce determin corupia lumii, astfel nct fora universal, divin, se retrage la cele de sus, lsnd lumea i omul s se mite ntre bine i ru iar pe om s ncerce s cunoasc prin intermediul simurilor i intelectului, ceea ce este un semn de decdere, cci niciodat astfel el nu va putea atinge adevrul. De aici i vehemena criticii la adresa a ceea ce el numete antropolatrie, teologie profan, tiin senzitiv, atomism, ceea ce pentru el echivaleaz cu ateism.

    Dintre filosofi, inta atacurilor lui Cantemir este mai ales Aristotel, fiul ntunericului i printele obscuritii pmnteti. El combate tezele acestuia expuse n Fizica, dar mai ales poziia aristotelic asupra timpului. Pentru Cantemir, ca i pentru Aristotel, timpul este etern, dar n vreme ce la Aristotel timpul este msura micrii, Cantemir consider c timpul a precedat micarea, fiind printele acesteia, de vreme ce micarea are loc n timp i nu invers. Astfel, realitatea i obiectivitatea timpului sunt, dup Cantemir, de esen divin, cu toate c timpul nu a fost creat, existnd din eternitate ca eternitate.

    n Istoria ieroglific ns poziia lui Cantemir fa de Aristotel apare cu totul schimbat. Aristotel nu mai este valorizat negativ ci considerat un greu i deplin nvtor, de la care preia o serie de noiuni ca: mateie, substan, accident, esen i cauz. Asemenea lui Aristotel, Cantemir nelege materia ca substrat al lucrurilor. Toate lucrurile lumii reprezint materie informat, nimeni, nici mcar divinitatea, neputnd modifica elementele din care ele sunt alctuite. Ca i Aristotel, Cantemir admite existena celor patru cauze: material, formal, eficient i final. Spre deosebire de Aristotel, el consider c ultima dintre ele nu acioneaz n lumea fizic ci doar n sfera eticii, natura neavnd scopuri pe care s le urmreasc n mod contient.

    Lucrurile i fenomenele naturii se mic dar nu se transform sub raportul esenei; ele au o structur atomic, ns micarea atomilor este redus de Cantemir la agregare i dezagregare, n rest, lucrurile rmn arhetipal aceleai. Forma prin care se deosebesc ntre ele se explic prin voina divin iar aciunea lor ascult de porunca lui Dumnezeu. Cu toate asta, lumea, dei creat de Dumnezu, funcioneaz de sine

  • 21

    stttor, dup legi proprii ce nu pot fi nclcate ceea ce introduce o dimensiune deist n concepia lui Cantemir.

    Spre deosebire de fenomenele lumii, cele etice au drept caracteristic socoteala sfritului, sinonim cu posibilitatea omului de a cunoate binele i rul, fericirea i nefericirea i de a hotr asupra lor. Cci omul are un suflet nelegtoriu, de natur divin, prin care el este ridicat i povuit la cele etice, teologice i metafizice. Metafizica este definit de Cantemir drept nvtura care arat lucruri mai sus de fire iar metafizicianul drept cel care se ocup cu tiina sau cunoaterea principiilor i categoriilor generale ale existenei. Obiectul metafizicii este universalul, principiul lucrurilor.

    Filosoful nu se ocup deci de etimologia numelui ci caut nsi fiina lucrurilor, cruia i d numele de esen. Cum lucrurile sunt de dou tipuri: fizice i obiceinice, i filosofia trebuie s aib dou pri, prima ocupndu-se de fenomenele naturii iar a doua avnd drept obiect moravurile oamenilor. Distincia pe care el o face astfel ntre metafizic, filosofia naturii i etic marcheaz un incontestabil progres n gndirea filosofului nostru, o poziie teoretic apropiat de cea a lui Bacon, Leibniz i Descartes.

    Datorit condiiilor social-economice i politice ale Moldovei de dup anul 1705, Cantemir nu va face ns oper de filosof al naturii ci i va dezvolta principiile metodologice aplicndu-le istoriei, tiinei, problematicii umane n genere.

    Astfel, n ontologia i filosofia istoriei, Cantemir se distaneaz de providenialism. n Cercetare natural a monarhiilor el concepe istoria ca dezvoltare sub forma a patru monarhii: monarhia de est (asiro-babilonian, persan), de sud (Egiptul, Imperiul macedonean), de vest (Roma, Imperiul romano-german) i de nord (Imperiul rus). Dei aceast schem de evoluie sub forma a patru monarhii este preluat din reprezentrile medievale bazate pe interpretarea dat de Ieronim (sec IV) profeiei lui Daniil, Cantemir se distaneaz de schema de mai sus nu numai prin rolul pe care l confermonarhiei nordice (Rusia), ceea ce se explic prin interesele politice ale romnilor, dar i prin sublinierea caracterului fizic, natural al evoluiei istoriei.

    Transpunnd n ontologia istoriei ideile din ontologia general, el subliniaz c istoria se dezvolt dup legi obiective (n sensul deismului), att existenei ct i istoriei fiindu-le caracteristice ordinea, micarea, generaia i corupia. Legitatea se manifest n fazele evoluiei ciclice a istoriei, n ceea ce Cantemir numea cretere i descretere, natere i moarte. n viziunea lui, monarhiile sunt fenomene particulare, concrete, i tot ce este particular, aa cum se nate, trebuie s se i schimbe iar pn la urm s moar, cci aa ne nva att raiunea ct i experiena.

    Remarcabil este, n contextul filosofiei istoriei dezvoltat de Cantemir, ideea concentrrii forelor politice pentru grbire descreterii unei anumite monarhii. Ea este expresia raporturilor politice pe care rile Romne le aveau cu Imperiul Otoman, fora care le meninea sub suzeranitatea ei i care le frna dezvoltarea.

    n ceea ce privete lucrrile lui proriu-zis de istorie, precum Istoria creterii i descreterii Imperiului Otoman sau Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor, ele atest o concepie modern despre cercetarea fenomenelor istorice, despre metodologia scrierii istoriei, paralel cu dezvoltarea ideilor despre romanitatea limbii i a poporului romn, ca i despre independena politic a romnilor.

    Problematica ontologic este ns strns legat n opera lui Cantemir de cea gnoseologic. O caracteristic general a preocuprilor lui n aceast direcie este poziia antiagnostic, evident chiar i n Sacrosanctae Exist, totui, o evoluie a

  • 22

    gndirii lui Cantemir. Astfel, dac n Sacrosanctae el admitea cunoaterea absolutului (a lui Dumnezeu) pe calea revelaiei i considera senzaiile i raiunea ca mijloace imperfecte, ba chiar denaturate, de cunoatere, tiina profan fiind considerat ca duntoare, n Micul compendiu de logic el va adopta o poziie raionalist, considernd raiunea ca o lumin natural dat omului pentru a ajunge la adevrata nelepciune. Logica aristotelic, incriminat n Sacrosanctae, e socotit acum ca o comoar a disciplinelor minii lsat de antichitate.

    Desigur, este vorba i de o schimbare a obiectului la care se raporteaz, cci nu mai este vorba de absolut ci de cunoaterea celor relative.

    Interesele teoretice din Micul compendiu de logic pentru concepte, categorii i silogism vor fi concretizate n Istoria ieroglific, unde definete o serie de termeni logici i le dezvluie, prin exemple, coninutul. Aici, poziia raionalist este completat cu unele idei de factur empirist-senzualist, explicabile prin preocuparea lui pentru problemele vieii social-politice. Astfel, asemenea empiritilor, el scrie c toat tiina din povaa simurilor se afl.

    Un loc deosebit l-au avut n sfera preocuprilor lui Cantemir problemele de etic. i aici ntlnim o evoluie de la etica strict cretin la una cu un accentuat caracter laic. Astfel, ideilor despre liberul arbitru, predestinaie, prezente mai ales n primele lucrri, le adaug ulterior idei noi. n Istoria ieroglific, de exemplu, omul este comparat cu o trestie firav, capabil ns s nfrng vijeliile; iar n Scrisoare despre contiin, deosebind dou tipuri de contiin (contiina propriu-zis i cunoaterea moral) Cantemir sublinia c judecata moral se definete prin observarea faptelor.

    Pe de alt parte, filosoful socotea c omul nu se nate nici bun nici ru. n viziunea lui, rul moral se explic prin condiiile vieii sociale. Dar cu toate c i manifesta ncrederea n om, n capacitatea sa de a se perfeciona, de a face bine i de a nvinge vitregiile vieii, el admitea ideea pcatului strmoesc, care se transmite din generaie n generaie.

    Cantemir a fost primul intelectual romn care a reuit s dea gndurilor sale o form autentic filosofic. Dei nu a fost foarte original, nu se poate contesta fora sa creatoare n acest domeniu. Mult vreme cei care l-au urmat nici mcar nu l-au egalat. Dar importana lui excepional n filosofia romn este dat, n aceeai msur de faptul c e, ncercnd s transpun n limba romn concepte pn atunci strine, a inaugurat procesul de formare a limbajului filosofic romnesc, care va continua apoi pn la sfritul secolului al XIX-lea.

    BIBLIOGRAFIE

    1. Dimitrie Cantemir, Divanul sau glceava neleptului cu lumea, Buc., E.P.L., 1969

    2. Dimitrie Cantemir, Istoria ieroglific, Buc., Editura pentru Literatur, 1965 3. *** Istoria filosofiei romneti, Buc., Ed. Academiei, Vol. I, ediia a II-a, 1985 4. Ion Ianoi, O istorie a filosofiei romneti, Cluj, Biblioteca Apostrof, 1996 5. Gh. Al. Cazan, Istoria filosofiei romneti, E.D.P., 1984

  • 23

    5. Aspecte filosofice n cultura romn din secolul al XVIII-ea i nceputul secolului al XIX-lea

    Cu toat vastitatea i importana ei, opera lui Dimitrie Cantemir a fost doar parial cunoscut n sec. al XVIII-lea n rile Romne. Dac n Occidentul Europei a fost larg comentat Istoria creterii i descreterii Imperiului Otoman iar Descrierea Moldovei a fcut, la rndul ei, carier universal, la noi au circulat doar Divanul i Hronicul, iar asta numai dup 1770. Dei influena operei lui Cantemir va fi astfel considerabil spre sf. sec. al XVIII-lea dar mai ales n sec. al xix-lea, inexistena unei continuiti imediate a ideilor i preocuprilor sale filosofice a ntrziat cu mai bine de o jumtate de secol dezvoltarea filosofiei romneti originale. La acest lucru au contribuit deopotriv destinul domnului crturar ct i nivelul general sczut de dezvoltare a societii romneti.

    n aceste condiii, dup Cantemir, filosofia din rile Romne a fost practicat numai n cadrul nvmntului din Academiile domneti din Iai i Bucureti, nfiinate n ara Romneasc la sf. sec. al XVII-lea iar n Moldova la nceputul sec. al XVIII-lea. Baza nvmntului filosofic o constituiau aici manualele de filosofie i comentariile la opera lui aristotel ale lui Teofil Coridaleu (1570-1646), unul dintre rectorii Academiei Patriarhiei din Constantinopol. Nici de data aceasta deci cultura romn nu s-a orientat ctre cele mai reprezentative figuri ale filosofiei timpului, prelund idei deja depite de mersul gndirii filosofice, ceea ce a cntrit greu n sens negativ n procesul de formare a filosofiei i chiar a culturii romne.

    Totui, fa de epocile anterioare, cnd manuscrisele filosofice circulau ntr-un numr restrns i mai ales n medii monahale, neexistnd comentarii pertinente ale marilor filosofi, putem spune c s-a fcut un pas nainte i c cercuri mai largi de intelectuali au putut lua contact direct sau mijlocit cu una din figurile fundamentale ale filosofiei. De remarcat este c toate cursurile se fceau n limba greac.

    Astfel, la Academia din Bucureti se predau Logica, Retorica, Fizica, Despre cer, Despre natere i pieire, Despre suflet i Metafizica. Prin reorganizarea Academiei de la Bucureti la sf. sec. XVIII de ctre Alexandru Ipsilanti, cursurile acesteia au fost reduse la filosofie, etic i fizic.

    La Academia din Iai s-au predat la nceput cursuri de gramatic, retoric i logic iar pe la mijlicul sec. XVIII i Despre suflet, Fizica, Despre cer, Despre natere i pieire, Metafizica.

    Pentru a ne da seama de nivelul filosofiei cu care luau contact generaiile de intelectuali romni din sec. XVIII trebuie s spunem c Teofil Coridaleu era un aristotelician apropiat de aristotelismul colii de la Padova, nfiinat n sec. XIII i avnd o orientare averroist, dnd prioritate tiinelor naturii n opera lui Aristotel; cel mai cunoscut reprezentant al ei a fost Pietro Pomponazzi. Unul dintre meritele importante ale lui Coridaleu a fost susinerea principiului separrii filosofiei de teologie, ca i critica scolasticii latine medievale, care ncerca s-i susin dogmele prin recursul la autoritatea stagiritului.

    n comentariile sale, Coridaleu susine teoria dublului adevr (a celor dou adevruri), menionnd c omul este luminat nu numai prin harul credinei ci i

  • 24

    prin lumina pur a intelectului natural. Dei cretin, Coridaleu promova teoria aristotelic conform creia lucrurile sublunare se datoreaz unor cauze naturale, ele provenind din materia etern, care, n micarea ei, capt forme diferite. De asemenea, el a negat existena unui Dumnezeu personal, atottiutor i omniprezent, plasndu-se pe poziia unui Dumnezeu prim-motor cauz final. Practic, Coridaleu a intrat n conflict cu teologia n aproape toate tezele fundamentale ale ei, inclusiv n cea referitoare la nemurirea sufletului, la destinul omului, la miracol, astfel nct nvmntul realizat dup manualele lui a avut meritul de a fi artat i existena unei alte posibiliti de concepere i explicare a lumii dect cea teologic.

    Astfel, neoaristotelismul a fost important pentru atmosfera filosofic de la noi, crend o disponibilitate de gndire a lumii i o familiarizare cu opera lui Aristotel. n ansamblu ns, comentariile lui Coridaleu nu mai puteu reflecta necesitile cultural-tiinifice ale rilor noastre. Ele erau depite de spiritul vremii i au constituit chiar o piedic pentru libera dezvoltare a gndirii, care se confrunta cu alte necesiti dect cele ale exegezei textului aristotelic.

    n a doua jumtate a sec. XVIII intelectualii din sud-estul Europei erau tot mai nclinai spre cunoaterea culturii occidentale, care promova idei nnoitoare, ce veneau n sprijinul aspiraiilor naionale ale poporului romn. Astfel, curentul luminist a gsit ecouri i printre romnii din cele trei ri. Totui, luminismul romnesc nu a fost o simpl preluare i o imitaie a luminismului european ci o micare cu particulariti specifice, care a pus n mare msur bazele culturii romne moderne, contribuind i la dezvoltarea gndirii filosofice.

    Date fiind condiiile specifice din Transilvania i celelalte dou ri romne, iluminismul s-a afirmat n cadrul lor difereniat. Cronologic, a aprut mai nti cel din Transilvania, aflat n contact nemijlocit cu Occidentul Europei. Expresia direct a luminismului transilvan a constituit-o coala Ardelean; n ara Romneasc el a fost reprezentat de personaliti ca Gheorghe Lazr sau Ion Heliade Rdulescu iar n Moldova reprezentantul su cel mai de seam a fost Gheorghe Asachi.

    Ca micare ideologic naional luminist, coala Ardelean s-a caracterizat prin analiza ampl i soluionarea progresist a celor mai importante probleme ale vremii: lupta romnilor pentru drepturi i liberti politice, pentru dezvoltarea culturii naionale, critica ordinii de drept i a ordinii economice feudale, dezvoltarea nvmntului n limba romn, rspndirea tiinei i culturii n rndul maselor, promovarea filosofiei raionaliste, luministe, critica superstiiilor scrierea istoriei poporului romn.

    Formai aproape toi la coli teologice i pregtii pentru o carier confesional, luminitii ardeleni s-au pus n slujba idealurilor romneti i au urmrit ridicarea romnilor din situaia de tolerai la statutul de cea de a patra naiune din Transilvania, folosindu-se pentru asta att de demonstraia istoric i filologic, care evidenia latinitatea i continuitatea poporului romn pe aceste meleaguri, ct i de cea filosofic, a dreptului natural i a egalitii oamenilor.

    n cursul evoluiei colii Ardelene s-au conturat dou orientri: orientarea moderat, reprezentat de Samuil Micu, Petru Maior, Gheorghe incai (n prima parte a activitii sale) i orientarea radical, ai crei reprezentani au fost Gheorghe incai (n prima parte a activitii), Ion Budai-Deleanu, Paul Iorgovici i Ion Monorai. n prima sa etap, coala Ardelean s-a definit printr-o anumit

  • 25

    exagerare a latinismului istoric i filologic, prin ncrederea n reformele de sus, n spiritul de dreptate al absolutismului luminat. n cea de a doua etap, declanat din momentul n care s-a vzut c libertatea nu va fi niciodat acordat de cei puternici ci cucerit de popor prin lupt, se promoveaz idei apropiate de democratismul revoluionar, criticndu-se deschis exploatarea feudal.

    n pregtirea luminismului ardelean un rol important l-a avut episcopul unit Inochentie Micu (1692-1768), figur important a romnilor transilvneni, deputat n Dieta Transilvaniei. El a artat c, n ciuda promisiunilor de nlesniri pentru a mbria religia catolic, nici mcar clerul romnesc greco-catolic nu se bucur de libertatea pe care o are cel romano-catolic, preoii fiind tratai n mod abuziv, exact ca i ranii romni. Or, Inochentie cerea un tratament demn pentru locuitorii, desfiinarea iobgiei pe pmntul regesc i dreptul la liber mutare a iobagilor.

    Folosind argumente din dreptul feudal dar invocnd i dreptul natural, Inochentie Micu a cerut ca reprezentanii romnilor s fie primii n dieta Transilvaniei, s participe la guvernare iar naiunea romn s fie socotit a patra naiune n stat, egal cu maghiarii, saii, secuii. Drepturile romnilor trebuiau respectate pentru c ei reprezentau majoritatea populaiei, aducndu-i cea mai mare contribuie la avuia rii. n plus, poporul romn se afl n Transilvania n ara lui, pe care s-a format ca urma al romanilor.

    Primul reprezentant de seam al luminismului transilvan i cel care a artat cea mai mare nclinaie pentru filosofie a fost Samuil Micu (1745-1806), nepot al lui Inochentie Micu. Cunosctor al limbilor clasice, cu o bogat cultur, el a tradus n limba romn o serie de lucrri ale filosofului Friedrich Christian Baumeister, de orientare wolffian. Alegera lui Micu se ndreapt astfel ctre o filosofie sistematizat, ceea ce arat c voia s instituie filosofia ca domeniu distinct al culturii i ca disciplin de gndire n societatea romneasc.

    Traducerile lui nseamn, n acelai timp, o adaptare i prelucrare a ideilor ntr-o manier proprie, precum i un efort de creaie a unui amplu limbaj al filosofiei n expresie romneasc.

    Astfel, Samuil Micu public, la sf. sec. XVIII, A filosofiei cei lucrtoare, nvtura metafizicii, Loghica, Legile firii, etica i politica. n cadrul lor, se contureaz o anume imagine despre sfera filosofiei. Pentru asta Micu pornete de la distincia dintre cunoaterea de tip istoric, cunoaterea de tip filosofic i cea de tip matematic. Ultima se refer la aspectul cantitativ, cimea sau msura lucrurilor. Cunoaterea istoric este cunoaterea faptelor. Aplecat asupra individului, ea nu poate ajunge la pricin, adic la cauza esenial, ns pregtete abstracia filosofic, filosofia nefiind altceva dect efortul de a cunoate suficiente cauze ale lucrurilor.

    Sfera filosofiei se mparte mai nti n dou mari pri: filosofia teoretic, contemplativ (privitoare cu mintea) i filosofia practic, adic lucrtoare asupra faptelor i obiceiurilor umane. Filosofia teroretic include: ontologia, cosmologia, psihologia, teologia. La rndul su, filosofia practic are ca subdiviziuni: filosofia practic propriu-zis, dreptul firii (care nva legile dreptii), etica (ne nva legile bunei cuviie) i politica (ne nva legile omeniei).

    Cea mai nalt dintre toate este ontologia, care este tiina nsului preste tot sau nct este ns. n aceast calitate, ea ntemeiaz i cunoaterea noastr deci

  • 26

    reprezint baza tuturor tiinelor. De aceea nvtura metafizicii este n bun msur o cercetare ontologic, fiind preocupat de concepte ca ns (existen), nens (nonexisten), trebuin, ntmplare, spaiu, pricin (cauz), tot i parte, .a.m.d.

    Potrivit lui Micu, dou sunt nceputurile sau temeiurile cunoaterii umane: nceputul zicerii mpotriv (principiul noncontradiciei) i nceputul pricinei destule (principiul raiunii suficiente). n lipsa celui din urm multe dintre adevrurile pe care ne nva filosofia sau teologia nu vor mai putea fi demonstrate; cci simurile noastre nu ne ofer suficiente sau chiar deloc temeiuri pentru a arta, de exemplu, c exist Dumnezeu.

    Totodat, Samuil Micu este deschis i influenelor lui Bacon, Locke, Galiei sau Newton, el artndu-se un cunosctor al fizicii galileo-newtoniene i afirmnd c nu ne putem nimic nchipui dac mai nti nu am experimentat cu simurile. Astfel, el se distaneaz de nelegerea definiiei leibnizo-wolffian a spaiului, situndu-se pe poziia newtonian. Prin urmare, pentru Samuil Micu sapiul este ceva distinct de lucruri, fiind receptacolul acestora.

    Dei nu a dezvoltat o concepie original, lui Samuil Micu nu i se poate contesta o contribuie fundamental la popularizarea filosofiei luministe i a raionalismului, la dezvoltarea liberei gndiri i la cristalizarea unei terminologii filosofice adecvate. Cu un deosebit sim al limbii romne, el a tiut s-o adapteze conceptelor celor mai abstracte, gsind de multe ori noiuni echivalente extrem de potrivite, pe care le folosim i astzi. De asemenea, el a tiut s pstreze plasticitatea construciilor gramaticale, fcnd ca exprimarea filosofic s fie fireasc, nu forat.

    n acelai timp Samuil Micu a desfurat i o remarcabil activitate ca militant al micrii de emancipare naional i de luminare a maselor. El s-a strduit n diverse lucrri s dovedeasc istoric, lingvistic i juridic, latinitatea i continuitatea romnilor n Dacia. De asemenea, din punct de vedere al poziiei sociale, el condamn iobgia i, cernd abolirea acesteia. Totui, pentru el cultura rmne cel mai important mijloc de ridicare a poporului.

    Unul dintre colaboratorii i, totodat, continuator al operei lui Samuil Micu a fost Gheorghe incai (1754-1816). Fr preocupri filosofice de anvergura lui Micu, el a fost totui doctor n filosofie i teologie la Roma. Dedicndu-se dezvoltrii nvmntului i educaiei, el a nfiinat peste 300 de coli populare romneti, editeaz o gramatic latin-romn, scriind i un catehism, dou abecedare i o artmetic.

    n lucrarea Chronica romnilor i a mai multor neamuri, pentru care a studiat mai multe mii de autori, timp de 34 de ani, el se remarc printr-un deosebit spirit critic n selecia i evaluarea izvoarelor istorice, dovedind latinitatea poporului romn i continuitatea lui pe teritiriul Transilvaniei. Acestea au foat argumentele sale pentru susinerea drepturilor politice i sociale ale romnilor transilvneni. De asemenea el a susinut c romnii din cele trei principate nu se vor putea realiza ca naiune dect prin unirea lor.

    Condamnnd iobgia ca un sistem perimat, Gheorghe incai nu a vzut cile reale de abolire a ei. mprtind o concepie idealist despre istorie, n care rolul hotrtor revenea personalitilor, luministul considera c moartea mpratului Iosif al II-lea a frnat procesul de nlturare a iobgiei. Convins c numai prin

  • 27

    reforme se poate ameliora soarta populaiei, el a fost ostil rscoalei din 1784 condus de Horea.

    O critic viguroas a fcut, n schimb, bisericii, artnd discrepana ntre ceea ce se propovduia de la amvon i practicile reale; adresndu-se neamului l ndemna la nencredere n cei ce promit lumea de dincolo rpindu-le oamenilor bunurile pmnteti.

    Convins i el c prin cultur se poate ridic astarea poporului, a contribuit la popularizarea tiinei veacului i nlturarea superstiiilor, traducnd lucrri tiinifice i participnd astfel la procesul de creare a terminologiei tiinifice romneti.

    Fr a atinge nivelul criticii sociale i valoarea ideilor politice ale lui Gheorghe incai, Petru Maior (1760-1821) a completat prin lucrrile sale, precum Istoria pentru nceputurile romnilor n Dacia dovezile privind latinitatea poporului romn i continuitatea lui. Argumentele sale au fost n special de natur lingvistic. n lucrarea de tinetee Procanon luministul critic dogma infailibilitii Papei, artndu-se ostil, n genere, clerului superior. El visa la o biseric universal n care s lipseasc practicile specifice acestuia.

    Ion Budai-Dealeanu (1760-1820) a criticat, n lucrarea sa fundamental, iganiada, scolastica, religia i biserica. ntr-o form, e-adevrat, parodic, el a expus i analizat diverse doctrine ale puterii politice care circulau n epoc. Punnd fa n fa monarhia, anarhia, republica, democraia i forme eclectice ale acestora, el opteaz pentru republica democratic, n care se afirm egalitatea tuturora i se asigur demnitatea uman.

    n ara Romneasc luminismul este legat n special de numele lui Gheorghe Lazr (1779-1823), care vine din Transilvania s predea la coala Sfntul Sava i organizeaz nvmntul n limba romn. El a tradus o serie de lucrri cu caracter luminist, a elaborat manuale i a predat o serie de discipline, printre care i filosofia. A predat logica i metafizica dup lucrrile lui Kant, fapt ce marcheaz un prim contact al culturii romne cu filosofia criticist.

    n Moldova, Gheorghe Asachi (1778-1869), inginer, arhitect i doctor n filosofie, s-a ocupat de organizarea nvmntului n limba romn, de popularizarea tiinei i de propagarea culturii.

    De asemenea, la sf. sec. XVIII i nceputul sec. XIX au circulat n rile romne, fie n original fie n traduceri iniial n greac apoi n romn, opere ale lui Montesquieu, Voltaire, Rousseau, Condillac, Fontenelle, Wolff, .a., ceea ce atest mai buna familiarizare a intelectualitii romneti cu filosofia epocii.

    BIBLIOGRAFIE

    1. Samuil Micu, Scrieri filosofice, Buc., Ed. t., 1996 2. *** Antologie de filosofie romneasc, Vol. I, Buc., Ed. Minerva, 1988 3. *** Istoria filosofiei romneti, Buc., Ed. Academiei, Vol. I, ediia a II-a,

    1985 4. Ion Ianoi, O istorie a filosofiei romneti, Cluj, Biblioteca Apostrof, 1996 5. Gh. Al. Cazan, Istoria filosofiei romneti, E.D.P., 1984 6. Gheorghe Vlduescu, Neconvenional, despre filosofia romneasc, Buc., Ed.

    Paideia, 2002

  • 28

    6. Filosofia paoptitilor

    Dei idealurile luministe au continuat s cluzeasc ideile intelectualitii romne n tot sec. XIX, ncepnd cu deceniul al treilea cultura romn intr ntr-o nou faz a dezvoltrii sale, marcat de evenimente i procese calitative care vor conduce la pregtirea i declanarea revoluiei de la 1848. Crescut la colile nfiinate de Gh. Lazr i Gh. Asachi, n atmosfer de redeteptare naional, amplificat de revoluia de la 1821, noua generaie se lanseaz cu nfrigurare n construcia cultural-ideologic. Grbit sub imperativele i contradiciile societii romneti s dezvolte spiritul modern i s fureasc o cultur nou, aceast generaie a procedat cu nelepciune i msur la durarea faptelor culturale i, prin ele, la instaurarea unor direcii novatoare n cultura i gndirea filosofic romneasc.

    Sub influena ideilor iluministe i prin participarea, n timp, a chiar unora dintre iluminiti, generaia care a pregtit ideologic revoluia de la 1848 realizeaz o contiin superioar despre organizarea i mijloacele dezvoltrii culturii. Elevii lui Gh. Lazr i Gh. Asachi, unii dintre ei cu studii la universitile din Germania sau Frana, au neles c dezvoltarea i rspndirea valorilor spirituale pot cpta o nsemntate naional numai n condiiile existenei unei prese romneti, care s ptrund n mediile sociale cele mai diverse.

    Cu o viziune programatic modern, I. H. Rdulescu creeaz, n aprilie 1829, Curierul romnesc, pe care-1 concepe ca loc unde politicul i pironete ascuitele i prevztoarele sale cutri i se adnceaz n gndirile i combinrile sale", linititul literat i filozof adun i pune n cumpn faptele i ntmplrile lumii, ndrzneul i neastmpratul rzboin


Recommended