+ All Categories
Home > Documents > adolescenti

adolescenti

Date post: 17-Mar-2016
Category:
Upload: alin-fanase
View: 217 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
Revista scolara I.L. Caragiale 2012 160 de ani de la nastere dramaturgului I.L.Caragiale (1852) 100 de ani de la moartea scriitorului (1912) Grup Scolar "Sfanta Maria" Galati
18
Caragiale preţuit după 160 de ani Simona Stan, anul I, Jurnalism, “Dunarea de Jos!Iată-ne ajunşi în anul Caragiale, an în ca- re falsificatorii de mone- dă s-au reprofilat și s-au întors la bancnota de 100 de lei. Adevăratul I.L.Caragiale dorea bine- le nației, dar și să refacă trecutul glorios al popo- rului, cu toate că nu e român și avea sânge de grec. Reușește însă, să ne analizeze atât de bine și nu se implică afectiv în scrierile sale despre soci- etatea românească, de pe la 1800. A publicat 40 de ani la ziarele vremii fără beneficii și poate, din această cauza ajungea să se împrumute uneori de cateo bancnotă de 100 de lei, la regele Carol l . Caragiale n-a fost iubit în epocă. Era ahtiat după zeflemea, crud, niciodată mulțumit și biciuia tot ce-ntalnea în cale. Un adversar hotărât al ideilor noi, un boem, un critic al traseismului politic și un om care s-a scăldat în mocirlă, asta a fost. A avut ceva și cu femeile, bineînțeles. Le învinuia de apetența pen- tru bârfă, de pseudocul- tură, ura moftangioaicele acelei epoci, dar parcă nici noi acum, nu suntem departe. Ne-ar fi prins bine un medic care să ne curețe societatea de bol- navi cu ajutorul unui limbaj colorat, un om ca și Caragiale. Poate că ne trezeam la realitate, oda- tă ce ne dădea palme peste față, că prea ne-am luat-o în cap. E o dife- rență mare între ceea ce suntem și ceea ce vrem să fim defapt. Așadar, când prindeți o bancnotă de 100 de lei în mână, gândiți -va măcar o se- cundă că scrierile lui me- rită citite și că putem să ne regăsim cu foarte ma- re ușurință printre rân- duri. GRUP ŞCOLAR “ SFÂNTA MARIA “ - GALAŢI ADOLESCENŢI, VENIŢI CU NOI! 160 de ani cu I.L.CARAGIALE Cel mai vechiu ascen- dent cunoscut al lui I.L. Caragiale este bunicul său Ştefan, adus în ţară de Caragea, ca bucătar, zice-se. Ce era? Grec? Arvanit? Caragiale scrii- torul se considera idriot (dacă se poate pune te- mei pe confesiunile lui de levantin), adică din insula Idra, din spaţiul grec, dar cu locuitori al- banezi. Albanezii sunt căpăţânoşi, tăcuţi, greoi la înţelegere, cam crunţi, fideli în chip obtuz. Caragiale dimpotrivî e zglobiu ca un palicar, gălăgios ca un barcagiu, sarcastic, mistificator. Deci trebuie să fie ame- stecătură în sângele lui, poate şi după mamă. În definitive, Ştefan era un balcanic numaidecât adaptabil la câmpia du- năreană.(G. Călinescu, Istoria literaturii române de la origini până în present, bucureşti, 1941) LA ANIVERSARĂ… MAI 2012
Transcript
Page 1: adolescenti

Caragiale preţuit

după 160 de ani Simona Stan, anul I, Jurnalism, “Dunarea

de Jos!”

Iată-ne ajunşi în

anul Caragiale, an în ca-

re falsificatorii de mone-

dă s-au reprofilat și s-au

întors la bancnota de 100

de lei. A d e v ă r a t u l

I.L.Caragiale dorea bine-

le nației, dar și să refacă

trecutul glorios al popo-

rului, cu toate că nu e

român și avea sânge de

grec. Reușește însă, să ne

analizeze atât de bine și

nu se implică afectiv în

scrierile sale despre soci-

etatea românească, de pe

la 1800. A publicat 40 de

ani la ziarele vremii fără

beneficii și poate, din

această cauza ajungea să

se împrumute uneori de

cateo bancnotă de 100 de

lei, la regele Carol l .

Caragiale n-a fost

iubit în epocă. Era ahtiat

după zeflemea, crud,

niciodată mulțumit și

biciuia tot ce-ntalnea în

cale. Un adversar hotărât

al ideilor noi, un boem,

un critic al traseismului

politic și un om care s-a

scăldat în mocirlă, asta a

fost. A avut ceva și cu

femeile, bineînțeles. Le

învinuia de apetența pen-

tru bârfă, de pseudocul-

tură, ura moftangioaicele

acelei epoci, dar parcă

nici noi acum, nu suntem

departe. Ne-ar fi prins

bine un medic care să ne

curețe societatea de bol-

navi cu ajutorul unui

limbaj colorat, un om ca

și Caragiale. Poate că ne

trezeam la realitate, oda-

tă ce ne dădea palme

peste față, că prea ne-am

luat-o în cap. E o dife-

rență mare între ceea ce

suntem și ceea ce vrem

să fim defapt. A ș a d a r ,

când prindeți o bancnotă

de 100 de lei în mână,

gândiți-va măcar o se-

cundă că scrierile lui me-

rită citite și că putem să

ne regăsim cu foarte ma-

re ușurință printre rân-

duri.

GRUP ŞCOLAR “ SFÂNTA MARIA “ - GALAŢI

ADOLESCENŢI, VENIŢI CU NOI!

160 de ani cu I.L.CARAGIALE

“ Cel mai vechiu ascen-

dent cunoscut al lui I.L.

Caragiale este bunicul

său Ştefan, adus în ţară

de Caragea, ca bucătar,

zice-se. Ce era? Grec?

Arvanit? Caragiale scrii-

torul se considera idriot

(dacă se poate pune te-

mei pe confesiunile lui

de levantin), adică din

insula Idra, din spaţiul

grec, dar cu locuitori al-

banezi. Albanezii sunt

căpăţânoşi, tăcuţi, greoi

la înţelegere, cam crunţi,

fideli în chip obtuz.

Caragiale dimpotrivî e

zglobiu ca un palicar,

gălăgios ca un barcagiu,

sarcastic, mistificator.

Deci trebuie să fie ame-

stecătură în sângele lui,

poate şi după mamă. În

definitive, Ştefan era un

balcanic numaidecât

adaptabil la câmpia du-

năreană.”

(G. Călinescu, Istoria

literaturii române de la

origini până în present,

bucureşti, 1941)

LA ANIVERSARĂ…

MAI 2012

Page 2: adolescenti

Anul Caragiale Mitu Adina

Este anul Caragiale. Două mii și o duzină!

Unică aniversare. Nu e una…de rutină.

Iarăși vom avea alegeri. Cam la fel ca altădată.

S-au schimbat doar candidații. Cu imaginea curată!

Urne, voturi, artificii, slavă pentru invingator…

Mai lipseste…nenea Iancu! Ca patron!

A trecut un veac în cap de tăceri şi de regrete.

Îi privesc atent portretul. O icoană pe perete.

Unii: “delicat, sensibil”, alții:“hâtru, pus pe harţă”…

Mi-a hrănit copilăria. L-am citit din scoarță-n scoarță.

Descendent al unui Ștefan — în Moldova, nume mare.

Strâns legat de Eminescu — ambii clasici legendari.

Dramaturg. Poet. Director. Pamfletar și nuvelist,

Unul dinre “greii noștri”. Scriitor și jurnalist.

Treatru. Comedie. Dramă.

Momente. Schițe Și nuvele, Parodii...

Admirabile portrete! Le-a surprins atât de bine!

Sau…caracterul!

Ironia…turnul Babel! Vârful ei atinge cerul!

La funebra despărțire: crema vieții literare —

Lung cortegiu, nume greu. Fără îndoială o valoare!

Un condei în mâna dreaptă. Și o torță în cealalată

A rămas deasupra noastra…Ne va fi mereu un astru.

Monstru sacru. De legendă. Creator de lume nouă.

Câtă frunză. Câtă iarbă în reviste. Sau ziare.

Page 2

Page 3: adolescenti

Din Haimanale în toată ţara

Ion Luca Caragiale a văzut lumina zilei în anul 1852, satul Haimanale, județul Pra-

hova. A fost primul născut, având doi frați care s-au dedicat teatrului, descoperind secre-

tele acestei arte ca actori.

A făcut școala primară și pe cea gimnazială în Ploiesti, urmând apoi să termine stu-

diile liceale în 1868, la București. În același an el urmează cursul de declamație și mimică

a unchiului sau, și, cu acest prilej îl întâlnește pe Mihai Eminescu. Se întoarce în Ploiești,

doi ani mai târziu, unde se angajează copist la tri-

bunal, de unde reține nu- meroase informații care

devin surse de inspirație pentru opera sa artistica.

Revenit în Bucu- rești, Caragiale va practi-

ca mai multe meserii, in- tre care și publicistica.

Debutul său literar se realizeza în revista

“Ghimpele”, unde cola- borează cu versuri și pro-

ză satirică până în anul 1875. Activitatea de la re-

dacția ziarului “Timpul”, alături de Mihai Eminescu

și Ion Slavici îl impune pe Caragiale, la doar 26

de ani, drept un maestru al lecturii. În 1878 partici-

pă pentru prima oară la o întrunire a Societății Juni-

mea, unde s-a întâlnit cu Titu Maiorescu. În anul

următor își prezintă prima piesă dramatică, “O noap-

te furtunoasa”, pe scena Teatrului Național din București.

În anul 1884, beneficiază de aprecierea reginei Elisabeta, căreia i se joacă cu mult

succes “O scrisoare pierduta”. Această recunoaștere oficială a valorii artistice a dramatur-

giei sale este urmată de o violentă contestare, care a culminat cu etichetarea personajelor

din “D-ale carnavalului” drept imorale. În 1888, Caragiale devine director al Teatrului Na-

țional din București.

După 1889 renunţă la comedie şi se orientează spre proza psihologică, de analiză ( “

O făclie de Paşte”) şi spre dramă (“Năpasta”). Cercul de la Junimea este abandonat, cău-

tând alte asocieri. Înfiinţează “Moftul român” şi colaborează la revistele “Vatra” şi “Epoca

literară”.Ion Luca Caragiale s-a stins din viață în anul 1912.

“ Întinsa şi variata lui experienţă s-a revărsat în întregime în opera sa. Nu va fi posi-

bil să se scrie istoria socială a veacului nostru al XIX-lea, fără o continuă referinţă la opera

lui caragiale”.(Tudor Vianu)

Coman Gabriela Mădălina

Page 3

Page 4: adolescenti

ADOLESCENŢI, VENIŢI CU NOI!

Google îşi modifică logoo-ul pen-

tru a-l omagia pe I.L. Caragiale

Anul acesta, la aniversarea a 160 de

ani de la nașterea dramaturgului român

Ion Luca Caragiale, motorul de căutare

Google a ales să-l omagieze pe scriitor. În

mod normal, Google nu ar alege să aducă

un omagiu unui scriitor român, însă anul

acesta a ales să-şi modifice logoo-ul într-

un bust al scriitorului român realizat în

grafică.

Bustul lui Caragiale este suprapus

peste cuvântul „Google”, care apare pre-

cum ar fi caligrafiat cu peniţa. Grafica

omagială include şi o scrisoare care iese

parţial din chenarul logoo-lui, o aluzie la

„O scrisoare pierdută”- informează Medi-

afax. Tot în acest an, în luna iu-

nie, se vor marca 100 de ani de

la moartea marelui dramaturg

Ion Luca Caragiale.

Mitu Adina

Ion Luca Caragiale pe bancnota

de 100 de lei

Avers: Portretul dramaturgului privit din faţă,

anii de viaţă (1852-1912). În centru este ilustrat un

element floral reprezentând o violetă, două măşti de

teatru reprezentate stilistic, simbol al teatrului.

Revers: În centru este ilustrată vechea clădire a

Teatrului Naţional din Bucureşti. În dreapta, cu auriu,

este imprimată masca Tragediei, iar în stânga este sta-

tuia scriitorului Ion Luca Caragiale.

DRUMUL ADOLESCENŢEI Pagina 4

Page 5: adolescenti

Publicistul

Ion Luca Caragiale

Începutul activității jurnalistice a lui

Caragiale poate fi datat, cu probabilitate, în

luna octombrie 1873, la ziarul “Telegraful”,

din București, unde ar fi publicat rubrica de

anecdote intitulată “Curiozități”.

O vreme desfășoară activități jurnalis-

tice , exersându-și spiritual de observație

printr-un stil direct și viu specific articololui

de ziar în “Ghimpele”, și tot în această peri-

oadă va scrie și versuri.

În august 1877, la izbucnirea Războiu-

lui de Independență, a fost conducător al zia-

rului “Națiunea Română”, scos la propunerea

publicistului francez Frédéric. Ziarul, cu nu-

meroase rubrici scurte și cuprinzătoare, a

fost suprimat după numai șase săptămâni.

Între anii 1878 și 1881 a colaborat la

“Timpul”, alături de Eminescu și Slavici, du-

pă 3 ani de colaborare, în 1881, s-a retras de

la ziar. Publică și în ziarul vienez “Die Zelt”

sub semnătura ”Un patriot roman”. În anul

1908, din Berlin, colaborează din nou, cu po-

vești și schițe la “Universul”. Scrie instanta-

neu “Începem!” cu care Nationanul bucureș-

tean își deschide noua stagiune .

Din relațiile lui Caragiale cu publica-

țiile anilor 1870 - 1910, dincolo de constata-

rea unui interes care s-a prelungit până la ca-

pătul existenței sale, Caragiale a înnobilat

genul publicistic.

Coruţ Iulian şi Lică Andreea (IX D)

MAI- LIED

De la pragul casei, De la trezirea de margaritar a inceput trezirea, milioane de licurici au sosit cu lampasele aprinse, desi in spatele casei soarele se chinu-ia sa rasara. De-atunci calcaiul incepuse a sangera pentru fiecare pas

si zeul cu nuielusa vrajita in mana ma impingea in adanc sa nu muradaresc albul de marmura condamnat la pieire de propria lui puritate. Maria Urbanovici

DRUMUL ADOLESCENŢEI Pagina 5

Page 6: adolescenti

Una dintre speciile poetice culti-vate de I.L.Caragiale cu mare drag a fost epigrama. El a polemizat în epi-

grame cu Dimitrie Teleor (“Ţaţa”). Cei doi s-au ironizat reciproc, cu multă sub-tilitate. Iată un exemplu:

Unui clubman

La cărţi c-un as eşti asasin Cu spada-n luptă spadasin;

Dar fără spadă, fără as, Tu singur spune, ce-ai rămas?

( Moftul român, 24 iunie,1901) Fabula şi rolul ei moralizator i s-a potrivit mănuşă. Pamfletul politic—

altă formă plină de fond sub condeiul maestrului. Vă invităm să lecturaţi doar strofa din finalul Petiţiei către guvern şi veţi recunoaşte stilul inconfundabil şi nemuritor:

Suprimă pe orice păgân Ce n-a citit Moftul român Şi n-a fost atât de levent S-achite un abonament.

DISCREŢIE

Nu vreau să ştii că te iubesc;

Voi suferi tăcut, discret -

Cochetele dispreţuiesc

Pe-un franc poet!

Da-n veci închipuirea ta

Din sufletul meu n-o să moară,

Şi nimănui n-oi arăta

A mea comoară!

Căci te iubesc, deşi nu-ţi spun:

Nu! N-ai s-o afli niciodată…

Şi arz de dorul tău nebun,

Mult adorată.

Dar tac, nu-ţi spun că te iubesc:

Ştiu bine că pe-un franc poet

Cochetele-l dispreţuiesc…

Tac – sunt discret!

DRUMUL ADOLESCENŢEI Pagina 6

POEZIILE D.LUI

I.L.CARAGIALE

Page 7: adolescenti

ODĂ LA STATUIA LUI CARAGIALE

Mărire vouă, lupte secular

Ce-aproape cinci decenii aţi durat!

Obscuritatea în sfârşit dispare

Şi-un soare radios s-a înălţat.

Lui nenea Iancu i-am turnat statuie

Ce mândră o să-nfrunte vânt şi ploi.

Demers mai drept decât acesta nu e,

Căci el întâiul ne-a turnat pe noi.

Ne-a intuit genetic matrice

În care toate se aştern şi curg.

mai bine altul nu le poate zice

Decât le-a zis bătrânul dramaturg.

Zadarnic vreme trece, vreme vine

Sub ochiul lui departe văzător;

Prin el trecutul în present revine

Şi calcă triumphal spre viitor.

Sub cerul vast al pălăriei sale

Păşim cu toţii, sincere şi oneşti.

Mărire ţie, I.L.Caragiale!

Cu noi ai fost, cu noi vei fi şi eşti.

Ştefan Cazimir

DRUMUL ADOLESCENŢEI Pagina 7

Page 8: adolescenti

Bancuri, glume, ghicitori şi rebus

Se aude un zgomot teribil dintr-o clasă. Directorul

intră şi vede cum toată lumea făcea ce vrea: unii se

băteau, alţii ţipau iar alţii erau urcaţi pe bănci. Direc-

torul îl dă afară pe cel mai zgomotos şi ţipă la ceilalţi

copii:

- Unde este profesorul vostru?

- Tocmai l-aţi dar afară.

- Doamnă profesoară, aţi pedepsi pe cineva pentru ce

nu a făcut?

- Sigur că nu.

- Bine. Nu mi-am făcut tema.

La un examen se prezintă elevi cu diverse pre-

gătiri. Intră primul şi la ieşire toată lumea întrea-

bă:

- Cum a fost?

- Ca între profesori. Ei întrebau, eu răspundeam, ne

completam.

Intră şi al doilea şi când a ieşit aceiaşi întreba-

re:

- Cum a fost?

- Ca între profesor şi elev. Ei întrebau. Eu răspun-

deam, mă şi ajutau.

Intră şi ultimul şi când iese, aceiaşi întrebare:

- Cum a fost?

- Ei, cum să fie? Ca între popi.

- Păi cum aşa?!

- Ei întrebau, eu îmi făceam cruce; eu răspundeam, ei

îşi făceau cruce.

Pagină realizată de Adina Mitu

Pagina 8

Un ţigan intră într-un restaurant şi

strigă la barman:

Aici un rom!

Barmanul: Te-am văzut.

Doi şerpi în deşert:

Noi suntem veninoşi.

Da? De unde ştii?

Tocmai mi-am muşcat

limba.

Page 9: adolescenti

Pagina 9

Anul 1879 marchează "lovitura de teatru" pentru afirmarea

sa literară: apare în "Convorbiri literare" comedia "O noap-

te furtunoasă" a carei reprezentare pe scena Teatrului Nați-

onal a fost intreruptă, datorita reacției violente a unui pu-

blic care se recunoaşte în personaje.

Caragiale deschide astfel seria capodoperelor sale ca-

re il consacrau ca cel mai de seama reprezentant al drama-

turgiei românaeşti. Un am mai tarziu a scris "Conul Leoni-

da față cu reacțiunea", în care ridiculizează teama de revo-

luție a "politicienilor" de cafenea şi pasențe, ajunşi în

decreptitudine.

CARAGIALEOLOGIA

Comicul enorm şi esenţializarea tragicului în arta dramatică

Page 10: adolescenti

Pagina 10

Anul 1884 ramâne inscris în istoria literaturii noastre cu cifre de

aur, marcând un punct de altitudine maximă în dramaturgia ro-

mânească. În seara zilei de 13 noiembrie a acelui an, Teatrul din

Bucureşti a reprezentat pentru prima data comedia "O scrisoare

pierdută", în interpretarea unei echipe de actori foarte talentați,

cei mai mulți tineri, care, aproape fără excepție, au dat deplina

sadisfacție spectatorilor şi autorului. Prin aceasta comedie, dra-

maturgia românească a facut saltul ce a inscris-o pe orbita marii

literaturi universale.

Page 11: adolescenti

Pagina 11

Drama "Năpasta" s-a reprezentat la 3 februarie 1890, fără sa

se bucure de o primire bună din partea publicului. Caragiale sur-

prinde in această Năpastă, un episod dramatic din viața satului de

atunci. Deşi drama lui Caragiale nu ne înfățişează un conflict soci-

al, nu lipşeste elementul puternic de critică socială.

(Pohrib Alexandra)

Page 12: adolescenti

Pagina 12

O, Nirvana!

Apocaliptică, în stil de axion

O, bucură-te, neființă,

Ca slava-mparăției tale,

Din biruință-n biruință,

Vestit-a vecinica ta cale,

şi pururea ai zămislit

Un dor de duca nesfârsit!

Din firea lucrurilor toate

Ai izvorât în ochii minții şi-ai dat noroadelor cercate

Atotputerea năzuinții,

De-ți cântă azi ca nimănuia:

"Mântuitoare! Aliluia!"

Purcede slava de la tine,

Izbăvitoareo nențeleasă

Din lumile aşa senine,

Tu vecinica Morții craiasă!

şi tie uneia, smerit

Ne proslăvim desavârsit!

Poezia „O, Nirvana!”, îi dă cititorului senzația că este o mi-

că evocare a personalității lui Eminescu, datorită morții tragice a

poetului, care va deveni un mit cultural al românilor pană în ziua

de astăzi. Marele dramaturg I. L. Caragiale, fiind cunoscut ca

apropiat al poetului, chiar prieten, sensibilizat şi conştient de ma-

rea pierdere suferită de cultura română, simte nevoia unei marturii

menite să precizeze dimensiunile evenimentului, să ofere infor-

mații despre omul, personalitatea si familia prietenului său.

(Sârbu Nadia Diana)

Page 13: adolescenti

De ce alearga oltenii in noaptea de Inviere dupa

ambulanta?"

"Ca sa pupe crucea...

Cum fac oltenii un gard?

Bat 3 scanduri si scriu

s.a.m.d.

De ce nu mananca oltenii castraveti murati ?

Ca nu pot sa-si bage capul in borcan.

Ce-au facut oltenii cand au aparut franzele-

le?

Le-au mancat cu paine.

De ce mananca oltenii fasole?

Ca sa-si dea aere.

De ce rad oltenii cand fulgera?

Cred ca sunt fotografiati.

De ce oltenii nu au reusit niciodata sa faca

un pod peste Jiu ?

L-au inceput de-a lungul.

De ce se feresc oltenii sa doarma pe paie

sau in fan?

Ca sa nu ia foc atunci cand le-o

scapara mintea.

Din ce e facuta o bomba ? Din olteni si mol-

doveni. De ce ?

Pt. ca oltenii sunt prosti de

Bubuie, iar moldovenii se

Imprastie.

* Doi olteni, feciorul ii spune tatalui:

Uite tata ce caruta frumoasa zboara pe

sus!

- Da tata, da’ se spanzura cainii!

Doi militieni s-au impuscat intr-un restau-

rant, unul incercind sa intre in restaurant

iar

altul sa iasa pentru ca pe

usa scria “trage”.

Cum latra cainii in Ardeal?

- No, ham.

De ce nu exista brunete proaste?

Pentru ca toate s-au facut

D-ale lui Mitică...

Pagina 13

Page 14: adolescenti

De reţinut!

1. Dragostea eterna dureaza 3 luni.

2. A avea constiinta curata inseamna a avea

memorie proasta.

3. Cel care se naste sarac si urat are mari

sanse ca atunci cand o sa creasca.... sa isi

dezvolte ambele calitati.

4. Cei cinstiti sunt inadaptatii societatii.

5. Pestele care lupta impotriva curentu-

lui....moare electrocutat.

6. Nu este important sa castigi...este impor-

tant sa-l faci pe celalalt sa piarda.

7. Nu sunt complet inutil....cel putin ser-

vesc de exemplu negativ pentru altii.

8. A gresi este omeneste...totusi, a da vina

pe altul este si mai omeneste.

9.Cel mai important nu este sa stii!Mai im-

portant este sa ai telefonul celui care stie.

10. Eu nu sufar de nebunie....ma bucur de

ea in fiecare minut.

11. Banii nu fac fericirea....o cumpara gata

facuta.

12. Inteligenta ma urmareste.....dar eu sunt

mai rapid.

13. Fugi de tentatii.....dar incet sa te poata

ajunge.

14. Exista o lume mai buna........ dar este

foarte scumpa.

15. A studia insteamna sa te indoiesti de in-

teligenta colegului de birou.

16. Daca o pasarica ti-a soptit ce-

va.....atunci inseamna ca ai inebunit pentru

ca pasarelele nu vorbesc.

17. Munca nu a omorat niciodata pe ni-

meni......dar de ce sa risti?

18. Exista doua cuvinte care iti deschid

multe usi......trage si impinge.

Zambiţi cu noi O nevasta isi copleseste barbatul cu tot felul de reprosuri. -Nu vorbesti decat de masina ta,de casa ta,de fiul tau. Ce crezi, egoistule? Nimic nu-I al tau. Totul e al nostrum! Dar ce cauti? -Pantalonul nostrum! ……………………………………………………………………………… Un individ cere armurierului un revolver. Vanzatorul il intreaba daca are permis port-arma.

- Da,iata-l. - Dar asta e un certificate de casatorie! - Si ce credeti ca asta nu e sufficient?

………………………………………………………………………………. Doctorul se afla la capataiul unui bolnav.

- Doctore, spune pacientul ingrijorat, ceilalti medici nu mi-au pus acelasi diagnostic…

- Stiu, stiu,spuse doctoral,dar autopsia va do-vedi ca eu am avut

dreptate. ………………………………………………………………………………. Trei barbati se prezinta in acelasi timp la poarta Para-disului. - Cum ati ajuns aici? Ii intraba o voce dinauntru. - Avusesem o zi ingrozitoare,spuse primul;am ajuns acasa nervos din cauza aglomeratiei de pe so-sea. Mi-am gasit nevasta dormind fara sa-mi fi incalzit macar masa. Si ,pe deasupra,am vazut pe fereastra un individ care imi forta portiera masinii. Am insfacat sifonierul si I l-am aruncat in cap. De efort mi-a cedat inima,asta-i tot! - Dar tu , il intreaba vocea pe cel de-al doillea ? - Voiam sa ma duc la cinema. Cinci minute m-am chinuit sa deschid portiera masinii,pana cand am observat ca nu era masina mea. Chiar atunci un sifonier greu m-a lovit in cap. - Bine, bine, spuse vocea ,dar tu, cel de-al trei-lea? - Eu nu am inteles nimic din toata chestia asta. Eram in sifonier si iata-ma pe lumea cealalta! .............................................................................................................. Profesorul il intreaba pe un elev daca i s-a intamplat vreodata sa asculte de vocea constiintei. - Habar n-am,pe ce program e? ............................................................................................................... Un barbat intra intr-o librarie si cere: -Dati-mi va rog cartea „Barbatul sau sexul puternic” -Cartile de science-fiction se vand la raionul celalalt.

..............................................................................

.................................

Pagina 14

Page 15: adolescenti

Idilă informatică

O seara de mai cu luna. Eu, tanar pro-

gramator, ma plimbam visand la stele si gandind la

viitor.

Admiram indragostitii cum treceau inter-

clasati, cate doi la fel de tineri in binar concate-

nati.

Consultand a lor resursa, m-am trezit insingurat. Dar deodata-n umbra serii,

chipul mi s-a luminat. Te-am vazut atunci pe tine, scumpa Hero-n fata mea, te plim-

bai fara adresa singurica singurea!

Cand paseai ca o felina, virtuala si subtila, mi-ai parut intaia oara ca o virgula mobila.

Am trecut pe langa tine am intrat in de-

pasire,

admirandu-ti hardware-ul cu o vie mul-

tumire.

Si m-am avantat atuncea dupa normele

conforme,

Bungee Jumping este unul din cele mai frumoase si spec-

taculoase sporturi extreme, este o sfidare a gravitatiei si

necesita mult curaj, experienta si rezistenta. Acest sport a

aparut pentru prima data in Noua Zeelanda cind a fost

brevetat de neozeelandezul Alan John Hackett Bungy.

In Franta prestigioasa firma Vertige Adventures din Gre-

noble a amplasat instalatii bungee pe doua poduri: Pon-

sonnas si Sautet.

Podul Ponsonnas cu cei 103 de metri ai sai este unul din-

tre cele mai inalte locuri din Europa pentru bungee jum-

ping. Frecventa de utilizare a acestui pod a facut ca acest

pod sa fie primul din centrul Europei in sarituri cu elasti-

cul.

Podul Sautet este un pod de 95 de metri inaltime. Situat

in avalul unui baraj hidroelectric, se efectueaza sarituri

intr-un cadru foarte deosebit pe un perete imens de beton.

Intinderea maxima a elasticului 250-300% , rezistenta

mecanica a elasticului 3500-7000 kg, reglementarea asu-

pra elasticului: distrugerea la 150 de sarituri, numarul si

tipul elasticelor utilizate: 4 pentru greutati de la 35 la 70,

60 la 90, 80 la 130.

Daca incercati sa practicati bungee jumping fara o instui-

re corecta este foarte periculos. Instuirea corecta este

chiar, mai importanta decat echipamentul corespunzator.

COARDA ELASTICA:

Exista doua tipuri importante de corzi pentru bungee jumping

tecuite si cele care sunt in totalitate din guma.

Corzile tecuite, adeseori aceste corzi sunt numite coarda soc

sau mil-spec (de la specificatia militara, ele erau desemnate sa

lege parasutele sau echipament greu precum jeep-uri, cand

aruncau greutati din elicopter, corzile absorb socul deschiderii

baldachinului, prevenind deteriorarea parasutei).

Aceste corzi au un miez de guma, infasurat in bumbac si/sau

teaca de nilon. Aceste corzi arata ca niste versiuni mari ale

corzilor bungee care se folosesc la prinderea unei greutati pe

capota masinilor, de aici si numele de bungee.

HAMUL: Hamurile pentru piept si talie ar trebui folosite pentru saritorii

incepatori si pentru sariturile scurte. Cu aceste hamuri coarda

este legata de corp foarte strans de centrul de gravitatie/ rotatie.

Pagina 15

Page 16: adolescenti

Hamurile de glezna dau posibilitatea la coborarea in cap, pentru perfomanta si pentru saritu-

rile conduse. Ar trebui sa fie folosite de saritorii cu putina experienta. La sfarsitul sariturii

cand astepti sa fii ridicat la platforma sariturii sau sa fii lasat la pamant, esti agatat sau esti

adus in pozitia de pogo.

Imaginea feminină a unei echipe de băieți

Interviu cu eleva Claudia……, clasa a XII-a C

-Bună Claudia.ne pare bine că avem ocazia să îți luăm acest interviu!Sperăm să meargă bi-

ne…

-Bună.Și mie îmi pare bine că am ocazia să accord primul interviu din “cariera mea”.

-Cum ai ajuns “imaginea” echipei Oțelul Galați?

-Totul a început din marea mea pasiune pentru poze dar și pentru fotbal,moștenită de la tatăl

meu. La început am făcut o poză pentru meciul cu F.C. Rapid în care eram eu ( în tricoul Oțe-

lului) și o altă persoană îmbrăcată în tricoul celor de la Rapid, privindu-ne cu “ura”.Poza a fost

postată pe Facebook și a prins foarte bine la public, iar cei din conducerea Oțelului m-au rugat

să fac și la următoarele meciuri. De la începutul returului a venit și propunerea lor de a deveni

imaginea feminină F.C. OŢELUL GALAŢI şi, logic, am acceptat.

-Cum ai fost primită de membrii echipei locale de fotbal și ce atitudine au avut față de ține la

început?

-Pe jucători îi știam de ceva timp deoarece mai mergeam la meciuri dar am ținut totul în secret

până la prima mea apariție ca imagine a echipei. Au fost surprinși pentru că nu se așteptau la

așa ceva.

-De unde pasiunea pentru fotbal?

-Pasiunea pentru fotbal…sigur este moștenită de la tatăl meu, care în tinerețe a jucat și el fot-

bal dar și pentru faptul că de mică mă uităm la meciuri și cu timpul a devenit o pasiune.

-Care este rolul tău acolo? Ce faci mai exact?

-Fac diferite ședințe foto în culorile echipei, sunt invitată la emisiuni locale și sunt prezentă pe

una din coperțile revistei oficiale a echipei.

-Schimbăm registrul și trecem rapid în revistă ceea ce ai vrea să faci după terminarea liceului.

Care ar fi următorul pas?

-Următorul pas ar fi să dau la Facultatea de jurnalism și să devin reporter sau chiar prezentator

sportiv.

-Noi îți mulțumim că ne-ai acordat acest interviu și îți ținem pumnii la examenul din vară dar

și pe plan profesional!

-Vă mulțumesc și eu pentru invitație și ... va aștept la meci! :*

Interviu realizat de:

Măgureanu Andreea-Doina,

Istrate Cosmina

Pagina 16

Page 17: adolescenti

TEST ( BĂTĂI DE CAP…)

Se spune ca numarul de neuroni scade sau creste in functie de activitatea noastra intelectuala. Daca vrei sa fii un pic mai destept decat ceilalti trezeste-ti neuronii cu urmatoarele:

Nu am fraţi şi nici surori. Privind portretul pe care îl am în faţă constat că tatăl persoanei din poză este fiul tatălui meu. Cine este persoana din portret. Ai în buzunar 1500 de lei. Cu toate acestea, una din cele două bancnote nu este de 1000 de lei. Este posibil? Este legal ca un om care trăieşte într-una din insulele aflate în apele calde din Sudul Oceanului Pacific să fie înmormântat la Polul Nord, indiferent ce întamplare l-a adus acolo? Posibilitate: în ziua aceea doi tineri au jucat cinci partide de tenis câştigând acelaşi numar de partide . A fost posibil? Se dau 16 puncte aşezate simetric. Uniţi-le prin şase linii drepte, fără a ridica creionul de pe foaie.

TEST: Vă potriviţi???

1)Aveti intalnire, dar prietenul tau a. Iti face semn cu mana, dupa un 6) Trebuie sa amani o intalnire nu apare. Ce iti motiveaza? scurt timp vine sa te salute si cu prietenul tau, pentru ca a. “Imi pare rau, am uitat, dar am se retrage apoi la prietenii lui. altcineva are neaparata nevoie de tine.

gasit pe internet o chestie b. Te ignora si la sfarsitul filmului Cum reactioneaza? grozava”. pleaca a. Ma intrea dacă mă poate b. Vine cu un buchet de flori si c. Se aseaza langa tine si imparte ajuta cu ceva.

Isi cere scuze, pentru ca paharul de Cola cu tine b. Insista totusi sa te intalnesti cu el masina lui sa stricatsi nu te-a c. Tocmai vroia sa faca ceva cu amicii. putut anunta. 4) Iti indeplineste prietenul tau cu

c.“Parinti mei nu m-au lasat sa plec placere, cateodata vreo dorinta? PUNCTAJ: pentru ca nu mi-am facut curat a. Mi-o citeste pe buze. 1A-3; 1B-9; 1C-6 in camera” b. Din cand in cand. 2A-9; 2B-6; 2C-3

c. De fapt, niciodata. 3A-6; 3B-3; 3C-9 2) Vrei sa-i prezinti noului tau prieten 5) Este ziua ta de nastere si iti 4A-9; 4B-6; 4C-3

pe prietenii tai. Cum reactioneaza? Inviti spontan prietenii la o 5A-6; 5B-9; 5C-3 a. ” Super, cand ii cunosc?” petrecere. Cum reactioneaza 6A-9; 6B-3; 6C-6 b. “Imi ajunge ca te cunosc pe tine”. prietenul tau? a. “Nu ma intereseaza” . a. Din pacate are programat ceva pentru seara aceasta si nu poate

3) Esti cu mama ta la cinema. Atunci apare veni. prietenul tau cu cativa amici de-ai lui b. Vine ceva mai repede sa te ajute la Ce se intampla? pregatiri.

c. nu vine si nici nu-ti da telefon.

Pagina 17

Page 18: adolescenti

Grafică realizată de Alexandra Oteliţă

Pagina 18

Acest număr omagial a fost re-

alizat împreună cu elevii clasei a IX-a

D, filologie, cu colaborarea Simonei

Stan, absolventă a şcolii noastre şi

studenta la Facultatea de Jurnalism .

Coordonatorul proiectului:

Professor Geanina GOEA


Recommended