Home >Documents >A Pan This Ma

A Pan This Ma

Date post:24-Jun-2015
Category:
View:446 times
Download:6 times
Share this document with a friend
Transcript:

APANTHISMA adic adunare de flori, a feluri de feluri de rugciuni umilincioase.

NOT ASUPRA EDIIEI Apanthisma (Culegere de flori) a fost publicat la Constantinopol n anul 1799, n tipografia Patriarhiei Ecumenice. n nainte-cuvntarea ctre cititori, Sf. Nicodim Aghioritul (sau Sfetagoreul, cum l numete traducerea romneasc) explic felul cum s-a alctuit aceast culegere, pornind de la un Evhologhion al lui Dionisie Monahul Kallipolitul, clugr athonit de la Schitul Sf. Anna, care i el folosise culegeri anterioare: a lui Dionisie Monahul de la Kutlumu, a lui David Monahul de la Schitul Sf. Artemie, i a Sfntului Macarie al Corinthului (1731-1805, prznuit la 17 Aprilie). Patriarhul Constantinopolului Neofit, pe cnd se afla n Sfntul Munte, descoperind Rugciunile adunate de Dionisie, el adic nti le-a uneltit pe ele la citire, i rodul folosului cel dintrnsele din destul l-a secerat, ne spune Sf. Nicodim n nainte-cuvntare, apoi aa mie, celui mai mic dect toi, slujba alegerii lor (...) i a ndreptrii mi-a lsat. La culegerea iniial de rugciuni s-a adugat o culegere din Psalmii lui David, alctuit de Ghenndie Scolarios, Patriarhul Constantinopolei (sec. XV), pentru a se citi ca pravil de chilie de ctre monahi, precum i o culegere de Rugciuni ale Fericitului Augustin, traduse n grecete de nvatul Dimitrie Kidonis. Redactarea final a crii aparine Sfntului Nicodim Aghioritul, care i-a adugat o nainte-cuvntare ctre cititori, apoi un amplu i cuprinztor Cuvnt pentru pocin, i la sfrit un Cuvnt pentru Arhierie. Tot Sfntul Nicodim Aghioritul a alctuit i Poemul de la nceputul crii, dedicat Patriarhului Neofit, intitulat: Stihuri eroiceti (i.e. n hexametri) n chip de rugciune, ctre Preosfinitul i Prea-ndumnezeitul a toat lumea Patriarh Kir Kir Neofit, pentru scoaterea crii acesteia (neinclus n traducerea romneasc), isclindu-se dedesubt Nevrednicul ntre mohahi Nicodim Diorthositorul. Traducerea romneasc a Apanthismei s-a tiprit n Sfnta Monastire Neamul, la anul 1827, luna Iulie, de Gherntie Ieromonah Tipograful, cum ne arata foaia de titlu a crii, cu blagoslovenia vestitului Mitropolit al Moldovei Veniamin Costachi, el nsui mare crturar al Bisericii i traductor din scrierile Sfinilor Prini. Nu este pomenit numele traductorului, dar este posibil s fie chiar Gherntie Tipograful. Traducerea este expresiv, curgtoare i fidel originalului grecesc, putnd fi neleas cu destul uurin i de ctre cititorii de astzi. Ediia de fa reproduce integral traducerea de la Neam din 1827, adaptat doar fonetic la pronunarea romnei de azi, ndreptndu-i-se totodat i punctuaia. Am revzut i ndreptat de asemenea i trimiterile la Sfnta Scriptur. Cuvintele necesare pentru completarea unor fraze s-au pus n paranteze drepte []. Am dat n note de subsol (marcate cu n. ed., spre a le deosebi de notele ediiei greceti sau ale traductorului ediiei de la 1827) unele desluiri la locurile mai obscure din text i cteva observaii asupra traducerii, cu trimitere la textul grecesc. La sfritul crii am adugat un Glosar pentru cuvintele mai puin cunoscute cititorului nefamiliarizat cu graiul bisericesc i cu limba romn veche. Apanthisma, n traducerea de la Neam, a fost retiprit parial (numai rugciunile) de mai multe ori n ultimii ani (de pild n ediia alctuit de Virgil

Cndea, cu o postfa, note i comentarii, intitulat Cele mai frumoase rugciuni ale Ortodoxiei, Ed. Anastasia, Bucureti, 1996). Ediia de fa este prima retiprire integral a ediiei romneti din 1827. Ndjduim c i cititorul de astzi i va desfta sufletul i duhul cu frumuseea i nlimea minunatelor rugciuni ale Sfinilor Prini adunate n aceast culegere de flori duhovniceti i, srguindu-se la rugciune, ne va pomeni i pe noi, nevrednicii, cei ce ne-am ostenit ntru alctuirea i tiprirea din nou a acestei prea-frumoase i ziditoare cri.

CUPRINDERE N SCURT Din prorocetii Psalmi ai lui Davd. APANTHISMA (adic adunare de flori), A feluri de feluri de rugciuni umilincioase care cuprinde i Dumnezeietile cuvntri, i cereri privitoare ctre Dumnezeiasca dragoste ale sfinitului AUGUSTIN Episcopului Ippniei. Adugndu-se la nceput oarecare cuvnt pentru pocin i la sfrit alt cuvnt pentru Arhierie. Acum adic s-au dat n Tipar, cu cheltuiala a Prea-osfinitului i prea ndumnezeitului a toat lumea PATRIARH KIRIU KIRIU NEOFIT. i ndreptndu-se prin osrdia a celui mai mic ntre Monahi Nicdim. Spre folosul de obte al Dreptcredincioilor. n Tipografiia Patriarhiei arigrdului la anul 1799.

Carea artat Carte ntocmai tlmcindu-se. n zilele binecredinciosului i de Hristos iubitorului Domnului nostru IOANN SANDUL STURZA VOEVOD. Cu Blagoslovenia Preosfinitului Episcop i Mitropolit al Moldaviei KIRIU KIRIU VENIAMIN. Prin osrdia Prea Cuviosului Arhimandrit i Stare al sfintelor Monastiri Neamului i Secului Kir Dometin, s-au tiprit spre asemenea folos al neamului Romnesc. n Sfnta Monastire Neamul. La anul 1827. Luna Iulie. De Gherntie Ieromonah Tipograful.

Frailor, avnd daruri de multe feluri dup Darul care este dat nou: ori prorocie dup msura credinei, ori slujb, ntru slujb, ori cela ce nva, ntru nvtur, ori cel ce mngie, ntru mngiere, cel ce druiete ntru nevicleug, cel ce este ispravnic, ntru osrdie, cel ce miluiete ntru buna voin. Dragostea nefarnic, urnd rul, lipindu-v de lucrul bun, cu dragoste freasc unul pe altul iubind, cu cinstea unul pe altul mai mare fcnd, cu osrdia nelenevoi, cu duhul arznd, Domnului slujind, ntru ndejde bucurndu-v, ntru necaz rbdnd, ntru rugciune ngduind, n trebuinele sfinilor prtai fiind, iubirea de strini urmnd. Binecuvntai pe cei ce v prigonesc pe voi, binecuvntai i nu osndii. Romani, Cap. 12, Stih 6 pn la 15.

(Martorii grecii)1 Noi, cei dup rnduiala naltei nchinciuni desvrii nti-stttori ai tipografiei celei din Patriarhia arigrdului, facem artat c aceast carte scris cu mna, cuprinztoare n scurt, scris fiind din prorocetii Psalmi ai lui Davd, .cl., s-a artat nou de prea neleptul boier doctor Vasilie i epistat tipografiei; i nct nu cuprinde ceva mpotrivnic ctre Sfnta noastr Biseric i locuinei obteti, s-a gsit cu cale spre darea i slobozirea vnzrii prin prvlii, pecetluit fiind (adic ntrit cu pecetea Patriarhiei) spre artare i adeverire. 1799, Septemvrie, 13. Nefit, cu mila lui Dumnezeu Arhiepiscopul arigrdului, Roma cea nou, i a toat lumea Patriarh. Alexndru Suu mare tlcuitor. Samul al Efsului. Ioakm al Kizkului. Alexndru Pnu Hangerl. Ioann Karaga marele postelnic.

1

Titluadugatdetraductorulediieiromnetidela1827.(n.ed.)

nainte-cuvntare ctre cititori. Nu este alt fapt mai bun, nici mai nalt, nici mai de nevoie dect sfinita rugciune. Nu este dect aceasta alta mai nalt. Cci toate adic celelalte fapte bune: postul, zic, privegherea, culcarea pe pmnt, strdania, fecioria, milostenia, i tot cellalt neam de aur, i ceata cea potrivit, i iragul cel cu cereasc mpletire a faptelor bune celor cu chip Dumnezeiesc, mcar c snt urmri ale lui Dumnezeu, mcar c snt averi nelipsite i podoab fr de moarte a sufletelor, cu toate acestea, ele nu unesc pe om cu Dumnezeu. Nu. Ci numai fac pe om ndemnatec spre a se uni. ns sfinita rugciune, ea singur unete, ea singur mpreuneaz pe om cu Dumnezeu, i altminteri - pe Dumnezeu cu omul -, i le svrete pe amndou ntru un duh; fiindc este o unire fr de mijlocire, i o legtur strns a Ziditorului cu zidirile cele cuvnttoare. Aa nalt griete marele acela i mult iscusitul lucrtor i nvtor al sfinitei rugciuni, lumintorul, zic, al Thessalonicului i al toatei Bisericii lui Hristos, Grigorie (Pentru rugciune, Cap. 1): mprtirea adic cea prin fapte bune, pentru asemnare, spre primirea lui Dumnezeu, are fire a-l face ndemnatec pe cel srguitor, ns nu i a-l uni. Iar puterea rugciunii, pe ea sfinit o lucreaz, i desvrit face pe ntinderea i unirea omului ctre Dumnezeu, legtur fiind a zidirilor celor cuvnttoare ctre Ziditorul. ns din unirea aceasta a omului cu Dumnezeu, pe care o pricinuiete sfinita rugciune, ce fel de daruri nalte, iar mai vrtos, ce fel de izvor de daruri nu se vars n omul cel unit cu Dumnezeu? Dintru aceasta se nate osebirea adevrului de minciun, strbaterea tainelor celor ascunse ale firii, mai-naintevederea i mai-nainte-cunotina celor ce vor s fie, Dumnezeiasca strlucire, luminarea ceea ce se cheam enipostatic n inim, dorul cel nspimnttor i uimitor al tuturor puterilor sufletului ctre Dumnezeu, rpirea ctre Domnul, descoperirea Tainelor lui Dumnezeu celor negrite. ntr-un cuvnt: Din unirea aceasta se nate ndumnezeirea omului cea mult vestit, i care de toi adic se caut i se dorete; dar de rari, i foarte de rari, i abia din neam n neam, dup Sfntul Isac, se dobndete (Cuv. 32): Lucrul cel cu anevoie de nsemnat, i cu anevoie de grit, i cu anevoie de crezut, dup marele Grigorie al Thessalonicului, care este sfritul cel mai de pe urm, i acela pentru care i cel prea-nti i Prea-nalt scop al lui Dumnezeu [s-a fcut], pentru care i mai-nainte-cunotina i mai-nainte-hotrrea cea mai-nainte de veci, i facerea zidirii n vreme, i darea Legii, a celei fireti i a celei scrise, i darul proorociei, i iconomia cea n trup a Cuvntului lui Dumnezeu, i venirea Sfntului Duh, de la nceputul veacului pn la sfrit s-au fcut (Cuv. la Petru de la Athon). Nu este alt fapt bun mai de nevoie dect Dumnezeiasca rugciune: 1. Cci ct nevoie i trebuin are omul de ajutorul lui Dumnezeu, asemenea atta nevoie are i de sfinita rugciune, cea pricinuitoare de ajutorul lui Dumnezeu. Pentru aceea, dac fr de ajutorul lui Dumnezeu nu poate omul a face vreun bine: Fr de Mine nu putei face nimic (Ioann 15, 5), apoi i fr de sfinita rugciune, prin care se druiete ajutorul lui Dumnezeu, nu poate omul a face binele. Pentru aceasta, trebuin este a se ruga cineva, i prin rugciune a cere Dumnezeiescul ajutor, i cnd are a socoti vreo nelegere trebuincioas i bun, i cnd are a gri vreun cuvnt de suflet folositor, i cnd are a face vreun lucru plcut lui Dumnezeu. i n scurt a zice, trebuin de rugciune are omul i cnd ncepe, i cnd ajunge la mijloc, i cnd sfrete fietece slujb a sa, fietece lucru al su i fietece apucare a

sa, precum

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended