+ All Categories
Home > Documents > A. P. Lopuhin - Istoria Biblica (Vol. 2) Vechiul Testament

A. P. Lopuhin - Istoria Biblica (Vol. 2) Vechiul Testament

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: simion-octavian
View: 263 times
Download: 20 times
Share this document with a friend

of 286

Transcript

OGORUL DOMNULUI VOLUMUL XXXI

ISTORIA BIBLICAVECHIUL TESTAMENT de Profesorul A. P. LOPUHIN TRADUCERE de Patriarhul NICODIM

TOMUL AL DOILEEDIIE ILUSTRATA

1

CAPITOLUL I. ISRAELITII IN EGIPT Din timpul strmutrii lui Iacov n Egipt, ara aceasta avea deja o via istoric de mii de ani. In fruntea ei se perindase aisprezece dinastii, care crmuiser succesiv soarta ei. Acum domnea dinastia a aptesprezecea, cunoscut sub denumirea de pstoreasc sau a hicilor. Ea, dup cum s'a spus mai sus, aparinea unui neam strin, care nvlise cu puterea n Egipt, i pusese mna pe tronul faraonilor. ExacT nu se tie, de unde se iviser aceti cuceritori i crui neam aparineau ei. Dar fr ndoial, Egiptul datorete aceast rsturnare de lucruri uneia din acele micri de popoare, care din cnd n cnd se ridicau din fundurile Asiei i valurile crora se revrsau pn departe spre apus. Egiptul trebuia s pzeasc cu mare grij hotarele sale nordestice de invazia popoarelor nomade i n acest scop se construiser fortificaii i un zid puternic, asemenea celui chinezesc. Dar neamurile nomade ptrundeau i dup acest zid i cu nvoirea guvernului egiptean se aezau n unghiul nordestic al rii. Ct vreme a fost puternic stpnirea de stat, aceasta cu izbnd rsfrngea incursiunile de dinafar i inea n supunere pe cei aezai n Delt. Dar reprezentanii acestor din urm n faa acelor dinastii, care mulmit slbiciunii lor, lsau stpnirea din manile lor, ara se mpri n cteva pri independente, reprezentanii crora slbir statul prin rivalitile lor. De aceasta sau folosit hicii, nvlir asupra Egiptului i cu ajutorul streinilor din ar o coprinser i puser mna pe tron. Primul timp al stpnirii hicilor s'a distins prin silnicii, jafuri i ucideri; dar ncetul cu ncetulcultura rii supuse i*i art influena sa civilizatoare asupra cuceritorilor; acetia se supuser ei i curtea riouei dinastii, i lu un aspect curat egiptean, cu luxul i lustrul curii faraonilor. Sub unul din reprezentanii acestei dinastii, anume sub Apapi II a i crmuit Egiptul Josif. Numai sub un faraon din dinastia pstoreasc s'a putut, ca un rob nensemnat, eit din pstorii dispreuii de egiptenii de batin, s fie numit n postul de crmuitor suprem al Egiptului. In vremea lui dinastia pstoreasc i atinse strlucirea ei cea mai nalt i ara, dup turburri, ncepu din nou s*i ndrepte starea ei de prosperitate intern. Dar n acelai timp printre prinii vechi egipteni, cari se aflau supui lui faraon, ncepu s se observe micri politice, care tindeau la eliberarea rii de sub strini. Presimind.primejdia, dinastia pstoreasc, firete, se ngrija, ca s-i consolideze situaia i proteja pe strini, mprind acestora pentru aezare cele mai bune pmnturi cu acel scop, ca sa aib ntr'nii aliaii cei mai credincioi la vreme de nevoe. Prin asemenea politic se poate explica i acel fapt, c faraonul Apapi II a dat israeliilor, nouii venii n Egipt, unul din cele mai bogate inuturi. inutul Gesem se ntindea la hotarul nord-estic al Egiptului. Acolo i mai nainte se aezaser diferii nomazi, deoarece el se deosebeau prin puni minunate. In timpul de fa, din cauza unei pustiiri de veacuri, inutul acesta ne nfieaz o pustietate trist, acoperit de nisip, petrrie risipit i ppuri. Dar semnele vechei sale rodnicii se pot vedea i acum pe malurile canalului tras de Lesseps dela "Nil la canalul de Suez. ndat ce ptrunde apa undeva, pustia nvie i nflorete minunat'). Infine, trebue numai umezeala, ca s se transforme tot inutul ntr'o cmpie roditoare i n puni luxuriante. 2

Napoleon I observ cu tot dreptul, c sub un guvern nelept Nilul cucerete pustiul, iar sub unul ru pustiul cucerete Nilul. Guvernarea vechilor faraoni se ngrija foarte mult de udarea rei, de care lucru mrturisete reeaua de canaluri ndreptate n toate prile. De aceea i Egiptul se distingea prin o fertilitate neobinuit, de care nu ne putem da seama fa de paragina de astzi. Oraele i satele se zideau pe anumite ridicaturi, care mpedecau revrsarea apelor. In esuri i pe terenul de un nivel uniform numai irurile de palmieri nali lsau s se neleag, c n umbra lor se ascunde un stucean sau un orel. Un astfel de tablou prezint astzi Egiptul; i tot un astfel de tablou de bun sam prezenta el si pe vremea lui Iosif. Egiptul n timpul acela sttea pe o nalt treapt, de civilizaie. Strlucirea curii lui faraon, mreia puterii militare, construciile imposante, tiinele i artele l fceau cu adevrat ara minunilor ui duceau vestea n toate laturile lumii. Centrele principale ale vieii lui erau oraele: Memfis, Teba i On sau Iliopolis, din care fiecare era centrul unei anumite laturi din viaa statului. Memfisul era capitala rii pe timpul lui Iosif; ntr'nsul se afla reedina faraonilor. El era situat pe malul stng al' "Nilului, cu cincisprezece chilometri mai spre sud de Cairul actual, i ocupa o ntindere mare, aproape douzeci de chilometri n centur. In luntrul zidurilor oraului se aflau palate i temple mree, i n afara lor se ntindeau grdini i ceairuri, vederea crora depe zidurile oraului era vestit prin farmecul su la greci i la romani. Mulmit situaiei sale avantajoase ntr'un defileu al vii Nilului, el inea n manile sale tot comerul rii. Bazarele lui furnicau de negustori, sosii din toate prile, iar pieele erau pline de mulimea poporului, ce venea s se nchine n templele Iui i ca s ia parte la procesiunele religioase solemne. Ca reedina a lui faraon, Memfisul n acel timp ntuneca prin importana sa oraul Teba, capitala regiloregipteni indigeni, dar acolo se aflau deasemenea vestite temple i palate, i mai ales acolea continua s triasc spiritul nemulmirii politice contra dinastiei strine. Dar centrut propriu al vieei, religioase i intelectuale era Onul sau Iliopplis ,,oraul soarelui, situat pe grania sudic a Gesemujui. Aicea se afla cea mai vestit, universitate a rii care atrgea ntre zidurile ei pe nelepii din toat lumea. Templul su mre n cinstea soarelui se afla pe vremea lui Iosif n culmea autoritii sale. Colegiile sacrificatorilor triau n ncperi deosebite, special destinate pentru dnii n pridvoarele templului. Afar de ei la templu se mai aflau o mulime de preoi savani, care aparineau facultilor religioas, medicinal i istoric a templului, ce era sediul principal al tiinii, prin care era vestit Egiptul. Tot la acest templu se afla vestitul observatoriu i sacrificatorilor-astronomi din Iliopolis datorm noi calculul exact al Iungimii anului. Sacrificatorul principal al lui se considera sacrificatorul principal al Egiptului i dup nlimea rangului su sttea imediat dup faraon. Din numrul sacrificatorilor acestui templu se alegeau cu preferin persoane pentru sfatul sacrificatorilor dela curte. Cu fiica unuia din aceti vestii sacrificatori din Iliopolis s'a cstorit Iosif, ceeace l*a i pus pe dnsul n legtur cu clasa aristocratic a rii. Dinastia pstoreasc atinse n vremea lui Iosif cel mai nalt grad de nflorire i de putere. Dar deja sub Apapi II, ctre fritul domniei lui, n Teba, se ncepu micarea vechilor prini indigeni pentru neatrnare, i sub faraonul urmtor ea se transform n rscoal fi, care*i puse de scop ai su rsturnarea du nastiei strine. Se ncepu o lupt ndrtnic i ndelungat. Hicii i aprau pas cu pas situaia lor, dar sub presiunea forei au trebuit s se retrag mereu spre nord-est pn ce nsfrit au fost isgonii din Egipt. Se urc din nou pe tron dinastia a optsprezecea, protoprintele creia a fost Aames sau AmozisEa i alese de capital Teba, ca centru ai indepradenei politice a rii, i a .dat Egiptului o serie de faraoni mari, sub care el i atinse cuimea puterii sale externe i a desvoltrii interne. Timpul domniei acestei dinastii sedistinse cu deosebire prin puterea militar.. Impilai de atta vreme de strini, acum egiptenii se sileau oarecum s*i rzbune contra tuturor strinilor prin apsrile i cuceririle lor. Mulimi mari de hici, care preferase robia pe malurile Nilului, izgonii n pustiu, fur supuse la tot felul de mpilri i la lucrri de construcie, impuse lor de noul guvern. Nemulmindusse cu aceast rzbunare din luntrul rii, faraonii se sileau s tearg ruinea ce aduseser rii stpnirea strin, prin strlucirea cuceririlor n rile vecine. Legiunile egiptene ncepur s ptrund trufae peste grania de nordest i s-i deschid drum btut spre centrul Asiei. In curs de cteva veacuri cronicile istoriei egiptene se umplur de povestiri despre expediiile ndrasnee i cuceriri pe toat ntinderea dela malurile Nilului pnla Eufrat, i fiii lui Israil, cari triau n inutul Gesem, au fost martori fr sa vrea ai mersurilor triumfale ale prinilor i comandanilor, ce se ntorceau din 3

expediiile pline de izbnd. Pe aicea treceau pe nic pe ceas armate victorioase ncrcate de przi i aducnd cu ele mulimi de robi, cnd cete de negrii, cnd cete de barbari din nord cu oarecare acopereminte stranii pe cap, mbrcai cu pei de hiara i cu feele boite. Victoria asupra popoarelor din Siria, cucerirea unor orae comerciale siriene sau vreo victorie asupra livienilor Recrutare militat (dup i a aliailor lor era prsnuit zgomotos n toat ara i da pricin un monument egiptean). de vorb tuturor. Glasul tuntor al trmbiilor i barabanelor de rzboiu ale acestor procesiuni i przi rzboinice au devenit evenimente obinuite i muli din fiii lui Israil se aflau n massele populare, care umpleau vzduhul cu strigtele de bucurie, care nbue chiar i cntrile panice ale cprurilor sfinte, care merg naintea regimentelor n mar. Asemenea expediiimn drsnee i deprtate, au nceput s ntreprind deja a doiiea faraon al dinastiei celei nou - Amenofis I, dar ele devenira o pasiune la jiul i succesorul su Totmes I. Sub acesta steaguriie egiptene pentru prima oara "'strabtur pn la Eufrat, iar la sud pn n fundul rilor africane, a peste o mie de chilometri dela rmurii Mediteranei. Aceste expediiuni nu rmaser fr nrurire i asupra vieii interne a rii. Bogiile prdate se ngrmdir n Egipt i desvoltar luxul. Totodat expediiile puser pe egipteni n conflict cu celelalte popoar i croir drumul pentru relaiuni cornerciale mai ntinse, cu att mai mult, cu ct unele ri orientale, fiind expuse invaziei egiptenilor, stteau pe o treapt de civilizaie nalt, cum ne arat aceasta prada de rzboiu, pe care egiptenii o-apucar dela ele. Carele de rsboiu, mpodobite cu aur i argint, armturile militare luxoase i armele artistic luerate de tot felul, vazele de aur, argint i aram, mobila de cas de tot felul, ne arat, c n Hanaan i n Asia apusean cultura se afla pe un nalt grad de desvoltare cu mult nainte de cucerirea lui de Isus Navi. Egiptenii au mprumutat multe dela popoarele cucerite de dnii, cum se poate conchide dup monumentele. din acest timp. Przile de rzboiu au mbogit ara, dar aceste bogii, natural, s'au concentrat n manile guvernului i a claselor nalte, unde ele au desvoltat un lux extrem. Pentru mulimile poporului toate aceste strlucite expediiuni au fost o grea nenorocire, deoarece au sporit contribuiile de rsboi i pentru alte nevoi ale statului, care n ntregime erau puse pe umerii claselor de jos ale poporului. Situaia poporului simplu totdeau.ia a fost grea n Egipt. nc cu mult nainte de strmutarea izraeliilor n Egipt malurile Nilului rsunau de gemetele poporului apsat i nu odat au izbucnit rscoale sngeroase mpotriva mpilatorilor. Nu de mult s'au descoperit multe statui mutilate ale lui Hfops, ceeace evident a fost urmarea uneia din asemenea rscoale ale poporului mpilat contra acestui mare ziditor de piramide 1). Dar negreit rscoala atrase dup sine o mpilare i mai mare,. Poporul n grupe a fost dus n mine, a fost silit s sape canaluri nou, s construiasc noui piramide, pentru ca prin sudoarea de snge a maselor populare s se spele jignirea adus majestei lui faraon. i' de ce greuti era nsoit zidirea piramidelor, se poate vedea din pilda zidirei marei piramide. Pentru a transporta din portul de pe Nil la locul conslruirei piramidei piatra trebuitoare, 100.000 de oameni, cari erau schimbai. la fiecare trei luni, timp de zece ani, ceeace la un loc fac 4.000.000 de oameni, i dup aceea nsui construcia s'a svrit n curgere de douzeci de ani, i n fiecare an au lucrat 360.000 de oameni, aa c la acest mare monument au ostenit cam 7.000.000 de lucrtori, ntrindu-l nu att cu ciment, pe ct cu sudori de snge. Faraonii diferitelor dinastii, dup calculele lor politice, dar parte i din capriciul voinei despotice, i strmutau reedina lor cnd ntr'un ora, cnd n altul, i poporul era obligat s ridice cldiri nou pentru mpodobirea acestor reedine. Sub cravaa nemiloas a supraveghetorului, lucrtorii trebuiau s munceasc de diminea pn sara, ca s-i procure o hran mizerabil pentru sine i familiile lor. Din acest timp ni s'a pstrat epistola .unui scriitor ctre fiul su, n care se descrie situaia grea pn la imposibil de suportat a tuturor mesenailor n genere, ncepnd dela ferar pnla cismar, i prin asta voeste s fereasc pe fiul su de a intra n clasa meseriailor si s*l fac s nvee meteugul crturresc2). Ebers pe baza monumentelor descrie astfel una din scenele vieii muncitoreti din vechiul Egipt, de pe vremea lui Moise: Sub un sicomor stufos un vnztor de lucruri de mncare, de 4

buturi spirtoase i de acide pentru rcorirea apei i*a aezat masa sa i alturea cu ea o ceat de barcagii i vizitii rcneau i se cioroviau pentru ceva. Marinarii stteau lungii pe bordul vapoarelor i pe malunii la umbra palmierilor, alii sub razele arztoare ale soarelui, de care ei se aprau, acoperindu*i faa cu o parte de pnztur, care le servea de hain. Pe alturea treceau arestaii i ne prlii de soare i negrii, n iruri lungi, unul dup altul, cu sub sarcinile grele, pe care trebueau s le duc la destinai temple pentru jertfe sau la negustorii de diferite mrfuri. Pet trau drburi de piatr, aduse din pietrria Hennu sau Suan rijndu*le pe taluji de lemn spre locul construirei unui nou templu sau palat. Lucrtorii udau tlpile cu ap, ca s nu se aprind, mersul petroaelor. Toi aceti lucrtori erau mnai cu era de ctre pristavi i cntau cntecele lor de munc grea, dar sul lor suna a apsare i rguit, i abea n timpul repausului dup un prnz srccios abea se mai nsufleiau puin. R dese de mute cneti urmreau aceste grupe suferinde de necititori, care cu rbdare tmpitoare i apstoare suportau att pturile mutelor, ct i loviturile supraveghetorilor lor. Asemenea situaie a claselor de jos o croiau att raportul sociale, ct i nsei religia, care consta din grosiera zeificare a malelor. Puini din sacrificatorii superiori pstrau o tain n oas deosebit despre existena unui singur Dumnezeu, Tatal i Fiul", care este astzi, eri i mne", a Aceluia, care este" dar aceast tain ei o pstrau la dnii, rezervnd poporului sa se mulmeasc cu idololatria grosolan, care corespundea mai situaiei lor sociale mizerabile. Deaceea religia nu conlucra 1a ridicarea moral a maselor populare, ci mai curnd njosea tiina lor moral. Ea nu inspira respectul de om, ca persoana pogora sau pn la nivelul animalelor, sau l ridica pn la litatea cu Dumnezeu. Faraonu se mndreau cu ..origina lor Dumnezeu, i chiar n timpul vieii lor li se nchinau ca k irlbat populaia inferioar a rii era puterea animalic de m: ce servea spre satisfacerea capriciilor guvernului i ale clasei'. a rii. Poporul nu putea ntlni comptimire nici din parte crificatorilor, cari, ca membrii ai unei caste privilegiate, era partea guvernului, care apucase n manile sale toate pmn' rii. njosit din punct de vedere social i mpilat din pune vedere politic, poporul i cuta satisfacia n imoralitate. Cu rezistena sa la munc, egiptenii erau extrem de nenfrnai patimile josnice. Educai sub influena imoral a cultului religios, care consta din divinizarea senzualitii, poporul i nsui se ddea la via imoral. Toate viciile protivnice firii erau la dnsul fenomene obinuite1). Marele srbtori religioase anuale se distingeau de obiceiu prin cel mai slbatec desfru al senzualitii, i astfel de srbtori imorale, ca cele din Bubastis i din Dender, erau aa de populare, nct la ele se adunau sute de mii de oameni2). In nite astfel de condiiuni politice i sociale au trit-israeliii n Egipt. Dar ei ocupau o situaie esclusiv n ar. Ca neam nrudit cu naltul demnitar dela curte, i mulmit n genere ocrotirii dinastiei pstoreti, care dduse din punct de vedere politic nite privilegii deosebite triburilor pstoreti, care populau laturea de nord*est a rii, ei se bucurau de o poziie social deosebit de masa populaiunii egiptene indigene. Pe cmpiile slobode i rodnice ale Gesemului ei au crescut repede n ce privete numrul i bogia. Familia lui Iacov se desvolt ntr'un trib ntreg, care dup numrul protoprinilor si se mpri n 12 sau 13 seminii, care*i pstrar contiina unitii lor de'snge. Intetatea ntre ele dup drept trebuea s aparin seminiei lui Ruvim, dar Iacov n binecuvntarea sa de pe patul de moarte l lipsi de acest drept de ntiu nscut, pentruc el se suise n patul tatlui su i=l ntinase" 3). Intetatea ntre dnsele, cum era i firesc, o ocupar n Egipt seminiile, ce aveau de protoprini pe fiii lui Iosif: Efrem i Mnase, dar ntre dnsele se ridic n deosebi seminia lui Levi, care mai mult dect celelalte nsuindu-i laturile bune ale civilizaiei egiptene, ajunse la intetatea moral n neamul lor i n urm ocup situaia de cinste a clasei preoeti n mijlocul poporului su. Folosindu=se de o independen deosebit, sraeliii i prelucrar forma lor de ocrmuire ndependent, conform, cu particularitile fiinei lor naionale. Fiecare seminie avea n cap un reprezentant deosebit sau un prin i se mprea n cteva grupe mai mici, dintre care fiecare avea capetenia sa deosebit. Astfel sraeliii prezentau o comunitate destul de organizat, unit prin legturile de rudenie i de interes reciproc. Cu toate acestea, fiecare seminie avea i particularitile sale deosebitoare n caracterul vieii. Seminia lui Ruvim, a lui Gad i a lui Simeon se ineau strns de viaa pastoral; semintia lui Veniamin se distingea prin caracterul rzboinic; seminia lui Levi se distingea prin caracter cetenesc i dragostea de tiin i de arte. Viaa n ara strin a desvoltat ntr'nii simul unirii ntre dnii, i aceasta i gsi expresiunea n adunrile reprezentanilor 5

poporului. La fiecare eveniment nsemnat, ce se atingea de viaa lor, reprezentanii sau capii seminiilor i a grupelor mai mici se adunau la sfat i discutau situaia lor din mprejurrile date. De o astfel de neatrnare se bucurau israeliii i sub raport religios. Trebue de avut n vedere, c din timpul morii patriarhului Iacov, ca cel din urm mare reprezentant al epocei patriarhale, pentru veacuri ntregi au contenit orce contact direct cu Dumnezeu: n'au mai fost nici revelaiuni, nici vedenii, nici prorocii, ~ adec toate acele mijloace prin care mai nainte se comunica omenirii voea lui Dumnezeu. In astfel de mprejurri pentru fiii lui Israil rmase singurul izvor al cunoaterei lui Dumnezeu tradiia prinilor, de care fr ndoial se i ineau. "Manifesrile principale ale acestei religiuni patriarhale era i circomciziunea, jertfa i paza smbetei, i sunt urme, care ne arat, c israeliii le ineau riguros. Despre inerea ritualului circomciziunii de ctre israelii n Egipt noi avem mrturii directe (E. IV, 24-26; Is. Nav. V, 5). Ce se atinge de aducerea jertfelor, apoi paza lor ne*o arat cererea lui Moise de a se da drumul poporului n pustiu "ca s aduc jertf Domnului Dumnezeu", dei mpreun cu aceasta exist mrturia, c n aceast privin n urm se nlnir pedici serioase din partea slujitorilor de idoli din Egipt (E. VIII, 25-28). In fine, multe urme ne arat paza smbetei sau a zilei odihnej, aa c hotrrea despre strngerea manei n pustie vinerea cte dou msuri, ca ea s ajung i pentru smbt i deasemenea i nsei forma legiuirei despre smbt n porunca a patra (adu*i aminte de ziua smbetei) singure de sine presupun, c smbta, ca aezmnt, exista deja i se pzea de popor. Dup aceea n legiuirea din Sinai multe din legiuiri ne arat limpede, c la popor existau multe din acele obiceiuri i aezmintele religiosomorale, care n.aceast legiuire numai s'au ntrit i s'au lmurit. Astfel vedem destul de bine, c n timpul p'etrecerei n ar strin israeliii au pstrat adevrurile fundamentale ale religiunii prinilor. Dar mai sunt i alte indicaiuni, care ne dau putina s determinm gradul vitalitii ntr'nii a religiei i nu numai n popor n genere, ci i n seminii a parte-i chiar n persoane. Acestea sunt anume acele nume, care se ddeau de ctre prini copiilor lor n timpul ndelungatei petreceri n robia Egiptului. Se tie, ce importan nsemnat se ddea n genere n epoca patriarhal numelor. Orice eveniment mai mult sau mai puin nsemnat n viaa duhovniceasc, religioso-moral sau familiar, neaprat se rsfrngea asupra numelui, dat unei anumite persoane sau unui anumit loc. Cteodat potrivit cu situaia uneia sau alteia dintre persoane n economia dumnezeeasc, nsui Dumnezeu schimba numele oamenilor (cum se cunoate aceasta din viaa lui Avraam i a Sarrei i a lui Iacov), iar n cea mai mare parte darea numelor mai ales copiilor, servea de expresie direct a unei dispoziiuni duhovniceti a prinilor, care exprimau prin darea numelor copiilor lor sau recunoaterea naltei buneivoine i prezena lui Dumnezeu, sau simplu sentimentele ndejdei i ncercrei lor (ca de exemplu n numele fiilor lui Iosif, a lui Moise, etc). In vederea acestora, acea remarcabil mprejurare, c printre reprezentanii seminiilor necontenit se ntlnesc astfel de nume, ca Eliav (Dumnezeu este Tatl meu), Eliur (Dumnezeu este tria mea) Eliasaf (Dumnezeu este aduntorul meu) i altele de acelai fel, ne arat limpede, ct de adnc tradiiile printeti se nrdcinaser n inima fiilor lui Israil i ct de vie era ntr'inii amintirea prinilor lor, i mai ales purtarea Lui de grij pentru poporul cel ales. Remarcabil este n aceast privin mai ales aceea, c asemenea nume cele maiadesa ori se ntlnesc n seminia lui Levi. Astfel sunt numele: Eliasaf (Dumnezeu este aduntorul meu), Eliofan (Dumnezeu este pzitorul meu), uriil (Dumnezeu este stnca mea), Eliazar (Dumnezeu este ajutorul meu), Amram (ruda celui Preanalt), Iohaveda (Dumnezeu este slava ei), etc. Singur aceast mprejurare ne arat ndeajuns, c seminia lui Levi se distingea prin un deosebit devotament tradiiilor printeti i pstra cu deosebit trie eredina prinilor, i prin asta a meritat, ca anume ea s devin unealta Proniei pentru renaterea i nlarea poporului. Astfel, att dup locul aezrei ntr'un inut deprtat, ct i dup caracterul ntregei lor viei sociale i religioase, sraeliii triau izolai de eeialalt populaiune a Egiptului. Cu toate acestea timpul prin necesitate i*a apropiat de indigeni i urmele acestei apropieri s'au ntiprit pe multe laturi ale vieei lor. nalta civilizaie a Egiptului ncetul cu ncetul =a supus pe veneticii nomazi i acetia ncetul cu ncetul se deprinser cu viaa aezat i se apucar de agricultur i de meserii. Odat cu aceasta n mediul lor ptrunser tiina i artele egiptene, urmele' crora apar vdit ,jn toat viaa lor istoric de dup aceea. In Egipt ei au mprumuat cunotine matematice, geometrice i astronomice, i mpreun cu aceast nvtur arta de a furi diferite lucruri de galanterie de aur, de argint, de lemn i 6

de piatr; nvar s pregteasc sturi scumpe de diferite culori, s sculpteze i s graveze petre preioase. Dar o dobandire ppretioasa pentru ei a fost arta scrisului, despre cunoterea caria nu se vorbete n epoca patriarhal, pe cnd Moise dupa eirea din Egipt a scris deja.legi pentru popor, pe" care" poporul se obliga sa le citeasc. Chiar n limb au intrat multe cuvinte _egiptene. Msurile evreeti se numesc cu nume egiptene. Nilul dup obiceiul egiptean n textul biblic se numete simplu Ieor*ru; luna Adar amintete bine numirea egiptean luna Atairj adon, numirea sicriului legii i teba, numele sicrieului, n care a fost mntuit Moise, sunt curat egiptene, i multe alte cuvinte i obiceiuri ne arat nrurirea egiptean asupra israeliilor. Din nefericire nrurirea egiptean nu s'a mrginit numai asupra vieii externe,' ci n decursul vremei s'a reflectat n parte i asupra vieii luntrece religioso-morale. Aa unele hotrri posterioare, ca i din unele fapte se poate cu siguran deduce, c israeliii n parte au cedat i s'au dedat i la obiceiuri imorale, la care se dedea poporul de jos n Egipt, i chiar i*au nsuit unele forme idolatre. Negreit, o nrurire deosebit -asupra lor a putut s aib nu acel ceremonial luxos religios, prin care se distingea viaa religioas a claselor nalte din Egipt, ci cele rituale de rnd i grosolane a religiei populare din Egipt, martorii crora li s'a ntmplat s fie adesa. In calitate de exemplu putem indica divinizarea vielului de aur din pustie, precum i interzicerea direct din lege de a se aduce jertfe la idoli (Lev. XVII, 7) interzicere ntrit n urm i de Isus Navi, care spune deadreptul:M lepdai zeii, crora au slujit prinii votri peste ru i n Egipt, i slujii Domnului (Is. Nav. XXIV, 14)". Astfel, petrecerea n ar strin i*a adus cu timpul la robia poftica se amenina s expun pe izraelii i n robl duliovniceasc. Ct vreme israeliii dup moartea lui Iosif s'au bucurat de pace i prosperitate, este tare greu de determinat. Dar se poate presupune cu probabilitate, c situaia lor s'a schimbat n ru odat cu urcarea pe tron a nouei dinastii egiptene indigene. S'a ridicat n Egipt un nou rege, care nu cunotea pe Iosif", i totodat n'a putut s recunoasc nici drepturile descendenilor si la acele privilegii deosebite, de care ei se bucuraser sub vechea dinastie. Numele lui Iosif, ca demnitar al dinastiei detronate, putea si fie necunoscut (sau simplu noul rege nu voea s recunoasc meritele lui). Totodat se nelege cu ce sentimente noul rege n situaia lui a putut s se refere ctre israelii. Ei erau supui pri* vilegiai, se bucuraser de o deosebit favoare la dinastia detro* nat, sub care ei stpneau unul din cele mai bogate inu* turi ale Egiptului, care predomina asupra cei de ptrundere n chiar inima rii. Ura i dumnia fa de dinastia detronat el firete o ntinse i asupra neamului favorizat de dnsa. Dar la cre* terea unei deosebite dumnii contra israeliilor au putut influena si alte mprejurri politice: Lupta prinilor egipteni cu dinastia i neamul pstoresc se produse cu deosebire n inutul Gesem, unde hicii, care se ncuibaser n lagre ntrite, mult vreme au* res* pins asaltul egiptenilor. In aceast lupt nevrnd au trebuit s ia oarecare parte i sraeliii, i nu*i nimic improbabil, cei erau de partea hicilor, ca neam nrudit dup particularitile naionale i ca o dinastie, caria ei i datorau aa de mult. Dela egiptenii indi* geni ei nu puteau atepta nimica, deoarece pentru dnii fiecare pstor era urciune" i toate triburile pstoreti se aflau n dispre. Aceast alian a lor cu hicii i fcur dumani politici ai egiptenilor, i cnd hicii au fost izgonii definitiv din ar, atunci sraeliii au trebuit s plteasc cu robia trdarea lor fa de faraonii indigeni. Teama lui faraon, c sraeliii, ca trib numeros i puternic, ar putea n caz de rsboiu s se uneasc cu dumanul i s se narmeze contra egiptenilor, avea temeiuri reale i era adeverit? de istoria din trecut a Egiptului. Hicii cuceriser Egiptul anume cu ajutorul triburilor pstoreti, care, asemenea israeliilor, se ae* zase n ar cu voea lui faraon i ocupau inuturile nordestice ale Egiptului i n timpul rzboiului s'au unit cu dumanii" (Eire I, 9, 10). i iat, n interese curat de stat se ncepu fa de dnii politica de apsare i de mpilare. Mai nti de toate, negreit, noul guvern lipsi pe israelii de acele avantaje i liberti, de care ei se bucuraser sub fosta dinastie. Dar dup aceea el trecu i la mpilarea lor pozitiv i ncepu s=i istoveasc prin munci grele". In cazul dat nu era nevoe a nscoci artificial aceste lucrri: ele se ivir ca o cerin fireasc n chiar laturea locuit de izraelii. Dup isgonire hici* lor din Egipt, se cerea pentru viitor a asigura ara contra incursiu* nilor strinilor slbateci, i deaceea guvernul gsi cu cale s construiasc cteva ntrituri noua la acest hotar, si la aceste munci grele au fost ntrebuinai sraeliii s munceasc n dar. Munca era evident silnic: istoricul biblic povestete cu amrciune despre aceste munci. Egiptenii cu cruzime, spune el, sileau pe fiii lui israil la lucru i tceau viaa lor amar la 7

frmntatul lutului i orae pentru depozite. Numirea acestui din urm dintre orae, Raamzes, ddur prilej unor egiptologi s conchid, c zidirea lor. se refer la timpul dinastiei a XIX, pe timpul domniei lui Ramzes I sli l, cre au avut loc cu dou veacuri mai trziu. Aceast prere face s prelungim ederea israeliilor n Egipt ntr'un aa period, care numai cu greu poate fi pus n acord cu datele pozitive cronologice i strnete foarte puternice obieciunij dar ea totodat nu poate cu temeinicie s se sprijine nici pe faptul citat chiar acum. Precum numele aa i numirea Raamzes erau destul de obinuite n Egipt i nu se poate fi nicidecum soroci esclusiv la domnia faraonilor cu acest nume. Cnd fraii lui Iosif au aprut n Egipt pentru a se aseza acolo ~ a s zic cu un veac mai nainte n inutul Gesem exista deja o parte de loc sub denumirea de Raamzes, care le*a i fost dat lor pentru aezare (Fac. XLVII, 11). Descoperirile cele mai noui revars nc i mai mult lumin asupra acestui fapt. Din ele se vede, c faraonul nouei dinastii avea un fiu cu numele Rarnzes). Iar n asemenea caz nu! nimica de mirare, ci din contra e foarte firesc, dac faraon pe unul din. oraele din nou construit l-a numit cu numele fiul sau. Tot asa i relativ de cellalt, ora Pitomul, care deasemenea se ntlnete n cronicele, ce se refer la un,period mult jnaiiimpuriu dect acela, n care a avut loc domniile Ramzeilor. Cu fiecare domnie nou creteau i greutile pentru popor, i nu numai pentru cel al lui israil, ci si pentru cel egiptean. Faraonii pare c ar fi vrut s se ntreac unii pe alii cu slava lor rzboinic i cu cldirile grandioase, cu care mpodobeau reedintele lor, i cu ct era mai renumit un faraon, cu ct era mai vestit domnia lui, cu att mai mult gemea poporul sub mpilarea muncilor mai presus de putere i a impozitelor. Cel mai vestit faraon din acest period a fost Totmes III. Acesta a fost lin Alexandru Macedoneanul al Egiptului; n timpul lungei sale domnii de cincizeci de ani el a ridicat nenumrate monumente, temple mree i fortificaii. Egiptul i aa sttea n fruntea popoarelor. Otirele lui ptrunser pn ia marginile lumei cunoscute pe atuncea. Bogii nenumrate au fost adunate n tem* piele lui i caravanele comerciale se ntin* deau spre dnsul din toate rile. In in* scripiile de pe Arca narmat pentru pereii marelui templu din Hamac, dup cum mrturisete Tacit, s'au nsemnat tributurile impuse popoarelor su puse. Greutatea aurului i raz* boiu (dup un argintului, can* titatea de arme i cuite, cadouri de filde i miresme plcute pentru temple 5 ct gru i lucruri de tot felul trebuia s prezinte fiecare popor". Nemulmindu*se cu acestea, Totmes III, ca s dea mai mult mreie i strlucire domniei sale i, poate, ca s satisfac slbiciunea sa personal a iubirii de slav, a ntreprins nu mai puine de 14 expediiuni n diferite ri, din care el necontenit se ntorcea cu prad bogat i cu turme de captivi. Legiunile sale nu numai c inundau rile vecine, Palestina i Siria, ci ptrundeau i n Me* sopotamia, ba chiar i n India. Dup terminarea expediiilor se cereau monumente grandioase i temple pentru eternizarea lor, i poporul trebuea s lucreze i s munceasc neobosit la con* struirea lor. Poeii alctuiau n cinstea lui poeme entuziaste, n care se cnta slava i virtuile. lui, slvind pe mpodobitorul pmntului", iar poporul gemea sub greutatea impozitelor i a muncii, ce se cereau dela dnsul pentru crearea majestei cntate. Rzboaele nesfrite cereau oameni i bani, i deaceea se spori pnla imposibil slujba militar i se ntri strngerea de bani. Cu ce silnicii i nscociri se fceau acestea din urm, se poate vedea din scrisoarea, ce ni s'a pstrat din acest period. Intr'nsa se povestete cum strngtorul de dri se apropia n barca sa la pontonul unui anumit inut pentru adunarea prii guvernamentale de gru. Oamenii lui narmai cu toege, i negrii lui, cu ciomege de palmier n mni, strigau: Unde=i grul vostru 1 i nu se putea cu nimic nfrna nvala lor. Dac ei nu erau satisfcui, atunci nfcau pe bietul nenorocit, l trnteau la pmnt, l legau il trau ia canal i4 aruncau n ap cu capul n jos; vecinii fugeau, ca s se ngrijasc de propriul lor gru. Pe femeea lui o 8

legau i o duceau mpreun cu copiii ei cu dnii"1)- Dup obiceiul tuturor marilor faraoni, Tutmes iu a intre* prins o mulime de construiri grandioase: temple, palate, statui colosale, obeliscuri i cldiri publice. De ctre ei s'a zidit cel mai vestit templu din Egipt, aa numitul,, marele templu" din Harnac. Ruinele lui mpreun cu coloii din vecintatea lui i astzi inspi* r o superstiioas mirare fa de grandoarea lui. i la toate aceste construcii s'a cerut munc silnic i n dar, care s'a i jmpus isra* eliilor i celorlalte neamuri aduse n robie. Toate, neamurile de obrie strin i de origin semit, care populau" Delta, trebuiau cu sudori de snge s cldeasc mreia i slava ;lui'faroh. Cnd nu se gseau la ndmn brae de munc se farmau partide de vntoare pentru vnarea de negrii n Etiopia i mii de acetia se aduceau n lanuri la munc. Partidele acestea, de-ivntoare duceau pe lucrtorii sleii n minele de piatr, i .obligau s taie blocuri mari de granit i cu sforri uriae s le traspa. la locul construciei; i sileau s sape canale nou, ca s fac loc mai larg pentru preumblarea iahturilor faraonene, s fac crmid i s frmnte lut i var pentru cldirile n construcie, s ridice ap din "Nil n canale pentru udarea cmpiilor, cum se poate vedea aceasta i astzi pe malurile Nilului, unde lucrtorii, desbr* cai, lucreaz ca nite maini toat ziua sub soarele arztor. Cu un cuvnt, la fiecare lucrare i sileau cu cruzime," sub loviturile de toiag a supraveghetorilor inevitabili, dar i n toate timpurile viaa claselor de jos ale poporului n Egipt a fost grea i trist. Voina despotic totdeauna a domnit pe malurile rului sfnt, i pentru satisfacerea capriciilor sale a sacrificat zeci de mii de viei ome* neti. Chiar n secolul prezent la sparea canalului Mahmud au perit 30.000 de oameni, pe care i*au silit s sape canalul cu manile goale, fr lopei i casmale - au perit de munca istovitoare sub loviturile supraveghetorilor fr mil. Fr ndoial tot prin asemenea munci neomenoase erau apsai i vechii israelii, i gemetele i strigtele lor se pot auzi n cntecele sfiitoare de suflet ale felahilor, actualii parias ai Egiptului. ndeplinind munca de robi, felahii cnt Pe cpeteniile noastre Cnii s-l mnnce, i s'i hrtneasc, Ei ne omoar prin foame, Prin foame ne istovesc, Ei ne bat pe noi, Ei ne bat cumplit. Dar este Cineva i peste ci, Acela.i va pedepsi cumplit, Da, cumplit i va pedepsi1). Cu toate c istoria robiei israeliilor in Egipt se reflecteaz, aa zicnd, n fiecare hieroglif a vechilor monumente egiptene, dar prin 6 ciudat ntmplare pn acum totui pe aceste monu* mente nu s'a gsit nici un nume, care s'ar referi la evrei 'i i*ar numi i iar smui pe ei cu unul cu vreuna din numirile nsuite de ei. nvaii egiptologi i pun toate sforrile s descopr ceva asemntor cu numirea de evrei", iudei", sau izraelii", i sforrile acestea au rmas aproape cu totul fr rezultat. Pe o inscripie Brugsch a citit numirea Fenhu, care se referea la nite captivi, care ' erau ocupai cu munca grea a transportului blocurilor de piatr din petrria Rufu (Troia zice Strabon) la Memfis i la alte orae. Cuvntul Fenhu" nseamn purttorii toiagului pstoresc" i munca acestor captivi cores* punde muncei silite, a israeliilor din timpul robiei lor n Egipt. Cu acest nume, spune Brugsch, se numeau neamurile pstoreti i nomade de origin semitic, care triau n vecintatea Egiptu lui i, trebue s presupunem, se aflau cu Egiptul n acelai ra port, ca i evreii2)". Dar aceast numire, ca adectival, are un caracter prea general, ca s poat fi referit special la evrei, i pelng aceasta nu are asmnare de sunet cu numirea acestor din urm. Egiptologul Chabas a ncercat s identifice alt neam de robi cu israeliii supui la robie. Civa ani acum n urm n unul din papirusele muzeului din Leiden a descoperit numirea unui neam, care se citete aperiu. Neamul acesta era ocupat cu tran* sportarea pietrei pentru zidirea templului soarelui, ridicat de Ramzes cel Mare aproape de Memfis, i egiptologul afirm, c aperiu" nu este altceva dect pronunia egiptean a cuvntului evreu 3). Dar pelng dificultile cronologice, legate de presupunerea exis* tenii evreilor n Egipt n timpul acestei domnii, aceast prere se combate prin alt descoperire, care arat pe acela neam aperiun robie la egipteni sub Ramzes IV, adic la mult vreme dup eirea evrei* lor din Egipt 4) O asemnare mult mai apropiat de numirea evrei era cuvntul gsit n o tbli statistic din Harnac, zidit de Totmes III. In tabela diferitelor naionaliti, al 79-a se noteaz neamul heber sau evu, care sun tare apropiat de haberim sau cum ziceau nouii evrei. Causa unei asemenea tceri a monumentelor egiptene relativ de evrei se explic prin particularitile referinelor egiptene ctre unele sau altele din faptele vieii istorice a rii. Egiptenii erau foarte sensibili pentru cinstea si slava tarii lor, si deaceea dac ei 9

se sileau din toate puterile s eternizeze pe monumente acele fapte i evenimente istorice, care puteau servi spre proslvirea Egiptului, apoi pe de alt parte se sileau n tot felul s tearg tot ceeace' putea servi ca amintire despre nite fapte i eveni* mente de natur contrar. Prin asta ntre altele se explic i acel fapt nsemnat, c cu toat stpnirea ndelungat a hicilor n Egipt, egiptologii numai cu mare greutate au putut gsi urme ntregi ale acestui period, amintirea neplcut a cruia a fost .tears de pe monumente de faraonii indigeni. Nu arareori au fost cazuri, cnd noul faraon drma toate monumentele ridicate de faraonul predecesor, urt de dnsul pentru ceva, i tergea depe pmnt amintirea lui. Deaceea e aa de greu cteodat a trage o linie succesiv a domniei dinastiilor i faraonilor, i cu o deosebit greutate e njugat cercetarea acelui period, care se refer la domnia hicilor. Deoarece cu ederea israiliilor n Egipt i n* deosebi cu ieirea lor stau n legtur fapte i evenimente, care s'ar putea considera foarte njositoare pentru mndria rii i pentru orgolioii si faraoni, apoi deaceea aceti din urm au i nimicit toate monumentele, care af fi putut sluji .ca amintire des* pre aceste evenimente neplcute. Dar istoria n'a putut fi biruit chiar nici de autocraia ne* mrginit a faraonilor. Dac au fost terse i nimicite monumente singuratece, care priveau acest period nefericit i ruinos pentru Egipt, apoi totui mersul general al vieii i al raporturilor sociale i de stat ne prezint un tablou att de izbitor credincios istori* irei biblice, nct ajunge singur acest tablou general, ca s re* dm aceast tain neplcut a istoriei Egiptului. Dar i afar de asta ni s'au pstrat i monumente singuratece, care prin coni* nutul lor ne amintesc uimitor evenimente legate cu istoria petre* cerei israeliilor n Egipt i cu mpilarea lor din partea guvernului lui faraon. Un papirus, care se refer la periodul examinat, reproduce viu naintea noastr tabloul fa cerei crmidei, care alc* tuia o parte de munc, impus israeliilor. Doisprezece petrari, spune autorul papirusului, afar de oamenii, care se ocupau cu facerea crmizei n oraele lor, au fost adui aicea s lucreze la zidirea caselor. S fac fiecare din ei numrul hotrt de c* rmid n fiecare zi. Ei nu trebue s slbeasc munca la casa nou. Intru aceasta eu m supun poruncii, dat mie de stp* nul meu" 1). Aceti petrari i lucrtorii fctori de crmid, adui din oraele lor pentru facerea unor case i care lucrau obligator un anume numr", dac nu se identific cu israeliii, apoi cel puin ne arat totui acea situaie social, n care se aflau i aceti din urm n timpul lucrului n Egipt. Pe locul fostului ora Raamzes, construit de israelii, se pot vedea car* mizi enorme, fcute din mlul Nilului, uscate la soare i ames* tecate cu pae, i chiar dup prerea unui astfel de cercettor prudent, ca Ebers, nu va fi o ndrsneal a crede, c aceste c* rmizi au fost pregtite de manile israeliilor 2). Dar un monu* ment mai nsemnat din crmid egiptean s'a descoperit n grop* nia de? pe dealul Ad*el*Curnah, care se refer la timpul lui Totmes III. Acest monument ne prezint un tablou, care repre* zint munca silnic a facerei de crmid i a construirei unor case. Lucrtorii sunt ocupai cu diferite feluri de munc: unii car cu cldrile ap dintr'un iaz, alii rup lut dintr'un mal, alii fac crmida, o car cu osebite coromsle la locul cldirii i alii, n fine, sunt ocupai cu nsei zidirea edificiului. In mijlocul ace* stei gloate muncitoare se-remarc vdit supraveghetorii, dintre care unul aplic toiagul su pe spatele unui lucrtor lene, iar altul linitit ede pe o piatr din apropiere, innd totui toiagul su ntr'un chip destul de amenintor3). Inscripia, care nsoete acest tablou explic, c acetia sunt captivii pe care i*a adus Totmes III pentru construirea templului zeului Ammon, i tot aicea se descrie rolul supraveghetorilor. Supraveghetorul princi* pal vorbete ziditorilor: toiagul e n mna mea. Lucrai harnic cu manile. Nu v lenevii, s nu rmnei n urm?" Unii din aceti captivi poart trsturi destul de vdite ale tipului evreesc i au brbi, care=i deosebea de egipteni. Pe crmizi de obiceiu se punea pecetea faraonului, n timpul cruia se construia cldirea i Wilkinsori observ, c crmizile, care purtau numele lui Tomes III, au fost gsite mult mai multe dect crmizile din vremea altui faraon", iar alt egiptolog adaoge^ crmida gsit n Egipt i referitoare la timpul acestei domnii, totdeauna are 10

ntr'nsa amestec de pae". In asta nu se poate s nu vedem con* firmarea izbitoare a istorisirei biblice despre faptul, c israeliii trebueau s procure pae pentru facerea numrului sorocit de car* mid 1). In genere monumentele egiptene adesea vorbesc de facerea crmidei cu ajutorul muhcei silnice a unor captivi, dar c prin aceti captivi nu putem nelege captivi de rzboiu, se poate conchide din aceea, c de aceti din urm totdeauna erau tare puini adui din expediiile militare, aa c n cele mai strlucite expediii se observ cu ngrijorare abea zeci de acetia. Probabil sub aceti cap* tivi trebue s nelegem diferii strini, care locueau ntre hotarele Egiptului, pe care egiptenii i apuca cu fora dela locurile unde friau ei i*i aduceau la munc, cum se petreceau aceasta i cu israiliii. Caracterul silnic al acestor munci de asemenea se dove* dete prin prezena permanent a supraveghetorilor narmai cu toege. Pe tabloul din Boni*Hasan se nchipuete, cum supraveghetorii pedepsesc pe muncitori. Unii din acetia din urm desbrcai i lungii la pmnt, doi i in de mni i unul de picioare, iar supra* veghetorul fr cruare revars loviturile pe spinarea goal. Tot la o asemenea pedeaps sunt expuse pe alte tablouri i femeile. Ce se atinge de nsei supraveghetorii sau de efii peste muncitori, apoi erau funcionari ai guvernului, sub supravegherea crora se aflau anumite inuturi, la rndul lor divizndu*se n pli mai mici, se aflau sub efia unor supraveghetori mai mici. Pentru nlesnirea conducerei lucrtorilor, ei alegeau chiar dintre israelii supraveghetori ajutori, pe care i puneau rspunderea pentru bunul mers al lucrrilor- Aceast msur din urm putea s aib i n* semntate politic, deoarece producea mprire n popor (ntre supraveghetori i lucrtorii de rnd) i prin aceasta slbea unita* tea moral i puterea lui politic. Totui cu toat apsarea i mpilarea din partea guvernului, tnrul popor crescu repede la numr i n putere; i sub impre* sa, poate, a expediiilor orientale militare a egiptenilor prin p* mntui Gesem, ntr'nsul se desvolt pasiunea rzboinic. Aa un grup din seminia lui Efrem fcu incursiuni n ara filistienilor i captur vite. De sine se nelege c -asemenea nclinaiuni nu se putu s nu inspire teama guvernului, c acest popor rzboinic, nfuriat din pricina mpilrilor,. poate s pricinueasc mari difi* culti politice n caz de rzboiu, sau poate s ias cu sila din ar i s o lipseasc de puterea de munc n dar. Vzind c munca, munca cea mai silnic nu este n stare s opreasc cre* terea tnrului.popor, guvernul cel crud se:hotr s recurg la msuri extreme, de care e capabil numai despotismul oriental. La nceput s'a dat porunc tainic .moaelor. sa omoare pe nouii nscui de parte brbteasc. Dar aceast porunc ntimpin pro* testul tcut n simul moral a reprezentantelor moaelor din vechiul Egipt, i rmase fr efect, penfruc moaele se temeau de Dumnezeu i nu fceau cum le vorbise lor regele Egiptului" (E, I, 15). Atunci faraon furios, repet aceast porunc pentru tot poporul i mai ales ctre slugile regale. i iat la gemetele po* porului sub greutatea muncilor se adaose gemetele mamelor. Dar n mijlocul acestor gemete a poporului izraelit se nscu marele izbvitor Moise.

11

CAPITOLUL II TINEREA LUI MOISE

In timpul petrecerii israeliilor n Egipt, ntre dn* ii tribul lui Levi se remarca drept unul din cele mai talentate i mai adaptabil la cultura egiptean. i n genere toi israeliii nu ram* seser strini de aceast cultur isi nsuise diferite meserii i cunotine. Dar tribul lui Levi mergea din acest punct de vedere naintea tu* turora i*i nsuise dela egipteni pn i nalta lor nelepciune arta scrisului, pe care pose* dndu*o, el firete ocupa o poziiune excepio* nal ntre celelalte triburi. Ca mai talentat i mai cult, el odat cu aceasta ntrupa mai de* plin n sine senzul istoric i religios al popo* rului ntr'nsul s'au pstrat mai vii tradiiile p* rinilor, mai integral tria credina strmoilor si, ca ntr'un sicriu viu, se pstrase aezamintele lor. In acest trib se concentrase aa zicnd sufletul" poporului, i n timpul celei mai grele robii i njosiri se ascundea scnteea contiinei naio* nale. Anume dela aceast vatr a sufletului poporului a i plecat pentru dnsul izbvirea. In mijlocul tribului, tria modest familia lui Amram i Iohavedei. Ea prin nimic nu se remarcase, dect doar prin aceea, c mai puternic i mai n ntregime dect alii ps trase credina prinilor i se sileau mai mult ca alii s o nrdcineze n copiii lor: fetia "Mariam i beaul Aaron. Timpul acela era greu pentru tot poporul. Politica egiptean de mpilare atinsese punctul su culminant Despotismul faraonilor cuta mijtoace mereu nou, ca s mpedece creterea tnrului popor i s zdrobeasc puterea lui moral, i nu se opri nici n faa oricrei neomenii. A fost edat chiar i edictul sngeros privitor la ucide rea tuturor copiilor nou nscui, i cnd acest edict ncepu a se aplica, lui Amram i se nscu al doilea fiu, aducnd n loc de bu cutie n familie, o stranic durere. Copilul era neobinuit de fru* mos i nefericita mam n.curgere de trei luni l*a inut ascuns de ochii dornici de snge a ispravnicilor lui faraon. Dar a*l mai inea ascuns nu mai era cu putin, i ea se hotr la un pas desndjduit, indicat ei poate de tradiia pstrat n neamul lor despre regele Sargon al Haldeei1). Ea fcu un sicrie de pa* pur, l unse bine cu asfalt i smoal, ca s nu intre ap, i punnd copilul ntr'nsul, cu rugciuni i lacrimi, puse pre* iosul sicrie pe ap n unul din canalele Nilului, plin de stu* hrie, ncredinndu4 Providenei i supravegherei uoare a co* pilei de 12 ani, sora nefericitului copil. Trestia de papirus care se afl astzi numai mult mai la sud pe malurile Nilului Alb, n acel timp cretea i pe toate canalele late ale Deltei nor* dice, unde triau israeliii i unde se afla n noile palate ale Deltei reedina- curei lui faraon. Cu frunziul su trestia putea apra copilul - de razele dogoritoare ale soarelui, i totodat acoperind, rul, prezenta un loc ndmnbs, unde damele dela curte se puteau 12

sclda fr jen din partea pudicitii femenine. Cursul lin i adn* cimea nu tocmai mare a apei prezenta sub ambele raporturi o mai mare ndmnare dect cursul lat i repede al Nilului nsei. Acest mic eveniment, care- a avut n urm o importan aa de enorm n istoria omenirii, s'a petrecut sub domnia faraonului Totmes I. Dup ndeprtatele sale expediiuni, lui i plcea s=i petreac timpul de odihn n castelele de pe grani, ca de aicea cu mai mult ndmnare s ntreprind noui expediiuni. El avea trei copii - dela prima soie s o fiic i dela a doua doi fii. Principesa Hat*asu era fiic iubit a lui faraon i de aceea a jucat mare rol n istoria Egiptului. Dup legile Egiptului, care cereau pstrarea cureniei sngelui, ea trebuea s devin femeia fratelui ei mater, prinul motenitor, care s'a urcat pe tron dup moartea tatlui su, sub numele de Totmes II. Dar acesta era scurt la minte i curnd prsi scena iar femeia lui, energic i neleapt HaUasu deveni crmuitoare cu depline* puteri a rei, dei i n calitate de epitroapa fratelui su mai mic Totmes III. Aruncnd de pe sine vlul vduviei ea ncepu s se arate n toat strlucirea i mreia faraonilor, n calitate de regin cu depline drepturi, m* brcat n haine brbteti, cu coroana i insignele regale. Cstoria ei vdit a fost nenorocit i ea acum devenind regi* n, i rzbun pe amintirea brbatului ei tergndusi numele de pe toate monumen* tele i n locul lui punnd numele su, la rnd cu numele tatlui ei. Ea continu energic cu ridicarea templelor i palatelor ncepute de tatl ei, dar aceste lucrri nu putur satisface ambiia reginei. Ea orga niz o expediie pentru descoperirea de pmnturi nou, i corbiile ei ptrunser departe pe rmurii Africei, descoperind ri nou i aducnd tezaure nou. Pereii templelor, construite n timpul ei, n in* scripiile lor istorisesc despre minunile n* treprinderilor acestei vestite femei. Dup ntoarcerea din expediie, ea fu ntmpi* nat cu parad luxoas. Tezaurile aduse se consacrar solemn ze ului Ammon, sub protecia cruia se ntreprinsese expediia. Se statornici o nou srbtoare n cinstea lui, i regina i fcu ei* rea la aceast srbtoare n cele mai scumpe haine, cu mantie de blni de leopard cu ncheietori de aur pe umere i toat mi* roea ca o roz n plin floare". Lectica sfnt a lui Ammon sa* crificatorii o purtau pe umerele lor, n sunetele muzice i a im* nelor, i enorma procesiune a demnitarilor curii, ostaii i cei lali slujbai i sacrificatori se ndreptar spre templu, printre ma sete necuprinse de ochi ale poporului, care umpleau vzduhul de strigte de bucurie. Anume aceast vestit regin, cnd era nc principes i tria- la tatl su, plecnd cu prietenele sale s se scalde, gsi n ppuri sicrieul'cu un copil plngnd. Inima bun a principesei se nduioi de mila la vederea soartei nefericite al copilului lep* dat. Ea nelese, c aceasta este jertf nevinovat a crudului edict al-tatlui ei contra israiliilor i ndjduind n puterea iubirii p* rinteti fa de-dnsa, se hotr s mntue copilul i chiar s*l nfieze. Ea lu o manc dintre israelitence, care se dovedi apoi a fi chiar mama copilului, Iohaveda, i astfel Pronia ndrept si* crieul vieii pruncului ctre mrirea istoric i spre slava uni* versal. Cnd pruncul crescu, principesa l*a luat la sine n palat, l nfi oficial M puse numele Moise, pentruc ea zicea eu din ap l*am scos" l). Monumentele n msur mare confirm aceast istorisire bi* blic. Judecd dup aciunile libere ale acestei fiice a lui faraon, trebue s presupunem, c ea se bucura de o deosebit influen asupra lui faraon, iar faptul acela, c ea n urm iniia pe aceast nfiat strnsur din dispreuitul popor israelit n toat nelep* ciunea egiptean", violnd astfel privilegiul de cast, cu rvn pzit de sacrificatori, ne arat, c ea n acel timp se bucura deja de nrurire asupra lui faraon. Pe temeiul monumentelor se poate arta satisfctor, c n toat linia faraonilor, ncepnd cu dinastia a treia, cnd pentru prima oar intr n ntrebuinare aceast numire, pn la cucerirea persan, pe o ntindere de timp de peste asesprezece veacuri se cunoate numai o singur re* gin, care crmuete independent ara. Numele ei se ntlnete pe monumente n form deplin i anume Hafrasu. - Numit -amun, i anume n acel loc, unde se putea atepta el dup istorisirea biblic, n calitate de strnepoat a regelui, care nu cunotea pe Iosif. Regina Hat*asu pe monumente necontenit se nchipuete cu barb, n sens 13

c ea era regin cu depline puteri, asemenea de pild Ecaterinei celei mari a Rusiei, pe care ea ne*o amintete. dup soarta sa i dup caracter. Ea a ridicat dou obeliscuri n Teba n amintirea tatlui ei, i din ele unul se afl nc i astzi, iar din unul sfrmeturile stau mprtiete mprejur. Obeliscul pstrat, al doilea dup mrime i de bun sam cel mai frumos din lume, e tiat ntreg dintr'o stnc de granit ro, construit cu ngrijire i acoperit cu reliefuri i hieroglife de o frumuse neobinuit. Inscripia de pe dnsul arat, c el e nceput n anul al cinsprezecelea de domnie al reginei Hat=asu i terminat n anul al aptesprezecelea. Pe fiecare fa a obeliscului se nseamn, c ea a domnit n numele tatlui su". In inscripii ea se slvete cu diferite titluri: Femee regal", Regina Egiptu* lui de sus i de jos," i printre aceste titluri se ntlnete deaseme* nea i cunoscutul ei titlu biblic: fiica lui faraon". Intre ea i fraii ei dela ceialalt femee a lui faraon, dintre care primul a fost brbatul su, exista o dumnie de nenpcat, ce*i avea rdcinile n nsei firea lor. Ei erau protivnici chiar i dup exterior. In timp ce trsturile feei reginei Hat*asu prezenta liniile fru* moae 'i regulate a tipului grecesc, n faa fratelui su Totmes III, cum se poate vedea pe bustul su, ce se afla n muzeul Brita* nic, apar vdit trsturile rspingtoare ale tipului negru. Astfel: a fost poate i brbatul ei, despre care se tie foarte puin i s'au pstrat numai urme slabe pe monumente. Strmutat din locuina srccioas a tatlui su n palatul principesei,- Moise a fost educat dup obiceiul egiptean. Ca copil, el, probabil, asemenea celorlali copii egiteni, umbla fr nici un fel de haine, cu capul ras, esceptnd numai o bucl, ce se pogora pe o parte a capului. Pelng el erau multe slugi, care*l ngrijau i*l hrneau cu grij i delicat, l ineau pn la cea mai aleas curenie i*l deprindeau cu cele mai alese maniere ale cercurilor nalte. Cea mai mare parte a vieii sale o petrecea la curte. El cu preferin se afla n apartamentele mamei sale, care de bun sam alctuia o parte a reedinei regale i fr ndoial nzestrate cu tot ce luxul avea mai artistic. La nceput ngrijau de dnsul negre* it slugile principesei; dar cu trecerea timpului au fost adui i das* cli i se ncepu educaia sa n nelesul obinuit al acestui cuvnt. Dar educaia n realitate se ncepe mai nainte dect nv* tura. Alctuirea i particularitatea caracterului adesea se for* meaz i se expune ntotdeauna influenei mprejurrilor care de timpuriu nconjoar pe copil, care incontient formeaz su* fletul lui i lucreaz ntr'insul unele sau alte nclinaiuni. Ve* deniile i sunetele, ce ni se prezint n copilrie, se nrdci* neaz adnc n suflet i formeaz acel strat de temelie, pe care apoi se cldete ntreaga personalitate a omului. Dar ce*l nconjura oare pe tnrul Moise cnd tria cu regala sa mam n apartamentele ei din palatul regal? Sunt temeiuri s credemi c curtea n acel timp o nsemnat parte a anului o petrecea n Memfis. Situaia i vederea exterioar a Memfisului au fos* deja descrise mai sus. Moise putea vedea de pe terasa reedinei regale, unde el era luat ca s se desfteze de vntuleul de nord n timpul verei, tot marele ora Fta, care se resfira naintea lui n toat bogia podoabelor sale arhitectonice, cu toat popula* iunea sa i cu toat micarea neobosit a comerului i industriei sale, a plcerilor i a religiei. Gloatele zgomotoase necontenit str* bteau uliele i pieile lui. Vapoarele greu ncrcate pluteau n sus i n jos pe magnificul ru. Vintrelele lor viu colorate se oglindeau n valurile linitite ale rului. Brcile strbteau ca sgeata n toate direciile. Ici i colo procesiuni sacre cu steagurile sus ridicate se micau n curile templelor sau pe uliele oraului. In- vzduh rsuna sunetul muzicilor, amestecndu*se cu strigte de tot felul ale birjarilor, negustorilor i barcagiilor. Pe cerul al* bstrui dinspre apus n trsturi tioase se desemnau formele pur* purii ale celor trei mari piramide, monumente mree, mormintele celor mai puternici regi ce stteau n calitate de sentinele la mar* ginea acelei late dungi pustii unde se curma orice via i se n* cepea mpria morii. Vasta scen dinprejur fr ndoial trebu s fi strnit puternic n fiecare copil inteligent simul de evlavie, de admiraie i al misteriozitii. Viaa i micarea n ora trezea curio* zitatea i dorina s lucreze i el nsui. Contrastul ntre oraul nsu* fieiti muenia pustiului din apus trebue s fi deteptat cugetri adnci i chiar s fi pus marea enigm a fiinei minii ce abea se detepta. Pe msur ce copilul cretea, cunotina sa cu Memfisul i cu viaa ce ferbea ntre zidurile lui trebuia s se mreasc. El cpt putina s fie i pe ulii, probabil n vremea preumblrilor n caret, i acolo el putea deja s vad de aproape gloata ce se mica, pe care pn acum el o contemplase numai de departe. Din cnd n cnd i se ngduia s se primble i cu luntrea pe ru. El era luat la marele templu Fta i*i artau figurile tainice de pe perei, scrierile hieroglifice tainice, ce acopereau aproape tot spaiul liber de figuri. El a vzut deasemenea curile largi i minunatele coridoare ale templelor, i 14

nluntrul lor chipul linitit al lui Osiris, ba poate deasemenea i chipul grosier i resping, tor a lui Fta. In curile templului el se poate s fi ntlnit pro* cesiunea cu cntri n cinstea lui Fta i Ra, alctuit din sacrifi* catorii mbrcai n haine de in sau de bumbac i purtnd san* dali de papirus. El a putut deasemenea vedea, cum sacrifcatorii aduceau jertfe i nlau rugciuni, svrind .turnri asupra chi purilor, sau nlind naintea lor tmeri n cinstea lor. Din cnd n cnd ntlnea el deasemenea i pe boul sacru, Apis, cum se numea el, cnd era dus n procesiune solemn pe uliele prin cipale ale oraului, ca s se dea putin a fi vzut de locuitori, care eind din casele lor, se nchinau acestei ntrupri a zeului Fta. Religiunea egiptean se distingea prin o publicitate neobi nuit i. se silea pretutindenea i totdeauna s se nfieze ochi* lor poporului, strnind ateniunea lui. Cele mai mree cldiri erau templele; dup rege persoanele cele mai cinstite erau sacrificatorii; srbtorile religioase, nsoite de mari aglomerri' de popor i lungi procesiuni erau numeroase; la ele participau brbaii, feme ile, ba chiar i copiii. Moise de bun sam nc de timpuriu a fcut cunotin cu caracterul exterior cel puin al cultului egip tean i el de bun sam nu arareori a avut prilej s asiste la ritualele respingtoare ale idololatriei egiptene. Dar n viaa timpurie a lui Moise la Memfis au mai fost i alte laturi de un caracter mult mai delicat. E imposibil de pre* supus, ca fata lui faraon, angajnd pe mama lui ca manc, ime diat dup nfierea lui, s fi rupt orce legtur dintre copilul n fiat de dnsa i propria sa familie regal. Principesa negreitn'a declarat, cum i nchipue Filon1), c el n adevr era fiul ei. Originea lui evreeasc era cunoscut att lui nsui (E. Xf, 11), ct i egiptenilor 2). De aici se poate conchide, c legtura dintre Moise i familia lui s'a continuat i dup ce el a devenit locuitor al rezidenei regale, i c din cnd n cnd i se ngduie s vad pe rudele sale, sau se ngduea acestora s vie i sl vad la palat. Deoarece Iohaveda se considera ca manca lui Moise, apoi ei, negreit, i se ngduea i oarecare familiaritate, cu totul con form cu obiceiurile orientale. De aceea se poate crede, c Moise se afla ntructva sub influena principesei i a curii, i ntru ctva sub influena rudelor sale, a mamei i a tatlui, a fratelui i surorei salei, i aceasta n tot cursul periodului petrecerei sale celei dela nceput n Egipt. Contactul su cu familia sa a fost important n cea mai mare msur i anume din punct de vedere al convingerilor sale religioase i al simpatizrii sale cu conaionalii si. Dac n'ar fi fost mprejurarea asta, atunci el ar fi fost crescut i educat cu totul n religia egiptean i ar fi devenit idololatru. Atunci el puin s'ar fi interesat de fraii si chiar dac nu s'ar fi ruinat si recunoasc ca atare. In vederea ns a nprejurrii artate, principiile religiei patriarhale s'au ntiprit adnc n sufle tul su, de pe cnd el era nc copil, i a crescut ca adept tare al monoteismului, ca om care credea n fgduinele date lui Avraam; Isaac i Iacov, i dispreuia idolii i idololatria. Venind n atingere cu conaionalii si, el deasemenea simea durerea la vederea suferinelor acelora i ndjduia, c cu vremea soarta lor se poate schimba n mai bine. In loc s se transforme cu totul n egiptean, el era numai pe jumtate egiptean. In fundul sufletului su se ps* tra; baza acelor sentimente curat evreeti i a educaiei evreeti, carCsi ddur putin s devin n urm cpetenia poporului su. Dar i ncrederea acestui din urm niciodat nu s'ar fi deteptat fa de un om, care era educat complect n mediul i spiritul apstorilor si. Dup mrturia lui Iosif Flavie, pe cnd Moise era nc copil, el evit nc o primejdie, tot aa de mare, ca i aceea, care4 ameninase n pruncie. Fata lui faraon lua din cnd n cnd pe copilul nfiat de dnsa n ncperile tatlui sau, voind si arate acestuia frumuseea i mintea copilului, ba poate i cu ndejdea s*l nduplece s designeze pe acest copil ca succesor al su. Odat ea ddu odorul su lui faraon n brae cu o mic cuvn* tare, n care atrgea ateniunea tatlui su asupra frumuseei mai mult dect omeneti, spiritul su nalt i nobil, descoperind n acelai timp i speranele ambiioase, pe care ea ndrsnea s le nutreasc relativ de dnsul. Monarhul, voind s=i arate c e gata s*i nplis neasc dorina, i scoase coroana de pe capul su i o puse pe capul copilului. Copilul ns ca i cum s'ar fi speriat de aceasta, se smulse din manile lui, lu coroana, ca i cum ar fi vrut s o priveasc, i dup aceea o puse jos, se urc cu picioarele pe ea i cerca s stea pe dnsa. Aicea se ntmpl s fie un scriitor sacru, care cu ctva timp nainte de naterea lui Moise prezisese c trebue s se nasc un copil de evreu, care va sfrma puterea Egiptului, i vznd ce a fcut acest copil, striga cu glas mare i spuse: Iat, o rege, acel copil, pe care zeii ne*au poruncit s4 , omoram pentru propria noastr siguran. Privete, cum adeverea te el prorocia, - el rstoarn supremaia ta i calc n picioare 15

coroana ta. Ucide-l dar? i s nceteze egiptenii de a mai fi chinuii de fric, iar evreii s nceteze de a se mai trufi cu n* dejdiile lor." Principesa, auzind cuvntarea asta, se repezi la copil i apucndu-1, fugi cu el afar. Regele nu voi s urmeze sfatul scriitorului; i astfel Moise scp de aceast de a doua primejdie 1). Att n povestirea aceasta, ct i n altele se recunoate, c Moise se distingea prin o frumuse neobinuit,- nu numai n copilrie, ci i n tinere i maturitatea sa. Filon istorisete, c exteriorul lui era totodat i frumos, i nobil plin, de modestie i n acelai timp de nalt demnitate1). I. Flavie spune, c nu s'a gsit un asemenea om, care la vederea acestui copil s nu fi r* mas uimit de neobinuita lui frumuse. Cnd trecea el pe ulie, atunci toi la intalnirea cu dnsul fr s vrea priveau la el; oa* menii muncitori terminau lucrul lor i se uitau mult dup dn* sul2). Se istorisete deasemenea era de statur*foarte nalt pentru vrsta lui, foarte inteligent, puternic i capabil pentru cea mai grea lucrare. Ce se atinge de mintea lui, apoi ea era obi* nuit i se manifesta n tot ce*i atrgea ateniunea sa. Tuturor li se prea, c n acest copil se coprinde ceva mai mult ca ome nesc. i pecnd la israelii involuntar ncolea ndejdea, care*i fcea s vad n Moise amanetul mplinirii marelor fgduine, date lor cndva, egiptenii pe de alt parte priveau la el, n ge* nere bnuitor, ca la omul de care ei ar trebui s se team, cnd el va ajunge vrsta brbteasc. Ca fiu al fiicei lui faraon, Moise firete primi n toat depli* ntatea acea educaie i cultur, care erau n obiceiu n Egipt. Educaia aceasta se mpra n fizic i duhovniceasc. In privina celei dintiu egiptenii ddeau o mare ateniune, i pentru desvol* tarea trupului era n mare trecere gimnastica sau atletica. Una din formele ei principale era lupta. Pe monumente lupttorii se nchipuesc n tot felul de poze, cum se pregtesc ei pentru lupt, cum se ncaer ntre dnii, se ncordeaz i se silesc s se do* boare unul pe altul la pmnt, i continund lupta chiar i la pmnt fiind. Doi lupttori", zice Wilkinson, de obiceiu se apropiau unul de altul inndu*i manile ndreptate nainte i fie* care se silete s apuce pe protivnicu su ct mai ndmnoi pentru ca s*l poat dobor. Dup regulele de lupt, era ngduit a apuca de orcare parte a trupului pe adversar: de cap, de gt sau de picioare; i lupta adesa se continua nc i la pmnt, dupce unul sau amndoi cdeau. Asemenea mijloc de lupt era cunoscut i la greci, la care ea se numea anaclinopalia". Nu se tie, de era i la ei acelai semn de recunoatere de nvins a nfrngerei sale n aceast lupt, c la greci, anume prin ridi* carea degetului n semn de recunoaterea nfrngerei. La egipteni aceasta probabil, se fcea prin cuvinte" '). Alt exerciiu era lupta cu toege. Mna stng se apra cu un fel de scut, cu care ea se apra dela degete pnla cot i de care astfel se putea fo* losi pentru nlturarea loviturilor. Mna dreapt avea deaseme* nea aprarea sub forma unei cutii deosebite, care acoperea artU culaiunile. In acest caz se ntrebuinau toege scurte nu mai mult de 70 cm. Lupttorii nu aveau nici un fel de aprtoare pentru cap dect peruca, pe care o purtau oamenii mai mult sau mai puin bogai; dar una din regulele jocului era probabil aceea, c nimenea din lupttori nu putea s loveasc pe protivnicul su n cap. Dup aceea o plcere mult iubit n Egipt era jocul de minge, mai ales ntre femei. El consta, probabil, din o simpl aruncare a mingii i prinderea ei. In aceast chestiune Wilkinson zice, c joaca de*a mingea nu se mrginea numai la copii, sau la cutare or cutare etate, dei simpl aruncarea i prinderea min* gei aparinea mai mult prii femeeti. Ele aveau diferite moduri de joac. Cteodat persoana, care nu avea reuit la prinderea mingei, era obligat s aduc n spinare pe altul, care continua s se foloseasc de aceast situaie, pn ce i el la rndul, lui scpa mingea, ce se arunca din partea opus, unde se producea aceeai scen, i nc cu distana stabilit de juctori. C* teodat juctorii i artau iscusina n prinderea a trei sau mai multe mingi succesiv i nc cu manile ncru* ciate pe piept; dar era cunoscut i obiceiul de*a arunca simplu n sus i apoi prin* derea. La ei deasemenea era jocul, cu care se ocupau dup descrierea lui Homer Galie i Laodania n faa lui Alchinoe2) i care consta din aceea, c unul din juctor arunca mingea aa de sus, ct putea, iar altul, srind, era dator s o prind din sbor, nainte ca piciorul su s se fi atins iar de p* mnt 3). Dar mai era un joc, la care cu 16

deosebire se cerea pu* tere i ndmnare, i el consta n aceea, c doi protivnici se ntreceau ntre dnii aruncnd cuite sau lnci ndreptate spre tetura unui arbore; ntrecerea consta n aceea, ca pe ct posibil mai toti s loveasc n centru sau n marginea unei anumite inte, cum se condiiona la nceput. Mai era nc un joc, unde se cerea o deosebit cercare a puterii, i altul consta n ridicarea unor bur dufuri mari cu nisip i aruncarea lor peste cap. Biruitor se con sidera acela, care putea arunca aa cel mai greu burduf. Acestea i alte jocuri erau cele mai obinuite plceri ale co piilor, i tinerilor n Egipt i se considerau ca folositoare pentru sntate, precum i ca distracii plcute pentru suflet. Moise, ne .greit, trebue s fi participat la asemenea exerciii, i c el n adevr a participat la ele, aceasta se adeverete de ctre Filon, care spune, c el curnd a cptat desgust ctre asemenea ! dis tracii ) i ia artat superioritatea fa de ceilali copii, preferind ocupaii mult mai serioase. Totui ne putem ndoi de veracitatea acestei mrturii, deoarece FilojL fa scrierea sa Viaa lui Moise" s'a cluzit mai curnd de prerea sa despre chipul cum trebue s se poarte n tinerea sa omul desvrit, dect s fi transmis oarecare tradiie egiptean sau iudaic referitoare la acest lucru. Filon n genere era nclinat spre ascetism i el natural a voit s arate c marele legiuitor al poporului su s'a inut de aceleai preri; dar cel puin e ndoelnic, de a avut el n aceast privin vreo tradiie mai mult sau mai puin autentic. JMoise fr ndoial chiar n tinere a manifestat o dispoziiune serioas n carnete rul su, dar educatorii si egipteni trebue s fi considerat edu caia trupului lui nicidecum de mai puin nsemntate dect educaia sufletului lui, i fr ndoial s'au ngrijit ca el s se fo* loseasc de obinuitul curs al exerciiilor gimnastice, i ca tria corporal a lui s fie tot aa de desvoltat ca i a celorlali tineri de vrsta lui. Alturea chiar de cea mai timpurie educaie fizic mergea firete si educaia, ce avea de scop desvoltarea mintii. Asemenea altor copii, Moise a trebuit s nvee a citi i a scrie. In Egipt "aceste cunotine se dobndeau nu uor. Egiptenii n acel timp aveau dou feluri de scriere: unul cunoscut grecilor sub denu mirea de hieroglife, i altul cunoscut sub denumirea de ieratic. In scrierea hieroglific sunetele silabice se prezentau prin nchi puirea lucrurilor, care exprimau cteodat literile, cteodat sila bele, cteodat cuvinte ntregi, iar cteodat i concepii ntregi. Numrul unor asemenea semne era foarte mare, probabil nu mai puin de o mie. Unele din ele exprimau cteva sunete, cnd unul i acelai sunet cteodat se exprima prin cteva simboluri. nva alfabetul egiptean era tot att de greu, ca i a nva pe cel chinezesc, i pentru asta se cerea cel puin cteva luni, dac nu i chiar civa ani. Pentru a ceti, neaprat trebuia s tii nu numai ce nsemnare are fiecare simbol, ci si care din cteva n* semnri putea s o aib el anume n combinaia, n care se nf* ia acest simbol. A scrie era nc i mai greu 5 pentruc de oarece toate semnele prezentau nite Iu* cruri, apoi pentru a scrie; se cerea neaprat s tii a desemna o mul* ime de obiecte cu ngrijire i preciziune. Cele mai obinuite li* tere erau vulturul, care nsemna litera a; bufnia M, gina u, raa sa, uliul gar, corbul mu. Scriitorul cu hieroglife, ca s fie neles, trebue s fixeze bine, care anume se nelege din a* ceste i din alte paseri, ca lstunul, ibisul, etc. Adesa era nevoe dea* semenea s se desemneze diferite animale, ca leul, apul slbatec, boul, crocodilul, acalul i epu* rele. Deci pentru a seri egiptenete se cerea o educaie deplin n arte. Oarecare educaie de felul acesta se cerea dela toi, dar dela ceice trebuea s primeasc cea mai aleas cultur, se cerea nc i mai mult. De la acetia se cerea, ca ei s desemneze excelent, nchipuind orce pasere, animal, insect i floricic cu mn sigur, repede i frumos. Pe vremea lui Moise la egipteni nu era nc cunoscut alt form'de scrisoare, care s fi fost mai uor de scris. Scrisoarea ieratic era mai curnd un fel de stenografie, bazat pe scrisoarea hieroglific i te mir de se nva sau se citea independent de aceasta din urm i nu se tie de intra n sistema general de cultur. i dac e aa, apoi munca celui ce o nva foarte puin se uura prin asta, pentruc formele ieratice, nu*s mai puin numeroase dect hieroglifele, i n multe cazuri 17

sunt asa de asmntoare una cu alta, nct duc la necontenita confundare, punnd n ncurctur pe cititor. Cu toat izolarea egiptenilor pe vremea lui Moise, totui n colile egiptene se nvau i limbi strine, n afar de acea egip* tean. Documentele scriitorilor din acel timp nu numai c arat prin exacta lor redare a cuvintelor semite, c scriitorii cunoteau acele sunete strine, pe. care ei le scriau, ci i mai mult dect atta: n. acel timp i mai ales mai trziu, se considera deja ca mod a-introduce cuvinte semite n limba egiptean. Precum toi romanii culi pe vremea lui Cicerone nvau limba greac, ca i pe vremea lui Moise toi egiptenii culi trebuiau s cunoasc dia* lectul semit, care nu*i n totul evreesc, n tot cazul era nrudit cu dnsul. Dac-i aa, atunci Moise sub acest raport avea mai mare avantaj fa de egiptenii de o etate cu dnsul, de oarece limba evreeasc era limba lui matern, pe care el ncepuse s o vorbeasc nainte, ca mama lui s*l dea .napoi fetei lui faraon, i el o n* trebuin n contactul su cu membrii familiei sale. Dup citit i scris sau mai exact odat cu acestea, nainte ca ele s fi fost nvate la perfecie, se nva i aritmetica. tiina numrrei pn la anumit grad se cerea pentru nevoile de toate zilele ale vieii. Egiptenii erau buni matematicieni. Anume ei au inventat semnele, pe care noi le numim arabice i care noi le n* trebunm nc i astzi pentru nsemnarea primelor patru cifre. Numrtoarea ei o duser cel puin pn la milioane. Tabla noastr a nmulirii, dup prerea unora din cercettori, e de origin e* giptean 1) Ei tiau s fac calculele nu numai cu numere ntregi, ci i cu fraciuni, pentru care aveau tblie deosebite, cu ajutorul crora calculele se fceau fr greutate. Aciunile supreme arit* metice, probabil, lor nu li erau cunoscute, i se poate bnui, c ei, ocupndu*se cu discu* iuni mistice despre impor* tana i particularitile unor anumite numere, cdeau a* tuncea n nchipuiri curat fan* tastice, care nu duceau la nici un rezultat folositor. Dup mrturia lui Filon, n planul educaiunei lui Moi* se, ntre altele, intra i nv*tarea mUZCei att a Celei vocale^ct a celei instru* mentale, a armoniei i ritmului. C sraeliii aveau oare*care cunotine muzicale,' cnd ei au prsit Egiptul, se vede din acea mprejurare, c dup trecerea Mrei Roii, sora lui Moise-, Mariamna, i alte' femei proslvir izbvirea lor cu cntri i muzic. C Moise, a nvat armonia i ritmul, aceasta e evident att din cntrile sale din Cap. XV al crei Eirea, ct i din minunatul psalm, care ocup o mare parte din cap. XXXII al crei Deutoronomul. Deci nu exist temeiuri de a pune la ndo* ial mrturia lui Filon, pe care el a pututo primi din unele tradiii sau poate s o extrag din planul general al educaiei generale a egiptenilor. Muzica fr ndoial era cunoscut n Egipt din cele mai deprtate timpuri. In vechile gropnie, aproape de pira* mide, ce se refera probabil ctre timpui construirei acestora, noi vedem grupe de cinci, ase i chiar opt oameni, din care unii cnt din gur, iar ceilali cnt din instrumente diferite. Arfa, lira, trica, goarna dubl, chitara i tamburina foarte adesea se ntlnesc pe tablourile egiptene. Pn la noi n'au ajuns nici un fel de partituri muzicale egiptene; de aceea e i imposibil de spus, ce fel era muzica lor; dar, probabil, n aceast privin ea se deosebea puin de propria noastr muzic. Cunotina lui Moise n arta alctuirei de poezie, se mani* fest n propriile sale lucrri, fr ndoial mprumutat mai ales de dnsul din nvarea poeziilor egiptene. Egiptenii erau mari amatori de cntece. Aproape toi lucrtorii cntau la munca lor, i la culesul strugurilor, i la secerii erau n circulaie anumite melodii iubite, care rsunau n vzduh pe toate cmpiile, prin cu* prinsul satelor i prefutindenea i probabil le cunotea toat lumea. Poemile epice proslveau isprvile regilor, poemile lirice se alc* tuiau ntru slava zeilor, imnele funebre se cntau la mormntare, iar cntecele vesele rsunau la srbtori. Din mrturiile lui Filon putem conchide, c nvarea versificrii, n calitate de tiin aparte, intra n cercul general al educaiei beilor, care se con* sacrau i se iniiau n taina 18

feluritelor msuri metrice egiptene, cum se consacr i beii de astzi mijloacelor de versificare modern. Educaia primitiv a lui Moise, negreit s'a fcut la curte, sub supravegherea unui pedagog deosebit sau al unui educator, care avea la ndemna sa diferii nvtori. Dar la sosirea matu* ritii el, cum se poate crede cu siguran, a fost dus la una din cele dou universiti mari ale vechiului Egipt. Fr asta el n'ar fi' putut nici de cum s nvee toat nelepciunea egiptean (Fap. VII, 22) i n genere cultura lui ar fi fost neterminat i necores* punztoare cu situaia sa. Sediile principale ale culturii superioare n acel timp era Iliopolis i Irmopolis. Unul n partea rsritean a Deltei, cam la 30 de Kilometri spre nord de Memfis, iar celalalt n esul vii Nilului, la jumtatea drumului dintre Memfis i Teba. Tradiia spune, c Moise a fost educat n Iliopolis/Aceast coal nalt de nelepciune egiptean era mult mai aproape de Memfis dect Irmopolis, i a putut s aib o putere mult mai atrgtoare pentru tnrul israelitean din pricina legturei dintre casa sacr a acestei coli i patriarhul Iosif (Fac. XLI, 45). Iliopolis sau On era unul din vechile orae ale Egiptului i era slvit sub dou raporturi, i anume el era marele sediu al erudiiei i centrul principal al divinizrii soarelui. Ruine dintr'nsul se pstreaz pn astzi. El era situat la marginea terenului ce se lucra. Vasta curte cu ziduri de crmid st nc si astzi, desi ntr'o stare de cumplit ruin, i dup o tradiie, care=i gsete ecoul n tradu* cerea greac a celor LXX, nsei aceste ziduri au fost construite prin munca silnic a israeliilor. In curte, pe o pia acum ocu* pat de grdini se ridica marele templu al soarelui, care dduse numele su i oraului. Ce importan avea acest cult n Egipt) se poate nelege din acea mprejurare, c dela el se derivase numirile principale, cu care se numise regii i reginele: Fa=Raon, fiul soarelui, Poti*Far, robul soarelui. Ce nfiare avea acest templu din Iliopolis, se poate vedea din descrierea amrunit, pe care a lsat*o Strabon, referitoare la cldirile lui, care existau nc pe vremea sa i mai ales din acea mprejurare, c un templu egiptean, care pn n timpurile de astzi i pstreaz podoabele sale sculpturale i distribuia intern aproape fr de schimbare, i anume templul Ipsambul, este anume templul zeului Ra sau a soarelui. In Iliopolis, ca i n alte locuri, spre marea poart de intrare ducea o alee de finci, i deasupra portei pe nite stlpi uriai se des* furau steaguri roi i albastre. Dinaintea i ndrtul porii st* teau, cte dou n rnd, chipuri de piatr a razelor soarelui, obe* liscuri, dintre care unele exist i astzi. Tot aicea la rnd era izvorul sfnt al soarelui, ~ rar fenomen n Egipt i pentru asta i cu att mai scump i, probabil, i fosta pricin primitiv a alegerei acestui ndeprtat ungher al Egiptului pentru un aa de renumit sanctuar. Isvorul deasemenea exist i astzi, dei aproape nbuit de plante acvatece luxuriante, care ascund vederea iui. La rnd cu ncperile vastelor palate, la care ducea aceast poart, se aflau case mari, care serveau de locuine pentru sacrificatorii i profesorii naltei coli. Iliopolis, se poate zice, era oarecum Oxfordul vechiului Egipt, tem plul erudiiei lui n vremile vechi. Universitatea sau, mai bine zicnd academia, ce se aciuase n apropierea templului soarelui. In centrul tu turor acestora se nla nsei templul. Deasupra porii lui, probabil, era nchipuirea soarelui nu n strlucirea vie a discului su natural i nu n minunata personificare ca Apolon al grecilor, ci ntr'o form stranie i grosolan a unui monstru cu capul de uli. Dar iat intrm n templu i pim n imperiul ntunerecului. Templu se ngusteaz treptat, prezentnd trei ncperi: prima, mijlocia i cea mai de*prtat. In prima ncpere se afl figurile mree ale lui Osiris, n a doua sunt nchipuite ntreprinderile slbatece ale regilor i eroilor, iar cea mai deprtat ncpere, sub figura sculptat a zeului Osiris i la rnd cu jertfelnicul, edea ntr'o cuc aurit uliul sacru, sau sttea ntins pe un pat de purpur boul 1 sacru negru Nucvis sau Urmer, i fiecare din ei era viu, aproape zeitatea ntrupat a templului. De trei ori pe zi naintea animalelor zeifi* cate se aducea tmiere i odat pe lun li se aduceau jertfe solemne. Locuitorii templului i cldirile de lng el alctuiau. aproape un ora intreg. ..Din templu coridoarele duceau n auditoriile pen* tru studeni i n camerile de locuine ale profesorilor i sacrifi* catorilor de diferite grade i funciuni. Dup acetia, tot n nc* perile templului se aflau locuinele slujitorilor templului, ntrein* torii animalelor sacre, uieru, cruii, crtorii de ap i spltorii, spltoresele, buctarii, precum i camerele pastoforilor, care pre* gteau miresmele i mirurile. La biblioteci i camerile de scris se aflau mulime de scriitori, care cu toii triau n ncperile templu* lui. Afar de aceasta, tot aicea, n numrul membrilor acestei nu* meroase populaiuni, se aflau funcionarii casei de conturi, coru* rile de cntrei, i n fine gloata zgomotoas a coalei templului 19

Eton, adec Brazdele timpului", din care Mose a intrat n coala nalt si treptat a trecut n auditoriile diferitelor ei faculti. Cli* ment Alexandreanul a pstrat povestirea despre una din acele procesiuni religioase, care, probabil,' adesa i*a fost'dat lui Moise sa le vad la eirea din acest loca sfnt, si anume procesiunea n cinstea. Izdei. nainte meraeau cntreii, cntarea crora era acompaniat de muzica instrumental; dup ei, cu o ramur de palmier i cu un anumit instrument msurtor, mergea gorosco* pul care prezicea viitorul dup stele, i apoi cntreii sacrii cu cerneluri, penie i cri. ntiul dintre ei era dator s tie pe de rost 36 din cele 42 cri ale zeului Tot, care cuprindeau imne n cinstea zeilor i pravilele pentru rege ; al doilea trebuea s tie pe de rost cartea, care trata despre astrologie al treilea trebuea s fie spe* cialist n hieroglife, geografie, zidirea pmntului, n fenomenele Nilului i n tinetele msurrii i prnoaselor. Dup scriitori ve* neau slujitoarele speciale ale zeiei, purtnd toiagul cuvioei", i vasul pentru aducerea buturei. Dela principalul dintre 'ei, se cerea s cunoasc temeinic tot ce^se cerea pentru cinstirea ido* lului. Dup aceea veneau prorocii, cei dinainte cu vase sfinte, iar ceilali cu pane. Prorocul principat era ngrijitorul -templului i trebuia sa tie pederost zece cri sacrificatoreti. Apoi veneau pastoforii sau medicii sacrii, mbrcai n costumele lor deosebite de parad, care erau renumii prin aceea, c tiau pederost ase cri medicinale. Dup acetia urmau alii, etc. In ce anume consta nelepciunea, n care a fost consacrat Moise, nu e uor de determinat, deoarece scriitorii sacrificatori, dei"! n simpatiile lor i n descrieri fac aluziune la a= ceasta, vorbesc aa de enigmatic i aa de struitor, ascund nelesul cuvintelor lor, nct e greu de determinat dup spusele lor. In acea coal_mai ntiu de toate se studia fr ndoala geomeria. Aceast tiin i datora origina sa egiptenilor pentru care ea era" extraordinar de necesar n vederea acelei mprejurri, c anual inundaia Nilului spla multe din liniile de grani i fcea necesar o nou msurtoare i delimitare a ogoarelor. Msurtoarea pmntului ducea la ridicarea n plan general, care te mir de putea fi executat fr trigonometrie, i deaceea se poate presupune, c n Egipt e studia n mare msur i trigonometria^ Dac presupusa nlime a .'piramidei se determina chiar dela nceput, a* tunci unghiul nclinrei laturilor putea fi determinat numai cu ajutorul calculului trigonometric. Laturile nalte ale matematicei, negreit, erau necunoscute egip* tenilor, i chiar geometria a fost puin degyoltat pn la jvremea lui Euclid. De remarcat e totui, ca grecul, care pentru prima oar a fcut mult pentru geometrie, a fost din Alexandria, i din acea* st pricin lesne se ridic bnuiala, c el a mprumutat tare multe din tiina sa dela egipteni. Din alte domenii ale .tiinei, ce s'au desvoltat n Iliopolis pe vremea lui Moise, au fost literatura, i n deosebi poezia, astronomia, dreptul, medicina i filosofia simbolurilor. Cultura literar se considera cerina cea mai dintiu pentru orce om cult din Egipt, i deaceea fiecruia i se cerea s aib un stil clar i curat. In acest scop se studia cu ngrijire operile de model ale vechimei att poetice ct i proz, i sub conducerea profesorilor elevii se deprindeau a compune. Cu deosebire se lua aminte la scrisorile de coresponden, i scrisorile model ale celor mai buni autori se studiau cu ngrijire de ctre elevi. Nu se tie de se exer* citau elevii cu compunerea de poezii; dar n genere e foarte pro* babil, c n cursul tiinelor intra i ndeletnicirea cu compuneri att n proz ct i n versuri. Egiptenii deja n fundul vechimii dobndiser oarecare cu notine astronomice dela babiloneni, iar n urm i ei nsui f* cur progrese nsemnate n tiina astronomic. Astrorioima era necesar pentru facerea calculelor i se lega strns cu religia. As* tronomilor egipteni le*a succes cu o exactitate aproximativ s determine anul solar, pe care ei l considerau de 365 de zile i un fert. Ei tiau, c luna ii imprumuta lumina_ dela soare, c soarele era centrul sistemei noastre si c nvrtirea pmntuluijn osia sa era cauza zilei i a nopei. In Iliopolis, pe vremea lui Strabon, era un observatoriu, care probabil existase i n vechime, deoarece observaiile astronomice se scrisese pe pereii templului din Teba n cele mai deprtate timpuri. Egiptenii ddeau cea mai mare aten* iune att eclipselor de soare ct i celor de lun, apariiei i dispariiei n genere a planetelor, determinrii 20

vremilor lor peri* odice i sinodice, i deasemenea alctuirii tblielor stelelor fixe i distribuirei lor dup constelaiuni. Ei cunoteau nclinarea eclip* ticei] spre ecvator i gsir mijlocul s determine linia exact a meridianului. Unii presupun chiar, c ei cunoteau procesul ega* litii zilei cu noaptea sau a echinopiului, dar dovezile n aceast privin sunt insuficiente. In genere totui astronomia lor nu era deosebit de desvoltat i n genere avea caracter mai curnd empiric dect tiinific, mai mult practic dect teoretic. Brugsch spune, c astronomia egiptenilor nu era acea tiin matematic, care calculeaz micarea stelelor prin alctuirea marelor sisteme ale cerului. Ea era mai "degrab adunarea observaiunilor, pe care ei le fcuse asupra fenomenelor ce periodic se repetase pe cerul i pe pmntul Egiptului, corelaiunile crora ntre dnsele nu putuse scpa ateniunei sacrificatorilor, care n nopile senine egip* tene observase n urma luminoaselor astre ale cerului lor. Cuiio* tineie lor astronomice se rezemau pe baza empirismului, iar nu pe baza cercetrilor matematice" 1). Toate cunotinele acestea as= tronomice se i preda n Iliopolis. i n genere ceice nvau n aceast nalt coal egiptean dobndeau n astronomie nu mai puine cunotine dect le ctiga astzi grosul general al stu=> denimii n universitile moderne. Egiptologii cu destul temei conchid, c n Ilipolis se preda i teoria, i practica tiinei dreptului. Egiptenii aveau o mare colecie dezlegi scrise, care alctuiau o parte a crilor lor sacre i care, dup credina lor, si tjgeau nceputul lor din isvor divin. Aceste legi n cea mai mare parte erau minunate i se aplicau de judectori experieni i culi, care nici ntr'un caz nu*i togduiau a se abate dela dreptate, de oarece orce act de felul a*cesta, dup credina egiptean, se considera rzvrtire contra di*vinitii. Faraonii, cu toat .nemrginirea autoritii lor, nu aveau i niciodat nu i*au nsuit dreptul de a nltura legea; i jude*cile, pe toat ntinderea statului, ascultau i hotrau cazurile cu*rente fr nici un amestec din partea autoritei supreme. Clasa judectorilor era numeroas 5 i ceice tindeau spre aceast situaie trebueau s treac un curs premergtor de cultur juridic. C izvorul acestor tiine juridice era anume Iliopolis, despre asta nu putem s spunem cu siguran, dar n tot cazul presupunerea asta e probabil n cel mai nalt grad. Acelai lucru trebue s*l spunem cu privire la medicin i despre chimie, tiina coordonat ei. Medicina a atras la ine ateniunea egiptenilor din cele mai vechi timpuri; se studia de dnii cu st* ruin i nu cu puin succes. Toat ara se supunea regulelor sanitare, n care privin nici regii nsui nu erau scutii de a pzi aceste regule. La egipteni existau scrieri tare vechi cu studii me* dicinale i ctre ele toi se raportau cu att mai mare respect, cu ct aceste scrieri se atribuiau sau zeului Tot, sau unora din vechii regi. Medicii egipteni recunoteau n totul importana anatomiei i se ocupau cu disecarea corpului omenesc i cu cercetarea a* natomic a lui. Pe vremea lui Herodot medicii se mprau n specialiti i fracionarea adesa mergea pn la ridicol dar nu se tie de a existat aceast sistem mai nainte. Dar toate aceste tiine, cum se poate crede, aveau n Ilio* polis numai o nsemntate secundar, i tiina principal era_teo* logia, adec tiina referitoare la religia egiptean. Ea consta maj nti de toate din studiul crtilor sfinte Profesorii coaiei erau n acelai timp sacrificatori ai marelui templu, nsui seciunile colii se aflau sub conducerea lor, i tiina se desfura sub suprave* gherea lor. Tinerii care locuiau n Iliopolis, aveau, negreit, idei foarte turburi despre religie, pe care ei i le puteau face din asistarea n diferite temple i din participarea la diferite solemniti, i de aceea ei, asemenea mulimii poporului, erau idololatrii i polie* iti; dar aicea, n nalta .coal de nelepciune egiptean, ei fceu cunotin cu concepiuni mult mai profunde, ce erau aternute la temelia religiei externe populare, cu acea esen, care de afar se manifesta n chipurile ciudate de idoli cu cap de uliii, cu cap de bou i cu cap de ibis, a boilor sacrii i a crocodililor, n pro* cesiunile brcii soarelui, n povestirile despre Osiris, n diviniza* rea Nilului, etc. Filon spune, c unul din obiectele, pe care Moise le*a nvat n Egipt dela dasclii si egipteni, a fost filosofia simbolismului". i prin asta numai bine se determin acea cultur, pe care o primeau tinerii cari eau din mulimea celor necon* sacrai n cele ale religiei. Toat laturea exterioar a religiei egip* tene era un simbolism complicat i variat. Diferitele diviniti", zice Wilkinson, erau nchipuiri simple simbolice ale unui singur Dumnezeu; pentruc sacrificatorii, 21

consacrai n tainele religiei credeau ntr'o singur divinitate i svrind adoraiunile lor unui membru deosebit al panteonului lor, prin mijlocirea lui se adre* sau direct ctre singurul crmuitor al lumii. Fiecare form (fie c se numea Fta, Ammon sau orcare alta din figurile, care reprezenta diferitele nsuiri ale divinitii (era unul din atributele lui, dup cum expresiunile noastre: Fctorul"Atotputernicul", Atotiitorur, ne indic una i aceeai fiin In genere, zeii mitologiei populare la cei consacrai se considerau numai nsuirile personificate ale divini* tailor sau^pri ale naturii fcute de ele. Hnum prezenta sufletul creator; Fta prezenta mna creatoare sau actul creaiunii; Maut nchipuia materia; Ra soarele, Hans luna, Seb pmntul, Hem fora productoare a naturii, Nut sfera de sus a cerului, Hator lumea inferioar de sub pmnt, On personifica nelepciunea divin, Am* mon personifica probabil misteriositatea divin. Oziris era buntatea divin. In -majoritatea cazurilor e greu de determinat cu exactitate, ce nsuire, aciune sau parte a naturii se personific prin cutare sau cutare zeu, dar n genere presupunerea asta e nendoelnic. Nici un sacrificator egiptean i chiar nici un om cult mirean nu considera pe zeii populari drept fiine reale, independente sau osebite. Toi tiau, c este numai un singur, Dumnezeu.i cnd cultul era n cinstea unui oarecare Hnum, Fta sau Tot, atunci prin toate aceste forme se nelegea numai unul i acelai Dumnezeu sub diferitele nfiri ale lui. Dup monumente nu se vede, c religia egiptean, cum se nelegea ea de cei consacrai, zeifica lucrurile create sau admitea clasa de zei se* cundari, care*i datorau existena lor Dumnezeului suprem. Ra nu era zeitatea soarelui cu existena aparte i independenta, ci era numai Dumnezeul suprem, care activa n soare, jevrsnd lumina sa a* supra pmntului, nclzindu*l i binecuvnfndu4 i astfel Ra putea fi zeificat sub diferite titluri preanalte i prea de onoare, ca i n genere orce zeu, exceptnd doar cteva zeiti secundare, care se numeau propriu duhuri sau genii 1). Simbolismul era numai o singur i esclusiv cheie a religiei egiptene; dar aceast cheie., complicat n cea mai mare msur, i*a cerut mult predare, ca s dea novicelui put


Recommended