Date post: | 16-May-2017 |
Category: |
Documents |
Upload: | fraitoru-crystyan |
View: | 262 times |
Download: | 10 times |
FOTO EXPRESII FACIALE
Majoritatea oamenilor împart opinia comună şi eronată a capacităţii înnăscute de interpretare
perfectă a semnalelor nonverbale. Studiile arată că femeile sunt în general mai bune decât bărbaţii
în ceea ce priveşte decodificarea intuitivă a expresiilor faciale, însă când este vorba de expresii
faciale ambigue, în general oamenii sunt incapabili să facă o interpretate corectă. Domeniul
expresiilor faciale, deşi unul fascinant, este ocolit de mainstream datorită dificultăţii. Anii 1970
au adus o explozie de cărţi de psihologie comportamentală pop [inventând termenul ―body
language‖], însă şi aici domeniul expresiilor faciale a fost ocolit sau abordat cu supeficialitate,
fapt valabil şi azi. În realitate, faţa şi vocea reprezintă cele mai certe surse de semnalare
nonverbala, dar confuze şi greu de interpretat. Cu toate acestea, inteligenţa emoţională poate fi
îmbunătăţită prin antrenament cu ajutorul programelor ca METT sau SETT.
Tot în anii 1970, Paul Ekman şi colegii sau au demonstrat că expresiile faciale sunt universale, iar
un mic set de expresii [fig. 1] sunt recunoscute de cei mai mulţi oameni, indiferent de cultură,
rasă sau sex. În această perioadă a luat naştere una din cele două teorii importante în ceea ce
priveşte afectivitatea umană: teoria emoţiilor diferenţiate, care postulează faptul că există un
număr limitat de emoţii primare şi diferite, care sunt înnăscute, iar expresiile faciale sunt una din
cele opt componente ale unei emoţii. Tot referitor la expresiile faciale, în aceatsa teorie [şi în
variaţiile sale] se afirmă faptul că toate expresiile faciale emoţionale constau în mişcări
programate şi înnăscute, iar când expresia nu conţine toate mişcările specifice unei emoţii [fig. 1],
interpretatea este ambiguă. De exemplu, încruntarea face parte din familia supărării, însă când
mişcarea apare singură, decodificarea este incertă: poate însemna supărare controlată sau care
tocmai apare, perplexitate, dificultate fizică sau cognitivă etc.; doar dacă apar şi alte acţiuni
specifice supărării, cum ar fi stramtarea buzelor, expresia căpăta o doză de certitudine — însă nu
totală.
FIG. 1
În opoziţie, în anii 1980, în Europa şi apoi în S.U.A., apar bazele teoriei componentiale a
emoţiilor — a două teorie majoră care încearcă explicarea fenomenului emoţional uman. În
această teorie, expresiile faciale sunt una din cele cinci sau şase componente ale orcărei emoţii,
însă contrastul dintre cele două teorii apare în cazul expresiilor faciale. Această teorie afirmă
faptul că mişcările faciale genetare de emoţii – deşi involuntare – servesc atât la comunicarea
emoţiei, cât şi la cerinţele şi oportunităţile date de mediu, dar nu apar pe baza unor ―programe‖.
De exemplu, ridicarea sprâncenelor nu exprimă surpriză, ci dorinţa de a obţine noi informaţii din
mediu, pentru că ridicarea sprâncenelor are ca prim efect mărirea câmpului vizual. Deşi mişcările
faciale sunt înnăscute, la fel că în prima teorie, nu există expresii faciale ―complete‖, ca cele din
figură 1, iar mişcările faciale pot exprimă o emoţie, dar şi procesul cognitiv care se află în spatele
acesteia. Teoria componentiala a emoţiilor este mai flexibilă, deşi este mult mai puţin cunoscută
şi acceptată, iar imnplicatiile teoretice sunt mult mai importante decât în cazul teoriei emoţiilor
diferenţiate. Pe baza afirmaţiilor rolului mişcărilor faciale [de exprimare şi de reacţie la mediu] s-
au creat o serie de presupuşi indicatori faciali pentru anumite disfuncţii afective. Aceste anticipări
sunt încă netestate empiric.
Decodificarea mişcărilor faciale umane este o acţiune extrem de dificilă. În primul rând,
majoritatea mişcărilor nu au legătură cu afectivitatea, iar când au legătură interpretarea este
ambiguă, de cele mai multe ori. În al doilea rând, regulile socio-culturale ne învăţă să nu ne
holbam unii la alţii în timp ce vorbim, astfel încât semnale faciale importante sunt pierdute din
cauza contactului vizual de evitare din interacţiunile cotidiene. În ultimul rând, mişcările faciale
sunt mai greu de observat atunci când oamenii vorbesc. Nu ar trebui omis faptul că observarea
emoţiei unei persoane nu arată şi sursa care a declanşat emoţia: faţa poate fi citită, însă gândurile
nu. Nimic nu este cert.
Alte menţiuni: multe din fotografiile de jos au acţiunile musculare exagerate, pentru a fi
observabile mai uşor. Mişcările faciale au fost executate în mod artificial, conform manualului
F.A.C.S. din 2002, după aproximativ un an de antrenament. Ordinea fotografiilor nu este
întâmplătoare, şi combină mişcările faciale determinate empiric ale teoriei diferenţiate a
emoţiilor, dar şi anticipările/prezicerile făcute în teoria componentiala.
————————
1 ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
tristeţe
posibil să apară în admiraţie
2 ridicarea părţii exterioare a sprâncenelor posibil să apară în dominanţă
3 ridicarea sprâncenelor
semnal ambiguu, poate însemna
neîncredere
noutate: bruscheţe
schimbare
reglator conversaţional
emplemă pentru salut
apare în răspunsurile de orientare a
atanţiei şi/sau vigilenţei
când mişcarea nu este acompaniată
de UA 5, foarte rar poate exprima
surpriză pură în mod cert
apare des în noutate şi lipsa
controlului [vigilenţă, acuitate
vizuală]
4 ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor
întristare slabă; sau puternică dar
controlată
ca şi UA 1+2, poate fi o mişcare
de subliniere a unui cuvânt din
cadrul unei propoziţii, însă foarte
puţini oameni o folosesc
5 ridicarea părţii exterioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor
posibil furie
6 coborârea şi apropierea sprâncenelor
[încruntare]
rezultă cel mai des din evaluarea
neprevăzutului, discrepanţei, sau
obstacolului
apare în majoritatea emoţiilor
negative, în special în disperare,
tristeţe, dezgust, şi frică
dificultate cognitivă sau fizică
poate exprima început de supărare,
însă mişcarea este ambiguă dacă
nu apar şi alte mişcări specifice
dispoziţie emoţională sumbră,
gravă
concentrare
perplexitate
dacă este o mişcare rapidă şi
momentană, iar apoi sprâncenele
sunt aduse în poziţia 0, este un
reglator conversaţional
apare mai des în condiţii de stres
intens decât în condiţii de stres
scăzut
apare des în durere fizică
poate să apăra scurt în contextul
unei emoţii pozitive dacă un
eveniment neaşteptat produce un
efect agreabil
7 ridicarea sprâncenelor + coborârea şi
apropierea sprâncenelor
apare în frică: îngrijorare sau
spaimă, şi este o acţiune destul de
certă, foarte greu de executat
voluntar
8 ridicarea pleoapei superioare
apare ca rezultat al evaluărilor
noutăţii şi controlului scăzut, cel
mai probabil în serviciul
vizualului. Corespunzător, apare
frecvent alături de UA 1 şi 2, mai
ales în panică şi disperare
[despair, eng.]. Acţiunea apare de
asemenea frecvent în interes.
Combinaţia dintre UA 5 şi UA 23
poate exprima fixarea
ameninţătoare asupra unei ţinte
intensitate scăzută: poate exprima
surpriză, dar mai degrabă exprimă
atenţie sau interes
intensitate medie: surpriză,
îngrijorare sau spaimă [fright,
eng.], mai ales dacă apare şi UA 7;
când mişcarea durează maximum
2s, este mai degrabă surpriză
intensitate foarte puternică: cel
mai probabil panică; exprimă
surpriză doar dacă apar şi alte
mişcări specifice numai surprizei
9 contractarea pleoapelor
iritare sau supărare controlată,
dacă apar şi alte acţiuni faciale
specifice supărării
apare des în dispreţ
mai poate exprima concentrare,
fără legătură cu supărarea
cu cât pleoapele sunt mai
tensionate şi depărtate [UA 5+7],
cu atât mesajul este mai categoric:
frică
apare des în durere fizică
10 ridicarea pleoapei superioare +
contractarea pleoapelor
intensitate slabă: frică controlată
sau care abia începe
intensitate medie: frică, posibil
frică controlată sau care abia
începe
intensitate maximă: panică, mai
ales controlată
11 relaxarea pleoapelor
tristeţe controlată, însă mesajul
este ambiguu chiar şi când apare
împreună cu UA 64
oboseală
plictiseală
12 ochii închişi oboseală
apare des în durerea fizică
13 ochii privind în jos
întristare-eşec; mai apare în:
ruşine
vină
jenă
oboseală
plictiseală
14 ochii privind în stânga + ochii privind în
jos
ruşine
vină
15 ridicarea obrajilor
mai ales când apare cu alte acţiuni
specifice tristeţii, exprimă
amplificarea emoţiei
16 încreţirea nasului
apare în dezagreabilitate
dezgust generat de un miros sau
gust neplăcut
când are o intensitate mare, UA 9
coboară totodată şi sprâncenele,
dar este acţiunea m. ridicător al
buzei superioare şi aripii nasului,
neavând legătură cu supărarea
decât în cazul în care apare
acţiunea specifică în pleoape
17 adâncirea şanţului nazolabial
are o apariţie semi-deasă doar în
panică sau disperare
18 îngroşarea obrajilor
apare în mândrie, iar în combinaţie
cu UA 17 [şi bineînţeles UA 6+12]
poate fi un semnal convenţional al
reuşitei sau câştigului
19 dilatarea nărilor
acţiune foarte ambiguă, însă
semnalează necesitatea creşterii
volumului de oxigen
noutate
apare des în euforie
apare des în furie
apare des în bucurie
apare în control şi putinţă mare
20 comprimarea nărilor apare în dezagreabilitate
apare des în anhedonia
21 ridicarea buzei superioare
apare în dezagreabilitate
exprimă dispreţ, mai rar dezgust:
contact interpersonal aversiv,
imoralitate, sau stimuli care
amintesc oamenilor de originea lor
animală
apare des în durere fizică
22 ridicarea buzei superioare + despărţirea
buzelor + coborârea mandibulei
dispreţ
23 ridicarea buzei superioare + despărţirea
buzelor [unilaterale]
dispreţ
24 tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral
zâmbet fals simplu
25 contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor
dispreţ
26 contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor [unilateral]
dispreţ
posibil scepticism
plictiseală
27
contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor + tragerea/întinderea unghiului
buzelor în sus şi lateral [unilaterale]
dispreţ
28 tragerea/întinderea unghiului buzelor în apare în dezagreabilitate; mai
jos apare în:
negaţie
neîncredere
bosumflare
extenuare
sfidare
şanse foarte slabe să exprime
tristeţe dacă nu apar şi alte acţiuni
specifice tristeţii
29 coborârea buzei inferioare
apare în tristeţe sau dezgust, însă
ca şi UA 15, este o acţiune
ambiguă
30 ridicarea bărbiei
acţiune slabă: posomorâre sau
dezamăgire
acţiune medie sau puternică:
determinare, concentrare
actiune puternica: incertitudine
31 ridicarea bărbiei + apăsarea buzelor
supărare controlată
resemnare
uneori, activitate cognitivă intensă
32 scoaterea limbii apare în dezagreabilitate
33 întinderea buzelor
UA 20 poate fi interpretată ca un
semn al evalurii abilităţii de
coping ca fiind limitată [putinta
scăzută] — nu este neapărat un
indicator al fricii
apare des în disperare si mai ales
în frică
in combinatie cu UA 23, miscarea
apare în supărare
34 stramtarea buzelor
supărare intensă, posibil
controlată; acţiune foarte dificil de
inhibat
apare des în mânie
35 apăsarea buzelor
dificultate cognitivă sau fizică
acţiunea care apare cel mai des în
controlarea orcărei emoţii
[pozitive sau negative], fără a avea
legătură cu supărarea
36 despărţirea buzelor
semnalează necesitatea creşterii
volumului de oxigen
apare des în manie
apare des în durere fizică
ca şi UA 24, UA 25 nu
caracterizează emoţii specifice,
însă pot fi indicatori ai activităţii
cognitive intense, în special atenţia
şi concentrarea. UA 25 apare des
în cazul tuturor persoanelor foarte
anxioase, bărbaţilor care îşi neagă
anxietatea, şi femeilor cu anxietate
scăzută
37 coborârea mandibulei
uneori semnalează necesitatea
creşterii volumului de oxigen
noutate
agreabilitate
exprimă lipsa potenţialului de
coping
apare în disperare
apare în frică
apare în furie
38 întinderea gurii
apare în panică
apare în furie
apare în disperare
39 despărţirea buzelor + coborârea
mandibulei
posibil uimire sau emblemă
referitoare la uimire
la fel ca UA 1 şi 2, UA 25 şi 26
apar frecvent în majoritatea
emoţiilor şi deci au o interpretare
ambiguă, însă această apariţie
frecventă poate fi atribuită
combinării emoţiilor cu surpriza
40 stramtarea buzelor + despărţirea buzelor
+ coborârea mandibulei
idem UA 23 [f34], doar că este
posibil sa apară şi vorbitul
41 muşcarea buzei [inferioară]
anxietate
apare des în neajutorare
42 lingerea buzelor anxietate
43 ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare
întrebare-surpriză incertă [doar
dacă are o durată foarte scurtă]
44 ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + ridicarea bărbiei
neîncredere
45
ridicarea pleoapei superioare +
despărţirea buzelor + coborârea
mandibulei
năucire/uimire [dumbfound, eng.]
46 ridicarea sprâncenelor + despărţirea
buzelor + coborârea mandibulei
uluire [daze, eng.]
47
ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + despărţirea buzelor
+ coborârea mandibulei
surpriză; deşi acţiunea extremă a
pleoapei poate crea impresia de
frică, pleoapa inferioară nu este
tensionată
48 ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + întinderea buzelor
frică
49 ridicarea sprâncenelor + întinderea
buzelor
frică
50
ridicarea sprâncenelor + coborârea şi
apropierea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + contractarea
pleoapelor
frică
51
ridicarea sprâncenelor + coborârea şi
apropierea sprâncenelor + adâncirea
şanţului nazolabial
această combinaţie poate fi
interpretată ca un semnal al
atenţiei şi concentrării
52
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor +
relaxarea pleoapelor
acţiuni foarte subtile: tristeţe slabă,
controlată, sau care tocmai începe
acţiuni vizibile: tristeţe
53
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor +
relaxarea pleoapelor + ochii privind în
jos
acţiuni vizibile: tristeţe
54
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor
tristeţe
plictiseală
55 ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în jos
tristeţe
56 ridicarea obrajilor + ridicarea bărbiei tristeţe
57
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în jos + ridicarea
bărbiei
tristeţe
58 adâncirea şanţului nazolabial + ridicarea
bărbiei
tristeţe
59 coborârea şi apropierea sprâncenelor + supărare controlată sau iritare
contractarea pleoapelor posibil perplexitate sau
concentrare
apare des în noutate:
nefamiliaritate sau
imprevizibilitate
discrepanţă
60
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
ridicarea pleoapei superioare +
contractarea pleoapelor
acţiune medie: supărare, posibil
controlată
acţiune puternică: supărare
61
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
ridicarea pleoapei superioare +
stramtarea buzelor
supărare
62
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
ridicarea pleoapei superioare +
stramtarea buzelor + despărţirea buzelor
supărare
63 contractarea pleoapelor + apăsarea
buzelor
supărare uşoară sau care tocmai e
declanşată
mai poate exprima activitate
cognitivă intensă
când nu există activitatea din
pleoape, UA 24 este o mişcare
ambiguă
64
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
despărţirea buzelor
prototip ―zâmbet Duchenne‖
[zâmbet veritabil]
apare în toate emoţiile pozitive
65
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
despărţirea buzelor + coborârea
mandibulei + înclinarea capului [în
stânga]
amuzament şi râs
66
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor +
ridicarea pleoapei superioare
tristeţe şi frică
67
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor +
despărţirea buzelor + coborârea
mandibulei
tristeţe şi surpriză
68 ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ încreţirea nasului
tristeţe şi dezgust
69 ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ stramtarea buzelor
tristeţe şi supărare
70 contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor + ridicarea bărbiei
dezamăgire şi auto-dispreţ
71
ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + despărţirea buzelor
+ coborârea mandibulei +
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral
zâmbet social şi surpriză
72
ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + despărţirea buzelor
+ coborârea mandibulei + ridicarea
obrajilor + tragerea/întinderea unghiului
buzelor în sus şi lateral
zâmbet veritabil şi surpriză
73
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral + coborârea şi apropierea
sprâncenelor
expresie ambiguă; nu este zâmbet
care maschează supărarea, pentru
că nu sunt prezente acţiunile
specifice în buze şi pleoape
74
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
apăsarea buzelor
zâmbet veritabil controlat
75
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare
entuziasm
76
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
contractarea pleoapelor
―savurarea‖ supărării, poate să
apară în triumf
77
contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor + ridicarea bărbiei + apăsarea
buzelor
acţiuni ambigue ce pot însemna
frustrare combinată cu auto-dispreţ
78
ridicarea sprâncenelor + coborârea şi
apropierea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + încreţirea nasului
frică şi dezgust
79
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
ridicarea pleoapei superioare + încreţirea
nasului
supărare şi dezgust
80
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
contractarea pleoapelor + încreţirea
nasului
supărare şi dezgust
81 încreţirea nasului + stramtarea buzelor supărare şi dezgust
82 încreţirea nasului + ridicarea bărbiei +
stramtarea buzelor
supărare şi dezgust
83
contractarea pleoapelor + încreţirea
nasului + ridicarea buzei superioare +
ridicarea bărbiei + stramtarea buzelor
supărare şi dezgust
84
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor
supărare şi dispreţ
85
coborârea şi apropierea sprâncenelor +
contractarea pleoapelor + contractarea
[adâncirea] unghiului buzelor
supărare şi dispreţ
86 ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ ridicarea buzei superioare
[?]
87
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
despărţirea buzelor + coborârea
mandibulei
Zâmbet veritabil controlat
88 întinderea buzelor + stramtarea buzelor [?]
89
ridicarea sprâncenelor + coborârea şi
apropierea sprâncenelor + încreţirea
nasului + întinderea buzelor
[?]
90
ridicarea sprâncenelor + coborârea şi
apropierea sprâncenelor +
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral
îngrijorare şi zâmbet social; poate
să apară şi UA 7
91 tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral + întinderea buzelor
frică şi zâmbet social
92 tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral + încreţirea nasului
dezgust şi zâmbet social
93
ridicarea obrajilor+ tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
încreţirea nasului
dezgust şi zâmbet veritabil
94
ridicarea buzei superioare +
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral
dispreţ şi zâmbet social
95
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral + contractarea [adâncirea]
unghiului buzelor [unilateral]
dispreţ şi zâmbet social
96
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
contractarea [adâncirea] unghiului
buzelor [unilateral]
dispreţ şi zâmbet veritabil
97 ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + tragerea/întinderea
surpriză şi zâmbet social
unghiului buzelor în sus şi lateral
98
ridicarea sprâncenelor + ridicarea
pleoapei superioare + ridicarea obrajilor
+ tragerea/întinderea unghiului buzelor
în sus şi lateral
surpriză şi zâmbet veritabil
99 tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral + stramtarea buzelor
supărare şi zâmbet social
100
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
stramtarea buzelor
supărare şi zâmbet veritabil
101
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
stramtarea buzelor + contractarea
[adâncirea] unghiului buzelor
supărare şi zâmbet veritabil
102
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
stramtarea buzelor + ridicarea bărbiei
supărare şi zâmbet veritabil
103
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
stramtarea buzelor + contractarea
[adâncirea] unghiului buzelor
supărare şi zâmbet social
104
ridicarea obrajilor + tragerea/întinderea
unghiului buzelor în sus şi lateral +
stramtarea buzelor + ridicarea bărbiei
supărare şi zâmbet social
105
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral + stramtarea buzelor +
apăsarea buzelor
supărare controlată şi zâmbet
social
106
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ coborârea şi apropierea sprâncenelor +
ridicarea pleoapei superioare +
tragerea/întinderea unghiului buzelor în
sus şi lateral
tristeţe şi zâmbet social
107
ridicarea părţii interioare a sprâncenelor
+ tragerea/întinderea unghiului buzelor
în sus şi lateral + ridicarea bărbiei
tristeţe şi zâmbet social