+ All Categories
Home > Documents > 92289706 Emil Cioran Cartea Amagirilor Doc

92289706 Emil Cioran Cartea Amagirilor Doc

Date post: 22-Nov-2015
Category:
Upload: monica-soare
View: 12 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
311
Transcript

OPERA LUI CIORAN

CARTEA AMGIRILOROPERA LUI CIORAN

SCRIERI N LIMBA ROMNPe culmile disperrii

ediia nti - l934 / prima ediie postbelic, Humanitas - l990Cartea amgirilor

l936 / l99lSchimbarea la fa a Romnieil936 / ediie revzut de autor - l990Lacrimi i sfinil937 / l99lAmurgul gndurilor

l940 / l99lndreptar ptimaHumanitas - l99lSCRIERI N LIMBA FRANCEZ

Prcis de dcompositionTratat de descompunere

Gallimard - l949Humanitas - l992

Syllogismes de l'amertume - l952Silogismele amrciunii - l992

La Tentation d'exister - l956Ispita de a exista - l992

Histoire et utopie - l960Istorie i utopie - l992

La Chute dans le temps - l964Cderea n timp - l994

Le Mauvais dmiurge - l969Demiurgul cel ru - l995

De l'inconvnient d'tre n - l973Despre neajunsul de a te fi nscut - l995

Ecartlement - l979Sfrtecare - l995

Exercices d'admiration - l986Exerciii de admiraie - l993

Aveux et anathmes - l987Mrturisiri i anateme - l994

Mon Pays - l996ara mea Humanitas - l996

Cahiers - l997 Caiete (3 vol.) - l999-2000

PUBLICISTIC, CORESPONDEN, CONVORBIRI

Singurtate i destin

Humanitas l992

Convorbiri

Humanitas l993

Scrisori ctre cei de-acas

Humanitas l995CIORANCartea amgirilor

HUMANITAS

BUCURETICoperta serieiIOANA DRAGOMIRESCU MARDARE

Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale RomnieiCIORAN, EMIL Cartea amgirilor / Cioran. Bucureti: Humanitas, 2007

ISBN 978-973-50-l658-6

82l.l35.l-4

HUMANITAS, l992, 2006

EDITURA HUMANITAS

Piata Presei Libere l, 0l370l Bucureti, Romniatel. 02l/3l7l8l9 fax 02l/3l7l8 24

www.humanitas.roComenzi CARTE PRIN POST: tel. 02l/3ll 23 30, fax 02l/3l3 50 35, C.P.C.E. CP l4, Bucureti

e-mail: [email protected]

I EXTAZ MUZICAL Simt cum mi pierd materia, cum cad rezistenele fizice i cum m topesc armoniile i ascensiunile unor melodii interioare. O senzaie difu-z, un sentiment inefabil m reduc la o sum nedeter-minat de vibraii, de rezonane intime i de sonoriti nvluitoare.

Tot ce am crezut n mine individuat, izolat ntr-o singurtate material, fixat ntr-o consisten fizic i determinat ntr-o structur rigid, pare a se fi rezolvat ntr-un ritm de o seductoare fascinaie i de o fluidita-te insesizabil. Cum a putea prin cuvinte s descriu cum cresc melodiile, cum vibreaz tot corpul, integrat ntr-o universalitate de vibraii, evolund n sinuoziti atrgtoare, cu farmec de irealitate aerian? Am pier-dut n momentele de muzicalizare interioar atracia nspre materialiti grele, am pierdut substana mine-ral, acea mpietrire care m lega de o fatalitate cosmi-c, pentru a m avnta n spaiul cu miraje, fr a avea contiina iluziei lor, i cu visuri, fr s m doar irea-litatea lor. i nimeni nu va nelege vraja irezistibil a melodiilor interioare, nimeni nu va simi exaltarea i beatitudinea, dac nu se va bucura de aceast irealita-te, dac nu va iubi visul mai mult dect o eviden. Starea muzical nu este o iluzie, fiindc nici o iluzie nu poate da o certitudine de o aa amploare, i nici o sen-zaie organic de absolut, de trire incomparabil, semnificativ prin sine i expresiv n esena sa. n aceste clipe cnd rsuni n spaiu i cnd spaiul rsu-n n tine, n aceste momente de torent sonor, de pose-sie integral a lumii, nu pot s m ntreb dect pentru ce ntreag aceast lume nu sunt eu? Nimeni n-a ncer-cat cu intensitate, cu o nebun i cu o incomparabil intensitate, sentimentul muzical al existenei, dac n-a avut dorina acestei absolute exclusiviti, dac n-a fost de un iremediabil imperialism metafizic, cnd ar dori spargerea oricror granie care separ lumea de eu. Starea muzical asociaz, n individ,egoismul absolut cu cea mai nalt generozitate. Vrei s fii numai tu, dar nu pentru un orgoliu meschin, ci pentru o voin su-prem de unitate, pentru spargerea barierelor individu-aiei, nu n sensul de dispariie a individului, ci de dis-pariie a condiiilor limitative impuse de existena aces-tei lumi. Cine n-a avut senzaia dispariiei lumii, ca realitate limitativ, obiectiv i detaat, cine n-a avut senzaia unei absorbiri a acestei lumi n elanurile lui muzicale, trepidaia i vibraia lui, acela nu va nelege niciodat semnificaia acelei triri n care totul se redu-ce la o universalitate sonor, continu, ascensional, cu evoluii spre nlimi, ntr-un haos plcut. i ce este starea muzical dect un haos plcut, ale crui ameeli sunt beatitudini i ale crui ondulaii sunt ncntri?

Vreau s triesc numai pentru aceste clipe cnd simt toat existena o melodie, cnd toate rnile fiinei mele, toate nsngerrile luntrice, toate lacrimile nevrsate i toate presimirile de fericire pe care le-am avut sub ceruri de var, cu eterniti de azur,s-au adunat i s-au topit convergen de sunete, ntr-un avnt melodios i cald i sonor comuniune universal. M ncnt i m omoar de bucurie misterul muzi-cal care zace n mine,care i arunc reflexe n ondula-iile melodioase, care m destram i mi reduce sub-stana la ritm pur. Am pierdut substanialitatea, acel ireductibil care-mi ddea proeminen i contur, care m fcea s m cutremur n faa lumii, simindu-m abandonat i prsit, ntr-o singurtate de moarte, i am ajuns la o dulce i ritmic imaterialitate, cnd n-are nici un rost s-mi mai caut eul, fiindc melodizarea mea, convertirea n melodie, n ritm pur m-a scos din relativitile obinuite ale vieii.

Voina mea cea mare, voina mea persistent, inti-m, consumatoare i epuizant, ar fi s nu m rentorc niciodat din strile muzicale, s triesc exaltat, vrjit i nnebunit beie de melodii, ntr-o ebrietate de sonori-ti divine, s fiu eu nsumi o muzic de sfere,o explozie de vibraii, un cntec cosmic, o nlare spirale de rezo-nane. Cntecele tristeii nceteaz a mai fi dureroase n aceast beie i lacrimile devin arztoare ca n momen-tul supremelor revelaii mistice. Cum de pot uita lacri-mile interne ale acestor beatitudini? Ar trebui s mor, pentru a nu mai reveni niciodat la alte stri. n ocea-nul meu luntric picur tot attea lacrimi cte vibraii mi-au imaterializat fiina. Dac a muri acum, a fi omul cel mai fericit. Am suferit prea mult pentru a nu avea unele fericiri insuportabile. i fericirea mea este att de cutremurat, att de npdit de vpi, strb-tut de vrtejuri, de seninti, de transparene i de dezndejdi, nct, adunate toate n avnturi melodice, m ncnt ntr-o beatitudine de o bestial intensitate i de o demonic unicitate. Nu poi tri pn n rd-cini sentimentul muzical al existenei, dac nu poi su-porta acest tremur inexprimabil, de o ciudat adnci-me, nervos, ncordat i paroxist. S tremuri pn acolo, pn unde totul devine extaz. i acea stare nu e muzi-cal dac nu e extatic.

Extazul muzical este o revenire la identitate, la origi-nar, la rdcinile primare ale existenei. n el rmne numai ritmul pur al existenei, curentul imanent i or-ganic al vieii. Aud viaa. De aici ncep toate revelaiile.

Numai n muzic i n iubire exist bucuria de a muri, strfulgerarea de voluptate cnd simi c mori deoarece nu mai poi suporta vibraiile interne. i te bucur gndul unei mori subite, care te-ar scuti s mai supravieuieti acelor momente.Bucuria de a muri, care n-are nici o legtur cu ideea i contiina obse-dant a morii, se nate n marile experiene de unicita-te, cnd simi perfect cum acea stare nu se va mai ren-toarce niciodat. n muzic i-n iubire sunt numai sen-zaii unice; cu toat fiina i dai seama c ele nu se vor mai putea rentoarce i regrei din tot sufletul viaa de fiecare zi la care vei reveni dup ele. Ce voluptate admi-rabil este aceea care se nate la gndul c ai putea muri n asemenea clipe, c prin acest fapt n-ai pierdut clipa. Cci este o pierdere infinit mai mare, n rentoar-cerea la existena zilnic dup asemenea clipe, dect stingerea definitiv. Regretul de a nu muri n culmile strii muzicale i ale celei erotice ne nva ct avem de pierdut trind. n momentul n care am concepe rever-sibilitatea strii muzicale i erotice, cnd ne-am p-trunde organic de ideea unei posibiliti de retrire i cnd unicitatea ne-ar prea o simpl iluzie, n-am mai putea vorbi de bucuria de a muri, ci am reveni la senti-mentul imanenei morii n via, care nu face din aceasta dect un drum spre moarte. Ar trebui s culti-vm strile unice, strile pe care nu le mai putem con-cepe i simi ca reversibile, pentru a ne gsi o moarte n volupti.

Muzica i iubirea nu pot nvinge moartea, fiindc este, n esenta lor, tendina de apropiere de moarte, cu ct ctig n intensitate. Ele pot fi considerate ca arme mpotriva morii numai n fazele minore.O muzic lini-tit i o iubire calm constituie mijloace de lupt mpo-triva ei. Nu exist o nrudire ntre iubire i moarte, pre-cum nu exist nici o nrudire ntre muzic i moarte, ci relaia ntre ele se stabilete printr-un salt; care poate s fie numai o impresie, dar care, interior, nu are mai puin semnificaia unui salt. Saltul erotic i saltul mu-zical n moarte! ntiul te arunc din cauza unei pleni-tudini insuportabile, iar al doilea din cauza unor vibra-ii totale, ce sfarm rezistenele individuaiei. Faptul c s-au gsit oameni care s se sinucid din cauza imposi-bilitii de a mai suporta nebuniile iubirii reabiliteaz genul uman, precum l reabiliteaz nebuniile pe care le ncearc omul n trirea muzical. Este un criminal acel ce nu nelege i nu simte muzica, ntocmai ca acel ce nu simte c ar putea face crime n astfel de momen-te.

Toate strile n-au valoare i nu exprim o adncime extraordinar dect ntru ct duc la regretul de a nu muri. Sentimentul cel mai profund de via l-ar atinge acela care, n fiecare moment, ar simi cum moare din cauza strilor lui. Dei pentru toi moartea ncepe deo-dat cu viaa, nu toi au sentimentul c mor n fiecare clip.

S realizezi ncontinuu un salt muzical i un salt erotic n moarte! Sau acest salt s derive din singur-tatea ta, care s fie singurtatea fiinei, singurtatea ultim. Cum de mai pot exista alte singurti dect aceste singurti, i cum de mai pot exista alte tristei dect aceste tristei? Ce-ar fi bucuriile mele fr triste-ile mele i ce-ar fi lacrimile mele fr tristeile i fr bucuriile mele? i cntul meu, ce-ar fi fr prpstiile mele i misiunea mea, fr dezndejdea mea?

Blestemat fie clipa n care viaa a nceput s ia o form i s se individueze; cci de atunci a nceput sin-gurtatea fiinei i durerea de a fi numai tu, de a fi p-rsit. Viaa a voit s se afirme prin individuaie; uneori a reuit, i atunci a ajuns la imperialism, iar alteori n-a reuit, i atunci a ajuns la singurtate, dei pentru o viziune mai adnc imperialismul nu este dect o for-m prin care fiina fuge de singurtate. Aduni, cucere-ti, ctigi i lupi pentru a fugi de tine, pentru a-i n-vinge ntristarea de a nu exista, n mod real, dect tu nsui. Cci singurtatea este o prob pentru realitatea fiinei tale, iar nu pentru realitatea vieii n genere. Sen-timentul de singurtate crete cu att mai mult cu ct crete sentimentul de irealitate a vieii. De cnd viaa a vrut s fie mai mult dect simpl potenialitate i s-a actualizat n indivizi,de atunci s-a nscut teama de uni-citate i frica de a fi singur, iar dorina fiinei individu-ale de a depi acest blestemat proces nu exprim de-ct fuga de singurtate, de singurtatea metafizic, n care te simi prsit nu numai n cteva elemente, ci organic i esenial, n natura ta. De aceea, singurtatea nceteaz a mai fi un atribut al fiinei numai cnd aceast fiin nceteaz de a mai fi. DESPRE FERICIREA DE A NU FI SFNT O nde-lungat durere nu te poate face dect imbecil sau sfnt. Pentru nimeni ins nu este o problem elementul prim al alternativei, fiindc nimeni nu se poate teme i ni-meni nu se poate bucura de o eventual imbecilizare,de o paralizare a tuturor simurilor dintr-o prea mare durere. Nu te temi i nu te bucuri de o astfel de stare, deoarece tii c n ea fiind excluse luciditile, o compa-raie cu strile anterioare nu e posibil,precum nu e posibil nici o infiorare pentru destinul tu. Dar de cte infiorri nu este cuprins sufletul unui om la gndul c ar putea deveni sfnt i cte temeri adnci nu-l np-desc la presimirea obscur a sfineniei n care-l va arunca durerea? Nimeni nu vrea s moar n imbecili-tate, precum nimeni nu vrea s triasc in sfinenie. Dar cnd devii sfnt, fr s vrei i faci din destin o misiune i dintr-o fatalitate un scop.

Presimirile i treptele sfineniei sunt groaznice, nu sfinenia n sine. Ele provoac nfiorri inexplicabile, care sunt cu att mai mari cu ct apar n tineree. Atunci te doare gndul c viaa se va opri n tine na-inte de a muri, c ea se va opri n tine pe culmile su-premelor luciditi, cnd vei vedea totul att de clar, nct ntunericul nsui va strluci pan la orbire. Este atta renunare n sfinenie, nct tinereea unui om, orict ar fi de ndurerat, nu se poate mpca s trias-c fr surprizele plcute ale mediocritii. C vei ajun-ge la un moment dat cnd nu vei mai putea fi mediocru n nici un fel, stare n care nu mai ai nici o legtur cu viaa, nu poi avea dect regrete,i te chinuie gndul c n starea de sfinenie nu vei mai avea nici regretul vieii pe care ai pierdut-o i nici sperane pentru a avea dez-ndejdi.

Teama de a deveni sfnt...

Cum s nu te temi de sfinenie, cnd din tine cre-deai s ias numai foc, numai elanuri barbare i explo-zii, s creasc visuri de exaltare nemrginit, iar locul lor observi stagnri luntrice, opriri ale cursului vieii, care te impresioneaz cu semnificaia lor solemn. Cci exist ceva solemn n aceste liniti vitale aceste ncetri organice, simptome tulburtoare ale sfineniei, stri n-fiortoare de presfinenie.

N-ai simit cum n voi s-a oprit la un moment dat viaa i nu v-a durut niciodat tcerea vieii?

N-ai simit cum instinctele se topesc i cum se re-trag, ca ntr-un reflux definitiv? i n-ai simit n acest reflux singurtatea de a v fi prsit viaa?

Sfinenia este acea stare n care omul continu a tri dup ce viaa s-a retras din el, ca o ap dintr-o mare. i de aceea, sufletul unui sfnt seamn unei mri pr-site, n care ncape orice. Omului i este dat s treac de la bucuria de a auzi viaa la tristeea de a o simi oprindu-se. Este pus atunci n faa problemei de a tri n existen alturi sau dincolo de via. Tragedia omu-lui este de a nu putea tri n, ci numai dincoace sau dincolo. De aceea, el nu poate vorbi dect de triumfuri i de nfrngeri, de ctiguri i de pierderi, i tot de aceea nu poate tri n lume, ci se zbate zadarnic ntre rai i iad, ntre nlri i ntre prbuiri.

Sunt stri pe care nici mcar Dumnezeu nu le poate bnui, deoarece strile cu adevrat mari nu se pot na-te dect n imperfecie. Dezndejdile m fac superior oricrei diviniti. Este o plcere s te gndeti c nu-mai de la imperfeciune se mai poate nva ceva.

Trebuie s m leg cu toate puterile de imperfeciu-nea mea, de dezndejdea i de moartea mea.

Ce zicei de acel om care nu vrea s aib atta ne-lepciune nct s depeasc suferina? Dar oare sufe-rinele reale pot fi depite? Mai poate exista o valoare din afar cu care ele s fie apreciate? n zadar se obiec-teaz c suferina nu-i are o rdcin ontologic i c nu poate fi neleas ca aparinnd structurii existenei. Ce valoare poate avea aceast obiecie, n faa unor oa-meni a cror existen o definete suferina? i dup astfel de chinuri s devii numai sfnt! S nu merite su-ferina o recompens mai mare, recompensa de a muri? Totui s ne bucurm c n lumea aceasta cel puin moartea nu e aproximativ.

Teama de a deveni sfnt sau regretul de a nu muri. ASUPRA CELUI MAI MARE REGRET ... asupra regretului de a nu se fi realizat viaa pur n mine, de a se infecta de valori, de contiin, de spirit i de idei; de a fi fost chinuit de regrete, dezndejdi, obsesii i tor-turi; de a se fi simit murind cu fiecare pas al ei, cu fie-care ritm i cu fiecare moment; de a fi fost torturat n fiecare clip de frica de neant, de gndul nimicniciei i de teama de a exista.

Regretul de a nu fi viaa pur, adic regretul de a nu fi viaa din mine un cntec, un elan i o vibraie, de a nu fi o aspiraie pur pn la iluzie i cald pn la mngiere, de a nu fi o beatitudine, un extaz, o moarte de lumin.

A fi vrut ca viaa s circule n mine cu o plenitu-dine insuportabil, cu evoluiile ei anonime de dinain-tea individuaiei, cu dorinele exclusive ale vieii de a fi numai ea i cu dorina vieii de a fi paralel morii. O astfel de via s fi palpitat n mine, nct ascensiunea ei s fi fost o iradiere, o explozie de raze i o nebunie de vibraii. Totul s se fi integrat n acest triumf al fiinei i totul s nu fi fost dect o muzic, o orgie sonor, atr-gtoare i ncnttoare pn la a fi insuportabil. S fi fost iresponsabil de viaa care curge mine, i prin mine s fi vorbit viaa.

Nu exist un mijloc mai eficace de a suporta du-rerea ca btaia i autotortura. Te submineaz durerea, te prbuete i te scufund? Lovete-te, plmuiete-te, biciuiete-te pn la dureri mari i ngrozitoare.n acest fel n-o vei nfrnge, dar o vei suporta i vei scoate din ea infinit mai mult dect dintr-o acceptare mediocr. Pune-i carnea la bti, arde-o s ias foc din ea, ncor-deaz-i nervii i-i strnge pumnii ca pentru a drma totul, ca pentru a cuprinde soarele i a alunga stelele. Sngele s te strbat n cureni calzi, nprasnici i ar-ztori, s te fure viziuni roii i s te ameeasc un nimb de raze rsrit din tremurul crnii, al nervilor i al sngelui. S ard tot n tine, pentru ca s nu devii blnd i cldicel din cauza durerii.nc n-a venit timpul n care btile, autotorturile i chinurile proprii s fi dat tot ceea ce ele pot da, deoarece oamenii nc nu cu-nosc metoda prin care din suferin se poate scoate foc.

Cnd simi cum suferina te domin i i se insinu-eaz n toat fiina ca pentru a te paraliza, cum crete n tine i-i oprete viaa n loc, utilizeaz tot ce ai, pen-tru a arde totul n tine, pentru a-i dinamiza organis-mul, pentru a-l nnebuni n exaltare i a-l amei n vizi-uni fascinatoare. Cu unghiile n carne i cu biciul pe tine; cu faa schimonosit ca pentru a plesni, cu ochii ncruntai ca-ntr-un moment de groaz, cu priviri rt-cite, rou i palid, ncearc s opreti procesul de pr-buire, s evii necul moral i paralizarea organic. Ex-cit toate organele, mbat-le n dureri noi i nvinge atracia spre ntuneric din suferin, cu suferine i mai mari. Un bici poate s scoat dintr-o moarte mai mult via dect nu tiu cte volupti.Lovete n carne pn va ncepe s vibreze. Fii sigur c dup aceasta vei avea mai puine regrete i mai puine dezndejdi.

Nu uita s te ncordezi pn la ultima intensitate. Cci numai aa durerea nu te va lichida nainte de vre-me. ncordarea s fie att de mare, nct s i se ncle-teze flcile, s i se fixeze limba, s i se adune creierul pn acolo, nct s nu tii dac ceea ce faci este tcere sau urlet. Durerea nu poate fi nvins dect prin noi dureri. Ceea ce nseamn c niciodat o mare durere nu poate fi depit n mod real i efectiv, ci o putem numai integra sau stratifica n fiina noastr.

S scoi din tine prin bti: fulgere, fum i praf, i urile, dezndejdile, tristeile s rsar din tine ca ful-gerele, ca fumul i ca praful. Unii au fcut aceasta pentru mpria cerurilor i pentru a evita un infern; alii o fac numai pentru a nu-i nghii acest infern i, n fine, o alt categorie numai pentru a nu-i inghii infernul lor propriu.

O astfel de biciuire se deosebete esenial de auto-flagelrile ascetice. Ascetul se biciuiete pentru a scpa de tentaiile vieii; iar noi, ca s scpm de tentaiile morii. Unii o fac pentru renunare; alii, mpotriva re-nunrii.Nu mi se pare nici eroic i nici dramatic s lupi ca s nfrngi viaa din tine, s omori instinctele ca s cldeti spiritul pe aceste ruine. Autotortura ca o lupt mpotriva vieii este ceva criminal; de aici carac-terul inuman al oricrei asceze. Dar s te torturezi, s te biciuieti i s nsngerezi pentru a nvinge o boal i a stpni o durere nseamn a te sfia pentru a tri. i toate sfierile organice n-au valoare, dect dac prin ele ai reuit s amni moartea. Celor care sufer nu le mai rmne dect ofensiva mpotriva lor. Voi toi, care suferii, nu mai ateptai mngieri, fiindc nici nu vin i nici nu v-ar ajuta; nu mai ateptai vindecri, iluzii i sperane; nu ateptai nici moartea, fiindc ea vine totdeauna prea trziu la oamenii care sufer, ci sfiai-v, torturai-v, lovii n carne pn la snge, pentru ca putregaiul din voi s devin flacr, iar car-nea s vibreze ca nervii i totul, ca-ntr-o halucinaie, s devin un incendiu total al fiinei,s ardei,frailor,pn cnd durerile se vor stinge n voi asemenea scnteilor!

Nu se poate atenua i nici nu se poate nfrnge su-ferina prin concentrare intelectual. Cum o s te poi concentra asupra unei probleme impersonale, cnd suferina te cheam n fiecare clip la actualitatea ta personal, la existena ta concret i individual? Nu exist o salvare prin gnd. i nu exist, i din motivul c i pare inutil s te gndeti la orice altceva dect la suferina ta,pe care gndul numai i-o adncete, ajun-gnd la esena suferinei.Aceia care susin c s-au elibe-rat de chinuri prin preocupri obiective n-au cunoscut durerea adevrat, ci numai nite trectoare neliniti spirituale, care n-au avut nici o adncime i nici o baz organic.Toate incertitudinile legate de vrst, care dau individului o senzaie de nelinite provizorie, n-au nici o valoare. Totul este s ai sentimentul ireparabilului n esena i pe ntreaga sfer a vieii tale. Gndul lim-pezete alte gnduri, dar nu limpezete suferinele. Cci pentru aceasta nu exist explicaii; sau dac exis-t, ele nu dovedesc nimic i nu le fac cu nimic mai su-portabile. Filozofia este expresia nelinitii oamenilor im-personali. De aceea ea ofer att de puin pentru nele-gerea tririlor totale, dramatice i ultime. Pentru cei care, fr s vrea,au depit viaa,filozofia e prea puin. Nici un gnd n-a suprimat o durere i nici o idee n-a alungat frica de moarte. De aceea, las gandurile i n-cepe teroarea mpotriva ta nsui, cu furie i cu o exal-tare disperat. Cci ideile n-au salvat i nici n-au pr-buit pe nimeni. Din centrul fiinei tale, din zona din care eti iresponsabil, fiindc e prea adnc, izbucnete ntr-o explozie feroce, scoate atta energie din intuneri-cul tu nct s nu mai rmn dect lumin. i n de-monia aceasta,s se nasc n tine mndria de-a nu mai avea idei, ci numai clocot, obsesii i nebunie. S fii att de frenetic, nct vorbele tale s ard, i expresiile tale s fie att de limpezi, nct s semene transparenei arztoare a lacrimilor. Arunc peste nelinitea ta teroa-rea ta i f ca n acest fel totul s tremure ntr-un apo-calips intern, zguduitor i dramatic. Aducndu-i ntreg organismul la un nivel att de ridicat i la o vibraie att de mare, ritmul intens i accelerat nghite durerea n ncordrile lui, o topete i o integreaz n evoluiile lui, astfel c o mare nebunie ne scap temporar de o mare durere.

Lumea nu s-a convins nici acum c nu exist dect metode brutale de lupt mpotriva durerii, c n acest domeniu este necesar un radicalism dus pn la besti-alitate. Dar oare suferina nu este un fapt bestial?

Suferinele sunt inadmisibile, i cu toate acestea sunt legate de via mai mult dect bucuriile. Cine are regre-tul unei puriti vitale nu poate s nu se sperie de aces-te pete care sunt suferinele i care se ntind pe sfera vieii pentru a o ntuneca. Oare dup mine mai are rost s mai sufere cine-va? Mai pot exista neliniti dup nelinitile mele i du-reri dup durerile mele? Sunt oameni nscui pentru a suporta durerile celor care nu sufer. Demonia vieii toarn n ei toate otrvurile pe care ceilali nu le cu-nosc, toate suferinele pe care ceilali nu le-au ncercat i toate disperrile pe care ceilali nu le-au bnuit. Dac ar putea acetia, printr-un miracol, s distribuie otrvurile, durerile i disperrile lor, ar fi destul ca s fac insuportabil existena celorlali oameni. Cci oa-menii nu cunosc decat durerile aproximative, durerile din afar, care sunt inexistente pe lng durerile legate de individuaie, de structura existenei ntruct aceasta este individual Numai acele dureri sunt fecunde i du-rabile, care izvorsc din centrul existenei tale, care ira-diaz ntr-o existen i cresc imanent n esena acestei existene. Sunt dureri care ar trebui s opreasc istoria n loc, precum sunt oameni dup care istoria nu mai are absolut nici un sens.i m ntreb: existena mea nu face inutil existena mai departe a acestei lumi?

Nu trebuie s ne doar vremelnicia lucrurilor p-mnteti sau inexistena lucrurilor cereti.C totul este supus pieirii, c toate sunt dearte i trectoare, c to-tul n-are absolut nici o valoare i nici o consisten,poi avea numai regrete... Dar nu poi avea numai regrete cnd te gndeti cum, ntr-o existen att de redus n timp i att de limitat n spaiu, pot ncpea attea dureri, se pot consuma attea tragedii i se pot nate attea disperri. Dac existena individual este dispa-rent pn la iluzie, pentru ce atunci attea tristei, attea renunri i attea lacrimi? n faa acestei nedu-meriri crescute pn la dezndejde, eti silit s accepi iraionalitatea vieii fr s poi gndi mai departe.i nici n-are rost s gndeti mai departe, fiindc nu exis-t nici o explicaie. Totul este att de inexplicabil, nct m doare inutilitatea ideilor. Nimicnicia acestei lumi, n care durerea se afirm ca realitate, transform negativi-tatea n lege. Cu ct existena lumii pare mai iluzorie, cu att devine mai real suferina ca o compensaie. Nu exist scpare de suferin att ct trieti;dar moartea nu e o soluie, deoarece ea, rezolvnd totul, nu rezolv totui nimic. Nu se poate gsi lumii nici o explicare i nici o justificare. Vremelnicia, nimicnicia i zdrnicia ei s ne doar cel mai puin, precum tot aa de puin s ne doar c viaa ne este dat ca s murim. Dar s ne doar faptul c ntr-o astfel de via trebuie s tim, n fiecare clip, c vom muri. Cnd n-ai avea contiina morii, viaa, dac n-ar fi un deliciu, n nici un caz n-ar fi o povar. i orice via infectat de teama de moarte este o povar. i dai atunci seama i te ngrozeti c existen, att de redus n timp i att de limitat n spaiu, pot s ncap temeri att de adnci i att de periculoase. De ce omului i s-a dat viaa ca s se tea-m de moarte i de ce viaa este att de impur n om? De ce trim ca s tim c murim?

Vd n om un tremur al individuaiei: nesigurana i teama vieii rmase singur prin individualizare, o nesi-guran i o team a vieii care s-a nsingurat de attea ori realizndu-se n indivizi. Ce mare e bucuria de a fi nvins pentru o clip tristeea, de a m simi gol pn la imaterialitate, dar nu de un gol ameitor i halucinant, ci de un gol ce m nal, ce m avnt i care m face att de uor, pe ct de greu m-au fcut tristeile.

Trebuie stabilite metodele unei noi asceze, care s nu ne zboare spre Dumnezeu, ci spre propriile nlimi de care ne-au ndeprtat adncimile tristeilor noastre. Este absurd s renuni la mncare; dar este tot att de absurd s elimini experiena temporal a foamei, cu vo-luptile i imaterialitile ei. Ca n extazul muzical, te apuc o emoie a nlimilor, o bucurie de a nu mai exista dect avntul i exaltarea ta. Dar pe cnd n ex-tazul muzical o plenitudine intern crete ca un flux luntric, n foame un gol te dilat din lips de substan- i de rezisten, te avnt, nu cu coninuturi, ci cu spasme, cu ncordri nervoase, ntr-un elan absurd i nedefinibil. Dac tristeea te atrage nspre pmnt, n-spre un elementar material, obscur i adnc, imateriali-tatea foamei te arunc ntr-un arbitrar total, ntr-o fan-tezie i un joc fascinator de planuri, de o iresponsabili-tate ncnttoare. Ce plcere s poi fi att de sus, n-ct s nu mai poi gndi nimic; ce volupti rare s poi uita totul ntr-o beie pe culmi i ce farmec s te pr-seasc durerile n aceste ascensiuni. Aici ncep bucurii-le oamenilor triti: cnd nu mai sunt ei, cnd i-au ui-tat tristeile. ntreg tremurul individuaiei pare a fi tre-cut, din nelinitile i torturile sale, la un tremur extatic, cu fioruri i volupti, la o alt nebunie a individuaiei, ale crei bucurii nu vor face dect s nrdcineze mai adnc tristeile. O foame ncordat, cu exaltri i viziuni, iat ce nu-i poate refuza un om trist ca deliciu temporal, o foame prin care s poi nvinge atracia material, o foame care s-i produc plceri de zbor, plceri aeriene, sin-gurti uoare i planante, singurti de zbor.Trebuie ncercate toate cile pentru a nu cdea nfrni de du-rere, tristee i boal. i lupta noastr mpotriva lor s fie eroismul nostru.

S ne bucurm c n confuzie putem fi totali, c putem fi totali, c putem s ne actualizm ntr-un mo-ment toate planurile spirituale i toate divergenele. Strile de admirabil confuzie intern, care nu implic absolut deloc confuzia n idei, sunt mai aproape de cen-trul nostru subiectiv dect toat diferenierea de pla-nuri n care trim normal. De ce s fiu acum trist,acum vesel, rnd pe rnd ndurerat, bucuros, disperat sau exaltat? De ce s triesc n fragmente de timp, frag-mente de triri, cnd printr-un efort nebun a putea n fiecare clip s fiu tot, s fiu actual prin toate realitile i posibilitile mele? Este voluptuoas confuzia aceas-ta care amestec tristeea cu bucuria i este cu att mai voluptuoas, cu ct este o confuzie de lacrimi. S te schimonoseti de durerile i de plcerile care cresc n acelai moment i s ai nmrmurirea de a nu nelege nimic din aceste lucruri, pe care s le savurezi ntr-un elan pervers i ntr-un tremur total.i aceast confuzie se deosebete de acel gen de trire total n care adn-cimea te duce pn la esena unui fenomen, cum ar fi ptrunderea n esena suferinei universale, i se deo-sebete prin topirea, ntr-o convergen inexplicabil, a diversitii i a structurii noastre multipolare. Este una din bucuriile vieii aceast admirabil confuzie, dar este n primul rnd o bucurie a oamenilor triti. Cum s nu te simi total n acest extaz al bucuriei i al tristeii? i vine atunci s arunci din tine buci, s azvrli organe-le care vibreaz, s te avni n confuzia general i, mndru c n tine confuzia universal s-a realizat pn la paroxism, nimic s nu te mai opreasc n avntul haotic de a vibra i de a clocoti ntr-o fierbere total. Nenorocirea omului este c nu se poate defini n raport cu ceva, c el n-are n existen un punct stabil i un centru de determinare. Oscilaia lui ntre via i spirit l face s le piard i pe acestea i s devin astfel un nimic care dorete existena. Animalul acesta indi-rect dorete spiritul i regret viaa.Omul nu-i poate g-si nici un echilibru n lume,fiindc echilibrul nu se c-tig negnd viaa, deja trind. Acest nimic ce dorete existena este rezultatul unei negaii a vieii. De aceea, omul are privilegiul de a putea muri oricnd, de a re-nuna la iluzia de via din el. Nu este revelatoare pen-tru esena omului pornirea spre decaden? Cea mai mare parte din oameni decad; numai puini se nal. i nimic nu este mai ntristtor dect s vezi cum de-cad oamenii. Cci nu te ntristeaz numai faptul c n destinul lor poi vedea viitorul tu, ci te ntristeaz n-deosebi prezena continu a unui putregai n esena omului. ntreg procesul lui de decaden nu este dect o suc-cesiv detaare de existen; dar nu o detaare prin transcenden, prin sublim sau prin renunare, ci prin-tr-o fatalitate asemntoare cu aceea care arunc la pmnt un fruct putred dintr-un pom. Orice decaden este o deficien n existen i o pierdere de existen, nct singurtatea omului este n acelai timp o singu-rtate a nimicului i o singurtate a firii.

Cnd te gndeti mult asupra omului, asupra con-diiei lui particulare n lume, te apuc o nemrginit amrciune. S-i dai seama n fiecare clip c tot ceea ce faci tu este fructul condiiei tale particulare; c toate gesturile absurde, sublime, riscate sau groteti, toate gndurile, tristeile, bucuriile i prbuirile, toate ela-nurile i toate nfrngerile sunt rezultate numai din forma ta particular de existen, c dac ai fi fost orice altceva dect om nu le-ai fi fcut, s ai n fiecare clip in contiin aceast particularitate a condiiei, s te obsedeze absurdul formei umane de existen n-seamn a te dezgusta de fenomenul uman n aa msu-r, nct doreti s devii orice, numai om nu. Obsesia de fiecare clip a absurdului uman face de dou ori existena insuportabil: ca via conceput biologic i ca via deviat n form uman. Aceast form este un paradox n lume. i oamenii au pltit scump paradoxul formei lor de existen, l-au pltit cu prea multe sufe-rine, cu inadmisibile suferine ntr-o lume, ea nsi, inadmisibil. Este att de greu s treci peste lipsa de ndejde din suferin, nct nu poi privi cu dispre iluzia cre-tinilor de a-i fi atenuat suferinele lor prin comparaia continu cu suferinele lui Isus. Dar ce poi face, cnd n-ai gsit nici un mijloc de a nu fi singur n durere? i apoi, cnd ai memoria attor suferine trecute i pre-sentimentul attor dureri viitoare, chinurile crui om i-ar putea ndulci amarul chinurilor proprii? Isus n-a suferit pentru toi oamenii; cci dac-ar fi suferit att de mult pe ct se spune, dup el n-ar fi trebuit s mai existe dureri. Or, se pare c toi oamenii care au venit dup Isus, fr s fie salvai prin suferina lui, n-au f-cut, prin chinuri, dect s adauge contribuia lor la in-finitul suferinei umane, pe care Cristos nu l-a putut realiza. ntr-adevr, puin a avut de suferit Isus, pentru ca noi s mai avem atta de ndurat. Dac ar fi suferit n natura lui divin, dup el n-ar mai fi putut exista suferine. Dar Isus n-a suferit dect ca om i astfel suferina lui n-a putut rscumpra dect att de puin, dei a mngiat pe muli, fr s poat mngia ns pe cei mai singuri. Acetia nu i-au gsit mngierea dect n propriul lor chin i nu i-au gsit linitea dect n suferine i mai mari. Isus n-a venit pentru cei mai sin-guri, ci numai pentru cei singuri. Pn acum, nu s-a gsit un Dumnezeu al celor mai singuri, al celor abso-lut singuri, fiindc pn acum nimeni n-a gsit mng-ierile care ar putea face mai puin nefericite aceste fiin-e. Ah! Lumea asta, care nu i-a gsit pn acum dect un mntuitor! Numai suferina schimb pe om. Toate celelalte experiene i fenomene nu reuesc s modifice esenial temperamentul cuiva sau s-i adnceasc anumite dis-poziii pn la a-l transforma integral. Din cte femei echilibrate n-a fcut suferina sfinte?Absolut toate sfin-tele au suferit dincolo de orice nchipuire. Transfigura-rea lor n-a fost opera interveniei divine, nici a lecturii nici chiar a singurtii, luat ca atare. Suferina de fiecare clip, o suferin monstruoas i durabil, le-a revelat lumi pe care nimeni nu le poate bnui, le-a in-tensificat i le-a adncit, cum nu reuete s intensifice i s adnceasc viaa sufleteasc a unui om normal, o existen ntreag de meditaie. Un om care are bleste-matul i inepuizabilul privilegiu de a putea suferi abso-lut ncontinuu se poate dispensa pentru tot restul vieii lui de cri, de oameni, de idei i de orice gen de infor-maie, deoarece faptul pur de a suferi este suficient pentru a dispune la meditaie continu, are n sine des-tule rezerve pentru a face inutil orice contribuie din afar.

Oamenii n-au neles c mpotriva mediocritii nu se poate lupta dect cu suferina. Nu schimbi mare lu-cru prin cultur sau prin spirit; dar modifici inimagina-bil de mult prin durere. Singura arm mpotriva medio-critii este suferina. Prin ea schimbi temperamente, concepii, atitudini i viziuni, schimbi direcii de exis-ten, deoarece orice suferin mare i durabil afectea-z fondul intim al fiinei.Modificnd fondul intim al fiin-ei, ea modific implicit i raportul acesteia cu lumea. Este o schimbare de perspectiv, de nelegere i de simire. Dup ce ai suferit mult, i vine imposibil s-i mai dai seama de perioada de via n care n-ai suferit; cci orice suferin te nstrineaz de dispoziiile tale naturale, te aduce ntr-un plan de existen strin aspi-raiilor tale fireti. Astfel, dintr-un om nscut pentru via, suferina face un sfnt, i n locul tuturor iluziilor lui ntinde plgile i cangrena renunrilor. ntreaga ne-linite ce urmeaz suferinei menine pe om ntr-o ten-siune n care nu mai poate fi mediocru.

Un popor ntreg ar putea fi modificat prin suferin i nelinite, printr-un tremur continuu,chinuitor i per-sistent. Indolena, scepticismul vulgar i imoralismul superficial pot fi distruse prin team, printr-o nelinite total, printr-o teroare fecund i o suferin general. Dintr-un popor indolent i sceptic,a scoate foc printr-o team, printr-o nelinitire chinuitoare i o tortur arz-toare.Este drept c o suferin ce vine din afar nu este tot aa de fecund ca o suferin ce crete imanent n-tr-o fiin.Dar dintr-un popor nu trebuie s faci o sum de creatori. Toate metodele obiective, tot complexul de valori ale culturii nu modific nimic n esen. Cunoa-terea obiectiv i impersonal nu face dect s mbrace un manechin, dar nu o fiin. Nu a conduce niciodat un stat cu programe, manifeste i legi, ci n-a mai lsa pe nici un cetean s mai doarm linitit, pn cnd nelinitea lui nu l-ar asimila formei de via social n care trebuie s triasc. Lupta mpotriva propriilor ntristri este att de grea, fiindc exist un fond de tristee n noi, indepen-dent de determinantele exterioare ale tristeilor. Pe acestea le poi nvinge; dar este imposibil s nvingi un fond ascuns i intim, sursa originar a nesfritelor ntristri. n acest fond de tristee, nu pot vedea altceva o dect tristeea de a fi,care este adevrata tristee meta-fizic.n intimitatea fiinei noastre exist nelinitea pro-priei distane de lume;mult mai profund este ns tris-teea de a fi,deoarece ea izvorte din existena noastr ca atare, din natura intrinsec a fiinei, pe cnd neli-nitea distanei de lume, numai dintr-un raport, dintr-o relaie.

A lupta mpotriva acestei tristei metafizice nseam-n a lupta mpotriva ta nsui. i ntr-adevr, sunt oa-meni care nu pot tri mai departe dect negndu-se continuu.

Toate tririle totale, toate acele triri care ne anga-jeaz mai mult, ne depesc. i ne depesc prin sen-timentul de iresponsabilitate ce-l avem de cte ori trim astfel de experiene. De ce-i putem cunoate pe oameni numai n marile evenimente din via? Fiindc aici hot-rrea i calculul raional n-au nici o valoare; tot ceea ce deriv din valori i criterii exterioare dispare, pentru a lsa locul unor determinante mai adnci. Este curios cum oamenii exagereaz valoarea hotrrii, a atitudinii n marile evenimente, cnd n ele suntem mai irespon-sabili, mai aproape de fondul nostru iraional. Nu avem n tririle totale sentimentul unei invadri irezistibile, al unui proces ascuns ce se desfoar n noi, dominn-du-ne? De unde iluzia autodeterminrii? Interpretarea posterioar a oamenilor i face insensibili la iraionalita-tea procesului, din care nu mai rmne, n nelegerea lor, dect o schem. i dei n experiena procesului iresponsabilitatea este vdit, orgoliul animalului raio-nal nu vrea s admit rolul destinului interior la marile rspntii ale existenei. Acest orgoliu dispare la acei a cror existen este o sum de rspntii i la care tr-irile totale sunt att de frecvente, nct se simt depii n fiecare moment. Cnd trieti extrem de intens, con-inuturile fiinei debordeaz limitele unei existene indi-viduale; ai atunci impresia c n tine palpit fore necu-noscute, adnci i ndeprtate, c se consum un des-tin de care eti iresponsabil. Valoarea nul a hotrrii raionale rsare atunci ntr-o eviden dureroas. Ca indivizi, avem fatal contiina limitrii noastre, a mrgi-nirii individuaiei; din acest motiv ne doare i ne sur-prinde cnd tensiunea intima explodeaz coninuturi att de vii, att de profunde i de debordante, dndu-ne impresia infinitului luntric n contiina mrginirii fa-tale a oricrei individuaii.

Dintre oameni, sunt impresionani numai aceia a cror existen este o serie de rspntii, numai oamenii care au destin, a cror via se dilat att de mult, n-ct n-o mai pot domina n nici un fel. Totul este s ai destin, s fii un caz. Prezena ta s fie o mustrare, o team, o nelinite, un extaz sau o bucurie. Nimeni s nu tie ct vei tri, ce vei face, cum vei gndi, ci doar o team i o bucurie, pentru prbuirile i nlrile tale, s fac din existena ta o surpriz continu, o nelinite ciudat. S fii pentru altul prilej de alarm, de presen-timente, de meditaie, de ur i de entuziasm; nimeni s nu fie sigur de drumul pe care mergi, precum ni-meni s nu fie sigur de drumul pe care vei apuca. Exis-tena ta s fie o problem irezolvabil, pe care nici moartea s n-o poat rezolva vreodat, ci absena ta fizic s mreasc chinul nenelesului. Toi oamenii care n-au un destin i care nu pot deveni cazuri" calc sigur n existen, sunt siguri c ei trebuie s ajung undeva; cci finalul este implicat n premisele fiinei lor. Acel om, ns, care e un caz" este pentru el nsui o nelinite absolut i un prilej de nelinite pentru alii; n el, tremurul individuaiei este o halucinaie,un extaz, o reverie sau o explozie, o creaie infinit, un nimic ce devine fiin. i atunci i se pune aceluia ultima ntreba-re: dac lumea a fost creat sau dac n-a fost nc. Trebuie anulate ntr-un mod oarecare memoria i toate sentimentele care ncearc s se cristalizeze n noi. Toate afeciunile durabile, toate regretele i toate aspiraiile ce se dilat pe o sfer mai mare de timp ne mpiedic s trim, ne ncurc i ne ngreuneaz exis-tena. De ce s ne mai aducem aminte de ceva i de ce s mai dorim ceva, de ce ncercm s umplem trecutul cu o nesfrit serie de coninuturi i s anticipm vii-torul printr-o tot att de nesfrit serie de coninu-turi? De ce s mai avem sentimente, care s evolueze timp i s, ne legm, prin ele, de obiecte? De ce s ne mai atam de lume n timp? Oare n-am putea trece peste aceste piedici n calea vieii printr-o trire pur, care ar scoate actele vieii dintr-o integrare i o semni-ficaie general? Trirea sub dimensiunea ampl a tim-pului face din orice act al vieii un element n succesi-une, o verig dintr-un lan, un aspect fragmentar i simbolic; n ea, toate actele vieii devin materiale de me-morie, crendu-se astfel o permanen inutil a eului. Cci este inutil s simi i s ai contiina permanenei continuitii eului, cu evoluii de sentimente, cu progre-se de aspiraii i cu adncimi de regrete. Totul este s poi fi total, fr s ai memorie. i aceasta nu e posibil de-ct prin realizarea integral a fiecrui act de via fr contiina distanei, fr perspectiva relativitii lui n cadrul celorlalte acte. Vieuirea absolut n clip, ca suprem actualitate a vieii individuale, ne poate duce la anularea memoriei i la eliminarea dezndejdii de a tri n timp. S nu trim momentele vieii ca probleme, ci ca realizri absolute; s trim n fiecare clip ca i cum am tri ceva definitiv, fr nceput i fr sfrit. Niciodat s nu credem c ncepem ceva i sfrim ce-va, ci viaa noastr s fie ca o beie de fiecare clip, n care, fiind totali i prezeni, s nu avem ce uita i s nu avem ce dori.Numai realizarea absolut n clip ne poa-te scpa de tortura de a avea un timp al nostru, cu cada-vrele trecutului i cu singurele cadavre ale viitorului. Fiind n fiecare moment total, n-ai ce arunca, deoarece nimic nu te apas din afar, de la distan, ci rmi ca o existen, ca o totalitate de existen, pentru care nici viaa, nici moartea nu mai pot avea o semnificaie. Atunci te miri cnd i se spune c trieti, precum te miri cnd i se spune c mori.

Pentru ce oamenii care sufer nu se plictisesc? n scara strilor negative, care ncepe de la plictiseal i sfrete n disperare, trecnd prin melancolie i tris-tee, omul care sufer ncearc att de rar plictiseala, nct pentru el prima treapt este melancolia. Plictisea-la o cunosc numai oamenii care n-au un coninut lun-tric mai adnc i care nu se pot menine vii dect prin stimulente exterioare. Toate nulitile caut varietatea lumii din afar, fiindc superficialitatea nu este altceva dect realizarea prin obiecte. Omul superficial n-are de-ct o problem: salvarea prin obiect. De aceea, el caut n lumea din afar tot ceea ce aceasta i poate oferi pen-tru a se putea umple pe sine nsui cu valori i lucruri exterioare. Melancolia presupune o dilatare luntric, un vag al deprtrilor i o nostalgie a infinitului, care izvorsc dintr-o nlime i un rafinament sufletesc ce nu le ntlnim niciodat n plictiseal. Dac omul su-perficial i pune vreodat probleme de ordin metafizic, atunci substratul psihic din care izvorte aceast ne-linite aproximativ nu se ridic niciodat deasupra plictiselii. i toat metafizica la care duce plictiseala nu este dect o metafizic de circumstan. n plictiseal, niciodat nu se pune serios problema omului, sau cel puin a subiectului, ci numai a orientrii i a atitudinii imediate fa de lumea din afar. Nu este nici mcar o chestiune de dispoziie; de destin, nici vorb. Plictiseala este ntiul semn de nelinite cnd omul nu este incon-tient, prin plictiseal animalul i manifest primul grad de omenie. Ce departe de toate acestea este omul care sufer! Acesta niciodat nu e att de srac nct s se poat plictisi. Suferina are rezerve infinite, care niciodat nu las pe om prea singur, ca el s mai aib nevoie de alii. PENTRU CEI MAI SINGURI M adresez vou, tu-turor celor care cunoatei pn unde poate merge sin-gurtatea omului, pn unde tristeea de a fi poate s ntunece viaa i tremurul fiinei, s zguduie lumea aceasta. i m adresez mai puin pentru a afla ceea ce triesc i eu, ct pentru a ne uni singurtile. Frai ntru clipe de dezndejde, de tristee ascuns i de la-crimi nevrsate, ne unete pe toi aceeai fug nebun de via, aceeai groaz de a tri, aceeai timiditate a nebuniei noastre. Ne-am pierdut curajul de prea mult singur-tate i am uitat s trim, gndind prea mult viaa. Oare toat singurtatea noastr s nu ne fi dus dect la moarte i toate dezamgirile, numai la renunare? De ce nimicul s ne fie moartea? Am gndit prea mult pe noi nine pentru ca viaa s nu ne fi pedepsit i am iu-bit prea mult moartea pentru a mai putea vorbi de iu-bire. Nu-i via dect unde este un continuu nceput; iar noi n-am fcut dect s sfrim viaa n fiecare clip, i ce este toat fiina noastr dect un etern sfrit?

Nou, celor mai singuri, celor cu viaa alturi de noi, cine ne va da sperana de a uita s murim?

Frai ntru dezndejde, uitat-am oare fora singur-tilor noastre, uitat-am cum cei mai singuri sunt cei mai tari? Cci a venit timpul ca singurtile noastre s ntreac o turm, s nving orice rezisten i s cuce-reasc totul. Singurtatea va nceta s fie steril cnd prin ea lumea va fi a noastr, cnd o vom n disperatele noastre elanuri. Ce rost are toat singurtatea noastr, dac ea nu e suprema cucerire, dac prin ea nu nvin-gem totul? Ne ateapt, frailor, cucerirea suprem, ultima verificare a singurtilor noastre. Lumea aceas-ta trebuie s devin a noastr, a celor mai singuri, a acelora care trebuie s rectige viaa! Pierdui suntem dac nu vom rectiga tot ceea ce am pierdut, dac nu vom rectiga totul. Curajul nostru numai astfel va re-nvia i numai astfel vom nva s trim. Nu tiu cte singurti trebuie pentru a cuceri lumea; dar tiu c numai cteva sunt destule pentru a o cutremura. Cci lumea nu poate fi dect a noastr, a celor ce n-am trit.

Vom putea, frailor, s ne unim toate singurtile, vom avea struina i curajul de a muri pentru ceea ce n-am trit?

Teama de tot; teama de tot ce exist i de tot ce nu exist! Cunoatei nelinitea fr motiv, nelinitea care crete n fiin fr cauze, fr justificri, nelini-tea vieuirii ca atare, cnd lucrurile devin prilejuri de tremur i fior? i acest fior desfigureaz lucrurile, pre-cum tremurul le clatin ntr-o nesiguran chinuitoare. Cum se insinueaz nelinitea n tot corpul i cum ne reduce toat fiina la o vibraie sumbr, crepuscular, la un fior de sfrit, cum ultima frm de existen devine tremur! Exist n beia muzical un cntec al tuturor organelor, un imn al tuturor fibrelor, o vibraie extatic pentru voluptuosul farmec al culmilor; de ace-eai total intensitate este nelinitea tuturor organelor, teama vieii de rosturile ei, nelinite nscut din haluci-nanta confuzie a morii cu viaa, din nvlmeala care ascunde divergenele ultime ale firii i amestec para-doxal toate expresiile ireductibile de existen. Extazul muzical ca un cntec al organelor i nelinitea absolut ca un tremur prevestitor al tuturor organelor! Ceea ce n ultima este o topire mngietoare provine din acest caracter prevestitor al oricrei neliniti, care vrea s ne arate cum la captul oricreia exist o mpcare abso-lut, chiar dac ea este nefiina. Cnd toat sensibili-tatea tremur, cnd devii subiect n mod absolut, nu mai exist n toat lumea dect nelinitea ta. n paro-xismul nelinitii, omul devine subiect absolut, fiindc atunci a luat n mod total contiin de sine nsui, de unicitatea i de existena exclusiv a destinului su. Celelalte triri totale stabilesc comuniuni ce limiteaz n anumite uitri i se complac n rezerve, pe cnd ne-linitea absolut aduce subiectul n poziia demiurgic a unicitii. i nu a unicitii ca ireversibil individual n planul altor ireversibile, ci ca o existen ireversibil absolut, ca existena singur. Nelinitea absolut duce la singurtatea absolut, la subiectul absolut. Cnd de-vii subiect absolut, tot ceea ce nu eti tu nu face dect s intre n tine, pentru ca nelinitea s-i gseasc un obiectiv. Nelinitea topete i destram lumea pentru nsingurarea total a fiinei; n extazul muzical, topirea i destrmarea se ntmpl pentru supreme comuni-uni, aa nct dorina de unicitate i de exclusivitate din acest extaz nu este dect expresia unei dorine de comuniune integral. n extazul muzical, eti plin peste marginile fiinei; n nelinitea absolut, eti plin de nimic.

Nu exist iubire care s te poat mngia de scrba de tot ce exist i tot ce nu exist, de dezgustul pentru fiin i de dezgustul pentru nefiin. Toate mijloacele par ineficace pentru a distruge sau, cel puin, a atenua aceast otrav a dezgustului total, care te ndeprteaz de via la o distan infinit. Trieti atunci, n fiecare parte din tine, amrciunile acestui criminal dezgust, care te cuprinde mai adnc dect o groaz i mai sfre-delitor dect o obsesie, mai insinuant dect o nelinite i mai dramatic dect o dezndejde, nct nu poi crede c ceea ce trieti este via i c de ceea ce te temi e moarte, ci rmi ncremenit, departe de toate, nmr-murit imobilitate. nmrmurirea i ncremenirea cli-pelor de dezgust, a nenumratelor clipe de dezgust, seamn unei tristei monumentale, izvort dintr-o perspectiv nemrginit n deert i dintr-un infinit al deprtrilor. Dar nimeni nu s-ar plnge de distana infinit de lume din dezgust, dac el n-ar fi dect aceste ncremeniri,tristei i nmrmuriri.Ceea ce este profund nelinititor n senzaiile de dezgust deriv din faptul c obiectivul lor principal ne sunt fiinele dragi, sau acelea care ar trebui s ne fie. De cte ori te apuc dezgustul general de a tri, din lumea fiinelor individuale nu vei ur pe dumanii ti, nu te vor scrbi antipaticii sau in-diferenii, ci i se vor profila, n perspectiva dezgustului pentru tot, oamenii de care mod natural eti mai legat, prieteni, iubite i oameni pe care i admiri. i acest fapt ciudat este att de nelinititor, nct nu-l poi accepta ca inexplicabil! S-i fie scrb de ceea ce i e mai drag! Deodat, fiine pe care le iubeti, pentru care n mod normal faci nesfrite sacrificii, apar desfigurate, une-ori hidoase, totdeauna insuficiente, limitate i ordinare. Unde vzusem nainte delicatee, vedem atunci vulgari-tate, iar n locul generozitii, o iremediabil platitude-ne. Inefabilul din atracia noastr pentru alte fiine i pierde misterioasa lui adncime, pentru ca s i se sub-stituie viziunea unei fiine inexpresive, goale i dearte. Dezgustul compromite misterul relaiilor i anuleaz semnificaiile implicite sau secrete care deriv din co-muniunile oamenilor. Gestul unei fiine iubite, pe care altdat l-ai preuit, cuvintele n care ai gsit o vibraie, tonalitile mngietoare ale vocii sau privirile nvlui-toare n care ai difereniat nuane sufleteti, o gam a delicateelor intime, tot ceea ce te-a ncntat ca irezis-tibil i fascinator, apar deodat iremediabil plate, ntris-ttor de vulgare, nesemnificative pn la exasperare. Druirea ta anterioar, iubirea, admiraia i participa-rea fr rezerve, elanul care descoperea virtui i cali-ti ascunse se destram cea a sufletului, ntr-un amurg nelinititor al fiinei incapabile, n ceaa ei, s mai vad lumini n alii, ci numai o jalnic inexpresi-vitate, o fadoare rece i goal. i atunci, cum s nu te doar acest dezgust care, ndeprtndu-ne de tot ce este, ne separ de tot ce iubim sau ar trebui s iubim? De ce s ne dezguste ceea ce ne este mai scump? Dac dezgustul ne separ de existen ntr-o distan infini-t, n cine trebuie s loveasc nti pentru a consuma aceast separare? n acele fiine care ne leag mai mult de via, care ne leag exterior, deoarece interior nu se poate lega dect echilibrul nostru vital. Pe acesta n-are nevoie s-l atace dezgustul, deoarece orice dezgust, di-latat ntr-o semnificaie metafizic, este expresia unui dezechilibru vital. El nu se poate nate dect unde leg-tura interioar i subiectiv cu viaa a disprut. Opera criminal i distructiv a dezgustului de via, a scr-bei amarnice i profunde, apare numai n dizolvarea relaiilor care ne leag exterior de lume. i cnd fiinele cele mai dragi ne apar reci, vulgare i ndeprtate, ni se suprim tot ceea ce ne mai poate lega de via dup ce ne-am pierdut consistena echilibrul axei vitale. Cnd vor nceta blestemele mele i vor deveni ondulaii, cnd m voi risipi n parfumuri, n sclipiri ca pentru ultimele strluciri ale fiinei? De ce din sufe-rinele mele n-ar iei o strlucire ultim, o lumin tota-l i mortal, n bogia ei? Trebuie s lupt mpotriva unui destin care nu-i permite s alegi dect ntre sfin-enie i imbecilitate, trebuie s lupt mpotriva destinu-lui, pentru ca destinul meu s fie cu totul altceva, un destin unic. i nu voi ajunge la o lumin final, la o ne-bunie de raze, la suprema imaterialitate, dac nu voi ntreine venic flcri mistuitoare sub fiina mea, m-potriva destinului meu i ca atare pentru el nsui. Cci nimeni nu poate deveni un destin unic, un subiect ab-solut, o singurtate n existen sau n nimic, atunci cnd se accept. Este destul s te fi acceptat o singur dat, pentru ca destinul tu s fie ncheiat. S nu mai ai mil de tine nsui; dac ai iubire, cheltuiete-o pen-tru alii; fii concesiv cu ce nu e al tu; obinuiete-te cu gndul c nu te vei putea iubi cu adevrat dect o sin-gur dat, cnd n locul tuturor renunrilor va crete subit i definitiv apoteoza ta, ntia i ultima ta iubire.

Cu ct cunoti un om mai bine i mai mult, cu att eti mai aproape de o fatal desprire de el. Cu-noaterea detaeaz o fiin de alta i anuleaz grun-tele de mister ce se afl n orice existen, ct de plat ar fi ea. Oamenii rezist att de puin cunoaterii, nct dup scurt timp prezena lor este o oboseal i o iritare. Orice cunoatere aduce o oboseal,un dezgust de fiin, o detaare, deoarece orice cunoatere este o pierdere, o pierdere n fiin, n existen. Actul de cunoatere nu face dect s ne mreasc distana de lume i s ne fa-c mai amar condiia noastr. Ajungi s nu mai poi suporta prietenii, s te irite femeile, s te dezguste toate fiinele. Este destul ca printr-o zguduire organic i su-fleteasc s fii scos din ritmul normal al vieii, pentru ca aceasta s nu-i mai poat oferi nimic, n afar de si-gurana ndelungatelor dureri, ce se nasc fr s le fi ales, fr vina i fr rspunderea noastr. i durerile sunt cu att mai mari, cu ct nu le purtm vina, nu suntem responsabili de ele, ci ne invadeaz iraional, indiferent de valoarea i de gndurile noastre.

S dezvoli atta pasiune n toate, nct cel mai m-runt gest s fie o revelaie integral a ta. S vorbeti ca un condamnat la moarte; fiecare cuvnt s aib marca definitivatului, a unei ncordri ultime. Nu uita s-i multiplici vibraiile interioare pn la limit, pn la absurd. Ca un condamnat la moarte sufletul tu s se topeasc i s se avnte ntr-o nelinite extatic,ntr-un tremur de groaz crescut pn la voluptate. n fiecare clip s fii la marginea fiinei tale; iar pentru acele clipe n care n-ai putut ajunge la aceast margine, gndete-te la compensaia momentelor pe care le-ai trit dincolo de aceast margine, dincolo de barierele individuaiei, cnd, prins ntr-o exaltat furie intern, ai ajuns la aa nlimi i la aa prpstii, nct fiina ta n-a mai fost prezent numai ca fiin, ci i ca tot ceea ce nu mai e ea. Viaa nu e trit cu intensitate dect atunci cnd simi c fiina ta individual nu mai poate suporta o bogie de triri att de mare. A tri la marginea fiinei nseamn a deplasa centrul tu n arbitrar i n infinit, ntr-un arbitrar total. De aici ncepe existena s devi-n o aventur riscat, n care poi muri oricnd, i de aici ncepe s te doar saltul n infinit. Nu exist un salt n infinit fr spargerea barierelor individuaiei, cnd simi cum eti prea puin fa de ceea ce trieti. Cci omului i este dat s triasc uneori mai mult dect poate suporta. i nu sunt unii oameni care tr-iesc cu sentimentul c nu mai pot tri?

Este extrem de penibil s trieti momente muzicale cu distana de muzic, s simi cum nu poi tresri, dei ar trebui s te impresioneze; este extrem de penibil s fii obiectiv ascultnd muzica. Fiina ta nu se avnt n-tr-un elan, nu simte c ar trebui s urle, s plng sau s se topeasc, nu particip la un ritm de frenezie ge-neral nu se ncnt de plcute ondulaii. Distana de muzic te impiedic s te realizezi intern, s creti, s te dilai i s plesneti. Ce fericire c aceste momente sunt att de rare. Muzica ne face aerieni subtiliznd materia, anulndu-ne ca prezene fizice. Orice stare muzical n-are valoare dect ntruct ne anuleaz con-tiina limitrii n spaiu i ne dizolv sentimentul exis-tenei n seria temporal. Rarele momente cnd avem regretul distanei de muzic nu fac dect s ne trezeas-c n contiin fatalitatea limitrii noastre spaiale i temporale, a distanei noastre de lume. Te doare n ast-fel de clipe c nu poi deveni imaterial i pur, c depre-siunile te impiedic s vibrezi, c te izoleaz ca materie n spaiu. Toate deprimrile te izoleaz n lume, cum ai izola o piatr ce ar avea contiin. Ele tind s ne arate c omul, dac nu mai este obiect, a fost totui odat; n depresiune, subiectul i d seama de substratul lui i de materialitatea care l leag de pmnt. Exist aici o adevrat dualitate, dac nu un paradox. Spiritul din om, care l face subiect, i d seama de materia care l ncadreaz n natur. Astfel, toate depresiunile nu sunt dect distane de lume, n care spiritul omului ndur tristeea materiei proprii. Subiectul se simte i se cuge-t ca obiect,care prin aceast dualizare nu se mai poate integra n lume din cauza imensei distane de ea, dei material el este o prezen fizic asemntoare celor-lalte.

Dac totui ncercm stri muzicale n momente de depresiune, este pentru c acestea, prin sonoriti, au fost imaterializate; este o ntreag transfigurare care face ca tristeile intime s vibreze i s-i piard carac-terul lor de materialitate grea. Tristeea, ca origine a strii muzicale i ca rezultat al acesteia, seamn nu-mai exterior cu tristeea tuturor momentelor nemuzi-cale; cci ea se purific n vibraii i crete pn la un extaz al infinitului. Distana de lume se convertete a-tunci n avntul frenetic n golurile pe care tristeea le-a deschis ntre noi i lume. n muzic, vidul se conver-tete n plenitudine, care poate s nu fie dect un vid care vibreaz. Toate strile sufleteti se transform n trirea muzical i primesc caractere noi, deoarece ea adncete i subtilizeaz toate strile pn la vibraie, topindu-le n convergene i imaterialiti sonore.

Nu iubesc muzica dect aceia care sufer din cauza vieii. Pasiunea muzical se substituie tuturor formelor de via care n-au fost trite i compenseaz, n planul experienelor intime, satisfaciile nchise n cercul valo-rilor vitale. Cnd suferi trind, necesitatea unei lumi noi, deosebit de cea n care vieuieti obinuit, se na-te imperios pentru a nu te risipi ntr-un pustiu interior. i aceast lume numai muzica o poate aduce. Toate ce-lelalte arte descoper viziuni noi, configuraii sau forme noi; numai muzica aduce o nou lume. Operele cele mai de seam ale picturii, orict te-ar fura contempla-rea lor, te silesc la comparaii cu lumea de fiecare zi i, ca atare, nu-i ofer posibilitatea de a intra ntr-o lume complet deosebit. n toate celelalte arte, totul este aproape, dar nu att de aproape nct s devin o su-prem intimitate; n muzic ns toate sunt att de de-parte i att de aproape, nct alternana ntre monu-mental i intim, ntre inaccesibil i liric creeaz o n-treag gam de extaze luntrice. n faa nici unui ta-blou din lume n-ai simit c lumea ar putea ncepe de la tine; dar sunt finaluri de simfonii, care nu o dat te-au silit s te ntrebi dac tu nu eti nceputul i sfritul. Nebunia metafizic din experiena muzical crete cu ct ai pierdut mai mult i cu ct ai suferit mai mult n via; cci prin aceasta ai putut intra mai deplin n alt lume. Cu ct te adnceti mai mult n trirea muzical, cu att mreti insatisfacia iniial i agravezi drama originar care te-a fcut s iubeti muzica. Dac muzi-ca este rezultatul unei boli, ea nu face ns dect s a-jute la progresul acestei boli. Cci muzica distruge in-teresul pentru aciune, pentru datele imediate ale exis-tenei, pentru faptul biologic ca atare i dezadapteaz pe individ. Faptul c dup tensiunile intime n care te aduc strile muzicale, simi inutilitatea vieuirii mai departe, nu exprim dect acest fenomen de dezadap-tare. Mult mai mult dect poezia, muzica slbete voin-a de a tri i resorturile vitale. S renunm atunci la muzic? Toi care suntem tari cnd ascultm muzic, fiindc suntem slabi n via, vom fi att de nuli nct s renunm i la ultima noastr pierdere, la muzic?

Recomand muzica lui Mozart i Bach ca remediu mpotriva disperrii. n puritatea aerian a acestei mu-zici, care atinge uneori o sublim gravitate melancolic, nu o dat te simi uor, transparent i ngeresc. Ai atunci impresia c ie, fiin nemngiat de a tri, i cresc aripi ce te avnt ntr-un zbor senin, cu sursuri discrete i voalate, cu eterniti de farmec eteric i de transparene dulci i mngietoare. Este ca i cum ai evolua ntr-o lume de rezonane transcendente i para-diziace.n orice om este, ca poten, ceva ngeresc, dac n-ar fi dect regretul dup o astfel de puritate i aspira-ia dup o venicie de seninti. Muzica ne trezete re-gretul de a nu fi ceea ce ar fi trebuit s fim, iar magia ei ne ncnt pentru o clip, transpunndu-ne n lumea noastr ideal, n lumea n care ar fi trebuit s trim. Dup dezbinrile nebune ale fiinei tale, te apuc o do-rin de puritate angelic, n care te-ai putea unifica, ntr-un vis de transcenden i de senintate, departe de lume, plutind ntr-un zbor cosmic, cu aripile ntinse spre vaste deprtri. i mi vine s nghit cerurile care pentru mine nu s-au deschis niciodat...

Toate srutrile pe care nu le-am dat i toate s-rutrile pe care nu le-am primit, zmbetele care nu ni s-au deschis i attea timiditi ale iubirilor noastre nu ne-au ntrit i nu ne-au pecetluit oare singurtile? Nu ne-au fcut lupttori i exaltai attea refuzuri ale vieii? i cnd noi nine ne-am refuzat, n-am fcut-o cu mndria i sperana altor triumfuri? Care este nce-putul singurtilor noastre, dac nu o iubire care n-a putut s se reverse i care este hrana acestor singur-ti, dac nu attea iubiri nchise n noi? Toat dorina noastr de absolut, de a deveni dumnezei, demoni sau nebuni, toat ameeala n cutarea altor venicii i se-tea dup lumi nesfrite nu s-au nscut din attea i attea sursuri, mbriri i sruturi nemprtite i necunoscute? Nu cutm noi totul, fiindc am pierdut ceva? O singur fiin ne-ar fi putut salva din drumul spre nimic. Am pierdut, atia din noi, individualul, existena, c singurtile noastre cresc fr rdcini, asemenea florilor de mare abandonate valurilor. Dar tari sunt singurtile noastre, hrnite din attea iubiri ce nu s-au realizat, pentru a ne susine elanul nspre alte lumi i nspre alte venicii.II

S izbucnim cu toat ardoarea pasionat a sufletu-lui nostru, s nfrngem toate rezistenele i s distru-gem toate piedicile din calea marii noastre nebunii. S fim mndri de curajul nostru absurd i infinit i s por-nim, n beia acestui orgoliu i a acestui extaz, spre ul-timele culmi ale fiinei, mpini de setea marilor cuceriri i de dorina ultimelor realizri. Gestul nostru s fie o creaie, un semn de lume nou, i orice avnt s fie o misiune, precum gndul o porunc. Nebunia noastr, intens i adnc pn la sublim, s dezlnuie o te-roare cosmic i o nelinite nemrginit, din vrtejurile crora s creasc flcrile vieii noastre, prea vie pen-tru a nu arde i prea dramatic pentru a nu exploda. Nimic s nu opreasc elanul de afirmare, i vieile noastre s lase attea mori n urm, nct ultima noastr afirmare s rscumpere toate sacrificiile. Su-prema cucerire i avntul absurd n lume s ne domine toate gndurile i toate dorinele, iar setea de lumi infi-nite s creasc n msura nlrilor noastre. S ne iu-bim marile bucurii i marile dezndejdi; dar s urm de moarte ineria, ndoiala i pasivitatea, precum, nu mai puin,s urm tot ce ne scade ardoarea pasionat a su-fletului i tot ce ne impiedic avntul absurd n lume. Pozitivi sau negativi, puin ne import; e destul ca su-fletul nostru s vibreze. Cci este imposibil ca dintr-o mare negaie s nu izbucneasc o mare afirmaie; ace-lai foc palpit n marile negaii ca i n marile afirma-ii. Trecerile mari nu se pot face dect pe culmi. Nu re-zult extazul din flcrile care ne ard n negaiile groza-ve, n negaiile mari i nesfrite? Nebunia s ne fie sin-gura nelepciune. Toat viaa s ne fie un avnt iraional care s ne poarte ntr-o febr insuportabil, cu o halucinant con-tiin a misiunii noastre. S nu ne cldim viaa pe cer-titudini. i s n-o cldim fiindc nu le avem, iar noi nu suntem att de lai ca s ne inventm certitudirti sta-bile i definitive. Cci unde am gsi n trecutul nostru certitudini, puncte sigure, echilibru sau reazem? N-a nceput eroismul nostru de cnd ne-am dat seama c viaa nu poate duce dect la moarte, i totui n-am re-nunat s afirmm viaa? Nu ne trebuie certitudini, fiindc tim cum ele nu pot fi gsite dect numai n suferin, tristee i moarte, prea intense i prea dura-bile pentru a nu fi absolute. Toat lupta noastr nu poate fi dect o lupt n contra tentaiei unor astfel de certitudini i tot eroismul nostru, o explozie mpotriva noastr, a celor n care suferina, tristeea i moartea s-au ncuibat pentru ca absolutul lor s ne distrug dreptul la nebunie. Nebunia noastr s consiste n a clca pe certitudinile ce se nasc n noi fr s le fi dorit. Nu cu frica de moarte vom putea tri mai departe; dar avntul nostru este cu att mai fecund, cu ct nvinge mai mult aceast fric. Noi vrem s trim, dei tim c nimic nu poate salva viaa din ghearele morii. i idea-lul nostru nu poate fi dect s trecem peste ceea ce tim, s nfrngem tentaiile cunoaterii i toate lucru-rile sigure ce ne-au fcut s disperm. S deteptm, cu frenezie, ignorana care ne ascunde adevrul c viaa este o ndelung boal. Spre cte zri ndeprtate nu ne poart melanco-lia, i cte din tristeile noastre nu le topete ea n zm-bete voalate, de o discreie plin de candoare! Farmecul zmbetului melancolic pleac din candoarea ce se m-prtie n infinitatea planant a acestui zmbet. Fr candoare, el n-ar avea nimic din inexprimabilul ce ni-l face att de departe, i totui att de aproape. n orice melancolie, suavitatea atenueaz regretele, nostalgiile i d iubirii pentru singurti o nuan de delicatee intim. De cte ori nu ne poart melancolia pe mri necunoscute i nebnuite, unde visul nostru se deap-n n umbre i amurguri, fr s ne doar singurtatea sau s ne ntunece umbrele! Cci suavitatea melanco-liei este ca o floare parfumat care mprospteaz aro-mele sufletului. Exist o bucurie pentru propriile me-lancolii, la care n-am renuna pentru toate celelalte bu-curii ale lumii. Zmbetul melancolic, deschis din infini-tul tu spre infinitul lumii, te ncnt ntr-o atmosfer de vis, care este prea mngietoare pentru a fi trist i prea intim pentru a fi sublim. Vremelnicia lucrurilor este gustat dintr-o imobilitate care nu este niciodat rigid, fiindc are n sine o tendin ascuns nspre on-dulaii. Ceea ce este echivoc i de o atracie indefinibil n melancolie deriv din regretul stpnit pentru trece-rea lucrurilor i din teama de o oprire a lor, care explic de ce iubim melancolia: pentru plcerea ciudat de a fi dincolo de devenire i dincolo de imobilitate, pe care simirea noastr le mngie doar din deprtare. Iubirea este cu att mai profund, cu ct se n-dreapt spre fiine mai nefericite. Dar nu nefericite fiindc n-au condiii prielnice de existen, deoarece acestea nu ne trezesc dect mila, ci nefericite n sm-burele fiinei lor. De ce s iubim un om singur pe dru-mul vieii? Are el nevoie de iubirea noastr?Cu ct sunt mai muli oameni mulumii cu condiia lor pe pmnt, cu att iubirea din mine se scoboar la un nivel mai in-ferior. M atrage nefericirea altora ca un exerciiu al iu-birii mele. Setea maladiv de nefericire, cutarea triste-ilor altora dezvolt n mine o iubire egal cu tristeile, bolile i nefericirile altora. i cnd iubirea mea reduce din intensitatea acestor blesteme, este ca i cum a lupta mpotriva tristeilor,bolilor i nefericirilor mele, o lupt care, micorndu-le la alii,le crete la mine, pen-tru ca variindu-le intensitatea s le pot suporta mai bine. Toate tristeile, bolile i nefericirile altora le-am absorbit n mine n msura n care le-am redus la alii. Nu m pot apra de ele dect sporindu-le. Sunt fiine care, n ordinea aceasta, rezist infinit. i atunci este o crim s nu practici iubirea, ca un mijloc de a reduce nefericirea altora. Numai n iubirea pentru cei nefericii, pentru cei care nu pot fi fericii, sacrificiul ncoroneaz iubirea. Nu exist adncime n iubire fr sacrificiu, fiindc n genere nu exist adncime fr o mare re-nunare. i ce altceva este sacrificiul, dac nu o mare renunare dintr-o mare iubire? Viaa pare a ctiga un sens numai n sacrificiu. Dar nu este o ironie amar faptul c n sacrificiu ne pierdem viaa?

Sacrificiul este o suprem afirmare printr-o supre-m renunare. A te sacrifica pentru ceva nseamn a descoperi o valoare pentru care poi s renuni la tot ceea ce viaa i ofer; prin sacrificiu, vrei s salvezi ceva ce nu poate exista dect cu compensaia neexis-tenei. Aneantizarea mea cheam la existen o alt form de via, ce se ridic pe mine, care am devenit nimic. Sacrificiul este o ncercare de a salva viaa prin moarte. Moartea mea este condiia de meninere sau de natere a valorilor sau a unei fiine.

Aspiraia spre neant devine pozitiv numai n sacri-ficiu, ca i renunarea, ce devine un act de via numai n sacrificiu.

Iubirea noastr s absoarb atta nefericire, tristee i boal din nefericirea, tristeea i boala altora, nct sacrificiul i ruina noastr prin iubire s nsemne de fapt triumful iubirii. i dac celor ce nu pot fi dect ne-fericii, nu le-am da dect iluzia unui minus de neferi-cire, prin plusul nostru de nefericire nu le oferim to-tui verificarea iubirii noastre? A vrea s fiu numai raz i zi, s m nal n rit-muri sonore spre culmi de splendoare, i adncimile de ntuneric s nu m poarte pe aripile unei muzici sum-bre. Nu tiu dac lumina se ridic n mine sau eu m avnt n lumin; nu tiu dac sunt lumin sau devin lumin. Dar tremur n mine mnunchiuri de raze, flori de lumin ca apariii ngereti, i plng strluciri de la-crimi. i nu cad aceste lacrimi din mine ca stele dintr-un cer prsit, dintr-un cer ce i topete n flcri pro-priile lui nlimi? Cum crete lumina n mine i se adun n fascii, cum devine lumina grea ca o substan-, grea de prea mult strlucire, i cum se rspndete n mine asemenea timpului, a timpului care curge n mine!

Diferena dintre mine i ceilali oameni: eu am murit de nenumrate ori, pe cnd ei n-au murit nici-odat.

Gndurile cele mai adnci i cele mai scumpe sunt acelea pentru care regretm c n-avem lacrimi. Pentru ce n clipele de mare detaare, cnd ne-am ndeprtat infinit de toate i cnd reflexiile noastre nu sunt dect ameeli deasupra prpastiei, ne apar su-bit imagini de o plat actualitate sau ne rsar n memo-rie incidente nensemnate din trecut, fragmente indife-rente de via, prea individuale pentru a le descoperi o semnificaie? S nu aib nici un rost prezenele aces-tea, conturabile, imediate i directe, n neantul nostru subiectiv? S nu ncerce fiina noastr o salvare in-stinctiv prin aceste apariii spontane? Nu ncearc ea o compensaie dilatrii nspre nimic? Nu se apr ea printr-un apel la vulgar,la plat i la accesibil? Cnd eti infinit departe de tot, numai individualul inexpresiv te mai poate readuce la via.Ce rost are apariia unei vi, a unei persoane oarecare, a unei strzi sau a unui arbore, n clipele cnd renunarea devine pentru noi mai mult dect o simpl problem? De ce, cnd ne cu-prinde i ne invadeaz dezrdcinarea metafizic, pre-zene fizice i imediate ne readuc spre lumea n care am fost i ne reamintesc ce putem pierde? De ce aceast revenire, n suprema detaare, dac n-ar fi nevoia orga-nic de a te lega de ceva n clipele detarii supreme? Cnd te apuc dorina de sruturi infinite, pen-tru a nu cdea n nelinitea unei voine care nu tie ce vrea i ntr-o mcintoare confuzie de senzaii contra-dictorii, ncearc s-i consumi fug, ntr-un mers rit-mat, tot surplusul de energie i de ncordare nervoas. n momentele cnd iubirea te doare,fiindc ea cere prea mult,elibereaz-te prin alte metode, prin alte ci. Alear-g fr el pe strzi sau prin pduri i risipete-i prin fug obsesia imposibil de realizat. Cheltuiete-i, n fie-care pas, un srut din miile pe care ai fi vrut s le dai i, n progresul oboselii, uit de toate femeile pe care iubirea ta ar fi vrut s le mbrieze. Sruturile s se desprind din tine ca petalele dintr-o floare n furtun, iar nu ca dintr-o floare de toamn. i risipirea aceasta s nu semene unei nfrngeri i nici unei renunri, ci miile de sruturi s nsenineze viaa cu attea zmbete, cu cte tristei ea a ntunecat-o. Melancolia devine cu att mai pur, cu ct iubi-rea o nvluie i o alimenteaz. Din asocierea lor, se nate un tremur plcut i suav, o graie a singurtii, o presimire voluptuoas a nesfririi. Nu regretm noi atunci c nu suntem o fntn de lacrimi al crei izvor s fie nesecat n picuri de transparene, ce ar rsfrnge lumea cu sclipiri mai fermectoare dect cele mai divi-ne iluzii i mai mbttoare dect cele mai dulci reverii? Nu ne doare, n mngietoarea sfreal a melancoliei, imposibilitatea de a ne topi n lacrimi?

Numai n iubire melancolia i atinge propriile ei cul-mi, cci numai Erosul transfigureaz melancolia. Pasi-vitatea, savurarea ca atare, abandonarea,tremurul ima-terial purific melancolia n aa msur, nct starea melancolic pur devine n sine extrem de fecund, fr a fi ns creatoare. Numai cnd o pasiune exagerat, o tensiune extrem, de un elan cuceritor, tulbur suavi-tatea i puritatea melancoliei, numai atunci aceasta de-vine creatoare. n marii creatori muzicali, melancolia a fost totdeauna scuturat de o ardoare vie, de o pornire pasionat i de o energie intens. Atunci, infinitul me-lancoliei devine vibraie puternic; aspiraiile vagi,avn-turi determinate; presimirile devin trsnete; lacrimile, furtuni; tremurul imaterial, voin de realizare; plana-rea suav deasupra lumii, realizare efectiv n lume i savurarea, explozie. Nu exist dispoziie mai creatoare dect cea melancolic, atunci cnd e tulburat de un principiu de antinomie. Setea de lumi nesfrite devine dorin de a crea lumi nesfrite, i aspiraia de topire n fluiditatea infinitului, afirmare dramatic n infinit. O contiin demiurgic convertete vagul melancoliei n ncordri i trsnete, iar din iluziile ei ncnttoare i alimenteaz flcrile tremurtoare de prea multe erpuiri. Trecerea n planul demiurgic face din reveriile noastre proiecii vitale, iar din regrete, avnturi irezis-tibile. Fluxul creaiei este un val de impuritate i de dram; refluxul, ntr-o oboseal plcut, este ca o ren-toarcere nspre puriti pierdute. Dac prin creaie ar trebui s renunm pentru totdeauna la deliciile melan-coliei pure, ci n-am renuna, mai bine, la creaie? Nu m poart gndul nspre orice?N-am fost ce-am vrut i nu pot deveni ceea ce vreau? Oare n-am fost cu-loare, vnt, tunet? N-am nghiit tot ceea ce ndrzneala gndului a conceput? N-am putut fi de attea ori altul de cte ori am existat? N-am fost rnd pe rnd un uni-vers de regrete, de aspiraii, de tristei i de bucurii? i nu voi putea oare deveni, rnd pe rnd, toate formele de culori ce exist i ce se pot concepe? Cci a vrea s m realizez n culori, s fiu rnd pe rnd galben, albas-tru, violet, portocaliu, s plutesc n culori i s nghit culorile. S fiu melancolic n albastru, nebun n rou, trist n galben, vesel n verde, nostalgic n violet i suav n portocaliu. ntr-o succesiune cromatic s creasc fiina mea i s fiu izvorul i oglinda acestor culori. Din mine s plece raze, ca mesaje n nemrginit, i n mine s se rsfrng, n toate nuanele, pentru a mbrca n-treaga lume ntr-un vis de reflexe. De unde deriv adncimea iubirii, dac nu din ne-gaia cunoaterii? Ceea ce n cunoatere e plat, iubire devine absolut. Orice cunoatere obiectiv e plat; e o punere n relaii prin care obiectele i pierd valoarea. Cunoatem un lucru pentru a-l face ca pe celelalte; cu ct cunoatem mai mult, cu att realitatea devine mai comun, mai vulgar i mai plat, deoarece cunoate-rea nu salveaz niciodat nimic, ci distruge progresiv n fiin. Exist, n orice cunoatere obiectiv, care consi-der lucrurile din afar, le ncadreaz n legi i le pune n relaii, care nelege totul i ncearc s explice totul, o tendin distructiv, iar cnd pornirea spre cunoate-re devine pasiune, ea nu este dect o form de autodis-trugere. Iubim n msura n care negm cunoaterea, n msura n care ne putem abandona absolut unei va-lori, fcnd-o i pe aceasta absolut. i dac nu ne-am iubi dect dorina noastr de iubire sau iubirea noas-tr, n acest avnt nu este mai puin negaie a cu-noaterii. Cunoatem cu adevrat numai n momentele cnd nu vibrm intern, cnd nu ardem, cnd nu ne pu-tem ridica la un nalt nivel psihic. Diferena aceasta de nivel psihic ntre cunoatere i iubire ne indic sufici-ent pentru ce ele nu pot vieui niciodat mpreun. Cnd iubeti o fiin, momentele de real cunoatere sunt extrem de rare; apariia lor se datorete unui mi-nus de iubire. Cnd ajungi uneori s-i dai seama din afar, cu o perspectiv obiectiv, c femeia care-i er-puiete ca o obsesie ntreaga ta fiin, care a crescut organic n tine, seamn cu oricare alta ca adncime sufleteasc, sau cnd nelegi c zmbetul ei nu e unic, ci perfect reversibil, cnd o poi inseria i ncadra n rndul celorlalte i gseti explicaii generale pentru re-aciile ei individuale, atunci cunoaterea a suplinit du-reros elanurile iubirii. Iubirea este o fug de adevr. i iu-bim cu adevrat numai cnd nu vrem adevrul. Iubirea mpo-triva adevrului, iat o lupt pentru via, pentru pro-priile extazuri i pentru propriile greeli. Pe fiina ce o iubim o cunoatem cu adevrat numai dup ce n-o mai iubim, cnd am devenit lucizi, clari, seci i goi. i n iu-bire nu putem cunoate,fiindc persoana ce o iubim ac-tualizeaz, numai, un potenial luntric de iubire. Rea-litatea primordial i efectiv este iubirea din noi. Pen-tru aceasta iubim. Iubesc iubirea din mine, iubesc iubi-rea mea. Femeia este pretextul indispensabil care-mi aduce ntr-un ritm intens pulsaiile timide ale iubirii. Nu poate exista o iubire pur subiectiv. Dar, ntre a-bandonarea n experiena voluptuoas a iubirii ca stare pur i abandonarea n culmile unei alte fiine, ntia este cea primordial. Iubim o femeie fiindc ne este scump iubirea noastr. Singurtatea sexelor i lupta slbatic ntre brbat i femeie i au izvorul aceast interioritate a iubirii. Cci n iubire ne gustm, ne sa-vurm pe noi nine, ne ncntm de voluptile tremu-rului nostru erotic. Din acest motiv, iubirea este cu att mai intens i mai profund, cu ct distana de persoa-na iubit este mai mare. Prezena ei fizic face din sen-timentul nostru ceva prea orientat, cu o direcie prea determinat, nct ceea ce este n noi cu adevrat trire erotic pur, elan subiectiv, ne pare a veni din afar, desprinzndu-se din prezena fizic a persoanei iubite. Numai iubirea de departe, iubirea care crete alimenta-t de fatalitatea spaiului, numai aceasta se prezint ca stare pur. Atunci ai priz direct pe adnca ei interio-ritate, atunci trieti iubirea ca iubire, adncindu-te n zvcnirile unui sentiment, n farmecul lui voluptuos, care face suferinele fluide, le topete ca ntr-o iluzie.

La oamenii cu mult imaginaie i cu o via interi-oar complicat, se gsete nu arareori o astfel de puri-ficare a iubirii, nct ei triesc elanurile iubirii n ceea ce ele au suav, virginal, n volutele vitale ale iubirii, n pulsaiile ei pure, n potenialul erotic ca atare, nainte ca o fiin s fi trezit la via i s fi actualizat acest po-tenial. Contopirea n tremurul vital, n iubirea ca ger-men, n iubirea ca dorin face din sufletul acestor oa-meni fntni nesecate de stri cristaline, n puritatea lor.

Iubirea care rmne dorin i crete numai n do-rin nu este dect o manifestare a acelei iubiri care nu vrea s se realizeze, de team de a muri. Cnd Erosul s-a actualizat, cnd el triete nu numai ca realitate subiectiv, ci i cu obsesia unei fiine din afar, stinge-rea iubirii este un presentiment nelinititor. Prin fe-meie, ne realizm mai repede i murim mai repede; cu-noatem i devenim obiectivi mai repede, dect meni-nndu-ne n elanurile pure ale sufletului nostru. Nu este mai puin adevrat c numai prin femeie putem vedea pn la ce nivel se ridic intensitatea iubirii noastre, pn unde adncimea ei neag tendina spre cunoatere i pn unde adevrul este nfrnt de iubi-rea care ne face prea vii pentru a putea fi obiectivi.

Iubirea este o surs de existen. Suntem prin iubire. Cutm iubirea, pentru a scpa de prbuirea n nimic prin luciditile cunoaterii noastre. Dorim iubirea, pentru a nu fi contrafcui i falsificai de adevr i de cunoatere. Cci existm numai prin iluziile, dezndejdile i gree-lile noastre, deoarece numai ele exprim individualul. Generalul cunoaterii i abstracia adevrului (chiar dac adevrul nu exist, exist totui pornirea nspre adevr) sunt atentate la iubire i la dorina noastr de iubire. Va putea Erosul s distrug, n cele din urm, Logosul?

Convertirea iubirii n mil determin ultima faz a iubirii, agonia iubirii. Cnd ncepe s ne fie mil de o persoan pe care am iubit-o nseamn c elanul nostru nu mai poate susine lupta mpotriva evidenei. Mila este o iubire n oboseal, o iubire n care obiectul ne este exterior. De aceea n mil ne dm seama att de bine de condiia altuia, avem o viziune att de clar a locului n lume al altei persoane. n mil, noi nu anti-cipm nimic, nu druim nimic generos, nu transfigu-rm deloc; dimpotriv, luciditatea milei rpete orice strlucire la care ar avea dreptul iluzia oricrei fiine. Dup flcrile i vpile iubirii, mila este ca o cenu ce acoper ultimele plpiri de foc ale Erosului. Nu ne doare atunci iubirea altei fiine, nu suferim c suntem iubii? i mila noastr nu exprim regretul de a nu mai putea rspunde unei iubiri, care n noi s-a lichidat de mult? Cu ct mila crete, cu att ireparabilul ce des-parte dou fiine se adncete mai tare, i intensitatea ei nu face dect s arate ct de mare este n noi regre-tul de a nu mai putea iubi. Ultima faz a iubirii ne ara-t ct suntem de singuri chiar cnd iubim i cum totul depinde nu de obiectul din afar, ci de nivelul senti-mentelor noastre. Lupta dintre iubire i cunoatere se desfoar pentru ultima oar n mil. i triumful cu-noaterii nu ne arat dect n ce mare lupt ne-am an-gajat cte posturi pierdute avem de recucerit. Nu simim n melancolie cum sufletul ni se des-chide sub chemri vagi? i nu sunt aceste chemri pre-simiri de plcute neliniti, i nu este dulce aroma ple-cat din destrmarea noastr? Cci sufletul ni se des-chide ntr-o voluptuoas destrmare, ntr-un indefinit mngietor, ntr-o aspiraie spre vag, fr ca s ne doa-r, ct de puin, aceast destrmare. Nu simim, dim-potriv, delicii virginale, suaviti intime, extaz ntr-o lume de culori ireale, ca-ntr-o grdin cu flori care i ntind petalele n nesfrit? i nu ne ncnt, n farme-cul de destrmare plcut a melancoliei, singurti sonore ce cresc din nesfrit, evolueaz n tot, se izbesc de lucruri i revin apoi, n mnunchiuri sonore, ntr-un reflux insensibil spre nesfrirea din care au plecat, spre tcerea din care a purces fiina? Singurtile au attea glasuri pentru cei care au prea multe de spus pentru a mai putea vorbi! Misterul zmbetului melancolic rezult din ne-lmuritul ce-l introduce suavitatea n melancolie. Tot ceea ce este suav, ingenuu, pur toarn peste vagul me-lancoliei un fluid imponderabil i misterios, ce se dilat n noi ca un parfum mbttor i fin. Plutind peste tot, zmbetul acesta se oprete pe tot i pe nimic. Indeciziu-nea lui se amplific de mrimea nspre care el se n-dreapt. Genial sau diletant, el evolueaz deasupra lu-mii; fr s poi ti dac e nelegere sau extaz. Nede-terminatul i vagul care se desprind din acest zmbet te atrag ca inexplicabilul misterului. i cu ct ai neles mai mult, cu att ai neles mai puin. Nu ne par attea femei superficiale, datorit zmbetului melancolic, com-plexe? Nu transfigureaz melancolia faa cea mai lipsit de expresie i nu mprumut o adncime unui vid inte-rior? Atracia zmbetului provine i din aceast prezen- a lui la persoane att de diferite, ca formaie spiritu-al i ca nivel psihic. Cnd el pleac dintr-un rafina-ment interior, atunci e sublim; cnd e instinctiv, face vulgaritatea misterioas. Suavitatea este o surs de lu-min tainic n melancolie. n acest indefinit consist o explicaie a imposibilitii noastre de a ne stura de melancolie, a o gsi cndva plat, a o nelege i a o cu-noate. Aici, cunoaterea n-are ce distruge, deoarece progresul ei nu este dect o continu autoanulare.

Pe ct sunt melancoliile de dulci, pe att sunt tris-teile de amare. Lupta mpotriva lor trebuie dus cu ab-solut toate metodele care exist, utiliznd toate cile i toate posibilitile.Cci dac nu vom avea atta trie n-ct s nfrngem cancerul tristeilor, el ne va roade i ne va putrezi nainte de vreme. Nu trebuie s ne lsm dominai de invazia tristeilor. S le suportm numai pn cnd ele au poezie; cnd devin reale i efective, s izbucnim,furioi, mpotriva lor.S nu uitm c exist n lumea aceasta pumni, strigte, palme, maruri, sport, femei, vulgaritate, cu ajutorul crora nfrngem tem-porar tristeea. Suntem silii s nvm ce nseamn a tri numai dup lungi tristei. i nvm s trim nu-mai prin reaciuni. nvm s trim, luptnd mpotriva propriei noastre fataliti, i n lupta noastr nu facem dect s secm fntna tristeilor. Ne pompm pe noi nine, doar vom putea, odat secai de tot, s ncepem altfel de la nceput, cu un izvor mai pur, cu alte adn-cimi i cu alte clariti. Cum moartea nu poate fi nlturat, revolta m-potriva ei este zadarnic i steril. Cu ct ne revoltm mai mult mpotriva morii, cu att dovedim ct de pu-in de adnc este n noi sentimentul morii. Cci revol-ta exclude revelaia ireparabilului i definitivului, a imanenei ineluctabile a morii, care ni se descoper totdeauna n trirea intens a acestui fenomen. Revol-ta mpotriva morii este fructul unei inspiraii de mo-ment; numai teama de moarte este durabil i adnc. Nu putem duce o lupt mpotriva morii; putem numai s nbuim temporar frica de moarte. Trebuie s nv-m a muri mai rar. De ce n-am folosi toate experien-ele prin care uitm moartea sau n care ea ne apare eteric? De ce n-am folosi contopirea n lumin, expe-riena integral a lumii, ca o ndeprtare de moarte? Lumina, prilej i cadru de extaz i de feerie, ne avnt departe de timp, de fatalitate i de materie. n ea, uitm de un nceput i mai cu seam de un sfrit, iar cnd, uneori, invazia luminoas pare a ne npdi pn la senzaia de moarte, aceasta nu seamn unui sfrit catastrofal, ci, sublimat i eteric, se apropie mai re-pede de o topire imaterial n lumin, de depirea in-dividuaiei n universalitatea transcendent i sublim a luminii. Cnd lumin nu gsim n afar, trebuie s reaprindem focarii stini ai fiinei noastre sau s meta-morfozm i s convertim n lumin imensitile de n-tuneric ale abisului nostru. Toate celelalte prilejuri de a uita moartea s-i aib ca prototip experiena i extazul luminii. Tot mai mult m conving c eroismul i are rd-cinile n disperare. Ne ratm viaa n disperare; dar prin ea, nu ne ratm moartea. Sacrificiul, numai sacrificiul ne salveaz moartea i numai el rscumpr o via. Din moment ce viaa nu e pur, ci infernal i chinui-toare, nu e sacrificiul o lichidare sublim? S poi muri pentru alii; pentru suferinele miilor de anonimi, pen-tru o idee fecund sau o idee absurd; s-i consumi viaa ta pentru ceea ce n-o privete, s te distrugi gene-ros i inutil, nu e aceasta singura form de renunare de care putem fi capabili? Orice gest ctig o valoare numai ntru ct pleac dintr-o mare renunare. Numai moartea adncete actele vieii. i n sacrificiu, viaa se realizeaz prin moarte.

Dac toi oamenii pentru care viaa este un bun pier-dut ar nva s-i rateze mai puin moartea, lumea ar deveni o simfonie de jertfe. Atunci, prin moarte, viaa ar cpta un caracter de gravitate solemn i,de prea mul-t renunare i sacrificiu, ar dori o puritate spre care aspir attea elanuri disperate. Orice sacrificiu este un protest mpotriva lipsei de puritate a vieii. De aceea, nu mai putem fi creatori dect prin sacrificiu.

De la renunare la eroism! Dar nu la pasivitatea in-diferent a nelepilor. Este imposibil pentru noi re-nunarea ca o detaare linitit i progresiv de lucruri, dus pn la o total indiferen. Nu ncolete ideea propriei noastre misiuni n momentele de mare renun-are, de mare detaare?

Nu putem vorbi de renunare fr s ne chinuim, fr s ne frmntm i s fim triti. Renunarea este pentru noi un fenomen infinit dramatic; turnm n ea prea mult energie pentru a mai fi renunare. i ne in-tereseaz prea mult procesul psihologic al renunrii, pentru ca s nu devin o tragedie. Nu renunm; vrem s renunm. De aceea, nu putem fi dect eroi.

Cnd Buddha vorbete de renunare, este ca i cnd noi am vorbi despre iubire. S renuni cu naturaleea unei flori care se nchide n nserri, iat secretul unei renunri pe care n-o vom putea realiza niciodat,fiind-c punem prea mult pasiune n negaii. Nu devin, n tensiunea noastr, toate negaiile pozitive? Distrugnd tot, este ca i cum am crea tot. Plesnim de negaii; dar n vpi. i negaiile le consumm nu n ndoieli, ci cu certitudinea unei misiuni. Aruncm totul, pentru a cu-ceri totul; ne sacrificm, pentru a transfigura viaa; re-nunm, pentru a ne afirma; n detaarea ultim, ela-nul nostru mbrieaz lumi. De aceea, eliberarea r-mne n contiina noastr o simpl problem. Cci eliberarea devine realitate numai pentru acei care merg pe o singur linie n absolut.

Desprinde-te de tot, spre a deveni centru metafizic, unicul tu ctig, singura ta soart. n pierderi, s te bucure triumful tu i n nfrngeri, s descoperi raze pentru nimbul tu. Triete-te ca un mit; uit istoria; gndete-te c n tine nu se macin o existen, ci exis-tena; c materia, timpul, destinul s-au concentrat ex-presie; devino izvor de fiin, surs de actualitate n existen. Trindu-te ca mit, tot ceea ce este anonim n natur devine personal n tine i tot ceea ce e personal, anonim. Vei tri atunci totul att de intens, nct lu-crurile vor deveni esene i i vor pierde numele.Atunci vei putea renuna la tentaia individualului; vei putea uita o persoan sau un obiect, atunci vei putea da tot i te vei putea drui ntreg.

ntrebare modern ntr-o problem etern: oare nu ne va chinui regretul renunrii noastre?

Toat problema renunrii: cum putem face din ea altceva dect o pierdere, cum putem face din ea o form de iubire. Vrem s facem din renunare ceva pozitiv. Laitate sau eroism m


Recommended