Home >Documents >9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

Date post:10-Feb-2018
Category:
View:220 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • 7/22/2019 9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

    1/50

    CASSIRER, Ernst,Eseu despre om. O introducere n filosofia culturii umane,Bucureti, Editura Humanitas, 1994

    II

    O cheie pentru natura omului: simbolul

    Biologul Johannes von Uexkull a scris o carte n care ntreprinde o revizuire critic aprincipiilor biologiei. Biologia, dup opinia lui Ue!ull, este o tiin" a naturii caretrebuie s #ie dezvoltat prin metodele empirice obinuite $ metodele observa"iei sieperimentrii. %ndirea biologic, pe de alt parte, nu apar"ine aceluiai tip ca igndirea din domeniul fiicii sau chimiei! Uexkull este un cam"ion &otrt al vitalismului' eleste un aprtor al "rinci"iului autonomiei vie"ii. (iata este o realitate ultim siinde$pendent. Ea nu poate #i descris sau eplicat n termeni ai fiicii sau chimiei! #inacest "unct de vedere, Uexkull dezvolt o sc&em general nou a cercetrii biologice. )a#iloof, el este un idealist sau fenomenalist! #ar fenomena$lismul lui nu se bazeaz peconsidera"ii meta#izice sau epistemologice' el se ntemeiaz mai curnd peprincipii empirice. *a cum arat el, presupunerea c eist o realitate absolut alucrurilor care este aceeai pentru toate vie"ui$toarele $ ar #i un #el de dogmatism foarte naiv!Realitatea nu

    este un lucru unic i omogen' ea este etrem de diversi#icat, avnd tot attea

    sc&eme i modele di#erite cte organisme di#erite eist! %iecare organism este, "entru as"une astfel, o eistent monadic. El are o lume proprie, pentru c el are o eperien"proprie. +enomenele pe care le gsim n via"a anumitor s"ecii &iologice nu snt transfera&ilealtor s"ecii! Eperien"ele $ i prin urmare realit"ile $ a dou organisme di#erite sntincomensurabile ntre ele. n lumea unei mute, spune Ue!ull, a#lm numai lucruri$musc-' n lumea unui arici de mare a#lm numai lucruri$arici de mare-.

    %ragmente "reluate n conformitate cu 'egea ()*++ - numai pentru uz didactic.

  • 7/22/2019 9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

    2/50

    CASSIRER, Ernst,Eseu despre om. O introducere n filosofiaculturii umane,Bucureti, Editura Humanitas, 1994

    ./ ESEU DESPRE OM

    in aceast ipotez general, Ue!ulldezvolt o sc&em #oarte ingenioas igeneral a lumii biologice. orind s eviteorice interpretri psi&ologice, el urmeaz ometod ntru totul obiectiv sau be&aviorist.

    /ingura c&eie pentru viata animal,men"ioneaz el, ne este dat de ctre #apteleanatomiei comparate. ac cunoatemstructura anatomic a unei specii animale,posedm toate datele necesare pentrureconstruirea modului ei special de eperien".Un studiu atent al structurii corpului animal, alnumrului, calit"ii i distribu"iei di#eritelororgane de sim", i condi"iile sistemului nervos nedau o imagine per#ect a lumii interne i eternea organismului. Ue!ull i$a nceputinvestiga"iile cu un studiu al organismelor

    celor mai pu"in evoluate' el le$a etins treptatla toate #ormele de via" organic, ntr$unanumit sens, el re#uz s vorbeasc despre#orme de viat in#erioare si superioare. (iataeste per#ect peste tot' ea este aceeai ncercul cel mai mic ca si n cel mai mare. 0rice

    0 0

    organism, c&iar cel mai pu"in evoluat, nu estenumai adaptat ntr$un sens vag (angepasst) la mediulsu ambiant, dar cu totul potrivit (eingepasst)acestuia! Conform structurii lui anatomice, el posedun anumit Merknet si un anumit !irknet " un sistemrece"tor si un sistem e#ector. +r cooperarea i

    ec&ilibrul acestor dou sisteme, organismul nuar putea supravie"ui. /istemul receptor princare o specie biologic primete stimuli dina#ar si sistemul e#ector prin care reac"ioneazla ei snt, n toate cazurile,strns m&inate! Ele sntverigi ale unuia si aceluiai lan" descris dectre Uexkiill ca cercul funcional (Funktionskreis)al animalului! 1u "ot intra aici n discutarea "rinci"iilor&iologice ale lui Ue!iill. $am re#erit doar laconceptele si terminologia lui pentru a pune oproblem general. Este posibil #olosireaschemei "ro"use de Uexkiill "entru descrierea si caracteria$rea lumii umane# Evident, aceast lume nu #ace

    nici un #el de ecep"ie de la acele legi biologicecare guverneaz via"a

    0 2ei Johanncs von Uexkiill, $%corctisc%c &iologie 3ed! a /$a, Berlin,*+4(56 Um'cltundnncn'cltder$icrc(l)**+ ed. a "a, Berlin, *+/*5!

    %ragmente "reluate n conformitate cu 'egea ()*++ - numaipentru uz didactic.

  • 7/22/2019 9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

    3/50

    CASSIRER, Ernst,Eseu despre om. O introducere n filosofiaculturii umane,Bucureti, Editura Humanitas, 1994

    O -E/E PE0$RU 01$UR1 OMU2U/3 S/M&O2U2 .4

    tuturor celorlalte organisme. 2otui n lumeauman a#lm o caracteristic nou care pare s#ie semnul distinctiv al vie"ii umane. )ercul#unc"ional al omului este nu numai etins din "unctde vedere cantitativ6 el a suferit de asemenea o schim$ &are

    calitativ. 0mul a descoperit, cum se spune, ometod nou pentru a se ada"ta la mediul suambiant, ntre sistemul receptor si cel e#ector,care se gsesc la toate speciile ani$male, a#lmla om o a treia verig pe care o putem descrie casistemul sim4olic. *ceast nou ac&izi"ietrans#orm n$treaga viat omeneasc. )omparatcu alte animale, omul tr$iete nu numai ntr$orealitate mai cuprinztoare' el triete, pentru aspune aa, ntr$o nou dimensiunea realit"ii. Eisto di#eren" clar ntre reac"iile organice sirspunsurile umane, n primul caz, este dat un

    rspuns direct si imediat la un stimul etern' n aldoilea caz, rspunsul este amnat. El estentrerupt i ntrziat printr$un lent i complicatproces de gndire. 3a prima privire, o ast#el deamnare poate prea un cstig destul de

    ndoielnic. ul"i #ilozo#i au avertizat m"otrivaacestui "retins "rogres! 7'0homme 8ui medite9, spuneousseau, est un animal deprave-5 depireagrani$"elor vie"ii organice nu este o ameliorare, cio deteriorare a naturii umane!

    /i totui nu eist nici un remediu contraacestei rstur$

    nri a ordinii naturale. 0mul nu se poate sustragepropriei mpliniri. El nu poate dect s adoptecondi"iile propriei vie"i. 0mul nu mai triete

    ntr$un univers pur #izic, el triete ntr$ununivers simbolic. 3imba6ul, mitul, arta i religiasnt pr"i ale acestui univers. Ele snt #ireledi#erite -care "es re"eaua simbolic, "estura

    nclcit a eperien"ei umane, ntregul progresuman n gndire si eperien" speculeaz asupraacestei re"ele si o ntrete. 0mul nu mai n#runtrealitatea n mod nemi6locit' el nu o poatevedea, cum se spune, #at n #at. ealitatea#izic pare s se retrag n msura n careavanseaz activitatea simbolic a omului. 7n logs aib de a #ace cu lucrurile nsei, ornulconverseaz ntr$un sens, n mod constant cu sine

    nsui. El s$a nc&is n aa #el n forme lingvistice,imagini artistice, sim&oluri

    %ragmente "reluate n conformitate cu 'egea ()*++ - numai pentruuz didactic.

  • 7/22/2019 9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

    4/50

    CASSIRER, Ernst,Eseu despre om. O introducere n filosofiaculturii umane,Bucureti, Editura Humanitas, 1994

    .. ESEU DESPRE OM

    mitice sau rituri religioase nct el nu "oate vedea saucunoate nimic dect prin interpunerea acestuimediu arti#i$cial. /itua"ia lui este aceeai ns#era teoretic si n cea

    :

    practic. )&iar si aici, omul nu triete ntr$olume de #aptebrute, sau con#orm nevoilor si dorin"elor luiimediate. El

    triete mai curnd n mi6locul unor emo"iiimaginare, n spe$ran"e si temeri, n iluzii sideziluzii, n #anteziile si visurile

    : 5 67

    sale. )eea ce l tulbur i l nelinitete peom-, spunea Epictet, nu snt lucrurile, ciopiniile i nc&ipuirile despre lucruri!9

    in punctul de vedere la care am a6uns,

    trebuie s corectm i s lrgim de#ini"iaclasic a omului, n po#ida tuturor e#orturilorira"ionalismului modern, aceast de#ini"iea omului ca un animal rationale nu i$a pierdut #or"a.a"ionalitatea este, ntr$adevr, o trsturinerent tuturor activit"ilor umane. itologiansi nu este o mas brut de supersti"ii saudeziluzii vulgare. Ea nu este pur si simplu&aotic, ntruct posed o #orm sistematicsau concep$tual./ar, pe de alt parte, ar #iimposibil de caracterizat structura mitului ca#iind ra"ional. 3imba6ul a #ost identi#i$catadeseori.cu ra"iunea, sau cu adevratul izvor alra"iunii. ar este uor de vzut c aceastde#ini"ie nu reuete s aco"ere ntregul domeniu!Ea este opars pro toto+ ea ne o#er o parte pentruntreg. 8entru c alturi de limba6ul conceptualeist un limba6 emo"ional' alturi de limba6ullogic sau tiin"i#ic eist un limba6 al imagina"ieipoetice. 3a origine limba6ul nu eprim gndurisau idei, ci sentimente i emo"ii. i c&iar oreligie n limitele ra"iunii pure-, cum a #ostconceput si elaborat de ctre :ant, nu este

    mai mult dect o simpl abstrac"ie. Ea eprimdoar #orma ideal, umbra a ceea ce este oviat religioas veritabil si concret. ;ariignditori care au definit omul ca un animal rationale nuau #ost empiriti i nici nu au inten"ionatvreodat s dea o eplica"ie empiric a naturiiumane. 8rin aceast de#ini"ie

    %ragmente "reluate n conformitate cu 'egea ()*++ - numaipentru uz didactic.

  • 7/22/2019 9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

    5/50

    CASSIRER, Ernst,Eseu despre om. O introducere n filosofiaculturii umane,Bucureti, Editura Humanitas, 1994

    / 2ei Cassirer, Dic &egriffsform im m8t%isc%en Denkcn 3'ci"ig,*+/*5!

    %ragmente "reluate n conformitate cu 'egea ()*++ - numaipentru uz didactic.

  • 7/22/2019 9-Ernst Cassirer-eseu Despre Om(Fragmente)

    6/50

    CASSIRER, Ernst,Eseu despre om. O introducere n filosofiaculturii umane,Bucureti, Editura Humanitas, 1994

    O -E/E PE0$RU 01 $UR1 OMU2U/3 S/M&O2U2 .:

    ei eprimau mai curnd un imperativ moral#undamental. a"iunea este un termen #oartenepotrivit pentru a n"elege #ormele vie"iiculturale a omului n toat bog"ia si varietatealor! #ar toate aceste forme snt forme sim&olice! #e aceea,n locul definirii omului ca animal raionale, ar trebuis$1 de#inim ca animal s8m4olicum.

Embed Size (px)
Recommended