+ All Categories
Home > Documents > 88874318 Antisemitismul Universitar in Romania 1919 1939

88874318 Antisemitismul Universitar in Romania 1919 1939

Date post: 24-Jul-2015
Category:
Upload: silvioara-constantin
View: 139 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
653
Transcript

CUVNT NAINTE

Antisemitismul universitar n Romnia (19191939) Lucian Nastas (editor)

1

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

2

CUVNT NAINTE

Lucian Nastas (editor)

Antisemitismul universitar n Romnia (19191939)Mrturii documentare Cu un cuvnt nainte de Carol Iancu

EdITURA INSTITUTULUI pENTRU STUdIEREA pRObLEMELOR MINORITILOR NAIONALE

KRITERION

Cluj-Napoca, 2011

3

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

Titlu: Antisemitismul universitar n Romnia (19191939). Mrturii documentare Ediie ngrijit de Lucian Nastas, cu o prefa de Carol Iancu Editura Institutului pentru Studierea Problemelor Minoritilor Naionale Editura Kriterion

Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei Nastas, Lucian Antisemitismul universitar n Romnia (19191939) : mrturii documentare / Lucian Nastas ; ed.: Lucian Nastas ; pref.: Carol Iancu. - Cluj-Napoca : Editura Institutului pentru Studierea Problemelor Minoritilor Naionale : Kriterion, 2011 Bibliogr. ISBN 978-606-92744-5-3 ISBN 978-973-26-1037-4 I. Nastas, Lucian (ed.) II. Iancu, Carol (pref.) 323.1

Lector: Prof. univ. dr. Vasile Puca Coordonator serie: Horvth Istvn, Jakab Albert Zsolt Design: Knczey Elemr Tehnoredactare: St Ferenc Tipar: IDEA i GLORIA, Cluj-Napoca Institutul pentru Studierea Problemelor Minoritilor Naionale

Opiniile exprimate n textul de fa aparin autorului i ele nu reflect n mod obligatoriu punctul de vedere al ISPMN i al Guvernului Romniei.

4

CUVNT NAINTE

Cuprins

Cuvnt nainte (Carol IANCU) Antisemitismul universitar n Romnia (19191939). Studiu introductiv Not asupra ediiei Lista documentelor List of documents Documente Abstract: University anti-Semitism in Roumania (19191939) Indice de nume

7 13 99 103 129 155 621 633

5

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

6

CUVNT NAINTE

Cuvnt nainteIstoria evreilor i a antisemitismului din Romnia interbelic sunt nc subiecte de cercetat, chiar dac o bogat literatur le-a fost consacrat, la care i noi ne-am adus contribuia n ultimele dou decenii. Aa cum dovedete i volumul de fa, numeroase sunt aspectele care se cuvin investigate, cu att mai mult cu ct arhivele din Romnia, dar i cele din afar mai pot dezvlui fapte i evenimente care merit a fi cunoscute. Este i motivul pentru care am considerat i consider a fi de maxim interes orice restituie documentar pe marginea trecutului evreilor din spaiul romnesc n perioada premergtoare oahului. Volumul pus acum la dispoziie cercettorilor reprezint o apariie editorial ndelung ateptat, i este de datoria noastr a sublinia larga deschidere tematic i deosebita investiie intelectual a Institutului pentru Studierea Problemelor Minoritilor Naionale din Cluj-Napoca. Mai mult chiar, asistm la o fericit ntlnire dintre un proiect cultural de anvergur i profesionalismul unui istoric deja consacrat este vorba de Lucian Nastas, editorul acestei cri , pe de o parte n trecutul diverselor grupuri etnoculturale din Romnia, pe de alta n mai tot ce ine de istoria intelectualitii, dintr-o perspectiv realmente interdisciplinar. Fr a rpi lectorilor plcerea de a parcurge ntregul volum, trebuie precizat faptul c tomul de fa cuprinde un numr de 369 documente culese din diferite arhive romneti, precedate de un preios studiu introductiv. Abordnd antisemitismul universitar, Lucian Nastas examineaz de fapt att fenomenul general al antisemitismului, ct i problematica specific a raporturilor dintre lumea universitar i puterea politic. De altfel, multe din consideraiile sale fac frecvente referiri la sfritul veacului XIX, relaionnd strile de fapt ale anilor interbelici cu perioadele anterioare, tocmai pentru a explica succesiunile. n acest context, el afirm c universitile nu pot fi ataate direct i decisiv dezvoltrii moderne a societii romneti, ntruct au contribuit n principal la formarea elitelor politice i administrative ale statului, i oarecum secundar la pregtirea specializat, pragmatic a noilor categorii socio-profesionale (ntreprinztori, ingineri, tehnicieni, manageri etc.) direct angajate n dezvoltarea economiei de pia. n interaciunea dintre universitate i societate, puterea politic joac astfel un rol preponderent, n ciuda proclamrii libertii nvmntului i autonomiei universitare. Pentru a nelege tulburrile antievreieti recurente ale studenilor cretini i msurile antisemite din perioada interbelic, care au culminat cu legislaia rasial din 1938, autorul insist asupra circumstanelor social-politice ale antisemitismului european din a doua jumtate a secolului XIX, nainte de a prezenta pentru aceast perioad cteva aspecte ale manifestrilor sale n spaiul romnesc. Se tie c prin votarea tristului, dar celebru de acum articol 7 al Constituiei din 1866, s-a nchis, pentru mai mult de jumtate de veac, drumul emanciprii politice a evreilor: Calitatea de romn se dobndete, se pstreaz i se pierde n conformitate cu regulile enunate prin legile civile. Numai strinii de rit cretin pot dobndi calitatea de romn

7

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

(s.n., C.I.) ntr-adevr, acest articol nu permitea evreilor strini s fie naturalizai romni, plasnd pe evreii pmnteni ntr-o situaie de nesiguran: n viitor ei vor putea fi (i au fost) tratai ca adevrai strini, mpotriva crora vor fi luate numeroase msuri discriminatorii. Acestea s-au concretizat prin diferitele circulare i legi colare care au avut drept consecin reducerea numrului de elevi din nvmntul secundar i superior, excluznd cu totul pe evrei din diferite coli profesionale (precum cele de agricultur i silvicultur), ca i din colile normale de institutori (art. 37 al Legii cu privire la nvmntul primar din 1896). Astfel, principiul numerus clausus, care a fost unul din principalele sloganuri ale naionalitilor antisemii ntre cele dou rzboaie mondiale, a fost admis i aplicat nc nainte de 1900. Emanciparea a intervenit numai n 1919, la sfritul primului rzboi mondial, la care evreii au participat ca strini nesupui unei proteciuni strine (dup formula noului articol 7 al Constituiei din 1879), principiul egalitii n drepturi fiind nscris ulterior n Constituia din 1923. Cu toate acestea, asistm la perpetuarea unui curent antievreiesc i dup 1919, factorii tradiionali, religioi, economici, xenofobi ai acestei ostiliti persistnd. Vechilor acuzaii li s-au adugat, odat cu naterea Romniei Mari, noi invective. ara i-a dublat teritoriul (de la 130.177 km2 n 1913, la 295.049 km2 n 1920), dar i populaia sa (de la 7.160.000 locuitori n 1912 la circa 15.541.000 n 1920). Dintr-un stat naional relativ omogen (n 1912 minoritile nu reprezentau dect 8%), Romnia devine un stat cu naionaliti multiple: aproximativ 30% din populaie erau alogeni. Conform datelor recensmntului din 1930, minoritatea maghiar era cea mai numeroas - 1.425.507 suflete (7,9%), care constituiau 11,2% din populaia oraelor i 7,1% din cea a satelor, dar un sfert din locuitorii Transilvaniei (24,5%) -, urmat de germani, al cror numr se ridica la 745.241 (4,1%), care reprezentau 5,3% din populaia oraelor i 3,8% din cea a satelor, majoritatea locuind n Transilvania. Evreii erau prin ponderea lor numeric a treia mare minoritate, numrnd 728.115 suflete (4,0%) potrivit criteriului naionalitii i 756.930 (4,4%) dup cel al religiei. Ei reprezentau 13,6% din populaia oraelor (a doua colectivitate urban dup romni) i doar 1,6% din aceea a satelor. La cei 239.967 de evrei (potrivit recensmntului din 1912, reprezentnd circa 3,3% din populaia total) din Vechiul Regat s-au adugat peste 500.000 de evrei din noile provincii: 206.958 din Basarabia, 192.833 din Transilvania i 93.101 din Bucovina1. Dup 1919, antisemitismul a evoluat din cauza contextului iritant al unei variate palete de minoriti naionale, cutnd a-i pstra identitatea i, dup opinia noastr, el a fost adevratul vector al naionalismului ntre cele dou rzboaie mondiale. n Basarabia, evreii au fost fcui rspunztori de progresele comunismului, iar conspiraia iudeo-bolevic acuzaie deloc original a fost de atunci nainte i n mod permanent lansat mpotriva lor i extins la evreii din toate provinciile. Este nendoielnic c numeroi preoi ai Bisericii Ortodoxe Romne au furnizat cadrele organizaiilor de extrem dreapta, contribuind la ntreinerea obsesiei iudeo-bolevismului n snul maselor populare. n schimb, n Transilvania, evreii, n mare msur asimilai culturii maghiare (ei au fost recunoscui ca ceteni ncepnd din 1867 i primii fr discriminare n colile ungureti), au

1

Cf. Recensmntul general al populaiei din 29 decembrie 1930, II, Bucureti, Edit. Monitorul Oficial, 1938.

8

CUVNT NAINTE

fost acuzai de iredentism. Nici una, nici cealalt din aceste acuzaii nu erau total lipsite de temei, dar numrul comunitilor evrei, ca i cel al evreilor unguri iredentiti a fost minim. Cu toate acestea, ele au fost cele dou axe constante pe care s-a construit propaganda antisemit dup Marele Rzboi. Aceast propagand a cunoscut un succes deosebit printre studeni, nvtori, profesori, preoi, funcionari guvernamentali i mai ales omeri intelectuali, care au constituit armtura organizaiilor de extrem dreapta, propovduind anticomunismul, antisemitismul i statul autoritar. Dup trei ani de tulburri antievreieti la Universitatea din Iai, Corneliu ZeleaCodreanu (viitorul fondator al Grzii de Fier), a devenit preedintele Asociaiei Studenilor Cretini, ntemeiat la 20 mai 1922, i s-a impus pe plan naional ca unul dintre conductorii micrii antisemite. Tot n anul 1922, care trebuie considerat ca o dat de cotitur, A.C. Cuza, ideologul i printele antisemitismului romnesc, profesor la facultatea de drept din Iai, i colegul su N.C. Paulescu, autorul unui pamflet odios mpotriva religiei evreieti2, au ntemeiat Uniunea Naional-Cretin, al crei obiectiv esenial era soluionarea problemei evreieti prin eliminarea evreilor din societatea romneasc. Organul lor de pres a fost revista bilunar Aprarea Naional, n care A.C. Cuza se face doctrinarul unei tiine a antisemitismului. Nu e de mirare c tulburrile antievreieti declanate de studenii diferitelor universiti au cunoscut o expansiune deosebit ncepnd cu anul 1922. Prezentul volum conine nu mai puin de 25 de documente privind acest an i 39 pentru cel urmtor! Diferitele declaraii, memorii, procese verbale ale Senatelor universitilor, interpelri parlamentare, evideniaz responsabilitatea anumitor profesori n derularea violenelor i slaba reacie a autoritilor. Astfel, la 1 decembrie 1922, deputatul Adolphe Stern3 se adreseaz n Camera Deputailor n ceea ce privete excesele antisemite de la Universitatea din Cluj, iar la 15 martie 1923, un alt deputat evreu, B. Straucher, intervine pe aceeai tem, solicitnd primului ministru instituirea unei comisii care s cerceteze evenimentele4. ntre timp, Wilhelm Filderman, preedintele Uniunii Evreilor Pmnteni, se adresa pe data de 20 decembrie 1922 ministrului Instruciunii cu rugmintea de a lua msuri contra studenilor ce manifestau atitudini antisemite, constatnd c aceste aciuni erau n continu cretere5. La Cluj, n noiembrie 1922, studeni cretini ai facultii de medicin au btut i alungat de la cursuri pe colegii evrei, agresiunile lor extinzndu-se n ora: n strigte de Jos jidanii!, Jidanii la Palestina!, ei au distrus i prdat prvliile evreieti, au spart ferestrele locuinelor evreieti i au molestat pe locuitorii israelii. Casa studenilor evrei i redacia ziarului evreiesc de limba maghiar j Kelet (Noul Orient) au fost devastate, colecia acestei gazete i manuscrisele au fost arse n piaa public, iar mobilierul i caracterele tipografice aruncate n Some. Pretextul incidentelor a fost restituirea de ctre studenii evrei comunitii lor a

2 3 4 5

N. C. Paulescu, Spitalul, Coranul, Talmudul, Cahalul, Franc-Masoneria, Bucureti, 1913, 300 p. Documentul nr. 47. Despre viaa i activitatea acestui lider al comunitii evreieti, vezi Dr. Adolphe Stern, Din viaa unui evreu romn, 3 vol., ediie ngrijit, adnotat i postfa de icu Goldstein, Bucureti, Edit. Hasefer, 2001. Documentul nr. 69. Documentul nr. 53.

9

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

cadavrului unui coreligionar, adus la Institutul de anatomie (evreii ortodoci se opuneau diseciei cadavrelor). De fapt, adevratul scop al micrii pornite din capitala Transilvaniei i extins repede la alte centre universitare ale rii a fost exigena aplicrii lui numerus clausus, pentru a suprima concurena evreiasc n cariera medical, ca i n alte discipline. n timp ce profesorul Nicolae Iorga, care i-a schimbat atitudinea ostil pe care o manifestase fa de evrei nainte de rzboiul ntregirii, i prezenta demisia din nvmnt ministrului Instruciunii n urma violenelor (demisie care a fost respins) i reitera neacceptarea ideii de introducere a unui numerus clausus n universiti6, numeroi studeni au continuat s reclame aplicarea acestui principiu. Tulburrile antievreieti ale studenilor sub guvernul lui Ion Brtianu (1922 1925) au continuat sub guvernarea lui Alexandru Averescu (19261927), culminnd cu excesele de la Oradea Mare i de la Cluj n vremea ct Vintil Brtianu era preedinte al Consiliului de minitri (1927). Un Congres al studenilor din toat ara organizat la Oradea cu sprijinul material al guvernului s-a deschis pe data de 2 decembrie 1927, cu o ordine de zi vdit antisemit: lupta mpotriva evreilor i chestiunea lui numerus clausus. n zilele urmtoare, grupuri de studeni au comis agresiuni chiar mpotriva celor care le acordaser ospitalitate (o mie de studeni au fost gzduii de evrei), devastnd sinagogi, au murdrit, au rupt i ars n piaa public sulurile Torei, aceste pentateuhuri, parte integrant a Bibliei cretine.... Excesele antisemite au continuat la Cluj i n alte localiti din Transilvania, reprezentnd cele mai grave dezordini de la nceputul agitaiilor studenteti din 1922, cu un larg ecou n Camera Deputailor7 i n Senat8. Tulburrile antievreieti au continuat (cu mai puine violene) i sub guvernele naional-rniste (19281933). n toat perioada 19221933, guvernele de la putere au afirmat n faa strintii fidelitatea lor fa de principiile democraiei i voina lor de a face s nceteze dezordinele. De fapt, atitudinea lor a fost mai mult dect tolerant fa de agitaiile studeneti i ale extremei drepte n general, iar responsabilii tulburrilor antievreieti au fost rareori i ntotdeauna doar uor pedepsii. Aceiai oameni politici care mai nainte se opuneau cu nverunare emanciprii evreilor au rmas la putere pn n 1928. Ei sunt aceia care au tolerat in diferite grade tulburrile antievreieti i care au operat, prin intermediul legislaiei (Legea Mrzescu asupra ceteniei din 1924, care a anulat drepturile ceteneti la aproape 100.000 de evrei, locuitori n imensa lor majoritate ai provinciilor ataate, i Legea Angelescu asupra nvmntului privat din 1925), pentru a restrnge drepturile evreilor. Pe de alt parte ns, este adevrat c trebuind s in seama de puterile occidentale i ndeosebi de Frana, guvernele din Romnia au refuzat, spre deose-

6 7

8

Documentul nr. 65, scrisoarea lui Nicolae Iorga. Documentele nr. 158 i 159: interpelrile lui W. Filderman i Horia Carp, din 12 decembrie 1927, i Documentul nr. 188 (15 martie 1928), interpelarea lui B. Straucher n ceea ce privete msurile luate de autoriti pentru a impune sigurana evreilor n spaiul universitar i n afara acestuia. Cf. Documentul nr. 178, din 26 ianuarie 1928: interpelarea senatorului I. Clinciu, pe tema tulburrilor studenteti de la Oradea, Huedin, Cluj, Trgu Ocna i Iai.

10

CUVNT NAINTE

bire de Ungaria vecin, s instituie n mod oficial numerus clausus9. Acesta s-a concretizat ns n fapt prin violenele permanente mpotriva studenilor evrei, molestai, mpiedicai a urma cursurile, fiind chiar obligai s se expatrieze. Pentru a cita un singur exemplu pe care-l cunosc bine, semnalez c n 1933, la facultatea de medicin din Montpellier numrul studenilor evrei originari din Romnia se ridica la 79 (la un total de 800 studeni francezi i strini). ntre 1934 i 1938, viaa politic este marcat de Legea pentru folosirea personalului romnesc n ntreprinderi (19341935), de campania n favoarea lui numerus proportionalis i excluderea evreilor din barou, politica de romnizare a guvernului Ttrescu, concretizat printr-o avalan de prevederi discriminatorii, culminand cu legislaia rasist a guvernului Goga-Cuza (decembrie 1937-ianuarie 1938). Acesta a impus revizuirea ceteniei evreilor: ntre 21 ianuarie 1938 i 15 septembrie 1939, cetenia a fost retras la 225.222 (36,7%) dintre evreii romni. n aceast perioad premergtoare celui de-al doilea rzboi mondial, consecin a unui nou antisemitism de stat, numrul studenilor evrei n universiti s-a micorat n mod constant. Trebuie sa fim recunosctori lui Lucian Nastas, care n cadrul studiului introductiv a consacrat un capitol important studenilor evrei n reeaua universitar romaneasc, prin realizarea a 28 de tabele statistice (regrupate n 8 tablouri tematice) privind evoluia numeric din principalele faculti ale instituiilor universitare din Bucureti, Iai, Cluj, Cernui, i Oradea. Ele aduc date comparative importante relative la ponderea studenilor evrei i pun n eviden pentru diverse perioade i la anumite faculti (n special la cele de medicin, farmacie i drept) chiar o supra-reprezentare a elementului minoritar israelit. Aceast suprareprezentare denot interesul pe care evreii l acordau studiilor superioare, dar i o voin tenace de integrare n societatea romneasc. Ea se explic i prin faptul c o mare parte a studenilor evrei locuiau mpreun cu familiile lor n marele centre urbane universitare, acest lucru oferindu-le reale faciliti. Merit s menionm i faptul c multe din documentele reunite ne aduc informaii preioase i despre situaia general a comunitilor evreieti, despre rolul conductorilor n aprarea drepturilor evreilor, dar i de existena unei solidariti evreieti supra-naionale. Astfel, o not informativ din 3 august 1934 din Timioara este consacrat iniiativei evreilor romni de a boicota produsele germane, datorit antisemitismului promovat de regimul instaurat de Adolf Hitler10. De asemenea, o serie de documente pun n relief atitudini ale unor personaliti din sistemul universitar, care s-au opus tulburrilor i persecuiilor antisemite. n concluzie, mi este agreabil s evideniez importana apariiei acestui volum, o nou i remarcabil contribuie la cunoaterea unor aspecte tensionate i mult timp ocultate din istoria contemporan a Romniei, prin prisma antisemitismului universitar interbelic. Carol IANCU9 10 Legea lui numerus clausus care a fost votat la Budapesta la 21 septembrie 1920 stabilea o clar distincie ntre cetenii maghiari dupa ras i naionalitate, limitnd numrul studenilor la proporia grupului lor etnic respectiv n populaia general a rii. Documentul nr. 317.

11

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

12

STUdIU INTROdUCTIV

Antisemitismul universitar n Romnia (19191939). Studiu introductivncepnd cu a doua jumtate a veacului XIX, odat cu unirea principatelor romne i declanarea procesului alert de modernizare a statului prin profundele reforme sociale, economice i administrative, asistm la o evident deschidere spre ascensiune a indivizilor n societate pe temeiul meritului i al capacitii. n acest context, naterea sistemului meritocratic a determinat ca investiia colar s capete o nou valoare social, care s justifice sacrificiile fcute de cei provenii din pturile mici i mijlocii (ndeosebi mica burghezie, preoi, nvtori i profesori, dar i rani nstrii)1. Iar aceast idee o regsim ca o dogm n spiritul vremii, cu rezultate notabile mai ales din ultimul deceniu al secolului XIX, dar extrem de vizibil dup primul rzboi mondial. Cu alte cuvinte, toi cei care nzuiau s se realizeze n via, prin dobndirea unei bune poziii sociale, tiau c atuul principal n promovarea i afirmarea de sine l constituie aadar educaia, n special cea de rang nalt, validat prin dobndirea unei diplome universitare, acesteia adugndu-se n cazul celor foarte ambiioi o alt suit de titluri i atestate (doctorat, studii de specializare, certificate profesionale etc). Este i cauza pentru care nc din ultimele patru decenii ale veacului XIX asistm la o cretere tot mai pronunat n toat Europa occidental a fenomenului colarizrii de nivel secundar i universitar2. De altfel, aceast expansiune constituie unul din procesele fundamentale ale modernizrii, n strns legtur cu progresele tehnologice i tiinifice, cu evoluia structurilor politice i sociale, cu extensia drepturilor civice, cu emanciparea femeilor i a diverselor grupuri etnice aa-zis marginale etc, cu alte cuvinte este vorba de un proces general de profunde mutaii structurale. Nu ntmpltor, mijlocul secolului XIX este apreciat de sociologi i istorici drept nceputul erei nvmntului, ce va duce la eradicarea analfabetismului, n care coala este considerat de ctre stat ca un serviciu indispensabil, educaia deschiznd calea spre prestigiul social, siguran, prosperitate, confort etc3.1 James V. Smith, David Hamilton, The Meritocratic intellect. Studies in the history of educational research, Aberdeen, Aberdeen University Press, 1980; Pascal Duret, Sociologie de la comptition, Paris, Armand Colin, 2009; Maurice Bernard, La mritocratie franaise. Les lites franaises. Essai critique, 3 vol., Paris, LHarmattan, 2010. Cf. Reinhart Schneider, Lvolution de lducation dans les Etats dEurope occidentale entre 1870 et 1975, n vol. Perspectives des sciences socials en Allemagne aujourdhui, coord. Erwin K. Scheuch, Paris, Editions de la Maison des Sciences de lHomme, 1991, p.3-39. Vezi Th. Zeldin, Histoire des passions franaises, 1848-1945, vol. II, Orgueil et intelligence, trad. din englez de Catherine Erhel i Odile de Lalene, Paris, Edit. du Seuil, 1978, p.159 (cu o nou ediie, Paris, Edit. Payot, 2002).

2 3

13

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

Universitate i modernizare n spaiul romnescn acest context, unirea principatelor la 1859 a marcat declanarea unui proces susinut de reforme i n domeniul educaiei, Romnia fiind parc avid s recupereze decalajele, genernd ns forme pe un fond cvasi-inexistent. Este i explicaia pentru care, dei create n sens modern prin Legea Instruciunii din 5 decembrie 18644, primele dou universiti romneti de la Bucureti i Iai au avut nc de la nceput o structur deosebit de fragil, dei acestea nu au aprut ex nihilo. O ntreag suit de evenimente au precedat acest moment5, deloc similare pentru ambele centre universitare care, pn la definitiva unire a principatelor, au fost i capitalele politice ale Moldovei i rii Romneti. Pentru o mai bun circumscriere a volumului de fa este semnificativ a sublinia nc de acum faptul c legea din 1864 stabilea cel puin trei precepte semnificative: facultile formeaz un institut naional, n care se vor propune toate ramurile tiinelor, fr nici o eschidere; apoi toi membrii universitii sunt considerai ca funcionari nali ai statului, ei vor fi romni (s.n.); i nu n ultimul rnd, n viitor, nici un june nu va mai putea fi primit n serviciile publice ale statului, de nu va fi nzestrat cu testimoniile sau diplomele necesare, conform cu natura postului ce va ocupa. Sunt acestea cteva elemente care indic nu numai intenia strict modern a stabilimentului, dar i principiile de baz ce stau la susinerea lui, printre care unul de excludere pe temeiul neapartenenei la naiunea dominant n cazul corpului profesoral. Cu uoare modificri de-a lungul timpului, Legea instruciunii din 1864 a stat la baza nvmntului nostru universitar mai bine de trei decenii. Transformrile generale ale societii romneti au impus ns corecii serioase i racordarea la noile imperative educaionale europene. O nou Lege a nvmntului secundar i superior, sancionat n 18986, prevedea schimbri profunde pentru ambele nivele de nvmnt. n legtur cu subiectul crii, este de reinut faptul c intenia legiuitorului a fost de a modifica de fond profilul universitilor romneti, acestea nemaiaprnd ca un fel de continuare a nvmntului secundar, ci devenind i stabilimente de cercetare, prin existena seminariilor, institutelor i laboratoarelor, asemenea modelului universitar german, care a stat la baza acestei reforme. Totodat, se prevedea organizarea i dreptul de a susine doctoratul n cadrul celor

4

5

6

n Monitorul Oficial, nr. 272 din 5 decembrie 1864, reprodus n volumul aprut sub egida Ministerului Instruciunii Publice i al Cultelor, Coleciunea legilor, regulamentelor, programelor i diferitelor deciziuni i dispoziiuni generale ale acestui departament, 1864-1901, adunat i publicat sub ngrijirea d-lor C. Lascr i I. Bibiri, Bucureti, Imprimeria Statului, 1901, p.9-34. Asupra acesteia vezi Ilie Popescu-Teiuan, Contribuii la problema legislaiei colare romneti. Legea instruciei publice din 1864, Bucureti, Edit. Didactic i Pedagogic, 1963. Vezi n principal Ariadna Camariano-Cioran, Academiile domneti din Bucureti i Iai, Bucureti, Edit. Academiei, 1971; Elena Grigoriu, Istoricul Academiei Domneti de la Sf. Sava (Contribuii documentare), Bucureti, Edit. Didactic i Pedagogic, 1978; Gabriel Bdru, Academia Mihilean (1835-1848). Menirea patriotic a unei instituii de nvmnt, Iai, Edit. Junimea, 1987. Publicat n Monitorul Oficial, nr. 283 din 24 martie 1898 (reprodus n Coleciunea legilor, regulamentelor, programelor i diferitelor deciziuni i dispoziiuni generale ale acestui departament, 1864-1901, p.77-95).

14

STUdIU INTROdUCTIV

dou universiti, titlu ce va fi atribuit pentru prima oar n acelai an, 1905, la Iai i Bucureti. Aadar, pentru intervalul de pn la cea dinti conflagraie mondial, asistm la o evoluie cnd alert, cnd prudent a sistemului universitar romnesc, chiar dac aceasta nu a fost sincron cu similarele ei occidentale. S-au asigurat totui dotri materiale ct de ct adaptate la necesiti (de la imobile pn la inventarul laboratoarelor), iar corpul universitar i publicul studenesc a sporit mereu, atingnd cifre care justificau pe deplin investiiile statului. Totodat, departe de a fi omogene i neavnd ntotdeauna o logic, ritmurile acestei evoluii indic ns i nenumrate sincope, iar existena i dorina de a impune unele proiecte s-a remarcat mai curnd prin incoeren sau defectuoas aplicare. Depinznd prea mult de diversele determinri politice, ideologice i financiare, i mai puin de proiecte strategice, fiind n bun msur un rezultat al imitrii diverselor modele occidentale i prea puin rspunznd particularitilor locale, universitile care au funcionat n aceast perioad s-au dovedit oarecum rigide, uneori prnd chiar abstracte, rupte de realitile vremii, dar mai ales prea la remorca puterii politice. Cu alte cuvinte, dei idealul universitar liberal german a stat mereu la baza diverselor transformri, progresele s-au impus cu dificultate datorit ataamentului structural fa de autoritate i de centralismul puterii politice. n ali termeni, s-ar putea afirma c mai toate defectele, crizele, neputinele celor aflai la guvernare sau care gravitau n jurul centrelor de putere politic, i-au aflat prelungirea i n mediul universitar, dei autonomia acestuia din urm era un atribut prevzut mereu prin articole de lege i invocat cu vehemen. Pentru c dependena accentuat fa de puterea politic a fost real, puternic i ndeosebi perfid. n plus, nu trebuie omis faptul c cei ce au elaborat reformele i le-au aplicat au fost i ei oameni, produsul acestui mediu cultural autohton, indivizi cu caliti, dar i cu defecte. Cu toate c ar putea prea cam suprtoare remarca fcut cndva de C. Rdulescu-Motru la adresa lui Ion Petrovici, pe cnd acesta era ministru al Educaiei n vremea regimului Antonescu, i anume c minitrii romni au capul plin de proiecte, dar nici o persisten s-i realizeze proiectele7, aceast observaie are totui caracter de generalitate. Pe de alt parte, nu se poate afirma c nu s-au impus i schimbri de paradigm, care au inut pasul cu progresul tiinei, n general, i al tiinei educaiei n particular. Acest lucru a determinat mai mult ca proiecte intelectuale introducerea unor nouti sub aspectul domeniilor de studiu, transformnd instituiile noastre de nvmnt superior dac nu ntr-un cmp competitiv, atunci mcar atractiv pe piaa tiinific. Cu toate acestea, universitile nu pot fi ataate direct i decisiv dezvoltrii moderne a societii romneti, ntruct au contribuit n principal la formarea elitelor politice i administrative ale statului, i oarecum secundar la pregtirea specializat, programatic, a noilor categorii socioprofesionale (ntreprinztori, ingineri, tehnicieni, manageri etc) direct angajate n dezvoltarea unei economii de pia. De altfel, introducerea i dezvoltarea

7

C. Rdulescu-Motru, Revizuiri i adugiri, 1943, ed. Rodica Bichis i Gabriela Dumitrescu, Bucureti, Edit. Floarea Darurilor, 1996, p.40

15

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

tiinelor de dat recent a creat n interiorul cmpului universitar mai curnd un fel de tensiune, dezamorsat din cnd n cnd prin reorganizri, prin deplasarea unor tiine de la o facultate la alta (de pild geografia, diverse brane ale biologiei, domenii experimentale ale psihologiei, fizicii, chimiei, agronomiei etc), prin scindri de catedre etc. Dintr-o alt perspectiv, tria unei universiti nu st doar n forele ei interne (profesori i studeni), ci este indisolubil legat de influenele din afar: ndeosebi de puterea economic a statului, puterea politic, tradiia intelectual a naiunii, ideologiile n vog etc, la fel cum este deopotriv dependent i de evoluiile universitilor strine, care exercit o concuren real, chiar agresiv, asupra celor naionale. Iar dac vrem s nuanm mai mult din aceast ultim perspectiv , sistemul universitar romnesc a fost supus de fapt la o dubl concuren extern, nu fr semnificaii profunde: pe de o parte este vorba de emulaia intelectualilor ce acioneaz n afara cmpului academic, iar pe de alta concurena universitilor strine n ceea ce privete publicul studenesc, muli tineri optnd din motive deja explicate8 pentru studii dincolo de graniele Romniei. Exist aadar o interaciune ntre universitate i societate n ansamblul ei. Puterea politic central a avut un rol aproape exclusiv n direcia reformelor de ansamblu a universitilor romneti, acestora lipsindu-le parc voina intern de a face mare lucru, poate i pentru c muli universitari erau deopotriv oameni politici i, oricum, puteau dirija afacerile profesionale de la vrf, atunci cnd se aflau la guvernare. Teoretic, dar i practic n anumite momente, puterea politic a acceptat libertatea nvmntului, dar a exploatat din plin disensiunile din cadrul corpului universitar, generate de individualismul profesional i de corporatismul facultilor. Guvernanii, prin Ministerul Instruciunii, nu s-au mulumit s-i exercite tutela de departe, ci adeseori i-au impus politica voluntarist. Acest intervenionism a fost pus de multe ori pe seama unei voine coerente la vrf, care viza modernizarea societii n ansamblu i a nvmntului n special. n fapt, a fost vorba de o politic clientelar n ceea ce privete cooptarea corpului profesoral, iar pe de alt parte prea s protejeze n principal publicul studenesc romnesc, sub aparena unui liberalism universitar, dilematic totui n condiiile n care nu s-au gsit soluii de reconciliere a libertii nvmntului i a autonomiei universitare cu controlul ideologic dirijat spre naionalism i antisemitism, ndeosebi ntre cele dou rzboaie mondiale. Dilema a fost rezolvat n bun msur ncepnd cu legislaia rasial din 19389, dar i printr-o serie de aciuni anterioare, uneori explicite, alteori obscure, de impunere a unui numerus clausus universitar, aspect ce constituie tocmai subiectul crii de fa. De altfel, dup 1919 apare tot mai evident dezinteresul major al puterii politice fa de tineret, n relaia cu acesta prevalnd mai degrab politicianismul. De aici i nemulumirea studenilor fa de partidele politice. Dac pn spre sfritul perioadei interbelice se vorbete despre micrile studeneti ndeosebi ca manifestri antisemite, n fapt de cele mai multe ori antisemitismul constituie8 9 Lucian Nastas, Itinerarii spre lumea savant. Tineri din spaiul romnesc la studii n strintate, 1864-1944, Cluj, Edit. Limes, 2006. Vezi Jean Ancel, Contribuii la istoria Romniei. Problema evreiasc, vol.I, partea I, trad. Carol Bines, Bucureti, Edit. Hasefer, 2001, p.65-129.

16

STUdIU INTROdUCTIV

izbucnirea de suprafa, insidios manipulat, care permitea violenele, pentru c mai ales n anii 30 el se topete ntr-o micare naiv din punct de vedere ideologic, dar extrem de periculoas prin anularea democraiei, n obiectiv fiind de fapt partidele politice. Zadarnic o serie de universitari, deopotriv i lideri politici, au cutat s fereasc instituia de diversele derapaje ideologice, cutnd s redefineasc rolul universitii n cadrul societii romneti. Ion Petrovici, ntr-un text devenit celebru, intitulat Menirea universitilor, reamintea faptul c valorificarea unui popor se face n primul rnd prin cultur, iar aceasta din urm nu se poate realiza dect prin intermediul universitilor. De aceea, trebuia creat un mediu prielnic dezvoltrii acestora, care n-au avut la noi o tradiie tiinific ndelungat, n primul rnd prin existena unui corp profesoral strbtut de fiorul creaiunii tiinifice. Pe de alt parte, crearea de savani i de buni profesioniti nu e de ajuns. Universitatea trebuie s aib influen i asupra educaiei morale i civice a studenilor, s fie un focar de patriotism generos, dar i de emancipare intelectual, ca citadele de lupt mpotriva tuturor tiraniilor10. ns multe din neajunsurile nvmntului universitar s-au datorat nu doar numeroaselor ambiguiti legislative, ct mai ales cum remarca unul din marii nnoitori ai epocii lipsei de sistem i perseverenei n reformarea educaiei11. De altfel dei ar prea bizar nedumerirea ce o vom enuna , dup o oarecare imobilitate ntre 1864 i 1898, frecventele reforme i retuuri aduse nvmntului universitar (prin legi, amendamente, regulamente, programe i modificri ale celor din urm, circulare i ordine ministeriale) ne pun n faa a cel puin dou dileme: ori societatea romneasc evolua prea repede, ceea ce solicita frecvente aduceri la zi, ori administratorii domeniului nu au acordat suficient atenie sistematic sau au dovedit incompeten n ceea ce privete cerinele organice ale societii, fapt ce a impus permanente reveniri i ajustri. Sau din ambele cte ceva! Pentru c, dac parcurgem chiar i numai sumar lunga perioad de la 1864 pn pe la 1940, constatm c frecventele polemici, dezbateri, rapoarte, memorii, analize etc ofereau sentimentul unui perpetuu provizorat n legislaia colar n general, dar i n cea universitar, n special. Cauzele repetatelor reforme au avut n mod evident motivaii mult mai profunde dect simpla bnuial a vanitii diverilor minitri ai educaiei, care nu este nici ea departe de adevr. ns dincolo de toate aceste aspecte, fr ndoial c vocaia Universitii este organic legat de ideea unei anume transcendene a spiritualitii, a culturii i tiinei, a cunoaterii teoretice, aceast instituie constituind fundamentul ntregului angrenaj cultural naional, cu o fizionomie mai bine conturat n direcia formrii elitelor intelectuale. Nu ntmpltor, Universitatea n accepiune clasic s-a dezvoltat sub tutela unei discipline atotcuprinztoare precum filosofia, alturi de care au nflorit materii cognitive, speculative, mai curnd teoretice dect practice, ataate diverselor ideologii ori idealuri civilizatoare, care transmiteau principalele achiziii ale trecutului i sintetizau sistematic noutile de orice fel.

10 11

I. Petrovici, Menirea universitilor, n Minerva, II, 1928, nr. 2, p.31. Spiru C. Haret, Raport general anual asupra nvmntului, Bucureti, Tipografia Academiei Romne, 1884.

17

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

Aadar, ntr-o logic mcar formal, instituiile de nvmnt superior par a-i fi asumat de timpuriu o menire universalist, contribuind la transformrile sociale i politice care sunt asociate cu modernitatea. Cu toate c acest atribut fundamental trebuie conferit indiscutabil i universitilor romneti, totui evoluia lor pare s fi fost nsoit de nenumrate sincope i nempliniri, iar printre acestea se cuvine a include i antisemitismul, ce a nceput cu ghetoizarea amfiteatrelor i a sfrit cu aplicarea lui numerus nullus. Tocmai pentru elucidarea celor petrecute n acest interval vine s rspund volumul de fa, care reunete n fapt la rece surse documentare vitale n explicarea fenomenului.

Circumstanele socio-politice ale antisemitismuluiMereu i pretutindeni educaia (ndeosebi nvmntul instituionalizat) a constituit una din strategiile majore de gestionare a identitii grupurilor alogene ataate alteritii. n acest context, transformrile din a doua jumtate a secolului XIX i impunerea meritocraiei au fcut ca filiera studiilor s devin cea mai important prghie de accedere n rndul elitelor, ndeosebi pentru minoritile etnice i confesionale ce cutau astfel s compenseze dezavantajele iniiale. Acest lucru ar fi trebuit s determine i la noi asemenea altor state central-europene transformri majore n ceea ce privete relaiile de putere ale diverselor pturi i categorii sociale n beneficiul noilor elemente burgheze i ale intelectualitii progresiste. Numai c n Romnia, tardiv modernizat, rudimentele sau formele incipiente ale acestei burghezii nc din zorii veacului XIX, pn spre primul rzboi mondial, erau reprezentate ndeosebi de o activ i ntreprinztoare populaie evreiasc, n marea ei majoritate lipsit de drepturi civile i politice. Statisticile dovedesc acest lucru, i nu neaprat din porniri antisemite. ns gustul mburghezirii a fost mprtit i de acele grupuri ale elementului romnesc care au ajuns relativ recent n sfera puterii sociale i economice ncepnd cu epoca regulamentar (1832), reimpulsionat de revoluia din 1848, dar mai ales dup 1860 i care puteau s fie mulumite de consecinele modernitii, ale economiei de pia, devenind astfel deosebit de active i fervent susintoare ale transformrilor din societatea romneasc (ele fiind de altfel i iniiatoarele ideologice, chiar dac cu idei de mprumut!). Numai c n tot acest proces de prefacere, evreii i non-evreii au participat n mod inegal (dac raportm la ponderea fiecruia n populaia rii i implicarea lor n activitile specifice unei piee libere), ba chiar dizarmonic pn la prima conflagraie mondial, n sensul c romnii s-au ndreptat preponderent spre latura birocratic a statului modern, ocupnd funcii pregtite parc anume pentru ei (n aparatul administrativ i de stat, justiie, armat, nvmnt public, diplomaie, dar i diverse posturi economice ale instituiilor publice), de regul bugetivore, n vreme ce evreii au constituit partea dinamic, ocupnd poziii semnificative mai ales n domeniile industrial-comerciale i bancare private, generatoare de plusvaloare. Cu alte cuvinte, prin poziiile deinute n statul incipient modern, romnii au generat, alimentat i consolidat n profunzime etosul aa-zis naional, detectabil sub noiunea de romnism din a doua jumtate a veacului XIX, pe cnd o bun

18

STUdIU INTROdUCTIV

parte a elementelor non-romneti, dezvoltate i chiar apreciate ca o veritabil clas de mijloc activ i ntreprinztoare ce s-a afirmat n competiia pe piaa liber, a devenit purttoarea etosului burghez, a modernitii, promovnd valori i forme comportamentale evident raionale, utilitariste, care s aduc prosperitate, dar i mesaje ce ineau de idealurile umane liberale. n esen, acestea ar fi motivele pentru care s-a pus mereu pn acum un prea mare accent i la noi pe raiunile economice ale antisemitismului, corelndu-se dezvoltarea acestuia cu progresul capitalismului, care nseamn mult mai mult dect economia de pia, aceasta fiind n fond suportul solid al modernizrii. n ali termeni, simplist privind lucrurile, pentru faptul c numeroi evrei din diversele ri ale continentului dar mai ales cei din Bazinul Carpatic i Europa rsritean erau angrenai n profesii tradiionale lor, precum comerciani i meteugari, non-evreii au asociat propriile lor frustri i nempliniri de prosperitate cu prezena israeliilor n aceste cmpuri economice. ns anti-iudaismul nu este de dat recent, existnd deja o bogat literatur istoriografic ce ajunge cu analiza acestui fenomen cel puin pn la perioada de nceput a evului mediu, la rigoare chiar mai devreme12. Dar nu putem omite nici faptul c acesta se modernizeaz, vechile atitudini medievale fiind nlocuite treptat cu alte tipuri de manifestri anti-evreieti, pe care de la finele veacului XIX le regsim sub noiunea de antisemitism. Este i motivul pentru care Charles Ltourneau vorbete ntr-un interviu acordat lui Henri Dagan, pentru finele secolului XIX, despre capitalismul antisemit13, n opoziie parc cu capitalismul modernizator, cel al emanciprii evreilor, al Declaraiei Drepturilor Omului i Ceteanului. Fr a intra n detalii asupra acestui fenomen cu rdcini att de ndeprate, se cuvine totui a remarca din capul locului faptul c perspectiva economic iar ca un corolar, cea demografic este mult prea exclusivist, n esen mecanicist, care ntr-adevr rspunde la numeroase ntrebri, acoper o sumedenie de realiti, n anumite contexte pare a fi chiar logic, dar din pcate las fr explicaii multe alte ipostaze, nu mai puin importante. Aceast viziune s-a dezvoltat totui exclusiv odat cu creterea concurenei pentru resursele materiale limitate i nu ntmpltor antisemitismul s-a inflamat mereu ndeosebi n perioadele de declin sau stagnare economic, evreii devenind de fapt apii ispitori ai tuturor nenorocirilor, pe aceast tem existnd chiar i o teorie destul de bine articulat (the scapegoat theory), asociat perfect cu o alta, cea a ameninrii. La fel cum, poate, n-ar trebui s ignorm aforismul lui Anatole Leroy-Beaulieu, care afirma la cumpna veacurilor XIX-XX c din punct de vedere economic, antisemitismul nu este dect socialismul de salon14.12 Vezi, sintetic, ndeosebi: Lon Poliakov, Histoire de lantismitisme, 5 vol., Paris, Calmann-Lvy, 1955-1994 (cu o versiune romneasc n 2 vol., aprut la Bucureti, Edit. Hasefer, 2007); Jeremy Cohen, The Friars and the Jews. The evolution of medieval anti-Judaism, Ithaca-London, Cornell University Press, 1986; Hillel Levine, Economic origins of anti-Semitism. Poland and its Jews in the early modern period, New Haven, Yale University Press, 1991; Avner Falk, Anti-semitism. A history and psychoanalysis of contemporary hatred, Westport, Conn.-London, Praeger, 2008. Henri Dagan, Enqute sur lantismitisme, Paris, P.V. Stock diteur, 1899, p.14. Anatole Leroy-Beaulieu, Les doctrines de haine. Lantismitisme, lantiprotestantisme, lanticlricalisme, 3me dition, Paris, Calmann-Levy diteur, 1902, p.16.

13 14

19

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

ns, de regul, crizelor economice li se asociaz i crizele naionale. Iat de ce mai toate traumele de prin ultimul ptrar al secolului XIX european sunt relaionate cu evreii, att cele de natur politic, ct mai ales cele de ordin economic i social, pentru c acestea din urm sunt cele mai vizibile la nivelul maselor, cele mai rapid percepute. Aa se face c furia indivizilor prelucrai din perspectiv naionalist a fost ndreptat n principal spre evrei deopotriv n anii crizelor economice din 1899-1901 i 1929-1933, dar i dup catastrofe de ordin naional, cum ar fi nfrngerea Franei i pierderile ei teritoriale n 1871 ori dup capitularea Germaniei n primul rzboi mondial .a.m.d. Dintr-o alt perspectiv, s-a atras mereu atenia asupra erorii elementare dar persistente de a privi ntreaga evreime ca un ntreg, un monolit. De aceea, fr a insista, se cuvine totui a sublinia pentru coerena textului de fa ideea ct se poate de evident c toate comunitile evreieti sunt extrem de polivalente, destul de stratificate, iar tipurile de interdependen ntre pturile lor sociale i funcionarea angrenajelor de legtur ntre ele par a fi unice n istorie. Iat de ce trebuie reafirmat mereu i mereu un lucru nu doar banal, dar mai ales cum nu se poate mai real: nu trebuie s ne imaginm c toi evreii au fost bancheri, mari antreprenori, negustori, c erau bogai, c au fcut parte din societi de ordine oculte prin care s conduc lumea etc. Se uit c marea mas a lor nu numai de la noi, ci de pretutindeni n rsritul Europei , a fost srac (iar descrierile pentru spaiul Vechiului Regat nu sunt doar numeroase, ct mai ales ntristtoare), aadar nevoiai, dar i cu alte nclinaii i aspiraii dect de a produce i deine bani, ca s ne exprimm grosso modo. n mod evident, nu este aici locul de a intra n detalii, existnd deja cteva sinteze din aceast perspectiv15. ns n legtur cu tema acestui volum, trebuie s declarm aprioric faptul c istoria i tradiia evreilor, precum i Legea, au fcut din educaie i ntrirea spiritului ocupaia de baz a israeliilor, averea nefiind dect un accesoriu sau complementul. Doar contradiciile economice, concurena, prigonirea, excluderea ori starea lor marginal i influenele exterioare au fcut de-a lungul timpului ca bogia material s ocupe n aparen un rang de seam n ierarhia valorilor. Iar aceast bogie trebuia s fie, la modul ideal, ct mai concentrat, sub forma unui capital material ce s nsumeze ct mai mult pre ntr-o cantitate ct mai mic, uor transportabil n vremurile de restrite pentru evrei, care n-au fost puine. Dar bogia evreilor a luat adeseori poate mult mai frecvent dect partea vizibil, palpabil a ei i forma unui capital aa-zis simbolic, la purttor, utilizabil oriunde i oricnd, ndeosebi sub form spiritual, nsumnd cunoatere, pricepere, expertiz, capacitate, merite intelectuale personale, toate acestea numai bune de folosit ntr-o societate meritocratic, chiar i atunci cnd nu ai un sfan n buzunar. Fr a fi un paradox, totui evreii nu sunt nfiai preponderent manevrnd bani, ci mult mai frecvent i aflm n postura de crturari,

15

Am n vedere acum ndeosebi lucrrile lui Carol Iancu, Les Juifs en Roumanie. De lexclusion lmancipation, 1866-1919, Aix-en-Provence, ditions de lUniversit de Provence, 1978 (cu o versiune n limba romn datorat lui C. Litman, Bucureti, Edit. Hasefer, 1996), i Lmancipation des Juifs de Roumanie, 1913-1919. De lingalit civique aux droits de minorit, preface de Charles Olivier Carbonell, Montpellier, Centre de recherches et dtudes juives et hbraques, 1992 (n romnete de icu Goldstein, Bucureti, Edit. Hasefer, 1998).

20

STUdIU INTROdUCTIV

cu figuri ascetice, nconjurai de nenumrate tomuri, scriind ori avnd o carte n mn, meditativi i spiritualizai ca imagistic. Cu alte cuvinte, ar trebui s-i vedem pe evrei i n alte ipostaze. Rupi de propriile lor rdcini, israeliii duceau aici, mai ales n spaiul extra-carpatic, o via aproape izolat de curentele i conveniile mediului nconjurtor. De altfel, pn la unirea principatelor, cea mai mare parte a evreilor a fost prea puin deschis spre societatea romneasc. Pur i simplu nu-i interesau drepturile politice i civice, pentru c nc nu se punea n discuie aa ceva la noi nici pentru marea mas a populaiei autohtone. Era aici prezent un alt spirit al epocii, nu chiar cel pe care ni-l transmit unii analiti istoriografi romni ai veacului XIX, ntr-un exces de sincronism cu lumea civilizat. nc mai funcionau forme ale privilegiilor feudale chiar i dup mijlocul secolului XIX, pturile sociale superioare rmnnd nchise nc ceva vreme, sau oricum blocate att pentru autohtonii din categoriile nearistocratice, ca s nu mai vorbim de alogenii ne-cretini. Evreii au aflat aici n primul rnd un loc bun pentru a-i salva viaa, un spaiu oarecum tihnit pentru a-i practica convingerile religioase (extrem de importante pentru toi, dar mai ales pentru hasidimi), loc unde competenele nu doar le erau apreciate, ci i cutate, pentru c puteau face afaceri sau s desfoare o profesie lucrativ-manufacturier, se puteau dedica profesiilor liberale etc, cu alte cuvinte gsiser o regiune relativ sigur i oportuniti de a-i ctiga existena n contextul n care puteau s-i pun n practic anumite abiliti. Abia odat cu unirea principatelor din 1859 i nceputul reformelor care s modernizeze Romnia, oferind o coloratur oarecum democratic vieii politice, evreii i pun problema drepturilor politice i civice, posibilitatea de a se identifica cu aspiraiile naiunii romne. Pe de alt parte, stabilii masiv n principatele romne ndeosebi din prima jumtate a secolului XIX mai ales n Moldova , evreii au format relativ repede o fraciune activ i ntreprinztoare, n mod esenial urban, ceea ce a creat observatorilor neavizai falsa imagine c mai ales teritoriul dintre Prut i Carpai este locuit preponderent de o populaie israelit. i nu e de mirare, de vreme ce n orae precum Iai, Botoani, Piatra Neam, Bacu, Dorohoi, Darabani .a. evreii se aflau la 1899 n proporie de 50-56%, iar n Brlad, Focani, Roman, Vaslui, Tecuci, Hui, Pacani .a. cuantumul se situa ntre 25-45%16. ns nu trebuia s fii doar n trecere pentru a avea o asemenea impresie. ntr-un volum intitulat Mmoires juives. Lenfance ailleurs, sunt redate amintirile unui anume Samuel, nscut la Iai n 1891, i care vedea cam n aceast manier lucrurile: Familia mea locuia de mult vreme la Iai. Bunica avea o sut doisprezece ani, iar casa o motenise de la prinii ei. (...). Pretutindeni erau schule [coli de limba idi] pentru c afirm memorialistul prin raportare doar la mediul ce-l cunotea erau mai muli evrei dect cretini17.

16

17

Leonida Colescu, Analiza rezultatelor recensmntului general al populaiunii Romniei de la 1899, cu o prefa de dr. Sabin Manuil, Bucureti, Institutul Central de statistic, 1944, p.85. Pentru comparaii, este interesant a consulta i Laurence Leitenberg, La population juive des villes dEurope. Croissance et rpartition, 1750-1930, Berne, Peter Lang SA, 2008. Mmoires juives. Lenfance ailleurs, propos recueillis par F. Schulmann, Paris, dition ClancierGunaud, 1980, p.15.

21

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

Dei n aparen sunt distincte cele dou dimensiuni invocate pn acum (cea economic i cea a respectrii poruncilor divine cu privire la nvtur), mpletirea lor a contribuit esenial la ataamentul israeliilor fa de cele mai diverse forme de educaie, care s le confere i acel capital simbolic necesar ascensiunii sociale ntr-un stat ce se proclama meritocratic. n felul acesta, evreii au intrat mereu n competiie (pentru c aa sunt legile pieii) cu autohtonii att n sfera economicului, ct i n cea a colaritii, cutnd s acumuleze ct mai multe tipuri de capital i ct mai multe atuuri n reuita social, ceea ce a dus la un dezechilibru al proporiilor ntre naiunea dominant i israelii. Unde se ntmpla ns acest lucru? ntr-o Romnie tardiv modernizat, care pn n preajma primului rzboi mondial realizase prea puine progrese, comparativ cu lumea occidental, ba chiar cu cea central-european. Era nc o ar preponderent rural, cu oameni sraci i inculi18. Reformele agrare ncepute de Al.I. Cuza n-au reuit s ofere prea mult prosperitate nici locuitorilor rurali, nici rii. De fapt, tot marile proprieti funciare (dar i cele mijlocii) au putut s confere Romniei denumirea de grnarul Europei. Iar acest apelativ, afluxul masiv de cereale de la noi spre apusul Europei ndeosebi pn cnd acesta a fost invadat de grnele nord-americane, mult mai ieftine, pe la nceputul veacului XX se datoreaz i evreilor din Romnia, fie prin faptul c unii au luat n arend pmnturi pentru a le transforma n plantaii performante, fie prin rolul de intermediari ntre producie i desfacere. Dintr-o alt perspectiv, intelectualitatea autohton ct exista ea pe atunci n-a prea oferit proiecte de construcie ori reformare statal capabile s mobilizeze realmente societatea, care era dup cum am afirmat mai sus dizarmonic n multe din segmentele ei. Poate i pentru c valorile noastre culturale au fost fie de mprumut, din Occident, fr a se potrivi cu realitile de aici, fie erau aa-zis tradiionale, prin apelul la rural, la unul puternic idealizat, pentru c ranul romn n-a fost nicicnd de tip bibelou, ci unul cumplit de srac i incult, tradiia lui fiind dominat de valorile promovate de o Biseric Ortodox profund retrograd i obedient puterii politice, care ntreinea pn la exacerbare superstiiile, practicile oculte, fr cel mai mic apetit pentru chestiunile sociale ale celor nevoiai. n fapt, Biserica Ortodox a fost o frn n evoluia semea a naiunii, permind sau ndemnnd chiar la intoleran religioas, i nu ntmpltor cohorta antisemiilor de la noi cea activ i chiar violent numra n cadrul ei numeroi studeni teologi i preoi cretin-ortodoci, naionalismul romnesc avnd un puternic pigment religios. Prin urmare, dac pn la unirea principatelor din 1859 evreii au trit aici ntr-un fel de lume a lor, n mod tradiional, n comuniti distincte de restul non18 n 1899, 81.2% din populaia rii (5.956.690) locuia n mediul rural, i doar 18.8% n mediul urban (16% n capitalele de jude, 2.8% n celelalte orae). Regiunea cu populaia cea mai urbanizat era Dobrogea (26%), pentru ca la polul opus s fie Oltenia (cu 9.8%). Moldova i Muntenia aveau 20.2% i, respectiv, 21.2%. n 1912 situaia rmne aproape neschimbat, dei procentul analfabeilor a crescut, chiar dac nesimnificativ, la 81.6%. n ceea ce privete analfabetismul, n 1899, 78% din populaie era analfabet: 50.6% n orae, 84.5% n mediul rural. (Leonida Colescu, Analiza rezultatelor recensmntului, p.44-45, 109, 118; I.M. Dinescu, Fiii neamului de la 1859 la 1915. Statistica social pe nelesul tuturora, Iai, Institutul de Arte Grafice N.V. tefaniu & Comp., 1920, p.52).

22

STUdIU INTROdUCTIV

evreilor (dar nu n ghetouri propriu-zise), anii domniei lui Al.I. Cuza marcheaz deschiderea israeliilor spre procesul de integrare n societatea romneasc, de fapt spre modernitate, laolalt cu marea mas a romnilor, care tot acum ncepe s se ... occidentalizeze. Cu alte cuvinte, evreilor li se insufl ansa de a se integra ntr-o societate, ntr-o formaiune statal care s-i adopte i care s le acorde posibilitatea de a tri ca n propria ar. Iar acest elan integrator este extrem de vizibil, att prin implicarea evreilor n cele mai diverse activiti social-economice necesare susinerii procesului modernizator, ct i prin renunarea de bunvoie la nsemnele exterioare ale iudaitii. Iar din aceast ultim categorie, cele mai evidente erau portul i perciunii. Cei originari din Galiia purtau caftan, vetmnt al aristocraiei poloneze, adoptat nc din evul mediu, de pe vremea cnd evreii akenazi au ajuns din spaiul german n cel polonez. Evreii venii din Bucovina dup 185019 erau de dou feluri, cei stabilii n acea provincie nainte de 1786, i cei de dup. Dei ntre cele dou categorii nu exista nici o diferen legislativ, hainele le indicau totui originea: cei vechi purtau veminte moldave, cu culori vii i avnd blan pe margini, ns nu aveau barb; cei noi mbrcau haine poloneze, aidoma celor din Galiia adic brbaii aveau n general un caftan negru ce ajungea mcar pn la genunchi, iar n unele locuri chiar pn la glezne i n marea lor majoritate umblau cu barb. De altfel, cei foarte credincioi din ultima categorie aveau i perciuni (payot n ebraic), i ntotdeauna purtau pe cap o plrie sau capac, chipa (yarmulke n idi; yarmelke). Nu ntmpltor, la scurt vreme de la Unire, la 18 noiembrie 1859, Consiliul municipal Iai i Epitropia evreilor din localitate decid adoptarea de ctre evrei a portului european i renunarea la perciuni, exceptnd pe cei btrni20. Aadar, unirea principatelor prea o mare promisiune i pentru israelii, pe de o parte datorit faptului c att Al.I. Cuza, ct i M. Koglniceanu fuseser printre cei care la 1848, n Moldova, nscriseser n programul revoluiei emanciparea gradual a evreilor, iar pe de alta prin aceea c domnitorul a manifestat mereu o atitudine binevoitoare fa de acetia. De altfel, n 1864 li se acord evreilor drepturi comunale, de fapt aceasta fiind prevederea legislativ cea mai favorabil evreilor pn la 1918. Totodat, prin cele cteva legi fundamentale ale educaiei, domnia lui Al.I. Cuza instituie nvmntul primar obligatoriu, dar i o reea de nvmnt secundar, punndu-se de asemenea i bazele educaiei superioare moderne, prin crearea celor dou universiti de la Iai i Bucureti (1864), aa cum s-a invocat deja mai sus. Or, toate aceste legi modernizatoare (dar i altele) par s-i favorizeze i pe evrei, acetia dorind tot mai mult s se integreze n societatea romneasc, pstrndu-i ns particularitile. Totul prea s le fie prielnic, nc din 1860 M. Koglniceanu cernd rabinilor i fruntailor comunitii mozaice s ncurajeze apropierea dintre evrei i romni, s-i ndemne pe israelii s frecventeze colile de stat, s-i satisfac serviciul militar i s adopte portul autohto-

19 20

Pn n 1849 Bucovina a fcut parte din Galiia, muli evrei stabilindu-se aici n vremea rzboiului ruso-turc din 1769-1774. Aa se face c n 1775, la trecerea regiunii sub austrieci, n Bucovina se aflau aproximativ 500 familii evreieti. Cf. Liviu Rotman, coala israelito-romn (1851-1914), Bucureti, Edit. Hasefer, 1999, p.72.

23

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

nilor21. Iar din toate aceste solicitri nimic nu a fost respins de ctre evrei, pentru c nu preau a le altera identitatea. Numai c prin ndeprtarea lui A.I. Cuza de la crma Romniei i aducerea lui Carol I de Hohenzolern n 1866, acest trend de convieuire amiabil i treptat integratoare va fi profund alterat, debutul constituindu-l dezbaterile pe tema Constituiei, document care n cele din urm va statua excluderea evreilor de la drepturile ceteneti, principiu valabil pn la finele primei conflagraii mondiale22. Sau mai concret, dei evreii sunt tolerai pe mai departe pentru consolidarea procesului modernizator, cu toate acestea sunt aproape cu totul exclui de la beneficiile majore ale acestui fenomen. ns perioada dezbaterilor pe tema evreiasc n decursul elaborrii Constituiei din 1866 a dus ntr-un fel la sistematizarea celor mai diverse argumente care s blocheze ascensiunea politic i social a evreilor n cadrul Romniei, cu aceast ocazie structurndu-se mai toat gama de atribute negative ce li se conferea i care i va nsoi pe viitor. Cu alte cuvinte, evreii devin de acum cauza tuturor problemelor economice i sociale, iar mai apoi chiar i spirituale, ideologice ale rii. Aa se face c, ncepnd cu 1866, antisemitismul a contribuit i la realizarea unor coeziuni de grup, ndeosebi n mediul universitar. Pentru c n dezvoltarea acestui puternic spirit comunitar, antisemitismul a fost un factor decisiv care a atras grupuri de tineri spre o nou micare naionalist i spre propovduitorii ei. Bunoar, dezbaterile privind destinul Romniei erau mereu transpuse n termeni politici i raportate la dimensiunea etnic i religioas, dar i la cea generaional. Principalele teme ale disputelor ideologice, preocuparea mereu actual i urgent n concepia unora de a defini i realiza specificul naional s-au interferat cu problema evreiasc, perceput nu numai ca o chestiune politic, economic i social, ci i ca o problem vital a culturii romneti. n acest context, din ultimul ptrar al veacului XIX, antagonismul fa de evrei a fost promovat i teoretizat de o important direcie a naionalismului romnesc, mitul naional, cu componenta sa xenofob i antievreiasc, consolidndu-se ca un element dominant al vieii noastre spirituale. Cum de la sine se nelege, mai nimic din viaa noastr cultural nu a rmas n afara fenomenului antisemit, acest simmnt fiind susinut, dezvoltat, diversificat, literaturizat, tiinificizat. Nu ntmpltor aflm n cohorta antisemiilor romni nume cu mare rezonan cultural, din care trebuie s menionm pe Vasile Alecsandri, B.P. Hasdeu23, Cezar Bolliac, Mihai Eminescu, A.D. Xenopol, Vasile Conta, N. Istrati, N.C. Paulescu, N. Iorga, Nichifor Crainic, Octavian Goga .a. De altfel, nu putem disocia faptul c antisemitismul se dezvolt la noi cam totodat cu evoluia ascendent a mediului intelectual. Nu ntmpltor, coala public n general i universitatea romneasc au fost cele ce au teoretizat, dezvoltat i difuzat cel mai eficient xenofobia i antisemitismul, iar nu lipsit de semnificaie21 22 23 Ibidem, p.73. Vezi Carol Iancu, Les Juifs en Roumanie. De lexclusion lmancipation, 1866-1919, citat. Mriuca Stanciu, The end 19th Century Cultural Elite and the origins of romanian anti-semitism (two classical authors of Romanian literature: Bogdan Petriceicu Hasdeu and Vasile Alecsandri), n Studia Hebraica, ed. Felicia Waldman, Bucureti, V, 2006, p.69-76.

24

STUdIU INTROdUCTIV

este faptul c n 1895 N. Iorga i A.C. Cuza pun bazele Alianei Antisemite Universale, poate ca o replic ntrziat la Alliance Isralite Universelle, care i-a iritat att de mult pe romni prin susinerea emanciprii evreilor de la noi. n acest context, nu este de mirare faptul c de pe la finele veacului XIX studenii romni i cretini cptaser un renume numai bun s nspimnte pe orice evreu. Arnold Schwefelberg relateaz n memoriile lui despre spaima imens ce i-a pricinuit-o bunicii sale cnd, prin 1898, nu tie din ce motiv, a strigat n idi : Bob, a tudent, btrna apostrofndu-l apoi, dup ce i-a trecut frica, cu peiorativul eighe (adic biat neevreu). De altminteri, memorialistul afirm cu acest prilej faptul c viaa m i nvase c evreii au dumani, i n primul rnd printre intelectuali24. i Emil Dorian i amintete cum se juca n curte, pe cnd avea 4-5 ani, prin 1896-97, n Bucureti (undeva, pe str. Dudeti), i la un moment dat mama sa l-a luat repede n cas, pentru c pe strad tocmai trecea o manifestaie studeneasc, unde se scanda Jos jidanii! Moarte jidanilor! Aceasta este prima lui imagine din memorie de genul acesta, asociat cu zgomotul surd de pietre i de geamuri sparte25. i pentru a nu ne ndeprta de acest aspect, trebuie aprioric spus c ndeosebi dup primul rzboi mondial i mai ales dup impunerea sufragiului universal, asistm la o evident i perfid de excesiv politizare nu doar a tot ceea ce nseamn aparatul de stat, ci i a corpului profesoral. Mai mult chiar, corpul profesoral pare s devin un soi de agent electoral, alturi de tagma preoilor. n fond, n lumea satelor cam 80% din populaia Romniei fiind rural nvtorul i preotul par a fi cele mai ascultate persoane, ei putnd determina electorii spre a vota anumite personaje i formaiuni politice. La fel n cazul profesorilor de nvmnt secundar, care n provincie constituiau veritabila elit intelectual, din rndul lor fiind cooptai i numeroi jurnaliti locali, ei fiind n fapt educatorii celor care la 21 ani dobndeau dreptul la vot. De altfel, avem de-a face cu un soi de paradox, profesorii fiind sedui pe de o parte de ideile de stnga, dar i de n aparen contradictoriu naionalism, de cretinism, prea puini fiind cei vehement i argumentat atini de anticomunism. Aa se face c n acest context prevederile defavorabile evreilor din Constituia din 1866 au slujit i au fost mbogite de-a lungul vremii de nenumrate legi sau ordonane menite a exclude pe evrei sau a le limita prezena n cele mai diverse domenii ale vieii socio-economice. Cum de la sine se nelege, aceast atmosfer profund antisemit nu putea rmne fr urmri vizibile n mentalul colectiv romnesc, prin existena unei atmosfere cel mai adesea duplicitare n ceea ce privete atitudinea fa de evrei, cu repercusiuni uneori tragice ca n cazul celor ctorva pogromuri , cel mai adesea traumatizante prin insecuritatea vieii de zi cu zi a israeliilor, prin nfruntri cu cretinii autohtoni, cu distrugeri de bunuri materiale, ncepnd cu incendierea Templului Coral din Bucureti n 1866 i pn la frecventele atacuri cu pietre asupra locuinelor i magazinelor evreieti, dar i a oamenilor.24 25 Arnold Schwefelberg, Amintirile unui intelectual evreu din Romnia, ed. Leon Volovici, Bucureti, Edit. Hasefer, 2000, p.30. Emil Dorian, Jurnal din vremuri de prigoan [1937-1944], ed. Marguerite Dorian, Bucureti, Edit. Hasefer, 1996, p.115.

25

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

Totodat, trebuie s remarcm ct se poate de categoric faptul c n Romnia nu s-a gsit nici o voce ct de ct influent, mai cu autoritate moral i intelectual care s se opun n mod vehement antisemitismului. Au existat, ce-i drept, atitudini rzlee, temporare, efemere, dar destul de palide, parc cu jumtate de gur. Cu alte cuvinte, Romnia nu a produs i, poate, din pcate, nu va produce niciodat un mile Zola, cu al su celebru text Jacusse din 13 ianuarie 1898, care i-a adus autorului o condamnare i retragerea Legiunii de Onoare, dar care a declanat n schimb un amplu fenomen de reconsiderare a antisemitismului n societatea francez. n acest context, de blocare permanent a evreilor din punct de vedere social i economic, cel mai adesea pe fa, prin articole de lege, dar i n formule obscure, acetia au pus n lucru o serie de mecanisme compensatorii care le-au oferit anse acolo unde concurena autohtonilor era mai slab, cei din urm prefernd pieele deja rezervate lor, amintite mai sus (armat, diplomaie, administraie etc). Iat de ce diversele domenii economice, profesii liberale sau intelectuale neprotejate de stat exclusiv n favoarea clientelei romneti cunosc totui o supra-reprezentare a elementului evreiesc. Dac la toate acestea adugm suma performanelor colective de natur spiritual i practicile intelectuale moderne ale israeliilor avem imaginea unei comuniti definite nu numai prin credina i practica religioas, prin supra-reprezentarea amintit, dar i prin supra-calificare. Cazuistica este impresionant n mai toate domeniile tehnico-industriale, cultural-estetice, filosofice, tiinifice, i nu ntmpltor numeroi evrei au contribuit major la nnoirea cultural a Romniei i nu numai , intrnd uneori n conflict cu radicalismul politic, cu aa-ziii tradiionaliti. Peste toate ns, n afara forei lor competitive pe piaa liber a concurenei economice, n profesii moderne i aductoare de plusvaloare, evreii au artat mult deschidere spre investiiile aparent riscante n domenii noi sau novatoare, precum industria cultural, pres, edituri, mai apoi cinema, muli din ei fiind promotorii sau mcar colportorii sistemelor de idei i practici intelectuale ale modernitii n domeniile politice, cultural-estetice, literare, filosofice de la noi. Pe de alt parte, se impune constatarea c, peste tot n Europa, procesul modernizrii asociat apodictic liberalismului i economiei de pia a condus la emanciparea politic, social i economic a evreilor, acest aspect avnd valoare de axiom, fiind validat n practica infraistoriei. ns nu putem disocia de acest context constatarea pe care nu trebuie s o minimalizm c Romnia a fost singurul stat european care a refuzat emanciparea propriilor evrei nainte de primul rzboi mondial (cu excepia Rusiei ariste, dac am integra-o n Europa). Iat de ce, din aceast perspectiv, discuiile i analizele din istoriografia romn ar trebui s-i fortifice i s-i extind refleciile pe seama modernizrii, conceptul de sincronism fiind deja desuet, ca s nu pomenim un altul, ce a fcut carier n cultura noastr nu mai mult dect acum cteva decenii, cu efecte ct se poate de pgubitoare.

26

STUdIU INTROdUCTIV

Primul rzboi mondial i perfidul antisemitismAbnegaia i virtuile dovedite de evrei n anii primului rzboi mondial, cu sacrificii nc nu ndeajuns evideniate de istoriografia evenimentului, dei a trecut aproape un veac, confirmau de altfel ataamentul indiscutabil al acestora fa de patria care ns le refuzase cu obstinaie dreptul la cetenie, dar nu i pe cel de a satisface serviciul militar. Ca i n vremea rzboiului de independen din 18771878 sau al celui balcanic din 1913, prin curajul, devotamentul i spiritul de sacrificiu pe front sau n spatele acestuia, israeliii din Romnia mai demontau un mit, cel al neimplicrii lor sufleteti n momentele cheie ale edificrii naiunii. Fr a intra acum n detalii asupra participrii lor la marea conflagraie, trebuie s evideniem totui cteva aspecte fundamentale, ce dau msura sacrificiului lor26, pe de o parte, ns conturnd pe de alta o atmosfer specific ce s-a creat n ceea ce-i privete, necesar a fi reamintit pentru nelegerea subiectului de fa. nainte de toate, orict ar deranja pe compatrioi, se cuvine totui a prezenta i alte aspecte mai puin nsufleitoare, la care a trebuit s fac fa evreii mobilizai pentru a se sacrifica pe altarul naiunii. Sunt ipostaze despre care se tiu mai puine lucruri i care vizeaz n principal situaia mizer a evreilor de la noi n intervalul 1915-1918, ascunse ns publicului larg pentru c n acei ani funciona cenzura i nimic din detalii de acest gen nu scpa n pres, de pild. Spre finele conflagraiei s-a ncercat aducerea la cunotina opiniei publice ndeosebi internaionale a nenumratelor persecuii, vexaiuni i umiline suferite de evreii din Romnia n timpul conflagraiei27, ns cu efecte prea puin remarcabile, lumea fiind preocupat de cu totul alte lucruri dect de a rememora anii tragici ai rzboiului. ns multe mrturii ale evreilor i non-evreilor nregistreaz asemenea ipostaze, iar sursele arhivistice confirm c fluxul memoriei traumatizate a avut motivaii profunde. nc din perioada mobilizrii, din 1915, muli evrei au fost expulzai din ar sub pretextul aplicrii Legii contra spionajului. Apoi, mai nimic nu s-a scris despre tot felul de umiline la care au fost supui evreii ncorporai s apere patria, dei erau apreciai ca strini de neamul romnesc. Trebuie ns s se tie c numeroi soldai evrei erau jignii, maltratai, umilii. Mai mult chiar, pn i majoritatea eecurilor noastre militare au fost puse prin diversiune tot pe seama evreilor, la fel cum pe vremuri israeliii erau fcui responsabili i de ... secet, de inundaii, de invazia lcustelor, de rspndirea molimelor, de tot ce era mai ru. Pe de alt parte, multor soldai evrei li s-au pus n crc fel de fel de vini, majoritatea nchipuite (trdare, dezertare, neexecutarea ordinului etc), ceea ce atrgea dup sine degradarea n cel mai bun caz , dar cel mai adesea fiind chiar arestai, judecai

26

27

Vezi ndeosebi volumul Evreii din Romnia n rzboiul de rentregire a rii, 1916-1919, ed. Lya Benjamin i D. Hncu, Bucureti, Edit. Hasefer, 1996, dar i volumele lui Carol Iancu, Les Juifs en Roumanie. De lexclusion lmancipation, 1866-1919, i Lmancipation des Juifs de Roumanie, 1913-1919. De lingalit civique aux droits de minorit, deja citate. Vezi de pild volumul lui S. Bernstein, Die Judenpolitik der ramnischen Regierung, publicat n martie 1918 de ctre Biroul Sionist din Copenhaga, din care fragmente au fost reluate ntr-o crulie sub semntura aceluiai, intitulat Les perscutions des juifs en Roumanie, dition du Bureau de lOrganisation Sioniste Copenhague, [1918].

27

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

sumar i mpucai. i pentru c nu prea ndeajuns, execuiile erau anunate prin afie speciale, rspndite n localitile din proximitate. De altfel, acuzaiile de trdare i dezertare aduse evreilor erau anunuri numai bune de servit n acei ani, printre cele care mai puteau rzbate prin pres, pentru a alimenta pasiunile antisemite, inoculndu-li-se romnilor ideea c evreii fie nu dau dovad de patriotism, fie sunt lai pe linia frontului, fie sunt spioni. ntr-un Raport al biroului de pres israelit din Stockholm, din 12 octombrie 1917, guvernul romn este acuzat c ar fi tolerat i ar fi organizat el nsui un rzboi de exterminare sistematic a populaiei evreieti. Legenda crimei de lse-patrie, pe care arismul deczut o folosea ca mijloc preferat de combatere, a fost deopotriv pus n circulaie contra evreilor din Romnia, pentru a le ridica n cap poporul i armata28. Iar Raportul ofer numeroase exemple de soldai evrei executai pentru vini nchipuite, de la spionaj pn la dezertare. Aa se face c evreii au devenit suspeci de trdare, ca ageni germanofili. Iar cele cteva cazuri de dezertare a evreilor exasperai de umilinele la care erau supui n armat la rui, de pild, au sporit aceast nervozitate antisemit. Pe de alt parte, nu sunt puine circularele Marelui Stat Major n ceea ce privete comportamentul evreilor din partea ocupat a Romniei, ncepnd cu 1917, fiind prezentai ca informatori ai nemilor, pentru c atunci cnd au intrat acetia n capital au fost primii cu flori i urale de ctre israelii etc. Din aceast ultim perspectiv, evreii au trit aproape sub teroare n toi anii aceia, ndeosebi cei din Moldova, neputnd s folosesc nici mcar limba idi, acest jargon iudeo-german, pentru c imediat erau catalogai ca fiind de partea inamicului. Bunoar, doar pentru acest simplu motiv (al utilizrii idiului), muli soldai, dar i civili evrei au fost arestai, ncarcerai fr a fi judecai, tratai ca spioni i trdtori etc, iar presa abunda de exemplificri, fr ca mai apoi s revin cu dezminiri n cazul falselor divulgri. Mai mult chiar, la Iai, la un moment dat au fost arestai civa evrei pentru faptul c s-ar fi rugat n Sinagog n limba german. A trebuit ca rabinul s depun multe eforturi pentru a convinge autoritile c, de fapt, acetia s-au rugat n ebraic. De altfel, evreii au renunat n acei ani s mai utilizeze limba idi pn i n coresponden, pentru c aceasta era verificat (cenzurat), iar civa au i fost arestai pentru astfel de scrisori. Dup izbucnirea revoluiei n Rusia arist, acuzaiile de spionaj sunt nlocuite treptat cu altele adaptate evenimentelor, i anume prin includerea evreilor n categoria de revoluionari, de revoluionari strini, iar mai apoi de comuniti. De altfel, Sigurana sub efia lui Iancu Panaitescu a lucrat explicit n direcia crerii unei atmosfere antisemite evidente, cu caracter provocator, acuzndu-i pe evrei, bunoar, c ar favoriza ingerina ruilor n afacerile Romniei29. n acest context de schimbri profunde n cadrul imperiului de la rsrit, trebuie s subliniem totui faptul c noile autoriti ale Rusiei revoluionare, social-democrate i sovietice, nu au fost insensibile la tratamentul prost i la persecuiile la care erau supui evreii din Romnia, nc din primvara lui 1917. Mai ales evreii din Odesa

28 29

S. Bernstein, Les perscutions des juifs en Roumanie, p.61. Cf. La Renaissance du peuple juif XI, 1917, no. 31-32 (15 aot-15 sept.), p.22. ,

28

STUdIU INTROdUCTIV

au adus la cunotina ntregii lumi situaia evreilor de la noi, prin demonstraii, memorii, proteste etc30. Pe de alt parte, mai ales dup stabilirea liniei frontului n sudul Moldovei i mutarea regelui, a guvernului i parlamentului la Iai, viaa n aceast parte a rii a devenit extrem de grea. Lipsurile de tot felul, accentuate i de suprapopularea regiunii, au antrenat totodat elaborarea unor legi specifice n astfel de mprejurri. Este de altfel i contextul n care o serie de prevederi anti-specul au devenit armele perfecte n minile antisemiilor, pentru c n opinia lor doar evreii se puteau ocupa de comercializarea la negru a produselor deficitare, ndeosebi alimente. n mai multe localiti moldovene, acest lucru a devenit adeseori pretextul nenumratelor jafuri i devastri ale locuinelor evreieti. Nu puini tineri gimnaziti i liceeni romni, care mai apoi vor alctui grosul cohortei de studeni antisemii interbelici, s-au organizat n anii refugiului la Iai dar i n alte localiti moldave ntr-un soi de grupe, de coterii, autointitulai auxiliari voluntari, care i ndreptau aciunea n principal contra evreilor, a negustorilor ndeosebi, aceti adolesceni fiind printre numeroii delatori, de pild, a evreilor care vorbeau idi. Iar cazuistica este de-a dreptul impresionant i va veni vremea ca i istoriografia romn s se ocupe de acest aspect. Cu alte cuvinte, pn la finele rzboiului, atmosfera antisemit fusese numai bine ntreinut i chiar pregtit pentru altfel de excese. Dincolo de aceast situaie, mai puin analizat pn acum, se impun deciziile macro-politice, curajul i sacrificiile evreilor n marea conflagraie fiind totui recunoscute, chiar dac uneori doar cu jumtate de gur. Ceea ce unii prezint ca fiind drept o rsplat acordarea ceteniei evreilor imediat spre finele rzboiului, nu a fost dect o recunoatere precipitat a marei lor contribuii la salvarea rii, pentru ca imediat dup proclamarea Marii Uniri i ncheierea conflagraiei, explicitele promisiuni s fie date uitrii, ca de attea ori n istoria acestei naii. Doar intevenia marilor puteri ale vremii, la presiunea organizaiilor evreieti internaionale, au mpins n cele din urm Romnia s adopte principiul modern al emanciprii israeliilor, dar nu fr avataruri. Pentru c n opinia multora, acordarea ceteniei evreilor deschidea calea acestor marginali i spre o ipotetic concuren n domenii rezervate pn atunci exclusiv romnilor cretini (n armat, n diplomaie, dar i n funcii administrative de stat). Aa se face c dezbaterile pe aceast tem, pn la adoptarea Constituiei din 1923, au reluat toat gama de argumente antisemite anterioare, n contrapondere cu raionamentele celor ce vedeau un nou curs n evoluia semea a naiunii dup Marea Unire i prin emanciparea evreilor, acetia din urm mult mai puini ca pondere avnd ns n fundal pe adevraii promotori ai emanciprii evreilor de la noi, marile puteri civilizate ale vremii (ndeosebi SUA, Frana i Anglia). n afara acestui aspect nu lipsit de semnificaie, sfritul rzboiului va oferi cadrul ideal pentru societatea romneasc pentru a se democratiza: are loc o nou i profund mproprietrire, se acord drept de vot universal, dispar privilegiile vechii boierimi, care i pierde aproape cu totul i puterea politic etc, ceea ce va conferi mult mai multe anse fiilor de rani s accead la educaie, iar prin intermediul acesteia s rup cu lumea rural, s intre n administraie, armat etc. Cu alte cuvinte, abia

30

S. Bernstein, Les perscutions des juifs en Roumanie, p.30-38.

29

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

de acum putem vorbi de un cadru cu adevrat prielnic pentru generalizarea aciunii principiului meritocratic, la scara tuturor categoriilor sociale. n acest context, unii din vechii aristocrai se mpac cu ideea i ncearc se se adapteze noilor realitii, alii rmn blocai n nostalgii panice, iar alii, de regul bastarzi din punct de vedere nobiliar, manifest chiar un soi de agresivitate fa de noii venii n cmpul puterii i al beneficiilor economice i culturale. De altfel, aparintori ai acestor ultime dou categorii se implic activ n promovarea unor ideologii de tip revanard, cum ar fi antisemitismul i ovinismul, promovnd naionalismul, denunnd pericolul strin etc. Iar noile realiti preau a le da dreptate.

Evreii din Romnia Mare. Unitate n diversitateFr a intra n detalii asupra efectelor Marii Uniri de la sfritul anului 1918, cteva elemente se cuvin ns a fi reinute pentru contextualizarea subiectului de fa. Sfritul primei conflagraii a dus la destrmarea monarhiei austro-ungare, cu consecine dezastruoase pentru ulterioara fizionomie teritorial a Ungariei, n urma Tratatului de la Trianon spaiul intracarpatic intrnd n componena Romniei, aceasta din urm realizndu-i dezideratul de unitate naional i prin alipirea altor dou teritorii importante, Bucovina i Basarabia. n felul acesta, Romnia i-a dublat teritoriul i populaia. Aadar, dup actul de la 1 decembrie 1918, Romnia a reunit n noul su teritoriu o multitudine de populaii, foarte diversificate n ceea ce privete cultura lor (n sens ct mai larg, antropologic). Din aceast perspectiv, chiar populaia evreiasc era extrem de complex i variat31, ceea ce face foarte dificil aprecierea lor sub un numitor comun, tratarea lor ca un corp omogen, definit doar pe temeiul apartenenei religioase. Evreii din Bucovina erau destul de eterogeni, ca rezultat al istoriei regiunii. Dup trecerea inutului sub austrieci (1775), Bucovina a fcut parte din Galiia pn n 1849, pentru ca n 1850 s capete statutul de teritoriu al Coroanei (Koronland). Formal, evreilor le-a fost interzis stabilirea aici, pn la revoluia de la 1848. Cu toate acestea, muli evrei din Galiia, Moldova i Rusia au continuat s se instaleze n Bucovina pe tot parcursul celei de-a doua jumti a veacului XIX n principal ca agricultori, meseriai, meteugari , n ciuda tuturor msurilor luate de autoriti pentru a limita acest lucru. Aa se face c n Bucovina au coexistat dou categorii de evrei (vechi i noi), menionai undeva mai sus, fr a exista ntre acestea nici o diferen legislativ. Cei originari din Galiia aveau aadar n fibra lor o component polonez important, dar i ucrainean. Stabilii n aceste pri nc din evul mediu, fiind alungai din principatele germane, aceti evrei i-au creat de-a lungul ctorva secole o via cultural i social specific, extrem de stratificat pe vertical. Pe de alt parte, ei au fost tratai ca nite paria de ctre polonezi i s-au izolat n ghetouri,

31

Markus Kraemer, Les Juifs de lancienne et de la nouvelle Roumanie, n Le Peuple Juif, Paris, XIII, 1919, no. 46-47 (21 nov.), 2-3.

30

STUdIU INTROdUCTIV

att fizic, ct i intelectual. Este adevrat c spiritul Luminilor (haskala) i al reformei a ptruns i printre aceti evrei, genernd ns o puternic opoziie a hasidimilor, n special a celor din dinastia de Sadagura. De aceea, procesul de germanizare sau austrificare a acestora a fost foarte dificil. O alt diferen ntre evreii celor dou regiuni ale Imperiului habsburgic Bucovina i Galiia const n raporturile lor cu Monarhia. n vreme ce evreii originari din Bucovina au primit armata imperial ca pe una eliberatoare, evreii (polonezi) din Galiia au privit-o ca pe una de ocupaie. Aa se face c procesul de germanizare n ce privete limba i cultura a fost mult mai puternic la evreii din Bucovina, Cernuiul cu universitatea sa fondat la 1872 devenind unul din bastioanele culturii germane din rsritul Imperiului. Iar prin venirea germanilor i austriecilor n Bucovina s-a pus n practic un mai vechi principiu geopolitic, de a corecta geografia prin etnografie. Aadar, evreii din Galiia i din Bucovina n-au avut aceeai istorie: unii au ales calea asimilrii, ceilali par s fi rmas prizonierii lumii ghetoului. ns mai presus de toate erau ceteni ai Imperiului, activi contra birocraiei germane i centralizrii, vorbitori de idi ntr-o mare slav, ceea ce le-a permis s dezvolte o existen naional, cu o cultur proprie, cu organe de pres, reviste, cri, teatru n idi, muzic etc. Este i explicaia pentru care de aici au provenit o sumedenie de scriitori i artiti de renume mondial, i tot aici s-a afirmat puternic aciunea ideii sioniste i naional-evreiasc. Cu alte cuvinte, aa-ziii evrei din estul Imperiului (Ostjuden) sunt mult diferii de ceilali, din apus, de israeliii de mult germanizai, att prin religie (primii fiind hasidimi), ct i prin gradul de urbanizare, n sensul c cei din est locuiau n tetl, pe cnd n vest erau aezai n centre urbane alturi de autohtoni. Iar analiza acestei divizri ar putea fi mult adncit n cele mai diverse nuane. ns ne pare extrem de semnificativ a sublinia aici i acum faptul c n cadrul Imperiului habsburgic evreii au constituit singurul grup etno-cultural ct de ct semnificativ care n-a avut solicitri de tip naionalist, ntr-un spaiu n care mereu au existat fore centrifuge, generate de celelalte naionalisme, ale maghiarilor, polonezilor, romnilor, croailor .a. Aadar, evreii nu doar c nu au prezentat nici un risc pentru Imperiu (neavnd revendicri naionale i teritoriale), dar i-au adus chiar imense beneficii, n special n sfera economic, tiinific i cultural. Aa se face c spre finele secolului XIX se spunea n Imperiu c singurii austrieci adevrai sunt evreii, acetia dnd dovad nu doar de mult patriotism naional, ct i regional. Este de altfel i explicaia pentru care Curtea de la Viena s-a manifestat fa de evrei n mod tolerant (din punct de vedere religios), asimilator (din perspectiv etnic i cultural), modernizator (n plan economic), emancipator (juridic i social), dar mai ales protector (permind autonomia comunitilor evreieti, dar aprndu-i i n faa agresiunilor antisemite)32.

32

Victor Karady, Les Juifs, lEtat et la societ dans la monarchie bicphale, n vol. Le gnie de lAutricheHongrie. Etat, societ, culture, sous la direction de Mikls Molnr et Andr Reszler, Paris, Presses Universitaires de France, 1989, p.84. Aceast viziune este diferit, bunoar, de cea a lui William O. McCagg Jn. (din vol. History of Habsburg Jews, 1670-1918, Bloomington, Indiana University Press, 1988), unde evreii din Imperiu sunt tratai sub forma unei uniti istorice, din perspectiva aceleiai metodologii istoriografice.

31

ANTISEMITISMUL UNIVERSITAR N ROMNIA (19191939)

n schimb, evreii din Basarabia erau asimilai iudaismului rusesc33, att de activ din punct de vedere intelectual, dar i cu un mod de via tributar spiritului rus, plin de misticism. De altfel, nc nainte de primul rzboi mondial Moldova romneasc adpostea pe teritoriul ei ambele tipuri de evrei, i galiieni, i din Basarabia, unii chiar din mai ndeprtata Rusie. Este un aspect nc de studiat cam pn unde a ajuns o eventual armonizare dintre cele dou categorii de evrei aezai la noi de-a lungul vremii. n schimb, este demn de semnalat faptul c n aceast regiune, la 1918, dup naionalitate, burghezia noastr este compus din evrei, romni, greci, armeni, rui etc34, iar ca o specificitate, de pild, majoritatea colectorilor, depozitarilor i comercianilor de tutun erau israelii35. La toat aceast realitate, mai trebuie adugat faptul c n urma persecuiilor din Rusia Alb, Ucraina etc, muli evrei s-au refugiat i la noi prin 1920-1921. Aceti israelii, cel mai adesea fr mijloace de ntreinere, mergnd pe jos, jerpelii i nfometai, creau cretinilor sentimente de respingere i nu de ajutorare, iar autoritile le fceau viaa ct se poate de grea: nu puteau zbovi n ar fr o autorizaie special, nu aveau dreptul de a poposi dect temporar i numai n anumite locuri (fr permisiunea de a intra n Bucureti) etc; mai mult, presa i descria n culorile cele mai sumbre, genernd un soi de animozitate, chiar team din partea autohtonilor. Prin unirea Transilvaniei cu Romnia, n afara unei importante populaii maghiare i germane, regiunea avea i o semnificativ comunitate israelit, n profunzime asimilat i purttoare a unor puternice sentimente naionale maghiare, care tria totodat n condiii economice deosebit de prielnice36. Cu alte cuvinte n parantez fie spus, ndeosebi pentru a vedea ct de diferit s-au petrecut lucrurile n Romnia trebuie s remarcm faptul c cel mai deschis grup confesional spre asimilare n vechea Ungarie (foarte vizibil i n Transilvania) a fost cel evreiesc. Acest mecanism a devenit chiar o dogm a elitei liberale maghiare, sintetizat n ideea c asimilarea evreilor este o chestiune de interes naional, c prin acest proces se formeaz o ptur care ndeplinete funciile burgheziei naionale i n acelai timp corectez echilibrul naional n favoarea maghiarimii. Mai mult chiar, se poate vorbi de existena unei aliane de clas ntre aristocraia cretin maghiar, care deinea puterea politic, i burghezia evreiasc, ce avea n principal puterea economic. Aceast alian un veritabil contract

33 34 35 36

n Basarabia erau n 1920 aproximativ 267.000 evrei (cf. Bulletin Statistique de Bessarabie, Bucharest, 1923). Ion G. Pelivan, La Bessarabie sous le rgime russe (1812-1918), I, Paris, Imprimerie Gnrale Lahure, 1919, 43. Idem, La Bessarabie sous le rgime russe (1812-1918), IV (Ltat conomique de la Bessarabie), Paris, Imprimerie J. Charpentier, 1920, p.14. Vezi ndeosebi lucrrile lui Victor Karady, din care reinem aici doar volumele: Zsidsg, modernizci, polgrosods, Budapest, Cserpfalvi Kiadsa, 1997; Gewalterfahrung und Utopie. Juden in der europischen Moderne, Frankfurt am Main, Fischer Verlag, 1999; Zsidsg s trsadalmi egyenltlensgek (1867-1945). Trtneti-szociolgiai tanulmnyok, Budapest, Replika Kr, 2000; Zsidsg Eurpban a modern korban, Budapest, j Mandtum Knyvkiad, 2000; nazonosts, sorsvlaszts. A zsid csoportazonossg trtnelmi alakvltozsai Magyarorszgon, Budapest, j Mandtum Knyvkiad, 2001.

32

STUdIU INTROdUCTIV

social37 a fost posibil datorit integrrii i asimilrii culturale a evreilor (proces cunoscut sub noiunea de maghiarizare), ceea ce a favorizat ascensiunea social rapid a israeliilor n statul ungar de dup 1867. O asemenea micare asimilaionist a atins i celelalte minoriti, ns la nici una nu a devenit att de complet i profund ca n cazul evreilor, conferindu-le acestora o proeminent i nflcrat contiin naional maghiar, determinndu-i totodat la o puternic loialitate fa de stat. Or, la finele lui 1918, aceti evrei maghiarizai, ceteni cu drepturi depline n regatul Ungariei mult occidentalizat, s-au trezit inclui mcar conceptual ntr-un iudaism oriental. Nu vrem s lsm totui impresia c n Ungaria n-ar fi existat antisemitism! ns acea alian menionat mai sus, n interesul naiunii, a maghiarismului, acel echilibru unic n Europa, a dus la atenuarea asperitilor, a manifestrilor antisemite, cel puin pn la finele primului rzboi mondial38, cnd s-a prbuit Imperiul habsburgic (septembrie 1918), dup care a avut loc aa-zisa revoluie democratic a Trandafirilor de toamn (octombrie 1918), apoi Comuna din Ungaria (martie-august 1919), urmat de Teroarea Alb (august 1919-aprilie 1920), toate aceste evenimente fiind nsoite de pierderi teritoriale uriae. Doar n acest context s-a activat un antisemitism militant, nsoit de o legislaie antievreiasc, mereu invocat n anii interbelici de antisemiii romni, pentru c n legtur cu subiectul nostru primul document de acest fel a fost Legea XXV din 1920 referitoare la cuantumul nscrierii n universitile maghiare n funcie de proporiile etnice39. Aadar, tragedia de la Trianon a constituit pretextul ideologic pentru a pune n sarcina evreilor dezastrul Ungariei, trecndu-se de la o atitudine pro-evreiasc la una anti-evreiasc. n acest context, israeliii devin profitorii rzboiului, nfrngerea datorndu-se loviturii de cuit pe la spate a evreilor revoluionari, acetia fiind catalogai drept conspiratori iudeo-bolevici, iar dezmembrarea regatului Sfntului tefan fiind opera internaionalei iudeo-masonice. Cum de la sine se nelege, toat aceast evreime s-a adugat comunitilor israelite din Vechiul Regat, nici ele omogene. Evreii sefarzi erau cei mai vechi n Valahia, majoritatea cu o bun situaie material, fiind i cei mai deschii spre integrare, spre romnizare chiar. Moldova ns se integra n aria hasidismului, ce se manifesta printr-o mare fervoare religioas, aceti evrei (akenazi) supunndu-se unui soi de centralism i patriarhalism, pentru c i aici au existat vestite curi rabinice. De altfel, existena acestora era bine reglat, urma modele bine nrdcinate i nu se prea ieea din front, toate aciunile lor fiind codificate i derulndu-se sub egida celui Atotputernic. Pe de alt parte, dup cum am artat mai sus, aceti evrei proveneau ndeosebi din Galiia, fiind extrem de subdezvoltai din37 38 Dup expresia lui Victor Karady, Antisemitisme e


Recommended