+ All Categories
Home > Documents > 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

Date post: 09-Apr-2018
Category:
Upload: simo-sava
View: 219 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 42

Transcript
  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    1/42

    MISIUNEA SOCIAL A PROFESORULUI N GENERE

    ncercarea de a privi izolat un singur aspect din activitatea proteic a unui om care toat viaa lui a luptat mpotrivamrginirii pe care o implic unilateralitatea seamn prea mult cu o trdare, pentru ca un discipol contiincios s ondrzneasc fa de figura maestrului su, fr a avea convingerea c aspectul a crui izolare o urmrete nu

    nchide-n el trsturile eseniale ale chipului pe care-i propune s-l reconstituie.ntr-adevr, dac Dimitrie Gusti a fost, rnd pe rnd, publicist, confereniar, preedinte al Institutului SocialRomn, director al "Arhivei pentru tiina i reforma social", director al Casei Culturii Poporului, academician ivicepreedinte al Academiei, preedinte al Casei Autonome a Monopolurilor, preedinte al Oficiului Naional alCooperaiei, preedinte al Societii de Radiodifuziune, decan al Facultii de Litere, ministru de Instrucie, directorgeneral al Fundaiei Culturale Regale "Principele Carol" i autor de cri didactice, nu numai c a fost nainte deorice - i a rmas mai presus de orice - profesor; dar toate celelalte activiti ale lui i gsesc rost i temei nexigenele carierei lui profesorale.

    Dac n rndurile ce urmeaz, consacrate acestei activiti, voi izbuti s lmuresc acest lucru, sunt sigur nunumai c nu voi fi trdat nvtura, dar voi fi i ilustrat, printr-un exemplu viu, relaia ce trebuie s existe, dupaceast nvtur, ntre practic i teorie, ntre acele "sociologia cogitans" i "sociologia militans" de care vorbetemaestrul.

    Activitatea profesoral a lui Dimitrie Gusti apare astfel ca o cheie de bolt ce leag planul activitii sale

    filosofice cu acela al activitii lui sociale i politice.Funcia social a "profesorului" e o funcie dubl, simultan conservatoare i creatoare. Pe de o parte, el e

    menit s predea tiina, adic s transmit generaiilor urmtoare, nealterat, ansamblul de cunotine i valori care-iconstituie disciplina, aprnd-o de intruziunea falselor valori i a perspectivelor interesat neltoare ce se es n jurulei.

    Pe de alt parte, el este dator s sporeasc acest patrimoniu cultural, fie crend direct tiina prin cercetrioriginale, fie contribuind indirect la dezvoltarea ei: prin pregtirea elementelor capabile s-o retransmit i s creeze,la rndul lor; prin nmulirea i mbuntirea mijloacelor de lucru; ori prin constituirea i dezvoltarea unui mediuintelectual n stare s susin, prin preocuprile lui, interesul pentru activitatea tiinific i s ncurajeze eforturilecercettorilor.

    Pentru ndeplinirea acestei duble misiuni, universitatea pune la dispoziia profesorului dou forme principalede activitate: cursul i seminarul.

    Funciunea amndorura e precumpnitor informativ.Totui, de cele mai multe ori, cursul ndeplinete i o funciune creatoare, dnd prilej profesorului s expun

    rezultatele cercetrilor lui originale, sau cel puin s mbrace materia disciplinei ntr-o form care-i trdeaz propriaorientare tiinific.

    ntr-adevr, chiar atunci cnd profesorul nu expune rezultatele unor cercetri proprii, funciunea creatoare acursului nu e cu totul nlturat. Coordonarea informaiei, critica ei, nmnuncherea dup criterii definite dezvluiearticulaiile gndirii personale a profesorului. Prin simplul fapt c acesta e nevoit s expun sistematic materiadisciplinei, oriice curs tinde s devin schia unui sistem.

    Caracterul creator al cursurilor e cu att mai important, nct n unele ri universitile impun profesorului -ca o condiie a meninerii sale la catedr - originalitatea cursurilor i regulata publicare a lor, lsnd astfel pe seamamanualelor transmiterea propriu-zis a bagajului de cunotine.

    Fa de curs, seminarul nu exercit dect o funciune creatoare indirect.Participarea activ a studenilor la lucrri, deprinderea lor cu folosirea tehnicilor tiinifice, confruntarea

    public a tezelor exprimate n edine contribuie, firete, la dezvoltarea indirect a disciplinei, n felul care s-a artat

    mai sus.n afara acestor dou aspecte, curat universitare, ale activitii profesorale, aceast activitate mbrac i alte

    forme, extrauniversitare, n strns legtur cu cele dinti, pe care nu fac dect s le dezvolte.Unele din aceste activiti au drept scop documentarea indispensabil ambelor eluri ale activitii

    profesorale. Ele urmresc: nfiinarea i dezvoltarea bibliotecilor de specialitate, a slilor de lectur, a muzeelor,expoziiilor i n genere a oricrorcentre de informaie tiinific.

    Altele au ca obiect principal cercetarea propriu-zis.n rndul lor, ntlnim: lucrrile practice, campaniile de cercetri, nfiinarea i dezvoltarea institutelor

    tiinifice, a laboratoriilor i a centrelor de investigaie, n genere.

    1

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    2/42

    Alte activiti tind ctrepublicarea i rspndirea rezultatelor cercetrii i a informaiei documentare. nacest grup se cuprind: comunicrile fcute n seciile asociaiilor tiinifice, conferinele publice, publicaiile proprii,nfiinarea i ndrumarea revistelor de specialitate, editurile de publicaii tiinifice i, n general, centrele de

    publicaii.n sfrit, uneori activitatea profesoral e ncoronat de o serie de ntreprinderi i instituii n care se

    urmrete aplicarea rezultatelor cercetrilor tiinifice pe un plan mai mult sau mai puin ntins, constituind deci

    centre de aplicaie a rezultatelor activitii profesorale, care stau practic sub autoritatea i controlul acesteia.Toate aceste activiti i instituii nu fac dect s multiplice, s dezvolte i s poteneze n viaa culturalactivitatea ce radiaz de la catedr.

    Coordonarea unui ansamblu att de impresionant de activiti ce deriv din activitatea profesoral i o susinnu ar fi posibil, dac toate acestea nu ar avea un principiu comun de unificare spiritual.

    Acest principiu nu e numai curiozitatea dezinteresat.Orict ar fi de adevrat c ntregul nvmnt, ca tradiie de cunotine, ca i ntreaga creaie cultural sunt

    subordonate adevrului, nu trebuie uitat c nici un nvmnt i nici o creaie de valori nu sunt organizate n afaraanumitor chipuri sociale de a-i nfia binele i frumosul. De aceea, nu exist nici o activitate profesoral care stransmit numai cunotine i s nu participe sau s nu ncerce s mprteasc i un anumit ideal etic-social.

    Pretinsa "dezinteresare" i "obiectivitate" tiinific nu sunt dect tot asemenea "inute etice", propusespiritelor ca ndreptar n munca tiinific.

    Idealul etic social este principiul dinamic prin care se unific, la urma urmelor, activitatea profesoral icapt sens i configuraie proprie. Prin aceasta, nvmntul unui profesor rmne ca o pecetie spiritual asupratuturor celor care s-au mprtit din el.

    i, n afara lui, vocaia profesoral rmne fr neles.

    II. ORIGINILE VOCAIEI DIDACTICE A PROFESORULUI GUSTI

    Vocaia profesoral a lui Dimitrie Gusti i afl rdcinile n formaia lui universitar. E i firesc, adolescena fiindperioada vieii cea mai prielnic nruririlor adnci, avnturilor ndrznee i sintezelor fecunde.

    Cu toate c aceast perioad a activitii nu face parte din cariera lui didactic, ea nu poate fi lsat la o partede cel care urmrete nelegerea acesteia.

    Cariera universitar a lui Dimitrie Gusti fiind puntea de legtur dintre activitatea lui intelectual consacratelaborrii sistemului i activitatea lui practic organizatoare, consacrat nfptuirei reformelor sociale derivate dinacesta, cunoaterea genezei sistemului su de gndire sociologic este tot att de necesar pentru nelegerea roluluiactivitii profesorale, ca i cunoaterea desfurrii ulterioare a realizrilor sale culturale.

    Profesorul a atras atenia destul de des asupra acestui lucru spre a putea fi trecut cu vederea."Cnd am plecat n strintate, n preajma vrstei de 19 ani - scrie el n Cuvntul nainte al Sociologiei

    militans -, mi aveam planul de lucru destul de precis tras. nelesesem nc de atunci, cu o intuiie care s-a verificatexact, c, dac dezvoltarea tiinific a ultimilor ani fcuse s creasc puterea omului asupra naturii (...), tiina nufcuse ns progrese corespunztoare n puterea ei asupra oamenilor i a societii. (...) Cu avntul tinereii i cu o

    pornire de iluminat, mi-am nchinat ntreaga munc cercetrii tiinelor care se ocupau cu socialul".Dimitrie Gusti i-a fcut studiile universitare n Germania i Frana, n perioada anilor 1900-1909, mai nti

    ca student n filosofie la Lipsca i apoi ca student n tiine juridice la Berlin. Dup terminarea studiilor n Germaniaa lucrat un timp la Paris, cu Durkheim, sociologie.

    Perioada studiilor sale de la Lipsca (1900-1904) e orientat mai ales spre filosofia moral. Perioada studiilorsale la Berlin (1904-1909) e plin de preocupri propriu-zis sociologice.

    Studiile sale sociologice au mbriat ntregul cmp al tiinelor sociale i au fost ndrumate de strlucitapleiad de dascli cari au mpodobit nvmntul universitar german de la sfritul veacului al XIX-lea.

    n filosofia general, etic i psihologia social l-au iniiat succesiv W. Wundt la Lipsca i Fr. Paulsen laBerlin. Ucenicia economic i statistic a fcut-o la Lipsca cu K. Bcher i cu Schmoller la Berlin.

    Orientarea juridic, n criminologie, n drept internaional i n politica extern i-a fcut-o la Berlin, cu Franzvon Liszt. n sociologia propriu-zis, l-au iniiat mai nti F. Tnnies i P. Barth; mai trziu, la Paris, francezulDurkheim. A studiat istoria universal cu K. Lamprecht; cu Ratzel, antropogeografia.

    2

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    3/42

    Germania era, pe vremea aceea, nc plin de rsunetul marilor ncruciri de idei din a doua jumtate asecolului trecut.

    n filosofie, idealismul absolut al hegelianismului, atacat cu brutalitate de realismul materialist, cedase pasulunui idealism moderat, epistemologic, pe care neokantienii l aprau, cu srguin, mpotriva realismului, maispiritual i mai subtil, al pozitivismului.

    Reacia noologic, spiritualist, iscat cu Dilthey, spre sfritul veacului, nu-i dobndise nc semnificaia

    general-metodic, pe care avea s-o dobndeasc dup publicareaIdeilor... lui Husserl.n cmpul tiinelor sociale, se trgeau ultimele focuri, n faimoasa "btlie a metodelor", care nvrjbise,timp de aproape un veac, pe partizanii tiinei teoretice cu aceia ai metodelor istorice; n vreme ce pe trmuldoctrinal se ascueau armele pentru o nou rfuial - aceasta a veacului al XX-lea -, ntre partizanii individualismuluii ai socialismului.

    ntr-un cmp, ca i ntr-altul, plutea ns n atmosfera spiritual a epocii o cerin de sintez. ntre deosebitelecurente se iscau ptrunderi subtile. Poziiile unilaterale, pn atunci opuse intransigent, tindeau s se apropie. Subimpresia acestei situaii, Dimitrie Gusti a putut scrie mai trziu:

    "Progresul filosofic se face (...) printr-o oscilaie ale crei amplitudini se micoreaz fr ncetare i ai creitermeni tind a se apropia".

    i, acest spirit l-a cluzit n ntreaga lui oper.n filosofie, nzuinele de sintez se grupau n jurulpsihologismului; n tiinele sociale, n jurul doctrinei

    personaliste. De unul, ca i de alta, se apropie Dimitrie Gusti prin nvmntul lui W. Wundt.n perioada n care Dimitrie Gusti lua contact cu el, Wundt depise faza cercetrilor lui de psihologie

    experimental i i lrgise cmpul de activitate n direcia filosofiei morale i psihologiei popoarelor.Idealist voluntarist, situat n prelungirea curentului kantian, Wundt ncercase o sintez a filosofiei spiritului cu

    tiinele naturale, a hegelianismului cu pozitivismul.mpotriva lui Hegel, ns, care cutase cheia relaiilor dintre cele dou lumi: a naturii i a spiritului, n logic,

    inventnd, pentru explicarea lor, dialectica, Wundt credea c gsete aceast cheie npsihologie, viaa sufleteascfiind aezat chiar pe muchia care desparte cele dou lumi. Trecerea de la natur la spirit se nfptuiete, pentru el,

    prin "persoan", n clipa n care fiina natural, devenit contient de menirea ei, substituie cauzalitii oarbe iechivalenei mecanice a energiei motivarea i sinteza creatoare. Prin aceast prefacere, fiina natural devine fiinspiritual, creatoare a propriei sale sori.

    Colabornd la lucrrile seminarului lui Wundt, interesul lui Dimitrie Gusti n-a mers ctre psihologiaexperimental, ca acela al d-lui [Rdulescu-] Motru cu civa ani mai nainte. Din activitatea dasclului, l-au atrasvdit preocuprile lui etice concrete, aa cum se nfiau dup publicarea primei ediii aPsihologiei popoarelor.

    n lumina nvturii lui Wundt se lmuresc unele din poziiile fundamentale ale gndirii lui Dimitrie Gusti:

    1) situaia sa filosofic, realist critic, neokantian;2) ideea opoziiei lumii naturale i a lumii spirituale, a naturii i culturii - i necesitatea de a-i explica

    aceast opoziie. Felul n care D. Gusti lmurete acest punct se deosebete ns de al lui Wundt. Cci, pentru el,cheia relaiilor dintre cele dou lumi nu este viaa sufleteasc individual, ci societatea ca form de via sui-generis;

    3) dei original, ideea cu ajutorul creia D. Gusti explic aceast relaie e totui nrudit cu ideile lui Wundt.Voina, din care ultimul fcea substratul esenial al tuturor manifestrilor fenomenale, e la Gustisubstratulmanifestrilor sociale;

    4) n sfrit, tot de filosofia lui Wundt este legat ideea fundamental a eticei gustiene: ridicarea omului prinpropria lui fapt, idee care st la temelia personalismului: "Werde was du bist".

    n 1904, D. Gusti i trece doctoratul n filosofie. Teza lui, pregtit cu Wundt, intitulatEgoismus undAltruismus, cu subtitlulZur soziologischen Motivation des praktischen Wollens, cuprinde un program i o metod.Pornind de la expunerea critic a filosofiilor morale ale lui Comte i Spencer, Dimitrie Gusti arat artificialitateaopoziiei dintre egoism i altruism i felul n care aceast opoziie, teoretic ireductibil, se rezolv de la sine prin

    considerarea structurii motivrii aciunilor umane. Datele etnografiei vin s ilustreze schema evolutiv a gradului delungime a voinei, care de la contiina primitiv, incapabil s selecioneze scopurile i mijloacele, se dezvolttreptat pn la contiina personal, care prin iubire de sine, simpatie i religiozitate ajunge s integreze contient peom n universul natural i social.

    Aceast tez a fost bine primit de critica de specialitate i apreciat mai ales pentru unghiul nou de atac alproblemelor de etic, egal deprtat de discuia teoretic steril i de empirismul etnografic lipsit de orizont, pe carecaut s le mbine ntr-o sintez concret menit s le nlture defectele i s le completeze reciproc calitilemetodice.

    ndat dup tez, Dimitrie Gusti e solicitat de P. Barth s colaboreze la "Vierteljahrsschrift frwissenschaftliche Philosophie und Sociologie". Solicitarea va izbuti i, vreme de peste un deceniu, Dimitrie Gusti va

    3

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    4/42

    fi un colaborator preuit al revistei acestuia, pe care o va cinsti cu studii i recenzii, dintre care unele vor fi citate camodele ale genului - de pild, studiul asupra Tendinelor sociologice n etica mai nousau recenziile mult apreciateale lucrrilor lui Fr. v. Liszt i G. Schmoller, pe care V. Prvan le caracterizeaz: "sistematizri originale sociologiceale teoriilor strict economice ori juridice, nc neformulate sau necomplet formulate filosofic de cei doi nvai".

    n acest timp, Dimitrie Gusti trece la Berlin, unde studiile sale iau, sub influena celor doi dascli: Schmolleri Liszt, o orientare mai concret i mai apropiat de actualitatea social.

    Preocupat n acel moment cu iniierea n tainele diferitelor tiine sociale particulare (politic, drept,economie), pe care le deprinde n seminariile de economie i de statistic ale celui dinti, i de criminalistic, dreptinternaional, politic extern i ziaristic, ale celui din urm, impresionat de caracterul dinamic i actual al unuinvmnt ndreptat spre cercetarea tuturor problemelor sociale contimporane, Dimitrie Gusti face la Berlin oucenicie care avea s lase asupra viitoarelor lui ndeletniciri didactice o pecete netears.

    "Dac avem vreo ambiie - va scrie el mai trziu, n lecia inaugural a cursului su din 1910 -, e s putemntemeia un seminar de sociologie i etic aa cum le-am cunoscut n studiile noastre ndelungate n Germania!

    n Germania, profesorul i studenii discut i cerceteaz nu numai toate problemele tiinelor speciale, subspecie aeternitatis, dar mai ales i (...) probleme de nsemntate social imediat".

    i mai departe:"mi amintesc de activitatea membrilor din seminariile de tiine de stat din Berlin i Lipsca, precum i de

    activitatea seminarului criminalistic din Berlin. (...). n aceste seminarii se fcea, firete, mai nainte de toate tiin,dar n afar de tiinpur, se mai cerceta, ca ntr-un fel de parlamente consultative ad-hoc, n mod monograficminuios i strict tiinific, materialul legislativ, de care apoi, n bun parte, se servea parlamentul n aciunea lui delegiferare".

    Amintirea acestor seminarii va cluzi toat activitatea didactic a lui Dimitrie Gusti, odat ajuns profesor. ispiritul lor va genera mai trziu i publicarea "Studiilor sociologice i etice" ale Seminarului su de la Iai (1915), intemeierea Institutului Social n 1918, i ntocmireaProgramului studenesc... din 1923, i organizarea campaniilormonografice, dup 1925 - cu toate instituiile i operele care s-au dezvoltat dintr-nsele. Rod al unui singur gnd, elenu vor fi dect reactualizarea, pe alte planuri, a acestei experiene tiinifice fundamentale.

    n timp ce studiile lui iau aceast orientare sociologic concret, Dimitrie Gusti desfoar o intens activitatepublicistic, colabornd simultan la patru, cinci reviste germane de specialitate. Pe lng "Caietele trimestriale" alelui Barth, de care am vorbit, D. Gusti colaboreaz la "Anuarul legislativ" al lui Schmoller, la publicaiile seminaruluicriminologic al lui von Liszt, la "Anuarul prusian" al lui H. Delbrck i la "Foile pentru tiina dreptului comparat ieconomia social".

    Schimbarea de orientare se rsfrnge asupra operei lui.Cci dac D. Gusti public, nc n "Caietele trimestriale" ale lui Barth i n "Anuarul" lui Schmoller, studii i

    recenzii teoretice asupra operelor sociologilor francezi, printre care trebuie pomenit studiul despre Tarde, socotit deSpann ca una din puinele lucrri vrednice de luat n seam, consacrate acestui gnditor, studiile teoretice cedeaz

    pasul ctorva monografii privitoare la probleme sociale de imediat actualitate.Astfel, nc din 1904, cu prilejul publicrii coleciei de documente franceze a lui D. Sturdza, privitoare la

    libertatea de navigaie pe Dunre, D. Gusti public n "Preussische Jahrbcher" ale lui H. Delbrck strlucitamonografie asupra chestiunii dunrene, intitulatDie Donaufrage.

    Iar patru ani mai trziu, n 1908, apare n "Abhandlungen des kriminalistischen Seminars" ale lui von Liszt,lucrarea lui despre fundamentele organizrii juridice a preseiDie Grundbegriffe des Pressrechts.

    i una i alta din aceste lucrri inaugureaz preocupri care vor deveni mai trziu probleme de predilecie aleactivitii profesorului: chestiunile de politic extern i institutul de pres.

    Preocuprile teoretice nu numai c nu-l prsesc n aceast perioad, dar, mai mult ca oricnd, D. Gusti simtenevoia unei sinteze. n faa bogatului material de fapte, perspective i metode pe care le aduce cercettoruluicunoaterea tiinelor sociale particulare, care uneori se ntreptrund, alteori se contest reciproc i foarte des

    revendic o supremaie exclusivist, gnditorul ncearc s-i organizeze experiena tiinific, s-o ordoneze conformunui principiu unificator. Cu o larg nelegere, dar nu lipsit de migal, Dimitrie Gusti urzete o viziune deansamblu a vieii sociale i a tiinelor care se ocup cu lmurirea ei. Astfel, ajunge treptat s constituie sistemul sude tiine sociale, menit s lege pe de o parte sociologia de tiinele sociale particulare, de etic i politic pe de alta.

    Lucrarea sa din 1909, Sozialwissenschaften, Soziologie, Politik und Ethik, in ihrem einheitlichenZusammenhang, Prolegomena zu einem System, e rodul acestor preocupri.

    Cu precizarea acestor concepii, faza pregtirii tiinifice a vieii lui Dimitrie Gusti ia sfrit. El e acum nstpnirea unei metode i a unui sistem propriu de nelegere a vieii sociale, pe care va cuta s le fructifice,divulgnd mai nti, prin cursuri, conferine i lucrri, concepiile sale tiinifice, pregtind apoi, prin seminarii iinstitute, elementele necesare pentru nfptuirea reformelor derivate din aceste concepii.

    4

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    5/42

    Ca i cum mprejurrile ar presimi c orientarea lui teoretic e de acum isprvit, c ciclul formaiei luiintelectuale s-a ncheiat, faza uceniciei lui tiinifice se curm. n 1910, Dimitrie Gusti e numit profesor la catedra deIstoria filosofiei antice i Moral a Facultii de Litere la Universitatea din Iai.

    III. LOCUL CARIEREI PROFESORALE N ANSAMBLUL ACTIVITIISOCIALE A PROFESORULUI GUSTI

    Catedra la care se urc Dimitrie Gusti era desigur o catedr ilustr. Fusese ocupat cndva de Simion Brnuiu i maitrziu de Titu Maiorescu. Totui, ca i pentru naintaii si, ea nu corespundea dect n parte aspiraiilor sale.Amestecul accidental al moralei cu istoria filosofiei ddea catedrei un caracter hibrid. Fr a atepta schimbareaoficial a titulaturei, spre a o face mai adecvat tendinelor nvmntului predat n curs, Dimitrie Gusti anun cobiectul preocuprilor lui nu va fi istoria filosofiei, nici morala, ci filosofia practic, etica i sociologia.

    ntr-adevr, dup cuvenita reveren ctre naintai, lecia inaugural a cursului su se deschide printr-unadevrat manifest intelectual, n care-i expune succesiv sistemul, metoda i ambiiile universitare, angajnd, printr-o

    puternic anticipare i solicitare, viitorul acestui neam n funcie de progresul culturii sociale.

    Lecia aceasta, care, din fericire, ni s-a pstrat integral, intereseaz n cel mai nalt grad studiul de fa, cci ncursul ei Dimitrie Gusti expune, pentru ntia oar n public, felul n care nelege s-i exercite activitatea academicex professo. Urmrind deci ideile expuse n aceast lecie, se pot stabili inteniile activitii lui didactice, pe care,comparndu-le apoi cu realizrile lui culturale, se poate verifica n ce msur nvmntul Profesorului Gusti i-aatins obiectivele tiinifice i etice i ce rol a avut acest nvmnt n ansamblul activitii sale culturale.

    Justificnd metoda nvmntului su, Profesorul lmurete c ea deriv din concepia sa general asuprasocietii i a tiinelor care se ocup cu ea, pe care o desfoar n liniile ei generale, ntocmai cum va fi dezvoltatulterior n cursurile de etic i sociologie, precum i n lucrrile lui. Dei nc nepublicat n ntregul ei, aceastconcepie a fost rspndit oral, prin curs, mai multor generaii de studeni, precum i prin diferite lucrri n care seface aplicarea principiilor ei, iar acum n urm prin lucrrile coalei romne de sociologie.

    Trecnd la materia nvmntului, noul profesor arat c va da toat atenia rezultatelor tiinelor socialeparticulare, cu al cror material se constituie sociologia. El deplnge faptul c aceste tiine nu sunt mai bineorganizate n nvmntul universitar, fgduind totodat c va lupta pentru organizarea lor. E aci prima formulare,

    nc necomplet, a ideei sale de cpetenie, rmas pn astzi nerealizat, a Facultii de tiine Sociale, n careurmeaz s se concentreze integral nvmntul acestor tiine, astzi mprit ntre Facultile de Litere, Drept iAcademiile Comerciale.

    Vorbind apoi de menirea cursului, Profesorul arat c nsemntatea acestuia nu st pentru el n transmiterearezultatelor tiinei gata fcute, ci n transmiterea metodelor de cercetare folosite de aceste tiine.

    "Cursul - zice el - n-are nsemntate att prin numrul cunotinelor care se dau, ori prin frumuseea expuneriiacestor cunotine, ct i prin contribuirea la formarea gndirii asculttorilor. (...)

    Cursul are importan prin familiarizarea cu metoda de cercetare pe care apoi, dup curs, asculttorii s oaplice n cercetrile lor".

    De aci, marea nsemntate a seminariilor.ntr-adevr, acesta va fi principalul obiect de interes al noului profesor."Dac avem vreo ambiiune - scrie el, cum am mai amintit -, este s putem ntemeia un seminar de sociologie

    i etic pe care s-l punem n legtur cu instituiile de cercetare tiinific similare din strintatea apusean (...).Acest seminar va deveni obiectul celei mai ncordate ateniuni a noastre".Activitatea acestui seminar are un ndoit scop:1) s formeze personalitile creatoare de valori tiinifice, prin deprinderea studenilor cu problemele,

    instrumentele i metodele de lucru obinuite n specialitate;2) s cerceteze metodic problemele sociale ale actualitii, alctuind monografii tiinifice asupra acestor

    probleme, constituind astfel arhiva documentar indispensabil pentru nfptuirea judicioas a reformelorlegislative.

    "n Germania - continu el - profesorii i studenii discut i cerceteaz nu numai toate problemele tiinelorsociale sub specie aeternitatis, dar mai ales i probleme de legislaie actual ori probleme de nsemntate socialimediat".

    5

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    6/42

    Evitnd deci orice "generalizri i analogii pripite" -urmeaz Dimitrie Gusti -, "vom inaugura n cercetrilenoastre monografiile sociologice i etice".

    i mai departe:"Este timpul, cred, ca studiul problemelor sociale romneti s se strmute (...) din comisiunile parlamentare

    i din ministere la universiti".N-ai dect s consuli Studiile sociologice i etice, publicate n 1915 de elevii seminarului su de la Iai,

    Programul studenesc de organizare a vieii universitare, lucrat n 1923, n timpul grevelor studeneti, de eleviiseminarului su din Bucureti, sau fragmentele publicate n 1932, n "Arhiva...", din lucrrile "campaniilor decercetri monografice" asupra satelor romneti - pentru a nu vorbi de instituiile create pe urma acestora: Oficiuluniversitar, Cooperativa studeneasc, Cetatea Universitar, Cminele culturale, activitatea Echipelor regalestudeneti, Muzeul Satului-, ca s-i dai seama c, din acest punct de vedere, fgduielile leciei inaugurale au fost

    pe deplin realizate.Dac, n ce privete ultimul deziderat, studiul problemelor sociale n-a trecut din comisiile parlamentului i

    din ministere la universitate, totui cadre de specialiti formate n seminariile universitii au ptruns la ConsiliulLegislativ i n oficiile de studii, create pe lng diferitele departamente. n acest fel, nvmntul tiinelor sociale acontribuit, fr ndoial, n oarecare msur, la nlturarea empirismului legislativ.

    Misiunea tiinific i etic a seminarului nu se ncheie ns cu sfritul studiilor. Ea trebuie prelungit maideparte prin crearea asociaiilor de specialiti.

    "Seminariilor - scrie Dimitrie Gusti - le corespunde n Germania organizarea tuturor specialitilor nasociaiuni, care se ntlnesc anual i care au organele lor periodice. Aa, seminariilor de tiine de stat le corespunden afar de Universitate vestitul Verein fr Sozialpolitik, ntemeiat de profesorii universitari de economie i de

    brbaii de stat germani, care Verein... a influenat i influeneaz nc, de un sfert de veac, politica social aimperiului german".

    Ideea care avea s genereze mai trziu, n 1918, Institutul Social Romn i "Arhiva pentru tiina i reformasocial" este, nc de pe acum, perfect definit.

    Recapitulnd, ideile principale cuprinse n lecia inaugural asupra misiunii i organizrii nvmntuluitiinelor sociale sunt urmtoarele:

    1) derivarea metodei cursului din concepia original a Profesorului asupra societii, a tiinelor sociale i amisiunii reformatoare a acestora;

    2) atenia deosebit dat tiinelor sociale particulare;3) organizarea unitar a nvmntului tiinelor sociale n universiti;4) caracterul precumpnitor metodic al cursurilor;5) funcia creatoare de personaliti tiinifice a seminarului;

    6) lucrrile cu caracter monografic i actual al acestor seminarii, menite s contribuie la reforma vieiisociale;

    7) prelungirea activitii seminariilor prin institute sociale, reunind asociaiile specialitilor din diferiteleramuri ale tiinei.

    Din examinarea acestor puncte expuse n lecia inaugural rezult c: n mometul n care Dimitrie Gusti urctreptele catedrei de la Iai el are bine definit, nu numai concepia sa filosofic asupra realitii sociale i a

    sistemului de tiine care o cerceteaz, dar i ideea fundamental a activitii sale practice: contiina misiuniireformatoare a nvmntului tiinelor sociale. Lunga desfurare ulterioar a carierei culturale a Profesorului nu va face dect s ilustreze, printr-o

    succesiune necontenit de creaii proprii i colective, ideea dup care cunoaterea tiinific a realitii sociale estesingura temelie serioas a politicii sociale, i dup care rodnica dezvoltare social a unei ri nu poate fi asiguratfr crearea unor cadre de specialiti, adevrai tehnicieni ai devenirii sociale, menii s nlture din viaa politicnepriceperea, empirismul i incoerena, mai duntoare de multe ori dect necinstea. Aceste cadre sunt menite s

    constituie o falang, creatoare i reformatoare a unei noi Romnii, menit s dobndeasc un loc de frunte printrenaiunile universale, creatoare de cultur.Se lmurete, astfel, nc o dat, rolul central pe care l ocup cariera profesoral n ansamblul activitii

    culturale a lui Dimitrie Gusti.n rndurile ce urmeaz nu vom putea urmri cronologic ntreaga activitate a Profesorului. Scopul nostru nu e

    s povestim o via, ci s nelegem un nvmnt. De aceea, vom ncerca s considerm, mai nti analitic, fiecarelatur a activitii lui, n msura n care are legtur cu activitatea profesoral, i apoi vom cuta s sistematizmaceste aspecte n lumina idealului etic-cultural pe care se ntemeiaz.

    Ajunge s spunem aici, pentru situarea celor ce vor urma, c Dimitrie Gusti profeseaz la Iai pn n 1920,cnd trece la catedra de sociologie, etic i politic de la Facultatea de Litere a Universitii din Bucureti, unde

    6

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    7/42

    profeseaz pn astzi.Fapt vrednic de reinut: spre deosebire de atia alii care-i fcuser studiile n Germania i care fuseser

    ntr-att de mult nrurii de cultura acestei ri nct nu s-au mai putut desprinde de ea, D. Gusti n-a ovit, ca iprietenul su V. Prvan, s-i sacrifice toate relaiile intelectuale, ntrerupnd orice colaborare tiinific cu aceastar, din clipa izbucnirii rzboiului.

    Cnd, ndat dup rzboi, guvernul romn se hotrte s naionalizeze universitatea maghiar de la Cluj,

    Dimitrie Gusti este nsrcinat, mpreun cu prietenul su Vasile Prvan, s organizeze noua "Universitate a DacieiSuperioare". Cei doi prieteni au astfel prilejul s-i aplice concepiile comune asupra rostului nvmntuluiuniversitar, asupra programului de studii, asupra organizrii cursurilor, seminariilor, laboratoarelor i clinicilor,

    precum i programul privitor la extensiunea universitar, menit s ndeplineasc n viaa Universitii clujene rolulmplinit n Bucureti de Institutul Social.

    Impus dup rzboi ateniei societii culte bucuretene, prin campaniile de cercetri monografice ale vieiisociale romneti, ntreprinse cu studenii seminarului de sociologie, precum i prin opera ntreprins de InstitutulSocial Romn i de "Arhiva pentru tiina i reforma social", nfiinate n 1918 - coal politic i tribun a uneintregi generaii sociale, prin care ncearc s adune cadrele de specialiti, la colaborarea pe care o preconizase nlecia inaugural -, D. Gusti e ales n 1923 membru al Academiei i apoi vicepreedinte al ei.

    ntre timp, din ndemnul A. S. R. Principelui Carol, proiecteaz s organizeze Casa Culturii Poporului, darproiectul su este zdrnicit de vitregia mprejurrilor. Faptul nu va descuraja pe Profesor, care va continua smiliteze pentru nfptuirea ei, convins c idealul acesta trebuie s se mplineasc.

    n momentul n care prima generaie crescut de el politicete devine capabil s preia conducerea statuluiromn, Dimitrie Gusti, care-i ndrumase formaia politic, e chemat s participe, mpreun cu ea, la organizareaactivitii sale culturale.

    Renunnd la poziia sa de arbitru al culturii, pentru aceea de creator cultural, Dimitrie Gusti ncepe smiliteze n viaa politic.

    Astfel, cnd, n 1929, strintatea cere un nume cu destul autoritate ca s fie chezie a ndepliniriiobligaiilor statului romn, Dimitrie Gusti ntrunete, prin prestigiul lui necontestat i prin neutralitatea lui politic,toate sufragiile cerute pentru numirea sa ca preedinte al Casei Autonome a Monopolurilor Statului.

    Peste puin, D. Gusti e chemat s ndrumeze pe rnd, ca decan al Facultii de Litere, viaa studeneasc,cooperaia, ca preedinte al Oficiului Naional, radiodifuziunea ca preedinte al Societii, cultura de toate gradele caministru de Instrucie. n clipa n care M. S. Regele se hotrte s pun soarta organizaiei culturale a naiunii sub

    privegherea oblduitoare a monarhiei, el i aduce aminte de vechiul su colaborator i-l nsrcineaz s redea fiinvechiului proiect al Casei Culturii Poporului prin Fundaiile Regale.

    Cnd, n 1932, elevii din ultima generaie i vor pune nainte problema lipsei de lucru a intelectualilor, ca o

    anticipare a interesului pentru problema pe care nu avea timp s o rezolve ca ministru, D. Gusti va nfiina premiileautorilor tineri needitai, trecute azi pe seama Fundaiilor Regale.

    Patru ani mai trziu, prin planul organizrii educaiei tineretului, n jurul muncii studeneti la sate, pe care lrealizeaz la chemarea M. S. Regelui Carol al II-lea, D. Gusti nlocuiete imaginea apstoare a lagrelor de munc

    prin ideea creatoare a muncii constructive a elitelor intelectuale romneti pentru ridicarea satelor, de care vorbea cuzece ani mai devreme, n rspunsul su la discursul de recepie la Academie, al profesorului [Rdulescu-] Motru.

    n tot acest timp - exemplu rar, nemaintlnit la noi dect la d-l Nicolae Iorga -, Dimitrie Gusti nu-i prsetenici o clip catedra de sociologie. Rupnd cu tradiia, ministru n funcie fiind, i face cursurile regulat i, mai multdect att, i face regulat seminariile, care sunt, n tot acest timp, un izvor nesecat de sugestii pentru reformelenfptuite n cursul prodigioasei activiti svrite ca ministru, expus pe larg n volumul consacrat ministeriatuluisu.

    Catedra rmne astfel sufletul activitii lui ntregi i legtura dintre concepia lui teoretic i activitatea luipractic.

    IV. FUNDAMENTELE TEORETICE ALE NVMNTULUI GUSTIAN.SISTEMUL TIINELOR SOCIALE

    ntreaga activitate profesoral a lui D. Gusti derivnd, dup cum ne-o spune singur, din concepiile luigenerale teoretice asupra filosofiei i societii, cercetarea acestora este indispensabil pentru nelegereanvmntului su.

    7

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    8/42

    Fr a ncerca s refacem deci, aici, lucrul ntreprins de alii naintea noastr, socotim c o prezentare aacestor concepii n liniile lor generale, fr alte referine la sistemele sociologice contimporane de ct este strictnecesar pentru nelegerea lor, nu poate fi lsat la o parte.

    Fapt vrednic de nsemnat, n momentul n care Dimitrie Gusti devine titularul catedrei de Istoria filosofieiantice i moral la Universitatea din Iai, toate aceste concepii sunt gata precizate n mintea lui. ntr-adevr, liniilegenerale ale sistemului su filosofic, sociologic i etic-politic sunt expuse n lecia inaugural a cursului, aa cum se

    nfieaz i astzi, cu o claritate i o vigoare cu nimic mai prejos de formulrile mai noi.n expunerea acestor concepii am folosit, de altfel, paralel, textul leciei inaugurale, cu acela al scrierilor saleulterioare.

    ncercarea de a constitui un sistem de tiine sociale se lovea de mai multe dificulti.n primul rnd, sociologia pretindea s-i anexeze ntregul cmp al disciplinelor normative, care, mpreun,

    alctuiesc filosofia practic, constituindu-se ca tiin ntemeietoare i coordonatoare a acestora. n al doilea rnd, eatrebuia s fac fa preteniei tiinelor sociale particulare, care-i contestau, o dat cu existena, i orice drept de a seconstitui deosebit de ele.

    Pretenia ei de a ntemeia, principial, tiinele normative, se lovea de neputina de a gsi o punte solid detrecere de la obiectul disciplinelor care se ocup normativ, cu idealul, la obiectul ei explicativ, real. Fa de tiinelesociale particulare, greutatea era de a distinge dac sociologia are ntr-adevr un obiect propriu, sau dac nu e dect osintez abstract a tiinelor sociale particulare.

    Pentru rezolvarea acestor probleme, D. Gusti avea de ales ntre mai multe soluii:1) o concepie monist, naturalist, comun evoluionismului spencerian i sociologismului lui Durkheim,

    fcea din orice fapt social un lucru natural i reducea tiinele sociale particulare la sociologie;2) alt concepie, pluralist-spiritualist, considera, cu Dilthey i urmaii lui, orice fapt social ca form

    spiritual i desfiina sociologia n favoarea tiinelor sociale particulare, avnd fiecare ca obiect una din acesteforme;

    3) o a treia concepie, mixt, dualist, cuta s ie cumpn, cu unii neokantieni, ntre celelalte dou,ncercnd s descopere un amestec de form spiritual i de materie existenial, de real i de idealitate n oriceexisten social.

    Pentru a-i realiza concepia, naturalismul era ns silit s sacrifice ideea de tiin normativ i s transformedisciplinele particulare n sociologii fragmentare. Spiritualismul trebuia, dimpotriv, s nlture din cmpul tiinelorsociale ideea de explicaie, obinuit n tiinele inductive, nlocuind-o cu o nelegere tipologic, descriptiv, arealitii. Singur, concepia dualist reuea s nlture aceste dificulti. n schimb, aceast concepie, odat fcutseparaia ntre domenii, nu izbutea s mai gseasc o unitate real care s asigure trecerea ntre ele.

    Dimitrie Gusti rezolv problema cu ajutorul concepiei sale voluntariste, aa cum i-o formase pe vremeauceniciei la Wundt, dezvoltnd-o ntr-o concepie filosofic, metafizic i epistemologic original, a realitiisociale i a mijloacelor de cunoatere a ei.

    ntreaga concepie e centrat pe ideea de voin i pe ndoita modalitate de existen a acesteia ca fenomen ica proces, ca fapt gata fcut i ca putere fptuitoare.

    Viaa social fiind o manifestare complex de voin, nelegerea ei poate fi cunoatere mijlocit, constatareobiectiv i explicaie a fenomenului social; dar poate fi i trire imediat a procesului de nfptuire, atitudine,apreciere, valorificare ideal, norm. De unde i deosebirea dintre sociologie i tiinele sociale de o parte, dintre eai etic i politic de cealalt; primele avnd un caracter realist explicativ, ultimele un caracter idealist i normativ.

    Voina e realitatea ultim a ntregii viei sociale. Ea nu este o construcie a minii, ci o realitate.Ca atare, unitatea celor dou aspecte nu este o abstracie, ci un fapt. De asemenea, dualitatea ei nu este o

    distincie analitic, ci un fapt de configuraie real a voinei, o structur, n care momentul "cunoaterii" esteindisolubil legat de acela al "militrii", al fptuirii. Aceast legtur constituie ceea ce numete D. Gusti "circuitul

    social".Ct despre relaia dintre sociologie i tiinele sociale particulare, tot unitatea voinei o lmurete.Viaa social constituind n realitate un singur tot concret, din care tiinele particulare izoleaz numai

    fragmente, considerarea unui asemenea fragment, necesar analizei, nu poate duce niciodat, singur, la descoperirearaiunilor suficiente. Pentru a le gsi, orice fapt social trebuie privit sintetic, n complexul mprejurrilor n care se

    produce, i cercetat paralel cu aceste mprejurri i cu manifestrile ce-l nsoesc.Toate tiinele sociale au, mai mult sau mai puin vag, contiina acestui lucru, de vreme ce toate legile pe

    care le stabilesc sunt legi condiionate, pure constatri descriptive, valabile n mprejurrile n care au fost stabilite.Dar nu toate trag concluziile acestui fapt.

    tiinele sociale particulare constatatoare alctuiesc astfel materia prim a sociologiei, singura tiin cu

    8

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    9/42

    adevrat i complet explicativ a realitii sociale.i, pentru c viaa social este, n esena ei, voin, i oriice voin genereaz o tendin, o atitudine fa de

    lucrul explicat, concluziile sociologiei sunt, la rndul lor, obiect de judecat pentru o tiin supraordonat avalorificrii: etica i politica, prima stabilind scopurile, a doua mijloacele prin care viaa social se modific n sensulidealurilor ei, se reformeaz. Reforma social odat realizat, rezultatul ei devine din nou obiect de constatare pentrutiinele sociale particulare, care ofer un nou material de explicaie sociologiei; iar concluziile acesteia ofer, la

    rndul lor, eticei un nou material de apreciere. Realitate, tiin i reform social se condiioneaz reciproc, formndo triad dialectic a trirei actului social, corelat "circuitului social" pomenit mai sus.Un proces de explicaie general asigur trecerea de la tiinele sociale particulare la sociologie i altul, de

    apreciere, asigur judecarea realitii din punct de vedere ideal i alegerea mijloacelor de nfptuire, adic trecerea dela sociologie la etic i politic. Traducerea idealului n fapt, realizarea voinei nnoad firul, dnd din nou pastiinelor sociale particulare.

    V. CONCEPIA SOCIOLOGIC

    O dat cu aceast concepie general a raporturilor dintre tiinele sociale particulare, sociologie, etic i politic, seprecizeaz treptat n mintea lui Dimitrie Gusti i concepiile sale speciale asupra fiecreia din aceste discipline.Ca i sistemul de tiine sociale, sistemul de sociologie pornete tot de la ncercarea organizrii experienei

    tiinifice existente, adic de la sistematizarea curentelor i orientrilor care circul n tiinele sociale.Cercettorul care vrea s-i dea seama de natura i limitele sociologiei se gsete ntr-adevr, i el, n faa

    unei competiii tulburtoare, cci fiecare tiin care are de obiect un fapt social, sau e n legtur cu societatea(antropogeografia, antropologia, demografia, biopolitica, istoria i psihologia social), precum i fiecare disciplinsocial particular (filosofia culturii, tiinele economice, dreptul i politica), revendic pretenia de a-i servi dreptunic fundament constitutiv.

    Cum s operezi o alegere ntre attea puncte de vedere?Profesorul Gusti este adus s reflecteze asupra relaiilor ce exist ntre fiecare punct de vedere unilateral,

    chiar de nevoia determinrii limitelor nuntrul crora e ndreptit fiecare dintre ele.Sistematizarea lui nu e o juxtapunere dogmatic a rezultatelor acestor curente, ci o sistematizare critic a lor.

    Fiecare punct de vedere particular este ndreptit n msura n care se mrginete a lmuri o latur definitiv a vieiisociale; dar e respins n msura n care pretinde s explice singur toat aceast realitate.

    Rezultatul este definirea unei nelegeri originale a vieii sociale, sintez a tuturor sociologiilor particulare, ncadrul creia fiecare i afl, n acelai timp, sens real i limite.

    Firul cluzitor al acestei sinteze l constituie concepia sa despre structura societii, neleas ca manifestarecolectiv de voin.

    Am artat c societatea este pentru Dimitrie Gusti un complex de manifestri colective. Nici una din acestemanifestri nu este ntmpltoare. Totui, nici una nu poate fi explicat de sine stttor. Toate manifestrile sociale,

    producndu-se ntr-o totalitate, cercetarea acestui tot, ca unitate, este prima condiie necesar nelegerii fiecreimanifestri n parte. Orice manifestare social, pentru a putea fi neleas, trebuie deci raportat la totul n care senate i privit paralel cu celelalte pri ale acestui tot.

    Elementele ntregului social nu sunt ns omogene.

    1. O prim parte e constituit chiar de formele de activitate. Sunt manifestrile: culturale, economice, etico-

    juridice i politice. Unele dintre aceste manifestri, cum sunt cele culturale (scopuri) i cele economice (mijloace)constituiesc viaa social. Altele, cum sunt manifestrile juridice (norme) i politice (realizri de norme) reguleazaceast via.

    2. Un al doilea grup e constituit din factorii cari condiioneaz aceste activiti. Aceti factori se pot grupampreun n planuri, sau ansambluri condiionate, cadrele: cosmologic, biologic, psihologic i istoric. Fiecare cadru eo dimensiune special a determinismului social: spaiu, timp, via, activitate sufleteasc. Fiecare condiioneaz viaasocial n alt fel. Dar toate lucreaz mpreun. Unele din aceste cadre condiioneaz viaa social din afara ei. Suntcadrele asociale (cosmologic i biologic). Altele reprezint influena faptelor sociale asupra societii. Sunt cadrele

    9

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    10/42

    sociale. Influena faptelor trecute asupra celor de azi constituie cadrul istoric. Presiunea manifestrilor socialeconcomitente constituie cadrul psihologic.

    3. Formele de activitate pomenite mai sus sunt manifestate de anumite grupuri. Subiectele acestea ale vieiisociale sunt unitile sociale, mari sau mici, organizate sau neorganizate: mas, public, grupuri simpatetice,comuniti, societi, ntreprinderi, familie, stat, naiune, umanitate etc. ntre ele, aceste uniti stabilesc relaii i n

    interiorul lor se petrec prefaceri structurale ale manifestrilor lor caracteristice:procesele sociale.Cadre, manifestri, uniti, relaii i procese sunt elementele vieii sociale. Cum se mbin ntre ele acesteelemente?

    Caracterul esenial al vieii sociale st n faptul c formele de manifestare, dei nu pot fi nelese dect ncadrul factorilor cari le condiioneaz, nu sufer totui niciodat pasiv influena cauzalitii lor. Cci, spre deosebirede lumea fizic, sau, mai exact, spre deosebire de un anumit nivel de aproximaie al msurtorilor lumei fizice,cadrele nu determin societatea n mod mecanic. Societile reacioneazasupra cadrelor, cu ajutorul propriilor salemanifestri, putndu-se sustrage influenei lor, prin interferena acestor reacii.

    Aa c manifestrile oricrei societi sunt, n acelai timp, elemente determinate i determinante aledevenirei ei. Societatea se determin deci singur, printr-un fel de autodeterminism care nu exclude cauzalitatea, cinumai o circumscrie, utiliznd-o ntr-un anumit fel.

    Societatea putnd reaciona prin manifestrile vieii sociale, cadrele apar mai curnd ca nite motive ale uneivoine colective, dect ca nite cauze propriu-zise.

    Totul se petrece ca i cum societatea ar fi suportul unei voine autonome, avnd, cu alte cuvinte, opersonalitate proprie. procesul subtil prin care societatea capt personalitate e lmurit prin operaia socializriivoinelor individuale. Aceast socializare se nfptuiete prin subordonarea indivizilor unei finaliti comune.Caracterul teleologic al voinei devine astfel cheia de bolt a nelegerii sociale a profesorului Gusti. i rdcinile eisunt, de netgduit, aristotelice.

    Aceast voin social, esen ultim a realitii sociale, aceast existen teleologic sui-generis, nu este unlucru inaccesibil. Sarcina concret a tiinei sociologice este s ajung s-o determine, n fiecare caz.

    Metoda folosit n acest scop este dubl. O prim metod, indirect, inductiv, va cuta s formuleze legi, sstabileasc corelaiile eseniale, paralelismele caracteristice dintre manifestri ntre ele i dintre manifestri i cadre.A doua metod, pregtit de cea dinti, e direct, intuitiv. Ea va cuta s determine tipuri de societate, n cadrulcrora valoreaz legile stabilite.

    Cnd cercetarea inductiv a observat un numr suficient de corelaii i cnd tendina acestora s-a precizat, caorientare i intensitate, cercettorul trebuie s-o verifice prin participaia direct la viaa unitii respective. n sensinvers, tipul stabilit prin intuiie direct poate servi de punct de plecare pentru verificri de corelaii, n locul

    ncercrilor succesive, migloase i adesea imposibile.

    VI. CONCEPIA ETIC

    Ca i sistemul su de sociologie, sistemul de etic al profesorului Gusti pornete de la o critic serioas a doctrinelorcare-i disput cmpul de speculaie al acestei discipline. i, la fel ca n sociologie, Profesorul ncearc o sintez a

    poziiilor opuse, prin cutarea unui fir cluzitor de clasificare a problemelor i sistemelor, care s situeze fiecare

    doctrin particular la locul ei adevrat.Activitatea omeneasc fiind n esena ei voin, care urmrete scopuri i folosete mijloace, cum se poatestabili, n aparenta incoeren a activitii sociale, un criteriu sigur de alegere ntre fapte?

    Criteriul de alegere - spune D. Gusti - este idealul.Viaa neavnd un scop n sine, care este coninutul acestui ideal?Pentru a rspunde, D. Gusti examinez, pe rnd, soluiile date acestei probleme, nlturnd succesiv:

    autoritarismul, care nu e dect un sistem de moral practic, iscepticismul, care neag existena unui criteriuabsolut, i cu el posibilitatea eticei, ntemeiat pe observaii superficiale i pe contradicii construite n mod fictiv. Elnltur apoi rigorismul formalist, care neglijeaz realitatea psihic inerent operaiei de motivare, cutnd criteriulactului moral n conformitatea, imposibil, a voinei cu legea moral, precum i eudemonismul, hedonist i utilitarist,

    10

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    11/42

    care, n neputina determinrii calitative a bunului suprem, aritmetizeaz un bun social relativ i maxim.Pentru a stabili un criteriu temeinic de valorificare a faptelor omeneti, D. Gusti adopt un punct de vedere

    original, precednd la o analiz funcional a structurii procesului motivrii. El constat astfel, mpotrivaintelectualismului, c voina omeneasc e ntemeiat pe afeciuni tipice: iubire de sine, simpatie i religiozitate,stabilind totui, i mpotrivasentimentalismului, c raiunea suficient a actului moral nu st n aceste afecte, ci nelementul intelectual al actului de voin: reprezentarea anticipat a efectului, care genereaz scopul i mijlocul, prin

    combinare cu fundamentul afectiv. Cu ajutorul acestei concepii, D. Gusti nltur antinomia libertate-determinism,artnd cum n actul motivrii finalitatea nu exclude cauzalitatea, ci dimpotriv o presupune, fr ca totui acestpresupunere s compromit libertatea raional, motivat, a agentului moral.

    Cercetnd relaiile dintre scopuri i mijloace, Dimitrie Gusti deosebete trei tipuri, reprezentnd i trei stadiievolutive ale acestor relaii: voina primitiv, incapabil s aleag, trind sub impresia imediat a prezentului; voinatehnic, evoluat, capabil s-i aleag mijloacele, i voina personal, n stare s aleag deopotriv, scopuri imijloace.

    Termenul acestei sinteze este personalitatea: unitatea de scopuri i mijloace contiente i liber alese,mbinnd, deopotriv, motive afective i intelectuale, n hotrrile ei. Ridicat, prin lungirea treptat a voinei, de lastarea primitiv, n care scopurile i mijloacele i se impun, la starea superioar, n care-i alege scopurile i-i creeazmijloacele n chip autonom, dezvoltat prin cunoaterea i iubirea de sine, lrgit prin simpatia pentru alii, pn lasolidaritatea omului cu lumea ntreag, n actul religiozitii, personalitatea autonom, aa cum o concepe D. Gusti, eun venic efort de autorealizare. Ea se depete necontenit, tinznd s creeze valori universal valabile, prin care-iasum tot mai mult umanitate.

    Personalitatea maxim, creatoare de cultur este, dup Gusti, idealul suprem al indivizilor ca i alcolectivitilor, cruia trebuie s i se subordoneze toate activitile acestora.

    Ideea de personalitate rezolv, dup D. Gusti, pe lng antinomiile nlturate n cursul demonstraiei, i alteantinomii: aceea a individului i a societii, a egoismului i a altruismului, precum i aceea a optimismului i a

    pesimismului."Afirmarea voinei de putere a acestor personaliti este limitat, n exerciiul ei, de solidaritatea

    interpersonal, care o supune dreptii sociale, virtutea ei nefiind dect exerciiul ei n aceste limite, adic mplinireadatoriei. nelepciunea suprem spre care tinde personalitatea apare, la limit, ca sintez armonioas a scopurilor i amijloacelor, cu ntregul univers material i social."

    VII. CONCEPIA POLITIC

    Acesta fiind cuprinsul nelegerii gustiene a disciplinelor sociologic i etic, legtura dintre ele urmeaz s fierealizat de o a treia disciplin, politica.

    Cercetarea sociologic i etic a realitii sociale sfrete totdeauna cu situarea rezultatelor pe dou planuridiferite:

    1) planulposibilitilor, pe care le descoper cercetarea tiinific n realitatea social a cadrelor, i2) planul imperativelor, rezultate din valorificarea manifestrilor actuale ale acestei realiti, n raport cu

    idealul, pe care l impune etica.Idealul constnd n dezvoltarea maxim a tuturor posibilitilor oferite de cadrele vieii sociale, ntr-o unitate

    vie, creatoare de valori, contient de sine, simpatizant cu alii i ncadrat n universul material i spiritual n care

    triete - cum se realizeaz nfptuirea acestuia?Rspunsul Profesorului e simplu: prin reforma social.Am mai atins n treact aceast problem, atunci cnd am vorbit de teoria gustian a circuitului social i de

    triada dialectic: realitate, tiin i reform social. S-o cercetm aci, mai de aproape.Realitatea social existent e obiect de cunoatere indicativ. Idealul etic e obiect de dorin optativ, sau de

    prescripie imperativ. Cum se transform imperativul idealurilor n realitate prezent? Cum trece n act idealul?Rspunsul l d considerarea aciunii contiente a omului n timp.Privit sub raportul existenial, idealul nu exist azi, la timpul cugetrii, dect virtual, ca termen al unui proces

    sufletesc, ca obiect de voin. Ca reprezentare anticipat, pe alt plan, a exigenelor contiinei.Dar pentru c, n procesul aciunii voluntare, reprezentarea anticipat a efectului e causa movens a procesului

    11

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    12/42

    de nfptuire, acest obiect ideal devine anticipare a existenei viitoare, prin transpunerea lui n planul realitii.Cum se face aceast transpunere?Cercetarea realitii sociale arat c voina social fiind totdeauna motivat, idealul nu e niciodat arbitrar, ci

    temeiurile lui exist n realitatea actual, ca motive de a-l voi.n realitatea social exist, deci, ceva care corespunde idealului, dar care, asemenea acestuia, nu are existen

    n fapt, ci numai ca virtualitate. Acest ceva este constituit de tendinele sociale care se contureaz totdeauna prin

    comparaia posibilitilor pe care le ofer cadrele vieii sociale cu gradul n care manifestrile actuale realizeazaceste posibiliti.Idealul exist deci n actualitatea social, n dou feluri. Mai nti, ca fapt sui-generis, n planul propriu de

    existen ideal-obiectiv, i n al doilea rnd, n planul de existen al cadrelor vieii sociale, ca exigen a voinei, iaici, sub dublul aspect: de motiv al acesteia i deposibilitate a unei existene viitoare.

    Privit n timp, i sub raportul devenirii, idealul este deci anticipare a ceea ce va fi. Dar acest anticipare esteliber, nu necesar. Realizarea a ce va fi nu este n funcie de condiii obiective, date mai dinainte, ci de o activitateuman, contingent, care poate fi, sau poate lipsi. Exercitarea acestei aciuni este singurul principiu specificativ aldiferitelor viitoruri condiionale, deopotriv posibile. Numai prin ea posibilul devine actual, condiionalul existenconcret.

    Cum se insereaz aceast activitate, ntre ideal i realitate?Prin aciunea omului real asupra cadrelor vieii asociale. Idealul se realizeaz, imperativul sau optativul devin

    viitor indicativ, prin aciunea omului asupra condiiilor care fac mplinirea lui posibil. Existena fiind condiionatde cadre, voina i realizeaz scopurile prin modificarea lor.

    Reforma social are prin urmare dou rdcini. Una n idealul social, pe care l anticipeaz temporal, canchipuire; alta n realitatea cadrelor pe care urmeaz s le modifice prin fapt.

    Legtura dintre cele dou rdcini e ceea ce am putea numi: "desfurarea temporal a aciunii", circuitulsocial.

    Prin mijlocirea aciunii reformatoare, ceea ce trebuie s fie, intemporal, coboar n vreme i devine, nperspectiva timpului, ceea ce va fi, dac aciunea reformatoare izbutete.

    De ce atrn ns succesul acestei aciuni?Mai nti, de cunoaterea exact a cauzelor realitii sociale prezente ce trebuie reformat i apoi, de putina

    mnuirii acestor cauze n sensul dorit.Rezult c prefacerea idealului n realitate nu e posibil fr cunoaterea tiinific a acesteia i fr o tehnic

    special ntemeiat pe aceast cunoatere. Numai acesta poate genera programul aciunii sociale.nc o dat, D. Gusti i definete poziia lui original, reformist-criticist, ntre realismul social conservator,

    care reduce toat aciunea social la ncadrarea manifestrilor existente, tgduind voinei orice eficacitate i

    confundnd astfel idealul cu realitatea; i romantismul social revoluionar, care nu consider dect idealul, ca i cumar fi gata realizat, fr o idee clar a mijloacelor de nfptuire, confundnd adic, invers, realitatea cu idealul.

    Caracterul propriu al concepiei gustiene st n rolul preponderent acordat cunoaterii sociologice, candreptar pentru aciunea social. Numai cunoscnd cauzalitatea adevrat a realitii actuale se pot cuta mijloaceeficace pentru nfptuirea idealului social, nlocuindu-se dibuirile risipitoare de energii, ale netiutorilor, sauimitaiile servile ale semidocilor, sterile n msura n care nu coincid exact cu mprejurrile n care se aplic, printr-oaciune logic, ntemeiat pe realitatea concret i contient de scopurile i mijloacele ei.

    Institutul Social va deveni, astfel, principalul instrument de realizare a concepiei sale politice.Concepia politic a lui Dimitrie Gusti rezolv n chip sintetic antinomiile clasice ale tiinei politice.ntre individualismulcontractualist, care face din individ scop i din societate mijloc, isocialismulcare

    subordoneaz pe individ societii, D. Gusti definete o poziie personalist, intermediar. Nu exist individ frsocietate, nici societate fr individ. Nici unul, nici altul nu sunt scopuri n sine, ci coordonarea lor n fapt atrn degradul n care fiecare realizeaz n sine idealul etic al personalitii. Personalizarea elimin orice antagonism posibil

    ntre ele, prin instaurarea dreptii.ntre democraie, care recomand conducerea poporului prin popor, cznd n pcatele nestabilitii iincompetenei, i aristocraie, care recunoate nevoia elitelor sociale, stabile i competente, dar nu asigurreprezentativitatea intereselor generale ale colectivitii, D. Gusti definete de asemeni o poziie sintetic, prinrecunoaterea rolului personalitii, ca organ de realizare a reformei sociale.

    Rezult de aci c n organizarea contient a devenirii sociale sunt necesare dou categorii de personaliti:1) specialitii i tehnicienii, care arat n ce msur idealurile propuse i afl n realitatea social posibiliti

    de nfptuire, i ce mijloace trebuiesc ntrebuinate pentru modificarea acestei realiti, n aa fel nct realizarea lors devin posibil.

    Adevrai tacticieni ai devenirii sociale, furitori de mijloace i cenzori de utopii, menirea lor este s gseasc

    12

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    13/42

    cele mai potrivite ci pentru realizarea celor mai nimerite reforme, stabilind ierarhia i oportunitatea lor;2) mai presus de aceti tacticieni, nruitori de utopii i topitori de aripi de cear, stau ns strategii reformelor,

    "pedagogii voinei sociale", acei oameni deosebii care creeaz semenilor lor idealuri, ndrumnd voina social s semanifeste n direcia destinului su. Fie c acetia impun semenilor lor nzuine, fie c le descoper numai, motive dea voi; misiunea acestor "profei sociali" este cea mai nalt dintre toate misiunile politice, cci nu e numai regulativca legislaia, sau administrarea, ci efectiv creatoare de valori. Aciunea acestor ndrumtori, lipsit de cunoaterea

    realitii sociale, este ameninat de aceeai primejdie a nlucirii idealurilor false, a smintirii oamenilor, a irosirii nzadar, i a decepiilor de dup deteptare, caracteristic tuturor utopiilor.Idealul su este aristodemocraia, organizaia social n care aciunea competenei organizate (corporaiile)

    frneaz asupra utopismului demagogic care poate ispiti manifestarea momentan a voinei generale; dar n careaciunea acesteia nu se substituie reprezentrii tendinelor etice generale ale comunitii naionale.

    Democraia fiind "activitatea i responsabilitatea maselor n domeniul cultural, economic i social", dinaceast concepie politic rezult clar limitele ei. Condiia de existen a democraiei este ca jocul forelor politice snu primejduiasc unitatea etic a naiunii, nlocuind-o cu scopurile coteriilor politice. Cnd acest lucru e periclitat,unitatea etic a naiunii i poate cuta altfel de organe de reprezentare.

    Astfel, dei adnc democratic, concepia profesorului Gusti nu exclude posibilitatea ca, n anumemprejurri, unitatea etic a naiunii s ajung a fi reprezentat altfel dect prin mecanismul regimului parlamentar.Dei Profesorul nu spune acest lucru nicieri n mod categoric, prnd a nu pune la ndoial posibilitile regimului

    parlamentar de a reprezenta ntotdeauna interesele general-etice ale naiunii, el rezult limpede din concepia sa, carecuprinde astfel,potenial, i o explicaie a guvernrilor de mase, reprezentative n chip plebiscitar, adicneparlamentare.

    Ceea ce este esenial, i acesta este argumentul su principal mpotriva corporatismului pur, este creprezentarea intereselor corporative i sindicale nu se poate niciodat substitui funciei unificatoare a organului

    politic care reprezint interesele general-etice ale naiunii, fie acesta parlament, sau partid unic.Astfel, profesorul Gusti e adus, prin distincia fcut ntre competena tehnic i competena etico-moral, s

    adopte, ntre corporatismul pur, ntemeiat pe interesele speciale reprezentate de competena tehnic organizat, iparlamentarismul ntemeiat pe interesele generale aprate de organele reprezentative ale voinei naionalepermanente, o poziie intermediar.

    n sfrit, ultima antinomie rezolvat, ntre naionalismulparticularist i internaionalismulcosmopolit, D.Gusti adopt de asemeni o poziie intermediar, aceea a naiunii universal creatoare de cultur, ale crei idealurisunt n chip firesc integrate n acelea ale umanitii, dar care, sub sanciunea desfiinrii, trebuie s-i menin i s-idezvolte specificitatea stilului de manifestare, izvort din specificitatea stilului condiionrii lor.

    n rezumat, din comparaia planului ideal cu acela al posibilitilor izvorte din realitate, rezult un al treilea

    plan, intermediar, al aciunii: planul mijloacelor necesare pentru nfptuirea idealului, prin mnuirea inteligent aposibilitilor oferite de realitate.

    Disciplina care se ocup cu acest plan e disciplina politic.Politica este, deci, n concepia profesorului Gusti, tiina mijloacelor de nfptuire a reformelor recunoscute

    necesare, prin aprecierea manifestrilor actuale ale realitii sociale n lumina idealului i devenite posibile princercetarea tiinific a cadrelor acestei realiti.

    Ea ncheie ciclul cercetrilor care au de obiect viaa social, ndreptndu-se spre fapt.Politica fiind tiina mijloacelor prin care se nfptuiete n realitate idealul, caracterul suprem al acestei

    discipline apare limpede oriicui.

    Din cele expuse mai sus se vede clar c sistemul profesorului Gusti nu este att o expunere de fapte, ct unmod nou, original, de nelegere "totalitar" a vieii sociale i un motiv nou de aciune social. Prin aceasta, sistemulProfesorului devine un instrument creator, perspectiva pe care o introduce n tiin fiind, simultan, instrument de

    cercetare i ipotez de lucru. Fr a intra n discuia amnunit a acestui element creator, i judecnd, aa cum seobinuiete n tiin, valoarea unui instrument de lucru dup fecunditatea lui, nu ne putem mpiedica s nusemnalm, aci, pe de o parte, numeroasele soluii ale problemelor rmase mult timp nelmurite, pe care le-a prilejuitaceast nelegere a vieii sociale, i pe de alta, numeroasele cercetri i aplicaii concrete ale acestei metode lastudiul realitilor sociale romneti, de care vom vorbi mai jos.

    Soluiile problemelor pe care le nlesnete sistemul profesorului Gusti, ca i aplicaiile concrete ale sistemuluisu, se gsesc nfiate n diferitele lucrri ale acestuia.

    13

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    14/42

    VIII. LUCRRILE

    Lucrrile profesorului Gusti se pot mpri n mai multe cicluri:

    A) studii i recenzii n care expune teorii i fapte ale altor cercettori;B) expuneri teoretice de ansamblu, sau fragmentare, consacrate sistemului i metodei sale de cercetare;C) cercetri tiinifice concrete, consacrate ctorva uniti i probleme, n care aplic realitii sociale

    metodele lui de cercetare;D) lucrri consacrate studiului politic al realitii sociale, i ndeosebi a vieii culturale, n care cerceteaz

    critic aceast realitate, propunnd reforme pentru ndreptarea ei; sau lucrri n care expune rezultatele activitiireformatoare ntreprinse sub ndrumarea lui.

    ntre lucrrile lui Dimitrie Gusti i activitatea lui creatoare la instituii ntreptrunderea este att de mare,nct numai cu greu se poate trage o linie de desprire ntre ele. Cci fiecare lucrare a lui cuprinde, manifestat sauvirtual, fie un program de aciune, fie o dare de seam asupra unei aciuni. Acest lucru l subliniaz de altfel i titlulrevistei al crei ctitor este.

    S cercetm pe scurt studiile cuprinse n fiecare grup.

    A. Studii i recenzii n care expune critic teorii i fapte ale altor cercettori

    a) Despre personaliti i sisteme

    5Kant, un centenar de la moartea lui, 1904.8 Gabriel Tarde - Eine Skizze zur Wiederkehr seines Todestages, 1906.29In Memoriam: A. D. Xenopol, 1921; S. M., 545.34 C. Rdulescu-Motru, 1924; S. M., 557.36. Thomas Garrigue Masaryk. O caracterizare, 1926; S. M., 567.38Personalitatea lui Vasile Prvan. Un model academic, 1928; S. M., 551.41Ion Bianu, 1928.-Dionisie Roman, n "Boabe de gru", 1933.

    Studiul despre A. D. Xenopol analizeaz teoriile acestui gnditor i expune funcia lui creatoare cultural,

    precum i nsemntatea ei pentru naiunea romneasc.Studiul consacrat d-lui Rdulescu-Motru, rspuns la discursul de recepie al acestuia, d prilej profesorului

    Gusti s opun concepia sa dinamic a naiunii, concepiei realiste a d-lui Rdulescu-Motru i s expun concepiasa despre misiunea reformatoare a culturii naionale.

    Studiul privitor la Masaryk ilustreaz viaa unuia din acei "pedagogi sociali" ai naiunilor al cror rol a fostartat mai sus, cnd am expus concepia politic a Profesorului.

    Studiul nchinat lui Vasile Prvan - unuia din prietenii cei mai apropiai ai Profesorului, unit cu el printovria de nzuine naionalist-culturale - evoc viaa spiritual a acestuia, conturndu-i fizionomia cultural.

    b) Despre cri i articole

    Recenzia unei cri asupra lui V. Conta deI. A. Rdulescu-Pogoneanu, 1902.4 Recenzie sistematic a crilor lui:G. Schmoller, Grundriss der allgemeinen Volkswirtschaftslehre;

    W. Sombart,Der moderne Kapitalismus;W. Oncken, Geschichte der Nationalkonomie;G. Tarde,Psychologie economique, 1904.7 Recenzia crii lui:Fr. von Liszt, Strafrechtliche Aufstze und Vortrge, 1905.9 Recenzia crii lui:Frank Alengry, Condorcet;Leon Pontet,D'ou nous venons, 1906;10 Recenzia crii lui:B. Torsch,Die Einzelne und die Gesellschaft;

    14

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    15/42

    Acille Loria,La morphologie sociale, 1906;11Die soziologischen Bestrebungen in der neueren Ethik, 1908.12Not asupra tendinelor psihologiste n micarea de reform a dreptului penal i a procedurii penale n

    Germania, 1908.14 Recenzia crii lui:L. Duguit,Le droit social, le droit individuel et les transformations de l'Etat, 1909.

    16 Recenzia ctorva cri privitoare la Aristotel i la Platon:B. Loenig, Geschichte der Strafrechtlichen Zurechnungslehre, vol. I, Die Zurechnungslehre Aristoteles;

    C. Piat,Aristoteles;H. Reader,Platons philosophische Entwiscklung, 1909.27Arta de a conduce i de a se conduce n societate de V. Conta, 1920.

    Recenziile sale cuprind domeniul vast al eticei, al economiei, al dreptului penal, al politicei externe i sociale,

    al istoriei filosofiei antice.Recenziile sunt lucrri serioase, care au fost n chip deosebit preuite, fiind utilizate ca baze de discuie de

    ctre criticii autorilor recenzai.Cercetnd aceste recenzii putem reconstitui firul cluzitor al gndului Profesorului n faza lui de formaie,

    evoluia preocuprilor lui, inventarul influenelor suferite. Nu fr nsemntate este ntlnirea printre recenzii a unorlucrri despre Aristotel, tocmai n momentul n care D. Gusti i lmurea ultimele temeiuri ale doctrinei sale desprevoina social. Aceat coinciden este mai nsemnat, desigur, dect cea rezultnd din adiacena acestor recenzii cucatedra de Istoria filosofiei antice a Facultii de la Iai, ce i s-a oferit n urma acestor studii.

    B. Expuneri teoretice de ansamblu, sau fragmentare, consacrate sistemului i metodei sale decercetare

    a) Despre sistem

    2Egoismus und Altruismus. Zur soziologischen Motivation des praktischen Wollens, 1904.15 Sozialwissenschaften, Soziologie, Politik und Ethik, in ihrem einheitlichen Zusammenhang - Prolegomena

    zu einem System, 1909.17Introducere la cursul de Istoria filosofiei greceti, etic i sociologie, 1910; S. M., 24.18Despre natura vieii sociale, 1910.25Realitate, tiin i reform social, 1919; S. M., 3.

    28 Comunism, socialism, anarhism, sindicalism i bolevism, 1920; S. M., 469.47 Sociologia - schia unui sistem de sociologie, 1932.52 Sociologia militans - Introducere n sociologia politic, 1935.54Elemente de sociologie, 1935.64 Sociologie romneasc, 1936.67 Cunoaterea sociologic i aciunea cultural, 1936.69 Sociologia unitilor sociale, 1936.- Cercetri pariale i cercetri integrale sociale, [n] "Soc[iologie] romneasc", nr. 10, 1936 (40).

    b) Despre metod

    49 Sociologia monografic, tiin a realitii sociale, 1934; S. M., 42.53La monographie et l'action monographique en Roumanie, 1935.61 Temeiul muncii echipelor studeneti: monografia, 1935.

    Temeiurile teoretice ale cercetrilor monografice, n "Soc[iologie] romneasc", nr. 7-9, 1936 (44).

    Materia acestor studii a fost cercetat cu prilejul expunerii concepiilor Profesorului, aa c nu mai e cazul srevenim aici.

    C. Cercetri tiinifice concrete, consacrate ctorva uniti i probleme, n care aplicrealitii sociale metodele lui de cercetare

    a) Despre unitile sociale

    15

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    16/42

    26Problema naiunii, 1919; S. M., 160.30Individ, societate i stat n Constituie, 1922; S. M., 99.31Partidul politic, 1922; S. M., 121.35 Societatea Naiunilor. Originea i fiina ei, 1924; S. M., 206.45Problema federaiei statelor europene, 1930; S. M., 255.

    Aceste studii cuprind, ntr-o desfurare larg, care merge de la individ pn la umanitate, sistemul sociologici etic al unitilor sociale.Profesorul arat cum fiecare unitate mai larg este, simultan, cadru spiritual de activitate i ideal, pentru cea

    subordonat, i n ce fel se realizeaz ierarhizarea just a scopurilor fiecreia.Individul izolat este pentru el o abstracie; statul, o funcie organizatoare; partidul, un instrument de realizare

    a a idealului social. Singura realitate integral este naiunea, unitate vie, nrdcinat n realitatea social a cadrelor,dar orientat spiritual ctre lumea idealurilor umanitii, format din societatea de fapt a naiunilor, organizaieautonom, de naiuni autonome, cu indivizi autonomi.

    Dintre toate aceste studii, cel mai de seam este desigur acela consacratProblemei naiunii.Concepia sa asupra naiunii este, n linii mari, urmtoarea. Ca de obicei, D. Gusti arat mai nti insuficiena

    ncercrilor unilaterale de a explica naiunea prin elementele unui singur cadru. Substituind apoi explicaiilorunilaterale, explicaia prin sinteza dinamic a cadrelor, D. Gusti arat, mpotriva doctrinei realiste, conservatoare, anaiunii, care o confund cu poporul, c naiunea nu e un lucru fcut, ci un lucru n curs de a se face, un proces, oexisten dinamic. Natura unitilor ei este voluntar, dup D. Gusti, fapt care-l apropie de teoreticienii voluntariti,care-i gsesc temeiul n faptul autodeterminrii. Spre deosebire de acetia, ns, D. Gusti nltur arbitrarul adereneiindividuale, contractul unilateral, nlocuindu-l cu aderena colectiv, motivat de comunitatea cadrelor.

    Msura naiunii nu o gsete ns n ea nsi, ci n aciunea ei cultural, prin care particip la creaia imbogirea umanitii cu valori universale.

    b) Despre relaii i procese sociale

    3Die Donaufrage, 1904.6Die Grundbegriffe des Pressrechts. Eine Skizze, 1905.13Die Grundbegriffe des Pressrechts. Eine Studie zur Einfhrung in die pressrechtlichen Probleme, 1908.22 Sociologia rzboiului, 1915; S. M., 314.42 Cu prilejul aniversrii de zece ani de la unirea Ardealului, Banatului i a prilor locuite de Romnii din

    Ungaria la Vechiul Regat, 1928; S. M., 200.57 8 Iunie, ziua Regelui, ziua rii, 1935.

    Dintre aceste studii, cel mai de seam e cel consacrat sociologiei rzboiului. Studiul su este construit peacelai plan vast, ca i cel consacrat naiunei. La fel, D. Gusti nltur mai nti explicaiile unilaterale, printr-unsingur cadru, spre a pune n relief principiul unificator al fenomenului: conflictul de voine sociale, fiecare cutemeiurile ei particulare. Voina de a nvinge i de a-i impune idealul su este factorul dinamic esenial caregenereaz acest proces i care i subordoneaz toate manifestrile.

    De asemeni, nsemnat e stadiul nchinat unirii Provinciilor Romneti, n care dezvolt ideea misiuniiculturale a Romniei, dup realizarea unitii politice a naiunii romneti.

    D. Lucrri consacrate studiului politic al realitii sociale i ndeosebi a vieii culturale, ncare cerceteaz critic aceast realitate, propunnd reforme pentru ndreptarea ei; sau n care expunerezultatele activitii reformatoare ntreprinse sub ndrumarea lui:

    a) Despre organizarea culturii n ansamblu

    24Asociaia pentru studiul i reforma social n Romnia. Cteva lmuriri, 1918; S. M., 21.32Fiina i menirea Academiilor, 1923; S. M., 395.-Anteproiect de organizare a culturii, 1927; S. M., 447.40Politica culturii i statul cultural, 1928; S. M., 428.43Problema organizrii muncii culturale, 1929; S. M., 450.44 Institutul Social Romn. Dup zece ani de lucru, 1929; S. M., 418.- Spiritul cooperatist i cooperaia, 1930; S. M., 464.- Menirea Radiofoniei Romneti i Universitatea Radio, 1930; S. M., 456.-Radiofonia i coala, 1930; S. M., 461.

    16

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    17/42

    48Politica colar n cadrul statului cultural, 1933.50 Un an de activitate la Ministerul Instruciei, Cultelor i Artelor, 1934.55Les Fondations Culturelles Royales de Roumanie, 1935.56Die kniglichen Stiftungen Rumniens, 1935.

    b) Despre organizarea vieii universitare

    19Ein Seminar fr Soziologie, Politik und Ethik an der Universitt Iassy, 1912.20Necesitatea reorganizrii Bibliotecii Centrale de pe lng Universitatea din Iai, 1913.21ntemeierea Bibliotecii i Seminariilor de pe lng Universitatea din Iai. Un sistem de propuneri cu

    numeroase documente i planuri anexe, 1914.23 Studii sociologice i etice, 1915.37 Universitatea social, 1925.39 Universitatea social (Prefa la Cluza studentului), 1928; S. M., 365.46ndreptar pentru studentul de la Facultatea de Filosofie i Litere din Bucureti,1931.66 Consideraii n legtur cu un concurs universitar, 1936.

    c) Despre organizarea culturii populare

    - Cultura poporului, 1922; S. M., 442.51Idei cluzitoare pentru munca cultural la sate, 1934.58 Chezia unei munci rodnice: cminul cultural, 1935.

    59Fundaia Cultural Regal "Principele Carol" i nvtorii, 1935.60 Ctre echipe. Despre "Curier", 1935.62 Un scop al muncii noastre: Muzeul Satelor Romneti, 1935.63La ncheierea muncii, 1935.65nvminte i perspective din munca echipelor studeneti, 1936.68 Muzeul Satului Romnesc, 1936.70 colile rneti, 1936.71 coala primar i cultura poporului, 1936.72 Tot despre colile rneti, 1936.

    Aceste studii dezvolt ideile fundamentale care stau la temelia activitii sale practice. Cele care au vreo

    legtur cu activitatea lui didactic vor fi cercetate o dat cu expunerea chestiunilor respective.

    Dup cum se vede, cea mai mare parte a lucrrilor publicate ale profesorului Gusti nu sunt cri, ci studii.ntocmite fie pentru conferinele Institutului Social Romn, fie pentru "Arhiva...", sau pentru alte prilejuri, acestestudii sunt ns ntotdeauna expuneri de cel mai mare pre asupra problemelor cercetate de ele.

    Metoda lui de expunere mbrieaz succesiv: 1) cercetarea sistematic a literaturii chestiunii i critica ei; 2)desprinderea faptelor eseniale prezentate n aceast literatur; 3) stabilirea raporturilor reale dintre ele i construireasistemului acestor raporturi. n sfrit, 4) stabilirea implicaiilor practice ale acestui sistem.

    Stilul Profesorului e vioi i elegant, alternnd fraza rapid, incisiv a stilului natural, cu fraza bogat,dezvoltat n perioade echilibrate, a stilului nobil.

    Cea mai mare parte a acestor studii au fost adunate n Sociologia militans, carte care, n concepiaProfesorului, e destinat s reprezinte aspectul dinamic, activ al gndirii lui; materia cursurilor trebuind s constituiea doua parte, cea tiinific, a sistemului: "sociologia cogitans". Cum am vzut, cele dou planuri se ntreptrund nsatt de strns n gndirea Profesorului, nct cele mai multe lucrri se pot situa pe amndou planurile cugetrii sale.

    Dintre lucrrile publicate pn astzi de Dimitrie Gusti sunt indispensabile pentru precizarea fizionomiei sale

    culturale, n afar de lecia inaugural, urmtoarele lucrri:1. cele dou studii consacrate teoriei i metodei de cercetare a vieii sociale:

    a) Realitate, tiin i reform social; b) Sociologia monografic;

    2. cele cinci studii consacrate unitilor sociale: a) Individ, societate i stat n Constituie; b) Partidul politic; c) Problema naiunii; d) Originea i fiina Societii Naiunilor;

    17

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    18/42

    e) Problema federaiei statelor europene;3. studiul consacrat unui proces social, intitulat:

    a) Sociologia rzboiului;4. studiul consacrat doctrinelor sociale:

    a) Individualism, anarhism, socialism, sindicalism i comunism.

    Acestea constituiesc, la un loc, un fel de rezumat substanial, teoretic i aplicat, al gndirii Profesorului.

    Dintre toate studiile, cel mai de seam, n care se poate afla concentrat ntreaga lui nvtur ntr-unexemplu viu i care, la nevoie, ar putea servi drept unic ilustrare a sistemului su, este studiul consacratProblemeinaiunii.

    Nicieri gndirea Profesorului nu s-a construit mai arhitectonic, argumentarea lui nu s-a dezvoltat mairiguros, doctrina lui nu s-a formulat mai articulat i mai pregnant, ca n acest studiu.

    Poate numai n unele pasagii din rspunsul su la discursul de recepie al d-lui [Rdulescu-] Motru laAcademie, fa de a crui doctrin a naiunii Profesorul avea s ncerce una din rarele precizri n care gndirea lui searticuleaz direct pe aceea a preopinentului.

    IX. FORMELE NVMNTULUI

    Instrumentele de lucru pe cari universitatea le pune la dispoziia profesorului pentru a-i ndeplini misiunea didacticsunt: cursul i seminarul.

    Am vzut cum concepe profesorul Gusti funciunea cursului i a seminarului su. S vedem cum lerealizeaz.

    N-am asistat personal la cursurile profesorului Gusti dect cu ncepere din anul 1921. Despre cursurile sale dela Iai nu tim astfel dect din descrieri. Totui, judecnd dup ideile dezvoltate n lecia inaugural de care am vorbiti dup un plan al cursului su publicat nainte de rzboi, ideile lui din aceast perioad nu par a se deosebi de celemprtite mai trziu, la Bucureti.

    Cursurile de sociologie i etic ale profesorului Gusti s-au dezvoltat an cu an. n primii ani, toat materiafiecrei discipline era expus n cadrul cte unui curs de un singur an. Profesorul alterna cursul de sociologie (1921-1922 i 1923-1924), cu acel de etic (1922-1923 i 1924-1925). Cursul de estetic se fcea de d-l Tudor Vianu.

    Mai trziu, dup 1925, cursul de sociologie a fost dezvoltat pe o perioad de doi ani, din care unul consacrat

    teoriei generale a cadrelor vieii sociale (1926-1927) i cellalt teoriei generale a manifestrilor sociale (1927-1928).n rstimp, Profesorul fcea, separat, cursul de etic.n ultima vreme, cu sporirea timpului de colaritate impus studenilor, cursul de sociologie al profesorului

    Gusti tinde s se dezvolte pe o perioad de trei ani: primii doi consacrai teoriei cadrelor i manifestrilor, al treilea,unitilor, relaiilor, proceselor i tendinelor sociale care, din pricina lipsei timpului, erau oarecum neglijate nciclurile precedente. Cursul de etic pare a se desdoi i el, Profesorul expunnd un an etica sistematic, iar n cellalt,

    paralel cu tendinele sociologice, etica politic. De asemenea, d-l Vianu face, pe lng cursul de estetic, un cursintroductiv de filosofie a culturii cu studenii anului preparator.

    Din cursurile fcute, au fost editate mai cu ngrijire i pot fi folosite nc: cursurile de sociologie din 1925-1926, 1926-1927 (Stahl) i 1931 (Amzr); mai puin, cursul de etic din 1928 (A. Ionescu), i mai mult, cel din 1931(Amzr).

    Am expus mai sus concepia general a profesorului Gusti asupra sistemului de tiine sociale, aa cum ogsim formulat nc de la nceputul carierei lui didactice. Am expus de asemeni i concepiile sale speciale asupra

    societii i asupra purtrii omeneti, aa cum au fost dezvoltate n cursurile sale de sociologie i etic ori n studiilesale publicate n rstimp.S ncercm s precizm aci fizionomia cursurilor sale n genere, precum i a activitii sale seminariale.

    nvmntul universitar n genere, i cel romnesc n special, cunoate mai multe tipuri de profesori.1. ntlnim astfel, la catedr, un prim tip de profesor,subiectiv i dinamic. De obicei, naturi puternice i

    personale, frmntate de problemele lor proprii, fr nelegere pentru munca altora i incapabili s se orienteze nrealitate altfel dect prin druiri totale, profesorii din aceast categorie dispreuiesc bibliografia, dibuirile iinformaia exact. Ei i stpnesc materia intuitiv, n sinteze mari de fapte, pe care le nsufleesc prin raportarea lornecontenit la actualitatea vie. Ideile lor sunt idei-fore; leciile, aluzii la evenimentele din jur; lucrrile lor, polemici

    18

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    19/42

    mpotriva altor poziii, construite uneori numai din nevoia rfuielii. Lirici i temperamentali, exclusiviti, drmtoride idoli i rsturntori de perspective, rscolitori de suflete, semntori de idei i creatori de curente, aceti profesoricovresc prin activitatea lor proprie, dar strivesc pe a celor din jur. Glasul lor se aude afar din universitate. Ei potdinamiza, n anumite mprejurri, masele, concentrnd n jurul lor, n clipele eseniale, toat atenia mulimii. Atunci,

    profesorul devine "profet" i glasul lui hotrte o clip destinele obtii. Dar odat "ceasul lui" trecut, nu rmnedect amintirea unei flcri, ori a unei scntei de sus. Risipit vraja, asculttorul trebuie s-i adune sufletul din

    cenu.2. Totdeauna n opoziie cu acest tip, ntlnim, n viaa universitar, pe un altul,substaniali obiectiv.Contemplativ, preocupat mai mult de adevr dect de bine, i mai mult de ce trebuie s tie, dect de ce are de

    fcut, potolit, dezinteresat, dispreuind agitaia actualitii spre a pluti, olimpian, n sfera valorilor pure, profesoruldin aceast categorie prefer, n locul atraciei capricioase a masei, tovria sigur a elitelor, societatea crilor i aegalilor si. El nu se adreseaz deci, de obicei, mulimilor, i cnd o face, uneori, e numai pentru a o preveni s nu selase ispitit de vraja subiectiv a individualitilor. i glasul lui, de obicei, nu e ascultat. Sintezele nu i displac; dar nule ncearc niciodat, pn ce n-a verificat, n amnunt, temeinicia fiecrui element. Totdeauna riguros, documentat,miglos, atent la amnunte, preocupat ca expresia s nu-i depeasc gndul, nelegtor critic, reteztor de avnt indrepttor de greeli, ideile lui sunt, de cele mai multe ori, puneri la punct. Leciile lui sunt predanie de adevr,expuneri concrete a ceea ce s-a fcut i a ceea ce a mai rmas de fcut ntr-un domeniu definit. Lucrrile lui, nsfrit, sunt contribuii cinstite la progresul tiinelor, i confrunt, de obicei, rezultatele experienei i refleciilor

    proprii cu cercetrile mai vechi. Transmind numai cunotine verificate, nvmntul lor, dac nu entuziasmeaz,instruiete.

    Explicaia existenei acestor dou tipuri ine n parte de deosebirea psihologic dintre tipul subiectiv i [cel]obiectiv, n parte de ndoita modalitate de existen a aciunii sociale. nvmntul fiind i el o aciune social, caorice aciune de acest fel, poate fi orientat spre lucrurile gata fcute, sau spre cele n curs de a se face. Substanafiind corelat obiectivitii i subiectivitatea aciunii, existena celor dou tipuri nu e greu de lmurit.

    3. ntre tipul profesorului "substanial", care pred materia complet a manualului sau tratatului despecialitate, fr s-i pese de participarea studenilor la curs, i tipul de profesor "dinamic", care se mulumete sentuziasmeze pe studeni pentru materia predat, prin perspectivele pe cari le deschide cursul su asupra ei, dar carelas exclusiv pe seama lecturii acestora cunoaterea ei efectiv,

    Dimitrie Gusti reprezint un al treilea tip, "metodic", de profesor a crui principal atenie nu e nici s predeamateria tiinei n mod impersonal, ca pentru carte, subspecie aeternitatis, i nici numai s entuziasmeze o clip

    pentru ea; ci s deprind pe studeni cu mnuirea instrumentelor de lucru, a tehnicilor, a literaturii, n aa fel nctaceti studeni, devenii la rndul lor independeni, s poat crea tiina ei nii.

    Tipul acesta al profesorului "metodic", pe care l ntruchipeaz Dimitrie Gusti, reprezint o sintez acelorlalte dou tipuri. (Una din sinteze.) Ceea ce unete aceast sintez e dinamismul, cu obiectivitatea. Ceea ceexclude, e contemplaia i subiectivitatea.

    Ca i tipul dinamic, tipul metodic e un tip activ. El nu contempl ideile n eternitate, ci lucreaz pentru timp.Dar, spre deosebire de tipul activ propriu-zis, el nu se druiete niciodat clipei, sub impresia subiectivitii.

    Preocupat s cunoasc tot ce s-a fcut, ca i tipul substanial, el e preocupat, ca tipul dinamic, i de tot ceurmeaz s se fac! Dar pentru a se hotr, el nu procedeaz intuitiv, ca cel din urm, ci reflexiv, ca cel dinti.

    Experiena tiinific acumulat, n loc s fie ns transmis de el dogmatic, ca substan de asimilat, gatafcut, n felul n care procedeaz tipul substanial, e transmis de el n mod critic i activ, ca instrument de lucru, cametod.

    Organizarea nu e ns posibil fr plan, fr mijloace de lucru, fr cadre.Funciunea care unete dinamica cu obiectivitatea espiritul de organizare. De aceea, Dimitrie Gusti e n

    venic frmntare pentru aflarea acestuia.Curios, activ, ntreprinztor, nscocitor de probleme, descoperitor deoameni i furitor de mijloace, experimentator, fr preget, de idei, stimulator de energii i ordonator de eforturi,Dimitrie Gusti n-a abordat odat o problem fr ca de pe urma lui s nu apar, mai nti un plan, apoi o echip delucru i la sfrit o instituie.

    Aceeai poziie sintetic determin orientarea social a nvmntului su. Dornic de a se gsi ntre egali, cai profesorii de al doilea tip, Dimitrie Gusti nu rmne totui surd ca ei, la chemarea masei. Colaborarea lui cu egaliise svrete pentru mas, misiunea elitelor fiind subordonat, dup el, destinului colectivitii. Dac el intr prinurmare n aren, alturi de profesorii obiectivi, n primul rnd pentru a denuna maselor primejdia nelciunilorsubiectivitii; el nu se retrage ndat dup aceea, ca acetia, iari n turnul de filde; ci cheam elitele s coopereze

    pentru ridicarea maselor. "La treab bun, cei buni s-adun: mult pot, puini buni, mpreun" pare a fi, pentru el, un

    19

  • 8/8/2019 6628550 Scoala Sociologica a Lui Dimitrie Gusti

    20/42

    cuvnt de ordine. Dac deci, n primul moment, aciunea lui nu va fi niciodat alturi de aceea a rzvrtitorilor demase, aciunea lui nici nu se va risipi, ca a acestora, cu trecerea clipei de elan! Ceea ce s-a nchipuit odat, ntr-oclip de avnt, trebuie nfptuit dup aceea, metodic. Continuitatea efortului organizat stimuleaz aciunea n chipmult mai eficace dect biciuirea trectoare a entuziasmului.

    Astfel, ideile lui sunt, toate, metode de folosire organizat a mijloacelor de lucru existente i ndemnuri lacooperarea metodic a specialitilor n folosul maselor. Cursurile lui sunt predarea unui instrument de lucru;

    seminariile, deprinderea mnuirii lui. Ct despre lucrri, ele sunt, toate, viziuni de antier: buletine de analiz amijloacelor tehnice de care dispune tiina, la un moment dat, pentru cercetarea unei anumite probleme, planuri delucru pentru un proiect i un sector determinat, sau expunerea rezultatelor provizorii obinute prin aplicareametodelor, ntr-un anumit domeniu.

    Tipul acesta de profesor, foarte frecvent n Apus, e destul de rar n Universitatea romneasc, n carepredomin tipul substanial sau cel dinamic.

    Paralela precedent contureaz un prim cadru pentru definirea activitii didactice a profesorului Gusti.Nediscutabil pare faptul c Profesorul este n primul rnd un mare organizator al tiinelor i al aciunii socialeromneti. Profesorul e ns mai mult dect att. El e i un mare animatoral vieii noastre culturale.

    Un duh neastmprat, iscoditor, venic mobil, l ndeamn s nscoceasc necontenit lucruri noi, mereualtele, programe noi, instituii noi, activiti noi. Alturi de el, oamenii cei mai tenaci se uzeaz repede, i ideile celemai fecunde, la fel. Cci oamenii, ca i ideile, nu se maturizeaz la el, deosebit de activitatea lor fptuitoare, ci chiarn cursul fptuirii lor. ndat ce s-au maturizat, fiecare devine autonom, integrndu-se, de bunvoie, mai departe nlucrarea comun. Chiar instituiile pe care Dimitrie Gusti le ntemeiaz, de ndat ce devin viabile, i dobndescautonomia. Cte creaii de ale lui n-au ajuns astfel s fac faima altora? Dar ce import?

    Vin ndat altele la rnd.De aceea, profesorul Gusti nu e niciodat singur. n jurul lui roiesc totdeauna tot soiul de cercettori,

    vizionari, oameni practici. Orice intenie de nfptuire i s-ar sugera e imediat cntrit i, dac e judecat teme


Recommended