+ All Categories
Home > Documents > 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: let1987
View: 229 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 59

Transcript
  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    1/59

    Constantin Noica , MATHESIS SAU BUCURIILE SIMPLE, Humanitas, 1992

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    2/59

    CONSTANTIN NOICA se na te la 12/25 iulie 1909 la Vit ne ti (Teleorman). Este

    elev la liceele bucure tene Dimitrie Cantemir i Spiru Haret n a c rui revist ,

    Vl starul, debuteaz n 1927. ntre 1928 i 1931 urmeaz cursurile Facult ii de Litere i

    Filozofie din Bucure ti; ulterior, va face un an de specializare n Fran a (193839). n perioada193234 lucreaz ca bibliotecar la Seminarul de Istorie a Filozofiei; devine (n

    1932) membru al asocia iei Criterion; din 1933 i ncepe ndelungata colaborare la revista

    Vremea. n 1934 este premiat pentru prima sa carte, Mathesis sau bucuriile simple. i d

    doctoratul n filozofie la Universitatea din Bucure ti n 1940, cu teza Schi pentru istoria

    lui cum e cu putin ceva nou . n anii 194041 e referent pentru filozofie la Institutului

    romn-german de la Berlin; rentors n ar , editeaz mpreun cu C. Floru i Mircea

    Vulc nescu patru din cursurile lui Nae Ionescu i anuarul Izvoare de filozofie (194243).

    ntre 1949 i 1958 are domiciliu for at la Cmpulung -Muscel, iar din decembrie 1958 pn n

    august 1964 e de inut politic. ncepnd din 1965 este cercet tor principal la Centrul de

    Logic al Academiei, de unde se va pensiona n 1975. i petrece ultimii 12 ani ai vie ii la

    P ltini (Sibiu), devenind un veritabil mentor spiritual al tinerei genera ii de intelectuali

    romni. Moare la 4 decembrie 1987 la Sibiu. Este nmormntat la Schitul din apropierea

    P ltini ului.

    TITLURI importante (enumerate n ordinea apari iei primei edi ii):

    Mathesis sau bucuriile simple (1934), Concepte deschise n istoria filozofiei la

    Descartes, Leibniz i Kant (1936), Schi pentru istoria lui cum e cu putin ceva nou

    (1940), Dou introduceri i o trecere spre idealism (1943), Dou zeci i apte trepte ale

    realului (1969), Rostirea filozofic romneasc (1970), Crea ie i frumos n rostirea

    romneasc (1973),Eminescu sau gnduri despre omul deplin al culturii romne ti (1975),

    Desp r irea de Goethe (1976), Sentimentul romnesc al fiin ei (1978), ase maladii ale

    spiritului contemporan (1978), Povestiri despre om (1980), Devenirea ntru fiin (1981),

    Scrisori despre logica lui Hermes (1986).

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    3/59

    C O N S T A N T I N N O I C A

    MA T HE S IS

    S A U B U C U R I I L E S I M P L E

    Edi ia a doua

    HUMANITAS

    BUCURE TI, 1992

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    4/59

    Colec ia

    Marile c r i mici ale gndirii universale

    Coperta colec iei: Ioana Dragomirescu Mardare

    Prima edi ie a c r ii de fa a ap rut la Funda ia pentru literatur i art Regele Carol

    I (Bucure ti, 1934), n seria Operele premiate ale scriitorilor tineri needita i.

    Edi ia a doua:

    HUMANITAS, 1992

    ISBN 973-28-0321-5

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    5/59

    Prefa

    De ce ne place s spunem lucruri pe jum tate adev rate? M gndesc la toate actele de

    eroism, la marile agonii i victorii din planurile diferite ale vie ii, i am impresia c le v d

    decurgnd dintr-o nesiguran , dintr -o ov ial , dintr -o jum tate de adev r. E ceva care nu ne

    inspir nici m car nou ncredere, la nceputul lucrurilor; un ra ionament pe care -l sim im

    gre it sau o hot rre pe care -o vedem bine c nu e cea bun .

    i pe urm , f r s tii cum, ceva obscur i f r form vine i - i mbrac nesiguran a,

    pref cnd din centrul acela de nelini te i pendulare un smbure de mistic i adev r. E de

    multe ori inexplicabil felul cum devin oamenii apologe i, tr ind i patetiznd pentru

    jum t ile lor de adev r. Sau, poate, au dreptate?

    Nu. Cum ar putea s aib ? Dar ne place tuturor s mim m st rile suflete ti ale omului

    nchipuit de noi c spune adev ruri. i fur m gesticula ia i retorica, mboln vindu -ne de

    frigurile unei sincerit i ndoielnice. De multe ori ne l s m prin i, uitnd c nu avem

    dreptate. Dar cteodat nu uit m

    Autorul acestor rnduri n-a pierdut din vedere faptul c nu are ntotdeauna dreptate. Ar

    fi vroit s aib i i -a fost ciud . A c zut n exces, a c u tat excesul, ca o u urare. Dar snt

    att de multe excese mprejurul nostru, formele de via , toate, par a fi att de nefire ti din

    punctul de vedere al adev rului nct aceast ncercare nefireasc de aci poate fi i ea

    iertat .

    De altfel, cineva spunea odat : Oricine, r t cit ntr -o p dure, urm re te cu neostenit

    energie o direc ie oarecare, descoper un drum nou. E o invita ie la exces. C ci nu e vorba de drumuri noi, poate. Dar e vorba de treceri, de vie uiri, de drumuri, pur i simplu, ntr-o

    lume n care desigur nimeni nu tie prea mare lucru.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    6/59

    I

    Despre culturile de tip geometric

    Este ast zi un lucru bine asigurat n tiin faptul c , din punct de vedere al formei, tot

    universul, ca i ori ice parte a lui, pot fi nglobate ntr -o expresie de formaf(x, y, z). Ba un

    om de tiin contemporan se gndea chiar la posibilitatea de a scrie ecua ia unei statui, a

    statuii lui Venus din Milo, de pild . Negre it, ar fi o ecua ie lung i foarte probabil c ar fi

    resping toare ca aspect. Attea cifre, ntr -o frumuse e simpl i direct ca statuia aceea! Dar

    ce import lucrul acesta? Ar fi o ecua ie, nu este a a? Ar fi o nou frumuse e, cealalt

    frumuse e a Venusei din Milo. Vom nv a vreodat s o vedem i pe ea?

    i totu i ntreaga cultur , pe care o avem n s patel e nostru, nu face dect s ne duc

    spre aceas t n elegere a realit ii, spre aceast nou frumuse e a ei. Constatnd c orice

    parte a lumii, ca i lumea toat , snt tiute, ne apar in n propriu, se pot scrie prin calculul

    nostru cultura aceasta european , sau greac , sau cum i se va mai zice, pare a fi dovedit tot ce vroia s dovedeasc i a fi sfr it cu propriile ei ntreb ri. Cultura noastr a r spuns

    astfel la ntreb rile pe care i le -a pus, d escoperind totdeodat noua frumuse e, cea formal ,

    cea linear , de adev r matematic, pe care o c uta n lucruri. De acum nainte r mn numai

    anumite calcule de f cut

    Binen eles, trebuie ad ugat ceva aci, pentru sinceritatea discu iei: nu se poate pune n

    formul nici un lucru dect dup ce se va fi oprit mi carea. Apele nu se pot scrie dect cnd au nghe at. Viul nu poate fi atins cel pu in pe c ile pe care s -a angajat de la nceput

    cultura noastr , prin problemele c rora le -a c utat o solu ie. Dar n afar de obiectivul

    acesta, de a surprinde viul, obiectiv pe care cultura nu i l -a propus, ea este pe cale s le

    ating pe toate celelalte pentru care cu adev rat i n mod explicit s -a str duit ea. n cultura

    noastr se g sesc, sau snt indicii c se vor g si, ntr -o fericit zi tiin ific , r spunsuri la

    toate ntreb rile bine puse. Dac cineva vrea r spunsuri la alte ntreb ri, trebuie s le caute

    ntr-alt parte.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    7/59

    Vrem s spunem, cu alte cuvinte, c , n ansamblul ei, sau m car ntr -una din orient rile

    ei precump nitoare, cultura noastr ni se pare de un anumit tip, care se cere mai bine l murit

    de cum a fost pn acum. n bun parte, cartea aceasta vrea s -l realizeze pe planul vie ii

    interioare. Dar tipul nostru de cultur sufer i o discu ie tiin ific , pe care ar trebui odat s o ntreprindem.

    F r ndoial c nici un tip de cultur nu st singur i nu se realizeaz pe cont propriu.

    Astfel, tipul de cultur pe care vrem s -l descriem aci a convie uit cu un alt tip, sau elemente

    de ale lor au stat ntotdeauna mpreun i s -au jenat reciproc. ntreb rile unuia s -au trecut

    asupra celuilalt i multe cugete, obosite de atta nen elegere, au c zut n scepticism, pur i

    simplu pentru c n -au tiut la ce por i s bat .

    Afirma ia pe care o naint m este: n bun parte totu i cultura noastr e de tip

    matematic i tipul acesta se opune culturii de tip istoric.

    Ni se pare, a adar, c surprindem acest dualism: geometrie istorie, a c rui polemic ,

    transpus pe planul culturii, e opozi ia celor dou tipuri de cultur .

    Propriu vorbind, nu se n elege aci n mod necesar con inutul geometriei, ci e vorba

    numai de anumite caractere ale ei. E vorba de atmosfera ei. Cultura noastr pare c nu se

    poate realiza pn la cap t dect n aceast atmosfer . C ci geometria nu e numai desf urare

    silogistic pe baza ctorva principii. Ea e i: idee de ordine, un anumit stil, imanen i o

    serie ntreag de probleme, de care va trebui pn la cap t s d m socoteal . Iar cultura

    noastr pare a crede n cteva din aceste lucru ri.

    Nu e vorba deci nici un moment de con inutul propriu -zis al geometriei, de teoremele,

    problemele i desf ur rile ei n timp logic. De aceea i spunem deseori geometrie, n loc de

    matematici: pentru c geometria e tiin elementar , n primul rnd, i aci nu e vorba dect

    de elemente, de anumite elemente care stau la baza dialecticii spiritului; i pentru c , n al

    doilea rnd, termenul de geometrie a calificat ntotdeauna i alte lucruri dect lucrul

    matematic (esprit de gometrie, opus lui esprit de finesse; sau, de pild , afirma ia lui Platon

    c Dumnezeu geometrizeaz ). A fost ntotdeauna pu in poezie, ceva lirism, altceva dect

    simpl tiin sub rubrica: geometrie.

    Cultura noastr este a adar de tip geometric pe deasupra materialului ei, alc tuit din

    crea ii spirituale de diferite ordine , n justific rile i n elesurile ei. Binen eles c acest

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    8/59

    con inut cultural poate fi matematic, i e preferabil, pn la un punct, s capete un aspect

    matematic. N-a vroit o coal filozofic , a a cum era cea a pozitivismului francez, s

    matematizeze toate tiin ele? Totu i n u aspectul decide de lucruri. Exist ceva mai adnc i

    mai necesar, care face ca toate valorile culturii noastre s ncap ntr -o singur familie. E, poate, un destin i n culturi, iar destinul culturii noastre ar putea fi acesta de a geometriza.

    Am vroi s spunem c , ntr -un anumit n eles, crea iile noastre n ordinea spiritului duc

    numai la geometrie, de i geometria nu este ntotdeauna simpl geometrie. C ci e vorba de

    spiritul lucrurilor pe care le ntreprindem. i de aceea e poate cazul s spunem: spiritul

    rector e geometric.

    i e foarte adev rat c avem dreptul s discut m n cultur mai mult dect: care e suma

    unghiurilor unui triunghi Dar orice vom ntreprinde, cu oricte libert i am fi nzestra i,

    vom sta ntruna sub semnul pur al geometriei. Destinul nostru e de a desena figuri regulate.

    Ceea ce caracterizeaz de la prima vedere o cultur de tip geometric este idealul ei:

    tiin a universal , Mathesis universalis.

    i toat cultura noastr , c tre ce tinde ea dect c tre o expresie final simpl , c tre un

    sistem care s dea socoteal de tot ce se ntmpl n univers, eventual c tre o formul

    atoatecuprinz toare?

    Idealul culturii noastre e unifica ia. Un Platon, un Descartes, un Leibniz, un Husserl o

    vor n mod explicit. Dar ce disciplin particular , care efort tiin ific sus inut i con tient de

    sine nu se las dominat de aceea i pornire unificatoare? Toat cultura noastr pare c sufer

    dup nostalgia unului. St ruie ceva din spiritul monoteist i n cultur .

    E demn de observat cu acest prilej c monoteismul, sub forma lui definitiv , n -a fost

    totu i atins atta vreme ct omul a privit n afar , spre lume; ci ochii au trebuit s se ntoarc

    n untru, pentru a c p ta de acolo revela ia pe care natura exterioar nu vroia s le -o dea. i

    astfel s-a putut spune c fapta cea mare a cre tinismului a fost de a nlocui

    Dumnezeul-natur prin Dumnezeu -spirit i raportul de transcenden prin cel de imanen .

    Cultura noastr pare s nu fi f cut ntr -alt fel. i era firesc s fie a a, c ci ordinea

    religioas e solidar cu ordinea cultural n genere. Posedat de idealul ei de ordine strict ,

    cultura l-a c utat mult vreme n lume, pentru a -l g si, la urm , n om nsu i. Nu natura e

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    9/59

    ordine, nu lumile astronomice snt marile acorduri matematice, dar spiritul e ordine i el

    ritmeaz realit ile pe care le ia n considera ie.

    Dac o Mathesis universalis poate fi nf ptuit , elementele ei trebuie s zac n noi

    n ine, n primul rnd, i s fie universal omene ti, n al doilea rnd. Grupate i constituite, aceste serii de elemente stau sub dou discipline vaste: logica i matematica. Acestea snt

    idealul nostru de ordine; pe ele am vroi s le inser m n lume, pentru a o face mai clar i

    mai uman ; pentru ele alerg m, pentru aceste bunuri, care de fapt ne stau la ndemn ,

    alerg m n spa ii, peste sute de mii de ani lumin .

    S-a ntmplat, n istoria gndirii omene ti, un proces care nu poate fi prea bine urm rit,

    nti pentru c se asociaz cu tot felul de alte orient ri i idealuri umane, apoi pentru c nu

    lucreaz la suprafa , ci n adncul istoriei; dar care proces se desprinde ca unicul

    responsabil, con tient de sine, n istoria culturii: gnditorii, anume, au nceput s - i dea

    seama c tiin a e a omului, cultura e a sa, legile universului i geometriile acestuia snt toate

    ale sale.

    Dac experien a religioas a omului a dezgropat din el toate rezervele de spiritualitate,

    experien a sa tiin ific i -a scos la iveal toate rezervele de culturalitate.

    Cultura e omeneasc ; e adev rul nostru, e ordinea dup chipul i asem narea noastr .

    Nu nseamn , de aci, c adev rul e relativ la con tiin a omeneasc i constituie, ca atare, o

    degradare a vreunui adev r absolut. Dar adev rul pur i simplu nu are sens n afar de

    con tiin a noastr . tiin a i cultura nu snt dincolo de noi. Orice s -ar face, un anumit

    antropologism ne domin toate crea iile. A vorbi deci de o relativizare a culturii nseamn a

    o considera pe aceasta drept altceva dect este. Cultura nu e dect omul nsu i.

    De aceea Kant a putut afirma, ntr-o zi, un lucru care d socoteal pentru toat cultura

    noastr : tiin ele nu s -au constituit, scria el, dect n clipa cnd au devenit con tiente c

    ra iunea nu afl de la lucruri dect ceea ce pune ea n ele.

    Ra iunea nu afl de la lucruri dect ceea ce pune ea n ele A adar spiritul se caut

    pe sine n lucruri. Spiritul are o activitate proprie, pe care ne-o reveleaz lumea. C ci lumea

    nu este nu este pentru noi, nu exist pentru tiin i pentru cultur dac nu este i n

    spirit. Lumea nu are nici un n eles, pentru noi, f r con tiin .

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    10/59

    Dar, ntreba cineva, dac e adev rat c lumea nu se constituie dect prin con tiin ,

    atunci ce era cnd nu exista nici o con tiin ? Ce era n lipsa oamenilor?

    Ce era atunci? Nu era tiin , atta tot. Dac e adev rat c exista lum ea? Dar existen a

    nu are nici un n eles n afar de tiin . Existen a e o presupozi ie a calculelor noastre, o ipotez dat n problemele pe care le discut m. A, existen a mai are un n eles: de prezen .

    Dar cine s spun c lumea era prezent atunci cnd nu existau oameni; din moment ce,

    tocmai, nu existau oameni? Cine s ne vorbeasc de o prezen , dac nimeni nu era prezent?

    Atunci, spiritul se caut pe sine n lucruri. Ar putea p rea surprinz tor faptul c se

    caut altundeva dect n el; dar nu e nevoie s credem c lucrurile snt att de dep rtate de

    spirit. Spiritul se caut n lucruri, a a cum se caut ntr -o figur geometric , pe care el singur

    i -o construie te, pentru a - i explicita propriul s u silogism, demonstra ia pe care vrea s o

    dea teoremei sale. Spiritul se caut n lucruri numai pentru att: pentru a se explicita. Natura

    e un pretext. Natura, scria un om de tiin contemporan, pune spiritul la ncercare. El

    r spunde, constituind matematicile.

    Cum poate da valori omul acestui univers imens? Toate lumile astronomice, distan ele

    n fa a c rora sntem att de mici cum putem s credem c ele nu se in dect prin

    semnifica iile date de spiritul nostru? La care s -a putut r spunde c universul legal, universul

    acesta articulat, de i imens, e nc o construc ie a min ii noastre. Atunci nu e dect firesc ca

    omul s-i dea valori.

    Eu, p rintele lucrurilor Cum de nu s -a v zut ce mult spirit geometric este n tendin a

    aceasta constructivist a culturii noastre!

    Pn acum, cultura noastr se dovedise a fi de tip geometric prin aceea c n zuia spre

    ordine:Mathesis. Acum ea se dovede te de tip geometric i prin aceea c e constructiv , nu

    simplu interpretativ sau descriptiv .

    Cultura noastr introduce un primat al f cutului asupra datului. Oamenii de tiin

    s-au ntrebat, de pild , ce cunoa tem noi asupra exis ten ei lucrurilor? Noi nu lu m n

    considera ie dect mi carea lor ar ta ntr -o zi filozoful Hermann Cohen , i mi carea nu

    e a lucrurilor, ci e o categorie a min ii noastre. n loc s consider m lucrurile, consider m

    mi c rile, pe care, de fapt, tot spiritul nostru le -a pus n lucruri. C ci mi carea cea

    tiin ific noi nu o sim im, ci o gndim: o gndim punnd n ea deplas ri infinit de mici, o

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    11/59

    gndim gra ie metodei infinitezimale. Prin metoda infinitezimal spiritul reface, n planul

    tiin ei, toat mi carea i deci toat natura. Natura din tiin nu este, a adar. Natura se face,

    o construie te intelectul, calculul.

    Cu toate acestea, n mod curent se afirm c lumea e dat . Ce nseamn ns dat, n tiin ? Dat, r spundea acela i Hermann Cohen, reprezint ceea ce mi pun eu pentru a

    construi o tem . Datul e o metod de lucru. mi dau anumite lucruri, anumite ipoteze, i prin

    ele pot s fac lumea. C ci lumea, lumea din tiin , este o lume f cut . Dac ipotezele mele

    n-au reu it bine, d rm lumea i ridic alta n loc. Nu opereaz n felul acesta toat tiin a

    contemporan ? i nu este, atunci, f cutul unul din caracterele dominante ale culturii

    noastre?

    n sfr it, al turi de ideea de ordine i de efortul constructiv, cultura noastr nchide n

    ea un ultim n eles geometric: imanen a.

    Este un fapt caracteristic lucrului geometric acela c el nu transcende. Dac - i dai un

    triunghi i consideri asupra lui o problem , nu te gnde ti nici o clip la o existen

    exterioar oarecare i la vreo dep ire posibil a cadrelor pe care i le -ai impus. Faptul

    geometric nu face intelectul s ias din sine. Nu-l sile te s accepte ceva str in de sine.

    ntr-un anumit sens, toat geometria e n noi i niciodat nu iese din noi, oricte desene pe

    hrtie am face.

    La fel, faptul cultural n genere tinde s r mn nchis ve nic ntr -un cerc: n con tiin .

    Exist o anumit orientare c tre subiect, care poate fi urm rit n tot planul culturii,

    peste toat ntinderea lui. Tendin a aceasta este ns clar n filozofie. Astfel, s -a constatat de

    o bun bucat de vreme c , n locul lucrurilor din afar , filozofia a nceput s cerceteze

    intelectul i, n locul naturii, tiin a asupra naturii. i s -a spus, pe drept cuvnt, c obiectul

    filozofiei este mai pu in lumea dect tiin ele. Filozofia pare, mai mult dect orice, o

    orientare c tre subiect, c tre ceea ce se petrece acolo, n untru. Dar tot n untru se realizeaz

    i celelalte fenomene de cultur . De la Kant ncoace, mai ales, subiectivitatea a devenit chiar

    teatrul de opera ii al tuturor activit ilor spirituale. Nu numai tiin a e n con tiin , dar

    moralitatea i arta snt i ele n con tiin ; iar cultura ntreag nu se ine dect datorit unit ii

    pe care o d con tiin a de cultur .

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    12/59

    Con tiin a nu se poate dep i, aproape. Cum ar face-o, i ncotro? Nici un fel de

    ontologie nu mai pare c r spunde acestei vaste subiectivit i, dup cum nici un fel de

    ontologie nu r spunde ntreb rilor geometriei. Pozitivismul veacului al nou sprezecelea

    credea c desfiin ase metafizica f cndu -se c nu vrea s o ia n considera ie. Dar ast zi are loc cealalt moarte a metafizicii, adev rata moarte a metafizicii: moartea prin spirit

    geometric.

    Ca i geometria, cultura ncepe s se lipseasc de ceea ce s -a numit realitate. De ce

    nevoia de a afirma realitatea? Lucrurile r mn n mine, mpreun cu toate desf ur rile lor

    posibile. Lumea e doar pretextul meu de a le pune n eviden . Dar nici o dep ire nu e

    realizat pe aceast cale. Spiritul nu ajunge la nimic, nu love te n nimic. Sistemele de

    cunoa tere snt, ca monadele, simple puncte de vedere. nchise, f r ferestre. Cu un sistem

    de cunoa tere nu ajungi nic ieri dect unde e ti. Spiritul nu se mi c din loc. Iat de ce,

    propriu vorbind, e o imposibilitate pentru con tiin a noastr ca ceva efectiv nou s existe n

    lume.

    Ce nseamn , de pild , acest lucru nou, altul dect mine: realitatea? S -ar putea s

    nsemne ceva, dar metodele mele de lucru nu m duc c tre ea. Lumea ca prezen , ca fapt

    viu, dat, este o presupozi ie a culturilor istorice, culturile acelea n care curgerea, destinul i

    actualitatea primeaz . Lumea culturilor de tip geometric, ns , este un ideal de ordine, f cut

    de con tiin a omeneasc i p strat n con tiin a omeneasc .

    A adar, acestea snt notele constitutive ale unei culturi de tip geometric: ordine,

    constructivism, imanen .

    Este exagerat afirma ia c toat cultura noastr se dovede te a fi de acest tip? Poate c

    da. Exist , ntr -adev r, attea sisteme de filozofie care nu snt idealiste i attea nostalgii, n

    tot cuprinsul culturii noastre, dup un dincolo

    Dar am voit s deosebim categoric acest tip de cultur de cel lalt, cu care obi nuit

    convie uie te. n amestecul lor, problemele s -au confundat i toate apele snt acum tulburi.

    Tipurile noastre de cultur trebuiesc desf cute din mbr i area lor i puse s stea a a cum le

    e locul: fa n fa .

    Deviza culturii de tip geometric ar putea fi deviza aceea a ctorva spirite fanatice din

    evul mediu: multa habentes, nihil possidentes. Geometria tie multe lucruri, dar n -are nici o

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    13/59

    posesiune efectiv . Culturile de tip geometric au legi, au cte o Mathesis sau tind c tre una,

    au construc ii grandioase i fac necontenit altele noi; dar nu au, n schimb, nici o realitate,

    nici un fel de concret, altul dect concretul palid construit de spirit, pus de spirit, pentru

    nalta glorie a spiritului.Geometriilor pe care i le d con tiin a nu li se opune dect istoria care se d singur .

    Cultura de tip geometric face parte din ordinea spiritului, cea de tip istoric face parte din

    ordinea naturii.

    Dar ce sens are atunci o cultur de tip istoric? Spuneam c e o cultur n care primeaz

    destinul. Ea e deci o cultur oarb . Plin de prezen e, e adev rat. Dar a tr i nemijlocit printre

    prezen e, a te confunda cu ele, a fiin a o dat cu ele nseamn a renun a la omenie, sau a o

    dep i.

    A tr i ca om al unei culturi de tip istoric nseamn , poate, a tr i ca arborii, ca p s rile

    sau cine tie? ca ngerii. E alt via , n planul culturii vorbind, dect via a omului. E

    mai pu in, sau mult prea mult. Cultura de tip istoric e biologic sau, atunci, e angelic .

    Religia ne-a f g duit perspectiva cea de a doua. Istorismul vrea s ne rentoarc la

    perspectivele biologiei?

    Dar ni se r spunde la aceast observa ie nu e simpl biologie. E o biologie

    transfigurat cea care ni se propune.

    Biologie transfigurat ? Ni se pare c tot respect fa de biologie se ascunde n dosul

    acestei transfigur ri. Iar cultura s -a n scut din nesocotirea biologiei, dintr -un exces fa de

    ea. Cel pu in jum tate din cultura noastr , tot ce e geometrie i geometric n ea, st dincolo

    de biologie.

    Cultura pare a se fi n scut ntre dou b t i de puls ale vie ii; ntr -o pauz . De unde nu

    rezult c , n mod necesar, cultura nu mai este via . Cultura e nc via i anume ceea

    ce are mai generos via a n ea, anume excesul. E nepotrivit s se spun : cultur i via .

    Cultura cre te din excesul vie ii asupra ei nse i, deci prelunge te via a.

    Exist anumite exemple, n istoria culturii, care ar trebui afi ate peste tot, ca s se tie

    adev rata origine a lucrurilor. Astfel, pilda lui Pascal ar trebui s ne fie ve nic prezent . Pe

    Pascal l dureau din ii, i biograful spune c suferin a lui era ngrozitoare. Ce putea s fac ?

    Putea s strige, ca noi to i, putea s dea curs suferin ei sale fizice. Dar el a preferat s fac

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    14/59

    altceva: geometrie. n orele acelea cnd durerea l exaspera, el desena figuri regulate i, n

    dezordinea suferin ei lui, gndea lucruri regulate.

    Ct uman demnitate nu era n gestul lui E necesar cteodat s ui i via a. Snt

    anumite mprejur ri cnd trebuie s te dep e ti pe tine prin cultur . S te nstr inezi princultur . S pui distan e nl untrul t u. Nu face aceasta, cultura?

    C i oameni, de pild , nu s -au pierdut n tiin ? i -au l sat deoparte tot ce au purtat

    pn atunci cu ei, toat zestrea lor de bucurii sau povara lor de dezastre. Coeficientul nostru

    personal, sau sistemul obscur de lucruri mici care ne dau nebunia noastr local , tonul acesta

    moral specific, coloritul nostru ce frumos s-au ters toate dintr -o dat sub pata mare i

    omogen a tiin ei.

    Am reu it astfel trecerea de la local la universal, saltul sufletesc de la locul unic la

    locul comun. Marile locuri comune ale spiritului. Toat cultura, cu teoremele ei de

    geometrie, cu legile ei naturale, cu febra ei estetic i nnobilarea religioas , ce snt lucrurile

    acestea dect locuri comune pentru toate structurile individuale, ntlnirile cu sine ale

    spiritului divizat n lume?

    Ne ntlnim to i ntr -o pia mare, parc . Fiecare a avut ceva de uitat i, cu ct a reu it

    s uite mai bine ce a l sat n urma lui, cu att a reu it s se apropie mai bine de ceilal i. n

    acest sens, ar trebui s ni se par ntotdeauna ceva nebunesc n tendin a de a ne istoriciza, de

    a ne divide. S ne dividem, ntru ce? E nebunesc s nu vrem a vedea c lucrurile i noi

    n ine sntem mai mult sau mai pu in aceia i. S ne dividem, poate, numai n micile noastre

    singularit i de fiecare zi. Dar nu a sim it nimeni ct trivialitate este aci? Cum, noi sntem

    noi n ine pentru c avem anumite rezonan e particulare, emotivitatea asta, boala asta car e

    ne face o ameni r i i mic i la s uflet; numai pe ntru att? i cnd este Pascal el nsu i: cnd l

    dor din ii sau cnd face geometrie?

    Noi sntem, poate, spirit. Sntem capacitate universal emotiv ; noi, diviza i n lume, a a

    cum st m, sntem totu i ritmuri. S l s m ritmurile s ne solidarizeze. Dac avem ceva de

    a teptat de la cultur , e s ne scape de ru inea de a sta n afar de ritmuri.

    Dar de ce s se cread c a tr i ritmic nseamn a nu tr i din plin? De ce via a s nu

    poat fi tr it efectiv i cu ntregurile ei, printre marile locuri comune ale spiritului? Ce idee

    surprinz toare aceasta c , dac nu mai e trivial , via a nu mai este. Via a este, ntreag ,

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    15/59

    pe toate planurile pe care o punem n joc. Ea nu poate fi par ial , dar se poate lep da de

    anumite con inuturi de hic et nunc.

    i totu i exist un fel de convingeri oficiale dup care, dac nu e tr it cu toate

    con inuturile ei imediate, via a trebuie s fie neap rat par ial . A a ni se spune, de pild , c oamenii ntreprind anumite ac iuni culturale nu din tot plinul lor sufletesc, ci cu anumite

    dispozi ii, numai. Se spune: oamenii fac tiin pentru adev r, atta tot. Restul vie ii lor,

    atunci cnd fac tiin , e mort.

    Dar nu e deloc a a! Oamenii nu cred att de mult n abstrac iuni cum se spune

    cteodat . Ei fac tiin ca s uite o dragoste, pentru c i dor din ii, pentru c i ncnt cte o

    metod de lucru. Dac adev rul e o metod de lucru, atunci a face tiin pentru adev r are

    un sens, c ci facem tiin din toat inima: putem iubi o metod i putem crede n ea. Dac

    adev rul e ordine, punere sistematic de probleme i reu it atunci nc are un sens s ne

    gndim la adev r. Dar a a, simpl abstrac iune? E necesar s promov m abstrac iunile,

    binen eles. Dar cine crede c abstrac iunea e seac de sim iri, c tiin a e anemie i c , n

    laboratoarele ei, cultura se face la rece, acela n-a nv at nimic din rosturile culturii.

    Pentru c , din impruden , oamenii tiin ei i ai culturii i -au f cut un titlu de noble e

    din aceast aparen de calm i usc ciune de aceea au reu it s dezguste at ia oameni, cu

    privire la cultur , i s -i fac s cread c a promova cultura nseamn a pierde din via .

    Sau, cu alte cuvinte: pentru c oamenii care au practicat cultura de tip geometric au abuzat

    de formalismul lor, de aceea cultura de tip istoric s-a f cut ntotdeauna necesar .

    Dar a promova formele nu nseamn a ucide via a. Nu trebuie crezu i oamenii de

    tiin cnd spun c snt calmi i netulbura i. Nu trebuie crezut Pascal cnd spune c

    exerci iul lucrurilor pure i calmeaz durerile. E alt nelini te lini tea sa aparent , atta tot. E

    o deplasare, e transla ia de la biologie i dramele ei la formalism i dramele formale.

    Strig tul devine cntec i dezechilibrul dans.

    Cine a spus c pierde prin aceasta via a? Afirma ia nu are nici un sens. Cum s pierzi

    via a? Ea poate fi uitat , asta -i altceva. O uit i m pierd n forme, n formele care nu m

    devitalizeaz totu i, ci m vitalizeaz pe alt plan. Nu snt mul umit cu c on inutul vie ii.

    Nu-mi convine, pur i simplu , ceea ce se ntmpl i de aceea caut alt con inut, chiar dac el

    va fi un con inut de forme. C ci ce pot s g sesc altceva n mine dect forme? Cine,

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    16/59

    renun nd la lume, a putut s pun o alt lume n loc, o lume efectiv , de prezen e, i nu una

    de fantome?

    n definitiv, toat polemica dintre cultura de tip geometric i cea de tip istoric la acela i

    lucru se reduce. S turat de prezen e, de actualitate, de con inutul imediat al vie ii lui, omul i -a ncercat norocul n inactual i a nceput elaborarea formelor. n locul tr irilor a pus

    cre rile. Dar nu nseamn c s -a sinucis prin aceasta. E adev rat c geometrul, n general, e

    ceva mai palid la fa dect omul din p dure. Dar de via a aceasta era vorba? De via a

    elementar a esuturilor?

    Nu s-a gndit nimeni s refuze via a dintr -o pudoare metafizic . Ceea ce ns a p rut

    ntotdeauna evident a fost faptul c ata area exclusiv de via n -a dus la nici un n eles nou.

    Con inutul imediat al vie ii nu intereseaz , pur i simplu pentru c nu e problematic.

    Arborele din fa a mea, durerea din mine, spuza cerului nstelat, toate acestea snt

    indiscutabile. Ceea ce a vrea e s pot discuta ceva, s m pot mbog i cu un n eles nou.

    Moartea e o prezen ? Bine. Atunci s t cem i s -o a tept m. Dar, dac e i o problem ,

    atunci nu o putem pune dect n termeni de problem : n termenii tiin elor naturale, de

    pild , sau s -o cercet m n filozofia culturii i n folclor. Restul e indiscutabil.

    Iat de ce, n locul acestor lucruri indiscutabile, c iva au ncercat s pun n joc lucruri

    oscilatorii, fantome ntre care s po i alege i indiferen e pentru care s po i opta. Iar singur

    cultura de tip geometric a putut crea un material de discu ie indiferent. De aceea dialectica ei

    nu se sfr e te niciodat . Ea nu merge cu necesitate c tre nimic, c ci n locul necesit ilor

    interioare ale duratei istorice, a pus libert ile f r durat ale eternit ii geometrice.

    De aceea, n locul con inutului imediat al vie ii, pe care cultura de tip geometric l

    respinge de la nceput ca neproblematic, ea i -a creat singur materialul ei de discu ie,

    problematic, incert, dar dezinteresat. i l -a creat, cum? Ex nihilo? Nu. Ci dintr-un adnc de

    via ne tiut ; din voin a nentrerupt a omului de a se dep i.

    De aceea ar trebui odat protestat mpotriva unei categorii de oameni care,

    nchinndu-se biologie i imediate, se cred singurii de in tori de via .

    Hot rt, nu. Nu ace tia snt singurii de in tori de via . Via a pe care o de in ei, de

    altfel, e joas i trivial . Acestei vie i, ntr -adev r, vroim s -i punem un cap t. Dar r mne

    via a cealalt , via a omului. i aceasta se petrece dincoace, printre scheme.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    17/59

    Iat un singur exemplu: omul moral al lui Kant.

    Omul acesta nu tr ie te? Omul acesta n -are dram , nu sufer , nu rde, nu moare? i, cu

    toate astea, el pare multora att de absurd.

    Cum ni se spune , un om care nu tr ie te prin instincte, care nu d curs liber pornirilor sale Un om care tr ie te prin imperative. Ce absurd! Ce absurd s ncorporezi

    maxime i reguli, n loc s ncorporezi nervi i patimi. Ce absurd s te formalizezi. S

    renun i la toate mobilurile imediate ale vie ii i s crezi n binele suveran. S fii lege, s fii

    schem .

    Da, s fii schem . De ce nu? Cultura noastr , omenia noastr a a ne vrea: schematiza i,

    formaliza i, geometriza i.

    E o insanitate, se va spune. Dar toat cultura noastr e insanitate, atunci. Se gnde te

    cineva la barbarie sau rentoarcere la natur ? Bine. Dar atunci fi i , nu spune i; muri i, nu

    declama i. De ce ne fura i felul nostru de a pune problemele, metodele noastre de expunere,

    ars probandi a noastr pentru a dovedi lucruri care nu mai trebuiau dovedite?

    Dar, orice s-ar spune despre omul moral al lui Kant, chiar dac nici un om n istorie n -a

    fost a a programatic cum l voia el acesta e totu i omul reprezentativ al culturii noastre, i

    via a lui e adev ratul nostru destin.

    Cu un adaos, ns . Omul trebuie formalizat nu numai pe plan mo ral. Ci revolu ia lui

    Kant trebu ie generalizat . Kant, reprezentantul legitim al culturii de tip geometric,

    Immanuel Kant, idealistul i formalistul, trebuie dus mai departe, mai departe pe planul

    vie ii, pn la exces.

    Iat care ar putea fi, pn la un punct, justificarea paginilor de via interioar care

    urmeaz . Ele caut noul exces, noua absurditate, omeneasca noastr absurditate cu putin .

    Ele descriu o via interioar adev rat , o via care rimeaz cu premisele culturii noastre.

    Dar ele snt doar sugestia tr irilor geometrice, retorica exterioar a noilor geometrii. C ci,

    altfel, cum s-ar putea descrie dintr-o dat universul ntreg de acte pure pe care l viseaz

    cultura noastr , cum s -ar putea descrie, n cteva pagini numai, miracolul omului care se

    ntlne te cu soarta sa?

    Paginile acestea sugereaz , numai. O singur preten iune au: s fac uneo ri pe ceilal i

    s surd . Dac nu vor face pe nimeni s surd , atunci au fost scrise degeaba. C ci avem

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    18/59

    convingerea aceasta c ad ev ratul sens al culturii noas tre despre care ar vroi s fie vorba

    aci i ade v rata soart a omului trebuie s fie ridicole. Omul moral al lui Kant e ridicol.

    Omul general formalizat trebuie s fie i el ridicol. E cea mai nalt n elegere a vie ii

    istorice, poate, s sim i tot ridicolul ei, tot ridicolul culturii, s te sim i tu nsu i ridicol, tu, care ncerci s te faci, care trebuie s ncerci singur facerea ta cnd tot restul este.

    Al turi de noi, n lume, snt lucruri multe, nsufle ite i nensufle ite. Ele nu v d i nu

    n eleg. Dar dac ntr -o zi ar n elege, cu siguran ar rde pu in de noi. Iar dincolo de lume

    st un zeu vesel, care n elege cu adev rat lucrurile i rde cu adev rat.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    19/59

    II

    Despre bucuriile simple

    S fii o dat sau s fii de mai multe ori? Ceea ce este ast zi s nu mai fie niciodat , sau

    s fie nc o dat , nc de dou ori? Ziua de azi i cu ziua de mine s fie ceva i altceva, sau

    s fie unu i unu, unu plus unu?

    Vreau s ntreb: s fii n istorie sau s fii n adev r?

    Ceea ce e tragic, n ntreb rile acestea, e c pun probleme vii, probleme de comportare

    zilnic . Un om plin de con tiin a istoricit ii e un om care se risipe te, care tr ie te de azi pe

    mine, a a cum au tr it to i oamenii de azi pe mine. Ce -i pas c via a sa nu dovede te

    nimic? Nici o via n -a dovedit nimic. S tr im frenetic via a noastr , c ci n -avem de dat

    socoteal nim nui.

    i m gndesc la ceilal i oameni, la cei c iva care s -au trudit s fac din via a lor o

    dovad i un adev r; care i -au tr it -o lini tit, f r exasper ri, o dat azi, nc o dat mine, de attea ori n acela i loc, de cte ori le -a fost cu senin putin

    Adev r? Nimeni nu se gnde te propriu -zis la adev r. Un anumit adev r exist i n

    istorie. Dar este vorba de ceea ce are, mai ales, adev rul i nu are, mai ales, istoria: de ideea

    de ordine. E vorba s adun m via a aceasta din toate p r ile disiecta membra i s -o

    supunem unor ritmuri ma ri, unor jocuri stricte. E vorba s facem ceva cu via a, i s n -o

    l s m pe ea s se fac singur . tiu c via a e bogat . E chiar mai mult dect mi trebuie. A putea tr i att de bine cu

    mai pu in Gndurile acestea pornesc dintr -o necesitate de mai pu in. Mi -a venit n minte

    s ntreb i pe ceilal i: lor ct via le trebuie? Dar ntreb rile nu folosesc la nimic.

    E surprinz tor i totu i explicabil faptul c oamenii nu tiu cum s se poarte n fa a

    bog iei. A i observat c bolnavii, oamenii s raci, oamenii cu via pu in i posibilit i

    pu ine de via n ei tiu ce vor? Ei au un sens al lor, un idealism al lor i tiu n ce

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    20/59

    Dumnezeu s cread . Pe cnd oamenii boga i n via , oamenii s n to i, oamenii puternici

    ntrzie n bunurile lor i nu mai dau nimic. Crea ia, sensul, ideea snt ale omului s rac.

    S nu te pierzi n fa a bog iilor vie ii. S nu te la i f cut. S nu crezi c istoria este

    singura realitate i s te la i n scut, tr it, asasinat, n consecin . Ar trebui s ncerc m, odat , o rezisten mpotriva istoriei, mpotriva curgerii, mpotriva vie ii joase. Poate c nu e

    att vorba de ales ntre istorie i adev r, dar trebuie ales, n orice caz, ntre istorie i ordine,

    ntre istorie i geometrie.

    Via a e b ogat , bine. Tocmai de aceea voi c u ta s -o simplific. De ce s apropii ideile

    de via , s le multiplic la infinit, s le calitativizez, s fac din ele lucruri colorate local i

    s nu fac ceast lalt revolu ie: s apropii via a de idee, s -o modific pe ea n sensul ideii?

    Simplific via a. Ia din ea buc i mari, concentr ri, toturi i opereaz cu ele. Ce ai

    nevoie de rest? Nimeni nu spune c nu exist un rest n afar de idee. Dar, cu sau f r el,

    n elesul lumii este acela i. Rezist . Cnd vine via a peste tine, fii gata preg tit cu schemele.

    N-o l sa niciodat s te acopere. Ai ntotdeauna cu ce s ie i la suprafa : ideile.

    Ideile Cum se cumin esc acum lucrurile. Cum se simplific deodat toate. Pierdusem

    din vedere simplitate a lucrurilor din cauza imagina i ei. Imagina ia trista facultate de a

    renun a la un univers care e simplu.

    Ar trebui scris nc o dat un imn pentru idei. Pentru ideile de peste tot, pentru idei, n

    care via a se poate reface complet, mai bine chiar dect n rosturile imediate. Pentru ideile

    triste i vesele, anemice i atletice, gratuite i eficiente, spontane sau necesare; pentru idei

    i pentru toate geometriile care se pot face cu ele.

    S arunci ideile n via ca ni te poli magnetici, care s grupeze n jurul lor tot ce a fost

    disident pn acum. S distribui ideile ca centre de omotetie, grupnd ntr -o aceea i ordine

    realit ile de acela i fel. S fie fascicule luminoase peste tot. S fie f ii de realitate, nu una

    singur , imens , monstruoas , prodigios de incalculabil . S calculezi

    E adev rat c , la prima vedere, s r cesc realitatea procednd n felul acesta. E adev rat

    c r mne un rest, c prima mea ac iune e de a pierde ceva, de a c uta mai pu in. Dar, n

    locul lumii reale pe care o pierd, mi apar toate lumile posibile. n locul bucuriei de a vie ui

    via a aceasta, am bucuria de a vie ui toate vie ile care nu au fost. Pentru a fi p r sit o singur

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    21/59

    realitate, primesc toate realit ile cu putin . Cine vrea s tr iasc o singur dat , n -are dect

    s-o fac . Exist totu i un mijloc de a tr i de mai multe ori.

    i, pe urm , ct dureaz lucrurile acestea vii? Cteva clipe sau o zi. Mine va fi

    altceva. Fructul pe care l-a i mncat azi nu -l ve i mai mnca niciodat . Ve i mnca un altul. Din acela i pom? Nu, dintr -altul, c ci i pomul tr ie te. Aci v st gre eala: a i vroit

    unicitate, dar a i uitat s cere i i eternitate. La voi lucrurile se consum , ard, mor. Dar, n

    schimb, ce idee a murit de la facerea lumii ncoace?

    Nici una. Ideile, aceste eternit i care umbl printre oameni. Cine vorbea a a? Lumea

    nu poate m sura eternitatea, c ci singura ei m sur este via a, care e prea scurt . La ea nu e

    de g sit nimic rezistent, nimic fix. Iat , universul ideilor e fix i incoruptibil. n planul lui

    nimic nu se altereaz .

    Istoria e numai altera ie. Toate marile acte, marile bucurii, marile ntmpl ri, toate se

    altereaz local. Totul este aci i nu este dincolo. Dincoac e i dincolo de Pirinei. C um se

    mai pot n ele ge oamenii ntre ei? mi nchipui c numai prin aproxima ii, niciodat prin

    acoperirea unui moment dintr-o via sufleteasc cu un moment dintr -alta, niciodat printr -o

    verita bil coinciden . Acea disciplin sclav istoriei, filozofia culturii, a ar tat ndeajuns c

    nimic n epoci sau indivizi nu coincide, ci toate apropierile care se pot face ntre ei se

    datoresc unor coresponden e vagi de vrst . Ducnd mai departe sistemul acesta de a da

    vrst lucrurilor, am putea spune c exist i o vrst a zilei. Iat , de pild , am acum vrsta

    foamei de azi; dac o are i vecinul meu, ne n elegem. Dac nu, el nu va afla nimic din ce

    se petrece n mine.

    Cum ne putem n elege, atunci? Eu nu pot vedea cum place al tcuiva un lucru, mi

    amintesc doar cum mi-a pl cut mie. n eleg a adar ceva local, al s u, prin altceva local, al

    meu. Am coincis, atunci, noi doi? Dar cum? Tot ce tiu e c altul a avut o bucurie care f cea

    aluzie la o bucurie de a mea. Altceva? i asta poate fi coinciden , intersec ie de vie i

    suflete ti, comunica ie?

    Pentru c oamenii nu mai pot comunica, pentru c i nchipuie c snt prea mult n

    istorie, pentru c acord prea multe drepturi vie ii ira ionale, individualului, lui o dat ,

    nebuniei lor de aceea propun aceast senin , aceast deliberat nchinare c tre o

    Mathesis universalis a sufletescului. C tiin ele de azi nu i -au g sit nc tiin a lor

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    22/59

    universal , unitatea lor, solidaritatea lor cu celelalte i cu ele nsele asta nu nseamn

    prea mult. Via a, care de attea ori a ntrecut tiin a, i poate g si o Mathesis a ei. S

    renun e, doar, la formele ei joase i s nceap exerci iul actelor pure. S ncorporeze ideile.

    S fac din ele limbajul universal, posibilitatea oamenilor de a se n elege unii cu al ii, de a coincide unii cu al ii, ntre ei i, to i mpreun , cu eternitatea. n locul bucuriilor regionale s

    instaur m bucuriile generale, mai simple i mai vaste. n locul spiritului istoric, n care

    primeaz destinul, durata specific i moartea, s aducem spiritul matematic, n care

    primeaz crea ia liber , generalitatea i ve nicia. n locul n scutului s punem f cutul .

    C ci tu e ti mntuirea noastr , idee f cut iar nu n scut , care te -ai pogort dintre

    ceruri, printre oameni, i te -ai f cut via .

    *

    Acum a tept s cad peste lucruri noaptea. A fost o zi att de luminoas i vedeam tot

    ngrozitor de bine, a a c n -am mai n eles nimic.

    Prea multe snt culorile. Incalculabile, formele. Monstruos, resping tor, p ianjenul cu

    attea picioare P mntul.

    A tept noaptea. Ea vine ncet, cu lini tea ei tiin ific , peste lucruri. terge culorile,

    reduce formele, p streaz doar raporturile mari, adev rurile de contur ale realit ii.

    Noapte atoatesimplificatoare! Acum pot s n eleg. Acum v d , pentru c e ntuneric.

    Urm resc contururi, sfr esc conturul formelor abia schi ate, operez n spa iul omogen i

    aproape negru, rotunjesc solidele prea ascu ite; tiu, ncep s tiu, vag, ters, estompat, atta

    ct mi trebuie. Sim urile se libereaz de obsesii, nici o culoare nu mai e insistent , nici un

    ip t prea asurzitor. Spiritul e liber i dialectica lui poate ncepe.

    Sus, pe cerul lui Platon, pe cerul acela despre care el spunea c a fost cel mai mare

    profesor de calcul al omenirii stelele au nceput s se noteze una cte una, ca ni te puncte

    luate la ntmplare n geometria ntunericului

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    23/59

    III

    Despre istorie

    Se pare c originea geometriei e legat de unul din evenimentele pe care istoria le -a

    prosl vit cel mai mult: rev rs rile Nilului. Egiptul, un dar al Nilului Dar dac i geometria

    ar fi un dar al apelor sale, de cte ori mai mult atunci n-ar trebui s fie glorificat Nilul. i

    cum ar trebui uitat darul cel lalt, primul, darul de ap s rac : Egiptul! C ci ce a mai r mas

    pentru noi din cultura aceea, din stilul ei, din n elesurile ei de via ? Ce mai este n noi

    Egipt? Dar, n schimb, ce nu mai este n noi geometrie?

    Geometria, un dar al Nilului C ci Nilul ni se spune se rev rsa peste cmpurile

    vechilor egip ieni, acoperea hotarele, f cea una tot locul, iar oamenii nu mai tiau bine,

    atunci cnd se retr geau apele, ct loc le mai apar ine lor i ct vecinului. i atunci au nceput

    s m soare i s deseneze. A a s -a n scut, poate, adev rul linear, actul pur, ideea.

    Dac geometria s -a n scut ntr -alt fel i nu att de accidental, cu att mai bine. Dar,

    adev r sau simpl legend , ve rsiunea aceasta asupra originii geometriei e capabil s ofere o

    semnifica ie nea teptat pentru destinul omului.

    Trebuia s vin Nilul, s tearg toate urmele, toate hotarele oamenilor; trebuia s

    alunge toat istoria materiei dimprejur, ca s poat ap rea ideea.

    E att de greu s gnde ti via a, s o ridici pn la planul adev rului? Nu. Trebuie doar s cure i terenul vie ii tale. S la i apele s se reverse peste tine, peste toate momentele

    neorganizate ale vie ii tale, peste toat istoria ta. Geometria adic sistemul, adic via a

    ordonat , lucid vine pe urm , ca refluxul. Geometria e r spunsul meu c tre ape.

    Trebuie, atunci, s nv m uitarea. Omul care nu tie s uite nu poate fi lucid

    niciodat . Drama omului contemporan ni se pare c nu e alta dect aceasta: nu tie s uite.

    Nu abandoneaz nimic. Nu arunc n urm nimic. Vrea s poarte tot n bra ele lui, toate

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    24/59

    p catele lui i ale lumii. A a l -a nv at istoria, spiritul istoric, maladia istoric . Aceasta a

    fost morala ei: fiecare s caute omul ntr -alt parte, cnd l avea n el.

    De aceea trebuie s sfr im, ntr -un fel, cu istoria. Nimeni nu se define te mai bine

    dect prin atitudinea pe care o ia fa de ea. De aci ncep toate: din voin a de a te ngropa n lume sau voin a de a -i ntoarce spatele.

    Cnd ncep s consider mai atent istoria, mi se pare, nu tiu cum, c o am n untru, n

    mine, i c ea circul de la stnga la dreapta. Desigur pentru c o citesc, pentru c o g sesc

    n c r i, i foile citite r mn toate la stnga. Cnd sfr e ti o carte, toat cartea, cu ntreg

    con inutul ei, a r mas la stnga. E sup r tor, poate, dar a a este. Am nevoie de un sens unic,

    pentru c a a cere istoria. Sensul unic trebuie s fie psihologice te ceva pentru mine: este,

    atunci, sensul de la stnga la dreapta.

    A adar, cnd ne ntoarcem ochii n untru i privim secolul al XVIII -lea, nu facem, cel

    pu in n primul moment, dect s -l vedem mai la stnga secolului al XIX-lea . C acesta din

    urm rezult , iese, se desface din cel dinti? Dar cum? A a cum se desface un adev r din

    altul? Dar acestea nu au loc n spa iu i nici nu au sens. n timp ce istoria se petrece ntr -un

    anumit spa iu nchis i are un sens unic. Exact sensul de la stnga la dreapta. Crede cineva

    mai mult? Ce e mai mult, asta vine pe urm . i vine dup legile adev rului, acela i peste tot,

    n istorie ca i n geometrie.

    Platon vine mai la stnga lui Aristotel, niciodat mai la dreapta. Cauzele unui r zboi

    vin mai la stnga lui, niciodat altfel. Aci st toat ireversibilitatea istoriei. Faptul unic, acel

    o singur dat s -ar putea s nu fie dect atta tot. Sensul de la stnga la dreapta, aceasta e

    extraordinara lec ie pe care ne -o d istoria. Restul? Restul l g se ti n orice alt cmp de

    cercet ri.

    A, istoria! Cum s n -o ur sc, cum s n -o refuz cu toat sim irea regulat care mai e n

    mine! Istoria aceasta neregulat . Istoria asimetric ; fapta aceasta care atrn mai mult la

    stnga dect la dreapta; care o ia ntr-o parte, dezechilibrat . Aceast non -geometrie

    De ce atrage att de mult pe oameni perspectiva istoric ? Ce are faptul istoric nct s

    fie att de conving tor?

    Am ar tat c unicitatea lui e iluzorie. C e viu, suplu, fluent? S ncerc m atunci s

    ar t m c nu e nici viu, nici suplu i nici fluent.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    25/59

    Exist n tiin un anumit principiu, numit principiul solidific rii. Dac avem o func ie

    care depinde de mai multe variabile, putem particulariza unele dintre variabile, dndu-le

    valori anumite, solidificndu-le adic , i cercetnd apoi varia ia func iei. n urm se

    libereaz, rnd pe rnd, fiecare din elementele solidificate i se ob ine astfel varia ia func iei prin raport cu toate variabilele sale.

    Confrunta i acum faptul istoric, despre care se spune c e viu, suplu, fluent, cu

    principiul acesta al solidific rii. Este viu faptul istoric? Este el abundent i bogat n valori?

    Dimpotriv , el reprezint una singur dintre toate valorile posibile; e moartea egal i

    omogen a tuturor vie ilor posibile.

    Este el m car suplu? Dimpotriv , cel mai pu in dintre toate. Cum poate fi suplu i ct

    poate fi de suplu, din moment ce se mi c ntr -un spa iu nchis, din moment ce destinul lui e

    de a fi ntr-un anumit timp i loc?

    Fluent? ntr-un anumit sens, faptul acesta e fluent, e curg tor; dar curge ca un metal

    topit, ca o lav care se va mpietri cndva, pentru c a fost creat sub zodia solidific rii.

    Curgerea istoriei e curgerea grea, curgerea joas .

    M-am ntrebat ntotdeauna de ce s admit, pentru explicarea istoriei, o fatalitate oarb

    i nu un Dumnezeu geometru. C ci st ruie te, parc , n toat istor ia, un fel de calcul, o vast

    aplica ie a principiului solidific rii. Istoria apare ca solidificarea pe care un spirit operator

    i -a impus-o, pentru c nu vedea, dintr -o dat , varia ia unei func ii depinznd de mai multe

    variabile. Istoria e, atunci, o valoare particular , luat la ntmplare, un de exemplu al lui

    Dumnezeu. V-a i gndit vreodat c noi to i, cu istoria no astr ntreag n spate, s -ar putea

    s nu fim altceva dect un de exemplu?

    Atunci, de ce attea titluri de expresivitate acordate is toriei? Istor ia e un lucru

    ntmplat, deci un singur sens, un moment fixat. Nu g sim n istorie dect solide. Pentru a fi

    vie, supl , fluent , istoria ar trebui liberat , n n elesul principiului solidific rii, de toate

    valorile care i s-au dat. Ar trebui, cu alte cuvinte, s proced m tocmai pe dos de cum se

    procedeaz de obicei: s renun m la universul nostru solidificat i s n elegem lumile care

    snt prin lumile care nu snt; s gndim lumile actuale prin lumile posibile. Istoria va fi

    atunci ntmplare a unui fapt viu i nu faptul viu nsu i.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    26/59

    Iat o serie de argumente pentru care procesul istoriei nu ar trebui considerat nchis.

    Ne-am gr bit cu to ii s abdic m n fa a ei. tiin a s -a umilit, declarnd c particip la

    relativismul istoric; filozofia culturii a declarat istoria singura competent s dea socoteal

    de sistemele noastre de via ; iar omul contemporan pare a fi c tigat n istorie o nou dimensiune a existen ei sale, chiar.

    S-a ajuns att de departe, nct omul nu numai c se simte solidar cu istoria, dar are

    con tiin a clar c el face istorie, c gestul lui are perspectiv , c ceea ce face ast zi dureaz

    i modific realitatea. Numai c exist o ntrebare, un fel de ntrebare de a lui Pilat cel

    care nu tia ce este adev rul , o ntrebare n fa a c reia istorismul n -ar trebui s reziste.

    ntr-adev r, fie n n elesul c o con tiin omeneasc se simte tr ind ntr -o cultur

    oarecare, deci ntr-o perioad de istorie oarecare, fie n n elesul c o alt con tiin , mai

    orgolioas , una de om politic, s -i spunem, socote te c gra ie sie se scrie o pagin de

    istorie ntreb area: care est e anume adev rul istoric? poate fi decisiv .

    Care este adev rul istoric? n plin actualitate, se petrec o serie de fapte care se vor

    prelungi, constituind ca atare istoria; pe de alt parte ns se petrec i o serie de fapte

    episodice, fapte care nu vor rezista scurgerii timpului i care nu vor avea nici un fel de

    filia ie. Dar nu putem vedea ce deosebe te ast zi un fapt care se va prelungi de un fapt care

    va da ntr-o linie moart ; un fapt care va fi istoric, de altul care nu va fi. C ci faptul care are

    calitatea de a fi istoric nu e nicidecum de un rang deosebit, ierarhice te distinct de celelalte

    fapte. Via a este egal peste tot. Dintre dou fapte vii, nu e deloc adev rat c cel mai sonor

    sau cel cu aparen mai bogat are mai multe anse de reu it istoric . Toate apele curg la

    nceput. Undeva, mai jos, unele din ele se vor opri ntr-o cotitur a malului i ele vor fi apele

    moarte. Altele vor curge nencetat, i ele vor fi apele vii. Apele vii i apele moarte ale

    istoriei, cine le poate deosebi ast zi, cnd nc toate lucrurile curg? Care snt faptele care se

    vor prelungi, care snt faptele intrate pe filonul adev rat al curgerii? i care este, atunci,

    adev rul istoric de ast zi, din moment ce toate lucrurile snt adev rate acum i numai cteva

    vor fi adev rate mine?

    Nu tim ce este adev rat acum. Dar crede i c tim mai mult ce a fost adev rat

    alt dat ? Sau, i mai bine, crede i c tim cele ce s -au ntmplat alt dat ? C ci adev r i

    ntmplare nu nseamn acela i lucru.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    27/59

    Snt convins c dac nu putem face lucid istoria, o putem m car desface, bucat cu

    bucat , ca pe un ceas stricat, ale c rui piese s le punem pe urm ntr -o mai bun ordine.

    (Dar mi se pare c a a se i face, de cele mai multe ori.)

    De ce n-ar conveni oamenii, istorici sau simpli tiutori ai unui fapt, s fac o conspira ie a t cerii mpotriv -i? Nu spunem s mint , dar spunem s tac . S ascund faptul

    acela, s-l elimine, ca i cum n -ar fi fost. Presupune i c ar fi un r zboi, de pild , ceva

    crucial n existen a unor popoare. Peste cincizeci de ani nu s -ar mai ti nimic. i atunci, v

    ntreb, crede i c s -ar sim i aci un gol? Crede i c istoricii din vremurile acelea n -ar arunca

    pun i sau n -ar umple, cu ce material ar g si ei, pr pastia? Ar face ntocmai cum procedase

    Cellini cu statuia lui Perseu, goal pe din untru, n care vrse tot felul de materiale, numai

    ca s in . Crede i c viziunea istoricilor s -ar ine mai pu in? A, de cte ori ar putea fi mai

    frumoas dect asta, de cte ori mai just istoria lor f cut a a!

    Istoria aceasta, o repet, este unul singur dintre toate sistemele posibile, una singur

    dintre toate lumile posibile. i atunci de ce s refuz m discu ia lumilor posibile i s o

    discut m mai ales pe aceasta, care nu e mai bun , care nu se ine mai bine dect altele i care

    nu e dect mai ntmplat ?

    Oameni buni, matematica n-ar fi fost cu putin dac ne -am fi mul umit s num r m

    miile de pietre, sutele de mii care snt pe p mnt, i nu ne - am fi gndit s num r m infinit de

    multele care nu snt.

    De aceea istoria ni se pare nu numai ne tiin ific , d ar i irelevant pentru om. C ci

    istoria aceasta nu este istoria o mului, nu este istoria oameni lor, nu este nici gndul lui

    Dumnezeu pe p mntul oamenilor. Nu reprezint pe nimeni i nimic. E o fabul care ar fi

    putut s nu fie inventat .

    Iar istoria care nu este ea e, mai ales, istoria omului.

    Lep da i -v de istorie. N -a i nv at nimic de la ea, nu ti i prin ea dect cteva legende

    n plus, mai proaste dect ale poe ilor. Uita i. Adormi i. Practica i somnul acela particular de

    care vorbea Leibniz, somn prin raport la cte un lucru, uitare special a lui. Dar practica i

    mai ales somnul general, somnul care omite tot. Toat lumea trebuie p r sit , toate actele

    oprite, c ci fiecare act e o eroare i drumul care te duce la adev r este: imposibilitatea de a

    face ceva, imposibilitatea de a crede, voi i opera.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    28/59

    S oprim orice mi care, s omitem tot, s ne dormim somnul general i pe urm s

    vis m. Poate, ca egip ienii din legend , s vis m despre formele pure.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    29/59

    IV

    Despre imposibilitatea de a face orice

    A adar s ntorc lumii spatele. De ce s nu ncerc? Am v zut at ia oameni care au

    intrat n lume i s -au pierdut acolo.

    Imposibilitatea de a face orice.

    Nu v-a fost niciodat fric ? N -a i avut niciodat o fric , a a, f r con inut, o fric

    formal , fric de tot, groaz de a ncerca cel mai mic lucru? Nu ntinde mna. Nu f pasul

    acesta. Nu te du, s nu te duci acolo! Va fi r u. Ce? Nu tiu. Va fi r u, atta i spun.

    Nu e vorba de cea mai mic supersti ie, n definitiv. Nu o fac din obscurantism ci,

    dimpotriv , dintr -un exces de luciditate. Am stat i m -am gndit bine: ce se poate face? i

    am v zut c nu se poate face nimic. Am cnt rit prea mult n balan a mea i acum nu tiu

    ce are nu mai atrn nici ntr -o parte, nici ntr-alta.

    Am r mas suspendat deasupra acestei gropi mari: via a. Dar de ce sun att de retoric lucrurile pe care le rostesc acum? C ci nu m gndesc la nimic retoric. Nu e vorba de Via a

    aceea cu majuscul , ci de lucrurile care au loc zilnic, de aceea ce se ntmpl , de materialul

    neinterpretat al vie ii comune. S fie adev rat c via a de toate zilele este att de u or

    posibil ?

    Snt unele experien e curioase, care ar trebui s ne dea de gndit. Sau, mai degrab ,

    gndind ne d m seama ce curioase snt unele din experien ele noastre. Iat , de pild , ntlne ti un om pe care l -ai mai ntlnit o dat . Rndul trecut a p rut c se sim ise bine n

    tov r ia ta. Dar ce -l f cuse s se simt a a? i aminte ti perfect de bine tot ce i -ai spus i

    tot ce ai f cut atunci. Care dintre lucrurile acelea, lipsite azi de orice relief, a fost decisiv?

    Care anume i-a pl cut? Cel pu in, de cnd ncolo ncepuse s se simt bine?

    Trebuie c se petrece, cu via a sufleteasc , ceva asem n tor cu apele care se coloreaz

    dintr-o dat . E ceva care cade n ap , st pu in acolo i pe urm , a a, f r nici un traseu

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    30/59

    anumit, se desface ntr-o risipire de culoare. E o difuziune, e o culoare care cre te n ap ; e o

    culoare care cre te n suflet.

    Dar ce anume a crescut deodat n sufletul tovar ului t u, ce i -a transfigurat toate

    mi c rile suflete ti? Poate, cnd te -ai ridicat atunci i l -ai privit drept n fa ; sau cnd ai f cut gestul acela aspru; sau, cine tie, fa a ta, ceva de al t u i -a amintit deodat de altcineva.

    S-i fi pl cut ce i -ai spus despre instabilitatea omogenului sufletesc? Sau poate

    Dac-ai ti? Dac -am ti cu to ii ce a hot rt n anumite situa ii! Ce siguri am fi pe via a

    noastr , atunci; cum am ti s relu m, s refacem temele pe care le tim temele noastre tari.

    Nu spun c via a ar fi mai u oar atunci. Dimpotriv , am fi responsabili fa de noi

    n ine dac ni s -ar ntmpla ceva r u; am ti c din vina noastr nu se ntmpl ceva. Dar

    spun: ce precis ar fi via a atunci! Cum am putea s oper m cu ea, s tim ce s facem cu

    ea n timp ce acum tr im via a asta pe ghicite. Cine tr ie te n locul meu, pentru mine?

    Cine e la spatele meu?

    Dar e ridicol. E via a mea totu i. A vrea s pun ceva n ea, n -o pot l sa a a,

    nerezolvat . A vrea ca deciziile s -mi apar in , nfrngerile i victoriile s -mi apar in .

    De obicei oamenii nu r spund de nimic. Tot ce se ntmpl n lume e f r participa ia

    lor. Dac lumea curge, dac lume a cnt , dac lumea moare, ei curg, ei cnt , ei mor cu toate

    la un loc. Dar a a nu se poate. Cine nu pune idei n lucruri, cine nu le gnde te, acela nu

    r spunde de ele. Eu vreau s pun idei n lucruri i de aceea r spund: de ordinea, de

    cumin enia, de eficien a lor.

    Vreau r spundere, ceea ce nseamn c vreau libertate. C ci libertatea se reduce la

    calcul, libertatea e de ordin logic, iat un lucru care n -a fost acceptat pn acum. Liber e

    actul deliberat.

    M gndesc ce s n tos ar fi dac am delibera tot timpul, f r cru are. Oamenii cred

    prea mult n inspira ie, ntr -un anumit noroc al momentului, i, de cele mai multe ori, nu -l

    au. Ar trebui s gndim mai mult situa iile n care ne afl m, s gndim eventual att de mult

    nct s nu mai tim de unde ncepem, pe ce s punem accentul, unde s lovim. Ar trebui s

    deliber m att de mult nct s nu mai facem nimic.

    ntr-o a a serioas m sur mi se pare de negndit via a, nct dac m -a gndi efectiv

    ce s r spund la o nt rebare uzual ca: ce mai faci? a constata c ntrebarea aceasta e

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    31/59

    printre cele mai grele cu putin . C ci fac o mie de lucruri: a putea s spun c gndesc, c

    snt bine, c gndesc ceva, c gndesc altceva, c am fost pe strad , c nu fac nimic.

    Ce s spun? Care e lucrul pe care trebuie s-l spun celui care m ntreab ? i nu numai

    att. Care e lucrul pe care trebuie s i -l spun lui, acum? i mai mult: ce trebuie s -i spun lui,acum, despre mine? A adar ar trebui s respect mai multe serii de adev ruri: a) adev rul

    lucrului, s aleg, adic , un lucru dintre cele o mie pe care le -am f cut realmente; b) s aleg

    adev rat pentru cel care m ntreab , adic s aleg unul dintre lucrurile acelea care privesc

    raporturile mele cu el; c) s aleg un lucru adev rat pentru clipa de fa , pentru ceea ce se

    ntmpl acum ntre el i mine; d) s fie totu i un lucru al meu.

    i crede i c astea snt singurele adev ruri de respectat? Atunci ce s-i r spund? M

    cuprinde o panic , panica mea formal

    Ce pot s fac? Am o poft grozav cteodat s fiu imediat pr oductiv, direct eficient: s

    fac un scaun, un vas de p mnt, s ascut un lemn. Dar, alt dat , nu am poft dect s

    calculez, adic s nu fac nimic. ntre aceste dou posibilit i de via , singurele sincere, mi

    se pare c ar trebui, noi to i ace tia, s alegem.

    Trebuiesc dezaproba i totu i oamenii care nu fac nimic dinainte, f r calcul. Calculul e

    singura noastr virtute. Simt precis c to i oamenii mari au fost calculatori mari i n -au

    f cut, ca atare, nimic. Nu -mi cere i exemple, c ci ar trebui s le g sesc n istorie, i istoria

    spune tocmai ceea ce au f cut oamenii, nu ceea ce nu au f cut ei.

    Voi da totu i de exemplu pe Dumnezeu, inteligen a suprem , calculatorul cel mare,

    care nu a mai f cut nimic de o bun bucat de vreme.

    S vorbim atunci despre diversele imposibilit i.

    S lu m, de pild , imposibilitatea de a face bine. C ci ce pot face pentru vecinul meu?

    i pot da o bucat de pine. Asta e tot? A vrea s -i spun c via a e frumoas , c nu trebuie s

    se sinucid , c i al ii au suferit, tot a a ca el, dar la urm , aci sau n mp r ia cerurilor, au

    fost mul umi i. ncep s -i povestesc despre un tn r care iubea o fat nespus de frumoas i

    care era iubit de ea. i tinerii nu puteau fi ferici i, c ci via a le punea tot felul de piedici. Dar

    omul care tie s nfrunte greut ile trece prin toate i tinerii au nvins toate i la urm au fost

    ferici i.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    32/59

    Vecinul meu ascult , a a cum a ascultat fiecare din noi aceea i ridicol poveste, din

    attea guri, din attea suflete. M uit la el. E ceva curios, ceva nea teptat. De ce n -are el

    capacitatea de a n elege, de a realiza bucuriile din povestea mea, i n elege att de bine

    suferin ele de acolo? De ce toate bucuriile altor oameni nu snt i ale noastre i de ce, n schimb, suferin ele lor snt att de mult ale noastre?

    Dac eroul unei c r i fumeaz o igar bun , eu nu simt nimic. Dar dac rabd de

    foame, m doare, m doare ngrozitor, orict a fi eu de s tul. Fiindc mi dau seama c aci

    st o suferin omeneasc . O n eleg perfect, i tiu perspectivele, tiu ct mizerie nchide n

    ea. Ba mi vine s spun chiar c eu, s tulul, suf r mai mult dect fl mndul de aievea. Cel de

    acolo sufer de o singur foame, cea a lui, pe cnd eu suf r mpreun cu to i cei care au fost

    nfometa i vreodat , suf r cu tot ce e suferin pe p mnt.

    De ce durerea altora se echivaleaz , dac nu chiar se amplific n noi, n timp ce

    bucuria lor e nerealizabil pentru noi? Ce -mi pas de fericirea altora? M i doare, mi d un

    gust amar n gur . Dar cum s nu -mi pese de suferin a altora? E n mine. St aci, gata s

    neasc . M pnde te, pe mine ca i pe ceilal i.

    Vroiam s fac bine. Dar dac a fi tiut ct r u i fac vecinului meu, nu i -a mai fi spus

    nimic. F r s tiu, l -am nv at acum mai multe despre via . I -am deschis ochii asupra unor

    noi primejdii. Dar i-am dat vreo bucurie nou , vreun con inut nou de fericire? Nimic.

    Bucuriile nu se nva ; le tim cu to ii de la nceput. Ceea ce nu tim de la nceput e c snt

    attea dureri, attea dezastre n lumea aceasta pe care noi o credeam mai bun .

    Binele nu se poate face. Cine vrea, s povesteasc nainte ntmpl rile sale de dragoste,

    ntmpl rile cu finaluri fericite. Dar orice fericire vine prea trziu n c r i; altfel cartea n -ar

    putea fi scris , c ci nu se poate ncepe cu fericire, nu se poate c l tori n via cu fericire, nu

    se poate dect sfr i cu fericire. A a c fericirea trebuie s vin prea trziu n c r i. Pn la ea

    a fost o suferin , i eu m -am r t cit n suferin a aceasta i n -am mai tiut cum s ies la

    cap t.

    Dar ce s vorbim despre imposibilitatea de a face binele, cnd snt attea alte

    imposibilit i evidente. Iat , imposibilitatea aceasta vulgar , de i pare plin de rezonan e

    metafizice: imposibilitatea de a ad uga ceva la crea iune.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    33/59

    Cum am putea ad uga ceva? i totu i oamenii cred c pot ntregi natura. De pild , au

    ideea aceasta fix c pot ajuta natura. Vede i, ni se spune, un om este bolnav i tiin a l

    vindec . Nu nseamn un adev rat ajutor care se d naturii n cazul de fa ? Natura e

    imperfect : ne creeaz bolnavi, sau susceptibili de a fi bolnavi. Iar omul, prin tiin , o perfec ioneaz ; vindec bolile, m re te longevitatea i ntrege te astfel opera naturii.

    Dar atunci s ntreb m un lucru: de ce sntem bolnavi? Cineva r spundea, poate nu

    tocmai f r dreptate, c sntem bolnavi fiindc ne -am dep rtat de natur . Omul este cea mai

    boln vicioas dintre fiin e, fiindc s -a ndep rtat cel mai mult de instincte, scria gnditorul

    acela. n acest caz ns bolile nu snt att de mult ale naturii, ct snt ale noastre, ntruct nu

    mai sntem natur . Iar a te vindeca nu nseamn a ajuta natura, ci a te ntoarce la ea, dar pe

    cale artificial .

    Pe cale artificial , asta e ceva grav. nchipui i -v c trupul nostru nu mai poate fi

    natur dect pe cale artificial . nchipui i -v , cum au mai ar tat i al ii, c nu mai putem fi

    s n to i dect cu preparatele tiin ei noastre. Dar nu ajungem acolo? Din moment ce

    vindec m n felul acesta bolile, nu e firesc s ne cre m aceast nou natur ?

    E absurd, poate, dar m gndesc c , de fiecare om care tr ie te, a a cum tr im noi azi,

    cu tiin a noastr glorioas , de fiecare om s n tos de azi e un om pe moarte, n viitor. M

    gndesc c , ntr -o zi, oamenii nu vor mai putea umbla f r crje, de orice fel ar fi ele. i

    aceasta pentru c noi, cei de ast zi, n -am vrut s ne sacrific m, s murim dac natura vroia,

    s sc p m cu via dac natura vroia n orice caz s- o l s m s - i vad singur de treab .

    Ci am ajutat-o.

    E absurd, dar acesta mi se pare totu i p catul originar: nu tiin a, cum spune teologia,

    dar tiin a care nu mai e dezinteresat .

    Adam a vrut s tr iasc prea mult. Nu s-a mul umit s tie ceva, ci a vrut s opereze cu

    tiin a lui. Dar nu vede i nici acum c nu se poate face nimic? Dac faci pentru individ,

    moare spe a. Dac faci pentru ziua de azi, compromi i ziua de mine. Atta tot nseamn a

    ajuta natura. Ar trebui s renun m i la prejudecata aceasta.

    Cnd m gndesc la num rul mare de lucruri prejudecate care compun via a noastr

    zilnic , nu m mir c oamenii snt att de activi. i v d cum tr iesc, iau decizii, pleac , se

    ntorc. Ce le pas dac lucrurile nu r spund nici unei chem ri efective?

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    34/59

    Am impresia, cteodat , c vor s umple un gol. Ce gol? Nu tiu. E totu i ceva care

    trebuie umplut i atunci punem acolo tot ce se ntmpl n lume. Cnd s -a f cut o gr mad

    mai mare, chestiunea ncepe s se numeasc : istorie. Istoria ne totalizeaz . Ca i cum

    deciziile, absurdit ile, evad rile, plictiselile, nop ile i zilele noastre s -ar putea totalizaCnd m gndesc, iar i, ct de pu in se poate face n lume, m ngr ozesc c s -a f cut

    att de mu lt. Aceea i istorie e cea care a az n a a fel faptele unele lng altele, nct ele s

    par legate. Dar, dac am cerceta lucrurile f r interesul de a dovedi ceva prin ele, am putea

    vedea ntr-o zi ce oceane de fapte inutile, de fapte lene e, au fost n lume. Toat lenea lumii

    ni s-a ascuns.

    Astfel, c i oameni n -au plecat, n toate timpurile, n lume? S-au d us s vad ceva nou.

    Dar ce- au v zut? Alte ora e, alte peisaje, alte lucruri dar era ceva nou n ele? Se schimb

    doar propor iile, cresc, se stilizeaz , converg ntr -alt fel efectele. Lucrurile devin mai

    puternice i mai actuale. Dar noi? Toat lumea aceasta, cu ora ele, cu macaralele i cu

    dramele ei, o tiam de la nceput. O purtam cu mine. N -a scris nimeni note de drum sincere.

    N-a vrut s recunoasc nimeni c s -a p c lit. Ar fi trebuit s scrie atunci: Ora ul acesta?

    turnurile lui? tiam. Morala din ara aceea? tiam. tiam totul. Dac ar fi ceva nou, n -a mai

    n elege. Dac n eleg, ce mai e nou?

    mi dau seama c lucrurile sun ridicol. i cu toate acestea, ele nu snt dect excesive.

    C ci exist nout i imediate, surprize, realit i pe care nici nu le b nuiai e adev rat. Dar,

    ntr-un anumit plan al adev rului, este o imposibilitate ca ceva nou s existe.

    tiu c lumea crede ndeob te altfel. S r mn , atunci, cel care crede altfel, cu

    lucrurile sale noi. La sfr itul lumii ne vom ntlni cu to ii, i fiecare va spune atunci ce a

    v zut.

    P strez pentru acum ultima imposibilitate, care nchide n ea imposibilitatea ns i a

    vie ii asociate. Vreau s spun: imposibilitatea dialogului. Nu tiu bine dac oamenii pot s

    vorbeasc ntre ei, dar tiu sigur c ei nu se pot auzi vorbind. Dialogul nu poate fi n eles. Nu

    se poate n elege o pies de teatru, cu att mai pu in se poate ea scrie; nu se poate gndi via a

    scenic ; via a ns i nu se ine pe plan logic. Dac pui doi oameni s vorbeasc , o dat sim i

    mpreun cu unul, o dat e ti cel lalt. Cnd e ti unul, cel lalt st . Cnd treci la acesta, trebuie

    s-l ui i pe primul. Dac revii la primul, al doilea este oprit iar i. De cte ori? De o mie de

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    35/59

    ori. N-ai s po i fi niciodat amndoi, amndoi deodat . Dac via a e teatru, dialog, ea nu are

    sens i eu n -o n eleg.

    Poate e simfonie? Dar nu n eleg nici simfonia. O dat snt vioar , o dat snt pian. Nu

    tiu bine ce se n elege prin muzic . Dar nu-i absurd? Oamenii cnt , oamenii i vorbesc, oamenii ajut natura, fac

    binele, se decid, se n eleg, tr iesc, fac. De ce s m opun la facerea de fiecare zi a lumii?

    De ce? Pentru c trebuia odat s se vorbeasc despre desfacerea ei.

    Vreau s ar t, numai, c a dormit prea mult n noi virtutea de a ntrerupe via a, de a

    pauza via a. Vreau s ar t c noi putem rezista crea iei, c putem fi du manii ei, du manii lui

    Dumnezeu.

    Oameni buni, de ce s nu ncerc m? Poate c Dumnezeu ne -a f cut nadins a a, s -l

    du m nim. Poate avea nevoie s echilibreze lumea, care ar fi fost prea bun f r de r utatea

    noastr . Poate i -a fost fric s n -o ia lumea prea repede la vale, i atunci ne -a f cut pe noi, ca

    s-o mai ncetinim pu in. Sau poate, de unde ti i? poate el singur a avut nevoie de

    du mani, ca s se ie ve nic treaz.

    De ce s nu ncerc m? De ce s p r sim ceea ce avem mai o menesc n noi, pentru a

    tr i n schi mb ca arborii ntre arborii p durilor, ca apele ntre vnturile cerului?

    Omul e singura fiin care poate s stea. Toate curg, omul poate s nu curg . Aceasta e

    demnitatea lui, aceasta e omenia lui. De ce vre i s i -o lua i?

    Omul poate s stea. Poate s opreasc , pu in, b t ile vie ii i s ncerce n r stimpul

    acesta altceva dect via a. Snt cteva jocuri de jucat, de ce nu vre i s st m pu in pe loc?

    Am ntors lumii spatele. Am v zut c ea e imposibil i acum stau.

    Ce v d cnd stau? V d c toate lucrurile care fugeau spre mine cnd fugeam eu spre ele

    nu se mai n ir , nu se mai num r , se mpietresc. V d un solid mare, o lume fix , st t toare.

    V d unul.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    36/59

    V

    Despre Dumnezeu

    Fie, de pild :

    2ab X 3a.

    Efectund acest produs, ob inem:

    6a2b.

    Am g sit a adar rezultatul. Putem pleca mai departe. Dar de ce s plec m mai departe?

    Graba noastr n toate este cu des vr ire necritic . Ar trebui s vedem dac nu e ceva de

    c tigat i din ntrzieri.

    Mai nti, s cercet m mai cu grij cum am ajuns la acest rezultat. Am avut de nmul it

    dou expresii algebrice simple, dou monoame. Deschid un tratat gros de algebr i citesc:

    Ca s nmul im dou monoame, nmul im coeficien ii, scriem o dat fiecare liter i i d m

    de exponent suma exponen ilor ce a avut ea n monoamele date.

    E adev rat c , dac urmez pas cu pas regula, ajung la rezultatul de mai sus. Dar regulaaceasta nu pare mul umitoare.

    Ca s nmul im dou monoame, nmul im coeficien ii Numai coeficien ii? Restul

    nu se nmul e te, se scrie ntr -un fel anumit, numai? Regula aceasta pare ntr-adev r mai

    mult un fel de a scrie rezultatul dect de a opera. i noi am vroi s tim, n primul rnd, cum

    oper m.

    E iar i adev rat c , de multe ori, n algebr a opera se reduce la a scrie. C ci, de pild , a efectua nmul irea dintre a i b nseamn a scrie ab. Dar, dac n -am f cut dect s scriem,

    atunci nu s-a ntmplat propriu-zis nimic. Scriu aXb sau ab, cu con tiin a c n -am f cut

    nimic efectiv.

    Atunci, cnd se opereaz cu adev rat? Matematicile au un r spuns sigur la aceast

    ntrebare: cnd e vorba de cantit i de acela i fel. Iat , 2 i 3 snt de acela i fel, fac parte din

    aceea i familie restrns , familia aritmetic , i anume din seria obi nuit a numerelor

    aritmetice. A nmul i pe 2 cu 3 nu este un simplu fel de a scrie, ci un adev rat fel de a opera,

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    37/59

    c ci ob inem 6. La fel, a nmul i pe a cu a nu nseamn a scrie un a al turi de cel lalt, ci a

    calcula, n adev r, ob innd a la puterea a doua. Binen eles c cineva ar putea s spun : a2e

    un fel de a scrie aXa. Dar face o metafor , nu spune un adev r riguros. C ci pentru a ob ine

    a2am f cut un adev rat calcul: am adunat 1+1, exponen ii fiec rui a, ca s ob in exponentul lui a2. Deci am f cut ceva, am calculat, n-am scris pur i simplu, n -am suprimat doar un

    semn.

    De unde rezult c nu se opereaz efectiv dect cu elemente de acela i fel, din aceea i

    familie.

    A adar pentru a ob ine efectiv, nu literal, -6a 2b, am nmul it elementele de acela i fel

    din expresiile: -2ab i 3 a. Am nmul it, mai nti, semnul: minus, al coeficientului primei

    expresii, nmul it cu plus, de la coeficientul celei de a doua, a dat, dup regula semnelor,

    minus; 2 nmul it cu 3 a dat, dup tabla nmul irii, 6; a din prima expresie nmul it cu a din a

    doua, f cnd parte din aceea i familie algebric a lui a, a dat, conform regulii de nmul ire a

    puterilor aceleia i ctimi, rezultatul de a2. La rndul s u, b din prima expresie

    Da, ce face b?

    S nu ne gr bim. n tratatul meu cel gros de algebr , autorul se gr bea s spun : b

    r mne neschimbat. Dar ce sens are s r mn neschimbat?

    Noi sntem acum n plin opera ie. Expresiile -2ab i 3 a snt n mi care. Am v zut c ,

    pentru ca ele s fie n mi care, elementele lor trebuie s fie n mi care. n expresia -2ab,

    minus se mi c , 2 se mi c , a se mi c . Prin ce miracol s r mn b neschimbat? Cum se

    poate ca totul s se deplaseze prin deplasarea p r ilor i o parte totu i s nu se deplaseze?

    Cum se poate ca toat expresia -2ab s sufere o dilata ie, f r ca un element al ei s se

    dilate?

    C , atunci cnd scriem rezultatul, b se scrie ca i cum nu s -ar fi mi cat, asta e altceva.

    Dar cu adev rat nu s -a ntmplat nimic cu el?

    S judec m. Elementul b se g se te n expresia -2ab i lipse te n expresia 3 a; cel pu in

    nu se g se te acolo sub o form explicit . Nu s -ar putea totu i s existe ceva din familia lui

    b n expresia 32a? Ar fi necesar, n orice caz, c ci altfel b s-ar condamna la imobilitate i ar

    fi inoperant, n timp ce noi oper m totu i cu el. Aceste fiin e vii care snt expresiile

    algebrice, mi c toare, schimb toare, cre atoare, cum pot ele purta un os mort n fiin a lor?

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    38/59

    Ni se pare, atunci, c 3 a trebuie s con in un fel de b n el. Iar acest b trebuie s fie de

    a a natur , nct nmul it cu b, din expresia -2ab, s dea tot b. A adar trebuie s fie un factor

    de efect nul.

    Dar cine cunoa te alt factor de efect nul, n universul algebric, dect unu? Unu esteatunci un fel de b care se g se te n 3 a. Ca s ob inem -6a2b din produsul lui -2ab cu 3a,

    trebuie s recunoa tem c 3 a, n mod explicit, se scrie 3a1, n care 1 este un fel de b. Altfel

    nu oper m complet. Altfel scriem numai.

    Atunci unu este un fel de a fi al lui b. E din familia acestuia. i lucrul este mai clar

    dac l verific printr -o mp r ire oarecare. De pild , a bb

    a: = 1

    . Iat-l, sus, felul acela al lui b.

    Da, unu este un fel de a fi al lui b.Dar nu este unu, n aceea i m sur , un fel de a fi al lui a? Nu este el, de asemenea, un

    fel de a fi al luix? i nu este el un fel de a fi al tuturor lucrurilor algebrice?

    De unde: unu este felul de a fi al tuturor lucrurilor algebrice, atunci cnd ele nu snt.

    Aceasta este presupozi ia algebrei. Altfel ea nu opereaz , ci doar noteaz , scrie.

    A adar, pentru a fi posibil algebra adev rat , cea operatorie, trebuie consemnat faptul

    c fiecare cantitate algebric este prezent n tot locul. Acolo unde se g se te o singur

    cantitate, ea le trage dup sine pe toate celelalte. De pild , a nu st singur: el duce dup sine

    o infinitate de unuri, fiecare nsemnnd cte un lucru algebric particular. Deci a ar trebui s

    se scrie:

    a1111111

    Fiecare lucru poart cu sine toat lumea.

    n sensul ace sta, nu facem doar s scriem, atun ci cnd nmul im pe a cu b. C ci b e n

    a i a e n b. Avem: a1X1b. A a c , la drept vorbind, algebra nu scrie niciodat , ci opereaz

    ntotdeauna.

    Cum? Prin unu. Dac n -ar fi unu, cteodat lucrurile ar trebui s stea pe loc. Crede

    cineva c ntr -o opera ie poate s stea un singur lucru, m car, pe loc? Nimic nu st , totul se

    mi c prin unu.

    Dac un lucru nu este, unu este nc i cu el toat lumea. Nimic nu dispare, totul se

    ntoarce la unu. El este a, el e b i tot el z. El este alfa i omega. O lume ntreag e n el,

    toat lumea cantit ilor e n el. C ci toate snt n unu, i unu este peste tot.

  • 8/14/2019 6628491 Constant in Noica Mathesis Sau Bucuriile Simple

    39/59

    E nencetat nou, c ci este cnd din familia lui a, cnd din familia lui b, cnd dintr-a luiz.

    i e totu i acela i. Unule nou, unule mereu acela i, unule din ce n ce mai mare dar mereu

    egal cu tine nsu i cum nu te-au adorat mai mult geometrii pn acum?

    F r el calculul n -ar fi fost cu putin . Ce n eles ar avea lumea i cantit ile, dac n -arexista un unu care s le pun n mi care, pentru ca apoi tot el s le adune pe toate la un loc?

    Ar trebui s ne oprim cu to ii din calculele noastre gr bite i s cnt m. S cnt m

    pentru gloria unului, marelui, nemi catului. Toate curg, el nu curge. Toate ncep, el era.

    Toate sfr esc, el va fi.

    Cteodat se ascunde ochilor. Dar nu e departe. Fiecare calcul pe el l con ine. Fiecare

    num r toare pe el l num r .

    Lucrurile nu snt ele nsele dect datorit sie : aX1=a. Dac n -ar fi el, a n-ar mai fi a.

    Toat lumea s -ar altera. C ci toate snt n el.

    Seam n cu suferin a lui Osiris risipit n lume, care vrea s se rentregeasc . Pare

    strig tul lui Dionysos, care - i cheam p r ile plutind pe ape.

    Nu spun c e Dumnezeu. Ce ar c uta Dumnezeu n: -2abX3a? Dar seam n cu el.

    Spun c , dac Dumnezeu este, el nu poate fi ntr -alt fel.

    Nu, unu nu este Dumnezeu. Dar este felul lui de a fi. ntr-alt fel nu n eleg lumea. C ci

    a a este f cut gndul meu, atta lumin st n mine.

    Dac ceilal i l n eleg cu inima pe Dumnezeu, cu att mai bine. Ferici i cei ce pot

    vedea dintr-o dat lucrurile, ferici i cei care le v d din treac t, din mers. Eu trebuie s m

    opresc pentru a vedea ceva.

    De altfel, mi se pare c i vedem alte lucruri. Ceilal i cunosc existen a lui Dumnezeu,

    au o prezen , un suflu, n goana lor c tre el. Vocile lor l untrice snt dovezi pentru ceva

    care este.

    Aci, n schimb, nu e nici o dovad . N -am nmul it pe a cu b ca s ar t c Dumnezeu

    exist . Ci am nmul it pe a cu b ca s


Recommended