+ All Categories
Home > Documents > 51572681 Stefan Klein Formula Fericirii

51572681 Stefan Klein Formula Fericirii

Date post: 21-Jul-2015
Category:
Upload: justanobject4you1895
View: 238 times
Download: 12 times
Share this document with a friend
129
 Ştefan Klein s-a născut în 1965 la Munchen. A studiat fizica şi filozofia la Munchen, Grenoble şi Freiburg, unde şi-a susţinut şi teza de doctorat in biofizica. A colaborat, ca jurnalist specializat în ştiinţă, la diverse ziare Ş - r VIStegermane  ?' j * fost  red act or la rev istele  Der Spie gel (1996-1999) î n i Q QR 3°° 0) ' h   prezent  este  Wber-profesionist ş i locuieş te la Berlin Stiintific în S ? a nm Cern K a r Pr e ^ Ul  Ge ° rg  VO n  Holtzbrinck pentru jurnalism dl™l ° '  F ° rm  f a  f ericirii - Ultima carte a avut un succes de public atât  Î c h W u rT 3  f T ^f dC  3lte  *"*- P e  teme  similare:  W«* gliick-hc h{Pu r  şi simplu fer ici t) şi  All es Z ufa ll ( Tot ul este ha zard ) ŞTEFAN KLEIN Formula fericirii [ Minunatele descoperiri ale neuropsihologiei de azi Traducere din germană de Lucia  Nicolau ' HUMANITAS BUCUREŞTI
Transcript

tefan Klein s-a nscut n 1965 la Munchen. A studiat fizica i filozofia la Munchen, Grenoble i Freiburg, unde i-a susinut i teza de doctorat in biofizica. A colaborat, ca jurnalist specializat n tiin, la diverse ziare - r VIStegermane ?' j*fost redactor la revistele Der Spiegel (1996-1999) n i QQR 30)'h prezent este Wber-profesionist i locuiete la Berlin S a Stiintific n ? nmCernKar Pre^Ul Gerg VOn Holtzbrinck pentru jurnalism dll ' Frmfafericirii- Ultima carte a avut teme similare: de public att un succes dC 3lte chW fericit)T urT 3 f ^ Zufall (Totul este hazard) W* gliick-hch{Pur f *"*- Pe i simplu i Alles 45

n rile mai puin dezvoltate, unde fiecare dolar n plus poate fi un adevrat ctig, situaia este alta. De la naiuni srace ca Republica Moldova i pn la cele mai bogate dintre rile n curs de dezvoltare, cum ar fi Coreea de Sud, curba mulumirii crete puternic. Motivele sunt clare: acolo unde strictul necesar nu poate fi procurat, fericirea nu exist. Un ran din Nepal i hrnete cu chiu, cu vai familia din recolta de orez. Oare la anul vom avea suficient orez? Oare acoperiul colibei mai rezist un an la ploaie? Copilul care tuete ntruna este cumva grav bolnav? Pentru aceast familie, o cretere orict de mic a veniturilor poate nsemna o mbuntire substanial a vieii: ar deveni cu putin controlul medical, ba chiar colarizarea copiilor.

Cu sacul la pomul ludatChiar i n regiunile cele mai srace ale globului, puterea economic e doar unul dintre factorii de care depinde fericirea. Unele ri au reuit chiar s ating un grad rezonabil de satisfacie, n pofida posibilitilor reduse. Printre ele se afl Kerala, un stat federal din sudul torid al Indiei. Treizeci de milioane de oameni triesc laolalt pe un teritoriu ngust; aproape fiecare petic de pmnt e cultivat cu cocotieri, bananieri sau plante din care se extrag condimente. In ciuda recoltelor bogate, oamenii, care triesc aproape exclusiv din agricultur i pescrie, ctig n medie pe lun mai puin de 40 de euro. Cu toate acestea, statul este din multe puncte de vedere puternic dezvoltat. n timp ce n alte state indiene fiecare al doilea brbat i nc i mai multe femei sunt analfabete, n Kerala, toat lumea - brbai i femei - tie s scrie i s citeasc. Majoritatea au urmat chiar o coal superioar. Kerala are o tradiie milenar n artele mariale, n medicina ayurvedica i n teatru; sunt produse filme sofisticate n limba naional, malayalam. n timp ce n multe regiuni din lumea a treia populaia

224 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 225

rural muncete pentru mai nimic pe moiile latifundiarilor, aproape fiecare familie de rani din Kerala posed suficient pmnt pentru a se putea ntreine. Cine se nate astzi n Kerala are anse mari s ating o vrst apreciabil: sperana medie de via este de 74 de ani - lucru senzaional pentru o ar att de sraca. Brazilienii, de exemplu, mor, n medie, la 66 de ani. Nici mcar populaia de culoare din Statele Unite, incomparabil mai bogat, nu atinge vrsta medie a locuitorilor Keralei. Corpul, senzor al fericirii Ce anume ne spune sperana de via despre fericirea oamenilor? Sntatea contribuie la apariia sentimentelor pozitive, ntocmai cum absena suprrii i a stresului favorizeaz meninerea sntii. Faptul c populaia din Kerala atinge o vrst mult mai naintat dect locuitorii unor zone comparabile se datoreaz de asemenea ngrijirii medicale superioare i igienei din acest stat. n loc s investeasc n uzine pentru prelucrarea oelului i n aeroporturi, cum au procedat alte ri n curs de dezvoltare, Kerala a investit n coli i n spitale. n Kerala se triete mai bine dect n alte pri din India, ceea ce contribuie la creterea gradului de satisfacie. Deoarece sunt proprietarii unor suprafee de pmnt, au parte de venituri sigure i locuiesc n comuniti rurale funcionale, aceti oameni privesc mai ncreztori spre viitor, iar stresul i afecteaz mai puin dect dac ar tri n ghetouri, n care cocioabele ar putea fi oricnd drmate de buldozer. Cu ct populaia este mai bine ngrijit medical i mai instruit, cu att aceste corespondene dintre corp i suflet devin mai importante. n zonele subdezvoltate, infeciile sunt principala cauz a mortalitii, dar, de ndat ce medicina i igiena sunt ameliorate, nu mai moare aproape nimeni de tuberculoz, dizenterie sau holer. Oamenii mor la vrste mai naintate, din cauza altor boli. Cu ct sperana de via este mai mare, cu att se

moare mai frecvent din cauza afeciunilor produse de stres -infarct i comoie cerebral, de exemplu, principalele cauze ale mortalitii n rile industrializate. Exist deci o legtur direct, constatat n multe statistici, ntre buna dispoziie - respectiv absena stresului - i sperana de via. Stilul de via determin ntr-o msur mai mare dect motenirea genetic, mediul sau ngrijirea medical vrsta la care poate ajunge cineva. Corpul este un senzor al fericirii. Paradoxul banilor i fericirii Att gradul de satisfacie n via, ct i sperana de via sunt direct legate de echitatea social existent n societate. Din ambele puncte de vedere, Kerala ocup o poziie bun n top. Acolo unde diferena dintre sraci i bogai este mult mai mare, de exemplu n Brazilia, oamenii mor mai repede - dei un brazilian srac ctig mult mai mult dect un cetean din clasa de mijloc din Kerala. Nu bogia absolut, ci repartiia uniform a bunurilor influeneaz, aadar, durata de via a oamenilor. Acest lucru se observ i n statele industrializate. n Suedia i Japonia, rile cu cele mai mici diferene ntre venituri, oamenii triesc mai mult,dei cele dou state se deosebesc mult n ceea ce privete sistemul medical i cel social. n schimb, arat statisticile, inechitatea social are ca efect o speran de via mai mic. n ambele categorii, Germania ocup, ntre rile industrializate, poziia de mijloc. Nu e o simpl coinciden faptul c rile cu cei mai fericii oameni sunt acelea n care veniturile sunt repartizate relativ uniform, n Scandinavia, n Olanda i chiar n Elveia, diferenele dintre sraci i bogai sunt mult mai mici dect n Germania sau n Italia. Rezultatele cele mai impresionante le gsim ns comparnd situaia statelor americane. Dei n SUA exist pretutindeni suficiente spitale de bun calitate, sperana medie de via

226 / O SOCIETATE FERICIT

r

TRIUNGHIUL MAGIC / 227

variaz, de la stat la stat cu pn la patru ani. n Dakota de Nord, un stat din nord-vest, oamenii pot atinge vrsta de 77 de ani, pe cnd cetenii statului Louisiana mor n medie la 73 de ani. Nici bunstarea absolut, nici originea imigranilor, nici rata srciei i nici consumul de igri nu pot explica aceste diferene. n plus, numrul deceselor cauzate de cancer nu se deosebete aproape deloc de numrul celor provocate de boli genetice. Explicaia misterului se afl n diferena de venituri dintre bogai i sraci, diferen care n Louisiana este cu aproape 50% mai mare dect n Dakota de Nord. Motivul deceselor mai timpurii din anumite state este stresul provocat de contrastele sociale puternice. ntre bani i fericire exist deci o legtur paradoxal: dei dup un anumit prag al bunstrii gradul de satisfacie nu mai crete, modul n care sunt distribuite veniturile ntr-o societate e foarte important. n ultimele trei decenii, diferenele de venit au crescut n multe zone ale globului. Prpastia dintre ctigtorii i perdanii tranziiei s-a adncit probabil cel mai mult n Europa de Est. n Rusia i n Lituania, bilanul este cel mai trist; aici, mortalitatea a crescut cu o treime din 1989, sperana de via la brbai fiind mai mic de 60 de ani. n Ungaria, care a nceput prima tranziia ctre capitalism, mortalitatea a crescut din 1970 pn n 1990 cu o cincime. Or, Ungaria nu a srcit deloc n aceast perioad; dimpotriv, venitul naional s-a triplat. De noua bunstare au beneficiat ns doar puini, n vreme ce majoritatea populaiei maghiare nu are astzi mai mult dect avea n 1970. n comparaie cu tendinele internaionale, n Germania diferenele de venit nu s-au mrit semnificativ, inegalitatea crescnd cu ase procente n ultimul deceniu. Conform viziunii neoliberale, nu duneaz nimnui dac bogaii devin i mai bogai, atta vreme ct venitul celor mai puin bogai nu scade. Dac lum ca unic punct de reper situaia contului bancar, argumentul st n picioare. Dac ne referim ns la consecinele asupra satisfaciei n via i a sntii, teoria este greit. Dac inegalitatea dintr-o societate crete, pierd cu toii - i bogaii, i sracii.

Italia din America Cetenii din Roseto, un orel din estulstatului american Pennsylvania, au trit deja aceast situaie. Odinioar, n prima jumtate a secolului XX, parc ncheiaser un pact cu divinitatea - n orice caz, erau imuni la bolile cardiovasculare, ntia cauz a mortalitii n rile industrializate. Nimeni nu murea din cauza acestor afeciuni nainte de pensionare. n cazul brbailor de peste 65 de ani, rata mortalitii era de dou ori mai sczut dect n restul Statelor Unite. Dei erau cu toii de origine italian, locuitorii din Roseto nu-i puteau datora sntatea mult ludatei diete mediteraneene. Dimpotriv, n Roseto se tria deosebit de nesntos: se fuma, se muncea mult i, pentru c n America acelor ani nu se gsea ulei de msline, femeile gteau gras, dup reete tradiionale italiene: jambon n untur topit. Nici specificul genetic nu putea explica starea de sntate a cetenilor din Roseto. Ceea ce-i deosebea pe aceti oameni de americanul de rnd era solidaritatea lor. n localitate se aflau urmaii ctorva clanuri imigrate n aceeai perioad din Apulia, care nu se lsaser desprii nici n Lumea Nou. Localitatea respecta nc toate ritualurile unui orel italian. Oamenii se ntlneau seara la plimbare sau la un joc de cri ntr-unui din numeroasele cluburi, celebrau mpreun marile srbtori catolice i participau la procesiuni. Pentru c invidia ar fi dezbinat comunitatea, n Roseto afiarea ostentativ a bogiei nu era privit cu ochi buni. Dei multe familii ajunseser destul de bogate, era imposibil s recunoti dup haine, main sau cas dac o persoan era srac sau bogat. Btrnii locuiau la copiii lor, trei generaii sub acelai acoperi. Nu exista criminalitate. Toate acestea s-au schimbat atunci cnd Roseto a devenit ca restul Americii. Pe msur ce oamenilor le mergea mai bine din punct de vedere material, comunitatea se destrma. Dup 1970, muli tineri au prsit localitatea, plecnd la studii, i s-au ntors cu o alt viziune asupra lumii dect a prinilor. Unii conduceau

I

228 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 229

Cadillacuri. Au fost construite case mari, cu piscine, iar grdinile au fost mprejmuite cu garduri. Lumea se retrgea ntre patru perei i se bucura de propria bogie. Cu ct Roseto devenea mai asemntor altor orele americane, cu att afeciunile cardiovasculare i rata mortalitii se apropiau mai mult de media american. Odat cu legtura dintre oameni a disprut i efectul protector al acesteia.

Scutul protector al solidaritiiAtta vreme ct comunitatea s-a meninut intact, locuitorii din Roseto au suferit mai puin de stres dect ali americani. Aceast situaie are dou cauze: pe de o parte, n Roseto nimeni nu simea nevoia s fac vreun efort pentru a-i ntrece vecinii. Nici una dintre persoanele mai srace sau mai puin norocoase nu avea motive s se team de statutul su n societate. Nu lipsa bogiei te face nefericit, ci ideea c deii mai puin dect ceilali, idee care-i d sentimentul c eti insignifiant. Oamenii din Roseto nu tiau ce nseamn s-i vezi pe alii trecnd prin faa ta i s realizezi c distana dintre tine i ei nu mai poate fi recuperat. Pe de alt parte, fiecare se putea bizui pe familie i pe vecini. Sprijinul comunitii era att de puternic, nct nici loviturile sorii i nici mcar btrneea nu i mai nfricoau pe oameni. Fiecare tria linitit, convins c problemele vieii nu-1 pot atinge prea tare. Cetenii din Roseto nu tiau ce nseamn s fii neajutorat. Acest echilibru interior se reflecta n rata extrem de sczut a afeciunilor cardiovasculare, de multe ori declanate de stres. Cancerul ns, neavnd cauze psihice, aprea n Roseto la fel de des ca n celelalte localiti americane. E un lucru de mult tiut c solidaritatea face suportabile situaiile dificile; i micarea muncitoreasc din secolul XIX, cu cooperativele ei, a funcionat pe baza acestui principiu. Noutatea const n faptul c o structur social funcional poate modifica att de mult starea fizic i psihic a oamenilor, nct i

sntatea lor va profita de pe urma acestei influene; acest aspect a fost deja discutat n capitolul 10. Persoanele care au contacte sociale solide triesc mai mult i mai bine. Dup cercetrile ncepute n oraul Roseto - deschiztoare de drumuri n tiinele umane -, numeroase studii au confirmat legtura dintre bunstare, sperana de via i solidaritate. ntre membrii unei comuniti nu pot exista contacte trainice dect dac acetia au un mod de via asemntor i interese comune. Dac deosebirile dintre ei sunt prea mari, solidaritatea ncepe s se destrame, fiind nlocuit de jocuri de putere. Sracii i bogaii triesc n lumi diferite i fiecare categorie ncearc s evite sfera celeilalte. Un exemplu pozitiv la scar mare este Olanda, ai crei locuitori au trebuit s fac fa permanent pericolului unei inundaii dinspre Marea Nordului. S-a format astfel o societate egalitar n care chiar i regina merge cu bicicleta i, la inundaii, se las fotografiat pe un dig, n cizme de cauciuc. Diferenele de venituri n Olanda au rmas pn astzi relativ mici, iar gradul de satisfacie n via este mare.

Implicarea n viaa comunitiiAvalana de rezultate tiinifice privind efectele benefice ale solidaritii este n contradicie cu o ideologie ndrgit la ora actual. Se vorbete tot mai mult despre Eu S.A.: fiecare om ar trebui s-i duc viaa ca i cum ar fi o firm care ncearc s se impun pe pia. Ghidurile practice i sftuiesc cititorii s aplice pe propriul suflet retorica i tehnicile consultanilor economici. Unul dintre aceste ghiduri recomand ca fiecare personalitate s devin un brand inconfundabil. Ar mai fi necesar un proces de re-engineering - de transformare a eului i ajustare a caracteristicilor sale prin permanenta comparaie cu cei mai buni indivizi dintr-un domeniu. Eu S.A. nseamn deci exact opusul modelului Roseto. Este uitat apoi omul de afaceri Ron Perlman, un miliardar din New York cu urmtoarea deviz: Fericirea reprezint un cashflow pozitiv." Aceste strategii nu pot

230 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 231

avea un viitor prea strlucit, ele pretinznd eforturi de-a dreptul supraomeneti de la cei care se ncumet s le adopte n via. Pentru cei mai muli oameni, retragerea n viaa privat nseamn o renunare voit la fericire: n felul acesta, ei nu se vor mai bucura de sprijin, iar casa, cartierul, oraul lor devin mai puin confortabile dect ar putea fi. Pe de alt parte, trebuie spus c oamenii care se implic n viaa comunitii descoper o mare satisfacie n nsi aceast activitate. Aa reiese dintr-un studiu realizat de sociopsihologul englez Michael Argyle. Majoritatea celor chestionai au afirmat c nimic nu se poate compara cu bucuria pe care le-o d implicarea benevol n problemele comunitii. Pe o scal a satisfaciei, cu ajutorul creia persoanele chestionate i puteau evalua preocuprile din timpul liber, doar dansul a primit un punctaj superior. S-a observat c partea cea mai plcut a implicrii consta n cunoaterea altor persoane cu aceleai interese, n bucuria pe care i-o aduce rezultatul efortului tu i n acumularea de experien (Argyle, 1996). Fie c faci parte dintr-o trup de teatru, fie c eti membru ntr-o organizaie pentru protecia mediului, implicarea e recomandabil nu doar din considerente morale, ci i pentru binele propriu. Simul civic se bazeaz pe ncredere O activitate banal, precum a cnta ntr-un cor, poate avea i alte efecte n afar de buna dispoziie a cntreului. Analistul politic Robert Putnam de la Harvard a constatat acest lucru atunci cnd, pornind de la exemplul Italiei, a studiat caracteristicile unei bune guvernri. n timp ce administraia unor provincii precum Emilia Romagna funcioneaz exemplar, n alte regiuni ale Italiei predomin corupia, o economie deficitar i haosul. Explicaia acestor mari diferene a fost gsit de cercettor n alctuirea social a satelor i oraelor. Acolo unde oamenii se asociau cu plcere n vederea unor eluri comune, exista de regul i un aparat administrativ eficient - dei cele mai multe organizaii ceteneti erau apolitice: de exemplu, cluburi de fotbal, cluburi Rotary sau coruri.

Putnam aduce argumentul urmtor: prin implicarea social benevol, interesul pe care-1 manifest oamenii'unii fa de ceilali crete. ntr-o societate cu o via public foarte activ e greu s acionezi din umbr, motiv pentru care politicienii se dovedeau de la bun nceput mai oneti: tiau c abuzul de putere nu poate s rmn nepedepsit. ntr-o societate caracterizat printr-o slab coeziune se dezvolt, n schimb, nepotismul, deoarece aici oamenii se simt singuri n faa autoritii clanurilor i a ilegalitilor svrite de ele. Pentru a nu rmne n urm, fiecare nal ct poate mai bine - ceea ce-i ncurajeaz pe guvernani s aib grij mai nti de propriile buzunare (Putnam, 1993). Proasta gospodrire i arbitrarul se instaureaz acolo unde oamenii nu au posibilitatea sa contrabalanseze abuzul de putere. Contiina civic presupune ncredere. Contrariul este la fel de valabil: prin sprijin reciproc, arbitrarul poate fi nlturat. Chiar dac exist o elit integr, legi drastice i instituii stabile, ele nu vor fi eficiente n absena unei viei publice active. Fundamentul pe care se construiete democraia este contiina civic. n zonele unde simul civic al oamenilor este bine dezvoltat, diferenele ntre venituri sunt relativ mici, n vreme ce n regiunile cu solidaritate redus acestea sunt mai mari. Putnam a identificat aceeai situaie i n America: statele care cunosc o distribuie mai echitabil a bunurilor se bucur de o reea mai complex de organizaii i cluburi. n aceste regiuni, participarea la vot este mai mare dect media, cetenii au mai mult ncredere unii n alii i anse mai mari de a atinge o vrst naintat. Echitatea, simul civic i sperana de via sunt, aadar, interdependente: acolo unde exist structuri sociale puternice, oamenii sunt mai fericii. Viata cu ncetinitorul Relaiile sociale se pot destrma i sub povara unui omaj masiv. Sondajele referitoare la gradul de mulumire al oamenilor n diferite regiuni l-au condus pe cercettorul elveian Bruno Frey

232 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 233

la concluzia c omajul se rsfrnge negativ asupra tuturor membrilor unei societi - deci i asupra celor care au o slujb (Frey, 2001). Situaia se poate explica, pe de o parte, prin scderea solidaritii, iar pe de alt parte, prin teama de a nu-i pierde i tu slujba. Problemele sociale pot avea astfel consecine i asupra celor privilegiai. Un exemplu din Austria ne arat cum pot suferi omerii de pe urma lipsei de activitate. Marienthal, un orel aflat la sud de Viena, a fost nfloritor pn cnd cea mai mare surs de locuri de munc din zon - o fabric de textile - a nceput s produc n pierdere. Dup cteva luni de agonie, fabrica a fost nchis. Acest lucru se ntmpla n timpul crizei economice din 1929, cnd omerii nu se puteau reangaja dect cu mare greutate. Nimeni nu a murit de foame, pentru c persoanele rmase fr slujb primeau ajutor de omaj. i totui, inactivitatea unor muncitori att de mndri, altdat, de munca lor a avut efecte distrugtoare; sociologii Mrie Jahoda i Paul Lazarsfeld le-au studiat n amnunt, petrecnd patru luni n acea localitate. Marienthal a intrat n declin. Fr vreo ans de a se salva prin eforturi proprii, oamenii s-au resemnat cu statutul de asistai. Dup un an, viaa social a localitii, pn atunci nfloritoare, dispruse aproape cu totul. Parcul amenajat de muncitori a czut n paragin, dei locuitorii ar fi avut destul timp s se ocupe de el. Dar omerii dduser uitrii orice iniiativ comunitar i abia dac mai aveau suficient energie pentru a se ocupa de propriile gospodrii. Acum nu mai am nici un chef s ies din cas", se plngea unul dintre ei. Deprimai, oamenii nu mai reueau nici mcar s-i ocupe timpul liber cu lectura. Numrul mprumuturilor de la biblioteca oraului a sczut la jumtate, iar cel al abonamentelor la ziare, i mai mult. Un funcionar, activ odinioar, al partidului socialist relata: nainte tiam ziarul pe de rost, acum doar m uit un pic la el i-1 arunc, dei am mai mult timp." omerii din Marienthal nu mai aveau simul timpului. n jurnalele pe care le ineau la solicitarea oamenilor de tiin, se gseau notie de genul: 16-17 h: m-am dus dup lapte. 17-18 h:

m-am ntors din parc." Pentru o distan de cteva sute de metri, pe care nainte ar fi parcurs-o n cinci minute, aveau acum nevoie de o or! ncercnd s-i explice acest fenomen, Jahoda i Lazarsfeld s-au aezat la o fereastr ctre strada principal i au msurat viteza cu care mergeau trectorii: mai puin de trei kilometri pe or! omerii se deplasau de dou ori mai ncet ca un trector cu int precis. Cu ct erau de mai mult vreme fr ocupaie, cu att deveneau mai pasivi i mai lipsii de energie.

Bolnav n urma leneviei1930 nu este 2002* i Marienthal nu este Europa. Astzi omerii sunt mult mai bine asigurai financiar i nu se poate vorbi nici de o criz economic de genul celei de la nceputul anilor treizeci. Dar consecinele distructive ale inactivitii au rmas aceleai. Muli oameni aflai de mult timp n omaj nu mai pot spera, nici mcar cu mari eforturi, s capete vreodat o slujb, mai ales dac au depit vrsta de 50 de ani. Dup cum reiese din 12 studii sociopsihologice, gradul lor de mulumire este mult mai mic dect al celor cu o ocupaie. Unele analize au ajuns la concluzia c pierderea slujbei i afecteaz pe oameni chiar mai puternic dect moartea partenerului de via. omerii cad mult mai des victime bolilor psihice i afeciunilor provocate de stres -precum infarctul -, iar sperana lor de via este mai mic. Sloganuri precum nimeni nu are dreptul s fie lene" se bucur de mare trecere n mass-media. Dar libertatea omerilor de a dormi dimineaa mai mult e fr valoare, pentru c ei nu se afl de bunvoie n aceast situaie. Oamenii care nu se simt utili se consider umilii. Ca i cetenii oraului Marienthal, ei sunt expui depresiilor i delsrii. omajul e unul dintre cele mai impresionante exemple pentru distrugerile provocate de neajutorarea nvat.* Anul de apariie a ediiei germane. (N.t.)

234 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 235

Autoritile germane tind mai degrab s administreze destinele cetenilor dect s-i ajute pe oameni s-i revin, dup cum a dovedit-o scandalul iscat la Oficiul Forelor de Munc n primvara anului 2002. Exemplul Marii Britanii i al Olandei arat c omerii i pot gsi din nou de lucru dac beneficiaz de consiliere activ i dac li se nltur sentimentul c sunt neajutorai.

n cazul oamenilor, exist forme foarte subtile i foarte rspndite de subordonare care le pot afecta pe termen lung'sn-tatea i fericirea. Ne-o demonstreaz numeroase exemple: n fosta RDG, libertatea cetenilor de a alege era mult mai redus dect n Germania de Vest. Teama de autoritatea statului era foarte rspndit. Sentimentul de neputin se putea observa i n limbajul corpului, dup cum a constatat psiholoaga Gabriele Oettingen comparnd, n 1986, gesturile clienilor unor baruri muncitoreti din Berlinul de Est i din cel de Vest. Daca n partea vestic pe feele a cel puin trei sferturi dintre muncitori se putea observa un zmbet ocazional, n est zmbeau mai puin de un sfert dintre clieni. Diferenele erau i mai mari n postur-prin care oamenii exprim, consider Oettingen, ncredere n sine sau tristee. In barurile vest-berlineze, o persoan din dou sttea cu spatele drept; n est, nici mcar una din douzeci (Oettingen i Seligman, 1990). Cu ct salariaii se afl mai jos n ierarhie, cu att au mai puin control asupra activitii lor la locul de munc. Un studiu efectuat la comanda guvernului britanic a ajuns la concluzia c aceast situaie duneaz sntii funcionarilor. Rezultatele studiului realizat pe un eantion de peste zece mii de angajai ai statului corespund concluziei lui Sapolsky. Diferene mari se puteau constata chiar ntre efii instituiilor i conductorii de departamente imediat subordonai lor. Persoanele care ocupau poziii ierarhice inferioare se mbolnveau de trei ori mai des dect efii, riscul de deces fiind i el de aproape trei ori mai mare. Pentru cei aflai ns n serviciul Majestii Sale, diferenele de venit sunt relativ mici; pe de alt parte, toi angajaii beneficiaz de aceleai servicii medicale. Factori precum nutriia, sportul sau fumatul nu pot explica starea diferit a sntii angajailor. Singura cauz posibil este poziia n ierarhie, care le permite salariailor grade diferite de libertate n munca pe care o depun. Cu ct acetia se aflau mai jos n ierarhie, cu att notau mai des n chestionare rspunsuri ca: Alte persoane decid n privina muncii mele" sau Nu pot s iau o pauz din proprie iniiativ". Pn i o cretere nensemnat a ncrederii n propriile fore i face pe oameni mai fericii, ba chiar le poate prelungi viaa. Medicii au observat acest lucru n cminele de btrni atunci cnd

Despre binecuvntarea liberului arbitruCheia fericirii n societate st n facultatea de a decide singur asupra propriei viei. Nevoia de a te conforma poate deveni o experien distructiv", afirm omul de tiin newyorkez Bruce McEwan, specialist n stres (Kahlweit, 2002). E mai puin important dac oamenii se las n voia destinului (precum omerii din Marienthal) sau a celorlali - cnd nu mai ai controlul propriei viei, eti supus unui stres constant, care te mpiedic s te simi bine i i afecteaz sntatea. Trim acest stres al neputinei i n situaii relativ banale, de exemplu la aeroport, cnd ni se anun n mod repetat c, din motive tehnice, decolarea va fi amnat. n principiu, suntem contieni c fericirea noastr nu depinde de sosirea la timp a avionului i c este inutil s ne enervm, pentru c nu putem schimba noi momentul decolrii. Dar problema e tocmai aceast neputin. Reacia de stres atunci cnd ne descoperim neputincioi n faa propriului destin este o motenire strveche a evoluiei. Robert Sapolsky a observat la pavianii din Serengeti ct sufer masculii inferiori pentru c trebuie s se conformeze masculului dominant. Dei masculii inferiori nu duc lips de nimic, hrana fiind suficient n Serengeti, starea sntii lor e mult mai proast dect a masculilor dominani. Cu ct se afl mai jos n ierarhie, cu att circul mai muli hormoni de stres n sngele pavianilor; motiv pentru care acetia vor muri mai devreme (Sapolsky, 2000; Sapolsky, 1998; Sapolsky, 1993).

236 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 237

i-au ncurajat pe pacieni s decid singuri n privina micilor detalii cotidiene. De pild, pensionarii nu mai primeau meniul zilei, ci puteau alege ntre mai multe feluri de mncare. Nu mai erau transportai n grup spre un loc de picnic, ci li se oferea posibilitatea sa decid singuri asupra destinaiei excursiilor. i, dac pn n acel moment asistenii se ocupau de florile din cmin, acum btrnii au fost rugai s preia ei responsabilitatea. Aceste modificri ridicol de mici au avut efecte miraculoase. Btrnii au nceput s preia i alte responsabiliti din viaa de zi cu zi - se ntlneau mai des, se mbolnveau mai rar i se declarau mai des fericii. Iar rata mortalitii a sczut la jumtate. Btrnilor le mergea mai bine dac erau ndemnai s fie stpni pe propriile viei i mai ru dac personalul decidea n locul lor. Chiar i nuanele conteaz: faptul c au fost vizitai de un grup de studeni le-a ameliorat tuturor sntatea; dar cel mai bine s-au simit cei care au avut posibilitatea s aleag singuri momentul vizitei. Democraia ne face fericii Cei mai fericii europeni locuiesc n Elveia. Fericirea nu se datoreaz doar peisajelor frumoase, nici limbii, pentru c, indiferent de limba matern - germana, franceza sau italiana - elveienii sunt mai mulumii dect vecinii lor germani, francezi sau italieni. Nici bogia i nici respectul pentru curenie nu au ca efect aceast situaie. Dup cum au descoperit economitii Alois Stutzer i Bruno Frey, un factor mai important pentru fericirea elveienilor e modul n care convieuiesc (Frey i Stutzer, 2002; Frey, 2001). n Elveia exist mai multe sisteme politice, pentru c deciziile finale nu sunt luate la Berna, ci n cele 26 de cantoane. Cantoanele utilizeaz instrumentele democraiei directe: prin referendum i prin vot, cetenii pot s schimbe constituia, s emit ori s abroge legi i s controleze bugetul statului.

Dar nivelul de autodeterminare oferit populaiei de ctre cantoane difer foarte mult. n unele, cum ar fi Basel, guvernul trebuie s consulte populaia pentru cheltuieli de la o anumit sum n sus, iar dac locuitorii doresc s nscrie o problem pe agenda politic sunt de-ajuns cteva semnturi. Pentru c ansele de reuit sunt mari, cetenii din aceste cantoane sunt suficient de motivai s se implice politic. n alte cantoane ns, precum Geneva, trebuie depite obstacole mai mari. Aici, sistemul politic e mai degrab caracteristic unei democraii parlamentare, ca n Germania. Stutzer i Frey au chestionat 6100 de elveieni cu privire la mulumirea n via i au comparat datele cu posibilitatea cetenilor de a influena deciziile politice. Rezultatul: cu ct posibilitatea de participare la decizii era mai mare, cu att persoanele chestionate se declarau mai mulumite de propria via. Efectul e att de puternic, nct mutarea de la Geneva la Basel te poate face chiar mai fericit dect o cretere a salariului de la ultima la prima treapt de venit, adic de la 800 la circa 3000 de euro. Posibilitatea de a influena deciziile politice aduce mai mult fericire dect situaia contului bancar! Explicaia st oare n faptul c colile, spitalele i piscinele funcioneaz mai bine n cantoanele n care voina ceteanului conteaz mai mult? Sau oamenii sunt mulumii c pot influena deciziile comunitile lor? Stutzer i Frey ofer i la aceast ntrebare un rspuns: a doua explicaie este cea corect. Strinilor, care profit i ei de rezultatele unei organizri mai eficiente, dar nu au drept de decizie, democraia direct le influeneaz mult mai puin starea de mulumire. ntr-o ar cu adevrat fericit, politica nu e doar un sport cu spectatori. Triunghiul magic al strii de bine Simul civic, echilibrul social i controlul asupra propriei viei formeaz ntr-o societate triunghiul magic al strii de bine. Dac

238 / O SOCIETATE FERICIT

TRIUNGHIUL MAGIC / 239

aceste trei criterii sunt ndeplinite adecvat, oamenii se arat mai mulumii de viaa lor. Dar cei trei factori nu pot fi luai n considerare izolai: ei se afl ntr-o strns interdependen. O demonstreaz toate exemplele din acest capitol. n Marienthal, simul civic a disprut pentru c localnicii nu mai erau stpni pe vieile lor. Parcul amenajat de muncitori a czut n paragin din momentul n care oamenii s-au simit neajutorai i exclui din categoria creia i aparinuser. n Roseto, solidaritatea era un lucru firesc. Nimeni nu avea motive s se team de loviturile destinului. Dar aceast solidaritate se ntemeia pe un echilibru social. Chiar dac existau unele diferene de venit, ele nu erau vizibile n exterior. Atunci cnd diferenele dintre ceteni s-au mrit, contiina comunitar a disprut. n Elveia, premisa implicrii i organizrii cetenilor e reprezentat de controlul pe care-1 exercit acetia asupra situaiei din cantonul lor. De aceea, elveienii se simt mai mulumii dect toi ceilali europeni. Aceti trei factori contribuie la fericirea noastr pentru c reduc stresul la care suntem supui n societate. n acelai timp, ne ofer libertatea de a ne organiza viaa n funcie de propriile talente i posibiliti. O societate fericit i las individului libertatea de a decide asupra ct mai multor probleme (importante sau nu) ale vieii, ajutndu-1 s-i transpun n realitate planurile i speranele. Dup prerea economistului indian Amartya Sen, laureat al premiului Nobel pentru economie, sensul dezvoltrii unei societi este tocmai acela de a oferi ceteanului ct mai multe opiuni. Alte eluri, cum ar fi creterea bunstrii, sunt secundare (Sen, 1999; Sen, 1982). Dar persoanele care se bucur de libertate trebuie s-i asume i responsabiliti. Contrar unor prejudeci larg rspndite, aceast obligaie reprezint mai degrab o plcere dect o povar, dup cum reiese i din compararea cantoanelor elveiene. Fiecare individ profit de avantajele oferite de societate, dar

are i obligaia de a se ocupa de funcionarea acesteia. Guvernul nu poate s-i poarte n spate cetenii n goana lor dup fericire. Cele trei puncte-cheie ale triunghiului magic pot fi modificate mai mult sau mai puin uor. Un singur om are prea puine mijloace de a influena direct echilibrul social. Societatea tinde treptat spre aceast int atunci cnd gradul de educaie al majoritii oamenilor crete, iar cultura lor ncepe s se transforme. Cetenii au posibilitatea s-i in sub control propria via. Pentru asta, sunt necesare uneori reforme n organizarea statului sau a ntreprinderilor, care pot dura ani sau decenii ntregi. De multe ori ns, un grad mai mare de libertate poate fi ctigat prin cteva msuri simple - de exemplu, dac orarul cre-elor sau al colilor ar deveni mai flexibil, pentru ca prinii s fie mai puin incomodai n exercitarea profesiei. Contiina civic ne ajut pe fiecare dintre noi s punem n aplicare asemenea modificri. Contiina civic nseamn angajare, iar lupta pentru propriile interese e suficient pentru a-i da individului sentimentul c i poate hotr singur soarta. Persoanele care n consiliul prinilor pot decide asupra educaiei copiilor lor, care pot influena ambiana la locul de munc i care, dac nu le satisface scorul obinut de echipa lor preferat, pot vota contra antrenorului - aceste persoane simt c au mcar o prticic de putere i sunt, de aceea, mai mulumite. Angajarea civic ne face astfel de dou ori fericii: att prin rezultatele efortului depus, ct i prin plcerea inerent acestei activiti. Inactivitatea i sentimentul de neajutorare sunt cei mai mari dumani ai fericirii - o idee prezent n multe capitole ale crii de fa; n schimb, activitatea este cheia tririi sentimentelor plcute. Acest lucru nu e valabil doar n cazul fericirii individuale, ci i pentru fericirea n societate. O via fericit nu e un dar al destinului: trebuie s luptm pentru ea.

Epilog ase miliarde de ci spre fericire

ASE MILIARDE DE CI SPRE FERICIRE / 241

Pofta de via ne este nnscut. Agitaia bucuriei anticipate, extazul plcerii i valul cald al simpatiei - toate sunt posibile datorit funciilor primare ale creierului. Aceste daruri sunt chiar indispensabile vieii. Oamenii pot fi fericii n aproape orice situaie. Nu mprejurrile sunt eseniale pentru fericire, aa cum s-ar crede. Ne-o dovedesc studii amnunite: bucuria de a tri nu depinde de vrst sau de sex. Ea nu are legtur nici cu inteligena, nici cu numrul copiilor i nici cu banii din cont. Un meteugar din Bangladesh se bucur de via din alte motive - dar nu mai puine - dect un salariat german. Pentru ambii - ca i pentru noi toi - conteaz un singur lucru: ocaziile de a deveni fericii trebuie fructificate. Muli caut fericirea aa cum beivul i caut casa", scria filozoful francez Voltaire. tiu c exist, dar n-o pot gsi." Dac sentimentele pozitive i au originea n creier, iar mprejurrile exterioare nu influeneaz dect prea puin fericirea (cu nici mcar 10%, dup unele estimri), nu exist dect o explicaie pentru aceast contradicie: n goana dup fericire ne suntem nou nine obstacol. Am ncercat s prezint n aceast carte mai multe strategii de a accede la starea de bine i s art cum i de ce funcioneaz ele. Spre deosebire de ceea ce se ntmpl de obicei, aceste sugestii nu se bazeaz pe experiena i pe nelepciunea transmise de-a lungul secolelor; dimpotriv, ele se datoreaz descoperirilor recente din domeniul neurologiei - mai presus de toate, ideii c i la vrsta adult creierul nostru mai poate suferi mo-

dificri. De aceea, ne putem antrena sentimentele. Iar neurologii au mai artat ceva: fericirea nseamn mai mult dect absena nefericirii. n mintea noastr se afl circuite speciale pentru sentimentele pozitive. Bucuria i plcerea contracareaz teama sau tristeea, aa cum vntul alung ceaa. Din aceste dou principii de baz deriv posibilitile pe care le avem de a ne face viaa mai plcut. Putem ntri prin exerciii contiente circuitele pentru sentimente pozitive. Ne putem aduce singuri n situaii care ne invit la bucurie sau plcere. Cteva exemple, ca s recapitulm: Starea corpului se afl n strns legtur cu starea sufletului. Emoiile i au originea n corp. Micarea i sexul sunt n mod evident cele mai sigure metode de a ne readuce buna dispoziie. Activitatea ne face mai fericii dect inactivitatea. Sfatul de a-i lua o vacan atunci cnd eti prost dispus nu trebuie urmat. Creierul controleaz n mod similar gndurile, inteniile i sentimentele. De aceea, dac nu avem nici o ocupaie, grijile ne acapareaz cu uurin creierul. Pe de alt parte, de ndat ce ne fixm o int, sistemul de anticipare declaneaz o senzaie de plcere, iar ori de cte ori o atingem trim un sentiment de triumf. Activitatea determin aproape automat apariia sentimentelor pozitive. Cnd suntem ateni, ne simim bine, chiar dac nu facem dect s observm lucrurile din jurul nostru. De multe ori, concentrarea este nsoit de sentimente plcute. Acest uor extaz se aseamn cu bucuria anticipat. Plcerea obinut prin concentrarea ateniei poate fi exersat. Emoiile negative, ca furia sau tristeea, nu dispar dac le dm fru liber, ci, dimpotriv, devin mai puternice. Obinuina de a lsa emoiile s rbufneasc ocazional e duntoare. Teoria conform creia aceast descrcare a energiei psihice ar fi util a fost infirmat. n schimb, este posibil - i benefic pentru echilibrul emoional - s-i stpneti contient emoiile. Variaia aduce plcere. Sistemul de anticipare amorete amnci cnd e asaltat de senzaii plcute i d natere unui cerc vicios al dorinei i al recompensei. Dac ne schimbm mai des centrele de interes, evitm obinuina. nvnd s preuim necunoscutul i s privim lucrurile familiare din noi unghiuri, ne meninem intact pofta de via.

242 / EPILOG

Liberul arbitru este de multe ori mai important dect ndeplini rea dorinelor. Controlul asupra propriului destin reprezint pentru cei mai muli dintre noi condiia sine qua non a fericirii i mulumirii. Sentimentul de neajutorare este una dintre cele mai insuportabile triri. Oamenii, ca i animalele, manifest n asemenea situaii tulburri ale sntii fizice i mintale. Dect sa pltim cu dependena ndeplinirea dorinelor (de exemplu prin datorii), mai bine alegem libertatea. Relaia noastr cu semenii este ns cel mai important factor n cutarea fericirii. Echivalarea prieteniei i a dragostei cu fericirea nu e defel o exagerare. Atenia acordat celor din jur ne mbuntete starea de spirit. Aceste principii sunt valabile pentru toi oamenii, deoarece emoiile i reaciile noastre reprezint rezultatul evoluiei. Cu toate acestea, fiecare om are propriile nevoi i preferine. De aceea, recomandrile din aceast carte nu pot fi dect nite sugestii, chiar dac sunt bazate pe cele mai noi descoperiri tiinifice i pe experiena multor mii de oameni. Le putei alege pe acelea care vi se potrivesc. Cel mai important exerciiu n drumul ctre fericire este cunoaterea de sine. Pentru asta nu ai nevoie de vreo pregtire special. Este suficient s-i observi reaciile la stimulii zilnici i s experimentezi puin cu propriile tabieturi - n felul acesta poi afla ce i face plcere. Fiecare va descoperi propriile rspunsuri la aceast ntrebare. Exist ase miliarde de oameni i ase miliarde de ci spre fericire.

Bibliografie

Argyle, M., The Social Psychology ofLeisure, Londra, 1996. Argyle, M. i Lu, L., The happiness of extraverts", n Personality and Individual Differences 11, pp. 1011-1017, 1990. Aristotel, ed. rom. Etica nicomahic, trad. Stella Petecel, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1988. Bartels, A. i Zeki, S., The neural basis of romantic Iove", n NeuroReport 11, pp. 3829-3834, 2001. Baudelaire, C, ed. rom. Mici poeme n proza (XXXIII), trad. G. Georgescu, Ed. Univers, Bucureti, 1971. Baxter, L. R. et al., Caudate glucose metabolic rate changes with both drug and behaviour therapy for obsessive-compulsive disorder", n Archives of General Psychiatry 49, pp. 681-689, 1992. Blaffer Hrdy, S., Mutter Natur, Berlin, 2000. Breiter, H., et al., Acute effects of cocaine on human brain activity and emotion", n Neuron 19, pp. 591-611, 1997. Breiter, H. et al., Funcional imaging of neural responses to expectancy and experience of monetary gains and losses", n Neuron 30, pp. 619-639, 2001. Brickman, P. i Campbell, D., Hedonic relativism and planning the good society", n Appley, M. (ed.), Adaptation-Level Theory, New York, 1971. Casanova, G., ed. germ. Geschichte meines Lebens, voi. 1, Berlin, 1964. Cocteau, J., ed. germ. Opium. Ein Tagebuch, Minchen, 1998.

244 / BIBLIOGRAFIE

BIBLIOGRAFIE

/ 245

Cook, C. i Persinger, M., Experimental induction of the sensed presence in normal subjects and an excepional subject", n Percept. Mot. Skills 85, pp. 683-693, 1997. Critchley, H., Mathias, C. i Dolan, R., Neuroanatomical basis for first- and second-order representations of bodily states", n Nature Neuroscience 4, nr. 2, pp. 207-212, 2001. Czikszentmihalyi, M., Flow. Das Geheimnis des Gliicks, Stuttgart, 1992 (ed. rom. n pregtire - N.ed.). Dalai Lama i Cutler, H., Die Regeln des Gliicks, Bergisch Gladbach, 1999. Damasio, A., ed. rom. Eroarea lui Descartes, Humanitas, Bucureti, 2005. Damasio, A., ed. germ. Ichfiihle, also bin ich, Miinchen, 2000. Damasio, A., A neurobiology for emotion andfeeling. Proce-edings of the Symposium Feelings and emotions ", Amsterdam, 13-16 iunie 2001. Damasio, A., et al, Subcortical and cortical brain activity dur-ing the feeling of self-generated emotions", n Nature Neuroscience 3, nr. 10, pp. 1049-1056, 2000. de Waal, R, Der gute Affe, Miinchen, 1997. Descartes, R., ed. germ. Die Leidenschaften der Seele, Hamburg, 1984. Diener, E. et al, Happiness of the very wealthy", n Social Indicators Research 16, pp. 263-274, 1985. Duchenne, B., The Mechanism ofHuman Facial Expression or an ElectroPhysiological Analysis of the Expression of the Emotions, New York, 1991. Ekman, R et al, Facial Expression and Emotion, n American Psychologist 48, 4, pp. 384-392, 1993. Ekman, R, Facial Expressions", n Dalgleish, T. i Power, M., Handbook ofCognition and Emotion, New York, 1999. Ekman, R et al, The Duchenne Smile: Emoional expression and brain physiology II", n Journal of Personality and Social Psychology 58, 2, pp. 342-353, 1990.

Elliott, R., Friston, K. i Dolan, R., Dissociable and neural responses in human reward systems", n Journal of Neuroscience 20, pp. 6159-6165, 2000. Engert, E. i Bonhoeffer, T., Dendritic spine changes associated with hippocampal long-term synaptic plasticity", n Nature 399, pp. 66-70, 1999. Epictet, ed. germ. Wege zum glilcklichen Handeln, Frankfurt pe Main, 1995. Fava, G. et al., Well-being therapy: A novei psycho-therapeutic approach for residual symptoms of affective disorders", n Psychological medicine, 28, pp. 475-480, 1998. Fava, G., Well-Being Therapy: Conceptual and technical Issues", n Psychotherapy and Psychosomatics 68, pp. 171-179,1999. Field, T. et al, Tactile/kinetic stimulation effects on preterm neonates", nPediatrics 11, p. 654, 1986. Frederick, S. i Loewenstein, G., Hedonic adaptation", n Kahneman, D., Diener, E., i Schwartz, N. (ed.), Well-Being: The foundations of Hedonic Psychology, New York, 2000. Frey, B., Gltick und Nationalokonomie. Walter-Adolf-JohrVorlesung an der Universitt St. Gallen, 2001, St. Gallen: Forschungsgemeinschaft fur Nationalokonomie, 2001. Frey, B. i Stutzer, A., Happiness and Economics: How the Economy and Institutions Affect Human Well-Being, Princeton, 2002. Horn, C, Antike Lebenskunst, Miinchen, 1998. Isen, A. et al, The influence of positive affect on clinical problem solving", n Medical Decision Making 11, pp. 221-227, 1991. Kahlweit, C, Vor den Geranien winkt der Job", n Siiddeutsche Zeitung, 26 mai 2002. Kahneman, D., Experienced utility and objective happiness: A moment-based approach", n Kahneman, D., i Tversky, A. (ed.), Choices, Values and Frames, New York, 2000. Kandel, E. et al, Neurowissenschaften, Heidelberg, 1996.

246 / BIBLIOGRAFIE

BIBLIOGRAFIE

/ 247

Kasser, T. i Ryan, R.M., A dark side of the American Dream", n Journal of Personality and Social Psychology 63, pp. 410-422, 1993. Kasser, T. i Ryan, R. M, Further examining the American dream: Differential Correlates of intrinsic and extrinsic goals", n Personality and Social Psychology Bulletin, 22, pp. 280-287, 1996. Kiecolt-Glaser, J. et al, Marital quality, marital disruption and immune function", n Psychosomatic Medicine 49, pp. 13-34, 1987. Kiecolt-Glaser, J. et al, Stressful relationships: Endocrine and immune function", n: Glaser, R., Kiecolt-Glaser, J. (ed.), HandbookofHuman Stress andImmunity, pp. 321-339, San Diego, 1994. Kleist, H. v., Aufsatz, den sicheren Weg des Glucks zu finden", n Smtl Werke u. Briefe, voi. 2, Miinchen, 1985. Konsalik, H. i Goetsche, M, Ich traume nicht, ich schreibe", n Deutsches Allgemeines Sonntagsblatt, 39/1998. Landgraf, R. et al, Push-pull perfusion mycrodialysis studies of central oxytocin and vasopressin release in freely moving rats during pregnancy, parturition, and lactation", n Annals of the New YorkAcademy of Sciences 625, pp. 326-329,1992. Lavie, N., Perceptual load as a necessary condition for selective attention", n Journal of Experimental Psychology: Human Perception andPerformance 21, pp. 451-468, 1995. LeVay, S., A Difference in hypothalamic structure between heterosexual and homosexual men", n Science 253, pp. 10341037,1991. Loomis, A. L. et al., A System of Practicai Medicine by American Authors, New York, 1898, apud Panksepp, J., Affective Neuroscience, Oxford, 1998. Lopez, J. et al, Regulation of the 5-HT1A receptor, glucocorticoid and mineralcorticoid receptor in rat and human hippocampus. Implications for the neurobiology of depression", n Biological Psychiatry 42, pp. 547-573, 1998.

Luxemburg, R., Briefe aus dem Gefdngnis, Berlin, 2000. Lykken, D., Happiness: What Studies on Twins Show us about Nature, Nurture and the Happiness Set Powtf, New York, 1999. Lykken, D. i Tellegen, A., Happiness is a stochastic phenomenon", n Psychol Science 1, pp. 186-189, 1996. Medvec, V. et al, When less is more: Counterfactual thinking and satisfaction among Olympic medalists", n Journal oj'Personality and Social Psychology 69, pp. 603-610,1995. Montagu, A., Korperkontakt. Die Bedeutung der Hautfur die Entwicklung des Menschen, Stuttgart, 1974. Montaigne, ed germ. Essais, Frankfurt pe Main, 2001. Naipaul, V. S., IndiaA million mutinies now, Londra, 1991. Naj, A., Scharfe Sachen. Reisen, wo der Pfejfer wchst, Reinbek, 1995. Newberg, A. et al, The measurement of regional cerebral blood flow during the complex cognitive task of medita-tion: a preliminary SPECT study", n Psychiatry Research: Neuroimaging Section 106, pp. 113-122, 2001. O'Doherty, J. et al, Sensory-specific satiety-related olyfactory activation of the human orbitofrontal cortex", n NeuroReport 11, pp. 893-897, 2000. Oettingen, G. i Seligman, M.,, ,Pessimism and behavioural signs of depression in East versus West Berlin", n European Journal of Social Psychology 20, pp. 207-220, 1990. Olds, J., Drives and Reinforcement. Behavioral Studies of Hypothalamic Functions, New York, 1977. Olds, J., i Milner, R, Positive reinforcement produced by electrical stimulation of septal and other regions of the rat brain", n Journal of Comparative Physiological Psychology 47, pp. 419-427, 1954. Oomura, Y et al, Central control of sexual behaviour", n Brain Research Bulletin 20, pp. 863-870, 1988. Panksepp, J., Affective Neuroscience. The Foundations of Human and Animal Emotions, Oxford, 1998.

248 / BIBLIOGRAFIE

BIBLIOGRAFIE

/ 249

Parducci, A., The relativism of absolute judgements, n Scientific American 319, pp. 84-90, 1968. Pascual-Leone, A. i Torres, E., Plasticity of the sensorimotor cortex representations of the reading finger in Braille readers", n Brain 116, pp. 39-52, 1993. Pascual-Leone, A. et al, The role of reading activity on the modulation of motor cortical outputs to the reading hand in Braille readers", mAnnals ofNeurology 38, pp. 910-915, 1995. Putnam, R., Making Democracy Work, Princeton, 1993. Rajkowska, G., Postmortem studies in mood disorders indicate altered numbers of neurones and glial cells", n Biologica! Psychiatry 48, pp. 766-777, 2000. Ramachandran, V. S., Die blinde Fru, die sehen kann, Reinbek, 2001. Randow, G. von, Geniefien, Hamburg, 2001. Reynolds, J. et al., A cellular mechanism of reward-related learning", n Nature 413, pp. 67-70, 2001. Robbins, J., Wired for sadness", n Discover 4/2000, p. 77. Rolls, E., The Brain and Emotion, Oxford, 1999. Russell, B., ed. germ. Eroberung des Gliicks, Frankfurt pe Main, 1977. Ryan, R. M. et al, The American dream in Russia: Extrinsic aspirations and well-being in two cultures", n Personality and Social Psychology Bulletin, 25, pp. 1509-1524, 1999. Sacks, O., ed. germ. Awakenings -Zeit des Erwachens, Reinbek, 1991. Sapolsky, R., Endocrinology al fresco: Psychoendocrine studies of wild baboons", n Recent Progress in Hormone Research 48, pp. 437-459, 1993. Sapolsky, R., ed. germ. Warum Zebras keine Migrne kriegen, Miinchen, 1998. Sapolsky, R., A Primate s Memoir, New York, 2001. Sapolsky, R., The Physiology and Pathophysiology of Unhappiness", n Kahneman, D., Diener, E., i Schwarz, N.

(ed.), Well Being: The Foundations ofHedonic Psychology, New York, 2000. Sapolsky, R. et al., Hypercortisolism associated with social isolation among wild baboons", n Archives of General Psychiatry 54, pp. 1137-1143, 1997. Saver, J. L. i Rabin, J., The neural substrates of religious experience", n J. Neuropsychiatry 9, pp. 498-510, 1997. Schmuck, P. et al, Intrinsic and extrinsic goals: Their structure and relationship to well-being in German and US college students", n Social Indicators Research 50, pp. 225-241, 2000. Schultz, W., Multiple reward signals in the brain", n Nature Reviews Neuroscience 1, pp. 199-207, 2000. Schultz, W., Apicella, P. i Ljungberg, T., Responses of monkey dopamine during learning of behavioral reactions", n J. Neurophysiology 67, pp. 145-163, 1992. Schultz, W., Apicella, P. i Ljungberg, T, Responses of monkey dopamine neurons to reward and conditioned stimuli during steps of learning a delayed response task", nJ. Neuroscience 13 (3), pp. 900-913, 1993. Schultz, W., Dayan, P. i Montague, R, A neural substrate of prediction and reward", n Science 275, pp. 1593-1599,1997. Schwartz, J. M. etal, Systematic changes in cerebral glucose metabolic rate after successful behavior modification treatment of obsessive-compulsive disorder", n Archives of General Psychiatry 53, pp. 109-113, 1996. Schwarz, N. et al, Judgements of relationship satisfaction: Interand intraindividual comparison strategies as a function of questionnaire structure", n European Journal of Social Psychology 18, pp. 485-496, 1988. Sen,A. etal, Choice, WellfareandMeasurement, Oxford, 1982. Sen, A., Development as Freedom, New York, 1999. Smith, R., Diener, E. i Garonzik, R., The roles of outcome satisfaction and comparison alternatives in envy", n British Journal of Social Psychology 29, pp. 247-255, 1990.

250 / BIBLIOGRAFIE

Cuprins

Tagore, R., Later Poems, Delhi, 1984. Thich Nhat Hanh, ed. germ. Die Kunst, einen Baum zu umarmen, Munchen, 1995. Wallace, R. K. i Benson, H., The Physiology of Meditation", n Scientific Amerian, 226 (2), pp. 84-90, 1972. Wecker, K., Ich liebte meinen Dealer", n DerSpiegel 25/1998. Wheeler, R. E., Davidson, R. J. i Tomarken, A. J., Frontal brain asymmetry and emoional reactivity: a biological substrate of affective style", n Psychophysiologie 30, pp. 547-558, 1993. Wickelgren, I., Getting the brain's attention", n Science 278, pp. 35-37, 1997. Zajonc, R., Attitudinal effects of mere exposure", va. Journal of Personality and Social Psychology Monographs 9, pp. 1-32, 1968.

Introducere...................................................................... Partea I CE ESTE FERICIREA? 1. Secretul sursului ....................................................... Expresii ale feei n epoca de piatra ........................... Zmbetul adevrat i zmbetul folositor...................... Fericirea izvorte din corp......................................... Emoiile au o via proprie ......................................... Corpul nostru tie mai multe dect noi........................ Oamenii de tiin descoper intuiia ........................ Imagini din lumea interioar........................................ Oare zmbetul te face fericit? .....................................

5

13 14 17 19 21 22 24 26 29

2. Sentimentele pozitive - un ghid.................................... 30 Sentimentele ne fac adaptabili..................................... 32 Viaa fr necazuri nu nseamn fericire...................... 33 Predilecia pentru tragic............................................... 35 De ce fericirea nu este gratuit ................................... 36 3. Sistemul fericirii ......................................................... 38 Fericirea nu este opusul nefericirii ............................. 38 Conexiuni pentru plcere i durere ............................. 40 Dreapta nefericire, stnga fericire................................ 41 Don Camillo i Peppone ............................................. 44

252 / CUPRINS

CUPRINS

/

Croasant antistres......................................................... Un ntreruptor pentru suprare i furie ..................... Descrcarea nu ajut ................................................... Despre buna dispoziie................................................ Exist o gen a fericirii? ............................................ Genele nu-i pun pecetea asupra destinului .............. 4. Creierul este maleabil.................................................. Ctre noi sentimente .................................................. Lumea ia natere n mintea noastr............................. Antrenamentul filozofilor .......................................... Noile conexiuni din creier........................................... Observ cum se formeaz nervii.................................. Problema locurilor de parcare...................................... Totul se transform .................................................... Izvorul tinereii se afl n minte ................................ Creierul este o grdin................................................. Ce nu ai nvat de mic nvei la maturitate .............. nelepciunea Orientului ........................................... Voina de a fi fericit..................................................... Partea a Ii-a PASIUNILE 5. Regnul animal.............................................................. Evoluia sentimentelor................................................. Cele trei creiere........................................................... Orchestra hormonilor................................................... A tri cu pasiunea ..................................................... 6. Dorina ..................................................................... Substana care ne anim ........................................... Curs de tafet n creier............................................. Laud anticiprii ........................................................ Plcerea te face detept................................................

44 46 47 48 50 52 53 55 56 58 59 62 63 64 65 67 68 69 71

Dorina de mai mult..................................................... 92 De ce ne nelm partenerii........../.............................. 93 Secretul lui Casanova ............................................... 95 Dependent de nou ...................................................... 96 Micile cadouri menin inteligena................................ 98 Cu noroc i raiune......................................................100 7. Plcerea.......................................................................101 Mesagerii euforiei .......................................................102 A mbria lumea ntreag .........................................104 Gustul, sursa plcerilor ...............................................106 De ce ne place masajul ..............................................108 Calea ctre armonie.....................................................109 Cnd durerea nceteaz ...............................................111 Leagnul senzaiilor plcute ......................................112 8. Faa ntunecat a plcerii............................................114 Dorin fr scop.........................................................116 Principiul Las Vegas ..................................................117 Plcerea o ia razna.......................................................118 Cum ne lsm ademenii.............................................120 Cine devine dependent?...............................................121 Prizonier n cercul vicios.............................................123 9. Dragostea ..................................................................126 Elixirele dragostei .......................................................126 Creier de femeie, creier de brbat................................129 Cum ajunge sexul la creier .........................................131 Varietile dragostei.....................................................134 Spre climax ................................................................135 Make Iove, not war ....................................................137 Dragostea provoac dependen? ..............................138 Fericirea de a fi mam.................................................140 Oare copiii te fac fericit?.............................................142

73 75 76 79 81 83 85 87 88 90

CUPRINS / 255 254 / CUPRINS

10. Prietenia .................................................................144 Cine are prieteni triete mai mult ..........................145 Teama de a nu fi prsit.............................................148 Fericirea datorat siguranei ....................................150 A da i a primi...........................................................152 Simpatia ..................................................................155 11. Pasiunea - instruciuni de utilizare .........................156 Partea a IlI-a STRATEGIILE CONTIENTULUI 12. Triumful asupra umbrelor..........................................171 Un program periculos de reducere a energiei.............171 Neajutorarea nvat.................................................173 Anatomia nefericirii...................................................174 Nenorocirea vine singur...........................................175 Proasta dispoziie omoar materia cenuie................177 Pastile contra nefericirii.............................................179 Ieirea din melancolie ...............................................181 Antreneaz-i creierul .............................................182 Cum s fugim de tristee ...........................................183 Terapia Robinson Crusoe" . ....................................184 Deschide ochii...........................................................186 13. Puterea perspectivei ................................................187 Prima capcan: amgirea de sine...............................189 A doua capcan: proasta planificare .........................191 A treia capcan: speranele exagerate........................193 A patra capcan: privitul n jur .................................194 A cincea capcan: invidia .........................................196 A asea capcan: cursa obolanilor............................198 Salvarea: cunoate-te pe tine nsui............................200 Jurnalul fericirii.........................................................202

14. Momente de extaz .....................................................203 Mersul pe ap............................................................205 Plcerea de a privi......................................................206 Cnd timpul se oprete ............................................208 Munca prea uoar este la fel de nociv ca munca prea grea................................................209 Secretul fluxului........................................................211 Starea de scufundare..................................................213 Cercetarea misticismului...........................................214 Comuniunea cu cosmosul .........................................216 ntlnirea cu Dumnezeu.............................................217 Partea a IV-a O SOCIETATE FERICIT 15. Triunghiul magic........................................................220 Politica n impas .....................................................221 Cu sacul la pomul ludat............................................223 Corpul, senzor al fericirii...........................................224 Paradoxul banilor i fericirii .....................................225 Italia din America ....................................................227 Scutul protector al solidaritii ................................228 Implicarea n viaa comunitii .................................229 Simul civic se bazeaz pe ncredere..........................230 Viaa cu ncetinitorul.................................................231 Bolnav n urma leneviei.............................................233 Despre binecuvntarea liberului arbitru ..................234 Democraia ne face fericii ......................................236 Triunghiul magic al strii de bine..............................237 Epilog. ase miliarde de ci spre fericire........................240 Bibliografie ....................................................................243


Recommended