+ All Categories
Home > Documents > 5-22 G. Tanasescu 23-34 A.Deliu 35-52 H.A.Serban 53-66 L.P.Stuparu

5-22 G. Tanasescu 23-34 A.Deliu 35-52 H.A.Serban 53-66 L.P.Stuparu

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: maria-mary
View: 44 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 62

Transcript

LIBERALISMUL OCCIDENTAL AL SECOLULUI XXLiberalismul occidental al secolului XX constituie tema unui amplu proiect colectiv de cercetare care i propune analiza direciilor majore de evoluie ale liberalismului contemporan, relevante pentru varietatea sa intern i, deopotriv, pentru varietatea modificrilor sale notabile fa de secolul al XIX-lea. Ca atare, studiile subsumate proiectului sunt focalizate asupra semnificaiei continuitilor i discontinuitilor care au marcat dezvoltarea liberalismului n ultimul secol i care circumscriu dimensiunea sa proeminent n ansamblul gndirii politice. Ele se doresc ilustrri ale posibilitilor de abordare sistematic a liberalismului n dimensiunea sa politic, economic, social, cultural, prin decantarea perspectivei teoretice de cea sectar a politicilor de partid, de cele consacrate specificului spiritului liberal sau al liberalismului (ecumenic) al gndirii i al modului de via occidental, inclusiv de conotaiile sale zonale diferite n Europa (orientare de centru, de dreapta sau conservatoare) i n Statele Unite (orientare progresist, democratic, de stnga). Alturi de exigena sistematicitii, studiile propuse o urmeaz pe cea a relevrii soluiilor originale formulate de diferite variante ale liberalismului ca rspuns la dificultile sale teoretice, fie n forma unor opiuni de factur complementar (instrumental-universalist, cosmopolit i individual moralperfecionist, esenialist i critic etc.), fie n cea a unor corijri punctuale. Urmnd desfurarea istoric a evoluiilor liberalismului, studiile propuse examineaz variantele liberalismului neoclasic, de tip laissez-faire (Ludwig von Mises, Friedrich A. von Hayek, Fritz Machlup, Milton Friedman, Jacques L. Rueff), ale liberalismului social, socioliberalismului sau ale libera-

6

lismului revizionist (L. T. Hobhouse, John A. Hobson, J. M. Keynes, William Beveridge, Pierre Rosanvallon) i pe cele ale libertarianismului sau ultraliberalismului (Leonard Read, Ayn Rand, Rose Wilder Lane, Isabel Peterson, Murray Rothbard, Israel Kirzner, David. D. Friedman, Robert Nozick, HansHermann Hoppe). Sunt analizate, de asemenea, variantele neocontractualiste i constituionaliste (James M. Buchanan, David Gaultier, Anthony de Jasay, Ronald Dworkin), deontologic-legaliste (John Rawls, Alen Gewith, Bruce Ackerman, Charles Larmore), democratic-liberale (Raymond Aron, Stephen Holmes), pluraliste i naionaliste (Ernst Gellner, David Miller), variantele perfecionismului moral (Joseph Raz, William Galston, Stephen Macedo), pe cele ale agonismului (Isaiah Berlin), multiculturalismului (Will Kymlicka), liberalismului filosofic comprehensiv (John W. Chapman, John Gray). Dincolo de ncadrrile utilizate, inevitabil schematizante, ceea ce ne propunem, n esen, este prezentarea complexitii i diversitii liberalismului n ordinea direciilor i dimensiunilor analitice pe care le circumscrie evoluia sa n secolul XX, a celor de semnificaie, ca i a abordrilor critice generate de aceste evoluii. Studiile cuprinse n acest numr reprezint pri preliminare ale ctorva direcii de lucru deschise n cadrul proiectului. Gabriela Tnsescu

LIBERALISMUL NEOCLASIC. O SCHI DE EVOLUIE (I)GABRIELA TNSESCU*

Abstract. The paper aims to relief the particular history of the neoclassical liberalism beside that of neo-liberalism , in its distinct stages and through the significance of its major arguments. It presents the context of apparition and affirmation of the four generations of neoclassical liberals Carl Menger, Eugen von Bhm-Bawerk, Ludwig von Mises and Friedrich A. von Hayek , their theoretical sources and their specific theoretical roles in the development of the liberalisms classical tradition. Keywords: classical liberalism, neo-classical liberalism, neo-liberalism, liberal economic theory, liberal political philosophy.

* Doctorand al Universitii din Bucureti, cercettor tiinific principal gr. III la Institutul de tiine Politice i Relaii Internaionale al Academiei Romne. 1 Friedrich A. Von Hayek, Liberalism n New Studies in Philosophy, Politics, Economics and the History of Ideas, Chicago, University of Chicago Press, 1978, p. 133. Vezi versiunea n romn a unor fragmente n revista 22 nr. 117/3 oct. 2000, p. VIII, n traducerea Mirunei Ttaru-Cazaban. Rev. t. Pol. Rel. Int., VI, 3, p. 722, Bucureti, 2009.

n secolul al XX-lea, liberalismul neoclasic a reprezentat cea mai important contrapondere teoretic i politic a liberalismului dirijist, intervenionist sau social afirmat n Occidentul european ncepnd cu ultimele decenii ale secolului al XIX-lea, mai precis dup anul 1870, i manifestat preponderent apoi i n SUA, n forme i valuri specifice, din perioada interbelic pn n preajma anului 1970. Afirmat, aadar, ca reacie la interpretrile socializante i comunizante ce au generat declinul doctrinei liberale clasice sau al concepiei liberale despre libertate1, reinterpretarea liberalismului n sens neoclasic a ntreinut una dintre cele mai redutabile dispute teoretice ale gndirii politice a secolului XX: cea cu exponenii liberalismului revizionist, intervenionist sau asistenial, ca i cu cei ai etatismului, ai doctrinelor corporatiste i colectiviste de factur naional-socialist sau stalinist. Demersul de revitalizare a valorilor i de dezvoltare a argumentelor liberalismului clasic, unul dintre cele mai susinute din perimetrul gndirii politice occidentale a secolului XX, s-a concretizat n elaborri teoretice academice coala austriac de economie, coala de la Lausanne, coala de drept i

economie iniiat de Bruno Leoni, coala de la Chicago i, deopotriv, n importante cadre de dezbatere teoretic i politic a liberalismului i a principiilor societii libere proiecte internaionale de promovare a liberalismului care, la rndul lor, au iniiat think-thank-uri liberale i au contribuit la crearea unei elite economice promotoare a filosofiei politice neoclasice i neoliberale. n anii celui de-al doilea rzboi mondial i dup, astfel de forumuri liberale internaionale au vizat nnoirea liberalismului, reformarea sa dup declinul teoriei clasice i contracararea antiliberalismelor i a doctrinelor colectiviste de orice factur. Manifestri precum Colloque Walter Lippmann (1938, Paris, i Centre International dtudes pour la Rnovation du LibralismeCIRL), Freiburger Kreis (1938), Society for the Renovation of Liberalism (1939, Londra), Reform Club (1943, Londra), Mont Pelerin Society (1947, Vevey, Elveia), Le Congrs pour la libert de la culture (1950, Paris), The Institute on Freedom and Competitive Entreprise (1954, Claremon Mens College, California) .a., cu un pronunat caracter antifascist, anticomunist, proatlantist, paneuropean (Federaia european), s-au desfurat n scopul elaborrii unui nou model de liberalism, neoliberalismul, nonconflictual fa de tradiia clasic, dar, n acelai timp, terapeutic-corectiv n raport cu excesele paleoliberalismului (ortodoxiei liberale clasice care reduce totul la economic), cu comunismul i bolevismul. Umbrela conceptual larg i ambigu a neoliberalismului a reunit, de fapt, opiuni i puncte de vedere diferite care, clarificate i teoretizate n timp, s-au cristalizat ca perspective liberale distincte. Ca atare, obiectivul larg mprtit al delimitrii de i al criticii liberalismului maximal intervenionist, al etatismului, socialismului i planismului s-a concretizat nu n crearea unei paradigme unitare a noului liberalism, ci n impunerea unor tipuri de liberalism sau a unor liberalisme nuanate: neoclasicismul, ordoliberalismul, liberalismul social, libertarianismul. ntre ele, liberalismul neoclasic a devenit cea mai influent filosofie economic i politic a ultimelor decenii, concepia considerat drept summa doctrinei liberale neoclasice, anume cea elaborat de Friedrich A. von Hayek, impunndu-se ca baz ideologic a ordinii liberale actuale. Studiul de fa i propune s schieze istoria particular a filosofiei liberale neoclasice, n etapele ei distincte i n semnificaia argumentelor sale majore. Asumia lui este c diferena specific a liberalismului neoclasic n ansamblul liberalismelor secolului XX s-a afirmat ntr-un climat intelectual al cutrilor doctrinare i al ntemeierilor teoretice eterogene, condiionat de un climat al presiunilor politice i al pericolelor istoriei: instaurarea regimului bolevic, apoi stalinist, colapsul sistemului politic al Europei antebelice, criza economic interbelic, tragedia celui de-al doilea rzboi mondial i cezurile ideologice, politice, geopolitice aprute ntre Vest i Est. Ca urmare, rentemeierea teoretic a liberalismului n sensul tradiiei sale clasice este prezentat ca un demers care s-a conturat i s-a individualizat alturi de i prin confruntarea cu demersul concurent, intermitent aliat, al liberalismului social sau intervenionist. Angajarea temporar a unor gnditori liberali de referin cu formaii intelectuale i opiuni politice i sociale diferite i care au subscris ulterior celor dou importante demersuri, neoclasicism i neoliberalism (mai precis ordoliberalism i liberalism

8

GABRIELA TNSESCU

2

3

LIBERALISMUL NEOCLASIC

asistenial) ntr-o micare intelectual cuprinztoare de rennoire a liberalismului este analizat ca parcurs teoretic asumat ntr-o conjunctur politic i ideologic agonic, n scopul declarat de a constitui o contrapondere la ideologiile i politicile nonliberale i anticapitaliste, la modelele ideocratice de tip fascist i stalinist care negau valoarea statului de drept, parlamentarismul, pluralismul politic, credinele religioase, moralitatea tradiional. O alt asumpie a studiului de fa este c diferenierea gnditorilor liberali funcie de sensul tradiiei clasice, de anumite tendine individualiste de tip libertarian, de opiuni liberale intervenionist-statale sau de corijare a laissez-faire-ului prin msuri sociale este considerat ca fiind proprie unor etape de clarificare i rafinare teoretic care au reuit s transceand etapa unor fortificri necesare a bazei ideologice a capitalismului. Ca atare, studiul cuprinde prezentarea contextului apariiei i afirmrii celor patru mari valuri sau generaii ale liberalismului neoclasic contribuiile teoretic-economice i politice datorate n principal lui Carl Menger, Eugen von Bhm-Bawerk, Ludwig v de gndire economic i politic ce au dezvoltat tradiia clasic a liberalismului coala de la Viena (Wiener Schule) sau coala austriac de economie (sterreichische Schule), coala de la Lausanne, coala de drept i economie, coala de la Chicago i care s-au constituit ca surs a unor dezvoltri libertariene sau liberale-radicale2.

9

2 Libertarienii sau neoaustriecii din Statele Unite, cu deosebire Murray Rothbard i Israel Kirzner, au fost considerai i ca exponeni ai celei de-a cincea generaii liberale neoclasice, de inspiraie misesian. 3 Erik Ritter von Kuehnet-Leddihn, The Cultural Background of Ludwig von Mises, mises.org/asc/ essays/kuehneltLeddihn.pdf, p. 5; traducere prescurtat n romn de Maria erban, Formaia cultural a unui liberal austriac, n revista 22 nr. 124/27 dec. 2000, p. V. 4 Lucrarea lui Adam Smith care a lansat doctrina economic a liberei iniiative, An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, a aprut n 1776, precedat fiind de Theory of Moral Sentiments n 1759. 5 Pentru a-i desemna pe susintorii Constituiei Spaniole de la Cadiz. Von Kuehnelt-Leddihn menioneaz i folosirea cuvntului spaniol liberales ntr-un text n limba englez n 1816 de ctre Robert Southey, precum i al lui libraux de ctre Sir Walter Scott.

Una dintre schiele cele mai relevante ale etapelor de evoluie intelectual a liberalismului, rar uzitat ns din cauza lipsei sale de tehnicitate, face referire la patru liberalisme veritabile (genuine Liberalisms): preliberalismul liberalismul timpuriu, vechiul liberalism i neoliberalismul3. Recursul la denumirea de preliberal pentru a-l desemna pe reprezentantul excepional al doctrinei laissez-faire-ului, al concepiei minii invizibile i a libertii economice individuale, Adam Smith4 (cruia autorul consider c i s-ar putea altura Edmund Burke), este motivat de faptul apariiei termenului de liberal abia n anul 18125. n categoria liberalilor timpurii, aprui pe continent, majoritatea aristocrai cu rdcini catolice care au iniiat o micare intelectual ce a durat pn la sfritul secolului al XIX-lea, sunt inclui Tocqueville, Montalembert, Acton i patricianul agnostic din Basel, Jacob Burckhardt. Dac faza liberalismului timpuriu a avut un caracter predominant cultural i politic, faza urmtoare, a vechilor liberali, a reflectat un interes deosebit de puternic pentru eco-

Liberalism neoclasic i neoliberalism sau cum poate fi rennoit liberalismul

10

GABRIELA TNSESCU

4

6 Caracterizarea pe care von Kuehnelt-Leddihn istoric, exeget i doctrinar al liberalismului n marea tradiie occidental a libertii umane (homme de droit) o face liberalismului timpuriu (cu preocupri predominant politice i culturale) i vechiului liberalism (puternic interesat de mecanismele economice, dar i de cele politice) este consonant cu observaia pe care un minuios political scientist, Giovanni Sartori, o face asupra liberalismului politic i a liberalismului laissez-faire. Dup Sartori, liberalismul clasic este identificat ntr-un mod nefast cu liberalismul laissez-faire, punndu-se astfel semnul egalitii ntre liberalism i liberism economic, liber schimbism sau capitalism. Termenul liberalism s-a impus din pcate ca etichet nedifereniat pentru conotaia economic (problema libertii pieelor economice, laissez-faire) rspndit sub auspiciile evangheliei colii de la Manchester i pentru cea politic a liberalismului (problema libertii politice, domnia legii sau supremaiei dreptului i a statului constituional, a statului garant al drepturilor indivizilor), ntr-un context n care noutatea o constituia liberismul economic, industrializarea i toate problemele sale conexe, dei sensibilitatea filosofic i politic revendicnd primatul libertii individuale asupra celorlalte valori a devansat preocuprile pentru libertile economice. Astfel, liberalismul politic a precedat comercialismul, liberismul economic, modelul laissez-faire i capitalismul, adic liberalismul a precedat liberismul. Vezi n acest sens Giovanni Sartori, Liberism, liberalism i democraie, cap. 13, n Teoria democraiei reinterpretat, Iai, Polirom, 1999, p. 332-333. Cu referire la liberalismul neoclasic al secolului XX trebuie precizat c opera celor mai importani exponeni ai si, ntre care Hayek constituie cea mai semnificativ ilustrare, circumscrie att o puternic component economic, ct i una politic. 7 Tema credinei, a asumrii credinei i a valorilor cretine, mai puin discutat ca trstur care distinge ntre liberalismul neoclasic i neoliberalism sau ca principiu al neoliberalismului, este semnificativ, de pild, pentru neoliberalismul de tip ordoliberal, dac inem cont doar de preocuprile economitilor, juritilor i istoricilor evanghelici i catolici membri ai Freiburger Kreis i ai Bekennenden Kirche. Cu referire la ei i la alte grupri catolice din Germania, Hayek afirma n 1947 ntr-o sesiune a Mont Pelerin Society dedicat relaiei dintre liberalism i cretinism c rezistena german fa de Hitler s-a concentrat ntre catolici. Vezi n acest sens J. Daniel Hammond, Claire H. Hammond, Means and Ends in Post-War Liberalism, users.wfu. edu/hammond/postwar liberalism, 16 May draft.pdf. n acelai context s-au conturat i poziiile dominante n raport cu tema credinei i a relaiei dintre credin i libertate: pe de o parte, neoliberalii (ordoliberali) Walter Euken i Wilhelm Rpke, care au susinut, primul, compatibilitatea cretinismului cu capitalismul competitiv, al doilea, nevoia liberalismului de a restabili umanismul cretin; pe de alt parte, neoclasicii Frank Knight i Milton Friedman, care considerau liberalismul i religia ca fiind incompatibile, atta vreme ct principiul central al liberalismului este libertatea cuvntului i ct liberalismul se reduce la folosirea liber a raiunii, respectiv c religia este o chestiune privat, nici esenial, nici ostil formrii comunitilor de persoane libere, dar c sperana pentru liberalism st mai curnd n tiina social i educaia n sfera tiinei sociale. Este de menionat n aceast privin punctul de vedere al scepticului Hayek, att de diferit fa de cel al agnosticului i anticatolicului Knight: liberalismul trebuie s fie reconstruit din temelii pe valorile umanismului cretin pentru a constitui o contrafor eficient la curentele care au adus civilizaia occidental la criz. Sub acest aspect poate merit menionat i faptul c propunerea lui Hayek de a denumi organizaia internaional creat la 10 aprilie 1947 Acton-Tocqueville Society (numit n cele din urm Mont Pelerin Society) n scopul promovrii politicilor economice ale pieei libere i a valorii politice a societii deschise a fost respins vehement de ultraliberalul Knight. Frank Knight, format n tradiia clasic i constituit n principala surs intelectual a colii de la Chicago, s-a mpotrivit numirii grupului liberal dup numele a doi aristocrai romano-catolici.

nomie, dar i pentru chestiuni culturale i politice6. Von Kuehnelt-Leddihn sintetizeaz specificul vechilor liberali, n care consider c se ncadreaz mai mult sau mai puin i Ludwig von Mises, prin progresism, opoziia fa de cler, promovarea ideii separaiei statului de Biseric, scepticism filosofic i antidogmatism (ntruct dogmatismul determin automat intolerana), respingerea antidemocratismului i alierea cu Francmasoneria deist. Spre deosebire de vechii liberali, neoliberalii, aprui dup al doilea rzboi mondial, sunt caracterizai prin preuirea acordat valorilor cretine7, anumitor intervenii ale statului i nclinaiei ctre conservatorism. Ceea ce lui von Kuehnelt-Leddihn i se pare esenial i demn de adugat acestei schie a liberalismului este faptul c ruptura dintre vechii liberali i neoliberali a devenit vizibil i efectiv n momentul n care cei din urm au prsit Mont Pelerin Society, ncepnd din 1961. Clasificarea propus de von Kuehnelt-Leddihn, chiar ultrasumar, reuete s contureze filiaiile ideatice ale orientrilor liberale i trsturile distincte ale liberalismului vechi, neoclasic, i ale celui nou, neoliberalismul. n plus, ea reu-

5

LIBERALISMUL NEOCLASIC

8 J. Daniel Hammond, Claire H. Hammond, loc. cit. 9 n privina lipsei de claritate i coeren a definiiei neoliberalismului i a definirii sferei ideatice pe care o acoper vezi Oliver Marc Hartwich, Neoliberalism: The Genesis of a Political Swearword, www.cis.org. au/temp/op114_neoliberalism.pdf. Hartwich amintete c documentul fondator al neoliberalismului este conferina susinut n 1932 la Dresda de Alexander Rstow la invitaia asociaiei economice Verein fr Sozialpolitik condus de Werner Sombart, liderul aa-numiilor Kathedersozialisten subsumai colii istorice de economie (historischen Schule der konomie). Titlul conferinei, care s-a bucurat de succes i a fost republicat n numeroase rnduri, a fost Freie Wirtschaft, starker Staat (Economie liber, stat puternic) i reflecta pe deplin opiunea liberal a lui Rstow pentru Sozialer Marktwirtschaft (economia social de pia) i pentru necesitatea legitimrii Ordnungspolitik. Pornind de aici trebuie neleas participarea sa la Colloque Walter Lippmann n 1938 la Paris, cnd a recomandat denumirea de neoliberalism pentru noul proiect liberal. Dup Hartwich, aceast opiune a Colocviului Walter Lippmann, care ar fi nlocuit propuneri precum liberalismul dinspre stnga, liberalism pozitiv i liberalism social, a nsemnat pentru unii (n principal pentru Ludwig von Mises) o desprire de liberalismul clasic. Pe aceast baz Hartwich argumenteaz foarte aplicat extensia actual ilicit a termenului de neoliberalism n condiiile n care n Germania iniial el a fost sinonim deopotriv cu ordoliberalismul i cu economia social de pia, dar treptat a disprut din discursul public i ilustreaz aceast utilizare imprecis, nedorit (a swearword, dar ubicu cu o butad a lui Michael Wohlgemuth (Das Gespenst des Neoliberalismus, posted on Wirtschaftliche FreiheitOrdnungspolitischer Blog (Economic FreedomThe Order Policy Blog), 2 September 2007, http://wirtschaftlichefreiheit.de/ wordpress/?p=69): A spectre is haunting the world, just as Karl Marx and Friedrich Engels wrote in the Communist Manifesto of 1848. This time, however, it is not the spectre of communism but that of neoliberalism (O fantom bntuie lumea, aa cum scriau Karl Marx i Friedrich Engels n Manifestul Comunist din 1848. De aceast dat nu este fantoma comunismului, ci acea a neoliberalismului.)

ete s sugereze scurta i complexa istorie comun, neoliberal i neoclasic, n demersul de nnoire a liberalismului, s precizeze cadrul Mont Pelerin Society i momentul concret al asumrii unor diferene teoretice definitorii. Prin aceasta, colocviala configurare a liberalismului realizat de von KuehneltLeddihn are meritul de a risipi una dintre cele mai frecvente confuzii terminologice i denominative legate de liberalismul secolului XX. Prin distincia ntre vechii liberali sau liberalii neoclasici i neoliberali sau liberalii revizioniti i prin menionarea rupturii, a disensiunilor teoretice aprute ntre ei dup un interval de participare comun la proiectul de nnoire a liberalismului postbelic, von Kuehnelt-Leddihn evit ncadrarea n bloc, inadecvat i contraproductiv sub aspectul delimitrii opiunilor teoretice, a liberalilor ca flacr liberal pstrat vie n discursul public de economiti i oameni politici cunoscui precum John Jewkes, Walter Eucken, Wilhelm Rpke, Luigi Einaudi, Friedrich A. von Hayek, Milton Friedman, Murray Rothbard, Henry Hazlitt, James Buchanan i organizaii precum Mont Pelerin Society, n fapt politicieni i gnditori politici ordoliberali, liberali neoclasici, libertarieni, liberali neoconstituionaliti reunii ntr-o organizaie internaional mai mult din dorina de a mpiedica criza societii contemporane n condiiile unei extinderi a comunismului, a naionalismului i controlului statului, dect motivai de o nelegere mprtit a fundamentelor morale i filosofice ale liberalismului8. Parafrazndu-l pe Louis Rougier, n termenii epistemologiei sale convenionaliste, am putea afirma c reunirea acestor gnditori sub denumirea generic de neoliberali a fost cauzat n mai mare msur de temeiuri pur pragmatice, de convenii (numite de Rougier mystiques) dect de adevrurile eterne ale liberalismului, dar, de asemenea, putem afirma i c aceste adevruri s-au cernut n cadrul marilor forumuri internaionale neoliberale i au redevenit o preocupare preponderent dup desprirea neoliberalilor9. Evident, asumarea unor opiuni liberale dis-

11

tincte induce ideea unor resorturi diverse n demersul de rennoire a liberalismului secolului XX, dincolo de motivaia comun n a respinge modelul ordinilor antiliberale colectiviste, comuniste i bolevice: din partea neoclasicitilor, stoparea declinului vechiului liberalism provocat de modelul hegemonic intervenionist de inspiraie keynesian, aflat n mainstream-ul teoretic i politic al timpului i, din partea neoliberalilor (sau a revizionitilor), corijarea paleoliberalismului sau a ortodoxiei liberale clasice care nu a putut preveni i evita criza economic interbelic. Evident, cadrele unice care au fost forumurile de dezbatere teoretic a liberalismului (asupra crora voi reveni), i care au reunit unele dintre cele mai importante personaliti de factur liberal ale timpului, au avut un rol covritor n consolidarea gndirii liberale, n principal prin identificarea i ncercarea de a soluiona punctele nevralgice ale liberalismului. Evident, problema cronicizat-nevralgic a rmas cea a rolului statului, a ponderii lui n economie i n rezolvarea chestiunilor de ordin social i cultural n condiiile unei complexiti crescute a societii occidentale i a unor mecanisme i formule economice diferite fa de cele ale secolului al XIX-lea. De altfel, aceast problem a produs marile diferene n concepia libaral a ordinii (societii) libere, ea a resuscitat i dezvoltat din perspectiva liberalismului inter- i postbelic tipurile de soluii care fuseser formulate n ultimele decenii ale secolului al XIX-lea: pe de o parte, cele de factur neoclasic n cadrul colii austriece de economie i, prin Leon Walras, a colii de la Lausanne; pe de alt parte, cele etatiste i intervenioniste, ndeosebi de inspiraie german. Perspectivele lor asupra rolului statului pentru ordinea societii libere trebuie ns circumscrise perspectivelor lor nnoite i dezvoltate de explicare a mecanismelor economice i financiare ale capitalismului contemporan. Particula neo ataat liberalismului clasic are menirea de a exprima reformarea teoriei economice circumscris liberalismului ntr-o msur considerat relevant pentru a motiva calificarea ei drept o revoluie sau o etap nou n istoria gndirii economice. Restructurarea liberalismului de la condiia sa clasic spre cea neoclasic a presupus cteva valuri sau serii de dezvoltri ale economiei clasice10 n componentele sale majore, ndeosebi n privina teoriei valorii.

12

GABRIELA TNSESCU

6

Liberalism clasic i neoclasic

10 Succesiunea apostolic a doctrinei smithiene a laissez-faire-ului i, implicit, a colii clasice timpurii (Adam Smith, James Anderson, Jeremy Bentham, Earl Lauderdale, Thomas Tooke .a., a fost asigurat de Jean-Baptiste Say, Robert Malthus i, n maniera cea mai tranant, de David Ricardo. Teoria lui Ricardo (Principles of Political Economy and Taxation, 1817), prezentnd cel mai important grad de teoretizare (dup unii, de sofisticare teoretic) i de formalizare ntre elaborrile economice de factur smithian, s-a dovedit a fi cea mai influent i a constituit sistemul clasic de economie politic, a spune, sistemul consacrat de raportare, care a dominat gndirea economic de-a lungul secolului al XIX-lea. Argumentele n favoarea comerului liber, liberei concurene, avantajelor specializrii, neinterveniei guvernului n economie ncorporate n teoria valorii, teoria rentei, teoria repartiiei i teoria costurilor comparative i constituite n repere solide ale dezbaterilor economice, au fost modificate ulterior doar ntr-o msur nesemnificativ de ricardieni (James Mill, John Ramsay McCulloch, Thomas de Quincey, Harriet Martineau, John Stuart Mill, Harriet Taylor, coala de la Manchester .a.) i de ricardienii trzii (John Elliot Cairnes, John Shield Nicholson, Charles Francis Bastable .a.). O excepie de referin o constituie Karl Marx, care n Das Kapital (1867, vol. I), pornind de la

7

LIBERALISMUL NEOCLASIC

Iniial, ea s-a datorat att ncercrilor de a oferi explicaii satisfctoare problemelor i paradoxurilor rmase nerezolvate de la ricardieni11, ct i descoperirilor realizate n domeniile logicii i matematicii, cu implicaii majore asupra economiei politice, ndeosebi asupra teoriei valorii12. Actul de natere al teoriei neoclasice este considerat a fi teoria valorii marginale revoluia marginalist sau ceea ce s-a numit alternativa clar la teoria clasic n 1871, anul unor descoperiri similare fcute ...pe ci cu totul independente, de oameni aflai la mari distane i n condiii diferite13, anume de William Stanley Jevons14 la Londra, Lon Walras15 la Lausanne i de Carl Menger16 la Viena, ultimii doi iniiatori ai unor coli de gndire economic care au impus o nou viziune economic pornind de la teza clasic a pieei autentic libere, a minii invizibile sau a ordinii spontane care ntreine perfect concurena liber.

13

(continuare) teoria valorii bazat pe munc, a elaborat o teorie a plusvalorii i o analiz critic a capitalismului. coala de la Manchester, prin denumirea aleas de Benjamin Disraeli pentru a desemna micarea n favoarea comerului liber din Marea Britanie la nceputul secolului al XIX-lea, a reflectat pe parcursul secolului al XIXlea (prin Walter Bagehot, Jane Haldimand Marcet, Richard Cobden, Sir Robert Giffen n Anglia, Charles Dunoyer, Michel Chevalier i Frdric Bastiat n Frana, .a.) liberalismul radical sau preceptele de politic economic ale colii clasice ricardiene laissez-faire-ul, comerul liber, o guvernare neimplicat n economie, ncrederea n efectele benefice ale capitalismului liberei iniiative i chiar argumentele intuitive de sorginte smithian ale cererii i ofertei. Trebuie subliniat c, n liberalismul clasic, de principiu, baza filosofic a teoriei laissez-faire este reprezentat de drepturile (eseniale) care asigur libertatea individual: suveranitatea individului i dreptul la proprietate privat. 11 Ele reflectau n a doua jumtate a secolului al XIX-lea faptul c economia clasic, al crei apogeu fusese atins n Anglia cu David Ricardo i John Stuart Mill, intrase ntr-o fundtur, se nmolise grav n cteva pcate fundamentale: pcatul cel mare consta n ntemeierea analizei [economice] pe clase mai curnd dect pe aciunile indivizilor, ceea ce a atras explicaii irelevante asupra forelor care determin valorile i preurile relative ale bunurilor i serviciilor, asupra comportamentelor consumatorilor care au implicaii asupra activitii productorilor, ca i asupra paradoxului valorii. Vezi Murray N. Rothbard, Ludwig von Mises i individualismul metodologic, postfa n vol. Ludwig von Mises, Capitalismul i dumanii si. Ce nseamn laissez-faire?, traducere din limba englez de Dan Cristian Comnescu, prefa de H.-R. Patapievici, Cuvnt nainte de Margit von Mises, Nemira, 1998, p. 112, 114. Studiul lui Rothbard (publicat n 1973), considerat cel mai bun n privina vieii i operei lui von Mises, poate fi considerat de referin i n ceea ce privete valoarea descoperirilor colii austriece de economie. 12 ndeosebi William Stanley Jevons i Lon Walras au fost preocupai de metodele matematice n economie. Reprezentanii colii austriece de economie au cultivat ns o tradiie antimatematic i antistatistic consonant unei tiine economice conceput ca disciplin deductiv. Odat cu Ludwig von Mises, metoda matematic i statistic derivat din opera lui Walras a fost sistematic criticat cu argumentul c elimin limba curent i logica natural din teoria economic i c vizeaz inutul imaginar, static i din afara timpului al echilibrului general. Vezi Murray Rothbard, op. cit., p. 138-140. 13 Ibidem, p. 114. 14 Jevons a publicat n 1871 lucrarea Theory of Political Economy forma dezvoltat a studiului A General Mathematical Theory of Political Economy scris n 1862 pentru British Association i publicat patru ani mai trziu n Journal of the Statistical Society care cuprindea teoria sa asupra relaiei dintre valoarea de schimb i utilitatea final sau marginal (inspirat de Hermann Heinrich Gossen marginalist dinaintea revoluiei) i doctrina asupra economiei ca tiin matematic. 15 Marie-sprit-Lon Walras, inspirat de modelul echilibrului parial al lui Augustin Cournot, a fost interesat, de asemenea, de folosirea matematicii n economiei. A prezentat teoria utilitii marginale i teoria sa a echilibrului general ntr-o expunere matematic n lucrarea lments dconomie politique pure n anii 1874 i 1877. 16 Carl Menger, despre care Joseph Schumpeter afirma c este un elev al nimnui, a publicat n 1871 lucrarea Grundstze der Volkswirtschaftslehre (Principii de economie), care a cuprins cea mai important restructurare a teoriei clasice a valorii bazate pe costuri prin intermediul teoriei valorii marginale. n 1883 a publicat Untersuchungen ber die Methode der Socialwissenschaften und der politischen konomie insbesondere (Cercetri asupra metodei n tiinele sociale, cu referire special la economie), n care a criticat poziia dominant din punct de vedere intelectual a colii istorice de economie (historischen Schule der konomie) i a prezentat ca scop al teoriei economice posibilitatea i necesitatea de a descoperi legi absolute

Walras a inspirat ceea ce s-a numit coala de la Lausanne (dup numele academiei la care a profesat economistul francez i cel mai important discipol al su, Vilfredo Pareto), coala walrasienilor, coala de matematic (datorit preocuprilor de expunere matematic a economiei) sau coala italian (dup numeroii discipoli italieni), cunoscut ndeosebi prin Vilfredo Pareto i Enrico Barone, ultimul cu contribuii la extinderea condiiilor echilibrului general, coninute n teoria walrasian, prin argumentul fezabilitii micrii: ncercare-ieroare pentru echilibrul pieei. Direcia n care discipolii italieni Pareto (inclus adesea n a doua generaie a marginalitilor neoclasici), Barone i Giovanni Antonelli au mutat preocuprile colii a fost cea a fundamentrii la nivel microeconomic (microfundamentele) a sistemelor echilibrului general. Faza paretian cea mai proeminent a noii direcii, dominat de problema relaiei dintre cerere i preferinele de consum, dintre producie i comportamentul de maximizare a profitului agenilor economici, a fost formalizat n sistemul calcului diferenial i a consacrat, n locul temele majore walrasiene, tema eficienei i optimului social al achilibrului. 1930 este considerat anul renaterii sistemului paretian (i datorit Colocviului de la Viena la care a participat i Carl Menger i la care matematicienii i economitii au pus n discuie cteva dintre cele mai mari dificulti), la procesul de dezvoltare a sistemului paretian al echilibrului general contribuind, ntre alii, Irving Fischer, Henry Schultz, John Hicks, R.G.D. Allen, Harold Hotelling, Oskar Lange, Maurice Allais, Paul A. Samuelson. Dac direcia paretian preocupat de studiul eficienei s-a prelungit n New Welfare Economics, dup 1950 economia matematic paretian a trecut printro mic revoluie datorat unor gnditori precum Tjalling Koopmans, Kenneth Arrow, Grard Debreu, ca i CowlesCommission, care au contribuit la reconstrucia teoriei echilibrului general ntr-o manier care a mbinat linia original a lui Walras cu dezvoltrile paretiene n cadrul colii neowalrasiene.

14

GABRIELA TNSESCU

8

(continuare) ale comportamentului economic, legi abstracte construite (prin intermediul instrumentelor logicii deductive) n urma investigrii micro-elementelor sau elementelor individuale ale fenomenelor, pornind de la supoziia c motivele individuale i interaciunile sociale sunt realiti a cror complexitate nu poate fi surprins de analizele statistice. Lucrarea, n esen o argumentare a individualismului metodologic, a provocat o dezbatere furtunoas cu reprezentanii colii istorice de economie, n principal cu conductorul tinerilor din coala istoric, Gustav von Schmoller, care, n deriziune, ntr-o recenzie negativ fcut crii lui Menger, a denumit seminarul n care Menger i prezenta perspectiva, i implicit pe studenii si, coala austriac (sterreichischen Schule), pentru a sublinia diferena ei fa de curentul dominant de gndire din Germania (tiina modern) i pentru a induce impresia napoierii i obscurantismului Austriei habsburgice n comparaie cu mai modernii prusaci. Poziia lui Schmoller, cea a colectivismului sau holismului metodologic, motiva posibilitatea descoperirii unor legi economice contingente, prin observarea instituiilor sociale funcionale, i a posibilitii aplicrii lor doar funcie de contexte culturale determinate. Pentru Schmoller, fenomenele complexe puteau fi explicate doar prin colectarea datelor relevante la nivel macroeconomic, a datelor statistice, a materialelor i experienelor istorice. Prin pamfletul pe care l public n 1884, Die Irrtmer des Historismus in der Deutschen Nationalkonomie (Erorile istorismului n economia politic german), ca rspuns la recenzia lui Schmoller, Menger alimenteaz ceea ce s-a numit Methodenstreit der Nationalkonomie, rzboiul metodelor sau dezbaterea metodologic, la care au participat i ali discipoli reprezentativi ai celor dou coli Lujo Brentano, Max Weber, Werner Sombart, din tabra istoricilor, Eugen von Bhm-Bawerk, Friedrich von Wieser, Ludwig von Mises, pentru cea a economitilor austrieci la rigoare o nfruntare ntre liberalismul neoclasic i cel al welfare-state-ului (landesfrstlicher Wohlfahrsstaat) asupra problemei posibilitii unei tiine, alta dect istoria, de a putea explica dinamica aciunii umane n temeiul factorilor subiectivi. n 1888, Carl Menger a publicat Zr Theorie des Kapitals.

9

LIBERALISMUL NEOCLASIC

Carl Menger, unul dintre cei trei fondatori ai revoluiei marginaliste, prin lucrarea sa Grundstze der Volkswirtschaftslehre din 1871, a fost catalizatorul unei noi linii de gndire economic ce afirma funcionarea de ansamblu a economiei ca rezultat sau ca sum a deciziilor i aciunilor individuale. Perspectiva marginalist i subiectivist asupra economiei i a valorii a atras grupului de studiu format la Privat Seminar-ul lui Menger de la Universitatea din Viena denumirea de coala psihologic sau coala de la Viena, naintea denumirii, iniial peiorative, de coala austriac de economie dat de Gustav von Schmoller. Aceast ultim denumire s-a impus la sfritul secolului al XIX-lea, n fapt, aa cum arta Ludwig von Mises, ca nume al unui capitol important din istoria gndirii economice17, ideile sale eseniale fiind acceptate ca parte integrant a teoriei economice i ca expresie a primului mod de gndire original aprut n Austria18, astfel nct n primele dou decenii ale secolului XX ajunsese suficient de influent pentru a fi considerat parte a mainstream-ului economic. De altfel, nc n 1900, n lucrarea sa Preconceptions of Economic Science, Thorstein Veblen introducea termenul de economie neoclasic, n scopul de a distinge ntre marginalitii din tradiia costului obiectiv reprezentat de neoricardianul Alfred Marshall19, de cei din tradiia valorii subiective a colii austriece. n anii 20 ns, coala a intrat ntr-un declin parial, simbolizat, dup prerea lui Rothbard, de dispariia n 1914 a lui von Bhm-Bawerk, de retragerea lui Menger din activitate n 1920 i a ncorporrii banilor i a ciclurilor economice n analiza austriac realizat de el i, ca urmare, de crearea de ctre Mises a propriei coli neoaustriece de studeni i discipoli20. n anii naional-socialismului german, centrul colii s-a deplasat din Austria n Statele Unite21, ndeosebi prin Ludwig von Mises, aproape toi membrii ei aflndu-i spaiul de afirmare ca autori i profesori n afara Austriei. Nucleul ideatic i metodologia teoriei lui Menger au fost dezvoltate n mai multe direcii, dintre care dou dominante: cea reprezentat de Ludwig von Mises, revendicat ca printe al liberalismului radical sau al libertarianismului proeminent ndeosebi n SUA, i cea a reprezentantului celei de-a patra generaii de austrieci, Friedrich A. von Hayek,

15

17 Ludwig von Mises, The Historical Setting of the Austrian School of Economics, posted on 9/1/2007, mises.org/story/2655 - 250k. Eseul, publicat n volumul cu ecelai titlu, New Rochelle, New York, Arlington House, 1969, tradus de Dan Cristian Comnescu n romn sub titlul O perspectiv istoric asupra colii austriece de economie, Institutul Ludwig von MisesRomnia, 2001, una dintre ultimele lucrri scrise de von Mises, are o deosebit valoare documentar n privina atmosferei intelectuale i a specificului vieii academice din Viena sfritului de secol XIX, ca i a afirmrii colii austriece de economie inclusiv prin disputa cu coala istoric german de economie. 18 Mises afirma n acelai eseu c naintea colii austriece de economie nu a existat niciodat vreun nou mod de gndire originat n Austria i c pn la sfritul anilor 1980 nu a existat o coal austriac. A existat doar Carl Menger. 19 ncadrat totui n a doua generaie de marginaliti din Anglia, alturi de Philip Henry Wicksteed i William Smart. Rothbard ns considera c sub influena letal i necontestat a neoricardianului Alfred Marshall, Anglia nu se artase niciodat prea ospitalier fa de gndirea austriac. Vezi Murray Rothbard, op. cit., p. 131. 20 Ibidem. 21 Unde, dup prerea lui Rothbard, ideile austriece au suferit un declin dureros de teoretizare economic, chiar un vacuum teoretic, prin retragerea celor doi principali exponeni ai economiei austriece din Statele Unite, Herbert J. Davenport i Frank A. Fetter, imediat dup primul rzboi mondial.

22 Von Wieser a fost puternic influenat de Walras i, la rndul su, a transmis aceast influen lui Friedrich A von Hayek, discipolul su. 23 n privina delimitrii propriei concepii i a demonstrrii falsitii unor moduri de raionare concurente, von Mises citeaz argumentul lui Spinoza, la care apela, att Menger, ct i von Wieser i von Bhm-Bawerk: Sane sicut lux seipsam et tenebras manifestat, sic veritas norma sui et falsi (Desigur, ntocmai cum lumina se face cunoscut pe sine i face s se cunoasc ntunericul, tot aa adevrul este norm i pentru sine i pentru ceea ce este fals Nota la Propoziia XLIII, Partea a II-a [Despre natura i originea sufletului] a Eticii). Vezi ediia n romn, Spinoza, Etica, traducerea din limba latin, studiu introductiv i note de Alexandru Posescu, Bucureti, Editura tiinific i Enciclopedic, 1981, p. 88. 24 Von Bhm-Bawerk s-a angajat nu doar n critica lui Marx, ci i n dezbateri de durat cu marxiti proemineni. ntre ei s-a numrat Rudolf Hilferding, care, n 1905-1906, participase la la seminarul su de la Viena. Spre deosebire de Bhm-Bawerk, Ludwig von Mises s-a angajat ntr-o critic sistematic a socialismului i a etatismului, prin articolul su Die Wirtschaftsrechnung im sozialistischen Gemeinwesen din 1920 i printro serie de texte grupate n volumul Kritik der Interventionismus (1929).

considerat autorul cel mai influent n renaterii gndirii laissez-faire-ului n secolul XX. Ca urmare, n a doua jumtate a secolului al XX-lea, coala austriac a fost considerat o coal heterodox, cu contribuii de semnificaii inegale la dezvoltarea teoriei economice contemporane, cu toate acestea, a inspirat dou din cele mai importante politici economice ale deceniilor apte i opt ale secolului trecut, cea american a administraiei Reagan i cea britanic a cabinetului Margaret Thatcher, i a prevenit asupra crizei financiare dintre 2007 i 2009. Fr a-i asuma sau a exprima o doctrin naional, coala a atras i economiti aparinnd altor grupuri lingvistice dect germana sau economiti din afara Austriei. Astfel, n afara austriecilor de limb german care au reprezentat cele patru generaii ale colii austriece (I) Carl Menger i mare parte a studenilor si emineni: Johann von Komorzynski, Robert Meyer, Victor Mataja, Gustav Gro, Emil Sax, Robert Zuckerkandl (generaia timpurie, pn la 1887); (II) Eugen von Bhm-Bawerk i Friedrich von Wieser22 (Joseph Schumpeter fiind participant, alturi de von Mises i Henryk Grossman, la seminariile private ale lui Bhm-Bawerk); (III) Ludwig von Mises i reprezentanii celei de-a treia faze de dezvoltare a colii: Hans Mayer (succesorul lui Wieser la efia catedrei), Richard von Strigl, Ewald Schams, Leo Schonfeld-Illy i Alexander Mahr; (IV) Friedrich A. von Hayek i Gottfried Haberler, Fritz Machlup, Oskar Morgenstern, Paul Rosenstein-Rodan i Ludwig Lachmann au existat austrieci nongermani, printre care cehii cu contribuii eminente Franz Cuhel and Karel Englis. De altfel, baza teoretic a colii n critica concepiilor concurente23, n primul rnd a marxismului, The Open Society and Its Enemies (1945) i The Poverty of Historicism (1957), lucrrile lui Karl Popper, era transcendent oricrui naionalism. De-a lungul unui secol, reprezentanii colii au participat, pentru a apra i argumenta semnificaia teoriei valorii subiective i a economiei libere de pia, nu doar la dezbateri precum Methodenstreit, cu coala istoric de economie, n polemicile cu marxitii24, la dezbaterea privind calculul economic, cu economitii socialiti, Cambridge capital controversy care viza validitatea economiei neoclasice, la combaterea keynesismului, a economiilor planificate, regimurilor etatiste i a celor totalitare de orice factur, ci i la marile forumuri internaionale de dezbatere a evoluiei liberalismului, la institute economice i centre de cercetare, cu rol deosebit de important n diseminarea marilor teze ale liberalismului neoclasic n Europa occidental i n SUA.

16

GABRIELA TNSESCU

10

11

Trebuie specificat c revoluia marginalist i ntreaga restructurare a teoriei economice clasice trebuie nelese att ca reflectare a studiului schimbrilor economice i sociale marcante produse n funcionarea capitalismului occidental n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, ct i aplicrii individualismului metodologic n economia politic. Practic, omul i satisfacerea nevoilor sale devine principiul fundamental al analizei economice, n cuvintele lui Menger, omul este nceputul i sfritul oricrei teorii economice, iar tiina noastr [economic] este teoria capacitii fiinei umane de a face fa nevoilor sale25. Menger propunea prin aceasta un studiu economic focalizat asupra subiectivitii umane, practic o disciplin economic de factur atomist care s reflecte componentele individuale ale comportamentului pe pia. Dup Menger, temeiurile analizei economice sunt factorii subiectivi precum interesul-de-sine, maximizarea utilitii, dorinele personale, valorile proprii, i nu ideile de sorginte colectiv sau clasele. Ca urmare, epistemologia total diferit cum a numit Rothbard individualismul metodologic, a nsemnat centrarea analizei pe individ, pe activitatea individului care decide funcie de preferinele, dorinele i nevoile sale. Din perspectiva anlizei economice individul este analizat n calitatea sa de consumator care acioneaz conform ierarhiei sale de preferine i valori. Aceast ierarhie reflectat n aciune, de fapt n interaciuni i combinaii sociale, alctuiete baza i direcia activitilor productive. Att pentru Menger, cel dinti susintor al individualismului metodologic, ct i pentru discipolii si ncadrai n ceea ce a devenit cunoscut ca coala austriac de economie sau coala vienez, ndeosebi pentru Bhm-Bawerk, ca produs de maturitate al colii austriece26, producia se bazeaz pe anticipri referitoare la satisfacerea cererii consumatorilor. n acest caz, realizarea scopurilor i nevoilor fiinei umane reprezint factorul determinant pentru sau relaia de cauzalitate creia i se supune producia de bunuri, economisirea i proprietatea (ea nsi reflectare direct a nevoilor). De aceea, pentru Menger i, n general, pentru neoclasici valoarea nu este determinat de costurile de producie, aa cum argumentau economitii clasici sau preaustrieci, ci de aprecierea ei subiectiv, ntruct nu exist valoare n afara contiinei umane. ...Valoarea bunurilor este n ntregime subiectiv27, adic este determinat de evalurile subiective ale consumatorilor individuali, iar preurile relative sunt determinate att de domeniul de producie, ct mai ales de intensitatea evalurilor i de dorinele consumatorilor pentru anumite produse. Acest principiu al individualismului, care las n urm o analiz economic

Teoria economic neoclasic

LIBERALISMUL NEOCLASIC

17

25 Citate cuprinse n Joseph T. Salerno, Carl Menger: The Founder of the Austrian School, traducere i adaptare de Cantemir Pop, revista 22, nr. 112/1 august 2000, p. VII. 26 Vezi relevanta prezentare pe care Murray Rothbard o face individualimului metodologic n op. cit., p. 115, dar i ntegii contribuii a colii austriece la dezvoltarea teoriei economice. ntruct studiul lui Rothbard reprezint, aa cum am mai artat, o sintez de referin i o surs major de documentare n aceast tem voi urma linia sa de prezentare n schiarea principalelor descoperiri sau teze originale ale reprezentanilor neoclasici ai colii austriece n domeniul analizei economice. 27 Joseph T. Salerno, loc. cit.

18

GABRIELA TNSESCU

12

euat bazat pe clase, a fcut posibil rezolvarea paradoxului valorii28 i fundamentarea analizei marginale, rezolvarea problemei distribuiei, problema profitului i a muncii ngheate (sau ncorporate), analiza banilor, explicaia ciclului economic. Paradoxul valorii, nesoluionat de clasici, semnala contradicia dintre valoarea de utilizare mai mare a pinii, de pild, ca suport al vieii, fa de cea a diamantelor, ca produse de lux, i valoarea sczut pe pia a pinii, fa de valoarea foarte ridicat a diamantelor. Din perspectiva colii austriece, acest paradox i gsete rezolvarea prin aplicarea legii utilitii marginale descresctoare conform creia individul care acioneaz este pus n poziia de a alege n termeni de uniti specifice sau margini29. Acest comportament exprim faptul c valoarea atribuit de individ unei uniti date dintr-un produs este cu att mai mic cu ct este mai mare cantitatea sau numrul de uniti din produsul pe care l posed. Adic, n deert, valoarea de utilitate atribuit unei cni cu ap este extrem de mare, comparativ cu cea atribuit ei ntr-un mare ora n care apa nu este o problem i, ca urmare, preul pe care un individ este dispus s-l plteasc pentru o can cu ap n deert este cu mult mai mare dect cel pe care l-ar plti n ora. n consecin, motivul pentru care pinea este cu att de mult mai ieftin dect diamantele este c numrul de pini disponibile este cu mult mai mare dect numrul caratelor de diamant: astfel valoarea i preul fiecrei pini vor fi cu mult mai mici dect valoarea i preul fiecrui carat. Nu exist niciun fel de contradicie ntre valoarea de utilizare i valoarea de schimb, dat fiind abundena pinilor respective, fiecare pine este mai puin util pentru individ dect fiecare carat de diamant30. Soluia pe care analiza marginal o ofer problemei distribuiei vizeaz punerea ei n termenii productivitii marginale sau a preuirii ponderii cu care contribuie fiecare factor de producie capital fix, pmnt, munca de diferite tipuri la valoarea produsului final, i anume, cu ct oferta fiecrui factor de producie este mai mare, cu att este mai mic productivitatea sa marginal (contribuia particular la rezultatul produciei) i, ca urmare, preul su, i invers. Acest argument implic i negarea luptei de clas sau a conflictelor ntre diverse clase de factori, dar admite conflictele de interese ntre ofertanii rivali ai aceluiai factor (dup exemplul dat de Rothbard, conflictul ntre proprietarii minelor de cupru dup ce unul dintre proprietari ar colabora cu un nou furnizor de minereu de cupru care ar cobor preul cuprului i, ca urmare, ar favoriza beneficiul i veniturile consumatorilor, pe cele ale factorilor de munc i de capital implicai). Concluzia analizei marginale este c distribuia venitului aoare ca o consecin a preului fiecrui factor, ntre producie i distribuie neexistnd niciun fel de separaie ntruct valorile i cererile consumatorilor determin preurile finale ale produselor care, la rndul lor, stabilesc direcia activitii pro 28 Asociat cel mai adesea cu formularea paradoxului apei i diamantului n capitolul IV Of the Origin and Use of Money din An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations (1776) a lui Adam Smith. 29 Murray Rothbard, op. cit., p. 116. 30 Ibidem.

13

LIBERALISMUL NEOCLASIC

ductive i determin preurile unitilor de factori precum rata salariilor, rente i preuri ale capitalului fix. Rezolvarea problemei muncii ngheate sau ncorporate n echipamente, a economisirii i a consumului, a dobnzii i profitului, pornind de la analiza economic a factorilor subiectivi, a constat n introducerea variabilei preferin de timp. Soluia a aparinut lui Bhm-Bawerk, care a indicat ca lege fundamental a aciunii umane voina fiecrei persoane de a-i ndeplini dorinele i obiectivele sale ct mai repede posibil31. Ca atare, faptul fundamental i primordial al preferinei de timp reflect rata diferit a investiiilor n capital fix, adic n producia viitoare, sau n bunuri pentru consumul prezent. O rat mic a preferinei de timp reflect dispoziia de a sacrifica consumul prezent n schimbul economisirii i al investiiei, cu anse de ctig mai mari, n viitor. De asemenea, intensitatea preferinei de timp determin nivelul nalt al ratei dobnzii i a profitului, aceasta ntruct factorul universal al preferinei de timp face bunurile prezente mai valoroase dect bunurile viitoare. Ca urmare, creditorul percepe, iar debitorul pltete, o prim pentru bunul prezent care se numete rat a dobnzii i al crei nivel depinde de ansamblul ratelor preferinelor de timp ale fiecrui agent de pe pia32. Preferina de timp, dup Bhm-Bawerk, determin i rata profitului n afaceri, altfel spus, dup discipolul lui Menger, rata normal a profitului n afaceri este rata dobnzii. Explicaia acestei aseriuni este c prin intermediul capitalitilor [al celor care avanseaz capital, la rigoare al bancherilor care furnizeaz credite] sunt furnizai banii pentru a plti la zi, acum, muncitorii i proprietarii pentru o munc i o proprietate eventual pmnt sau mijloace fixe folosite ntr-un proces de producie a crui contravaloare (din vnzarea produselor) va fi ncasat n viitor. Ca atare, capitalitii furnizeaz importantul serviciu de a economisi cu anticipaie bani din venitul lor i astfel de a-i plti pe muncitori i pe proprietari acum, n timp ce acetia lucreaz;... ei ateapt pn cnd produsul final este vndut ctre consumatori i abia atunci i primesc banii. Aceast diferen dintre bunul n prezent i bunul n viitor este cea pentru care muncitorii i proprietarii sunt mai mult dect dispui s plteasc capitalitilor profitul sau dobnda cuvenit33. n acest sens, dup Bhm-Bawerk, capitalurile fixe sunt nu doar munc ngheat, ci i timp ngheat. Timpul i preferina de timp, considerate drept elementul crucial n explicaia dobnzii, reprezint una dintre contribuiile de marc ale colii austriece a celei de-a doua generaii, a lui Bhm-Bawerk n spe, care a contribuit substanial la analiza economic a capitalului. Accepiunea reformat a capitalului avansat de austrieci, i pe care o sintetizeaz Rothbard, este cea a unei structuri, a unei reele complexe care posed dimensiunea timpului. Creterea economic i sporul productivitii provin tocmai din structura-timp a capitalului care face posibile procesele de producie de durat, i nu din adaosuri la cantitatea de capital. 31 Ibidem, p. 118. 32 Ibidem, p. 119. 33 Ibidem, p. 120.

19

Analiza banilor, considerat de von Mises o lacun a teoriei economice austriece dat fiind tratarea ei separat fa de restul sistemului economic, care s-a reflectat, n fapt, n disjuncia curent (o deplorabil separaie) ntre nivelul micro al analizei (abordarea individualist a aciunilor consumatorilor individuali) i cel macro al agregatelor fictive: mas monetar, niveluri ale preurilor (o expresie nefericit care substituie terminologic i conceptual puterea de cumprare a banilor), cheltuieli i produsul naional. Mises34 a considerat c doar o teorie integrat ntre micro i macro, ntre preurile relative i bani, este n msur s rezolve problema cererii i ofertei de bani prin intermediul teoriei utilitii marginale. n argumentarea lui Mises, i preul sau puterea de cumprare a unitii monetare este determinat pe pia n aceeai manier ca i preul oricrui alt produs, prin raportul dintre cerere i ofert (sau de cantitatea disponibil i de intensitatea cererilor consumatorilor pentru acel bun, cereri care se bazeaz pe utilitatea marginal pentru consumatori). n acest caz cererea vizeaz un sold lichid, iar utilitatea marginal a unitii monetare determin intensitatea cererii pentru soldurile lichide. Ca urmare, din interaciunea dintre cantitatea de bani disponibil i cererea pentru ei rezult preul unitii monetare (dolar, uncie de aur etc.) sau al cantitii de bunuri ce poate fi cumprat n schimbul ei. Mises a completat teoria clasic a cantitii de bani conform creia creterea ofertei de dolari sau a unciei de aur duce la o scdere a valorii sau a preului banilor (implicit la o cretere a preurilor celorlalte bunuri i servicii) prin argumentul c o astfel de tendin nu este de obicei proporional i c ponderea scderii valorii banilor depinde de utilitatea marginal a banilor, adic de cererea publicului de a deine bani n solduri lichide. n plus, tot lui Mises i se datoreaz i observaia c este exclus o cretere uniform a masei de bani ntruct creterea este injectat dintr-un punct al sistemului economic, iar preurile cresc doar pe msur ce banii noi se rspndesc n pulsaii prin ntreaga economie35. Ca o regul, creterea ofertei de bani modific, cel puin temporar, preurile relative i poate atrage modificarea permanent a veniturilor relative, dar ea nu semnific nici un beneficiu social. Aceasta deoarece, spre deosebire de factorii de producie precum pmntul, munca i capitalul, care atrag prin creterea lor o producie suplimentar i un standard de via mai ridicat, creterea ofertei de bani dilueaz puterea de cumprare a banilor. Spre deosebire de procesele inflaioniste, determinate de creterea cantitii de bani sau de expansiunea ofertei monetare, n procesele sntoase ale economiei libere de pia, adic neparazitate de creteri ale ofertei monetare induse de guvern, preurile scad pe msur ce crete oferte de bunuri i servicii. Aplicarea teoriei utilitii marginale la analiza banilor a determinat un alt tip de explicaie dat problemei cercului austirac, cu alte cuvinte constatrii c utilitatea marginal a banilor apare doar n condiiile existenei dinainte (preexistenei) a unui pre i a unei valori a lor pe pia. Soluia lui Mises la aceast 34 n lucrarea sa fundamental Theorie des Geldes und der Umlaufsmittel (Teoria banilor i a creditului, 1912). 35 Murray Rothbard, op. cit. p. 123.

20

GABRIELA TNSESCU

14

15

LIBERALISMUL NEOCLASIC

problem a fost teorema regresiei, adic a ntorcerii n timp pn n ziua cnd bunul utilizat pentru bani era cerut pentru calitile sale de bun consumabil i direct utilizabil36, ceea ce explic finalmente c n mod absolut necesar banii au aprut din cererea direct pe piaa liber pentru un bun util i c au evoluat pornind de la un bun de utilitate general i valoros n sine. De asemenea, Mises a artat c ntruct esena banilor (unitatea originar dintr-un bun cu valoare specific) este o greutate (etalonul de greutate) de aur sau argint, banii sntoi, neguvernamentali, neinflaioniti, sunt cei produi numai pe pia, n aceste condiii scderea preurilor i costurilor fiind datorat doar sporurilor de productivitate. n tradiia colii austriece, Mises a infirmat ideea originat la Jevons i Walras, c utilitatea marginal ar putea fi msurabil i, prin aceasta, a ncercat s elimine legitimitatea politicilor egalitariste de stat ntemeiate pe teoria utilitii marginale. ns ceea ce a constituit marea teorie a lui Mises a fost explicaia pentru fenomenul ciclului economic (al seriilor de perioade de avnt economic i de crize altenative care pot degenera n inflaie necontrolat nsoit de depresiuni, efecte atipice raportat la economia echilibrat teoretizat de neoclasici, o economie fr omaj, cu erori minime de previziune etc.) prin integrarea ei cu analiza micro (a teoriei preurilor i a produciei) i macro economic (analiza general a sistemului economic). Pornind de la demonstraia ricardian a modului n care guvernul i sistemul bancar practic expansiunea banilor i a creditelor, care determin creterea preurilor, expansiunea economic i, prin scurgerea de aur, o contracie a banilor i a preurilor; de la analiza capitalului i a structurii produciei a lui Bhm-Bawerk i de la demonstraia lui Knut Wicksell a afectrii sistemului productiv i a preurilor prin incongruena dintre rata natural a dobnzii i rata practicat la mprumuturile bancare, Mises a plasat cauza seriei de expansiuni i contracii ntr-o intervenie din afara pieei. Expansiunea creditelor bancare i a banilor, ncurajat de guvern i de banca sa central, determin reducerea artificial a ratei dobnzii sau o mpingere a ratei dobnzilor sub rata natural a preferinei de schimb, adic sub rata pieei libere ce reflect proporiile liber consimite de public dintre consum i investiii37 fenomen care este paralel unei extinderi a structurii de producie, adic a capitalului investit al firmelor care au contractat credite, banii cei noi intrai n posesia muncitorilor i productorilor neafectnd preferinele lor de timp. Mises a pus n eviden n astfel de cazuri suprainvestiiile n industria productoare de capital i subinvestiiile n industria de consum. Ca urmare a neeconomisirii suficiente a banilor, publicul nu achiziioneaz noile investiii, ceea ce atrage colapsul noilor afaceri. Urmarea acestei faze determinat de expansiunea inflaionist este prezentat ca fiind faza recesiunii sau depresiunii, adic faza de ajustare inevitabil a sistemului de producie sau de lichidare prin intermediul pieei a suprainvestiiilor nesntoase, n scopul revenirii economiei la un raport consuminvestiii determinat de preferinele consumatorilor. 36 Ibidem, p. 125. 37 Ibidem, p. 129.

21

Praxeologia lui Mises sau teoria dezvoltat a logicii proceselor umane se nscrie ntr-un registru teoretic care face trecerea dinspre teoria economic spre epistemologia, filosofia metodologic i filosofia politic a colii austriece i, n acelai timp, spre marcarea unei importante diferene specifice fa de cea de-a patra generaie a colii austriece care, prin Friedrich A. von Hayek, a contribuit la reconfirmarea nucleului originar al liberalismului clasic.BIBLIOGRAFIEHammond, J. Daniel, Hammond, Claire H., Means and Ends in Post-War Liberalism, users.wfu. edu/hammond/postwar liberalism, 16 May draft.pdf Hartwich, Oliver Marc, Neoliberalism: The Genesis of a Political Swearword, www.cis.org.au/ temp/op114_neoliberalism.pdf Hayek, Friedrich von, Autobiografie intelectual, volum editat de Stephen Kresge i Leif Wenar, traducere din limba englez de Cristina Moisa, introducere de Stephen Kresge, comentarii de Miruna Ttaru-Cazaban i Cristian Preda, Nemira, 1999; Friedrich A. von Hayek, Liberalism, n New Studies in Philosophy, Politics, Economics and the History of Ideas, Chicago, University of Chicago Press, 1978; Kuehnelt-Leddihn, Erik Ritter von, The Cultural Background of Ludwig von Mises, mises.org/ asc/essays/ kuehneltLeddihn.pdf mises.org/asc/ essays/ kuehneltLeddihn.pdf, sau Formaia cultural a unui liberal austriac, fragment tradus de Maria erban n revista 22, nr. 124/27 dec. 2000, p. IV, V, VII; Mises, Ludwig von, Capitalismul i dumanii si. Ce nseamn laissez-faire?, traducere din limba englez de Dan Cristian Comnescu, prefa de H.-R. Patapievici, Cuvnt nainte de Margit von Mises, postfa de Murray Rothbard, Nemira, 1998; Mises, Ludwig von, The Historical Setting of the Austrian School of Economics, posted on 9/1/2007, mises. org/story/2655 - 250k. Murray Rothbard, Ludwig von Mises i individualismul metodologic, Postfa la volumul Ludwig von Mises, Capitalismul i dumanii si. Ce nseamn laissez-faire?, Nemira, 1998, p. 111-147; Rougier, Louis, La mystique dmocratique. Ses origines, ses illusions, Partis, Ernest Flammarion, diteur, 1929; Salerno, Joseph T., Carl Menger: The Founder of the Austrian School, traducere i adaptare de Cantemir Pop, revista 22, nr. 112/1 august 2000, p. VII; Sartori, Giovanni, Teoria democraiei reinterpretat, traducere de Doru Pop, prefa de Dan Pavel, Iai, Polirom, 1999.

22

GABRIELA TNSESCU

16

NEOLIBERALISMUL CONSIDERAII TEORETICE (I)ADELA DELIU*

Abstract. Neoliberalism represents a distinct stage in the current evolution of liberalism. This study presents the general frame of social liberal emancipation, the significance and purpose of the welfare state and the arguments regarding the process of rethinking liberalism in the context of the present crisis. Keywords: neoliberalism, social liberalism, liberalism of assistance, welfare state.

Geneza, afirmarea i transformrile ulterioare ale liberalismului au fost determinate de factori exteriori, precum condiiile social-istorice i evenimente cu mare impact politic, economic i ideologic, i, deopotriv, de cerine de adaptare teoretic la schimbri, de necesitarea reevalurilor i reconstruciei conceptuale impuse att de amendamentele valide ale adversarilor, ct i de propriile limite teoretice sau disfuncii organice. Dac societatea modern, reprezentat mai ales de rile vest-europene i de S.U.A., s-a dezvoltat la parametrii care s-au apropiat cel mai mult de proiecia doctrinar consacrat de liberalismul clasic, societatea actual, mai exact, cea care acoper secolul al XX-lea, cunoate o multitudine de schimbri n care alterneaz momentele de progres cu momentele de criz profund. Ceea ce se detaeaz net este succesiunea de traume i tragedii trite de omenire, traume care prin crizele declanate i mutaiile produse au afectat credibilitatea, influena i audiena liberalismului1. Drept urmare, era imperios necesar tranziia la un nou tip de liberalism capabil de adaptare a principiilor clasice ale liberalismului la noua realitate sociopolitic i de refundamentare a teoriei liberale n spiritul exigenelor practico-

Contextul i motivaia redefinirii liberalismului

* Cercettor tiinific principal gr. III la Institutul de tiine Politice i Relaii Internaionale al Academiei Romne. 1 Constantin Nica, Opiunea neoliberal, Bucureti, Editura Institutului de Teorie Social,1997, p. 17. Rev. t. Pol. Rel. Int., VI, 3, p. 2334, Bucureti, 2009.

politice i ideologice, propriu stadiului atins de capitalismul matur i tendinelor posibile/previzibile de devenire a acestuia2. Secolul al XX-lea a gzduit experiene diverse. Acestea i-au pus amprenta i asupra evoluiei liberalismului concretizat n procese i tendine care, pe de o parte, exprimau o anume consecven cu orientarea liberal, iar, pe de alt parte, amendau proiecte teoretice precum rolul minimal al statului i competenele sale sau practici i preceduri incompatibile cu democraia reprezentativ. Datorit schimbrilor petrecute, instituiile i procedurile democraiei sunt puse n discuie cu scopul implicit de a servi interesele cetenilor, fr discriminri sau decizii arbitrare. Interogaiile, n bun msur, nu reprezint doar un exerciiu teoretic, ci vin din lumea real n care se intersecteaz interese i aspiraii diferite i n care se manifest nemulumiri i se exprim, deopotriv, dezideratul bunei convieuiri. Crizele secolului trecut, dar i criza actual, manifestate n forme variate n plan economic i financiar, politic, social i cultural, au evideniat faptul c societatea nu rspunde automat msurilor i deciziilor politice. Mai devreme sau mai trziu, se confirm, alteori se infirm, msuri politice, aa cum s-a dovedit n cazul sistemului economic planificat i dirijat sau n cazul economiilor care au supralicitat piaa liber. n acest sens, nu mai exist niciun dubiu asupra ineficienei economice centralizate, aa cum nu exist nici convingerea c sistemul liber al pieei garanteaz automat succesul previzionat. Nimeni nu neag astzi rolul i avantajul economiei de pia, mai ales cnd aceasta este abordat realist. Criza actual, dei este legat de dificultile de a gestiona globalizarea, este, cu siguran, efectul aplicrii unor principii liberale, a unui liberalism ajuns n impas ideatic i pragmatic i/sau rezultatul unei paradigme i a unui mod de a face politic public. Concret, nu s-a neles c pieele ce funcioneaz bine nu echivaleaz cu lipsa de reguli/reglementri i c minusculizarea interveniei publice n economie poate deveni lesne contraproductiv3. Criza pe care o traversm este o criz de epoc, cu date noi i manifestri specifice care relev dou atitudini total diferite fa de pia: una care aparine Vestului, prin care s-a fetiizat piaa; alta practicat i cultivat de Est, prin ignorarea sau minimalizarea ei. Pe acest fundal incert sub aspectul evoluiei i stabilitii lumii actuale, liberalismul are datoria de a contribui la perfecionarea cadrului de funionare a pieei libere i, mpreun cu celelalte orientri politice interesate, de a reconfigura rolul statului i a instituiilor aferente, pentru a evita derapaje periculoase ce pot amenina viitorul democraiei. Traseul istoric i doctrinar al liberalismului este inevitabil legat de marile transformri pe care le-a parcurs Europa n acest secol, de ceea ce Constantin Nica numete n lucrarea Liberalismul din Romnia teorie i practic, Vol. IV: Renaterea liberalismului i pluralismul democratic cele trei cicluri politice (autoritar-totalitar, relansarea i reconstrucia democraiei neoliberale, ultraliberalismul) n care liberalismul este obligat s acioneze, s reacioneze i s se 2 Ibidem, op. cit., p. 198. 3 Daniel Dianu, Criza oblig la reconsiderarea globalizrii, Revista 22, nr. 8 (989), 17-23 februarie 2009.

24

ADELA DELIU

2

3

NEOLIBERALISMUL CONSIDERAII TEORETICE

25

metamorfozeze4. Toate aceste schimbri reflect complexitatea proceselor economice i sociale i, deopotriv, ineficiena mecanismelor de autoreglare de a controla i stpni aceste procese5. Neoliberalismul a nceput s se afirme pregnant dup al doilea rzboi mondial, fiind perceput adesea ca o tentativ de regndire a liberalismului clasic i, mai ales, ca o corecie a ultraindividualismului. Motivaia esenial nu era nicidecum una conjunctural, ntruct existau suficiente argumente pentru a se impune. La modul general, ea era susinut de dezacordul dintre principiile teoretice invocate n discursuri i realitatea politic tensionat i, totodat, de incapacitatea liderilor i a ideologilor de a ateniona i anticipa pericolele care ameninau societatea i democraia. Explicit, aceast motivaie este relaionat, pe de o parte, cu fenomene grave precum ascensiunea micrilor extremiste i ofensiva ideologiilor totalitare, pe fondul fragilizrii sistemului democratic, iar, pe de alt parte, cu necesitatea de a opera modificri de substan la nivelul intituiilor, dar i la nivelul mentalitilor. Astfel, sunt prezentate i justificate msuri de nvestire a statului cu funcii pozitive, funcii de intervenie i reglare a economiei i, deopotriv, de reconsiderare a raporturilor dintre stat i democraia reprezentativ i, nu n ultimul rnd, este semnalat obligaia de a aciona pentru stoparea declinului autoritii la nivelul instituiilor de baz ale statului i a crizei morale care risca s pun sub semnul ndoielii chiar fundamentul axiologic al liberalismului. Toate aceste motive aveau drept int prentmpinarea tuturor crizelor, respectiv funcionarea optim a economiei, evitarea micrilor de protest, prin atenuarea inegalitilor i consolidarea coeziunii sociale i, n egal msur, ntrirea democraiei i a statului de drept. Sarcina asumat, dar i contestat a ndeplinirii acestor obiective eseniale a revenit neoliberalismului sau liberalismului social. Neoliberalismul a rezultat din restructurarea i regndirea liberalismului clasic. Acest proces, care a demarat dup al doilea rzboi mondial, s-a produs sub dublu aspect: primul viza selectarea, reevaluarea i adaptarea sistemului de idei liberale la noul context istoric i la noile date ale realitii; al doilea urmrea reconstrucia teoriei liberale n acord cu nevoile, dezideratele i noile probleme sociale. Noua identitate liberal, raportat la liberalismul clasic sau la orientrile adversarilor consacrai ai liberalismului, denot disponibilitatea neoliberalismului de a lansa noi ipoteze i principii teoretice, menite s influeneze major cursul evoluiei societii i s creeze, n consecin, o nou platform ideologic i un aparat conceptual adecvat, n conformitate cu parametrii lumii contemporane. Aceasta nu presupunea situarea n plan secund a valorilor tradiionale, eseniale ca libertatea, proprietatea, egalitatea de anse, ordinea constituional, legea, statul de drept, ci exprimarea i coordonarea acestor valori n acord cu noua etap de dezvoltare a societilor n care se mai resimt nc efectele iluziilor liberale i ale confuziilor comuniste. 4 Constantin Nica, Liberalismul din Romnia teorie i practic, vol. IV: Renaterea liberalismului i pluralismul democratic, Bucureti, Editura Institutului de tiine Politice i Relaii Internaionale, 2008, p. 8-23. 5 Ovidiu Trsmea, Doctrine politice ale capitalismului contemporan. Studii critice, Bucureti, Editura Politic, 1997, p. 176.

26

ADELA DELIU

4

Viziunea neoliberal s-a axat n principal pe identificarea soluiilor de cretere i dezvoltare economic, de evitare a blocajelor i diminuare a riscurilor i pe asigurarea ordinii i a securitii sociale. Msurile principale vizau: limitarea i corecia individualismului, nlturarea inechitilor i asimetriilor generatoare de conflicte, consolidarea climatului politic favorabil unei existene decente, stabil i prosper. n acest sens, discursul liberal s-a concentrat asupra necesitii dinamizrii i coordonrii economiei de pia, cu sprijinul i intervenia eficient a statului (considerat la acea dat ndreptit s gestioneze i s serveasc interesul oamenilor n sectoarele social, educaional, medical i cultural) i asupra imperativului abordrii corecte i responsabile a problemei sociale, ca rspuns la cerinele societii de a fi promovate reforme privind nivelul optim de trai i securitatea lor social.

Reticena, chiar ostilitatea reprezentanilor liberalismului clasic fa de stat i ncrederea n mecanismele de autoreglare ale pieei libere, o ncredere care dovedea nc influena principiului meliorismului i perfectibilismului, au fost determinate i ntreinute de numeroasele schimbri care s-au succedat i, n consecin, de valurile de nemulumiri ale celor afectai de politica numit generic laissez-faire, laissez-passer. Concepia tradiional despre stat, reluat i adaptat la sfritul secolului trecut, ca efect al crizei statului bunstrii, dar i ca urmare a ncercrii liberalismului de a menine cadena cu ritmul transformrilor, de a rezona cu noile cerine ale societii, este n general tributar concepiei liberale despre societate i individ. n esen, se punea accentul pe dimensiunea legalist i constituional a statului, singura misiune legitim fiind aceea de a garanta i proteja drepturile i libertile cetenilor i de a asigura ordinea. Totodat, se subliniaz ideea neutralitii statului, caracterul su pur instrumental, aa cum democraia este considerat un mijloc pentru realizarea bunei convieuiri n libertate6. Statul neutru sau statul spectator este cel care pune accentul cu prioritate pe elaborarea legilor generale (reglementri formale), legi care nu vizeaz obiective particulare sau sociale concrete, ci doar cadrul general al aciunilor, implicit categorii abstracte de posibiliti i indivizi. Aceste legi reprezint argumentul principal n etalarea neutralitii statului7. Liberalii radicali considerau statul trebuie s rmn imparial fa de varietatea intereselor i a opiunilor indivizilor, n spe, n raport cu invocarea a ceea ce s-a numit binele comun, bunstarea general sau interesul public. Acest scop social nu poate fi dect artificial i irelevant pentru o politic realist, ntruct bunstarea i fericirea a milioane de oameni nu pot fi cntrite pe o balan unic. De asemenea, suprapunerea acestui scop peste Binele general este apreciat de toi adversarii intervenionismului statal drept justificarea uti 6 Ibidem, p. 56-61. 7 Ibidem, op. cit., p. 56-61.

De la statul minimal la statul implicat al bunstrii

5

NEOLIBERALISMUL CONSIDERAII TEORETICE

lizrii acelor mijloace prin care puterea poate abuza de prerogativele ei legitime, limitnd drastic i dramatic libertile indivizilor8. n registrul contestrii neutralitii statului, pentru a nu deveni un alibi pentru nclcarea legalitii i pentru ascensiunea puterii totalitare, ideea binelui general, este respins atunci cnd trece drept prezentarea obiectiv, cu pretenii de valabilitate universal, a unei anumite idei de bine individual, i este acceptat, cel mult, atunci cnd ar urma s reflecte doar zona n care valorile i preferinele sunt compatibile, cnd sfera lui este acea zon de minim consens, care justific statul minimal9. Mai bine de un secol, apreciaz Georges Burdeau, statului liberal i s-a asociat o imagine caricatural potrivit creia atribuiile eseniale ale statului erau cele care limitau puterea n faa libertii. Aceast imagine este exagerat dac se ine cont de faptul c formula statului liberal a fost proprie multor ri care nu au adoptat aceeai politic (pentru a evalua diferenele este relevant compararea politicilor, din aceeai epoc, ale Germaniei cu ale Franei)10. Prin urmare, teoria liberal a statului neutru i minimal, dei pare s acorde toate ansele libertii, n fapt promoveaz o libertate iluzorie n solitudine pentru o fiin care nu este o existen solitar11. Statul minimal sau statul paznic de noapte a fost catalogat drept proiect inaplicabil deoarece mizeaz pe existena unui consens al indivizilor sau pe inexistena unor conflicte de interese. Or, aceste argumente sunt greu de susinut, fiind infirmate i de realitate. Este cunoscut faptul c liberalismul a avut puterea de a convinge (i realitatea a confirmat acest fapt) asupra rolului economiei de pia n evoluia societii i asupra necesitii limitrii puterii, mai ales asupra pericolului concentrrii puterii, dar s-a aflat n imposibilitatea de a argumenta c piaa este suficient pentru a corecta dezechilibre i disfuncii i pentru a soluiona problemele complexe aprute. Apar semnele revizuirii acestei poziii nc de la sfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului al XX-lea prin atitudinea Bisericii Catolice i prin reprezentanii importani ai curentului realist, n Marea Britanie Thomas Hill Green i n Frana, Clstin Bougl. Cretinismul social, dincolo de ostilitatea recunoscut fa de capitalism, a susinut statul n misiunea lui de a reforma socialul, fr a comite pcatul intervenionismului dur. Explicit, Biserica Catolic s-a angajat s apere interesul comun i s pun capt dezordinii, s restaureze valorile cretine pentru a umaniza raporturile sociale. Acest reformism pontifical s-a asociat reformismului laic i micrilor solidariste din Frana, care militau pentru revizuirea urgent a liberalismului economic, n direcia promovrii justiiei sociale, a repartizrii echitabile a bunurilor i constituirii unui sistem de asigurri, menit s diminueze riscul social12. 8 Friedrich A. Von Hayek, Drumul ctre servitute, traducere Eugen B. Marian, Bucureti, Ed. Humanitas, 1993, p. 72. 9 Adrian-Paul Iliescu, op. cit., p. 35-39. 10 Georges Burdeau, Le Libralisme, Paris, ditions du Seuil, 1979, p. 167. 11 Ibidem, p. 169. 12 velyne Pisier, Istoria ideilor politice, traducere Iolanda Iaworski, Timioara, Ed. Amarcord, 2003, p. 133.

27

13 Melvin Richter, Thomas Hill Green, n Enciclopedia Blackwell a gndirii politice, coordonator David Miller, traducere Drgan Stoianovici, Bucureti, Ed. Humanitas, 2000, p. 316; 14 Ibidem, Lectures on the Principles of Political Obligation, London, Longmans Green and Co., Ltd, 1941, p. 26-27. 15 Clstin Bougl, Syndicalisme et dmocratie. Impressions et rflexions, Paris, Eduard Cornly et Cie, Editeurs, 1908, p. 22. 16 John Gray, Beyond the New Right, New York, Ed. Taylor & Francis, 1993, n Adrian-Paul Iliescu, op. cit., p. 190. 17 Idem, Cele dou fee ale liberalismului, traducere de Adina Doica, Iai, Editura Polirom, 2002, p. 26.

Considerat un reformator social, dar i un exponent al unui idealism adaptat practicilor politice (acest tip de idealism invoc ideea de bine comun ca rezultat al cooperrii deliberate, eficiente dintre indivizi)13, Thomas H. Green a fost preocupat de corectarea individualismului asociat adesea cu egoismul i a pledat pentru statul pozitiv. Preocupat s mpace cerinele indivizilor cu obligaiile fa de comunitate i s armonizeze sfera public cu sfera privat, Green susine c misiunea statului este de a crea cadrul afirmrii libertilor cetenilor i de a interveni atunci cnd inechitatea i ndeprteaz de la respectarea legalitii i a principiilor morale (realizarea eului moral)14. Clstin Bougl analizeaz cauzele care au determinat criza liberalismului clasic i semnaleaz, deopotriv, necesitatea stoprii individualismului (masca filosofic a egoismului), prin readucerea n prim-plan a libertii morale i a solidaritii. Se schieaz astfel conturul unui liberalism social (el a impus aceast sintagm) care prin conceptele de solidaritate, disciplin moral sau contiin colectiv face trimitere la funciile active ale statului i la ndatoririle sociale ale cetenilor. Prin aceste transformri ale liberalismului, care atribuie statului un rol activ n societate, de aprare a libertilor fundamentale, i de nfptuire a justiiei sociale, societatea ar intra n normalitate ntruct ar disprea concomitent abuzul de autoritate i excesele de inegalitate15. Criza statului liberal s-a datorat, n bun msur, exceselor individualismului i disfunciilor pieei, considerat, de altfel, cheia magic i soluia cert a tuturor problemelor societii. Acest fundamentalism al pieei (expresia i aparine lui John Gray) pleac de la presupoziia tacit c funcionarea liber a pieei garanteaz automat reuita n orice activitate. Numai c exist multe activiti care se deruleaz independent de pia sau activiti n care intervine un complex de factori, chiar o matrice socio-cultural care determin trsturi specifice16. Piaa, afirm Gray, este important i indispensabil. Cu toate acestea, piaa nu este infailibil, iar instituiile pieei nu trebuie s ntruchipeze dictate eterne ale dreptii. Acestea promoveaz bunstarea uman n msura n care ofer indivizilor i comunitilor cu scopuri i interese diferite sau incompatibile posibilitatea s negocieze spre a obine avantaje reciproce17. De asemenea, este apreciat i susinut atunci cnd nu amenin stabilitatea comunitii i securitatea cetenilor, cnd nu contribuie la fragilizarea instituiilor. Pe acest teren sensibil se pun bazele statului bunstrii, ca o contrapondere la poziiile radicale ale liberalismului i ca o soluie la criza statului i, totodat, ca un rspuns la provocrile venite din zona politicilor de stnga. Acesta poate fi un rspuns la ntrebarea: de ce s-a schimbat poziia liberalilor fa de stat?

28

ADELA DELIU

6

7

NEOLIBERALISMUL CONSIDERAII TEORETICE

Exist nc vie credina c responsabilitatea statului este aceea de a asigura bunstarea, fora i gloria colectivitii care l-a desemnat. Aceast obligaie nu este atribuit statului n general, ci statului bunstrii sau statului asistenial. Impus ca o instituie necesar a existenei sociale, ca o form de organizare a colectivitii i, deopotriv, ca vector de progres, statul bunstrii a captat interesul politicienilor, preocupai de soluionarea crizelor, de armonizarea intereselor private i publice i de evoluia pozitiv a raportului dintre libertate i autoritate. n acelai timp, a rmas pn astzi obiectul unor interogaii presante, ntruct poart n sine ameninarea totalitar18. Independent de interesele politicienilor sau de nelinitea teoreticienilor, reforma statului era o necesitate, cu att mai mult cu ct teoria negativ a statului a nsemnat abandonarea societii incapabile s se autoguverneze i autodezvolte i a determinat anarhia i mizeria unei categorii largi de oameni19. Statul neoliberal a urmat unei perioade frmntate n care s-a impus nlocuirea individualismului cu atitudini asociate solidarismului social. Dac n perioada anilor 20-30 s-a consolidat statutul statului, de limitare a puterii i de aprare a libertii cetenilor, i s-a acceptat ca necesar intervenia statului n economie pentru a-i influena creterea economic i pentru a prentmpina criza sau colapsul economic, n perioada interbelic i dup doilea rzboi mondial s-au pus n eviden funciile pozitive ale statului exercitate, deopotriv, n plan economic i social. Acesta a devenit, potrivit formulrii lui Georges Burdeau, i agent de solidaritate, nvestit cu obligaia de a-i conserva caracterul liberal dar i de a cultiva un climat de cooperare i asisten n situaii de risc evident (reacii revoluionare)20. Sintagma statul bunstrii (welfare state) are echivalent n limba francez statul providen (ltat-providence). Dei au o semnificaie general comun, prin rolul care i se atribuie, expresia franuzeasc trimite la un fel de divinitate terestr responsabilizat cu misiunea important de a susine folosirea deplin a forei de munc, creterea economic i justiia social21. Welfare state, n concepia susintorilor si, exprim mai bine neimplicarea ideologic a statului, fiind asociat mai mult cu finalitatea aciunilor sale, fr a fi puse n discuie mijloacele (acesta va fi unul dintre reprourile aduse de Hayek statului bunstrii), cu asigurarea i administrarea bunstrii i mai puin cu angajarea lui concret sau implicarea n confruntri politice. De asemenea, se poate spune c aceast expresie s-a impus n deceniul patru al secolului al XX-lea prin analogie cu welfare work i welfare capitalism, echivalent cu expresia german Wohlfahrsstaat i opus statului rzboiului, warfare22. Formula german din

29

Statul bunstrii definiii, reevaluri, critici

18 Franois Chtelet, velyne Pisier, Concepii politice ale secolului XX , traducere de Mircea Boari i Cristian Preda, Bucureti, Ed. Humanitas, 1994, p. 547. 19 velyne Pisier, Istoria ideilor politice, traducere Iolanda Iaworski, Timioara, Ed. Amarcord, 2003, p. 131. 20 Georges Burdeau, La Dmocratie , Paris, ditions du Seuil 1981, p. 15. 21 Janine Brmond, Alain Gldan, Dictionnaire economique et Social, Paris, Editions Hatter, 1990, p. 87. 22 Ioan Mrginean, Prefa la Pierre Rosanvallon, Noua problem social, traducere Gabriela Cmar, Iai, Institutul European, p. 5.

23 Friederich A. Von Hayek, Constituia libertii, traducere Lucian Dumitru Drdal, Iai, Institutul European, 1998, note, p. 513. 24 Anthony Giddens, Europa n epoca global, traducerea Corina Hdreanu, Bucureti, Editura Ziua, 2007, p. 143-146. 25 Pierre Rosanvallon, op. cit., p. 33-37.

care deriv sintagma welfare state a fost folosit nc de la nceput pentru a denumi o variant a concepiei despre statul poliienesc (Polizeistaat) i pentru a descrie aspectele mai favorabile ale guvernrii din secolul precedent. Afirmarea acestei concepii a nceput n 1870, graie universitarilor germani, numii socialitii fotoliului, i a fost pus n practic de Bismarck. Exemplul german va influena Anglia, prin politica social iniiat de Lloyd George i William Beveridge i prin concepia unor teoreticieni precum A.A. Pigou (reprezentativ pentru coala numit welfare economy) i L.T. Hobhouse (exponent al social liberalismului). n Statele Unite, F.D. Roosevelt preia elemente din politica lui Bismarck i Lloyd George n ceea ce s-a numit New Deal sau politica noului curs 23. Definirea i interpretarea statului bunstrii au fost departe de realizarea unui punct de vedere unanim acceptat. n general, dificultatea de a formula un rspuns clar, neechivoc i inatacabil este, practic, dificultatea de a aduce la un numitor comun diversitatea concepiilor despre stat. n acelai timp diferenele au fost legate de formularea sau evaluarea unor principii i de asocierea statului bunstrii cu realitatea social, n general, i cu programele politice, n special. Astfel, discuiile i controversele teoretice s-au derulat n cteva planuri, respectiv la nivelul principiilor, practicii politice sau la nivel instituional. Un numr relativ mare de teoreticieni au vzut n statul bunstrii un stat compensatoriu, un stat asigurator sau statul serviciu care furnizeaz protecie social, gestionnd riscurile care amenin stabilitatea socio-economic. Beneficiile implicrii acestui tip de stat paternalist se reduc la aprarea i garantarea drepturilor eseniale (dreptul la munc, la ajutor de omaj, la asisten medical sau la educaie) i vizeaz mai puin bunstarea redefinit n termenii autonomiei personale i ai respectului de sine, ntr-o societate aspiraional, cum o numete Anthony Giddens. De precizat este faptul c, din perspectiva reconsiderat a social-democraiei, Giddens atribuie statului bunstrii dou semnificaii distincte. Pe de o parte, este vorba de preventive welfare sau de politica care acioneaza la nivelul cauzelor care afecteaz bunstarea, pe de alt parte de positive welfare sau de direcionarea bunstarii spre mplinirea obiectivelor propuse de fiecare individ24. Cea de-a doua semnificaie, invocat astzi destul de des, accentueaz rolul activ al statului care depete stadiul de administrare a regulilor i de distribuie pentru crearea cadrului i a oportunitilor necesare mplinirii scopurilor individuale sau de grup. ntr-un sens apropiat, interpreteaz i Pierre Rosanvallon statul providen a crui paradigma asiguratorie... este acum pe punctul de a se epuiza. Aceasta, ntruct socialul nu mai poate fi neles doar n termeni de risc, iar asigurrile sociale nu mai constituie un punct de agregare al progresului social; de acum ncolo ele acoper doar o parte a cmpului numit social 25. n consecin, statul nu este o instituie caritabil sau un

30

ADELA DELIU

8

9

NEOLIBERALISMUL CONSIDERAII TEORETICE

stat providen selectiv, ci statul activ fundamentat pe o nou cultur politic a solidaritii26. O alt ncercare de clasificare a definiiilor statului bunstrii aparine i cercettorului polonez Sylvester Zawadski, care identific dou tipuri de definiii, implicit dou tipuri de abordare: definiia sintetic, axat pe evidenierea scopului statului i definiia descriptiv care relev direciile de aciune ale statului. n primul caz, autorul menionat invoc definiia economistului francez J. Rueff care identific statul cu fabricantul de bunstare i definiia teoreticianului D.G. Neil care susine c obiectivul central al statului este acela de a sprijini bunstarea cetenilor si. n cadrul definiiilor numite descriptive, referirile vizeaz definiia lui W.A. Robson prin care statul urmrete asigurarea unui nivel minim de existen i a unui nivel de egalitate social, economic i politic, n baza unui drept natural i definiia lui M.P.O. Purcell care atribuie statul bunstrii acelei societi care se apropie destul de mult de modelul socialist (sistem de asigurri, servicii gratuite, venituri echilibrate prin reaezarea impozitelor, ocuparea deplin a forei de munc)27. Statul bunstrii sau welfare state, inserat n noua concepie liberal, a fost considerat de unii comentatori drept o alternativ la socialism i fascism, iar dup al doilea rzboi mondial calea de mijloc ntre socialism i capitalismul liberal, cale fundamentat teoretic pe posibilitatea impcrii individualismului i colectivismului i a armonizarii libertii i egalitii28. n aceast interpretare statul bunstrii se prevaleaz, precum statul administrator, de umanism, pluralism i reformism. Reformismul constituie axa central care apropie proiectul liberal i socialist, fr a fi anulate distinciile i nici disputele politice. Reformismul este discursul care legitimeaz intervenia etatist, cu scopul explicit de a evita micri sociale violente i de a impune extinderea drepturilor individuale la nivelul drepturilor sociale29. Aceast concepie a permis interpretarea neoliberalismului drept o form nemarxist de socialism, n primul rnd datorit accenturii dreptii sociale, a importanei acordate repartiiei echitabile a recompenselor sociale30. Fr a nega aceste bune intenii de raionalizare a economiei de pia, transformate n obiective prioritare ale statului, de accelerare a creterii economice (o contribuie importan


Recommended