+ All Categories
Home > Documents > 45154850 Drept Roman Molcut Emil

45154850 Drept Roman Molcut Emil

Date post: 15-Jul-2015
Category:
Upload: jipianu-lili
View: 334 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 187

Transcript

DREPT ROMAN Prof. univ. dr. EMIL MOLCU

CUPRINS Unitatea de nvare nr. I 1. OBIECTUL I IMPORTANA DREPTULUI PRIVAT ROMAN 1.1. Obiectul dreptului privat roman 1.2. Importana dreptului privat roman 1.3. D iviziunile dreptului roman 2. PRIVIRE ISTORIC 2.1. Fondarea Romei 2.2. Epoca pres tatal a Romei 2.3. Apariia statului roman. Reformele lui Servius Tullius 2.4. Rega litatea n form statal 2.5. Republica 2.6. Imperiul 2.7. Epocile dreptului privat ro man Unitatea de nvare nr. II IZVOARELE DREPTULUI PRIVAT ROMAN 1. FORMELE DE EXPRIMARE ALE DREPTULUI PRIVAT ROMAN 1.1. Noiunea de izvor al drept ului 1

1.2. Obiceiul 1.3. Legea 1.4. Edictele magistrailor 1.5. Jurisprudena 1.6. Senatus consultele 1.7. Constituiunile imperiale 2. OPERA LEGISLATIV A LUI JUSTINIAN 2.1. Importana operei legislative a lui Justinian 2.2. Legislaia lui Justinian Unitatea de nvare nr. III PROCEDURA CIVIL ROMAN 1. PROCEDURA LEGISACIUNILOR 1.1. Definiia i evoluia procedurii civile romane 1.2. Ca racterele procedurii legisaciunilor 1.3. Desfurarea procesului 2. PROCEDURA FORMULA R 2.1. Apariia procedurii formulare 2.2. Rolul i structura formulei 2.3. Desfurarea p rocesului n sistemul procedurii formulare 2.4. Aciuni 2.5. Efectele sentinei 3. PRO CEDURA EXTRAORDINAR 2

Unitatea de nvare nr. IV PERSOANE 1. OAMENII LIBERI 1.1. Capacitatea juridic 1.2. Cetenii 1.3. Latinii 1.4. Peregrini i 2. DEZROBIII 3. OAMENII LIBERI CU O CONDIIE JURIDIC SPECIAL 4. FAMILIA ROMAN 4.1. N oiunea de familie 4.2. Puterea printeasc 4.3. Cstoria 4.4. Adopiunea 4.5. Legitimarea 4.6. Emanciparea 4.7. Capitis deminutio 5. PERSOANA JURIDIC 6. TUTELA SI CURATELA 6.1. Tutela 6.2. Curatela 3

Unitatea de nvare nr. V BUNURI 1.CLASIFICAREA BUNURILOR 2. POSESIUNEA 2.1. Posesiunea 2.2. Deteniunea 3. PROPRIE TATEA 3.1. Noiunea proprietii 3.2. Formele de proprietate 3.3. Dobndirea proprietii 3 4. Sanciunea proprietii 4. DREPTURI REALE ASUPRA LUCRULUI ALTUIA 4.1. Servituile 4.2 . Emfiteoza 4.3. Conductio agri vectigalis 4.4. Superficia 4

Unitatea de nvare nr. VI OBLIGAIUNI PARTEA GENERAL 1. NOIUNEA OBLIGAIEI

2. CLASIFICAREA OBLIGAIILOR 2.1. Clasificarea obligaiilor dup izvoare 2.2. Clasific area obligaiilor dup sanciune 2.3. Clasificarea obligaiilor dup numrul participanilo . ELEMENTELE CONTRACTELOR 3.1. Elementele eseniale ale contractelor 3.2. Elemente le accidentale ale contractelor 4. EFECTELE OBLIGAIILOR 4.1. Executarea obligaiilo r 4.2. Neexecutarea obligaiilor 5. STINGEREA OBLIGAIILOR 5.1. Moduri voluntare de stingere a obligaiilor 5.2. Moduri nevoluntare de stingere a obligaiilor 6. GARANII 6.1. Generaliti 6.2. Garaniile personale n epoca veche 6.3. Garaniile personale n ep ca clasic 6.4. Garaniile reale 5

OBLIGAIUNI PARTEA SPECIAL 1. IZVOARELE OBLIGAIILOR 2. CONTRACTE 2.1. Contractele solemne 2.2. Contractele r eale 2.3. Contractele consensuale 2.4. Contractele nenumite 2.5. Pactele 3. QUAS ICONTRACTE 3.1. Generaliti 3.2. Plata lucrului nedatorat 3.3. Gestiunea de afaceri 4. DELICTE 5. QUASIDELICTE BIBLIOGRAFIE 6

Obiectivele cursului i criteriile de evaluare a cunotinelor A. Obiectivele cursului Acest suport de curs se adreseaz studenilor din nvmntul univ itar la distan i are ca finalitate explicarea principalelor instituii ale Dreptului roman. Lucrarea trateaz aspectele fundamentale ale dreptului roman, astfel nct stud enii s-i nsueasc noiunile i termenii de specialitate. Cursul de fa i propune: 1 instituiile fundamentale ale dreptului roman i conexiunile existente ntre acestea; 2. S explice studenilor procesul de formare a instituiilor juridice, precum i modul n care a evoluat sensul conceptelor i principiilor juridice; 3. S transmit studenilor cunotinele necesare nelegerii importanei exercitate de dreptul roman asupra dreptulu i romnesc actual. Conform fiei disciplinei, competenele specifice acesteia sunt: Cu noaterea i nelegerea principiilor dreptului; nsuirea terminologiei juridice, precum tehnicii juridice; Explicarea procesului de formare a instituiilor juridice; Exp licarea evoluiei sensului conceptelor, principiilor i instituiilor juridice; Explic area i interpretarea procesului de codificare a dreptului; 7

Analiza unor texte juridice, explicarea terminologiei utilizate, precum i valorif icarea lor n sistemele moderne de drept; nelegerea genezei i evoluiei fenomenului jur idic; nelegerea importanei fenomenului juridic n sistemul valorilor sociale; nelegere importanei exercitate de dreptul roman asupra dreptului romnesc actual; Formarea spiritului civic.

nsuirea temeinic a Dreptului roman presupune, pe lng activitile didactice programate n efort consistent din partea studenilor n ceea ce privete studiul individual, pe b aza bibliografiei recomandate la finele prezentei lucrri. B. Evaluarea Aprecierea nivelului de pregtire a studenilor se realizeaz n cadrul evalurii finale, prin exame n, la sfritul semestrului I. Examenul este scris, iar notarea se face de la 1 la 1 0. Promovarea examenului presupune obinerea unei note mai mari sau egale cu 5. C. Grila de Evaluare Grila de evaluare pentru examen cuprinde trei subiecte teoret ice, care trebuie tratate analitic. 8

Unitatea de nvare nr. I: 1. OBIECTUL I IMPORTANA DREPTULUI PRIVAT ROMAN CUPRINS : 1.1. Obiectul dreptului privat roman 1.2. Importana dreptului privat ro man 1.3. Diviziunile dreptului roman 1.1. Obiectul dreptului privat roman Dreptu l roman cuprinde totalitatea normelor de conduit, instituite sau sancionate de sta tul roman i constituie un sistem extrem de vast i de complex, format dintr-o multi tudine de ramuri i instituii juridice. Istoria dreptului roman ncepe n secolul al VI -lea .e.n. i se ncheie n secolul al VI-lea e.n. Fenomenul juridic roman s-a zmislit n procesul trecerii societii romane de la societatea gentilic la cea politic. La origi ne, acest proces se caracterizeaz, att la romani, ct i la alte popoare ale antichitii prin confuzia dintre diferite categorii de norme sociale. Astfel, popoarele ant ice nu au realizat distincia dintre drept, moral i religie. Vechile popoare nu disp uneau de criterii prin care s fac distincie ntre: normele juridice; normele religio se i cele de moral. Iniial, nici romanii nu au fcut aceast distincie, nu au delimitat la origine normele de drept fa de celelalte norme sociale. Dar, spre desosebire de celelalte popoare ale antichitii, romanii au depit 9

aceast confuzie. nc din epoca veche, mai exact din vremea Legii celor XII Table (45 1 .e.n.), romanii desemnau normele de drept prin cuvintul ius, iar normele religi oase prin cuvntul fas. Spre sfritul Republicii (27 .e.n.), instituiile juridice i ide logia juridic au ocupat locul central n sistemul instituional i ideologic al romanil or. Ideologia juridic i-a pus amprenta asupra ntregii spiritualiti romane, i-a imprim at caractere specifice, astfel nct ideile i instutuiile juridice au dobndit o puterni c identitate proprie, delimitndu-se tot mai clar de alte idei i instituii sociale. L imbajul juridic roman, foarte bine delimitat de limbajul comun, era utilizat doa r n scopul exprimrii valorilor juridice. Cu toate acestea, n unele definiii pe care romanii le-au dat tiinei dreptului sau dreptului, n epoca clasic i postclasic, persis urme ale strvechii confuzii, astfel: a) n Institutele lui Justinian, Cartea I, Tit lul I, se formuleaz definiia jurisprudenei, adic a tiinei dreptului: iurisprudentia divinarum atque humanarum rerum notitia, justi atque injusti scientia (tiina drept ului sau jurisprudena este cunoaterea lucrurilor divine i umane, tiina a ceea ce este drept i nedrept). n prima parte a definiiei, dreptul este confundat cu religia, pe cnd, n a doua parte, dreptul este confundat cu morala. b) ntr-un text al celebrulu i jurisconsult Ulpian, ni se nfieaz principiile dreptului: iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere (principiile dreptului sunt acestea: a tri n mod onorabil, a nu vtma pe altul, a da fiecruia ce este al su). Primul principiu ine de sfera moralei (a tri n mod onorabil), iar urmtoarele dou in d domeniul dreptului. c) Celsus, celebru jurisconsult clasic, definete dreptul: ius est ars boni et aequi (dreptul este arta binelui i a echitii). n aceast definiie, i a de bine ine de moral, iar ideea de echitate ine att de domeniul dreptului, ct i l moralei. 10

Romanii au fcut, n practic, o delimitare clar ntre drept i normele sociale, dar n pl teoretic exista nc vechea confuzie. Aceast contradicie dintre practica juridic roman unele texte ale jurisconsulilor clasici se explic prin: mentalitatea conservatoare a romanilor; pragmatismul poporului roman; neavnd preocupri pentru teoretizare, r omanii au formulat puine definiii, iar acestea de cele mai multe ori au fost mprumu tate de la greci. Grecii, ns, nu au delimitat niciodat dreptul de moral, la vechii g reci dreptul fiind considerat o component a moralei. Dreptul roman a supravieuit s ocietii care l-a creat i s-a aplicat cu deplin succes att n societatea feudal, ct i modern. Graie vitalitii sale excepionale, dreptul roman a fost, n mod firesc, supus nor cercetri aprofundate. Astfel, nc din secolul al VII-lea e.n., profesorii de dre pt roman au elaborat un numr mare de studii. Aceste studii au fost deosebit de ut ile n vederea reconstituirii fondului gndirii juridice romane. colile de drept roma n au fost: n secolul al VII-lea e.n., la Ravenna, a fost fondat prima coal de drept, care a funcionat pn n secolul al XI-lea. Lucrrile profesorilor de la coala din Raven a nu au ajuns pn la noi. Cert este c nu puteau avea un nivel tiinific foarte nalt, de arece profesorii de la Ravenna nu au cunoscut Digestele lui Justinian, cel mai i mportant izvor al dreptului roman. n secolul al X-lea a luat natere coala de drept roman de la Pavia. 11

n secolul al XI-lea, la Bologna, profesorul Irnerius a fondat coala glosatorilor. Unul dintre cei mai de seam reprezentani ai colii glosatorilor a fost profesorul Ac cursius, autorul lucrrii intitulate Marea glos. Glosatorii au utilizat n activitatea lor de cercetare metoda exegetic. ntruct nu urmreau o finalitate practic, prin coment ariile pe care le fceau pe marginea textelor de drept roman, glosatorii ncercau s e xplice sensul acestor texte, astfel nct s poat fi nelese i de profani. n secolul lea, profesorul Bartolus fondeaz coala postglosatorilor la Bologna. Acetia s-au ghi dat n cercetare dup metoda dogmatic. Postglosatorii nu au cercetat n mod nemijlocit textele de drept roman, ci au studiat glosele (acele cometarii fcute de glosatori ), n scopul de a extrage din ele anumite principii de drept, pentru a fi aplicate n viaa practic. coala postglosatorilor a avut o finalitate practic i s-a bucurat de n mare ecou n ntreaga Europ. Astfel, ncepnd din secolul al XV-lea, germanii ncep s a doneze dreptul lor naional i s l nlocuiasc cu principiile de drept formulate de ctre stglosatori. Aceste principii, mbogite cu elemente ale dreptului nescris local, au dat natere unui nou sistem de drept, cunoscut sub denumirea de Usus modernus pande ctarum, care a fost aplicat n Germania pn n anul 1900, moment n care a intrat n vigo Codul civil german. n secolul al XVI-lea, n Frana, a fost creat coala istoric a dr ului roman, care marcheaz o renatere a studiilor de drept roman, ntruct aceast coal se mrginea la cercetarea textelor de drept, ci utiliza i unele informaii din domeni ul filologiei, istoriei, filosofiei. Fondatorul acestei coli a fost profesorul An dr Alciat. Cel mai de seam reprezentant a fost Jaques Cujas (1522-1590), care a in augurat o 12

activitate de cercetare, ce ulterior a dat rezultate strlucite: a ncercat pentru p rima oar s reconstituie lucrrile jurisconsulilor clasici romani pe baza frgamentelor cuprinse n Digestele lui Justinian. la nceputul secolului al XIX-lea (1802) se fo rmeaz noua coal istoric a dreptului roman, pe baza prelegerilor inute de ctre profeso ul Savigny la Universitatea din Marburg. Profesorul Savigny a afirmat c organele statului nu sunt ndreptite s creeze dreptul, dreptul fiind produsul spiritului naiona l, aa nct normele de drept nu pot mbrca forma legii, ci forma cutumei, a tradiiei jur dice. Or, dreptul cutumiar german a luat natere pe baza principiilor formulate de postglosatori, aa nct o corect nelegere a dreptului cutumiar german era condiionat unoaterea aprofundat a dreptului roman. Aceast viziune asupra dreptului a atras, du p sine, un nou impuls n direcia cercetriilor de drept roman. Obiectul de cercetare a l cursului de fa l constituie dreptul privat roman. Dreptul privat este domeniul n c are romanii au dat ntreaga msur a spiritului lor creator, dovad c instituiile i conc le dreptului privat roman au fost receptate cu prioritate n societile de mai trziu. Dei romanii au avut reprezentarea clar dintre dreptul public i dreptul privat, mult vreme ei nu au teoretizat aceast distincie. Abia la nceputul secolului al III-lea e . n., jurisconsultul Ulpian ne nfieaz criteriile n baza crora putem distinge ntre d l public i dreptul privat. Potrivit lui Ulpian: Publicum ius est quod ad statum re i romane spectat; privatum quod ad singulorum utilitatem (Dreptul public este cel care se refer la organizarea statului roman, iar dreptul privat la interesele 13

fiecruia). Aceast definiie este criticabil, deoarece Ulpian credea n mod eronat c exi t norme ale dreptului care reflect interese individuale. Toate normele de drept re flect interese generale, iar nu individuale. Exist ns un criteriu n baza cruia putem istinge ntre dreptul public i dreptul privat, i anume criteriul obiectului de regle mentare juridic. Dreptul public reglementeaz un anumit tip de relaii sociale, pe cnd dreptul privat reglementeaz alte categorii de relaii: dreptul public reglementa r elaiile care se stabileau cu privire la organizarea statului, precum i relaiile din tre stat i ceteni. dreptul privat reglementeaz relaiile dintre persoane, fizice sau uridice. Astfel, normele dreptului privat roman reglementeaz: relaiile cu privire la statutul juridic al persoanelor; relaiile cu un coninut patrimonial dintre pers oane; relaiile ce se stabilesc ntre persoane cu ocazia soluionrii proceselor private . Dreptul privat roman cuprinde totalitatea normelor juridice instituite sau san cionate de ctre statul roman, norme care reglementeaz relaiile ce se stabilesc cu pr ivire la statutul juridic al persoanelor, relaiile dintre persoane, care au un co ninut patrimonial, precum i relaiile ce se stabilesc ntre persoane cu ocazia soluionr i proceselor private. 1.2. Importana dreptului privat roman Problema importanei dr eptului privat roman i-a preocupat pe romaniti nc din epoca Renaterii. Spre desoebir e de celelalte sisteme de drept ale antichitii, care au rmas simple documente arheo logice, 14

nefiind preluate i n alte formaiuni sociale, dreptul privat roman a avut un alt des tin istoric, a fost receptat i aplicat i dup ce Roma sclavagist a disprut. De aceea, s-a pus problema explicrii acestui fenomen. Profesorii noii coli istorice au artat c vitalitatea dreptului privat roman trebuie explicat astfel: dreptul privat roman este expresia juridic clasic i abstract a unei societi bazat pe proprietatea privat producia de mrfuri. De aceea, orice societate care se ntemeiaz pe proprietatea priv at i pe economia de schimb, gsete n dreptul roman, gata elaborate, toate conceptele, principiile i instituiile necesare reglementrii acestor relaii sociale. dreptul priv at roman este un vast cmp de verificare a tezelor teoretice cu privire la origine a i evoluia dreptului. Dreptul este o component a sistemului social i se afl ntr-o st s relaie de intercondiionare cu celelalte laturi ale sistemului social. Deci, pe de o parte, dreptul influeneaz evoluia general a societii, iar pe de alt parte, dreptu ste influenat de celelalte componente ale ansamblului social. studiul dreptului r oman prezint importan pentru c, pentru prima oar n istoria lumii, romanii au creat al abetul juridic, terminologia juridic, astfel nct, n societatea roman, ideile juridice erau exprimate ntr-un limbaj aparte, special. Acest limbaj este de o mare preciz ie, funcioneaz ntr-un sistem logic extrem de sever, ofer posibilitatea realizrii unor ample sinteze, precum i posibilitatea construirii unor figuri juridice simetrice . 15

Influena dreptului roman asupra formrii dreptului romnesc Studiul dreptului roman a re o importan i o semnificaie aparte pentru poporul romn, deoarece dreptul romnesc sformat i a evoluat sub influena dreptului roman. Aceast influen s-a manifestat, n mo pregnant, n trei momente principale: a) formarea dreptului feudal romnesc nescris (Legea rii), pe fondul juridic daco-roman; b) elaborarea legiuirilor feudale romnet i scrise; c) elaborarea codurilor romneti burgheze (moderne). a) n Dacia, provincie roman, s-a realizat o profund sintez ntre civilizaia roman i cea dac. n acest cad ral al sintezei etnice i naionale, s-a realizat i o sintez a instituiilor juridice. A stfel, prin influenarea reciproc dintre instituiile dreptului dac i dreptul roman, s -a nscut un nou sistem de drept, anume dreptul daco-roman, n fizionomia cruia eleme ntele dreptului roman au dobndit funcii i finaliti noi. Dup retragerea aurelian, ins uiile dreptului daco-roman au fost preluate n obtile steti, au fost conservate i mbo cu noi elemente, astfel c, odat cu fondarea statelor feudale de sine stttoare, acest sistem a fost nsuit i sancionat de ctre stat, devenind principalul izvor de drept ti mp de mai multe secole. Aa se explic faptul c, fcnd o comparaie ntre fizionomia inst ilor clasice ale dreptului roman i cele ale Legii rii, vom constata o serie de elem ente comune, asemnri care, uneori, merg pn la identitate. b) ncepnd din secolul al XV lea, apar primele noastre legiuiri scrise, i anume pravilele bisericeti, iar din s ecolul al XVII-lea ncep s fie adoptate i pravilele feudale laice, reglementnd toate domeniile dreptului privat. 16

Toate aceste legiuiri s-au inspirat, n mod nemijlocit, din izvoarele dreptului bi zantin. Aceste izvoare de drept bizantin sunt o adaptare a dreptului roman la sp ecificul realitilor din societatea feudal bizantin. De aceea, influena dreptului roma n asupra dreptului nostru feudal scris s-a realizat prin filier bizantin, adic prin intermediul dreptului bizantin. c) Elaborarea operei legiasative a lui Alexandr u Ioan Cuza Cu ocazia adoptrii codurilor moderne, legislatorii lui Cuza s-au adre sat n mod nemijlocit textelor clasice ale dreptului roman, din care au extras toa te conceptele, categoriile, principiile i instituiile care leau fost necesare. Ace ast soluie a fost posibil datorit faptului c legislatorii lui Cuza au gsit n dreptul man, gata elaborate, toate conceptele care erau necesare n vederea reglementrii ju ridice a relaiilor din statul naional romn proaspt creat, concepte pe care leau prel uat ntr-o form pur, fr adaptri. Astfel, Codul civil de la 1864 este n vigoare i ast aplic cu succes, ceea ce dovedete vitalitatea excepional a dreptului roman. 1.3. Di viziunile dreptului roman Dreptul roman se divide n drept public i drept privat. D reptul privat roman se subdivide n: drept civil (ius civile); dreptul ginilor (ius gentium); dreptul natural (ius naturae). a) Dreptul civil roman se mai numete i d rept quiritar (ius quiritium) sau drept al cetenilor romani, care se numeau i quirii . 17

Noiunea dreptului civil este utilizat cu 3 nelesuri: ntr-un prin sens, general, drep ul civil cuprinde totalitatea normelor juridice ce reglementeaz relaiile dintre ce tenii romani. Dreptul civil roman avea un caracter exclusivist, deoarece nu era ac cesibil strinilor. De altfel, n epoca foarte veche, orice strin care venea la Roma cdea automat n sclavie. Prin urmare, n epoca foarte veche, participarea necetenilor l a viaa juridic era de neconceput. La apariia sa, dreptul civil roman era rigid, gre oi i formalist. Actele juridice erau nsoite de formule solemne, gesturi i ritualuri. Acest formalism rigid avea menirea, pe de o parte, s fac dreptul civil inaccesibi l strinilor, iar, pe de alt parte, avea menirea de a sublinia gravitatea efectelor actelor juridice, cu att mai mult cu ct n epoca fondrii statului roman, economia er a nchis, natural, schimbul de bunuri avea caracter accidental, iar actele juridice se ncheiau foarte rar, erau adevrate evenimente n viaa romanilor. Spre sfritul Republ cii, cnd producia i schimbul de mrfuri s-au dezvoltat n ritm alert, vechiul drept civ il, rigid i formalist, s-a dovedit inaplicabil, anacronic. Atunci, pentru c normel e dreptului civil roman nu puteau fi modificate fi, s-a pus problema adaptrii vechiu lui drept civil la noile realiti sociale, iar aceast adaptare s-a realizat cu depli n succes prin: activitatea jurisconsulilor, care interpretau creator vechiul drep t civil; activitatea magistrailor judiciari, care au adaptat vechiul drept, lau m odernizat, utiliznd mijloace de ordin procedural. Pe lng sensul menionat, care este general, conceptul de drept civil are i alte nelesuri. Astfel, n unele texte, desem z dreptul izvort din interpretarea creatoare a jurisconsulilor, astfel nct dreptul ci vil se confund cu jurisprudena. 18

n al treilea neles, dreptul civil cuprinde ntregul drept privat roman, cu excepia dr ptului pretorian. b) Dreptul ginilor (ius gentium) este utilizat cu 3 sensuri: ntr -un prim sens, general, dreptul ginilor desemneaz totalitatea normelor de drept ce reglementeaz relaiile dintre ceteni i peregrini. Iniial, strinii nu puteau veni la a, deoarece cdeau n sclavie. Aa cum putem observa, n epoca foarte veche nu s-a pus p roblema relaiilor dintre ceteni i peregrini. Dar lucrurile au evoluat n momentul n ca e economia de schimb s-a dezvoltat. Sub presiunea vieii economice, romanii au fos t nevoii s-i regndeasc propriile concepii, astfel nct, prin msuri succesive, stri fie tolerai la Roma, la nceput n calitate de oaspei, iar mai trziu n calitate de clie . ntr-un stadiu dezvoltat epoca mijlocie a Republicii puteau veni la Roma, fr a cde n sclavie, toi locuitorii cetilor ce au ncheiat un tratat de alian cu Roma. Locuito cetilor care au ncheiat tratate de alian cu Roma se numeau peregrini. Dreptul ginilo s-a format, deci, pe terenul relaiilor comerciale, pentru c peregrinii erau princ ipalii parteneri de comer ai romanilor. Tocmai de aceea, actele de drept al ginilo r erau mai evoluate, nu presupuneau condiiile de form prevzute de dreptul civil. Fa d e avantajele dreptului ginilor, acesta a nceput s fie utilizat i n relaiile dintre ce i, pn cnd, spre sfritul epocii postclasice, n vremea mpratului Justinian, dreptul g a devenit un drept general, asimilnd toate instituiile dreptului civil. n alt neles n opera lui Titus Livius, dreptul ginilor desemneaz totalitatea normelor de drept care reglementeaz 19

relaiile dintre statele ceti ale antichitii, ceea ce n zilele noastre ar corespunde d eptului internaional public. n al treilea neles, dreptul ginilor se confund cu drep natural (ius naturae). c) Dreptul natural este definit de ctre jurisconsulii clas ici romani ca fiind un sistem de norme de drept care se aplic tuturor popoarelor n toate timpurile. 20

2. PRIVIRE ISTORICA CUPRINS : 2.1. Fondarea Romei 2.2. Epoca prestatal a Romei 2.3. Apariia statului roman. Refo rmele lui Servius Tullius 2.4. Regalitatea n form statal 2.5. Republica 2.6. Imperi ul 2.7. Epocile dreptului privat roman

2.1. Fondarea Romei Istoria scris a Romei a nceput n secolul al III-lea .e.n. De ace ea, tot ceea ce afirmm despre epoca anterioar secolului al III-lea .e.n., se bazeaz pe relatri indirecte, pe cercetri arheologice, pe tradiie i legend. Istoria Romei a f ost periodizat n dou epoci: Epoca prestatal a durat din 753 .e.n. pn la jumtatea ui al VI-lea .e.n., cnd s-a fondat statul roman. Epoca statal. n evoluia sa, statul oman a mbrcat mai multe forme : Regalitatea - de la jumtatea secolului al VI-lea .e. n., cnd s-a fondat statul, pn n anul 509 .e.n.; Republica - din 509 .e.n. pn n a n.; Imperiul a fost fondat n anul 27 .e.n. i cunoate, la rndul su, dou faze de evo 21

o Principatul (27 .e n. - 284 e.n.); o Dominatul (284 e.n. - 565 e.n.). 2.2. Epoc a prestatal a Romei A. Structura social a Romei n epoca prestatal Roma a fost fondat de trei triburi, numite i triburi fondatoare: latinii, sabinii i etruscii (ramnes, tities, luceres). Dei, din punct de vedere etnic, populaia Romei era eterogen, din punct de vedere al poziiei n aceast societate, populaia era mprit n dou mari gru ale: patricienii i plebeii. Patricienii erau membrii celor trei triburi fondatoar e, precum i urmaii acestora. Erau constituii ntr-o cast social nchis i exercitau c ea social n condiiile democraiei militare. Plebea era format din populaiile vecine su use de ctre romani, la care, cu timpul, se adaug i comercianii i meseriaii primitivi enii la Roma. Cu toate c participau la viaa economic a cetii n calitate de negustori eseriai primitivi, plebeii nu aveau acces la conducerea social. Aveau obligaia de a respecta toate hotrrile luate de ctre patricieni i, de aceea, ntre cele dou grupri declanat un conflict ce s-a adncit i care a dus n final la formarea statului roman. B. Organizarea conducerii sociale Factorii de conducere social au fost n numr de t rei: Comitia curiata; regele; Senatul. a) Populaia Romei era structurat n trei tri uri, 30 de curii i 300 de gini. Adunarea patricienilor se numea Comitia curiata, d eoarece fiecare curie dispunea de cte un vot. 22

n competena Comitiei curiata intrau: alegerea regelui; soluionarea problemelor majo re ale cetii; judecarea celor vinovai de crime grave. b) Regele era conductorul mili tar i civil al cetii i totodat eful ei religios. Pentru problemele mai importante, co voca Adunarea poporului, care urma a hotr asupra lor. Avea i atribuii de a soluiona e ventualele conflicte ce se puteau declana ntre gini. c) Senatul era format din efii ginilor, cuprindea 300 de persoane (senatori). Era privit ca deintor al tradiiilor, era chemat s-l sftuiasc pe rege i s confirme hotrrile Adunrii poporului. 2.3. Apari tului roman. Reformele lui Servius Tullius Din cauza poziiei inferioare din socie tate, plebeii au protestat sistematic, ameninnd n repetate rnduri cu secesiunea (ple carea din cetate), fapt ce ar fi dus la dezmembrarea societii romane. Pentru a pun e capt acestui conflict, regele Servius Tullius (575-535 .e.n.) a nfptuit dou reforme : reforma social; reforma administrativ. Prin reforma social, ntreaga populaie a R i a fost mprit, fr a se mai ine seama de distincia dintre patricieni i plebei, n i categorii sociale, stabilite pe criteriul averii. Aceste categorii sociale au fost apoi mprite n centurii, care erau n acelai timp i uniti militare i uniti d centurii nu aveau un numr egal de membri. Astfel, centuriile din prima categorie numrau puini membri, de ordinul ctorva zeci, pe cnd centuriile aparinnd ultimelor ca egorii sociale, a patra i a cincea, erau formate din cteva sute de persoane. 23

Aa a fost posibil ca, din cele 193 de centurii, prima categorie social, dei era min oritar, s dein 98 de centurii, deci s dein majoritatea. Prin reforma administrativ, ul teritoriu al Romei a fost mprit n cartiere, numite i triburi (uniti administrativ ritoriale). Servius Tullius a mprit Roma n patru triburi urbane i n aptesprezece tri i rurale. Dup nfptuirea celor dou reforme, dispunem de cele dou criterii n virtutea c ra se poate realiza distincia dintre societatea gentilic i cea organizat n stat: - cr iteriul stratificrii sociale, realizat prin efectul reformei sociale a lui Serviu s Tullius - criteriul teritorial, realizat prin reforma administrativ. 2.4. Regal itatea n form statal n momentul formrii sale, statul roman a mbrcat haina regaliti ce a durat pn n anul 509 .e.n. A. Organizarea social n aceast epoc, societatea roma ntinuat s fie mprit n cele dou categorii sociale patricienii i plebeii, categorii n conflict din cauza discriminrilor la care erau supui plebeii pe plan economic, p olitic i juridic, astfel: n plan economic, toate pmnturile cucerite de la dumani tre eau n proprietatea statului cu titlul de ager publicus i erau date spre folosin numa i patricienilor. Plebeii nu aveau acces la aceste pmnturi. n plan politic, dup refor ma lui Servius Tullius, plebeii au obinut accesul la lucrrile Comitiei centuriata, dar alturi de Comitia 24

centuriata continua s-i desfoare lucrrile i Comitia curiata, la care plebeii nu aveau acces; n plan juridic, normele de drept roman erau aplicabile numai n forma obicei ului juridic (forma nescris), dar acele obiceiuri juridice erau inute n secret de ct re pontifi (preoii pgni romani), care pretindeau c le dein de la zei. Pontifii erau a lei numai dintre patricieni. Dac se declana un conflict ntre un patrician i un plebeu , prile se adresau pontifilor, pentru a afla de la acetia care este reglementarea j uridic n acea materie, iar pontifii erau suspectai c dau rspunsuri favorabile patrici enilor. n aceast epoc, pe lng aceste dou categorii sociale, apar i sclavii. Sclavia a n acea perioad caracter patriarhal sau domestic, n sensul c sclavii erau tratai ca membri inferiori ai familiei romane, iar activitatea economic nu se ntemeia pe mun ca lor, ci pe munca oamenilor liberi. B. Organizarea statului Din punct de veder e politic, Roma a fost condus de trei factori constituionali: Adunrile poporului; r egele; Senatul. Adunrile poporului erau n numr de dou: Comitia centuriata, creat p reforma lui Servius Tullius; Comitia curiata, care a supravieuit i dup fondarea st atului. Comitia centuriata avea cele mai importante prerogative. Exercita atribui uni de ordin legislativ, electiv i judectoresc. Aceast adunare se numea Comitia cen turiata, deoarece unitatea de vot era centuria. Comitia centuriata: hotra asupra celor mai importante probleme care priveau viaa cetii; declara rzboi; 25

ncheia pacea; acorda cetenia roman; alegea dregtorii cetii; se pronuna n c an de apel n cazurile de condamnare la moarte a cetenilor. Comitia curiata ndeplinea n rol secundar, n special n domeniul dreptului privat. Regele s-a transformat, dup fondarea statului, dintr-un simplu ef militar ntr-un veritabil ef de stat, cci exerc ita atribuiuni de ordin militar, administrativ, judectoresc i religios, n calitate d e ef al religiei pgne romane. Senatul s-a transformat ntr-un organism de stat. Exerc ita numai un rol consultativ, n sensul c hotrrile sale nu erau obligatorii pentru re ge. De asemenea, aproba hotrrile adunrilor poporului. 2.5. Republica A fost fondat n anul 509 .e.n. Dac n momentul fondrii Republicii, Roma era o cetate oarecare n partea central a Italiei, spre sfritul Republicii ea a devenit centrul celui mai puternic stat al antichitii, deoarece n virtutea spiritului su expansionist i n virtutea voca i sale organizatorice, Roma a supus, unul dup altul, popoarele lumii mediteraneen e. A. Structura social n epoca Republicii, distincia ntre patricieni i plebei s-a men nut pn n secolul al III-lea .e.n., cnd cele dou categorii sociale s-au nivelat. Aceas a, pe de o parte, datorit protestelor vehemente ale plebei, iar pe de alt parte, d atorit concesiilor succesive fcute de ctre patricieni. 26

Ginile, ca forme de organizare specifice patricienilor, s-au dizolvat. Astfel, la sfritul secolului al III-lea .e.n., nu mai existau criterii clare pentru a realiza distincia dintre plebei i patricieni. n condiiile dezvoltrii economiei de schimb, au aprut noi categorii sociale: cavalerii nobilii. Cavalerii erau cei mbogii de pe u activitii comerciale i cmtreti. Reprezentau spiritul novator i, de aceea, erau int n introducerea unui sistem politic centralizat, n msur s asigure ordinea att de nece ar pentru buna desfurare a operaiunilor comerciale. Nobilii proveneau din rndul magis trailor sau al urmailor acestora. Fiind implicai n mod nemijlocit n conducerea statul ui, nobilimea promova forma de stat republican i pretindea c acioneaz n spiritul trad ilor poporului roman. Iat de ce ntre cele dou categorii s-a declanat un conflict, ce s-a adncit tot mai mult pn a degenerat n cele patru rzboaie civile din secolul I .e. ., la sfritul crora, prin victoria reprezentanilor cavalerilor, Republica a fost nltu at i s-a fondat Imperiul. Proletarii alctuiau o categorie social format n epoca Repub icii. Denumirea de proletar vine de la proles, care avea nelesul de copii n latina v e, n sensul c proletarii erau oameni sraci care nu aveau alt avere dect copiii. Aceti triau la Roma, ca o mas parazitar pe seama statului, n baza unor distribuiri period ice de bani sau alimente. ntruct proletarii erau ceteni romani, aveau drept de vot, iar voturile lor puteau fi cumprate, fapt ce l-a ndreptit pe Cezar s afirme c aceti letari, care puteau fi manevrai de ctre cei bogai n orice sens, au dus la prbuirea Re ublicii romane, la transformarea ei ntr-o form fr fond. 27

Sclavia atinge, n epoca Republicii, stadiul clasic al dezvoltrii sale, ntruct viaa ec onomic se ntemeiaz n principal pe munca sclavilor. B. Organizarea de stat Din punct de vedere politic, n epoca Republicii, factorii constituionali au fost: Adunrile po porului Senatul magistraii. Adunrile populare au fost n numr de patru: Comitia ce riata Comitia curiata Concilium plebis Comitia tributa Comitia centuriata contin ua s-i exercite vechile atribuii legislative, elective i judectoreti. Comitia curiata restrnge sfera de activitate, nct spre sfritul secolului al III-lea .e.n., odat cu d rmarea ginilor, i-a pierdut orice importan i, practic, nu s-a mai reunit. Concilium p ebis (adunarea plebei) adopta, iniial, hotrri obligatorii numai pentru plebei. Trep tat, hotrrile Adunrii plebeiene devin obligatorii i pentru patricieni, astfel nct pat icienii ncep i ei s frecventeze lucrrile acestei adunri. Din acest moment, Concilium plebis se transform n Comitia tributa. Comitia tributa constituia adunarea ntregii populaii a Romei, organizat pe triburi, n numr de 35, fiecare trib dispunnd de cte un vot. Avea atribuii legislative, elective i judiciare. 28

Senatul a deinut locul central n viaa politic a Romei, n sensul c dirija politica ext rn, administra provinciile, administra tezaurul public, asigura respectarea tradii ilor i moravurilor poporului roman. Strict formal, Senatul nu putea adopta norme juridice, dar legile votate de ctre popor nu puteau intra n vigoare fr a fi ratifica te de ctre Senat. Magistraii erau nalii demnitari ai statului, nvestii cu atribuii m tare, administrative i judiciare. Magistraturile romane au aprut treptat, ntr-o anu mit succesiune, pe fondul conflictului dintre patricieni i plebei. Magistraturile romane nu erau constituite ntr-un sistem ierarhic. Totui, unele dintre acestea era u considerate a fi mai importante, deoarece unii dintre magistrai se bucurau de i mperium (dreptul de a comanda armata i dreptul de a convoca poporul n adunri), pe cn d alii se bucurau numai de potestas (dreptul de a administra). Consulatul a fost cea dinti magistratur roman, ntruct dup alungarea ultimului rege, ntreaga putere lai tat a fost preluat de ctre doi consuli, care erau alei de ctre Comitia centuriata. T ribunatul plebei a fost creat n anul 494 .e.n. Tribunii plebei exercitau dreptul d e veto, n virtutea cruia puteau anula orice act juridic, de natur a aduce vreo atin gere intereselor plebei. Cenzura a aprut, probabil, n anul 443 .e.n. Iniial, cenzori i efectuau recensmntul persoanelor i bunurilor din cinci n cinci ani, n vederea stabi lirii impozitelor. Totodat, sub conducerea Senatului, supravegheau respectarea tr adiiilor i moravurilor de ctre ceteni. Pretura a fost creat n anul 367 .e.n. A fost mai important magistratur judiciar, deoarece pretorii erau aceia care organizau jud ecarea proceselor i, prin utilizarea unor mijloace procedurale, 29

sancionau noi drepturi subiective i prin aceasta extindeau sfera de reglementare j uridic. Pn n anul 242 .e.n., pretorii organizau numai procesele dintre ceteni. Iat s-au numit pretori urbani. Din anul 242 .e.n., se organizeaz pretura peregrin, pre torii peregrini fiind cei care organizau procesele dintre ceteni i peregrini. Quest orii erau mputernicii s organizeze vnzarea bunurilor statului roman ctre persoane par ticulare i administrau tezaurul public i arhivele statului, sub supravegherea Sena tului. Edilii curuli supravegheau organizarea i funcionarea pieelor, aveau n grij pol iia oraului i organizarea spectacolelor. Tot ei erau cei care asigurau aprovizionar ea Romei i organizau procesele n legtur cu actele juridice ncheiate n trguri. Dictat era o magistratur cu caracter excepional. n situaii cu totul excepionale, cnd Roma e a ameninat de grave pericole, se suspendau pe termen de ase luni toate magistraturi le i se alegea un dictator, care era nvestit cu puteri nelimitate. Dac dup expirarea termenului de ase luni pericolul nu era ndeprtat, dictatorul putea fi reales pe un nou termen de ase luni. 2.6. Imperiul A. Principatul Prin efectul rzboaielor civi le, s-a ajuns la instaurarea imperiului n anul 27 .e.n. Cezar a ncercat s introduc f stemul monarhic, dar ncercarea sa nu a reuit. ns nepotul i fiul su adoptiv, Caius Oct vianus, a recurs la o formul ocolit. n fapt, el a fondat imperiul, dar n aparen el a trat vechile instituii republicane. 30

Pentru a menaja susceptibilitile poporului i ale Senatului, Octavian a permis funcio narea tuturor magistraturilor tradiionale, dar i-a asumat dup cteva reforme succesiv e, calitatea de consul i calitatea de tribun pe via. El deinea, deci, pe via, dou ma traturi. Pe aceast cale, Octavian conducea ca un autocrat, cu puteri nelimitate, dar, formal, vechiul sistem continua s funcioneze. n realitate, Octavian s-a autoin titulat Imperator Caesar Augusti: Imperator nsemna conductor victorios al legiunil or romane; Caesar nsemna urma al lui Caius Iulius Caesar; Augustus avea nelesul de s fnt, demn de a fi venerat. a) Organizarea social n aceast perioad apar mutaii profund n structurile sociale romane. Ia amploare fenomenul formrii latifundiilor, care a re drept consecin srcirea masiv a unei mari pri a populaiei. Polii opui ai societ e de o parte, humiliores (cei sraci), iar pe de alt parte, honestiores (cei bogai, cei onorabili). Dup moartea mpratului Traian, Imperiul Roman abordeaz o politic exter n defensiv, tinde s decad fenomenul sclavagismului, numrul sclavilor este ntr-o conti u descretere, lucru ce conduce la apariia unei noi categorii sociale, i anume cea a colonilor. Colonii erau oameni liberi care luau n arend pmnturi de la marii latifund iari pentru a le exploata, pltind n schimb, anual, fie o sum de bani, fie o parte d in recolt, de regul o treime. Fenomenul colonatului se accentueaz, astfel nct prin le x a maioribus constituta (lege motenit din btrni), este creat colonatul servaj, n baz a cruia erau alipii solului ce l lucrau, putnd fi nstrinai odat cu acesta. Formal, ii servi rmneau oameni liberi, putnd deine o proprietate, putnd lsa o motenire, put e cstori valabil. n realitate, acetia erau tratai precum sclavii. 31

b) Organizarea politic n perioada Principatului, organizarea politic cunoate modificr i semnificative. Principele tinde s se manifeste n mod autocrat, meninnd aparena inst ituiilor republicane. Din punct de vedere formal, puterea era exercitat de ctre: mpra t, Senat i magistrai. n practic se asigura ntietate mpratului. mpratul era prim eteni (princeps), de unde i numele de Principatus, dat noii forme de guvernmnt. Struc turile politice vechi se menin, coninutul competenelor acestora fiind, cu timpul, l imitate. Senatul, din punct de vedere formal, are o competen sporit, ns, n fapt, pu ea sa era subordonat voinei imperiale. Magistraturile. Pretura se menine, ns dup co icarea edictului pretorului, acesta pierde posibilitatea de a introduce n edict n oi norme de drept. Edilitatea, cenzura i questura se menin, dar devin magistraturi tot mai goale de coninut. Au fost create noi magistraturi: - praefectus praetori o (prefectul pretoriului), comandantul grzilor imperiale; - praefectus annonae as igura aprovizionarea Romei; - praefectus urbi era eful poliiei Romei. B. Dominatul a) Organizarea social n epoca Dominatului, evoluia structurilor sociale continu. Ma rii latifundiari se constituie n caste nchise i ereditare, cu ceti i armate proprii, are n multe cazuri sfidau puterea imperial. Populaia cunoate un masiv fenomen de pau perizare, ca urmare a dezvoltrii marilor latifundii. 32

Polii opui ai societii se numeau acum: humiliores (cei sraci); potentiores (cei put rnici). Sclavia decade i mai mult, iar prizonierii de rzboi nu mai sunt transformai n sclavi, ci n coloni servi. Se ajunge la generalizarea colonatului servaj, fora d e munc robit nemaifiind rentabil. b) Organizarea politic Conductorul statului este de numit dominus et deus (stpn i zeu), ntruct persoana sa devine sacrosant, divin; es onarh cu puteri absolute, dispunnd dup voie de viaa i de avutul supuilor. Senatul est e nlocuit cu un Sfat imperial (Consistorium principis), alctuit din oameni de ncred ere ai mpratului, care i urmau directivele. Dup moartea lui Teodosiu I (395 e.n.), I mperiul roman se mparte n: Imperiul roman de rsrit - a existat pn n anul 565 e.n., nt n care se transform n Imperiul Bizantin, cnd instituiile politice i juridice de ti sclavagist au fost nlocuite cu unele de tip feudal, iar limba latin a fost nlocuit cu limba greac. Imperiul roman de apus - a dinuit pn n anul 476 e.n., ocazie cu care ultimul su conductor, Romulus Augustulus, a fost detronat de ctre Odoacru, conductor ul triburilor de heruli. 33

2.7. Epocile dreptului privat roman Istoria dreptului privat roman este periodiz at de ctre cei mai muli autori n trei epoci: Epoca veche a dinuit de la mijlocul s lului al VI-lea .e.n. pn n anul 27 .e.n.; este corespunztoare epocii regalitii i r ii; Epoca clasic a dinuit din anul 27 .e.n. pn n anul 284 e.n.; corespunde primei a imperiului, i anume principatului; Epoca postclasic a dinuit din anul 284 e.n. p anul 565 e.n.; corespunde dominatului. 34

NTREBRI: 1. Definii dreptul privat roman. 2. Care sunt colile de drept roman i ce met ode de cercetare au utilizat acestea? 3. Explicai vitalitatea excepional a dreptulu i privat roman. 4. Care sunt etapele evoluiei dreptului romnesc sub influena dreptu lui roman? 5. Care sunt accepiunile lui ius civile? 6. Care sunt accepiunile lui i us gentium? 7. Care sunt factorii de conducere social a Romei n epoca prestatal? 8. n ce constau reformele lui Servius Tullius? 9. Care sunt factorii de conducere p olitic a Romei n epoca Regalitii? 10. Ce categorii sociale noi apar la Roma n epoca R epublicii? 11. Organizarea de stat a Romei n epoca Republicii. 12. Care sunt fact orii de conducere politic a Romei n epoca Principatului i a Dominatului? 35

Unitatea de nvare nr. II: IZVOARELE DREPTULUI PRIVAT ROMAN CUPRINS : 1. FORMELE DE EXPRIMARE ALE DREPTULUI PRIVAT ROMAN 1.1. Noiunea de izvo r al dreptului 1.2. Obiceiul 1.3. Legea 1.4. Edictele magistrailor 1.5. Jurisprud ena 1.6. Senatusconsultele 1.7. Constituiunile imperiale 2. OPERA LEGISLATIV A LUI JUSTINIAN 2.1. Importana operei legislative a lui Justinian 2.2. Legislaia lui Jus tinian

1.1. Noiunea de izvor al dreptului Noiunea de izvor al dreptului este utilizat cu m ai multe nelesuri: n sens material, noiunea de izvor de drept desemneaz totalitatea elaiilor materiale de existen care determin ntr-o societate dat o anumit reglementar uridic; 36

ca surs de cunoatere a dreptului, desemneaz documentele n baza crora putem reconstit i fizionomia unor norme i instituii juridice; n sens formal, desemneaz acele forme d e exprimare ale dreptului, n virtutea crora normele de conduit capt valoare juridic evin norme de drept. Acest ultim sens ne intereseaz n abordarea dreptului roman. D in acest punct de vedere, reglementarea juridic a relaiilor sociale din societatea roman s-a realizat n decursul evoluiei acesteia prin izvoare variate. Astfel, n pri ma parte a epocii vechi, erau izvoare ale dreptului obiceiul i legea. Ctre sfritul a cestei epoci, li se adaug edictele magistrailor i jurisprudena. n epoca clasic apar c izvore ale dreptului i senatusconsultele i constituiunile imperiale. n epoca postcl asic, din rndul izvoarelor dreptului, rmn numai constituiunile imperiale i obiceiul. .2. Obiceiul Este constituit din acele reguli nescrise care, aplicate continuu i n delungat, capt for juridic. Obiceiul este cel mai vechi izvor de drept i s-a format rocesul trecerii de la societatea gentilic la cea organizat n stat, exprimnd interes ele tuturor membrilor societii i fiind respectat de bun-voie. Dup apariia statului, f zionomia obiceiului se schimb, n sensul c numai acele obiceiuri convenabile i utile intereselor clasei dominante capt sanciune juridic i sunt impuse prin fora de constr re a statului. 37

Timp de un secol de la fondarea statului roman, obiceiul a reprezentat singurul izvor de drept. Obiceiurile juridice erau inute n secret de ctre pontifi (preoi ai c ultului pgn roman), care pretindeau c acestea le-au fost ncredinate de ctre zei. Pont fii erau ns exponenii intereselor aristocraiei sclavagiste, iar n procesul de interpr etare a obiceiului, svreau deliberat o confuzie ntre normele de drept i cele religioa se, ntre ius i fas, pentru a putea impune voina categoriei din care ei nii fceau par n contextul evoluiei societii romane i al apariiei actelor normative, vechiul obicei rigid i formalist, i pierde treptat importana, fr a disprea ns cu totul. Juriscon Salvius Iulianus a artat c obiceiul reprezint voina comun a poporului i c are att o e creatoare, ct i o funcie abrogatoare. n epoca postclasic, n contextul decderii pro ei de mrfuri, a revenirii la practicile economiei naturale i a descompunerii trept ate a statului, obiceiul i recapt importana sa de odinioar. 1.3. Legea Prin cuvntul romanii desemnau o convenie obligatorie ntre pri. Cnd aceast convenie intervenea nt u persoane, cuvntul lex avea nelesul de contract, iar cnd intervenea ntre magistrat or, avea nelesul de lege, ca form de exprimare a dreptului. Procedura de adoptare a legilor romane cunoate mai multe etape: 38

n prima etap, magistratul publica prin edictul su coninutul legii; apoi poporul, n nit n adunri ad-hoc, dezbtea acest proiect de lege; dup 24 de zile, poporul, ntrunit comiii, se pronuna asupra proiectului; Dac poporul era de acord cu proiectul de le ge, pronuna uti rogas, iar dac nu era de acord pronuna antiquo. Poporul ns nu putea a duce amendamente proiectului de lege, ci fie l adopta, fie l respingea n bloc. dup v otarea legii, ultima etap o reprezenta ratificarea din partea Senatului roman, ca re, cu aceast ocazie, verifica dac proiectele votate corespundeau sau nu interesel or aristocraiei sclavagiste, n caz contrar acestea urmnd a fi infirmate. n acest mod , Senatul participa la activitatea de legiferare. Structura legii. Legea cuprind ea trei pri: praescriptio, rogatio i sanctio. n praescriptio se trecea numele magist ratului care a elaborat legea, numele comiiilor care au votat legea, data i locul votrii. Rogatio cuprindea textul propriu-zis al legii, mprit n capitole i paragrafe. anctio cuprindea consecinele care interveneau n cazul nerespectrii dispoziiilor din rogatio. Dup natura sanciunii, legile se clasificau n trei categorii: leges perfect ae; leges imperfectae; leges minus quam perfectae. Leges perfectae erau acele le gi n a cror sanciune se prevedea c orice act ncheiat cu nclcarea dispoziiilor din r o va fi anulat. 39

Leges minus quam perfectae erau acele legi care conineau anumite dispoziii, n virtu tea crora actul ntocmit cu nclcarea dispoziiilor din rogatio rmnea valabil, dar auto su urma a fi pedepsit, de regul, cu o amend. Leges imperfectae nu prevedeau nici o sanciune pentru nclcarea dispoziiilor din rogatio. Legea celor XII Table Cea mai im portant lege roman a aprut pe fondul conflictului dintre patricieni i plebei, acetia din urm solicitnd n mod repetat publicarea normelor de drept. Timp de zece ani, ple bea l-a ales tribun pe Terentilius Arsa, care a cerut invariabil sistematizarea i publicarea dreptului cutumiar. n cele din urm, n anul 451 .e.n., patriciatul a fost de acord s se formeze o comisie compus din zece persoane, care a redactat normele de drept i le-a publicat n Forum pe zece table de lemn. Aceast comisie este cunosc ut sub denumirea de decemviri legibus scribundis (cei 10 brbai care s scrie dreptul). La protestele plebei, nemulumit de faptul c din comisie nu fcea parte nici un plebeu , a fost instituit o nou comisie, n componena creia intrau i cinci plebei i care, n 449 .e.n., a publicat o nou lege, pe dousprezece table de bronz. Legea celor XII T able cuprindea codificarea vechiului drept cutumiar. Conine att dispoziii de drept public, ct i de drept privat, constituind un adevrat cod. ntre dispoziiile de drept p rivat, un loc central l ocup cele privitoare la regimul proprietii private, la mater ia succesiunii i la organizarea familiei. Normele de drept privitoare la materia obligaiilor sunt relativ puine, ceea ce se explic prin faptul c, n epoca adoptrii cod lui decemviral, romanii erau un popor de agricultori, care tria n condiiile economi ei naturale nchise. 40

Numai aa se poate nelege de ce Legea celor XII Table menioneaz un singur contract. Te xtul Legii celor XII Table nu s-a pstrat, tablele de bronz fiind distruse n anul 3 90 .e.n., cu prilejul incendierii Romei de ctre gali. Dar Legea celor XII Table sa imprimat pentru totdeauna n contiina poporului roman, fiind considerat simbol al s piritualitii sale. n acest sens, Cicero spunea, la patru secole dup publicarea legii , c memorarea acesteia constituia o lecie obligatorie pentru elevi, o carmen necesa rium. Legea celor XII Table reprezint o creaie original, nefiind copiat, dup cum au a irmat unii, dup dreptul grec, ntruct prin dispoziiile sale ea reflect n mod fidel con iiile sociale i economice de la jumtatea secolului al V-lea .e.n., ceea ce dovedete c este un produs autentic roman. Aceast lege nu a fost niciodat abrogat, fiind n vigoa re vreme de unsprezece secole. Ctre sfritul Republicii i nceputul Imperiului, dispozi ile sale ns au devenit inaplicabile. 1.4. Edictele magistrailor La intrarea n funcie, magistraii romani beneficiau de ius edicendi, adic de dreptul de a publica un edi ct prin care artau cum neleg s-i exercite funciile i ce mijloace juridice vor utiliz acest scop. Edictul publicat era valabil vreme de un an, adic att timp ct dura magi stratura. La origine, aceste edicte au fost formulate oral, de unde i etimologia cuvntului, care provine de la ex dicere (a spune). Dar, ncepnd cu secolul al III-lea e.n., ele au fost afiate n Forum pe table din lemn vopsite n alb, ce purtau numele de album. n afara edictelor valabile pe timpul exercitrii funciilor, mai erau i edic te ocazionale, date cu prilejul unor srbtori sau evenimente publice. 41

Edictele valabile pe ntreaga durat a magistraturii se numeau perpetue (edicta perp etua), pe cnd cele ocazionale se numeau neprevzute (edicta repentina). Edictele ca re prezint cea mai mare importan sunt edictele pretorilor, cei mai importani magistr ai judiciari romani. Prin intermediul edictelor, pretorii puneau la dispoziia pers oanelor interesate mijloacele procedurale necesare, pentru ca acestea s-i poat valo rifica drepturile n justiie. n condiiile n care, spre sfritul epocii vechi, dreptul ritar, rigid i formalist, a devenit inaplicabil, pretorii au putut desfura o activi tate cu caracter pregnant creator. Ori de cte ori descopereau c dreptul civil nu o ferea mijloace necesare deducerii n justiie a unor pretenii legitime, pretorii crea u prin intermediul edictului mijloace procedurale noi, sancionnd pe cale procedura l noi drepturi. n acest fel, activitatea pretorului a devenit creatoare prin adapt area vechilor instituii ale dreptului civil la noile realiti economice i sociale, aj ungndu-se astfel la unele instituii juridice noi. Dreptul astfel creat a fost denu mit drept pretorian. La expirarea perioadei de un an, cnd nceta funcia magistratulu i ales, edictul pretorului i nceta valabilitatea, cci ncepea mandatul unui nou pretor . n practic, ns, noul pretor prelua n edictul su dispoziiile care se dovedeau utile vechiul edict. Astfel, cu timpul, unele instituii au ajuns s se statorniceasc n mod definitiv n edictele pretorilor. Din aceast cauz, fizionomia edictului pretorului se compune din dou pri: o parte veche, edictum vetus sau pars translaticium, ce cup rindea dispoziiile preluate din edictele altor pretori; 42

o parte nou, edictum novum sau pars nova, care cuprindea noile dispoziii introduse de fiecare pretor n parte. n perioada Principatului, mpratul Hadrian (117-138 e.n.) a ordonat jursiconsultului Salvius Iulianus s redacteze edictul pretorului ntr-o form definitiv. Prin urmare, a fost creat un edict permanent, numit edictum perpet uum de la care pretorii urmtori nu s-au mai putut abate. Din acest moment, pretori i nu au mai putut desfura o activitate creatoare. Dei textul edictului perpetuu nu ne-a parvenit, el a fost reconstituit la sfritul secolului al XIX-lea de ctre Otto Lenel, care a artat c edictul perpetuu cuprindea patru pri: Partea I Organizarea pr ceselor; Partea a II-a Mijloace procedurale de drept civil; Partea a III-a Mijlo ace procedurale de drept pretorian; Partea a IV-a Executarea sentinelor. Raportul dintre dreptul civil i dreptul pretorian ntr-un text roman (Gaius - Digeste) se a firma: pretor ius facere non potest (pretorul nu poate crea drept). Pe de alt parte , ntr-un alt text clasic (Marcian - Digeste) se arta c ius praetorium este viva vox iuris civilis (dreptul pretorian este vocea vie a dreptului civil). Aparent, cele dou texte se contrazic. n realitate, ele se susin i se completeaz reciproc. Aceasta truct afirmaia potrivit creia pretorul nu poate creea drept trebuie interpretat n sen sul c pretorul nu poate crea drept civil, dar pretorul poate influena, prin mijloa ce procedurale, linia de evoluie a dreptului civil. 43

Aceast activitate cu caracter creator a pretorului ne este clar nfiat ntr-un text ce ru cuprins n Digestele lui Justinian, conform cruia: ius praetorium este quod praet ores introduxerunt adiuvandi vel suplendi vel corrigendi iuris civilis gratia, p ropter utilitatem publicam (dreptul pretorian este cel introdus de ctre pretori pe ntru a veni n ajutorul dreptului civil, pentru a-l completa i pentru a-l modifica n conformitate cu binele public). Din acest text rezult clar c dreptul pretorian se definete numai n raport cu dreptul civil i c pretorul acioneaz pe trei ci n vedere ptrii vechiului drept civil roman la noile cerine de via. n primul rnd, pretorul exti de sfera de aplicare a dreptului civil prin interpretarea textelor acestuia, de aa manier nct s fac aplicabile acele texte la noile spee ivite n practic. Deci, pr vine n sprijinul dreptului civil printr-o interpretare extensiv. Aceast prim cale o denumim adiuvandi iuris civilis gratia (pretorul vine n sprijinul dreptului civil ). n al doilea rnd, pretorul poate extrage din textele vechilor legi anumite regul i generale, principii sau mijloace procedurale, care s completeze textele acestor legi. Aceast cale de completare a legii (a dreptului civil) se numete supplendi i uris civilis gratia. n unele cazuri, cnd textele dreptului civil erau vdit depite, an acronice, pretorul putea s modifice pur i simplu acele texte, situaie n care pretoru l proceda corrigendi iuris civilis gratia (modificarea dreptului civil). 44

1.5. Jurisprudena A. Noiune i evoluie Jurisprudena este tiina dreptului roman, creat ctre jurisconsuli, prin interpretarea creatoare a vechilor legi. Jurisconsulii erau oameni de tiin, cercettori ai dreptului care, printro ingenioas interpretare a vechi lor idei, ajungeau la rezultate diferite fa de cele avute n vedere de acele legi, i ar n unele cazuri chiar la rezultate opuse. Jurisconsulii nu erau funcionari public i, ci erau simpli particulari, care se dedicau cercetrii normelor de drept din pr oprie iniiativ. n istoria dreptului roman, jurisprudena a cunoscut o lung evoluie. La origine, n vechiul drept roman, activitatea jurisconsulilor se mrginea la a preciza care sunt normele juridice aplicabile la anumite cazuri, care sunt formulele co respunztoare fiecrui tip de proces i care sunt cuvintele solemne pe care prile erau o bligate s le pronune cu ocazia judecrii procesului. Deci, la origine, jurisprudena a avut un caracter empiric, un caracter de spe. Spre sfritul epocii vechi, n vremea lu i Cicero, jurisprudena a dobndit un caracter tiinific, n sensul c s-au formulat regul generale de cercetare, iar materia supus cercetrii a fost sistematizat pe baza ace lor reguli. n dreptul clasic, jurisprudena a atins culmea strlucirii sale, deoarece n aceast epoc activitatea jurisdconsulilor s-a caracterizat printr-o excepional pute e de analiz, de sintez, de abstractizare i de sistematizare. n aceast epoc a fost ela orat acel limbaj limpede, elegant i precis, n msur s dea expresia cuvenit oricrei id instituii juridice. n dreptul postclasic, odat cu decderea general a societii roman jurisprudena cunoate i ea un proces de decdere. 45

B. Jurisprudena n epoca veche a) Jurisprudena sacral. Pn n anul 301 .e.n., jurispru avut un caracter sacral. Acest caracter decurge din faptul c, n momentul adoptrii Legii celor XII Table, nu s-a publicat ntregul drept privat roman, ci numai drept ul material. Dreptul procesual, adic dreptul care guverneaz desfurarea proceselor, n u s-a publicat. Ca urmare, zilele faste, adic zilele n care se puteau judeca proce sele, precum i formulele solemne corespunztoare fiecrui tip de proces, au fost inute n continuare n secret de ctre pontifi, astfel nct prile nu tiau cum s i valorif ile pe cale judiciar. Atunci se adresau pontifilor, pentru a le cere consultaii ju ridice. n aceste condiii, numai pontifii puteau desfura o activitate de cercetare tii nific. De aceea, afirmm c iniial jurisprudena a avut un caracter sacral, adic un car er religios. b) Jurisprudena laic. n anul 301 .e.n., un dezrobit al cenzorului Appiu s Claudius Caecus, pe nume Gnaeus Flavius, a publicat dreptul procesual n forum ( zilele faste i formulele solemne ale proceselor). Din acest moment, jurisprudena a dobndit un caracter laic, ntruct orice persoan care avea dorina i aptitudinile neces re putea desfura o activitate de cercetare a dreptului. Pe de alt parte, jurisconsu lii, chiar i cei din epoca veche, desfurau i o activitate cu implicaii practice, ofer nd cetenilor consultaii juridice. Aceste consultaii mbrcau trei forme, desemnate prin cuvintele: respondere; cavere; agere. 46

Respondere desemneaz consultaiile juridice oferite n orice problem de drept. Cavere erau consultaii pe care jurisconsulii le ofereau n legtur cu forma actelor juridice. Asemenea consultaii erau necesare, ntruct n vechiul drept roman simpla manifestare d e voin nu producea efecte juridice. Acea manifestare de voin trebuia mbrcat n forme mne, care difereau de la un act juridic la altul, iar dac nu erau respectate ntocm ai acele forme, actul respectiv nu producea efecte juridice. Agere desemneaz cons ultaiile pe care jurisconsulii le ofereau judectorilor. Acest fenomen este explicab il pentru dreptul roman, deoarece procesul se desfura n dou faze, iar faza a doua av ea loc n faa judectorului, care nu era un funcionar public, ci era un simplu particu lar ales de ctre pri i confirmat de ctre magistrat. De aceea, judectorii romani obin u s cear de la jurisconsuli consultaii n legtur cu felul n care trebuia condus proc Cei mai valoroi jurisconsuli ai epocii vechi au trit ntre secolele II i I .e.n. Dint e acetia menionm pe: Sextus Aelius Petus Catus, celebru comentator al Legii celor X II; Quintus Mucius Scaevola, model de gndire pentru Cicero; Aquilius Gallus, crea torul aciunii de dol; Servius Sulpicius Rufus; Aulus Ofilius. C. Jurisprudena n epo ca clasic La nceputul epocii clasice, n vremea lui August, se contureaz dou coli de d ept (n sensul de curente ale gndirii juridice): coala sabinian a fost fondat de ctr aius Ateius Capito. Numele acestei coli a fost dat de Masurius Sabinus, cel mai v aloros discipol al lui Capito. 47

coala proculian a fost fondat de ctre Marcus Antistius Labeo. Numele acestei coli a ost dat de ctre Iulius Proculus, cel mai valoros discipol al lui Labeo. n general, coala sabinian a avut o orientare conservatoare, n sensul c oferea soluii potrivit p rincipiilor dreptului civil, pe cnd coala proculian a avut o orientare novatoare, nt ruct urma linia de gndire a edictului pretorului. La nceputul secolului al II-lea e .n., deosebirile dintre cele dou coli dispar. Dintre marii jurisconsuli clasici i me nionm pe: Caius Cassius Longinus, discipol al lui Sabinus, a fost att de apreciat, n ct, la un moment dat, n unele texte, coala sabinian este denumit coala cassian; Sa Iulianus (Iulian), care a trit n vremea lui Hadrian, este autorul Edictului perpet uu i al unei lucrri enciclopedice intitulat Digesta, format din 90 de cri; Sextus nius, care a trit n vremea lui Antonin Pius (138161 e.n.), a scris o istorie a jur isprudenei numit Liber singularis Enchiridii; Gaius, care a fost o enigm a dreptulu i roman. Din lucrrile lui rezult c ar fi trit la jumtatea secolului al II-lea e.n., d ar nici un contemporan nu-l menioneaz, nu-l citeaz, dei jurisconsulii clasici se cita u frecvent. Despre el s-au scris n epoca modern cele mai valoroase lucrri. Acest fe nomen se explic prin aceea c una dintre lucrrile lui Gaius, i anume Institutiones, a juns pn la noi pe cale direct. Aceast lucrare, care este un manual de coal adresat st denilor n drept, a fost descoperit n anul 1816 n Biblioteca episcopal de la Verona, d ctre profesorul german Niebuhr pe un palimpsest. 48

Palimpsestul este un papirus de pe care a fost ters textul original i s-a aplicat n locul lui o nou scriere, un nou text. Profesorul Niebuhr i-a dat seama c este vorb a despre un palimpsest i atunci a ncercat s descifreze scrierea original prin aplica rea unor reactivi chimici; dar cum reactivii chimici erau primitivi, papirusul s -a deteriorat. Dar ntmpltor, n anul 1933, n Egipt, a fost descoperit un alt papirus p e care era scris ultima parte a aceleiai lucrri, exact partea care prezenta cele ma i multe lacune n manuscrisul de la Verona, nct varianta actual a Institutelor lui Ga ius este apropiat de cea original. Cei mai importani jurisconsuli ai epocii clasice au trit la sfritul secolului al II-lea i nceputul secolului al III-lea e.n. Acetia su t: Aemilius Papinianus (Papinian), supranumit princeps jurisconsultorum (primul co nsultant, sftuitor) i Primus omnium (primul dintre toi), a fost considerat cel mai va loros jurisconsult dintre toi, att de ctre contemporanii si, ct i de ctre cercettor derni. Iulius Paulus (Paul) , discipolul lui Papinian, avea un stil original, da r greu de neles. A scris extrem de mult, iar n Digestele lui Justinian au fost incl use mai mult de 2000 de fragmente din opera lui Paul. Ulpius Domitius (Ulpian), de asemenea discipolul lui Papinian, avea un stil concis i clar. Datorit acestui f apt, aproximativ o treime din Digestele lui Justinian cuprind fragmente din opera lui Ulpian. Herenius Modestinus (Modestin) a fost ultimul mare jurisconsult clas ic care a desfurat o activitate creatoare. 49

D. Ius publice respondendi n vremea lui August, a fost creat ius publice responde ndi, adic dreptul de a oferi consultaii juridice cu caracter oficial. Printr-o ref orm a sa, August a decis ca anumii jurisconsuli, care se aflau n graiile sale, s fie estii cu dreptul de a da consultaii ntrite cu autoritatea principelui. Acele consult aii, date de ctre jurisconsulii nvestii cu ius publice respondendi ex auctoritate pri ncipis, erau obligatorii pentru judectori, ns numai pentru spea respectiv, nu i pentr cazurile similare. Reforma lui August a fost dus mai departe de ctre Hadrian, car e a hotrt c toate consultaiile oferite de ctre jurisconsulii nvestii cu ius publice ondendi sunt obligatorii att pentru spea n care au fost solicitate, ct i pentru cazur ile asemntoare. Din acel moment se poate afirma c jurisprudena roman a devenit izvor formal de drept. E. Jurisprudena n epoca postclasic n epoca postclasic, jurisprudena cunoscut un proces de decdere, n sensul c nu se mai realizau lucrri originale. Juri sconsulii postclasici se mrgineau fie s comenteze, fie s rezume lucrrile jurisconsuli or clasici. Astfel, cu ocazia judecrii proceselor, prile sau avocaii acestora invoca u soluiile oferite de ctre jurisconsulii clasici. Dar jurisprudena clasic era de necu prins, nu putea fi cunoscut n ntregime. i atunci, n scopul de a ctiga procesele n o condiii, prile i unii avocai falsificau textele clasice, punnd pe seama jurisconsuli din acea epoc afirmaii pe care acetia nu le fcuser. De aceea, n anul 426 e.n., s-a d t Legea citaiunilor de ctre mpratul Valentinian al III-lea. Potrivit dispoziiilor ace stei legi, prile puteau cita n 50

faa judectorilor numai texte din lucrrile a cinci jurisconsuli clasici, i anume Papin ian, Paul, Ulpian, Gaius i Modestin. Dac cei cinci jurisconsuli nu aveau aceeai prere ntr-o problem de drept, se urma prerea majoritii. Dac unul dintre aceti jurisconsul abinea i ntre ceilali era paritate, judectorul era obligat s urmeze prerea lui Papi n. Dar dac tocmai Papinian era cel care nu se pronuna, judectorul trebuia s aleag una dintre cele dou preri. 1.6. Senatusconsultele n epoca Republicii, hotrrile Senatului nu erau obligatorii, neavnd putere de lege. Totui, senatul putea infleuna procesul de legiferare. Astfel, legile votate de ctre adunrile poporului intrau n vigoare n umai dup ce erau ratificate de ctre Senat. Senatul mai putea influena procesul de l egiferare prin anumite intervenii n activitatea pretorului, n sensul c putea recoman da pretorului s introduc n edictul su anumite dispoziii, care pe aceast cale deveneau obligatorii. n vremea mpratului Hadrian, hotrrile Senatului au devenit izvor de drept n sens formal. n acest fel, aparent, prerogativele Senatului au sporit, dar, n fap t, Senatul devenise o anex a politicii imperiale. Procedura de adoptare a senatus consultului se limita la citirea proiectului de ctre mprat ori de ctre reprezentantu l su, fr a se mai atepta rezultatul votului. Iat de ce o serie de texte din secolele II-III desemnau senatusconsultele prin termenul de orationes, adic simple discursur i. 51

1.7. Constituiunile imperiale Constituiunile imperiale (hotrrile mpratului) au deveni izvor de drept n sens formal tot n vremea mpratului Hadrian. Pn n acel moment, hot pratului aveau natura juridic a edictelor magistrailor, n sensul c erau valabile numa i pe durata magistraturii imperiale. Dup reforma lui Hadrian, hotrrile imperiale, n umite constituiuni imperiale, au devenit obligatorii pentru totdeauna. Ele erau mpri te n patru categorii: edicta; mandata; decreta; rescripta. Edicta sau edictele im periale cuprindeau norme juridice de maxim generalitate, att n domeniul dreptului p ublic, ct i n domeniul dreptului privat. Mandata sau mandatele erau constituiuni imp eriale cu caracter administrativ, adresate nalilor funcionari ai statului, n mod deo sebit guvernatorilor de provincii. Decretele erau hotrri judectoreti pronunate de ctr mprat n calitate de judector suprem. Cnd aspectele erau mai complicate i necesitau e plicaii i ndrumri, mpraii obinuiau, dup pronunarea hotrrii, s formuleze reguli neral, care din acel moment deveneau obligatorii, adic trebuiau aplicate de ctre t oi judectorii care aveau de soluionat spee asemntoare. Rescripta sau rescriptele erau consultaii juridice oferite de ctre mprat n calitate de jurisconsult. Unii mprai, p Marc Aureliu (161-180 e.n.), aveau solide cunotine juridice, nct erau solicitai n pr bleme de drept, iar uneori formulau chiar principii de drept. Aceste principii e rau cunoscute n limbajul juridic sub numele de rescripte. 52

2. OPERA LEGISLATIV A LUI JUSTINIAN 2.1. Importana operei legislative a lui Justin ian Justinian, contient de faptul c societatea roman se afl n ultimul stadiu al desco mpunerii, a cutat soluii pentru a o salva. n concepia lui Justinian, repunerea n vigo are a izvoarelor dreptului roman clasic ar fi fost de natur s revitalizeze societa tea. Atunci a cerut profesorilor, jurisconsulilor i avocailor celebri din epoca sa s fac o sistematizare a celor mai valoroase izvoare ale dreptului clasic. n acest s cop, s-a constituit o comisie n frunte cu profesorul Tribonian, questor sacri pal ati, autoritate celebr n domeniul dreptului. Aceast comisie a ntocmit aa numita oper gislativ a lui Justinian, denumit n epoca Renaterii Corpus iuris civilis (Culegere a eptului civil). Aceast oper legislativ nu are nimic original n ea. Membrii comisiei nu au desfurat o activitate creatoare, ci au compilat, au sistematizat izvoare de drept elaborate cu sute de ani nainte. Dar acele izvoare de drept i, n special, luc rrile jurisconsulilor clasici nu ne-au parvenit, nu au ajuns pn la noi, cu cteva exce pii. Astfel c noi cunoatem jurisprudena clasic roman indirect i parial, pe baza fra elor din lucrrile clasice, care au fost sistematizate n Digestele lui Justinian. 2 .2. Legislaia lui Justinian Opera legislativ a lui Justinian constituie cel mai va loros document pe care antichitatea l-a transmis lumii moderne. Aceast oper este f ormat din patru lucrri: Codul, Digestele, Institutele i Novelele. A. Codul lui J te o culegere de constituiuni imperiale date n intervalul de timp cuprins ntre epoc a mpratului Hadrian i anul 529 e.n.. Aceast prim ediie a Codului nu ne-a parvenit, spierdut. Din fericire, n anul 53

534 e.n., comisia lui Tribonian a elaborat a doua ediie a Codului Codex repetitae praelectionis, care a ajuns pn la noi. Alturi de Tribonian, la elaborarea Codului au lucrat i profesorii Teofil, de la Facultatea de Drept din Constantinopol i Leonti us, de la Facultatea de Drept din Beirut. n vederea elaborrii acestui cod, comisia condus de Tribonian a valorificat unele codificri anterioare, fie particulare, fi e oficiale. Dintre codificrile particulare utilizate, menionm Codul Gregorian i Codu l Hermogenian. Aceste coduri au fost alctuite de ctre profesorii Gregorius i Hermog enianus, de la Facultatea de Drept din Beirut. Codul lui Justinian este sistemat izat n 12 cri, crile sunt mprite n titluri, titlurile n constituiuni, iar unele sunt mprite i n paragrafe. La nceputul fiecrei constituiuni exist o inscriptio, te indicat numele mpratului ce a emis constituiunea, precum i numele persoanei creia era adresat. La sfritul constituiunii, n subscriptio, sunt artate locul i data adop acelei constituiuni. Deoarece Codul lui Justinian urma s aib o finalitate practic, s fie aplicat n practica instanelor judectoreti, comisia a selecionat numai constitu ile rmase n vigoare, nu i pe cele abrogate. Ba mai mult, textele depite au fost astfe l adaptate nct s poat fi aplicate n practic. Codul cuprinde att dispoziii de drept c, ct i dispoziii de drept privat. n dou cri sunt cuprinse i cteva dispoziii de d nic. B. Digestele lui Justinian au fost adoptate n anul 533 e.n. Aceast lucrare enciclo pedic este o culegere de fragmente din lucrrile jurisconsulilor clasici. 54

Metoda de lucru a comisiei a fost elaborat chiar de ctre Justinian, prin trei cons tituiuni imperiale, care apoi au devenit prefee ale Digestelor. Comisia, condus tot de ctre Tribonian, era format din 15 profesori i avocai, care au constatat c opiniil e jurisconsulilor clasici erau n mod frecvent diferite. Or, lucrarea ce trebuia al ctuit de membrii comisiei urma a fi aplicat n practic, astfel nct soluiile trebuiau unitare. Tribonian l-a sesizat pe mprat n privina existenei acestor controverse, pre cum i n legtur cu faptul c unele instituii erau depite. mpratul a decis, prin 50 tuiuni imperiale, s pun capt tuturor controverselor i s desfiineze toate instituiil idice depite. Pentru elaborarea Digestelor, comisia a valorificat peste 2000 de lu crri clasice, pe care le-a considerat cele mai valoroase, iar fragmentele extrase din cele 2000 de lucrri au fost sistematizate n 50 de cri. Crile au fost mprite , fragmente i paragrafe. La nceputul fiecrui fragment se afla cte o inscriptio, n car e era indicat numele jurisconsultului, precum i lucrarea din care textul a fost e xtras. n vederea citrii unui text din Digeste, se utilizeaz litera D urmat de patru n mere: primul este numrul crii, al doilea este numrul titlului, al treilea este al fr agmentului, iar al patrulea este numrul paragrafului. Numerotarea paragrafelor nce pe cu al doilea; primul paragraf nu se numeroteaz i se numete principium. Deci, une ori vom avea litera D urmat de trei numere. n fiecare dintre cri, sunt tratate diferi e materii (posesiunea, proprietatea, succesiunile, etc.); titlurile, ns, au un coni nut unitar, fiecare titlu este dedicat unei probleme de drept determinate. 55

n fiecare titlu, fragmentele sunt aezate ntr-o anumit ordine, care decurge din metod a de lucru a comisiei. Comisia a fost, la rndul ei, mprit n trei subcomisii, conduse e ctre Teofil, Constantin i Doroteu. Fiecare dintre cele trei subcomisii a cerceta t anumite lucrri clasice i a extras din ele cele mai valoroase fragmente. Prima su bcomisie a cercetat lucrrile lui Masurius Sabinus, comentariile la adresa acestor lucrri, numite libris ad Sabinum, precum i Digestele lui Salvius Iulianus. Fragment ele extrase din aceast categorie de lucrri au format masa sabinian. Cea de-a doua s ubcomisie a extras fragmente din lucrrile prin care se fceau comentarii asupra edi ctului pretorului, alctuind masa edictal. A treia subcomisie a extras fragmente di n opera lui Papinian, alctuind masa papinian. Tot aceast subcomisie a extras fragme nte din lucrrile altor jurisconsuli, care au fost constituite n appendix. Dup ce fie care subcomisie a extras fragmentele din lucrrile care i-au revenit, comisia s-a reunit n plen, dup care s-a trecut la redactarea titlurilor. Astfel, ori de cte ori citim un titlu din Digeste, constatm c mai nti figureaz fragmente din operele lui Sa binus i Salvius Iulianus, apoi ncep fragmentele prin care se comenta edictul preto rului, dup care vor fi observate fragmente din opera lui Papinian i, n fine, din ali jurisconsuli. Digestele lui Justinian au fost tiprite n numeroase ediii. Cele mai b une ediii au fost cele ngrijite de Th. Mommsen, din 1870 i de Pietro Bonfante, din 1931. C. Institutele (Institutiones). Au fost publicate n anul 533. La elaborarea lor i-au dat concursul Tribonian, Teofil i Doroteu. Institutele lui Justinian sun t, ca i Institutele clasice, un manual adresat studenilor n drept. Au fost elaborat e prin valorificarea institutelor 56

clasice, n mod deosebit a Institutelor lui Gaius, Marcian i Florentin. Dar, spre d eosebire de Institutele clasice, care nu erau obligatorii pentru judectori, Insti tutele lui Justinian aveau putere de lege, erau izvor de drept n sens formal. Ins titutele sunt formate din patru cri, care se mpart n titluri, iar titlurile n paragra fe. Prin urmare, Institutele lui Justinian nu cunosc i mprirea pe fragmente, n sensul c nu se indic autorul i lucrarea din care a fost extras un anumit text. D. Novelae . Cuprind constituiunile imperiale date de ctre mpratul Justinian din anul 534 pn n l 565. Sistematizarea lor sa fcut dup moartea mpratului, de ctre persoane particulare . Aceste persoane au inclus n cuprinsul Novelelor toate constituiunile date dup anu l 534, neinnd cont de faptul c unele nu mai erau n vigoare, de aceea, se constat frec vent c textele din Novele se contrazic. Opera legislativ a lui Justinian a fost pu blicat pentru prima oar n anul 1489. ncepnd din secolul al XVI-lea, a fost denumit C us iuris civilis (culegere a dreptului civil), denumire ce este folosit i astzi. 57

NTREBRI: 1. Care sunt sensurile conceptului de izvor de drept? 2. Procedura de adoptare a legilor romane. 3. Structura legilor romane. Clasificarea legilor dup sanciune. 4 . Legea celor XII Table, creaie original a poporului roman. 5. Cte categorii de edi cte emiteau magistraii romani? 6. Care este structura edictelor magistrailor? 7. P rin ce ci acioneaz pretorul asupra dreptului civil? 8. Structura Edictului Perpetuu reconstituit de Otto Lenel. 9. Evoluia jurisprudenei romane. 10. n ce const activit atea practic a jurisconsulilor romani? 11. Care sunt colile de drept n epoca clasic? 12. Ce este ius publice respondendi? 13. Legea citaiunilor. 14. Care sunt categor iile de constituiuni imperiale? 15. Care este structura Codexului lui Justinian? 16. Elaborarea Digestelor lui Justinian. 58

Unitatea de nvare nr. III: PROCEDURA CIVIL ROMAN CUPRINS : 1. PROCEDURA LEGISACIUNILOR 1.1. Definiia i evoluia procedurii civile romane 1.2. Ca racterele procedurii legisaciunilor 1.3. Desfurarea procesului 2. PROCEDURA FORMULA R 2.1. Apariia procedurii formulare 2.2. Rolul i structura formulei 2.3. Desfurarea p rocesului n sistemul procedurii formulare 2.4. Aciuni 2.5. Efectele sentinei 3. PRO CEDURA EXTRAORDINAR 1. PROCEDURA LEGISACIUNILOR 1.1. Definiia i evoluia procedurii civile romane Procedu ra civil roman cuprinde totalitatea normelor juridice care guverneaz desfurarea proce selor private, adic a acelor procese care au un obiect patrimonial. 59

n dreptul roman, cercetarea procedurii civile prezint o importan aparte, pentru c dre ptul civil roman a evoluat pe cale procedural. Pe aceast cale, o serie de instituii care in de materia proprietii, succesiunii sau a obligaiilor au fost create de ctre magistraii judiciari (pretorii), prin utilizarea unor mijloace procedurale. n evol uia dreptului roman, s-au succedat trei sisteme procedurale: Procedura legisaciuni lor n epoca veche; Procedura formular n epoca clasic; Procedura extraordinar ostclasic. Procedura legisaciunilor i procedura formular prezint anumite particularit comune, ntruct ambele proceduri cunosc desfurarea procesului n dou faze distincte: a in iure, care se desfoar n faa magistratului; faza in iudicio, care se desfoar ectorului. n procedura legisaciunilor, magistratul nu putea desfura o activitate crea toare, rolul su reducndu-se la supravegherea prilor, n sensul de a observa dac aceste pronun corect formulele solemne proprii fiecrui tip de proces. La rndul su, magistra tul pronuna anumite cuvinte solemne cu efecte juridice bine precizate. n procedura formular, magistratul desfura o susinut activitate creatoare, prin utilizarea unor m ijloace procedurale, putnd sanciona noi drepturi subiective, precum i noi principii de drept. n procedura extraordinar, introdus n epoca postclasic, a disprut diviziune procesului n dou faze, dezbaterile fiind conduse de o singur persoan, de la nceputul pn la sfritul procesului. 60

1.2. Caracterele procedurii legisaciunilor Termenul de legisaciune (aciune a legii) d esemneaz primul sistem procedural roman i ne arat c orice aciune, ca mijloc de valori ficare a unui drept subiectiv, se ntemeiaz pe lege. Procedura legisaciunilor consac r cinci tipuri de procese, care se numesc aciuni ale legii, de unde i termenul de le gisaciuni: Primele trei legisaciuni erau utilizate n vederea recunoaterii pe cale ju iciar a unor drepturi subiective i se numeau legisaciuni de judecat. Celelalte dou t puri de procese erau utilizate pentru punerea n aplicare a sentinelor pronunate pri n legisaciunile de judecat i se numeau legisaciuni de executare. Att legisaciunile de judecat, ct i legisaciunile de executare prezint anumite caractere comune: Caracterul judiciar al legisaciunilor rezult din aceea c prile erau obligate s se prezinte n f agistratului i s pronune anumii termeni solemni, numii formulele legisaciunilor. Cara terul legal al legisaciunilor rezult din faptul c toate legisaciunile erau create pr in legi, iar prile foloseau termenii luai din legea pe care se ntemeia legisaciunea r espectiv. Caracterul formalist al legisaciunilor decurge din faptul c acele formule solemne trebuiau s fie pronunate riguros exact att de ctre pri, ct i de ctre magi Cea mai mic greeal atrgea dup sine pierderea procesului. 61

1.3. Desfurarea legisaciunilor procesului n sistemul procedurii

A. Faza in iure (n faa magistratului) Prima regul n faza in iure este aceea c procesu l are un caracter consensual, ceea ce nsemna c era obligatorie prezena ambelor pri n aa magistratului, pentru ca procesul s poat ncepe. Citarea prtului n faa magistratu rebuia fcut chiar de ctre reclamant. Statul nu avea nici o atribuie n aceast privin Procedee de citare. Reclamantul putea utiliza unul din urmtoarele trei procedee d e citare: in ius vocatio; vadimonium extrajudiciar; condictio. In ius vocatio, c el mai vechi procedeu, consta n chemarea prtului n faa magistratului, prin pronunarea unor cuvinte solemne: in ius te voco (te chem n faa magistratului). Dac prtul refuza s se prezinte, putea fi adus cu fora n faa magistratului. Vadimonium extrajudiciar e ra o convenie prin care prile se nelegeau s se prezinte la o anumit dat n faa mag i. Condictio era somaia prin care reclamantul l chema n faa magistratului pe prtul pe egrin. b) Activitatea prilor n faa magistratului. n faa magistratului, reclamantul ar , prin cuvinte solemne, corespunztoare procesului organizat, care sunt preteniile sale. Fa de preteniile reclamantului, prtul putea adopta trei atitudini: 62

s recunoasc preteniile reclamantului; s nege preteniile reclamantului; s nu se mod corespunztor. Recunoaterea n faa magistratului (confessio in iure) era un titlu executoriu, potrivit Legii celor XII Table. Cel ce recunotea era asimilat cu cel condamnat, potrivit principiului confessus pro iudicatus est (cel care recunoate condamnat este). n acest caz, procesul nu mai trecea n faza a doua. Negarea preteni ilor reclamantului de ctre prt (infitiatio), care i ddea concursul la desfurarea pr lui, conducea la trecerea n faza a doua a procesului. Prtul nu se apra n mod corespun ztor (non defensio uti oportet), n sensul c nu i ddea concursul la desfurarea proce . i n aceast situaie prtul era asimilat cu cel condamnat, iar procesul nu mai trecea faza a doua. d) Magistraii judiciari. n istoria vechiului drept roman, atribuiunile jurisdicionale au fost deinute de ctre diferite persoane. Dup fondarea Republicii, atribuiunile jurisdicionale au fost preluate de ctre cei doi consuli. Din anul 367 . e.n., dup crearea preturii, pretorul urban a preluat de la consuli jurisdicia cont encioas. Din anul 242 .e.n., organizarea proceselor dintre ceteni i peregrini a reven it pretorului peregrin. Procesele asupra tranzaciilor din trguri erau organizate d e ctre edilii curuli. n Italia, organizarea proceselor revenea magistrailor municip ali, iar n provincii, guvenatorilor. 63

n funcie de legisaciunea care se organiza i de obiectul procesului, magistratul pron una unul dintre urmtoarele cuvinte: do, dico sau addico. Prin cuvntul do, magistrat ul confirma judectorul ales de ctre pri. Prin cuvntul dico, magistratul atribuia obie ctul litigios, cu titlu provizoriu, uneia dintre pri. Prin cuvntul addico, magistra tul ratifica declaraia unei pri. n faza in iure, ultimul act era litis contestatio ( atestarea procesului), care n procedura legisaciunilor consta n luarea de martori, avnd rolul de a atesta voina prilor de a ajunge n faa judectorului n vederea obine i sentine. d) Procedee de soluionare a unor litigii, pe cale administrativ, de ctre pretor. Pretorul putea soluiona anumite litigii, fr a mai trimite prile n faa judec ui. n acest scop, pretorul putea utiliza urmtoarele mijloace procedurale: Stipulaiu nile pretoriene (stipulationes praetoriae) sunt contracte verbale ncheiate din or dinul pretorului prin ntrebare i rspuns. Uneori, dup ce avea loc dezbaterea contradi ctorie n faa sa, pretorul ordona prilor s ncheie o stipulaiune, prin care prtul pr s plteasc o sum de bani dac, n viitor, din vina sa, ar avea loc un fapt de natur seasc pe reclamant. Missio in possessionem nsemna trimiterea reclamantului n deteniun ea bunurilor prtului, pentru a-l convinge pe prt s adopte o anumit atitudine. Interdi ta (intedictele) sunt ordinele adresate de ctre pretor, fie uneia dintre pri, fie a mbelor pri, prin care acestea erau obligate s ncheie sau s nu ncheie un act juridic. d ordinul era adresat unei 64

singure pri, interdictele erau simple, iar cnd erau adresate ambelor pri, intedictele erau duble. Restitutio in integrum (repunerea n situaia anterioar) este ordinul pr in care pretorul desfiineaz actul pgubitor pentru reclamant, repunnd prile n situai erioar ncheierii acelui act. Prin restitutio in integrum reclamantul redobndete drep tul subiectiv pe care l pierduse prin efectul actului pgubitor, urmnd a intenta o a ciune n justiie prin care s valorifice dreptul subiectiv renscut. B. Faza in iudicio (n faa judectorului) a) Activitatea prilor. n faa judectorului, prile se exprimau l comun. Puteau fi aduse probe srise i orale. ntruct n procedura legisaciunilor nu ex ista o ierarhie a probelor, un nscris putea fi combtut prin proba cu martori. n spr ijinul prilor veneau i avocaii. Dup ce lua cunotin de afirmaiile prilor, de prob trate i de pledoariile avocailor, judectorul se pronuna potrivit liberei sale convin geri. Spre deosebire de dreptul modern, judectorul putea refuza s pronune sentina at unci cnd probele nu erau concludente i nu i putea forma o convingere intim. n asemene situaii, judectorul afirma c lucrurile nu i sunt clare (rem sibi non liquet). Am vzu t c prima faz a procesului, care se desfura n faa magistratului, avea un caracter con ensual, ntruct era necesar prezena ambelor pri. Dar, n faza in iudicio, procesul se ea desfura i n prezena unei singure pri. Aa cum prevedea Legea celor XII Table, jud l atepta pn la amiaz ca prile s se prezinte la proces. n lipsa uneia dintre pri, ate prii care s-a prezentat la proces. 65

b) Judectorii. n dreptul roman vechi i clasic, judectorul era o persoan particular, a eas de ctre pri i confirmat de ctre magistrat. Judectorii erau persoane particulare nsul c profesia de judector nu exista. n afar de judectorul unic (iudex unus), la rom ani funcionau i anumite tribunale. Unele dintre acestea erau nepermanente, pe cnd a ltele erau permanente. Tribunalele nepermanente se compuneau dintr-un numr nepere che de judectori (recuperatores), care judecau procesele dintre ceteni i peregrini. Tribunalele permanente erau n numr de dou: decemviri litibus iudicandis (cei zece br bai care s judece procesele) judecau procesele cu privire la libertate; centumviri litibus iudicandis (cei o sut de brbai care s judece procesele) judecau procesele c u privire la proprietate i la motenire.

2. PROCEDURA FORMULAR 2.1. Apariia procedurii formulare n secolul al II-lea .e.n., s -a declanat revoluia economic. Producia i schimbul de mrfuri au cunoscut o dezvoltare exploziv. Ritmul afacerilor a crescut vertiginos. n aceast situaie, vechea procedur a legisaciunilor s-a dovedit, prin formalismul i rigiditatea sa, anacronic, inaplica bil, depit. De aceea, ntre anii 149 i 126 .e.n. s-a dat Legea Aebutia, prin care s-a trodus o nou procedur, i anume procedura formular. 66

Dar, odat cu introducerea acestei noi proceduri, nu s-a dispus abrogarea expres a legisaciunilor, prile avnd posibilitatea de a alege ntre procedura formular i proced legisaciunilor. Dup mai bine de un secol, s-a constatat c prile optau, n mod invaria il, pentru procedura formular. Astfel c, practic, procedura legisaciunilor nu s-a m ai aplicat. Fa de aceast situaie, mpratul August, n anul 17 .e.n., a dat legile Iul udiciarie, prin care legsiaciunile au fost desfiinate n mod expres. 2.2. Rolul i str uctura formulei n procedura formular, pentru valorificarea fiecrui drept subiectiv exista o aciune distinct, fiecare aciune avnd o formul proprie. Formula era un mic pr ogram de judecat prin care pretorul arta judectorului cum s soluioneze litigiul. Pent ru fiecare tip de drept subiectiv exista cte un model de formul, care trebuia comp letat de ctre pretor cu toate elementele specifice cazului (numele prilor, preteniile reclamantului, etc.) cu ocazia organizrii procesului. Dac pretorul socotea c prete niile reclamantului sunt ntemeiate, dar nu exista un model corespunztor de formul, a vea dreptul de a crea o formul nou, expunnd situaia de fapt i artnd judectorului, ni imperativi, cum s procedeze n vederea soluionrii litigiului. Prin utilizarea aces tui eficient mijloc procedural, pretorul putea sanciona preteniile reclamantului. Tot aa de bine, pretorul putea s refuze eliberarea formulei, ceea ce echivala cu i mposibilitatea pentru reclamant de a-i valorifica preteniile. n procedura formular n u exista drept fr aciune, iar aciunea nu era altceva dect cererea reclamantului ctre agistrat de a i se elibera o formul. 67

Formula avea o structur proprie, cuprinznd: patru pri principale; dou pri acesor Prile principale erau: intentio (intenia); demonstratio (demonstraia); adiudicati adjudecarea); condemnatio (condamnarea). Intentio era acea parte a formulei n car e se precizau preteniile reclamantului. Demonstratio era partea principal a formul ei n care se preciza care este actul sa faptul juridic din care izvorau preteniile reclamantului (un contract, un testament, etc.). Adiudicatio era partea formule i prin care magistratul l nvestea pe judector s pronune ieirea din indiviziune. Adiud catio figura numai n formula aciunilor n partaj. Condemnatio era acea parte a formu lei prin care magistratul l nvestea pe judector, un simpu particular, cu dreptul de a pronuna o sentin de condamnare sau de absolvire. B. Prile accesorii ale formulei e rau: prescriptiones (prescripiuinile) i exceptiones (excepiunile). Prescripiunile e au anumite precizri fcute n fruntea formulei, precizri prin care se venea fie n sprij inul reclamantului, fie n sprijinul prtului. Acele precizri care veneau n sprijinul r eclamantului se numeau 68

prescripiuni pro actore, pe cnd precizrile prin care se venea n sprijinul prtului se umeau pro reo. Excepiunile erau mijloace de aprare puse la ndemna prtului, prin


Recommended