+ All Categories
Home > Documents > 4. Porunca a II-a

4. Porunca a II-a

Date post: 26-Sep-2015
Category:
Upload: horea-niculae-baciu
View: 228 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
cateheza porunca a ii a crestinism sf scriptura
3
1 „Să nu-ți faci chip cioplit, și nici vreo asemănare... Ieș.20, 4-6 Cateheza a IV-a „Să nu-ți faci chip cioplit, și nici vreo asemănare cu ceva din câte sunt în cer, acolo sus, ori din câte sunt pe pământ, aicea jos, ori din câte sunt în apele de sub pământ. Să nu te închini lor, și nici să le slujești; că Eu, Domnul, Dumnezeul tău, Eu sunt un Dumnezeu gelos, Cel ce vina părinților o dă pe seama copiilor până la al treilea și-al patrulea neam pentru cei ce Mă urăsc, dar mă milostivesc până la al miilea neam spre cei ce Mă iubesc și-Mi păzesc poruncile”.(Ieș.20, 4-6). Astăzi vom vorbi despre a II-a poruncă dată de Dumnezeu lui Moise o poruncă care reglementează câteva probleme de bază în relația noastră cu Dumnezeu. „Să nu-ți faci chip cioplit și nicio altă asemănare”... Așa cum știm poporul evreu a fost monoteist, adică credea într-un singur Dumnezeu. În tot bazinul mediteranean și zona Asiei Mici era singurul care nu credea în alte divinități. Aceasta și datorită menținerii treze a conștienție morale prin oameni luminați ca Avraam, Isaac sau Iacov, respectiv toți proorocii Vechiului Testament. Pe de altă parte tentația exista, motiv pentru care mulți dintre regii iudei, chiar dacă au știut consecințele pe care le implica o rătăcire de la calea cea adevărată, au călcat această a doua poruncă. În această poruncă avem două expresii care atrag atenția „chip cioplit” și „altă asemănare”. Chip cioplit nu trebuie, spune Origen, să fie înțeles drept idol. Chipul cioplit poate să exprime orice realitate din natură, o vietate care este reprodusă întocmai, atât doar că n-are suflare. În schimb, „altă asemănare” ar face referire chiar la idoli. Idolii sunt expresii ale imaginației oamenilor, de aceea ei erau reprezentați în forma unor combinații destul de înfiorătoare. Oamenii aveau trăsăturile unor animale, rezultând în cele din urmă un idol care era format din cap de leu, piciore de taur, aripi de vultur și coadă de șarpe, sau altele asemenea. Bunăoară, unul din zeii supremi ai egiptenilor, Khnum era reprezentat de un bărbat cu cap de berbec. O altă ciudățenie era zeița lunii și a fecundității Bastet, o femeie cu cap de leoaică sau de pisică. Horus,
Transcript
  • 1

    S nu-i faci chip cioplit, i nici vreo asemnare...

    Ie.20, 4-6

    Cateheza a IV-a

    S nu-i faci chip cioplit, i nici vreo asemnare cu ceva din cte sunt n cer, acolo sus, ori din cte sunt pe pmnt, aicea jos, ori din cte sunt n apele de sub pmnt. S nu te nchini lor, i nici s le slujeti; c Eu, Domnul, Dumnezeul tu, Eu sunt un Dumnezeu gelos, Cel ce vina prinilor o d pe seama copiilor pn la al treilea i-al patrulea neam pentru cei ce M ursc, dar m milostivesc pn la al miilea neam spre cei ce M iubesc i-Mi pzesc poruncile.(Ie.20, 4-6).

    Astzi vom vorbi despre a II-a porunc dat de Dumnezeu lui Moise o

    porunc care reglementeaz cteva probleme de baz n relaia noastr cu Dumnezeu.

    S nu-i faci chip cioplit i nicio alt asemnare...

    Aa cum tim poporul evreu a fost monoteist, adic credea ntr-un singur

    Dumnezeu. n tot bazinul mediteranean i zona Asiei Mici era singurul care nu credea

    n alte diviniti. Aceasta i datorit meninerii treze a contienie morale prin oameni

    luminai ca Avraam, Isaac sau Iacov, respectiv toi proorocii Vechiului Testament. Pe

    de alt parte tentaia exista, motiv pentru care muli dintre regii iudei, chiar dac au

    tiut consecinele pe care le implica o rtcire de la calea cea adevrat, au clcat

    aceast a doua porunc.

    n aceast porunc avem dou expresii care atrag atenia chip cioplit i alt

    asemnare. Chip cioplit nu trebuie, spune Origen, s fie neles drept idol. Chipul

    cioplit poate s exprime orice realitate din natur, o vietate care este reprodus

    ntocmai, att doar c n-are suflare. n schimb, alt asemnare ar face referire chiar

    la idoli. Idolii sunt expresii ale imaginaiei oamenilor, de aceea ei erau reprezentai n

    forma unor combinaii destul de nfiortoare. Oamenii aveau trsturile unor animale,

    rezultnd n cele din urm un idol care era format din cap de leu, piciore de taur, aripi

    de vultur i coad de arpe, sau altele asemenea. Bunoar, unul din zeii supremi ai

    egiptenilor, Khnum era reprezentat de un brbat cu cap de berbec. O alt ciudenie

    era zeia lunii i a fecunditii Bastet, o femeie cu cap de leoaic sau de pisic. Horus,

  • 2

    zeul protector al Egiptului, era reprezentat printr-un brbat cu cap de oim. Nici zeii

    babilonieni nu erau mai puin nfiortori. Zeia Itar era reprezentat de o femei cu

    aripi, cu picioare de pasre i pinteni de coco, iar pe cap avea o coroan din erpi.

    Iat numai cteva ilustraii.

    Trebuie subliniat din capul locului c porunca a II-a nu face referire la icoane,

    aa cum greit au interpretat unele culte neoprotestante. La ce face mai precis referire

    aceast porunc ne spune Sfntul Ioan Damaschinul: Dumnezeiasca Scriptur ns

    acuz pe cei care nchin celor cioplite, dar i pe cei care jerfesc demonilor. Jertfeau

    pgnii, dar jertfeau i iudeii. Pgnii jertfeau demonilor, iar iudeii, lui Dumnezeu.

    Jertfa pgnilor era de dispreuit i de condamnat; jertfa drepilor ns, bine primit de

    Dumnezeu. Noe a jertfit, i Dumnezeu a mirosit mireasma cea bine plcut a bun

    voinei sale ctre El. Astfel idolii pgnilor sunt de dispreuit i oprii, cci erau

    nchipuiri ale demonilor (Sf.Ioan Damaschinul, Dogmatica, p.214).

    Icoanele au i rolul de ndreptare de credin. Dar pentru c nu toi tiu carte,

    i nici nu se ocup toi cu cititul, Prinii au socotit c trebuie s fie pictate acestea n

    icoane ca nite fapte de vitejie spre a ne aduce aminte repede de ele. n adevr, de

    mult ori, neavnd n minte patima Domnului, dar vznd icoana rstignirii lui Hristos,

    ne aducem aminte de patima mntuitoare i, cznd n genunchi, ne nchinm

    (Sf.Ioan Damaschinul, Dogmatica, p.215).

    Dar ceea ce este mai important i trebuie subliniat pentru a nelege ct mai

    bine de ce icoana nu este idol se afl n urmtoarele: Nu ne nchinm materiei, ci

    celui ce este nfiat n icoan, dup cum nu ne nchinm materiei din care este fcut

    Evanghelia, nici materiei crucii, ci chipului crucii (Sf.Ioan Damaschinul, Dogmatica,

    p.215).

    Dar porunca aceasta se refer i la idolii nevzui. Pentru omul modern idolul

    este ceva greu de imaginat, mai ales pentru cretini. Cretinismul este prin excelen

    monoteist. Dar, cnd se pune semnul egal ntre idol i patim putem vedea c idolatria

    n-a disprut. Drept aceea, omori mdularele voastre, cele pmnteti: desfrnarea,

    necuria, patima, pofta rea i lcomia, care este nchinare la idoli, pentru care vine

    mnia lui Dumnezeu peste fiii neascultrii Col.3, 5)

    Acestea sunt doar cteva texte pe care le putem folosi pentru a ne lmuri cu

    privire la icoane. Interesul nostru de cretini este s nu confundm porunca de a nu ne

    nchina la obiecte strine, care reprezint fpturi din regnul animal, care reprezint

    invenii ale minii umane, ci de a ne nchina, cu smerenie, chipului reprezentat de

  • 3

    icoan. Tot ceea ce avem n iconografia ortodox i afl corespondentul n viaa de zi

    cu zi. Toate chipurile au fost reale, au oameni care au trit dup poruncile lui

    Dumnezeu i s-au nvrednicit de nemuritorul dar al vieii venice.

    Nu putem ncheia tratarea acestei porunci nainte de a observa c Dumnezeu

    vorbete despre blestem i binecuvntare pentru cei care nu-L iubesc i nu-I respect

    poruncile. Ce nseamn acest blestem? De ce se transmite pn la al treilea i al

    patrulea neam? De ce copiii sunt pedepsii pentru pcatele prinilor? De ce

    binecuvntarea Domnului poate merge pn la al miilea neam? Modul cum se

    manifest blestemul dumnezeiesc poate fi gsit cu uurin n Sfnta Scriptur. Atunci

    cnd omul nu-i mai gsete limita, cnd i pierde msura i ignor total prezena lui

    Dumnezeu, Acesta l pedepsete. Episodul Sodoma i Gomora ne este foarte

    cunoscut, dar la fel de cunoscut trebuie s ne fie i episodul n care Ilie prin rugciune

    aprinde focul i i nimicete pe cei ce slujeau lui Baal. Totodat aceast porunc vrea

    s ne avertizeze c faptele noastre bune sau rele nu se rezum doar la propria noastr

    persoan, ele au efecte cu btaie lung. Faptele noastre pot chiar modifica morfologia

    spiritual aa nct copiii notri s beneficieze de binecuvntare sau s sufere blestem.

    Origen spunea urmtoarele: Cnd Dumnezeu ne ncearc i ne pedepsete, noi nu

    trebuie s fim lipsii de recunotin. S nelegem c noi suntem ncercai n lumea

    aceasta pentru a dobndi linitea n lumea cealalt, precum i i Apostolul: Domnul

    ne judec i ne pedepsete, ca s nu fim osndii mpreun cu lumea. De aceea

    fericitul Iov a acceptat de bun voie toate ncercrile, zicnd: Dac am primit de la

    Domnul cele bune, nu vom primi oare i pe cele rele? (Origen, Scrieri I, p.94)

    Reinem c icoana nu este un idol, ci este o reprezentare a lui Hristos, a Maicii

    Domnului sau a unui sfnt, care a fost om asemenea nou.

    Cretinul de astzi, n loc s resping icoana, s se ngrijeasc s nu-i fac

    idoli din patimile trupului. Dac pn nu demult era o ruine s te dezgoleti n faa

    oamenilor sau s-i pierzi fecioria nainte de cstorie, astzi e o ruine s practici

    aceste pcate. Aceasta este presiunea la care suntem supui, acetia i muli alii sunt

    idolii la care suntem invitai s slujim. Icoana se propune drept salvare, prin ea mintea

    noastr se poate curi i nla ctre Dumnezeu, iar prin aceasta s ne ctigm

    mntuirea.

    Cu ajutorul Bunului Dumnezeu, mine vom vorbi despre porunca a III-a, S

    nu iei numele Domnului Dumnezeului tu n deert. Ce nseamn a lua n deert, n

    ntlnirea viitoare.


Recommended