+ All Categories
Home > Documents > 36582604 Alain Besancon Originile Intelectuale Ale Leninismului

36582604 Alain Besancon Originile Intelectuale Ale Leninismului

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: andreea-diana-stancu
View: 294 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
185
ALAIN BESANÇON s-a născut la 25 aprilie 1932, la Paris. A absolvit Institutul de Studii Politice în 1952 şi a mai obţinut ur- mătoarele diplome: maîtrise (Istorie, Sorbona, 1954), agrégation (Istorie, 1957), doctorat în istorie (Sorbona, 1967), doctorat în li- tere (doctorat d'État, 1977). Cercetător C.N.R.S. (1959-1963), apoi profesor la École des Hautes Études en Sciences Sociales (1963-1992). Numeroase stagii ca profesor şi cercetător la Co- lumbia University (1964), Rochester University (1965), Wilson Center, Washington (1979), Hoover Institution, Stanford (1983), Ail Soûls Collège, Oxford (1986), Academia de Ştiinţe a U.R.S.S. Discipol al lui Raymond Aron, Alain Besançon este unul dintre cei mai proeminenţi specialişti în istoria rusă şi sovietică — zona centrală a activităţii sale academice şi publicistice. Numeroasele sale lucrări ştiinţifice au fost publicate în toată lumea, începând cu prestigioasele periodice Daedalus, Journal of Contemporary History, Êncounter, Survey Commentary, Policy Review, Annales, Contrepoint, Commentaire, Archivio di Filosofía, Revista de Oc- cidente. Din 1983, publică frecvent comentarii politice în L'Express. A fost tradus târziu în ţările Europei de Est, dar a avut mereu o intensă circulaţie clandestină, în special în Polonia şi U.R.S.S. (sa- mizdat). Academia Franceză 1-a distins cu Marele Premiu pen- tru Eseu (1984) şi Premiul de Istorie. In 1996, a devenit membru în Académie des sciences morales et politiques. Scrieri principale: Le tsarévitch immolé (1967,1991); Entretiens sur le Grand siècle russe et ses prolongements (în co- laborare cu Wladimir Weidlé şi alţii, 1971); Histoire et expérience du moi (1971); Éducation et société en Russie (1974); L'Histoire psychanalytique, une anthologie (1974); Être russe au XlX-e siècle (1974); Court traité de soviétologie à l'usage des autorités civi- les, militaires et religieuses (1976); Les origines intellectuelles du léninisme (1977,1986; trad. rom. Humanitas, 1993,2007); La con- fusion des langues (1978; trad. rom. Humanitas, 1992); Présent soviétique et Passé russe (1980, 1986); Anatomie d'un spectre (1981 ; trad. rom. Humanitas, 1992); Courrier Paris-Stanford (eu Jean Plumyène, 1984); La falsification du bien. Soloviev et Or- well (1985); Une génération (1987); Vendredis (1990); L'Ima- ge interdite : une histoire intellectuelle de l'iconoclasme ( 1994,2000; trad. rom. Humanitas, 1996); Trois tentations dans l'Eglise (1996; u.id. rom. I [umanitas, 2001); Le Malheur du wïr/e ( 1998; trad. rom i [umanitas, 1999, 2007). ALAIN BESANÇON ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI Traducere din franceză de LUCREŢIA VĂCAR HUMANITAS BUCUREŞTI
Transcript
  • ALAIN BESANON s-a nscut la 25 aprilie 1932, la Paris. A absolvit Institutul de Studii Politice n 1952 i a mai obinut urmtoarele diplome: matrise (Istorie, Sorbona, 1954), agrgation (Istorie, 1957), doctorat n istorie (Sorbona, 1967), doctorat n litere (doctorat d'tat, 1977). Cercettor C.N.R.S. (1959-1963), apoi profesor la cole des Hautes tudes en Sciences Sociales (1963-1992). Numeroase stagii ca profesor i cercettor la Columbia University (1964), Rochester University (1965), Wilson Center, Washington (1979), Hoover Institution, Stanford (1983), Ail Sols Collge, Oxford (1986), Academia de tiine a U.R.S.S. Discipol al lui Raymond Aron, Alain Besanon este unul dintre cei mai proemineni specialiti n istoria rus i sovietic zona central a activitii sale academice i publicistice. Numeroasele sale lucrri tiinifice au fost publicate n toat lumea, ncepnd cu prestigioasele periodice Daedalus, Journal of Contemporary History, ncounter, Survey Commentary, Policy Review, Annales, Contrepoint, Commentaire, Archivio di Filosofa, Revista de Oc-cidente. Din 1983, public frecvent comentarii politice n L'Express. A fost tradus trziu n rile Europei de Est, dar a avut mereu o intens circulaie clandestin, n special n Polonia i U.R.S.S. (samizdat). Academia Francez 1-a distins cu Marele Premiu pentru Eseu (1984) i Premiul de Istorie. In 1996, a devenit membru n Acadmie des sciences morales et politiques. Scrieri principale: Le tsarvitch immol (1967,1991); Entretiens sur le Grand sicle russe et ses prolongements (n colaborare cu Wladimir Weidl i alii, 1971); Histoire et exprience du moi (1971); ducation et socit en Russie (1974); L'Histoire psychanalytique, une anthologie (1974); tre russe au XlX-e sicle (1974); Court trait de sovitologie l'usage des autorits civi-les, militaires et religieuses (1976); Les origines intellectuelles du lninisme (1977,1986; trad. rom. Humanitas, 1993,2007); La con-fusion des langues (1978; trad. rom. Humanitas, 1992); Prsent sovitique et Pass russe (1980, 1986); Anatomie d'un spectre (1981 ; trad. rom. Humanitas, 1992); Courrier Paris-Stanford (eu Jean Plumyne, 1984); La falsification du bien. Soloviev et Or-well (1985); Une gnration (1987); Vendredis (1990); L'Ima-ge interdite : une histoire intellectuelle de l'iconoclasme ( 1994,2000; trad. rom. Humanitas, 1996); Trois tentations dans l'Eglise (1996; u.id. r o m . I [umanitas, 2001); Le Malheur du wr/e ( 1998; trad. rom i [umanitas, 1999, 2007).

    ALAIN BESANON

    ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    Traducere din francez de LUCREIA VCAR

    H U M A N I T A S B U C U R E T I

  • Coperta IONU BROTIANU

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei BESANON, ALAIN

    Originile intelectuale ale leninismului / Alain Besanon; trad.: Lucreia Vcar. - Bucureti: Humanitas, 2007

    ISBN 978-973-50-1555-8

    I. Vcar, Lucreia (trad.) 141.82(47) Lenin, VI.

    ALAIN BESANON

    LES ORIGINES INTELLECTUELLES DU LNINISME

    Calmann-Lvy, 1977 HUMANITAS, 2007, pentru prezenta versiune romneasc EDITURA HUMANITAS Piaa Presei Libere 1, 013701 Bucureti, Romnia tel. 021/3171819, fax 021/31718 24 www.humanitas.ro Comenzi CARTE PRIN POT: tel. 021/311 23 30, fax 021/313 50 35, C.P.C.E. - CP 14, Bucureti e-mail: [email protected] www.librariilehumanitas.ro

    s

    CAPITOLUL I

    Ideologia

    I

    Soljcnin: Aceast minciun general, impus, obliga-1 1 H ic, este aspectul cel mai teribil al existenei oamenilor din i 11 .i noastr. Este un lucru mai ru dect toate lipsurile ma-|i riale, mai ru dect absena oricrei liberti civice. i tot U est arsenal de minciuni (...) este tributul pltit ideologiei:

    toi ceea ce se petrece trebuie s fie legat de aceast ideolo-gie moart care nc se aga cu toate ghearele, dar tocmai pentru c statul nostru, prin inerie, prin tradiie, se cram-poneaznc de ea, de aceast doctrin mincinoas, de erorile sale cu ramificaii multiple. Ideologia este aceea care are nevoie, pentru a supravieui, s-i pun n spatele gratiilor pe cei care ndrznesc s gndeasc altfel [...]. Aruncai aceast vechitur murdar, mbibat de sudoare, pe care exist deja atta snge, nct ea nu mai permite corpului viu al naiunii s respire! Ea este responsabil de tot acest snge vrsat, de sngele a aizeci i ase de milioane de oameni."1

    In Scrisoare ctre conductorii Uniunii Sovietice, Solje-nin revine, aproape n fiecare pagin, asupra unei noiuni care nu este clar, dar care este inevitabil i de care se lovete fr voia lui: ideologia. Ea ocup, att ca noiune ct i ca realitate locul central. Cu un spirit de decizie pe care nu-1 aveau naintaii si, nici chiar Zamiatin sau Orwell2, el ine cu fermitate la aceast intuiie: c esena regimului sovietic, invariabil dup 7 noiembrie 1917, nu este etatizarea mijloacelor de producie, nici birocraia, nici noua clas, nici chiar partidul, nici, n general, o structur economic

    5

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    i social, nici o structur politic, ci o credin" de un anume tip, ideologia, care, la ora actual, nu mai este fr ndoial chiar o credin ci, pentru a vorbi n termenii n mod intenionat cei mai vagi, o formaiune mental". Aceasta" este instalat de el n centrul strategic al lumii comuniste. Cu toate lacunele informaiei sale i limitele analizei sale, numai fiindc a reperat i situat n mod corect ideologia, el tie s pstreze un principiu de inteligibilitate superior.

    Ce trebuie s nelegem prin ideologie ? Soljenin ntrebuineaz cuvntul n sensul n care el este

    admis n limbajul sovietic actual. Pe urmele lui, voi nelege aceast noiune ca un dat empiric al istoriei i nu ca un concept a priori.

    Exist o definiie sovietic a ideologiei sovietice. Ea se prezint drept conform marxismului. Ideologia

    desemneaz, n sens larg, ansamblul ideilor i al operelor de civilizaie elaborate de clasa dominant i, sub influena acesteia, de o societate de clas dat. In sens restrns, ea este un sistem de interpretare permind justificarea unor situaii sociale i permind puterii politice de clas s se perpetueze. Ideologia poate fi adevrat sau fals. Dac este fals, este pentru c reprezint expresia intelectual a unei situaii de interese care nu poate fi dezvluit fr riscul de

    * ntr-adevr, dup luarea puterii, ideologia nceteaz s mai fie o credin. Ea nu este de altfel eficace dect cu condiia de a nu fi crezut: ea este o credin n care nu se crede. Soljenin: Doar constrni i forai ne prefacem [a crede]", ibid., p. 37. Simularea credinei este distructiv pentru spirit i astfel se mplinete un obiectiv al ideologiei. Cf. infra, cap. XVI. Dar acesta nu este un motiv pentru a crede, ca Saharov, c societatea sovietic se caracterizeaz prin indiferen ideologic i utilizarea pragmatic a ideologiei ca o faad comod". SAHAROV, 1974, p. 208. Legtura dintre societate i ideologie este mai strns dect cea pe care o presupune simplul pragmatism.

    6

    IDEOLOGIA

    i pieri. Singur proletariatul ale crui interese se confunzi cu cele ale ntregii umaniti este n stare s produc i > ideologie care s nu fie fals, ci adevrat.

    Ea nu este tiina, dar ea este conform tiinei. Astzi mi mai exist dect dou ideologii, celelalte fiind depite de mersul istoriei. Lenin scria n 1902: Problema se poale pune numai astfel: ideologie burghez sau ideologie so-I i.ilist. n aceast privin nu exist cale de mijloc pentru I ,i omenirea n-a elaborat nici un fel de a treia ideologie."3

    Unul din manualele n vigoare n URSS, Micul dicionar filozofic, expune cu claritate situaia respectiv:

    Ideologia clasei muncitoare este marxism-leninismul, arma ideologic a partidului comunist i a clasei muncitoare n transformarea revoluionar, socialist a societii. Fora invincibil a acestei ideologii provine din faptul c ea i raduce fidel legile obiective ale dezvoltrii societii i exprim necesitile dezvoltrii istorice a epocii noastre. Ideologia burghez contemporan este, dimpotriv, o for reacionar. Ea servete interesele burgheziei n lupta sa contra clasei muncitoare, contra socialismului. Negarea tiinei, idealismul, fideismul i obscurantismul, apelul la ovinism i la rasism, propaganda n favoarea cosmopolitismului, acestea sunt caracteristicile ideologiei burgheze moderne."4

    Marxism-leninismul d astfel o viziune a lumii intelectuale n care ea apare mprit ntre dou ideologii n con-I lict. ntr-adevr, falsa ideologie nu dispare spontan n faa splendorii adevrului n ideologia proletar. Cele dou ideologii susin o lupt nverunat. Marxism-leninismul se identific cu una din cele dou ideologii i, printr-un raionament interior al doctrinei, i d el nsui criteriile sale de adevr. De ce este marxism-leninismul adevrat ? Pentru c el este ideologia clasei muncitoare i aceasta, n marxism-leninism, nu poate s se nele. Dar dac clasa muncitoare nu este leninist ? Aceasta nseamn c ea a czut sub influena ideologiei burgheze.

    7

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    Din nou, ce este ideologia sovietic ? Pentru Soljenin, ideologia nu este un concept, ci o rea

    litate. Ea este o realitate cotidian care apas asupra lui ca i asupra compatrioilor lui. Este marxism-leninismul, diamat [materialismul dialectic i istoric], aa cum este el predat copiilor, studenilor, cadrelor, ntregii lumi5. Cenzura i poliia vegheaz ca nimic s nu intre public n contradicie cu ea. Ideologia se confund cu totalitatea crilor de filozofie, istorie, economie. Ea controleaz, indirect, totalitatea literaturii i a artelor frumoase. Are dreptul s supravegheze totalitatea celorlalte tiine sociale sau naturale, ale cror rezultate nu vor trebui niciodat s o falsifice. i pune pecetea asupra limbajului cotidian. Ea informeaz corpul social i, invers, corpul social nu exist, de drept, dect pentru a-i primi forma de la ideologie i a-i servi de corp.

    Dar aici se prezint un fapt straniu. Ca sistem de idei, ideologia sovietic este incredibil de simpl. Micul dicionar filozofic ajunge cu desvrire s-o epuizeze. ABC-ul comunismului de Buharin i Preobrajenski, aprut n 1919 era un expozeu complet6. Materialismul dialectic i materialismul istoric publicat de Stalin n 1938 o conine n ntregime . n 1958, a aprut sub semntura unui colectiv de ideologi emineni Fundamentele filozofiei marxiste, i n anul urmtor Fundamentele marxism-leninismului: ele sunt, n ceea ce privete titlurile, satisfctoare. Nimic nu este adugat, nimic nu este suprimat, n afara schimbrilor de echip i de circumstanele ce fac s fie trecute sub tcere nume i evenimente a cror citare ar fi dobndit o valoare politic indezirabil. Coninutul intelectual rmne imuabil. Astzi nc apar manuale intitulate: Principii ale socialismului tiinific sau Comunismul tiinific al cror coninut nu variaz.

    " Publicat ca paragraful 2 al capitolului al IV-lea al Istoriei Partidului Comunist (bolevic) al URSS. C Stalin nu-i este autor, lucru mai mult dect verosimil, este fr importan.

    8

    IDEOLOGIA

    Aceste cri se prezint uneori ca expozeuri populare" sau elementare". Dar nivelul superior nu exist.

    Ideologia sovietic ar fi deci acest sistem trivial, fr mister, pe care unii sovietici se prefac a nu-1 mai lua n serios ? Cum se face c ea este, n acelai timp, vid i atotputernic ? Cum poate constitui acest cvasi-neant centrul vital al comunismului? Cci Soljenin, cu privirea ptrunztoare a marelui cpitan, o desemneaz drept stlpul i fundamentul regimului: nlturnd-o, regimul se prbuete. Astfel, problema se deplaseaz i misterul reapare ceva mai departe : ideologia nu se reduce la sistemul de idei. Ea este regimul sovietic nsui. Ea nu se definete sau nu se las circumscris prin catalogul ideilor sau propoziiilor care o constituie. Ea este altceva.

    Problema i-a interesat pe sociologii i filozofii contemporani. Soluiile propuse de ei se pot clasa n dou grupuri.

    n primul, ideologia marxist-leninist este o form particular a unui fenomen permanent care nsoete istoria uman de foarte mult timp. Este, de exemplu, punctul de vedere al lui Mannheim i al marxitilor nonleniniti7. n aceast perspectiv, nu ar exista opoziie ntre ideologia marxist-leninist i cele care au precedat-o. Ea formeaz mpreun cu ele o serie. Ea nu este nici mai mult, nici mai puin fals. Ea ndeplinete aceleai funcii de deghizare, de justificare etc.

    Astfel definit, ideologia este inseparabil de conflictul politic care exist de cnd triesc oameni n societate8.

    n cel de-al doilea grup, dimpotriv, ideologia sovietic, aa cum funcioneaz ea de 60 de ani, este o specie istoric nou. Ea este un animal necunoscut care n-a fost niciodat clasat sau descris, care a stupefiat secolul nostru, aa cum aztecii au putut fi stupefiai de calul conchistadorului".

    * Exist i alte grupuri. n particular, cel care se consacr descrierii fenomenului ideologic n termeni psihologici. Astfel face

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    Mi se pare c aceast a doua perspectiv este mai fidel experienei istorice dect prima care tinde s dizolve diamat-u\ n atemporal i care nu face dreptate foarte numeroilor martori care au afirmat c triesc sub imperiul a ceva pe care lumea nu 1-a cunoscut niciodat.

    Nu reprezint acelai demers intelectual a situa ideologia sovietic ntr-o csu a unui ansamblu universal care ar fi ideologia n general i a recunoate originalitatea ireductibil a ideologiei sovietice pentru a cuta, dup aceea, n istoria evenimentelor, paralele i precedente. In primul caz, fenomenul este inclus n ceva deja cunoscut; n cel de-al doilea, se ncepe prin a-1 recunoate ca necunoscut i apoi se revizuiete istoria universal n lumina acestei necunoscute care servete de baz unei serii de ntrebri asupra originilor, genezei i condiiilor de apariie.

    S cercetm noua lighioan. Dac o sesizm n stare pur, cum apare ea la fondatorul su, Lenin, ea prezint dou caractere care, de obicei, se nfieaz separat i care sunt, aici, strns unite: este o credin; este o teorie argumentat raional i pretins dovedit. In calitate de credin, ea este mai structurat dect prejudecile, care sunt pluraliste, vagi, confuze; dect crezurile, care sunt pariale, fragmentare i care nu reclam o adeziune total; dect programele politice al cror cmp este limitat i care nu cer o separare att de riguroas a prietenilor i a dumanilor. In calitate de teorie, ea se distinge de curentele de gndire care pot fi sistematice i explicite, dar care nu cer conformitatea de conduit, nici consensul absolut al aderenilor, i, n general, nu reclam o asemenea investiie afectiv9.

    J. GABEL, 1952,1962,1974 amestecnd, este adevrat, psihiatria cu consideraii sociologice lukdcsiene care nu simplific lucrurile. Nu m plasez pe acest punct de vedere n prezentul studiu.

    10

    IDEOLOGIA

    Cnd Lenin scrie: nvtura lui Marx este autoputer-nic fiindc este just. Ea este complet i armonioas, dnd oamenilor o concepie unitar despre lume" 1 0, suntem pe versantul credin" al ideologiei. Cnd scrie: Odat cu apariia Capitalului, concepia materialist a istoriei nu este o ipotez, ci o doctrin tiinific demonstrat"11, suntem pe versantul teoriei raional dovedite. Dar acest punct de vedere nu este exact, cci n primul pasaj Lenin intenioneaz s formuleze o eviden teoretic, i n cel de-al doilea el face act de credin. Nu se pot separa cele dou aspecte.

    Rezult, din aceast descriere a ideologiei ca un mixtum aparent contradictoriu, o consecin important pentru cercetarea originilor i a precedentelor.

    ntruct este o credin, trebuie cercetat din perspectiva religiei; iar ntruct este o teorie, din perspectiva gndirii raionale, filozofice i tiinifice. Dar ea nu este reductibil nici la una, nici la cealalt, i, n cursul cercetrii, se observ c ideologia este contrariul lor, sau, mai curnd, n sensul lui Aristotel, forma lor corupt.

    Confuzia principal care a mpiedicat i mpiedic nc nelegerea ideologiei sovietice provine din aceea c ea a fost plasat n serie cu religiile sau cu filozofiile.

    II

    Genealogia filozofic a ideologiei sovietice pare natural, cci ea se reclam din aceasta, situndu-se explicit n ruptur cu religia. Dac citim manualele, ideologia proclam o genealogie glorioas: o mare parte a filozofiei antice (He-raclit, Democrit, Epicur, Lucreiu), filozofia Renaterii i a Luminilor (Bacon, Descartes, Hobbes, Spinoza), Enciclopedista i, n fine, Hegel i Marx. In plus, ntreaga tiin. Astfel, ea pretinde s desvreasc istoria intelectual a umanitii valorificnd totalitatea motenirii valabile".

    11

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    Putem refuza aceast pretenie, dar nu ne putem dispensa s situm marxism-leninismul n istoria gndirii. Ne putem teme aici de mai multe greeli.

    Cea mai grav este aceea de a-1 considera ca o filozofie, orict de fals sau de rea, dar totui o filozofie. Astfel, Losski i Zenkovsky, autorii a dou Istorii ale filozofiei ruse, consacr fiecare un capitol materialismului dialectic"1 2. Este evident c aceste capitole nu intr n istoria filozofiei, c formeaz un corp strin. Henri Chambre, autor meticulos i obinuit s respecte documentele, a elaborat Marxismul n Uniunea Sovietic n care studiaz, pe texte oficiale, conceptele de drept, de prietenie ntre popoare", de economie politic", plecnd de la Marx i notnd modificrile aprute13. El reconstituie o genealogie care pleac de la Marx sau de la filozofia Luminilor i crede c discerne evoluii, de exemplu n economie, de la lucrrile lui Buharin pn la ultimele nvturi ale lui Stalin. El presupune c ntre marxism-leninism i autorii si exist acelai raport care exist ntre Marx i Capitalul. Tot aa, el presupune c ntre ideologia sovietic izvort din Marx i societatea sovietic exist un raport analog celui care exista ntre societatea francez i ideile republicane izvorte din Revoluia francez. O asemenea presupunere nesusinut ruineaz lucrarea, i cu ct erudiia este mai mare, cu att cartea pierde contactul cu realitatea. Nu se poate discuta filozofic cu ideologia, nici chiar pentru a o refuza, pentru c ea este eterogen fa de filozofie i nu se las respins de ctre ea1 4. Este adevrat c ideologia este avid de aceste dialoguri" n care obine recunoaterea unui rang filozofic i, prin aceasta, o legitimitate.

    Alii, mai lucizi, au contiina rupturii i disting ntre filozofie i ideologie. Dar se deschid atunci dou ci. Fie, pstrnd privirea fixat asupra rezultatului catastrofic al descendenei, se va dovedi c ea este rezultatul unui adulter. A existat o trdare ntr-un.punct al evoluiei care, pn

    12

    IDEOLOGIA

    atunci, era considerat sntoas, dincolo de acest punct pro-ducndu-se deviaia ruintoare. Pentru Kostas Papaioan-nou, ruptura se situeaz dincolo de Marx, chiar de social-democraii clasici precum Kautsky i Plehanov15. In cartea sa Ideologia rece se trece astfel treptat de la nalta gndire (Marx) la ideologie (Stalin). i chiar aa se i prezint evoluia. Totui, el risc s scuteasc de orice responsabilitate pe filozoful situat imediat n avalul cderii catastrofice, i aceasta nu este deloc verosimil. Nu exist Imaculata Concepie n istoria filozofiei. Fie este cealalt cale filiaia este recunoscut ca legitim, dar aceasta conduce la a face din istoria filozofiei un proces catastrofic urcnd pn la o dat mpins tot mai napoi. Blestemul asupra copiilor i antreneaz pe prini. Din aproape n aproape, iat-i pe Hegel, Kant, Descartes, nominalismul convocai la judectorul de instrucie. Slavofilii rui, Kireevski, tnrul Solo-viov erau virtuozii acestor inculpri n lan i fceau, linitii, procesul sfntului Toma, al lui Augustin, al lui Aristotel16.

    Trebuie atunci s ne ntoarcem pn la un pcat originar al filozofiei, pcat ce viciaz ntregul arbore. ntr-un caz, se cedeaz utopiei unei vrste de aur filozofice revolute, n cellalt, unui pesimism al corupiei radicale a gndirii noastre, ajungndu-se pn la a face din Hegel sau Descartes, n maniera lui Bouvard i Pcuchet, cauza a toate".

    Se pare c se pot evita dificultile acestor dou ci, presupunnd c, ntre ideologie i curentele de gndire filozofice i tiinifice al cror patronaj l reclam, nu exist nici o continuitate de specie. Exist o mutaie. Dar ea utilizeaz pentru a se constitui unele elemente smulse curentelor de gndire istorice i supuse unei noi utilizri. Nu exist deci nici filiaie legitim, nici chiar o filiaie adulterin care ar conserva, n schimbare, substana filozofic. Exist apariia unei specii noi care supune fragmente ale unor vechi formaiuni intelectuale, servindu-i drept materie prim, crora le imprim forma sa. Se evit astfel procesele n lan,

    13

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    cci aceste formaiuni intelectuale nu sunt dect materialicete responsabile de a fi purtat n ele asemenea elemente recuperabile. Ele nu sunt responsabile moralmente.

    Ceea ce a fost spus despre filozofii se potrivete nc mai bine pentru tiin. Marx reclama patronajul lui Darwin. Le-nin de asemenea (ca i Hitler, de altfel). Cltoria la bordul vasului Beagle, nu mai mult dect oricare din demersurile care au constituit tiina, nu trebuie s fie fcut responsabil de ideologie, cu toate c aceasta a intentat tiinei n ansamblul su un proces de paternitate.

    A pune n raport ideologia sovietic i istoria religiilor nu poate fi dect fapta adversarilor ideologiei sovietice, de vreme ce aceasta realizeaz n ea, i promite pentru toi, sfritul religiei. Dar, n generaia contemporan lui Stalin, aspectele fideiste, de cult, dogmatice ale ideologiei erau att de vdite nct se impunea de la sine comparaia cu imaginea convenional a unei cretinti medievale", inchizitoriale" etc. Jules Monnerot vorbea de Islamul secolului al XX-lea"1 7. Raymond Aron propunea expresia de religie laic" i unuia din capitolele crii sale Opiul intelectualilor i ddea drept titlu: Oamenii bisericii i oamenii credinei1*.

    Exist, ntr-adevr, analogii prea numeroase i prea profunde pentru a fi examinate acum. Nu este o ntmplare c ideologia sovietic este comparat de Nadejda Mandelstam cu o Biseric pe dos" i c Biserica fcnd obiectul acestei inversiuni este fr ndoial mai mult Biserica romano-ca-tolic dect Bisericile ortodoxe sau protestante19. La urma urmelor, n legenda Marelui Inchizitor, Dostoievski viza n primul rnd Biserica catolic, dar cititorii si din secolul nostru s-au gndit la regimul sovietic. Totui, Marele Inchizitor schimba libertatea pentru pine, n timp ce, printr-o dispoziie pe care Dostoievski ar fi putut-o considera providenial, regimul sovietic nu a fost capabil pn acum s-i fac pe supuii si s uite gustul libertii, n aceeai msur

    14

    IDEOLOGIA

    n care, prin penuria instalat, i fcea deopotriv s uite gus-tul pinii.

    Cu toate acestea, ideologia nu este o religie, nici chiar 0 religie laic". O trstur formal ajunge pentru a deosebi ideologia de gruparea de religii cu care ea este ndeobte comparat. Aceast trstur privete structura actului de credin. E un adagiu clasic c un lucru nu poate fi, n acelai timp i sub acelai raport, tiut (sau: vzut) i crezut. Cnd a fost s-l jertfeasc pe Isaac, Avraam, citim, crezu ce i spunea Dumnezeu". In faa mormntului gol, Ioan crezu". n Coran, cuvntul credin nseamn ca i n Biblie: a se lsa n seama", a se ncredina". La temelia religiilor credinei exist un non-tiut contient. Avraam, Sfntul Ioan, Mahomed tiu c nu tiu. Ei tiu c ei cred. Cnd Lenin declar despre concepia materialist a istoriei c nu este o ipotez, ci o doctrin tiinific demonstrat este desigur o credin, dar pe care el o presupune dovedit, ntemeiat pe experien. La temelia ideologiei exist un dat tiut. Lenin nu tie c el crede. El crede c tie.

    III

    i totui, nu istoria filozofiei, ci istoria religiilor este cea care poate furniza un precedent ideologiei. ntr-adevr, aceeai trstur formal care deosebete ideologia de religie discrimineaz n interiorul religiilor credinei o direcie de gndire care prezint analogii destul de strnse cu ideologia. Aceast direcie de gndire este gnoza. Ea este un model imperfect al gndirii ideologice, dar singurul care d acesteia o perspectiv istoric ndeprtat. Cci, dei specia este ntr-adevr nou, dei pare pe de-a-ntregul nchis n limitele modernitii, e util s o legm, chiar indirect de un fenomen a crui experien e secular pentru umanitate. Este evident c nu exist nici o continuitate ntre cele

    15

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    dou fenomene. Lenin ar fi considerat, i pentru prima oar sunt de acord cu el, o nebunie s fie situat n tradiia lui Valentin sau Mani de care, fr ndoial, abia auzise vor-bindu-se. Precedentul trebuie s fie neles ca o structur analog a gndirii, o tietur, un aranjament al spiritului, cu toate c ceea ce este gndit nu are nici o legtur. Voi arta mai departe c o alt trstur formal stabilete o discriminare ntre gnoz i ideologie. Dar merit osteneala de a considera, cu oarecare detaliere, fenomenul gnostic care, dei foarte ndeprtat de scena anchetei mele, i d acesteia mai multe idei directoare.

    Este posibil ca gnoza, neleas ca direcie de gndire, s fie prezent n preajma tuturor religiilor, ca toate, adic, s poat suporta o mutaie gnostic". Dar, ca fenomen istoric distinct, ea ia natere la nceputul erei cretine i n mediul sectelor iudeo-cretine. Gnoza se nrdcineaz n mod anevoios ntr-un climat pgn, n care divinul nu este nc nici concentrat, nici separat de lume prin natura sa transcendent i n care apartenena religioas nu se pecetluiete, n consecin, printr-un act de credin religioas. Ea se cristalizeaz ntr-un climat monoteist i cu att mai bine cu ct nvtura a urmat, de partea sa, acelai proces de concentrare i de unificare. Ea nsoete ca o umbr iudaismul trziu, cretinismul timpuriu, mai trziu, islamul, i aceast umbr nu le va mai prsi.

    Gnoza nu s-a nscut ca o doctrin unitar, ci ca o nmulire rapid a sistemelor, purtate de grupuscule, n marginea ortodoxiilor n formare (dac nu cumva ortodoxiile au constituit limita incert a gnosticismelor). Explozia so-cialismelor sub Monarhia din Iulie ne poate permite s imaginm spectacolul pe care trebuie s-1 fi oferit. Dar n

    " VALENTIN cel mai de seam maestru gnost ic; MANI apostolul gnozei maniheene (n. t.)

    16

    IDEOLOGIA

    perspectiva noastr (cercetarea precedentelor ideologiei), cteva teme generale par interesante.

    Mai nti, o contiin acut a unei duble decderi a lumii i a sinelui, asociat cu o revolt contra acestei condiii deczute. In lume, binele i rul (luminile i tenebrele) sunt dou inconciliabile implicate n mod absurd, printr-un accident contrar scopurilor generale ale acestei lumi. Dar revolta noastr intim mpotriva rului, factor al oricrei suferine, este n ea nsi dovada apartenenei noastre prime la binele desvrit care este opusul su" 2 0. Exist deci n noi bine, rest al unei condiii anterioare, pe care ne revine s-1 desprindem din sterilul funest care 1-a ntemniat i a crui responsabilitate n-o purtm noi.

    Urmeaz c decderea i mntuirea lumii i a omului formeaz dou istorii ntreptrunse. Lumea este subiectul unei decderi trecute, dar elementele binelui, ntemniate n ru (n materie, n timp, n diferena sexual etc., toate lucruri rele), se vor elibera i se vor ntoarce n aceast patrie originar despre care pstrm o amintire obscur. nc de pe acum, aleii pot opera n ei nii aceast alegere. Exist, astfel, dou cicluri ale mntuirii, cel al aleilor, mntuirea personal care se poate mplini hic et nune, i cel al rscumprrii celorlalte elemente de perfeciune risipite n univers, care are loc la captul unei eschatologii generale.

    Mijlocul acestei duble mntuiri este, nainte de toate, gnoza, cu alte cuvinte cunoaterea. Este o cunoatere teoretic a legilor cosmosului i a structurii sale de ansamblu, macrocosmos i microcosmos (omul). Este o cunoatere istoric, privind evoluia cosmosului, starea sa primitiv, cauzele i circumstanele cderii sale, cile salvrii sale, i chiar permite s se prevad cu certitudine starea sa final. Este o cunoatere practic, indicnd mijloacele de a contribui la dubla mntuire i cluzind aciunea mntuitoare a alesului. Cu toate acestea, asupra coninutului gnozei, nu exist un acord, ci o frmiare grupuscular a colilor gnostice.

    17

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    n starea de incoativitate dogmatic n care se aflau atunci iudaismul i cretinismul, amestecate nc, nu era uor s delimitezi ortodoxia. Gnosticii erau siguri de ortodoxia lor i se bucurau de un ntreg aparat de scripturi. De partea lor, ortodocii calificau misterul cretin drept gnoz" veritabil opus falsei gnoze. ncetul cu ncetul, au fost gsite probe i polemica antignostic a avut i ea temele sale generale.

    Gnosticilor le era reproat n general faptul de a depi limitele umane ale cunoaterii, pretinznd s ptrund misterul central al cosmosului i al istoriei. Prin aceasta ei devalorizau mreia divin. Credinei n cuvntul divin oferit de revelaie ei i substituiau o credin mai profund dect revelaia, pentru c n fondul su se pretindea raiune, mai profund dect raiunea, pentru c se ddea drept o iluminare ce transform: astfel, gnoza era, n definitiv, credin n sine nsui, substituire semicontient a unui dat revelat cu propria sa nelegere.

    ndeosebi, ortodoxia reproa gnosticilor faptul c respingeau istoria concret n favoarea unui plan mai adnc al istoriei, care n fapt o volatiliza. De exemplu, Patimile nu erau dect simbolul unei realiti mai profunde, subiectul manifest al unui subiect latent, care, doar el, era real i interesant. Crucea Calvarului nu era, n fond, dect simbolul X-ului cosmic format prin ncruciarea elipticii i a ecuatorului ceresc, ntreaga Scriptur era astfel obiectul unei lecturi simbolizante n care textul manifest (sau sensul literal) se estompa n faa unui text latent (simbolic) care demonstra sistemul gnostic. Desfurarea material, n timp, a faptelor irepetabile ale istoriei mntuirii era nlocuit printr-o procesiune de simboluri plutind n eternitate. S spunem c istoria real era ca i desfiinat printr-o suprainterpretare alegoric.

    Dar morala era aceea care furniza ortodoxiei iudaice i cretine dovezile cele mai sigure.

    Dup gnostici, exist o exterioritate a rului n raport cu omul. Implicat ntr-o lupt cosmic ce-1 depete n mod ab-

    18

    IDEOLOGIA

    solut, responsabilitatea sa nu e angajat. El nu are liber arbitru: este manevrat de puterile bune sau rele care i1 disput i pe care le ignor. Pcatul, dac exist unul, nu este o ches-(1 une de opiune subiectiv: este faptul de a te gsi n mod obiectiv de partea puterilor rului. Rezult de aici pentru suflet o pedeaps obiectiv, chiar dac el nu tie unde se afl rul. Aa cum scria Secundinus ctre Augustin, nu pentru c a pctuit este sufletul pedepsit, ci pentru c nu-1 ncearc durerea de a fi pctuit"21. Nu exist pcat dect prin ignoran.

    Gnoza i pune capt. Ea trezete sufletul, i d contiina situaiei sale adevrate i i permite s-i aleag tabra. Se dezvolt deci o moral gnostic. Ea va oscila, la voia sistemelor, ntre dou atitudini opuse, dar echivalente: sau un ascetism strict viznd extincia crnii (adic a rului n sine), sau, mult mai rar, un desfru abandonnd carnea micrii sale proprii, ceea ce poate fi o modalitate tot att de eficace de a o nimici. Dar esenialul nu este n conduite, ci n principiul acestei morale. ntr-adevr, ea se opune n acelai timp grecilor, evreilor i cretinilor, n msura n care criteriul binelui i rului nceteaz s mai fie universal pentru a deveni interior doctrinei. Nu exist dreptate n sine. Dreptatea este relativ la realizarea planului cosmic aa cum este el dezvluit prin gnoz i deci relativ la gnoza nsi. Conformitatea cu binele nu este deci nregistrat prin realizarea dreptii, ci printr-o adecvare a conduitei la realizarea schemei cosmogonice. Aici gnoza se separ de religie. Iat pentru ce Plotin o acuza c ignor virtutea2 2.

    Cel mai bun exemplu de sistem gnostic este, dup cum arta H. Ch. Puech, maniheismul. El motenete gnosticis-mele precedente, le ntrete i le topete ntr-un sistem coerent. El a fost o Biseric universal ai crei adepi, n civa ani, s-au diseminat de la Gibraltar pn n China. Nu ne putem mpiedica s ne gndim la maniera n care marxism-leni-nismul a sincretizat, sistematizat, codificat, o bogat varietate de curente intelectuale moderne, pentru a se rspndi pe neateptate asupra lumii ntregi.

    19

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    Revelaia lui Mani este n principiu expresia clar, imediat, total a Adevrului, Gnoza plenar, Cunoaterea absolut23. Sistemul este fidel schemei generale a celor pe care le-a motenit. Aceasta se prezint ca o cunoatere simultan a naturii i a destinelor lui Dumnezeu, a Universului, a sinelui. Ea se desfoar n tiina universal a lucrurilor divine i terestre, n care totul, fenomenele fizice ca i evenimentele istorice, i gsete explicaia. Cosmologia i teologia se blocheaz ntr-o cunoatere unificat, cu aparen raional i cu vocaie enciclopedic*.

    Schema general este deja cunoscut. Exist dou principii (binele i rul, lumina i ntunericul, spiritul i materia) al cror amestec" este resimit ca funest. Exist trei timpi, un trecut n care exist o disjuncie perfect a celor dou substane, un prezent n care s-a produs i dureaz amestecul, un viitor, sau final, n care diviziunea primordial va fi restabilit. A fi maniheean nseamn a recunoate cele dou principii i cei trei timpi. Decurge din aceasta o geografie dualist: cele dou principii sunt concepute ca fiind dou regiuni separate printr-o frontier mai mult sau mai puin ideal, n micarea nencetat, i ca fiind simetric antitetice: regiunea binelui la nord, regiunea rului la sud. Dou tabere, dou regiuni, trei timpi: vom regsi n leninism o clasificare asemntoare.

    Dar punctul n care maniheismul pare s reclame de la sine o punere n paralel cu realitatea contemporan este acela care se refer la omul nou.

    Universul are vocaia mntuirii i de asemenea omul care face parte din univers i care, prin urmare, este un amestec. Fiecare om conine deci un eu" n chip originar i substanial pur, dar care trebuie degajat de o stare actual impur,

    Exist deci o identitate a cunoscutului i cunosctorului, iar a accede la gnoz i a se converti la gnoz reprezint unul i acelai act.

    20

    IDEOLOGIA

    m care tendinele rele acoper sau amenin eul real al omului, n vocabularul Sfntului Pavel se d o lupt n noi, ntre omul vechi i omul nou. Dar, la gnostici, omul vechi este sufletul n situaia sa pasiv i ignorant. Omul nou este sufletul sub aspectul su activ i mntuit, sufletul cruia i-a fost dat contiina ce-1 deteapt i1 separ de amestec.

    Omul este deci solidar cu universul. El este acionat de acesta, n mod iresponsabil. Dar, prin capacitatea sa de a cunoate, el poate deveni obiectul central al procesului mntuirii. Cu el se joac ntreg destinul lumii i cel al lui Dumnezeu nsui, izvor de lumin i Mntuitor, dar parial prizonier al Materiei i care trebuie deci i el s fie mntuit. Omul devine astfel, dup expresia lui Puech, una din rotiele acestei maini de produs mntuirea, care este uni-versul .

    Aceast mntuire va ncepe printr-o dobndire a contiinei de sine. Eul pur fiind astfel perceput, va trebui mplinit eliberarea sa. Aceasta nseamn a opera, n interiorul sinelui, separarea celor dou substane pe nedrept amestecate, a realiza n sine aceast apocatastaz" care va fi, pentru cosmos i ansamblul umanitii mntuite, definitiv la sfritul timpurilor.

    Gnoza, susin gnosticii, nu a fost niciodat absent din aceast lume. n tot cursul istoriei, Revelatorii care s-au succedat au adus pe rnd adevrul eliberator. Alii, dimpotriv, aflai n serviciul unor puteri inferioare, propovduiau eroarea. O dubl nlnuire strbate i divizeaz istoria intelectual a umanitii, tradiia luminii i tradiia ntunericului. Chiar la cei care se reclam de la adevrata gnoz, aceasta este n mod inegal neleas. Cum ea nvluie morala i o impune, vor exista, de asemenea, printre adepi, dou regimuri de reguli de conduit distincte i inegale. Simplii auditori se vor mulumi cu un regim lax, minimal2 5. Dar Desvriii, care sunt n posesia unei cunoateri depline, sunt inui s se conformeze strict conduitei care

    21

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    22

    IDEOLOGIA

    Se vede deci la ce servete mrturisirea: ea servete la a-i redobndi contiina de sine prin intermediul doctrinei. A pctui semnific, n fond, a uita, a dezva. Semnific a nu fi vrut sau tiut s combai rul fcnd apel la resursele intelectuale puse la dispoziia sufletului iluminat. A mrturisi nseamn a renva, a revizui. n aceast confesiune, prilejul e mai puin pcatul, ct eroarea, mai puin cina, ct autocritica.

    Tentaia gnostic se consolideaz prin cele dou tendine puternice i permanente ale naturii umane. Ea promite omului, care, dup cum enun Aristotel, vrea n chip natural s cunoasc", aceast tiin. Ea este o explicaie total, ce rezolv toate problemele, capabil de a integra totul. Realitile transcendente, fenomenele fizice i evenimentele istorice i gsesc n ea loc i explicaie. Chiar fazele lunii erau explicate prin lupta celor dou principii. Cu toate acestea, cum spune foarte bine Solignac: Nu este vorba aici de o tiin raional, n sensul c fiecare afirmaie ar fi riguros demonstrat, ci mai degrab de o cunoatere superioar, de o nelegere n care fiecare din elemente este neles n coeziunea sa cu ntregul. O asemenea doctrin nu poate fi dect absolut n dogmatismul su: ea elimin orice critic, fiindc, sau nelege i nu se pune nici o problem, sau nu o nelege i tot edificiul se surp deodat"28. Aceast observaie arat prin ce anume cunoaterea gnostic se opune cunoaterii metafizice. n tradiia greac, cunoaterea se nla treptat, ncepnd de la sensibil pn la inteligibil i dincolo de acesta spre un centru inaccesibil unde se aflau Dumnezeul lui Platon, al lui Aristotel, Unul lui Plo-tin. Transcendena Dumnezeului lui Israel conserva aceast structur, am putea spune, centripet a cunoaterii. Existau deci mai multe cunoateri posibile, care puteau converge spre Centru fr ca vreodat s se ntlneasc. Cunoaterea gnostic i are originea, dimpotriv, ntr-o viziune central. Plecnd de la tiutul absolut, plasat n centru, ca i cum Gnosticul s-ar plasa n interiorul nelegerii divine, deriv

    23

    rezult din aceasta. Biserica maniheean nu este egalitar. Adepii ei sunt repartizai n dou clase, dup cum sunt capabili sau demni s primeasc ntru totul, sau numai n parte, harul i puterea pe care se presupune c le ofer gnoza. De o parte, iniiaii, de cealalt, candidaii a cror formare rmne imperfect.

    Desvritul se definete destul de bine ca un profesionist al Mntuirii universale. Puin import mijloacele pe care le folosete, rituri, posturi, abstinene, mortificri: important este c ele formeaz mai puin o moral ct o tehnic, o asemenea aplicaie practic nct gnoza se actualizeaz i se mplinete n mntuire.

    Noiunea de pcat ia deci pentru Desvrit un cu totul alt sens dect pentru cretin sau evreu. Exista o mrturisire la maniheeni. Or, afirmau adversarii lor, ce puteau ei s mrturiseasc, de vreme ce nu admiteau liberul arbitru ? Eul nu era responsabil de greeal, ci substana tenebroas amalgamat exterioar, de drept, acestui eu. Pcatul era comparabil cu o invazie microbiana, o maladie sau chiar cu o vrjitorie. Dar, din cauza iluminrii, sufletul nu este n ntregime pasiv. Deasupra lui i imanent lui exist nos"-ul inteligena, contiina. Trezit prin gnoz, aceast contiin poate, graie prezenei sale, s resping ispita i s distrug asaltul rennoit al rului. Cum scrie Fortunat: Pentru c pctuim n pofida noastr i pentru c suferim constrngerea unei substane care ne este potrivnic i dumnoas, de aceea ajungem la cunoaterea lucrurilor. Prevenit prin aceast cunoatere i redat memoriei trecutului, sufletul i recunoate originea, recunoate rul n care se gsete..."26. Odat ce a fost iluminat, sufletul tie bine unde este binele i unde rul, i, revenind la sine, cunoscndu-se pe sine, se ndeprteaz n mod automat de ceea ce nu este el nsui. El cunoate n acelai timp ndatoririle i puterile sale. El i-a asigurat n principiu" victoria2 7.

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    n mod logic cunoaterile particulare. Nici una nu scap, de drept, viziunii centrale, de la care plecnd se constituie ntr-o ordine centrifug o cunoatere unificat i enciclopedic, ntr-un sens, maniheenii nu greeau simind n ei o foarte profund schimbare de stare: aceast adeziune global i total fcea cu adevrat din ei oameni noi. n loc ns s fie ptruni de Lumin, ei erau doar posedai de gnoz, care i asigura c ea este Lumina. Negnd liberul arbitru, ei revelau poate adevrul psihologic al acestei posesiuni. Aceast nou nchisoare ei o numeau eliberare.

    Dar poate c ntr-adevr i datorau o eliberare: de rul interior, de culpabilitate, de ambivalena i tot cortegiul de suferin i de inhibiie care o nsoete. Toate acestea au fost evacuate n afar, proiectate n exterior, asupra principiului rului, singurul responsabil, stpnit n mod raional.

    Mai multe trsturi n gnoz trimit fr tgad spre ideologia sovietic. n mod intenionat am selectat i pus n eviden ceea ce putea ntreine comparaia: blocajul unei cosmologii enciclopedice i al unei soteriologii; suprainter-pretarea istoriei; morala dedus din doctrin i extrgn-du-i din ea criteriile; autocritica neleas ca renvare a sistemului interpretativ; relativizarea omului n raport cu contribuia sa la mntuire; separarea distinct ntre militani i mase; militantul deintor de cunoatere, ascetic, profesionist, despovrat de sarcinile obinuite ale vieii; dualismul geo-istoric ntre regiunile ontologic condamnate i regiunile salvate.

    Dar comparaia nu poate fi mpins prea departe. Ea nu este convingtoare dect dac ne limitm la schemele generale ale gndirii, la starea de spirit, poate la dispoziia psihologic. Dac intrm n detalierea doctrinelor, asemnarea se terge.

    Gnozele antice semnau cu nite romane metafizice foarte complicate, cu nenumrate personaje celeste. Istoria cosmogonic se derula ca un roman foileton cu mai multe epi-

    24

    IDEOLOGIA

    soade i intriga varia n mod considerabil de la o coal gnostic la alta. Deoarece mprumuta sincretic de la curentele intelectuale ale epocii, ea amesteca materiale compozite i variate. Cum avea vocaie enciclopedic, se complica la nesfrit, pentru a explica treptat, succesiv, tot ceea ce cerea a fi explicat*. Dar aceast explicaie pstra forma mitologic, chiar dac aceast mitologie se voia intelectualist, raionalist chiar. Tocmai aceast producie mitologic aa-z o prpastie de netrecut ntre vechile gnoze i ideologia modern.

    ntr-adevr, gnoza rmne n intimitate cu religia din care se hrnete. Ceea ce i reproa ortodoxia era de a substitui, printr-un soi de subtil alteraie, credina printr-o convingere care-i gsea suportul n ea nsi (i nu n Dumnezeul invizibil). Dar, n acelai timp, gnoza parazita religia, i mprumuta vocabularul, schemele teologice, metodele exegetice. Ceva mai mult, ntrind spusele religiei, ea se oferea drept forma ei cea mai pur i mai nalt. Era foarte dificil de respins, pentru c se ddea drept religia nsi fiind n acelai timp n mod insidios altceva. Rareori se lsa prins n flagrant delict de erezie i cu toate acestea ea reprezenta o abatere mai mare, o subversiune de fond. De aceea ortodoxia se temea de gnoz mai mult dect de erezie i a fost, n privina ei, necrutoare, de-a lungul istoriei i att ct a putut. Se nspimnta de soliditatea convingerii gnostice, mult mai de nezdruncinat dect credina, de vreme ce struina n cele mai aspre suplicii era nc o manier de a

    * Plotin a fost ocat de acest lucru: Enumernd o cantitate de noiuni inteligibile, ei gndesc c se va crede c au descoperit adevrul exact. Or, chiar aceast multitudine face s semene natura inteligibil cu natura sensibil i inferioar: n inteligibil trebuie tins s se admit cel mai mic numr de fiine cu putin" (II, 9, 5). Altfel spus, explicaia devine tot att de impenetrabil ca i complexitatea realului fa de care sfrete prin a forma un dublu imaginar i inutil. Este o elucubraie.

    25

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    se prefera pe sine n raport cu ceea ce nu era inele. Fr ndoial, ortodoxia simea c perversiunea gnostic o amenina pe ea nsi, n fiecare clip, din interior, chiar fr ca ea s-i dea seama, pentru c gnoza nu este att o problem de dogm, ct de atitudine fa de ea.

    Dar, n schimb, aceast intimitate cu religia putea de asemenea s contamineze gnoza i, n mod ilicit, s-o reabiliteze. Cci, dac religia nu era totdeauna ferit de gnoz, gnoza nu era nici ea neatins de religie. Cnd gnoza se organiza n Biseric, cu crile sale, riturile sale i ierarhia sa, cnd devenea credin de mas, aspectele perverse se estompau i ea devenea o religie n plus. Este ceea ce s-a ntmplat n cazul maniheismului trziu, al mandeenilor2 9 etc. Doctrinele cosmologice, n pofida preteniei lor la raionalitate, nu erau mai convingtoare dect dogmele. Ele trebuiau s fac apel, fie c o voiau sau nu, la motive de credin religioas. Desvritul contribuia la salvarea lumii prin practici religioase i nu printr-o reorganizare a lumii profane. Gnoza nu se dezvolta ca un partid politic. Ea nu aspira imediat la putere.

    Din Antichitate i pn n Renatere, iudaismul, cretinismul, islamul au trebuit s fac fa, n mai multe etape, unor puseuri gnostice. Uneori, aa cum a procedat cu bo-gomilii i catharii, ortodoxia folosea mijloace extreme. Alteori, aa cum a procedat cu Kabala, ea a trebuit s se adapteze, s o mblnzeasc, s-i fac un loc. Cel mai grav pericol era de a nu o recunoate, cci atunci ortodoxia risca s se perverteasc n chip insidios. Dar, odat localizat, gnoza nu mai constituia un pericol mortal: ea devenea o alt religie.

    Iat, aadar, diferena radical ntre gnoz i ideologie: aceasta se folosete de o argumentaie non-religioas i se sprijin pe o certitudine de un tip absolut nou, tiinific.

    Ideologia modern nu se nscrie n tradiia gnostic. Nu este, de altfel, sigur c aceasta exist: mai curnd reluri de atitudini intelectuale de acelai tip, n circumstane istori-

    26

    IDEOLOGIA

    ce diferite, fr a avea nici memoria, nici contiina unei continuiti.

    Ideologia ar putea fi o form adoptat de atitudinea gnostic n prezena tiinei moderne. Expresia n prezena ar vrea s sugereze reaciile chimice ce se produc n prezena" unui corp care nu ia parte direct la reacie, dar care, totui, trebuie s fie acolo pentru ca aceasta s se produc.

    Ideologia sovietic nu se confund cu tiina. Ea respinge cu oroare pozitivismul care neag filozofia (negarea filozofiei este un subterfugiu al filozofiilor burgheze pentru a introduce idealismul n tiin" 3 0). Ea se declar o filozofie tiinific". Dar cuvntul tiin, aa cum este ntrebuinat (descoperirea i explicarea legilor obiective ale fenomenelor"3 1), desemneaz ceea ce s-a nscut sub acest nume n secolul al XVII-lea. Iat ceea ce furnizeaz un terminus a quo: ideologia nu poate s se nasc nainte ca tiina modern s se fi constituit i s repurteze succese evidente i spectaculoase. tiina astfel neleas este cea ca-re-i ntemeiaz certitudinea, pe care ea o ncarc cu o investiie psihologic considerabil. Ea are forma unei credine, dar care nu mai are nimic religios, mergnd pn acolo nct neag c ar fi o credin.

    Istoria ideologiei ar putea fi comparat cu diferitele stri succesive ale unor parazii parcurgnd un ciclu aparent capricios, dar necesar dezvoltrii lor complete. Trebuie, de exemplu, s treac printr-o molusc de ru, apoi s treac la oaie i n fine s se fixeze, nu fr daune, n corpul omenesc, de unde se vor ntoarce n ru schimbndu-i de fiecare dat forma.

    nainte de a atinge Rusia, unde i capt forma pur, dezvoltat, ideologia parcurge i ea un ciclu istoric. Ea i amintete, de altfel, de acesta i privilegiaz aceste episoade trecute care o anun. E necesar s evocm rapid cele dou principale episoade, cel francez i cel german. Singur episodul rusesc va fi examinat n detaliu. Dar el nu ar fi inte-

    27

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    ligibil fr s fie prezentate, fie i ntr-o hart la scar foarte mare, aceste forme incomplete care-i constituie preistoria i care au fost necesare implantrii sale n gazda sa definitiv. Acest ocol prin Frana i Germania poate servi, de asemenea, la a absolvi Rusia de o responsabilitate care i se imput prea adesea*. Cci ea a importat elementele de ideologie din Occident. Dar, mpotriva a ceea ce gndete astzi un curent neoslavofil, Occidentul nu este nici el singurul responsabil. Toi au fost amestecai n afacere i acum, toi i arunc acuzaii unii altora.

    Este o coal istoric foarte rspndit, poate dominant, aceea care pune n continuitate Rusia Vechiului regim i Rusia sovietic. Astfel au fcut, recent, istorici informai ca R. PIPES, 1974, i T. SZAMUELY, 1974. Dar ideologia, care este responsabil de ncremenirea Rusiei n ea nsi i de exacerbarea unora dintre cele mai caricaturale trsturi ale Vechiului regim, este responsabil i de ruptura radical cu acesta, cu mult mai complet dect distana normal ntre trecut i prezent care exist la naiunile moderne. Am tratat pe scurt acest paradox (A. BE-SANQON, 1974). Aceast viziune comport pericolul de a lsa s se cread c regimul ideologic nu poate aprea dect pe terenul localizat al Rusiei i c nu este transpozabil altundeva. Ceea ce contrazice datele istoriei contemporane.

    28

    CAPITOLUL II

    Ciclul francez

    I

    n Frana s-au ntlnit de timpuriu dou evenimente necesare, dar deloc suficiente, dup cum urmeaz s vedem, pentru emergena ideologiei: naterea tiinei moderne i criza religiei.

    tiina obine certitudinea i impune recunoaterea ei oricrui om rezonabil, dar n interiorul unui cmp care nu este cel al cunoaterii tradiionale.

    A fi savant nsemna, nc de la Platon, s te ridici de la aparen la realitate, de la fenomen la lucrul n sine. Dar tiina nou declar zadarnic cercetarea ideilor i a esenelor. Nu n aceast direcie se obine certitudinea, ci dimpotriv, n lumea aparenei i a schimbrii, n fenomenele puse n raport ntre ele prin legi. Nu exista alt tiin dect cercetarea legilor. Natura nu cheam metafizica. tiina este autonom, se nchide n ea nsi, nu mai e o introducere n lucrurile divine. Dimpotriv, printr-o conversiune puternic a spiritului ea se ntoarce spre universul material i valorizeaz un tip de cunoatere pe care tradiia izvort de la Platon o aezase pe o treapt inferioar.

    Aa se face c nc din 1630, pe baza ngust dar suficient a primei mari legi tiinifice demonstrate, legea ineriei, se instaleaz ceea ce se poate deja numi pozitivismul modern1. El nu este nc admis dect de o parte a mediului tiinific al Europei Occidentale: Hobbes, Mersenne, Gassendi, Huyghens. Acesta nu este un scientism. Dimpotriv, reprezint o riguroas circumscriere a tiinei la obiectul n care

    29

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    ea obine certitudinea, fenomenul. Realul exist, dar el nu este problema savantului care se mulumete s organizeze aparenele printr-un sistem de legi, n inele fiind ceea ce va dori el. tiina pozitiv nu ne garanteaz conformitatea fenomenului la obiectul real. Cu att mai ru. Fenomenul ajunge pentru a trezi interesul adevratului savant. El poate fi cretin, dar nu este fiindc este savant.

    tiina nou a ridicat o ipotec grea, care apsa din Evul Mediu trziu asupra vieii spiritului. Magia i ocultismul au fost pentru mult timp discreditate. Puterea cuvintelor, a imaginilor, a pietrelor preioase, a astrelor, a vrjitorilor a fost n chip durabil rsturnat. Magia nemaiproducnd team, vrjitoarele au ncetat s mai fie arse. Cauza unui fenomen nu mai este o putere ocult, un n sine metafizic care l creeaz, ci un alt fenomen, legat de el printr-un raport constant. Causa sive ratio, cum spune Descartes. Astfel, este ruinat acest determinism absolut al gndirii magice, care nglobeaz, n acelai sistem, omul i lucrurile. Determinismul tiinific este parial: el elibereaz omul de determinismul total, primitiv. Datorit acestui fapt, gnoza, care este o mainrie pseudo-determinist, este dus la ruin, cel puin n Occidentul european.

    Cmpul intelectual fiind astfel curat, epoca clasic a fost un mare secol de filozofie i de religie. Totui, i una i alta, trezite prin tiin i sfidate de ctre ea, nu au propus dect soluii destul de precare.

    Cerul i pmntul proclam gloria lui Dumnezeu." Dar cerul i pmntul au fost private de realitate prin noua obiectivitate a tiinei cantitative. Irealitatea lumii, care nu este lumea n sine, ci lumea pentru gndire i care, ca atare, nu poate s-i fie suficient, iat ce-1 provoac pe Descartes2. Aceast lume este inteligibil pentru c este opera Spiritului care este, de asemenea, autorul raiunii noastre. Descartes inverseaz ordinea tradiional: metafizica nu se afl la captul tiinei, ci la nceputul ei. Fenomen i lucru n sine sunt di-

    30

    CICLUL FRANCEZ

    l'creniate, dar Dumnezeu, regsit dup considerarea gndirii, garanteaz conformitatea unuia cu cellalt. Ateul, spune el, nu este sigur de nimic."

    ntrit de aceast certitudine metafizic, Descartes a ntreprins atunci o reconstrucie, potrivit idealului, dac nu potrivit metodei lui Aristotel, a unei fizici a principiilor. Aceasta nseamn riscuri pentru tiina nsi. Gassendi, Hobbes, care sunt empiriti, precum cea mai mare parte a savanilor secolului, se nelinitesc de generalizrile a priori ale fizicii carteziene. Secolul al XVIII-lea o va condamna. Dar Descartes nu a avut niciodat ambiia unei cunoateri totale. El nu admite c gndirea omului poate coincide cu logosul divin. Fizica i metafizica rmn separate.

    Pascal accept, de asemenea, dualitatea. Natura uman, dup el, este inexplicabil fr iraionalul cretin. Aceasta este ipoteza care salveaz fenomenul, n spe omul, ce se ofer tuturor privirilor. Punctul fragil este deci acest raionament de tip tiinific i care cheam o teologie, dar nu impieteaz asupra ei3.

    Descartes i Pascal fac fiecruia dreptate, lui Dumnezeu i Cezarului, fizicii i metafizicii. Echilibru deloc evident, de vreme ce ei au fost interpretai n manier cu totul contrar i mpini, unul spre scientism sau fenomenismul metafizic, cellalt spre fideism. Dar acest echilibru nu putea fi susinut dect printr-un echilibru religios. Or, nici acesta nu este foarte solid.

    Controversele reformei, scandalul rzboaielor religioase determinaser, nc din secolul al XVI-lea, spiritele naintate s se distaneze, s piard chiar ncrederea n ideea nsi a unui adevr dogmatic garantat prin autoritatea Bisericii. Muli aspir, dup exemplul lui Montaigne, s scape de chestiunie controversate, poate insolubile. Ei sunt cretini, dar doar n plan secund. Doresc o cunoatere cert, dar la dimensiunea omului. tiina nou rspunde ntr-o

    31

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    anumit msur acestei aspiraii, dar, n acelai timp, ea contribuie la replierea n interior i la triumful subiectivitii. Lumea pe care o ofer tiina nu mai are alt prezen dect cea de res externa. Nelocuit, aceast lume nfricoeaz, spune Pascal. Omul, sau mai exact subiectul, devine singura existen fa de care lumea poate fi situat, neleas i utilizat. Exist un anume raport ntre constituirea omului ca subiect al tiinei i subiectivismul religios care, n rile catolice, se sprijin n mod dogmatic pe un augustinism exagerat.

    In mediul francez, reforma catolic, chiar la apogeul elanului su, a pierdut deja bunstarea i bucuria baroc de a tri. Biserici goale, fee morocnoase, moravuri austere, iat exemplele propuse unei curi nc galante i unei nobilimi nc pasionate. Tonul jansenist se impune. Intuiia iezuit cu privire la libertatea omului nu ajunge s se dezvolte n metafizic. Compania" acioneaz mai ales n plan moral. Dar acolo ea provoac reacii rigoriste. Viaa intelectual religioas se blocheaz n cadrul teologiei morale, unde se zbate n subtiliti fr ieire. Ele vor avea ca efect mai ales trezirea spiritului de controvers i spiritului de persecuie. Dar, n toat Europa, catolic sau protestant, se observ nc de la jumtatea secolului aceleai apatii i aceleai crispri. Credina intr n era suspiciunii. De unde recurgerea la teste de ortodoxie care aduc cu ele un cortegiu de noi persecuii: testul predistanarian de la Dordrecht pentru calviniti, testul celor cinci propoziii pentru catolicii francezi, testul ubiquist pentru adepii lui Luther din Germania i chiar testul semnului crucii fcut cu trei degete pentru ortodocii din Rusia 4. Aceast cercetare a mrturiilor de credin este poate semnul sau supracompensarea unei secrete pierderi a credinei.

    Compania lui Isus, ordin fondat la Roma n 1540 de civa maetri ai Universitii din Paris n jurul lui Ignaiu de Loyola (n. t.).

    32

    CICLUL FRANCEZ

    II

    Cum se poate descrie, din punctul de vedere care ne pre-(icup, aceast criz a contiinei europene care, potrivit unei cri celebre, se instaleaz n anii '80 ai secolului al XVII-lea5 ?

    Este mai nti refluxul marilor revrsri religioase. Secolul sfinilor se ncheie ntr-o debandad spiritual.

    Scrupulul moral jansenist abandoneaz puin cte puin terenul teologic al harului eficient sau suficient pentru terenul autoritii spirituale i, n curnd, temporale. Jansenismul se constituie n partid. mpotriva ierarhiei ecleziastice, el se face avocatul unei democraii religioase i revendic eliberarea contiinei i, n curnd, a raiunii. mpotriva puterii regale absolute, el apr libertatea ceteanului. Scandalul revocrii sfrete prin a discredita autoritatea Bisericii, compromis printr-o politic resimit ca anticretin sau de-a dreptul inuman. Revocarea marcheaz o cotitur hotrtoare. Pornind de la ea, opoziia religioas se intensific n opoziie politic. n bloc, universul politico-religios este nglobat n acelai refuz. Ceea ce se numete n Frana stnga s-a nscut probabil n 1685. n toat Europa, gndirea religioas cade n vechiul curent al liberalismului erasmic, devenit foarte palid, care continuase n chip subteran, att n mediul catolic, ct i n mediul protestant (sub numele de socinian, antitrinitarian, unitarian)' i care formeaz matricea deismului Luminilor. Locke i Newton erau unitarieni. Curentul beneficiaz de dezgustul ce urmeaz cderii reformelor. i mai beneficiaz de pe urma conservrii sensului libertii cretine ce devine cu uurin toleran laic. Dumnezeu este alungat din lume, printe castrat, postulat raional de inteligibilitate, prim ceasornicar care las copiilor si grija mainriei.

    " Socinianismul, Unitarismul, sisteme religioase, erezii antitri-nitare care resping dogma Trinitii (n.t.).

    33

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    Se deschide, apoi, o poart rentoarcerii la gndirea gnostic, favorizat prin urmtoarea circumstan a vieii religioase. In absena unei metafizici convingtoare, legtura ntre om i Dumnezeu i meninerea tradiiei cretine fuseser asigurate prin viaa mistic. Reprimat nc de la sfritul secolului al XVI-lea n Spania, mistica ortodox continu s aib n Frana o existen supravegheat. Condamnarea lui Fnelon i aduce o lovitur decisiv. Se pune la ndoial tot ceea ce n pietate nu este raiune, contiin, gndire. Pe msur ce anii trec, mistica devine suspect i capt chiar, progresiv, tenta unui ridicol periculos6. Este redus la stri psihologice. Dar aceast distrugere autoritar a misticii ortodoxe las cmp liber misticismelor heterodoxe i iluminismelor cu care fusese confundat. Posteritatea lui Fnelon va popula deteptrile entuziaste din Anglia, pietis-mul german, iar vicarul savoyard i-1 va putea revendica drept precursor. Englezul Ramsay, pe care Fnelon se bucurase c 1-a convertit la catolicism, i va sfri cariera ca fondator al francmasoneriei franceze. Ezoterismul secolului al XVIII-lea se nate atunci. Majoritatea europenilor care gndesc nu se mai consider legai prin ortodoxie nici din punct de vedere dogmatic, nici din punct de vedere mistic.

    Pe fondul acesta, tiina are o realizare cosmic, poate cea mai mare din toat istoria sa. Descoperirea legii ineriei fusese suficient pentru a ntemeia revoluia mecanicist, i iat c Newton unific dintr-o singur trstur mecanica terestr i mecanica celest, i aceasta printr-un triumf al metodei fenomenale. N-am putut nc s ajung s deduc din fenomene raiunea acestor proprieti ale gravitaiei i nu imaginez nici o ipotez (hypotheses non jingo). Cci tot ceea ce nu se deduce din fenomene este o ipotez: iar ipotezele, fie metafizice, fie fizice, fie mecanice, fie ale calitilor oculte nu trebuie s fie acceptate n fizica experimental, este

    t

    CICLUL FRANCEZ

    suficient c gravitatea exist i c ea acioneaz dup legile pe care noi le-am expus."7

    Triumful tiinei i decderea religiozitii pun capt echilibrului pe care cartezianismul l meninuse ntre metafizic i tiin, teologie i fizic. n mecanism, Malebranche vede forma nsi a conduitei divine i realizeaz, pornind de la durat i de la micare, printr-o extrem simplicitate a cilor, ntreaga bogie a creaiei. El ajunge s considere adevrurile credinei ca fiind omogene cu cele ale raionamentului tiinific. Faptele religiei sau dogmele revelate sunt experienele mele n materie de teologie."8 Prin calculul infinitezimal, Leibniz ptrunde n nelegerea divin i devine capabil s dea seam de lume aa cum este ea. Principiul raiunii este suficient pentru a explica c lucrurile sunt aa i nu altfel, i logica combinatorie permite nelegerea ordinii intime care le leag. Leibniz arat c Universul i este suficient lui nsui i c, odat creat, el este autarhic. Dar, dac el se conserv la infinit, Divinul Arhitect devine o ipotez inutil9. De-a lungul secolului al XVIII-lea, monismul metafizic al lui Spinoza este interpretat ca un materialism ateist. Aceasta a fost, apoi, interpretarea revoluionarilor rui i, oficial, cea a ideologiei sovietice10.

    n fond, metafizicienii de la sfritul secolului cred c au rezolvat problema unitii adevrului, pe care predecesorii lor din epoca clasic se declaraser neputincioi s o restabileasc. Discursul fizic, adic cel mecanicist, caracteristic n epoc, nvluie i absoarbe discursul metafizic sau, mai degrab, metafizica e ncredinat c are puterea s mprumute, fr a avertiza totdeauna despre schimbarea ordinii, discursul fizic. Sub acest raport, climatul intelectual nu este lipsit de asemnare cu cel al filozofiei romantice germane, un secol mai trziu. Totui lipsete mult pentru ca aceast cunoatere unificat, dei deczut din rangul filozofic, s genereze, la nivel inferior, o ideologie pe de-a-ntregul

    35 34

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    dezvoltat. Ceea ce vedem aprnd n secolul al XVIII-lea sunt materiale pentru o ideologie i, de asemenea, tipuri umane de ideologi. Lipsete ceva pentru ca ideologia s prind, aa cum se spune despre beton c a fcut priz.

    Dinspre partea Angliei, nu era nimic de ateptat. Iluminitii sunt whig [liberali] fr ndoial, dar dup Glorioasa Revoluie consensul social nu a fost pus sub semnul ntrebrii. Revoluiile engleze s-au derulat n timpuri preideo-logice. In cel mai ru caz, la stnga armatei New Model s-a constatat reapariia unui milenarism cretin, ca acela de care Evul Mediu fusese infestat; n consecin profund religios i fr nici o pretenie tiinific. Ideile de drept, de liberti (la plural), de proprietate au fost ideile for ale unei micri viznd mai degrab restabilirea unei stri de drept aflate n dezordine ntr-un anume moment, dect refacerea corpului social dup un asemenea model a priori nct dreptul, libertile i proprietatea s devin superflue.

    Iluminismul englez confirm aceste principii. Tiul lui critic este dirijat mai mult contra dogmei cretine. Iar nu contra bisericii instituite care nu protesteaz deloc mpotriva deismului raionalist dominant, ci mpotriva rmielor mileniului religios, sau, altfel spus, mpotriva propensiunii puritane de a trana, la nevoie de a oprima, n numele unei light within [luminii interioare]. Iluminismul englez este sceptic i empiric. Locke consacr o bun parte din lucrarea sa Eseu asupra intelectului omenesc criticii limbajului, sau altfel spus, criticii cuvintelor mari aa cum erau cele folosite de aceia pe care-i numete entuziati. What do you mean ? How do you know Aceste ntrebri tutoriale" situeaz destul de bine iluminismul englez. Pe scurt, n aceast ar nu exista nici corupie a religiosului, nici a tiinificului. Fervoarea este intact, dar concentrat la pe-

    Ce nelegi prin aceasta ? De unde tii aceasta ? (n.t.).

    36

    CICLUL FRANCEZ

    11 Ic ii a societii, n clasele de jos, unde hrnete pietatea i ic'ivals' ale dissent""; n centru i la vrf puin teologie i|iinge, i ea este stabilizat prin conformism. tiina con-i II m n direcia ei, potrivit metodei fenomenale stricte, radicalizat nc mai mult de ctre Hume, fr a fi tentat s ias din domeniul su. Politica nu o convoac n serviciul ci. Societatea politic englez este mndr de ea nsi, idolatrizat de toat Europa i, n aceast perioad de intens inovare social i economic, ea se d drept tradiional. De la politic, englezii ateapt linite, securitate i, n plus, s contribuie la fericirea unei ri care niciodat nu s-a amuzat att. Ei nu ateapt de la ea o mntuire.

    III

    n Frana lucrurile stau diferit. Dintr-odat, iluminismul dogmatizeaz opunndu-se unui obiect combinat care se prezint ca o totalitate indisociabil, Biserica i ordinea politic a Vechiului Regim.

    Din punctul nostru de vedere, trebuie examinate trei teme: tema cosmologic, adic Natura, tema epistemologic sau, altfel spus, Raiunea i, n fine, tema politic.

    n spiritul secolului al XVII-lea omul, bizuindu-se pe Dumnezeu, nfrunta natura. Dar, n spiritul secolului al XVIII-lea, el este inclus n natur, care devine singura realitate11. Din acel moment se poate construi o tiin a omului pe modelul tiinei naturale. Deja Hobbes propusese o psihologie format dup modelul fizicii ciocnirii. Din excitaia transmis mecanic prin organele de sim se nate fantasma. Din fantasm, imaginaia, asociaia de idei, reflecia

    * Renatere (n.t.). "~ Neconformism (n.t.).

    37

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    care este de aceeai natur cu percepia. Voina se ghideaz dup mecanica plcerii-neplcerii. Gndirea este un instinct puin mai complicat dect la animale. Noua fizic tia legtura tomist dintre natur i Dumnezeu, noua antropologie taie legtura augustinian dintre inima omului i Dumnezeu. Dac contiina nu este dect un sistem reflex, morala se poate orienta dup o tiin pozitiv a moravurilor. Vechii metafizici a sufletului i se substituie o istorie natural a sufletului, o psihologie construit pe baza senzaiei externe. Aceasta a fost gloria lui Locke, pe care d'Alembert l laud, pe nedrept, dar n mod semnificativ, pentru reducerea metafizicii la ceea ce trebuie s fie ntr-adevr fizica experimental a sufletului"12, pentru gloria de a fi nceput aceast reducie. Ea continu cu Hume al crui Tratat asupra naturii umane are drept subtitlu: ncercare de introducere a metodei experimentale n subiectele morale". Subiectul cartezian este desfiinat. El nu mai este dect un bundle' de senzaii, o plpire de prezene inexplicabile. Operaiile intelectuale sunt senzaii transformate, dup cum explic Condillac. nsi ordinea ideilor noastre nu este dect o reflectare a ordinii biologice din care facem parte i care se manifest prin nevoia, interesul, utilitatea i dorina de a ne conserva. Astfel, ideile renasc prin aciunea ns i a nevoilor care le-au produs mai nti. Ele formeaz, aa-zicnd, n memorie tur-bioane ce se multiplic aidoma nevoilor. Fiecare nevoie este un centru de unde micarea se transmite pn la circumferin."1 3 Acelai limbaj fizicist turbion, revoluie, atracie se aplic fr denivelare, fr precauie, naturii i omului.

    Iat deci omul nchis, fa n fa cu natura, al crei caz particular este, fr nimic pe care s se poat sprijini. Incapabil de a gsi n el nsui explicaia vieii sale, el se va ntoarce

    Mnunchi (n.t.).

    38

    CICLUL FRANCEZ

    spre exterior i, de vreme ce, cunoscndu-1, se cunoate pe sine, spre acest Tot din care este o parte.

    Aceast natur are ea un sens ? Aici se ivete o ncruciare de drumuri.

    Natura termen vag" se poate citi n Enciclopedie, n articolul scurt consacrat acestei noiuni14. ntr-adevr, n spiritul revoluiei tiinifice, natura i-a pierdut sufletul, unitatea. Ea se dizolv n fenomene independente, legate numai prin legi mecanice al cror studiu depinde doar de demersuri distincte ale gndirii. Totul, To Pan divin al anticilor, nu mai este dect aciunea corpurilor unele asupra celorlalte conform legilor micrii". Bucuria savantului const n aceea c el are totdeauna lucruri de cercetat i, n aceast privin, natura este un rezervor inepuizabil; const n a gsi, iar nu a se epuiza n cercetarea van a unui sistem totalizant. Iat ce i se reproeaz fizicii lui Descartes, cci n ce privete metafizica sa, ea nu mai este neleas. D'Alembert exprima bine aceast cale de mijloc a Iluminismului: Principalul merit al fizicianului ar fi, la drept vorbind, acela de a avea un spirit sistematic (cci el are nevoie de acesta pentru a construi o teorie) i de a nu face sisteme niciodat.

    Fizica este deci n mod exclusiv limitat la observaii i la calcule; medicina, la istoria corpului uman, la maladiile sale i remediile lor; istoria natural, la descrierea detaliat a vegetalelor, animalelor i mineralelor... ntr-un cuvnt, toate tiinele, mrginite la fapte, att ct le este posibil, i la consecinele pe care le pot deduce din ele, nu acord nimic opiniei, dect atunci cnd sunt forate."15

    Voltaire refuz chiar noiunii de natur ntreaga consisten: Mi s-a dat un nume, spune Natura n viziunea sa, care nu mi se potrivete: m numesc natur i eu sunt n totalitate art."1 6 Este un kantianism avnt la lettre.

    Din acest motiv, raiunea este cantonat n limitele fe-nomenismului i renun n mod expres la cunoaterea

    4 Totul (n lb. greac; n.t.).

    39

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    total. Montesquieu, Voltaire, d'Alembert, adic cei mai mari, admit c nelepciunea n domeniul intelectual const n a te mulumi cu adevruri pariale i a suporta aceast circumciziune a spiritului pe care o impune tiina. Ei sunt, cel puin ei vor s fie, antidogmatici. Este nota empiric, uneori sceptic a secolului al XVIII-lea, n Frana, trit mai puin cinic dect n Anglia i susinut printr-un stoicism pe care Candide al lui Voltaire 1-a motenit de la clasici.

    Dar alii merg mai departe. Ei au fr ndoial un punct comun: acela de a nu fi practicat i nici neles spiritul tiinei newtoniene. Ei iau din tiin, nu metoda, ci rezultatul gata fcut, scondu-1 din rnduiala sa i dndu-i, dar fr a-i da seama, statutul unei propoziii dogmatice, asortat cu o certitudine de tip tiinific.

    De exemplu, la Meslier, La Mettrie, res extensa lui Des-cartes este identificat cu materia i, devenit singura realitate (propoziie metafizic introdus n mod clandestin), materia red naturii consistena i unitatea de care tiina adevrat o privase. Nu exist, n tot universul, dect o substan divers modificat", conchide La Mettrie1 7.

    n mod cu totul natural, omul devine, la acest cartezian rtcit, o main dup modelul proiectat asupra naturii i acum reintroiectat. Corpul uman este o main care i ntoarce singur resorturile." Un orologiu, dar imens." i gndirea ? Eu consider gndirea att de puin incompatibil cu materia organizat, nct ea pare a fi o proprietate ca i electricitatea, facultatea motrice, impenetrabilitatea, ntinderea etc." 1 8 De data aceasta, n acest punct, apare deja ideologia sovietic.

    Urmeaz c totalitatea realului care e materia poate fi explicat de ctre cunoaterea tiinific. Nu se tie totul, dar totul poate, de drept, s fie tiut. M consolez, mai scrie La Mettrie, de faptul c nu tiu nimic despre modul n care materia devine via i gndire: s mi se acorde doar

    40

    CICLUL FRANCEZ

    c materia organic are n sine un principiu de micare graie cruia se difereniaz i c ntreaga via animal depinde de aceast diferen de organizare."1 9

    Nu mai rmne dect s gsim legea newtonian capabil s explice, s epuizeze universul.

    O ntreag pleiad de filozofi secundari s-a strduit deci s cerceteze echivalentul unei gravitaii universale n domeniul psihologic, fiziologic i, n curnd, politic, de la Mo-relly la Listonai, de la Robinet la Lassale, de la Azai's la contele de Saint-Simon20. Atracia universal retrezete astfel, sub o spoial pseudotiinific, vechile speculaii magice sau mistice asupra Universului Unu, care renvie ntr-un alt sector al gndirii mistica iluminist i ezoterismul mason.

    Dar aceast extensie a paradigmei newtoniene n afara domeniului n care este legitim, fizica, va avea consecine grave. ntr-adevr, n momentul n care natura este privat de sens prin mecanismul tiinific, i este cerut regula moravurilor i a vieii n societate. n vreme ce se dduse o ntrebuinare destul de sobr conceptului de natur n cosmologie, n moral i politic el a fost consumat fr msur, tocmai pentru c tiinele reale au plantat cteva paveze n domeniul fizic, n timp ce domeniul moral i politic este larg deschis extrapolrilor.

    Este fr ndoial principalul merit al lui Sade de a fi umplut o csu goal din tabloul semnificaiilor normative posibile ale naturii. Ea reprezint, pentru el, rul. Aa se face c Juliette declar: Doar prin nelegiuiri natura se menine i recucerete drepturile pe care i le rpete virtutea. Noi ne supunem ei, aadar, lsndu-ne prad rului; rezistena noastr este singura crim pe care ea nu trebuie niciodat s ne-o ierte. O, prieteni, s ne ptrundem de aceste principii: n exercitarea lor se gsesc toate sursele fericirii omului."2 1

    n aceast categorie, Sade este singur, aproape ntreg secolul se afl n cealalt. O, natur, exclama Diderot, tot binele este nchis n snul tu. Tu eti sursa fecund a

    41

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    tuturor adevrurilor."22 Groethuysen a descris bine aceast contiin de a fi n armonie cu un tot, plin de sens i de frumusee, care marcheaz secolul: Este viaa n natur, cu natura, conceput ca normal i bun n sine, spre deosebire de toate celelalte. Omul determinat de natur, ducnd viaa pe care ea i-o prescrie, trind ntr-un mod natural, realiznd n umanitatea sa ceva ce ine de esenial, de raional i de frumusee... Orice lucru se ncorporeaz, prin natura sa, ntr-un tot plin de sens i tinznd spre un scop definit, despre care depun mrturie toate prile sale..." Dar dac, pe de alt parte, se consider viaa oamenilor, se vede c ea nu are nimic din legalitatea care se constat n cerul nstelat, n plante, n natura nsi a omului. Aceast via nu este conform naturii. Ea este contra naturii. Exist deci, pe de o parte, n univers, ceva raional, ceva a crui existen o constatm, pe care l recunoatem n jurul nostru i n noi, i pe de alt parte, exist ceva absurd, iraional i acesta este viaa noastr, viaa uman2 3.

    Asupra acestui punct exist un acord profund ntre Vol-taire, Diderot, Rousseau, Buffon, toi cei mari. E vorba de aflarea omului aa cum 1-a format natura, omul a crui legalitate interioar rspunde scopurilor urmrite de natur. Or, istoria, dezvoltarea vieii sociale i n mod particular preoii i superstiiile i-au desprit pn acum pe oameni de menirea lor natural. Ei au drepturi. Dar aceste drepturi ale omului sunt expresia dispoziiilor teleologice cu care natura i-a dotat pe toi oamenii.

    Natura este raional, viaa uman nu este. Intre omul ieit din minile naturii i natur exist acest obstacol, societatea. Ordinea social este defectuoas, lucru demonstrabil prin aceeai raiune care ne-a dezvluit natura. Constrngtoare n secolul al XVII-lea, euforic n secolul al XVIII-lea, natura devine critic i, odat cu aceasta, raiunea devine practic. Trebuie ca n viaa uman totul s se grupeze n ansambluri supuse legilor, ca viaa uman

    42

    CICLUL FRANCEZ

    s,\ nu mai fie un imbroglio indescifrabil n care cel mai pu-t w n i c l oprim pe cel slab, n care hazardul naterii deci-I le soarta omului, n care ceea ce este permis ntr-o regiune i s i c interzis n alta, unde mii de fiine umane depind de un singur om care e semenul lor." 2 4 Pentru aceasta, raiunea dispune de educaie i legislaie. Se trece astfel de la contemplarea naturii la aciunea voluntarist n numele naturii. La d'Iiolbach o aceeai schem unitar de inteligibilitate constituie sistemul naturii" i, pe aceast baz, sistemul social" i morala universal".

    Dup ce newtonizase n psihologie interesul este gravitaia sistemului mental Helvetius afirm c toi oamenii al cror corp este sntos au faculti egale. Toate diferenele vin din educaie. In consecin, instruirea poate totul. Statul trebuie s aleag coninutul i metodele, s stabileasc o regul invariabil, s ntocmeasc planul unei educaii conforme fericirii publice. Educaia devine deci o problem politic: Arta de a forma oamenii este n orice ar att de strns legat de forma de guvernmnt, nct nu se poate face nici o schimbare considerabil n educaia public fr a face schimbri n nsi constituia statelor."25

    Iat-ne deci purtai spre utopiile politice, n 1759, Morelly, un obscur pedagog la Vitry-le-Francois, astzi foarte onorat n Uniunea Sovietic, pune problema de a gsi o situaie n care s fie aproape imposibil ca omul s fie depravat sau ru" pentru c el ar fi pregtit i, ca s m exprim aa, domesticit prin mecanismul unei educaii conforme principiilor noastre"2 6. Aceste principii sunt expuse ntr-un gen de cod prescurtat, intitulat: Model de legislaie conform inteniilor naturii". Este un comunism destul de asemntor cu cel al tradiiei utopice, dar cu toate acestea destul de realist pentru ca legile penale s prevad, cu precizie, lagrele de concentrare.

    43

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    D'Holbach, Helvetius, Morelly, mai trziu abatele Ma-bly, nu ei sunt cei care dau tonul. Ei sunt marginali; adevratul centru al secolului este altundeva. Exist, tot sub influena englez i totodat printr-o tradiie autohton, Montesquieu fiind cel mai bun exemplu, o suspiciune fa de fanatism, o infuzie de empirism, un spirit de moderaie, care-i pun pe Voltaire, Diderot i chiar pe Rousseau i Condorcet n alt tabr dect aceti furioi. Ei sunt prinii liberalismului mai mult dect ai iacobinismului. Diferena nu rezid n mod principal n opinii, nici n idei de vreme ce sub-gndirea se hrnete din firimiturile czute de la masa celor mari. Diferena este de stil intelectual. Un Rousseau este cu siguran ambiguu. El a fost reclamat de teroritii din '93. Dar el nu este din lumea lor. El dialogheaz cu Grotius, Hobbes, Platon. El este un filozof cu drepturi depline, n sensul etern al termenului, i majoritatea filozofilor partidului filozofic meritau, de asemenea, acest titlu. Morelly, n schimb, este pe picior de egalitate cu Marat.

    La sfritul secolului apare, ntr-adevr, un mediu de intelectuali proletaroizi. Principiul su de coeziune este mprtirea unei doctrine sau a unui arsenal de idei, de noiuni i de cuvinte. Desprini de societate, ei nu mai sunt mondeni i, la drept vorbind, ei ncep s produc team oamenilor de lume. Ei nu li se mai adreseaz acestora. Sunt militani i grupul lor se formeaz ca partid. i propun drept scop refacerea corpului social conform ordinii naturale. Din certitudinea interioar c aceast ordine exist, c ea este realizabil, izbucnete pasiunea revoluionar. Pentru ei, dintr-odat, revoluia capt un sens total, cosmic, al unei regenerri universale. i n lumina acestui concept de revoluie, interpreteaz i orienteaz ei seria de evenimente care se deruleaz ncepnd de la 1789. Revoluia francez nu era fatal. n fiecare moment ea apare ca un accident, un derapaj neateptat. Dar fapt este c aceste ntmplri i aceste secvene

    44

    CICLUL FRANCEZ

    11 niiingente au putut fi subsumate, de la nceput, sub totali i. 11 ca Revoluiei. Este o revolt ? Nu, Sire, o revoluie."

    Iacobinii au luat puterea n 1792 i au pstrat-o aproxi-ni.itiv 18 luni. Paroxismul se situeaz n anul 1794. Dup .ii cea, treptat, revoluia revine n matc. Lenin ca i toat micarea revoluionar rus avea cea mai nalt stim pen-iiu iacobini. Putem decide s considerm Revoluia fran- c/. din punctul de vedere al Revoluiei ruse.

    Unde sunt paralelismele, unde sunt opoziiile ? Pentru prima dat apare un embrion a ceea ce va fi Par-

    lidul. Societile de gnditori, cluburile iacobine, societile populare se organizeaz n reele, comunic ntre ele, difuzeaz informaiile, cuvintele de ordine, programele2 7. I'.lc formeaz un aparat al puterii care dubleaz instituiile legale i se strduiesc s le controleze, s le epureze, ateptnd s li se substituie. Adevrata via politic se deruleaz n interior. Puterea se cucerete sau se pierde n incinta nchis a cluburilor. Se forjeaz o tehnic politic nou, deja pus la ncercare n lojele i societile de gnditori ale Vechiului Regim i care se aplic identic adunrilor publice i legale: degajarea majoritilor, arta moiunilor, manipularea minoritilor, infiltrare, obstrucie, epurare etc. Acolo se afl, am zice, pinea cea de toate zilele a vieii democratice. Da, dar diferena este c aceste manevre normale se opereaz la adpostul unui limbaj codificat i c au drept scop mai puin o gestiune politic, ct o instaurare a utopiei. ntr-adevr, politica este suprainvestit prin faptul c e considerat drept loc al mntuirii universale i c, n consecin, ansamblul corpului social, inclusiv viaa particular, trebuie s intre n sfera puterii, n msura n care totalitatea problemelor umane este reductibil la problema politic.

    n interiorul partidului, indivizii sufer o desocializare. Avocai, jurnaliti, antreprenori, secretari notariali, preoi:

    45

  • ORIGINILE INTELECTUALE ALE LENINISMULUI

    puin import. Patria lor, mediul lor este clubul cu sociabilitatea sa particular. Acolo este locul identitii lor sociale.

    Ei se recunosc n chip esenial dup limbaj. n estura lingvistic se disting fragmente din doctrinele secolului, czute n stare de slogan i care servesc drept materiale pentru o retoric. Inflaia lingvistic, aplatizarea limbajului personal n limbaj impersonal i formularistic, codificarea sa politic cu cuvinte-cheie, Fanatism, Moderantism, Federalism, Despotism etc. , utilizarea acestui limbaj n scopuri de putere, iat evocat deja logocraia modern. Aceasta d dezbaterilor din Convenie aceeai impresie de desprindere de real i de nesbuin angoasant. Acest limbaj are un efect de ncremenire. Popor, Libertate, Patrie sunt cuvinte de o asemenea ncrctur, nct ele paralizeaz opoziia eventual, ntr-att nct aceasta, onornd sub aceleai cuvinte alte realiti, se teme s fie acuzat de despotism sau suspectat c acioneaz pentru Pitt i Coburg. Limbajul legitimeaz i el este acela care autorizeaz teroarea.

    Lenin luda cutezana terorist a revoluiei. Douzeci de mii de execuii este totui puin. Este adevrat c erau mai mult de o sut trei mii suspeci n nchisoare la 9 ter-midor, care erau fr ndoial sortii exterminrii28. S-ar fi atins atunci decimri de amploare bolevic. Mcelurile sunt abstracte, nu ating oameni, ci montri", tlhari", dumani ai poporului". Este vorba mai puin de a-i pedepsi, ct de a-i nimici", spune Couthon. Nu trebuie deportai, trebuie distrui toi conspiratorii", spune Collot d'Herbois2 9. Este o atitudine maniheean, separnd tabra celor buni de tabra celor ri care, potrivit legilor din Prairial, este apt s cuprind cvasitotalitatea francezilor.

    n fine, apare tipul uman al ideologului. Sincer, dezinteresat, neiubind nici femeile, nici banii, nici vinul, fr prieteni, neobosit om de club, uneltitor, creznd tot ceea ce spune, vznd peste tot capcane i comploturi, mare maestru al limbajului i, mai presus de toate, total impersonal i abstract, Robespierre l prefigureaz, irezistibil, pe Lenin.

    46

    CICLUL FRANCEZ

    1 )ar Robespierre a czut, i este uor, dintr-un punct de vedere bolevic, s nelegi de ce.

    Partidul e lipsit de coeziune. S-a divizat. El nu a fost nicio d a t ierarhizat, monolitic. Nu a fost niciodat capabil s impun membrilor si o disciplin i un elan potrivit. Cci doctrina, al crei pzitor este, nu este nici ea coerent. Virili te, Popor, Libertate sunt principii morale. Doctrina revoluionar nu este unificat. Ea se alimenteaz din mai multe teme, ru coordonate, adesea contradictorii. Egali-i .uca, de exemplu, este visat prin proprietate care protejeaz persoanele i le d autonomie n raport cu partidul nsui. IJ topia se d drept o utopie. Ea nu este produsul unei evo-I LI ii naturale. Rmne un ideal de mplinit. Ea depinde deci de virtute, nu de tiin. Conceptul de natur nu este suficient pentru a furniza o istoriozofie. Natura, la urma urmelor, rmne obiect de contemplare. Ea nvinge la termidor sub chipul fermector al Doamnei Tallien, al Josephinei, al doamnei Recamier. Frana este salvat prin galanteria unora, castitatea altora, prin femeile sale, semne i ageni ai descompunerii ideologiei.

    A existat un decalaj. Iacobinii, pentru a relua categoriile leninismului, erau

    stngiti. Ei credeau n popor, n reprezentare sau n controlul popular. Nutreau un anume antiintelectualism. Nu erau api s susin ferm Statul. Dorind o pauz un NEP ci nu au fost capabili s-o controleze: societatea civil, dup Termidor, le-a scpat i i-a zdrobit. Abia dup ce au pierdut puterea se poate nota tentativa de a reforma toat cunoaterea, de a reface gramatica, psihologia, tiinele naturale ntr-o tiin unic, de a unifica ntreg sistemul de nvmnt ntr-o piramid avnd drept vr penultima clas a Institutului, clasa de Analiz a intelectului uman. Acest condillacism generalizat era opera lui Volney, Cabanis, Destutt de Tracy,

    * NEP - Noua Politic Economic, introdus de Lenin (n.t.).

    47

  • O R I G I N I L E I N T E L E C T U A L E A L E L E N I N I S M U L U I

    care se numeau ideologi. Ei cutau un sprijin i au fost amestecai n comploturile care l-au adus pe Bonaparte la putere. D i n nefericire, acesta era un erou plutarhian, mbibat de Cornei l le. El a suprimat penult ima clas a Institutului, a reintrodus greaca i latina i a semnat C o n c o r d a t u l .

    Iat de ce, nainte de a-i atinge n R u s i a depl ina d e z voltare, d u p ce a parcurs ntr-un secol un cic lu f rancez" , ideologia trebuia nc s treac printr-un ciclu german.

    C A P I T O L U L III

    Ciclul german

    Ingredientele a cror prezen, fuziune i precipitat vor da ideologia, i anume religia, filozofia, tiina, gnoza, spiritul revoluionar, s-au prezentat rnd pe rnd n Frana, niciodat ns mpreun, niciodat n starea de puritate care permite combinarea.

    In Germania, dimpotriv, ele coexist i fuziunea se opereaz n creuzetul gndirii. Al gndirii doar, cci revoluia, care este momentul pietrei filozofale, Germania a ratat-o, lsnd astfel Rusiei grija de a reuni modelul politic francez i modelul intelectual german i de a desvri astfel ideologia.

    E t a p a german este o introducere mai direct n subiect dect etapa francez, deoarece condiiile pe care le ofer G e r mania n raport cu Frana seamn cu cele pe care le va oferi mai trziu R u s i a n raport cu G e r m a n i a i, mai ales, deoarece din G e r m a n i a i sub forma german au fost importate n Rusia materialele intelectuale care au servit la construirea ideologiei sub forma sa ruseasc.

    I

    C r i z a rel igioas i receptarea tiinei m o d e r n e au loc n G e r m a n i a ca i n Frana, dar n condii i foarte diferite.

    Pe o cale ocolit, spiritualitatea luteran care totui fcuse s treac elementele afective i personale naintea d o g maticii, incita la speculaie 1 . A c e a s t spiritualitate nu invita

    49

  • O R I G I N I L E I N T E L E C T U A L E A L E L E N I N I S M U L U I

    la o v iz iune calm i pacificat a celor divine. Ea c o m p o r t, d impotr iv, tulburarea i a n g o a s a ca stare permanent . Simul peccator et iustus' luteran, ca i tendina de a face din tortura spiritual un criteriu al credinei este, fr nici o ndoial, una din sursele lui Dostoievski . O m u l corupt n m o d radical pr in pcat i fr consisten onto log ic este ca i nimicit n evenimentul dezvinoviri i , n care vine s i se substituie, n m o d j u r i d i c " , H r i s t o s salvatorul, H r i s t o -sul din n o i " . D a r c u m s conferi un statut raional la ceea ce este dat ca o experien existenial, inefabil ? Subiectul n chip juridic salvat de H r i s t o s este deci tentat s ex-pliciteze acest eveniment printr-o doctr in de asemenea juridic, n stare s sprijine o m u l i s-i satisfac dorina natural de cunoatere . ntr-un cuvnt, s sporeasc, n plan obiectiv i discursiv, justificarea inefabil i s u u r e z e n acelai t imp chinul crucii mist ice", cutnd argumente pentru aceasta ntr-un fatalism tragic universal, al crui principiu s fie inerent lumii i istoriei i care s fie n chip raional penetrabil. Aceas ta nseamn a deschide larg poarta unei noi invazii gnost ice.

    A existat ntr-adevr, n G e r m a n i a secolelor al X V I - l e a i al X V I I - l e a , un extraordinar p u s e u iluminist, teosofic, n care se reunesc alchimia, astrologia, paraps iholog ia i ocultismul. La Paracelsus, Valentin Weigel, la B o e h m e , pr intele filozofiei germanice", hermetismul alexandrin, tradiiile neoplatonismului se c o m b i n n m o d bizar cu mist ica renan medieval, kabbala evreiasc i credina reformat 2 .

    Aceas t n o u g n o z nu este mai pu in luxuriant dect g n o z a alexandrin. D a r romanul gnost ic sufer o inflexiune p r o p i c e vi i toarelor secularizri . D u m n e z e u are o devenire, i aceast devenire trece n m o d necesar pr in lume. U m a n i t a t e a devine un loc de trecere obligat al istoriei divine, deoarece pr in ea divinul ajunge la conti ina de sine.

    " Totodat pctos i drept (n.t.).

    50

    C I C L U L G E R M A N

    * H. JAEGER, 1965, 1977, G. GUSDORF, 1972 pp. 59-142, G. GUSDORF, 1976, pp. 244-313. Pe msur ce ancheta sa se dezvolt, G. Gusdorf pare s dea pietismului un loc din ce n ce mai important.

    51

    Aceast conti in de sine apare n o m , i de aceea g n o z a (s.m cunoaterea care este r e c u n o a t e r e " a ceva ce se afl acolo imanent) este mntuire.

    n aceast optic, o m u l este mai puin mntuit ct m n -l uitor, iar Dumnezeu mai puin mntuitor ct mnt


Recommended