+ All Categories
Home > Documents > 24019560 Introducere in Arhitectura 1 CURS

24019560 Introducere in Arhitectura 1 CURS

Date post: 28-Nov-2015
Category:
Upload: dan-dascalita
View: 63 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
51
1 departamentul de istoria & teoria arhitecturii şi conservarea patrimoniului ANUL I - 2007-2008: LIMBAJ ARHITECTURAL 1 Titular curs: conf. dr. arh. Mihaela Criticos Redactare: asist. drd. arh. Irina Băncescu LIMBAJ ARHITECTURAL 1 note de curs 2007 - 2008
Transcript
  • 1

    departamentul de istoria & teoria arhitecturii i conservarea patrimoniului

    ANUL I - 2007-2008: LIMBAJ ARHITECTURAL 1 Titular curs: conf. dr. arh. Mihaela Criticos Redactare: asist. drd. arh. Irina Bncescu

    LIMBAJ ARHITECTURAL 1 note de curs 2007 - 2008

  • 2

    LIMBAJ ARHITECTURAL 1 note de curs cuprins

    Argument

    I. Atributele vitruviene ca surse ale expresiei arhitecturale - firmitas i expresia tectonic - utilitas i expresia funciunii - venustas i expresia poetic

    II. Forma arhitectural ca limbaj expresie, percepie i semnificaie 1. Paliere ale percepiei i semnificaiei

    - palierul primar (universal, natural) - palierul cultural-simbolic (convenional) - palierul individual

    2. Palierul primar: percepie i form - experiene primare ale relaiei cu mediul - predispoziii perceptive; raportul figur-fond - efecte optice

    3. Ipostazele complementare ale formei arhitecturale - (+) i (-), volum i spaiu - relaii ntre forme ca pri ale unei compoziii arhitectural - urbane; evoluia istoric a relaiei dintre volumul construit i spaiul urban - interpretarea relaiei spaiu/volum prin prisma raportului figur/fond implicaii ale percepiei arhitectural

  • 3

    Argument

    Coninutul cursului se dorete o introducere n teoria arhitecturii, dar nu n formula tradiional, ci sub semnul conceptului de semnificaie, concept foarte vehiculat n ultimul timp, ca o consecin a golirii treptate de coninut a creaiei arhitecturale n epoca modern i contemporan.

    n perioada premodern, edificiile (n primul rnd cele reprezentative pentru o societate: templul, biserica, palatul) ntrupau fr excepie idealurile comune unei epoci sau societi i n acelai timp valori universale ale spiritualitii umane deci un adevr mai nalt, transcendent.

    O dat cu modernitatea, din considerente complexe (mutaia ctre noile idealuri ale libertii i emanciprii fa de orice autoritate, ale individualismului i ale progresului tehnologic;

    dezvoltarea accelerat a societii industriale i explozia cererii n materie de spaiu construit, etc.), dimensiunea transcendent a creaiei arhitecturale se pierde treptat, iar edificiile, desacralizate, nu

    fac dect s materializeze adevruri (chiar interese) imediate sau se reprezinte pe sine. Ca urmare, arhitectul devine, dup caz, din interpret sensibil, de talent, al aspiraiilor

    colective i al adevrurilor universale, un mare artist sau un simplu prestator de servicii, un om de afaceri pragmatic sau un dictator implacabil. Fenomenul arhitectural se ramific ntr-o multitudine de direcii, curente i tendine, fapt pozitiv n sine, dac multe din aceste tendine nu ar piede cu

    desvrire finalitatea uman a demersului, ducnd la manifestri extreme (comercialism i kitsch, formalism i gratuitate, intelectualism excesiv, funcionalism sau raionalism rigid, etc.). Gndirea postmodern iniiaz, ncepnd din deceniul al aptelea al sec. XX, o ampl

    reacie critic fa de agenda modernitii i de consecinele negative ale acesteia, propunnd o revenire (cu coreciile necesare impuse de situaia actual) la sensul originar al creaiei

    arhitecturale, denaturat sau ignorat n decursul perioadei anterioare. n acest context trebuie neles accentul important pus pe mesajul (coninutul) formei arhitecturale, pe mecanismul nglobrii i al

    transmiterii semnificaiilor necesare unei relaii optime ntre om i cadrul construit.

    Cursul propune nelegerea arhitecturii ca limbaj al formelor semnificante, ca vehicul al semnificaiilor umane i n acelai timp ca materializare a lor sub forma cadrului construit. Definirea gestului arhitectural a constituit i constituie una din principalele teme ale Teoriei Arhitecturii, disciplin care st la baza practicii arhitecturale i a formrii profesionale a arhitectului.

  • 4

    Definiii de lucru: Theoria (gr.) = privire, contemplare de la distan a realitii. Teoria Arhitecturii = un discurs asupra practicii i produciei de arhitectur, care, n virtutea naturii

    sale speculative i anticipatoare, se ocup nu numai de realizri, dar i de concepte, principii, direcii sau intenii, de relaia dintre arhitectur i natur, cultur, societate, tehnologie, precum i de definirea propriu-zis a arhitecturii ca disciplin, cu originile, instrumentele i scopurile sale.

    Definirea arhitecturii din perspectiva cursului: Arhitectura = nu un produs al unui subiect creator liber de orice constrngeri

    = nu rezultatul unor determinri imediate, conjuncturale (de natur funcional, structural, comercial, etc.) = un mod de raportare a omului la realitatea nconjurtoare (dar nu o raportare pragmatic, utilitar, asemenea produciei de bunuri, ci una semnificant), n ultim instan un mod de existen specific uman = un act de transformare a mediului nconjurtor ntr-o lume a omului prin investirea spaiului existenial cu semnificaii umane

    = un sistem de forme semnificante cu ajutorul crora omul modeleaz i remodeleaz existentul

    Fiind un suport al coninuturilor sau semnificaiilor umane, arhitectura poate fi privit ca un limbaj, dei nu este un simplu act de comunicare (dup cum nu este nici un simplu act estetic, asemenea celorlalte arte), ci are n esen alt scop.

    Definiii de lucru: Limbaj = mod de expresie format dintr-un sistem de semne destinat comunicrii,

    transmiterii de mesaje Expresie = proces de traducere a unei entiti printr-o alt entitate cu caracter observabil = manifestarea vizibil a unui coninut invizibil, suportul concret al unei semnificaii

    - ex. ordinul grec reprezint expresia poetic a stabilitii i a echilibrului tectonic.

    Chiar i adepii abordrii fenomenologice (care, de regul, critic abordarea semiotic, abstractizat, a realitii ca un sistem de semne, i propune rentoarcerea la o relaie autentic,

  • 5

    direct, ntre om i lume - v. Norberg-Schulz) recunosc c limbajul (de fapt vocabularul) exprim coninuturile existenei, iar structurarea cuvintelor prin relaii sintactice ne arat c lucrurile sunt puse n relaii cu neles reciproc. De altfel, orice fenomen cultural poate fi analizat ca un sistem de semne, dup cum cultura n ansamblul ei poate fi considerat un act de comunicare.

    Analiza limbajului arhitectural conduce la nelegerea arhitecturii ca: - expresie a existenei umane n sens generic, strns legat de realitatea concret a lucrurilor, de legile care o structureaz, de semnificaii cu caracter universal, general (perspectiva fenomenologic) - expresie a societii, a sistemului su de valori i reprezentri, a semnificaiilor cultural-simbolice specifice fiecrei comuniti (perspectiva istoric).

    Definiiile propuse ca premis a cursului sunt, probabil, incomplete, dat fiind natura complex i, uneori, paradoxal a disciplinei denumite arhitectur. Ca urmare, pentru o

    mai corect i mai profund nelegere a acesteia, devine util o trecere n revist a diferitelor ipostaze n care se manifest.

    ipostaze ale arhitecturii: - art - tiin - serviciu social - meteug - disciplin intelectual - activitate antropogenetic

    Arhitectura ca art - dimensiunea estetic este inerent arhitecturii ca diferen specific n cadrul categoriei mai largi a construciei (altfel spus, ca principal deosebire fa de construcia utilitar) - intenia estetic se poate traduce prin expresivitate; esteticul nu se rezum la frumos, ci cuprinde i alte categorii (n spe, n arhitectur: pitorescul, sublimul, monumentalul, graiosul, bizarul, grotescul sau chiar urtul) - arhitectura beneficiaz de o condiie superioar fa de celelalte arte: este considerat prima art n ordinea existenei, regin i mam a tuturor artelor (Hegel); sub aspectul mimesis-ului (relectare a realitii care definete orice art, dup Platon), arhitectura, ca i muzica, este o art cosmic, demiurgic (non-reprezentaional, abstract, nu reproduce forme ale naturii, ci legi i principii universale precum proporionalitatea, simetria, ritmul, repetiia, echilibrul, etc.) - n acelai timp apare ca inferioar altor arte datorit unor servitui care ngrdesc creativitatea (servitui materiale supunerea fa de legile fizicii, n primul rand gravitaia, i fa de legitile

  • 6

    materialelor; servitui sociale dependena fa de comand; servitui morale care in de responsabilitatea fa de societate) - originea etimologic [artha (lb. sanscrit) = utilitate + semnificaie] desemneaz arta n sens general ca utilitate simbolic (semnificant), ca activitate necesar, util prin menirea ei de a transmite semnificaii - analog, arhitectura se definete ca art a organizrii spaiului i a investirii lui cu semnificaii (arhitectura = construcie + semnificaie) - ex. monumentele megalitice.

    Arhitectura ca tiin - ca i tiina, arhitectura presupune cunoatere, metod i o atitudine bazat pe rigoare i disciplin a gndirii - n proiectarea de arhitectur se iau n calcul i se relaioneaz o multitudine de date, factori, determinri, norme, principii, regulamente - la origine, tiina i arta sunt nedifereniate, unificate n categoriile sincretice ale magiei i mitului, din care se desprind cu timpul (nu ntmpltor, primul arhitect cunoscut, Imhotep, era mare preot, magician, matematician i medic) - n Evul Mediu, n mod paradoxal, construcia, ingineria este considerat o art, iar tiina este exprimarea adevrului (n timp ce arhitectura este considerat un simplu meteug); ulterior scientia se va lega exclusiv de raiune - filonul raionalist este fundamental pentru arhitectura modern, de la raionalismul structural al lui Viollet-le-Duc la cel funcionalist al colii Bauhaus - dar, dup cum a demonstrat-o experiena modernismului, exacerbarea dimensiunii raionale, tiinifice a arhitecturii s-a dovedit falimentar.

    Arhitectura ca serviciu social - arhitectura nu poate exista n lipsa unei comenzi, iar arhitectul devine astfel un prestator de servicii calificat - totalitatea cerinelor unei societi la un moment dat n materie de spaiu construit formeaz comanda social, factor determinant pentru fenomenul arhitectural - aspecte ale comenzii sociale:

    1. practic-material concretizat n diferitele tipuri de cldiri (numite i programe de arhitectur) care rspund unei anumite funciuni

    2. ideal ideologic sau cultural - aspectul ideologic se refer n primul rnd la relaia arhitecturii cu puterea (politic, social, religioas, economic); ex. arhitectura regimurilor autoritare, care impun un anumit caracter (monumental, de prestigiu), susinut de regul de limbajul clasic (v. concursul pentru aripa de est a Luvrului)

  • 7

    - aspectul cultural se refer la sistemul de valori i reprezentri al unui grup uman, la tradiii, mod de via, gust, identitate, memorie cultural de care arhitectul trebuie s in seama dac se adreseaz acelui grup; ex. impunerea viziunii proprii i ignorarea aspectului cultural, sortite eecului (Le Corbusier cu ansamblul de locuine sociale de la Pessac, lng Bordeaux), i, la polul opus, succesul unei arhitecturi participative, care respect modul de via i valorile unei comuniti (Ralph Erskine cu ansamblul Byker Wall, Newcastle upon Tyne, Marea Britanie v. Architecture dAujourdhui 187 / noiembrie 1976 i Architectural Review 1018 / decembrie 1981).

    - importana raportului ntre supunere i impunere n relaia arhitect-beneficiar, a compromisului care nu face rabat de la principiile profesiunii - arhitectura presupune o creativitate de tip special (asemntoare cu aceea a unui actor de talent), care nu trebuie s se exprime pe sine, ci s interpreteze, n maniera sa unic, semnificaiile proprii unui loc sau unui grup uman, precum i semnificaii cu valoare universal.

    Arhitectura ca meteug - arhitectul era, la origine, un archi (prim, principal) tekton (dulgher, tmplar), deci un ef de echip, un meter constructor, strns legat de execuie i bun cunosctor al materialelor i tehnicilor artizanale statut pe care l pstreaz i n Evul Mediu -odat cu Renaterea, meseria se intelectualizeaz treptat, ndeprtndu-se de realitatea concret a formei construite; concepia se separ de execuie, care este ncredinat uneori, n perioada contemporan, unei firme specializate. - rezultatul este dat de inconsistena i simplismul care caracterizeaz detaliile Stilului Internaional sau ale postmodernismului istoricist - apar ns, chiar n sec. XX, arhiteci preocupai de detaliul constructiv, care d expresivitate, sens i ordine ntregii opere (ex. micarea Arts & Crafts; Frank Lloyd Wright; Mies van der Rohe celebru pentru maxima: Dumnezeu se afl n detaliu; Louis Kahn; Carlo Scarpa) - expresia tectonic, datorat materialului, tehnicii sau detaliului constructiv, revine n prezent n for n teoria i practica arhitectural (v. Kenneth Frampton, Studies in Tectonic Culture); tectonica nu exprim numai propria sa producere producere i funcionare, ci i relaia construciei cu cerul i pmntul, ancorarea ei n realitatea ontologic.

    Arhitectura ca disciplin intelectual - ipostaz complementar celei anterioare - se opun, dar se completeaz reciproc (ideal fiind echilibrul perfect ntre cele dou) - Adolf Loos: arhitectul este un zidar care a nvat latina

  • 8

    - Alberti este primul arhitect n sens modern (dei contemporan, n sec. XV, cu Brunelleschi, n esen ultimul mare constructor gotic, care lucreaz dup machete in situ); avnd o pregtire teoretic (drept, retoric, matematic), Alberti se preocup de concepie, delegndu-i discipolii pentru supravegherea execuiei - ndeprtarea de realitate, abstractizarea formei arhitecturale atinge apogeul n cadrul modernismului (interbelic i postbelic) ex. Brasilia o compoziie perfect, dar lipsit de finalitate uman

    - dincolo de neajunsurile excesivei intelectualizri a meseriei, arhitectura rmne o disciplin de sintez, care pretinde celui ce o practic s jongleze cu noiuni din domeniile cele mai diferite: sociologie, psihologie, antropologie, urbanism, filozofie, estetic, istoria artei, istorie, geografie, fizic, rezistena materialelor, instalaii, eficien economic etc.

    Arhitectura ca mod de existen - component fundamental a modului de via, dimensiune specific uman, arhitectura este definit de Franoise Choay ca activitate antropogenetic (prin care omul i construiete lumea i se construiete pe sine, transform natura ntr-o lume a omului); ceea ce trimite la conceptul de semnificaie - arhitectura trebuie neleas nu ca o simpl aciune de organizare a spaiului, ci ca gest semnificant, de investire a realitii cu coninuturi umane - Mircea Eliade: o cas este universul pe care omul i-l construiete pentru sine, relund cosmogonia - creaia paradigmatic a zeilor; acelai lucru se poate afirma i despre aezrile umane; decurge de aici dimensiunea demiurgic a omului i a arhitecturii ca activitate uman definitorie - prin modelarea semnificant a spaiului, omul creeaz "locuri" (spaii calitativ diferite, n care se manifest sensibil o semnificaie existenial, simbolic, ritual sau social, i nu spaii adaptate pur i simplu unor necesiti practice) pasibile a fi nsuite, intelectual i afectiv, a fi trite n mod autentic - concluzie : arhitectura constituie o expresie direct a prezenei omului n lume - deci o imagine a existenei umane

  • 9

    I. Atributele vitruviene ca surse ale expresiei arhitecturale

    Expresia arhitectural sintez a expresiei celor trei atribute (componente, cerine) fundamentale ale operei de arhitectur (firmitas, utilitas, venustas), identificate de Vitruviu (Marcus Vitruvius Pollio) n De architectura libri decem, primul (i singurul) tratat de arhitectur care ne-a parvenit din Antichitatea clasic (cca. 25 .Hr., n perioada domniei lui Octavian Augustus).

    1 firmitas (soliditate, stabilitate) domeniul staticii, al tehnicilor i al materialelor de construcie + alegerea sitului 2 utilitas (funcionalitate) folosina cldirii i garania unei bune funcionri 3 venustas (frumusee, expresivitate) cerine estetice / caliti formale (proporii, echilibru, ornament)

    Cele trei atribute, prezente n cadrul oricrui obiect arhitectural, pot fi interpretate, n termenii unei analize lingvistice, ca niveluri paralele ale comunicrii: firmitas: suportul material nivelul semiotic (suportul comunicrii) utilitas: coninutul (scopul) nivelul semantic venustas: forma nivelul poetic / estetic / artistic

    Pentru a rspunde cerinelor reprezentate de atributele vitruviene, arhitectul propune anumite forme care genereaz efecte (expresii) i semnificaii structurale/tectonice, funcionale i estetico-simbolice, n dozaje diferite, n funcie de program, de context, de opiunea autorului sau a comanditarului. Rezultanta acestora constituie expresia arhitectural, mesajul final al operei.

  • 10

    1. firmitas : - condiie absolut necesar pentru existena fizic a cldirii, dar nu suficient pentru statutul de obiect arhitectural - definit ca rezistena fa de factorii care amenin integritatea cldirii: ncrcri statice (gravitaionale) sau dinamice (din aciunea seismelor i vnturilor puternice), factori fizico-chimici naturali (intemperii, diferene de temperatur, umiditate) sau artificiali (eroziune, infiltraii, coroziune), factori accidentali (ocuri, explozii, incendii, inundaii) - se concretizeaz n sistemul constructiv, materiale, tehnologie, echipare tehnic.

    De cele mai multe ori se manifest ca o prezen discret, implicit, i nu ca scop n sine. - exist ns momente, n istoria arhitecturii, n care firmitas prevaleaz fa de celelalte atribute, constituind o surs important a nnoirii limbajului arhitectural, iar expresia tectonic devine esenial pentru expresia arhitectural general momente n care cerinele funcionale (practice sau simbolice) depesc posibilitile tehnice ale epocii i se caut/se experimenteaz noi soluii. Preocuprile structurale predomin n:

    - perioada arhaic - strns legate de problema acoperirii pe orizontal a golurilor i a spaiilor de mari dimensiuni (rezistena la ntindere / ncovoiere a materialelor de construcie), care duce la apariia principalelor sisteme constructive tradiionale sistemul trilitic i sistemul n arc i bolt

    ex. Poarta Leilor, Micene, Grecia

    - perioada gotic legate nu de cutarea performanei constructive (de altfel realizate), ci de cerine simbolice: crearea unor spaii ct mai ample pentru a rspunde elanului religios al mulimilor; a unor deschideri ct mai largi, prin care lumina, simbol al divinitii, s ptrund n spaiul de cult (mistica luminii); a unor edificii ct mai impuntoare, ca expresie a orgoliului civic al oraelor-comune care ncep s depind direct de rege, i nu de seniorii feudali

    ex. catedralele gotice, n special din Frana i Germania

  • 11

    - perioada modern (n special ncepnd din sec. XIX) legate de dezvoltarea fr precedent a economiei, de apariia unor noi programe (cldiri industriale, gri, hale pentru expoziii universale, poduri, birouri, etc.) cu necesiti structurale noi (deschideri mari i nlimi mari, eforturi structurale diferite, etc.):

    de aceste construcii se ocup inginerii, care sunt acum purttorii noului n materie de limbaj arhitectural (v. i denumirea de arhitectura inginerilor)

    ex. Hala Mainilor de la Expoziia Internaional de la Paris, Tour Eiffel (ambele 1899)

    arhitecii ncep treptat s utilizeze noile materiale i structuri, performante, camuflate ns sub aparena celor tradiionale, cel puin la exterior, ca apoi s descopere mijloace de expresie specifice

    ex. Biblioteca Sainte-Genevive, Paris Henri Labrouste; Bursa din Amsterdam H.P. Berlage; magazinele universale (temple ale comerului): Lafayette, Samaritaine, Printemps Paris; Halele din Paris - Victor Baltard

    n sec. XX, arhitecii par fascinai de valenele estetice ale noilor forme constructive, ale structurilor speciale i ale tehnologiilor inovatoare - pnze subiri de beton, structuri metalice tridimensionale sau pe cabluri, grinzi din beton precomprimat, celule spaiale prefabricate, etc.

    ex. Felix Candela, Pier Luigi Nervi (Palazetto dello Sport, Roma), Eero Saarinen (Aeroportul Dulles, Washington D.C.), Noriaki Kurokawa (Nakajin Building,Tokyo)

    la sfritul secolului, manifestare a unui modernism trziu nc atras de mitul progresului tehnologic, apare curentul high-tech ca o demonstraie de for, adesea gratuit, a tehnicii de ultim or

    ex. Centrul Pompidou, Paris Richard Rogers & Renzo Piano: o expresie contemporan a culturii noastre, mai mult metafor tehnicist dect rspuns la cerine concrete propune de fapt un nou sistem ornamental ex. Cldirea Lloyds, Londra - Richard Rogers problema msurii n care se justific expresia tehnicist n arhitectura civil

  • 12

    Pentru expresia arhitectural este important diferena ntre structura real, fizic i structura perceput (care poate fi chiar cea real, lsat aparent i exprimat cu sinceritate, sau o structur figurat).

    ex. zidrii portante, masive, care, datorit tratrii decorative cu pilatri i antablamente, apar ca structuri liniare (cadre) cu umplutur de zidrie (Palazzo Ruccellai - Florena, palatele din piaa Capitoliului - Roma)

    Firmitas (formele tectonice, materialele) = surs important de semnificaii universale, pe care se construiesc cele simbolice

    ex.

    Piramida: - semnificaii primare: stabilitate, ascensiune, masivitate, impenetrabilitate - semnificaii secundare: relaie ntre cer i pmnt, scar simbolic spre Soarele Ra, mormnt al lui Osiris, zeu al fertilitii i garant al prosperitii regatului (dac mormntul nu este profanat) Ordinul grec: - semnificaii primare: echilibru perfect, absolut, ntre orizontal i vertical, ntre plin i gol, ntre umbr i lumin; regularitate, armonie, proporionalitate - semnificaii secundare: kosmopoiesis, metafor a ordinii universale reflectate n proporiile corpului uman Goticul: - semnificaii primare: ascensiune, dematerializare, dinamism, organicitate - semnificaii secundare: elan religios, imn nchinat lui Dumnezeu definit ca lumina supraesenial, glorificare a naturii n care se poate deslui opera divin

    Arhitecii, n special n perioada modern, n care progresul tehnologic le-a permis o mare libertate a formei, au adoptat diferite atitudini fa de tehnica constructiv (enumerate de Pierre von Meiss):

    a. integrare a tehnicii: forma plastic si tehnica apar n echilibru perfect (ex. Frank Lloyd Wright);

    b. exaltare: tehnica, pus n valoare, este principalul mijloc de expresie arhitectural (ex. Pier Luigi Nervi);

    c. figurare: tehnica nu este dect o imagine tehnicista sofisticat -metafor suprapus realitii structurale (ex. arhitectura high-tech);

  • 13

    d. disimulare: tehnica este camuflat sub aparena unei alte tehnici din raiuni diferite se caut o imagine de prestigiu (ex. Andrea Palladio) sau nc nu exist o expresie proprie (ex. Henri Labrouste);

    e. subordonare: tehnica este supus unei expresii plastice dominante (ex. capela de la Ronchamp Le Corbusier).

    Accentul pe expresia tectonic = o tendin important (susinut n prezent de Kenneth Frampton), care pornete de la nelegerea arhitecturii ca activitate tectonic, i nu scenografic, profund ancorat n realitatea ontologic i de aceea apt s redea omului sentimentul de apartenen la lumea n care triete.

    ex. Mies van der Rohe, Louis Kahn, Carlo Scarpa

    2. utilitas : - coninutul propriu-zis al arhitecturii, echivalentul anecdoticului din artele plastice, literatur sau muzica programatic - definit drept capacitatea unei cldiri de a se adecva n mod optim la o anumit funciune sau destinaie

    Sens dublu: a. funcionalitate practic, material, utilitar - se refer la conformarea i dimensionarea spaiilor i volumelor, la condiionarea spaiilor i la relaiile dintre acestea (ierarhie sau egalitate, legturi obligatorii sau facultative, schema funcional) etc. aspect cantitativ, cuantificabil

    b. funcionalitate ideal aspect calitativ, inefabil ine de adecvarea optim la funciune

    psihologic se refer la ambian, la percepia subiectiv a cadrului arhitectural i la un grad de confort fr de care omul poate desfura o activitate, dar nu se poate identifica cu spaiul care o adpostete;

  • 14

    - confortul psihologic poate nsemna intimitate, cordialitate, lux, grad de personalizare, atmosfer, etc.

    ex. atrium-urile hotelurilor lui John Portman (Atlanta): caracterul inedit, spectaculos, animaia continu un mare succes comercial datorat ambianei; ex. cldirea administrativ a companiei Johnson Wax, Racine, Wisconsin Frank Lloyd Wright, 1936: spaiu pe dou niveluri, spectaculos datorit stlpilor ciuperc (rol portant + estetic) i luminatorului, finisat cu materiale calde randament crescut al angajailor.

    simbolic ( semnificant / metaforic) teren comun cu venustas transmite semnificaii legate de destinaie, context cultural sau fizic, aspiraii i valori individuale, de grup sau universale etc. - termenul simbol este utilizat n mod curent pentru a denumi orice semn, dar reprezint de fapt numai unul din cele 3 tipuri de semne recunoscute de semiotic:

    a. semne indexice: semne abstracte; anun, semnalizeaz o realitate ex. semnele de circulaie; chiocul de gogoi (doughnuts) anunat printr-un mare doughnut n vrf de catarg (Robert Venturi) b. semne iconice (metafor) : trimit la o realitate cu care au ceva n comun; cel mai des utilizate n arhitectur, n special n perioada modern (imagini ale funciunii): de la duck (fast-foodul n form de pasre) la aeroportul TWA (Eero Saarinen) ca metafor a zborului sau la Biblioteca Naional din Paris (Dominique Perrault), cu cele 4 turnuri de col ca nite cri deschise - trecnd prin aa-numita architecture parlante din sec. XVIII (Boule, Ledoux, Lequeu) c. semne simbolice: reprezint prin convenie o realitate absent, invizibil (transcendent) cu care se identific (ex. petele, semn de recunoatere al primilor cretini); distileaz memoria cultural a unei colectiviti, o transform n convenii - ex. ordinul clasic (simbol al ordinii cosmice), porticul cu fronton, cupola (pn la Palladio simboluri ale sacrului) etc.

    - expresia funcional se refer la transmiterea, n primul rnd, a semnificaiilor legate, explicit sau implicit, de funciunea propriu-zis (semnificaii funcionale), dar i a unor semnificaii cu caracter mai

  • 15

    larg (sociale, culturale, ideologice, simbolice), legate de un anumit context:

    1. semnificaii funcionale (semne iconice, mai rar indexice): -la nivelul spaiului ex. funciuni principale i secundare exprimate prin scar, tratare arhitectural, ambian - la nivelul elementelor de arhitectur i al unor subansambluri ex. identificarea facil a funciunilor dup forma i dimensiunile golurilor din faad (scara, ncperile principale, serviciile, etc.) sau dup forma caracteristic a unor subansambluri (casa scrii, casa liftului) - la nivelul volumului general ex. imaginea uzinelor cu eduri i co de fum devenit semn indexic (v. legendele hrilor) - la nivelul programului (asociaii, conexiuni legate de programe) ex. soliditatea i impenetrabilitate faadelor unei bnci (n stil egiptean sau asiro-babilonian n sec. XIX; perei masivi, mari plinuri de zidrie + o sugestie a fermoarului la Banca del Gottardo, Lugano - Mario Botta); imaginea unei zburtoare la aeroportul TWA, New York Eero Saarinen, 1962

    2. semnificaii sociale (semne iconice sau simbolice) - indic un statut individual sau de grup,

    ex. identitatea corporativ - Chrysler Building, New York, sau orice sediu de mare companie

    3. semnificaii culturale (semne iconice sau simbolice) - exprim identitatea cultural a unui grup sau a unui loc ex. spiritul naional sau regional n arhitectur (stilul neoromnesc)

    4. semnificaii ideologice (semne simbolice) legate de propaganda puterii sau a unor grupri social-politice ex. neoclasicismul ca arhitectur a revoluiilor i regimurilor burgheze; clasicismul regimurilor autoritare (nazist, fascist, stalinist); monumentalitatea arhitecturii industriale din perioada de ascensiune a Germaniei ante-1914 (Fabrica de turbine AEG, Berlin Peter Behrens, 1911)

  • 16

    5. semnificaii simbolice (semne simbolice cu un grad de ambiguitate semantic se preteaz la multe interpretri) ex. opera din Sydney forma spectaculoas, cu sugestii multiple, care marcheaz rolul cldirii ca eveniment urban i ca semnal al oraului

    - Decorum - principiu al teoriei clasice echivalent cu funcionalitatea simbolic; traductibil prin convenien, adecvare la scop

    - provenit din retoric, unde decorum (parte a elocutio) = congruena dintre discursul retoric i destinaia sa ca loc, timp i tip de public (adaptare la scop) - decor-ul lui Vitruviu: o categorie estetic complex (cu implicaii sociale i morale + asociat cu Frumosul) cernd ca aspectul unei cldiri s fie compus corect (adecvarea formei la coninut ex. ordinul templului la personalitatea zeului), respectnd conveniile sociale i culturale (reprezentate prin teme ornamentale), ca i canonul artistic (regulile, auctoritas) - teoria clasic (sec. XVII-XVIII) dezvolt conceptul de decorum ca biensance sau convenance, punnd accentul pe legitimitatea ornamentului; Laugier (considerat un promotor al raionalismului n teoria arhitecturii) recomand pentru locuinele sarace beaucoup de propret et de comodit, point de faste - o manifestare a ierarhiei sociale - prin decorum, teoria clasic articuleaz viziunea unui univers ordonat, armonios, coerent, ierarhizat, n care totul are un rol i o semnificaie bine determinate, stabilite odat pentru totdeauna; ordinea divin se materializeaz n ordinea societii i a artei i devine manifest prin ornament (la rndul su conceput n concordan cu paradigma parurii) - decorum = o teorie a reprezentrii structurii sociale prin forma construit - posteritatea conceptului de decorum strbate perioada modern, fundamentnd premisele funcionaliste ale micrii Arts & Crafts, ca i funcionalismul nsui, chiar dac adecvarea la scop nu se mai refer la o ordine a lucrurilor dat de Dumnezeu, ci la o ordine laic determinat de raiuni social-politice, etice, estetice, practice.

  • 17

    Funcionalismul: orientare / direcie / tendin care promoveaz primatul funciunii n concepia arhitectural - scindare a atributelor specific modernitii (spre deosebire de unitatea indestructibil a concepiei despre lume, pus sub semnul credinei specific lumii pre-moderne; ca reflectare a dezvoltrii complexe a societii, modernitatea separ diferite domenii - raiune i sensibilitate, util i frumos, structur i ornament - n componente pn atunci considerate inseparabile, formnd un tot unitar); - consacrat ca un curent major n perioada interbelic, sinonim cu termenii de modernism interbelic sau Stil Internaional, funcionalismul (de fapt o form de raionalism funcional) are rdcini mai vechi

    Primele manifestri ale atitudinii funcionaliste: - Micarea Arts & Crafts arhitectura domestic burghez din Anglia victorian nu mai ncearc s imite stilurile istorice ale reedinelor aristocratice, ci, promovnd valori tipic burgheze (confortul, eficiena), apeleaz la formele arhitecturii vernaculare, la materialele locale i la tehnici tradiionale (de unde denumirea de FreeStyle Architecture); fiecare funciune sau bloc funcional capt propriul volum i propriul acoperi, precum i o expresie proprie, sincer afiat n faad ex. Red House, Philip Webb, Marea Britanie, 1859 (locuina lui William Morris) - Louis Sullivan, fondatorul colii de la Chicago autorul motto-ului funcionalist form follows function (idee preluat de la naturalistul Lamarck: funcia creeaza organul); Sullivan gndete arhitectura ntr-o unitate organica form - funciune, dup modelul biologic ex. Guaranty Building, Buffalo, 1895 turn de birouri conceput dup principiul coloanei: baza = parter + mezanin, spaii publice gndite ca un decor fastuos al strzii; fusul canelat = zona de birouri, tratat mai neutru, cu riflaje verticale; capitelul = coronamentul, spaii tehnice (rezervorul de ap i camera troliului), dar zon cu funcie estetic i reprezentativ (particip la silueta urban)

    - curentul funcionalist propriu-zis se dezvolt mai ales ncepnd din anii `20, fundamentat de Le Corbusier i de reprezentanii colii Bauhaus promoveaz

  • 18

    adecvarea formei la funciune, n forme simple, geometrice, austere (lipsite de ornament), posibil de realizat cu mijloace industriale

    ex. cldirea colii Bauhaus, Dessau Walter Gropius,1925 ilustreaz principiile funcionaliste zonificarea funcional (organizare pavilionar, n blocuri funcionale distincte, articulate prin circulaii verticale), conformarea fiecrui spaiu dup funciune, expresia proprie fiecrei funciuni etc.

    - devine o estetica funcionalist, definit n 1932, cu ocazia expoziiei The International Style (MoMA, New York), de ctre Henry-Russell Hitchcock i Philip Johnson, n opoziie cu estetica clasic:

    - masa nlocuit prin volum - simetria axial nlocuit prin regularitate - ornamentul aplicat nlocuit prin proporii i caliti estetice ale materialelor

    => o estetic abstract, care se va generaliza dup al doilea razboi mondial n special n arhitectura locuinei de mas, conducnd la depersonalizare, uniformizare, pierdere a identitii

    - principiile funcionaliste se extind i la scara oraului (urbanismul funcionalist): zonificarea funcional (zoning) dup principalele funciuni ale oraului (locuirea, producia, recreerea i circulaia)

    - ex. cartierul experimental Weissenhof, lng Stuttgart 1927 (proiect coordonat de Mies van der Rohe la care au participat toi marii reprezentani ai funcionalismului) cldirile de locuit sunt amplasate ntr-o zon izolat de centrul oraului, un parc cu alei pietonale i alei de acces carosabil; circulaia carosabil este scoas n afara cartierului, perimetral, disprnd ideea de strad tradiional; - ideile urbanismului funcionalist sunt meritorii pentru ncercarea de a soluiona criza urban a secolului XX dar aplicarea lor rigid, mecanic, fr a ine seama de situaia particular a fiecrei teme, a condus la un adevrat eec uman (v. demolarea, n ultimele zeci de ani, a unor cartiere de locuine ieftine devenite focare de infracionalitate)

  • 19

    - ex. cartierul Pruitt Igoe din St. Louis, Missouri arh. Minoru Yamasaki, aruncat n aer n 1972 (moment n care Charles Jencks recunoate sfritul modernismului i al idealurilor sale)

    - exemplele de funcionalism de bun calitate sunt cele n care aspectele utilitare i cele psihologico-simbolice sunt inseparabile

    ex. Alvar Aalto sanatoriul TBC de la Paimio, Finlanda, 1929, unde aplic principiile funcionaliste (forme simple, geometrice, zonificare funcional), dar se concentreaz asupra confortului psihologic al bolnavilor - ambiana cald (lemnul i designul original) + detalii tehnice (tmplrii exterioare cu sistem de circulaie a aerului etc.) ex. cartier muncitoresc Hook van Holland arh. J.J.P. Oud, 1924; se pstreaz scara domestic i o anume tradiie a locuirii (locuine individuale cu mici dotri de comer, strada-coridor) care d utilizatorilor un sentiment al comunitii, al apartenenei (chiar dac locuinele sunt identice, repetabile, impersonale)

    3. venustas : - component estetic / artistic / poetic a arhitecturii, care include i o dimensiune simbolic - expresivitatea pur formal, detaat de raiuni extraestetice (funcionale, structurale), n virtutea unei anumite autonomii a formei artistice care permite experimentul gratuit - venustas = artisticitate + simbolism (dimensiunea artistic a unei opere nu const numai n realitatea ei fizic, ci n primul rnd n semnificaiile transmise de forme, n ceea ce exprim) - atributul cel mai teoretizat, problema central a teoriei clasice de arhitectur (form, proporii, ornament, ordin).

    - pentru Vitruviu, venustas include cerinele estetice, n primul rnd proporiile, dar i inventivitatea artistic + adecvarea fa de destinaia cldirii (important surs a Frumosului): cerinele frumosului sunt ndeplinite cnd opera are o aparen elegant i plcut, iar proporiile relative ale prilor individuale au fost calculate pe baza adevratei simetrii - simetria n sensul antic = comensurabilitate (a prilor ntre ele sau a prilor fa de un modul), armonie;

  • 20

    - conceptul de decor (congruen, adecvarea dintre form i coninut cu respectarea conveniilor social-culturale i a canonului) este o component a lui Venustas v. cap. Utilitas (din perspectiva actual, decor aparine unei zone de suprapunere ntre Utilitas ca funcionalitate simbolic i Venustas); - decor dicteaz modul de utilizare a ordinelor (n funcie de caracterul i calitile lor - probleme de iconologie arhitectural):

    - doric: pentru zeiti virile, rzboinice (Marte, Hercule, Minerva) - ionic: pentru zeiti cu caracter intermediar ntre severitatea masculin i zvelteea feminin (Junona, Diana, Bacchus) - corintic: pentru zeiti cu o natur delicat (Venus, Flora, Proserpina, nimfe ale izvoarelor)

    - proporiile sunt definite n 3 moduri: 1. prin relaia prilor ntre ele 2. prin relaia tuturor elementelor cu un modul 3. prin analogia cu proporiile corpului uman => dualitate a conceptului de proporie: proporii matematice versus proporii antropomorfice (legate n imaginea omului vitruvian)

    - Alberti nu utilizeaz termenul Venustas, ci, cu acelai sens (Frumos, frumusee), termenul de pulchritudo; criteriul suprem al Frumosului = armonia (concinnitas), concept cheie al teoriei sale, bazat pe numr (numerus), proportie (finitio) i distribuie (collocatio)

    - regulile date de numere deriv din natur; ex. numere pare-impare: picioarele animalelor sunt n numar par, la fel i coloanele sau colurile; deschiderile (gura sau, pe fiecare parte a corpului animalelor, urechea, nara, ochiul) n numr impar, la fel i golurile faadei etc. - legile proporiilor, ca i legile armoniei muzicale (n linia lui Pitagora) deriv de asemenea din Natur; intervalurile armonice ale scrii muzicale erau vzute ca dovad audibil a frumuseii rapoartelor numerice care stau la baza ordinii universale - legile distribuiei, inspirate i ele din natur, se refer la poziia relativ a prilor unei cldiri unele fa de altele, de ex. simetria (n sensul modern de echilibru al prilor)

  • 21

    - n linia lui Vitruviu, teoria renascentist (inclusiv Alberti) consider c - dup cum omul este imaginea lui Dumnezeu (proporiile sale sunt concepute i fixate de voina divin), tot aa proporiile arhitecturii trebuie s exprime ordinea cosmic - analogia dintre acordurile muzicale audibile i proporiile arhitecturale vizibile este expresia i n acelai timp dovada incontestabil a structurii armonice a universului

    - doctrina unui univers matematic, guvernat de legile proporiilor armonice, este reafirmat de marii gnditori ai sec. XVI-XVIII (Kepler, Galilei)

    - erodarea legilor proporiilor se produce o dat cu desacralizarea treptat a viziunii despre lume (oper a modenitii)

    -Claude Perrault introduce relativismul: nu exista rapoarte frumoase aprioric, frumuseea proporiilor clasice se datoreaz obinuinei (pierderea dimensiunii transcendente a ordinului considerat pn acum un simbol al ordinii cosmice); noiunea de frumos se scindeaz n (1) frumos obiectiv / pozitiv (natural, real, necesar ex. calitatea materialelor i a execuiei) i (2) frumos subiectiv / arbitrar (relativ ex. proporiile) - Francesco Milizia (sec. XVIII): proportiile i, implicit, impresia produs de un edificiu, depind de senzaie, de experiena anterioar - linia senzualista englez (sec. XVIII) cu teoriile filozofului David Hume i ale pictorului William Hogarth transform estetica obiectiv ntr-o sensibilitate subiectiv

    - Hogarth, n On the Standard of Taste ataca fundamentul teoriei clasice: frumuseea nu este inerent obiectului pentru ca acesta sa fie in acord cu armonia suprem, ci aparine sensibilitii, ca i diformitatea - Richard Payne Knight - proporiile vizibile depind de asociaiile de idei, nu de o raiune abstract (demonstreaz ca armonia muzical i proporiile spaiale nu au nimic n comun: aceleai dimensiuni relative care fac un animal frumos l fac pe un altul urt)

    => proporia devine un rezultat al sensibilitii individuale, iar arhitectura se emancipeaz complet fa de rapoartele matematice;

  • 22

    proporia rmne totui valabil n forma degenerat ca reet didactic - instrumentalizat, desacralizata, fr legtur cu semnificaia originar

    - sec. XVIII nlocuiete primatul proporiei cu noiunea de caracter (introdus de Germain Boffrand): transpunerea n arhitectur nu a unor rapoarte deduse din proporiile corpului uman, ci a nuanelor umane de caracter

    - se caut identitatea nu ntre rapoartele muzicale i arhitecturale, ci ntre sentimentele declanate de muzic i arhitectur; - o cldire trebuie s exprime caracterului ocupantului sau al funciunii; arhitectura produce un efect, se adreseaz observatorului; - Boffrand propune o estetic a efectului, derivat din retoric - conceptul de caracter fundamenteaz ideile arhitecturii vizionare i ale aa-numitei architecture parlante.

    - sec. XIX: dezbateri despre stilul, urmate de o problematic non-estetica (social, tehnologic, urbanistic, ideologic ex. specificul naional) - ncepnd cu Viollet-le-Duc, teoria arhitecturii nu mai este privit ca un sistem estetic speculativ, ci ca rezultat al unei cercetri tiinifice empirice inatacabile - sec. XX nihilismul avangardelor aduce o revizuire a valorilor; se propune o estetic a mainii, iar frumosul ajunge s se identifice cu forma just (perfect adaptat funciunii, automat frumoas); simultan, se constat o revenire la teoria proporiilor din considerente estetico-funcionale (Modulorul lui Le Corbusier) - n prezent, problematica frumosului i a expresivitii formei este nlocuit n teoria de arhitectur de teme mai apropiate de preocuprile societii contemporane, dar rmne, implicit, o cerin fundamental, coninut n subtext de o mare parte a acestor teme (semnificaia i fenomenologia locului, legtura cu tradiia, contextul, expresia tectonic, originalitatea n art).

    Venustas ca expresie a formei Expresivitatea formelor arhitecturale este determinat att de realitatea lor concret (geometrie, textur, culoare), ct i de semnificaiile pe care le transmit, deci de modul cum sunt receptate de observator, n funcie de asociaiile sau

  • 23

    conexiunile pe care le suscit (de fapt chiar aparena concret conine sugestii perceptive, adesea ndeprtate de realitatea imediat)). Formele nu sunt niciodat pure, inocente, ci poart o ncrctur de semnificaii pe care experiena uman o recunoate ntotdeauna. Sursa (proveniena) formelor arhitecturale, n sensul de reflectare a unei realiti (mimesis) devine astfel un criteriu important n identificarea semnificaiilor pe care le transmit.

    Tipuri de forme dup criteriul mimetic: 1. Forme derivate din raiuni extraestetice (structurale sau funcionale) care primesc o interpretare estetic i ajung s par ornamentale ex. ordinul clasic, nscut din mirabilul dialog ntre forma tectonic i apa de ploaie (Paolo Portoghesi): are la origine rol structural, dar devine o interpretare poetic a structurii (curbura echinei dorice i a fusului, precum i sensul descendent al volutelor ionice i al frunzelor de acant corintice, care exprim reacia pietrei la aciunea ncrcrilor gravitaionale, structura antablamentului din piatr care imit structura din lemn); elemente gndite pentru a facilita scurgerea apelor meteorice sau efectele neplcute ale degradrilor pe care le produc profilele corniei, n special lcrimarul (reprodus i la corniele interioare), canelurile coloanelor etc. ex. modenatura gotic ansamblul profilelor i al decoraiilor (inclusiv garguiele proeminente, n form de montri sau demoni) este gndit pentru a proteja faada de efectele apei de ploaie; ex. ancadramentele au o origine structural - ntrirea structurii (zidrie portant, deci suprafa continu) n dreptul golurilor lintoul (buiandrugul) care uneori trebuie susinut de montani i de o baz; la finisarea zidului se poate renuna la exprimarea vizibil a ramei rezultate; dar, din raiuni de confort psihologic (i estetico-simbolice), rama structural este reprodus i amplificat decorativ.

    2. forme ideale, derivate din interpretarea unor modele estetice i/sau simbolice a. modelul cosmic (imago mundi):

    - aezarea, locuina i sanctuarul (n perioada primitiv i arhaic) ritualuri de ntemeiere cu marcarea centrului i a limitei, care echivaleaz cu creaia lumii - biserica n perioada cretin timpurie (cupola simbol al cerului, nava al

  • 24

    lumii terestre) - temple budiste sau hinduiste planul figureaz o mandala (simbol cosmic transpus ntr-o magine capabil s conduc la iluminare): form rectangular, orientat dup punctele cardinale; incinte concentrice (trepte iniiatice); sanctuarul n centru ca axis mundi ex. Angkor-Vat (Cambodgia), Borobudur (Java)

    b. modele arhetipale sau mitice: - muntele sacru (piramide, ziggurate, temple indiene) - labirintul (palatul din Cnossos, Creta) simbol iniiatic - Chivotul (Tabernacolul) templul lui Solomon (model pentru tipul spaial central) - Civitas Dei (cetatea lui Dumnezeu = Ierusalimul ceresc, model pentru tipul bazilical)

    c. modele istorice de prestigiu: - templul grec: ex. preluat din Renatere (Palladio) pn n neoclasicism (La Madeleine, Paris; Walhalla, Regensburg) - templul circular roman (al zeiei Vesta): ex. Bramante (Tempietto) - arcul de triumf roman: ex. Alberti (portaluri la San Francesco din Rimini sau SantAndrea din Mantova) - Panteonul: ex. Bramante (Tempietto), Palladio (vila Capra), Thomas Jefferson (Biblioteca Universitii din Virginia) - Tempietto: ex. Sir Christopher Wren (St. Paul, Londra) - Vila Capra: ex. Lord Burlington

    d. modele geometrice abstracte: - compoziii bazate pe forme geometrice simple i trasee regulatoare

    ex. oraele ideale ale Renaterii, care mbin formalismul estetic, simbologia cosmic i noile tehnici de fortificaie ntr-o form ideal pus n legtur cu rectitudinea moral a cetenilor Sforzinda (Antonio Filarete, sec. XV), Palmanuova (Vincenzo Scamozzi, sec. XVI) ex. planurile vilelor lui Palladio ex. faade ale vilelor lui Le Corbusier (Maison Ozenfant, Garches)

    e. modele estetice (derivate din doctrine / programe estetice elaborate de arhiteci sau plasticieni)

    - Grupul De Stijl: se bazeaz pe principiile neoplasticismului (Piet Mondrian), curent pictural care propune descoperirea esenei realitii, a

  • 25

    structurilor sale elementare; forma este descompus n elementele sale simple (linii, suprafee, culori primare i non-culori) ex. Casa Schroeder, Utrecht Gerrit Rietveld: obiect artistic la care se aplic principiul descompunerii volumului n linii i suprafee (elemente primare); faadele par explodate, deconstruite, elementele se citesc net, ntr-o izolare reciproc; - Mies van der Rohe - prisma transparent din metal i sticl, forma ideal cu vocaie universal, care poate fi utilizat indiferent de funciune; ex. prisma vertical: Seagram Building, New York - birouri; Lake Shore Drive, Chicago locuine (form improprie lipsa de intimitate); ex. prisma orizontal: Crown Hall, Illinois Institute of Technology, New York; Casa Farnsworth; Neue Nationalgalerie, Berlin (form improprie pentru funciunea de muzeu de art lumina natural lateral este nociv pentru tablouri); - Le Corbusier - Capela de la Ronchamp, Frana (1950) - forma sculptural cu multiple aluzii simbolice; capel de pelerinaj n sit natural pe locul unui sanctuar celtic, marcheaz orientarea autorului spre un stil sculptural, bazat pe organicitatea formei; forma plastic este suveran, dominnd att minimalele cerine funcionale, ct i problemele tehnice: dubla cochilie sprijinit pe smburi de beton nglobai n zidrie, lsnd o fant continu de lumin i prnd c leviteaz; peretele de sud perforat de ferestre neregulate dispuse nt-o compoziie elaborat, care dau natere unui spectacol continuu de culoare i lumin; peretele de est concav (opusul absidei tradiionale, convexe) care devine un mare altar n aer liber pentru slujbele de hram; formele absidate bogate n reminiscene ale unei tradiii mediteraneene arhaice sunt numai cteva din mijloacele de expresie la care apeleaz Le Corbusier; - Frank Lloyd Wright - Muzeul Guggenheim, New York: forma ideal a spiralei descendente ca partiu muzeal; criticat pentru c nu incit la contemplarea operei de art, ci la micare (rampa, spirala=forme dinamice), iar spaiul total, unic distrage atenia vizitatorului; pe de alt parte, spaiul-eveniment l incit s recepteze mai bine arta (muzeul, sala de concerte), l transpune ntr-un alt registru perceptiv, superior celui curent.

    Concluzie

  • 26

    Frontiera ntre atribute i expresiile lor nu este ferm, ci fluctuant, elastic; de altfel, aspectele reflectate de cele trei comandamente se pot regrupa n dou categorii, care produc dou clase de forme:

    1. Firmitas i Utilitas practic reflect aspecte concrete, materiale, ale existenei, determinri obiective produc forme utile (structurale sau funcionale) care pot deveni expresii / imagini / metafore ale propriilor scopuri

    2. Venustas i Utilitas ideal (psihologico-simbolic) reflect aspecte generale ale existenei i spiritualitii umane, legate de valori universale sau specifice unei comuniti produc forme artistice / poetice care pot fi simbolice sau libere (pur estetice)

    Bibliografie capitolul I:

    - William Curtis, Architecture since 1900, Phaidon, London, 1996 - Kenneth Frampton, Modern Architecture A Critical History, Thames & Hudson, New

    York, 1985 (cota II 4837) - Sorin Vasilescu, Istoria arhitecturii moderne (curs) - Charles Jencks, Le Langage de l'architecture post-moderne, London, Academy

    Editions / ditions Denol, 1985, pp. 39-79 - William Curtis, Architecture since 1900, Phaidon, London, 1996 - Pierre von Meiss From Form to Place, capitolul 8 : Form and the Nature of Materials

    (despre atitudinea fa de tehnic) , p.165-192 - Kenneth Frampton, Studies in Tectonic Culture, MIT Press, Cambridge,

    Massachusetts, London, 1996

  • 27

    II. Forma arhitectural ca limbaj expresie, percepie i semnificaie

    1. Paliere ale percepiei i semnificaiei

    n art i arhitectur, fenomenul de comunicare (de transmitere a unor coninuturi sau semnificaii) trebuie privit sub un dublu aspect:

    - expresia (apanajul emitorului de mesaje, deci al creatorului) - percepia (apanajul receptorului, deci al destinatarului mesajelor, al

    consumatorului sau al utilizatorului)

    n teoria artei se consider c fenomenul de receptare a obiectului artistic este o form de cunoatere care poate fi asimilat cu percepia. Locul acesteia pe scara cunoaterii (de fapt a reflectrii realitii) se poate observa din clasificarea de mai jos.

    Cunoaterea 2 trepte: a- empiric (senzorial); forme de reflectare

    - senzaia (reflectarea nemijlocit a unor nsuiri ale obiectelor din realitate care acioneaz asupra organelor de sim) - percepia (reflectarea ca un ntreg unitar a obiectelor care, prin

    anumite nsuiri, acioneaz asupra simurilor; se bazeaz pe experiena anterioar) - se pare c, pe scara evolutiv, de la mamifere n sus nu mai exist senzaii pure, ci numai percepii - reprezentarea (imagine senzorial a unor obiecte/fenomene din

    realitate, evocat mental n absena lor) - face trecerea spre gndirea abstract

    b- teoretic (raional); forme de reflectare - noiuni, categorii, judeci, raionamente, teorii

    Spre deosebire de poei, muzicieni sau artiti plastici, care se pot manifesta orict de liber n exprimarea mesajului artistic (i, la fel de liber, i pot asuma condiia de artiti nenelei), arhitecii, ca i ceilali creatori implicai n modelarea cadrului de via al omului (urbaniti, designeri), sunt datori s asigure o relaie optim ntre produciile lor i beneficiari, i deci o percepie corespunztoare a acestor creaii i

  • 28

    a mesajelor pe care le transmit. n consecin, este important ca aceste categorii de creatori s se familiarizeze cu problematica percepiei, cu modul n care sunt interpretate formele, cu potenialul lor expresiv.

    De la experien la percepie i de la percepie la semnificaie Mintea uman este astfel programat nct s caute semnificaia (nelesul) fiecrei informaii senzoriale / a fiecrui stimul pe care o/l primete din exterior. Semnificaiile pe care le transmit obiectele i fenomenele cu care venim n contact depind de percepie, iar percepia se bazeaz pe experien. Fiecare obiect/fenomen cunoscut i are, n memoria uman, propriul su fiier; obiectele/fenomenele nemaintlnite sau ntmpltoare primesc automat o interpretare preliminar pe baza informaiei deja dobndite, fiind provizoriu introduse n fiierul corespunztor unui obiect/fenomen asemntor, deja cunoscut. Dac se repet, li se creeaz ulterior un fiier propriu. Interpretarea informaiilor se realizeaz deci pe baza memoriei stocate, care, la rndul su, se datoreaz experienei. Este vorba despre experiena dobndit de fiecare individ att pe parcursul propriei existene, ct i despre cea transmis prin educaie sau genetic.

    Prin urmare, se pot identifica trei paliere ale experienei i percepiei: 1. Palierul universal (primar, general, biologic), al speciei constnd din

    experiene comune tuturor membrilor speciei umane (Homo Sapiens Sapiens), legate de corporalitatea omului, de relaiile sale cu mediul nconjurtor

    2. Palierul cultural-simbolic, de grup format din experienele comune unui anumit grup cultural (ras, etnie, naiune, colectivitate urban sau rural, grup religios, sect, club, asociaie profesional, etc.), care mprtete un sistem de valori i reprezentri comune

    3. Palierul individual format din experienele personale ale fiecruia

  • 29

    Acestor paliere le corespund, n mod analog, trei paliere ale semnificaiei: 1. Palierul semnificaiilor universale (primare, naturale) transmise pe

    cale biologic, genetic; ex. ameninarea pe care o reprezint un perete nclinat spre observator, pasibil de prbuire (v. Turnul din Pisa) sau protecia pe care o poate oferi o adncitur n sol sau ntr-un perete vertical

    2. Palierul semnificaiilor cultural-simbolice (convenionale) bazate pe mituri, tradiii, experiene comune ale unei colectiviti, formate prin convenie ntre membrii acesteia i transmise prin educaie; ex. culoarea de doliu (negru pentru europeni, alb pentru japonezi, galben pentru indieni) sau semnul de recunoatere al cretinilor n perioada persecuiilor (petele, cuvnt care, n limba greac - , reprezenta acronimul denumirii complete a lui Isus Cristos).

    3. Palierul semnificaiilor individuale derivate din memoriile i experienele proprii fiecrui individ, ex. prjitura numit madeleine, care i evoc lui Proust o amintire att de puternic, nct declaneaz acel flux al memoriei care produce romanul n cutarea timpului pierdut

    Cursul se ocup n mod special de palierul primar, care poate constitui baza unui limbaj universal, accesibil tuturor, indiferent de timp i loc, dar se vor face referiri i la palierul cultural-simbolic, avnd n vedere c adesea semnificaiile simbolice se construiesc pe semnificaiile naturale.

    2. Palierul primar: percepie i form

    Buna relaie cu mediul de via decurge din posibilitatea omului de a-i nsui (apropria) obiectele i spaiul existenial nu n sens fizic, material, ci n sensul capacitii de a le nelege i de a le interpreta semnificaiile. nsuirea realitii nconjurtoare este fundamental pentru o bun situare a omului n lume, pentru echilibrul i normalitatea existenei sale.

  • 30

    La nivelul palierului primar, corespunztor ntregii specii umane, percepia este influenat de habitudini (obinuine) ancestrale, constituite n urma unor experiene repetate i fixate n memoria speciei, ca adaptare la condiiile de existen. Ele intervin instinctiv n fiecare moment al raportrii noastre la mediul nconjurtor, ca un fel de tipare sau scheme care faciliteaz i ordoneaz percepia realitii.

    Manifestri ale habitudinilor perceptive: a experienele primare ale relaiei cu mediul b predispoziiile perceptive c efectele optice

    a. Experienele primare ale relaiei cu mediul

    Se bazeaz pe informaiile furnizate de simuri, ca i pe relaiile topologice cele mai simple forme de relaii pe care omul le stabilete cu spaiul nconjurtor (relaii de proximitate, separare, similitudine, succesiune, continuitate, nchidere, etc.).

    Tipuri de experiene: 1. experiene corporale (senzoriale) - bazate pe simuri: cald-frig, lumin-ntuneric, linite-zgomot, umed-uscat, neted-rugos, opac-transparent, mat-lucios + culori, reflexe, texturi, sunete, mirosuri, gusturi etc. 2. experiene spaiale

    2.1. experiene ale verticalitii (gravitaionale) - datorate impactului gravitaiei asupra percepiei; - existena pe Terra, n cmp gravitaional, i nu n imponderabilitate, face ca n arhitectur axa sau planul de simetrie orizontale s fie lipsite de logic; - determin efecte ca: greu-uor, echilibru-dezechilibru, ascendent-descendent etc., precum i semnificaii tectonice legate de transmiterea i preluarea ncrcrilor gravitaionale (ex. n ordinul clasic, galbul coloanei, curbura echinei dorice, sensul n care sunt trasate volutele capitelului ionic, nclinarea frunzelor de acant ale corinticului, orientarea profilelor cu ove i sulie etc.)

  • 31

    2.2. experiene ale orizontalitii (de orientare n cmp orizontal) - sunt n esen experiene motorii, care se refer la

    - direcionare / micare - delimitare (nchidere) / oprire a micrii

    - micarea n spaiu, ca i orientarea, depind de organizarea spaial a mediului, de imaginea acestuia, pe care omul o percepe prin intermediul unor scheme mentale apriorice, constituite pe baza relaiilor topologice n etapa de nceput a existenei speciei umane - sunt scheme de orientare i de structurare a spaiului (perceput iniial ca omogen i nedifereniat), cu scopul de a-l face inteligibil identificate de Kevin Lynch: centrul (nodul), parcursul (traseul) i domeniul (teritoriul), la care se adaug limitele (pragurile) i reperele (care se pot ns considera ca incluse n primele trei) - sunt arhetipuri structurale (le regsim oriunde i ne ajut s ne orientam ntr-un spaiu necunoscut) i structurante (devin modele de organizare spaial) - se regsesc la diferite scri: peisaj, aezare, edificiu.

    centrele - locuri n care, datorit unei activiti sau unui interes al omului, se manifest o anumit semnificaie (ex. aezarea la nivelul peisajului; o pia urban la nivelul aezrii; un edificiu public fie la nivelul aezrii, fie la nivelul unui spaiu urban; spaiul principal al unui edificiu la nivelul acestuia; locuina ca centru al vieii personale etc) - experimentate ca interior, relativ mici (definite prin proximitate) fa de spaiul nconjurtor - Mircea Eliade arat c primele locuri experimentate ca centre au fost spaiile sacre (legate de elemente al peisajului divinizate, de cultul morilor sau de diferite ritualuri), reprezentnd prima forma de ntrerupere a omogenitii spaiului fizic - un loc calitativ diferit, de comunicare cu supranaturalul (prin manifestarea axei verticale, axa sacr, Axis mundi, care fixeaz centrul ntre cer i pmnt) - ulterior ncep s fie experimentate ca centre (cu grade diferite de importan) aezrile n ntregul lor, locuinele, locurile de vntoare sau de punat etc.

  • 32

    - centrul este perceput ca spaiu organizat i protejat, cosmos (cunoscut) separat de haos (necunoscut, amenintor) iar crearea centrului echivaleaz cu Facerea Lumii (de unde i ritualurile de ntemeiere a aezrilor sau edificiilor)

    parcursurile - din 3 direcii posibile, numai cele 2 orizontale formeaz cmpul aciunii concrete a omului, planul n care acesta se poate deplasa cu mijloace proprii; verticala, interzis datorit fie gravitaiei, fie solului sau nveliurilor sale, a devenit axa sacr, parcursul spre o realitate transcendent - determinate de relaia de continuitate - leag centre (inte cunoscute) sau pornesc spre necunoscut - pot fi: liniare sau labirintice, orientate sau neorientate

    domeniile - teritorii (preerii, lacuri, mri, deerturi, pduri, regiuni, aezri) definite de limite - fundal relativ neutru, calitativ uniform, nestructurat pe care se profileaz ca figur harta (reeaua) de parcursuri i centre - au o funciune unificatoare pentru spaiul existenial

    limitele - naturale (ape, pduri, muni) sau artificiale (parcursuri, mprejmuiri, fortificaii, anuri) - definesc att domeniile, ct i centrele sau parcursurile - pot fi continue sau discontinue (fronturile unei strzi), opace, semi-transparente sau transparente (ecrane construite, mprejmuiri, perdele de vegetaie)

    reperele - elemente accesibile sau inaccesibile, care pot aparine domeniului, centrelor sau traseelor - ex. obiecte singulare (monumente, fntni, flee/turle de biserici), piaete sau largo-uri, intersecii sau schimbri de direcie ale strzilor);

    - toate aceste elemente alctuiesc harti mentale/cognitive, care ordoneaz percepia spaial i faciliteaz orientarea - posibilitatea orientrii d senzaia de siguran (v. oraele vechi, cu numeroase repere, cu centre i strzi-coridor formnd o reea bine ierarhizat), n timp ce dezorientarea produce angoase (v. cartierele moderne de locuine i efectele lor asupra psihicului utilizatorilor) -dezordinea la scara mic (pe segmente reduse) poate fi agreabil, benefic, stimulatoare (cu elemente-surpriz), ns la scara marilor spaii publice (institutii, cartiere, orae) arhitectura i structura urban trebuie s orienteze

  • 33

    b. Predispoziiile perceptive

    Se bazeaz pe scheme mentale, aprute din nevoia de a simplifica i a organiza multitudinea de stimuli exteriori. Sunt rezultatul repetrii unor experiene primare i intervin automat, aprioric, n procesul de interpretare a formelor i fenomenelor din realitate, ca aproximri ale acestora. Studiate iniial exclusiv n domeniul percepiei vizuale de ctre teoria gestaltist (Gestalttheorie, teorie a formei care a generat o ntreag ramur a psihologiei), pot fi identificate i n legtur cu alte simuri (n primul rnd cel tactil) sau cu experiene ale micrii i poziiei corpului n spaiu. Chiar i n aceste cazuri, predispoziiile perceptive se transpun, n ultim instan, tot n domeniul vizualului, sim pe care omul l utilizeaz cu predilecie i care, n special n percepia arhitectural, este fundamental.

    1. Predispoziii (sugestii) vizuale, numite i preferine nnscute, bazate pe relaiile topologice (proximitatea, similitudinea, continuitatea, nchiderea etc.):

    - aproximarea distanelor (pornind de la relaia de proximitate) obiecte sau puncte din spaiu sunt considerate coplanare, chiar dac se afl la distane diferite fa de observator (ex. constelaiile scheme simplificatoare constnd din figuri recognoscibile, necesare orientarii); - aproximarea egalitii (pornind de la relaia de similitudine) o serie de obiecte comparabile (dar nu identice) aflate la distane comparabile (de asemenea nu identice) este considerat ca fiind o serie uniform (constituit din elemente egale aflate la distane egale); - impulsul spre continuitate i nchidere (aproximarea cu figura cea mai simpl i cea mai mare (pornind de la relaiile de continuitate i nchidere) o form necunoscut este completat mental, prin asociere cu o imagine cunoscut, prin adugarea elementelor necesare pentru a se obine figura n acelai timp cea mai simpl, mai mare i apropiat ca form; - raportul figur/fond (pornind de la relaiile de separare i nchidere), esenial n percepia arhitectural-urban o form clar delimitat, nchis ntr-o alt form este interpretat ca figur (individualizat, reliefat, beneficiind de un

  • 34

    statut ierarhic superior n ordinea percepiei), iar restul imaginii ca fond (cmp uniform, nedifereniat, nelimitat, neutru); statutul de figur este accentuat de anumite caracteristici ale formelor (contur ferm, ct mai regulat sau ct mai pregnant, usor lizibil; culoare, textur, structur lizibil, scar, poziie privilegiat ntr-un context); figura are caracter de obiect de sine-stttor, iar fondul de esut difuz.

    Observaii: - figura i fondul sunt componente interdependente ale ntregului - raportul figur-fond este reversibil n cazul unei relaii ambigue ntre componentele imaginii

    (suprafee, contururi comparabile, forme ce se pot citi alternativ); ex. de reversibilitate a raportului figur-fond, unde nu exist un contrast clar ntre elemente: profilele afrontate care formeaz o cup, desenele lui Escher etc.

    - nu n orice situaie se pot identifica forme-figur i forme-fond; cmpul vizual poate fi ocupat numai de un fond continuu (deert sau mare vzute de sus; spaiu subacvatic; ntuneric total; esut urban omogen; o multitudine de forme disparate, neierarhizate etc.)

    - statutul de figur al unei forme nu este absolut, ci depinde de sistemul de referin ales (cmpul de percepie mai larg sau mai restrns, scara sau poziia aleas); astfel, un ora (cel mai clar un ora delimitat de fortificaii), n vedere aerian, se citete ca figur pe fondul teritoriului nconjurtor, un monument (catedrala) sau o pia urban important devin figuri fa de fondul reprezentat de un esut urban omogen, deci fa de ora, un element arhitectural (portic, cupol, portal, bovindou) fa de frontul unei piee sau faada unui monument, o compoziie decorativ (friz, ancadrament, terminaie, cartu) fa de elementul-suport, un detaliu sau un motiv ornamental (profil, mbinare, vrej, acant, volut, fleuron) - fa de compoziia n care se nscrie, etc. Fiecare form perceput ca figur la o scar superioar poate deveni fond pentru un element component al su sau fa de o alt form la o scar inferioar.

    ex. Piaa San Marco, Veneia: privind de sus (sau n plan), spaiul pieei se citete ca figur pe fondul reprezentat de esutul urban nconjurtor; restrngnd cmpul vizual la spaiul pieei, acesta devine fond pentru biserica San Marco sau pentru campanil (ambele figuri); la nivelul pietonului, biserica i campanilul se percep ca figuri pe fondul fronturilor uniforme ale Procuraiilor etc.

    - n peisajul urban se pot identifica spaii-figur delimitate de masa construit cu rol de fond, cldiri-figur (izolate n spaiu) pe fondul spaiului liber, dar i al cldirilor din jur, i faade-figur pe fondul fronturilor n care sunt nscrise (fronturi rectilinii, ondulate, de col)

    ex. cldire-figur: biserica Creulescu (prin poziie, tipo-morfologie, tratare - culoare, decoraie, materiale etc.)

  • 35

    ex. faada-figur: biserica SantAgnese, Piazza Navona, Roma (arh. Francesco Borromini, 1661)

    - raportul figur-fond se poate aplica i spaiilor interioare ale unei cldiri, fcnd lizibil ierarhizarea acestora: ex. rotonda central de la vila Capra (Palladio) fa de restul spaiului interior; sala de spectacole a teatrului din Sinjoki, (Finlanda, Alvar Aalto) fa de foaier (o form rezultat) etc.

    2. Predispoziii (sugestii) tactile; formele obiectelor pot sugera, prin anumite caracteristici, diferite tipuri de materiale cunoscute, chiar dac nu pot fi atinse, ex.:

    - formele anguloase, faetate, par dure, cristaline ex. Bruno Taut - Pavilionul Sticlei, Expoziia Asociatiei Werkbund, Kln, 1914 (sugereaz, prin faetare, modul de prelucrare a sticlei)

    - formele rotunjite, organice par moi, uor de modelat ex. Eric Mendelsohn Turnul lui Einstein, Potsdam (absena muchiilor colurile rotunjite dau impresia de materie maleabil);

    3. Predispoziii (sugestii) kinestezice i motorii create prin asociere cu poziia i micarea corpului n spaiu (kinesis = micare, aisthesis = senzaie):

    - linia orizontal i formele preponderent orizontale exprim stabilitate, echilibru static, prin analogie cu corpul ntins, aflat n repaos absolut, care nu contrazice legea gravitaiei

    ex. Frank Lloyd Wright, la Casele Preeriei mizeaz pe orizontalitate, pentru a sugera stabilitatea i protecia, ideea de cmin; terasele orizontale se muleaz uor pe curbele de nivel, se adapteaz fr probleme unei topografii accidentate

    - linia vertical i formele preponderent verticale exprim elan, ndrzneal, triumf, tensiune ntre cer i pmnt (tensiune static), prin analogie cu poziia biped, care este rezultatul aciunii concertate a unui mare numr de muchi; constituie de fapt o victorie mpotriva gravitaiei

    ex. turnurile - exprim prestigiul, autoritatea, puterea ex. turnurile nobiliare de la San Gimignano, Italia, sau zgrie-norii din Manhattan, n New York

    - linia oblic i formele preponderent oblice exprim o tensiune dinamic, dat de o potenial rezisten fa de impulsul gravitaional care ar determina cderea unui corp nclinat; sunt forme dinamice prin excelen (v. scrile, rampele care permit deplasarea pe direcie oblic)

    ex. Vladimir Tatlin - monumentul Internaionalei a III-a, 1919

  • 36

    - spaiile de plan central (cerc sau poligon regulat) sunt statice, nedirecionate i orientate spre centru datorit direciilor echivalente, care se neutralizeaz reciproc n cmp orizontal; valabil i pentru planuri dreptunghiulare cu dimensiuni echivalente ale laturilor

    ex. biserici de plan central (Bizan, Renatere) - spaiile de plan longitudinal sunt dinamice, direcionate, orientate spre capete (induc un impuls de micare dintr-un capt n cellat)

    ex. biserici de plan bazilical

    C. Efectele optice

    Efectele optice constituie un exemplu relevant pentru modul n care omul percepe realitatea n funcie de experienele anterioare, cu att mai mult cu ct vzul este simul pe care se bazeaz n primul rnd, spre deosebire de restul clasei mamiferelor, iar percepia arhitectural este n principal vizual. -Platon: gndirea ntemeiat pe vedere este plin de erori (pe vedere, deci pe simuri); de multe ori realitatea percepiilor noastre este neltoare, nu coincide cu realitatea obiectiv, absolut, iar arta este, prin natura ei mimetic, amagitoare i prezint o imagine deformata a realitii -Aristotel (despre poei): ideea c arta, pentru a trezi bucuria estetic, amgete, arat adevrul n mod abil - valabil i pentru arhitectur - idealul sinceritii n arhitectur, formulat odat cu apariia concepiilor raionalist-funcionaliste n sec. al XIX-lea (ca reacie mpotriva exceselor formaliste ale epocii), este discutabil i nu poate constitui un scop n sine

    Efectele optice (iluzii i corecii): instrument important al arhitectului, necesar pentru:

    a a pune n valoare un obiect (ex. Piazza Campidoglio, Piazza San Pietro)

  • 37

    b - a crea / modifica un efect nedorit sau dezagreabil, a obine un rezultat, o anume percepie / expresie: modificarea spatialitii (ex. oglinzi, picturi murale n trompe loeil), n particular a adncimii (ex. perspectiva scenografic; culori calde care apropie sau culori reci care ndeprteaz; Scala Regia) sau a nlimii; atenuare a masivitii (ex. Ronchamp); efecte de micare (direcionare a unui spaiu prin form, prin tratarea pavimentului, a pereilor sau a acoperirii spaiul bazilical), de lumin (ex. altarul Trasparente, catedrala din Toledo) c a preveni o percepie eronat (ex. Partenon)

    Clasificare: 1. Efecte rezultate (naturale), care decurg dintr-o configuraie anume, dar pe care arhitecii le pot exploata (specula) n avantajul operei:

    Ex. - Michelangelo - Piazza Campidoglio, Roma: platoul colinei capitoline formeaz un soclu monumental al ansamblului, iar piesa principal, Palatul Senatorilor, aflat n ax, este pus in valoare prin panta uoar a platoului (edificiul pare optic mai nalt) i mpins n fa, apropiat, prin efectul antiperspectiv al evazrii lateralelor ctre fundal (forma de trapez impus de dispoziia cldirilor existente, dar speculat favorabil de arhitect) - n legtur cu semnificaiile naturale i simbolice, pantele scrilor ctre Piazza Campidoglio i ctre biserica Santa Maria in Aracoeli, plasat pe un monticul al colinei, au urmtorul efect rezultat din topografia terenului: scara accesibil i solemn ctre spaiul vieii publice n care ceteanul este suveran, i scara abrupt, dificil ctre spaiul sacru.

    2. Efecte intenionate (artificiale), cu caracter scenografic (n special barocul a excelat n efecte teatrale, iluzionistice):

    ex. Teatrul Olimpic din Vicenza (Palladio decorul fix reprezentnd un spaiu urban cu strzi care fug n perspectiv) - Scala Regia (Bernini combinaie de efecte rezultate i intenionate, crend un efect de amplificare a adncimii spaiului, la care se adaug efecte de lumin) - San Pietro (colonada focalizeaz imaginea spre faada principal; spaiul este dublu comprimat observatorul este propulsat spre catedral prin forma aplatizat

  • 38

    a elipsei, iar faada catedralei este propulsat spre observator prin efectul antiperspectiv al trapezului) - contrastul - procedeu folosit pentru a amplifica i potena caracteristicile formelor juxtapuse - ex. vestibulul i galeria Bibliotecii Laurenziana din Florena (Michelangelo), rotonda i coridoarele de acces de la Villa Capra (Palladio), motivul cheii urbane.

    3. Efecte intenionate de corectare a unor efecte rezultate: ex. coreciile optice ale Partenonului tind s repare iluziile rezultate din perceperea obiectului, iluzii datorate unor particulariti fiziologice - curbura convex a stilobatului i a antablamentului

    -orizontalele de o anumit lungime par a se curba sub efectul unor presupuse ncrcri gravitaionale (fac sgeat) => contracarare prin curbura convex

    - nclinarea coloanelor spre interior pentru a preveni efectul de desfacere n evantai a cldirii la partea superioar

    - proiecia axelor nclinate este de 7 cm - rezult n acelai timp un efect de stabilitate, dat de evazarea formei spre baz, i de elansare a siluetei generale, principiu care se regsete i n conformarea coloanei

    - ntrirea colului cldirii - avnd ca efect mrirea impresiei de stabilitate (tectonic i vizual) - prin:

    (a) ngroarea cu 4cm a diametrului coloanei de col, care se percepe n contre-jour, ntunecat pe fondul luminos al cerului, i pare devorat de lumina, subiat, conform legii iradiaiei (n timp ce coloanele de cmp par luminate fa de fundalul umbrit al cellei) (b) micorarea intercolonamentului de capt, pe care unii autori nu o consider o corecie, ci un efect rezultat din necesitatea de a alinia fusul ultimei coloane fa de antablament, astfel nct coloana nu mai poate fi axat pe ultimul triglif; dar, dac meninerea pasului coloanelor ar fi fost o prioritate, n mod sigur s-ar fi gsit o soluie (la subtilitatea i rafinamentul de care dau dovad autorii Parthenonului); probabil ns c apropierea ultimei coloane a prut oportun pentru unitatea i coeziunea volumului, ca o terminaie necesar a ritmului colonadei.

  • 39

    - Partenonul, expresie a idealului clasic de perfeciune, a echilibrului i a armoniei ntre vertical i orizontal, este realizat paradoxal numai din curbe i oblice - conceput cu suplee, ca un organism natural perfect, Partenonul a fost comparat cu vibraia, viaa unui crochiu fcut cu mna liber fa de un desen sec la teu i echer (vezi alte temple greceti, n special din perioada elenistic) - Partenonul este celebru deoarece comunic ideea de perfeciune omului marcat de propria sa imperfeciune

    Bibliografie: - P. A. Michelis, Estetica arhitecturii, Ed. Meridiane, Bucureti, 1982, pp. 340-384

    3. Ipostazele complementare ale formei arhitecturale

    a. (+) i (-), volum i spaiu

    Forma, definit n filozofie ca principiu de organizare a materiei, ca matrice ideal a lucrurilor (eidos-ul platonician nseamn n acelai timp idee, esen i form), poate fi conceput n arhitectur n 2 moduri:

    1 - forma (+) , care mbrac din exterior o mas, o cantitate sau un fragment de materie (ex. o coloan sau un obelisc) sau nveliul solid al unui spaiu, pentru care constituie suprafaa exterioar, extradosul (caracterizat prin convexitate, sculpturalitate); 2 forma (-), care sap, scobete n materia solid o cavitate (un gol, o incint), pentru care constituie suprafaa interioar, intradosul (caracterizat prin concavitate).

    Ca urmare, ntr-un cmp tridimensional (n spaiul fizic, concret), forma (n sensul su originar), este de fapt anvelopanta volumelor sau a spaiilor, suprafaa separatoare ntre plin i gol, care delimiteaz solidul de vid o abstracie

  • 40

    matematic lipsit de materialitate. Ea constituie tiparul, matria n care se toarn materia solid (cu texturile, culorile i reflexele sale), genernd volume, i aerul (cu luminozitatea, transparena i umiditatea sa), genernd spaii. ntr-un cmp bidimensional (ntr-o compoziie plan tablou, fresc, paviment, planuri sau elevaii ale unui edificiu), forma este un contur linear care delimiteaz, separ sau compartimenteaz suprafee. n mod curent ns, conceptul de form este utilizat cel mai frecvent cu sensul de form material, care exprim unitatea dintre anvelopanta modelatoare i suportul su (materia solid sau eteric). Arhitectul manevreaz i creeaz de fapt forme materiale, volume i spaii, chiar dac, uneori, pornete de la entiti abstracte, de la modele ideale pe care apoi le transpune n concretul materiei (de ex. n Renatere).

    n harta lui Nolli (celebrul plan al Romei din 1748 n care edificiile publice sunt figurate n seciune orizontal, cu planurile parterului, iar cele private n vedere aerian, ca suprafee compacte, astfel citindu-se continuitatea spaiului public interior i exterior) se pot identifica diferite tipuri de forme materiale:

    forme (+) - simple (elemente arhitecturale): coloane, ziduri (la care se adaug i alte elemente simple, vizibile n seciuni i elevaii: arce, grinzi, planee, boli, cupole)

    - complexe (volume construite) forme (-) - simple (elemente arhitecturale): goluri (ui, ferestre)

    - complexe (spaii)

    Ansamblul acestor elemente simple i complexe, forme pozitive i negative, constituie repertoriul specific al limbajului arhitectural.

    Arhitecii pot opta pentru afirmarea complementaritii ntre volum construit i spaiu sau ntre plin i gol (ex. Mario Botta) cu ponderi egale, sau pentru subordonarea unei categorii de forme

    fa de cealalt (ex. arhitectura Greciei i a Romei antice). Christian Norberg Schulz apreciaz diferena fundamental dintre cele dou viziuni

    arhitecturale, relevant de altfel pentru opoziia dintre formele (+) i (-), ca fiind rezultatul a dou

  • 41

    moduri diferite de a concepe forma, datorate, la rndul lor, gestului originar de a construi specific celor dou civilizaii:

    - grecii modeleaz volumul n spaiu ca organism plastic, ca sculptur izolat n spaiul liber, n dialog cu natura, pentru c, la origine, sunt tektoni, constructori n lemn i piatr;

    - romanii modeleaz spaiul n volumul construit ca incint, fiind, la origine, grottaiuoli, sptori de grote (meserie existent i astzi) n terenul vulcanic moale, deja brzdat de

    afluenii Tibrului; ei au vocaia de a nchide spaiul, chiar i cel exterior (v. forul delimitat de portice continue, cu templul adosat la una din laturi).

    Modelul urban instaurat de Roma - cu un esut dens i omogen n care sunt decupate spaiile urbane, iar edificiile majore se detaeaz ca evenimente - st la baza dezvoltrii oraelor europene pn trziu, n sec. al XIX-lea.

    b. relaii ntre forme ca elemente ale unei compoziii arhitectural-urbane

    ntre formele spaiale i volumetrice privite ca elemente de limbaj se stabilesc diferite relaii, care structureaz compoziia i i dau o anumit expresie. Din studiul ansamblurilor arhitectural-urbane se poate constata o anumit variaie a prioritii acordate celor dou ipostaze ale formei, n mod spontan sau deliberat. Apar astfel situaii clare de subordonare a spaiului fa de volumul construit sau, invers, a volumului construit fa de spaiul urban (cazuri prezentate n continuare sub forma evoluiei istorice a compoziiei urbane), dar i situaii de complementaritate sau dialog, n care spaiul i volumul dein ponderi egale n cadrul compoziiei.

    Un exemplu relevant de complementaritate, de contrapunct compoziional ntre piese de naturi diferite, dar echivalente ca pondere, l ofer Piazza San Marco din Veneia.

    ex.Piaa, alctuit dintr-un ciorchine de forme spaiale i volumetrice, domin oraul. Forma net decupat a pieei i subordoneaz cldirile cu tratare uniform i repetitiv (Procuraiile) care o delimiteaz pe trei laturi, dar nu i edificiile monumentale ale Bazilicii i Campanilului, cu care intr ntr-o relaie de echilibru al contrariilor. Cele dou cldiri, ele nsele aflate ntr-o relaie de contrast, formeaz un ansamblu dominant fa de cldirile din jur (Procuraii i esut urban omogen) i aflat n relaie de complementaritate cu spaiul bine conturat al pieei.

  • 42

    Asemenea exemple se ntlnesc curent n cazul unor ansambluri urbane dezvoltate organic, fr o planificare prealabil, sau care sufer n timp diferite transformri.

    Evoluia istoric a relaiei dintre volumul construit i spaiul urban evideniaz trecerea de la subordonarea instinctiv a spaiului fa de obiectul arhitectural semnificativ n perioada medieval la intenia explicit, din ce n ce mai accentuat pn la Micarea Modern, de a integra cldirile, chiar cele de prestigiu, n tiparele ordonatoare ale spaiului urban proces ntrerupt prin mutaia radical introdus de urbanismul funcionalist.

    Evul Mediu - spaiul urban este o form rezultat, neregulat, oraul dezvoltndu-se spontan, organic, fr o planificare prealabil - edificiile majore (catedrala, palatul comunal sau episcopal etc.) sunt elemente modelatoare, active, iar spaiul este supus presiunii dintre masa dens a esutului construit i masa monumental a cldirilor de interes public

    ex. Piaa Catedralei din Massa Marittima, Italia: catedrala domin spaiul urban, l agreseaz i l deformeaz; spaiul este comprimat ntre masa catedralei i masa caselor din jur ex. Piaa Domului i Piaa Signoriei, Florena: pieele rezult din interaciunea dintre masa obiectului de prestigiu i presiunea esutului urban nconjurtor, dintre formele active (absidele convexe ale catedralei, pintenul volumului cubic al Signoriei) i esut - excepie - Piazza del Campo, Siena: nu este o form rezultat, ci gndit ca figur (evantai, cochilie) datorit configuraiei sitului care a dictat aceast form special (un amfiteatru natural situat la intersecia a trei culmi sau cumpene ale apelor; cldirile se muleaz pe forma pieei (inclusiv palatul comunal), de fapt pe curbele de nivel; n plus, existau deja regulamente urbane care, dictnd dimensiunile ferestrelor, au uniformizat i unificat fronturile, punnd n valoare forma spaiului; adaptarea formelor urbane la topografia terenului este o caracteristic a oraelor medievale, care n cazul de fa conduce la o situaie ne-caracteristic (spaiul modelator, activ, dominant fa de cldiri)

    - concluzie: spaiul medieval este un spaiu rezultat, dominat / subordonat fa de cldirile de prestigiu ale comunitii.

  • 43

    Renaterea i clasicismul - caracterizate prin gesturi arhitectural-urbanistice ordonatoare, care dau prioritate spaiului urban, subordonnd cldirile - spaiul este conceput ca figur pe fondul esutului construit, iar edificiile majore sunt integrate, supuse ordinii spaiale -spaiile renascentiste, concepute dup regulile perspectivei centrale, au forme regulate, nchise i sunt percepute axial, fiind uor de controlat

    ex. prima mostr de planificare urban modern (dup perioada antic): piaa din Pienza, arh. Bernardo Rossellino (discipol al lui Alberti), la comanda papei Pius al II-lea Piccolomini ca spaiu urban monumental (Pienza fiind oraul natal al papei); Rossellino demoleaz vechea biseric i nite locuine din zona sudic pentru a construi piaa; el gndete un spaiu ct mai regulat cu putin n condiiile esutului medieval neregulat: creeaz un ax de compoziie i simetrie n continuarea unei strzi existente, care asigur un acces axial, amplaseaz noua biseric n captul acestuia i preia n oglinda latura oblic a palatului episcopal existent, piaa rezultnd sub forma unui trapez isoscel, o form geometric clar, controlabil; pentru a unifica ansamblul de obiecte eterogene folosete n paviment un caroiaj din piatr ce se ridic pe faada cldirilor noi (biserica i palatul Piccolomini) sub forma de pilatri => o gril tridimensional care ordoneaz compoziia, catedrala fiind integrat unei ordini spaiale superioare ex. Piazza della Santissima Annunziata, Florenta: forma pieei este din start regulat datorit tramei ortoganele a castrului roman pe care se dezvolt Florena medieval; piaa are deja un acces axial i o biseric n captul opus; Filippo Brunelleschi construiete Ospedale degli Innocenti (1444), cldire-manifest a Renaterii timpurii, care ocup o latur a pieei cu un portic continuu; ulterior se construiesc portice identice pe latura opus (sec. XVI) i n faa bisericii (sec. XVII), astfel nct piaa apare ca o curte interioar, n care biserica nu se mai percepe ca obiect dominant, ci este subordonat compoziiei de ansamblu, ca i celelale cldiri.

    - concepia renascentist a prioritii spaiului asupra cldirilor este continuat i amplificat n perioada clasicismului francez, prin aa-numitele Places Royales spaii de prestigiu gndite ca decoruri monumentale pentru statuia monarhului

    ex. Place des Vosges, Paris: cldiri identice, cu arcade la parter, care delimiteaz un spaiu de form ptrat; Place Vendome, Paris, de form octogonal, delimitat de ordonana continu a unor faade care au fost construite iniial ca simple ecrane, n spatele crora cldirile s-au realizat ulterior, dup cumprarea parcelelor din jur de ctre administraia regelui Ludovic al XIV-lea.

  • 44

    Barocul - se accentueaz principiul subordonrii cldirilor fa de spaiului urban (n paralel cu formarea unor sisteme de putere autoritare papalitatea Contrareformei i regimurile monarhice absolutiste) arhitectura devine o scenografie somptuoas pentru marile procesiuni religioase sau pentru ceremoniile i serbrile regale, dar dincolo de spectacol exist o rigoare geometric strict a concepiei spaiale (mult mai sofisticat i mai flexibil dect n perioada Renaterii)

    ex. Piazza SantIgnazio, Roma, 1726, arh. Filippo Raguzzini remodelare de spaiu urban n dreptul faadei principale a bisericii SantIgnazio; spaiul, gndit ca o sal de spectacol avnd ca scen faada bisericii; forma spaial are o geometrie complex, dar riguroas, i apare ca o matri dup care sunt modelate cldirile; spaiul este inut sub control de un regizor nevzut, n timp ce observatorul are senzaia neltoare a unui spaiu-surpriz.

    Oraul modern - pentru a rspunde transformrilor social-economice i dezvoltrii explozive a oraelor, spaiul urban este restructurat pe baza unor unor scheme urbanistice de ansamblu, care se definesc ca reele complexe de artere i piee, concepute i trasate nainte de construirea cldirilor care le vor da form

    - de la planul Romei redactat de Domenico Fontana n 1576 pentru papa Sixtus al V-lea la interveniile din Paris ale prefectului Haussmann (cca. 1850-1870), care au influenat dezvoltarea urban a numeroase metropole europene (inclusiv a Bucuretiului), urbanismul modern subordoneaz n continuare forma construit unei forme spaiale gndite ca un sistem de linii de for (sisteme deschise, stelare, spre deosebire de sistemele centralizate, nchise, ale Renaterii), care n timp se materializeaz prin completarea cu cldiri (uniforme, cu o arhitectur unitar de-a lungul arterelor, i monumentale, emblematice, n piee i/sau n capetele de perspectiv)

    Oraul funcionalist - principiile Cartei de la Atena, definitorii pentru oraul funcionalist, reprezint o mutaie major n gndirea urbanistic, mutaie care se reflect n inversarea ierarhiei consacrate dintre spaiul urban i volumul construit - oraul este transformat ntr-un parc continuu, nedifereniat i nestructurat prin ierarhia lizibil a spaiilor urbane , aa cum se ntmpl n oraul tradiional - n

  • 45

    care reeaua de centre i parcursuri este dominat de spaiile semnificative (piaa civic, piaa comercial ca loc al schimburilor sau piaa catedralei), precum i de traseele care conduc spre acestea - dispare noiunea de esut omogen, n care cldirile curente (locuine i locuri de producie) sunt simple ochiuri repetabile, neindividualizate, iar monumentele, edificiile publice (care ntrupeaz valorile comunitii sau ale societii n ansamblu) se citesc ca evenimente (rupturi, accidente) statut perfect justificat de semnificaia lor - spaiul devine un fond neutru n care volumele construite se percep ca figuri, ca obiecte izolate, dominatoare, chiar dac funciunea lor (practic i simbolic) nu justific acest statut (ex. blocuri de locuine sau cldiri de birouri).

    Observaii: - treptat, din Evul Mediu pn n secolul al XIX-lea se constat o subordonare din ce n ce mai vizibil a cldirii fa de spaiul public i de necesitile acestuia (prin ordonarea unificatoare, regulamente urbane) ceea ce atest o gndire a cldirilor de la exterior spre interior i n consecin, un oarecare formalism al concepiei arhitecturale (aspru sancionat de Micarea Modern, dei nu ntotdeauna rezultatele sunt criticabile, nefiind cazul ntotdeuna ca arhitectura s rspund unor cerine funcionale complexe) - Micarea Modern propune gndirea cldirilor de la interior spre exterior (ex. Frank Lloyd Wright - Casele Preeriei), pentru satisfacerea necesitilor din ce n ce mai complexe ale locuirii i, n general ale existenei umane n perioada modern; dar atenia exclusiv acordat logicii interne a edificiului antreneaz neglijarea contextului; cldirile nu se mai supun presiunii exterioare a oraului i esuturilor sale, devin toate obiecte n sine, indiferent de importana lor - aparent ierarhiile se inverseaz prin prioritatea acordat cldirilor fa de spaiu, dar nu se revine la modelul medieval (nu exist nici delimitarea net a spaiului urban, nici ierarhizarea evident a cldirilor care se pot observa n Evul Mediu); se poate afirma c ierarhia este nlocuit de anarhie, idee susinut d


Recommended