+ All Categories
Home > Documents > 237331950 Crucea in Patrimoniul Spiritual Al Judetului Alba (1)

237331950 Crucea in Patrimoniul Spiritual Al Judetului Alba (1)

Date post: 08-Oct-2015
Category:
Upload: corey-jenkins
View: 21 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
crucea

of 226

Transcript
  • Crucea n patrimoniul spiritual al judeului Alba

  • Volumul, tiprit cu sprijinul financiar al

    CONSILIULUI JUDEEAN ALBA i al

    DIRECIEI JUDEENE PENTRU CULTUR, CULTE I PATRIMONIU CULTURAL NAIONAL ALBA,

    face parte din programul editorial al proiectului

    Fragmente din universul credinei romneti, iniiat de

    MUZEUL NAIONAL AL UNIRII, ALBA IULIA, n colaborare cu

    ARHIEPISCOPIA ORTODOX DE ALBA IULIA i

    ARHIVELE NAIONALE. DIRECIA JUDEEAN ALBA.

  • Jan Nicolae

    Ioana Rustoiu

    Ana Dumitran

    Crucea n patrimoniul spiritual al judeului Alba

    Editura Altip Alba Iulia, 2010

  • Colaboratori: Elena-Daniela Cucui Saveta-Florica Pop Elena Mihu Adriana uuianu Alexandra-Dana Zecheru Daniela Burnete Ileana Partenie Viorica Prv Sorina Voju Dan Anghel Alexandru tirban Remus Baciu

    pr. Doru Gheaja Alba Iulia pr. Dumitru Vanca Alba Iulia pr. Nicolae Bolea Bucerdea Vinoas pr. Ciprian Doru Filip Cluj-Napoca pr. Ionel Drjan Gbud pr. Aurel Savu Geogel pr. Ioan Bela Lancrm pr. Augustin Orian Micolaca pr. Ioan Ghibescu Rdeti pr. Lucian uu Snbenedic pr. Emil Bordean ilea pr. Viorel Porcar Zlatna

    Foto: Marian Marin Blaa, Elena-Daniela Cucui, Ana Dumitran, Mihai Lazr, Ioana Rustoiu, Gabriel Rustoiu, Dumitru Vanca

    Tehnoredactare: Ana Dumitran Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei NICOLAE, JAN

    Crucea n patrimoniul spiritual al judeului / Jan Nicolae, Ioana Rustoiu, Ana Dumitran. - Alba Iulia : Altip, 2010

    Bibliogr. ISBN 978-973-117-256-9

    I. Rustoiu, Ioana II. Dumitran, Ana

    246 247.9 ISBN 978-973-117-256-9 Muzeul Naional al Unirii, 2010

  • Sumar

    Rnduiala i pecetea universal a Crucii morfologiile plastice i ipostazele rituale ale unui mister

    7

    Simbologia crucii .... 10 Morfologiile plastice ale crucii n diferite tradiii culturale 16 Metamorfoze plastice i ipostaze rituale ale crucii n

    cretinismul romnesc ......

    27

    Crucea reper n peisajul artistic al judeului Alba ... 59 Preliminarii . 59 Alba Iulia Maieri . 61 Feisa ... 62 Giura Vasile ... 65 Lancrm . 65 Laz .. 67 Simion Silaghi 72 Simon Blgrdeanul . 73 Stuchly Ferencz ............................................... 74 Zugravii anonimi 74 Troiele .............................................. 75 Concluzii . 76

    Colecia de cruci de lemn a Muzeului Naional al Unirii . 77 De la inventarul parohiei la patrimoniu cultural ....................... 110

    Abrevieri bibliografice ....................... 142

    Ilustraii 145

  • Rnduiala i pecetea universal a Crucii

    morfologiile plastice i ipostazele rituale ale unui mister

    ,,s nvee omul c CRUCEA-I PESTE TOT Mai tare ar fi s obinem ca omul s ias cu senzaia c,

    vrea, nu vrea, de cruce nu scap. i nu scap spre binele lui !

    (Horia Bernea)

    Orice demers hermeneutic i mrturisitor referitor la Cruce n

    contextul unei expuneri care are n vedere prezentarea unui eantion patrimonial regional nu are cum s nu in cont, la noi, de poetica dezvoltat de Horia Bernea i colaboratorii si prin expoziia Crucea, un nucleu generic, un miez tare, o ax integratoare pentru ntregul ansamblu din cadrul Muzeului ranului Romn. Recunoatem n gestul restaurator de atunci nceputul robust al unei adevrate terapii colective de vindecare a memoriei noastre culturale, o exorcizare blnd, dar tenace, a unui spaiu n care se instaurase o istorie smintit, un spaiu care ncepea atunci s fie reornduit neideologic, fr patima demonstraiei facile, dup vectorul pascal al Crucii, regsit n calitatea sa de typos al unei iconiciti universale. Autorul principal recunotea atunci, cu modestie, o anume predestinare: pronia l prefcuse pe el, cel nscut de Ziua Crucii i vreme de mai muli ani izvoditor de prapori arhetipali, s nale din nou Crucea, pentru un nou nceput: Este o epoc bun pentru mrturisire. Te preseaz s spui. La un moment dat era suficient ce credeai tu, ce fceai tu. Dup aceea, m refer la perioada comunist, era important s te pstrezi ntreg i s faci ceea ce gndeti n mod ascuns, implicit. Cred c a venit momentul ca anumite lucruri s fie artate efectiv, s le mrturiseti (). N-am vrut s o declar ca muzeografie mrturisitoare i ieri, ai vzut, am fcut-o. Sigur c menin. M-am gndit: spun sau nu spun, tot acelai lucru este. n fond, pentru un om, pentru un cretin, a alege tema crucii este un act de mrturisire. (). A mrturisi nseamn ns i a depune mrturie; i asta nseamn mai mult dect un act de credin, capt un sens social. Un act de credin s-ar putea desfura fr ca nimeni s tie, n secret, n tcere. Noi facem aici un gest public, simim nevoia s afirmm CRUCEA ntr-un moment cum este cel prezent. A opta

  • 8

    pentru aceast tem este, cum ziceam, o mrturisire. nseamn s afirmi omniprezena crucii, importana i puterea ei n ziua de astzi, ntr-o lume rtcit, secularizat i ndrcit de multe ori. Este un act militant. n cazul nostru este un act militant. Cum se transform un act de mrturisire ntr-o muzeografie mrturisitoare? Crend o muze-ografie care se adreseaz n primul rnd inimii. Se adreseaz mult mai tare unui afect inteligent, s zicem, dect raiunii uscate. Deci, unui om care vrea s recepteze bine ce vom face i se cere o sensi-bilitate deosebit i un anume nivel de iniiere, prin care s ajung la contemplarea lucrurilor desprite de conotaiile i reflexele asociative care nsoesc orice privire. Va fi un gest de artare, asta va fi. Gn-dete-te la icoana aceea cu artarea Sfintei Cruci. Cnd este artat crucea. De ce este artarea aceea att de important? Artarea crucii o face orice episcop la o sfinire; la slujba de nviere se strig n patru direcii cu lumnrile puse cruce Deci crucea apare. i totui, icoana este faimoas pentru c se refer la momentul gsirii Crucii, cnd a fost gsit i artat. ntr-un plan mai tainic, artarea a avut efectul restaurrii ei n lume. A fost un gest restaurator, un triumf ! Icoana este destul de cunoscut. Variaia detaliilor este mare, dar arat de obicei pe cel care ridic crucea, pe mprteasa Elena, cler, oameni. Iar gestul artrii este aproape agresiv. Este cel mai important gest din icoan1.

    Aadar, orice gest expozitiv legat de Cruce ar trebuie s cu-prind aceast inteligen i temeinicie a mrturisirii, dorina ferm de a arta Crucea n toat frumuseea ntruchiprilor sale plastice i rituale felurite, ntr-un demers care, asemenea celui pomenit, s fie unul iniiatic, n sensul unei mistagogii de natur estetic i catehe-tic, deopotriv. Modelul Bernea avea n vedere intuirea miracolului n urma parcurgerii unui traseu iniiatic compus din mai multe sli, grupate n dou serii de cte trei, i numite sugestiv Puterea, Folosul, Frumuseea Crucii; Fast, Reculegere, Moate; i una recapitulativ: Crucea-i peste tot. Acestea constituiau prima treapt a iniierii, una

    1 Horia Bernea, Cteva gnduri despre cantiti, materialitate i ncruciare, n Mapa CRUCEA: Cinci desene de lucru ale lui Horia Bernea, repere pentru istoria proiectului muzeal; Andrei Pleu trei fragmente despre Cruce; Horia Bernea Cte gnduri despre cantiti, materialitate i ncruciare; O selecie de texte din materialul reunit pentru cabinetul de studiu CRUCEA de ctre Costion Nicolescu, Anca Manolescu, erban Anghelescu, Realizare (selecia, traduceri i prezentarea textelor): Anca Manolescu, Muzeul ranului Romn, Muzeul Naional de Arte i Tradiii Populare, Bucureti, p. 9.

  • 9

    de natur teoestetic, efectul de cascad al descoperirii surprizei i bucuriei omniprezenei prin invitarea vizitatorului, a catehumenului, ntr-o jungl de cruci. A doua treapt a iniierii ntru misterul stavro-foriei universale o reprezenta crearea unei arhive de texte eseniale despre taina Crucii, reunite ntr-un Cabinet de studiu Crucea, o arhiv deschis care propunea o dumirire total prin dialogul cu aceste texte. Partea central a acestei arhive a fost publicat n Mapa Crucea, care cuprinde n preambul codul grafic al proiectului Bernea, cele trei fragmente despre Cruce ale lui Andrei Pleu, cugetrile lui Bernea despre cantiti, materialitate i ncruciare i o selecie din textele de trire dogmatic (Dumitru Stniloae, Alexandre Schmeman, Nicolae Steinhardt, Hugo Rahner, Andrei Scrima) i de hermeneutic simbolic (Mircea Eliade, Jean Hani, Ren Gunon), alctuind o seciune de semantic a Crucii, urmat de un florilegiu latreutic compus din frag-mente biblice, patristice (liturgice, omiletice, imnografice, haghiogra-fice) i neopatristice (filocalice, ascetice), apocrife, paremiologice i folclorice, destinate s proslveasc crucea n dimensiunea sa cosmic (Sprijinul cerului-pmntului; Dinainte de veci; Stlpul lumii; Sfenicul Adevrului; Lemnul vieii; Respiraia Crucii) i antropolo-gic, implicit i explicit (Legea omului: Omul Cruce; Calea mpr-teasc; Arma nvierii; Exersarea Crucii: ascetul i mireanul). Elemen-tele cele mai de pre ale unei culturi teologice, liturgice i populare sunt moblizate n acest etaj catehetic al iniierii ntru taina Crucii, avnd aspectul unei soborniciti deschise: alturi de fragmente biblice din Sfinii Apostoli Ioan i Pavel, se regsesc pasaje din Ipolit Romanul, Justin Martirul i Filosoful, Clement Alexandrinul, Origen, Dionisie Areopagitul, Irineu al Lyonului, Atanasie cel Mare, Efrem Sirul, Chiril al Ierusalimului, Ioan Gur de Aur, Augustin, Maxim de Torino, Macarie Egipteanul, Maxim Mrturisitorul, Proclu al Constan-tinopolului, Asterius Sofistul, Isihie al Ierusalimului, Vasile al Seleuciei, Roman Melodul, Andrei Criteanul, Isaac Sirul, Teofilact al Bulgariei, Quodvultdeus, Ioan al Crucii, istoricii Nichifor Calist i Socrates, din texte imnografice i haghiografice la srbtorile Crucii, alturi de texte teologice moderne (Constatin Galeriu, Anthony Bloom, Sofronie Saharov) i populare de sorginte aulic (Neagoe Basarab) i rneasc (Simion Florea Marian, Tudor Pamfile, Elena Niculi Voronca). n mod sigur, n arhiva actual au mai intrat Imnul pentru crucea purtat, dilogul ncruciat Anca Manolescu, Andrei Pleu, Horia Roman Patapievici i Gabriel Liiceanu, Sensuri metafizice ale crucii i inves-tigaia teologic a lui Costion Nicolescu n jurul concepiei rneti

  • 10

    despre judecata particular, Sufletul ntre rai i iad, pornind de la crucile gorjene de jurmnt.

    Asumndu-ne acest model al iniierii n dou trepte, estetic i catehetic, vom ncerca n cele ce urmeaz s v purtm i noi printr-o jungl de cruci, printr-o pdure de simboluri, n diverse zone culturale, pentru ca, atunci cnd vom ajunge n contact cu crucea ca obiect de interes tiinific, s descoperim un adevrat lumini pascal, s ne arvunim Patele redescoperind Patele strmoilor notri purt-tori, nsemntori i izvoditori de cruce. Altfel spus, s ne regsim cu ochi proaspei tradiia spaiului cultural originar i tezaurul su patrimo-nial, raportndu-ne la felurimea de forme ale Tradiiei n diverse regiuni.

    Simbologia crucii

    2

    Ierusalim, capela Sf. Elena, cruci scrijelite de cruciai

    n 1099.

    Crucea este considerat a fi al treilea dintre cele patru simboluri fundamen-tale, alturi de centru, cerc i ptrat, fiind atestat ca simbol arhaic care sta-bilete o relaie ntre celelalte trei meni-onate, integrndu-le ntr-un limbaj sim-bolic universal, socotit a fi cel mai to-talizant: intersecia braelor sale stabi-lete centrul, crucea se nscrie n cerc, pe care-l mparte n patru; din cruce se obin ptratul i triunghiul. n calitatea sa de simbol chtonian, crucea subsumeaz i d expresie simbolic de intermediere

    a aspectelor terestre, aflndu-se la baza tuturor simbo-lismelor de orientare antropologic, spaial i temporal: concordana n om, pe de o parte a celor dou orientri, animal i spaial i, pe de alt parte, a celor trei orientri, animal, spaial i temporal, l pune pe acesta n rezonan cu lumea terestr imanent i respectiv cu lumea supratemporal transcendent, prin i n lumea nconjurtoare terestr. Crucea este simbol ordonator, mijlocitor, mediator ntre cer i pmnt, ntre sus i jos, unificator, totalizator, centru originar i loc geometric al sintezei universale, matrice ordonatoare a spaiilor sacre i comuni-caionale, templele, altarele, pieele, cmpurile, cimitirele, rspntiile drumurilor, catargele, explicitare a centrului radiant i coagulant, ema-

    2 Stockbauer 1870; Jaeger 1921; Dinkler 1951; Dlger 1958-1960; Wessel 1960; Bauerreis 1968; Steiner 1975; Gunon1987.

  • 11

    nator i recapitulativ. Ea preia ntregul simbolism ascensional de axis mundi, de punte ntre diversele registre ontologice.

    O celebr ghicitoare medieval german descrie crucea chiar n acest sens, ca pe un pom cu rdcinile n iad, cu vrful la tronul lui Dumnezeu i care cuprinde lumea ntreag ntre ramurile sale3.

    Sant'Apollinare in Classe, Ravenna,

    mozaicul absidei; 549.

    Acest simbolism arhaic foarte bogat a fost motenit i sporit n diversele tradiii particu-lare ale popoarelor, conform diverselor arii cul-turale. Tradiia cretin a adus elementul uni-ficator decisiv: Cel care a ptimit i a primit s fie rstignit pe Cruce este Logosul nomenit, Unul din Treime, Fiul venic al Tatlui, iar Cru-cea a devenit simbolul total al Persoanei Sale, al lucrrii Sale i al Bisericii Sale, creia i sunt dedicate srbtorile nlrii, Artrii i Scoaterii Sfintei Cruci i o cinstire deosebit relicvelor lemnului su.

    Fr a intra aici n explicaii formale detaliate, redm schema principalelor tipuri de cruci, conform Marelui Lexicon al simbolurilor:

    Crucea constantinian, monogramul lui Hristos

    Crucea Teofaniei, cu monogramul lui Hristos, crucea nebiruit.

    Crucea armean, cu terminaiile braelor ieite uor n afar (linii curbe) i mpodobite. Deseori ntreaga cruce este bogat mpodobit. Se ntlnete n Armenia, Georgia, Turcia i Iran.

    Crucea greac, cu braele egale, se nfieaz n dife-rite variante n decoraiile ordinelor. Crucea cu crje, crucea merovingian, crucea cu coarne sau crucea ciocan, este o cruce cu grinzi orizontale (crje) la cele patru margini.

    3 Wunsche 1905.

  • 12

    Crucea Sfntului Andrei, crux decussata, crucea bur-gund, numit astfel pentru c, potrivit tradiiei, pe o asemenea cruce cu brae oblice a fost rstignit Sf. Apostol Andrei.

    Crucea latin sau Crucea Patimilor, crux immissa, este crucea tipic cretin, la care grinda transversal este mai lung dect braul orizontal, care intersecteaz mijlocul braului lung. Ea simbolizeaz, pe de o parte, moartea jertfelnic a lui Iisus Hristos, iar pe de alt parte unirea, solidaritatea omului cu pmntul i cu semenii (axa orizontal a crucii), precum i cu divinul (axa verti-cal a crucii).

    Crucea celtic (crucea nalt), este o cruce latin cu un inel, folosit mai ales n Irlanda i Scoia. Ea este adesea mpodobit cu motive specifice (noduri) i poate s fie reprezentat ca cruce-nimb cu brae prelungite.

    Crucea patriarhilor, numit i cruce arhiepiscopal, cruce spaniol sau a Jeannei dArc, este reprezentat frecvent n imaginile conductorilor bisericeti, n special episcopi i cardinali. Traversele mai mici simbolizeaz nscrisul pe cruce.

    Crucea slav sau ruseasc, este crucea Bisericii Ortoxe Ruse, la care dou brae paralele orizontale ale crucii taie verticala. Dedesubt o ntretaie un al treilea bra, oblic, care simbolizeaz trecerea din iad la cer. Braul mai scurt este cel de sus i este cam la fel de lung ca cel nclinat de jos.

    Crucea papal sau ierofant, este simbolul oficial al slujirii papale. Grinzile orizontale simbolizeaz cele trei prerogative papale: preot, pstor, nvtor.

    Crucea bizantin, este folosit de ctre Biserica Ortodox Greac.

    Crucea loren sau lotaringian, este o cruce cu dou grinzi orizontale.

  • 13

    Crucea Sfntului Petru, este o cruce latin ntoars cu capul n jos. Bisericile catolice dedicate Sfntului Petru poart sau purtau o astfel de cruce pe turn, n locul crucii obinuite.

    Cruce ridicat sau cruce de arhanghel sau a evangheli-tilor

    Crucea Lazarus (crucea trifoi), crucea irlandez sau a Sf. Patrick, este un simbol al legturii dintre crucea lui Hristos i Treime. Ea are dou brae la fel de lungi, care se suprapun la mijloc. Cele patru terminaii ies n afar n cte un trifoi la capt, ca n varianta numit crucea brabant. Cea de-a treia variant se desface ntr-o cruce nimb n coran de perle.

    Crucea repetat, cruce crucificat sau german (Wiederkreuz), este o multiplicare a crucii latine.

    Crucea cu mingi sau cu mere

    Cruce roman de hirotonie

    Crucea ierusalimitan, arat ca o cruce greac, n care fiecruia din cele patru ptrate i corespunde o mic crucea greac. n reprezentrile timpurii este fo-losit n locul marii crucii greceti o cruce cu coarne.

    Crux gammata, tetraskelon, svastika

  • 14

    Crux dissimulata

    Crucea solar, crucea roat, crucea inelar, este o cru-ce nsemnat ntr-un cerc, cu braele perpendiculare. Ea a slujit n epoca bonzului ca simbol solar. n arta cretin, crucile solare sunt caracteristice pentru stilul romanic.

    Crucea de sfinire nimbat, crux signata, este crucea format din linii ncovoiate i nchise ntr-un cerc; se nsemneaz pe mesele de altar, pe instrumentele li-turgice i pe pereii locaurilor bisericeti, de regul acolo unde se afla aa-numitul sfenic sau cande-labru al Apostolilor, din care cauz se mai numete i crucea Apostolilor. Aceast form de cruce se reg-sete mai nti n bisericile catolice i prereformate. Pn la Reform, aceast cruce a fost folosit i ca nsemn papal, de aceea se ntlnete i sub denu-mirea de crucea papal, dar nu trebuie confundat cu actuala cruce papal, care reprezint o transformare a crucii patriarhale cu trei grinzi orizontale.

    Crucea cu tlpi, numit i crucea templierilor i crucea regulilor (canoanelor), este o cruce cu braele ndoite, ncovoiate. Forma cu braele arcuite n afar doar la capete este denumit crucea cu gheare.

    Crucea Sf. Iacob cel Btrn

    Crucea ancor, are toate braele la fel de lungi, fiind astfel o cruce greac cu marginile n form de ancor. n prezent este folosit ca distincie.

    Crucea maltez sau a Sf. Ioan, compus din opt vrfuri, este simbolul ordinului suveran al cavalerilor de Malta.

    Crucea scandinav

  • 15

    Crucea hughenot este un simbol folosit frecvent de protestanii de limb francez. Ea este o cruce malte-z cu opt perle i porumbelul Duhului Sfnt.

    Crucea cu ramuri, i trage numele de la grinzile n form de pom care apar ca nite grmezi de ramuri. Forma crucii este frecvent una de cruce latin; se ntlnesc, totui, i cruci n form de furc, prezentate ca cruci cu ramuri. A fost fecvent folosit de stilul gotic.

    Crux ansata, crux commissa, crucea Ankh, via, hieroglif egiptean n forma unei cruci cu bucl, cruce cu toart sau cheia Nilului. Pe frescele egiptene se poate vedea cum zeii le ating faraonilor gura cu acest semn ankh, mprumutndu-le astfel nemurirea. Semnul ankh trece drept simbol al nsufleirii pmn-tului de ctre soare. Pe baza asemnrii cu crucea cretin, semnul ankh a fost preluat de cretinii copi.

    Crucea copt, este o cruce care urmeaz vechea cruce egiptean cu toart.

    Crucea Menorah sau Kurishu, este specific creti-nilor indieni, originea ei fiind una siriac. Se mai nu-mete i crucea Sfntului Toma.

    Crucea occitan

    Crucea basc sau lauburu

    Din 1801, steagul naional britanic (Union Jack) se prezint ca o suprapunere a steagurilor Angliei (Cru-cea Sf. Gheorghe), Scoiei (Crucea Sf. Andrei) i a vechiului steag al Irlandei (Crucea Sf. Patrick).

  • 16

    Aceast cruce este logo-ul i semnul de recunoatere al partidului cretin Forele libaneze (Forces Libanaises). Crucea roie exterioar simbolizeaz credina n Iisus Hristos, iar crucea alb interioar simbolizeaz sufe-rina cretinilor libanezi n decursul istoriei. Vrful mar-ginii de jos a crucii trebuie s reprezinte capacitatea de aprare i voina de autoaprare a minoritii cretine.

    Aceast cruce este logo-ul Institutului romn de studii inter-ortodoxe, inter-confesionale i inter-religioase din Cluj-Napoca, realizat de artistul Silviu Oravitzan, simboliznd intersecia, crucea ca loc geometric al dialogului autentic n cadrul proiectului universal al mnturii, care este Crucea Logosului.

    Crucea pom, n forma unui arbore viu, spre deose-bire de crucea cu ramuri, care const din ramuri moarte noduroase, acestea poart adesea frunzi de stejar i este frecvent mpodobit cu trandafiri. Pe lng flori i crengi, sunt cteodat redai pomi purt-tori de roade sau coarde de vi cu struguri. Repre-zentrile cele mai timpurii de cruci pom se gsesc n miniaturi de la mijlocul secolului al XII-lea. Acest motiv a fost frecvent i n picturile pe lemn din secolul al XIV-lea. Crucile pom sunt socotite, ca i crucile cu ramuri, simboluri ale pomului vieii i alegorie a biru-inei asupra morii.

    Morfologiile plastice ale crucii n diferite tradiii culturale Dintre cele mai importante tipuri de cruci specifice popoarelor

    ncretinate, cele mai importante sunt cea armean, georgian, egiptean, etiopian, celtic, greac i latin.

    Crucea armean (Khacikar)4. Khacikar nseamn cruce de piatr i reprezint o stel, un monolit gravat cu cruci, struguri, palmete, animale, lujeri i nscrisuri, ntr-o armonie a motivelor, fiind monu-mente memoriale, obiecte de o art cu totul special. Primele khac-ikare provin din secolul IX, dup eliberarea arabilor de sub stp-

    4 Bartholomus, Horz-Benson 2002; Poladian Ghenea 2001.

  • 17

    nirea arab, din perioada de nflorire cultural, cnd s-a petrecut o renatere a stilului armenesc. Khacikarele pstrate se dateaz pn n secolul al XIII-lea, iar schimbrile stilistice pe care le-au suferit au fost paralele cu cele ale arhitecturii armene. Au existat ns mai nainte aa numitele proto-khacikare: stlpi de piatr, menhiri, coloane, obeliscuri din perioada precretin descoperite n estul actualei Turcii. Cel mai vechi khacikar tipic, cunoscut, a fost sculptat n anul 879, n Garni, n vremea reginei Katranide, soia regelui Aschot I. Bagratuni.

    Din secolul X se cunoate o diversificare a formelor compoziionale, n vremea avntului e-conomic i cultural al oraeor armene din estul Turciei i din Caucaz, cnd au fost ctitorite mul-te mnstiri. Punctul culminant al artei sculptrii khacikarelor a fost secolul XII, ntrerupt ns de invaziile selgiucizilor i mongolilor, cnd pentru armeni ncepe epoca ntunecat, ncheiat n secolele XVI-XVII cu mprirea rii ntre Imperiul osman i cel persan. Tradiia sculptrii khacika-relor a supravieuit pn n prezent, iar din cele vechi s-au pstrat n jur de 40.000, cele mai multe aflndu-se sub cerul liber. Unele dintre ele, cu pisanii ctitoriceti, au fost ncorporate n pereii mnstirilor. Cele mai deosebite din punct

    de vedere artistic sunt considerate a fi cel din mnstirea Geghard, sculptat n anul 1213, probabil de meterii Timot i Mechitar, cel din Haghpat, realizat n 1273 de Vahram, i cel din Goschawank, sculptat n 1291 de Poghos. Cteva exemplare foarte valoroase au fost depozitate la Muzeul de istorie din Erevan i sub catedrala din Etschmiadsin. Din nefericire, din decembrie 2005, a existat o aciune sistematic de distrugere a acestor opere de art de ctre soldaii azerbaidgeni. Khacikarele au fost create ca simboluri ale mntuirii i rstignirii, ca daruri pentru mnstiri i pentru rspndirea creti-nismului. Exist khacikare care amintesc de izbnzi militare, impor-tante evenimente istorice ori terminarea unor fntni, poduri sau alte construcii. Multe dintre ele au fost ridicate spre mntuirea sufletelor, altele pentru pomenirea unei iubiri nemplinite sau pentru ocrotirea n faa catastrofelor naturale. n orice caz, principalul lor scop a fost unul memorial: pstrarea memoriei unui om sau eveniment important. Astfel de cruci de piatr, datorit efectelor lor ocrotitoare, sunt socotite adevrate locuri sfinte.

  • 18

    Crucea georgian5. Crucea vi de vie (crucea georgian sau crucea Sfintei Nino) este crucea Bisericii Georgiene Apostolice Orto-doxe. Ea are specific braele atrnnd n jos, este un simbol principal al ortodoxiei georgiene i provine din secolul IV, cnd cretinismul a devenit religie de stat n aceast ar. Potrivit haghiografiei ortodoxe,

    Crucea Sfintei Nino, Catedrala Sion, Tbilisi.

    Sfnta Nino ar fi primit aceast cruce de la Fecioara Maria i a adus-o din Capadocia n Georgia, la Mzcheta. Crucea vi de vie a fost reprezentat astfel pentru prima dat n icoa-nele de la nceputul perioadei moderne. Crucea Sfintei Nino a fost pstrat veacuri de-a rndul n catedrala Swetizchoweli din Mzcheta. Pentru a o ocroti de cuceritori, a fost depozitat n evul mediu, mpreun cu tezaurul regal georgian, n biserica Zminda Sameba, pe muntele Kasbek, la altitudinea de 2170 m. Cuceritorii persani au dus-o mai trziu n Armenia, iar de acolo a ajuns la Moscova, iar arul rus Alexandru I a dat-o, dup anexarea Georgiei, n 1801, guver-nului de la Tbilisi. Ea se afl acum n catedrala Sioni din Tbilisi.

    Georgia i Armenia sunt cele dou ri rsritene n care cretinismul a ptruns i s-a meninut ca religie de stat din secolul IV. Originile misiunii cretine n Georgia se socotesc a fi la Sfinii Apostoli Andrei i Simon, ns georgienii o consider pe siriana Nino adevratul lor apostol. Aceasta, fiind eliberat dintr-o nchisoare roman, a strbtut pe jos pmntul ivir, stabilindu-se n capitala de atunci, Mzcheta. O contribuie decisiv la ncretinarea Iviriei au avut-o aa-numiii 13 prini sirieni, dup alii georgieni, formai n mn-stirile din Ierusalim, care au strbtut Georgia de est la mijlocul secolului al VI-lea i au ntemeiat aici primele mnstiri.

    Cruce de piatr din secolul VII.

    5 Reiner 1996, p. 77-97; Hauptmann 1974, p. 9-41.

  • 19

    ntr-un loc de cult precretin a fost ridicat n secolul IV, ca simbol al introducerii cretinismului, o cruce de lemn monumental (troi), care era vizibil de departe. n a doua jumtate a secolului VI, regele Guaram a nlat n partea de nord a Crucii o capel, iar fiul su tefan I a ridicat n jurul Crucii o mare biseric (604-605). Crucea, n georgian "Dshwari", a dat numele bisericii-simbol al creti-nismului georgian.

    Crucea siriac6. Siria a constituit n decursul istoriei un punct nodal al culturilor i al ntlnirilor ntre Orient i Occident n spaiul mediteranean. O anumit fervoare specific cretinismului siriac a fcut ca acesta s aib un rol imens n rspndirea credinei n decursul timpului. Tradiiei siriace i este propriu un anumit geniu al simbolului, aa cum tim din celebrele madrashe ale Sfntului Efrem Sirul, cel care scria despre frumuseea Crucii ntr-unul dintre imnele sale despre paradis: Binecuvntat Cel care prin Crucea Sa a deschis

    Regiunea Hama, cruce pectoral din

    bronz, sec. V-VI.

    ua raiului/ (). Raiul m-a luat i m-a arun-cat/ ntr-o mare nc i mai mare./ n frumu-seea ei mndr i-am vzut/ pe cei nc i mai frumoi dect el i m-am gndit:/ dac raiul e att de slvit, cu ct mai slvit trebuie s fie Adam/ cel dup chipul S-ditorului raiului i cu ct mai frumoas Crucea,/ car al Fiului Domnului lui7.

    Un muzeu german s-a artat recent interesat de arta cretin siriac din vre-mea stpnirii bizantine pn n secolele X-XI, organiznd o expoziie n care au fost pre-zentate mai multe cruci. Se poate con-stata uor c crucea siriac este o cruce a teofaniei i a slavei. De la crucile imprimate pe opaiele

    vechi la cele de care se agau candelele avem aceeai expresie a crucii-sfenic al luminii.

    6 Catalogul expoziiei Die Kunst der frhen Christen in Syrien. Zeichen, Bilder und Symbole vom 4. bis 7. Jahrhundert, Landesmuseum Natur und Mensch Oldenburg, un proiect internaional, 18 septembrie 2008-25 ianuarie 2009, Mamoun Fansa i Beate Bollmann (ed). 7 Sf. Efrem Sirul, Imnul 6 despre Paradis, n Sebastian Brock, Efrem Sirul. I. O introducere. II. Imnele despre Paradis, trad. rom. Diac. Ioan Ic jr, Sibiu, 1998, p. 215.

  • 20

    Candelabru cu cruci, Palmira, secolele XVI-XVII.

    Crucea siro-ortodox Kurishu sau Nasrani Menorah a ptruns pn n zona persan i este numit i crucea Sfntului Toma. Cutnd originea crucii Menora, specific Bisericii malabare, de factur siriac, cred c vom fi mai aproape de rdcinile iudeo-cretine ale simbolului crucii, de prima teologie a crucii dezvoltat n Biserica primar i preluat de ctre cretinismul siriac.

    Crucea etiopian (coptic)8. Etiopia a fost ncretinat nc din secolul IV, n vremea dinastiei aksumitice, sub Patriarhia Alexan-driei, i a rmas cretin pn n prezent, dincolo de toate ispitele vremelniciei. Ea a fost una dintre primele ri care i-au asumat cretinismul ca religie de stat i au adoptat simbolul crucii imprimat pe monede. Ca arm a credinei, crucea care s-a dezvoltat ntr-o bo-gie de variante i tipuri ca nicieri altundeva. n Etiopia crucea este omniprezent, ea slujind nu doar ca instrument liturgic n biserici i mnstiri, ci gsind i n viaa de zi cu zi o ntrebuinare frecvent. Cercettorii pasionai ai acestui fenomen artistic cretin au ncercat s ntrezreasc din felurimea crucilor etiopiene, din aceast multi-

    8 Salvo 2006.

  • 21

    tudine de forme i tipuri i de ntrebuinri, o form comun originar: de la crucile imprimate pe monede pn la cele care apar n contexte arhitecturale i pe vechile manuscrisele ori au fost purtate n mn sau pe piept.

    Cruce procesional, secolul XX, colecie particular, Alba Iulia

    Crucea reprezint simbolul central i semnul binecuvntrii n

    cretinismul etiopian. Toate culturile cretine au produs n forma de cruce o mare diversitate, dar probabil c nici o cultur nu a creat o mai mare bogie de ntruchipri ale crucii ca Etiopia cretin: ea este prezent n viaa cotidian ca cruce de acoperi, cruce proce-sional, cruce de mn purtat de preot sau cruce de gt pentru credincioi. Mai exist nc oameni care poart o cruce imprimat, tatuat pe frunte. Chiar i cei mai sraci poart un nur cu cruce la gt, n amintirea botezului lor.

    Crucile procesionale s-au dezvoltat n acelai timp cu crucile de mn i cu cele de binecuvntare i sunt parte component a

  • 22

    ritualului bisericesc. Regi i nobili au ctitorit adesea cruci procesi-onale ca danie n anumite biserici. O variant deosebit o reprezint crucile Lalibela. Producerea de cruci procesionale a deczut n secolul al XVI-lea, dar a renscut sub stpnirea regilor de la Gondar, n secolele XVII-XVIII.

    Din secolul XVI este tradiional ca toi preoii, clugrii i per-soanele de vaz s poarte cu sine cruci de mn atunci cnd sunt pe cale, n cltorie. Pn astzi fiecare preot poart cu sine o cruce, pe care o oamenii o srut cu veneraie. Crucile de binecuvntare sunt foarte asemntoare cu cele de mn, dar sunt ceva mai mari i au un profil prelungit, deosebindu-se prin ntrebuinarea lor la liturghie, fiind adesea druite de preoi n dar.

    Frescele din secolul XVII dovedesc folosirea crucilor pectorale bizantine asemntoare crucilor suspendate. Crucile de gt au fost

    Biserica Bete Giyorgis, sec. XIII.

    purtate de simpli mireni nsoindu-i n mormnt, fiind confecionate a-desea din lemn. S-au pstrat ns i astfel de cruci din bronz i din cupru, din secolul XVI i chiar mai vechi, iar din secolul XIX i din ar-gint. Ele sunt purtate n primul rnd de ctre femei i fetie, deose-bindu-se ntre ele cele pentru nec-storii de cele pentru cei cstorii.

    Din anul 330 au fost btute monede, avnd reprezentate pe o parte chipul regelui, iar pe cealalt crucea, Etiopia fiind prima ar n care a existat o imprimare general a simbolului crucii pe monede. Imprimarea crucii pe monede a avut loc i n perioada roman, dar nu a devenit ceva obinuit.

    n secolul XV, mpratul Zara Ya'eqob a hotrt c fiecare cretin e dator s poarte la gt o cruce, ca semn vzut al credinei cretine (matab) a celui botezat. Colecia Institutului de Studii Etio-piene cuprinde n jur de 1000 de cruci de gt de model diferit, ple-cnd de la crucea copt.

    Cele mai cunoscute forme de cruce sunt Havaria, Gondar, Lalibela, Begemdir. Formele paleocretine s-au pstrat i sunt variate artistic, ca material i tehnic, diferind de la o zon la alta. Materialele folosite la confecionarea crucilor au fost: fierul, cuprul, bronzul, alama, argintul, lemnul, piatra i aurul. Pn la mijlocul secolului XVI

  • 23

    s-au fcut cruci din fier, cupru i bronz. Dup aceast dat, folosirea bronzului i chiar cea a cuprului a fost limitat. Din cea de-a doua jumtate a secolului XIX se folosete i argintul, n special pentru

    Cruce procesional, sec. XVI.

    Cruce de mn, sec. XVII-XVIII.

    crucile de gt. Pe lng acestea au existat ntotdeauna cruci de lemn, dar i din piatr. n formele ingenioase artistic ale crucilor, tradiia etiopian mbin mai multe simboluri, precum pomul vieii, arpele, pasrea, mpletiturile i o anumit simbolic religioas numerologic: 3 este numrul Treimii, 4 al celor patru evangheliti, al marginilor pmntului, al celor patru vnturi, 5 al rnilor lui Hristos i al cuielor de la Rstignire, 12 al apostolilor i al seminiilor lui Israel, 13 al apostolilor mpreun cu Hristos. La producerea crucilor se foloseau diferite tehnici, dar cea mai important metod este cea a turnrii formei primare sau topirea n copie: forma crucii este din cear, aceast form de cear este culcat n oxid de aluminiu fin i prelucrat prin turnare i canale de scurgere, apoi ntreaga form este nclzit, astfel nct ceara poate s curg, iar forma primar dispare. Amprenta-imprimarea-copia modelului rmne ca o cavitate un gol n care metalul lichid este turnat. Pentru a aduce crucea la

  • 24

    lumin, trebuie mai nti distrus forma, care, astfel, nu mai poate fi folosit a doua oar, ceea ce nseamn c fiecare cruce fcut n acest mod este unic. n limba amharic aceast tehnic i gsete o expresie concentrat n povestea ingenioas despre cear i aur: amharianului nvat i place s vorbeasc n felurite expresii despre o dubl semnificaie, numai celui iniiat i se descoper aurul sensului ascuns al nvturii-povetii turnate n cear. Trebuie remarcat aici c tradiiei etiopiene nu-i este specific s arate oricui totul, ci s ascund ceea ce este preios i sfnt: frescele sunt descoperite, icoanele sunt scoase i artate la anumite zile de srbtoare; ceva este ascuns, taina sa i specificitatea sa este ntrit i doar n ocazii deosebite este adus la lumin i redat vederii.

    Cea mai veche i prima form fundamental este crucea echilateral, crucea greac, nconjurat de un cerc. Ea l simboli-zeaz pe Hristos ca Domn al lumii. Ea a fost crucea monahilor din Egiptul de sus i a fost introdus, probabil, de ctre Sf. Pahomie, printele monahismului egiptean. Grupa de cruci Havaria (crucea n cerc) provine din acest form primar. Forma de ptrat care se regsete n multe cruci se refer la cele patru margini ale pmn-tului (Apocalipsa 7,1-3).

    Cea de-a doua form fundamental important a crucilor etiopiene o reprezint crucea latin sau crucea asimetric. Crucile procesionale n imaginile timpurii din manuscrisele etiopiene arat aceast form, precum cea a lui Abba Salama, primul episcop din Etiopia, din secolul IV. Din aceste dou forme primare s-au dezvoltat mai departe variaiuni. Grupa crucilor Longinus are ca form de baz crucea latin i amintete ca form de lancea lui Longhin sutaul, cel care a strpuns coasta lui Hristos. Un alt element fundamental l reprezint diagonala. Diagonalele ca liter greac X in de un semn paleocretin, care apare reprezentat ca prim semn cretin pe o moned aksumit.

    Diversele regiuni etiopiene au fiecare forme preferate de cruci: n Gondar variaz o cruce care dezvolt o floare cruciform dintr-un ptrat, ale crei laturi se termin n forme corespondente; n Lalibela un oval cu forme de arpe; n Wollo forme rotunde; n Begemder o cruce ptrat cu psri; n Aksum o cruce asimetric cu o bogat dantelrie i forme rombice; n Shoa crucea maltez, adic steaua lui David i pecetea lui Solomon; n Gojjam forma de lance-copie sau crucea Longinus. n decursul veacurilor, formele s-au pstrat dar s-au i schimbat i amestecat. Este dificil de stabilit direct crei

  • 25

    perioade i crei regiuni i aparine o cruce. O serie de alte cruci este de remarcat pe alocuri: crucile Hochland, encolpione (crucile goale) i alte varieti. Cele mai timpurii cruci cunoscute sunt cele confecio-nate din cupru i bronz. Dup construcia canalului de Suez, deschis n 1869, au fost fcute cruci de gt din argint.

    Diverse tipuri de cruci etiopiene.

    Crucea celtic9. O cruce celtic sau irlandez este un element al artei sacrale timpurii i medievale n spaiul cultural celtic (Bretagne, Cornwall, Irlanda, Isle of Man, Scoia, ara galilor). Este vorba de o cruce din dou grinzi cu brna de susinere prelungit (cruce latin), cel mai adesea fcute din piatr, la care, n jurul punctului de intersecie dintre grinzi, se afl un inel. Aceast form este numit n heraldic cruce-roat. Formele primare sunt cruci simple, care au fost sculptate n menhiri, cel mai frecvent n peninsula Dingle, n inutul Kerry. La cele mai vechi cruci irlandeze, n Carndonagh i Fahan, lipsete inelul, care apare pentru prima oar la crucea din Ahenny (secolul VIII) i n secolul XII dispare din nou, dar este obinuit pn astzi la crucile de morminte. n mod deosebit crucile timpurii irlan-deze, de secol VII-VIII, sunt mpodobite cu modele cu noduri n multiple variaiuni (Carndonagh i Fahan). Crucile aprute dup secolul IX prezint adesea scene biblice (Kells, Clonmacnoise), dar cele mai multe cruci irlandeze sunt totui pur ornamentale. Crucile trzii (secol XII) au inelul numai n ornamentic, dar nu n contur.

    9 Romilly Allen 1887; Richardson 1990; Harbison 1991; Romilly Allen, 1992.

  • 26

    Monumentele n piatr sunt i pentru Marea Britanie o parte a memoriei paleocretine. Popu-laiilor din Scoia medieval-tim-purie, picii, scoii, britii i anglii, le sunt specifice diferite stiluri sculpturale.

    Picii, stabilii n nord i n est, nainte de a crea cruci de sine-stttoare, au folosit ca suport panouri mari de piatr pe care le-au mpodobit cu cruci (Cross-Slab). Dei simbo-lica picilor era unit cu creti-nismul, ea nu a fost niciodat fixat pe cruce. Doar trziu, n secolele VIII-IX, apar pietre cu motive cretine alturi de sim-

    Cruce triumfal, Gotland, secolul XIII.

  • 27

    bolurile lor. Ele arat c picii gsiser atunci accesul ctre icono-grafia cretin. Istoria biblic a lui David era favorita reprezentrilor, dar i motive precum Daniel n groapa cu lei, Pavel i Antonie care frng pinea n pustie. Crucile de piatr au fost preferate i de ctre brii n Strathclyde i Galloway. Crucile din Iona i Kildalton arat mbinarea ntre elementele irlandeze, picte i nortumbriene, n timp ce mreaa Ruthwell Cross din Dumfriesshire, cu nscrisurile sale latine i runice, este un punct de vrf al artei europene premedievale.

    Crucea inelar este cunoscut i n Suedia, unde se reg-sete ca cruce triumfal, n Gotland, i, nu n cele din urm, ca cruce ritual de la mijlocul verii.

    Metamorfoze plastice i ipostaze rituale ale crucii n cretinismul romnesc

    Dup aceast trecere n revist a celor mai importante ntru-

    chipri ale crucii n cteva dintre cele mai interesante tradiii vechi cretine, ntorcndu-ne n arealul nostru cultural remarcm cu uu-rin diversitatea de forme i de ipostaze rituale ale crucii, compa-rabil, ntr-un fel, cu cea etiopian. ntlnirea dintre formele plastice arhaice din acest spaiu i misterul central a cretinismului a dat o diversitate de forme i de ipostaze rituale uimitoare.

    Lumea mic (satul) se construia, tria i cretea sub puterea aceluiai semn al crucii. mi place s spun c spaiul satului romnesc poate fi neles ca o succesiune de nveliuri suprapuse n jurul unui miez, care este ntotdeauna Biserica. Crucea turlei arat centrul i statornicia aezrii. De aici nspre margini, nveliurile sunt marcate de treceri i de praguri, protejate la rndul lor de cruci. Dinspre Biseric spre cas, pragurile drumului rscrucea, fntna, puntea sunt ntotdeauna ntrite de prezena crucii-troi sau a crucilor de pomenire. Gardurile i porile sunt nsemnate cu cruci sau poart uneori merindare (firide sau simple polie pe care se pune o bucat de pine i o can cu ap proaspt pentru trectori), i acestea protejate de mici cruci de lemn. Din trecere n trecere i din prag n prag, omul ajunge n interiorul gospodriei, o lume i mai mic, cu miezul i cu nveliurile ei. Centrul simbolic al acesui loc este focul vetrei, ntotdeauna potenat magico-simbolic de crucea pristolnicului. Deschiderile ferestrelor sau ale uii, meter-grinda sau pragurile propriu-zise sunt i ele marcate de icoane sau cruci scrije-lite direct n materia construciei. Prispa, adposturile pentru animale,

  • 28

    hambarele sau puul din curte, toate sunt aezate simbolic sub puterea crucii. Pe drumul spre hotarul aezrii, parcursul dezvluie trectorului istoriile importante ale locului; crucile de la marginea drumului sunt un fel de alfabet al memoriei, aici a czut cineva lovit de trznet, aici a ars o cas, aici a murit un copil. Tot mergnd spre marginea satului, nainte de hotar se afl un loc aparte, care pare s amestece dou lumi, cea vzut i cea nevzut; cimitirul satului, aezarea pmnteasc a celor trecui pe ceea lume, este o pdure de cruci care de multe ori respect alctuirea neamurilor i a veci-ntii satului. Este un alt prag, o alt trecere, nainte de a pi din-colo de hotar. Crucea de hotar, mai impozant dect cele dinluntrul aezrii, este fcut s nsoeasc drumeul n deprtri, att timp ct va fi vzut, pentru c drumul n afara satului presupune o stare limit, fragil, n afara unui spaiu protejat, locuit i domesticit. De aceea drumurile sunt i ele ntrite cu cruci. (). Despre crucea folosit ca nsemn al trecerii n viaa Lumii i n viaa omului, sau despre facerea crucii ca gest de credin nu mai e loc10.

    Troia sau crucea nflorit. Ne gndim n primul rnd c acest fenomen al rodirii crucii este reperabil n troiele romneti11, genul de cruce cel mai semnificativ pentru spaiul cretinismului autohton i n care inculturalizarea semnului cretin ptruns n cadrul codului plastic i ritual arhaic de la noi se poate vizualiza cel mai bine. Dei avem de-a face cu un filon de veche tradiie, lucru dovedit de aceast excepional diversitate morfologic a troielor, modul panic, lipsit de bruscri culturale, n care a avut loc ncretinarea n acest spaiu, se reflect n acest gen de monumente, care au impus un altfel de manifestare a evlaviei simple, dar deloc minore12, n cadrul cretinismului popular romnesc. Troia a fost prezentat insistent, mai ales n perioada interbelic, drept un element deosebit al identitii romneti, dar numai n anul 2003 I. Oprian i-a dedicat un album nsoit de un studiu, n care ncerca, alturi de configurarea unei tipologii, s-i deslueasc rosturile arhaice, pe urmele cercet-rilor mai vechi ale lui Romulus Vulcnescu13. Exemplarele care se mai pstreaz astzi pe ntreg teritoriul romnesc reprezint troie de lemn socotite a fi chiar mai vechi de secolul XVIII i troie de piatr din preajma secolelor XIV-XV, iar structurile lor permit reconfigurarea

    10 Popescu 2007, p. 9-11. 11 Oprian 2003. 12 Oproiu 2002, p. 95 sqq. 13 Vulcnescu 1947, p. 107-118; Vulcnescu 1972.

  • 29

    modului n care, treptat, monumentele sacre gen stlpul cerului i coloana cerului, specifice mediului arhaic autohton, n care se concentreaz viziunea religioas precretin din acest spaiu, perpetuate din preistorie pn n evul mediu, iar prin succedanee i simulacre, pn n secolul XX, au fost ncretinate. n cazul troielor de lemn, este foarte probabil descendena sau nrudirea lor origi-nar cu totemismul precretin legat de cultul strvechi al arborilor sacri situai n centrul aezrilor, n jurul crora se desfurau riturile eseniale ale comunitilor. Funcia acestor arbori a fost preluat n timp de ctre substitui n form de coloane stilizate, protejate n incinte de diferite configuraii. n jurul acestora s-au desfurat, n ntregime sau numai secvenial, o parte din riturile de trecere i de purificare, mai ales n momentele-cheie ale anului, de la solstiii i echinocii. n ceea ce privete troiele de piatr, cele mai vechi provin din menhiri arhaici ncretinai la o anumit dat, din micile altare dedicate Triviei, zeia rscrucilor, sau din monumente paleocretine dedicate martirilor sau episcopilor. De curnd au fost descoperite i n ara noastr astfel de troie care provin din ncretinarea mai trzie a unor pietre sacre arhaice de genul menhirilor14 sau stelelor funerare15.

    Menhiri cretinai.

    14 Chintuan 2006, p. 65-68; Ricua 2000, p. 140.

    15 Pricop 2004; Pricop 2010.

  • 30

    Dac n alte ri europene, precum Frana, Anglia, Germania, ncretinarea menhirilor a fost realizat prin transformarea acestora n cruce de piatr, prin modificarea prii superioare n cruce, gravarea unei cruci, sculptarea unei cruci n vrf i reprezentarea lui Hristos rstignit, n Romnia, astfel de situaii, semnalate n urm cu civa ani la Baru Mare, Petroani-Lunca i Petrila, s-au produs fr s se intervin direct cu un semn, simbol sau nscris cretin: ,,Nu au fost transformai n cruci, nu li s-a gravat o cruce etc. Au fost numai acoperii cu o structur de lemn i tabl, structur prins de piatra alungit n aa fel nct s o acopere n arc de cerc protector. Structura de lemn are cioplit semnul crucii, are atrnate icoane, este acoperit cu indril (drani) sau cu tabl, detalii diferite de la un menhir cretinat la altul. Menhirele respective se afl n sau lng cimitirele vechi, situate lng vechi biserici de lemn, la margine de ulie, mutate lng biserici noi de lemn. Ele constituie azi stlpul susintor sau piciorul torelor, numite aici, n Bazinul Haeg i Bazinul Petroani, cruci16. Aadar, n zona Haeg i Petroani exist trei tipuri de menhiri cretinai: menhirii de la Baru Mare, localizai n cimitirul vechi (srbesc), ncretinai prin transformarea lor n troie; menhirii de la Petroani (Lunca), Jie i Petrila, plasai n cimitire sau n preajma acestora, ncretinai i ei prin transformarea n troie, prin simpla supra-adugare a unei structuri de lemn sub form de cruce sau cu mici cruci de lemn care realizeaz troia propriu-zis; al treilea tip de menhir cretinat, alctuit dintr-un bloc alungit pe care a fost incizat o cruce de Malta, se gsete la marginea cimitirului vechi din Jie, nefiind transformat n troi. Prin ncretinarea lor trzie sub form de troie, aceste monumente arhaice, pietre sacre, de origine cultic, aezate lng primele biserici i cimitire din localitile respective, au fost slavate de la distrugere. ncretinarea acestor pietre arhaice (6000-4500 a. Chr.) sub form de troie este un fenomen interesant, semnalat de curnd n literatura de specialitate.

    n legtur cu fenomenul ncretinrii stelelor funerare romane i al originii troielor, Mircea Cristian Pricop semnala ca manifestare a frumuseii credinei, din perspectiv mistico-simbolic, o cruce din secolul VI descoperit la Callatis (Mangalia), pe care sunt gravate n greac cuvintele Via i Lumin, ca nume biblice ale lui Hristos Cel Rstignit.

    16 Chintuan 2006.

  • 31

    Cruce-pomelnic cu numele episcopului tefan, descoperit la Callatis, sec. VI (dup Pricop).

    Acest autor a identificat i clasificat ca troie unele cruci de tip cenotaf, prototroie sau arhetroie descoperite n Scythia Minor, extinznd vechimea cunoscut a troielor pn n secolele V-VI, adic nainte de invazia avaro-slav. El le consider ca fiind cele mai vechi troie din spaiul romnesc. Cu alte cuvinte, originea presupus a acestor prime troie de la noi s-ar afla n crucile i stelele funerare ale cretinilor din perioada constantinian, de dup edictul de la Milan (313), iar continuitatea prezenei lor pe teritoriul romnesc actual n perioada de dup cderea limes-ului dunrean i distru-gerea romanitii sud-dunrene, prin invazia triburilor slave, n jurul anului 602, se poate studia prin analizarea comparativ a elemen-telor decorative, a raporturilor interetnice i a influenelor reciproce stabilite ntre populaiile migratoare i protoromnii autohtoni. Pornind de la aceast intersecie simbolic ntre Via i Lumin, autorul menionat consider c semnele i simbolurile codului plastic i religios arhaic s-au nchinat i subsumat Crucii ca semnul i simbolul totalizant cel mai deschis, inculturalizarea fiind o biruin a Crucii n viaa i operele sau mrturiile plastice ale credinei strmoilor.

    Stelele funerare din secolul al IV-lea de la Tomis, crucile funerare i prototroiele-cenotaf din secolele V i VI de la Tomis i Callatis, blocurile de calcar reprezentnd asocierea dintre semnul Sfintei Cruci i menionarea scris a constructorilor care au refcut anumite cldiri i ziduri ale cetilor Tomis i Ulmetum n timpul domniei lui Justinian I sau a unor rugciuni de invocare a binecuvn-trii lui Dumnezeu i fragmentele prototroiei de la Callatis, cenotaf nchinat episcopilor sufragani al mitropoliei Tomisului, sunt conside-rate a fi strmoaele troielor de mai trziu. Textul bilingv greco-roman de pe cele dou fee ale crucii de secol VI de la Callatis se traduce: Aici s-a fcut rugciune spre pomenire episcopilor tefan ..., pe o parte a crucii comemorative, iar pe cealalt: lumin pe braul vertical i via pe cel orizontal. Acest cruce-pomelnic, numit de ctre cercettorul menionat prototroi, a fost amplasat ntr-un cimitir sau ntr-un soi de capel (oratorium), n vederea

  • 32

    consemnrii slujbei comemorative n cinstea unor episcopi locali din secolele V-VI.

    Aceast cercetare reprezint i teoria cea mai nou despre originea troielor n arhetroie sau prototroie derivate ale evoluiei stilistice a Sfintei Cruci. Practica aezrii acestor cruci i icoane la vedere, la rscruci i locuri vizibile, deasupra porilor i a caselor, cu ocazia unor evenimente deosebite, ar fi aprut n secolul al IV-lea i s-a meninut pn n prezent, ca o tradiie autentic ortodox, troiele aparinnd astfel exclusiv cretinismului prin tot mesajul lor. Cultul troiei ar fi preluat de la vechile credine agrare doar limbajul estetic i elementele simbolice, metamorfozate i nnoite de mesajul cretin. Cu alte cuvinte, mesajul troiei este unul pur cretin, chiar dac folosete elemente simbolice ale codului plastic arhaic, iar interpre-tarea sa prin izolarea simbolurilor i elementelor componente, dincolo de contextul propovduirii credinei de care ine monumentul, este o eroare (Canoanele 58 i 84 ale Sinodului 8 local de la Cartagina din 419 p. Chr.). Troia ar putea fi, aadar, asociat, pe de o parte, cu lupta Bisericii mpotriva mijloacelor cultului pgn, a micilor altare publice rspndite n numr mare, prin altarele specifice creti-nismului, asociate la nceput cultului martirilor, dar i evenimentelor ncretinrii masive a populaiei din secolul al IV-lea i urmtoarele. Propovduirea misionar extins s-a folosit pe terenul real al concurenei cu altarele publice pgne de aceste cruci funerare sau comemorative. Pe de alt parte, acest gen de monumente a ajutat la

    Stele funerare cretinate, Tomis, sec. V-VI.

    propagarea ortodoxiei credinei i a uni-tii cultice, a mpcat nevoia de expri-mare i de comunicare concret a evla-viei credincioilor, dar i de suport mate-rial al memoriei comunitare legate de cultul martirilor mpotriva distorsiunilor, exagerrilor i a falsurilor (canoanele 83 al Sinodului 8 local de la Cartagina, 31 Apostolic, 4 Sinodul IV Ecumenic, 31 Tru-lan, 7 Sinodul VII Ecumenic, 5 Antiohia).

    Tot n acest cadru al monumentelor paleocretine din zona dobrogean merit menionate aa-numitele cruci de leac de la Dervent, aosciate cu locul sfinit de sngele unor martiri i repre-zentrile repetate ale crucii n bisericuele rupestre de la Basarabi. Crucile de la Mnstirea Dervent reprezint un fenomen unic: este vorba de patru cruci de piatr, considerate de tradiia local crescute

  • 33

    n chip minunat n locul n care au fost martirizai patru ucenici ai Sf. Apostol Andrei: un clugar i trei fecioare. Vasile Voiculescu scria c crucile vii i tmduitoare de la Dervent au crescut ca nite pomi roditori, stropii din belug cu picurii de snge ai primilor martiri romani. Crucile de leac au fost, se pare, ele nsele martirizate, prin repetate ncercri de profanare din partea fanatismului musulman, dou dintre ele fiind distruse. Au mai ramas astzi doar Crucea tmduitoare din Paraclisul cu hramul nlarea Sfintei Cruci, i Crucea cu braele retezate din spatele bisericii, la care oamenii i aduc animalele bolnave i las drept ofrand boluri cu gru sau secar. Fenomenul crucilor de leac de la Dervent este legat de figura harismatic a stareului Elefterie, ctitorul mnstirii.

    Troiele fac parte din motenirea spiritual romneasc, sunt documente ale memoriei noastre i descriu simbolic poziia noastr special ca popor n istorie la rscrucea dintre Orient i Occident. Proverbiala refugiere n muni n faa nvlitorilor i frecventa nfrire a romnului cu codrul a fcut ca locul bisericilor s fie luat de Crucea Domnului Hristos, sub nchipuirea troiei: Atunci, n jurul unei astfel de cruci, se fcea toat slujba; ea nlocuia biserica, o rezuma n ce avea mai caracteristic (Nicolae Iorga).

    Troi provine din slavul trojka i pare a se fi nrdcinat n tezaurul nostru terminologic n perioada de nrurire slavo-bulgar, ntre secolele VII i XI, desemnnd gestul concret de nchinare cretin care conduce la asocierea cu Hristos, Unul din Treime i astfel cu Treimea i cu nchintorii ei. I. Oprian ne d i variantele zonale ale termenului romnesc generic de troi: cruci la rscruci (Nordul Moldovei), rstigniri (Maramure), icoane (Vlcea), rugi (inutul Pdurenilor), lemne (n documenetele mai vechi), cruci (Transil-vania, Oltenia). n mod sigur rostul troielor era unul bine fixat nc de timpuriu n cadrul societii medievale romneti, de la cnezi i voievozi locali pn la marile dinastii domneti: un rost comemorativ legat de luptele mpotriva nvlitorilor pgni, perpetuarea memoriei unui monument mai vechi ori a numelui eroilor czui n alte locuri, altul comunicativ, legat de mijlocirea unor legi sau porunci domneti ctre popor. Troia din piatr este o ctitorie mai nti a membrilor marii nobilimi romneti, iar din secolul al XVIII-lea i a trgoveilor, obtilor steti, preoilor de mir i a monahilor. Troiele de lemn au fost dintotdeauna ctitoria ranilor, care i-au exprimat prin ele jertfelnicia i miestria, unind n realizarea lor plastic imaginarul arhaic i elementele iconografiei cretine. Pe lng rolul lor memorial,

  • 34

    social i religios, troiele au avut i unul practic, legat de stabilirea hotarelor, de multe ori desemnnd numele cte unui loc. Ele au fost puncte de referin n orientare n multe din hrisoavele medievale legate de moii i hotrnicii. Unele dintre ele erau plasate pe marginea vechilor ci de comunicaie. Din nefericire, lucrrile de modernizare a drumurilor s-au transformat de multe ori n ncercri de secularizare a acestora, prin eliminarea troielor i nsemnelor cretine, cel mai cunoscut caz fiind cel al dislocrii troielor voievodale sau nobiliare din judeele Buzu, Vlcea i Arge.

    Odinioar, cnd un preot primea o parohie, lua n primire spre purtare de grij ntreg patrimoniul material al comunitii, iar unul dintre angajamentele concrete n acest sens, uneori declarat solemn n cuvntul de la slujba de instalare, era chiar grija fa de cimitir i troie. Rolul benefic al troielor i meninerea lor n calitate de ctitorie popular pn n prezent n centrul vieii cretine vin din mbinarea rolului lor cultic, social i harismatic: locul cinstit cu semnul hristic, hotar, fntn, izvor, livad, ogor, drum, rscruce, i beneficiarii lui primesc sfinire, putere, demnitate cretin de mrturisitori i de ctitori. Troia constituie cea mai fireasc form de ntrupare a credinei n mediul romnesc att de impregnat de semnul hristic i de grija pentru nchinare. De fapt, sfinirea locului pentru zidirea unei biserici se face n primul rnd prin ritualul nfigerii sau mplntrii Crucii chiar pe locul viitorului altar de ctre episcop sau de ctre un preot delegat de ctre episcop (canonul 31 al Sf. Nichifor Mrturisi-torul, +818). Exist, astfel, posibilitatea slujirii liturgice n preajma troiei de la locul de biseric.

    Cercettorul I. Oprian ne ofer o imagine asupra tipologiei troiei pe regiuni. Cele mai interesante troie, remarcabile prin arhaismul lor, se pstreaz n judeele Buzu, Dmbovia, Olt, Vlcea, Gorj, Mehedini, n timp ce n zone recunoscute n genere ca tradiio-naliste, precum Moldova, Transilvania i Banat, formele arhaice au fost n cea mai pare parte nlocuite, datorit influnei catolice, de ctre troia n form de crucifix. Crucile vechi din Moldova, de pild, fcute dup modele arhaice unice ale coloanelor cerului, cu coarne de consacrare, i a troielor cu secure, prezentate de ctre Tudor Pamfile n 1910, i-au pierdut acest aspect arhaic17.

    n judeul Buzu predomin troiele de form strveche, coloane ale cerului n variante originare sau ncretinate, stlpi funerari arhaici i cruci de piatr. n judeul Dmbovia se pstreaz

    17 Pamfile 1910, p. 453-457.

  • 35

    tot o form strveche de troi: cruci pereche nscrise ntr-un cerc i reunite n partea superioar printr-o aa-numit talp a cerului. n Vlcea, Arge i Olt predomin genul de troi-icoan sau troi-iconostas, nscris ntr-o incint de tip pridvor. n Gorj i Mehedini sunt specifice un gen de troie-panou antropomorfe, dar i troie-grtar i coloane ale cerului cruciforme. n judeul Gorj, troiele i crucile se raporteaz la foarte interesantele rituri de nmormntare18. Se pstreaz aici stlpii arhaici de mormnt, de brbat i de femeie, crucile de ap, de punte, de jurmnt, de transhuman, de pomenire. Pornind de la un obiect numit pomul cu cruci, expus la Muzeul ranului Romn n sala Crucea Pomul vieii, teologul Costion Nicolescu a realizat o interesant cercetare n zona comunei Ploporu din Gorj, n legtur cu crucile de jurmnt, fixate n pomi, pe clopotnie, de zidul bisericii, pe gardurile bisericii sau ale cimi-tirului, pe troie mai vechi sau pe alte tipuri de curci funerare, precum cele de ap sau de punte: Crucea de jurmnt este cea mai mic dintre cruci, cea mai uoar i cea mai fragil. (). Pe cruce este nscris numele celui care a murit i vrsta sau data decesului. Alii scriu mai explicit pe cruce: Aceast cruce s-a fcut pentru jurmntul lui cutare Crucea de jurmnt este ntotdeauna suspendat, ani-nat la o anumit nlime i niciodat nu este nfipt n pmnt aceast cruce de jurmnt se pune ntotdeauna spre drum. Crucea de jurmnt este o cruce care atrage mereu atenia trectorului, care-l salut i-l cheam, ntr-un fel, de la marginea drumului, de lng garduri. Este evident dorina ranului de a ncerca s antreneze ct mai muli oameni n ajutorarea cu rugciuni sau cu gnduri bune a celui mort, ntru mntuirea lui. Precum i dorina de a pstra o comuniune ct mai strns ntre cei plecai i cei rmai, subliniind faptul c ntre cele dou lumi exist o continuitate i o coexisten mistic. Cei plecai nu mai formeaz numai o comunitate a lor aparte, un fel de alt sat, n cimitir, ci sunt integrai n chip subtil n forfota diurn a satului viu19. Coninutul spiritual al acestor cruci de jurmnt, aezate la ase sptmni de la deces la locul lor, se raporteaz la rugciunile de dezlegare pe care le citete preotul la nmormntare, n care se pomenete despre dezlegarea de blesteme i jurminte, care sunt pe bun dreptate nite forme concrete i grave de nclcare a jurmntului solemn i sfnt al botezului n contiina rneasc. Acest gen de cruce este o form de rezonan

    18 Bernea 2007. 19 Nicolescu 2003, p. 77-82.

  • 36

    Cruci de punte din Gorj.

  • 37

    a ranului cretin la o seam de texte biblice (Ps 118; Mt. 5, 34; Iacov 5, 12), rugciuni (rugciunea a doua de dezlegare) i cntri liturgice specifice slujbei de prohod. n alte zone, cel puin, termenul jurmnt pare a avea conotaii sacramentale, legate de calitatea de om botezat, de om nrdcinat prin Botez i Euharistie n legmntul sau legea cretin. Acest lucru este remarcabil n special n colinde dedicate paharului ritual sau de zile mari din repertoriul transilv-nean. Exist perimetre n zona Gorjului n care la nmormntare nu se pune la cptiul mortului dect un stlpior, iar numai la 40 de zile se pun trei sau chiar patru cruci: crucea de cpti, crucea de punte, crucea de jurmnt i crucea de la fntn. Pn la facerea i aezarea acestor cruci speciale, legate de aa-numita slobozire a sufletului i de participarea ritual a celor apropiai prin rugciune i gest concret la traseul eshatologic primar al defuncilor, crucea este prezent ca semn n ungerea mortului n cruce cu tmie, aezarea mnilor pe piept n cruce, aezarea lumnrii de stat n mna mortului, prinderea unei cmi de pnz alb la stlpul de rsrit al casei (Am pus pnz alb la cheotoarea casei ca s aib unde-i hodini sufletu' ct mai st cu noi), ungerea cociugului de patru ori n form de cruce, aezarea unui fuior din cnep n form de cruce pe fundul cociugului, participarea brbailor la facerea crucii de cpti, aducerea i aprinderea lumnrilor de priveghi, nsoit de nchinare i de eventuala srutare a iconiei de pe pieptul mortului, aducerea bradului ritual pentru tinerii nelumii, purtarea crucii n alaiul procesional ctre cimitir, aezarea lumnrii n form de cruce cu obol, stropirea mortului cu vin n chip de cruce, pecetluirea gropii mormntului n cruce de ctre preot, aezarea crucii la cpti, nsoit de aprinderea de lumnri i de aezarea unei pnzturi albe pe vrful crucii, semnificnd giulgiul sau mahrama Domnului, nchinarea rudelor i baterea de mtnii n faa acestei cruci din partea rudeniilor, obiceiurile legate de ntreinerea spiritual i de paza mormntului care au ca suport crucea, depunerea de coronie de busuioc i pelin pe capul crucii. Stolurile de cruci din preajma fntnilor i a punilor sunt legate de potolirea setei spirituale, a dorului celui plecat i pentru ajutorul sufletului la trecerea vmilor vzduhului, adic a strilor dificile imediat dup moarte.

    Exist i un fenomen popular mai puin cunoscut, asemntor cu cel de la cimitirul din Spna maramurean, n partea sudic a judeelor Olt, Dolj i Mehedini, n care troiele se regsesc aproape numai n cimitire, n felurite forme de cruci nlate n copaci. n acest context, trebuie amintite neaprat i crucile de pomenire, aezate n

  • 38

    faa casei mortului, la liziera gardului de uluci, lng fntn mpreun cu cucea de ap sau chiar n preajma bisericii. Obiceiul este nc practicat n zona de hotar a judeelor Vlcea, Olt, Arge, de pild n satul Vedea, comuna Dncani, din Arge, unde crucile pictate sunt aezate la gard, n vechime i acesta avnd rolul unui ecran protector realizat de mormintele strmoilor, din vremea n care nmormntrile se fceau n grdini. Cruci de pomenire sau de pomelnic se ntlnesc i n sudul Transilvaniei, n zonele de interferen cu Muntenia. Un exemplar de acest gen, foarte valoros, se afl n expoziia etnografic a Muzeului Naional al Unirii din Alba Iulia (fig. 48). Ele erau foarte populare n zona Hunedoarei. Din raportul care se stabilete ntre toate aceste tipuri de cruci funerare i troi, adic din faptul c crucile de jurmnt, de punte i de pomenire sunt fixate uneori pe troiele vechi, I. Oprian deduce sensul originar al troiei: un substitut al arborelui cosmic.

    Cimitirul din Mitrofani, jud. Vlcea, sec. XIX, troie cu cruci de pomenire.

    n rezumat, exist trei tipuri stilistic specifice troielor romneti: tipul discofor (roata valah), cu o diversitate de forme care reies din jocul cruce-disc solar; tipul de troi arboriform, cu mai multe brae sau cu structuri stiliforme (triunghi, romb, disc), i, cel mai rspndit, tipul antropoform. n fiecare zon s-au impus anumite tipare, care au dat o tradiie local aparte: coloanele cerului buzoiene, troia-pridvor

  • 39

    iconofor olteneasc i troia cruciform n general. n legtur cu raportul real dintre arborele vieii i Cruce, dintre simbol i mplinire, Costion Nicolescu ne ajut s nelegem c este vorba despre o trecere din copilria umanitii n maturitatea sa spiritual20.

    Judeele din partea sudic a Transilvaniei, Hunedoara, Sibiu i Braov, au motenit troiele-baldachin, avnd n centru cruci de piatr de obicei pictate, precum sunt cele ale junilor braoveni21, cele din Rinari i din Mrginimea Sibiului22, iar n satele mai izolate stlpii funerari, n form de coloan, numii cruci de brbat, i cruciformi, pentru femei, numii stlpi de femei. n Apuseni, datorit colii de pietrari de la ebea, de la nceputul secolului al XIX-lea, s-au rspndit crucile monumentale de piatr, sculptate i pictate, dar se gsesc i troie supraetajate n form de T. Preotul Iulian Nistea de la Paris, originar din Alba Iulia, dar cu rdcinile strmo-eti n Slciua, a publicat acum civa ani o serie de fotografii de o deose-bit valoare, cu troie i cruci din zona Apusenilor, dintre care se detaeaz o veche troi de lemn chiar din Slciua, de o frumusee uimitoare. Amplasamentul iniial al acestei cruci ne arat c rostul ei era de a pecetlui locul i de a-l strjui cu semnul biruinei totale i de-al prezenta ca paradis restaurat chiar prin Crucea Domnului.

    Cruce de deal, mutat din

    amplasamentul iniial. Acceai cruce, pe amplasamentul iniial.

    20 Nicolescu 2003, p. 83-84. 21 Vasile Oltean, Junii Braoveni i troiele lor din cheii Braovului, Idem, Istoricul tradiiilor din cheii Braovului. 22 Dane 2007, p. 15-17.

  • 40

    n jurul srbtorii Sfinilor Petru i Pavel se face rugciune n ima, la Cruce, dup care preotul face sfetanie cel puin la una din colibe, prilej cu care bciele pregtesc caul popii. i crucile din Apuseni i-au deranjat pe comuniti, care au avut intenia s distrug crucea cea mare de la Slciua, aflat ntre biseric i casa parohial, dar parohienii au mutat-o ntr-o noapte, instalnd-o n vrful Citerii. Pretutindeni n locurile cu culturi agricole i de punat se regsesc n Apuseni cruci vechi de lemn sau de piatr, aa numitele cruci celtice sculptate, cu semnul soarelui ntre brae, evocnd Soarele dreptii: La aceste cruci de hotar se fceau slujbe religioase, sfetanii primvara, cnd se ieea cu animalele n ima, la colib, i masluri la unele dintre ele, cum este crucea din aua Crocanilor, din Meterg, prilej cu care se ntlneau aici credincioii din mai multe sate la rugciune i sfinirea apei, cu care stropeau mai apoi slaele, holdele i animalele. Aceast tradiie strveche a slujbelor de la hotarul mai multor sate n-a fost deloc studiat, dei ea se regsete nu numai n memoria celor mai vrstnici, ci este nc vie n mai multe zone. Am ntlnit-o n relatrile preoilor din zone nvecinate judeului Alba, precum Cetatea de Balt i Trnveni: la hotarul comun al satelor Cetatea de Balt i Crciunelu de Sus sau al satelor Botorca- Deleni de lng Trnveni, unde au loc slujbe comune la srbtori, n special aa-numitul maslu de hotar, urmat de agape i serbri populare. E foarte posibil ca aceste petreceri populare s aib i ele origini mai vechi, deoarece Romulus Vulcnescu vorbete despre nite petreceri care aveau loc dup consacrarea coloanelor cerului, ncheiate n momentul nserrii cu hore ale luminii. n orice caz, despre obiceiuri asemntoare relateaz i Ovidiu Dane, n legtur cu troiele din Mrginimea Sibiului: Iniial, cu funcii legate exclusiv de sacru prin participare ritualic, investitur apotropaic sau caracter funerar, troiele se rezumau la o cruce de piatr sau de lemn fixat n puncte de mare concentrare simbolic. O zon subtil delimita ceea ce este propriu, cunoscut, vecin, de alteritatea radical. Locuri care prin sfinirea lor n cursul slujbelor de nlare (Ispas), Boboteaz, Rusalii, Crciun, deveneau temporar publice, asimilabile eztorilor obiceiuri pstrate azi n Sibiel i Cacova (Fntnele), Apoldu de Jos. Multe dintre ele construite la graniele dintre satele care aveau vecintate cu Sibiul, troiele justificau, dup legile nescrise, hotarul. Rinrenii au ridicat nu mai puin de trei monumente ntr-un spaiu restrns, la limita de rsrit a satului. A fost timpul n care localnicii includeau troiele n diversele lor strategii politice, fr a le exclude

  • 41

    valoarea simbolic iniial23. Slujbele speciale la troie nu se fac numai la hotar, ci la troia principal dintr-un sat ndeosebi, la nlare, dar i la alte srbtori, existnd sate, precum Lupa din judeul Alba, unde rnduiala este ca la fiecare srbtoare mare, la Pati, nlare, Sntmrie, s se slujeasc la cte o troi anume de fiecare dat. Un caz special l reprezint satul Aruncua din judeul Cluj, unde, n postul Sfintei Marii, se slujete n fiecare sear la cte una din cele 15 troie ale satului, iar fiecare ctitor ofer ofrand de poman n cinstea strmoilor si. Astfel, Postul verii ia alura unei procesiuni comunitare, cu opriri la troiele satului. I. Oprian menioneaz n monografia sa obiceiul popular de la Sibiel, numit nconjurarea crucii de Ispas sau nconjurarea sfintei cruci de ctre grupe de biei i fetie, de juni i de fete mari, mbrcai n haine tradiionale, ntr-o procesiune clare, care cnt un cntec ritual special, al crui nceput de text este urmtorul:

    Sfnt cruce, /Nu te duce, /C vin junii cu cai buni/ i fete mari cu cununi/ i btrni cu nchinciuni/ i preoi cu rugciuni24.

    n ara Fgraului, dar i pe Trnave i n multe alte locuri, dup binecuvntarea holdelor de ctre preoi, credincioii aeaz cununi de spice la troie, dar i la crucile de prapor, n anumite zone, iar la srbtoarea Naterii Sfntului Ioan Boteztorul, cununi de snziene, ca jertf.

    n zona Maramureului predomin troiele cruci cu aa-numita roat valah i strvechi cruci de piatr de origine celtic. Pe cele mai vechi dintre porile uriae de lemn maramureene se pot citi de multe ori hieroglifele cruciforme ale omului-cruce, brbat i femeie, semne arhaice care se regsesc de altfel i pe vechile lzi de zestre romneti, n special pe cele din zona Gorj i Mehedini pstrate n Muzeul Porilor de Fier de la Drobeta-Turnu-Severin. Deasupra acestor pori maramureene se poate admira de multe ori respiraia luminoas, cereasc, a Crucii.

    23 Dane 2007, p. 15. Una dintre cheile explicative ale fenomenului rspn-dirii troielor zidite n zona Mrginimii Sibiului dup mijlocul secolului al XVIII-lea o reprezint, n viziunea autorului, evenimentele religioase i sociale din aceast perioad, adic n primul rnd cele legate de figurile preoilor mrturisitori Moise Mcinic din Sibiel, Ioan din Gale, Ioan din Sadu ori mireanul Oprea Miclu din Slite. 24 Apud Oprian 2003, p. XXVIII-XXIX.

  • 42

    Cruci maramureene n form de roat valah. Respiraia crucii deasupra unei pori maramureene.

    Cruce de piatr din Apuseni.

    Poart maramurean cu repetarea nsemnului crucii pe stlp i pe pieptul figurii antropomorfe.

  • 43

    Vechi troie de lemn (dup www.basilica.ro)

  • 44

    Troiele de lemn mi sunt foarte dragi. Pentru c au un neles teologic profund. Troia este crucea nflorit, crucea care rodete, crucea bucuriei. Este crucea nvierii, cu precdere.

    Crucea nflorit are ca temei Viaa ce izvorte din lemnul Crucii lui Hristos, aa cum arat cntrile bisericeti:

    Bucur-te, Cruce purttoare de via, raiul cel frumos al Bisericii, pomul nestricciunii, care ne-ai nflorit desftarea slavei celei venice.

    (Stihire la Vecernia Duminicii Crucii) Bisericii, celei mai nainte neroditoare, acum a nflorit lemnul Crucii, spre putere i spre ntrire.

    (Cntarea a III-a din Canonul nlrii Sfintei Cruci)25 Evident, n sec. XIV-XV, arborele cosmic este nlocuit aproape

    total de substitutul su crucea, care devine modelul universal al mo-numentelor cretine Reminiscenele pgne se pstreaz, ns, ntr-o multitudine de forme, de cele mai multe ori fr voia meterilor, datorit presiunii exercitate de tiparele stilistice zonale. Aa se face c troiele, de o imens varietate stilistic, urmaele fireti ale coloa-nelor i stlpilor cerului, reprezint o sintez ad-hoc ntre straturile arhaice i cel cretin. n orice caz, ele preiau nvtura cretin (imagistica biblic) ntr-un mod cu totul propriu, adaptnd-o viziunii populare romneti asupra lumii i vieii26.

    n spaiul romnesc cretinismul s-a grefat lent dar sigur, cu mult nelepciune, pe vechile tradiii plastice ale zonei. Astfel, coloa-nele cerului au fost ncretinate i transformate n troie prin marca-rea lor cu semnul repetat al crucii, sculptat sau pictat, dar i prin reprezentarea unor scene iconografice cretine: Rstignirea, nvierea, Treimea, Maica Domnului cu Pruncul, Cina cea de tain, Botezul Domnului. Formele arhaice au supravieuit ca structur, dar uneori au existat ncercri brutale de eliminare sau mascare a lor, cum au fost cazurile izolate de interzicere a crucilor gorjene de jurmnt ori placarea repetat a coloanelor vechi cu scene iconografice pictate pe tabl, n zona Dmbovia, Arge.

    Ambiana troielor a fost una etnologic, pur romneasc din toate punctele de vedere: arhitectura, pictura, ornamentica lor aveau

    25 Chiaburu 2010.

    26 Oprian 2003, p. X-XI.

  • 45

    legtur cu cultura popular cretin, n care se regseau elemente ale mitologiei, magiei i ritualisticii arhaice preluate prin filtrul cretin. Crucile cu imaginea Rstignirii sunt mpodobite cu prosoape cu motive populare, cu oale de lut, cu cununi de spice sau snziene, cu o pnz special la srbtoarea Patilor, nsemnnd vemntul de lumin al nvierii (zona Slaj, Fgra, Media, Galai). n cteva sate din preajma oraului Trgu-Mure, aproape de mnstirea Recea, la Ungheni i Cerghid, am remarcat un fenomen deosebit: mpodobirea la Pati a troielor cu un irag de ou roii chiar la gtul Domnului Iisus Hristos. Imaginea este foarte puternic i pare a fi o tradiie veche, care merit atenia etnologilor i teologilor: Hristos mpodobit cu simbolul cel mai popular al nvierii.

    Crucea-binecuvntare. Cea mai interesant form de cruce, teologic vorbind, este cea a minii lui Hristos, Arhiereul venic, cruia preoii tuturor veacurilor i-au druit minile lor, pentru a-i binecuvnta poporul. Crucea binecuvntrii ia chipul tuturor acestor drepte sfinite.

    Crucea de binecuvntare. Manifestarea cea mai curent a lucrrii preoeti se face prin crucea de binecuvntare, care a devenit un semn vzut al preoiei n biseric, dar i n afara ei. Obiceiul purtrii crucii de binecuvntare pentru preoi a fost, credem, mult vreme un element apologetic tradiional foarte firesc, un semn de noblee, aa cum am remarcat i n cazul cretinismului etiopian. Meterii cruceri romni din diferite zone au realizat exemplare de astfel de cruci al cror model a fost transmis din generaie n gene-raie, dei fenomenul a fost puin studiat i nu exist nc o tipologie a lor. Filosoful Nae Ionescu semnala n revista interbelic Predania27 o seam de cruci mpodobite cu raze nflorite ntre brae, ca nite lstriri de flcri, rspndite n biserici i pe pereii caselor rneti din judeele Arge i Vlcea, realizate de ctre meterul crucer Muat Diaconul (1760-1820), din preajma oraului Rmnicu-Vlcea. Modelele crucilor flamboiante ale lui Muat Diaconul au fost preluate ulterior de ctre preoii Ptru i Pan din aceeai zon.

    Din zona Apusenilor se pstreaz o colecie de cruci de binecuvntare la Muzeul Pamfil Albu de la Lupa, cteva redate n albumul lui I. Oprian, Troie romneti. Din aceast colecie ne putem face o imagine asupra tipului clasic de cruce de binecuvntare pentru secolele XVIII-XIX: este vorba de o cruce pictat pe ambele

    27 Nae Ionescu, Crucerii notri, n Predania i un ndreptar ortodox cu, de i

    despre Nae Ionescu teolog, antologie prefaat i realizat de ctre diac. Ioan Ic jr., Sibiu, 2001.

  • 46

    pri, cu cele dou scene obinuite, Rstignirea i Botezul, care lstrete simplu sau n form de vi de vie, n exemplarele mai elaborate. Raportnd acest tip de cruce vi de vie la crucile-icoane de acelai gen din aceast zon, precum sunt cele dou de la Zlatna (fig. 54-55), este limpede c avem de-a face cu acelai model plastic i teologic, al Crucii i Bisericii ca adevrata vi eshatologic. Tema este foarte popuar la noi i apare cel mai explicit n icoanele pe sticl cu tema Hristos-via de vie i Hristos-teascul mistic.

    O astfel de cruce de preot se psteaz ntr-o colecie parti-cular din Alba Iulia, pe spatele creia se afl pomenit numele lui Ion Bucean i data de 24 mai 1875, zugrvit dup toate aparenele de unul din motenitorii modelelor lui Simion Silaghi din Abrud. Acest gen de cruce se ncadreaz, prin bogia detaliului floral, n arta unui baroc popular foarte gustat n epoc.

    Cruce de binecuvntare, 1875, pstrat ntr-un sipet special.

    Cruce de binecuvntare, sec. XIX, colecie particular.

    De la zugravii Lazului motenim cele mai multe cruci de binecuvntare, catalogate n mare parte n acest volum, dintre care redm aici un exemplar zugrvit probabil de Ilie II Poienaru, foarte bine pstrat, provenind din aceeai colecie particular din Alba Iulia.

    Merit menionat c preoii erau nmormntai, ca semn distinct al preoiei lor, cu aceste cruci mici de binecuvntare n mn. Ioan

  • 47

    Mihu din Laz, trecut la Domnul n anul 1917, ddea dispoziii testamentare clare n acest sens: Copiii mei s m spele i preot s m ung cu uleu de lemn pe tot trupul, s m mbrace n camae i ismene albe, ciorapi albi i papuci, apoi numai n simpl reverend neagr (fr haine preoeti). Cciulia mea din biseric pe cap. O cruce mic (a mea) n mn i aezat ntr-un sicriu simplu, vcsit, n culoare galben nchis (alta nimic)28.

    Cruce de binecuvntare, centrul Laz, colecie particular.

    Crucea de transhuman. Se ntlnete n Transilvania, fiind cea care-i nsoea pe ciobanii din Mrginimea Sibiului prin zona Fgraului i a Gorjului, n periplul lor transhumant, Este asem-ntoare crucilor de mn purtate de preoii satelor i crucilor de rugciune din casele rneti29.

    Crucea-relicvar. Crucile duble, goale, destinate n primul mileniu cretin purtrii fragmentelor de moate, sunt nite rariti n arealul romnesc. Unele dintre aceste rare exemplare au fost descoperite n ultimii ani de ctre arheologul Mihai Bljan n necro-pola de secol X din locul numit Izvorul mpratului din Alba Iulia, fiind puse n legtur cu activitatea episcopului bizantin Hierotheos, canonizat n anul jubiliar 2000 de ctre Patriarhia ecumenic de la Constantinopol.

    28 Apud Haida 2006, p. 37. 29 Oprian 2003, p. 35.

  • 48

    Crucea de procesiune, crucea de prapor, crucea de gru. Aceas gen de cruce se folosea n procesiunile ndtinate de nlare i de Rusalii, cnd comunitatea, armia Christi, ieea la cmp pentru binecuvntarea holdelor, avnd n frunte praporii cu cruci speciale n vrf, iar n faa acestora o cruce mai mare i mai deosebit, destinat numai acestor situaii. Crucea pictat de meterul anonim de la Feisa pentru bisericua din Sub Pdure, de lng Trnveni, ne face o imagine asupra fastului liturgic rnesc manifestat n secolul XIX (fig. 18). Morfologia sa fabuloas, cu rodirea Crucii lui Hristos din al crei cerc de foc cresc alte 8 cruci pe fiecare jumtate a circum-ferinei, pare a avea subtile trimiteri eclesiologice i cosmologice prin reprezentarea ngerilor pe cruciuliele traforate n scri.

    O form deosebit de cruce, care apare ocazional n procesiunile populare numite Cununa grului, ia pe alocuri forma unei cruci de gru adus de la cmp i aezat la icoan, participnd la alte rituri de fertilitate n cadrul ciclu-lui liturgic popular agrar: stropirea n cruce n drumul de la cmp ctre casa gazdei, nchinarea mesei cu aceast cruce n cele patru coluri, aezarea sa peste colacul ritual al colindtorilor, amestecarea ctorva boabe de gru din aceasta n grul pentru semnat n brazd. Coroane mici de gru se puneau i la crucile de prapor de nlare i nu este deloc ntmpltor c o astfel de

    cruce de prapor, pstrat la Muzeul Satului din Bucureti, reia forma deosebit a unui celebru pecetar maramureean n care, pe una dintre fee, Hristos apare stilizat n forma unui spic de gru. Modelul provenind din zona Maramureului, pare a fi fost unul popular.

    Crucea-efigie de pe poart, de pe stlpii porii, de pe obrazul sau faada casei, crucea de conac sau de pe acoperiul casei. Crucea apare n majoritatea zonelor romneti ca un blazon cretin i ca semn ocrotitor pe poart, pe stlpii porii de intrare, pe fruntea sau obrazul casei sau chiar pe acoperi. Merit pomenite aici crucile de pe porile maramureene, cele de faada casei din zona Sibiu, Media i a Trnavelor, de pild crucile vi de vie de la Ttrlaua i, nu n ultimul rnd, crucile gorjene nrudite cu icoanele de vatr din aceeai zon.

  • 49

    Crucea pristolnicului30

    . Pecetarul cruciform reprezint cea mai interesant variant de cruce general rspndit n zonele ro-mneti, obiect ritual nelipsit de lng vatra n care se frmntau n cruce i cu rugciune, iar apoi se coceau prescurile i aluaturile rituale: pinea cotidian, colacii, pasca. Din acest gen de cruce de pecetluire a pinii euharistice s-a dezvoltat cel mai interesant feno-men iconografic arhaic de la noi: icoanele de vatr din zona Gorjului. Originea lor n arhetipul crucii solare pare evident: exist icoane de vatr cu aspect de prznicar, cu cruce central, cu rozet solar, dar i icoane de vatr i pecetare sau pristolnice n form de cruce dubl. Nu este exclus o legtur ntre acest fenomen iconografic i cel al icoanelor de teracot de la Vinica (Macedonia), provenind din secolele IV-VI, de la cretini de limb latin.

    30 tef 2008; Pop 1993; Pop, ainelic 2002.

  • 50

    Pecetar cu cruce dubl colecia Muzeului ranului Icoan de teracot, Vinica. Romn, Bucureti.

    Crucea, pecete pe hrana cotidian i pe cea srbtoreasc. De la pecetluirea izolat a pinii obinuite, chiar cu pecetarul, pn la nsemnarea ei n cruce la ncepere, obicei pstrat pn n prezent, povestea pinii la romni este una a rstignirii i nvierii bobului i a spicului de gru. Pecetea crucii se regsete peste pasc i n ornamentica oulor pascale31 (Crucea mielului, Crucea nafurei, Crucea Patelui, Crucea romneasc, Crucea ruseasc, Floare n forma crucii), ntiprit pe ca, mpletit peste colaci i parastas, ca signatio sau cruce de sare pe capul porcului . a.

    31 Gorovei 2001, p. 94.

  • 51

    Crucea pecete: de sfetanie, de pe grinda din crucea casei. Sfinirea casei prin stropirea cu ap sfinit, ungerea cu untdelemn era i mai este urmat n Ardeal descrierea unor cruci cu lumnarea aprins, care au felurite forme, de obicei pecei ca cele de pe prescur sau cruci crescnd din potir. Obiceiul nsemnrii unei cruci cu lumnarea pascal pe grinda din crucea casei ine i el de ceea ce Printele Ilie Moldovan numea pecetluire pascal a casei romneti, semnul unei ardori pascale deosebite.

    Crucea-semn de pe obiecte domestice: lada de zestre, furca de tors, cof, mas, scaun, dulpioare, polie, covoare, haine, broderii. Se poate remarca prezena semnului crucii gravat sau scrijelit pe felurite obiecte din ambientul casei tradiionale romneti, n special pe cele legate de zestrea fetelor de mritat, dar i pe furcile de tors, cum sunt cele din Apuseni, adevrate declaraii de dragoste ale pretendenilor, n textura broderiilor i custurilor, pe mobilierul casnic. Una dintre cele mai frumoase cruci de acest gen am ntlnit-o ntr-o fotografie reprodus de Emilian Achim din Almau Mare (jud. Alba) n publicaia muzeului su, Zestrea, cu o fat purtnd o doni de ap scrijelit cu o cruce evident.

    Crucea-icoan. Dragostea romnului fa de Crucea Domnului se regsete n zona Apusenilor ntr-un gen special de cruce-icoan, dup toate aparenele nemaintlnit, un fel de cruci traforate cu ancadramente florale, n care, alturi de crucea cu scena Rstignirii, sunt sculptate i pictate figurile evanghelitilor, n coluri, heruvimi ori soarele i luna, precum n cele dou exemplare de la Zlatna (fig. 54-55). Ele prezint aceeai sensiblitate artistic cretin la care ne refeream i n cazul icoanei de vatr, n cadrul creia crucea se metamorfozeaz n icoan i icoana n cruce, trecerile fiind de o subtiliate uimitoare. Modelul lor ndeprtat, nu neaprat direct, se poate regsi n relicvariile caset sau sipet cu pri din Lemnul Sfnt, mpodobite cu ngeri miniaturali.

    Crucea n iconografia popular. Una dintre cele mai profunde abordri iconografice ale Crucii credem c se afl n icoana Maica Domnului ndurerat, din care redm aici dou valoroase exempare dintr-o colecie particular alba-iulian, n care Maica are alura creaiei celei noi, deopotriv ipostaz a unei duioase maternitii universale. Aceast icoan pare a reda, oarecum, frag-mentul savuros teologic al colindei despre Liturghia din mnstirea cu nou ui i nou altare la care asist Maica cu Pruncul n brae, referitor la prefigurarea Crucii n care Maica Domnului i spune Pruncului c

  • 52

    aceast Cruce este nalt dup statul tu, lat dup braul meu. Aici este tlcul cel mare al teologiei populare a crucii la romni.

    Icoanele pe sticl redau aceast teologie n alte ipostaze uimitoare, ca n crucea ntraripat dintr-o Rstignire zugrvit la cheii Braovului, pstrat n aceeai colecie alba-iulian des

  • 53

    pomenit. Crucea ntraripat red acea teologie primar a crucii ca semn al slavei i al proslvirii. De fapt, Crucea proslvit i vie se regsete n acelai sens n icoanele aceleiai coli de pictur n exemplarele impozante cu Sfinii Constantin i Elena, crora le stau ndeaproape Sfinii Vasile i Nicolae. n astfel de imagini, Crucea este semnul i scara unei univers ierarhizat: imperiul cretin ntr-un cosmos pecetluit de Cruce, mirarea ngerilor. Alte teme iconografice care conin Crucea ca mister central sunt: Prohodul, Hristos-via, nchinarea Crucii i nlarea Crucii, redat n prznicare ca Ziua Crucii. n imaginile cu nchinarea Crucii, de pild, sfinii n proce-siune, cu un purttor de prapor, n fa se nchin Crucii Domnului nfiat ntr-un univers eflorescent.

    Crucea ferestrei. Prin crucea din fereastr avem acel adagiu maximian de la sine mplinit c toate se cer ctre Cruce. El este rezumat n celebrul text al lui Horia Bernea, aezat lng fereastra maramureean, prin care colindele fac s rsar soarele la miezul nopii i s se proiecteze Crucea cea roditoare de gru, vin i mir pe masa gazdei colindate: O fereastr e mai cruce dect o troi care, logic, ar fi s fie crucea nsi ciudat lucru la prima vedere.

    Crucea de baleg. Crucea a fost trit la noi ca un semn total, ocrotitor chiar i pentru animale. De aceea, de ziua Crucii, ranii modelau i mpodobeau poate cel mai interesant gen de cruce, lipit pe intarea de la grajd sau chiar pe stlpul porii de intrare n gospodrie. Moderni i urbanizai brusc, nu prea l-au mai pomenit prin cri, dar obiceiul s-a pstrat n zona Albei i a Mureului i sigur i n alte pri. E o cruce de flori care are ca suport o cruce de baleg. n satul Totoi de lng Alba Iulia, n dimineaa zilei de nlarea Sfintei Cruci, dup cum ne spunea Anisia Nichimi (n. 1935), la toate gospodriile unde se creteau vite, se fceau la stlpul de la intrarea n curte sau pe zidul grajdului cruci de baleg. Se arunca baleg pe stlp sau pe perete, se mpodobea cu multe flori i se fcea o cruce. Era bun ca s apere vitele de boli, iar cu baleg uscat din aceast cruce se afuma cnd era cineva bolnav i se vindeca.32 i la Berghin i Sntimbru33 se mai face aceast cruce, chiar dac nu aa frecvent ca pe vremuri. n Mure, la Oroi, se face i n Duminica nchinrii Sfintei Cruci din Postul Patelui.

    32 Informaie oferit de prof. Avram Cristea. 33 Informaie oferit de printele Dumitru Vanca.

  • 54

    Crucea n lumea vegetal. De Ziua Crucii se strng ultimele plante de leac (boz, micunele, mtrgun, nvalnic), care se duc, mpreun cu buchetele de flori i busuioc, la biseric, pentru a fi puse n jurul crucii i a fi sfinite. Plantele sfinite se pstreaz n cas, la icoane, fiind folosite la nevoie n vindecarea unor boli sau n farmecele de dragoste (nvalnicul). Se consider c acum florile se plng una alteia pentru c se usuc i mor, iar cele ce nfloresc dup aceast zi (brndua de toamn) sunt socotite flori ale morilor. Busuiocul sfinit de Ziua Crucii se punea n vasele de ap ale psrilor, pentru a le feri de boli, n lutoarea fetelor, pentru a nu le cdea prul, i la streinile caselor, pentru a le feri de rele, n special de trsnete. Tot de ziua Crucii este hristovul viilor i se bat nucii. De multe ori, n chip minunat, apar semne evidente ale crucii n lemne tiate, fructe ori legume. Crucea este peste tot !

    Crucea n lumea animal. Animalele mari i mici, ntreg bestiarul, este i el pecetluit de cruce. Poporul a socotit c toate animalele nsemnate sunt njugate simbolic la Crucea ntregului univers. Chiar corbul ar purta crucea n cerul gurii, pentru c l-a hrnit pe profetul Ilie odinioar. Albina cea preacurat s-ar fi plsmuit din lacrimile Maicii Domnului de sub cruce, asinul l-a purtat pe Domnul, la intrarea n Ierusalim, adic ctre Cruce, iar boul poart jugul sau crucea trudei.

    Muzeul Crucilor. De curnd, n satul Mceu, care ine de oraul Trgu-Crbuneti, etnologul Pompiliu Ciolacu de la Centrul de Conservare i Promovare a Culturii Tradiionale Gorj, ai crui bunici au trit n acest sat, care are acum o coal fr elevi i o biseric fr cimitir, a inaugurat un Muzeu al Crucilor btrneti fcute cndva de meterii populari i care acum stau prin dosul bisericilor, dup ce au fost nlocuite cu cruci moderne de piatr sau marmur. Modelul su a fost muzeul icoanelor pe stilc de la Sibiel, nfiinat de printele Zosim Oancea, binecunoscut acum n lumea ntreag. O idee asemntoare este colectarea acestui patrimoniu local n expoziii etnografice organizate n judeul Alba sub patronajul Consiliului Judeean. Coleciile de cruci de binecuvntare, ca de pild cele de la Muzeul Pamfil Albu din Lupa, sunt cruci memoriale ntr-un sens patrimonial duhovnicesc, reprezentnd fragmentele unei memorii liturgice i culturale eseniale.

    Cimitirul ca pdure de cruci. Parcursul nostru iniiatic trece prin pdurea de cruci a unui cimitir. Am ales un cimitir minunat: este vorba de cimitirul vechi romnesc de la Negotin, din actuala Serbie, cu nite cruci de piatr fcute dup vechile izvoade.

  • 55

  • 56

    Crucea-relicv. Crucile mor i ele. Mureau frumos altdat, ca relicve sau podoabe aninate de pereii exteriori ai bisericuelor, resorbindu-se lent n Crucea cea mare care le-a rodit,


Recommended