Home >Documents >2014 Curs IP CRP Studenti Document (2) (1)

2014 Curs IP CRP Studenti Document (2) (1)

Date post:28-Dec-2015
Category:
View:20 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Transcript:

UNIVERSITATEA TEFAN CEL MARE SUCEAVAFACULTATEA DE LITERE I TIINE ALE COMUNICRII

INTRODUCERE N ISTORIA PRESEI ROMNETI

CURS OPIONAL

ANUL II, CRP

Lector univ. dr. VASILE ILINCAN

SUCEAVA, 2014Introducere n istoria presei romnetiPublicaiile periodice (ziare, reviste) autohtone au avut un rol inportant n procesul de modernizare a limbii romne literare, mai ales n secolul al XIX-lea, pagina de ziar fiind, de cele mai multe ori, locul de ntlnire a inovaiei lexico-gramaticale i principalul canal de rspndire a acesteia. Datorit rolurilor sale de formare, influenare i/sau manipulare a opiniei publice, presa reprezint o putere n orice comunitate cultural, deoarece, de multe ori, anumite decizii pot fi influenate de apariia unor informaii n pres. Cercetrile din ultima vreme, consacrate fenomenului publicistic romnesc, confirm c existena i viabilitatea stilului publicistic nu mai pot fi puse astzi sub semnul contestrii sau al reticenei. Analizarea principalelor tendine din evoluia limbii literare, de ieri i de azi, nu poate fi conceput fr a ine seama i de limba presei, o lingvistic practic despre care Bogdan Petriceicu Hasdeu spunea c are n vedere limba in concreto. n cercetarea discursului jurnalistic actual, se contureaz, dup prerea noastr, dou tendine de abordare a acestuia: - o tendin intern, care eman dinspre profesie i vizeaz formarea i perfecionarea ziaristului din perspectiva teoriei comunicrii; n prezent, exist deja o bogat bibliografie de specialitate care abordeaz pe larg specificul presei scrise n raport cu alte canale media, modul su de operare, funciile i limitele acesteia, o parte dintre aceste lucrri constituind-o traducerile unor specialiti recunoscui n domeniul presei scrise sau audiovizuale europene. ( vezi bibliografia ) - o tendin extern, care se manifest din partea cercettorilor interesai de evoluia limbii n general i a stilului publicistic n particular, ca una din variantele autonome ale limbii romne literare. Aceste modaliti de cercetare snt complementare, abordarea fcndu-se dintr-o perspectiv pragmatic, cea a jurnalistului profesionist, la care se adaug perspectiva teoretic a lingvistului. Constatrile desprinse n urma studiilor recente, departe de a fi exhaustive, relev oportunitatea studierii stilului publicistic, ca entitate autonom cu multiple valene expresive, cu particulariti specifice i particulariti comune cu unul sau mai multe din stilurile limbii romne literare actuale. Considerm, aadar, c a ignora stilul presei scrise ar nsemna s ne situm n afara realitii.

I. Etape importante din evoluia presei romneti I.1. Am considerat c o periodizare a principalelor momente din evoluia stilului publicistic romnesc periodizare fatalmente relativ i convenional ! se impune aici, ntruct etapele de evoluie a limbii literare coincid doar parial cu cele ale afirmrii i dezvoltrii stilului publicistic. Un alt motiv care ne determin spre un asemenea demers este i faptul c, n lucrrile consacrate presei, exist diferene vizibile n considerarea anului care marcheaz nceputul presei romneti, diferene uor de constatat chiar din titlurile ctorva dintre lucrrile avute n vedere: Ilarie Chendi, nceputurile ziaristicii noastre (1789 1895), Ortie, 1900; ***Bibliografia analitic a periodicelor romneti (1780 1850), ntocmit de Ioan Lupu, Nestor Camariano i Ovidiu Papadima, vol. I(1-3), vol. II(1-3), Bucureti, 1966, 1972; ***Publicaiunile periodice romneti (ziare, gazete, reviste). Descriere bibliografic de Nerva Hodo i Al. Sadi Ionescu. Cu o Introducere de Ion Bianu, Tom I Catalog alfabetic (1820 1906), Bucureti, Leipzig, Viena, 1913; I. Hangiu, Dicionar al presei literare romneti (1790 1982), Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1987 (vezi i ediia a II-a, 1996); Georgeta Rduic i Nicolin Rduic, Dicionarul presei romneti(1731-1918), Editura tiinific, Bucureti, 1995; Ion Iliescu, O istorie deschis a presei romne (1565-1925), Editura Mirton, Timioara, 1999.Cu riscul de a ne repeta, inem s precizm c anul 1829, cnd apar Curierul romnesc i Albina romneasc, reprezint o dat de referin pentru publicistica romneasc, n ciuda unor afirmaii recente care ncearc, ntr-o interpretare protocronist (protocronism = curent de idei care urmrete s pun n valoare anticiprile creatoare pe plan universal n domeniul culturii i civilizaiei, pe care orice popor le poate revendica), s fixeze nceputurile presei cu mai multe decenii nainte. Astfel, autorii Dicionarului presei romneti (1731-1918), Georgeta Rduic i Nicolin Rduic, ncearc s readuc n discuie un punct de vedere ,,nou, afirmnd c nceputul presei romneti este n anul 1731, cnd apare primul calendar, realizat i tiprit de dasclul Petcu oanul din cheii Braovului: ,,n legtur cu nceputurile presei romneti, exist un adevr istoric, n prezent puin cunoscut n literatura de specialitate, prin care se demonstreaz c n Transilvania, cu o jumtate de secol mai de timpuriu, anterior activitii istoricilor ardeleni iluminiti (Samuil Micu, Gheorghe incai i Petru Maior), a existat o continuitate a culturii romneti transilvnene n Braov, afirmaie confirmat de ctre protopopul Radu Tempea, n a crui cronic ecleziastic se specific apariia celui dinti Calendar romnesc n 1731. Aadar, n afara oricrei ndoieli, marele public trebuie s cunoasc realitatea, c aceast dat devanseaz cu o sut de ani Curierul romnesc, publicat de Ion Heliade Rdulescu, i Albina romneasc, publicat de Gheorghe Asachi, ambele n 1829[footnoteRef:2] (s.n.). [2: Georgeta Rduic, Nicolin Rduic, Dicionarul presei romneti(1731-1918), Editura tiinific, Bucureti, 1995, p.5; acelai punct de vedere a fost afirmat, mai nti, de cei doi autori, n Calendare i almanahuri romneti(1731-1918).Dicionar bibliografic, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti,1981, p.15-16. Vezi i Ion Iliescu, O istorie deschis a presei romne (1565-1925), Editura Mirton, Timioara, 1999, lucrare n care autorul face o ,,nou deschidere n istoria presei romneti, invocnd, de data aceasta, un calendar tiprit n limba latin, la Sibiu, n anul 1565, de ctre Martin Heusler, susinnd c presa romneasc are o vechime de peste patru secole, dac facem abstracie de limba n care a aprut.]

Reafirmarea unui asemenea punct de vedere, prin care se confirm calendarele ca ,,organe de pres, vine n contradicie, dup prerea noastr, cu nsui coninutul noiunii de pres, care trebuie s rspund unor necesiti imediate de informare. De asemenea, inem s subliniem c n studiile i lucrrile consacrate evoluiei presei europene, calendarele nu snt asimilate presei, cu toate c primele calendare din Europa se tipresc nc de la 1448, cele mai cunoscute fiind calendarele de la Mainz. Este cunoscut faptul c ncepnd cu a doua jumtate a secolului al XIX-lea, n spaiul cultural romnesc au circulat asemenea calendare strine (germane, franceze, dar mai ales italiene), n original, n traduceri i n cpii, cel mai frecvent menionat fiind Foletul novel, ntocmit, la cererea lui Constantin Brncoveanu, de ctre Giovanni Candido Romano (unul din secretarii domnitorului), care-i semna calendarele cu pseudonimul Ioan Romnul sau Ioan Frncul. Pe de alt parte, Calendarul tiprit de Petcu oanul n anul 1731, considerat de Georgeta Rduic drept punctul de referin al presei romneti, nu reprezint cel mai vechi calendar cunoscut n spaiul autohton. Mircea Popa semnaleaz descoperirea unui ,,Calendar, pe care l atribuie diaconului Coresi, cu o vechime mult mai mare, datnd din anul 1569.[footnoteRef:3] Autorul reuete s demonstreze c acest calendar n limba romn (nu n limba slavon cum se considera pn acum) a fost tiprit la Braov, cheltuindu-se 6 denari pentru a fi oferit n dar unui sol moldovean venit n vizit la Braov. [3: Mircea Popa, Cel mai vechi calendar romnesc: Calendarul lui Coresi (1569), n Contemporanul. Ideea european, IV, 1994, nr.16-17-18, p. 1, 11.]

Dac am asimila calendarele presei propriu-zise, aa cum consider autorii dicionarului menionat, ar nsemna c acest Calendar (1569), atribuit diaconului Coresi, ar fi nu numai primul periodic romnesc, dar el ar putea fi considerat chiar primul periodic din Europa, tiut fiind faptul c primul periodic european apare la Anvers, n anul 1605, Niewe Tydinghen, urmat de Frankfurter Zeitungen, tiprit la Frankfurt pe Main n 1615 etc. Fr s minimalizm importana calendarelor, indiferent de vechimea i importana acestora, considerm c, prin coninutul i prin structura lor preponderent ,,compozit(cele mai multe avnd o parte strict calendaristic i una astrologic), acestea nu au nimic n comun cu noiunea de pres, cu att mai puin Calendarul din 1731, descris de protopopul Radu Tempea n Istoriia besrecei Schilor Braovului (Braov, 1899) calendar ,,acum nti rumnescu alctuitu de pe cel srbescu(credem c este vorba mai degrab de o traducere), cuprindea ,,nite lucruri a zodiilor, cine cnd s va nate cum va fi[footnoteRef:4]. [4: Apud Georgeta Rduic, Nicolin Rduic, Calendare i almanahuri romneti (1731-1918), Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1981, p.199-200.]

I.2. Apreciem, aadar, c toate iniiativele crturarilor romni de la sfritul secolului al XVIII-lea, alturi de modestele apariii gazetreti de la nceputul secolului al XIX-lea, au creat condiiile necesare ctre adevrata pres, care, n opinia noastr, ncepe prin tiprirea i difuzarea Curierului romnesc i a Albinei romneti (1829). De acum putem vorbi de pres, n sensul modern al termenului, aceasta nsemnnd periodicitate relativ constant, informaie de actualitate, continuitate i, nu n ultimul rnd, un public dispus i apt pentru a se informa. Amplele mutaii produse n structura mental a secolului al XVIII-lea, de ctre iluminism i enciclopedism, intensul proces de europenizare, pornit din Apus, au avut efecte dintre cele mai spectaculoase i n rsritul Europei, unde popoarele asuprite ncep s se trezeasc la o via naional i spiritual proprie, s-i descopere originea, limba i rdcinile istorice. Centrele de nvmnt i cultur apusene devin tot mai accesibile coli de formare pentru o intelectualitate avid de cunotine i progres. Avnd n vedere cele afirmate mai sus, am structurat procesul evoluiei presei romneti n cinci perioade : 1.1829 1860; 2.1860 1900; 3.1900 1947; 4. 1947 1989; 5. 1990 i pn n prezent.Cele cinci perioade de afirmare i dezvoltare a stilului publicistic trebuie puse n relaie direct cu evoluia sistemelor politice i juridice, acestea determinnd, de regul, relaiile dintre pres i putere.[footnoteRef:5] Referitor la acest aspect, Eminescu insista, n unul din studiile sale din ciclul Icoane vechi i icoane nou, asupra rolului pe care l aveau ziarele la sfritul secolului al XIX-lea, ca mediator n relaia putere-pres-public, remarcile sale meninndu-i parial valabilitatea i astzi: ,,Se tie c snt fcute pentru a trezi patimile societii i a crea n public atmosfera ce-i trebuie guvernului sau adversarilor si spre a inaugura suirea unora sau coborrea altora (VI. Fraz i adevr, X, 30). [5: Cf. Dorin Popa, Introducere n studiul i istoria mass-media, Editura Universitii ,,Al. I. Cuza, Iai, 2002, p. 11. ]

Acest criteriu general de periodizare a presei trebuie s aib n vedere i alte elemente care s in seama de evoluia sistemelor economice i culturale a societii, existena unor cititori instruii, interesai de viaa public, precum i gradul de dezvoltare a tehnologiei de imprimare i de transmitere a informaiei. Fiecare perioad marcheaz, n general, un anumit stadiu de afirmare i de perfecionare a stilului gazetresc, cu toate acuzele de amatorism i improvizaie, de mistificare deliberat a realitii i de vulgaritate (excesele au existat i, din nefericire, exist i astzi, att n presa romneasc, ct i n cea strin) aduse presei. Periodizarea propus este relativ, n sensul c, ntre aceste delimitri convenionale exist, cu siguran, i elemente de continuitate sub raport tematic, dar, mai ales stilistic, capitol insuficient analizat, deocamdat, n literatura de specialitate. Studiile consacrate jurnalisticii au vizat doar anumite perioade din evoluia stilului publicistic[footnoteRef:6], aa nct, n prezent, nu avem nc o istorie integral a presei, acut resimit n cercetarea romneasc. [6: Vezi Al. Andriescu, Limba presei romneti n secolul al XIX-lea, Editura Junimea, Iai, 1979. Autorul analizeaz, pe larg, primele dou perioade din evoluia stilului publicistic: Limba presei romneti n perioada 1829 1860 (p. 84-132), Limba presei romneti n perioada 1860 1900 (p. 133-193). O cercetare parial a primei perioade face i Gh. Bulgr n studiul Despre limba i stilul primelor periodice romneti (1829 1840), n ***CILRL II, 1958, p.75-113; Livia Popescu, Observaii asupra limbii i stilului presei progresiste de la 1848, n StUBB,1961, nr.2, p.27-36; Gh. Chivu, Elemente regionale n limba periodicelor muntene din secolul al XIX-lea, n LR, XII, nr.4, 1972, p.293-306; Lucia Cifor, Aspecte normative privind cteva fenomene morfo-sintactice din limba presei basarabene, n Revist de lingvistic i tiin literar, 1993, nr.5, p.34-41.]

Vreme de aproape un secol, singura lucrare a fost Istoria presei romneti de la primele nceputuri pn n 1916, scris de Nicolae Iorga i tiprit, n anul 1922, de Sindicatul Ziaritilor din Bucureti, o lucrare sintetic, n care autorul a reuit s prezinte o imagine de ansamblu a ziaristicii, care cuprinde trei secole de pres romneasc (secolul XVIII, XIX i XX). Dup publicarea acestei lucrri, timp de cteva decenii, care coincid n parte cu perioada comunist, nimeni nu a mai avut n atenie publicarea unei istorii a presei[footnoteRef:7]. [7: A se vedea Constantin Antip, Contribuii la istoria presei romne (1964) i Istoria presei romne (1979).]

Dup 1990 au aprut urmtoarele lucrri: D. Coval, Din istoria jurnalisticii romneti, Editura tiina, Chiinu, 1992. Victor Viinescu, O istorie a presei romneti, Editura Victor, 2000. Iulian Negril, Istoria presei, Editura ,,Multimedia, 1997. Ion Iliescu, O istorie deschis a presei romne: 1525-1925. Editura Mirton, 1999. Marin Badea, Scurt istorie a presei romneti, Editura Economic, 2000. Vasile Psil, Presa n istoria modern a romnilor, Editura Fundaiei Pro, 2004. Pamfil eicaru, Istoria presei. Ediie ngrijit de George Stanca, Editura Paralela 45, 2007. Ilie Rad, Incursiuni n istoria presei romneti, Editura Accent, 2008[footnoteRef:8]. [8: O analiz riguroas asupra lucrrilor de istorie a presei, aprute dup 1990, o datorm lui Mircea Popa; vezi Mircea Popa, Istorii ale presei romneti, n Revista romn de istorie a presei, anul V, nr. 1(9), 2011, p. 27-44.]

O realizare deosebit o reprezint apariia recent a Istoriei jurnalismului din Romnia n date-enciclopedie cronologic[footnoteRef:9], o lucrare ampl i necesar, credem, de peste 1400 de pagini, sub coordonarea lui Marian Petcu, care acoper o perioad de aproape trei secole de pres (1731-2011), n ciuda unor atitudini, uneori agresive, de contestare a meritelor acesteia[footnoteRef:10]. [9: Istoria jurnalismului din Romnia n date-enciclopedie cronologic, Volum coordonat de Marian Petcu, Editura Polirom, Iai, 2012.] [10: Vezi recenzia lui Mircea Popa la volumul menionat, n Revista romn de istorie a presei, anul VI, nr. 2 (12), 2012, p. 176-180; Aurel Sasu, Enciclopedia ignoranei, n Romnia literar, nr. 11, 2013.]

II. Stilul publicistic romnesc aspecte generaleII.1. Stilul publicistic (gazetresc) s-a instituit pe baza normelor limbii literare, fiind un stil de esen modern, i cuprinde n sfera sa o gam de mijloace i forme de comunicare orale i scrise, care servesc la informarea publicului, n calitatea sa de receptor, asupra celor mai diverse evenimente cotidiene din viaa social, politic, economic, cultural, tiinific, artistic, sportiv etc., ndeplinind astfel funcia de mediatizare, dar i de influenare a opiniei publice. Textele jurnalistice prezint trsturi specifice care decurg din necesitatea unei informri rapide, exacte, expresive i convingtoare, din caracterul lor dinamic, deschis nnoirilor, dar pstrnd, n general, un echilibru firesc ntre tradiie i inovaie. Datorit receptivitii la inovaie i coninutului su variat, nc de la apariia primelor ziare romneti, stilul publicistic a reprezentat unul din principalele instrumente n procesul de introducere i de adaptare a neologismelor, precum i n aciunea de perfecionare, sub aspectul corectitudinii, a normelor limbii literare din secolul al XIX-lea. De asemenea, datorit circulaiei i influenei imediate asupra cititorilor, la care trebuie s adugm prestigiul redactorilor i al colaboratorilor (n general scriitori i oameni de cultur recunoscui n epoc), presa din secolul al XIX-lea i de la nceputul secolului al XX-lea a contribuit n mare msur la stabilirea i la impunerea unui model de norm scris, considerat literar, grbind astfel procesul de unificare a limbii de cultur, printr-o renunare treptat i contient la elementele regionale i populare.Negarea existenei stilului publicistic sau anexarea lui la stilul beletristic reprezint, probabil, i consecina indirect a faptului c aproape toi marii notri scriitori, ncepnd cu Mihai Eminescu, I. L. Caragiale, Ioan Slavici i continund cu Tudor Arghezi, Liviu Rebreanu, George Clinescu .a., au fost i mari gazetari. Referitor la aceste dou tipuri de discurs, Marian Petcu fcea, ntr-o carte recent, urmtoarele constatri: ,,Evoluiile gazetriei romne au fost nsoite de multe confuzii. Pe una dintre ele a rezuma-o astfel: discursul jurnalistic ar fi o form a celui literar sau ceva total diferit de cel literar. Ori un discurs din proximitatea celui literar Faptul c muli dintre scriitori publicau n paginile ziarelor sau revistelor, nc de la nceputuri, a fost cel mai puternic argument pentru a afirma originea comun a celor dou tipuri de discurs, de unde relaia ndatoritoare dintre jurnalism i literatur[footnoteRef:11]. [11: Marian Petcu, 10 teme de istorie a jurnalismului, Editura Ars Docendi, Bucureti, 2012, p. 9.]

De altfel, n toate etapele de dezvoltare a societii romneti din secolul al XIX-lea, apariia presei constituind un atribut al unei lumi ce tindea spre modernitate, i pn n prezent, putem constata o colaborare activ a scriitorilor n paginile ziarelor sau revistelor. Fenomenul nu a fost i nu este specific doar spaiului cultural romnesc, marii scriitori i-au mpletit destinul lor artistic i printr-o colaborare (permanent sau ocazional) la presa vremii: Voltaire, Honor de Balzac, mile Zola, Victor Hugo, Albert Camus, Jean-Paul Sartre .a.ntruct cei care practicau ziaristica erau i mari scriitori (unii dintre acetia, cum ar fi Mihai Eminescu, I.L. Caragiale sau Tudor Arghezi, au dat strlucire ambelor domenii), interferene stilistice ntre stilul publicistic i stilul beletristic s-au produs i se produc n permanen, cu efecte benefice, n primul rnd, pentru stilul publicistic, dar i cu rezultate pozitive pentru evoluia literaturii. n primele dou etape de dezvoltare a stilului publicistic (1829-1860; 1860-1900), timp n care s-au produs mari schimbri n evoluia societii romneti, n paginile ziarelor au avut loc ample campanii de clarificare ideologic. Tot n pres s-au propus soluii care priveau dezvoltarea, unificarea i mbogirea limbii literare i s-au publicat creaii literare valoroase, ncercndu-se o selecie mai riguroas a acestora pe baza unor criterii estetice ferme. Presa i literatura au cunoscut acum o perioad de emulaie, apropiindu-se, dar i separndu-se din punct de vedere stilistic, prin scopul urmrit, care impunea jurnalistului mijloace de persuasiune specifice, marcate de oralitate n articolul gazetresc. Ca s folosim terminologia retoricii antice, literatura tindea tot mai mult ctre un stil ales (nalt), n timp ce presa cultiva stilul de jos, n sensul unei comunicri lrgite, fr excesele de vulgaritate din presa actual.Odat cu apariia Daciei literare (1840), asistm la o specializare a presei, prin editarea primelor reviste literare, care erau fondate i conduse de reputai scriitori i oameni de cultur: Dacia literar, sub ndrumarea lui Mihail Koglniceanu, Romnia literar (Iai, 1855), condus de Vasile Alecsandri, Convorbiri literare (Iai, 1867), revist fondat de Societatea Junimea i condus de Titu Maiorescu, Tribuna (Sibiu,1884), editat de I. Slavici. Presa literar[footnoteRef:12] nu cuprindea, la nceputurile ei, numai publicaii strict literare, ea a fost n acea perioad mai mult o pres cultural i politic, cu un spectru larg, n domenii cum ar fi: istoria, filosofia, economia, medicina, arta, literatura, filologia etc. Prin programele lor, cele mai importante publicaii literare din secolul al XIX-lea au stabilit principii i criterii de periodizare, de promovare a valorilor autentice, de combatere a exagerrilor, de sincronizare a culturii i a literaturii romneti cu Occidentul, dar i de pstrare a unui echilibru ntre tradiie i modernitate. [12: Majoritatea ziarelor tiprite n intervalul 1829-1840 (i chiar mai trziu) aveau nscrise pe frontispiciu sintagma gazet politic i literar(l); prin literar se nelegea, n primul rnd, tirea, faptul divers cultural tiinific i creaia beletristic; vezi n acest sens, Iorgu Iordan, Albina romneasc. Note pe marginea primului ei volum, n volumul Limba literar. Studii i articole. Ediie ngrijit i note de Pavel ugui i Ion Tristaru, Editura Scrisul Romnesc, Craiova, 1977, p. 169.]

II.2. Stilul publicistic reunete dou tipuri de comunicare: informativ i afectiv. Noutatea / actualitatea a reprezentat i reprezint scopul esenial al gazetarului din toate timpurile. Mai ales n prima etap de evoluie a stilului publicistic (1829-1860), informarea constituia o latur esenial a crezului iluminist i pn la apariia Convorbirilor literare presa romneasc s-a cluzit aproape numai dup acest crez. Raiunea suprem a apariiei presei a fost i este aceea de a informa, de a nregistra i de a interpreta ceea ce se ntmpl n lume. n genurile jurnalistice prin excelen informative (tirea, informaia, relatarea), ntr-un cuvnt, noutatea este comunicat, n general, cu o mare economie de mijloace, cantitativ i calitativ, n timp ce n alte genuri de pres (reportaj, foileton, comentariu, eseu sau pamflet), noutatea coninutului este dublat, de cele mai multe ori, de noutatea expresiei, de originalitatea acesteia. n acest caz ziaristul este interesat nu numai de ceea ce spune, ci i de modul cum spune, posibilitile de comunicare apropiindu-se de zona literaturii, fr s fie literatur propriu-zis. Referitor la distinciile ntre producia jurnalistic i cea publicistic sau ntre publicist / jurnalist, Marian Petcu precizeaz c: ,, n cultura romn nici acum nu se opereaz o distincie clar ntre producia jurnalistic i cea publicistic, ignorndu-se faptul c publicistic poate produce oricine, indiferent de originea sa tiinific i de ocupaie.[footnoteRef:13] [13: Vezi Marian Petcu, Op. cit., p. 17; vezi, de asemenea, opinia autorului cu privire la publicist vs. jurnalist: ,,Dicionarele noastre spun ca publicist este persoana care public opere cu caracter politic, social, cultural, dar i o persoan care public articole de pres; alteori, dicionarele l definesc pe publicist ca fiind scriitor care se ocup de publicistic. n orice caz, publicist nu este egal jurnalist, persoan angajat ntr-o redacie i care triete din veniturile obinute din jurnalism. (p. 33)]

Avnd n vedere cele dou tipuri de comunicare specifice stilului publicistic (termen cu o arie larg de rspndire, nu doar n lucrrile de stilistic funcional), am considerat necesar s facem o clasificare a genurilor jurnalistice, util, credem, n sublinierea interferenelor de natur stilistico-lingvistic dintre stilul publicistic i stilul beletristic, fr s pierdem din vedere i ntreptrunderile cu alte stiluri. Astfel de ntretieri ntre cele dou stiluri funcionale se datoreaz i faptului c unele genuri sunt comune ambelor stiluri (eseul, reportajul, foiletonul, tableta, pamfletul). Acestea prezint ns, n sensul celor artate mai nainte, particulariti distincte, care nu se confund cu cele ale stilului beletristic. Genurile stilului publicistic pot fi clasificate n dou categorii principale: 1. genuri informative: tirea (simpl sau comentat), interviul, reportajul, ancheta. Acestea au drept scop esenial, n primul rnd, s informeze cititorii asupra principalelor evenimente interne i internaionale.2. genuri apreciative: editorialul, tableta, foiletonul, recenzia, cronica, eseul, pamfletul. Acestea sunt texte de opinie, de atitudine, prin care jurnalistul urmrete nu numai s informeze, ci, mai ales, s aprecieze, s interpreteze fapte, evenimente de actualitate, cu scopul de a-l convinge pe cititor s se situeze ntr-o anumit perspectiv (s adopte chiar un anumit comportament), de regul, de natur politic, ideologic sau cultural etc. Majoritatea genurilor ziaristice enumerate s-au fixat n prima jumtate a secolului al XIX-lea, i, n general, ele au cunoscut, de la o etap la alta, o anumit diversificare la nivelul mijloacelor de expresie, determinat de evoluia stilului publicistic i de deschiderile fireti ale acestuia spre celelalte stiluri ale limbii.tirea, ntr-o ierarhie a genurilor jurnalistice, reprezint forma de baz a fiecrui text de pres, toate celelalte genuri (informative sau apreciative) nu reprezint dect o tire extins, interpretat sau comentat de jurnalist prin mijloace lingvistico-stilistice care individualizeaz fiecare text, n funcie de inteniile i de personalitatea ziaristului. De exemplu, reportajul i foiletonul se apropie de literatura artistic, n sensul c, fr s prseasc terenul faptelor reale, gazetarul recurge n comunicare la mijloacele de expresie ale artei; alte genuri, cum ar fi, comentariul i interviul se apropie uneori de limbajul familiar, iar n cazul articolelor politice i de popularizare apropierile tind spre stilul tiinific sau administrativ. Totui niciunul din aceste tipuri de texte nu se poate confunda cu literatura artistic (ziaristica nu este ficiune artistic i nici poezie), nici cu vorbirea uzual i nici cu lucrrile tiinifice (lipsete profunzimea i exhaustivitatea acestora). Genuri jurnalistice, cum ar fi foiletonul sau pamfletul, s-au fixat nc de la nceputurile presei n limba romn. Ion Heliade Rdulescu, Cezar Bolliac, Mihai Eminescu, I.L. Caragiale, N. D. Cocea, Pamfil eicaru, Tudor Arghezi, George Clinescu sunt numai cteva dintre numele reprezentative care au cultivat cu talent aceste genuri. Pamfletul, de exemplu, a fost ncetenit i consacrat de presa secolului al XIX-lea (fiind contaminat parial i de discursul oratoric i polemic), n marile dispute politice i literare care au animat atunci societatea romneasc. Menionm c pamfletul este considerat de unii specialiti un gen de frontier[footnoteRef:14]. [14: Cf. Northrop Frye, Anatomia criticii, Editura Univers, Bucureti, 1972, p. 417-418; R. Wellek, A. Warren, Teoria literaturii, Editura pentru Literatur, Bucureti, 1967. Pornind de la distincia literar /non-literar, teoretizat i de Wellek i Warren, Silvian Iosifescu, Literatura de frontier, Editura pentru Literatur, Bucureti, 1969, va dezvolta i va nuana aceast problem.]

Tableta, gen jurnalistic de opinie a perioadei interbelice, de dimensiuni reduse, permitea o mare varietate a subiectelor (consemnarea i comentarea faptului divers, criticarea unor atitudini, ndeosebi din domeniul vieii publice). Situat ntre articolul de pres i eseu, tableta i oferea gazetarului posibilitatea de a mobiliza imaginaia receptorului, chiar dac trata o tem de actualitate. De mare concentrare i for expresiv, la limita dintre umor i sensibilitate, tableta a reprezentat o creaie a geniului ziaristic arghezian prin afirmarea i consacrarea ei, mai ales, n paginile revistei Bilete de papagal (1926-1929; 1937-1938).Reportajul, gen prin excelen gazetresc, informeaz despre fapte, evenimente de interes general sau ocazional, prin mijloace literare de expresie specifice, fr s se confunde cu literatura. Deosebit de interesante sunt trimiterile lui Mircea Braga referitoare la reportaj, care, subliniaz autorul, poate devansa strictul cod informativ i poate plonja n zona creaiei: ,,Dac, ntr-un caz, mesajul e direct i liniar, deci codificat astfel nct faciliteaz accesarea corect i imediat, n cellalt caz mesajul e deopotriv entropic i supraabundent i are valoare aditiv sporit (fiindc se adaug la ceva deja tiut: programul receptrii literare), avnd aadar un cod de organizare a informaiei la rndul lui entropic. n acelai timp, aici pot s apar distorsiuni mai mici sau mai mari datorit, ns, nu doar caracteristicilor mesajului, ci i capacitii de tratare a acestuia de ctre receptor. Cnd se integreaz culturii prin filtrul literaturii, deci altfel spus cnd este literatur, abordabil sociologic ca triunghi emitor(creator)-mesaj (oper)-receptor(cititor), reportajul i dezvolt prezena nc o dat ntr-un registru dublu: ca proces de comunicare i, simultan, ca mod de comunicare[footnoteRef:15]. [15: Mircea Braga, Despre ordinul suveran al receptrii, Editura Imago, Sibiu, 2013.]

Definit de Geo Bogza ca fiind cel mai sensibil seismograf al vieii, reportajul este literatura faptului real, n care jurnalistul se implic direct ca martor ocular i ca participant, printr-o mrturisire personal, definitorie pentru profilul i talentul personalitii sale. Reportajul gazetresc pornete de la realitate, ngrdete ns fantezia cititorului, devine referenial, jurnalistul scrie / relateaz de la faa locului, n calitatea sa de martor, despre ceea ce vede sau ncearc s reconstituie, n mod amnunit, evenimentul. Un scurt istoric al reportajului evideniaz contribuia esenial a scriitorilor la dezvoltarea acestei specii publicistice. Dinicu Golescu, Dimitrie Bolintineanu, Grigore Alexandrescu, V. Alecsandri, Camil Petrescu, Ion Vinea, Felix Brunea-Fox, Geo Bogza sunt doar cteva nume de scriitori care au practicat cu talent reportajul. Eseul gazetresc s-a situat la intersecia criticii literare cu ziaristica i a cunoscut o strlucit afirmare prin contribuia lui Paul Zarifopol, Lucian Blaga, Camil Petrescu, Mihai Ralea, George Clinescu .a. Eseurile gazetreti se deosebesc ns de eseurile unor filosofi, economiti, istorici sau lingviti, acestea fiind adevrate studii savante, de mare rigoare, i numai din modestie astfel de autori i spun eseiti, deoarece au contiina c nu au epuizat n totalitate complexitatea subiectelor cercetate. Eseistul-gazetar face ns oper de minim informare, fr erudiie, cu un minim de figuri de stil, la nivelul unui cititor mediu, care este interesat s tie ceva mai mult din pagina de ziar. Din cele prezentate se poate constata c ntre jurnalistic i literatur a existat i exist o permanent legtur, n ambele sensuri, cu efecte mai mult sau mai puin benefice pentru cele dou domenii, fr ca acestea s se confunde. Textele de pres nu prezint, n general, caliti artistice i autorii acestora nici nu-i propun astfel de intenii, scopul principal fiind acela de a informa, de a convinge i de a influena; ele se constituie ntr-un tip de proz aparte, non-artistic; nu au personaje i nici nu prezint o desfurare narativ, apelul la ficiune fiind exclus. Excepie face pamfletul, n care apare frecvent un narator irascibil i subiectiv, dar aici trebuie s vedem o deviere de la canoanele stilului publicistic, care ar trebui s fie obiectiv, nu pasional; de art nu se poate vorbi n acest caz. De asemenea, un reportaj, orict de literar ar fi redactat, nu devine prin aceasta oper de ficiune, pentru a fi confundat cu stilul beletristic. Aadar, ntre scriitura literar i cea jurnalistic exist deosebiri importante. Dac prima este auto-referenial, trimind la o lume imaginar ce eman din ea nsi, cea de-a doua este referenial, bazndu-se i orientnd lectura spre o realitate care exist independent i n afara textului jurnalistic. n timp ce literatura se ntemeiaz pe construcii elaborate, predominante fiind procedeele stilistice, adeseori de mare rafinament, ziaristica are ca suport texte clare, accesibile omului obinuit, eliberate de artificiile inerente actului de literaturizare[footnoteRef:16]. [16: Mihai Coman, Introducere n sistemul mass-media, Editura Polirom, Iai, 1999, p. 184. ]

II.3. n ceea ce privete folosirea figurilor de stil, textele jurnalistice nu depesc, n general, o anumit limit, nct s fie confundate cu textele literare. Avnd o larg deschidere spre un receptor eterogen i asumndu-i o funcie de mediatizare permanent, emitorul-ziarist, n funcie de genul de pres pe care l practic, poate utiliza diverse mijloace de contactare emoional a cititorului: lexic figurat, proverbe, maxime sau expresii, jocuri de cuvinte, comparaii, epitete, antiteze, perifraze i digresiuni etc. Frecvent ntlnite sunt epitetele i comparaiile, dar fr preocuprile de efect stilistic din stilul beletristic. Deosebirea esenial dintre comparaia utilizat n stilul beletristic i cea din textele publicistice const n faptul c, n vreme ce comparaia poetic plasticizeaz, reveleaz i evoc, cea din stilul publicistic delimiteaz sau circumscrie (comparaia poate fi ntlnit i n alte stiluri funcionale: stilul religios, juridico-administrativ sau tiinific, n acesta din urm avnd rolul de a explica ori de a defini anumii termeni, n mare parte neologisme). Datorit specificului stilului publicistic, care const n reflectarea la nivelul lexicului a multiplelor interferene din realitatea social, politic, cultural, tiinific etc., comparaiile au, aparent, din punct de vedere semantic, o componen eterogen, comparatul fcnd parte, de obicei, din lexicul social-politic, care constituie una din dominantele acestui stil. n ceea ce privete comparantul, comparaiile aveau n structura lor, mai ales n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, cuvinte aparinnd, cel mai frecvent, domeniului mitologic i religios: Cam de pe la 1845 ncepe ns n mintea scriitorului bucuretean o suficien nepomenit i o decdere intelectual cu att mai primejdioas cu ct Eliade era privit n vremea lui ca un fel de oracol. (M. Eminescu, IX, 341); Rusia au nceput dovada, cauza slavilor de sud a devenit o cauz european, ndrtnicia turcilor notorie, nct ruii, declarnd rzboi, i vor spla minile ca Pilat din Pont, cci au dovedit c turcul e de vin, c el trebuie esterminat. ( IX, 309).Jurnalistul poate recurge i la alte figuri de stil (metafore, personificri, enumeraii, repetiii, inversiuni, exclamaii, interogaii etc.), dar folosirea acestora se face n mod deliberat pentru a convinge pe cititor i nu pentru realizarea unei emoii estetice. De exemplu, metafora n stilul publicistic este aproape ntotdeauna decodabil, ea nu opacizeaz, ci expliciteaz enunul, prin intermediul unor analogii discursive. Ziaristul nu construiete o nou realitate (artistic), ci comunic un punct de vedere, informeaz, relateaz, urmrind n acelai timp, pe ct posibil, s fie obiectiv. Funcia ce o implic stilul publicistic confer metaforei o particularitate pe care nu o ntlnim n stilul beletristic, caracterul de clieu, de formul stereotip, ngheat n limitele unor enunuri determinate[footnoteRef:17]. La fel, informaiile transmise de ageniile de pres oficiale nu se pot confunda cu rigorile unui text juridico-administrativ sau oficial. Desigur c ziarele public i au publicat i texte cu caracter tiinific sau administrativ (primele ziare romneti au avut un rol important n difuzarea terminologiei tiinifice, administrative sau politice, dar i n adaptarea corect a cuvintelor mprumutate), dar ntr-un limbaj specific, gazetresc. De exemplu, comentarea unei legi sau a unei dispoziii administrative se realizeaz, de regul, la un nivel ct mai accesibil, mediu, evitndu-se, pe ct posibil, termenii de strict specialitate, limbajul utilizat fiind mai puin tehnic, pentru c ziaristul se adreseaz, n primul rnd, unui public larg i nu specialistului care stpnete un cod metalingvistic propriu; accesibilitatea este sau ar trebui s fie una dintre caracteristicile textelor publicistice, altfel acestea nu i-ar putea ndeplini funcia de informare. Lexicul stilului publicistic se nscrie ntr-o not de specificitate, n care predomin neologismele de uz general, n special din domeniul social-politic, excluznd ns din principiu termenii tehnici. [17: Vezi Criu Dasclu (coord.), Imaginea n stilurile nonartistice ale limbii romne literare n secolul al XIX-lea, Tipografia Universitii Timioara, 1986, p. 23. Autorii identific mai multe tipuri de metafore specifice acestor stiluri; astfel stilului publicistic i este caracteristic metafora rezumativ, la care se adaug metafora negativ i metafora aluziv, n timp ce n stilul tiinific dominant este metafora-definiie.]

n ciuda caracterului intermediar, n raport cu celelalte stiluri funcionale, stilul publicistic nu se poate confunda cu acestea. Orict de tiinific ar fi redactat un articol de fond dintr-un ziar, acesta nu devine lucrare sau oper de tiin. Astfel, se poate constata c lexicul textelor jurnalistice elimin din principiu termenii de specialitate, iar atunci cnd acetia sunt folosii, foarte limitat ns, sunt explicai n context, pentru un public larg, altul dect acela al oamenilor de tiin din domeniul respectiv. Fr s constituie un procedeu caracteristic doar stilului publicistic, explicarea n context a unor termeni tehnici sau a unor mprumuturi recente s-a practicat n toate etapele de evoluie ale acestui stil. Procedeul glosrii neologismelor (provenite din diverse domenii de activitate), n cuprinsul articolelor sau n subsolul paginilor, era frecvent utilizat n prima etap de afirmare i de consolidare a stilului jurnalistic. De cele mai multe ori termenii noi erau explicai n parantez, prin notarea n text a unui echivalent vechi, a unui calc sau prin niruirea termenilor noi, alturi de sinonime cunoscute[footnoteRef:18]. Din necesitatea unei mai bune nelegeri a textului, procedeul s-a folosit n toate etapele de evoluie a stilului publicistic, l-a folosit i Eminescu i se folosete i n presa actual. [18: Al. Andriescu, Limba presei romneti n secolul al XIX-lea, Editura Junimea, Iai, 1979, p. 86-87.]

II.4. Terminologia social-politic, mai mult dect cea tiinific sau juridic, a imprimat stilului publicistic un caracter particular; din aceast cauz stilul publicistic a fost cercetat n strns legtur cu terminologia politic[footnoteRef:19], care constituie o particularitate esenial a acestuia, n ciuda unor afirmaii recente i neargumentate, care neag acest fapt: Printre stilurile funcionale, cel publicistic (jurnalistic) nu beneficiaz de o terminologie proprie, mprumutnd, dup caz, elemente specifice altor stiluri (tiinific, beletristic sau administrativ) i abordnd, ntr-un chip accesibil, probleme ale actualitii imediate sau de interes comun pentru publicul larg[footnoteRef:20]. [19: Cf. Gh. Bolocan, Unele caracteristici ale stilului publicistic al limbii romne literare, n SCL, XII, 1961, nr. 1, p. 38-39.] [20: Ilie tefan Rdulescu, Vorbii i scriei corect, Editura Teora, Bucureti, 1999, p. 139.]

Terminologia social-politic meniona Dumitru Irimia cuprinde dou straturi lexicale: un prim strat l constituie fondul principal lexical, care reprezint nucleul esenial al stilului publicistic[footnoteRef:21], iar cel de-al doilea nivel l constituie termenii provenii din alte stiluri (tiinific, juridico-administrativ, religios) sau din limba literar comun. Cele mai multe dintre neologismele aparinnd primului strat lexical includ termeni cu caracter internaional care s-au fixat n diferite etape de evoluie a stilului publicistic, ponderea acestora fiind determinat de factori interni (gradul de dezvoltare a societii, evoluia sistemelor politice autohtone), la care se adaug factorii externi, care reflect transformrile social-politice din viaa internaional. Cei mai muli termeni politici (majoritatea neologisme de origine francez, dar i de alte origini), aparinnd acestui prim nivel lexical, s-au fixat nc din prima etap de afirmare i de constituire a stilului publicistic (1829-1860), caracterizndu-se, n general, prin stabilitate, puini dintre acetia cunoscnd mutaii semantice sau diferite conotaii, determinate de specificul vieii politice: aboliionist, balotaj, capitalist, clas, comunism, congres, constituional, constituant, contrarevoluie, democraie, despotism, dictatur, libertate, meeting, parlament, partid, partid, proletari, propagandistic, republic democratic, revoluie, terorism etc.[footnoteRef:22] [21: Cf. Dumitru Irimia, Structura stilistic a limbii romne contemporane, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1986, p. 211.] [22: Vezi Al Andriescu, Op. cit., p. 92-93. Terminologia politic a fost difuzat i fixat mai ales de presa politic: Curierul romnesc, Albina romneasc, Gazeta de Transilvania, dar i de alte publicaii, dup cum terminologia tiinific i tehnic a fost fixat de literatura de specialitate prin intermediul manualelor i periodicelor; vezi, de asemenea, N. A. Ursu, Formarea terminologiei tiinifice romneti, Editura tiinific, Bucureti, 1962, p. 9-10.]

Termenii celui de-al doilea strat lexical se nscriu n terminologia social-politic-economic sau primesc numai amprenta stilului publicistic, n ansamblu sau prin unele din variantele sale[footnoteRef:23]. Odat cu apariia primelor ziare s-a simit nevoia fixrii acestor neologisme, n general, termeni tehnici. Fr ca trsturile stilului publicistic s depind, ntr-o msur prea mare, de terminologia tehnic folosit n pres, acetia au contribuit ns, prin frecvena lor ridicat, la fixarea lor ntr-o serie de mbinri tipice. Singuri, aceti termeni tehnici n-ar fi putut ndrepti existena unui stil publicistic autonom[footnoteRef:24]. [23: Dumitru Irimia, Op. cit., p. 212.] [24: Al. Andriescu, Op. cit., p. 115-116.]

Mai mult dect oricare stil funcional care utilizeaz modalitatea scris de comunicare (paralel cu cea audiovideo), stilul publicistic, spre deosebire de celelalte stiluri, este deschis, n general, modificrilor de expresie ale diferitelor categorii sociale, textele de pres reflectnd realitatea imediat n ansamblul ei. Neluarea n considerare a ariilor de contact, existente ntre toate stilurile limbii literare scrise (beletristic, tiinific, juridico-administrativ i religios), ar putea conduce la negarea existenei tuturor stilurilor, ceea ce ar constitui o eroare. Asemenea interferene au existat i ntre stilurile limbii literare vechi, chiar dac, cu excepia stilului religios, nu se poate vorbi pentru aceast perioad de stiluri funcionale n accepiunea modern a termenului. Este i concluzia la care ajunge autoarea unei temeinice lucrri, consacrate limbajului biblic romnesc: Se poate spune, deci, c n aceast perioad de nceput nu a lipsit o anumit interaciune ntre variantele limbii literare, direcia fiind, n mod evident, dinspre textele religioase spre cele laice, i n mai mic msur invers[footnoteRef:25]. [25: Niculina Iacob, Limbajul biblic romnesc(1640-1800). Aspecte ale evoluiei limbii romne literare pn la 1840, vol. I, Editura Universitii tefan cel Mare Suceava, 2000, p. 19.]

Dat fiind marea diversitate a mesajelor care compun stilul publicistic, este firesc ca acesta s dezvolte o bogat reea de relaii cu celelalte stiluri, circumscrise unor domenii socio-culturale mai ferme: cu stilul administrativ, prin abordarea unor probleme sociale, civice, de larg interes, cu stilul beletristic, mai ales prin reportaje i interviuri, iar cu stilul tiinific, prin textele de popularizare a tiinelor. Aceste interaciuni nu sunt ns unidirecionale, ci ele se pot manifesta, ntr-o msur mai mare sau mai mic, i n sens invers. Alexandru Graur considera c tocmai caracterul eterogen al presei i confer statutul de stil autonom: nsui faptul c n ziare apar elemente din toate celelalte stiluri este suficient ca s putem vorbi de un stil al presei. O unitate care are puncte comune cu toate celelalte uniti se dovedete chiar prin aceasta diferit de toate[footnoteRef:26]. [26: Al. Graur, Vocabularul presei, n Presa noastr, XV, 1970, nr. 12, p. 27.]

Astfel de ntreptrunderi se pot manifesta i ntre celelalte stiluri (juridico-administrativ cu tiinific, beletristic cu religios etc.), fr ca prin aceasta stilul / stilurile s-i piard identitatea. Fenomenul se nscrie ntr-un amplu proces de permeabilizare a granielor dintre variantele funcionale ale limbii, fapt remarcat i n unele cercetri recente[footnoteRef:27]. Determinarea exact a stilurilor limbii literare sau ncadrarea rigid ntr-o schem, reductibil la cteva stiluri principale, n care stilurile s apar ca uniti de acelai rang, net separabile, prin excluderea nejustificat a unora (stilul publicistic) sau prin omiterea intenionat a altora (stilul religios), fr s se in seama de complexitatea fenomenelor stilistice nu pare a fi suficient de ntemeiat i productiv n cercetrile actuale de stilistic. [27: Cf. Mioara Avram, Vocabularul actual al limbii romne, n Limba i literatura romn, XXVI, 1997, nr. 3, p. 3-6; Angela Bidu-Vrnceanu, Dinamica sensurilor n romna actual, n LL, XLVII, 1997, III-IV, p. 39-44.]

Referindu-se la excluderea nejustificat a stilul publicistic din schemele sistemelor stilistice, Rodica Zafiu meniona urmtoarele: n schemele sistemelor stilistice nu intra ntotdeauna nici limbajul jurnalistic: cu justificarea c are o prea mare diversitate interioar (ntre editorial, reportaj i cronica sportiv, de pild, diferenele lingvistice fiind foarte mari). Poate c i n acest caz existau motive strategice: cum cea mai mare parte din textul jurnalistic se identifica perfect n acei ani cu discursul oficial, a caracteriza publicistica nsemna implicit a vorbi despre limbajul politic[footnoteRef:28]. [28: Rodica Zafiu, Diversitate stilistic n romna actual, Editura Universitii Bucureti, 2001, p. 8.]

II.5. Constituindu-i o structur specific, determinat de impunerea i de dezvoltarea presei scrise, stilul publicistic cunoate, de mai bine de jumtate de secol, i o variant audiovideo, consecin a dezvoltrii altor mijloace de comunicare: radioul i televiziunea, crora li se adaug n prezent presa electronic. Autorul canadian Marshall Mc. Luhan era de prere c mijlocul de transmitere a informaiei exercit, pe un alt plan dect informaia propriu-zis, o influen a receptorului prin faptul c i modific deprinderile de percepie i structura spiritual, indiferent de coninutul comunicat[footnoteRef:29]. [29: Cf. Marshall Mc. Luhan, Galaxia Gutenberg. Omul i era tiparului, Editura Politic, Bucureti, 1975.]

Nu vom insista aici asupra diferenelor existente ntre presa scris i celelalte medii de comunicare, dar facem precizarea c presa de hrtie are avantajul de a-i oferi cititorului libertatea de alegere a informaiei: cel care citete ziarul are posibilitatea de a selecta i de a decide singur asupra unui anumit subiect, n funcie de propriile convingeri i interese imediate; televiziunea i radioul impun consumatorului de informaie o anumit ordine n receptarea acesteia. Nu n ultimul rnd, trebuie avut n vedere, prestigiul pe care-l are cuvntul scris fa de cel vorbit. Fr a intra n detalii care apropie sau difereniaz cele trei mijloace de comunicare i care constituie, n ultim instan, trei vrste[footnoteRef:30] ale stilului publicistic, exist n prezent tendina de a extinde conceptul de stil i asupra radioului i televiziunii, aa nct unii autori vorbesc i de un stil al radioului sau de un stil al televiziunii. Aceste dou stiluri susine Victor Viinescu se individualizeaz difereniat potrivit ncrcturii estetice, muzicii i altor elemente iconografice (autorul a avut n vedere exclusiv criteriul canalului de transmisie)[footnoteRef:31]. [30: Rgis Debray, Cours de mdiologie gnrale, Paris, Gallimard, 1991 face, n finalul crii sale, o prezentare interesant a vrstelor mediilor de comunicare. Autorul distinge o prim perioad ce se ntinde pn la apariia tiparului (logosphre), numit Lge thologique: Lcriture est de Dieu: hiroglyphe, au sens fort. Dieu dicte, lhomme note et dicte son tour. On lit avec les lvres, et en groupe. Apariia i rspndirea tiparului, cea de-a doua perioad (graphosphre), numit Lge mtaphysique: Subordination de limage au texte, apparition de lauteur (et de lartiste) comme garant de vrit, abondance des rfrences crites, libert dinvention. On lit avec les yeux. Cea de-a treia etap Lge de llectron, qui fait descendre le livre de son pidestal symbolique, comme vidosphre (malgr le rle accru de lauditus). Le visible en effet y fait autorit; en contraste avec lomnipotence antrieurement reconnue aux grandes Invisibles (Dieu, lHistoire et Raison) [p. 389].] [31: Victor Viinescu, Structuri narative moderne n mesajele mass-media, n Comunicrile Hyperion, vol. 5, Editura Hyperion XXI, Bucureti, 1996, p. 229.]

Stilul publicistic actual este rezultatul dezvoltrii i modernizrii presei scrise, care s-a impus, n raport cu celelalte medii (radioul i televiziunea), ca un sistem clasic de comunicare, de interpretare i de influenare. Presa scris are i o prioritate genetic fa de celelalte dou: radioul s-a instituit ca o replic vorbit a presei scrise, iar televiziunea i radioul folosesc unele genuri publicistice (reportajul, interviul etc.), care s-au constituit i s-au afirmat mai nti n pres[footnoteRef:32]. [32: Mihaela Scnteie, Introducere n semiotic, Editura Pygmalion, Piteti, 1996, p. 95.]

Bazndu-ne pe faptul c lexicul folosit n varianta scris a stilului publicistic i, n general, structurile morfologice i sintactice coincid celor din varianta oral (diferenele nu sunt semnificative i privesc mai ales nivelul fonetic, nerelevant n varianta scris), credem c nu putem admite existena a dou stiluri: unul al radioului i altul al televiziunii. Mai degrab le-am putea considera dou (sub)variante interne ale aceluiai stil funcional, alturi de (sub)varianta scris. Deosebirile dintre cele trei (sub)variante ale stilului publicistic privesc, n primul rnd, mijloacele tehnice de transmitere a informaiei, care, este adevrat, exercit i ele, pe un alt plan dect informaia propriu-zis, o influen asupra receptorului prin aceea c i modific parial deprinderile de percepie, structura spiritual, atitudinile i comportamentele. n general, se consider c de existena unui stil publicistic autonom, cu un profil stilistic distinct difereniat de al celorlalte stiluri ale limbii romne literare, se poate vorbi n jurul anului 1860: Diferenierea stilului publicistic n cadrul general al limbii romne literare, se adncete dup 1840 i este terminat, n liniile ei mari, n 1860[footnoteRef:33]. Pornind de la aceast opinie, susinut n majoritatea studiilor i lucrrilor consacrate presei, am considerat necesar s subliniem faptul c procesul de structurare a stilului publicistic se va definitiva odat cu intrarea i afirmarea n pres a marelui poet i gazetar Mihai Eminescu, care, n perioada intensei activiti jurnalistice de la Curierul de Iai i de la ziarul Timpul, alturi de Slavici i Caragiale (fr a pierde ns din vedere i contribuiile altor scriitori-gazetari din epoc), a reuit s imprime stilului publicistic romnesc atributele deplinei modernitii. [33: Al. Andriescu, Op. cit., p. 76.]

III. Apariia i evoluia presei europene

III.1. n ansamblul mijloacelor de comunicare, presa deine i nu de astzi un loc privilegiat att prin vechimea, ct i prin desvrirea la care a ajuns, ca principal instrument de informare i de interpretare a realitii, determinnd, de cele mai multe ori, ideile, gesturile i reaciile cotidiene, simpatiile i antipatiile ,,curentedin cadrul unei comuniti sociale. Apariia presei este fixat, n general, dup inventarea tiparului, dar nu trebuie s pierdem din vedere i aa-zisa ,,preistorie a acesteia, deoarece dorina de informare s-a manifestat nainte de apariia scrisului i, evident, nainte de apariia i generalizarea tiparului. Cele mai multe dintre studiile i lucrrile consacrate perioadei de nceput a presei europene au evideniat faptul c primele manifestri, care pot fi ncadrate n categoria genurilor i speciilor jurnalistice, snt rezultatul apariiei buletinelor din Roma antic Acta publica, Acta diurna populi romani sau Acta senatus , datnd din vremea lui Iulius Caesar (100-44 . Hr.). Evenimentele importante ale fiecrui an erau notate cronologic pe tabule, acestea erau numite ,,analele pontifilor (dar i Annales maximi, Annales Pontificum etc.), fiind accesibile la nceput doar patricienilor, apoi i plebeilor. Ele erau dublate de Acta Senatus i Acta diurna, care conineau informaii despre adunrile senatului, cuprinznd pri din procesele verbale, extrase din discursuri, proiecte de legi, evenimente de la Curte, evenimente militare, informaii despre spectacole sau ceremonii, fapte ale actorilor, procese, calamiti i chiar ceea ce astzi am numi ,,faptul divers[footnoteRef:34]. [34: Apud Eugne Dubief, Le journalisme, Paris, Hachette, f.a. p.4]

Prin intermediul acestora, cetenii erau informai asupra principalelor decizii ale autoritilor, noutile zilei fiind afiate n piaa public sau n forum. Diurnarii erau cei care scriau aceste foi, unul din cei mai cunoscui a fost Caius Sallustius, protejatul lui Iulius Caesar, cel care coordona Commentarius rerum novarum (,,cronica noutilor), o foaie sptmnal, care aprea n peste 10000 de exemplare, textul iniial fiind recopiat de cei peste 300 de scribi[footnoteRef:35]. Pe lng aceste modaliti oficiale de comunicare, o pondere nsemnat, n mprejurrile de atunci, o aveau informatorii orali, poreclii subrostrani. ntr-o scrisoare a lui Coelius ctre Cicero, se menioneaz c la Roma, n apropierea Rostrelor[footnoteRef:36], asemenea persoane bine informate furnizau nouti pltite celor interesai. [35: http://mediastheatresje.iquebec.com/version%20texte.htm] [36: Tribun situat lng forum, nconjurat de o arcad susinut de coloane mpodobite cu rostre; n Roma antic exista obiceiul de a se ridica o coloan cu rostre (ciocurile de la prora corbiilor de rzboi), dup obinerea unei victorii ntr-o btlie naval.]

Modestele foi existente la Roma aveau un caracter strict administrativ. Departe nc de presa periodic modern, aceste mijloace incipiente de informare, urmate spre sfritul Evului Mediu de foile manuscrise (numite la Veneia avvisi, iar n Germania zeytungen), erau citite, probabil, cu interes de ctre autoritile de la Roma, sau din provincii. Ar fi hazardat s considerm c astfel de buletine, al cror coninut era preponderent comercial, care circulau, n principal, la Roma, ar fi putut s determine sau s influeneze apariia presei din provinciile Imperiului Roman. Ecouri ale acestor substituieni ai ziarelor de mai trziu au ajuns, probabil, prin intermediul militarilor care veneau de la Roma sau din alte pri ale lumii romane, inclusiv n Dacia sau n alte regiuni, de unde acetia trebuiau s informeze autoritile asupra evenimentelor importante din teritoriile ocupate[footnoteRef:37]. [37: Cf. Al. Andriescu, Limba presei romneti n secolul al XIX-lea, Editura Junimea, Iai, 1979, p. 1. ]

III.2. Referitor la originile presei, nu credem c este lipsit de interes opinia lui Ren de Livois, care consider c originile ndeprtate ale jurnalismului snt cu mult mai timpurii dect n spaiul european. Autorul, ntr-o documentat lucrare consacrat istoriei presei franceze[footnoteRef:38], menioneaz c apariia acestor mijloace de comunicare, puse pn acum n legtur cu Acta diurna sau cu foile manuscrise din secolele al XV-lea i al XVI-lea, este cu mult mai ndeprtat, dac ne raportm la spaiul cultural european: ,,Treisprezece secole naintea erei noastre, egiptenii aveau la dispoziia lor papirusuri de informare, guvernamentale sau independente, chiar ostile cercurilor oficiale[footnoteRef:39]. [38: Ren de Livois, Histoire de la presse franaise, I, Des origines 1881. II. Des 1881 nos jours, Editions Spes - Lausanne, 1965.] [39: Apud Al. Andriescu, Op. cit., p. 12.]

Un rol important n apariia primelor forme de manifestare a presei din Europa l-a avut, desigur, inventarea tiparului, de avantajele cruia astzi nu se mai ndoiete nimeni, dei plenul Sorbonei hotrse, n 1533, distrugerea mainilor de tiprit: ,,aceste invenii drceti care dau natere n fiecare zi la o mulime mare de cri vtmtoare. Apariia la Strasbourg (dup unii autori la Mainz), n anul 1438, a acestei tulburtoare invenii a lumii occidentale, datorate lui Johann Gutenberg[footnoteRef:40], a condus la tiprirea primei cri din Europa (Lyon, 1473) i la apariia, n Frana, a unor fascicule de dimensiuni limitate numite ,,ocazionale (ofereau informaii generale, fiind editate sub forma unor foi mici de 4, 8, sau 16 pagini, din care nu lipsea senzaionalul, prin titluri care urmreau s atrag atenia: evenimente de la Curte, cataclisme, miracole etc.), iar n Italia, ,,gazzette. Tiprirea i difuzarea acestora, mai nti fr regularitate, a constituit ,,trstura major a acestei prime faze, de la sfritul secolului al XV-lea pn la nceputul celui urmtor[footnoteRef:41], urmat, n Frana, de publicaiile cu un caracter popular, denumite ,,canards, foi de scandal, care povesteau un fapt extraordinar, real sau, de cele mai multe ori, imaginat; prima foaie de acest tip dateaz din anul 1529, astfel de publicaii cunoscnd apogeul n secolul al XIX-lea[footnoteRef:42]. [40: Referitor la data inventrii tiparului, opiniile snt diferite: pentru unii cercettori, tiparul ar fi aprut n anul 1434, pentru alii, n 1438, n timp ce ultimii dateaz invenia n 1439. n China, tiparul este cunoscut cu multe secole nainte; dinastia Tang, care a condus China, ntre anii 618-907, avea o gazet oficial, intitulat Ti pao, iar prima carte din lume, Diamond Sutra, a fost tiprit, de asemenea, n China (868 d. H.), n timp ce operele lui Confucius au fost imprimate n anul 953. ] [41: Jean-Nel Jeanneney, O istorie a mijloacelor de comunicare. De la origini i pn astzi, Institutul European, Iai, 1997, p. 21.] [42: Maurice Lever, Canards sanglants, naissance du fait divers, Paris, Fayard, 1993.]

III.3. Foile manuscrise - precursoarele ziarelor de astziFoile manuscrise, precursoarele ziarelor, au constituit o etap important care au prefigurat nceputurile jurnalismului n Europa, iar inventarea tiparului a nsemnat pentru foile manuscrise, difuzate n Italia, Anglia, Frana, Germania sau Olanda, un concurent serios, ceea ce nu va duce ns la impunerea rapid a presei tiprite, care, exceptnd Marea Britanie, va fi supus unei stricte cenzuri din partea autoritilor, astfel nct tirea manuscris i cea tiprit au coexistat, disputndu-i ntietatea, i n secolul al XV-lea, chiar i mai trziu, pn la nceputul secolului al XVIII-lea[footnoteRef:43]. [43: Georges Weill, Le journal. Origine, evolution et rle de la presse periodique, Paris, 1934.]

La nceput, acestea erau foi volante i aveau un rol informativ, fiind lipsite de periodicitate. Ele aveau drept scop s informeze monarhii i familiile nobiliare. Snt citate cazurile lui Eduard al - III-lea, n Anglia secolului al XIV-lea, sau al prinilor electori din Saxonia, din aceeai perioad, cu importante cheltuieli pentru procurarea unor asemenea texte. Exist documente pstrate n Biblioteca Universitii din Leipzig, n Biblioteca Vaticanului sau n Biblioteca Naional din Viena care atest, pentru secolele al XV-lea i al XVI-lea, prezena unor colecii ale acestor foi manuscrise cu informaii din cele mai diferite locuri ale Europei (Roma, Hamburg, Viena, Madrid, Paris, Londra, Varovia, Constantinopol etc.). Gazetele-manuscris difuzau informaii economice (monede, preuri, piee, transporturi), politice (tratative, conflicte militare), dar i fapte diverse. n secolele al XVI-lea i al XVII-lea, circulau foi de acelai tip care, ntre timp, erau tiprite. Istoria reine n acest sens foi cu numele de Occasionels pentru Frana, Zeitung pentru Germania, Avvisi pentru Italia sau Newsbooks pentru Anglia, dar i titluri ca Mercur, Gazet sau Jurnal. Cteva dintre trsturile definitorii pentru ideea de pres se pot regsi n spectacolul propus de-a lungul acestei perioade. Dincolo de nevoia circulaiei informaiei, de ,,valorificarea faptului divers, este de reinut i ceea ce Jean-Nel Jeanneney socotea un fel de ,,pres de atitudine prin care se influeneaz ,,afacerile publice, crescnd ponderea notelor satirice, a elementelor de pamflet. Pe de alt parte, aceste foi circulau uor i puteau evita ,,controlul autoritilor. n felul acesta vorbim i despre o alt paradigm, cea a luptei dintre cenzur i libertatea presei, dramatic relaie care va acoperi secolele urmtoare. Ideea apare i n Histoire de la presse a lui Pierre Albert[footnoteRef:44]. [44: Pierre Albert, Histoire de la presse, Paris, Presse Universitaires de France, 1989, p. 8.]

n acest sens, toi istoricii amintesc cteva exemple. n 1275, o ordonan regal prevedea, n Anglia, pedepsirea celor care difuzeaz tiri false. n 1534, cenzura devine o realitate n Frana. ntre 1569-1572, papa Pius al V-lea impunea sanciuni grave, mergnd pn la condamnarea la moarte a celor care rspndeau avvisi, prin care era atacat biserica catolic[footnoteRef:45]. [45: Vezi Marian Petcu, Puterea i cultura, Editura Polirom, Bucureti, 1999. ]

A mai intervenit ceva fundamental pentru ca presa s devin realitate. Chiar dac tiparul este un produs al secolului al XV-lea, presa tiprit i face loc treptat, coexistnd cu substituieni mai vechi sau cu alte forme ,,de tranziie. Din aceast ultim categorie merit evideniate almanahurile, ,,une sorte de journal annuel (cu apariii la date fixe i o regularitate anual, numele provenind de la un cuvnt arab, cu sensul de ,,anul viitor), povestirile istorice, cu notarea faptelor ,,jour par jour i publicaiile populare, despre care am amintit.

III.4. Actul de natere al presei tiprite Actul de natere al presei periodice europene se va concretiza ns abia la nceputul secolului al XVII-lea. n 17 mai 1605, la Anvers, n Olanda, a aprut la intervale iniial neregulate jurnalul sptmnal Nieuwe Tijdinghen (tirile recente), tiprit de Abraham Verhoeve (1575-1652), urmat la un deceniu de Frankfurter Zeitung. n anii urmtori, apar aproape concomitent publicaii periodice la Berlin, Hamburg (1616), Stuttgart (1619), Kln (1620), Amsterdam (1620) Florena (1636), Roma (1670), Stockholm (1675), Madrid (1661), Cracovia (1681), Petersburg (1703), Viena (1703). La Londra, Nathaniel Butler fondeaz, n 1622, primul sptmnal, Weekely Newes, iar la Paris, datorit medicului Thophraste Renaudot (1586-1653), apare La Gazette (30 mai 1631), primul jurnal n neles modern (4 pagini, in quarto, 8 pagini (1632), un tiraj care ajungea de la 300 la 800 de exemplare), care includea mai ales informaii politice, dar i mondene. Fondatorul gazetei, difuzat prin intermediul gazetierilor, sublinia: ,,Cest le journal des Rois et des puissances de la terre; tout y est par eux et pour eux, qui en font le capital; les autres personnages ne leur servent que daccessoire[footnoteRef:46]. La Gazette a fost completat, din noiembrie 1631, cu Nouvelles ordinaires, un hebdomadar de 4 pagini, care a aprut pn n anul 1683, fiind urmat de suplimentul lunar Relations des nouvelles du monde, n care Renaudot a ncercat s practice un jurnalism de analiz, dar care n-a reuit s capteze suficient atenia cititorilor, fiind nevoit s renune i s tipreasc Extraordinaires, un fel de ocazionale, cu periodicitate variabil, privind evenimente deosebite. Aceste suplimente, foarte numeroase pn n 1670, ofereau, dup cum menioneaz Pierre Albert, un material tiprit, superior adesea celui din Gazette[footnoteRef:47]. Thophraste Renaudot[footnoteRef:48] are, de asemenea, meritul de a fi pus bazele publicitii n Frana, prin editarea periodicului Bureau dadresse et de rencontre (1630), publicaie de anunuri, unde se nregistra ceea ce numim astzi ,,mica publicitate(cumprri, vnzri, oferte de servicii diverse, cereri i oferte de locuri de munc). [46: http://www.la-fontaine-ch-thierry.net/bullsix.htm#journaux; ziarul era oficiosul puterii, Ludovic al XIII-lea scria cu regularitate n paginile acestuia.] [47: Pierre Albert, Istoria presei. Traducere de Irina Maria Sile. Prefa de Marian Petcu, Institutul European, Iai, p. 16.] [48: Premiul literar Renaudot este acordat, din anul 1925, n memoria fondatorului presei franceze.]

n Italia, primele ziare au aprut la Florena, n 1636, i la Roma, n 1640; la Madrid, Gaceda dateaz din 1661, iar n Suedia, primul periodic a fost tiprit n 1645, Post-och Inrikes Tidningar, care se afl n circulaie i astzi cu acelai titlu. n Danemarca, cel mai vechi ziar, Berlingske Tidende, dateaz din anul 1749, fiind fondat de E. H. Berling. bo Underrttelser este cel mai vechi cotidian finlandez (tiprit n suedez), la Turku, n anul 1823. La Sankt-Petersburg, arul Petru cel Mare i creeaz, n 1703, propriul ziar, Gazeta de Saint-Petersburg. n ceea ce privete periodicitatea, reinem c primul cotidian tiprit din Europa a aprut la Leipzig, Leipziger Zeitung (1660), care publica ,,tiri noi din rzboi i din toat lumea. The Athenian Mercury[footnoteRef:49] (1691) este primul periodic englez cu apariie regulat, fiind redactat de John Dunton i de ctre membrii de la Athenian Society, urmat de Daily Courant (1702), ziar care va aprea timp de 33 de ani, graie seriozitii informaiilor i a promptitudinii serviciilor potale (primul serviciu potal de stat din Anglia a luat fiin, sub Eduard al IV-lea, n 1478, iar n Frana, n 1464, n timpul lui Ludovic al XI-lea), considerat primul cotidian modern din istoria presei. Modelul acestuia va fi urmat i de alte jurnale englezeti: The Daily Post (1719), The Daily Journal (1720), The Daily Advertiser (1730); periodicitatea zilnic, dublat de includerea editorialului, ca specie gazetreasc distinct, marcheaz evoluia jurnalismului politic[footnoteRef:50]. [49: Pe lng tirile propriu-zise, redactorii ziarului rspundeau diverselor ntrebri adresate de cititori (dragoste, sntate etc.); n paginile acestuia a publicat poezie Jonathan Swift i Elizabeth Singer Rowe.] [50: Dorin Popa, Op.cit., p. 141-142.]

Fenomenul depete graniele Europei, extinzndu-se i n America, n America de Sud sau n Asia. nceputurile presei americane au fost oarecum ezitante; prima publicaie a fost The Public Occurences, care a aprut la Boston (26 septembrie 1690), dar care nu a avut dect un singur numr; cea de-a doua, The Boston News Letter, a avut, de asemenea, o existen efemer. Prima publicaie american, cu adevrat original, a fost Pennsylvania Gazette, aprut la Philadelphia, n 1728, din iniiativa lui Benjamin Franklin, iar cel mai vechi ziar din America de Nord, The Quebec Chronicle-Telegraph, a fost fondat de William Brown, sub titlul, Quebec Gazette (21 iunie 1764). Formula presei populare, n sensul ei actual, a fost inventat n Statele Unite, la sfritul secolului al XIX-lea. Este vorba de o pres caracterizat de preferina pentru articole condensate, pentru titluri imense, pentru subiecte de scandal sau senzaionaliste etc. Tabloidul de astzi, ziarul de format mic, cu o minim paginaie, dar cu o bogat ilustraie, este, potrivit cercetrilor recente, succesorul direct al acestei prese populare, care prin preul i coninutul su, cucerete mediile populare, transformnd pentru prima dat presa ntr-un mijloc de difuzare n mas a informaiilor. Pe tot parcursul secolului al XVIII-lea, cea mai mare parte a ziarelor americane a fost influenat de presa englez; abia dup 1830 ncepe s se profileze o rennoire a presei americane, care va anuna extraordinara sa dezvoltare i diversitate. III.5. Apariia i consolidarea presei a fost marcat nu numai de evoluia tehnologiei, n principal a tiparului, dar i a altor instrumente la fel de necesare, cum ar fi, printre altele, telegraful cu brae mobile, inventat de francezul Claude Chappe (1794), inventarea presei cilindrice de ctre Friedrich Koenig i Andreas Bauer (1812) sau de utilizarea presei rotative de ctre americanul Richard Hoe (1845), ci i de evoluia vieii politice i dezvoltarea relaiilor comerciale. ,,Noua viziune asupra vieii meniona F. A. Hayek s-a rspndit odat cu comerul, din oraele negustoreti ale Nordului Italiei nspre Vest i Nord, strbtnd Frana i Sud-Vestul Germaniei pn n rile de Jos i insulele britanice, prinznd rdcini adnci oriunde nu exista o tiranie care s o nbue. n Olanda i n Marea Britanie, pentru ntia oar, presa a avut prilejul s se dezvolte liber i a devenit baza vieii sociale i politice a acestor ri[footnoteRef:51]. [51: F. A. Hayek, Drumul ctre servitute, Editura Humanitas, Bucureti, 1993, p. 28.]

Presa a nceput s devin o tribun de dezbatere ideologic, un factor de vehiculare a noilor ideologii, dar i un pericol pentru regimurile politice autocratice. Relaia cu puterea politic devine, treptat, condiia existenei unei climat de libertate a expresiei, problema central a evoluiei presei. De altfel, primele ziare n sens modern apar n ri n care nu existau regimuri politice absolutiste, cum este Olanda i Anglia.Trsturile de baz ale presei se cristalizeaz treptat, i, ceea ce nu este deloc lipsit de importan, se afirm i se consolideaz o nou profesie, cea de gazetar. n aceeai msur, se mai produce un fenomen interesant: diversificarea. Apar publicaii orientate spre tiin, economie, literatur sau de factur umoristic. Astfel, alturi de ziarele de interes general, de tip gazet[footnoteRef:52] (cuvnt derivat din it. gazzetta, care nsemna ,,moned mic: bnuul cu care puteai cumpra foaia i-a dat i numele), se contureaz publicaiile de cultur i cele de divertisment, bogate n fapt divers. n Frana, etalonul publicaiilor culturale a fost Le Journal des savans (5 ianuarie 1665), devenit mai trziu, n 1816, Journal des savants, cel mai vechi periodic literar i tiinific din Europa, fondat de Denis de Sallo (1623-1669), sub patronajul lui Jean-Baptiste Colbert (1619-1683): un sptmnal cu dominant bibliografic, tiprit sub forma unui buletin de 12 pagini, al crui obiectiv principal era de a prezenta toate crile importante (literare sau tiinifice): ,,ce qui se passe de nouveau dans la Rpublique des lettres. [52: n ceea ce privete etimologia cuvntului, s-au propus diverse origini: de la vechiul cuvnt de origine ebraic izgad (Antoine Furetire), la etimonul persan kazed, kagiz (Garcin de Tassy), sau la italianul gazza, care denumea o coofan mic, avnd i sensul de femeie vorbrea, brfitoare. Pare mai plauzibil trimiterea la o mic moned veneian de argint numit gazzetta cu care se puteau cumpra acele foglietti davvisi, adic gazete manuscris. Dicionarele din secolele al XVII-lea i al XVIII-lea nregistreaz att forma gazet, ct i cea de jurnal, stabilind ca not distinct: apariia (periodicitatea); gazeta aprea n anumite zile, ca foaie de tiri cotidian, iar jurnalul avea ,,apariie lunar, cu referire la reviste. Vezi Ari Grnberg-Matache, Valeriu Frunzaru, Introducere n istoria presei. Relaia pres-literatur n cultura romneasc (curs tiprit), p. 7. ]

Apariia primului numr din Journal des savans, care i propunea s prezinte noile descoperiri din domeniul artelor i al tiinelor (fizic, chimie, mecanic, anatomie, astronomie etc.), a suscitat interesul membrilor de la Royal Society din Londra. Trei luni mai trziu, 6 martie 1665, un ziar similar, dar consacrat n mod special noilor observaii i experimente tiinifice, va fi editat de Henry Oldenburg, sub titlul Philosophical Transactions, servind ca model periodicelor tiinifice din Europa: Giornale de letterati (Italia, 1668), Acta eruditorum Lipsiensium, fondat de Otto Mencke n Germania[footnoteRef:53]. [53: http://fr.wikipedia.org/wiki/Journal_des_savants]

[n spaiul romnesc, ideea fondrii unei reviste tiinifice a avut-o Luigi Cazzavillan, care, n anul 1884, editeaz Ziarul cltoriilor i al ntmplrilor de pe mare i uscat (iunie-sept 1884 i 5 nov. 1897-15 nov. 1916; de la 12 nov. 1913 i pn la 15 nov. 1916, publicaia se intituleaz Ziarul tiinelor populare i al cltoriilor. Reapare la 6 ianuarie 1920, sub direcia lui Stelian Popescu)]. n anul 1672, aprea, la Paris, Mercure Galant (devenit, n 1724, Mercure de France), periodic sptmnal, de tip magazin, fondat de Jean Donneau de Vis (1638-1710), care, iniial, i propunea s informeze cititorii despre subiecte diverse (nouti din teatru, ultimele zvonuri care circulau n saloanele pariziene) i s publice poeme i istorioare (,,historiettes), dar care a devenit rapid o publicaie preponderent literar, cu un coninut variat i original.III.6. Secolul urmtor aduce cu sine apariia unor reviste specializate: Lanne littraire (1754-1776, publicaie fondat de lie Frron (1718-1776), n care critic literatura din timpul su, raportnd-o modelelor literare din secolul al XVII-lea, multe dintre textele sale polemice vizndu-l pe Voltaire[footnoteRef:54]; LObservateur littraire (1758-1761) a fost tiprit din iniiativa abatelui Joseph de La Porte[footnoteRef:55], fiind urmat, un an mai trziu, de apariia revistei La semaine littraire (1759), aceste dou publicaii fiind primele reviste literare specializate; Le courier de la mode (1768), primul jurnal de mod francez, Le nouveau spectateur (1776), primul jurnal de critic teatral, Journal de Paris (1 ianuarie, 1777), primul cotidian francez, fondat de Antoine Cadet de Vaut, Coranrez i Dussieux. Pe lng periodicele amintite, au aprut Journal des Dames, Journal de Mdicine, Journal du Commerce, Journal du Palais etc., a cror apariie era un evident indiciu al diversificrii funciilor presei scrise[footnoteRef:56], marea parte a noilor publicaii prelund, de cele mai multe ori, formula practicat de Journal des savants sau de Mercure Galant (Mercure de France). [54: Voltaire a ripostat virulent contra lui Frron, publicnd: Le Pauvre diable, Le Caf, ou lcossaise (1760) i numeroase epigrame, dintre care una a devenit celebr n epoc : ,, Lautre jour au fond dun vallon, / Un serpent piqua Jean Frron ; / Que croyez-vous quil arriva ?/ Ce fut le serpent qui creva .] [55: Joseph de La Porte (1714-1779), critic literar, poet i dramaturg, a fost un autor prolific n epoc; a scris numeroase lucrri: Voyage au sjour des ombres (volum de critic literar, 1749), Dictionnaire dramatique, contenant l'histoire des thtres, les rgles du genre dramatique, les observations des matres les plus clbres et des rflexions nouvelles sur les spectacles, Paris, Lacombe, 1776, Observations sur la littrature moderne, Paris, Duchesne, 1752; tot din iniiativa lui va aprea o alt publicaie periodic, Observations sur la littrature moderne.] [56: Pierre Albert, Op. cit., p. 25 ]

n ceea ce privete publicaiile de divertisment i de scandal, amintim, n Frana, cazul insolit al ziarului La muze historique (Gazette burlesque), creat de Jean Loret, care a publicat, ntre 1650 i 1665, cu mare succes, un sptmnal n ntregime versificat de el nsui. n decurs de 15 ani, Loret a creat peste 400.000 de versuri, lipsite, n general, de valoare literar. Ziarul avea 4 pagini (ultima fiind ntotdeauna alb), in folio, i constituie astzi o surs important n reconstituirea evenimentelor din primele decenii ale celei de-a doua jumti a secolului al XVII-lea, n paginile gazetei fiind relatate fapte diverse, anecdote, tiri din lumea monden parizian[footnoteRef:57]. Sntem nc aproape, n acest caz, de o civilizaie n care memorarea tirilor se baza pe versificaie[footnoteRef:58]. [57: http://72.30.186.56/search/cache?webSrchInput=La+muze+historique+&ei=UTF-8&p. ] [58: Jean-Nel Jeanneney, Op. cit., p. 24.]

Cea de-a doua jumtate a secolului al XVIII-lea, aa dup cum se poate constata, coincide, n general, cu momentul specializrii presei din majoritatea rilor europene, nu numai a celei franceze, n care exista deja o continuitate i un interes din ce n ce mai evident n tiprirea i difuzarea informaiilor, indiferent de natura acestora. Un rol important n acest sens l-a avut i nfiinarea, n anul 1835, de ctre Charles-Louis Havas (1783-1858), a primei agenii internaionale de pres: Agenia ziarelor politice, coresponden general (Agence des feuilles politiques, correspondance gnrale), care, la mijlocul secolului, ajunsese s monopolizeze ntreaga reea de telegrafie electric (telegraful electric a fost inventat de americanul Samuel Morse (1791-1872), n anul 1837), cu o reea de corespondeni bine structurat, aflai n Frana i n strintate. Exemplul francez a fost urmat n scurt timp de nemi, englezi i americani, care i vor crea propriile agenii: Agenia Wolff, nfiinat la Berlin, n 1849, de ctre Bernard Wolff, Agenia Reuter, creat la Londra de ctre Julius Reuter, n 1851 (cei doi erau foti angajai ai Ageniei Havas). n mai 1848, cele ase cotidiene din New York s-au asociat n scopul culegerii eficiente a informaiilor, iar n urma acestui acord a luat fiin Associated Press. Stimulat sau controlat de instituii oficiale sau private, presa european ncerca s rspund nevoii de informare rapid a omului modern, contribuind din ce n ce mai mult la formarea opiniei publice, a gustului i a educaiei cititorilor; nu n ultimul rnd, tindea s devin o instituie profitabil, favoriznd o oarecare dependen a cititorului. Lipsite de un astfel de mijloc de informare, rile Europei rsritene se vor folosi decenii la rnd de presa occidental[footnoteRef:59], n paginile creia vor gsi att informaiile necesare, ct i o nou i util modalitate de a se delecta. Nicolae Iorga, n Istoria presei romneti, arta interesul cu care era urmrit presa strin n principatele romneti de ctre cei mai muli dintre cronicarii moldoveni i munteni (Ion Neculce, Radu Popescu, Nicolae i Miron Costin, Stolnicul Constantin Cantacuzino), care au valorificat n operele lor noutile culese din gazetele timpului[footnoteRef:60]. [59: Mircea Popa, Valentin Tacu, Istoria presei literare romneti din Transilvania, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1980, p. 12.] [60: Prima agenie de pres ,,romneasc, naional i autonom a fost nfiinat la nceputul anului 1889 (15/27 martie), fiind cunoscut sub numele de Agenia Telegrafic a Romniei sau Agenia Romn la iniiativa ministrului de externe P. P. Carp. Aceast instituie de pres funciona n subordinea Ministerului Afacerilor Strine i avea datoria ,, s transmit n strintate tiri privind Romnia, iar de acolo s primeasc i s difuzeze ,,un serviciu exact i rapid al tuturor tirilor de interes general sau special pentru Romnia. Vezi Carmen Ionescu, Ageniile de pres din Romnia, Editura Tritonic, 2007; http://209.85.129.132/search?q=cache:BGMYUtXF9CcJ:www.rompres.ro/history.php+prima+agentie+de+presa+din+Romania&cd=1&hl=ro&ct=clnk&gl=ro&lr=lang_ro]

Dezvoltarea i afirmarea numeroaselor publicaii din Europa ngrijoreaz guvernele care ncep s fie preocupate de aceast nou modalitate de comunicare, reacionnd n mod reflex mpotriva necunoscutului; speriate, ele multiplic interdiciile i pedepsele, att de grele nct duc la dispariia multor publicaii. Pe scurt, istoria libertii presei este aceea a distinciei care se stabilete treptat ntre secretele de stat i tirile publicate.Benjamin Jonson (1572-1637), dramaturg vestit al perioadei elisabetane, pune n scen la Londra, n 1626, o comedie inspirat dup Aristofan, intitulat The Staple of News (,,Prvlia de tiri). Pentru prima dat, este atacat personajul social al jurnalistului, n tonalitatea cea mai sumbr; este descris ca fiind complet lipsit de scrupule i dispus s scrie orice, numai s obin un profit de pe urma credulitii cititorilor si.nc din secolul al XVII-lea, va aprea i un alt pericol, acela al estomprii graniei dintre coninutul redacional i publicitatea comercial, grani ce ar fi trebuit s fie absolut. Presa englez inventeaz ,,reclama n ziare, cutnd astfel obinerea unei mai mari independene, att fa de cititor, ct i fa de guvern. Puternica dezvoltare a presei europene, pe parcursul secolului al XVIII-lea, este n relaie direct cu dezvoltarea Luminilor i a spiritului filosofic. Este perioada primei nfloriri a gazetelor, a periodicelor de tot felul, este perioada n care ziarul ncepe s fac parte din tabieturile elitelor europene, crora le devine indispensabil. Pe la 1700, se simte deja nevoia unei istorii a presei. Sintagma ,,a patra putere va aprea abia la sfritul secolului al XVIII-lea, ea aparine publicistului englez Edmund Burke (1729-1797), faimosul adversar al Revoluiei Franceze.Analiznd n ansamblu secolul al XVIII-lea, sntem frapai de contrastul care exist ntre insulele britanice pmntul pe care presa i ctig prin lupt libertatea i ,,continent, care rmne, chiar i n rile mai dezvoltate, n urma Angliei. Marea Britanie servete drept model, n cele mai diverse sensuri ale cuvntului, din punct de vedere moral, politic i economic. Aici, asistm, i nu ntmpltor, la naterea primului cotidian al lumii occidentale: Daily Courant, care va aprea ntre 1702 i 1735, urmat, n 1730, de Daily Advertiser, devenit n scurt vreme cel mai mare ziar londonez; n 1731 a fost fondat revista lunar Gentlemans Magazine, cu un coninut variat, amestec de literatur i politic.n opinia lui Jean-Nel Jeanneney, putem distinge trei elemente favorabile care nu se ntlnesc n acelai mod nici n Frana, nici n rile germanice: 1. Vigoarea luptelor politice care opun cele dou partide: liberalii (whig) i conservatorii (tory); 2. Existena unui public care nu are echivalent n alt parte, nici prin dimensiuni, nici prin curiozitate i nici prin cultur; 3. Talente excepionale care vor servi mult vreme drept referin pentru ntreaga Europ[footnoteRef:61]. [61: Jean-Nel Jeanneney, Op. cit., p. 36.]

Pe de alt parte, se manifest o nfloritoare pres moralizatoare, care se opune presei combative, adeseori caracterizat de o violent agresivitate fa de conductorii vremii. Richard Steele i Joseph Addison dau deplin strlucire acestui nou tip de pres, publicnd n 1709 un renumit periodic: Tatler (Flecarul), care a aprut pn n 1711. Acestuia i succede, n 1711, Spectator, un cotidian care atingea un tiraj record de 20000 de exemplare.n secolul al XVIII-lea, presa european dobndete o fizionomie proprie, contribuind la formarea gustului i educaiei publicului, rspunznd nevoii tot mai accentuate de informaie a omului modern. Ea are n scurt timp un rol de neignorat n controlarea opiniei publice, iar politicienii deveneau tot mai contieni de influena pe care o avea presa n societate. Schimbul de ziare i informaii constituia la acel moment o necesitate, nu numai pentru cei ce urmreau schimbrile politice, dar i pentru comerciani, industriai, nvai etc., negoul cu reviste i cri devenind o afacere la fel ca toate celelalte.

Evaluarea cunotinelor:1. Prezentai succint modul n care s-a afirmat i a evoluat presa european, insistnd asupra factorilor care au contribuit la diversificarea acesteia.2. Cum explicai decalajul cultural care a existat ntre rile occidentale i cele din Europa central i de est ? Considerai c un asemenea decalaj se menine i n prezent ? Argumentai.3*. Recomandri de lectur: Jean-Nel Jeanneney, O istorie a mijloacelor de comunicare. De la origini i pn astzi, Institutul European, Iai, 1997, p. 15-22 (vezi capitolul I, Preistoria i prima copilrie, unde vei gsi informaiile necesare cu privire la mijloacele de comunicare i de informare care au existat n spaiul european, pn la tiprirea i difuzarea primelor ziare).

Test de autoevaluare1. Momentul specializrii presei din majoritatea rilor europene coincide:a. cu inventarea tiparului;b. cu cea de-a doua jumtate a secolului al XVIII-lea;c. cu apariia publicaiei Le Journal des savans (5 ianuarie 1665).

2. Primul cotidian tiprit din Europa a fost:a. Leipziger Zeitung (1660);b. Gaceda (1661);c. The Public Occurences (1690).

3. Bazele publicitii n Frana au fost puse de:a. Thophraste Renaudot;b. E. H. Berling;c. Claude Chappe.

4. Un rol important n apariia primelor forme de manifestare a presei din Europa l-a avut:a. apariia foilor manuscrise;b. inventarea tiparului;c. dorina de informare a publicului.

5. Primul jurnal sptmnal european a aprut n:a. Kln (1620);b. Roma (1670);c. Madrid (1661);d. Anvers (1605).

6. Cel mai vechi periodic literar i tiinific din Europa, fondat de Denis de Sallo, a fost:a. Giornale de letterati;b. Journal des savants;c. Lanne littraire;d. Philosophical Transactions.

7. n spaiul cultural romnesc, ideea fondrii unei reviste tiinifice a avut-o, n anul 1884: a. Luigi Cazzavillan;b. Gh. Asachi;c. Vasile Alecsandri;d. Gh. Asachi i Ion Heliade Rdulescu.

8. La muze historique (Gazette burlesque) a fost: a. primul jurnal de critic teatral;b. o publicaie de divertisment, tiprit de Jean Loret;c. primul jurnal de mod francez;d. primul cotidian francez, fondat de Antoine Cadet de Vaut.

9. nfiinarea primei agenii internaionale de pres, n anul 1835, i se datoreaz lui:a. Julius Reuter;b. Bernard Wolff;c. Charles-Louis Havas;d. lie Frron.

10. Sintagma, ,,a patra putere n stat, atribuit presei, aparine publicistului:a. Benjamin Jonson; b. Edmund Burke;c. Jean Donneau de Vis.

IV. nceputurile presei romnetiIV.1. n spaiul cultural romnesc, nceputurile presei snt trzii, comparativ cu rile apusene. Cele dinti ncercri se fac abia la sfritul secolului al XVIII-lea, cnd n sud-estul Europei micarea iluminist a determinat semnificative mutaii pe linia afirmrii individualitii culturale a majoritii popoarelor, vitregite de o via cultural normal. Dac pentru cele mai multe dintre rile occidentale secolele al XVII-lea i al XVIII-lea au reprezentat perioada de consolidare i de profesionalizare a presei, primele iniiative de tiprire a periodicelor n limba romn au fost demarate abia spre sfritul secolului al XVIII-lea, tentativele fiind aproape concomitente i n alte ri din centrul i rsritul Europei (Ungaria, Grecia, Serbia). Cauzele care au condus la ntrzierea tipririi i difuzrii acestor utile i necesare mijloace de comunicaie n limba naional snt numeroase i, n general, cunoscute, aa nct nu vom insista asupra lor: dominaia strin ndelungat, dezvoltarea tardiv a burgheziei etc.Pn la apariia primelor ziare i reviste, strns legate de un proces complex de modernizare a culturii i civilizaiei noastre, mijloacele de informare snt foarte dificile, iar anumite evenimente politice, literare sau tiinifice erau receptate cu o explicabil ntrziere. Este elocvent n acest sens mrturia episcopului Amfilohie Hotiniul[footnoteRef:62] (1730-1800), care, n 1795, vorbea cu o evident nesiguran despre o anumit revoluie care ar fi avut loc n Frana. tiri despre legturile noastre prin pres sau prin substituenii ei mai vechi cu restul lumii avem n timpul domniei lui Mihai Viteazul, ale crui fapte de arme snt menionate n avvisile redactate n strintate[footnoteRef:63]. Civa ani mai trziu, dup moartea tragic a voievodului, o gazet, Relation (4-6 pagini), printre primele din Europa, imprimat i pus n vnzare n 1605 de Johann Carolus[footnoteRef:64], tipograf din Strasbourg, anuna c va oferi cititorilor tiri asupra evenimentelor importante din Germania, din Frana, Italia, Scoia, Anglia, Ungaria, Polonia, Transilvania, Valahia, Moldova, Turcia[footnoteRef:65]. Johann Carolus a continuat tiprirea ziarului pn la momentul anexrii Strasbourgului regatului Franei, n 1681. tirea menionat n gazeta din Strasbourg atest, dup toate probabilitile, crearea unui aa-zis serviciu de corespondeni de pres, care i desfura activitatea n anturajul domnitorilor romni. Greu de precizat astzi care a fost contribuia romneasc n aceste foi, dei nu lipsesc opiniile, ca aceea a lui Dan Simonescu, potrivit cruia: ,,Romnii au cunoscut i au dat prilej, nc din secolul al XVI-lea, s se dezvolte n Europa acest gen de periodic[footnoteRef:66]. Aproape sigur rmne faptul c, nc de la tiprirea primelor gazete din Europa, se luau tiri din surs direct i din provinciile romneti. [62: Amfilohie Hotiniul a scris: Gramatica theologhiceasc, De obte geografie. Elemente aritmetice (1795); vezi i lucrarea retiprit la Chiinu, Amfilohie Hotiniul, Gramatica de la nvtura fizicii, Editura tiina, Chiinu 1990.] [63: Dan Simonescu, Periodicele de pe teritoriul patriei noastre nainte de 1829, n Revista bibliotecilor, nr. 1, 1967, p. 40.] [64: Johann Carolus (1575-1634), fondatorul primului jurnal imprimat din Europa, a adresat o petiie Consiliului municipal din Strasbourg, prin care cerea protecie ,,contre les rimpressions faites par les autres imprimeurs; vezi http://www.wan-press.org/article6468.html. Descoperirea acestui ziar a fost semnalat de Martin Welke, fondatorul actualului muzeu al presei germane, i de Jean Pierre Kintz.] [65: Georges Weil, Op.cit., p. 21.] [66: Dan Simonescu, Stud. cit., p. 32.]

ncepnd din secolul al XVIII-lea, numrul cititorilor care citeau gazete strine este n cretere, dar s nu ne imaginm c acest privilegiu era la ndemna oricui. Neavnd publicaii proprii, care nici nu i-ar fi putut asigura nc un numr suficient de cititori, domnitorii i un numr foarte restrns de apropiai din mediul acestora, interesai de mersul evenimentelor din Europa, cutau informaiile necesare n gazetele strine. Nicolae Iorga meniona, n Istoria presei romneti, numeroase tiri care confirm interesul cu care era urmrit presa strin n provinciile romneti. Snt amintii aici cronicarii: Miron Costin, Nicolae Costin, Ion Neculce i Stolnicul Constantin Cantacuzino. ncepnd cu domnitorul Constantin Brncoveanu, care citea ,,calendare politice italieneti, continund cu Nicolae i Constantin Mavrocordat, care se refer, ntr-o scrisoare din 25 noiembrie 1740, la tirile ,,date de gazetele din Olanda, Colonia, Lipsca, Viena i din Mantova, trecnd apoi la condicele de socoteli foarte exacte ale unor domnitori ca Grigore-vod Callimachi i mai ales Grigore Alexandru Ghica, n care snt prevzute sumele alocate cumprrii ,,gazeturilor, informaiile adunate de Iorga, referitoare la interesul cu care era urmrit presa european la curile domnitorilor de la Bucureti i Iai, snt tot mai numeroase. Grigore Alexandru Ghica aloca bani din vistieria domneasc pentru a-i procura periodice strine: Gazeta de Altona, Gazeta de Colonia, Gazeta de Londra etc. n secolul al XVIII-lea, aristocraia romneasc a ncercat s suplineasc lipsa informaiilor curente despre evenimentele petrecute n Europa prin abonamente la diverse ziare care veneau din Olanda, Paris, Leipzig, Viena sau Kln, unde exista deja o pres suficient de bine consolidat.

IV.2. Primele proiecte jurnalisticeInteresul pentru publicaiile periodice aprute peste hotare nu reprezenta o simpl curiozitate intelectual a unor cercuri restrnse de oameni, ci o necesitate, ceea ce explic tentativele de nfiinare, nc de la sfritul

of 86/86
UNIVERSITATEA „ŞTEFAN CEL MARE” SUCEAVA FACULTATEA DE LITERE ŞI ŞTIINŢE ALE COMUNICĂRII INTRODUCERE ÎN ISTORIA PRESEI ROMÂNEŞTI CURS OPŢIONAL ANUL II, CRP Lector univ. dr. VASILE ILINCAN 1
Embed Size (px)
Recommended