+ All Categories
Home > Documents > Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului...

Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului...

Date post: 26-Jul-2021
Category:
Upload: others
View: 1 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
34
Transcript
Page 1: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea
Page 2: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 2 Hobby ? Nr.3--> 2009

Cuprins

• Maşinuţe teleghidate ……… pag 3 • Target 3001 [tutorial ]….. pag 8 • Portretul prin obiectivul meu... pag 20

Colectivul de redacţie: - Florescu Lucian -clasa a-VI-a - Brinduşan Samuel - clasa a- XII-a - Enciu Lavinia - clasa a-XII-a - Aringhe Adrian - clasa a- XII-a

Page 3: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 3 Hobby ? Nr.3--> 2009

Clubul Copiilor Petroşani

Sesiunea de comunicări ştiinţifice

Deva - 22.05.2009

REALIZARE PRACTICĂ

Autor : Brânduşan Samuel, cl. a X-a. Coord. prof. Kovacs Imre-YO2LTF

Page 4: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

I sepami A

mtpdn D amcdm

INTRODUCea mai r

succes să este aceapersonală ajutorul cmecanică,nspiraţiei

ARGUME

multă pretehnologieputea efedeasemennivele de

DESCRIE

Deoareceautomodemachete cele mai deplasa, dmecanic,

Pag 4

UCERE: reuşită apo dezvolt

astă demsi dem

cunoştinţe, grafică, după teh

ENT:

egătire, doei auto; dectua tesnea pentrinstituţii.

ERE FUNC

e nu aele să rsimple, de baz

de a efedeaseme

plicaţie pet monstraţiearată în elor de fdeasemenologia a

obândire deasemenste de u orice p

CŢII :

am dorirămână le-am do

ză pentruectua traieenea sunt

H

care am

e de crea o rea

fizică, elenea şi cuuto în pre

- acsun

exptestapadeţ Scolibe

de expernea acestrezistenţă

posibile pr

t ca ala nivelu

otat cu fu a se ectorii şi t dotate

Hobby ?

reuşit cu

aţie pur aliza, cu ectronică, u ajutorul ezent.

ceste autont pasiona

a conperimente te pe modarţine de ine tehnoopul lor e

er cu acrienţă, facte modeleă la mişrezentări

aceste ul de fucţiile putea lucru şi cu

omodele at de tehnstrui aşi de a

delele metehnică, logia autoeste aceleastă accilitează oe sunt coşcare şi şcolare şi

Nr.3--> 20

sunt conshnica autastfel deasemeneaele. De a mdar în sp

o. a de a-m

ctivitate co abordaronstruite solicitarei extraşco

009

struite detomobilistie creaţi de a pminiaturizpecial de

mi ocupa care presre mai apcu scopu şi andu

olare sau

eoarece ică, deii, de practica za orice

tot ce

timpul supune parte a ul de a uranţă, la alte

Page 5: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

i tAllş uu

r dcîfcaliba

nstalaţii e

traiectorieAceste fune deţină oucrează laşi design-u

Aceste aun anumurmătoare

rezultatul

Pe lângă deţine şi cconstruiteîncât să pfază de îcât şi luaceste diumini denterior, pbună a intaspect cât

Pag 5

electrice d

ei pe care ncţii, pe corice maşa capacitaul lor au u

utomodelmit traseele funcţii

blocării a

aceste fcâte o inse în totalitpoată îndîntâlnire/iumini despozitive

e camuflapentru o vteriorului,t mai eleg

de ilumina

urmează care trebuină, atea la caun rol bine

e, pentrueu, avea:

ngrenajul

funcţii de talaţie detate din ddeplini rolluminare

e stop;pese regă

j , respevizibilitate dar şi pe

gant.

Hre a inter

să o efecuie obligat

are se ceree conturat

u a puteaau nevo

-ca -mun -fula se -

ui în urma

bază de e iluminarediode lumurile de traseu,

e lângă ăsesc şi ectiv de cât mai

entru un

Hobby ?

iorului şi

ctueze. toriu să

e, până t.

a urma oie de

sistemul are se poa

funcţia odelelor, n punct desistemul cţie este nivelul te

e deplaseasistemul

a opririi m

mişcare e a traseuiniscente,

de direcţate modific

de deplpentru a

e plecare de accelerezultatu

elecomenzază maşin de frân

motorului(

fiecare dului şi de , sunt mo

Nr.3--> 20

ţie; este mca direcţiaasare (în se puteaîn altul; eraţie; mal unui circzii;modifica; are;aceassau frână

dintre aceinterior; aontate şi a

009

mecanisma maşinilonainte/înaa deplasa

ai exact acuit care că viteza c

stă funcţi de motor

este automaceste insalese în a

mul prin or; poi) a

a dintr-

această se află cu care

ie este r).

modele stalaţii , aşa fel,

Page 6: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

cdcrîmediu Cîtiamtdmciph

comutatoadirecţie uncircuitul drespectiv înapoi;penmodificareelectric ddeasemennstalaţia unde se in

Caroseriaîncât să retimpul dempacturi aerodinammecanic atimpul deasemenmodalităţicaroserie nterior (upentru habitaclu

Pag 6

arelor mon comutade cuplaj înapoi un

ntru acceea vitezede comennea şi dede ilumin

ntroduc în

a este coeziste la veplasării,

nmică le uşal motoare

deplasărnea de de a av

cu uşunde se fiecare

pentru şo

ontate pe tor cu doal direcţien comutaeleraţie ui maşinii,nzi este e dimens

nat, care n fiecare a

onstruită îvibraţiile p

dar şi laneprevăzuşurează melor în funrii; beun com

vea accesşurinţă,

află minautomo

ofer şi pas

H

panoul teouă poziţiiei; deasetor cu trun circui, cu ajut

alimentasiuni redeste alim

automodel

în aşa felproduse îna uşoareute;forma

mult lucrulncţiune îneneficiază

mplex des pe subrespectiv

niaturizat,odel, şiager).

Hobby ?

Toate manuaportabacelaşsunt telecomsemnatelecomautomde m

elecomen şi autoremenea şi ei poziţii it electrotorul unuat de unuse, moentată del;

e

e b v

aceste al, cu bil de comi context;

comandmandă, cal, prin camandă odel;aces

mişcare, zii. Pentruevenire în

pentru cse află l

onic cu ui potenţin acumuntat în te un set

Nr.3--> 20

funcţii sajutorul

andă;sau amândou

date decu ajutorure se faceşi o

sta deţineacţionate

u efectua oprit înc

comanda a dispoziun integometru;în

ulator detelecomande acumu

009

sunt com dispoz telecomeuă automoe o sul unui cae legăturaoricare e doar come cu area comehide şi dede mers ţie:înaintegrat efecntreg anse mare ndă, maiulatori ma

mandate zitivului enzii, în odelele singură ablu de a dintre

dintre menzile ajutorul enzii de eschide înainte

e-oprit-ctuează samblul putere, i puţin ai mici,

Page 7: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

plr Îfcpafdp w i

pasageri) ucru facirespectiv

ÎN CONCfost proiecconstrucţiputeau fi alte dotărfrână mecde a învăţprogresa.

Bibliogra -pentru s

www.azp.-sistemeleluminare:

Pag 7

şi circuit, litează deportierele

CLUZIE ctate, datei automconstruiteri în plus, canic sau ţa şi prac

afie:

istemul dero/scheme de informaţi

sau în sloeschidereae pentru in

aceste atorită fapt

modelelor, e cu centr

cum ar felectrom

ctica anum

e accelerame-electron

tracţiune ile dobând

H

ot-ul penta cu uşunterior.

utomodeltului că n

în limitaru de comfi sistem agnetic. D

mite cuno

aţie:sursănice/3-alimşi m

dite la fizi

Hobby ?

Acesteconcepaspectde inscare svedereales al Modupermit

tru acumuurinţă a c

e telecomnu am nega posibili

mandă fărăde semnaDar pentrştinţe leg

oficială Gmentatoarişcare şcă.

e două pţie din tului fără spiraţie, îşsunt supe al aspec funcţiona

laritatea te accesulatorii inscapotei pe

mandate fglijat nici ităţilor deă fir, fiindalizare aru acest nate de te

Google Sere/65-lm3şi al i

Nr.3--> 20

autompunct

să foloseşi îndepliuse, şi d

ctului caroalităţii com

caroseriilsul la instalaţiei deentru fiec

funcţioneaun punct

e atunci; mult madirecţiei,

nivel este ehnologie,

arch: 317-calculnstalaţiei

009

modele, de vede

esc sursă neşte scodin punc

oseriilor, dmenzilor.

or constănterior (e iluminatcare auto

ază aşa ct, nici o e bineînţei costisitoşi un sistun încep pentru a

ator electric

cu o ere al directă opul la ctul de dar mai

ă în a (pentru t. Acest omodel,

cum au etapă a eles că or, şi cu tem de put bun a putea

ce de

Page 8: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 8 Hobby ? Nr.3--> 2009

SESIUNEA DE COMUNICĂRI ŞTIINŢIFICE ,, HOBBY – ORCAD, PROTEUS, EAGLE”

PETROŞANI 02 – 04.02.2008

TARGET 3001!

Programul TARGET 3001! este un program compatibil cu PROTEL, ORCAD-Multiwire sau Eagle si permite editarea schemelor, proiectarea circuitelor imprimate si simularea functionarii circuitelor electrice.

TARGET 3001! este un “ Open System”, adica poate genera o multitudine de fisiere, inclusiv pentru transferarea datelor in alte sisteme CAD. Se remarca facilitatile oferite de program prin:

generararea de fisiere SPICE pentru simulare, generarea formatelor E-Test necesare testarii, exportul proiectului PCB in format *.idf (se genereaza o imagine 3D), generarea de fisiere *.plt pentru transferul coordonatelor din proiect in alte sisteme, realizarea schimbului de date cu alte programe CAD cu ajutorul formatului DXF (Data

Exchange Format) , generarea de fisiere PostScript pentru executia de filme de calitate, generarea de fisiere Gerber necesare vizualizarii proiectului cu ajutorul unui fotoploter care

utilizeaza aceste fisiere inainte de executia circuitului imprimat etc. Pana la aparitia ultimului numar din iulie-august 2006, in revista Conex Club au fost

prezentate diferite aspecte ale programului TARGET 3001!care din pacate nu au fost finalizate prin incetarea editarii si tiparirii revistei.

O parte semnificativa a acestor aspecte nu sunt destinate incepatorilor ci utilizatorilor de programe de proiectare ( de exemplu organizarea proiectului in TARGET 3001! se realizeaza cu comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere).

Initierea in folosirea programului TARGET 3001! oferita prin download versiune gratuita de la: http://www.ibfriedrich.com este accesibila. Versiunea gratuita ofera:

“Cel mai rapid curs de initiere din lume” pentru un program CAD; Un curs rapid putin mai intens; O initiere animata (How to…) Un film video pentru initiere; Avantaje si facilitati – interactive: Intrebari cu raspuns, etc. Urmarind pasii din cursul rapid de invatare a programului TARGET 3001! avem:

Page 9: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 9 Hobby ? Nr.3--> 2009

Crearea unui proiect nou Acum se decide intre proiectarea unui imprimat cu schema electrica sau fara schema. Decizia nu mai poate fi schimbata mai tarziu (nu se mai poate adauga o schema electrica daca s-a inceput cu PCB–ul fara schema si de asemenea nu se poate ignora schema electrica daca proiectul contine o schema si PCB-ul )

S-a ales un proiect cu schema (Create a New PCB with Schematic).

Importul in schema electrica a simbolurilor componentelor

Page 10: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 10 Hobby ? Nr.3--> 2009

Cu M1H- clic stanga cu retinere pe pictograma simbol necesara inserare in schema electrica (drag and drop) Cu M1-clic stanga inserarea altui simbol din familia componentei necesara in schema.

Page 11: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 11 Hobby ? Nr.3--> 2009

Cu M11-dublu clic stanga se modifica “D1” numele componentei respectiv “LED RED 5mm” valoarea componentei. Cu aceeasi procedura (M1H) se insereaza in schema electrica alte simboluri.in pozitia convenabila

Cu M2- clic dreapta se rotesc simbolurile in pozitia dorita.

Page 12: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 12 Hobby ? Nr.3--> 2009

Conectarea componentelor

Cu M1H- clic stanga cu retinere se leaga catodul diodei cu conectorul. [Esc] incheierea conexiunii sau cu M12- clic stanga, dreapta simultan. Se conecteaza simbolurile conform schemei electrice si in special semnalul de masa la simbolul de masa (cu M1H-clic stanga cu retinere inserarea simbolului)

Page 13: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 13 Hobby ? Nr.3--> 2009

Dupa conectarea simbolului de masa la traseul de masa un dialog intermediar confirma numele semnalului iar schema electrica este:

Page 14: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 14 Hobby ? Nr.3--> 2009

Stabilirea marimii circuitului imprimat

Modificarea dimensiunii “Eurocard” (Lungime 160 mm, Latime 100 mm) se face din meniul

“Action/PCB Outline Wizard”sau din

Dupa modificarea dimensiunilor, clic “Complete PCB outline”. Pentru plasarea manuala a componentelor electronice pe imprimat se renunta la ajutor (Cancel)

Page 15: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 15 Hobby ? Nr.3--> 2009

Inserarea componentelor pe placa circuitului imprimat. Cu M1H-clic stanga cu retinere (drag and drop) inserare. Cu M1-clic stanga pozitionare. Cu M2-clic dreapta rotatie.

Page 16: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 16 Hobby ? Nr.3--> 2009

Traseul legaturilor electrice pe placa de circuit imprimat nu este stabilit. TARGET 3001! ofera

posibilitatea de stabilire a traseelor manual respectiv automat.

Stabilirea traseelor circuitului imprimat Se poate utiliza “Hybrid Autorouter” din meniul “Action” sau [F9]

Se deschide o caseta de dialog cu trei sectiuni:

Signals(tuturor semnalelor li se stabileste traseul daca nu selectam semnalele).

Page 17: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 17 Hobby ? Nr.3--> 2009

Algorithm (strategic default, tactical intre”disliked” si”forbidden”.

Route layers stabileste fata pe care sunt permise traseele (semnalele) in mod separat. ”Copper bottom”(Layer 2) is available for all signals- fata cu circuitul imprimat contine toate semnalele.

“Copper top”(Layer 16) is blocked for all signals-fata cu componente nu are semnale.

Page 18: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 18 Hobby ? Nr.3--> 2009

Dupa rularea programului se asteapta obtinerea rezultatului.

Crashcourse2 continua cu modul de obtinere a unui circuit imprimat in care circuitul de masa ocupa aproape toata suprafata.

Page 19: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 19 Hobby ? Nr.3--> 2009

In meniul “Actions” deschidem “Generate GroundPlane”

Confirmand setarile standard se obtine circuitul imprimat. Crashcourse2 continua cu prezentarea simularii circuitului, obtinerii unei magini 3D a circuitului iar pentru situatia in care imprimatul este plasat intr-o cutie se prezinta modul de desenare si producere a partii frontale.

Autor : Chitu-Costinean (Raul) Palatul Copiilor Timisoara

Cerc Electronica Ianuarie 2009

Page 20: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

CoordonProf. Kov

CON

Pag 20

nator: vacs Imre

LUC

NCURSU

CRARE P

UL DE F

H

Autor

CL

PREMIA

OTOGR

Hobby ?

ri: Aringh Enciu L

ClaLUBUL CO

ATĂ CU

AFIE D

e Adrian ELavinia Maasa: a XI-OPIILOR

PREMI

DE LA BU

Nr.3--> 2

Emanuel agdalena -a D

R PETROS

IUL I LA

UMBEST

2009

SANI

A

TI-JIU

U !

Page 21: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 21 Hobby ? Nr.3--> 2009

Partea - I - a

1.Istoria fotografiei Fotografia este tehnica înregistrării unei imagini. Cuvântul fotografie vine din limba greacă, photos=lumină şi graphê = a reprezenta grafic şi fotografie înseamna ”a desena cu lumină”. Cele trei fenomene necesare obţinerii imaginilor fotografice sunt cunoscute de mult timp:

Încă de pe vremea  lui Aristotel s‐a ştiut cum se poate pune realitatea  într‐o cutie: este suficient să facem o gaură  într‐o cutie  închisă ca să apară o  imagine reală  inversată pe fondul interior al cutiei. Se obține astfel o aşa‐numită cameră obscură. 

Pe de altă parte, alchimiştii ştiau că lumina înnegreşte clorura de argint.  A  treia  contribuție  a  venit  din  partea  lui  John  Herschel,  care  în  1819  a  descris proprietățiile hiposulfitului de sodiu, care va deveni "fixatorul" fotografiei. 

     Joseph Nicéphore Niépce,  un mic  fizician  din  provincie,  a  folosit  toate  aceste  trei  proceduri pentru a fixa o  imagine pe o plăcă metalică cu depunere de halogenură de argint (1829). Rezultatul a avut o calitate medie. Niepce a murit în 1833, dar invenția sa a fost recuperată de către Jacques Mandé Daguerre.   De  aceea, data oficială  a  invenției  fotografiei este 1839,  când Daguerre  a prezentat  invenția numită de el "daghereotip", care este o simplă ameliorare a descoperirii făcute de Niepce. Proprietar al invenției a devenit statul francez.   Grație daghereotipiei se obține o matriță a mediului pe o placă metalică tratată cu o substanță fotosensibilă , după o expunere de "doar" 8 ore (când cerul este complet senin).  Copierea  se  făcea prin presarea matriței pe suportul de hârtie, ca şi la orice tipărire a ziarelor.   Această expunere  lentă aduce cu sine câteva probleme: străzile Parisului, chiar  şi  la o oră de vârf, apar  în  întregime goale. Tehnica va avansa  însă  rapid, noua  invenție  făcând  să apară  şi o nouă meserie, aceea de fotograf, căutată în special de ziarele vremii.   În anul 1848,  Felix Tournachon,  cunoscut mai bine  sub numele  Félix Nadar,  realizează prima fotografie aeriană, fotografiind Parisul din nacela unui aerostat (balon).   Dacă  la  început negativul (cunoscut şi sub numele de "clişeu") se realiza pe o placă de cristal, pentru  a  nu  avea  deformări,  placă  foarte  casabilă  şi  care  cerea  o  manipulare  deosebită,  prin dezvoltarea artei fotografice a apărut necesitatea unui suport fotosensibil mai uşor de manipulat decât cristalul.   George  Eastman  reuşeşte  în  anul  1884  să  realizeze  primul  negativ  flexibil,  pe  un  suport  de nitroceluloză,  cunoscut  sub  denumirea  de  "roll  film",  uşor  de  manipulat,  incasabil  şi  cu  aceleaşi proprietăți fotografice ca şi ale plăcii de cristal. Totodată, volumul şi greutatea aparatului de fotografiat se micşorează considerabil, transportarea lui nemaifiind o problemă.     

Page 22: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 22 Hobby ? Nr.3--> 2009

  1.1.Evoluție 

În decursul timpului fotografia a evoluat foarte mult. Progresele au urmat trei direcţii principale: reducera duratei de expunere / mărirea sensibilității filmului sau a plăcii;  mărirea stabilității imprimării;  simplificarea aplicării tehnicilor de fotografiat, datorită apariției:  aparatelor de fotografiat din ce în ce mai mici şi mai ieftine  substanțelor  chimice  de  developare  şi  stabilizare  a  peliculei  sensibile  negative  sau  a suportului de carton pentru pozitive gata preparate de laboratoare specializate.    

      1.2.Fotografia color    Ideea de fotografie color a circulat încă de la apariția invenției. Primele experimente fotografice în culoare nu au avut succes, astfel de exemplu nu s‐a putut împiedica decolorarea fotografiilor. Prima fotografie cu culori permanente a fost făcută în 1861 de fizicianul James Clerk Maxwell.   Primul sistem color, Autochrome Lumière, a apărut pe piață  la 17 decembrie 1903. Acesta era un sistem de fotografie color transparentă. Fotografierea se făcea pe trei plăci fotografice alb/negru cu substanțe  cromatice  sensibile  numai  la  culorile  roşu,  verde  şi  albastru.  Apoi  cele  trei  fotografii transparente rezultante se suprapuneau, dând o fotografie color transparentă.   Pelicula  color  de  tip  Kodachrome  a  apărut  în  1935  şi  s‐a  bazet  pe  emulsii  tri‐colorate. Majoritatea  peliculelor  color  moderne,  cu  excepția  "Kodachrome",  se  bazează  pe  o  tehnologie dezvoltată de compania germană Agfa în 1936.   Fotografia  instantanee cunoscută sub numele de Polaroid a apărut  în anul 1948,  fiind pusă  la punct de dr. Edwin Land, la început în alb/negru, iar din 1962 în culori.  

                 „City” 

Panasonic FZ50    F/3,6   10/32s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

Page 23: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 23 Hobby ? Nr.3--> 2009

 1.3.Fotografia digitală    Fotografierea  tradițională a  fost dificilă pentru  fotografii  ce  lucrau departe de  sediu  (precum corespondenții de presă din străinătate),  fără acces  la  facilități de procesare  şi  transmitere. Pentru a ține  pasul  cu  popularitatea  crescândă  a  televiziunii,  aceştia  au  făcut  tot  posibilul  pentru  a  trimite imaginile  lor  la ziar cât mai repede. Fotojurnaliştii trimişi  în  locații distante trebuiau să  îşi  ia cu ei un mini‐laborator  foto  şi  un  aparat  pentru  cuplarea  la  liniile  de  transmitere  a  imaginilor.  În  1990, compania  Kodak  a  prezentat  publicului  DCS  100,  primul  aparat  de  fotografiat  digital  disponibil  în comerț. Prețul său ridicat  indica o utilizare numai  în fotojurnalism şi aplicații profesionale, dar  încetul cu încetul şi ramura digitală a fotografiei a devenit disponibilă în comerț.   În decurs de 10 ani aparatele de  fotografiat digitale au devenit articole de consum uzuale. La ora  actuală,  răspândirea  lor pe  glob  a depăşit de mult predecesorul  lor  tradițional, deoarece prețul componentelor  electronice  scade  permanent  iar  simultan  se  îmbunătățeşte  şi  calitatea  imaginilor digitale.   În ianuarie 2004 Kodak a anunțat că nu va mai produce aparate foto reîncărcabile cu film de 35 mm începând de la finalul anului. Totuşi, şi fotografia "udă" va continua să existe, atâta timp cât artişti fotografici talentați şi unii amatori vor dori să profite de posibilitățile ei multiple.  

                                                      „Lonely” 

Panasonic FZ50    F/8   1/1000s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

Page 24: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 24 Hobby ? Nr.3--> 2009

 2. Estetică şi compoziție      Mesajul artistic reprezinta ceea ce face sa vibreze sufletul privitorului si il face sa simta emotia artistica. Atingerea perfectiunii tehnice si chiar cea artistice poate fi realizata prin invatare si exersare insa  transmiterea  si  a  unui  mesaj  sufletesc  inseamna  arta.   Pentru a reține atenția cuiva, o fotografie trebuie să aibă ceva de comunicat, să aibă conținut, să fie  informativă, educativă,  interesantă, amuzantă sau mobilizatoare. Conținutul poate fi  încorporat în fotografii într‐o varietate aproape nelimitată. Refuzul de a privi fotografiile care şochează este ca şi teama de a privi realitatea în față. Unele lucruri trebuie să fie înfruntate, fie că plac sau nu. O fotografie de conținut este unul dintre cele mai puternice instrumente pentru a trezi reacția publică.  

                                            „Hill” 

Panasonic FZ50    F/5,6   1/250s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

    

Page 25: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 25 Hobby ? Nr.3--> 2009

 2.1.Reguli nescrise    Numărul de aur sau "liniile de aur":      Dacă privim lucrările unor mari artişti, fie ei pictori, sculptori, arhitecți sau fotografi, se observă că multe dintre ele au  la baza regula de aur. Conform acesteia,"pentru că un  întreg  împarțit  în parți inegale să pară  frumos, trebuie să existe  între partea mică si cea mare acelaşi raport ca  intre partea mare şi întreg" (Marcus Pollio Vitruvius, arhitect român).    

Regula de aur    Numărul de aur nu este prezent doar  în artă, ci mai ales  în natură. Aproape peste tot  în  jurul nostru  îl  găsim:  flori  (dispunerea  petalelor),  insecte  (de  pildă  furnica  are  corpul  împarțit  în  trei segmente, după diviziunea de aur), cochilia melcului  (spirala de aur). Chipul omului are  la bază acest principiu. De exemplu raportul dintre distanța de la linia surâsului (unde se unesc buzele) până la vârful nasului şi de la vârful nasului pâna la baza sa este aproximativ raportul de aur. Şi în mod sigur nu simți că dinții sunt dispuşi tot conform aceluiaşi principiu şi că, deşi fără să‐l cunoască, medicii stomatologi îl folosesc  în  anumite  cazuri...  Sau  că,  atunci  când  scrieți,  duceți  instinctiv  linia  din mijloc  a  literei  E aproximativ la 2/3 de baza = raportul de aur. La fel şi cu A, F, B, R...   Toate astea arată importanța acestui număr, astfel că toți marii fotografi au ținut şi țin cont de el în organizarea unei fotografii. 

              

Ansel Adams se împotrivea cu înverşunare regulilor, canoanelor. El spunea: "... aşa zisele 'reguli' de fotocompoziție sunt... invalide, irelevante şi imateriale... nu există reguli de compoziție în fotografie, există doar fotografii bune. Cei mai mulți fotografi încalcă "regulile fotocompoziției". Cu toate astea se poate observa  şi  în  imaginile  lui diviziunea de aur, de exemplu  în  fotografia "Aspens", 1958. Asta nu înseamnă decât  că, deşi nu era de acord  cu ele,  le  cunoştea  foarte bine.  La  fel  cred  că ar  trebui  să facem  cu  toții...               Ca încadrare, linii, în fotografie aveți desenul alăturat. Observați că punctele de maxim interes sunt intersescțiile.  

Page 26: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 26 Hobby ? Nr.3--> 2009

   Regula treimilor    Există o tendință firească de a plasa orice subiect în centrul imaginii, cunoscută sub numele de sindromul  de  țintă/colimator.  Încearcă  să  plasezi  subiectul  oriunde,  dar  nu  în  centru.    Cunoscutul fotograf,  Ansel Adams, spunea că 12 fotografii semnificative într‐un an reprezintă o “recoltă” bună. Nu vă înfuriați că nu vă ies mereu aşa cum doriți. Fiți exigenți cu voi înşivă. Alegeți prin triere de mai multe ori în perioade diferite de timp. Să rămână câteva maxim. Dacă dintr‐o serie de 300 de cadre ați ales 2 sau 3 e deja destul.    Câteva sfaturi:  

Nu  apasa  declanşatorul  înainte  de  a  gândi  puțin  (încadrare,  atmosferă,  compoziția decorului); scoate din cadru elementele nepotrivite  (scrumiera de pe masă,  şosetele de sub pat); aranjează‐ți subiecții, dar aminteşte‐ți că uneori poți să declanşezi blițul şi fără a‐i atenționa (pentru mai multă naturalețe). 

Apropie‐te de  subiect  (personajele prea mici  sunt o eroare  frecventă, dovezi găseşti  în orice albume de familie); variază încadrarea ‐ inclusiv planuri în picioare, plan american (tăiat  la  talie),  diverse  portrete. Nu  e  bine  să  faci  fotografii  între miezul  zilei  şi  orele  17.00  în  plin  soare. Atunci  când luminozitatea  este  puternică,  umbrele  sunt  inevitabile  în  apropierea  unor  obiecte  de culoare  deschisă  care  se  transformă  în  reflector  (perete  alb,  draperii  strălucitoare, podele lustruite). 

Studiind,  imitând  şi examinând critic dacă  se poate  împreună cu cineva cu experiență, regulile  şi  principiile  estetice  se  vor  fixa  destul  de  repede.  Formarea  gustului  prin educație artistică va accelera procesul. 

Orice fotografie  în fața căreia privitorii nu rămân  indiferenți are putere de şoc. Această putere  de  şoc  forțează  privitorul  să  observe  conştient  fotografia.  Puterea  de  şoc  se obține prin: procedee grafice, subiecte neobişnuite, subiecte obişnuite prezentate  într‐o formă interesantă. Compunerea imaginii înseamnă organizarea ei astfel încât să rezulte o unitate independentă uşor de înțeles. 

 Mesajul artistic reprezintă ceea ce face să vibreze sufletul privitorului şi îl face să simtă emoția  artistică. Atingerea  perfecțiunii  tehnice  şi  chiar  cea  artistică  poate  fi  realizată prin învățare şi exersare însă transmiterea şi a unui mesaj sufletesc înseamnă artă. 

 

Page 27: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 27 Hobby ? Nr.3--> 2009

 2.2.Punctul de stație şi direcția de fotografiere 

 Punctul de stație axial duce la o vedere frontală a subiectului. Imaginea rezultată este staticăa, 

planăa,  de  obicei  fără  relief  sau  foarte  puțin  reliefată.  Acestă  poziție  este  utilă  pentru  subiectele arhitectonice şi simetrice. 

Punctul de stație lateral redă volumul şi perspectiva, imaginea căpătând dinamism. Punctul de stație pe verticală influentează foarte mult perspectiva.  

Distanța față de subiect. Prin apropierea sau depărtarea de subiect se elimină sau se include în cadru  elementele  compoziției.  Distanța  față  de  subiect  este  influențată  şi  de  distanța  focală  a obiectivului. 2.3.Perspectiva liniară şi deformarea ei 

 Privind în lungul unei străzi drepte marginile străzii, deşi paralele, par a se întâlni  

într‐un punct  foarte  îndepărtat numit punct de  fugă. Deasemenea obiectele de aproximativ aceeaşi înalțime par mai mici pe măsură ce distanța creşte. Deformarea perspectivei liniare apare de obicei la clădirile înalte. Când privim o clădire înaltă, neputând‐o privi dintr‐o dată, ci parcurgind‐o cu privirea pe înălțime  nu  înregistrăm  deformarea  de  perspectivă.  Fotografiind  aceeaşi  clădire  acesta  va  apare  de obicei înclinată spre spate şi îngustată către acoperiş. 

Perspectiva normală este dată de obiectivele cu distanța focală normală. Obiectivele cu distanța focală scurtă accentuează perspectiva, iar cele cu distanța focală lungă diminuează perspectiva. 

 2.4.Claritatea planurilor Nu întotdeauna este necesară şi nici indicată o claritate maximă pentru toate planurile imaginii. 

Claritatea  maximă  este  necesară  pentru  planul  subiectului.  Dozarea  clarității  se  face  cu  ajutorul diafragmei. 

 

 „Climbing..” 

Panasonic FZ50    F/3,2   1/125s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

Page 28: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 28 Hobby ? Nr.3--> 2009

 2.5.Fundalul 

 Este planul ce creează ambianța în care este plasat subiectul. Are rolul de a scoate în evidență 

subiectul.  Subiectul  trebuie  să  se  detaşeze  de  fundal,  iar  fundalul  nu  trebuie  să  capteze  atenția privitorului  devenind  astfel  mai  important  decât  subiectul.  Pentru  a  scoate  în  evidență  subiectul fundalul  trebuie  să  fie  subordonat  subiectului.  Contrastul  de  iluminare,  culoare  sau  claritate  poate rezolva acesta subordonare. 

Se va evita plasarea subiectului în centrul imaginii. Se va evita plasarea liniei orizontului pe axa orizontală de simetrie a cadrului. Ea ar trebui suprapusă pe una din liniile foarte orizontale. Subiectele în mişcare  vor  fi  astfel  amplasate  încât  în  sensul mişcării  acestea  să  nu  fie  aproape  de marginea cadrului. Axele de simetrie şi punctul de simetrie al cadrului se obțin unind mijloacele laturilor cadrului. Axele de simetrie sunt considerate linii slabe şi punctul de simetrie punct slab. 

 Diagonala stânga  jos  ‐ dreapta sus se numeşte diagonala puternică a cadrului sau ascendentă iar diagonala stânga sus ‐ dreapta jos se numeşte diagonala slabă sau descendentă. 

    

 „Dandelion” 

Canon 450D    F/5,6   1/128s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

Page 29: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 29 Hobby ? Nr.3--> 2009

   2.6.Cadrul imaginii 

 Se caracterizează prin raportul laturilor şi poate fi pătrat sau dreptunghiular. Cadrul pătrat este 

folosit în special la subiectele simetrice. Cadrul dreptunghiular cu raportul laturilor de 2/3 ‐ 3/4 este cel mai des folosit oferind o formă 

echilibrată.  Cadrul  dreptunghiular  cu  o  latura mult mai mare  decat  cealalta  (panoramic)  se  foloseste  in 

special pentru peisaje.    

 „Lacul” 

Panasonic FZ50  Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

  

 2.7.Flash‐ul (blitz‐ul)  Ne dă posibilitatea ca pe lângă iluminarea în condiții de lumină slabă, să îl folosim ca o lumină 

suplimentară  în  timpul zilei. De multe ori avem ocazia să  fotografiem subiecte  în contre‐jour  (contra lumină, cu  soarele  în  spate)  şi  în majoritatea cazurilor  subiectele apar pe  film prea  întunecate ca  să putem obține detalii în subiect. 

 O metodă folosită deobicei pentru a "lumina" subiectul  în aceste cazuri, este supraexpunerea sau expunerea pentru porțiunile din umbră, ceea ce inevitabil duce la o supraexpunere în fundal, unde lumina este cu cel puțin 1‐2 trepte de expunere mai mare. 

Flashul poate să elimine această supraexpunere,  rezultând o  imagine balansată atât  în  fundal cât şi în subiect. 

Page 30: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 30 Hobby ? Nr.3--> 2009

 2.8.Cum fotografiem oamenii?  Unghiul de fotografiere: Alege un unghi care favorizează subiectul. Aparatul trebuie sa fie  la nivelul ochilor subiectului, 

dar daca vrem sa "ascundem" niste imperfecțiuni, putem să schimbăm unghiul. Încadrează  cât  mai  mult  subiectul.  Eliminind  elementele  neesențiale  din  imagine,  ajută  la 

accentuarea  subiectului.  Vino  aproape  de  subiect,  încadreaza  de  la mijloc  in  sus,  foloseste  un  tele obiectiv sau zoom tele. 

Atenție la ochi. Ochii sunt de multe ori partea cea mai interesantă la o persoană. Un flash direct de pe aparat în mod sigur o sa rezulte în aşa zişii "ochi de pisică", pete roşii pe hârtie acolo unde ochii erau de fapt albaştri. Foloseşte flashul cu lumină reflectata din tavan sau dintr‐un perete (de preferință alb de culoare), şi o să obții o lumina difuză placută, fară contraste mari pe față. 

Încadrarea O  încadrare atentă a subiectului va duce  la o schimbare dramatică a rezultatului final. Rețineți 

că  fiecare  fotografie  are  un  prim  plan  şi  un  fundal,  deci  utilizați‐le  pe  amândouă  pentru  a  crea  un element interesant imaginii. Folosiți elementele din prim plan pentru a încadra subiectul. Exemple sunt elementele arhitecturale (geamuri, clădiri, tocul uşii, etc).  

Nu uitați  totuşi  că elementul principal  al  fotografiei este  subiectul,   deci obiectul  ce  ajută  la încadrare nu trebuie să distragă atenția de la subiect. 

 

 „Old” 

Panasonic FZ50    F/5   1/250s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

Page 31: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 31 Hobby ? Nr.3--> 2009

 Tăierea vizuală 

 Înainte să declanşați, tăiati vizual imaginile. Uitați‐vă atent la colțurile cadrului. Vedeți elemente 

ce nu ar trebui să apară în poză? Daca da, atunci puteți să tăiați vizual acele porțiuni apropiindu‐vă de subiect,  deplasându‐vă  pe  lateral,  sau  încercând  unghiuri  diferite.  

Trageți privirea spectatorului în cadrul imaginii  

O cărare, un şir de stâlpi sau chiar un rând de scaune pe o plajă pot servi ca şi elemente într‐o fotografie bună. Acestea  trebuie să  fie  folosite ca  şi  linii calauzitoare spre subiect. Să poarte privirea noastră spre subiect. 

 Linii 

  Aveți grijă  că  liniile din  imagine  să  fie drepte atunci  când este  cazul  (un orizont, un  stâlp, o 

clădire) sau să fie aşezate astfel încât să intre în imagine şi nu să iasă, şi chiar să ducă spre subiect.   

 

 „Deep forest” 

Panasonic FZ50    F/5,6   1/250s Autor: Aringhe Adrian Emanuel 

 

Page 32: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 32 Hobby ? Nr.3--> 2009

 Adăugați dimensiune imaginii 

 Adăugați  elemente  interesante  fotografiei  în  prim  plan.  Ele  vor  accentua  dimensiunile, 

adâncimea, înălțimea ş.a.     2.9.Alegerea titlului fotografiei 

   

Alegerea titlului unei fotografii este mai degrabă o problemă filozofică decât una concretă, care s‐ar putea descrie printr‐o rețetă. Diferiți artişti văd problema  în mod diferit, eu vă voi prezenta nişte păreri de‐a cunoscuților mei. Pornind de  la  ideea că fotografia este o artă vizuală, ea spune ce are de spus  prin  imagine  (conținut,  compoziție,  formă,  lumină)  şi  nu  prin  cuvinte,  acestea  din  urmă  fiind elementele  literaturii.  De  obicei  când  o  fotografie  este  apreciată,  sunt  luate  în  considerare  doar elementele vizuale din  imagine, de cele mai multe ori chiar  fără cunoaşterea titlului. Cei care cunosc metodele de  jurizare  la diferitele  saloane  sau concursuri,  ştiu că  juriul votează  fără a cunoaşte  titlul lucrărilor. 

 Titlul unei  fotografii poate dezvălui  sau  învălui  imaginea,  iar artistul are  în mână decizia de a 

face  sau  nu  acest  pas.  Există  în  acest  caz  o manipulare  de  factură  artistică  a  privitorului  de  către fotograf.  Ideea artistului  închis  în turnul  lui de fildeş,  încă mai persistă. Ce vor oamenii care privesc o fotografie? Vor sa  trăiască momentul, vor să vadă  intens, concentrat, pentru că ei nu au  timp să  fie fotografi. Orice ocultare a mesajului imaginii folosind sau nu titlurile poate spori considerabil sau poate trage înapoi frumusețea unei fotografii. Aspectul vizual susținut de cuvânt lărgeşte câmpul percepției şi îl completează. 

 Titlul poate ridica valoarea unei lucrări, dacă o completează prin informația transmisă. În cazul 

trimiterilor  la  saloane  un  titlu  este  necesar  pentru  identificarea  fotografiei.  În  alte  cazuri  însă  (de exemplu expoziție personală, album, diverse forme de prezentare) dacă nu pot să‐i dau fotografiei un titlu bun, mai bine nu‐i dau nici unul.  

 În orice caz sunt de evitat titlurile de genul “Nud”, “Peisaj”, “Portret”, etc. şi pe cele care n‐au 

nici o legătură cu imaginea, nu dau ca titlu unor fotografii de natură cuvinte cu înțeles filozofic sau cu mare încărcătură spirituală. Dacă nu găsesc ceva mai bun, dau numele locului unde a fost făcută poza sau numele speciei care apare pe imagine. 

      

Page 33: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 33 Hobby ? Nr.3--> 2009

 

                                       „Adio !” 

Panasonic FZ50    F/5,6   1/250s Autor: Aringhe Adrian Emanue 

5.Bibliografie  

• Revista Popular Photography, Iulie 2008, Volumul 72, Nr.7, pagina 34  • Revista PhotoMagazine, Aprilie 2009, Nr. 43, pagina 38 • Revista PhotoMagazine, Mai 2009, Nr. 44, pagina 50 • Doug Harman, Ghid de fotografie digitală, Editura Polirom 2009 • Robert  Caputo,  Wiliam  Albert  Allard,  National  Geographic  Field  Guide: 

People&Portraits, Editura Egmond 2006 • Bob Caputo, Peter Burian, National Geographic Photography Field Guide: Secrets 

to making great pictures, Second Edition, Editura Egmond 2008 • Michael  Freeman,  101  Ponturi  de  bază  în  fotografia  digitală,  Editura  Litera 

International 2009  

VA urma...

Page 34: Hobby · 2014. 6. 14. · comenzi in “File Menu” si de aici necesitatea cunoasterii programului Windows, prezentarea de aspecte comerciale, interfete de date si drivere). Initierea

Pag 34 Hobby ? Nr.3--> 2009

REVISTĂ NOASTRĂ SE DISTRIBUIE DEJA ŞI ÎN JUDEŢELE :

CLUJ, MEHEDINŢI, OLT, PRAHOVA, BOTOŞANI, GALAŢI, TIMIŞ, CARAŞ- SEVERIN, SUCEAVA, HARGHITA, GORJ, ALBA , ARAD şi BUCUREŞTI

DISPONIBIL ŞI PE INTERNET … www.yo2kqk.kovacsfam.ro

www didactic.ro În numărul următor :

• Reportaje

• Internet

• Radioamatorism

• Curiozităţi

• Fotografie digitala

• Sfaturi practice, reţete…

… şi multe articole scrise de elevi..

Pentru detalii, contactaţi prof. Kovacs Imre – YO2LTF de la Clubul Copiilor Petroşani, Str. Timişoarei, nr. 6 ,cod poştal 332015

SAU Telefon: 0741013296

SAU Email: [email protected]

GRATIS : www.yo2kqk.kovacsfam.ro în format pdf..


Recommended