+ All Categories
Home > Documents > 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

Date post: 27-Feb-2018
Category:
Upload: ionel-bota
View: 215 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 18

Transcript
  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    1/18

    OraexacTA

    Finalizarea lucrrilor la

    CAMPUSUL PREUNIVERSITAR

    COALA DE ARTE I MESERII din ORAVIA

    La 15 decembrie 2015, Liceul Tehnologic Mihai Novacdin Oravia marcheaz inaugurarea noilor spaii dedicate

    nvmntului. Primria Oravia finalizeaz cu succesproiectul, mai mult dect ambiios, de a realiza ntr-un timpscurt (ceea ce n urm cu apte ani era nceput i apoi imediatabandonat) un modern campus colar pentru elevii orvieni idin mprejurimi. n anul 2007, administraia local din aceaperioad demara lucrrile de modernizare i suplimentare aspaiilor liceului, lucrri ce aveau la baz susinere financiarguvernamental, ulterior la niciun an acestea fiindabandonate datorit sistrii distribuirii fondurilor necesare.Acest fapt a perturbat serios activitatea didactic , ngreunndfoarte mult situaia elevilor navetiti n primul rnd, procesul de

    nvmnt putnd continua doar n serii.Conducerea actualei administraii publice locale a reluat

    proiectul i a reuit s acceseze sumele necesare continurii ifinalizrii acestui campus, sume obinute din fonduri europenenerambursabile, valoarea alocat Liceului Tehnologic Mihai

    Novac depind 2,5 milioane euro. Primria Oravia se poatemndri astfel c se afl nfruntea administraiilor din jude careau alocat fonduri i finalizat lucrrile tuturor instituiilordidactice subordonate, grija fa de copiii oraului nostru fiinddoveditdeefortul iatenia manifestat de conducerea____________________________________________________1

    orviean. n acest sens, pot fi amintite investiiile realizatepentru reabilitri totale, reparaii capitale, renovri imodernizri ale tuturor unitilor de nvmnt din ora saulocalitile suburbane. Dac pn la nivelul anului 2012 LiceulTehnologic Mihai Novac din Oravia nu avea niciun atelier saulaborator dotat modern pentru pregtirea profesional acursantului, astzi, pe lng noile sli de clas, instituiabeneficiaz de spa ii largi multifuncionale destinate organizriide ateliere de lucru, laboratoare, concursuri tematice saurecreative, activiti de studiu i lectur sau vizionrii deproiecii documentare. Campusul mai cuprinde un cmin-internat cu o capacitate de cca. 100 locuri, sal de sportmodern, baz practic, o cantin i un bloc de apartamente cuo camer destinat cazrii cadrelor didactice. Evenimentul a fostdeschis de primarul oraului Oravia, dl. jr. D umitru Ursu carei-a reafirmat grija fa de prioritatea administraiei actuale,2____________________________________________________

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    2/18

    copiii. Acestora le vor fi destinate cele mai bune condiii deeducaie i formare profesional, proiectul finalizat astzi fiind0 mrturie elocvent.

    Proiectul, n toat integralitatea sa, a fost expus de d-naRamona Stngu, asistent manager n cadrul Biroului Dezvoltareal primriei. Directorul acestei instituii de nvmnt, dl. RaduBompa, a reliefat n cadrul conferinei de pres impactul viitorasupra pregtirii de baz a elevilor, unitatea urmnd a-idiversifica specializrile i programa de nvmnt n vederearacordrii acestei coli la piaa muncii. Urmeaz derularea altui

    program de finanare, care va utila complet i la standardeeuropene spaiile campusului, dotrile noi nlocuind a stfel bazamaterial existent. Proiectul are o valoare total estimat la 19.358.561,96 lei i beneficiaz de asisten financiarnerambursabil de 9.951.258, 28 lei prin REGIO Programul____________________________________________________3

    Operaional Regional 2007 2013, Axa Prioritar 3 mbuntirea infrastructurii sociale, Domeniul Major deIntervenie 3.4 Reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea iechiparea infrastructurii educaionale preuniversitare,universitare i a infrastructurii pentru formare profesionalcontinu, n baza contractului de finanare nr. 4781/20.10.2014,

    ncheiat cu Ministerul Dezvoltrii Regionale i AdministraieiPublice n calitate de Autoritate de Management pentru P.O.R.2007 2013 i Agenia pentru Dezvoltare Regional Vest ncalitate de Organism Intermediar. Beneficiarii direci ai acestuiproiect vor fi cca. 800 de elevi, minimum 30 cadre didactice,minimum 4 noi locuri de munc permanente, 10 cadre didact icecazate n noile garsoniere i cel puin 1500 de tineri din Oraviai mprejurimi ce vor beneficia de facilitile acestui campus.4____________________________________________________

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    3/18

    Felicitri administraiei publice locale pentru realizare,d-lui primar Dumitru Ursu, d-nei viceprimar Lorena Ion,managerului de proiect Ctioara Ghilezan, asistent managerRamona Stngu, d-lui director Radu Bompa i tuturor celor careau contribuit la concretizarea acestui proiect.

    Cristian Gabriel GHINEA

    ____________________________________________________5

    BISTURIU

    Norocul de a fi romn

    prof. univ. dr. Viorica BLTEANU

    Nu cunosc definiie mai tulburtoare datapartenenei la

    neamul romnesc ca aceea datorat lui Petre uea: Eu n-amcerut sfiu romn! Am avut noroc.

    Recunosc: m trec fiorii. Pentru c autorul acesteimrturisiri uluitoare a pltit ngrozitor de scump norocul de a sefi nscut i de a fi trit 89 de ani cu recunotina intactfadePronie n suflet (partea noastrnemuritoare), pentru ci-a fostdat a se nate n 2 octombrie 1902, n Boteni (Arge), fiindu-ihrzit a face studii universitare strlucite la Cluj, fiind, apoi,arestat i condamnat politic, ndurnd torturi, umilinenfiortoare timp de peste 12 ani (fiind chinuit inclusiv la Aiud).

    S-a numrat ntre ultimii condamnai de ctre abjectele tribunalerevoluionare bolevice, care-au fost eliberai n 1964, printr-undecret de graiere colectivce aducea extrem de palide reparaiimartirilor din sumbrul deceniu, ce a durat, de fapt, mai mult deun deceniu i jumtate.

    De ce scriu aceste rnduri?Pentru c istoricii veritabilitrebuie s i fac auzit cu putere glasul, i la noi, adevrurilecrncene ale istoriei recente ateptnd nc, dei pim deceva timp n veacul al XXI-lea a fi afirmate deschis, limpede,definitiv, fr ascunziuri lae, nedemne. V amintitii, dragiconcitadini timioreni, despre tevatura strnit de patru

    personaje de la Universitatea de Vest din Timioara, cuaproximativ un an n urm? Protestau vehement Vai! Vai! pentru c, prin decizie a Consiliului Local, o straddin Timioaraurma sprimeascnumele acestui intelectual de seam, a cruiexistena fost pur i simplu bulversatde dumanii de moarteai omeniei, dar care se autoproclamasera fi exact pe dos.

    6____________________________________________________

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    4/18

    Am luat atitudine, n scris, atunci, exprimndu-mi opiniaferm pe blogul ziariti online. Reiau subiectul, din motive

    punctuale. Nu nainte de a preciza, totui, c niciunul dinsemnatarii acelei scrieri imunde anti-uea i anti-Timioara,urbe cu vocaie anticomunist recunoscutpe toatplaneta, nueste vreun istoric merituos! Nici azi nu pricep de ce un cadru

    didactic din cei tineri, pe care l-am stimat mult, a acceptat sse

    bage ntr-o trenie ilogic, deloc onorabil ca respectivascrisoare publicatn pres, atunci. O afirm ca om care a ctitoritapte realiti de importan foarte mare n UVT, aproape toatenimicite, de doi ani ncoace, de ctre nite neica nimeni, care vorfi tot mai aspru judecai de studeni, de opinia public, spre a nuaduce n prim-plan judecata cea mai de temut: aceea aposteritii.

    M-am suprat, iar, foarte mult pe sute din amicii meivirali. De ce anume? Pentru c numai 51 (numrndu-mi pemine) am apreciat pagina care ne redeteapt memoria, princhiar numele su, pagincare coincide cu citatul datorat lui Petreuea i reprodus n debutul prezentelor rnduri. Pe temaaceasta viu dureroasmi propun srevin chiar mine.

    Le mulumesc mult de tot, cu abur n ochi, prietenilor dinpatrie i din afara ei care au apreciat pagina menionat!

    ____________________________________________________7

    Secvente din cotidian

    Casa de Cultur a Oraviei a dobndit numele

    celebrului clarinetist George Motoia-Craiu

    n evoluiile sale de-a lungul propriei istorii, parte a istoriei

    Banatului Montan, oraul Oravia a avut, firesc, propriile deveniriculturale, nu doar prioritatea romneasc i european a fondriiTeatrului Vechi, la 1814-1815 i inaugurrii sale, la 1817. n cadruinstituionalizat, toate activitile culturale se concentreaz n acestedificiu.

    n februarie 1948, n locali tatea Oravia Romn ia fiin Casade Cultur Eftimie Murgu iar n Oravia Montan o instituie avndcompetenele unei case culturale funcioneaz, alturi de uncinematograf i de o bibliotec, n incinta teatrului. n 1951, o dat cupreparativele unificrii celor dou localiti, Romn i Montan, nlocalitatea urban cu denumirea Oravia, activitile Casei de Cultur

    se desfoar n continuare n Teatrul Vechi dar pentru diverse alteactiviti conexe sunt folosite, periodic, locaii din perimetrul centralal urbei. n 1957, cnd teatrul orviean este trecut, conform uneiHotrri a Consiliului de Minitri (HCM 1619), pe lista monumentelorde istorie i de art a Romniei, activitile Casei de Cultur suntlocalizate n spaiul pe care, parial, l ocup azi instituia n vreme ceun cinematograf, spre a degaja de astfel de activiti sala istoric ateatrului, unde se organizau astfel de evenimente, a fost ridicat npreajma parcului central din Oravia. n 1972, cldirea n care i azifuncioneaz cu toate activitile sale Casa de Cultur Oravia a trecutprintr-o etap de modernizare i consolidare, multe operaiuni de

    acest gen durnd pn la 1977.O bogat tradiie cultural-artistic ar impune, azi, dobndirea

    fireasc a unei denumiri oficiale a Casei de Cultur Oravia, ntrenumele personalitilor care, cu activitate strlucit aici, au dus faimalocului n toat lumea, n promovarea tradiiilor folclorice, a literaturiii artelor. Ne-am gnditla celebrul George Motoia-Craiu, acela care

    8____________________________________________________

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    5/18

    se binemerit cu un festival anual organizat aici, apoi poetul MihaiNovac, apoi profesorul Gheorghe Luca, acela care a condus instituia

    n deceniile celor mai prestigioase succese, Nia Petre Chiriescu,farmacistul cu vocaie artistic i coordonatorul multilaureatei trupeteatrale de diletani (amatori) locali. ntre aceste nume care potcompleta denumirea oficial a Casei de Cultur din Oravia, cel mai

    potrivit ar fi numele maestrului George MotoiaCraiu. Este iargumentul nostru de dreapt cinstire a acestei personaliti dindomeniul promovrii folclorului autentic din ara Caraului n ar i

    n rile Europei i ale lumii.

    Foaia Oraviei

    i reia activitatea, din 11 ianuarie 2016

    Studioul de Teatru i FilmMuntelen cadrul Centrului Cultural Oravia se

    redeschidestudi oul de teatru i f i lm. Atelierele depregtire au loc sptmnal, n fi ecare zi de mari , dela orele 18.00, la sediul Teatrului Vechi MihaiEminescu.

    ntlniri cu literatura Banatului Montan

    Centrul Cultural Teatrul Vechi Mihai Eminescu i

    Primria Oravia au organizat n 5 martie 2015, colocviulCorespondene. Poezie i religie, cu participareascriitorilor Anton Georgescu, Nicolae Srbu, GheorgheZincescu. A fost lansat i antologia liric aprut laEditura TIM din Reia, Se-nal gndul frunilor plecate*******************************************************************____________________________________________________9

    pe aripile poemului

    IONU CARAGEAIonuCaragea este membru al Uniunii Scriitorilor din Romnia, filiala Ia i,

    cofondatori vicepreedinte al Asociaiei Scriitorilor de Limb Romn dinQubec, membru al Academiei Romno-Americane de Arte i tiine, membru

    onorific al fundaiei MaisonNaamanpour la Culture din Liban, membru al Elis Reeaua romnilor remarcabili din lume, membru de onoare al Asocia ieiInternaionale de Paradoxism, membru al organiza iei culturaleDiversitArtistique din Montral, membru al organiza iei culturalePoetasdelMundo din Chile etc. n urma prieteniei i legturii de nume cu

    prinul Eugen Enea Caraghiaur, primete n 2008 titlul nobiliar de Baron alCasei Cumane de Panciu. Este unul dintre cei 20 de autori publica i n

    Antologia aforismului romnesc contemporan (Editura Genesi, Torino, 2013).n perioada 2003-2011 a trit n Montral, Canada, devenind ceteancanadian n anul 2008. A activat ca instructor sportiv i sportiv de

    performan, continundu-i cariera de rugbystnceputn Romnia. A fondatpe 16 iulie 2008, mpreun

    cu poetul Adrian Erbiceanu, Asocia

    ia Scriitorilor

    de Limb Romn din Qubec i Editura ASLRQ i a realizat n 2009,mpreun cu Adrian Erbiceanui Dumitru Scoranu, prima antologie ascriitorilor romni din provincia Qubec. n februarie 2012 se ntoarce nRomnia i se stabilete la Oradea.Este prezentat cu ntreaga lui creaie ncomentarii literare, i cronici n publicaii romneti i strine de Daniel Corbu,

    Ana Blandiana, Ionel Bota, tefan Borbly, Adrian-Dinu Rachieru, Maria-AnaTupan, Theodor Codreanu.

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    6/18

    10______________________________________________________________________________________________________________

    Casa cuvintelornumai poetul tie ct singurtateeste n casa cuvintelor saleatunci cnd pete pe scrisau merge prin holuri ntunecoasei muzele sale zmbescn portrete simandicoase

    numai poetul tie ct frigeste n casa cuvintelor saleatunci cnd inima i se strnge ntr-o poem

    i ateapt sosirea cititoriloraa cum ateapt primvara

    numai poetul tie ct dragosteeste n casa cuvintelor saleatunci cnd crengile bat n ferestre i razeleSoarelui timid nainteaz prin istoria prafuluiacolo, din acel smbure de luminncolete iluzia

    numai poetul tie ct speran

    este n casa cuvintelor saleatunci cnd moartea coboar prin visecu dansuri, confeti i mtii poart o masc surztoare

    ___________________________________________________11

    PRIORITI ORVIENE N MITTELEUROPA

    Barocul flamboaiant. Forme i structuri ndecoraiunile i organizrile slii barocului vienez

    de la Teatrul Vechi din Oravia

    n Banatul Montan, cea mai reprezentativ cldire dinperioada de expansiune a barocului vienez este Burgtheater-uldin Oravia, Teatrul Vechi, azi Teatrul Vechi Mihai Eminescu.La exterior i mai cu seam interioarele edificiului poartamprenta unui stil baroc cu elemente simplificate, principalargument pentru ncadrarea cldirii n categoria monumentelorbarocului trziu sau barocul vienez din Romnia. Ansamblulelementelor artistice se pstreaz intacte pn astzi imrturisete prioritatea cldirii, prima de acest gen din spaiulculturii romne actuale, n vreme ce vechile cldiri i sceneimprovizate din Sibiu, Oradea, Arad s-au modificat radical ori au

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    7/18

    12___________________________________________________alt sediu. Teatrul Vechi din Oravia nu s-a modificat deloc delainaugurarea sa, nici la exterior i nici n organizarea interioara spaiilor.

    Descrierea ansamblului arhitectural i a elementelorartistice ale barocului vienez, barocul trziu, a fost realizat

    pentru prima dat n monografia pe care am dedicat-o TeatruluiVechi din Oravia, ncepnd cu 2003, volumul I, 2005, volumulII, 2007, volumul III i 2013, volumul IV. Toate concluziileconverg spre originalitatea reprezentrilor i dezvolt impresiaputernic pe care Burgtheater-ul din Oravia o impune din 1817i pn astzi.

    1. Coordonarea proiectului i-o asum arhitectul IonNiuni (Niuny), format la Berlin, Viena, Roma i Napoli.Principalii sprijinitori i-au fost colegii si de generaie, valoroiiFriedrich Schinkel (1781-1841), W. Tischbein (1751-1829),Reinhart (1761-1847), prietenul lui Schiller, tirolezul Koch

    (1768-1834) i vienezul JeronimusPlatzger, cel care va rezolva,pentru orvieni, schiele i planele care au servit imitriimodelului Burgtheater-ului imperial, la scar mic, de 1/6, prinefortul echipei conduse de artistul Francisc Kne. Cum modelulvienez nu mai exist, de la de zafectrile acelei cldiri ntre 1888-1890, a crescut i mai mult valoarea copiei de la Oravia care,firesc, a preluat importana vechiului model.

    2.Cel dinti element de identitate baroc la cldirea dinOravia, n tiparul vienez al barocului trziu, este faada pe careansamblul edificiului o pstreaz intact ca organizarearhitectural de la 1817. Schauseite, adic faada principal,are o demarcaie de volut pe cele trei zone lucrate n modspecial fiecare ca ornamentic, zidrie, impresiuni i exprimaretehnic-artistic. E zona care alctuiete faada central icelelalte dou zone, faada stnga i faada dreapta cum privimfrontal i direct perpendicular ntreag simetria faadeiprincipale. Elevat mai n fa n raport cu faada principal,

    ___________________________________________________13perimetrul reprezentnd faada central are aspectul unui portic isusine un decro cu frontonul triunghiular al etajului. nmonografia noastr am artat c aceast postare ofer simetrie imonumentalitate sever aspectului integral al faadei teatrului.

    O identitate artistic proprie are porticul de la intrare, cu

    patru co loane geminate gekoppelt, cu trei boltiri frontale sprestrad i dou boltiri laterale, la cele dou extremiti ale faadeicentrale. Aceste boltiri dau sugestia unui intercolonamentinterlumnium. O boltire de acest tip, gen i reprezentareartistic n modelul barocului vienez este realizat n metodadubloului triumfal, specific al artei baroce europene. Tipicbaroc este arcatura balutrilor care substituie sugestiaareostilului din lumea i civilizaia antic, prin recursul ingeniosal constructorului i arhitectului Ion Niuni la caroiajulextradosului prin elevaie, bogenreihe, la bolt exterior fiecarecoloan fiind lucrat atent, n stilul mixtum compositum

    bogenrken, aberbogen.3. Geneza, germenii arhitecturii baroce, i gsim cu

    frecvena reprezentrilor reale n dispunerea consolei ntredeschideri. Impresia de ieri i de astzi este aceea de bolt nreea entre-deux. Un epistil este mimat peste coloane irezolvat prin mbinarea ntre o cavet mulur concav halbehohlkelbe i o dosin mulur cu dubl curbur concav-convex care ntretaie paralel i orizontal faada principal. Iarfaada principal e mprit n trei registre care au continuitatepe cele dou laturi extreme, spre nuntrul faadei centrale, cuprelungire pe laturile stnga-dreapta ale faadei principale, aiciseparnd linia ferestrelor de la parter i etaj. Dar mai sus,originalitatea aplicrii modelului barocului vienez n situaiaedificiului de la Oravia se adeverete ntr-un alt dublu bandoubandgesims, realizat prin aceeai inventiv asociere dosin-cavet. Acesta nchide la baz frontonul triunghiular, cu aceleaiprelungiri spre laturile extreme ale faadeicentrale, apoi pe

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    8/18

    14___________________________________________________stnga-dreapta faadei principale, sub arpanta acoperiului.

    Identitatea artistic a faadei teatrului de la Oravia esporit prin modul de elevare i reprezentare la frontonultriunghiular, arhivolta bogenein-fassung, bogenlute,bogenleiste, care este sugerat prin rezolvarea elementelor

    antablamentului clasic, cu arhitrava, friza i cornia ntr-osincronie de arc ascuit (fronton rupt), cu frontonul triunghiulardublu expus: un triunghi mic nscris ntr-un triunghi mare, avndamndou o baz comun, prin reeaua liniar, dispus orizontalpe nlimea coloanelor faadei centrale, dungilemanerverband care pleac, pentru fiecare coloan, de lamijloc, cte ase paralele, a aptea i a opta fiind nchise ntrapez, deasupra fiecrei coloane. Faada central e nchis susprin frontonul bi-triunghiular. Spaiul de deasupra coloaneloreste mprit n mod egal de trei ferestre cu ancadramentdreptunghiular, simplu, lemnria unei ferestre (ochiurile de

    geam) fiind ncruciat octopartit. La parter i la etaj, la stnga-dreapta faadei principale, ferestrele sunt hexapartite iar la parter,deasupra fiecrei ferestre, a fost realizat un fleuron-baghetliniar, egal cu latura mic (limea) a ferestrei, la nceputurilecldirii din piatr fasonat apoi, dup anii 1830 cel mai sigur, totla ideea arhitectului Ion Niuni, dingesso-ipsos(grund italian).5

    4. Farmecul baroc al Teatrului Vechi din Oravia lconfer decoraiunile din sala de spectacole i ansamblul de artaplicat, butaforia, consacrnd argumentele i replicaargumentelor privind un monument de istorie cultural realizatn stilul barocului vienez. Impresia general este de mplat,flachrelief, un triumf al artei barocului vienez. Spaiul definitprin form i afl prin astfel de organizri o bun definiieteoretic i o reprezentare practic. Butaforia a fost realizatpn la 1893, probabil, din gesso-ipsos, grund italian folosit laedificiile culturale model Bibiena iar de atunci se folosete, lafiecare din restaurrile cldirii, carton presat la cald i un strat de

    ___________________________________________________15 bronz auriu, schlagg sau chiar foi metalic fixatcupoliment, mordant, mixtion.

    5. La zona semicircularitiibalconului i galeriei estecaracteristic o succesiune de curbe i semicurbe, imediat subplafon. Adic, un parament discret, semicircular, ornat deasupra

    cu bruri, fals ntrerupte de capitelurile coloanelor.6. Iar ntre plafon i podesta galeriei, capitelul coloanei,

    n kymarecta i kymareversa, sub lacrimarul kranzgesims,are un decor tip helix cu imposta simplificat, bogenkampfe.

    7. Pe manonul de lemn, acela care mbracdreptunghiular coloana, e aplicat, sub capitel, un compusornamentic sugernd o panglic liniar, central, vertical, idou cravate imobile desfcute la stnga-dreapta iar toate celetrei elemente pleac dintr-un punct-rozet, tematici dezvoltate,prin imitaie, dup ornamentica sculptural a celebrului AndreasSchltter din Berlin.

    8. Discutnd, n ordine, butaforia n stilul baroculuivienez, barocul trziu, la Teatrul Vechi din Oravia, se poatespune c ornamentaia balconului i a galeriei, din panouri deparament (tblii cu ornamente) fixate cu o agraf or i cu uncrampon metalic, a fost realizat prin casetajul paramenteloradic mprirea suprafeei n casete pe care, separat, le lucreazartistul baroc. La galerie, o caset reprezint spaiul dintre doucoloane i are ptrate, delimitate n perimetrul lor prin bagheteliniare de ornament, n fiecare ptrat motivul ornamental este unrondel de tipul chapelet de piastre dup modelele prelucratede J. L. Hildebrant.

    9.Rondelul din ptratul central are n completare, sus ijos (nord-sud), un perlenschnur iar n stnga-dreapta (vest-est)dou motive fitomorfe iar ptratele din stnga i de la dreaptacelui central au n completare patru perlenschnur, dispuse ncruce, n jurul rozetei.

    16__________________________________________________

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    9/18

    10.Pe paramente, toate casetele sunt delimitate ntre eleprin dou colonete false, avnd ca decoraiune, n centru, unrollwerk (un gargouille).

    11. Balconul are i el organizarea ornamentelor pecasete. n partea de sus, n semicercul triumfal al unui bru derensoane, coloanele de sprijin se pierd treptat iar capitelul unei

    coloane are deasupra un medalion rondbild, sugernd cochiliamuschel (emblema cartu) n vreme ce capitelul are unlcrimar terminat n gt de lebd (schwamenhals) i o bazdin akanthus, brenklau.

    12.Un cul de lampe, o frunz trilobat de stejar (arar),un ornament cu decor vegetal, avem la mijlocul coloanei, npartea care se vede imediat deasupra semicercului de paramental balconului.

    13.Casetajul are foarte multe elemente i amenajri iorganizri originale pe paramentele balconului. O caset are caelement central o ghirland stilizat laubgewinde,

    blumengehange: sus, o rozet con de pin pinienzapfen,avnd stnga-dreapta panglici buclate iar pe vertical o cravat,oblic, stnga-dreapta, coboar cte un lujer laubwerk decorat,la mijloc i la captul de jos, cu un trandafir stilizat ntipologia rosenkranz, din simbolica lojilor masonice de lafinele veacului XVIII i de-o parte i de alta a casetei avemsugerat reconstituirea aceluiai ansamblu ornamental pejumtate. Mai mult, casetele balconului sunt demarcate ntre eleprin colonete imitaie, i creeaz, ca i la galerie, impresia decontinuitate cu coloanele ce sprijin structura acestei galerii,false coloane care delimiteaz casetele balconului i au ca decorvertical, pe toat lungimea, o baghet ntrerupt n trei zone decrinul regal stilizat, cupalui Dientzenhoffer.

    14. Pe toat suprafaa plafonului circular suntdecoraiuni: un antefix rondel n zona central; o rozet mare,dubl, cu bru la exterior, cu opt ornamente n jur, un culde

    _____________________________________________________________________________17

    lampe n centrul ornamentului, croete din frunze lanceolate,knospe marcate, la punctul de ntlnire, de motivul crinuluiregal pe marginea ornamentului. Brul e lucrat n relief i ntregplafonul demonstreaz o lucrare ampl n trompe loeil sprescen, cercul pare turtit (retezat), pe laturile stnga-dreapta iesen eviden un contur lotiform, lotusul lotozartig, lotosblume

    iar pe tavan, chiar n faa scenei, avem ornamente colar, ncentru domin rozeta mare, dubl, cu brul exterior n relief, npartea opus, spre semicercul balconului i galeriei este lucrat undecor frunz de laur n volut circular i contorsionat,mbinat cu un decor circular, mai mic, n aceeai tehnic destilizare. Ornamentica pentru mbinri, plecnd imediat de lngbrul mare al tavanului, lucrat tot n relief, este reprezentat deghirlandele stilizate, mbinate i dispuse in gloriam, lafel ca decoraiunile de pe paramentele balconului.

    15. Ornamentarea din zona celor patru loji are alteaspecte specifice n cazul teatrului de la Oravia, descris n

    manualele de art baroc ale lui Guido Peni i B. E. Murillo. Sembin dou nivele, ncadrate de dou coloane canelategodron, bckel, rundfalte: loji baignoire la parter,stnga-dreapta i loji belletage la etaj, stnga-dreapta. Lojilebaignoire se deschid spre spaiul slii printr-un portic n bolt,gloriol triumpf, n partea de sus iar deasupra deschideriiporticului avem situat central un ornament gargouille,completat la stnga-dreapta de crin cupa lui Dietzenhoffer iun bru ornamental din rensoane- mbinri, n continuareadecoraiunilor de la acelai nivel al slii. Paramentul lojilorbelletage este bombat i decorat cu un dreptunghi dinbaghete n relief, perimetru mbinat la colur i de rensoane.Maisus, spre plafonul (planeul) slii, legarea ansamblului e puternicsugerat prin stucaturi n dou registre, delimitate prin denticulin linie iar un registru, cel mai de sus, spre plafon, e ornat cugaloane, litzeiar cel de jos prin rozete mici.

    18___________________________________________________

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    10/18

    16. Butaforia coloanelor poart amprenta baroculuivienez, barocului trziu, ntr-o bun msur, capitelul uneicoloane avnd un decor compozit, lotus i laur cu ambrazura ntrompe loeil, bine scoas n eviden. La baza unei coloaneavem un cartu fitomorf, frunze, lujere (ferig, palmier, smochin,vi-de-vie, n sincronie stilistic) iar n centru-grind trestia ca

    decor, modul de lucrare a perimetrului lojilor, pe vertical, de laplafon la podestul slii, imitnd modele din celebrul PalatOdescalchi din Roma, cu interioarele aparinnd faimosuluiBernini.

    17.Butaforia de la fruntea scenei e reprezentat de rozeteornamentale cu prelungiri laterale ale registrului pe grinda dinfaa scenei, bruri ornamentale n faa scenei, cu lezene cu bazaacani, stnga-dreapta i chenare cu ornament stnga-dreapta laoglinda scenei, un ornament central la grinda de la oglindascenei, ornamente laterale cap-chenar, rozete cu ornamente ncruce spre loji, stnga-dreapta, ntre lezene, sus i la plafon fos,

    ornamente mici stnga-dreapta deasupra capitelurilor coloanelorcanelate ale lojilor (pro-scena).

    18. Realitatea decoraiunilor exprim mai degrabperspectiva albertian a lumii ca edificiu. Dar e vorba i deexcelena variaiunilor i mixajelor luminii consacrat dinperspectiva fluidelor. Experiena elevrii cldirii, conformproiectantului i executanilor, decoraiunile iscate din tratareaformelor structurnd imaginarul complex al lumii previzionatca integrare a materiilor naturii n materiile artei, formeletransfigurnd elanuri spirituale pe care meterul (meterii)edificiului le-au transpus n semanticile materiei, au creat de laanul inaugurrii, 1817, formula propriei posteriti.

    Ionel BOTA

    __________________________________________________19

    EVENIMENTE_______________________

    Serile culturale orviene continu

    Alte dou ediiii ale manifestrii Seride Poezie iMuzicla Oravia au fost realizate de Centrul Cultural TeatrulVechi Mihai Eminescu i Primria Oraului joi, 7 mai 2015 imiercuri, 13 mai 2015. n 7 mai 2015evenimentul l-a avut cainvitat special pe poetul Gheorghe Zincescu. Protagonitii

    ntlnirii au fost, ns, maetri i ucenicii lor de la coalaPopular de Art din Reia, coordonat de atia ani spre lauriisucceselor de doamna director Mariana Dnescu. Deasemenea, alt bucurie a maifestrii a fost prilejuit deretrospectiva de art plastic a elevilor de la promoiileprofesoarei i artistei Gabriela Bocioag, dup care un Concert-Recital, la care i-au dat concursul prof. Dumitru Boru, chitar ivoce, prof. Eduard Aileni, violoncel i elevii Denisa Guran iRare Ivnu, chitar i voce, au completat o sear

    miraculoas.n13 mai 2015, invitaii speciali ai organizatorilor,Centrul Cultural Teatrul Vechi Mihai Eminescu i PrimriaOraului Oravia, au fost poeta Elena Creiu i Vlad GeorgeMustea, pe un traseu ascendent cu minunata lui chitar ivoce.

    Liceenii n faa crilor deschiseLiceul Teoretic General Drglina a fost gazda bun

    pentru Centrul Cultural Teatrul Vechi Mihai Eminescui astfel,n ziua de luni, 18 mai 2015, s-a ntmplat reuitaevenimentului-proiect n faa crilor deschise. Elevii audialogat cu scriitoarea Viorica Blteanucare, dup ncheiereacarierei universitare ca italienist apreciat i n afaragranielor,este autoarea unei cri recente, pentru copii, Stropide soare. Despre autoare i despre carte au vorbit directoarealiceului, doamna prof. Alideiaepeneu, prozatoarea NinaCeranu, directorul Editurii Eubeea din Timioara, criticul deart i plasticianul Igor Isac i criticul literar i istoricul IonelBota.

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    11/18

    20__________________________________________________

    Oraviacul tur ii poporale____Colocviile de Etnografie, Etnologie i Folclor

    Vasile Tudor Creu

    Un eveniment deja de tradiie n viaa cultural orvieansunt Colocviile de Etnografie, Etnologie i Folclor Vasile TudorCreu. Ediia 2015 a avut loc n 30-31 martie, Centrul CulturalTeatrul Vechi Mihai Eminescuavnd sprijinul Primriei Oravia icolaborareaCentrului Judeean pentru Conservarea i PromovareaCulturii Tradiionale Cara-Severin, a Bibliotecii Judeene PaulIorgovici din Reia, a Editurii TIM dincapitala judeului i a Caseide Cultur George Motoia-Craiu din Oravia. Tema ediiei a fostaceea viznd Tradiii, simbolici, cuvnt, mental poporal, prima zi amanifestrilor, luni 30 martie 2015, prilejuind participaniloraudierea conferinelor sub genericul Vasile Tudor Creu, omul,opera,susinute de Gheorghe Jurma i Ionel Bota. La seciuneaObiceiuri de primvar n Banatul de munte a urmatdezbatereacrii Practici carnavaleti de Lsata Secului, de Adela Schindler. Orevist de etnografie, etnologie, folclor din Banatul de munte,Nedeia, Reia, apoi revista Bun dimineaa, editat la Liebling iprezentat de prof. Irina Goan, preedinta fundaiei ProLiebling,soia unui valoros prozator romntefan Goan au determinat altemomente frumoase n desfurarea evenimentului. O abordareetnografic intitulat Port poporal cran, cazul Oravia, acontinuat n prezentarea specialistei Leontina Prodan, din Timioaraiar la capitolul Etnografie i contiin identitar. Povestea ieiromneti, a putut fi audiat i aplaudat conferina prezentat deprof. univ. dr. Viorica Blteanu, Universitatea de Vest, Timioara.

    Mari, 31 martie 2015, a nsemnat a doua zi aevenimentului, sub genericulProvincii ale crii. Seciunea Culturi destin. Gheorghe Jurma a ngduit ansa abordrii unui volum

    monografic realizat de Ionel Bota i dedicat editorului i istoriculuiliterar Gheorghe Jurma, personalitate marcant a culturii romnepostbelice. A luat parte i referentul de specialitate al BiblioteciiJudeene, prof. Ion Bujor. Iar la secvena intitulatPuncte cardinalen poezia romneascprozatorul i reporterul Nicolae Ptru aprezentat volumuln casa cuvntului, un debut n poezie purtndmarca Oana Diana Murean, o foarte tnr poet din Maramure.

    Foaia Oraviei

    _____________________________________________________________________________21

    pe aripile poemului

    heorghe

    Zincescu

    Un destin exemplar de scriitor autentic pe care

    provincia l ofer istoriei culturii romne postbelice

    este Gheorghe Zincescu, stabilit de foarte multedecenii n Banatul Montan, la Reia. Despre poezia iproza sa, despre volumele aprute la edituri deprestigiu n ar sau traducerile n limbi de circulaieinternaional au scris condeie de marc ale criticii icomentariului literar de la noi sau din strintate.

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    12/18

    22_____________________________________________________________________________

    Un plop era

    lui Octavian Doclin

    ...i m-am uitat - i chiar era un plop.

    Culcat de vnt, plngnd cu deprtarea

    aproape negre lacrimi. Te uit!,-o s-mi ngrop,

    mi-am zis, la rdcina lui

    singurtatea, visul, disperarea...

    i iari m-am uitat era un cal

    cu totul i cu totul dintr-o smoal

    era neuat i aua goal

    am vrut s- l chem i chiar l-am i chemat

    L-am fluierat uor, am uierat,

    am spus o vorb, nu mai tiu, m crezi?,

    venea aa, domol, peste livezi

    un nor era, dar cu copite grele

    i cred c l-amnclecat cumva

    ca grindina btea n trupul crnii mele...

    i m-am uitat din nou. Era un plop.

    n urma mea i apleca naltul

    subtilul trup tremurtor i singur

    i frunze negre-n zare lepda

    vzndu-m cum trec

    i cum m-ngndur...

    ___________________________________________________23

    ACOLADE---------

    Apocalipsa lui Ezdra

    Apocalipsa lui Ezdraeste de fapt o modest imitaie a criiapocrife 4 Ezdra. Thilo o menioneaz n prolegomenele la Faptele luiToma, dar nu se tie cu certitudine dac este sau nu vorba despre 4Ezdra. Pri din aceast lucrare au fost publicate de dr. Hase de laBiblioteca din Paris, dar la vremea aceea preau s fac parte dinlucrri diferite. Apocalipsa lui Ezdraeste cel mai bine pstrat ntr-otraducere etiopian. Manuscrisul dateaz din secolul al XV-lea, iarporiunile mai vechi sunt foarte greu de descifrat. Au existat cusiguran versiuni n greac, care trebuie s fi fost traduceri ale unuitext n ebraic redactat pe la sfritul secolului I d.H. (dup uneleopinii, secolul al II-lea sau al III-lea d.H.) dar nici una nu s-a pstrat, cu

    excepia versiunilor trzii n limba latin. Sunt cunoscute douzeci iunu de manuscrise coninnd aceast apocalips, cele mai multedatnd din secolele XVII-XIX. S mai precizm c textul nu a figuratprintre scrierile de la Marea Moart.

    Profetul Ezdra este plin de uimire n faa tainelor vieii i lntreab pe Dumnezeu despre toate lucrurile; ns ceea ce l tulburcel mai mult sunt suferinele pe care le ndur pctoii, ntructacetia au pctuit ca urmare a cderii lui Adam, soarta lor econsiderat chiar mai rea dect cea a fpturilor lipsite de raiune.Descrierea chinurilor ndurate n regiunile infernale sunt prezentatecu amnunte sadice chiar. Ezdra apare ca un cltor prin Tartar dar i

    invitat n Ceruri, el implornd de la Dumnezeu mil pentru ceipctoi, insistnd n acest sens i chiar propunnd s se jertfeascpentru mntuirea lor. n cele din urm profetul i druiete spiritul luiDumnezeu, care a pregtit pentru el nemurirea.

    Dumnezeu este prezentat ca fiind un Dumnezeu milostiv,ns numai cu cei drepi, fa de cei pctoi nu are mil iar Ezdra este

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    13/18

    cel care vrea s negocieze cu Dumnezeu pentru cei pctoi incearc s fac un fel de troc cu Dumnezeu: s i dea sufletul lui spre24__________________________________________________ osndire n schimbul sufletelor pctoilor. Dumnezeu apare astfel caun Judector cruia i-a disprut mila i rbdarea fa de cel pctosiar Ezdra parc ncearc s i retrezeasc aceste sentimente lui

    Dumnezeu. Apoi Ezdra i prezint lui Dumnezeu un episod de lacrearea omului, lui Adam, i faptul c dumnezeu a lsat n modintenionat, ca Adam s pctuiasc. Deci Dumnezeu mntuietenumai pe cine vrea El, iar pe cine vrea s i nimiceasc, i nimicete.Astfel s-a ntmplat i cu Sodoma i Gomora. Aici, apocalipsa vrea sprezinte ideea eronat conform creia pcatele oamenilor ntrecmilostivirea lui Dumnezeu. Dei apocalipsa i propunecontientizarea pcatelor celui care intr n contact cu ea, totui eaexagereaz gravitatea pcatelor punnd la ndoial milostenia ibuntatea lui Dumnezeu.Textul continu cu prezentarea unui joc

    ntre Dumnezeu i Ezdra n care, cel din urm i cere lui Dumnezeu s

    afle timpul, anii, ceasul i cum va fi sfritul lumii iar Domnul i oferrspuns doar dac proorocul va putea numra stelele din cer i nisipulmrilor, florile pmntului, etc.Mai apoi, Dumnezeu i arat l ui Ezdralocurile de dedesubt, ale Tartarului i observm o structurare, dupgravitatea pcatelor: cu ct cobora mai multe trepte, cu att suferinaera mai mare.Soarta omului este una tragic, iar Ezdra repet aceastidee: mai bine ca omul s nu se fi nscut. Dumnezeu apare ca fiindunul de o cruzime de neuitat, sufletele pctoase sunt chinuite ntr -un mod sadic, apar n ipostaze de neimaginat, iar dac Dumnezeu afcut omul din iubire i toate le-a fcut pentru el, acum, deoareceomul este pctos, Dumnezeu nu mai manifest mil i iubire fa de

    el.La sfrit, autorul ofer o binecuvntare celor ce cred n apocalips,iar celor ce nu cred, i blestem s ard precum Sodoma i Gomora.Observm c autorul vrea s ating sufletul omului prin

    prezentarea unor pedepse ce rezult din pctoenia omului, i vreas ofere un ndemn spre pocin, ns exagereaz prezentareasfineniei lui Ezdra i cade n erezie, diminund iertarea i buntatealui Dumnezeu.

    dr.Alexandru GHERMAN

    _________________________________________________25

    CRONICA PLASTICde Ionel BOTA

    Parabola discursului cromatic. Despre arta lui Bogdan Piperiu

    Sondnd visceralul culorii, nc de la nceputurile afirmrii depline a

    plasticianului din Banatul Montan, pictura lui Bogdan Piperiu a depit demult dezinhibarea n faa stadiului artei ca bucurie privilegiat i consacracum, la dimensiunea propriilor sale performane estetic-axiologice, tot ceeace nseamn, n termenii cercettorului specialist depirea realului. Analizatuturor paradigmelor i a eminenei culorilor n perimetrul elaborrilor ideii caficiune vizualizat ne aduce n preajma unui bilan al semnificativului catrstur specific propensiunilor artistului ctre acest dialog al su cu lumeai ntr-o modalitate n care pn i parabola discursu lui cromatic trebuiemereu re-modelat spre a depune mrturie propriei identiti. Cutrile luiBogdan Piperiu ne arat n primul rnd un pictor a crui condiionare,asumat firesc, ca un cod al efortului artistic, este perpetua implicare ainterogaiei, reflecia i exprimarea unei manifestri de contiin prinangajarea elaboratului cromatic mai nti ca document de umanitate. Dac la

    nceputuri, Bogdan era partizanul formulei implicrii etice iar fiorulautenticismului su nsemna revelarea unei interesante spovedanii cathartice

    n faa frumosului din peisajul locurilor natale ori n descifrarea profunzimilormateriei ca spaiu nchis, al memoriei care, la un moment dat, re -personalizeaz secvene ale vieii ca ateptare tragic, dram a proiectuluiiniiatic.

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    14/18

    26__________________________________________________ CEEA CE SE VEDE SI CEEA CE NU SE VEDE------------- ---------------------------

    Satele Oraviei cu vestigiile lor istorice

    C Oravia e un ora al istoriei romneti i europene i caici, astzi, se poate practica un turism cultural-istoric inclusiv nlocalitile rurale administrate de oraul nostru o demonstreaz, depeste dou veacuri i pn la cercettorii de-acum, vestigiidescoperite, interpretate, comentate i analizate de istorici ispecialiti ai tiinelor auxiliare ale istoriei. Oferim cteva notaiidistincte pentru fiecare din aceste aezri rurale.AGADICILocalitate interioar suburban n administrarea oraului Oravia ,aezare daco-roman din secolele III-IV, atestat n zona Locul

    Popii-Slite.BROTENILocalitate interioar suburban n administrarea oraului Oravia , cuurme vechi de locuire uman, din epoca bronzului i fieruluihallstattian, n punctul Micleni, din cadrul Culturii Basarabi, aezaredaco-roman din secolele III-IV cu vestigii n punctul Rovin, npunctul Ogaul Mic/La Fntn, aezare medieval din secolele VIII -IX, cu urmen punctul Coast .

    CICLOVA MONTANLocalitate interioar suburban n administrarea oraului Oravia .Urme vechi de locuire uman, din preistorie, oase de mamut nPetera La Trei Cleanuri/Petera Elena, vestigii paleolitice, neoliticei din epoca bronzului n Petera Lenua, aezare dacic, daco-roman, medieval, minerit cuprifer, aur i argint, Prima Fabric deBere din Romnia, 1718, Primul Furnal din Romnia actual, 1718.BRDIORUL DE JOS/MAIDAN

    Localitate interioar suburban n administrarea oraului Oravia .Urme vechi de locuire uman, din paleolitic, neolitic, epoca bronzuluii fierului hallstattian i La Tene, n punctul OgaulBogdanului, dincadrul Culturii Basarabi, aezare daco-roman din secolele III-IV npunctul Cetate i n punctul OgaulLiubii, n punctul Ogaul Mic/LaFntn, aezare medieval din secolele VIII-IX, minerit aurifer dinepoca dacic, daco-roman, medieval.RCHITOVALocalitate interioar suburban n administrarea orauluiOravia.Urme vechi de locuire uman, din epoca bronzului i fieruluihallstattian, n punctul Potaloc, aezare daco-roman din secoleleIII-IV, aezare medieval din secolele VIII-IX.___________________________________________________27

    CRONICA MUZICAL de Ionel BOTAUn spectacol al Colegiului Naional de Muzic Ion Vidu

    pe scena celui mai vechi edificiu teatral din Romnia

    S-au ntmplat lucruri frumoase n spectacolul Hai -hui deZiua Muzicii, organizat ast-var, n 21 iunie 2015, zi de duminic, lacentrul Cultural Teatrul Vechi Mihai Eminescu din Oravia i merit,chiar i acum, s le consemnm. Au fost secvene de muzic iinterpretri autentice, momente originale n care s-au produs elevi icadre didactice de la Colegiul Naional Ion Vidu din Timioara,instituie de prestigiu n nvmntul de profil din Romnia, locul deunde, an de an, tineri talentai ajung n universiti i academii alegenului, de la noi sau din lumea larg, demonstrnd altminteri o buntradiie i justificnd o dat n pl us un statut mai mult dect privilegiat

    n dinamica muzicii universale. Acum, spectatorii au admirat un recitalde trompet cu Elias Maghiari, DevisAlzroaie, Andreea Caba, de laclasa profesorului Ilie Obeterescu, protagonitii consacrnd, firesc,priza mesajului muzical din aceast sear de excepie care a continuat

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    15/18

    cu un recital coral remarcabil. Am vzut la lucru Corul de CopiiCantanti, ntemeiat cu puin timp n urm (mai precis n februarie2014), membru al Proiectului Naional CantusMundi, coordonat deCorul de Camer Madrigal, cu care a i concertat, deja, aflm dinprogramul spectacolului. Dirijat de profesoara Maria Gyuri, cuMariana Snmrtinean la pian, Corul de Copii Cantanti a oferitspectatorilor locului interpretri dinCtre Tine, de Liviu Comes iAh, ce bucurie!, de Alexandru Pacanu, apoi Cobori din deal nvale, de George Vancu. Minunate au fost i secveneleSonntagsmorgen, de Felix Mendelssohn Bartholdy i Chitty, Chitty,Bang, Bang, deRichard M. i Richard B. Shermann. Au fost i ointerpretare din CantusMundi, de Ion Marin i AntiphonalAleluia, de John Leavitt, acestea mpreun cu alt grupareexcepional din oraul de pe Bega, Corul de Copii de laclasele V-VIIdin cadrul Colegiului Naional IonVidu, Timioara,colaboratorulconstantal FilarmoniciiBanatul, laureat al unor

    28___________________________________________________

    concursuri naionale tematice, participant la Festivalul InternaionalCoral Gavriil Musicescu, protagonistul unor concerte n cadrulCantusMundi, alturi de Corul de Camer Madrigal. Prezentaielogios de actorul Adrian Jivan de la Teatrul Naional Mihai Eminescudin Timioara, elevii au mai avut n program pagini memorabile dinTanzenundSpringen, de H. L.Hassler, Na nasemsadku (La noi nlivad), de P. Eben, Cioar, neagr cioar, de Bela Bartok, Gluma,de M.Moldovan, pe versurile Anei Blandiana i Paparuda, de D.Voiculescu, pe versurile lui Sorescu. Am apreciat momentele solisteiAlexandra Peica i pe Ana-Maria Carabenciov, Amelia Trif i DanielJumug-Cuibariu la percuie.Desigur, seara a avut i miracolul ei,

    numit Ioan Mihilescu. Recitalul de pian al acestui tnr,demonstrnd chiar de la debutul de la finele anului 2010 pe scena dela Capitol a Filarmonicii Banatul o maturitate artistic brusc,viguroas, elev al Colegiului Naional Ion Vidu la clasa profesoareiLucia Prvnescu, mereu laureat la ediiile de pn acum aleConcursului Euroregional Alma Cornea Ionescu, la olimpiadelecolare, la Concursul Internaional Carl Filtsch de la Sibiu (ediia din

    2012), deintorul trofeului Pro Juventutae oferit de ConsiliulJudeean Timi n dou ediii (2011, 2012), concertnd n Timioara,Oravia, Cluj-Napoca, Sibiu, Vre (Serbia), Neckarsteinach(Germania), absolvent al cursurilor de miestrie muzical cu celebriiMichelangelo Carbonara, El. Eschw, M.Valenti i G.Konstantinou.Piesele, destul de dificile, au fost interpretate nu doar cu verva unuilider de promoie dar i cu vocaia celui care a parcurs deja, dei ncfoarte tnr, pagini nsemnate din componistica universal pentrupian i a dovedit aptitudini i argumente solide pentru viitorul su i almuzicii romneti. Prestaia lui Ioan Mihilescu a nsemnat, aadar, odistincie remarcabil n interpretarea Toccatei din Suita Op. 10enescian, Arabesque Op. 16, dintre creaiile lui Schumann i ScherzoNr. 3 n Do Diez Minor, de Chopin, ncheind un spectacol remarcabilprin care nu doar metaforic tinereea municipiului de pe Bega a venitpe scena celui mai vechi edificiu teatral din Romnia actual spuncteze un moment al desvririi prin arta autentic.

    ___________________________________________________29

    CLDIRI I ISTORIEUn proiect unicat n Romnia: muzee tematice ntr-un ora i storic

    n anul 2015, comunitatea Oraviei a continuat punctualconcretizarea proiectului viznd recuperarea istoriei locale i,prin extensie, crene, la iniiativa unui grup de intelectuali i

    n coordonarea direct a primarului oraului, jurist DumitruUrsu. Astfel, Centrul Cultural Teatrul Vechi Mihai Eminescu adobndit noile sale secii, dup aceea din 2003, cnd MuzeulFarmaciei Montanistice, fondat la 1993, a devenit parte

    component a ariei de activiti prin care s fie puse ladispoziia publicului vizitator exponate, fotodocumente, piese iobiecte tridimensionale, toate acestea ilustrnd trecutul istorici cultural-artistic al zonei, argumentele integrrii inutuluicrean i Oraviei n istoria Romniei i a Europei Centrale,importana prioritilor deja cunoscute precum cel mai vechiedificiu pentru spectacole de teatru i muzic, 1817, cel mai

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    16/18

    vechi traseu feroviar pe distana Oravia-Bazia, 1854, cel maivechi traseu feroviar montan ntre Oravia i Anina, 1863,primul furnal din industria romneasc, la Ciclova Montan,1718, prima distilerie (fabric) de bere din Romnia, monetriaimperial de la Ciclova Montan, 1811-1855, primul liceu alBanatului Montan, 1873.

    Noi secii ale Centrului Cultural de la Oravia, ncoordonarea primriei locale, au devenit deja active iar altelesunt n etapa concretizrii lor. Centrul Cultural Teatrul VechiMihai Eminescu, aprobat de CIMEC, Muzee i Colecii dinRomnia, cu avizele unor organisme competente n dinamicilevieii culturale naionale precum Institutul de MemorieCultural, Institutul Naional al Patrimoniului, instituii iorganisme instituionale aflate n subordinea competenelor 30___________________________________________________Ministerului Culturii i Patrimoniului i jurisdiciei aferente, cu

    nr. cod 6920502, are n componen, ca s ecii active, Muzeul deIstorie a Farmaciei Montanistice, amenajat nc din 1993 lasediul fostei farmacii Winter-Lederer-Knoblauch, ntr-o cldiremonument istoric, Muzeul Monetriei Imperiale Oravia,organizat i inaugurat n Casa Fira-Gropianu, cldire monumentistoric, Muzeul de Istorie al Oraului Oravia, la sediul fosteicoli de Muzic, ntr-o veche cldire din patrimoniul oraului, tot aici fiind reorganizat fondul de bibliotec al oraului, Muzeul Speologiei Crene, n cldirea depozitului vechi CLF,tot o cldire din patrimoniul oraului, Muzeul Etnografiei

    Crene, deja amenajat i organizat structural n vecheaprimrie Oravia Montan, cldire din patrimoniul oraului.

    n curs de amenajare intensiv, pe baza organizriitiinifice, conform reglementrilor din legislaia romneasc ieuropean a muzeografiei i muzeologiei, ncepnd cu vara itoamna anului 2015 se afl Muzeul Teatrului Vechi Mihai

    Eminescu, sediul fiind chiar cldirea monument istoricinaugurat la 1817, tot aici Muzeul Masoneriei Orviene, apoiMuzeul Micrilor Sociale i al Lotriei din Banatul Montan,spaiu din cldirea monument istoric a vechii nchisori imperiale, Muzeul Primelor Ci Ferate din Romnia, la sediulgrii, cldire monument istoric, Muzeul Primului Cuptor de

    Redus Minereul de Fier (Furnalul) din Romnia i Muzeul PrimeiFabrici de Bere din Romnia, la sediul vechii fabrici, cldiremonument istoric, amenajri n directa coordonare a primarului

    jr. Dumitru Ursu, Muzeul nvmntului din ara Caraului,ntr-o sal a Liceului Teoretic General Ion Drglina, cldiremonument istoric. Dar i Muzeul Meterilor Armurieri dinBanatul Montan, dobndind o sal de la sediul Primriei, altimportant cldire monument istoric din oraul Oravia, Muzeul

    _____________________________________________________________________________31

    de Istorie al rii Caraului, amenajat la sediul primriei vechi aOraviei Montane, cldire monument istoric, Muzeul ApelorTermominerale i al Staiunilor Balneoclimatice din Oravia, cutoat documentaia pregtit i n ateptarea obinerii unuispaiu de amenajri expoziionale, Acvariul, la demisolul Caseide Cultur, cldire din patrimoniul oraului. Alte puncte deatracie turistic sunt sau urmeaz a fi amenajate pentruutiliti publice precum trandul Termal Viaductul Primei CiFerate din Romnia, Oravia-Iam-Bazia, Centrul Istoric i ParculBaroc, Cetatea Medieval parial reconstituit, Salina, Prtia

    de schi.1.Pr imaru l Dumitru Ursu la inaugurarea Muzeului Monetriei Imperiale(20 septembrie 2015). 2. Vicepr imarul Lorena Ion la inaugurarea

    Bibliotecii Germane Renate i Tibor Lichtfuss (8 octombrie 2015)

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    17/18

    ***********************

    *************************ORAVIA N ISTORIA I CULTURA NAIONAL

    PrimariaOravita si Centrul Cultural Teatrul Vechi Mihai Eminescuorganizeaza in 14-15 ianuarie 2016 o noua editie din

    FESTIVALUL NATIONAL DE POEZIE

    Eminescu la OravitaFondat la 15 ianuarie 1989, Oravita, ROMNIAConcursul are dou seciuni:

    1. La seciunea Debutani, pot participa autori de

    poezie care nc nu au debutat editorial, expediind

    pentru jurizare un numr de cel mult zece creaii

    lirice pe adresa Centrul Cultural Teatrul Vechi

    Mihai Eminescu, strada Mihai Eminescu, nr. 18,

    cod 325600, Oravia, judeul Cara-Severin, pn

    cel trziu la data de 10 ianuarie 2016. Premiul va

    consta n editarea unui volum de debut pentru

    ctigtor, la Editura TIM din Reia.

    2. La seciunea Consacrai, pot participa cu un

    manuscris de poezie, trimis la aceeai adres, pn

    la data de 10 ianuarie 2016, autori deja debutai

    anterior dar care acum, ca laureai ai festivalului

    nostru, vor obine drepturile de editare a unui nou

    volum la Editura TIM din Reia.

    Festivitatea premierii are loc n ziua de 14

    ianuarie 2016. A doua zi, laureaii vor fi invitaii

    speciali ai manifestrilor de la Oravia dedicateZilei Culturii Romne, ediia 2016.

    ____________________________________________________33CUPRINS

    ORA EXACTCristian Gabriel GHINEA,Finalizarea lucrrilor la CampusulPreuniversitar coala de Arte i Meserii din Oravia/p. 1BISTURIU

    Viorica BLEANU, Norocul de a fi romn/p. 6SECVENE DIN COTIDIANCasa de Cultur a Oraviei a dobndit umele celebrului clarinetistGeorge Motoia-Craiu/p. 8PE ARIPILE POEMULUIIonu CARAGEA, Casa cuvintelor/p. 10-11PRIORITI ORVIENE N MITTELEUROPA

  • 7/25/2019 2 foaia_oravitei__2015__proiect_tipar

    18/18

    Ionel BOTA, Barocul flamboaiant. Forme i structuri n decorul iorganizrile slii barocului vienez de la Teatrul Vechi din Oravia /p. 12EVENIMENTESerile culturale orviene continu/p. 20Liceenii n faa crilor deschise/p. 20ORAVIA CULTURII POPORALEColocviile de Etnografie, Etnologie i Folclor Vasile Tudor Creu/p. 21PE ARIPILE POEMULUI

    Gheorghe Zincescu, Un plop era/p. 22-23ACOLADE

    Alexandru GHERMAN,Apocalipsa lui Ezdra/p. 24CRONICA PLASTICIonel BOTA, Parabola discursului cromatic. Despre arta lui BogdanPiperiu/p. 26CEEA CE SE VEDE I CEEA CE NU SE VEDESatele Oraviei cu vestigiile lor istorice/p. 27CRONICA MUZICALIonel BOTA, Un spectacol al Colegiului Naional de Muzic Ion Vidu pescena celui mai vechi teatru din Romnia/p. 28CLDIRI I ISTORIEUn proiect unicat n Romnia: muzee tematice ntr-un ora istoric/p. 30ORAVIA N ISTORIA I CULTURA NAIONAL Festivalul Naional de Poezie Eminescu la Oravia/p. 33

    34____________________________________________________


Recommended