+ All Categories
Home > Documents > 1_simbolismul

1_simbolismul

Date post: 23-Dec-2015
Category:
Upload: augustin79
View: 218 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
fghmxfu
31
SIMBOLISMUL SIMBOLISMUL Lec Lec ție realizată de: ție realizată de: prof. Emese Cîmpean prof. Emese Cîmpean Colegiul Na Colegiul Na ţional “Petru Rareş” Beclean ţional “Petru Rareş” Beclean
Transcript

SIMBOLISMULSIMBOLISMUL

LecLecție realizată de:ție realizată de:prof. Emese Cîmpeanprof. Emese Cîmpean

Colegiul NaColegiul Naţional “Petru Rareş” Becleanţional “Petru Rareş” Beclean

MOMENTELE LECȚIEIMOMENTELE LECȚIEI

• EVOCAREEVOCARE

• REALIZAREA SENSULUIREALIZAREA SENSULUI

• REFLECȚIEREFLECȚIE

• EXTENSIEEXTENSIE

EvocareEvocare• Termeni în avansTermeni în avans::• Elevii primesc următoarele cuvinte: Elevii primesc următoarele cuvinte: muzică, muzică,

sugestie, iubire, singurătate, culoare, roze, sugestie, iubire, singurătate, culoare, roze, refugiu, libertate.refugiu, libertate.

• Cu ajutorul acestor cuvinte, li se cere să Cu ajutorul acestor cuvinte, li se cere să alcătuiască un text cu sens, fără a se preciza genul alcătuiască un text cu sens, fără a se preciza genul sau tipul textului, doar faptul că va trebui să sau tipul textului, doar faptul că va trebui să ilustreze una din imaginile de mai jos: (Timp de ilustreze una din imaginile de mai jos: (Timp de lucru: 4 minute).lucru: 4 minute).

Elevii primesc următoarea fișă de lucru:Elevii primesc următoarea fișă de lucru:

ȘtiuȘtiu Vreau să știuVreau să știu

Vor completa întâi prima coloană, cu informaţii Vor completa întâi prima coloană, cu informaţii pe care le ştiu despre pe care le ştiu despre simbolismsimbolism, iar apoi a , iar apoi a doua, notându-şi ce ar dori să înveţe/afle doua, notându-şi ce ar dori să înveţe/afle despre acest despre acest subiectsubiect..

Realizarea sensuluiRealizarea sensului

Se enunţă Se enunţă - Titlul lecţiei: - Titlul lecţiei: SimbolismulSimbolismul - obiectivele educaţionale urmărite.- obiectivele educaţionale urmărite.

Elevii vor citi textul şi vor audia fişierele următoare, folosind metoda Sinelg.Elevii vor citi textul şi vor audia fişierele următoare, folosind metoda Sinelg.

În timpul discuţiilor/lecturii/audierii fişierelor, vor nota cu:În timpul discuţiilor/lecturii/audierii fişierelor, vor nota cu:

++ dacă o informaţie este nouă pentru eidacă o informaţie este nouă pentru ei

- - informaţiile care diferă de ceea ce ştia sau credea că ştie informaţiile care diferă de ceea ce ştia sau credea că ştie

√√ dacă ceva din ce a citit/auzit confirmă ceea ce ştia sau credea că ştiedacă ceva din ce a citit/auzit confirmă ceea ce ştia sau credea că ştie

? ? Neclarităţi, informaţii confuze sau dacă doreşte să ştie mai mult despre un anumit lucru.Neclarităţi, informaţii confuze sau dacă doreşte să ştie mai mult despre un anumit lucru.

√√ Ştiam despre Ştiam despre simbolism:simbolism:

++ Am Am descoperit că:descoperit că:

- - Nu aşa ştiamNu aşa ştiam ? ? Neclarităţi, Neclarităţi, întrebări:întrebări:

• Simbolismul este un curent artistic (literatură, muzică, Simbolismul este un curent artistic (literatură, muzică, pictură), care a apărut în Franţa, ca o reacţie împotriva pictură), care a apărut în Franţa, ca o reacţie împotriva parnasianismului şi naturalismului.parnasianismului şi naturalismului.

• Promovează un nou concept poetic, o “poezie a Promovează un nou concept poetic, o “poezie a sensibilităţii pure” – J. Morsensibilităţii pure” – J. Moréas (teoreticianul éas (teoreticianul simbolismului).simbolismului).

Trăsăturile simbolismului:Trăsăturile simbolismului:• Simbolul – “numele modului de a se exprima prin Simbolul – “numele modului de a se exprima prin

imagini, spre a da naştere, cu ajutorul lor, ideii” (Al. imagini, spre a da naştere, cu ajutorul lor, ideii” (Al. Macedonski).Macedonski).

• Sugestia – ”A numi un obiect înseamnă a suprima trei Sugestia – ”A numi un obiect înseamnă a suprima trei sferturi din plăcerea pe care ți-o dă un poem, plăcere sferturi din plăcerea pe care ți-o dă un poem, plăcere care constă în bucuria de a ghici încetul cu încetul; să care constă în bucuria de a ghici încetul cu încetul; să sugerezi, iată visul nostru”.sugerezi, iată visul nostru”.

• Muzicalitatea versurilor, realizată prin figuri de sunet, Muzicalitatea versurilor, realizată prin figuri de sunet, armonii imitative, laitmotive: “Muzica înainte de orice”armonii imitative, laitmotive: “Muzica înainte de orice”– Corespondențele (sinesteziile)-”Corespondențele (sinesteziile)-”Ca noaptea sau Ca noaptea sau

lumina, adânc, fără hotare/Parfum, culoare, sunet se-lumina, adânc, fără hotare/Parfum, culoare, sunet se-ngânăngână și-și răspund”,și-și răspund”, Charles Baudelaire Charles Baudelaire

– Inovațiile prozodice – versul liberInovațiile prozodice – versul liber– Universul citadinUniversul citadin

• Sugestia este un mod de comunicare aluziv, fără a spune Sugestia este un mod de comunicare aluziv, fără a spune lucrurilor pe nume şi fără o comunicare logică: “lucrurilor pe nume şi fără o comunicare logică: “A numi un lucru A numi un lucru înseamnă a suprima trei sferturi din plăcerea pe care ţi-o dă un înseamnă a suprima trei sferturi din plăcerea pe care ţi-o dă un poem, plăcere care constă în bucuria de a ghici încetul cu poem, plăcere care constă în bucuria de a ghici încetul cu încetul; să sugerezi, iată visul nostru”încetul; să sugerezi, iată visul nostru” (Stephane Mallarme). (Stephane Mallarme).

• ””Sugestia se impune în locul iluziei că poetul poate exprima totul. Sugestia se impune în locul iluziei că poetul poate exprima totul. Artistul nu mai caută cuvântul ce exprimă adevărul sau – ceea ce Artistul nu mai caută cuvântul ce exprimă adevărul sau – ceea ce înseamnă același lucru – nu mai crede în existența lui. Sugestia înseamnă același lucru – nu mai crede în existența lui. Sugestia devine criteriu al poeticului, făcând desuetă poezia devine criteriu al poeticului, făcând desuetă poezia declamatorie”(Mircea Scarlat). Sugestia este considerată declamatorie”(Mircea Scarlat). Sugestia este considerată elementul major prin care simbolismul a contribuit la dezvoltarea elementul major prin care simbolismul a contribuit la dezvoltarea liricii moderne.liricii moderne.

Simbolismul în Simbolismul în literaturăliteratură

• Poezia simbolistă este exclusiv o Poezia simbolistă este exclusiv o poezie a sensibilităţii pure, iar poezie a sensibilităţii pure, iar

obiectul acestei poezii îl constituie obiectul acestei poezii îl constituie stările sufleteşti nelămurite, stările sufleteşti nelămurite, confuze, care, neputând fi confuze, care, neputând fi

explicate, sunt sugerate. Simboliştii explicate, sunt sugerate. Simboliştii cultivă în acest scop cultivă în acest scop simbolul, simbolul,

sugestia, muzicalitatea, sugestia, muzicalitatea, corespondenţele şi inovaţiile corespondenţele şi inovaţiile

prozodiceprozodice..

Tehnica sugestiei este o zonă a Tehnica sugestiei este o zonă a vagului, prezentă în muzică în vagului, prezentă în muzică în special în operele lui:special în operele lui:Claude Debussy Claude Debussy şi şi Maurice RavelMaurice Ravel

http://www.youtube.com/watch?v=-jCUHMN8BVA&feature=fvsr

http://www.youtube.com/watch?v=idfdk5nPs-s&feature=related

Tehnica sugestiei este Tehnica sugestiei este valorificată de curentul valorificată de curentul impresionist în artele plastice:impresionist în artele plastice:- Claude Monet- Claude Monet- Edgar Degas- Edgar Degas- Pierre Auguste Renoir- Pierre Auguste Renoir

- Alfred Sisley- Alfred Sisley

Simbolismul în literatura Simbolismul în literatura românăromână

• Etape:Etape:

Ion MinulescIon Minulescuuhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Minulescu

Alexandru MacedonskiAlexandru Macedonskihttp://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Macedonski

George BacoviaGeorge Bacoviahttp://ro.wikipedia.org/wiki/George_Bacovia

Prima etapă (1880-Prima etapă (1880-1904)1904)

• Perioada teoretizărilor și a Perioada teoretizărilor și a experimentelor.experimentelor.

• Gruparea formată în jurul Gruparea formată în jurul revistei și a Cenaclului revistei și a Cenaclului Literatorul Literatorul (1880-1919, cu (1880-1919, cu întreruperi) conduse de întreruperi) conduse de Alexandru MacedonskiAlexandru Macedonski

• Primele creații simboliste:Primele creații simboliste:• Macedonski, Macedonski, Excelsior Excelsior

(1895)(1895)• Ștefan Petică, Ștefan Petică, Fecioare Fecioare

în alb în alb (1902)(1902)• Dimitrie Anghel, Dimitrie Anghel, În În

grădină (1905)grădină (1905)

E vremea rozelor ce mor,Mor în grădini și mor și-n mine –Și-au fost atât de viață pline,Și azi se sting așa ușor.

În tot se simte un fior,O jale e în orișicine.E vremea rozelor ce mor – Mor în grădini, și mor și-n mine.

Pe sub amurgu-ntristătorCurg vălmășaguri de suspine,Și-n marea noapte care vineDuioase-și pleacă fruntea lor...-E vremea rozelor ce mor.

((Alexandru Macedonski, Alexandru Macedonski, Rondelul rozelor ce morRondelul rozelor ce mor))

Etapa a doua (1908-Etapa a doua (1908-1914)1914)

• Perioada de afirmare a Perioada de afirmare a simbolismului autohtonizat, simbolismului autohtonizat, antisămănătorist și antisămănătorist și antipoporanist.antipoporanist.

• ””Viața nouă” (1905-1925), Viața nouă” (1905-1925), condusă de Ovid condusă de Ovid Densușianu, care considera Densușianu, care considera simbolismul o emblemă a simbolismul o emblemă a vieții moderne.vieții moderne.

• Reprezentanți:Reprezentanți:– Ion Minulescu, Ion Minulescu, Romanțe Romanțe

pentru mai târziupentru mai târziu, 1908, 1908– Traian DemetrescuTraian Demetrescu– Emil IsacEmil Isac– Nicolae DavidescuNicolae Davidescu

””Toamnă, noapte, plouă!...Toamnă, noapte, plouă!...Trei drumeți sosescTrei drumeți sosescUzi ca trei cadavre scoase dintr-un Uzi ca trei cadavre scoase dintr-un

lac.lac.Și-apoi bat...Și-apoi bat...De-a lungul gangului răsunăDe-a lungul gangului răsunăUn cuvântUn cuvântȘi-n urmă, altul:Și-n urmă, altul:Noapte bună!Noapte bună!Și pe urmă tac.Și pe urmă tac.

Nu răspunde nimeni...Nu răspunde nimeni...((Ion Minulescu, Ion Minulescu,

Pastel de toamnăPastel de toamnă))

Etapa a treia (1914-Etapa a treia (1914-1920)1920)

Apogeul simbolismului românesc: Apogeul simbolismului românesc: PlumbPlumb, de George Bacovia, 1916, de George Bacovia, 1916

• ””Fiecărui sentiment îi corespunde o culoare. Acum Fiecărui sentiment îi corespunde o culoare. Acum în urmă m-a obsedat galbenul, culoarea în urmă m-a obsedat galbenul, culoarea deznădejdei... În plumb văd culoarea galbenă. deznădejdei... În plumb văd culoarea galbenă. Compușii lui dau un precipitat galben. Compușii lui dau un precipitat galben. Temperamentului meu îi convine această culoare. Temperamentului meu îi convine această culoare. După violet și alb, am evoluat spre După violet și alb, am evoluat spre galben...Plumbul ars e galben. Sufletul ars e galben galben...Plumbul ars e galben. Sufletul ars e galben ... Altădată, în Plumb, pe lângă impresia colorată, ... Altădată, în Plumb, pe lângă impresia colorată, mai simțeam alta statică, de greutate. Plumbul mai simțeam alta statică, de greutate. Plumbul apasă cel mai greu pe om... Cât privește despre apasă cel mai greu pe om... Cât privește despre mine am fost și am rămas un poet al decadențeimine am fost și am rămas un poet al decadenței”. ”. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/0/06/Bacovia-Lacustra.ogg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ro/2/26/Bacovia-AmurgViolet.ogg

Elevii completeazElevii completează tabelul primit la începutul ă tabelul primit la începutul activității, profesorul sintetizând pe activității, profesorul sintetizând pe

tablă/flipchart ideile elevilortablă/flipchart ideile elevilor

+ + Ştiam despre Ştiam despre simbolism:simbolism:

- - Am Am descoperit că:descoperit că:

- - Nu aşa ştiamNu aşa ştiam ? ? Neclarităţi, Neclarităţi, întrebări:întrebări:

ReflecţieReflecţie

• Click pentru a începe testul!Click pentru a începe testul!

Răspuns greșit !!!

Apasă aici pentru a încerca din nou

Simbolismul este un curent artistic apărut în:Simbolismul este un curent artistic apărut în:

aa

bb

cc

dd

RomâniaRomânia

Marea BritanieMarea Britanie

GermaniaGermania

FranțaFranța

Răspuns corect !!!

Apasă aici pentru a răspunde la întrebarea următoare

Teoreticianul simbolismului Teoreticianul simbolismului este:este:

aa

bb Jean MoreasJean Moreas

Stephane MallarmeStephane Mallarme

cc

dd

Paul VerlainePaul Verlaine

Arthur Arthur RimbaudRimbaud

Răspuns corect !!!

Apasă aici pentru a răspunde la întrebarea următoare

În literatura română, În literatura română, simbolismul a fost teoretizat simbolismul a fost teoretizat de:de:

aa Alexandru Alexandru MacedonskiMacedonski

bb George BacoviaGeorge Bacovia

cc Lucian BlagaLucian Blaga

dd Eugen LovinescuEugen Lovinescu

Răspuns corect !!!

Apasă aici pentru a răspunde la întrebarea următoare

Următoarele versuri Următoarele versuri

“Copacii albi, copacii negri“Copacii albi, copacii negriStau goi în parcul solitarStau goi în parcul solitarDecor de doliu, funerar...Decor de doliu, funerar...Copacii albi, copacii negri” Copacii albi, copacii negri” îi aparţin lui: îi aparţin lui:

aa

bb

cc

dd George BacoviaGeorge Bacovia

Ion MinulescuIon Minulescu

Ştefan PeticăŞtefan PeticăAlexandru Alexandru MacedonskiMacedonski

Răspuns corect !!!

Apasă aici pentru a răspunde la întrebarea următoare

Sunt simboliste ambele strofe de la Sunt simboliste ambele strofe de la punctul:punctul:

aa””De-al meu propriu vis, mistuit mă De-al meu propriu vis, mistuit mă

vaiet,vaiet,

Pe-al meu propriu rug, mă topesc în Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări...flăcări...

Pot să mai reviu luminos din el caPot să mai reviu luminos din el ca

Pasărea Phoenix?”Pasărea Phoenix?”

bb

””De-atâtea nopți aud plouând, De-atâtea nopți aud plouând,

Aud materia plângând...Aud materia plângând...

Sunt singur și mă duce-un gândSunt singur și mă duce-un gând

Spre locuințele lacustre”.Spre locuințele lacustre”.

””În orașu-n care plouă de trei ori pe În orașu-n care plouă de trei ori pe săptămânăsăptămână

Orășenii, pe trotuare,Orășenii, pe trotuare,

Merg ținându-se de mână,Merg ținându-se de mână,

Și-n orașu-n care plouă de trei ori pe Și-n orașu-n care plouă de trei ori pe săptămână,săptămână,

De sub vechile umbrele, ce suspinăDe sub vechile umbrele, ce suspină

Și se-ndoaie,Și se-ndoaie,

Umede de-atâta ploaie,Umede de-atâta ploaie,

Orășenii pe trotuareOrășenii pe trotuare

Par păpuși automate, date jos din Par păpuși automate, date jos din galantare”.galantare”.

””Ca niște lungi ecouri unite-n depărtareCa niște lungi ecouri unite-n depărtare

Într-un acord în care mari taine se Într-un acord în care mari taine se ascund,ascund,

Ca noaptea sau lumina, adânc, fără Ca noaptea sau lumina, adânc, fără hotare,hotare,

Parfum, culoare, sunet se-ngână și-și Parfum, culoare, sunet se-ngână și-și răspund”.răspund”.

Răspuns corect !!!

Felicitări, ai terminat cu bine testul!

Realizează un cvintet, având Realizează un cvintet, având ca temă simbolismulca temă simbolismul

Amintește-ți structura Amintește-ți structura cvintetului:cvintetului:

- UUn substantivn substantiv, care are, care are leglegătură cu temaătură cu tema

- Al doilea vers, două Al doilea vers, două adjective care descriu adjective care descriu subiectulsubiectul

- Al treilea vers, trei cuvinte, Al treilea vers, trei cuvinte, de obicei verbe la gerunziu, de obicei verbe la gerunziu, care exprimă acțiunicare exprimă acțiuni

- Al patrulea vers este Al patrulea vers este format din patru cuvinte, format din patru cuvinte, care exprimă sentimentele care exprimă sentimentele tale față de subiectul tale față de subiectul abordatabordat

- Ultimul vers e format dintr-Ultimul vers e format dintr-un cuvânt care exprimă un cuvânt care exprimă esența subiectului. Are rol esența subiectului. Are rol de concluzie.de concluzie.

Elevii completează ultima coloană din fișa Elevii completează ultima coloană din fișa de lucru pe care au utilizat-o în partea de de lucru pe care au utilizat-o în partea de evocare:evocare:

ȘtiuȘtiu Vreau să știuVreau să știu Am învățatAm învățat

ExtensieExtensie• RealizaRealizați un portofoliu în format electronic (în ți un portofoliu în format electronic (în

oricare din următoarele programe: Photo Story, oricare din următoarele programe: Photo Story, Movie Maker, Power Point), în care să includeți, Movie Maker, Power Point), în care să includeți, după preferințele voastre:după preferințele voastre:

- o caligramă;o caligramă;- două poezii de Alexandru Macedonskidouă poezii de Alexandru Macedonski- două poezii scrise de Ion Minulescudouă poezii scrise de Ion Minulescu- două poezii de George Bacoviadouă poezii de George Bacovia- traduceri ale poeziilor traduceri ale poeziilor Albatrosul Albatrosul și și CorespondețeCorespondețe, de Charles , de Charles

BaudelaireBaudelaire- trei melodii pe care vi le sugerează versurile respectivetrei melodii pe care vi le sugerează versurile respective- imagini/ilustrații pentru fiecare din poeziile alese (căutați imagini/ilustrații pentru fiecare din poeziile alese (căutați

picturi celebre, care să sugereze aceleași trăiri, care să picturi celebre, care să sugereze aceleași trăiri, care să completeze poeziile, sau, dacă sunteți desenatori talentați, completeze poeziile, sau, dacă sunteți desenatori talentați, realizați chiar voi ilustrații pentru versurile respective) – min. realizați chiar voi ilustrații pentru versurile respective) – min. 10 imagini.10 imagini.

- ScrieScrieți un articol despre simbolism pentru revista ți un articol despre simbolism pentru revista școliișcolii

BibliografieBibliografie• Dobra, S., Halaszi, M., Kudor, D., Medeşan, L., Dobra, S., Halaszi, M., Kudor, D., Medeşan, L., Limba şi literatura Limba şi literatura

română, Manual pentru clasa a XI-aromână, Manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint, Bucureşti, , Editura Corint, Bucureşti, 20082008

• Got, M., Lungu, R., Got, M., Lungu, R., Literatura românăLiteratura română, Editura Nomina, Piteşti, , Editura Nomina, Piteşti, 20072007

• Hangiu, I., Hangiu, I., Reviste şi curente în evoluţia literaturii româneReviste şi curente în evoluţia literaturii române, Editura , Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1978Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1978

• Lovinescu, E., Lovinescu, E., Istoria literaturii româneIstoria literaturii române, vol.1, Editura Minerva, , vol.1, Editura Minerva, Bucureşti, 1981Bucureşti, 1981

• Moraru, T., Manilici, C.(coord.), Moraru, T., Manilici, C.(coord.), Literatura română, crestomaţie de Literatura română, crestomaţie de critică şi istorie literarăcritică şi istorie literară, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1983, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1983

• http://www.youtube.com/watch?v=-jCUHMN8BVA&feature=fvsrhttp://www.youtube.com/watch?v=-jCUHMN8BVA&feature=fvsr

• http://www.youtube.com/watch?v=idfdk5nPs-s&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=idfdk5nPs-s&feature=related

• http://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Macedonskihttp://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Macedonski• http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Minulescuhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Minulescu• http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Bacoviahttp://ro.wikipedia.org/wiki/George_Bacovia