Bucureti. Seria HI. Anul XLW Nr. 6 (567). Iunie 1928.
D ireciunea rev iste i, core i-a d a i i - i d toate s ilin e le p e n tru a a ju t a c u cinste i cu fo lo s m unca p reo tm ii rom neti, ro ag , cu to a t c ld u ra rvn e i sale .
pe to i cucern ic ii P reoi, s binevoiasc a-i ach ita , a t t rm ie le d i 1923, 1924,
1925, 1926, 1922. ct i abonam entu l pe n tre g a n u l 1928, ca s i n u l i se m at cear
sum a de p la t p r in r a r a b u r s u l a p r o b a t d e S f . S i n o d . A m narea p l ii m rete
sum a de p la t i e f c a t ca cucern ic ii P r in i s che ltu iasc pe ad ao su ri care sa r pu tea n l tu ra .
In ndejdea c cucern ic ii P r in i a i S fin te i noastre B ise ric i O rtodoxe R om na,
vor nelege c un abonam ent de 100 le i a n u a l, p e n lru o astfe l de rev is ta , e o
sum p re a nensem nat i c ne vo r ascu lt , cum i c am narea tr im e te r ii abo
nam en tu lu i le e m a i m u lt spre p agub dect spre ctig , atep tm cu ncredere
s-i vedem m p lin in d rugc iunea noastr. D I U C T n i N I A .
B IS E R IC A O R T O D O X R O M N
I C E L E L A L T E C O N F E S IU N I *)
Raportul Romano-Catolicilor fat de Romnii Ortodoci
Atotputernicia papal a tratat pe Romni, chiar din primele veacuri ale organizrii lor n voevodate i apoi n cele dou principate, ca pe nite orientali slbateci, cu obiceiuri i nravuri mpotriva numelui cretinesc, lata ce scrie Papa Grigorie IX regelui Bela IV al Ungariei: In episcopia Cumanilor, precum am neles, sunt nite oameni cari se numesc Vlahi, care, mcar c se socotesc sub nume cretinesc, totui sunt o credin' avnd alte obiceiuri i nravuri, acele lucruri svresc, care se mpotrivesc numelui cretinesc; cci nebgnd tn seam Biserica Romei, nu dela cinstitul fratele nostru episcopul Cumanilor, care este episcop locului, ci dela ali pseudo- episcopi, cari in obiceiurile Grecilor, primesc toate tainele bisericeti; i unii'din Crimes Ungureasc, aa Ungurii ca i Teutonii i ali Ortodoxi, trecnd la dnii i f- cndu-se mai un popor cu Vlahii aceia, nebSgnd seam, toate tainele le primesc la olaltd, spre grea scandal a Ortodoxilor i nu cu puin scdere a credinei celei cretineti. Drept aceia, ca nu cumva s se nasc primejdie sufletelor din osebirea obiceiurilor, vrnd s mpedicm
*) Vezi nr. 5, Mei 1928.
COMITETUL DE DIRECIE
I. P. S. Patriarh MIRON. preedinte de onoare, p. S. Episcop LUCIAN al Romanului, director.P. S. Episcop al Hotinului, secretar de redacie.P. C. Arhim . IULIU SCRIBAN, profesor la Universitatea din Iai.P. C. Pr. NICULAE M. POPESCU, profesor la Universitatea din Bucureti. P. C. Pr. GRIGORE PICULESCU, profesor la Universitatea din Iai. P. C. Diacon GHEORGHE I. MOISESCU, redactor.
CU PR IN SU L
L ARTICOLE Pagina
Preotul Niculae M. Popescu, Maria Regina Romniei. 321324 Maria Regina Romniei, Scrisoare ctre ar i Popor . 324326 N. lorga, Oblduirea la Dunre i la Nistru a episcopului
de Proilav in veacul al XVII-lea, dup un nou document ..................... ............................. 327328
lorgu Stoian, Auxentius episcop arian de Durostor . . 329355I. lonacu, Mnstirea Trgor.................................... 356420
. RECENZII
FILIPPIDIS, LEONIDAS L, '
. , (Istoria Religiunilor ca tiin. Prelegere de deschidere). Atena 1935.form. 8, 44 pp. (Teodor M. Popescu)............... 421422
FILIPPIDIS. LEONIDAS I., Religionswissenschaflliche For- schungsberichte iibcr die goldene Regel", Atena1933, form. 8, 96 pp. (Teodor M. Popescu) . . 422425
FILIPPIDIS, LEONIDAS L, ' ;
, -
(Teoria despre suferin i mntuire a Ve- dantei, dogmatica brahmanismului indian), Atena1934, form, 8. 196 pp. (Teodor M. Popescu) . . 425434
P A P A D O P O U L O S H R IS O S T O M Arhiepiscopul Atenei, To too
(Chestiunea srbtoririi Patelui dup primul sinod ecumenic), in Anuarul tiinific al Facultii de teologie din Atena, 19351936, pp. 100-135 iextras, 36 pp. (Iorgu I. Ivan)............................ 435438
S A V IN , 1 0 A N GH., Fiina i origina religiei, Partea I, Bucureti 1937, 280 pp., 150 lei (Emilian Vasilescu) 439443
B R A IO T IS P., (Despre principiile fundamentale i elementele distinctive ale Bisericii ortodoxe), in Anuarul tiinific al Facultii de teologie din Alena, 19361937, pp. 136149 (Dr. IustinI. Moisescu), . . ................................ ... 443446
Nr- nv.,
Mitropolia ' ioldo'-el i bucovinei
S U D I U
A r i a R E G IN A r o m n i e i
(1875 1938)
*MARIA REGINA ROMNIEI
Poale c de mine v vefi aminti, de oarece o'am iubii cu toat puterea inimii m e le '.
Regina Maria cea cu bun chip ca o Doamn din fresc de
veche mnstire, cea mndr ca o mprteas bizantin, a trecut
ctre Domnul n ziua de 18 Iulie, cnd era n vrst de 63 ani.
In tinda Mnstirii Argeului, lng soul su Regele Ferdinand
ntregitorul de neam, va dormi ea somnul cel lung, ateptnd m
preun cu toi cei adormii din veac sunetul trmbiei de-apoi.
Iar neamul romnesc smerit o va pomeni n rugciunile sale
i recunosctor i va aduce aminte de ea in istoria vieii sale.
Cci Regina Maria a iubit pmntul i neamul romnesc; i iubirea
ei, puternic i plin de avnt fiind", s a mpodobit de toate
darurile cntate de Apostolul Pavel (1 Corint. 13). Iar spre ncre
dinare, s cutm a dovedi aceast iubire cu mrturisirile nsei
ale mritei noastre rposate.
Regina Maria a mntuit de scris o carte la trei zile dup
intrarea noastr n rzboiul de ntregire (18 August 1916). Cartea
este intitulat ara Mea. A fost citit atunci i chiar retiprit in
America pentru Romnii de acolo. Dar aceast carte ar trebui s
se gseasc in minile noastre ale tuturor cci este plin de iubire
pentru tot ce-i romnesc ; mai nvnd din ea c iubirea puternic
se nate din cunoatere temenic.
Iat pe scurt cteva gnduri i simiri din aceast carte curat
pe care le socotim mai potrivit threnos de ct neputinciosul
nostru cuvnt.
Regina Maria a strbtut ntreg pmntul romnesc; i pri-
vindu-1 nti cu ochii, apoi cu inima", iubire pentru el s'a ns
cut din aceast cunoatere. ar rodnic, de ntinse esuri, de gru
in vl urat, de codri adnci, de stncoi muni, de ruri spumegoase
Revista Biserica Ortodox Romn, 53 (1938), *. 1 4 iulie-August. 1
322 Preotul Niculae M. Popescu
primvara i lenee vara. 0 ar unde ranii muncesc supt un soare
arztor, unde iernile snt de ghia i verile ard ca n cuptor".
0, apusurile romneti, ce minunate snt! Ele prefac toate
nuanele de umbr ntr'o neateptat minune de coloare, revrsnd
asupra pmntului i cerurilor valuri de aur minunat. Am vzut
cli de fn schimbndu-se n piramide aprinse, ruri n panglici de
foc, i fee sarbede, obosite, aprinzndu-se ca de o miraculoas
strlucire. Un ceas fugar, ceasul acesta al apusului, dar totdeauna
el nvlete asupra-mi ca o venic fgduial trimis de Dumnezeu
din ceruri". i din nesfritul drumurilor, din fntnile cu lung
cumpn, din adpatul cirezilor domoale, din carele mjerite cu
gru auriu a prins Regina artist nelesul vastei i rodnicei cmpii
romneti". ,
Iar ranii acestui pmnt au ajutat la ntrirea iubitei prin
virtuile lor simple i prin dorinele lor cumpnite. Intre rani
n'am ntmpinat nencredere ori bnuiala. Erau bucuroi s-mi gr
iasc, bucuroi s m lase s intru n csuele lor i n deosebi s-mi
vorbeasc de necazurile lor, dar cu o demnitate deosebit, vorbind
de moarte i de srcie cu o resignare, aa cum altcineva ar nu
mra pomii sdii n jurul casei. Cumptai la mncare i mulumii
cu puin, dorinele lor snt mrginite : s aib n seama lui pmntul
pe care-1 lucreaz. ranul romn este bun de zugrvit n asprul
lui cojoc; i tot aa bun de zugrvit vara n cmaa lui alb, cu
plria larg 'n margini, culcat cu mulumire in carul ncrcat cu
snopi, pe cnd boii lui rbdurii se trudesc nainte. Cenuii boii
acetia, slabi, vnjoi, cu o cuttur aproape ca a omului".
Mnstirile rii le-a cercetat i le:a preuit Regina Maria.
Chiar de la nceput, aceste mnstiri, coluri rzlee de frumusee,
mau atras mai mult de ct orice; nedescriptibil e farmecul pe
care-1 arunc asupr-mi, aproape neneleas desftarea cu care-mi
umplu sufletul. Am cltorit de la una la alta, cercetnd pe cele
bogate i pe cele srace, pe cele cu acces uor i pe cele ascunse
departe n vi de munte, unde piciorul cltorului numai arare ori
rtcete. Mai pre sus de toate celelalte, una din aceste mnstiri
m trage spre sine cci cu adevrat nebiruit este farmecul ei. O
mnstire alb, singuratec, ascuns departe, n pduri mai verzi
Maria Regina Romniei 323
i mai dulci dect oricare altele in ar. Perfect e forma bisericii
sale, albe ca zpada rndurile de stlpi care-i ncunjur linitita
curte. Un farmec i o tain o nfoar, cum n'am mai simit
aiurea. Sobre-i snt sculpturile, dar o armonie de nedescris i face
liniile frumoase, i o pace ca aceia strbate locul, nct aici am
simit parc a fi gsit cu adevrat casa odihnei". i ru V pare
Reginei artiste c nare loc i vreme s vorbeasc de toate m
nstirile vzute. Inima ins i-a rmas la un schitior din gura unei
peteri slbatice, pzit de civa clugri btrni de parc au prins
muchiu ca pietrele din jur: mi se pare c n ciuda singurtii,
n'ar fi trist s fii ngropat ntr'un loc ca acesta".
Crucile i troiele de pe margine de drumuri mult au micat
inima Reginei noastre. Aceste cruci pe toate drumurile le-am n
tlnit, n orice parte a rii. Am dat de ele pe cmpii pustii, pe
margeni de drumuri prfoase, la capt de pdure ntunecat, pe
singuratece cline de munte. Le-am aflat pe ape pierdute lng Mare,
unde porumbeii valurilor se roteau n jurul lor, desmerdndu-le
uor cu vrful aripilor. Ele-mi umplu sufletul totdeauna cu o pu
ternic dorin de linite; snt aa de solemn impresionante, aa
de tcute, aa de linitite".
Reginei Marii i-au plcut mult bisericuele satelor noastre.
Adesea am cltorit leghi ca s ajung la ele. mi aduc bine aminte
cnd ntro sear, dup ce m'am suit pe un drum fr capt, am
atins ua deschis a sfntului lca n clipa cnd soarele scpta.
Un ran btrn deschisese biserica. Ultimele raze ale soarelui str
btur nuntru i ncunjurar chipurile sfinilor cu luminoase au
reole. Degetele iubitoare ale btrnului aprinser multe lumini, dar
razele soarelui le biruiau. Stnd ntr'un col de umbr lsai minu
nata pace a lcaului s-mi strbat sufletul, lsai farmecul sfintei
case s m nconjure cu un val de odihn. Soarele dispru. Greu
mi era cu adevrat s m smulg de acolo; dar timpul care nu
respect emoiile omeneti, merge nainte".
i se ncheie aceast carte de iubire cu descrierea cald a
ostaului romn. Eu snt sigur c nu e ar cu mai buni oteni
de ct Romnia. Soldatul e aipi neobosit, e rbdtor, e credincios;
el merge pn cade. ara lui, Regele lui, cpetenia lui se pot re-
324 Preotul Niculae M. Popeecu
zima pe el, siguri c nu va lipsi de la datoria lui. Cu mndrie
scriu aceste cuvinte, i mndr snt aducndu-mi aminte c din
ziua ntia a venirii mele ntre ei, prieten le-am fost".
Vrednic de pomenire este Maria Regina Romniei a crei
iubire pentru pmntul i neamul nostru a ajutat att de mult la
nfptuirea Romniei ntregite.Pre o tu l N i c u l a e H . P o p e s c u
S C R I S O A R E A R E G I N E I M A R I A C T R E A R I P O P O R
Cnd veti ceti aceste slove, Poporul meu, eu voi fi trecut pragul
Tcerei venice, care rmne pentru noi o mare tain. i totui, din
marea dragoste ce i-am purtat-o, a dori ca vocea mea s te mai
ajung nc odat, chiar de dincolo de linite mormntului.
Abia mplinisem 17 ani, cnd am venit la tine; eram tnr
i netiutoare, ns foarte mndr de ara mea de batin, i sunt
i astzi mndr de a fi fost nscut Englez; dar cnd am m
briat o nou naionalitate m'am strduit s devin o bun Romnc.
La nceput n'a fost uor. Eram strin, ntr'o ar strin
singur ntre strini. Dar prea puini simt aceia cari se reculeg s
cugete ct de grea este calea, pe care o Principes strin, trebuie
s'o parcurg ca s devie una, cu noua ar n care a fost chemat.
Am devenit a voastr prin bucurie i prin durere. Privind
napoi, e greu de spus ce a fost mai mare: bucuria ori durerea?
cred c bucuria a fost cea mai mare, dar mai lung a fost durerea.
Nimeni nu e judecat pe drept ct trete; abia dup moarte
este pomenit sau dat uitrii... Poate de mine v vei aminti de
oarece v'am iubit cu toat puterea inimei mele i dragostea mea
a fost puternic, plin de avnt; mai trziu a devenit rbdtoare,
foarte rbdtoare.
Mi-a fost dat s tresc cu tine, Poporul meu, vremuri de
mare restrite i vremuri de mari ndepliniri. Pentru un timp mi-a
fost dat s-i fiu cluz, s-i fiu inspiratoare, s fiu aceia care
a pstrat flacra vie, aceia care a devenit centru de ndrjire n
zilele cele mai negre.
Aceasta i-o pot spune astzi cci nu mai sunt n via. In
Scrisoare ctre ar i Popor
acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost drag; mai numit Mama
tuturor" i aa vreau s rmn n amintirea ta, aceia care putea
totdeauna s fie gsit n clipele de durere sau de pericol.
A venit mai trziu o vreme cnd mai negat, dar aceasta
este soarta mamelor, am primit aceasta i vam iubit mai departe,
cu toate c nu v puteam ajuta aa de mult ca n zilele cnd
credeai n mine.
Dar aceasta e uitat.
Att timp am fost n mijlocul tu, nct mi se pare, abia
cu putin c trebuie s te prsesc; totui orice om, ajunge la
captul drumului.
Eu am ajuns la captul drumului meu. Dar nainte de a tcea
pentru venicie vreau s-mi ridic, pentru ultima dat, minile pentru
o binecuvntare.
Te binecuvintez, iubit Romnie, ara bucuriilor i durerilor
mele, frumoas ar, care ai trit n inima mea i ale crei crri
le-am cunoscut toate. Frumoas ar pe care am vzut-o ntregit,
a crei soart am mprtit-o atia ani, al crei vis strmoesc
l'am visat i eu, i mi-a fost ngduit s-l vd mplinit. Fii tu ve
nic mbelugat, fii tu mare i plin de cinste, s stai venic fal
nic printre alte naiuni, s fii cinstit, iubit i priceput.
Am credina c v'am priceput; n'am judecat, am iubit...
Niciodat nu mi-au plcut formele i formulele, nu prea luam
uneori seama la cuvintele ce le rosteam. Am iubit adevrul i am
visat s tresc n lumina soarelui, ins fiecare trete cum poate
nu cum ar dori.
Dar cnd i vei aduce aminte de mine, Poporul meu, gnde
te-te ca la una care a ndrgit viaa i frumuseea, care a fost prea
cinstit ca s fie cu bgare de seam, prea miloas s fie nvin
gtoare, prea iubitoare ca s judece.
N'am nici o avuie s v las, ceiace cu atta mrinimie mi-ai
druit am cheltuit ntre voi; am nfrumuseat acele locuri unde mi-a
fost dat s tresc. Dac toate cele frumoase i vor aminti de mine
atunci voi fi ndeplin rspltit de dragostea ce i-am druit-o,
fiindc frumosul mi-a fost un crez.
Am redeteptat la o via nou micul castel prsit dela Bran,
326 Maria Regina Romniei
dar Tenha-Juva a fost locul cel nfptuit, acolo mi-a fost dat s
fac din vis un adevr, i fiindc aceasta a nsemnat pentru mine
mai mult dect a putea tlmci vreodat, am cerut fiului meu
Regele Carol ca inima mea s fie adus i aezat in Stella
Maris, biserica ce am cldit-o la marginea mrii.
Cu trupul voi odihni la Curtea de Arge lng iubitul meu
so Regele Ferdinand, dar doresc ca inima mea s fie aezat sub
lespezile bisericei ce am cldit-o. In decursul unei lungi viei atia
au venit la inima mea nct moart chiar, a dori s mai poat
veni la ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost mndria i bucuria.
Vreau s odihnesc acolo n mijlocul frumuseilor furite de
mine, n mijlocul florilor ce am sdit. i cum acolo se gsete inima
mea eu nu vreau s fie un loc de jale ci din potriv de pace i
de farmec cum a fost cnd eram in via".
ncredinez copiii mei inimei Poporului meu; fiind muritori pot
grei, dar inimile lor sunt calde aa cum a fost a mea; iubii-i i
fii folositori unul altuia cci aa trebue s fie.
i acum v zic rmas bun pe veci; de acum nainte nu v
voi putea trimite nici un semn; dar mai presus de toate aminte-
te-i, Poporul meu, c te-am iubit i c te binecuvntez cu ultima mea suflare.
M a r i a
OBLDUIREA LA DUNRE I LA NISTRU A EPISCOPULUI
DE PROILAV IN VEACUL AL XVII-Iea, DUPA
UN NOU DOCUMENT
Cteva foi de manuscris sunt prinse in legtura frumosului
Liturghieriu din Chiev, 1702, i, aparinnd unei pastorale, ele-mi
par, aa fragmentare cum.snt, de oarecare interes.
p. 1... Sfetii... nostre diaconii i alt... re i fii Rsritului,
crei sntate, spsenie de la... te porunca arhieriasc mltv... u
noi dup datorie ce avem a priveghe i a pdzi pregiur turma...
te o petrece, ctu pentru biserici, atta i pentru ...a v da uitrii...
(s]vri... [preaosfinjitului i no... i l-am trimis cu... (bi)serici i
pentru a lor pod[oab]... tuturor cretinilor care s afl la..., sau mireni
'ar petrece viaa... duhu slii legi lor i se-i tri... scris numai
ctre svniile vostre... den poronca nostr pri poronca [si|li a v
npodobi viaa vie to...
p. 2. ...Murind omul ni... sfintei pravili i a legii cretineti...
am cu dnsul vor fi ncredinate... i asculttoare asupra sfint...
nfricoat giudecata lui Hristos de cele... i iari putin, precum
ceti... bucurie vom ave, c vom moteni... arhiiepitrop i dumnea-
vostr... lui, Mitropolitului... blagoslovind... [in]tru sntate, via...
tainelor rnduiasc... osrdie s mergei la sfnta besric... i s
v dea belug ntru toate... Dumnezu i, cum zcem, sfintele po
sturi s... cu pocin mai ales... pravil i care den poporni... pre unii
ca ani (sic) ...pre... ca blagocesteu (sic) i pravoslavnic... inti a
mnii cei direpte...
p. 3... fietecare... r i temeiu innainte... neci de cum s nu
rme neinvat... nic, cum s'au scris mai sus... ca s fi ade
vrai cretini i n fapte, iar... cretin, iar faptele lor sntu ereti-
ceti.. [prejutului nu vor a cuta... bine... cretinesc fr de fapte...
n matca focului... re pe poronca toat Ucrain... cei mari al Rs-
[ritului]... dm i sam p... ii treimetem (ters)... dreptei viei... avndtt
de la svni... c spre aciasta... fr de lene i... acestii biserici citita
svnta... lipsasca, c apoi pentru toate aceste (pn aici, alt scri
soare)... nvai Duminicele i la srbtori s vie... m din btrn
pn in copilul cel... s i pricestuiasc... nete nimii ce... svntii
328 N. lorga
pravili... rele i de... [f]irii nebune... i n tot chi[pul]... ctigm
suflete... i dumnvoastr.
p. 4. ...Dumndzu s privde (sic) pururea ...n poslanie
sa slujba svnt... taine s fie la rindul cei s nu reme... anicele
tot in tot... nfricoatul giude (pn aici scrisoarea deosebit) .... i
sfintele posturi s posteasc... i carele va fi destoinic de sf... ari
i noi s avem la Hs. plata ca nite p... gresc de turma lor de
beie... beia este ca o ua pren care intr... prierztoare (sic) i bevii
inprie a lui ...[Jidjovilor, dup cum zice Sfnta Screptura, i ...slim
pre poronca arhieriasc prin sfnta.... oami[ni]lor spre mntuire.
Ajdere vornicii dregtori cretini de pren satele .... vostre, parte
femeiasc, a btrn i a te[nr] ... aducei-v aminte de ciasul
cel... asupra tuturor oamenilor aci... i iarba i floarelea ei, a...
p. 5. ... amin i iar s'a mai n....... su este dator s n-
veprep.... [crejdenii, adec vroiu (sic) i asculte... [sfintjele dumi
neci i srbtori s le z...... acestea snt smnele cretinilor... melea,
iar care den cei ce numai cu numele snt .... nu s vor umili, ca
s-i indreptez viaa i gl... lmprjie cerului nu o vor moteni
i numele... cu eretecei, ca acie ce nu tiu pre Dum[nezu)... ri
credincio, cari nu vor urma invturei... Proelav, al Hotinului,
Dunrei, Nistru i ... sfnt pravil i tocmelile ale sfintei ... sme-
reei cu blagoslovenie Sfiniei Sale .... cum v'am artat ce vi s
cuvene a face spre.... [nu vei] gre i nprie lui Dmnzu vei...
smeret rugtor a dragostei vostre.
Avem a face deci cu o pastoral trimeas din partea unui
delegat al mitropolitului de Proilav de pe la 167090, care se in ti
tuleaz i al Proilavului, Hotinului, N istrului i..., ocupndu-se i de
Ucraina apusean, n parte supus Turcilor. nelesul se desluete
din fragmente: e vorba de o lupt contra strbaterii eretice" a
catolicilor. Greelile de limb , pe lng care arhaisme , arat un cleric strin i explicaia veruiu pentru credin" nseamn c
scrisoarea era adresat ctre ortodocii din margene, deprini i cu limba Cazacilor, ruseasc.
N. lorga
AUXENTIUS EPISCOP ARIAN DE DUROSTOR
(VEACUL AL IV-LEA)
Auxentius, episcop arian de Durostor n secolul al IV-lea, numit
uneori dup cum vomjvedea, ns fr niciun temeiu serios i al doilea Auxentius de Milan F, ne este cunoscut, cel puin pn acum,
dintrun singur document, cu adevrat autentic. Acest document il formeaz o scrisoare a sa, inserat n opera unui alt episcop arian, Maximinus 2, lucrare intitulat de ultimul ei editor, Fr. Kauffmann, Dissertatio Maximini contra Ambrosium. Scrisoarea nsi acelai editor o intituleaz: Auxenti Durostorensis epistula de fide vita et obitu Ulfilae 3.
1. J. Ze ille r, D iclion n a ire d 'h islo ire et de geographic ecclesiaslique (art. A u x e n c e ) , P a r is 1930, tom. V , col. 936.
2. C u foarte m ult probabilitate, ace lai cu M a x im in u s, a d ve rsa ru l fer. A u g u s t in , in A f r ic a in tre an ii 4 2 7 i 4 28 (v. in aceast ch e stiune : a) C ollatio cu m M a xim in o A ria n oru m episcopo, M ig n e , P alrologia Latina, tom. X L I I , col. 7 0 9 7 42 : este p roc e su l-ve rb a l a l d iscuie i dintre M a x im in u s i A u g u s t in , pstrat p r in tre o p e re le acestu ia d in u r m ; b) A ugustin i contra M axim inum haereticum arianorum episcopum lib ri duo, M ig n e , P . L ., tom. X L I I , col. 7 43 8 14 ; c) A u g u s tin i contra quoddam dictum M a xim in i arianorum episcopi (S erm o C X L ) , M igne , P . L tom . X X X V I I I , col. 7 73 ; d) P o s id ii vita A ugustin i, M ig n e , P . L . , tom. , col. 48).
I n afa r de D issertatio contra A m brosiu m , se m ai a tribue lu i M a x im in u s n c m ulte a lte op e re cu coninut va ria t (v. E . A m a n n , D iclionnaire d e Theologie C a tholiqu e, de A . Vacant, E . M angenol e l E . A m ann , tom. X , fasc. 8 1 82, col. 4 6 9 470, P a r is 1928), in tre care o m eniune specia l m erit O p u s im perfectum in M atthaeum (M igne , Patrologia G raeca, tom. L V I , col. 6 1 1 946), o p e r c u totul rem arcab il , d in m ulte puncte de vedere, i ca re a r merita, ca de altfel ntreaga lite ra tu r a r ia n d in aceast v rem e, o cercetare m ai amnunit. A c e a s t ce rce tare n e -a r pu tea aduce, m a i a le s n ou R om n ilo r, m ulte i p reioase inform aii nu n u m a i de o rd in re lig io s i b isericesc, c i i d in alte dom enii.
A s u p r a aceste i literaturi a se v e d e a : L . D u che sne , H istoire ancienne de l'eg lise , I V - e ed. tom. , P a r is 1 9 1 0 ; J . Ze ille r, L e s origines chretiennes dans les p ro v in ces danubiennes de em pire rom ain, P a r is 1918; P ie rre de Lab rio lle , H istoire d e la lilterature latine chretienne, P a r is 1924 (pp. 3 3 9 3 4 1 ); M a r t in Schanz , G esch ich te der rom ischen Litteratur, B d . V I I I , tom. IV , 1 Halite, 2 A u fl., M iin ch e n 1914 (pp. 3 1 2 3 1 5 ); P a u l M o n c e a u x , H istoire de la lilterature latine chretienne. P a r is 1924 (pp. 9 8 9 9 ) ; V a s ile P rvan , C ontribuii epigrafice la istoria cretin ism u lu i daco-rom an. B u c u re t i 1911.
3. A c e a s t o p e r a lu i M a x im in u s a fost descoperit de G . W ait:, in tr 'u n m o d c u totu l neateptat. In B ib lio teca N a iona l d in Pa r is , se gsea i se g se te in c u n m anuscris, trecut su b nr. 8907. A c e s t m anuscris, datnd d in se co lu l a l V -lea , conine, in ce le 3 53 file a le sale n 4, scrise pe d o u coloane, fragm ente d in O p erele lu i H ila riu s din P ictava (astzi Po itiers), apo i prim ele dou c ri d in D e fid e a sf. A m b ro s iu s i, in sfrit, acte le s in od u lu i d in A q u ile ia . P e m a rg in i ns, fol. 2 98 r. 311 v . i fol. 3 3 6 r. 3 49 v. conine un alt text, c u m ulte la c u n e , ca re e ste tocm ai D issertatio M a xim in i contra A m brosiu m .
lorgu Stoian
Cc este aceast Dissertatio? Dup cum se poate vedea n
tru ctva chiar din titlu, ea este un atac foarte violent din partea
partizanilor lui Arius mpotriva procedurii i hotririlor sinodului
din Aquileia (anul 381 p. Chr.J *, inut precum se tie sub
preedinia lui Yalerianus, episcopul locului, dar al crui suflet a
fost, in realitate, sf. Ambrosius episcopul Milanului. Tonul ntre
buinat de autorul lucrrii se explic foarte uor, dac inem seama
c, la acest sinod, au fost depui mai muli episcopi arieni din
inuturile dunrene, printre care Secundianus din Singidunum (Bel
gradul de astzi) i Palladjus din Ratiaria (astzi Arcer, n Bulgaria) 2.
In sprijinul susinerilor sale, Maximinus aduce mrturiile mai
multor episcopi, ntre care i scrisoarea, de care am pomenit mai
sus, a lui Auxentius episcop. jde_Duropr i ucenic al lui JLUfila.
Scrisoarea ocup, n ediia lui Kauffmann, paginile 73-76.
T e x t u l a fo st pub lica t, p e n t ru p r im a oa r , c h ia r d e W a it z , in s n u in n t re g im e , s u b t it lu l: U eb er d a s L c b e n u n d d ie L e h r e d e s U lfila s , H a n n o v e r 1840. T e x t u l e ste n so it d e u n c o m e n ta r iu . M a i t rz iu , u n a lt s a v a n t g e rm a n , anum e W . B e s se l , a d u se c te v a n o i co n tr ib u ii la re sta b il ire a i in t e rp re ta re a tex tu lu i, n lu c r a re a s a : U eb er d a s L e b e n d e s U lfila s u n d d ie B e k e h r u n g d e r G o th en zum C h r is lc n tu m , G o t t in g e n 1860. D e a se m e n e a t e x t i com e n ta r iu .
C e l c a re a d a t in s e d i ia c o m p le t i, in a ce la i t im p , c e a m a i b u n a n o u lu i text, este, f r n d o ia l , u lt im u l lu i e d ito r, F r . K a u f fm a n n , in : A u x e n li D u r o s lo r e n s is ep is lu la de fide v ila e l o b itu U lfila e , in Z u s a m m e n h a n g m it d er D is se r - la lio M a x im in i co n tra A m b r o s iu m , in A u s d e r S c h u le d e s W u lf i la " , T e x te un d U n ler su ch u n g en zu r a llg erm a n isch en R e lig io n sg e s ch ic h le , S t r a s s b u r g 1899. E d i ia lu i K a u f fm a n n este p reced a t , ca i ce le la lte , d e u n c o m e n ta r iu is t o r ic i te o log ic d e s tu l d e d e svo lta t, d a r care , d u p p re re a lu i L . S a lte t ( U n tex te n ouveau : L a D is s e r la lio M a x im in i con tra A m b r o s iu m , n B u lle tin d e littera lu re e cc le sia sliq u e , p u b lic p a r l ln s tilu t ca lh o liq u e d e T o u lo u se, an. 1900 , p p . 1 1 8 129), e ste d e discutat. I n o r ic e ca z, co m e n ta r iu l n u e ste la n l im e a e d i ie i textu lu i.
I n lu c ra re a n oa str , cu m e ra i n a tu ra l, n e -a m fo lo s it d e ed iia lu i K a u f fm ann . C ita iile s u n t fcu te p e p a g in i i d e c e le m a i m u lte o r i s p r e m ai m u lt u u rin , i p e pa rag ra fe . A m fcu t n u m a i d o u s c h im b r i : 1. u c o n so a n a l-a m re d a t p r in ; 2. a m sch im b a t n u m e ro ta ia te x tu lu i, c a re n u m a i c o re s p u n d e a in re p ro d u c e re a lui.
1. A c t e le a ce stu i s in o d se g se sc n M ig n e , P . L . , tom . X V I , co l. 9 1 6 949.2. E s t e in d e o b te cu n o sc u t, c, in a ce a st v re m e , a r ia n ism u l este a tot
pu te rn ic , in ace ste pri, datorit, m a i a les, G o ilo r , c a re a u m br ia t, a p ro a p e d e la nceput, a ce a st erez ie . T ra ta tu l lu i M a x im in u s a d u c e p re io a se d a te in aceast p r iv in . E l m a i r id ic in s i a lte m u lte p ro b le m e , d e a se m e n e a foa rte im portante .
E s t e d e stu l s am in tim d e p ild c p oa te a c i i in a ce a st epoc, a d ic d u p s in o a d e le d e la S a rd ic a (anu l 343 ) i P h ilip p o p o lis , a s is l m la p rim ele s im p to m e a le riv alitii relig io a se d in tre O r ie n t i O c c id e n t" . (X . L e B a ch e le t , n D ic lio n n a ir e d e T heolog ie C a lh o liq u e , P a r i s 1909, t. I, co l. 1815). S e p a re c c h ia r s itu a ia g e o g ra f ic i co n d i iile is to r ic e a le a ce s to r in u tu r i e ra u foarte p r ie ln ic e in a c e s t se n s. N u t re b u e s u itm d o a r c, n c e p n d d e la a n u l 379, D a c ia R ip e n s is , ca i toat p ro v in c ia I l ly r ic u m , d e p in d e a u , d in p u n c t d e v e d e re po lit ic i a d m in is t ra t iv , d e Im p e r iu l d e R s r it , d in p u a c t de v e d e re re lig io s n s , a m n d o u in e a u d e R o m a . ( L . Sa lte t, op . c il., p. 126).
A c e a s t a e ra s itua ia d e d rep t. I n fapt n s , e a e ra m u lt m a i com p lica t . A s t f e l , in D is s e r la lio M a x im in i. e p isc o p u l a r ia n d e R a tia ria , P a l la d iu s , n treba t f iin d d e sf. A m b r o s i u s : C a r e su n t to v a r ii v o tr i? " r sp u n d e : E p is c o p ii r s r ile n i" . (F r . K a u ffm a n n , op . c i l . , p . 6 7 - t i : Q u i su n t co n so r tes v e s lr i? . .. orien ta tes e p is c o p i") .
Auxentius episcop arian de Durostor
Cine este acest episcop arian de marc, luat ca mrturie de
Maximinus, in Tratatul su mpotriva lui Ambrosius ? In afar de
cele spuse de Maximinus, nu se mai tie precis mare lucru. De a-
ceea viata lui este greu de fixat in amnunte.Singurul fapt precis, pe care l cunoatem din Tratatul Iui
Maximinus, este c Auxentius a fost episcop de Durostor. Dar cnd a fost fcut episcop i ct timp a durat episcopatul lui, sunt lucruri pe care nu le tim i poate nu le vom ti niciodat. Se poate ad
mite numai, mpreun cu cea mai mare parte din cei ce s'au ocupat de aceast problem, c, in timpul sinodului din Aquileia, el era episcop i chiar de ctva timp. C a fost sau nu de fa Ia acest sinod, aceasta nu se poate susine in mod sigur. Nu mult
dup acest sinod ns, cu siguran c a fost i el depus din scaunul episcopal, mpreun cu ali episcopi arieni din prile dunrene *.
Ipoteza lui Kauffmann 2 c Auxentius a fost urmaul lui Ulfila pe scaunul episcopal de la Durostor i c l-ar fi nsoit pe acesta la Constantinopol in anul 381, nu se bazeaz pe nimic sigur.
Ea nu face dect s ncurce i mai mult o chestiune i aa destul de ncurcat. De altfel aceast ipotez a lui Kauffmann nu mai este susinut de nimeni altul 3.
Este adevrat c scrisoarea lui Auxentius mai cuprinde cteva informaii asupra vieii sale, dar ntr'un mod cu totul vag, in ceea ce privete datele i locurile etc. Astfel ni se spune c el a fost luat, de mic copil, de la prinii si de ctre lilfila i crescut de acesta. Auxentius se poate deci socoti, pe drept cuvnt, ca jjp
adevrat copil al apostolului Goilor.Iat pasagiul: Lui (adica Tui ~Ulfila) ii sunt dator mai mult
dect oricui, pentru ct osteneal, mereu sporit, i-a dat cu mine.
Cci, din frageda copilrie, el m'a luat de la prinfii mei, ca I
ucenic a l su, m 'a invfat Sf. Scriptur, mi-a descoperit adevrul i,
cu m ila lu i Dumnezeu i harul lu i Hristos, m 'a crescut in credinf, k
att trupete ct i sufletete, ca pe un fiu al su" *.
1. J. Z e ille r p re su p u n e c A u x en tiu s ajunse episcop de D urostor... in tim pul dom niei lu i V alens. p rin urm are nainte de 3 79 , i rm ase pn la 383. A c e s t an i
332 Iorgu Stoian
Dar de unde venea acest Auxentius, adic din ce ar i
crui neam aparinea, nu ni se spune nimic, n scrisoarea noastr, i nici din alt izvor nu tim.
J. Zeiller nclina cndva a-l socoti got de origin; 1 mai trziu
ns a fcut rezerve 2. Vasile Prvan, dimpotriv, crede c Auxen
tius era daco-roman de pe malul stng al Dunrii, adic de prin
prile noastre 3.
Desigur ntr'o chestiune att de delicat i'din lips de do
cumente precise, este foarte greu de spus de partea cui este a-
devarul. Dac ns dup justa observaie a d-lui prof. N. Iorga 4
inem seama de numele su evident latinesc, prerea lui
Prvan cel puin n prima ei parte este mult mai ndreptit
dect a lui Zeiller.
Cteva amnunte mai precise asupra lui Auxentius din
cauza uurinei de a data izvoarele s'ar prea c ne aduce
corespondena sf. Ambrosius, cunoscutul episcop al Milanului.
Intr'adevr, printre scrisorile sale, gsim trei, n care se pome
nete de un oarecare Auxentius, altul dect fostul episcop al Mi
lanului naintea sf. Ambrosius i care murise de ctva timp5.
Este vorba mai nti de Scrisoarea a XXI-a, adresat mp
ratului Valentinianus 6, apoi de Sermo contra Auxentium de
basilicis tradendis7 i, n sfrit, de Scrisoarea a XX-a, trimis
de sf. Ambrosius surorii sale 8. Cu toate c, n aceasta din urm, nu
se amintete, n mod formal, de Auxentius, este mai mult ca sigur
c se refer la el i la evenimentele n legtur cu el.
Aceste documente sunt datate n Migne astfel: anul 385 pen
tru Scrisoarea a XX-a, 386 pentru Scrisoarea a XXI-a i Sermo
contra Auxentium. Deci, n .aceast vreme, se gsete la Milan un
oarecare Auxentius, arian declarat, care tiuse s intre n graiile
mpratului Valentinianus II i, mai ales, ale mamei sale Justina 9,
vduva lui Valentinianus I.
suscepil et sacras litteras docuit et veritatem manifestavit et p er m isericordiam dei et gratiam C risti et carnaliter et spiritaliter ut filium suum in fide educavit".
1. J. Zeiller, op. cit., p. 496.2. J. Zeiller, art. A uxence, in Diclionnaire d 'h istoire et geographic..., col. 9 3 6 :
n u se tie dac e l aparinea aceleiai rase (adic go i) sau era fiu d e arieni din im periu".
3. Vasile Prvan, Contribuii epigraftce..., pp. 6 9 150.4. N . Iorga, Istoria bisericii rom ne i a vieii religioase a R om nilor, vo l. I,
V le n ii de M u n te 1908, p . 8.5. H ilarius, Contra A uxentium , M igne , P . L ., tom. X , co l. 6 0 9 618.6. M igne , P . L ., tom. X V I , col. 1002 1007.7. Ibidem , col. 1007 1018.8. Ibidem , col. 994 1002.9. J . Ze ille r p re supune c S poate lo t e l a inspirat p e m prteas s pro
m ulge edictul din 386, care, n contrazicere cu legile anterioare a le lu i T heodosiu s.
Auxentius episcop arian de Durostor
Tare pe aceast protecie, el cere pentru arieni, mai nti
.Basilica Porc ia. apoi chiar Basilica Nova, catedrala lui Ambrosius.
acelai timp, Auxentius provoac pe sf. Ambrosius la o dis
cuie n contradictoriu, n faa consiliului (consistorium) mpratului.
Sf. Ambrosius, natural, refuz acest lucru, invocnd dispoziiile
lui Valentinianus I, care prevedeau c clericii nu pot fi judecai
dect tot de clerici i ntr'un sinod regulat. Deasemenea el amin
tete mpotrivirea poporului, care nu-i ngdue s apar naintea
consiliului imperial.
Se pare chiar, dup unele aluzii ale sf. Ambrosius, c Au-
xentius urmrea s puna mna pe scaunulepiscopal_al Milanu-
lui Cel puin aa ar lsa s se neleag urmtorul pasagiu din
Scrisoarea a XXI-a: Iar dac se laud cu adeziunea unor strini,
nare dect s fie episcop acolo, de unde sunt cei care-l socotesc demn de a fi episcop *.
Dup cum se vede, este vorba de fapte precise. Cnd este
ns s trecem la identificarea celor dou personagii: Auxentius,
episcopul Durostorului, i acest Auxentius, despre care vorbete
sf. Ambrosius, lucrurile nu mai simt aa de limpezi. Pe noi ns
tocmai acest lucru ne intereseaz, altfel toate informaiile din co
respondena ambrosian n'au nicio valoare pentru problema noastr.
Cu toate greutile de tot felul, pe care le ridic aceast
identificare, totui aproape toi cei ce s'au ocupat de aceast
chestiune, vd n Auxentius, adversarul lui Ambrosius la Milan,
pe acelai Auxentius, pe care Dissertatio Maximini contra Ambrosium ni-1 d ca episcop de Durostor 2.
Argumentarea este, in linii generale, aceasta : dup sinodul
de la Aquileia, dar mai ales, dup venirea lui Teodosius n frun
tea Imperiului de Rsrit, situaia arienilor din aceste pri de
vine foarte precar. Astfel, pentru a nu vorbi dect de ceea ce
s'a ntmplat pe malurile Dunrii, cel puin doi episcopi arieni
de aci au fost depui: Pal ladius din Ratiaria i Secundianus din
Singidunum.
Aceeai ar fi fost ni se spune i soarta lui Auxentius,
acorda libertate de cult celor ce fineau de confesiunea riminian. reprezentat in im periu m ai a les prin G oii trecufi in serviciul imperial (art. Auxence. In Dictioruiaire d h isto ire et geographie..., col. 938).
1. M igne , P . L .. tom. X V I, col. 1 004 : Q u o d s i de aliquorum peregrinorum assentione se jactat, ib i s i l episcopus, unde sunt ii qui eum episcopi putant nomine esse donandum
2. Cf. L . Duchesne, op. cit., p. 552, . 1 ; E . A m a n n : art. M axim in, ia Dictionnaire de Theologie catholique, (Paris 1928, tom. X , lase. 8 1 82, col. 467);J . Zeiller, L e s origines chretiennes..., p. 443.
334 i o r g u Stoian
care a fost silit s prseasc scaunul episcopal al Durostorului, I pe la sfritul anului 382 sau nceputul lui 384, 1 i s vin la I Milan, unde, cu toate c mprat era^Valentinianus II, puterea I efectiv era exercitat de mama sa Justina, arian declarat i. in plus, duman personal a' Tii Ambrosius.
Aproape toi autorii amintii se bazeaz, n argumentarea I lor, ca i J. Zeiller 2, mai ales pe pasagiul din Sermo contra Auxen- I tium 3, in care ni se spune c Auxentius era originar dela Dunre, anume din Scythia. Aci, el s'ar fi numit Merqurinus, dar, venind I la" Milan, ar ti tost silit s-i schimbe numele in Auxentius, pentru I a se pierde urma nelegiuirilor sale.
De altfel, nsui Zeiller recunoate c, n expunerea sa, rmn I totui cteva dificulti de amnunt. Una ar fi de pild faptul c Durostorul nu este n Scythiaj alta c nici Tratatul lui Maximinus, nici Scrisoarea lui Auxentius nu pomenesc.ca Auxen- tius s'ar fi numit cndva Mercurinus. In general ns spune el argumentarea este valabil, iar identificarea aproape sigur4.
Dup prerea noastr ns i este curios c nimeni n'a ' observat acest lucra argumentarea lui Zeiller trece cu vederea un fapt foarte important. Este oare cu putin ca sf. Ambrosius. care cunotea foarte bine situaia religioas de la Dunre, s nu spun nimic despre episcopatul lui Auxentius la Durostor? Mai mult chiar, nsui pasagiul lui Ambrosius, invocat de Zeiller la care s'ar mai putea adoga urmtorul: Dar eu nici nu-l cunosc pe acest episcop, nici nu tiu de unde vine" 5 pare a nltura formal aceast interpretare a faptelor.
Apoi chestiunea schimbrii numelui nu este chiar aa de simpl, cum pare a o socoti Zeiller. Cci, dac argumentarea sa ar fi valabil, cum se explic atunci faptul c Maximinus l numete Auxentius pe episcopul de Durostor, nainte de 383, iar Ambrosius spune c, la Dunre, el s'ar fi numit Mercurinus i c i-a schimbat numele abia dup ce s'a refugiat la Milan, adic dup aceast dat?
Tot aa de confuz ni se pare n expunerea lui Zeiller i chestiunea nelegiuirilor, pe care dup spusa sf. Ambrosius le-ar fi svrit Auxentius, nainte de venirea sa la Milan.
1. J. Z e ille r, art. Auxence, in Dictionnaire d 'h is to ir e et d e g eo g r a p h ie , co l. 9 3 7 f i 938.
2. J . Z e ille r , Les origines chretiennes..., p. 4 3 3 ; ci. i art. d in D ic lio n n a ir e dhistoire et geographie, co l. 937 .
3. Migne, P. L ., tom . XVI, col. 1 0 1 3 1014 .4. J . Z e ille r, art. Auxence, in Dictionnaire dhistoire et geographie, col. 938.5. Migne, P. L tom . X V I , c o L 1 0 0 6 : N a m ego nec e p is c o p u m n o v i, n e c
unde sit scio.
Auxentius episcop arian de Durostor
S'ar putea totui obiecta c sf. Ambrosius era, In definitiv,
duman de moarte al lui Auxentius i, ca atare, nu i se poate
cere prea mult obiectivitate. El avea doar tot interesul, pentru
susinerea cauzei sale, s treac peste tot ceea ce ar putea veni
in favoarea adversarului su.
Este foarte probabil, chiar atunci cnd este vorba de sf.
Ambrosius. Nu se poate spune ins acelai lucru despre Maxi
minus. Acesta are, dimpotriv, foarte mult consideraie pentru
discipolnl marelui apostol al Goilor, deoarece l vedem invocnd
autoritatea acestuia, in polemica sa cu sf. Ambrosius. Cu toate ace
stea, Maximinus, de i ar fi avut multe motive s o fac, nu spune
niciun cuvnt despre nenelegerile dintre Auxentius de Durostor i sf. Ambrosius, la Milan.
innd deci seama de aceste dou categorii de doveziluate
din izvoare cu totul deosebite, ba chiar contrarii , se poate
vedea credem limpede c ipoteza identificrii celor doi Auxen
tius nu rezist unei critici serioase.
De altfel, chiar dup Zeiller, Tratatul lu i Maximinus ar fi fost
compus ntre 384 i 397, probabil mai aproape de aceast din
urm dat \ Cu alte cuvinte, Maximinus i-a scris lucrarea dup
sinodul de la Aquileia (381) i chiar, cu foarte mult probabilitate,
dup afacerea Auxentius de la Milan (385386). Prin urmare, ar
fi avut putina s o cunoasc i s vorbeasc despre ea.
Mrginindu-ne deci numai la informaiile precise, pe care ni
le ofer izvoarele autentice, este foarte greu, dac nu chiar impo
sibil, s se dovedeasc c Auxentius de la Milan este una i
aceeai persoan cu Auxentius de Durostor.
De altfel, chiar n cazul c am admite ipoteza identificrii,
izvorul cel mai de seam, pentru cunoaterea personalitii i
doctrinei lui Auxentius, rmne tot singura sa lucrare autentic
pstrat Episuja de fide vita et obitu Ulfilae . pe care ne-a trans- *
mis-o Dissertatio Maximini contra Ambrosium 2. Ea trebuie s for
meze deci, n aceast privin, obiectul special al analizei noastre.
1. J. Zeiller, L e s origines chreliennes.. . , p. 488.2. C f. lotui Pau l M onceaux, H isloire de la literature latine chretienm .
Pa ris 1924, p. 9 9 : In afar de Scrisoarea asupra credinei, vie/ii i morii lu i U I fila'', i se m ai atribue (lui A uxentiu s) un Comentariu pstrai asupra Sf. L u ca".D e asemenea, in ceea ce privete autorul a 19 din cele 21 de fragmente de lu crri, cunoscute su b num ele de Fragm entele dela B obbio" (M igne, P . L ., tom. , col. ,593 672), P ie rre de Lab rio lle (H isloire de la littirature latine chrelienne, P a r is 1924, p. 339) sp u n e : on a songe M axim in, A uxence de D u r ost or um, ti Palladius de Ratiaria, m ais aucune raison decisoe ne per met une imputation vraisem blable".
Iorgu Stoian
Dar, nainte de a proceda la aceasta, se cade s rezolvm
cteva chestiuni oarecum preliminare.
Mai intiu chestiunea autenticitii. Sunt unii care, ca W. Luft11,
G. Bardy 2, Pierre de Labriolle 3 etc., socotesc c scrisoarea lui
Auxentius nu aparine n ntregime i aa cum o avem astzi
acestuia. Cel puin n privina formei, ea a fost, mai mult sau mai
puin, modificat, mai ales ctre sfrit. In totalitatea ei ns, toi
sunt de acord s o atribue lui Auxentius. i pe bun dreptate.
Cci, chiar dac am respinge mrturia lui Maximinus, care arat
pe Auxentius ca autor al scrisorii, ea nu poate s fie atribuit
n niciun caz celui dintiu. Deosebirea de compoziie i stil dintre
ea i restul Tratatului, care i este mult inferior, este prea mare,
pentru ca amndou s aib acelai autor.
0 alt chestiune, care trebue s fie deasemenea discutat,
este chestiunea locului, de tinde Scrisoarea a fost scris i a per
soanei creia a fost adresat.
Asupra acestei chestiuni sunt dou ipoteze mai importante:
Una, susinut de Bessel i acceptat de Julicher4, dup care
Scrisoarea ar fi fost scris n anul 381, la Constantinopol, i c
ar fi fost adresat mpratului Teodosius. Scopul ei ar fi fost s
arate mpratului c nvtura dasclului su, Ulfila, este cu
totul conform Scripturii i Tradiiei.
Cealalt ipotez a fost formulat de Kauffmann. El spune
c prerea lui Bessel este lipsit de orice aparen de adevr,
dac inem seama c mpratul Teodosius era cu totul ostil a-
rienilor. Eu caut zice el r pe destinatarul sau destinatarii ei
printre MdesTenii arieni i admit, mpreun cu Bessel, c puin timp
dip moartea lui U lfila, Auxentius i-a trimis scrisoarea din
ConstarSinopo, dup ce fusese fcut acolo episcop de Durostorum,
ca urma al lui Ulfila 5".
De aceeai prere este i J. Zeiller i aproape pentru aceleai
motive 6.
Dup prerea noastr ns, att ipoteza Bessel-Julicher, ct
i ipoteza Kauffmann-Zeiller au aceeai valoare tiinific, cci, cu
1. W . Luft. D ie arianisehen Quellen iiber W ulfita, In ZeitschriH fur deutsche A lterlu m , X L I I 1898, p. 291 s q . ; citat i de J. Ze iller, op. cit., p . 443.
2. G . Ba rdy, H istoire de la litterature latine chretienne, P a r is 1929, p. 76.3. P ie rre de Labriolle, H istoire de la litterature latine chretienne, P a r is
1924, p. 341.4. A . Ju licher, art. Auxentius, in P a u ly s R ealencyclopadie der klassischen
A ltertum w issenchaft, Stuttgart 1896, t. , p. 2616,5. F r. Kauffm ann, op. cit., p. L IX .6. J. Zeiller, op. cit., p. 497, n. 3.
Auxentius episcop arian de Durostor
datele actuale ale problemei, se poate susine i una i alta, cu
aceeai ndreptire. Este de observat ns c amndou admit,
ca loc al compunerii scrisorii, Constantinopolul.In privina Scrisorii nsi, Kauffmann crede c Auxentius a
consultation izvor hagiografic scris, acelai pe care l va folosi mai
4rzia Phltoslorgius pentru istoria lui U lfila" l. Aceast afirmaie
- a iui Kuffmann nu poate fi luat dect ca o simpl ipotez, cu
att mai mult cu ct Auxentius n'avea nevoie pentru a scrie viaa i doctrina dasclului su, dect de memoria sa. tim doar c,
timp destul de ndelungat, el a fost discipolul i prietenul lui Ulfila i c, n aceast calitate, a putut s culeag direct toate informaiile, de care avea nevoie.
Pentru a termina cu chestiunile introductive, ne mai rmne
s spunem acum cteva cuvinte despre data compunerii scrisorii. Lucru nu tocmai uor. Se pot totui fixa cteva limite; trebue ns s renunm a cunoate data precis. Aceste limite ne sunt
indicate, pe de o parte, de moartea lui Ulfila, pe de alta, de
data compunerii Tratatului lui Maximinus. Din nenorocire, i una i alta sunt foarte discutate. S'a czut totui de acord a "se aeza moartea lui Ulfila ntre anul 381 i 397 mult mai aproape de prima dat , iar compunerea Tratatului ntre 384 i 397 mai aproape de aceasta din urm 2.
Se poate deci presupune, cu mult probabilitate, c scrisoarea lui Auxentius a fost compus puin timp dup moartea lui Ulfila
i nainte de compunerea Tratatului lui Maximinus, adic cel mai
de vreme la 381, celmai trziu n 397. Dup datele actuale ale problemei, mai mult precizie nu este posibil. Se pot face, cel mult, ipoteze, mai mult sau mai puin plauzibile.
S trecem, n sfrit, la analiza scrisorii nsi un fel de
discurs funebru al lui Ulfila 3i a doctrinei ce se desprinde din ea.Ceea ce izbete, chiar dela nceput, in felul de a se prezenta
lucrurile, este, fr ndoial, insistena, cu care Auxentius caut s ntemeieze nvtura dasclului su pe Sf. Scriptur i Tradiie, dar mai ales pe Sf. Scriptur. Acest leitmotiv revine, in Scrisoare,
aproape la tot pasul. Dm exempli gratia un pasagiu cu deo
sebire caracteristic: E l (Ulfila) a fost format cu erija potrivit Sf.
1. J. Zeiller, op. cit., p. LIX, . 1.2. J. Zeiller, L es origines chretiennes..., p. 488; pentru moartea lui Ulfila,
acelai d, n alt parte (art. Auxenee, in Dictionnaire d'histoire el de geographie... col. 937), anul 383; la fel: Paul Monceaux, op. cit., p, 99 i Tixeront, Precis de Petrologie, Pa ris 1927, p. 295.
3. J. Zeiller, art. Auxenee, loc. cit., col. 937.
Revista Biserica Ortodox Romn, 30 (1938), nr. 7-8 Iulie-August. 2
3 3 8 Iorgu Stoian
Scripturi i verificat dese ori, in multe sinoade de stini.Epicopi" i.Cat despre_nvtura sa, ea a fost formulat potrivit nv
turii lui Chrisos nsui"; 2 potrivit Tradiiei i autoritii S t Scrip- 'TUri;3 potrivit propovduirii evanghelice i tradiiei apostolice" *.
i intr adevr dup cum se va vedea mai departe Auxen
tius se va sprijini ncontinuu, n scrisoarea sa, pe Sf. Scriptur i, in
deosebi, pe Evanghelia Sf. loan i pe scrierile Sf. Apostol Pavel.
S ncercm dar a-l urmri ceva mai de aproape, n expune
rea nvturii sale, care, in definitiv, se reduce la dogma Sf. Treimi.
concepia teologic a lui Auxentius, exist un singur Dumnezeu adevrat, Tatl luiHrstos,... singur nenscut, fr nceput, fr sfrit, venic;... necuprins; nevzut, nemsurat; nemuritor, ne- striccios; fr putin de mprtit, fr fiin trupeasc; necom- pus, simplu; neschimbtor, nemprit, nemicat; neavnd nevoe de nimic: de neptruns; nedesprit; necondus; necreat, nefcut; desvrit n existena sa unic .
Urmeaz nc alte atribute ale lui Dumnezeu, mai ales de
ordin negativ, ca i cele nirate mai sus; cele artate ns sunt
suficienta, pentru fixarea doctrinei teologice a lui Auxentius asupra acestui punct.
Dar Dumnezeu crede Auxentius mai este i bun i, ca
atare, vrea s se reveleze oamenilor, artndu-i astfel buntatea Sa.
i, neputnd face direct acest lucru, din cauza atributelor ar
tate, creeaz, in acest scop, pe Fiul Su, Unul Nscut. Singur cum era, nu pentru a-i mpri sau micora dumnezeirea Sa, ci pentru a-i arta buntatea i puterea Sa, prin singura Sa voin i putere,... a creat i a nscut pe Dumnezeu, Unul Nscut, L-a nscut, L-a fcut i pus temelie" 6.
Acest Diimmdi'rn. Uimi Nscut, este Fiul al doilea Dumnezeu i Creator a toate; El este dela Tatl, dup Tatl, prin. Tatl i spre slava Tatlui. Dar, n acelai timp. El este Mare Dumnezeu
1. F r . K a u ffm a n n , op. c il., p. 73,,-.,,; d e d iv in is s c r ib lu r is ca u te in slru c lu s l in m u llis co n ciliis sa n cloru m episcuporum d ilig en ler c o n fir m a lu s " .
2. Ibid em , p. 73 , , : ..secundum ip s iu s C r is l i m a g is le r iu m ",3. Ibidem , p. 7 3 : ..secun dum Iraditionem e t a u cto rita lem d iv in a ru m scrib-
lu ra ru m ''.4. Ibidem , p. 74,, : secund um evangelicam p red ica tio n em e l a p o slo lica m Ira
d ition em ".5. Ib id em . p. 7 3 - : U n u m solum verum d eu m , p a trem C r is li ,. . . so lu m in-
genitum . sin e principio, sin e fine, sen p ilernu m ,... incap auilem ; in v is iv ilem , in m en su m : inm ortalem . inco rrup tiv ilem : in co m m un icavilem , su b sla n lia in co rp o ra lem ; in co m p osi- lu m . s im p lice m : nm ularilem , in d w isu m , inm ouitem ; in in d ig e n te m ; in a cc e s iv ile m ; in scissu m ; inregnalum ; increalum , in feclu m ; p er f e d um in sin g u la rita te ex ta n lem ".
6. Ib id em , p. 7 3 , ,- ,,: Q u i cu m esse l so lu s , n on a d d iu isio n em v e l d im inu - lionem divinitatis su ae, sed a d oslensionem b on ila lis e t v ir lu lis su a e, s o la voluntate *1 potestale,... unigenilum deum creauil e l g en u il, fecit e l fu n d a v it".
Auxentius episcop arian de Durostor
i Mare Domn, Mare Rege i Mare Tain,... Domn purttor de grij
i Legiuitor, Rscumprtor i Mntuitor, Judector drept aI celor vii
i al celor morfi, avnd ns mai mare ca E l pe Dumnezeu, Tatl Su"
Pentru a fi nc i mai precis asupra deosebirii dintre dum
nezeirea Tatlui i a Fiului, Auxentius adaug; Este deosebire intre dumnezeirea Tatlui i a Fiului, a Dumnezeului Nenscut i a
Dumnezeului Unul nscut. Tatl este, intr'adevr, creatorul creato
rului, F iul ns creatorul ntregei creaiuni; Tatl este Dumnezeul
Domnului, F iul este ns Dumnezeul ntregei fpturi" 2
In sprijinul acestei teze a imobilitii i manifestrii lui Dum
nezeu numai prin Iisus Hristos, Auxentius aduce urmtoarele texte scripturistice: Toate prin E l adic prin Iisus Hristos s'au fcut i fr E l nimic nu s'a fcut". (Ev. dup Sf. loan, I, 3); Este un singur Dumnezeu, Tatl, de la care (sunt) toate i un
singur Domn, Iisus Hristos, prin care (sunt) toate". (I Corint., VIII, 6)3; Nimeni nu vine la Tatl dect prin Mine". (Ev. dup loan, XIV, 6) 4.
Toate aceste citate, de altfel foarte corect fcute, se raport dup cum se vede la inaccesibilitatea i imobilitatea lui Dumnezeu Tatl, de unde, n gndirea lui Auxentius, nevoia creerii Fiului i deosebirea ntre Ei.
Dup ce i-a nfiat ideile asupra Tatlui i Fiului, Auxen
tius atac pe toi aceia, care i se par c au alte preri dect el, dar pe fiecare pentru alte motive: pe homousieni. pentruc nu scot destul in eviden deosebirea dintre cele dou persoane ale Sf. Treimi; dar mai ales pe homousieni, pentru c confund cele dou persoane ntocmai ca patripassienii. Ceea ce este ns cu
totul curios este c Auxentins gsete cu cale s arunce cteva sgeifr s nelegem de ce mpotriva Manicheenilor, Marcio- niilor, Montanitilor, Novaienilor, Donatitilor secte care n'aveau fie din cauza timpului, fie din cauza locului nicio legtur cu problema n discuie. S vedem oare aci numai cu
tarea unor efecte retorice?
1. Ibid em , p. 7 3 - : secundum deum et auclorem om nium a patre et p ost patrem et propter patrem et a d gloriam patris, sed et m agnum deum et m agnum dom inum e l m agnum regem et m agnum m yslerium ... dom inum provisorem et legislator em , redem plorem e l sa l valorem , vivorum e l m orluorum ju slu m iudicem . m ajorem habentem deum e l patrem su um . .
2. Ibid em , p. 7 4 , - , : differentiam esse divinitatis p atris et h li, dei ingemti et d ei unigenili, et patrem quidem creatorem esse creatoris, filium vero crealorem esse to liu s crea lion is; e l patrem esse deum dom ini, filium aulem deum esse universe creature'4.
3. Ibid em , p. 74,,-M .4. Ibid em , p. 7 4 - .
340 Iorgu Stoian
Cu deosebire interesant este concepia lui Auxentius asupra
. Sf. Duh, despre care spune c nu este nici Tat, nici Fiu, ci a fost fcut de Tatl, prin Fiul, mai nainte de toate; El nu este nici primul, nici al doilea, ci a fost aezat de primul, prin al doilea, pe a treia treapt *. Sf. Duh nu este deci nici Dumnezeu, nici Domn,... nici autor, nici creator, ci lumintor i sfinitor, nvtor i povuitor, sprijinitor i mijlocitor... slujitor al lui Hristos i mpritor de haruri, chezie a motenirii, cu care am fost nsemnai pentru ziua rscum
prrii, fr de care nimeni nu poate spune: Doamne Iisuse, dup cuvntul Apostolului: Nimeni nu poate spune: Doamne Iisuse, dect in Duhul Sfnt 2
Astfel se prezint textele, despre care nu se poate spune c
sunt lipsite de preciziune. Doctrina, care se desprinde din ele, poate fi rezumat astfel: Exist un singur Dumnezeu adevrat, Dumnezeu
Tatl, nenscut, fr nceput i fr sfrit, dar mai ales invizibil.
imobil i, deci ^ inaccesibil. Insistm asupra ultimelor atribute, pen-
trac ele au foarte mult importan n teologia lui Auxentius. Prin ele i explic el concepia sa asupra Fiului. Intradevr, Dumnezeu
fiind inaccesibil, dar, n acelai timp, bun, vrea s-i manifeste a-
ceast buntate, fr a renuna la natura Sa. In acest scop, El cre
eaz pe Iisus Hristos, Fiul Su, Unul nscut, prin care creeaz apoi
i guverneaz lumea.
Deci adevratul rol al lui Hristos este s fac legtura dintre Dumnezeu i lume. Aceast legtur se face n dou sensuri: 1.
de la Dumnezeu ctre lume, pentru a se manifesta oamenilor voina i buntatea lui Dumnezeu; 2. de la oameni ctre Dumnezeu,
prin opera mntuirii i pentru a se aduce lui Dumnezeu mulumi
rile oamenilor ; ei aduc, cu iubire, mulumit lui Dumnezeu Tatl, prin Hristos", 3 spune scrisoarea.
Desigur c, pentru Auxentius, i Fiul este Dumnezeu, ns un
Dumnezeu de al doilea rang ..secundus deus pentruc are un nceput i ascult de voina lui Dumnezeu Tatl. Ct despre Duhul
Sfnt, acesta este oarecum un Dumnezeu de al treilea rang, in tertio gradu". Intr adevr, el nu este nici nenscut, nici unul nscut,
1. Ibidem, p. 74-3 , ; spirilum sanctum non esse nec patrem nec filium , sed a patre per filium ante omnia fa ctu m ; non esse prim um nec secundum , sed a primo per secundum in tertio gradu creatum ".
2. Ibidem, p. 74^ - , , : n ec deus nec dom inus... non auctor n ec craeator, sed inluminator et sanctifica/or, doctor et ductor, adiutor et postula/or... C riti minister et gratiarum divisor, p ignus hereditatis in quo signati sum us in diem redem tionis. sine quo nemo potest dicere dominam Jesum , apostolo d icen te: nem o potest dicere Dom inam Jesum nisi in spiritu sancto".
3. Ibidem, p. 74e i 4 : per Cristum cum dilectione deo gratias agunt .
Auxentius episcop arian de Durostor
nici autor, nici creator, ci numai lumintor i sfinitor i, mai ales,
mijlocitor al lui Iisus Christos.Acest fel al lui Auxentius de a concepe raportul dintre Sf.
Duh i celelalte dou persoane ale Sf. Treimi ] pe care 11 au de
altfel muli ali teologi ai timpului , merit s fie semnalat, in mod special. Henarer-g, in aceast purcedere a Sf. Duh din Tatl, prin
mijlocirea Fiului, avem poate un fel de anunare a lui Filioque de
mai trziu al catolicilor.
Dup cum se poate vedea, in formula de credin a lui Auxen- . tius, gsim doctrina arian cea mai pur, adic doctrina anomoean. *
Iar totul este exprimat in termeni precii, in care se simte foarte
mult influena filosofiei greceti, de sigur sub forma pe care i-o dduser gnosticii i ali teologi iudeo-cretini. Cci este cu neputin
s nu se observe amintirea teoriei emanaiilor In felul cum Auxentius concepe raportul dintre Dumnezeu i celelalte persoane ale Sf. Treimi. Chiar i justificarea acestei concepii prin imobilitatea
i inaccesibilitatea direct a lui Dumnezeu este, in general, aceeai
i la gnostici i la Auxentius, ca de alttel la muli ali arieni.De aci provine dup cum constat Zeiller acel straniu
amestec, pe care l gsim la cea mai mare parte dintre arieni, de intelectualism i tradiionalism aparent, care vrea ca totul in dogm
s fie pe msura raiunii omeneti *.
Aceast constatare a lui Zeiller se aplic tot aa de bine lui Auxentius. ca i lui Ulfila. De aceea, in cursul expunerii noastre,
n'am fcut nicio deosebire ntre doctrina acestuia i a discipolului
su. Cci, n general, amndoi au aceleai preri i aceeai credin.Fapt cu totul explicabil: att n corpul scrisorii propriu zis, ct i i
in crezul lui Ulfila, reprodus la sfritul ei. avem de a face cu ^
aceeai doctrin a lui Ulfila pe care Auxentius nu face alt- ceva dect s o interpreteze, n urma credincios al marelui apostol
al Goilor.Unii savani ns nu sunt de aceeai prere, gsind deosebiri
mai mari sau mai mici ntre concepiile celor doi fruntai arieni.
Astfel Louis Saltet, dup ce spune c: In rezumat, teologia lui
Ulfila este aceea a partidului arian, care va ajunge s se impun la curtea din Constantinopol, dup nfrngerea Eusebienilor. Acest
partid este acela al lui Eudoxius episcopul Constantinopolului". ncheie: credo lui Ulfila este mai de grab homoean, comentariul
lui Auxentius este anomoean 2.
1. J. Zeiller, op. cil., p. 451.2. Lou is Saltet, Un texte nouveau, Pa ris 1909, pp. 124 125.
344 Iorgu Stoian
corect pravitatem (747) ; laborabit pt. laboravit (752): vibere}(T5l9) etc,
c) Simplificarea diftongului ae: predicatores, prevaricators
(74m 2) : universe creature (743) ; beate memorie (75S0) ; totui
ntlnim i formele obinuite praedicatione (74); haereticos (74g),
alturi de ereticorum (7415) ; aemulator (7516) : aedificavit (74,e).
De asemenea, i aci, gsim fenomenul invers: craeatum (742l).
2. Particulariti morfologice, care' s merite a fi semnalate,
nu se gsesc.
3. Particulariti sintactice: Acuzativul, cu sau fr prepoziia
in, n locul ablativului, pentru complementele circumstaniale de
loc rspunznd la ntrebarea ubi. E x : obit Constantinopolim (7540) ;
sedete in civitatem (76,8).
4. Particulariti de vocabular: ductor p i ductor (7426) ;
advocatus cu nelesul grecescului mngietor" (742e) ;
n fine, cuvinte de origine iudeo-greceasc; synagogas, satanae
(744i) ; baptizatus (75,6).
. Pe ct se pare, Auxentius cunotea foarte bine Sf. Srip-
tur: citatele frecvente, pe care le tace din ea, sunt o prob evi
dent. De preferin, el citeaz pe Sf. Apostol Pavel i pe Sf. Ev.
loan. Auxentius nu era lipsit ns nici de o oarecare cultur profan.
Compoziia general a scrisorii mult superioar celeia din restul
tratatului lui Maximinus claritatea expunerii etc. ne fac s pre
supunem la el o apreciabil obinuin cu procedeele retorice.
De asemenea lui Auxentius i plac opozffiile tari i anti
tezele, dup cum s*a putut vedea din citaiile fcute n cursul
expunerii noastre. Deosebit de caracteristice sunt, n acest sens,
pasagiile, n care se arat deosebirea dintre cele trei persoane ale
Sf. Treimi : ostendit differentiam esse divinitatis patris et HR, dei
ingeniti, et dei unigeniti, et patrem quidem creatorem esse cretoris,
filium vero creatorem esse totius creationis; et patrem esse deum do
mini, filium autem deum esse universe creature...
Sed et spiritum sanctum non esse nec patrem nec filium , sed
a patre per filium ante omnia factum; non esse primum nec secun
dum, sed a primo per secundum in tertio gradu substitutum; non
esse ingenitum nec genitum, sed ab ingenito per unigenitum in tertio gradu craeatum... \
1. F r. K a uffmann, op. cil., p. 7 4 , - 3 ; ,a ,, : a artat c este deosebire intre dumnezeirea Tatlui i a F iu lu i, a D um nezeului N enscu t i a D u m nezeului U nul nscut: Tatl este, ntr'adeur, creatorul creatorului, F iu l ns creatorul ntregei crea/iuni; Tatl este Dum nezeul D om nului, F iu l ins este D u m nezeul ntregei fpturi...
[E l a m ai artat c] D u h u l Sfnt nu este n ici Tat, n ic i F iu , c i a fost fcut de Tatl, prin F iul, mai nainte de oale; E l n u este n ic i p rim ul, n ici a l doilea, c i a
Auxentius episcop arian de Durostor 345
Nu lipsesc nici alte procedee ale retoricii clasice de pild
alliteraia i asonana ca in urmtorul pasagiu: Praedicatione vel
expositione sua omnes haereticos non cristianos sed antecristos, non
pios sed impios, non religiosos sed inreligiosos, non timoratos sed
temerarios, non in spe sed sine spe, non cullores dei sed sine deo
esse, non doctores sed seductores, non predicalores sed prevaricalores
adserebat, sibe Manicheos, sive Marcionislas, sive Motanistas, sive
Paulinianos, [sive PsabellianosJ, sive Antropianos, sive Patripassianos,
sive Fotinianos, sive Novatianos, sive Donatianos, sive Omousianos,
sive Omoeusianos, sive Macedonianos" K
Precum se vede, suntem departe de stilul uscat al lui Maxi
minus, care repet mereu i fr a osteni: Palladius dixit, Am
brosius dixit etc. Chiar i limba, fr a merge aa de departe ca
Fr. Kauffmann, care vorbete de das gute latein des Auxentius" 2,
este, n general, destul de corect,.
Prin urmare, afirmaia lui Pierre de Labriolle c Dissertatio
Maxi mini contra Ambrosium... este fr valoare literar 3 foarte
exact pentru restul lucrrii este, ni se pare, mai puin adev
rat in ceea ce privete Scrisoarea lui Auxentius. De aceea socotim
mai potrivit urmtoarea caracterizare a lui Kauffmann : Epistola
vdete o oarecare discreie stilistic, ce depinde mai de grab de
coninut dect de form" ; i chiar cu oarecare rezerv c se
poate observa in ea ceva din unitatea stilului biblic 4.
I o r g u S t o ia n .
fost aezat de prim ul,prin a l doilea pe a treia treapt: E l nu este n ici nenscut, nic nscut, c i a fosl creat de ce l nenscut, prin U nul nscut, p e a treia treapt".
1 . Fr. Kauffm ann, op. cit., p. 74 , (Traducerea noastr n a r e evident pretenia de a reda i figurile de stil ale textului latin): I n propovduirea i nvtura sa, e l susfinea c toi ereticii nu sunt cretini, c i anticriti, nu suni evla- vioi. c i neevlaoioi. nu suni religioi, c i nereligioi, nu sunt cu frica lu i Dum nezeu, c i nesbuii, nu sunt cu speran, c i fr speran, nu sunt cinstitori a i lu i Dum nezeu, c i fr Dumnezeu, n u sunt nvtori, c i neltori, nu sunt propovduitori, c i am gitori. Aceasta fie c sunt M anicheeni, M arcionifi sau Montan iti, Pauliniani sau^ Sabelieni. Antropieni sau Palripassieni. Fotinieni, Nooaieni sou Donatiti. Om ousiem Om oeusieni sau M acedonieni".
2. F r. Kauffm ann, op. cit., p. L IX .3. P ie rre de Labrio lle, op. cit., p. 340.4. F r. Kauffm ann, op. cil., p, L IX .
AUXENTI DUROSTORENSIS
EPISTOLA DE FIDE VITA ET OBITU ULFILAE
- T E X T -
Nam et ad orientem perrexisse memoratos episcopos
cum Ulfila episkopo ad comitatum Theodosi imperatoris.
epistula decla valde decorus, vere confessor Cristi, doctor pietatis
et predicator veritatis. Unum solum verum deum, patrem
Cristi, secundum ipsius Cristi magisterium satis aperte et
nimis evidenter volentibus et nolentibus predicare numquam
10 esitavit, sciens hunc solum verum deum, solum esse inge-
nitum, sine principio, sine fine, senpitemum; supemum, su
bliniem, superiorem; auctorem altissimum, omni excellentiae
excelsiorem, , omni bonitati meliorem; interminatum, incapavilem; invisivilem, inmensum;
15 inmortalem, incorruptivilem; incommunicavilem, substantia in- corporalem; incompositum, simplicem; inmutavilem. indivisum,
inmovilem ; inindigentem ; inaccesivilem; inscissum; inregna-
tum; increatum, infectum; perfectum in singularitate ex-
tantem; incomparaviliter omnibus maiorem et meliorem. qui 20 cum esset solus, non ad divisionem vel dimminutionem divi-
nitatis suae, sed ad ostensionem bonitatis et virtutis suae sola voluntate et potestate, inpassivilis inpassiviliter, incorrup-
tivilis inconruptiviliter et inmovilis inmoviliter unigenitum deum creavit et genuit, fecit et fundavit.
25 Secundum traditionem et auctoritatem divina rum scrib- tur arum hunc secundum deum et auctorem omnium a patre et post patrem et propter patrem et ad gloriam patris esse
numquam celavit; sed et magnum deum et magnum domi-
nnm et magnum regem et magnum mysterium, magnum lumen
30 et magnum pont&cem predicavit et dominum provisorem et
legislatorem, redemptorem et salvatorem, pa......genitum anteomnia saecula, totius creatioms auctorem, vivorum et mortuo-
rum iustum hidicem, maiorem habentem deum et patrem suum secundum sanctum evangelium semper manifestavit,
35 quia Omousianorum odivilem et execrabilem, prabam et per-
versam professionem ut diabolicam adinventionem et demo-
niorum doctrinam sprevit et calcavit. et ipse sciens et nobis
SCRISOAREA LUI AUXENTIUS DE DUROSTOR DESPRE
CREDINA VIAA I MOARTEA LUI ULFILA
T R A D U C E R E -
Cci i spre Rsrit, la curtea mpratului Teodosius, sau ndreptat amintifii episcopi, mpreun cu episcopul Ulfila,
aa cum arat limpede scrisoarea lui Auxentius episcopul Du- roiorului. Iar acolo ei au mers la mprat, care le-a fgduit
convocarea unui sinod. 5j era Ulfila un episcop cu o via... i o vorb foarte
aleas, dreptcredincios al lui Hristos, dascl ntru sfinenie i propovduitor al adevrului. Pe unul singur adevratul Dumnezeu, Tatl lui Hristos, na pregetat niciodat s-L propovduiasc cu totul pe fa i la lumina zilei i celor ce 10 voiau i celor ce nu voiau, potrivit nvturii lui Hristos nsui,
cunoscnd c acest singur Dumnezeu adevrat este singurul ne
nscut, fr nceput, fr sfrit, venic; deasupra tuturor, nlat, mai presus de toate; cel mai mare creator, mai mare
dect orice mrire, mai nelept dect orice nelepciune, mai 15
bun ca oriee buntate; nesfrit, necuprins; nevzut, nemsurat ; nemuritor, nestriccios; fr putin de mprtit, fr fiin
trupeasc; necompus, simplu ; neschimbtor, nemprit, nemicat: neavnd nevoe de nimic; de neptruns; nedesprit; necondus ; necreat, nefcut; desvrit n existena Sa unic; fr de ase- 20
mnare, mai mare i mai bun ca toate. Singur cum era, nu pentru a-i mpri sau micora dumnezeirea Sa, ci pentru a-i arta buntatea i puterea Sa, prin singura Sa voin i
putere, neturburat, fr s se turbure, nestriccios, fr s se strice, nemicat, fr s se mite, a creat i a nscut pe Dum- 25 nezeu, Unul nscut. L-a fcut i L-a pus temelie.
Potrivit Tradiiei i autoritii Sf. Scripturi, el na ascuns niciodat c acest al doilea Dumnezeu i Creator a toate este de la Tatl, dup Tatl, prin Tatl i spre slava Tatlui. Dar, n acelai timp, a propovduit c El este Mare Dumnezeu, Mare 30
Domn, Mare Rege i Mare Tain, mare lumin i Mare Preot.De asemenea, ntotdeauna, L-a artat, potrivit Sf. Evanghelii, Domn purttor de grij i legiuitor. Rscumprtor i Mntuitor,
nscut mai nainte de toi vecii, fctor al ntregei fpturi. Ju dector drept i al celor vii i al celor morii, avnd ns mai 35 mare ca E l pe Dumnezeu, Tatl Su. Iar urcioasa i bleste
mata, strmba i perversa nvtur a Omousienilor a dispre-__
348 Auxenti Durostorensis epiatuia
tradens, quod si unigeniti dei infatigabilis virtue caelestia et
terrestria, invisivilia et visivilia omnia facile fecisse honeste
predicatur et a nobis cristianis iure et fideliter creditur, quare
dei patris inpassivilis virtus unum sibi filium proprium fecisse
5 non credatur? sed et Omoeusianorum errorem et inpietatem
flevit et devitavit et ipse de divinis scribturis caute instruc-
tus et in multis conciliis sanctorum episcoporum diligenter
confirmatus et per sermones et tractatus suos ostendit, diffe-
rentiam esse divinitatis patris et fili, dei ingeniti et dei uni-
10 geniti, et patrem quidem creatorem esse creatoris, filium vero
Creatorem esse totius creationis; et patrem esse deum do-
mini, filium autem deum esse universe creature.
Qua propter Homousianorum sectam destruebat, quia
non confusas et concretas personas, sed discretas t distinc-
15 tas credebat. Omoeusion autem dissipa6a/, quia non conpa-
ratas res, sed differentes adfectus defendebat. et filium si-
milem esse patri suo non secundum Macedonianam fraudu-
lentam pravitatem et perversitatem contra scribturas dicebat,
sed secundum divinas scribturas et traditiones.
20 Praedicatione vel expositione sua omnes "haereticos
non cristianos sed antecristos, non pios sed impios, non re-
ligiosos sed inreligiosos, non timoratos sed temerarios, non in spe sed sine spe, non cultores dei sed sine deo esse,
non doctores sed seductores, non predicatores sed prevari-
25 catores adserebat, sibe Manicheos, sive Marc/onistas, sive
Montanistas, sive Paulinianos, [sive Psabellianos] sive Antro-
pianos, sive Patripassianos, sive Fotinianos, sive Novatianos,
sive Donatianos, sive Omousianos, sive Omoeusianos, sive
Macedonianos. vere, ut apostolorum aemulator et martyrum
30 imitator, hostis effectus ereticorum prabam eorum doctrinam
repeUebat et populum dei aedificavat, lupos graves et canes
malos operarios effugabat et gregem Cristi per gratiam ipsius
ut pastor bonus cum omni prudentia et diligentia servabat.
Sed et spiritum sanctum non esse nec patrem nec fi-
35 lium, sed a patre per filium ante omnia factum; non esse
primum nec secundum, sed a primo per secundum in tertio
gradu substitutum; non esse ingenitum nec genitum, sed ab
ingenito per unigenitum in tertio gradu craeatum secundum
evangelicam predicationem et apostolicam traditionem sancto
40 Johanne dicente: omnia per ipsum facta sunt et sine
ipso factum est nec unum; et beato Paulo adserente:
S c r is o a r e a lu i A u x e n t iu s de D u ro s t o r
uit-o i clcat-o n picioare, ca pe o descoperire drceasc i
ca pe o nvtur a demonilor. E l mai tia i ne-a transmis
urmtoarele: Dac propovduim, dupa cuviinf, c puterea neis
tovit al lui Dumnezeu, Unul nscut, a fcut cele cereti i cele
pmnteti, cete vzute i cele nevzute, iar noi, cretinii, credem 5
pe buna dreptate acest lucru, pentru ce n am crede c puterea
lu i Dumnezeu Tatl i-a fcut, fr s Se turbure, pe unul
singur i anume pe propriul Su Fiu ? De asemenea el a deplns
i sa ferit de rtcirea i nelegiuirea Homoeusienilor. Cci, format
cu grij, potrivit Sf. Scripturi, i verificat deseori n multe sinoade 10
de sfini episcopi, el a artat, i prin cuvntri i n tratatele
sale, c este deosebire ntre dumnezeirea Tatlui i a Fiului, a Dumnezeului Nensciit i a Dumnezeului Unul nscut: Tatl este, ntr'adevr, creatorul creatorului, iar Fiul creatorul ntregei
creaiuni. Tatl este Dumnezeul Domnului, Fiul ns este Dum- 15 nezeul ntregei fpturi.
De aceea el respingea secta Homousienilor, pentruc credea
c persoanele nu sunt amestecate i legate la un loc, ci des-
~prite i deosebite; iar pe homoeusion TTnltura, pentru c nu susinea asemnrile, ci tendinele deosebite. E l mai spunea c 20
Fiul este asemenea Tatlui Su, nu ins dup nvtura
strmb, neltoare i pervers a lui Macedonius, contrar
Scripturii, ci potrivit Sf. Scripturi i Tradiiei.In propovduirea i nvtura sa, el susinea c toi ere-
ticii nu sunt cretini, ci anticrith nu sunt evlavioi, ci neevla- 25
~oioi, nu sunt religioi, ci nereligioi, nu sunt cu fric de
Dumnezeu, ci nesbuii, nu sunt cu speran, ci fr speran, nu sunt cinstitori ai lui Dumnezeu, ci fr Dumnezeu, nu sunt
nvtori, ci neltori, nu sunt propovduitori, ci amgitori. Aceasta, fie c sunt Maniheeni, Marcionii sau Montaniti, 30
Paulinieni sau Sabelieni, Antropieni sau Patripasieni, Fotinieni> Novaienisau Donatiti, Homousieni, Homoeusienisau Macedonieni.
Intr'adevr, duman ncercat al ereticilor, el respingea, ca un emul
al apostolilor i ca urma al martirilor, perversa lor nvtur, zi
dind sufletete poporul lui Dumnezeu'; punea pe fug pe lupii 35
cei furioi i pe cinii rufctori, pzind, prin harul Su. cu toat nelepciunea i srguina, ca un bun pstor, turma lui Hristos
E l mai arat c Duhul Sfnt nu este nici Tat, nici Fiu,
ci a fost fcut de Tatl, prin Fiul, mai nainte de toate: El
m~este nici primul, nici al doilea, ci a fost aezat de primul. 40
prin al doilea, pe a treia treapt; E l nu este nici nenscut.
unus deus pater ex quo omnia et unus dominus Jesus Cristus per quern omnia adprovabat.
Uno enim deo ingenito extante et uno domino unigenito I deo subsistente spiritus sanctus advocatus nec deus nec do I
5 minus potest dici, sed a deo per dominum ut esset accepit:
non auctor neque craeator, sed inluminator et sanctificator
doctor et ductor, adiutor et postulator, pre . . . . . . , tor et I
informai or, Cristi minister et gratiarum divisor, pignus here-1
ditatis in quo signati sumus in diem redemtionis, sine quo I
10 nemo potest dicere dominum Jesum, apostolo dicente: nemo I
potest dicere dominum Jesum n is i'in spiritu sancto, I
et Cristo docente: ego sum via et veritas et vita, nemo I
venit ad patrem nisi per me*.
Ergo hi sunt cristiani qui in spiritu et veritate Cristum I15 adorant........... an/e,- et per Cristum cum dilectione deo I
patri gratias agunt.
Haec et his similia exsequente quadraginta annis in i
episcopatu gloriose florens apostolica gratia grecam et latinam
et goticam linguam sine intermissione in una et sola eclesia
20 Cristi predicavit, quia et una est eclesia dei vivi, columna I
et firmamentum veritatis; et unum esse gregem Cristi, do-1
mini et dei nostri, unam culturam et unum aedificium; unam
virginem et unam sponsam, unam reginam; et unam vineam,
imam domum, unum templum, Unum conventum esse cristia-
25 norum: cetera vero omnia conventicula non esse eclesias dei, sed synagogas esse satanae adserebat et contestabatur.
Et haec omnia de divinis scribturis eum dixisse et nos
describsisse, qui legit, intellegat; qui et ipsis tribus linguis
plures tractatus et multas interpretationes volentibus ad uti-
30 litatem et ad aedificationem, sibi ad aetemam memoriam et mercedem post se dereliquid.
Quem condigne laudare non sufficio et penitus tacere non audeo, cui plus omnium ego stun debitor, quantum et
amplius in me laborabit, qui me a prima aetate mea a pa- 35 rentibus meis discipulum suscepit et sacras litteras docuit et
veritatem manifestavit et per misericordiam dei et gratiani Cristi et caraaliter et spiritaliter ut filium suum in fide educavit.
Hie dei providentia et Cristi misericordia propter multo*
350 Auxenti Duroetorensis eplstuU
I Joh. 1, 3 ; 1 Cor. 8,6; 12,3; Joh. 14,6.
ft
scrisoarea iui Auxentius de Durostor
nici nscut, ci a fost creat de Cel nenscut, prin Unul nscut,
'pe TTIfeia treapt, potrivii pr6povdduirlf~evanghelice i tradiiei apostolice, dup spusa Sf. loan: Toate prin El s'au fcut i
fr El nimic nu s'a fcut; i dup cuvntul Fericitului Pavel:
(Este) un singur Dumnezeu, Tatl, de la care (sunt) toate i 5
un singur Domn, Iisus Hristos, prin care (sunt) toate.
Fiind deci un singur Dumnezeu nenscut i, dup El. un
singur Domn, Unul nscut, Duhul Sfnt, Mngietorul, nu
poate fi numit nici Dumnezeu, nici Domn, ci i-a primit fiina
dela Dumnezeu prin Domnul. E l nu este nici autor, nici creator, 10
ci lumintor i sfinilor, nvtor i povuitor, sprijinitor i
mijlocitor, propovduitor i educator, slujitor al lui Hristos i
mparitor de haruri, chezie a motenirii, cu care am fost nsemnai pentru ziua rscumprrii, fr de care nimeni nu poate
spune: Doamne Iisuse, dup cuvntul Apostolului: Nimeni nu 15
poate spune Doamne Iisuse, dect in Duhul Sfnt; i dup nvtura lui Hristos: Eu sunt calea, adevrul i vieaa, nimeni nu vine la Tatl, dect prin Mine.
Deci sunt cretini aceia care ador pe Hristos in spirit i ade
vr i aduc, cu iubire, mulumit lui Dumnezeu Tatl, prin Hristos. 20
Svrind acestea i altele asemenea i strluciud, cu
glorie, timp de 40 de ani, n episcopat, a propovduit, prin
harul apostolic, fr ntrerupere, n limba greac, latin i gold ntr una i singura Biseric a lui Hristos. Cci una este Biserica lui Dumnezeu cel viu, stlp i trie a adevrului. i tot 25
una este i turma lui Hristos, Domnul i Dumnezeul nostru, unul ogorul, una cldirea, una fecioara, una logodnica, una
regina; una via, una casa, unul templul, una comunitatea cre
tinilor. Ct despre celelalte ^grupulee, el afirma i aducea mrturie c nu sunt biserici ale lui Dumnezeu, ci sinagogi ale satanei. 30
Tot cel ce citete toate acestea s in seama c el le-a spus,
iar noi numai le-am aezat n scris, potrivit Sf. Scripturi. El a mai
lsat n urma sa, n cele trei limbi amintite, mai multe tratate
i multe comentarii, ca s fie, pentru cei ce vor voi. spre zidire
sufleteasc, iar pentru el spre venica amintire i rsplat. 35
-^A-l luda, dup cuviin, nu sunt n stare; nu ndrsnesc
ins nici s-l trec cu totul sub tcere. Cci lui i sunt dator, mai mult dect oricui, pentru ct osteneal, mereu sporit,
i-a dat cu mine. Cci, din frageda copilrie, m'a luat de la prinii mei, ca ucenic, m'a nvat Sf. Scriptur, mi-a descoperit 40
adevrul i, cu mila lui Dumnezeu i harul lui Hristos. m a
rum salutem in gente Gothorum de lectore trigin ta annorum
episkopus est ordinatus, ut non solum esset heres dei et co
heres Cristi, sed et in hoc per gratiam Cristi imitator Cristi
et sanctorum eius, ut quemadmodum sanctus David triginta
5 annorum rex et profeta est constitutus, ut regeret et doceret
populum dei et filios Hisdrael, ita et iste beatus tamquam
profeta est manifestatus et sacerdos Cristi ordinatus, ut regeret
et corrigeret, [et] doceret et aedificaret gentem Gothorum,
quod et deo volente et Cristo aucsiliante per ministerium ipsius
10 admirabiliter est adinpletum, et sicuti Josef in Aegypto triginta
annorum est manifestatus........................................................
et quemadmodum dominus et deus noster Jesus Cristus, filius
dei, triginta annorum secundum camem constitutus et bapti-
15 zatus coepit evangelium predicare et animas hominum pascere,
ita et iste sanctus ipsius Cristi dispositione et ordinatione [et]
in fame et penuria predicationis indifferenter agentem ipsam
gentem Gothorum secundum evangelicam et apostolicam et
profeticam regulam emendavit et vibere docuit et cristianos
20 vere cristianos esse manifestavit et multiplicavit.
Ubi et ex invidia et operatione inimici thunc ab inre-
ligioso et sacrii ego iudice Gothorum tyrannico terrore in var-
barico cristianoram persecutio est excitata, ut satanas, qui male
facere cupiebat, nolens facere bene, ut, quos desiderabat pre-
25 varicatores facere et desertores, Cristo opitulante et propugnante
fierent martyres et confessores, ut persecutor confunderetur et
qui persecutionem patiebantur coronarentur, ut his qui temtabat
vince re victus erubesceret et qui'temtabantu r victores gauderent.
Ubi et post multorum servorum et ancillarum Cristi
30 gloriosum martyrium imminente vehementer ipsa persecutione
conpletis septem annis tantummodo in episkopatu [supradictus]
sanctissimus vir beatus Ulfila cum grandi populo confessorum
de varbarico pulsus in solo Romnie, athuc beate memorie
Constantio principe, honorifice est susceptus, ut sicuti deus
35 per Moysem de potentia et violentia Faraonis et Egyptiorum
populum suiun liberavit et per mare transire fecit et sibi servire
providit, ita et per sepe dictum deus confessores sancti fill
sui unigeniti de varbarico liberavit et per Danubium transire
fecit et in montibus secundum sanctorum imitationen sibi servire.
40 Degens cum suo populo in solo Romaniae absque illis
septem annis triginta et tribus annis veritatem predicavit [ut]
Scrisoarea lui Auxentius de Durostor 353
crescut, n credin, att trupete, ct i sufletete, ntocmai ca
pe un fiu al sau.J Prin pronia dumnezeiasc i mila lui Hristos,
din cite el a fost rnduit, la 30-de ani, episcop peste neamul
Goilor, spre mntuirea multora, ca s fie nu numai motenitor
a lui Dumnezeu i mpreun motenitor cu Hristos. ci, i n 5
aceasta privin, prin harul lui Hristos, urma a l lu i Hristos i
al Sfinilor Lui. Cci, dup cum Sf. David a fost aezat, la 30
de ani, rege i profet, ca s conduc i s nvee, poporul lui
Dumnezeu i pe fiii lui Israel, tot astfel i acest fericit s'a artat profet i a fost rnduit preot al lui Hristos, ca s conduc i 10
s ndrepteze, s nvee i s zideasc sufletete poporul Goilor, ceea ce s'a i mplinit minunat, prin lucrarea sa, cu voia
lu i Dumnezeu i ajutorul lui Hristos. i, precumIosif n Egipt sa artat la 30 de ani...., iar Domnul i Dumnezeul nostru
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, dup ce S'a ntrupat i bote- 15 zat, tot' la 30 de ani a nceput s predice i s pasc sufletele
oamenilor, tot aa i acest sfnt. prin hotrirea i rnduiala lu i Hristos nsui, a ndreptat, dup ndreptarul evanghelic, apostolic i profetic, neamul Goilor, care tria, fr deosebire, in
foamea i srcia propovduiii, nvndu-i cum s triasc i 20 artndu-le, fr preget, cum s fie cretinii cu adevrat cretini.
Acolo, i din cauza rutii i prin uneltirea vrjmaului, s'a pornit atunci, pe pmntul barbarj. furie tiranic, o persecuie a cretinilor din partea judelui necredincios i ne-
legiuit. S'a ntmplat ns c satana, care dorea s fac ru, 25 s fac, fr s vrea, bine; ca aceia, pe care el dorea s-i fac sperjuri i apostai, s ajung, cu ajutorul i sprijinul lui Hristos, mucenici i mrturisitori; ca persecutorul s fie dat de ruine, iar cei care sufereau persecuia s fie ncoronai; ca
cel care cuta s nving, fiind nvins, s se ruineze de acea- 30 sta. iar cei care erau ncercai s se bucure nvingtori.
i, bntuind acolo cu furie persecuia, dup ptimirea glorioas a multor slujitori i slujitoare ale. lui Hristos i dup
mplinirea a 7 ani de episcopat, pomenitul brbat, prea sfntul
i fericitul LUMa, fiind izgonit cu o mare mulime de credincioi 35
din inutul barbar pe pmntul Romniei, a fost primit cu cinste de mpratul Constantius, de fericit pomenire pn acum. i
astfel, dup cum Dumnezeu a scpat, prin Moise, pe poporul Su din robia i furia Faraonului i a Egiptenilor, l-a fcut
s treac marea i s'a ngrijit s-I slujeasc Lui, tot astfel, prin 40 adesea pomenitul, Dumnezeu a scpat, din pmnt barbar, pe
Revista Biserica Ortodox Romani, 56 (1038), nr. 7-8 lulie-August. 8
354 Auxenti Duroatorensis epistula
et in hoc quorum sanctorum imitator erat continuavit quadra-
ginta annorum spatium et tempus ut m u ltis ................ re
. . . . . . . . . . . . . . evita.
Qui cum precepto inperiali conpletis quadraginta annis
5 ad Constantinopolitanam urbem ad disputationem quidem
contra Pneumatomacos perrexit et eundo in domini dei nostri
nomine, ne Cristi eclesias sibi a Cristo deditas docerent et m-
festarent ............................ at et ingressus est sapr&dictam
civitatem recogitato ab impiis de statu concilii, ne arguerentur
10 miseris miserabiliores proprio iudicio damnai et perpetuo
supplicio plectendi, statim coepit infirmri, in qua infirmitate
susceptus est ad similitudinem Elisei prophetae.
Considerare modo oportet meritum viri qui ad hoc duce
domino obit Constantinopolim, immo vero Cristianopolim, ut
15 sanctus et inmaculatus sacerdos Cristi a sanctis et consacerdoti-
bus, a dignis dignus digne in tanta[m] multitudinejm] cristianorum
pro mentis suis mire et gloriose honoraretur. qui et in exitu
suo usque in ipso mortis momento per testamentum fidem
suam describtam populo sibi credito dereliquid ita dicens:
20 Ego Ulfila episkopus et confessor semper sic credidi et
in hac fide sola et vera transitum facio ad dominum
meum.
Credo
unum esse deum patrem; solum ingenitum et invisivilem
25 et in unigenitum filinm eius dominum et deum nostrum, opifi-
cem et factorem universe creature non habentem si-
milem suum
ideo unus est omnium deus p